View Full Version : Computer Hardware Thread
Fabian de Jong
15 maart 2011, 13:02
Zo ik ben maar even creatief geweest :p
i7 @ 1366
Zit iets boven je budget, maar je zou eventueel ervoor kunnen kiezen om voor 6GB geheugen te gaan en dan doe je er later nog is 6GB bij. Of de Scythe Mugen 2 Rev. B koeler achterwege laten en genoegen nemen met de stock koeler.
http://www.fabje.eu/i7_niels.jpg
i7 @ 1156
En nog een mogelijkheid die wel aan je budget voldoet.
Meer geheugen met maar 2 geheugen banken in gebruik zal niet lukken want dat zal een vermogen kosten. Wil je meer geheugen moet je 2x een set van 8GB erin zetten, die optie heb ik ook erbij gedaan.
Optie 1
http://www.fabje.eu/i7_niels2.jpg
Optie 2
http://www.fabje.eu/i7_niels3.jpg
Niels Tieman
15 maart 2011, 13:11
Waarom kies je voor een 950 en niet voor een 2500K of 2600K Sandy Bridge? :)
Roy Visser
15 maart 2011, 13:15
Juist wel, ik profiteer het meeste van mijn SSD's bij games zoals Race07, het inladen van een replay, het inladen van het spel voor practise of een race: heerlijk vlot. Daarvoor heb ik een SSD gekocht.
Mijn documenten nemen trouwens wel bovengemiddeld ruimte in: gehele DRNL historie staat daarin :thumbup: maar ja, zolang het past, past het.
De steammap van de gemiddelde TS3 gebruiker is volgens mij groter dan 80gb :)
Maar inderdaad met het laden van games scheelt het merkbaar het meest, daarom heb ik 1 ssd helemaal alleen voor iRacing :)
Niels Tieman
15 maart 2011, 13:17
Ik zou de SSD eerder aanschaffen voor Photoshop, Painter, After Effects (al en die meuk) dan voor Race07 etc. :)
Fabian de Jong
15 maart 2011, 13:19
Waarom kies je voor een 950 en niet voor een 2500K of 2600K Sandy Bridge? :)
Ik was nog niet klaar :p
Naja hier de Sandy Bridge versie :p
Wil je meer geheugen moet je een andere proc kiezen en dan het geheugen 2x doen.
Het verschil tussen een K processor en een niet K is dat bij de K de multiplier unlocked is wat je voordeel geeft als je de cpu wilt overclocken.
http://www.fabje.eu/i7_niels4.jpg
Niels Tieman
15 maart 2011, 13:34
Ik vind het overigens wel raar dat er weinig of geen informatie vrij komt over de nieuwe AMD's. Ze moeten rond 8 weken van nu via pre-order of koop aangeschaft kunnen worden maar de informatie omtrent de snelheid en prijs is ver te zoeken.
edit: Thanks Fabian, voor de moeite. :D
Niels Tieman
15 maart 2011, 13:52
Intel Core i5 2500K 3.30GHz 6MB Box
Scythe Processor Koeler Mugen 2 Rev. B AMD & Intel
Kingston 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX, XMP
MSI P67A-GD65 B3 iP67, SATA600 RAID, USB3.0
OCZ SSD 3.5", 120GB, SATA, Vertex 2
Western Digital 2TB SATA300 64MB, WD20EARS
voor € 713.10
Dat was mijn eerste lijstje. De Kingston 2x4 word dan later nog uitgebreid met 2x4.
Robert Saalmink
15 maart 2011, 13:52
De steammap van de gemiddelde TS3 gebruiker is volgens mij groter dan 80gb :)
Maar inderdaad met het laden van games scheelt het merkbaar het meest, daarom heb ik 1 ssd helemaal alleen voor iRacing :)
Ah ok, ik heb alleen RACE07 + add-ons erin staan, en nog 1 of 2 games. Maar dan nog, ik zou eerder het formaat van mijn SSD daarop aanpassen dan andersom.
Over die SSD Niels, die nieuwe SATA 600's zijn erg snel. Ik weet niet wat ze kosten, maar de kans is groot dat jouw moederbord het aankan. Als de prijs in de buurt ligt, zou ik daarvoor kiezen: http://tweakers.net/nieuws/72262/intel-komt-in-februari-met-sata-600-ssds.html
http://tweakers.net/nieuws/72931/intel-kondigt-6gbps-ssd-510-aan.html
Met technologie als deze wil het nieuwste vaak nog wel eens sneller en toch niet duurder zijn, zo snel gaat dat. Zie ook LCD TV's.
Roy Visser
15 maart 2011, 13:54
Ah ok, ik heb alleen RACE07 + add-ons erin staan, en nog 1 of 2 games. Maar dan nog, ik zou eerder het formaat van mijn SSD daarop aanpassen dan andersom.
Een 250GB ssd is me toch iets te gortig :p
Fabian de Jong
15 maart 2011, 14:24
Over die SSD Niels, die nieuwe SATA 600's zijn erg snel. Ik weet niet wat ze kosten, maar de kans is groot dat jouw moederbord het aankan. Als de prijs in de buurt ligt, zou ik daarvoor kiezen: http://tweakers.net/nieuws/72262/intel-komt-in-februari-met-sata-600-ssds.html
http://tweakers.net/nieuws/72931/intel-kondigt-6gbps-ssd-510-aan.html
Met technologie als deze wil het nieuwste vaak nog wel eens sneller en toch niet duurder zijn, zo snel gaat dat. Zie ook LCD TV's.
Ik denk dat die SSD's buiten het budget van Niels zullen liggen ;)
Ralffoxx
15 maart 2011, 16:02
Ik denk hier dat mijn i7 920 aan het doodgaan is.
Die ssd's zou ik trouwens ook niet kopen. De Vertex 3 die er aan komt lijkt een stuk beter te worden.
Zelf ga ik denk ik als ik na wat uit elkaar slopen en nieuwe koelpasta etc heb geprobeerd voor een i7 2600k of even kijken wat AMD Bulldozer gaat doen.
Ronin
15 maart 2011, 16:14
WTF 2 x 8 Gig geheugen :w00t:
Niels Tieman
15 maart 2011, 17:46
Mijn tekeningen zijn best ' heavy ' en ik word echt super vervelend van het feit dat ik niets kan doen naast photoshop. Maar met 2x4 beginnen is ook goed. Dan ga ik daarna wel naar de 4x4. :)
speed9
15 maart 2011, 18:00
Juist wel, ik profiteer het meeste van mijn SSD's bij games zoals Race07, het inladen van een replay, het inladen van het spel voor practise of een race: heerlijk vlot. Daarvoor heb ik een SSD gekocht.
Mijn documenten nemen trouwens wel bovengemiddeld ruimte in: gehele DRNL historie staat daarin :thumbup: maar ja, zolang het past, past het.
Hoeveel GB is de Historie dan,als ik vragen mag.
Heb nog z'n 185 GB over op mijn schrijf
Bram Kocken
15 maart 2011, 18:07
Niels, even een Adobe-vraagje dan.. De map Adobe in ProgramFiles/Common is bij zo'n 5GB, knap veel if you ask me. Kun jij eens kijken hoe groot die bij jou is?
Niels Tieman
15 maart 2011, 18:55
Mooie grapjas, mijn PC gaat niet eens meer aan op het moment. :(
Ik kan het weer zien zodra de nieuwe onderdelen in de kast hangen en dan kom ik er even op terug. :)
Kortom; Sandy Bridge incoming!
Ralffoxx
15 maart 2011, 18:58
Mijn tekeningen zijn best ' heavy ' en ik word echt super vervelend van het feit dat ik niets kan doen naast photoshop. Maar met 2x4 beginnen is ook goed. Dan ga ik daarna wel naar de 4x4. :)
Super mee eens. 12gb die hier in zit was prima voor multitasking. Neem denk gewoon aangezien geheugen prima is 8gb naar nieuw systeem mee. Nu nieuwe hitte test gedaan en standaard clock vliegt ie er nog uit en heeft ie het zeer zwaar. Dat wordt in loop van deze weken nieuwe pctje aanschaffen. Kan niet normaal multitasken.
Niels Tieman
15 maart 2011, 19:26
Het ligt er natuurlijk aan wat voor dingen je aan het doen bent. 4/6/8 GB moet prima volstaan ook voor mensen die photoshoppen. Het is alleen de manier waarop je dingen kunt doen, hoe je photoshopped , wat je tegelijk nog meer open hebt staan etc. Maar als je het kan doen en het past lekker binnen je hobby of werk dan zou ik het niet laten.
Ralffoxx
15 maart 2011, 19:43
Ik weet niet hoe jij werkt maar meestal heb ik 3 programma's tegelijk open staan als ik bezig ben. Laatst was ik bezig voor een klein bedrijfje en dan heb is indesign, illustrator en photoshop open staan aangezien ik altijd lastig op 1 ding kan concentreren hop ik van het een naar het ander en dan is wat meer geheugen zeker geen onnodige luxe.
Zit zelf nu op een setje van 400 euro te kijken.
Intel core i7 2600k
ASUS P8H67 (B3)
Ben zelf meer een Gigabyte man maar aangezien die 4 usb 3.0 connectoren op hun mobo hebben en dat op 1 chip beetje jammer. Asus komt overal wel goed uit de test samen met MSI. En aangezien ik geen super buget heb geen mobo van 200 maar van 120 euro.
Denk volgende week te bestellen. Als ik dan ook groen licht heb ivm wat sollicitaties komt er meteen een nieuwe kast bij. Mijne is wat aan de verbruikte kant.
Niels Tieman
15 maart 2011, 20:14
Ik weet niet hoe jij werkt maar meestal heb ik 3 programma's tegelijk open staan als ik bezig ben.
Ik werk al jaren hetzelfde en goed. Ik heb op mindere PC's ook mijn werk goed afgeleverd omdat er simpelweg niets beters voor handde was bij de klant, bijvoorbeeld. Alle extra's en snelheidswinst van deze tijd is alleen een voordeel maar geen absolute must. Als ik vanuit een schema werk, wat 9 van de 10 x in mijn hoofd zit, is het niet belangrijk om gebruik te maken van 86 programma's tegelijk.
Het enige waar ik wel problemen mee ondervind is de grote van mijn tekeningen en illustraties. Daarbij werkt Painter ook op een andere wijze dan Photoshop en gaat hij minder subtiel om met het geheugen wat hij tot zijn beschikking heeft. Dat zorgt wel eens voor problemen of slecht reageren van het programma ansicht. Dat is storend en inefficiënt. Time is money! :)
En als je meerdere programma's open hebt staan en gebruik maakt van Dynamic Link (of bridge) dan is een tandje meer geheugen wel lekker. Ook het saven van grotere bestanden kan enorm veel tijd innemen.
Het word nu gewoon een feest, welk systeem ik ook ga gebruiken. Ik ga er iig niet beter of slechter van Photoshoppen of tekenen (etc). ;)
Bram Kocken
16 maart 2011, 08:40
Mooie grapjas, mijn PC gaat niet eens meer aan op het moment. :(
Doh :surrender:
Niels Tieman
16 maart 2011, 10:26
Onderdelen zijn besteld. Mocht ik achter de pc zitten een deze dagen dan geef ik de specs wel even door. :) Bedankt voor alle meningen. :)
Robert Saalmink
16 maart 2011, 10:46
En verder in deel 2 http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=1178
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.