PDA

View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 8]

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Robert Saalmink
28 juli 2009, 22:20
[formule1]
Originele startposts door BeQuietAndDrive & Dangerous²

[spacer]

Formule 1 nieuws en discussie: wat wel en wat niet?
Op veel autosport sites worden dagelijks F1 nieuwsitems gepost. Deze kun je in deze thread quoten (ALTIJD MET BRONVERMELDING!) en daar je mening over geven en er een discussie over opstarten. Het is NIET de bedoeling nieuwsitems te posten en verder niets erbij, dus post altijd jouw mening/bedoeling erbij.

In-depth technische discussie en silly season-talk zijn aparte threads voor, zie de links. Ook kan algemene discussie over een bepaalde race, beter in de thread van die betreffende race gepost worden.

[spacer]

http://www.arkitera.com/UserFiles/Image/spotlight/istanbul_park/formula_tarihce.jpg

[spacer]

Links naar andere F1 threads
Autosport Foto's Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=71)
Autosport & Techniek Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=72)

[spacer]

Vorige deel
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 7] (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=345)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 6] (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=35)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 5] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=75881)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 4] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=74995)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 3] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=73430)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 2] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=72183)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 1] (Helaas verloren gegaan op het oude Gamer forum)

[spacer]
[logo_dr]

Neo-242
28 juli 2009, 23:12
Schumacher comeback? Neen, ik zie het niet gebeuren, en simpelweg omdat de 2009 F1 Ferrari geen winnaar is. Ook niet in de handen van Schumacher. Wat heeft hij trouwens nog te bewijzen inderdaad? Aub geen Bourdais in de Ferrari! Persoonlijk zou ik graag Mirko Bortolotti in de Ferrari zien, maar die heeft nog geen superlicentie voor F1 denk ik ondanks zijn test(s) bij Ferrari?

En grote kans dat in Valencia Massa terug aan het stuur zit. Denk maar eens terug aan Niki Lauda en zijn snelle herstel :huh1:

Robert Saalmink
28 juli 2009, 23:59
Wie weet inderdaad, al die geruchten om niets. Ferrari zal -als het voor 1 race is- denk ik toch Badoer kiezen, waarom niet.

CavaF1
29 juli 2009, 00:02
De 2009 is geen winnaar maar dat gaat geen 3 races meer duren. Francorchamps waar het voor de Brawns veeeeeel te koud gaat zijn lijkt me de ideale plaats. KERS all over the place. Als ze na de Source op dat knopke kunnen drukken en volgas door Eau Rouge kunnen dan moet het heel lelijk aflopen om geen KERS-wagen op het hoogste schavotje te zien staan.
Voorts blijf ik erbij dat Schumacher een Armstrongeke gaat doen. Wat heeft hij te verliezen, niks. Niemand die het abnormaal gaat vinden dat hij Raikonnen niet zou kunnen volgen. The opposite zou wel eens nefast kunnen zijn voor Raikonnen.

Darthwillie
29 juli 2009, 01:23
Bedacht me net een bizar iets,
1989 Gerhard Berger crasht op Imola en is een race uitgeschakeld, 10 jaar later:
1999 Michael Schumacher crasht op Silverstone en is een aantal races uitgeschakeld,10 jaar later:
2009 Massa lijkt een paar races uitgeschakeld te zijn
:blink:
Rijdt daar niet 2019 is het devies. :surrender:

Schumacher als vervanger van Massa???? Ik kan net zoveel redenen bedenken om het wel als niet te doen.
Ferrari zal er rekening mee moeten houden dat Massa uberhaupt nooit meer zal racen. Mocht Schumacher dan sneller blijken dan Kimi dan hebben ze voor 2010 een giga probleem met een coureur die te langzaam zou zijn
Ander nadeel is dat Schumacher niet mag testen, nog nooit in de 2009 wagen heeft gezeten en zich serieus moet afvragen of zijn nekspieren een complete race aankunnen.
Publicitair gezien is het waarschijnlijk het sport verhaal van het jaar als hij het doet.

:blink:Staat BMW volgend jaar niet op de grid??????
Volgens gpupdate.net is dat niet zeker. Dat zou een behoorlijke klap zijn, niet alleen voor F1 maar ook voor de FOTA
http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/07/29/bmw-to-leave-f1/

EDIT 2 wat Tjerk hieronder ook zegt:laugh:

Tjerk Korving
29 juli 2009, 01:33
Verdwijnt BMW uit de Formule 1?

BMW-Sauber zou wel eens aan zijn laatste seizoen bezig kunnen zijn. De Beierse autofabrikant heeft een 'dringende persconferentie' ingelast voor woensdag, waarin nieuws gemeld zal worden over de 'huidige ontwikkelingen in de autosport'. Dat soort bewoordingen betekenen over het algemeen weinig goeds.

Het team van BMW heeft dit seizoen te maken met een flinke terugval in prestaties, na drie veelbelovende seizoenen, waarin het ieder jaar beter ging. Vorig jaar won het team zijn eerste Grand Prix in Canada en dit jaar was de wereldtitel het voornaamste doel. Helaas voor het Duitse team is de auto van dit jaar amper een kandidaat voor punten, laat staan voor overwinningen en een kampioenschap.

Met het oog op de huidige financiële crisis zijn aankondigingen over een 'dringende boodschap over de autosport' zorgwekkend. Mocht BMW inderdaad de stekker uit het Formule 1-project trekken, dan is het de tweede autofabrikant binnen een jaar die de handdoek in de ring werpt. Honda deed het aan het einde van 2008, al kende de renstal een doorstart in de vorm van Brawn GP, dat nu beide kampioenschappen leidt.

Bij de persconferentie zal onder andere teambaas Mario Theissen aanwezig zijn.

gpupdate.net

Ik ben benieuwd wat ze bij BMW allemaal voor spannends te melden hebben zo ineens. Het zou wat zijn als ze ineens zouden besluiten de stekker eruit te trekken. Nou hebben ze de laatste tijd ook niet bar veel ontwikkeling van de auto maar of het daarmee te maken heeft..

Ook benieuwd of mocht BMW vertrekken, er dan een vierde nieuw team de kans krijgt in te stappen.

RSRoy
29 juli 2009, 09:26
Nou lekker is dat dan als die er tussenuit naaien. Hoe laat is de persconferentie eigenlijk?

Pingguest
29 juli 2009, 09:42
Bedacht me net een bizar iets,
1989 Gerhard Berger crasht op Imola en is een race uitgeschakeld, 10 jaar later:
1999 Michael Schumacher crasht op Silverstone en is een aantal races uitgeschakeld,10 jaar later:
2009 Massa lijkt een paar races uitgeschakeld te zijn
:blink:
Rijdt daar niet 2019 is het devies. :surrender:

Gisteren dacht ik precies hetzelfde. :laugh:

Robert Saalmink
29 juli 2009, 09:54
Ik las het gisteravond inderdaad. Het zou een begrijpelijke beslissing zijn voor BMW op dit moment. Ze zitten geheel achterin het veld en rijden ver beneden hun gewenste niveau. BMW kan beter terug naar Le Mans ;)

Tweede fabrikant uit de F1 binnen een jaar tijd, wel vreemd want een interne evaluatie aldaar schijnt positief geweest te zijn en ze stonden op het punt om (al dan niet met de FOTA serie) verder te gaan. Misschien kappen ze dit seizoen wel af om volgend seizoen opnieuw te beginnen?

Jeroen Ursem
29 juli 2009, 09:56
Ik zie ProDrive wel een bod doen :p

Pingguest
29 juli 2009, 09:59
Het zou me niets verbazen. De prestaties van BMW vallen tegen. Daarnaast is de Formule 1 erg duur en wordt het geld besteed aan zaken die weinig relevantie hebben voor (toekomstige) straatauto's. Bovendien hebben recente schandalen als "Nazi-gate" (ook bekend als "Spank-gate" ;-)) en de mogelijke afscheiding weinig goed gedaan. Immers, wanneer de Formule 1 niet bijdraagt aan de ontwikkeling van straatauto's, kan deelname aan de sport alleen worden gerechtvaardigd als marketing. En juist deze marketingwaarde is enorm aangetast.

Stefan van Renselaar
29 juli 2009, 10:10
Mocht Schumacher dan sneller blijken dan Kimi dan hebben ze voor 2010 een giga probleem met een coureur die te langzaam zou zijn

Ten 1e, dan zou Raikkonen al weg zijn.
Ten 2e, dan zou Alonso al bij Ferrari rijden.
;)

Darthwillie
29 juli 2009, 10:38
Ten 1e, dan zou Raikkonen al weg zijn.
Ten 2e, dan zou Alonso al bij Ferrari rijden.
;)

1 contract tot 2010
2 niet zeker

maar je mist het eerste zinnetje, ik zei wat als Massa nooit meer rijdt! Dan zou het vervelend zijn als de teamleider een slechte naam heeft.

Volgens een aantal duitse sites (niet heel betrouwbaar) heeft Ferrari contact opgenomen met Vettel.

BMW persconferentie is om 10 uur. Volgens Auto Motor und Sport stoppen ze eind dit jaar. Zou wel de transfermarkt op zijn kop gooien.

Robert Saalmink
29 juli 2009, 10:49
Op zijn kop? Dan komt die markt eindelijk eens op gang want tot nu toe is het in het silly season oorverdovend stil...

Darthwillie
29 juli 2009, 10:59
Bernie denkt het op autosport zeker te weten
Ecclestone: BMW didn't hit targets

By Jonathan Noble Wednesday, July 29th 2009, 07:42 GMT

Bernie Ecclestone, 2009Formula 1 supreme Bernie Ecclestone believes BMW's failure to win the world championship this year could be behind its anticipated withdrawal from the sport.

The German car manufacturer is to hold a press conference this morning to announce plans relating to its motor sport activities.

Although there has been no official news from the team, it is expected that it will pull out of F1 at the end of this season.

And Ecclestone believes that failure on track could have prompted the decision.

"Recently when I spoke to Mario Theissen, the team manager, he said they had three years to win the world championship," Ecclestone told BBC Radio Five Live.

"That's what he wanted to do and he was quite confident they would. But it appears it's not quite been like that, so perhaps that's why they've (chosen) to stop."

AUTOSPORT will keep you full up-to-date with developments as they happen.

Pingguest
29 juli 2009, 11:11
Het is bevestigd.

Raikkonen_WC
29 juli 2009, 11:14
Het is bevestigd.

Bron?

EDIT

Bron: GPUPDATE

Officieel: BMW vertrekt uit Formule 1
29 juli 2009

BMW verlaat na het seizoen 2009 de Formule 1. Dit heeft de Duitse autofabrikant woensdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie in München. BMW is daarmee de tweede autofabrikant binnen acht maanden die de Formule 1 de rug toekeert.

Snel meer.

Hmm,wat gaat dit doen met de rijders?
Kubica invaller Massa? Ik gok wel het einde van Heidfeld maar Kubica zou nog wel ergens onderdak vinden. Misschien Mclaren of Ferrari?

Wel erg jammer. BMW liet mooie dingen zien de afgelopen jaren. en gingen toch steeds meer voorruit, behalve dit jaar. ben benieuwd of Peter Sauber weer terug komt als team, en dat hij het team "terug koopt". Zou namelijk ook jammer zijn als die naam uit de F1 verdwijnt

Darthwillie
29 juli 2009, 11:14
autosport.com

joostingh
29 juli 2009, 11:16
www.bmw-sauber-f1.com zegt het ook.

(kan geen tekst kopieren daar.)

Darthwillie
29 juli 2009, 11:21
Ik vind het een slechte actie. Komt op mij over dat ze stoppen als het moeilijk wordt en ze niet kunnen winnen, ipv net als McLaren en Ferrari hun schouders er onder te zetten.

Verder natuurlijk koren op de molen van Max Mosley :rolleyes: Fabrikanten komen en gaan als ze willen.

Ben wel benieuwd of Sauber het team verder runt.

Robert Saalmink
29 juli 2009, 11:34
Voor alle volledigheid het persbericht.

Munich.The BMW Group will not continue its Formula One campaign after the end of the 2009 season. Resources freed up as a result are to be dedicated to the development of new drive technologies and projects in the field of sustainability. BMW will continue to be actively involved in other motor sports series. The landmark decision to restructure BMW Motorsport’s activities was made at the Board of Management’s meeting yesterday.

“Of course, this was a difficult decision for us. But it’s a resolute step in view of our company's strategic realignment," explained Dr. Norbert Reithofer, Chairman of the Board of Management of BMW AG. “Premium will increasingly be defined in terms of sustainability and environmental compatibility. This is an area in which we want to remain in the lead. In line with our Strategy Number ONE, we are continually reviewing all projects and initiatives to check them for future viability and sustainability. Our Formula One campaign is thus less a key promoter for us. Mario Theissen has been in charge of our motor sports program since 1999. We have scored a large number of successes in this period, including some in Formula One racing. I would like to express my sincere gratitude to Mario Theissen and his team for this,” said, Reithofer.

Dr. Klaus Draeger, the member of the Board of Management responsible for development, said: “It only took us three years to establish ourselves as a top team with the BMW Sauber F1 Team. Unfortunately, we were unable to meet expectations in the current season. Nevertheless, our ten years of Formula One experience have had a major impact on our development engineers. We have racing to thank for numerous technological innovations as well as the competitive spirit that drives us to develop mass-produced cars.” Possible redundancies in Munich and Hinwil cannot be quantified at present. Says Draeger: “Since we only made this decision yesterday, we cannot provide any more precise information. We will develop and assess various scenarios and do our best to find a solution for the employees in Hinwil and the staff members involved in the Formula One project in Munich. We are aware of the responsibility we shoulder and will inform the staff as soon as we can make a clear statement."

Says BMW Motorsport director Dr. Mario Theissen: “Of course, we, the employees in Hinwil and Munich, would all have liked to continue this ambitious campaign and show that this season was just a hiccup following three successful years. But I can understand why this decision was made from a corporate perspective. We will now focus sharply on the remaining races and demonstrate our fighting spirit and put in a good result as we bid farewell to Formula One racing.”

BMW will continue its programs in a number of motor sports series: BMW will appear on the starting grid in the touring car series and young driver promotion program in Formula BMW. This will be supplemented by BMW’s participation in ALMS, the American Le Mans Series, endurance races and close-to-production customer sports. Furthermore, BMW Motorrad Motorsport will continue its campaigns, with the super bike world championship leading the way.
BMW looks back on a long track record of success in the field of motor sports:
BMW achieved eight Formula One victories from 1982 to 1985 with Brabham. In 1983, BMW won the driver’s championship with Nelson Piquet (Brabham BMW). The last win with the legendary turbo engine followed with Benetton in 1986. Ten victories were scored during the partnership with Williams (2000-2005). BMW had a total of 19 grand prix wins and 33 pole positions before the BMW Sauber F1 Team era.

In its debut season in 2006, the newly established BMW Sauber F1 Team wound up fifth in the constructor’s championship. In 2007, the German-Swiss team came in second after McLaren-Mercedes’ exclusion from the points standings. The 2008 season saw the team in the hunt for the world championship until the end of the season, winding up third. Polish-born Robert Kubica achieved the first and hitherto only GP victory in Canada on June 8, 2008. So far, the BMW Sauber F1 Team has taken one pole position (Kubica in Bahrain in 2008) and 16 podium finishes. The BMW Sauber F1 Team occupies the eighth spot in the manufacturer’s standings in the season presently underway

Toch jammer, ben benieuwd naar wie het lege plekje op de grid gaat volgend jaar.

Ralffoxx
29 juli 2009, 11:54
Sauber zelf?

GTE
29 juli 2009, 11:56
Heel spijtig inderdaad, maar wat ik nog het meest jammer vind, is dat hiermee Sauber definitief is vertrokken, aangezien Peter Sauber en zijn fabriek in Hinwil nog steeds een grote rol speelden in dit team. Sinds 1993 in de Formule 1 met die wat eigenaardige sponsorloze auto´s (Wendlinger en Letho) en zo door de jaren heen toch grote namen naar de F1 geloosd (ok, Norberto Fontana was een misrekening :p ).

Tjerk Korving
29 juli 2009, 12:09
Ik neem aan dat het team wel in de verkoop zal gaan maar de locatie van hun fabrieken in Hinwil en Munchen zijn voor potentiële kopers denk ik minder aantrekkelijk als ergens in Engeland. Anderzijds zou het voor bijvoorbeeld ProDrive wel een kans kunnen zijn om alsnog in de Formule 1 te komen. Sauber zelf zal wel uitgespeeld zijn, kan me niet voorstellen dat die nog de zin heeft om terug te keren.

cookie
29 juli 2009, 12:25
Wat een lafaards :laugh: Bouwen ze een slechte wagen, stoppen ze er maar ineens mee. Ik heb het al eerder gezegd dat we volgend jaar geen 26 wagens op de grid zouden zien, en ik denk dat we misschien nog wel een team gaan verliezen (toyota of renault, misschien brawn als die geen sponsor vinden). En de nieuwe teams zullen hoogstwaarschijnlijk achteraan rijden, dus waardige vervangers worden dat nog niet voor de teams die vertrekken.

En waar was al hun gevecht met de FIA over de regels van volgend jaar dan voor nodig? Net of ze wisten toen nog niet dat ze gingen stoppen met F1 :rolleyes: Dat had een mooi FOTA kampioenschap geweest volgend jaar met een paar wagens

Sander Hogendoorn
29 juli 2009, 12:28
Als BMW hier nou een maandje eerder mee kwam, dan had er een 4e nieuw team zich in kunnen schrijven. Nu maar hopen dat er een overname plaats gaat vinden..

Ik zelf denk dat BMW zich wel eens op de DTM kan gaan richten ;)

Tjerk Korving
29 juli 2009, 12:30
In juli zou BMW alles weer evalueren, dat stond al in de planning. Maar gezien de komst van een nieuw concorde agreement is het wel het juiste moment om er uit te stappen. Nu liggen ze nog nergens aan vast omdat er nog niets getekend is en dat had over twee weken heel anders kunnen zijn.

Ellu
29 juli 2009, 12:50
Lees net in het F1 tijdschrift dat Jacques Villeneuve in scheiding ligt. Zijn vrouw is er met een ander vandoor naar het schijnt en zit hij nu met de 2 kinderen.

Bron: Formule1 tijdschrift.

F1-gast
29 juli 2009, 12:51
Zou fijn zijn als Peter Sauber gewoon weer terug komt.

Pingguest
29 juli 2009, 13:17
Verder natuurlijk koren op de molen van Max Mosley :rolleyes: Fabrikanten komen en gaan als ze willen.

"The BMW Group will not continue its Formula One campaign after the end of the 2009 season. Resources freed up as a result are to be dedicated to the development of new drive technologies and projects in the field of sustainability."
[...]
"Premium will increasingly be defined in terms of sustainability and environmental compatibility. This is an area in which we want to remain in the lead. In line with our Strategy Number ONE, we are continually reviewing all projects and initiatives to check them for future viability and sustainability."

Max Mosley is tot op zekere hoogte medeverantwoordelijk voor BMW's vertrek. Uit de verklaring van BMW blijkt dat de sport niet langer technisch relevant is.

Tjerk Korving
29 juli 2009, 13:31
In dat opzicht is het weer apart dat ze dan wel een systeem als KERS wilden lozen. Als dat op een andere manier zou worden toegepast, bijvoorbeeld een continue vorm van vermogens toevoer dan zou dat zo groen als wat zijn. Zeker als ze denken aan motoren met minder cilinders zou dat een perfecte oplossing zijn om toch de hoeveelheid vermogen op peil te houden. Ik zie KERS nog wel eens een comeback maken binnen een aantal jaar.

Robert Saalmink
29 juli 2009, 14:25
En dat BMW bij monde van Theissen eens gezegd heeft dat KERS min of meer naar een productieauto ontwikkeld zou worden.

Pingguest
29 juli 2009, 14:30
In dat opzicht is het weer apart dat ze dan wel een systeem als KERS wilden lozen. Als dat op een andere manier zou worden toegepast, bijvoorbeeld een continue vorm van vermogens toevoer dan zou dat zo groen als wat zijn. Zeker als ze denken aan motoren met minder cilinders zou dat een perfecte oplossing zijn om toch de hoeveelheid vermogen op peil te houden. Ik zie KERS nog wel eens een comeback maken binnen een aantal jaar.

BMW wilde KERS dan ook behouden, maar voegde zich naar de beslissing van FOTA om het systeem (voorlopig?) te verlaten. Als het aan BMW had gelegen was het systeem zelfs verplicht geworden.

Darthwillie
29 juli 2009, 14:55
Luciano Burti schijnt op de Braziliaanse TV gezegd te hebben dat Ferrari naar 2 coureurs kijkt als vervanging van Masssa, te weten Schumacher en Bourdais.
De twee testcoureurs hebben te lang niet geraced.

Ik hoop echt dat het Bourdais wordt. Ben er van overtuigd dat hij beter is dan hij bij Torro Rosso MOCHT laten zien.

Robert Saalmink
29 juli 2009, 14:59
Bourdais heeft zelf altijd gezegd dat hij niet met de F1 banden kon omgaan.

Tjerk Korving
29 juli 2009, 15:02
Bourdais heeft zelf altijd gezegd dat hij niet met de F1 banden kon omgaan.
Maar ligt dat echt aan de banden of aan de wagen waaronder die banden liggen? De enige wagen die hij kent is de Torro Rosso uiteindelijk.

Darthwillie
29 juli 2009, 15:06
Las een tijdje terug een interview met hem waarin hij zei dat hij problemen had met de voorkant van de wagen en hoopte dat de upgrade dat zou verhelpen :rolleyes:
Wat wel opviel is dat hij steeds dichter bij Buemi kwam en die in engeland zelfs zoek reed voor hij in Kovalainen crashte. Wie weet went hij.

Ik zou het toch graag zien, hem in de Ferrari. Hij heeft dezelfde manager als Massa, dat kan helpen.

GTE
29 juli 2009, 15:27
Gaat Kubica voor de F1 verloren aan de WRC of is er een gerede kans dat hij naar Renault gaat, er vanuit gaande dat Alonso daar blijft? Hij heeft per slot van rekening bewezen snel te zijn, hij heeft dus ook ervaring en naar het schijnt kunnen hij en Alonso goed met elkaar over weg.

Darthwillie
29 juli 2009, 15:32
Of naar McLaren? Zou me niets verbazen ALS 1 van de twee BMW coureurs het tweede McLaren zitje krijgt

bobskink
29 juli 2009, 15:50
Bron: Formule1 tijdschrift.

dat zie je hier ook niet veel

Succes Jaques

Pingguest
29 juli 2009, 15:53
Het zou toch werkelijk waar fantastisch zijn wanneer Bourdais naar Ferrari zou gaan en vervolgens gewoon goede prestaties behaald.

Tjerk Korving
29 juli 2009, 16:56
Een management buyout zoals dat ook bij Honda gebeurde word ook genoemd voor BMW alleen zie ik Mario Theissen als BMW man dat niet doen. De FOTA schijnt wel op zoiets te hopen maar ik zie het niet zo snel gebeuren. Een overname zou me logischer lijken en wat dat betreft zouden Heidfeld en Kubica het allemaal nog kunnen aankijken hoe het zich gaat ontwikkelen.

Robert Saalmink
29 juli 2009, 17:02
Een management buyout zoals dat ook bij Honda gebeurde word ook genoemd voor BMW alleen zie ik Mario Theissen als BMW man dat niet doen. De FOTA schijnt wel op zoiets te hopen maar ik zie het niet zo snel gebeuren. Een overname zou me logischer lijken en wat dat betreft zouden Heidfeld en Kubica het allemaal nog kunnen aankijken hoe het zich gaat ontwikkelen.

Dan niet door Theissen maar door Peter Sauber wellicht.

Tjerk Korving
29 juli 2009, 17:11
Dan niet door Theissen maar door Peter Sauber wellicht.
Of Sauber daar nog zin in heeft met z'n 65 jaar. Hij heeft overigens nog wel een aandeel van 20% in het team. Het BMW aandeel in het team overdoen naar iemand als bijvoorbeeld Dave Richards lijkt me meer succes hebben dan dat Sauber zelf weer de hele toko gaat runnen. Word het weer een op en top behoudend team.

Neo-242
29 juli 2009, 18:09
Luciano Burti schijnt op de Braziliaanse TV gezegd te hebben dat Ferrari naar 2 coureurs kijkt als vervanging van Masssa, te weten Schumacher en Bourdais.
De twee testcoureurs hebben te lang niet geraced.

Wat een onzin, Gene heeft dit jaar nog op Le Mans gereden in de Peugeot, Schumacher heeft helemaal niets gereden sinds eind 2006.

CuqeBaqer
29 juli 2009, 18:14
Wat een onzin, Gene heeft dit jaar nog op Le Mans gereden in de Peugeot, Schumacher heeft helemaal niets gereden sinds eind 2006.

Schumacher heeft een aantal keer getest alleen niet in de 2009 auto.

Darthwillie
29 juli 2009, 18:37
Maart 2008 heeft Schumacher voor het laatst getest :cool: en met alle respect is ten eerste Le Mans geen F1 en ten tweede kan ik mij niet herinneren dat Gene de 2009 heeft getest. Ik meen dat alleen Badoer dat heeft gedaan (kan me hier ernstig vergissen )

Montoya90
29 juli 2009, 19:51
Ik hoor net op tv dat Schumacher bij Ferrari gaat rijden. Het zou op zijn website staan.

Zijn site is dan ook compleet overbelast. Ik ben geen fan van Schumacher maar dit is toch erg leuk, mocht het echt waar zijn. Ik ben heel benieuwd naar zijn prestaties.

GTE
29 juli 2009, 19:52
Ik las het net op teletekst p. 612. Niet de meest betrouwbare bron, maar toch. autosport.com zwijgt vooralsnog.

El Maestro
29 juli 2009, 19:52
Op het nieuws werd gezegd dat Schumi de komende race(s) rijdt. Het zou op zijn website staan, maar daar kom ik momenteel niet op.

Sander Hogendoorn
29 juli 2009, 19:54
Schumacher to replace Massa in Valencia

By Steven English Wednesday, July 29th 2009, 16:51 GMT

Ferrari plans to draft in seven-time world champion Michael Schumacher to replace Felipe Massa until the Brazilian is fit enough to return to the cockpit.

According to Ferrari's website, Schumacher has said he is ready and will undergo a specific training programme over the next few days before being confirmed as Massa's replacement for the European Grand Prix at Valencia on August 23.

More to follow

Niet verwacht :)

GTE
29 juli 2009, 19:56
http://www.bild.de/BILD/sport/motorsport/2009/07/29/michael-schumi-schumacher/heizt-ferrari-comeback-an.html

Federici
29 juli 2009, 20:05
Hahahaaha, wat een giller! :D
Man, ik ben geen fan van hem, maar wat gun ik het hem nu. Ik hoop datie het hele veld zoekrijd :laugh:
Heb nu een beetje het gevoel als met Armstrong.

Kim Van Der Stichelen
29 juli 2009, 20:06
hihihihihihihihihi grappig

Sander Hogendoorn
29 juli 2009, 20:07
Verwacht geen wonderen, ik weet bijna zeker dat Kimi hem wel voorblijft ;)

Rogue
29 juli 2009, 20:13
Zo, dat is onverwacht. :huh1:

Bram Van Der Stichelen
29 juli 2009, 20:21
Schumi!!! :thumbup:
Eindelijk weer iemand weer ik 100% kan voor supporteren :)

Bram Van Der Stichelen
29 juli 2009, 20:23

Pas toch maar op hoor. Een oude vos verleert zijn streken niet. Ik hoop echt dat hij zoals Angelo zegt het hele veld op een hoopje rijdt, dat zou echt geweldig zijn :laugh: Maar daar reken ik niet op.

Tazz
29 juli 2009, 20:32
als Valencia nu niet uitverkocht geraakt, weet ik het ook niet meer.. :p

het compenseert iig de eventuele afwezigheid van Renault

Neo-242
29 juli 2009, 20:34
Een onbegrijpelijke beslissing van zowel Schumacher als Ferrari. Leuk is het wel, ben benieuwd wat het gaat geven en vooral ook wat Raikkonen zijn reactie erop zal zijn. Wordt hij wakker misschien?:D

Darthwillie
29 juli 2009, 20:36
ik wacht even af of het echt doorgaat en niet op fitness afketst, na heel veel reclame

Pingguest
29 juli 2009, 20:39
Het zou fantastisch zijn! Ik ben altijd een fan geweest van Schumacher, heb ik eindelijk weer om iemand volledig te steunen. Geweldig om mensen als Vettel en Hamilton op dezelfde grid te hebben als Schumacher.

bobskink
29 juli 2009, 20:46
Dat denk ik toch ook, hij mag nog zo goed (volgens sommigen) hij is al wat ouder en heeft met die nieuwe bak nog niet gereden, test tijd is er ook niet echt.
Maar het is alleszins wel cool nieuws, dan kan ik me weer eens heerlijk ergeren.:p

Pingguest
29 juli 2009, 20:49
Het testverbod is inderdaad erg jammer. Het belemmert Schumacher in zijn voorbereiding.

Neo-242
29 juli 2009, 20:50
Ja of je nu fan bent van de man of niet, na die paar jaren stilte vonkt zo'n nieuwsbericht wel, hahaha! De wagen leren kennen lijkt me niet zo'n probleem. Schumacher kent de tijden zonder tractiecontrole maar al te goed. Het probleem zouden wel eens de banden kunnen worden. Niet de slicks, maar wel de samenstelling natuurlijk. Huidige slicks zullen heel anders zijn dan pre-1998 slicks.

Schumacher zal de aandacht wel wat wegnemen van Vettel in Duitsland nu en dat is wel wat jammer. Ik weet alleszins welk schaalmodel ook goed gaat verkopen dit jaar :D

Tjerk Korving
29 juli 2009, 20:51
Schumacher zal de komende weken nog flink aan de bak moeten om fysiek gezien op peil te komen. Hij is in goede conditie maar niet in de vorm van zijn Formule 1 jaren. Maar ook al ben ik geen Schumacher fan, benieuwd hoe hij het zal doen. :)

Requiem84
29 juli 2009, 20:53
Ik vraag me af wat jullie denken reëel te kunnen verwachen van Schumacher zonder te testen?

Was er wel de mogelijkheid geweest om te testen, had ik niets anders verwacht dan een behoorlijk competetieve Schumacher.. maar nu, hij moet zowel Valencia als de F60 leren kennen, de slicks weer in z'n systeem slijten, wennen aan de verminderde downforce, goed gebruik maken van Kers enz enz... Ik zou het super vinden als hij het goed zou doen, maar ik denk dat hij het echt al super doet als hij in de buurt van Kimi blijft.

Neo-242
29 juli 2009, 20:54
Was in 2006 het vernieuwde kwalificatie systeem al in voegen trouwens? Kan ik met niet meer herinneren...

Wat wel in Schumacher's voordeel speelt is dat hij compleet fris aan de start verschijnt. De overige rijders hebben er al een bijzonder enerverend deel van het seizoen opzitten.
Dat zagen we in het verleden wel meer dat een rijder na een rustperiode goed voor de dag komt.

Tjerk Korving
29 juli 2009, 20:57
Ik vraag me af wat jullie denken reëel te kunnen verwachen van Schumacher zonder te testen?
Algezwaainiet kon in de Torro Rosso al behoorlijk bijblijven zonder dat hij ooit een meter in een Formule 1 wagen had gereden dus in dat opzicht is Schumacher al ver in het voordeel. Hij heeft nog drie vrije trainingen om kilometers te maken en ik gok dat hij die niet ten volle nodig heeft om op snelheid te komen. Paar rondjes wennen aan de wagen, paar aan de bandjes en gaan met die bak.

Pingguest
29 juli 2009, 20:59
Was in 2006 het vernieuwde kwalificatie systeem al in voegen trouwens? Kan ik met niet meer herinneren...

Grosso modo was de huidige format inderdaad al ingevoerd. Maar sinds 2006 heeft het een aantal kleine aanpassingen moeten ondergaan. Met name Q3 is anders, hoewel het thans veel overeenkomsten heeft met de formats van 2003 t/m 2005.

Darthwillie
29 juli 2009, 21:00
qua snelheid zal het ongetwijfeld goed komen. Reken maar dat die de komende weken in de simulator zit. Hij zal Valencia goed leren kennen voor hij zijn eerste ronde doet. Verder is hij ongetwijfeld nog goed genoeg.

Conditie en nek zijn de enige echte vraagtekens.

Boneless
29 juli 2009, 21:04
Op Nu.nl staat dat Schumacher ook de resterende races zal rijden. Lijkt ietwat voorbarig gezien het ongewisse omtrent Massa en nu.nl is niet de meest betrouwbare bron, maar Spa kan ik me in ieder geval wel voorstellen (1 week na Valencia). Dus eventueel kunnen ze Valencia beschouwen als 1 grote testsessie voor Schumi, en dan de week erna racen in Schumi's backyard :D!

Tjerk Korving
29 juli 2009, 21:06
Schumacher zal denk ik gewoon rijden tot dat Massa weer is hersteld. Het hangt dus compleet van Massa af hoe lang we Schumacher zullen blijven zien.

Ruben Laenens
29 juli 2009, 21:06
Op sporza staat het nu ook, altijd een betrouwbare site:)

Pingguest
29 juli 2009, 21:11
qua snelheid zal het ongetwijfeld goed komen. Reken maar dat die de komende weken in de simulator zit. Hij zal Valencia goed leren kennen voor hij zijn eerste ronde doet. Verder is hij ongetwijfeld nog goed genoeg.

Conditie en nek zijn de enige echte vraagtekens.

Wellicht waren zijn nekklachten een excuus, omdat hij er ergens geen zin in heeft. In 1999 wilde Schumacher evenmin Irvine helpen aan een wereldtitel -hetgeen volkomen begrijpelijk was- en gaf telkens aan nog last te hebben van zijn benen, totdat Di Montezemolo naar huize Schumacher belde en van dochterlief te horen kreeg dat hij aan het voetballen was. :laugh:

Max Downforce
29 juli 2009, 21:14
Wow....dat geeft even een leuke draai aan het seizoen :cool::thumbup: Schumi's back! :)

Joost van den Heuvel
29 juli 2009, 21:21
Potdorie.. dus toch.

Ben benieuwd of ie nog een potje kan breken. :thumbup:

Requiem84
29 juli 2009, 21:23
Algezwaainiet kon in de Torro Rosso al behoorlijk bijblijven zonder dat hij ooit een meter in een Formule 1 wagen had gereden dus in dat opzicht is Schumacher al ver in het voordeel. Hij heeft nog drie vrije trainingen om kilometers te maken en ik gok dat hij die niet ten volle nodig heeft om op snelheid te komen. Paar rondjes wennen aan de wagen, paar aan de bandjes en gaan met die bak.

Ik kan me anderen herinneren die bij een test vrij makkelijk tot op 1 seconde van de toprijders konden komen (Rossi, Loeb), maar die laatste paar tiende haalt Alguerdinges ook niet zomaar in, ook niet in Valencia, daar heb je ws gewoon 1000'en kilometers voor nodig. Sterker nog, Piquet beweert dat hij niet genoeg testkilometers heeft kunnen maken de afgelopen twee jaar (minder geloofwaardig :D).

Aan de andere kant... Al die ervaring van Schumi... misschien is die idd wel genoeg om snel bij z'n eigen prestatie-plafond te komen..

Vergeet ook niet dat in Q1 dit jaar het verschil tussen P1 en P15 soms maar een seconde is...

Mossel
29 juli 2009, 21:26
te gaaf dit !!

GTE
29 juli 2009, 21:36
Doet me een beetje denken aan Mansell bij Williams in 1994. Dat ging op zich ook nog heel aardig. Zelfs nog een overwinning. Dat McLaren 1995 één grote ramp was, laat ik gemakshalve buiten beschouwing.

cookie
29 juli 2009, 22:19
noooooooooooooo! :D Ach, ben best wel benieuwd wat ie nog kan. De wagen is terug competitief dus hij moet podiums kunnen halen, misschien wel winnen.

TommyBoy
29 juli 2009, 22:32
Pff.... dacht ik lekker de hele tribune voor mezelf te hebben aangezien Alonso niet mee mag doen, kan ik nu wel vergeten als Schumi weer mee gaat doen :P

Ondanks dat ik geen fan ben vind ik het wel speciaal om hem toch nog in het echt in actie te zien.

KoelTec
29 juli 2009, 23:08
Ik vind 't echt helemaal fantastisch dat hij weer gaat rijden :thumbup:

Jeroen Ursem
29 juli 2009, 23:18
Ben echt ontzettend benieuwd wat hij gaat presteren :)

Stiekem hoop ik dat hij meteen wint, maar dat word een lastige :p

Roy Visser
29 juli 2009, 23:23
schumi :thumbup: schumi :thumbup: schumi :thumbup:

de eerste F1 race waar ik weer naar uit ga kijken

beetje klote dat me collectie modelautos van schumacher nu niet meer gaat kloppen :rolleyes:

bobskink
29 juli 2009, 23:58
beetje klote dat me collectie modelautos van schumacher nu niet meer gaat kloppen :rolleyes:

Nu je het zegt, Hotwheels zal hier weer zeer goed aan verdienen.

Ik denk dat dit eigenlijk geen goed idee is, puur op race vlak, maar commercieel zal dit voor Ferrari en de F1 in het algemeen een serieuze voltreffer zijn.
Zonde voor de Duitsers dat ze hun GP al hebben gehad, Spa zal waarschijnlijk overspoeld worden zoals in geen 59 jaar meer is gebeurd ;)

CavaF1
30 juli 2009, 00:20
Nu je het zegt, Hotwheels zal hier weer zeer goed aan verdienen.

Ik denk dat dit eigenlijk geen goed idee is, puur op race vlak, maar commercieel zal dit voor Ferrari en de F1 in het algemeen een serieuze voltreffer zijn.
Zonde voor de Duitsers dat ze hun GP al hebben gehad, Spa zal waarschijnlijk overspoeld worden zoals in geen 59 jaar meer is gebeurd ;)

Ik denk dat Spa een uitverkocht huis wordt. Niet vergeten dat de prijzen gezakt zijn.

Richard117
30 juli 2009, 00:38
Wat een gaaf nieuws dit :thumbup:
Heb altijd 3 favorieten gehad: Schumacher, Verstappen en Alesi. Alle 3 waren ze gestopt maar 1 is er nu weer terug :D

Heb wel ff zitten vloeken dat ik die 23e net terug kom van vakantie, en dat vliegtuig gaat rond de klok van 14:00 landen. Had me er al bij neergelegd dat ik deze race achteraf pas zou zien. Maar nu vind ik het wel moeilijk om me daar bij neer te leggen....

GTE
30 juli 2009, 01:38
Schumacher, Verstappen en Alesi

Met twee van de drie ben ik het zondermeer eens. Geen gekke score! :thumbup:

Darthwillie
30 juli 2009, 01:42
Willi Weber zegt in een interview met Bild dat hij het er niet mee eens was, maar dat Schumacher ook nu nog 2 tiende tot een halve seconde sneller zal zijn dan Kimi :blink:

Ferrari_Enzo
30 juli 2009, 04:20
JAAAAA!!!! :thumbup: Wat geweldig. Had dit echt niet verwacht.
Hopelijk gaat ie wat moois laten zien. Kan nu moeilijk nog een maand wachten op de GP van Valencia...:surrender:

pjd
30 juli 2009, 05:28
Eindelijk weer eens een reden om vroeg me bed uit te komen en een F1 race live te bekijken.

RSRoy
30 juli 2009, 09:14
Ik ben absoluut geen Schumacher fan maar vind het wel gaaf dat hij gewoon de kans pakt. Ben benieuwd hoe het hem af gaat. Als hij dat ding nu ineens op pole zet is dat een aanfluiting voor de huidige coureurs :D

Boneless
30 juli 2009, 09:47
Supermooi dit! Ik besef me overigens zojuist dat toen Schumacher debuteerde in de F1, toen was Alguersuari nog niet eens geboren :D

Pingguest
30 juli 2009, 10:10
Supermooi dit! Ik besef me overigens zojuist dat toen Schumacher debuteerde in de F1, toen was Alguersuari nog niet eens geboren :D

Jaime Alguersuari is geboren op 23 maart 1990. ;)

joostingh
30 juli 2009, 10:12
Ik ben helemaal happy. Ik heb waarschijnlijk dan een bedrijfsuitje maar heb al aangegeven dat deze maar naar de 30ste moet. Want de 23ste ga ik gewoon niet mee. Ik moet en zal naar Schumi kijken :D

Robert Saalmink
30 juli 2009, 10:13
Schumacher terug in de F1, geweldig :) zit het net te lezen. Ik vind het gewaagd, maar het zou toch gaaf zijn als hij iets zou kunnen. Nu is Valencia niet het meest eenvoudige circuit om te beginnen denk ik, in een auto die hij niet kent etc. Ben erg benieuwd, kon ook wel eens tegen vallen natuurlijk.

Laat de schaalmodellen maar komen! :)

Raikkonen_WC
30 juli 2009, 10:32
Zo, dat is weer 1 schaalmodel die ik NIET wil hebben (best uniek voor mij :D)

Ik schrok best van het nieuws maar vind het wel humor. Vooral omdat wij ook van plan zijn naar de kwali van Spa te gaan. Dan kan ik wel eens zeggen dat ik Schumacher heb ZIEN rijden :P

Boneless
30 juli 2009, 10:36
Jaime Alguersuari is geboren op 23 maart 1990. ;)

Ach, bijna dan :)

Anyway, weet iemand of Schumacher nog enigszins competitieve rondetijden kon rijden tijdens zijn Barcelona test in de F2008?

joostingh
30 juli 2009, 11:01
Ach, bijna dan :)

Anyway, weet iemand of Schumacher nog enigszins competitieve rondetijden kon rijden tijdens zijn Barcelona test in de F2008?

Dat kon hij want even zo uit mijn hoofd was hij daar de snelste (by far) daarnaast heeft hij met low downforce getest daar en was in vergelijk met de andere teams die dit deden de snelste.

Dus de snelheid zit wel goed maar eerst maar eens kijken of hij het vol kan houden.

Pingguest
30 juli 2009, 11:44
Ik denk dat de afgenomen hoeveelheden downforce juist goed is voor Schumacher. Doordat de auto's met minder neerwaartse kracht rijden, hebben de coureurs het fysiek minder zwaar. Het schijnt overigens dat Schumacher nog altijd een goede conditie heeft, omdat hij na zijn loopbaan is blijven sporten als ware hij nog een actieve coureur was.

speed9
30 juli 2009, 12:34
Super......

Echt dit is de op 1 na meest opzienbarende nieuws van 2009.
Hopelijk rijd Schumacher in de top 10.
Zal wat wezen dat die dadelijk meer punten binnen haalt dan Massa,met zijn 40 jarige leeftijd.

Tjerk Korving
30 juli 2009, 12:39
Zal wat wezen dat die dadelijk meer punten binnen haalt dan Massa,met zijn 40 jarige leeftijd.
Dat zal wel lukken als Massa niet rijd en Schumacher wel. ;)

Revolt
30 juli 2009, 14:41
Zoals ik al zei is in 1 keer hele F1-problematiek vergeten, FOTA/FIA, Diffusors, BMW dat uit de F1 stapt en Renault in de problemen etc. Echt heerlijk dit dat Schumacher weer meedoet, en natuurlijk super mooie publiciteit voor de sport, voor Ferrari en natuurlijk voor Schumacher.

Ook al vliegt hij de komende 7 races in de eerste ronde uit de bocht: Wat een held dat hij dit gaat doen :D En het zou echt enorm vet zijn als hij gewoon in Valencia op het podium kan komen :cool:

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo uit gekeken naar een race als nu. :D De jonkies (Vettel, Hamilton etc.) tegen DE MASTER. :thumbup:

Pingguest
30 juli 2009, 14:53
Vaak wordt Schumacher door velen arrogant en egoïstisch bevonden. Maar met deze beslissing heeft Schumacher aangetoond juist erg loyaal te zijn. In zijn verklaring lijkt de Duitser een tegenzin te hebben, maar de kritieke situatie bij Ferrari kan niet genegeerd worden.

RSRoy
30 juli 2009, 15:00
Over dat arrogante werd onlangs een keer gesproken in een interview met Schumacher. Dat had te maken dat hij zich 100% inzette voor zijn sport. Als persoon blijkt het gewoon een heel vriendelijke man te zijn :)

Meen dat dit voortkwam uit een interview op de BBC met oa Coulthard en Jordan.

speed9
30 juli 2009, 15:14
Zoals ik al zei is in 1 keer hele F1-problematiek vergeten, FOTA/FIA, Diffusors, BMW dat uit de F1 stapt en Renault in de problemen etc. Echt heerlijk dit dat Schumacher weer meedoet, en natuurlijk super mooie publiciteit voor de sport, voor Ferrari en natuurlijk voor Schumacher.

Ook al vliegt hij de komende 7 races in de eerste ronde uit de bocht: Wat een held dat hij dit gaat doen :D En het zou echt enorm vet zijn als hij gewoon in Valencia op het podium kan komen :cool:

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo uit gekeken naar een race als nu. :D De jonkies (Vettel, Hamilton etc.) tegen DE MASTER. :thumbup:
:)Hopelijk gaat het regenen in spanje,dan zien we wel wie de beste regen rijder is.

Montoya90
30 juli 2009, 15:34
De meeste topsporters zijn vaak wat arroganter en egoïstischer als de gemiddelde persoon. Ik denk dat je dat ook MOET zijn in een bepaalde mate.
Volgens mij hebben de meeste mensen het over zijn sportiviteit, iets dat wel bij Schumacher ontbreekt.

Toch ben ik heel benieuwd hoe schumacher gaat presteren en ook hoe het hele team erop gaat reageren. Ook vraag ik me af hoe Raikkonen hier mee omgaat. Krijgen we de oude Raikkonen terug of blijft ie op dezelfde voet doorgaan. Ik zie het wel gebeuren dat Raikkonen opeens weer enorm hard gaat.

Jesper
30 juli 2009, 15:37
Dat kon hij want even zo uit mijn hoofd was hij daar de snelste (by far) daarnaast heeft hij met low downforce getest daar en was in vergelijk met de andere teams die dit deden de snelste.

Dus de snelheid zit wel goed maar eerst maar eens kijken of hij het vol kan houden.

Hij heeft toen ook op Slicks getest.

(jeetje wat een Schumacher return in de F1 wel niet los maakt :P mijn eerste post weer sinds tijden! ;))

Pingguest
30 juli 2009, 15:38
Over dat arrogante werd onlangs een keer gesproken in een interview met Schumacher. Dat had te maken dat hij zich 100% inzette voor zijn sport. Als persoon blijkt het gewoon een heel vriendelijke man te zijn :)

Meen dat dit voortkwam uit een interview op de BBC met oa Coulthard en Jordan.

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat Schumacher eerder verlegen is. Verlegenheid wordt vaker uitgelegd als arrogantie. In de Formule 1 kreeg onder meer Riccardo Patrese daarmee te maken.

joostingh
30 juli 2009, 15:52
De meeste topsporters zijn vaak wat arroganter en egoïstischer als de gemiddelde persoon. Ik denk dat je dat ook MOET zijn in een bepaalde mate.
Volgens mij hebben de meeste mensen het over zijn sportiviteit, iets dat wel bij Schumacher ontbreekt.

Toch ben ik heel benieuwd hoe schumacher gaat presteren en ook hoe het hele team erop gaat reageren. Ook vraag ik me af hoe Raikkonen hier mee omgaat. Krijgen we de oude Raikkonen terug of blijft ie op dezelfde voet doorgaan. Ik zie het wel gebeuren dat Raikkonen opeens weer enorm hard gaat.

Valt heel erg mee hoe arrogant/egoïstisch topsporters zijn. De meeste die ik ken zijn namelijk gewoon heel sociaal en vriendelijk.

Maar wanneer ze de sport aan het bedrijven zijn waarin ze goed zijn dan doen ze dit met maximale overgave. Hierdoor lijkt het op dat moment voor de buitenwereld of deze mensen arrogant/egoïstisch zijn... maar wat is dan egoïsme.. want wanneer je aan het trainen bent voor je sport ben je toch voor jezelf bezig. Dan hoef je toch niet verplicht vriendelijk te zijn voor iedereen en met iedereen een praatje te maken... dit kan ook niet omdat je moet trainen om op top niveau te blijven.

(De topsporters die ik ken zijn geen mensen die op nederlands niveau goed gepresteerd hebben maar gewoon mensen die aan de top van de wereld hebben gestaan. En al deze mensen zijn gewoon heel leuk en vriendelijk... geen enkele uitzondering daarbij. Misschien komt het ook gewoon dat ik zo vriendelijk ben :P)

Schumi rulezzzzz
30 juli 2009, 16:27
:thumbup:

Heb er zin in, eigenlijk verwacht ik ook dat hij het goed zal gaan doen. Denk dat Valencia wel een circuit is voor de Ferrari en KERS auto's, nu maar hopen dat de McLaren niet te snel is..

Het viel me op de Nürburgring op hoeveel mensen er nog met Schumacher gerelateerde kleding (shirts, petjes, jacks) en auto's komen. Ben benieuwd wat dit losmaakt in Duitsland en hoe stampvol het gaat zijn in Spa.

Erg jammer dat het Massa heeft moeten overkomen, maar Schumacher terug is het beste wat de F1 momenteel kon overkomen, imho.

Robert Saalmink
30 juli 2009, 16:55
Het gaat erg goed met Massa, misschien hebben ze Schumacher niet eens nodig :p

Doctor: Massa will leave hospital soon

Felipe Massa's personal doctor is confident the Brazilian driver will be able to leave hospital in less than ten days thanks to the progress he is making.

Further tests performance yesterday showed that the edema Massa had is now disappearing, and doctor Dino Altman continues to be upbeat about the Ferrari driver's progress.

"The edema involved only a tiny part of the brain. There's nothing to worry about, and no further operations are forecast. No permanent damage," Altman told Gazzetta dello Sport.

"He speaks normally, very well and more than before. He remembers everything starting from Saturday, except for the crash of which he can't remember anything. He knows what day is today, and he also knows that for two or three days he wasn't conscious.

"The way things are going, he will be able to leave even before ten days have gone by."

Massa was able to take his first steps yesterday, when he left the intensive care unit.

The doctor said Massa asked who won the Hungarian Grand Prix and that he remembered his qualifying position before his accident.

The Brazilian will be replaced by seven-time champion Michael Schumacher at the European Grand Prix next month.

Autosport

speed9
30 juli 2009, 17:05
Het gaat erg goed met Massa, misschien hebben ze Schumacher niet eens nodig :p

Autosport:cool:Schumacher is zo goed, dat ze Massa dit jaar gewoon niet nodig heb:p

Het wordt 21 dagen wachten tot de 1ste vrije training.

Max Downforce
30 juli 2009, 17:16
Over dat testverbod, hij mag toch gewoon met een oudere F1 wat rondjes gaan maken om zijn nek en conditie te sterken?

speed9
30 juli 2009, 17:21
Over dat testverbod, hij mag toch gewoon met een oudere F1 wat rondjes gaan maken om zijn nek en conditie te sterken?

Slim gedacht.
De nieuwe wagen mag je niet testen,maar met de oude zie ik geen verbod in.

Robert Saalmink
30 juli 2009, 17:57
Ik denk het niet, het is een algeheel testverbod. Wie zegt dat ze die oude auto niet onderhuids volhangen met moderne techniek?

Ellu
30 juli 2009, 18:19
Ik denk het niet, het is een algeheel testverbod. Wie zegt dat ze die oude auto niet onderhuids volhangen met moderne techniek?

Demo tijdens bavaria city racing? Tijdens een EuroBoss race een wagen besturen?:laugh:

Sander Hogendoorn
30 juli 2009, 18:26
Zou toch wat zijn als hij er al weer bij kan zijn..

Massa already thinking of racing again

By Peter Farkas Thursday, July 30th 2009, 14:03 GMT

Felipe Massa is already thinking about racing again, and would be happy to get back into his Ferrari in the next race in Valencia, according to his personal doctor.

Although he joked Massa was "looking like a boxer", Dino Altman told journalists in front of the AEK hospital in Budapest on Thursday that the condition of the Brazilian driver, who suffered a serious accident during the qualifying session of the Hungarian Grand Prix was still getting better all the time.

"Felipe continues to improve. He is eating, he was walking around the room, he took a shower in the morning, like a normal person. So that's good news," Altman, Chief Medical Officer of the Brazilian Grand Prix, said.

"No problem with his eyes, as I've told you before, it's okay.

"He is eating normal food. He ate chicken, today in the morning he had a normal breakfast, some yogurt with nutritional complements, bread, cheese, tomato, and he also had a banana."

Altman said Massa didn't need any special treatments for his rehabilitation process from now on, as he only had to get stronger. He refused to give a specific timeframe for the Brazilian to go racing again, although he stressed he was "sure" Massa would eventually make it back onto the grid.

"It's the only thing he is thinking about, it's his fixed idea. He has no fears at all," Altman said. "He thinks he would be able to race in Valencia."

Reacting to the news that seven-time world champion Michael Schumacher would take his seat in the Ferrari while he was not able to drive again, Massa reportedly joked: "We have to see if I will let him drive!"

"He was joking with his friends and his brother," Altman revealed. "He was telling us that he heard about the Schumacher news, and he told us: 'Let's see if I let him drive the car, because I won't give up.'"

Altman had a short conversation in front of the hospital with FIA Institute deputy president Gerard Saillant, who he said was there to attend Massa as well.

"He has some things to do in his regular job so he has to go home today. But he was here all the time", Altman confirmed, denying earlier reports that Massa would be taken to Saillant's clinic in Paris. "No. We thought about that once, but that's it.

"The FIA medical team was always part of the process," Altman told AUTOSPORT. "Everybody was taking all the decisions together with the physicians here in Hungary."

"There are very good physicians here, really very high standards in terms of the hospital, the physicians, all the work, all the equipment and everything."

He said Massa would be going "home" from the hospital, but whether he would be taken to Monaco or Brazil was not yet decided.

"It depends on when he will go out. There are so many things to deal with, so it's very difficult to say."

On Wednesday afternoon Massa was again visited at the hospital in Budapest by Ferrari chief Luca di Montezemolo, who flew over from Italy to see him.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77434

Tjerk Korving
30 juli 2009, 18:33
Ook al zou Massa willen denk ik niet dat de FIA artsen hem toestemming zouden geven. Binnen een maand weer aan het stuur na een schedelfractuur en een hersenschudding zie ik nog niet gebeuren. Je loopt ook het risico van nog veel grotere schade mocht je dan gelijk weer een klapper maken.

bobskink
30 juli 2009, 18:59
Hopelijk komt er en gevecht tussen Schumacher en Hamilton, dat hebben we voorheen nooit gehad en het zou best wel interessant zijn, ze hebben ongeveer dezelfde rijstijl en manier van gedragen op de baan.

Joost van den Heuvel
30 juli 2009, 19:17
Ben blij dat Massa al aan de race in Valencia denkt. Dat is toch een indicatie dat het relatief goed met hem gaat. :)

Roy Visser
30 juli 2009, 19:30
Ook al zou Massa willen denk ik niet dat de FIA artsen hem toestemming zouden geven. Binnen een maand weer aan het stuur na een schedelfractuur en een hersenschudding zie ik nog niet gebeuren. Je loopt ook het risico van nog veel grotere schade mocht je dan gelijk weer een klapper maken.

alsof de Fia uberhaupt de kans laat schieten om Schumacher weer een race te zien rijden :) Denk aan de kijkcijfers!

Darthwillie
30 juli 2009, 19:33
met een schedelbreuk is er 0% kans dat Massa in Valencia rijdt. Hoelang was Ralf ook al uitgeschakeld toen hij in de USA crashte.

Jeroen Ursem
30 juli 2009, 20:45
Als Massa gaat rijden, gaat hij veel mensen teleurstellen :p

speed9
30 juli 2009, 21:26
Hij denkt dat die geen angst heeft.
dat weten ze pas als die weer in een F1 auto gestapt is.

Ik denk dat de FIA hem niet laat rijden,wegens de risico die Massa is, als die nog een crash maakt.

Verder als de FIA/Ecclestone alleen maar naar de kijk cijfers kijken,dan laten ze schumi de seizoen afmaken.
Waarom : Schumacher kan dan de beruchte 2009 als nog naar een goed einde laten komen, en meschien hoop geven aan wat oudere coureurs,dat ouderdom niks ernstigs is.

Gerben vd Broek
30 juli 2009, 21:29
Beetje gematigder positief zijn kan ook. Iedereen lijkt maar te denken dat schumacher met die auto even de rest van het seizoen gaat winnen. Die auto is nu niet echt de gp winner van het seizoen, dus denken dat het dan zomaar even goed komt is beetje voorbarig.
Ben wel benieuwd hoe die het doet, maar verwacht zeker geen overwinning van hem.

Pingguest
30 juli 2009, 22:35
Ik verwacht evenmin topprestaties van Schumacher, te meer omdat testen verboden is. Alleen op Spa, Monza en Suzuka verwacht ik iets van hem.

Ruben Laenens
30 juli 2009, 22:37
Ik hoop gewoon dat ie in Valencia al wint en iedereen een les geeft

Roel Bakker
30 juli 2009, 22:41
Ik hoop gewoon dat ie in Valencia al wint en iedereen een les geeft

Ik hoop het niet, want dat zou de sport erg ongeloofwaardig maken namelijk.

speed9
30 juli 2009, 22:44
Ik hoop het niet, want dat zou de sport erg ongeloofwaardig maken namelijk.Wat dat een GP wordt gewonnen door een oud 7 malige wereldkampioen,die 3 jaar niet geraced heeft?

Tjerk Korving
30 juli 2009, 22:47
Het zou of betekenen dat de andere coureurs nog wat te leren hebben of eens te meer bewijzen dat Schumacher gestopt is omdat hij dat wilde en niet omdat hij er te oud voor werd. Ik zou kiezen voor het laatste.

Neo-242
30 juli 2009, 23:11
Van Barrichello's twitter:

My phone rang.It was Felipe .I could not believe it.he sounded great and in good spirit .He is great..he deserves all the best

http://twitter.com/rubarrichello

GTE
31 juli 2009, 01:38
Van Barrichello's twitter:

http://twitter.com/rubarrichello

-met Rubens
-ja hoi, met Felipe. Ik heb nog wat dat volgens mij van jou is.
-......................

Darthwillie
31 juli 2009, 01:42
-met Rubens
-......................

:lol:

en daardoor is je grootste nachtmerrie terug, " for the championship Rubens let Micheal pass"

Joost van den Heuvel
31 juli 2009, 01:43
-met Rubens
-......................

Sorry, maar daar moest ik best wel om lachen. :lol:

:blush:

cookie
31 juli 2009, 12:19
artikel om te lachen, maar het is wel de waarheid :D

CAN SCHUMACHER RESTORE F1'S GLORY DAYS OF UTTER TEDIUM?

MICHAEL Schumacher's return to Formula One could re-establish the sport's reputation as a seemingly unending spectacle of utter dreariness, it was claimed last night.

Schumacher is a fierce competitor and master tactician who... oh for fuck's sake, who cares?
The sport has changed dramatically since Schumacher's retirement in 2006 with the emergence of at least two other people who are able to point the car in the right direction most of the time.

The German, who won 91 races without doing anything remotely interesting, said: "I hope the car performs well and I can perform well for the team. It's a big challenge but I will do my best for the fans. How tedious was that?"

Schumacher said he had been dismayed by recent events in Formula 1, adding: "Max Mosely being thrashed by women dressed in my nation's garb of shame, a black man winning the title, Jensen Button not coming last - when will this vaguely interesting madness end?"

Despite his unparalleled success, Schumacher remains so boring that he has recently been forced to write 'you are Michael Schumacher' on his bathroom mirror in a bid to remind him who he is.

He insisted: "No more overtaking, no more surprises, no victorious underdogs. Just a procession of tax-avoiding millionaires following each other around the track in the precise order they set off."

The safety of F1 has been questioned following Schumacher’s return with many drivers concerned that being in a race with the German could be so boring they fall asleep at the wheel.

Britain's Lewis Hamilton said: "But then again, seeing lots of boredom-induced crashes would actually be quite interesting. That Bernie Ecclestone's a clever bastard."

bron: http://www.thedailymash.co.uk/

TheRealms
31 juli 2009, 12:27
Mwuahaha, heerlijk, echt mijn humor :D:D

bobskink
31 juli 2009, 13:48
en het is nog waar ook

Boneless
31 juli 2009, 14:15
Hmm.. Not really.. Zonder Schumacher hadden en een hoop races en seizoenen ook behoorlijk zouteloos geweest (Hakkinen had in 1999 op z'n slippers WC geworden, Alonso in 2006 en daar tussen in ook nog wel wat).

Anyway: Schumacher is de F2007 aan het testen @ Mugello as we speak:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/77445

Kunnen ze geen F2008 regelen??

Robert Saalmink
31 juli 2009, 14:55
Via F1 clienti ook he :laugh:

Schumi rulezzzzz
31 juli 2009, 15:39
Kunnen ze geen F2008 regelen??
Het lijkt mij dat die auto te recent is, waarschijnlijk omzeilen ze met de F2007 de testban. Benieuwd wat de andere teams daarvan denken.

Boneless
31 juli 2009, 15:50
We'll hear soon enough. Ferrari heeft een brief verstuurd naar de overige teams om toch een dag met de F60 te mogen testen... (autosport, gpupdate)

Tjerk Korving
31 juli 2009, 15:52
We'll hear soon enough. Ferrari heeft een brief verstuurd naar de overige teams om toch een dag met de F60 te mogen testen... (autosport, gpupdate)

Stukje van gpupdate.net

....Volgens Speed TV zouden de overige teams Ferrari geen toestemming willen geven, omdat er genoeg coureurs met recente ervaring in de Formule 1 beschikbaar waren. Bovendien heeft Ferrari met Marc Gené en Luca Badoer twee behoorlijk ervaren coureurs in dienst, en was het volgens de teams niet nodig om Schumacher uit zijn pensioen te halen....

Wat mij betreft hebben de teams daar een heel goed punt.

Boneless
31 juli 2009, 16:20
Stukje van gpupdate.net

Schijnt toch te gaan gebeuren:

http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/07/31/schumacher-mag-van-fota-dag-testen-in-f60/

Nu Williams, Force India & de FIA nog...

Robert Saalmink
31 juli 2009, 16:47
Inderdaad Tjerk.

Overigens blijf ik erbij dat Massa wel eens eerder weer terug zou kunnen zijn dan we denken:

Massa will leave hospital on Monday

Felipe Massa will leave Hungary by a private plane on Monday, his personal doctor, Dino Altmann confirmed.

"Felipe continues to improve, he is doing very well, and we already decided to go back home on Monday to Brazil," Altmann told journalists on Friday at the AEK Hospital in Budapest, where Massa has been treated since his accident during the weekend of the Hungarian Grand Prix.

"He will fly to Sao Paulo."

Altmann said "there was no need" for the Brazilian to be taken to FIA Institute deputy president Gerard Saillant's clinic in Paris, where Michael Schumacher was also treated after he broke his leg in an accident ten years ago.

"He has to continue his recovery and go back racing as soon as possible, that's the plan," Altmann added. "No special treatment.

"He is in very good mood, he is in good shape. He wants to come back soon."

Ferrari decided to replace Massa with seven-time world champion Schumacher, who has already started practicing at a wheel of a two-year old F2007 at Mugello today.

Autosport

Tjerk Korving
31 juli 2009, 16:51
Valencia zie ik niet gebeuren met Massa, daar steken de artsen van de FIA wel een stokje voor, maar dit jaar geloof ik best. Wellicht dat zo'n snel herstel ook voortkomt uit de conditie die een gemiddeld Formule 1 coureur heeft.

Jeroen Ursem
31 juli 2009, 16:52
Ik vermoed dat Schumacher enkel Valencia (23/08) en Spa (30/08) zal rijden, dan heeft Massa een maand kunnen 'aansterken'.

Als het verder goed gaat met Massa, zie ik ook geen reden Schumacher langer achter het stuur te houden.

Stil hoop ik dat Schumacher het seizoen afmaakt.

De FIA zal ook wel zien dat dit Schumacher-sprookje de gemoederen goed bezig houd, als Massa wel fit genoeg is voor Valencia zullen ze denk ik Schumacher in ieder geval Valencia laten rijden.

Darthwillie
31 juli 2009, 18:10
Ferrari heeft de test met de F60 aangevraagd om te evalueren of Schumacher terug kan komen :rolleyes: tuurlijk valt het met de 2007 wagen niet te testen of zijn nek het aan kan :lol:

Bizar genoeg was het dus niet nodig dat Jaime Alshetwaaris ook maar een rondje reed voor de Hongaarse GP maar heeft een 7 voudig wereldkampioen met 91 overwinningen dat wel nodig :p

Trouwens Slicks???? mag dat??? (waarschijnlijk wel:D )
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/urheilu/formulakuvat/kuljettajat/2009/759595.jpg
Helm vloekt trouwens behoorlijk qua kleur

Schumi rulezzzzz
31 juli 2009, 19:40
Schumacher zijn helm was altijd al een stuk lichter, zeg maar oranje, in vergelijking met de Ferrari. Meestal was het dan op tv en op foto nauwelijks te zien.

Die slicks zijn trouwens demonstratiebanden, die zijn een stuk langzamer dan de huidige race slicks. Dat zijn zegmaar dezelfde banden als waar Heidfeld vorig jaar op de grote Nürburgring een demo mee gaf.

Neo-242
31 juli 2009, 19:58
Fotoboek van Schumacher's test: http://albums.gva.be/publish/default.aspx?aid=1695

Wéér een extra schaalmodel voor Hotwheels :D

bobskink
31 juli 2009, 21:13
Is deze wagen niet stiekem een half 2010 model? De Ferrari had bijvoorbeeld halverwege het seizoen 2009 een shark fin. Hoe kan de FIA did nu controleren?

Darthwillie
31 juli 2009, 21:17
Is deze wagen niet stiekem een half 2010 model? De Ferrari had bijvoorbeeld halverwege het seizoen 2009 een shark fin. Hoe kan de FIA did nu controleren?

2007 toch nog een V10 motor??????? Dat moet te checken zijn.

Meest briljante persbericht van de afgelopen dagen komt trouwens van Anthony Davidson
Als Ferrari het zou vragen zou hij geen nee zeggen:blink: je meent het Anthony, als vrijwel werkloos coureur zou je geen nee zeggen tegen een Ferrari zitje :rolleyes:

bobskink
31 juli 2009, 21:28
hehe,
misschien heeft hij geluk en breekt Kimi iets tijdens de rally van Finland.

CavaF1
31 juli 2009, 22:37
Stukje van gpupdate.net

Wat mij betreft heb heb jij op alle contra-Ferrariberichten een punt te melden.

speed9
31 juli 2009, 22:42
Oorspronkelijk geplaatst door Tjerk Korving
Stukje van gpupdate.net

De 1-0 punt.

Darthwillie
31 juli 2009, 22:50

Vind jij dan dat ze ongelijk hebben? Als Schumacher zonder testdag niet kan meedoen hadden ze hem niet moeten nemen. Dan is het misschien de vraag of de FIA hem wel een licentie moet geven. :p Niemand dwingt ze hem terug te halen.

Als we gewoon eerlijk zijn weet iedereen dat Schumacher snel genoeg is en kan hij prima zijn nek testen in de oude wagen. De enige reden dat hij in de F60 zou moeten testen is dat ze hem zo goed mogelijk voorbereid op de grid willen hebben.

speed9
31 juli 2009, 22:57
Vind jij dan dat ze ongelijk hebben? Als Schumacher zonder testdag niet kan meedoen hadden ze hem niet moeten nemen. Dan is het misschien de vraag of de FIA hem wel een licentie moet geven. :p Niemand dwingt ze hem terug te halen.

Als we gewoon eerlijk zijn weet iedereen dat Schumacher snel genoeg is en kan hij prima zijn nek testen in de oude wagen. De enige reden dat hij in de F60 zou moeten testen is dat ze hem zo goed mogelijk voorbereid op de grid willen hebben.

Over dat licentie : Je kan als je er nog geen 1 heb,er 1 krijgen als je :
1: Door alle Tests en het aantal verplichte KM heb getest
2: In speciale gelegenheden kan de FIA 1 super licentie weg geven.
3: Als je binnen 3 jaar minimaal 15 GP's heeft gereden in een F1 wagen.

Schumacher had in 2006, 18 GP's gereden,en dus heeft die "recht" op een Superlicentie 2009.

Neo-242
1 augustus 2009, 01:09
Feit is: Schumacher laat zijn neus weer eens zien en meteen ontstaat een nieuwe controverse omdat Ferrari wéér eens de randjes van het reglement persé moet opzoeken. Er is geen enkele reden dat ze Schumi in de F60 moeten laten testen op voorhand. De FIA moet hier tegen op treden, want het is een overtreding van het sportief reglement. En zo blijft de F1 dit jaar vooral een politiek spel.:closedeyes:

Peter
1 augustus 2009, 01:27
Je kunt de 'controverses' ook opzoeken natuurlijk.... :rolleyes:

Ze vragen het keurig na bij de FOTA, niet-FOTA teams en de FIA.
als die allen hun goedkeuring geven is er niets aan de hand toch?
Ik denk persoonlijk ook niet dat Schumacher die test nodig heeft, als ik nog bedenk dat met elke nieuwe wagen het ronderecord op Fiorano al na 1 of 2 dagen weer werd aangescherpt zijn coureurs van dit caliber, zeker ene Schumacher, in bijna alles snel. Tuurlijk zal het even duren voor hij de laatste paar tienden weet te vinden en die zijn dit seizoen heeel belangrijk maar hij zal de wagen toch redelijk vlot al Q2 en evt. Q1 insturen.

Requiem84
1 augustus 2009, 01:28
Feit is: Schumacher laat zijn neus weer eens zien en meteen ontstaat een nieuwe controverse omdat Ferrari wéér eens de randjes van het reglement persé moet opzoeken. Er is geen enkele reden dat ze Schumi in de F60 moeten laten testen op voorhand. De FIA moet hier tegen op treden, want het is een overtreding van het sportief reglement. En zo blijft de F1 dit jaar vooral een politiek spel.:closedeyes:

Volgens mij heb je het stukje gemist waar Ferrari aan de andere teams vraagt of zij hier hun goedkeuring aan geven.

Er is een gentlemen's agreement om niet te testen en Ferrari vraagt een uitzondering. De andere 9 teams hebben nu de vrije keuze om daar Ja of Nee op te zeggen. Simpel, niets politieks aan en op dit moment is er nog geen enkele overtreding van welke FIA regel dan ook.

Oftewel, het lijkt een situatie waarin iedereen al z'n conclusies klaar heeft voordat er daadwerlijk iets aan de hand is...

Roy Visser
1 augustus 2009, 01:34
Kunnen we er niet gewoon met zijn allen van gaan genieten dat we een 7voudig wereldkampioen weer eens op de baan zien in een veld wat op zijn niveau zou moeten zijn? Ik ben wel benieuwd wat hij doet. Dat welles nietes gezeur vind ik maar een beetje kinderachtig. Mensen lijken de controversie juist te willen opzoeken. Geniet er gewoon van dat je de kans krijgt om het mee te maken.

ferrari fia gezeur ben ik echt al 3 jaar zat..

Darthwillie
1 augustus 2009, 01:35
Leuke is dat Flavio Briatore toestemming schijnt te hebben gegeven op voorwaarde dat Ferrari ze steunt in het hoger beroep tegen hun straf :laugh:

TheRealms
1 augustus 2009, 12:01

Wat mij betreft is alles wat jij post een melding van jou te veel....

Boneless
1 augustus 2009, 12:35
ze hebben zelfs de officiele Formula1.com pagina speciaal op Schumacher getailord:

www.formula1.com

Pingguest
1 augustus 2009, 12:42

Vanaf 1997 tot de Grand Prix van Spanje in 2007 reed Ferrari niet met het traditionele scharlakenrood, maar met de kleuren van hoofdsponsor Marlboro.

Bizar genoeg was het dus niet nodig dat Jaime Alshetwaaris ook maar een rondje reed voor de Hongaarse GP maar heeft een 7 voudig wereldkampioen met 91 overwinningen dat wel nodig :p

Ik zie het probleem niet. Jaime Alguersuari heeft weliswaar geen auto de muur ingereden, maar in Hongarije werd evenwel duidelijk wat het gebrek aan testen met zich meebrengt.

Tjerk Korving
1 augustus 2009, 13:02
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat ik geen Ferrari fan ben Kevin en tevens de laatste om te ontkennen dat het een team is wat grote prestaties weet te leveren. Hetzelfde geld voor Schumacher als coureur.

Tijdens een testban toch willen testen en het daadwerkelijk ook doen via een omweg is gewoon de randen opzoeken van gemaakte afspraken.

Maar jij als pro Ferrari weet er ook wat van. :)

Schumi rulezzzzz
1 augustus 2009, 13:09
In 2008 had Ferrari pas de shark fin. Aangezien Schumacher op GP2 slicks reed, hebben ze er niks aan om 2009 onderdelen op die auto te zetten, laat staan 2010 onderdelen.

@Darthwillie: al vanaf 2006 rijden ze met V8 motoren, dus deze F2007 zal ongetwijfeld met een V8 uitgerust zijn. ;)

Leuke is dat Flavio Briatore toestemming schijnt te hebben gegeven op voorwaarde dat Ferrari ze steunt in het hoger beroep tegen hun straf :laugh:
Konings, Flaav blijft messcherp!

Pingguest
1 augustus 2009, 13:21
Over leeftijd gesproken: Schumacher is inmiddels 40 jaar oud. Dat is naar Formule 1-begrippen een erg hoge leeftijd. Toch hoeft dat geen belemmering te zijn voor goede prestaties. In 1982 stapte Mario Andretti nog tweemaal in de Ferrari 126 C2, als vervanger van de geblesseerde Didier Pironi. De Amerikaan nam deel aan de Grand Prix' van Italië en Las Vegas. In Italië startte Andretti op pole position en finishte hij als derde!

Destijds waren de auto's fysiek moeilijker te rijden dan tegenwoordig. De ground effect zorgde soms voor bijna 10G en men reed nagenoeg zonder vering. Dat is tegenwoordig wel anders.

Darthwillie
1 augustus 2009, 13:38
Kunnen we er niet gewoon met zijn allen van gaan genieten dat we een 7voudig wereldkampioen weer eens op de baan zien in een veld wat op zijn niveau zou moeten zijn? Ik ben wel benieuwd wat hij doet. Dat welles nietes gezeur vind ik maar een beetje kinderachtig. Mensen lijken de controversie juist te willen opzoeken. Geniet er gewoon van dat je de kans krijgt om het mee te maken.

ferrari fia gezeur ben ik echt al 3 jaar zat..

F1 zonder controverse is als kapitein Iglo zonder visstick, dat kan niet.
Nu zijn we hier trouwens nog mild, ik kijk wel eens op het autosportforum en dat is gewoon verdrietig en zelfs onaangenaam.

cookie
1 augustus 2009, 13:43
4 uur vrije training voor de GP van Valencia lijkt me wel genoeg om de baan en auto te leren kennen. Testverbod is testverbod. Met een oude wagen rijden is natuurlijk niks mis mee in mijn ogen.

Pingguest
1 augustus 2009, 13:46
4 uur vrije training voor de GP van Valencia lijkt me wel genoeg om de baan en auto te leren kennen. Testverbod is testverbod. Met een oude wagen rijden is natuurlijk niks mis mee in mijn ogen.

Het feit dat men vier uur lang aan vrije training heeft tijdens een raceweekend, zegt weinig. Het gebruik van banden en motoren is dusdanig beperkt, dat het echt leren van een volkomen vreemde auto welhaast onmogelijk is.

Martijn Mezger
1 augustus 2009, 13:47
Heeft iemand een snelle quick update van wat er in de afgelopen 4 weken gebeurd is, dus uitslagen van GP 1,2,3 en wat andere dingen? Moet ff bijkomen :P

Darthwillie
1 augustus 2009, 13:57
Het feit dat men vier uur lang aan vrije training heeft tijdens een raceweekend, zegt weinig. Het gebruik van banden en motoren is dusdanig beperkt, dat het echt leren van een volkomen vreemde auto welhaast onmogelijk is.

Ze hebben een simulator bij Ferrari ;)

maar zoals ik al eerder zei, als de andere teams er geen problemen mee hebben, wie zijn wij dan om dat wel te hebben.

Schumi rulezzzzz
1 augustus 2009, 14:02
Heeft iemand een snelle quick update van wat er in de afgelopen 4 weken gebeurd is, dus uitslagen van GP 1,2,3 en wat andere dingen? Moet ff bijkomen :P
gpupdate.nl ;)

4 uur vrije training voor de GP van Valencia lijkt me wel genoeg om de baan en auto te leren kennen.
In principe niet, maar voor Schumacher zou het voldoende moeten zijn. Hij zal het meeste aan de bandencompounds moeten wennen. Hoe KERS werkt kan al in de simulator geoefend worden, daarin zit hetzelfde stuurtje als in de echte F60.

Pingguest
1 augustus 2009, 14:56
Ze hebben een simulator bij Ferrari ;)

Bepaalde variabelen zijn naar hun aard onmogelijk te simuleren. Dit geldt met name voor de mechanische grip.

Requiem84
1 augustus 2009, 15:22
Bepaalde variabelen zijn naar hun aard onmogelijk te simuleren. Dit geldt met name voor de mechanische grip.

Uhm nee? Er is een aantal simulatoren op de markt dat zowel mechanische, aerodynamische als bandenphysics uitststekend simuleert. NetKar Pro is hier een uitstekend voorbeeld van. Misschien eens proberen zou ik zeggen :).

Pingguest
1 augustus 2009, 15:40
Zou Ferrari beschikken over welhaast perfecte simulaties, dan had het team nooit gevraagd om een ontheffing van het testverbod. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Ferrari de test zou misbruiken om nieuwe onderdelen uit te proberen, aangezien Schumacher thans geen goede referentie biedt. Bovendien beschikt Ferrari over voldoende middelen om deze onderdelen buiten het circuit te testen.

Requiem84
1 augustus 2009, 16:05
Het blijft ten allen tijden een simulatie, het simuleert de realiteit, maar het is geen een op een kopie. De centrifugaal krachten, het gevoel van over/onderstuur in je lichaam, nee dat kan je nooit bereiken nee..

Ferrari zal, mits ze de permissie krijgen, toch zeker wel hier en daar een nieuw onderdeeltje monteren lijkt me. Zo een mogelijkheid zou geen enkel team laten liggen. De enige remedie is dat de FOTA Ferrari toestaat Schumi slechts een aantal langere runs te laten rijden zonder al teveel gesleutel, om back-to-back comparisons van onderdelen te vermijden. Of eventueel een onafhankelijk observator aan te wijzen bij de test.

Pingguest
1 augustus 2009, 17:13
Wat betreft de vergelijking tussen Alguersuari en Schumacher: laten we niet vergeten dat Alguersuari door Torro Rosso uit tactische overwegingen is aangenomen als vervanger van Bourdais, terwijl dit bij Schumacher natuurlijk geenszins het geval is. Dit is een omstandigheid die mee dient te spelen bij de vraag of Ferrari een ontheffing zou moeten krijgen op het testverbod.

Pingguest
1 augustus 2009, 17:22
Er zijn ook filmbeelden gemaakt van Schumacher's test op Mugello:
YouTube - Schumacher in Mugello 2009/di44ety

Bramzel
1 augustus 2009, 20:34
Helemaal top dit :) Ik ben er van overtuigd dat Schumi het zonder problemen aan zal kunnen, ben heel benieuwd wat dit gaat doen met het team.

Een comeback die overigens nog niet genoemd was; Prost had ook een sabbatical in 1992 voordat hij in 1993 wereldkampioen werd.

CavaF1
1 augustus 2009, 21:39
Ferrari heeft hun akkoord van de andere teams dus eindigt hier theoretisch gezien ook de discussie of het legale praktijken zijn of niet om MisterF1 te laten testen in de F60.

Jeroen Ursem
1 augustus 2009, 22:14
Als Button niet meer in de punten finisht, en Schumi wint vanaf nu alle races, kán hij nog kampioen worden!

Tazz
1 augustus 2009, 22:18
Als Button niet meer in de punten finisht, en Schumi wint vanaf nu alle races, kán hij nog kampioen worden!
én als Vettel niet telkens 2de wordt, én Webber ook geen punten meer pakt, enzovoort :p

Bram Van Der Stichelen
1 augustus 2009, 22:32

Ik scheer mezelf kaal als dat het geval zou zijn :thumbup:

LUDO-B
1 augustus 2009, 22:41
Ik scheer mezelf kaal als dat het geval zou zijn :thumbup:

Heb je niets sterkers?

Peter
1 augustus 2009, 23:09
Om heel eerlijk te zijn verwacht ik niet dat Schumacher mee zal doen voor de overwinning.
Het is natuurlijk een bijzondere soort van rentree. Schumacher stapt niet in om weer races te gaan winnen maar om Massa te gaan vervangen en ik denk dat dat wel een heel groot verschil maakt. Ik ben er van overtuigd dat hij nog steeds de kwaliteiten heeft om vooraan mee te kunnen mar denk gewoon niet dat hij dat nu een paar races ook zal doen, maar de oorzaak daarvan zal dan meer op mentaal vlak liggen..... Het is toch met een heel ander idee dat hij nu in die wagen stapt...

Neo-242
2 augustus 2009, 00:42
Na de dood van Henry Surtees begon ik me zo af te vragen hoeveel (klein)kinderen van ex F1-piloten ook in de autosport zijn geraakt (hoger niveau dan karting). Het verbaast me hoeveel dat er zijn!
Ik hou bewust geen rekening met broers, zussen, neven, nichten, geadopteerde kinderen of welke andere familierelaties ook. Alleen rechstreekse bloedlijnen naar beneden toe:).
Ik kom met behulp van een aantal vrienden op de volgende lijst:

Graham Hill --> Damon Hill (Formule 1) --> Joshua Hill (British GT / Formule Ford)
Gilles Villeneuve --> Jacques Villeneuve (Formule 1)
Nigel Mansell --> Greg Mansell (World Series Renault 3.2) & Leo Mansell (Le Mans Series GT2)
Niki Lauda --> Mathias Lauda (DTM)
Jacky Ickx --> Vanina Ickx (DTM/Le Mans Series)
Patrick Tambay --> Adrien Tambay (Formule BMW)
John Surtees --> Henry Surtees (Formule 2)
Nelson Piquet --> Nelson Piquet Jr (Formule 1) & Geraldo Piquet (Formula Truck)
Alain Prost --> Nicolas Prost (A1GP / Le Mans Series)
Mario Andretti --> Michael Andretti (Formule 1/ Indycar) & Jeff Andretti (Indycar / Nascar Truck Series) --> Marco Andretti (Indycar)
Derek Bell --> Justin Bell (FIA GT/Le Mans)
Michael Bleekemolen --> Jeroen Bleelemolen (A1GP, Le Mans, Porsche Carrera Cup) & Sebastien Bleekemolen (Porsche Carrera Cup/Renault Clio Cup)
Jack Brabham --> David Brabham (Formule 1, Le Mans) & Gary Brabham (Formule 1 Pre-qualif, Sportcars & Indycar) & Geoff Brabham (IMSA GT / Le Mans)
Martin Brundle --> Alex Brundle (Formule 2)
Derek Daly --> Conor Daly (Star Mazda Series)
Wilson Fittipaldi --> Christian Fittipaldi (Formule 1, Indycar, NASCAR)
Reg Parnell --> Tim Parnell (Formule 1)
André Pilette --> Teddy Pilette (Formule 1)
Boby Rahal --> Graham Rahal (A1GP / Indycar)
Keke Rosberg --> Nico Rosberg (Formule 1)
Jody Scheckter --> Tomas Scheckter (A1GP / Indycar)
Jackie Stewart --> Paul Stewart (F3 / F3000)
Hans Stuck --> Hans-Joachim Stuck (Formule 1)
Manfred Winckelhock --> Markus Winckelhock (Formule 1 / DTM)
Thierry Boutsen --> Kevin Boutsen (Historic Rally Boucles de Spa, co-driver)
Jacques Lafitte --> Marguerite Lafitte (FIA GT3 / Andros Ice Race Series)
Jan Magnussen --> Kevin Magnussen (Deens Formule Ford)
Antonio Ascari --> Alberto Ascari (Formule 1)
Satoru Nakajima --> Kazuki Nakajima (Formule 1) & Daisuke Nakajima (Brits Formule 3)
Jean-Pierre Beltoise --> Anthony Beltoise (Formule 3 / Formule 3000 / Le Mans Series / French GT) --> Vincent Beltoise (Formul’Academy Euro Series)
James Hunt --> Freddie Hunt (Formule BMW)
Jonathan Palmer --> Jolyon Palmer (Formule 2)
Eric Comas --> Anthony Comas (Formule BMW)
Johnny Cecotto --> Johnny Cecotto Jr (Duits Formule 3)
Adrian Campos --> Adrian Campos Jr (European F3 Open)

Face the Slayer
2 augustus 2009, 00:45
Helemaal top dit :) Ik ben er van overtuigd dat Schumi het zonder problemen aan zal kunnen, ben heel benieuwd wat dit gaat doen met het team.

Een comeback die overigens nog niet genoemd was; Prost had ook een sabbatical in 1992 voordat hij in 1993 wereldkampioen werd.

Vergeet niet de comeback van onze eigen Jan Lammers, reed de laatste twee GP's van 1992 na een afwezigheid van maar liefst 10 jaar, nog steeds een record in F1.

Darthwillie
2 augustus 2009, 02:18
Om heel eerlijk te zijn verwacht ik niet dat Schumacher mee zal doen voor de overwinning.
Het is natuurlijk een bijzondere soort van rentree. Schumacher stapt niet in om weer races te gaan winnen maar om Massa te gaan vervangen en ik denk dat dat wel een heel groot verschil maakt. Ik ben er van overtuigd dat hij nog steeds de kwaliteiten heeft om vooraan mee te kunnen mar denk gewoon niet dat hij dat nu een paar races ook zal doen, maar de oorzaak daarvan zal dan meer op mentaal vlak liggen..... Het is toch met een heel ander idee dat hij nu in die wagen stapt...
Waarom zou hij niet kunnen winnen? HIj is nooit gestop omdat hij te langzaam was. Hij is nu relaxt en uitgerust, heeft getraind door vaak van motoren te vallen :p en te karten ENNNN heeft het geluk dat de wagen weer comptatief is sinds Hongarije.

Ferrari heeft hun akkoord van de andere teams dus eindigt hier theoretisch gezien ook de discussie of het legale praktijken zijn of niet om MisterF1 te laten testen in de F60.
Zijn williams en Force India nu ook akkoord? Moet alleen de FIA nog ok geven, die kunnen het nog tegenhouden en Max Mosley kennende zou het me niet verbazen als hij dat doet nu hij ruzie heeft me deMontezemelo

Tjerk Korving
2 augustus 2009, 11:23
Zijn williams en Force India nu ook akkoord? Moet alleen de FIA nog ok geven, die kunnen het nog tegenhouden en Max Mosley kennende zou het me niet verbazen als hij dat doet nu hij ruzie heeft me deMontezemelo
Geen idee of de FIA wel toestemming moet geven. Ik heb het idee dat het enkel een kwestie is van unanieme toestemming van de teams.

Darthwillie
2 augustus 2009, 14:17
Geen idee of de FIA wel toestemming moet geven. Ik heb het idee dat het enkel een kwestie is van unanieme toestemming van de teams.
dit staat er op autosport.com
But Ferrari has written to the FIA and to its rival teams asking to allow Schumacher to test for a day with this year's F60 car in order to arrive better prepared for the Valencia race.
aangezien ze ook naar de FIA schrijven ga ik er van uit dat ook de FIA toestemming moet geven

Na de dood van Henry Surtees begon ik me zo af te vragen hoeveel (klein)kinderen van ex F1-piloten ook in de autosport zijn geraakt (hoger niveau dan karting). Het verbaast me hoeveel dat er zijn!
Ik hou bewust geen rekening met broers, zussen, neven, nichten, geadopteerde kinderen of welke andere familierelaties ook. Alleen rechstreekse bloedlijnen naar beneden toe:).
Ik kom met behulp van een aantal vrienden op de volgende lijst:

Leuke lijst :thumbup: Arie Luyendijk's zoon kan toch ook in dit lijstje en pa Zwolsman heeft ook op hoog niveau geracet, oa op Le Mans (EDIT laat maar je vroeg ex F1 coureurs.)

De zoon van Damon Hill schijnt bovenmatig getalenteerd te zijn, als die zo door gaat zou hij best hoog kunnen eindigen.

Pingguest
2 augustus 2009, 14:19
Sta altijd een beetje huiverig tegenover coureurs die zoon van oudgedienden. Doorgaans komen coureurs door hun naam een stapje verder.

Jeroen Ursem
2 augustus 2009, 14:20
Max Verstappen schijnt het ook goed te doen in de karting :p

Darthwillie
2 augustus 2009, 14:25
Raikkonen is trouwens pittig uit de Finland rally gecrasht :blink:
http://www.youtube.com/watch?v=Ie0VlxQO32k

zou toch wat zijn als die zich ook verwond had????? Wie hadden dan voor Ferrari gereden in Valencia :huh1: (hij had trouwens verdraaid snel zijn Ferrari petje op.)

Tjerk Korving
2 augustus 2009, 14:54
Sta altijd een beetje huiverig tegenover coureurs die zoon van oudgedienden. Doorgaans komen coureurs door hun naam een stapje verder.
Een bekende naam helpt maar zoals bij Piquet is duidelijk dat dat zo zijn grenzen heeft. Zolang hij het makke gelaten lammetje te speelt zal hij een team niet weten te motiveren. Rosberg daarentegen is gewoon goed bezig. Het voordeel van zulke coureurs is dat ze eerder op de juiste weg worden gezet richting de top en er meer middelen beschikbaar zijn.

Face the Slayer
2 augustus 2009, 15:51
Raikkonen is trouwens pittig uit de Finland rally gecrasht :blink:
http://www.youtube.com/watch?v=Ie0VlxQO32k

zou toch wat zijn als die zich ook verwond had????? Wie hadden dan voor Ferrari gereden in Valencia :huh1: (hij had trouwens verdraaid snel zijn Ferrari petje op.)

Jos Verstappen.

Darthwillie
2 augustus 2009, 15:52
Jos Verstappen.
:lol: Jacky Stewart is dat weekend ook nog vrij :surrender:

Jeroen Ursem
2 augustus 2009, 15:55
Stirling Moss reed ook op Goodwood, misschien heeft die ook wel tijd?

speed9
2 augustus 2009, 16:07
:lol: Jacky Stewart is dat weekend ook nog vrij :surrender:Jacques Villeneuve toch ook of niet?

:lol: Zie je het voor je : Michael Schumacher en Jos verstappen.
Back To the 90's.

Wie wordt trouwens de 1ste coureur Raikkonen of Schumacher ?

Tjerk Korving
2 augustus 2009, 17:14
Wie wordt trouwens de 1ste coureur Raikkonen of Schumacher ?
Neem aan dat Massa op basis van vorig seizoen wel nummer 3 zal hebben en Raikkonen nummer 4 en dus zal Schumacher in dat geval ook nummer 3 hebben. Zoiets schuift niet door een (tijdelijke) rijderswissel.

Jeroen Ursem
2 augustus 2009, 17:23
En ik denk dat ze Raikkonen als eerste coureur zullen behandelen, die heeft al wat punten, Schumacher staat op 0, dus daar valt geen voordeel uit te halen.

bobskink
2 augustus 2009, 17:35
zou maar logisch zijn.

Nelson Poquet JR is nu trouwens F1 rijder af, volgens F1 fanatic, arme gast, hij heeft een miserabele wagen en de beste piloot van het pak als rechtstreekse concurrent, het was op voorhand te vorspellen dat het niet lang zou duren.

Darthwillie
2 augustus 2009, 17:41
gaan al geruchten in Brazilië dat zijn vader zich aan het inkopen is in een van de nieuwe teams en Nelson JR daar een plekje gaat krijgen.

Neo-242
2 augustus 2009, 17:42
Het spijt me maar ik vind dat Piquet Jr nooit wat serieus heeft laten zien. Als je je plek in de F1 waard wil zijn, moet je af en toe flarden van snelheid/genialiteit laten zien. Je kan niet op elk circuit even snel zijn, maar het gebeurde zelden dat Jr. Alonso echt het vuur aan de schenen kon leggen in een normaal wedstrijdverloop. Vergelijk dat even met Alonso/Hamilton bij McLaren en het is duidelijk wat ik bedoel.

Ik ben wel benieuwd wie men in de Renault gaat zetten nu. René Arnoux?;):D

bobskink
2 augustus 2009, 17:56
Vorig jaar in Duitsland was Nelson JR de eerste Renault piloot die zijn wagen op het podium kreeg. De vergelijking met Hamilton en Alonso vind ik niet helemaal correct, want de MCLaren was toen een veel betere wagen, gemakkelijker te besturen enzovoort. Alonso heeft vorig jaar ook enkele goeie schuivers gemaakt en dat is niet echt zijn gewoonte.
Ik denk alleszins dat de vervanger voor Nelson JR. even kleurloos zal rondrijden.

Pingguest
2 augustus 2009, 17:59
gaan al geruchten in Brazilië dat zijn vader zich aan het inkopen is in een van de nieuwe teams en Nelson JR daar een plekje gaat krijgen.

Wellicht zou het voor vader Piquet een optie zijn om het team van BMW over te nemen.

Vorig jaar in Duitsland was Nelson JR de eerste Renault piloot die zijn wagen op het podium kreeg.

Dat was allesbehalve het verdienste van Piquet zelf.

bobskink
2 augustus 2009, 18:47
Dat was allesbehalve het verdienste van Piquet zelf.

Explain please, ik herinner me alleen nog dat Hamilton hem inhaalde in de regen en dat hij het niet slecht deed.

Tjerk Korving
2 augustus 2009, 19:09
Wellicht zou het voor vader Piquet een optie zijn om het team van BMW over te nemen.
Nu kan ik me voorstellen dat Piquet sr. zijn best doet om z'n zoon te laten rijden bij Renault. Maar ik mag hopen dat hij zelf toch ook inziet dat hij gewoon net datgene mist wat hem boven de middenmoot brengt. Piquet jr. mist gewoon het karakter om eens te zeggen waar het op staat en te eisen dat een team meer zijn best doet. Een beetje gelaten sippen motiveert een team niet.

Het kan zijn dat ze hem bij Renault gewoon maar laten zwemmen en meer begeleiding nodig heeft maar dat zou je dan bij een kleinschaliger team moeten doen. Bij Renault verwachten ze gewoon prestaties.

Darthwillie
2 augustus 2009, 19:23
Explain please, ik herinner me alleen nog dat Hamilton hem inhaalde in de regen en dat hij het niet slecht deed.

hij reed een 1 stopper en net na zijn pitstop crashte Glock. Door de SC die daarop volgde vielen heel veel anderen voor hem weg.

WAt de Schumi test betreft, die gaat naar alle waarschijnlijkheid niet door, Williams weigert toestemming te geven aldus de gazetto della sport
http://www.gazzetta.it/Motori/Formula1/02-08-2009/test-schumi-f60-50931568756.shtml

Jeroen Ursem
2 augustus 2009, 20:49
En terecht ;)

Neo-242
2 augustus 2009, 21:20
Een beetje geld van Ferrari naar Williams en Frank zal wel akkoord gaan zeker?:D

Robert Saalmink
2 augustus 2009, 21:44
hij reed een 1 stopper en net na zijn pitstop crashte Glock. Door de SC die daarop volgde vielen heel veel anderen voor hem weg.

WAt de Schumi test betreft, die gaat naar alle waarschijnlijkheid niet door, Williams weigert toestemming te geven aldus de gazetto della sport
http://www.gazzetta.it/Motori/Formula1/02-08-2009/test-schumi-f60-50931568756.shtml

Haug is juist voor. Typisch, de verschillende meningen:

Haug: Schumacher should get F60 test

Mercedes motorsport boss Norbert Haug says his company would be happy to allow Michael Schumacher to test the 2009 Ferrari before his comeback in the European Grand Prix, and hopes rival teams take the same stance.

Ferrari has requested that an exemption to the testing ban be made to help Schumacher reacclimatise before he deputises for the injured Felipe Massa in Valencia. The former world champion last raced in Formula 1 in 2006, and last tested a contemporary car in April 2008, although he drove a 2007 F1 Ferrari fitted with GP2 tyres at Mugello on Friday.

Haug said he could see no reason why Ferrari's request should be rejected.

"Whatever we can do to support him we will do," Haug told AUTOSPORT. "I just think it is fair. This is an exception. If Michael had said he would come back under the condition that he could test, everybody would have said yes.

"His team-mate has thousands of kilometres in this car, and he has nothing. As we are fair players, why should he not get some testing? I would be very open to that.

Toro Rosso's new driver Jaime Alguersuari had to make his F1 debut in Hungary with minimal preparation due to the testing ban, but Haug thinks the young Spaniard would also have been granted an exemption if his team had asked.

"Maybe even a newcomer should get a test," said Haug. "If I would be asked to make an exception for a young guy, I would say yes.

"Giving Jaime a test would have been justifiable, but having said that I don't think there was an official request."

AUTOSPORT understands that there remains some resistance to allowing Schumacher to test the F60, although the FOTA teams are believed to support Ferrari's case.

"You will find some guys that will try to block it," Haug admitted. "But what goes around comes around. They will need some help at another stage. It's not giving people presents, it's being fair when it's justifiable."

But he reckons Schumacher will be a threat for victory whether he is permitted to test or not.

"He is good enough that he could get the job done on Friday if the car is quick," said Haug. "Michael is a competitive guy, he will prepare himself in a very mature and thorough manner.

"If the car is a potentially winning car, then he will be able to win in it. The characteristics at Valencia are not too different to Hungary."

The Mercedes chief added that Schumacher's shock return and Massa's good progress in hospital had both been huge boosts for the sport.

"This is the best thing that can happen to Formula 1," Haug said. "The best news is that Felipe is quite okay and can leave the hospital. That looked really frightening."

Autosport

Darthwillie
2 augustus 2009, 21:49
Williams zit niet meer bij de FOTA, en het zou me niets verbazen als Williams bang is dat met de test de kans groter is dat Schumacher punten van Williams af pakt.

Tjerk Korving
2 augustus 2009, 22:00
En wellicht heeft Williams ook iets van dat kan de FOTA nou allemaal wel willen maar zolang wij daar geen onderdeel van uitmaken barst je maar. Vraag me gelijk weer af wanneer Williams en Force India weer worden toegelaten, dacht dat de FIA daar toch wel enige aansporing toe had gegeven.

Robert Saalmink
2 augustus 2009, 23:08
De nieuwe Concorde Agreement is al ondertekend, dus ik denk dat deze teams binnenkort weer in ere hersteld worden?

Darthwillie
3 augustus 2009, 11:53
Massa heeft het ziekenhuis verlaten en is per vliegtuig op weg naar Braziliëhttp://images.gazzettaobjects.it/Hermes%20Foto/2009/08/03/0KNSGGIA--620x300.jpg?v=200908030942

bobskink
3 augustus 2009, 13:16
intervieuwtje met hem op Sporza
http://www.sporza.be/cm/sporza/auto_motor/F1/090803_massa_ziekenhuis
(ik weet niet of niet in Nederland ook te zien is)

Darthwillie
3 augustus 2009, 14:05
en meer foto's, goed te zien dat hij zelf kan lopen
http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/iDoc/1716386-400_massak%C3%A4velee1.jpg
http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/lisakuvat/1716386_1_400_massak%C3%A4velee2.jpg
http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/lisakuvat/1716386_2_400_massak%C3%A4velee3.jpg

ziet er nog pittig gezwollen uit rond het oog.

http://img193.imageshack.us/img193/4056/massan.jpg

speed9
3 augustus 2009, 14:09
Haug ziet waarschijnlijk de financiele boost,als Schumacher test/rijdt.

Dat Massa zo snel naar huis mag, toont aan dat het heel erg goed gaat met hem.

Robert Saalmink
3 augustus 2009, 14:33
Op Autosport staat een Q&A met meneer Massa. Niet echt opzienbarend verder, eigenlijk.

Darthwillie
3 augustus 2009, 14:44
pittig litteken op naast zijn oog :blink:
http://daylife.sky.com/imageserve/08HDe1Z6fC7KT/610x.jpg

@speed, dat hij naar huis mag is een goed teken, maar niet alleszeggend. herstellen van zoiets is meer dan alleen lichamelijk herstellen. Ook geestelijk moet hij weer in orde worden. Richard Hammond vertelde dat gisteren bij Top Gear.

hier is het interview met hem te zien (links klikken op filmpje)
http://news.sky.com/skynews/Home/World-News/Felipe-Massa-Crash-Ferarri-Driver-Speaks-About-Hungarian-Grand-Prix-Accident/Article/200908115352545?lpos=World_News_Carousel_Region_0&lid=ARTICLE_15352545_Felipe_Massa_Crash:_Ferarri_D river_Speaks_About_Hungarian_Grand_Prix_Accident

in ander nieuws blokkeert Williams nu definitief de Ferrari F60 test van Schumacher.
Williams opposes Schumacher's test

By Edd Straw and Pablo Elizalde Monday, August 3rd 2009, 12:01 GMT

Michael SchumacherThe Williams team has opposed Ferrari's request to allow Michael Schumacher to test ahead of his return to Formula 1 at the European Grand Prix, AUTOSPORT can reveal.

Ferrari had asked all current teams, as well as the FIA, to allow Schumacher to have a one-day test with this year's F60 car to familiarise himself with the machine.

Schumacher drove a two-year-old F2007 fitted with GP2 tyres at the Mugello circuit last week, the German having not driven F1 machinery since last year.

The seven-time champion, replacing the injured Felipe Massa in the Valencia race later this month, retired from F1 competition at the end of 2006.

Williams said it is opposing Ferrari's request because it clearly contravenes the regulations, which state testing is not allowed during the season.

"While we welcome Michael Schumacher back to Formula 1, the fact is that any form of in-season circuit testing is strictly prohibited; a regulation clearly laid out by the FIA and adhered to by all of the teams," said team boss Frank Williams.

"It was for this reason that Alguersuari, who drove an F1 car for the very first time in Hungary, did not have the opportunity to familiarise himself with the Toro Rosso before he made his race debut.

"Williams sees no distinction between Alguersuari's situation and Schumacher's and feels that any deviation from the rule would create a precedent for the future.

"In a similar situation, Williams would unhesitatingly use its current test driver. For the sake of consistency and fairness, therefore, we oppose Ferrari's proposal to test ahead of the European Grand Prix."

Ferrari needed the unanimous approval of all teams to get Schumacher to test, which means the German will not be able to try to F60 before the Valencia event.
autosport.com

Tjerk Korving
3 augustus 2009, 15:37
Ik kan Williams er niet echt ongelijk in geven. De afspraak is gemaakt en toen dat werd gedaan had iedereen kunnen nadenken over situaties als deze. Alguersuari heeft de mogelijkheid evenmin gehad en qua ervaring moeten de vrije trainingen en de simulator voor Schumacher maar genoeg wezen.

Erix
3 augustus 2009, 15:37
in ander nieuws blokkeert Williams nu definitief de Ferrari F60 test van Schumacher.

Ik kan ze alleen maar gelijk geven. Een testban is een testban, ook al heb je 7 titels op je naam staan.

Niels Tieman
3 augustus 2009, 15:39
Yep, ik ben het volledig met Frank Williams eens. Waarom M.Schumacher wel, en Alguersuari niet? Laat hem net als Alguersauri een hoop rondjes draaien op Vrijdag om te kijken of het allemaal lukt. Je hebt immers de medische testen achter de rug, dus dat mag geen probleem meer opleveren.

Robert Saalmink
3 augustus 2009, 15:42
Zoals Haug al zei, voor Algje heeft het team het verzoek niet ingediend, hadden ze dat wel gedaan dan had Haug daar ook toestemming voor gegeven. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.

Niels Tieman
3 augustus 2009, 15:44
Ze hebben het verzoek niet ingedient omdat het officieel volgens de reglementen niet mag.

Tjerk Korving
3 augustus 2009, 15:44
Haug wel maar Frank Williams ziet het duidelijk anders. :)

Dan moeten ze de regel maar in overleg aanpassen en er wat voorwaarden op los laten maar met de huidige reglementen heb je er verder geen controle op.

Robert Saalmink
3 augustus 2009, 15:50
Ik reageerde op de vraag "Waarom M.Schumacher wel, en Alguersuari niet?" die Niels stelde. Nou, daarom dus niet.

De reglementen hoeven niet aangepast te worden. Dit zijn situaties waar de teams er samen gewoon uit moet komen in goed overleg. Het wordt lastig om reglementair vast te leggen wie wel en niet mag testen.

joostingh
3 augustus 2009, 16:08
Zoals ik had vernomen is het een gentlemans agreement... dus zou er wel getest mogen worden wanneer alle teams het hier mee eens zouden zijn.

Nu is één team het hier niet mee eens (wat ik wel had verwacht dat dit Williams zou zijn) en dat is ze goed recht.

Maar denk dat Schumacher wel voldoende kan oefenen in de simulator en dat op die manier ook wel op de baan meteen redelijk kan meekomen. En hij heeft 3 vrije trainingen die hij kan gebruiken. Eventueel maakt hij gebruik van de setup van Kimi... ook geen ramp.

Maar wel leuk dat Schumacher weer even terug is en het nieuws meteen weer alle kanten opgaat. Je leest weer veel van de anti-schumi mensen etc... terwijl je ze daarvoor alleen maar hoorde over de coureur die zij supporten...

(dat is trouwens niet hier)

Darthwillie
3 augustus 2009, 16:12
Ik snap de Williams redenatie wel. Ze verkiezen Schumacher boven Gene/Badoer en zelfs Bourdais die recente F1 ervaring heeft. Dat doet Ferrari alleen omdat ze van Schumacher betere resultaten verwachten dan van hun testcoureurs en Bourdais. Waarom zou je hem dan nog meer laten trainen :p

Tijdens de verplichte twee weken stop van de fabriek mag Schumacher trouwens ook niet in de simulator plaatsnemen :huh1: Best fanatiek die vakantieperiode :laugh:

speed9
3 augustus 2009, 16:41
Ik snap de Williams redenatie wel. Ze verkiezen Schumacher boven Gene/Badoer en zelfs Bourdais die recente F1 ervaring heeft. Dat doet Ferrari alleen omdat ze van Schumacher betere resultaten verwachten dan van hun testcoureurs en Bourdais. Waarom zou je hem dan nog meer laten trainen :p

Tijdens de verplichte twee weken stop van de fabriek mag Schumacher trouwens ook niet in de simulator plaatsnemen :huh1: Best fanatiek die vakantieperiode :laugh::innocent:Wie zegt dat Schumacher naar de simulator moet:innocent:.

Als je in de fabriek niks mag doen,qua werken aan de auto en de simulator,dan laat je het toch lekker opsturen.
Bedoel als de simulator in M.Schumacher zijn huis staat, valt het toch buiten de zomerstop voor Fabrieken.

Tjerk Korving
3 augustus 2009, 18:21
Ik neem aan dat die simulator niet echt in de categorie valt zoals je ze hier op het forum ziet dus dat behoorlijk buiten de mogelijkheden. Daarbuiten geld de vakantie periode voor iedereen in de Formule 1.

Tjerk Korving
3 augustus 2009, 18:55
Zo dan, Piquet lijkt inderdaad exit te zijn bij Renault en gooit gelijk het vuil op straat wat betreft Briatore. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan met Piquet.

Furieuze Piquet: "Renault wil van mij af"

Het team van Renault wil af van Nelson Piquet Jr. Dat liet de Braziliaan zelf weten via een verklaring. In die verklaring haalt Piquet keihard uit naar teambaas Flavio Briatore, die hij zijn 'beul' noemt.

In zijn verklaring laat Piquet duidelijk weten schoon genoeg te hebben van de tactieken van Flavio Briatore en maakt met niet mis te verstane bewoordingen gehakt van de Italiaan."Ik heb bericht gekregen van Renault, dat ze niet willen dat ik dit seizoen nog voor hen rijd. Ik wil graag de kleine groep bedanken die me altijd gesteund heeft, ook binnen Renault F1, hoewel ik natuurlijk vooral zeer teleurgesteld ben met zulk nieuws. Maar tegelijk ben ik opgelucht dat de zwaarste tijd van mijn loopbaan voorbij is en dat ik mijn reputatie van een snelle coureur, die kan winnen, weer waar kan gaan maken. Ik ben een teamspeler en er zijn vele mensen met wie ik gewerkt heb die dat zullen onderstrepen, maar helaas niet de man die de meeste invloed op mijn Formule 1-loopbaan heeft gehad."

"Het pad naar de Formule 1 is een lastige en daarom besloten mijn vader en ik om een managementcontract te tekenen bij Flavio Briatore, van wie wij dachten dat hij uitstekend geschikt was voor de benodigde contacten en het management. Helaas begon toen de zwartste periode uit mijn loopbaan."

"Als beginner in de Formule 1 mag je veel steun verwachten, maar in plaats daarvan was ik 'die gozer in die andere auto' en kreeg ik totaal geen aandacht. Daarbij is het meerdere malen voorgekomen dat mijn manager en teambaas, Briatore, een kwartier voor de kwalificatie naar me toe kwam en me bedreigde. Als ik geen goed resultaat zou halen, zou hij een andere coureur klaar hebben staan om me te vervangen. Ik heb nooit dreigementen nodig gehad om resultaten te boeken."

"Voor 2009 zou alles anders zijn, beloofde Briatore. Ik zou gelijke behandeling krijgen en ontving een contract met een clausule waarin stond dat ik halverwege het seizoen 40% van Fernando's puntenaantal moest scoren. Ik vertrouwde erop dat ik met die gelijke behandeling makkelijk die punten moest halen."

"Helaas werden de beloftes opnieuw niet waargemaakt. Ik testte veel minder dan Fernando en had nooit de kans om een kwalificatie te simuleren. Daarbij had Fernando in de eerste negen races belangrijke updates op zijn auto, die ik nooit heb gehad."

"De omstandigheden waarin ik de afgelopen twee jaar heb moeten werken waren op z'n zachtst gezegd bizar. Er zijn dingen voorgevallen die ik nog steeds niet kan geloven. Ik dacht altijd dat een manager je steunt, aanmoedigt en je alle kansen geeft. In mijn geval was dat het tegenovergestelde. Flavio Briatore was mijn beul."

Bron: gpupdate.net

En de engelse versie van de website van Piquet:

Statement - Nelson Piquet

I have received notice from the Renault F1 team of its intention to stop me from driving for them in the current F1 season. I want to say thanks to the small group who supported me and that I worked together at Renault F1, although it is obviously with great disappointment that I receive such news. But, at the same time, I feel a sense of relief for the end of the worst period of my career, and the possibility that I can now move on and put my career back on the right track and try to recover my reputation of a fast, winning driver. I am a team player and there are dozens of people I have worked with in my career who would vouch for my character and talent, except unfortunately the person that has had the most influence on my career in Formula 1.

I started racing at the age of eight and have broken record after record. I won every championship I raced in go-karts. I was South American F3 champion, winning 14 races and getting 17 pole positions. In 2003 I went to England, with my own team, to compete in the British F3 championship. I was champion there as well, winning 12 races and getting 13 pole positions. In fact I was the youngest ever champion. I raced GP2 in 2005 and 2006, winning five races and scoring six pole positions. I had a great season in my second year, only missing out on the championship to Lewis Hamilton due to technical mistakes of our team, which I take as my own as well, including running out of fuel during a race. I set the record in GP2 for the first driver to have a perfect weekend, scoring the maximum points available, in Hungary 2006. No-one matched that until July 2009 when Nico Hulkenberg did in at Nurburgring.

The path to F1 was always going to be tricky, and my father and I therefore signed a management contract with Flavio Briatore, who we believed was an excellent option with all the necessary contacts and management skills. Unfortunately, that was when the black period of my career started. I spent one year as a test driver, where I only did a handful of tests, and the next year started as a race driver with Renault. After the opening part of the season, some strange situations began to happen. As a beginner in F1, I could only expect from my team a lot of support and preparation to help me in getting up to the task. Instead, I was relegated as "someone who drives the other car" with no attention at all. In addition, on numerous occasions, fifteen minutes before qualifying and races, my manager and team boss (Briatore) would threaten me, telling me if I didn't get a good result, he had another driver ready to put in my place. I have never needed threats before to get results. In 2008 I scored 19 points, finished once on the podium in second place, having the best debut year of a Brazilian driver in F1.

For the 2009 season Briatore, again acting both as my manager and team boss of Renault F1, promised me everything would be different, that I would get the attention I deserved but had never received, and that I would get "at least equal treatment" inside the team. He made me sign a performance-based contract, requiring me to score 40% of Fernando Alonso's points by mid-way through the season. Despite driving with Fernando, two-time world champion and a really excellent driver, I was confident that, if I had the same conditions, I would easily attain the 40% of points required by the contract.

Unfortunately, the promises didn't turn into reality again. With the new car I completed 2002km of testing compared to Fernando's 3839km. Only three days of my testing was in dry weather only one of Fernando's was wet. I was only testing with a heavy car, hard tyres, mostly on the first day (when the track is slow and reliability is poor), or when the weather was bad. Fernando was driving a light car with soft tyres in the dry, fine conditions. I never had a chance to be prepared for the qualifying system we use. In Formula 1 today, the difference between 1st and 15th position is sometimes less than a second. It means that 0.2 or 0.3s can make you gain eight positions.

In addition to that, car development is now happening on a race-to-race basis due to the in season testing ban. Of the first nine races that I ran this year, in four of them Fernando had a significant car upgrade that I did not have. I was informed by the engineers at Renault that in those races I had a car that was between 0.5 and 0.8s a lap slower than my teammate. If I look at Germany (where I out-qualified my teammate despite that), if I had that advantage in qualifying I would be fifth and not tenth. If we had that difference in the race, I would have finished ahead of my teammate, which I did in Silverstone, despite him having upgrades that I did not have.

I believe without doubt in my talent and my performance. I didn't get this far by getting bad results. Anyone who knows my history knows that the results I am having in F1 do not match my CV and my ability. The conditions I have had to deal with during the last two years have been very strange to say the least, there are incidents that I can hardly believe occurred myself. If I now need to give explanations, I am certain it is because of the unfair situation I have been in the past two years. I always believed that having a manager was being a part of a team and having a partner. A manager is supposed to encourage you, support you, and provide you with opportunities. In my case it was the opposite. Flavio Briatore was my executioner.

Being under pressure is not new to me. I have had criticism throughout my career, and have also had a lot of expectations put on me due to my name. Up until now I always met those expectations, surpassed them even. I have never before felt the need to defend myself or fight back from rumours and criticism because I knew the truth and I just wanted to concentrate on racing, I didn't ever let it affect me. Fortunately, I can now say to those people who supported me through my career that I'm back on the good tracks and considering the options for a new start in my F1 career in a fair and positive way.

GTE
3 augustus 2009, 19:01
Yup, Piquet is exit. Briatore is geen lieverdje, maar Piquet is er ook wel als de kippen bij om zn straatje schoon te vegen.

Tjerk Korving
3 augustus 2009, 19:05
Yup, Piquet is exit. Briatore is geen lieverdje, maar Piquet is er ook wel als de kippen bij om zn straatje schoon te vegen.
Enerzijds wel maar anderzijds bevestigd het wel het gevoel wat er al jaren heerst over Renault en Briatore. Er is daar gewoon een eerste coureur en een andere die ook toevallig daar rijd.

GTE
3 augustus 2009, 19:06
Zoals Haug al zei, voor Algje heeft het team het verzoek niet ingediend

van autosport.com opgetekend uit de mond van Dieter Mateschiz:

We asked for a test permission for Alguersuari before the Hungarian GP and it was turned down," said Mateschitz. "So why should we approve an exemption for a seven-time-champion after this?

Tja, Ferrari vraagt om coulance en krijgt het niet. Dan is de kous daarmee af. Vraag me wel af hoe Ferrari gereageerd heeft op het verzoek van Torro Rosso.

speed9
3 augustus 2009, 19:11
Ik neem aan dat die simulator niet echt in de categorie valt zoals je ze hier op het forum ziet dus dat behoorlijk buiten de mogelijkheden. Daarbuiten geld de vakantie periode voor iedereen in de Formule 1.

:lol:Mag Schumacher ook niet meer bepalen wat hij doet in zijn vrije tijd.

@ GTE : Briatore was altijd al niet gemakkelijk,het gaat bij hem er om te winnen en niet te verliezen.
@ GTE(2)
Ik denk dat Ferrari het had goed gegekeurt,maar het is unaniem toch?

Pingguest
3 augustus 2009, 20:17
Op Autosport lees ik dat Red Bull ook tegen Schumacher's test hebben gestemd.

De Safety Car kwam op het voor hem juiste moment naar buiten ten gevolge van Glock's crash.

Neo-242
3 augustus 2009, 20:38
Het besluit van Williams & Red Bull om dat verzoek van Ferrari tegen te houden vind ik correct. Ik denk dat Schumacher meer dan snel genoeg zal zijn in de nieuwe wagen, en zoals gezegd, hij kan 3 sessies wennen aan de nieuwe wagen.
Eerlijk gezegd is Schumacher nooit een piloot geweest die veel rondjes nodig had om in vorm te raken, dat zag je nu aan de tijden met de F2007 ook meteen.

Laat hem testen met die oude Ferrari of met een andere formule-wagen om het snelheidsgevoel terug te laten wennen. Geen F1-testen zijn geen F1 testen. Het zou trouwens oneerlijk zijn geweest tov al die jonge autocoureurs die hun talenten niet kunnen tonen tijdens F1-testsessies.

Schumi rulezzzzz
3 augustus 2009, 20:55
Zo dan, Piquet lijkt inderdaad exit te zijn bij Renault en gooit gelijk het vuil op straat wat betreft Briatore. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan met Piquet.
Ik ben blij dat Piquet dit gezegd heeft. Iedereen vermoedde al dat de situatie de afgelopen anderhalf jaar zo was, want het is natuurlijk schofterig hoe Briatore hem behandeld heeft. Het is toch niet normaal dat als je ontslagen wordt in de F1, je eigenlijk opgelucht overkomt.

Zegt ook wel wat over Renault en Alonso moet ik zeggen. Blijkbaar dulden ze totaal geen tegenstand van de 2e auto.

Dacht Buemi de enige dubutant te zijn dit jaar, krijgt hij plotseling gezelschap van Alguersauri en Grosjean. (en Schumacher :P)

bobskink
3 augustus 2009, 21:03
Helemaal met Williams en red Bull eens, Ferrari zou net hetzelfde gedaan hebben, zij zijn net meestal de grootste muggenzifters.

Darthwillie
3 augustus 2009, 21:04
Ik ben blij dat Piquet dit gezegd heeft. Iedereen vermoedde al dat de situatie de afgelopen anderhalf jaar zo was, want het is natuurlijk schofterig hoe Briatore hem behandeld heeft. Het is toch niet normaal dat als je ontslagen wordt in de F1, je eigenlijk opgelucht overkomt.

Zegt ook wel wat over Renault en Alonso moet ik zeggen. Blijkbaar dulden ze totaal geen tegenstand van de 2e auto.

Dacht Buemi de enige dubutant te zijn dit jaar, krijgt hij plotseling gezelschap van Alguersauri en Grosjean. (en Schumacher :P)
Sorry maar zo voor het open doel moet je ze niet neerleggen natuurlijk ;)

De renault situatie noemen we de Schumacher methode. Het werkt, simpel zat, als McLaren 2007 iets heeft laten zien is het wel dat 2 toppers in 1 team elkaar tegenwerken.

Denk ik ook dat Nelson Jr ook ietsiepietsie overdrijft om zichzelf er goed vanaf te laten komen. Als je niet naar de snelheid kijkt is het hoge aantal spins niet goed te praten.

Tjerk Korving
3 augustus 2009, 21:10
Sorry maar zo voor het open doel moet je ze niet neerleggen natuurlijk ;)

De renault situatie noemen we de Schumacher methode. Het werkt, simpel zat, als McLaren 2007 iets heeft laten zien is het wel dat 2 toppers in 1 team elkaar tegenwerken.

Denk ik ook dat Nelson Jr ook ietsiepietsie overdrijft om zichzelf er goed vanaf te laten komen. Als je niet naar de snelheid kijkt is het hoge aantal spins niet goed te praten.
Ferrari had in het Schumacher tijdperk twee wagens en twee coureurs die konden winnen en dat verschilt wel met Renault wat zich lijkt te concentreren op de ene wagen. Als Schumacher niet won dan was het vaak zijn teamgenoot doordat die ook een fatsoenlijke wagen kreeg voorgeschoteld.

Je hoeft niet per sé twee top coureurs te hebben in je team maar geef ze dan minstens dezelfde wagen en kansen. Als de ene coureur dan zo goed is dan moet dat vanzelf blijken.

Hoe dan ook hanteert Briatore een rare manier van werken.

Neo-242
3 augustus 2009, 21:13
Alain Prost to make F1 return in Spa

By John Doe - Monday, August 3th 2009, 20:08 GMT

Alain Prost, the four-time world champion, plans to come out of retirement as Nelson Piquet Jr's replacement at Renault from the Belgian Grand Prix.

Following days of speculation about who would slot in alongside Fernando Alonso following Piquet's below par Hungarian GP, Renault F1 issued a statement on Monday evening confirming that Prost was being prepared for the role.

Bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/774180

Sorry, kon het niet laten:p

Stefan van Renselaar
3 augustus 2009, 21:52
Je hoeft niet per sé twee top coureurs te hebben in je team maar geef ze dan minstens dezelfde wagen en kansen. Als de ene coureur dan zo goed is dan moet dat vanzelf blijken.

Als je geen tijd hebt om 2 auto's van die updates te voorzien dan geef je, logischerwijs, de update aan je beste coureur en dan heeft je 2e coureur ook een weekend later die update en hebben ze dezelfde auto. Piquet wordt niet benadeeld door Renault, maar dat doet hij zelf door niet fatsoenlijk te kunnen kwalificeren dan komt hij op een kansloze strategie, bij een droge race zonder safety cars, omdat hij zelf niet naar voren kan rijden, maar hij een wonder nodig heeft om in de punten te eindigen, als hij zijn auto niet ergens parkeert in 100.000 stukjes.

Klopt, hij had in Hongarije dezelfde auto en als hij dan niet eens hoger als P15 in de kwalificatie kan komen dan is er toch echt iets mis met je rijderskunsten... :rolleyes:

Darthwillie
3 augustus 2009, 22:07
Ferrari had in het Schumacher tijdperk twee wagens en twee coureurs die konden winnen en dat verschilt wel met Renault wat zich lijkt te concentreren op de ene wagen. Als Schumacher niet won dan was het vaak zijn teamgenoot doordat die ook een fatsoenlijke wagen kreeg voorgeschoteld.

Hoe dan ook hanteert Briatore een rare manier van werken.
Piquet had vrijwel altijd de zelfde wagen, af en toe hadden ze niet genoeg onderdelen en dan kreeg Alonso ze als eerste, daar werd nooit geheimzinnig over gedaan.

Piquets probleem is dat het veld vreselijk dicht bij elkaar ligt. was je 4 jaar terug een halve seconde langzamer als Alonso dan stond je er 4 plaatsen achter. Nu sta je vreselijk ver achteraan. Ergens lijkt hij dan niet met de druk om te kunnen gaan. Dit jaar is hij al 12 keer achterstevoren gegaan tijdens een race (iemand op een ander forum houdt dat bij :rolleyes: ) dat heeft niets met snelheid te maken of materiaal.

cookie
3 augustus 2009, 22:08
Renault heeft altijd last met de 2de piloten, dus het ligt echt wel aan het team vind ik. Button's carriere was er bijna voorbij na zijn stint bij renault, trulli werd weggepest door Briatore, Villeneuve kon niks aanvangen met de wagen, Fissichella werd meestal overklast door Alonso, Kovalainen ook bijna halverwege het seizoen weggepest door Briatore.

Piquet verdient nog een kans bij een ander team vind ik, vergeet niet dat ie bijna Hamilton klopte voor de GP2 titel, dus racen kan ie wel.

Tjerk Korving
3 augustus 2009, 22:09
Waarom kunnen andere teams het dan wel, twee gelijke wagens neerzetten? Een race later is overigens wat anders als meerdere races achtereen wachten. In een veld wat net een seconde van elkaar ligt kan je niet zomaar een update missen die je een halve seconde kost, dan sta je achteraan. Tijdens de jaren dat Briatore de scepter zwaait hebben er nog nooit gelijke wagens gereden en naar mijn idee ga je daar als team al de fout in als je serieus bezig wilt zijn met een kampioenschap.