View Full Version : F1| GP van Abu Dhabi|1-11-2009
Tazz
29 oktober 2009, 14:50
[formule1]
[spacer]
http://www.autospies.com/images/users/rybo/abu_dhabi_yas_f1_main630_01-1102-636x360.jpg
[spacer]
Circuitinfo:
Lengte: 5,554km
Aantal ronden: 55
Race afstand: 305.470 km
Lap record: 1:51.415 - Luca Filippi (2009 - GP2)
http://i38.tinypic.com/2iw23x5.jpg
[spacer]
De stand:
Pos|Coureur|Team|Punten|Constructeur|Punten
1|J.Button|Brawn-Mercedes|89|Brawn-Mercedes|161
2|S.Vettel|RBR-Renault|74|RBR-Renault|135,5
3|R.Barrichello|Brawn-Mercedes|72|McLaren-Mercedes|71
4|M.Webber|RBR-Renault|61,5|Ferrari|70
5|L.Hamilton|McLaren-Mercedes|49|Toyota|54,5
6|K.Raikkonen|Ferrari|48|Williams-Toyota|34,5
7|N.Rosberg|Williams-Toyota|34,5|BMW|32
8|J.Trulli|Toyota|30,5|Renault|26
9|F.Alonso|Renault|26|Force India|13
10|T.Glock|Toyota|24|STR|7
[spacer]
Een aantal filmpjes van het circuit:
YouTube - First F1 laps of Yas Marina
YouTube - Yas Marina GP2 Daylight
YouTube - Yas Marina GP2 Night
[spacer]
Tijden GP Abu Dhabi:
Dag|Sessie|Tijd
Vr 30 okt|Practice 1|10.00-11.30
Vr 30 okt|Practice 2|14.00-15.30
Za 31 okt|Practice 3|11.00-12.00
Za 31 okt|Kwalificatie|14.00-15.00
Zo 1 nov|Race|14.00
[spacer]
Livetiming: http://www.formula1.com/services/live_timing/live_timing.html
[spacer]
Robert Saalmink
29 oktober 2009, 15:07
Deze race zal voor wat betreft Brawn in het teken staan van Barrichello voor wie ze de 2e plek in het kampioenschap willen zekerstellen, denk ik.
Schumi rulezzzzz
29 oktober 2009, 15:17
Wat dacht je van de 3e plek in het constructeurskampioenschap tussen McLaren en Ferrari? Ook nog best wel spannend en een hoop dollars te verdelen.
Robert Saalmink
29 oktober 2009, 16:36
Goede zaak denk ik om hier wat duidelijkheid in te krijgen. Het was best een zooitje eigenlijk ;)
Drivers want clarification on standards
Formula 1 drivers look set to ask race director Charlie Whiting for a clarification about driving standards in Friday night's briefing in Abu Dhabi following a host of incidents in the Brazilian Grand Prix.
While most of the spotlight remains on the opening lap collision between Jarno Trulli and Adrian Sutil, which continued with the pair arguing in public during an official FIA press conference in Abu Dhabi on Thursday, concerns have emerged about other incidents in the race.
Outgoing Williams driver Nico Rosberg said that he would be seeking a clarification from Whiting about what was acceptable these days - with the German believing drivers were now being too aggressive in defending positions.
His comments come after separate collisions between Mark Webber/Kimi Raikkonen, Rubens Barrichello/Lewis Hamilton and Kamui Kobayashi/Kazuki Nakajima which all occurred after the driver ahead moved across on his rival in a bid to keep hold of his position.
"Barrichello, Webber and Kobayashi did exactly the same thing," said Rosberg. "With Webber, Raikkonen lost his front wing, with Kobayashi, Nakajima had a massive off, which could have been much worse - you can really hurt yourself, marshals and others in that sort of accident.
"With Barrichello, Lewis ran into the back of his tyre. That was the third time – and it is not allowed to happen.
"It is Michael Schumacher who started this, like at Spa [in 2000], when Mika Hakkinen tried to overtake him and he ran him off the track. When the guy behind has made a decision [to pass] and the guy in front then moves over, it is very dangerous. You cannot do that."
"That was the first time I remember it being a dangerous issue, so it needs to be looked at and clarified from my point of view. I will be mentioning it in the drivers' briefing."
"I am not saying anyone has done anything wrong [in Brazil], because there has not been a clarification about it, but the view of the drivers needs to be taken into account and we say it is very dangerous. Something needs to be changed."
Former world champion Fernando Alonso, who was an innocent victim of the Trulli/Sutil incident in Brazil, agreed that a clarification in the rules must be sought.
"I saw everything more or less, second or third row because there were some cars between us," he said. "But I think tomorrow in the drivers' briefing we will discuss it a bit deeper."
Autosport
Tjerk Korving
29 oktober 2009, 17:28
Kortom, kappen met het ge-zigzag en gewoon doen wat in de reglementen staat: één keer van je lijn afwijken.
Pingguest
29 oktober 2009, 17:39
Behoudens het veroorzaken van bijzonder gevaar, zou de FIA zich eigenlijk niet moeten bemoeien met het rijgedrag inzake het verdedigen van posities. Laten coureurs onderling maar lekker uitmaken wat door de beugel kan. Wanneer een coureur zich onbehoorlijk gedraagt, zal hij op een gegeven moment vanzelf de deksel op zijn neus krijgen.
Darthwillie
29 oktober 2009, 20:11
nee, daar zijn de belangen te groot voor. Gewoon duidelijk fatsoensregels afspreken en de naleven. Racen heeft niets met dit gedoe te maken.
Pingguest
29 oktober 2009, 20:20
nee, daar zijn de belangen te groot voor. Gewoon duidelijk fatsoensregels afspreken en de naleven. Racen heeft niets met dit gedoe te maken.
Gezien hun aard moeten regels omtrent fatsoen niet door de FIA gehandhaafd worden. Fatsoen moet gehandhaafd worden met sociale controle, wat in concreto betekent dat coureurs elkaar moeten aanspreken op onbehoorlijk gedrag dan wel dit moeten beantwoorden met acties op de baan.
Darthwillie
29 oktober 2009, 20:29
Zolang de belangen zo groot zijn zullen fatsoensregels altijd overtreden worden als daar meer mee gewonnen worden.
TheRealms
29 oktober 2009, 20:41
Ik word wel af en toe zo ziek van de pussyficatie van de F1. Ow jeeeeej.... te gevaaaarrliiiijk. Zit toch niet zo te mauwen mannetjes. Die krijgen dan miljoenen euro's. Ik wil ze riskante dingen zien doen, daar kijk ik voor. Formule 1 was vroeger een mannensport, maar het lijkt wel alsof het absoluut niet meer gevaarlijk moet zijn, en daar ben ik het echt niet mee eens. Kijk, je kan natuurlijk ook flink te ver gaan, ik zeg niet dat je expres gevaarlijk moet gaan doen. Maar als men constant op dit soort dingen gaat hameren durft niemand dalijk meer in te halen, en rijden ze rond als makke lammetjes...
Bramzel
29 oktober 2009, 20:59
Ja, laten we ze elkaar gewoon doodrijden, kunnen we daarna weer zeuren dat de FIA niks goed doet....
Aanpakken die bende. Een wielrenner krijgt ook op zijn flikker als hij een ander ondersteboven drukt. Lijn verdedigen is prima, maar als iemand naast je zit moet je genoeg ruimte voor hem laten dat hij in ieder geval het gras niet in hoeft. Anders krijg je taferelen zoals met Nakajima in Brazilie, en rijdt er dan opeens wél iemand als hij de baan overketst. Het geluk bij dat soort ongelukken is al eens beproefd door Sato en Heidfeld in Oostenrijk, hoevaak moet het nét goed gaan voordat er ingegrepen wordt?
Schumi rulezzzzz
29 oktober 2009, 23:01
Ja schandalig natuurlijk wat er bij Nakajima gebeurde, vond de actie van Webber minstens zo slecht. Ben sowieso niet echt fan van Webber zijn acties over het algemeen.. ondertussen is hij wel de voorzitter van de GPDA...
Darkone55
30 oktober 2009, 00:15
Ja, laten we ze elkaar gewoon doodrijden, kunnen we daarna weer zeuren dat de FIA niks goed doet....
Aanpakken die bende. Een wielrenner krijgt ook op zijn flikker als hij een ander ondersteboven drukt. Lijn verdedigen is prima, maar als iemand naast je zit moet je genoeg ruimte voor hem laten dat hij in ieder geval het gras niet in hoeft. Anders krijg je taferelen zoals met Nakajima in Brazilie, en rijdt er dan opeens wél iemand als hij de baan overketst. Het geluk bij dat soort ongelukken is al eens beproefd door Sato en Heidfeld in Oostenrijk, hoevaak moet het nét goed gaan voordat er ingegrepen wordt?
Ja, stel je voor dat er wat gebeurt op de baan. Brrr, inhalen..
Bramzel
30 oktober 2009, 00:34
Ja, stel je voor dat er wat gebeurt op de baan. Brrr, inhalen..
En waar zeg ik dat precies?
TheRealms
30 oktober 2009, 00:53
Wel even lezen he
Kijk, je kan natuurlijk ook flink te ver gaan, ik zeg niet dat je expres gevaarlijk moet gaan doen.
Ik ben het eens met je post, men moet zoveel mogelijk ruimte voor elkaar laten op de baan. MAAR! F1 is de snelste autosport ter wereld, beslissingen worden in fracties van secondes genomen, als iemand echt te ver gaat, moet hij bestraft worden. Maar de manier waarop dat af en toe gebeurt nu is echt verschrikkelijk en gaat nergens over. F1 = Gevaar/Risico, dat weten de coureurs, en daar verdienen ze die miljoenen euro's mee. Dus laten we alsjeblieft gewoon racen, en vechten voor plekken, anders word het echt saai!
Roel Bakker
30 oktober 2009, 09:23
Ik ben het eens met je post, men moet zoveel mogelijk ruimte voor elkaar laten op de baan. MAAR! F1 is de snelste autosport ter wereld, beslissingen worden in fracties van secondes genomen, als iemand echt te ver gaat, moet hij bestraft worden. Maar de manier waarop dat af en toe gebeurt nu is echt verschrikkelijk en gaat nergens over. F1 = Gevaar/Risico, dat weten de coureurs, en daar verdienen ze die miljoenen euro's mee. Dus laten we alsjeblieft gewoon racen, en vechten voor plekken, anders word het echt saai!
De beslissing om te verdedigen gaat in een fractie van een seconde maar iemand van de baan afdrukken gebeurd met voorbedachte rade en is mijn inziens een afspiegeling van een slecht verliezer.
Ik denk juist dat dit gezigzag van de verschillende coureurs meedraagt aan het feit dat er weinig ingehaald wordt. Waarom zou je iets riskeren om een puntje meer te winnen.
Als hier duidelijke afspraken over gemaakt worden en de coureurs fair met elkaar omgaan zal dit het aantal inhaal acties juist bevorderen.
TheRealms
30 oktober 2009, 10:00
Het gezigzag valt nogal mee hoor, goed, die actie met Nakajima ging inderdaad wat te ver. Maar bijvoorbeeld Trulli, die man is echt een mietje!! Hij is gewoon mooi aan het knokken, verliest de macht, crasht in een ander, en dan vervolgens een ander de schuld geven en gaan liggen mauwen. Mannen zoals hij maken de sport kapot.
En jij wilt trouwens toch niet zeggen dat je zo'n persoon als Kobayashi saai vind om naar te kijken? Er zijn op dit moment nog genoeg inhaalmanouvres op hem gedaan, zelfs door Button, die een hoop te verliezen had!
En overigens ben ik het eerste helemaal met je eens, iemand van de baan afdrukken, of midden in Monaco stil gaan staan, dat zijn gewoon slechte domme praktijken en moeten bestraft worden. Maar op de baan wil ik coureurs zien die bereid zijn tot het alleruiterste te gaan!!
Roel Bakker
30 oktober 2009, 10:18
Livestream: http://nl.justin.tv/jhnsnlb
Sander Hogendoorn
30 oktober 2009, 10:30
Thx voor de link :)
Je zou denken nu er geen motoren meer gespaard hoeven te worden dat er veel gereden zou worden in de trainingen, maar de meeste staan al een half uur binnen :blink:
Peter
30 oktober 2009, 10:39
http://watchme.bloggum.com/
stream met engels commentaar...
Darkone55
30 oktober 2009, 17:10
En waar zeg ik dat precies?
Ik overdrijf. Maar het is wel zo dat als iemand iets doet wat ook maar een klein beetje 'verkeerd' of 'oneerlijk' is, wordt er meteen beweerd dat diegene oneerlijke racet of helemaal niet kan racen. Terwijl we wat mij betreft dat soort dingen gewoon moeten toejuichen. Ik heb genoten van de laatste race en het zou zonde zijn als de rijders de volgende keer niet meer in gevecht durven gaan omdat ze bij het minste of geringste gestraft worden. Sorry, maar iedereen maakt wel een foutje, ook F1 coureurs. That's racing.
Bramzel
30 oktober 2009, 17:21
Ik overdrijf. Maar het is wel zo dat als iemand iets doet wat ook maar een klein beetje 'verkeerd' of 'oneerlijk' is, wordt er meteen beweerd dat diegene oneerlijke racet of helemaal niet kan racen. Terwijl we wat mij betreft dat soort dingen gewoon moeten toejuichen. Ik heb genoten van de laatste race en het zou zonde zijn als de rijders de volgende keer niet meer in gevecht durven gaan omdat ze bij het minste of geringste gestraft worden. Sorry, maar iedereen maakt wel een foutje, ook F1 coureurs. That's racing.
Helemaal mee eens, maar het moet wel fair blijven. Blokken mag, dit wordt al jaren gedaan. Perfect voorbeeld van blokken op het randje zijn de beroemde 'intimidatie' battles tussen Senna en Mansell. Kobayashi ging echter dus óver het randje, net als Webber eerder dit seizoen bij Barrichello. En daar mag best wat van gezegd worden naar mijn mening, dat ze gewoon iets meer rekening houden met elkaar.
Darkone55
30 oktober 2009, 17:42
Wat ik bijvoorbeeld zag bij Kobayashi, hij ging wel net iets teveel hen en weer misschien.. Maar het is een beetje een grijs gebied. Veel van z'n bewegingen waren nauwelijks blokkeren te noemen. Gewoon net eventjes een beetje gemeen de kant op sturen waar iemand zit of heen wil. Dat is niet helemaal eerlijk nee en niet netjes.. Maar het is op het randje. En ik vind dat wel heel gaaf om naar te kijken hoor. Niet altijd maar die inhaalacties uit het boekje, maar gewoon hard vechten.
Ik denk dat dat een eigenschap is van rijders die echt iets willen bereiken. Er zijn maar weinig wereldkampioenen die altijd helemaal fair waren op de baan. En dat is denk ik ook nodig..
Sander Hogendoorn
31 oktober 2009, 11:09
FP3 is net begonnen, zelfde stream als gister :)
Neo-242
31 oktober 2009, 12:15
laat maar... practice is al gedaan natuurlijk ;)
Sander Hogendoorn
31 oktober 2009, 12:19
Uitslag FP3:
Pos Driver Team Time Laps
1. Button Brawn GP-Mercedes (B) 1:40.625 21
2. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:40.627 + 0.002 18
3. Barrichello Brawn GP-Mercedes (B) 1:40.907 + 0.282 20
4. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:40.934 + 0.309 22
5. Heidfeld BMW Sauber (B) 1:41.241 + 0.616 18
6. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:41.263 + 0.638 20
7. Trulli Toyota (B) 1:41.310 + 0.685 23
8. Kubica BMW Sauber (B) 1:41.322 + 0.697 20
9. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:41.372 + 0.747 22
10. Raikkonen Ferrari (B) 1:41.373 + 0.748 23
11. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:41.403 + 0.778 19
12. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:41.478 + 0.853 22
13. Kobayashi Toyota (B) 1:41.499 + 0.874 24
14. Liuzzi Force India-Mercedes (B) 1:41.675 + 1.050 20
15. Webber Red Bull-Renault (B) 1:41.682 + 1.057 15
16. Alonso Renault (B) 1:41.897 + 1.272 19
17. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:42.156 + 1.531 21
18. Grosjean Renault (B) 1:42.213 + 1.588 19
19. Fisichella Ferrari (B) 1:42.351 + 1.726 23
Stefan van Renselaar
31 oktober 2009, 13:34
Eddie Jordan staat iedereen af te branden :laugh::lol:
speed9
31 oktober 2009, 13:35
Weinig rondjes trouwens van Webber, 15 maar vergeleken met de andere 18-en meer rondjes.
Algersuari heeft niet gereden,weten jullie ook waarom niet?
Ellu
31 oktober 2009, 13:43
Motorproblemen voor Jaime.
Raikkonen_WC
31 oktober 2009, 13:48
Heeft iemand een livestream voor de kwalificatie?
speed9
31 oktober 2009, 13:50
Heeft iemand een livestream voor de kwalificatie?
Heb je daar geen tv?
Wie denkt wie op pole komt te staan ?
Ik denk Vettel,om dat dit wel een baan lijkt voor hem.
Ik vind het wel een onwijs technies gave baan.
Al die verschillen in de baan,niet plat mogelijk.
Nee gewoon met "heuvels" en dat ook in de bochten met On/Off camber.
Sander Hogendoorn
31 oktober 2009, 14:25
Hamilton rijdt iedereen op een halve seconde of meer in Q1, indrukwekkend :)
Raikkonen_WC
31 oktober 2009, 14:29
Nee, storing bij een klant, maar streaming van gisteren werkt gelukkig
Stefan van Renselaar
31 oktober 2009, 14:29
Renault is lekker bezig
NOT! :|
Sander Hogendoorn
31 oktober 2009, 15:10
En ook in Q3 rijdt Hamilton iedereen zoek, hij zal wel iets lichter zijn dan de Red Bulls en de Brawns maar gezien zijn Q1 en Q2 tijden denk ik dat het mee zal vallen.
RSRoy
31 oktober 2009, 15:54
Hamilton was een klasse appart vandaag zeg. Ben erg benieuwd naar de race. Vind het een mooie baan om naar te kijken.
Schumi rulezzzzz
31 oktober 2009, 15:56
Blij dat het seizoen bijna voorbij is, ik heb gewoon niks om voor te juichen.. dat ben ik niet gewend :D
Volgend jaar wordt echt een knaller met 26 auto's, niet meer tanken, meer races en Alonso bij Ferrari. Laat maar komen :thumbup:
Neo-242
31 oktober 2009, 16:29
Hamilton zal wel een stuk lichter staan dan de rest, maar dan nog is het mooi.
Met eenzelfde benzinelading zou dit een echte kanontijd zijn!
Joost van den Heuvel
31 oktober 2009, 16:29
Ok, ik kom terug op m'n afkeer van deze baan. De heren coureurs lieten zien dat er toch nog best een aardige flow in deze baan zit en dat de rechte stukken best hard gaan. Twee keer dik 300 achter elkaar.
Ben benieuwd hoeveel lichter Lewis is (en dan bedoel ik z'n wagen natuurlijk).
speed9
31 oktober 2009, 16:33
Ok, ik kom terug op m'n afkeer van deze baan. De heren coureurs lieten zien dat er toch nog best een aardige flow in deze baan zit en dat de rechte stukken best hard gaan. Twee keer dik 300 achter elkaar.
Ben benieuwd hoeveel lichter Lewis is (en dan bedoel ik z'n wagen natuurlijk).
:lol:Hij schok van zijn eigen gewicht.
Schumi rulezzzzz
31 oktober 2009, 17:03
:lol:Hij schok van zijn eigen gewicht.
Ja dat zei Olav, maar ik denk dat hij schrok van het verschil met nummer 2 Vettel.
bobskink
31 oktober 2009, 17:34
Flauwe track, je kon zo in de fout gaan zonder in de problemen te komen. Het oogt misschien wel mooi, de regie deed zijn best, maar dit is allerminst een stoeremannentrack.
Er was een bepaalde bocht waar haast iedereen met de 4 banden buiten de witte lijn ging en als ik het goed heb gezien is Rosberg bij Q2 uit de bocht gegaan om toch de 10de tijd neer te zetten en zo Raikonen eruit te knokken. Er was geen replay, dus ik ben het niet zeker.
Joost van den Heuvel
31 oktober 2009, 17:35
Ja dat zei Olav, maar ik denk dat hij schrok van het verschil met nummer 2 Vettel.
Dat dacht ik ook idd. Hij stond nog niet op de weegschaal. Vettel schrok er ook van. Die keek niet echt vrolijk.
bobskink
31 oktober 2009, 17:38
Daar ben ik toch ook blij voor, volgend jaar iedereen evenveel benzine en is er een realistisch beeld van wie de snelste is.
Sander Hogendoorn
31 oktober 2009, 18:11
Blijkt dus een briljant rondje te zijn geweest van Hamilton:
Pos Driver Weight (kg)
1. Hamilton McLaren-Mercedes 658.5
2. Vettel Red Bull-Renault 663.0
3. Webber Red Bull-Renault 660.0
4. Barrichello Brawn-Mercedes 655.0
5. Button Brawn-Mercedes 657.0
6. Trulli Toyota 661.0
7. Kubica BMW-Sauber 654.5
8. Heidfeld BMW-Sauber 664.0
9. Rosberg Williams-Toyota 665.0
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari 661.5
11. Raikkonen Ferrari 692.0*
12. Kobayashi Toyota 694.3*
13. Kovalainen McLaren-Mercedes 697.0*
14. Nakajima Williams-Toyota 704.0*
15. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 696.5*
16. Alonso Renault 708.3*
17. Liuzzi Force India-Mercedes 695.0*
18. Sutil Force India-Mercedes 696.0*
19. Grosjean Renault 710.8*
20. Fisichella Ferrari 692.5*
http://www.autosport.com/news/report.php/id/79926
Mathijs
31 oktober 2009, 18:11
Nou dat zijn dus 2 racen. Voor 1 tm 10 zijn het 2 stoppers voor alles daar achter 1. Gaat leuk worden zo.
[edit] lijstje maar weg gehaald, Sander was net 0.001sec. sneller met posten.
Markie
31 oktober 2009, 18:12
Hamilton niet veel lichter dan Vettel en bijna even zwaar als de rest (of zwaarder).
Hij was het hele weekend al in iedere sessie indrukwekkend en dat heeft in de kwalificatie nogmaals laten zien :thumbup:
te traag ;)
Daniël
31 oktober 2009, 18:22
Buh, m'n geliefde rode renstal! Tijd dat 't 2010 wordt.
Stefan van Renselaar
31 oktober 2009, 18:33
Blijkt dus een briljant rondje te zijn geweest van Hamilton:
Pos Driver Weight (kg)
1. Hamilton McLaren-Mercedes 658.5
2. Vettel Red Bull-Renault 663.0
3. Webber Red Bull-Renault 660.0
4. Barrichello Brawn-Mercedes 655.0
5. Button Brawn-Mercedes 657.0
6. Trulli Toyota 661.0
7. Kubica BMW-Sauber 654.5
8. Heidfeld BMW-Sauber 664.0
9. Rosberg Williams-Toyota 665.0
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari 661.5
11. Raikkonen Ferrari 692.0*
12. Kobayashi Toyota 694.3*
13. Kovalainen McLaren-Mercedes 697.0*
14. Nakajima Williams-Toyota 704.0*
15. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 696.5*
16. Alonso Renault 708.3*
17. Liuzzi Force India-Mercedes 695.0*
18. Sutil Force India-Mercedes 696.0*
19. Grosjean Renault 710.8*
20. Fisichella Ferrari 692.5*
http://www.autosport.com/news/report.php/id/79926
Gaat weer een hele mooie Trulli-train worden :p
Buh, m'n geliefde rode renstal! Tijd dat 't 2010 wordt.
Ja, nog een race en dat vind ik wel meer als genoeg..
Neo-242
31 oktober 2009, 18:35
Wat een prestatie van Hamilton en McLaren, als vanouds nog eens een rijder superdominant in de kwali!:D
CuqeBaqer
31 oktober 2009, 20:18
Wat een prestatie van Hamilton en McLaren, als vanouds nog eens een rijder superdominant in de kwali!:D
Maar wel erg licht vergeleken Vettel.
Darthwillie
31 oktober 2009, 20:42
tijdje terug was hier een discussie over, Max Mosley is weg en kijk eens wie er opeens weer in de paddock is
http://images.gpupdate.net/large/142115.jpg
Tjerk Korving
31 oktober 2009, 21:04
Tja eigenlijk hoort het naar mijn idee zo, Ron Dennis bij McLaren tijdens de races. :)
Sander Hogendoorn
31 oktober 2009, 21:58
Maar wel erg licht vergeleken Vettel.
Vettel kan maar 2 rondjes langer door, niet overdrijven he ;)
speed9
31 oktober 2009, 23:46
Ben ik de eenige die een Poll mis ?
Had graag op Hamilton gestemt of op Vettel.
Neo-242
31 oktober 2009, 23:51
Ik hoop alleszins op een beetje Ron-talk dit weekend!:lol:
Stefan van Renselaar
1 november 2009, 09:45
Ben ik de eenige die een Poll mis ?
Het is niet zo dat de wereld nu vergaat :rolleyes: En ook niet in 2012, want dat was een rekenfout :rolleyes:
speed9
1 november 2009, 11:55
Het is niet zo dat de wereld nu vergaat :rolleyes: En ook niet in 2012, want dat was een rekenfout :rolleyes:
Neh zo erg ook weer niet,maar had wel wat toegevoegt.
:blink:Ik snap die 2012 niet.
Ik weet wel dat er gezegt wordt dat we dan er aangaan,maar volgens de Co2 idee gaan we er aan in 2050:lol:
Back To Basic : Laatste race van 2009 gaat over +/- 2 uur van start.
Blij dat dit seizoen bijna voorbij is.Ik kijk er wel uit naar volgend jaar met 13 teams starten en we heel mischien ook nog in Canada gaan rijden.
Pingguest
1 november 2009, 11:59
Tja eigenlijk hoort het naar mijn idee zo, Ron Dennis bij McLaren tijdens de races. :)
Ik zie hem liever ook daadwerkelijk het team aansturen. Nu lijkt hij meer een toeschouwer.
jp_f1
1 november 2009, 12:16
Neh zo erg ook weer niet,maar had wel wat toegevoegt.
:blink:Ik snap die 2012 niet.
Ik weet wel dat er gezegt wordt dat we dan er aangaan,maar volgens de Co2 idee gaan we er aan in 2050:lol:
Back To Basic : Laatste race van 2009 gaat over +/- 2 uur van start.
Blij dat dit seizoen bijna voorbij is.Ik kijk er wel uit naar volgend jaar met 13 teams starten en we heel mischien ook nog in Canada gaan rijden.
Volgens de Maya kalender zou de wereld vergaan in 2012, maar van de week is bekend geworden dat een aantal wetenschappers een rekenfout had gemaakt en het is nu 2208 geloof ik ;)
speed9
1 november 2009, 12:35
Volgens de Maya kalender zou de wereld vergaan in 2012, maar van de week is bekend geworden dat een aantal wetenschappers een rekenfout had gemaakt en het is nu 2208 geloof ik ;)
Ok kan wel tegen die tijd ben ik allang al dood.
Maarja Welke regels/veranderingen komen er volgend jaar?
Tot zo ver ik weet : 13 teams,kleinere banden,verbod op bijtanken,low fuel kwalificaties,Todt als president,(mischien)Canada.
Sander Hogendoorn
1 november 2009, 13:09
Ben benieuwd wat het wordt, ik verwacht een zege voor Hamilton :p
rammstein_fan
1 november 2009, 14:41
Niet dus:p Vettel for win:p
Kim Van Der Stichelen
1 november 2009, 14:43
Geef die Kobayashi aub een zitje voor volgend jaar :)
Captain Slow
1 november 2009, 14:47
+1
Geen problemen met zo'n gast, beetje actie mag wel
speed9
1 november 2009, 14:49
Niet dus:p Vettel for win:p
:pAls hij ook niet zonder benzine komt te zitten.
:blink:Moet je pitten dan ga je naar binnen,staan ze niet eens klaar voor je.
Rijd die ook nog naar Redbull kunnen ze hem niet helpen en dusmaar door sturen I.P.V wachten bij Torro Rosso.
Nu kan die wel leuk grappen maken als ze tegen hem zeggen "Gas Gas" dan kan die zeggen "Ik rij op benzine geen Gas".
Wel jammer voor Algusarie
Daniël
1 november 2009, 14:57
Nou het lijkt een laatste race te worden die het hele seizoen typeert: saai, kleurloos en geen reden om te juichen als Ferrari-fan. Uitzonderingen daargelaten.
bobskink
1 november 2009, 15:08
Nou het lijkt een laatste race te worden die het hele seizoen typeert: saai, kleurloos en geen reden om te juichen als Ferrari-fan. Uitzonderingen daargelaten.
zelfs als Ferrari tegenstander is dit een kleurloze race. Kobajashi is het enigste lichtpuntje. Het zal niet lang meer duren of iedereen weet hoe je zijn naam moet schrijven :p
Martijn Mezger
1 november 2009, 15:33
Ik zie dat Hamilton is uitgevallen. Heb een deel gemist, iemand die weet wat er is gebeurd?
jp_f1
1 november 2009, 15:34
Ik zie dat Hamilton is uitgevallen. Heb een deel gemist, iemand die weet wat er is gebeurd?
Uit de race gehaald door teamleiding vanwege een probleem met de rem rechts achter
Fabian de Jong
1 november 2009, 15:35
Hij had problemen met de rechter achter rem.
Verder wel een mooie baan, denk dat het een pareltje is om met de GT wagens overheen te blazen :)
Martijn Mezger
1 november 2009, 15:38
Ok.
Wat een gruwelijk vette laatste ronde! :D
bobskink
1 november 2009, 15:39
Er is dan toch één ronde spanning geweest in deze GP, wel zwak van Button dat hij er niet voorbij geraakte.
Stefan van Renselaar
1 november 2009, 15:40
Er is dan toch één ronde spanning geweest in deze GP, wel zwak van Button dat hij er niet voorbij geraakte.
Webber pakte het slimmer aan met een langzamere auto als Button met een snellere auto ;)
Martijn Mezger
1 november 2009, 15:52
Will you marry me :lol:
Held.
GTE
1 november 2009, 15:56
Nou vond ik deze race vooral saai (en ik vind het circuit qua layout nog steeds geen toevoeging) maar als je dit seizoen als saai en kleurloos typeert, kan ik je in ieder geval even niet meer volgen.
Daniël
1 november 2009, 16:01
Wat waren voor jou de spectaculaire hoogtepunten dan? Ben ik wel heel erg benieuwd naar, maar ik kan me niet echt veel momenten voor de geest halen die me op het puntje van m'n stoel deden zitten.
Rogue
1 november 2009, 16:12
Het seizoen heeft genoeg leuke momenten gehad, misschien niet voor jou als Ferrari-fan, maar dat ligt aan Ferrari en niet aan de rest van het veld. :)
Deze race was inderdaad niet bijzonder interessant, m.u.v. het laatste rondje. Het lijkt me wel heel gaaf om hier volgend jaar heen te gaan; wat een fantástische eye-candy (en dan heb ik het niet zozeer over de dames) rond het circuit....damn!
bobskink
1 november 2009, 16:12
Wat waren voor jou de spectaculaire hoogtepunten dan? Ben ik wel heel erg benieuwd naar, maar ik kan me niet echt veel momenten voor de geest halen die me op het puntje van m'n stoel deden zitten.
Ik ben het daar mee eens, er werden vernieuwingen en meer inhaalacties verwacht, er kwam weinig van terecht. Er waren wel enkele goede races, maar het merendeel was enorm voorspelbaar, terwijl je vorig jaar moeilijk van tevoren kon zeggen wie de race zou winnen.
Volgend jaar kan haast alleen maar beter, benieuwd of Button dan nog een race kan winnen.
Pingguest
1 november 2009, 16:14
Behoudens het gevecht tussen Webber en Button, was de race saai en kleurloos. Dit zal mede het gevolg zijn van het circuit, dat behoudens de kunstmatige verlichting in het hotel eveneens als saai en kleurloos bestempelt moet worden. De Formule 1 moet zich werkelijk gaan afvragen of het pad waarop zij zich thans bevindt, geen doodlopende is.
Sander Hogendoorn
1 november 2009, 16:16
Geen byzondere race, was wel interessant om de 1 stoppers te volgens op de live timing om te zien waar ze ongeveer terecht zouden komen.
Verder Strakke races van Vettel en Button en Kobayashi natuurlijk. Hij was de enige 1 stopper die het werkend kon krijgen, van P12 naar P6 met maar 1 uitvaller voor hem en hij wast Trulli ook nog eens de oren :thumbup:
bobskink
1 november 2009, 16:18
zonde eigenlijk dat hij in de tweede stint zo zwaar was, vroeger werkte zoiets nog, maar inde huidige F1 lijkt zoeits niet te lukken, ik had het super gevonden als hij op het podium had gestaan.
Daniël
1 november 2009, 16:19
Het seizoen heeft genoeg leuke momenten gehad, misschien niet voor jou als Ferrari-fan, maar dat ligt aan Ferrari en niet aan de rest van het veld. :)
Naast Ferrari-fan ben ik vooral autosportfan. In een gemiddelde WTCC-, F3- of A1GP-race (al heb ik die laatste al tijden niet gevolgd) zie ik meer actie dan in heel afgelopen seizoen voor m'n gevoel. Dus aan jou dezelfde vraag: wat zijn voor jou de spectaculaire hoogtepunten? :) Misschien ben ik wel een verwende zeikerd, maar zoals Bobskink al zegt: het was erg vaak voorspelbaar. Daarnaast een m.i. kleurloze kampioen (maar goed, dat is een andere discussie) en verpestte het inconsequente gezeik van de FIA een aantal momenten.
Overigens was het wel vet dat het veld het gehele seizoen erg dicht bij elkaar zat. Dat had echter meer spanning kunnen en misschien ook wel moeten opleveren. Just my 2 cents.
Sander Hogendoorn
1 november 2009, 16:25
zonde eigenlijk dat hij in de tweede stint zo zwaar was, vroeger werkte zoiets nog, maar inde huidige F1 lijkt zoeits niet te lukken, ik had het super gevonden als hij op het podium had gestaan.
Het heeft nu toch ook gewerkt :confused1:
Trulli startte van P6 op een 2 stopper en eindigt achter Kobayashi.
Verder moet ik mijn mening over het circuit toch wel wat bijstellen, vind het een geslaagd circuit en een mooie toevoeging :)
De weinige inhaalacties ligt zoals we al weten aan de auto's en niet aan de circuits, ik denk dat er in de andere klasses hele mooie races uit voort zullen komen (Fia GT, GP2 etc.). Hopelijk volgend jaar ook in de F1 zonder de dubbele diffuser, tankverbod etc.
Joost van den Heuvel
1 november 2009, 16:26
Mooie race van Kobayashi. Toch maar even van 12 naar 6 gereden. :thumbup:
Joost van den Heuvel
1 november 2009, 16:30
zelfs als Ferrari tegenstander is dit een kleurloze race. Kobajashi is het enigste lichtpuntje. Het zal niet lang meer duren of iedereen weet hoe je zijn naam moet schrijven :p
小林 可夢偉, ;)
(edit: hierin is 小林 dus hetgene dat je als Kobayashi uitspreekt, wat zoveel betekent als "klein bos")
Neo-242
1 november 2009, 16:31
Voor wie het nog niet beseft: F1 2009 is over & out!:laugh:
Het wordt lang wachten naar de eerste race van 2010.
Het circuit Yas Marina te Abu Dhabi is een prachtige setting en het circuit viel me beter mee dan verwacht. Vooral door de stoffigheid van de baan en het verschil in grip tussen de verschillende wagens denk ik. Die tunnel als pit-exit is machtig en je zag veel verschil in de manier van 'tacklen' door de verschillende rijders.
Door het uitvallen van Hamilton is er ons spanning beroofd, maar het ging nooit geen cliffhanger worden deze race. Het is een beetje het algemene probleem van de F1. Veel geld, veel show, maar een gemiddelde nationale koers heeft meer spanning en spektakel dan dit.
2009 was een interessant jaar in vele opzichten, een wisselend kampioenschap, flashes van briljante dingen van Barrichello na de zomer, enige winst voor Ferrari in Spa, circuits die de Force India op maat geschreven waren, Button die het dan toch haalde, enz...
Maar qua actie op de baan was het een vrij bedroevend jaar. Ik kan me niet meteen legendarische acties herinneren.
Ik kijk wel uit naar 2010. Niet meer bijtanken, stabiele aero & bandenregels, Alonso + de comeback van Massa bij Ferrari, een sterk McLaren met hopelijk Hamilton én Raikkonen, Adrian Newey en Vettel op dreef bij Red Bull, Mercedes die meer investeren zal in Brawn, ManorGP, USGP, Campos & Lotus als nieuwe teams, en wie weet nog een return voor Sauber.
Laat dat jaar en die persvoorstellingen maar komen! Preseason is altijd een beetje smullen;)
En oh ja... geef inderdaad die Kobayashi onmiddellijk een contract. Als je als rookie op zo'n 2 totaal verschillende banen goed uit de verf komt, en dan nog dik punten pakt en voor je ervaren teamgenoot eindigt, ben je in mijn ogen een topper. Het doet me denken aan het debuut van Hamilton. Meteen snel, agressief en ontzagloos voor de gevestigde waarden:thumbup: Dat zou wel eens de beste beslissing van Toyota kunnen zijn sinds hun debuut in de F1.
GTE
1 november 2009, 16:50
Het begint natuurlijk spectaculair met de totaal onverwachte overmacht van Brawn en de diepe dalen die McLaren en Ferrari te verwerken kregen. Vervolgens meteen in Maleisie op een enorme regenbui getrakteerd. Vettel / RedBull die vervolgens de vloer aanveegt met de concurrentie en zich nadrukkelijk presenteert als titelkandidaat. Ondertussen beginnen Ferrari en McLaren weer op te krabbelen en ook Webber pakt zn eerste echte grote F1 successen. Maar dan is het nog niet gedaan met de rare en vreemde wendingen, want ineens staat er een Force India op pole! En wint nog bijna de race ook. Barrichello die ondertussen zn streken nog niet verleerd blijkt te hebben en Button die zn zo zorgvuldig opgebouwde puntenvoorsprong iedere race verder ziet verdampen, om het vervolgens met een geweldige inhaalrace alsnog binnen te slepen.
Ik bedoel, als je per race de inhaalacties zit te tellen en aan de hand van de uitkomst bepaalt of het allemaal het aanzien waard was, dan kun je je beter beperken tot IRL ofzo. Maar goed, ieder zn ding. Mijn mening is dat 2009 alles behalve saai en kleurloos was en dat ik met de beste wereld niet inzie hoe je dat wel zou kunnen vinden.
Face the Slayer
1 november 2009, 17:28
Sinds er vanaf 1994 weer mocht worden bijgetankt tijdens de race was dit jaar qua actie op de baan de saaiste, ben blij dat dit jaar dan ook het laatste jaar was dat er mocht worden bijgetankt tijdens de race.
cookie
1 november 2009, 18:31
Zeer saaie race op een zeer saaie baan. De setting is mooi in het donker maar dat is ook alles. Komt doordat het circuit niet meer is dan wat lijntjes getrokken op een groot stuk asfalt. Je hoeft de baan helemaal niet te volgen want overal rondom ligt asfalt. Dat maakt het voor mij al minder spannend. Circuits als Spa en Suzuka zijn zo geliefd omdat je bij een foutje direct door wat gras of grind stuiterd.
En de volgende race is dus weer op zo'n baan, 1 zo'n baan per seizoen zou voldoende moeten zijn.
De regie was trouwens schandalig slecht, we hebben meer beelden uit de pits en van dat hotel gezien dan van (de weinige) acties op de baan. Zelfs dat duel met Button en Webber was slecht in beeld gebracht.
Hopelijk volgend jaar betere races. Het seizoen was interessant maar enkel Melbourne, Sepang, China, Spa en Interlagos waren echt mooie races. De rest waren meestal processies welliswaar met veel verschillende winnaars en wisselende verhoudingen tussen teams, maar niet genoeg om het een spannend seizoen te maken.
Tazz
1 november 2009, 19:04
idd, fisichella kreeg trouwens een drive-trough, werd nooit getoond waarom?
en die donuts van webber op het einde filmden ze ook niet, de camera volgde vettel, en webber leefde zich wat uit net uit beeld :)
Stefan van Renselaar
1 november 2009, 19:06
idd, fisichella kreeg trouwens een drive-trough, werd nooit getoond waarom?
en die donuts van webber op het einde filmden ze ook niet, de camera volgde vettel, en webber leefde zich wat uit net uit beeld :)
Speeding in the pitlane, maar dat is inderdaad niet eerlijk als je dubbel gestraft wordt door naar Olav Mol te kijken, eerst de slechte kwaliteit en daarna minder informatie als de mensen die naar de BBC kijken...
Captain Slow
1 november 2009, 19:08
Kan je die slechte kwaliteit even toelichten?
Tazz
1 november 2009, 19:36
ik kijk niet naar Olav Mol, maar naar Sporza, da's namelijk de enige zender buiten BBC & RTBF die hier F1 uitzendt :p
Neo-242
1 november 2009, 20:27
Wat mij heel erg opvalt bij Vettel is zijn gretigheid naar overwinningen, eigenlijk hetzelfde als Michael Schumacher. Je ziet het aan alles. Niet voor niks dat ze hem baby-Schumi noemen ;)
Wat me nog opviel tijdens de podiumceremonie en persconferentie was hoe donkerrood die zijn lippen zijn, op het abnormale af.:blink: Misschien was het gewoon de belichting :D
petervdveen
1 november 2009, 20:40
Ik vond het wel mooi om te zien, na de race dat rijder's ook gewoon kunnen lachen met elkaar en lol kunnen maken over mislukte inhaal actie's en spannende laatste rondes..
Ook dat Button naar Horner toe liep en riep: 'Dat was spannend he' ;)
Ellu
1 november 2009, 20:54
Speeding in the pitlane, maar dat is inderdaad niet eerlijk als je dubbel gestraft wordt door naar Olav Mol te kijken, eerst de slechte kwaliteit en daarna minder informatie als de mensen die naar de BBC kijken...
Ik luister met veel genot naar Olav Mol:).
Darthwillie
1 november 2009, 21:16
wat een gezeur over saai zeg :rolleyes:
mag ik eerlijk zeggen dat ik de races waar jullie het over hebben echt zelden heb gezien in de 29 jaar dat ik F1 volg. Tuurlijk kan het beter maar het seizoen zelf was best spannend en verrassend, we hebben een ongelooflijk aantal verschillende winnaars gehad. Een aantal rijders is echt serieus doorgebroken als toppers (Vettel oa) fraaie nieuwkomers als Kobayashi
Mooiste is ook hoe het verwachtingsprofiel iedere keer veranderde. Maand voor het seizoen had iedereen me voor het gek verklaard als ik had gezegd dat het aan het eind van het seizoen zou gaan tussen Button, Barrichello en Vettel, of dat Red Bull en Brawn 14 races zouden winnen. Na 5 races was iedereen er van overtuigd dat Button binnen no time kampioen zou zijn. GP van Engeland vochten Hamilton en Raikkonen om de 13e plek, nooit gedacht dat die nog 3 races gingen winnen in de tweede helft. Die tweede helft leek Button echt zijn uiterste best te doen om geen kampioen te worden.
Ik vond hem leuk als seizoen.
Jeroen Ursem
1 november 2009, 21:20
Ben ik met je eens Willie, maar deze race was nou niet echt bepaald boeiend. Ik ben een groot voorstander van de formule 1 en word gek van dat gezeur van iedereen, maar deze race was echt te jammer eigenlijk.
Rest van het seizoen was voor mij leuk, maakt me niet uit wat andere ervan vonden :p
Kim Van Der Stichelen
1 november 2009, 21:20
Ondanks het feit dat de kampioenschappen de laatste 3 jaar spannend waren tot de (op één na) laatste Grand Prix, is er geen ontkennen aan dat de races op zichzelf één voor één oersaai waren, hier en daar een uitzondering gelaten.
Hoeveel keer hebben we dit jaar een echte inhaalactie binnenin de top 3 gezien?
Pingguest
1 november 2009, 21:36
wat een gezeur over saai zeg :rolleyes:
mag ik eerlijk zeggen dat ik de races waar jullie het over hebben echt zelden heb gezien in de 29 jaar dat ik F1 volg.
Gezien het feit dat ik alle races uit de jaren '80 in huis heb, acht ik mijzelf goed in staat een oordeel te kunnen vormen over de huidige staat van de Formule 1. M.i. zijn de huidige Formule 1-races in de regel dodelijk saai. Er is eenvoudigweg een gebrek aan racen. Althans, het in parade achter elkaar aan rijden en wachten op de komende serie pitstops kan ik moeilijk beschouwen als racen.
Darthwillie
1 november 2009, 22:01
om heel flauw te zijn, noem er eens een waarbij er makkelijk ingehaald werd sinds de turbo's gelimiteerd werden? 1986 wordt als een briljant seizoen gezien maar het belangrijkste element dat jaar was voor de meeste teams het benzineverbruik.Sinds halverwege de jaren 80 wordt er al geklaagd dat inhalen te moeilijk is. Het vervelende is idd dat door de benzinestops en het feit dat onbeschoft gedrag op de baan veel te lang getolereerd is het heel onveilig is geworden om in te halen dus veiliger en makkelijker om het tijdens de pitstops te doen, maar opzich is dat ook weer iets dat spannend is. Om even de afgelopen twee races te pakken heeft Button een man of 4 ingehaald en was zijn gevecht met Webber de laatste ronde erg leuk. Kobajashi>Button was leuk.
Af en toe heb ik het idee dat er al saai getypt wordt voor de start van de race.
Doet er niets aan af dat het beter kan maar zo erg als het voorgesteld wordt vind ik het niet .
bobskink
1 november 2009, 23:26
Het is niet alleen het inhalen op zich, het is ook de spanning in het kampioenschap die belangrijk is. Misschien zijn we vorig jaar teveel verwend geweest, want dat was echt een super spannende titelstrijd.
Het zou kunnen dat het dit jaar qua inhaalacties bij het gemiddelde zat, maar niemand ligt gewoon wakker van wat Button en Barichello uitvreten achter het stuur, het zijn zowat de meest kleurloze piloten van de laatste jaren die plots vooraan rijden.
Ook waren de wagens stukken lelijker geworden, niet onbelangrijk, want het gaat over merchandising.
Tijd voor een flop 10 van 2009
2009 is gedaan, ik ben er blij om en waarschijnlijk niet alleen. Het is een goede les geweest voor de toeschouwers en de F1 in het algemeen.
edit,
Klopt het dat er dit jaar ook veel één tweetjes zijn gescoort, dat zegt meestal ook al veel over de spanning van een race en kampioenschap.
Jeroen Ursem
1 november 2009, 23:41
Volgens mij heb ik tijdens deze race 4 inhaalacties op de baan gezien, Trulli vlak voor z'n pitstop bij (?)weet niet meer wie(?), Kobayashi bij Button, Sutil bij Liuzzi en Alonso bij Grosjean?
Was er niet helemaal bij gezien een verjaardag met bijbehorende visite, dus kan wat gemist hebben :p
Vond dit wel een enorme miskleun van Torro Rosso trouwens:
YouTube - GP Abu Dhabi - Alguersuari pits in the wrong box - Dutch
Hij moest nu doorrijden en kwam daardoor zonder peut te staan.. wat was het team dan in godesnaam aan het doen?
Tjello
1 november 2009, 23:50
Apeldoorn bellen :P
Vind het inderdaad een blunder, vooral van het team en wat minder van Alguersuari want die verwacht inderdaad dat het team buiten staat...
bobskink
1 november 2009, 23:51
het was hilarisch geweest als ze hem ook werkelijk hadden opgekrikt. Het zal ze leren om hun wagens zo op elkaar te laten lijken, hopelijk leren ze eruit, want voor de kijker is het soms ook verwarrend.
GTE
2 november 2009, 00:29
Wat mij heel erg opvalt bij Vettel is zijn gretigheid naar overwinningen, eigenlijk hetzelfde als Michael Schumacher. Je ziet het aan alles. Niet voor niks dat ze hem baby-Schumi noemen ;)
Ja heel irritant. Dat gekrijs in die boordradio. 'Man, stel je niet aan' denk ik dan. Komt ook omdat ik een enorme hekel aan Vettel ontwikkeld heb. Kan het jongetje niks aan doen, maar er rijdt altijd wel iemand mee aan wie ik een hekel heb. Dat schijnt mijn lichaam nodig te hebben. Voor nu is dat dus Vettel.
bobskink
2 november 2009, 11:00
Ja heel irritant. Dat gekrijs in die boordradio. 'Man, stel je niet aan' denk ik dan. Komt ook omdat ik een enorme hekel aan Vettel ontwikkeld heb. Kan het jongetje niks aan doen, maar er rijdt altijd wel iemand mee aan wie ik een hekel heb. Dat schijnt mijn lichaam nodig te hebben. Voor nu is dat dus Vettel.
haha, bij mij is dat Hamilton, die doet mij ook teveel aan Schumy denken, maar ik moet zeggen dat ik toch onder de indruk was van zowel Hamilton en Vettel dit jaar, naast Kobajashi zijn het de piloten van het jaar voor mijn part.
Neo-242
2 november 2009, 11:21
Hahahaha, ik heb het ook wel een beetje met Vettel maar dat komt vooral door z'n baby-face ;) Vettel is tot hiertoe (in tegenstelling tot Schumacher) wel een faire rijder op de baan. Hard, maar rechtvaardig. Hamilton geeft me hetzelfde gevoel, maar ik vond hem tot begin dit jaar vooral geniepig. Hij heeft zich dit jaar echter naar mijn gevoel in positieve zin ontwikkeld. Het zijn ook nog allemaal héél erg jonge kerels, onder grote druk. Wat kan men anders verwachten? :D
Raikkonen is me in de 2de seizoenshelft ook heel goed meegevallen. Badoer was een makkie, maar hij heeft Fischella ook absoluut getrashed! Niet alleen kwa posities maar ook qua rondetijden. Indrukwekkend wat hij nog uit dat Ferrari kreng getoverd heeft.
Het was ook nodig wil hij nog in aanmerking komen voor een goed zitje volgend jaar.
Bij McLaren moeten ze toch ook zien dat Raikkonen met een prutswagen dicht in de buurt bleef van Kovolainen in de actuele top-McLaren (zie Hammie). Als ik dan zou moeten kiezen als teamleiding over wie in de wagen zit volgend jaar...
Pingguest
2 november 2009, 11:29
om heel flauw te zijn, noem er eens een waarbij er makkelijk ingehaald werd sinds de turbo's gelimiteerd werden? 1986 wordt als een briljant seizoen gezien maar het belangrijkste element dat jaar was voor de meeste teams het benzineverbruik.Sinds halverwege de jaren 80 wordt er al geklaagd dat inhalen te moeilijk is. Het vervelende is idd dat door de benzinestops en het feit dat onbeschoft gedrag op de baan veel te lang getolereerd is het heel onveilig is geworden om in te halen dus veiliger en makkelijker om het tijdens de pitstops te doen, maar opzich is dat ook weer iets dat spannend is.
Nergens heb ik ervoor gepleit om inhalen eenvoudig te maken, wel om het in redelijkheid mogelijk te maken. Dus ik wil geen Nascar-toestanden alwaar inhaalacties geen betekenis hebben, wel dat coureurs met elkaar kunnen vechten.
Schumi rulezzzzz
2 november 2009, 11:35
Ben Vettel dit seizoen ook minder 'leuk' gaan vinden eigenlijk, dat agressieve gedoe met dat vingertje van hem.. Op de baan daarentegen laat hij wel dingen zien waar ik enthousiast van word.
Vond overigens het gevecht tussen Button en Webber in de laatste ronde erg leuk, dat soort gevechten aan de kop van het veld heb ik dit jaar echt heel erg gemist.
Robert Saalmink
2 november 2009, 12:02
Ja oei, een vingertje. Pas op, straks gaan de moderne F1 coureurs nog emotie tonen...
Neo-242
2 november 2009, 12:39
Hoezo emotie? ;)
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2007/12/raikkonen-schumacher.jpg
bobskink
2 november 2009, 20:05
Raikkonen is me in de 2de seizoenshelft ook heel goed meegevallen. Badoer was een makkie, maar hij heeft Fischella ook absoluut getrashed! Niet alleen kwa posities maar ook qua rondetijden. Indrukwekkend wat hij nog uit dat Ferrari kreng getoverd heeft.
Het was ook nodig wil hij nog in aanmerking komen voor een goed zitje volgend jaar.
Over dit geval denk ik eigenlijk dat de Ferrari geen gemakkelijk te besturen wagen was voor newbies. Fisichella deed het eigenlijk niet beter dan Badoer, Fisico is geen toprijder, maar zo slecht is hij nu ook weer niet zoals hij deed uitschijnen in die ferrari. Ik denk dat Schumacher er achteraf gezien goed aan heeft gedaan om niet in de wagen te stappen, de kans dat hij was afgegaan was redelijk groot denk ik.
speed9
2 november 2009, 20:07
Over dit geval denk ik eigenlijk dat de Ferrari geen gemakkelijk te besturen wagen was voor newbies. Fisichella deed het eigenlijk niet beter dan Badoer, Fisico is geen toprijder, maar zo slecht is hij nu ook weer niet zoals hij deed uitschijnen in die ferrari. Ik denk dat Schumacher er achteraf gezien goed aan heeft gedaan om niet in de wagen te stappen, de kans dat hij was afgegaan was redelijk groot denk ik.
Hebben ze niet gewoon die wagen ontwikkeld voor Raikonnen na de ongeluk van Massa.
Of speciaal voor Massa en Raikonnen tot de ontwikkeling stop?
bobskink
2 november 2009, 20:43
Hebben ze niet gewoon die wagen ontwikkeld voor Raikonnen na de ongeluk van Massa.
Ik denk dat het gewoon een wagen is die tijd nodig heeft om te leren kennen. Massa was net voor Hongarije ook op dreef aan het geraken, wie weet zaten er voor hem ook wel ergens een uitschieter en enkele podiums tussen zoals Raikonen in Spa.
Darthwillie
2 november 2009, 21:31
tijd terug ergens gelezen dat ze sinds duitsland Kimi's wagen een heel andere basis setup hebben gegeven. Sindsdien was hij weer op dreef.
Mathijs
3 november 2009, 00:26
Zo, net de race gekeken en ik moet zeggen: Ubervet circuit, als er even geen actie op de baan was keek ik gewoon naar het circuit! Wat ben ik blij met al die nieuwe circuits. Ik kan er wel inkomen dat oude circuits ook gaaf zijn, maar die nieuwe circuits en deze in het bijzonder zijn toch wel erg fraai!
Verder prima race, heb me er prima mee vermaakt. Spannende laatste ronde, een Toyota met een japanner erin die opeens hard gaat, supermooi!
Ben in ieder geval blij dat ik nog van races kan genieten en heb stiekem wel een beetje medelijden met mensen die altijd als de eerste erbij zijn om te vertellen dat het zo saai was en slaap verwekkend en dat ze wel iets beters met hun tijd kunnen doen. Ik denk dan altijd: Doe dat dan en kijk gewoon geen f1...
CavaF1
3 november 2009, 10:32
Een wagen herontwikkel je niet zomaar even. Ferrari heeft trouwens halfweg het seizoen zo goed als niets meer qua ontwikkeling in de huidige wagen gestoken. Alle energie ging naar 2010 waardoor ze volgend jaar gewoon terug top gaan zijn. Misschien zelfs in die mate dat we een saai seizoen gaan zien.
Schumi rulezzzzz
3 november 2009, 11:37
Een wagen herontwikkel je niet zomaar even. Ferrari heeft trouwens halfweg het seizoen zo goed als niets meer qua ontwikkeling in de huidige wagen gestoken. Alle energie ging naar 2010 waardoor ze volgend jaar gewoon terug top gaan zijn. Misschien zelfs in die mate dat we een saai seizoen gaan zien.
De nieuwe Ferrari staat al in de windtunnel en de eerste resultaten zien er goed uit. Nou is dat natuurlijk leuke propaganda en gaan ze natuurlijk nooit zeggen dat het niet goed gaat. Denk wel dat ze een verstandige keuze gemaakt hebben, hoop dat ze er volgend jaar weer helemaal bijzitten.
Het kan ook anders lopen, BMW stopte in 2008 ook al vroeg met ontwikkelen en hebben het dit jaar zelfs slechter gedaan dan Ferrari.
Raikkonen_WC
3 november 2009, 13:15
De nieuwe Ferrari staat al in de windtunnel en de eerste resultaten zien er goed uit. Nou is dat natuurlijk leuke propaganda en gaan ze natuurlijk nooit zeggen dat het niet goed gaat. Denk wel dat ze een verstandige keuze gemaakt hebben, hoop dat ze er volgend jaar weer helemaal bijzitten.
Het kan ook anders lopen, BMW stopte in 2008 ook al vroeg met ontwikkelen en hebben het dit jaar zelfs slechter gedaan dan Ferrari.
Mclaren heeft ook al toegegeven dat de auto van 2010 kwa resultaten nu al sneller is dan de 2009 wagen. En kijk hoesnel de Mclaren afgelopen weekend was (in handen van Hamilton dan)
bobskink
3 november 2009, 14:57
Ik lees net dat hetgeen Hamilton overkomen is in Abu Dhabi zijn eerste opgave is door mechanische problemen sinds hij in de F1 begon. Toch wel al veel geluk gehad als je het zo ziet.
El Maestro
3 november 2009, 15:26
Ik lees net dat hetgeen Hamilton overkomen is in Abu Dhabi zijn eerste opgave is door mechanische problemen sinds hij in de F1 begon. Toch wel al veel geluk gehad als je het zo ziet.
Zeker als je het vergelijkt met Kovalainen, 't lijkt wel alsof hij alle mechanische pech naar zich toe trekt.
bobskink
3 november 2009, 16:22
Zeker als je het vergelijkt met Kovalainen, 't lijkt wel alsof hij alle mechanische pech naar zich toe trekt.
Hamilton is gewoon de nieuwe Schumy
GTE
3 november 2009, 22:40
Mclaren heeft ook al toegegeven dat de auto van 2010 kwa resultaten nu al sneller is dan de 2009 wagen.
Wel knap dat McLaren de auto voor 2010 uberhaupt al rijdend heeft. Kennelijk.
Sander Hogendoorn
3 november 2009, 22:44
Denk dat je meer in de richting van een windtunnel o.i.d. moet denken ;)
Neo-242
4 november 2009, 20:32
Ja daaraan kan je toch zien wat een onzin die praat is. Mag je in de windtunnel en in de simulaties zien dat je wagen sneller is dan het jaar daarvoor, zoiets weet je toch echt pas zeker als je op het 2010 rubber staat, met volle tanks test, enz...
There is no substitution for the real stuff, en zo is het met alles ;)
bobskink
16 november 2009, 09:56
In deze statistiek zie je goed war Rubens zijn titelkansen heeft laten schieten
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2009/11/2009_position_change_lap1.gif
(bron: F1 fanatic)
Schumi rulezzzzz
16 november 2009, 10:00
Denk dat dit voornamelijk te maken heeft met het feit dat Rubens twee keer stil viel bij de start (Turkije en Belgie), waardoor t hele veld hem ongeveer voorbij kwam. Dit zou hem inderdaad de titel gekost kunnen hebben.
Goed om te zien hoe de Ferrari coureurs dit jaar bij de start hebben kunnen profiteren van KERS.
Gerben vd Broek
16 november 2009, 13:08
En dat ook enkel als ze verder naar achteren staan, en juist daardoor plaatsen goed kunnen maken. Vind het beetje een onzinnige statistiek.
bobskink
16 november 2009, 13:59
En dat ook enkel als ze verder naar achteren staan, en juist daardoor plaatsen goed kunnen maken. Vind het beetje een onzinnige statistiek.
Het hangt er inderdaad vanaf hoe je het bekijkt, maar als je een topwagen hebt en het is close met je teamgenoot, dan mag je je geen slechte starts veroorloven, het enige toegestane puntenverlies is pech en Rubens kennende heeft hij dat zeker, dus moet hij zien dat hij het op andere vlakken zeker niet laat afweten.
Gerben vd Broek
16 november 2009, 18:02
Ja en nee, maar pak daarvoor Mclaren er eens bij. Je weet zelf dat Lewis toch net wat betere resultaten neerzet dan Heikki. En wie komt er in deze statistiek beter uit. Heikki. Dus wat betreft je teamgenoot gaat zelfs dat niet op.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.