View Full Version : F1| GP van Japan|04-10-2009
Roel Bakker
30 september 2009, 15:53
[formule1]
[spacer]
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2009/03/butt_barr_vett_melb_2009-470x313.jpg
[spacer]
Circuitinfo:
Lengte: 5,807km
Aantal ronden: 53
Race afstand: 307.573 km
Lap record: 1:31.540 - K. Raikkonen (2005)
http://www.gtrblog.com/wp-content/uploads/2007/12/Circuit_Suzuka-540x510.gif
[spacer]
De stand:
Coureur|Team|Punten|Constructeur|Punten
J.Button*|Brawn-Mercedes|84|Brawn-Mercedes*|153
R.Barrichello*|Brawn-Mercedes|69|RBR-Renault*|110,5
S.Vettel*|RBR-Renault|59|Ferrari|62
M.Webber|RBR-Renault|51,5|Mclaren-Mercedes|59
K.Raikkonen|Ferrari|40|Toyota|46,5
L.Hamilton|McLaren-Mercedes|37|Williams-Toyota|30,5
N.Rosberg|Williams-Toyota|30,5|Renault|26
F.Alonso|Renault|26|BMW|21
T.Glock|Toyota|24|Force India|13
J.Trulli|Toyota|22,5|STR|5
* Kanshebbers wereldtitel
[spacer]
Na de grandprix van Singapore afgelopen weekend is het dit weekend alweer tijd voor de grandprix van Japan. Na twee jaar afwezigheid keert het F1 circus weer terug op het mooie circuit van Suzuka.
Na vorig weekend zijn er door de 0 score van Webber nog maar 3 kandidaten voor het WK, waarin Button afgelopen weekend goede zaken deed. Dit weekend wordt het dan ook zijn eerste kans om de wereldtitel te pakken.
Op suzuka gebeuren altijd mooie dingen, een aantal voorbeelden:
YouTube - Alonso 130R
YouTube - Fisichella merced
[spacer]
Heb niet zoveel tijd om het nog verder uit te breiden. Misschien dat ik het in de loop van de week nog wat bewerk.
[spacer]
Schumi rulezzzzz
30 september 2009, 23:31
Vettel gaat deze winnen voor Sutil en Barrichello. Even een eerste voorspelling :P
bobskink
1 oktober 2009, 10:53
Vettel gaat deze winnen voor Sutil en Barrichello. Even een eerste voorspelling :P
Voorspellen is haast onmogelijk geworden dit seizoen.
Ik blijf alleszins in mijn bed liggen.
Darthwillie
1 oktober 2009, 11:08
Nieuwe teamkleding Renault
http://images.gpupdate.net/large/138653.jpg
bobskink
1 oktober 2009, 11:10
de één heeft gelijk de ander zijn nek gestolen.
Raikkonen_WC
1 oktober 2009, 12:08
Hopelijk ziet de auto ook anders uit dna de huidige kleuren. Denk hete chter niet, want A: er moet toestemming voor gegeven worden en B: De auto's zijn ingepakt zondag en gisteren uitgeladen, dus weinig tijd gehad.
Robert Saalmink
1 oktober 2009, 13:08
De kans is inderdaad klein. Ze zijn nog altijd ING aan het afplakken daar:
http://images.gpupdate.net/large/138667.jpg
Overigens mooi pitgebouwtje:
http://images.gpupdate.net/large/138641.jpg
CavaF1
1 oktober 2009, 13:16
Het wordt voor de Brawns niet warm genoeg. Dus ik denk een Red Bull, een Ferrari, of een Force India.
Darthwillie
1 oktober 2009, 13:19
Dus alweer mazzel voor Button, geen overwinnings kansen voor Barrichello :huh1:
Schumi rulezzzzz
1 oktober 2009, 13:21
Het wordt voor de Brawns niet warm genoeg. Dus ik denk een Red Bull, een Ferrari, of een Force India.
Inderdaad, zoveel verschilt deze baan niet van Spa, dus ik verwacht ook deze teams in de voorste regionen. Al is hier in tegenstelling tot Spa Red Bull wel topfavoriet in mijn ogen.
Raikkonen_WC
1 oktober 2009, 13:29
Button eruit en Hamilton wint de race, Barrichello 2 en Vettel 3 :D
Face the Slayer
1 oktober 2009, 19:09
Nieuwe teamkleding Renault
http://images.gpupdate.net/large/138653.jpg
F1 is al lang geen sport meer voor echte mannen.
Bram Van Der Stichelen
1 oktober 2009, 19:14
Wat is dat nou weer voor opmerking op basis van die foto? Omdat ze een sweather aanhebben zijn het plots geen mannen meer? :rolleyes:
Stefan van Renselaar
1 oktober 2009, 19:20
Wat is dat nou weer voor opmerking op basis van die foto? Omdat ze een sweather aanhebben zijn het plots geen mannen meer? :rolleyes:
Face loopt natuurlijk in een hemdje en een korte broek als het 14 graden Celsius is... :rolleyes:
Face the Slayer
1 oktober 2009, 19:20
Jij snapt het niet, geef niet hoor.
Bram Van Der Stichelen
1 oktober 2009, 19:32
Jij snapt het niet, geef niet hoor.
Leg het me dan uit ipv van eerst een uitspraak te doen en het dan niet uit te leggen als iemand het niet begrijpt. Ik zie met die foto echt niet waarom de F1 geen mannensport meer is.
TheRealms
1 oktober 2009, 19:47
Alonso kijkt alsof ie op Antarctica staat ;)
Sander Hogendoorn
1 oktober 2009, 19:52
Op zondag wordt het 26 graden volgens weather.com, is niet al te slecht voor ze lijkt me :)
Ik gok een overwinning voor Vettel.
Pingguest
1 oktober 2009, 20:27
Het zou eigenlijk Button sieren wanneer hij nog minstens één keer wint dit seizoen.
CavaF1
1 oktober 2009, 20:30
Op zondag wordt het 26 graden volgens weather.com, is niet al te slecht voor ze lijkt me :)
Ik gok een overwinning voor Vettel.
Mijn voorspelling gaf maar max 24° aan :).
Pingguest
1 oktober 2009, 21:17
Een aantal historische Suzuka-filmpjes.
Hoogtepunten van de tweede kwalificatiesessie uit 1991. Vanaf 5:13 raad ik iedereen echt aan te luisteren met oordopjes en surround.
YouTube - 1991 Japanese GP qualifying
Ayrton Senna's Pole Position voor de Grand Prix in 1990.
YouTube - Suzuka 1990 Senna pole
Senna's reactie na de botsing die hij had met Alain Prost tijdens de Grand Prix van 1990. Deze botsiing leverde Senna de wereldtitel op.
YouTube - Ayrton Senna interview - Suzuka 1990
Hét incident uit 1989.
YouTube - Senna and Prost come together at Suzuka 1989
De beslissing van het wereldkampioenschap in 1991.
YouTube - F1 Suzuka 1991 WM Entscheidung GER DEU RTL
Ayrton Senna bedankt Gerhard Berger met een overwinning in 1991.
YouTube - F1 Suzuka 1991 Finish GER DEU RTL
Neo-242
1 oktober 2009, 22:10
Dat wist ik niet dat Senna Berger een overwinning cadeau heeft gedaan :D
Darthwillie
1 oktober 2009, 22:25
had met tactiek te maken, Mansell MOEST winnen, toen hij als derde de eerste ronde doorkwam terwijl Berger op kop lag en Senna tweede was, ging Berger er als een gek vandoor terwijl Senna vertraagde maar wel Mansell achter zich hield. Mansell moest wel risico's nemen om te voorkomen dat Berger te ver weg liep. Toen Mansell eraf vloog ging Senna weer voluit maar Berger had zijn wagen beschadigd bij het jagen aan het begin en moest inhouden.
Dennis heeft toen Senna terug laten vallen als dank aan Berger.
CavaF1
2 oktober 2009, 08:07
Lekker natte practice1. Laat dat heel het weekend zo maar zijn. Altijd prachtig op Suzuka.
Robert Saalmink
2 oktober 2009, 08:49
In dat weer moet de 130R een hele uitdaging zijn, hoewel deze niet meer zo snel is als vroeger.
Kobayashi deed het ook niet echt slecht trouwens, voor iemand die op het laatste moment moest invallen toch.
Darthwillie
2 oktober 2009, 13:28
:lol: zo veelzeggend deze foto
http://img.photobucket.com/albums/v224/TheJackman/Afbeelding1-2.png
Captain Slow
2 oktober 2009, 13:34
rofl:lol:
Schumi rulezzzzz
2 oktober 2009, 14:25
Kobayashi deed het ook niet echt slecht trouwens, voor iemand die op het laatste moment moest invallen toch.
Ho! Stop de persen, Kobayashi heb ik even helemaal gemist. Waarom rijdt Glock niet?
Ah, hij heeft koorts!
speed9
2 oktober 2009, 14:28
Lekker natte practice1. Laat dat heel het weekend zo maar zijn. Altijd prachtig op Suzuka.
In P2 :blink: Force India vooraan ( 1 en 3)
maar geen Brawn op de baan geweest,athans geen tijd.
Neo-242
2 oktober 2009, 22:04
Je zal als toeschouwer maar veel geld hebben neergeteld voor een kaartje:blink:
tinyriconen
2 oktober 2009, 22:09
:lol: zo veelzeggend deze foto
http://img.photobucket.com/albums/v224/TheJackman/Afbeelding1-2.png
Deed me denken aan:
http://www.blogcdn.com/www.joystiq.com/media/2007/07/heavy_rain_poster.jpg
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 07:23
Moet dit topic trouwens niet sticky gemaakt worden?
Darthwillie
3 oktober 2009, 07:46
Moet dit topic trouwens niet sticky gemaakt worden?
Zul je een Mod wakker moeten maken :sleep1: :p
Crashfestijn vandaag zeg :blink:, nu al twee rode vlaggen in Q2! Glock lijkt me nu zelfs gewond :huh1:
Vanochtend heeft Webber zijn RedBull afgeschreven en die kwalificeert zelfs niet. Betekent eigenlijk zelfs dat Brawn vrijwel zeker het constructeurs kampioenschap gaat winnen.
Gaat een race worden om nog een rondetijd te maken als ze herstarten. Er blijft weinig tijd over.
CavaF1
3 oktober 2009, 08:07
De Brawns gaan hun tijd kwijt geraken, tenminste het zou toch moeten. Waar bleef die rode vlag trouwens? Als ze over dat stuk vleugel rijden aan die snelheid zijn de gevolgen niet te overzien.
Darthwillie
3 oktober 2009, 08:10
De Brawns gaan hun tijd kwijt geraken, tenminste het zou toch moeten.
Absoluut, ze hebben toptijden gezet in die sector.
Snapte niet waarom ze zo lang wachtten om die Brawns naar buiten te sturen, nu vroeg je erom dat je ronde verpest werd door een incident.
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 08:11
De Brawns gaan hun tijd kwijt geraken, tenminste het zou toch moeten.
Ja, dat was echt levensgevaarlijk was ze deden en die gele vlaggen waren daar al een hele tijd...
CavaF1
3 oktober 2009, 08:12
Glock met de heli weg, linkerbeen gewond.
Er hebben er trouwens nog meer een snelle ronde gereden tijdens die situatie.
Darthwillie
3 oktober 2009, 08:15
En de FIA , consequent als altijd doet er niets aan :rolleyes: schandalig.
Alonso vertelt op de spaanse tv dat hij zijn laatste ronde heeft afgebroken vanwege de gele vlag. De les van vandaag: vergeet veiligheid, gewoon vol gaan bij gele vlaggen.
3e rode vlag van de kwalificatie:rolleyes:
CavaF1
3 oktober 2009, 08:18
De rijders zijn het duidelijk niet meer gewend een snel circuit aan te vallen waarvan er weinig run-off area's zijn.
pffff, Kovalainen er weer af. Ik wou net typen dat er iets mis moet zijn aan die curb waar Kovalainen er weer afgaat maar het is gewoon zoals het vroeger was. Van de baan is in het grind of het gras en voor 80% einde sessie.
CavaF1
3 oktober 2009, 08:22
Weddenschap, 5 tegen 1, Hamilton is de volgende in het decor :).
Brundlle zegt net iets interessant, ze rijden nu met meer fuel rond dan ze eigenlijk zouden willen.
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 08:23
De rijders zijn het duidelijk niet meer gewend een snel circuit aan te vallen waarvan er weinig run-off area's zijn.
pffff, Kovalainen er weer af. Ik wou net typen dat er iets mis moet zijn aan die curb waar Kovalainen er weer afgaat maar het is gewoon zoals het vroeger was. Van de baan is in het grind of het grasven voor 80% einde sessie.
Het zou zijn dat de auto's de grond raken en zo veel downforce verliezen. Webber had zijn rijhoogte hebben verlaagd en toen ging hij eraf.
Alonso heeft de juiste beslissing genomen. Er zou in principe hetzelfde kunnen hebben gebeurd als met Massa.
CavaF1
3 oktober 2009, 08:26
Raikonnen heeft geen zachte banden meer maar de harde zullen wel zeer goed opgewarmd zijn na 4 ronden.
Die Brawns staan weer vrij zwaar blijkbaar.
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 08:32
Vettel heeft geluk dat Trulli op P2 staat, dan heeft hij een stuk minder last van de KERS van Hamilton bij de start. Nu kijken wat de Stewards gaan doen met de Brawns en enkele andere hardrijders onder geel...
Darthwillie
3 oktober 2009, 08:35
Brawn zal waarschijnlijk gokken dat ze bestraft worden en daarom zwaar staan?????
Bizarre sessie was dit zeg :blink: Je merkt idd dat de coureurs dit soort banen niet meer gewend zijn. Het zegt ook genoeg dat ze pas in Spa voor het eerst van het medium downforce earo pakket afgingen. Wel grappig dat er altijd een aantal coureurs is die ook op voor hun nieuwe banen wel goed gaan zoals Vettel
EDIT gave nieuwe pet van Renault trouwens
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 08:44
Barrichello moet echt met pensioen, hij staat nu Suzuka af te kraken omdat het zo'n geweldig circuit is...
CavaF1
3 oktober 2009, 08:45
dat is het begin van het einde inderdaad. Ralf Schumacher zei op het eind dat hij Spa te gevaarlijk vond in de regen, en nog straffer, zelfs als het droog is.
Sander Hogendoorn
3 oktober 2009, 08:47
Wat voor straf staat er voor je snelste tijd onder geel neerzetten? Ik dacht 10 plaatsen straf.. dat kan dus nog wel eens lastig worden voor Button & Barri. Sutil ging ook volgas door de rotzooi en gele vlag zone dus die gaat er ook aan. De BMW's weet ik niet zeker, de rest was safe volgens mij :)
Rosberg en Alonso waren allebei onderweg naar de top 10 maar zij stopten wel hun snelle ronde.
CavaF1
3 oktober 2009, 08:51
Wat voor straf staat er voor je snelste tijd onder geel neerzetten? Ik dacht 10 plaatsen straf.. dat kan dus nog wel eens lastig worden voor Button & Barri. Sutil ging ook volgas door de rotzooi en gele vlag zone dus die gaat er ook aan. De BMW's weet ik niet zeker, de rest was safe volgens mij :)
Rosberg en Alonso waren allebei onderweg naar de top 10 maar zij stopten wel hun snelle ronde.
Dacht dat dan je snelste ronde wordt afgenomen maar dat gaat niet want je hebt dan net Q3 gereden.
5 plaatsen achteruit lijkt me fair.
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 08:52
Ja, volgens mij beide BMW's ook, want die werden later opgehouden door Buemi die naar de pits reed.
Je ziet wel vaker dat Williams vooral en Renault nu na de crash-gate wel op veilig spelen bij zulke dingen en andere teams gewoon lekker doorgaan...
Darthwillie
3 oktober 2009, 08:56
Dacht dat dan je snelste ronde wordt afgenomen maar dat gaat niet want je hebt dan net Q3 gereden.
5 plaatsen achteruit lijkt me fair.
Dat kan nog ingewikkeld worden. Als de ronde illegaal was hadden ze nooit aan Q3 mogen deelnemen. Wordt de tijd van Q2 afgenomen dan moeten ze 14 en 15 staan (afhankelijk waar Alziezwaaris en Glock stonden, weet niet of die in Q2 stonden)
Darthwillie
3 oktober 2009, 09:29
5 coureurs, waaronder Button moeten zich bij de stewards verantwoorden ivm de gele vlag situatie
(autosport.com)
Glock in ieder geval niet zwaargewond
http://img32.imageshack.us/img32/4085/diapo286.jpg
CavaF1
3 oktober 2009, 10:11
Ik dacht wel dat Button in die sector de snelste reed van allemaal want zn sectortijd kleurde paars.
CavaF1
3 oktober 2009, 10:13
Maar lachen doet hij daar absoluut niet. Overigens hadden de rijders in de briefing allemaal de melding gekregen om bij een crash in hun wagen te blijven zitten zodat de doctors hun toestand eerst kunnen checken.
Sander Hogendoorn
3 oktober 2009, 10:53
Het zijn er 6: beide Brawns, beide BMW's, Sutil en Alonso.
Benieuwd wat de er dit keer voor straf verzonnen wordt :P
Dit was trouwens wel de leukste quali sinds lange tijd, hij duurde zelfs langer dan de gemiddelde race (1h 45)
Pingguest
3 oktober 2009, 12:00
Kunnen we niet 16 keer per jaar naar Suzuka? Dit is echt een racerscircuit. Gevaarlijker dan de meeste banen, maar daarom ook een plek waar de heren worden gescheiden van de jongens.
Jeroen Ursem
3 oktober 2009, 12:14
:surrender:
10 plaatsen verlies voor 5 rijders.
Voor 5 rijders is er een 10 plaatsen grid penalty uitgedeeld in verband met te weinig snelheid verminderen bij een gele vlag situatie. Barrichello, Button, Kubica, Heidfeld en Sutil zijn slachtoffer van de rekening.
Door deze straffen is de startopstelling als volgt:
1 S. Vettel
2 J. Trulli
3 L. Hamilton
4 K. Nakajima
5 K. Räikkönen
6 H. Kovalainen
7 S. Buemi
8 N. Rosberg
9 F. Alonso
10 T. Glock
11 J. Alguersuari
12 G. Fisichella
13 A. Sutil
14 R. Kubica
15 N. Heidfeld
16 R. Grosjean
17 V. Liuzzi
18 M.Webber
19 R. Barrichello
20 J. Button
Om het kampioenschap spannend te houden hebben de beide Brawn's nog eens 5 extra plaatsen straf gekregen en is Nakajima naar de 4e plaats gezet omdat hij dat graag wou.
bron: mijngroteF1duim.nl
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 12:16
:surrender:
bron: mijngroteF1duim.nl
Die gast kan niet echt tellen zeg :innocent:
Barrichello: Suzuka is still dangerous
Rubens Barrichello has called for more safety revisions to be introduced to Suzuka, following the spate of accidents in Formula 1 practice and qualifying for the Japanese Grand Prix on Saturday.
Timo Glock was hospitalised with a cut to his left leg after crashing out of Q2, while Red Bull driver Mark Webber, and both Scuderia Toro Rosso drivers Sebastien Buemi and Jaime Alguersuari, as well as McLaren's Heikki Kovalainen all crashed at the Degner Curves during the day.
And while the Japanese circuit has made several changes following its re-inclusion on the F1 calendar, including switching to a high-intensity asphalt run-off into Turn 1, Barrichello believes more must be done to make the circuit safer.
"It is a fantastic track," he told the BBC. "It is equal the best with Spa and Silverstone, but it is still very dangerous.
"They have to do something with Suzuka, because although the resurfacing is a lot better, we need to have more escape areas and things like this.
"We could see that with so many inexperienced drivers, like the Toro Rosso drivers, they went off and it's pretty dangerous out there still."
Barrichello eventually qualified fifth for the race, two places his Brawn team-mate and championship rival Jenson Button.
"I'm happy," the Brazilian said about his qualifying performance. "My Q1 and Q2 times show that I was slower than Jenson, so to beat him on the same fuel level for Q3 is an aim that I have reached. I know it's very little, because at the end of the day when you are fighting for pole position, but when you don't have the car to achieve it, that's where you have got to aim.
"In comparison to Button we have pretty much the same level of fuel so I'll be fine. But in comparison with some guys at the front I don't know. We didn't have a very competitive session."
:wheelchair: :wheelchair: :wheelchair: :wheelchair: :wheelchair:
petervdveen
3 oktober 2009, 12:41
Het viel me trouwens op dat elke 1e rijder voor de 2e rijder staat en dat vanaf plek 13 er alleen maar 2e rijders staan..
cookie
3 oktober 2009, 12:57
Leuke sessie, eindelijk worden fouten nog eens afgestraft met crashes. Alleen die 5 plaatsen straf verpest het weer, wat hadden ze moeten doen dan in Q2? Gewoon van het gas gaan en je plaats in Q3 opgeven, beetje belachelijk. Dit waren uitzonderlijke situaties door de 2 rode vlaggen en er lag slechts een vleugel op de baan, wat de FIA in races niks kan schelen. Kijk maar naar singapore waar ze ronden lang een stukje debris lieten liggen zonder safety car naar buiten te sturen.
Pingguest
3 oktober 2009, 12:59
Alonso heeft de juiste beslissing genomen. Er zou in principe hetzelfde kunnen hebben gebeurd als met Massa.
Ook Alonso reed gewoon door en is daarvoor bestraft.
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 13:03
Ook Alonso reed gewoon door en is daarvoor bestraft.
Dat zag ik pas achteraf, ik hoorde wel dat hij zijn ronde afgebroken had, ik nam dus aan dat hij afgeremd had, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Sander Hogendoorn
3 oktober 2009, 13:14
Hier de echte startopstelling:
Pos Driver Team
1. Vettel Red Bull-Renault
2. Trulli Toyota
3. Hamilton McLaren-Mercedes
4. Heidfeld BMW-Sauber
5. Raikkonen Ferrari
6. Rosberg Williams-Toyota
7. Kubica BMW-Sauber
8. Sutil Force India-Mercedes *
9. Barrichello Brawn-Mercedes *
10. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari
11. Button Brawn-Mercedes *
12. Fisichella Ferrari
13. Kovalainen McLaren-Mercedes **
14. Buemi Toro Rosso-Ferrari *
15. Nakajima Williams-Toyota
16. Grosjean Renault
17. Alonso Renault *
18. Liuzzi Force India-Mercedes **
19. Glock Toyota ***
20. Webber Red Bull-Renault ***
* Five-place grid penalty
** Five-place grid penalty for changing gearbox
*** Will use new chassis so will start from the pitlane
En de startgewichten:
Pos Driver Weight (kg)
1. Vettel Red Bull-Renault 658.5
2. Trulli Toyota 655.5
3. Hamilton McLaren-Mercedes 656.0
4. Sutil Force India-Mercedes 650.0
5. Barrichello Brawn-Mercedes 660.5
6. Heidfeld BMW-Sauber 660.0
7. Button Brawn-Mercedes 658.5
8. Raikkonen Ferrari 661.0
9. Kovalainen McLaren-Mercedes 675.0
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari 665.4*
11. Rosberg Williams-Toyota 684.5*
12. Alonso Renault 689.5*
13. Kubica BMW-Sauber 686.0*
14. Glock Toyota -
15. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 682.5*
16. Fisichella Ferrari 661.5*
17. Nakajima Williams-Toyota 695.7*
18. Grosjean Renault 691.8*
19. Liuzzi Force India-Mercedes 682.5*
20. Webber Red Bull-Renault -
Autosport.com
Ziet er goed uit voor vettel
--
Btw, Barrichello moet niet zeuren, er wordt al jaren op dit Suzuka gereden en opeens zou het onveilig zijn :rolleyes:
Darthwillie
3 oktober 2009, 13:29
Dus wat leren we hiervan:
Als Button en Barrichello van het gas waren gegaan hadden ze lager gestaan als nu. Brawn geeft gewoon toe dat ze allebei niet van het gas zijn gegaan :rolleyes: Eigenlijk zijn ze dus niet gestraft.
ik wil het nog wel eens terugzien maar het leek mij dat Alonso gewoon van het gas ging. Meer het idee dat ze hem nog even te pakken nemen vanwege het bedanken van Flavio na de vorige race.
Face the Slayer
3 oktober 2009, 13:46
Kunnen we niet 16 keer per jaar naar Suzuka? Dit is echt een racerscircuit. Gevaarlijker dan de meeste banen, maar daarom ook een plek waar de heren worden gescheiden van de jongens.
Sinds de aanpassing van de 130R vind ik het wel meevallen met het feit dat de mannen van de jongens wordt gescheiden.
Pingguest
3 oktober 2009, 13:53
Sinds de aanpassing van de 130R vind ik het wel meevallen met het feit dat de mannen van de jongens wordt gescheiden.
Het verlies van de 130R is inderdaad een flinke aderlating. Toch moet geconcludeerd worden dat Suzuka nog immer een technische uitdaging vormt voor de coureurs.
Darthwillie
3 oktober 2009, 13:53
alleen kun je er niet inhalen en zijn de races vaak stuitend saai als het gewoon droog is.
Requiem84
3 oktober 2009, 14:00
Vergeet 2005 niet. Dat was echt een te gekke race. De coureurs hebben het redelijk moeilijk in de hogesnelheidsbochten. Dat biedt perspectief voor het 2e rechtestuk richting de 130R. Wie weet, weer een Alonso-Schumachertje deze race!
YouTube - Alonso 130R
Jeroen Ursem
3 oktober 2009, 14:01
Lekker voordeeltje voor Rosberg, zware wagen en ineens vanaf P6 :)
Joost van den Heuvel
3 oktober 2009, 15:00
Jeetje wat een bizarre kwalificatie. Uiteindelijk maar de herhaling gekeken want werd deze ochtend om 6 uur wakker en daarna om 8 uur... :lol:
Terecht dat die gasten bestraft zijn die vol gas door de brokstukken zijn gereden onder geel. Dat was redelijk onverantwoord.
Na al die code roods en in-elkaar-geprakte F1 bolides ben ik nu wel benieuwd of ze gaan eisen dat het circuit voor een volgende keer weer verder aangepast gaat worden.
edit: nm... ff in de war... dat gedoe met de Brawns vol door geel was in Q2 natuurlijk :blush:
Martijn Mezger
3 oktober 2009, 15:21
Die crashes zijn allemaal rijders fouten? Waarom het circuit aanpassen...
King Of F1
3 oktober 2009, 16:27
Volledig terechte straffen, misschien nog wat mild zelfs voor de Brawns. Zoals al door Darthwillie gezegt hebben ze hierdoor wel Q2 gehaald in plaats van nog geen rondetijd op dat moment, toch ?
Volgens mij ging Alonso toch duidelijk van zijn gas bij die situatie. Of was dat pas na de gele vlag vlak voor de 130R waar Buemi reed ?
Bramzel
3 oktober 2009, 17:57
Die crashes zijn allemaal rijders fouten? Waarom het circuit aanpassen...
Onlogische redenatie; geen enkele crash is de schuld van een circuit. Het zijn immers altijd rijdersfouten of technische problemen?
Martijn Mezger
3 oktober 2009, 18:07
Onlogische redenatie; geen enkele crash is de schuld van een circuit. Het zijn immers altijd rijdersfouten of technische problemen?
Nu je het zegt, verkeerd verwoord. :closedeyes:
Tjerk Korving
3 oktober 2009, 19:13
Enige is dat her en der niet zo heel veel uitloop mogelijkheden zijn maar die zijn er nog nooit geweest daar. Maar als de ruimte er zou zijn voor verbetering kan het natuurlijk nooit kwaad.
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 20:06
Enige is dat her en der niet zo heel veel uitloop mogelijkheden zijn maar die zijn er nog nooit geweest daar. Maar als de ruimte er zou zijn voor verbetering kan het natuurlijk nooit kwaad.
Een uitloopzone betekend niet altijd een verbetering... :rolleyes:
Tjerk Korving
3 oktober 2009, 20:18
Als er in een weekend meerdere coureurs op een zelfde punt af gaan en in de banden hangen dan kan een extra uitloop geen kwaad. Daar voor de brug zullen we morgen denk ik ook nog wel wat krijgen.
Robert Saalmink
3 oktober 2009, 20:21
Ze zeggen bij Toyota dat er geen probleem aan de auto van Glock was. Toch vond ik het vreemd om te zien. Hij had zijn stuur flink ver ingedraaid maar de voorwielen draaiden duidelijk niet net zo ver mee. Misschien toch een leeglopende band ergens?
CavaF1
3 oktober 2009, 20:24
Als er in een weekend meerdere coureurs op een zelfde punt af gaan en in de banden hangen dan kan een extra uitloop geen kwaad. Daar voor de brug zullen we morgen denk ik ook nog wel wat krijgen.
En dan???? Zij zijn het summum van de rijders op internationaal niveau. Als je weet dat er achter de curb een zone is die je kan uitschakelen dan moet je daar rekening mee houden. Daar wordt dan tijd gewonnen of verloren.
Leg alles maar vol met asfalt en dan komen dezelfde personen reklameren dat er geen bal aan te zien is.
Vroeger kregen we nog eens races waar er tien man aankwam. Dat was fun, fouten werden afgestraft. Nu maken ze een fout om er voordeel uit te halen bij momenten.
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 20:27
Dan mag je mij ook uitleggen waarom ze daar in 2006 nog gewoon doorheen kwamen zonder in de banden te gaan staan?
Sander Hogendoorn
3 oktober 2009, 20:30
En dan???? Zij zijn het summum van de rijders op internationaal niveau. Als je weet dat er achter de curb een zone is die je kan uitschakelen dan moet je daar rekening mee houden. Daar wordt dan tijd gewonnen of verloren.
Leg alles maar vol met asfalt en dan komen dezelfde personen reklameren dat er geen bal aan te zien is.
Vroeger kregen we nog eens races waar er tien man aankwam. Dat was fun, fouten werden afgestraft. Nu maken ze een fout om er voordeel uit te halen bij momenten.
Eens, ik hoop toch echt niet dat Suzuka ook ten onder gaat aan talloze asfalt uitloopstroken, 130R is helaas al niet meer wat het was, maar de rest is nog top :)
Tjerk Korving
3 oktober 2009, 20:31
Ik kan net zo eigenwijs zijn dus ik blijf volhouden. :D
Maar ik zeg ook niet dat er asfalt moet komen. Ik zeg dat als er ruimte zou zijn, waarom niet de grindbak een stuk groter maken zodat de banden stapel verder weg komt te staan. En in 2006 en eerder hingen ze er volgens mij ook wel in. Het is niet alsof er wereld schokkende dingen gebeuren die afbreuk doen aan het circuit als er zoiets gedaan zou worden.
Bramzel
3 oktober 2009, 20:38
Dan mag je mij ook uitleggen waarom ze daar in 2006 nog gewoon doorheen kwamen zonder in de banden te gaan staan?
Omdat de auto's inmiddels verder ontwikkeld zijn?
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 20:38
Maar ik zeg ook niet dat er asfalt moet komen. Ik zeg dat als er ruimte zou zijn, waarom niet de grindbak een stuk groter maken zodat de banden stapel verder weg komt te staan. En in 2006 en eerder hingen ze er volgens mij ook wel in. Het is niet alsof er wereld schokkende dingen gebeuren die afbreuk doen aan het circuit als er zoiets gedaan zou worden.
Jawel, je kunt dan gewoon insturen en kijken waar je uitkomt, of het nu op de uitloopstrook is op de racelijn maakt dan niet meer uit. De race in Valencia is ongelofelijk saai omdat je daar gewoon fouten mag maken, op Suzuka sta je dan in het grind en dat brengt de goede coureurs naar boven...
[edit]Omdat de auto's inmiddels verder ontwikkeld zijn?
Waarom gebeurt dat op een circuit als Barcelona dan niet, om maar een circuit te noemen..
Tjerk Korving
3 oktober 2009, 20:50
Ook als je de grindbak groter maakt zoals ik zei sta je in het grind dus ik zie het verschil niet? Knappe vent die dan gewoon even met twee vingers in de neus doorrijd.
Op Barcelona is die grindbak waar Kovalainen de bandenstapel omhelsde volgens mij ook vergroot overigens.
Bramzel
3 oktober 2009, 21:07
Waarom gebeurt dat op een circuit als Barcelona dan niet, om maar een circuit te noemen..
Omdat Barcelona Suzuka niet is?
Darthwillie
3 oktober 2009, 21:25
Als ze de kerbstone tussen Denger 1 en 2 lager maken denk ik dat de helft van de problemen opgelost zijn. Als ze op die kerb komen zijn de wagens niet meer te besturen en hebben ze geen tijd meer om bij te sturen.
Ik las ergens dat ze dit jaar 15km/h harder door de Denger bochten gaan, heeft waarschijnlijk met de slicks te maken. En hoewel ik graag goede bochten zie, moet je ingrijpen als er gewonden dreigen te vallen. Dat wil niet zeggen de bochten vereenvoudigen maar als er in de uitloopstrook asfalt komt zodat een Algujeweetwel niet frontaal de banden induikt vindt ik het ok.
Schumi rulezzzzz
3 oktober 2009, 21:36
Jongens, laten we blij zijn dat we vandaag lekker veel spectakel hebben gezien. Heb zitten genieten van alle crashes en ellende, eindelijk gebeurde er weer eens wat. Suzuka is duidelijk een rijders circuit en dat zie je dit soort dingen. Gelukkig gaan ze er nog voor en is het circuit zoals het is. Als je bang bent om te crashen moet je lekker thuis op de bank gaan zitten.
Vettel kan m morgen winnen en in de ideale situatie loopt Barrichello lekker veel punten in op Button, dan komt het nog een beetje lekker dicht bij elkaar te zitten. Hoop echt dat Button geen kampioen wordt met die minimalistische rijstijl van m.
Stefan van Renselaar
3 oktober 2009, 22:04
Omdat Barcelona Suzuka niet is?
Als de auto's verder ontwikkeld zijn dan zouden er op andere circuits toch ook crashes plaatsvinden waar die voorgaande jaren niet plaatsvinden?
Darthwillie
3 oktober 2009, 22:06
Het lijkt totale chaos te zijn rondom de startplaatsen, afhankelijk hoe de FIA de straffen gaat toepassen zou het zomaar kunnen dat zowel Barrichello als Button effectief maar 1 plaats naar achteren gaan. :rolleyes: Prima signaal zou dat zijn.
Bramzel
3 oktober 2009, 22:06
Als de auto's verder ontwikkeld zijn dan zouden er op andere circuits toch ook crashes plaatsvinden waar die voorgaande jaren niet plaatsvinden?
Maar op die andere circuits hebben ze in de tussenliggende jaren ook gereden, op Suzuka niet.
Kim Van Der Stichelen
3 oktober 2009, 22:07
Het lijkt totale chaos te zijn rondom de startplaatsen, afhankelijk hoe de FIA de straffen gaat toepassen zou het zomaar kunnen dat zowel Barrichello als Button effectief maar 1 plaats naar achteren gaan. :rolleyes: Prima signaal zou dat zijn.
Inderdaad, op Autosport.com is er zelfs een topic Guess the grid :blink:
CuqeBaqer
4 oktober 2009, 06:09
Iemand aan het kijken ?
Atreidez
4 oktober 2009, 06:31
Mogge. Ikke dus ook :P
Rogue
4 oktober 2009, 06:40
Ik dacht dat het om 6u zou beginnen, had graag nog een uurtje extra slaap gehad. :( Maar goed, we zijn wakker, hopen dat ik dat nog 2 uurtjes volhoud. :p
Darthwillie
4 oktober 2009, 07:00
Mogge :sleep1:
Geen Glock dus.
Joost van den Heuvel
4 oktober 2009, 07:04
Jeetje wat een mazzel die Barrichello.. 1 plek is al helemaal geen straf...
Strakke start van Vettel overigens.
Stefan van Renselaar
4 oktober 2009, 07:19
Mijn wekker is niet afgegaan net voor 6 uur, maar gelukkig nog wakker geworden net voor 7 uur dus nog net op tijd om de opwarmronde te zien. Hopen dat Vettel geen pech heeft tijdens de laatste 3 races...
Darthwillie
4 oktober 2009, 07:30
Vettel gaat wel ernstig hard gezien zijn benzinevoorraad :blink:
Darthwillie
4 oktober 2009, 08:15
dat was een zware klap van alguesuari :huh1:
Stefan van Renselaar
4 oktober 2009, 08:16
Rare crash van Algje daar, hij zal wel ok zijn. Je hoort hem nu ook op de radio.
CavaF1
4 oktober 2009, 08:18
Waarschijnlijk bij het insturen rechtsachter te ver op de curb, de lijn of het gras.
CavaF1
4 oktober 2009, 08:33
Allé, weeral een saaie race erbij op de teller. Trulli was weer goed wakker bij de herstart.
Darthwillie
4 oktober 2009, 08:39
leuke baan, slechte race.
Button strompelt echt naar het kampioenschap toe, iedere keer mazzelt hij weer dichterbij.
volgens mijn berekeningen heeft Brawn een half punt nodig voor het kampioenschap
Sander Hogendoorn
4 oktober 2009, 09:11
Het is toch logisch dat Rosberg tijd wint op de Brawns tijdens de SC in dit geval? Rosberg was veel dichterbij de pit dan zij waren en hoefde dus relatief weinig tijd op lagere snelheid te rijden voordat hij naar binnen ging. Barri en Button reden ongeveer 20 seconden achter Rosberg dus die moesten ook 20 seconden langer op SC snelheid rijden voordat ze konden aansluiten..
Maar Button zegt dat Rosberg een penalty gaat krijgen, en Rosberg zegt dat hij niks fout heeft gedaan.
Pingguest
4 oktober 2009, 09:19
Na de kwalificatie had ik goede hoop op een mooie race, maar dat bleek een illusie. Wel een verdiende overwinning van Vettel, maar dat was ook het enige fraaie aan deze Grand Prix.
Darthwillie
4 oktober 2009, 09:21
Button was duidelijk niet blij in dat interview met de BBC.
Waarschijnlijk realiseert hij zich dat hij zich niet langer kan veroorloven zulke resultaten te halen. Hij moet de komende twee races 4 punten halen als Vettel blijft winnen. De afgelopen races heeft hij er met veel geluk 5 gehaald :blink:
Sander Hogendoorn
4 oktober 2009, 09:23
Het lijstje met overwinningen van Vettel is wel erg indrukwekkend na amper 2 jaar: Monza, China, Silverstone & Suzuka :thumbup:
Stefan van Renselaar
4 oktober 2009, 09:27
Button was duidelijk niet blij in dat interview met de BBC.
Waarschijnlijk realiseert hij zich dat hij zich niet langer kan veroorloven zulke resultaten te halen. Hij moet de komende twee races 4 punten halen als Vettel blijft winnen. De afgelopen races heeft hij er met veel geluk 5 gehaald :blink:
Ja, hij heeft alles nu waarschijnlijk gewoon relaxt gereden en nu begint de druk echt te komen, het zou mij niet verbazen als Button die druk niet aan kan.
De Grand Prix was inderdaad niet echt spannend te noemen, alleen op het einde waren de gevechten een beetje leuk. Wat trouwens heel dom was van Heidfeld dat hij zijn teamgenoot aan het ophouden was na zijn laatste pitstop :rolleyes:
Pingguest
4 oktober 2009, 09:51
Het was trouwens typerend dat zelfs na de neutralisering er geen inhaalacties plaatsvonden.
cookie
4 oktober 2009, 10:00
zzzzzzzzz, wat een klote auto's. Grootste flop ooit die nieuwe aero regels, vroeger zagen we veel meer inhaalacties op Suzuka. Zelfs tactisch was het saai.
Gelukkig rijd Superleague Formula en BTCC vandaag, toch nog wat echt racen te zien op TV.
Kim Van Der Stichelen
4 oktober 2009, 11:13
Ik ben weer gaan slapen na de eerste pitstops, wwas echt nog niks gebeurd.
El Maestro
4 oktober 2009, 11:30
Pfff, ik viel bijna in slaap en toen crashte Alguersuari. Dat hield me nog wakker, maar zelfs daarna gebeurde er niks meer...
De kwalificatie was spannender dan de race:rolleyes:
Mathijs
4 oktober 2009, 11:43
Trulli was weer goed wakker bij de herstart.
Volgens mij bedoel je dit cynisch, omdat hij zoveel achterstand had op Vettel. Maar leek mij juist een goede keus van Jarno. Grosjean reed ervoor en hij wou niet dat Grosjean hem de eerste bochten (als de druk van Hamilton het grootst is) hem zou ophouden waardoor Lewis hem kon passeren. Ik vond het wel tactisch sterk van Jarno :). Verder heeft hij ook een top race gereden.
Wat ik ook wel mooi vond was het gesprek tussen Jarno en Lewis na afloop :thumbup:.
speed9
4 oktober 2009, 12:01
Ik keek tot de 3de ronde en toen viel ik in slaap,werd wakker bij 37de lap met wat pitstops,viel weer in slaap tot 12 rondes voor het einde.
Ik viel letterlijk in slaap van de saai heid.
Richard117
4 oktober 2009, 12:19
Ik keek tot de 3de ronde en toen viel ik in slaap,werd wakker bij 37de lap met wat pitstops,viel weer in slaap tot 12 rondes voor het einde.
Ik viel letterlijk in slaap van de saai heid.
2e slaap heeft dus niet lang geduurd, een rondje of 4 :p
Bramzel
4 oktober 2009, 12:22
Inderdaad geen spannende race, gelukkig hield Sutil de boel een beetje leuk. Ja, hij maakt soms wat domme acties, maar hij is wel een vechtertje, en liet toch weer leuke dingen zien met die Force India.
Marc Vos
4 oktober 2009, 13:02
Inderdaad geen spannende race, gelukkig hield Sutil de boel een beetje leuk. Ja, hij maakt soms wat domme acties, maar hij is wel een vechtertje, en liet toch weer leuke dingen zien met die Force India.
Klopt ja, die Sutil doet wel eens domme dingen maar dat maakt het voor ons leuk, ook laat die dan zien dat die wel een echt vechtertje is. Voordeel van de race is dat ik een lange zondag heb, maar had beter in me bed kunnen blijven liggen..
Schumi rulezzzzz
4 oktober 2009, 14:08
Is het niemand opgevallen dat Heidfeld bijna het hele seizoen Kubica compleet de oren wast? Weet niet wat er met Kubica aan de hand is, maar hij is het gehele seizoen compleet kleurloos.
Verschrikkelijk saaie race en ik kan ook niet anders zeggen dat die nieuwe aero regels totaal niet werken, ze lijken haast averechts te werken. We hebben nauwelijks mooie inhaalacties gezien dit jaar, wellicht dat die diffuser toch de veroorzaker is, want in de eerste races zagen we wel aardig acties.
Rogue
4 oktober 2009, 14:27
Crimineel, wat een saaie race. Had moeite de ogen open te houden, en dat kwam niet alleen door het tijdstip. Ik schrok wel ontzettend toen Alguersuari crashte, het leek namelijk of z'n hoofd voorover hing in de cockpit. Maar dat was een optische illusie denk ik.
Na de race weer heerlijk in slaap gevallen. :P
Pingguest
4 oktober 2009, 14:37
Verschrikkelijk saaie race en ik kan ook niet anders zeggen dat die nieuwe aero regels totaal niet werken, ze lijken haast averechts te werken. We hebben nauwelijks mooie inhaalacties gezien dit jaar, wellicht dat die diffuser toch de veroorzaker is, want in de eerste races zagen we wel aardig acties.
Hieromtrent postte ik een aantal dagen geleden in een ander topic.
http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=62707&postcount=132
Neo-242
4 oktober 2009, 14:49
Is het niemand opgevallen dat Heidfeld bijna het hele seizoen Kubica compleet de oren wast? Weet niet wat er met Kubica aan de hand is, maar hij is het gehele seizoen compleet kleurloos.
Inderdaad, is mij ook al opgevallen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat zowel Renault als Toyota de prijs liggen opdrijven rond hem, want hij heeft dit seizoen bewezen ook absoluut geen teamleider te zijn. Jammer. Het lijkt alsof hij kansen moet hebben op goede resultaten of anders het volledig laat afweten.
Strakke race van Kimi in een schandalig onderontwikkelde Ferrari, sublieme race van Vettel die zijn WK-kansen nog weet te rekken, en wat een kleurloze Button alweer. Sorry maar ik hoop echt dat hij geen kampioen wordt. Na zijn dominantie van het seizoensbegin wordt hij constant de oren gewassen door de oude Barrichello. Tijdens de interviews lijkt hij ook wel steeds mister depri. Hij schraapt zich een weg naar het WK-einde.:blink:
Duur weekendje voor Toro Rosso trouwens!:lol:
Darthwillie
4 oktober 2009, 16:51
2007 was Heidfeld ook al de snellere, alleen vorig jaar kon Heidfeld niet met de banden omgaan en was Kubica de snellere. Helaas voor Heidfeld was vorig jaar nou net het jaar dat BMW vooraan reed en het heel opzichtig was.
Face the Slayer
4 oktober 2009, 16:54
Wordt hoog tijd dat de aerodynamica flink aan banden wordt gelegd met o.a. een verbod op de diffuser.
Darthwillie
4 oktober 2009, 17:17
Hamiltons wagen viel stil tijdens de rijdersparade
http://www.youtube.com/watch?v=yYq4TUCtNfo
Jeroen Ursem
4 oktober 2009, 17:21
Cool :D
Roy Visser
4 oktober 2009, 17:30
Toch wel weer heel tof dat hetgeen wat er misschien (overhypte) ooit tussen hun is geweest allemaal achter hun ligt, toffe actie :)
Richard117
4 oktober 2009, 17:53
Ik schrok wel ontzettend toen Alguersuari crashte, het leek namelijk of z'n hoofd voorover hing in de cockpit. Maar dat was een optische illusie denk ik.
Dat zag ik ook en ik schrok er ook wel van, mede doordat we de crash zelf toen nog niet gezien hadden.
speed9
4 oktober 2009, 20:21
Dat zag ik ook en ik schrok er ook wel van, mede doordat we de crash zelf toen nog niet gezien hadden.
:blink: Was wel een klapper van je welste.
Krijgt Fisi nog een straf voor gevaarlijk rijden (toen met Hamilton samen naast elkaar de pits uit en later tege elkaar aan?)
Joost van den Heuvel
4 oktober 2009, 20:29
:blink: Was wel een klapper van je welste.
Krijgt Fisi nog een straf voor gevaarlijk rijden (toen met Hamilton samen naast elkaar de pits uit en later tege elkaar aan?)
Dat was Kovalainen (niet Hamilton) en ging dus om positie. Vind het een beetje banaal als ze Fisi zouden straffen voor het naast elkaar rijden waar Kovalainen Fisichella juist inhaalt in die smalle pit exit strook. Misschien wel voor het beetje op de rand wegrijden bij z'n crew.
bobskink
4 oktober 2009, 20:50
Ja, hij heeft alles nu waarschijnlijk gewoon relaxt gereden en nu begint de druk echt te komen, het zou mij niet verbazen als Button die druk niet aan kan.
Button kan ook volgens mij de druk helemaal niet aan, maar dan nog moet de rest maximaal scoren om het te kunnen benutten.
Ik ben echt benieuw naar hoe de pers zijn titel gaat verwoorden, vooral de Engelse pers.
Tjerk Korving
4 oktober 2009, 21:05
Kans hebben om je eerste wereld titel binnen te halen is ook niet zomaar even iets, zeker als je al die jaren nooit de kans hebt gehad. Hamilton gooide z'n eerste kans ook door het putje en de tweede kans ging nog maar net goed. Ook al wil je gewoon doen wat je altijd doet gaat er toch van alles onbewust meespelen in de bovenkamer.
En die Engelse pers.... die hebben toch altijd wel wat te mekkeren.
bobskink
4 oktober 2009, 21:11
Kans hebben om je eerste wereld titel binnen te halen is ook niet zomaar even iets, zeker als je al die jaren nooit de kans hebt gehad. Hamilton gooide z'n eerste kans ook door het putje en de tweede kans ging nog maar net goed. Ook al wil je gewoon doen wat je altijd doet gaat er toch van alles onbewust meespelen in de bovenkamer.
En die Engelse pers.... die hebben toch altijd wel wat te mekkeren.
Dat klopt wel, maar ik ben gewoon te partijdig geworden als ik eerlijk ben, ik zie er gewoon tegenop dat Button volgend jaar met een 1 rondrijdt.
De tweede helft van het kampioenschap zat hij met moeite in de middenmoot, de titelstrijd moet vooraan beslist worden.
CavaF1
4 oktober 2009, 21:13
Volgens mij bedoel je dit cynisch, omdat hij zoveel achterstand had op Vettel. Maar leek mij juist een goede keus van Jarno. Grosjean reed ervoor en hij wou niet dat Grosjean hem de eerste bochten (als de druk van Hamilton het grootst is) hem zou ophouden waardoor Lewis hem kon passeren. Ik vond het wel tactisch sterk van Jarno :). Verder heeft hij ook een top race gereden.
Wat ik ook wel mooi vond was het gesprek tussen Jarno en Lewis na afloop :thumbup:.
Tactisch sterk? Taktisch gebuisd ja. Hij had nog van de slisptream van grosjean kunnen profiteren en hem tussen hem en Hamilton plaatsen. Gelukkig had Hammie dan al geen KERS meer.
Mathijs
4 oktober 2009, 21:29
Tactisch sterk? Taktisch gebuisd ja. Hij had nog van de slisptream van grosjean kunnen profiteren en hem tussen hem en Hamilton plaatsen. Gelukkig had Hammie dan al geen KERS meer.
Tja, en wat had hij daarmee opgeschoten? Hij is nu 2e geworden dus het gelijk is aan zijn zeide :).
Bramzel
4 oktober 2009, 21:34
Ik was eigenlijk wel voor een titel voor Button, maar zoals hij nu rondrijdt verdient hij hem eigenlijk niet. Doe dan Barrichello maar, zou ook nog eens tof zijn om volgend jaar een Williams met #1 rond te zien rijden ;)
Darthwillie
4 oktober 2009, 21:56
Toch wel weer heel tof dat hetgeen wat er misschien (overhypte) ooit tussen hun is geweest allemaal achter hun ligt, toffe actie :)
vond ik nou ook, gewoon eens iets positiefs te zien dit seizoen, hoe klein het ook is. Ik denk dat er tussen Hamilton en Alonso nooit zoveel problemen zijn geweest. Normale rivaliteit maar wel respect
opvallende statistiek, zowel bij williams als Renault zijn alle punten door 1 enkele rijder gescoord
Jeroen Ursem
4 oktober 2009, 21:59
opvallende statistiek, zowel bij williams als Renault zijn alle punten door 1 enkele rijder gescoord
Maar goed dat Massa nog gereden heeft dit seizoen, anders waren dat 3 teams :lol:
Joost van den Heuvel
4 oktober 2009, 22:23
Maar goed dat Massa nog gereden heeft dit seizoen, anders waren dat 3 teams :lol:
Hehe.. au! :blink::surrender::D
Viel me mee dat Kimi toch weer bijna het podium haalde ondanks dat hij z'n start plek deels verworven had door al die straffen.
CavaF1
5 oktober 2009, 07:58
Tja, en wat had hij daarmee opgeschoten? Hij is nu 2e geworden dus het gelijk is aan zijn zeide :).
Nee, hij had gewoon geluk dat Hamilton zonder KERS zat.
Mathijs
5 oktober 2009, 09:32
Ow sorry, je hebt gelijk Cava! Tuurlijk heb jij gelijk! Duh...
Bramzel
5 oktober 2009, 09:33
When the flag drops, the bullshit stops, F1 is 'IF' spelled backwards, etc. (voeg nog een paar cliché's naar keuze toe). ;)
Darthwillie
5 oktober 2009, 09:54
Met 1 liter benzine in de tank ga je alleen de eerste kilometer snel :p
ff serieus, ik dacht dat Grosjean bij die SC zijn ronde achterstand had mogen terugpakken? Dat was toch vorig jaar zeker zo?
Mathijs
5 oktober 2009, 13:52
Met 1 liter benzine in de tank ga je alleen de eerste kilometer snel :p
ff serieus, ik dacht dat Grosjean bij die SC zijn ronde achterstand had mogen terugpakken? Dat was toch vorig jaar zeker zo?
Klopt, dat doen ze wel vaker. Denk alleen dat ze het veld compact wouden houden, zodat de marshalls als het veld niet voorbij komt de baan konden opruimen. Meestal laten ze dan de gelapte rijders de andere weer unlappen door de safetycar een paar rondes extra buiten de houden. Dat was nu niet echt een optie omdat er anders met een safetycar gefinisht zou worden.
Ik vermoed dat het zo iets is, was nu wel een beetje een vervelende situatie.
GTE
5 oktober 2009, 20:01
Ik snap die kritiek op Button ab-so-luut niet. Het moge duidelijk zijn dat het overwicht van Brawn compleet is verdwenen. McLaren en Red Bull lijken het gat definitief gedicht te hebben en om niet te zeggen dat ze Brawn voorbij zijn gestreefd. Ferrari (Raikkonen) acteert grofweg op hetzelfde niveau, en zo af en toe komen Toyota, Williams, Force India en BMW ook nog roet in het eten gooien.
De problemen voor Button beginnen doorgaans al in de kwalificatie. Wat daar precies de analyse voor is weet ik ook niet, maar het betekent dat hij de race vaak met achterstand begint. Nee, hij maakt het zichzelf niet makkelijk. Maar tijdens de race gaat ie er wel voor. In Japan een uitstekende inhaalmanoeuvre op Kubica, en een goede, constante racepace, uitstekend gebruik gemaakt van de vrije baan en vervolgens de achterstand op Rosberg en Barrichello netjes gedicht. Hij had pech met de safety car. Was die er niet, dan had hij voor Rosberg geeindigd.
Voor Singapore geldt in grote mate hetzelfde. Een slecht uitgangspunt, maar dat heeft hij met een goede, fanatieke race weten te beperken. Monza was sowieso niks op aan te merken, en Spa was onfortuinlijk.
Als hij kampioen wordt, dan is het helemaal terecht, want toen de Brawn ten opzichte van de concurrentie echt goed ging, was hij ook onaantastbaar voor alles en iedereen.
Jeroen Ursem
5 oktober 2009, 20:11
Wie op het eind de meeste punten heeft, was gewoon de beste ;)
Sander Hogendoorn
5 oktober 2009, 20:16
Jep. Maar ik heb dit seizoen meer bewondering voor Raikkonen en Hamilton, door met minder materiaal zulke resultaten te halen.
Darthwillie
5 oktober 2009, 20:23
Ik snap die kritiek op Button ab-so-luut niet. Het moge duidelijk zijn dat het overwicht van Brawn compleet is verdwenen. McLaren en Red Bull lijken het gat definitief gedicht te hebben en om niet te zeggen dat ze Brawn voorbij zijn gestreefd. Ferrari (Raikkonen) acteert grofweg op hetzelfde niveau, en zo af en toe komen Toyota, Williams, Force India en BMW ook nog roet in het eten gooien.
De problemen voor Button beginnen doorgaans al in de kwalificatie. Wat daar precies de analyse voor is weet ik ook niet, maar het betekent dat hij de race vaak met achterstand begint. Nee, hij maakt het zichzelf niet makkelijk. Maar tijdens de race gaat ie er wel voor. In Japan een uitstekende inhaalmanoeuvre op Kubica, en een goede, constante racepace, uitstekend gebruik gemaakt van de vrije baan en vervolgens de achterstand op Rosberg en Barrichello netjes gedicht. Hij had pech met de safety car. Was die er niet, dan had hij voor Rosberg geeindigd.
Voor Singapore geldt in grote mate hetzelfde. Een slecht uitgangspunt, maar dat heeft hij met een goede, fanatieke race weten te beperken. Monza was sowieso niks op aan te merken, en Spa was onfortuinlijk.
Als hij kampioen wordt, dan is het helemaal terecht, want toen de Brawn ten opzichte van de concurrentie echt goed ging, was hij ook onaantastbaar voor alles en iedereen.
Het laatste stukje is het punt waar veel mensen over vallen, zodra de wagen minder werd zakte Button ook af. Sinds Turkije heeft Barrichello 2 overwinningen en twee podiums, Button 1 podium. Dat de Brawn niet meer de beste wagen is, dat is duidelijk. Alleen legt hij het nu ook af tegen zijn teamgenoot.
GTE
5 oktober 2009, 20:26
Het laatste stukje is het punt waar veel mensen over vallen, zodra de wagen minder werd zakte Button ook af.
Heb je Hamilton bezig gezien in een McLaren die totaal niet gaat? Kon soms niet eens uit Q1 komen. Het spijt me zeer, maar iedere kampioen in F1 heeft het juiste materiaal gehad. Daarmee wil ik niet zeggen dat het materiaal bepaalt wie kampioen wordt, want je moet nog altijd een rijder hebben die, eenmaal het juiste materiaal, daar ook het meest effectief mee om gaat. En dat heeft Button gedaan. Hij onwaarschijnlijk effectief de vruchten van zijn (technische) voorsprong geplukt en dat tekent de moderne kampioen. Daarom hoeft Barri het ook niet te worden van mij.
Jeroen Ursem
5 oktober 2009, 20:27
Het laatste stukje is het punt waar veel mensen over vallen, zodra de wagen minder werd zakte Button ook af. Sinds Turkije heeft Barrichello 2 overwinningen en twee podiums, Button 1 podium. Dat de Brawn niet meer de beste wagen is, dat is duidelijk. Alleen legt hij het nu ook af tegen zijn teamgenoot.
Mwa, het is geen groot gat als dat je bij Ferrari ziet, en om nou te zeggen dat Barrichello meteen een heldenrol vervuld vind ik ook wat ver gaan :p
GTE
5 oktober 2009, 20:28
Wie op het eind de meeste punten heeft, was gewoon de beste ;)
Het gaat er bij mij niet in dat Damon Hill in 1996 de beste was
:laugh:
Darthwillie
5 oktober 2009, 20:43
Het gaat er bij mij niet in dat Damon Hill in 1996 de beste was
:laugh:
Dat is toch exact hetzelfde als met Button dit jaar? :huh1:
GTE
5 oktober 2009, 21:04
Dat is toch exact hetzelfde als met Button dit jaar? :huh1:
Maar ik beweer ook niet dat Button de allerbeste rijder is. Ik beweer dat zijn kampioenschap volledig terecht zou zijn, althans, dat het niet terecht is om daarop af te dingen nu het al een poosje niet meer zo makkelijk gaat.
Overigens schat ik Button veel, heel veel hoger in dan Damon Hill.
bobskink
5 oktober 2009, 21:17
Overigens schat ik Button veel, heel veel hoger in dan Damon Hill.
daar kan ik echt helemaal niet inkomen, maar ik spaar mijn argumenten tegen Button voor wanneer hij de titel echt op zak heeft en de discussie helemaal losbarts :p
CavaF1
5 oktober 2009, 22:03
Ow sorry, je hebt gelijk Cava! Tuurlijk heb jij gelijk! Duh...
Belachelijk. Zwijg dan als je niet wil discussieren.
CavaF1
5 oktober 2009, 22:04
When the flag drops, the bullshit stops, F1 is 'IF' spelled backwards, etc. (voeg nog een paar cliché's naar keuze toe). ;)
Dus dan kan je evengoed alle topics sluiten als de race gedaan is.
Mathijs
5 oktober 2009, 22:36
Belachelijk. Zwijg dan als je niet wil discussieren.
Cava, jij weet net zo goed als ik dat het niets met discussieren te maken heeft. Een discussie heeft als doel tot een compromis te komen van beide meningen. Dit heeft meer te maken met een debat, waar het om gelijk krijgen gaat, of in ieder geval de meeste stemmen voor je proberen te winnen.
Vele hier weten dat ik wel in ben voor een discussie, maar wel afhankelijk met wie. En niets persoonlijk, maar ik heb niet zoveel trek in een discussie met jou, want die bestaan eigenlijk niet, je wilt zelf toch altijd gelijk. Dus geef ik je maar gewoon gelijk. Everybody happy en goed voor mijn gemoedstoestand.
Maar ontopic maar weer:)
Button heeft gewoon maximaal gebruik gemaakt van een goede auto en heeft met een minder goede auto een minimaal aantal fouten gemaakt en zijn opgebouwde voorsprong geconsolideerd of als buffer gebruikt. Niet zo enerverend en een beetje laf, maar wel redelijk efficient.
bobskink
5 oktober 2009, 22:52
Maar ontopic maar weer:)
Button heeft gewoon maximaal gebruik gemaakt van een goede auto en heeft met een minder goede auto een minimaal aantal fouten gemaakt en zijn opgebouwde voorsprong geconsolideerd of als buffer gebruikt. Niet zo enerverend en een beetje laf, maar wel redelijk efficient.
Dat klopt allemaal wel, maar ik heb de indruk dat toen Alonso in 2005 op safe speelde, maar toch nog geregeld goed uithaalde, hij meer tegenwind kreeg van pers en publiek dan Button nu. Toen was er weliswaar een grote concurrent in de vorm van Raikonen terwijl de rest het nu eigenlijk gewoon laat afweten, want eerlijk, Barichello zou ik ook geen goede wereldkampioen vinden, net zoals Vettel of Webber, howel mijn persoonlijke voorkeuren meer uitgaan naar die 3 laatste.
Dit seizoen is echt een seizoen zonder winnaars, de F1 heeft dit seizoen meer verloren dan dat het gewonnen heeft.
Ik ben niet opgestaan voor de race, toen ik eindelijk wakker was ben ik niet gespurt naar teletext of internetvoor de uitslag, tot mijn grote verbazing kon het me echt niet zo boeien. Tot vandaag nog geen bewegende beelden van de race gezien en dit jaar lees ik ook veel minder race samenvattingen op het web. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar dat 2010 er maar snel aankomt...
Jeroen Ursem
5 oktober 2009, 22:56
Ik vermaak me er voorlopig nog wel mee hoor, is jammer dat er weinig gebeurd en dat er niet zoveel ingehaald word. Ik blijf het leuk vinden om naar te kijken :p
Darthwillie
5 oktober 2009, 22:58
tja, er is idd geen rijder die er boven uit stijgt, maar toch zie ik nog genoeg positieve dingen dit jaar. Vettel heeft nu definitief getoond geen eendagsvlieg te zijn, er zijn nieuwe teams opgestaan die door de motorontwikkelingsstop mee kunnen doen aan de top. We hebben 6 verschillende winnaars achterelkaar gehad. Ik vermaak me nog steeds met F1
Joost van den Heuvel
5 oktober 2009, 23:12
Ik hoop iig dat Vettel in Brazilie wint en Button hooguit 1 or 2 punten pakt. Dan wordt het misschien nog echt spannend in de laatste race.
Robert Saalmink
5 oktober 2009, 23:19
Dat klopt allemaal wel, maar ik heb de indruk dat toen Alonso in 2005 op safe speelde, maar toch nog geregeld goed uithaalde, hij meer tegenwind kreeg van pers en publiek dan Button nu. Toen was er weliswaar een grote concurrent in de vorm van Raikonen terwijl de rest het nu eigenlijk gewoon laat afweten, want eerlijk, Barichello zou ik ook geen goede wereldkampioen vinden, net zoals Vettel of Webber, howel mijn persoonlijke voorkeuren meer uitgaan naar die 3 laatste.
Dit seizoen is echt een seizoen zonder winnaars, de F1 heeft dit seizoen meer verloren dan dat het gewonnen heeft.
Ik ben niet opgestaan voor de race, toen ik eindelijk wakker was ben ik niet gespurt naar teletext of internetvoor de uitslag, tot mijn grote verbazing kon het me echt niet zo boeien. Tot vandaag nog geen bewegende beelden van de race gezien en dit jaar lees ik ook veel minder race samenvattingen op het web. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar dat 2010 er maar snel aankomt...
Op papier ziet het er allemaal goed uit. Hele startvelden binnen een seconde van elkaar, twee tiende winst in kwali kan je vier plekken opleveren. In de races komt het er niet echt uit. Tijd om dat KERS eens af te schaffen, dat lijkt me een goede start.
Darthwillie
5 oktober 2009, 23:23
iedereen Kers of niemand Kers lijkt me aantrekkelijker, en als iedereen het heeft, maar 3 of 4 seconden per ronde, zodat de kans groot is dat ze het op verschillende punten gebruiken.
Joost van den Heuvel
5 oktober 2009, 23:38
Ik zou zeggen, KERS zonder tijdslimiet. Je moet gewoon alle opgeslagen energie weer kunnen gebruiken, dat is het meest efficient en zo kun je brandstof besparen. Wat wel handig is als je niet meer mag tanken. Het aanroepen van de opgeslagen energie zou ook eigenlijk automatisch moeten, want dat gedoe met knopjes drukken lijkt me niet echt praktisch. Then again, dit soort systemen is prima voor een wagen op de openbare weg, maar ik weet niet of dat dus lekker gaat werken met een race wagen (wanneer het automatisch is).
Mathijs
5 oktober 2009, 23:48
Ik zou zeggen, KERS zonder tijdslimiet. Je moet gewoon alle opgeslagen energie weer kunnen gebruiken, dat is het meest efficient en zo kun je brandstof besparen. Wat wel handig is als je niet meer mag tanken. Het aanroepen van de opgeslagen energie zou ook eigenlijk automatisch moeten, want dat gedoe met knopjes drukken lijkt me niet echt praktisch. Then again, dit soort systemen is prima voor een wagen op de openbare weg, maar ik weet niet of dat dus lekker gaat werken met een race wagen (wanneer het automatisch is).
Ik wou precies dit verhaal gaan typen! Toppie Joost! Totally agree!!
TheRealms
6 oktober 2009, 00:38
+1 hier ook @ de 2 bovenstaande comments! :D
Captain Slow
6 oktober 2009, 12:43
Ik wil dus net gaan zeggen: maak zo'n systeem als ze in de Champcar hadden. 70 seconden per race en daar doe je het maar mee.
Dan moet je dat knopje strategisch gaan gebruiken.
Face the Slayer
6 oktober 2009, 14:58
Nee man, of helemaal of helemaal niet. Het moet geen gimmick worden.
Daniël
6 oktober 2009, 15:42
Gewoon heel dat systeem eruit flikkeren. Ik vind dat zo'n inhaalknopje geen flikker met racen te maken heeft.
speed9
6 oktober 2009, 16:24
Gewoon heel dat systeem eruit flikkeren. Ik vind dat zo'n inhaalknopje geen flikker met racen te maken heeft.
KERS als brandstof bespaarder voor volgend jaar,dan is het:
1 stratechies beter om het te gebruiken en 2 het is beter om gelijkwaardig te zijn.
Overgens vind ik dat de Gewicht omlaag moet om sneller te zijn en/of zuiniger.
Sander Hogendoorn
6 oktober 2009, 16:28
Agree.
Mathijs
6 oktober 2009, 16:48
Vergeet niet dat het 'inhaalknopje' gewoon een toepassing is van KERS. Je kan KERS ook gewoon integreren in je auto zoals het bij bv. een Prius werkt. Daar wordt automatisch geregeld dat de opgeslagen energie weer in de aandrijfslijn terecht komt.
Dus bv. Volgas is verbrandingsmotor icm electromotoren.
Dit past ook prima in de strategie om de F1 'groener' te maken.
@Rick:
Er is geen strafgewicht, echter alleen het gewicht wat een KERS systeem weegt wat je niet kan gebruiken als balast gewicht
speed9
6 oktober 2009, 16:56
Vergeet niet dat het 'inhaalknopje' gewoon een toepassing is van KERS. Je kan KERS ook gewoon integreren in je auto zoals het bij bv. een Prius werkt. Daar wordt automatisch geregeld dat de opgeslagen energie weer in de aandrijfslijn terecht komt.
Dus bv. Volgas is verbrandingsmotor icm electromotoren.
Dit past ook prima in de strategie om de F1 'groener' te maken.
@Rick:
Er is geen strafgewicht, echter alleen het gewicht wat een KERS systeem weegt wat je niet kan gebruiken als balast gewichtIk had het niet over straf gewicht,maar gewicht zelf.
De Startgewicht van 605kg.
Mathijs
6 oktober 2009, 17:03
Ik had het niet over straf gewicht,maar gewicht zelf.
De Startgewicht van 605kg.
Oke, begreep ik het verkeerd. Maar nog lichter dus om het sneller te maken. Interesting.
King Of F1
6 oktober 2009, 17:04
Waarom zou je HET startgewicht nog lager willen, dit is al een van de laagste van alle hogere klassen. Zou het juist niet een idee zijn de wagens 300 kilo zwaarder te maken om zodoende een langere remweg en meer potentiele inhaalacties te bevorderen ?
KERS vind ik ook juist een goede toevoeging aan de F1, mits iedereen er de beschikking over heeft. Is het bij afschaffing niet mogelijk middels de ECU het toerental terug te schroeven en dat vrij te geven met een druk op de knop ?
speed9
6 oktober 2009, 17:14
Waarom zou je HET startgewicht nog lager willen, dit is al een van de laagste van alle hogere klassen. Zou het juist niet een idee zijn de wagens 300 kilo zwaarder te maken om zodoende een langere remweg en meer potentiele inhaalacties te bevorderen ?
KERS vind ik ook juist een goede toevoeging aan de F1, mits iedereen er de beschikking over heeft. Is het bij afschaffing niet mogelijk middels de ECU het toerental terug te schroeven en dat vrij te geven met een druk op de knop ?
offtopic : Wat doet je auto als we even 300 kilo gewicht in je kofferbak leggen?
We willen juist zuinigheid tot zo ver 1 op 1 zuinig is in de F1.
ik vind dat de auto's lichter moeten om de KERS en de belast meer te verdelen.
Verder vind ik dat Teams elkaar moeten helpen in geval van geld nood.
Tjerk Korving
6 oktober 2009, 18:01
Als je de wagens lichter wilt maken kan je het KERS systeem helemaal niet meer kwijt. Let wel dat het KERS systeem nu al deel is van die 605 kilo en niet er bovenop komt.
Gerben vd Broek
6 oktober 2009, 18:32
Voor 2010 wordt het gewicht van de auto's toch zwaarder gemaakt. Ik meen 620 kilo voor volgend jaar. Op die manier zouden juist de KERS auto's wat meer ruimte krijgen om balast gewicht beter te verdelen. Maar dan komt weer het stukje van de FOTA die geen KERS is overeengekomen en vervolgens Williams die er weer tegen aan gaat schoppen door het weer wel te gebruiken.
Tjerk Korving
6 oktober 2009, 19:29
Er zijn meer teams die het eigenlijk best KERS zouden willen behouden en McLaren is er daar één van. Veel extra kosten zal het voor ze niet meebrengen want ontwikkeld hebben ze het toch al. Je gooit meer weg door het af te schaffen dan het te behouden.
Probleem is dat het te beperkt is qua toepassing en dat je met een normale wagen vrijwel niet meer voorbij een KERS wagen komt. Juist dat spreekt weer voor een afschaffing.
Pingguest
6 oktober 2009, 19:37
Hoewel technisch mogelijk, is dit reglementair verboden. KERS mag slechts 80 pk genereren op commando van de coureur, voor een tijdsduur van minder dan 7 seconden. Hierom noemde Luca Marmorini, de chef van Toyota's motorafdeling, de door de FIA gereguleerde KERS 'primitief'.
Mathijs
6 oktober 2009, 20:18
Hoewel technisch mogelijk, is dit reglementair verboden. KERS mag slechts 80 pk genereren op commando van de coureur, voor een tijdsduur van minder dan 7 seconden. Hierom noemde Luca Marmorini, de chef van Toyota's motorafdeling, de door de FIA gereguleerde KERS 'primitief'.
TUurlijk, maar ik pleit ook voor minder regelgeving omtrent KERS. Wat mij betreft gebuiken ze alle remenergie! Lekker duurzaam. KERS systeem van nu is idd. zo primitief als het maar zijn kan. Waarom mag je het systeem niet voor 100% benutten. Vage regel.
Pingguest
6 oktober 2009, 20:42
TUurlijk, maar ik pleit ook voor minder regelgeving omtrent KERS. Wat mij betreft gebuiken ze alle remenergie! Lekker duurzaam. KERS systeem van nu is idd. zo primitief als het maar zijn kan. Waarom mag je het systeem niet voor 100% benutten. Vage regel.
De afgelopen jaren heeft de FIA in toenemende mate invloed willen uitoefenen op de prestaties van de auto. Dit heeft zij niet alleen nagestreefd vanwege de veiligheid, maar bovenal om op kunstmatige wijze de races spannender te maken.
Tjerk Korving
6 oktober 2009, 21:15
Stel dat ze daadwerkelijk nog eens naar een kleinere motor toe willen, V6 bijvoorbeeld, dan zou KERS de ideale manier zijn om toch een bepaalde hoeveelheid vermogen te behalen lijkt me. Zelfs al limiteer je het totale vermogen dan tot het huidige niveau benut je een KERS systeem al vele malen beter dan nu het geval is. Duurzaam en meer dan een duur speeltje.
Gerben vd Broek
7 oktober 2009, 01:12
Dan zou je kers op een andere manier moeten inzetten. Zeker nu komend seizoen bijtanken verboden wordt kan het voordelig zijn. Als alle remenergie nu eens gebrukt kan worden om de motor te helpen draaien. Dan kan je op die manier brandstof uitsparen, dus minder gewicht en in theorie sneller zijn.
ofwel: normaal 100% brandstof
kers 80% brandstof en 20% kers .
IIg op zo'n soort manier en dan even zien wat realistisch is aan teruggewonnen energie.
Pingguest
7 oktober 2009, 09:31
Wanneer de Formule 1 werkelijk duurzamer wil worden, moet het motorreglement eveneens op de schop. Tot op heden is het onmogelijk om de motoren met direct fuel injection uit te rusten, omdat de hoge toerentallen dat (nog) niet toelaten. Door de technische reglementen dusdanig te wijzigen dat deze technologie wel toegepast kan worden, ontstaat tevens een mogelijkheid om de kosten te drukken: door het lager toerental zullen de motoren langer mee kunnen gaan.
Face the Slayer
7 oktober 2009, 10:06
Kunnen we gelijk de belachelijke regel dat een motor meerdere GP's moet meegaan afschaffen.
Pingguest
7 oktober 2009, 10:11
Kunnen we gelijk de belachelijke regel dat een motor meerdere GP's moet meegaan afschaffen.
Dergelijke regelgeving zal inderdaad niet meer nodig zijn. Ik vind dat sowieso dat het verbruik van motoren een zaak van de teams is en niet van de FIA.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.