View Full Version : Computer Hardware Thread
Roy Visser
3 mei 2010, 17:56
[overig]
Aangezien er nog niet echt een duidelijke thread was voor computer gerelateerd vragen. Leek het mij handig om nu eens een duidelijk thread te beginnen waarin al je computer vragen door de experts hier beantwoord kunnen worden. Dingen zoals vragen over nieuwe Videokaarten of problemen met je huidige systeem kunnen hier allemaal geplaatst worden.
[spacer]
Als je de prijs van onderdelen wilt vergelijken zou ik in de pricewatch (http://tweakers.net/pricewatch) kijken, daar staan in een duidelijk overzicht de prijzen van onderdelen en waar ze te koop zijn.
Hieronder wat info over de onderdelen waaruit een PC bestaat, en waar je rekening mee moet houden. Een PC bestaat uit:
- Cpu
- Videokaart
- Moederbord
- Geheugen
- Hardeschijf
- Voeding
- Drives
- Behuizing
[spacer]
- CPU
Tegenwoordig heb je een hele zwik aan processoren met onnoemelijk veel cores. De juiste processor hangt echter altijd af van wat je doel is met de computer, wil je er mee lui achterover hangen op de bank om te internetten, of wil je er Pi mee kunnen uitrekenen met 16miljoen cijfers achter de komma binnen 10 seconden? Het is vrijwel altijd een afweging tussen prijs/snelheid, maar vaak kun je met een beetje hulp en kleine computerskills, toch al gauw de prijs/snelheid omhoog schroeven door bijvoorbeeld te gaan overclocken. Ga overigens nooit voor de allerduurtste processor van een merk, je betaald je scheel, en de winst is veelal relatief klein tov het model eronder!
- Videokaart
Voor de meeste mensen hier toch wel een essentiele behoefte op de pc, en dan essentieel in het feit dat een aldi videokaart niet voldoet. De markt gaat hierin behoorlijk snel, en de laatste Ati en Nvidea kaarten zijn nog maar net uit. Ook zit er veel prijsverschil tussen de verschillende stappen, laat je hierom goed informeren voordat je blind wat aanschaft, puur omdat het wel snel "klinkt"
- Moederbord
Voor meeste mensen eigenlijk niet iets heel belangrijks om op te letten, als het allemaal werkt is het meestal goed. Wil je wat meer met je pc, zoals overclocken, dan is dit wel een belangrijk onderdeel. De wat meer highend moederborden hebben namelijk veel meer overclock opties. De meeste moederborden komen tegenwoordig standaard met Sli/Crossfire support, waar het vroeger meestal het een of het ander was.
- Geheugen
Veelal afhankelijk van de processor en wat je moederbord aankan. Dat je snel geheugen hebt, wil nog niet zeggen dat je geheugen altijd op zijn max draait. Altijd goed kijken naar wat de max is van je mobo/cpu, zodat je het mooist gematched zit, en niet te veel betaald
- Hardeschijf
tegenwoordig mag het standaard wel hardeschijven zijn, weinig pc's hebben er nog maar 1tje, tegenwoordig betaal je er bijna niks meer voor (tenzij je SSD wilt) en extra ruimte is altijd handig. Als je perse SSD wilt, kijk dan goed rond over de stappen die je moet nemen voor installeren, met windows 7 systemen hoeft dit gelukkig niet meer, maar alles daarvoor merk je uitzonderlijk veel verschil tussen een foutief geinstalleerde schijf, en een goed geinstalleerde schijf
- Voeding
Heb je een super systeem, bedenk dan dat dit ook wat energie gebruikt, ook al heb je tegenwoordig "groene" hardeschijven, prop je er een nieuwe videokaart naast dan kan zelfs die als hij gestressed word richting de 400watt lopen. Een handige site om uit te rekenen hoe groot je voeding moet zijn is PSU Calculator (http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) Ook is het handig om te kijken naar modulaire voedingen, zodat je niet meer met die kabelzooi zit. Enorme aanrader!
- Drives
3.5inch was vroeger een standaard iets, maar alle huidige windows OS'en kunnen prima overweg met het opstarten van usb sticks. Een cardreader zou ik zelfs eerder plaatsen dan een 3.5inch bay. DVD/DVD brander is eigenlijk wel een standaard iets om er tegenwoordig in te hebben
- Behuizing
Het oog wil ook wat, maar let er vooral op dat je op dit onderdeel niet gaat besparen, let hierbij vooral op koeling mogelijkheden, airflow, ruimte, en isolatie. Met alle dikke videokaarten tegenwoordig heb je een goede airflow nodig, een kast met dubbele wand voor bedrading, en extra ventilatoren is zeker aan te raden!
[spacer]
Er zijn hier op het forum een aantal heren die uitzonderlijk op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken, maak daar misbruik van en post je vragen gewoon. Domme vragen zijn er niet, en voor sommige mensen is een computer nog steeds abracadabra werk. Maar met een beetje hulp kan iedereen zelf zijn huidige computer upgraden, of zelfs vanaf niks een systeem bouwen.
[spacer]
Goede webwinkels zijn:
4Launch (http://www.4launch.nl/shop/?ref=googleadword&gclid=CMXz176dtqECFU6Z2AodplVnAA)
Alternate (http://www.alternate.nl/html/index.html)
Azerty (http://azerty.nl/)
Handige link voor de maandelijkse best buy guide van tweakers. Aanrader!!
Tweakers Best Buy Guide Mei 2010 (http://tweakers.net/reviews/1656/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-mei-2010.html)
Bram Kocken
3 mei 2010, 18:04
Nette OP Roy! Duidelijke info over de belangrijkste onderdelen van een PC, die bovenal tijdsloos is.
Ik zou willen voorstellen voor mensen die problemen of advies nodig hebben, stel je vraag even duidelijk, dan krijg je op basis daarvan een reactie die klopt.
Er kan namelijk in de OP wel een hele FAQ gezet worden met 'What-ifs', maar er is in deze branche zoveel keus en mogelijkheden, voor iedereen is bijna wel een ander optimale keuze :)
Richard117
3 mei 2010, 18:25
We draaien hier thuis sindskort allemaal Windows 7, maar zowel mijn moeder als ik hebben het probleem dat op een gegeven moment het geluid verdwijnt. Als we opnieuw opstarten werkt alles weer en de ene keer gaat het langer goed als de andere. We hebben allebei een Asus moederbord en de geluidskaart zit ook onboard op het moederbord.
Ik heb van alles gezocht maar niks gevonden. Dus misschien dat hier iemand is die het weet of een idee heeft. Het zou iig een hoop ergernis schelen ;)
Tim Meuris
3 mei 2010, 19:58
lijkt me ook een goeie topic.
met pc's kan zoveel mislopen
heb al dikwijls met mn handen in m n haar gezeten:cursing:
Neo-242
3 mei 2010, 20:23
Perfect, dit soort topic zocht ik :D
Als nieuwe videokaart omdat de 8800GTS het aan het begeven is, zou ik deze willen kopen:
http://www.alternate.be/html/productDetails.html?artno=JCXSVE
Is dit een goede keuze als budget kaart?
Gerben vd Broek
3 mei 2010, 20:46
Is ansich geen slechte kaart als vervanging. Enkel even opletten waar je iets gaat kopen. Gezien de hd5770 op de tweakers pricewatch vanaf 124 euro al beginnen.
Ik heb er nu 2 in crossfire in mijn systeem zitten.
Prima directx-11 kaartjes en zijn belachelijk goedkoop!
Neo-242
3 mei 2010, 21:12
Prachtig, is dit een extreem lange kaart of is dat een andere serie? Ik dacht ooit zoiets gelezen te hebben over de ATI kaarten...
Mooi topic,
kom ik gelijk met een leuk probleem.
Omdat ik nu een VPP rack heb, heb ik mijn 22 inch monitor aan mijn vpp rack geschroefd en een 20 inch monitor als bureau monitor.
Nu kan ik met de standaard VGA kabels (D-sub)(1,5 meter) beide monitoren op de native resolution draaien. De 22 inch op 1680x1050 en de 20 inch op 1600x900.
Echter wil ik voor mijn 22 inch een langere VGA kabel (3meter of 5 meter) gebruiken ziet de PC het beeldscherm als een Generic Non-PNP Display en kan ik geen native resolution meer kiezen. De 20 inch kan ik wel gewoon de native resolution gebruiken.
Ik heb al van alles geprobeerd, drivers, powerstrip kabels omdraaien.
En mijn enige conclusie is dat het met de bij het beeldscherm meegeleverde kabels wel werkt.
Hoe moet ik dit oplossen? En kent iemand dit probleem?
Hardware info:
22inch: Benq G2200WA
20inch: Philips 201E1SB
GPU: Palit Geforce 275GTX
CPU: Q9550
niets is overclocked
Gerben vd Broek
3 mei 2010, 22:09
Is het misschien een kabel waarbij niet alle pinnetjes er in zitten?
Sander Hogendoorn
3 mei 2010, 22:16
Prachtig, is dit een extreem lange kaart of is dat een andere serie? Ik dacht ooit zoiets gelezen te hebben over de ATI kaarten...
De laatste generatie Ati's zijn wel wat langer, dus ik zou voor de zekerheid even opzoeken hoelang hij is :)
Btw goed topic weer Roy :thumbup:
Fabian de Jong
3 mei 2010, 22:27
Die GPU kaarten worden steeds langer, ik krijg mijn GTX 275 er bijna niet in ik heb mijn 2 HDD's naar beneden in mijn kast moeten plaatsen nog één grote HDD erin gaat niet lukken :p
Robert Saalmink
3 mei 2010, 22:36
Mooi Roy, bedankt.
Ik wil hieraan toevoegen dat dit specifiek om PC gerelateerde zaken gaat, voor uitgebreid simulator- en stuurtjes-geleuter hebben we aparte threads.
Ik loop een beetje te kutten met Wifi ... ik had een WEP beveiliging maar dat werkte weer niet goed met mn nieuwe netbook .. dus over naar WAP...maar daar reageren ze allebei niet heel goed op .,. heel vaak kunnen ze geen netwerkadres aanmaken ... of het duurt heel lang .. met WAP2 is dat hetzelfde probleem. heb zelf het idee dat het in de router zit.. Sitecom die ik van ziggo kreeg... of heeft iemand hier het verlossende antwoord.
Robert Saalmink
4 mei 2010, 00:42
WEP2 PSK (of WEP2 AES bij wifi-n) is een vrij goede beveiliging en zou gewoon moeten werken. PSK (Pre Shared Key) werkt volgens het principe dat je een key (zelf te bedenken woord of zin) op beide apparaten instelt (hier wordt ook om gevraagd zodra je dit gaat instellen). Dit moet exact gelijk zijn.
Je kunt het eventueel ook eens proberen met een vast IP adres, als dat wel werkt is er mogelijk iets niet goed met de DHCP instellingen op je router (DHCP zorgt ervoor dat elk aangesloten apparaat automatisch een IP adres krijgt).
Fabian de Jong
4 mei 2010, 01:27
WEP2 PSK (of WEP2 AES bij wifi-n) is een vrij goede beveiliging en zou gewoon moeten werken. PSK (Pre Shared Key) werkt volgens het principe dat je een key (zelf te bedenken woord of zin) op beide apparaten instelt (hier wordt ook om gevraagd zodra je dit gaat instellen). Dit moet exact gelijk zijn.
Je kunt het eventueel ook eens proberen met een vast IP adres, als dat wel werkt is er mogelijk iets niet goed met de DHCP instellingen op je router (DHCP zorgt ervoor dat elk aangesloten apparaat automatisch een IP adres krijgt).
Zal me verbazen als het de DHCP instellingen zijn van je router aangezien het gewoon uitdelen van een ip-address is en meer niet al kan proberen nooit kwaad.
Mark heb je het al geprobeerd met je laptop pal naast je wireless router? Aangezien je dit niet duidelijk maakt in je post. En ook al is je router gereboot, kortstondig het stroom eraf halen of via de webinterface een reboot actie opgeven.
Verder maakt het weinig uit welke beveiliging je neemt als het gaat om connectie leggen ja/nee aangezien je het volgens mij hebt over je nieuwe netbook kun je er makkelijk vanuit gaan dat die al die standaarden wel ondersteund. En dan is het gewoon een kwestie van de beste te pakken (al valt dat ook binnen een paar min te hacken ;) )
En wat gebeurt er als je een andere laptop/netbook gebruikt komt deze er wel in 1x op of bokt die ook?
Zowel mijn laptop als mijn netbook kunnen om de zoveel tijd geen netwerk adress krijgen ... het irritante is dat dit volstrekt random gebeurt ... net lukte het ook niet en na het aan en uitzetten van de router lukte het weer wel.. bereik is goed dus dat zou niet moeten uitmaken denk ik dan >
Robert Saalmink
4 mei 2010, 09:48
Zal me verbazen als het de DHCP instellingen zijn van je router aangezien het gewoon uitdelen van een ip-address is en meer niet al kan proberen nooit kwaad.
Als je DHCP lease time te laag staat dan mikt 'ie steeds de IP-adressen weg. Dat zou in dit geval best eens zo kunnen zijn.
Bram Kocken
4 mei 2010, 11:11
Is ansich geen slechte kaart als vervanging. Enkel even opletten waar je iets gaat kopen. Gezien de hd5770 op de tweakers pricewatch vanaf 124 euro al beginnen.
Yep, eensch... voor deze prijs kun je m ook direct in de winkel kopen. O.a. MyCom of Computerland hebben 'm voor die prijs liggen. En dan heb je direct ook een stuk meer service, mocht het fout gaan.
Of je spaart idd 20 euro uit en besteld m online ergens anders!
Ik heb al van alles geprobeerd, drivers, powerstrip kabels omdraaien.
En mijn enige conclusie is dat het met de bij het beeldscherm meegeleverde kabels wel werkt.
Bizarre stuff :blink:
Kabels zouden in principe geen ruk uit mogen maken, aangezien D-sub zo prehistorisch zijn dat ze 1 ding doen en dat is 0'tjes en 1'tjes naar de andere kant brengen...
Mmm, eventueel een verlengkabel op je standaard kabel, dat je 'm zo kan 'foppen'?
Fabian de Jong
4 mei 2010, 15:18
Als je DHCP lease time te laag staat dan mikt 'ie steeds de IP-adressen weg. Dat zou in dit geval best eens zo kunnen zijn.
Mja maar ik zie Mark er niet voor aan om daarmee te gaan klooien en standaard staat dat op zeker 1 dag, dus daar zou het in principe niet aan mogen liggen.
Neo-242
4 mei 2010, 16:28
Ik ben zonet de nieuwe kaart gaan halen, want het was nu zo erg geworden dat ik niet eens nog iets kon zien. De monitor gaf aan dat er geen DVI signaal meer was.
Het is dus deze geworden:
http://trinifieds.com/classifieds/wp-content/uploads/classipress/radeon-hd5770-1gb-dd-613295663.jpg
De kaart is korter dan mijn Club3D 8800GTS, dus dat zat helemaal goed:thumbup: Drivers installeren ging ook prima en nu maar eens zien of de problemen zich in de games nog voordoen.
Ben ook wel eens benieuwd of ik wat hogere fps haal met de nieuwe kaart.
En de oude kaart kon nog onder garantie hersteld worden, prima als alternatiefje dus.
Bedankt voor de tips iedereen!
rinussie
5 mei 2010, 21:33
Hoe moet ik dit oplossen? En kent iemand dit probleem?
Heb je al geprobeerd zelf een resolutie toe te voegen ?
Hier (http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?p=177697#p177697) staat hoe je een resolutie toevoegt voor drie schermen met Nvidia drivers. Voor één scherm is ongeveer het zelfde als met drie ;)
Uiteraard voeg je de native resolutie toe.
Kijk (zoek) of stel hier (http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php/Main_Page) je vraag.
ALs je een ATI kaart hebt moet je zelf ff zoeken :p
Het Widescreen forum is een echt goede informatie bron voor video kaarten, screens en wide screens en allerhande problemen.
Kreeg het niet opgelost dus was er zat van ... het probleem zit inmijn ogen in de router (sitecom ding) en kon daar ook niet de instellingen op vinden (dat lease time e.d.) dus ben maar eigenwijs en bestelde een TP-Link WR1043ND. vandaag binnen gehad en alles werkte echt out of the box super. super sinpel in te stellen en een erg groot wifi bereik (dat scheelt nogal zeg!)
http://images.hardwareinfo.net/products/large/087872.jpg
Denk dat het opgelost is .. nog even een paar dagen aankijken :thumbup:
Robert Saalmink
7 mei 2010, 09:43
Yep, had ik -denk ik- ook gedaan. Je kunt je vrije tijd beter besteden ;) succes met deze!
El Maestro
12 mei 2010, 17:35
Roy, ik gebruik zelf altijd deze PSU Calculator (http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) en na met een stroommeter het hier zelf getest te hebben kan ik zeggen dat ie redelijk accuraat is! :)
Ralffoxx
12 mei 2010, 23:04
Lol voor gein net gekeken naar mijn eigen pc. Volgens de meter 535 watt onder 100% load... ik zelf gemeten 562 watt onder 100% load. Dus heel ver zit ie er idd niet vanaf
Sander Hogendoorn
14 mei 2010, 22:53
Computers... Net begon m'n pc ineens lawaai te maken, leek wel alsof alle fans op de hoogste toeren gingen draaien. De twee fans in m'n kast zo laag mogelijk gezet, maar het lawaai is er nog steeds. De koeler voor processor draait ook normaal, net als videokaart.
Dus toen bleef alleen nog de voeding over, en volgens mij komt daar het harde geluid vandaan, ook een klein beetje zoem geluid..
Betekent dit dat hij aan het dood gaan is?
Zo ja kan ik alvast weer ~100 eurootjes opzij zetten :(
Fabian de Jong
14 mei 2010, 23:06
Computers... Net begon m'n pc ineens lawaai te maken, leek wel alsof alle fans op de hoogste toeren gingen draaien. De twee fans in m'n kast zo laag mogelijk gezet, maar het lawaai is er nog steeds. De koeler voor processor draait ook normaal, net als videokaart.
Dus toen bleef alleen nog de voeding over, en volgens mij komt daar het harde geluid vandaan, ook een klein beetje zoem geluid..
Betekent dit dat hij aan het dood gaan is?
Zo ja kan ik alvast weer ~100 eurootjes opzij zetten :(
Misschien zijn de kogellagers op?
Zodra je pc spontaan begint uit te vallen onder hoge druk kan het zijn dat je voeding de geest aan het geven is. Laat hem is een tijdje prime draaien of zo.
Sander Hogendoorn
14 mei 2010, 23:12
Hoe en waar kan ik de kogellagers controleren?
Nee hij is nog niet uitgevallen, hij stond gewoon idle aan en ineens begon hij lawaai te maken. Ik dacht eerst dat het buiten iets was en toen een paar minuten later merkte ik pas dat het de pc was :blink:
PS; Stof kan het niet zijn, eens per 2 maanden ofzo maak ik hem helemaal schoon van binnen.
Fabian de Jong
14 mei 2010, 23:23
Hoe en waar kan ik de kogellagers controleren?
Nee hij is nog niet uitgevallen, hij stond gewoon idle aan en ineens begon hij lawaai te maken. Ik dacht eerst dat het buiten iets was en toen een paar minuten later merkte ik pas dat het de pc was :blink:
Dat is dus het probleem die kogellagers zijn niet te controleren die zitten namelijk in je fans.
Maar laat hem eens stresstesten kijken wat er dan gebeurt en hou ook je temperatuur in de gaten met het programma CoreTemp (http://www.alcpu.com/CoreTemp/).
Sander Hogendoorn
14 mei 2010, 23:26
Hij is net bezig met testen :)
Temperaturen zien er gewoon normaal uit, cpu fan draait ook op normale snelheid.
Dat is dus het probleem die kogellagers zijn niet te controleren die zitten namelijk in je fans.
Hm, kan het dan zijn dat hij van het 1 op het andere moment zo'n lawaai gaat maken alleen door die kogellagers?
Edit: lol, de temperatuur van de cpu is zelfs lager doordat alle fans nu ook harder draaien.. heb daar niks aan verandert. Denk dat de voeding een beetje op hol is geslagen :blink:
Fabian de Jong
14 mei 2010, 23:33
Hij is net bezig met testen :)
Temperaturen zien er gewoon normaal uit, cpu fan draait ook op normale snelheid.
Hm, kan het dan zijn dat hij van het 1 op het andere moment zo'n lawaai gaat maken alleen door die kogellagers?
Edit: lol, de temperatuur van de cpu is zelfs lager doordat alle fans nu ook harder draaien.. heb daar niks aan verandert. Denk dat de voeding een beetje op hol is geslagen :blink:
Ja dat kan zodra de kogellagers kapot zijn gaan ze een rot geluid produceren, je kan de voeding open halen, let op laat hem dan wel eerst 30min van het stroom voordat je hem opentrekt anders kan je een opdonder krijgen.
En kan je kijken of je de fans kan vervangen.
Mocht je niet zeker zijn welke fan het is en je kan bij alle fans (behalve die van je voeding denk ik) duw dan met je vinger op het midden stuk van de fan totdat je de rotte gevonden hebt.
Sander Hogendoorn
14 mei 2010, 23:38
Morgenochtend maar eens kijken dan, thanks so far :)
Neo-242
15 mei 2010, 00:36
Antwoord op een verkeerde geplaatste vraag
(http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=104281&postcount=357)
Rick, ivm die Acer Aspire heeft Dennis overschot van gelijk.
SATA-drivers installeren.
zie ook deze topic:
http://social.answers.microsoft.com/Forums/nl-NL/windowsxpnl/thread/fe797b53-5fdd-4ce7-9b9a-bce780cb03a1
Antwoord op een verkeerde geplaatste vraag
(http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=104281&postcount=357)
Rick, ivm die Acer Aspire heeft Dennis overschot van gelijk.
SATA-drivers installeren.
zie ook deze topic:
http://social.answers.microsoft.com/Forums/nl-NL/windowsxpnl/thread/fe797b53-5fdd-4ce7-9b9a-bce780cb03a1Even me Post hier posten.
http://www.hardwarecentral.com/img/2009/01/450aace424.jpg
Deze pc(acer aspire x3200)(zie foto hier boven) in bruik leen van me neef(ja die rammelbak waar ik ooit vroeg hoe je die mainboard reset.
Deze blijkt na de onpluging van de jumper en de battery,nog steeds error te geven bij install van windows zowel service pack 2 als 3 van XP.
Alleen (X)Ubuntu werkt(waar ik nu op zit).
De error heeft erg veel 0-en en internet geeft geen antwoord.
Kan iemand me hier bij helpen,als dit de verkeerde tread is post ik hem dadelijk ook ergens anders
Roy Visser
15 mei 2010, 13:02
heb je die link van Neo al gelezen?
heb je die link van Neo al gelezen?
Jep,maar ik posten na hem zodat ik niet de gezeur heb van verkeerde tread.
En ik Neo netjes een pm gegeven of die zijn post in elk geval Na,mij kan posten.
Tjerk Korving
15 mei 2010, 13:29
Weinig nu om opnieuw te gaan posten als het er al staat. Gewoon laten zoals het is dus. :)
Sander Hogendoorn
15 mei 2010, 17:23
Hmz, heb zojuist de voeding en meteen ook de hele pc naar de schuur gesleept en er met een luchtcompressor overheen gegaan. Verbaasde me nog hoeveel stof er nog uitkwam, vooral uit de binnenkant van de voeding.. net weer aangesloten maar het geluid is er nog steeds.
Ook is het nagenoeg uitgesloten dat de fan kapot is, dan lijkt het er toch op dat er een nieuwe moet komen :(
Edit: Als ik de fan tegenhoud en de pc aanzet, is het weer normaal. Zodra ik de fan weer laat draaien is het lawaai weer terug. Dus, tijd voor een nieuwe fan of een hele nieuwe voeding?
Tjerk Korving
15 mei 2010, 18:00
Geen idee wat voor een fan er in de voeding zit maar als het gewoon een zelfde formaat is als de fans die je normaliter in de computer behuizing zelf vind dan zou ik 'm gewoon vervangen. Voor onder een tientje heb je een fan die fatsoenlijk werkt en stil is.
Sander Hogendoorn
15 mei 2010, 18:25
Jep, zit alleen nog even te kijken hoe gevaarlijk dat kan zijn ;)
24 uur de voeding van stroom af zou genoeg moeten zijn volgens deze (http://www.extensiontech.net/articles/howto/dk/psufan/) guide.
Denk dat ik dat dan ga doen komende week :)
geen risico nemen en een nieuwe voeding zou ik doen :) .. stel dat ie teveel gaat geven dan is je hardware kapot
petervdveen
15 mei 2010, 19:04
Ik zou ook gewoon voor een paar tientjes een nieuwe kopen.
Als je voeding inderdaad rare dingen gaat doen dan ben je nog veel verder van huis.
Bram Kocken
15 mei 2010, 19:20
Naja, paar tientjes... beetje fatsoenlijke voeding ga je wel richting 75 euro :)
Sander Hogendoorn
15 mei 2010, 19:42
Ja dat dacht ik ook, daarom leek het mij misschien beter om eerst een andere fan te bestellen en proberen. Maar ik ga nog wel even wat research doen, wellicht neem ik een nieuwe voeding, en dan meteen een modulaire waar je minder overbodige snoeren hebt (die heb ik nu niet namelijk ;) )
Stefan van Renselaar
15 mei 2010, 20:12
Misschien een domme vraag, maar is de garantie al verlopen? :p
Henk Kraal
15 mei 2010, 20:42
In een voeding zitten weinig bewegende delen, dat slijt niet zo snel als het een nette voeding is. Ik zou ook gewoon een nieuwe fan halen en erin schroeven, bij mijn voedingen was het altijd een eitje. Daarnaast kan je tenminste ook kiezen welke fan je er in wilt hebben. Even opletten op de maat en het aantal CFM wat de fan verplaatst.
Een andere optie is om achter het stickertje een drupje olie erin te doen. Dit is alleen een tijdelijke optie, na een maandje of wat begint hij weer herrie te maken ;)
Sander Hogendoorn
15 mei 2010, 21:58
Misschien een domme vraag, maar is de garantie al verlopen? :p
Er zit 5 jaar garantie op, maar ik kan de bon nergens meer vinden :(
In een voeding zitten weinig bewegende delen, dat slijt niet zo snel als het een nette voeding is. Ik zou ook gewoon een nieuwe fan halen en erin schroeven, bij mijn voedingen was het altijd een eitje. Daarnaast kan je tenminste ook kiezen welke fan je er in wilt hebben. Even opletten op de maat en het aantal CFM wat de fan verplaatst.
Een andere optie is om achter het stickertje een drupje olie erin te doen. Dit is alleen een tijdelijke optie, na een maandje of wat begint hij weer herrie te maken ;)
CFM? Ik bestel sowieso een 120mm fan, als ik eenmaal de voeding heb opengemaakt kijk ik wel of het makkelijk te doen is :)
Neo-242
15 mei 2010, 22:13
Kan je ook niet even die herstelde voeding uitmeten alvorens je ze gaat aankoppelen aan de (dure) componenten?
Joost van den Heuvel
15 mei 2010, 23:01
Hmz, heb zojuist de voeding en meteen ook de hele pc naar de schuur gesleept en er met een luchtcompressor overheen gegaan. Verbaasde me nog hoeveel stof er nog uitkwam, vooral uit de binnenkant van de voeding.. net weer aangesloten maar het geluid is er nog steeds.
Ook is het nagenoeg uitgesloten dat de fan kapot is, dan lijkt het er toch op dat er een nieuwe moet komen :(
Edit: Als ik de fan tegenhoud en de pc aanzet, is het weer normaal. Zodra ik de fan weer laat draaien is het lawaai weer terug. Dus, tijd voor een nieuwe fan of een hele nieuwe voeding?
Wat voor fan zit er op je voeding? In m'n oude PCs had ik altijd een voeding met een klein fannetje en die gingen altijd op een gegeven moment als een gek janken. Steeds met veel gedoe zo'n fan vervangen.
Bij m'n laatste 2 PCs maar expres een stille voeding gekocht. Eerst een met een 12cm fan en nu een met een 13.5cm fan.
Anyway, ik zou zeggen... fan vervangen. Kan alleen best een ge-emmer zijn om aan zo'n fan te komen helaas.
edit:
Ah 12cm fan. Daar is wel makkelijk aan te komen idd. :)
Bram Kocken
16 mei 2010, 17:15
Er zit 5 jaar garantie op, maar ik kan de bon nergens meer vinden :(Klinkt als Corsair? ;)
CFM? Eenheid om de luchtverplaatsing te vermelden... dat kan per fabrikant verschillen door ontwerp van de fans, maar eigenlijk ben je op zoek naar een zo hoog mogelijk CFM, met zo min mogelijk geluid (dB).
En modulair is imo de only way to go... Je bent misschien wat duurder uit, maar levert zoveel meer op qua minder kabels en daardoor betere airflow.
Succes!
@Neo
Voedingen uitmeten is behoorlijk lastig, zelfs in een computerwinkel hebben ze daar geen standaard-apparatuur voor. Een laptop-adapter kun je nog uitmeten met een multimeter, maar een PC-voeding heeft zoveel lines/rails en shit, daar is geavanceerdere apparatuur voor nodig.
Sander Hogendoorn
16 mei 2010, 17:37
Antec ;)
650w trouwens, dus dat gaat weer richting de 100 euro. Maar eerst een andere fan proberen, als het mezelf niet lukt of als ik hem eenmaal open heb gemaakt en zie dat het ingewikkeld is weet ik nog wel een paar mensen die het kunnen doen :)
Thx!
Fabian de Jong
16 mei 2010, 21:17
Antec ;)
650w trouwens, dus dat gaat weer richting de 100 euro. Maar eerst een andere fan proberen, als het mezelf niet lukt of als ik hem eenmaal open heb gemaakt en zie dat het ingewikkeld is weet ik nog wel een paar mensen die het kunnen doen :)
Thx!
Je zou hooguit wat moeten solderen, nou dat kan eigenlijk iedereen wel :p
Henk Kraal
17 mei 2010, 19:59
CFM? Ik bestel sowieso een 120mm fan, als ik eenmaal de voeding heb opengemaakt kijk ik wel of het makkelijk te doen is :)
CFM = "cubic feet per minute", oftewel de luchtverplaatsing welke de fan kan doen ;)
Sander Hogendoorn
21 mei 2010, 14:46
Hm, de huidige fan zit aan de voeding met een 2 pins connector, maar volgens de tweakers pricewatch zijn er helemaal geen 120mm fans met een 2 pins connector..
http://tweakers.net/pricewatch/cat/492/ventilatoren.html#filter:TcvBCoMwEATQf5lzDm01luQDh B48eSweJNlDIDSyCVqQ_LtrS6GnZd7M7kjsiftA0cNiDbRlqC-OiYuYp-yEFg6OhvCCvSlkl5iG-Q2rf-FsLhIokivkx4Xcw2fYJ1ot722HSVrRPsRCLM0O3dzPs87xs-tkU5Wo-dOrMY1wrQc
Zou een extra 2 naar 3 pins adapter een goede oplossing zijn?
Edit: Zo'n adapter is ook nergens te vinden :huh1:
meeste 3 pins fans passen volgens mij op een 2 pin aansluiting. Ik dacht dat het 3 draadje te maken heeft met temp gestuurde fans. volgens mij moet dat passen. Heb je anders een piccie
Fabian de Jong
21 mei 2010, 16:23
meeste 3 pins fans passen volgens mij op een 2 pin aansluiting. Ik dacht dat het 3 draadje te maken heeft met temp gestuurde fans. volgens mij moet dat passen. Heb je anders een piccie
Klopt helemaal, het 3e draadje geeft door op welk toerental deze draait. Mocht deze fan een variable snelheid hebben en de temp wordt te hoog zal de fan sneller gaan blazen.
De fan die Sander dus in zijn voeding heeft zitten is dus geen temp gestuurde fan, maar één die op een constante snelheid draait. Een fan met 3 pinnen kan je gewoon hierop aansluiten. Meestal heeft een fan met 3 pinnen, 3 verschillende kleuren aan draadjes namelijk: zwart,rood en geel.
Het enige wat je even moet zien te achterhalen is welke kleur wat doet, zwart is meestal de nul lijn. Geel geeft het toerental door en rood zorgt voor de spanning.
Zodra je die gevonden hebt dan kan je de fan zo aankoppelen in de voeding.
Kan trouwens ook zo zijn dan zowel geel en rood voor spanning zorgt, dan staat geel voor 5volt en rood voor 7 volt (of andersom) wat dus samen 12v is.
Dit was vroeger een simpel trucje om fans die teveel lawaai maakte stiller te maken namelijk door alleen de zwarte en geel/rood aan te sluiten. Gevolg is dus dat de fans minder voltage krijgt en dus minder hard kan draaien :p
Sander Hogendoorn
21 mei 2010, 16:42
Gelukkig, maakt het al weer een stukje makkelijker, thx :thumbup:
Maar even wat onderzoek doen welke een beetje goede cfm/db verhouding heeft.
Edit; volgens mij is deze wel ok:
http://azerty.nl/producten/product_detail/1088/71510/scythe-slip-stream-sy1225sl12l-ventilatorhuis-120-mm.html
Of is het dan beter om voor deze te gaan (betere cfm, maar ook 2x zoveel toeren):
http://azerty.nl/producten/product_detail/1088/10380/scythe-s-flex-sff21f-ventilatorhuis-120-mm.html
Sander Hogendoorn
21 mei 2010, 18:03
Er is er ook nog een van 1200 rpm/68,5 cfm, denk dat dat hem wordt :)
http://azerty.nl/producten/product_detail/1088/71511/scythe-slip-stream-sy1225sl12m-ventilatorhuis-120-mm.html
Ruben Laenens
21 mei 2010, 20:58
Wat is de prijs voor een pc die simbin games (geen cod enzo lol) op max kan spelen? (dan doel ik op toekomstige simbin games, die uiteraard zwaarder zullen worden) Momenteel speel ik race on op max dus het is meer voor in de toekomst, maar ik zou gewoon is willen weten hoeveel het ongeveer kost:p
voor 1000,-- koop je een PC die voorlopig snel genoeg is
kan veel goedkoper
je kan makkelijk onder de 800euro komen, zelfs nog veel minder
Stefan van Renselaar
21 mei 2010, 21:10
Voor 700 (exclusief beeldschermen) zit je ook wel goed :)
Roy Visser
21 mei 2010, 21:11
Wat is de prijs voor een pc die simbin games (geen cod enzo lol) op max kan spelen? (dan doel ik op toekomstige simbin games, die uiteraard zwaarder zullen worden) Momenteel speel ik race on op max dus het is meer voor in de toekomst, maar ik zou gewoon is willen weten hoeveel het ongeveer kost:p
Je speelt nu RaceOn op max, dus voorlopig heb je nog geen problemen. Ik zou wachten tot de nieuwe lichting simbin games uitkomt, dan kun je zowiezo al veel goedkoper een pc samen stellen (aangezien dat al weer een jaartje verder is) en je weet zeker dat de software die je koopt de game kan spelen.
Ruben Laenens
21 mei 2010, 22:45
Ben van plan om zeker nog 1/2 jaar te wachten, eventueel kan ik de volgende lichting simbin games op mid spelen :p
Wou gewoon ff weten wat voor budget ik nodig heb in de toekomst voor die pc, 800€ zie ik wel zitten:), hoger niet:p
Roy Visser
26 mei 2010, 10:38
Ik heb ook maar weer eens een vraagje, ik ben opzoek naar een 6poorts usb pci kaart. Ik kan echter niks vinden, maar ik weet haast wel zeker dat ze er zijn. Moet zowiezo bij een nederlands bedrijf vandaan besteld kunnen worden! Iemand nog een website achter de hand die ik nog niet geprobeerd heb?
Heb namelijk nu al mijn ext hardeschijven via een hub aangesloten, maar als ik ze dan allemaal aanzet, heb ik vrijwel altijd problemen met het schrijven ernaartoe, of het lezen er vanaf. Ik weet niet of er nog restricties aanzitten hoeveel hd's je aan een hub kunt hangen (7poorts hub) maar er popt vrijwel altijd een windows melding op dat de schrijfbewerking niet voltooid kon worden. Vrij irritant dus...
Robert Saalmink
26 mei 2010, 10:45
Via die hub zitten alle zeven schijven feitelijk op 1 USB poort van je PC aangesloten. Dat zou voor (snelheids)problemen kunnen zorgen volgens mij. Misschien is ook je hub wel stuk en worden daardoor de problemen veroorzaakt.
Die PCI dingen heb ik geen verstand van, maar heb je op je moederbord niet voldoende aansluitingen? Ik heb een redelijk oude PC en daar kan ik al iets van acht USB apparaten op aansluiten. Een moderne PC zal er dan misschien 12 of meer hebben? Alhoewel, daar gebruik je er ook al een aantal van natuurlijk.
Bram Kocken
26 mei 2010, 11:32
Volgens specs heb je er vaak 10/12/14... maar dat zijn dan 6/8 fysieke poorten, de rest zijn losse aansluitingen waar je een USB-bracket op kan zetten.
Ik heb ook maar weer eens een vraagje, ik ben opzoek naar een 6poorts usb pci kaart. Ik kan echter niks vinden, maar ik weet haast wel zeker dat ze er zijn. Moet zowiezo bij een nederlands bedrijf vandaan besteld kunnen worden! Iemand nog een website achter de hand die ik nog niet geprobeerd heb?
Meer als 4 externe poorten ben ik nog niet tegengekomen. Als er meer poorten aanwezig zijn, zitten die extra poorten voor zover mij bekend altijd intern.
Bram Kocken
26 mei 2010, 11:46
Ze zijn er wel... maar via Amazon.com en dan een of ander Koreaans ding.
(Amazon.com: Syba PCI -Expres USB 2.0 5-port Host Controller Card: Electronics)
Ah, ok. Maar goed, nog altijd geen 6. En 6 poorten lijken mij trouwens wel veel aansluitingen op een slotplaatje.
Bram Kocken
26 mei 2010, 11:59
Klopt, of ze moeten verticaal geplaatst worden
petervdveen
26 mei 2010, 13:37
http://www.myhardware.nl/shop.php?id=40828§ion=product&category=&main=
Deze heeft er 4 extern en 1 intern volgens mij.
Meer dan dat ga je echt niet krijgen..
Of deze en dan nog twee firewire -> usb verloop kabeltjes
http://www.myhardware.nl/shop.php?id=31354§ion=product&category=&main=
Fabian de Jong
27 mei 2010, 03:07
Hier (http://cgi.ebay.nl/NEC-6-Port-USB-2-0-PCI-Card-NIB-Free-Shipping-/190399116159?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c54abf37f) heb je een PCI kaart met 5 usb porten naar buiten en 1 usb port voor in de pc kast zelf.
Alle andere kaart waar ze verticaal op de PCI kaart staan zijn meteen combo kaarten dus 4x USB en dan 2x Firewire etc.
Robert Saalmink
27 mei 2010, 10:09
Misschien dat Roy's schijven zowel USB als Firewire aangesloten kunnen worden, dan zou het een optie zijn. Ik heb hier een hele hele oude externe HDD van liefst 80 GB (echt een bakbeest) en die heeft ook Firewire. Heb het zelf echter nog nooit gebruikt.
Roy, is twee PCI kaartjes niet een optie anders? Dan heb je ineens poorten te over.
Bram Kocken
27 mei 2010, 10:55
Dat past niet op z'n moederbord.. Er is nog 1 pci-slot vrij, en 1 pci-e, maar die zit recht onder z'n videokaart, dus dat heeft minder voorkeur.
Darthwillie
27 mei 2010, 10:57
misschien zoiets als oplossing? Vriend van me heeft die en is erg tevreden
http://www.drobo.com/
Roy Visser
27 mei 2010, 11:04
1200 euro voor eentje met 8 slots.... wel een ander prijsje als 13 euro :s
wel heel mooi!
Bram Kocken
27 mei 2010, 11:08
Wauw, dat zijn andere prijzen..! Daar kun je net zo goed een nieuw moederbord kopen met meerdere pci sloten :P
of een NAS met Gbit :D
Darthwillie
27 mei 2010, 11:24
€ 349,= niet meteen bij de pro kijken :p (ok maar 4 slots dat dan weer wel)
http://www.videobewerken.nl/products/Drobo-%252d-Firewire-%26-USB-Raid-opslag-robot.html
petervdveen
27 mei 2010, 11:45
Dan zou ik het gewoon zo doen:
1× pci kaart:
http://www.myhardware.nl/shop.php?id=40828§ion=product&category=&main=
1× pci-Ex kaart:
http://www.myhardware.nl/shop.php?id=55572§ion=product&category=&main=
Eens een vraagske. Iemand een tip/leuk idee om kabels te kunnen laten "rusten" op de plaats waar je hem wilt hebben zonder dat ie van je bureau valt?
Voorbeeld: Ik heb de oplader van mijn GSM/mobiel constant in de stekker-doos steken. De GSM ligt vrij dicht naast me aan de computer. De kabel van de oplader is achter de computer door weggewerkt.
Als ik vertrek thuis neem ik mijn GSM mee en trek de kabel uit en ... *Pats* achter mijn bureau in :no:
Is trouwens ook van toepassing op een aantal USB kabels die ik graag dicht bij de computer wil hebben maar niet constant wil hebben insteken.
Gerben vd Broek
27 mei 2010, 23:01
Zoiets misschien. (http://www.allekabels.nl/Kabelklemmen/36/1068696/ZELFKLEVENDE-KABELCLIP.html) Zelfklevende kabelklem.
Prachtig idee Gerben ! Alleen vrees ik dat het niet echt handig gaat zijn voor mijn doeleinden ? Ik heb een kabel of 4 bij elkaar in de buurt liggen waar ik er soms maar 1 van nodig heb. Als ik dan de kabelklem losmaak vallen alle 4 de kabels eruit ?
Nomaals ... wel een leuk idee ! Thx
Edit: Zo wissel ik ook nogal eens tussen head-set en een koptelefoon. Ook die kabeltjes vallen altijd achter mijn bureau in. (is nog een voorbeeld) :)
Roy Visser
28 mei 2010, 18:12
netwerk helden, ik heb een vraag :)
ik heb me popcorn nu aangesloten via een Switch. Deze switch staat weer aangesloten op mijn modem, en op die modem zit mijn pc weer aangesloten.
als ik nu data op de popcorn wil zetten, gaat dat met 10mb/s (wat dus duidt op een 10/100 verbinding als ik het goed heb?)
wordt mijn snelheid nou beperkt door de switch, of door de modem.
als het de switch is, kan ik dan overstappen naar een gigabyte switch? Waarmee de snelheid dan 100mbs zou worden? Of ligt dit aan de modem?
als ik me pc aan zou sluiten op de switch, gaat dan alle data via de switch, of gebeurt dit altijd via de modem?
hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel :)
Yskonyn
28 mei 2010, 18:22
Een gigabit switch heeft een connectie van 1000mbps niet 100mbps. 100mbps is al een 'gewone' LAN switch/ethernet kaart.
Roy Visser
28 mei 2010, 18:28
Een gigabit switch heeft een connectie van 1000mbps niet 100mbps. 100mbps is al een 'gewone' LAN switch/ethernet kaart.
ow wacht 100mbps is natuurlijk 10MB/s
stomme omrekening, dus als ik alles aan zou sluiten via een gigabyte switch, dan zouden alle apperaten op de switch onderling met 1000mbps moeten praten (100MB/S) en dan naar mijn modem/router met 100mbps oftewel 10MB/s
zolang het via me modem loopt zit ik vast aan mijn modem snelheden, als ik alles via de switch laat lopen zit ik vast aan de snelheden van de switch
correct?
ps, heb ik hier nog aanpassingen aan nodig aan mijn ethernet kaart in de pc? of is gigabyte gewoon plug en play?
edit:
ah, erachter gekomen dat mijn moederbord en de popcorn Gigabit ondersteunen :D
Fabian de Jong
28 mei 2010, 18:37
ow wacht 100mbps is natuurlijk 10MB/s
stomme omrekening, dus als ik alles aan zou sluiten via een gigabyte switch, dan zouden alle apperaten op de switch onderling met 1000mbps moeten praten (100MB/S) en dan naar mijn modem/router met 100mbps oftewel 10MB/s
zolang het via me modem loopt zit ik vast aan mijn modem snelheden, als ik alles via de switch laat lopen zit ik vast aan de snelheden van de switch
correct?
ps, heb ik hier nog aanpassingen aan nodig aan mijn ethernet kaart in de pc? of is gigabyte gewoon plug en play?
edit:
ah, erachter gekomen dat mijn moederbord en de popcorn Gigabit ondersteunen :D
Gigabyte is plug en play, als er een apparaat tussen zit wat max 100Mbps heeft dan zal dat apparaat op 100Mbps werken de rest gewoon op 1Gbps.
De situatie zoals ik het hier thuis heb is als volgt:
XS4all > Moden & Router (max 100Mbps) > Switch 8 Ports (Max 1Gbps per port) > Alle PC's/Consoles.
In deze situatie hebben alle PC's en Consoles onderling een connectie van 1Gbps. Gaat er data naar het internet zal dit met max 100Mbps gaan aangezien de Modem & Router, maar max 100Mbps ondersteunt.
Dus als je de mogelijkheid hebt, trek je pc uit de Modem en zet je PC op je switch en zet de switch direct op je modem. Enige probleem wat je mogelijk kan hebben is dat je modem geen router heeft, en krijg je dus van je provider een IP aan de hand van je MAC adres in je PC en zit er dus niks anders op dan je PC tussen je Modem en Switch te houden. Dus nu een nieuwe switch kopen helpt niks, want je modem is nog steeds de zwakke link.
Neo-242
28 mei 2010, 18:38
Netwerksnelheden in een netwerk worden mede bepaald door de snelheid van al je componenten. De traagste component bepaalt de snelheid in een rechtstreekse verbinding.
Dus:
1) Heeft je PC een netwerkkaart die gigabit aankan?
2) Heeft de Popcorn een netwerkkaart die gigabit aankan?
3) Wat met je switch en modem/router?
Een normale opstelling zou denk ik zijn:
Modem langs de ene kant in de telefoonaansluiting, langs de andere kant in je switch. Pc & Popcorn Hour in de switch.
Als je PC, Popcorn Hour & switch dan allen Gigabit aankunnen, dan zal verkeer tussen die componenten ook op gigabit verlopen.
Roy Visser
28 mei 2010, 18:42
Ah, allemaal kunnen ze een Gigabyte snelheid aan, tijd voor een Gigabyte switch!
ps modem router :)
Yskonyn
28 mei 2010, 19:17
Overigens is 100mbit geen 10MB/sec. Die fout wordt vaak gemaakt, maar van bits naar bytes is /8 (gedeeld door 8).
Mbps is MegaBITs per seconde, MB/sec is MegaBYTES per seconde. Zelfs providers geven regelmatig in reclames onterecht Mbps weer als gesuggereerde MB/sec waardes.
Misleidende reclame heet dat en daar is een paar jaar terug flink tegen opgetreden. Meestal gaat het nu goed, maar ik kom soms nog steeds foute info tegen.
80mbps is 10MB/sec.
Met de huidige ontwikkelingen is het sowieso de moeite waard om in een gigabit router/switch te investeren. Wij hier in Amersfoort waren de eerste gemeente waar Ziggo bijvoorbeeld 120Mbps lijnen aanbiedt als je een volledig internet abonnement neemt. Een non-gigabit router gaat niet verder als 100MBps, tenminste op papier.
Ik kreeg bij speedtest.net nooit meer als 30Mbps uit mijn lijn met mijn vorige router (Asus WLG511) terwijl die toen al 120 was. Ik heb alles nagekeken en dacht dat het aan de bekabeling lag, maar nu ik sinds een maand een gigabit router heb staan haal ik continu 118Mbps! Een klein verlies heb je altijd wel, maar het verschil was eerder veel te groot en blijkbaar lag het aan de router...
Sander Hogendoorn
31 mei 2010, 21:58
Deze vandaag ontvangen:
http://static.scan.co.uk/Images/Products/1115529-a.jpg
Vervangen met de versleten fan in de voeding en hij is weer zo stil als hij was, misschien wel nog iets stiller. Nice :)
Fabian de Jong
31 mei 2010, 23:21
Deze vandaag ontvangen:
http://static.scan.co.uk/Images/Products/1115529-a.jpg
Vervangen met de versleten fan in de voeding en hij is weer zo stil als hij was, misschien wel nog iets stiller. Nice :)
Netjes :) Scheelt je weer een bak geld uitgeven.
Ok ik heb een probleem, eigenlijk mijn pc maar dat betekent automatisch dat ik er ook een heb :)
Gisteren tijdens de kwali van de FPL liep mn pc al vast, en later in de race weer, toen heb k even gewacht en kreeg ik het volgende te zien...
http://img9.imageshack.us/img9/6301/artifactsz.jpg
Niet echt lekker dus, lijkt op een probleem met de grafische kaart...
daarnet was ik wat dingetjes aan het testen in GTR2 en poef, weer een vastloper....
Zijn er manieren/programmaatjes om te testen welke componenten van mn pc voor de problemen kunnen zorgen? Om heel eerlijk te zijn vertrouw ik de voeding van mn pc ook niet echt, wat weer als gevolg kan hebben dat mn grafische kaart niet voldoende koelt..
Zou wel graag in ieder geval een stresstest doen en dan kijken wat de temps zijn van mn grafische kaart, maar ook een geheugentestje kan geen kwaad, en de voeding dus, het liefst een complete test van mn hele systeem...
Robert Saalmink
1 juni 2010, 15:02
Een nachtje Memtest86, als je geheugen errors hebt, geheugen terugsturen voor nieuwe (vaak levenslange garantie). Number 1 cause voor een instabiel systeem.
Draai ik na het in elkaar zetten van een systeem altijd als eerste, nog voordat ik Windows erop zet. Goed geheugen is zeer belangrijk.
Fabian de Jong
1 juni 2010, 15:03
Je kan prime95 (http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103) gebruiken op je pc te stress testen. Verder zou je memtest (http://www.memtest86.com/) kunnen draaien om je geheugen te testen. En 3D Mark kun je gebruiken om je GPU te testen. Als je gaat stresstesten hou dan ook je temperaturen in de gaten dit zou je kunnen doen met Everest (http://www.lavalys.com/sites/default/files/releases/everestultimate550.exe). Met Everest kan je ook je voltage lijnen uitlezen de lijnen moeten in deze range zitten:
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)
Bram Kocken
1 juni 2010, 15:10
Om videokaart echt het leven zuur te maken zou ik FurMark (http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/) willen aanraden... Is een constante zware taak, waar 3DMark vaak wat pauze heeft (loading-schermen).
Maar het zijn wel zo'n beetje de tools die je kan gebruiken :)
Robert Saalmink
1 juni 2010, 15:18
En toch moet je altijd met het geheugen beginnen is mijn mening. Je kunt alles wel testen maar als je geheugen errors heeft dan zul je het nooit stabiel krijgen.
Bram Kocken
1 juni 2010, 15:30
Correctemundo Robert :)
Zoals ze bij de computerwinkel met de beste service het doen:
- memtest86+
- 3DMark voor overall performance
- evt aanvullende stress-tests op specifieke onderdelen (GPU / CPU / Audio / Netwerk / etc)
- HDD-test
9 vd 10 keer kom je dan de oorzaak tegen, bij de ene dat dat het niet is... wordt het moederbord vervangen, want dat kun je niet specifiek testen :)
Bram Kocken
2 juni 2010, 10:47
Ik ben er nog niet helemaal uit... een laptop voor bij je auto? Of een laptop van je droom auto?
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1275400213.jpeg
Nog redelijk normaal... tot je de achterkant ziet:
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1275400219.jpeg
:blink:
Jawel, een echte Lamborghini notebook! Door de Koreanen van ASUS in elkaar geschroefd.. Beetje vreemd!
Bramzel
2 juni 2010, 16:13
Is al V2 Bram ;) Ze hadden eerder ook al een Lambo Laptop. Wat niet wegneemt dat hij wederom ernstig lekker is! :D
http://compareindia.in.com/media/images/2007/jun/img_1398_asus_lamborghini.jpg
Bram Kocken
2 juni 2010, 20:48
Ja zie je, ik dacht al dat Lamborghini ooit eens een laptop had, maar dacht dat ik 't zelf verzonnen had.
Ik vind m overigens niet heel erg mooi, apart ja, maar zou m niet zelf kopen.
De 12.1-variant (dit is 15.6 geloof ik) is een stuk eleganter, vind ik..
Yskonyn
3 juni 2010, 11:29
Is die laptop ook serieus snel en krachtig of is het meer een gimmick?
Bram Kocken
3 juni 2010, 12:47
Ja, het zijn geen lullige Celeronnetjes, je betaalt ervoor maar je krijgt ook behoorlijk wat power :)
Kim Van Der Stichelen
5 juni 2010, 17:52
Ik heb een probleempje, alle tekst en vensters worden uitgesmeerd lijkt het wel.
Zie foto, de onderste foto is het Intel logo van het BIOS scherm, dus niet in Windows.
Iemand een idee wat dat kan zijn? VGA? Scherm aan het sterven?
http://i46.tinypic.com/33ts879.jpg
http://i45.tinypic.com/15qw655.jpg
http://i47.tinypic.com/33eius5.jpg
Xbox lijkt wel prima overigens.
Roy Visser
5 juni 2010, 17:58
Hmm, als de Xbox/PS3 er geen last van heeft dan zit het niet in je scherm...
Heb je het ook tijdens gamen op je pc?
Kim Van Der Stichelen
5 juni 2010, 18:03
Hmm, als de Xbox/PS3 er geen last van heeft dan zit het niet in je scherm...
Heb je het ook tijdens gamen op je pc?
Toen ik net gtr2 starte was het alleen de tekst, zie foto 1. De 3D beelden waren wel in orde Heb wel niet gereden, zo eens testen.
Kim Van Der Stichelen
6 juni 2010, 23:20
Nou geen idee of het ermee te maken heeft, maar net voor de DRES kreeg ik een fout dat de harde schijf vol was.
Na de DRES de pc gereset, en voila, BSOD bij het opstarten, elke keer opnieuw. Was dus echt even iets niet goed :)
Ralffoxx
6 juni 2010, 23:54
Bij BSOD altijd kijken wat voor fout die geeft. Kan je altijd even op een andere pc opzoeken of je het kan vinden. Vaak een geheugen kwestie of een driver kwestie.
Misschien fout in de install van de videokaart drivers ofzo?!?
Zelf van de week even nog een nieuwe tv kaart kopen. Heb geen losse tv op me kamer gebruikte altijd een tv kaart die sinds tijden geen geluid meer geeft. Aangezien ik straks 5 dagen bedrust heb na me operatie even kijken naar een nieuwe tv kaart met afstandbediening zodat ik niet te veel hoef te doen om wat leuks te kijken. Jammer genoeg hier UPC dus word geen digitale maar gewoon analoge. Om nu even een tv te gaan kopen word me wat te veel van het goede.
Mossel
7 juni 2010, 13:00
Ik heb een lastig probleempje
Ik had XP en als ik dan wat downloade via een nieuwsgroep en het bestand was binnen dan had ik het zo ingesteld dat de PC 30 minuten later op standby ging (besparing in de stroomkosten dacht ik zo :innocent:)
Nu heb ik Win7 ultimate 64 en heb ik het weer zo ingesteld ...maar het werkt niet. hij gaat nu gewoon na 30 minuten in standby of het bestand nu binnen is of niet??
zie ik iets over het hoofd ? of begrijpt windows 7 het gewoon niet
Bram Kocken
7 juni 2010, 13:07
Waar stel je het in? In Windows, of in je downloadprogramma?
Hoe ik het heb, en meerdere met mij geloof ik.. ik download alle bestanden via GrabIt, daarnaast het ik het tooltje "AutoUnpack" draaien, die checkt alle bestanden, repairt en pakt het uit.
Als alle bestanden succesvol uitgepakt zijn, sluit ie na 2 minuten de PC af.
Weet niet of dat iets is wat je zoekt?
Mossel
7 juni 2010, 13:24
Waar stel je het in? In Windows, of in je downloadprogramma?
Hoe ik het heb, en meerdere met mij geloof ik.. ik download alle bestanden via GrabIt, daarnaast het ik het tooltje "AutoUnpack" draaien, die checkt alle bestanden, repairt en pakt het uit.
Als alle bestanden succesvol uitgepakt zijn, sluit ie na 2 minuten de PC af.
Weet niet of dat iets is wat je zoekt?
ik heb dit ingesteld in windows. maar wat jij zegt zo zou ik het ook kunnen doen idd.
Ik werk met altbinz en die pakt ook automatisch uit... volgens mij zit daar ook die optie bij dat de pc uit kan.
vanavond ff checken
thx
Fabian de Jong
7 juni 2010, 13:31
ik heb dit ingesteld in windows. maar wat jij zegt zo zou ik het ook kunnen doen idd.
Ik werk met altbinz en die pakt ook automatisch uit... volgens mij zit daar ook die optie bij dat de pc uit kan.
vanavond ff checken
thx
Als je wilt dat de pc automatisch uit gaat zodra je klaar bent met downloaden moet je gewoon de knop Shutdown indrukken :)
Roy Visser
7 juni 2010, 15:34
Als je wilt dat de pc automatisch uit gaat zodra je klaar bent met downloaden moet je gewoon de knop Shutdown indrukken :)
ja natuurlijk gaat je computer dan uit, maar mark wil het zonder dat hij zelf een knop in hoeft te drukken
:innocent:
Bram Kocken
7 juni 2010, 15:47
Volgens mij bedoelt Fabian het niet zo, maar ik kreeg ook even de neiging om 't te posten :P
Roy Visser
7 juni 2010, 15:53
Volgens mij bedoelt Fabian het niet zo, maar ik kreeg ook even de neiging om 't te posten :P
Duh ;) Waarom denk je dat het tussen die woordjes staat :P
Fabian de Jong
7 juni 2010, 16:40
ja natuurlijk gaat je computer dan uit, maar mark wil het zonder dat hij zelf een knop in hoeft te drukken
:innocent:
[bijdehand modus on]Een PC heeft geen power off knop alleen een power on ;) (De knop op de voeding tel ik niet mee)
[bijdehand modus off]
Ik bedoel de Shutdown knop in de interface van Altbinz zelf.
petervdveen
7 juni 2010, 17:16
[bijdehand modus on]Een PC heeft geen power off knop alleen een power on ;) (De knop op de voeding tel ik niet mee)
[bijdehand modus off]
Dat is relatief natuurlijk.. Aan gaat mn pc via usb door een ram op mn toetsenbord. en uit met de knop.
Scheelt weer twee klikken ;)
Yskonyn
7 juni 2010, 17:38
Hoe dan ook, als je in Windows instelt dat standby na 30 minuten in moet gaan, dan is het logisch dat hij niet wacht op je downloads. Daar kijkt Windows namelijk niet naar.
Het is input waar Windows naar kijkt standaard. Dus als jij een tijd je muis/keyboard niet aanraakt, dan gaat Standby in werking volgens de settings die je hebt ingesteld.
Als je wilt dat je PC na bepaalde downloads uit gaat, dan moet je dat instellen in het programma dat je gebruikt om te downloaden en niet in de Windows Energiebeheer settings.
Mossel
7 juni 2010, 19:39
dat deed xp wel ;)
Stefan van Renselaar
7 juni 2010, 19:54
Ik ben van plan om een nieuw setje speakers te kopen en na wat op Tweakers te hebben rond gekeken kwam ik op de Logitech X-540 uit, heeft iemand daar ervaringen mee? :)
Dennis
7 juni 2010, 20:35
Ik ben van plan om een nieuw setje speakers te kopen en na wat op Tweakers te hebben rond gekeken kwam ik op de Logitech X-540 uit, heeft iemand daar ervaringen mee? :)
Leuk setje maar verwacht geen hifi kwaliteit. Klinken redelijk dof vind ik.
petervdveen
7 juni 2010, 20:50
http://tweakers.net/pricewatch/reviews/146021/logitech-x-540.html
Bram Kocken
7 juni 2010, 21:00
Voor het geld wat ze kosten heb je best goede speakers :) Zolang het zaakje niet hard wil zetten, that is ;)
Yskonyn
8 juni 2010, 13:36
dat deed xp wel ;)
Dat kan je ook in windows 7 aanzetten. Dan moet je je multimedia instellingen meenemen in de Energiebeheer settings.
Ga naar Configuratie-scherm /Hardware en Geluiden / Energie beheer / Instellingen voor beheerschema wijzigen
Kies dan in het raampje de optie 'Geavanceerde energie-instellingen wijzigen'
Dan in het volgende raampje kun je bij Multimedia instellingen aanpassen wat de computer mag/moet doen.
Dit zou moeten werken.
Maar ik bedoelde alleen te zeggen dat het standaard niet wordt meegenomen, ook niet in XP, daar moet je het ook instellen of in laten stellen door een programma.
:thumbup:
Zo, ik ben wat nieuwe onderdeeltjes voor mn pc aan het uitzoeken, altijd leuk, maar ik twijfel nog over de voeding.
er gaat een Asus P5K Se met Intel Core 2 6750 in, 2 SATA schijven en een 8800GTS 515Mb.
Zit nog te twijfelen tussen de CoolerMaster RealPower M620 of de M520, of de OCZ ModXStream Pro 500Watt...
Wat betreft prijs is het niet zo'n probleem, zit dicht bij elkaar maar ik heb geen idee welke stiller is, of ik aan 500 Watt voldoende heb etc...
Iemand wat adviezen? Misschien wel een heel andere voeding die jullie aanraden?
Bram Kocken
10 juni 2010, 21:11
500w is meer dan voldoende, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
M*20 is een betrouwbare voeding, met de ModXstream heb k geen ervaring..
Is 1 van 3 modulair? Anders is dat wel een grote pré!
Ok, bedankt voor de tip, dan wordt het de Coolermaster M520....
zit ik nu even met het geheugen. Ik heb op dit moment 2 reepjes Kingston HyperX PC2 6400 van ieder 1 gig erin zitten, en aangezien ik ga overstappen naar Windows 7 wil ik ook graag wat extra geheugen.
Is het verstandig om dan juist 2 reepjes van ieder 2 Gig. te plaatsen (misschien wel samen met wat ik nu heb om totaal 6 Gig te hebben of kan ik ook 2 reepjes van ieder 1 Gig bijplaatsen?
Kan die nog wle van hetzelfde merk kopen, dus dan zou ik 4x 1Gig van dezelfde serie hebben. weet alleen niet of de latencys dan gelijk zijn maar dat maakt niet uit lijkt mij?
Ik denk dat totaal 4 Gig wel prima is maar als blijkt dat 4 reepjes wat minder handig/snel is dan 2 van 2 kan ik beter meteen 4 Gig nieuw kopen....
Bram Kocken
10 juni 2010, 22:00
Je kan het idd gewoon naast zetten. Je zou in theorie niet eens hoeven letten op je huidige geheugen qua merk. Zolang het nieuwe geheugen qua mhzén maar gelijk is (PC2 6400 dus)
Echter, praktijk leert dat ASUS-mobo's soms wel kieskeurig zijn met lekker werkende geheugens, dus als je voor een schappelijke prijs die 2 x 2GB Kingston PC2 6400 kan vinden, zou ik dat doen, en dan ernaast prikken.
Alle 4 de bankjes gebruiken maakt geen verschil, zolang je ze in paren heb staan.
Je kan uiteraard ook 2 x 1GB plaatsen, maar dat is minder futureproof, aangezien je dan bij een (mogelijke) geheugen-upgrade meteen geheugen 'weg moet gooien'.
Bij 6GB zal het eerder nodig zijn om van compleet systeem te swappen als het traag gaat, dan om het geheugen te vergroten :)
Vergeet overigens niet om Windows 7 64bit te kopen/installeren he :) Anders heb je niks aan 4/6GB geheugen :D
Mossel
11 juni 2010, 08:36
Peter ga je al deze componenten nieuw kopen of heb je de proc bijvoorbeeld al ?
moederbord, processor en grafische kaart blijf ik gewoon mijn huidige gebruiken als je dat bedoeld ja :)
Stefan van Renselaar
13 juni 2010, 16:10
Wij gaan hier naar Ziggo overstappen en daar krijg je geen router van hun, dus nu zijn we opzoek naar een draadloze router. Dus mijn vraag, weet iemand een betrouwbare router?
Mossel
13 juni 2010, 16:15
Wij gaan hier naar Ziggo overstappen en daar krijg je geen router van hun, dus nu zijn we opzoek naar een draadloze router. Dus mijn vraag, weet iemand een betrouwbare router?
Ja die weet ik want die heb ik sinds een tijdje ook namelijk :P ik kreeg wel van Ziggo een sitecom ding maar dat is niet echt een topper
nu heb ik deze - TP-Link TL-WR1043ND - echt een topper!
google hem maar
clipto
13 juni 2010, 17:25
Zou voor de Netgear WNDR3700 gaan als ik jou was.
Serieus een topding!
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnamppZGaa/Test_8_dualband_routers/13
Teammaatje Robin Tol heeft hem ook en is er lyrisch over.
Ferroeni
15 juni 2010, 09:16
Ik heb ook die Netgear WNDR3700. Voordeel van deze is is dat hij naast Gb-poortjes ook tussen LAN en WAN kan routeren tot 600 Mb/s. Dat kun je met weinig anderen halen. En dat is lekker als straks Ziggo de internetsnelheid van 50 Mb/s naar 120 Mb/s heeft verhoogd. Andere routers komen namelijk niet boven die 100 Mb/s uit tussen LAN en WAN routering. Hij is mss wat duurder, maar hij is het geld dubbel en dwars waard.
Mossel
15 juni 2010, 09:31
Ik wil een externe harde schijf koppelen aan mijn router via USB.
Is het zo dat de HD automatisch in standby gaat tijdens nietsdoen of draait deze continue?? dat laatste wil ik niet :) ivm stroom en betrouwbaarheid.
Robert Saalmink
15 juni 2010, 09:57
Ik heb ook die Netgear WNDR3700. Voordeel van deze is is dat hij naast Gb-poortjes ook tussen LAN en WAN kan routeren tot 600 Mb/s. Dat kun je met weinig anderen halen. En dat is lekker als straks Ziggo de internetsnelheid van 50 Mb/s naar 120 Mb/s heeft verhoogd. Andere routers komen namelijk niet boven die 100 Mb/s uit tussen LAN en WAN routering. Hij is mss wat duurder, maar hij is het geld dubbel en dwars waard.
Eigen ervaring: ik heb na lang onderzoek de D-Link DIR855 gekocht. Uptime was het belangrijkste voor mij: mijn vorige router is nog nooit uitgevallen en deze is dat tot nu toe ook nog niet. Ik word er gestoord van als een router bijv. om de paar weken gereset moet worden.
Gerben vd Broek
15 juni 2010, 22:40
Even een vraag:
Wat zou momenteel de snelste PC kunnen worden kwa onderdelen als er een moederbord, processor en geheugen aangeschaft moet worden voor zeg 400-450 euro. Bedoeling is dat ie vooral films moet kunnen bewerken.
Is het dan nog verstandig om te gaan voor een E8400/Q8400 lijn, of is de amd phenom een betere optie. Ik heb op het moment weinig idee wat er nu echt sneller is. Dus als iemand hier net wat meer op de hoogte is, hoor ik het graag.
Mossel
15 juni 2010, 22:59
Even een vraag:
Wat zou momenteel de snelste PC kunnen worden kwa onderdelen als er een moederbord, processor en geheugen aangeschaft moet worden voor zeg 400-450 euro. Bedoeling is dat ie vooral films moet kunnen bewerken.
Is het dan nog verstandig om te gaan voor een E8400/Q8400 lijn, of is de amd phenom een betere optie. Ik heb op het moment weinig idee wat er nu echt sneller is. Dus als iemand hier net wat meer op de hoogte is, hoor ik het graag.
volgens mij heb je bij video bewerking profijt van meerdere cores. Dus dan zou ik de Phenom 1055 doen heb je dr 6 :P
http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product[213070]=1&product[269665]=1&product[270185]=1
masterwillems
16 juni 2010, 19:18
(hoop dat dit het goede gedeelte is, kon geen software thread zo snel vinden)
En waarom wil je nou Linux op je netbook als je daar al Windows 7 op hebt staan van de fabrikant uit? :huh1:
De reden hiervoor is de werking van beide besturing systemen:
Programma's kunnen in Windows zelf kiezen of ze automatisch opstarten ja of nee, dit vertraagd de laptop. Dit kan je natuurlijk wel uit zetten maar dit is ook niet de hoofd reden.
De hoofd reden is dat als je een programma opent in Windows hij dat programma gebruikt, maar als je het programma afsluit blijft er nog een gedeelte over (Temp files) die er voor zorgen dat het programma sneller opstarten, of sneller kan reageren.
Met Unix based (dus ook Linux) besturing systemen heb je dat niet, als je daar iets afsluit sluit je het ook echt af, hierdoor blijft je besturing systeem snel en hoef je hem eigenlijk niet af te sluiten en word je computer ook niet na een x aantal jaar langzaam.
Daarnaast is Linux een stuk lichter dan een Windows besturing systeem en reageert dus sneller op zwakkere hardware dan dat Windows dat zou doen.
Snelheid is dus het grootste punt dat ik Linux ga gebruiken op mijn netbook, maar ook betrouwbaarheid dat hij het langer uithoud zonder opnieuw op te starten (ben van plan om heel veel slaapstand te gebruiken.)
Er zijn nog veel meer verschillen tussen Linux en Windows, OpenGL vs directX, FileManager, Kernel, en natuurlijk gebruikersgemak maar dat hoeft niet per se beter te zijn :).
Daarnaast is Ubuntu Netbook Edition speciaal voor netbooks ontwikkelt om klein, licht, en gemakkelijker in bediening te zijn:
Overigens had ik hem eerst in VM ware draaien om te kijken of ik het wel wat vond:
http://i48.tinypic.com/2nu3h41.jpg
Bram Kocken
16 juni 2010, 20:33
Jeroen, thanks voor de uitleg :)
Maar, als ik het zo lees, waarom is Unix dan nooit gemeengoed geworden en is Windows dat trager/logger en meer onderhoud vereist, dan zoveel populairder?
Wat zijn de major downsides dan?
masterwillems
16 juni 2010, 20:55
Jeroen, thanks voor de uitleg :)
Maar, als ik het zo lees, waarom is Unix dan nooit gemeengoed geworden en is Windows dat trager/logger en meer onderhoud vereist, dan zoveel populairder?
Wat zijn de major downsides dan?
Hoe het precies was gegaan weet ik niet, maar Bil Gates had het Idee van een grafisch OS gejat van Apple en door slim marketing werden hun de grootste. Maar als je nu kijkt begin veel meer dingen Linux te worden. Sowieso was het Server gedeelte al grotendeels Linux, omdat het gewoon stabieler is. Maar je ziet steeds vaker dat gemeente's in Nederland dan overgaan op opensource/linux omdat het stabieler en goedkoper is :).
Unix is nooit de standaard geworden (voor zover dat kan) omdat dat closed source is en je er nog steeds voor moet betalen.
Fabian de Jong
16 juni 2010, 21:17
Hoe het precies was gegaan weet ik niet, maar Bil Gates had het Idee van een grafisch OS gejat van Apple en door slim marketing werden hun de grootste. Maar als je nu kijkt begin veel meer dingen Linux te worden. Sowieso was het Server gedeelte al grotendeels Linux, omdat het gewoon stabieler is. Maar je ziet steeds vaker dat gemeente's in Nederland dan overgaan op opensource/linux omdat het stabieler en goedkoper is :).
Unix is nooit de standaard geworden (voor zover dat kan) omdat dat closed source is en je er nog steeds voor moet betalen.
Van de 100% aan server draait tenminste 90% op een Linux based systeem. Hier en daar kom je een Windows bak tegen omdat een bedrijf bijvoorbeeld software draait wat alleen op een Windows bak gedraaid kan worden.
Met dat gemeentes in Nederland steeds vaker overgaan op opensource/Linux omdat ze denk dat dit goedkoper is maken ze eigenlijk een grote fout.
Iedereen kent Windows zodra een bedrijf over gaat op een ander besturingssysteem dienen dus al die medewerkers geschoold te worden wat ook weer geld kost. En na de hand gaan ze zeuren dat ze meer geld kwijt zijn omdat ze geen onderzoek gedaan hebben wat voor een impact het zou hebben binnen het bedrijf.
Verder zijn de Linux based systemen nooit de standaard geworden omdat de instap veel te hoog is. Nu gaat het langzaam wel vooruit omdat ze sinds een paar jaar ook grafische userinterfaces hebben, maar ik zie voorlopig niet in dat huis tuin en keuken mensen Linuxdistributies gaan gebruiken.
masterwillems
16 juni 2010, 21:18
Van de 100% aan server draait tenminste 90% op een Linux based systeem. Hier en daar kom je een Windows bak tegen omdat een bedrijf bijvoorbeeld software draait wat alleen op een Windows bak gedraaid kan worden.
Met dat gemeentes in Nederland steeds vaker overgaan op opensource/Linux omdat ze denk dat dit goedkoper is maken ze eigenlijk een grote fout.
Iedereen kent Windows zodra een bedrijf over gaat op een ander besturingssysteem dienen dus al die medewerkers geschoold te worden wat ook weer geld kost. En na de hand gaan ze zeuren dat ze meer geld kwijt zijn omdat ze geen onderzoek gedaan hebben wat voor een impact het zou hebben binnen het bedrijf.
Jup, maar het blijven ambtenaren he ;).
Neo-242
16 juni 2010, 21:41
Bedankt voor je uitleg, ik vind het leuk dat je erbij zet dat gebruiksgemak niet perse beter is dan een Windows platform.
Ik heb het laatste jaar beroepshalve heel wat ervaring opgedaan met Linux (vooral server-systemen) en als we even onze IT-nerdy bril afzetten, dan kan ik hoegenaamd niet begrijpen hoe men een Linux OS gebruiksvriendelijker zou kunnen noemen dan een Windows OS.
Ik spreek niet over de degelijkheid, opbouw en stabiliteit, dat is een heel ander verhaal, hoewel de "instabiliteit" van Windows servers ook wel hard gehyped wordt. Als de software die er op loopt stabiel is, is er zelden een probleem. Wij hebben tientallen Windows 2K3 servers draaien die een zéér goede uptime kennen.
Ubuntu ken ik zelf ook goed, maar ik heb het OS ook met elke nieuwe release zwaarder weten worden voor de hardware.
Met de Netbook edititie heb ik geen ervaring, dat zal uiteraard een ander verhaal zijn.
Ik vond het interessant om je gedachtengang te kennen achter het wisselen van Win7 voor Ubuntu. Bedankt voor de uitleg.
Ik ga de netbook edition zeker eens uitproberen onder VmWare.
Gerben vd Broek
16 juni 2010, 22:54
Even een vraag:
Iemand hiervoor nog een ander idee dan wat Mossel aandraagt?
Fabian de Jong
17 juni 2010, 00:22
Iemand hiervoor nog een ander idee dan wat Mossel aandraagt?
Ik denk dat op dit moment het volgende de beste keuze is.
http://www.fabje.eu/gerbenpc.jpg
Snel bij elkaar gezocht en denk dat voor de pricerange waar jij iets in zoekt de beste keuze is. Als je voor een Intel wilt gaan moet je de prijs flink opschroeven.
Als je 100 euro extra over hebt kan je ook voor de AMD Phenom II X6 1090T gaan die is 0.4Ghz hoger geclockt.
Hier zit trouwens 4GB geheugen in, dus dan dien je wel 64bit te draaien of je moet met 3.25GB genoegen nemen.
Gerben vd Broek
17 juni 2010, 00:31
Tis niet voor mijzelf, dus de prijsrange zit aardig vast. Overigens is de 64bits variant niet zo erg, gezien ze bij het onderwijs werkt en voor 17 euro een win7 64 update kan kopen. Dat is best betaalbaar ;).
Maar komt er dus kortweg gezegd op neer dat de phenom 6core inclusief alle toebehoren beste keuze is voor dit geld. Dan ga ik daar even op zinspelen, etc. Thx mannen.
Roy Visser
21 juni 2010, 13:46
Michael Koel is opzoek naar een nieuwe pc (systeem only, geen randapperatuur)
budget ongeveer €600,-
racegames goed spelend, aangezien dat het enigste is wat er op gespeeld worden. Liefst alles op high/max op 1680x1050
Ik zit alleen in de computer stuff als ik zelf een nieuw systeem koop, maar er zijn hier vast wel een paar mensen die wel continu op de hoogte zijn. Michael is niet zo technisch met pcs anders had ik dit ook niet voor hem gepost ;) PC moet dus in elkaar gezet aan de deur verschijnen, besturingssysteem heeft hij zelf :)
Iemand ideetjes? :)
ik heb mijn lijstje al opgestuurt :p
alleen waren het losse onderdelen, bij deze biedt ik aan om het spul op te bouwen :)
Bram Kocken
21 juni 2010, 13:50
Bovenstaande configuratie met een Radeon 5770 à 150,- zou wel een optie zijn...
Echter, dat zijn losse onderdelen, dan moet je er natuurlijk nog een kast/voeding/hdd/DVD omheen.. Tenzij Michael dat kan hergebruiken?
Fabian de Jong
21 juni 2010, 14:06
Zoiets misschien? Directe Link (http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B245679%5D=1&product%5B2002%5D=1&product%5B284286%5D=1&product%5B35577%5D=1&product%5B227855%5D=1&product%5B215771%5D=1&product%5B283714%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B259587%5D=1)
http://www.fabje.eu/pc_koel.jpg
Is wel een tikje duurder komt voornamelijk vanwege de assemblage, plus de kosten komen nog wat duurder uit omdat het nog verzonden moet worden. Al heeft iemand hier geen goeie ervaring mee met een compleet geassembleerde pc versturen. Kans dat er dan iets kapot gaat is veel groter dan dat je alles los naar jezelf laat versturen en zelf in elkaar zit of laat zetten.
Robert Saalmink
21 juni 2010, 14:25
Netjes, je kunt het nog wel een stuk voordeliger maken voor een mooie AMD cpu te kiezen. Voor het doel (games) maakt dat qua snelheid geen of bijna geen verschil, en is aanzienlijk goedkoper.
waveline
21 juni 2010, 14:46
Ja neem een amd processor, ze zijn stukken goedkoper.
Kies misschien ook voor 2 harde schijven van 500GB en zet ze in Raid0 opstelling, dit verkort laadtijden een beetje.
KoelTec
21 juni 2010, 15:03
Thanx voor het helpen mannen, welke AMD cpu zou je adviseren?
Mossel
21 juni 2010, 16:44
link (http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B225309%5D=1&product%5B245679%5D=1&product%5B80156%5D=1&product%5B257988%5D=1&product%5B250162%5D=1&product%5B215771%5D=1&product%5B35577%5D=1&product%5B2002%5D=1)
Ik dacht zoiets.
PC in elkaar zetten kunnen wij ook wel zelf en ik schat in dat er hier wel iemand is die dat voor je wil doen (anders doe ik dat wel voor je) dus dat bedrag is er van af
veranderingen:
processor AMD
ander moederbord
4GB geheugen ipv 2
andere harde schijf
Als je nog budget hebt zou ik voor een zwaardere videokaart gaan
Dennis
21 juni 2010, 20:11
Netjes, je kunt het nog wel een stuk voordeliger maken voor een mooie AMD cpu te kiezen. Voor het doel (games) maakt dat qua snelheid geen of bijna geen verschil, en is aanzienlijk goedkoper.
Dat is waar, echter is het nog steeds zo dat je met AMD gewoon sneller tegen gekke dingen en problemen aan loopt. Toen ik nog in de retail werkte werd Intel bij ons meer verkocht maar de meeste (aparte*) problemen waren 9/10 keer AMD's. Ik zou je absoluut AMD afraden. Intel is het beetje extra geld wat ze kosten dubbel en dwars waard.
* Met alle hardware kunnen natuurlijk problemen ontstaan en alles kan stuk. Echter zijn het de aparte dingen waar je zo veel tijd mee kwijt kunt raken.
Ralffoxx
21 juni 2010, 20:33
Nja wij werken op ons werk voor groot deel met AMD aangezien je toch wat goedkoper vaak uit bent en wij hebben bijna nooit problemen. Hier en daar staat ook wel een intel machine of verkopen we een intel (zelf werk ik achter een intel moest gewoon wat krachtigers hebben). Maar AMD en veel problemen vind ik maar een flapdrol verhaal ligt misschien aan mobo merk? Maar AMD zijn prima processoren. Waar je bij AMD voor 100 euro een mobo hebt met bijna alles er op en er aan moet je voor zelfde intel mobo zo'n 150/160 euro snel neer leggen. De chipsets zijn gewoon wat duurder. Intel is gewoon wat beter maar als je een kleiner buget hebt raad ik altijd gewoon AMD aan. Zelf net voor weinig een AMD Athlon II X4 630 met een leuke mobo gekocht voor me pa. Alles inc DDR3 4gb was ik 290 kwijt.
Martijn Mezger
24 juni 2010, 11:10
Ik heb een vaag probleem met me pc.
Ik zet hem gewoon aan, laat hem lekker uitladen en wacht rustig op het log-in scherm, voer me wachtwoord in en druk op enter. Dan gebeurt er niks meer. Hij blijft daar gewoon hangen. Er staat ook niet "ble de instellingen worden geladen bla" oid. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik zit nu in de "veilige modus met netwerkmogelijkheden", dan werkt het wel.
Bram Kocken
24 juni 2010, 11:26
Pfoe, mogelijk een programma wat je onlangs geinstalled heb wat bij het opstarten voor issues zorgt? Dat je dat kan deinstalleren?
Eventueel kun je via Start > Uitvoeren > "msconfig" > tabblad "Opstarten" even kijken of er iets van onlogische programma's bij staan. Dingen die je niet herkend gewoon de "filename.exe" in Google knallen :) Krijg je vanzelf een indicatie waar het bij hoort .
Het zou ook een virus kunnen zijn, maar het blijft een gok..
Snelste manier om het werkend te krijgen, is, ja echt, een herinstallatie van Windows :P
Martijn Mezger
24 juni 2010, 11:30
Heeft het altijd goed gedaan, vannacht windows update gedaan toen ik hem afsloot, kan het daar aan liggen?
Bram Kocken
24 juni 2010, 11:33
Oh yup, Windows updates zijn een bitch... Je kan niet zonder die dingen, maar er zit altijd een risico'tje aan bij het installeren.
Sander Hogendoorn
24 juni 2010, 11:34
Je kunt ze 1 voor 1 weer weghalen en kijken of dat helpt? Weet eigenlijk niet zeker of dat ook in de veilige mode kan..
Martijn Mezger
24 juni 2010, 11:36
Hoe gaat dat in z'n werking? Dan ga ik hem er gelijk afgooien. :p
Sander Hogendoorn
24 juni 2010, 11:40
Je hebt bij Windows Update ergens een kopje 'installed updates', als je op 1 van de updates klikt kan je ze verwijderen.
Bram Kocken
24 juni 2010, 11:48
Je draait XP toch?
Dan: Configuratiescherm > Software. In het venster zet je midden bovenaan een vinkje bij "Geinstalleerde updates weergeven" en dan naar onder scrollen voor alle geinstalleerde updates. Check de datum voor de nieuwst geinstalleerden..
Martijn Mezger
24 juni 2010, 12:01
Danku heren! Trojaans paard de deur uitgewerkt, had geen effect.
Toen update verwijderd, nu werkt het wel. Top. :)
Captain Slow
29 juni 2010, 12:17
De D op het toetsenbord van de laptop is niet echt super meer. Hij gaat zwaar en lijkt onder een soort hoek te staan.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen is?:)
Robert Saalmink
29 juni 2010, 12:25
De D op het toetsenbord van de laptop is niet echt super meer. Hij gaat zwaar en lijkt onder een soort hoek te staan.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen is?:)
Ja:
http://azerty.nl/0-870-57600/logitech-classic-keyboard-200-.html
Of vervangen voor deze, heb je toch vaak nodig:
http://sigpipe.files.wordpress.com/2009/04/anykey.jpg
Bram Kocken
29 juni 2010, 12:26
Je kan 'm eraf wippen, kijken of er misschien iets niet goed zit... of afgebroken of alleen viezigheid...
Als er iets stuk/afgebroken is, dan kan je eigenlijk alleen een compleet nieuw toetsenbord erin plaatsen.
Uit ervaring weet ik dat de technische dienst bij de MyCom hier voor de gangbare merken aan kan komen.
R. de Ruijter
29 juni 2010, 14:46
Een paar dagen geleden drukte ik de hoofdschakelaar van de computer aan en kwamen er een aantal vonken van de achterkant vandaag. Bleek dus de voeding te zijn die het niet trekte ofzo.
Heb nu dus een nieuwe voeding nodig. Iemand een goed idee voor een nieuwe voeding met een goede prijs/kwaliteit verhouding?
Budget is 80 euro.
Dit is de voeding die erin zat; Xilence 700W,700Watt, Retail
Fabian de Jong
29 juni 2010, 15:07
Een paar dagen geleden drukte ik de hoofdschakelaar van de computer aan en kwamen er een aantal vonken van de achterkant vandaag. Bleek dus de voeding te zijn die het niet trekte ofzo.
Heb nu dus een nieuwe voeding nodig. Iemand een goed idee voor een nieuwe voeding met een goede prijs/kwaliteit verhouding?
Budget is 80 euro.
Dit is de voeding die erin zat; Xilence 700W,700Watt, Retail
Ik zou zeggen kies hier (http://tweakers.net/pricewatch/cat/664/voedingen.html#filter:NY89DoMwDIXv4pkhDgVCDoDUoRNj 1YEmHlLxJ4ehEuLutUVZnvXeZyf2Dm8e5niPGfwTWigAG1Xrat XWid4QRZ1pVMtKe4y1Z1GOeIYlVvAqYOFI3CUaI3hYOX0y_MN-4U2yIQdJhAR6DF_wzlwuzeBRXA4Ln6y6jCIlNFLYKPYrhWtp3b R0rf6dJe7SuBEL2gGtxFInnYbaGOmc9Fm5UsxxHD8) wat uit en het zit wel goed.
Jeroen Ursem
29 juni 2010, 18:46
Ik heb een vraagje aan de computer techneuten onder ons. Ik wil graag 2 dingen doen namelijk, dat is;
1.
De koeling van onze 2e pc vervangen gezien deze nogal lawaaierig is in deze weers-omstandigheden.
2.
De processor upgraden (als dat kan) van mijn huidige pc om hem weer wat sneller te maken. (nu dual core E8500)
Waar moet ik op letten, en wellicht nog handiger, welke specs zijn belangrijk om te weten wat er in kan :p (moederbord/processor?)
Bram Kocken
29 juni 2010, 18:56
1.
De koeling van onze 2e pc vervangen gezien deze nogal lawaaierig is in deze weers-omstandigheden.
Sorry :innocent:
Waar moet ik op letten, en wellicht nog handiger, welke specs zijn belangrijk om te weten wat er in kan :p (moederbord/processor?)
wat we dan 'moeten' weten is inderdaad je moederbord.
Waarschijnlijk is het socket s775. De snelste processor die daarop te verkrijgen is (en relatief betaalbaar) zou een Q9550 zijn.. die's echter ruim €250,- :) Maar dan hangt het even van je moederbord af wat er mogelijk is..
Om het dan ook stil te houden, kun je daar het beste een aftermarket-cooling op plaatsen. Zelf heb ik onlangs een Scyth Mugen rev B gekocht, voor 4 tientjes. Is al lange tijd de koning (of keizer) qua prijs/prestatie/geluid :)
Fabian de Jong
29 juni 2010, 18:57
Ik heb een vraagje aan de computer techneuten onder ons. Ik wil graag 2 dingen doen namelijk, dat is;
1.
2.
De processor upgraden (als dat kan) van mijn huidige pc om hem weer wat sneller te maken. (nu dual core E8500)
Om de koeling van de 2e pc te vervangen hebben we het dan over alle koelers of alleen de koeler op de cpu? Tevens is het handig om te vermelden wat voor een cpu koel gehouden dient te worden.
Je processor kan je upgraden je kan er een E8600 inzetten dit raad ik alleen niet aan aangezien je maar 170Mhz extra bij krijgt terwijl je dit ook kan halen door je CPU iets over te clocken.
Wat je ook kan doen is om de overstap te maken naar een quadcore namelijk naar de Intel Core 2 Quad dan kan je dus kiezen uit de volgende Klik (http://tweakers.net/pricewatch/cat/612/intel-core.html#filter:TYtBCsIwFETvMussbKJFc4CCi666lC5C8 heRYMpPKELJ3f1BBDcD897MgcyBeIqUAiw2js8C9YVL5irMFS9 EjKc5vmDHk0LxmWl2b9jLr3TVDSXylcKykb-HAvvAcJO_Hq9YRQueYqrEog6YoefuUt_pwWBtCkb_wbORX2vtA w).
Jeroen Ursem
29 juni 2010, 19:32
Okee, mijn hoofd PC heeft een Asus P5Q pro moederbord, moet ik daar veel aan veranderen als ik daar een andere processor in wil? Of past in principe elke Intel Core 2 Quad daarin?
Mijn 2e pc is een (hou je vast) Pentium 4, 3.2 GHz
Is deze wellicht ook relatief goedkoop sneller te maken trouwens? Moederbord is bij deze compleet onbekend bij mij. *edit P5LD2 staat erop :p
Overclocken is voor mij absoluut geen optie trouwens.
Fabian de Jong
29 juni 2010, 19:50
Okee, mijn hoofd PC heeft een Asus P5Q pro moederbord, moet ik daar veel aan veranderen als ik daar een andere processor in wil? Of past in principe elke Intel Core 2 Quad daarin?
Mijn 2e pc is een (hou je vast) Pentium 4, 3.2 GHz
Is deze wellicht ook relatief goedkoop sneller te maken trouwens? Moederbord is bij deze compleet onbekend bij mij. *edit P5LD2 staat erop :p
Overclocken is voor mij absoluut geen optie trouwens.
Op jou Asus P5Q Pro passen alle Intel Core 2 Quad processors.
En in jou 2e PC zit een Asus P5LD2, volgens de site van Asus ondersteund dit moederbord nog een Intel Core 2 Duo E6700 als het een PCB 2.01G heeft en bios versie 1207.
Bram Kocken
29 juni 2010, 19:53
P5Q is een fijn bord, daar kun je idd vrij eenvoudig zo'n Core2Quad op mikken..
Ik heb eventueel een Q6600 voor je, maar die's trager ondanks dat 't 4 cores zijn.. Weet niet wat je in gedachten had, qua budget voor upgrade?
Voor €300 heb je in iig de snelst mogelijke cpu op dit platform. Dan kan ik je nog wel een handje helpen met inbouwen :)
Mossel
29 juni 2010, 20:44
voo rgames heb je toch geen quad core nodig ?? ik zou lekker mn E8500 houden die is snel zat en volgend jaar naar i7 of zo. misschien nu een zwaardere video kaart.. daar is vaak meer winst te halen
Roy Visser
29 juni 2010, 21:08
voo rgames heb je toch geen quad core nodig ?? ik zou lekker mn E8500 houden die is snel zat en volgend jaar naar i7 of zo. misschien nu een zwaardere video kaart.. daar is vaak meer winst te halen
Ik dacht precies hetzelfde, zo'n Quadcore is met games echt niet sneller aangezien die toch bijna nooit alle cores gebruiken, dan zou ik liever mijn kloksnelheid hoog houden en de E8500 houden. Als je wilt upgraden zou ik misschien beginnen bij de grafische kaart, of anders dan toch kijken naar een i5/i7 upgrade (al zit je dan aan een nieuw mobo en geheugen)
Fabian de Jong
29 juni 2010, 21:15
Hangt er ook maar net vanaf wat voor spellen je speelt sommige spellen gebruiken niet alle cores, maar anderen bijvoorbeeld weer wel goed voorbeeld hiervan is Supreme Commander.
Bram Kocken
29 juni 2010, 21:37
Ik dacht ook aan eventuele huur van z'n CPU-power, in de toekomst ;)
Jeroen Ursem
29 juni 2010, 21:55
Videokaart eventueel dezelfde erbij kopen en een brug ertussen, is dat iets of slaat dat nergens op :D
Heb nu de ATI HD4870 (512Mb)
Enige reden voor de upgrade is inderdaad meer cpu power en meer op max kunnen draaien voor als straks TDU:2 uitkomt ;)
En in jou 2e PC zit een Asus P5LD2, volgens de site van Asus ondersteund dit moederbord nog een Intel Core 2 Duo E6700 als het een PCB 2.01G heeft en bios versie 1207.
Als ik de Bios induik staat er version 0506. (geen idee waar ik dat PCB vandaan moet fietsen)
Deze pc zou ik wel een kleine boost willen geven, moet zeggen dat de koeling een stuk prettiger is nu ik het tapijt eruit gezogen heb :blushing: (die was écht heel stoffig)
Deze PC word eigenlijk alleen voor internet gebruikt, maar dan is een wat snellere rekenkracht wel prettig denk ik, er zit 'al' 2Gb RAM in, dus daar valt niet zoveel meer uit te halen volgens mij (loopt op XP 32bit)
Roy Visser
29 juni 2010, 22:06
Videokaart eventueel dezelfde erbij kopen en een brug ertussen, is dat iets of slaat dat nergens op :D
Heb nu de ATI HD4870 (512Mb)
Enige reden voor de upgrade is inderdaad meer cpu power en meer op max kunnen draaien voor als straks TDU:2 uitkomt ;)
ik heb ook heel even Crossfire gehad, en naast een hoop warmte en lawaai, komt er ook nog een hoop extra "gedoe" bij kijken, nou ken ik je gelukkig goed genoeg om te zeggen dat dat iets is wat jij niet wilt :P
Als ik de Bios induik staat er version 0506. (geen idee waar ik dat PCB vandaan moet fietsen)
Deze pc zou ik wel een kleine boost willen geven, moet zeggen dat de koeling een stuk prettiger is nu ik het tapijt eruit gezogen heb :blushing: (die was écht heel stoffig)
Deze PC word eigenlijk alleen voor internet gebruikt, maar dan is een wat snellere rekenkracht wel prettig denk ik, er zit 'al' 2Gb RAM in, dus daar valt niet zoveel meer uit te halen volgens mij (loopt op XP 32bit)
in principe heeft chantal niet meer rekenkracht nodig voor wat browser werk denk ik, maar als ik het zo lees neig je toch wel naar een upgrade. Is het dan niet een idee om jouw huidige mobo/geheugen te verplaatsen naar de pc van chantal, en dan zelf te kijken voor een nieuwe mobo/geheugen en evt grafische kaart?
dan sla je twee vliegen in 1 klap, verkoop je die pentium 4 aan rick voor een paar tientjes, kost het je bijna niks :rolleyes:
Fabian de Jong
29 juni 2010, 22:15
Voor de PCB zou je op je moederbord zelf moeten kijken. En kan ook zijn dat het is aangegeven met Rev en dan een nummer er achter.
Jeroen Ursem
29 juni 2010, 22:19
komt er ook nog een hoop extra "gedoe" bij kijken, nou ken ik je gelukkig goed genoeg om te zeggen dat dat iets is wat jij niet wilt :P
Is het dan niet een idee om jouw huidige mobo/geheugen te verplaatsen naar de pc van chantal, en dan zelf te kijken voor een nieuwe mobo/geheugen en evt grafische kaart?
Hallo he, je spreekt jezelf tegen :rolleyes:
Nee, volgens mij is mijn huidige moederbord juist gemakkelijk up te graden mocht het echt teveel op 'medium' moeten met TDU:2 ;)
Geen idee, misschien dat die Pentium 4 wel voldoende is voor Chantal, maar als het inderdaad met een betere processor sneller gaat, heb ik dat er wel voor over ;)
Mossel
29 juni 2010, 23:38
ik heb ook heel even Crossfire gehad, en naast een hoop warmte en lawaai, komt er ook nog een hoop extra "gedoe" bij kijken, nou ken ik je gelukkig goed genoeg om te zeggen dat dat iets is wat jij niet wilt :P
Ik heb nu crossfire 4870's draaien icm met een E8500 (wel overclocked naar 3800 mhz). Prima combi en buiten extra warmte en geluid geen hoop extra gedoe eigenlijk ?? weet niet wat Roy bedoelt maar ik sloot het aan en het werkte meteen.. nooit mee gelul mee gehad eigenlijk. Wel voldoende voeding hebben dan natuurlijk :)
Las laatst nog wat testen en die 4870 is nog steeds een beest van een kaart :thumbup:
Dennis
29 juni 2010, 23:57
Voor alleen internet die P4 vervangen zou zonde zijn. Kan je beter voor jezelf gelijk iets nieuws zoeken en je huidige pc doorschuiven.
speed9
30 juni 2010, 11:32
Intel pentium 4 2.A Ghz
256mb werkgeheugen
40gb harde schijf
cd speler
4x usb poorten aan voorkant pc
geluid/lan/vga onboard
Linux 8 mint
virusscanner
Ik heb op marktplaats zo'n pentium 4 gezien voor 35 euro,maar om te zeggen wow,nee.
Ik vind 35 euro wel lekker goedkoop,alleen wil geen miskoop.
hoe merk je eigenlijk of de CPU niet overclockt of juist Underclockt is ? via BIOS toch?
Roy Visser
30 juni 2010, 11:44
Ik heb op marktplaats zo'n pentium 4 gezien voor 35 euro,maar om te zeggen wow,nee.
Ik vind 35 euro wel lekker goedkoop,alleen wil geen miskoop.
hoe merk je eigenlijk of de CPU niet overclockt of juist Underclockt is ? via BIOS toch?
bios is makkelijkst, maar je kunt ook gewoon in windows zelf kijken
maar wat doe je met al die pc's, en waarom spaar je niet gewoon totdat je een leuk tweedehandsje kunt kopen?
Bram Kocken
30 juni 2010, 11:49
Rick hoopt op een goede oud-ijzer prijs :P
speed9
30 juni 2010, 11:52
bios is makkelijkst, maar je kunt ook gewoon in windows zelf kijken
maar wat doe je met al die pc's, en waarom spaar je niet gewoon totdat je een leuk tweedehandsje kunt kopen?
het is een linux pc.
Bram Kocken Rick hoopt op een goede oud-ijzer prijs
Of een stelletje techneuten die oude pc's opkopen om later er mee een data base of cloud pc's te maken.
Ik heb momenteel 50 euro in me pocket en als ik voor 35 euro een P4 kan kopen dan "upgrade" ik me zelf al van een P3/Amd -> P4.
Oud-ijzer prijs is 9 cent per kilo,dus dat schiet niet op.
Bram Kocken
30 juni 2010, 12:01
het is een linux pc.Naja, het is een PC waar toevallig linux op staat... Als er Windows XP op had gestaan, dan had je 'm niet gewild?
Of een stelletje techneuten die oude pc's opkopen om later er mee een data base of cloud pc's te maken.Ik denk dat je daar niet aan wil beginnen... dat is voorlopig nog way-over-your-head :)
Ik heb momenteel 50 euro in me pocket en als ik voor 35 euro een P4 kan kopen dan "upgrade" ik me zelf al van een P3/Amd -> P4.Dat zeg je goed: "upgrade"... dat is geen upgrade, dat is geldverspilling.
Beter dat je die €50 lekker in een spaarvarken (zo'n echte roze van porselein) propt en er komende zomer lekker je verdiende geld van je zomerbaantje (get one, if you haven't got it...) erbij proppen. Dan kan je in het najaar, als het weer minder wordt, een hele mooie PC kopen, waar je tenminste even mee vooruit kan, ipv na 2 weken (want dat was je vorige upgrade, na de meeting, right?) weer wat nieuws gaan zoeken...
Oud-ijzer prijs is 9 cent per kilo,dus dat schiet niet op.grap de; v(m) -pen iets vermakelijks; aardigheid, geestigheid, kwinkslag: iets voor de ~ zeggen; dat is een dure ~ is heel duur
speed9
30 juni 2010, 12:15
Naja, het is een PC waar toevallig linux op staat... Als er Windows XP op had gestaan, dan had je 'm niet gewild?
Ik denk dat je daar niet aan wil beginnen... dat is voorlopig nog way-over-your-head :)
Dat zeg je goed: "upgrade"... dat is geen upgrade, dat is geldverspilling.
Beter dat je die €50 lekker in een spaarvarken (zo'n echte roze van porselein) propt en er komende zomer lekker je verdiende geld van je zomerbaantje (get one, if you haven't got it...) erbij proppen. Dan kan je in het najaar, als het weer minder wordt, een hele mooie PC kopen, waar je tenminste even mee vooruit kan, ipv na 2 weken (want dat was je vorige upgrade, na de meeting, right?) weer wat nieuws gaan zoeken...
grap de; v(m) -pen iets vermakelijks; aardigheid, geestigheid, kwinkslag: iets voor de ~ zeggen; dat is een dure ~ is heel duur
@1: Linux/windows maakt mij niet uit.
Windows is leuk voor MSN en Linux weer om bvb The Mana World op te spelen(kan ook op windows)
@2:nah ken wel wat studenten,die er wat me kunnen en een vriend die pc's ophaalt voor een database.
@3:De pc die ik op de meeting kreeg,daar zit ik nu op met mijn hardeschrijven en betere cd-speler,dus het is een goeie stap voor uit.
@4: ben aan het (internet)Soliciteren voor een bijbaan,maar ook bezig om te solliciteren bij Praxis
@5: grap de ? : snap het niet:blink:
Dennis
30 juni 2010, 12:23
Zonder dat je het zelf door hebt wordt zal deze opmerking een forum klassieker worden.
:lol:
petervdveen
30 juni 2010, 13:24
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:
speed9
30 juni 2010, 13:28
Zonder dat je het zelf door hebt wordt zal deze opmerking een forum klassieker worden.
:lol:
Grap-De en dan al die andere halve worden er achter,bedoel het dan : De grap of grapde of zo?grap de; v(m) -pen iets vermakelijks; aardigheid, geestigheid, kwinkslag: iets voor de ~ zeggen; dat is een dure ~ is heel duurDat stuk snap ik niet.
Ja ik lees nooit een woordeboek omdat al die voorzetsels en zo me zwaar irriteren.
petervdveen
30 juni 2010, 13:36
Doe je nu alsof of snap je het echt niet?:surrender:
Tjerk Korving
30 juni 2010, 13:52
De grap. Historisch gezien vrouwelijk, nu mannelijk. Ofwel, v(m).
De grap als enkelvoud, de grappen als meervoud. Ofwel -pen als toevoeging.
Hoeveel het ook irriteert, het is de basis van de taal. :)
Maar, het is geen thread over spelling dus maar weer on-topic.
El Maestro
30 juni 2010, 14:46
:lol::lol::lol:
Nee maar serieus Rick, spaar ff lekker door tot na de zomer en koop dan een echt snelle pc. Dan kan je zoals al eerder gezegd de komende jaren weer ff vooruit :)
Richard117
1 juli 2010, 11:56
:stupid:
Hoewel ze waarschijnlijk niet echt geschikt zijn om te gamen (ik weet ook niet of dat je bedoeling met de pc is?), hebben zaken als Alternate voor €299 al een complete pc ;)
Mathijs
2 juli 2010, 02:08
Probleem:
Heb een oude HD uit een oude PC aan een andere PC gehangen (XP), nu geeft die nieuwe PC echter alleen de C partitie van die harde schijf weer, deze is reeds geformatteerd. Echter kan ik nu maar 40gig van de 120 gig gebruiken. De overige 80gig, wat vroeger een andere partitie was, is kwijt. Heb met partition magic nog geprobeerd deze te vinden, maar lukt me niet.
Weet iemand hoe ik weer gewoon aan mijn 120gig kan komen? Wel zo fijn voor wat data op te slaan :).
Fabian de Jong
2 juli 2010, 04:36
Probleem:
Heb een oude HD uit een oude PC aan een andere PC gehangen (XP), nu geeft die nieuwe PC echter alleen de C partitie van die harde schijf weer, deze is reeds geformatteerd. Echter kan ik nu maar 40gig van de 120 gig gebruiken. De overige 80gig, wat vroeger een andere partitie was, is kwijt. Heb met partition magic nog geprobeerd deze te vinden, maar lukt me niet.
Weet iemand hoe ik weer gewoon aan mijn 120gig kan komen? Wel zo fijn voor wat data op te slaan :).
Even checken of ik je kan volgen hoor :P
Je hebt uit een pc een 120GB HDD gepakt en deze HDD in een andere pc gedaan (deze noemen we voor het gemak "nieuwe pc"), en op deze nieuwe pc staat Windows XP.
Deze HDD is in totaal 120GB groot en is onderverdeeld in 2 partities, partitie 1 van 40GB en partitie 2 van 80GB. Alleen kan je de partitie die 40GB groot is zien en gebruiken en de rest is pleite.. right?
Oké wil je het volgende is doen.
Voor als je de categorie weergave gebruikt:
Start > Configuratiescherm > Prestaties en Onderhoud > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer.
Voor als je de klassieke weergave gebruikt:
Start > Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer.
Kan je hier is een screenshot van maken wat je daar nu ziet?
speed9
2 juli 2010, 10:03
Even checken of ik je kan volgen hoor :P
Je hebt uit een pc een 120GB HDD gepakt en deze HDD in een andere pc gedaan (deze noemen we voor het gemak "nieuwe pc"), en op deze nieuwe pc staat Windows XP.
Deze HDD is in totaal 120GB groot en is onderverdeeld in 2 partities, partitie 1 van 40GB en partitie 2 van 80GB. Alleen kan je de partitie die 40GB groot is zien en gebruiken en de rest is pleite.. right?
Kan je hier is een screenshot van maken wat je daar nu ziet?
IK gebruik meestal me Ubuntu live cd met er op Partitie Editor en dan trek ik hem totaal leeg of ik gooi er een nieuwe ext2/3,want dat is dan als windows niet meer loopt,maar wel alles er opstaat.
Ik heb bijna het zelfde probleem : ik heb een 2de hdd op me pc,maar die pakt die niet als schrijf.
Via systeem beheer staat de schrijf echter wel als : Ingeschakeld(/Online) maar in Deze Computer staat die er niet.
Ik heb hem net een 'Path' :F gegeven,maar als ik die partitie (het is een 30gb schrijf waarvan 3gb gebruikt is)van 3gb wil openen vraagt die of ik wil formateren maar dat wil ik niet,maar weet geen andere manieren om bij me bestanden te komen.
Bram Kocken
2 juli 2010, 10:16
Even een snelle gok bij Matthijs: welke service pack heeft XP? Ik denk dat als je deze update naar >SP1 het wel zal werken, heeft iets te maken met het feit dat vlak de lancering van XP de schijfgroottes ineens sterk omhoog schoten.. Terwijl XP het niet aankon :) met sp1 kwam daar een fix voor.
@Rick
die disk heeft al gewerkt in dit systeem onder Ubuntu?
Anders zou de partitie fucked up kunnen zijn, waardoor hij niks herkent.. Is het belangrijke data? Dan zou k m ff aan een Windows-pc hangen, kijken of hij daar lekker wil openen. (of dat laten doen bij de MyCom als je daar zelf geen mogelijkheid tot hebt)
En anders natuurlijk die handel opnieuw partioneren naar 30gb, maar dan ben je die 3gb wel kwijt :)
speed9
2 juli 2010, 10:28
@Rick
die disk heeft al gewerkt in dit systeem onder Ubuntu?
Anders zou de partitie fucked up kunnen zijn, waardoor hij niks herkent.. Is het belangrijke data? Dan zou k m ff aan een Windows-pc hangen, kijken of hij daar lekker wil openen. (of dat laten doen bij de MyCom als je daar zelf geen mogelijkheid tot hebt)
En anders natuurlijk die handel opnieuw partioneren naar 30gb, maar dan ben je die 3gb wel kwijt :)
Ik draaide sinds dat ik hem kreeg op windows,maar heb gister opnieuw windows er op gegooit,maar dat kreeg een blue screen,dus ik had met de ubuntu live cd me :C(1ste schrijf) leeg getrokken,maar niks aan me :D(2de schrijf) gedaan.
Ik had er na windows op gezet,dat werkte en toen een andere windows er overheen ( van SP2 naar SP3),maar hij pakt me 2de schrijf niet.
Mathijs
2 juli 2010, 11:16
@Fabian, idd. zo bedoel ik het:), was niet echt duidelijk van mij.
Screenshot attached:
@Bram, SP3, herkent wel de HD die hier ook in zit, van groter dan 100gig. Ook externe HD van 500gig wordt gewoon herkend.
Sander Hogendoorn
2 juli 2010, 12:20
Mijn 2 case fans gaan niet meer automatisch aan, merkte ik net. Als ik ze een zetje geef gaan ze wel draaien en dat blijven ze dan ook gewoon doen..
Voor zover ik kan zien zijn er geen kabels los o.i.d., iemand een ideetje?
Captain Slow
2 juli 2010, 12:29
Van de week is er een langere VGA kabel gekocht voor mijn beeldscherm ivm. nieuwe opstelling race spul.
Probleem is alleen dat mijn beeldscherm nu telkens zijn resolutie vergeet zegmaar. Hij laadt mijn bureaublad op de verkeerde resolutie, en sprint dan naar de goede. Vrij irritant, want kan telkens mijn bureaublad weer op orde brengen.
Ik neem aan dat er wat aan te doen valt?:)
Roy Visser
2 juli 2010, 12:34
Van de week is er een langere VGA kabel gekocht voor mijn beeldscherm ivm. nieuwe opstelling race spul.
Probleem is alleen dat mijn beeldscherm nu telkens zijn resolutie vergeet zegmaar. Hij laadt mijn bureaublad op de verkeerde resolutie, en sprint dan naar de goede. Vrij irritant, want kan telkens mijn bureaublad weer op orde brengen.
Ik neem aan dat er wat aan te doen valt?:)
Ik ben bang dat dat hoort bij een VGA aansluiting, waarom heb je niet gekozen voor een DVI? :)
speed9
2 juli 2010, 13:06
Mijn 2 case fans gaan niet meer automatisch aan, merkte ik net. Als ik ze een zetje geef gaan ze wel draaien en dat blijven ze dan ook gewoon doen..
Ook niet na een tijdje,dat ze pas aan gaan wanner die +?? heet is.
Met opstarten geeft me pc aan dat die CPU fan niet draait,terwijl die wel gaat draaien.
en als ik er een andere mainboard fan aan sluit(bvb ergens bij me hdd of geluidkaart dan die je wel hoeveel toeren die maakt,maar nooit op me cpu.
Roy Visser
2 juli 2010, 13:08
compressed air?
speed9
2 juli 2010, 13:11
Weet iemand hoe Google Chrome werkt,want ik kom niet echt ver mee en elke keer komt er "wilt u dit of dat vertalen' en sommige sites pakt die niet.
petervdveen
2 juli 2010, 13:17
Weet iemand hoe Google Chrome werkt,want ik kom niet echt ver mee en elke keer komt er "wilt u dit of dat vertalen' en sommige sites pakt die niet.
Kun je ook uitzetten..
petervdveen
2 juli 2010, 13:19
Screenshot attached:
@Bram, SP3, herkent wel de HD die hier ook in zit, van groter dan 100gig. Ook externe HD van 500gig wordt gewoon herkend.
Weet je zeker dat er meerdere partitie's op stonden?
Het ziet er uit alsof er gewoon maar 1 partitie is aangemaakt. En dat de rest gewoon overbodige ruimte..
Ik zou zo even niet weten hoe je snel een extra partitie er bij maakt.
Misschien met een windows installatie cd..
Mathijs
2 juli 2010, 13:22
Ja weet zeker dat er nog een D(data) partitie op stond.
Fabian de Jong
2 juli 2010, 13:48
Screenshot attached:
Wat ik op dat plaatje zie valt me iig al wel op dat je van je eerste schijf een C partitie hebt aangemaakt van 130GB, maar dat je de overige 25GB niet gebruikt.
Daar staat namelijk: 24,67GB niet toegewezen, dit is wat je moet doen om die toe te wijzen.
Klik op het niet toegewezen stukje > rechtermuisknop > en dan partitie aanmaken / schijfletter aanmaken > telkens enter uit mijn hoofd.
Dan heb je iig weer +- 25GB erbij.
Maar waar alleen die andere 80GB gebleven is is me een raadsel want die zou daar moeten worden getoond. Zag je tijdens je Windows installatie wel de volledige 120GB?
speed9
2 juli 2010, 14:03
Wat ik op dat plaatje zie valt me iig al wel op dat je van je eerste schijf een C partitie hebt aangemaakt van 130GB, maar dat je de overige 25GB niet gebruikt.
Daar staat namelijk: 24,67GB niet toegewezen, dit is wat je moet doen om die toe te wijzen.
Klik op het niet toegewezen stukje > rechtermuisknop > en dan partitie aanmaken / schijfletter aanmaken > telkens enter uit mijn hoofd.
Dan heb je iig weer +- 25GB erbij.
Maar waar alleen die andere 80GB gebleven is is me een raadsel want die zou daar moeten worden getoond. Zag je tijdens je Windows installatie wel de volledige 120GB?
Is dat een aparte "schrijf" want dan moet je hem op Online gooien of via hardware je HDD zoeken.
Captain Slow
2 juli 2010, 14:15
Ik ben bang dat dat hoort bij een VGA aansluiting, waarom heb je niet gekozen voor een DVI? :)
Ho oeps, vergeten te vermelden:p
VGA kabel gaat in de monitor, en dan op een omzetstukje om als een DVI te worden aangesloten op de pc. Dit gaat al jaren zo, alleen met een kortere kabel:) En altijd zonder problemen geweest
Fabian de Jong
2 juli 2010, 14:35
Is dat een aparte "schrijf" want dan moet je hem op Online gooien of via hardware je HDD zoeken.
Je hoeft in Windows echt niet te zoeken naar je HDD hoor, die vind die heus wel (vind die hem niet is je HDD kapot of je IDE/SATA port op je mobo of er is een mogelijkheid dat je kabel kapot is). En in Windows zet je een HDD niet online zelfde geld voor Linux systemen. In een Linux systeem moet je een HDD mounten om bij de data te komen.
En nee het is geen aparte schijf het is op dezelfde schijf als waar Mathijs nu zijn C partitie op heeft staan.
speed9
2 juli 2010, 14:48
Je hoeft in Windows echt niet te zoeken naar je HDD hoor, die vind die heus wel (vind die hem niet is je HDD kapot of je IDE/SATA port op je mobo of er is een mogelijkheid dat je kabel kapot is). En in Windows zet je een HDD niet online zelfde geld voor Linux systemen. In een Linux systeem moet je een HDD mounten om bij de data te komen.
En nee het is geen aparte schijf het is op dezelfde schijf als waar Mathijs nu zijn C partitie op heeft staan.
Ja maar als ik hem in een Linux systeem mount,dan doet die het gewoon en niet fragmenteren om op een lege schrijf/partitie te beginnen.|
Fabian de Jong
2 juli 2010, 15:38
Ja maar als ik hem in een Linux systeem mount,dan doet die het gewoon en niet fragmenteren om op een lege schrijf/partitie te beginnen.|
Oh wacht ik haalde twee dingen door elkaar :p
In Windows hoef je een schijf niet te fragmenteren, je moet alleen een partitie aanmaken en dat ding formatteren en je kan aan de slag.
Niels Draijer
3 juli 2010, 11:25
Mannen, ik heb even jullie expertise nodig.
Sinds mijn verhuizing heb ik een probleem met m'n computer. Mijn setup is een Q6600 + 8800GT met dual boot (XP en Vista). XP voor race en dat loopt via de Th2go, en Vista gaat naar een apart scherm.
Onder Vista ondervind ik geen enkel probleem maar als ik in XP ga draaien zie ik verticale strepen door het beeld. Soort van raster. Als ik RACE o.i.d. opstart dan krijg ik in-game rode artifacts, duidend op een defecte grafische kaart.
Wat ik niet snap is dat ik in Vista nergens last van heb...
Beide drivers zijn updated, ik heb 2 x Th2Go liggen en dus beide getest met dezelfde negatieve uitkomst. DVI-Bekabeling vervangen mocht ook niet baten. Kortom, dat wordt denk ik een nieuwe pc.
Kan iemand mij op weg helpen met de aanschaf van een nieuwe?
Het enige wat ik er op doe is racegames spelen, niet meer niet minder. Zo zwaar hoeft 'ie dus niet te zijn.
Budget wat ik er voor uit wil trekken is niet meer dan €600.
Alle hulp is welkom :)
Tjerk Korving
3 juli 2010, 11:29
Is het niet goedkoper om gewoon de videokaart te vervangen, gesteld dat de rest in orde is? Alles wta je in je zak kan houden is meegenomen. Tenzij je natuurlijk vind dat de rest ook aan vervanging toe is. :)
Niels Draijer
3 juli 2010, 11:42
Is het niet goedkoper om gewoon de videokaart te vervangen, gesteld dat de rest in orde is? Alles wta je in je zak kan houden is meegenomen. Tenzij je natuurlijk vind dat de rest ook aan vervanging toe is. :)
Mjah zou kunnen... Eigenlijk moet ik ff een leen 8800GT hebben. Kan ik 't makkelijk testen. De rest hoeft van mij eigenlijk nog niet te vervangen worden...
Hmmm... keuzes:laugh:
Roy Visser
3 juli 2010, 12:17
Mjah zou kunnen... Eigenlijk moet ik ff een leen 8800GT hebben. Kan ik 't makkelijk testen. De rest hoeft van mij eigenlijk nog niet te vervangen worden...
Hmmm... keuzes:laugh:
voor 50 euro heb je een tweedehandsje :)
vergeet niet dat je met je triplehead de resolutie een stuk groter vraagt van je videokaart, volgens mij als je de triplehead er tussen uithaalt, en 1 monitor aansluit heb je ook in XP nergens last van.
voor 600 euro heb je "net niks" kwa upgrade, ik zou dus lekker gewoon kijken voor een nieuwe videokaart en de rest lekker laten zitten :)
Niels Draijer
3 juli 2010, 12:30
voor 50 euro heb je een tweedehandsje :)
vergeet niet dat je met je triplehead de resolutie een stuk groter vraagt van je videokaart, volgens mij als je de triplehead er tussen uithaalt, en 1 monitor aansluit heb je ook in XP nergens last van.
voor 600 euro heb je "net niks" kwa upgrade, ik zou dus lekker gewoon kijken voor een nieuwe videokaart en de rest lekker laten zitten :)
Wijze woorden...
Misschien hebben jullie ook wel gelijk. Ik kijk wel of ik een soortgelijke kaart op de kop kan tikken. Thanks!:)
Fabian de Jong
3 juli 2010, 13:34
Wijze woorden...
Misschien hebben jullie ook wel gelijk. Ik kijk wel of ik een soortgelijke kaart op de kop kan tikken. Thanks!:)
Tadaaaa klik (http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/649)
Niels Draijer
3 juli 2010, 13:59
Tadaaaa klik (http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/649)
Thanks Fabian!
f1timmy007
3 juli 2010, 15:25
Je kan altijd deze nog proberen, ken een paar mensen waarbij het gelukt is.http://tech.icrontic.com/articles/dead-8800-gtx-scienced-to-undeath-by-oven-mad-owner
leek mij eerst ook gekken werk, maar je kan het toch proberen, als je hem anders de prullenbak in zou gooien...
Je kan altijd deze nog proberen, ken een paar mensen waarbij het gelukt is.http://tech.icrontic.com/articles/dead-8800-gtx-scienced-to-undeath-by-oven-mad-owner
leek mij eerst ook gekken werk, maar je kan het toch proberen, als je hem anders de prullenbak in zou gooien...
Mijn 8800GTX was ook dood. Heb hem aan een vriend geschonken en gezegd dat ie hem maar moest "bakken". :D En hij deed het weer. Nog steeds overigens. Ik ken nog 3 mensen waarbij het gelukt is. ;)
Hekking
3 juli 2010, 22:46
nvm, verkeerde pagina in beeld
f1timmy007
3 juli 2010, 23:57
Mijn 8800GTX was ook dood. Heb hem aan een vriend geschonken en gezegd dat ie hem maar moest "bakken". :D En hij deed het weer. Nog steeds overigens. Ik ken nog 3 mensen waarbij het gelukt is. ;)
gelukkig nog iemand, anders lijk ik weer de gek die met een verhaal komt:lol:. Maar ik denk dat het wel het proberen waard is, als ie het toch niet meer doet, waarom niet?
Niels Draijer
4 juli 2010, 11:51
Ik heb (nog) geen bbq :surrender:
Sander Hogendoorn
4 juli 2010, 12:24
compressed air?
Stof zit er amper (nog niet zo lang geleden schoongemaakt). Als ik de fans op 'Low' zet via het knopje aan het uiteinde gaan ze uit. Geef ik ze dan een tikje dan blijven ze uit. Als ik ze op 'High' zet en geef dan een tikje gaan ze wel aan.
Ze zitten allebei via een 'fan only' connector aan elkaar en die gaat dan weer de voeding in. Misschien is er iets losgegaan in de voeding toen ik de fan daarin vervangen heb.. maar dan zou ik het sinds toen al gehad hebben.
Roy Visser
4 juli 2010, 12:25
Stof zit er amper (nog niet zo lang geleden schoongemaakt). Als ik de fans op 'Low' zet via het knopje aan het uiteinde gaan ze uit. Geef ik ze dan een tikje dan blijven ze uit. Als ik ze op 'High' zet en geef dan een tikje gaan ze wel aan.
Ze zitten allebei via een 'fan only' connector aan elkaar en die gaat dan weer de voeding in.
ik denk dan toch echt dat het glijlagertje niet meer glijd. Heb je niet iets van contact spray? Misschien daar de boel even mee insmeren, kan geen kwaad voor de electronica :)
Ik heb (nog) geen bbq :surrender:
Ze doen het in de oven hè. ;) Oh en als je het wil doen zou ik wel eerst even goed lezen hoe ze het doen. Uiteraard moet je wel eerst wat dingen van de kaart verwijderen zoals bv de ven. De uiteindelijke bedoeling van het "bakken" is dat eventuele verbroken soldeerpunten weer in elkaar vloeien. Op GoT staat er ook ergens een topic over.
Edit: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/32625275#32625275
Sander Hogendoorn
4 juli 2010, 14:41
ik denk dan toch echt dat het glijlagertje niet meer glijd. Heb je niet iets van contact spray? Misschien daar de boel even mee insmeren, kan geen kwaad voor de electronica :)
Hm dat heb ik nog wel ergens dacht ik. Even proberen straks of morgen :)
Sander Hogendoorn
12 juli 2010, 12:00
Ik ben bang dat mijn voeding alsnog een langzame dood sterft. Nu willen ze helemaal niet meer draaien en blijft ook de fan in de voeding stilstaan. Weet iemand een programmatje om de voeding te checken?
Ralffoxx
12 juli 2010, 12:07
Volgens mij kan je alleen je voeding goed testen door er een spanningsmeter bij te halen. Daarbij kan het ook zijn dat je fan van je voeding het gewoon begeeft die kan je vaak makkelijk vervangen door een nieuwe (+/- 5 euro).
Sander Hogendoorn
12 juli 2010, 12:08
Dat heb ik toevallig 1 of 2 maanden terug pas gedaan omdat de vorige fan lawaai begon te maken. Met de nieuwe was het opgelost :)
Maar het zijn ook de twee case fans (1 aan de achterkant en 1 aan de bovenkant) die ik niet meer aan de praat krijg.
speed9
12 juli 2010, 13:26
Gewoon je bios bij het opstarten openen,ergens staat een stukje over je voeding en de - en + voltages.als je die vergelijkt met iemand die een normaal werkende voeding heeft dan kan je dat zien.
Fabian de Jong
12 juli 2010, 15:46
Ik ben bang dat mijn voeding alsnog een langzame dood sterft. Nu willen ze helemaal niet meer draaien en blijft ook de fan in de voeding stilstaan. Weet iemand een programmatje om de voeding te checken?
Je zou Motherboard Monitor kunnen gebruiken om te zien hoe de voltages zijn.
Hekking
12 juli 2010, 19:00
Dat heb ik toevallig 1 of 2 maanden terug pas gedaan omdat de vorige fan lawaai begon te maken. Met de nieuwe was het opgelost :)
Maar het zijn ook de twee case fans (1 aan de achterkant en 1 aan de bovenkant) die ik niet meer aan de praat krijg.
Wat voor merk voeding was het btw ? En wanneer je pc 24/7 aan staat en die fans altijd maar minimaal draaien kan het zijn dat die ook een keer kapoet zijn( niet fijn meer draaien ).
Sander Hogendoorn
12 juli 2010, 20:00
Antec, 650w. Ik had toevallig nog een ander programma op pc staan dat ook psu waardes kon uitlezen (OCCT) en ik ben bang dat de volgende cijfers niet goed zijn:
http://i30.tinypic.com/34edjr7.jpg
Ralffoxx
12 juli 2010, 20:17
valt zo te zien wel mee alleen de 3.3v geeft ie hier niet weer. maar meer dan 0,2 verschil zit er bij de rest vergeleken met die van mij niet in.
Alleen waar is de 4e core?
Sander Hogendoorn
12 juli 2010, 20:20
Die heeft ie nooit aangegeven, geen idee waarom. Andere programma's laten hem wel gewoon zien en ik haal ook normale scores in benchmark tests. Maar de vcore waardes zijn dus normaal? Hm dan maar even verder op onderzoek..
Roy Visser
12 juli 2010, 20:27
Die heeft ie nooit aangegeven, geen idee waarom. Andere programma's laten hem wel gewoon zien en ik haal ook normale scores in benchmark tests. Maar de vcore waardes zijn dus normaal? Hm dan maar even verder op onderzoek..
vcore is het voltage wat je cpu core gebruikt, en die is inderdaad gewoon normaal :)
zodra je voeding daadwerkelijk sterft zul je vrij snel merken, aangezien dan de pc gewoon niet meer opstart :)
het makkelijkste is om met een multimeter uitgangen te meten, het kan best zijn dat de voeding nog prima werkt, maar dat enkel de temperatuursensor van de voeding er mee ophoud en daarom niet meer je fans aanstuurt. Hoe heb je de Fans van je case aangesloten, direct op de voeding, of via je moederbord?
Gerben vd Broek
13 juli 2010, 01:02
Op dat plaatje staat toch een 12v lijn met 3,78v. Lijkt me niet ok. Overigens als een 12v lijn kapot aan het gaan is, dan zal die ergens bij de 10.8v echt rare problemen gaan geven (ervaring). Mijn voeding ging toen heel erg wisselen. En dan krijg je rare restarts etc. Dus zolang dat niet aan de hand is, dan denk ik dat je voeding het nog redelijk goed doet. Overigens zijn afwijkingen van 10% volgens mij nog prima in orde, op de v lijnen.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.