PDA

View Full Version : GTR EVO | Testrace #5: Zolder | 26 07 09

Robert Saalmink
19 juli 2009, 19:21
[spacer]

http://www.digitalracing.nl/images/stories/logos/zac6_logo.jpg
http://www.gamersnet.nl/reviews/gtr_evolution/logo.gif

[spacer]

GTR EVO | TEST #5 | ZOLDER | 26 07 09

[spacer]

Inleiding
Het 'andere' circuit in België: Zolder. Legendarische historie en natuurlijk al eens eerder gebruikt in de ZAC (maar met GTR2) en in de DRTCC. We gaan deze add-on track testen en dat gaan we meteen goed doen: er wordt namelijk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid regen verwacht!

http://www.digitalracing.nl/circuits/drmap_zolder.jpg

[spacer]

Doel van de test
We gaan een aantal testraces doen met GTR Evo. Doel is om te bepalen of deze game geschikt is voor gebruik in de ZAC6, en ook of de eventueel nog te testen add-on circuits dat zijn. We zijn daarom erg benieuwd naar jullie feedback, welke je kwijt kunt in deze thread. Wat vind je van de game, van de track, van de auto's en de onderlinge verhoudingen, kom je bugs tegen? Post het hier!

[spacer]

Tijdschema
De test is open voor iedereen die wil mee rijden, dus niet enkel voor ZAC5 deelnemers!

Zondag 26 juli 2009
19:00 Inloggen, practise
19:45 Kwalificatie
20:05 Warm-up
20:10 Race (30 ronden)

Servernaam: DigitalRacing.nl EVO1 en DigitalRacing.nl EVO2 (twee servers bij voldoende belangstelling)
Wachtwoord: test

Iets kortere sessies dan we gewend zijn, maar het is ook niet de bedoeling om een halve ZAC kalender te gaan afwerken de komende tijd.

[spacer]

Reglementen
We rijden in grote lijnen volgens de ZAC5 reglementen. Deze zijn op www.digitalracing.nl te vinden en elke deelnemer wordt geacht deze te hebben gelezen.

[spacer]

Klasses
In de ZAC kennen we de CUP600 (GT) en de CUP400 (GT2). Dit komt in GTR Evo overeen met respectievelijk GT Pro en GT Sport. Deze klassen zullen we gebruiken tijdens de testrace. Alle auto's die in GTR Evo binnen deze klassen vallen, mogen gebruikt worden. De onlangs aangekondigde CUP300 rijdt met de GT Club klasse en ook deze zal beschikbaar zijn. We rijden in de testraces dus met drie klassen op de baan.

[spacer]

Weerbericht
Regen (later meer details).

[spacer]

Uitslagen
LAPCHARTS (http://www.digitalracing.nl/evo/20090726_zolder_test/index.html)

[spacer]

Links
ZAC5 reglementen (http://www.digitalracing.nl/index.php/downloads/category/11-.html)
Zolder op NoGrip (http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=10532)
Uitleg pitstops (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=153)

[spacer]
[logo_dr]

Dennis
20 juli 2009, 13:17
Nice. Zag gisteren de 1e race van de SF op Zolder en had gelijk zin om er zelf even wat rondjes op te gaan rijden :D

Manuel
20 juli 2009, 13:44
Wanneer is de server online met de Zoldertrack??

Robert Saalmink
20 juli 2009, 13:47
Die is online, althans Niels zou die gisteravond even offline halen voor Spa en daarna weer online zetten. Ik zal hem even schoppen.

Robert Saalmink
20 juli 2009, 16:15
Mij is verzekerd dat hij draait. Dus misschien zie je de FPL server in plaats van de EVO server?

Martijn Brouwer
23 juli 2009, 19:34
hallo ik zou graag een keer mee rijden met jullie test race.
maar nou wou ik even op de server kijken maar ik kan er niet in hij zegt diffrent version ore modified game.
en nou heb ik die carset van zac5 gedownload maar daar zit een uitleg in over gtr maar jullie gebruiken evo toch?
daar heb ik ook de set geinstaleerd maar kan er niet op..

Martijn Brouwer
23 juli 2009, 19:42
aaa ik denk dat ik het al heb ik had de track niet geinstalleerd:)

Marc Vos
23 juli 2009, 23:10
Met deze weersomstandigheden wordt het echt moeilijk om te rijden. In de Corvette heb ik ontzettend veel onderstuur en in z'n 3 heeft die nog wielspin, ik klaag niet snel maar dit gaat mijn rijderskunsten ten boven. Ik ben benieuwd wat jullie van deze omstandigheden vinden. :)

Volgens mij staan de instellingen op 'heavy rain' misschien is 'light rain' een optie? Maar zoals ik al zei ben ik benieuwd naar de reacties van anderen.

Martijn Brouwer
23 juli 2009, 23:20
ik heb vanavond ook even in de regen gereden.wat rondjes gemaakt met de bmw m3
en ik heb me wel vermaakt het is inderdaad veraadelijk met die regen maar dat houd je wel scherp.ik kon der een 146 xxx uitkrijgen.weet verders ook niet of dat wat is.

Ronin
24 juli 2009, 00:30
Awel ... als ie dan toch open is voor iedereen dan probeer ik ook mee te doen ! Helaas probeer ik te begrijpen hoe ik een pit-stop kan maken in GTR EVO. Hopelijk kunnen jullie mij even een spoedcursus geven :)

Enigste wat roet in het eten kan gooien is de 24h van Francorchamps ... Team van Porsche-Penders-Luik is mijn beste vriend bij betrokken ... dus het kan zijn dat ... .

Ik hoop dat er nog meer test days komen .. open voor iedereen ! Goed voor de nieuwe mensen in de community !

Greetz,
Bart

Robert Saalmink
24 juli 2009, 08:42
Awel ... als ie dan toch open is voor iedereen dan probeer ik ook mee te doen ! Helaas probeer ik te begrijpen hoe ik een pit-stop kan maken in GTR EVO. Hopelijk kunnen jullie mij even een spoedcursus geven :)

Enigste wat roet in het eten kan gooien is de 24h van Francorchamps ... Team van Porsche-Penders-Luik is mijn beste vriend bij betrokken ... dus het kan zijn dat ... .

Ik hoop dat er nog meer test days komen .. open voor iedereen ! Goed voor de nieuwe mensen in de community !

Greetz,
Bart

Er staat een linkje naar pitstop how-to in de startpost van deze thread.

Stefan van Renselaar
24 juli 2009, 10:10
Wordt er trouwens nog iets meer bekend over hoe het weer zal zijn? Regen kan van 10% nat tot 100% nat zijn en daar zit nogal een verschil tussen ;)

Robert Saalmink
24 juli 2009, 10:29
De bedoeling is dat we een weather file gaan testen. Wat het exacte weer is weet ik ook (nog) niet. Ik zal daar zo snel mogelijk op terug komen.

Roy Visser
24 juli 2009, 12:31
Let er wel op dat de regen met GTREvo een stuk anders werkt als in GTR2 Robert, Heavy Rain is echt een stuk heftiger als dat je in GTR2 voor je kiezen kunt krijgen iig :)

Niels Tieman
24 juli 2009, 12:45
Daarom is het ook een test hé ;).
Daarbij kan onze weer-man de boel testen voordat hij het richting 'ons' gooit en is het voor (elke) deelnemer goed om te kijken hoe de weersituaties zijn verandert tegenover GTR2.

Het zal hoe dan ook een mooie feature zijn voor (alle) league(s). (Mits het goed werkt natuurlijk) :)

Robert Saalmink
24 juli 2009, 12:46
Let er wel op dat de regen met GTREvo een stuk anders werkt als in GTR2 Robert, Heavy Rain is echt een stuk heftiger als dat je in GTR2 voor je kiezen kunt krijgen iig :)

Don't worry, ik heb verder niets met de weather files, weerberichten etc te maken. Nou ja niets, bij de testraces natuurlijk even alles goed nabeschouwen en bekijken hoe of wat, maar verder niet. Wil ik ook niet, aangezien ik ook organisator en meerijder ben. Dat zou eventueel voor scheve gezichten zorgen.

Gerben vd Broek
24 juli 2009, 12:59
Bij de FPL gingen we terug naar 70% regen, omdat er moeizaam terijden was met meer regen. Meer regen zorgt denk ik zeker voor (veel) meer uitvallers. Dus is zeker belangrijk om goed te testen. En ook uit te zoeken hoe er met een weatherfile om te gaan is.

Robert Saalmink
24 juli 2009, 13:27
Goed om te melden dat de testserver op 70% regen staat.

Ruben Laenens
24 juli 2009, 14:33
1.45.9 momenteel met de GT2. Weet wel nog niet zeker of ik er zondag bij kan zijn.

Ralffoxx
24 juli 2009, 23:18
ik heb aardig wat moeite met de regen krijg hem niet lekker rond.
Heb voor het eerst met een Cup300 getest. En ging met 50 liter weg.
Kreeg nog niet veel meer dan een 1.49.1xx op de klokken. Maar was al eens sneller in S2.
Alleen effe wel nagekeken of alles legaal was. Aangezien je zo hop de chicane door glijdt.

Update:
Vandaag weer gereden. En tot nu toe 1.47.8xx me snelste tijd met veel minder benzine dan gisteren.

Robert Saalmink
26 juli 2009, 19:07
We hebben een weather file ingeladen. Af en toe regen, veel en weinig is mogelijk.

Graag jullie feedback :) dank!

Quizmaster
26 juli 2009, 19:39
Niet opgeroepen uit mijn reserve-dienst, kom eraan!

Ruben Laenens
26 juli 2009, 20:32
Stond 3e in de cup400 maar moet nu helaas ergens naar toe. Heb wat leuke duels gehad dus jammer dat ik nu door moet.

Ralffoxx
26 juli 2009, 20:37
Stop eerste in cup300. Maar helaas was ik vergeten me setup te wisselen. Ging dus met genoeg benzine wel weg maar uhm... Me radiator op 2 is geen slimme zet.

Darkone55
26 juli 2009, 20:42
Echt.. what the fck.. Ik had 16 rondjes getest van de week, geen probleem. En nu bij rondje 10 begon ie al te zeiken "your engine is overheating".. Want ineens was t bijna droog. Nee lekker... Ik zal al te hele tijd te shortshiften.. En dan begeeft ie t gewoon.

Welke settings zou ik aan moeten passen om te zorgen dat de auto t een fatsoenlijke race volhoudt?

Dennis
26 juli 2009, 20:46
Het maar bij een halve test race gehouden. Ik reed in niemandsland aangezien na 1 rondje mijn banden 130graden waren en eigenlijk gedurende de volgende 16 rondjes eigenlijk niet veel koeler werden. Hierdoor kon ik echt helemaal niets beginnen en verloor ik per rondje zo'n 3 seconde op dezelfde mensen als waar ik in de Q gelijke tijden mee reed.

Ik weet niet of meer mensen daar last van hadden of dat het puur kwam door mijn race fuel maar het was eigenlijk geen doen. Hier mis je dan toch heel duidelijk een intermidiate band.

Jeroen Ursem
26 juli 2009, 20:46
Later terugschakelen (uit de hoge toeren) of misschien je radiator opening fout ingesteld?

Darkone55
26 juli 2009, 20:51
Later terugschakelen (uit de hoge toeren) of misschien je radiator opening fout ingesteld?

Blijkbaar. Ik snap niet waarom ie nou al na een paar rondjes begon te klagen dat de motor te heet was. Uberhaupt, die hele settings. Waarom kun je de toeren instellen? En die remmen, hoe werkt dat eigenlijk? Is dat de grootte? Remt ie beter bij een grotere waarde? Houdt ie t langer vol?

Ik vind t echt heel jammer. Ik lag lekker confortabel op kop.

Dennis
26 juli 2009, 20:55
Hoe hoger de waarde hoe groter de lucht opening.

De motoren werken het beste zo rond de 95-100 graden. Dus moet je de opening zo zetten dat hij dat wel haalt, maar niet te heet wordt.
Zelfde met de remmen. Tussen de 300 en 600 graden werken die het best. Daaronder remmen ze niet goed genoeg en daar boven heb je eigenlijk hetzelfde effect.

Darkone55
26 juli 2009, 20:57
Hoe hoger de waarde hoe groter de lucht opening.

De motoren werken het beste zo rond de 95-100 graden. Dus moet je de opening zo zetten dat hij dat wel haalt, maar niet te heet wordt.
Zelfde met de remmen. Tussen de 300 en 600 graden werken die het best. Daaronder remmen ze niet goed genoeg en daar boven heb je eigenlijk hetzelfde effect.

Aaah, dat maakt het een stuk helderder! Waar kan ik die waardes zien? Ik had zo'n tooltje gedownload op aanraden van iemand, DX ofzo? En daar kon ik wel zien dat m'n motor iets van 108 graden was dacht ik. Staan de remmen daar ook bij?

EDIT: ik denk dat ik de remmen gevonden heb. Hehe, thanks voor de hulp!

Quizmaster
26 juli 2009, 21:05
Nou, voor het eerst een testrace kunnen bijwonen. Viel op zich niet tegen aangezien ik twee minuten voor het begin van de Quali voor het eerst met de Z4 in EVO op Zolder reed.

Niels Tieman
26 juli 2009, 21:08
Zo, dit was me een test. Ik zou eigenlijk niet mee doen maar kon het wederom niet laten. Robert was verhinderd en "we" vinden het dan wel prettig als er iemand van de organisatie bij is. Wisselend weer met gladde en korte droge periodes. Ik werd gefeliciteerd aan het einde van de Q,.. bleek ik op Pole te staan. Nog wat fouten gemaakt, en een pitstop. 2de achter Koos (geen pitstop) en voor Dick Bos (geloof ik).

Wel weer een nuttige test. Nu relaxen want ik ben gebroken.. ;)

Marcel Groen
26 juli 2009, 21:15
Naar omstandigheden een redelijke race gereden, pas om 19.30 begonnen met Zolder en dan ook nog natte omstandigheden!

- Ruitenwissers zitten er nog altijd voor niets op (behalve dan tegen vieze ramen)
- Het verschil tussen wanneer slicks en wanneer full wet is nog steeds even vaag (riley reed de hele race slicks, zou gezien de omstandigheden nooit moeten kunnen)

Elke run heb ik me kunnen verbeteren, P3 in kwalificatie met slechts een relatief klein verschil. Ronde 1 Ludo voorbij, was veel sneller dan ene Bas (?) maar die was zo lief met oogkleppen op te rijden. Uiteindelijk een foutje, achter Riley de baan weer op, Riley voorbij, Bas binnengehengeld maar bleef op een seconde hangen. Zicht was niet optimaal, het gevoel met de auto ook niet.

Uiteindelijk begaf zijn motor het, dus op kop. Einde race kon Riley me pakken op zijn slicks, helaas zelf geen tijd gehad om die banden te testen onder deze condities. Iets voor een volgende keer. :)

Tjerk Korving
Bedacht me om 19:25 dat het vandaag ZAC test was en ik had nog 30 minuten practice in gedachten. Gehaast om de server op te komen maar gelukkig nog een klein kwartier over omdat het 45 minuten practice was.

Gekozen voor de Viper omdat ik wist dat ik met de Vertigo sowieso niet lekker rond kwam maar het was dus gaandeweg setup rommelen om nog wat grip te krijgen en van onderstuur af te komen. Uiteindelijk als 16 van de 17 gestart.

Helaas de term damp track in combinatie met de voorspelling raining overschat en met wets van start gegaan. Binnen een paar rondjes kon ik daar een eitje op bakken en toen maar een stop gemaakt voor brandstof en slicks. In rondje 14 weer gewisseld naar wets omdat ik grip begon te verliezen. Her en der wat foutjes gemaakt nog maar door de gemaakte stops en het verliezen van tijd tijdens de eerste laps gewoon teveel tijd verloren en vrijwel enkel in niemandsland rond gereden.

Stefan van Renselaar
Wat ging dat slecht man... Ik bleef maar spinnen op het einde en dat is niet echt fijn! :(

LUDO-B
26 juli 2009, 21:20
Ik blijf het toch nog raar vinden dat GTR-Evo.
Moet me er toch eens meer in gaan verdiepen.
Ik heb wel gemerkt als je een keertje van de baan gaat je de volgende bochten automatisch weer in de fout gaat, heel raar.

En zoals Dennis zegt, je mist hier echt een intermediumband.

Ook had ik 2 serieuze vliegen (geen veren) op mijn ruit hangen voor, maar die gingen er echt niet af met regen en ruitenwisser, was wel irritant.

Ik heb ook nergens gezien dat de game een wetrace aangeeft, zou hij toch moeten doen vind ik, en zeker nu je niet meer terugkunt naar de pitbox na het joinen op de grid. Wel een nadeel of zie ik misschien iets over het hoofd.
Jullie gaven wel een regenrace aan maar je kon makkelijk met de soft slicks rijden had ik de indruk. Maarja ik had er regenbanden opliggen, wel jammer.

Sander Hogendoorn
26 juli 2009, 21:23
Ik blijf het toch nog raar vinden dat GTR-Evo.
Moet me er toch eens meer in gaan verdiepen.
Ik heb wel gemerkt als je een keertje van de baan gaat je de volgende bochten automatisch weer in de fout gaat, heel raar.

Vieze bandjes ;)

Ik heb ook nergens gezien dat de game een wetrace aangeeft, zou hij toch moeten doen vind ik, en zeker nu je niet meer terugkunt naar de pitbox na het joinen op de grid. Wel een nadeel of zie ik misschien iets over het hoofd.
Jullie gaven wel een regenrace aan maar je kon makkelijk met de soft slicks rijden had ik de indruk. Maarja ik had er regenbanden opliggen, wel jammer.

Session info geeft aan of de baan dry is, of damp of wet o.i.d.

Niels Tieman
26 juli 2009, 21:25
Het eerste deel heb ik op slicks gereden. Rond een rondje of 14 begon ik de twijfelen aan de grip en heb ik er wets onder gegooit. Dat was dikke prima. Er zit een lijn tussen grip en meer grip bij de softs en de wets.

Het probleem is dat ik me lastig kan mengen in de discussie over het gevoel van slicks en wets omdat ik daar niet zoveel last van heb, zowel in GTR2 niet als in Race07.

@Ludo, als je eraf schuift heb je vieze banden. En bij Session info kun je meer informatie zien.

Tjerk Korving
26 juli 2009, 21:25
Bij de session info kon je de track conditie zien Ludo en die stond op damp track met een voorspelling voor regen. Het was dus eigenlijk een race die begon met een vrijwel droge baan maar met regen en gaandeweg werd de baan steeds natter. Dat duurde wel vrij lang eigenlijk, pas na een rondje of 13 begon er pas wat echte spray te komen.

Koos
26 juli 2009, 21:30
Tja, de eerste ervaring met regen in combinatie met EVO is een feit. Dacht dat we een regenrace kregen, dus gewoon wets gemonteerd en gaan met die banaan. Bleek 't vrij droog te zijn bij de start.
Kreeg ook spoedig tijdens de race in de gaten dat de motortemperatuur wat te hoog opliep :blink: Nooit aan gedacht daar nog wat aan te veranderen want gister en ook vanavond de hele tijd lekkere motortemperaturen gezien. Dus maar gaan shortshiften en dat bleek gelukkig voldoende.
Kon lekker volgen bij Ruben en later Niels. Door foutjes van beide hen ingehaald en stug mijn rondjes gereden op mijn wet-tyres. Was nu ook wel nieuwsgierig of ik het de hele race zo kon volhouden, dus heb geen pitstop gedaan.
't Werd op het laatst wel steeds meer met samengeknepen billen iedere bocht aanremmen, maar grote fouten gelukkig niet gemaakt.

Van mij mag 't iedere ZAC-race regenen :innocent:

CannonDale
26 juli 2009, 21:36
Mooie race. Vanavond pas voor het eerst kunnen rije, maar toch een redelijke set kunnen maken. Stond op p4 volgens mij. In de warmuplap kreeg ik continu "blue flag" warnings. :huh1: Bug in het spel. Op slicks vertrokken en dat ging wel goed. Mensen gingen voor me in de fout en zat met M. Groen in gevecht. Hij mij voorbij en vandoor en reed op P3. Zag dat de leider zijn radiator te klein had staan door de rookpluim wat erachter vandaan kwam en wist dat die het niet ging halen. :innocent: Halverwege de race dan ook een zwarte rookpluim en reed op P2. Marcel reed ver voor me maar schijnbaar gingen zijn bandjes eraan en kon ik 'm zo inhalen en ervoorbij. Van 'm weggereden en 1e geworden. :thumbup1:

Weatherfile vond ik goed werken en wisselende omstandigheden merkte je ook goed onder het rijden. Toen het begon te regenen werd het ook wat gladder, maar het klopt toch niet helemaal in het spel volgens mij. Gezien ik de hele race op slicks heb uitgereden kunnen we concluderen dat je alleen bij "heavy rain" echt over MOET naar wets. Dit waren korte lichte buitjes.

Een geslaagde weatherfile test zou ik zeggen.

Volgende test zou ik het wat extremer instellen bijv. damp beginnen met een overgang naar heavy rain of full dry dat men zeker de pits moet opzoeken. En mischien later in de race de regen of de zon weer terug laten komen dat ze zeker voor een 2e maal binnen moeten komen voor banden. Lijkt me erg gaaf.

Marcel Groen
26 juli 2009, 21:38
Einde race kon Riley me pakken op zijn slicks, helaas zelf geen tijd gehad om die banden te testen onder deze condities. Iets voor een volgende keer. :)
Zit net te kijken naar de setup. Ik dacht met wets te rijden, maar blijkbaar die setupverandering nooit opgeslagen. Dus de kans is groot dat ik met slicks heb gereden... Dat zou een hoop verklaren, conclusies en het gevoel met de auto onder bepaalde omstandigheden klopten niet! :D

LUDO-B
26 juli 2009, 21:40
Kijk weer nuttige informatie.
Dus de volgende race maar eens de sessioninfo raadplegen.
Thanks heren.:thumbup:

Darkone55
26 juli 2009, 21:41
Elke run heb ik me kunnen verbeteren, P3 in kwalificatie met slechts een relatief klein verschil. Ronde 1 Ludo voorbij, was veel sneller dan ene Bas (?) maar die was zo lief met oogkleppen op te rijden. Uiteindelijk een foutje, achter Riley de baan weer op, Riley voorbij, Bas binnengehengeld maar bleef op een seconde hangen. Zicht was niet optimaal, het gevoel met de auto ook niet. )

Had jij slicks? Ik heb de hele race op wets gereden...

Marcel Groen
26 juli 2009, 21:46
Jij bent Bas Bouma? (Fijn, die nicknames die geen enkele verwijzing naar eigen naam geven ;) ) Ja, waarschijnlijk reed ik op slicks, zie bovenstaand berichtje, geheel zeker weten doe ik het niet... :blushing: Graag de volgende keer iets beter in de spiegels kijken want je stuurde me meerdere keren het gras op terwijl ik er vol naast zat, tijdens een ZAC race zou je dan een protest kunnen verwachten.

Darkone55
26 juli 2009, 21:54
Jij bent Bas Bouma? (Fijn, die nicknames die geen enkele verwijzing naar eigen naam geven ;) ) Ja, waarschijnlijk reed ik op slicks, zie bovenstaand berichtje, geheel zeker weten doe ik het niet... :blushing: Graag de volgende keer iets beter in de spiegels kijken want je stuurde me meerdere keren het gras op terwijl ik er vol naast zat, tijdens een ZAC race zou je dan een protest kunnen verwachten.

Nou, viel mee hoor. Je zat er net met je neus tussen, maar ik ging langzaam richting jou zodat je wel moest afremmen. Niks verkeerd aan.

Mja, ik ben Bas Bouma ja, je doet 't er maar mee.

Roy Visser
26 juli 2009, 22:00
Nou, viel mee hoor. Je zat er net met je neus tussen, maar ik ging langzaam richting jou zodat je wel moest afremmen. Niks verkeerd aan..

mwoi dat zijn meningen denk ik, afknijpen mag maar ik vind wel dat je mensen niet het gras in moet dwingen. Ervoor zorgen dat ze niet op de ideale lijn zitten voor het aanremmen is wat anders als iemand moetwillig van de baan afrijden.

maar dat ben ik, ik ben ook geen expert.

Darkone55
26 juli 2009, 22:01
mwoi dat zijn meningen denk ik, afknijpen mag maar ik vind wel dat je mensen niet het gras in moet dwingen. Ervoor zorgen dat ze niet op de ideale lijn zitten voor het aanremmen is wat anders als iemand moetwillig van de baan afrijden.

Ik heb helemaal niemand van de baan gereden. Alleen verdedigd. Als iemand geen "overlap" heeft dan heb ik 't recht om gewoon op mijn lijn te blijven. :)

Roy Visser
26 juli 2009, 22:04
Ik heb helemaal niemand van de baan gereden. Alleen verdedigd. Als iemand geen "overlap" heeft dan heb ik 't recht om gewoon op mijn lijn te blijven. :)

Graag de volgende keer iets beter in de spiegels kijken want je stuurde me meerdere keren het gras op terwijl ik er vol naast zat, tijdens een ZAC race zou je dan een protest kunnen verwachten.

Regelementen zou ik nog even goed doorlezen iig.

Tjerk Korving
26 juli 2009, 22:07
Bas, een beetje vriendelijker mag best wel. Opmerkingen als "je doet 't er maar mee" zijn niet echt de omgangsvormen zoals we ze hier hanteren.

Het is naar mijn idee ook een goede gewoonte om anderen te "laten leven" op de baan en er niet zonder meer vanuit te gaan dat een ander wel inbind. Zeker als er genoeg ruimte is in de breedte kan het geen kwaad daar gebruik van te maken. Beter een bocht later er goed voor dat dat je beiden naast de kant staat met schade.

Ruben Laenens
26 juli 2009, 22:08
Niels reed jij in het begin serieus op slicks?

Want ik starte op wets en kon de eerste 7 rondjes makkelijk volgen tegenover jouw slicks, maar toen de baan begon op te drogen liep jij per ronde één seconde uit :p

Niels Tieman
26 juli 2009, 22:10
Ik reed op slicks ja. :)
Ik had geen idee wat het zou gaan worden namelijk, dus ik dacht: "Kijken wat slicks doen en als het niet gaat kan ik gelijk de pit testen."

Darkone55
26 juli 2009, 22:12
Bas, een beetje vriendelijker mag best wel. Opmerkingen als "je doet 't er maar mee" zijn niet echt de omgangsvormen zoals we ze hier hanteren.

Het is naar mijn idee ook een goede gewoonte om anderen te "laten leven" op de baan en er niet zonder meer vanuit te gaan dat een ander wel inbind. Zeker als er genoeg ruimte is in de breedte kan het geen kwaad daar gebruik van te maken. Beter een bocht later er goed voor dat dat je beiden naast de kant staat met schade.

Ik voelde me aangevallen om mijn naam, daar kan ik toch best op reageren?

Ik heb de replay even bekeken. Als ik zo kijk vanaf de wagen van Marcel heb ik al het recht om op mijn lijn te blijven. Het enige wat je doet is jezelf in het gras forceren.

Stefan van Renselaar
26 juli 2009, 22:18
Ik kon de eerste rondes ook gewoon goed rondrijden op slicks, maar vanaf ongeveer mijn 10 ronde begon het weer nat te worden en toen ging ik nergens meer heen, eerst gestopt voor een nieuw splitter en toen nieuwe slicks laten monteren, maar toen ik stil stond zag ik de regen vallen. Volgende ronde meteen voor wets en toen maar blijven spinnen en uiteindelijk met 10 ronden achterstand gefinisht...

En trouwens, als je je voelt aangevallen op je naam dan moet je maar Bas Bouma gebruiken om hier een account op te zetten of het naam veldje voor je profiel invullen.

El Maestro
26 juli 2009, 22:23
Ik kon de eerste rondes ook gewoon goed rondrijden op slicks, maar vanaf ongeveer mijn 10 ronde begon het weer nat te worden en toen ging ik nergens meer heen, eerst gestopt voor een nieuw splitter en toen nieuwe slicks laten monteren, maar toen ik stil stond zag ik de regen vallen. Volgende ronde meteen voor wets en toen maar blijven spinnen en uiteindelijk met 10 ronden achterstand gefinisht...

Maar je bleef wel doorrijden, vond ik wel cool:)

En wat nicknames betreft. Ik weet soms ook niet wie wie is, best vervelend, maar voer dan gewoon je naam in bij je gebruikersinstellingen. Kan je gewoon je nickname houden en verschijnt je echte naam er onder:)

LUDO-B
26 juli 2009, 22:30
Zit net te kijken naar de setup. Ik dacht met wets te rijden, maar blijkbaar die setupverandering nooit opgeslagen. Dus de kans is groot dat ik met slicks heb gereden... Dat zou een hoop verklaren, conclusies en het gevoel met de auto onder bepaalde omstandigheden klopten niet! :D

Ben ik wel 100% zeker van Marcel dat je op slicks reed.
Jij en Riley (ook slicks) gingen me vlot voorbij in de eerste linkse, niet normaal hoe vlot dat dat ging.

Martijn Brouwer
26 juli 2009, 22:39
nou mijn race was niet zo heel spannend heb eigenlijk de hele race alleen gereden
ik zat te slapen met de start voor de eerste bocht of de laatse eigenlijk.toen was er al een gat daarna niemand meer gezien.en ik ben net al de meeste op wets weggegaan
ik had op wets getraind en met de training regende het echt hard.en ik het begin was het vrij droog met de race banden werden 135 graden dus vrij rustig gereden in de hoop dat het harder ging regenen maar het grootse deel van de race was het redelijk droog slecht keuze van banden dus wel de race op die banden kunnen uitrijden 4de geworden.
en wat ik wel leuk vind is dat met quili het weer veranderd het kan dus zijn dat je daar voordeel mee heb of helemaal niet..en het is soms moeilijk ook een goeie vrije baan te hebben want de quili is vrij kort..

Marcel Groen
26 juli 2009, 22:48
Bas,

Aangezien ik weet dat ik er verschillende malen (niet altijd) zeker meer dan half naast gezeten heb en om je niet van de baan te rossen (niet mijn stijl) me door jou een aantal keer richting gras heb laten dirigeren probeer ik je alleen duidelijk te maken dat het hier zo niet werkt (of om het anders te zeggen, ik rij vanaf ZAC3 mee en ben gewend fair met iemand te kunnen racen). In die fase van de race was ik zo'n 2 seconden per ronde sneller, dan moet het normaal gesproken geen probleem wezen iemand fatsoenlijk voorbij te kunnen.

Eén keer liet ik hem wel staan, toen gingen we WTCC style door de bochten, echter, een Cup600 (GT Pro) is geen toeringcar.

Oh, en sorry als je jezelf aangevallen voelt op je nickname. Zo was het niet bedoeld, die ' ;) ' staat er ook niet voor niets in de betreffende post. Wel vind ik het lastig, en met mij meer, daarom is er ook een optie je racenaam onder je nickname te zetten.

Ralffoxx
26 juli 2009, 23:02
.en het is soms moeilijk ook een goeie vrije baan te hebben want de quili is vrij kort..
Ik met mijn cup300 had 2 man me inhalen op me snelste rondje. Dus ideaal was het niet maar goed. Zo is het eenmaal maar het heeft wel wat.

sorry trouwens naar de gene die achter me reed voor een tijdje die zouden wel wat in de wolkjes gezeten hebben.

Darkone55
26 juli 2009, 23:42
Bas,

Aangezien ik weet dat ik er verschillende malen (niet altijd) zeker meer dan half naast gezeten heb en om je niet van de baan te rossen (niet mijn stijl) me door jou een aantal keer richting gras heb laten dirigeren probeer ik je alleen duidelijk te maken dat het hier zo niet werkt (of om het anders te zeggen, ik rij vanaf ZAC3 mee en ben gewend fair met iemand te kunnen racen). In die fase van de race was ik zo'n 2 seconden per ronde sneller, dan moet het normaal gesproken geen probleem wezen iemand fatsoenlijk voorbij te kunnen.

Nou, ik ben ook wel wat simracen gewend en ik weet hoe ik fair moet racen en dus verdedigen. Kijk de replay maar. Één keer zit je er echt naast in T2, en daar heb ik bij het insturen nog een autolengte voorsprong. Pas bij de apex zat je naast me maar ik had toen veel meer snelheid dus had je uberhaupt geen kans. En in die 90 graden bocht aan het begin van de laatste sector zat je er ook flink naast, maar daar gaf ik je wel degelijk veel ruimte en daar profiteerde je ook niet van.

En als jij in de positie komt dat je me van de baan kan rossen terwijl ik op m'n lijn blijf zegt niets over mijn rijden, maar over jouw rijden. Het is nou eenmaal lastig inhalen op Zolder, met die korte rechte stukken.

Ik zal ook nooit meer dan één keer van lijn veranderen op een recht stuk. En ik geef genoeg ruimte als dat nodig is. Maar als dat niet zo is, dan niet. Ik race wel om een positie en ik ben zeker geen broekje die je even snel voorbij rijdt. Ik heb genoeg kampioenschappen gewonnen in LFS daarvoor. ;)

Jeroen Ursem
26 juli 2009, 23:55
Ik ben nu stiekum wel benieuwd naar die replay, eens kijken wat er nou allemaal gebeurd is ;)

ennehm...

en ik ben zeker geen broekje die je even snel voorbij rijdt. Ik heb genoeg kampioenschappen gewonnen in LFS daarvoor. ;)

Welke settings zou ik aan moeten passen om te zorgen dat de auto t een fatsoenlijke race volhoudt?

:shifty: Probeer eerst maar eens die setup onder de knie te krijgen, meneer de kampioen ;)

Ruben Laenens
26 juli 2009, 23:56
Heb de replay net al bekeken, echt fair was het toch niet

Darkone55
27 juli 2009, 00:07
Heb de replay net al bekeken, echt fair was het toch niet

Mag je mij uitleggen waarom. Hier zit hij er in ieder geval nergens naast:

Wellicht behalve de laatste, maar daar was sowieso genoeg ruimte.

Atreidez
27 juli 2009, 00:58
Ben met Cup 400 gaan rijden na vooral met een Z4 getrained te hebben. Ik was bang helemaal eenzaam te rijden in een Cup 300 :blushing: Als laatste van de 400's gequalificeerd en had zelfs de Z4 van Steven voor me.

Eerste ronde Steven voorbij kunnen steken, na met 30 rondes benzine en wets van start te zijn gegaan. Daarna nog paar mensen voorbij gereden (Dennis G) en inhaal op.. Brouwer dacht ik? Ook een M3 iig. Gat kunnen slaan en in rondje 15 geloof ik, zit ik op Ventrilo wat te zeggen en me spel gaat Alt-Tab. Ik denk dat ik per ongeluk me muis naar monitor 2 had verplaatst toen ik op de knop drukte. Nouja, kwam terug en ik stond al vol in de muur.

Jammer want ik had eigenlijk totaal geen banden probleem. Ok, ik was niet supersnel, maar wel constant en had hem makkelijk zo uit kunnen rijden.

Marcel Groen
27 juli 2009, 04:37
Om eerlijk te zijn geen zin meer in discussie, wordt toch een welles / nietes verhaal. Wellicht moeten we een aantal races aan elkaar wennen. De snelheid opzich zat er iig al behoorlijk in. :)

Dennis
27 juli 2009, 07:51
Ugh.. denk dat ik door de berichten hier al weet waardoor ik totaal niet mee kon komen. Had gewoon op droog weer banden moeten gaan rijden...

Leer voor de volgende keer. Damp is gewoon droog ;)

Robert Saalmink
27 juli 2009, 08:49
Bedankt voor de feedback mannen! Kennelijk moet er nog wat meer met de waarden gespeeld worden. Waar ik ook benieuwd naar ben zijn de track temps tijdens de sessies. In het begin begreep ik van Niels dat Ambient op 28 lag en track op 20, dat zou vreemd zijn op zich.

Helaas was ik er zelf niet bij, ik was een bezoekje aan de schoonfamilie even vergeten in mijn agenda te zetten :(

Ik voelde me aangevallen om mijn naam, daar kan ik toch best op reageren?

Je werd ook niet aangesproken OMDAT je reageerde. Je werd aangesproken op de MANIER van reageren.

Quizmaster
27 juli 2009, 09:12
...
sorry trouwens naar de gene die achter me reed voor een tijdje die zouden wel wat in de wolkjes gezeten hebben.

Nou laat ik zeggen dat het er grafisch erg leuk uit zag, maar na een paar rondjes ben je er wel klaar mee ;)

Volgens mij staat er ook iets over in het regelement, maar goed dit was een test-race, bovendien reed er ook iemand in de CUP600 met een kokende moter.

Robert Saalmink
27 juli 2009, 09:33
Correct, in de ZAC mag je niet met rokende motor rijden, in geen enkele sessie.

Ralffoxx
27 juli 2009, 09:45
nja ik had niet door dat die rookte totdat die boem zei. Ik kreeg geen waarschuwing meer na 1 rondje dus ik dacht door te short shiften wel van de problemen af te wezen.

Martijn Brouwer
27 juli 2009, 10:04
en mij was opgevallen dat er geen blauwe vlaggen werden uitgedeeld.
me tempo was niet echt supersnel met die banden dus ik was op cruise mode
met een sigaretje derbij en ik keek even achterom en toen kwam riley me even lappen
maar geen blauwe vlaggen gezien..

Stefan van Renselaar
27 juli 2009, 10:14
Bedankt voor de feedback mannen! Kennelijk moet er nog wat meer met de waarden gespeeld worden. Waar ik ook benieuwd naar ben zijn de track temps tijdens de sessies. In het begin begreep ik van Niels dat Ambient op 28 lag en track op 20, dat zou vreemd zijn op zich.

Toen het weer aan het regenen was was dat 30 voor de track en 20 voor de lucht als ik het me goed herinner.

Ik kreeg juist super vroeg blauwe vlagen, ik zat net in bocht 2 en ik kreeg al een blauwe vlag toen diegene nog uit de 1e bocht moest komen....

Dennis
27 juli 2009, 10:19
Ik heb ook gewoon blauwe vlaggen gehad.

Martijn Brouwer
27 juli 2009, 10:30
en wie deelt met mij de mening dat evo toch een beetje gaat lijken op arcade niet veel maar een beetje zr hebben ook weer een offline arcade race,en ik bedoel er zijn geen intermediaty tyres er gaat 160 liter in de tank wat mij toch ook wel wat veel lijkt,en dan ben je met slicks ook nog eens supersnel op redelijke natte baan.met gtr2 zou je dan ergens in de muur hangen of in het grind..en het is natuurlijk ook geen opvolger van gtr 2
en ik mis ferrari denk ik je raakt er toch aan gehecht:D

Stefan van Renselaar
27 juli 2009, 10:31
Ik krijg maar 88 liter in mijn Z4, dat vind ik ook best wel weinig...

CannonDale
27 juli 2009, 10:35

Voor dat ik op de grid ging staan nog ff snel naar Session Info gekeken.
Ambient: 21
Track: 20
Damp

Vanuit de Q wist ik dat bij Damp slicks eronder moesten. Niet helemaal realistisch en een kwalijke zaak van Simbin om geen inters te hebben in Evo. Wat leuk was, was dat tegen het eind van de Q het bijna droog was, maar had net niet genoeg tijd om te profiteren van de slicks. Maakte een foutje in m'n allerlaatste flyer. :blink: leuke dingen zijn dat. Had dus nog sneller gekund als ik van de droge omstandigheden had kunnen profiteren. :laugh:

Leuk, leuk die weatherfile !!! :thumbup:

en mij was opgevallen dat er geen blauwe vlaggen werden uitgedeeld.
me tempo was niet echt supersnel met die banden dus ik was op cruise mode
met een sigaretje derbij en ik keek even achterom en toen kwam riley me even lappen
maar geen blauwe vlaggen gezien..

Met een sigaretje erbij. :lol:

Ik kreeg blauwe vlaggen in de Warmuplap. Hier schrok ik best van want het ging de hele tijd door. Scheet 'm dat ik een blackflag zou krijgen. Het enige wat ik kon doen was best veel afremmen om een gat naar voren te krijgen. Dan snel op het gas om weg te lopen van mijn achterligger en kreeg dan geen warning, maar zodra hij weer aansloot begon het gezeik weer. Ik weer inhouden en weer op het gas om weg te lopen en zo een paar keer..ppfffffff

Roy Visser
27 juli 2009, 12:42
en wie deelt met mij de mening dat evo toch een beetje gaat lijken op arcade niet veel maar een beetje zr hebben ook weer een offline arcade race,en ik bedoel er zijn geen intermediaty tyres er gaat 160 liter in de tank wat mij toch ook wel wat veel lijkt,en dan ben je met slicks ook nog eens supersnel op redelijke natte baan.met gtr2 zou je dan ergens in de muur hangen of in het grind..en het is natuurlijk ook geen opvolger van gtr 2
en ik mis ferrari denk ik je raakt er toch aan gehecht:D

In GTR2 zijn er ook periodes dat het nat is en dat slicks de beste optie zijn. Iedere keer dat ik op intermediates reed was het totaal de verkeerde optie. Die band had maar 1 magisch moment tussen de 100 verschillende vormen van regen. De compounds mis ik wel, maar die intermediate zeker niet ;)

De game is toegankelijker gemaakt voor arcade racers, maar als jij hard wilt gaan, en dan echt nog simchallenge hard, dan moet je toch echt wel ontzettend je best doen en is de game een stuk trickier ;)

Stefan van Renselaar
27 juli 2009, 12:42
Ik kreeg blauwe vlaggen in de Warmuplap. Hier schrok ik best van want het ging de hele tijd door. Scheet 'm dat ik een blackflag zou krijgen. Het enige wat ik kon doen was best veel afremmen om een gat naar voren te krijgen. Dan snel op het gas om weg te lopen van mijn achterligger en kreeg dan geen warning, maar zodra hij weer aansloot begon het gezeik weer. Ik weer inhouden en weer op het gas om weg te lopen en zo een paar keer..ppfffffff

Dat vond ik niet zo erg leuk, ik lette 1 keer niet super op en toen waren we op weg naar de 1e chicane en toen stond ik bijna tegen mijn voorganger aan. De snelheid verschilde ook nogal wat, van 60 naar 140 terwijl die warmup lap met 100 op te teller zou moeten worden gereden...

CannonDale
27 juli 2009, 12:48
Dat vond ik niet zo erg leuk, ik lette 1 keer niet super op en toen waren we op weg naar de 1e chicane en toen stond ik bijna tegen mijn voorganger aan. De snelheid verschilde ook nogal wat, van 60 naar 140 terwijl die warmup lap met 100 op te teller zou moeten worden gereden...

Sorry hiervoor. Kon niks anders. Lelijke bug in het spel. :blushing:
Zonder die warnings was ik netjes aangesloten blijven rijden zoals normaal.

Stefan van Renselaar
27 juli 2009, 12:50
Als het goed is zou dat niet voor hoeven komen zolang je joint voordat er 1 minuut om is van de timer.

[edit]@Niels: :blushing:

Niels Tieman
27 juli 2009, 12:50

Ik ben het met je eens dat het veels te veel varieerde in tempo. De blauwe vlag bug kan grotendeels worden opgelost door op tijd te joinen. Ik geloof dat Jerry van Sinderen redelijk laat was, en dat zorgt dan voor de nodige problemen.

En dat je niet supergoed op let is sowieso al niet zo slim. Ik raad je ook aan om wat meer te oefenen aangezien ik je aardig wat dwars / gespint heb gezien. :)

CannonDale
27 juli 2009, 13:15
Als het goed is zou dat niet voor hoeven komen zolang je joint voordat er 1 minuut om is van de timer.

Zal dit onthouden en zsm op de grid verschijnen !! :surrender:

Ralffoxx
27 juli 2009, 15:42
toevallig ook lap charts?

Robert Saalmink
27 juli 2009, 15:46
toevallig ook lap charts?

Ja schat, vanavond he ;)

Ralffoxx
27 juli 2009, 16:10
Ja sorry ik werk maar kort:innocent:

El Maestro
27 juli 2009, 16:25
Oh, nog wat dingen die mij gisteren opvielen:

In de warming up lap kreeg degene voor mij blauwe vlaggen. Weet niet meer wie het was.

En in de Cup600 reed idd ook iemand rokend rond, beetje irritant.

Roy Visser
27 juli 2009, 16:49
Oh, nog wat dingen die mij gisteren opvielen:

In de warming up lap kreeg degene voor mij blauwe vlaggen. Weet niet meer wie het was.

En in de Cup600 reed idd ook iemand rokend rond, beetje irritant.

dan ben jij waarschijnlijk op het laatste moment op de startgrid gaan staan jerry, in evo/r07 is het verstandig dit te doen voordat je binnen een minuut bent vanwege de racestart. Vrij bekend probleem vanuit de DRTCC overigens, waar het nu wel goed gaat.

Ruben Laenens
27 juli 2009, 16:51
Idd want achter Jerry stond (1), terwijl hij eigenlijk op P6 stond. (ik heb namen boven de wagens aan staan)

El Maestro
27 juli 2009, 16:51
dan ben jij waarschijnlijk op het laatste moment op de startgrid gaan staan jerry, in evo/r07 is het verstandig dit te doen voordat je binnen een minuut bent vanwege de racestart. Vrij bekend probleem vanuit de DRTCC overigens, waar het nu wel goed gaat.

Dat kan wel kloppen, was de laatste die naar de grid ging. Gebeurt me anders nooit, maar was vergeten m´n racefuel enzo aan te passen.

Nou ja, weer wat geleerd:)

EDIT: Wat Ruben zegt klopt idd ook, ik had P1 in beeld staan totdat we de eerste raceronde in gingen.

Robert Saalmink
27 juli 2009, 21:47
LAPCHARTS (http://www.digitalracing.nl/evo/20090726_zolder_test/index.html)

Dix5
27 juli 2009, 22:01
Ook ik had in de track info gelezen dat de track damp was. Maar dat zei mij weinig dus voor alle zekerheid op wets vertrokken wat al vrij snel een vergissing leek daar de banden snel rood gloeiend kleurde.
Door wat gas terug te nemen redelijk rond kunnen rijden iets wat ik me van GTR2 kan herrineren niet lukte daar je dan erg veel grip verloor.
Na 15 ronden was ik redelijk door mijn rubber heen en ben naar binnen gegaan voor wederom wets omdat het natter leek te worden wat later wel meer duidelijk werd.
Toch zou ik graag een meer zwart/wit situatie prefereren met het weer zoiets als wel regen (bui) of droog ipv damp en iets natter.
Heb me teneerste erg vermaakt en ten tweede weer wat geleerd met veranderlijk weer en pitstops.
Ik vind het geslaagd.:thumbup: