View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 8]
Robert Saalmink
17 augustus 2009, 22:23
Renault to race at Valencia after appeal
Renault will race in the European Grand Prix this weekend after the FIA Court of Appeal overturned the team's one-race suspension today.
The team claimed at today's hearing in Paris that there was no conscious wrongdoing when Fernando Alonso was released from his first pitstop in the Hungarian Grand Prix before his right front wheel was properly attached.
It also argued that the only people who knew about the error were the mechanics working on that wheel, and that they were unable to inform any team personnel on the pitwall to warn Alonso before the wheel detached.
Renault conceded in the hearing that it had contravened the rules in releasing Alonso when it was unsafe, but asked that the one-race ban imposed by the race stewards be reconsidered.
The court upheld Renault's appeal and instead issued a reprimand and imposed a $50,000 fine.
An FIA statement said:
Renault admitted to the court that it breached the sporting regulations, in that it failed to ensure that car #7 complied with the conditions for safety throughout practice and the race, and that it released the car after a pitstop when it was unsafe to do so. However, it requested the court to reconsider the severity of the sanction imposed by the stewards.
Having heard the arguments of the parties, the court has decided as follows:
1. to allow the appeal and overturn the sanction imposed by the stewards in the contested decision;
2. to issue a reprimand and impose a fine of $50,000 upon Renault
It added that the full reasons for the decision will be released in the coming days.
Autosport.com, binnenkort staat daar ook de hele uitspraak op.
Darthwillie
18 augustus 2009, 00:10
Massa hoopt in Brazilie terug te zijn aldus het AD
http://www.sportwereld.nl/formule1/3436162/Massa_hoopt_op_rentree_in_GP_Brazili.html
SAO PAULO - Felipe Massa hoopt op 16 oktober in de Grote Prijs van Brazlië weer achter het stuur van de Ferrari te kruipen. De Braziliaanse formule-1 coureur zei dat tegen plaatselijke verslaggevers in zijn woonplaats Sao Paulo, waar hij herstelt van zijn ongeval in de Grote Prijs van Hongarije.
afbeelding vergroten Felipe Massa. FOTO AFP
,,Uiteindelijk beslissen de artsen of ik mag rijden, maar ik heb er alles voor over om weer te racen in Brazilië. Ik kijk er nu al naar uit.'' Het zou betekenen dat hij vijf races overslaat, te beginnen met de GP van Europa komend weekeinde in Valencia.
Massa kreeg tijdens de kwalificaties voor de GP van Hongarije een stuk metaal van de voor hem rijdende bolide tegen zijn helm. De coureur van Ferrari liep zwaar hersenletsel op een lag enkele dagen in coma.
Massa vertelde dat hij zich elke dag beter voelt, maar nog niet volledig fit is. Met name zijn gezichtsvermogen is nog niet 100 procent. ,,Begin september zullen de artsen me weer onderzoeken en dan zal duidelijk worden of ik weer mag rijden.''
toch geeft dat probleem met zijn gezichtsvermogen wel aan hoe ernstig het was. Voor hem wel te hopen dat dit wel herstelt, als hij problemen heeft zal het inschatten van bochten een probleem worden. Iets wat de carrière van Johnny Servoz-Gavin uiteindelijk beëindigt heeft (zie RTLGP magazine)
Raikkonen_WC
18 augustus 2009, 10:23
Iedereen, behalve die baas van je ;)
:D:D:D:D:D
Even iets anders. Nu Renault mee mag doen verwacht ik toch wel nog een officieel persbericht dat Piquet eruit ligt. En wie hem gaat vervangen. Tot nu toe heeft Piquet het nieuws naar buiten gebracht maar (of ik moet me vergissen) ik heb nog geen officiele bevestiging gezien van een nieuwe coureur bij Renault (hit me when I'm wrong :P)
Robert Saalmink
18 augustus 2009, 10:56
Officieel niet maar Valsecchi vervangt Grosjean (http://www.autosport.com/news/report.php/id/77623), dus lijkt Grosjean de aangewezen rijder (http://www.autosport.com/news/report.php/id/77622).
Raikkonen_WC
18 augustus 2009, 11:44
En het nieuws is bekend:
Bron: GPUpdate (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/08/18/officieel-grosjean-volgt-piquet-op-bij-renault/)
Officieel: Grosjean volgt Piquet op bij Renault
Romain Grosjean maakt komend weekend in Valencia zijn Formule 1-debuut bij het team van Renault. De 23-jarige Fransman neemt het stuur over van Nelson Piquet, die na de Grand Prix van Hongarije aan de kant is gezet door Renault.
"We zijn erg blij dat we Romain deze kans kunnen geven", zei teambaas Flavio Briatore. "Hij is een bijzonder groot talent en we verwachten dat hij dat ook zal laten zien in het tweede deel van het seizoen. We willen Nelson verder bedanken voor wat hij voor ons heeft gedaan en we wensen hem het beste toe voor de toekomst."
Grosjean komt over uit de GP2, waarin hij momenteel nog tweede staat in het kampioenschap, achter Nico Hülkenberg. De Fransman, die al sinds 2006 deel uitmaakt van het Driver Development Program van Renault, begon dit jaar als derde coureur van het Formule 1-team. "Ik ben zeer trots dat Renault mij deze kans heeft gegeven", reageerde Grosjean, de Europees Formule 3-kampioen van 2007. "Ik kijk ernaar uit om met de R29 te gaan rijden en het team te helpen om zo goed mogelijke resultaten te scoren. Het is ook een eer om de teamgenoot te worden van Fernando. Het feit dat ik mijn debuut maak naast een tweevoudig wereldkampioen zorgt voor extra motivatie."
Lucas di Grassi is vanaf Valencia de nieuwe derde coureur van Renault.
Sander Hogendoorn
20 augustus 2009, 01:09
:thumbup:
Changes to qualifying in 2010 rules
The FIA's new sporting and technical regulations for the 2010 Formula 1 world championship, published today, feature changes to the qualifying procedure to accommodate the expected 26-car grid next year.
The hour-long session will still be split into three segments, but will now see the slowest eight dropped in the opening 20-minute Q1 session, and another eight in Q2 to allow for 10 drivers to contest the shoot-out over 10 minutes.
Moreover, in a move that will please fans, Q3 will now be run in low-fuel configuration with the regulations taking into account the re-fuelling ban for 2010.
Other significant points in the document, posted on the FIA's website, include a continuation of the current points system, as opposed to Bernie Ecclestone's previously mooted winner-takes-all medals scheme.
Each car's minimum weight has been raised to 620kg, to take into account the added weight of KERS - which will still be allowed under next year's regulations, despite FOTA's agreement not to use the system.
Tyre warmers will also be allowed, despite previous indications that they would be banned on cost-saving grounds.
The re-written regulations also no longer contain any reference to the proposals for a two-tier Formula 1, that was at the centre of the row between the sport's governing body and the Formula One Teams' Association prior to the signing of the tri-partite Concord Agreement last month.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77775
MartijnV
20 augustus 2009, 01:14
Vooral in Q3 met lichte auto's bevalt me goed.
Federici
20 augustus 2009, 01:16
Vooral in Q3 met lichte auto's bevalt me goed.
Tsja, veel keus hadden ze ook niet hè ;)
Tjerk Korving
20 augustus 2009, 10:11
En het minimum gewicht omhoog naar 620 kilo om zo het KERS gewicht mee te nemen. Als de teams het door de onderlinge afspraken inderdaad niet gebruiken dan hebben ze daardoor ook weer wat meer speling met de brandstoftank die groter zal moeten worden omdat er niet mag worden bijgetankt. Hoe dan ook positief denk ik.
Robert Saalmink
20 augustus 2009, 10:48
Vraag die resteert is: als je in Q3 3 snelle laps wilt done, mag je dan tussendoor brandstof erbij doen of moet je voorafgaand aan de sessie je tank voldoende gevuld hebben?
MartijnV
20 augustus 2009, 10:52
Tsja, veel keus hadden ze ook niet hè ;)
Ze hebben bij de FIA de laatste jaren niet altijd voor de meest logische oplossing gekozen. :D bij hun weet je het maar nooit.
Maar was wel te verwachten inderdaad, en als je bij de filmpjes thread kijkt naar die Q-laps dan kan ik niet wachten.
Stefan van Renselaar
20 augustus 2009, 10:54
Eigenlijk zouden ze gewoon een kwalificatie van 1 uur moeten maken met alle auto's erin, maar als ze daar door een of andere reden niet aan willen dan is dit de beste optie :)
Requiem84
20 augustus 2009, 10:58
Eigenlijk zouden ze gewoon een kwalificatie van 1 uur moeten maken met alle auto's erin, maar als ze daar door een of andere reden niet aan willen dan is dit de beste optie :)
Dat werkte minder dan het huidige systeem imo. De eerste 40 minuten kwam er dan geen auto op de baan, op misschien een minardi na die even wat air-time wilde.
Het knockoutsysteem zorgt voor veel meer spanning, en in het gewijzigde format wordt het nog een stapje beter, hulde!
speed9
20 augustus 2009, 11:22
Dat werkte minder dan het huidige systeem imo. De eerste 40 minuten kwam er dan geen auto op de baan, op misschien een minardi na die even wat air-time wilde.
Het knockoutsysteem zorgt voor veel meer spanning, en in het gewijzigde format wordt het nog een stapje beter, hulde!
Klopt.
Nu is het "verdeeld".
Want als je 1 uur vrij geeft komen er bvb 6 auto's in de eerste half uur de baan op en daarna 20 autos in de laatste 20 minuten.
Dan gaan mensen klagen over Op onthoud.
Btw ze geven meer kilo's vrij voor de KERS,maar ik dacht dat er volgend jaar er niemand mee rijd wegens de kosten,na/voordelen en de benzine dat die meer verbruikt.
Wat me overgens nog verbaast is de bande warmers.
In positieve zin is het beter,
want op koude banden met een zware auto gaan rijden is een risico en dat willen ze beperken.
Darthwillie
20 augustus 2009, 11:58
Mclaren verwacht dat ze op Valencia winstkansen hebben juist DOOR Kers. We hebben gewoon paniek reacties gezien door het feit dat de teams die KERS hadden toevallig slechte wagens hebben gebouwd. Nu McLaren zich zoveel heeft doorontwikkeld dat de wagen competitief is blijkt KERS een voordeel.
Wat mij betreft moet het gewoon niet optioneel zijn, dat geeft een raar beeld waar de snelste wagens zoals de Red Bulls races verliezen omdat ze bij de start verliezen van KERS wagens. Iedereen KERS of niemand.
Bandenwarmers vind ik jammer, weer iets waar een coureur zich kan onderscheiden weg. Montoya was in champcars altijd briljant met koude banden.
Face the Slayer
20 augustus 2009, 12:19
Eindelijk een stap in de goede richting van de FIA en nu maar hopen dat door het tankverbod tijdens de race de GP's niet worden ingekort.
Tjerk Korving
20 augustus 2009, 12:38
Die bandenwarmers... ze hebben ze toch al dus de uitgave is al gedaan.
Schumi rulezzzzz
20 augustus 2009, 17:06
Dat tankverbod, ik weet het nog niet wat ik ervan moet vinden. Persoonlijk denk ik dat de races er juist minder spannend van worden, wellicht een spannend slot van de race, zoals dat in 2005 het geval was met 1 set banden per race.
Het is jammer dat de teams afgesproken hebben zonder KERS te rijden, want juist nu McLaren en Ferrari er echt voordeel van ondervinden wordt het een 'must have'. Hierdoor lijken de komende races uit te draaien op een gevecht tussen McLaren en Ferrari (lees: Raikkonen) en zal dat Brawn in de kaart spelen.
Op circuits als Valencia, Spa, Monza, Singapore en Suzuka lijkt KERS me een heel erg handig hulpmiddel bij de start of op de lange rechte stukken die deze banen hebben.
Kwam nog een leuke quote tegen:
(...)
Spijtig genoeg ging ons interview met Alonso dus niet door. De enige die hem in Rotterdam sprak – naast premier Balkende (lucky bastard!) was onze fotograaf Peter van Egmond. Van Egmond, net terug van een klim naar de nok van de Erasmusbrug, zag Alonso wat pielen met de krik. Duidelijk verveeld krikte Alonso de auto een paar keer op en neer zoals ze ook tijdens pitstops doen.
“Solliciteer je naar een nieuw baantje,” vroeg Van Egmond quasi bijdehand aan Alonso. “Nee,” antwoordde die lachend, “ik kijk alleen even of dit misschien iets is voor Nelsinho Piquet…”
Bron: weblog Linda Vermeeren [formule1.nl]
cookie
20 augustus 2009, 17:09
Vraag die resteert is: als je in Q3 3 snelle laps wilt done, mag je dan tussendoor brandstof erbij doen of moet je voorafgaand aan de sessie je tank voldoende gevuld hebben?
Gewoon vrij zoals het vroeger was neem ik aan, net geneog brandstof aanboord om je run te doen
Schumi rulezzzzz
20 augustus 2009, 17:13
Gewoon vrij zoals het vroeger was neem ik aan, net geneog brandstof aanboord om je run te doen
Ja logisch, maar dat tankverbod is zogenaamd om de kosten voor het meeslepen van de tankinstallaties te voorkomen. Nu hebben ze er twee bij zich, daarna nog één oid waarmee beide auto's getankt worden tijdens kwali en trainingen? Beetje onzin allemaal.
Darthwillie
21 augustus 2009, 11:37
Luca Badoer zal Massa in alle races vervangen tot hij terugkomt :rolleyes: (autosport.com) ik zelf denk dat dit behoorlijk afhangt van hoe hijhet doet. Verliest hij 2 seconden per ronde op Kimi denk ik dat hij het 2 races uithoudt.
Sebastian Vettel heeft tot 2011 bijgetekend bij Red Bull met een optie voor 2012, die had ik niet aan zien komen. Betekent voor mij dat Alonso voor Ferrari getekend heeft. Vettel zou nml ideaal zijn voor Ferrari en Schumacher wil hem daar ook wel hebben. Dat zich nu zolang vastlegt betekent mijn inziens dat hij weet dat daar de komende 2 jaar de plaatsen verdeelt zijn. (autoaport.com)
Robert Saalmink
21 augustus 2009, 11:42
Op het moment van schrijven is het 2,3 seconden :p maar goed, ze zijn pas 40 minuten bezig.
Peter
21 augustus 2009, 11:42
Ik denk dat mensen tegenwoordig het rijden in de F1 over- en Luca Badoer onderschatten....
als een alguersarie (of hoe je dat ook schrijft :) ) al zo 'makkelijk' mee kan komen dan heb ik over Badoer al helemaal geen twijfels. hij mag dan wel zo'n 10 jaar niet geraced hebben, hij weet echt nog wel hoe je moet racen, en hij kent de auto toch wel aardig lijkt me, in ieder geval beter dan welke rookie dan ook.
Voor overwinningen zal hij dan niet mee gaan doen, punten scoren zal hij echt wel doen en stiekem hoop ik dat ie Raikkonen het nog lastig kan maken, zal mij niets verbazen.
Darthwillie
21 augustus 2009, 11:44
10 jaar niet racen en niet op 100% rijden zou de reflexen kunnen afstompen, we zullen zien. Zou het zeker leuk vinden als hij toch nog een puntje uit zijn carriere kan slepen.
Robert Saalmink
21 augustus 2009, 12:04
Vettel gaat voorlopig nergens anders heen:
Vettel extends contract with Red Bull
Sebastian Vettel has committed his long term future to Red Bull Racing, after extending his deal with the team until 2012.
The German, who joined the team at the start of this season on a two-year deal, has impressed after taking two wins and is battling with his team-mate Mark Webber and Jenson Button for the world championship.
Vettel's form, and the promise shown by Red Bull, has convinced the two parties to extend their deal further - with his new contract running until 2011. There is also an option on him for 2012.
The Vettel announcement comes a few weeks after Red Bull Racing also extended Webber's deal until the end of next year.
Vettel, who has been supported by Red Bull's young drivers programme since the age of 12, is the youngest winner in F1 history, having taken a shock triumph for Scuderia Toro Rosso in last year's rain-hit Italian Grand Prix.
He entered F1 as a test driver for BMW Sauber and competed in one race for the team, as a stand-in for Robert Kubica at the 2007 United States Grand Prix.
A deal was then agreed to move him across to Scuderia Toro Rosso from that year's Hungarian Grand Prix, and he stayed with the Faenza-based outfit until the end of last season.
Autosport.com
Tevens hint Rosberg naar een McLaren zitje: http://www.autosport.com/news/report.php/id/77802
Darthwillie
21 augustus 2009, 12:12
Martin Whitmarsh (McLaren directeur) zegt net in een live interview dat de transfer van Alonso naar Ferrari de hele markt opengooit :blink: of hij weet iets wat wij nog niet weten of hij bedoelt ALS dit gebeurt. Maar volgens mij bevestigt hij zojuist de transfer van Alonso
KingBee
21 augustus 2009, 12:25
Over Schumacher, ik weet niet of dit al voorbij is gekomen, maar hij had niet alleen een probleem met een nekwervel, hij had ook een schedelbasisfractuur te grootte van een duimnagel, een gebroken linker rib en een haarscheur aan de linkerzijde van de schedel. Daarnaast waren ook twee van de hoofdaderen naar zijn hersenen beschadigd.
Tjerk Korving
21 augustus 2009, 12:54
Vooralsnog staat Badoer na de eerste vrije training stijf laatste op 3,4 seconden van Barrichello die eerste staat en op 1,1 seconde van Glock die 19e staat. Dat vind ik toch best een pijnlijk verhaal voor Ferrari vooralsnog.
Pos.| Rijder | Team |Tijd |Ronden
1 | R. Barrichello |Brawn GP |1:42.460| 19
2 |H. Kovalainen | McLaren | 1:42.636 |16
3 | L. Hamilton| McLaren | 1:42.654| 18
4 | J. Button| Brawn GP | 1:43.074 |19
5 |S. Vettel |Red Bull | 1:43.088| 17
6 | A. Sutil | Force India F1 | 1:43.209| 13
7 |K. Nakajima | Williams | 1:43.225| 25
8 |M. Webber | Red Bull | 1:43.243| 19
9 | F. Alonso | Renault | 1:43.345 |18
10 | K. Räikkönen |Ferrari | 1:43.384| 23
11 | S. Buemi | Scuderia Toro Rosso | 1:43.389| 30
12 | R. Kubica | BMW | 1:43.419| 20
13 |J. Alguersuari | Scuderia Toro Rosso | 1:43.637| 30
14 |N. Rosberg |Williams |1:43.746| 22
15 |N. Heidfeld | BMW |1:44.040| 23
16 | G. Fisichella| Force India F1 | 1:44.126| 17
17 | R. Grosjean |Renault | 1:44.356|23
18 | J. Trulli | Toyota | 1:44.638| 26
19 | T. Glock | Toyota | 1:44.732| 28
20 |L. Badoer | Ferrari | 1:45.840| 25
Raikkonen_WC
21 augustus 2009, 12:59
Martin Whitmarsh (McLaren directeur) zegt net in een live interview dat de transfer van Alonso naar Ferrari de hele markt opengooit :blink: of hij weet iets wat wij nog niet weten of hij bedoelt ALS dit gebeurt. Maar volgens mij bevestigt hij zojuist de transfer van Alonso
Kwam deze week al een bericht tegen dat Fiat wil meedoen aan de WRC volgend jaar. En wie zou dana dan Rijder worden? Juist, Kimi Raikkonen. Ferrari zou het contract van Raikkonen nog gewoon moeten uitbetalen (ongeveer 28 miljoen) en zouden zo voor dat geld nog iets terug zien.
Daarbij past het bericht van Raikkonen weer goed in het verhaal dat Alonso naar Ferrari gaat komen.
Ik geloof wel, dat als Alonso de stap maakt, dat dan idd pas alles op gang komt. Het is nu nog erg stil allemaal.
Darthwillie
21 augustus 2009, 13:02
baankennis opdoen, wagenkennis opdoen, het kan nog goed komen, maar dat is wel het probleem. 1 seconde verliezen op kimi betekent al waarschijnlijk niet Q3 uitkomen :surrender:
Ik wacht fp2 af voor een definitievere mening.
Toyota is stuitend langzaam trouwens.
speed9
21 augustus 2009, 13:04
Kwam deze week al een bericht tegen dat Fiat wil meedoen aan de WRC volgend jaar. En wie zou dana dan Rijder worden? Juist, Kimi Raikkonen. Ferrari zou het contract van Raikkonen nog gewoon moeten uitbetalen (ongeveer 28 miljoen) en zouden zo voor dat geld nog iets terug zien.
Daarbij past het bericht van Raikkonen weer goed in het verhaal dat Alonso naar Ferrari gaat komen.
Ik geloof wel, dat als Alonso de stap maakt, dat dan idd pas alles op gang komt. Het is nu nog erg stil allemaal.
Fiat is groot aandeelhouder van Ferrari(F1).
Dus als Fiat de stekker er uit trekt heeft Ferrari een probleem.
Maarja Laat Alonso maar naar Ferrari komen,dat wordt leuk.
Tjerk Korving
21 augustus 2009, 13:05
Fiat is groot aandeelhouder van Ferrari(F1).
Dus als Fiat de stekker er uit trekt heeft Ferrari een probleem.
Maarja Laat Alonso maar naar Ferrari komen,dat wordt leuk.
Ze zouden wel gek zijn en het de stekker eruit trekken is ook niet ter sprake. Overigens is heel Ferrari gewoon van Fiat en niet enkel het F1 gebeuren. :)
speed9
21 augustus 2009, 13:09
Ze zouden wel gek zijn en het de stekker eruit trekken is ook niet ter sprake. Overigens is heel Ferrari gewoon van Fiat en niet enkel het F1 gebeuren. :)
Nee dat weet ik,dat Fiat heel Ferrari heeft,maar ik dacht dat er ook wat andere aandeelhouders waren op Fiat na.
Maarja, ik ga lachen als BMW dit jaar nog veel punten gaat scoren.
Schumi rulezzzzz
21 augustus 2009, 14:43
Dat vind ik toch best een pijnlijk verhaal voor Ferrari vooralsnog.
Nou inderdaad, ik maak me ook een beetje zorgen. Het gat naar P19 (Glock) is echt stuitend... Maargoed, eerst nog even FP2 afwachten.
Btw, Alonso naar Ferrari is toch een publiek geheim? Sinds bekend is dat Santander naar Ferrari gaat, is het voor iedereen helder dat Alonso daar op korte termijn gaat rijden :)
Brawn lijkt er dit weekend in ieder geval weer goed bij te zitten.
Pingguest
21 augustus 2009, 16:25
Ik denk dat het zelfs na twee raceweekenden het eigenlijk te vroeg is om Badoer af te schrijven. De man heeft ruim tien jaar niet meer geracet. Waarom wordt hij nu direct afgebrand?
Raikkonen_WC
21 augustus 2009, 16:44
Ik ga het eens anders zeggen, Raikkonen heeft altijd gezegd dat Ferrari zijn laatste F1 team is, MAAR Mclaren zegt dat ze wachten totdat de Alonso move definitief is....
Bron: Autosport (http://www.autosport.com/news/report.php/id/77817)
McLaren awaits Alonso Ferrari move
McLaren team principal Martin Whitmarsh says his outfit is happy to hold back on a decision about its 2010 driver line-up because he believes the market will be blown wide open once Fernando Alonso's move to Ferrari is confirmed.
Heikki Kovalainen's future with McLaren is in doubt unless the Finn delivers an upturn in performance in the next few races - but Whitmarsh insists there is no rush for his team to make a swift decision about what to do.
And he suspects that Alonso's 2010 Ferrari deal is done, with continued speculation there will be announcement confirming the move at the Italian Grand Prix.
"At the moment we have not, and we are not in any conversations with drivers and we will see in the future," Whitmarsh told the BBC about his team's driver plans going forward.
"I think in reality there are some changes probably with Fernando at Ferrari. That frees up the driver market and every year there is a number of pivotal points during the season which determine what is going to happen in the driver market.
"This year I think we all know that the Fernando/Ferrari move has a knock-on and that ripples through the other teams.
"Clearly the BMW withdrawal has also had an impact. I think we don't see a need at the moment to rush into it, we are concentrating on developing the car and making sure we are more competitive, which I hope we will be this weekend."
Whitmarsh said the focus for Kovalainen's improvement was in producing more pace in the race, rather than speed in qualifying.
"I think Heikki is doing a great job as a team player. He is very, very popular in the team and he has done some great qualifying," he said.
"He knows and we know that he has got to a better job during the race. He has got to be more consistent with his race pace. So he is working hard to do that.
"We are not talking to any other drivers at the moment, we want to see Heikki be successful in this team but at the same time we are obliged to have as competitive drivers as we can, so he knows what he has got to do. He'll be working hard and who knows this weekend maybe he can do a good job."
**Stille hoop van een Mclaren en Kimi fan** Kimi terug naar Mclaren???? :D
Pingguest
21 augustus 2009, 17:45
Kovelainen is inderdaad weinig consistent, maar niet vergeten moet worden dat hij doorgaans niet hetzelfde materiaal heeft als Hamilton. Hoewel ik de Fin absoluut niet tot het hoogste kaliber acht, vind ik wel dat hij een eerlijke kans dient te krijgen.
Ik zie Räikkönen niet teruggaan naar McLaren, daarvoor lijkt hij te gedemotiveerd. Bovendien is McLaren de laatste decennia evenmin consistent in haar prestaties, hetgeen Räikkönen zelf meerdere malen heeft mogen ondervinden.
Schumi rulezzzzz
21 augustus 2009, 18:03
Raikkonen zie ik echt niet terugkeren bij McLaren. Of nog een jaar Ferrari, of stoppen. Ik geloof niet dat Massa het kind van de rekening wordt bij Ferrari, dus zal Raikkonen vertrekken als Alonso komt. Komt Alonso pas in 2011, dan is 2010 het laatste seizoen van Raikkonen in de F1.
Bij Brawn hebben ze de bandenproblemen opgelost en zaten Button en Barrichello er in beide sessies goed bij. Red Bull lijkt hier juist weer wat momentum kwijt geraakt te zijn, dus moet Button hier proberen zijn slag te slaan.
Tjerk Korving
21 augustus 2009, 18:18
Ik las laatst ook ergens dat de problemen van de Brawn GP veroorzaakt werden door een van de updates. Ze hebben er in de voorgaande races meerdere tegelijk toegepast op de wagen maar aangezien er niet getest word is het dan vrij lastig om op te lossen. Mooi om te zien dat het gelukt lijkt te zijn vooralsnog.
Pingguest
21 augustus 2009, 22:34
In het pre-2003 format bleef de baan vaak leeg, omdat coureurs hun banden en ronden niet wilden verspillen. In de kwalificatie zou dit dan ook ongereguleerd moeten blijven.
Voor 2010 moeten wij geen 'pure' kwalificatierondes verwachten: de post-kwalificatie parc fermé blijft onverkort gelden. Deze paragraaf wordt slechts gemoderniseerd, omdat het verbod op bijtanken tijdens de race dat noodzakelijk maakt.
Peter
22 augustus 2009, 00:26
Ik vind het wel heel arrogant van Withmarsh om nu te zeggen dat Kovalainen moet gaan presteren of dat ie er anders uitvliegt... :rolleyes:
Ik ben geen groot fan van hem, maar hij heeft vorig jaar een heel degelijk rookie seizoen gedraaid en dit seizoen de fouten van vorig jaar eruit weten te laten.
dat McLaren de wagen dit seizoen niet in orde had hebben we Kovalainen niet over horen klagen dus kun je het niet maken om nu, wanneer Hamilton de pace weer te pakken heeft je 2e rijder te gaan afbranden...
Overigens lijkt Kovalainen dit weekend er goed bij te zitten, ik hoop dat ie morgen voor Hamilton komt te staat :p
Neo-242
22 augustus 2009, 00:55
Kovalainen reed vorig jaar niet zijn rookie seizoen, dat deed hij al bij Renault in 2007.
Voor een 3de jaars F1 piloot vind ik zijn prestaties veel te zwak. Zeker als je bedenkt hoe hij te boek stond als supertalent, o.a. door het verslagen van Schumacher in een rechtstreeks duel in de Race Of Champions in 2004.
Sander Hogendoorn
22 augustus 2009, 12:49
FP3 ligt alweer een tijdje stil door olie op de baan. Inmiddels als een kwartier de rode vlag, en de tijd tikt maar door :rolleyes:
Stefan van Renselaar
22 augustus 2009, 12:58
Grosjean doet het trouwens ook wel aardig :)
Sander Hogendoorn
22 augustus 2009, 13:02
Sutil snelste in FP3 :p
Badoer nog steeds ruim 3 seconde achter de kop..
Ralffoxx
22 augustus 2009, 13:04
Lol einde training Sutil het snelste lol
1. Sutil 1.39.143
2. Nakajima 1.39.247
3. Kubica 1.39.513
4. Kovalainen 1.39.553
5. Rosberg 1.39.732
Valt me vooral op dat Red Bull het slecht doet dit weekend.
Schumi rulezzzzz
22 augustus 2009, 13:23
Zou wel lachen zijn als Force India dit weekend gewoon mee kan komen in de top 10. Vraag me af hoeveel het nog harder kan aan de top, lage 1:38 oid.
Badoer is vandaag nog niet sneller dan hij gisteren was, de verwachting is dat hij Q2 niet gaat halen...
Valt me vooral op dat Red Bull het slecht doet dit weekend.
Wellicht dat de warmere temperaturen ermee te maken hebben?
Darthwillie
22 augustus 2009, 14:09
Sutil snelste in FP3 :p
Badoer nog steeds ruim 3 seconde achter de kop..
Badoer zijn grootste probleem is dat hij nu 2 seconden langzamer is dan Raikkonen. Haalt hij daar een seconde vanaf is hij nog steeds laatste :blink:
1. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:39.143 12
2. Nakajima Williams-Toyota 1:39.247 + 0.104 12
3. Kubica BMW Sauber 1:39.513 + 0.370 12
4. Kovalainen McLaren-Mercedes 1:39.553 + 0.410 8
5. Rosberg Williams-Toyota 1:39.732 + 0.589 11
6. Fisichella Force India-Mercedes 1:39.764 + 0.621 12
7. Button Brawn GP-Mercedes 1:39.883 + 0.740 10
8. Hamilton McLaren-Mercedes 1:39.950 + 0.807 12
9. Trulli Toyota 1:40.017 + 0.874 11
10. Grosjean Renault 1:40.088 + 0.945 11
11. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:40.118 + 0.975 12
12. Barrichello Brawn GP-Mercedes 1:40.192 + 1.049 10
13. Heidfeld BMW Sauber 1:40.230 + 1.087 12
14. Raikkonen Ferrari 1:40.260 + 1.117 12
15. Alonso Renault 1:40.402 + 1.259 9
16. Glock Toyota 1:40.443 + 1.300 10
17. Webber Red Bull-Renault 1:40.879 + 1.736 10
18. Vettel Red Bull-Renault 1:40.916 + 1.773 6
19. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:41.125 + 1.982 12
20. Badoer Ferrari 1:42.198 + 3.055 14
Ellu
22 augustus 2009, 14:30
Ben erg benieuwd naar het wedstrijdritme van Luca, en dan niet zozeer naar hoe snel tov anderen, maar hoe de constante rondetijden zich verhouden. In het verleden reed hij natuurlijk tientallen ronden tijdens de tests, maar dat is nu ook gebeurt. Klinkt als een luizenbaantje, testcoureur:laugh:.
Pingguest
22 augustus 2009, 14:42
Door het testverbod heeft de functie van testcoureur thans weinig inhoud.
Ellu
22 augustus 2009, 14:44
Door het testverbod heeft de functie van testcoureur thans weinig inhoud.
Dus makkelijk verdienen:thumbup:
Pingguest
22 augustus 2009, 14:57
Dus makkelijk verdienen:thumbup:
Voor ons zijn de contractuele bepalingen natuurlijk onbekend. Ik zie trouwens de functie van test- en reservecoureur binnen afzienbare tijd verdwijnen, mocht het testverbod nog enige tijd stand houden. De meeste teams hebben inmiddels de testteams al opgeheven.
Aan het begin van het jaar was ik positief over het testverbod, maar bij nader inzien had dit reglement beter niet ingevoerd kunnen worden. De teams hebben het bespaarde geld gebruikt voor investeringen in simulatietechnieken, hetgeen voor de fans geen meerwaarde heeft. Nee, laten de teams dan maar gewoon testen op circuits die toegankelijk zijn voor toeschouwers.
Joost van den Heuvel
22 augustus 2009, 15:27
Badoer in 1e deel van de kwalificatie ongeveer 1.5 seconde langzamer dan de op-een-na-langzaamste. Zal ie niet vrolijk van worden.
Was Piquet geen betere optie geweest voor Ferrari? Die heeft iig al het hele jaar in een F1 wagen gezeten.
:innocent:
Darthwillie
22 augustus 2009, 16:07
Indukwekkend hoe McLaren sinds het begin van het seizoen die auto ontwikkeld heeft :blink:
Hoewel we nog even moeten afwachten hoe de gewichten zijn, vallen zowel Button en Webber me tegen.
Neo-242
22 augustus 2009, 16:13
Ronduit beschamend de prestatie van Badoer. En wat een trieste keuze van Ferrari. Wie neemt in godsnaam die beslissingen daar?:blink:
Zet daar zo rap mogelijk een jong talent in! Maar dat kunnen ze niet meer zeker? Max. 2 piloten wissels per seizoen? Dan kan Massa naar zijn mogelijke comeback in Brazilië fluiten...
Beetje eigenaardig die snelheid van McLaren ineens. Voor mij is het irritant Hamilton opnieuw vooraan te zien :D Papake kwam weer meteen in beeld :(
Schumi rulezzzzz
22 augustus 2009, 16:16
McLaren gaat deze race domineren (1-2tje), ze zijn echt niet super licht.
Vettel zal het licht uit zn ogen moeten rijden om Brawn achter zich te houden.
Badoer is wel heel erg langzaam, zoals Olav en de jongens van de BBC al aangaven, het ligt echt niet alleen aan weinig tijd met de auto. De prestatie van Grosjean was namelijk bijzonder goed, voor mijn gevoel al gelijk beter in de kwalificatie dan Piquet.
Darthwillie
nop ze mogen 4 rijders per seizoen gebruiken. Vervangen ze Badoer door de Stig dan is hij nr 4. Massa kan dan gewoon terugkomen omdat hij al gereden heeft. Vervangen ze Badoer beëindigt dat wel de mogelijkheid dat Schumi terugkomt.
GTE
Ronduit beschamend de prestatie van Badoer. En wat een trieste keuze van Ferrari.
Welke opties heeft Ferrari uberhaupt? Zij doen niet aan opleidingen. Zij hebben geen Grosjean of Hulkenberg die fulltime racen en ondertussen standby staan. Badoer was vroeger geen serieus GP materiaal en dat is ie nu nog steeds niet maar het is nu eenmaal even niet anders.
Neo-242
22 augustus 2009, 16:24
Welke opties heeft Ferrari uberhaupt? Zij doen niet aan opleidingen. Zij hebben geen Grosjean of Hulkenberg die fulltime racen en ondertussen standby staan. Badoer was vroeger geen serieus GP materiaal en dat is ie nu nog steeds niet maar het is nu eenmaal even niet anders.
Vind je het dan niet beschamend voor een team als Ferrari dat ze geen opties hebben, geen kweekvijver van jong talent?
Renault zit overal (GP2, WS, ...), Mercedes heeft jong talent in DTM, over Red Bull zullen we maar zwijgen:blink:.
Pingguest
22 augustus 2009, 16:34
Ronduit beschamend de prestatie van Badoer. En wat een trieste keuze van Ferrari. Wie neemt in godsnaam die beslissingen daar?:blink:
Zet daar zo rap mogelijk een jong talent in! Maar dat kunnen ze niet meer zeker? Max. 2 piloten wissels per seizoen? Dan kan Massa naar zijn mogelijke comeback in Brazilië fluiten...
Er moet niet te hard worden geoordeeld, zolang men onbekend is met alle omstandigheden. Tot op heden had Badoer een testcontract met de exclusieve positie als reserve-coureur. Weliswaar werd aanvankelijk besloten om Schumacher in te zetten - of niet; boze tongen beweren dat het slechts ging om een publiciteitsstunt - maar onduidelijk is wat hoe de besluitvorming werkelijk tot stand kwam.
Pingguest
22 augustus 2009, 16:38
Vind je het dan niet beschamend voor een team als Ferrari dat ze geen opties hebben, geen kweekvijver van jong talent?
Renault zit overal (GP2, WS, ...), Mercedes heeft jong talent in DTM, over Red Bull zullen we maar zwijgen:blink:.
Renault levert slechts materialen voor de GP2 en de World Series, maar bemoeit zich geenszins met de ontwikkeling van de coureurs. Mercedes doet evenmin weinig met de talenten uit het DTM.
Sander Hogendoorn
22 augustus 2009, 16:51
Kovalainen heeft denk ik een lichtere auto gekregen dan Hamilton, maar ook zonder zijn foutje had hij maar even pole gehad, Hamilton was weer sneller dan hij was tot hij de pit in ging. Benieuwd naar de gewichten :)
GTE
22 augustus 2009, 17:04
Nee, niet echt. Ferrari heeft kennelijk het beleid dat zij geen rijders opleiden. Je zou hooguit kunnen zeggen dat Massa door Ferrari is opgeleid, of in ieder geval op kosten van Ferrari, maar ik geloof niet dat Ferrari is 'vergeten' om jonge rijders aan zich te binden.
Face the Slayer
22 augustus 2009, 17:21
Nee, laten de teams dan maar gewoon testen op circuits die toegankelijk zijn voor toeschouwers.
Alleen als er maar getest mag worden op circuits die niet op de F1 kalender staan.
Trouwens, dat er geen aparte topic is over een GP F1 zegt wel genoeg over het gebrek aan spektakel in de F1.
Tazz
22 augustus 2009, 17:47
er waren toch een aantal jonge rijders die ferrari heeft getest tijdens de winter? alleen waren zij mij allemaal onbekend..
Schumi rulezzzzz
22 augustus 2009, 18:23
er waren toch een aantal jonge rijders die ferrari heeft getest tijdens de winter? alleen waren zij mij allemaal onbekend..
Ja onder andere Bortolotti die nu F2 rijdt dacht ik. Ene Piscopo staat me ook nog wat van bij.
Neo-242
22 augustus 2009, 18:32
Renault levert slechts materialen voor de GP2 en de World Series, maar bemoeit zich geenszins met de ontwikkeling van de coureurs.
Al ooit gehoord van het Renault Driver Development programma?:rolleyes:
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Driver_Development
Ik blijf erbij dat de beslissingen van Ferrari omtrent de wagen van Massa totaal ondoordacht zijn.
Dennis
22 augustus 2009, 18:36
Badoer mag van mij heel snel uit die auto. Als je jaren lang test rijder bent moet je je ogen uit je kop schamen als je 1,5s langzamer bent dan de nr 19. De Ferrari is misschien dan niet de snelste auto maar q2 moet je dan gewoon halen. Wel toepasselijk dat zijn afkorting BAD is.
Grosjean is wel positief opgevallen net als Buemi. Met de juiste middelen kunnen dit twee grote jongens gaan worden over een paar jaar.
GTE
22 augustus 2009, 18:39
Ik blijf erbij dat de beslissingen van Ferrari omtrent de wagen van Massa totaal ondoordacht zijn.
Ja nogmaals, wat waren de serieuze alternatieven? Of denk je -net als Olav Mol- serieus dat jij het beter weet dan de heren en dames beleidsmakers van de Gestione Sportiva? Met alle respect hoor, maar kom op zeg.
Tjello
22 augustus 2009, 18:40
Je bedoelt dus typisch Italiaans ;)
Tazz
22 augustus 2009, 18:49
op BBC hadden ze het over Fisichella als vervanger, maar Montezemolo wou per se Badoer de kans geven..
Schumi rulezzzzz
22 augustus 2009, 19:10
De startgewichten:
http://img87.imageshack.us/img87/3240/valenciao.jpg
Barrichello heeft het best goed gedaan, zeker tov Button die lichter was. Had Raikkonen lichter verwacht, dus dit valt me ontzettend mee.
Neo-242
22 augustus 2009, 19:12
Ja dat hoorde ik ook... Fisichella... dat zou het derde fossiel op rij zijn als keuze:D Ik schrik ervan dat men nog niet aan Coulthard heeft gedacht!:p
En ja sorry GTE, maar ik denk toch echt dat de Ferrari teamleiding hier de ene kemel na de andere schiet. Als je als topteam een rijder in de auto zet die zoveel trager is... Dit zijn toestanden van bij Minardi, waar men kerels als Lavaggi in de auto MOEST zetten omdat men het geld nodig had. Bij Ferrari kan men plaatsen wie men wil. Is er nu geen enkel talent uit opstapklasses dat deze kans verdient? Dat het kan tonen Alguersari & Grosjean aan.
JossNL
22 augustus 2009, 19:52
De startgewichten:
http://img87.imageshack.us/img87/3240/valenciao.jpg
Barrichello heeft het best goed gedaan, zeker tov Button die lichter was. Had Raikkonen lichter verwacht, dus dit valt me ontzettend mee.
Alonso heeft volgenmij 656.5 en het circuit is niet Hongarije maar Valencia, voorderest wel ok:innocent:
Sander Hogendoorn
22 augustus 2009, 19:55
De goede versie ;)
http://img219.imageshack.us/img219/2678/valenciai.jpg
Stefan van Renselaar
22 augustus 2009, 20:14
Europa is heel snel kleiner geworden zeg!
Toyota gaat weg op een erg kansloze strategie, gelukkig heeft Trulli alleen Badoer en Algeudinges achter zich, dus niet dat er echt grote namen gevangen worden in de Trullitrain... :rolleyes:
Barrichello, Raikkonen en Grosjean hebben het wel goed gedaan kijkend naar hun gewicht/auto/ervaring. BMW lijkt trouwens weer snelheid te hebben gevonden
Pingguest
22 augustus 2009, 20:31
Al ooit gehoord van het Renault Driver Development programma?:rolleyes:
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Driver_Development
Laat die smiley voortaan maar achterwege.
Ja, uiteraard ben ik bekend met dat ontwikkelingsprogramma. Maar tot op heden heeft Renault er maar weinig gebruik van gemaakt.
Pingguest
22 augustus 2009, 20:35
Alleen als er maar getest mag worden op circuits die niet op de F1 kalender staan.
Inderdaad, niet getest mag worden op alle circuits die binnen de tijdsspanne van vorig tot volgend jaar op kalender staan.
GTE
22 augustus 2009, 20:50
En ja sorry GTE, maar ik denk toch echt dat de Ferrari teamleiding hier de ene kemel na de andere schiet. Als je als topteam een rijder in de auto zet die zoveel trager is... Dit zijn toestanden van bij Minardi, waar men kerels als Lavaggi in de auto MOEST zetten omdat men het geld nodig had. Bij Ferrari kan men plaatsen wie men wil. Is er nu geen enkel talent uit opstapklasses dat deze kans verdient? Dat het kan tonen Alguersari & Grosjean aan.
Ik denk ook wel dat de prestaties van Badoer ook voor Ferrari tegenvallen, maar er staat voor het team niks op het spel in 2009. Schumacher zou een mooie stunt geweest zijn, maar de tweede Ferrari wordt in dit geval alleen maar op de baan gebracht omdat dat nu eenmaal reglementair verplicht is. Tja, dat ze dan Badoer uit het rek trekken als Schumacher zich terugtrekt, dat snap ik wel ja. Ik zou in ieder geval geen rijder aantrekken waar uberhaupt geen verband mee bestaat en waar in de toekomst verder ook niks mee zal gebeuren. Dat is dan alleen maar een pottekijker.
Schumi rulezzzzz
22 augustus 2009, 21:05
Ja, uiteraard ben ik bekend met dat ontwikkelingsprogramma. Maar tot op heden heeft Renault er maar weinig gebruik van gemaakt.
Grosjean komt uit het ontwikkelingsprogramma.
Neo-242
22 augustus 2009, 21:05
Laat die smiley voortaan maar achterwege.
Ik denk dat ik zelf perfect in staat ben om te beslissen of ik een smiley al dan niet gebruik hoor Pingguest:D Je zegt vol overgave dat Renault alleen maar materiaal en motoren levert. Niet dus.
Als je maar 2 rijders hebt in een team en zoveel talenten, dan kan je inderdaad weinigen laten doorgroeien naar de F1. Ik zie alleen dat Kovalainen en Grosjean wel in de F1 zitten intussen.
Red Bull heeft 3 eigen rijders in F1 (Vettel, Alguersuari en Buemi), Mercedes 1 eigen rijder (Hamilton). Dan doet Renault het niet zo slecht toch?
Ik denk ook wel dat de prestaties van Badoer ook voor Ferrari tegenvallen, maar er staat voor het team niks op het spel in 2009. Schumacher zou een mooie stunt geweest zijn, maar de tweede Ferrari wordt in dit geval alleen maar op de baan gebracht omdat dat nu eenmaal reglementair verplicht is. Tja, dat ze dan Badoer uit het rek trekken als Schumacher zich terugtrekt, dat snap ik wel ja. Ik zou in ieder geval geen rijder aantrekken waar uberhaupt geen verband mee bestaat en waar in de toekomst verder ook niks mee zal gebeuren. Dat is dan alleen maar een pottekijker.
Daar heb je gelijk in. Als het Ferrari te doen is om teamgeheimen binnenskamers te houden, dan is men wel goed bezig.
Maar Salo verving Schumacher toch ook in '99? Zouden ze daar dan slechte ervaringen mee gehad hebben om een rijder van buitenaf aan te trekken?
Tazz
22 augustus 2009, 21:12
Maar Salo verving Schumacher toch ook in '99? Zouden ze daar dan slechte ervaringen mee gehad hebben om een rijder van buitenaf aan te trekken?
Salo moest naar de pijpen dansen van Ferrari, en toen ie in hockenheim 99 op weg was naar de overwinning vond ferrari dat niet zo leuk..
hij heeft uiteindelijk toch nog irvine voorbij gelaten toen..
GTE
22 augustus 2009, 21:14
Salo moest naar de pijpen dansen van Ferrari, en toen ie in hockenheim 99 op weg was naar de overwinning vond ferrari dat niet zo leuk...
en hoe het Salo een race later op de Hungaroring verging, onderstreept die theorie nog eens.
Ik denk zelfs dat Ferrari Irvine geen kampioen wilde laten worden, maar voor die theorie heb ik nog geen medestanders kunnen vinden.
cookie
22 augustus 2009, 21:21
op BBC hadden ze het over Fisichella als vervanger, maar Montezemolo wou per se Badoer de kans geven..
Legard zei dat iemand dat getwitterd had, dus gewoon de mening van een fan dat ze Fisichella hadden moeten nemen ;)
Denk dat we wel een boeiende race kunnen gaan zien, veel verschil zit er niet in strategie in de top 10. Het nut van het kwalificeren met brandstof is dus 0% Mooi dat dat volgend jaar niet meer nodig is.
Schumi rulezzzzz
22 augustus 2009, 21:23
Ik denk zelfs dat Ferrari Irvine geen kampioen wilde laten worden, maar voor die theorie heb ik nog geen medestanders kunnen vinden.
Ik denk eerder dat Schumacher het liefst zelf sinds lange tijd de eerste wereldkampioen F1 wilde worden. In Maleisië hielp hij Irvine voortreffelijk, maar in Japan startte hij weliswaar van pole, maar liet Hakkinen bij de start gelijk passeren om er vervolgens rustig achteraan te hobbelen. Wellicht.. had Schumacher als hij wat meer zijn best had gedaan voor Hakkinen kunnen eindigen en de titel van Irvine veilig kunnen stellen.
Dus je kan het van drie kanten bekijken, of Ferrari wilde het niet, of Schumacher wilde het niet, of de Ferrari was gewoon niet snel genoeg in Japan en Schumacher deed wat hij kon maar haalde t niet...
Neo-242
22 augustus 2009, 21:25
Hier heb je er één!:D Ik herinner mij die race nog zo goed. Irvine was altijd goed op Suzuka, kende de baan ook als zijn broekzak van zijn tijd in de Japanse F3000 en net de race dat hij nog theoretisch kampioen kon worden was hij niet vooruit te branden, 1.5 sec trager dan Schumacher zelfs in de kwalificatie.
Ferrari & Marlboro hadden zo verschrikkelijk veel geld in Schumacher gestoken, en waterdrager Irvine zou met de titel gaan lopen zijn, notabene de eerste sinds '79? Ik denk dat dat toch bij menig Ferrari-lid ferm zou gestoken hebben, niet in het minst bij Schumacher zelf. En we weten allemaal hoe hard ze die nodig hadden in de komende jaren.
We zullen wel nooit weten of die redenering klopt natuurlijk;)
Niels Tieman
22 augustus 2009, 21:29
Ik ben het volledig met GTE eens. Het zou écht een blamage zijn geweest voor Ferrari om Irvine kampioen te laten worden. M.Schumacher aantrekken die door een ongeluk niet mee kan doen, en zijn hulpje die er vandoor zou gaan met de titel sinds jaren. Nee, .. dat was écht geen optie.
cookie
22 augustus 2009, 21:29
Hier heb je er één!:D Ik herinner mij die race nog zo goed. Irvine was altijd goed op Suzuka, kende de baan ook als zijn broekzak van zijn tijd in de Japanse F3000 en net de race dat hij nog theoretisch kampioen kon worden was hij niet vooruit te branden, 1.5 sec trager dan Schumacher zelfs in de kwalificatie.
Ferrari & Marlboro hadden zo verschrikkelijk veel geld in Schumacher gestoken, en waterdrager Irvine zou met de titel gaan lopen zijn, notabene de eerste sinds '79? Ik denk dat dat toch bij menig Ferrari-lid ferm zou gestoken hebben, niet in het minst bij Schumacher zelf. En we weten allemaal hoe hard ze die nodig hadden in de komende jaren.
We zullen wel nooit weten of die redenering klopt natuurlijk;)
Dat is een verhaal dat best kan kloppen, Maar Irvine crashte hard in de kwalificatie dus misschien dat ie daarom 1.5 seconde achter schumacher stond omdat ie zijn tijd niet meer kon verbeteren. Kan me niet meer herrineren of ie nog in de reserve wagen reed na die crash.
Neo-242
22 augustus 2009, 21:39
Dat is een verhaal dat best kan kloppen, Maar Irvine crashte hard in de kwalificatie dus misschien dat ie daarom 1.5 seconde achter schumacher stond omdat ie zijn tijd niet meer kon verbeteren. Kan me niet meer herrineren of ie nog in de reserve wagen reed na die crash.
Je hebt gelijk, Irvine ging er hard af en heeft denk ik niet meer gereden. Ook Hakkinen ging er trouwens af bij zijn laatste poging door een spinnende Sauber.
Beelden van de qualy & race toen:
YouTube - F1 1999 Japanese GP review
GTE
22 augustus 2009, 23:43
en dit:
Eddie Irvine used the Bologna Motor Show to cast doubt on Ferrari's desire for him to win the world title this season.
The Irishman revealed that a new undertray he had used at both the Nurburgring and Sepang was not fitted to his car for the championship finale at Suzuka - and that he was never informed of the decision to leave it off. Irvine went on to admit that he only drove the car, leaving technical decisions to technical director Ross Brawn and team boss Jean Todt, but claimed that he knew his chances were prejudiced by the omission of the undertray.
According to the new Jaguar pilot, the part proved particularly effective in fast corners, and could have been crucial to his clinching the drivers' title at Suzuka.
bron: http://www.crash.net/f1/news/34896/1/irvine_casts_aspersions.html
Het heeft er op zn minst alle schijn van dat Ferrari niet haar uiterste best heeft gedaan om Irvine te ondersteunen in zijn pogingen de titel in 1999 te pakken. Meest extreem uitgedrukt zou je kunnen zeggen dat Ferrari Irvine gesaboteerd heeft. Dan laat ik de desastreuze pitstop (zeker gezien het cruciale moment in de titelstrijd) op de Nurburgring nog buiten beschouwing.
En waarom ook niet? Ferrari verkocht Schumacher aan de sponsors als de enige die in staat moest worden geacht om de rijderstitel naar Maranello te halen. Schumachers astronomische salaris werd door de sponsoren (Shell en Marlboro) opgehoest met een concreet doel voor ogen: die rijderstitel. Die sponsoren waren al niet blij omdat het sinds 1996 inmiddels 1999 was geworden, en die titel was er nog steeds niet, maar Ferrari zou heel wat uit te leggen hebben als zou blijken dat Irvine hetzelfde kunstje voor ongeveer een kwart van de investering zou flikken.
Darthwillie
23 augustus 2009, 01:58
Het enige probleem is dat Irvine in 1998 twee seconden achter Schumacher stond op de grid :rolleyes:
Met alle respect voor Irvine waren Schumacher en Hakkinen eigenlijk altijd een klasse apart op Suzuka. In het boek showdown staat een fraaie analyse van Suzuka 1999. Hakkinen ging die race onbeschoft hard. Of Schumacher zich voor de volle 100% inzette kun je je idd vraagtekens bij zetten maar hij had zijn stinkende best moeten doen om voor Hakkinen te eindigen.
Wat ik het meest stuitende vond was dat Irvine nog voor het raceweekend, zei dat hij hoopte dat Schumacher voor Hakkinen ging eindigen. Met die instelling hoor je geen kampioen te worden.
Badoer.................viel ernstig tegen, toch zou ik hem graag in Spa zien rijden.
Pingguest
23 augustus 2009, 10:43
en dit:
bron: http://www.crash.net/f1/news/34896/1/irvine_casts_aspersions.html
Het heeft er op zn minst alle schijn van dat Ferrari niet haar uiterste best heeft gedaan om Irvine te ondersteunen in zijn pogingen de titel in 1999 te pakken. Meest extreem uitgedrukt zou je kunnen zeggen dat Ferrari Irvine gesaboteerd heeft. Dan laat ik de desastreuze pitstop (zeker gezien het cruciale moment in de titelstrijd) op de Nurburgring nog buiten beschouwing.
En waarom ook niet? Ferrari verkocht Schumacher aan de sponsors als de enige die in staat moest worden geacht om de rijderstitel naar Maranello te halen. Schumachers astronomische salaris werd door de sponsoren (Shell en Marlboro) opgehoest met een concreet doel voor ogen: die rijderstitel. Die sponsoren waren al niet blij omdat het sinds 1996 inmiddels 1999 was geworden, en die titel was er nog steeds niet, maar Ferrari zou heel wat uit te leggen hebben als zou blijken dat Irvine hetzelfde kunstje voor ongeveer een kwart van de investering zou flikken.
Het verhaal van de bodemplaat geloof ik niet echt; Irvine had in de kwalificatie een auto volledig afgeschreven. Voor de race reed hij met een 'aangepaste' reserve-auto, waarvan bekend was dat deze niet een volledige update had ondergaan.
Overigens een pikant detail: Schumacher werd min of meer gedwongen door Ferrari om Irvine te assisteren. De Duitser wilde in 1999 niet meer rijden en verklaarde telkens nog last te hebben van een pijnlijke been. Totdat Di Montezemolo naar huize Schumacher opbelde, dochterlief aan de lijn kreeg en zij doodleuk verklaarde dat papa al de hele dag intensief aan het voetballen was. Nog geen twee dagen nadat Schumacher wereldkundig had gemaakt dat hij niet zou terugkeren, maakte hij zijn come-back bekend.
Tjerk Korving
23 augustus 2009, 11:47
Het grootste probleem van Ferrari is momenteel dat ze geen test/reserve rijders hebben die ook elders een seizoen afdraait. De meeste teams hebben een coureur in dienst die in de GP2, Formule 2 of wat dan ook rondrijd. Dan mag je weliswaar niet met een wagen bekend zijn of slechts minimaal, het gevoel van het racen heb je wel en dat is waarschijnlijk nog belangrijker als de wagenkennis.
Badoer vind ik nu gewoon beschamend voor een team als Ferrari. Dat je bijvoorbeeld door problemen met de wagen op de laatste plaats beland, ok. Maar dat je puur op snelheid je met de huidige Ferrari kwalificeert als laatste vind ik bizar. Veel vordering qua rondetijden is er niet geweest gedurende de vrije trainingen en kwalificatie dus ik kan me niet voorstellen dat dat de volgende GP ineens veel beter word. Zoals op BBC langs kwam is Badoer nu gewoon een "mobile chicane".
GTE
23 augustus 2009, 12:10
Het verhaal van de bodemplaat geloof ik niet echt; Irvine had in de kwalificatie een auto volledig afgeschreven. Voor de race reed hij met een 'aangepaste' reserve-auto, waarvan bekend was dat deze niet een volledige update had ondergaan.
Dat zou dan toch ook bij Irvine bekend moeten zijn, niet? En hoezo is 'bekend' dat de reserveauto die undertray niet heeft? Bekend bij wie en op grond van welke bron?
Stefan van Renselaar
23 augustus 2009, 12:10
Ze hebben Gené ook nog hoor... Ik zit ze net snel op Wikipedia te vergelijken en dan blijkt Gené gewoon beter te hebben gepresteerd in de Minardi in '99. Ook heeft Gené nog geracet in 2004 en hij heeft een of andere race gewonnen in 2009 (De 24 uur van Le Mans, misschien dat iemand die kent??). Ik weet zeker dat Peugeot hem kan missen voor de 1000 km van Nürburgring en Silverstone, ze hebben toch maar 2 of 3 rijders nodig en ze hebben er 9 die de auto kunnen rijden.
Richard117
23 augustus 2009, 12:14
Het grootste probleem van Ferrari is momenteel dat ze geen test/reserve rijders hebben die ook elders een seizoen afdraait. De meeste teams hebben een coureur in dienst die in de GP2, Formule 2 of wat dan ook rondrijd. Dan mag je weliswaar niet met een wagen bekend zijn of slechts minimaal, het gevoel van het racen heb je wel en dat is waarschijnlijk nog belangrijker als de wagenkennis.
Badoer vind ik nu gewoon beschamend voor een team als Ferrari. Dat je bijvoorbeeld door problemen met de wagen op de laatste plaats beland, ok. Maar dat je puur op snelheid je met de huidige Ferrari kwalificeert als laatste vind ik bizar. Veel vordering qua rondetijden is er niet geweest gedurende de vrije trainingen en kwalificatie dus ik kan me niet voorstellen dat dat de volgende GP ineens veel beter word. Zoals op BBC langs kwam is Badoer nu gewoon een "mobile chicane".
Marc Gene :)
Maar wat me wel enigzins laat glimlachen is dat dit wel bewijs dat je niet zomaar een aap in een auto kan zetten en dat hij gelijk hard gaat. Hoezeer mij dat als Ferrari-fan op dit moment ook "pijn" doet.
Ralffoxx
23 augustus 2009, 12:16
Ze hadden beter een jonge knaap er in kunnen zetten voor ervaring op doen. Of beter nog Burdais. Wil niet zeggen dat Burdais geweldig had gereden maar die heeft teminste ervaring dit seizoen nog.
Darthwillie
23 augustus 2009, 12:26
Nog geen twee dagen nadat Schumacher wereldkundig had gemaakt dat hij niet zou terugkeren, maakte hij zijn come-back bekend.
Ben ik de enige die gezien de gebeurtenissen van de afgelopen weken, dit een heel ironisch stukje vind?
Jeroen Ursem
23 augustus 2009, 12:38
Schumacher kijkt naar contract:
"Je rijd in dienst van Raikkonen"
oei, m'n nek doet best pijn!
speed9
23 augustus 2009, 12:39
Ben ik de enige die gezien de gebeurtenissen van de afgelopen weken, dit een heel ironisch stukje vind?
:lol:Hij zei dat die stopte,maar gaat toch rijden en nu zegt hij dat hij gaat rijden ,rijdt die niet.
Maar M.Schumacher is niet de eenige die dit deed.
Volgens mij waren er meerdere coureurs afgelopen jaren die zoude rijden maar toch niet deden.
@Jeroen Ursem : Wedde dat die gewoon, te hard nee geschud heeft:)
Darthwillie
23 augustus 2009, 15:01
heb echt zin in deze race, mijn gevoel zegt dat het spektakel wordt en minimaal 1 SC
(GP2 vanochtend was chaos)
Ze gebruiken trouwens een aantal HD onboard camera's
NS
23 augustus 2009, 15:10
nou badoer is iig al 1 keer gespind :P
Stefan van Renselaar
23 augustus 2009, 15:13
heb echt zin in deze race, mijn gevoel zegt dat het spektakel wordt en minimaal 1 SC
(GP2 vanochtend was chaos)
Ze gebruiken trouwens een aantal HD onboard camera's
Volgens mij wordt het weer hartstikke saai.... Er zullen ook wel weer geen SC's komen :rolleyes:
Darthwillie
23 augustus 2009, 15:32
Vettel heeft geen brandstof gekregen bij zijn stop, hij moet nog een keer binnenkomen :blink: BALEN
Joost van den Heuvel
23 augustus 2009, 15:45
De kansen van Vettel in rook op (letterlijk en figuurlijk). :(
Darthwillie
23 augustus 2009, 15:46
Daar gaan zijn kansen op het kampioenschap :huh1:
Die heeft echt alle pech van het Red Bull team zeg.
Joost van den Heuvel
23 augustus 2009, 16:06
WTF doen ze daar bij McLaren?
rammstein_fan
23 augustus 2009, 16:06
DAG overwinning Hammi;) :)
Hadden ze misschien Kovaleinen binnen verwacht?? of de verkeerde banden gepakt
Mathijs
23 augustus 2009, 16:10
McLaren fans troost je met de gedachte dat Rubens hem sowieso had gepakt ookal was de pitstop goed gegaan. Rubens is flying!
Geniaal, zit al heel de race te rekenen tussen die twee en had al een vermoeden dan Rubens hem kon hebben!
Grosjean rijdt even een 39.4, 0.5 sec. maar langzamer dan de snelste ronde van Rubens! Impressive!
Darthwillie
23 augustus 2009, 16:14
Brawn had veel problemen met deze banden gisteren, het zou nog spannend kunnen worden.
speed9
23 augustus 2009, 16:48
Heb de laatste 20 rondens gezien,was de tijd vergeten.
Wat is Rubens moe zeg,echt totaal uitgeput.
Raikonen toch 3de en Hamilton 2de.
Jeroen Ursem
23 augustus 2009, 16:55
Echt, schrap deze baan alsjeblieft van de kalender, wat een sfeerloze, spanningloze baan is dat toch.
Mooi van Rubens, pech voor Hamilton, maar hij was denk ik zowiezo 2e geworden. Erg jammer dat Red Bull zo slecht ging, Webber reed toch een flinke tijd voor Button, wat leuker was geweest voor het kampioenschap..
Volgende week gelukkig weer een echte baan :)
Sander Hogendoorn
23 augustus 2009, 17:06
ik weet het niet zeker hoor, maar de pitstop van Hamilton was 13.x seconden, tegenover 6.x van Barrichello. Verliest dus 7 seconden in de pit, en kwam 6 seconden achter hem de baan op. Do the math ;)
GTE
23 augustus 2009, 17:08
saaie race. Uitslag hoofdzakelijk bepaald door de volgorde waarin de auto's de eerste bocht doorkwamen.
Stefan van Renselaar
23 augustus 2009, 17:09
Ja, echt jammer dat Valencia voor 5 jaar heeft bijgetekend.... Spa mag wel een grote bende worden met regen, voordat iedereen in slaap valt tijdens een race. Er waren weer haast geen inhaalacties deze race, als er werd ingehaald dan was dat in de pits...
Toch wel een mooie en verdiende overwinning voor Barrichello, hij was gewoon de snelste deze race.
GTE
23 augustus 2009, 17:20
Maar er is ook goed nieuws:
Suzuka to host next three Japanese GPs
Suzuka will continue to host the Japanese Grand Prix in the next two years, after reaching a deal with F1 supremo Bernie Ecclestone at Valencia today.
Suzuka will host the next three Japanese events - in 2009, 2010 and 2011 - after Fuji International Speedway announced last month it will no longer hold the event due to the economic downturn.
Hiroshi Oshima, President of the Mobilityland Corporation, which operates the Suzuka circuit, met with Ecclestone at Valencia this weekend.
And, following the conclusion of an agreement to host the next three Japanese Grands Prix, he stated: "We are delighted that the Suzuka Circuit will now safeguard one of our most important national sporting events by playing host to the Japanese Grand Prix for the next three years."
Ecclestone himself commented: "I have done, and will continue to do, everything to make the Japanese Grand Prix successful."
Suzuka hosted the Japanese Grand Prix for 20 seasons, between 1987 and 2006, while Fuji hosted the event in the last couple of years.
autosport.com
Mathijs
23 augustus 2009, 17:22
ik weet het niet zeker hoor, maar de pitstop van Hamilton was 13.x seconden, tegenover 6.x van Barrichello. Verliest dus 7 seconden in de pit, en kwam 6 seconden achter hem de baan op. Do the math ;)
Plus het feit dat Hamilton meer benzine nodig had. En het verschil was 6.8 seconden toen Rubens over SF kwam nadat hij zijn outlap had gereden. Daarin was hij >1sec. langzamer dan Hamilton, oftewel hij zou ervoor gekomen zijn. Ook logisch want zijn rondes waren na de stop van Hamilton allemaal >>1sec. sneller dan de rondens die Hamilton op dat moment reed.
Do the math;).
Sander Hogendoorn
23 augustus 2009, 17:27
Hm, als het 6,8 seconden was dan had Hamilton het inderdaad niet gehaald :)
Wel leuk voor Rubens, dat dan weer wel. Ik had wel verwacht dat Badoer zijn ritme zou vinden, maar als je na 60 rondes nog steeds geen snelheid terugvindt, dat ben je het echt helemaal kwijt :blink:
Die zien we volgende week niet teurg denk ik.
GTE
23 augustus 2009, 17:28
Die zien we volgende week niet teurg denk ik.
Maar wie dan? Gianmaria Bruni?
Tjerk Korving
23 augustus 2009, 17:31
Maar wie dan? Gianmaria Bruni?
Zet Piquet of Bourdais in die wagen en je haalt er gegarandeerd al meer uit dan nu. Kan me toch niet voorstellen dat ze bij Ferrari genoegen nemen met zo'n klassering terwijl Raikkonen gewoon 3e kan worden in dezelfde wagen. Punten worden nog steeds vertaald in geld uiteindelijk.
Neo-242
23 augustus 2009, 17:35
Tjonge, wat een saaie wedstrijd alweer. De enige spanning kwam van Barrichello en Hamilton en dat werd dan nog als vanouds in de pits beslist.
Inderdaad geen geweldige baan dit.
Badoer hopeloos traag en bovendien de nodige fouten gemaakt. Aub haal die man uit de auto. Dit is beschamend voor Ferrari én Badoer én de sponsors die miljoenen neertellen. Men zei op BBC zelfs dat het de eerste keer in de geschiedenis van F1 was dat een Ferrari laatst op de grid stond van een Grand Prix, zonder dat ie problemen of straf had gehad, dus gewoon op snelheid.:blink:
Heb geen hoge pet op van Barrichello maar het is hem gegund. Gaat nog leuk worden binnen Brawn de komende races. Red Bull kan zo goed als zeker een streep trekken over de titelkansen, tenzij Brawn uitvalt, maar dat is nog niet gebeurd bij Button en nog maar 1 keer bij Barrichello als ik het me goed herinner.
Fijn om Raikkonen eindelijk weer eens sterke races te zien rijden. Van zes naar drie is top:thumbup:
Darthwillie
23 augustus 2009, 18:18
Men zei op BBC zelfs dat het de eerste keer in de geschiedenis van F1 was dat een Ferrari laatst op de grid stond van een Grand Prix, zonder dat ie problemen of straf had gehad, dus gewoon op snelheid.:blink:
Canada 1980 wist Scheckter zich niet eens te kwalificeren, dus dat klopt niet echt van de heren van de BBC. Het kan slechter. Helaas was de wagen toen bagger en niet in staat 3e te worden.
Toch won Badoer gedurende de race aan snelheid. Hij reed op een bepaald moment gemiddeld 1 sec. langzamer dan Kimi. Of hij dat in Spa beter gaat doen??????????????????????????????
Mijn gevoel zegt Hulkenberg in de Ferrari op Spa.
Captain Slow
23 augustus 2009, 18:24
Hulkenberg had toch een contract bij Williams al testcoureur?
Er zijn een paar keuzes nu, ik had als Ferrari zijnde Bourdais gevraagd. Die is misschien niet van het kaliber Massa, maar die had tenminste nog wel punten kunnen halen met die auto.
cookie
23 augustus 2009, 18:27
Al bij al een OK race, we weten dat de 2009 aero regels het inhalen zo goed als onmogelijk hebben gemaakt dus op deze baan moetsen we al zeker geen gevechten op de baan verwachten.
Eindelijk ging het allemaal goed voor Rubens, die heeft dit seizoen al een hoop goede resultaten misgelopen door stomme 3 stoppers van zijn team (Nurburgring en Barcelona).
De baan vind ik wel mooi, ze moeten dit gewoon de GP van Spanje maken en Barcelona niet meer bezoeken. Dan kan de GP van europa terug plaatsvinden op de Nurburgring, of Silverstone. Landen waar ze de tribunes wel gevuld krijgen.
Sander Hogendoorn
23 augustus 2009, 18:29
Zelfs Barcelona heeft mooiere races gehad. Met live timing erbij valt er van elke race nog wel wat te maken, maar zonder dat is het gewoon saai.
GTE
23 augustus 2009, 18:30
Hulkenberg had toch een contract bij Williams al testcoureur?
Ja, maar met de link Willi Weber/Michael Schumacher (Weber is ook Hulkenbergs manager) bestaat er voor Ferrari misschien een mogelijkheid om zijn diensten vast te leggen. Zou ik zeker adviseren, want volgens mij gaat Hulkenberg een grote worden.
Schumi rulezzzzz
23 augustus 2009, 18:48
Ik kan het me niet voorstellen dat ze Badoer voor Spa nog uit die auto halen, daarna lijkt het me niet meer dan noodzakelijk. Dit is beschamend voor het merk Ferrari en de sponsoren van Ferrari. Dit heeft niks meer met het wennen aan de auto te maken, deze man is gewoon echt veel en veel te langzaam.
Leuk voor Rubens dat hij op snelheid een race gewonnen heeft, zoveel heeft hij er niet gehad in zijn carrière. De meesten waren cadeautjes van Schumacher of als Schumacher al kampioen was.
Zijn gebaar naar Massa vond ik bovendien ook erg leuk, inclusief helm (die ik overigens mooier vind dan zijn eigen).
GTE
23 augustus 2009, 19:24
deze man is gewoon echt veel en veel te langzaam.
Waarom doet iedereen daar zo verontwaardigd over? Badoer was de enige reele optie voor de korte termijn. Badoer stond nooit bekend als een enorm getalenteerd coureur. Badoer maakt geen enkele aanspraak op een (hernieuwde) F1 carriere maar zit in die auto omdat zijn werkgever dat van hem heeft gevraagd. Badoer heeft zijn waarde als testrijder (kennelijk) al lang en breed bewezen, dus in zoverre voert hij zijn werk naar behoren uit. Als ik Ferrari was, zou ik Badoer tijdens de GP weekenden gewoon inzetten voor dat waar hij goed in is: testen. Badoer rijdt daar dus niet voor het succes, maar voor het testen. Toch mooi meegenomen in een seizoen waarin dat niet mag (sowieso een idiote regel, maar goed).
Button87
23 augustus 2009, 19:37
De meesten waren cadeautjes van Schumacher of als Schumacher al kampioen was.
Hoezo schumacher fan?
Hoe was het ook alweer oostenrijk ofzo :lol:
GTE
23 augustus 2009, 20:10
Hoe was het ook alweer oostenrijk ofzo :lol:
Daar had ik hem zonder pardon voor ontslagen. In Oostenrijk waren beide Ferrari's veel te sterk voor de rest van het veld. Er gold een niet-aanvalspact waaraan Schumacher zich in ieder geval hield. Zo cruiste Ferrari op een vrij eenvoudige overwinning af. Dat Barrichello onbedreigd aan de leiding ging is een gevolg van de gemaakte afspraken, niet omdat hij sneller was dan Schumacher. Bovendien kon het voor Barrichello geen verrassing zijn dat de winst voor Schumacher ging zijn. De titel was immers nog niet binnen en zolang dat niet het geval was, zou Barrichello niet winnen als Schumacher tweede lag.
Door vervolgens eerst de teamorders te negeren om ze vervolgens alsnog zo laat op te volgen dat het er wel erg dik bovenop lag, bracht Barrichello niet alleen het team, maar ook Schumacher ernstig in verlegenheid. Het publiek dat zich bestolen voelde van een overwinning voor Barrichello toen Schumacher kort voor de finish voorbij glipte, is naief of snapt het spelletje niet.
De suggestie dat Barrichello een zekere overwinning heeft moeten afstaan aan Schumacher, lijkt op het eerste gezicht juist, maar schijn bedriegt. Ook Schumacher was immers gebonden aan teamorders, door niet zelf de aanval op Barrichello in te zetten.
Mathijs
23 augustus 2009, 20:33
Waarom doet iedereen daar zo verontwaardigd over? Badoer was de enige reele optie voor de korte termijn. Badoer stond nooit bekend als een enorm getalenteerd coureur. Badoer maakt geen enkele aanspraak op een (hernieuwde) F1 carriere maar zit in die auto omdat zijn werkgever dat van hem heeft gevraagd. Badoer heeft zijn waarde als testrijder (kennelijk) al lang en breed bewezen, dus in zoverre voert hij zijn werk naar behoren uit. Als ik Ferrari was, zou ik Badoer tijdens de GP weekenden gewoon inzetten voor dat waar hij goed in is: testen. Badoer rijdt daar dus niet voor het succes, maar voor het testen. Toch mooi meegenomen in een seizoen waarin dat niet mag (sowieso een idiote regel, maar goed).
Helemaal mee eens! Ik vind het echt prima dat Ferrari zijn 'eigen coureur' wat Badoer toch is gewoon lekker in de auto laat zitten. Testcoureur zijn voor een team is altijd toch een beetje een 'ondankbare' taak. Kijk nu naar Badoer, heeft al jaren goed werk geleverd voor Ferrari, vooral in de jaren dat er nog onbeperkt getest kon worden heeft hij zeer veel kilometers gemaakt. Nu er dan opeens een coureur wegvalt vind ik het dan ook een mooi gebaar van Ferrari om hem plaats te laten nemen in het vrije zitje.
Echter wat wel een probleem is. Normaal heb je een reserve rijder enkele gp's nodig, maar nu zijn het er toch wel erg veel, dus dan zijn prestaties ook wel belangrijk. Gun Badoer in ieder geval even de tijd, en mochten de prestaties na enkele gp's nog steeds belabberd zijn, gooi dan iemand anders erin.
Verder las ik ook ergens dat ze het gewoon doen om de rust voor Massa te bewaren. Stel ze zetten er een jong mannetje in die bijzonder rap is, dan zit Massa misschien meteen te stressen en denkt hij aan de mogelijkheid dat ze liever bassie houden dan hem. En dat is iets wat Massa niet kan gebruiken, een beetje stres.
Ik vind het gewoon een prima oplossing van Ferrari en verwacht dan ook dat Badoer gewoon rijdt de komende gp's
Button87
23 augustus 2009, 20:37
Daar had ik hem zonder pardon voor ontslagen. In Oostenrijk waren beide Ferrari's veel te sterk voor de rest van het veld. Er gold een niet-aanvalspact waaraan Schumacher zich in ieder geval hield. Zo cruiste Ferrari op een vrij eenvoudige overwinning af. Dat Barrichello onbedreigd aan de leiding ging is een gevolg van de gemaakte afspraken, niet omdat hij sneller was dan Schumacher. Bovendien kon het voor Barrichello geen verrassing zijn dat de winst voor Schumacher ging zijn. De titel was immers nog niet binnen en zolang dat niet het geval was, zou Barrichello niet winnen als Schumacher tweede lag.
Door vervolgens eerst de teamorders te negeren om ze vervolgens alsnog zo laat op te volgen dat het er wel erg dik bovenop lag, bracht Barrichello niet alleen het team, maar ook Schumacher ernstig in verlegenheid. Het publiek dat zich bestolen voelde van een overwinning voor Barrichello toen Schumacher kort voor de finish voorbij glipte, is naief of snapt het spelletje niet.
De suggestie dat Barrichello een zekere overwinning heeft moeten afstaan aan Schumacher, lijkt op het eerste gezicht juist, maar schijn bedriegt. Ook Schumacher was immers gebonden aan teamorders, door niet zelf de aanval op Barrichello in te zetten.
Hier zijn de tijden van de kwalificatie. ik vind 6 tiende toch best veel.
Pos. Rijder Team Tijd
1 R. Barrichello Ferrari 1:08.082
2 R. Schumacher Williams 1:08.364
3 M. Schumacher Ferrari 1:08.704
4 JP. Montoya Williams 1:09.118
5 N. Heidfeld Sauber 1:09.129
6 K. Räikkönen McLaren 1:09.154
7 F. Massa Sauber 1:09.228
8 D. Coulthard McLaren 1:09.335
9 O. Panis BAR 1:09.561
10 M. Salo Toyota 1:09.661
11 H-H. Frentzen Arrows 1:09.671
12 E. Bernoldi Arrows 1:09.723
13 J. Button Renault 1:09.780
14 A. McNish Toyota 1:09.818
15 G. Fisichella Jordan 1:09.901
16 J. Trulli Renault 1:09.980
17 J. Villeneuve BAR 1:10.051
18 T. Sato Jordan 1:10.058
19 P. de la Rosa Jaguar 1:10.533
20 E. Irvine Jaguar 1:10.741
21 M. Webber Minardi 1:11.388
22 A. Yoong Minardi 1:12.336
Natuurlijk wist Barrichello dat hij de race niet mocht winnen maar hij was zeker snelle op de A1 ring dan schumacher
Darthwillie
23 augustus 2009, 20:43
Die race was hij zeker sneller dan Schumacher waar Rubens TERECHT boos over was, was dat hem het jaar ervoor, toen hij ook al opzij moest, beloofd was dat het nooit voor de eerste plaats zou zijn.
Pingguest
23 augustus 2009, 20:58
Maar met het ten uitvoer brengen van de teamorder, liet Barrichello zien waarom hij geen kampioen is geworden.
Sander Hogendoorn
23 augustus 2009, 21:09
Denk niet dat als hij Schumacher eerder voorbij had gelaten dat hij dan wel ooit kampioen geworden was..
GTE
23 augustus 2009, 21:12
beloofd was dat het nooit voor de eerste plaats zou zijn.
bron?
GTE
23 augustus 2009, 21:14
Natuurlijk wist Barrichello dat hij de race niet mocht winnen maar hij was zeker snelle op de A1 ring dan schumacher
quali-pace en racepace is niet hetzelfde en waar het bovendien om gaat is dat beide Ferrari's (veel) sneller waren dan de rest. Het was niet de vraag of een Ferrari-rijder zou winnen, maar welke Ferrari-rijder. Die vraag werd vanaf de pitmuur beantwoord en het antwoord kan voor niemand verrassend zijn geweest. Ja, behalve voor die domme koeien op de tribune kennelijk.
Schumi rulezzzzz
23 augustus 2009, 21:21
Ben het wel met GTE eens betreft de teamorders toen, dat deed Rubens met opzet zoals hij het deed.
Betreffende Badoer blijf ik bij mijn mening, ik vind hem gewoon Ferrari onwaardig. Dat wist Ferrari al lang, anders hadden ze in 1999 Salo niet gevraagd en nu Schumacher niet. Ze zeggen niet voor niets dat het uit loyaliteit is...
Tuurlijk heeft Luca zijn tijd nodig, maar Spa is nou niet bepaald een baan waarop ik verwacht dat hij wel in 1 keer de aansluiting gaat vinden.
BTW, die kwalificatie uit 2002: 4,2sec verschil tussen de nummer 1 en de nummer 22 op de A1 Ring (op Monaco na het kortste baantje van het jaar). Dan mogen we de laatste jaren toch wel in onze handjes knijpen met het veld dat zo dicht bij elkaar zit!
Pingguest
23 augustus 2009, 21:56
BTW, die kwalificatie uit 2002: 4,2sec verschil tussen de nummer 1 en de nummer 22 op de A1 Ring (op Monaco na het kortste baantje van het jaar). Dan mogen we de laatste jaren toch wel in onze handjes knijpen met het veld dat zo dicht bij elkaar zit!
M.i. is dat geen reden voor tevredenheid. Wanneer alle auto's nagenoeg even snel rijden, hoe kan er dan worden ingehaald? Auto's dienen gelijkwaardig te zijn over een gehele raceafstand, maar niet over één rondje.
Neo-242
23 augustus 2009, 22:11
Dat was ik daarstraks tijdens de race ook aan het denken. De competitie zit zo enorm dicht bijeen, echt ongelooflijk eigenlijk dat het zo kan. Maar tegelijk zien we weinig van actie op de baan. Als ik dan terugdenk aan eind jaren 90 waren de verschillen tussen begin en einde grid veel groter, maar dit leverde toch ook meer spektakel op. Ik zit al zo lang te wachten op een memorabel inhaalmoment, à la Hakkinen/Schumacher in Spa 2000 of Raikkonen/Fisischella 2005, maar het zit er de laatste tijd niet meer in.
Darthwillie
23 augustus 2009, 23:05
bron?
papieren versie van autosport of autocourse, kan best dat het in allebei staat.
Spaanse tv beweert dat er een goede kans is dat Fisichella na Spa overstapt naar Ferrari en daar zijn carriere afsluit en Petrov (GP2) overstapt naar Force India.
Maverick
23 augustus 2009, 23:08
Helemaal mee eens! Ik vind het echt prima dat Ferrari zijn 'eigen coureur' wat Badoer toch is gewoon lekker in de auto laat zitten. Testcoureur zijn voor een team is altijd toch een beetje een 'ondankbare' taak. Kijk nu naar Badoer, heeft al jaren goed werk geleverd voor Ferrari, vooral in de jaren dat er nog onbeperkt getest kon worden heeft hij zeer veel kilometers gemaakt. Nu er dan opeens een coureur wegvalt vind ik het dan ook een mooi gebaar van Ferrari om hem plaats te laten nemen in het vrije zitje.
Echter wat wel een probleem is. Normaal heb je een reserve rijder enkele gp's nodig, maar nu zijn het er toch wel erg veel, dus dan zijn prestaties ook wel belangrijk. Gun Badoer in ieder geval even de tijd, en mochten de prestaties na enkele gp's nog steeds belabberd zijn, gooi dan iemand anders erin.
Verder las ik ook ergens dat ze het gewoon doen om de rust voor Massa te bewaren. Stel ze zetten er een jong mannetje in die bijzonder rap is, dan zit Massa misschien meteen te stressen en denkt hij aan de mogelijkheid dat ze liever bassie houden dan hem. En dat is iets wat Massa niet kan gebruiken, een beetje stres.
Ik vind het gewoon een prima oplossing van Ferrari en verwacht dan ook dat Badoer gewoon rijdt de komende gp's
Je vergeet voor de grap dat het consequent missen van punten met de 2e wagen Ferrari op dit moment 2 plekken in het kampioenschap kan gaan kosten. Mclaren heeft ze al bijna te pakken. Ze kunnen het zich dus helemaal niet veroorloven om Badoer in die auto te laten zitten de komende races.
Button87
24 augustus 2009, 00:31
quali-pace en racepace is niet hetzelfde en waar het bovendien om gaat is dat beide Ferrari's (veel) sneller waren dan de rest. Het was niet de vraag of een Ferrari-rijder zou winnen, maar welke Ferrari-rijder. Die vraag werd vanaf de pitmuur beantwoord en het antwoord kan voor niemand verrassend zijn geweest. Ja, behalve voor die domme koeien op de tribune kennelijk.
Ja maar het ging erover dat Schumi rulezzzzz zei dat Barrichello alleen races heeft gewonnen omdat hij deze cadeau heeft gekregen van Schumacher. Maar dit was zeker niet zo. Hij was op sommige circuits zeker sneller dan Schumacher.
GTE
24 augustus 2009, 02:19
Ja maar het ging erover dat Schumi rulezzzzz zei dat Barrichello alleen races heeft gewonnen omdat hij deze cadeau heeft gekregen van Schumacher. Maar dit was zeker niet zo. Hij was op sommige circuits zeker sneller dan Schumacher.
Oh zo. Ja, mee eens.
Pingguest
24 augustus 2009, 10:21
Dat was ik daarstraks tijdens de race ook aan het denken. De competitie zit zo enorm dicht bijeen, echt ongelooflijk eigenlijk dat het zo kan.
Het is alles behalve opmerkelijk, aangezien de FIA de sport is gaan nivelleren. De motoren zijn nagenoeg gelijk, de elektronica en banden zijn reeds gestandaardiseerd en ook worden aerodynamische verschillen minder toegelaten.
Max Downforce
24 augustus 2009, 20:16
Spaanse tv beweert dat er een goede kans is dat Fisichella na Spa overstapt naar Ferrari en daar zijn carriere afsluit en Petrov (GP2) overstapt naar Force India.
Aaaaarrgghhh.....future horror.... Alonso en Fisichella bij mijn geliefde Scuderia...... :helpsmilie::scared:
Robert Saalmink
25 augustus 2009, 11:08
Die Luca, het zat ook niet mee in Valencia:
Poor old Luca Badoer found himself on the receiving end of the butt of humour by the press corps - who could not believe their eyes on Friday when minute after minute Badoer's name would appear on a stewards' report that he had broken the pitlane speeding limit.
In the end four offences (although there was talk he did a fifth after being summoned to the stewards for his fourth but it was ignored), a dismal qualifying performance, pitlane driving that would even be out of place in Formula Ford and a spin in the race left some hacks nicknaming him: "Look How Bad You Are."
Yet, despite a further embarrassing end when he ran into the back of Adrian Sutil's Force India in parc ferme as he parked up (see Raikkonen did give him tips), Badoer refused to be ashamed by the huge task he had found himself faced with in Valencia – and he even got a bit bolshy in his post-race press conference.
First of all he caused some humour when in response to a question about his thoughts on former (as test driver) team-mate Rubens Barrichello winning he responded with: "He won the race?
"I didn't know! I am very happy for him. Honestly, I didn't have the time to know, because I went straight to the briefing and then came straight to this press conference. I didn't know who won the race!
"Rubens is a good friend of mine, I am very happy for him as he is a nice guy. Very good. And who was second?"
Badoer also showed he wasn't a push-over when one journalist asked him how confident he was, on the back of his lacklustre performance, that he would still be in the car in Spa – as had been confirmed all weekend.
"What is your opinion?" he hit back. "What is your question? Where I should be? Are you a journalist? I told you already.
"For half an hour I have now answered what Ferrari said or not, what is the plan for me and Ferrari. Do I have to repeat it to you? No? Okay..."
Autosport
Face the Slayer
25 augustus 2009, 12:52
Aaaaarrgghhh.....future horror.... Alonso en Fisichella bij mijn geliefde Scuderia...... :helpsmilie::scared:
Nou nou, wat een ramp, Alonso bij Ferrari.
Schumi rulezzzzz
25 augustus 2009, 12:56
Die Luca, het zat ook niet mee in Valencia
Wat een verhaal, toppunt is dat hij in parc fermé tegen Sutils auto aanreed inderdaad. Als hij interviews geeft komt er ook een bepaalde manier van sloomheid uit hem, alsof het hem allemaal niks doet. Wat een figuur!
MartijnV
25 augustus 2009, 13:14
Alonso is niet zo'n probleem, zo'n figuur als fisichella die echt om de oren wordt gereden door sutil.
Dat zou echt erg zijn als hij nog in de ferrari mocht plaatsnemen.
Zie het dan ook echt niet gebeuren. Als er iemand is die van mij mag vertrekken uit de F1 is hij het wel.
Pingguest
25 augustus 2009, 13:20
Inderdaad, wat een ramp zou dat zijn. In 2005 kozen de fans van Schumacher en Ferrari massaal de kant van Räikkönen en waren tegen Alonso. Dit is in 2006 nog eens versterkt en is eigenlijk altijd wel zo gebleven. Voor mij geldt hetzelfde. Alonso bij Ferrari, voor mij gaat dat niet echt.
Schumi rulezzzzz
25 augustus 2009, 13:25
Heb op een 1 of andere manier meer moeite met Raikkonen bij Ferrari, dan met Alonso. Raikkonen heeft niet de emoties zoals een Massa of een Alonso, ik vind dat altijd wel mooi om te zien.
joostingh
25 augustus 2009, 14:06
Het maakt me niet zo zeer uit wie bij Ferrari rijd als deze persoon maar snel is!
Robert Saalmink
25 augustus 2009, 17:12
Goed nieuws voor Brawn, ze kunnen drie jaar door :)
Brawn finds backing to secure F1 future
Brawn GP has now secured the funding to guarantee its Formula 1 future for the next three years, AUTOSPORT has learned, after confirming for the first time that its deal with Virgin will end later this season.
The outfit had come into this campaign with enough funding from Honda to see it through to the beginning of 2010, but it needed to find additional backers to guarantee its place in F1 beyond then.
A sponsorship deal with Virgin was signed at the Australian Grand Prix but hopes it could be expanded into a title-sponsorship deal were scuppered when the two parties could not agree on the level of funding. Virgin is now on its way to the new Manor Grand Prix team.
Despite failing to find a deal with Virgin, it is understood that Brawn GP has now managed to put in place agreements with a number of unidentified major backers that will commence from the start of 2010.
Brawn GP CEO Nick Fry said the identity of the sponsors would likely be kept secret until the launch of is 2010 car. The team has been linked to deals with Emirates airline, Monster energy drink, Bwin and Telmex in the past.
Meer info op http://www.autosport.com/news/report.php/id/77990
Ook lijkt het erop dat ze Button en Barrichello houden: http://www.autosport.com/news/report.php/id/77993
Tjello
25 augustus 2009, 17:23
Even een andere invalshoek, wat vinden jullie van de invalshoek van Ferrari en Badoer. Is het niet schandalig dat ze de afgelopen GP als een testsessie zagen en dit ook zo benaderde.
Sander Hogendoorn
25 augustus 2009, 17:42
'Alonso rijdt in 2010 zeker voor Ferrari'
Tweede coureur nog vraagteken
[25-08-2009] Het is vanwege het ongeluk van Felipe Massa en de vraagtekens rond zijn herstel onduidelijk wanneer Ferrari naar buiten brengt dat Fernando Alonso in 2010 voor de Scuderia rijdt. Maar dat de transfer doorgaat, is zeker.
Het was de bedoeling dat de aankondiging half september tijdens Ferrari's thuisrace op Monza zou plaatsvinden. Naast de komst van Alonso zou ook de meerjarige deal met sponsor Santander worden bevestigd.
Het ongeval van Massa in Hongarije heeft voor de nodige complicaties gezorgd. Ferrari was van plan Alonso als teammaat van Massa te bevestigen en het doorlopende contract van Kimi Raikkonen af te kopen.
Ferrari heeft echter geen idee wanneer Massa in staat is terug te keren. Het is niet geheel uitgesloten dat hij de start van seizoen 2010 aan zich voorbij moet laten gaan. De kans dat hij dit jaar nog terugkeert, wordt door GP Week op nul geschat.
“Ferrari was inderdaad van plan zijn toekomstplannen in Italië te onthullen”, meldt een bron aan het online tijdschrift. “De enige vraag is wie de teamgenoot van Alonso wordt. Uit respect voor Massa heeft Ferrari de aankondiging uitgesteld, omdat er eerst duidelijkheid in zijn situatie moet komen.”
Als Massa op tijd en volledig fit is, wordt hij gekoppeld aan Alonso. Indien het herstel van de Braziliaan langer duurt, heeft Ferrari verschillende opties. Toch doorgaan met Raikkonen, afwachten of Michael Schumacher alsnog in staat is zijn rentree te maken of Robert Kubica contracteren. De Pool is op de markt omdat BMW heeft besloten uit de Formule 1 te stappen.
Interesting :)
Al denk ik niet dat Schumacher ooit nog terug zal keren.
Source: http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-9523.html
GTE
25 augustus 2009, 17:47
Is het niet schandalig dat ze de afgelopen GP als een testsessie zagen en dit ook zo benaderde.
Waarom zou dat schandalig moeten zijn?
GTE
25 augustus 2009, 17:48
De kans dat hij dit jaar nog terugkeert, wordt door GP Week op nul geschat.
en op basis waarvan schat GP Week dat? Hebben ze een arts geraadpleegd? Want zo niet, dan is dit speculatie van het niveau Olav Mol. En dat is een laag, zeer laag niveau.
Robert Saalmink
25 augustus 2009, 17:50
Is GP Week ook de bron van het artikel?
Schumi rulezzzzz
25 augustus 2009, 18:06
Even een andere invalshoek, wat vinden jullie van de invalshoek van Ferrari en Badoer. Is het niet schandalig dat ze de afgelopen GP als een testsessie zagen en dit ook zo benaderde.
Deze discussie heeft zich op de afgelopen pagina's ook afgespeeld, Ferrari had in hun ogen weinig keus, ze willen namelijk geen pottenkijkers. Aangezien Badoer al 10 jaar geen races gereden heeft, moesten ze deze race wel als een test beschouwen, er mag immers niet meer getest worden...
Tjello
25 augustus 2009, 18:25
Las het interview met Luca @ autosport.com en dat viel me op. Vandaar dat ik het wellicht aanzwaai.
Ik vind het raar dat men zo in een competitie denkt, je gaat er toch voor om een zo maximaal mogelijk resultaat te halen...
GTE
25 augustus 2009, 18:33
Ik vind het raar dat men zo in een competitie denkt, je gaat er toch voor om een zo maximaal mogelijk resultaat te halen...
Testen staat net zo goed in dienst van het behalen van een maximaal resultaat. Het is alleen op langere termijn.
Als Ferrari deze race voor Luca inderdaad als testsessie heeft benaderd, dan is dat een strategische beslissing die uiteindelijk positief moet uitpakken voor de te behalen resultaten. Ik heb daar zelf geen (moreel) probleem mee. Het is gewoon van de nood een deugd maken in tijden waarin testen op zichzelf verboden is en je vaste rijder niet beschikbaar is.
Tjerk Korving
25 augustus 2009, 18:57
Als je dan toch wilt "testen" kan je beter iemand inhuren die recent nog heeft gereden. Een Bourdais of Piquet zal wellicht ook langzamer zijn als Raikkonen maar nog altijd sneller als Badoer en met meer kans ook nog eens punten te halen. Wat mij betreft is er geen enkele logische reden om Badoer in te zetten met allerhande alternatieven voorhanden. Enige positieve was dat hij het conditioneel aankon.
Schumi rulezzzzz
25 augustus 2009, 19:05
Het feit dat Ferrari die auto zal gaan gebruiken als 'test' heb ik geen problemen mee, het seizoen is in mijn ogen toch al weggegooid. Als ze clown Badoer ook in Spa laten rijden, dan heb ik daar wel problemen mee. Bourdais zou in mijn ogen een veel beter alternatief geweest zijn, die heeft de afgelopen 2 jaar nota bene een Ferrari motor onder zijn kont gehad. Aan de (test)data van een snelle coureur heb je immers meer.
Betreft dat testverhaal, maak er dan echt een test van! Mij apart bouwen ze die auto om (schijnt volgens Newey niet een hele grote opgave te zijn) en plaatsen ze er er een benzinetank in die het volume heeft van de tanks die volgend jaar gebruikt gaan worden.
Laat desnoods dan Badoer races rijden zonder bijtanken en laat hem wel gewoon zijn pitstops maken voor banden. Op deze manier kunnen ze heel veel nuttige data verzamelen voor volgend jaar. Dit jaar is toch al een verloren jaar.
Of haal KERS uit die auto en probeer op die manier al 2010 te simuleren...
Tjello
25 augustus 2009, 19:50
Begrijp me allemaal niet verkeerd, het gebaar wat Ferrari geeft aan een loyale testcoureur vind ik top. voor de rest ben ik het met het bovenstaande verhaal eens.
Neo-242
25 augustus 2009, 20:54
Ferrari heeft het moeilijk dit jaar, slechte wagen, ongeluk Massa en niet weten wat/wanneer. Als ik hen was koos ik eieren voor mijn geld. Tegen Monza moet er toch wel meer geweten zijn over de toestand van Massa zeker? Maakt hij nog een recovery? Is hij nog in staat F1 te rijden? F1 is keiharde business, en dat geldt ook voor de rijders.
Als het 100% zeker is dat Alonso naar Ferrari komt, en niet zeker dat Massa voor begin 2010 terugkeren kan, dan moeten ze Raikkonen houden. Met 2 nieuwe rijders aan 2010 beginnen lijkt me geen strak plan. Massa ergens in de loop van 2010 laten rijden ook niet, want dan verlies je meteen een titelkandidaat.
Alonso & Schumacher in 1 team? No ***** way dat dat gebeurt, daar zijn beide ego's een beetje te groot voor denk ik:D
Maar dat zei m'n van Senna & Prost ook zeker?:)
Darthwillie
25 augustus 2009, 21:21
Schumacher / Alonso, geen enkele kans, dat doet Schumacher zichzelf niet aan. Alonso sloopt hem namelijk.
Massa maak thet ze erg moeilijk, eigenlijk is pas tijdens een raceweekend te beoordelen of hij nog dezelfde coureur is. Dat is eigenlijk te laat om nog een vervanger te zoeken. Kimi aanhouden kan maar dan heb je problemen als Massa terug wil komen. Beste wat ze kunnen doen is een coureur als Hulkenberg aannemen als testcoureur, in het slechtste geval moet hij rijden, in het beste geval komt Massa terug en heb je een testcoureur die wel kan invallen.
(er van uitgaande dat Alonso echt naar Ferrari gaat.)
Schumi rulezzzzz
26 augustus 2009, 12:31
Hülkenberg lijkt me ook een goede, alleen heeft hij volgens mij al een contract voor 2010 bij Williams, dat heeft Willie Weber goed voor elkaar. Maar als ik me niet vergis zag ik Weber afgelopen zondag nog bij Ferrari in de pitbox staan, dus wie weet.
GTE
26 augustus 2009, 12:38
Hülkenberg lijkt me ook een goede, alleen heeft hij volgens mij al een contract voor 2010 bij Williams, dat heeft Willie Weber goed voor elkaar. Maar als ik me niet vergis zag ik Weber afgelopen zondag nog bij Ferrari in de pitbox staan, dus wie weet.
Ach, Ferrari heeft wel ns eerder een coureur bij Williams weggehaald.
En dat Weber bij Ferrari in de pitbox staat, is natuurlijk niet heel opmerkelijk.
Darthwillie
26 augustus 2009, 13:07
Schumi EN Weber stonden wel heel uitgebeid de gp2 race te bekijken (hoewel Weber natuurlijk ook de manager van Hulkenberg is)
Ander vraagje, hoe zit het met motoren, Vettel vliegt door zijn voorraad heen. Hij heeft nog 2 verse motoren voor de rest van het seizoen. Maar zijn die motoren gebonden aan de coureur of aan de wagen? Als Vettel in een gekke bui zou switchen naar Ferrari voor de rest van het seizoen, heeft hij dan het aantal motoren dat Massa had of het aantal dat hij nu heeft OF begint hij weer bij 8 motoren???????????
Robert Saalmink
26 augustus 2009, 13:12
Volgens mij is het per auto. Anders zouden ze ook Vettel kunnen vervangen en dan heeft die vervanger meteen weer 8 motoren.
Darthwillie
26 augustus 2009, 13:13
Dan zouden ze dus in noodgevallen als het uitkomt gewoon Webber en Vettel van wagen kunnen laten wisselen (Als bijv Vettel nog titelkansen heeft en Webber niet)
Robert Saalmink
26 augustus 2009, 13:16
Van F1buzz.net:
As Ferrari’s Director Stefano Domenicali has pointed out, the rules regarding replacement engines have changed for 2009. Whereas previously “Each driver may use no more than one engine for two consecutive Events in which his team competes. “, the new rules specify only a limit on the number of engines a team may using during the entire season and mention nothing about consective races. So, as James Allen notes, teams will be able to use their engines as they see fit this year. For example, they could make sure that the same engine is not used for those circuits that are hard on engines like Monza and Spa and even use a different engine in the race from the one they used for qualifying.
Specifically, the 2009 FIA F1 Sporting Regulations say:
28.4 a) Each driver may use no more than eight engines during a Championship season. Should a driver use more than eight engines he will drop ten places on the starting grid at any Event during which an additional engine is used.
Last year a driver could find himself at the back of the grid even though he set a fast time if he suffered an engine failure and while sometimes this provided the chance for overtaking other times it meant he was just stuck behind slower cars. Whether these new rules will make it better or worse remains to be seen. At least with the consecutive race rules the damage was limited to one race. In 2009 we may get the situation where a driver has used all his eight engines and is then faced with the prospect of being stuck permanently at the back of the grid for the rest of the season.
Het is wel rijder gebonden dus.
GTE
26 augustus 2009, 13:18
Ander vraagje, hoe zit het met motoren, Vettel vliegt door zijn voorraad heen. Hij heeft nog 2 verse motoren voor de rest van het seizoen. Maar zijn die motoren gebonden aan de coureur of aan de wagen? Als Vettel in een gekke bui zou switchen naar Ferrari voor de rest van het seizoen, heeft hij dan het aantal motoren dat Massa had of het aantal dat hij nu heeft OF begint hij weer bij 8 motoren???????????
Het FIA regelement op dit punt:
28.4 a) Each driver may use no more than eight engines during a Championship season. Should a driver use more than eight engines he will drop ten places on the starting grid at the first Event during which
each additional engine is used.
An engine will be deemed to have been used once the car’s timing transponder has shown that it has left the pit lane.
b) If a driver is replaced at any time during the Championship season his replacement will be deemed to be the original driver for the purposes of assessing engine usage.
c) After consultation with the relevant engine supplier the FIA will attach seals to each engine prior to it being used for the first time at an Event in order to ensure that no significant moving parts can be
rebuilt or replaced.
Lid a lezend zou ik zeggen dat het aantal motoren is gekoppeld aan de coureur. Dat zou betekenen dat als Vettel Massa vervangt, dat er voor Vettel niks veranderd. Hij blijft op zijn aantal staan.
Lid b lezend, zou je kunnen zeggen dat Vettel, als de vervanger van Massa, juist wel Massa´s aantal overneemt.
Punt is dat in de regelmenten (zoals ik ze snel even doorlees) geen onderscheid wordt gemaakt tussen een vervanger van buiten de Formule 1 (Luca Badoer, Jaime Moeilijkeachternaam etc.) en een vervanger die in 2009 al voor een ander team aan F1 GP´s heeft deelgenomen.
GTE
26 augustus 2009, 13:19
Volgens mij is het per auto. Anders zouden ze ook Vettel kunnen vervangen en dan heeft die vervanger meteen weer 8 motoren.
Ha, nee, die vlieger gaat niet op dankzij artikel 28.4 lid b.
Schumi rulezzzzz
26 augustus 2009, 13:26
Dacht in eerste instantie dat het aantal motoren startnummer gebonden was. Maar dat blijkt dus niet helemaal zo te zijn. Badoer gaat nu toch gewoon verder met een eventueel door Massa al gebruikte motor?
Zag een lijstje van de FIA voorbij komen met daarop het aantal gebruikte motoren per rijder vóór de kwalificatie van Valencia. Alle rijders hadden 5 motoren gebruikt tot dat moment, behalve:
- Kubica, namelijk al 6 motoren
- De beide Torro Rosso rijders, namelijk 4 motoren.
Zou Ferrari die blokken van Toro Rosso terugschroeven om de betrouwbaarheid te testen? Was daar niet al soort van sprake van?
GTE
26 augustus 2009, 13:26
Van F1buzz.net:
So, as James Allen notes, teams will be able to use their engines as they see fit this year. For example, they could make sure that the same engine is not used for those circuits that are hard on engines like Monza and Spa and even use a different engine in the race from the one they used for qualifying.
Dat is ook niet helemaal waar:
Article 28.4
e) If an engine is changed in accordance with Article 34.1 the engine which was replaced may not beused during any future qualifying session or race with the exception of the last Event of the Championship.
Boneless
26 augustus 2009, 15:32
Ik las zojuist dit bericht op F1racing, waarin Bortolotti als potentiele opvolger wordt genoemd voor Badoer. Ongeacht het roddelgehalte van dit bericht viel mij het volgende op:
"Bortolotti maakte indruk door het onoffiële ronderonde neer te zetten en meer dan een seconde sneller te zijn dan de nummers twee en drie uit het Italiaans Formule 3-kampioenschap, die ook mochten testen. "
Heeft die kerel dan in die ene test direct het ronderecord neergezet, dwz sneller dan namen als Schumacher etc?
Schumi rulezzzzz
26 augustus 2009, 16:55
Heeft die kerel dan in die ene test direct het ronderecord neergezet, dwz sneller dan namen als Schumacher etc?
Nee, het was een ronderecord met de F2008. Het kwam erop neer dat er niemand sneller op Fiorano was geweest met een F2008 dan hij. Echter, zoveel betekenis had het record niet, aangezien er volgens mij alleen de allereerste rollout met de F2008 en wat shakedowns waren geweest dat jaar op Fiorano.
Neo-242
26 augustus 2009, 20:23
Hier staat het volledige artikel: http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/08/26/f2-driver-bortolotti-linked-with-ferrari/
ik zou die kerel toch wel in F1 willen bezig zien...
petervdveen
27 augustus 2009, 13:20
Ik zag trouwens net op f1.com de samenvatting van de GP van europa en daar werd heel mooi in beeld gebracht waarom dat Badoer eigenlijk in de pit's die renault voorbij liet..
Dat was gewoon een soort van schrik reactie van de boordradio ;)
http://www.formula1.com/video/onboard.html
Onder Race edit's --> europa
Richard117
27 augustus 2009, 16:28
Ik zag trouwens net op f1.com de samenvatting van de GP van europa en daar werd heel mooi in beeld gebracht waarom dat Badoer eigenlijk in de pit's die renault voorbij liet..
Er staat bij mij geen Europa bij? :surrender:
Schumi rulezzzzz
27 augustus 2009, 17:02
Bij mij ook niet, begrijp er niks van!
CavaF1
27 augustus 2009, 17:06
Het feit dat Ferrari die auto zal gaan gebruiken als 'test' heb ik geen problemen mee, het seizoen is in mijn ogen toch al weggegooid. Als ze clown Badoer ook in Spa laten rijden, dan heb ik daar wel problemen mee. Bourdais zou in mijn ogen een veel beter alternatief geweest zijn, die heeft de afgelopen 2 jaar nota bene een Ferrari motor onder zijn kont gehad. Aan de (test)data van een snelle coureur heb je immers meer.
Betreft dat testverhaal, maak er dan echt een test van! Mij apart bouwen ze die auto om (schijnt volgens Newey niet een hele grote opgave te zijn) en plaatsen ze er er een benzinetank in die het volume heeft van de tanks die volgend jaar gebruikt gaan worden.
Laat desnoods dan Badoer races rijden zonder bijtanken en laat hem wel gewoon zijn pitstops maken voor banden. Op deze manier kunnen ze heel veel nuttige data verzamelen voor volgend jaar. Dit jaar is toch al een verloren jaar.
Of haal KERS uit die auto en probeer op die manier al 2010 te simuleren...
Als ze met de volumetanks van volgend seizoen willen gaan rijden hebben ze het ene probleem na het andere.
-wagens zijn er niet voor getekend, lees plaatsgebrek.
-remschijven zijn te dun om het gewicht aan te kunnen.
-banden zijn er niet op voorzien.
Zou ik dit wel plaatsen of voelt iemand zich dan weer aangevallen?
Stefan van Renselaar
27 augustus 2009, 17:24
Als ze met de volumetanks van volgend seizoen willen gaan rijden hebben ze het ene probleem na het andere.
Daarom zouden ze het ook testen, om te kijken hoeveel extra slijtage dat oplevert, hoe de banden dan werken, etc.
Nee, het is jou mening, dus die mag je posten ;)
speed9
27 augustus 2009, 17:32
De auto om bouwen en hertekenen kost tijd en geld.
Remschijven kunnen worden vervangen.
Banden dan neem je gewoon de hardere compound(s) en kijk je of ze het volhouden.
Je moet eerst iets testen, om te zeggen of het wel/niet werkt
Schumi rulezzzzz
27 augustus 2009, 17:33
Daarom zouden ze het ook testen, om te kijken hoeveel extra slijtage dat oplevert, hoe de banden dan werken, etc.
Precies, heb nog nergens gehoord of gelezen dat Bridgestone volgend jaar haar compounds gaat aanpassen als gevolg van het verbod op bijtanken. Nou lijkt het me logisch dat starten met een bomvolle auto op de huidige supersoft geen succes wordt, dus er zal heus wel wat bedacht worden. Dan nog valt er genoeg te testen.
Iets dikkere remschijven lijken me niet het grootste probleem en zoals gezegd, Adrian Newey beweerde een paar weken geleden dat het inbouwen van die benzinetank totaal geen uitdading was.
Begrijp me niet verkeerd, het is een ballonnetje...
Darthwillie
27 augustus 2009, 17:35
Designteam van Ferrari waarschijnlijk :laugh:
Ik betwijfel zelfs of het mag, zit er niet een maximale inhoud aan een tank op dit moment?
De auto om bouwen en hertekenen kost tijd en geld.
Remschijven kunnen worden vervangen.
Banden dan neem je gewoon de hardere compound(s) en kijk je of ze het volhouden.
Je moet eerst iets testen, om te zeggen of het wel/niet werkt
Remschijven testen lukt alleen als de wagen hetzelfde is als volgend jaar en ze mogen geen harder compound gebruiken. Bridgestone neemt twee compounds mee,het is reglementair niet toegestaan andere banden te gebruiken. Dat gaat dus niet.
Requiem84
27 augustus 2009, 17:36
Achterwielen worden groter, of de voorwielen kleiner volgend jaar, om de balans weer een beetje te herstellen. De huidige auto's zijn van nature erg oversturend, met name vanwege het formaat van de slicks.
Schumi rulezzzzz
27 augustus 2009, 17:45
Achterwielen worden groter, of de voorwielen kleiner volgend jaar, om de balans weer een beetje te herstellen. De huidige auto's zijn van nature erg oversturend, met name vanwege het formaat van de slicks.
Als ik dan zou mogen kiezen zeg ik grotere achterwielen, dat zou stoer zijn.
Ik betwijfel zelfs of het mag, zit er niet een maximale inhoud aan een tank op dit moment?
Dan nog, of Badoer nou laatste wordt of dat hij gediskwalificeerd wordt, who cares? ;)
Tankinhoud weet ik niet, zag in Valencia een Toyota voorbij komen met een gewicht van 707kg, dat had ik ook nog niet eerder gezien.
Pingguest
27 augustus 2009, 17:51
Als ik dan zou mogen kiezen zeg ik grotere achterwielen, dat zou stoer zijn.
Bridgestone heeft echter besloten om de voorbanden te versmallen, omdat zij daarvoor reeds alle machines in huis had. De voorbanden van 2010 zullen dezelfde afmetingen hebben als die in 1997. Gezien haar reglementaire monopolie is het voor Bridgestone niet lonend om nieuwe machines voor bredere achterbanden aan te schaffen.
Schumi rulezzzzz
27 augustus 2009, 17:58
Bridgestone heeft echter besloten om de voorbanden te versmallen, omdat zij daarvoor reeds alle machines in huis had. De voorbanden van 2010 zullen dezelfde afmetingen hebben als die in 1997. Gezien haar reglementaire monopolie is het voor Bridgestone niet lonend om nieuwe machines voor bredere achterbanden aan te schaffen.
Gelijk hebben ze inderdaad.
Ziet er echt niet uit, die enorme voorvleugels met van die smalle voorbandjes...
speed9
27 augustus 2009, 18:54
Gelijk hebben ze inderdaad.
Ziet er echt niet uit, die enorme voorvleugels met van die smalle voorbandjes...
:innocent: Laten we hopen op iets(heel veel iets) smallere voor vleugel.
Maar even op de banden ik neem aan dat Bridgestone volgend jaar geen (super)Soft meer mee neemt,aangezien je met een (grote) volle tank, geen softs gaat gebruiken.
NS
27 augustus 2009, 19:24
:innocent: Laten we hopen op iets(heel veel iets) smallere voor vleugel.
Maar even op de banden ik neem aan dat Bridgestone volgend jaar geen (super)Soft meer mee neemt,aangezien je met een (grote) volle tank, geen softs gaat gebruiken.
staat er in de regelementen dat de tank aan het eind van de race nogsteeds vol moet zitten dan? zoiets wil ik ook wel voor m'n eigen auto dan..
speed9
27 augustus 2009, 19:37
staat er in de regelementen dat de tank aan het eind van de race nogsteeds vol moet zitten dan? zoiets wil ik ook wel voor m'n eigen auto dan..
:lol: Ja ok maar 75% van de race rij je op hard en de rest meschien op soft.
Maar om het leuker en goedkoper te houden gewoon 1 compound.
Pingguest
27 augustus 2009, 21:03
Eigenlijk zou Bridgestone voor volgend jaar compleet nieuwe banden moeten maken en aansturen op een reglementswijziging. Het zou fantastisch zijn wanneer men de meeste races geen pitstops zou uitvoeren, zodat coureurs weer echt op de baan moeten gaan inhalen.
Helaas zal volgend jaar de pitstopsstrategie een belangrijke rol blijven spelen; bandenwissels blijven noodzakelijk en door de regels zelfs verplicht.
speed9
27 augustus 2009, 21:57
Er moet gewoon een regel komen, die mogelijk maakt om de hele race te rijden zonder pitstops.
Dus op banden,die de hele race mee kunnen gaan(Le Mans idee).
Dan krijg je de Banden wissel vs "pitstop"loos race.
Robert Saalmink
27 augustus 2009, 22:01
Ik hoop niet dat jij denkt dat ze de 24u van Le Mans op 1 set banden rijden...... :blink:
Face the Slayer
27 augustus 2009, 22:02
Bandenstops zou moeten worden ontmoedigd door de snelheid in de pitlane te verlagen. Graag zie ik voorbanden met een maximale grootte van 15" en achterbanden met een maximale grootte van 21".
Pingguest
27 augustus 2009, 22:11
Bandenstops zou moeten worden ontmoedigd door de snelheid in de pitlane te verlagen.
De huidige reglementen laten een dergelijke ontmoediging niet toe. Men is verplicht de compound te wisselen. Bovendien heeft geeft de reglementaire bandenmonopolie weinig stimulans aan Bridgestone om dergelijke banden te produceren.
In elk geval zullen races zonder pitstops zeer onwaarschijnlijk blijven, zolang de reglementen een bandenmonopolie opleggen. Concurrerende bandenfabrikanten zijn daar eerder toe geneigd, omdat zij conform de wensen van hun klanten moeten leveren.
speed9
27 augustus 2009, 22:13
Ik hoop niet dat jij denkt dat ze de 24u van Le Mans op 1 set banden rijden...... :blink:
Elke 3 uur 1 set banden ...Toch?
Neem aan dat in Le Mans niet elke uur de banden worden vervangen.
Tjerk Korving
27 augustus 2009, 22:26
Persoonlijk zie ik allemaal niet zoveel in het "vroeger was alles beter" idee van Formule 1. Tijden veranderen en of je nou wel of niet extra brandstof nodig hebt tijdens een race, wel of niet banden wisselt enzovoort, aerodynamica beperkt of wat dan ook, veel verschil gaat het niet maken qua teams en coureurs die winnen. Elk systeem heeft z'n voors en tegens maar het blijven relatief kleine variabelen.
Ik vind het dan ook verbazingwekkend dat er zo lyrisch word gedaan over ultra licht kwalificeren terwijl er dan anderzijds gereden zou moeten worden met brandstof en banden voor een hele race. Over tegenstellingen gesproken. Haal de ene taktiek weg en de andere neemt de plaats in. Er zal altijd een volgende ding dwarsliggen zodra je iets "oplost" dus kunnen we Formule 1 nou niet eens laten zoals het is?
Vroeger is geweest.
GTE
27 augustus 2009, 22:39
Nou, als men erover klaagt dat er zo weinig wordt ingehaald in de F1, is het vreemd dat de grid al wordt samengesteld aan de hand van 'racepace'. In ieder geval voor wat betreft de eerste stint. Om zoveel mogelijk strijd te creeren, is het juist handig dat de snelsten in ieder geval niet vooraan starten. Gelukkig is het idee van de racepace de grid laten bepalen de laatste jaren enigszins genuanceerd.
petervdveen
27 augustus 2009, 22:51
Bij mij wel;)
Weet t verder ook niet..
Montoya90
28 augustus 2009, 01:10
Waarom laten ze het niet gewoon weer toe om te sleutelen aan de auto's tussen de kwalificatie en de race. Hierdoor heb je weer kans dat het veld enigzins door elkaar wordt gegooid omdat sommige wagens/coureurs snel zijn over 1 rondje maar wat minder in de wedstrijd. De kwalificatie is op dit moment niks meer dan de start van de wedstrijd.
Persoonlijk denk ik dat hiermee de wedstrijden wat spannender kunnen worden. Geef de top 3 in de kwalificatie punten, dan heb je daar ook veel spektakel.
Robert Saalmink
28 augustus 2009, 01:12
Elke 3 uur 1 set banden ...Toch?
Neem aan dat in Le Mans niet elke uur de banden worden vervangen.
Meestal twee stints per set banden, dat is zo'n 40-45 minuten per stint. Soms drie stints maar dat lukt meestal alleen 's nachts.
speed9
28 augustus 2009, 10:11
Meestal twee stints per set banden, dat is zo'n 40-45 minuten per stint. Soms drie stints maar dat lukt meestal alleen 's nachts.
Ok dan zat ik er maar 1 uur naast.
Maar het kan wel een F1 race zonder pitstops of is dat technies onmogelijk?
Waarom voeren ze de omgekeerde start op stelling niet in?
dus nummer 24 wordt nummer 1.
Dan moeten ze wel inhalen en aangezien de auto's ongeveer even zwaar zijn en dat samen met een Qualie-punten systeem.
Want als je dan op in de Qualie op nummer 1 sta krijg je bvb 3 punten en nummer 2 weer 2 en de 3de plek weer 1 punt.
Dan staan ze in de race achter aan en,als ze dan de top 8 in gaan krijgen ze volgens de normale punten systeem punten.
Dus wordt je:
1 beloont voor de quali
2 je haalt veel in
3 als je de top 8 in komt krijg je weer punten dus wordt je weer beloont als het je lukt.
Requiem84
28 augustus 2009, 11:39
Er is geen spa topic, geloof ik, dus dan maar hier. Heeft iemand een idee of Eau Rouge nog steeds volgas is? Door het verlies van aero grip dit jaar zou het zomaar kunnen dat Eau Rouge weer een spannende bocht wordt.
petervdveen
28 augustus 2009, 12:00
Waarop de kwali dus een wedstrijd word zo langzaam mogelijk een ronde te rijden:innocent:
joostingh
28 augustus 2009, 12:04
http://nl.justin.tv/tvseba010
Voor de mensen die een nat Spa willen bekijken.
Robert Saalmink
28 augustus 2009, 12:06
De eerste tien minuten waren droog, die 1:49 van Trulli zal er niet meer aangaan denk ik.
Robert Saalmink
28 augustus 2009, 12:07
Waarop de kwali dus een wedstrijd word zo langzaam mogelijk een ronde te rijden:innocent:
Hij geeft ook aan dat er punten worden uitgedeeld voor kwali ;)
NS
28 augustus 2009, 12:36
De snelste tijd belonen met de laatste startplek druist natuurlijk in tegen de F1 in zijn algeheel..
Schumi rulezzzzz
28 augustus 2009, 13:21
Dr gaan weer een paar leuke geruchten rond in de paddock van Spa:
- Jules Bianchi (leider F3 ES en zijn manager is Nicolas Todt) is gesignaleerd in de Ferrari pitbox vanochtend. Werd daarna vrij snel door de perschef van Ferrari verwijderd om 'geruchten te voorkomen'...
- Willie Weber verwacht in Monza dat Ferrari en Schumacher 'iets moois' gaan aankondigen...
Wordt vervolgd?
MartijnV
28 augustus 2009, 13:48
Het zijn en blijven voorlopig geruchten.
Maar er mocht er een van die twee gaan rijden dan kan de andere niet meer.
Aangezien ze maar 4 coureurs mogen gebruiken.
Vind zelf Jules Bianchi niet echt iemand voor bij Ferrari, Hij komt niet zo overtuigend over in de F3 ES als bijvoorbeeld Hulkenberg.
Helaas gaat hulkenberg dit jaar voor de GP2 dus die zie ik niet overstappen.
En Schumacher blijft natuurlijk de man waar iedereen op wacht.
Mocht het in Monza bekend worden gemaakt dat hij gaat rijden dan heeft hij 2 GP´s.
Als Massa kan terugkeren in Brazilié.
speed9
28 augustus 2009, 13:54
De snelste tijd belonen met de laatste startplek druist natuurlijk in tegen de F1 in zijn algeheel..
Fout.
De 1ste plaats in Qualie,daar krijg je punten voor maar als na deel je moet achteraan staan.
Maar als je zeker van je auto ben dat die echt snel is,dan maakt de laatste plek toch ook niet meer uit.
petervdveen
28 augustus 2009, 14:13
Hij geeft ook aan dat er punten worden uitgedeeld voor kwali ;)
Jah.. 3 punten voor pole..
Maar dan lonen alleen de snelste en de een na snelste tijd..
Word je derde in de kwali en 2e in de race had je beter slecht kunnen kwalificeren en dan gewoon de race winnen..
Het werkt alleen als je veel punten gaat geven in de kwali.. iig de eerste acht ofzo.
En nog iets. Als iemand uitvalt nog voor er een ronde is gereden moet die dan vooraan of achteraan starten?:cool:
GTE
28 augustus 2009, 14:19
Fout.
De 1ste plaats in Qualie,daar krijg je punten voor maar als na deel je moet achteraan staan.
Maar als je zeker van je auto ben dat die echt snel is,dan maakt de laatste plek toch ook niet meer uit.
Ik ben het wel met NS eens. Autosport is een snelheidssport bij uitstek, dus is het snelheid die bepalend moet zijn voor succes. De relatie tussen punten en snelheid moet dus zijn: hoe meer snelheid, hoe meer punten. En niet andersom.
Bramzel
28 augustus 2009, 14:59
Fout.
D'r zijn niet veel mensen die voor Pole kunnen gaan. Dat betekend dus dat 3 tot 5 man hard gaan rijden, en de rest gaat slakken om maar zover mogelijk achteraan te gaan staan. Ga nie werke nie dus.
Pingguest
28 augustus 2009, 15:08
Een Engelstalige live-stream. Er is nu een rode vlag-situatie.
http://p2pstation.net/
Schumi rulezzzzz
28 augustus 2009, 15:41
Grappig om de training momenteel te volgen. Mannen als Raikkonen en Button hebben de afstelling van hun wagen volledig op de rechte stukken staan, gaan daardoor loeihard in S1 en S3.
In het middenstuk verliezen ze vervolgens meer dan een seconde tov mannen als Webber en Hamilton, die veel meer vleugel hebben staan en daardoor veel terugwinnen in S2. Echter het verlies dat ze leiden door Eau Rouge is 8 tiende van een seconde, dat is weer zeer nadelig voor de race met het oog op inhalen...
Badoer lijkt inmiddels de pace redelijk gevonden te hebben, het gat is niet zo groot meer.
joostingh
28 augustus 2009, 15:48
Toch zou ik die low-downforce setup geen goed idee vinden. Aangezien het nog wel eens wat nattig kan gaan worden... dan heb je meteen veel minder grip. En ja je kan harder op het rechtestuk maar je moet volgens mij dan ook zoveel eerder remmen... en je kan ineens veel minder snel door Eu Rouge...
Dus ik zou toch voor de setup van een Hamilton gaan, zekerheid en op dit moment ook nog snel.
Dennis
28 augustus 2009, 15:51
Badoer niet op de laatste plaats in VT1 :thumbup:
Face the Slayer
28 augustus 2009, 16:09
Ok dan zat ik er maar 1 uur naast.
Maar het kan wel een F1 race zonder pitstops of is dat technies onmogelijk?
Dan moeten ze wel inhalen en aangezien de auto's ongeveer even zwaar zijn en dat samen met een Qualie-punten systeem.
Want als je dan op in de Qualie op nummer 1 sta krijg je bvb 3 punten en nummer 2 weer 2 en de 3de plek weer 1 punt.
Dan staan ze in de race achter aan en,als ze dan de top 8 in gaan krijgen ze volgens de normale punten systeem punten.
Dus wordt je:
1 beloont voor de quali
2 je haalt veel in
3 als je de top 8 in komt krijg je weer punten dus wordt je weer beloont als het je lukt.
Doe maar niet en drink wat minder Red Bull. ;)
JossNL
28 augustus 2009, 17:23
Badoer niet op de laatste plaats in VT1 :thumbup:
Tsja, hij was de sloomste op het droog en de sloomste op het nat, maar op die plek omdat de helft geen droge ronde had.
VT2 is wel weer schokkend. Hele veld in 1.1s (eigenlijk zelfs binnen een seconde, want Rosberg kan wel harder denk ik:p), behalve Badoer (2.0s). Beschamend.
Schumi rulezzzzz
28 augustus 2009, 17:40
Eigenlijk bizar dat op een circuit zoals Spa de top 19 binnen 1,1 sec zit. Dat wordt lekker spannend morgen in de kwalificatie!
Prestatie van Alguersuari is ook goed te noemen, de gehele 2e training bivakkeerde hij in de Top 10, stond zelfs lang in de top 5. Ging aan het eind wel stuk overigens.
cookie
28 augustus 2009, 17:41
Met Badoer komt het dus niet goed. Sector 1 was ie nog respectabel (1 keer de snelste split daar gereden) maar in Les Combes rijd ie al twijfelachtig, vind de ideale lijn amper en is te laat om op het gas te komen. Dit gaat de rest van de ronde zo verder. In sector 2 verloor ie gemiddeld 2 seconden en in de laatste sector nog een volle seconde.
Ferrari kan beter morgen al iemand anders in de wagen zetten.
speed9
28 augustus 2009, 20:29
Doe maar niet en drink wat minder Red Bull. ;):blink:Dat drink ik niet.
Neem liever Slow Cow:lol:(inside joke)
Pingguest
28 augustus 2009, 20:43
Persoonlijk zie ik allemaal niet zoveel in het "vroeger was alles beter" idee van Formule 1. Tijden veranderen en of je nou wel of niet extra brandstof nodig hebt tijdens een race, wel of niet banden wisselt enzovoort, aerodynamica beperkt of wat dan ook, veel verschil gaat het niet maken qua teams en coureurs die winnen. Elk systeem heeft z'n voors en tegens maar het blijven relatief kleine variabelen.
Ik vind het dan ook verbazingwekkend dat er zo lyrisch word gedaan over ultra licht kwalificeren terwijl er dan anderzijds gereden zou moeten worden met brandstof en banden voor een hele race. Over tegenstellingen gesproken. Haal de ene taktiek weg en de andere neemt de plaats in. Er zal altijd een volgende ding dwarsliggen zodra je iets "oplost" dus kunnen we Formule 1 nou niet eens laten zoals het is?
Vroeger is geweest.
Niemand wil het verleden terughalen. Immers, wie heeft ervoor gepleit om de oude auto's uit de musea te halen?
En nee, het gaat er niet om wie er wint, maar wel op welke wijze. Het moge duidelijk zijn dat voor veel mensen het 'inhalen' middels pitstops aanzienlijk minder interessant is dan een fraai gevecht op de baan.
Tjerk Korving
28 augustus 2009, 20:47
Niemand wil het verleden terughalen. Immers, wie heeft ervoor gepleit om de oude auto's uit de musea te halen?
En nee, het gaat er niet om wie er wint, maar wel op welke wijze. Het moge duidelijk zijn dat voor veel mensen het 'inhalen' middels pitstops aanzienlijk minder interessant is dan een fraai gevecht op de baan.
Vooralsnog word er qua ideeën over hoe het zou moeten wel erg vaak teruggegrepen op zoals het vroeger ooit was. Daar doelde ik dan ook op.
Ik stel me zo voor dat er redenen geweest zijn waardoor de manieren van vroeger niet meer die van nu zijn. :)
Tjello
28 augustus 2009, 22:21
Net @ Top Gear, vraagt Jeremy aan Schumi of ie het niet saai vind voor de TV als er altijd 1 rijder wint.
Briljant ;)
speed9
29 augustus 2009, 01:25
Net @ Top Gear, vraagt Jeremy aan Schumi of ie het niet saai vind voor de TV als er altijd 1 rijder wint.
Briljant ;)
En wat was het andwoord?.
Ik denk dat de Q top 3 als volgt is : 1 Hamilton 2 Raikonnen 3 Alonso
El Maestro
29 augustus 2009, 01:33
:blink:Dat drink ik niet.
Neem liever Slow Cow:lol:(inside joke)
:shifty:
Pingguest
29 augustus 2009, 11:16
Vooralsnog word er qua ideeën over hoe het zou moeten wel erg vaak teruggegrepen op zoals het vroeger ooit was. Daar doelde ik dan ook op.
Ik stel me zo voor dat er redenen geweest zijn waardoor de manieren van vroeger niet meer die van nu zijn. :)
De tijden zijn veranderd, ook de reglementen. Voor de reglementswijzigingen bestonden uiteen lopende, dikwijls politieke redenen. Het verhaal gaat bijvoorbeeld dat bijtanken werd toegestaan om enerzijds het inhalen op de baan (!) te bevorderen en anderzijds Ferrari de gelegenheid te geven wederom vooraan te rijden met haar buitengewoon dorstige V12.
Op een aantal punten wordt inderdaad teruggegrepen naar het verleden, maar niet zelden heeft het verleden daarmee niets te maken. Zo ben ik een voorstander van een zogenoemde 'fuel formula', maar gezien het feit dat de Formule 1 nooit een dergelijk concept heeft gehad, kan niet beweerd worden dat dit met nostalgie te maken heeft.
Darthwillie
29 augustus 2009, 12:03
Wat bedoel je met fuel formula?
KingBee
29 augustus 2009, 12:10
Vrije training zaterdag:
http://p2pstation.net/
Fr3d
29 augustus 2009, 12:29
Wat een gaaf filmpje is dat zeg. :thumbup:
Schumi rulezzzzz
29 augustus 2009, 12:38
Weet niet wat Sutil in zn cap heeft vandaag, maar die gast is op dit moment aan het stampen niet normaal! Benieuwd waar dat toe kan leiden in de kwalificatie.
Tjerk Korving
29 augustus 2009, 12:43
Sutil was ook lekker bezig op Valencia en dan weten ze het toch nog voor elkaar te krijgen om in de kwalificatie een seconde te laten liggen. Of ze nou gaan sleutelen aan die wagen en het daarmee helemaal om zeep helpen of wat anders, ik weet het niet.
Schumi rulezzzzz
29 augustus 2009, 13:03
Sutil was ook lekker bezig op Valencia en dan weten ze het toch nog voor elkaar te krijgen om in de kwalificatie een seconde te laten liggen. Of ze nou gaan sleutelen aan die wagen en het daarmee helemaal om zeep helpen of wat anders, ik weet het niet.
Ja daar lijkt het wel op. Al zal dit wel en low fuel lap zijn en kan hij hooguit een paar tiende harder straks, ze gaan het toch weer niet halen.
Badoer heeft echt de aansluiting gevonden, was hele training binnen een halve seconde van Raikkonen, die op t eind nog een snellere tijd reed. Badoer was net zo snel onderweg (check zn sectortijden maar, is een 1:46.5), maar brak zn rondje af en ging de pits in. Ik durf m wel aan: Badoer wordt geen laatste in de kwalificatie vandaag.
Darthwillie
29 augustus 2009, 13:08
rare sessie, RBR en Brawn langzaam tot zeer langzaam. Webber lijkt ook een motorprobleem te hebben. Alonso staat heeeeeel lang binnen en is langzaam.
Kan nog wel eens een aparte kwalificatie worden. (zelfs als het droog blijft)
Pingguest
29 augustus 2009, 13:14
Wat bedoel je met fuel formula?
Een reglement waarin alle type motoren zijn toegestaan en het motorvermogen indirect wordt beperkt middels limitering van het brandstofverbruik. Met bijtanken kan een dergelijk concept alleen bestaan wanneer het totale brandstofverbruik wordt gelimiteerd. Zonder bijtanken kan daarentegen ook gekozen worden om de inhoud van de brandstoftank te reduceren.
Met een goed reglement is het niet nodig om het gebruik van motoren te beperken. Wanneer het brandstofverbruik voldoende wordt beperkt, zullen de motorfabrikanten zich genoodzaakt zien om het aantal toeren te beperken en daarmee de levensduur effectief te verlengen.
KingBee
29 augustus 2009, 13:18
Sebastian Vettel rijdt met de oude motor, toch? Is deze gedurende de race ook gelimiteerd in toeren?
Schumi rulezzzzz
29 augustus 2009, 13:33
Sebastian Vettel rijdt met de oude motor, toch? Is deze gedurende de race ook gelimiteerd in toeren?
Nope, hij rijdt met een nieuwe motor de kwalificatie en de race. De oude blokken worden gebruikt voor de vrije trainingen.
KingBee
29 augustus 2009, 13:35
Allebei met een nieuwe dus. Ik denk dat zij het kampioenschap wel kunnen vergeten dit jaar.
Schumi rulezzzzz
29 augustus 2009, 13:36
Rob Smedley tegen Badoer op de radio net in FP3: You've got to be fast
Badoer: I know, it's my job
:D
NS
29 augustus 2009, 15:20
Ja daar lijkt het wel op. Al zal dit wel en low fuel lap zijn en kan hij hooguit een paar tiende harder straks, ze gaan het toch weer niet halen.
Badoer heeft echt de aansluiting gevonden, was hele training binnen een halve seconde van Raikkonen, die op t eind nog een snellere tijd reed. Badoer was net zo snel onderweg (check zn sectortijden maar, is een 1:46.5), maar brak zn rondje af en ging de pits in. Ik durf m wel aan: Badoer wordt geen laatste in de kwalificatie vandaag.
helaaaaaaas...
Stefan van Renselaar
29 augustus 2009, 15:23
helaaaaaaas...
Hij geeft de monteurs ook nog eens wat extra werk..
speed9
29 augustus 2009, 15:23
Waar is de live timing of is het al afgelopen?
Schumi rulezzzzz
29 augustus 2009, 15:24
helaaaaaaas...
Inderdaad:D Doet het gelijk in stijl!
Force India ziet er goed uit zeg!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.