View Full Version : De Grand Prix van Bahrein 2010
Darthwillie
13 maart 2010, 20:49
aaah vertrouw een formule 1 veteraan die dit jaar zijn 30e seizoen gaat volgen :blink: Schumacher gaat dit jaar vooraan meedoen, dat doet hij nml altijd, zeer irritant als je geen fan van de man bent :laugh:
Gerben vd Broek
13 maart 2010, 21:38
Mclaren mag hun nieuwe diffuser niet gebruiken trouwens. Zal wel een goedmakertje zijn tov de andere teams.
Per volgende race mag het niet. Zijn een aantal teams waarvan diffusers zijn afgekeurd per australie. Voor deze race zijn alle auto's goedgekeurd zoals ze zijn en mogen ze ook de race zo aanvangen. Per australie moeten er dus bij een aantal auto's onderdelen vervangen zijn. Hieronder dat ding van Mclaren en iig ook van Renault.
bron F1-live (http://en.espnf1.com/bahrain/motorsport/story/11176.html)
Darthwillie
14 maart 2010, 01:23
nog een schandaal, Schumacher is niet genoeg in beeld geweest tijdens de kwalificatie :lol: :rolleyes:
http://www.bild.de/BILD/sport/motorsport/formel1/2010/03/14/tv-skandal/bei-der-quali-entscheidung-war-michael-schumi-schumacher-nicht-zu-sehen.html
Gerben vd Broek
14 maart 2010, 01:28
Tis maar net op welke slakken ze allemaal zout willen leggen.
Jeroen Ursem
14 maart 2010, 01:29
Tis maar net op welke slakken ze allemaal zout willen leggen.
Nou nou, zo langzaam was hij nou ook weer niet :laugh:
Gerben vd Broek
14 maart 2010, 01:31
*zucht* :P
JossNL
14 maart 2010, 11:14
Ik weet wel iemand die er heel blij mee zou zijn als hij tijdens de race niet in beeld komt ;)
jp_f1
14 maart 2010, 11:46
Motor van Massa is vanochtend gewisseld als voorzorgsmaatregel. Ze hadden gister wat rare parameters gezien (hun woorden) en nu wisselen ze dus de motor. Oude motor wordt hergebruikt bij vrije trainingen.
bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/82113
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 11:48
nog een schandaal, Schumacher is niet genoeg in beeld geweest tijdens de kwalificatie :lol: :rolleyes:
http://www.bild.de/BILD/sport/motorsport/formel1/2010/03/14/tv-skandal/bei-der-quali-entscheidung-war-michael-schumi-schumacher-nicht-zu-sehen.html
Waarom schrijven ze daar wel over en niet over dat hij langzamer is als zijn teamgenoot? :rolleyes:
jp_f1
14 maart 2010, 12:00
Motor van Massa is vanochtend gewisseld als voorzorgsmaatregel. Ze hadden gister wat rare parameters gezien (hun woorden) en nu wisselen ze dus de motor. Oude motor wordt hergebruikt bij vrije trainingen.
bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/82113
En ook die van Alonso wordt gewisseld:
InsideFerrari (http://twitter.jamesallenonf1.com/search?n=InsideFerrari) We will change the engine on Alonso's car for the same precautionary measure which determined the previous decision.
Schumi rulezzzzz
14 maart 2010, 12:28
Phoe daar ga je dan na een maand wintertesten en dan loop je tegen zoiets aan... Wellicht dat die 'schuine hoek' waarin de motor hangt toch niet bevorderlijk voor de betrouwbaarheid is. Worden aardig wat uurtjes voor de monteurs na elke vrije training.
Darthwillie
14 maart 2010, 12:28
Moeten ze nu 10 plaatsen achteruit of mocht je 1 keer zonder consequenties wisselen? Verbazingwekkend dat ze dit met twee motoren hebben
Schumi rulezzzzz
14 maart 2010, 12:29
Moeten ze nu 10 plaatsen achteruit of mocht je 1 keer zonder consequenties wisselen? Verbazingwekkend dat ze dit met twee motoren hebben
Ja er mag gewoon gewisseld worden, max 8 motoren per jaar, maakt niet uit wanneer je deze inzet en wisselt.
Jeroen Ursem
14 maart 2010, 12:32
Dus Ferrari heeft een motor die exact hetzelfde lijkt, maar net even sneller loopt bij de kwalificaties?
Pingguest
14 maart 2010, 12:44
Dus Ferrari heeft een motor die exact hetzelfde lijkt, maar net even sneller loopt bij de kwalificaties?
De motoren zijn sinds eind 2006 gehomologeerd en ontwikkeling is slechts onder bijzondere omstandigheden toegestaan. Alle motoren zijn identiek, maar dat laat de mogelijkheden tot afstelling onverlet.
Bekend is bijvoorbeeld dat de 3-liter V10 van Honda uit 2005 in de kwalificatie ruim 1000 pk genereerde, maar gedurende de race toch ruim 50 tot zelfs 70 pk minder. De motoren moesten destijds twee volledige raceweekends meegaan en konden onderwijl niet aangepast worden.
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 12:50
Heb er zin in, hoewel het veel minder speciaal is om zo'n eerste race te kijken terwijl het gewoon middag is, als het nou om 5 uur was dan is dat veel leuker :)
Sander Hogendoorn
14 maart 2010, 12:51
Ben heel benieuwd hoe de race gaat verlopen. De eerste 9 moeten sowieso een flink gat hebben op Sutil die op de hards start voordat ze gaan stoppen (~lap 15?) Als de softs het uberhaupt zo lang volhouden in deze hitte :p
Daniël
14 maart 2010, 13:00
Heb er zin in, hoewel het veel minder speciaal is om zo'n eerste race te kijken terwijl het gewoon middag is, als het nou om 5 uur was dan is dat veel leuker :)
Inderdaad. Hetzelfde geldt voor de sfeer -of meer het gebrek eraan- op het circuit. Kom op zeg, de openingswedstrijd van het WK voetbal wil je toch ook niet in een leeg stadion in een woestijn. :huh1:
CuqeBaqer
14 maart 2010, 13:02
Inderdaad. Hetzelfde geldt voor de sfeer -of meer het gebrek eraan- op het circuit. Kom op zeg, de openingswedstrijd van het WK voetbal wil je toch ook niet in een leeg stadion in een woestijn. :huh1:
Ben het met jullie beiden eens. Ik had ook liever gewoon Australië of iets in die richting gehad. Lekker 's nachts je bed uit en met een brakke kop kijken.
Edit : Mooiste RTL gp intro tot nu toe aller tijden !
speed9
14 maart 2010, 13:32
Ben het met jullie beiden eens. Ik had ook liever gewoon Australië of iets in die richting gehad. Lekker 's nachts je bed uit en met een brakke kop kijken.
Edit : Mooiste RTL gp intro tot nu toe aller tijden !
Niks te klagen,alleen ik wil weer terug naar Australie.
Ik denk dat de race vandaag,wel foutjes qua benzine verbruik gaan laten zien.
Edit : Nog Even en dan kan iemand de Vloer er uit eten,hahaha:)
Toch stijgt de spanning hier :) Het is geen Australië, maarja heb er wel zin in!!
Pingguest
14 maart 2010, 13:42
Hopelijk verloopt de race zonder Safety Car, waardoor we een goed inzicht op hetgeen de nieuwe reglementen teweeg brengen.
speed9
14 maart 2010, 13:44
Hopelijk verloopt de race zonder Safety Car, waardoor we een goed inzicht op hetgeen de nieuwe reglementen teweeg brengen.
HTS wagens van Chan... is nog niet eens helemaal uitgeballancerd,en gemeten:surrender:.
En ze starten uit de pits,als die auto maar heel blijft en geen Renault na doet.
Darthwillie
14 maart 2010, 13:55
man ik heb er echt weer zin in :thumbup:
voorspelling
1-vettel
2-Alonso
3-Schumacher
Daniël
14 maart 2010, 13:57
Mijn voorspelling:
http://members.multimania.nl/rtlnieuws/log/lemaire/HPIM0227.JPG
Darthwillie
14 maart 2010, 13:58
:lol::thumbup:
en een startcrash voorspel ik ook
Rogue
14 maart 2010, 13:59
Toch stijgt de spanning hier :) Het is geen Australië, maarja heb er wel zin in!!
Ik ook, kom op Lewis!! :thumbup: Maar ik verwacht een strijd tussen Vettel en Alonso eigenlijk.
Nou nee, ik wil de nieuwe SLS AMG wel eens in actie zien. ;)
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 14:02
:lol::thumbup:
en een startcrash voorspel ik ook
Ik denk ook wel dat er een aantal mensen tegen elkaar aanrijden :)
Nou nee, ik wil de nieuwe SLS AMG wel eens in actie zien. ;)
Dan ga ik vast een emmer halen om in te kotsen..
speed9
14 maart 2010, 14:07
Sutil rijd wel langzaam en Weber heeft denk ik problemen,.
Chandock uit !
Hun hebben dus al 2 rondjes gereden.
Darthwillie
14 maart 2010, 14:07
en Sutil weer in de problemen :rolleyes: dat kan hi zich niet langer veroorloven dit jaar.
en chandhok er alweer af :p
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 14:11
en Sutil weer in de problemen :rolleyes: dat kan hi zich niet langer veroorloven dit jaar.
Daar kon hij volgens mij niet veel aan doen...:rolleyes:
We zijn al weer twee nieuwe auto's kwijt..
Darthwillie
14 maart 2010, 14:13
volgens mij reed hij tegen Kubica op, maar het is geen toeval als altijd dezelfde mensen in de problemen komen.
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 14:15
volgens mij reed hij tegen Kubica op, maar het is geen toeval als altijd dezelfde mensen in de problemen komen.
Heb je die shot van bovenaf niet gezien dan? Met die olie uit Webber zijn auto zie je ook weinig..
Darthwillie
14 maart 2010, 14:17
doet de livetiming het ook zo raar bij jullie? getalletjes naast en door elkaar?
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 14:18
doet de livetiming het ook zo raar bij jullie? getalletjes naast en door elkaar?
Bij mij is alleen Chandhok van naam veranderd naar Best Lap:
Kim Van Der Stichelen
14 maart 2010, 14:19
Niet echt, alleen het onderste lijntje met de best lap klopt niet helemaal.
Pingguest
14 maart 2010, 14:25
Rondetijden van meer dan twee minuten. Ongekend.
speed9
14 maart 2010, 14:29
Ik had snellere pitstops verwacht,maar van Bruno Senna was wel een langzame dan.
jammer dat ze de pit-tijd meten over de gehele pitstraat en die ook loopt tijdens de stop zelf, en dan pas aan het eind aangeven hoelang het wisselen zelf geduurd heeft, veel leuker om dan het telletje bij 0 te zien beginnen als ze echt met banden beginnen te wisselen!
Zeepsop
14 maart 2010, 14:35
Naja, bij Senna deden ze het nou ook niet echt met het idee om het super snel te doen. Wat ik ook wel weer kan begrijpen.
Darthwillie
14 maart 2010, 14:36
geinig, Schumacher is de laatst ronden sneller dan Rosberg, niet veel maar wel iets.
Pingguest
14 maart 2010, 14:37
Waarom krijgen we geen klok te zien tijdens de pitstops?
speed9
14 maart 2010, 14:39
Waarom krijgen we geen klok te zien tijdens de pitstops?
nieuwe tijd meetingen,pas aan het einde van de pits komt er een aparte (?)tijd met bvb 9.6 seconde en dat is dan de "stop" tijd.
Als ik het fout heb,hoor ik het wel.
klopt, terwijl het juist nu zo leuk is om de tijd mee te zien lopen tijdens de stop zelf ..
Daniël
14 maart 2010, 14:40
Ja, was nu net voor het eerst te zien. De TV-graphics werken al heel het weekend niet geweldig geloof ik?
speed9
14 maart 2010, 14:42
Ja, was nu net voor het eerst te zien. De TV-graphics werken al heel het weekend niet geweldig geloof ik?
Klopt,de kleine details storen me.
Zoals 1 Stp maar 0STOP,doe dan ook gewoon 0 stp ipv 0STOP
En ook de onderbalk stoort me elke keer.
Senna ook uit!
TheRealms
14 maart 2010, 14:53
Damn wat is dit saai zeg. Hoop niet dat dit de rest van het jaar zo gaat zijn.....
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 14:53
Webber wordt flink genaaid door Buttom voor hem, met hun luchthapper systeem kan hij er op het rechte stuk niet langs en er worden eigenlijk geen fouten meer gemaakt door de rijders...
speed9
14 maart 2010, 15:01
Damn wat is dit saai zeg. Hoop niet dat dit de rest van het jaar zo gaat zijn.....
Komt omdat er geen benzine verschil is zowat,alle autos zijn zo wat even zwaar,en de pitstops zijn kort maar heeft niks,qua spanning meer.
Darthwillie
14 maart 2010, 15:01
Vettel gaat langzamer dan beide ferrari's, benieuwd hoe dat gat aflopen.
TheRealms
14 maart 2010, 15:06
Komt omdat er geen benzine verschil is zowat,alle autos zijn zo wat even zwaar,en de pitstops zijn kort maar heeft niks,qua spanning meer.
Ja dat had ik ook al wel door hoor :P Maar het blijft niet fijn, hoewel ik toch wel voor het bijtankverbod ben. Ik hoop dat ze nu per jaar de maximale tankinhoud gaan terugschroeven, zou goed zijn voor de ontwikkeling omtrent zuinig benzineverbruik!
Darthwillie
14 maart 2010, 15:07
nu wordt het toch wel spannend, met Vettel/Alonso :)
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 15:09
De Lotussen doen het erg goed :)
Pingguest
14 maart 2010, 15:11
Massa is gevraagd om afstand te houden van Alonso, om de motor te koelen.
TheRealms
14 maart 2010, 15:12
Oeij alonso, alonsooooooo
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 15:13
Oeij alonso, alonsooooooo
Maar Vettel heeft nu motorproblemen ;)
TheRealms
14 maart 2010, 15:13
Bam!!
Darthwillie
14 maart 2010, 15:16
Als Alonso toch zijn eerste Ferrari race wint :blink: :thumbup:
Wel erg jammer voor Vettel, zo hoor je niet te verliezen.
Pingguest
14 maart 2010, 15:16
Hamilton gaat ook snel.
TheRealms
14 maart 2010, 15:17
Wel Ferrari 1-2 nu, blegh, als ik ergens niet op had gehoopt....
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 15:17
Als Alonso toch zijn eerste Ferrari race wint :blink: :thumbup:
Wel erg jammer voor Vettel, zo hoor je niet te verliezen.
Dat wordt duimen de laatste 13 rondjes :)
Daniël
14 maart 2010, 15:27
Wel Ferrari 1-2 nu, blegh, als ik ergens niet op had gehoopt....
Als ik ergens wél op had gehoopt. :laugh:
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 15:31
Als ik ergens wél op had gehoopt. :laugh:
+1 :p
Maar nu 9,1 seconde voor Alonso, die kan al wat gaan shortshiften :)
TheRealms
14 maart 2010, 15:38
Wat een verschrikkelijk saaie race zeg.... Kan rosberg nog een konijn uit de hoed halen?
Darthwillie
14 maart 2010, 15:47
saai :rolleyes: vond hem wel leuk eerlijk gezegd. 15 rijders in dezelfde ronde !
Stefan van Renselaar
14 maart 2010, 15:50
Plaats|Rijder|Punten nu|Punten vorig jaar
1.|Alonso|25|10
2.|Massa|18|8
3.|Hamilton|15|6
4.|Vettel|12|5
5.|Rosberg|10|4
6.|Schumacher|8|3
7.|Button|6|2
8.|Webber|4|1
9.|Liuzzi|2|0
10.|Barrichello|1|0
Ga dit lijstje dit jaar bijhouden :)
Rogue
14 maart 2010, 15:56
Eet smakelijk, Ellu! :thumbup:
Beetje een saaie race inderdaad, had iets meer spektakel verwacht. Het stukje tactiek wat er nog was met de pitstopstrategie is er nu uit en nu was het gewoon een hele dure optocht eigenlijk.
Mooi die 3e plaats voor Hamilton! Erg jammer voor Vettel.
Face the Slayer
14 maart 2010, 16:01
Ik hoop dat er straks niet de (verkeerde) conclusie wordt getrokken dat het aan het tankverbod ligt. Er zijn veel meer factoren die de F1 races sinds het nieuwe millennium tot steriele vertoningen maakt.
cookie
14 maart 2010, 16:05
Vond het maar saai. Reden ze vroeger nog snelle rondetijden, nu is dat ook weg. Niet eens in de buurt van de qualy tijden. Kovalainen reed op het einde bijna even snel als de rest.
Er moet dringend iets gedaan worden om het inhalen terug te brengen, KERS hadden ze niet mogen wegdoen. Gewoon aanpassen dat KERS aan de Superleague formula regels.
Laat dat tanken maar terugkomen als het zo saai blijft, dan hadden we nog wat positie wijzigingen door pitstops. Nu kwam iedereen tegelijk binnen en dat was het dan, volhouden tot het einde.
Bramzel
14 maart 2010, 16:24
Niet superspannend, maar wel gaaf dat het seizoen weer onderweg is! Jammer dat Kubica en Sutil elkaar raakten aan het begin van de race; was toch benieuwd wat die hadden gedaan zonder problemen. Vooral Sutil aangezien hij op de hardere banden stond.
Sneu van de problemen voor Vettel, maar F1 blijft een sport waarin zowel auto als rijder het moeten doen. En dat deden ze goed bij Ferrari, waar Alonso een fantastische prestatie neerzette.
Ik kijk echt uit naar Melbourne; een circuit waar we altijd gave races zien, en dat zal dit jaar niet anders zijn!
Tot slot ook nog een dikke pluim voor Lotus; ze zijn conservatief van start gegaan maar ze hebben bewezen dat dat de juiste manier was. Erg gaaf om ze allebei aan de finish te zien, en ze hadden nog een paar leuke gevechtjes ook!
Pingguest
14 maart 2010, 16:25
Vond het maar saai. Reden ze vroeger nog snelle rondetijden, nu is dat ook weg. Niet eens in de buurt van de qualy tijden. Kovalainen reed op het einde bijna even snel als de rest.
Er moet dringend iets gedaan worden om het inhalen terug te brengen, KERS hadden ze niet mogen wegdoen. Gewoon aanpassen dat KERS aan de Superleague formula regels.
Laat dat tanken maar terugkomen als het zo saai blijft, dan hadden we nog wat positie wijzigingen door pitstops. Nu kwam iedereen tegelijk binnen en dat was het dan, volhouden tot het einde.
Het wisselen van posities middels pitstops kan toch werkelijk niet worden beschouwd als inhalen.
cookie
14 maart 2010, 16:29
Het wisselen van posities middels pitstops kan toch werkelijk niet worden beschouwd als inhalen.
Ik noemde het dan ook positie wijzigingen en niet inhalen. Nu is er zo goed als geen onvoorspelbaarheid lijkt het. Hopelijk word het beter in de komende races, maar ik vrees voor een saai seizoen.
Sander Hogendoorn
14 maart 2010, 16:33
Ik heb toch redelijk wat inhaalacties gezien :)
Maar de meeste daarvan kwamen voort uit een rijder die net gestopt was en op verse banden stond en die een niet gestopte wagen inhaalde.
Het gaat bij diverse teams nog heet worden wie er voortaan als eerste naar binnen mag. Kan zo maar 2 seconden schelen in je eerste ronde op nieuwe banden.
Pingguest
14 maart 2010, 16:38
Ik noemde het dan ook positie wijzigingen en niet inhalen. Nu is er zo goed als geen onvoorspelbaarheid lijkt het. Hopelijk word het beter in de komende races, maar ik vrees voor een saai seizoen.
Ik meen mij te herinneren dat de Grand Prix van Bahrein vorig jaar evenmin onvoorspelbaar was.
Neo-242
14 maart 2010, 16:48
Ziezo, F1 2010 is eindelijk aan de gang!
Toppers:
- uiteraard Ferrari & Alonso, wat een droomstart. De Italianen hebben er wel 2009 en Kimi Raikkonen voor geofferd.
- Massa: mooie terugkeer na zijn crash. Tweede is absoluut top!
- Hamilton, heeft Button vernietigd in de race. Was véél beter dan zijn auto was. Indrukwekkend.
- Lotus: veruit het beste van de nieuwe teams. Ze reden verdiend de wedstrijd uit met beide wagens. Knap werk en de rondetijden vielen best mee. Op naar een beter aero pakket & meer snelheid tegen de Europese races.
- Schumacher: als je drie jaar niet meer geracet hebt, en je komt dan als zesde over de streep, op 4 seconden van Rosberg, dan heb je je klote best gedaan. Het is niet de comeback waar zijn fans van droomden, maar als je eerlijk bent toch indrukwekkend. Schrijf hem maar niet af.
Floppers:
- Webber: was een heel weekend aan het knoeien!
- Bahrein, gaap. Kan een GP-setting nog ziellozer en saaier zijn dan deze zandbak? Het ziet er gewoon niet uit op TV, en ik denk ook niet als je daar bent;)
- Virgin & Hispania: belachelijk, sorry. Hoe denkt Hispania de achterstand te gaan inhalen? Ze zijn traag & onbetrouwbaar. Ik zie ze Europa niet halen. Virgin is sneller maar enorm onbetrouwbaar. En dat na de nodige testen...
Je zou medelijden krijgen met deze teams, maar niemand heeft ze gevraagd om mee te doen:cool:
- Sauber: absoluut niet zo snel als verwacht, en geen van de wagens aan de finish.
Darthwillie
14 maart 2010, 16:54
Mis ik Vettel in je rijtje ;)
Button is een beetje wat ik verwacht, als de wagen goed is zal hij met Hamilton mee kunnen doen, bij problemen zal Hamilton veel beter zijn.
Je zou medelijden krijgen met deze teams, maar niemand heeft ze gevraagd om mee te doen:cool:
Maar als ze er niet zouden zijn en we hadden een 18 car grid loopt iedereen ook te zeiken;).
TheRealms
14 maart 2010, 17:17
saai :rolleyes: vond hem wel leuk eerlijk gezegd. 15 rijders in dezelfde ronde !
Ja dus? Wat is daar spannend aan? Niemand kon echt voor een verassing zorgen, er waren amper inhaalacties, geen echte crashes, geen grote fouten, en een vooruitzicht op een heel erg saai seizoen, vanwege de slecht geregelde puntentelling. Ik zie het somber in....
Joost van den Heuvel
14 maart 2010, 17:24
Was nog moe van een race vannacht en de race was niet super spannend. De inhaalacties vooraan waren het gevolg van problemen. Wel weer een mooie 1-2 van Ferrari. En Schumi scoorde toch weer meer punten dan ik had verwacht.
Btw, ze hadden wel heel erg veel tele op een aantal cameras. Leek het net of ze heel langzaam reden.
De verhoudingen in de race bleven vrij constant. Ik kan nu niet zeggen dat bepaalde teams de tyrewear beter voor elkaar dan andere teams. Webber zowat de hele race achter Button moet trailen. Hamilton die ondanks superieure snelheid Rosberg niet voorbij komt in de eerste stint. Alonso die geen vuist kan maken richting Vettel vanwege dreigende koelingsproblemen. In zoverre bood de race weinig dreiging, laat staan gevechten.
Neo-242
14 maart 2010, 17:45
Mis ik Vettel in je rijtje ;)
Ik heb hem er bewust uitgelaten;)
Reed super als de wagen het deed, kon zich daarna echter maar langzaam aanpassen aan het probleem en heeft daarmee veel tijd onnodig verloren.
Maar hij hoort uiteraard bij de toppers eigenlijk:)
Bram Van Der Stichelen
14 maart 2010, 18:10
.
Ja en? Wat voor een argument is dat nu? Ik heb liever een race waar iedereen wat tragere ronden gaat rijden en lekker dicht bij mekaar zit, dan een race waar iedereen de ene quali ronde na de andere rijdt en op 5 seconden van elkaar zit.
Ik zeg niet dat dat vandaag het geval was, maar een race gaan oordelen op de algemene snelheid vind ik geen geldig argument.
Sander Hogendoorn
14 maart 2010, 18:26
Het is schrikbarend te zien hoeveel Alonso nog over had.. Zijn snelste ronde is ruim een seconde sneller dan de rest.
En dan te bedenken dat hij maar 2 keer echt heeft aangezet tot een snelle ronde, verder reed hij alles constant in de 1:59 en 2:00 :blink:
Bram Van Der Stichelen
14 maart 2010, 18:28
Weet er iemand wat er trouwens gebeurde met Vettel na de finish? Benzine op? Zou wel heel erg close zijn :p
speed9
14 maart 2010, 18:32
Weet er iemand wat er trouwens gebeurde met Vettel na de finish? Benzine op? Zou wel heel erg close zijn :p
Motor sparen,van wege de uitlaat.
Dennis
14 maart 2010, 19:47
Het is schrikbarend te zien hoeveel Alonso nog over had.. Zijn snelste ronde is ruim een seconde sneller dan de rest.
En dan te bedenken dat hij maar 2 keer echt heeft aangezet tot een snelle ronde, verder reed hij alles constant in de 1:59 en 2:00 :blink:
Hij had echt ruim over ja. En zelfs dan loopt ie in de rondes dat hij aan kop reeds ruim 10 seconde uit op alles en iedereen.
Motor sparen,van wege de uitlaat.
Blijkt nu toch een motorprobleem te zijn geweest (autosport.com)
autosport.com:
McLaren team principal Martin Whitmarsh believes Formula 1 needs to consider immediate rules tweaks to spice up the spectacle after new rules failed to deliver an exciting race in Bahrain.
Whitmarsh admitted that the opening race of the season at Sakhir had lacked excitement as the sport adapted to the new regulations, including a ban on refuelling.
Most of the front-runners stopped just once and many drivers, including Michael Schumacher, reported that it was difficult to follow rivals closely and therefore overtake.
Whitmarsh told the BBC that something needed to be done to change the dynamic of the racing - perhaps by revisiting a mandatory two pitstops rule or making tyre compounds more on edge.
"We were one of three teams, that said we should have two mandatory pitstops because we were worried about [people] one-stopping.
"I think we have to re-examine that. But I think if we can now push on Bridgestone to have 'racier' tyres, we need a super-soft tyre that is really going to hurt if you take it to 20 laps. You shouldn't be able to do that with a super-soft tyre and I think even the prime, if it's a struggle to get it to do half a race distance, then you force [the issue].
"The tyres were much closer in the race than we expected and they determined the spectacle," he added. "There was no real serious degradation of the tyres, we started the roll of pitstops because we were trying to get ahead of [Nico] Rosberg and everyone started to come in at that point.
"But otherwise, just based on tyre degradation, we could have run to lap 25 or more on the super-soft tyres. If you can do that on the softest tyre, then the primes are just going to romp through for as long as you like."
Whitmarsh said that the teams were committed to making the sport exciting.
"I think we all are," he said. "Formula 1 has to be entertaining, people have to be switched on to what is going to happen in the race, if it's processional they are not going to be. Today was not the best show, we know that and we have all got to work together to improve it.
Als ik me niet vergis heeft Barrichello een relatief (hele) lange stint op softs gereden. Dat zou inderdaad niet moeten kunnen.
Darthwillie
14 maart 2010, 20:00
Hij had echt ruim over ja. En zelfs dan loopt ie in de rondes dat hij aan kop reeds ruim 10 seconde uit op alles en iedereen.
enige wat ik mij afvraag, wat kon Massa nog, die zal heus niet tot zijn uiterste zijn gegaan die laatste rondes.
wie zei er ook alweer dat schumacher nieuwsgierig was..? :p
http://images.gpupdate.net/large/147555.jpg
speed9
14 maart 2010, 20:03
Ik vraag me af of de FIA ook de gewichten vrij geeft na een race,zodat je kan berekenen hoeveel benzine/gewicht teams overhadden op de 620kg?
Schumi rulezzzzz
14 maart 2010, 21:45
Erg blij met de Ferrari 1-2, maar verder overheerst teleurstelling. De F1 wordt echt met het jaar saaier, dit sloeg echt nergens op. Optoch 1 van het seizoen op een nog treuriger circuit, we hebben echt crashes, banden die het begeven en SC nodig om leuke races te krijgen dit jaar...
Neo-242
14 maart 2010, 23:36
Nou niet overdrijven;)
Bahrein is een stom circuit, het was vandaag nog voor iedereen wat aftasten en proberen. Ik weet zeker dat we op heel wat banen wel leuke races gaan krijgen.
Raikkonen_WC
14 maart 2010, 23:44
Ik hoop het. Mika viel in slaap tijdens de race na zijn fles.....
Moet wel eerlijk toegeven, dat jij dat altijd doet na de fles!
El Maestro
15 maart 2010, 00:01
Ik vond het begin van de race nog wel leuk, maar het werd al snel een parade. Klote van Vettel ook, hij had de overwinning verdient imo. Ook raar om een race te zien zonder Kimi. Ben toch dik 8 jaar fan van hem geweest en vond het maar vreemd dat ie er nou niet was:)
Nja, dit seizoen juich ik voor Vettel en Virgin:)
KingBee
15 maart 2010, 00:21
Erg tegenvallende start van het seizoen, ik had er ook meer van verwacht. Gelukkig had ik de race opgenomen en doorgespoeld. Het spannendste deelnemersveld in jaren, maar ik ben bang dat het een voorbode is voor de rest van dit jaar. Zelfs Schumacher heeft openlijke twijfels of dit nu wel zo'n goed idee was.
Schubinho
15 maart 2010, 11:01
Heb net op Autosport de uitgebreide analyse van rondetijden etc. bekeken en het valt me op dat de Force Indias het extreem goed hebben gedaan. De Toro Rosso's hebben het relatief ook lang niet gek gedaan, uiteindelijk sneller dan de Mercedessen. Is natuurlijk lastig om echte conclussies hieraan te verbinden, want veel teams zullen aan het eind niet meer gepusht hebben, maar toch. Vooral het tempo van Alonso is bizar. Wat een snelheidsverschil. Vraag me af of hij Vettel had ingehaald als die geen problemen zou hebben gehad.
1. Alonso 1.58.287
2. Sutil 1:59.393
3. Webber 1:59.487
4. Hamilton 1:59.560
5. Massa 1:59.732
6. Barrichello
7. Liuzzi
8. Alguersuari
9. Button
10. Buemi
11. Schumacher
12. Vettel
13. Rosberg
14. Kubica
15. Hulckenburg
16. De La Rosa
17. Kovalainen
18. Trulli
19. Petrov
20. Kobayashi
21. Glock
22. Senna
23. Di Grassi
24. Chandhok
bobskink
15 maart 2010, 12:28
Wat een saaie race. De ingrepen van de FIA hebben het alleen nog maar minder spannend gemaakt. Een beetje bijtanken had de race toch een stuk interessanter gemaakt.
Het is nu wel zeker, FIA: Fail In Autosport
Verder, Vettel was onverwacht goed, very nice. Massa heeft zijn comeback ook niet gemist, even snel als Alonso, alleen minder goed gestart. De wagens zaten in elkanders buurt, hetgeen op zich wel spannend is, nu nog circuits waar inhalen beter lukt.
Schumi rulezzzzz
15 maart 2010, 13:25
De wagens zaten in elkanders buurt, hetgeen op zich wel spannend is, nu nog circuits waar inhalen beter lukt.
Nou Bahrain was altijd wel een circuit waar aardig ingehaald werd, maar dat viel dit jaar behoorlijk tegen...!
Darthwillie
15 maart 2010, 13:27
Er waren veel problemen met oververhitting als wagens vlak achter elkaar reden plus de banden bleken veel te goed. Op hard waren de wagens in staat een complete raceafstand te doen volgens Haug. :blink:
Dennis
15 maart 2010, 14:45
Er waren veel problemen met oververhitting als wagens vlak achter elkaar reden plus de banden bleken veel te goed. Op hard waren de wagens in staat een complete raceafstand te doen volgens Haug. :blink:
Zie Hulkenberg. Die heeft 4 rondjes op zacht gereden en de rest op hard.
Pingguest
15 maart 2010, 16:40
Als de reglementen een race zonder bandenwissel hadden toegestaan, hadden we wellicht een mooie middag gehad.
cookie
15 maart 2010, 16:52
Gelukkig hebben de teams het door dat het extreem saai was, dus hopelijk volgen er maatregelen. Indycar heeft dit vorig jaar ook gedaan, aero verminderd en een boost knop ingevoerd. Kan de F1 ook doen.
speed9
15 maart 2010, 17:36
Gelukkig hebben de teams het door dat het extreem saai was, dus hopelijk volgen er maatregelen. Indycar heeft dit vorig jaar ook gedaan, aero verminderd en een boost knop ingevoerd. Kan de F1 ook doen.
Ja maar hoe weet je wanneer de Aero om laag gaat,alleen door standaardisering van de vleugels,of de minimale rijhoogt omhoog te schroeven.
Vrijgeven van de motoren wil ik ook wel,zo dat ze zuiniger of krachtiger worden liefst bijde.
Pingguest
15 maart 2010, 18:50
Dat gaat in de Formule 1 niet gebeuren, aangezien de sport - gelukkig - geen eenheidsklasse is.
Face the Slayer
15 maart 2010, 19:22
Nu maar hopen dat ze gaan inzien dat de aerodynamische grip drastisch moet worden verlaagd om het spektakel te vergroten. Tegelijkertijd moet de mechanische grip worden verhoogd door de verhoging van de spoorbreedte en grotere achterbanden.
Schumi rulezzzzz
15 maart 2010, 19:22
Simpel gezegd, maar misschien wel waar: de Lotus en de Virgin hadden leuke gevechten met elkaar. De auto's hebben minder downforce en zaten vlak achter elkaar. Wanneer het veld gisteren allemaal uit dat soort catagorie auto's had bestaan was het misschien spannender geweest?
Face the Slayer
15 maart 2010, 19:46
De diffuser is de grootste boosdoener, dat hadden ze al lang moeten verbieden.
KingBee
15 maart 2010, 19:55
Simpel gezegd, maar misschien wel waar: de Lotus en de Virgin hadden leuke gevechten met elkaar. De auto's hebben minder downforce en zaten vlak achter elkaar. Wanneer het veld gisteren allemaal uit dat soort catagorie auto's had bestaan was het misschien spannender geweest?
Ja, Mosley had moeten blijven zitten, dan had hij de rest van de grote teams ook nog wel de Formule1 uit weten te krijgen. ;)
bobskink
15 maart 2010, 20:49
Ik herinner me dat Lauda ooit een race won met een auto die de lucht onder de wagen opzoog en zo voor grip zorgde. Maar dat mocht achteraf blijkbaar niet. Misschien moeten ze die kant beginnen uitgaan, volgens mij kan je daardoor gemakkelijker achter een andere wagen rijden en bied het technologisch een meerwaarde, want dat moet uiteindelijk nog altijd bij de F1.
foto gevonden:
http://www.auto123.com/ArtImages/113729/fan-car-inline.jpg
http://www.auto123.com/en/racing-news/formula-1/f1-the-fantastic-but-highly-controversial-brabham-fan-car?artid=113729
CavaF1
15 maart 2010, 21:16
Ik herinner me dat Lauda ooit een race won met een auto die de lucht onder de wagen opzoog en zo voor grip zorgde. Maar dat mocht achteraf blijkbaar niet. Misschien moeten ze die kant beginnen uitgaan, volgens mij kan je daardoor gemakkelijker achter een andere wagen rijden en bied het technologisch een meerwaarde, want dat moet uiteindelijk nog altijd bij de F1.
foto gevonden:
http://www.auto123.com/en/racing-news/formula-1/f1-the-fantastic-but-highly-controversial-brabham-fan-car?artid=113729
Lucht die je opzuigt moet je ook afvoeren. Misschien een idee voor nog saaiere races, geef je achterligger wat wind op kop. :)
bobskink
16 maart 2010, 09:32
De lucht kan ook naar boven afgevoerd worden ;)
En het principe ervan is net dat je niet zo afhankelijk bent van de lucht voor je, maar die onder je.
Ach, het is maar een bedenking, ik weet zeker dat de FIA uiteindelijk nog iets idioter en kunstmatiger zal bedenken.
Gerben
16 maart 2010, 10:11
foto gevonden:
Ik vind het niet zo'n goed idee, want door die extra grip kun je veel harder door de bochten. En als er door een hobbel, een losliggend onderdeel op de baan of iets anders die grip plots verdwijnt in de bocht, dan ga je knetterhard op je plaat.
Ik vind het niet zo'n goed idee, want door die extra grip kun je veel harder door de bochten. En als er door een hobbel, een losliggend onderdeel op de baan of iets anders die grip plots verdwijnt in de bocht, dan ga je knetterhard op je plaat.
Dan worden de laatste 50 meter van de grindbakken van tegenwoordig tenminste ook eens gebruikt :innocent:
Face the Slayer
16 maart 2010, 11:39
Wat zijn grindbakken eigenlijk?
bobskink
16 maart 2010, 12:47
Wat zijn grindbakken eigenlijk?
Als je van de baan gaat kom je erin vast te zitten. Zorgt ervoor dat je niet kan afsnijden en dat het de eventuele inpakt met een (banden)muur vertraagt.
http://www.groenlicht.be/wp-content/uploads/Ferrari_California_Alonso_Stuck_thumb.JPG
Niellie
16 maart 2010, 13:01
Volgens mij bedoelt hij dat ze tegenwoordig geen grindbakken meer gebruiken.
Overal ligt er nu weet ik hoe veel meter asfalt naast de baan, zodat de coureur verder kan.
bobskink
16 maart 2010, 13:06
Volgens mij bedoelt hij dat ze tegenwoordig geen grindbakken meer gebruiken.
Overal ligt er nu weet ik hoe veel meter asfalt naast de baan, zodat de coureur verder kan.
haha, dat zou inderdaad beter kunnen, want ik vond het al een te simpele vraag, maar ieder excuus is goed om deze schaamlijke foto boven te halen.
Atreidez
17 maart 2010, 23:50
http://www.jamesallenonf1.com/2010/03/getting-rid-of-aero-in-f1-the-counterargument/
Interessant stuk van een insider ;)
Frank Dernie, one of the leading F1 aerodynamicists for the past 30 years, has sent me this note, arguing that the “overtaking problem in F1″ is not the aero, but the mechanical grip from the tyres and the lack of mistakes made by drivers on gearshifts due to semi automatic gearboxes. He advocates manual gearboxes and rock hard tyres. Hear him out.
Montoya90
18 maart 2010, 11:39
Op sommige punten heeft hij idd gelijk. Maar hij gaat niet in op het feit dat de auto's niet dicht achter elkaar kunnen rijden door snelle bochten. Het enige argument wat hij daarop probeert te geven, is dat er in regenraces dan weinig zou moeten worden ingehaald omdat ze daar met maximale downforce rijden.
Maar dit ligt dus aan de overige argumenten die hij daar zelf al op geeft. Namelijk het verschil in grip op en buiten de ideale lijn en het maken van fouten die eerder gemaakt worden als het nat is.
Ik ben een voorstander om punten te geven aan bijv. de top 3 of zelfs de top 5 in de kwalificatie. Maak het aantrekkelijk voor teams om pole te pakken in de kwalificatie. Sommige teams zullen dan meer proriteit leggen op de races en andere teams wat meer op de kwalificatie waardoor het veld enigzins door elkaar gehusseld wordt en de kwalificatie niet langer een verlengstuk is van de wedstrijd.
Uiteraard moeten dan zowel de kwalificatieformat als de parc ferme regels aangepast worden.
Bramzel
18 maart 2010, 15:46
Ik vind die opmerkingen van Frank Dernie wel erg kort door de bocht en gemakkelijk op sommige vlakken.
Braking distances into slow corners are far too short, caused by sticky tyres (too much mechanical grip).
Deze bijvoorbeeld; hij gaat hier volledig voorbij aan het feit dat de remtechnologie met koolstofvezel remmen en zo ook enorm verbeterd is de afgelopen 20 jaar.
Face the Slayer
18 maart 2010, 16:21
Gezien de samenstelling van het compound en de afmetingen van de banden lijkt het mij stug dat ze voor teveel mechanische grip zorgen.
Robert Saalmink
18 maart 2010, 16:29
Tja, als je kijkt naar oude auto's. Een auto van 20 jaar geleden remt soms nog best prima, maar als je er banden uit die tijd onder zou leggen dan wordt het verschil ineens wel groot met hedendaagse banden. Daar zit best vooruitgang in.
Gerben
18 maart 2010, 16:52
De remmen zijn ook nogal wat vooruit gegaan hoor ;) Qua materiaal gebruik dan.
Pingguest
18 maart 2010, 16:57
De remmen zijn ook nogal wat vooruit gegaan hoor ;) Qua materiaal gebruik dan.
Het moet zonder meer gezegd worden dat de remmen een stuk krachtiger zijn geworden. Maar zonder de enorme hoeveelheden downforce, zouden coureurs nooit in staat zijn de volledige remkracht te gebruiken.
Robert Saalmink
23 maart 2010, 22:05
Op f1.com staat een fraai Bahrain filmpje: http://www.formula1.com/video/race_edits.html
Niellie
23 maart 2010, 22:30
Echt knap dat ze van zo'n saaie race een leuke samenvatting van kunnen maken.
Richard117
23 maart 2010, 23:28
Op het moment dat Alonso Vettel voorbij gaat staat er een FIA Marshall in de Ferrari pits net zo hard als de rest van het team te juichen :lol:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.