PDA

View Full Version : F1 | GP van Singapore | 27 09 2009

Robert Saalmink
22 september 2009, 12:17
[formule1]

[spacer]
Introductie
http://images.theage.com.au/ftage/ffximage/2008/10/01/wbMOTORsingapore_wideweb__470x321,0.jpg

Het circuit van Singapore blijkt een dankbaar onderwerp van de nodige controverse. Het begon in 2008 al voor de race, toen er vooraf de nodige twijfels waren over het racen in kunstlicht. Uiteindelijk is alles goed gekomen, hoewel: Piquet's crash bleek niet geheel zonder opzet en Renault is daar onlangs voor bestraft, zoals welbekend mag zijn.

2008 pole position: Felipe Massa (1:44.801)
2008 winnaar: Fernando Alonso (61 laps, 1h57:16.304)
Nico Rosberg werd hier tweede, Lewis Hamilton derde. Meer info hier (http://www.autosport.com/results.php?s=0&y=2008&r=20080015&c=2).

[spacer]
Het circuit
De layout is voor 2009 iets aangepast. De wijzigingen:

Among the most significant changes, there's a modification to the pit exit, which has been realigned to join the track after the first corner. The pit entry has also been realigned to leave the track before turn 22.

Organisers said the circuit has been resurfaced between turns 5 and 7 in order to reduce the bumps many drivers complained about last year.

The rest of the changes are:

• The outer pit lane has been resurfaced.
• New kerbs have been installed on the entry to turns 1 and 5.
• The apexes of turns 13 and 14 have been tightened slightly.
• The second and third apexes of turn 10 have been moved left and right respectively to make the chicane slower.
• The kerbs on the three apexes of turn 10 have been redesigned in order to reduce the risk of a car being damaged if it crosses them.
• The kerbs on the exit of turn 14 have been moved 10 metres downstream.
• All rubber exit kerbs have additional fixations.
• An extra driver egress point has been added on the left between turns 17 and 18.
• The wall around the outside of turns 22 and 23 has been moved closer to the track.
Bron: Autosport

[spacer]
Huidige stand WK rijders (top 10)
Pos|Driver|Points
1|Jenson Button|80
2|Rubens Barrichello|66
3|Sebastian Vettel|54
4|Mark Webber|51.5
5|Kimi Räikkönen|40
6|Nico Rosberg|30.5
7|Lewis Hamilton|27
8|Jarno Trulli|22.5
9|Felipe Massa|22
10|Heikki Kovalainen|20
11|Fernando Alonso|20

Huidige stand WK constructeurs
Pos|Team|Points
1|Brawn/Mercedes|146
2|Red Bull/Renault|105.5
3|Ferrari|62
4|McLaren/Mercedes|47
5|Toyota|38.5
6|Williams/Toyota |30.5
7|BMW Sauber/BMW|20
8|Renault|20
9|Force India/Mercedes|13
10|Toro Rosso/Ferrari|5

[spacer]
Tijdschema (Nederlandse tijd)
DAG|SESSIE|TIJD
FRI|Practice 1|12:00
FRI|Practice 2|15:30
SAT|Practice|13:00
SAT|Qualifying|16:00
SUN|Race|14:00
Bron: formula1.com

RTLGP uitzendtijden:
Za 26 sep. 15.55-17.10 uur (kwalificatie)
Zo 27 sep. 12.50-16.30 uur (race)

[spacer]
Weersvoorspelling
http://img22.imageshack.us/img22/5684/singaw.jpg
Bron: Autosport

[spacer]
Links
Live timing (http://www.formula1.com/)
Alle recente nieuwsberichten, quotes (http://www.autosport.com/f1/)
Officiële website van het circuit (http://www.singaporegp.sg/)

[spacer]
[logo_dr]

bobskink
22 september 2009, 12:29
Ik denk dat Barichello hier wel weer kans maakt. In Valencia was hij ook al goed, de tips van Massa hebben toen blijkbaar goed geholpen, waarschijnlijk kunnen ze dat nu weer doen. Hoewel Singapore (moeilijk na één GP) mij een Circuit lijkt waar de snelste niet perse de winnaar is.

Het zou helemaal cool zijn mocht Button, in het geval dat Rubens wint, uitvallen, dan is het nog spannend naar het einde toe. Spannend op een bepaalde manier, want de tweestrijd Button Barichello is zowat de saaiste in jaren en ik denk dat het eigenlijk weinig mensen kunnen schelen wie er kampioen wordt bij Brawn GP.

Raikkonen_WC
22 september 2009, 13:50
Ik denk dat Barichello hier wel weer kans maakt. In Valencia was hij ook al goed, de tips van Massa hebben toen blijkbaar goed geholpen, waarschijnlijk kunnen ze dat nu weer doen. Hoewel Singapore (moeilijk na één GP) mij een Circuit lijkt waar de snelste niet perse de winnaar is.

Het zou helemaal cool zijn mocht Button, in het geval dat Rubens wint, uitvallen, dan is het nog spannend naar het einde toe. Spannend op een bepaalde manier, want de tweestrijd Button Barichello is zowat de saaiste in jaren en ik denk dat het eigenlijk weinig mensen kunnen schelen wie er kampioen wordt bij Brawn GP.

Nou, weinig schelen. Indien Brawn beide uitvallen of geen punten halenb, en de Redbulls gaan goed, heb je makkelijk weer een nieuwe strijd :D, en het maakt me toch wel wat uit. Begin had ik zoiets van Ik gun het Button wel, maar ik moet nu eerlijk zeggen dat ik het barrichello (de eeuwige tweede viool) iets meer gun!

Neo-242
22 september 2009, 14:28
Ik denk niet dat we beide Brawns gaan zien uitvallen... hun betrouwbaarheid is super. Zelfs met een rokende wagen kwam Barri gewoon aan en had geen motor of bakwissel nodig.
Ik vind Button echt in elkaar gevallen, dus eigenlijk gun ik hem de titel niet zo. Barri is dan weer een ander paar mouwen. Als hij belooft te stoppen mag hij 'm hebben :D

NS
22 september 2009, 15:44
ik gun het barrichello ook wel meer dan button, mocht hij na zo'n lange tijd eens kampioen worden, dat zou ik toch wel stoer vinden. Al acht ik toch de kans klein dat het gaat gebeuren..

Stefan Kollee
22 september 2009, 18:20
Klopt het dat de Qualificatie om 16.00 begint of is het een typfoutje?

Stefan van Renselaar
22 september 2009, 18:23
Klopt het dat de Qualificatie om 16.00 begint of is het een typfoutje?

Dat kan alleen een typefout zijn als het op Formula1.com verkeerd staat ;)

Ellu
22 september 2009, 18:29
RTL begint om 15.55 dus komt wel goed;)

Jeroen Ursem
22 september 2009, 19:40
Deze race is wel een belangrijke, scoort Brawn word het een 2 strijd tussen die heren daar.. gaat Red Bull weer goed kan het nog spannender worden.

Ik vrees een 1-2 voor Brawn of in ieder geval beide in de punten, stiekum hoop ik op een uitval of een puntloze finish van Button. :p

Schumi rulezzzzz
22 september 2009, 19:41
Leuk, deze baan voegt wel wat toe aan F1. Heb erg veel zin in de race, ook al kan ik niet live kijken. Denk dat Brawn het hier goed kan doen, net als McLaren.

GTE
22 september 2009, 19:46
mooie baan, maar het hele fenomeen 'nachtrace' stuit me tegen de borst.

bobskink
22 september 2009, 20:37
stiekum hoop ik op een uitval of een puntloze finish van Button. :p

Button zijn populariteit (als die er al was) zakt blijkbaar fors in elkaar. Ook in de media wordt er weinig over gepraat. Ik vraag me af hoe ze er na het seizoen over gaan praten als hij de titel (waarschijnlijk) op zak heeft.

Jeroen Ursem
22 september 2009, 20:46
Vind Button een goeie coureur hoor, maar een walkover zit niemand op te wachten denk ik.

Stefan van Renselaar
22 september 2009, 21:37
Vind Button een goeie coureur hoor, maar een walkover zit niemand op te wachten denk ik.

Ja, als Button of Barrichello wint dan is dat het zeker, mocht een van de Red Bulls winnen dan is er dus iets van strijd geweest op het einde, wat het seizoen misschien nog leuk maakt.

Ik zelf hoop dat het Vettel wordt :)

Ferrari_Enzo
23 september 2009, 07:48
Ben benieuwd naar de uitslag en de WK-stand na deze GP.
Denk dat het een weinig boeiende race zal zijn... :rolleyes:

bobskink
23 september 2009, 09:20
Denk dat het een weinig boeiende race zal zijn... :rolleyes:
Ik denk het eigenlijk ook, vorig jaar leek het een kopie van Valencia te worden tot het Ferrari lichtje te vroeg ging branden en Flavio al dan wel of niet besliste dat Neson JR de muur moest inknallen. Zonder deze wel zeer uitzonderlijke omstandigheden was het een optocht geweest. Als het regent denk ik dat de GP vroegtijdig stopt, reflecties langst alle kanten...

Darthwillie
25 september 2009, 01:06
Dat is lekker ouderwets, Canon op de sidepod
http://images.gpupdate.net/large/137934.jpg

Raikkonen_WC
25 september 2009, 07:25
Jammer genoeg is het maar een sponsor voor 1 race. Zo ziet de Brawn tenminste wel beter uit dan een lege sidepod

In Brazilië rijden ze trouwen ook met een sponsor voor 1 weekend. Een braziliaans Biermerk.

Klopt het trouwens dat de race zondag gewoon om 2 uu is. Kwalificatie is namelijk wle om 4 uur.

Robert Saalmink
25 september 2009, 09:12
Bij Renault staat alles nog ING bestickerd trouwens, auto's en kleding. Ik kan me ook voorstellen dat shirts bijvoorbeeld niet heel makkelijk aan te passen zijn.

tinyriconen
25 september 2009, 09:15
Bij Renault staat alles nog ING bestickerd trouwens, auto's en kleding. Ik kan me ook voorstellen dat shirts bijvoorbeeld niet heel makkelijk aan te passen zijn.

Daar denken de ouders van jonge kinderen vaak anders over ;)

Bramzel
25 september 2009, 10:46
Gewoon Renault stickertjes voor nu; hopelijk iets mooiers voor de laatste races :)

http://images.gpupdate.net/large/138028.jpg

bobskink
25 september 2009, 11:00
Dat is lekker ouderwets, Canon op de sidepod
zeer plezant

Captain Slow
25 september 2009, 11:12
Die Brawn is nu wel een mengelmeos van kleuren. Maar Canon staat er niet verkeerd op:)

Robert Saalmink
25 september 2009, 11:16
Daar denken de ouders van jonge kinderen vaak anders over ;)

Die vat ik even niet denk ik

Gewoon Renault stickertjes voor nu; hopelijk iets mooiers voor de laatste races :)

http://images.gpupdate.net/large/138028.jpg

Ah, nu wel. Even snel wat stickers laten aanrukken. Ben wel benieuwd wat ze met de shirts doen, dat zit er op gedrukt. Ook een plakkertje erover?

bobskink
25 september 2009, 11:19
Die Renault is eigenlijk mooier zo, dat ING symbool vond ik verschrikkelijk lelijk en niet bij snelle wagens passen. Het zou cool zijn mochten ze hun kleuren dit jaar nog aanpassen, want die zijn toch in functie van ING gekozen, maar ik denk dat dat net iets teveel negatieve publicteit zou zijn.

petervdveen
25 september 2009, 12:07
Live stream
http://www.justin.tv/p2pstation_net_

Kim Van Der Stichelen
25 september 2009, 12:41
Deja vu :thumbup: :lol:

Sander Hogendoorn
25 september 2009, 12:42
Weer de 2e Renault, zelfde bocht, bijna een kopie :thumbup:

El Maestro
25 september 2009, 12:42
Grosjean doet een Piquetje!:lol:

Robert Saalmink
25 september 2009, 12:43
Hoe verzin je het :)

Pingguest
25 september 2009, 12:45
Wat een humor!

Captain Slow
25 september 2009, 12:48
Wedden dat Piquet weer in die Renault zit!:)

Blister
25 september 2009, 13:15
Alvast aan het oefenen voor zondag.
Of ze willen nog een keer de data hebben.

speed9
25 september 2009, 13:47
Alvast aan het oefenen voor zondag.
Of ze willen nog een keer de data hebben.

Mischien hebben ze gewoon hun TomTom niet aangepast.
"Sla hier links af,de muur in":cool:

Robert Saalmink
25 september 2009, 13:48
Die Britten en hun taaltje :)

The session was halted for ten minutes at half-distance - and with uncomfortable irony the red flag was caused by Renault's number two driver crashing at Turn 17, just as Nelson Piquet had in last year's now infamous choreographed mid-race crash.

Autosport

Darthwillie
26 september 2009, 00:32
valt me wel op dat in deze vrije trainingen dat Force India en Ferrari nu we van de low downforce banen af zijn niet echt vooraan meer rijden.

Vettel heeft zo te zien zijn helm aangepast? Was toch niet rood aan de bovenkant
http://www.f1-live.com/f1/photos/2009/gpsingapore/diapo_163.jpg

Schumi rulezzzzz
26 september 2009, 11:28
Vettel heeft elke race wel een andere helm, daar is echt geen pijl op te trekken! :D

Ferrari lijkt hier inderdaad niet snel, Force India kon natuurlijk alleen maar tegenvallen na Monza en Spa, maar opzich zullen ze wel meekomen met het middenveld verwacht ik.

Roel Bakker
26 september 2009, 13:01
live stream 3e vrije training
http://nl.justin.tv/p2pstation_net_1

Pingguest
26 september 2009, 13:07
live stream 3e vrije training
http://nl.justin.tv/p2pstation_net_1

Bedankt, ik kan weer lekker genieten van het geweldige BBC-commentaar. Eigenlijk vind ik dit commentaar soms beter dan hetgeen we krijgen op BBC1 met de kwalificatie en de race.

Captain Slow
26 september 2009, 13:18
Bedankt, ik kan weer lekker genieten van het geweldige BBC-commentaar. Eigenlijk vind ik dit commentaar soms beter dan hetgeen we krijgen op BBC1 met de kwalificatie en de race.

Uhmm, dit is een Zuid-Afrikaanse zender als ik me niet vergis hoor.

Sander Hogendoorn
26 september 2009, 13:33
Stream is alweer offline :(

Captain Slow
26 september 2009, 14:40
Fisichella achteraan in die Ferrari. Kimi 12e, niet echt denderend.

Pingguest
26 september 2009, 15:01
Brawn is aan het onderzoeken of Barrichello's versnellingsbak vervangen moet worden.

Darthwillie
26 september 2009, 15:34
Net een interview met Bernie Ecclestone op de BBC :rolleyes: echt briljant hoe hij echt niets weet te zeggen in 10 minuten interview.

hmmm, Barrichello heeft zijn versnellingsbak vervangen en moet 5 plaatsen naar achteren. Ook grappig, Button heeft setup problemen, hij heeft nu de setup van Barrichello overgenomen maar krijgt die niet werkend.

Stefan van Renselaar
26 september 2009, 15:45
Die Brawn lijkt er alleen maar lelijker op te worden...

Stefan van Renselaar
26 september 2009, 16:24
15 man binnen 0.8 seconde net in Q1 :blink:

speed9
26 september 2009, 16:44
15 man binnen 0.8 seconde net in Q1 :blink:
:surrender:Raikkonen 13,Button op 12.

Barichello gelijk met nieuwe bak op 7 in Q2,maar wel met Floor damage.

Darthwillie
26 september 2009, 16:45
Briljant circuit is het toch, ieder foutje wordt afgestraft :thumbup:

Hoewel niet snel was het een gaaf rondje van Raikkonen, zo als hij met die wagen vocht :blink:

Rogue
26 september 2009, 16:48
Button z'n auto is echt all over the place, hij had duidelijk moeite met het raken van de apex'en. Overstuur, dan weer onderstuur en veel wielspin. Jammer voor hem. :(

Stefan van Renselaar
26 september 2009, 17:00
Brawn heeft een slecht weekend zeg en pech voor hun, Red Bull staat vooraan.

Darthwillie
26 september 2009, 17:02
en Barrichello staat ondanks dit alles en 5 plaatsen straf nog steeds VOOR Button :blink:

Mathijs
26 september 2009, 17:04
Maarja, wel met een kapotte auto. Dus dat wordt een pitstraat start vermoed ik (en Olav)

Martijn Mezger
26 september 2009, 17:10
Barrichello, kneus. Vettel had P1 kunnen pakken :p

Darthwillie
26 september 2009, 17:11
Ergens heeft Button echt vreselijk veel geluk de laatste tijd.

Barri verliest 5 plaatsen door zijn versnellingsbak en ontneemt Vettel de kans op pole door een crash :blink:

Pingguest
26 september 2009, 17:12
Maarja, wel met een kapotte auto. Dus dat wordt een pitstraat start vermoed ik (en Olav)

De post-kwalificatie parc fermé voorziet in een reparatie aan de auto.

Schumi rulezzzzz
26 september 2009, 17:17
Onderschat Rosberg niet voor morgen, hij kan m zomaar winnen!

Ferrari dramatisch, hopen op een SC.

Sander Hogendoorn
26 september 2009, 17:23
Ik zet mijn geld in op Rosberg. Is altijd sneller in de race dan in quali, was snelste in Q2 en had paarse tijden in Q3 toen de rode vlag kwam :)

cookie
26 september 2009, 21:22
Rosberg was erg sterk, zomaar uit het niets in Q2 :huh1: Vorig jaar kwam ie in de race ook plots sterk opzetten na de safety car, deze baan ligt hem wel. Spijtig dat Barrichello weer niet lijkt te kunnen profiteren van de slechte kwali van button, nu een crash en op spa die slechte start.

Hopelijk morgen wat safety car fases die het veld doorheen schudden. Liuzzi staat erg licht getankt op de laatste plek, misschien dat Force India een Renault strategie gaan doen (Sutil laten crashen) :P

Stefan van Renselaar
26 september 2009, 21:34
1. Hamilton McLaren-Mercedes 660.5
2. Vettel Red Bull-Renault 651.0
3. Rosberg Williams-Toyota 657.5
4. Webber Red Bull-Renault 654.5
5. Barrichello Brawn-Mercedes 655.5
6. Alonso Renault 658.0
7. Glock Toyota 660.5
8. Heidfeld BMW-Sauber 650.0
9. Kubica BMW-Sauber 664.0
10. Kovalainen McLaren-Mercedes 664.5
11. Nakajima Williams-Toyota 680.7
12. Button Brawn-Mercedes 683.0
13. Raikkonen Ferrari 680.5
14. Buemi Toro Rosso-Ferrari 678.0
15. Trulli Toyota 690.9
16. Sutil Force India-Mercedes 693.0
17. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 683.5
18. Fisichella Ferrari 678.5
19. Grosjean Renault 683.0
20. Liuzzi Force India-Mercedes 656.0

Red Bull lijkt het niet te leren met KERS... Wordt je ingehaald bij de start en kom je klem te zitten dan is je race over. Alonso heeft het goed gedaan (al zeg ik het zelf:P)

Schumi rulezzzzz
26 september 2009, 21:35
Red Bull lijkt het niet te leren met KERS... Wordt je ingehaald bij de start en kom je klem te zitten dan is je race over. Alonso heeft het goed gedaan (al zeg ik het zelf:P)
Uhh heb je de rode vlag gemist? Misschien was het wel een hele andere uitslag geweest zonder rode vlag?

Stefan van Renselaar
26 september 2009, 23:29
Uhh heb je de rode vlag gemist? Misschien was het wel een hele andere uitslag geweest zonder rode vlag?

Dat is het hem juist, leuk dat je op pole staat, maar als er een McLaren met KERS nog voor de 1e bocht je voorbij is dan heb je niks aan die pole. Kun je langer door dan die KERS auto dan heb je een goede kans om hem in te halen met de pitstops en dan heb je nog een kans op winnen.

Darthwillie
27 september 2009, 00:09
Alonso is met die wagen niet slecht bezig, maar Hamilton is met die benzinevoorraad briljant bezig geweest :blink:

Federici
27 september 2009, 09:25
Ik zie net op Autosport.com dat er een kans op regen is tijdens de race.. :cool:
Dan wordt het pas écht leuk!

Medusa
27 september 2009, 09:27
Als het dan niet stil gelegd wordt omwille van reflecties enz

Federici
27 september 2009, 09:33
Hmm ja.. niet eens aan gedacht...

Dennis
27 september 2009, 09:36
Als het dan niet stil gelegd wordt omwille van reflecties enz

Als dat gebeurd ga ik me toch echt af vragen waarom ik nog F1 kijk....

Sander Hogendoorn
27 september 2009, 10:36
Ze gaan het heus niet stilleggen dan hoor, denk ik. Ze hebben daar vast wel rekening mee gehouden voordat ze er miljoenen aan gingen uitgeven.

Neo-242
27 september 2009, 11:02
Wat me wel erg opvalt is, hoe slecht de surface is van de baan. Ze krijgen hier echt constant klappen, zal niet gezond zijn voor ophanging, net een kasseibaan:D

Zag je trouwens hoe Fisichella's Ferrari vonken spuwde bij het begin van de Qualifying? Dat zie je nog raar of zelden bij de moderne F1 wagens.

Pingguest
27 september 2009, 11:04
Ze gaan het heus niet stilleggen dan hoor, denk ik. Ze hebben daar vast wel rekening mee gehouden voordat ze er miljoenen aan gingen uitgeven.

Bernie Ecclestone had er zeker ook goed over nagedacht om de Grand Prix van Maleisië op een later tijdstip te laten starten? ;)

Tjerk Korving
27 september 2009, 11:14
In Singapore is het heel simpel, op elk moment van de dag bestaat de kans op regen. Daar valt dus niet tegenop te plannen in een land waar 30cm regen per maand normaal is.

cookie
27 september 2009, 11:28
Alonso is met die wagen niet slecht bezig, maar Hamilton is met die benzinevoorraad briljant bezig geweest :blink:

Eerste run in Q3 is meestal niet vol op de limiet, denk niet dat Hamilton pole had gepakt zonder die rode vlag.

NS
27 september 2009, 13:26
het schijnt te onweren, en het wordt flink bewolkt volgens een fok-user die in singapore zit ;)

Darthwillie
27 september 2009, 13:35
Auto Heidfeld te licht, start vanuit pitstraat
27 september 2009

Nick Heidfeld zal de Grand Prix van Singapore vanuit de pitstraat aanvangen. De Duitser kwalificeerde zich als achtste, maar na de kwalificatie bleek dat zijn BMW te licht was.

"Nadat de auto van Heidfeld gewogen werd na de kwalificatie, bleek hij iets te licht", aldus een woordvoerder van het team. "We hebben het onderzocht en kwamen er achter dat de verkeerde gewichtsballast was gemonteerd. Dat hebben we bij de FIA gemeld en als consequentie zal Heidfeld in de pits starten."

"Aangezien we toch in deze situatie zaten, besloten we gelijk de motor en de versnellingsbak te wisselen.
gpupdate.net

BBC is live en het lijkt (nog) droog.

Stefan van Renselaar
27 september 2009, 13:39
BBC is live en het lijkt (nog) droog.

Ze zeggen dat het onweer niet naar het circuit komt.

Rogue
27 september 2009, 13:58
Fijne race allemaal! :P

Darthwillie
27 september 2009, 14:00
ik heb er zin in, denk dat het een leuke race wordt, verwacht zeker 2 SC's

Stefan van Renselaar
27 september 2009, 14:01
ik heb er zin in, denk dat het een leuke race wordt, verwacht zeker 2 SC's

Ja, eentje zal wel tijdens de eerste rondes naar buiten komen en de andere zal door Grosjean worden veroorzaakt waardoor Alonso wint :p

Daniël
27 september 2009, 14:01
Renault in bocht 19 dit jaar? :laugh:

Darthwillie
27 september 2009, 14:02
Als Grosjean crasht in ronde 14 kun je mij wegdragen :laugh:

Stefan van Renselaar
27 september 2009, 14:11
Ja, eentje zal wel tijdens de eerste rondes naar buiten komen en de andere zal door Grosjean worden veroorzaakt waardoor Alonso wint :p

Ik had het dus fout :+

NS
27 september 2009, 14:11

helaas :P

Darthwillie
27 september 2009, 14:15
webber ligt opeens achter Alonso???? zou dat zijn omdat hij hem buiten de baan om ingehaald heeft?

EDIT ja dus, dat verpest Webbers race nogal behoorlijk

Martijn Mezger
27 september 2009, 14:16
Hij heeft ronde 14 niet eens gehaald :lol:

Stefan van Renselaar
27 september 2009, 14:28
Waar komt die gele vlag vandaan?

[edit]Dus voor een stukje wat van de auto van Glock af is gevallen.

Kim Van Der Stichelen
27 september 2009, 14:30
Dit moet wel een SC worden, of gaan ze de hele race onder geel rijden?

Rogue
27 september 2009, 14:30
Dat zal wel de rest van de race zo blijven, zie ze dat stukje niet makkelijk wegkrijgen met al die gigantische hekken om de baan en een overzicht van lik-me-reet.

Held! :p

Stefan van Renselaar
27 september 2009, 14:42
[edit]Ik was ietsjes te snel ;)

Rogue
Adrian Sukkel!

Captain Slow
leuke crash + safetycar

Darthwillie
27 september 2009, 14:45
Onderschat Rosberg niet voor morgen, hij kan m zomaar winnen!

Dit gebeurt hem nou echt veel te vaak. Als hij op een goede plek ligt gebeurt iedere keer wel wat.

Sutil crasht vaker dan Andrea de Cecaris in zijn toptijd. :rolleyes:

Daniël
27 september 2009, 14:46
Wat gebeurde er precies? Was spullen aan het uitzoeken voor m'n kamer, mis ik blijkbaar crash van Sutil?

Darthwillie
27 september 2009, 14:47
Wat gebeurde er precies? Was spullen aan het uitzoeken voor m'n kamer, mis ik blijkbaar crash van Sutil?

hij spinde en gooide de wagen onder volgas rond, helaas kwam toen net Heidfeld langs en die raakte hem.

Rogue
27 september 2009, 14:48
Sutil tikte een Toro Rosso volgens mij aan, spinde en bleef gas geven om uit z'n spin te komen. Vervolgens "tikte" hij Heidfeld aan.

Alguersuari ook lekker. :blink:

Kim Van Der Stichelen
27 september 2009, 14:48

Sutil spon, en gooide em in een 360 net als heidfeld voorbijkwam. Ze raakten elkaar, met veel brokken op de baan.

Daniël
27 september 2009, 14:52
Haha, dat noem ik nou eens een mooie response! :thumbup:

Ik zag het net in de herhaling, zag eruit als domme actie van Sutil.

Rogue
27 september 2009, 15:05
Dit is wel de perfecte mogelijkheid voor Vettel om de race te winnen. Hij kan Hamilton enorm onder druk zetten als hij nog iets dichterbij komt en een foutje is fataal op dit circuit.

Maar ik hoop natuurlijk dat Hamilton stand houdt. :)

Darthwillie
27 september 2009, 15:23
Nou gaat Vettel ook nog een drive through krijgen :huh1: iedereen doet zijn best om Button het kampioenschap te geven.

Stefan van Renselaar
Kut, Vettel reed te hard in de pits en daar gaat zijn mogelijke overwinning...

Rogue
Nou gaat Vettel ook nog een drive through krijgen :huh1: iedereen doet zijn best om Button het kampioenschap te geven.

Inderdaad. :D Z'n auto kleedt zichzelf ook langzaamaan uit; eerst z'n spiegel, nu z'n diffuser aan gruzelementen.

Stefan van Renselaar
27 september 2009, 15:46
Gooooooooo, Fernando :D

NS
27 september 2009, 16:02
gaap ;)

cookie
27 september 2009, 16:14
Vrij saai, maar tactisch wel de meest boeiende race van het jaar. Langer doorrijden maakte hier veel verschil. Jammer van de fouten van Rosberg en Vettel, ook stom om Barrichello direct binnen te halen bij Webber zijn crash.

De kleine spanning die er nog was voor het WK is nu zo goed als over.

Enkel een DNF voor Button en een zege voor Barrichello in de volgende race kan het nog terug spannend maken.

En weer schandalig dat er bij dat stuk debris in het begin geen SC kwam, nee even een marshal zijn leven laten riskeren.

Sander Hogendoorn
27 september 2009, 16:18
webber ligt opeens achter Alonso???? zou dat zijn omdat hij hem buiten de baan om ingehaald heeft?

EDIT ja dus, dat verpest Webbers race nogal behoorlijk

Vreemde beslissing van Red Bull, aangezien Raikkonen in Spa heeft laten zien dat het onbestraft blijft en dus mag..

Top races van Hamilton, Glock en Alonso. Vooral Glock, die Trulli wel heel erg hard op z'n plek zet :p

cookie
27 september 2009, 16:21
Vreemde beslissing van Red Bull, aangezien Raikkonen in Spa heeft laten zien dat het onbestraft blijft en dus mag..

Lijkt mij dat de stewarts dit opgedragen hebben aan Red Bull, dus weer een dubieuze beslissing omdat dat op Spa niet is gebeurd voor Raikkonen.

GTE
27 september 2009, 16:42
Ik dacht dat het tegenwoordig, althans na de incidenten met Barrichello en Alonso in Hongerije, not done was om onderdelen te laten vliegen, maar niemand zegt iets van de spiegel die Vettel verloor. Dat is ook een aardig projectiel bij die snelheden.

Darthwillie
27 september 2009, 17:22
ook stom om Barrichello direct binnen te halen bij Webber zijn crash.

De kleine spanning die er nog was voor het WK is nu zo goed als over.

op de een of andere manier heeft Barrichello iedere keer vreselijk veel pech in dit soort situaties en eindigt hij steeds achter Button.

Ik vond het best een leuke race, als je de taktiek volgde. Het circuit is briljant en ik vond een aantal coureurs erg goed bezig, Hamilton Glock Vettel en Alonso waren fenomenaal.

Tazz
27 september 2009, 17:29
Sutil zal wsl ook nog een straf krijgen vermoed ik, mss 10 plaatsen achteruit in japan..?

Neo-242
27 september 2009, 17:34
Was me dat een saaie race zeg!:blink:
Top demonstratie van Hamilton die 'm verdiend won. Alle titelkandidaten deden hun uiterste best om slecht te eindigen. En Rosberg, die Williams misschien wel een overwinning had kunnen bezorgen (kans was klein met een Hamilton op dreef, maar je weet het nooit), vergooide inderdaad zelf al zijn kansen met een kleine fout.

Singapore = Monaco van de witte producten. Van mijn part mag dit "circuit" van de kalender. Dat kunstlicht komt ook totaal niet over op de TV. Als sponsor zou ik hier niet blij mee zijn!

cookie
27 september 2009, 18:10
Singapore = Monaco van de witte producten. Van mijn part mag dit "circuit" van de kalender. Dat kunstlicht komt ook totaal niet over op de TV. Als sponsor zou ik hier niet blij mee zijn!

Wat? Ik vind het circuit erg mooi, een echt stratencircuit met hobbels en muren vlak langs de baan. Als er een stratencircuit weg moet, dan is dat Valencia.

En het nachtracen vind ik prachtig, brengt tenminste sfeer op het circuit. Valencia ziet er vreselijk uit op TV, alleen maar grijs beton dat je ziet en singapore by day zou net hetzelfde zijn.

Ook de lengte van de race vind ik een pluspunt, de rijders waren echt uitgeput aan de finish. Ze moeten de kilometers in Monaco ook maar eens opdrijven zodat ze de volle 2 uur rijden.

Bram Van Der Stichelen
27 september 2009, 18:24
Vind ik ook. Een 2 uur race vind ik steeds opnieuw een verademing omdat je dan weet dat de rijders echt diep moeten gaan, zeker op een circuit als Singapore.

Martijn Mezger
27 september 2009, 18:32
Misschien racen op tijd invoeren in plaats van rondes?
Dat ze dus echt 2 uur racen?

Dennis
27 september 2009, 18:34
Lijkt mij dat de stewarts dit opgedragen hebben aan Red Bull, dus weer een dubieuze beslissing omdat dat op Spa niet is gebeurd voor Raikkonen.

Zucht, het mag toch duidelijk zijn dat de rijders onderling bij de drivers meeting van Spa hebben afgesproken dat het daar in de 1e ronde mocht. De vergelijking gaat niet eens op hier.

Was echt een saaie race waarin helemaal niets gebeurde.

Markie
27 september 2009, 18:43
Wat? Ik vind het circuit erg mooi, een echt stratencircuit met hobbels en muren vlak langs de baan. Als er een stratencircuit weg moet, dan is dat Valencia.

En het nachtracen vind ik prachtig, brengt tenminste sfeer op het circuit. Valencia ziet er vreselijk uit op TV, alleen maar grijs beton dat je ziet en singapore by day zou net hetzelfde zijn.

Ook de lengte van de race vind ik een pluspunt, de rijders waren echt uitgeput aan de finish. Ze moeten de kilometers in Monaco ook maar eens opdrijven zodat ze de volle 2 uur rijden.
DITO :thumbup:

Blijvertje voor mij, voegt echt iets toe aan de kalender.

@Darthwillie; Snap niet hoe je Vettel goed bezig vond zijn? Domme fout, speeding, kost hem een kans op minsten P2 en uit frustratie rijdt die dan binnen paar bochten zijn diffuser er af door een domme fout. Is al de 4e keer dit jaar dat die door eigen schuld dikke punten laat liggen en zo de wereld titel aan Button kado doet.

Darthwillie
27 september 2009, 18:56
@Darthwillie; Snap niet hoe je Vettel goed bezig vond zijn? Domme fout, speeding, kost hem een kans op minsten P2 en uit frustratie rijdt die dan binnen paar bochten zijn diffuser er af door een domme fout. Is al de 4e keer dit jaar dat die door eigen schuld dikke punten laat liggen en zo de wereld titel aan Button kado doet.
Het team onderzoekt nog of het speeden niet een electronisch foutje was, en ondanks die diffuser reed hij nog 1:48ers, zoveel deed dat dus niet. Hij finisht 20 seconden achter Hamilton, een DT kost 17 volgens de bbc, hij heeft dus puur op die stop en go zijn tweede plaats verloren.

Maar hij reed vreselijk hard en dat vond ik fraai om te zien.

Sander Hogendoorn
27 september 2009, 20:31
Als Bernie zijn zin had gekregen was Button nu kampioen:

Jenson Button 6
Sebastian Vettel 2
Lewis Hamilton 2
Rubens Barrichello 2
Mark Webber 1
Kimi Raikkonen 1

Gelukkig is het bij het oude gebleven :)

cookie
27 september 2009, 20:59
Zucht, het mag toch duidelijk zijn dat de rijders onderling bij de drivers meeting van Spa hebben afgesproken dat het daar in de 1e ronde mocht. De vergelijking gaat niet eens op hier.

Vergelijking gaat wel op omdat het een exacte kopie was van wat op Spa gebeurde, enkel een paar bochten later dan bocht 1. Martin Brundle in de nabeschouwing op BBC zei ook dat er een einde moet komen aan de dubieuze beslissingen van de stewarts en haalde als voorbeeld Raikkonen op Spa aan.

CavaF1
28 september 2009, 07:32
Vraag me trouwens af waarom Rubens zo laat de melding kreeg van de remproblemen bij Button. De laatste 3 ronden heeft die nog 10 sec dichtgereden.

Robert Saalmink
28 september 2009, 08:58
Vraag me trouwens af waarom Rubens zo laat de melding kreeg van de remproblemen bij Button. De laatste 3 ronden heeft die nog 10 sec dichtgereden.

Die remproblemen openbaarden zich ook pas in de laatste vier ronden, dat zie je mooi aan de rondetijden (http://f1.autosport.com/2009/laptimes14.php). Pas in ronde 58 van 61 ging Button 51-ers rijden, BArrichello is toen niet bepaald harder gaan rijden op een 49-er na.

CavaF1
28 september 2009, 14:06
Die remproblemen openbaarden zich ook pas in de laatste vier ronden, dat zie je mooi aan de rondetijden (http://f1.autosport.com/2009/laptimes14.php). Pas in ronde 58 van 61 ging Button 51-ers rijden, BArrichello is toen niet bepaald harder gaan rijden op een 49-er na.

Mis, Button werd veel vroeger verwittigd van zn remproblemen wat ook steeds in beeld werd gebracht. Denk dat het 10 ronden voor het einde was dat ze het in beeld begonnen te brengen en dat de melding naar Button toe kwam.

Darthwillie
28 september 2009, 14:10
ik gok dat ze niet wilden riskeren dat Barrichello Button ging opjagen met het risico dat Button eraf zou vliegen. (en ik vermoed dat ze bij Brawn veel liever Button kampioen zien worden)

Robert Saalmink
28 september 2009, 14:12
Mis, Button werd veel vroeger verwittigd van zn remproblemen wat ook steeds in beeld werd gebracht. Denk dat het 10 ronden voor het einde was dat ze het in beeld begonnen te brengen en dat de melding naar Button toe kwam.

Ja maar dat zie je NIET in zijn rondetijden terug tot de laatste vier ronden. Sterker nog, Button's snelste rondetijd van de hele race was in lap 54. Rubens had dus kunnen trappen wat hij wilde, sneller dan Button was hij toch niet geweest.

bobskink
29 september 2009, 12:18
verkeerd topic

Darthwillie
1 oktober 2009, 18:50
Als dit toch echt waar is......................:blink:Sebastian Vettel does not think he sped in the pitlane last Sunday in Singapore. The Red Bull driver's already slight championship chances diminished yet further under the Singapore floodlights, where he received a drive-through penalty for breaching the pitlane speed limit by 1.4kmh.

Team officials unofficially protested the infringement after the race, showing the stewards and race director Charlie Whiting telemetry that did not back up the speeding.

Vettel told the German news agency SID on Thursday that he believes there was a "measuring error" by the FIA.

"I hope the same thing doesn't happy to anyone else in the future," he said. "The speed limit should be independent of the track on which you're driving."

He is referring to the fact that pitlane speed is not measured by laser or radar, but rather by measuring the time it takes cars to travel through various fixed segments.

"We have data from our car that shows clearly that we didn't exceed the speed limit," said Vettel, whose Renault powered car is limited electronically in the pitlane to 99.5kmh.

"Drivers take different lines in the pitlane. In the (Singapore) pit entry there was a line which you could drive over. Some did it a little, others a little bit more, like myself. It was completely legal," he explained.

Cutting the pitlane curve, Vettel believes, had the result of making it appear he went too fast through one of the timed segments.

Dat is wel een heel zure manier om punten te verliezen.
f1live.com

Stefan van Renselaar
1 oktober 2009, 19:04
Als dit toch echt waar is......................:blink:
f1live.com

Gebruiken ze nou echt nog een meetmethode uit 1967? :blink:

Pingguest
1 oktober 2009, 19:21
Als dit toch echt waar is......................:blink:
f1live.com

Het zou wederom de geloofwaardigheid van de Formule 1 aantasten.

Tjerk Korving
1 oktober 2009, 19:38
Zelfs al is het waar dan geeft een bepaalde tijd over een bepaalde afstand nog steeds een gemiddelde snelheid. Daar brengt geen meet methode een verandering in.

Captain Slow
1 oktober 2009, 19:40
Als het waar is zijn het echt een stelletje prutsers daar bij de FIA:rolleyes:

CavaF1
1 oktober 2009, 20:28
Zelfs al is het waar dan geeft een bepaalde tijd over een bepaalde afstand nog steeds een gemiddelde snelheid. Daar brengt geen meet methode een verandering in.

Als hij op een legale manier een paar meter kan pikken dan schiet zn average speed wel naar boven.

Darthwillie
1 oktober 2009, 22:36

Hoe ik het snap, is dat de lijnen zo liggen (beetje overdreven getekend)
http://img44.imageshack.us/img44/9318/lijnenq.jpg
Het meetsysteem gaat er van uit dat de afstand tussen de lijnen van punt A naar B is, alleen is Vettel bij punt C over de lijn gegaan waardoor de afstand korter is maar hij niet noodzakelijkerwijs te hard ging.

Tjerk Korving
1 oktober 2009, 22:49
Vraag ik me enkel af waarom 19 andere coureurs er geen last van hadden met meerdere stops per coureurs.

Darthwillie
1 oktober 2009, 22:53
wil je nou geen goeie vragen stellen :p Wat kan, maar nu bedenk ik het waar ik bij zit, dat Vettel absoluut op de grens aankwam en anderen net iets voorzichtiger aankwamen of iets minder afsneden???????? :surrender:

CavaF1
2 oktober 2009, 08:06
Vraag ik me enkel af waarom 19 andere coureurs er geen last van hadden met meerdere stops per coureurs.

De teams stellen zelf hun snelheidsbegrenzer in. De ene laat achter de komma al wat meer marge dan een ander.

bobskink
2 oktober 2009, 12:57
dacht ik ook. Als de FIA consequent is (mmwoehahahaa) dan geven ze Vettel 25 eraf.

Stefan van Renselaar
2 oktober 2009, 16:48
dacht ik ook. Als de FIA consequent is (mmwoehahahaa) dan geven ze Vettel 25 eraf.

Die 2 woorden passen niet in 1 zin samen hé ;)

Tjerk Korving
2 oktober 2009, 17:57
Ik heb iets van als anderen het wel kunnen moet je niet zeuren. Niemand die je verplicht de kortere route te nemen en die lijnen aan weerskanten van de baan liggen er niet voor niets. Lullig voor hem natuurlijk maar ik weiger gewoon begrip te hebben voor marginaal gezeur. :D

Mathijs
2 oktober 2009, 21:51
Als Vettel werkelijk waar altijd zo door de pit zou rijden, dan zou hij toch ook tig boetes gehad moeten hebben en een stop and go bij zijn eerste pitstop?
Jammer voor Vettel, maar beetje een rookie foutje. Zelfde voor Rosberg

Darthwillie
7 oktober 2009, 21:58
Hier staat het onwijs gave Singapore filmpje van de FIA. Ook duidelijk te zien waar Vettel de straf op loopt. Moeilijk geval.
http://www.formula1.com/video/race_edits.html

Schumi rulezzzzz
7 oktober 2009, 22:04
Ja die race edits worden steeds beter, ze weten zelf van een ultiem saaie race iets moois te maken!

Roel Bakker
7 oktober 2009, 22:31
Hehe Ross Brawn met een banaan:thumbup:

Niellie
7 oktober 2009, 23:23
echt een vet filmpje!
Beyoncé staat ook echt alles:thumbup:

Mathijs
7 oktober 2009, 23:33
Hier staat het onwijs gave Singapore filmpje van de FIA. Ook duidelijk te zien waar Vettel de straf op loopt. Moeilijk geval.
http://www.formula1.com/video/race_edits.html
Niet zo'n lastig geval. IMO reed hij toch heeel duidelijk over een doorgetrokken witte streep? Logisch dat de FIA geen rekening houdt met mensen die op die manier de pit inrijden met hun gemiddeldes berekenen.
Verder erg vet filmpje! Ik wist niet dat de Formula1.com zulke vette filmpjes had. Toch wat vaker kijken.:thumbup:

Robert Saalmink
7 oktober 2009, 23:38
Ja, dat doet Jerry leuk, die filmpjes :innocent: ;)

El Maestro
8 oktober 2009, 14:27
Ja, dat doet Jerry leuk, die filmpjes :innocent: ;)

:p

Brands Hatch video is trouwens bijna af, hopelijk staat ie vanavond online. Zo niet, dan wordt het morgen:)

Daniël
8 oktober 2009, 17:47
Wow, inderdaad erg gaaf! En ZZ-top! :thumbup: