PDA

View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 11]

Pagina's : 1 2 3 [4] 5

Pingguest
5 april 2010, 20:30
Opvallend: in 1986 reed BMW nog met een 1,5-liter L4 turbo-motor in de Formule 1. De motor produceerde ruim 1500pk in de kwalificatie. ;)

Richard117
5 april 2010, 20:38
Nou, laten we die stelling ns tegen het licht houden dan.

Als er in het turbotijdperk grote verschillen tussen de auto's en de motoren bestonden, hoe kan het dan dat er toch veel werd ingehaald? Voor een geslaagde inhaalactie moet de snellere deelnemer achter de langzamere deelnemer rijden. Maar als een auto zowel in Q als in R fundamenteel sneller is, hoe komt ie dan achter langzamere deelnemers terecht?

Omdat er toen ook zaken als brandstofverbruik meespeelde misschien? Iemand die snel in de kwalificatie was moest in ( de loop van) de race brandstof gaan sparen om überhaupt de finish te kunnen halen. Daar waar anderen qua snelste ronde wellicht langzamer waren, maar qua gemiddelde tijd sneller. In die tijd was er nog niet een Control Center zoals nu die iedere parameter, en dus ook brandstofverbruik, in de gaten hield.
Tegenwoordig rijdt iedereen met dezelfde ECU, met hetzelfde aantal cilinders en allemaal begrensd op hetzelfde toerental. Er zijn motorisch gezien bijna geen verschillen meer. Er staat toevallig een andere naam op, dat is nog wel het grootste verschil ;)

GTE
5 april 2010, 21:12
Omdat er toen ook zaken als brandstofverbruik meespeelde misschien?

Dat moet je mij niet vragen, het is jouw stelling.

Iemand die snel in de kwalificatie was moest in ( de loop van) de race brandstof gaan sparen om überhaupt de finish te kunnen halen.

Dan ga je er vanuit dat de snelste motoren ook per definitie de grootste slurpers waren. Dat zou kunnen hoor, maar zouden de technici dan niet gewoon een grotere tank inbouwen? Of mocht dat niet?

Richard117
5 april 2010, 22:56
Dat moet je mij niet vragen, het is jouw stelling.

Dan ga je er vanuit dat de snelste motoren ook per definitie de grootste slurpers waren. Dat zou kunnen hoor, maar zouden de technici dan niet gewoon een grotere tank inbouwen? Of mocht dat niet?

Vanaf 1984 was er een limiet aan tankgrootte :)

Darthwillie
5 april 2010, 23:02
kwalificatiebanden en kwalificatiemotoren ;)

GTE
5 april 2010, 23:30
Vanaf 1984 was er een limiet aan tankgrootte :)

dat riekt naar de standaardisering die het racen ten goede komt :p

jp_f1
6 april 2010, 08:09
Zonder verder te lopen zeuren of voor mod te spelen, maar hebben we niet een thread over techniek voor deze discussie? ;)

Gevonden:
http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=72

speed9
6 april 2010, 18:44
Glock beboet na hard rijden door pitstraat
05 april 2010

Timo Glock heeft het weekend in Maleisië met wat minder geld in zijn portemonnee moeten verlaten. De Duitser heeft van de wedstrijdleiding een boete gekregen wegens het te hard rijden door de pitstraat op Sepang.

Tijdens de vrije training op zaterdag reed de Duitse Virgin-coureur met een snelheid van 70,2 kilometer per uur door de pitstraat, terwijl er een maximumsnelheid van zestig kilometer per uur staat. Het leverde hem een boete van 2200 euro op.
Bron (http://f1.gpupdate.net/nl/)
10 Km te veel is wel erg hard,als je na gaat dat alles gewoon tot de 60 km word begrenst door de teams.
Had trouwens hogere straf verwacht,want 1km te veel is al erg "duur" maar dit in berekeningen best wel mee valt.

Montoya90
6 april 2010, 19:53
Interessante tabel:

Season Overtakes
1983 607
1984 666
1985 657
1986 581
1987 558
1988 493
1989 547
1990 494
1991 495
1992 406
1993 392
1994 289
1995 297
1996 186
1997 285
1998 207
1999 260
2000 279
2001 230
2002 235
2003 303
2004 277
2005 201
2006 287
2007 270
2008 260
2009 244

Eigenlijk is er sinds 1994 weinig veranderd op het gebied van inhalen..

http://www.cliptheapex.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=506&sid=4a6ccf57d5447dc35ab9315926eb0354

Ik vind dit lijstje toch wel heel erg interessant. Omstreeks '94 is er aanzienlijk minder ingehaald als de jaren daarvoor. Dan rest mij de vraag wat er omstreeks '94 allemaal precies is veranderd ?

Ik ben best bereid om op onderzoek uit te gaan, maar is er iemand die wat dingen uit het hoofd op kan noemen ?

Richard117
6 april 2010, 19:57
Ik vind dit lijstje toch wel heel erg interessant. Omstreeks '94 is er aanzienlijk minder ingehaald als de jaren daarvoor. Dan rest mij de vraag wat er omstreeks '94 allemaal precies is veranderd ?

Ik ben best bereid om op onderzoek uit te gaan, maar is er iemand die wat dingen uit het hoofd op kan noemen ?

Wees overigens blij dat Verstappen in die jaren reed, anders waren die aantallen nog veel lager geweest :p

TheRealms
6 april 2010, 21:29
Schumacher werd kampioen! Het is zijn schuld! xD

speed9
6 april 2010, 21:55

Volgens mij na 1994 door de angst van Imola en waarschijnlijk,dat sinds dien de auto's anders is (Qua achter vleugel).

Verder denk ik door technishe snufjes,geen turbo,niet echt prive teams en denk ook slechte circuits,die kunstmatig inhalen bevorderd maar niet echt op debaan zelf.

En het lijkt zelfs,dat sinds 1988/1990 inhalen steeds moeilijker/uitgedunt werd.

Jeroen Ursem
6 april 2010, 21:57
Vanaf 1994 werd er meer via de pitstraat ingehaald? :p

Die tellen ze neem ik aan niet mee.

speed9
6 april 2010, 22:03
Vanaf 1994 werd er meer via de pitstraat ingehaald? :p

Die tellen ze neem ik aan niet mee.

:thumbup:Is inhalen als : Positie wisselen,inhalen op de baan of inhalen in de pits(wat weer slaat op positie wisselen).

Tjello
6 april 2010, 23:27
Wat hierboven ergens staat klopt wel volgens mij... Het wordt steeds moeilijker om kort achter iemand te rijden omdat je gewoon grip verliest (dan zie je maar weer hoe afhankelijk de auto zijn van downforce).

Dus laat de auto's met ground effect en actieve vering enzo maar terugkomen ;) Of minder strenge controles op technologische snufjes ;););)

GTE
7 april 2010, 00:28
Wat hierboven ergens staat klopt wel volgens mij... Het wordt steeds moeilijker om kort achter iemand te rijden

Dat begint ook een beetje een urban myth te worden. We zien de laatste tijd dat het zeer wel mogelijk is om kort achter iemand te rijden. Misschien dat de huidige aero-configuratie een minder effectieve slipstream met zich meebrengt, maar als de raceomstandigheden zich voordoen, zie je de auto's wel degelijk dicht naar elkaar toekruipen.

jp_f1
7 april 2010, 07:58
Massa had een slipstream bij Button, Vettel bij de start al van Webber en volgens mij reed Liuzzi heel dicht achter zijn voorganger in een vrij bochtig gedeelte (na bocht 4) afgelopen race

Tjerk Korving
7 april 2010, 08:58
Je kan ook wel een slipstream pakken maar het is net waar. Ik weet zo snel niet meer voor de geest te halen bij welke coureurs het was maar op Sepang was er een moment dat je vanaf de t-cam zag dat de slipstreamende wagen in sector 2 bij de snelle links rechts combi knap zenuwachtig begon te worden. Op rechte stukken zal het allemaal best gaan maar zodra je met bochtige stukken te maken hebt word het knap lastig.

GTE
7 april 2010, 22:10
Jarenlang wordt ons al voorgehouden dat aerodynamica eraan in de weg staat dat de auto's dicht bij elkaar rijden, maar als een snellere auto achter een langzamere auto rijdt, zie je het toch telkens weer gebeuren. Zie bijvoorbeeld Hamilton en Schumacher in Australie in die lange, snelle linkerbocht voorafgaand aan de chicane. Die reden bijna bovenop hun opponent. Ik geloof dat Hamilton daar nog buitenom Rosberg ging. Geen centje pijn. Als de omstandigheden daar zijn, dan zullen de aerodynamische eigenschappen van de auto echt niet aan een fel duel in de weg staan. Althans niet zo veel als men ons wil doen geloven. De feiten spreken voor zich.

TheRealms
7 april 2010, 22:48
@GTE, je gaat een beetje voorbij aan de feiten. Je kan wel zeggen dat als de omstandigheden daar zijn er toch wel ingehaald wordt, en dat is natuurlijk ook zo. Maar het is een FEIT dat de huidige formule 1 wagens zoveel 'dirty air' achter de auto produceren dat er nog amper downforce gegenereerd wordt. Het is niet alleen een feit, de coureurs zeggen dit ook al jaren, het lijkt alsof je het negeert, vandaar.

Bramzel
7 april 2010, 23:21
Ik snap Marnix zijn punt wel. De rijders kunnen het wel roepen, maar als de beelden het tegendeel laten zien dan heb ik ook mijn twijfels.

Federici
8 april 2010, 00:31
Formule 1 is in mijn beleving al jaren niet meer zoals het geweest is. Ergens is er een punt bereikt waar alles steeds minder werd.. Helaas... Op de één of andere manier vind ik het steeds minder interessant worden om te kijken.

Markie
8 april 2010, 01:05
Ik snap Marnix zijn punt wel. De rijders kunnen het wel roepen, maar als de beelden het tegendeel laten zien dan heb ik ook mijn twijfels.

Zijn gewoon twee dingen die door/bij elkaar gehaald worden.

Dicht achter iemand rijden heeft een negatief effect op je downforce, maar het verdwijnt niet van max naar 0. Als de achterste wagen gewoon sneller is, meer grip of door de omstandigheden op de baan (melbourne), kun je nog steeds dicht achter iemand rijden.

Maar als je twee gelijkwaardige wagens/coureurs hebt, zal dit gewoon (bijna) niet lukken omdat je minder snel door de (snelle) bochten kunt met net iets minder grip als de wagen voor je.

GTE
8 april 2010, 01:41
lijkt[/B] alsof je het negeert, vandaar.

Ja, en ik plaats daar dus vraagtekens bij. Ik denk dat de TV beelden van met name Australie bewijzen dat de achterliggende partij helemaal niet zoveel last heeft van 'dirty air' als in algemene zin wel wordt beweerd. En die beelden kunnen de coureurs ook niet ontkennen.

Naar mijn idee wordt het gebrek aan inhalen wat al te makkelijk opgehangen aan het fenomeen 'dirty air'. Als je het maar vaak genoeg roept, dan gaan mensen erin geloven en (erger nog) erin berusten. Met de huidige configuratie is het mogelijk om heel fatsoenlijk een on track duel uit te vechten. Met name Hamilton rijdt agressiever dan ooit en hij komt er mee weg. Zal ook iets te maken hebben met de rijkwaliteiten van Hamilton, maar hoe goed hij ook moge zijn, hij zal niet in zijn eentje de natuurwetten van aerodynamica kunnen buigen.

Ik geloof best in het fenomeen 'dirty air' en ik geloof ook best dat dat het inhalen er niet eenvoudiger op maakt, maar ik geloof pertinent niet dat 'dirty air' daarin de overwegende factor is. Als er al weinig wordt ingehaald dan is dat omdat in een bepaalde race de snelheidsverhoudingen al vroeg in de race tot uiting komen in de posities op de baan. Dan is de nummer 1 sneller of even snel als de nummer 2, de nummer 2 sneller of even snel als de nummer 3 enzovoort enzovoort. Dán heb je een saaie race. Daar heeft 'dirty air' weinig mee van doen.

Requiem84
8 april 2010, 03:11
In Melbourne konden wagens idd wel dicht achter elkaar rijden. Waarom vragen we ons dan terecht af? In een quote heeft Hamilton gezegd dat het idd nog steeds onmogelijk is om dicht achter elkaar te rijden in high speed bochten, daar waar je dus grip krijgt door je downforce. In die bochten verlies je gewoon front-end grip en ga je ondersturend de bocht door = verlies van tijd.

Echter heeft Melbourne een aantal mooie langzamere bochtencombinaties waar downforce minder effect heeft, in die bochten gaat het vooral om mechanische grip. Op dat moment kan je dus wel achter elkaar rijden.

Conclusie: het inhalen is deels een probleem van de lay-out van de circuits, en deels een probleem van 't ontwerp van de auto's. Waarom wordt er jaar op jaar zoveel ingehaald op Spa en Montreal bijvoorbeeld? Simpel: op Spa heb je een extreem langzame 1e bocht, La Source, waar Downforce een minime rol speelt. Vervolgens heb je een recht stuk wat praktisch tot aan Les Combes loopt (eau rouge is makkelijk vol nu, zelfs in de slipstream). Montreal: zelfde verhaal. Zeer langzame hairpin waar je op centimeters tot op de auto voor je kan komen, waarna een lang rechstuk volgt met een harde braking zone.

Als we bij elk circuit zoiets inbouwen heb je iedere races gegarandeerd wat inhaalacties.

Darkone55
8 april 2010, 10:17
Ik dat het naast het hele downforce gebeuren ook te maken heeft, puur met de snelheid en de kwaliteit van de remmen. Het is nu zo dat je heel snel stil staat.

Als je dan vlak achter iemand rijdt op het rechte stuk, de rijder voor je moet dan eerder remmen voor de bocht natuurlijk. Maar als rijder daarachter moet je dus erg oppassen met wat de rijder voor je doet, want voor je het weet staat hij stil. Dit maakt het erg lastig om heel dicht achter iemand te komen in een hele trage bocht.. En dat heeft ook weer te maken met hetzelfde fenomeen van die dirty air. Bij het remmen heb je namelijk ook heel veel downforce nodig.

Als dan de rijder voorop uit de bocht accelereert zit de rijder achterop gewoon niet dichtbij genoeg om ernaast of ervoor te komen op het rechte stuk dat volgt. Misschien is dat omdat de auto's zo snel zijn dat het rechte stuk gewoonweg niet lang genoeg is? In Maleisië zijn die 2 rechte stukken heel erg lang, dat scheelt wel, als je ziet hoe moeizaam het gaat om dichterbij te komen op een recht stuk.

En ik vraag me af, in hoeverre heeft een F1 auto downforce nodig om te accelereren? Het lijkt me dat dit net als bij het remmen behoorlijk essentieel is, zeker aangezien alleen de achterwielen aangedreven worden, waar dit bij remmen nog alle 4 de wielen zijn. Als je dan dicht achter iemand rijdt met accelereren is ook dat veel moelijker en zul je dus de eerste.. zeg 100 meter, niet dichterbij je voorganger kunnen komen, totdat het slipstreamen zoveel effect heeft dat je er wel dichterbij kunt komen.

En wat Requiem84 noemt, bij Spa en Montreal zijn die rechte stukken ook nog eens heel lang.

Om even te reageren op GTE. Het is natuurlijk wel zo dat Hamilton in een auto met heel veel downforce rijdt ten opzichte van sommige andere auto's.

Stel dat Hamilton z'n auto een downforce genereert van 5000N (even grofweg.. als z'n vleugels 6000N creëren en de auto zelf een lift van 1000N heeft) bij 50 m/s.
En als zijn voorganger een downforce heeft van 4500N.
Stel nou dat je als je 10m achter iemand rijdt 10% aan downforce verliest. En bij 5m 20% ofzo. Gewoon omdat er minder lucht is om die downforce te genereren.

Dat betekend dat Hamilton dus ongeveer 500N minder aan downforce heeft als hij 10m achter iemand rijdt. Dan heeft hij dus 4500N en net zoveel als zijn voorganger. Grote kans dat hij zijn voorganger in kan halen omdat hij dicht genoeg in de buurt kan komen om snelheid te maken op het daarop volgende rechte stuk. Zou je dat willen bij een auto die even snel is en dus ook 5000N genereerd, kun je er gewoon niet in de buurt komen... Hamilton kan er niet dicht genoeg achter rijden.

Als je dan ook te maken krijgt met 'dirty air', waarbij die lucht dus niet op de goeie manier loopt om downforce te creëren, kun je dus nog minder dicht achter iemand rijden.

Zo.. heel verhaal. :P

Ik ben er wel voorstander van om gewoon wat radicale dingen te veranderen. Zoals die earodynamica meneer in een artikel zei dat de banden ook een grote rol spelen.. Waarom proberen ze het niet gewoon? Als downforce daardoor minder effect heeft en je dus dichterbij kunt rijden.. Why not? Misschien zou er gewoon een partij moeten zijn die dat soort dingen onafhankelijk zou kunnen testen? Ik bedoel.. Bernie heeft toch geld zat?

Robert Saalmink
8 april 2010, 13:04
Leuk stukje op Autosport.com over Schumacher.

Why Schumacher needs time to shine

Michael Schumacher has not yet shown his sparkle of old since returning to F1 with Mercedes. But as Jonathan Noble writes, his competitors write-off the seven-time champion's potential at their peril

Believe it or not, but there was a little piece of Formula 1 history made in Malaysia on Sunday.

When Nico Rosberg crossed the finish line to bag Mercedes GP its first podium finish, he achieved something in three races that Felipe Massa, Rubens Barrichello, Eddie Irvine, Johnny Herbert, Riccardo Patrese, Jos Verstappen, JJ Lehto, Martin Brundle and Nelson Piquet never managed to do in their entire careers.

That feat? A hat-trick of out-qualifying and out-racing Michael Schumacher in the same team.

Schumacher has been beaten before – but only twice in his career has he been out-qualified and out-raced by team-mate in back-to-back races. That was at the hands of Rubens Barrichello in the 2004 Italian and Chinese Grands Prix, and with Felipe Massa at the 2006 Hungarian and Turkish Grands Prix.

Now though Rosberg has gone one better: beating his team-mate in Bahrain, Australia and Malaysia.

That run has not only forced a reappraisal for many of Rosberg's abilities, but has provided further ammunition to Schumacher's critics who claim that the seven-time champion has bitten off more than he can chew in making an F1 comeback at 41. They say he is not the racing driver he used to be. So are such criticisms fair?

Schumacher was always going to have a difficult time living up to the immense hype surrounding his return. With his kind of CV, and joining a team that had just captured the world championship, there was an inevitable call to arms for many of his fans who reckoned that he would return to F1, clean up a few more titles, and then head off into the sunset.

In reality, it was never going to be like that. F1 is a very hard and very cruel business – and every element of a drivers' armoury needs to be at its best if he is going to deliver to his full capabilities.

When any of us return to an old sport we haven't played for months, or try out a computer game that has been stuck on the shelf for a while, there is always that period of getting to know each other again. What once was totally natural needs some effort and thought to get up to speed again.

And so it is with Schumacher. The understanding of what is required, the huge experience of his years in the sport, are all still there in his databanks – but going out there and delivering to the level that is needed is taking time.

Mercedes GP CEO Nick Fry reflected last weekend that although Schumacher's on track performance had not yet reminded us of his old magic, inside the team's confines there was some impressive stuff going on.

"Michael is, for me, quite remarkable," explains Fry. "Even this weekend, the level of feedback that he gives is something that I have never seen before – and that is just not in the debriefs. When you have the headphones on you hear amazing things – and in qualifying he was driving around almost giving a commentary. The FIA who also listen we also very impressed that a driver can do that."

Let's not forget too that part of Schumacher's success in the past was in ensuring that he had every element of the team and car package working for him. Ferrari revolved around him – he ensured the car worked best for him, and that even F1's tyres were producing what he wanted.

As well as having to shake off his race-rustiness, Schumacher has had to cope with a new generation of F1 cars that do not give him the strong front end that he so loves to have. Observers out on track noticed from the off in Bahrain that Schumacher was struggling hugely to get the front end of the W01 into the apex of the tight bends in the new section of track – which was forcing him to hold off getting back on to the throttle until much later than he would have liked.

This understeer characteristic is not only a product of the W01 car – last year's Brawn GP car had such a trait – but has been exacerbated by the narrower front tyres this year. So it's been a double whammy for Schumacher.

Hirohide Hamashima, Bridgestone's director of motorsport tyre development, is a man in no doubts about what has been going on in the first three races of the season.

"Michael has struggled with the front tyre size because, as you know, we used to develop our tyres with him until 2006," he explained. "His preference is for a bigger front – a strong front – as he likes for his driving style to load the front very well and then use to get through the corner.

"If he does that with the current types, the front tyres squash over the contact patch and they can't produce the grip that he is expecting. He is having to change his driving style a little bit, to put less load on the front tyre. He has made the slip angle more gentle – and I think he has learned already because the gap between Nico and Michael is getting closer and closer."

Other factors have not helped Schumacher either. The Mercedes GP car is a shadow of competitiveness compared to what last year's Brawn was like – and had he and Rosberg been battling it out clear at the front there would not be such questions floating around about his potential.

Let's not forget too that small elements of misfortune have tilted the competitive window against him. What could he have done in the Australian Grand Prix if he had not been tipped into a spin at the first corner? Would he have qualified further up – and therefore out of the trouble zone – if a tear-off visor had not got lodged into his front wing during qualifying?

We all know that F1 is all about ifs, and Schumacher is going to have to dig deep if he is not going to see Rosberg extend that record against him.

So let's enjoy watching him turn this situation around. Schumacher won't be able to erase Rosberg's hat-trick against him from the record books, but history also shows that those who write the seven-time champion off do so at their peril.

Montoya90
8 april 2010, 19:55
Ik dat het naast het hele downforce gebeuren ook te maken heeft, puur met de snelheid en de kwaliteit van de remmen. Het is nu zo dat je heel snel stil staat.

De remmen zelf hebben eigenlijk weinig te maken met de inhaal problemen van tegenwoordig. Zolang jij je wielen kan laten blokkeren bepaalt de wrijvingscoeffecient tussen band en wegdek nog altijd in welke mate je kan vertragen, of je remmen nou van carbon of piepschuim zijn. Downforce speelt hierin dan zeker een grote rol op het moment van remmen als de snelheid nog hoog is.

Ik ben trouwens wel beniewd in wat voor mate het compound van de banden de afgelopen jaren is veranderd. Ik denk dat als je het compound van de banden van nu vergelijkt met verleden jaar dat de banden van dit jaar harder zijn.

Dat zou betekenen dat de mechanische grip is afgenomen ten opzichte van verleden jaar en de aerodynamische grip is toegenomen in verband met de dubbele diffusers. De aerodynamische grip heeft dit jaar dan een groter aandeel in de totale hoeveelheid grip dan afgelopen jaar wat zou betekenen dat als je achter iemand rijdt je een groter aandeel van je totale grip kwijt zou raken.

Ik denk maar hard op, maar ik vind het best aannemelijk klinken. Ik ben nu al benieuwd naar volgend jaar vanwege het verbond op dubbele diffusers.:)

Face the Slayer
8 april 2010, 22:45
Interessante tabel:

Season Overtakes
1983 607
1984 666
1985 657
1986 581
1987 558
1988 493
1989 547
1990 494
1991 495
1992 406
1993 392
1994 289
1995 297
1996 186
1997 285
1998 207
1999 260
2000 279
2001 230
2002 235
2003 303
2004 277
2005 201
2006 287
2007 270
2008 260
2009 244

Eigenlijk is er sinds 1994 weinig veranderd op het gebied van inhalen..

http://www.cliptheapex.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=506&sid=4a6ccf57d5447dc35ab9315926eb0354

Opmerkelijk het aantal of het gebrek aan inhaalacties in 1996 en min of meer in 1998.

Neo-242
8 april 2010, 23:02
Leuk stukje op Autosport.com over Schumacher.

Bedankt voor het delen van dit stukje, maar eerlijk gezegd vind ik Autosport magazine de laatste tijd echt b***shit verkopen. Ik was altijd zwaar fan van het magazine omwille van de in-depth views op de F1, en het feit dat ze het daar vaak bij het juiste eind hadden met scoops, enz...

Nu heb ik hier van 2010 verschillende magazines liggen en bvb die van 11 Maart.
De topartikels:

- Aero boost gives Mercedes GP confidence for Bahrein
- Race strategies wide open!
- HRT: The great unknown ("of all the new teams, this looks the best package")
- Sauber or Williams may have a grip advantage

Tja, veel verder van de realiteit kan je niet zitten zeker na 3 gereden races? :rolleyes:

Feit is dat Schumacher veraf zit van de dominantie die we van hem gewoon zijn. Ik zie dat niet veranderen dit seizoen, ook niet met meer overstuur in de wagen. Het was trouwens altijd capaciteit nummer 1 van Schumacher om zich aan te passen aan het rijgedrag van de auto, en niet omgekeerd.

GTE
9 april 2010, 00:35
Het was trouwens altijd capaciteit nummer 1 van Schumacher om zich aan te passen aan het rijgedrag van de auto, en niet omgekeerd.

Dat ben ik niet met je eens. Schumacher heeft altijd nodig gehad om een auto te krijgen zo als hij het graag heeft. Vervolgens kon zijn teammaat er weinig mee, maar dat maakte niet uit.

Tazz
12 april 2010, 17:44
nogal tegenstrijdige berichten :huh1:
Grand Prix van Korea 2010 kan worden afgelast

De allereerste Grand Prix van Korea zou wel eens afgelast kunnen worden. Dit melden Duitse media. Volgens een bericht in het magazine Focus zou het circuit in Korea niet op tijd klaar zijn voor haar eerste Grand Prix.

De race in Korea staat gepland voor eind oktober, maar volgens de berichten zou het circuit dan nog altijd niet klaar zijn. Volgens Focus zal Bernie Ecclestone binnen enkele dagen beslissen of de race in Korea doorgaat of dat het evenement afgelast gaat worden.

Hermann Tilke's bedrijf is verantwoordelijke voor de lay-out van het circuit, maar in tegenstelling tot bij andere circuits is Tilke alleen actief als adviseur bij het project. "Voor het eerst ben ik bezorgd dat een Tilke-circuit niet op tijd klaar zal zijn", aldus Tilke.
Promotor ontkent in gevaar zijn van Koreaanse Grand Prix

De eerste Grand Prix van Zuid-Korea vindt gewoon zoals gepland op 24 oktober van dit jaar plaats op een nieuw circuit in de buurt van Yeongam-gun. Die reactie geeft racepromotor KAVO op de speculatie dat de race afgelast zou kunnen worden.

KAVO-directeur Yung Cho Chung vertrouwde Autosport toe dat alles op schema ligt. “De voortgang van de constructie van ons circuit ligt ver voor op schema en wij voorzien geen problemen met de oplevering. Ik heb begrepen dat Bernie Ecclestone tevreden is. Niet alleen met progressie van de werkzaamheden, maar ook met de richting die de Koreaanse Grand Prix op gaat en hij twijfelt niet of wij op tijd klaar zullen zijn.”
en het lijkt er op dat we volgend jaar 18" wielen gaan krijgen :blink:
Michelin stelt bandenoorlog als voorwaarde voor rentree

Michelin keert alleen in de Formule 1 terug als op bandengebied concurrentie ontstaat door de aanwezigheid van meerdere bandenleveranciers. Het Franse concern heeft geen zin om zoals Bridgestone de afgelopen jaren deed als enige bandenleverancier dienst te doen.

Een woordvoerder van Michelin verklaarde: “Er moeten bepaalde dingen gebeuren. Een voorwaarde is competitie op bandengebied, we willen niet de enige bandenleverancier in de Formule 1 zijn.” Michelin zou als andere voorwaarde wielen van 18 inch in plaats van 13 inch hebben, wat volgens de verhalen ook de voorkeur van bandenfabrikanten Yokohama en Dunlop zou genieten.
allemaal van f1today.nl

Federici
12 april 2010, 18:10
Lekker blingbling banden :D

Neo-242
12 april 2010, 18:26
Er stond al een impressie in Autosport Magazine:D

http://i42.tinypic.com/2cppa1f.jpg

KingBee
12 april 2010, 20:25
Ik vind het er nogal lomp uitzien!!!

Captain Slow
12 april 2010, 20:42
Ik zie het verschil niet echt.:huh1:

Federici
12 april 2010, 20:51
Ik zie het verschil niet echt.:huh1:

Kijk eens naar die velg ;)

vind het er trouwens apart uitzien :P

El Maestro
12 april 2010, 20:52
Ewwww, ik denk dat ik ze ff in het zwart moet zien. Dit is nogal...apart:laugh:

Face the Slayer
12 april 2010, 20:53
Het is ff wennen, laat de F1 bolides nog fragieler ogen dan dat ze al zijn. Van mij mag de achterbanden nog een stuk groter worden, velggrootte blijft hetzelfde.

NS
12 april 2010, 21:06
Raar plaatje, bij het achterwiel is, naast de velg, de gehele afmeting van het wiel een stuk groter (kijk naar Total, 2010 is deze volledig zichtbaar, 2011 kan je de A en de L niet zien), maar bij het voorwiel lijkt het alsof alleen de velg groter is en het gehele wiel dezelfde afmeting als 2010 blijft houden.

Wel minder rubber aan de zijkant van de band (ik weet niet precies hoe dat heet), zou Michelin hiermee het fiasco van USA '05 willen voorkomen? ;)

Bramzel
12 april 2010, 21:10
Qua uiterlijk zeker wennen, maar qua techniek erg logisch, omdat het fabrikanten in staat stelt hun kennis uit de enduranceracerij her te gebruiken. Wat de deur open zou zetten voor Michelin, Dunlop, Yokohama, Kumho, Falken, Firestone, Pirelli, etc. Goeie zaak lijkt me!

Darthwillie
12 april 2010, 21:15
Berichtje van de FIA
FIA, Briatore reach settlement

By Pablo Elizalde Monday, April 12th 2010, 16:02 GMT

Flavio BriatoreFormula 1's ruling body has put an end to its dispute with former Renault members Flavio Briatore and Pat Symonds after reaching a settlement with the duo.

Both Briatore and Symonds had been banned from the sport for their involvement in the 2008 race-fixing scandal in the Singapore Grand Prix.

Their ban, however, had been overturned by a French court because of irregularities in the process.

The FIA said it was considering appealing the decision, but that has been ruled out after reaching an agreement with the former Renault men.

The agreement means neither Briatore or Symonds will be allowed to work in Formula 1 until the start of 2013 and in any other competitions registered on the FIA calendars until the end of the 2011 season.

In a statement released on Monday, the FIA said both Briatore and Symonds had expressed regret and apologised for their actions.

"In return, they have asked the FIA to abandon the ongoing appeal procedure, but without the FIA recognising the validity of the criticisms levelled against the WMSC's decision of 21 September 2009, as well as to waive the right to bring any new proceedings against them on the subject of this affair," the FIA said.

"Considering that the judgment of 5 January 2010 concerned only the form and not the substance of the WMSC's decision of 21 September 2009, and that the undertakings and renunciation of all claims expressed by Mr Flavio Briatore and Mr Pat Symonds are in line with what the WMSC is seeking, the FIA President has considered that it is in the best interests of the FIA not to allow the perpetuation of these legal disputes, which have received a great deal of media coverage and which, regardless of the outcome, are very prejudicial to the image of the FIA and of motor sport, and thus to accept this settlement solution, thereby putting an end to this affair."

The ruling body also said it was working on a structural reform to review its statutes to "prevent other misunderstandings," refering to the French court verdict. (autosport.com)

berichtje van Briatore

Briatore issues response to FIA announcement

12/04/2010

The following press release has been issued on behalf of Flavio Briatore this evening in response to the FIA's decision not to appeal the ruling of the Tribunal de Grande Instance:

Flavio Briatore announced today that he has reached an agreement with the FIA, to put an end to the differences between the parties, caused by the events of the Singapore GP 2008.

By effect of this settlement , the FIA will withdraw its appeal against the decision rendered by the Tribunal de Grande Instance de Paris on January 5th 2010 declaring irregular the World Council's decision issued against Mr. Flavio Briatore on September 21st 2009.

Flavio Briatore informed the FIA of his intention not to undertake any operational role in Formula One before the end of 2012, nor in any other FIA Championship, before the end of the Racing Season 2011.

He confirmed his acceptance to bear his share of responsibility in the Singapore events in his capacity of Managing Director of the Renault F1 Team, at the time they happened, without any admission of a personal guilt in these events and without any recognition of the fact that the decision of the World Council rendered against him would have been well-founded.

No further comment will be made by Flavio Briatore, who wishes to put behind this matter and focus on his plans for the future.

(pitpass.com)

ze stoppen dus met elkaar aanklagen, gek genoeg zit er een groot verschil in interpretatie tussen de twee stukjes, FIA stukje is ouderwets arrogant.

KingBee
13 april 2010, 01:02
Hier nog wat meer impressies:
http://img412.imageshack.us/img412/7326/ferrari18s.jpg

http://img695.imageshack.us/img695/5417/bigrimsf1.jpg

Federici
13 april 2010, 01:08
Hier nog wat meer impressies:
http://img412.imageshack.us/img412/7326/ferrari18s.jpg

http://img695.imageshack.us/img695/5417/bigrimsf1.jpg

Ok, ik pas ;)

Raikkonen_WC
13 april 2010, 08:10
Nog ff en we krijgen SPINNERS, Chrome velgen, en Westside Customs die sponsor worden met velgen ofzo......

GTE
13 april 2010, 10:49
Tja ach, ook dit zal wel weer wennen. Ik vond de configuratie van de huidige auto´s ook nogal belachelijk en zelfs daar ben ik inmiddels wel aan gewend.

Bramzel
13 april 2010, 10:53
Die Ferrari daar kan ik best aan wennen. Die McLaren ziet er wel wat raar uit, maar volgens mij zijn die wielen ook wat te klein geshopt.

Proportioneel gaat het gewoon allemaal wat meer op grote F3's lijken:

http://www.vanderlofracing.com/images/formule3.jpg

Mathijs
13 april 2010, 10:57
Gaat trouwens wel een enorme verschil zijn in het setuppen van je wagen. Waar je met een hoge band erg veel damping/vering in je band zelf hebt, heb je met zo'n plat geval zeer weinig damping/vering in je band zitten.

Pingguest
13 april 2010, 11:00
Het is mij eigenlijk om het even. Wanneer grotere velgen de Formule 1 meer doen aansluiten bij straatauto's en de bandenfabrikanten hieraan tevens voorkeur geven, dan zie ik weinig bezwaren. De auto's zouden bovendien moeilijker te rijden worden en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Robert Saalmink
13 april 2010, 11:13
En er passen grotere remmen in.

Pingguest
13 april 2010, 11:27
Die Ferrari daar kan ik best aan wennen. Die McLaren ziet er wel wat raar uit, maar volgens mij zijn die wielen ook wat te klein geshopt.

Proportioneel gaat het gewoon allemaal wat meer op grote F3's lijken:

http://www.vanderlofracing.com/images/formule3.jpg

Dit doet me denken aan een voorstel die ik afgelopen week op Ten-Tenths.com las: laat in de Formule 1 de motoren vrij en schakel de rest gelijk de Formule 3. Het probleem met de levering van banden per 2011 is onverwijld opgelost. :laugh:

KingBee
14 april 2010, 00:31
Van James Allen:
McLaren drop controversial suspension programme
Apr 13th, 2010 @ 02:37 pm

McLaren’s engineering director Paddy Lowe took part in a Vodafone teleconference today to discuss the ongoing debate over adjustable ride heights, a hot topic at the moment because of the advantage Red Bull have in qualifying by appearing to be able to run the car low to the ground in qualifying, but then raise the car up for the race when 160 kilos of fuel go in.

He said that McLaren has dropped its programme to develop its own ride height control system in light of the FIA’s rule clarification last week, but said that he believes McLaren will be closer on pace in qualifying to the Red Bull anyway due to aero developments. He believes that the wet qualifying in Malaysia masked McLaren’s true development step in single lap trim.

Although Lowe didn’t mention a figure for what an a ride height adjuster might be worth in lap time, another engineer told me that it’s roughly a tenth of a second for every millimetre, so if the suspension was moved by 4mm, which would be ideal, that would equate to 4 tenths of a second.

Red Bull strenuously deny that they have any system which changes the suspension and following the Malaysian Grand Prix the FIA issued a clarification of the rules on what is permitted. Lowe said today that this had stopped McLaren from pursuing the system that they were planning to introduce in Shanghai this weekend.

“Now that the FIA has taken a fresh view of it and drawn a different line – and one we think is nearer the historical line – we are reacting to that too, so we’ve had to change some of the things we’re doing, ” said Lowe. “We had things we were working on which we have now suspended.

“We were aware over the last few months of a different approach to it [the suspension system]; an approach which historically we hadn’t thought to be the typical interpretation [of the regulations], and we were reacting to that.”

This all goes back to wording for rules which were written to end the “active suspension” era in 1993, ironically a programme that Lowe worked on at Williams, who dominated that technology.

There are two aspects to this issue. There is what you can do to adjust the height of a car between qualifying and the race, when the car is in parc ferme and then there is what you can do during the race.

In the first case, there is a clear rule there which says that any change to the suspension would require you to start from the pit lane,

Lowe worked with Red Bull's Newey at Williams in the 1990s

“This was to stop people changing springs and ride heights,” according to Lowe. “Where this has got a little bit tricky is that you can design suspensions that self adjust during that period. There are all sorts of physical means to do that. Imagine a suspension where without any human intervention it changes its set up. You could argue that as you haven’t touched it, it’s not been changed. But what the FIA have now clarified is that even if you don’t touch it, if you have programmed it to change you have effectively made a change of set up.

“They will inspect the cars (in China) and look at what equipment is there and how it works,” in light of the new clarification.

Lowe also spoke about the clarification the FIA has also made regarding what can be done during a race to adjust the suspension, “There are systems which can be developed, which control ride height during a race, a bit like an active suspension, ” he said. “But without using external power. Such systems were captured by that interpretation, they are no different from active suspensions even if they don’t use external power.”

During a pitstop you can still adjust the ride height, but you cannot do it on the grid.

It was always going to be the case, once refueling was banned for 2010, that if a team could find a way within the rules to run the car low in qualifying and then raise it up for the full tank running, it would be very competitive. Red Bull would not have been able to put anything on its car without first running it past the FIA’s Charlie Whiting, as with the double diffuser last season and the McLaren rear wing this year. It is his job to interpret the rules, see whether a proposed design fits it from there to state the FIA’s interpretation.

It will be interesting to see whether this changes anything with regard to what is already on the cars.

McLaren has been focussed on its revolutionary wing and on optimising its aerodynamics and didn’t get onto the adjustable suspension early enough, according to Lowe,
“We got the feeling we were rather late to the game, relative to some others.” said Lowe. “We don’t know if anyone has been racing anything in the nature of ride height control systems. We definitely got the feeling that others were further advanced in development.”

Hier heeft McLaren toch een beetje in eigen voet geschoten als RedBull verder niet onderzocht gaat worden. Door eerst bij de FIA te gaan klagen en niet de mond te houden. Wellicht was het achteraf alsnog verboden maar dan hadden ze het tenminste deze race kunnen introduceren en waren ze de komende races wat dichter bij RedBull gekomen. Nu behoudt het team van Vettel voorlopig de voorsprong.

Robert Saalmink
14 april 2010, 00:36
De Red Bull schijnt op de vrijdag in Maleisie binnenstebuiten gekeerd te zijn door de FIA op verzoek van een aantal teams (http://www.autosport.com/news/report.php/id/82763), en daarbij zijn geen systemen gevonden die de rijhoogte kunnen aanpassen. Wat wil je nog verder onderzoeken dan?

KingBee
14 april 2010, 00:52
Ah, dat wist ik niet. Ik ging ervan uit dat ze dit nog niet gedaan hebben. Blijft een raadsel dan vooralsnog.

Schumi rulezzzzz
14 april 2010, 18:44
De Red Bull schijnt op de vrijdag in Maleisie binnenstebuiten gekeerd te zijn door de FIA op verzoek van een aantal teams (http://www.autosport.com/news/report.php/id/82763), en daarbij zijn geen systemen gevonden die de rijhoogte kunnen aanpassen. Wat wil je nog verder onderzoeken dan?
Ja goede vraag, toch blijven ze verdacht in mijn ogen. Kijk maar eens naar de foto in het meest recente nummer van Formule1.nl op pagina 7: daar staan ze in Maleisië op de grid met een mannetje of 4 de achterkant van de Red Bull af te schermen. Blijkbaar hebben ze dus wat te verbergen.. punt.

Neo-242
14 april 2010, 20:30
Op BBC werd juist gezegd dat ze dat deden om de draak te steken met alle geruchten over de actieve ophanging die ze zouden hebben...:)

Darthwillie
14 april 2010, 20:38
doen alle teams, herinner je dat filmpje met die ferrari monteur en zijn scherm. Ook de diffuser beschermen ze graag.

Joost van den Heuvel
15 april 2010, 14:27
Nou, ga er maar weer klaar voor zitten.

Ze verwachten de komende dagen droog weer in Shanghai en regen op zondag!

CavaF1
15 april 2010, 18:58
Zelfs als het droog blijft denk ik dat we rare dingen gaan zien. Maximum temperatuur 18°. Op de hardere band van de 2 gaan ze niet lang rondrijden.

Gerben
16 april 2010, 09:12
Zo, daar zit je dan...zonder voorwielen

http://www.youtube.com/watch?v=84-egMy9GTM

Is wel apart, het is net of er iets vast slaat, geen idee hoe het gebeurd is.

Darthwillie
16 april 2010, 09:47
Alonso heeft in fp1 alweer een motor opgeblazen, waarschijnlijk de motor die in bahrain is uitgebouwd, maar toch zorgwekkend het tempo waarmee Ferrari door zijn motoren gaat

Niels Tieman
16 april 2010, 12:30
http://www.nu.nl/sport/2227341/formule-1-kalender-telt-in-2011-twintig-races.html

20 races en Meneer Ecclestone wil naar de 25?! Doe ff normaal!

Pingguest
16 april 2010, 12:36
http://www.nu.nl/sport/2227341/formule-1-kalender-telt-in-2011-twintig-races.html

Met acht motoren per jaar gaat Ferrari dat niet leuk vinden. :D

Richard117
16 april 2010, 12:50

Maar hij heeft wel gelijk. Ik heb dat ook al veel langer gezegd.
De fans hebben niks aan testen, die hebben wat aan races. Die zijn leuk om te zien en is ook waar het hele spelletje om draait. Bovendien wordt het geld verdiend met racen, niet met het testen. Wat een ander voordeel is, bij zoveel races kun je een mooie gevarieerde kalender maken. Je kunt de traditionele circuits (met veel fans en populair bij de coureurs) gewoon allemaal op de kalender houden en aanvullen met circuits uit de nieuwe landen. (Voor fans en coureurs minder interessant, maar goed voor de economie van de F1)
Van mij mogen ze het nog wel verder uitbreiden naar 30 of 40 races, zoals in de nascar. Laat ze maar een 2e gp in Japan en Australië doen, een Amerikaanse GP erbij, in Zuid-Amerika nog een race erbij, Zuid-Afrika Durban is een mooi circuit waar het met de A1GP al vol zat, en dan gewoon de races in Europa en Azië die we nu hebben zo houden evt aangevuld met een 2e gp in Spanje, Duitsland en Italië.

Mathijs
16 april 2010, 12:50

Dikke prima, ik vind het alleen maar mooi meer races :).

Darthwillie
16 april 2010, 12:51
dat is teveel, racen moet speciaal blijven, niet een heel jaar door om de week een race. Hij wil weer meer binnen halen. Een maandje of 3 rust bouwt weer lekker de spanning op voor een nieuw seizoen.

Pingguest
16 april 2010, 12:53
Maar hij heeft wel gelijk. Ik heb dat ook al veel langer gezegd.
De fans hebben niks aan testen, die hebben wat aan races. Die zijn leuk om te zien en is ook waar het hele spelletje om draait. Bovendien wordt het geld verdiend met racen, niet met het testen. Wat een ander voordeel is, bij zoveel races kun je een mooie gevarieerde kalender maken. Je kunt de traditionele circuits (met veel fans en populair bij de coureurs) gewoon allemaal op de kalender houden en aanvullen met circuits uit de nieuwe landen. (Voor fans en coureurs minder interessant, maar goed voor de economie van de F1)
Van mij mogen ze het nog wel verder uitbreiden naar 30 of 40 races, zoals in de nascar. Laat ze maar een 2e gp in Japan en Australië doen, een Amerikaanse GP erbij, in Zuid-Amerika nog een race erbij, Zuid-Afrika Durban is een mooi circuit waar het met de A1GP al vol zat, en dan gewoon de races in Europa en Azië die we nu hebben zo houden evt aangevuld met een 2e gp in Spanje, Duitsland en Italië.

Thans wordt er weinig getest: gedurende het seizoen is testen verboden en daarbuiten mag voor slechts 15.000 km per team getest worden.

Ik vraag mij af of het uitbreiden van de kalender werkelijk iets toevoegt. I.p.v. te werken aan de kwantiteit, zou er geïnvesteerd moet worden in de kwaliteit van de races.

Richard117
16 april 2010, 12:57
dat is teveel, racen moet speciaal blijven, niet een heel jaar door om de week een race. Hij wil weer meer binnen halen. Een maandje of 3 rust bouwt weer lekker de spanning op voor een nieuw seizoen.

In andere sporten is het heel normaal dat er elke week, of zelfs vaker, een wedstrijd is. En dan heb ik het niet alleen over voetbal, maar kijk bv eens naar het schema dat ze in de NBA basketball hebben. 100 wedstrijden in een seizoen kan daar zomaar gebeuren.
Nou snap ik wel dat een F1 race iets meer kost dan een basketballpotje en dat je dus niet 2x in de week kan racen. En de 40 races waar ik het over had is misschien ook wel te veel van het goede, maar 30 zou ik serieus een mooi aantal vinden hoor. Dus als Bernie naar 25 wil juich ik dat alleen maar toen :thumbup:

Richard117
16 april 2010, 12:59
Thans wordt er weinig getest: gedurende het seizoen is testen verboden en daarbuiten mag voor slechts 15.000 km per team getest worden.

Ik vraag mij af of het uitbreiden van de kalender werkelijk iets toevoegt. I.p.v. te werken aan de kwantiteit, zou er geïnvesteerd moet worden in de kwaliteit van de races.

Nou het belangrijkste voordeel lijkt me toch wel dat je in veel meer landen kunt komen en zo dus meer fans en sponsors bereikt. Daarnaast, als er toch zo weinig getest wordt. Staan die auto's het grootste gedeelte van het jaar stil, je kunt ze dan toch beter gebruiken waar ze voor gemaakt zijn? Racen met die hap!

Niels Tieman
16 april 2010, 13:00

Ik kan het niet beter verwoorden. :)

Pingguest
16 april 2010, 13:13
Nou het belangrijkste voordeel lijkt me toch wel dat je in veel meer landen kunt komen en zo dus meer fans en sponsors bereikt. Daarnaast, als er toch zo weinig getest wordt. Staan die auto's het grootste gedeelte van het jaar stil, je kunt ze dan toch beter gebruiken waar ze voor gemaakt zijn? Racen met die hap!

Uit jouw post komt de veronderstelling naar voren dat de auto's aan het begin van het jaar gefabriceerd worden en vervolgens het einde van het seizoen gebruikt worden. Een dergelijke veronderstelling is onjuist. De auto's worden geoptimaliseerd en een monocoque gaat slechts een gepland aantal races mee. Onder omstandigheden gaat een monocoque nog korter mee. Daarna wordt de auto vervangen. Het idee dat de auto's het grootste gedeelte van het jaar 'stil' staan, is dus onjuist.

Ook zijn er voldoende alternatieve voor handen om meer fans te bereiken. Ik denk hierbij aan het wisselen van Grand Prix. Waarom zou bijvoorbeeld Hongarije haar plek niet kunnen delen met Tsjechië of Oostenrijk? Wanneer meerdere landen een plek op de kalender delen, kunnen meer fans bereikt worden zonder dat de exclusiviteit van Grand Prix-races verloren gaat. Ook kan afgevraagd worden of met meer races de teams niet overbelast raken. Enkele jaren geleden verklaarde Ron Dennis al dat zijn team oververmoeid dreigde te raken. M.i. zou dit voldoende aanleiding moeten zijn, om het aantal races juist te beperken. Ik zie dan ook geen bezwaar in een kalender van maximaal 16 races.

Pingguest
16 april 2010, 13:23
Ook kan afgevraagd worden of met meer races de teams niet overbelast raken. Enkele jaren geleden verklaarde Ron Dennis al dat zijn team oververmoeid dreigde te raken. M.i. zou dit voldoende aanleiding moeten zijn, om het aantal races juist te beperken. Ik zie dan ook geen bezwaar in een kalender van maximaal 16 races.

Tegen deze achtergrond, vraag ik mij ernstig af of een hogere kwantiteit niet een lagere kwaliteit bewerkstelligd. Met een langer seizoen kunnen monteurs overbelast raken en ongewone fouten maken. Coureurs verliezen hun momentum. Dit lijkt mij niet goed voor het aanzien van de sport.

Dat een lang seizoen inderdaad slecht is voor de kwaliteit, blijkt onder meer bij het voetbal. Vaak hoor ik kenners klagen over de lage kwaliteit van het spel tijdens toernooien als het Europese Kampioenschap en het Wereldkampioenschap. Logisch, want de voetballers zijn na een lange competitie oververmoeid. Waarom zou niet hetzelfde gelden voor de Formule 1?

Mathijs
16 april 2010, 14:08
Hehe, kan me wel een beetje vinden in de beargumentatie van Ruben. Echter lijkt me 25 races per seizoen nou niet echt overbelastend. Vroeger konden de coureurs toch ook 1x000km in de winter afleggen? Als ze dat nu eens doen tijdens een gp weekend...
Het kan zeker dat je gelijk hebt, echter denk ik niet dat je zomaar out of the blue kan zeggen: 25 is teveel 19 is precies goed...

Pingguest
16 april 2010, 14:18
Hehe, kan me wel een beetje vinden in de beargumentatie van Ruben. Echter lijkt me 25 races per seizoen nou niet echt overbelastend. Vroeger konden de coureurs toch ook 1x000km in de winter afleggen? Als ze dat nu eens doen tijdens een gp weekend...
Het kan zeker dat je gelijk hebt, echter denk ik niet dat je zomaar out of the blue kan zeggen: 25 is teveel 19 is precies goed...

Ook bij het huidige aantal van 19 races heb ik mijn twijfels. En vroeger werd er inderdaad meer getest, maar teams hadden destijds heuse testteams met doorgaans één of zelfs meerdere testcoureurs.

JossNL
16 april 2010, 14:21
We hebben tegenwoordig ook een echte zomerstop (2 weken) waarbij de teams en ook de hele fabriek stil ligt he.

Bramzel
16 april 2010, 14:37
25 races zou kunnen, maar dan moeten er wel regels komen waarin rekening met het personeel (de monteurs) gehouden wordt. Bijv. 2 verschillende crews die elkaar afwisselen.

Pingguest
16 april 2010, 14:45
We hebben tegenwoordig ook een echte zomerstop (2 weken) waarbij de teams en ook de hele fabriek stil ligt he.

Het fabriekspersoneel staat los van het meereizende personeel.

25 races zou kunnen, maar dan moeten er wel regels komen waarin rekening met het personeel (de monteurs) gehouden wordt. Bijv. 2 verschillende crews die elkaar afwisselen.

En dat zou de Formule 1 in haar zoektocht naar kostenbesparingen uiterst ongeloofwaardig maken.

Bramzel
16 april 2010, 15:46
En dat zou de Formule 1 in haar zoektocht naar kostenbesparingen uiterst ongeloofwaardig maken.

Eens. Wat echter wel gedaan zou kunnen worden is een maximum aantal personeelsleden op locatie instellen. Elk team krijgt een X aantal passen en daar moeten ze het mee doen. Dit zou ook een limiet stellen aan de bizar dure hospitality units. Qua marketing is dat echter wellicht niet wenselijk. Het zou echter ook weer mooi te combineren zijn met 'de sport dichter bij het publiek brengen'; je mag meer aan je marketing spenderen als je je hospitality in het publieke bereik zet ipv in de afgesloten paddock.

Pingguest
16 april 2010, 15:59
Eens. Wat echter wel gedaan zou kunnen worden is een maximum aantal personeelsleden op locatie instellen. Elk team krijgt een X aantal passen en daar moeten ze het mee doen. Dit zou ook een limiet stellen aan de bizar dure hospitality units. Qua marketing is dat echter wellicht niet wenselijk. Het zou echter ook weer mooi te combineren zijn met 'de sport dichter bij het publiek brengen'; je mag meer aan je marketing spenderen als je je hospitality in het publieke bereik zet ipv in de afgesloten paddock.

Dergelijke pogingen om de kosten te beperken zijn m.i. slecht voor het aanzien van de sport en bovendien onnodig. Wat is er mis met een seizoen van 16 races? Tot eind jaren '90 wisten we niet beter.

Bramzel
16 april 2010, 16:03
Mwoah, af en toe eens wat doen aan de soms overdreven uitgaven is helemaal niet verkeerd. Als het dan maar wel op punten gebeurt waar het kan, zoals bijv. hospitality units. Een normale trailer met tent aan de zijkant werkt ook prima. Om jouw woorden te gebruiken; tot eind jaren '90 wisten we niet beter.

Richard117
16 april 2010, 17:11
Uit jouw post komt de veronderstelling naar voren dat de auto's aan het begin van het jaar gefabriceerd worden en vervolgens het einde van het seizoen gebruikt worden. Een dergelijke veronderstelling is onjuist. De auto's worden geoptimaliseerd en een monocoque gaat slechts een gepland aantal races mee. Onder omstandigheden gaat een monocoque nog korter mee. Daarna wordt de auto vervangen. Het idee dat de auto's het grootste gedeelte van het jaar 'stil' staan, is dus onjuist

Stilstaan is natuurlijk ook maar betrekkelijk hé. Maar als je vooraf weet dat er meer races zijn in een korte tijd. Dan zul je daar met de bouw van je auto rekening mee moeten houden, of juist bij de fabricage van de onderdelen. Hetzelfde geldt me de samenstelling van je monteurs/personeel, ik snap best dat die oververmoeid kunnen raken. Maar dan zul je een dergelijk team samen moeten stellen dat je kunt rouleren. Je kan nu niet plotseling de hele kalender omgooien en per direct 10races extra gaan rijden. Maar als je weet dat je over 2 jaar zo'n lange kalender krijgt, dan zul je daar nu je beleid op aan moeten passen. Zowel qua productieplanning als in je personeelsbeleid. En zoals Bram al zegt kun je daar al mee beginnen door het aantal mensen op de circuits reglementair te beperken.
Nascar rijdt tussen Februari en November 36 races. Daar kan het toch ook?

Pingguest
16 april 2010, 20:23
Stilstaan is natuurlijk ook maar betrekkelijk hé. Maar als je vooraf weet dat er meer races zijn in een korte tijd. Dan zul je daar met de bouw van je auto rekening mee moeten houden, of juist bij de fabricage van de onderdelen. Hetzelfde geldt me de samenstelling van je monteurs/personeel, ik snap best dat die oververmoeid kunnen raken. Maar dan zul je een dergelijk team samen moeten stellen dat je kunt rouleren. Je kan nu niet plotseling de hele kalender omgooien en per direct 10races extra gaan rijden. Maar als je weet dat je over 2 jaar zo'n lange kalender krijgt, dan zul je daar nu je beleid op aan moeten passen. Zowel qua productieplanning als in je personeelsbeleid. En zoals Bram al zegt kun je daar al mee beginnen door het aantal mensen op de circuits reglementair te beperken.
Nascar rijdt tussen Februari en November 36 races. Daar kan het toch ook?

Een beperking van het aantal personeelsleden komt op mij erg geknutseld over en afgevraagd kan worden of dit goed zou zijn voor het professionele karakter van de sport. Bovendien zie ik een praktisch bezwaar: hoe kan een dergelijke regel worden gehandhaafd? De FIA zal met een waterdichte omschrijving moeten komen van het begrip 'personeelslid' en zal te allen tijden dit aantal moeten kunnen controleren. Dit lijkt mij praktisch onhaalbaar.

Richard117
16 april 2010, 20:48
Een beperking van het aantal personeelsleden komt op mij erg geknutseld over en afgevraagd kan worden of dit goed zou zijn voor het professionele karakter van de sport. Bovendien zie ik een praktisch bezwaar: hoe kan een dergelijke regel worden gehandhaafd? De FIA zal met een waterdichte omschrijving moeten komen van het begrip 'personeelslid' en zal te allen tijden dit aantal moeten kunnen controleren. Dit lijkt mij praktisch onhaalbaar.

Zoals Bram al zei, maximaal een x aantal paddockkaarten aan de teams verstrekken. Nemen ze vervolgens een hoop monteurs mee, dan blijven er weinig kaarten voor sponsors over. En als je die niet tevreden houdt ben je snel je geld kwijt.

Peter
17 april 2010, 10:39
Of het aantal monteurs wat mag helpen bij een pitstop limiteren, werkt in veel andere klassen ook en maakt meteen de pitstops wat langzamer...

Pingguest
17 april 2010, 11:15
Zoals Bram al zei, maximaal een x aantal paddockkaarten aan de teams verstrekken. Nemen ze vervolgens een hoop monteurs mee, dan blijven er weinig kaarten voor sponsors over. En als je die niet tevreden houdt ben je snel je geld kwijt.

Het komt mij even geknutseld over als de 'budget cap'. "Sorry, we hebben zojuist de wereldtitel verloren, omdat we nog een belangrijke sponsor wilde binnenhalen en daardoor geen extra monteur konden meenemen. Die sponsor? Ja, die is nu naar de nieuwe wereldkampioen gegaan..."

Waarom zo kunstmatig? Teams beperken pas hun uitgaven wanneer het budget niet toereikend is. Andere maatregelen met kostenbeperking als oogmerk leiden slechts tot een kostenverplaatsing.

Of het aantal monteurs wat mag helpen bij een pitstop limiteren, werkt in veel andere klassen ook en maakt meteen de pitstops wat langzamer...

Is het niet zo dat de snelle pitstops de Formule 1 doet onderscheiden van andere klassen?

Darthwillie
17 april 2010, 11:21
Wil je serieus wat doen om te zorgen dat F1 spectaculairder wordt dan moet je stoppen met zo te redeneren. Gewoon iedere optie bekijken en niet denken vroeger was het zo of dat is toch juist het verschil met. Wat is het nut van je van een klasse onderscheiden als je zelf al roept dat het niet goed gaat?
Tenzij je bedoelt dat het goed is zoals het nu gaat?

De grootste denkfout die mensen maken is vasthouden aan hoe het was of hoe het vroeger was. De wereld is veranderd, de techniek is veranderd, DAAR moet je op aanpassen.

Tjerk Korving
17 april 2010, 11:22
Wat ze ook vooral moeten doen is elk jaar alles omgooien en dingen eens de kans geven in plaats van na een paar races te roepen dat het radicaal anders moet.

speed9
17 april 2010, 11:27
Wil je serieus wat doen om te zorgen dat F1 spectaculairder wordt dan moet je stoppen met zo te redeneren. Gewoon iedere optie bekijken en niet denken vroeger was het zo of dat is toch juist het verschil met. Wat is het nut van je van een klasse onderscheiden als je zelf al roept dat het niet goed gaat?
Tenzij je bedoelt dat het goed is zoals het nu gaat?

De grootste denkfout die mensen maken is vasthouden aan hoe het was of hoe het vroeger was. De wereld is veranderd, de techniek is veranderd, DAAR moet je op aanpassen.

Hit in the face:thumbup:
F1 moet beter dat weten we al,maar iedereen wil wat anders motor vrijheid tot monteur packet te verkleinen.
Als je wilt vergelijken doe dat dan met bvb : IRL,Le Mans,(A1GP),Nascar,maar ook naar de GP2/GP3.

Teams moeten gewoon bezuinigen,maar op wat fabriek of teamleden of op de coureur,dan blijf je maar een circel houden en de probleem te verplaatsen.

Peter
17 april 2010, 12:58
Is het niet zo dat de snelle pitstops de Formule 1 doet onderscheiden van andere klassen?

???? F1 onderscheid zich doordat er doorgaans de beste rijders van de wereld rijden, en door de high tech spulletjes die gebruikt worden, en door de glitter en glamour die er om het circus heenhangt, niet door een pitstop in 4-5 seconden te doen...
Laat een monteur die band maar in zn eentje wisselen, en dan max 2 per wagen, dus eerst voorkant, dan achterkant..
Zelfs dan zal een stop nog behoorlijk snel gaan.....

Op dit moment onderscheidt de F1 zich ook door de enorme hoeveelheid geld die er in omgaat, en om dat terug te brengen zul je ergens wat moeten doen, en als ik het van jou een beetje begrijp ben jij tegen al die 'verbeteringen'.....

Tjerk Korving
17 april 2010, 13:39
Terugbrengen van de hoeveelheid geld die er omgaat is mooi maar dat kan op zoveel manieren. Het is natuurlijk prachtig dat Bernie elke keer naar Verweggistan wil om races te houden maar dat kost de teams ook geld. Als dan toeschouwers wegblijven om dat het circuit in het niets ligt of de mensen niet eens het geld hebben voor een kaartje verdwijnen zulke circuits weer binnen een x-aantal jaar. Sponsoren hebben ook niets aan circuits in landen waar de interesse amper aanwezig is.

En de kosten van een aantal monteurs wegen waarschijnlijk niet op tegen de kosten die worden gemaakt voor het ontwikkelen van nieuwe aerodynamica andere techniek aan de wagens. Met een gemiddeld stuk bodywork kan je al meerdere monteurs aan het werk houden als je naar de kosten kijkt. Kosten terugbrengen is prachtig maar alles moet altijd maar radicaal anders in plaats van geleidelijke veranderingen die veel minder impact hebben en minder weerstand.

Sander Hogendoorn
17 april 2010, 13:45
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van die kostenbesparende regels, het wordt er alleen maar minder op :(

Tazz
19 april 2010, 00:55
hopelijk wordt Spanje het keerpunt voor Schumacher :)

Mercedes verdenkt "problematisch" chassis bij Schumacher

Michael Schumacher zal tijdens de komende Grand Prix in Spanje niet enkel over een geüpgradete wagen beschikken, de Duitser zal ook een volledig nieuw chassis krijgen van het team.

Na afloop van de Grand Prix van China, waar Schumacher als tiende eindigde en het hele weekend naar huis werd gereden door zijn teamgenoot, verklaarde Mercedes-motorsportdirecteur Norbert Haug dat het chassis van Schumacher waarschijnlijk een ingeworteld probleem vertoont.

"Ik denk dat we zijn chassis voor Barcelona gaan moeten vervangen," vertelde Haug aan Sky.

Zijn teamgenoot Nico Rosberg kon zich met de andere W01-bolide zeven tienden sneller kwalificeren dan Schumacher.

"Maak je geen zorgen: Michael is niet vergeten hoe hij een F1-wagen moet besturen," aldus Haug.

Bron; f1-club.be (www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=12565)

bobskink
19 april 2010, 14:34
Schumacher krijgt dus een update en Rosberg (de man die tweede staat in de stand) niet?

Darthwillie
19 april 2010, 14:40
geen update, een vervanging.

bobskink
19 april 2010, 14:50
yeah right :p

speed9
19 april 2010, 16:33
geen update, een vervanging.

Zelfde zeker als de F-duck.

Schumacher zou alleen met de F-duck rijden en blijkt dat Rosberg ook rijd,dus als Schumacher een update/vervanging krijgt dan Rosberg zeker ook?

Tazz
19 april 2010, 17:52
en waar staat er precies dat Rosberg geen update krijgt?

mensen trekken precies nogal snel conclusies als ze 'Schumacher' zien staan..

NS
19 april 2010, 18:32
en waar staat er precies dat Rosberg geen update krijgt?

mensen trekken precies nogal snel conclusies als ze 'Schumacher' zien staan..

te zien aan de woorden "ik denk dat we zijn chassis moeten gaan vervangen" misschien? anders had er wel iets in het meervoud gestaan.. (oh en dat nieuwe chassis krijgt dus ook de nieuwe updates en rosberg zijn oude chassis die krijgt de updates ook..)

Schumi rulezzzzz
19 april 2010, 18:59
Ondanks dat ik niet voor Mercedes ben hoop ik wel dat Barcelona inderdaad het keerpunt wordt voor Schumacher. Het zou wel erg treurig zijn als hij het hele seizoen achter Rosberg aan blijft rijden, wat niet te vergeten een fantastische coureur is, maar dat is Schumacher ook. Het verschil in China wel wel heel erg groot.

JossNL
19 april 2010, 19:15
te zien aan de woorden "ik denk dat we zijn chassis moeten gaan vervangen" misschien? anders had er wel iets in het meervoud gestaan.. (oh en dat nieuwe chassis krijgt dus ook de nieuwe updates en rosberg zijn oude chassis die krijgt de updates ook..)

De updates staan los van het vervangen van het chassis.

jp_f1
19 april 2010, 19:40
Er worden vaker chassis vervangen als er bv een scheurtje inzit.
Vervangen willen niet zeggen vervangen door een nieuwe specificatie chassis.

Als ik Olav goed begrepen heb, is Mercedes toch al bezig met een B-spec en zou die in juli klaar moeten zijn. Hiervoor is dan wel een nieuwe crashtest nodig van de FIA. Dingen die Olav zei was een langere wielbasis en een smallere achterkant.

KingBee
19 april 2010, 19:43
Hier speelt het gebrek aan testen ook een rol, in "The old days" werd er vaak tussendoor veel getest, hoewel dit in het begin van het seizoen misschien beperkt was en het nu in deze situatie niet veel had uitgemaakt. Ik zou mij voor kunnen stellen dat Michael dan bijv. met het chassis van Rosberg had willen rijden etc. Misschien zit er wel ergens een scheurtje? (Edit: jp_f1 was mij net voor).

Pingguest
19 april 2010, 20:23
Als ik Olav goed begrepen heb, is Mercedes toch al bezig met een B-spec en zou die in juli klaar moeten zijn. Hiervoor is dan wel een nieuwe crashtest nodig van de FIA. Dingen die Olav zei was een langere wielbasis en een smallere achterkant.

Een nieuwe monocoque lijkt mij onmogelijk, aangezien deze thans tijdens het seizoen gehomologeerd zijn. Alleen om gewichtige redenen zal de Formule 1 een uitzondering maken, zoals in geval van Virgin met haar te kleine brandstoftank.

Bramzel
19 april 2010, 23:10
Een nieuwe monocoque lijkt mij onmogelijk, aangezien deze thans tijdens het seizoen gehomologeerd zijn. Alleen om gewichtige redenen zal de Formule 1 een uitzondering maken, zoals in geval van Virgin met haar te kleine brandstoftank.

Wie heeft het over een monocoque?

Pingguest
20 april 2010, 10:59
Wie heeft het over een monocoque?

Het is toch alleen de monocoque dat een crashtest ondergaat?

Robert Saalmink
20 april 2010, 11:18
Logisch natuurlijk, Brawn had al weinig geld en heeft tot eind 2009 alles op de oude auto ingezet. De deal met Mercedes-Benz kwam relatief laat tot stand waardoor er geen tijd meer was een compleet nieuwe auto te ontwikkelen, dat doen ze nu gedurende het seizoen kennelijk.

Bramzel
20 april 2010, 13:52
Het is toch alleen de monocoque dat een crashtest ondergaat?

Voor zover ik weet heeft de achterkant ook een crashbox welke getest wordt, en als ze dan de bak en de wielbasis gaan veranderen zal dat flinke veranderingen meebrengen aan de achterkant.

Robert Saalmink
21 april 2010, 17:44
Haug verdedigd Schumacher:

Schumacher could have won Oz - Haug

Michael Schumacher could have won the Australian Grand Prix had he not gone off on the first lap, according to Mercedes boss Norbert Haug.

Haug said Schumacher could have been on the podium or even won the race had he not had to avoid the first corner incident triggered by Fernando Alonso and Jenson Button.

As it was, however, the seven-time champion finished down in 10th position.

Haug pointed out that Schumacher was ahead of eventual winner Jenson Button going into the first turn of the Albert Park circuit.

"He ran fourth ahead of the winner, went to the back and still came home in 10th place," said Haug. "You say he is struggling, but the reality is that he could have won the second race [of the season].

"We need to be fair when Michael comes back [to Formula 1] because the car is not where it should be," added Haug.

Schumacher has come under increased criticism for his performances in the first four grands prix of 2010 because of his poor showings relative to Mercedes Grand Prix team-mate Nico Rosberg.

The German has struggled with the MGP W01 due to its tendency to understeer, but Haug added that the gap between Mercedes' two drivers could not be solely attributed to the characteristics of the car.

"It is not fair to say Nico is fastest only due to the car. Maybe Nico is the fastest guy in the world," said Haug.

Mercedes will introduce a number of updates for the Spanish GP to try and close the gap to the front of the field.

Autosport

Sander Hogendoorn
21 april 2010, 17:46
Zo ken ik er ook nog wel een paar :rolleyes:

Alonso reed van achter nog naar de 4e plaats, Schumacher kwam niet verder dan 10.

bobskink
21 april 2010, 18:04
Zo ken ik er ook nog wel een paar :rolleyes:

Alonso reed van achter nog naar de 4e plaats, Schumacher kwam niet verder dan 10.
Het is inderdaad een beetje flauw van Haug. Schumacher had misschien kunnen winnen, aar Alonso had dan inderdaad veel "misschiener" kunnen winnen. Schumacher heeft ook genoeg lucky overwinningen, hij moet echt niet beginnen te zagen.

Schumacher staat nu 10de in de stand, Piquet jr, die zijn rookie jaar, aan de zijde van een wereldkampioen, eindigde het seizoen als twaalfde, met één podiumplaatsen en werd toch door de critici neergesabeld. Ik ben benieuwd of Schumacher beter doet en hoe mild iedereen zal blijven.

GTE
21 april 2010, 21:17
Haug verdedigd Schumacher:

Autosport

typisch geval van "Losers whine about their best. Winners go home and f*ck the promqueen."

Als Schumacher werkelijk is gebaat bij dit soort excuses, dan is het nog erger dan ik dacht.

Maar laten we toch eerlijk zijn met zn allen. De man zit sinds 1991 in de Formule 1. Heeft Nelson Piquet en Riccardo Patrese hoogstpersoonlijk laten zien dat hun tijd in de F1 voorbij was. Hoe komt ie er in vredesnaam bij dat ie in 2010, een slordige 19 jaar na zn debuut, zes jaar na zn laatste titel, een kleine vier jaar na zn laatste race uberhaupt nog wat in de melk te brokkelen zou hebben? Ik bedoel, Vettel was een jaar of vier toen Schumacher op Spa debuteerde. Het is niet meer dan logisch dat Schumachers tijd voorbij is. Dat was voor het tekenen van het Mercedes-contract ook al logisch.

Tjerk Korving
21 april 2010, 23:20
Ik wil de commentaren wel zien als het over een race of wat totaal anders ervoor staat en hij weer vooraan staat. Is het dan "ik wist het wel" of nog steeds "wat doet hij hier"?

Het is allemaal zo makkelijk gezegd maar feit is dat je niet zomaar een Formule 1 wagen rondstuurt en al helemaal niet als die zich niet gedraagt zoals je zou willen. Het seizoen telt nog 15 races en er kan in zo'n tijd veel gebeuren. Vind het veels te voorbarig om na vier races al harde conclusies te trekken. Niets zo veranderlijk als de Formule 1.

Requiem84
21 april 2010, 23:21
typisch geval van "Losers whine about their best. Winners go home and f*ck the promqueen."

Als Schumacher werkelijk is gebaat bij dit soort excuses, dan is het nog erger dan ik dacht.

Maar laten we toch eerlijk zijn met zn allen. De man zit sinds 1991 in de Formule 1. Heeft Nelson Piquet en Riccardo Patrese hoogstpersoonlijk laten zien dat hun tijd in de F1 voorbij was. Hoe komt ie er in vredesnaam bij dat ie in 2010, een slordige 19 jaar na zn debuut, zes jaar na zn laatste titel, een kleine vier jaar na zn laatste race uberhaupt nog wat in de melk te brokkelen zou hebben? Ik bedoel, Vettel was een jaar of vier toen Schumacher op Spa debuteerde. Het is niet meer dan logisch dat Schumachers tijd voorbij is. Dat was voor het tekenen van het Mercedes-contract ook al logisch.

Ik print deze even uit en prik 'm op 't prikbord. Je weet maar nooit :rolleyes:

Darthwillie
21 april 2010, 23:27
Algemeen gingen de meesten er van uit dat Schumacher meteen op snelheid zou zijn. Dat blijkt niet realistisch. 3 jaar niet rijden zorgt er duidelijk voor dat de scherpte eraf is. Maar het zou mij ernstig verbazen als die scherpte er eind van het jaar niet is.

Sander Hogendoorn
21 april 2010, 23:30
Ik wacht even af wat hij doet met het nieuwe chassis :)

Stefan van Renselaar
21 april 2010, 23:35
ik wil de commentaren wel zien als het over een race of wat totaal anders ervoor staat en hij weer vooraan staat. Is het dan "ik wist het wel" of nog steeds "wat doet hij hier"?

12345

GTE
22 april 2010, 01:00
Ik wil de commentaren wel zien als het over een race of wat totaal anders ervoor staat en hij weer vooraan staat. Is het dan "ik wist het wel" of nog steeds "wat doet hij hier"?

Het is allemaal zo makkelijk gezegd maar feit is dat je niet zomaar een Formule 1 wagen rondstuurt en al helemaal niet als die zich niet gedraagt zoals je zou willen. Het seizoen telt nog 15 races en er kan in zo'n tijd veel gebeuren. Vind het veels te voorbarig om na vier races al harde conclusies te trekken. Niets zo veranderlijk als de Formule 1.

Ik zie dat gewoon niet gebeuren. Niet alleen omdat ik niet zie hoe Mercedes nog dit seizoen even Red Bull, Ferrari en McLaren bijhaalt (of zelfs maar Renault bij houdt) maar ook omdat de Schumacher van 2010 gewoon een maatje te klein is voor de Vettel, Hamilton en Alonso van 2010. Dat is helemaal geen schande. De man heeft meer dan zijn portie succes behaald in de F1, maar feit is dat zijn generatie in sportieve zin is uitgestorven. Goed, met uitzondering van Barrichello dan.

En mocht ik daarin ongelijk krijgen, dan zal ik niet schromen dat ongelijk toe te geven. Ik ga echter geen vloeren opeten ofzo.

petervdveen
22 april 2010, 10:37
Mooi stuk op GPupdate:
http://f1.gpupdate.net/nl/formule-1-nieuws/233094/special-wat-heeft-ons-verrast-na-vier-races/

bobskink
22 april 2010, 13:03
goed geschreven inderdaad.

Darthwillie
23 april 2010, 00:20
Op autosport.com staat een interessant stuk over Schumacher
Has Michael Schumacher lost his edge? Is his car to blame for his lack of pace? Does he need more time before he's back to his old self? Dieter Rencken sheds some light on the German's performance so far this year

While it may be melodramatic to suggest the sight of Michael Schumacher plodding around a sodden Shanghai International Circuit in tenth place in a Mercedes Benz – apparently easily capable of making the podium in the younger hands of Nico Rosberg – was akin to watching Muhammad Ali get thrashed by Larry Holmes and Trevor Berbick in his twilight years, the fact is it was a sad performance.

One Schumacher openly admitted to not being particularly proud of after the race.
Michael Schumacher, Mercedes, Chinese GP
Michael Schumacher, Mercedes, Chinese GP © Sutton

It is not, though, the seven-time champion's first disappointing race since making his much-vaunted comeback: he has been outqualified and outraced by Rosberg in every one of the four GPs this year. His team-mate, 16 year's his junior, currently has 50 points for an average of 12.5 per race against Schumacher's 10 (2,5 per-race). A 500% difference, that...

For those not pre-occupied with finding the quickest way out of Shanghai, in the wake of travel chaos caused by volcano E-15, Schumacher's performance was a talking point post-race, with three possible reasons being identified:

1. The King has simply 'lost' it, physically and/or mentally

2. His particular chassis has a latent defect, which can (will?) be identified during the two-week break to Barcelona

3. Something else entirely

Taking them in order, it is fundamentally inconceivable that a driver once as great as this has unlearned how to push racing cars to the limit. While age brings with it physical deterioration, as FIA Institute medic Dr Steve Olvey previously told this column, modern nutritional and training regimes, coupled with massive advances in sports medicine, enable the stars of our sport to compete at the top level until well into their fifties. As Mario Andretti once said: "If you can drive, you can drive. Period."

That said, driving and racing are two different disciplines, and Sunday it was noticeable that the Shanghai Schumacher did not appear to be the racer of old, one who cut and thrust and parried endlessly with the likes of Mika Hakkinen, Jacques Villeneuve, Kimi Raikkonen and Fernando Alonso.

The 41-year-old's intimidation of others, practised to such great effect in his first career, doesn't seem to work as effectively as once it did. There was a time when the sight of a red helmet in a red car (invariably carrying number 1) filled most his peers with absolute dread, particularly when the car was beside or behind the lesser mortal going into a high-speed braking zone.

That 'respect' was simply not in evidence in Shanghai on Sunday, with the likes of Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Adrian Sutil, Vitaly Petrov and Jaime Alguersuari – all of whom joined the sport after Schumacher's retirement – not thinking twice about banging wheels with the smudgy-silver Mercedes, even if the helmet within it is of a similar hue to the one which so inspired them as juniors.

It must be worrying to Schumacher that he is now treated by the younger generation precisely as they perceive him: an 'old man' playing a young drivers' game – particularly given the fact that he is now old enough to be Vettel's father.
Michael Schumacher battles with Lewis Hamilton in China
Michael Schumacher battles with Lewis Hamilton in China © Sutton

When first he made his return, Mercedes Motorsport boss Norbert Haug suggested the driver should be granted three races to settle into a sport that has changed vastly since he left it in 2006 before judgement was passed.

Haug obviously recalled the similar window Niki Lauda imposed on himself upon the Austrian champion's return to F1 in 1982. As detailed here, Lauda promptly won his third race, while in Malaysia – Schumacher's third comeback race – the German retired (through no fault of his own) while languishing in the mid-field.

In China Haug suggested there could be something amiss with Schumacher's car, and that said chassis would be exhaustively examined upon its return to Brackley after this spell of four flyaway grands prix. True, the calendar has made thorough inspection of the car difficult, but according to a (Mercedes) team source, any defect responsible for the one-second deficit Schumacher presently has on the other car would surely have been isolated during the four races.

An opposition team member is similarly unconvinced the fault lies with the car, stating "Overlaid data from both cars should have pinpointed any issues even if they can't be sorted on-site before the cars get back to base."

"But," he added, "they seem mystified."

Indeed, as Ross Brawn, Schumacher's former Benetton/Ferrari technical chief and now Mercedes team principal, admitted Sunday: "We have some issues [with Michael] that we need to understand with the deterioration of his tyres and therefore his pace is a problem that we need to resolve before the next race."

But, just as it is unimaginable that Schumacher suddenly lost his edge due to aging, so it is inconceivable the F1 legend Brawn has lost his technical skills. During his reign he was F1's 'most travelled' driver, testing at every opportunity, at times even creating sessions simply to get behind the wheel to improve the car. Does that sound like a driver unable to identify problems specific to his own car while that of his team-mate sails serenely to two consecutive podium places?

Equally unthinkable is that the team led by Brawn has failed to identify a car issue despite having some of the very best engineering brains and facilities at its disposal – as last year's double title wins prove. Stranger things, though, have happened in F1.

Which brings us neatly to the third option: that F1 has changed substantially in three years and that this conspired against Schumacher equally so. He simply no longer enjoys the advantages he once did, no longer holds all the aces: a Ferrari made up of the best design/engineering/management team dedicated to providing cars perfectly suited to his style, with the biggest budget in F1 history funding their endeavours.

Add in Bridgestone tyres developed (by him) to his liking; veto over team-mates ensuring total subservience; pick of Ferrari's three circuits offering open-ended testing; above all, that intimidatory driving style towards newcomers who challenged his superiority and you had a driver who could not help but mop up wins and titles. And then he was gone – having lost two consecutive titles to a far younger challenger.

In 2010, though, he returned, having clearly underestimated the changes to F1. Yes, he is back with Brawn, but the rest of his support team has moved on.
Michael Schumacher, Mercedes, Chinese GP
Michael Schumacher, Mercedes, Chinese GP © Sutton

Budgets have become restricted (and controlled) by the Resource Restriction Agreement, which, if anything, panders to smaller teams. Then, F1 runs on control tyres. Yes, these are Bridgestone-supplied, but were developed during his retirement, in the absence of another tyre competitor.

Current regulations prescribe narrow(er) front tyres for weight distribution reasons, while Schumacher's driving style demands a 'pointy' car, which demands maximum adhesion up front. In addition, Schumacher thrived on refuelling – dividing grands prix into two or even three sprints – enabling him to pace himself according to tyre wear and compensating by running light. Now each stop is costly...

His car was designed – way before he took the decision to return – by a team grown used to Jenson Button's silky style, one with little access to the wind tunnels and test tracks Schumacher used to take for granted in Maranello. Plus, the teams' design budget was Brawn GP-sized – the Mercedes takeover occurred in November, with 'Schumi' signing a month later. Just as the test ban kicked in...

Thus he had just 16 days of testing a non-refuelling car designed by a 'strange' team to run on 'strange' tyres before heading for his first grand prix in three years. Thus, where previously he had used open-ended methods to force the car around his will, to 'come' to him, he is now required to 'go' to the car. That is patently an alien experience for him.

Since retiring from F1 he raced motorcycles, suffering serious neck injuries in a crash. Thus he occasionally wears scarves, and on Thursday in China he was dressed so, fuelling rumours he was considering re-retirement in the near future.

In fact, during the conference bets were being placed as to precisely when he would evaluate his position, with Silverstone being favourite, enabling him to ease out ahead of his home race in Hockenheim (if desired) and leaving Rosberg and Mercedes GP tester Nick Heidfeld to fly the patriotic flag at Mercedes' home event.

Such speculation abounded even before Friday practice, with Schumacher's qualifying/race performances only serving to fuel the matter. At Shanghai in 2006, a fortnight after announcing his decision to retire at season's end, Schumacher drove an absolutely scintillating race to keep his (eighth) title hopes alive, coming through from sixth on the grid to win in conditions similar to those experienced on Sunday. During the post-race conference AUTOSPORT's then-executive editor Anthony Rowlinson asked the German why, after a performance such as that, he still intended retiring.

His response: "I explained myself pretty extensively at Monza and it is very nice that you ask the question and it is better to go maybe when you are still asking the question than that you hint that it is time to go."

Monday past the international media had a field day hinting at precisely that...

speed9
24 april 2010, 11:26
Op autosport.com staat een interessant stuk over Schumacher

Wow.
Het klopt ook wel,bij ferrari had die een auto naar zich zelf en ook de banden en alles er om heen werd (helaas)voor Ferrari gemaakt.

Nu moet die rijden in een auto,die absoluut niet zijn style is en de banden anders is dan die dacht.
Ook door dat die 41 is en denk dat die ook het idee heeft dat 8 te veel is,maakt hem het niet echt uit zolang die maar de toppresteerd.

Neo-242
24 april 2010, 13:53
Als Schumacher met dat verlengd chassis (wat blijkbaar op zijn aanraden is gemaakt) niet met Rosberg meekan is het het over voor de ex-kampioen, realistisch gezien.
Wat een misser zou dat zijn van Mercedes GP:huh1:

Pingguest
24 april 2010, 16:20
Als Schumacher met dat verlengd chassis (wat blijkbaar op zijn aanraden is gemaakt) niet met Rosberg meekan is het het over voor de ex-kampioen, realistisch gezien.
Wat een misser zou dat zijn van Mercedes GP:huh1:

Ik denk dat het grote probleem toch vooral ligt bij zijn eeuwige criticasters. :huh1:

jp_f1
24 april 2010, 17:49
Ik denk dat het grote probleem toch vooral ligt bij zijn eeuwige criticasters. :huh1:
Dat denk ik ook. Voor iemand van 41 en die de laatste 3 jaar niet geracet heeft, doet hij het helemaal niet slecht.

Melbourne was zonde van de eerste ronde, Malaysie defect aan de auto en in China heeft Schumacher nog nooit potten kunnen breken.

Darthwillie
24 april 2010, 17:54
Dat denk ik ook. Voor iemand van 41 en die de laatste 3 jaar niet geracet heeft, doet hij het helemaal niet slecht.

Melbourne was zonde van de eerste ronde, Malaysie defect aan de auto en in China heeft Schumacher nog nooit potten kunnen breken.
http://www.youtube.com/watch?v=c4J5ZSsTjxM&feature=related

:p

maar verder ben ik het wel met je eens, de verwachtingen zijn niet realistisch, om even na 3 jaar terug te komen en meteen on top te zijn.

Neo-242
24 april 2010, 18:15

Oei gaan we die toer op?:laugh:
We zullen binnen paar wedstrijden zijn wie er gelijk krijgt;)
Al hoop ik van harte dat hij het wel goed gaat doen, zou tof zijn voor het WK!

Pingguest
24 april 2010, 18:48
Oei gaan we die toer op?:laugh:

Ik hou alleen een spiegel voor. Bovendien zal het me niet verbazen dat wanneer Mercedes-Benz' update in Schumacher's voordeel is, dezelfde criticasters weer allerlei complottheorieën over team orders de wereld in gaan helpen.

Neo-242
24 april 2010, 22:45
Ik heb geen spiegel nodig Pingguest om te weten dat ik lelijk ben:lol:
Alle gekheid op een stokje: natuurlijk was ik in Schumachers glorietijd geen fan van hem, en dat is nog licht uitgedrukt. Dat herinnert menig ancien van Gamer.nl zich nog goed ;) Maar met wat ouder & neutraler te worden moet je de ongelooflijke prestaties van de man gewoon erkennen.
Ik was verrast door zijn comeback, want hij kon er eigenlijk alleen maar bij verliezen. Hij verliet Ferrari, waar hij geborgen was, voor Mercedes, riep samen met zijn team dat hij voor de titel ging. Dan kunnen zijn fans wel zeggen dat we te hoge eisen stellen aan zo'n comeback, maar dan creëer je met dergelijke uitspraken toch gewoon zelf torenhoge verwachtingen?

Als het dan niet meevalt, en je moet eerlijk zijn, dat doet het tot nu toe écht niet, en je wordt race na race verslagen door je jongere teamgenoot en om de oren gereden door de jongere generatie, dan kan ik me niet voorstellen dat dit enkel om "in het ritme" komen gaat, of het "ondersturen" van je auto.
Schumacher's rijstijl is nog maar een schim van wat het ooit was. Hij rijdt totaal niet agressief en aanvallend meer, zijn kenmerk van start tot finish. Vooral zijn regenperformance in Shangai was nooit eerder gezien van de regenmeister.
Als je dat als fan niet wil inzien, dan heb je oogkleppen op, sorry. En dan kan Mercedes en Haug nog 1000 excuses verzinnen, dit is gewoon niet goed genoeg voor Schumacher. Punt. Ik zie hetzelfde als wat ik zag met Damon Hill in '99 en Hakkinen in '01, dat waren ook performances die ver beneden hun standaard peil lagen. Het was ook telkens hun laatste seizoen.
Ik zie dit niet veranderen, ook niet met een auto die een paar cm langer wordt.

Ik hoop voor het WK van wel, want ik zou graag Schumacher op het scherpst van de snede zien gaan tegen Hamilton, Vettel & Alonso. Want ja, die messcherpe duels & vetes mis ik wel degelijk in de F1 anno 2010:)

Darthwillie
25 april 2010, 12:59
Mika Hakkinen gelooft in Bild er nog wel in
Leidet der Ruf von Michael Schumacher, weil er als Rekordchampion hinterherfährt?

Es war doch klar, dass er nach drei Jahren Pause Zeit braucht. Jeder Rennfahrer hat das gewusst. Ich finde seinen Mut beeindruckend. An seinen Ruf denkt er sicher keine Sekunde. Aber es wird ihn ärgern, wenn er hinter seinen eigenen Ansprüchen herfährt. Und das ist – derzeit noch – der Fall.

Warum tut sich Schumi schwer?

Es liegt an der neuen Technik der Autos, an den Reifen. Das braucht seine Zeit. Ein anderer Grund ist: Er fährt gegen eine Garde junger Piloten, die nichts anderes in ihrem Leben kennt als den Kampf um den Sieg. Deren Leben besteht nur aus Formel 1. Das ist auch richtig so. Dieser Sport verlangt die totale Konzentration und absolute Aufmerksamkeit. Der Zustand ist im Alter aber viel schwieriger herzustellen. Wenn du 41 bist, dann hat dein Leben eben noch andere Inhalte. Die Familie zum Beispiel.

Also glauben Sie, er wird scheitern?

Nein, nein! Ich bin mir ziemlich sicher, dass er dieses Jahr noch ein Rennen gewinnen wird. Ich weiß, wie er tickt, wie besessen er arbeitet, wenn er sich ein Ziel gesteckt hat. Aber es wird schwer für ihn. Denn die Formel 1 gibt dir keine Zeit, kennt keine Gnade und erlaubt dir keine Entschuldigungen. Ich bin froh, dass ich das nicht mehr mache.

bobskink
25 april 2010, 13:19
Mika Hakkinen gelooft in Bild er nog wel in
Mika ligt ook nog onder contract bij Mercedes ;)

Captain Slow
25 april 2010, 13:32
van het DTM dan, niet in de F1:)

bobskink
25 april 2010, 13:38
van het DTM dan, niet in de F1:)
I know, het is maar om te lachen, maar toch, DC zijn DTM zitje ging ook haast niet door omwille van zijn F1 banden met Red Bull...
Het is alleszins wel cique dat een concurrent reclame wil maken voor zijn tegenstander van weleer.

Pingguest
25 april 2010, 22:47
Het bedrijf Project 1221 wil de Formule 1 in met gasturbines.

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=40589

Aan de potentie van gasturbines kan getwijfeld worden, maar het gebruik daarvan moet in principe mogelijk worden gemaakt.

Het voorstel om met air restrictors te komen staat m.i. haaks op hetgeen de Formule 1 moet nastreven: niet de hoeveelheid lucht, maar de hoeveelheid brandstof moet beperkt worden.

speed9
26 april 2010, 18:45
Stefan Grand Prix sprak met twaalf coureurs
26 april 2010

Stefan Grand Prix heeft laten weten met welke coureurs zij allemaal heeft gesproken over een mogelijk samenwerking in 2010. Het gaat om twaalf rijders, waaronder voormalig wereldkampioen Jacques Villeneuve, Ralf Schumacher en Takuma Sato.

De Servische renstal hoopte dit jaar in de F1 te kunnen stappen, maar kreeg geen startbewijs van de internationale autosportbond FIA. Het team wil nu graag in 2011 in de hoogste autosportklasse debuteren. De lijst met coureurs lijkt vooral bedoeld om indruk te maken bij de FIA. Naast Villeneuve, Schumacher en Sato staan ook Kazuki Nakajima, Christian Klien, Narain Karthikeyan, Pastor Maldonado, Bertrand Baguette, Sebastien Loeb, Karun Chandhok, Adrian Valles en Alex Margaritis op de lijst

Aldus F1gpupdate
Wow wat een lijst.
Ze pakken gelijk alle mogelijke F1 coureurs ook,zelfs loeb.

Gerben
26 april 2010, 20:25
Het voorstel om met air restrictors te komen staat m.i. haaks op hetgeen de Formule 1 moet nastreven: niet de hoeveelheid lucht, maar de hoeveelheid brandstof moet beperkt worden.

Waarom? Zonder lucht kan de brandstof niet ontbranden, en met de air restrictors wordt juist ook de brandstof hoeveelheid beperkt.

Bij een lambda lager dan 0,85 zal de motor alleen maar minder vermogen leveren.

De air restrictors zijn in mijn ogen juist een goedkope oplossing om de brandstofhoeveelheid te beperken.

Martijn Mezger
27 april 2010, 13:55
Formule 1 vanaf 2013 met viercilinder turbo?
Gepost op 26-04-2010 om 20:08 door Alwood in Racing, Technologie | 59 Reacties »

Brabham BMW 1.5 Turbo
Wat krijgen we nou? Is BMW net de F1 uit, worden binnen 3 jaar de turbo’s weer geïntroduceerd. Alles in het teken van kostenbesparingen en een lager verbruik en bijbehorende uitstoot. De teams schijnen er bijna uit te zijn.

De motor-configuratie gaat in ieder geval veranderen. Er deden ook al geruchten de ronde over een nieuwe introductie van gas-turbines. Een gasturbine is net een stap te ver, maar een viercilinder met turbo kan dus wel. Naast een hogere efficiëntie binnen de sport, is ook aangegeven de Formule 1 weer dichter naar de gewone auto toe te brengen. Innovaties in de sport moeten leiden tot betere ontwikkeling in de industrie.

Voorzover bekend gaat het om een 1.5 liter viercilinder met twee turbo’s en directe injectie als basis. Ook zal KERS weer een plekje vinden in de F1 van de toekomst. Tot 2013 blijft er een stop op verdere ontwikkeling van het huidige blok.

De vraag is tot wat voor prestaties dit gaat leiden. In de jaren ‘80 racete Brabham BMW’s eveneens met 1.5-turbo’s en die produceerden zonder problemen 1500pk. De huidige 2.4 V8 moet het doen met slechts zo’n 800pk. Verder zal de soundtrack van de sport natuurlijk flink gaan veranderen. Als ze het overigens helemaal in lijn trekken met de eighties (yay) dan geven ze teams gewoon de keus: 1,2 met turbo of 2,4 zonder. Mogen ze zelf het aantal cilinders kiezen. (via WCF)

Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/26/formule-1-vanaf-2013-met-viercilinder-turbo#post-35305

Wtf? Fiat 500 Abarth cup here we come :lol:

F1-gast
27 april 2010, 14:46
Wow wat een lijst.
Ik blijf van mening dat ze StefanGP die licentie gewoon hadden moeten uitgeven. Verschil tussen stefen en Peter is, is dat Stefan het wel voor elkaar krijgt, en Peter al 5x f1 heeft willen doen, en al 5x als een echte op kapitaal gerichte amerikaan met boeren accent roept, ja hoor het geld hebben we voor de komende 3 seizoenen (NOT), en dan toch het geld niet heeft. Ookal is het een brit hij doet alles met Amerikaanse bluf.

CuqeBaqer
27 april 2010, 18:53
Over welke Peter heb jij het ?

TheRealms
27 april 2010, 18:59
Waarom? Zonder lucht kan de brandstof niet ontbranden, en met de air restrictors wordt juist ook de brandstof hoeveelheid beperkt.

De air restrictors zijn in mijn ogen juist een goedkope oplossing om de brandstofhoeveelheid te beperken.

Voor de autosport wel ja, maar wat ook een bedoeling is (die ik persoonlijk het belangrijkst vindt) is dat er ultra zuinige motoren worden ontwikkeld die later in straatauto's terecht zullen komen, de Formule 1 heeft die kracht om daarvoor te zorgen. Air restrictors echter, helpt wel om de brandstofhoeveelheid te verlagen, maar het zal nooit zo efficient zijn als motoren die verschrikkelijk zuinig zijn, en het zal denk ik ook niet snel ingevoerd worden op straatauto's...

Richard117
27 april 2010, 20:28
Over welke Peter heb jij het ?

Windsor lijkt me :)

Bramzel
28 april 2010, 00:08
Ik blijf van mening dat ze StefanGP die licentie gewoon hadden moeten uitgeven. Verschil tussen stefen en Peter is, is dat Stefan het wel voor elkaar krijgt, en Peter al 5x f1 heeft willen doen, en al 5x als een echte op kapitaal gerichte amerikaan met boeren accent roept, ja hoor het geld hebben we voor de komende 3 seizoenen (NOT), en dan toch het geld niet heeft. Ookal is het een brit hij doet alles met Amerikaanse bluf.

Beetje voorbarig hoor, of StefanGP het had gered zullen we nooit weten.

Manuel
28 april 2010, 00:23
Wow wat een lijst.

Ik mis Jos Verstappen nog in deze lijst. :thumbup:

Federici
28 april 2010, 13:12
Ik mis Jos Verstappen nog in deze lijst. :thumbup:

Ik ook!!!! :cool:

Pingguest
28 april 2010, 13:39

Air restrictors leiden ceteris paribus tot minder brandstofverbruik, maar voor het verkrijgen van meer vermogen zal al snel worden gegrepen naar een hoger brandstofverbruik. Immers, meer lucht in de motor is onmogelijk geworden.

Robert Saalmink
29 april 2010, 14:34
De definitieve nieuwe Silverstone layout: http://www.autosport.com/news/report.php/id/83178

Ik vind het er niet verkeerd uitzien toch, hoewel het wel even wennen is.

Richard117
29 april 2010, 14:45
De definitieve nieuwe Silverstone layout: http://www.autosport.com/news/report.php/id/83178

Ik vind het er niet verkeerd uitzien toch, hoewel het wel even wennen is.

Ik vind het er ook niet verkeerd uitzien. Maar in het artikel spreken ze erover dat de nieuwe layout nog sneller zal zijn. Maar zo op het eerste oog lijkt het mij juist trager geworden. Maar misschien dat ik me vergis hoor :)

Gerben
29 april 2010, 16:27
Air restrictors leiden ceteris paribus tot minder brandstofverbruik, maar voor het verkrijgen van meer vermogen zal al snel worden gegrepen naar een hoger brandstofverbruik. Immers, meer lucht in de motor is onmogelijk geworden.

Zoals ik al zei, bij een lambda lager dan 0,85 word er dus meer benzine verbruikt maar wordt het vermogen niet hoger. Dus het is in mijn ogen dus wel begrend met de Air Restrictors. Je hebt gewoon een max hoeveelheid lucht en daar past een maximale hoeveel benzine bij. Als je dan nog meer benzine gaat gebruiken, dan heb je geen voordeel, alleen maar nadeel

Gerben
29 april 2010, 16:30
Voor de autosport wel ja, maar wat ook een bedoeling is (die ik persoonlijk het belangrijkst vindt) is dat er ultra zuinige motoren worden ontwikkeld die later in straatauto's terecht zullen komen, de Formule 1 heeft die kracht om daarvoor te zorgen. Air restrictors echter, helpt wel om de brandstofhoeveelheid te verlagen, maar het zal nooit zo efficient zijn als motoren die verschrikkelijk zuinig zijn, en het zal denk ik ook niet snel ingevoerd worden op straatauto's...

Een verschikkelijke zuinige motor, met een hoog lambda dus, is dan wel zuinig met brandstof maar is weer schadelijk voor het milieu ivm de hoeveelheid NOx die die uitstoot door de overmaat aan lucht. Een motor met een lambda van 1,0 verbrand het mengsel het schoonst.

Schumi rulezzzzz
29 april 2010, 17:00
Het nieuwe Silverstone, ziet er best oke uit moet ik zeggen.

http://images.gpupdate.net/large/151594.jpg

Daniël
29 april 2010, 22:38
Wel heel jammer dat Bridge er niet meer in zit. :( Toen ik er vorig jaar was, zag het er erg gaaf uit hoe gigantisch snel de wagens door die bochten heen gingen. Ongelooflijk gezicht. :) Voor de rest wel een toffe nieuwe lay-out inderdaad.

Markie
30 april 2010, 18:00
Geloof dat er nog geen video gepost was met de nieuwe Silverstone lay-out, dus bij deze ;)

First flying lap of the Silverstone Grand Prix Circuit - James Allen on F1

TheRealms
30 april 2010, 18:27
Ik vind het er heel erg goed uitzien en ik denk dat het prachtig gaat werken! Maar wat rijd die Brundle sloom zeg :| Zelfs voor een nat rondje....

Sander Hogendoorn
30 april 2010, 18:28
En voor een nat rondje op slicks? ;)

Robert Saalmink
30 april 2010, 18:39
Precies, ik vond het nogal impressive :)

Richard117
30 april 2010, 19:47
Inderdaad, je ziet hem toch flink wat overstuur hebben. Als je langzaam rijdt heb je dat niet zomaar. Bovendien moet hij natuurlijk ook wel de tijd hebben om zijn verhaal te doen ;)
In een filmpje als dit heb je meer aan een goede uitleg dan aan beelden van een snel rondje.

TheRealms
30 april 2010, 21:08
Klopt, mja, hij mist echt de helft van de apex', en niet omdat dat de betere lijn is. Maar goed, ik moet ook niet zeiken, ik ben allang blij dat er beelden zijn van het rondje :P

cookie
1 mei 2010, 12:29
Vandaag F2 vanop Silverstone en GT3, dan kunnen we eens zien of het ook voor goed racen zorgt die nieuwe layout.

Edwin
2 mei 2010, 16:45
Ziet er goed uit, ondanks dat we Bridge gaan missen.

Lag dat 'nieuwe' rechte stuk totaan Brooklands er trouwens al niet langer? Maakte deel uit van het verkorte circuit als ik me niet vergis.

Markie
2 mei 2010, 18:30
Ziet er goed uit, ondanks dat we Bridge gaan missen.

Lag dat 'nieuwe' rechte stuk totaan Brooklands er trouwens al niet langer? Maakte deel uit van het verkorte circuit als ik me niet vergis.
Ja, Silverstone National lay-out, als ik mij niet vergis.

Ze moeten alleen even die pakeerplaats aan de buitenkant van die 1e nieuwe rechterknik weghalen. Gewoon één meter platte curb en dan zand, zoals op de rest van het circuit. Alhoewel ik niet weet of het voor F1 uitmaakt, kan dan nog wel steeds eens flatout zijn ;) , maar voor andere klasses wordt die knik dan een stuk interessanter.

Tazz
4 mei 2010, 19:19
Jersey City lonkt naar Formule 1-race

Jersey City, anderhalve kilometer van Manhattan, heeft aangegeven een Grand Prix te willen organiseren vanaf 2012. Het is de bedoeling dat het een nachtrace gaat worden en past goed in Bernie Ecclestone's droom van een Grand Prix in New York.

Sinds Indianapolis van de kalender verdween in 2008 is de Formule 1 niet meer in Amerika geweest. Dat ziet Ecclestone liever anders, vanwege de vele commerciële mogelijkheden. New York zou een fraaie affiche zijn en met de aanvraag van Jersey City is de kans wat gegroeid. "Om het dramatische effect te vergroten, zou Jersey City een nachtrace kunnen organiseren, net als in Singapore", liet de organisatie in een verklaring weten.

"We hebben een circuit in gedachten door Liberty State Park. Dat gebied zou niet heel veel invloed hebben op het leven in de stad en heeft veel ruimte voor de tribunes."

een nachtrace? is de bedoeling daarvan niet om kijkers te lokken in europa..?
een nachtrace in NY geeft toch het omgekeerde effect?

Bramzel
4 mei 2010, 19:23
een nachtrace? is de bedoeling daarvan niet om kijkers te lokken in europa..?
een nachtrace in NY geeft toch het omgekeerde effect?

Mwoah, een nachtrace tegen de skyline van New York laat Europeanen wel uit bed komen denk ik ;) Ik hoop dat het doorgaat, de locatie is echt briljant! Zoek het maar eens op op Google Maps en kijk dan naar de locatie van Manhattan en het Statue of Happiness ;)

Tazz
4 mei 2010, 19:24
i know :)
maar in het midden van de nacht zullen er zowieso veel minder kijkers zijn, hoe mooi de race ook mag zijn..

het zou ook the other way around kunnen natuurlijk.. een nachtrace die in NY start om 3u en wij kunnen mooi om 9u 's ochtends voor de buis zitten :)

Bramzel
4 mei 2010, 19:25
Tsja, je bent fan of niet.

Stefan Kollee
4 mei 2010, 19:30
het Statue of Happiness ;)

Psst, niet meer zoveel GTA spelen.:lol: Het is het Statue of Liberty!

Bramzel
4 mei 2010, 21:12
Ghehe ;)

Stefan van Renselaar
4 mei 2010, 21:25
Mwoah, een nachtrace tegen de skyline van New York laat Europeanen wel uit bed komen denk ik ;) Ik hoop dat het doorgaat, de locatie is echt briljant! Zoek het maar eens op op Google Maps en kijk dan naar de locatie van Manhattan en het Statue of Happiness ;)

Als hij in New York op de zondag start, dan sla ik toch echt over ;)

Gerben vd Broek
4 mei 2010, 21:32
Avondrace in NY zal toch ergens tussen 20-22 moeten starten. Dus met 6 uur tijdsverschil kom je wel vervelend uit voor de maandagochtend werkweekstart.

Edwin
5 mei 2010, 00:18
No way dat Bernie een race op een tijdstip gaat laten beginnen dat in Europa slecht uitkomt. Lijkt me dan eerder een optie om de race een dag eerder te verrijden (zaterdag op zondag).

Logistiek moet dat te doen zijn, New York van Donderdag tot Zondagochtend dichtgooien. Het verkeer staat er toch wel vast :p;)

Bramzel
5 mei 2010, 00:55
Logistiek moet dat te doen zijn, New York van Donderdag tot Zondagochtend dichtgooien. Het verkeer staat er toch wel vast :p;)

Even de locatie checken Edwin ;) Dit voorstel gaat om Jersey, aan de overkant van de Hudson, niet in Manhattan zelf.

Pingguest
5 mei 2010, 11:44
Ferrari heeft toestemming gekregen voor het aanpassen van haar motoren.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83320

Schumi rulezzzzz
5 mei 2010, 11:48
Ferrari heeft toestemming gekregen voor het aanpassen van haar motoren.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83320
Goed nieuws, komt net op tijd ook denk ik.

Pingguest
5 mei 2010, 12:14
Ik begrijp het eigenlijk niet. Sinds eind 2006 zijn de motoren gehomologeerd en tot het begin van dit seizoen had Ferrari geen betrouwbaarheidsproblemen.

Tazz
5 mei 2010, 12:50
kan ook met de koeling te maken hebben.. de 2010 wagen is immers volledig anders dan vorig jaar.. en mss is er nu te weinig koeling ivgl met vorig jaar..

jp_f1
5 mei 2010, 12:50
Ik begrijp het eigenlijk niet. Sinds eind 2006 zijn de motoren gehomologeerd en tot het begin van dit seizoen had Ferrari geen betrouwbaarheidsproblemen.

Volgens mij hebben ze dit jaar hun motoren iets anders in het chassis hangen.
Namelijk onder een hoek ipv recht. Misschien dat dat net de problemen geeft

Pingguest
5 mei 2010, 13:02
kan ook met de koeling te maken hebben.. de 2010 wagen is immers volledig anders dan vorig jaar.. en mss is er nu te weinig koeling ivgl met vorig jaar..

Volgens mij hebben ze dit jaar hun motoren iets anders in het chassis hangen.
Namelijk onder een hoek ipv recht. Misschien dat dat net de problemen geeft

Maar dan ligt het probleem niet bij de motor, maar bij het chassis.

Tjerk Korving
5 mei 2010, 14:04
In de afgelopen jaren stond de ontwikkeling officieel stil maar vrijwel alle teams hebben wel het een en ander kunnen doen door wat gaten in het reglement. Daarom is het voor dit seizoen ook weer gelijkgetrokken. Maar dan zullen ze dus wel iets verprutst hebben.

Tazz
5 mei 2010, 20:25
en de New Jersey GP gaat al definitief niet meer door..
het lijkt meer op een goedkope promostunt imo

jp_f1
5 mei 2010, 20:28
Maar dan ligt het probleem niet bij de motor, maar bij het chassis.

Misschien iets andere slijtage dan bij de vorige manier van ophanging en dat daardoor de problemen nu ontstaan. Kan zijn dat ze dat niet gemerkt hebben, maar het lijkt me toch dat ze de motoren ook onder dezelfde helling hebben getest op een testbank :s

CavaF1
5 mei 2010, 23:35
Regen regen en nog eens regen dit weekend. Wordt weer leuk.

Darthwillie
5 mei 2010, 23:37
alweer :blink: even snel wat geld op Button zetten :laugh:

Ellu
5 mei 2010, 23:48
Nee geen regen! Ik ga niet naar spanje om in de blubber te zitten!

Captain Slow
6 mei 2010, 00:08
alweer :blink: even snel wat geld op Button zetten :laugh:

Idd zeg. Wat staat ie bij de bookies?:p

jp_f1
6 mei 2010, 08:11
Nee geen regen! Ik ga niet naar spanje om in de blubber te zitten!

Mensen gaan daarvoor ook niet naar zuid Frankrijk, maar die hebben sneeuw ;)

Robert Saalmink
6 mei 2010, 15:39
De motorhomes zijn er weer, grote foto's staan op Autosport, op f1racing.net staat een mooi overzichtje: http://f1.gpupdate.net/en/gallery.php?catID=1102-4460

Tazz
6 mei 2010, 15:56
die mercedes trucks staan toch wel heel erg laag tegen de grond..? of is dat zo als ze stil staan?

Mathijs
6 mei 2010, 17:03
luchtvering denk ik....

joostingh
6 mei 2010, 17:18
Mercedes GP heeft de wagen voor de Spaanse Grand Prix van komend weekend ingrijpend veranderd. Naast de al bekende langere wielbasis heeft de Duitse renstal ook de airbox en de motorkap van de W01 ingrijpend onder handen genomen.

Mercedes GP heeft de ingang van de airbox verder naar achteren verplaatst en die zit dus niet direct achter het hoofd van de coureur niet meer. Aan beide kanten van de motorkap zit nu een luchtinlaat. Het bovenste deel van de van de rolstructuur achter de rijder wordt daardoor smaller, wat een aerodynamisch voordeel op zou moeten leveren door de vermindering van de hoveelheid drag.

bron: f1today.nl

Ik dacht al zoiets te zien op de onderstaande foto:
http://images.gpupdate.net/large/152140.jpg

Manuel
6 mei 2010, 17:32
...de eerste overwinning van Schumacher na al deze wijzigingen?? Zou wel mooi zijn natuurlijk.

Darthwillie
6 mei 2010, 17:35
ziet er idd apart uit
http://www.motorsport-total.com/bilder/2010/100506/z1273153982.jpg

joostingh
6 mei 2010, 17:36
...de eerste overwinning van Schumacher na al deze wijzigingen?? Zou wel mooi zijn natuurlijk.

Hij heeft een ander chassis (waar ook mee getest is door hem en Rosberg) er is een langere wielbasis en nog een aantal ingrijpende wijzigingen.

Dus het zou mooi zijn dat we nu 4 teams hebben die echt hard gaan, naast de Redbull, Ferrari en Mclaren :D

Schumi rulezzzzz
6 mei 2010, 19:00
ziet er idd apart uit
http://www.motorsport-total.com/bilder/2010/100506/z1273153982.jpg

Ik vind het altijd wel cool als een team met iets compleet nieuws op de proppen komt. Kan dit wel waarderen, ben benieuwd wat voor varianten we hierop gaan zien.

speed9
6 mei 2010, 20:00
Ferrari neemt toch afscheid van streepjescode
06 mei 2010

Ferrari heeft na overleg met Philip Morris, het moederbedrijf van Marlboro, besloten om de streepjescode van de auto te halen. Onlangs was er veel kritiek op de barcode, omdat deze bedoeld zou zijn om mensen aan Marlboro te laten denken.

Tabaksreclame is al een poosje taboe in de Formule 1, maar desondanks heeft het team van Ferrari met Marlboro nog altijd een sigarettenmerk als titelsponsor. Sinds het verbod op tabaksreclame reed Ferrari met een streepjescode op de motorkap, die nog altijd sterk aan het Marlboro-logo deed denken. "We hebben samen met Philip Morris de beslissing genomen om de kleurstelling van onze wagens voor de rest van het seizoen aan te passen", liet Ferrari in een verklaring weten. "We hebben dit besluit genomen om een einde te maken aan alle speculaties. Het is nooit onze bedoeling geweest om met de barcode naar een sigarettenmerk te refereren."

De streepjescode wordt vervangen door een rood vlak met een witte rand.
Bron : f1gpupdateBron is dus F1gpupdate
Het valt niet op hoor.
Eerst streepjes en nu zo hele omlijning.

Vraag me af of er ook een andere reclame manieren komen.

Robert Saalmink
6 mei 2010, 20:45
Ik vond de airbox van Mercedes al apart en nu helemaal!

Die streepjescode was natuurlijk duidelijk een referentie aan Marlboro maar toch opvallend dat ze het eerst zo fel verdedigen en nu dan toch net zo makkelijk verwijderen.

Richard117
6 mei 2010, 21:51
Ja de streepjescode is er nu af. Maar ondertussen is er ook al 2x een nieuwsbericht over geweest, dus er is zo zelfs meer reclame voor Marlboro dan dat die streepjescode maken ;)

Dennis
6 mei 2010, 22:02
"We hebben dit besluit genomen om een einde te maken aan alle speculaties. Het is nooit onze bedoeling geweest om met de barcode naar een sigarettenmerk te refereren."

OMG. Zeg gewoon waar het op staat jongens. :lol:

Robert Saalmink
6 mei 2010, 22:16
Ook hier op deze pagina staat weer copy-paste werk zonder bronvermelding............ Laatste waarschuwing.

Captain Slow
6 mei 2010, 22:25
Ban bij overtreding soms?:surrender:

speed9
6 mei 2010, 22:50
Ik vond de airbox van Mercedes al apart en nu helemaal!

Die streepjescode was natuurlijk duidelijk een referentie aan Marlboro maar toch opvallend dat ze het eerst zo fel verdedigen en nu dan toch net zo makkelijk verwijderen.

:huh1:[Zeikerig mode]: je kan ook je post Edit-en om volgens even netjes ook de waarschuwing er onder te plakken. [/zeikerigmode].

@dennis : je quote een quote,die ik gequote heb zonder bron vermelding.
Dus je Quote dubbel zonder.

@ topic :
Sluikreclame bestaat al jaren,herinner me nog van West,met de wind richtingen enzo
en nu ze bij Ferrari,dat hebben veranderd lijkt het nog meer op Marlboro.

Edwin
6 mei 2010, 22:57
Of het nu wel of geen sluikreclame is...de Ferrari wordt er wel fraaier van. Die streepjescode verneukte de hele motorkap in mijn ogen. De streepjescode van 2007 vond ik dan wel weer mooi.

Dat Mercedes die nieuwe motorkap introduceerd kan ik wel waarderen. Ben wel fan van nieuwe dingen, daar staat de Formule 1 voor mij een beetje voor, de grenzen opzoeken.

Darthwillie
6 mei 2010, 23:10
montezemelo heeft gelijk, die streepjescode heeft niets met Marlboro te maken en alleen met ferrari, wie herinnert zich niet de Ferrari van 1988 :rolleyes:
http://farm4.static.flickr.com/3154/2902603820_1c99b66b33.jpg

net zoals het heel veel mensen de subaru liverie
http://www.stiblog.com/wp-content/uploads/2009/03/112_0705_11zpeter_solberg_subaru_impreza_rally_car sliding.jpg
nog altijd verbinden met de 555 liverie
http://i424.photobucket.com/albums/pp330/Decal_Dynamics/Subaru%20Impreza%20WRC%20555%202003/th_IMGP0202.jpg
ondanks dat dit er al jaren niet meer op staat.

Door het duidelijk afgekaderde vlak zal het op de Ferrari tot in lengte van dagen als Marlboro gezien worden

bron Darthwillie :laugh:

Neo-242
6 mei 2010, 23:10
Oh nee, ik vind het gaaf wat Mercedes doet met de airbox, maar ze hadden al de mooiste airbox sinds jaren in de F1. Vond ik het knapste op de hele auto. Dit is echt niet mooi, maar wel inventief & origineel:thumbup:
Maar wat helpt dit? Iemand met inzicht in aero een idee?;)

Raikkonen_WC
6 mei 2010, 23:24
Wat ik me afvraag met de rollbar van Mercedes.... Kan dit dunne vinnetje ook een koprol weerstaan? Die rollbar boven het hoofd van de coureurs was er natuurlijk niet voor niks, en zit er al (als ik naar mijn modelwagens kijk) sinds 1989 op (1988 had de mclaren ook een soort rollbar, echter was dit gewoon een open gat). Alle F1 teams hebben er sinds die tijd mee gereden, soms in allerlei vormen, maar altijd hetzelfde concept....

Ik vind het btw wel gaaf uitzien, en een gaaf idee van Mercedes......

Pingguest
6 mei 2010, 23:58
montezemelo heeft gelijk, die streepjescode heeft niets met Marlboro te maken en alleen met ferrari, wie herinnert zich niet de Ferrari van 1988 :rolleyes:
http://farm4.static.flickr.com/3154/2902603820_1c99b66b33.jpg

Dat is een McLaren.

Darthwillie
7 mei 2010, 00:02
yup, that's the point

Neo-242
7 mei 2010, 00:21
De vorige 2 posts zijn hilarisch!:lol::laugh::lol:

GTE
7 mei 2010, 00:34
yup, that's the point

Het punt is dat de antitabakterreur nu zo ver is doorgeslagen dat zelfs een 'grafisch weergave' (niet eens een logo) dat via een enorme omweg enigszins in verband kan worden gebracht met iets dat in het verleden een afgeleide was van het Marlboro beeldmerk, onder druk van diezelfde terreur moet worden verwijderd. Ferrari/Fiat had gewoon een dikke vinger moeten geven en er niet veel meer woorden aan vuil moeten maken dan een welgemeend 'see you in court'. Kan Nigel Tozzi zich ook weer ns nuttig maken.

Ik ben overigens een overtuigd niet-roker, maar dat uiteraard terzijde.

Darthwillie
7 mei 2010, 00:36
yup helemaal mee eens, alleen moet Montezemelo niet van die onzin gaan roepen dat het niet de bedoeling is dat je aan Marlboro gaat denken. :rolleyes:

petervdveen
7 mei 2010, 00:43
yup helemaal mee eens, alleen moet Montezemelo niet van die onzin gaan roepen dat het niet de bedoeling is dat je aan Marlboro gaat denken. :rolleyes:
Dat moet hij zeggen. Hij heeft geen keuze volgens mij.
Tabaks reclame is verboden dus mogen ook die strepen geen reclame zijn.
Ze brengen het nu op de manier van wij vinden het mooi en dus is het gewoon een onderdeel van de livery van de auto. Om zo dus de wet te omzeilen.
Als hij het gewoon toe zou geven zou hij wel een heel groot probleem hebben denk ik.

GTE
7 mei 2010, 00:43
Dat logo doet je hooguit aan Marlboro denken als je oud genoeg bent om te beseffen dat het een evolutie is van de strepen die Ferrari (en McLaren) gebruikten ter 'vertaling' van het woord Marlboro bij de gelegenheden dat dat woord niet getoond mocht worden.

Ik geloof ook niet dat de tabaksregelgeving op dit punt zo ver gaat dat iedere mogelijke associatie met de produkten van een tabaksfabrikant moet worden voorkomen.

Zou het in dat opzicht bijvoorbeeld te ver gaan om te stellen dat de huidige livery van McLaren in zoverre voldoende rechtstreeks is geevolueerd uit de West-livery van dat ook hier eigenlijk sprake is van een verboden kleurstelling? Lijkt me wel.

Darthwillie
7 mei 2010, 00:49
dat logo staat ook niet geregistreerd door Marlboro, zo slim zijn ze wel :laugh:
en idd het is niet te bewijzen, alleen weten we allebei ook waar het om gaat.

Maar bijvoorbeeld het logo van Camel zonder tekst mag niet!

Ze hebben het toch ook niet verwijderd ivm met wetten maar door het gezwam van wat doorgeslagen profs

JossNL
7 mei 2010, 00:54
Het is ff wennen...

http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2010/05/060520107661.jpg
(via F1Fanatic.co.uk , speciaal voor Robert)

Darthwillie
7 mei 2010, 00:56
doet me hier aan denken
http://img.alibaba.com/photo/102515686/Roman_helmets.jpg

zo een rode tooi zou die wagen goed doen:laugh:

Jeroen Ursem
7 mei 2010, 00:58
Ik moest daar niet direct aan denken. Maar ik heb die tijd natuurlijk zelf ook niet meegemaakt :whistling:

Darthwillie
7 mei 2010, 01:02
:laugh: lekker bezig vandaag, maar toevallig Gladiator laatst gekeken :p

Richard117
7 mei 2010, 01:16
Ik heb toch mijn vraagtekens bij die Mercedes. Heeft dit geen invloed op de koeling van de motor, want het lijkt er zo op dat het gat(die 2 samen) kleiner is. Maar als dit geen probleem is, heeft iedereen dan al jaren zitten slapen ofzo? Want dit lijkt me aerodynamisch toch wel beter als 1 breed gat.

Ik vind het er wel bijzonder uit zien, maar ik hou ook wel van teams die iets nieuws proberen. Dan gaat het mij niet zozeer om mooi qua uiterlijk, maar mooi in de zin dat ze wat anders proberen als de massa. Net zoals de X-wings van Tyrrell destijds, de midwing bij Mclaren of de walrusneus van Williams.

Gerben vd Broek
7 mei 2010, 01:17
Die rode tooi hebben ze al op dat andere autootje met mercedesbrommertje aan boord. ;)

1 gat, of 2 gaten, als ze dezelfde oppervlakte hebben samen, dan maakt dat voor luchtweerstand niet uit.

Jeroen Ursem
7 mei 2010, 01:23
Mooie over 'streepjescode-gate' vind ik nog wel dat NIEMAND er ook maar een seconde aandacht aangaf dat daar al jaren een streepjescode staat. Nu is er waarschijnlijk iemand van Marlboro zelf naar de rechter gestapt ofzo, want dit is natuurlijk toch een week gratis publiciteit.

Marlboro staat meteen weer op de kaart :p

Dat lege vlak is precies hetzelfde, iedereen weet waar het voor staat :lol:

Richard117
7 mei 2010, 01:58
Mooie over 'streepjescode-gate' vind ik nog wel dat NIEMAND er ook maar een seconde aandacht aangaf dat daar al jaren een streepjescode staat. Nu is er waarschijnlijk iemand van Marlboro zelf naar de rechter gestapt ofzo, want dit is natuurlijk toch een week gratis publiciteit.

Marlboro staat meteen weer op de kaart :p

Dat lege vlak is precies hetzelfde, iedereen weet waar het voor staat :lol:

Dat zeg ik, het is inmiddels al 2x een nieuwsbericht geweest waar Marlboro/Philip Morris bij naam genoemd is. Met die streepjescode krijg je niet zoveel reclame hoor, en al helemaal niet gratig ;)

Robert Saalmink
7 mei 2010, 09:53
Het is ook geen geheim dat Marlboro nog altijd jaarlijks een leuke som geld naar Ferrari overmaakt, dat zal er ook wel iets mee te maken hebben...

Richard117
7 mei 2010, 10:14
Het is ook geen geheim dat Marlboro nog altijd jaarlijks een leuke som geld naar Ferrari overmaakt, dat zal er ook wel iets mee te maken hebben...

Ze zijn niet voor niets titelsponsor, dat mag blijkbaar wel. Maar reclame maken dmv een logo (of iets wat daar op zou kunnen lijken) of een naam op kleding/auto etc mag dan weer niet. Het zijn echt hele kromme regels allemaal :rolleyes:

Mathijs
7 mei 2010, 11:21
Ze zijn niet voor niets titelsponsor, dat mag blijkbaar wel. Maar reclame maken dmv een logo (of iets wat daar op zou kunnen lijken) of een naam op kleding/auto etc mag dan weer niet. Het zijn echt hele kromme regels allemaal :rolleyes:

Volgens mij heet het gewoon Scuderia Ferrari en op haar website zie je bij sponsors/partners (http://www.ferrari.com/English/Scuderia/Formula_1/ScuderiaFerrari/Partners/Pages/Partners_10.aspx) Marlboro niet eens staan, dus beetje bullshit wat je hier aan het verkondigen bent.

NS
7 mei 2010, 12:06
Volgens mij heet het gewoon Scuderia Ferrari en op haar website zie je bij sponsors/partners (http://www.ferrari.com/English/Scuderia/Formula_1/ScuderiaFerrari/Partners/Pages/Partners_10.aspx) Marlboro niet eens staan, dus beetje bullshit wat je hier aan het verkondigen bent.

ik kijk niet vaak persconferenties na de race maar als ik het goed herinner wordt een ferrari rijder nogsteeds aangekondigd als rijder van "scuderia ferrari marlboro",

en wat staat hier onder het kopje "spanish grand prix" ? ;)

http://www.ferrari.com/English/Scuderia/Pages/Racing.aspx

Richard117
7 mei 2010, 13:30
ik kijk niet vaak persconferenties na de race maar als ik het goed herinner wordt een ferrari rijder nogsteeds aangekondigd als rijder van "scuderia ferrari marlboro",

:stupid:

speed9
7 mei 2010, 13:33
Burger King sponsort Sauber in Spaanse races
07 mei 2010

Het team van Sauber heeft er met Burger King een sponsor bij. Het logo van de Amerikaanse fastfoostketen zal tijdens de Grand Prix van Spanje en de Grand Prix van Europa, die later dit jaar wordt gehouden in Valencia, op de auto te zien zijn.

"We zijn erg trots dat we een internationaal merk als Burger King aan ons hebben weten te binden", zei teambaas Peter Sauber bij de bekendmaking van de deal. "In de Formule 1 bleek de restaurantsector nog een redelijk onontgonnen terrein."Bron: F1gpupdate.nl
En Fastfood reclame mag wel,en dat terwijl de EU juist de fastfood-sector wil in dampen.
Zoals Fastfood/snoep reclames op de tv te beperken en dan mag dit wel.

Sander Hogendoorn
7 mei 2010, 13:45
'Kubica tekent voorcontract bij Ferrari'

Volgens het Italiaanse Tuttosport heeft Robert Kubica een voorcontract getekend bij Ferrari. De Pool beleeft dit jaar zijn eerste seizoen bij Renault en presteert daar boven verwachting. Een prestatie die Ferrari niet is ontgaan.

Volgens de Italiaanse krant heeft Kubica een document getekend waarin staat dat Ferrari een optie op hem heeft genomen voor het jaar 2011. Het team uit Maranello moet voor 15 juli laten weten of het de optie opneemt of laat verstrijken.

http://sport.fok.nl/nieuws/384038/1/1/50/kubica-tekent-voorcontract-bij-ferrari.html

Zal wel met een korreltje zout genomen moeten worden, maar waar rook is..

Stefan van Renselaar
7 mei 2010, 14:19
http://sport.fok.nl/nieuws/384038/1/1/50/kubica-tekent-voorcontract-bij-ferrari.html

Zal wel met een korreltje zout genomen moeten worden, maar waar rook is..

Ze zijn dus erg onder de indruk van Massa :p

Hoewel ze aan een goede weerman meer zouden hebben...

petervdveen
7 mei 2010, 14:34
Zou wel tof zijn als Massa dan aan het eind van het jaar naar mercedes zou gaan..:cool:

Mathijs
7 mei 2010, 17:01

Even op de website van de FIA (http://fia.com/en-GB/sport/championships/f1/Pages/SeasonGuide.aspx) gekeken en klopt idd. Toch apart dat het op vele andere websites (formula1.com, gpupdate.net) alleen gesproken wordt over Ferrari bij teams.

Bramzel
7 mei 2010, 17:10
Zou wel tof zijn als Massa dan aan het eind van het jaar naar mercedes zou gaan..:cool:

Zou wel tof zijn als Massa dan aan het eind van het jaar naar huis gaat en niet meer terugkomt :P Ik zal hem niet missen in ieder geval!

Robert Saalmink
7 mei 2010, 17:18
Ach, ik vind het wel een grappig ventje. Niet dat me dat uitmaakt trouwens. Kan ook goed rijden, was bijna wereldkampioen. In de F1 is het woordje BIJNA wel erg belangrijk trouwens :)

Daniël
7 mei 2010, 17:22
Ik zat toevallig van de week filmpjes te kijken van Montoya. Nu ben ik echt geen Montoya-fan, integendeel zelfs; ik vond 'm altijd wat onsympathiek overkomen, maar toch zou het leuk zijn als we zo'n type weer terugkregen. Gewoon een lekkere klootzak met een mening, een persoonlijkheid. Massa is ook zo'n voorbeeld van een coureur die helemaal doodgegooid is met mediatraining, gewoon erg jammer.

Nu vind ik hem wel een redelijke coureur, maar het is geen kampioen jammer genoeg. Dat verschil is ondertussen al een aantal maal besproken aan de hand van het pitentry-incident tussen Alonso en Massa.

Fabian de Jong
7 mei 2010, 18:37
Het is ff wennen...

http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2010/05/060520107661.jpg
(via F1Fanatic.co.uk , speciaal voor Robert)
Tja het is misschien wel nieuw, maar het valt me pas op dat ze er nu PAS mee komen, ik bedoel dat hadden ze tig jaar geleden ook al wel kunnen verzinnen (mochten de regels het natuurlijk verbieden) dat zoals ze het eerst hadden veel meer drag veroorzaakt.

Requiem84
7 mei 2010, 18:59
Wellicht is dit mogelijk doordat de motor minder koeling dan voorheen nodig hebben, daar ze behoorlijk onder hun kunnen draaien tegenwoordig.

Mathijs
7 mei 2010, 19:29
De airbox is alleen voor de toevoer van zuurstof voor de verbranding, de koeling gebeurd door de sidepods, daar zitten ook de radiatoren.

speed9
7 mei 2010, 20:29
De airbox is alleen voor de toevoer van zuurstof voor de verbranding, de koeling gebeurd door de sidepods, daar zitten ook de radiatoren.

Denk dat zo de zuurstof toevoer beter verdeeld word ipv door 1 gat ten zij je een kantel motor heb.

Darthwillie
7 mei 2010, 21:06
Ferrari heeft in 1989 met deze ietwat vergelijkbare oplossing rondgereden
http://www.shorey.net/Auto/Italian/Ferrari/1989%20brazilian%20gp%20-%20nigel%20mansell%20(ferrari%20640).jpg

ik meen me te herinneren dat ze overgestapt zijn naar deze oplossing omdat ze beter de druk van de lucht die naar de motor ging konden regelen
http://b.f1-facts.com/ul/a/4359

Bramzel
8 mei 2010, 03:53
Laten we de Lotus Type 78 ook niet vergeten:

http://jimsgarage.files.wordpress.com/2007/08/lotus78.jpg

Pingguest
8 mei 2010, 10:28
De twee laatst vertoonde auto's zijn werkelijk plaatjes. :wub:

speed9
8 mei 2010, 12:43
Laten we de Lotus Type 78 ook niet vergeten:

http://jimsgarage.files.wordpress.com/2007/08/lotus78.jpg

Zulke banden zouden we nu ook moeten gebruiken,want ze zijn cool :lol:

Vraag me af als het werkt,dat binnen no-time de andere teams het na-doen.

Pingguest
8 mei 2010, 13:01
Zulke banden zouden we nu ook moeten gebruiken,want ze zijn cool :lol:

Vraag me af als het werkt,dat binnen no-time de andere teams het na-doen.

Sinds wanneer fabriceren teams hun eigen banden? En waarom denk je dat banden met zulke afmetingen niet meer gebruikt worden?

Bramzel
8 mei 2010, 13:04
Sinds wanneer fabriceren teams hun eigen banden? En waarom denk je dat banden met zulke afmetingen niet meer gebruikt worden?

Ik denk dat hij de Mercedes airbox bedoelt Ruben.

Daniël
8 mei 2010, 13:06
De twee laatst vertoonde auto's zijn werkelijk plaatjes. :wub:

Inderdaad zeg, die Lotus is helemaal een schoonheid.

speed9
8 mei 2010, 13:07
@bramzel : je snap wat ik bedoelde,maar nu brengt Pingguest me op een idee.

Me idee : Dat er ook meer keuze waren qua afmeetingen van banden,dat de teams elkaar na gaan doen of juist voor hun zelf gaan kiezen,want als bvb Merk X goed presteerd,maar merk Y past bij de auto,dat ze geen X nemen.

Dus bvb Bridgestone 19" voor en 21" achter(" = inch)
en dan Avon 18" voor maar 22" achter of andere maten.

waarom denk je dat banden met zulke afmetingen niet meer gebruikt worden?Waarom niet meer : te veel grip?

Robert Saalmink
8 mei 2010, 13:38
Ferrari heeft in 1989 met deze ietwat vergelijkbare oplossing rondgereden
http://www.shorey.net/Auto/Italian/Ferrari/1989%20brazilian%20gp%20-%20nigel%20mansell%20(ferrari%20640).jpg

ik meen me te herinneren dat ze overgestapt zijn naar deze oplossing omdat ze beter de druk van de lucht die naar de motor ging konden regelen
http://b.f1-facts.com/ul/a/4359

Klopt, door een andere vorm van de airbox was de toestroom van de lucht naar de motor beter, vandaar de wijziging.

Robert Saalmink
12 mei 2010, 16:31
Ik vond het motorhome van Mercedes-Benz al wat bescheiden, en dat klopte: ze hebben nu het nieuwe motorhome gepresenteerd :blink:
http://www.autosport.com/news/grapevine.php/id/83513

Richard117
12 mei 2010, 17:56
Ik vond het motorhome van Mercedes-Benz al wat bescheiden, en dat klopte: ze hebben nu het nieuwe motorhome gepresenteerd :blink:
http://www.autosport.com/news/grapevine.php/id/83513

Dat zijn nou de dingen waar van mij op bezuinigd mag worden, niet op de wagenontwikkeling etc zoals nu het geval is. Dit gaat toch helemaal nergens over. Wat is er mis met een trailer met daaraan een grote tent? Ook die kun je evt nog luxe inrichten zodat het er nog wel iets professioneel uit ziet.

Stefan van Renselaar
12 mei 2010, 19:51
Dat zijn nou de dingen waar van mij op bezuinigd mag worden, niet op de wagenontwikkeling etc zoals nu het geval is. Dit gaat toch helemaal nergens over. Wat is er mis met een trailer met daaraan een grote tent? Ook die kun je evt nog luxe inrichten zodat het er nog wel iets professioneel uit ziet.

Inderdaad, en dan dit zeggen:

"We have not wasted one more Euro than we needed to spend on this." :rolleyes:

Face the Slayer
12 mei 2010, 20:06
Het is toch helemaal aan de teams waaraan ze het geld spenderen? Het enige wat de FIA kan/moet doen is de teams te stimuleren om geld 'nuttig' te besteden door goede regels op te stellen. Verder speelt er ook nog mee dat Mercedes-Benz een grote autoconstructeur is waar marketing heel belangrijk is en zo'n motorhome is daar toch onderdeel van, hoe wanstaltig het ook is.

CavaF1
13 mei 2010, 09:07
Het zou me verbazen als ze dat allemaal zelf bekostigen. Voor een constructiebouwfirma is de F1 DE plaatswaar ze moeten zijn natuurlijk.

KingBee
21 mei 2010, 23:45
De Toyota die nooit aan de start verschenen is. Er jammer eigenlijk, ziet er namelijk erg agressief uit en niet conservatief zoals de afgelopen jaar. Zeker omdat de diffuser de meest extreme is die er tot nu toe ontworpen is door de teams. Ook heeft de auto een systeem om de rijhoogte in te stellen. Eeuwig zonde...
http://i50.tinypic.com/xggkro.png

http://i46.tinypic.com/2vdi1p0.png

http://response.jp/imgs/zoom/264256.jpg

http://response.jp/imgs/zoom/264257.jpg

http://response.jp/imgs/zoom/264253.jpg

http://response.jp/imgs/zoom/264254.jpg

http://response.jp/imgs/zoom/264255.jpg

http://response.jp/imgs/zoom/264272.jpg

http://response.jp/imgs/zoom/264273.jpg

http://response.jp/imgs/zoom/264274.jpg