PDA

View Full Version : Tips starttechniek?

Tim Meuris
12 april 2010, 18:41
Hi,
Ben offline bezig met een kampioenschap stcc waar ik met een fwd (honda) rijd.
Bij de start verlies ik steeds plaatsen, in het beste geval slechts één plaats maar vaak zijn het er meerdere.
Heeft er iemand enige tips ivm met het starten?
Heb al verschillende toerentallen uitgeprobeerd maar ik weet eigenlijk niet echt waar ik op moet letten...
:helpsmilie:

Roy Visser
12 april 2010, 18:49
het is helaas echt iets wat je niet uit kunt leggen, het is met de FWD's gewoon onmogelijk om een vaste start techniek te gebruiken, omdat het zo nauw luisterd. Zorg er wel altijd voor dat je lichte wielspin houd, maar niet teveel. Het is gewoon iets wat je per keer aan moet voelen :)

El Maestro
12 april 2010, 19:13
Ik heb met m´n Volvo altijd een vast toerental wat ik aanhoud bij de start en ik weet precies hoeveel gas ik op welk moment moet geven dmv de toeren, maar dat ken ik zo niet uit me hoofd.
Kan er wel een filmpje ofzo van maken binnenkort :)

Fabian de Jong
12 april 2010, 19:15
Het is ook wel handig als je vermeld of je een koppelingspedaal hebt ;)

Bram Kocken
12 april 2010, 20:20
Sowieso is de Honda redelijk lastig om lekker mee weg te komen... Vind ik zelf, maar volgens mij heeft Niels ook wel eens geroepen dat je die bak lastig van z'n plek krijgt.

Tim Meuris
12 april 2010, 22:24
@ Fabian:

Juist, idd dom om te vergeten
heb een g25 dus: ja

Bram Van Der Stichelen
12 april 2010, 22:25
@ Fabian:

Juist, idd dom om te vergeten
heb een g25 dus: ja

Maar gebruik je ze ook?

Robert Saalmink
12 april 2010, 23:33
Ik trek altijd de opschakelhendel al ietsje richting stuurtje en geef half gas, zodra rood uit gaat *klik* in 1 en dan proberen met relatief weinig wielspin weg te komen. Het komt zelden voor dat ik er geen plekken mee win, de staande start is wel iets waar ik mee uit de voeten kan. Lastig uit te leggen inderdaad, je moet het aanvoelen.

Tjerk Korving
12 april 2010, 23:39
Staande start is grofweg 80% gas en zodra lichten uit gaan naar z'n 1 en planken zo ver als de wagen stabiel blijft en de wheelspin binnen de perken. Maar hoe dat precies verloopt, kwestie van gevoel vooral. Weet wel dat ik bij elke wagen vrijwel hetzelfde doe.

Bramzel
12 april 2010, 23:57
Met offline neem ik aan dat je een kampioenschap tegen de AI bedoelt. Volgens mij trekken die ook wat soepeler op dan de gemiddelde 'echte' tegenstander ;)

Gerben vd Broek
13 april 2010, 00:23
grofweg 50-70% gas in neutraal, en dan bij lampen uit ram ik hem in de 1 met mijn flipper. Wielspin onder controle zien te houden en gaan met dat ding.

Kim Van Der Stichelen
13 april 2010, 00:36
Ik druk de koppeling in, gooi hem in z'n 1, en geef vol gas. Als het licht op groen gaat laat ik de koppeling los en vertrek, waarna ik aan een x-aantal km/h voor een milliseconde de gas helemaal los en dan weer direct volgas kan zonder wheelspin.
Het punt waarop ik even de gas los vind ik door te zoeken waar dat ligt aan de hand van teststarts. Meestal zo rond de 20-30 km/h

Niels Draijer
13 april 2010, 00:40
De start is altijd wel een sterk punt van me (vind ik persoonlijk) maar ik doe echt heel wat anders dan de meesten.
Zodra de lichten op rood staan, druk ik met m'n voet de koppeling in en zet 'm in z'n 1.
Zodra de lichten uitgaan (of op groen springen) laat ik de koppeling los en geef volgas waarna ik minder gas geef om overtollige wheelspin te voorkomen.

EDIT: Die verrekte Belg was me voor :P

Kim Van Der Stichelen
13 april 2010, 00:43
De start is altijd wel een sterk punt van me (vind ik persoonlijk) maar ik doe echt heel wat anders dan de meesten.
Zodra de lichten op rood staan, druk ik met m'n voet de koppeling in en zet 'm in z'n 1.
Zodra de lichten uitgaan (of op groen springen) laat ik de koppeling los en geef volgas waarna ik minder gas geef om overtollige wheelspin te voorkomen.

EDIT: Die verrekte Belg was me voor :P

:innocent:

Werkt wel goed, gebeurt natuurlijk eens dat ik wat verlies maar meestal pak ik toch een plek of 2 denk ik.

Tim Meuris
13 april 2010, 00:52
Leuk om hier zoveel verschillende technieken van de veteranen te zien.:thumbup:
Zeker de moeite om er eens een aantal van uit te proberen.

Wel niels, eigenlijk doe ik bijna hetzelfde als jou.
Maar ik ga niet meteen volgas, eerder 70 à 80%
(eigenlijk eerder Kim zijn methode dus)

Heb zonet weer een race gereden en verloor toch wederom een plek
maar zoals Bram zegt: de AI zal daar meestal wel sneller zijn.

Alvast erg bedankt voor al die info jongens!

Niels Draijer
13 april 2010, 01:02
Leuk om hier zoveel verschillende technieken van de veteranen te zien.:thumbup:
Zeker de moeite om er eens een aantal van uit te proberen.

Wel niels, eigenlijk doe ik bijna hetzelfde als jou.
Maar ik ga niet meteen volgas, eerder 70 à 80%
(eigenlijk eerder Kim zijn methode dus)

Heb zonet weer een race gereden en verloor toch wederom een plek
maar zoals Bram zegt: de AI zal daar meestal wel sneller zijn.

Alvast erg bedankt voor al die info jongens!

Zoals Roy al in zijn post vermeldde, wheelspin heb je nu eenmaal een beetje nodig.
Als je in het begin van de start geen fullpower geeft verlies je daar mijns inziens gewoon tijd mee. Zodra je van de lijn komt en te snel in toeren klimt kun je iets van je gas af gaan om zo te compenseren.

Afijn, dit is natuurlijk een 'persoonlijk' iets. Ik denk niet dat het één beter is dan het ander. Succes met oefenen;)

Fabian de Jong
13 april 2010, 01:02
Ik doe zodra de licht nog op rood staan het volgende:
- Trap de koppeling in;
- Zet hem in de 1e versnelling;
- Geef voor +- 80% gas;
- GROEN!!;
- Koppeling los en zodra ik enige vaart heb gaat er 100% gas op.

Tim Meuris
13 april 2010, 01:13
Zoals Roy al in zijn post vermeldde, wheelspin heb je nu eenmaal een beetje nodig.
Als je in het begin van de start geen fullpower geeft verlies je daar mijns inziens gewoon tijd mee. Zodra je van de lijn komt en te snel in toeren klimt kun je iets van je gas af gaan om zo te compenseren.

Afijn, dit is natuurlijk een 'persoonlijk' iets. Ik denk niet dat het één beter is dan het ander. Succes met oefenen;)

Hé zo had ik het idd nog niet bekeken.:smartass:
Ik heb altijd wheelspin kost wat kost proberen te vermijden.

Richard117
13 april 2010, 01:18
Ik trap de koppeling in, schakel naar 1 en maak veel toeren. Als het licht op groen springt laat ik de koppeling opkomen en mijn gas iets los tot ik "voel" dat de wielspin weg is en dan geef ik weer volgas.

Overigens is dit met iRacing en daar vraagt iedere auto weer een iets andere techniek. De Mazda valt op bovenstaande manier te starten, maar de Skip Barber heeft een combinatie van weinig vermogen/lange versnellingen en heeft dus een langere tijd de koppeling nodig. De Jetta heeft een DSG bak waar je dus niks aan de koppeling hebt, dat is gewoon gassen in z'n vrij en bij groen de 1 inschakelen. De Corvette heeft zoveel koppel dat je zsm naar z'n 2 moet om niet dwars te komen te staan.
De Simbin reeks heb ik te lang niet meer gereden om een goed verschil aan te kunnen geven, maar ik gebruikte daar iig de eerste starttechniek die ik noemde.

Tjerk Korving
13 april 2010, 14:06
Koppeling gebruik ik overigens niet. Vind realisme leuk en aardig maar daar heb ik geen zin in om aandacht aan te besteden. :)

Richard117
13 april 2010, 14:07
Koppeling gebruik ik overigens niet. Vind realisme leuk en aardig maar daar heb ik geen zin in om aandacht aan te besteden. :)

Ik gebruik de koppeling alleen bij de start. Verder heb je hem helemaal niet nodig. Als je auto-clutch aan heb staan slaat hij ook niet af ;)

Tjerk Korving
13 april 2010, 14:10
Ik gebruik de koppeling alleen bij de start. Verder heb je hem helemaal niet nodig. Als je auto-clutch aan heb staan slaat hij ook niet af ;)
Maar heb niet het idee dat je er sneller mee zult zijn dus waar ligt dan het nut vraag ik me af.

Marc Vos
13 april 2010, 16:33
Ik heb een Momo Racing, en als de lichten op rood staan druk ik de koppeling in (schakelpookje naast stuur) laat de motor volle toeren draaien. Als de lichte op groen gaan laat ik de koppeling los en zorg ik dat de motor ongeveer terug valt tot 5000 rpm, zodat je niet te veel wielspin heb maar ook niet te weinig. Het is allemaal een beetje op gevoel. In de Seat won ik eigenlijk altijd plekken met de start. Maar in de Honda gaat dit toch lastiger, op Brno won ik nog een plekje maar op Hockenheim verloor ik er eentje. Iedereen heeft zo z'n eigen manier. :)

Fr3d
13 april 2010, 20:54
ik ben hier zo slecht in :blushing:
ook met oefenen wil het me niet lukken.. dus MEER oefenen toch? :p