PDA

View Full Version : FPL3: Testsessie Shanghai - 01/03/2010

Gerben vd Broek
23 februari 2010, 22:24
FPL3: Testsessie Shanghai - 01/03/2010

[spacer]

http://members.home.nl/tieman/FPL3/FPL3_logo_bling_forum.png

[spacer]

Om de FPL3 verder vorm te geven gaan we weer een test houden. Wederom met de Formule Masters. En wel op het circuit van Shanghai, China.

[spacer]

Testvariabelen

- Formule Masters
- Verplichte stop, vrij te maken, maar niet in de laatste ronde (ook niet als je ronde achter ligt).
- Zwarte vlag regel, waarbij blauwe vlag enkel een mededeling is (En ditmaal hopelijk wel goed in de test)
- Een wat langere vrije training, zodat er meer getest kan worden

[spacer]

http://www.digitalracing.nl/circuits/drmap_shanghai.jpg

[spacer]

Preview Shanghai

Het circuit van Shanghai, gelegen in China, is een Formule 1 circuit. De bochten hebben geen namen, maar zijn genummerd van 1 tot en met 16.

We beginnen met een lange doordraaier rechtsaf, die steeds langzamer wordt. Vervolgens een linkerknik, die net niet volgas kan, om vervolgens volgas door een kleine knik naar links en een kleine knik naar rechts te gaan.

Daarna hard afremmen voor een rechterbocht die een snel, maar moeilijk stuk voorafgaat. Er komt een bijna volgas linkerknik, gevolgd door een trager wordende rechterknik. Om dan een langzame linker te krijgen. Daar goed doorkomen geeft een volgas linkerknik om het kleine rechte stuk achterop het circuit op te komen.

Op het einde van het rechte stuk hard remmen voor een trage linkerbocht. Dan gelijk overgaan in een rechterbocht die wijder wordt, waar je veel snelheid moet meepakken richting het langste rechte stuk op het circuit. Aan het einde van dit rechte stuk volgt een hairpin. Daarachter een klein recht stukje richting de laatste linkerbocht bij opkomen start/finish.

[spacer]

Circuit Informatie

Circuit: Shanghai
Lengte: 5,471 km
Ronden: 28
Afstand:153,188 km

[spacer]

Tijdschema

Het tijdschema gedurende de race ziet er als volgt uit:

Sessie|Tijd
Practice 2/joinen|19:00 – 20:00
Kwalificatie|20:00 – 20:20
Warmup/pauze|20:20 – 20:30
Race| 20:30 - 150 kilometer

[spacer]

Uitslagen

FPL2 Shanghai Test - Lapcharts (http://www.digitalracing.nl/fpl2/20100301_shanghai/index.html)
FPL2 Shanghai Test - Replay (http://www.digitalracing.nl/fpl2/20100301_shanghai/FPL2_Test_Race_Shanghai.rar)

[spacer]

Links

Shanghai download (http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=24484) (via NoGrip)

[spacer]

Track Installatie

Pak de mappen en bestanden uit naar de Locations map van Steam. Vanaf de installatie map van Steam zou dat het volgende pad moeten zijn:

..\Steam\steamapps\%profielnaam%\race 07\Gamedata\Locations

Bestaat de Locations map nog niet, maak deze dan zelf aan.

[spacer]
[logo_dr]

Mark van Zanten
23 februari 2010, 22:43
Ik ga er weer bij zijn.:)

Wordt er met deze (http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=24484) Shanghai gereden?

Gerben vd Broek
23 februari 2010, 22:56
Oeps, vergeten te vermelden. Ga het fixen in de beginpost.

Captain Slow
23 februari 2010, 23:07
Preview Estoril?;)

Ook ik ben er weer bij.

Gerben vd Broek
23 februari 2010, 23:16
ach ja ;)

Kim Van Der Stichelen
24 februari 2010, 00:09
Jullie doen erom hé? Moet weer werken :(

f1timmy007
24 februari 2010, 09:37
Hier ben ik zeker bij, dan heb ik net vakantie :P

Atreidez
24 februari 2010, 11:35
Wat een afstand weer, 5.4km per rondje :D Is er iig minder kans om gelapped te worden..

Gerben
24 februari 2010, 13:31
Nu ben ik er ook bij!

Daniël
24 februari 2010, 15:51
Ik ga weer proberen erbij te zijn! Ben benieuwd of het lange rechte stuk geen gebed zonder eind is. De Masters zijn toch een stukje langzamer. :)

Robert Saalmink
24 februari 2010, 15:59
Ik ga weer proberen erbij te zijn! Ben benieuwd of het lange rechte stuk geen gebed zonder eind is. De Masters zijn toch een stukje langzamer. :)

Achtervleugel op 1 en opgelost is je probleem :D

Gerben
24 februari 2010, 18:35
Ik heb de baan eens even getest met de Master en ik vind het een mooie baan! Lekker breed en een mooie flow. Eerste bocht is erg moeilijk. Na een aantal runs heb ik een 1:57.3xx op de klokken staan.

De Master is echt veel meer race auto dan de F3000 :D het stuurtje in de cockpit en de shape zelf, en het geluid is al helemaal gaaf!!!

Een ding heb ik nog niet kunnen vinden op het net, wat de ideale bandenspanning, bandentemperatuur en temperatuurverdeling van de banden zijn die onder de masters zitten? Weet iemand dit of kan iemand eraan komen?

Mark van Zanten
24 februari 2010, 23:06
Net de eerste ronden gemaakt en zit tot nu toe op 1:57.7. De eerste bocht is inderdaad best lastig, dus daar moet ik nog flink op oefenen, wil ik daar niet iedere ronde in de verkeerde richting staan.

Nu eerst maar eens zorgen dat ik die 1:57.7 constant kan rijden, want er zitten nog veel te veel ronden tussen die aanzienlijk langzamer zijn helaas.

Gerben
24 februari 2010, 23:41
Inmiddels met wat hulp van mijn nieuwe leermeester (kun je nagaan dat diezelfde leermeester ooit in mijn team in de gp proleague is begonnen :P en ik hem toen dingen moest uitleggen, nu is het andersom :P )
heb ik een 56.4 gereden in online practise. Een 55'er moet zeker lukken! Maar dat zal wel niet snel genoeg zijn!

Dennis
25 februari 2010, 09:34
Zal er denk ik wel bij zijn.

Darthwillie
25 februari 2010, 16:12
Ga deze even aan me voorbij laten gaan. Helaas even te druk om ook maar iets aan voorbereiding te doen.

Tjerk Korving
26 februari 2010, 14:06
Gisteren in de avond gedurende een klein half uurtje de Formula Master de sporen gegeven hier en dit is echt een gave baan mag ik wel zeggen. Kwam tot een 1:58-er maar er moet zeker meer in zitten.

Ik merk wel dat ik hier een stevig opwarmende linker voorband heb en dan hoofdzakelijk in de doordraaiers die alle druk weer op die kan leggen. Moet toch eens kijken hoe ik dat kan beperken.

Atreidez
26 februari 2010, 17:14
Bandenspanning verhogen.. Maar je offert ook weer grip op natuurlijk :D

Tjerk Korving
27 februari 2010, 12:56
Bandenspanning verhogen.. Maar je offert ook weer grip op natuurlijk :D
Met bolle banden rijden houd ook niet over en ik ga sowieso eens kijken of wat meer koeling voor de remmen kan bijdragen. Die worden nu her en der 500 graden en daarboven krijg je al snel blokkerende banden met deze wagens.

Sowieso is de eerste bocht natuurlijk al een heftige voor de linker voorband. Je komt er met veel snelheid in, bouwt gedurende de bocht snelheid af en het ding blijft maar draaien naar rechts waardoor je constant de druk erop houd.

Captain Slow
27 februari 2010, 20:29
Ik hoop mee te doen, maar het kan zijn dat dit niet gaat lukken. Er wordt hier op zolder verbouwd, en daar staat al het race materiaal. En ik heb geen zin om daar constant stof vanaf te moeten halen.

Atreidez
28 februari 2010, 02:07
Even offline een raceje gereden van 15 rondjes. Merkte helemaal niks aan de banden hier, en kwam niet verder als 1m58,7 maar dat was wel toen ik pas vrij baan had na 13 rondjes (gestart als 30e met 103% ai).. Volgende keer toch maar wat hoger zetten.

Lekker circuit verder om te rijden. Eerste bocht goed te doen, die S heb ik meer moeite mee gehad om daar snelheid te houden. Verder denk ik dat ik met 10/10 met teveel vleugel reedt, maar dat moet ik nog maar even testen :)

Captain Slow
1 maart 2010, 12:44
Ik ben er ondertussen vrij zeker van dat ik niet mee kan rijden vanavond. Het is een puinhoop op zolder waar al m'n racemateriaal staat. Volgende keer maar weer.:surrender:

Daniël
1 maart 2010, 14:06
En ook ik ben niet van de partij, moest alweer in Amsterdam zijn vandaag. Ik denk dat ik me maar beter niet op kan geven voor FPL3, vorig seizoen kon ik ook maar 2 races meerijden. :surrender:

(Wel mooie 5e of 6e plek nog binnengehengeld toen.:laugh:)

Gerben vd Broek
1 maart 2010, 14:16
Je kan je ook als reserverijder inschrijven. Dan heb je kans dat als je een keer wel tijd hebt, je ook zo kan instappen.

Mark B
1 maart 2010, 16:13
Stond in de planning om vanavond even lekker mee te rijden. Laat dit even schieten ivm andere zaken.. succes iedereen

Atreidez
1 maart 2010, 16:42
Jeetje, hoop dat er ook mensen zijn die wel kunnen meerijden vanavond ;)

f1timmy007
1 maart 2010, 16:50
ik ga nu even oefen, kijken of ik er wat van bak, ik ben eigenlijk al zeker van deelname.

Gerben vd Broek
1 maart 2010, 16:54
Ik ben er zeker bij, heb weliswaar nog weinig oefentijd gehad, maar ga zeker meedoen.

f1timmy007
1 maart 2010, 17:40
net 1:59.842 gereden met stock setup, maar kan nog wel wat sneller.

Daniël
1 maart 2010, 18:55
Je kan je ook als reserverijder inschrijven. Dan heb je kans dat als je een keer wel tijd hebt, je ook zo kan instappen.

Dat is inderdaad waar, maar ik wil er wel helemaal voor gaan als ik meedoe. Naja, de inschrijvingen zijn nog niet eens open, laat staan weer gesloten, dus ik ga maar 'ns kijken of ik me alsnog inschrijf. Zo vervelend dat het zo vreselijk leuk is. :P

f1timmy007
1 maart 2010, 18:57
1:58.5 nu, maar een hoge 57-er was mogelijk. Nogsteeds met stock setup, alleen de wing en spilter omlaag en wat aan de versnellingen gezeten.

Marc Vos
1 maart 2010, 18:57
Vanavond ben ik er niet bij want dan ben ik lekker voetballen, zoals altijd op maandag en woensdag. :)

Ralffoxx
1 maart 2010, 19:01
1:58.5 nu, maar een hoge 57-er was mogelijk. Nogsteeds met stock setup, alleen de wing en spilter omlaag en wat aan de versnellingen gezeten.

Dan is het al geen stock meer he :P

f1timmy007
1 maart 2010, 19:23
Dan is het al geen stock meer he :P

nee, maar als je ziet wat sommige andere hier allemaal aan die setups doen is dit zo'n beetje de basis.

Ralffoxx
1 maart 2010, 19:46
Veel meer dan wat jij doet doe ik bijna nooit :P dus tja ;)

Ralffoxx
1 maart 2010, 21:29
Aardige baan maar vind de wagen leuker uitkomen op wat kortere banen. Denk zelf met wat minder pijntjes nog wat wat sneller te kunnen. :) Geen race gereden dus maar ach :)

Dennis
1 maart 2010, 22:37
Aardige race gehad voor de stop. Na de stop vrij eenzaam rond gereden.

Vind het echt een leuke baan met een heerlijke flow erin. Echt een aanwinst voor de FPL als we er op gaan rijden.

Darthwillie
1 maart 2010, 22:57
ok, ik heb de hele race rondgereden met omgedraaide schakelflippers (links omhoog rechts terugschakelen) om vast te wennen aan de goonsquad instellingen. Daardoor me redelijk vaak verschakeld. Toch vind ik dit veel prettigere wagens dan de F3000. Deze kun je nog eens terughalen uit een slip.

Baan is niet makkelijk maar wel erg leuk!!

Atreidez
1 maart 2010, 23:05
Qual was ok en stond p7. Was al flink sneller als wat ik gewent was, maar zat er een halve seconde onder en was 10m van de streep toen ie naar warm up switchte, dat was jammer.

Start, goed, zo hier en daar om wat mensen heen gedoken in bocht 1 en 2, maar niks geraakt. Reedt 4e meteen al, en kon het tempo goed volgen. Stiekum Gerben nog even ingehaald toen hij een inhaalactie deed bij PP (?) aan de binnenkant, en ik door buitenkant bij de volgende bocht binnen zat. Dat was gaaf racen allemaal. Later ging het tempo er toch uit, was al niet van plan te wisselen, dus wilde zo lang mogelijk door op low fuel.. Lukte goed, en lag op koers om Dennis, waar ik achter zat toen hij naar binnen ging, voor te kunnen blijven. Maar spinde toen een 2e keer voor opkomen lange rechte stuk en kwam uiteindelijk achter Dennis pits uit. Toen nog een aardig gevecht met Tjerk, die me door een zelfde soort foutje kon passeren, anders was het moeilijk voor m geworden :D Uiteindelijk P6, wel ok. Vooral veel plezier gehad ;)

Oh en radiator op 2 is geen probleem geloof ik. Kwam niet hoger als 94graden in racepace.

Gerben vd Broek
1 maart 2010, 23:24
Moeizame race gereden. Wagen lag niet echt zoals ik hem verwacht had. Kon hem wel redelijk constant rondkrijgen, maar had ook het idee dat ding gewoon downforce miste aan de voorkant. Heb paar kleine tikjes gegeven.
Sorry Gerben K, bij bocht 2 van de race. Kon weinig andere kanten op. En Sorry Niels, dat was blokken van achter en niet raken van voren als planning, maar ging helaas niet helemaal zoals het hoorde.

Daarna eigenlijk beetje in niemandsland gereden. Paar seconde achter de koplopers, paar seconde voor die achter mij aankomen. En door gevechten vooraan kon ik redelijk bij blijven. Uiteindelijk nog 2de geworden, omdat Gerben K spinde einde rechte stuk.

@Gerben K. hoe kon jij ineens 17 seconde hebben bij de pitstop? geen banden gewisseld?

Leuk baantje zondermeer, auto's hebben nog steeds wat gewenning nodig.

Mark van Zanten
1 maart 2010, 23:53
Was wederom net voor het einde van practice 2, waar ik even snel 2 of 3 rondjes heb gereden om de baan weer even vers in het geheugen te zetten. Vervolgens kwali gereden met paar rondjes fuel en meteen in de eerste ronde een PR gezet. Daarna in de eerste bocht voor de afwisseling achterste vore gestaan, en besloten dat ik het bij die ene run ging houden.

De race begon lekker, ik had helemaal volgegooid om een zo lang mogelijke eerste stint te rijden. Bij de start door hier en daar wat schuivers op P7 terecht gekomen, die na een aantal korte gevechten al weer P9 werd. Vanaf dat moment heel lang eenzaam rondgereden met 2 seconde voor en achter me iemand. Tot de pitstops kwamen, waarna ik langzaam maar zeker verder naar vore kwam. Wat meer mindfuck was omdat ik pas in ronde 21 ging pitten toen volgens mij iedereen al was geweest. Wel een volle ronde aan de leiding gereden, wat toch wel goed voelde. Verbaasde me dat dat überhaupt mogelijk was, aangezien ik in de kwali toch aanzienlijk langzamer was dan de top. Desondanks denk ik dat ik maar een boek moet schrijven over hoe ik deze ronde P1 heb bereikt.
Na de pitstop terug gekomen op P8 op een seconde of 2 achter Koos. Met vers rubber ging ik eens een stuk rapper en zat met een paar rondjes onder de achtervleugel. Tot twee maal tot aan het einde van het lange rechte stuk geprobeerd, waarbij de tweede keer succesvol was. Daarna rustig weg gereden en naar de finish gereden op P7. Tevreden met het resultaat.

Weer erg vermaakt tijdens deze race. Het is een erg leuke en uitdagende baan. Zou erg vet zijn als die in de FPL aangedaan gaat worden! :D

Tjerk Korving
1 maart 2010, 23:56
[spacer]

Uitslagen

FPL2 Shanghai Test - Lapcharts (http://www.digitalracing.nl/fpl2/20100301_shanghai/index.html)
FPL2 Shanghai Test - Replay (http://www.digitalracing.nl/fpl2/20100301_shanghai/FPL2_Test_Race_Shanghai.rar)

[spacer]

Gerben
2 maart 2010, 00:44
@Gerben K. hoe kon jij ineens 17 seconde hebben bij de pitstop? geen banden gewisseld?

alleen linksvoor gewisseld ;)

eansys
2 maart 2010, 08:52
[spacer]

uitslagen

fpl2 shanghai test - lapcharts (http://www.digitalracing.nl/fpl2/20100301_shanghai/index.html)
fpl2 shanghai test - replay (http://www.digitalracing.nl/fpl2/20100301_shanghai/fpl2_test_race_shanghai.rar)

[spacer]

fpl2 ?????????

Ralffoxx
2 maart 2010, 10:09
Eric niet te krap kijken. Trouwens als je de race niet rijdt word dan alles geschrapt in de lapcharts?

Koos
2 maart 2010, 10:42
Dank Tjerk voor de snelle levering van de lapcharts :).

Gisteravond geen bijzonderheden opgemerkt op Shanghai. Mooi circuit om te rijden. Valt me trouwens wel op dat het overgrote deel van de meute mij te snel af is :closedeyes:.
Het ontbrak mij onder andere aan topsnelheid zo ontdekte ik met het 'gevecht' met Mark. Maar goed, uitslag is voor mij nog nooit doorslaggevend geweest bij bepaling voor deelname. En vast staat, dat die Masters heerlijk rijden.

f1timmy007
2 maart 2010, 11:52
Leuke baan, vind alleen de eerste sector vrij lastig.
Mooie start, lag na 1 rondje op plaats 7 maar Koos wou er voorbij. Alleen Koos kwam precies voor me en ging toen vol in de remmen, terwijl ik me verremde. Daarna was ik me ritme kwijt en miste ik me stop, daarom viel ik opeens achter Erik weg en moest ik brandstof sparen. gelukkig nog met 0.1L de pits in gereden. Daarna kwam ik met verbazing toch weer achter erik terug, terwijl ik voor mijn stop zo'n 6 sec achterstand had opgelopen. Toen leuke gevechten met Erik gehad. Op het einde kwam Koos nog kijken en werd ik een beetje afgeleid door Koos want ik dacht dat ik een s/g zou krijgen, concentreerde me daarom meer op Koos dan op Erik en daarom spinde ik. Toch leuk gevochten, maar met een slechte setup kwam ik niet ver.

Tjerk Korving
2 maart 2010, 14:14
fpl2 ?????????
Officieël is er ook nog geen FPL3 gestart dus het kan nog. :D

Trouwens als je de race niet rijdt word dan alles geschrapt in de lapcharts?
Het programma om de lapcharts te maken kijkt naar de logfile van de race voor de gegevens. Aangezien je voor die tijd bent vertrokken kom je daar niet in voor.

Gisteren heb ik er niet aan gedacht dat nog handmatig erin te klussen, heb ik normaliter wel gedaan tijdens de FPL2 races. Ga het regelen maar dat word dan op z'n vroegst woensdag. :)

Ralffoxx
2 maart 2010, 14:34
och maakt niet echt uit voor mij maar vroeg me af :P dus doe rustig aan hoor Tjerk :)

eansys
2 maart 2010, 15:01
Leuke baan, vind alleen de eerste sector vrij lastig.
Mooie start, lag na 1 rondje op plaats 7 maar Koos wou er voorbij. Alleen Koos kwam precies voor me en ging toen vol in de remmen, terwijl ik me verremde. Daarna was ik me ritme kwijt en miste ik me stop, daarom viel ik opeens achter Erik weg en moest ik brandstof sparen. gelukkig nog met 0.1L de pits in gereden. Daarna kwam ik met verbazing toch weer achter erik terug, terwijl ik voor mijn stop zo'n 6 sec achterstand had opgelopen. Toen leuke gevechten met Erik gehad. Op het einde kwam Koos nog kijken en werd ik een beetje afgeleid door Koos want ik dacht dat ik een s/g zou krijgen, concentreerde me daarom meer op Koos dan op Erik en daarom spinde ik. Toch leuk gevochten, maar met een slechte setup kwam ik niet ver.

Was inderdaad leuk. In het begin van de race kon ik het tempo voor me wel bij houden maar niet dichterbij komen. Het gat bleef maar 6 a 7 seconden. Toen maar besloten om jouw op te wachten Tim. Vind zo'n testrace nl. een uitstekend moment om je met gevechten te amuseren. En lol heb ik gehad.
De ronde dat jij de pit in gegaan ben heb ik doorgereden en ben de ronde daarop de pit in gegaan. Toen mijn tempo aangepast totdat ik je weer in mijn spiegel zag.
Waren leuke gevechten in iedergeval.......:thumbup:

En met blauwe vlaggen krijg je geen S/G meer. Ik had na 5 warnings weer de eerste warning te pakken :laugh: zo met Koos in de laatste ronde.

Tjerk Korving
2 maart 2010, 18:35
Gisteren best een leuke race gehad en zowat het halve rechte stuk een centimeter of 20 afstand in de slipstream achter Storm gehangen die flink hard ging.

Slipstreamen is wel weer even een gewenning, paar keer gehad dat ik net een klein tikje gaf aan een voorganger en merkte dat ik her en der veel lekkerder wegtrok waardoor ik moest inhouden. Eén keer Niels net een tikje van achter gegeven waardoor hij half spinde. Toen maar even gewacht tot hij aansloot bij Jaap die in dezelfde bocht aan het grasmaaien was.

Op gegeven moment blokkeerde alles een keer flink bij de hairpin kennelijk en raakte ik op achterstand die ik niet meer kleiner kreeg. Na de stop kreeg ik Jaap weer op een seconde of vijf voor me en daar toen op gaan jagen. Uiteindelijk bijgehaald en erlangs door een foutje van Jaap. Had anders wel een mooi gevecht kunnen worden.

De baan is heerlijk rijden. Als je eenmaal het ritme te pakken heb zit er een mooie flow in en het ziet er grafisch nog eens goed uit ook. Lijkt me een mooie aanwinst voor de FPL3 kalender.

Ralffoxx
2 maart 2010, 18:47
Trouwens voor de organisatie Bahrein GP is ook een heel mooi circuit. Laatste op getest met Simracing. Ook zeker een aan te bevelen.

Tjerk Korving
2 maart 2010, 18:57
Trouwens voor de organisatie Bahrein GP is ook een heel mooi circuit. Laatste op getest met Simracing. Ook zeker een aan te bevelen.
Staat op de wishlist dus goede kans dat die voorbij gaat komen.

Gerben vd Broek
2 maart 2010, 19:56
Toen van de week shanghai aanstond, draaide bahrain op de achtergrond ook mee. Als je had gevote voor next track had je bahrain gehad. Maar zal even kijken of ik vanavond bahrain kan aanzetten ipv shanghai.

Tjerk Korving
2 maart 2010, 23:25
Bahrein draait nu op de server.

Gerben vd Broek
2 maart 2010, 23:45
ah k. Moest ik nog doen, maar nog niet aan toegekomen.

Peter
3 maart 2010, 00:32
Toevallig nog gedacht aan Circuit de Algarve? Is toch ook zeker de moeite waard...

Niels Tieman
3 maart 2010, 00:33
Het circuit staat ook in het lijstje, ja :).

Maik Peters
4 maart 2010, 12:45
van de week gedownload en even bereden...wat een baan zeg echt... veel dooie bochten :)

Wat een hoogte verschillen en ga zo maar door... Wel een heel gaaf circuit...
(rondje of 5 gereden) ....

Niels Tieman
4 maart 2010, 12:48
Ik vind hem alleen grafisch wat minder. Maar de baan ansich is een hele aparte ja. :)
(Ik heb het nu over de Algarve trouwens)