PDA

View Full Version : De Grand Prix van Duitsland 2009

Robert Saalmink
10 juli 2009, 09:54
Door financiële problemen in Hockenheim is de GP van Duitsland dit weekend op de Nurburgring.

Circuit:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/N%C3%BCrburgring_-_Grand-Prix_Stecke.svg/800px-N%C3%BCrburgring_-_Grand-Prix_Stecke.svg.png

Details circuit:
Naam: Nurburgring
Lengte 1 ronde: 5,148 km
Aantal ronden: 60
Totale afstand: 308.863 km
Ronderecord: 1:29.468 - M. Schumacher (2004)

Live timing
Op www.formula1.com
Interactieve track map: http://www.formula1.com/races/in_detail/germany_814/circuit_diagram.html

[spacer]

Als iemand zich geroepen voelt een bijdrage te leveren aan deze startpost, laat het even weten. Ik heb er nu helaas even geen tijd voor :(

Stefan van Renselaar
10 juli 2009, 09:56
Ja, die zouden we bijna vergeten met al het gezeik met de FOTA en de FIA..

Dennis
10 juli 2009, 10:20
Hopelijk kan Vettel zijn goed resultaat door zetten. Van mij mag ie de komende races wel winnen zodat het weere en beetje spannend wordt dit seizoen.

Ferrari_Enzo
10 juli 2009, 10:36
Iemand een linkje voor FP1?

Schumi rulezzzzz
10 juli 2009, 10:40
Door financiële problemen in Hockenheim is de GP van Duitsland dit weekend op de Nurburgring.
De race zou dit jaar sowieso plaatsvinden op de Nürburgring, aangezien de race vorig jaar in Hockenheim gehouden werd. De races wisselen elk jaar af, de vraag is alleen of er volgend jaar wel in Hockenheim gereden wordt, maar volgens mij is Bernie al bezig met een oplossing.

Edit.

We hebben al 2 Duitse uitvallers in FP1: Sutil en Vettel.

joostingh
10 juli 2009, 11:05
Hier kijk ik:

http://footballclubonline.com/ch2.html

Sander Hogendoorn
10 juli 2009, 11:17
Ja, die zouden we bijna vergeten met al het gezeik met de FOTA en de FIA..

Ik was het serieus vergeten totdat ik deze thread zag, hehe :innocent:

Schumi rulezzzzz
10 juli 2009, 11:35
Dit zou trouwens de 1e race kunnen worden voor Vettel dat hij hetzelfde volkslied hoort na zijn eigen Duitse lied bij een overwinning:P

Monza 08: Duits - Italiaans
China 09: Duits - Engels
Silverstone 09: Duits - Oostenrijks

CuqeBaqer
10 juli 2009, 13:23
Hoe bedoel je ? Het volks lied van het de rijder en team worden toch na een overwinning gespeeld ?

Stefan van Renselaar
10 juli 2009, 13:26
Hij bedoeld 2 keer dezelfde combinatie van volksliederen ;)

Requiem84
10 juli 2009, 13:49
Ik snap er ook geen zak van?

Waarom zouden er andere volksliederen zijn afgespeeld in China en Silverstone?

Stefan van Renselaar
10 juli 2009, 13:55
In China werd het verkeerde volkslied van Red Bull gespeeld, dat moet het Oostenrijkse zijn en dus wordt bij zijn volgende overwinning de combinatie Duits - Oostenrijks gespeeld, dat is dan pas de 2e keer dat er dezelfde combinatie volksliederen te horen zal zijn.

Ferrari_Enzo
10 juli 2009, 14:04
FP2:
http://www.justin.tv/f1racing

Requiem84
10 juli 2009, 16:21
In China werd het verkeerde volkslied van Red Bull gespeeld, dat moet het Oostenrijkse zijn en dus wordt bij zijn volgende overwinning de combinatie Duits - Oostenrijks gespeeld, dat is dan pas de 2e keer dat er dezelfde combinatie volksliederen te horen zal zijn.

Ah, dat wist ik niet. Is inderdaad groot nieuws :p

Hamilton op P1 om fp2 twee, zouden ze dan toch iets gevonden hebben?

Schumi rulezzzzz
10 juli 2009, 18:01
Hamilton op P1 om fp2 twee, zouden ze dan toch iets gevonden hebben?
Nee, die mag morgen gewoon blij zijn als hij Q2 haalt ;)

Massa hoopt op een top5-je, lijkt me ook wel zo realistisch. Ferrari heeft hier de mazzel dat het rechte stuk naar de eerste bocht best lang is, waardoor ze flink kunnen profiteren van KERS bij de start.

Overigens rijdt McLaren dit weekend ook weer met KERS.

Darthwillie
10 juli 2009, 18:10
Hamilton heeft nieuwe onderdelen op de McLaren die Kovalainen nog niet heeft.

Schumi rulezzzzz
10 juli 2009, 18:14
Hamilton heeft nieuwe onderdelen op de McLaren die Kovalainen nog niet heeft.
Ja oke, maar we weten allemaal dat die auto werkelijk een drama is, het zou mij iig heel erg verbazen als McLaren met die auto het gat nog weet te dichten. Maargoed, Hamilton heeft morgen de kans om het tegendeel te bewijzen.

Darthwillie
10 juli 2009, 18:18
overwinning zit er niet in nee :D, Q2 zou toch wel moeten lukken, McLaren moet vooruit kunnen.

Ferrari_Enzo
10 juli 2009, 18:42
Ik vertrek vannacht naar Nurburgring! Zondagavond weer terug; foto's zullen volgen (mits ze een beetje lukken).
Ik heb er zin in! :thumbup:

Schumi rulezzzzz
10 juli 2009, 19:35
overwinning zit er niet in nee :D
:D Hij heeft het zelf over punten, à la..

Dit is natuurlijk een prachtige low-fuel run geweest om alle Mercedes werknemers een leuke vrijdagmiddagborrel te bezorgen. (hadden ze beter een Brawn vooraan kunnen zetten :P)

Bij Ferrari hebben ze nu dezelfde verhogingen op de neus rond de voorwielophanging als bij Red Bull.

http://images.gpupdate.net/large/131222.jpg

Robert Saalmink
10 juli 2009, 20:37
Ik vertrek vannacht naar Nurburgring! Zondagavond weer terug; foto's zullen volgen (mits ze een beetje lukken).
Ik heb er zin in! :thumbup:

Veel plezier! :thumbup:

Captain Slow
11 juli 2009, 10:38
Is er trouwens al bekend wanneer de Mercedes ster op de Brawns komt? Ik had dat eigenlijk hier in Duitsland verwacht.

Sander Hogendoorn
11 juli 2009, 12:01
Hamilton ook de snelste in FP3, 1,2 seconde sneller dan gister dus zo licht reden ze helemaal niet lijkt me :)

Pingguest
11 juli 2009, 12:26
Het lijkt me toch weer leuk om een Ferrari of McLaren weer vooraan mee te zien strijden. Ik kan niet wachten tot het moment dat Hamilton en Vettel met elkaar een goed gevecht aan gaan. Tot op heden heeft een dergelijke strijd nog niet plaatsgevonden, helaas.

Sander Hogendoorn
11 juli 2009, 13:10
*schakelt in op BBC, een maand zonder F1 is toch wel lang :p

Stefan van Renselaar
11 juli 2009, 14:30
Nu wordt het leuk, het gaat regenen :)

Joost van den Heuvel
11 juli 2009, 14:43
Hehe, wat een chaos. Gaat net goed voor de Ferrari mannen.

Requiem84
11 juli 2009, 15:05
Hamilton P5, strak gereden. Ik verwacht de Red Bulls toch wel het zwaarste. Zou het dan de 1e overwinning kunnen worden voor Webber? Gun het hem van harte.

Dennis
11 juli 2009, 15:07
Super vette Q in ieder geval. Als de race ook zo leuk wordt...

Sander Hogendoorn
11 juli 2009, 15:17
Mooie pole van Webber en de updates voor Hamilton zien er ook heel erg goed uit :)

De Ferrari's zijn heel erg zwaar, die verwachten morgen duidelijk regen. Het is een gok, ben benieuwd of het ook gaat werken.

Markie
11 juli 2009, 15:20
Wat een drama, met denk ik Alonso als grootste verliezer.

Q2 Indrukwekkend hoe Hamilton sneller was 1e ronde op intermeds, ook Sutil trouwens, totdat de Red Bulls er 4 seconden :surrender: :surrender: onderdoor gingen.

Q3 Webber pole, goed te zien dat die weer helemaal fit is en nog steeds meekan. Rubens voor Jenson :blink: Grootste verliezer Vettel, want uit zijn interview op RTL+ maakte ik op dat die lichter was dan zijn teamie, maar dat zien we straks wel.

Race morgen, als het regent rijden de twee Red Bulls het hele veld op een paar rondjes, als het droog (dan wel wisselend droog/nat) blijft kan het weleens een leuke race worden.

RSRoy
11 juli 2009, 16:25
Mooie kwalificatie. Hoop morgen ook op dit soort weer, wel / niet regen levert altijd mooie situaties op :)

Stefan van Renselaar
11 juli 2009, 17:19
Wat een drama, met denk ik Alonso als grootste verliezer.

Ja, een foutje en dan is het over... Jammer, maar helaas. Hij kan nu wel mooi zijn auto afstellen op het weer dat er morgen is.

Sander Hogendoorn
11 juli 2009, 18:19
De gewichten, meest opvallende is dat de RBR's 15 kilo zwaarder zijn dan de Brawns en dat een zware Sutil beide lichtere Ferrari's eruit gereden heeft :blink:

Hamilton ook mooi, een stuk zwaarder ook dan de Brawns.

http://img232.imageshack.us/img232/152/weight.jpg

01 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 654.5
02 McLaren Mercedes Heikki Kovalainen 664.0
03 Ferrari Felipe Massa 673.5
04 Ferrari Kimi Räikkönen 674.0
05 BMW Sauber Robert Kubica 673.5*
06 BMW Sauber Nick Heidfeld 681.0*
07 Renault Fernando Alonso 668.2*
08 Renault Nelson Piquet 676.0
09 Toyota Jarno Trulli 683.7*
10 Toyota Timo Glock 662.3*
11 STR Ferrari Sébastien Bourdais 689.5*
12 STR Ferrari Sébastien Buemi 674.5*
14 RBR Renault Mark Webber 661.0
15 RBR Renault Sebastian Vettel 661.0
16 Williams Toyota Nico Rosberg 689.6*
17 Williams Toyota Kazuki Nakajima 683.6*
20 Force India Mercedes Adrian Sutil 678.5
21 Force India Mercedes Giancarlo Fisichella 662.5*
22 Brawn Mercedes Jenson Button 644.0
23 Brawn Mercedes Rubens Barrichello 647.0

Darthwillie
11 juli 2009, 18:22
Het is koud in Duitsland, en we zagen in Engeland ook al dat de Brawns dan problemen hebben, maar zo licht had ik ze niet verwacht :blink:

Stefan van Renselaar
11 juli 2009, 19:56
Ja, de Brawn's en Hamilton zijn de lichtste auto's van het veld. Hopelijk wordt Alonso niet teveel opgehouden in de race en kan hij gewoon normaal zijn rondjes rijden. Ook een mooie prestatie van Sutil zeg!

Sander Hogendoorn
11 juli 2009, 20:39
Timo Glock is trouwens terug gezet naar de laatste plaats vanwege ophouden van Alonso, lijkt me een juiste beslissing ook al stond 'ie al 19e :)

Bram Van Der Stichelen
11 juli 2009, 20:40
Wat zegt het weerbericht voor morgen eigenlijk?

Stefan van Renselaar
11 juli 2009, 20:43

Bij de BBC voordat de kwalificatie begon was er een weerbericht en voor de race day hadden ze 17 graden Celsius en regen voorspeld :)

Markie
11 juli 2009, 21:23

Hier kun je morgen de regen, al dan niet, volgen : http://www.wetteronline.de/dldlradf.htm

Pingguest
12 juli 2009, 11:12
Sutil heeft werkelijk waar een goede kwalificatie gereden! In zijn Force India staat hij met meer gewicht vóór de Ferrari's!

Stefan van Renselaar
12 juli 2009, 11:23
Sunday weather update - wet race day forecast

Welcome to race day for the ninth round of the 2009 FIA Formula One World Championship, the European Grand Prix at the Nurburgring.

Rain greeted the paddock's arrival at the Nurburgring on Sunday morning and similar conditions are expected to prevail throughout the day, with an ambient temperature high of 14 degrees Celsius.

The race will run over 60 laps of the 5.148 kilometres (3.199 mile) circuit, or 308.863 kilometres (191.938 miles). It starts at 1400 hours local time, which is two hours ahead of GMT.
http://www.formula1.com/news/headlines/2009/7/9579.html

:thumbup::thumbup:

Sander Hogendoorn
12 juli 2009, 11:36
Nice, hier regent het ook al de hele ochtend dus dat gaat allemaal nog richting Duitsland :D

King Of F1
12 juli 2009, 12:24
Geen regen nog tijdens de zojuist gereden Porsche SuperCup in ieder geval. Maar wat niet is, kan nog komen :)

Sander Hogendoorn
12 juli 2009, 13:37
Voor de start van de wedstrijd wordt er nog geen regen verwacht, aldus de BBC. Het ziet er ook wel aardig uit daar atm met een beetje zon.

Darthwillie
12 juli 2009, 13:39
leuk interview met Michael Schumacher op de BBC net, incl. David Coulthard en Eddie Jordan. En ze durven het gewoon over Spa 98 te hebben.

Denk dat zonder regen Brawn nog ongelukkiger is. In de kou krijgen ze de banden niet op temperatuur.

Captain Slow
12 juli 2009, 14:15
Hamilton moet eens wat minder enthousiast gaan starten, het is niet de eerste start die hij zo wild verkalt. De voorvleugel van Webber heeft namelijk ook een tikje gehad.

Darthwillie
12 juli 2009, 14:18
Webber en BArri under investigation. Waarschijnlijk vanwege de start en ik vond Webber's beweging naar Barri erg grof.

Darthwillie
12 juli 2009, 14:21
oeps drive through voor Webber, terecht volgens mij.

Kim Van Der Stichelen
12 juli 2009, 14:23
Hmm het was niet slim van Webber, maar een DT is mischien net wat een te zware straf.

Captain Slow
12 juli 2009, 14:24
Hard, maar de actie van Webber was niet helemaal fair.
Had Webber rustig naar rechts gestuurd dan was er niks aan de hand geweest.

Sander Hogendoorn
12 juli 2009, 14:29
Ik zeg dat Webberhem nog steeds gaat winnen, Barri staat op een 3stopper :)

Darthwillie
12 juli 2009, 14:53
Ik zeg dat Webberhem nog steeds gaat winnen, Barri staat op een 3stopper :)
daar mag hij Massa en Heiki erg dankbaar zijn, die hebben de rest vreselijk opgehouden.

Neo-242
12 juli 2009, 14:55
En het valt op dat alle spanning weer van de pitstops moet komen ipv actie op de baan...:rolleyes: Rakkoinen vergalt elke kans op punten voor Sutil, alweer!:surrender:

Stefan van Renselaar
12 juli 2009, 15:03
Nee, het was een domme actie van Sutil, er werd een blauwe vlag gezwaaid en dan gaat hij wijdt in de 1e bocht en rijd hij tegen de band van Raikkonen aan.

Webber rijd wel een heel erg sterke race. Vettel heeft pech gehad dat hij voorbij werd gereden door allerlei andere auto's bij de start.

Darthwillie
12 juli 2009, 15:11
En het valt op dat alle spanning weer van de pitstops moet komen ipv actie op de baan...:rolleyes: Rakkoinen vergalt elke kans op punten voor Sutil, alweer!:surrender:

We hebben vorig jaar in Japan geleerd met Bourdais/Massa dat dit hoe dan ook de schuld van Sutil was:D

Alonso vliegt:blink: 33ers

Stefan van Renselaar
12 juli 2009, 15:28
Alonso vliegt:blink: 33ers

Ja, gaat nog leuk worden tussen hem en Barrichello :)

Roy Visser
12 juli 2009, 15:48
Mooie GP, eindelijk word webber beloond :)

Darthwillie
12 juli 2009, 15:49
ondertussen, heel onopvallend tussen het Red Bull geweld heeft Massa ook een uitstekende race gereden :thumbup: Ferrari komt steeds dichterbij.

Brawn's bandenproblemen zijn wel extreem trouwens :blink:

Darthwillie
12 juli 2009, 16:01
:blink: Barrichello: the team did a great show of how to lose a race,

hij wil niet praten met het team en is pislink, het liefst ging hij naar huis en wil niet met het team praten.

King Of F1
12 juli 2009, 16:02
Zo, Barrichello haalt even flink uit naar zijn team. Niet helemaal netjes zo.
"It was a good show of the team how to loose a race today. They made me loose the race. I want to fly home right away. Talking to anyone of the team right now would only be blablabla (dat letterlijk dus)"

Jeroen Ursem
12 juli 2009, 16:04
Wat een slappe lul die Barrichello, "I did what I had to do, I was the first through the first corner, the team made me lose the race"

Beetje sneu eerlijk gezegd..

Darthwillie
12 juli 2009, 16:05
Vraag me af of hij het eind van het seizoen haalt bij Brawn :huh1:

Ik denk dat hij vermoed/weet dat ze zijn strategie niet willen wijzigen omdat ze bang zijn dat hij punten van Button af pakt.

Kim Van Der Stichelen
12 juli 2009, 16:07
Daar leek het toch wel erg op hoor. Brandstofslang die faalt, kan gebeuren. Maar no way dat die toevallig genoeg brandstof had voor één rondje minder dan Jenson...;)

Darthwillie
12 juli 2009, 16:12
De fase dat hij vast zat achter massa verbaasde me. Toen moet het team gezien hebben dat hij het niet ging redden met een 3 stop strategie. Kijk je naar Barcelona zag je dat Brawn toen Button wel heel snel omschakelde. Ik denk dat Barri daar zo pissig over is. Het team lijkt alleen te kijken hoe ze Button naar voren krijgen.

Sander Hogendoorn
12 juli 2009, 16:13
Mooie race, continu groepjes en gevechten op de baan :)

Drive through voor Webber vond ik eerlijk gezegd wel terecht, ging iets te optimistisch en een beetje roekeloos naar rechts imo.

Hamilton had echt een superstart, vond het echt jammer dat z'n band werd lek gesneden door Webber (niet expres) en daarmee zijn race meteen voorbij was. Podium was zeker mogelijk geweest :(

Het incident Raikkonen/Sutil was imo gewoon een race incident.

Oh, en dan nog even :thumbup: voor Massa, Rosberg, Glock en Fisi voor hele goede races :)

Darthwillie
12 juli 2009, 16:35
jep de Force India gaat steeds beter dit seizoen, ze worden niet meer standaard op een ronde gezet.

Frank Williams geeft op de BBC aan dat hij Barrichello zou ontslaan voor deze opmerkingen.

Pingguest
12 juli 2009, 16:38
Een terechte overwinning voor Webber. Ik vond de beslissing van de Stewards omtrent zijn straf, ronduit belachelijk. Barrichello en Webber streden voor de leiding en het liep allemaal goed af. Mogen de coureurs niet meer racen? Vreemd genoeg kreeg Räikkönen geen straf. Jammer voor Hamilton, hij had vandaag goed kunnen scoren. Eigenlijk is Hamilton het eerste slachtoffer van de nieuwe voorvleugels.

Voor de rest was de race saai en lag de nadruk weer op strategie i.p.v. racen.

JossNL
12 juli 2009, 16:42
Een terechte overwinning voor Webber. Ik vond de beslissing van de Stewards omtrent zijn straf, ronduit belachelijk. Barrichello en Webber streden voor de leiding en het liep allemaal goed af. Mogen de coureurs niet meer racen? Vreemd genoeg kreeg Räikkönen geen straf. Jammer voor Hamilton, hij had vandaag goed kunnen scoren. Eigenlijk is Hamilton het eerste slachtoffer van de nieuwe voorvleugels.

Voor de rest was de race saai en lag de nadruk weer op strategie i.p.v. racen.

Het incident tussen Raikkonen en Sutil zou na de race worden bekeken;)

Gerben vd Broek
12 juli 2009, 16:43
Vind eigenlijk wel dat Barrichello ergens gelijk heeft, maar het ook wel net zo hard aan zichzelf heeft te danken. Na stint 1 heeft ie een voorsprong van 16 seconde of iets dergelijks. Na zijn stop zit ie net achter Massa. Als je auto zoveel sneller is in de 1ste stint moet je hem er ook wel naast krijgen in je 2de stint. Daar heeft ie in principe het zelf verloren door achter Massa te blijven hangen. Meer pushen geeft vanzelf je voorsprong ergens omdat KERS van de ferrari ergens in het rondje op moet zijn.

Maar aan de andere kant. Gezien de problemen van de banden bij de Brawn is het waarschijnlijk noodzakelijk geweest om een 3-stopper hier te rijden. En dan heb je helemaal geen recht om te klagen. En dat Button er dan bij komt, had ook niet uitgemaakt als die ene pitstop net wel goed was gegaan. Tempo wat ie reed was ook gewoon waardeloos halverwege de race. Dus eigen schuld en lekker laten gaar koken. Snel beslissen om een ander in die wagen te zetten en allemaal vrolijk doorrijden.

Neo-242
12 juli 2009, 16:53
Hahahaha, Barrichello. Ik mag die jongen niet, maar die uitspraken zijn wel gekruid:thumbup: Benieuwd hoe Brawn daarop zal reageren. Dit wordt zijn laatste jaartje denk ik, of anders kan ie nog bij een van de nieuwe teams terecht.

Hamilton en Raikkonen zetten hun zwakke seizoen verder. Massa heeft intussen al meer dan het dubbel van de punten van Raikkonen:blink:

De dominante runs van Brawn & Red Bull zijn extra goed op te merken door het feit dat Toyota nog steeds 3de staan in het WK voor constructeurs. En dat terwijl ze de laatste races slecht scoren...

Stefan van Renselaar
12 juli 2009, 17:11
Eindelijk weer eens een mooie race gezien. Webber, Massa, Rosberg en Alonso reden erg sterk, waarvan Rosberg het aller sterkste, 11 plaatsen gewonnen :blink:

Wat Barrichello zegt slaat ook nergens op, Alonso was als je de snelste rondes vergelijkt minimaal 1 seconde sneller... Misschien dat Senna toch nog een zitje krijgt in 2009.

Darthwillie
12 juli 2009, 17:17
Straf voor Webber was mi totaal terecht. Barrichello zat er naast, Webber ging opeens naar rechts daardoor raakte hij hem. Dat hoort niet, simpel zat.

Vettel vindt ik grote klasse, in de persconferentie gewoon toegeven dat hij Webber niet bij kon houden vandaag
"Contragulations to him, today he was unbeatable so he totally deserved to win," said Vettel.

"Another one-two finish for the team. I am very, very happy. I would like to say I am very, very pleased with second but yesterday Mark did a better job and that is why he deserved to win."

top, geen flauwe smoesjes

Markie
12 juli 2009, 17:58
Leuke race om te volgen met al die verschillende strategieën en juiste man uiteindelijk gewonnen. :thumbup:

Slechte actie van Webber bij de start (hij zei dat die Rubens kwijt was en dacht dat die links van hem zat :innocent: en dat die de straf overigens terecht vond) en erg jammer voor Lewis (lekker frustrerend, eindelijk een wagen die mee kan en dan gebeurd zoiets onnozels) dat die door Webber geraakt werd (anders minstens p2 en met die drivetrough van Webber misschien nog wel meer).

Suttil heeft het geluk niet aan zijn kont hangen als die eindelijk eens in de punten rijdt, alhoewel dit gewoon een race incident was IMO.

Nette race van Rosberg en Massa, Barri weer genaait door zijn team :innocent: en Button die uiteindelijk met wat geluk (Suttil, Kimi en Lewis weg) meer punten overhoudt aan het weekend dan de pace die de brawn dit weekend had.

Al met al lijkt het erop dat het jaar nog wel eens een erg leuke en spannende tweede helft kan gaan krijgen, met andere teams die steeds dichter bij of zelf sneller zijn dan BGP. :thumbup:

KingBee
12 juli 2009, 18:50
Wat maakt het verschil waarom McLaren ineens zo goed gaat? Want de updates waren alleen voor Hamilton terwijl Kovalainen zich ook goed gekwalificeerd had. Misschien past dit circuit beter bij hen en misschien speelt de mercedesmotor een rol, Force India ging ook lekker. Eerst maar eens zien of zij deze positieve lijn ook op andere circuits laten zien.

Sander Hogendoorn
12 juli 2009, 18:52
Kovalainen had voor zover ik weet alleen de nieuwe voorvleugel, Hamilton had ook nog de nieuwe diffuser en floor.

Stefan van Renselaar
12 juli 2009, 19:01
Aan de motor kan het niet liggen, want Brawn ging dramatisch. Ze hebben waarschijnlijk ook een auto die liever in koele lucht rondrijd (net als Red Bull). Toro Rosso, Toyota en BMW heb ik deze race ook niet gezien...

Sander Hogendoorn
12 juli 2009, 19:23
Geen verdere straffen n.a.v. het Sutil/Raikkonen incident, juiste beslissing denk ik :)

Fact - The Stewards received a report from the Race Director which stated that an incident involving Car No: 4 - Kimi Räikkönen and Car No: 20 - Adrian Sutil took place during the Race.

Action - The Stewards after hearing the explanation of both the Competitors representatives and the drivers decided that the incident requires no further action.

http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/ger09_document_34.pdf

Bramzel
12 juli 2009, 19:49
Ik heb me best vermaakt met die race :)

Webber: eindelijk maar toch, gaaf dat hij er eindelijk eentje op zijn naam heeft staan. De drive-through was terecht (dreigen is prima, raken een no-no) maar hij herstelde er super van en was gewoon de beste.

Barrichello: cry baby, slechte verliezer. Op die manier praat je niet over je team, da's niet professioneel. Valt me tegen van iemand met zoveel ervaring.

Raikkonen/Sutil: Sutil is het eerste slachtoffer dit jaar van de brede voorvleugels. Als je op zijn onboard cam keek dan zag je dat de voorwielen elkaar niet raakten, maar dat Raikkonen nét zijn voorvleugel meepikte. Erg jammer. Ik vond het overigens meer Sutils schuld dan die van Raikkonen, hij liet hem gewoon te wijd uitlopen. Raikkonen kon nergens heen.

Bramzel
12 juli 2009, 20:10
Bij Brawn vatten ze Barrichello's opmerkingen niet te zwaar op:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76931

Dat siert ze op zich wel.

Darthwillie
12 juli 2009, 20:29
mag ik heel cynisch zijn, ze hebben Barrichello ook nodig, zijn ontwikkelingskunde wordt over het algemeen hoger ingeschat dan die van Button.

Gerben vd Broek
12 juli 2009, 21:09
kovalainen had het geluk met de rare weersomstandigheden dat ie mee was naar Q3. En daar op juiste moment een redelijk rondje neergezet wat hem op P6 heeft gebracht. Was meer geluk dan snelheid in die wagen. Opzich wel knap dat ie hem in de punten uitrijdt. Voorgaande races was dat ding echt drama.

En nu kijken of Lewis de volgende keer er ook bij kan zitten zonder lekke banden etc.

cookie
12 juli 2009, 21:28
Net terug van de Nurburgring. Al bij al wel een mooie race, er hing op het einde regen in de lucht, spijtig dat die niet meer kwam. Eerste stint was het mooiste met iedereen close achter elkaar en Sutil die doorschoof naar P2, echt zonde dat ie dan bij het uitkomen van de pit niet even nadenkt en op safe gaat, punten had ie bijna zeker binnen gehaald. Ook fisico ging enorm goed, denkt dat hij als enige wat heeft ingehaald. De Brawn strategy snpte ik niet goed, zeker toen webber een drive through kreeg had ik verwacht dat ze Rubens meer gingen tanken in zijn eerste stop zodat ie even lang als webber door kon tot de 2de stops

GTE
12 juli 2009, 23:56
Ik vond er weinig aan. Net als in Silverstone één rijder die met kop en schouders boven de rest uitsteekt, de Brawns die niet meekomen in koele condities en toen duidelijk werd dat ze op een driestopper stonden, was al vrij snel duidelijk hoe de uitslag er in grote lijnen uit zou gaan zien. Mechanische problemen zijn allang geen echte factor meer in de moderne F1, dus dat kan de volgorde niet lekker in de war schoppen. De laatste 50 kilometer van de Tour etappe van vandaag waren een stuk aantrekkelijker.

Oh ja, Rubens weer één groot PR-drama. Van Oostenrijk 2002 zei ik ook al dat ik hem, vanwege zijn post-race gedrag zonder pardon direct uit het team gegooid zou hebben en nu zeg ik het weer.

RSRoy
13 juli 2009, 08:29
Ik heb maar kleine stukjes van de race gezien. Dit kwam mede door de Tour de France en een vriendin die geen zin had in F1. Maar ik vind het appart dat sommige mensen hier roepen "wat een poep race" en andere weer zeggen "ik vond het een gave GP". Blijkbaar verschillende de meningen van een mooie race nogal :)

Robert Saalmink
13 juli 2009, 10:46
Voorin was het niet spannend inderdaad, maar daarachter zag je grote groepen bij elkaar voor positie. Vond ik dus wel leuk om te zien. Rubens moet niet zeuren, had hij in zijn 8 laps maar voldoende voorsprong op Webber moeten rijden... eigen schuld. De weigerende tankinstallatie kon hij niets aan doen en werd bovendien erg snel opgelost.

bobskink
13 juli 2009, 11:39
Heb de race niet gezien (verhuis) maar het lijkt er wel op dat Webber echt goed was. Ergens een samenvatting te vinden, want op Sporza zijn ze weer lui.
Het lijkt er overigens op dat Raikonen niet wil dat Forza India aan punten geraakt (uitspraak onder voorbehoud, want ik heb de race dus niet gezien)

Stefan van Renselaar
13 juli 2009, 12:08
Nee, het was gewoon een domme fout van Sutil, hij laat hem veel te wijdt lopen bij het uitkomen van de 1e bocht en rijd dan zijn vleugel kapot, eigen schuld dus van Sutil.

Zeepsop
13 juli 2009, 12:21
Dat vond ik niet, ik denk dat hij moeilijk nog meer naar binnen kon gaan. Het was eerder Raikkonen die te weinig ruimte liet. Zeker als je ziet dat de meesten die uit de pits kwamen de eerste bocht echt, echt wijd namen. Die kwamen daar buiten de lijntjes, Sutil zat er nog makkelijk binnen. Niet echt een fout van een van hun, meer een race incident.

Ferrari_Enzo
13 juli 2009, 14:21
Vannacht teruggekomen van Nurburgring. Heb me goed vermaakt dit weekend. :) Ik vond het een mooie race om te zien. Ongelovelijk hoe snel Barrichello en Webber los stonden van de rest van het veld. Grote groepen in het middenveld, maar helaas weinig/geen inhalen...
Indrukwekkend was de pace van Sutil, die mannen als Massa en Vettel redelijk bij kon houden (toen hij nog op p8 lag)!
Hopelijk kan Red Bull dit vasthouden en blijft het lekker koel in de komende races! :thumbup:

Roel Bakker
13 juli 2009, 15:21
Ik ben ook net terug van de nurburgring. Het was de eerste keer dat ik een grand prix bij woonde en ik vond het echt super. Niet normaal wat voor geluid die wagens produceren zeg..
Al met al een super weekend, maar ik vond de race wel wat saai om te volgen op het circuit.
Wel heel mooi om de verschillende rijstijlen van die coureurs te zien. Vooral alonso zag ik in de laatste stint keihard pushen om dichter bij barrichello te komen.

Joost van den Heuvel
13 juli 2009, 21:36
Was wel apart om Button tijdens de race over de baan te zien slingeren, alsof het de warmup lap was. Die Brawn GPs zijn zo netjes met de bandjes dat de hardere banden dus eigenlijk niet op temperatuur geraken.

Beetje jammer dat Bridgestone de banden zachter gaat maken. Dat is vooral een voordeel voor Brawn GP. Maar ja, geen idee wanneer ze dat gaan doen.. volgend seizoen?

Tjerk Korving
13 juli 2009, 21:48
Beetje jammer dat Bridgestone de banden zachter gaat maken. Dat is vooral een voordeel voor Brawn GP. Maar ja, geen idee wanneer ze dat gaan doen.. volgend seizoen?
Dit seizoen nog, dacht vanaf volgende race.

Schumi rulezzzzz
14 juli 2009, 17:52
leuk interview met Michael Schumacher op de BBC net, incl. David Coulthard en Eddie Jordan. En ze durven het gewoon over Spa 98 te hebben.
Heb het net even opgezocht, erg leuk inderdaad!

YouTube - Michael Schumacher interview at German GP 2009........

Jeroen Ursem
14 juli 2009, 20:04
Top interview, ze zijn echt goed bezig daar bij de BBC.

Bram Kocken
14 juli 2009, 20:17
Ik vond m ook altijd wel de arrogante stijve Duitser, maar sinds ik hem nu een paar zie, in dit soort dingen, begin ik hem wel sympathieker te vinden...

Jeroen Ursem
14 juli 2009, 20:26
Beetje Michael Jackson syndroom, zoveel media altijd om je heen, niemand weet hoe je echt bent dan :p