PDA

View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 11]

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Robert Saalmink
14 januari 2010, 22:19
[formule1]
Originele startposts door BeQuietAndDrive & Dangerous²

[spacer]

Formule 1 nieuws en discussie: wat wel en wat niet?
Op veel autosport sites worden dagelijks F1 nieuwsitems gepost. Deze kun je in deze thread quoten (ALTIJD MET BRONVERMELDING!) en daar je mening over geven en er een discussie over opstarten. Het is NIET de bedoeling nieuwsitems te posten en verder niets erbij, dus post altijd jouw mening/bedoeling erbij.

In-depth technische discussie en silly season-talk zijn aparte threads voor, zie de links. Ook kan algemene discussie over een bepaalde race, beter in de thread van die betreffende race gepost worden.

[spacer]

http://www.arkitera.com/UserFiles/Image/spotlight/istanbul_park/formula_tarihce.jpg

[spacer]

Links naar andere F1 threads
Autosport Foto's Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=71)
Autosport & Techniek Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=72)

[spacer]

Vorige delen:
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 10] (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=546)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 9] (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=493)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 8] (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=470)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 7] (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=345)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 6] (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=35)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 5] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=75881)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 4] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=74995)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 3] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=73430)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 2] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=72183)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 1] (Helaas verloren gegaan op het oude Gamer forum)

[spacer]
[logo_dr]

Robert Saalmink
14 januari 2010, 22:20
[spacer]
Let op: de F1 teampresentaties en wintertests worden in DEZE THREAD (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=609) behandeld!
[spacer]

Raikkonen_WC
14 januari 2010, 23:23
[spacer]
Let op: de F1 teampresentaties en wintertests worden in DEZE THREAD (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=609) behandeld!
[spacer]

Sorry, kan het niet lezen, wat zei je????? :d

Federici
14 januari 2010, 23:26
Er staat dat F1 teampresentaties en wintertests gewoon in deze thread behandeld worden.

Robert Saalmink
15 januari 2010, 00:01
Droog :D

Darthwillie
16 januari 2010, 17:30
ONBEVESTIGD GERUCHT VOLGT!!!!!!!!!!
Raar verhaal, ik sprak vanochtend iemand die mij het volgende gerucht vertelde: Mocht Felippe Massa onverhoopt toch niet goed terugkomen door zijn verwondingen wordt hij na 3 races vervangen door.............Jacques Villeneuve :blink: Villeneuve zou bij Ferrari gesignaleerd zijn :surrender:

Heel raar verhaal volgens mij. Dan kunnen ze net zo goed Badoer er weer in zetten, hoewel het commercieel best aantrekkelijk zou kunnen zijn Villeneuve in te schakelen.

Ander verhaal wat hij me vertelde, en wat ik meer geloof, het blad formule1.nl haalt het einde van het jaar niet.

Niels Tieman
16 januari 2010, 17:31
Ander verhaal wat hij me vertelde, en wat ik meer geloof, het blad formule1.nl haalt het einde van het jaar niet.

Daar zit een kern van waarheid in... :)

Darthwillie
16 januari 2010, 17:34
Daar zit een kern van waarheid in... :)
kan je iets cryptischer zijn?? :laugh:

Tjerk Korving
16 januari 2010, 18:23
Ik zou niet weten waarom Massa niet meer goed zou kunnen rijden, sterker nog, hij heeft zelfs al gereden eind vorig jaar zonder enkel probleem. Lijkt me nogal uit de lucht gegrepen en Villeneuve ga je dan zeker niet pakken lijkt me. :)

Darthwillie
16 januari 2010, 18:28
Massa heeft wat getest in een oude wagen, niet onder raceomstandigheden, dat kan heel veel verschil maken.
Villeneuve zou ik idd ook niet snappen.

NS
16 januari 2010, 18:38
waarom zou het blad formule1 het eind van het jaar niet halen?

Tjerk Korving
16 januari 2010, 18:43
Massa heeft wat getest in een oude wagen, niet onder raceomstandigheden, dat kan heel veel verschil maken.
Hij heeft ook meegedaan aan de kartwedstrijd die hij elk jaar organiseert en dan zal je ook best merken als er iets mis is lijkt me.

Maar het zijn van die geruchten die je bij meer coureurs kan maken. Stel dat Schumacher zijn snelheid niet meer zou halen dan is Heidfeld waarschijnlijk de aangewezen man. Ik zie het in beide gevallen niet gebeuren en dan is bij Ferrari nog Fisichella de reserve coureur. :)

Federici
16 januari 2010, 18:50
Hij heeft ook meegedaan aan de kartwedstrijd die hij elk jaar organiseert en dan zal je ook best merken als er iets mis is lijkt me.

Maar het zijn van die geruchten die je bij meer coureurs kan maken. Stel dat Schumacher zijn snelheid niet meer zou halen dan is Heidfeld waarschijnlijk de aangewezen man. Ik zie het in beide gevallen niet gebeuren en dan is bij Ferrari nog Fisichella de reserve coureur. :)

Maar Fisico gaat naar Sauber. :)

Pingguest
16 januari 2010, 18:54
ONBEVESTIGD GERUCHT VOLGT!!!!!!!!!!
Raar verhaal, ik sprak vanochtend iemand die mij het volgende gerucht vertelde: Mocht Felippe Massa onverhoopt toch niet goed terugkomen door zijn verwondingen wordt hij na 3 races vervangen door.............Jacques Villeneuve :blink: Villeneuve zou bij Ferrari gesignaleerd zijn :surrender:

Heel raar verhaal volgens mij. Dan kunnen ze net zo goed Badoer er weer in zetten, hoewel het commercieel best aantrekkelijk zou kunnen zijn Villeneuve in te schakelen.

En wie was die persoon in concreto?

Darthwillie
16 januari 2010, 19:17
in concreto iemand die mij nog nooit onzin heeft verteld, ;)

Schumi rulezzzzz
16 januari 2010, 19:38
Het blad F1 Racing (Nederlandse editie) is al ter ziele (voorlopig). Jammer genoeg zou het me niets verbazen...

Tjerk Korving
16 januari 2010, 20:10
Sinds wanneer is dat dan? Hij stond overigens gewoon bij de Ferrari presentatie dus als hij al naar Sauber gaat zal het wel zo zijn geregeld dat hij kan worden weggetrokken mocht Ferrari dat nodig vinden.

Federici
17 januari 2010, 13:25
Sinds wanneer is dat dan? Hij stond overigens gewoon bij de Ferrari presentatie dus als hij al naar Sauber gaat zal het wel zo zijn geregeld dat hij kan worden weggetrokken mocht Ferrari dat nodig vinden.

Ferrari zou heel graag zijn derde coureur 'in shape' willen houden. Ze hebben al eerder een flinke vinger in de pap gehad bij Sauber en Peter Sauber zou er ook niet onwelwillend tegenover staan. Hij is namelijk behoorlijk gecharmeerd van Fisichella.

Ik denk alleen dat het nu gaat tussen Fisichella en een coureur met behoorlijke financiële backing. Dan kom ik al automatisch uit bij Vitaly Petrov ofzo. De rol van Christian Klien lijkt me dan ook helaas uitgespeeld.

Gerben vd Broek
17 januari 2010, 13:52
Het kan natuurlijk ook zijn dat Ferrari meebetaald aan Fisichella om zodoende hem in shape te houden bij Sauber. Denk dat Sauber alle centen goed kan gebruiken.

Ellu
17 januari 2010, 15:17
Het blad F1 Racing (Nederlandse editie) is al ter ziele (voorlopig). Jammer genoeg zou het me niets verbazen...

Voor de zoveelste keer ofniet? :P

Heb nog een stuk of 10 nummers abo van F1, als ze dat iig ff uitzingen...

Ik heb dat blad eigenlijk alleen voor de collectie (alle uitgaves in verzamelband) want de nieuwswaarde is nihil.

Pingguest
17 januari 2010, 15:41
Ik heb dat blad eigenlijk alleen voor de collectie (alle uitgaves in verzamelband) want de nieuwswaarde is nihil.

Het blad Formule 1 is eigenlijk door internet ingehaald. Vroeger kwam het blad eens per maand uit en stond er wel degelijk berichten in met een nieuwswaarde. Tegenwoordig kijk ik elke dag een aantal keren op allerlei websites en fora voor het laatste nieuws.

Richard117
17 januari 2010, 15:53
Ik heb ze allemaal nog, vanaf nr.1 in 1994 :thumbup:
Maar ik moet zeggen dat ik het de laatste tijd wel van mindere kwaliteit vind worden. Vergelijk het bv eens met RTLGP die hele mooie (historische) reportages hebben, dan loopt Formule 1 toch achter. Ik denk dat ze zich ook niet moeten profileren als nieuwsmagazine. Als dat bijzaak wordt denk ik dat ze een stuk beter blad leveren ;)

eansys
18 januari 2010, 09:14
En wie was die persoon in concreto?

Ik was het NIET....:surrender:
Ik breng alleen dingen in waarvan mensen vloeren willen gaan eten :thumbup:

Gerben
18 januari 2010, 12:13

En kun je dan geen reservecoureur bij Ferrari meer zijn? Lijkt mij wel.

Robert Saalmink
18 januari 2010, 12:21
Als je bij 1 team rijdt en je moet ineens invallen bij een ander team -de taak van een reserverijder immers- hoe ga je dat dan doen?

Schumi rulezzzzz
18 januari 2010, 12:25
Als je bij 1 team rijdt en je moet ineens invallen bij een ander team -de taak van een reserverijder immers- hoe ga je dat dan doen?
Hoe heeft Fisichella dat afgelopen seizoen gedaan? Ik zie geen problemen, zeker niet wanneer Fisichella in zijn contract heeft staan dat hij Ferrari reservecoureur is, kan hij toch zo overstappen. Zou me niets verbazen als Sauber op deze manier korting krijgt op de Ferrari motoren oid.

Robert Saalmink
18 januari 2010, 12:48
Fisico is toch pas reservecoureur geworden bij Ferrari nadat hij Force India had verlaten?

Schumi rulezzzzz
18 januari 2010, 12:51
Fisico is toch pas reservecoureur geworden bij Ferrari nadat hij Force India had verlaten?
Ja, maar als hij bij Sauber gaat rijden kan hij toch nog steeds Ferrari reserve rijder zijn? Ik zie het probleem niet. Lijkt mij part of the deal.

Robert Saalmink
18 januari 2010, 12:58
Je mist het punt............ hoe kan iemand nu bij twee teams tegelijkertijd rijden?

Schumi rulezzzzz
18 januari 2010, 13:48
Je mist het punt............ hoe kan iemand nu bij twee teams tegelijkertijd rijden?
? Dan stopt hij toch bij Sauber als hij bij Ferrari moet invallen.. De vraag is alleen of hij dan daarna weer bij Sauber kan instappen mocht de invalbeurt voorbij zijn, bedoel je dat soms?

Robert Saalmink
18 januari 2010, 13:52
Ja, daar doelde ik in de situatie van Fisico al op: hij stopte bij Force India. Maar dan begrijpen we elkaar denk ik ;)

Schumi rulezzzzz
18 januari 2010, 13:56
Ja, daar doelde ik in de situatie van Fisico al op: hij stopte bij Force India. Maar dan begrijpen we elkaar denk ik ;)
Think so :P

Persoonlijk mag wat mij betreft Jules Bianchi reservecoureur worden, mocht het moment zich aandienen, laat hem dan maar lekker ervaring opdoen!

Federici
18 januari 2010, 14:19
Gezien de laatste ontwikkelingen heb ik het uiteraard weer bij het juiste eind ;)

F1-gast
18 januari 2010, 14:35
Ik heb ze allemaal nog, vanaf nr.1 in 1994 :thumbup:
Maar ik moet zeggen dat ik het de laatste tijd wel van mindere kwaliteit vind worden. Vergelijk het bv eens met RTLGP die hele mooie (historische) reportages hebben, dan loopt Formule 1 toch achter. Ik denk dat ze zich ook niet moeten profileren als nieuwsmagazine. Als dat bijzaak wordt denk ik dat ze een stuk beter blad leveren ;)
Ja RTLGP heeft een zeer mooi blad heb daar abbo op ook nog op Formule1.nl maar twijfel al een hele tijd om dat blad te laten varen en nummers af en toe los te kopen.

Vond het tot de dubble dutch :') een goed blad net als racereport had ik toen ook. Maar sinds dat faalende dubbel dutch met die clowns die voor Minardi reden vind ik dat die bladen minder zijn geworden.

Federici
18 januari 2010, 14:49
..
Vond het tot de dubble dutch :') een goed blad net als racereport had ik toen ook. Maar sinds dat faalende dubbel dutch met die clowns die voor Minardi reden vind ik dat die bladen minder zijn geworden.

Wat hebben Doornbos en Albers nou met de kwaliteit van een blad te maken?

Schumi rulezzzzz
18 januari 2010, 15:03
Maar sinds dat faalende dubbel dutch met die clowns die voor Minardi reden vind ik dat die bladen minder zijn geworden.
Sorry, maar ik schat jou eerder in de categorie clown in dan CA en Doornbos...

Heb het blad ook al jaren en juist op dat moment kreeg de F1 weer een aandachtsimpuls doordat er twee Nederlands voor hetzelfde team reden. Logisch dat een blad daar veel aandacht aan besteed. Deed niks af aan de kwaliteit van Formule1.nl, ze gaven toen antwoord op de vraag.

De belangrijkste vraag is: in hoeverre kan een dusdanig blad nog van toegevoegde waarde zijn, wanneer alles al op internet staat? De enige oplossing is met dingen komen die nog niet op internet staan. Diepte interviews, technische zaken nog dieper uitlichten, achter de schermen en meer aandacht besteden aan Nederlandse coureurs waar ook ter wereld. Zoveel aandacht kregen Giedo en Renger verleden jaar niet en dat zijn juist dingen die niet overal op internet makkelijk te vinden zijn.

speed9
18 januari 2010, 15:59
De belangrijkste vraag is: in hoeverre kan een dusdanig blad nog van toegevoegde waarde zijn, wanneer alles al op internet staat? De enige oplossing is met dingen komen die nog niet op internet staan. Diepte interviews, technische zaken nog dieper uitlichten, achter de schermen en meer aandacht besteden aan Nederlandse coureurs waar ook ter wereld. Zoveel aandacht kregen Giedo en Renger verleden jaar niet en dat zijn juist dingen die niet overal op internet makkelijk te vinden zijn.

Dan kopen de mensen maar RTL GP.
Alleen RTL GP richt zich meer op de hele sport IPV alleen Formule 1.

Bramzel
18 januari 2010, 17:16
RTL GP laat inderdaad zien hoe je als blad perfect de toegevoegde waarde over internet kan bieden. Niet proberen het nieuws bij te houden; juist heel erg de diepte in gaan, iets wat op internet nog (te) weinig gebeurt.

Face the Slayer
18 januari 2010, 19:33
in concreto iemand die mij nog nooit onzin heeft verteld, ;)

Ja, zo ken ik nog wel een paar.

GTE
18 januari 2010, 20:46
RTL GP laat inderdaad zien hoe je als blad perfect de toegevoegde waarde over internet kan bieden. Niet proberen het nieuws bij te houden; juist heel erg de diepte in gaan, iets wat op internet nog (te) weinig gebeurt.

Hoewel ik wel diepbedroefd was over de column van die Koen Vergeer. Met een totaal gebrek aan respect ten aanzien van de besproken rijders. Tot op het onbeschofte af (we mogen concluderen dat de heer Vergeer weinig op heeft met Felipe Massa bijvoorbeeld). Maakt op zich niet uit, ik kan prima een pagina omslaan en zon column laten voor wat ie is, maar het doet niettemin afbreuk aan een anderszins uitstekend blad dat informatie biedt dat je niet makkelijk elders vindt.

Marc Vos
18 januari 2010, 21:03
Hoewel ik wel diepbedroefd was over de column van die Koen Vergeer. Met een totaal gebrek aan respect ten aanzien van de besproken rijders. Tot op het onbeschofte af (we mogen concluderen dat de heer Vergeer weinig op heeft met Felipe Massa bijvoorbeeld). Maakt op zich niet uit, ik kan prima een pagina omslaan en zon column laten voor wat ie is, maar het doet niettemin afbreuk aan een anderszins uitstekend blad dat informatie biedt dat je niet makkelijk elders vindt.

Volledig mee eens. RTL GP vind ik echt een schitterend blad, het staat vol met prachtige reportages, zoals het laatste nummer dat interview met die Nederlander die één keer op een verlaten circuit een Brabham testte. Nou wordt het verleden wel allemaal iets mooier gemaakt, maar het blijft mooi leesvoer. :)

Bramzel
18 januari 2010, 23:27

Klopt zeker, zowel Mark Koense (vroeger was alles beter) als Koen Vergeer (de stuurman aan wal) hebben af en toe vrij uitgesproken meningen in hun columns. Maar ja, daar zijn het ook columns voor; daarin heb je daar de ruimte voor. Hoewel ik me ook wel eens irriteer aan hun meningen vind ik het in ieder geval geenzins afbreuk doen aan het blad.

Kim Van Der Stichelen
18 januari 2010, 23:54
Ja RTLGP heeft een zeer mooi blad heb daar abbo op ook nog op Formule1.nl maar twijfel al een hele tijd om dat blad te laten varen en nummers af en toe los te kopen.

Tot dat punt kocht ik die magazines ook, maar sinds er weer Nederlanders meereden droop het chauvinisme eraf dat het niet mooi meer was en ook nooit meer gekocht, mede door het internet wat toen opkwam.

Captain Slow
19 januari 2010, 10:09
daar ergerde ik me ook aan. Op het moment dat er een Nederlander meereed ging het hele blad daar direct over. Ik heb vanaf 2003 tm 2008 een abonnement gehad op F1 Racing, maar mis het totaal niet:)

Darthwillie
19 januari 2010, 10:39
het blad is idd ingehaald door internet. Maar vergis je ook niet over RTL magazine, het is een fantastisch blad, alleen je kunt niet alleen maar over de jaren 70 en 80 schrijven. Jaren 90 worden al amper meer belicht. De jeugd is amper geïnteresseerd in het blad. Gemiddeld wordt het door 30+ gelezen.

Wat ze wel goed doen is idd artikelen die je niet op nieuwssites leest erin zetten gecombineerd met heel fraaie foto's

Pingguest
19 januari 2010, 10:49
het blad is idd ingehaald door internet. Maar vergis je ook niet over RTL magazine, het is een fantastisch blad, alleen je kunt niet alleen maar over de jaren 70 en 80 schrijven. Jaren 90 worden al amper meer belicht. De jeugd is amper geïnteresseerd in het blad. Gemiddeld wordt het door 30+ gelezen.

Wat ze wel goed doen is idd artikelen die je niet op nieuwssites leest erin zetten gecombineerd met heel fraaie foto's

Waarom zou er niet geschreven kunnen worden over de jaren '90? We zijn inmiddels twee decennia verder. Voor velen is met name het begin van dit decennium een redelijk onbekend terrein.

Overigens vind ik RTL Grand Prix een goede magazine om te leren over de geschiedenis van de Formule 1. Exact wat ik wilde toen ik nog kind en vrij onwetend over de historie was. Gelukkig bestede het blad Formule 1 destijds hieraan wel meer aandacht dan tegenwoordig.

Darthwillie
19 januari 2010, 10:52
zeker zou het mogen, alleen het gebeurt amper. RTL GP richt zich voornamelijk op jaren 70 en 80.

heel interessant stukje op Pitpass.com

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=39787

door de uitspraak van de franse rechter in de Briatorezaak lijkt het er op dat ook de straf voor McLaren wel eens illegaal kan zijn geweest.

Federici
19 januari 2010, 10:53
Waarom zou er niet geschreven kunnen worden over de jaren '90? We zijn inmiddels twee decennia verder. Voor velen is met name het begin van dit decennium een redelijk onbekend terrein.

Overigens vind ik RTL Grand Prix een goede magazine om te leren over de geschiedenis van de Formule 1. Exact wat ik wilde toen ik nog kind en vrij onwetend over de historie was. Gelukkig bestede het blad Formule 1 destijds hieraan wel meer aandacht dan tegenwoordig.

Dat bedoelt hij ook te zeggen denk ik. De 90's moeten juist meer belicht gaan worden in dit blad. Zelf heb ik weinig met de 70's en 80's, hoe mooi die jaren ook waren volgens velen. Ik volg het zelf vanaf de 90's.. lijkt me juist leuk om daar meer diepte in te zien.

Raikkonen_WC
19 januari 2010, 13:01
Dit zag ik niet aankomen......

Bron: GPUpdate (http://f1.gpupdate.net/nl/formule-1-nieuws/226277/sauber-bevestigt-de-la-rosa-als-tweede-rijder/)

Sauber bevestigt De la Rosa als tweede rijder

Niet Giancarlo Fisichella, maar Pedro de la Rosa is dit jaar de tweede rijder van Sauber. Zo heeft het Zwitserse team bekendgemaakt. De 38-jarige Spanjaard komt over van McLaren, waar hij de afgelopen zeven jaar de test- en reserverijder was.

"Ik heb altijd geloofd dat ik nog een nieuwe kans zou krijgen als racerijder bij een team", liet De la Rosa weten. "Sinds het moment dat het aantal testsessies in de Formule 1 drastisch werd teruggebracht, had ik weer plannen om te gaan racen. Ik ben dan ook erg opgetogen dat ik komend seizoen voor het team van Peter Sauber kan gaan rijden. Dit team heeft een solide staat van dienst in de Formule 1."

De la Rosa reed in 2006 zijn laatste race in de Formule 1. De Spanjaard viel dat jaar in voor Juan Pablo Montoya, nadat de Colombiaan bekend had gemaakt dat hij naar de Amerikaanse NASCAR-klasse zou overstappen. Als invaller bij McLaren behaalde De la Rosa dat jaar zijn beste raceresultaat, een tweede plaats in de Grand Prix van Hongarije. Voordat De la Rosa door McLaren werd ingelijfd, racete hij voor Jaguar en Arrows, waar hij in 2000 de teamgenoot was van Jos Verstappen.

Kamui Kobayashi is eerder al bevestigd door het Sauber-team.

Darthwillie
19 januari 2010, 13:21
komt op mij over als verspilling van een zitje, zal wel met sponsorgeld te maken hebben.

Pingguest
19 januari 2010, 13:26
Ik heb De la Rosa zeer hoog zitten als mens, maar niet als rijder. Weliswaar is hij zeer ervaren, maar m.i. past hij in dezelfde categorie als Magnussen en Wurz, te weten de categorie van 'net niet'.

Raikkonen_WC
19 januari 2010, 13:32
De La Rosa word al jaren gesponsord door Repsol. Door het verlies van Petronas bij Sauber, zou Repsol een goeie aanwinst zijn voor ze.... Lijkt me wel weer gaaf, zo'n livery als Arrows voorheen had met Repsol :D

F1-gast
19 januari 2010, 13:34
Had het eerlijk gezegd niet veracht De la rosa bij Sauber.
Maar goed 2010 het jaar van de (hele) oude garde tegen de jonge honden.

F1-gast
19 januari 2010, 13:41
Wat hebben Doornbos en Albers nou met de kwaliteit van een blad te maken?
Het gaat niet per definitie over Doornbos en Albers.
maar dat de arrochantie van oh kijk er rijden 2 Nederlanders bij een Italiaans team zo groot en uit gebreid in zon magazine kan staan. Terwijl ze eigenlijk niks te zoeken hadden in de Formule 1 dat was toen mijn mening dat is het nu nog.

Daar ergerde ik me echt mateloos aan, toen Jos verstappen reed was het gewoon allemaal normaal. Maar ja dubble dutch sorry hoor toen is het gewoon te erg geworden....
Daarna kwam echt alles over dat in dat blad te staan daar heb ik niet zo'n duur abbo voor ik wil gewoon diepgang info etc. Niet oh de nederlanders zijn 14e en 16e geworden.
En dat daar een heel bullshit verhaal en interview achter aankomt.

Maar goed ik ben waarschijnlijk een van de weinige die zoiets storend vind.

Federici
19 januari 2010, 16:35
pfff.. De la Rosa :(

Sander Hogendoorn
19 januari 2010, 17:39
Had Heidfeld verwacht, dus die zal nu wel bij 1 van de nieuwe teams terecht komen.

Neo-242
19 januari 2010, 18:14
De La Rosa... ik ken er alvast eentje die tot snot wordt gereden dit jaar.
Ipv dat Sauber eens een tweede jonge piloot inzet zeg! Baguette, Soucek of andere...

Pingguest
19 januari 2010, 18:19
De La Rosa... ik ken er alvast eentje die tot snot wordt gereden dit jaar.
Ipv dat Sauber eens een tweede jonge piloot inzet zeg! Baguette, Soucek of andere...

Gezien de situatie van Sauber, is de keuze voor een ervaren rijder zeer begrijpelijk. Laten we niet vergeten dat met Kobayashi het team al een jonge, wilde rijder in dienst heeft genomen.

Neo-242
19 januari 2010, 20:44
Ik zie niet in waarom het een begrijpelijke keuze zou ziin een rijder op te vissen die in zijn piekperiode niet veel heeft bereikt.
In mijn ogen kan Sauber net zo goed met 1 wagen aan de start komen nu (bij manier van spreken).

Schumi rulezzzzz
19 januari 2010, 20:45
De namen die je daar noemt waren geen betere keus voor Sauber geweest, eerder een (nog) slechtere. Alleen Heidfeld of Fisichella had ik een verstandige keuze gevonden naast de nog altijd onzekere factor Kobayashi. Ondanks dat deze vriend een dijk van een race reed in Abu Dhabi, doe ik niet mee aan de Kobayashi hype. Die mag mij in 2010 overtuigen. :)

In mijn ogen kan Sauber net zo goed met 1 wagen aan de start komen nu (bij manier van spreken).
Helemaal mee eens, zijn ze nog goedkoper uit ook :P Zij het niet dat het niet toegestaan is... (toch? :surrender:)

Bramzel
19 januari 2010, 20:47
Ik zie niet in waarom het een begrijpelijke keuze zou ziin een rijder op te vissen die in zijn piekperiode niet veel heeft bereikt.

Dat vind ik ook wel erg kort door de bocht. Laten we niet vergeten dat De La Rosa enkele zeer nette invalbeurten heeft neergezet bij McLaren, en dat hij zeer gemotiveerd zal zijn. Hij moet het zeker waarmaken dit jaar, want een 2e kans zal hij niet krijgen, maar ik gun hem toch op zijn minst het voordeel van de twijfel. Op de een of andere manier heb ik hem sowieso hoger zitten dan Fisichella.

Pingguest
19 januari 2010, 21:20
Dat vind ik ook wel erg kort door de bocht. Laten we niet vergeten dat De La Rosa enkele zeer nette invalbeurten heeft neergezet bij McLaren [...]

Ik denk dat velen zich de Grand Prix van Bahrein in 2005 nog wel voor de geest kunnen halen.

bobskink
19 januari 2010, 21:43
Ik vind De la Rosa naast Kobayashi geen slechte keuze, maar toch vind ik het raar dat Sauber niet voor Heidfeld heeft gekozen. Heidfeld is naar mijn mening toch iets beter en betrouwbaarder dan De La Rosa. Sauber heeft ook al een enorme geschiedenis met Heidfeld achter de rug...

Neo-242
19 januari 2010, 22:10
Dat vind ik ook wel erg kort door de bocht. Laten we niet vergeten dat De La Rosa enkele zeer nette invalbeurten heeft neergezet bij McLaren, en dat hij zeer gemotiveerd zal zijn. Hij moet het zeker waarmaken dit jaar, want een 2e kans zal hij niet krijgen, maar ik gun hem toch op zijn minst het voordeel van de twijfel. Op de een of andere manier heb ik hem sowieso hoger zitten dan Fisichella.

Motivatie is niet genoeg. Badoer & Fisichella waren als invaller ook gemotiveerd (zeker de laatste), en we hebben gezien tot hoeveel dat heeft geleid bij Ferrari vorig jaar. Tijdens een seizoen instappen of wagens switchen is natuurlijk nog een verschil, maar De La Rosa was nooit een topper en ik zie hem dat ook niet worden. Bij Arrows & Jaguar stak hij niet uit, en bij McLaren was hij ondanks alle testkilometers zo goed als de auto was, maar niet meer dan dat.
Ik blijf het een foute keuze vinden van Sauber. Veel testkilometers in je benen is geen garantie voor succes in de races. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Aan Pedro om mijn ongelijk te bewijzen zeker?:)

Mathijs
19 januari 2010, 22:43
Ben benieuwd waar Heidfeld komt te zitten dit seizoen. Verwacht hem wel in de F1, ben van mening dat hij daar op zeker thuis hoort!

Sander Hogendoorn
19 januari 2010, 22:46
Misschien wel weer naast Kubica bij Renault..

Federici
19 januari 2010, 23:59
Misschien wel weer naast Kubica bij Renault..

Doe dan maar Petrov of Tung :P Heb het wel een beetje gehad met Heidfeld naast Kubica ;)

Requiem84
20 januari 2010, 00:41
De Le Rosa is natuurlijk een extreem ervaren ontwikkelingsrijder. Daarbij brengt hij genoeg kleine kennis mee van Mclaren. Zeer verstandige en gebalanceerde keus van Sauber dus. Een ietwat wilde maar getaleneerde jonkie, die nu een ervaren rot naast zich heeft. Misschien is DRL niet de snelste, maar als Kobayashi in een weekend totaal de verkeerde weg inslaat qua setup heeft hij iig nog een verstandige teamgenoot om bij te spieken :).

Ik snap deze 'ophef' dan ook totaal niet.

Ellu
20 januari 2010, 00:46
Ik denk dat velen zich de Grand Prix van Bahrein in 2005 nog wel voor de geest kunnen halen.

Jazekers:thumbup:

GTE
20 januari 2010, 09:56
Heb het wel een beetje gehad met Heidfeld naast Kubica ;)

Wat heb je tegen die combinatie dan?

F1-gast
20 januari 2010, 13:28
Las dit vanmorgen al maar nu stond het ook op andere site's

oepelere geluidsregels voor Zandvoort en Assen
20 januari 2010

Een meerderheid van de Tweede Kamer staat achter een wetsvoorstel van minister Jacqueline Cramer om de geluidsregels voor de circuits in Zandvoort en Assen te versoepelen. Zo blijkt uit een debat dat dinsdag is gehouden.

Het wetsvoorstel houdt in dat de provincies Noord-Holland en Drenthe meer vrijheid krijgen om grote evenementen toe te staan binnen de toegestane twaalf geluidsdagen, waarop een circuit meer lawaai mag produceren dan volgens de normen is toegestaan. Het voorstel van Cramer wordt gesteund door het CDA, de PvdA, de VVD en de PVV. De partij van Geert Wilders hoopt zelfs op een terugkeer van de Formule 1. "Het is eeuwig zonde dat de Grand Prix van Nederland sinds 1985 niet meer is opgenomen in het wereldkampioenschap Formule 1", zei PVV'er Richard de Mos. GroenLinks bleek tegen een versoepeling van de regels. Ineke van Gent, die zelf in Assen is opgegroeid: "Ik gun de raceliefhebbers hun plezier, maar er zijn grenzen."

De Tweede Kamer zal op 26 januari over het wetsvoorstel stemmen

http://f1.gpupdate.net/nl/formule-1-nieuws/226350/soepelere-geluidsregels-voor-zandvoort-en-assen/

PVV = autosport freaks:surrender:
Denk niet dat F1 terug komt zandvoort gaat geheid failliet dan net als Assen.
Nu kunnen ze wel meer klasses aantrekken als WTCC euro series by Renault etc etc etc.

Peter
20 januari 2010, 13:58
Ik begrijp dat het niet gaat om meer geluidsdagen maar alleen om meer grote evenementen?
Dus eigenlijk de oorzaak van het verdwijnen van de Masters wordt, nu het niet meer nodig zal zijn omdat de A1-GP verdwijnt, aangepakt?

Toch goede zaak dat de politiek eens positief staat tegenover de autosport!

Robert Saalmink
20 januari 2010, 14:24

Autosport doet dat de laatste tijd erg lekker. Natuurlijk altijd al de lapcharts etc na een F1 race maar nu ook steeds vaker oude artikelen. Net andersom dan RTL GP magazine: niet in hun blad maar wel op hun website.

http://members.chello.nl/r.saalmink/autosport.jpg

Darthwillie
20 januari 2010, 15:01
geinig
LONDEN - De Formule 1-renstal van McLaren heeft John Iley benoemd tot hoofd van de afdeling aerodynamica.

De Brit vervulde die rol tot afgelopen juli bij aartsrivaal Ferrari, maar de samenwerking in Italië werd beëindigd toen de rode bolides in het seizoen 2009 links en rechts werden ingehaald door de concurrentie.

Ferrari heeft inmiddels Marco de Luca aangesteld als chef aerodynamica. Bij McLaren staan de twee laatste wereldkampioenen Formule 1 onder contract; de Britten Jenson Button (2009) en Lewis Hamilton (2008).
nu.nl

Schumi rulezzzzz
20 januari 2010, 15:21
Ja apart nieuws, zou hij in juli al aan de kant gezet zijn omdat ze deze overstap zouden vermoeden? Vraag ik me ook af voor welke auto's deze Iley verantwoordelijk was, want de 2007 en 2008 Ferrari's voldeden prima.

Robert Saalmink
20 januari 2010, 15:41
Misschien neemt hij wat interessante documenten mee naar McLaren :p daar hebben ze al ervaring mee immers...

Federici
20 januari 2010, 17:38
Wat heb je tegen die combinatie dan?

Heb het een beetje gehad met Heidi.:)

Niels Tieman
20 januari 2010, 17:40
Heidi?

http://i180.photobucket.com/albums/x193/raskello/Heidi_Klum.jpg

Van mij mag Heidfeld wel een nieuw stoeltje. Ik snap de kritiek op de coureur Heidfeld wel maar hij heeft het ook bij BMW niet slecht gedaan. Kubica werd gezien als het talent en Heidfeld leek geen deuk in een pakje boter te rijden, maar als je de cijfers erbij pakt valt dat wel mee.

Ik zie alleen geen voordeel voor Renault om hem naast Kubica te zetten. :)

Darthwillie
20 januari 2010, 20:29
Rossi heeft vandaag de 2008 Ferrari getest, en kijk eens wat ze hebben gedaan om zijn nek te ontzien :) (naast de helm)
http://images.gpupdate.net/large/143922.jpg

http://images.gpupdate.net/large/143909.jpg

speed9
20 januari 2010, 21:01
Rossi heeft vandaag de 2008 Ferrari getest, en kijk eens wat ze hebben gedaan om zijn nek te ontzien :) (naast de helm)

:thumbup:Rubber For The Win:surrender:
Stoot kussentjes?
Konden ze dat bij Schumacher niet dan:blink:

Tjerk Korving
20 januari 2010, 21:14
Welnee joh, dat zijn gewoon z'n nieuwe sponsoren. Net zoiets als bij Verstappen maar dan rond en zwart.

http://herenwaalwijkveteranen.web-log.nl/photos/uncategorized/spons_oren.jpg

Darthwillie
20 januari 2010, 22:41
LOL

kwam dit foto'tje tegen van een F60 promo voor santander
http://estaticos04.marca.com/imagenes/2010/01/20/motor/formula1/1264003356_0.jpg

Federici
20 januari 2010, 23:10
LOL

http://estaticos04.marca.com/imagenes/2010/01/20/motor/formula1/1264003356_0.jpg

Nee, gelukkig zijn ze niet prominent aanwezig :laugh:

Ferrari_Enzo
21 januari 2010, 01:10
LOL

Lelijk.

Raikkonen_WC
21 januari 2010, 10:06
Die foto is voor een Promo. Dan zetten ze het logo er zowiezo zo vaak mogelijk op, en vaak op rare plekken. Laten we even afwachten hoe de Ferrari er volgende week uitziet.

Trouwens, MS is ook bijgelovig :D

Bron: GPUpdate (http://f1.gpupdate.net/nl/formule-1-nieuws/226391/schumacher-aast-op-startnummer-van-rosberg/)

Schumacher aast op startnummer van Rosberg

Mercedes GP-coureur Michael Schumacher wil dit jaar graag met nummer drie op de auto rijden. De Duitser heeft hiertoe een verzoek ingediend bij zijn team.

Op dit moment beschikt teamgenoot Nico Rosberg nog over startnummer drie, omdat hij eerder door het team werd bevestigd. "Ross (Brawn, de teambaas red.) weet dat ik liever een oneven nummer heb", aldus Schumacher tegen het Duitse Bild.

Schumacher heeft tot dusver slechts één Grand Prix met een even nummer gereden. Dat was de Belgische Grand Prix van 1991, zijn debuutrace in de Formule 1.

bobskink
21 januari 2010, 10:09
zou hij daarvan zijn geluk halen?

Jesper
21 januari 2010, 10:37
Vandaar dat Eddie Irvine in 2000 het veld moest ruimen voor Barrichello ;) anders had Schumacher met #4 moeten rijden.

jp_f1
21 januari 2010, 10:40
Die foto is voor een Promo. Dan zetten ze het logo er zowiezo zo vaak mogelijk op, en vaak op rare plekken. Laten we even afwachten hoe de Ferrari er volgende week uitziet.

Trouwens, MS is ook bijgelovig :D

Bron: GPUpdate (http://f1.gpupdate.net/nl/formule-1-nieuws/226391/schumacher-aast-op-startnummer-van-rosberg/)

Bijna elke racer is volgens mij bijgelovig. Je hoort wel vaker van die verhalen. Wurz die altijd 2 verschillende kleuren laarzen/schoenen aan had, sommige die ondergoed dragen die ze aan hadden tijdens hun eerste overwinning, altijd aan de linkerkant instappen, etc

Schumi rulezzzzz
21 januari 2010, 11:48
LOL

De voorvleugel wordt ook wit, Santander komt niet op de airbox, deze plek blijft voor de Marlboro barcode.

Darthwillie
21 januari 2010, 16:42
Mooi voor de toekomst

GO TO EARLIER STORY GO TO THE NEWS INDEX
McLaren signs 14-year-old de Vries

By Pablo Elizalde Thursday, January 21st 2010, 14:29 GMT

McLaren has signed 14-year-old kart racer Nyck de Vries for the team's young driver development programme.

The Dutch driver will me managed by Anthony Hamilton, Lewis's father, and the Hamilton Management Group throughout his racing career in different categories.

"McLaren has a long-held commitment to assisting young talent - we believe it's part of the responsibility of the motor racing community to encourage and nurture junior racers, and we are committed to doing just that," said team boss Martin Whitmarsh.

"Nyck appears to be a very exciting prospect, and we are looking forward to assisting his junior career, providing him with the support and training he requires to succeed."

De Vries added: "My visit to the McLaren Technology Centre has been a fantastic experience and I am very honoured and grateful for the support of McLaren in helping to develop my career.

"The resources they have are incredible, and I believe they'll be able to provide me with the perfect framework for improving my skills, my fitness and my motorsport experience."

McLaren said it will issue further details on its full young driver programme next month
autosport.com

Schumi rulezzzzz
21 januari 2010, 17:33
Dat bericht deed wel even mijn wenkbrauwen doen fronsen! Kan niet anders zeggen dan dat dit fantastisch nieuws is voor deze jongen, daarmee hoeft hij zich voorlopig geen zorgen te maken om de financiën. We weten allemaal hoe Lewis zelf vanaf zo'n jonge leeftijd is begeleid door McLaren, ook al is het jong, kan dit alleen maar positief inzien.

Als Max Vestappen over een aantal jaar in het Red Bull programma wordt opgenomen hebben we twee potentiële helden die eraan zitten te komen.

Robert Saalmink
21 januari 2010, 17:48
Indeed, erg positief.

Bramzel
21 januari 2010, 17:49
Gaaf nieuws!

TheRealms
21 januari 2010, 18:31
Nice, kan niet wachten om te merken wat dat gaat worden.... Zouden we dan toch nog een F1-kampioen voort kunnen brengen denken jullie?

Face the Slayer
21 januari 2010, 20:06
Nee, Nederlanders zijn van het niveau 'net niet'.

bobskink
21 januari 2010, 20:16
Nee, Nederlanders zijn van het niveau 'net niet'.
inderdaad

Darthwillie
21 januari 2010, 20:18
dat waren duitsers ook tot 1991 ;)

Niels Tieman
21 januari 2010, 21:33
Darthwillie skates to the goalie and scores!!! 1-0 !! :w00t:

speed9
21 januari 2010, 21:53
Darthwillie skates to the goalie and scores!!! 1-0 !! :w00t:

:thumbup:De wedde schap voor over paar jaar : Wordt een Nl-er kampioen?
Geen woorden,maar vloeren toch?

Baart me wel zorgen, dat USF1,nog steeds niks laat horen.

Federici
21 januari 2010, 22:00

Niet tot 1954?

bobskink
21 januari 2010, 22:13
Iedereen weet dat die ene Duitse wereldkampioen eigenlijk een Argentijn is :p

Pingguest
21 januari 2010, 23:21

Klopt, met uitzonderingen daar gelaten. Datzelfde geldt tot op heden ook voor de Nederlanders. Wil de autosport zich alhier ontwikkelen - toch een vereiste voor de aanlevering van een relatief groot aantal wezenlijk getalenteerden -, dan moeten we hopen op één van zulke uitzonderingen.

TheRealms
22 januari 2010, 00:08
Niet tot 1954?

Nee dat was tot 1939 :P

Federici
22 januari 2010, 00:10
Nee dat was tot 1939 :P

Ik doelde op 'Das Wunder von Bern'! :P

Jeroen Ursem
22 januari 2010, 01:05
Als dat gozertje kampioen word eet ik hier de vloer op

TheRealms
22 januari 2010, 01:10
Ik doelde op 'Das Wunder von Bern'! :P

Joh, echt? :laugh:

Ennuhm, ik vind dat geen tof idee van die vloeren, ik neem aan dat dat parket is, en als dat zo doorgaat moeten er nog meer bossen gekapt worden :rolleyes:

Ferrari_Enzo
22 januari 2010, 01:35
:thumbup:De wedde schap voor over paar jaar : Wordt een Nl-er kampioen?
Geen woorden,maar vloeren toch?

Baart me wel zorgen, dat USF1,nog steeds niks laat horen.

US F1: "We hebben een prachtige en snelle auto"

Scott Bennett, de ontwerper van US F1, is trots op de auto die hij met zijn team heeft ontworpen. Volgens de Amerikaan is het een snelle en betrouwbare wagen.

"We zijn bij het ontwerpen van deze auto met een blanco vel papier begonnen", schreef Bennett op de US F1-site. "De auto wordt echter grotendeels bepaald door de regels. En pas als je de basis hebt neergezet, waaronder de wielbasis, de plek van de aandrijving en de ophanging, kun je pas echt beginnen met ontwerpen. En wij doen dit voor het eerst, dus we kunnen niet terugvallen op kennis uit het verleden. Maar het feit dat je helemaal nieuw bent, betekent ook dat wij niet denken dat wij de wijsheid in pacht hebben en dus nog een frisse kijk op alles hebben."

"Ik denk dat we een snelle, betrouwbare en mooie auto hebben gebouwd."

Wel wat berichten dus uit kamp USF1 :)

Darthwillie
22 januari 2010, 01:47

denk dat ik die maar eens laat tatoeëren, zodat we het over 10 jaar nog weten :lol:

Schumi rulezzzzz
22 januari 2010, 12:01
Oeeh gevaarlijk weer, staat genoteerd...

Hoe zit het trouwens met Ellu en zijn vloer?

bobskink
22 januari 2010, 12:09

Misschien moeten we voor een apart topic zorgen met weddenschappen, want sommige zijn wel op zeer lange termijn.

Daniël
22 januari 2010, 14:31
In dat geval stop ik met m'n opleiding en begin een zaak in 'groene', eetbare vloeren.

Raikkonen_WC
22 januari 2010, 15:23
Bron: GPUpdate (http://f1.gpupdate.net/nl/formule-1-nieuws/226525/verbod-op-dubbele-diffusers-aanstaande/)

Verbod op dubbele diffusers aanstaande

De veelbesproken dubbele diffuser verdwijnt na dit seizoen uit de Formule 1. Hierover is de Technical Working Group van de internationale autosportfederatie FIA het donderdag eens geworden. Zo bericht het Britse tijdschrift Autosport vrijdag.

De regels voor de aërodynamica zullen zo worden aangepast dat het gebruik van een dubbele diffuser feitelijk niet meer mogelijk is. De regelveranderingen moeten nog wel worden goedgekeurd door de World Motor Sport Council van de FIA, maar dat lijkt in dit geval slechts een formaliteit. De dubbele diffuser zorgde vorig jaar nog voor een rel. Brawn GP, Williams en Toyota begonnen het seizoen met een dubbele diffuser, waarna de andere teams vergeefs de legaliteit van dit onderdeel aanvochten.

Vraag me af in hoevere alle teams hiervoor hun wagen moeten aanpassen. Ben daarnaast ook benieuwd of het inhalen wel beter word (denk het niet).

Face the Slayer
22 januari 2010, 15:38
Dan moeten ze gewoon de gehele diffuser verbieden.

Pingguest
22 januari 2010, 17:29
Dan moeten ze gewoon de gehele diffuser verbieden.

Hierin kan mij vinden. De diffusers zorgen voor het leeuwendeel van de enorme hoeveelheden downforce en hebben zodoende eraan bijgedragen dat de FIA omwille van de veiligheid overige ontwikkelingsgebieden - in het bijzonder de banden en motoren - aan banden heeft moeten leggen. Daarnaast is het voor coureurs zeer moeilijk geworden om dicht achter elkaar te rijden. Tot slot kunnen diffusers nog altijd voor allerlei onaangename verrassingen zorgen; wanneer een diffuser 'stalt', verliest de auto plotseling een aanzienlijk deel van haar downforce en wordt het voertuig onbestuurbaar. Dit overkwam Massa tijdens de Grand Prix van Maleisië in 2008.

speed9
22 januari 2010, 19:22

Je heb eetbare ondergoed,dus waarom nog geen vloeren:lol:
Nieuwe (Beste) Idee van nederland :Eet bare vloeren,voor geval van hongers nood.
Ontopic.

Als ze die difusers verbieden,dan wel in het geheel.
Verder vind ik,dat een goede motor-Aero moet komen.
Niet elke keer alles op de Aerodynamica afschuiven,maar ook eens die motor een update geven.
Williams voert oefenpitstop in minder dan 3 seconden uit

Het team van Williams heeft een indicatie gegeven van de lengte van pitstops in 2010. Door het verbod op bijtanken tijdens een race hoeven pitcrews voortaan alleen banden te wisselen en dus zijn pistops komend seizoen een stuk korter.

Williams timede haar oefenpitstops en kwam uit op een tijd van minder dan drie seconden. Een woordvoerster van het team verklaarde: “De jongens hebben de grens van drie seconden voor het wisselen van de banden doorbroken.”
http://www.f1update.nl
Alguersuari officieel ook in 2010 Scuderia Toro Rosso-coureur

Scuderia Toro Rosso heeft de line-up voor 2010 rond. Zoals verwacht is Jaime Alguersuari bevestigd voor het tweede racestoeltje. De jonge Spanjaard debuteerde halverwege vorig seizoen als vervanger van Sebastien Bourdais. Sebastien Buemi was al zeker van zijn plek voor 2010.

Teambaas Franz Tost: “Het feit dat hij pas halverwege vorig jaar op zeer jonge leeftijd zijn debuut maakte zonder vooraf te testen in ogenschouw nemende heeft hij het uitstekend gedaan. Hij boekte veel progressie in de tweede seizoenshelft en toonde ondanks zijn jeugdige leeftijd een zeer volwassen aanpak. Hem wacht opnieuw een grote uitdaging, aangezien hij de circuits die in het begin van het seizoen op het programma staan nog niet kent. Hopelijk trekt hij de stijgende lijn door.”
(alweer F1update)

Ellu
22 januari 2010, 21:45
Ik wil graag eerst Schumacher aan de start zien in Maart voordat ik mijn tanden in het zeil zet...

speed9
22 januari 2010, 21:54
Ik wil graag eerst Schumacher aan de start zien in Maart voordat ik mijn tanden in het zeil zet...

Snap ik na vorig jaar.
Btw 3 seconde over een pitstop is wel super snel,vergeleken met de 6+secondes normaal.

Darthwillie
22 januari 2010, 22:01
Snap ik na vorig jaar.
Btw 3 seconde over een pitstop is wel super snel,vergeleken met de 6+secondes normaal.

voor de tankstops was rond de 4 seconden rap, dus 3 is wel extreem.

Federici
22 januari 2010, 22:01
Snap ik na vorig jaar.

Ja, dat tanken duurde gewoon een stuk langer..

Ellu
22 januari 2010, 22:07
Als ik 3 seconden aftel is dat wel verrekte snel :P. Ik heb minstens een goeie bak koffie op voordat mijn banden gewisseld zijn:laugh:

speed9
22 januari 2010, 22:14
Ook al was er bij een lekke band,een pitstop zelfs dan waren ze niet zo snel.

Federici
22 januari 2010, 23:11
Ook al was er bij een lekke band,een pitstop zelfs dan waren ze niet zo snel.

Meestal deden ze dan ook wel de hele strategie omgooien. Dus gewoon weer volgooien en gaan met die banaan :)

kevin ensing
23 januari 2010, 12:07
José María López zal in 2010 uitkomen voor Team US F1. De afgelopen dagen was Peter Windsor in Argentinië om het contract af te ronden en op vrijdag is dat contract dan ook echt getekend. Dat bevestigde Miguel Mattos, de woordvoerder van López.

Nick Heidfeld zal in 2010 niet in actie komen tijdens de races. Zijn manager Andre Theuerzeit bevestigde tegenover de Duitse media dat de voormalig BMW-coureur een contract zal ondertekenen als derde coureur van Mercedes Grand Prix. Vermoedelijk zal hij maandag door het team worden bevestigd, tijdens de teampresentatie.

www.gpupdate.nl

Sander Hogendoorn
23 januari 2010, 12:15
Apart, ik denk dat vooral de nieuwe teams de ervaring van Heidfeld goed konden gebruiken.

Schumi rulezzzzz
23 januari 2010, 12:35
Precies, daardoor konden ze de banden ook wat minder stressvol wisselen. Vaak zag je dat daar bijvoorbeeld bij Ferrari uitgebreid de tijd voor genomen werd.

Vraag me af hoeveel pitstops er nu nog per race gemaakt gaan worden. Het lijkt me dat de meeste teams één keer gaan stoppen om de andere compound te rijden, want de tijd die je verliest in de pits weegt nu zeker niet meer op voor 2 of 3 stoppers.

Pingguest
23 januari 2010, 13:24
Precies, daardoor konden ze de banden ook wat minder stressvol wisselen. Vaak zag je dat daar bijvoorbeeld bij Ferrari uitgebreid de tijd voor genomen werd.

Vraag me af hoeveel pitstops er nu nog per race gemaakt gaan worden. Het lijkt me dat de meeste teams één keer gaan stoppen om de andere compound te rijden, want de tijd die je verliest in de pits weegt nu zeker niet meer op voor 2 of 3 stoppers.

Dat zal geheel afhangen van de omstandigheden. Een korte lengte van de pitstraat, hogere snelheidsbegrenzing en ruw astfalt, hoge temperaturen en daardoor hogere bandenslijtage, kunnen teams ertoe bewegen de banden vaker te verwisselen dan reglementair verplicht.

Betreffende de pitstops wordt erover gesproken dat reeds per ingang van 2010 er twee verplichte bandenwissels zullen komen. De reglementen zouden dan expliciet twee pitstops verlangen - in het huidig reglement is impliciet één pitstop verplicht - op straffe van een diskwalificatie. Ik zie een dergelijk reglement niet zitten. Sterker nog, met het reglement zou de FIA erop moeten aansturen dat de coureurs in normale omstandigheden de race rijden zonder een pitstop te doen.

CavaF1
23 januari 2010, 14:39
Dat zal geheel afhangen van de omstandigheden. Een korte lengte van de pitstraat, hogere snelheidsbegrenzing en ruw astfalt, hoge temperaturen en daardoor hogere bandenslijtage, kunnen teams ertoe bewegen de banden vaker te verwisselen dan reglementair verplicht.

Betreffende de pitstops wordt erover gesproken dat reeds per ingang van 2010 er twee verplichte bandenwissels zullen komen. De reglementen zouden dan expliciet twee pitstops verlangen - in het huidig reglement is impliciet één pitstop verplicht - op straffe van een diskwalificatie. Ik zie een dergelijk reglement niet zitten. Sterker nog, met het reglement zou de FIA erop moeten aansturen dat de coureurs in normale omstandigheden de race rijden zonder een pitstop te doen.

Verplicht 2x stoppen is waanzin. Bij een regensituatie kan je in de juiste omstandigheden veel voordeel halen door maar 1 keer te stoppen.

Robert Saalmink
23 januari 2010, 14:56
De voorbanden zijn iets smaller in 2010 toch? Meer onderstuur dus, en in combinatie met de zwaardere auto's op volle fuel tanks denk ik dat de bandenslijtage zeker een rol zal spelen.

Pingguest
23 januari 2010, 15:09
De voorbanden zijn iets smaller in 2010 toch? Meer onderstuur dus, en in combinatie met de zwaardere auto's op volle fuel tanks denk ik dat de bandenslijtage zeker een rol zal spelen.

De smallere voorbanden waren bedoeld om de overstuur te verhelpen. Maar het besluit tot invoering van smallere voorbanden werd eerder genomen dan het verbod op bijtanken. Dit roept de vraag op in welke mate de doelstelling nog gehaald zal worden.

GTE
24 januari 2010, 00:23
volgens crash.net verkiest Heidfeld een test-/reserverol bij Mercedes GP boven een zitje bij Renault. Weet niet precies wat ik er van moet vinden. In een rijdersveld waar Delarosa wel aan de bak kan komen, verdient Heidfeld toch zeker ook een plekje. Niet de meest opvallende van het stel, maar wel snel en betrouwbaar. Maar goed, misschien krijgt Schumi er na een race of drie wel weer genoeg van. Net als Mansell in 1995.

Nick Heidfeld will complete an all-German 'super team' alongside countrymen Michael Schumacher and Nico Rosberg at Mercedes Grand Prix in F1 2010, his manager has confirmed – a move that could bring down the curtain on the career of one of the best drivers never to actually win a race in the top flight.

Heidfeld made his bow at the highest level with Prost Grand Prix in 2000, with a burgeoning reputation as the reigning International F3000 (now GP2 Series) champion. However, a poor car during his maiden campaign left that reputation somewhat battered and bruised, and subsequent stints at Sauber and Jordan merely left him treading water as a career that arguably should have taken off went into neutral.

There were flashes of form at Williams in 2005, and his four years spent at BMW-Sauber from 2006 to 2009 yielded eight rostrum finishes – but sadly no grand prix victory. A consistent performer – witness his records for the most consecutive race classifications at 41, and most finishes in a season with 18 in 2008 – who has often been rated as one of the most underrated drivers in the field, Heidfeld's inability to adapt to Bridgestone's new qualifying tyre in 2008 left him on the back foot and saw him come off second-best in comparison with emerging team-mate Robert Kubica.

Whilst honours between the pair were rather more even in 2009 – and 'Quick Nick' indeed outscored the Pole by 19 points to 17 – in many observers' eyes, by that stage the damage had already been done, and when BMW announced that it was pulling the plug come season's end, the man from Mönchengladbach was suddenly left seeking alternative employment.

Linked with the vacant berth at Renault alongside Kubica, Scuderia Toro Rosso and for a long time Mercedes itself – before it became apparent that the seat was being reserved for someone of altogether greater significance – it seems that Heidfeld has now pledged his future allegiance to the three-pointed star.

It was the Stuttgart manufacturer that supported him throughout many of the junior formulae but overlooked him in favour of then Sauber team-mate Kimi Raikkonen at the beginning of 2002, electing to snap up the Finn to replace his retiring compatriot Mika Hakkinen at McLaren-Mercedes. That moment was what many hold to be the pivotal turning-point when through no fault of his own, Heidfeld's F1 career eschewed the 'rising star' route to instead head down the 'journeyman' path.

He is due to be officially presented in his new role when Mercedes' F1 2010 challenger is launched on Monday (25 January), meaning his time on the grand prix grid may now have reached the end of the road at the age of just 32.

“Nick wants to concentrate fully on his job as test driver and support the regular drivers with his experience,” his manager Andre Theuerzeit told German magazine Bild. “Nick focussed on a seat with one of the top teams, but unfortunately we were unable to sign him up so we have gone for another opportunity.”

The revelation suggests Renault is looking for a pay driver to partner Kubica at Enstone in F1 2010.

Darthwillie
24 januari 2010, 01:18
Misschien gokt hij wel dat Schumachers nek geen seizoen volhoud?

Ellu
24 januari 2010, 03:15
En daarom wacht ik nog even met mij diner;)

Pingguest
24 januari 2010, 12:23
Helaas houdt de functie van testrijders anno 2010 niet veel meer in.

Neo-242
24 januari 2010, 13:32
Als Heidfeld derde rijder wordt bij Mercedes, mogen we ervan uit gaan dat de GP2 test van Schumacher minder goed verlopen is dan ze ons willen doen geloven.:laugh:

Schumi rulezzzzz
24 januari 2010, 13:39
Als Heidfeld derde rijder wordt bij Mercedes, mogen we ervan uit gaan dat de GP2 test van Schumacher minder goed verlopen is dan ze ons willen doen geloven.:laugh:
Nou die test is echt wel goed verlopen, anders draai je geen 130 ronden op de laatste dag. Echter denk ik dat de theorie van Darthwillie hierboven wel een kern van waarheid bevat.

Heidfeld zit daar natuurlijk fantastisch als er straks wat met Schumacher gebeurd, of dat hij na 1 seizoen alsnog z'n helm aan de wilgen hangt.

Darthwillie
24 januari 2010, 13:47
dit bericht is ook wel grappig op Autosport.com
Yamaha: Rossi might consider F1 again

By Matt Beer Saturday, January 23rd 2010, 11:36 GMT

Valentino RossiYamaha MotoGP team boss Davide Brivio has suggested that Valentino Rossi's strong performance in his Ferrari test this week could reawaken his interest in switching to Formula 1.

Rossi has repeatedly insisted that he has now missed his chance to join the F1 fray and that his occasional tests for Ferrari are only for his own entertainment.

But after Rossi lapped close to current F1 pace in a 2008 Ferrari fitted with GP2 slicks on Thursday, Brivio said he fears the seven-time MotoGP champion will start pondering his future again.

"I have to be worried about these excellent times because Valentino really could get the desire to change sport," Brivio was quoted as saying by Gazzetta dello Sport.

Rossi's Yamaha contract expires this season, and he has been linked with a switch to Ducati after voicing concerns about how long Yamaha could continue giving him and team-mate Jorge Lorenzo equal status.

But Brivio reckons Ducati is no longer Rossi's most likely alternative if he leaves Yamaha.

"The greatest danger is Ferrari," Brivio said.

Ferrari team boss Stefano Domenicali has said that Rossi would be an ideal candidate should F1 rules change and allow teams to run third cars.

even voor de beeldvorming, Rossi deed een rondje van 1m21.900 in de f2008 met gp2 banden. De snelste tijd in Q2 van de Spaanse gp was in 2008 een 1:20.584 in een Ferrari. Ik schat zo in dat 1,4 seconden in verschil gezien de omstandigheden heel erg rap is :blink: ( geen F1 ervaring de afgelopen twee jaar, gp2 banden)

bobskink
24 januari 2010, 13:51
even voor de beeldvorming, Rossi deed een rondje van 1m21.900 in de f2008 met gp2 banden. De snelste tijd in Q2 van de spaanse gp was in 2008 een 1:20.584 in een Ferrari. Ik schat zo in dat 1,4 seconden in verschil gezien de omstandigheden heel erg rap is :blink: ( geen F1 ervaring de afgeloopen twee jaar, gp2 banden)
Ik denk dat het te moeilijk is om te beoordelen, Rossi reed dan weer op slicks, minder benzine. Ik las ook dat hij sneller was dan de snelste tijd van 2009, nogal wiedes...

Darthwillie
24 januari 2010, 13:56
Ik denk dat het te moeilijk is om te beoordelen, Rossi reed dan weer op slicks, minder benzine. Ik las ook dat hij sneller was dan de snelste tijd van 2009, nogal wiedes...
Q2 tijd is met weinig benzine ;) die heb ik expres gepakt en niet de Q3 tijd

Pingguest
24 januari 2010, 13:56
Doordat het publiek beschikt over onvoldoende informatie, is het onmogelijk de tijden van Rossi te duiden. Hoe dan, hij lijkt dus weer te overwegen van sport te veranderen. Hij heeft wel iets weg van VVD-coryfee Hans Wiegel die van tijd tot tijd weer overweegt terug te keren in de politiek.

Schumi rulezzzzz
24 januari 2010, 13:58
Q2 tijd is met weinig benzine ;) die heb ik expres gepakt en niet de Q3 tijd
Dat was dan weer op gegroefde banden en met een F2008 die minder doorontwikkeld was als waar Rossi mee reed.. Zo lastig te vergelijken, doet niks af aan de prestaties van Rossi. De testengineers waren ook onder de indruk en zelfs de baas van Yamaha maakt zich zorgen dat Rossi weer zou kunnen gaan twijfelen.

Op mijn avatar is een F2008 te zien met slicks en Schumacher achter het stuur, volgens mij tijdens een testsessie in april 2008 als ik me niet vergis. Die tijden zouden we even moeten opzoeken.

Federici
24 januari 2010, 14:01
Zeer fijn nieuws. Eindelijk geen meters meer voor Heidiheido. :)

Requiem84
24 januari 2010, 14:06
Als je er goed over nadenkt zou het gewoon onmogelijk moeten zijn voor Rossi om écht competetief te zijn. Hij is het grootste talent ooit dat op een motorfiets gezeten heeft en zal ongetwijfeld een deel van dat talent mee naar 4 wielen kunnen nemen. Maar hoe kan je 20 jaar ervaring inhalen op alle anderen? Het is al vaak gezegd dat voor een getalenteerd coureur het vrij makkelijk is om binnen 1 seconde van (bijv) de Alsonso's/Massa's/Hamilton's te komen. Misschien zou Rossi dat kunnen, misschien zou hij zelfs wel binnen 0,5 kunnen komen van de echte toppers, wat eigenlijk al niet normaal is voor iemand die bijna geen 4-wiel autosport ervaring heeft. Maar dan nog, 0,5 langzamer per rondje dan je teamgenoot en je wordt per race op 30 seconden gereden...

Schumi rulezzzzz
24 januari 2010, 14:09
Tijden van de F2008 in april 2008 op Barcelona, mét F1 slicks en betere weersomstandigheden:

14 april '08: F. Massa 01:18.339
15 april '08: F. Massa 01:20.283
16 april '08: M. Schumacher 01:19.323
17 april '08: K. Räikkönen 01:23.619

Blijft moeilijk te vergelijken...

speed9
24 januari 2010, 14:19
Tijden van de F2008 in april 2008 op Barcelona, mét F1 slicks en betere weersomstandigheden:

14 april '08: F. Massa 01:18.339
15 april '08: F. Massa 01:20.283
16 april '08: M. Schumacher 01:19.323
17 april '08: K. Räikkönen 01:23.619

Blijft moeilijk te vergelijken...

Nog steeds is Rossi goed in een F2008.
Geef Rossi paar maanden testen en ik denk,dat die wel minder dan 0.5s van de top komt.

Darthwillie
24 januari 2010, 14:32
denk dat het hele probleem zou zijn, hij zal wel binnen een seconde kunnen komen, maar krijgt hij er nog meer vanaf, we hebben aan Badoer gezien dat 1 seconde heel veel is tegenwoordig

bobskink
24 januari 2010, 14:35
0,5 is wel veel naar F1 normen.
Ongetwijfeld is Rossi niet slecht, maar het is geen John Surtees of Damon Hill.
Ik denk dat de kans dat hij afgaat groter is dan de kans dat hij uitblinkt.
Ik zie dan eerder Raikonen goede dingen doen in een Rally wagen, of Loeb in de F1, ze hebben meer feeling met 4 wielen denk ik.

Schumi rulezzzzz
24 januari 2010, 15:16
Ferrari (SD) zegt ook, Rossi zou de perfecte kandidaat zijn om een 3e Ferrari te rijden. Eerder publicitair gezien dan sportief lijkt me.

Denk dat Rossi een prima pace zou kunnen rijden, echter zullen we nu nooit weten of hij echt top is. Kom je een halve seconde tekort per ronde, wordt je in de race toch op een halve minuut gereden.

Tjerk Korving
24 januari 2010, 15:21
Een derde wagen is iets wat je helemaal niet moet willen en als het aan al de andere teams ligt ook nooit gaat gebeuren. En terecht. Laat Rossi ook maar lekker MotoGP rijden.

Pingguest
24 januari 2010, 15:45
Een derde wagen is iets wat je helemaal niet moet willen en als het aan al de andere teams ligt ook nooit gaat gebeuren. En terecht. Laat Rossi ook maar lekker MotoGP rijden.

Ik zie niet in waarom teams verplicht dienen te worden om twee auto's in te zetten. Tot eind jaren '70 was het normaal om één of drie auto's in te zetten en ook om auto's te leveren aan andere teams. Met de mogelijkheid om slechts één auto in te zetten zullen de kleinere teams in staat gebracht worden om de kosten drastisch te beperken. De overgespaarde gelden zouden vervolgens benut kunnen worden in de ontwikkeling van de auto. Aldus zou het startveld aanzienlijk competitiever kunnen worden.

Een argument hiertegen is de kans dat de grote teams hun kleinere concurrenten helemaal zouden verdrukken als het gaat om de punten. Maar ik twijfel er niet aan dat wanneer de reglementen in het algemeen - het terugdraaien van de standaardisering en kunstmatig verlengde levensduur van onderdelen - en een ander puntensysteem in het bijzonder gewijzigd zullen worden, van een verdrukking geen sprake zal zijn. Naar mijn mening zouden slechts de eerste zes posities punten moeten opleveren en zouden voor de teams niet alle prestaties moeten meetellen.

Tjerk Korving
24 januari 2010, 15:57
Kom je gegarandeerd op ideeën waarbij de derde wagen geen punten zou kunnen halen en dus eigenlijk gewoon als veldvulling in de weg rijd. Schiet je dus niets mee op. Een groot team blijft naar mijn idee altijd meer mogelijkheden hebben als een klein team, ook als die maar één wagen zouden inzetten. Sponsoren zullen al gauw minder bereid zijn geld te steken in zulke teams dan in grotere teams met meer kansen.

Gewoon iedereen twee wagens, dan weet je waar je aan toe bent en met de huidige hoeveelheid teams is het nog eens compleet overbodig ook. Het word eerder eens tijd dat er eens een paar jaar geen drastische veranderingen plaatsvinden, als er dan toch over geld besparen moet gepraat worden.

Bramzel
24 januari 2010, 16:00
Ik zie niet in waarom teams verplicht dienen te worden om twee auto's in te zetten. Tot eind jaren '70 was het normaal om één of drie auto's in te zetten en ook om auto's te leveren aan andere teams. Met de mogelijkheid om slechts één auto in te zetten zullen de kleinere teams in staat gebracht worden om de kosten drastisch te beperken. De overgespaarde gelden zouden vervolgens benut kunnen worden in de ontwikkeling van de auto. Aldus zou het startveld aanzienlijk competitiever kunnen worden.

Een argument hiertegen is de kans dat de grote teams hun kleinere concurrenten helemaal zouden verdrukken als het gaat om de punten. Maar ik twijfel er niet aan dat wanneer de reglementen in het algemeen - het terugdraaien van de standaardisering en kunstmatig verlengde levensduur van onderdelen - en een ander puntensysteem in het bijzonder gewijzigd zullen worden, van een verdrukking geen sprake zal zijn. Naar mijn mening zouden slechts de eerste zes posities punten moeten opleveren en zouden voor de teams niet alle prestaties moeten meetellen.

Vergeet niet dat je daarmee ook 3-mans teams toelaat met een omweg. Daar rijdt een team ook met 3 wagens; 2 onder de vlag van Vitaphone Racing Team en 1 onder de vlag van Vitaphone Racing Team DHL. Die laatste kon dus geen punten scoren voor het 'hoofdteam', maar wel strategisch meerijden.

Pingguest
24 januari 2010, 16:20
Vergeet niet dat je daarmee ook 3-mans teams toelaat met een omweg. Daar rijdt een team ook met 3 wagens; 2 onder de vlag van Vitaphone Racing Team en 1 onder de vlag van Vitaphone Racing Team DHL. Die laatste kon dus geen punten scoren voor het 'hoofdteam', maar wel strategisch meerijden.

Ik zie daarin geen bezwaar. Dergelijke strategieën maken sinds jaar en dag deel uit van de sport. Dit is ook het geval in de Formule 1. In het verleden reed Sauber overduidelijk in dienst van Ferrari. Maar ook binnen teams bestaan dergelijke strategieën al geruime tijd, maar wordt er gesproken van 'team orders': Irvine, Barrichello en Massa konden geen punten scoren voor Schumacher, maar konden wel strategisch meerijden. ;)

Tjerk Korving
24 januari 2010, 16:28
Je hebt "geen punten scoren" en "geen punten scoren". De ene variant is omdat ze het daadwerkelijk niet kunnen en de andere omdat ze de ballen niet hadden om het toch te doen.

Darthwillie
24 januari 2010, 16:53

slecht nieuws, de jaren 70 zijn voorbij ;) drie wagens per team en veel meer vrij heid in het regelement zou er voor zorgen dat over het algemeen McLaren en Ferrari de eerste 6 plaatsen bezetten. Een 1 wagen team zal nooit mee kunnen doen voor de top in een ontwikkelingsrace. Er zal namelijk geen extra geld zijn, geen sponsor gaat meer betalen bij 1 auto.

Standarisering heeft ervoor gezorgd dat voor het eerst sinds jaren we een seizoen achter de rug hebben waar niet de gevestigde orde vooraan meestreed.

Door alle technologische ontwikkelingen is F1 veranderd. Kleine teams verliezen in de ontwikkelingsrace van teams als Ferrari met bijna 1000 man in dienst. Sponsors zijn moeilijk te vinden en zullen niet geinteresseerd zijn in een team dat met 1 auto achteraan rijdt een daardoor geen punten scoort. Dat wordt een vicieuze cirkel. Standaardisering en budgetlimieten kunnen helpen die te doorbreken.

Wat het gebrekkige inhalen betreft, Adrian Newey zei het heel goed in de laatste autocourse, zolang wagens neerwaartse druk genereren zal inhalen moeilijk zijn, pas als we teruggaan naar de regels van begin jaren 70 zonder vleugels zal dat veranderen.

Pingguest
24 januari 2010, 17:26
slecht nieuws, de jaren 70 zijn voorbij ;) drie wagens per team en veel meer vrij heid in het regelement zou er voor zorgen dat over het algemeen McLaren en Ferrari de eerste 6 plaatsen bezetten. Een 1 wagen team zal nooit mee kunnen doen voor de top in een ontwikkelingsrace. Er zal namelijk geen extra geld zijn, geen sponsor gaat meer betalen bij 1 auto.

De geschiedenis van de Formule 1 leert juist dat standaardisering leidt tot voorspelbaarheid. Om de top te kunnen bereiken, dienen dan namelijk meer bronnen aangewend te worden. Met een minder restrictief reglement zal creativiteit en innovativiteit meer ruimte krijgen. Teams worden dan niet langer gedwongen dezelfde kant op te werken.

Een schoolvoorbeeld hierin vormt de periode 1977 t/m 1982. De kleine, voornamelijk Britse teams reden met de verouderd wordende Cosworth-motor en leken steeds kanslozer te worden tegenover Ferrari. Totdat de creatieve breinen van Colin Chapman en Peter Wright tot het ground effect-concept. Daar waar de grote merken als Ferrari en Renault het concept nooit onder de knie kregen, konden de kleine teams het concept volledig exploiteren en zowaar blijven meestrijden in om de wereldtitel. Spannende races en dito strijd om de wereldtitel waren het resultaat. Zou het ground effect-concept - met al haar negatieve bijeffecten - vanaf het allereerste begin verboden zijn geweest, dan zouden Ferrari en Renault de dienst hebben uitgemaakt.

Daarnaast zie ik niet waarom sponsoren geen interesse zouden hebben slechts één auto te sponsoren. In tig andere klassen is dit de normale gang van zaken.

Standarisering heeft ervoor gezorgd dat voor het eerst sinds jaren we een seizoen achter de rug hebben waar niet de gevestigde orde vooraan meestreed.

In 2006 waren het Ferrari en Renault die de dienst uitmaakten, in 2007 en 2008 waren dat Ferrari en McLaren. Pas in 2009 kwam hierin verandering. De vraag is echter of deze verandering een tijdelijk of permanent karakter heeft, en of deze verandering het gevolg is van standaardisering of het wijzigen van de reglementen als zodanig. Ik vermoed dat laatste, omdat in 2007 en 2008 de sport reeds verregaand gestandaardiseerd was.

Door alle technologische ontwikkelingen is F1 veranderd. Kleine teams verliezen in de ontwikkelingsrace van teams als Ferrari met bijna 1000 man in dienst. Sponsors zijn moeilijk te vinden en zullen niet geinteresseerd zijn in een team dat met 1 auto achteraan rijdt een daardoor geen punten scoort. Dat wordt een vicieuze cirkel. Standaardisering en budgetlimieten kunnen helpen die te doorbreken.

Als de grootte van het budget doorslaggevend zou zijn, hoe moet dan verklaard worden dat de grote teams Toyota, Honda en McLaren welgeteld één wereldtitel hebben veroverd in het afgelopen decennium? Honda en Toyota strooiden met het geld en zijn gezamenlijk niet verder gekomen dan één toevallige overwinning.

Darthwillie
24 januari 2010, 17:40
De geschiedenis van de Formule 1 leert juist dat standaardisering leidt tot voorspelbaarheid. Om de top te kunnen bereiken, dienen dan namelijk meer bronnen aangewend te worden. Met een minder restrictief reglement zal creativiteit en innovativiteit meer ruimte krijgen. Teams worden dan niet langer gedwongen dezelfde kant op te werken.

Een schoolvoorbeeld hierin vormt de periode 1977 t/m 1982. De kleine, voornamelijk Britse teams reden met de verouderd wordende Cosworth-motor en leken steeds kanslozer te worden tegenover Ferrari. Totdat de creatieve breinen van Colin Chapman en Peter Wright tot het ground effect-concept. Daar waar de grote merken als Ferrari en Renault het concept nooit onder de knie kregen, konden de kleine teams het concept volledig exploiteren en zowaar blijven meestrijden in om de wereldtitel. Spannende races en dito strijd om de wereldtitel waren het resultaat. Zou het ground effect-concept - met al haar negatieve bijeffecten - vanaf het allereerste begin verboden zijn geweest, dan zouden Ferrari en Renault de dienst hebben uitgemaakt.
in 1981 nam Ferrari als ontwerper Harvey Postlewaithe in dienst aangezien het team achterliep qua aerodynamica. Ferrari werd dat jaar al kampioen, voor de tweede keer in de ground effect tijd. Alleen was Ferrari toenertijd helemaal niet zo een groot team alss het nu was. En dan vergeet je even dat de Turbo motoren die tijd definitief om zeep hebben geholpen. Vanaf 1983 was het niet meer mogelijk zonder fabriekssteun kampioen te worden. Het klinkt nml wel heel leuk allemaal, maar McLaren was een soort Honda fabrieksteam en Williams in de jaren negentig het Renault fabrieksteam. Alleen Benetton heeft dat eigenlijk een beetje doorbrolken

Daarnaast zie ik niet waarom sponsoren geen interesse zouden hebben slechts één auto te sponsoren. In tig andere klassen is dit de normale gang van zaken.
kosten baten analyse, 1 wagen van een team dat achteraan rijdt in F1 kost ongeveer hetzelfde als een Motogp team

Als de grootte van het budget doorslaggevend zou zijn, hoe moet dan verklaard worden dat de grote teams Toyota, Honda en McLaren welgeteld één wereldtitel hebben veroverd in het afgelopen decennium? Honda en Toyota strooiden met het geld en zijn gezamenlijk niet verder gekomen dan één toevallige overwinning.
Draai ik het even om, hoe groot is de kans dat kleine teams het wel gaan redden als Toyota en Honda het niet eens redden. Verder mis je in je redenering even dat Renault ook geen klein team is en toch ook 2 titels heeft gewonnen.

speed9
24 januari 2010, 17:41
Punt is dat kleine teams met minder geld,meer werk doen om iets te verbeteren,dan een rijk team met 1000 man,die elke kleine detail uit werken.

Elk voordeel heeft een na deel en andersom ook.
Waarom is Redbull goed geworden en Ferrari wat minder,dat heeft niet altijd met geld te maken maar met de mensen en het karakter.

Dan kom ik met een idee,dat mischien dom is :
Maak 3 standaart autos met voordelen en na delen.
en laat de nieuwe/kleine teams de keuzen maken.

Dus bvb : een zware auto met een redelijke motor.
een Lichte auto met minder Aero
een Auto met veel aero maar minder motor(pks enzo).

Dan kunnen we zien welke team wat kiest.
Zeg maar een Pre-maked-car,maar dan met keuze vrijheid.

Pingguest
24 januari 2010, 18:49
in 1981 nam Ferrari als ontwerper Harvey Postlewaithe in dienst aangezien het team achterliep qua aerodynamica. Ferrari werd dat jaar al kampioen, voor de tweede keer in de ground effect tijd. Alleen was Ferrari toenertijd helemaal niet zo een groot team alss het nu was. En dan vergeet je even dat de Turbo motoren die tijd definitief om zeep hebben geholpen. Vanaf 1983 was het niet meer mogelijk zonder fabriekssteun kampioen te worden. Het klinkt nml wel heel leuk allemaal, maar McLaren was een soort Honda fabrieksteam en Williams in de jaren negentig het Renault fabrieksteam. Alleen Benetton heeft dat eigenlijk een beetje doorbrolken.

In 1979 werd Ferrari inderdaad kampioen, maar zij had niet altijd de snelste auto. Zouden Ferrari's concurrenten constanter hebben gepresteerd, dan was zij het derde team geweest. En het is goed dat je 1983 aanhaalt: in dat jaar vond er namelijk een standaardisering plaats - invoering van een vlakke bodem tussen de wiel, hetgeen voor elk team hetzelfde werd - en kreeg creativiteit en innovativiteit minder ruimte. Het is dan ook logisch dat financiële middelen een belangrijkere rol gingen spelen, aangezien teams werden gedwongen hetzelfde pad te bewandelen.

kosten baten analyse, 1 wagen van een team dat achteraan rijdt in F1 kost ongeveer hetzelfde als een Motogp team

En twee wagens van een hekkersluiter kosten aldus hetzelfde als twee teams in de MotoGP.

Draai ik het even om, hoe groot is de kans dat kleine teams het wel gaan redden als Toyota en Honda het niet eens redden. Verder mis je in je redenering even dat Renault ook geen klein team is en toch ook 2 titels heeft gewonnen.

Verhoudingsgewijs was Renault een klein team. Geen enkel 'groot' team had een kleiner budget. Ook niet in de jaren dat de Franse equipe successen boekten. Aldus is geld niet de allesbepalende factor.

Federici
24 januari 2010, 19:14
Tsjee, dan zeggen ze wel eens dat ik oude koeien uit de sloot haal als ik over Jos Verstappen begin .. ;)

F1-gast
25 januari 2010, 16:34
Heel Heel Heel kleine beetje F1 nieuws.
Spyker neemt Saab over.

Ben bang dat ze nu helemaal kopje onder gaan.
Zou wel wat zijn Saab in de Formule 1.

Bramzel
25 januari 2010, 16:36
Ik zie niet echt in wat dit met de F1 heeft te maken, behalve dat Spyker ooit een blauwe maandag in de F1 heeft gezeten. Vind dit meer wat voor de Cool Cars thread.

Robert Saalmink
25 januari 2010, 16:54
De wijziging in de puntentelling is er zo goed als zeker door. Wel met een wijziging die een overwinning extra beloont.

Teams agree to points system tweak

Formula 1 has edged closer to a further overhaul of its points structure for the 2010 season after teams approved a new system that will offer greater rewards for winning, AUTOSPORT can reveal.

Just more than one month after the old 10-8-6-5-4-3-2-1 system was replaced with a MotoGP-type format (25-20-15-10-8-6-5-3-2-1), sources have revealed a meeting of F1 think tank the Sporting Working Group in London on Friday approved a further overhaul to reward more for race wins.

Rather than there being a five points different between first and second, teams agreed to expand that difference to seven points - with further tweaks to the points taking place lower down the order.

The new points structure approved by the SWG is: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.

The matter still needs to be approved by next month's meeting of the Formula 1 Commission before the FIA World Motor Sport Council can put it into the 2010 regulations, but this is likely to be a formality with teams already having voted in favour of the changes.

Although yet another change to the regulations is not ideal for F1, especially after such fanfare in December at the first amendment, Red Bull Racing team principal Christian Horner is adamant that the sport should always be ready to put its hands up if it thinks things are wrong.

He also believed a greater points gap between first and second would provide greater motivation for drivers to fight harder for the win.

"I think you should never be afraid of change so long as it is a change for the better," he told AUTOSPORT ahead of the SWG meeting.

"And I think that what the points are trying to be designed to do are first of all - to generate a pecking order perhaps lower down in the top ten - so that with the points going down to 10th place there is reward for a top ten finish.

"But I think also one of the factors that Bernie is keen to look at is perhaps having a heavier weight between first, second and third, so there is more emphasis that rather than drivers cruising and collecting points, that they have to go for it.

"It is not because drivers don't want to take the risk, but if the points difference between a win and second is two points it is not the end of the world, whereas if it is a significant number then it adds motivation for the drivers to push each other very hard."

AUTOSPORT understands that the SWG also discussed the idea of awarding points for pole position or fastest lap, but neither of these concepts were agreed.

The SWG also talked at length about the possibility of introducing a rule that would force drivers to make two mandatory pit stops during a race, but this was not approved either. F1 drivers will therefore only need to make a single pit-stop in 2010 so as to ensure that they run on both types of tyres made available.

Autosport

Captain Slow
25 januari 2010, 17:14
Circuit Bahrein krijgt extra lus voor openingsrace
Een rondje over het circuit van Bahrein zal in maart langer duren dan een jaar eerder. De organisatie heeft besloten een extra lus van het circuit toe te voegen, waardoor de baan een handvol extra bochten krijgt.

Na Bocht 4 zullen de auto's nu linksaf draaien en wordt de baan flink groter gemaakt, doordat er een nieuw stuk bij wordt betrokken. Het circuit was 5.412 kilometer lang, maar zal nu 6.299 kilometer bedragen. "We hebben deze lus voor het eerst gebruikt in de 24 uursrace van 2006 en dat was een groot succes", aldus Zayed Akzayani, voorzitter van het circuit. "Met de nieuwe regels, de extra teams en de coureurs in gedachten, is dit een prima moment om het circuit uit te breiden met deze nieuwe uitdaging vol nieuwe inhaalmogelijkheden."
www.gpupdate.nl

Ik zoek nu even naar de nieuwe lay-out, misschien is het wel wat:)

Bramzel
25 januari 2010, 17:16
De lus zit er al in: het gaat dus om het lusje na turn 4. Ik zie echter niet in hoe dat voor extra inhaalmogelijkheden gaat zorgen.

http://f1chronicles.com/wp-content/uploads/2007/04/sakhir-circuit.jpg

Stefan Kollee
25 januari 2010, 17:18
http://www.bahraingp.com/Images/Content/390x210_endurancetrack_200906010505.jpg

Hopelijk is deze duidelijk genoeg, maar dit is hem.

JossNL
25 januari 2010, 17:19
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Bahrain_International_Circuit--Endurance_Circuit.svg/800px-Bahrain_International_Circuit--Endurance_Circuit.svg.png
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bahrain_International_Circuit--Endurance_Circuit.svg

Een hoop gekrioel extra dus...

Sander Hogendoorn
25 januari 2010, 17:19
Dat is hem inderdaad, en "volop nieuwe inhaalmogelijkheden" is een beetje overdreven denk ik.

Bramzel
25 januari 2010, 17:20
Het lijkt me wel een behoorlijk technisch stukje waar een foutje makkelijk gemaakt is.

Stefan Kollee
25 januari 2010, 17:21
Ik zie in die nieuwe bocht negen toch wel een kansje... of is dat te hoopvol gedacht?

Gerben vd Broek
25 januari 2010, 17:34
Ligt een beetje aan karakter van die bochten. Door de bijna volgas bochten van de "oude" layout kwamen er toch kleine foutjes en kon je bij bocht 17 (nieuwe kaart) hem er naast gooien. Als zoiets nu ook erbij komt door het technische gedeelte, zou het wel een extra mogelijkheid kunnen opleveren. Maar kan ook net zo goed een saai optocht stukje zijn ala monaco.

bobskink
25 januari 2010, 17:53
Ik denk dat de baan daar, ondanks de extra kronkel, te smal is voor een deftig inhaalmanoeuvre.

Captain Slow
25 januari 2010, 18:27
Zo, das inderdaad flink van links naar rechts:blink:

Mathijs
25 januari 2010, 19:13
nieuw puntensysteem: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1

Toch? Heb neit heel het artikel gelezen.
Maar hier ben ik echt superblij mee! Gewoon de winnaar belonen met goede duit extra punten tov 2,3,
Goed nieuws!

TheRealms
25 januari 2010, 19:38
misschien, maar het verneukt nog steeds de statistieken.... En bovendien vind ik echt dat te veel mensen punten krijgen nu...

Face the Slayer
25 januari 2010, 19:44
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Bahrain_International_Circuit--Endurance_Circuit.svg/800px-Bahrain_International_Circuit--Endurance_Circuit.svg.png
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bahrain_International_Circuit--Endurance_Circuit.svg

Ik vind de uitbreiding inspiratieloos ogen, het is of ze de credo "zoveel mogelijk bochten creëren op een zo klein mogelijk gebied" hebben gehanteerd. Jammer, want het eerste gedeelte tot bocht 7 ziet er uitdagend uit.

Betreffende de aanpassing van het nieuwe puntensysteem is het een goede zaak dat het verschil tussen nummer 1 en 2 groter is dan tussen de nummer 2 en 3. Wel is de balans zoek met 7 punten verschil en 3 punten verschil. Naar mijn mening moet het verschil tussen nummer 2 en 3 ook groter zijn dan tussen de nummer 3 en 4. Dat betreft opteer ik nog steeds voor een 12-8-5-3-2-1 puntensysteem, F1-waardig en mooi in balans.

bobskink
25 januari 2010, 20:33
nieuw puntensysteem: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1

Toch? Heb neit heel het artikel gelezen.
Maar hier ben ik echt superblij mee! Gewoon de winnaar belonen met goede duit extra punten tov 2,3,
Goed nieuws!
Ik denk dat het relatief gezien weinig verschil maakt.
Bij 10-8-6-5-4-3-2-1 kreeg de winnaar 20% meer punten dan de tweede
Bij 10-6-4-3-2-1 was het 40% meer dan de tweede
Bij 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 krijgt de winnaar ongeveer 30% meer punten dan de tweede, voor de rest is het redelijk gelijk aan het ode punten systeem.

Dus zo een enorme verbetering lijkt het dus niet, het verneukt in mijn ogen alleen maar de statistieken.

edit 1, net dit statistiekje gevonden op F1 Fanatic
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2010/01/F1pointssystemspercentages.png
edit 2
In het bijbehorende artikel (http://www.f1fanatic.co.uk/2010/01/25/teams-considering-an-even-more-generous-points-system-for-2010/) zie ik net dat de stand met moeite zou veranderen, alleen Raikonen zou een plaatsje opschuiven ten koste van Hamilton. Is nu net degene met meer overwinningen dan de andere het slachtoffer ervan, terwijl de bedoeling van het puntensysteem het tegenovergestelde is.

Mathijs
25 januari 2010, 20:46
Statistieken verneuken boeit me werkelijk waar helemaal niets. Ik word altijd zo moe van dat terug kijken van ow nu kunnen we het niet meer met vroegah vergelijken... Time changes.
Maar het verschil zit hem vooral in de verschillen tussen 4-3, 3-2 en dat met 1-2 vergelijken. Daar zie je toch een aanzienlijke verschil namelijk 3 vs 7. Dat vind ik zelf gewoon goed om te zien. Zo kan je achterstand inlopen door te winnen.

Schumi rulezzzzz
25 januari 2010, 21:05

Wat een drama al die bochten, weer zo'n baan met een rondetijd ergens in de 1:40... Heb op een 1 of andere manier wat tegen dit soort banen met die elle lange rondjes, lijkt geen end aan te komen en dat gekronkel boeit helemaal niemand. Extra inhaal mogelijkheden... sorry maar die zie ik echt niet!

Tjerk Korving
25 januari 2010, 21:11
Een baan met zoveel bochten en een lengte van 6,3km ga je niet redden in 1:40. De oude baan zat al in de 1:30. Maar vanaf een plaatje valt het lastig te beoordelen en het scheelt dat de baan breed zat is.

speed9
25 januari 2010, 21:54
Tussen 14 en 18 of 22 en 23,had wel meer gemogen ipv bij 5 en 13.

Btw ik vind "Bager-rij-n" toch een sfeerloos circuit.
Spa,Zandvoort,Silverstone en long beach hebben voor mij meer gevoel,zowel op papier als "oude"beelden.

TheRealms
25 januari 2010, 22:17
Maar als ze bij de organisatie zeggen dat het bij de 24-uurs race daar heel succesvol was, wat houdt dat dan in? Zijn de afvoerputten gewoon blijven zitten en is het asfalt niet weggesmolten? Of zijn er veel inhaalacties geweest, heeft iemand hier beelden van?

bobskink
25 januari 2010, 22:21
hogere resolutie (http://www.f1fanatic.co.uk/2010/01/25/mercedes-launch-2010-livery-pictures/)

F1-gast
26 januari 2010, 13:28
Tung zegt dat hij nog altijd in gesprek is met Renault.
http://f1.gpupdate.net/nl/formule-1-nieuws/226701/tung-nog-steeds-in-onderhandeling-met-renault/

Ben benieuwd wat er uit komt, maar denk dat hij niet klaar is voor een F1 coureur te worden. Testrijder wel maar echt races rijden ? Wordt denk ik een Grosjean qua resultaten dan.

Tjerk Korving
26 januari 2010, 14:08
Als Tung na al die jaren dat hij nou al bezig nog niet klaar is voor Formule 1 dan word ie het nooit. Het is niet echt alsof hij het van stapels talent moet hebben zo langzamerhand.

Martijn Mezger
26 januari 2010, 14:10
http://www.teamamericaf1.com/blog/wp-content/uploads/2009/02/champion2010.jpg

USF1 Livery presentatie:innocent:

bobskink
26 januari 2010, 14:33
vette bak, past helemaal bij de nieuwe regels

Robert Saalmink
26 januari 2010, 17:07
De teams hebben weer een geintje bedacht:

Teams agree new tyre rule for 2010

Formula 1 teams have agreed to introduce an extra strategic element to races this season by forcing leading drivers to start races on the same tyres that they qualified on, AUTOSPORT can reveal.

With the ban on refuelling for 2010 already forcing a big change in tactics compared to how grands prix have run in recent years, the new rule looks set to have an impact on how teams approach qualifying as well.

Although the tweak has not yet been committed to the regulations, sources have revealed that last week's meeting of the Sporting Working Group agreed to the change as a way of improving the show.

It is understood that the majority of teams present voted in favour of a rule that will require the top 10 cars that make it through to the final session of qualifying to start the race on the same tyres that they set their fastest Q3 time on.

This will open up the possibility of teams gambling on sacrificing the best possible time in Q3 by running a more consistent but less quick tyre so as to have a better chance in the race. Alternatively, teams may choose a tyre that is better over a single lap to secure a good grid position, even if it runs the risk of compromising race performance.

The teams hope that the rule tweak will serve to mix up the tactics throughout the grid and therefore lead to more exciting races.

The change still needs to be voted on by the Formula 1 Commission and the World Motor Sport Council next week before passing into the regulations, but this is likely to be a formality.

The refuelling ban this season has brought about mixed opinions about whether it will improve the racing - with some suggesting that the difficulties in overtaking will result in races turning into pure processions.

McLaren team principal Martin Whitmarsh said on Monday that he hoped the ban would prove a positive for F1.

"Inevitably, when you make a change, there are pros and cons," he said. "Regarding the pros, it arguably makes qualifying purer because the fastest car/driver combination will be setting the fastest times, and the public can understand that.

"Secondly, in the race itself, overtaking was often being planned and implemented to occur as a consequence of strategy, and therefore happening in the pit lane and not the circuit.

"In the absence of that effect, drivers will have a greater incentive to overtake. There have been occasions in the past where a driver hasn't had that incentive because he knows he will be running longer and can get past the car ahead strategically through the pit stops.

"Additionally, the fact that drivers will qualify on low-fuel, and then the next time they drive the car in anger into the first corner will be after a standing start with cold tyres and cold brakes and 160kg of fuel.

"That will be very challenging for them, not just in terms of getting round that first corner, but in terms of how they look after their tyres and how the balance of the car will alter as a consequence of that. And there will be drivers who are able to deal with those changes better than others.

"Those are all the positives. On the negative side, it's possible that if all of the above is managed equally well by every driver, then we'll have lost one of the strategic campaign interests that the more avid fans enjoyed in the sport. Hopefully the former points will outweigh the latter."

Autosport.com

speed9
26 januari 2010, 17:23
De teams hebben weer een geintje bedacht:

Autosport.com

Rijden met gebruikte banden,die al gereden hebben?

JossNL
26 januari 2010, 17:25
Nee, rijden met dezelfde compound als de band waarmee ze de snelste tijd in Q3 gezet hebben.

speed9
26 januari 2010, 17:43
Nee, rijden met dezelfde compound als de band waarmee ze de snelste tijd in Q3 gezet hebben.Zat ik er half naast:laugh:
Ipv zelfde gereden band,zelfde compound band.
Lijk me wel leuk voor de statestiek,maar denk toch als elke team snel wil zijn de meeste gwn zacht gebruiken.

Face the Slayer
26 januari 2010, 17:55
Weer zo'n overbodige kunstmatige regel erbij.

Mathijs
26 januari 2010, 17:56
Wel leuk, ben wel benieuwd hoe het dit jaar verschilde met kwali band vs start band, maar volgens mij is meestal de snelste quali band ook wel de snelste race band, wat dat betreft niet zo gek veel verschil. Maar dit jaar zal het wel anders zijn, ook vanwege het enorme gewichtsverschil, want ik meen dat het gewoon met lege tanks kwalificeren is en met volle tanks racen? Klopt dat?
Dan heb je dus 160kg verschil tussen racen en kwali, wat je wel gaat merken in je banden.
Ik kan me voorstellen dat je met een lichtere wagen meer problemen hebt om warmte in de banden te krijgen, dus softs wil en dat je met een zware wagen liever niet op softs rijdt, omdat deze opbranden.

Pingguest
26 januari 2010, 18:40
De nieuwe regel heeft toch wel wat weg van het verbod op bijtanken tussen kwalificatie en race in. Onbegrijpelijk dat de teams met dit geneuzel op de proppen komen.

Requiem84
26 januari 2010, 19:28
God... wanneer was jij voor het laatst erg enthousiast over?

De Formule1 is naarstig op zoek naar het spannender maken van de races. Ze kijken dat half al van veel Amerikaanse sporten die kunstmatig spannend gemaakt worden door allerlei regeltjes. Dat kan de F1 vrij goed gebruiken... als het niet lukt via de technische regelgeving moet het maar zo. Op deze manier krijg je in ieder geval nog wat verschillende tactieken in de top10, wat het weer leuk maakt om over te praten en wat het racen alleen maar kan verbeteren.

Wel bizar trouwens, dat de kwalificatie beëindigen met net een druppel benzine over met 620 kg (?) en de volgende dag volgas op de eerste bocht afstormen met zo'n 770 kg. Dat is bijna 25 % gewicht meer!

Face the Slayer
26 januari 2010, 19:50

De Formule1 is naarstig op zoek naar het spannender maken van de races. Ze kijken dat half al van veel Amerikaanse sporten die kunstmatig spannend gemaakt worden door allerlei regeltjes. Dat kan de F1 vrij goed gebruiken... als het niet lukt via de technische regelgeving moet het maar zo.

Waarom zou dat via de technische regelgeving niet lukken dan?

Wel bizar trouwens, dat de kwalificatie beëindigen met net een druppel benzine over met 620 kg (?) en de volgende dag volgas op de eerste bocht afstormen met zo'n 770 kg. Dat is bijna 25 % gewicht meer!

Ja, en?

Pingguest
26 januari 2010, 20:13

De terugkeer van Michael Schumacher. M.i. is dit toch vrij recentelijk. Nadien is er überhaupt weinig Formule 1-nieuws geweest om wezenlijk een mening over in te nemen.

Schumi rulezzzzz
26 januari 2010, 21:16
Kan interessante strategiën opleveren, vooraan kwalificeren, korte eerste stint op de zachte banden. Daarna wisselen naar hard, geen last van gewichtstoename, hooguit van verkeer.

Opzich geen slecht idee.

GTE
26 januari 2010, 22:01
De nieuwe regel heeft toch wel wat weg van het verbod op bijtanken tussen kwalificatie en race in. Onbegrijpelijk dat de teams met dit geneuzel op de proppen komen.

Misschien, maar wat mij betreft is het allemaal misgegaan toen kwalificatie-pace en race-pace op één hoop werden gegooid. Het is natuurlijk niet zo vreemd dat er weinig wordt ingehaald als de snelheidsverhoudingen in de race al in de samenstelling van de grid tot uitdrukking komt. Dat is alleen mogelijk indien ook in de kwalificatie uit wordt gegaan van de race-pace en dat gebeurt dus. Dat begon met het schrappen van kwalificatiebanden en kwalificatiemotoren. Op zich misschien begrijpelijk, maar ik kan me nog wel een tijd herinneren dat de Pirelli's in de kwalificatie de snelste waren, maar de Good Years in de race. Zolang zij met betere race-pace in de kwalificatie nauwelijks aan de bak komen (of in ieder geval in de kwalificatie weinig aan die race-pace hebben) krijg je pas een grid die in ieder geval de potentie voor inhaalacties biedt.

Vooralsnog is dat dus niet meer het geval. Als je snel bent in race-pace, ben je dat in principe ook in de kwalificatie, omdat de FIA het onderscheid tussen kwalificatie-pace en race-pace er beetje bij beetje uit geregelementeerd heeft, met als sluitstuk het opsluiten van de auto's in het parc ferme, dus dat in ieder geval de eerste tien letterlijk met exact dezelfde auto als in de kwalificatie aan de start komen.

En dat is echt het hele eieren eten. Een F1 wagen die sneller is dan zijn voorganger, komt er echt wel voorbij of geeft in ieder geval een goeie show terwijl ie het probeert. Dat heeft weinig te maken met circuit layout of aerodynamica.

Als deze regel dat onderscheid ook maar met een mespuntje terugbrengt, dan ben ik zondermeer voor.

TheRealms
27 januari 2010, 00:37
Kamer akkoord met soepelere geluidsregels

26 januari 2010

De Tweede Kamer heeft dinsdag gestemd over het versoepelen van de geluidsregels voor de circuits in Zandvoort en Assen. Het voorstel van minister van VROM Jacqueline Cramer is door de Kamer goedgekeurd, waardoor de circuits nu in totaal twaalf dagen kunnen gebruiken voor het organiseren van grote evenementen.

De SP was flink tegen het voorstel en Paulus Jansen diende namens de partij twee voorstellen in om een wijziging in het wetsvoorstel aan te brengen, waardoor Zandvoort en Assen alsnog aan strengere regels zouden zijn gebonden. Beide amendementen werden echter verworpen. Ook een motie van GroenLinks-kamerlid Ineke van Gent werd verworpen, wat betekent dat de organisatoren en fans van Zandvoort en Assen opgelucht kunnen ademhalen.

Niet alles was echter goed nieuws. PVV-kamerlid Richard de Mos had een motie ingediend om de Formule 1 terug te halen naar Nederland, waar in 1985 voor het laatst een Grand Prix werd gehouden op het circuit van Zandvoort. Deze motie werd echter ook verworpen, wat betekent dat Nederland niet op politieke steun hoeft te rekenen bij het eventueel organiseren van een Formule 1-race.

Jammer, het enige wat ik cool vond aan de PVV is zojuist verworpen, wel mooi dat ze iets soepeler met die geluidsdagen omgaan, het was echt te belachelijk voor worden.

Darthwillie
27 januari 2010, 00:45
je mist er niets aan, Zandvoort is niet geschikt voor F1, en ik denk dat je Donington achtige omstandigheden kon verwachten als ze het wel probeerden

WTCC erbij zou nu leuk zijn.

Niels Tieman
27 januari 2010, 00:46
Helemaal eens met Darth. Zandvoort is totaal niet geschikt voor de Formule1 in de huidige dagen. :)

Daniël
27 januari 2010, 00:48
WTCC erbij zou nu leuk zijn.

Maar dat staat los van het aantal geluidsdagen toch? Die beestjes kwamen toch niet boven de geluidsnorm uit?

Darthwillie
27 januari 2010, 00:51
volgens mij wel, dat gaat heel snel namelijk

MartijnV
27 januari 2010, 01:25
licht eraan hoe je de racedag verder indeelt.
Je kan een F1 ook een paar rondjes laten rijden als er verder die dag geen wedstrijden zijn.
Zelfs tijdens een weekend van het dutch power pack heeft een klasse als de BRL al extra dempers nodig.
Het gaat over het aantal db's per auto verspreid over de gehele dag.

jp_f1
27 januari 2010, 15:08
Echtgenote Olav Mol overleden

van onze redactie AMSTERDAM - De echtgenote van Formule 1-commentator Olav Mol is in de nacht van dinsdag op woensdag overleden aan de gevolgen van kanker.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00691/olav_691873d.jpg (http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:fotovenster%28%22http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00691/olav_691873d.jpg%22,%22%20%22,%22ELDIK,%20FRITS%20 VAN%20%22,200,133%29;) Foto: ELDIK, FRITS VAN

"Afgelopen nacht is er een einde gekomen aan het gevecht dat mijn vrouw Marjon leverde tegen haar ziekte", schrijft Olav op zijn website.
"Na 17 maanden chemo's en bestralingen ging het niet meer en is ze gelukkig rustig ingeslapen. Als gezin zijn wij blij dat ze nu niet meer hoeft te knokken en haar rust gevonden heeft. Wij zijn geweldig trots dat we ruim 22 jaar lang van haar hebben kunnen genieten."
Marjon en Olav waren 22 jaar bij elkaar en hebben samen twee kinderen.

bron: http://www.telegraaf.nl/prive/5891084/__Echtgenote_Olav_Mol_overleden__.html?p=10,1

Sterkte Olllie :surrender:

Linkje naar blog van Olav: http://www.olavmol.nl/angrylog/log/153053/triest+bericht/

Darthwillie
27 januari 2010, 15:14
Poeh, dat gun je niemand. Kl@te ziekte is het ook.

GTE
27 januari 2010, 15:50
Dat is inderdaad heftig. #$%$ ziekte is het inderdaad.

F1-gast
27 januari 2010, 15:57
Echt Heftig en zelf is Olav toch ook niet kerngezond ?
Maar goed Sterke aan Ollie en zn fam

JossNL
27 januari 2010, 16:26
Tsjonge :( Voor condoleances kan je een berichtje achter laten op zijn blog: http://olavmol.nl.angrylog.nl/angrylog/log/153053/triest+bericht/

@F1-gast: bijna alle keren dat Olav er niet was, was omdat zijn vrouw werd opgenomen. Zover ik weet heeft Olav zelf geen chronische ziekte o.i.d.

Darthwillie
27 januari 2010, 16:30
Olav heeft suikerziekte en moet iedere dag prikken.

Schumi rulezzzzz
27 januari 2010, 16:35
Olav heeft suikerziekte en moet iedere dag prikken.
Maar rookt wel 2 pakjes marlboro per dag..

Echt vreselijk nieuws, het was afgelopen seizoen al duidelijk dat het einde naderde, het blijft echt een kutziekte!

speed9
27 januari 2010, 16:52
:blink:Klote.
Na 17 maanden vechten,toch de strijd verliezen(of de rust winnen ligt er aan hoe je het ziet).

Ik weet nog dat sommige mensen(Ik denk niet van de forum hiero),die zeikte dat die gewoon mee moest,want het was toch zijn werk.
Maar beter ook dat die thuisbleef,want die dagen waren (als we nu bekijken)wel erg snel voorbij.

Sterkte voor Olav en zijn gezin,familie en vrienden.
Hopelijk besteden ze bij RTL ook even een minuutje stilte.

Robert Saalmink
27 januari 2010, 17:01
Slecht nieuws dit :( ik zal een berichtje achterlaten op zijn weblog site.

F1-gast
27 januari 2010, 17:07
:blink:Klote.

Ik weet nog dat sommige mensen(Ik denk niet van de forum hiero),die zeikte dat die gewoon mee moest,want het was toch zijn werk.
Maar beter ook dat die thuisbleef,want die dagen waren (als we nu bekijken)wel erg snel voorbij.

Weet niet of hij thuis moest blijven of niet.
os pap heeft dat ook gehad, maar hij had zoiets blijf gewoon door leven als we al deden dat is gewoon het makkelijkst gaf hij ook aan, en dat gaven we eigk allemaal thuis aan. Maar moet wel zeggen dat we heel nuchter in het leven staan waardoor het makkelijker is misschien om gewoon door te leven.

Vind wel dat RTL er bij moet staan hoeft maar heel even.
Maar nu we het over RTL hebben hoe zit het met de uitzend rechten ? (Slechte verandering van onderwerp i know )

speed9
27 januari 2010, 17:20
Weet niet of hij thuis moest blijven of niet.
os pap heeft dat ook gehad, maar hij had zoiets blijf gewoon door leven als we al deden dat is gewoon het makkelijkst gaf hij ook aan, en dat gaven we eigk allemaal thuis aan. Maar moet wel zeggen dat we heel nuchter in het leven staan waardoor het makkelijker is misschien om gewoon door te leven.

Hij bleef thuis,de laatste(?)paar races en achteraf ook wel goed ook.
Elke dag die hij met haar doorbrengde,was weer 1 dag extra.

Overgens @ zijn vrouw : Is inslapen,bedoeld als "gestorven in der slaap" of Euthasie?

F1-gast
27 januari 2010, 17:31
Bedoelen ze Euthanasie mee.

VOlgens mij was Ollie gewoon bij de races zelf aanwezig ?
Of was alleen Allard dat en deed hij commentaar vanuit Nederland ?

Darthwillie
27 januari 2010, 17:34
precies andersom, allard was op het circuit, Olav deed commentaar uit nederland

Niels Tieman
27 januari 2010, 19:31
Heftig :( Marjon heeft een lange strijd gehad maar heeft (gelukkig) haar kleinkind nog gezien en meegemaakt. Ik wens Olav (zijn dochter, kleinkind en de rest van familie..) veel sterkte toe..

Federici
27 januari 2010, 19:42
Ze hebben toch ttwee kinderen Niels?
Buiten dat natuurlijk een heel triest bericht :( Heb zojuist een bericht op de blog van Olav geplaatst..
Sterkte Olav!!

Schumi rulezzzzz
29 januari 2010, 11:41
There you go, dit is precies wat ik al zei toen de geruchten gingen over een tankverbod... Ben heel erg bang dat Alonso hier heel erg gelijk gaat krijgen...

Alonso: “Tankverbod maakt races meer voorspelbaar”

Ferrari-coureur Fernando Alonso is geen fan van het tankverbod tijdens races dat dit jaar van kracht gaat. Volgens de Spanjaard worden de races door het wegvallen van het tactische aspect een stuk voorspelbaarder. Daarnaast is iedereen die niet in de top drie start volgens de tweevoudig wereldkampioen al kansloos voor de zege.

Alonso: “Bij de eerste twee, drie starten is fundamenteel om een race te kunnen winnen dit jaar, anders is het vrijwel onmogelijk. Met de oude regels kon je als vijfde of zesde starten in de wetenschap dat je door je strategie nog kans op de overwinning maakte. Nu is de strategie voor iedereen hetzelfde en zijn je kansen vanaf een vijfde, zesde startplek nihil. We wisten al dat inhalen heel moeilijk is en dat in combinatie met het wegvallen van het tactische aspect betekent dat de kwalificatie dit jaar nog belangrijker is dan voorheen.”

F1today.nl

Sander Hogendoorn
29 januari 2010, 11:46
Jep, ben ook geen fan van het tankverbod. We zullen zien..

Roel Bakker
29 januari 2010, 11:47
There you go, dit is precies wat ik al zei toen de geruchten gingen over een tankverbod... Ben heel erg bang dat Alonso hier heel erg gelijk gaat krijgen...

Yep, zo heb ik er ook altijd over gedacht.. Het enige wat het nog spannend kan maken is de banden slijtage en hoe je daar mee om gaat.

Sander Hogendoorn
29 januari 2010, 13:10
Pff,

Singapore past circuit mogelijk aan

De organisatie van de Grand Prix van Singapore denkt er over na om het circuit aan te gaan passen. De rondetijden op het vijf kilometer lange Marina Bay Circuit liggen vrij hoog, waardoor races op het circuit lang duren. Hier wil de organisatie iets aan gaan doen.

De uitvoerend directeur van Singapore Tourism Board Justin Chew zei in de krant Today dat de show op het circuit verbeterd moet worden. "We kijken altijd naar manieren om te verbeteren. En als iets de races voor de fans en coureurs weet te verbeteren, zullen we daar zeker naar kijken"

De veranderingen zouden kunnen liggen door de chicanes van bocht zeven tot en met negen te vervangen door een simpele 90 graden bocht. Ook wordt er aan gedacht om het Bus-Stop-achtige deel van het circuit compleet weg te laten. Op dit deel van het circuit crashte Nelson Piquet jr. in 2008 en rijden de coureurs onder de tribune door.

http://sport.fok.nl/nieuws/368704/1/1/100/singapore-pas-circuit-mogelijk-aan.html

Pingguest
29 januari 2010, 14:15

De mate waarin er ingehaald wordt, althans dat er close racing is, hangt af van een aantal factoren. Één daarvan is de mate waarin coureurs gedwongen worden om op de baan in te halen. Het moge duidelijk zijn dat veel potentie van het verbod op bijtanken teniet is gegaan door overige regelgeving. Dat neemt niet weg dat het verbod op bijtanken vanuit principeel oogpunt nog steeds toe te juichen is.

NS
29 januari 2010, 14:39
Pff,

http://sport.fok.nl/nieuws/368704/1/1/100/singapore-pas-circuit-mogelijk-aan.html

stel je voor, een race duurt langer dan 1,5 uur! vreselijk ;) neehoor, laat ze maar lekker lang rijden. Dan krijg je aan het eind van de race misschien nog te maken met vermoeidheid (ook al zijn ze allemaal al zo afgetraind als maar kan)

Darthwillie
29 januari 2010, 16:17
en het begint weer, valt me op dat Ferrari zich al indekt
Diffuser row could hit 2010 season

By Jonathan Noble Friday, January 29th 2010, 14:10 GMT

Red Bull Racing diffuserFormula 1 could be heading for more controversy surrounding double diffusers this season, amid predictions from leading teams that some of their rivals have pursued 'extreme' solutions in the area of car design.

With the opening rounds of the 2009 championship overshadowed by protests and an FIA appeal court hearing about the legality of the twin floor concept, there had been hopes that the subsequent clarity of the rules would help the sport avoid a repeat this time out.

However, amid suggestions that teams have exploited the rules even further, there are now fears that there could even be more protests in the weeks ahead.

McLaren engineering director Paddy Lowe said at the launch of his team's 2010 challenger on Friday that his team had pushed the diffuser regulations as far as it felt was possible.

"This is the first car in which we have had a clean sheet of paper to really exploit the interpretation [of diffusers] that was developed last year for a design of floors," said Lowe.

"You will see we have produced a fairly extreme incarnation of that but we won't be alone in that. We believe you will see some pretty extreme solutions on our competitors' cars as well."

The potential for these extreme solutions has led to Ferrari voicing fears that not every team is operating within the interpretation of the regulations that it feels is in place.

"We were and still are convinced that the double diffuser concept was illegal," Ferrari technical director Aldo Costa told Gazzetta dello Sport. "We feel there may still be interpretation over this, as the rules leave the door open to many possibilities. It's up to the FIA to supervise, but we are rather worried."

Piero Ferrari added: "I expect a Ferrari worthy of the title, unless someone interprets the rules differently."

Lowe is more confident, however, that the rules are clear enough - and that the matter will not require intervention from the FIA.

"We think the interpretation is very clear," he said. "In certain aspects we have sought guidance from the FIA and they have come out with very clear interpretation, understanding and guidance - and we think that has been made available to all the teams.

"We are hoping for a much cleaner start to the season then we had a year ago in terms of the teams' collective understanding of the basis from which we go racing."
autosport.com

Pingguest
29 januari 2010, 16:43
En dat is het gevolg wanneer men met een maakbaarheidsgedachte in het hoofd nalaat iets te verbieden wat verboden zou moeten zijn.

Bramzel
29 januari 2010, 16:43
Dat is het gevolg van een team wat zeikt ipv zijn huiswerk te doen zoals de andere teams.

Darthwillie
29 januari 2010, 16:47
tja, als je het zo bij elkaar optelt denk ik dat het verhaal dat ze met een B versie bezig zijn wel klopt en dat het probleem in de diffuser zit. En dat zou wel eens heel moeilijk op te lossen kunnen zijn als het concept van de wagen dit in de weg zit.

Schumi rulezzzzz
29 januari 2010, 18:58
Je gaat me toch niet vertellen dat ze bij Ferrari dit jaar wéér hebben zitten pitten op het diffuser vlak? Je zou toch verwachten dat ze met een exotische diffuser op de proppen komen, daar hebben ze al sinds halverwege 2009 aan kunnen werken...

Ook al ben ik voor Ferrari, dat gehuil om andere teams moeten ze mee kappen. Ze moeten weer zoals we dat in de Schumacher jaren van ze gewend zijn met nieuwe dingen komen. Nu volgt Ferrari de rest!

Neo-242
29 januari 2010, 20:15
Dat zou knap zielig zijn als Ferrari wéér de boot mist. Ze hebben nu toch tijd genoeg gehad om de auto te ontwikkelen!

Federici
29 januari 2010, 21:00
Het lijkt weer een beetje het Ferrari te worden vóór de komst van Schumacher. Maw: Chaos en ongestructureerd.

TheRealms
29 januari 2010, 21:01
Let's hope so....
Oeps... dat heb ik niet gezegd :P
Nee hoe meer top-teams hoe beter, khoop een goeie strijd los te zien barsten!

Tjerk Korving
29 januari 2010, 21:32
Ik vind het nogal opvallend dat juist Ferrari in het verleden nogal eens de limieten van de reglementen wist op te zoeken en volgens velen eroverheen gingen. Nu staan ze maar een beetje te pruilen dat andere teams zo de grenzen opzoeken terwijl ze dat zelf net zo zeer zouden kunnen als ze buiten het hokje zouden denken.

Federici
29 januari 2010, 22:02
Ik vind het nogal opvallend dat juist Ferrari in het verleden nogal eens de limieten van de reglementen wist op te zoeken en volgens velen eroverheen gingen. Nu staan ze maar een beetje te pruilen dat andere teams zo de grenzen opzoeken terwijl ze dat zelf net zo zeer zouden kunnen als ze buiten het hokje zouden denken.

Die mensen die echt ultraradicaal dachten zijn vertrokken. Denk aan een Ross Brawn en Rory Byrne.

Bramzel
29 januari 2010, 22:04
En d'r zit nu weer een chaotische roedel Italianen en dat merken we ;)

Federici
29 januari 2010, 22:45
En d'r zit nu weer een chaotische roedel Italianen en dat merken we ;)

Ook dat ja ;)

Niels Tieman
29 januari 2010, 22:48
Ik ben het wel met Bram eens. Ik ben benieuwd hoe de reactie zou zijn van het voltallige groepje als je in een vergadering spontaan : "PANIEK!!" zou roepen. Ik denk dat iedereen een volledig andere kant op zou rennen. Voor de sport en de competitie hoop ik dat Ferrari niet de plank mis mept en weer vooraan mee kan strijden. Mochten ze dat wel doen zou ik als Ferrari zijnde mijn complete structuur eens checken en reorganiseren.

Bramzel
29 januari 2010, 22:53
Daarom hoop ik wel dat het beter gaat als Alonso er zit; dat is meer een teambuilder als Raikkonen of Massa, hopelijk kan hij alle neuzen weer dezelfde kant op krijgen.

GTE
29 januari 2010, 23:56
Kennelijk heeft Ferrari een bepaalde interpretatie van de reglementen. Niemand weet hoe die interpretatie zich vertaalt in het diffuser-ontwerp. Dat weten we vooralsnog ook niet van de andere teams. Ferrari dus ook niet. Het heeft m.i. weinig zin om te speculeren dat Ferrari, of welk team dan ook, de plank heeft misgeslagen.

Darthwillie
30 januari 2010, 00:01
Kennelijk heeft Ferrari een bepaalde interpretatie van de reglementen. Niemand weet hoe die interpretatie zich vertaalt in het diffuser-ontwerp. Dat weten we vooralsnog ook niet van de andere teams. Ferrari dus ook niet. Het heeft m.i. weinig zin om te speculeren dat Ferrari, of welk team dan ook, de plank heeft misgeslagen.

van foto's zou ik dat ook niet doen, maar er komen als sinds december berichten in de vakpers dat Ferrari keihard aan een B versie werkt nadat de waarden van de wagen in de windtunnel heel erg tegen vielen. Dan komt zo een berichtje als hierboven en je gaat toch wel 1 en 1 optellen.

GTE
30 januari 2010, 00:10
van foto's zou ik dat ook niet doen, maar er komen als sinds december berichten in de vakpers dat Ferrari keihard aan een B versie werkt nadat de waarden van de wagen in de windtunnel heel erg tegen vielen. Dan komt zo een berichtje als hierboven en je gaat toch wel 1 en 1 optellen.

Ja, dat heb je met internet. De term 'vakpers' zegt mij in dit verband ook niet zo veel. Ik vrees toch dat wij, en niet alleen wij, maar ook de hele F1 goegemeente, toch de eerste twee races zullen moeten afwachten alvorens een beetje zinnig beeld te hebben op de verhoudingen.

Wat internet betreft is voor mij eigenlijk ook alleen autosport.com betrouwbaar. Die lijken niet al teveel aan speculatie te doen en zijn niet bang zich tot de feiten te beperken.

Darthwillie
30 januari 2010, 00:16
vakpers was in dit geval Motorsport Aktuell, dat lees ik al zo een twintig jaar en ze zitten er zelden naast. Zij waren de eersten die melden dat Schumacher in beeld was bij BRAWN vorig jaar :)

speed9
30 januari 2010, 00:34
Ik zie het wel,als ze rijden.

Ik hoop dat de veld kleiner is,en ook de nieuwe teams mee strijden.
Anders word het wel saai.

GTE
30 januari 2010, 00:37
Motorsport Aktuell baseert zich in dat artikel net zo goed op 'geruchten'. Een concrete bron wordt in ieder geval niet genoemd. Bovendien is het niet zo vreemd dat de ontwikkeling van een auto na zijn presentatie gewoon doorgaat. Dat er omstreeks Silverstone een grote update staat gepland is toch niet zo vreemd? Zelfs niet als Ferrari dat een B-spec zou noemen, hetgeen ook maar weer een aanname is van de auteur.

Vergeet niet dat M.A. dat krantje iedere week weer vol moet hebben he. Is in de winter niet echt eenvoudig en als je een sappig verhaal wil hebben, zijn feiten maar een vervelende bijkomstigheid.

Bramzel
30 januari 2010, 00:41
Daar doe je M.A. toch wel een beetje tekort Marnix. Veel krantjes vullen zo hun wintermaanden, maar M.A. staat toch wel wat hoger aangeschreven dan dat.

speed9
Motorsport Aktuell baseert zich in dat artikel net zo goed op 'geruchten'. Een concrete bron wordt in ieder geval niet genoemd. Bovendien is het niet zo vreemd dat de ontwikkeling van een auto na zijn presentatie gewoon doorgaat. Dat er omstreeks Silverstone een grote update staat gepland is toch niet zo vreemd? Zelfs niet als Ferrari dat een B-spec zou noemen, hetgeen ook maar weer een aanname is van de auteur.

Vergeet niet dat M.A. dat krantje iedere week weer vol moet hebben he. Is in de winter niet echt eenvoudig en als je een sappig verhaal wil hebben, zijn feiten maar een vervelende bijkomstigheid.

Ik wacht wel op RTL Magazine,die leest wat lekkerder.
Vooral al die fotos en verhalen.

Bramzel
Ik wacht wel op RTL Magazine,die leest wat lekkerder.
Vooral al die fotos en verhalen.

Probleem is daar wel dat je het verhaal over de Ferrari van dit jaar pas over 15 jaar kan lezen ;) Dan ben je 30!

speed9
30 januari 2010, 00:45
Probleem is daar wel dat je het verhaal over de Ferrari van dit jaar pas over 15 jaar kan lezen ;) Dan ben je 30!
Je moet toch een levens doel hebben:lol:
Jij bent dan 25 +15 :blink:Ouwe,dan ben je 40

Maar toch ik koop alleen bladen,om te lezen en fotos niet echt omroddels,die vind je hier al genoeg.

Welke site's/bladen zitten er het meest,niet naast qua roddels?

Niet beledigend bedoelt,je verschilt maar 10 jaar,dus:P

Darthwillie
30 januari 2010, 01:01

De auteur had het van een bron binnen Ferrari, en Motorsport Aktuell kun je van alles noemen, maar geen roddelblaadje dat maar aan bladvulling doet, je mag het rustig het autosport.com voor duitstaligen noemen.
Ze noemen het idd geen feit, maar ge je de kleine gebeurtenissen bekijken wordt het wel waarschijnlijk.

En een grote update tijdens een testverbod is wel dapper, minder logisch dan eerdere jaren.