PDA

View Full Version : [F1] De Grand Prix van Spanje 2010

Robert Saalmink
7 mei 2010, 10:55
[formule1]
[spacer]
http://www.f1-grand-prix-spain.com/img/maps/f1.esp.gif

[spacer]
Circuit length: 2.891 miles (4.653 km)
Number of laps: 66
Race length: 190.826 miles (307.104 km)
Joined F1 calendar: 1991
Previous winner: Jenson Button
Previous polesitter: Jenson Button 1m20.527s
Lap record: 1:21.670 (Kimi Raikkonen, Ferrari, 2008)

[spacer]
Eerdere winnaars
Jaar Coureur Constructeur
1991 Nigel Mansell Williams
1992 Nigel Mansell Williams
1993 Alain Prost Williams
1994 Damon Hill Williams
1995 Michael Schumacher Benetton
1996 Michael Schumacher Ferrari
1997 Jacques Villeneuve Williams
1998 Mika Hakkinen McLaren
1999 Mika Hakkinen McLaren
2000 Mika Hakkinen McLaren
2001 Michael Schumacher Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari
2004 Michael Schumacher Ferrari
2005 Kimi Räikkönen McLaren
2006 Fernando Alonso Renault
2007 Felipe Massa Ferrari
2008 Kimi Räikkönen Ferrari
2009 Jenson Button Brawn

[spacer]
WK Tussenstand Coureurs
1 Jenson Button 60
2 Nico Rosberg 50
3 Fernando Alonso 49
4 Lewis Hamilton 49
5 Sebastian Vettel 45
6 Felipe Massa 41
7 Robert Kubica 40
8 Mark Webber 28
9 Adrian Sutil 10
10 Michael Schumacher 10
11 Vitantonio Liuzzi 8
12 Vitaly Petrov 6
13 Rubens Barrichello 5
14 Jaime Alguersuari 2
15 Nico Hülkenberg 1
16 Sébastien Buemi 0
17 Pedro de la Rosa 0
18 Heikki Kovalainen 0
19 Karun Chandhok 0
20 Lucas Di Grassi 0
21 Bruno Senna 0
22 Jarno Trulli 0

[spacer]
WK tussenstand Constructeurs
1 McLaren/Mercedes 109
2 Ferrari 90
3 Red Bull/Renault 73
4 Mercedes 60
5 Renault 46
6 Force India/Mercedes 18
7 Williams/Cosworth 6
8 Toro Rosso/Ferrari 2
9 BMW Sauber/Ferrari 0
10 Lotus/Cosworth 0
11 HRT/Cosworth 0
12 Virgin/Cosworth 0

[spacer]
Bronnen: diverse (voornamelijk Autosport, Formula1.com)

Robert Saalmink
7 mei 2010, 10:56
Even een snel topic, als iemand dit uitgebreider wilt doen then be my guest :)

Robert Saalmink
7 mei 2010, 11:38
Uitslag FP1

Sander Hogendoorn
7 mei 2010, 11:40
Was helemaal vergeten dat FP1 aan de gang was :innocent:

Schumacher voor Rosberg, het zegt nog niet veel maar dat is nog weinig gebeurd.

Pingguest
7 mei 2010, 11:42
Inderdaad. Zou het dan toch het nieuwe chassis zijn? Ik zou lachen als dit inderdaad het geval is.

Robert Saalmink
7 mei 2010, 11:46
Het is P1 he, dat leek in voorgaande GP's ook in zijn geheel niet op de uitslag van kwali of de race ;)

Schumacher heeft zelf aangegeven dat het probleem vooral de banden zijn: http://www.nu.nl/sport/2241451/schumacher-heeft-bandenprobleem.html en hier zegt hij nog wat meer over zijn seizoen tot nu toe en de wijzigingen aan de auto: http://www.autosport.com/news/report.php/id/83347

Een bandenprobleem kun je mogelijk oplossen door de wielbasis van je auto aan te passen, dat is niet ondenkbaar.

Timmie
7 mei 2010, 14:08
iemand een live stream?

JCijsouw
7 mei 2010, 14:14
iemand een live stream?

Asje

Livestream: http://eplsite.com/stream1.html

Peter
7 mei 2010, 14:21
YouTube- Red Bull: Mark Webber previews the Spanish GP

misschien toevoegen aan de startpost? erg gaaf om te zien!

CuqeBaqer
7 mei 2010, 14:23
Btw ik heb ergens gezien dat Rfactor is dat Webber op de sim rijd. Maar de sessie FP2 ligt stil Hulkenberg eraf.

Peter
7 mei 2010, 14:24
Is rFactor Pro, een versie die verkocht wordt voor professionele doeleinden als deze....

JCijsouw
7 mei 2010, 14:35
De stream is ook al weer weg ..... :(

---edit---

en ook weer terug! :D

Schumi rulezzzzz
7 mei 2010, 15:13
Schumacher lijkt er vanaf minuut 1 in Spanje wel bij te zitten, is in ieder geval al meer in de top te vinden geweest dan de afgelopen 4 grand prix'.

Kijkend naar de tijden van Lotus lijkt het inderdaad alsof zij de stap gemaakt hebben ten opzichte van de andere nieuwkomers en minder ver verwijderd zijn van de kop.

Robert Saalmink
7 mei 2010, 15:22
Het is wel voor veel teams een testdag die vrijdag, ik heb zo'n feed van Ferrari waar ze aangeven dat ze om en om runs aan het doen zijn met verschillende typen achtervleugel en zonder nieuwe banden. Dat zullen meer teams doen denk ik.

Federici
7 mei 2010, 19:24
Veel nieuwe snufjes al gezien en de kleurenstelling van de HRT is gelukkig anders. Ziet er goed uit:

http://images.gpupdate.net/large/152296.jpg

Neo-242
7 mei 2010, 23:17
Is toch best wel een nette auto die HRT qua shape.

Schumi rulezzzzz
8 mei 2010, 10:07
Nigel Melker heeft net in Barcelona de eerste pole in het bestaan van de GP3 gepakt. De baan was nat, maar droogde op aan het eind, waardoor het een soort loterij werd. Ben benieuwd hoe dat straks in de F1 zal gaan, mocht het gaan regenen.

Sander Hogendoorn
8 mei 2010, 11:15
http://eplsite.com/stream1.html

Livestream voor FP3, ziet er zonnig en droog uit.

Edit: rode vlag doordat Kobayshi en Petrov allebei de baan af vliegen doordat ze op een natte kerb remmen.

Federici
8 mei 2010, 11:28
Nigel Melker heeft net in Barcelona de eerste pole in het bestaan van de GP3 gepakt. De baan was nat, maar droogde op aan het eind, waardoor het een soort loterij werd. Ben benieuwd hoe dat straks in de F1 zal gaan, mocht het gaan regenen.

Nederlands feestje daarzo. Gisteren al een 1-2 in de vrije training voor Renger van der Zande en Nigel Melker.

Peter
8 mei 2010, 11:58
ik wilde net gaan typen dat het gat tussen Redbull en de rest kleiner was geworden, zet Vettel nog even een 1.20.5 neer :surrender:

Pingguest
8 mei 2010, 11:59
Ik vind het toch opmerkelijk dat nu Schumacher een nieuw chassis heeft gekregen en Mercedes-Benz haar auto bovendien een update heeft gegeven - welke overigens grotendeels het resultaat is van Schumacher's feedback - hij het gehele weekend sneller is dan Rosberg.

speed9
8 mei 2010, 12:11
Ik vind het toch opmerkelijk dat nu Schumacher een nieuw chassis heeft gekregen en Mercedes-Benz haar auto bovendien een update heeft gegeven - welke overigens grotendeels het resultaat is van Schumacher's feedback - hij het gehele weekend sneller is dan Rosberg.

Opmerkelijk : nee,want Schumacher presteerd altijd beter,met een auto die naar zijn hand is gezet.
Hopelijk kan die er wel me winnen,want dat gun ik hem wel.

Robert Saalmink
8 mei 2010, 12:36

Nou ja, je weet toch hoe Schumacher werkt. Hij geeft feedback en daaruit vloeit een auto die stukje bij beetje beter bij hem past. Dat is zijn kracht.

Zelf sluit hij trouwens niet uit dat de China-auto toch een defect had ergens. Bovendien schijnt dit chassis (van Barcelona) een wintertest chassis te zijn, m.a.w. helemaal niet zo nieuw?

Car changes a boost for Schumacher

Michael Schumacher says he is now feeling a lot more confident inside the Mercedes GP car following the updates introduced for the Spanish Grand Prix.

The German team is running several updates, including a longer wheelbase car, in Barcelona, with Schumacher also having reverted to the chassis he used during winter testing after struggling with its handling in the early part of the season.

The changes saw Schumacher enjoy a promising start to the weekend, the seven-time champion setting the third fastest time behind the Red Bulls.

And Schumacher admitted he was feeling a lot more positive now.

"It's certainly feeling a lot more a race car into my hands than at least in China," Schumacher told reporters. "China we obviously haven't fully understood exactly, but nevertheless I'm feeling comfortable in the car.

"That's what I'm asking to do, if we can work very well with my engineers, my team. Obviously the improvement to the car certainly helps."

He added: "It's not about confidence, it's simply that the car goes where I want it to go and I don't have to wait too long to go to this point.

"The clear trend is there. We have improved certainly, I have more ability to work the car to my needs, that's what it is, that's what I look for. The team has reacted very good, and now we look forward to make the best out of this."

He said the car is now reacting to the changes the way that he wants, and feels that confirms there was something wrong with the car in China, where he endured a difficult weekend.

"The matter of fact is with the car we have right now, we certainly have the ability to work it a lot more in directions that I'm looking for. That simple was not possible before.

"So I'm feeling a lot more confident in what the car is doing to me. Again it sort of confirmed that China, whatever glitch it was, but something didn't work out for whatever reason, and that works back to a more normal situation."

Autosport

Pingguest
8 mei 2010, 13:25
Nou ja, je weet toch hoe Schumacher werkt. Hij geeft feedback en daaruit vloeit een auto die stukje bij beetje beter bij hem past. Dat is zijn kracht.

Boze tongen zullen beweren dat Schumacher op deze wijze zijn teamgenoot geen eerlijke kans geeft, maar het is zijn kwaliteit om het team vooruit te helpen. Iets wat weinig collega's hebben en m.i. tevens een argument tegen de huidige standaardisering van de sport.

bobskink
8 mei 2010, 13:29
Team vooruit helpen? Rosberg is plots wel erg slecht in vergelijking met de vorige vrije trainingen.

Robert Saalmink
8 mei 2010, 13:32
We zullen zien in de kwali, Rosberg moet minimaal voor een top 5 goed zijn.

Sander Hogendoorn
8 mei 2010, 13:42
BBC zou al om 13:15 begonnen moeten zijn met de Q voorbeschouwing, maar op zowel BBC1 als BBC2 gaat het nog steeds over de parlementsverkiezingen daar.

Ik denk dat de Red Bulls te snel zullen zijn, Mclaren er achter en dan Ferrari en Mercedes die om de laatste top 5 plek strijden.

Edit: BBC begint :)

speed9
8 mei 2010, 13:44
Ook Virgin-duo moet startplaatsen inleveren
08 mei 2010

Naast Karun Chandhok zullen ook Virgin-coureurs Timo Glock en Lucas di Grassi na afloop van de kwalificatie vijf plaatsen naar achteren worden gezet.

Glock en Di Grassi krijgen deze straf, omdat het team van Virgin niet op tijd de versnellingsbakverhoudingen heeft doorgegeven aan de FIA. Volgens de technische regels moet dit binnen twee uur na afloop van de laatste vrijdagtraining gebeuren.

De straf werd zaterdagochtend bekendgemaakt door de wedstrijdleiding.Bron : F1gpupdate
Mogen ze voor de Kwalificatie niks meer veranderen aan de bak dan,want zo lijkt het er te staan.

Pingguest
8 mei 2010, 15:06
Het is officieel: Schumacher is dit weekend sneller dan Rosberg.

Inderdaad, de man heeft zijn beste tijd gehad. :D

JossNL
8 mei 2010, 15:08
Het is officieel: Schumacher is dit sneller dan Rosberg.

Inderdaad, de man heeft zijn beste tijd gehad. :D
Huh?:blink:

Darthwillie
8 mei 2010, 15:10
cynisme heet dat :laugh:

Massa blijft mij verbazen, hij lijkt op snelheid geen schijn van kans te maken op Alonso :huh1:

Pingguest
8 mei 2010, 15:12
Huh?:blink:

Ik reageerde even op de criticasters van Schumacher die stelde dat hij niet terug had moeten komen, omdat hij te langzaam was geworden.

Als Schumacher morgen een mooi resultaat neerzet, ben ik erg benieuwd wie zijn mond open zal doen met dat hij beter vervangen kan worden.

Sander Hogendoorn
8 mei 2010, 15:16
Kubica blijft me ook verbazen, hij verslaat toch maar weer even Rosberg en Massa :)

Kobayashi deed het ook uitstekend trouwens.

JossNL
8 mei 2010, 15:19
cynisme heet dat :laugh:

Massa blijft mij verbazen, hij lijkt op snelheid geen schijn van kans te maken op Alonso :huh1:

Gaat niet om cynisme, ik kon er niet uit opmaken wat er nou stond.

Darthwillie
8 mei 2010, 15:19
Volgens mij zou het voor Kubica wel eens heel verstandig kunnen zijn gewoon bij Renault te blijven, hij zou daar wel eens ala Alonso het team om zich heen kunnen bouwen. Hij lijkt zich daar helemaal op zijn plaats te voelen.

JossNL
8 mei 2010, 15:22
Volgens mij zou het voor Kubica wel eens heel verstandig kunnen zijn gewoon bij Renault te blijven, hij zou daar wel eens ala Alonso het team om zich heen kunnen bouwen. Hij lijkt zich daar helemaal op zijn plaats te voelen.
Alleen is de vraag in hoeverre Renault Renault blijft, als zij zich wellicht helemaal terug gaan trekken.

Fabian de Jong
8 mei 2010, 15:32
Tering wat zijn die Red Bulls snel zeg :blink:

Joost van den Heuvel
8 mei 2010, 15:37
Wat Fabian zegt. Enorm verschil met de rest idd.

Bramzel
8 mei 2010, 15:59
Tsja, die Red Bulls zijn telkens snel in quali, maar in de race moeten we het nog maar zien. Ben erg benieuwd, kijk nu al weer uit naar een knokkende Hamilton!

NS
8 mei 2010, 17:37
lekker hoor van schumi :) die kan wel eens op het podium gaan belanden morgen!

Bramzel
8 mei 2010, 18:07
Nou, Rosberg kan zich opmaken voor 'The Schumacher Experience'. Even overleggen met Rubens en Eddie Nico, die weten hoe je er mee om moet gaan. Of hoe je het kan leren accepteren :p

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83441

bobskink
8 mei 2010, 18:48
Wat een bende oetlullen bij Mercedes.
Rosberg kon voorheen makelijk top 5 halen bij de kwalificaties, nu had hij moeite voor Q3 te halen.
Hadden ze een beetje Rosberg feedback gebruikt had hij voor dezelfde energie misschien net achter de Red Bulls gestaan. Hopelijk is deze race een one-off, maar het contrast met voorgaande races is te frappant.

Schumacher fans gaan het niet willen zien, maar dit siezoen bewijst dat hij een piloot is net als een ander, om goed te presteren heeft hij een wagen nodig die bij hem past en snel is. Nu heeft hij al een wagen die bij hem past, maar qua snelheid zijn ze er duidelijk nog niet op vooruitgegaan, want het is de slechtste kwalificatie tot nu toe van Mercedes. :blink:

Wat voor weer wordt het morgen?

Massa is inderdaad ook een raar geval aan het worden dit jaar. Als hij wakker schiet kan hij plots wel dominant worden, maar hij moet er dan wel dringend aan beginnen.

Neo-242
8 mei 2010, 18:51
Dominante performance van Newey gezien vandaag:huh1: Lang geleden dat we nog zo'n verschil op Barcelona gezien hebben, de baan die de beste auto's naar boven doet drijven.

Als kritisch man voor Schumacher ben ik ronduit verbaasd om 3 dingen:

Dat Mercedes in staat is op deze korte tijd een auto te veranderen naar Schumachers eisen
Dat Schumacher uberhaupt zoveel sneller is met een auto die hem ligt dan met een auto die hem niet ligt :-o
Dat Mercedes de kaart trekt van Schumacher ipv Rosberg, terwijl deze laatste het uitstekend deed tot nu toe met de huidige wagen, én de toekomst is voor Mercedes GP

Verder inderdaad opmerkelijk dat Massa meer dan 6 tienden moet toegeven op Alonso:blink:

Darthwillie
8 mei 2010, 19:01
er zijn nog wat meer mogelijkheden. Bij mercedes hadden ze het vermoeden dat Schumachers chassis beschadigd was en hij daarom niet goed meekon. Als dat chassis vanaf het begin kapot was zou het zomaar kunnen dat Rosberg er beter uit zag dan hij was. Dat Mercedes verder achteraan staat zou ook heel goed kunnen door de verbeteringen die andere teams naar Barcelona gebracht hebben

Pingguest
8 mei 2010, 19:12
er zijn nog wat meer mogelijkheden. Bij mercedes hadden ze het vermoeden dat Schumachers chassis beschadigd was en hij daarom niet goed meekon. Als dat chassis vanaf het begin kapot was zou het zomaar kunnen dat Rosberg er beter uit zag dan hij was. Dat Mercedes verder achteraan staat zou ook heel goed kunnen door de verbeteringen die andere teams naar Barcelona gebracht hebben

Het chassis van Schumacher was zeer waarschijnlijk beschadigd, resulterende in een tijdsverlies van ongeveer drie tienden van een seconde per ronde.

Voorts staat vast dat Schumacher een aanpassingstijd nodig had. Dit betekent nog niet per se dat hij slechts kan omgaan met de auto's die hem welgevallen. Niet vergeten moet worden dat Schumacher in 2003 kampioen werd met een auto die hem niet lag.

bobskink
8 mei 2010, 19:24
Dus dan kunnen we er vanuit gaan dat nu Rosbergs chassis beschadigd is? Want hij is dit seizoen nog nooit zo traag geweest.

NS
8 mei 2010, 19:24
Dus dan kunnen we er vanuit gaan dat nu Rosbergs chassis beschadigd is? Want hij is dit seizoen nog nooit zo traag geweest.

diep in de nacht heeft Michael stiekem de naam-stickertjes omgewisseld ;)

Neo-242
8 mei 2010, 19:38
Ik vraag me af waar dat verhaal van dat defect chassis bij Schumacher vandaan komt. De monteurs bij Brawn/Mercedes hebben dit met klem ontkend, bovendien was er geen enkele aanwijzing in de telemetrie te vinden die daar op wees. Dat is een gerucht dat een eigen leven gaan leiden is.

Peter
8 mei 2010, 19:41

Of de rest is dit seizoen nog niet zo snel geweest? Misschien kreeg ie er net geen lekker rondje uit? Er kunnen zoveel redenen zijn, dat Rosberg eens een keer wat minder ver van voren staat.... Bedenk wel dat het veld ook dit jaar weer heel dicht op elkaar zit (behalve Red Bull) dus een iets mindere setup of je dag niet hebben kan echt wel zoveel plekken schelen... Schumacher is ook maar 1 tiende sneller dan Nico....

Massa is toch ook langzamer dan normaal? kun je dat ook zo makkelijk verklaren?

GTE
8 mei 2010, 19:44
Massa is toch ook langzamer dan normaal? kun je dat ook zo makkelijk verklaren?

Massa zelf in ieder geval niet:

Massa mystified by handling issues

Felipe Massa is concerned that he is no longer able to find the balance he needs with his Ferrari to be on the pace after he could only qualify ninth for this weekend's Spanish Grand Prix.

The Brazilian was unable to match his team-mate Fernando Alonso, who will start from the second row, and he admitted on Saturday evening that he was still unsure of what was causing his problems.

"Fernando is a very good driver, but something has happened to me," said Massa. "Something is not going like I want, so I can't do the lap time or drive the car like I want.

"This is something that we need to understand, and improve. It will be difficult for tomorrow because we cannot change the car, but we need to do something for the next races.

Massa added that he had been happier with his car in practice, but could not repeat his performance in qualifying.

"I was struggling a lot to find the right balance in the car. This morning my feeling was a bit better, and then in qualifying I was slower on the hard tyre than I was in practice," he said.

"We need to understand what has happened, understand which direction to follow. I went in a completely different direction [to Alonso], and then back again. We tried everything.

"It looks like something is not working out to give the grip. This is something that we need to understand, but I'm sure we will."

van autosport.com

Darthwillie
8 mei 2010, 19:50
Ik vraag me af waar dat verhaal van dat defect chassis bij Schumacher vandaan komt. De monteurs bij Brawn/Mercedes hebben dit met klem ontkend, bovendien was er geen enkele aanwijzing in de telemetrie te vinden die daar op wees. Dat is een gerucht dat een eigen leven gaan leiden is.
van autosport.com
Ross Brawn:
"The one he had got damaged during the first few races and we repaired it as best we could at the races. But now we are back at base we are going to re-introduce the test chassis and he will be using that in Barcelona.

Pingguest
8 mei 2010, 19:52

Meerdere teams hebben omvangrijke veranderingen aangebracht. Een vergelijking is derhalve niet eenvoudig. Ook staat vast dat Rosberg dit weekend zijn setup niet goed heeft.

Robert Saalmink
8 mei 2010, 20:45
Dominante performance van Newey gezien vandaag:huh1: Lang geleden dat we nog zo'n verschil op Barcelona gezien hebben, de baan die de beste auto's naar boven doet drijven.

Als kritisch man voor Schumacher ben ik ronduit verbaasd om 3 dingen:

Dat Mercedes in staat is op deze korte tijd een auto te veranderen naar Schumachers eisen
Dat Schumacher uberhaupt zoveel sneller is met een auto die hem ligt dan met een auto die hem niet ligt :-o
Dat Mercedes de kaart trekt van Schumacher ipv Rosberg, terwijl deze laatste het uitstekend deed tot nu toe met de huidige wagen, én de toekomst is voor Mercedes GP

Verder inderdaad opmerkelijk dat Massa meer dan 6 tienden moet toegeven op Alonso:blink:

Zoals ik al eerder aangaf, ze rijden nu met een wintertest chassis. Op zich niet eens een nieuwe auto, de voorwielen staan domweg ietsje verder naar voren. Punt twee geldt omgekeerd voor Rosberg ook natuurlijk.

Bramzel
8 mei 2010, 20:53
Meerdere teams hebben omvangrijke veranderingen aangebracht. Een vergelijking is derhalve niet eenvoudig. Ook staat vast dat Rosberg dit weekend zijn setup niet goed heeft.

Dit klopt ook wel weer. Iedereen heeft aanpassingen gemaakt, en de ene weet zich daar makkelijker op aan te passen dan de ander.

Pingguest
8 mei 2010, 21:09
Het is hoe dan ook weer waarheid gebleken: daar waar Schumacher is, ontstaat controverse. En we zijn nog niet eens in Monaco aanbeland. :lol:

bobskink
8 mei 2010, 21:21
Dit klopt ook wel weer. Iedereen heeft aanpassingen gemaakt, en de ene weet zich daar makkelijker op aan te passen dan de ander.
klopt, maar Mercedes is er op zich niet sneller op geworden als je de plaatsen op de startgrid bekijkt.

Pingguest
8 mei 2010, 21:31
klopt, maar Mercedes is er op zich niet sneller op geworden als je de plaatsen op de startgrid bekijkt.

Nee, dan is Schumacher gewoon sneller geworden t.o.v. Rosberg.

bobskink
8 mei 2010, 21:51
Nee, dan is Schumacher gewoon sneller geworden t.o.v. Rosberg.
Wie waar staat doet er niet toe.
nu staat Mercedes
6 en 8
de vorige GP's waren het
5 en 7
6 en 7
2 en 8
4 en 9
dan kun je toch niet stellen dat het een echt geslaagde update is, de rollen zijn enkel omgekeerd.

Darthwillie
9 mei 2010, 00:11
de update is iets minder geslaagd dan de update van de andere teams :laugh:

maar het zou ook nog best kunnen dat Rosberg gewoon een slecht weekend heeft en de volgende race weer een paar plekken voor Schumacher staat. Barcelona is sowieso geen goede graadmeter, dat is kapot getest.

joostingh
9 mei 2010, 00:21
http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/large/97598666.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1273358263&Signature=t9wn7Rx0qSRovQ033wR28O%2FZ6rU%3D

maar goed dat Barrichello een sterke helm heeft. Zijn commentaar dan ook:

"the helmet after qualify...stones everywhere "

bron: Twitter

Captain Slow
9 mei 2010, 01:21
Klien heeft ook zijn zegje gedaan over de HRT auto:p
Christian Klien kon gisteren voor het eerst sinds lange tijd opnieuw plaatsnemen in een F1-wagen. De Oostenrijker werd aangesteld als vrijdagtester voor HRT F1 omwille van zijn ervaring. Het team hoopt dat Klien de huidige wagen kan vergelijken met de BMW en de Honda bolides waar hij eerder mee reed, om zo de HRT F1 beter te maken.

Tijdens de eerste vrije training op vrijdag maakte hij indruk door bij zijn debuut direct een halve seconde sneller te zijn dan teamgenoot Bruno Senna.

"Het team heeft mij binnengehaald om de ingenieurs feedback te geven en om de auto te vergelijken met de BMW en Honda waar ik mee gereden heb. Ik kan echter al direct zeggen dat deze wagen niet F1-waardig is. De wagen heeft te weinig downforce en de details zijn gewoon niet afgewerkt zoals op andere wagens." Zei Klien na afloop bij motorline.cc.

"Dit maakt het mij wel makkelijker om in te stappen en de ingenieurs veel feedback te geven want alle andere auto's zijn beter. Al na de eerste 20 ronden kon ik zeggen waar de grootste tekortkomingen liggen. Hopelijk kan het team de wagen nu verbeteren met mijn feedback. Zelfs zonder nieuwe onderdelen schat ik dat de wagen nog een seconde per ronde sneller kan worden, puur door de setup en de elektronica te verbeteren. Momenteel is deze wagen echt een bastaard; hij laat zich erg moeilijk besturen."

Christian Klien benadrukte dat de Cosworth-motor wel degelijk goede prestaties levert, maar dat de problemen veeleer in het chassis zitten.

"Ik denk niet dat de motor het probleem is. Het chassis is zeker het zwakke onderdeel. Hierbij komt de vraag hoeveel geld men wil investeren in deze wagen. Het mag duidelijk zijn dat we met dit chassis geen prijzen zullen behalen, dus moeten we een nieuwe wagen bouwen. Het seizoen is echter nog lang en ik heb het gevoel dat het team ook deze wagen nog beter wil maken. Zoals gezegd kunnen we nog tot een seconde sneller gaan zonder ontwikkeling van nieuwe onderdelen."

Verder bevestigde Christian Klien dat zijn overeenkomst met HRT tot het einde van het seizoen loopt.

www.f1club.be

Fr3d
9 mei 2010, 09:22
jammer van petrov hij zat er redelijk bij in qualy.

Petrov damaged his Renault when he crashed in Saturday morning's final practice session, prompting the team to swap out his gearbox ahead of qualifying
14->19

Dennis
9 mei 2010, 09:24
Zo dan, Klien laat er geen gras over groeien.

Anyway. Kwalificatie niet gezien maar als ik zo naar de tijden kijk en de verhalen lees is Red Bull echt zwaar oppermachtig. Nu zijn ze in de race meestal niet zo veel sneller maar ik vrees voor een simpele 1 - 2.

Pingguest
9 mei 2010, 09:42
Wie waar staat doet er niet toe.
nu staat Mercedes
6 en 8
de vorige GP's waren het
5 en 7
6 en 7
2 en 8
4 en 9
dan kun je toch niet stellen dat het een echt geslaagde update is, de rollen zijn enkel omgekeerd.

In 1985 werd Ferrari bijna kampioen. Voor 1986 voerde zij een nieuwe auto in. Hoewel deze aanzienlijk sneller was dan haar voorganger, kon Ferrari in 1986 geen potten breken.

Je lijkt te vergeten dat ook andere teams innoveren en hun auto's aanpassen. In de Formule 1 betekent stilstand echter achteruitgang.

Sander Hogendoorn
9 mei 2010, 10:11
Het lijkst vandaag ook weer droog en best zonnig te worden, leuk die weersvoorspellingen :lol:

Marc Vos
9 mei 2010, 12:54
Ik ben benieuwd wat het wordt in Spanje. Ik hoop dat Schumacher nog wat moois laat zien. Al verwacht ik weinig aangezien races in Barcelona zelden leuk zijn. :)

Darthwillie
9 mei 2010, 13:59
ben benieuwd of het een startcrash wordt, er staan toch een paar wagens achter de Red Bulls die door de F-duct een veel hogere top hebben.

Mathijs
9 mei 2010, 14:32
Oei, onboard van Button geeft aan dat Schumi wat probleempjes heeft met de wegligging, weer veel glijden aan de achterkant zie ik.
Wel geniaal met die pitstops,zowel Hamilton als Schumi. En Hamilton moet zijn muil houden over die achterblijver... Waar moest die gast anders heen....

Bramzel
9 mei 2010, 14:35
Wel geniaal met die pitstops,zowel Hamilton als Schumi. En Hamilton moet zijn muil houden over die achterblijver... Waar moest die gast anders heen....

Beetje overdreven Mathijs, die Virgin reed echt extreem langzaam. Je hebt aan de kant gaan en je hebt op de baan stilstaan, en wat die Virgin deed leek meer op stilstaan dan op aan de kant gaan.

Mathijs
9 mei 2010, 14:38
Beetje overdreven Mathijs, die Virgin reed echt extreem langzaam. Je hebt aan de kant gaan en je hebt op de baan stilstaan, en wat die Virgin deed leek meer op stilstaan dan op aan de kant gaan.
Tja, hij probeerde gewoon niemand te hinderen, hij wordt ingehaald door Vettel, probeert hem de ruimte te geven, komt opeens Hamilton uit de pit en die gaan weer met elkaar knokken. Sorry maar ik zou ook niet weten waar ik dan heen zou moeten met m'n Virgin. ALs hij hem ervoor hield was het ook weer niet goed want dan zou hij Hamilton gehinderd hebben...

speed9
9 mei 2010, 14:38

Vrigin stond zo wat op het gras,dus verder kon die niet en hij stond al zowat stil.

Schumacher:thumbup:

Krijgen we nu een Schumi-train,want word aardig lang die rij.

Bramzel
9 mei 2010, 14:45
Lol, briljant commentaar van Massa's engineer :D

"Half a second faster with a broken wing, guess we found the solution..."

Darthwillie
9 mei 2010, 14:46
Moet er wel om lachen, Schumacher houdt Button daar vreselijk makkelijk op, terwijl Button echt veel sneller is.

Webber is echt onaantastbaar trouwens :surrender:

speed9
9 mei 2010, 14:47
Lol, briljant commentaar van Massa's engineer :D

"Half a second faster with a broken wing, guess we found the solution..."

Sneller qua Km/h snap ik wel,maar over geheel mis die nu wel downforce toch?

Wow de voorvleugel van Chandock mist net de camera/vangrail.

Chandock - out.

(oja Bron : Tv)

petervdveen
9 mei 2010, 14:49
Die virgin reed al op het gras.. verder opzij gaat niet he..
(oja Bron : Tv)
:D

Nu gaat Alonso gas geven ;)

Bramzel
9 mei 2010, 14:55
Goeie regie trouwens, ze laten de gevechten door het gehele veld goed zien!

Mathijs
9 mei 2010, 14:55
Hoop dat Alonso nu even gaat pushen, tijd goedmaakt, pit en weer gaat pushen. Dan de jongens voor hem banden problemen krijgen, tijd verliezen en al te laat zijn met wisselen. Vervolgens Alonso iedereen buitenom inhaalt :P...

petervdveen
9 mei 2010, 14:59
Massa deed net opeens een slecht rondje .. Verloor 1.5 op button

speed9
9 mei 2010, 14:59
Vraag me af hoelang Schumacher nog kan pushen met zijn banden en dat tegen over Button.

Zou wel een keer willen dat Fia nog de brandstof-waarden vrij gaf,om te zien welke auto het zuinigst is en of hoeveel benzine ze overhouden,maar dat zou wel weer onder Team geheim komen te staan.

Darthwillie
9 mei 2010, 15:01
Rosberg gaat opeens heel hard met zijn nieuwe banden, zou voor Alonso misschien een hint zijn om te gokken op nieuwe banden.

Pingguest
9 mei 2010, 15:10
Verrassend dat Hamilton voor Vettel rijdt.

petervdveen
9 mei 2010, 15:14
Stel dat Alonso in ronde 60 binnenkomt voor nieuwe banden, zou die dan bijvoorbeeld 6 kwali ronde's kunnen rijden? Dat zou rond de 1:20 liggen, dus 30 seconden winst in principe..

Darthwillie
9 mei 2010, 15:18
Stel dat Alonso in ronde 60 binnenkomt voor nieuwe banden, zou die dan bijvoorbeeld 6 kwali ronde's kunnen rijden? Dat zou rond de 1:20 liggen, dus 30 seconden winst in principe..

en ongeveer 24 seconden verlies door de stop, effectief 6 seconden winst als je geen verkeer hebt.

Pingguest
9 mei 2010, 15:23
Red Bull heeft weer betrouwbaarheidsproblemen.

petervdveen
9 mei 2010, 15:26
Red Bull heeft weer betrouwbaarheidsproblemen.
Red Bull heeft een coureur die niet oplet..

Darthwillie
9 mei 2010, 15:27
nop, zelfde probleem wat ze hadden in australie met een loslatend voorwiel

petervdveen
9 mei 2010, 15:35
Kzie het ja. Fout;)
Massa komt nog dicht bij aan button...

Martijn Mezger
9 mei 2010, 15:36
Hamiltonwtf0k?

petervdveen
9 mei 2010, 15:37
Schumacher podium?

Bramzel
9 mei 2010, 15:40
Jemig wat kut zeg, Hamilton had die p2 zo goed kunnen gebruiken voor het kampioenschap. Erg jammer :(

Niels Tieman
9 mei 2010, 15:41
Ik hoop dat een fotograaf heeft opgelet bij Hamilton. De wijze waarop hij zijn teleurstelling liet zien was nederig maar wel een mooi foto momentje... :)

Bramzel
9 mei 2010, 15:43
Wel erg gaaf; eindelijk weer eens een GP op Barcelona die niet per definitie oersaai was!

speed9
9 mei 2010, 15:47
Weer een imploderende velg?
In mijn ogen klapte de velg in,daardoor lekke band bij hamilton.

Vraag me af of Fia vettel gaat bestraffen voor onveilig rijden,bedoel als je remmen niet meer(normaal)remt,dan rij je toch onveilig?

Bramzel
9 mei 2010, 15:48
Vraag me af of Fia vettel gaat bestraffen voor onveilig rijden,bedoel als je remmen niet meer(normaal)remt,dan rij je toch onveilig?

Heb jij hem onveilig zien rijden dan?

speed9
9 mei 2010, 15:49
Heb jij hem onveilig zien rijden dan?

Rij jij op de weg zonder remmen en zou dat nog veilig noemen ?

Hij rijd wel erg langzaam om zo geen crash te krijgen,maar in de technische oogpunt hij rijd zonder goed werkende remmen,dus onveilig.

Hij heeft gewoon geluk,dat er niet zo veel mensen voor/achter hem reden.

CavaF1
9 mei 2010, 16:01
Rij jij op de weg zonder remmen en zou dat nog veilig noemen ?

Hij rijd wel erg langzaam om zo geen crash te krijgen,maar in de technische oogpunt hij rijd zonder goed werkende remmen,dus onveilig.

Hij heeft gewoon geluk,dat er niet zo veel mensen voor/achter hem reden.

Ach man, zo langzaam waren zijn rondetijden niet. De HRT hadden hem nog niet bijgehaald. Een F1 wagen die op zijn motor afremt is te vergelijken met een personenauto die alles dicht gooit.
Noem jij dat geluk hebben? Ik ben geen Vettelfan maar dat "geluk" heeft hij dan wel zelf afgedwongen door zo snel te gaan.

Wat die imploderende velg betreft bij Hamilton, iedereen weet dat Hamilton absoluut geen banden kan sparen en net in de zwaarste bocht van het circuit voor de linkervoorband zou zijn velg het begeven? No way. Hamilton heeft gewoon gedaan wat hem een paar keer per seizoen zal overkomen.

Schumacher was vandaag gewoon fantastisch. Ook al moet ik hem niet meer omdat hij niet in een rode wagen rijdt, hij heeft nog maar eens bewezen dat hij al zijn titels verdiend heeft. Zuiver en correct Button afgehouden die veel sneller was.

Sander Hogendoorn
9 mei 2010, 16:05
Best een leuke race voor Barcelona begrippen :)

En wat betreft Hamilton, die heeft zo'n beetje de hele race zijn banden lopen sparen terwijl Button zijn banden letterlijk opgerookt had achter Schumacher. Denk dus wel dat het een mechanisch probleem was. Alonso ook weer knap :)

Requiem84
9 mei 2010, 16:09
Wat die imploderende velg betreft bij Hamilton, iedereen weet dat Hamilton absoluut geen banden kan sparen en net in de zwaarste bocht van het circuit voor de linkervoorband zou zijn velg het begeven? No way. Hamilton heeft gewoon gedaan wat hem een paar keer per seizoen zal overkomen.

Schumacher was vandaag gewoon fantastisch. Ook al moet ik hem niet meer omdat hij niet in een rode wagen rijdt, hij heeft nog maar eens bewezen dat hij al zijn titels verdiend heeft. Zuiver en correct Button afgehouden die veel sneller was.

In de zwaarste bocht van het circuit komt er ook de meeste kracht op de velg natuurlijk. Daarbij reed Lewis een paar ronden hiervoor nog de snelste ronde. Dat gaat best moeilijk als je band al tot op het naadje versleten is.

Schumacher verdedigde inderdaad goed, maar Button was wel heel voorspelbaar met z'n moves (1e keer dat ik het E.J eens ben:blink:). En Schumacher's pace was ook wel belachelijk langzaam, pfft. 1 minuut achter Webber, dat kan je nooit meer goed maken in een seizoen.

Merkwaardig ook hoe 'slecht' de Mclaren is in Q trim, terwijl ze in racetrim bijna de Red Bulls bij kunnen houden. De Mercedes blijkt ook relatief veel sneller te zijn in Q dan in R. Wat kunnen zij dat Ferrari & Mclaren niet kunnen?

Stefan van Renselaar
9 mei 2010, 16:10
Plaats|Rijder|Puntensysteem '10|Puntensysteem '09
1.|Button|70|27
2.|Alonso|67|28
3.|Vettel|60|24
4.|Webber|53|18
5.|Rosberg|50|20
6.|Hamilton|49|20
6.|Massa|49|19
8.|Kubica|44|18
9.|Schumacher|22|8
10.|Sutil|16|6
11.|Liuzzi|8|2
12.|Barrichello|7|1
13.|Petrov|6|2
14.|Alguersuari|3|0
15.|Hulkenberg|1|0

Plaats|Team|Puntensysteem '10|Puntensysteem '09
1.|McLaren-Mercedes|119|47
2.|Ferrari|116|47
3.|Red Bull-Renault|113|42
4.|Mercedes|72|28
5.|Renault|50|20
6.|Force India-Mercedes|24|8
7.|Williams-Cosworth|8|1
8.|Toro Rosso-Ferrari|3|0

Alonso had aan de leiding van het WK gelegen met het puntensysteem van vorig jaar en Webber heeft een groot voordeel door het puntensysteem van dit jaar. Bij de teams zouden McLaren en Ferrari gelijk staan.

Neo-242
9 mei 2010, 16:12
Ik betrapte me erop dat ik vaker naar de 1000km van Spa aan het kijken was dan naar de F1 in Barcelona. Zegt eigenlijk wel veel;)
Mooie zege voor Webber, maar toch weer problemen bij Vettel voor Red Bull. Die auto's zijn echt op het randje gemaakt.
Alonso mooie 2de plaats gekregen van Hamilton.
Niet te begrijpen dat Button niet voorbij de veel tragere Schumacher raakte. Probeerde het daarna niet eens meer.:huh1:

Op naar Monaco!

Darthwillie
9 mei 2010, 16:12
leuk om te lezen Stefan :thumbup:

heb net even de replay gezien en de velg van Hamilton lijkt uit elkaar te springen, net als bij Heiki twee jaar terug :huh1:

speed9
9 mei 2010, 16:13
Ach man, zo langzaam waren zijn rondetijden niet. De HRT hadden hem nog niet bijgehaald. Een F1 wagen die op zijn motor afremt is te vergelijken met een personenauto die alles dicht gooit.
Noem jij dat geluk hebben? Ik ben geen Vettelfan maar dat "geluk" heeft hij dan wel zelf afgedwongen door zo snel te gaan.

Wie heeft hier over HRT?

2:Ik bedoelde als schumacher of x aantal wel achter hem zaten,dan was het wel nog onveiliger,met dat bedoel ik geluk hebben.

een F1 wagen gaat ook paar keer harder dan een personen auto,dus als er wel wat was zou het niks uitmaken of die op ze motor remden.

Remmen doe je voornamelijk met je remmen en je heb ze niet voor niks.

Qua Hamilton : in mij ogen begaf de velg het als 1st en daar door de band,dat de banden het moeilijk hadden begrijp ik,maar dan zou je het aan moeten zien komen.

Sander Hogendoorn
9 mei 2010, 16:14
leuk om te lezen Stefan :thumbup:

heb net even de replay gezien en de velg van Hamilton lijkt uit elkaar te springen, net als bij Heiki twee jaar terug :huh1:

En Hamilton in Q. op Nurburgring '07. Er lijkt toch iets mechanisch te zitten wat heel af en toe opspeelt wat anderen niet hebben.

CavaF1
9 mei 2010, 16:25
Wie heeft hier over HRT?

Een beetje begrijpend lezen kan je toch wel hé? Ik bedoelde dat Vettel nog sneller reed dan het tempo dat de HRT's zouden aankunnen.

bobskink
9 mei 2010, 16:31
Wat een ei Hamilton. Zich op het einde van de race zo laten opjagen door Alonso. Geniaal voor Alonso dat hij erin getrapt is.
Withmarch probeert nog te stoefen dat ze de snelste ronde hebben, maar net die overbodige snelle ronde op het einde van de race heeft misschien zijn banden over de limiet geholpen.

speed9
9 mei 2010, 16:32
Wie heeft hier over HRT?

Een beetje begrijpend lezen kan je toch wel hé? Ik bedoelde dat Vettel nog sneller reed dan het tempo dat de HRT's zouden aankunnen.

Las jij mijn post wel 100%.

Maak niet uit hoe snel Vettel reed,hij reed zonder goed werkende remmen,dus met een technische/mechanische failure,dus een Zwarte vlag met een oranje circel er in.

Het gaat om het idee,dat als die moest remmen zo wie zo te laat was.

Sander Hogendoorn
9 mei 2010, 16:34
Wat een ei Hamilton. Zich op het einde van de race zo laten opjagen door Alonso. Geniaal voor Alonso dat hij erin getrapt is.
Withmarch probeert nog te stoefen dat ze de snelste ronde hebben, maar net die overbodige snelle ronde op het einde van de race heeft misschien zijn banden over de limiet geholpen.

Lol. Hamilton reed 10 seconde voor Alonso en als zijn banden heel erg aan het verslijten waren kon hij ook niet even een 24.3 neerzetten.

Het lijkt weer op een velg die het begeeft zoals gezegd.

Bramzel
9 mei 2010, 16:35

Je las Cava's post inderdaad niet goed Rick, dus bijdehand doen is niet echt terecht.

Maak niet uit hoe snel Vettel reed,hij reed zonder goed werkende remmen,dus met een technische/mechanische failure,dus een Zwarte vlag met een oranje circel er in.

Blijkbaar was het nog niet erg genoeg. Vettel had vertrouwen om stevig door te stampen, de rondetijden waren minder maar niet dramatisch, dus zo erg zal het niet geweest zijn.

Voorbarige conclusie die zoals Sander al aangeeft haaks op de werkelijkheid staat. Op de beelden kan je duidelijk zien dat eerst de velg en dan pas de band het begeeft.

CavaF1
9 mei 2010, 16:36

Denk ervan wat je wil, ik ga deze discussie niet verder zetten als je het niet ruimer wil bekijken.

speed9
9 mei 2010, 16:40
Blijkbaar was het nog niet erg genoeg. Vettel had vertrouwen om stevig door te stampen, de rondetijden waren minder maar niet dramatisch, dus zo erg zal het niet geweest zijn.

Voorbarige conclusie die zoals Sander al aangeeft haaks op de werkelijkheid staat. Op de beelden kan je duidelijk zien dat eerst de velg en dan pas de band het begeeft.

Ik doel er op dat hij gewoon rustig door kon rijden zonder druk,omdat er zo wat niemand direct om hem heen reed.

Maar ja ,hij finishde en heeft geen crash veroorzaakt,maar gaat om de idee dat hij reed met een auto die niet normaal kan remmen.

bobskink
9 mei 2010, 16:41
Heeft het één niet met het ander te zien? feit is dat Hamilton beter op safe had gereden, zichzelf en zijn bandenconsumatie kennende.

Rosberg is trouwens van 2 naar 5 gezakt in de stand...

Bramzel
9 mei 2010, 16:46
Ik doel er op dat hij gewoon rustig door kon rijden zonder druk,omdat er zo wat niemand direct om hem heen reed.

Maar ja ,hij finishde en heeft geen crash veroorzaakt,maar gaat om de idee dat hij reed met een auto die niet normaal kan remmen.

En blijkbaar werd dat dus niet als gevaarlijk beschouwd.

Heeft het één niet met het ander te zien? feit is dat Hamilton beter op safe had gereden, zichzelf en zijn bandenconsumatie kennende.

Dat is dus nog helemaal niet duidelijk, waardoor je uitspraak nogal voorbarig is.

Darthwillie
9 mei 2010, 16:55
foto'tje waar je ziet dat er wat knapt van de velg, lijkt mij niets met slijtage te maken hebben
http://personal.telefonica.terra.es/web/jad/fotos/hamilton2010.jpg

@Rick hij had nog wel remmen, ze waren bijna op, hij reed dus niet zonder remmen rond.

CavaF1
9 mei 2010, 16:59
@Rick hij had nog wel remmen, ze waren bijna op, hij reed dus niet zonder remmen rond.

Dat er nog geen schadeclaims of dreigmails zijn binnengekomen voor copywright snap ik nog steeds niet.

Captain Slow
9 mei 2010, 17:04
Is het iemand trouwens opgevallen dat de streepjescode wel weg was van de Ferrari zelf, maar op helmen/overalls etcetera niet?:laugh:

speed9
9 mei 2010, 17:14
Dat er nog geen schadeclaims of dreigmails zijn binnengekomen voor copywright snap ik nog steeds niet.

:blink:Die slaat de plank mis bij mij.

@de foto van hamilton : Je ziet dat er wat afbreekt, dejavu.

Schumi rulezzzzz
9 mei 2010, 17:18
foto'tje waar je ziet dat er wat knapt van de velg, lijkt mij niets met slijtage te maken hebben
http://personal.telefonica.terra.es/web/jad/fotos/hamilton2010.jpg

Het viel me ook op dat in het shot vlak voordat de velg klapte het linkervoorwiel ook een beetje off-camber leek te staan. Kan ook gezichtsbedrog zijn.

Alonso blijft een constante factor, blijft ook meedoen voor het kampioenschap ondanks dat Ferrari momenteel het 3e team lijkt.

speed9
9 mei 2010, 17:58
Sebastian Vettel: "Het was een wilde rit vandaag"

Red Bull-coureur Sebastian Vettel is blij dat hij nog op het podium is geëindigd, na een race vol problemen. De Duitser vertrok als tweede, maar verloor bij zijn pitstop een plek aan Lewis Hamilton. Daarna kreeg hij problemen met de remmen.

"Het was een wilde rit vandaag", zei Vettel in de persconferentie. "Ik had een goede start, maar wist Mark niet voorbij te komen. Het was het ook niet waard om al te veel risico te nemen. Daarna was het een zware race. Ik had veel problemen met de auto. Ik had weinig grip en had moeite om in het ritme te komen. Mijn pitstop was langzaam omdat ik moest wachten op verkeer in de pitstraat. Dit kostte me mijn tweede plek."

"In de laatste vijftien ronden werden de remmen minder. Het was nog een geluk dat ik aan de finish wist te komen. Ik kon aan het einde van de race namelijk nauwelijks meer remmen. Gelukkig had ik een grote voorsprong op de coureur achter me."
Bron : F1gpupdate
Kubica stuurt gehavende wagen naar punten

Robert Kubica is achtste geworden in Spanje, ondanks dat hij de hele race met onderstuur worstelde, nadat zijn voorvleugel beschadigd was geraakt bij een botsing met Kamui Kobayashi. Vitaly Petrov eindigde net buiten de punten, als elfde.

"Ik had geen goede eerste ronde en daar had ik de rest van de race last van", liet Kubica na afloop van de Spaanse Grand Prix weten. "Mijn start was wel goed. Ik ging al vechtend met Massa door de eerste bocht, maar toen maakte mijn wagen ineens een zijwaarste beweging. In de derde bocht raakte ik Kobayashi, waardoor mijn voorvleugel beschadigd raakte en ik een paar posities verloor. Ik had daarna erg veel last van onderstuur, maar omdat het veld zo dicht bij elkaar zat, besloten we niet naar de pits te gaan. Ik kon daarna nog wel de druk opvoeren bij Adrian Sutil, maar inhalen is heel erg moeilijk op dit circuit."

"Ik ben blij dat ik aan de finish ben gekomen, maar vind het jammer dat ik geen punten heb weten te scoren", vertelde Petrov. "Ik besloot het voorzichtig aan te doen bij de start en de rest van de race verliep redelijk recht-toe-recht-aan.
Bron F1gpupdate
Blijkbaar hoefde al die top aero-setups niet altijd beter te zijn.
Als voorbeeld : Massa,die reed op geven moment ook snellen tijden ondanks ze voorvleugel.
Leuke race,volgende week weer(net na me verjaardag).

Kijken of Schumacher die wel wint,zou de stand goed doen.

bobskink
9 mei 2010, 18:01
Dat is dus nog helemaal niet duidelijk, waardoor je uitspraak nogal voorbarig is.

Misschien wel, ik weet het niet, maar op dat moment had ik toch de indruk dat Alonso wat last minute druk uitoefende en dat Hamilton een beetje onnodig pushte.

Er wordt weinig over Webbers zege gepraat, zeer indrukwekkend.

speed9
9 mei 2010, 18:09
Misschien wel, ik weet het niet, maar op dat moment had ik toch de indruk dat Alonso wat last minute druk uitoefende en dat Hamilton een beetje onnodig pushte.

Hij reed hem bijna foutloos uit,op 1 beginnen en op 1 eindigen.

Denk wel dat die nu wel merkt,dat hij ook voor Vettel kan komen op ervaring.

Valt op dat andere teams nog steeds een gat hebben,vergeleken met Redbull en dat halen ze ook in mijn ogen niet in.
Ook al wil ik wel dat Ferrari weer de top 3 domineerd.

Stefan van Renselaar
9 mei 2010, 18:48

De BCC had het erover dat McLaren door wilde pushen, omdat het mogelijk was dat Webber ook een probleem met zijn remmen had.

Fr3d
9 mei 2010, 19:25
een velg kapot kan altijd gebeuren. Net als remmen, ophanging ed.
Wat mij wel opvalt, is dat mclaren de enige is met velg problemen.

Ik heb helaas niet de hele race gevolgd. Op voorhand is barcalona een lastige baan om in te halen dan moet je echt durven. Iets wat Jensen bijna nooit doet naar mijn mening.

Ben blij voor Webber dat hij de race heeft gewonnen.

Pingguest
9 mei 2010, 20:06
Zowel Red Bull als McLaren lijken problemen met hun wielen te hebben. Dat is problematisch, te meer omdat sinds dit seizoen de wielen gehomologeerd zijn.

Joost van den Heuvel
9 mei 2010, 22:27
Idd weer Vettel de klos door problemen met z'n wagen... idem Hamilton.

De stand in het kampioenschap is zo niet echt representatief voor de krachtverhoudingen (zonder mechanische defecten).

De enige echte inhaalmanoeuvres waren tijdens de pitstops, waarbij Hamilton Vettel van de baan drukte. Commentator zei dat Vettel het zelf deed, maar ik weet het nog niet zo net. Hamilton liet z'n wagen helemaal wijd lopen (zoals hij bijna altijd doet in zo'n situatie) dus ik denk dat Vettel daarom wel moest.

Wel opvallend dat juist Button klaagde dat meneer Schumacher hem geen ruimte gaf bij een identieke situatie, met daarbij de opmerking dat ie toch wel beter verwachtte van iemand die "zoveel ervaring heeft". Schumacher liet hem echter wel ruimte om op de baan te blijven. Dat is toch wel een beetje het verschil tussen Hamilton en Button. Hamilton zou Schumacher er gewoon af gedrukt hebben.

Captain Slow
9 mei 2010, 22:30
Schumacher deed het netjes. Op het randje, niet erover. Is gewoon heel goed breed maken wat Schumi deed.:)

Robert Saalmink
10 mei 2010, 00:48
Die Newey tekent goeie auto's hoor, alleen een beetje fragiel heb ik het idee. Snel was het wel, en Hamilton was weer briljant en wist zijn McLaren even tussen die twee Red Bulls te proppen. Alonso was ook goed, reed goede tijden en pakt met wat mazzel P2. Weet ook hoe hij een sport in eigen land populair moet houden, een knap staaltje PR-zwaaien gezien :)

Verder een weinig bijzondere race. Ja, Schumacher die weer ouderwets kon verdedigen maar de updates lijken de auto vooralsnog niet sneller gemaakt te hebben.

Raikkonen_WC
10 mei 2010, 07:29
Idd weer Vettel de klos door problemen met z'n wagen... idem Hamilton.

De stand in het kampioenschap is zo niet echt representatief voor de krachtverhoudingen (zonder mechanische defecten).

De enige echte inhaalmanoeuvres waren tijdens de pitstops, waarbij Hamilton Vettel van de baan drukte. Commentator zei dat Vettel het zelf deed, maar ik weet het nog niet zo net. Hamilton liet z'n wagen helemaal wijd lopen (zoals hij bijna altijd doet in zo'n situatie) dus ik denk dat Vettel daarom wel moest.

Wel opvallend dat juist Button klaagde dat meneer Schumacher hem geen ruimte gaf bij een identieke situatie, met daarbij de opmerking dat ie toch wel beter verwachtte van iemand die "zoveel ervaring heeft". Schumacher liet hem echter wel ruimte om op de baan te blijven. Dat is toch wel een beetje het verschil tussen Hamilton en Button. Hamilton zou Schumacher er gewoon af gedrukt hebben.

Hamilton had weinig keus met Vettel, door die Virgin in de bocht. Hij moest binnen de lijn van de pitstraat blijven, naar links om de virgin te kunnen ontwijken, en dan de bocht nog goed doorkomen..... Je zag dat Vettel dit ook in de gaten had, en zelf ervoor koos de bocht wijd te nemen.....

Darthwillie
10 mei 2010, 11:18
Na de race heeft Webber zijn helm in het publiek gesmeten,
http://i43.tinypic.com/14idc1g.jpg
http://i41.tinypic.com/50353t.jpg

gave foto met dat extreem blije jochie :thumbup:
http://i41.tinypic.com/swx0si.jpg

Robert Saalmink
10 mei 2010, 11:21
Wow, nice catch :)

Joost van den Heuvel
10 mei 2010, 14:11
Hamilton had weinig keus met Vettel, door die Virgin in de bocht. Hij moest binnen de lijn van de pitstraat blijven, naar links om de virgin te kunnen ontwijken, en dan de bocht nog goed doorkomen..... Je zag dat Vettel dit ook in de gaten had, en zelf ervoor koos de bocht wijd te nemen.....

YouTube- Incident GP Montmeló F1 2010 between Lewis Hamilton - Sebastian Vettel

Dus dat was het echt niet... en hij maakt ook duidelijk ff een slinger naar links waardoor Vettel wel er af moet. :rolleyes:

Gerben vd Broek
10 mei 2010, 19:58
Dan moet je me toch eens vertellen waar die slinger zit. Enige wat je als slinger zou kunnen zien is het rechtzetten van de wagen halverwege de rechterbocht. Er wordt nergens een race move gemaakt. Enkel door allemaal ruimte gegeven/gelaten voor de ander.

Stefan van Renselaar
10 mei 2010, 20:10
Dan moet je me toch eens vertellen waar die slinger zit. Enige wat je als slinger zou kunnen zien is het rechtzetten van de wagen halverwege de rechterbocht. Er wordt nergens een race move gemaakt. Enkel door allemaal ruimte gegeven/gelaten voor de ander.

Net voordat ze langs de kerbstones aan de linkerkant rijden zie je Hamilton naar links sturen. Bij 0:07 in dat filmpje.

Bramzel
10 mei 2010, 21:39
Klopt, maar je kan niet zien of hij stuurt of drift.

Schumi rulezzzzz
10 mei 2010, 21:49
Lewis zit altijd op t randje, soms gaat hij er overheen, soms niet. Hij deed dit gewoon goed en wees Vettel de deur, hier was verder niks mis mee.

RSRoy
11 mei 2010, 08:19
Lewis zit altijd op t randje, soms gaat hij er overheen, soms niet. Hij deed dit gewoon goed en wees Vettel de deur, hier was verder niks mis mee.

Het is toch juist mooi dat hij altijd op het randje zit. Actie, spectacel, dat willen we toch juist zien. Ik heb liever een veld met 24 Hamiltons dan 24 Trulli's :rolleyes:

joostingh
11 mei 2010, 12:35
Het is toch juist mooi dat hij altijd op het randje zit. Actie, spectacel, dat willen we toch juist zien. Ik heb liever een veld met 24 Hamiltons dan 24 Trulli's :rolleyes:

Moet zeggen dat de actie van Trulli ooit op Magny Cours wel erg gaaf was dus hij kan het wel ;)

Richard117
11 mei 2010, 13:57
Moet zeggen dat de actie van Trulli ooit op Magny Cours wel erg gaaf was dus hij kan het wel ;)

En ik heb hem in Monaco in Loews ook wel eens over een stoeprand zien vliegen om iemand in te halen.
YouTube- Trulli passes Fisichella Monaco 2005

Joost van den Heuvel
11 mei 2010, 14:18
Haha, die monteurs!

jp_f1
11 mei 2010, 15:14
Haha, die monteurs!

Halve ronde later stond ie stil met een gebroken ophanging, als ik het goed herinner

RSRoy
11 mei 2010, 15:22

Over het algemeen is hij nou niet de meest aanvallende coureur toch?

Requiem84
11 mei 2010, 16:04

Hamilton's wheel rim failure confirmed

By Jamie O'Leary Tuesday, May 11th 2010, 12:37 GMT

McLaren has confirmed that Lewis Hamilton's penultimate-lap crash at last weekend's Spanish Grand Prix was caused by a wheel rim failure.

Hamilton looked set for a comfortable second place in the race, but crashed at the high-speed Renault corner when the rim failure caused his left-front tyre to deflate and sent him across the gravel and into the tyre wall.

Team principal Martin Whitmarsh said that the cause of the rim failure had yet to be determined though, and that an investigation remains ongoing.

"The analysis of the part came back yesterday [Monday]... We had Bridgestone here," Whitmarsh told a Vodafone teleconference on Tuesday.

"As we said at the time, we did not believe that the deflation was caused by a puncture or a tyre failure in that all the evidence told us that the rim failed, which caused the deflation.

"The rim failure is being investigated. It could be debris-related, it could be that a lack of tightness of the wheelnut allowed some flexing. What we know is that the rim failed, probably a human error somewhere in the process to cause it, and that led to the deflation and the accident."

Hamilton's crash left him sixth in the World Championship, 21 points behind his championship-leading McLaren team-mate Jenson Button.

(Autosport.com).

Jij hebt wel een lichte afkeur voor Hamilton he, Bobsink? ;)

Robert Saalmink
11 mei 2010, 16:08
Lijkt sterk op het probleem waardoor Kovalainen crashte in Barcelona bij McLaren destijds.

Joost van den Heuvel
11 mei 2010, 16:17
Lijkt sterk op het probleem waardoor Kovalainen crashte in Barcelona bij McLaren destijds.

Hm idd. Bij allebei vloog er vlak voor de crash iets omhoog weg bij het linker voorwiel.

Hier nog een apart filmpje van die crash van Kovalainen:
YouTube- in HD-720p, Hekki Kovalainen´s crash at Barcelona 2008 from N-stand

Martijn Mezger
11 mei 2010, 16:26
Dat is 1 bocht later dan Hamilton :p

Gerben vd Broek
11 mei 2010, 17:08
Check je circuitinfo, maar dat is wel iets meer dan 1 bocht verder.

Joost van den Heuvel
11 mei 2010, 17:17
Ja het is een beetje verwarrend omdat die McLaren op het scherm Hamilton is.

Martijn Mezger
11 mei 2010, 17:25
Huh inderdaad, dacht even dat het dezelfde auto was. Dit is inderdaad 5 bochten verder.

bobskink
11 mei 2010, 20:32
...
Jij hebt wel een lichte afkeur voor Hamilton he, Bobsink? ;)
Inderdaad, hij doet me te veel aan Schumacher denken, kan er ook niet aan doen. Maar zulke gasten heeft F1 ook nodig.

Los daarvan dacht ik op dat moment toch echt dat het kwam doordat hij niet rustig aan deed op het einde van de race (het was deze keer niet zo persoonlijk)
Maar ze zijn er uiteindelijk nog niet uit waardoor die wheelrim het begaf, nog afwachten dus.