View Full Version : Circuits tekenen
gerb_1963
14 maart 2010, 19:17
Ik ben de laatste tijd aan het puzzelen geweest met het tekenen van circuits voor mijn website. In deze discussie wil ik m'n resultaten delen.
Bramzel
14 maart 2010, 19:20
Nou moet je natuurlijk wel een van je circuits toevoegen ;)
gerb_1963
14 maart 2010, 19:21
Hier alvast een eerste resultaat. Op basis van de AIW file van het circuit heb ik met behulp van een zelfgemaakt javaprogrammaatje het circuit uitgetekend met de sectoren, startgrid en de pitstraat.
gerb_1963
14 maart 2010, 19:23
Bij deze...
speed9
14 maart 2010, 19:47
Ik ben de laatste tijd aan het puzzelen geweest met het tekenen van circuits voor mijn website. In deze discussie wil ik m'n resultaten delen.
Gaat het dan om zelf verzonnen circuits of bestaande?
gerb_1963
14 maart 2010, 19:51
Gaat het dan om zelf verzonnen circuits of bestaande?
Wat mij betreft gaat het om echte circuits. Ik gebruik de AIW file in een GTR2 circuit als basis om te tekenen. Zie mijn eerdere bericht met een voorbeeldje.
Tot nu toe gebruikte ik van alles en nog wat om circuits af te beelden. Kijk maar eens op http://bijhold.nl/gerben/LiveData.html daar kunnen de goonsquad oefeningen op gevolgd worden maar de circuits op die site bevallen me nog niet helemaal.
Darthwillie
14 maart 2010, 19:58
die livetiming werkt uitstekend moet ik zeggen, heb laatst Gerben en Alexander prima kunnen volgen toen ze trainden.
gerb_1963
17 maart 2010, 23:53
Gaaf, ik heb het tekenen van het circuit nu volledig geautomatiseerd en nu kan ik ook posities van deelnemers op het circuit aangeven. Het wordt steeds leuker :-)
Als er op GTR2 server "Goonsquad" geoefend of geraced wordt dan kan je dit volgen op de url in het plaatje.
Peter
18 maart 2010, 14:12
Gerben, wil je de circuits perse zelf tekenen of mogen het ook bestaande plaatjes zijn die allemaal in dezelfde stijl zijn? Omdat het volgens mij alleen om circuits voor GTR2 gaat zou je ook gewoon de loadingscreens van de circuits kunnen gebruiken?
Ik heb een pack op mijn computer staan met 160+ loadingscreens, allemaal in de stijl die GTR2 ook gebruikt....
Dat ziet er dan zo uit:
http://img171.imageshack.us/img171/1972/lm24lod.jpg
http://img94.imageshack.us/img94/1420/gprolod.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/2812/sebrlod.jpg
Als je ze wilt of je hebt nog andere circuits nodig, geef maar een gil :)
Gerben vd Broek
18 maart 2010, 15:36
Ik denk dat het punt is dat hij het graag automatisch wil zien gebeuren. Op die manier hoef je nooit meer aan je scripts te rommelen. Een nieuw circuit komt toch met een aiw file, waar alle benodigde data in staat. Dan is het een kwestie van circuit laden en script doet zijn eigen ding.
Bramzel
18 maart 2010, 15:42
Ik denk dat het punt is dat hij het graag automatisch wil zien gebeuren. Op die manier hoef je nooit meer aan je scripts te rommelen. Een nieuw circuit komt toch met een aiw file, waar alle benodigde data in staat. Dan is het een kwestie van circuit laden en script doet zijn eigen ding.
Klopt, maar het zou enorm praktisch zijn als hij naast de layout genereren er ook nog gelijk een grafische opmaak aan zou kunnen hangen. Want technisch is het nu een fraaie oplossing, maar grafisch is het nog wat simpel.
Gerben vd Broek
18 maart 2010, 15:44
Mee eens, maar dat zal voorlopig denk ik nog een lastige worden. Maar wie weet lukt dat ook wel :).
gerb_1963
19 maart 2010, 00:00
Interessante discussie. Het is inderdaad mijn bedoeling om al het tekenwerk automatisch te maken. Inclusief uitlijnen en schalen. Op dit moment ben ik bezig met het uitwerken van de drivers op het circuit. Daar moet straks ook een tabel bij met de gegevens en een achtergrondplaatje voor het mooi en het circuit zelf krijgt misschien nog een overlay om het wat mooier te maken. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Verder wil ik de blauwe vlag regel er weer in zetten, net als in mijn vorige project en ik wil ook iets met historie gaan doen. Kortom. We zullen zien :-)
Het nadeel van de zwart-rode plaatjes in het spel is dat daar geen coördinaten-informatie in zit. Als ik dat gebruik dan moet ik de coördinaten met de hand uitmeten. Met het tekenen vanuit de AIW files hoeft dat niet. Zo kan ik veel sneller nieuwe circuits toevoegen en kan ik me concentreren op de leuke dingen.
gerb_1963
19 maart 2010, 21:48
Hier nog maar eens een voorbeeld. Deze keer met basis achtergrond, een alphakanaal op het circuit en een klokje op de finish-lijn.
Verder heb ik nu een ronde pen gebruikt zodat het resultaat niet meer rafelig is.
gerb_1963
23 maart 2010, 21:01
En natuurlijk kan een voorbeeldje met wat testdata niet achterblijven. De blauwe vlag regel zit er nu ook in.
Binnenkort zal deze live data de vorderingen op de Goonsquad server laten zien.
In de nabije planning heb ik nu nog staan dat we een luchtfoto als achtergrond gaan gebruiken en dat de snelheid getoond wordt. Misschien komt er ook nog een tijdbalkje op om terug te kunnen kijken in de historie.
Robert Saalmink
23 maart 2010, 21:40
Ziet er goed uit hoor!
Bram Kocken
23 maart 2010, 22:30
Yeah idd... met een goed kleurschema en een leuke achtergrond, heb je een erg netjes overzicht van wie/wat/waar op de track!
Geweldig Gerben, echt mooi om te zien waar je talenten liggen en benut!
gerb_1963
25 maart 2010, 00:59
Yeah idd... met een goed kleurschema en een leuke achtergrond, heb je een erg netjes overzicht van wie/wat/waar op de track!
Geweldig Gerben, echt mooi om te zien waar je talenten liggen en benut!
Bram, heb je misschien goeie tips voorme voor een kleurenschema?
Gerben vd Broek
25 maart 2010, 01:40
Bij de F1 kleuren ze de sectoren toch ook in met Geel/Groen/Rood?
Niels Tieman
25 maart 2010, 12:31
Is het ook niet mogelijk om door een pattern inbreng het wat grafischer te maken? Of desnoods automatisch een donkere lijn schuin onder het circuit te laten tekenen zodat er wat meer diepte in komt? Verder zou je de achtergrond etc voor elk circuit hetzelfde kunnen doen (en eventueel aanpasbaar). :)
Lookin' good!
Bram Kocken
25 maart 2010, 12:40
Bram, heb je misschien goeie tips voorme voor een kleurenschema?
Hoe vind je zoiets:
http://www.brammeh.nl/forum-pics/roadamerica_new.jpg
wat ik heb gedaan is je kleuren en styles aangepakt, wat in CSS ook mogelijk moet zijn... Daarnaast een andere achtergrondje & een 'vaste' tabel, waarbij de tekst dan dus variabel blijft.
Qua coding moet dat ook te doen zijn, denk ik?
Robert Saalmink
25 maart 2010, 13:19
Gaat dit dan ook echt live bewegen of werkt het ook nog met updates per 20 seconden?
Darthwillie
25 maart 2010, 13:23
de testversie op de goonsquad server loopt vrijwel live, ik neem aan dat deze dat dan ook doet?????
Bram Kocken
25 maart 2010, 13:27
Gaat dit dan ook echt live bewegen of werkt het ook nog met updates per 20 seconden?
Het hele gebeuren is geschreven in java... dat was voor mij een indicatie dat het behoorlijk realtime zou zijn.
Anders had er denk ik wel gekozen voor html oid..
Robert Saalmink
25 maart 2010, 13:36
Hij moet de data ergens vandaan halen namelijk, en die logfiles worden elke 20 seconden weggeschreven. Hoe je dat dan realtime wilt doen ben ik wel benieuwd naar.
Waar vind ik die testserver trouwens?
Darthwillie
25 maart 2010, 13:47
in de multiplalyer lobby van GTR2 onder Goonsquad, wachtwoord via Gerben te verkrijgen, de data die eruit komt staat hier lhttp://bijhold.nl/gerben/LiveData.html
en hoewel ik er de ballen verstand van heb neem ik aan dat het spel realtime uitrekent waar iedereen zich bevind, daar maakt die tool waarmee je het circuit in beeld hebt ook gebruik van?
Niels Tieman
25 maart 2010, 13:58
Hoe vind je zoiets:
http://www.brammeh.nl/forum-pics/roadamerica_new.jpg
wat ik heb gedaan is je kleuren en styles aangepakt, wat in CSS ook mogelijk moet zijn... Daarnaast een andere achtergrondje & een 'vaste' tabel, waarbij de tekst dan dus variabel blijft.
Qua coding moet dat ook te doen zijn, denk ik?
Als het mogelijk is zou ik niet de bolletjes volledig zwart maken, misschien wel een aparte kleur per team? Ik zou voor meer contrast zorgen tussen het circuit en de achtergrond.
Gerben vd Broek
25 maart 2010, 14:12
Onze eigen Livetiming kunnen we ook sneller zetten. Enige nadeel bij ons is dat de data verstuurd moet worden via de FTP, en dat kost nog extra tijd. Bij Gerben draait het op 1pc, dus dan kan je idd per seconde wel de tijden laten uitrekenen. (overigens zouden wij ook eens een test kunnen doen met het terugzetten richting 5 seconde ofzo, enkel dataverkeer in de gaten houden).
gerb_1963
25 maart 2010, 14:28
Het plaatje van Bram vind ik er wel gaaf uitzien, daar kan ik wel wat mee :)
Wat de snelheid betreft, ik heb de Goosquad server op 1 seconde staan. Daarnaast heb ik nog een tussenstap gebouwd die ervoor zorgt dat het dataverkeer met een factor meer dan 100 gecomprimeerd wordt. Dat is ook precies wat het voor mij mogelijk maakt om zo'n snelle update te hebben. Als het spel sneller kon dan deed ik dat ook nog.
Ik denk nog wel na over dead reckoning. Dat is een techniek waarbij de volgende updates voorspeld worden en alvast geanimeerd getekend worden. Dan ziet het er meteen ook erg levendig uit maar ik ben er nog niet uit wat ik dan met de bochten moet doen. Misschien zit er in de AIW file informatie die ik daarvoor kan gebruiken. Wie weet...
Alles bijelkaar is het best een leuk knutselwerkje zo :)
Bram Kocken
25 maart 2010, 15:06
Als het mogelijk is zou ik niet de bolletjes volledig zwart maken, misschien wel een aparte kleur per team? Ik zou voor meer contrast zorgen tussen het circuit en de achtergrond.
Die kleuren per team is idd wel een leuke toevoeging. Is toch intuitiever dan een getalletje 'zoeken'.
Gerben,
Ik heb de PSD online gezet, mocht je dingen eruit willen halen.
(of voor Niels, als die een leuke grafische update wil maken;))
Zie hier (http://www.brammeh.nl/forum-pics/roadamerica_new.psd)
gerb_1963
26 maart 2010, 20:37
Het wordt steeds mooier. De tekening van Bram heeft mij geïnspireerd tot een nieuwe stijl. Het circuit is nu zwart maar voor elke sector een beetje lichter. Verder geef ik met kleur aan wat er gebeurt. Blauw voor een deelnemer die gelapt wordt en grijs voor een deelnemer die geselecteerd is zodat die gevolgd kan worden. Ik heb nu ook de snelheid erin verwerkt.
Via de URL in het plaatje is ook dit live te bekijken.
gerb_1963
27 maart 2010, 20:45
Die kleuren per team is idd wel een leuke toevoeging. Is toch intuitiever dan een getalletje 'zoeken'.
Gerben,
Ik heb de PSD online gezet, mocht je dingen eruit willen halen.
(of voor Niels, als die een leuke grafische update wil maken;))
Zie hier (http://www.brammeh.nl/forum-pics/roadamerica_new.psd)
Thanks, knap stukje tekenwerk :thumbup:
gerb_1963
23 april 2010, 18:24
Hier nog een voorbeeldje van racingleague. Ron heeft zelf een ander circuit erin gezet zonder dat ik heb hoeven uit te leggen hoe dat gaat :-)
Aan de tabel te zien moet ik nog wel iets doen aan de tekstweergave...
Dikkuh
24 april 2010, 05:46
Nu ben ik natuurlijk wel een hele slimme jongen :p
Maar serieus de live timing is echt super, nog een paar wijzigingen en we hebben alle informatie die we willen en dan is dit een super manier om de races te volgen.
gerb_1963
25 april 2010, 00:27
Gaaf, nu kan ik ook de gegevens van een deelnemer in een apart schermpje volgen tijdens de race. De laatste en beste ronden zitten er nu in en de breedte van de tabel is configureerbaar geworden.
De gegevens in de tabel zijn gewoon maar wat simpele testdata.
Voor wie deze achtergrond wat saai vindt; je kan nu ook je eigen achtergrond erin zetten, bijvoorbeeld een luchtfoto van het circuit. Ook volledig configureerbaar. Die kan ik helaas niet laten zien omdat ik maximaal 100k mag uploaden.
Gerben vd Broek
25 april 2010, 13:21
Ziet er echt heel erg netjes uit zeg. Hoop dat we het uiteindelijk ook wel aan de gang kunnen krijgen. Want is echt erg netjes.
Heb je ook gedacht aan 25/28 man op een server. Zoals het er nu naar uit ziet komt het dan over het circuitplaatje heen. En hoe registreer je een finishtijd? Apart ernaast of ander idee. Of gewoonweg nog niet aan toe gekomen, gezien je eerst dit werkend wilt krijgen?
gerb_1963
26 april 2010, 12:12
Ziet er echt heel erg netjes uit zeg. Hoop dat we het uiteindelijk ook wel aan de gang kunnen krijgen. Want is echt erg netjes.
Heb je ook gedacht aan 25/28 man op een server. Zoals het er nu naar uit ziet komt het dan over het circuitplaatje heen. En hoe registreer je een finishtijd? Apart ernaast of ander idee. Of gewoonweg nog niet aan toe gekomen, gezien je eerst dit werkend wilt krijgen?
Het mechanisme werkt al. De afmetingen van het getekende circuit zijn instelbaar. Op die manier ontstaat ruimte voor pakweg 30 deelnemers. Verder zou ik de regelafstand in de tabel nog instelbaar kunnen maken. Daarmee zou dan ruimte ontstaan voor misschien wel 40 deelnemers. Dat valt dus reuze mee. Verder is ook de breedte van de tabel nog instelbaar en de afmetingen van het scherm als geheel. Plenty mogelijkheden dus :cool:
De finishtijd heb ik er nog niet inzitten. Heb jij een voorbeeld van een dedicated server file met daarin de finishgegevens? Dan programmeer ik die er ook nog in.
Gerben vd Broek
26 april 2010, 14:26
Ik zal vanavond even zoeken naar zo'n file voor je. Heb jij ook jouw files beschikbaar. Dan kan ik nog eens zoeken naar oplossingen om het bij onze server aan de gang te krijgen.
Overigens. is het een plaatje die elke x seconde ververst wordt? of blijft het altijd dynamisch?
gerb_1963
26 april 2010, 16:09
Ik zal vanavond even zoeken naar zo'n file voor je. Heb jij ook jouw files beschikbaar. Dan kan ik nog eens zoeken naar oplossingen om het bij onze server aan de gang te krijgen.
Overigens. is het een plaatje die elke x seconde ververst wordt? of blijft het altijd dynamisch?
Mijn software ververst het overzicht net zo vaak als de dedicated server met een minimum van 1 seconde. Ik heb wel het nodige aan bestanden, ik zorg ervoor dat je ze krijgt.
Heb je de dedicated server en de webserver op dezelfde machine staan zoals bij racingleague?
Dat scheelt namelijk in de upload bandbreedte, die hoef je dan niet te delen met de overige gamedata.
Niels Tieman
26 april 2010, 16:14
Dedicated en webserver draaien bij ons op andere servers.
Robert Saalmink
26 april 2010, 16:20
Indeed, webserver is shared hosting en de racebak is een co-located rack machine van onszelf.
gerb_1963
26 april 2010, 16:48
Indeed, webserver is shared hosting en de racebak is een co-located rack machine van onszelf.
Dat klinkt allemaal best ingewikkeld, zitten de machines wel in het zelfde netwerk? Bijvoorbeeld bij de hosting provider?
In dat geval heb je dat voordeel namelijk ook. Dan hoef je de dedicated server files niet via internet te versturen maar kan dat via het netwerk waar de beide machines zijn.
Robert Saalmink
26 april 2010, 16:51
We hebben geen datalimiet op de racebak. Wel op de webserver, maar beide draaien bij dezelfde hosting provider inderdaad.
Robert Saalmink
26 april 2010, 16:54
Ik kan het navragen, de webserver zit waarschijnlijk in dezelfde ip range. Is het zoveel data trouwens?
gerb_1963
26 april 2010, 16:58
We hebben geen datalimiet op de racebak. Wel op de webserver, maar beide draaien bij dezelfde hosting provider inderdaad.
Dat is mooi want dan hoeft alleen de data tussen de viewer en de server ge-upload te worden en die heb ik enorm gecomprimeerd tot enkele tientallen bytes per deelnemer, dus dat zal geen probleem opleveren bij een updatesnelheid van 1 seconde.
Niels Tieman
26 april 2010, 17:00
Dat gaat wel datatraffic kosten ja. Maar ik kan me niet voorstellen dat zou gaan werken. Het is wel dezelfde provider maar om het netwerk open te gooien op dat vlak, lijkt me sterk. Als er dan iets gebeurd met de co-located dan gaat het ook mis richting de shared hosting.
Maargoed, wie niet waagt...
gerb_1963
26 april 2010, 17:00
Ik kan het navragen, de webserver zit waarschijnlijk in dezelfde ip range. Is het zoveel data trouwens?
De data tussen de dedicated server en de webserver is net zoveel als de grootte van een reportfile. De data die naar mijn viewersoftware gestuurd wordt is heel weinig. Bij 30 deelnemers 1 of 2 kilobyte per seconde.
gerb_1963
26 april 2010, 17:02
Dat gaat wel datatraffic kosten ja. Maar ik kan me niet voorstellen dat zou gaan werken. Het is wel dezelfde provider maar om het netwerk open te gooien op dat vlak, lijkt me sterk. Als er dan iets gebeurd met de co-located dan gaat het ook mis richting de shared hosting.
Maargoed, wie niet waagt...
Het netwerk hoeft dan niet opengezet te worden. Mijn viewer gebruikt gewoon HTTP requests op poort 80. Net als een browser doet.
Niels Tieman
26 april 2010, 17:06
We kunnen het altijd navragen. :)
gerb_1963
26 april 2010, 17:33
We kunnen het altijd navragen. :)
Zo is het, en bovendien, je moet nu ook al die files van de dedicated server naar de webserver FTP'en. Dat verandert niet. Eigenlijk verandert er dus niets behalve de updatesnelheid in je dedicated server.
Gerben vd Broek
26 april 2010, 20:02
En misschien moeten we het wel via de Raceserver allemaal laten berekenen, en dan op het eind enkel een "eind"bestand oversturen. Op de raceserver is het flexibeler, gezien je daar eigen baas bent over OS. Maar eerst maar eens zien wat het allemaal doet/kan. En ik ga straks kijken voor een file voor je.
gerb_1963
28 april 2010, 00:15
Ron van racingleague.nl heeft toch weer even een paar goeie vragen gesteld. Meteen maar eens mee aan de knutsel gegaan en kijk hier eens het resultaat:
http://bijhold.nl/gerben/rasample.jpg
En op http://racingleague.nl/live is de viewer nu ook te zien.
Darthwillie
28 april 2010, 00:34
:thumbup: wordt echt steeds mooier!
gerb_1963
28 april 2010, 01:10
:thumbup: wordt echt steeds mooier!
Het circuit past nu ook tot op de pixel op de luchtfoto. Dat kan je nu helemaal tunen in de bijbehorende HTML file.
Rij je al een beetje goed op roadamerica?
gerb_1963
28 april 2010, 01:16
Volgens mij heb ik nu wel aan je wens voldaan ;)
Martijn Mezger
28 april 2010, 01:19
Wagen: 2CV :lol:
Darthwillie
28 april 2010, 01:19
Rij je al een beetje goed op roadamerica?
:blushing: laten we het maar over die mooie livetiming hebben dat is beter.
gerb_1963
29 april 2010, 00:17
Yesss, nu wordt de deelnemerslijst bij practice an qualify gesorteerd op beste ronde en bij race op totaal afgelegde afstand.
Verder in het highlightschermpje nu ook de positie van de deelnemer op het circuit in de vorm van een grafiekje.
:thumbup:
gerb_1963
29 april 2010, 00:25
Okay dan, ook nog een plaatje erbij.
gerb_1963
9 mei 2010, 01:25
Dit keer een weergave van twee deelnemers die in detail vergeleken worden. In de kolom afstand is nu aan de kleur in 1 oogopslag te zien of een deelnemer dichtbij z'n voorganger is.
Inmiddels heb ik ook de gelevlagregel erin gebouwd, maar dat is hier nog niet te zien. Een plaatje daarvan volgt nog tzt.
gerb_1963
9 mei 2010, 18:16
Leuk, nu kan ik ook de namen van de bochten er in zetten. En natuurlijk is ook dat weer volledig configureerbaar. :thumbup:
http://bijhold.nl/gerben/roadamerica.html
Niels Tieman
9 mei 2010, 19:50
Goed bezig! :D
gerb_1963
9 mei 2010, 20:18
Goed bezig! :D
Inderdaad, er zit inmiddels zoveel functionaliteit in dat ik maar eens een handleiding moet gaan maken. Ik heb echter nog wel wat vragen over:
1 Hoe kan ik sectortijden inlezen?
2 Hoe kan ik de situatie aan de finish weergeven zodat ik dan ook de eindstand zie?
gerb_1963
18 mei 2010, 22:03
Om alvast in de stemming te komen. Dit keer een plaatje van Le Mans. Op de achtergrond een kaartje van google maps. Rechtsonder matcht het niet helemaal maar het zou kunnen zijn dat de D92 iets naar het oosten verlegd is sinds het jaartal van deze versie van het circuit.
Wie het weet mag het zeggen :p
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.