PDA

View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 8]

Pagina's : 1 2 3 [4] 5

Darthwillie
29 augustus 2009, 15:33
beeindigt in ieder geval de discussie dat iedereen in dit soort wagens kan rijden :p

Basissnelheid lukt wel, dat laatste beetje is erg moeilijk

Stefan van Renselaar
29 augustus 2009, 15:43
Volgens mij werd Alonso daar ontiegelijk opgehouden in de 2e sector door Button, of hij heeft een fout gemaakt.... Red Bull kan hier goede zaken gaan doen.

NS
29 augustus 2009, 15:46
en fisi mooi 4e :)

Darthwillie
29 augustus 2009, 15:51
Volgens mij zien we iets waar ik het eerder dit jaar al over had.
Sinds de Brawn minder gaat lijkt Barrichello de snellere van de twee. Button heeft een wagen nodig die precies voor hem werkt anders verliest hij veel tijd. Zijn teamgenoot lijkt iets meer om dat probleem heen te rijden.

Fisi :thumbup:

NS
29 augustus 2009, 16:00
fisi is echt goed bezig!

Martijn Mezger
29 augustus 2009, 16:01
Fisichella, held!

Joost van den Heuvel
29 augustus 2009, 16:03
Haha, geweldig.

Hij had aan het einde van z'n laatste rondje eigenlijk wel binnen moeten komen... kost weer brandstof en er zal waarschijnlijk al niet zo veel in zitten.

edit: misschien valt het nog wel mee, hij was in alle Q sessies snel.

Sinds de Brawn minder gaat lijkt Barrichello de snellere van de twee. Button heeft een wagen nodig die precies voor hem werkt anders verliest hij veel tijd. Zijn teamgenoot lijkt iets meer om dat probleem heen te rijden.

Fisi :thumbup:

Ik vraag me al een tijdje af of Barrichello misschien heeft afgedwongen dat Button zijn setups niet meer mag overnemen (zou wel suf zijn maar goed). Ter compensatie van het voortrekken van Button waar volgens hem sprake van was.

Darthwillie
29 augustus 2009, 16:04
Geweldig dit van FISI!!!!!!!!!!!! :thumbup:

Daar moeten ze toch bij Ferrari over na gaan denken, Badoer laatste Fisi eerste.

Ik denk ook niet dat ze een belachelijk lage benzinevoorraad hebben, ze waren waanzinnig snel de hele kwalificatie. Sutil zal balen.

Stefan van Renselaar
29 augustus 2009, 16:06
Wtf :blink: Een Force India op pole, ze kwamen nog niet eens uit Q1 aan het begin van het jaar. Het is wel weer heel erg close....

Ik verwacht de saaiste race op Spa ooit als er geen regen komt met al die auto's zo dicht bij elkaar :rolleyes:

Fabian de Jong
29 augustus 2009, 16:07
haha briljant van Force India!

RSRoy
29 augustus 2009, 16:13
WTF, geweldig die kwali vandaag. Aantal grote namen niet in de top 10 en dan Fisi op pole met Truli en Heidfeld er achter :D

En dat zonder regen :D

Rogue
29 augustus 2009, 16:18
Ik verwacht de saaiste race op Spa ooit als er geen regen komt met al die auto's zo dicht bij elkaar :rolleyes:

Nou ja, de mensen die voor de punten gaan rijden achteraan en willen naar voren. Kan wat mij betreft een hele leuke race worden met een mogelijk chaotische start...ook als het droog blijft. :)

Chapeau voor Fisichella! Lachen dit. :)

Darthwillie
29 augustus 2009, 16:18
WTF, geweldig die kwali vandaag. Aantal grote namen niet in de top 10 en dan Fisi op pole met Truli en Heidfeld er achter :D

en alledrie zonder contract voor volgend jaar:blink:

KERS en een aantal snelle jongens ver naar achteren zou het nog wel heel leuk kunnen maken.

cookie
29 augustus 2009, 16:32
Spannendste kwali van het jaar :thumbup: Zo vet wanneer een klein team zoiets doet, zelfde gevoel geeft dit als op Monza vorig jaar. Dit is misschien nog wel knapper want het is gewoon in het droge, op de langste baan dus extra moeilijk om het verschil in rondetijd te handhaven.

En uitstekende kans morgen voor Rubens om tot op 8 puntjes van Button te komen. Hij kan voor de overwinning gaan, maar Button gaat denk ik nog niet eens punten scoren als het droog blijft.

Red Bull valt ook tegen, dit moest hun baan zijn waar ze gingen domineren maar nu zijn ineens Toyota en BMW sneller dan hun. De slechte betrouwbaarheid speelt het team volgens mij parten, veel trainingstijd verloren.

Hopelijk morgen een spannende race, als de Kers wagens morgen niet kunnen inhalen in Les Combes dan moeten ze de aero regels dringend wijzigen voor volgend jaar. Of Kers verplichten en het meer kracht geven. Inhaalacties wil ik zien, en deze keer kan het niet aan het circuit liggen dat het niet lukt.

CavaF1
29 augustus 2009, 16:57
Ik ben heel benieuwd naar de gewichten en dan vooral die van Raikonnen. Die staat meestal zwaardere en gegarandeerd dat hij aan Les Combes op zn minst 4e ligt.

Ook frappant, Badoer had de grootste topsnelheid aan het eind van Kemmel.

GTE
29 augustus 2009, 16:57

Ik hoorde het Martin Brundle vandaag weer zeggen en ik heb het vaker gehoord: Button moet het hebben van zijn vloeiendheid. Wordt daarom vaak vergeleken met Prost. Hij gaat het 'circuit niet echt te lijf' maar is waanzinnig effectief in het gebruik van zijn auto en het asfalt. Ik kan me best voorstellen dat zon uitgangspunt minder uit de verf komt bij nukkige auto's.

GTE
29 augustus 2009, 17:01
Tja, Badoer. Ik heb het echt met hem te doen. Hij doet zo zn best en hij kan heus wel iets, maar hij heeft in het wereldkampioenschap genant weinig te zoeken. Mijn medelijden gaat uiteraard ook uit naar Rob Smedley, die van Massa nu de zorg voor Badoer opgedragen heeft gekregen en dat met veel plichtsbesef doet, maar leuk en uitdagend kan het niet zijn. Dat je als Ferrari-engineer je rijder moet coachen om uit Q3 te komen.

Fisico had zich vandaag niet beter beschikbaar kunnen tonen voor Ferrari. Een perfecte auditie. Maar als Ferrari echt doorpakt, lokken ze Hulkenberg weg bij Williams met een multi-jaar contract.

bobskink
29 augustus 2009, 17:05
Button is gewoon zo een typische coureur die het niet kan zonder goede wagen. Barichello kan het echter wel met een mindere wagen.
De vraag is waarom Barichello het niet altijd kan in een goede wagen.

GTE
29 augustus 2009, 17:18
Ik denk dat Button meer voordeel haalt uit een auto die hem ligt maar dat Barrichello minder nadeel ondervindt met een auto die hem minder ligt. Niks ten nadele van Button, want als alles in orde is, behoort hij tot de allersnelsten. Zoiets als Damon Hill (en ook Alain Prost) wellicht.

Face the Slayer
29 augustus 2009, 17:29
Button is gewoon zo een typische coureur die het niet kan zonder goede wagen. Barichello kan het echter wel met een mindere wagen.
De vraag is waarom Barichello het niet altijd kan in een goede wagen.

Dan zit er een niet nader genoemde Duitser naast hem...

bobskink
29 augustus 2009, 17:55
Dan zit er een niet nader genoemde Duitser naast hem...
Klopt, maar dat lag meer aan die Duitser denk ik. Ik doelde ook op zijn tijd bij Jordan en dat hij in het begin van het seizoen toch ook wat tegenviel.

Ik denk trouwens dat Mercedes op weg is naar een persoonlijk record qua aantal polepositions in één seizoen. (en toch zullen ze niet tevreden zijn)

Sander Hogendoorn
29 augustus 2009, 18:14
Fisichella kan volgens mij flink wat punten scoren, aangezien hij in Q2 ook 1 van de snelsten was.

Ik had echt nooit gedacht dat zijn tijd zou blijven staan, vooral de Red Bulls hebben het laten liggen. Met Button op P14 zou ik in ieder geval 1 auto iets lichter maken zodat je vooraan staat.

Captain Slow
29 augustus 2009, 19:09
Weet iemand trouwens waarom RBR weer met de smalle neus rijdt en STR met de brede neus? Ik dacht dat die brede neus permanent was.

Darthwillie
29 augustus 2009, 19:13
Waar ik trouwens erg veel plezier aan beleef, Olav Mol roept al een paar jaar dat Fisi moet stoppen omdat hij niets meer toevoegt :lol::thumbup:

01 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 693.5*
02 McLaren Mercedes Heikki Kovalainen 697.0*
03 Ferrari Luca Badoer 691.5*
04 Ferrari Kimi Räikkönen 655.0
05 BMW Sauber Robert Kubica 649.0
06 BMW Sauber Nick Heidfeld 655.0
07 Renault Fernando Alonso 684.4*
08 Renault Romain Grosjean 704.7*
09 Toyota Jarno Trulli 656.5
10 Toyota Timo Glock 648.5
11 STR Ferrari Jaime Alguersuari 704.5*
12 STR Ferrari Sébastien Buemi 685.0*
14 RBR Renault Mark Webber 658.0
15 RBR Renault Sebastian Vettel 662.5
16 Williams Toyota Nico Rosberg 670.0
17 Williams Toyota Kazuki Nakajima 706.1*
20 Force India Mercedes Adrian Sutil 678.5*
21 Force India Mercedes Giancarlo Fisichella 648.0
22 Brawn Mercedes Jenson Button 694.2*
23 Brawn Mercedes Rubens Barrichello 644.5

Fisi is niet zwaar, maar zwaarder dan Rubens :blink:

Schumi rulezzzzz
29 augustus 2009, 19:17
Raikkonen heeft KERS en een redelijke hoeveelheid benzine, kan zeker voor een podium of beter gaan als hij in de eerste ronde wat posities goed kan maken.

Zonder dollen denk ik dat Force India echt een goede auto heeft voor een podium. Ze gaan namelijk en hard op t rechte stuk en hebben een respectabele middensector.

Op volgorde maakt t iets makkelijker:

http://img149.imageshack.us/img149/4137/weights.jpg

Sander Hogendoorn
29 augustus 2009, 19:17
Trulli en Heidfeld staan er goed voor :)

(nooit gedacht dat ik dit zou zeggen na vorige week :p)

Darthwillie
29 augustus 2009, 19:25
Webber heeft trouwens een reprimande gekregen voor het hinderen van een andere rijder tijdens de kwalificatie :huh1: daar zijn toch ook ander straffen voor uitgedeelt, weer een bizar staaltje inconsequent gedrag van de stewards

Stefan van Renselaar
29 augustus 2009, 19:37
Red Bull had beter een liter of 3 uit de auto van Webber kunnen halen en een liter of 15 uit die van Vettel :rolleyes: Het halve veld gaat trouwens een 1 stopper maken lijkt het zo :huh1:

@Willie: Ik denk dat dat dan met Badoer was die in Les Combes eraf ging omdat hij op het vuile reed, Badoer nam een slipstream van een Red Bull en toen Badoer uit zijn slipstream was had die ook eigenlijk van zijn gas af moeten gaan.

Dit is trouwens ook wel interessant voor de geruchtenmolen:
Raikkonen not worried about F1 future

Kimi Raikkonen has said he has no worries about his future in Formula 1, amid continued uncertainty that he will see out his contract at Ferrari.

Raikkonen has a deal with the Maranello-based team until the end of 2010, but the outfit is believed to have been looking to reach a deal to buy out the contract so the Finn can move aside for Fernando Alonso.

Although those talks have reached a stalemate, Raikkonen has said he is calm about what will happen next year after claiming he has options with other outfits if he did not carry on with Ferrari.

"If for some reason I am not at Ferrari next season I know I'll have a seat at another team in the paddock," the Finn was quoted as saying by the British media on Saturday. "It's not a problem. Other teams want me.

"I'm too young to retire. I have a contract with Ferrari for next season. If I didn't want to race next season I would not have signed a contract."

Representatives of Raikkonen are understood to have approached Brawn GP earlier this year to enquire about options there, while the Finn has also been linked to a return to McLaren the team he left at the end of 2006 to join Ferrari.

tinyriconen
29 augustus 2009, 20:27
Ik zag z'n naam voorbij komen in dit topic (bladerde er even vluchtig doorheen), maar toen ik de uitslag van de kwalificatie zag was ik gewoonweg geschokt! Ik ben sprakeloos...

Wel schitterend voor zo'n jongen, gun het hem toch wel.

Neo-242
29 augustus 2009, 20:37
Wie had deze uitslag verwacht? Force India, Toyota & BMW vooraan. 3 teams die meestal in de achterhoede terug zijn te vinden op andere tracks.
Bewijst dat Spa toch heel andere eisen stelt dan alle andere mickey mouse circuits van tegenwoordig...

Super voor Fischella, waar komt dat nu ineens vandaan?:blink:

Ook Raikkonen staat goed, hij ging als een speer, erg tof om hem terug te zien aanvallen op circuit. De afwezigheid van Massa doet duidelijk goed aan hem.
Met een wagen die afgesteld is voor low downforce, en als enige wagen in de top 10 met KERS kan hij misschien wel wat wagens voor hem inhalen bij de start op de lange rechte stukken. Als het niet regent...

Het is schokkend te zien dat zowel Brawn als Red Bull niet mee konden doen voor topposities. Ik had Red Bull ronduit dominant verwacht op dit circuit.:surrender:

Ik vrees dat we Button tot het einde van het seizoen gaan zien krabben om zijn voorsprong van het seizoensbegin te behouden. Die man gaat echt slecht de laatste wedstrijden:scared:

NS
29 augustus 2009, 21:09
misschien word Rubens wel kampioen :')

cookie
29 augustus 2009, 21:40
Ik durf niks te voorspellen voor morgen nu ik de gewichten ken, de hele top 10 maakt wat mij betreft kans om te winnen. Maar het ziet er goed uit voor Trulli en Heidfeld.

Misschien 6 verschillende winnaars in 6 opeenvolgende races morgen, das al lang geleden dat dat gebeurd is geloof ik (vorige reeks was 5 verschillende winnaars op rij in 2003)

Neo-242
29 augustus 2009, 22:32
misschien word Rubens wel kampioen :')

Wie weet, maar gezien hoe licht hij stond in de quali, zal hij morgen geen al te grote potten breken denk ik...

Darthwillie
30 augustus 2009, 02:17
pittige crash van Colleti tijdens de gp2 race
http://www.youtube.com/watch?v=RqPDAqhsDhI

Volgens een aantal duitse media is het zeker dat Fisi vanaf Monza in de Ferrari stapt, in ruil daarvoor hoeft Force India de motorenschuld van vorig jaar niet af te betalen, nog even wachten tot serieuze media dit melden.

tinyriconen
30 augustus 2009, 05:09
Zo! Dat is een pittige crash. Rechtdoor in Eau Rouge.. au!

Ben benieuwd wat er waar is van het gerucht over Fisi en Ferrari. Kan het me nauwelijks voorstellen, maar je weet het nooit.

Btw, Ben nog altijd op zoek naar een weddenschap waarop ik m'n (lange) haren kan inzetten. Misschien dat een winst (of podiumplek) van Fisichella morgen wel een leuke is. :P

Stefan van Renselaar
30 augustus 2009, 11:55
GP2 race: http://www.justin.tv/bababarbar

Heb ik 10 minuten daar meer actie gezien als in het hele formule 1 seizoen :rolleyes:

cookie
30 augustus 2009, 12:45
GP2 race: http://www.justin.tv/bababarbar

Heb ik 10 minuten daar meer actie gezien als in het hele formule 1 seizoen :rolleyes:

Race 1 was 10 keer beter dan deze race, beste GP2 race met de huidige wagen was dat. was trouwens op het de waalse zender RTBF1 live op TV te zien (weet niet of die in nederland te ontvangen is)

td`
30 augustus 2009, 14:14
Heb hem hier nog niet gezien, als ie wel al ergens anders staat, excuus, maar moest hem toch ff posten:
http://images.gpupdate.net/newsnew/135488.jpg

Darthwillie
30 augustus 2009, 14:41
Woeste voorspelling,
1-Heidfeld
2-Kimi
3-Rubens

rammstein_fan
30 augustus 2009, 15:05
Vaarwel Hammi

Stefan van Renselaar
30 augustus 2009, 15:05
Wat een actie zeg :blink:

@Ramstein, ook geen Hamilton fan? :p

rammstein_fan
30 augustus 2009, 15:07
hehehehe:P Forza Ferrari en wat een stunt van fisi:D Zet um voor die paar races in de Ferrari:D

TheRealms
30 augustus 2009, 15:07
No way!!! Button ook eruit :(

rammstein_fan
30 augustus 2009, 15:09
leuk toch???????? Kom op Vettel en Barrichello

Joost van den Heuvel
30 augustus 2009, 15:09
Wat een spektakel/chaos.

Vraag me af of Kimi schade heeft. Super start ondanks Rubens stilstaand voor z'n neus. Alleen bij einde rechte stuk ging ie het gras in en was er volgens mij contact; zag wat vliegen, of was dat van andere wagens?

Badoer had eigenlijk ook wel een goede start maar moest in de eerste bocht een botsing ontwijken en lag al meteen weer achteraan.

Stefan van Renselaar
30 augustus 2009, 15:12
Vettel heeft trouwens ook niet zo'n super start gemaakt. Geen plekken gewonnen. BBC meld dat Vettel door Rosberg onder geel zou zijn ingehaald.

jp_f1
Badoer heeft wel zojuist de snelste tijd gereden :p

Joost van den Heuvel
:lol:

rammstein_fan
30 augustus 2009, 15:16
Raikkonen Meester

Darthwillie
30 augustus 2009, 15:18
Raikkonen KERS
fixed that :laugh:

rammstein_fan
30 augustus 2009, 15:20
Nou zal mee geholpen hebben maar hij zat wel op te letten hoor tijdens de restart:D

Darthwillie
30 augustus 2009, 15:21
volgens mij klapte hij er in eau rouge bijna op zelfs zoveel sneller ging hij.

Stefan van Renselaar
30 augustus 2009, 15:23
Hoe Sutil net Badoer inhaalt :P Badoer is nu 5 seconde langzamer als Raikkonen de laatste ronde

Darthwillie
30 augustus 2009, 15:24
enige wat je voor Badoer kan zeggen is dat hij volgens mij zelfs in zijn drankfles nog benzine heeft zitten, zo zwaar is hij.

rammstein_fan
30 augustus 2009, 15:25
Fisi is wel goed bezig hoor:d

Mossel
30 augustus 2009, 15:28
wat waren de rondetijden achter de Safety Car ? was dat nou echt 2.50 ??

rammstein_fan
30 augustus 2009, 15:30
Nieuwe voorband van Kubica ziet er zeer slecht uit

wat waren de rondetijden achter de Safety Car ? was dat nou echt 2.50 ??

Ja

rammstein_fan
30 augustus 2009, 15:34
Red Bull stelletje debielen:S

Stefan van Renselaar
30 augustus 2009, 15:40
Red Bull stelletje debielen:S

Ja, we weten dat jij het natuurlijk beter kan :rolleyes:

rammstein_fan
30 augustus 2009, 15:40
Ja, we weten dat jij het natuurlijk beter kan :rolleyes:

Het is de laatste tijd constant Red Bull die dat soort fouten maakt

Mathijs
30 augustus 2009, 15:46
Badoer snelste in sector 1! Wat een held!

Stefan van Renselaar
30 augustus 2009, 15:50
Badoer snelste in sector 1! Wat een held!

Hij doet het nu weer!

Die wheelcovers mogen ook wel een keer verboden mogen :rolleyes:

Joost van den Heuvel
30 augustus 2009, 15:54
Hm, ze sturen Alonso nu wel weg, maar volgens mij was dat ding toch nog rondjes aan het draaien toen ie wegreed. Als dat maar goed gaat.

edit:
Right, dat er nog steeds iets mis is, is iig duidelijk. Hij zal moeten opgeven. Jammer!

speed9
30 augustus 2009, 16:06
Valt me op dat zodra er een tikje op de Wheelcovers komt,dat ze gelijk niet meer goed zitten en/of slecht de lucht begeleiden.

Spa is gewoon de beste baan om de auto's te vergelijken.

rammstein_fan
30 augustus 2009, 16:24
Dag Barrichello kapotte motor??

speed9
30 augustus 2009, 16:33
Dag Barrichello kapotte motor??
Olie lekage ?

Daniël
30 augustus 2009, 16:35
Toch nog een overwinning in een hopeloos seizoen! Alles ging gewoon goed, top! Forza Ferrari! \o/

Fisi natuurlijk ook top!

Rogue
30 augustus 2009, 16:36
Prachtig voor Fisichella. :)

Superjammer voor Hamilton en Button, die hadden er nog een veel mooiere race van kunnen maken denk ik. Maar ja "als als als"....

Stefan van Renselaar
30 augustus 2009, 16:36
Kimi drinkt natuurlijk eerst van de champagne voordat hij ermee gaat spuiten :P :lol:

@Richard: IF – that’s F1 spelt backwards.

El Maestro
30 augustus 2009, 17:08
Kimi!!!!!!!!!!!!!:thumbup:

Spannende race en uiteraard geweldig om een keer een Force India op het podium te zien.

Iemand trouwens nog die onboard beelden van de start op BBC gekeken? Bij Barrichello vloog er echt van alles om ze hoofd heen:blink:

Neo-242
30 augustus 2009, 17:19
Die vliegende brokstukken bij de start vielen me al op tijdens de race. Waar kwam dat allemaal vandaag zeg? Een regen aan carbon was dat:blink:

Dan toch nog een overwinning van Raikkonen in 2009. Ik voelde het gisteren al dat het erin zat voor hem. Een magistrale wedstrijd van hem & Ferrari, bijna foutloos buiten zijn momentje aan Les Combes. Heeft daar veel geluk gehad dat Kubica hem er niet in plantte. De Pool zat goed op te letten! Er vlogen wel stukken af, toch straf hoe sterk veel van die wagens zijn want ze hadden er beide geen hinder van denk ik.

Mooi resultaat voor Vettel ook en wat een topper voor Force India en Fisichella. Wel zó vreemd dat uitgerekend nu de wagen werkt Sutil Fisico niet kan volgen.

Naargelang de "after the race" commentaren met de teammanager van Force India en Ferrari (ontwijkend, geen commentaar) mogen we volgende race Fisico in de Ferrari verwachten. Zou ie niet beter blijven zitten? Hij kan misschien winnen in Monza met die Force India:D

Jeroen Ursem
30 augustus 2009, 17:22
Ik denk dat als Italiaan zijnde hij dat kunstje liever probeerd in een Ferrari :)

2e keer dat Webber punten weggooit door gepruts bij het loslaten uit de pits?

Darthwillie
30 augustus 2009, 18:02
Best bizar dat Kimi de enige coureur in het veld is die op Spa gewonnnen heeft :laugh:

Fisi was briljant, had eigenlijk best mogen wennen.

Medusa
30 augustus 2009, 18:08
Btw, Ben nog altijd op zoek naar een weddenschap waarop ik m'n (lange) haren kan inzetten. Misschien dat een winst (of podiumplek) van Fisichella morgen wel een leuke is. :P

*KUCH* :p

cookie
30 augustus 2009, 18:15
Best bizar dat Kimi de enige coureur in het veld is die op Spa gewonnnen heeft :laugh:

Fisi was briljant, had eigenlijk best mogen wennen.

Hamilton heeft toch vorig jaar gewonnen, dat er na de race dan een tijdstraf uitgedeeld word telt niet mee vind ik.

Beste race van het jaar, en wat reed Fisico goed :thumbup: Volgens mij had ie met 2 vingers in de neus gewonnen als er geen SC fase was geweest.

En op die run off's moeten ze zo'n bump strips leggen zoals in de chicanes op Monza, dan kan dat trukje van Raikkonen niet herhaald worden. Dit deed ie vorig jaar ook al om Hamilton in te halen.

tinyriconen
30 augustus 2009, 18:26
*KUCH* :p

:innocent: :blushing:

Darthwillie
30 augustus 2009, 18:29
Hamilton heeft toch vorig jaar gewonnen, dat er na de race dan een tijdstraf uitgedeeld word telt niet mee vind ik.

Beste race van het jaar, en wat reed Fisico goed :thumbup: Volgens mij had ie met 2 vingers in de neus gewonnen als er geen SC fase was geweest.

Statistieken zijn het niet met je eens.

Sutil's inhaalactie op Badoer was illegaal maar wel briljant :thumbup:

Button heeft trouwens wel mazzel, hij een off day (alweer) en zijn belangrijkste opponenten scoren ook niet.

Nelson Piquet heeft ook een reactie op zijn twitter
http://i30.tinypic.com/f281aw.jpg
Betekent heel goed Grosjean

een beschamende reactie wat mij betreft, geeft aan hoe je bent.

TheRealms
30 augustus 2009, 18:57
Dat is inderdaad echt heel kinderachtig.....

Bramzel
30 augustus 2009, 19:00
Lol, wat een kutkind is het toch ook...

cookie
30 augustus 2009, 19:29
FIA to launch probe on '08 Singapore GP

The FIA is to launch an investigation into the events at last year's Singapore Grand Prix, where Renault's Fernando Alonso claimed victory on the back of a crash by his team-mate Nelson Piquet.

Alonso's success was sealed by the timing of a safety car in the early stages of the inaugural event - which had been called out when Piquet crashed into the wall shortly after his team-mate stopped for fuel.

The timing of Piquet's crash prompted wild conspiracy theories that the Brazilian had been ordered to deliberately spin to help Renault take its maiden victory. Piquet himself insisted at the time that the accident had been caused by him simply trying too hard.

"It was my mistake," said Piquet.. "We tried two extreme strategies with Fernando quite short and me quite long in the hope of getting a safety car. If I hadn't crashed I would have been lucky with the safety car later in the race because I was very happy.

"We're always scraping the walls, and once you've touched the wall a little too much and lose control that's it."

It is understood, however, that fresh evidence about the events that took place in the race have now come to light – which has prompted the FIA to step in.

Piquet was dropped by Renault after this year's Hungarian Grand Prix, and has been outspoken in his criticisms of the outfit – and in particular team principal Flavio Briatore. It is not clear if the Brazilian himself has been a catalyst for the investigation, or if the evidence has come from elsewhere.

The FIA has not elaborated on the details of its inquiry, but a spokesperson confirmed to AUTOSPORT that an investigation was under way.

"The FIA can confirm that an investigation is underway regarding alleged events at a previous world championship race," said the spokesperson.

Should the FIA investigation suggest there is any evidence of foul play involved, then the governing body could call a hearing of the World Motor Sport Council to discuss the matter.

Ook een streek van Piquet? Belachelijk om dit nog te onderzoeken, is bijna een jaar geleden dus compleet nutteloos. Dan ken ik nog wel wat incidenten waar later bewijs van bovenkwam die ze opnieuw moeten onderzoeken.

Stefan van Renselaar
30 augustus 2009, 19:35
Ook een streek van Piquet? Belachelijk om dit nog te onderzoeken, is bijna een jaar geleden dus compleet nutteloos. Dan ken ik nog wel wat incidenten waar later bewijs van bovenkwam die ze opnieuw moeten onderzoeken.

Die Piquet, die gaat echt nooit meer bij een topteam aan de bak komen, eerst een beetje gaan huilen dat je te slecht bent voor Renault, dan ga je Grosjean feliciteren met uitvallen en nu ga je je oude team zitten naaien.... :rolleyes:

Wat een zielig persoon :rolleyes:

Robert Saalmink
30 augustus 2009, 20:02
Statistieken zijn het niet met je eens.

Sutil's inhaalactie op Badoer was illegaal maar wel briljant :thumbup:

Button heeft trouwens wel mazzel, hij een off day (alweer) en zijn belangrijkste opponenten scoren ook niet.

een beschamende reactie wat mij betreft, geeft aan hoe je bent.

Ik ben niet bekend met twitter maar dit is een reactie van ene Twitterberry op Piquet's site, of niet? Zegt in dat geval weinig over Piquet zelf.

Stefan van Renselaar
30 augustus 2009, 20:06
Ik ben niet bekend met twitter maar dit is een reactie van ene Twitterberry op Piquet's site, of niet? Zegt in dat geval weinig over Piquet zelf.

Nee, dat is de application die meneer de loser heeft gebruikt om te twitteren ;)

TwitterBerry
TwitterBerry is mobile client for posting updates to Twitter. It works over the data network, so you don't need to use SMS.

Pingguest
30 augustus 2009, 20:13
Mooie overwinning van Raikkonen, hoewel ik het Fisichella wel had gegund. Ik ben benieuwd hoe Force India het gaat doen op Monza.

Darthwillie
30 augustus 2009, 20:35
Als Piquet expres zo een klapper maakt is hij niet goed bij zijn hoofd
http://www.metacafe.com/watch/1809772/singapore_gp_2008_nelsinho_piquet_crash/

afgelopen 6 races ook 6 verschillende winnaars:blink::thumbup:

cookie
30 augustus 2009, 21:19
Als Piquet expres zo een klapper maakt is hij niet goed bij zijn hoofd

afgelopen 6 races ook 6 verschillende winnaars:blink::thumbup:

Zeg ik ook niet (geloof er ook niks van dat je expres zo crasht), maar er waren vorig jaar al speculaties hierover. Piquet kan dat nu gebruiken om Renault te pesten, zeggen van "ja, voor de race hebben ze me gezegd om te crashen in die ronde". Gewoon om Briatore te pesten.

Darthwillie
30 augustus 2009, 21:21
was een reactie op het bericht dat je plaatste, niet op jou :blushing:

Denk dat Piquet dit idd doet, die is helemaal los met alles.

Face the Slayer
30 augustus 2009, 21:21

Nou nou, van een admin had ik wel wat netter taalgebruik verwacht.

Trouwens, sinds wanneer heet de opklimmende bocht naar rechts Eau Rouge ipv Raidillon?

bobskink
30 augustus 2009, 21:51
de Fia was toch wel weer Ferrari gezind deze race. Naar mijn mening haald Raikonen toch serieus voordeel door bij de start de de bocht te issen, op zijn minst geen nadeel en dat zou ook niet mogen, maar geen straf en toen hij zijn bocht miste verder in de eerste ronde en toch wel grof terug en gevaarlijk de baan opkwam kreeg hij ook geen straf. Mij best, maar dan mogen ze Webber ook niet straffen.
voor de rest wel een goede race, zeker voor een droge race.

Neo-242
30 augustus 2009, 21:51
Is toch altijd zo geweest? Je passeert eerst Eau Rouge (genaamd naar de beek met het rode water dat eronder stroomde), dan pas Raidillon

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Circuit_Spa_2007.png

Tjello
30 augustus 2009, 21:52
Net op Eurosport het interview met Fisico gezien, briljante opmerking van hem "I could have won".
Dat vind ik zo'n geweldige instelling, een goede (wat zeg ik uitstekende) prestatie neerzetten en toch die prestatie analyseren en zeggen dat het beter had gekund.

Ben benieuwd wat hij zou doen als Ferrari hem het zitje aanbied, als Italiaan snap ik dat dat een droom is. Maar zoals hij al zelf zegt, met een Force India pole rijden is fantastisch en met een Ferrari wordt dat 'gewoon' van je verwacht. We zullen zien.

Aan Force India, geniet van het feestje vanavond ;)

Jeroen Ursem
30 augustus 2009, 21:56
Even inhakend op Raikkonen's voordeel bij de start, Barrichello haalt ook een aantal man in door de Les Combes rechtdoor te steken. Dat ik dat later terug zag vond ik het vreemd dat daar niemand over geklaagd heeft.

Tjello
30 augustus 2009, 21:57
Het leuke is wel dat Vettel zei dat Button stilstone in Turn 5, wat op het kaartje toch echt als 7 of 8 staat (het is maar hoe je het bekijkt).

Ik dacht ook dat de bocht juist niet Eau Rouge heette maar het stuk ervoor...

En het staat @ wiki, Eau Rouge is de linkerknik in het dal, de rest naar boven is Raidillon.

Pingguest
30 augustus 2009, 22:20
Dat hele gezeur rondom Renault, is het resultaat van het eindeloze geknutsel met kunstmatigheden.

Neo-242
30 augustus 2009, 23:34
Raikkonen over z'n lang haar:

http://i29.tinypic.com/2cr4lti.jpg

GTE
31 augustus 2009, 00:44
de Fia was toch wel weer Ferrari gezind deze race.

Ergerlijk dat er nog steeds mensen zijn die denken dat de FIA er structureel op uit is om Ferrari te bevoordelen. Kennelijk toch een heel hardnekkig vooroordeel.

Hoe dan ook, het is bepaald niet aan te raden om er een gewoonte van te maken om La Source zo ruim te nemen. Je legt meer afstand af en bovendien trakteer je je banden op een hoop vuil en stof. Het zal je misschien opgevallen zijn dat geen enkele rijder die lijn ook nam en in geval van Raikkonen was er ook gewoon de noodzaak, namelijk het ontwijken van andere deelnemers.

Sander Hogendoorn
31 augustus 2009, 00:52
Als we eerlijk zijn had Raikkonen nooit 2e gelegen als hij niet de uitloopstrook gebruikte. Dan zat hij vast tussen de BMW's en kon hij ook niet optimaal zijn kers gebruiken, wat nu wel kon. Button deed volgens mij hetzelfde, en ook Sutil die Badoer inhaalt over de uitloopstrook.

Als je goed op Heidfeld let, dan zie je dat hij wel aan de goede kant blijft terwijl hij ook naar buiten werd gedrukt. Raikkonen had gewoon 2-3 plaatsen voordeel door deze route te nemen. Ik vind dit hetzelfde als een chicane afsnijden en er voordeel mee halen.

YouTube - F1 GP SPA 2009 - FIRST ROUND CRASH

Markie
31 augustus 2009, 01:30
Als we eerlijk zijn had Raikkonen nooit 2e gelegen als hij niet de uitloopstrook gebruikte. Dan zat hij vast tussen de BMW's en kon hij ook niet optimaal zijn kers gebruiken, wat nu wel kon. Button deed volgens mij hetzelfde, en ook Sutil die Badoer inhaalt over de uitloopstrook.

Als je goed op Heidfeld let, dan zie je dat hij wel aan de goede kant blijft terwijl hij ook naar buiten werd gedrukt. Raikkonen had gewoon 2-3 plaatsen voordeel door deze route te nemen. Ik vind dit hetzelfde als een chicane afsnijden en er voordeel mee halen.

YouTube - F1 GP SPA 2009 - FIRST ROUND CRASH (http://www.youtube.com/watch?v=wulTZe3Zz9M&feature=related)
Was vorig jaar het zelfde liedje en toen deed men er ook niets aan, dus kan niet zeggen dat het mij nog verbaasd.

Wil niet zeggen dat ik het niet 100% met je eens ben Sander ;)

Atreidez
31 augustus 2009, 01:43
Ik ben het wel 100% met Sander eens, maar bij rondje 10 had ik wel begrepen dat ook dit jaar de FIA het door de vingers zou zien :(

Raikkonen_WC
31 augustus 2009, 08:16
Afgelopen zaterdag in Spa geweest en dit gebeurde toch wel bij bijna lke raceklasse hoor dat er mensen de bocht zo ruim nemen. Ik vind het ook niet echt afsnijden, zoals al eerder opgemerkt, heb j er echt veel last van. Je ziet ook dat Kimi behoorlijk zijn best moet doen de auto daar recht te houden.

Face the Slayer
31 augustus 2009, 10:26
Gewoon een old school grindbak van maken.

Requiem84
31 augustus 2009, 11:01
Afgelopen zaterdag in Spa geweest en dit gebeurde toch wel bij bijna lke raceklasse hoor dat er mensen de bocht zo ruim nemen. Ik vind het ook niet echt afsnijden, zoals al eerder opgemerkt, heb j er echt veel last van. Je ziet ook dat Kimi behoorlijk zijn best moet doen de auto daar recht te houden.

Kijk het filmpje nog maar eens... Kimi gaat de bocht als 4e in, en komt er als derde uit. Daarbovenop heeft hij nog eens meer snelheid de bocht uit dan Kubica, wat hem effectief nog een plek oplevert.

Heerlijke consequent die Fia, zeker op Spa, waar het afsnijden van bochten vorig jaar ook stevig bestraft werd, zou je dit jaar toch ook mogen verwachten dat ze in de rijdersbriefing aangeven dat je dit niet kan doen. De macht van Jean Todt wordt al groter in de Fia! (grapje voor de duidelijkheid).

Beste oplossing: gewoon die muur 10 meter naar links terugzetten.

CavaF1
31 augustus 2009, 11:36

Kga zwijgen......:)

Dat van Piquet had ik toen al direkt door dat daar stront aan de knikker zat. Alonso haalde er gewoon teveel voordeel uit dat het te toevallig was.
Ik geef Piquet voor 100% gelijk want volgens mij zijn daar achter de schermen belachelijke zaken gebeurd. Die heeft nooit de middelen en de steun gekregen die Alonso wel had.
Als je als baas wegloopt terwijl je 2e rijder nog aan het rijden is dan ben je een mislukking als motivator en leidinggevende.

bobskink
31 augustus 2009, 11:36
Gewoon een old school grindbak van maken.
Daar ben ik ook voor. Raikonen zat vorig jaar, na de GP van Japan, tegen Hamilton te zeiken dat op tijd remmen het eerste is wat je leert, dan vind ik het zielig dat hij zelf niet fairplaygewijs een beetje van het gas afgaat, nadat hij zelf te laat remt.

BTW, ik vind nu niet persee dat FIA Ferrari altijd in het voordeel trekt, maar gisteren waren ze nu eenmaal alweer zeer inconsequent met telkens Raikonen in het voordeel.

CavaF1
31 augustus 2009, 11:38
Kijk het filmpje nog maar eens... Kimi gaat de bocht als 4e in, en komt er als derde uit. Daarbovenop heeft hij nog eens meer snelheid de bocht uit dan Kubica, wat hem effectief nog een plek oplevert.

Heerlijke consequent die Fia, zeker op Spa, waar het afsnijden van bochten vorig jaar ook stevig bestraft werd, zou je dit jaar toch ook mogen verwachten dat ze in de rijdersbriefing aangeven dat je dit niet kan doen. De macht van Jean Todt wordt al groter in de Fia! (grapje voor de duidelijkheid).

10m naar links? Gaat Kimi leuk vinden, kan hij nog wat meer snelheid opbouwen.
Waar hebben wij nu besef van wat ze in de rijdersbriefing allemaal zeggen? Als het niet mag moeten ze er maar grind leggen of kunstgras.

bobskink
31 augustus 2009, 11:46
1
Waar hebben wij nu besef van wat ze in de rijdersbriefing allemaal zeggen?
Waarschijnlijk heb je gelijk, het maneuver is zelfs nooit in onderzoek geweest, dus ik vermoed dat Forza India of BMW geen klacht hebben ingediend en er dus zelf geen probleem in zagen. Maar als neutrale of onwetende kijker die dan toch meestal voor de underdog is suckt dit wel.

Over het geval Piquet en de crash in Singapore. Ik begrijp niet dat de FIA dit niet laat rusten, of het nu waar is of niet. Het gaat alleen maar het imago van de F1 schaden en het is ondertussen verleden tijd. Toen Salo ooit vertelde dat Ferrari in 1999 de andere team radio's afluisterde is de FIA er ook niet serieus op ingegaan, waarom dan nu plots wel.

Stefan van Renselaar
31 augustus 2009, 12:13
BTW, ik vind nu niet persee dat FIA Ferrari altijd in het voordeel trekt, maar gisteren waren ze nu eenmaal alweer zeer inconsequent met telkens Raikonen in het voordeel.

Wat betekend telkens in die zin als ik vragen mag?

Het is toch wel duidelijk dat Raikkonen de BMW's voorbij zou rijden op welk rechte stuk dan ook, met 6 seconde 80 pk meer (12% meer vermogen) heb je geen kans zonder KERS....

Roel Bakker
31 augustus 2009, 12:15

Sinds wanneer snij je af als je over het vuile gedeelte de buitenbocht neemt? Raikkonen was gek geweest als hij daar gewoon op de ideale lijn was gebleven, want de kans dat hij dan geraakt werd had groot kunnen zijn.
Een race start is het meest chaotische gedeelte van de race en bij elke race zijn er wel rijders die buiten de racelijn komen. Volgens mij wordt dat nooit bestraft naar mijn weten..

Requiem84
31 augustus 2009, 12:31
10m naar links? Gaat Kimi leuk vinden, kan hij nog wat meer snelheid opbouwen.
Waar hebben wij nu besef van wat ze in de rijdersbriefing allemaal zeggen? Als het niet mag moeten ze er maar grind leggen of kunstgras.

Goed, 10 meter naar rechts, vanuit het coureursoogpunt. Ik neem aan dat je begrijpt dat ik het bedoel vanuit het camerastandpunt.

Laten we inderdaad ook maar grind gaan leggen langs de busstop chicane, daar ligt immers ook een mooi stukje asfalt. De regel is simpel, en die weten de coureurs inmiddels ook: Het beschikbare rijgedeelte is het asfalt, tot én met de kerbstones. Buiten de kerbstones eindigt de baan en snij je af, of heb je voordeel van meer baan.

Oh wacht, als dat niet meer zo is... laten we dan vervolgens maar ook heel de uitloopstroken in Turkije, Bahrein enz enz gaan gebruiken.

Requiem84
31 augustus 2009, 12:35
Sinds wanneer snij je af als je over het vuile gedeelte de buitenbocht neemt? Raikkonen was gek geweest als hij daar gewoon op de ideale lijn was gebleven, want de kans dat hij dan geraakt werd had groot kunnen zijn.
Een race start is het meest chaotische gedeelte van de race en bij elke race zijn er wel rijders die buiten de racelijn komen. Volgens mij wordt dat nooit bestraft naar mijn weten..

Volgens mij vergeet je Hamilton in Fuji vorig jaar...

YouTube - Aerial View of Fuji 2008 F1 GP start

De regel is simpel: je wordt niet bestraft als je buiten de baan komt, maar zodra je oneigenlijk voordeel hebt van je tripje buiten het asfalt is het (natuurlijk) wel strafbaar. Kimi had prima de bocht kunnen halen, echter had hij onwijs moeten inhouden voor Heidfeld, die zoals iemand hiervoor al zei, wel moeite doet om binnen de baan te blijven en veel snelheid verliest. Het filmpje spreekt voor zichzelf.... Het is toch onweerlegbaar dat Kimi als 4e de bocht ingaat en als 3e eruit komt? Met nog een mooie exitsnelheid om Kubica in te halen..

Stefan van Renselaar
31 augustus 2009, 12:39
De regel is simpel: je wordt niet bestraft als je buiten de baan komt, maar zodra je oneigenlijk voordeel hebt van je tripje buiten het asfalt is het (natuurlijk) wel strafbaar. Kimi had prima de bocht kunnen halen, echter had hij onwijs moeten inhouden voor Heidfeld, die zoals iemand hiervoor al zei, wel moeite doet om binnen de baan te blijven en veel snelheid verliest. Het filmpje spreekt voor zichzelf.... Het is toch onweerlegbaar dat Kimi als 4e de bocht ingaat en als 3e eruit komt? Met nog een mooie exitsnelheid om Kubica in te halen..

Daarom gaan de FOTA teams volgend jaar geen KERS meer gebruiken, dat is het ongelijke voordeel wat Raikkonen daar heeft.... :rolleyes:

Neo-242
31 augustus 2009, 12:39
Als je zag hoe Raikkonen aan de bak moest om de auto op dat vuile stuk met de neus in de juiste richting te houden, denk ik dat hij er weinig voordeel bij had. Hij koos eieren voor zijn geld, en als je onboard zag hoe Hamilton gesandwicht werd, leek me dat geen slechte keuze! Waarom ligt die uitloopstrook daar trouwens anders? Tijdens de wedstrijd wordt die nooit gebruikt, de snelheid is enorm laag daar. Toch alleen voor de start dan?

Het was gisteren wel een KERS-overwinning, iets waar hij veel meer voordeel uithaalde gedurende de ganse wedstrijd en vooral bij de start en herstart. Na de zege van Hamilton de 2de overwinning voor een KERS-wagen. Ik was er lang erg kritisch over, maar de teams die het blijven gebruiken en ontwikkelen zijn halen er nu toch voordeel uit. De andere teams moeten nu niet zagen, ze hebben dezelfde kans gehad.

GTE
31 augustus 2009, 12:43
De regel is simpel: je wordt niet bestraft als je buiten de baan komt, maar zodra je oneigenlijk voordeel hebt van je tripje buiten het asfalt is het (natuurlijk) wel strafbaar.

Nou, vertel ns, waar staat die regel? En als het een ongeschreven regel is, moet je natuurlijk nog steeds kunnen laten zien dat de regel geldt en dat men wordt geacht er naar te handelen.

Los daarvan, het is nadelig om de lijn te nemen die Kimi nam. Je legt immers meer meters af en je maakt je banden smerig. Dat is wezenlijk anders dan een chicane afsteken. Dat Kimi er een plaats mee ´won´ heeft alles te maken met het feit dat de anderen nog meer nadeel dan Kimi hadden omdat ze in het gedrang bleven zitte. Het (extra) nadeel voor de anderen, betekent natuurlijk niet het (´strafbare´) voordeel voor Kimi.

Los daar weer van moet het je toch opvallen dat het voor niemand een issue is of Kimi een straf verdient. De commentator op de BBC vroeg het zich even hardop af, maar Brundle was snel om erop te wijzen dat geen sprake was van strafbaar voordeel (juist omdat Kimi meer meters aflegt en zijn banden smerig maakt). Het is helemaal geen aantrekkelijk alternatief voor de normale lijn, dat zie je ook wel omdat niemand die lijn kiest als het niet per se hoeft. In de gegeven omstandigheden maakte Kimi de juiste beslissing door deze onaantrekkelijke lijn wel te nemen.

Sander Hogendoorn
31 augustus 2009, 12:46
Als je zag hoe Raikkonen aan de bak moest om de auto op dat vuile stuk met de neus in de juiste richting te houden, denk ik dat hij er weinig voordeel bij had.

Natuurlijk had hij voordeel, hij lag 4e/5e toen hij de baan af ging, en kwam er als 3e weer op en met de extra snelheid uiteindelijk zelfs 2e.

GTE
31 augustus 2009, 12:52
Natuurlijk had hij voordeel, hij lag 4e/5e toen hij de baan af ging, en kwam er als 3e weer op en met de extra snelheid uiteindelijk zelfs 2e.

De vraag je ergens voordeel uit behaalt, is alleen maar relevant indien dat voordeel wordt behaald uit een toch al onrechtmatige gedraging.

De gedraging wordt niet onrechtmatig ´omdat´ er voordeel wordt behaald (Anders zou iedere geslaagde inhaalactie onrechtmatig zijn.)

In casu is geen sprake van een onrechtmatige gedraging, omdat Kimi niet een op zichzelf verboden lijn kiest. Als een coureur het nodig vindt om de wijde lijn door La Source te nemen, met alle gevolgen van dien, dan staat hem dat vrij. Niemand die hem daarvoor een penalty of zelfs maar een waarschuwing oplegt. Coureurs zijn vrij om een langere c.q. langzamere route te kiezen dan de circuitlayout dicteert. Een kortere c.q. snellere route is wel verboden. Maar goed, daar kunnen we Kimi niet van beschuldigen. Case closed dunkt me.

Markie
31 augustus 2009, 13:21
Een kortere c.q. snellere route is wel verboden. Maar goed, daar kunnen we Kimi niet van beschuldigen. Case closed dunkt me.
Wat een nonsens, een langere route is niet altijd trager, zie start Spa, case closed.

Het is toch gewoon duidelijk te zien dat Kimi (bewust) voor dat die rechtdoor gaat al gas bij geeft, waar die, als die niet rechtdoor zou gaan, moet remmen en plaatsen verliest.

Of kijk ik naar de verkeerde video?????

,

GTE
31 augustus 2009, 13:36
Wat een nonsens, een langere route is niet altijd trager, zie start Spa, case closed.

Dus jij beweert dat de langere route door La Source sneller is?

Dan is de volgende vraag natuurlijk direct waarom daar dan niet de gebruikelijke racelijn ligt. Anders gezegd, waarom neemt niemand dan normaliter die lijn door La Source. Dus inclusief flying laps.

Vertel het maar.

Darthwillie
31 augustus 2009, 13:37
lijkt me dat het niet een snellere route is, anders zou hij standaard wel gebruikt worden. De reden dat hij zoveel sneller lijkt is dat Kubica Heidfeld afsnijdt, waardoor dat groepje bijna stilvalt. Button pakt die route ook en heeft dat voordeel niet

Gek genoeg heeft niemand het erover dat Barrichello een man of 3 inhaalt over het gras bij le combes

http://www.youtube.com/watch?v=DelM_TzWNJE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=pS2sdXx08-Y

Joost van den Heuvel
31 augustus 2009, 13:38

Is inmiddels verwijderd dan. Sowieso apart, omdat in geen enkele andere entry van hem TwitterBerry is gebruikt. :huh1:

Raikkonen over z'n lang haar:

http://i29.tinypic.com/2cr4lti.jpg

Jammer, ik vond dat haar wel wat hebben. :lol:

http://images.gpupdate.net/large/135458.jpg

Hij verliest er zijn "coolheid" iig niet door. :P

Requiem84
31 augustus 2009, 13:39
De vraag je ergens voordeel uit behaalt, is alleen maar relevant indien dat voordeel wordt behaald uit een toch al onrechtmatige gedraging.

De gedraging wordt niet onrechtmatig ´omdat´ er voordeel wordt behaald (Anders zou iedere geslaagde inhaalactie onrechtmatig zijn.)

Interessant, maar in mijn ogen absoluut betwijfelbaar. Het stuk asfalt naast de exit van La Source wordt gescheiden door een kerbstone en een stuk kunstgras. De Kerbstone defineert het einde van de rijbaan/racecircuit. De uitloopstrook is daar voor noodgevallen, niet voor het intentioneel behalen van voordeel.

Hij legt een langere route af, zijn banden worden vies en hij heeft moeite de auto op de baan (buiten de baan in dit geval ;)) te houden. Máár, máár, hij behaalt een veel hogere exitsnelheid dan de andere coureurs. Ergo, hij gebruikt een noodmaatregel om voordeel te behalen. Mocht het legaal zijn om dat stuk circuit te gebruiken, zou je La Source behoorlijk anders kunnen nemen en elke ronde veel eerder op het gas te kunnen gaan doordat je een bredere baan tot je beschikking hebt. Als je goed kijkt zie je dat Kimi al bij het insturen van La Source zo'n hoge snelheid heeft dat hij bewust de bocht niet gaat halen en dit dus geen uitwijkmanoeuvre is.

De feiten zijn voordeel: hij rijdt bewust buiten de baan. Hij haalt er minimaal 2 posities voordeel uit. En hij wordt niet bestraft.

Dat niemand het erover heeft doet niet terzake. Dat doet het overigens nooit, ook niet toen niemand het over Hamilton had in T1 Fuji en hij toch een straf kreeg. De feiten spreken voor zichzelf en het commentaar van de Brundle en Leggard verandert daar niets aan.

Als Kimi's actie niet bestraft wordt schept dit een precedent voor alle komende races en gaan we dit vaker zien. Ik ben benieuwd wie er dan volgend jaar nog wél op de baan rijd in T1 La Source.

Edit: Ruben's actie zou helemaal bestraft moeten worden! Nog 10x erger idd en ook meer een geval van afsnijden. Echter heeft niemand het erover omdat Rubens' actie de uitkomst van de race minder bepaald heeft dan Raikkonen. Hij had de race anders namelijk niet gewonnen en Fisi ws in zijn plaats.

Darthwillie
31 augustus 2009, 13:44
Is inmiddels verwijderd dan. Sowieso apart, omdat in geen enkele andere entry van hem TwitterBerry is gebruikt. :huh1:

Het stond er 100% zeker, ik heb gecheckt voor ik postte, ik twijfelde nml of dit echt zo was of een photoshop.

GTE
31 augustus 2009, 13:46
Mocht het legaal zijn om dat stuk circuit te gebruiken

en dat is het

zou je La Source behoorlijk anders kunnen nemen en elke ronde veel eerder op het gas te kunnen gaan doordat je een bredere baan tot je beschikking hebt.

kennelijk is dat niet het geval omdat het anders simpelweg ook zou gebeuren, ook in flying laps.

Als je goed kijkt zie je dat Kimi al bij het insturen van La Source zo'n hoge snelheid heeft dat hij bewust de bocht niet gaat halen en dit dus geen uitwijkmanoeuvre is.

En dat dwingt hem tot de wijdere, langere lijn door La Source. Prima, niks mis mee. Dat mag. Dat gedeelte is niet off limits.

hij rijdt bewust buiten de baan.

maakt niet uit. Dat is daar niet verboden. Net zo min dat verboden is in Hockenheim na die ´spitskehre´ (weet even niet of die een officiele naam heeft). Daar zie je het ook wel gebeuren zonder dat er straffen worden uitgedeeld.

Hij haalt er minimaal 2 posities voordeel uit. En hij wordt niet bestraft.

Je betoog neigt nog steeds erg veel naar de redenering dat het onrechtmatig is omdat hij er voordeel uit behaalt, maar dat lijkt me dus een fundamenteel verkeerde benadering. Voordeel staat (uiteraard) niet gelijk aan onrechtmatigheid.

De feiten spreken voor zichzelf en het commentaar van de Brundle en Leggard verandert daar niets aan.

In principe mee eens. De feiten spreken inderdaad voor zich, maar jij denkt dat het optellen van de feiten tot de slotsom leidt dat er sprake is van onrechtmatig handelen. Ik zie dezelfde feiten en ik zie Kimi iets doen wat niet verboden is. Je mag gebruik maken van dat gedeelte van de baan. In normale omstandigheden is dat niet echt aan te raden, maar als je dat per se wil of er zijn omstandigheden waardoor het wel ns handig zou kunnen zijn, nou, prima.

Als Kimi´s handelen op zichzelf niet onrechtmatig is, is het niet relevant of hij er wel of geen voordeel uit behaalt.

Als Kimi's actie niet bestraft wordt schept dit een precedent voor alle komende races en gaan we dit vaker zien. Ik ben benieuwd wie er dan volgend jaar nog wél op de baan rijd in T1 La Source.

Euh, dit is toch niet de eerste GP op Spa die je ziet? Het is vrij gebruikelijk dat bij de start een aantal deelnemers, al dan niet noodgedwongen, de wijde lijn door La Source kiezen.

GTE
31 augustus 2009, 13:49
Ruben's actie zou helemaal bestraft moeten worden! Nog 10x erger idd en ook meer een geval van afsnijden.

Daar geldt eigenlijk dezelfde redenering voor. De lijn die Rubens kiest, biedt onder normale omstandigheden geen voordeel (denk ik). Het verschil is wel dat Rubens ontegenzeggelijk de chicane afsnijdt, dus ja, een stewards investigation zou wel op zn plaats zijn. In plaats daarvan gaan ze Button onderzoeken. Of hij zich wel rechtmatig liet torpederen door Grosjean of zoiets.

Joost van den Heuvel
31 augustus 2009, 14:03
Gek genoeg heeft niemand het erover dat Barrichello een man of 3 inhaalt over het gras bij le combes

Moeilijk geval. Hij haalt iig die Red Bull of Torro Rosso wagen in en daarbij zou ie normaal de bocht niet meer hebben gehaald. Die andere twee wagens is een ander geval: omdat die tegen elkaar aanrijden moet ie eigenlijk wel de alternatieve route kiezen.

Tijdens GTR2 wedstrijden wel vaker gezien dat mensen in de 1e ronde deze route nemen. Maar dan horen ze hun plekje wel terug te geven.

Het geval Kimi is ook een moeilijke. Hij heeft er idd in dit geval wat voordeel mee (niet heel erg veel, omdat hij anders met z'n KERS ook op gelijke wijze mensen had in kunnen halen). Kimi was overigens zeker niet de enige die in de 1e ronde die route nam.

Neo-242
31 augustus 2009, 14:05
Is het trouwens niet logischer dat Kimi een hogere exitsnelheid had uit La Source door het KERS-knopje dan door die andere 'vuile' lijn te nemen?

Niels Draijer
31 augustus 2009, 14:07
Wat een gelul weer over die actie van Raikkonen :D
Voor de mensen die graag zien dat Raikkonen gestraft had moeten worden:
Probeer maar eens met een volle startgrid, 750+ pk achter je reet, 650kg, en een acceleratie naar de 100km/h in minder dan 2 seconden, te overwegen of de uitloopstrook wel of niet de beste optie zou zijn. Tjoh, zou ik dan 1 auto winnen door de vuile lijn te kiezen, zou ik wellicht 4 plekken verliezen door het vuile gedeelte of moet ik maar riskeren dat mijn voorvleugel door een BMW eraf wordt gereden.
Tegen de tijd dat jij al die opties naast elkaar zet en de meest logische optie kiest, is zelfs Badoer je al gepasseerd.

Wat ik hiermee wil zeggen, we willen toch mensen zien racen of niet!? Als je miljoenen per jaar op je bankrekening krijgt en je rijdt voor Ferrari, dan wil je maar één ding en dat is gassen met dat ding!

Joost van den Heuvel
31 augustus 2009, 14:22
Ben het er overigens mee eens dat Kimi dit waarschijnlijk met opzet deed. Je ziet em niet opeens een knik naar links maken zoals bijvoorbeeld Badoer doet om een botsing te voorkomen. Hij lijkt bewust te hebben gekozen de bocht zo ruim te nemen, zoals hij daar al vaker heeft gedaan.

Voorbeeldje, Spa 2008 (kan zo gauw ff geen duidelijker beeld vinden):

YouTube - F1 2008 SPA START

Lewis deed het in 2007 noodgedwongen ook, maar gaf de plek weer meteen terug:

YouTube - Belgium Gp Star

(en nee, ik zeg niet dat ie gestraft moet worden)

joostingh
31 augustus 2009, 14:29
Ben het er overigens mee eens dat Kimi dit waarschijnlijk met opzet deed. Je ziet em niet opeens een knik naar links maken zoals bijvoorbeeld Badoer doet om een botsing te voorkomen. Hij lijkt bewust te hebben gekozen de bocht zo ruim te nemen, zoals hij daar al vaker heeft gedaan.

Voorbeeldje, Spa 2008 (kan zo gauw ff geen duidelijker beeld vinden):

YouTube - F1 2008 SPA START (http://www.youtube.com/watch?v=UvS6PbN6TWg)

Lewis deed het in 2007 noodgedwongen ook, maar gaf de plek weer meteen terug:

YouTube - Belgium Gp Star (http://www.youtube.com/watch?v=bwLrsLwyEd4)

(en nee, ik zeg niet dat ie gestraft moet worden)

Teruggeven... van Hamilton... Nee Alonso ging er gewoon voorbij :D

Roel Bakker
31 augustus 2009, 14:33
Volgens mij vergeet je Hamilton in Fuji vorig jaar...

In Fuji blokkeerde en ramde Hamilton de ferrari van Kimi. De straf werd dus niet uitgedeeld voor het rijden over de uitloopstrook, maar voor de agressieve rijstijl van Hamilton. Een hele andere situatie dus.....

Dat Kimi gister een paar plaatsen goed maakte door de uitloopstrook te nemen is onweerlegbaar, maar dat dat wagens zijn die in het gedrang zaten hielp daar wel heel erg bij. En volgens mij vergeet je dat Kimi een kers auto heeft en alle auto's voor hem niet. Hij ging namelijk net zo makkelijk voorbij Fisichella als voorbij Kubica..terwijl hij bij fisichella dus niet die mooie "exitsnelheid" had.

Joost van den Heuvel
31 augustus 2009, 14:40
Teruggeven... van Hamilton... Nee Alonso ging er gewoon voorbij :D

Zo kun/moet je het ook eigenlijk zien idd. :D

Darthwillie
31 augustus 2009, 14:41
In Fuji blokkeerde en ramde Hamilton de ferrari van Kimi..

nee, gek genoeg duwde Kovalainen Kimi toen van de baan :innocent:

Roel Bakker
31 augustus 2009, 14:52
nee, gek genoeg duwde Kovalainen Kimi toen van de baan :innocent:

Beide Mclarens verremde zich daar inderdaad en volgens mij blokkeerde ze beide Kimi. Het was een rare situatie en mijn inziens te zwaar bestraft.
Maar mijn punt was dat Hamilton daar niet gestraft werd omdat hij de uitloopstrook koos, want dat is simpel weg niet verboden.

Sander Hogendoorn
31 augustus 2009, 15:03
Maar mijn punt was dat Hamilton daar niet gestraft werd omdat hij de uitloopstrook koos, want dat is simpel weg niet verboden.

Omdat hij er geen plaatsen mee won, sterker nog hij verloor er 2 ;)

En volgens mij vergeet je dat Kimi een kers auto heeft en alle auto's voor hem niet. Hij ging namelijk net zo makkelijk voorbij Fisichella als voorbij Kubica..terwijl hij bij fisichella dus niet die mooie "exitsnelheid" had.

Als hij gewoon op de baan was gebleven had hij nooit voordeel van kers kunnen hebben aangezien hij dan vlak achter de BMW's zat.

Neo-242
31 augustus 2009, 15:20
Feit is wel dat Raikkonen nu de topscorer is van de afgelopen drie races:
http://f1-club.clint.be/standen/standen.php

24 punten van z'n 34 behaald in de afgelopen 3 wedstrijden. Ofwel is ie wakker geworden na de crash van Massa, ofwel werd er meer aandacht aan Massa gegeven toen hij reed? Ook best grappig dat de beste resultaten bij Ferrari worden behaald op een moment dat ze hun wagen naar eigen zeggen niet meer ontwikkelen:D

bobskink
31 augustus 2009, 15:54
Wat betekend telkens in die zin als ik vragen mag?

Het is toch wel duidelijk dat Raikkonen de BMW's voorbij zou rijden op welk rechte stuk dan ook, met 6 seconde 80 pk meer (12% meer vermogen) heb je geen kans zonder KERS....
Telkens bedoel ik met die bocht die hij mist en waarop hij die BMW hindert, had ik dat niet tetipt, alleszins, twee keer in één race op het randje, het mag vind ik, maar dan mag Webber zijn pitmaneuver ook.

klopt inderdaad ook niet, maar hij is dan ook niet met de zege gaan lopen.

Het is alleszins weer een raar seizoen aan het worden. Ik begrijp niet hoe MCLaren en Ferrari zo terug naar voren zijn kunnen komen met zo weinig testkilometers. Hoedje af voor beide teams. Brawn GP doet wat het kan en Red Bull begint het stillaan zelf te verknoeien zo lijkt het.

Ik denk dat 2009 het meest ironische F1 seizoen ooit wordt, op zo veel verschillende niveaus.

GTE
31 augustus 2009, 15:55
Omdat hij er geen plaatsen mee won, sterker nog hij verloor er 2 ;)

Als hij gewoon op de baan was gebleven had hij nooit voordeel van kers kunnen hebben aangezien hij dan vlak achter de BMW's zat.

Nou leg je weer een verband tussen het hebben van voordeel en de vraag of de gedraging onrechtmatig is.

Mijns inziens is een gedraging onrechtmatig omdat het tegen de regels is, ongeacht de vraag of je er ook daadwerkelijk voordeel mee behaalt. Andersom is een gedraging waar je voordeel mee behaalt, maar die niet in strijd met de regels is, niet onrechtmatig.

Dus de enige vraag die je in dit verband moet stellen is of het gedeelte van het circuit waar Kimi gebruik van maakte, ook daadwerkelijk gebruikt mag worden. Ik denk dat die vraag bevestigend moet worden beantwoord. Of er wel of geen voordeel mee wordt behaald, is irrelevant (maar ik kan me voorstellen dat het wel voorkomt dat de wedstrijdleiding een onreglementaire gedraging onbestraft laat als er geen voordeel mee wordt behaald (en voor het overige geen onnodig gevaar heeft opgeleverd)).

GTE
31 augustus 2009, 15:57
waarop hij die BMW hindert, had ik dat niet tetipt, alleszins, twee keer in één race op het randje, het mag vind ik, maar dan mag Webber zijn pitmaneuver ook.

Wat wonderlijk dat je deze manoeuvres ook maar enigszins vergelijkbaar acht. Het ene is een reglementaire inhaalmanoeuvre, het andere is een verboden en zeer gevaarzettende manoeuvre in de pits.

joostingh
31 augustus 2009, 16:00
Trouwens iets anders,

Leuk modder gooien tussen Grosjean en Button.

Ik heb de beelden net nog even zitten nakijken en om eerlijk te zijn vind ik Button fout. Hij stuurt in en Grosjean zit hier gewoon. Button heeft hem niet eens gezien :S

Na ja hij haalt geen punten... nu nog een paar races en we hebben nog een paar leuke laatste races.

bobskink
31 augustus 2009, 16:02
Wat wonderlijk dat je deze manoeuvres ook maar enigszins vergelijkbaar acht. Het ene is een reglementaire inhaalmanoeuvre, het andere is een verboden en zeer gevaarzettende manoeuvre in de pits.
Dan zal ik het vergelijken met de crashes van Grosjean, Hamilton, Buemi en Button, allen under investigation. Raikonen's actie had gelijkaardig kunnen aflopen, niet under investigation, waarschijnlijk omdat er geen brokken zijn. Webber heeft toch ook geen brokken gemaakt.
Nu ik trouwens het FIA's crazy decisions 2009 topic aan het updaten ben lees ik net dat Raikonen in Hongarije ook al een niet zo fraaie actie deen bij de start en niet bestraft werd, terwijl alweer Webber (neen geen complot, gewoon toeval) de race daarvoor voor hetzelfde wel bestraft werd.

GTE
31 augustus 2009, 16:11
Dan zal ik het vergelijken met de crashes van Grosjean, Hamilton, Buemi en Button, allen under investigation. Raikonen's actie had gelijkaardig kunnen aflopen, niet under investigation, waarschijnlijk omdat er geen brokken zijn.

Nee, Raikkonen´s actie is niet niet under investigation omdat ie geen brokken veroorzaakte, maar omdat ie niks verkeerds heeft gedaan.

Webber heeft toch ook geen brokken gemaakt.

Omdat het wel verkeerd is om de auto weg te sturen als een ander al zo dicht genaderd is dat er een aanmerkelijke kans op een aanrijding bestaat.

Nu ik trouwens het FIA's crazy decisions 2009 topic aan het updaten ben lees ik net dat Raikonen in Hongarije ook al een niet zo fraaie actie deen bij de start en niet bestraft werd, terwijl alweer Webber (neen geen complot, gewoon toeval) de race daarvoor voor hetzelfde wel bestraft werd.

Webber wijkt in een rechte lijn zodanig ver uit naar rechts, dat hij gewoon tegen de eveneens rechtuitrijdende Barrichello aanrijdt. Dat heb ik Raikkonen eerlijk gezegd niet zien doen. Niet iedere agressieve manoeuvre is onrechtmatig, het blijft toch race, maar manoeuvres die een onevenredig gevaar met zich meebrengen, of waarmee zelfs contact wordt veroorzaakt, zijn natuurlijk al wel snel onrechtmatig (en zo niet, dan worden ze afgedaan als een race-incident).

bobskink
31 augustus 2009, 16:22
...Niet iedere agressieve manoeuvre is onrechtmatig, het blijft toch race, maar manoeuvres die een onevenredig gevaar met zich meebrengen, of waarmee zelfs contact wordt veroorzaakt, zijn natuurlijk al wel snel onrechtmatig (en zo niet, dan worden ze afgedaan als een race-incident).
We zijn het toch over iets eens ;)
Alleszins, ik blijf bij mijn mening dat er alweer zeer inconsequent gestraft is.

Vraagje GTE, ben je Raikonen of Ferrari fan? Want ik vraag me af of ze nog verder in het verleden gaan straffen, door bijvoorbeeld Schumacher voor elk ongeoorloofd uitwijkmaneuver 25 aan de broek te geven, de complete F1 geschiedenis wordt misschien herschreven... nee, ik vraag me echt af wat er met Alonso's zege van vorig jaar gebeurt.
Als alonso fan zou ik het klote vinden als het waar blijkt te zijn, maar ik ben ook super nieuwsgierig naar hoe de FIA dit zou oplossen.

GTE
31 augustus 2009, 16:30
We zijn het toch over iets eens ;)
Alleszins, ik blijf bij mijn mening dat er alweer zeer inconsequent gestraft is.

Vraagje GTE, ben je Raikonen of Ferrari fan? Want ik vraag me af of ze nog verder in het verleden gaan straffen, door bijvoorbeeld Schumacher voor elk ongeoorloofd uitwijkmaneuver 25 aan de broek te geven, de complete F1 geschiedenis wordt misschien herschreven... nee, ik vraag me echt af wat er met Alonso's zege van vorig jaar gebeurt.
Als alonso fan zou ik het klote vinden als het waar blijkt te zijn, maar ik ben ook super nieuwsgierig naar hoe de FIA dit zou oplossen.

Van wie of wat ik fan ben is niet van invloed op mn mening in deze.

Ik zou het overigens te idioot voor woorden vinden als de FIA nog wat gaat doen aan Alonso´s overwinning. Het lijkt mij dat eventuele onregelmatigheden zijn ´verjaard´ nadat een seizoen is beeindigd en de bekers zijn verdeeld. Ik zou het een blamage vinden als Renault in 2009 nog wordt gestraft voor iets wat in 2008 zou zijn gebeurd.

En als het dan per se moet gezien de aard van de overtreding (bijvoorbeeld zon spionageschandaal, dat dus verder gaat dan het dagelijkse deelnemen aan de competitie) dan liever een financiele sanctie, geen sportieve. Dat is ook lastig uit te leggen aan het publiek.

Stefan van Renselaar
31 augustus 2009, 16:42
En als het dan per se moet gezien de aard van de overtreding (bijvoorbeeld zon spionageschandaal, dat dus verder gaat dan het dagelijkse deelnemen aan de competitie) dan liever een financiele sanctie, geen sportieve. Dat is ook lastig uit te leggen aan het publiek.

Ja, anders moeten ze Ferrari nog gaan schorsen voor Oostenrijk 2002.... :rolleyes:

Atreidez
31 augustus 2009, 16:46
Wat betreft dat gedoe met Renault in Singapore 2008 moet de FIA lekker de hand in eigen boezem steken en eens wat veranderen aan de SC regels zoals ze nu zijn, zoals die bijtank regel of een gesloten pits op het moment dat de SC uit komt.

GTE
31 augustus 2009, 17:00
Ja, anders moeten ze Ferrari nog gaan schorsen voor Oostenrijk 2002.... :rolleyes:

Zijn daarvoor ook nieuwe feiten aan het licht gekomen dan?

Sander Hogendoorn
31 augustus 2009, 17:28
Ander nieuws:

Mercedes to sort engine plans by Monza

By Jonathan Noble Sunday, August 30th 2009, 09:11 GMT

Norbert HaugMercedes-Benz is hoping to reveal its customer engine plans for 2010 at the Italian Grand Prix, amid mounting speculation that a deal to supply Red Bull Racing has now been agreed.

AUTOSPORT revealed in April that Red Bull Racing was chasing a supply of Mercedes-Benz engines for next year, once its current contract with Renault comes to an end later this season.

It is understood that Red Bull Racing's recent engine problems have accelerated the moves towards Mercedes-Benz, with an announcement on the outcome of those negotiations expected imminently.

A Mercedes-Benz deal with Red Bull Racing would mean McLaren's engine partner supplying four teams in total next year - as Brawn GP and Force India will also receive customer units.

Mercedes-Benz motorsport boss Norbert Haug told AUTOSPORT that he could not reveal the details of any discussions that his car manufacturer was having, but said news would come at the Italian GP in a fortnight's time.

"I definitely will not mention any team names," he explained. "These are confidential negotiations, and I hope by Monza we know everything - so that is a fortnight away. Everything should be finalised by then.

"We have talked to various teams, more than one team, and I would like some understanding that these are confidential discussions so I cannot talk about it any more."

F1's regulations stipulate that any manufacturer supplying more than two teams in F1 needs special dispensation from the FIA. Haug confirmed that his company had received such approval to supply four teams.

"We have that in writing, and I think the FIA is very interested in a manufacturer who helps in this situation," he explained. "There are not so many who would jump in and volunteer and would want more than one customer team, but you have to have the logistics, you have to have the capacity and you need to build it up.

"We could not have done it two years ago, but all in all we build half the engines for four teams including rebuilding that we did for our own team two years ago. This is a big, big efficiency programme. It also helps refinancing, but you need to be absolutely very lean. I am not sure whether everyone could do that."

Red Bull Racing team principal Christian Horner said earlier in the Belgian GP weekend that his team was close to making a final decision about its plans - and that recent engine problems would not be the only factor in what his team did.

"We're obviously in a position where, as an independent team, we have a choice of engine," he said. "We've been very, very happy with the supply that we've had from Renault for the last three years.

"Any decision that will be made, will be made not on the outcome of a single weekend but based on what we believe offers us the best opportunity of performance and relationship for the future.

"We haven't made any firm decisions yet, but we're obviously nearing a time when we need to make a commitment for next year."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/78164

Requiem84
31 augustus 2009, 17:36
en dat is het

En dat dwingt hem tot de wijdere, langere lijn door La Source. Prima, niks mis mee. Dat mag. Dat gedeelte is niet off limits.

maakt niet uit. Dat is daar niet verboden. Net zo min dat verboden is in Hockenheim na die ´spitskehre´ (weet even niet of die een officiele naam heeft). Daar zie je het ook wel gebeuren zonder dat er straffen worden uitgedeeld.

Je betoog neigt nog steeds erg veel naar de redenering dat het onrechtmatig is omdat hij er voordeel uit behaalt, maar dat lijkt me dus een fundamenteel verkeerde benadering. Voordeel staat (uiteraard) niet gelijk aan onrechtmatigheid.

Dat is een goede breakdown van de discussie. Hier verschillen we van mening kennelijk, misschien dat dit door objectieve feiten beslist kan worden. Mijn mening nog steeds: De baan loopt van Kerbstone tot Kerbstone (of asfalt tot asfalt). Kom je buiten hetgeen wat als baan beschreven is in de reglementen, mag je daar nimmer voordeel van hebben. Ergo, kimi mag van mij best die uitloop strook gebruiken, maar niet om mensen in te halen. Evenmin als Hamilton buiten de baan kwam vorig jaar en daar voordeel uit behaalde (nog twijfelachtiger, maar laten we het daar nu niet over hebben).

Deze discussie kan dus alleen beslist worden door met zekerheid te kunnen zeggen of het uitloopstuk naast La Source ook tot 'de rijbaan' behoort, waar je in principe iedere ronde vrij van mag gebruiken.

Federici
31 augustus 2009, 17:39
Badoer: "Mij vervangen zou absurd zijn"

Volgens Luca Badoer zou het 'absurd' zijn als Ferrari hem vervangt voor de Italiaanse Grand Prix. Volgens vrij hardnekkige geruchten heeft Ferrari zijn ook laten vallen op Giancarlo Fisichella, maar Badoer zou het onzinnig vinden als hij niet mag rijden op een circuit dat hij zo goed kent als Monza.

"Ik kan zeggen dat ik na twee races veel meer grip heb gekregen op alle dingen die ik moet leren", zei Badoer tegen persbureau Reuters. "Ik heb zo veel geleerd in deze twee races en heb veel ervaring opgedaan. Het zou zonde zijn als de zaken nu zouden veranderen."

"Monza, Mugello en Fiorano zijn de circuits waar ik het meest heb gereden. Het zou absurd en zeer teleurstellend zijn, want ik denk dat ik in Monza het juiste gevoel zal hebben."

Badoer finishte op Spa-Francorchamps als laatste, terwijl teamgenoot Kimi Raikkonen de race won.

Bron :: GPUpdate.net

Haha, goede gast, die Badoer :D

Captain Slow
31 augustus 2009, 17:43
Hadden we niet zo'n thread met idiote uitspraken zoals Coulthard: ik word kampioen!
Deze hoort daar in thuis:)

Federici
31 augustus 2009, 17:45
http://images.gpupdate.net/newsnew/135488.jpg

Ja, dit motiveert héél erg ;)

bobskink
31 augustus 2009, 17:59
Ik weet toch niet of het enkel aan Badoer ligt. Misschien is de wagen te anders. Hij heeft ook pakken druk op zijn schouders en met raikonen als referentiepunt is het natuurlijk ook extra zwaar. Misschien had Schumacher het er even beschamend vanaf gebracht, maar was iedereen begripvoller geweest.
Hebben Grosjean, Algerdinges en Buemi met de wagens van 2009 kunnen testen voor ze er werkelijk aan begonnen?

Darthwillie
31 augustus 2009, 18:02
Wat betreft dat gedoe met Renault in Singapore 2008 moet de FIA lekker de hand in eigen boezem steken en eens wat veranderen aan de SC regels zoals ze nu zijn, zoals die bijtank regel of een gesloten pits op het moment dat de SC uit komt.

Dat hebben ze ook gedaan, nu mag je meteen binnenkomen alleen mag je geen heel snelle rondetijd hebben, om zo te voorkomen dat marshalls gevaar lopen.

Neo-242
31 augustus 2009, 18:03
Buemi wel mits hij al was aangesteld als vaste piloot voor de seizoenstart van 2009. Grosjean en Alguersuari niet. Instappen en racen.:)

bobskink
31 augustus 2009, 18:08
Buemi wel mits hij al was aangesteld als vaste piloot voor de seizoenstart van 2009. Grosjean en Alguersuari niet. Instappen en racen.:)
Okay, dan is Badoer toch een sukkel geworden.

GTE
31 augustus 2009, 18:08
Dat is een goede breakdown van de discussie. Hier verschillen we van mening kennelijk, misschien dat dit door objectieve feiten beslist kan worden. Mijn mening nog steeds: De baan loopt van Kerbstone tot Kerbstone (of asfalt tot asfalt). Kom je buiten hetgeen wat als baan beschreven is in de reglementen, mag je daar nimmer voordeel van hebben. Ergo, kimi mag van mij best die uitloop strook gebruiken, maar niet om mensen in te halen. Evenmin als Hamilton buiten de baan kwam vorig jaar en daar voordeel uit behaalde (nog twijfelachtiger, maar laten we het daar nu niet over hebben).

Maar je gaat in je betoog uit van een aantal veronderstellingen:

1) de baan loopt van kerbstone tot kerbstone
2) het is zondermeer verboden om dat de circuitdelen te gebruiken die niet tot de baan (dus volgens de defintie ´van kerb tot kerb´) behoren

veronderstelling 1 is verdedigbaar, maar dat ligt inmiddels ook weer wat genuanceerder nu het gebruikelijk(er) is dat ook buiten de baan gebruik wordt gemaakt van asfalt. Asfalt heeft tegenover een grindbak in ieder geval het voordeel (en kennelijk ook de uitdrukkelijke functie!) dat de betrokken coureur weer terug kan keren naar de eigenlijke baan. Vaak is het wel zo dat die asfaltdelen visueel zijn afgescheiden door de eigenlijke racebaan en dus ligt het inderdaad voor de hand om die delen niet als onderdeel van de racebaan te beschouwen.

met veronderstelling 2 heb ik al meer moeite. Ik zou het toch wat beperkter willen uitleggen, namelijk dat het alleen verboden is als je er objectief voordeel uit haalt in de zin van minder afstand en/of sneller. Dus dat je het ook zou doen als je er niet toe genoodzaakt werd door andere omstandigheden en het niet bedreigd werd door een sanctie. Aan dat laatste ´criterium´ kan in dit geval in ieder geval niet worden voldaan.

Dus als Kimi ´voordeel´ behaalt uit zijn lijn, maar hij met het nemen van die lijn niet in strijd met de regels handelt (omdat ik dus niet vind dat het per definitie illegaal is om van die circuitdelen gebruik te maken die niet tot de racebaan behoren), heeft hij zijn voordeel volledig reglementair behaald. Zijn concurrenten konden immers ook kiezen voor die lijn, maar hebben dat niet gedaan.

RSRoy
31 augustus 2009, 18:17
Ik vind het toch mooi dat mensen die helemaal niks te beslissen hebben aangaande dit voorval er zoveel tijd en moeite in kunnen steken om maar hun standpunt te laten blijken als zijnde het juiste :thumbup::lol:

Volgens mij hebben we hier allemaal sportcommissarissen in spé :p

bobskink
31 augustus 2009, 19:21
heeft dit hier niet al eens gestaan?

http://www.bryanappleyard.com/blog/uploaded_images/duty_calls-742039.bmp

Face the Slayer
31 augustus 2009, 19:23
Als er gewoon grind had gelegen, zoals het hoort, was er helemaal geen discussie geweest.

bobskink
31 augustus 2009, 19:25
vind ik ook, daarom is het zonde dat ze bijvoorbeeld in Monaco ook bij enkele bochten de vangrails hebben weggenomen, of bij Canada dat groene stuk asfalt bij de Wall of Champioens hebben gemaakt en bij zowat alle bochten in Monza, de limiet kan telkens een beetje overschreden worden.

Stefan van Renselaar
31 augustus 2009, 19:39
vind ik ook, daarom is het zonde dat ze bijvoorbeeld in Monaco ook bij enkele bochten de vangrails hebben weggenomen, of bij Canada dat groene stuk asfalt bij de Wall of Champioens hebben gemaakt en bij zowat alle bochten in Monza, de limiet kan telkens een beetje overschreden worden.

Het ergste van allemaal is dat er geen grind meer ligt in Pouhon.... Ik zit als ik met GTR2 of GTR Evo op Spa rijd te vloeken als ik weer eens daar in het grind ga en dan kan meneer de Formule 1 coureur gewoon lekker over asfalt heen.... :rolleyes:

Darthwillie
31 augustus 2009, 19:41
Vandaag wordt Massa in Californië onderzocht, van de uitslag van dat onderzoek zal afhangen wat Ferrari gaat doen. De meest wilde geruchten doen de ronde.

-Het zou helemaal niet zo goed gaan met Massa, gezichtsvermogen is nog steeds niet 100% terug.
-Er wordt beweerd dat Massa een stalen plaat in zijn voorhoofd krijgt :blink:
-Massa zou al in Monza terug willen komen

Nieuwsgierig wat het echt is

Pingguest
31 augustus 2009, 19:49
Als er gewoon grind had gelegen, zoals het hoort, was er helemaal geen discussie geweest.

Mee eens. De huidige discussie is het gevolg van de wildgroei aan uitloopstroken van asfalt. Weliswaar zou een grindbak gevaarlijker zijn, maar gevaar is en blijft inherent aan de sport.

Joost van den Heuvel
31 augustus 2009, 20:13
Telkens bedoel ik met die bocht die hij mist en waarop hij die BMW hindert, had ik dat niet tetipt, alleszins, twee keer in één race op het randje, het mag vind ik, maar dan mag Webber zijn pitmaneuver ook.

Het te vroeg laten vertrekken van een coureur in de pitstraat wordt volgens mij altijd bestraft. Daar zijn ze juist wel consequent streng in, niet alleen bij Formule 1, maar bij alle race klassen. Idem voor het over de witte streep rijden bij het verlaten van de pitstraat of pitlane speeding. Ik snap niet helemaal waarom je vindt dat Webber daar deze keer geen straf voor zou moeten krijgen.

Neo-242
31 augustus 2009, 20:14
Schu 'comeback' caps on sale at Spa
http://img.worldcarfans.com/2009/8/medium/827411150.jpg
From the merchandising stands at Spa-Francorchamps on Friday, 25 euros could buy you an official cap to celebrate the "comeback" of F1's most successful driver Michael Schumacher.

The only glitch is that the former seven time world champion called off his return to replace the injured Felipe Massa.

The official caps, however, were already en route to his favourite circuit in Belgium; scene of his formula one debut in 1991, his first win a year later, and five other victories on the awesome layout amidst the Ardennes forest, when he made the decision to call it off.

The merchandise features the words 'Schumi' and 'comeback' on the brim, and his personal logo alongside '09', to celebrate the sensational return that was not to be due to injury.

Bron: http://www.worldcarfans.com/109082821372/schu-comeback-caps-on-sale-at-spa

Briatore heeft er eentje ;)
http://i30.tinypic.com/2hf3w37.jpg

Joost van den Heuvel
31 augustus 2009, 20:27
Zo is Briatore dan weer wel... hij zal er vast een traantje bij wegpinken.

bobskink
31 augustus 2009, 21:21
Het te vroeg laten vertrekken van een coureur in de pitstraat wordt volgens mij altijd bestraft. Daar zijn ze juist wel consequent streng in, niet alleen bij Formule 1, maar bij alle race klassen. Idem voor het over de witte streep rijden bij het verlaten van de pitstraat of pitlane speeding. Ik snap niet helemaal waarom je vindt dat Webber daar deze keer geen straf voor zou moeten krijgen.
In Canada mogen ze wel naast elkaar rijden, zoals Kubica en Raikonen vorig jaar hebben gedemonstreerd.
de pitstraat is Spa is echter wel wat smaller.

Dat petje is wel cool.

Requiem84
31 augustus 2009, 21:43
Ik wil de discussie niet weer doen oplaaien nu hij net gekalmeerd is, maar er zijn dus nog wat meer mensen die het ook niet begrijpen

YouTube - Farcearri kimi spa 2009 - Fisi Robbed by F1 bosses

Tjerk Korving
31 augustus 2009, 21:49
Ik wil de discussie niet weer doen oplaaien nu hij net gekalmeerd is, maar er zijn dus nog wat meer mensen die het ook niet begrijpen
Ik heb de discussie niet gevolgd maar ik kan me voorstellen dat er tijdens de drivers meeting vooraf wel instructies zijn gegeven over wat wel en niet toegestaan is. Best kans dat dit vlak voorbij is gekomen, anders had er vrijwel zeker wel een team aangeklopt bij de wedstrijdleiding.

GTE
31 augustus 2009, 21:51
In ieder geval Force India.

W@llierossi
31 augustus 2009, 22:27
Ik vroeg me dit onder de wedstrijd zelf ook al af. Het is in mijn ogen overduidelijk dat Kimi er bewust voor kiest om het aanwezige wegoppervlak buiten de circuitmarkeringen zo goed mogelijk te benutten. Het is ook overduidelijk dat hij er voordeel uithaalt. Ik ben het echter wel met Marnix een dat het halen van voordeel niet automatisch wil zeggen dat deze actie niet toegestaan is.

Even afgezien van de eventuele opmerkingen in de drivers briefing (die er na vorig jaar ongetwijfeld zullen zijn geweest), denk ik dat het geoorloofd is deze asfaltstroken te gebruiken in een uitzonderingssituatie (bv. op het moment dat het nalaten van het gebruik de mogelijkheid op een ongeluk vergroot). Die situatie is hier mijns inziens niet aanwezig.

Ik vind de actie persoonlijk marginaal, zeker na hetgeen er vorig jaar is voorgevallen met betrekking tot het verkrijgen van voordeel uit het rijden op stroken buiten de afgebakende lijnen. Als je die situatie doortrekt naar dit geval, had Kimi zich moeten laten afzakken tot de vierde plek en niet mogen aanvallen in Les Combes (als je eau rouge/radillion even weglaat).

Force India zou in deze geen beroepsrecht mogen hebben aangezien Kimi slechts indirect voordeel heeft gehaald ten opzichte van Fisichella. BMW Sauber en Toyota daarentegen wel, maar die hebben kennelijk niet geprotesteerd.

Kortom: ik vind de actie marginaal en denk dat de wedstrijdleiding (als ze er al naar heeft gekeken) de situatie verkeerd geinterpreteerd heeft.

bobskink
31 augustus 2009, 22:47
Goed filmpje, en nu ik de beelden zie kan ik toch maar alleen denken dat Kimi er op zijn minst voordeel heeft uit gehaald, maar ik denk dat er niets meer zal veranderen. De FIA zal geen tweede maal op rij de uitslag ven de GP van België willen veranderen, nu is het waarschijnlijk al te laat en bij Forza India hebben ze blijkbaar niet geklaagd.
Het zou wel straf zijn moest Fisico alsnog de GP zege krijgen en dit weer ten koste van Kimi, net zoals in Brazilië 2003, dezelfde heren.

Neo-242
31 augustus 2009, 22:52
Misschien helpt het als iemand kan tekenen hoe Raikkonen dan wel had moeten rijden... volgens mij komt Trulli zo ver naar buiten dat Raikkonen nooit die bocht had gehaald :blink:

W@llierossi
31 augustus 2009, 23:02
Misschien helpt het als iemand kan tekenen hoe Raikkonen dan wel had moeten rijden... volgens mij komt Trulli zo ver naar buiten dat Raikkonen nooit die bocht had gehaald :blink:

Hoewel er rond seconde 33 mijns inziens duidelijk te zien is dat er genoeg ruimte is om naast Trulli over de kerbstone te rijden (zoals de red bull erachter ook doet) denk ik dat Kimi na seconde 20 al besloten heeft dat hij daar geen voordeel uit haalt om vervolgens met zo ongeveer de maximale boog het asfalt tussen de groene streep en de bandenmuur te gebruiken. Ook als hij de bocht niet had kunnen halen vanwege Trulli is de mate waarop hij dat asfalt gebruikt in zijn eigen voordeel buitenproportioneel.

Neo-242
31 augustus 2009, 23:10
Als hij de bocht had moeten halen mét voordeel voor hem, had hij een Spa '98-tje gedaan op Trulli denk ik... Zie trouwens hoe La Source er toen uitzag...

YouTube - Damon Hill awesome start at Spa Francorchamps

bobskink
31 augustus 2009, 23:15
wat een droge commentaar bij zo een coole start.

Neo-242
31 augustus 2009, 23:28
wat een droge commentaar bij zo een coole start.

Hahahaha, inderdaad. 't Was wel een herhaling denk ik die ze toen lieten zien, maar dan nog:D

Stefan van Renselaar
31 augustus 2009, 23:34
Op 19 seconde zie je dat de BMW die 2e recht naar die uitloopstrook lijkt te rijden en de Toyota moet dan ook rechtdoor naar die uitloopstrook. Raikkonen zal dan beslissen om de uitloopstrook te nemen omdat hij anders de Toyota zal rammen. Button en Badoer nemen dezelfde lijn, dus waarom zou Raikkonen dan iets verkeer doen? Raikkonen kan nooit naast Trulli zitten in die bocht zonder het kunstgras/kerb te raken, als je dan wielspin krijgt dan kun je mogelijk spinnen en een enorme crash veroorzaken (achterin het veld gaat het net goed). Raikkonen zou dus gewoon met een kans op een ongeluk moeten insturen en maar zien waar hij uitkomt??? Als hij uiteindelijk in Trulli zou crashen dan was je nu aan het zeuren, had dan de uitloopstrook genomen, bla bla bla

Maar het gaat om Ferrari, als het een McLaren was geweest dan zou het in jou ogen natuurlijk hebben gemogen :rolleyes:

@bobskink: Is inderdaad nog inspiratielozer als sommig RTL7 commentaar...

GTE
31 augustus 2009, 23:39
Goed filmpje, en nu ik de beelden zie kan ik toch maar alleen denken dat Kimi er op zijn minst voordeel heeft uit gehaald

Dat weet ik wel zeker. Dat is ook niet de kwestie. De kwestie is of Raikkonen de lijn mocht kiezen die hij gekozen heeft. Ik denk dat die vraag zondermeer bevestigend moet worden beantwoord. Als hij dat in de ronde 2, in ronde 11, in ronde 24 of welke ronde dan ook zou hebben gedaan, dan had niemand daarover geklaagd. Hij kiest dan een onnodig wijde lijn en maakt onnodig zijn banden vies. Niet slim, maar ook niet in strijd met de regels. Ik zie dan werkelijk niet in waarom we daar dan in de eerste ronde anders over zouden moeten denken.

GTE
31 augustus 2009, 23:40
Ik denk dat het inderdaad zo is, zoals Guyon ook al zei, dat Kimi beseft dat hij een wijde lijn moet nemen, maar dat hij dan besluit om daar het meeste rendement uit te halen, en dat lijkt me inderdaad een zo ruim mogelijke bochtstraal, de auto recht zetten en vol op de KERSknop nog even voor die BMW invoegen.

Requiem84
31 augustus 2009, 23:50
Dat weet ik wel zeker. Dat is ook niet de kwestie. De kwestie is of Raikkonen de lijn mocht kiezen die hij gekozen heeft. Ik denk dat die vraag zondermeer bevestigend moet worden beantwoord. Als hij dat in de ronde 2, in ronde 11, in ronde 24 of welke ronde dan ook zou hebben gedaan, dan had niemand daarover geklaagd. Hij kiest dan een onnodig wijde lijn en maakt onnodig zijn banden vies. Niet slim, maar ook niet in strijd met de regels. Ik zie dan werkelijk niet in waarom we daar dan in de eerste ronde anders over zouden moeten denken.

Als je het zo stelt kom je in een gevaarlijk gebied. Dan zou je op elk circuit, in elke situatie vrij gebruik mogen maken van het gebied buiten de kerbs.

Kijk bijvoorbeeld het volgende filmpje en pauzeer bij 44 seconden. Als je daar een wat ruimere radius neemt kun je sowieso volgas en neem je meer snelheid mee. Dat mag dus volgens jou?

YouTube - F1 2008 Onboard - Fernando Alonso (Istanbul)

GTE
1 september 2009, 00:05
Als je het zo stelt kom je in een gevaarlijk gebied. Dan zou je op elk circuit, in elke situatie vrij gebruik mogen maken van het gebied buiten de kerbs.

Niet als je daardoor een kortere afstand aflegt of een objectief snellere lijn neemt.

Dat was in het geval van Kimi niet het geval. Hij legt geen kortere afstand af, en de lijn die hij kiest is niet sneller dan de 'normale' lijn. Dus is het wat mij betreft toegestaan. Dat hij er een plaats mee wint, is een gevolg van de bijzondere omstandigheden die het gevolg zijn van de start. Onder normale omstandigheden zou hij op deze manier nooit of te nimmer een concurrent die voor La Source nog voor hem reed, hebben kunnen inhalen.

Kijk bijvoorbeeld het volgende filmpje en pauzeer bij 44 seconden. Als je daar een wat ruimere radius neemt kun je sowieso volgas en neem je meer snelheid mee. Dat mag dus volgens jou?

Nee, niet als je daarmee onder alle omstandigheden (dus in objectieve zin) een snellere lijn te pakken hebt. En daarmee verschilt die situatie naar mijn idee met de ruimere lijn door La Source want die is niet objectief sneller dan de gebruikelijke lijn.

W@llierossi
1 september 2009, 00:09
Hoe interessant deze discussie ook is voor de puristen (en juristen) onder ons, we zullen er zoals altijd geen steek mee verder komen :D.

Stefan: ik vind het grappig dat je iemand die voor honderden euro's aan Red Bull Racing merchandise heeft hangen ervan beticht een McLaren-aanhanger te zijn :laugh:... nuff said...

Pingguest
1 september 2009, 00:17
M.i. heeft Raikkonen de regels overtreden. De uitloopstroken zijn er om ongelukken te voorkomen, niet om een voordeel te verkrijgen. Het is dan ook bevreemdend dat de FIA hier niets tegen doet. Het werpt eveneens een licht op het oordeel die de Stewards vorig jaar hadden in het incident tussen Raikkonen en Hamilton.

Stefan van Renselaar
1 september 2009, 00:17
Stefan: ik vind het grappig dat je iemand die voor honderden euro's aan Red Bull Racing merchandise heeft hangen ervan beticht een McLaren-aanhanger te zijn :laugh:... nuff said...

Meestal is het zo dat iemand die tegen Ferrari is een McLaren fan is ;)

Atreidez
1 september 2009, 01:11
Zoveel langer is die weg die Raikonen reedt overigens niet. Alleen het stukje van de punt van La Source tot de buitenmuur heeft hij extra gereden.. Het rechte stuk is evenlang als dat je gewoon op de track rijdt. In mijn ogen remt hij ook opzettelijk minder en schiet meteen dat stuk op, zo overdreven wordt hij er niet op gedrukt. Raikonen was dit al van plan vanaf t moment dat ie 's ochtends aan ze brinta zat :innocent: GTE vertaald het ook alsof hij gewoon vol gas had kunnen rijden als hij niet buiten de track had gereden, en dat is gewoon niet zo doordat daar andere auto's om hem heen zouden zitten.

GTE
1 september 2009, 01:16
GTE vertaald het ook alsof hij gewoon vol gas had kunnen rijden als hij niet buiten de track had gereden, en dat is gewoon niet zo doordat daar andere auto's om hem heen zouden zitten.

Nee, zo vertaal ik het absoluut niet. Ik denk juist dat Raikkonen daarom juist slim gehandeld heeft. Hij heeft een nadelige situatie (een langere afstand met bovendien het gevolg dat hij zijn banden vuil maakt) omgebogen tot een voordeel. Daar is op zich niks tegen. Dat lijkt me juist een van de wezenlijke elementen van competitie: voordeel behalen ten nadele van je tegenstander.

Voordeel behalen ten nadele van je tegenstander, door in strijd met de regels te handelen, is natuurlijk 'onrechtmatig verkregen voordeel' en zoals dat gaat in de wereld van recht en regels, moet je dat voordeel teruggeven.

Maar goed, het is nu al een paar keer gezegd en betoogd dat Raikkonen de regels heeft overtreden, maar niemand heeft mij tot op heden de regel getoond die Raikkonen overtreden zou hebben. Ik hou me vanzelfsprekend onverkort beschikbaar voor het toegeven van mijn ongelijk, maar vooralsnog zie ik daartoe geen reden.

Shaddix
1 september 2009, 02:10
op andere forums gaat het woord dat er tijdens de rijdersbriefing een gentlemens agreement is afgeslote dat zegt dat het in de 1ste ronde mag in dergelijke situaties

bobskink
1 september 2009, 10:03
Meestal is het zo dat iemand die tegen Ferrari is een McLaren fan is ;)
bwa, toch niet hoor. Ik was vroeger altijd tegen Ferrari, nu nog, behalve als Massa (of Badoer of Salo rijden), maar sinds het geval Montoya en Alonso ben ik nog meer tegen MC Laren geworden.

op andere forums gaat het woord dat er tijdens de rijdersbriefing een gentlemens agreement is afgesloten dat zegt dat het in de 1ste ronde mag in dergelijke situaties
Dat kan ik me wel inbeelden, maar het is een dwaze afspraak, want wanneer gebeurt het dan uit noodzaak, om een crash te vermijden, of wanneer gebeurt het omdat je weet dat je teveel plaatsen gaat verliezen en beter volgas gaat nadat je eigenlijk een fout hebt gemaakt.
Er kan alleszins niets meer aan de uitslag veranderen als dit klopt, hopelijk ligt er volgend jaar grind, of vertragend asfalt ofzo, het zou goed zijn als dit voorval de FIA een beetje wakker maakt.

cookie
1 september 2009, 11:42
Hahahaha, inderdaad. 't Was wel een herhaling denk ik die ze toen lieten zien, maar dan nog:D

Een herhaling 10 jaar na de race, want dit is een stukje uit "die besten grand prix". Samenvattingen van oude races met nieuw commentaar erbij ;)

Darthwillie
1 september 2009, 13:28
Ferrari verwacht niet dat Massa dit jaar terugkeert. Na onderzoek gisteren waren de resultaten goed maar er zal een metalen plaatje in Massa"s schedel geplaatst worden op de plek waar schade is ontstaan. Als Massa daarvan hersteld is zal hij beginnen met trainen en waarschijnlijk begin 2010 gereed zijn om te rijden. (autosport.com)

Denk dat op dit moment de manager van de coureur die hem tot 2010 gaat vervangen aan de telefoon hangt. Ferrari verwacht binnen 48 uur bekend te maken wie in Monza rijdt.

GTE
1 september 2009, 13:52
Ferrari verwacht binnen 48 uur bekend te maken wie in Monza rijdt.

Dat geeft in ieder geval al aan dat Ferrari zich daar ook mee bezig houdt en dat Badoer dus verder wordt bedankt voor zijn diensten. Kan ook eigenlijk niet anders. Hij draagt niets bij voor de strijd om de derde plaats en ik denk dat het de geloofwaardigheid van de Gestione Sportiva ook nogal geweld aan doet.

Op teletekst stond dat de overgang van Fisico min of meer in kannen en kruiken is. Maar we wachten af.

Darthwillie
1 september 2009, 14:04
geruchten gaan dat Fisi een contract gaat krijgen tot eind van dit jaar met een testcontract voor volgend jaar. Mocht Massa dan onverhoopt niet kunnen rijden hebben ze testrijder die kan invallen.

Peter
1 september 2009, 14:06
Heren, het is natuurlijk een ontzettend leuke discussie maar er wordt wel vergeten waar het hier echt om draait. Namelijk autoracen op het hoogste niveau. Ik kan simpel zeggen dat het Raikkonen siert dat hij deze manoeuvre maakt. Had hij de buitenste lijn genomen en krampachtig geprobeerd de wagen binnen de curbstone te houden dan hadden we hem nu allemaal met Badoer zitten vergelijken... Een actie als deze, hoewel misschien op het randje, straalt een winning mentaliteit uit en dat willen we toch zien? Geen softies die plekken terug gaan geven of anderen voorlaten.....

De situatie is misschien wat apart/bijzonder maar we weten ook allemaal dat dit nooit was gebeurd als de vangrail nog gewoon had gestaan waar hij hier had moeten staan...
Kortom, dit soort situaties zijn tegenwoordig onderdeel van de sport aan het worden met al die geweldige aanpassingen...

Atreidez
1 september 2009, 17:29
Maar goed, het is nu al een paar keer gezegd en betoogd dat Raikkonen de regels heeft overtreden, maar niemand heeft mij tot op heden de regel getoond die Raikkonen overtreden zou hebben. Ik hou me vanzelfsprekend onverkort beschikbaar voor het toegeven van mijn ongelijk, maar vooralsnog zie ik daartoe geen reden.

Chapter IV
2. Overtaking
c)Drivers must use the track at all times. For the avoidance of doubt:
- the white lines defining the track edges are considered to bepart of the track but the kerbs are not, and ;
- a driver will be judged to have left the track if no part of the carremains in contact with the track.

Should a car leave the track for any reason, and without prejudice to 2(d) below, the driver may rejoin. However, this may only be done when it is safe to do so and without gaining any advantage.

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/2A9404B6E4C8FE4EC12575FA00440479/$FILE/Annexe%20L_2009_09.07.20.pdf

Dennis
1 september 2009, 17:43
Vraag me toch echt af of deze discussie er was geweest als het een niet Ferrari rijder was geweest...

Sander Hogendoorn
1 september 2009, 17:55
Voor mij maakt dat in ieder geval niks uit, had stiekem wel gehoopt op een overwinning voor Raikkonen als het Fisi niet zou lukken ;)

Requiem84
1 september 2009, 18:23
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/2A9404B6E4C8FE4EC12575FA00440479//Annexe%20L_2009_09.07.20.pdf

Bedankt voor het opzoeken. Volgens mij is het nu definitief case closed. Des te vreemder dat BMW geen protest heeft ingediend, wat me weer doet denken dat er wellicht inderdaad iets in de rijderbriefing gezegd is.

Wat me wel heel erg teleurstelt is dat mensen een goede discussie hier gelijk gaan beschuldigen van Pro en Anti Ferrari/Mclaren sentimenten. Deze (goede) discussie is duidelijk met feiten en argumenten gevoerd, dan doet het er toch geen zak toe of het een Ferrari, Mclaren, Kimi of wie dan ook is? Ik had me hier net zo druk om gemaakt als het Hamilton of Alsonso is geweest. Het racen moet simpelweg fair blijven. Jammer.

GTE
1 september 2009, 20:24
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/2A9404B6E4C8FE4EC12575FA00440479//Annexe%20L_2009_09.07.20.pdf

Tja, als ik deze regel op de feiten (lees: televisiebeelden) toepas, kan ik niet anders concluderen dat Raikkonen de baan heeft verlaten in de zin van artikel 2 lid C en dat hij vervolgens met het 'rejoinen' voordeel heeft behaald.

Het enige puntje wat ik nog kan aanhalen is dat 2 lid C zelf geen sanctie formuleert. Daartoe wordt naar 2 lid D verwezen, maar daar wordt bepaald dat slechts een herhaling van fouten, zoals het verlaten van de baan, er toe kán leiden dat een penalty wordt uitgedeeld.

Dat zou betekenen dat Raikkonens actie in strijd was met artikel 2 lid C (en behoudens bijzondere afspraken daarover in de rijdersbriefing, kan ik inderdaad niet anders concluderen dan dat dat het geval is) maar dat deze actie op zichzelf niet in aanmerking komt voor een straf, vanwege het eenmalige karakter.

Overigens zocht ik nog naar beelden van Hockenheim. Het staat me bij dat in die spitzkehre coureurs ook wel anderen hebben ingehaald of met succes een aanval hebben afgeslagen, door bij het verlaten van de hairpin aan de linkerkant van de kerb te rijden, ipv de rechterkant (dus binnen de lijnen van de baan). Maar vooralsnog niks gevonden.

bobskink
1 september 2009, 20:40
Het geval Spa gaan we toch niet uitgeraken, maar het was wel een interesante gefundeerde discussie, which is nice. Back to Massa, spijtig dat hij dit jaar niet meer zal racen. Alonso gaf al aan dat hij het niet kon zijn, zonde, want dat had ook wel cool kunnen zijn. Ik denk toch dat Fisico, als Italiaan niet aan de lokroep van Ferrari zal kunnen weerstaan, ook al brengt het extra druk met zich mee, en wie weet, op het einde van het seizoen toch Schumacher. Al verdient Gene ook een kans, maar qua marktwaarde lijkt dat niet interessant.

Federici
2 september 2009, 15:03
Bild Zeiting zegt trouwens dat niet Giancarlo Fisichella, maar Robert Kubica dé topkandidaat is om Felipe Massa bij Ferrari te vervangen.

Kubica scheinbar Top-Kandidat bei Ferrari
Theissen: „Alles nur Spekulation“

Der Comeback-Traum von Felipe Massa (28) ist für diese Saison definitiv geplatzt! Top-Kandidat für das freie Ferrari-Cockpit in den letzten 5 Saison-Rennen scheint jetzt BMW-Sauber-Pilot Robert Kubica (24) zu sein.

Das berichtet die aus Ferrari-Kreisen meist gut informierte „Gazzetta dello Sport“. „Robert Kubica ist auf der Pole Position für den Ferrari in Monza", mutmaßt die Sportzeitung. Für Kubica spricht, dass er bei BMW-Sauber sowieso keine Zukunftsperspektive mehr hat, da der Rennstall seinen Formel-1-Rückzug zum Saisonende erklärt hat. Kubica könnte als Ersatzpilot bei Ferrari ins Rampenlicht fahren.

Der 24-jährige Pole wurde wie Massa durch einen Horror-Crash „berühmt“: 2007 überlebte er in Kanada einen spektakulären Horrorcrash. Wie durch ein Wunder erlitt er nur leichte Verletzungen. Endgültig in der Formel 1 etablieren konnte er sich mit seinem Premierensieg an gleicher Stelle - genau ein Jahr später.

Bei BMW in München schüttelt man noch den Kopf über das Gerücht aus Italien. „Alles nur Spekulation, das ist absolut kein Thema", so BMW-Motorsport-Direktor Mario Theissen.

Eines ist jedoch sicher: Ferrari benötigt dringend einen Massa-Ersatz. Test-Pilot Badoer, der nach der Schumi-Absage zweimal im Cockpit saß, ist für dei Königsklasse einfach nicht stark genug.

Auf der Homepage von Ferrari werden momentan die Namen von 21 (!) möglichen Kandidaten für das Formel-1-Heimrennen am 13. September in Monza gehandelt, unter ihnen nicht nur Kubica, sondern auch so prominente Namen wie Ex-Weltmeister Fernando Alonso, dem Spa-Zweiten Giancarlo Fisichella und (immer noch) Renn-Legende Michael Schumacher.

Wenn man den Ferrari-Bossen glauben darf, bauen sie auch im nächsten Jahr auf Massa. „Das Team kann davon ausgehen, dass es zum Start der neuen Saison wieder zu einhundert Prozent auf Felipe zählen kann“, schrieb die Scuderia auf ihre Homepage.

Dennoch bleibt offen, ob der Ersatzfahrer sich in den letzten fünf Saisonrennen im Formel-1-Ferrari nicht auch automatisch um das Cockpit von Felipe Massa bewirbt...

Fakt ist: Badoer ist keine Alternative! Und Michael Schumacher ist momentan nur ein Wunschtraum. Für dessen Manager Willi Weber wäre jetzt auch Nachwuchs-Talent und Formel 3-Fahrer Nico Hülkenberg ein guter Massa-Ersatz, aber auch hier gilt: sehr unwahrscheinlich.

Vieles spricht für Robert Kubica, den viele Experten als kommenden Weltmeister sehen. Bei BMW-Sauber fuhr er sich neben Nick Heidfeld immer wieder in den Vordergrund. Und: Mit seinem 24 Jahren besitzt Kubica schon die Erfahrung aus 52 Formel 1-Rennen.

Es bleibt spannend, weil die Zeit drängt: Das nächste Rennen am 13. September ist ausgerechnet das Ferrari-Heimspiel in Monza...

Bron :: Bild.de

KingBee
2 september 2009, 15:07
Daarnaast gaat het gerucht, als het Sauber team overleeft, ze met Ferrari motoren gaan rijden volgend jaar. Dit zou dan weer een reden kunnen zijn waarom BMW weer geen protest heeft ingediend tegen de actie van Raikkonen.

bobskink
2 september 2009, 15:20
Daarnaast gaat het gerucht, als het Sauber team overleeft, ze met Ferrari motoren gaan rijden volgend jaar. Dit zou dan weer een reden kunnen zijn waarom BMW weer geen protest heeft ingediend tegen de actie van Raikkonen.
Dat zou goed kunnen, in de krant las ik trouwens dat Forza India misschien geen protest heeft aangetekend omdat het nog wat Ferrari svhulden heeft openstaan van vorig jaar.

Joost van den Heuvel
2 september 2009, 20:22
Kubica.. gerucht of niet.. ik ben voor! :D

(of nja, elke F1 coureur in het huidige startveld is beter dan een test rijder die in jaren niet geraced heeft)

Tjerk Korving
2 september 2009, 20:28
McLaren en Toyota hebben waarschijnlijk geen protest ingediend omdat ze ook rode kleuren op hun livery hebben en Williams en BrawnGP delen elk enkele letters van hun teamnaam met Ferrari. Dat verklaart gelijk weer een hele hoop. ;)

Stefan Kollee
2 september 2009, 20:52
McLaren en Toyota hebben waarschijnlijk geen protest ingediend omdat ze ook rode kleuren op hun livery hebben en Williams en BrawnGP delen elk enkele letters van hun teamnaam met Ferrari. Dat verklaart gelijk weer een hele hoop. ;)

Bron?!

ik weet dat het een geintje is

Darthwillie
2 september 2009, 20:54
tjerks grote duim :lol:

Mocht het Kubica worden dan betekent dat een invalbeurt voor Christian Klien :thumbup: Iemand die naar mijn mening zwaar onderschat wordt

Stefan Kollee
2 september 2009, 21:14
tjerks grote duim :lol:

Je bent zeker van een generatie te vroeg om de witte lettertjes te kunnen lezen:p!

speed9
2 september 2009, 22:35
kan zijn dat ik het gemist heb.
Maar is Mr-Ik-Rij-Nog-Sloom-In-Een-Ferrari vervangen door Fisicella ?
(Mr = die 1ne vervanger van Massa/Schumacher

Tjerk Korving
3 september 2009, 08:47
Kwestie van wat F1 sites volgen Rick maar nee, daar is geen nieuws over.

Boneless
3 september 2009, 09:54
Ik las overigens dit op F1racing over de eventuele invalbeurt door Klien:

"De Oostenrijker gaf wel te kennen dat hij fit genoeg is voor een eventuele invalbeurt. "Mocht één van de vaste coureurs niet kunnen racen, dan sta ik klaar om in te vallen. Dat is ook de reden waarom ik iedere dag minstens zo hard train als mijn collega's. Ik zit deze week overigens nog wel even achter het stuur van de F1.09, voor een test."

Hoezo mag hij dan wel testen in de F1.09??

Darthwillie
3 september 2009, 10:10
is er volgende week niet een algemene testweek waar iedereen mag testen?

rinussie
3 september 2009, 13:26
kan zijn dat ik het gemist heb.
Maar is Mr-Ik-Rij-Nog-Sloom-In-Een-Ferrari vervangen door Fisicella ?
(Mr = die 1ne vervanger van Massa/Schumacher

Dit is geroepen door de BBC al voor de quali. Tijdens de uitzendingen was er ook een interview met Fisi waarin hij aangaf dat alles mogelijk is maar dat hij zich eerst op de race op Spa wilde richten.

Dus waar rook is vuur...... al kan het ook stoom zijn :p

Tjerk Korving
3 september 2009, 13:50
Ik geloof dat de teams sowieso in beperkte mate rechte lijn testen mogen uitvoeren met hun wagens dus wie weet doelt Klein daarop.

Dr.Nono
3 september 2009, 16:28
Mwahahahaha! :lol:

The Renault-Piquet tapes became available:

A tape of conversations on the Renault pit wall during the Singapore Grand Prix (28 September 2008) between Flavio Briatore, Nelsinho Piquet on the race radio and his wife on his Blackberry…. all happening at the same time!

In the light of the allegations being made against the Renault F1 team and their flamboyant boss, this recording has surfaced at a good time. It explains that the whole Singapore incident was a misunderstanding or rather crossed lines of communication.

Flav: Good going Fernando keep-a dah pushing. I know-a it is getting dark and we do not-a have headlights, but keep-a dah pushing. No problema.
Fernando: Hmmm
Long pause with racing sounds and radio crackling in the background followed by a ringtone. After several rings.
Flav: Pronto! Cara mia why you call-a me when-a I am-a working?
Wife: Sweet heart I am calling because it is important. And I am your wife afterall!
Flav: Yes I know you are-a my wife! Wait-a second darling… Nelsinho keep-a it steady, Fernando is strong-a and you just keep-a it steady. At least you are not-a last. If you finish-a last I will-a get-a some other guy to drive-a my car!!!
Piquet: (Static crackling) What?
Flav: Darling what-a is this-a problem-a that-a you must call me when I work-a?
Wife: There is a big box which has been dropped off at our apartment that says V-I-A-G-R-A on the side in big letters. And my mother is here visiting and…..
Flav: Why-a they deliver on-a Sunday my-a monthly supply. Imbeciles.
Wife: What do you want me to do with the box?
Flav: Put-a it in the hall!
Wife: Are you sure you want it in the hall, my darl....
Flav: I say put-a it in the hall? (Shouting)
Four or five seconds silence followed by a big crash sound followed by scraping. Followed by another several seconds of silence.
Flav: Cara mia I must a-go. (Almost a whisper) We have-a problem-a! (Click)
Frantic indecipherable shouting.
Flav: Nelsinho what-a you do?
Piquet: (Static crackling) You said put it in the wall….
Flav: No stupido I was speaking-a with my wife!!! (Shouting) I say-s to her put-a it in the hall, my Viagra. You are-a stupido, cretino…
Sound of headset being flung and many Italian expletives.
Long pause.
Piquet: (Static crackling) I am sorry.

Van het autosport.com forum.

joostingh
3 september 2009, 16:42
Te goed :D:D

Darthwillie
3 september 2009, 16:44
er wordt half 4 of half 5 (is me niet helemaal duidelijk) een aankondiging van Ferrari verwacht.

Best spannend dit. Mijn voorkeur gaat uit naar Bourdais, lukt dat niet dan Fisi. Kubica hoeft voor mij niet zo.

Bramzel
3 september 2009, 16:47
Ben heel benieuwd! Wie weet is het Nelsinho Piquet! :p

Darthwillie
3 september 2009, 16:49
zul je zien dat ze Badoer houden :rolleyes:

jp_f1
3 september 2009, 16:49
er wordt half 4 of half 5 (is me niet helemaal duidelijk) een aankondiging van Ferrari verwacht.

Best spannend dit. Mijn voorkeur gaat uit naar Bourdais, lukt dat niet dan Fisi. Kubica hoeft voor mij niet zo.

Bourdais is gisteren bevestigd door Sevilla om in het Superleaguea(?) formula uit te komen

Darthwillie
3 september 2009, 16:50
Bourdais is gisteren bevestigd door Sevilla om in het Superleaguea(?) formula uit te komen
Maar overlappen die races? Alziezwaaris rijdt toch ook nog in een andere klasse?

Sander Hogendoorn
3 september 2009, 16:51
Het lijkt tussen Fisi en Kubica te gaan, waarbij Ferrari Fisi de voorkeur geeft:

Ferrari, Fisichella in pole position
Era in ballottaggio con Kubica, ma Maranello potrebbe preferire l'italiano

http://www.corriere.it/sport/09_settembre_03/fisichella_ferrari_monza_06994e44-9882-11de-b8d4-00144f02aabc.shtml

Sander Hogendoorn
3 september 2009, 16:57
Fisi dus, ben benieuwd :)

Force India releases Fisichella to Ferrari

By Jonathan Noble Thursday, September 3rd 2009, 13:50 GMT

Giancarlo Fisichella will be the second Ferrari driver from the Italian Grand Prix after he was released by his Force India team on Thursday.

Following days of speculation about who would line up alongside Kimi Raikkonen now that Felipe Massa is out for the season, Force India confirmed that Fisichella would switch teams from the Italian Grand Prix.

The switch of Fisichella comes on the back of his impressive second placed finish at the Belgian Grand Prix for the Silverstone-based team.

More to follow

http://www.autosport.com/news/report.php/id/78280

Darthwillie
3 september 2009, 17:00
gaaf!!!! hopelijk wint hij daar :thumbup: van harte gegund.

Ik had al de afgelopen jaren best bewondering dat hij bij FI ging rijden, wetende dat hij achteraan zou rijden. Dat soort doorzettingsvermogen levert hem nu dus een Ferrari stoeltje op.

Gerben
3 september 2009, 17:16
erg gaaf!!! Fisichella eindelijk in een Ferrari!

GTE
3 september 2009, 17:19
Ik heb nooit zon hoge pet op gehad van Fisico, maar afgelopen zondag heeft hij in ieder geval laten zien dat als de auto snel is, hij dat ook is. Het is sowieso een enorme verbetering ten opzichte van Badoer, die zichzelf ook geen plezier heeft gedaan de laatste twee races. Ik denk dat zijn dagen bij Ferrari sowieso wel geteld zijn, al was het maar omdat Ferrari nu ook wel inziet dat het handig is om een serieuze derde rijder achter de hand te hebben.

Ferrari_Enzo
3 september 2009, 17:45
In een interview heeft Vijay gezegd dat hij Fisichella's lange termijn plannen ook niet in de weg wilde zitten. Dit suggereert dat Fisico ook gelijk een test- en reserve coureur wordt vanaf komend seizoen. :)

CavaF1
3 september 2009, 18:40
In een interview heeft Vijay gezegd dat hij Fisichella's lange termijn plannen ook niet in de weg wilde zitten. Dit suggereert dat Fisico ook gelijk een test- en reserve coureur wordt vanaf komend seizoen. :)

Dan zouden ze dus, als je de gruchten mag geloven, 4 rijders onder contract hebbe. FM, KR, GF, en FA.

Tjerk Korving
3 september 2009, 18:58
Dan zouden ze dus, als je de gruchten mag geloven, 4 rijders onder contract hebbe. FM, KR, GF, en FA.
Als Fisico na dit seizoen coureur af is en test -en reserve coureur word lost dat zichzelf alweer op. Best kans dat Raikkonen verhuist naar een ander team na dit seizoen, de geruchten zijn er dat ze het contract willen afkopen. Me dunkt dat andere teams hem best willen hebben.

Darthwillie
3 september 2009, 19:11
Het gooit natuurlijk wel de transfer markt wijd open.............................................. .......nu Badoer vrij is voor volgend jaar :p

Tjerk Korving
3 september 2009, 19:18
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de toekomst van Badoer bij Ferrari gaat zijn. Drie test -en reserve coureurs lijkt me wat veel en Gené schat ik toch een stuk beter in dan Badoer. Badoer dan na dit seizoen definitief klaar in de racerij?

Tazz
3 september 2009, 19:54
ik denk het wel, ondanks z'n vele jaren dienst heeft ie zo goed als geen race ervaring die kan helpen bij de ontwikkeling van een wagen.. Fisichella wél, en hij is nog eens goed ook :)

Dennis
3 september 2009, 22:18
Ondanks dat Fisi van mij een paar jaar geleden al met pensioen had gemogen ben ik wel blij dat hij Badoer gaat vervangen. Toch net ff wat meer kans op die o zo belangrijke WK punten.

Ben wel benieuwd wie er in die Force India zal gaan stappen.

Stefan van Renselaar
3 september 2009, 22:19
Ben wel benieuwd wie er in die Force India zal gaan stappen.

Liuzzi ;)

Darthwillie
3 september 2009, 22:24
Ondanks dat Fisi van mij een paar jaar geleden al met pensioen had gemogen ben ik wel blij dat hij Badoer gaat vervangen. Toch net ff wat meer kans op die o zo belangrijke WK punten.

Dat hij het lef had om twee seizoenen in die FI te stappen bewijst voor mij dat hij nog fanatiek genoeg was.

ik vind het wel staan
http://www.f1ultra.pl/images/phocagallery/Inne/Ferrari_Fisichella/thumbs/phoca_thumb_l_Fisichella.jpg
http://www.f1ultra.pl/images/phocagallery/Inne/Ferrari_Fisichella/thumbs/phoca_thumb_l_Symonds_Fisichella.jpg
http://www.f1ultra.pl/images/phocagallery/Inne/Ferrari_Fisichella/thumbs/phoca_thumb_l_Fisichella1.jpg

Niels Tieman
3 september 2009, 22:41
Je ziet aan hem dat hij trots is. Hij glundert van oor tot oor. Ondanks dat ik niet zoveel met Fisi heb gehad in zijn carriere vind ik dit wel een hele mooie move om je carriere af te sluiten. Toch nog de grote droom voordat alles anders word.. :)

TheRealms
3 september 2009, 22:44
Inderdaad, ik ben nooit een Fisi-fan geweest, en al helemaal geen ferrari fan, meestal tegen zelfs, echter zou ik het zeer tof vinden als Fisi nog een race weet te winnen in de Ferrari.

Richard117
3 september 2009, 22:57
Fisichella is eigenlijk altijd een coureur geweest die onder normale omstandigheden maar anoniem was, maar in moeilijke omstandigheden plotseling altijd voorin zat. Afgelopen week in Spa was eigenlijk een uitzondering daarop, alhoewel hij in Spa en Canada in iedere omstandigheid eigenlijk altijd goed gaat.

Ik ben benieuwd hoe hij het in de Ferrari gaat doen. Bij Renault (hoewel we weten dat ze daar nooit gelijk materiaal hebben) zat hij in het kampioensteam en viel hij toch een beetje tegen. Dus hopelijk brengt hij bij Ferrari wel datgene wat Badoer niet kon brengen.

Wat zal de tifosi uit hun dak gaan als er een Italiaan met een Ferrari op Monza wint :thumbup:

Neo-242
3 september 2009, 23:05
Toch Fischella dus bij Ferrari. Na Schumacher, Badoer kiest men opnieuw voor een oudere rijder. We zullen zien wat hij kan doen. Dat hij er van geniet is duidelijk, maar het is niet enkel een droom voor hem, het zal ook presteren worden. Ik herinner me nog dat Fisi als groot talent te boek stond midden en eind jaren 90 bij Minardi & Jordan, maar dat het er nooit echt uitgekomen is. Hij werd tot moes gereden door Alonso bij Renault, en is er een reden aan te nemen dat Raikkonen in zijn huidige vorm dat niet zal doen bij Ferrari? We zullen zien. Ik ben alleszins benieuwd wat hij kan doen.

Liuzzi zal wel instappen bij Force India nu zeker? Een rijder die ik kan missen als kiespijn:rolleyes: Als ze slim zijn daar laten ze Bruno Senna rijden. Ineens nog ferme publiciteit erbij na de stunt van Spa afgelopen weekend. Het plaatje van Giancarlo met de rode overall klopt alleszins perfect. Een Romein in de Ferrari:)

PS: ik vind dat die race-ingenieur zo'n kop trekt van: oh god, weer eentje die denkt het beter te weten... :D

Darthwillie
3 september 2009, 23:41
toch vind ik dit een briljante foto, hij kijkt gewoon serieus echt blij
http://www.f1ultra.pl/images/phocagallery/Inne/Ferrari_Fisichella/thumbs/phoca_thumb_l_Fisichella1.jpg

NS
4 september 2009, 00:16
Net een klein kind in de speelgoedwinkel ;)

GTE
4 september 2009, 02:44
Je ziet aan hem dat hij trots is. Hij glundert van oor tot oor. Ondanks dat ik niet zoveel met Fisi heb gehad in zijn carriere vind ik dit wel een hele mooie move om je carriere af te sluiten. Toch nog de grote droom voordat alles anders word.. :)

Mooi gezegd vriend!

bobskink
4 september 2009, 09:51
Fisichella is eigenlijk altijd een coureur geweest die onder normale omstandigheden maar anoniem was, maar in moeilijke omstandigheden plotseling altijd voorin zat. Afgelopen week in Spa was eigenlijk een uitzondering daarop, alhoewel hij in Spa en Canada in iedere omstandigheid eigenlijk altijd goed gaat.
Fisi was een top coureur, tot hij teamgenoot was van Alonso. Hij is meermaals door de andere piloten verkozen geweest tot beste piloot van het jaar, maar heeft het bij die tweede stinkt bij Renault wat verknoeid qua imago. Als ik mij het nog goed herinner is hij in 2004 voor het laatst als beste piloot verkozen, hij startte toen geregeld vanuit de pits met zijn Sauber, om toch nog in de punten te eindigen.

Ik vraag me nu wel af of deze move gepland was voor de race in Spa, het kan de uitslag beïnvloed hebben. Of omgekeerd, de uitslag van Spa heeft deze move beïnvloed...

Pingguest
4 september 2009, 09:56
Fisichella dan toch naar Ferrari! Ik vind het fantastisch.

cookie
4 september 2009, 12:02
Voor het eerst sinds Irvine in 1999 hoop ik op een ferrari zege, zou mooi zijn als Fisichella dit klaar kan spelen in zijn laatste 5 races.

Tjerk Korving
4 september 2009, 12:16
Ik weet niet wat het is met oudere coureurs maar hoe verder richting hun "pensioen", hoe sympatieker ik ze meestal begin te vinden. Zo ook bij Fisichella. Sowieso zal hij al aardig richting z'n laatste seizoen te gaan en om dan bij Ferrari te mogen afsluiten moet voor hem als Italiaan geweldig zijn.

RSRoy
4 september 2009, 12:30
Ik weet niet wat het is met oudere coureurs maar hoe verder richting hun "pensioen", hoe sympatieker ik ze meestal begin te vinden. Zo ook bij Fisichella. Sowieso zal hij al aardig richting z'n laatste seizoen te gaan en om dan bij Ferrari te mogen afsluiten moet voor hem als Italiaan geweldig zijn.

Dit geld trouwens niet voor Trulli als je het mij vraagt. Dat vind ik echt een zak hooi op dit moment :closedeyes:

bobskink
4 september 2009, 12:41
Voor het eerst sinds Irvine in 1999 hoop ik op een ferrari zege, zou mooi zijn als Fisichella dit klaar kan spelen in zijn laatste 5 races.
waauw, ik was ook nooit echt pro Ferrari of Schumacher, maar Massa gunde ik het wel en zeker Raikonen in Brazilië 2007, waarom zo anti ferrari of pro Fisico?

Tjerk Korving
4 september 2009, 13:01
Dit geld trouwens niet voor Trulli als je het mij vraagt. Dat vind ik echt een zak hooi op dit moment :closedeyes:
Trulli is de uitzondering op meestal. Alleen al dat hij z'n team voor gek verklaarde nadat ze hem vroegen Badoer in te halen op Spa... anderen konden het ook dus waarom hij niet. Risicoloos rijden zonder kans op beter.

Face the Slayer
4 september 2009, 17:10
Een zéér interessant opiniestuk over Max Mosley en de gevolgen voor de F1 vanaf het moment dat hij president werd van de FIA, waar ik op een aantal details na helemaal in kan vinden.

Opinie: De Mosley-Missers
Ingediend door Bert Beirinckx op Woe, 05/08/2009 - 22:16.

Bernie en Max

BMW trekt de stekker uit het eigen F1-project, Honda deed het de Duitsers reeds voor. Renault zou de volgende op het lijstje kunnen zijn.

Eerlijk gezegd, het zal me worst wezen. Reeds 21 jaar volg ik F1 met argusogen. De technologie, geniale, innovatieve ideeën ontsproten uit de hersenpannen van de grootste genieën die zich voor 100% toewijden aan hun allergrootste uitdaging en passie: F1-wagens bouwen, de snelste racewagens ter wereld op gevarieerde circuits. De zoektocht naar het meest performante, meest efficiënte vehikel dat een afstand van iets meer dan 300 km op een voorafgedefinieerd en veelzijdig parcours moet afleggen. Het summum in de autosport.

Dit summum kent in 1991 een scharniermoment: het opkomen van Max Mosley als voorzitter van de FISA, toen nog een onderdeel van het grotere FIA. Na een machtstrijd met Jean-Marie Balestre werden FISA en FIA samengevoegd, met Mosley als voorzitter. Dit werd de start van een triest tijdperk, gevuld met dubieuze beslissingen die de tand des tijds niet zouden overleven.

We hebben dan ook verschillende reglementswijzigingen moeten verteren dewelke niet voordelig bleken voor de autosport, F1 in het bijzonder. Meer nog, op verschillende zaken blijken Mosley en de FIA bakzeil te moeten halen omdat indertijd doorgedrukte voorstellen niet deugdelijk bleken te zijn. Het is net dit bakzeil halen dat bij de constructeurs in het verkeerde keelgat geschoten is en de hoofdoorzaak van de FIA-FOTA-oorlog van de voorbije weken. Naast de economische crisis is dit een extra argument voor het stoppen van het F1-project voor verschillende constructeurs.

De Mosley-missers:

1. Puntentelling

Autosport is een mechanische sport, dat wil zeggen, dat ondanks de enorm zware inspanningen die piloten zich getroosten, er al eens iets fout kan gaan dat enkel te wijten valt aan de mechanica of elektronica. Om dergelijke voorvallen niet al te zwaar te laten doorwegen in de puntentelling, werden in de F1-geschiedenis vóór het aantreden van Mosley de zoveel beste resultaten meegenomen in het kampioenschap, meestal ongeveer 2/3 van het totaal aantal races per seizoen. Bijvoorbeeld, in 1990 waren er 16 races, waarbij slechts de 11 beste resultaten werden meegenomen. Waren er 17 races, dan telden er 12 resultaten, bij 21 races telden er 14 etc etc...

Sinds 1991 werden alle resultaten meegeteld, wat de voorzichtiger rijders bevoordeelt. Betrouwbaarheid werd een belangrijk punt voor de F1-wagens, met als gevolg dat de kosten gevoelig stegen. Er waren immers meer exotische materialen nodig om die betrouwbaarheid te kunnen koppelen aan gewichtsreductie en die materialen kosten veel geld. Daarnaast werd er ook enorm veel onderzoek gedaan naar brandstoffen en engine mapping om performantie niet te zwaar te laten inboeten aan betrouwbaarheid. Immers elke race telde, één race verliezen kon het kampioenschap compleet om zeep helpen dus kon je maar beter geen risico's nemen.

Een onaangenaam gevolg was dat er plots dominerende teams optraden en die dominantie was vaak afhankelijk van slechts één factor: de duurbetaalde ontwerper. Aanvankelijk was Adrian Newey de sleutel tot het succes, getuige zijn periodes bij Williams (1991-1997), McLaren (1998-2005) en nu bij Red Bull Racing . De tandem Byrne-Brawn bij Benetton (1994-1995), later Ferrari (1996-2006), kon die Newey-hegemonie doorbreken en was er in zekere mate spanning in de kampioenschappen van 1996, 1998, 1999 en 2003. F1 wordt succesvol bestreden als je één van deze twee pionnen in je team hebt. De rest -met uitzondering van Renault in 2005 en 2006- is bladvulling.

Hoe rijm je die ontwerper met de puntentelling? Eenvoudig, een goed ontwerper kan een perfect evenwicht vinden tussen betrouwbaarheid en performantie. Dit is voor veel ontwerpers een nieuw gegeven. Waar voordien het perfect meetbare gegeven "performantie" als ontwerpparameter gold, kwam daar plots de "black arts" van berekende betrouwbaarheid bij. Dat kunststukje wordt enkel door de ontwerpteams van Brawn en Newey tot een goed einde gebracht, waardoor verrassingen zo goed als uitgesloten worden. Het geeft tegelijkertijd de prestatie van Renault meer glans, hoewel het ook moet worden gezegd dat Newey in die periode op een zijspoor bij McLaren zat en er bij Renault enkelen de regels een beetje bogen. Soit, dat is een universeel gegeven in F1, nietwaar?

Races en seizoenen werden quasi perfect voorspelbaar, met 2002 en 2004 als orgelpunten. Om de spanning er wat in te houden, trachtte de FIA en Mosley de show te verbeteren door wat te gaan sleutelen met de puntentelling. Eerst werd de kloof tussen 1ste en 2de plaats vergroot tot 4 punten, om zo de teams meer risico's te doen nemen en het verlies aan spankracht door het dumpen van de 2/3-regel te compenseren. Toen dat niet bleek te werken, werd in 2003 de puntentelling nogmaals veranderd waarbij er 8 rijders punten sprokkelen en de kloof tussen 1 en 2 werd teruggebracht tot 2 punten (resp. 10 en 8 voor winnaar en runner-up). Het bleek allemaal een maat voor niets, getuige het seizoen 2004.

Groot was mijn verbazing toen tijdens de vorige winter plots het idee geopperd werd om de puntentelling te laten voor wat het was, en enkel het aantal overwinningen de kampioen te laten bepalen. Hiermee gaan Mosley en Ecclestone lijnrecht in tegen de gedachtegang die zij al 18 jaar doordrukken. Immers, dit gaat nog veel verder dan de 2/3-regel. Het volstaat om de wagens te ontwerpen voor 8 of 9 circuits ipv de 17 of 18 die het seizoen telt om een gooi te doen naar de titel. Hoe dit te rijmen valt met de ontwikkeling van de puntentelling zoals die totdantoe verliep, is voor mij nog altijd een raadsel, tenzij we hier te maken hebben met impulsieve paniekreacties van Mosley en de FIA.

2. Vleugels knippen

Sinds 1993 werden achter- en voorvleugels aan verschillende reglementswijzigingen onderworpen in de hoop om de aerodynamische grip te reduceren. Immers, de bochtsnelheden waren veel te groot geworden en uit veiligheidsoverwegingen niet meer verantwoord. Klopt... maar dan maak ik me de bedenking waarom niet eerst het motorvermogen werd aangepakt. Men moet immers goed weten dat aerodynamica primordiaal is in de performantie van een F1-bolide. Eén gegeven hierbij is dat de luchtweerstand zich kubisch verhoudt tot de snelheid, de downforce kwadratisch. Wat bedoel ik hiermee? Wel, als een F1-wagen bij 100 km/u een weerstand ondervindt van 1000 Newton (of een kracht dat overeenstemt met het gewicht van ongeveer 100 kg) en een neerwaartse druk van 500 N (50 kg), dan zal die wagen bij 200 km/u een weerstand ondervinden van 8000 Newton (800 kg) en een neerwaartse druk van 2000 Newton. Luchtweerstand neemt dus veel sneller toe in functie van de snelheid dan neerwaartse druk.

Nu hebben F1-motoren slechts twee functies: bieden van voldoende koppel om snel weg te accelereren en het leveren van voldoende vermogen om de luchtweerstand te overwinnen. Met het voorgaande is het dus kinderspel te redeneren dat door het reduceren van het motorvermogen de bochtsnelheden drastisch ingeperkt konden worden. Waarom de FIA en Mosley dan per se de vleugels wilden aanpakken, is mij nog altijd een compleet raadsel. Immers, door het verminderen van het motorvermogen, zullen de ontwerpers en ingenieurs geneigd zijn om de wagens met minder vleugel af te stellen, teneinde niet al te veel snelheid op de rechte stukken (waar meestal ingehaald kan worden) te verliezen.

Zo klaar als pompwater, lijkt me, maar Mosley en de FIA verkleinden de vleugels en banden en zijn naar mijn persoonlijke mening daarom verantwoordelijk voor de ongevallen van op zijn minst Alesi, Lehto, Ratzenberger en Wendlinger in 1994, aangezien in 1994 het motorvermogen onaangeroerd bleef.

Doorheen de jaren die erop volgden, werden de vleugels steeds meer beknot. Tot het duidelijk werd, door de saaiste races die er sinds mensenheugenis ten tonele werden gebracht, dat er ergens een denkfout was geslopen in de FIA-gedachtegang. De FIA riep zelfs een "Overtaking Work Group" in het leven om het probleem te analyseren. Wat bleek? Upwash was de boosdoener. De achtervleugels waren te laag gepositioneerd en te smal gemaakt, waardoor de teams verplicht werden met veel vleugel te rijden en daardoor de achterligger in een quasi-vacuum plaatsten en er geen neerwaartse druk meer genereerd werd op zijn voorvleugel.

De remedie: de achtervleugel werd terug op de hoogte geplaatst zoals ze was tot 1992(!!!), al weze het meer naar voren geplaatst en een stuk smaller. Heeft dit het probleem opgelost? Neen, ook moesten de voorvleugels terug op dezelfde hoogte gebracht worden zoals ze waren tot eind jaren '90 en mochten ze actief aangepast worden. Dit wil zeggen dat de voorvleugel terug dichter bij de grond gepositioneerd staat, waardoor alle reglementswijzigingen van de voorbije jaren naar de prullenbak verwezen werden. De voorvleugels hebben nu ongeveer dezelfde grote flaps als in 1991-1992, de beginjaren van Mosley als FIA-voorzitter.

En zijn de races nu interessanter geworden? Ten dele, het kan nog beter... als je de vleugels terug op 1 meter breedte brengt bijvoorbeeld en daardoor de hoeveelheid luchtweerstand drastisch doet toenemen, zie de redenering hierboven. Dan zitten we helemaal weer op het niveau van 1991-1992.

3. Banden en spoorbreedte

In 1993 werden de banden versmald. Het was de bedoeling de mechanische grip te verminderen om de bochtsnelheden naar beneden te krijgen. Het resultaat werd pas een jaar later duidelijk met het verbieden van de electronische hulpmiddelen. De wagens waren lichte, hypernerveuze, ongeleide raketten geworden, wat Jean Alesi, Jyrki Jarvi Lehto, Roland Ratzenberger en Karl Wendlinger aan den lijve mochten ondervinden. Ratzenberger kan het helaas niet meer navertellen.

Maar hier hield het niet bij op: in 1998 werden slicks verboden, vooraan moesten drie groeven voorzien worden, achteraan vier. Een jaar later kregen de voorbanden ook vier groeven te slikken. Ook hier weer dezelfde reden: reduceren van de mechanische grip. Samen met de verkleinde voor- en achtervleugels bleek dit nefast voor de show en de veiligheid van rijder, baancommissaris en publiek.

We schrijven 2009, ter bevordering van het inhalen worden slicks terug toegelaten. De gegroefde banden zijn een 10-jarig litteken op de F1-geschiedenis en het zoveelste voorbeeld van het technologisch onvermogen dat heerst op de Place de la Concorde in Parijs.

bron: f1media.be

Face the Slayer
4 september 2009, 17:10
Deel 2

4. Pitstops

Hier is er een interessante evolutie te noteren:

voor 1994: pitstops enkel om banden te vervangen
1994-2004: pitstops om banden te vervangen en te tanken
2005: pitstops om enkel te tanken (banden moeten kwalificatie en race meegaan)
2006-2009: pitstops om banden te vervangen en te tanken
2010-... : pitstops enkel om banden te vervangen

Bemerk het cyclische karakter van de regelgeving. Een buitenstaander zou ermee lachen, een insider zou beseffen dat dit soort inconsistenties de teams enorm veel geld kost. Merk ook op dat we met de vleugels en de bandenconfiguraties goed op weg zijn dezelfde beweging te maken.

5. En zo kunnen we nog wel even doorgaan

Afin, dan zijn er nog die andere zaken die voor mij de ziel uit F1 kapot hebben gemaakt:

* de homologatie van motoren met als orgelpunt de overschakeling van V10 naar V8 met gedoging van die V10 met restricties
* het introduceren van KERS
* het verbieden, weer toelaten en dan toch weer verbieden van traction control
* het behouden van semi-automatische versnellingsbakken
* gaten in de airbox (1994)
* houten plank op de bodemplaat (vanaf 1994 tot heden)
* het aanpassen van de circuits met ontelbare chicanes
* het introduceren van nieuwe locaties met mickey-mouse circuits
* ...

Het moge duidelijk zijn dat bepaalde geplande reglementswijzigingen ook niet echt mijn hoop op beterschap voeden. Een 2.2 liter V6 met lichte drukvoeding, beperkt tot 11000 omwentelingen per minuut... Komaan...

Het reduceren van het motorvermogen is een goede zaak, maar doe je niet door een motorconfiguratie op te leggen, daar is een veel elegantere manier voor te vinden.

De oplossing voor alle problemen: energielimiet

Ik hoor het u denken: "Gemakkelijk om kritiek te geven vanuit de luie zetel." Inderdaad, maar ik heb dan ook alternatieve ideeën.

Alle bovenstaande maatregelen waren genomen in het licht van de gebeurtenissen van die tijd zoals de dood van Senna en Ratzenberger in 1994, maar getuigen van weinig zin voor fysische realiteit. Tevens heeft in de jaren 2000 het milieubesef zijn intrede gedaan, wat onder meer zorgde voor de introductie van KERS.

In weze hadden naast alle reglementswijzigingen die betrekking hadden tot de structurele componenten van het chassis (monocoque, ophanging) er geen andere reglementswijzigingen gehoeven dan een energielimiet. Dit houdt in dat een wagen niet meer energie mag verbruiken dan een vooraf afgesproken hoeveelheid. En verder kan men alle reglementen met betrekking tot de aandrijving (motorenhomologatie, verplichte zuigermotor op 90° etc etc) naar de prullenbak verwijzen.

Waarom spreek ik over een energielimiet en geen brandstoflimiet? Wel, in het verleden was er een brandstoflimiet, maar die bepaalde het aantal liter benzine in de tank, en de teams begonnen brandstof te koelen om de dichtheid te verhogen en dus meer benzinemassa en dus meer energie in een brandstoftank te krijgen. Met de definitie van een energielimiet wordt dit soort zaken omzeild. Tevens laat het toe met andere aandrijftechnieken en brandstoffen te experimenteren, zolang er maar aangetoond kan worden dat aan de energielimiet voldaan wordt.

Wanneer die energielimiet voldoende streng wordt, dan krijg je een aardverschuiving in de ontwerpfilosofie van F1-wagens. Waar nu de focus ligt op downforce, vanwege de ongelimiteerde toegang tot brandstof, zal nu de nadruk gelegd worden op efficiëntie, gekoppeld aan performantie. Hierdoor wordt het onderzoek in de windtunnel veel eenvoudiger (minder vleugeltjes, minder aerodynamische systemen), is er geen probleem meer met inhalen aangezien er veel minder upwash gegenereerd wordt, gaat men taktischer rijden (slipstreamen verlaagt het verbruik) en krijgt men overzichtelijker races.

Daarnaast wordt de mechanische belasting op de wagens veel minder, waardoor deze goedkoper en veel duurzamer worden en, mits het ontwikkelen van een doordachte gewichts- en inertiereglementering, kunnen de wagens ook veel veiliger gemaakt worden.

Verder moet F1 losgeweekt worden van de inwendige verbrandingsmotor. Vandaar ook de reden voor een energielimiet. Waarom niet experimenteren met brandstofcellen? Of biodiesel? Of een Stirlingmotor die een alternator aandrijft en elektromotoren voedt in de naven?

Dit is pas innovatie!!! Gecombineerd met het competitieve aspect ben ik er alvast van overtuigd dat dit voor een zeer breed publiek maatschappelijk aanvaardbaar en voor de constructeurs pas een echt uithangbord van hun technologische supprematie zou kunnen worden.

De verschillende Formule-klassen zou je zo kunnen hervormen. F1 krijgt de hoogste energielimiet, F2 of GP2 moeten het met minder doen, F3 nog minder enzovoort. En waarom niet de limieten elk jaar verstrengen? Elk nieuw seizoen 3% minder energie verbruiken per race, dat biedt een extra dimensie aan het competitieve aspect.

Het zou mij alvast terug warm kunnen maken voor autosport zoals het hoort te zijn: uitdagend, afwisselend met wagens die vaak zullen veranderen van vorm, structuur, misschien hier en daar een draak van een wagen... en de meest performante en capabele rijder en team belonend. Het zal alleszins beter zijn dan het huidige geleide, slaapverwekkende en artificieel gereglementeerde brouwsel dat we nu voorgeschoteld krijgen.

bron: f1media.be