View Full Version : SR-Academy
Roy Visser
13 oktober 2009, 18:04
http://www.sr-academy.nl/Website/SRAcademy_Logo.jpg
Wat is SR-Academy?
SR-Academy staat voor SimRace-Academy, een gloednieuwe naam in het simrace wereldje. Het is voortgekomen uit een lange wens van mij. Ik houd mij graag bezig met de SimRace community, en een groot gedeelte van de lol zit hem bij mij niet alleen in het racen, maar ook in het helpen van anderen om net zo veel pret op de baan te hebben als ikzelf. Het gaat niet om resultaten, maar puur om het genieten van het racen, en het plezier dat je beleeft als je door te oefenen sneller lijkt te gaan dan je voor mogelijk had gehouden, met als gevolg betere persoonlijke resultaten in leagueraces. Het leukste aan simracen voor mij is nog steeds het racen zelf, ik heb genoeg overwinning op mijn naam staan, maar de races die mij bijgebleven zijn, zijn degene waar het echt puur op rijders techniek en kennis aankwam. Dit is ook wat ik graag wil delen met de mensen binnen de community, hints en tips over rijden in het algemeen en hulp als mensen vragen hebben over hoe ze iets aan moeten pakken. Dit deed ik ook al vrij vaak op fora en werd ook vaak zeer positief ontvangen. Iets waar ik zelf veel plezier in vind.
Wat is het doel van SR-Academy?
Wat ik graag met SR-Academy wil bereiken is mensen helpen op het virtuele circuit. Antwoorden op vragen, hulp met setups, hulp met instellingen, het delen van basis setups en basislijnen op een circuit aanleren doormiddel van visuele ondersteuning (video/replay)
De naam is dan misschien nieuw, op het forum heb ik al meerdere jaren ervaring in het assisteren van mensen, van jong tot oud en van beginner tot ervaren. Ik ben in mijn ogen misschien niet de allersnelste, maar terugkijkend naar mijn races en overwinningen kan ik niet anders zeggen dat ik redelijk ervaren en bekwaam ben. Hopelijk denken jullie hier hetzelfde over en stellen jullie mijn diensten op prijs, en mailen jullie mij over een tijdje helemaal suf.
De Website
Met de website wil ik een handig medium hebben voor het verzamelen en delen van mijn data welke allemaal beschikbaar zal worden gesteld via een download sectie. Denk aan setups, setupguides, replays en videomateriaal. Uiteindelijk word het dus niet meer dan een verzamel site met handige dingetjes voor iedere SimRacer. Het enige wat ik ga gebruiken is een e-mail adres voor snel contact, en ik hoop op het forum van DigitalRacing.nl ook misschien een klein threadje te pakken voor mensen die niet per se tips van mij willen, maar waar ook gewoon jan en alleman elkaar kan helpen in het verbeteren van je rijden. Het is allemaal een hobby, dus veel mensen staan erg open om elkaar te helpen.
Het DRNL Forum Topic
In dit topic wil ik het mensen makkelijk maken om korte simpele vragen te stellen die mensen even verder op weg kunnen helpen in hun simrace beleving. Iedereen mag overigens reageren om elkaar te helpen, daar leren we allemaal van! Ook wil ik hier een klein overzichtje hebben voor threads die ik handig vind op het DRNL forum. De persoonlijke begeleiding is overigens nog steeds het makkelijkst via email, aangezien ik dat net even wat prettiger vind, en in vele gevallen makkelijker en duidelijker communiceren als het gaat om persoonlijke (racer A is racer B niet!) tips.
[spacer]
SR-Academy TopThreads
Racesim Hardware Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=58) : Voor als je opzoek bent naar een nieuw stuurtje, of vragen over je huidige setup/instellingen
De Grote RaceSim Setup Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=128) : Openingspost geschreven door mijzelf, staat VOL met links voor zowel de beginnende als de ervaren Simracer!
De grote "Mijn simulator" thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=66) : Hoe beleven we allemaal onze hobby? Bekijk hier de verschillende setups en kuipstoelen van DRNL members!
Algemene DR.nl Stats (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=271) : Heb je ooit een race gereden onder de DRNL vlag, bekijk dan hier hoe jij gepresteerd hebt, of hoe andere het doen
Rijders Uitgelicht: Algemene Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=347) : Leuke verhalen over verschillende DRNL Rijders, met een stukje historie!
Digitalracing.nl Download pagina (http://www.digitalracing.nl/index.php/downloads.html) : Hier kun je terecht voor alle downloads van alle leagues binnen DRNL, Regelementen, Carsets, Addons Circuits, je vind het hier!
[spacer]
SR-Academy Top Downloads
hier zul je snel verschillende download links vinden voor Setupguides, Stuur tweaks, Analyzing tools en nog veel meer!
[spacer]
Contact gegevens:
Email: Roy@SR-Academy.nl
Website: www.sr-academy.nl
Roy Visser
13 oktober 2009, 18:05
*gereserveerd*
RSRoy
13 oktober 2009, 18:08
Mooie duidelijk startpost Roy. Ik heb een jou een paar keer om advies gevraagt en de antwoorden zijn meestal simpel maar heel effectief. Keep on going :)
Bramzel
13 oktober 2009, 18:08
Mooi initiatief Roy, veel succes!
Peter
13 oktober 2009, 18:15
Zeker een mooi initiatief! Ik heb inmiddels ook al begrepen dat er al meerdere mensen baat bij hebben gehad, en het is altijd goed om te zien dat een ervaren rot als jij nieuwe en andere mensen verder wil helpen. Waarschijnlijk klop ik binnenkort ook wel even bij je op de deur voor wat info/tips over Evo :)
Ik zag toevallig vandaag op nogrip nog een handig sheetje langskomen..
http://www.nogripracing.com/images/screenshots/61495.jpg
Eenvoudig en basic maar goed te gebruiken denk ik..
HIER (http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=23013) te downloaden als pdf (in rar)
Roy Visser
13 oktober 2009, 18:19
Yup, ik heb hem al gekregen van Meneer Knot, ik gooi er binnenkort even een vertaling en aanpassing overheen, Zodat er versies zijn voor RWD/FWD :)
Joost van den Heuvel
13 oktober 2009, 19:07
Top initiatief! :thumbup:
Gisteren een race gereden waar ik van te voren problemen had om in de kwali onder de 1:29 te komen, maar dacht dat er wel een 1:28.5 in zat. Twee kleine settings afgekeken bij de setup van m'n teamgenoot en net wat anders een paar bochten genomen en kwam uiteindelijk redelijk makkelijk tot 1:27.5 offline (online 1:27.8). Had ik vooraf niet voor mogelijk gehouden. En dan nog te bedenken dat ik wat onorthodoxe verhoudingen in m'n setup had. Ik had de camber op m'n achterwielen bijvoorbeeld heel hoog staan. Uit tests met andere waarden bleek echter dat het niks uitmaakte voor de bandenslijtage (misschien vanwege het eerdere slippen van de banden bij lagere waarden) en het maar zo gelaten.
Mijn vraag: is het correct dat de camber op de voorwielen over het algemeen ongeveer 1.5 keer die van de achterwielen hoort te zijn of mag je daar ook ver van afwijken? Btw, dit is in GTR2 met de Lamborghini Murcielago (eerder vooral F550 en MC12 gereden).
Roy Visser
13 oktober 2009, 19:12
Mijn vraag: is het correct dat de camber op de voorwielen over het algemeen ongeveer 1.5 keer die van de achterwielen hoort te zijn of mag je daar ook ver van afwijken? Btw, dit is in GTR2 met de Lamborghini Murcielago (eerder vooral F550 en MC12 gereden).
"Hoort" te zijn is eigenlijk niet de juiste benaming, meestal komt het juist zo uit. In het echt word het volgens mij wel veel gebruikt, maar ISI games gaan lang niet zo diep kwa banden en die kijkt vooral naar de waarde van de temperatuur. Zorg er dus voor dat je Bandenbeeld correct is (7 graden verschil tussen de buiten en de binnenkant van de band) en pas daar dan je camber op aan. Dit zal je het meeste gripwinst geven :)
Bandenbeeld GTR2:
7 graden verschil tussen buitenste en het binnenste gedeelte van de band, en 100 graden is met de meeste banden de optimale temperatuur.
Bandenbeeld GTRevo:
10 graden verschil tissen buitenste en het binnenste gedeelte van de band, en 90 graden is de optimale temperatuur voor de banden.
Joost van den Heuvel
13 oktober 2009, 19:15
Duidelijk :)
Mark van Zanten
13 oktober 2009, 22:09
Heel gaaf initiatief Roy! Uiteraard heel veel succes en plezier met SR-Academy. Wie weet kom ik over een tijdje als ik het stuur weer een tijdje in m'n handen heb wel even aankloppen. :p
Gerben
14 oktober 2009, 16:02
Bandenbeeld GTR2:
7 graden verschil tussen buitenste en het binnenste gedeelte van de band, en 100 graden is met de meeste banden de optimale temperatuur.
Bandenbeeld GTRevo:
10 graden verschil tissen buitenste en het binnenste gedeelte van de band, en 90 graden is de optimale temperatuur voor de banden.
Hey Roy, waar heb je die gegevens van GTRevo vandaan want ik mij daar echt kapot opgezocht en heb er weinig over kunnen vinden. Ik zou trouwens ook graag weten hoe je het diff in GTREvo moet instellen, is mij nog onduidelijk.
Gaaf initiatief!
Roy Visser
14 oktober 2009, 16:44
Ik heb de gegevens gevraagt aan de Physics man van Simbin zelf :)
hoe bedoel je diff instellen? FWD/RWD? De duidelijkste uitleg voor je diff is het zelf ondervinden, probeer gewoon met Extreme waardes te kijken wat er gebeurd, dan merk je het echt snel genoeg :)
Gerben
14 oktober 2009, 16:50
Ik heb de gegevens gevraagt aan de Physics man van Simbin zelf :)
Ah dan zal het wel kloppen :lol:
Fabian de Jong
14 oktober 2009, 17:49
Zelf heb ik een irritant probleem met GTR Evo.
Als ik in practise mode rondrij blijf ik de hele tijd hangen met de tijd tussen de 1:39 en 1:39,5 of Barcelona.
Ga ik vervolgens TimeTrail doen kan ik 1:37 rijden.
Zit er zo'n groot grip verschil tussen die 2 modes :S?
En ik heb telkens dat ik bij het insturen van een bocht geen grip heb, ben ik halverwege en bocht heb ik dit wel. Komt dit omdat ik gewoon te hard een bocht in ga of ligt dit aan bijv anti-roll bar settings en erg hard ga ik voor mijn gevoel niet een bocht in.
Roy Visser
15 oktober 2009, 00:02
Time Trial heb je superveel grip, en geen benzine verbruik en banden slijtage, en je begint standaard al met 90graden als banden temperatuur.
als je dus met open practise veel lagere banden temperaturen hebt voor, dan weet je ook dat dat veel tijd scheelt :)
Fabian de Jong
15 oktober 2009, 00:21
Oké, is er eigenlijk ook een optimale bandenspanning?
Of is het prima als je ervoor zorgt je de bandentemp rond de 90 graden zit en de binnenkant van de band 10 graden warmer is als de buiten kant?
Roy Visser
15 oktober 2009, 00:46
ja de bandenspanning moet gewoon zo zijn dat je bandenbeeld goed is :)
Bjorn
15 oktober 2009, 10:30
ja de bandenspanning moet gewoon zo zijn dat je bandenbeeld goed is :)
Wat is een goed bandenbeeld dan?:smartass:
Robert Saalmink
15 oktober 2009, 10:31
Zwart en rond ga ik zelf meestal voor...
joostingh
15 oktober 2009, 14:55
OMG Robert... je kan ook eens niet sarcastisch zijn :P
Fabian de Jong
15 oktober 2009, 14:56
En wat metaal in het midden is ook altijd wel handig :p
rinussie
18 oktober 2009, 17:00
Wat is een goed bandenbeeld dan?:smartass:
Bv niet meer dan 7 a 10 graden verschil tussen de binnenste en buitenste temperatuur, waar de middelste temperatuur niet hoger mag zijn dan deze twee.
Hogere spanning geeft minder wrijving en dus minder weerstand (grip) en warmte maar een hogere topsnelheid.
Lagere spanning geeft meer wrijving (grip) waardoor je banden warmer zullen worden. De slijtage zal hoger zijn en de topsnelheid lager.
Verder is er een direct verband, wat overigens vaak wordt vergeten, tussen het caster en camber.
Met het verstellen van het caster (hoger of lager) kan je er voor zorgen dat het raakvlak van de banden bij een bepaalde stand van het camber zo groot mogelijk is waardoor er meer grip zal zijn.
Als je de banden goed voor elkaar hebt kan dat zomaar veel tijd winst opleveren zonder dat je extra hard moet pushen.
Neo-242
6 december 2009, 16:32
Als ik jullie hier zo bezig hoor, dan heb ik nog veel te leren op gebied van setup in simracing. Ik rij als sinds GP2, maar heb me nooit veel bezig gehouden met Setup, behalve rembalans, stuurhoek, en versnellingen.
Dit is dan ook meteen m'n belangrijkste vraag: in (globale) online races voor Race07 behoor ik meestal tot het eerste stuk van de middenmoot, met snelle wagens eerder meer vooraan. Ik ben een goede starter, maak weinig uitstapjes langs de baan, maar toch heb ik het gevoel dat ik veel extra kan halen uit de setup.
Dat is ook een reden dat ik me nog nooit heb ingeschreven in league races, omdat ik dat niveau niet haal.
Vandaar m'n vraag: wat is een goede bron voor het vinden van goede setups? Ik hou van licht oversturende wagens en veel rembalans naar voren toe. In de online files van Race07 vind je soms wel goede setups, maar vaak is de rating daar niet veel zeggend.
Dennis
6 december 2009, 16:57
Mijn ervaring met setups van andere is dat het nooit echt lekker is. Je kan je beter gaan verdiepen in hoe je zelf de setup van de auto naar je hand zet dan veel tijd steken in het uit testen van andermans set-up.
In het Set-up topic wat hier loopt staan een hoop tips en ook een aantal hele goede guids die het set-up proces stap voor stap door nemen met het effect wat de verandering heeft op de auto erbij. Daarmee zou je al een heel eind moeten kunnen komen.
Tjerk Korving
6 december 2009, 17:11
Sowieso is een setup heel erg afhankelijk van de rijstijl van degene die de setup maakt. Michael Storm rijd bijvoorbeeld met setups die hij zelf kennelijk stabiel vind maar waarbij ik het gevoel heb dat de achtervleugel ontbreekt. Niels Draijer gaat de andere kant op. Hij werkt zelf in de bochten kennelijk actief met het gas om eventueel onderstuur op te heffen. Ik fik m'n voorbanden ermee af en heb het gevoel dat de wagen rechtdoor wil. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen van mensen die hard gaan met een bepaalde setup en die bij een ander heel andere effecten geeft door het verschil in rijstijl.
Het probleem van setup guides vind ik dat je een hele lading informatie krijgt over wat nou welk effect heeft waardoor je gelijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik stel me voor dat er delen van een setup zijn die meer effect hebben als het ander maar waar je nou het beste mee kunt beginnen... geen idee. Ik sleutel doorgaans maar wat aan een aantal dingen zoals vleugel, rembalans, rijhoogte en versnellingsverhouding maar de rest is nog een aardig onontgonnen gebied.
Vaak word er ook wel gezegd van een enkel onderdeel veranderen en kijken wat het doet maar doorgaans merk ik dan maar weinig verschil. Dus dat klinkt ook veel gemakkelijker dan het is.
En setup guide die stap voor stap door heel het proces van een setup heen loopt lijkt me vele malen handiger dan een hele waslijst waarbij je niet weet waar nou mee te beginnen. Al is het maar om de basis setup van de wagen op de rails te krijgen waardoor die grotendeels reageert zoals je zou willen. Het finetunen is dan voor later zorg.
Dennis
6 december 2009, 17:18
Het probleem van setup guides vind ik dat je een hele lading informatie krijgt over wat nou welk effect heeft waardoor je gelijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Er staat als het goed is een link in het set-up topic naar een excel file die echt stap voor stap is. Die vind ik zelf erg goed als basis.
Niels Draijer
6 december 2009, 17:19
Als ik jullie hier zo bezig hoor, dan heb ik nog veel te leren op gebied van setup in simracing. Ik rij als sinds GP2, maar heb me nooit veel bezig gehouden met Setup, behalve rembalans, stuurhoek, en versnellingen.
Dit is dan ook meteen m'n belangrijkste vraag: in (globale) online races voor Race07 behoor ik meestal tot het eerste stuk van de middenmoot, met snelle wagens eerder meer vooraan. Ik ben een goede starter, maak weinig uitstapjes langs de baan, maar toch heb ik het gevoel dat ik veel extra kan halen uit de setup.
Dat is ook een reden dat ik me nog nooit heb ingeschreven in league races, omdat ik dat niveau niet haal.
Vandaar m'n vraag: wat is een goede bron voor het vinden van goede setups? Ik hou van licht oversturende wagens en veel rembalans naar voren toe. In de online files van Race07 vind je soms wel goede setups, maar vaak is de rating daar niet veel zeggend.
In het verhaal van Dennis zit wel een kern van waarheid.
Ik neem als voorbeeld het DRTCC. Kies een auto (bijvoorbeeld de Leon) en ga daarmee setuppen. Met betrekking tot het diff en de Anti-Rollbar zijn de instellingen per circuit vrijwel gelijk. Tenminste, persoonlijk voer ik daar geen grote veranderingen door. Uiteraard is dat per persoon verschillend. Daarom is het ook heel moeilijk om met setups van anderen te rijden. De één houdt van overstuur, de ander van onderstuur en ga zo maar door.
Wil je je eigen niveau verhogen dan moet je veel oefenen en dan met name op de server. Je kunt meekijken hoe de rest het doet en vragen stellen met betrekking tot je setup.
Belangrijk is dat je tijdens het rijden zelf bewust wordt van je wensen. Standaard dingen zijn bijvoorbeeld of de auto goed de bocht in stuurt, heb je genoeg grip bij het uitkomen van de bocht, ligt de auto stabiel bij het aanremmen etc.
Als je deze dingen voor jezelf kunt onderscheiden (dus bewuster gaat rijden) dan komt de rest vanzelf wel. Ik ben ook geen meester in setups maken maar ik kom al een heel eind. En als ik 't niet weet dan vraag ik 't gewoon aan anderen:)
Kortom, join eens op de server:broem:
Mocht je bijvoorbeeld de DRTCC interessant vinden en je kies voor je weapon of choice een Leon dan heb ik wel wat basis-setups voor je waar je zelf goed mee uit de voeten moet kunnen:)
Tjerk Korving
6 december 2009, 17:26
Er staat als het goed is een link in het set-up topic naar een excel file die echt stap voor stap is. Die vind ik zelf erg goed als basis.
Gevalletje bomen en bos, ik kan 'm niet vinden. :)
Niels Draijer
6 december 2009, 17:29
Probeer deze eens.
http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=268206&page=2
Tjerk Korving
6 december 2009, 17:36
Probeer deze eens.
http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=268206&page=2
Is er ook een alternatieve download link? Ben daar niet geregistreerd. :)
Fr3d
6 december 2009, 17:42
http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=2291
Neo-242
6 december 2009, 18:04
Bedankt alvast voor de tips! Het rare is dat ik in wagens als de F3000 en de Caterham (vooral deze!) uitblink, en in de WTCC-auto's geen deuk in een pakje boter rij. Ligt dat aan de voorwielaandrijving?:blink:
Niels Draijer
6 december 2009, 18:09
Bedankt alvast voor de tips! Het rare is dat ik in wagens als de F3000 en de Caterham (vooral deze!) uitblink, en in de WTCC-auto's geen deuk in een pakje boter rij. Ligt dat aan de voorwielaandrijving?:blink:
Dat kan. FWD vergt een totaal andere manier van rijden:)
Stefan van Renselaar
6 december 2009, 18:37
Dat kan. FWD vergt een totaal andere manier van rijden:)
Het kan ook aan de downforce liggen die de auto's produceren. Probeer de BWM WTCC anders eens, dan weet je waaraan het ligt ;)
Tjerk Korving
6 december 2009, 20:01
Ik rij zo'n beetje 9 jaar met Formule wagens in diverse racesims maar daar heb ik ook nog steeds het meeste gevoel bij. WTCC is in mijn handen een vreemd ding maar hoe sneller en meer downforce iets krijgt, hoe beter het gaat. De wagens van de DRES zijn heerlijk en een Vertigo zoals bij de CUP300 van de ZAC is wennen maar dat gaat steeds beter. Het is een andere manier van rijden maar weer een andere uitdaging.
Neo-242
6 december 2009, 20:13
Ik zal binnenkort eens een sessie van DigitalRacing.nl joinen, als dat kan tenminste zo vrij, zonder een heel seizoen te doen.
Ik heb verleden jaar een aantal Weissbierbude races gereden, en daar had je tenminste niet die wreckers die je in de andere online races wel hebt, maar daar was het snelheidsniveau niet echt hoog, want ik kon meestal goed mee:D
Tjello
6 december 2009, 20:19
Er zal de komende week 's avonds weer volop getest worden door vele rijders voor de race op de nurburgring.
Qua setup ben ik het met eerdere reacties eens, je eigen setup maken en daar is het excel bestand waar naar doorverwezen wordt een goede en makkelijke start.
Neo-242
6 december 2009, 21:04
Ik zie dat er nu ook geoefend wordt, maar hoe join ik die testserver?:huh1:
Roy Visser
6 december 2009, 21:13
Ik zie dat er nu ook geoefend wordt, maar hoe join ik die testserver?:huh1:
Welke testserver wil je joinen? :)
meestal staan de juiste gegevens in de algemene threads van desbetreffende competitie :)
mocht je dat niet kunnen vinden, het wachtwoord voor de testservers is altijd: test
Jeroen Ursem
6 december 2009, 21:14
Joinen en het wachtwoord invoeren: test
Houd wel rekening met de regels die we handhaven, bijv. pitlimiter gebruiken
edit:
Roy.... :p
Roy Visser
6 december 2009, 21:15
slome! :p
Neo-242
6 december 2009, 21:18
De testserver op de Nurburgring had ik willen joinen, maar 'k ben stupid denk ik, vind het niet meteen terug...
Darthwillie
6 december 2009, 21:18
heet digitalracing, zac waarschijnlijk
Neo-242
6 december 2009, 21:19
ok thanks jongens, ik ga nu stoppen met forumvervuiling en rijden ;)
Bjorn
6 december 2009, 23:58
Ik heb 2 vragen over het maken van een setup, De eerste is volgens mij al een tig aantal keer gesteld over verschillende fora, maar hier is hij weer.
In de boven genoemde setup guide schrijft men over een temperatuur verschil tussen de binnenkant en de buitenkant van een band van 5 graden. Ik zit gemiddeld op een graad of 7 en op sommige fora spreekt men over 10 graden. Wat is nou het goede antwoord? Of verschild dit per klasse (WTCC,GT,Openwheel), of zelfs per sim?
In de boven genoemde heeft men het ook over softer of harder shock absorbers. Welke kant op is softer en welke kant op is harder? b.v. bij het softer maken van de shock absorbers(bump/rebound) moet de aangegeven waarde dan meer of minder worden?
Roy Visser
7 december 2009, 00:03
Race07 banden: 10 graden verschil tussen binnen en buitenkant en temp van 90 graden is ideaal
GTR2 banden: 7 graden verschil tussen binnen en buitenkant en temp van de banden is bij michelin/dunlop 100 graden en bij pirelli 105 graden :)
zachter is vrijwel altijd naar links en harder naar rechts :)
Tjerk Korving
7 december 2009, 12:26
Verschil van 5 graden kreeg ik ook inderdaad niet voor elkaar met de Vertigo aan de voorkant. Anders hou je op een gegeven moment geen camber meer over dus daar was ik al vrij vlot van afgestapt.
Wat me wel al tijden opvalt is dat de wagen elke keer heerlijk instuurt als ik net de pits uit ben maar dat het minder word zodra de banden ergens richting de 85 graden gaan. Blijf het maar vreemd vinden en nog niet echt een idee waar nou naar te zoeken om juist op die temperatuur alles goed te laten werken.
Bjorn
7 december 2009, 14:00
Dat heb ik nou ook. Outlap voor mijn gevoel veel meer grip en dus betere handeling, de volgende rondes wordt het grip gevoel minder.
Roy Visser
7 december 2009, 14:09
Dat heb ik nou ook. Outlap voor mijn gevoel veel meer grip en dus betere handeling, de volgende rondes wordt het grip gevoel minder.
dat is een vrij "normaal" gevoel, je pushed in je outlap namelijk nooit zo hard als je dat doet wanneer je weet dat je banden op temperatuur zijn :) Je remt vroeger, waardoor je lijnen beter uitkomen. Als je banden warm zijn ga je meer pushen, en juist op de verkeerde manier, probeer maar eens wat rustiger te rijden door vroeger te remmen in een hotlap, en presto het gevoel van grip is weer terug ;) En je tijden worden sneller
Gerben vd Broek
7 december 2009, 14:10
Race07 banden: 10 graden verschil tussen binnen en buitenkant en temp van 90 graden is ideaal
10 graden verschil kan ik begrijpen, maar die 90 graden is maar 1 punt van die 10 graden. Hoe moet de binnenkant/buitenkant dan kwa temperatuur zijn. moet je dan 80 85 90 hebben, of is het meer iets van 85 90 95, zodat je gemiddeld 90 graden heb.
Roy Visser
7 december 2009, 14:11
Gem. 90graden :)
Gerben vd Broek
7 december 2009, 14:13
thx :)
Kim Van Der Stichelen
7 december 2009, 14:15
dat is een vrij "normaal" gevoel, je pushed in je outlap namelijk nooit zo hard als je dat doet wanneer je weet dat je banden op temperatuur zijn :) Je remt vroeger, waardoor je lijnen beter uitkomen. Als je banden warm zijn ga je meer pushen, en juist op de verkeerde manier, probeer maar eens wat rustiger te rijden door vroeger te remmen in een hotlap, en presto het gevoel van grip is weer terug ;) En je tijden worden sneller
Ik ben daar nu ook mee bezig en het helpt wel, maar makkelijk is het zeker niet. Je moet je hele manier van rijden omgooien en daarbij voelt het op een manier onnatuurlijk aan om eerder te remmen met een racewagen dan waar je zou kunnen remmen :)
Daarbij bleek in Imola dat het als alles meezit het nog redelijk te doen is, maar zodra je echt gaat vechten met iemand al snel vergeet rustiger te zijn en alweer echt op de limiet gaat remmen...
Er is nog werk aan de winkel maar we komen er wel :)
Tjerk Korving
7 december 2009, 14:37
Nou ben ik zo'n malloot die gewoon vol pushed in de outlap als het zo uitkomt. :D Maar ik weet ook van mezelf dat ik soms de schakelaar om moet gooien en moet beseffen dat een Vertigo geen F3000 is. Het blijft echter een vreemd gevoel. :)
Roy Visser
7 december 2009, 14:39
Nou ben ik zo'n malloot die gewoon vol pushed in de outlap als het zo uitkomt. :D
En dan nog rijd je onderbewust anders in een outlap :)
Ralffoxx
7 december 2009, 14:49
Ja idd beter in een outlap :p
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.