View Full Version : FPL: Testsessie - Spa Francorchamps, 20/07/2009
Tjerk Korving
1 juli 2009, 20:07
[spacer]
[logo_fpl]
[spacer]
Testsessie Spa Francorchamps
Na een eerste seizoen Formula ProLeague hebben we weer even rust om alles te evalueren maar natuurlijk is het ook een mooie kans om potentiële circuits voor het tweede seizoen te testen. Het doel is om vanaf nu globaal om de vier weken op een ander circuit een testsessie te organiseren tot aan de start van FPL2.
De volgende testrace zal plaats gaan vinden op het prachtige circuit van Spa Francorchamps wat tevens kans maakt op één van de twee nog vrije plaatsen op de FPL2 kalender. Op maandag 20 juli 2009 zal deze testsessie afgewerkt gaan worden. De bedoeling is om een volledig "raceweekend" af te werken. Daarbij zullen we ook de al eerder geteste instellingen opnieuw gebruiken zoals de raceafstand van 150 kilometer.
Deelname aan deze test is vrij voor iedereen die interesse heeft. Hoe meer zielen hoe meer vreugd dus we hopen dan ook op een volle server.
http://www.digitalracing.nl/circuits/drmap_spa.jpg
[spacer]
Circuit Informatie
Circuit: Spa Francorchamps
Lengte: 6,966 km
Ronden: 22
Afstand:153,252 km
[spacer]
Tijdschema
Het tijdschema gedurende de race ziet er als volgt uit:
Sessie|Tijd
Practice 2/joinen|19:30 – 20:00
Kwalificatie|20:00 – 20:20
Warmup/pauze|20:20 – 20:25
Race| 20:25 - 150 kilometer
[spacer]
Uitslagen
#|Driver|Laps|Race Time|Race diff
1|Michael Storm|22|47:57.832|
2|Ruben Laenens|22|47:59.969|+0:02.137
3|Gerben van den Broek|22|48:01.817|+0:03.985
4|Rinus Janssens|22|48:05.302|+0:07.470
5|Mark Bentvelzen|22|48:28.019|+0:30.187
6|Dennis Gerressen|22|48:31.799|+0:33.967
7|John Oldenburg|22|48:37.483|+0:39.651
8|Daniel Kleijn|22|48:54.123|+0:56.291
9|Jeroen Ursem|22|49:11.068|+1:13.236
10|Tjerk Korving|21|48:50.137|+1 lap
11|Raimond Bogerd|18|49:18.597|+4 laps
12|Steven Voss|14|Out of fuel|-
13|Marc Vos|12|Collision|-
14|Jaap Kleijn|11|Collision|-
15|Bas Bouma|8|Collision|-
16|Koos de Boer|7|DNF|-
17|Jerry van Sinderen|2|Collision|-
18|Fred Visser|2|DNF|-
Lapcharts (http://www.digitalracing.nl/fpl/20090720_spa_francorchamps/index.html)
Replay en logfiles (http://www.digitalracing.nl/fpl/20090720_spa_francorchamps/FPL_Test_Race_Spa_Francorchamps.rar)
[spacer]
Track Installatie
Pak de mappen en bestanden uit naar de Locations en UIData map van Steam. Vanaf de installatie map van Steam zou dat het volgende pad moeten zijn:
..\Steam\steamapps\%profielnaam%\race 07\Gamedata\Locations
..\Steam\steamapps\%profielnaam%\race 07\UIData
Bestaat de Locations en/of UIData map nog niet, maak deze dan zelf aan.
[spacer]
Links
Het FPL reglement (http://www.digitalracing.nl/index.php/downloads/category/12-.html)
FPL Carset v1.0 (http://www.digitalracing.nl/index.php/downloads/category/14-.html)
FPL Carset Update v1.1 (http://www.digitalracing.nl/index.php/downloads/category/14-.html)
Spa Francorchamps 2003 & 2004 download (http://www.nogripracing.com/details.php?filenr=10696) (Via NoGrip, registratie nodig)
[spacer]
[logo_dr]
Niels Tieman
1 juli 2009, 20:11
w00h000 :thumbup:
Dan gaan we de VISA-F3000 maar eens uitlaten! :D
Gerben
1 juli 2009, 20:18
Kan helaas niet meedoen, zit op dat moment waarschijnlijk lekker in het zonnetje aan het Garda meer ;)
Mmm, moet werken die avond. Ga eens kijken of ik wat kan regelen, want Spa is altijd leuk om te rijden.
Spa, yesss. :) Heerlijk circuit met de mooiste bocht ter wereld wat mij betreft.
Marc Vos
1 juli 2009, 21:12
Hier ga ik dus echt wel even aan meedoen, ik heb dan vakantie dus genoeg tijd!
Enige reden dat ik er niet bij zou kunnen zijn is mooi zwembad weer ;)
Ruben Laenens
1 juli 2009, 21:18
Hier ben ik uiteraaaaaaaard bij :D
Gerben vd Broek
1 juli 2009, 21:39
Ik ga proberen hier bij te zijn (ben ook jarig op de 20ste, maar dat maakt niet zoveel uit, verjaardag vieren is waarschijnlijk toch week eerder). Punt is wel dat ik dat weekend waarschijnlijk een dres achtig event ga houden met een vriend van me. Die is helemaal van plan om 24 le mans te gaan rijden. Denk niet dat we dat gaan volhouden, maar stukje proberen hopelijk wel.
Krijg hem op die manier misschien wel zover dat hij ook actief gaat racen. Dus wie weet. Maar anyway als dat lange racen doorgaat, dan ben ik denk ik te dood om nog eens te gaan racen :).
Mark van Zanten
1 juli 2009, 22:33
Als m'n computer terug is en het weer doet ben ik er bij! :D Spa is wel een mooie om bij te zijn.
Daniël
2 juli 2009, 01:51
Ik heb er toevallig van de week nog een aantal rondjes op gereden en Spa is awesome met de F3000! 20 Juli ben ik alweer terug uit Lloret, dus ik ga zeker meedoen!
TheBoss
2 juli 2009, 12:28
Count me in.
Ruben Laenens
2 juli 2009, 12:36
Wat zijn de tijden ongeveer?
Ik heb gisteren 4 rondjes gereden en kwam op 2.08.8, het spreekt voor zich dat je na vier rondjes nog heel wat kunt verbeteren ;)
Ruben Laenens
2 juli 2009, 12:36
Ohja, we rijden toch met de 2004 versie hé? Want 2003 daar is de busstop chicane anders:p
Michael Storm
2 juli 2009, 13:42
Ik ben ook aanwezig en zal vandaag eens wat rondjes doen.
Ralffoxx
2 juli 2009, 13:55
zou volgende week weer is wat actiever worden als de airco er is :D geweldige baan dus kijk er naar uit
Michael Storm
2 juli 2009, 14:49
Net even gereden, 2.03.5
KoelTec
2 juli 2009, 20:51
Ik kan ook niet met je setup rijden hoor Michael en ik heet toch echt......
Dacht ik ;)
Tjerk Korving
2 juli 2009, 21:33
Even gereden zegt ie dan. :D
Ik ga weer testen als de temperatuur wat omlaag gaat dus dat zal dit weekend wel worden. Vooralsnog is het me nog even te warm.
rinussie
3 juli 2009, 23:29
Dat is mooi.,
Vorig weekend met Erwin op Spa geweest voor de DSC, as maandag weer met Erwin naar Spa om daar met hem mee te rijden (als het door gaat) en dan de 20e zelf simmen op Spa :laugh:
ik ben der dus bij :thumbup:
Richard117
3 juli 2009, 23:54
Mooi circuit voor een eerste echte kennismaking met deze auto's :D
eens kijken of ik hier wat brokken kan gaan maken :)
zal eens kijken of ik de boel dan geïnstalleerd heb. en gelijk een goede test of ik het racen nog niet verleerd ben:closedeyes:
Ivanzoomski
15 juli 2009, 01:24
Kan er helaas niet bij zijn vanwege een lang weekend weg.
Gerben vd Broek
15 juli 2009, 02:04
eens kijken of ik hier wat brokken kan gaan maken :)
Brokken is over het algemeen niet de bedoeling :innocent:
Dennis
15 juli 2009, 06:16
Tijdens de ZAC test bleek hier trouwens de auto-pit functie niet te werken. Ik heb het nog niet getest in de F3000 maar houd er in ieder geval rekening mee.
Nog mensen die inmiddels aardig wat rondjes hier hebben gereden? Ben wel benieuwd naar de tijden. Zelf is m'n PB nu 2.04.6xx maar heb al tussentijden gehad die naar de 04 laag gingen.
Mmm, moet werken die avond. Ga eens kijken of ik wat kan regelen, want Spa is altijd leuk om te rijden.
Dienst aan een collega toebedeeld. Moet komende weken genoeg werken, dus ik ben er bij :)
Nog mensen die inmiddels aardig wat rondjes hier hebben gereden? Ben wel benieuwd naar de tijden. Zelf is m'n PB nu 2.04.6xx maar heb al tussentijden gehad die naar de 04 laag gingen.
Al diverse rondjes afgelegd, maar verder dan 2.05.6 ben ik nog niet gekomen :blushing:
Ralffoxx
18 juli 2009, 02:37
Me eerste rondjes. Ben nog niet helemaal tevrede verlies tov Gerben en Rinus waar ik vandaag mee op de server zat in eerste sector al 2 tiende en 2e sector nog is 4 tiende.
Terwijl ik op het end weer in bustop wat win.
Tot nu toe op 2:04:3 gekomen maar hoop maandag toch wel minimaal een 2:03 te rijden.
door het de levering van mijn nieuwe pedalen set heb ik hiet niet veel meer kunnen oefenen. Ik probeer dit weekend mijn sim-stoel zo in elkaar te zetten dat ik de pedalen wel gewoon kan gebruiken en dus mee kan rijden. Echter zonder veel trainingstijd zullen mijn tijden zeer bedroevend zijn ben ik bang. Wil niet te veel in de weg en hopeloos achteraan rijden dus als mijn tijden niet richting 205/06 gaan ben ik er misschien niet op de baan.
Tjerk Korving
18 juli 2009, 10:39
Maak je daar niet al te druk om Fred. Het gat van voor naar achterveld is wel groter dan een paar seconden en zeker op een lange baan als Spa zal het nog wel meer dan gemiddeld zijn. Een testrace meepakken is altijd leerzaam en vrijwel altijd wel anderen om je heen die dezelfde soort tijden rijden. Zolang je gebruik maakt van je spiegels en ernaar handelt dan kan je eigenlijk niet in de weg rijden.
Daniël
18 juli 2009, 11:19
Mja, ik heb ook nog totaal niet kunnen trainen, dus ik zie de testrace ook somber in. Ik zal er waarschijnlijk wel zijn though!
rinussie
18 juli 2009, 11:48
Gisteravond na een lange test sessie niet verder gekomen dan een 2.04,3.
De 1e en 2e sector gaan redelijk goed terwijl ik in de laatste sector ineens 4 tiende verlies op bv Steven. Dus die 4 tiende zit nog in het vat en die ga ik er vandaag proberen uit te persen :)
iemand nog tips over de laatste sector. ik heb nogal problemen met de bus stop.
Ralffoxx
18 juli 2009, 11:51
mja bustop goed optijd remmen half over de curb laten glijden dan terug naar je 1 en snel weg trekken na de 2e bocht... links die curb langs de muur vol nemen gassen met die hap niet door tot 6 maar vol in toeren laten lopen in de 5 en remmen vlak voor de rem sporen dan glij je zo de hoek om.
Marc Vos
18 juli 2009, 19:08
Net even wat gereden met Gerben, dat valt dus nog even tegen. Het is al een tijd geleden (ergens in 2008) dat ik met een F3000 heb gereden en ik moet er dan ook nog aan wennen. Voorlopig zit ik op een 2.08 met een vleugelstand van 20-30. Ik heb wat setups getest van o.a. Gerben hij rijdt dus met 10-15 nou met die stand vlieg ik er dus overal af. Met mijn vleugelstand is Eau Rouge al erg tricky, maar met 15 achter is het echt niet te doen. Straks weer even de baan op, want het blijft erg gaaf om met deze wagens over Spa te scheuren. :D
Gerben vd Broek
19 juli 2009, 01:20
Mijn tijd verbeterd naar een 2.03.824. Me is happy.
Ralffoxx
19 juli 2009, 02:22
net mijn pr naar 2.04.1xx ... maar verlies veel en veel te veel in 1e sector. tov Gerben alleen al 6 tiende daar. Als ik daar vooruitgang in kan boeken ben ik al een heel end.
Daniël
19 juli 2009, 14:32
Hmm, ik weet nog niet of ik morgen mee kan doen. Gister op m'n werk wat op m'n voet gekregen en ik had er geen last van eigenlijk, maar nu is de bovenkant van m'n voet erg pijnlijk en na een paar rondjes begint de boel nogal te verkrampen. Hopelijk kan ik mee doen, maar oefenen zit er vandaag niet in. :rolleyes:
Ruben Laenens
19 juli 2009, 20:36
thx gerben :), gisteren reed ik nog een 2.10.x en nu heb ik jouw setup ff geprobeerd en reed ik 2.05.8 na zowat 4 rondjes. Dus misschien dat ik morgen toch nog mee ga doen, eerst proberen nog een 2.04 laag eruit te persen :p
Marc Vos
19 juli 2009, 22:12
Zo net weer even geoefend, 2.07,2. Met behoorlijk wat benzine mee, morgen is kijken of we de 2.06 halen. Het blijft echt gaaf om met deze wagens door Eau Rouge te gaan straks in de race wordt het helemaal top :thumbup:
Gerben vd Broek
20 juli 2009, 00:10
Mijn tijd verbeterd naar een 2.03.824. Me is happy.
En nog een beetje eraf. 2.03.705. Ruim tiende verloren in de laatste sector. En 1ste sector is ook al tiende sneller geweest. Maar zit wel aardig op mijn max.
Daniël
20 juli 2009, 00:16
Letterlijk een paar rondjes gereden en kwam, met 60 liter brandstof aan boord, op een 2.08.xx, maar ik kon niet langer doorrijden door m'n voet. Hopelijk gaat 't morgen beter. :)
tinyriconen
20 juli 2009, 06:10
Aiii.. zo'n mooie baan en dan vergeet je te rijden. Ik vanavond nog maar even flink testen als ik terugkom van werk.
gister pas mijn race stoel inelkaar gefratseld.
Ik kwam er achter dat het niet handig is om met de F3000 te beginnen om te wennen aan de opstelling en de nieuwe pedalen. 10 rondjes, 1 zonder spin was een 2.09
Ik moet dus nogal flink wennen aan de pedalen. Dit is een tijdelijke opstelling dus ik moet ook maar snel aan de slag met de voorlopig definitife opstelling
tinyriconen
20 juli 2009, 12:49
Ik zal helaas niet aanwezig kunnen zijn vanavond. Ik kan niet goed bij m'n bureau/computer/stuur omdat de kabel opnieuw gelegd wordt vanavond. Komt natuurlijk niet geheel slecht uit, gezien het feit dat ik nog geen meter gereden had ;)
Maar helaas. Ik zal niet op de baan verschijnen :(
Daniël
20 juli 2009, 16:40
Overigens kunnen jullie best onze TeamSpeak-server joinen. Er zijn zat channels beschikbaar + eigen DRNL-channel, maar er is toch geen hond.
IP:vollenbrock.eu:8768 (81.169.170.159:8768, maar vollenbrock.eu werkt gewoon!)
Pass: tub óf tub123 -> een van deze moet 't zijn.
Niels Tieman
20 juli 2009, 16:46
Er rust potverdorie een vloek op mij en de FPL2 tests. Ik heb hier zoveel zin in, maar ik heb een afspraak met een klant vanavond.. :(
Marc Vos
20 juli 2009, 20:07
Iedereen is weggevallen bij de kwalificatie, ik kan gewoon rijden maar ik zie niemand op de baan, wat te doen?
Edit: Ben van de server gegaan en nu kom ik er ook niet meer in...
Bij de livetiming stond mijn naam ook niet meer vermeld,
Robert Saalmink
20 juli 2009, 20:49
Ik ben er helaas niet bij :( moest even langer doorwerken vandaag. Ik baal er wel van, ik had er wel zin in!
Darkone55
20 juli 2009, 20:55
Aw. Nou de eerste 8 (?) rondjes waren heel vet. Jammer dat ik schade linksvoor had. Ik wilde er langs bij Michael Storm, maar in Blanchimont werd ik ineens geblokked... Heel jammer, en schade. Ik kreeg 'm er uiteindelijk na veel pogingen langs, maar een de ronde daarop crashte ik in Eau Rouge. Toch leuk voor een eerste race met gtr evo.
Marc Vos
20 juli 2009, 21:02
Geweldige race maar heel slecht geëindigd,
Kwali was bagger 16de,
1ste ronde was daarna echt helemaal geweldig ik lag gelijk 8ste en daarna zelfs even 7de. Daarna volgden er schitterende gevechten met Jaap Kleijn, Daniël Kleijn, John, Tjerk en nog wel wat personen. De ronde voordat ik de pits in wilde zat ik midden in een gevecht met Ruben Laenens helaas verloor ik de controle over de wagen en ging ik de muur in. Ik verloor mijn rechter voorwiel. Toch wilde ik nog naar de pits toe om het te maken het ging goed totdat ik vlak voor de chicane een stuurfout maakt en een persoon klapt op mij :blushing:
Mijn excuses echt dom van me...
Tjonge, tjonge ben al weer klaar na 7 rondjes... :censored: :cursing:
Tijdens de kwalificatie mijn p.r. aangescherpt naar 2.04.1. De daaropvolgende ronde zat ik op tweede meetpunt er nog eens 0.3 onder, maar die laatste sector blijft een probleemkindje, dus de 2.03 nog wat kreeg ik niet op de klokken.
Dan de race. Een slechte start, gevolgd door een dramatische 1e ronde :blushing:. Bij de eerste doorkomst dus allerlaatst...
Dat starten met staande start heb ik gewoon nog niet onder de knie. Nog maar zelden zo gestart. Dus dat kan beter. Betrap me er wel op dat ik de eerste ronde teveel gefocust ben op mijn nabije tegenstanders, waardoor ik onnodige fouten maak. Ook een aandachtspuntje...
Daarna lekker het ritme opgepakt en gestadig weer naar voren gereden. Onderweg mij nog verremd bij La Source (sorry John voor het duwtje in de rug :surrender:).
Helaas verlies ik volkomen onverwacht in Stavelot de wagen door onachtzaamheid. Knal in de muur. Verdenk schade te hebben opgelopen, dus maar de pits in gedoken.
Op 't pitbord alles groen geconfirmed (wilde dus ook repairen, hoewel dat in de preset was uitgeschakeld). De stop verliep inclusief tanken erg snel, dus vreesde al dat 't niet goed gegaan was. Voordat ik de baan weer op reed, was ik al tweemaal gespind. De volgende vijf bochten evenzovele malen achterste voren gestaan. D'r was geen houden aan. Bij de laatste spin ook de voorvleugel verloren. En toen vond ik 't welletjes :blink::bored::hammer:
Edit: Maar de auto is mooi Steven!:)
Ralffoxx
20 juli 2009, 21:05
lol ik stond leeg... stond 50liter tanken bij Pitstop maar uhm denk dat ie dat vergeten is lol.
Jeroen Ursem
20 juli 2009, 21:22
Pfiew, kwali doel behaald, voor Mark..
Race
Start een drama, ga rond in de eerste bocht en vechten voor positie. Komen de pitstops heb ik het aardig ingehaald, rijd ik m'n crew voorbij :p Uiteindelijk 9e en net buiten de punten..
Ag, mooie ervaring en heb zin in het seizoen, die wagentjes rijden echt heel vet :)
Daniël
20 juli 2009, 21:26
Zo, toch nog 8e. Kwali ging hopeloos, geen tempo gewoon, race ging beter. De eerste helft van de race leuk gevochten met Jaap Kleijn (nog sorry voor de touché bij Les Combes, ik dacht dat je genoeg ruimte had en stuurde gewoon in. Niet verstandig. :blushing:) en Marc Vos (reed jij nou in de wit/grijze auto met "OHL"-sponsoring? Om een of andere reden werkte m'n carlabelsknop niet. >_<). Later had ik John Oldenburg achter me en hield 'm achter me, maar hij pakte me bij de pitsstop, waar ik te veel benzine kreeg. Rekenfoutje.
Op 2 grote fouten (eraf bij Poupon, stomme fout @Busstop) na vrijwel foutloos gereden, dus dat gaat goed. M'n voet hield 't ook uit, dus dat was mooi. Overigens nog een mooie inhaalactie gedaan bij Les Combes, buitenom. :laugh:
't Was érg tof, heb al zin in het seizoen!
Ruben Laenens
20 juli 2009, 21:33
Quali: slecht, was 13de ofzo en was in de practise sneller.
Race: Was de leukste testrace tot nu toe. Ronde 1 meteen opgeschoven tot plek 11 door wat fouten voor me. Daarna heb ik zeker tot ronde 14 een heel mooi duel gehad met achter mij Jeroen en voor mij onder meer Jaap, Daniel en Marc. Uiteindelijk Marc voorbij gegaan nadat hij ergens in de muur klapte. Uiteindelijk kwam ik na de pitstops op een 2de plek terecht omdat ik zelf niet wou pitten. Laatste 5 rondjes heb ik dus constant brandstof gespaard (reed rondjes die 5 sec trager waren dan normaal) en zo ben ik ook tweede geeindigd met Gerben vlak achter mij :p
Dennis
20 juli 2009, 21:40
Kwali:
Was erg lekker, net in de 2.03 weten te raken en P4 als resultaat.
Race:
Op de 1e twee ronden na heb ik een zeer solide en constante race gereden. Zo'n beetje iedere ronde weer net iets sneller dan daarvoor. Tot ik op 5 rondjes voor het einde achter Mark Bentvelzen terecht kom. Wat een gevecht. Hij had duidelijk minder vleugel staan waardoor ik er gewoon niet voorbij kwam. Laatste ronde vanaf blanchimon tot de busstop in zijn versnellingsbak maar hij kneep het gat super goed dicht. TOP!
Als ik in de 2e ronde er niet af knal boven aan eau rouge had ik denk ik voor het podium mee kunnen komen. Volgens mij zat ik aan het einde van de race op zo'n 30 seconde van de kop.
Tjerk Korving
20 juli 2009, 21:43
Begin van de race was nogal rampzalig. Wel zowaar een fatsoenlijke start maar aan het eind van de ronde in de muur en gelijk de pits in voor suspension schade. Vergeten de pitlimiter aan te zetten en dus gelijk nog een stop & go eraan overgehouden. De achterstand liep toen dus al flink op maar desondanks nog wat gevechten met degenen voor me. Had her en der wat meer snelheid naar mijn idee dus mezelf maar van een ronde ontdaan. Na m'n geplande pitstop nog ronden lang een gevecht met Daniël gehad. Hij was sneller in de eerste sector en daarna liep ik weer weg. Dat resulteerde soms in meerdere inhaalacties van beide kanten per ronde. Ondanks de flinke achterstand toch een leuke race gehad.
Mark B
21 juli 2009, 09:20
Kwalie: 11e (?) op de grid.. zonder oefenen toch redelijk tevreden mee... minder tevreden dat Jeroen net voor mij stond :innocent::thumbup:
Race: Kon met de start veel plekken pakken door fouten her en der.. reed gelukkig zelf een foutloze eerste ronde en in de rondes erna kon ik goed profiteren van de gevechten voor me.. Uiteindelijk lag ik op P4 met een snellere rijder achter me (dacht dat het Rudy was) die mij ook redelijk makkelijk voorbij kon. Na de pit kwam ik in een gat en zag Dennis flink inlopen.
De laatste 5 rondes vd race continu in de spiegels gekeken aangezien Dennis lekker aan het pushen was, hierdoor kreeg ik zelf ook weer het tempo te pakken en kon redelijk tempo rijden.
Was weer een leuke race en Spa is voor mij nu al een blijvertje op de kalender.
Wel weer wennen aan die F3000 wagentjes maar errrrrg gaaf
Marc Vos
21 juli 2009, 10:15
Overigens nog een mooie inhaalactie gedaan bij Les Combes, buitenom. :laugh:
Ja die was erg netjes! Ik verdedigde de binnenkant maar je had minder vleugel staan dan ik, dus je zat al iets voor mij. Ik dacht nog van dat redt die nooit! Maar je redde het dus wel :thumbup:
Dit was zeker de leukste testrace, in die 12 rondes dat ik gereden heb zat ik constant in een gevecht en ik kon ook nog een aardig tempo rijden. Het gaf ook een enorme kick om volgas door Eau Rouge/Blanchimont te gaan en dan echt vlak achter een andere wagen. :D
Gerben vd Broek
21 juli 2009, 11:06
Practise liep niet echt lekker. Was te langzaam in de middensector. Kon niet mijn tijden rijden die ik voorgaande dagen wel reed.
Gelukkig in de Q kwam het alsnog goed. Wel een beetje een dubbel gevoel. Had een rondje met 45.0 1.30.9 gefinished in 2.03.6. Dus veel verloren in laatste sector. Met nog iets meer dan 4.20 op de klok nog naar buiten met voor maar 2 ronden brandstof en nog proberen. Kom je op sector 1 met +0.463. Dan is het eigenlijk al klaar. Vervolgens middensector het teruggebracht naar 0.3 en op de streep zelfs een verbetering naar 2.03.5. Dus had hier echt een lage 2.03 moeten rijden. Anyway toch P3 en beste Q ooit voor mij.
De race. Een goede start, kon netjes aansluiten bij Michael en Bas. Die waren heftig aan het vechten met elkaar. Ze hebben elkaar ook meerdere keren geraakt in de eerste paar ronden. Ik kon goed volgen, maar heb me niet gemengd in het gevecht. Ook uit lijfsbehoud. Steven Voss kon achter mij ook heel goed volgen op iets meer dan een seconde. Tot op een gegeven moment Bas voorbij komt aan Storm. En vervolgens zijn wagen hard parkeerd in Eau Rouge. Toen ging het tempo iets omhoog omdat Michael ook normale rondjes kan gaan rijden. Ik kon aansluiten, beetje duwen hier en daar. Kom er 1x voorbij bij les combes om vervolgens bijna direct te spinnen, en plaats weer kwijt. Vervolgens nog 2x kunnen aanhaken richting Blanchimont. Mijn wagen liep echt harder, maar Blanchimont is smal met die snelheden dus moest elke keer gas lossen om er niet vol in te jagen. En vervolgens in ronde 10 ofzo moest ik hard eraf stuiteren in Stavelot. Snap nog niet hoe die wagen geen schade had. Iets te wijd uitkomen en vervolgens via de muur tegen de railing aan de andere kant getorpedeerd. Geen schade wel 10 seconde verloren. Tempo weer oppakken. Netjes pitten. Rustig de tijd om fuel en banden in te stellen, en vervolgens enkel dus fuel meenemen. Dus ongewild nog wel de oude banden eronder. Kwam op P5 uit de pit. Steven Voss viel stil, dus P4. Vervolgens Rinus nog naar binnen, dus P3. En toen in niemandsland rondgereden. Wel redelijk constant 2.06 rijdend, was een fractie sneller dan Storm ook op dat moment, want achterstand werd iets kleiner. Liep verder aardig in op Ruben Laenens. Moest wel uitkijken achter me, want Rinus liep ook een seconde per ronde in op mij, enkel was het gat wel 15 seconde toen. Maar moest zonodig nog een keer achterstevoren gaan staan in La Source. Dus weg mogelijk gevecht voor P2. En Rinus die op nog maar 6 seconde zat met nog 3 ronden te gaan. Laatste ronde ingaan zat ik nog op 10 seconde achter Ruben, maar dat ging over die ronde heel hard naar beneden, om er uiteindelijk 2 tekort te komen voor P2. Afijn een podium finish met de F3000 is nieuw voor me, dus zeker een geslaagde race.
Ruben Laenens
21 juli 2009, 16:31
Klopt Gerben ik kwam met 0.30 liter over de streep dus was enorm aan het sparen. Was de race zo'n 500 meter langer dan had je me gehad :p
El Maestro
21 juli 2009, 16:37
Mijn race verslag:
Had nog geen ronde gereden met de F3000 wagen op Spa en wist dus ook niet waar ik zou staan. In de practice leek het helemaal nergens op, maar met wat tweaken aan de setup kreeg ik er wel wat snelheid uit. 8e in de kwalificatie.
Zoals gewoonlijk een goede start en ik had direct 2 mensen te pakken. Ik ging toucherend door Eau Rouge, ging net goed:laugh:
Tempo zat er goed in en na 3 rondes stond ik vierde. Ik kon hard rijden met de setup, maar het was me wel duidelijk geworden dat de wagen er erg lastig te besturen werd hierdoor. De volgende ronde door Eau Rouge ging dan ook fout, de auto begon te glijden en ik schoot rechtsaf achteruit de muur in. Wilde doorrijden maar toen zag ik dat ik een achterwiel miste. Zonde, want het tempo was misschien wel goed genoeg voor een podium.
Felicitaties aan het podium en een goeie tactiek van de eerste 2 door geen pitstop te maken. :thumbup: Ik had er gewoon niet aan gedacht dat die lange pitstraat een erg groot nadeel is. En ik had er al helemaal niet bij stil gestaan dat het mogelijk was om met 1 tank de race uit te rijden.
Mijn race:
Quali: Een pb met een 2.05.1 , er had een 2.04 ingezeten maar ik verprutste het steeds in de 3e sector. Was volgens mij P10 of P11 op de startgrid.
Race: Redelijke start. Dacht ook goed door Eau Rouge heen gekomen te zijn maar later bleek dat Rinus en ik elkaar met de zijkanten iets geraakt hadden waardoor Rinus uit moest wijken en de bandenstapels kuste zonder schade overigens. Hij zat in de dode hoek van mijn spiegel en ik kon er dus weing aan doen maar toch excuses. Verder een ongelofelijke gave 1e stint gehad met heel veel gevechten. Gewoon met 5 man achter elkaar met 250 km/u door Blanchimont jagen met misschien 3 of 4 meter afstand tussen de auto's. Toen ik op P7 lag ging Daniel vlak voor me in Les Combes helaas dwars (kon hij ook niets aan doen natuurlijk). Ik kon hem niet meer ontwijken en doordat mijn rechter voorwiel over zijn linker voorwiel heen ging koos de voorkant van mijn auto even het luchtruim. :) Kwam op P11 geloof ik terug de baan op en heb me terug geknokt naar P8. Zoals Daniel al zei kon ik hem tijdens de pitstop voorbij komen. De 2e stint was erg eenzaam. Nog een foutje gemaakt in Les Combes maar uiteindelijk kon ik de auto op P7 binnen brengen.
Ik heb het heel erg naar m'n zin gehad.
Ruben Laenens
21 juli 2009, 19:02
Gewoon met 5 man achter elkaar met 250 km/u door Blanchimont jagen met misschien 3 of 4 meter afstand tussen de auto's.Klopt was in ronde 10 ofzo dat we van P7 - P12 binnen een seconde of 6 zaten. :thumbup:, gebeurt niet zo vaak in een fpl race:)
Jeroen Ursem
21 juli 2009, 19:03
Ik plijt voor een verplichte pitstop, erg goed verzonnen van de heren, maar ik vind het toffer als er iets meer tactiek bij komt kijken.
Ralffoxx
21 juli 2009, 19:07
Door de lange pitstraat is hier een pitstop schijnbaar net niet voordelig. Op andere circuits kan het veel beter uitvallen. Aangezien hier gewoon je te veel tijd verloor met door de pitstraat heen te rijden.
Maar ik ben voor maak de race nog is een paar rondjes langer. Dan moet je wel stoppen.
Niels Tieman
21 juli 2009, 19:10
Ik zou gewoon een verplichte pitstop instellen via de dedicated server. Probleem opgelost en dan krijg een een hele zooi verschillende tactieken waarschijnlijk.
Daniël
21 juli 2009, 20:34
@John: Ik kan me daar niets meer van herinneren haha. Heb je een replaypunt voor me? Want ik heb, zover ik weet, niemand geraakt, op Jaap na dan. (En misschien een toucheetje bij de start.)
Ralffoxx
21 juli 2009, 20:46
is er een lapchart aanwezig?!?
Ruben Laenens
21 juli 2009, 20:50
Daar zit ik ook op te wachten:)
Gerben vd Broek
21 juli 2009, 20:59
Ik zou gewoon een verplichte pitstop instellen via de dedicated server. Probleem opgelost en dan krijg een een hele zooi verschillende tactieken waarschijnlijk.
Probleem bij de dedicated verplichte stop is dat je een pitstopwindow krijgt die echt rond het midden ligt. Je hebt wel een ronde of 10 de tijd, maar zie dan liever wel verplichte stop, maar dan wel in te plaatsen over de hele race vanaf lap1 tot de 1na laatste.
Jeroen Ursem
21 juli 2009, 21:05
Gewoon gentlemen agreement, als je het niet doet, een paar races niet deelnemen :p
Gerben vd Broek
21 juli 2009, 21:08
Gewoon gentlemen agreement, als je het niet doet, een paar races niet deelnemen :p
Dat is zeker een optie. Maar dan ook met een tijdstraf of iets, wat je goed voelt in de race waar je de overtreding maakt.
rinussie
21 juli 2009, 21:17
ook nog even mijn reactie :thumbup:
Toffe race gehad met veel actie. Vanaf p7 mijn start volledig verknalt (ik was een beetje zenuwachtig). Hierna opgeklomen naar stek 2 en na mijn stop als 4e gefinishd op 5 sec van Gerben.
Veel leuke inhaal actie's gemaakt (toch wel een voordeel als je getraind hebt ;) ) hier en daar een tikje gekregen echter zonder gevolgen en nooit opzettelijk.
Ik zie een verplichte stop ook wel zitten echter moet je wel zelf kunnen bepalen wanner je deze maakt (ivm de verschillende tactieken) eventueel kan je de race ook gewoon langer laten duren, ipv de 51 minuten zoals op Spa minimaal een uur ofzo.
Gerben vd Broek
21 juli 2009, 21:23
We hebben eigenlijk ingesteld dat we 150 km rijden met een maximum van 1 uur racen. Je zou het eventueel kunnen omdraaien dat we 1 uur gaan racen, ongeacht welk circuit, dus ook ongeacht hoeveel ronden je erin gepropt krijgt. Je komt dan sowieso op een stop uit, omdat je niet genoeg brandstof in 1x kan meenemen dan. Het is dan ook relatief vrij om je stop te plannen. Overigens is dit geen officeel standpunt als organisatie. Dus mogelijk moeten we hierover even debateren, of toch de lijn vasthouden zoals die al stond.
rinussie
21 juli 2009, 21:30
We hebben eigenlijk ingesteld dat we 150 km rijden met een maximum van 1 uur racen. Je zou het eventueel kunnen omdraaien dat we 1 uur gaan racen, ongeacht welk circuit, dus ook ongeacht hoeveel ronden je erin gepropt krijgt. Je komt dan sowieso op een stop uit, omdat je niet genoeg brandstof in 1x kan meenemen dan. Het is dan ook relatief vrij om je stop te plannen. Overigens is dit geen officeel standpunt als organisatie. Dus mogelijk moeten we hierover even debateren, of toch de lijn vasthouden zoals die al stond.
:thumbup1::clap:
@John: Ik kan me daar niets meer van herinneren haha. Heb je een replaypunt voor me? Want ik heb, zover ik weet, niemand geraakt, op Jaap na dan. (En misschien een toucheetje bij de start.)
Ik dacht in de replay gezien te hebben dat jij het was maar ik zou me kunnen vergissen. :blushing:
Edit: En ik heb me vergist. Het was Jaap Kleijn, zelfde achternaam. Jullie zijn toch geen broers hè? ;)
@ Koos: Ik heb het gevoeld maar het was verder geen probleem.
Jeroen Ursem
21 juli 2009, 22:29
Scherp idee, zo werkt dat ook altijd al met de ZAC
Tjerk Korving
22 juli 2009, 20:16
[spacer]
Uitslagen
1|Michael Storm|22|47:57.832|
2|Ruben Laenens|22|47:59.969|+0:02.137
3|Gerben van den Broek|22|48:01.817|+0:03.985
4|Rinus Janssens|22|48:05.302|+0:07.470
5|Mark Bentvelzen|22|48:28.019|+0:30.187
6|Dennis Gerressen|22|48:31.799|+0:33.967
7|John Oldenburg|22|48:37.483|+0:39.651
8|Daniel Kleijn|22|48:54.123|+0:56.291
9|Jeroen Ursem|22|49:11.068|+1:13.236
10|Tjerk Korving|21|48:50.137|+1 lap
11|Raimond Bogerd|18|49:18.597|+4 laps
12|Steven Voss|14|Out of fuel|-
13|Marc Vos|12|Collision|-
15|Bas Bouma|8|Collision|-
16|Koos de Boer|7|DNF|-
17|Jerry van Sinderen|2|Collision|-
18|Fred Visser|2|DNF|-
Lapcharts (http://www.digitalracing.nl/fpl/20090720_spa_francorchamps/index.html)
Replay en logfiles (http://www.digitalracing.nl/fpl/20090720_spa_francorchamps/FPL_Test_Race_Spa_Francorchamps.rar)
[spacer]
[logo_dr]
Atreidez
24 juli 2009, 18:07
[spacer]
Uitslagen
[spacer]
[logo_dr]
Beetje late reactie maarja.. Was leuke race, al had ik veels te weinig voorbereiding, maar ik zat continu in actie. Door af en toe kleine foutjes ook wat onvoorspelbare situaties gecreeerd geloof ik, waarbij sommige misschien wat tijd of schade hebben geleden.. Excuses iig daarvoor. Het heeft zich allemaal in me spiegels afgespeeld, want voor me heb ik niets anders geraakt dan een barrier :o Toen ik echter gepit, getankt en gerepareerd was raakte ik een rare hobbel op eau rouge pitstraat exit en vloog ik raar de barrier in. Einde race.
Daniël
27 juli 2009, 13:18
YouTube - Inhaalactie buiten om bij Les Combes
Hier m'n actie bij Les Combes. Overigens Jaap, "ons" momentje is op ongeveer replaypunt 1010. Ook leuk om te zien hoe Gerben ertussen zat, die zat mooi eerste rang. :laugh: Ik probeerde toen hetzelfde als bij Marc, maar jij haalde de bocht niet leek 't? :)
Atreidez
27 juli 2009, 20:27
Dat was idd ook 1 van de momenten, dat ik zo gefocust was op t voorbij rijden dat ik me rempunt miste en rechtdoor schoot. Een andere keer daar zat ik aan de binnenkant bij iemand maar die duwde me t gras op waardoor ik na remmen ineens slipte naar links (en ws. de bocht later ook weer door vuile wielen). Nouja, in competitie ben ik wel wat beter voorbereidt, en ook wat voorzichtiger. Had maar 1 DNF vorig jaar geloof ik :)
Marc Vos
28 juli 2009, 21:09
Die witte wagen was ik dus inderdaad. Ik rem achteraf gezien te vroeg, maar dat neemt niet weg dat die actie erg gaaf is :thumbup:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.