PDA

View Full Version : Grafische Kaart kapot?

R. de Ruijter
27 december 2009, 12:20
Sinds 2 dagen vertoont mijn cumputer flinke kuren. Het is zo dat als ik de computer opstart krijg ik dat ik geen goed beeld krijg. Ik denk dat dit aan de grafische kaart ligt maar dat weet ik niet zeker. Als ik de GK in de andere slot van m'n MOBO doe dan gebeurd er hetzelfde.

Maar ik weet dus niet 100% zeker of dit het is want straks koop ik een andere GK en dan zou die het misschien nog niet doen.

Jullie een idee?
De GK is een Asus 8800 GTS 512 mb

http://img63.imageshack.us/img63/7250/img0411d.jpg (http://img63.imageshack.us/i/img0411d.jpg/)

Tjerk Korving
27 december 2009, 12:34
Zulke "artifacts" zijn doorgaans niet echt goed. Blijft dat ook zo als de computer is opgestart en programma's en spellen draaiden of heb je dan geen enkele last meer? Videokaart ook niet overgeclockt?

Requiem84
27 december 2009, 12:49
Zeer grote kans dat je GPU het aan het begeven is. Ik zou even kijken met een open kast of de GPU fan nog aan het draaien is. Tevens kan je even met Rivatuner of een vergelijkbaar programma de temperaturen bekijken van je GPU.

R. de Ruijter
27 december 2009, 12:57
Zeer grote kans dat je GPU het aan het begeven is. Ik zou even kijken met een open kast of de GPU fan nog aan het draaien is. Tevens kan je even met Rivatuner of een vergelijkbaar programma de temperaturen bekijken van je GPU.

De fan draait nog wel, maar als ik Nvidea Control panel open dan zegt hij dat er geen GPU is.

Zulke "artifacts" zijn doorgaans niet echt goed. Blijft dat ook zo als de computer is opgestart en programma's en spellen draaiden of heb je dan geen enkele last meer? Videokaart ook niet overgeclockt?

Gebeurd de hele tijd, ook als windows is opgestart. Videokaart is niet overclocked.

Tjerk Korving
27 december 2009, 13:32
Dan klinkt het niet goed Ruben. Eventueel nog in een andere computer proberen indien beschikbaar maar ik denk dat het vrij zeker is dat de videokaart aan het einde van z'n latijn is.

Niels Tieman
27 december 2009, 19:00
Zo.. goedemorgen artifacts. Het kan overigens ook nog aan je geheugen van je PC liggen. Ik heb meerdere malen mee mogen maken dat het vervangen van het werkgeheugen de boel oploste. Al is die kans altijd kleiner dan een defecte grafische kaart bij dit soort verschijnselen.

R. de Ruijter
27 december 2009, 19:16
Zo.. goedemorgen artifacts. Het kan overigens ook nog aan je geheugen van je PC liggen. Ik heb meerdere malen mee mogen maken dat het vervangen van het werkgeheugen de boel oploste. Al is die kans altijd kleiner dan een defecte grafische kaart bij dit soort verschijnselen.

Ik heb 4 strips van 1gb. Als er 1 kapot zou gaan dan zou dat verder toch niet uitmaken? Heb er weinig verstand van maar werkt het mischien als een paralel schakelijk? Als er 1 kapot gaat dat de andere gewoon bijven werken.

Niels Tieman
27 december 2009, 19:35
Het zou een kwestie van zijn een geheugen-tester op je geheugentrips los laten. Maar zelfs al geeft hij fouten aan in het heugen acht ik de kans groter dat het gewoon in je videokaart ligt op het moment.

Gerben vd Broek
27 december 2009, 21:16
Ik heb 4 strips van 1gb. Als er 1 kapot zou gaan dan zou dat verder toch niet uitmaken? Heb er weinig verstand van maar werkt het mischien als een paralel schakelijk? Als er 1 kapot gaat dat de andere gewoon bijven werken.

Maar in kapot gaan en kapotgaan heb je ook zoveel verschillen. Als het geheugen in zoverre kapot is dat het wel verkeerde waarden uitspuugt, maar toch nog zover heel is dat het alles moet meerekenen, krijg je dus wel dat soort onzin. Denk dat het simpelste is er gewoon 2 uit te trekken en te proberen of het dan wel goed is. Zoniet de andere 2 erin zetten en nog eens proberen. Blijft het klote dan kan je er haast wel vanuit gaan dat het je videokaart is. Ik zou wel je videokaart even meenemen naar een andere pc om hem daar te testen. Dat is de meest gemakkelijke oplossing om andere hardwarefouten te elimineren.

Robert Saalmink
27 december 2009, 23:29

Dat wilde ik net zeggen. Ruk eens alle reepjes geheugen eruit en probeer het dan nog eens, en daarna een voor een terug steken.

Bram Kocken
27 december 2009, 23:47
Die herken ik, die gekke dingen!
Had ik ook bij m'n videokaart afgelopen zomer ;) Kon toen op zoek naar een nieuwe videokaart!

Je kan het proberen, met het werkgeheugen, maar ik ga voor een brakke videokaart.. Heb je nog ergens een sok met wat losse stuivers, zo vlak na de feestdagen?

R. de Ruijter
28 december 2009, 12:22
Die herken ik, die gekke dingen!
Had ik ook bij m'n videokaart afgelopen zomer ;) Kon toen op zoek naar een nieuwe videokaart!

Je kan het proberen, met het werkgeheugen, maar ik ga voor een brakke videokaart.. Heb je nog ergens een sok met wat losse stuivers, zo vlak na de feestdagen?

Garantie ook goed?:innocent:

Niels Draijer
28 december 2009, 15:16

Ik wil net zeggen, zo oud is die kaart nog niet :)

Bram Kocken
29 december 2009, 11:06
Ik zou er niet op kunnen wachten, denk ik :innocent:

R. de Ruijter
29 december 2009, 12:07
Ik zou er niet op kunnen wachten, denk ik :innocent:

Alles gaat bij elkaar ongeveer anderhalve maand duren en ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om daarop te wachten.

Dus nu wel op zoek gegaan naar een GK, maar heb echt geen idee wat een beetje een goede prijs kwaliteit verhouding heeft op dit moment.

Iemand die daar wel verstand van heeft?

Ik heb een max budget van 150 euro en wil toch wel een nvidiea.

Niels Draijer
29 december 2009, 12:48
Alles gaat bij elkaar ongeveer anderhalve maand duren en ik heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om daarop te wachten.

Dus nu wel op zoek gegaan naar een GK, maar heb echt geen idee wat een beetje een goede prijs kwaliteit verhouding heeft op dit moment.

Iemand die daar wel verstand van heeft?

Ik heb een max budget van 150 euro en wil toch wel een nvidiea.

Radeon biedt momenteel betere kaarten dan Nvidia in tegenstelling tot het 8800GTX tijdperk waarbij dit omgekeerd was:)

Gerben vd Broek
29 december 2009, 13:19
Je kan voor rond de 150 euro (+ verzendkosten) al een radeon 4890 te pakken krijgen. Weet even niet hoe die staan tegenover 5770's maar die zijn momenteel niet te krijgen. Dus wat dat betreft zou ik een 4890 radeon halen. Dan heb je bijna top of de line performance.
Ligt dan aan je processor zelfs of je alles uit zo'n kaart kan halen. Heb mijn processor aardig moeten overklokken en nog kan die volgens mij niet het maximale uit mijn 4890 krijgen.

R. de Ruijter
29 december 2009, 13:37
Je kan voor rond de 150 euro (+ verzendkosten) al een radeon 4890 te pakken krijgen. Weet even niet hoe die staan tegenover 5770's maar die zijn momenteel niet te krijgen. Dus wat dat betreft zou ik een 4890 radeon halen. Dan heb je bijna top of de line performance.
Ligt dan aan je processor zelfs of je alles uit zo'n kaart kan halen. Heb mijn processor aardig moeten overklokken en nog kan die volgens mij niet het maximale uit mijn 4890 krijgen.

Heb nu een Intel Q6600 erin zitten die niet overclocked is aangezien ik daar geen idee in heb hoe dat moet.

Heb er op azerty.nl 1 gevonden die binnen 5 dagen binnen zou moeten zijn maar zou dit dan een goede keus zijn?

http://azerty.nl/8-970-244763/sapphire-radeon-hd-5770-graf.html?utm_source=navigatie&utm_medium=website&utm_campaign=bestverkocht

Gerben vd Broek
29 december 2009, 14:13
Ik denk dat je daar geen verkeerde koop mee doet. Heb even gezocht op performance verschillen met de 4890. Maar die maken elkaar niet zoveel. En dan is een 5770 gewoon nieuwere technology, verbruikt minder etc. Dus zou zeker voor die gaan dan.

Ik heb de mijne gekocht net voordat de 5xxx uitkwamen dus was de keuze niet zo moeilijk. Overigens zal je de q6600 wel moeten kietelen om je videokaart beetje bij te kunnen benen dan. Heb zelf namelijk een q9450, en dat is al weer serie nieuwer, en die kan het al net niet bijbenen.

Bram Kocken
29 december 2009, 14:54
Ik weet toevallig dat de MyCom in Haarlem een 5770 op de plank heeft liggen ;)

R. de Ruijter
30 december 2009, 12:34
Maakt het nog uit werk merk ik neem? Sapphire, Asus, Gigabyte etc?

Robert Saalmink
30 december 2009, 12:40
EVGA geeft 10 jaar garantie geloof ik.

El Maestro
30 december 2009, 13:44
EVGA geeft 10 jaar garantie geloof ik.

EVGA maakt enkel Nvidia kaarten;)
Wel een prachtig merk overigens, ik had levenslange garantie op m'n kaart. Bovendien hebben ze een Step-Up programma, waarmee je later een sterkere kaart voor minder geld kan krijgen:)

Van ATI fabrikanten heb ik niet zo veel verstand, al weet ik wel dat XFX ook Radeons verkoopt, en XFX is altijd betrouwbaar:)

Gerben vd Broek
30 december 2009, 13:59
Maakt het nog uit werk merk ik neem? Sapphire, Asus, Gigabyte etc?

In principe zijn alle kaarten de referentiekaart van ati nagemaakt. Dus veel onderling verschil zal er nog niet zitten. Sapphire maakt kaarten op basis van VaporX, daarmee heb je een wat betere koeling erop zitten en is die wat stiller, maar kwa performance zullen ze elkaar weinig maken.

Martijn Brouwer
30 december 2009, 19:55
wat ook een hele goeie kaart is voor een redelijke prijs zijn de nvidia gts 250 serie met 1gb geheugen.zijn eigenlijk gewoon nvidia 9800 gtx in een iets kleiner jassie die heb je ook voor 150 euro.

Bram Kocken
30 december 2009, 21:15
wat ook een hele goeie kaart is voor een redelijke prijs zijn de nvidia gts 250 serie met 1gb geheugen.zijn eigenlijk gewoon nvidia 9800 gtx in een iets kleiner jassie die heb je ook voor 150 euro.
GTS250 kun je nu voor zo'n 100 euro in de winkel vinden :)
Geloof dat je met wat zoekwerk wel een GTX260/280 kunt vinden voor om en nabij de €150 :)

R. de Ruijter
30 december 2009, 21:52
GTS250 kun je nu voor zo'n 100 euro in de winkel vinden :)
Geloof dat je met wat zoekwerk wel een GTX260/280 kunt vinden voor om en nabij de €150 :)

Waarom naar je me nu aan het twijfelen :p

Bram Kocken
30 december 2009, 23:57
Waartussen twijfel je dan? Ati/Nvidia? Nieuw of 2e hands?

R. de Ruijter
31 december 2009, 00:01
Waartussen twijfel je dan? Ati/Nvidia? Nieuw of 2e hands?

Ati/Nvidia. Heb altijd al nvidia gehad, dus zo'n omschakeling is best groot, denk ik. Maar uiteindelijk ben ik gewoon opzoek naar de beste kaart voor de beste prijs met een max van 150euro

Gerben vd Broek
31 december 2009, 00:49
De ati's vegen de vloer aan met de gts250. Dus wil je bang for bucks moet je niet eens naar de nvidia kijken.

De 4870 gaat al een 20% harder dan de gts250. Dan gaat de 4890 tegen de 35% harder dan de gts250. En de 5770 zit rond die zelfde performance. Dus als ze beide 150 euro kosten dan weet ik het wel :).

Peter
31 december 2009, 01:19
Doe overgang maakt echt maar heel weinig uit.. ik heb ook altijd Nvidia gehad, nu nog steeds eigenlijk maargoed, in mn 2e pc heb ik wel gewoon een Ati gekocht en hij doet precies wat ie moet doen, beelden berekenen en doorsturen naar mn monitor. Of het dan bij Ati of NVidia uit de fabriek komt rollen maakt uiteindelijk geen fluit uit, dan moet je gewoon kopen wat op dat moment de beste value for money is...

El Maestro
31 december 2009, 01:36
Als ik jou was zou ik gaan voor een HD5770 of als je er een weet te vinden, een GTX260 (zijn nogal moeilijk te krijgen atm).

260 is wat sneller, maar heeft geen DX11 en verbruikt iets meer:)

R. de Ruijter
31 december 2009, 12:03
Bedankt voor alle reacties. Heeft me erg veel geholpen bij mijn beslissing:thumbup:

Dit is hem geworden:

SAPPHIRE HD5770 VAPOR-X 1GB

Gerben vd Broek
31 december 2009, 14:11
Superkeuze :thumbup:

R. de Ruijter
5 januari 2010, 12:54
Heb de kaart binnen en het beeldscherm doet wat hij moet doen. Maar nu is het probleem als ik windows vista opstart krijg ik tot het "laadbalkje" beeld. Daarna wordt het zwart en zie verderest niets meer. Het punt is dat ik wel het opstartgeluidje hoor.

Ik hoop dat iemand een idee heeft waardoor het komt?

Opstarten in veilige modus doet hij het ook niet.

EDIT: opgelost, heb nog geen idee wat er nou fout was maar heb systeemherstel gedaan.

Mark B
6 januari 2010, 08:21
Sodeju... dat is toevallig :blink:
Totaal over deze tread gelezen... :(
Ik "had" precies (!) hetzelfde probleem Ruben, ik heb in overleg met niels en roy een nieuwe videokaart gekocht en heb hem inmiddels gisteravond er in gezet. Probleem lijkt verholpen!
Zelf had ik een GeForce 8800GTX en heb nu een Club3D ATI HD5770.
Lijkt er op dat we dezelfde kaart hebben gekocht dus :thumbup:
Gisteravond getest en geen problemen ondervonden.

Startte gisteren wat traag op (komt doordat ik maandag de computer aan en uit zette uit frustratie ivm de FPL race). Hoop dat hij vanavond normaal opstart.

Sander Hogendoorn
7 januari 2010, 17:53
Een frisse Windows install is wel aan te raden bij nieuwe hardware.. :)

Ralffoxx
8 januari 2010, 10:13
Zo wie zo minimaal de oude drivers deinstalleren voordat je de nieuwe videokaart er in zet is zeer aan te raden. Dan hoef je nog niet zo zeer nieuwe windows te installeren. Vooral van een Nvidia naar een ATI kaart of andersom geeft nog hier en daar wel is problemen.

R. de Ruijter
8 januari 2010, 11:23
Zo wie zo minimaal de oude drivers deinstalleren voordat je de nieuwe videokaart er in zet is zeer aan te raden. Dan hoef je nog niet zo zeer nieuwe windows te installeren. Vooral van een Nvidia naar een ATI kaart of andersom geeft nog hier en daar wel is problemen.

Dat zou het wel is geweest kunnen zijn. Had de kaart al opgestuurd voor reparatie/garantie. Dus had dat dan niet meer kunnen doen.