PDA

View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 9]

Pagina's : 1 2 3 [4] 5

Robert Saalmink
20 oktober 2009, 10:19
Op zich zou je kunnen zeggen: ok, Kimi kan naar een fabrieksteam (Toyota). Het is echter een publiek geheim dat Toyota gaat snijden in het F1 budget en hoeveel dat zal zijn en wat daarvan de impact is op de ontwikkeling van de auto is nu lastig in te schatten. Bovendien is het de vraag of ze Kimi's salaris wel kunnen betalen? Kobayashi ernaast voor een appel en een ei is dan een mogelijkheid.

Schumi rulezzzzz
20 oktober 2009, 10:23
Lijkt mij wel een positieve zet van Toyota, maar nogmaals aan een ongemotiveerde Kimi heb je niks, dus ze zullen een goede auto moeten bouwen. Nou hadden ze dit seizoen in de basis een hele goede auto, maar komen ze mechanisch nog wat tekort, dat zag je vooral op korte bochtige circuits zoals Monaco. Op hogesnelheidsbanen ging de Toyota fantastisch dankzij de goede aerodynamica.

Darthwillie
20 oktober 2009, 10:26
Naar mijn bescheiden mening is dat ongemotiveerde van Kimi zwaar overdreven. Kijk naar Brazilie waar hij de race op een vrijwel kansloze positie uitrijdt met benzine in zijn ogen.

Ik vermoed dat hij door zijn doen en laten een reputatie heeft die hij niet helemaal verdient.

Op het autosport forum staat dit grafiekje, dat zegt veel
http://www.myphotographic.com/other/SecondHalf.png

bobskink
20 oktober 2009, 10:36
Ik vermoed dat hij door zijn doen en laten een reputatie heeft die hij niet helemaal verdient.
[/IMG]
bedoel je dat in positieve zin of negatieve zin, want ik denk er ook zo over, maar wel in negatieve zin.

@Roel Bakker
Ik denk echt niet dat de Toyota beter is dan de Ferrari dit jaar.
Trullie en Ralf konden beide races winnen in hun vorige teams, bij Toyota kwamen ze beide slechts zeer af en toe uit de verf, dan ligt het volgens mij aan de wagen.
Kimi heeft ook een goede wagen nodig om te winnen, anders lukt het hem ook niet (2006)
Kimi in huis halen lijkt alleen interessant voor sponsors en media aandacht, anders zou Ferrari hem niet op overschot hebben denk ik.

Richard117
20 oktober 2009, 10:51
Naar mijn bescheiden mening is dat ongemotiveerde van Kimi zwaar overdreven. Kijk naar Brazilie waar hij de race op een vrijwel kansloze positie uitrijdt met benzine in zijn ogen.

Op het autosport forum staat dit grafiekje, dat zegt veel
http://www.myphotographic.com/other/SecondHalf.png

Leuk om te zien dat grafiekje. Ook opvallend hoeveel 0-scores Webber de laatste tijd gehad heeft:surrender:

Darthwillie
20 oktober 2009, 11:04
bedoel je dat in positieve zin of negatieve zin, want ik denk er ook zo over, maar wel in negatieve zin.

in de positieve zin, ik denk nml dat Kimi bij Ferrari helemaal in het verkeerde team zit, hij is geen Schumacher die het team op sleeptouw neemt. Bij McLaren werd dat ook niet verwacht.

RBR heeft teveel 0 scores, dat doet ze pijn in het kampioenschap.Button is alleen in Belgie uitgevallen, maar toont wel pijnlijk hoe hij naar het kampioenschap is gestrompeld.

Ook heel grappig dat McLaren en Ferrari toch weer bovenaan staan na hun dramatische seizoenstart.

RSRoy
20 oktober 2009, 11:22
Ook heel grappig dat McLaren en Ferrari toch weer bovenaan staan na hun dramatische seizoenstart.

Het zijn eigenlijk alleen Hamilton en Raikkonen die zich verbeterd hebben. De teamgenoten van hun hebben weinig verbetering getoond.

Darthwillie
20 oktober 2009, 11:23
LOL inderdaad, maar ook Kimi en Lewis konden begin dit jaar niet echt potten breken, op Silverstone vochten ze om de 14e plaats :blink:

Roel Bakker
20 oktober 2009, 12:43
@Roel Bakker
Ik denk echt niet dat de Toyota beter is dan de Ferrari dit jaar.
Trullie en Ralf konden beide races winnen in hun vorige teams, bij Toyota kwamen ze beide slechts zeer af en toe uit de verf, dan ligt het volgens mij aan de wagen.
Kimi heeft ook een goede wagen nodig om te winnen, anders lukt het hem ook niet (2006)
Kimi in huis halen lijkt alleen interessant voor sponsors en media aandacht, anders zou Ferrari hem niet op overschot hebben denk ik.

Maar die twee werden ook bij hun vorige teams om de oren gereden door hun teamgenoten. In ieder geval Trulli wel door Alonso bij Renault en Ralf in mindere mate ook bij Williams door Montoya(als hij ze knikker goed in ze hoofd had;))
Vervolgens was Kimi bij Mclaren toch stukken beter dan diezelfde Montoya, wat naar mijn mening toch het verschil aangeeft tussen Kimi en Trulli..

Bramzel
20 oktober 2009, 14:01
Toch betwijfel ik of Raikkonen een goeie eerste man is die het team op sleeptouw kan nemen. Ik heb de indruk dat hij daar simpelweg niet genoeg initiatief in neemt.

Schumi rulezzzzz
20 oktober 2009, 14:15
Toch betwijfel ik of Raikkonen een goeie eerste man is die het team op sleeptouw kan nemen. Ik heb de indruk dat hij daar simpelweg niet genoeg initiatief in neemt.
Denk dat dat inderdaad de voornaamste reden is dat Ferrari hem vervangt door Alonso. Die doet dat namelijk wel.

Darthwillie
20 oktober 2009, 14:16
jep, en dat was bij McLaren juist niet gewenst, vandaar dat Alonso daar niet gelukkig werd en Kimi dat juist wel was (denk ik)

Tjerk Korving
20 oktober 2009, 18:44
Raikkonen naar Toyota.... als ze hem een goede wagen weten te bieden waarom niet. Maar ik vrees dat daar dan echter Trulli blijft en Glock een schop krijgt aangezien Trulli naar verluid al een contract verlenging aangeboden heeft gekregen . Ik zou het dan toch echt andersom doen. Trulli heeft al te vaak laten blijken er niet altijd vol voor te gaan en zeker niet als het lastig word. Alleen al dat hij z'n team ongeveer voor gek verklaarden toen ze hem op Spa vroegen een van de Ferrari's in te halen, die van Badoer wellicht zelfs. Onder het motto, het is een KERS wagen dus ben je helemaal wel jofel? Dat is gewoon een knudde redenatie van heb ik jou daar. Probeer het op z'n minst.

Neo-242
20 oktober 2009, 21:09
Denk dat dat inderdaad de voornaamste reden is dat Ferrari hem vervangt door Alonso. Die doet dat namelijk wel.

Dat is juist, maar eerlijk gezegd had ik van de combinatie Alonso/Renault in hun 2de jaar van hun reunie toch ook véél meer verwacht. Het is een héél mager jaar voor beiden geworden. Dat toont toch aan dat de ontwikkeling van de wagen door Alonso ook niet als een trein loopt...

Stefan van Renselaar
20 oktober 2009, 21:26
Dat is juist, maar eerlijk gezegd had ik van de combinatie Alonso/Renault in hun 2de jaar van hun reunie toch ook véél meer verwacht. Het is een héél mager jaar voor beiden geworden. Dat toont toch aan dat de ontwikkeling van de wagen door Alonso ook niet als een trein loopt...

Vergeet niet dat testen verboden is, dat remt ontwikkelingen aan de auto sterk af..

bobskink
20 oktober 2009, 22:47
Eigenlijk zou het tippisch Toyota zijn om weer een kerel binnen te halen met een gigantisch hoog salaris. Met Glock hebben ze nochtans een prima huisproduct. Maar ik betwijfel echt of Kimi naar Toyota wil gaan, het team mist uitstraling, stoppen lijkt in sommige opzichten zelfs beter vind ik.

Bramzel
20 oktober 2009, 23:12
Tsja, blijkbaar denken ze nog steeds dat ze succes kunnen kopen.

Markie
21 oktober 2009, 01:22
Tsja, blijkbaar denken ze nog steeds dat ze succes kunnen kopen.
Dit in tegenstelling tot Ferrari, Bram :innocent:

Roel Bakker
21 oktober 2009, 12:40
Nick Heidfeld in verband gebracht met McLaren-stoeltje

BMW Sauber-coureur Nick Heidfeld heeft nog geen onderdak voor komend seizoen. De Duitse krant Abendzeitung bericht nu dat de Duitser in beeld is bij McLaren. Lewis Hamilton zou zich niet kunnen vinden in Nico Rosberg of Kimi Raikkonen als stalgenoot en daardoor maakt Heidfeld een kans.

De teamleiding van McLaren spreekt in elk geval lovend over de Duitser. Teambaas Martin Whitmarsh: “Heidfeld is een van de meest onderschatte coureurs in de Formule 1.” Mercedes-motorsportbaas Norbert Haug voegde toe: “Hij levert al meer dan tien jaar constant sterke prestaties.”
www.f1today.nl

De rede dat Kimi Raikkonen maar niet wordt bevestigt door Mclaren denk ik.

Niels Tieman
21 oktober 2009, 12:43
Dat zou écht een hele aparte keuze zijn. Die man heeft jarenlang voor Mercedes gereden en werd altijd genoemd voor een stoeltje bij McLaren. Loopt zijn carriere ten einde en dan gaat McLaren ineens aan hem denken. Anderzijds is het een keuze die je maakt met Hamilton op een échte nummer 1 positie alla Schumacher in zijn Ferrari tijd.

Het is een logische maar toch een aparte keuze.. :)

Schumi rulezzzzz
21 oktober 2009, 14:02
Helemaal niet zo gek om Heidfeld in die auto te zetten eigenlijk, wel bizar dat Hamilton maar even zou bepalen wie er naast hem komt rijden. Snap wel dat hij zo blij is met Kovalainen, daar hoeft hij helemaal niks van te vrezen.

CuqeBaqer
21 oktober 2009, 20:25
En Heikki is een rustig gozert doe miet overal een probleem over maakt. Darom mag ik Heikki ook wel.

Pingguest
21 oktober 2009, 20:30
Heidfeld is een kleurloos persoon, dus dat past wel bij de grijze kleuren van McLaren. Hoe dan ook, hij is wel erg constant en bovendien Duits, hetgeen motorleverancier en aandeelhouder Mercedes-Benz zal aanspreken.

Stefan van Renselaar
21 oktober 2009, 20:44
Heidfeld is een kleurloos persoon, dus dat past wel bij de grijze kleuren van McLaren. Hoe dan ook, hij is wel erg constant en bovendien Duits, hetgeen motorleverancier en aandeelhouder Mercedes-Benz zal aanspreken.

Hoezo Ferrari fan? :p

Tjerk Korving
21 oktober 2009, 20:50
Coureurs zijn toch soms net mensen zou je dan zeggen.... allemaal verschillend.

Heidfeld word naar mijn idee ondergewaardeerd en doet gewoon rustig z'n ding. Nog altijd beter dan eeuwig klagende figuren die geen deuk in een pak boter rijden.

GTE
21 oktober 2009, 21:07
Helemaal eens met Tjerk.

Darthwillie
21 oktober 2009, 21:10
onder het motto laten we het eens over eeuwig klagende coureurs hebben heeft Alain Prost in een interview even zijn mening over de koning der klagende coureurs gegeven

About Mansell:"Mansell was the most special team mate. He is just a stupid man.He was unable to set up the car,when i was at the debriefing he was playing golf.He was angry because i was speaking italian in the team.I lost the 1990's championship because of him."
:lol:
dat zijn dus Piquet, Prost en Hakkinen die niet dolblij zijn met Mansell als teamgenoot :p

http://www.youtube.com/watch?v=GQyFCHQTWAo&feature=related

bobskink
21 oktober 2009, 21:49
Prost vergeet wel te zeggen dat hij de titel in 1989 wel aan Mansell te danken had.
Alleszins, ik wist niet dat het zo erg was, doet er voor mijn part niet toe, op de baan is Mansell één van de coolste piloten om naar te kijken, wat naast de baan gebeurt, daar kies je zelf voor of je het je aantrekt, vraag maar aan de Kimi fans.

Jeroen Ursem
21 oktober 2009, 21:50
Er zijn weinig fans van Mansell, enkel Bram Knot volgens mij op dit forum.

Pingguest
21 oktober 2009, 21:56
Hoezo Ferrari fan? :p

Uit het feit dat ik Heidfeld een kleurloos persoon noem, kun je terugvinden dat ik een Ferrari-fan ben?

onder het motto laten we het eens over eeuwig klagende coureurs hebben heeft Alain Prost in een interview even zijn mening over de koning der klagende coureurs gegeven

dat zijn dus Piquet, Prost en Hakkinen die niet dolblij zijn met Mansell als teamgenoot :p

http://www.youtube.com/watch?v=GQyFCHQTWAo&feature=related

Dat Piquet ook niet gecharmeerd was van Mansell, was mij reeds bekend. Ook Andretti was allerminst tevreden over hem. Maar Hakkinen dus ook? Het zegt wel iets over Mansell's persoonlijkheid. Ook Frank Williams noemde hem een moeilijk persoon.

Stefan van Renselaar
21 oktober 2009, 21:57
Uit het feit dat ik Heidfeld een kleurloos persoon noem, kun je terugvinden dat ik een Ferrari-fan ben?

Meer dat je het over de 'grijze kleuren van McLaren' hebt.

Darthwillie
21 oktober 2009, 21:59
Dat Piquet ook niet gecharmeerd was van Mansell, was mij reeds bekend. Ook Andretti was allerminst tevreden over hem. Maar Hakkinen dus ook? Het zegt wel iets over Mansell's persoonlijkheid. Ook Frank Williams noemde hem een moeilijk persoon.

Hakkinen heeft ooit in een interview gezegd dat hij van Mansell heeft geleerd hoe je je niet in een team hoort te gedragen. En dat zegt heel veel aangezien ze maar 2 of 3 races samen reden:laugh:

Schumi rulezzzzz
21 oktober 2009, 22:42
Het kan aan mij liggen hoor, maar in mijn optiek is de McLaren inderdaad grijs...

Stefan van Renselaar
21 oktober 2009, 22:45
Je kunt het ook op 2 manieren bekijken, maar laat maar...

Neo-242
21 oktober 2009, 23:01
Heidfeld bij McLaren? Yeah right:rolleyes: Dat hadden ze dan al jaren geleden moeten doen. Ik neem aan dat na Abu Dhabi bekend gemaakt wordt dat Hamilton en Raikkonen de McLaren piloten zijn in 2010. Whitmarsh gaf het net niet toe op de BBC één van de vorige races maar zat wel héél breed te lachen toen het over Raikkonen ging. Over Kovolainen werd door hem niet veel gezegd, behalve dat hij niet aan de verwachting had voldaan. Ik denk dat ze bij McLaren & kamp Raikkonen wat zand in de ogen aan het strooien zijn. Raikkonen bij een Japans team? Ik geloof er niks van. Toyota is nog niet eens zeker dat er F1-budget is voor 2010, wat zouden ze dan een bod op hem gaan doen?

Bramzel
21 oktober 2009, 23:03
Er zijn weinig fans van Mansell, enkel Bram Knot volgens mij op dit forum.

Lol :laugh:

Richard117
22 oktober 2009, 00:59
Prost vergeet wel te zeggen dat hij de titel in 1989 wel aan Mansell te danken had.
Alleszins, ik wist niet dat het zo erg was, doet er voor mijn part niet toe, op de baan is Mansell één van de coolste piloten om naar te kijken, wat naast de baan gebeurt, daar kies je zelf voor of je het je aantrekt, vraag maar aan de Kimi fans.

Maar in '89 waren het geen teamgenoten ;)

Pingguest
22 oktober 2009, 11:17

Ik lees daar geen waardeoordeel in. Wel kan je in mijn post een waardeoordeel lezen betreffende Heidfeld, maar niet als het gaat om McLaren.

Pingguest
22 oktober 2009, 11:50
De Environment Sustainable Motor Sport Commission (ESMSC) heeft aan de World Motor Sport Council voorstellen gedaan omtrent de volgende generatie motoren in de autosport. Het ziet er buitengewoon interessant uit en hopelijk gaat de volgende FIA-president ermee aan de slag.

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/FIA/2009/Documents/fia_env_sus_ms.pdf

Met name de eerste twee paragrafen spraken mij aan.

Bramzel
22 oktober 2009, 19:06
Autosport heeft een Q&A gedaan met de beide FIA presidents-kandidaten. En wat mij betreft blijft Vatanen de plank raakslaan:

Q&A Todt (http://www.autosport.com/news/report.php/id/79675) & Q&A Vatanen (http://www.autosport.com/news/report.php/id/79676)

Darthwillie
22 oktober 2009, 20:26
:blink:
Everything's not rosy at title-winning Brawn
Thursday 22nd October 2009

They may have just wrapped up the double in their debut season, but all is not well in the Brawn GP camp, according to a report.

Jenson Button sealed his maiden Drivers' Championship in Brazil on Sunday while the team won the Constructors' trophy in their first year under the Brawn banner.

The Briton's though is yet to sign a new deal with the team for the 2010 season and he is unhappy with the offer on the table as it's "only marginally higher" than his current deal.

Button is apparently not the only one unhappy at Brawn and morale among staff at the Brackley factory is not what it should be for a team who just won two trophies.

The Telegraph claims that 'Button is not the only malcontent. A number of senior engineering staff are said to be upset over bonus arrangements.

'News of the discontent at Brawn has filtered down the pit lane prompting rival teams, including Red Bull, McLaren and Ferrari, to attempt to lure the top brains behind the championship-winning car with lucrative job offers.'

Brawn chief executive Nick Fry, though, insists he is unaware of any unhappiness in the camp.

"No one has said anything to me about this," Fry told the paper. "I am extremely surprised. We will look into any concerns that people have, though I am not aware of any. As far as we are concerned these are internal matters but if there is an issue with anybody we are quite happy to talk to them about it.

"Salary negotiation is not something we do in public. However I will say that any and all contractual bonuses will of course be paid. We will be sitting down with Jenson after Abu Dhabi to discuss his contract."
planetf1 en bbc melden dit.

rare situatie, Button wil meer geld omdat hij vind dat ze dankzij hem kampioen zijn Brawn wil niet meer geld geven omdat hij vind dat Button dankzij hem kampioen zijn geworden.

Neo-242
22 oktober 2009, 20:53
Ik denk dat het wel duidelijk is dat Button vooral kampioen is door Brawn en niet omgekeerd;)

Stefan van Renselaar
22 oktober 2009, 20:57
Ik denk dat het wel duidelijk is dat Button vooral kampioen is door Brawn en niet omgekeerd;)

Daar waren we nog niet achter zeg :blink:

Dit is ook weer zo'n rede waarom ik die Britten nooit aardig vind, ze zijn zo arrogant..

Jeroen Ursem
22 oktober 2009, 21:06
ag, ik ken wat britten, en die zijn stuk voor stuk toffe gasten, dus ik zie het probleem niet zo :p

TheRealms
22 oktober 2009, 21:14
Daar waren we nog niet achter zeg :blink:

Dit is ook weer zo'n rede waarom ik die Britten nooit aardig vind, ze zijn zo arrogant..

Moet je fan worden van nederlanders, duitsers, amerikanen, italianen, spanjaarden en fransen, want die zijn veel minder arrogant :rolleyes::huh1:

Dit is nou weer zo'n rede waarom ik nationalisten nooit aardig vind, ze zijn zo dom...

Tjerk Korving
22 oktober 2009, 21:15
Andere berichten van dagen eerder berichtten gewoon dat Button weliswaar graag meer zou gaan verdienen, dit seizoen heeft hij juist flink ingeleverd, maar dat het echt niet zonodig heel hoog hoeft te worden. Onder het motto het rijden is belangrijker.

GTE
22 oktober 2009, 21:15
Button moet zijn hand nu niet gaan overspelen. Ik heb niet de indruk dat topteams nu op hem zitten te wachten.

Tjerk Korving
22 oktober 2009, 21:20
Het blijft Engelse pers en die zijn niet vies van een beetje stoken.

TheRealms
22 oktober 2009, 21:23
Andere berichten van dagen eerder berichtten gewoon dat Button weliswaar graag meer zou gaan verdienen, dit seizoen heeft hij juist flink ingeleverd, maar dat het echt niet zonodig heel hoog hoeft te worden. Onder het motto het rijden is belangrijker.

Inderdaad:
bron: Gpupdate.nl

Button: "Goede auto belangrijker dan goed salaris"

21 oktober 2009

Jenson Button zal geen gigantische salarisverhoging van Brawn GP vragen, na het behalen van de wereldtitel. De Brit moest eerder dit jaar nog genoegen nemen met een flink lager loon, nadat Honda het team van de hand had gedaan.

Button en het team uit Brackley hebben beide al laten blijken dat ze graag met elkaar door willen, maar volgens de Britse pers zou de 29-jarige coureur een hoger salaris verlangen, nu hij wereldkampioen is. "Ik ben niet zo duur vergeleken met sommige andere coureurs", reageerde Button bij terugkeer in Engeland tegenover de Britse pers. "Het belangrijkste is dat ik volgend jaar opnieuw een goede auto heb. Ik wil namelijk graag blijven presteren in deze sport. Ik ben niet een coureur die op zoek gaat naar een ander team om meer geld te kunnen verdienen. Zo ben ik niet."

Darthwillie
22 oktober 2009, 21:32
lullige voor Button is dat er idd weinig topstoeltjes vrij zijn en nog wel wat topcoureurs rondlopen.

Raikkonen kan zo instappen, om de een of andere vreemde reden schijnen ze te denken dat Rosberg het goed gaat doen. Omgekeerd denk ik dat Toyota het enige team is dat enigszins gedesinteresseerd zou kunnen zijn in Button.

Robert Saalmink
22 oktober 2009, 22:24
Autosport heeft een Q&A gedaan met de beide FIA presidents-kandidaten. En wat mij betreft blijft Vatanen de plank raakslaan:

Q&A Todt (http://www.autosport.com/news/report.php/id/79675) & Q&A Vatanen (http://www.autosport.com/news/report.php/id/79676)

Ik weet het niet hoor. Ik blijf dit vinden: mijn gevoel zegt dat Vatanen beter is voor de sport dan Todt. Maar Vatanen is weinig concreet in zijn plannen, waar Todt precies al aangeeft wat hij wil gaan doen en hoe hij dat wilt gaan doen. Dat bevalt me dan wel weer.

Bramzel
22 oktober 2009, 22:26
Ik weet het niet hoor. Ik blijf dit vinden: mijn gevoel zegt dat Vatanen beter is voor de sport dan Todt. Maar Vatanen is weinig concreet in zijn plannen, waar Todt precies al aangeeft wat hij wil gaan doen en hoe hij dat wilt gaan doen. Dat bevalt me dan wel weer.

True, maar dat komt omdat Todt alleen maar de beleidslijntjes van Mosley door hoeft te zetten, die hoeft amper hard aan het werk ;) Vatanen wil eerst horen wát er anders moet volgens dat Q&A, en dat vind ik een positief iets.

Robert Saalmink
22 oktober 2009, 22:34
Nou, Todt heeft anders al aangegeven hoe hij af wil van die steeds wisselende stewards die de raceleiding vormen op de circuits, dat soort zaken. Vond ik wel een goed idee, misschien dat we dan ook eindelijk eens een normale manier van straffen uitdelen gaan zien.

Neo-242
22 oktober 2009, 22:50
Raikkonen kan zo instappen, om de een of andere vreemde reden schijnen ze te denken dat Rosberg het goed gaat doen.

Heb ik ook nooit begrepen. In mijn ogen is Rosberg eentje die al veel kansen heeft laten liggen, net zoals een Sutil.

bobskink
22 oktober 2009, 23:35
Loeb mag niet rijden, dwaze FIA (http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/10/22/loeb-s-f1-debut-blocked-by-fia/)

Darthwillie
22 oktober 2009, 23:45
jammer, maar terecht. Met alle respect voor Loeb denk ik dat hij ongetraind in een F1 wagen een gevaar voor de rest was.

KingBee
23 oktober 2009, 00:23
Op de Brawn-Button besprekingen inhakend, waarom gaat Barrichello eigenlijk weg bij Brawn? Is dit de invloed van Mercedes?

Pingguest
23 oktober 2009, 09:55
Het liefst zou ik Vatanen zien als de nieuwe FIA-president, aangezien hij geen onderdeel uitmaakt van de gevestigde orde. Maar mijn verwachting is dat Todt toch werkelijk verkozen zal worden en als het even kan binnen enkele weken Mosley benoemt tot waarnemer voor de Formule 1.

NS
23 oktober 2009, 11:14
Het liefst zou ik Vatanen zien als de nieuwe FIA-president, aangezien hij geen onderdeel uitmaakt van de gevestigde orde. Maar mijn verwachting is dat Todt toch werkelijk verkozen zal worden en als het even kan binnen enkele weken Mosley benoemt tot waarnemer voor de Formule 1.

dat zie ik ook nog wel eens gebeuren, sta nergens meer van te kijken.. maar dat kan toch niet goed gaan? dat zou gewoon té overduidelijk zijn

Darthwillie
23 oktober 2009, 11:20
De kansen dat Donington de britse gp gaat organiseren zijn extreem klein geworden. Het circuit had een aandelen plan georganiseerd om 135 miljoen pond bij elkaar te halen. Nu hebben de banken dit plan tegen gehouden (verhaal gaat ivm te hoge risico's) Donington moet voor maandag 12 uur 's middags 135 miljoen vinden. Kans dat dit lukt is klein aangezien het ook al onwaarschijnlijk is dat de verbouwing op tijd klaar gaat zijn.

Wat dit nog triester maakt, in het slechtse geval gaat de boel failliet en blijft er een bouwput over waar niet geracet kan worden. :blink: Het circuit is op dit moment namelijk niet meer bruikbaar.

http://www.sutton-images.com/previews/djm0907oc45.jpg

http://www.sutton-images.com/previews/djm0907oc33.jpg

Silverstone heeft aangegeven de gp te willen organiseren maar onder voorwaarde van een meerjaren contract.
Donington admits bond plan has failed

By Jonathan Noble Friday, October 23rd 2009, 07:55 GMT

Donington Park says it has until midday on Monday to sort out its financial planning for the British Grand Prix, after confirming efforts to raise a £135 million bond have failed.

Reports emerged last night that its funding scheme had been pulled from banks, as it bids to raises the finances necessary to redevelop the track ahead of next year's British Grand Prix.

The track has already failed to hit a deadline with Bernie Ecclestone, which means it is now effectively in breach of contract. However, the terms of the deal do give the track extra leeway to rectify the breach before the contract is terminated.

That deadline, claims Donington Park, runs out on Monday - leaving track owners less than two working days to try and put a money package together before it loses the British Grand Prix.

In a statement issued on Friday, the track said: "Donington Ventures Leisure Limited can confirm that a bond for £135 million to cover the cost of the F1 redevelopment at Donington Park has been unsuccessful.

"Despite higher than expected levels of interest and very positive early indications, the bond - which was launched with Citi Group last week – has failed to secure enough subscription ahead of today's deadline.

"The news dealt an unexpected blow to staff and management at the circuit, who still have a deadline of 12pm on Monday 26 October to remedy a breach of contract with Formula 1 Rights Holder Bernie Ecclestone, in order to keep any plans for retaining the existing 17-year Formula 1 contract alive.

"Information regarding the circuit's future plans is not yet available, however the major focus is on providing security for the Leicestershire venue and all related parties, including staff and suppliers."

Silverstone is waiting in the wings and ready to do a deal with Ecclestone to secure the future of the British Grand Prix, with dialogue between the two parties having increased in recent weeks.
autosport.com

Robert Saalmink
23 oktober 2009, 11:30
Ja zeer triest :( en Ecclestone haalt zijn gelijk. Maar hij zal dan toch weer terug moeten naar Silverstone, die inderdaad haar kans schoon ziet en meteen voor een langdurig contract gaat, uiteraard.

Darthwillie
23 oktober 2009, 11:32
Zonder F1 heeft Donington hoe dan ook een probleem, MotoGP gaat namelijk volgend jaar naar Silverstone. Op Superbikes na hebben ze volgens mij verder geen enkele aansprekende serie

Pingguest
23 oktober 2009, 11:34
Ik zie het nog wel gebeuren dat Ecclestone dit alles aangrijpt om de Britse Grand Prix van de kalender te halen.

Darthwillie
23 oktober 2009, 11:45
Om deze dag nog schokkender te maken zou McLaren sponsor Vodafona graag Button naast Hamilton hebben :blink: ik zie het niet gebeuren en verwacht dat als het gebeurt Button van een heel koude kermis gaat thuiskomen.
http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/10/23/button-to-partner-hamilton-at-mclaren/

Richard117
23 oktober 2009, 11:45
Lijkt de A1-ring wel, die gingen ze ook alvast afbreken en toen bleek de verbouwing ook niet door te kunnen gaan. Toch zonde van die circuits ;)

Bramzel
23 oktober 2009, 12:56
Wat dit nog triester maakt, in het slechtse geval gaat de boel failliet en blijft er een bouwput over waar niet geracet kan worden. :blink: Het circuit is op dit moment namelijk niet meer bruikbaar.

Waarom heb ik het gevoel dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren en dat Ecclestone dan de lachende 3e is die de failliete toko voor een prikkie opkoopt, opknapt en er vervolgens weer veel geld aan verdient door er een GP te organiseren?

Requiem84
23 oktober 2009, 13:09
Om deze dag nog schokkender te maken zou McLaren sponsor Vodafona graag Button naast Hamilton hebben :blink: ik zie het niet gebeuren en verwacht dat als het gebeurt Button van een heel koude kermis gaat thuiskomen.
http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/10/23/button-to-partner-hamilton-at-mclaren/

Hamilton - Button: 17-0

Peter
23 oktober 2009, 13:49
Waarom heb ik het gevoel dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren en dat Ecclestone dan de lachende 3e is die de failliete toko voor een prikkie opkoopt, opknapt en er vervolgens weer veel geld aan verdient door er een GP te organiseren?

Omdat dat precies in Bernie zijn straatje past?

Schumi rulezzzzz
23 oktober 2009, 13:59
Zie je Hamilton al met startnummer 2 rijden? Button naar McLaren lijkt me een absolute no-go.

Tjerk Korving
23 oktober 2009, 14:13
Zie je Hamilton al met startnummer 2 rijden? Button naar McLaren lijkt me een absolute no-go.
Is nog altijd hoger als waar hij anders mee zou rijden. :D

Schumi rulezzzzz
23 oktober 2009, 14:15
Is nog altijd hoger als waar hij anders mee zou rijden. :D
True :D

Zojuist is bekend geworden dat Todt de nieuwe FIA president is, denk niet dat we daar heel erg blij van gaan worden...

153 tegen 49 stemmen voor Vatanen, dat is wel een duidelijke zaak.

Bron: gpupdate.nl

Darthwillie
23 oktober 2009, 14:51
Ellende dit zeg, wedden dat binnen twee maanden Mosley de F1 onder zich krijgt.

Robert Saalmink
23 oktober 2009, 14:57
True :D

Zojuist is bekend geworden dat Todt de nieuwe FIA president is, denk niet dat we daar heel erg blij van gaan worden...

153 tegen 49 stemmen voor Vatanen, dat is wel een duidelijke zaak.

Bron: gpupdate.nl

Niet helemaal: Todt got 135 votes compared to Vatanen's 35. There were 12 abstentions or invalid votes.

Autosport.

Hoe dan ook een grote overmacht.

Peter
23 oktober 2009, 14:58
Ik mag echt hopen van niet... ik denk ook dat de teams daar al meteen zwaar tegen zullen protesteren. Als je het over geloofwaardigheid en goede naam van de F1 hebt :huh1:

Darthwillie
23 oktober 2009, 15:03
benieuwd of Vatanen een rechtzaak begint, we hebben al twee weken geen schandaal gehad :rolleyes:

TheRealms
23 oktober 2009, 15:04
Pfff, als ik het niet dacht. De FIA heeft de afgelopen 10 jaar nog geen juiste keuze gemaakt, en dus ook nu weer....

Captain Slow
23 oktober 2009, 15:08
Toch wel raar dat de fans massaal voor Vatanen kiezen, en dat het er bij de FIA selectie dan weer totaal niet uitkomt.

Dr.Nono
23 oktober 2009, 15:14
Toch wel raar dat de fans massaal vppr Vatanen kiezen, en dat het er bij de FIA selectie dan weer totaal niet uitkomt.

Je kunt ook concluderen dat de fans heel anders naar F1 kijken dan de FIA... :huh1:

Anyhow, ik weet eigenlijk niet of Todt zo'n slechte keuze is. Ik wacht nog even rustig af wat hij allemaal gaat doen. Voordeel van de twijfel zullen we maar zeggen.

Robert Saalmink
23 oktober 2009, 15:46
Pfff, als ik het niet dacht. De FIA heeft de afgelopen 10 jaar nog geen juiste keuze gemaakt, en dus ook nu weer....

De FIA kiest dit niet he.

Darthwillie
23 oktober 2009, 15:52
Toch wel raar dat de fans massaal voor Vatanen kiezen, en dat het er bij de FIA selectie dan weer totaal niet uitkomt.

Mosley steunde Todt, alles waar Mosley achter staat is zorgwekkend voor de fans.

cookie
23 oktober 2009, 16:11
Echt slecht dit. Allemaal vriendjespolitiek.

Darthwillie
23 oktober 2009, 16:15
http://www.pitpass.com/images/headlines/mosleytodtventriloquist400.jpg
slecht maar leuk

Pingguest
23 oktober 2009, 16:33
Ik vind de verkiezing van Todt geen goede ontwikkeling. De Fransman zal zeer zeker de schijn tegen zich hebben. Typerend is wel dat Todt met een overgrote meerderheid de verkiezing wint, maar Vatanen de overgrote meerderheid van de fans achter zich kreeg.

speed9
23 oktober 2009, 17:24
Ik vind Todt wel wat hebben,bedoel zijn ervaring liegt er niet om.
Hij mag dan wel een Ferrari man zijn maar als je proferoneel ben doe je gewoon jewerk.

Kijken of hij meer dingen voor de fans gaat regelen.

Stefan van Renselaar
23 oktober 2009, 17:48
De FIA kiest dit niet he.

Nee, klopt de nationale auto(sport)bonden (die ook door Mosley zijn afgeperst en omgekocht, die ja) stemmen voor alle beslissingen die over de Ferrari International Assistance (zo mogen we het nu zeker wel weer noemen) worden gemaakt.

bobskink
23 oktober 2009, 19:13
jammer, maar terecht. Met alle respect voor Loeb denk ik dat hij ongetraind in een F1 wagen een gevaar voor de rest was.
Was Kobajaschi dan zo gertraind? Door het beperkte testen kan haast niemand deftig trainen en Loeb illustreert toch mooi dat er iets aan die regel schort.

Maar autosport gewijs hebben ze waarschijnlijk ergere dingen aan hun hoofd in de toekomst. Le manipulateur est president... :(

Face the Slayer
23 oktober 2009, 19:16
Ik vind Todt wel wat hebben,bedoel zijn ervaring liegt er niet om.

Hij zelf wel, dat is het hele punt.

Dennis
23 oktober 2009, 19:42
Nee, klopt de nationale auto(sport)bonden (die ook door Mosley zijn afgeperst en omgekocht, die ja) stemmen voor alle beslissingen die over de Ferrari International Assistance (zo mogen we het nu zeker wel weer noemen) worden gemaakt.

Echter iedereen die die term gebruikt kan ik persoonlijk echter nooit meer serieus nemen.

Goed voer voor alle huilies, dat blijkt wel weer. Misschien eerst een afwachten wat de toekomst gaat brengen in plaats van te huilen voor je geslagen bent.

Darthwillie
23 oktober 2009, 19:51
Was Kobajaschi dan zo gertraind? Door het beperkte testen kan haast niemand deftig trainen en Loeb illustreert toch mooi dat er iets aan die regel schort.

Kobayaschi heeft in competitieverband single seaters gereden de afgelopen jaren, daar zit zeker wat mij betreft het grootste verschil in. Niets ten nadele van Loeb, maar voor zover ik weet heeft hij twee jaar terug voor het laatst op een circuit gereden in competitie verband. (le Man)

joostingh
23 oktober 2009, 23:17
Wat een gezeur om Todt... Hij is weg bij Ferrari en Ferrari heeft zelf aangegeven dat ze liever Vatanen hadden...

Daarnaast is Todt een hard persoon die niet alleen bij Ferrari heeft gewerkt maar ook bij Peugeot...

Richard117
24 oktober 2009, 01:20
Ik ben benieuwd naar Todt.
Probleem is idd alleen dat hij vooraf al de schijn tegen heeft, en daarom was Vatanen misschien een betere keuze geweest.
Maar hoe beide inhoudelijk deze functie zouden bekleden weet ik niet, kan ik ze niet goed genoeg voor beoordelen. ;)

Neo-242
24 oktober 2009, 13:23
Ja is opvallend stil uit die hoek van Vatanen :D
Of de keuze voor Todt een goede is zal in de toekomst wel blijken, valt voorlopig weinig over te zeggen.

Schumi rulezzzzz
24 oktober 2009, 15:41
Als Todt maar niet met 4 cilinder motoren op aardgas oid gaat komen, of andere rare idioterie. Mosley sloeg wat nieuwe regels betreft echt door de laatste jaren met de waanzinnig lelijke huidige F1's tot gevolg... Dat wordt volgend jaar natuurlijk helemaal om te janken met die smallere voorbanden.

Pingguest
24 oktober 2009, 15:43
De voorzitter van de Ierse autosport bond, John Naylor, heeft Jean Todt reeds beschuldigd van het kopen van stemmen. Vooraf schijnen ruim 108 clubs toegezegd te hebben op Vatanen te zullen stemmen, maar deze hebben dat uiteindelijk niet gedaan.

KingBee
24 oktober 2009, 16:11
Als dit waar is, en dat moet wel bewezen worden, zou ik als ik Schumacher was, niet aan dat corrupte zootje mee willen doen!

New FIA president Jean Todt reveals plan for Schumacher reunion

• 'He is like a son to me,' says newly-elected FIA president
• Frenchman defeats Ari Vatanen 135-49 in vote

Michael Schumacher could have a new role in Formula One under newly-elected FIA president Jean Todt. Photograph: Clive Rose/Getty Images

Jean Todt may use his position as newly elected president of the world motoring federation to usher Michael Schumacher back to Formula One. Schumacher, who won five world championships under Todt's management at Ferrari, could become a commissioner responsible for Formula One following Todt's electoral defeat of Ari Vatanen in Paris today.

"I want to nominate commissioners because I am not intending to run Formula One as a first person," said Todt. "I don't want to underestimate the problems but success in my career has always been to have the right people in my teams. He [Schumacher] is like a son. There has always been a place for him next to me and there will still be."

Formula One teams were unable to play any part in Todt's election victory but his former associates were quick to welcome the new FIA president while reminding him of his responsibilities.

"I would like to send my best wishes to Jean Todt in his new role, as I have always appreciated his ability, dedication andcommitment," said Luca di Montezemolo, chairman of the Formula One Teams Association Fota and Todt's former boss at Ferrari. "I am sure that, under his guidance, the federation will be rejuvenated and will restore a climate open to dialogue and constructive collaboration with the teams and Fota, thus ensuring stability of the regulations and the whole environment."

The subtext is that Formula One is not alone in wishing to move away from the hostility created during the latter part of Max Mosley's 16-year reign as president. Todt, sensing danger and recognising the validity of Vatanen's claim that a vote for the Finn would be a vote for urgently needed change, used his well-orchestrated campaign to gradually distance himself from Mosley and push the view that, like Vatanen, he was his own man.

Perhaps recognising that Mosley's interference in the affairs of F1 has contributed to many of the recent problems, Todt plans to introduce commissioners responsible for the day-to-day running of each championship (Formula One, rallying, touring cars etc), thus allowing the president to focus on the strategic management of the FIA's responsibility for motoring as well as motor sport.Todt has never been popular outside the teams that he has managed and inspired remarkable loyalty among drivers and mechanics alike. Being well-liked never figured as a priority if it interfered with his ruthless focus on the job in hand and winning world championships with Peugeot in rallying and Ferrari in Formula One.

Todt's canvassing of voters, the representatives of the world's leading motoring organisations, became a charm offensive that was let down occasionally by snide remarks, some of which bore the fingerprints of Mosley and his advisers, denigrating Vatanen and perhaps contributing to the former world rally champion's 135-49 defeat. There were 12 abstentions.

Mosley, having publicly supported Todt, will be pleased with the landslide victory. But is up to the Frenchman to allay fears that Mosley will continue to have influence from his seat in the FIA senate. Formula One is in need of stability and a retreat from the confrontation methods of recent years. Todt has much to do, but he is more than capable. Bron: guardian.co.uk

Ik ben erg teleurgesteld, in mijn naïeve hoop dacht ik dat Vatanen het wel zou redden.

Face the Slayer
24 oktober 2009, 16:50
Als Todt maar niet met 4 cilinder motoren op aardgas oid gaat komen, of andere rare idioterie. Mosley sloeg wat nieuwe regels betreft echt door de laatste jaren met de waanzinnig lelijke huidige F1's tot gevolg... Dat wordt volgend jaar natuurlijk helemaal om te janken met die smallere voorbanden.

Wat worden de afmetingen dan van de voorbanden?

Pingguest
24 oktober 2009, 16:55
Wat worden de afmetingen dan van de voorbanden?

De exacte afmetingen zijn mij onbekend, maar de banden krijgen dezelfde afmetingen als in 1997. Bridgestone verkoos smallere voorbanden boven bredere achterbanden, omdat de machines voor de smallere voorbanden er reeds waren.

Face the Slayer
24 oktober 2009, 17:02
Nu zijn de voorbanden en achterbanden toch gelijk qua diameter?

Pingguest
24 oktober 2009, 17:17
Nu zijn de voorbanden en achterbanden toch gelijk qua diameter?

Ja, maar de diameter wordt niet aangepast.

Mathijs
24 oktober 2009, 17:21
Ik vind het een beetje jammer dat Todt hier nu al met de grond gelijk gemaakt wordt terwijl hij nog maar een dag president is en nog niets heeft kunnen bewerkstelligen waar één ieder het niet mee eens zou kunnen zijn.

RSRoy
24 oktober 2009, 17:33
Ja is opvallend stil uit die hoek van Vatanen :D
Of de keuze voor Todt een goede is zal in de toekomst wel blijken, valt voorlopig weinig over te zeggen.

Vatanen heeft volgens mij zijn verlies erkend. Daarom zal het ook wel rustig blijven vanuit zijn hoek.

Pingguest
24 oktober 2009, 17:56
Ik vind het een beetje jammer dat Todt hier nu al met de grond gelijk gemaakt wordt terwijl hij nog maar een dag president is en nog niets heeft kunnen bewerkstelligen waar één ieder het niet mee eens zou kunnen zijn.

De afgelopen jaren heeft de FIA veel aan geloofwaardigheid en integriteit verloren. Dit kwam onder meer door dubieuze beslissingen, vooral tijdens cruciale momenten in kampioenschappen, invoering van belachelijke regelgeving, het sluiten van exclusieve contracten met Ferrari en andere politieke spelletjes. Hierin kan de rol van Ferrari, met tot vorig jaar Jean Todt als teammanager, niet worden genegeerd.

Hoe zeer ik sympathie heb voor Ferrari, Jean Todt bewonder om zijn kwaliteiten als manager en zijn successen, het is m.i. allerminst een goede ontwikkeling dat hij de nieuwe FIA-president is geworden. Ook de innige band met zijn voorganger belooft weinig goed.

Mathijs
24 oktober 2009, 19:01
De afgelopen jaren heeft de FIA veel aan geloofwaardigheid en integriteit verloren. Dit kwam onder meer door dubieuze beslissingen, vooral tijdens cruciale momenten in kampioenschappen, invoering van belachelijke regelgeving, het sluiten van exclusieve contracten met Ferrari en andere politieke spelletjes. Hierin kan de rol van Ferrari, met tot vorig jaar Jean Todt als teammanager, niet worden genegeerd.

Hoe zeer ik sympathie heb voor Ferrari, Jean Todt bewonder om zijn kwaliteiten als manager en zijn successen, het is m.i. allerminst een goede ontwikkeling dat hij de nieuwe FIA-president is geworden. Ook de innige band met zijn voorganger belooft weinig goed.
En toch vind ik het incorrect om dan nu al zo te reageren (al valt jouw opvatting nog enigsinds mee tov andere hier).
Ik wacht, en hopelijke vele met mij, liever met oordelen na een jaar onder Todt's zeggenschap.

Pingguest
24 oktober 2009, 20:10
En toch vind ik het incorrect om dan nu al zo te reageren (al valt jouw opvatting nog enigsinds mee tov andere hier).
Ik wacht, en hopelijke vele met mij, liever met oordelen na een jaar onder Todt's zeggenschap.

Doorgaans neem ik een vergelijkbare positie in, maar Jean Todt is echter geen ongeschreven blad.

Requiem84
24 oktober 2009, 20:17
Het hele principe is intrinsiek eigenlijk al verkeerd. In elke andere professionele organisatie met extreem grote belangen zou het nooit mogelijk zijn dat iemand met zo'n specifieke achtergrond zo'n functie kan krijgen.

Laat staan de manier waarop. Het ergste is dat de kritiek van de bonden maar minimaal is en iedereen deze praktijken accepteert.

bobskink
25 oktober 2009, 03:05
Vatanen was een racer, Todt een teamleider die enkel en alleen aan het team dacht.

Federici
25 oktober 2009, 04:07
Vatanen was een racer, Todt een teamleider die enkel en alleen aan het team dacht.

Ik kijk tegen Vatanen aan als de saaie politicus, niet meer als de geweldige rallycoureur..

Tjerk Korving
25 oktober 2009, 11:45
Het schijnt overigens dat Todt de deur op een kier heeft gezet voor Schumacher door hem te vragen binnen de FIA. Als dat zou betekenen dat hij zich bijvoorbeeld met de Formule 1 zou gaan bemoeien heb je ook nog eens iemand die het vanuit een standpunt van de coureur kan bekijken. Ben benieuwd.

bobskink
25 oktober 2009, 13:14
Het schijnt overigens dat Todt de deur op een kier heeft gezet voor Schumacher door hem te vragen binnen de FIA. Als dat zou betekenen dat hij zich bijvoorbeeld met de Formule 1 zou gaan bemoeien heb je ook nog eens iemand die het vanuit een standpunt van de coureur kan bekijken. Ben benieuwd.
Mijn woorden worden al tegen mij gebruikt... :) Maar als er dan één piloot is die ik niet zie zitten op zo'n hoge post is het Schumacher wel, ik geloof in geen 100 jaar dat hij onpartijdig is, niet dat Max of Bernie dat zijn/waren.

speed9
25 oktober 2009, 14:03
2010 FIA Formula One World Championship calendar
14 March - Bahrain
28 March - Australia
4 April - Malaysia
18 April - China
9 May - Spain
16 May - Monaco
30 May - Turkey
13 June - Canada**
27 June - Europe (Valencia)
11 July - Great Britain*
25 July - Germany
1 August - Hungary
29 August - Belgium
12 September - Italy
26 September - Singapore
3 October - Japan*
17 October - Korea*
31 October - Abu Dhabi†
14 November - Brazil†

*Subject to the homologation of the circuit.
**Subject to the completion of contract negotiations with Formula One Management.
†The FIA has approved in principle a proposal to swap the dates of the Abu Dhabi and Brazil Grands Prix, pending agreement with the promoters of both events.
Ziet er redelijk uit de Voorlopige Kalender.

Dennis
25 oktober 2009, 15:14
Formule 1 hoort in Melbourne te beginnen :(

Stefan van Renselaar
25 oktober 2009, 15:20

Ja, maar er staan sowieso 6 circuits op die er wel af mogen van mij.

speed9
25 oktober 2009, 15:48
Ja, maar er staan sowieso 6 circuits op die er wel af mogen van mij.

Ik verwacht nu een lijstje per mens,die eigen kalender gaat maken met circuits.

Pingguest
25 oktober 2009, 16:36
M.i. zou Brazilië als eerste Grand Prix ook geen slecht idee zijn.

GTE
25 oktober 2009, 17:37

deed het in 2006 ook niet

Sander Hogendoorn
25 oktober 2009, 17:40
deed het in 2007 ook niet

Maar dan hoort het nog wel zo ;)

Vind het echt jammer, de eerste race van het seizoen midden in de nacht kijken had gewoon iets speciaals.

Schumi rulezzzzz
25 oktober 2009, 18:27
Over één ding zijn we het denk ik allen wel eens, elk WK moet in Brazilië beslist worden, dat hebben de races daar de afgelopen jaren wel bewezen!

Bahrein vind ik een hele saaie baan, dus wellicht omdat het de eerste race is dat het nog een beetje speciaal is.

speed9
25 oktober 2009, 18:47
Over één ding zijn we het denk ik allen wel eens, elk WK moet in Brazilië beslist worden, dat hebben de races daar de afgelopen jaren wel bewezen!

Bahrein vind ik een hele saaie baan, dus wellicht omdat het de eerste race is dat het nog een beetje speciaal is.

Bahrein mag van mij part weg.
Het is daar saai,1 grote woesternij en totaal niet spannend om te zien.

Pingguest
25 oktober 2009, 18:47

Ikzelf vond Adelaide ook niet verkeerd. Slechts weinigen kunnen het opbrengen om 's nachts op te staan om de race en daarmee wellicht de beslissing om het wereldkampioenschap te bekijken. Het was de uitgelezen mogelijkheid om jezelf te distantiëren van de 'semi-fans' die alleen kijken omdat het op televisie is.

speed9
25 oktober 2009, 18:55
Ikzelf vond Adelaide ook niet verkeerd. Slechts weinigen kunnen het opbrengen om 's nachts op te staan om de race en daarmee wellicht de beslissing om het wereldkampioenschap te bekijken. Het was de uitgelezen mogelijkheid om jezelf te distantiëren van de 'semi-fans' die alleen kijken omdat het op televisie is.
Ik ben elke keer op tijd wakker,alleen val in slaap dus licht het niet echt aan mij.

De meeste mensen hebben het wel genoeg van FIA beslist de wedstijd of het is saai.

Adelaide lijkt me wel leuk om te zien als start en dan Alberd park er na ( Economische inbrenger)

Vraagje hebben ze in het noorden (Zweden/Noorwegen enzo) geen F1 waardige circuit.

Stefan van Renselaar
25 oktober 2009, 19:07
Ik ben elke keer op tijd wakker,alleen val in slaap dus licht het niet echt aan mij.

De meeste mensen hebben het wel genoeg van FIA beslist de wedstijd of het is saai.

Adelaide lijkt me wel leuk om te zien als start en dan Alberd park er na ( Economische inbrenger)

Vraagje hebben ze in het noorden (Zweden/Noorwegen enzo) geen F1 waardige circuit.

Ik ben nog nooit in slaap gevallen tijdens een F1 races, dus het ligt wel degelijk aan jou. Ik zou zeggen vroeger naar bed :p

Je hebt Anderstop, maar dat zal financieel niet haalbaar zijn. Anders neem je gewoon Gothenburg :lol:

speed9
25 oktober 2009, 19:08
Ik ben nog nooit in slaap gevallen tijdens een F1 races, dus het ligt wel degelijk aan jou. Ik zou zeggen vroeger naar bed :p

Je hebt Anderstop, maar dat zal financieel niet haalbaar zijn. Anders neem je gewoon Gothenburg :lol:
Dat zou pas leuk en krap worden:lol:

Bramzel
25 oktober 2009, 19:12
Je hebt Anderstop, maar dat zal financieel niet haalbaar zijn.

Anderstorp is verre van F1-waardig. Heul verre zelfs. Momenteel zijn er geen banen in Scandinavie die F1-waardig zijn helaas. Plus dat de markt er niet groot genoeg is; Nederland heeft meer inwoners dan Zweden en Noorwegen tezamen.

Verder vind ik het een prima kalender :) Bahrain zorgt altijd voor leuke races, dus da's een prima opener, en verder ben ik wel benieuwd naar Korea.

Jeroen Ursem
25 oktober 2009, 19:36
en verder ben ik wel benieuwd naar Korea.

Ik wist dat deze weer een keer van pas zou komen:

Schitterend land met schitterend eten en drinken en vrouwen tegen lage prijzen. Geniet er van!

:p

Maverick
25 oktober 2009, 22:08
Van mij mogen ze weer lekker terug naar Imola, Adalaide, oostenrijk, Hockenheim. Wat is nu het bezwaar van meerdere races in 1 land. Die banen in Singapore, Maleisie en moet het allemaal maar op doen me echt helemaal niets.
En het kampioenschap hoort inderdaad in Australie te beginnen, en dan niet op de vooravond maar gewoon midden in de nacht met een satelietverbinding die de wagens er als zuurstokken uit laat zien. :+

speed9
25 oktober 2009, 22:29
Van mij mogen ze weer lekker terug naar Imola, Adalaide, oostenrijk, Hockenheim. Wat is nu het bezwaar van meerdere races in 1 land. Die banen in Singapore, Maleisie en moet het allemaal maar op doen me echt helemaal niets.
En het kampioenschap hoort inderdaad in Australie te beginnen, en dan niet op de vooravond maar gewoon midden in de nacht met een satelietverbinding die de wagens er als zuurstokken uit laat zien. :+
Imola wil ik zeker terug, leuke baan met veel historie.

Singapore vind ik wel wat hebben,die avond sfeer.
Bahrein vind ik totaal geen sfeer hebben en Maleisie ook niet.

Pingguest
25 oktober 2009, 23:00
Helaas biedt Imola thans weinig inhaalmogelijkheden. :(

Hoe dan ook, ik vind dat een juiste balans gevonden moet worden tussen de historische circuits enerzijds en de nieuwe plaatsen met meer glamour. Het is wel degelijk in het belang van de Formule 1 om verschillende circuits aan te doen; niet voor niets spreken wij van een wereldkampioenschap. Wellicht moet voor de toekomst de oplossing gevonden worden in wisseling van kalenderplaatsen. Er worden een aantal landen (VK, VS, Italië, Duitsland, Japan, China) dan wel circuits (Silverstone, Monza, Spa, Suzuka) aangewezen waar men elkaar terugkeert, maar voor de overige plaatsen wordt er gewisseld. Wellicht zou de Formule 1 als proef de Grand Prix van Europa elk jaar op een ander Europees circuit kunnen organiseren.

speed9
25 oktober 2009, 23:18
Helaas biedt Imola thans weinig inhaalmogelijkheden. :(

Hoe dan ook, ik vind dat een juiste balans gevonden moet worden tussen de historische circuits enerzijds en de nieuwe plaatsen met meer glamour. Het is wel degelijk in het belang van de Formule 1 om verschillende circuits aan te doen; niet voor niets spreken wij van een wereldkampioenschap. Wellicht moet voor de toekomst de oplossing gevonden worden in wisseling van kalenderplaatsen. Er worden een aantal landen (VK, VS, Italië, Duitsland, Japan, China) dan wel circuits (Silverstone, Monza, Spa, Suzuka) aangewezen waar men elkaar terugkeert, maar voor de overige plaatsen wordt er gewisseld. Wellicht zou de Formule 1 als proef de Grand Prix van Europa elk jaar op een ander Europees circuit kunnen organiseren.
Elk geval anderland.
Alleen elke keer wisselen is ook niet leuk voor de Circuitbazen/landen( kijk maar naar Canada.

Stefan van Renselaar
25 oktober 2009, 23:31
Elk geval anderland.
Alleen elke keer wisselen is ook niet leuk voor de Circuitbazen/landen( kijk maar naar Canada.

Die vergelijking snap ik niet helemaal :huh1:

speed9
25 oktober 2009, 23:32
Die vergelijking snap ik niet helemaal :huh1:
Nou F1 reed niet in Canada,hun lopen de markt mis en in USA ook,dus inkomsten.

Waardoor ze nog minder over hebben om F1 binnen te halen.

Stel je zou de F1 uit een land halen die gepromoot wordt door de F1,welke economische schade zou de ze hebben dan?

Bramzel
26 oktober 2009, 10:30

Maar jij denkt als Europeaan. Een Koreaan of Japanner heeft hezelfde, maar dan andersom. D'r zit in Azie nou eenmaal een enorme potentiele markt, en dat is interessant voor de fabrikanten die in de F1 zitten.

Wat gewoon nodig is is een goed compromis qua kalender met races in Europa, Azie en Amerika. En momenteel missen we een ronde in de US, maar verder denk ik dat ze een redelijk goede balans hebben gevonden.

Stefan van Renselaar
26 oktober 2009, 11:01
Maar jij denkt als Europeaan. Een Koreaan of Japanner heeft hezelfde, maar dan andersom. D'r zit in Azie nou eenmaal een enorme potentiele markt, en dat is interessant voor de fabrikanten die in de F1 zitten.

Tuurlijk, in China wonen 1 miljard mensen en de tribunes zijn half leeg en hier zit alles overvol...

Darthwillie
26 oktober 2009, 11:06
Tribunes zijn maar een heel klein deel van het geld dat gegenereed wordt.

Het blijft een schandaal dat we 'misschien' 1 race in Noord-Amerika hebben en dat we Engeland niet zeker is. Eclestone is doorgeslagen toen hij zag dat het geld in Azie zat.

Verder denk ik dat de kalender redelijk ok is. Imola mis ik niet, zelden goede races daar. Adelaide zou ik graag terug zien omdat het een baan is waar inhalen nog mogelijk is.

Pingguest
26 oktober 2009, 12:57
Tribunes zijn maar een heel klein deel van het geld dat gegenereed wordt.

Het blijft een schandaal dat we 'misschien' 1 race in Noord-Amerika hebben en dat we Engeland niet zeker is. Eclestone is doorgeslagen toen hij zag dat het geld in Azie zat.

Wellicht biedt Azië op korte termijn veel rendement. Maar wanneer de Formule 1 zich werkelijk vervreemdt van haar traditionele achterban, kan haar op lange termijn bedrogen uitkomen. Het moge duidelijk zijn dat de meeste burgers in de 'nieuwe' landen de sport nauwelijks begrijpen en waarderen. En voor de traditionele achterban kan ook niet eindeloos de Formule 1 blijven nareizen.

Bramzel
26 oktober 2009, 13:01
Tuurlijk, in China wonen 1 miljard mensen en de tribunes zijn half leeg en hier zit alles overvol...

Jij snapt duidelijk niet dat de F1 veel meer is dan exposure aan de mensen op de tribune alleen. China is momenteel de snelst groeiende automarkt ter wereld. Dat maakt het stomweg interessant, of er nou mensen op het circuit aanwezig zijn of niet. Het feit dat de F1 het land aandoet is groot nieuws, en genereert aandacht rondom het hele circus.

Mathijs
26 oktober 2009, 13:54
... Het moge duidelijk zijn dat de meeste burgers in de 'nieuwe' landen de sport nauwelijks begrijpen en waarderen. En voor de traditionele achterban kan ook niet eindeloos de Formule 1 blijven nareizen.
Nou nou, jij bent wel erg conservatief zeg. Toen ik voor het eerst F1 keek ('98, GP van Engeland) snapte ik er ook de ballen van. Toen begreep ik er ook weinig van en echt waarderen was er ook nog niet bij. Dat komt later pas!
Hetzelfde met die nieuwe mensen, laat ze toch gewoon wennen. Waarom zou ik nu tot de traditionele achterban behoren en waarom zouden zij niet de mogelijkheid hebben dat over 5 jaar ook te zijn. Dan krijg je dus de achterban die verspreid is over heel de wereld ipv alleen hier in Europa en een beetje Brazilie.
Is toch alleen maar positief.

Pingguest
26 oktober 2009, 14:09
Nou nou, jij bent wel erg conservatief zeg. Toen ik voor het eerst F1 keek ('98, GP van Engeland) snapte ik er ook de ballen van. Toen begreep ik er ook weinig van en echt waarderen was er ook nog niet bij. Dat komt later pas!
Hetzelfde met die nieuwe mensen, laat ze toch gewoon wennen. Waarom zou ik nu tot de traditionele achterban behoren en waarom zouden zij niet de mogelijkheid hebben dat over 5 jaar ook te zijn. Dan krijg je dus de achterban die verspreid is over heel de wereld ipv alleen hier in Europa en een beetje Brazilie.
Is toch alleen maar positief.

:huh1:

Mathijs
26 oktober 2009, 14:21
Tja, maar daar reageerde ik ook niet op, maar op die andere uitspraak die ik nergens op vind slaan:
Het moge duidelijk zijn dat de meeste burgers in de 'nieuwe' landen de sport nauwelijks begrijpen en waarderen. En voor de traditionele achterban kan ook niet eindeloos de Formule 1 blijven nareizen.
Waavan vooral 'Het moge duidelijk zijn' nogal arrogant over komt.

Pingguest
26 oktober 2009, 14:34
Tja, maar daar reageerde ik ook niet op, maar op die andere uitspraak die ik nergens op vind slaan:

Waavan vooral 'Het moge duidelijk zijn' nogal arrogant over komt.

Ik zie de arrogantie niet. Alleen al vanwege de lege tribunes kan niet anders geconcludeerd worden dan dat de lokale bevolking weinig waardering heeft voor de sport.

Bramzel
26 oktober 2009, 14:57
Ik zie de arrogantie niet. Alleen al vanwege de lege tribunes kan niet anders geconcludeerd worden dan dat de lokale bevolking weinig waardering heeft voor de sport.

Ik vind dat wel een hele snelle conclusie. Geen waardering? Misschien is het gewoon geen kennis of geld? In geval van kennis moet je er dan toch juist heen? Eerste paar jaar misschien een lege tribune, maar met een paar miljard inwoners moet op termijn die interesse vanzelf komen en dan boor je een enorme markt aan. Hetzelfde geldt voor landen als Zuid-Korea en India.

Face the Slayer
26 oktober 2009, 15:11
Het belangrijkste is dat er eerst ingegrepen moet worden bij de bolides om het spektakel te verbeteren ipv puur naar de circuits op de kalender te kijken.

Darthwillie
26 oktober 2009, 15:18
Ik vind dat wel een hele snelle conclusie. Geen waardering? Misschien is het gewoon geen kennis of geld? In geval van kennis moet je er dan toch juist heen? Eerste paar jaar misschien een lege tribune, maar met een paar miljard inwoners moet op termijn die interesse vanzelf komen en dan boor je een enorme markt aan. Hetzelfde geldt voor landen als Zuid-Korea en India.

Denk dat geen geld een van de grootste problemen is. Een kaartje in China kost bijna een jaarsalaris daar :blink: Daar ga je geen drommen publiek mee trekken.

Stefan van Renselaar
26 oktober 2009, 15:20
Denk dat geen geld een van de grootste problemen is. Een kaartje in China kost bijna een jaarsalaris daar :blink: Daar ga je geen drommen publiek mee trekken.

En je sponsoring is niet zo goed te zien op de tv die ze niet hebben :innocent:

Ik trek me terug uit deze discussie en hou het erop dat het altijd een gevoelige kwestie zal zijn.

Bramzel
26 oktober 2009, 15:29
En je sponsoring is niet zo goed te zien op de tv die ze niet hebben :innocent:

Ik trek me terug uit deze discussie en hou het erop dat het altijd een gevoelige kwestie zal zijn.

Daar ga je weer Stefan, je zet China weg alsof het een 3e wereld land is. Tuurlijk zijn er veel mensen in plattelandsgehuchten die zonder doen, maar er zijn enorm veel steden waarbij Amsterdam een gehucht vergeleken is en daar hebben ze echt wel TV's tot hun beschikking. Idem voor landen als India en Zuid-Korea.

Captain Slow
26 oktober 2009, 15:44
Klopt, zelfde geldt ook vaak voor Afrika. Ik ben zelf een van de bevoorrechte mensen die 3 maal in Zuid-Afrika is geweest, en de armoede valt nog te overzien. Natuurlijk zijn er hele arme mensen die leven om te overleven, maar er zijn ook mensen die daar boven zitten:) Die mensen hebben gewoon beschikking over moderne faciliteiten.

Ik denk dat voor China gewoon hetzelfde geldt. Er zijn inderdaad arme mensen die geen beschikking hebben tot een tv, maar er zijn ook steden waar Amsterdam inderdaad een dorp bij is.

joostingh
26 oktober 2009, 15:56
Daar ga je weer Stefan, je zet China weg alsof het een 3e wereld land is. Tuurlijk zijn er veel mensen in plattelandsgehuchten die zonder doen, maar er zijn enorm veel steden waarbij Amsterdam een gehucht vergeleken is en daar hebben ze echt wel TV's tot hun beschikking. Idem voor landen als India en Zuid-Korea.

Even over Zuid-Korea, daar liggen ze over het algemeen technisch mijlen ver voor dan dat wij in ons NL doen... dus ik denk dat heel veel westerlingen zich daarin enorm vergissen...

Pingguest
26 oktober 2009, 16:08

Datzelfde dacht Bernie Ecclestone als het ging om de Verenigde Staten en we hebben gezien waartoe dat heeft geleid.

Wil de Formule 1 werkelijk populair worden in een aantal essentiële markten, dan dient er wel een investering plaats te vinden. Daartoe lijken de belangrijkste kopstukken tot op heden weinig bereidheid toe te hebben.

Darthwillie
26 oktober 2009, 16:13
Datzelfde dacht Bernie Ecclestone als het ging om de Verenigde Staten en we hebben gezien waartoe dat heeft geleid.

Wil de Formule 1 werkelijk populair worden in een aantal essentiële markten, dan dient er wel een investering plaats te vinden. Daartoe lijken de belangrijkste kopstukken tot op heden weinig bereidheid toe te hebben.

Amerikanen hebben al een hele autosport historie, die is behoorlijk anders dan de europese. Dan heb je amper Amerikaanse namen die meedoen en het wordt problematisch. Kijk je naar canada, daar is F1 wel populair.

Een serie als A1GP was redelijk succesvol in China, combinatie van een chinees team, chinese rijder en redelijke toegansprijzen.

joostingh
26 oktober 2009, 16:16
Amerikanen hebben al een hele autosport historie, die is behoorlijk anders dan de europese. Dan heb je amper Amerikaanse namen die meedoen en het wordt problematisch. Kijk je naar canada, daar is F1 wel populair.

Een serie als A1GP was redelijk succesvol in China, combinatie van een chinees team, chinese rijder en redelijke toegansprijzen.

Idd zoals je aangeeft heeft de USA een eigen racehistorie. En daarnaast houden ze daar gewoon meer van Ovals en daar rijd de F1 niet op.

Het oosten daarintegen heeft altijd al interesse gehad in al het racen wat er bestaat. Van Rally tot F1. Dus daar zit absoluut wel markt. Daarnaast zijn de mensen uit de USA gewoon enorm voor eigen dingen... Ze kennen vaak niets in het buitenland.

En wanneer je ze vraagt wie de grootste vijand is van de USA zeggen ze Canada omdat ze dit ook in Southpark hebben gehoord... Dus die mensen kijken niet verder dan hun neus lang is... (dus niet echt een goede vergelijking)

Ellu
26 oktober 2009, 16:19
En wanneer je ze vraagt wie de grootste vijand is van de USA zeggen ze Canada omdat ze dit ook in Southpark hebben gehoord... Dus die mensen kijken niet verder dan hun neus lang is... (dus niet echt een goede vergelijking)

Dat word nog wat als Montoya de NASCAR Chase wint, al die rednecks:

"If a g**damned Mexican can win this ain't racin' anymore" *pruimtabak uitspuugd*

Darthwillie
26 oktober 2009, 16:26
Idd zoals je aangeeft heeft de USA een eigen racehistorie. En daarnaast houden ze daar gewoon meer van Ovals en daar rijd de F1 niet op.

Het oosten daarintegen heeft altijd al interesse gehad in al het racen wat er bestaat. Van Rally tot F1. Dus daar zit absoluut wel markt. Daarnaast zijn de mensen uit de USA gewoon enorm voor eigen dingen... Ze kennen vaak niets in het buitenland.

Ho Ping Tung is zelfs ontstellend populair in china, leven doet het idd dus wel.

en die laatste paragraaf meen je toch hoop ik niet :surrender: :lol:

Bramzel
26 oktober 2009, 16:29

Ja, vroegtijdige afbreking door FIA mismanagement. Als ze gewoon stug doorgegaan waren was dat vanzelf gekomen, zeker straks met USGP. MotoGP is toch ook niet in 1 dag populair geworden in de US?

Darthwillie
26 oktober 2009, 16:39
Ja, vroegtijdige afbreking door FIA mismanagement. Als ze gewoon stug doorgegaan waren was dat vanzelf gekomen, zeker straks met USGP. MotoGP is toch ook niet in 1 dag populair geworden in de US?

Freddie Spencer, Nick Hayden, Kevin Schwantz, Randy Mamola......................
F1 heeft een heel erg goede amerikaan nodig om in de belangstelling te staan.

Amerikanen houden namelijk van heldenverering. Kijk naar de grote namen in de amerikaanse autosport, andretti, Petty, etc

Robert Saalmink
26 oktober 2009, 16:43

Of bij gebrek daaraan, een met twee borsten :innocent:

Ellu
26 oktober 2009, 16:47
Freddie Spencer, Nick Hayden, Kevin Schwantz, Randy Mamola......................

Waye Rainey, Kenny Roberts (Jr.) :cool:

joostingh
26 oktober 2009, 16:52
Ho Ping Tung is zelfs ontstellend populair in china, leven doet het idd dus wel.

en die laatste paragraaf meen je toch hoop ik niet :surrender: :lol:

Die laatste paragraaf meen ik wel degelijk. Er heeft een filmpje een keer ergens gestaan waarin zulke vragen gesteld werden aan Amerikanen op straat... en ja dat was te erg voor woorden!

Pingguest
26 oktober 2009, 16:58

De Formule 1 is aldaar jarenlang stug doorgegaan, tot 1991. Het werd echter geen succes, vooral omdat de Formule 1 weigerde te investeren. In het bijzonder denk ik aan de Grand Prix van Long Beach: een populair en succesvol project die vanwege Ecclestone's financiële eisen de nek werd omgedraaid.

TheRealms
26 oktober 2009, 18:18
YouTube - Americans are NOT stupid - WITH SUBTITLES

Requiem84
26 oktober 2009, 19:45

China is absoluut in de huidige staat nog steeds geen '1e wereld' land. In de eerste plaats niet gezien het binnenlandse politieke klimaat, maar ook als je het puur per BNP per Capita vergelijkt. Om van India nog maar te zwijgen... Daar zit echt gewoon een Oceaan tussen hoor.

Legen tribunes stralen overigens in het geheel niet goed af op de Grand Prix. Vergelijk de sfeer eens tussen de Gp van Brazilië en die van China. Wereld van verschil. Sponsoren zien dat ook, het lokale publiek ook etc.

Het enige wat je kan zeggen is dat het een groeiende markt is die aangeboord wordt. Nu kan dat nog vrij goedkoop en kun je langetermijncontracten sluiten voor voordelige prijzen. Met de huidige economische groei van o.a. China kan dat in de toekomst wel interessant worden. Nu simpelweg nog niet.

Zuid-Korea is een heel ander verhaal. Dat is wel een land naar Westerse/Japanse standaard.

Face the Slayer
26 oktober 2009, 19:45

Het wordt hoog tijd dat de F1 op een fatsoenlijk Amerikaans circuit gaat rijden en niet op een laffe mickey mouse circuit als het infield gedeelte van Indy. Daarmee neem je de Amerikaanse fans niet serieus.

jp_f1
26 oktober 2009, 19:49
YouTube - Americans are NOT stupid - WITH SUBTITLES (http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE&NR=1)
wist dat het erg was, maar zo :blink:

GTE
26 oktober 2009, 21:17
wist dat het erg was, maar zo :blink:

Het Nederlandse equivalent is niet zo moeilijk te vinden hoor. Daarom ben ik ook falikant tegen vrije verkiezingen.

Schumi rulezzzzz
26 oktober 2009, 22:21
Het Nederlandse equivalent is niet zo moeilijk te vinden hoor. Daarom ben ik ook falikant tegen vrije verkiezingen.
Haha ik wil net zeggen, 70% van Nederland zal het niet veel beter doen. Deel volledig je mening btw.

Maargoed lijkt me beter als we weer ontopic gaan ouwehoeren.

Las vandaag toch wel zorgwekkende berichten rondom het Sauber team, hoop van harte dat ze er volgend jaar bij zijn, dat team heeft een véél stabielere basis dan alle nieuwkomers. Dit gaat toch nergens over, dat straks Campos na een aantal races kopje onder gaat en Sauber verloren gaat...

Tjerk Korving
26 oktober 2009, 22:34
De basis kan stabiel zijn, de groep die het geheel heeft overgenomen van BMW Sauber is echter maar een uiterst schimmig clubje. Een frisse wind door het veld met drie nieuwe teams kan helemaal geen kwaad en als ze goed voorbereid zijn kunnen die teams best aansluiting vinden. Dat hoeft niet gelijk het eerste jaar maar dat lukte ze bij Force India ook niet gelijk om maar wat te noemen.

Darthwillie
26 oktober 2009, 22:44
Donnington heeft de britse GP van zijn website gehaald :huh1: , vanmiddag 12 uur is de deadline verstreken waarop ze het geld bij elkaar moesten hebben. Dat is vrijwel zeker niet gelukt.

Wat wel grappig is, Ecclestone is onderhandelingen begonnen met Silverstone. Hij heeft ze hetzelfde contract aangeboden dat ze 18 maanden terug afwezen met de mededeling erbij dat wat hem betreft de engelse gp niet noodzakelijk is. Damon Hill heeft vorige week al namens Silverstone gezegd dat ze alleen geïnteresseerd zijn in een meerjaren deal met betere voorwaarden. Het circuit heeft keihard gezegd: dit contract levert ons verlies op, zo belangrijk is F1 niet voor ons. Vind ik wel goed en zou best een trend kunnen worden. Canada hapt ook al niet. Vervelende voor Bernie is dat de FOTA contractuele eisen heeft gesteld over de te verrijden races, er moet een percentage in Europa. Zou hoog tijd zijn dat Bernie wat water bij de wijn gaat doen.

(autosport.com)

speed9
26 oktober 2009, 22:50
Donnington heeft de britse GP van zijn website gehaald :huh1: , vanmiddag 12 uur is de deadline verstreken waarop ze het geld bij elkaar moesten hebben. Dat is vrijwel zeker niet gelukt.

Wat wel grappig is, Ecclestone is onderhandelingen begonnen met Silverstone. Hij heeft ze hetzelfde contract aangeboden dat ze 18 maanden terug afwezen met de mededeling erbij dat wat hem betreft de engelse gp niet noodzakelijk is. Damon Hill heeft vorige week al namens Silverstone gezegd dat ze alleen geïnteresseerd zijn in een meerjaren deal met betere voorwaarden. Het circuit heeft keihard gezegd: dit contract levert ons verlies op, zo belangrijk is F1 niet voor ons. Vind ik wel goed en zou best een trend kunnen worden. Canada hapt ook al niet. Vervelende voor Bernie is dat de FOTA contractuele eisen heeft gesteld over de te verrijden races, er moet een percentage in Europa. Zou hoog tijd zijn dat Bernie wat water bij de wijn gaat doen.

(autosport.com)
Las ik vandaag ook al.
Ik denk dat het over en uit is daaro.
De baan is gesloopt,dus niet rijklaar = geld verlies.
De F1 en MotoGP komen ook niet meer,wat kan der dan wel rijden?.

Verder vind ik wel dat Bernie zijn eis moet bijslijpen aan de huidige Crisis.

CuqeBaqer
27 oktober 2009, 00:25
Las ik vandaag ook al.
Ik denk dat het over en uit is daaro.
De baan is gesloopt,dus niet rijklaar = geld verlies.
De F1 en MotoGP komen ook niet meer,wat kan der dan wel rijden?.

Verder vind ik wel dat Bernie zijn eis moet bijslijpen aan de huidige Crisis.

Veel Britse classes, superbike ga zo maar door. Nog genoeg te doen voor het circuit hoor. Alleen ja als je F1 en Moto gp niet op de kalender heb mis je wel te top.

TheRealms
27 oktober 2009, 01:49
Haha ik wil net zeggen, 95% van Nederland zal het niet veel beter doen. Deel volledig je mening btw.

edit :innocent:

Schumi rulezzzzz
27 oktober 2009, 12:06
Kobayashi rijdt ook in Abu Dhabi, verrassend :P

Edit.

Zo kijkend naar de foto's van het Abu Dhabi circuit kan ik niet anders dan concluderen dat dit het mooiste circuit is ooit gemaakt, qua looks. Niet normaal hoe mooi state-of-the-art, waanzinnig! Nu maar hopen dat het ook leuke actie op zal leveren. Moet overigens terugkomen op mijn woorden, die chicane voor de hairpin zal wel degelijk gebruikt gaan worden...

http://images.gpupdate.net/large/141326.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141321.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141307.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141335.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141334.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141290.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141306.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141333.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141336.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141291.jpg

http://images.gpupdate.net/large/141264.jpg

bobskink
28 oktober 2009, 20:15
Het ziet er inderdaad zeer smooth en clean uit, maar voor de F1 zie ik toch liever grindbakken en sponsorpanelen langs alle kanten, het hoort erbij en het contrasteert lekker met de gestroomlijndheid van de wagens.
Maar dit alles doet er niet toe zolang de race zelf maar interessant is.

Pingguest
28 oktober 2009, 20:23
Tja, de Arabieren moeten toch wat met hun overtollige 'olie-Dollars'.

Dennis
28 oktober 2009, 20:30
Tijdens de voorbeschouwing op de BBC voor de race in Brazilië kon je trouwens zien hoe Brundle en Coulthard in twee zitters over het circuit gingen en die zeiden dat door de plaatsing van de muren het zelfs een beetje straten circuit achtig aanvoelde. Beloofd wat.

Joost van den Heuvel
28 oktober 2009, 21:42
Ik hoop dat het racen op het circuit van Abu Dhabi leuker is dan dat filmpje van eerder doet vermoeden. FIA GT1 world championship gaat daar volgend jaar ook rijden.

Neo-242
28 oktober 2009, 22:21
Wat ziet die baan er enorm druk uit zeg:blink:
En er is nog geen wagen op te bespeuren.
Ik wacht het raceweekend af ;)

bobskink
28 oktober 2009, 22:22
De baan lijkt op het eerste zicht vrij smal, hetgeen zeker al geen voordeel is voor het inhalen. De pit exit ziet er dan weer niet zo safe uit.

Robert Saalmink
28 oktober 2009, 23:07
10 weetjes over het circuit:

AUTOSPORT brings you 10 facts about the Abu Dhabi track ahead of its first F1 race.

• The new Yas Marina circuit features the longest straight on the Formula 1 calendar. It stretches for 1.2 kilometres.

• The end of that straight is also unique - as it features a run-off area that extends below the West Grandstand. Cars spinning off will therefore carry on underneath the spectators.

• Abu Dhabi is proud to boast that every single grandstand seat at the track is covered – a first for a Formula 1 circuit.

• The pitlane exit is the only underground one on the calendar. After leaving the pits, the drivers descend into a tunnel that turns 90 degrees left and runs underneath the track after Turn 1.

• The Abu Dhabi Grand Prix will be Formula 1's first day-night race. The event starts in twilight at 5pm and will finish at night – although the track will be illuminated by floodlights.

• The track runs underneath the posh five-star Yas Hotel – which will be lit for much of the Abu Dhabi weekend.

• More than 14,000 staff worked on creating the new Yas Marina circuit from scratch in February 2007. It took them a total of 35 million man hours to complete the track.

• Race organisers have gone out of their way to make sure the teams are comfortable – by installing air-conditioned pit buildings for the mechanics

• There is a nice bit of number symmetry to the Abu Dhabi Grand Prix. It will be 55 laps around a 5.55 kilometre track.

• The corporate blue branding of the Yas Marina circuit has been chosen because it matches the colour of the local water.

Maverick
29 oktober 2009, 00:01
Full list of F1 2009 driver salaries:

1. Kimi Raikkonen $45m
2. Lewis Hamilton $18m
3. Fernando Alonso $15m
4. Nico Rosberg $8.5m
5. Felipe Massa $8m
6. Jarno Trulli $6.5m
7. Sebastian Vettel $6m
8. Mark Webber $5.5m
9. Jenson Button $5m
10. Robert Kubica $4.5m
11. Heikki Kovalainen $3.5m
12. Nick Heidfeld $2.8m
13. Timo Glock $2m
14. Giancarlo Fisichella $1.5m
15. Sébastien Buemi $1.5m
16. Rubens Barrichello $1m
17. Jaime Alguersuari $0.5m
18. Vitantonio Liuzzi
19. Adrian Sutil
20. Romain Grosjean

Kimi verdient wel belachelijk veel in vergelijking met de rest zeg :X

Stefan van Renselaar
29 oktober 2009, 00:04
Kimi verdient wel belachelijk veel in vergelijking met de rest zeg :X

Trulli verdiend ook veel te veel als je naar zijn prestaties kijkt :huh1:

Rogue
29 oktober 2009, 00:11
10 weetjes over het circuit:

• Abu Dhabi is proud to boast that every single grandstand seat at the track is covered – a first for a Formula 1 circuit.

Gelukkig maar! Zou toch rot zijn als je er zit tijdens zo'n typische Golf-regio stortbui! :innocent:

Interessante feitjes, heb echt onwijs veel zin in een nieuw en leuk circuit. :) Kan niet wachten tot zondag!

Mathijs
29 oktober 2009, 00:19
Heidfeld verdient ook niet echt veel, had hem wel op meer geschaalt. Rosberg heeft zijn zaakjes ook wel goed voor elkaar :).

Darthwillie
29 oktober 2009, 00:23
vraag me af hoe reëel dit lijstje is, kan me eigenlijk niet voorstellen dat kimi zoveel meer verdient als Massa.

Stefan van Renselaar
29 oktober 2009, 00:26
vraag me af hoe reëel dit lijstje is, kan me eigenlijk niet voorstellen dat kimi zoveel meer verdient als Massa.

Misschien omdat Massa langer onder contract staat en ze hem dus minder hebben geboden toen ze het contract afsloten? Massa is ook geen wereldkampioen he ;)

Darthwillie
29 oktober 2009, 00:31
dat was Kimi ook niet toen hij dit contract afsloot. ;) volgens mij is dit zelfs meer als Schumacher zou krijgen.

TheRealms
29 oktober 2009, 01:43
dat was Kimi ook niet toen hij dit contract afsloot. ;) volgens mij is dit zelfs meer als Schumacher zou krijgen.

jops, was dat niet 35 mil destijds?

NS
29 oktober 2009, 01:50
jops, was dat niet 35 mil destijds?

32 toch? voor 5 jaar = 160 totaal

Darthwillie
29 oktober 2009, 01:56
zoiets, ja, als dit waar is, is Kimi ernstig overbetaald.

TheRealms
29 oktober 2009, 01:57
Zou het kunnen zijn dat Kimi daar voor 45 staan omdat ze ervan uitgaan (weten?) dat Ferrari zich uit het contract heeft betaald?

tinyriconen
29 oktober 2009, 11:04
Vind het salaris van Liuzzi, Sutil en Grosjean ook schrikbarend laag :blink:

Captain Slow
29 oktober 2009, 12:33
Zou het kunnen zijn dat Kimi daar voor 45 staan omdat ze ervan uitgaan (weten?) dat Ferrari zich uit het contract heeft betaald?

Van www.formule1.nl gehaald: 'Räikkönen kan nog eens op 25 miljoen euro extra rekenen, dat hij krijgt voor het afkopen van zijn contract bij Ferrari. De vraag is of de Fin in de toekomst nog kan rekenen op het salaris dat hij gewend is. Inmiddels is bekend geworden dat Toyota Räikkönen een voorstel had gedaan, maar dat weer introk wegens de hoge salariseisen van de coureur.'

Kwa geld geen verkeerd jaar voor Kimi:blink:

Schumi rulezzzzz
29 oktober 2009, 12:41
Massa verdient meer dan 8 miljoen, heb wel eens hele andere cijfers achter zijn naam zien staan, dit jaar nog. Daarin was het gat tussen Kimi en Felipe ook veel kleiner en verdiende Kimi niet zo extreem veel meer dan de rest. Ook Hamilton stond in dat lijstje op een hoger salaris.

Robert Saalmink
29 oktober 2009, 13:37
Kimi verdiende naar verluidt bij McLaren schandalig weinig, dus laat hem maar even compenseren nu hij bij Ferrari wereldkampioen is geworden.

Ellu
29 oktober 2009, 14:25
Hoewel ik geen bal geloof van de chart en de bedrag genoemd denk ik dat er wel een verschil zal zijn tussen een coureur als Raikonen en iemand als Hamilton omdat laatstgenoemde uit de "eigen kweekvijver" komt. Hij zal dan wel genoegen moeten nemen met minder, maar ook niet onder het contract uitkunnen. Men wil immers de investering terugverdienen met resultaten.

TheRealms
29 oktober 2009, 14:28
Hoewel ik geen bal geloof van de chart en de bedrag genoemd denk ik dat er wel een verschil zal zijn tussen een coureur als Raikonen en iemand als Hamilton omdat laatstgenoemde uit de "eigen kweekvijver" komt. Hij zal dan wel genoegen moeten nemen met minder, maar ook niet onder het contract uitkunnen. Men wil immers de investering terugverdienen met resultaten.

Ik vind het nog steeds meer dan genoeg hoor. Voor dat bedrag zet ik mijn leven elke dag wel op het spel :P

Darthwillie
29 oktober 2009, 22:10
Rosberg gaat nu zeker weg bij Williams, waar hij wel gaat rijden wordt nog bekend gemaakt.
http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/5190120/__Rosberg_verlaat_team_van_Williams__.html?p=10,1

Roel Bakker
30 oktober 2009, 10:27
Raikkonen: "McLaren enige optie binnen Formule 1"
30 oktober 2009

Kimi Raikkonen heeft in de Finse media laten weten dat hij in de Formule 1 alleen een toekomst ziet bij McLaren. De Fin moet vertrekken bij Ferrari en werd de afgelopen weken in verband gebracht met voormalig werknemer McLaren en Toyota, maar laatstgenoemde is volgens hem nooit een serieuze optie geweest.

De wereldkampioen van 2007 liet eerder al weten dat hij alleen Formule 1 wil blijven rijden als hij dat in een winnende auto kan doen. Probleem lijkt echter te zijn dat Raikkonen te hoge salariseisen zou hebben en McLaren noch Toyota zijn prijs zou willen betalen. Zonder namen te noemen sprak Mercedes-directeur Norbert Haug zijn afkeer al uit tegen coureurs die een te hoge prijs vragen.

Tegen de Finse televisiezender MTV3 zei Raikkonen: "Als ik Formule 1 wil blijven rijden, is McLaren de enige optie. De komende dagen moet er meer duidelijk worden."
www.gpupdate.nl
Ik denk dat Kimi uiteindelijk toch akkoord moet gaan met het salaris, want er is geen andere autosport klasse waar je meer kan verdienen lijkt mij.

Hij gaat in ieder geval gelukkig niet naar Toyota..

RSRoy
30 oktober 2009, 10:27
Nog meer Williams nieuws van autosport.

Frank Williams has officially confirmed that his team will switch to Cosworth engines next year, as AUTOSPORT revealed earlier this month.

Although the Grove-based outfit has so far kept silent about its engine plans, its move to Cosworth was decided on in the last few weeks after it ended talks it had held with Renault.

And now Williams himself has let the cat out of the bag about its intentions for 2010 after telling the Gulf News newspaper that his team was making the switch to Cosworth.

"We've finished our contract with Toyota and we've moved on to a British engine manufacturer Cosworth with whom we have won many world championships in the past," he said.

"They are 50 miles away from Williams which is very convenient. Besides we also like our independence. We will be not under the influence, not that Toyota ever bossed around, but we've just gone a private and independent route."

He added: "Our performance needs to improve. We staggered in the second half of the 2009 season. It's fundamental that the car is not fast enough, but from what I've seen we should have been a little more competitive."

Williams also revealed that the team will confirm its driver plans for next year on Monday, with the team set to confirm Rubens Barrichello and Nico Hulkenberg.

"We will announce our drivers for next season on Monday," he said. "[Nico Rosberg] will be leaving and we just thought it was quite a long time.

"There are a few things going on at Williams for next season, with our engines, so we thought we can do better. Nico is German and Mercedes need at least one German driver to sit before their engine."

Darthwillie
30 oktober 2009, 11:02
Daar krijgt nico toch een forse trap na :huh1: ik lees daar dat Nico niet snel genoeg is

Stefan van Renselaar
30 oktober 2009, 11:35
Daar krijgt nico toch een forse trap na :huh1: ik lees daar dat Nico niet snel genoeg is

Ik las op een ander forum dat Wurz en Nakajima door bijna iedere coureur gedaan kan worden, vandaar..

Schumi rulezzzzz
30 oktober 2009, 12:06
Kan ik me niet voorstellen, Nico wordt gezien als een groot talent en ik denk dat Button zich volgend jaar kan opmaken voor een moeilijk seizoen met Rosberg aan zijn zijde...

TheRealms
30 oktober 2009, 12:09
Kan ik me niet voorstellen, Nico wordt gezien als een groot talent en ik denk dat Button zich volgend jaar kan opmaken voor een moeilijk seizoen met Rosberg aan zijn zijde...

Ik ben de grootste Button fan hier waarschijnlijk, en zelfs ik denk dat hij het moeilijk gaat krijgen als hij Rosberg naast hem krijgt....

Sander Hogendoorn
30 oktober 2009, 12:11
Denk het ook, kan leuk worden :)

Laatste geruchten over Toyota zijn dat ze met Kobayashi en Kovalainen onderhandelingen hebben.

Kova & Koba, qua namen een leuk rijdersduo :p

Requiem84
30 oktober 2009, 12:50
Geweldig! Coureurs met meningen, da's lang geleden? ;)

Q: (Ian Parkes - The Press Association) Question to Jarno and Adrian: I'm just wondering if you two guys have settled your differences after your exchange of words following your first lap accident in Brazil?

JT: I think we're going to discuss it probably tomorrow in the drivers' briefing and in the GPDA briefing. Obviously it was very disappointing to end the race like that, especially on the first lap. Obviously I think I had every reason to be extremely furious. I've got all the evidence to show that I was there, I was next to him, so I think tomorrow we are going to discuss it.

AS: I think there's nothing to discuss. It was a quite obvious incident. In the end it was very disappointing for myself, even more, I think, because I was the one who was just driving and he lost control of his car and crashed in my back, so it was not my problem, it was his problem. I don't know why he's freaking out like that, to be honest.

JT: (Laughing) If you want, I can show you some pictures. I don't know if you're blind but they clearly show you that my front wing is next to your front wing, so...

AS: Yeah, but you're trying to overtake me on the outside on the kerbing. There was not a problem...

JT: So you mean... you didn't move there...

AS: No, you were just not going off the power. The same happened in Barcelona where you lost control again and crashed again into a Force India car. You just have to sometimes also...

JT: I just lost...

AS: ...expect the limits of the car. If there's no way to go, you have to back off, that's how racing is, and I don't know how long you want to learn it.

JT: In Barcelona I spun and he hit me because he tapped the kerb, he completely cut the circuit and he didn't slow down, so basically... Anyway, I think it's better...

FA: (to KR) Shall we go?

AS: No, no. Watch the race in Barcelona. I didn't hit you, you hit me. I don't know what's the problem, but maybe your eyes are a problem.

JT: I don't have any feeling about him.

AS: I don't understand, really, sorry.

Q: (Alan Baldwin - Reuters) I was actually going to ask a similar question, but maybe the two of you can agree on what you said after the incident in Brazil, because obviously Jarno was seen to be gesticulating and saying quite a few things. Could you just tell us what was said at the time?

JT: I was furious because I said 'didn't you see me?' I mean, I was next to him and he kept pushing me going outside until I was obviously on the kerbs. I couldn't believe...

AS: ...the kerbs, not a problem to be on the kerb, I think. Where's the problem?

JT: Ok, no problem, it's OK. As long as we know the rules.

AS: I know the rules.

JT: Fantastic.

Bron: iRacing forum.

1-0 for AS? Weet iemand of dit op youtube staat, kon het zelf niet vinden.

TheRealms
30 oktober 2009, 13:17
Tja, maar Trulli heeft dan ook echt het intelligentieniveau van een schaap, Sutil heeft zwaar gelijk!

Stefan van Renselaar
30 oktober 2009, 13:20
Tja, maar Trulli heeft dan ook echt het intelligentieniveau van een schaap, Sutil heeft zwaar gelijk!

http://i.fokzine.net/s/schater.gif :lol:

Joost van den Heuvel
30 oktober 2009, 15:35
Op CNN waren ze vandaag Bernie aan het interviewen.

Hij herhaalde nog maar eens dat hij vond dat Flavio veel te zwaar was bestraft. Had er niet met hem over gesproken maar hij vond het vooral een gevalletje "een beetje dom".

Ook zei hij dat hij verwacht dat de F1 de oude FIA baas Max nog wel zullen gaan missen. Max is intelligent en komt altijd met goede oplossingen, aldus Bernie. Hij weet het alleen niet goed te "verpakken". In plaats van een plan te verpakken in een leuk papiertje met een strik, stopt ie het in een kartonnen doos en zegt "dit is het, en als je het niet leuk vind, jammer dan".

Hij was trots op de nieuwe baan in Abu Dhabi en vond het een beetje zever als mensen klaagden over het rijden in de schemer. Er zijn zat races met slecht zicht (vanwege het weer), maar hier zal het zicht een constante factor zijn.

Tenslotte liet ie weten dat de F1 volgend jaar niet naar Donington komt en dat (eventuele) gesprekken met Silverstone nog gevoerd moeten worden.

(ik dacht dat ie al een tijdje met Silverstone in gesprek was?)

Schumi rulezzzzz
30 oktober 2009, 20:26
(ik dacht dat ie al een tijdje met Silverstone in gesprek was?)
Welkom in de wereld van politiek :) Tuurlijk is er al lang gesproken, maar Silverstone wil alleen wanneer er een langdurige overeenkomst gesloten wordt.. Kwestie van onderhandelen.

rammstein_fan
31 oktober 2009, 11:54
Na bijna 16 jaar keert komend seizoen de naam Senna definitief terug in de Formule 1 daar Bruno Senna getekend heeft bij Campos Meta

Campos Meta bevestigt Senna als coureur
31 oktober 2009

Campos Meta 1 heeft bevestigd volgend jaar in zee te zullen gaan met Bruno Senna. De Braziliaan twitterde op vrijdag al dat hij hij een Formule 1-contract voor 2010 heeft en dat blijkt dus bij het debuterende Spaanse team te zijn.

Campos Meta-directeur Enrique Rodríguez de Castro liet weten verheugd te zijn met de keuze. "Het is een geweldige eer voor Campos Meta 1 om de naam Senna terug te brengen in de Formule 1", zei hij. "We willen niet alleen het eerste Spaanse Formule 1-team zijn, maar een Iberisch-Amerikaans Formule 1-team. Het wereldkampioenschap voetbal van 2014, de Olympische Spelen van 2016 en drie Braziliaanse Formule 1-coureurs: het is duidelijk dat Brazilië de weg omhoog heeft gevonden."

"Ik ben enorm blij dat een levenslange droom nu eindelijk uitkomt", aldus Senna zelf. "Nu is het tijd om enkele doelen te stellen. Het project Campos Meta 1 is er voor gemaakt om buiten en op de baan succesvol te zijn."

Verwacht wordt dat Pedro de la Rosa de teamgenoot van de Braziliaan zal worden.

Neo-242
31 oktober 2009, 13:15
Heel goed!:thumbup:
Hopelijk doet hij het goed in de F1 en verwacht de pers & fans geen Ayrton-prestaties!:rolleyes:

bobskink
31 oktober 2009, 13:29
Heel goed!:thumbup:
Hopelijk doet hij het goed in de F1 en verwacht de pers & fans geen Ayrton-prestaties!:rolleyes:

Ik weet het niet hoor, Bruno zet zelf een grote bek op, hij wilde vorig jaar al naar de F1, wat zeer vroeg is, dus dan moet je er ermee kunnen leven dat je extra kritisch zult bekeken worden.

NS
31 oktober 2009, 14:16
Het zou jammer zijn als zo'n naam stilletjes weer via de achterdeur zou verdwijnen omdat hij het niet waarmaakt.. maar we zullen het zien

Schumi rulezzzzz
31 oktober 2009, 17:01
Senna heeft in mijn ogen een veel te grote mond en ik heb bovendien het gevoel dat hij dit plekje gekregen heeft dankzij z'n naam en z'n sponsorgeld. Het persbericht zegt het eigenlijk al: "Het is een geweldige eer voor Campos Meta 1 om de naam Senna terug te brengen in de Formule 1"

Ik hoor die kerel met geen woord reppen over de rijderskwaliteiten van Senna. Verwacht dat hij een bijzonder slecht jaar zal gaan doormaken eerlijk gezegd, lees: laatste startrij.

Peter
31 oktober 2009, 18:09
Goh, bijzondere voorspelling voor een team als Campos, weinig middelen, compleet nieuw F1 team, wat verwacht je dan, dat senna meteen maar podiums gaat rijden?

Het is toch bekend dat het voor iemand met een bekende naam niet echt makkelijk is om te slagen? Het zal eerder een tegenwerking zijn dan dat het je goed zal doen....
Zie ook nu maar, hij wordt al weer afgebrand 1 dag nadat hij bevestigd is... en een grote bek? Geef eens voorbeelden dan?

Neo-242
31 oktober 2009, 18:11
Ik hoor die kerel met geen woord reppen over de rijderskwaliteiten van Senna. Verwacht dat hij een bijzonder slecht jaar zal gaan doormaken eerlijk gezegd, lees: laatste startrij.

Dan moet je het volledige bericht maar lezen:

De Castro also said he was surprised at the speed by which Senna had made it into F1, considering he only made the move to single seaters a few years ago.

"We have followed him closely since his early days in minor series and testified how quickly he developed his speed and skills at GP2 to become one of the most promising up-and-coming drivers of his generation.

"It is astonishing how fast he is entering the F1 scenario after just a few years in motor racing."

Bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/79887

Schumi rulezzzzz
31 oktober 2009, 18:49
Ik ben gewoon bijzonder critisch op coureurs zoals Senna die na zijn redelijke GP2 seizoen in 2008 al riep dat hij Formule 1 coureur ging worden. Gedurende dit jaar heb ik zeer regelmatig gelezen dat Senna alleen maar bezig was met F1, niks mis mee, maar hij ging er al vanuit dat hij wel even F1 coureur zou worden. Campos is een nieuw team en daarom kunnen we daar ook niet veel van verwachten, maar dan ben ik bang dat hij bij het verkeerde team zit. We zullen zien!

@Neo-242: godzijdank heb ik ongelijk betreffende het persbericht dan, gelukkig vinden ze het ook een goede coureur!

Stefan van Renselaar
31 oktober 2009, 19:22
Die nieuwe teams zijn wel handig als je jezelf wilt bewijzen, zolang je sponsoren hebt kun je daar blijven en je zult er minder snel hoeven vertrekken omdat je slecht presteert.

bobskink
31 oktober 2009, 20:27
Ik ben gewoon bijzonder critisch op coureurs zoals Senna die na zijn redelijke GP2 seizoen in 2008 al riep dat hij Formule 1 coureur ging worden. Gedurende dit jaar heb ik zeer regelmatig gelezen dat Senna alleen maar bezig was met F1, niks mis mee, maar hij ging er al vanuit dat hij wel even F1 coureur zou worden...
Ik heb hetzelfde gevoel, hij heeft meer gepraat dan geraced dit jaar.

Darthwillie
31 oktober 2009, 20:32
ik zou niet graag in Bruno's schoenen staan. De kans dat hij zijn oom evenaart is nihil, toch verwacht iedereen dat wel met zijn naam. Hij komt mij over als een prima middenmoter maar meer ook niet

Stefan van Renselaar
1 november 2009, 17:43
Donington owner Tom Wheatcroft dies

Tom Wheatcroft, the man who revived Donington Park as a motor-racing venue in the 1970s, died yesterday after a long illness.

Lifelong motor-racing fan, Wheatcroft was a regular at Donington during the 1930s, witnessing the clashes between Auto Union and Mercedes-Benz grand prix cars, and after making a fortune in construction and property he acquired the park in 1971.

The track had closed in 1939 and was used by the Ministry of Defence during the Second World War, which left it unfit for racing when motorsport in Europe restarted in the second half of the 1940s. After taking it over, Wheatcroft placed his growing racing car collection at Donington, where it remains to this day, and on 27 May 1977 the track held its first race meeting in 38 years.

In 1985, the track was extended to 2.5 miles with the addition of the Melbourne loop in preparation for hosting its first British Motorcycle Grand Prix in 1987. This remained Donington's blue riband event to today, although next year Silverstone will take over the race.

But Wheatcroft's ambition was always to bring grand prix racing back to the track and in 1993 he achieved his dream by holding the European Grand Prix - 55 years after the last Donington Grand Prix was won by Tazio Nuvolari.

Ayrton Senna took one of his most famous victories in that race ahead of Damon Hill after a stunning wet weather drive. But it was to be a one-off race for Donington, and the prospect of Formula 1 returning did not arise again until the track, since 2007 under the control of leaseholder Donington Ventures Leisure Ltd, completed a deal to run the British Grand Prix from 2010.

Although Wheatcroft's company, Wheatcroft & Son, owned the venue, the company was not directly involved the scheme that earlier this week failed to meet Bernie Ecclestone's final deadline for raising the finance required for track work. In April this year, Wheatcroft and Son launched legal action against DVLL over £2.47 million of unpaid rent, although the matter was later settled without going to court.

Wheatcroft passed away peacefully at 10:30 yesterday morning at home with his family. Motorsport fans the world over will mourn the man they have to thank for bringing one of the world's most famous circuits back to life.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/79938

:(

Neo-242
1 november 2009, 17:52
Jammer dat de beste man het slechte nieuws rond Donington nog zal gehoord hebben...

Raikkonen_WC
2 november 2009, 08:42
Bron: Autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/79968)

Bridgestone to quit F1 after 2010

Bridgestone will withdraw from Formula 1 at the end of the 2010 season.

The Japanese tyre manufacturer announced its decision not to renew its F1 contract early on Monday morning.

Bridgestone Motorsport director Hiroshi Yasukawa said in a statement: "The decision made by the board of directors comes after considerable and lengthy evaluations and has been based on the company's need to redirect its resources towards further intensive development of innovative technologies."

Bridgestone had been a tyre supplier in Formula 1 since 1997 and had been the sole supplier since the beginning of the 2008 season, following Michelin's departure, winning 156 of the 223 grands prix it entered.

"Our sincere appreciation is extended to Bernie Ecclestone and Formula One Management, the Formula 1 teams with whom it has been an honour to work alongside and the many F1 fans who have followed our activities over the past 13 years," added Yasukawa.

Bridgestone will continue in its role as partner and tyre supplier to the GP2 Series and GP2 Asia Series, and will also continue as the sole supplier in MotoGP until at least 2011.

Schumi rulezzzzz
2 november 2009, 10:58
Heel raar verhaal, eerst alles op alles zetten om de enige bandenleverancier te worden en vervolgens eruit stappen. Deze had ik totaal niet zien aankomen!

Neo-242
2 november 2009, 11:59
Mij verbaast het geenszins. De banden zijn dit jaar vaak negatief voorgesteld. Niet zelden waren de bandensets niet constant en besliste deze races.

Ben eens benieuwd welke bandenfabrikant er nu nog zoveel geld voor over heeft om in de F1 te stappen;)

Pingguest
2 november 2009, 12:34
De afgelopen drie jaar waren de banden inderdaad niet altijd van gewenste kwaliteit, maar de hoofdoorzaak ligt m.i. in het ontbreken van een bandenoorlog. De monopolist heeft thans geen enkele motivatie om banden van zeer goede kwaliteit te leveren, aangezien zij toch elke races wint.

Schumi rulezzzzz
2 november 2009, 12:36
Misschien iets voor Toyo of Yokohama. Zou Goodyear misschien terug willen keren?

Roel Bakker
2 november 2009, 12:48
Hülkenberg en Barrichello voor Williams in 2010
02 november 2009

Williams heeft Nico Hülkenberg en Rubens Barrichello bevestigd voor volgend jaar. Voor Hülkenberg, de regerend GP2-kampioen, wordt het zijn eerste seizoen in de Formule 1. Barrichello komt over van het Brawn GP-team, waarmee hij dit jaar twee races wist te winnen en derde werd in het rijderskampioenschap.
www.gpupdate.nl
Was te verwachten..

speed9
2 november 2009, 13:02
Misschien iets voor Toyo of Yokohama. Zou Goodyear misschien terug willen keren?
Firestone mischien of Micheline weer terug,

Richard117
2 november 2009, 13:31
Firestone mischien of Micheline weer terug,
Firestone is het amerikaanse Bridgestone. Lijkt me dus niet dat die er voor terug komen. En anders zou het wel een vreemde zet zijn.

Bramzel
2 november 2009, 13:34
Michelin is momenteel eigenlijk alleen in de Endurance Racerij en het IRC echt actief, nadat ze de pitch voor het WRC hebben verloren van Pirelli. Dat zou dus een optie kunnen zijn, hoewel de japanners en koreanen ook hard aan de weg aan het timmeren zijn.

Neo-242
2 november 2009, 13:36
Denk je dat Michelin zou willen terugkeren in de F1 na het debacle van Indianapolis en de pesterijen van de FIA & Ecclestone? Ze zouden wel goed gek zijn!

speed9
2 november 2009, 13:42
Denk je dat Michelin zou willen terugkeren in de F1 na het debacle van Indianapolis en de pesterijen van de FIA & Ecclestone? Ze zouden wel goed gek zijn!

Iedereen verdient toch een 2de kans?
FIA staat nu onder Mr.Todt dus niet Mosley en ze zullen heus wel geleerd hebben.

Captain Slow
2 november 2009, 13:46
Ik reken niet op Michelin. Die vertrokken uit de F1 omdat ze tegen een monopolie waren.
En we hebben nu nog steeds die bandenmonopolie

RSRoy
2 november 2009, 15:59
Twee banden fabrikanten zijn niet toegestaan in het huidige regelement?

Kim Van Der Stichelen
2 november 2009, 18:05
Toeval: Volgend jaar zal Ruben's z'n 300ste GP rijden op... Interlagos :)

speed9
2 november 2009, 19:28
Toeval: Volgend jaar zal Ruben's z'n 300ste GP rijden op... Interlagos :)
En dan stopt die er mee,wedde ?:laugh:

Pingguest
2 november 2009, 20:09
Twee banden fabrikanten zijn niet toegestaan in het huidige regelement?

Sinds wanneer volg jij de Formule 1? In 2005 maakte de FIA bekend dat per 2008 een reglementair opgelegde bandemonopolie ingevoerd zou worden. Daarop besloot Michelin zo spoedig mogelijk de Formule 1 te verlaten en dat moment brak eind 2006 aan.

RSRoy
3 november 2009, 10:50
Sinds wanneer volg jij de Formule 1? In 2005 maakte de FIA bekend dat per 2008 een reglementair opgelegde bandemonopolie ingevoerd zou worden. Daarop besloot Michelin zo spoedig mogelijk de Formule 1 te verlaten en dat moment brak eind 2006 aan.

Sinds 1991 regelmatig en sinds 1994 vrijwel alle races.

Maar mijn excuses dat ik niet op de hoogte ben van alle regelementen. Het is inderdaad vanzelfsprekend dat ik alles uit me hoofd weet :closedeyes:

bobskink
3 november 2009, 13:44
Goodyear moet terugkomen, hun logo staat zo chique op de slicks.

TheRealms
3 november 2009, 14:28
Trulli wil duidelijkere regels voor gevechten

03 november 2009 / Uitslagen

Volgens Jarno Trulli is het tijd dat de Grand Prix Drivers Association (GPDA) duidelijker gaat aangeven wat wel en niet acceptabel is in een wiel-aan-wiel gevecht. Trulli wilde Adrian Sutil in Brazilië bijna te lijf gaan, nadat hij naar eigen zeggen van de baan werd gedrukt.

Trulli zegt overigens dat zijn oproep aan de GPDA niets te maken heeft met de aanrijding met Sutil. "Wat mij betreft is het ongeluk verleden tijd en ik heb met niemand problemen", zei hij. "Ik denk wel dat we eens rond de tafel moeten gaan zitten de van de samen met de FIA wat betere richtlijnen gaan opzetten. We moeten nog steeds duidelijk hebben hoeveel ruimte je iemand moet geven die je inhaalt."

"Als we het ergens over eens zijn, is dat voor onze eigen veiligheid. Maar we moeten eerst praten en dan kan de FIA beter begrijpen wat er in het hoofd van een coureur omgaat."

En ik zou graag willen dat Trulli stopt met racen.... wat is het toch een mauwerd zeg, ongelofelijk!

Pingguest
3 november 2009, 20:07
Sinds 1991 regelmatig en sinds 1994 vrijwel alle races.

Maar mijn excuses dat ik niet op de hoogte ben van alle regelementen. Het is inderdaad vanzelfsprekend dat ik alles uit me hoofd weet :closedeyes:

Ook ik ben niet op de hoogte van alle ontwikkelingen. Maar de invoering van de control tyre was, als het gaat om haar nieuws- en discussiewaarde, toch enkele jaren een hoogtepunt.

RSRoy
3 november 2009, 21:48
Ook ik ben niet op de hoogte van alle ontwikkelingen. Maar de invoering van de control tyre was, als het gaat om haar nieuws- en discussiewaarde, toch enkele jaren een hoogtepunt.

Wellicht volgde ik in die periode de F1 minder dan nu weer het geval is. Ik dacht dus dat Michelin eruit moest vanwege de blamage met de banden toen op Indianapolis en er geen andere fabrikant zin had in een F1 avontuur.

Maar het blijkt dus dat het regelementair vastgesteld is. Ik begon ook al aan mezelf te twijfelen vandaar dat ik mijn vraag stelde ;)

Ik zal het nu in ieder geval niet meer vergeten :p

Raikkonen_WC
4 november 2009, 08:59
Het gaat weer lekker:

Bron: GPUpdate (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/11/03/toyota-heeft-al-besloten-formule-1-te-verlaten/)

'Toyota heeft al besloten Formule 1 te verlaten'

Volgens de Japanse krant Mainichi is het zeker dat Toyota volgend jaar niet meer deelneemt aan de Formule 1. De leiding van de fabrikant zou dat al besloten hebben. Voor 8 november stond al een persconferentie gepland, waarop meer duidelijkheid zou moeten komen.

Het nieuws moet nog worden bevestigd door Toyota, hoewel daar de komende dagen officieel nog wel vergaderd gaat worden over de toekomst. Binnen niet al te lange tijd zal ook blijken of het nieuws waar is, of dat Toyota in 2010 toch aan de start van de Formule 1-races gaat.

Mocht het nieuws waar zijn, zou dat erg slecht nieuws zijn voor Kamui Kobayashi. De Japanner reed slechts de laatste twee races van dit jaar, maar maakte daarin zoveel indruk, dat de Formule 1-renstal hem al hoog op het lijstje had staan voor volgend jaar.

Het nieuws zou ook betekenen dat Japan nog maar weinig aanwezig is in de Formule 1. De Grand Prix op Fuji is al verdwenen, net als de teams van Super Aguri en Honda. Ook liet bandenfabrikant Bridgestone eerder deze week al weten de sport te zullen verlaten na 2010.

Voor het voormalige team van BMW, dat is overgenomen door investeringsgroep Qadbak. Het team staat voorlopig als veertiende team aangemeld, maar kan alleen meedoen wanneer alle teams toestemming gegeven, iets wat niet lijkt te gaan gebeuren. Een vertrek van Toyota, zou de weg vrijmaken voor het team.

Krijg Mosley dadelijk toch nog gelijk.....

RSRoy
4 november 2009, 09:29
Ik hoop niet dat ze weg gaan. Het is absoluut niet mijn favoriete team maar zoals het artikel beschrijft, een team (fabrikant) uit Japan is toch wel gewenst.

Die Mosley heeft het toch allemaal goed aan zien komen :)

Schumi rulezzzzz
4 november 2009, 10:33
Het zou me niets verbazen eerlijk gezegd, dan blijven er nog maar 4 verschillende motoren over voor 13 teams. Ferrari, Mercedes, Renault en Cosworth...

Edit. Het is al definitief exit Toyota, vanochtend een persconferentie geweest.

Tazz
4 november 2009, 10:37
en het is nu officieel...

Raikkonen_WC
4 november 2009, 10:46
Dat betekend dat Sauber op de grid komt. Apart seizoen volgend jaar.

Jammer dat Toyota we gaat. Het was inderdaad ook niet mijn favoriete team, maar weer een fabrikant minder is geen goed nieuws.

Moeten ze nu niet een boete betalen aan de FIA? Ze hebben namelijk het concorde agreement ondertekend t/m eind 2012

Schumi rulezzzzz
4 november 2009, 10:58
Moeten ze nu niet een boete betalen aan de FIA? Ze hebben namelijk het concorde agreement ondertekend t/m eind 2012
Wellicht als ze het zwikkie aan een investeerder a la Qadbak kunnen verkopen, dat ze bij het omvallen van een de nieuwkomers alsnog op de grid kunnen staan. Ze hebben een fantastisch complex in Keulen, ben er wel eens geweest en moet zeggen dat elk team droomt van zulke faciliteiten.

cookie
4 november 2009, 11:20
Nog even en alle fabrikanten zijn weg. Had een leuke raceklasse geworden als ze van de F1 gesplit waren :D

Toyota heeft dus niks bereikt in hun 8 jaar F1, prutsers :P Ze hadden dit al veel eerder moeten aankondigen, dan had Sauber misschien makkelijker investeerders gevonden als ze zeker wisten dat ze mee konden doen in 2010.

Denk niet dat er bij Toyota iets gelijkaardigs als bij Honda gaat gebeuren, ze hebben immers geen Ross Brawn figuur rondlopen die dit kan klaarspelen lijkt mij.

Robert Saalmink
4 november 2009, 11:22
Toch hebben ze daar ook naar hun rijders lang vaag over gedaan. Eerder deze week stond nog op Autosport dat Kobayashi rekende op een race zitje voor komend seizoen. Niemand had hem kennelijk vertelt dat er niet eens gereden zou worden :(

Mathijs
4 november 2009, 11:45
Eeuwig zonde voor Kabayashi, hoop dat hij nog wel een ander zitje kan vinden. Ben in 2 races wel fan van dat mannetje geworden.

Schumi rulezzzzz
4 november 2009, 11:49
Toch hebben ze daar ook naar hun rijders lang vaag over gedaan. Eerder deze week stond nog op Autosport dat Kobayashi rekende op een race zitje voor komend seizoen. Niemand had hem kennelijk vertelt dat er niet eens gereden zou worden :(
Als je zo terugkijkt waren er al lang signalen dat dit ging gebeuren. Noem ook als voorbeeld dat Glock te horen kreeg dat hij beter met een ander team kon gaan praten. Noem Williams die al een tijdje geleden bekend maakten niet meer met Toyota te zullen gaan rijden. Deze voorbeelden Williams en Glock moeten hier al lang van op de hoogte zijn geweest.

Kobayashi kan ook moeilijk zeggen na zo'n race dat hij toch niet zal rijden volgend jaar, aangezien het team misschien niet meer bestaat. Ik kan het me iig niet voorstellen dat hij dit niet wist.