PDA

View Full Version : De GP van Turkije

bobskink
4 juni 2009, 20:32
Oftewel de GP van Felipe Massa...
Lukt het hem een 4de keer op rij...
Is het weer Button die wint...
Interesseert het nog iemand ???

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5d/Istanbul_park.svg/800px-Istanbul_park.svg.png

Dit is het plan,

Laps 58
Circuit length 5.338 km (3.317 mi)
Race length 309.396 km (192.250

en dit zijn de gegevens.

http://www.formula1latest.com/wp-content/MassaTurkey04.jpg

Op één of andere manier wisten we allen dat zonder onvoorzien omstandiheden Massa hier vorig jaar weer zou winnen, hetzelfde geld zo een beetje voor Raikonen in België. Dit jaar is het echter anders...

Martijn Mezger
4 juni 2009, 20:48
Ze moeten Massaal aan de bak bij Ferrari.
Maar dat levert ze wel een Massaal feest op. :)

Jeroen Ursem
4 juni 2009, 20:54
Als Barrichello weer niet sneller is als Button is hij klaar voor de rest van het seizoen, ik denk zelf dat Brawn het dit keer niet zo makkelijk heeft als de laatste races..

bobskink
4 juni 2009, 21:15
ik denk zelf dat Brawn het dit keer niet zo makkelijk heeft als de laatste races..
dat denken we iedere race opnieuw :) maar het draait telkens anders uit.

speed9
4 juni 2009, 21:26
dat denken we iedere race opnieuw :) maar het draait telkens anders uit.
:p Ferrari wint dit keer gewoon.
Ik voel het aan me water.

Ferrari won laatste 4 keer op Istanbul Park, en ja waarom dit jaar dan niet voor de 5de keer.

Schumi rulezzzzz
4 juni 2009, 22:00
Ferrari won de laatste 3 keer, want de eerste keer won Raikkonen in een McLaren.

Hoop dat Massa hem kan winnen, maar realistisch gezien gaat ook deze naar Button, tenzij Webber of Vettel hier goed mee kunnen komen.

(ben benieuwd of Webber weer sneller is dan Vettel)

Ferroeni
5 juni 2009, 08:02
Ik hoop dat Massa met de overwinning naar huis gaat zodat Ferrari weer wat punten scoort. Maar ik verwacht dat de Brawn's weer oppermachtig zullen zijn met als gevolg dat Button wint.

Roel Bakker
5 juni 2009, 09:19
Voor de liefhebbers!!
Livestream: http://nl.justin.tv/sixtvonline

ixque
5 juni 2009, 09:42
Voor de liefhebbers!!
Livestream: http://nl.justin.tv/sixtvonline

http://nl.justin.tv/ferrari_dragon2?

:thumbup:

Rijd Red Bull trouwens al met een diffuser?

Robert Saalmink
5 juni 2009, 09:56
Tot nu toe erg close, vrijwel het hele veld binnen 0.9s!

joostingh
5 juni 2009, 09:59
Inmiddels niet meer :P maar BMW en Kovalainen zijn enorm traag tot op heden...

Robert Saalmink
5 juni 2009, 10:13
Rode vlag, er ligt een plak losgereden (kunst?)gras op de baan :laugh:

Bramzel
5 juni 2009, 10:17
De GP van Turkije, mede mogelijk gemaakt door de Amsterdam Arena? :D

Schumi rulezzzzz
5 juni 2009, 11:06
Rijd Red Bull trouwens al met een diffuser?
Jup, die hebben ze in Monaco geïntroduceerd.

Zit dicht bij elkaar allemaal, straks in FP2 zal er meer gereden worden en zullen de verhoudingen duidelijker worden. Zoals gebruikelijk dit jaar rijden Rosberg en Hamilton tijdens de trainingen wat lichter dan de rest, waardoor het beeld een beetje vertekend is.

bobskink
5 juni 2009, 11:20
T'is te hopen voor Toyota en BMW dat ze terug een beetje meedoen.

Roel Bakker
5 juni 2009, 13:32
Vettel heeft zojuist zijn redbull weer aan de kant moeten zetten met een rokende motor of versnellingsbak.
Mooi om te zien hoe hij de marshalls helpt om zijn wagen te verduwen.

Btw HQstream: http://nl.justin.tv/zuraccer000

joostingh
5 juni 2009, 13:45
Vettel heeft zojuist zijn redbull weer aan de kant moeten zetten met een rokende motor of versnellingsbak.
Mooi om te zien hoe hij de marshalls helpt om zijn wagen te verduwen.

Btw HQstream: http://nl.justin.tv/zuraccer000

Idd mooi om te zien van Vettel dat hij helpt en jammer dat er weer iets kapot is. En Lewis die donuts aan het maken is :D

Helaas werkt je stream niet meer. Deze: http://nl.justin.tv/ferrari_dragon2? werkt nog wel.

Edit: Trouwens de top 15 binnen de 0.731 van een seconde...

Revolt
5 juni 2009, 17:12
Massa, PLEASE :D Ik heb het nu al helemaal gehad met Button :surrender:

Schumi rulezzzzz
6 juni 2009, 10:51
Moet toch zeggen dat ik het indrukwekkend vind hoe Massa momenteel FP3 domineert. Heeft twee long runs van beide 8 laps gedaan en reed bijna elk rondje weer een snellere tijd, of in ieder geval verbeteringen in sectoren. Bovendien rijdt hij out of sync, als de rest binnen staat doet hij z'n rondjes.

Heb goede hoop voor vanmiddag, een pole zou errug mooi en welkom zijn!

Sander Hogendoorn
6 juni 2009, 11:28
Shit, dacht dat FP3 om 11 uur begon. Keek even snel op f1.com maar ben dus vergeten om convert to local time aan te klikken :innocent:

Quali begint dus om 13:00 uur, en voorbeschouwing op BBC al om 12:10. Ik dacht ik zet het hier maar even neer, zullen vast meer mensen zijn die op 14:00 gerekend hadden ;)

Jeroen Ursem
6 juni 2009, 11:30
Inderdaad, dankjewel :laugh:

Schumi rulezzzzz
6 juni 2009, 12:38
Massa heeft zijn snelste tijd van vanochtend gereden op de prime tire, terwijl bijvoorbeeld de Toyota's de tijden (2e en 3e) gereden hebben op de option (softs). Het lijkt er goed uit te zien voor Ferrari.

Darthwillie
6 juni 2009, 12:56
jep, hoewel er gisteren een berichtje was dat de prime sneller was dan de option. Maar goede kans voor Massa deze race.

Valt me trouwens wel op dat Button de laatste races pas in de kwalificatie zijn snelheid vind.

JossNL
6 juni 2009, 13:02
Heeft er iemand een livestream linkje?

Edit: http://www.ustream.tv/channel/Dimoni-Racing wel Spaans en matige kwaliteit :P

rammstein_fan
6 juni 2009, 13:21
Verrassend van FI met name Sutil

Darthwillie
6 juni 2009, 13:22
en de brawns toch weer 2 en 3 :rolleyes:

JossNL
6 juni 2009, 13:27
Ik had een beetje hoop voor McLaren deze race, maar Hamilton faalt en Heikki ook nog maar net er in... En de Brawn gaan gewoon weer voor de winst inderdaad, jammer...

rammstein_fan
6 juni 2009, 14:03
VETTEL!!!!!!:D Ferrari zwaar of teleurstellend?
Aangezien Raikkonen en Massa het meeste gereden hebben in q3

Sander Hogendoorn
6 juni 2009, 14:14
Beetje de verwachte uitslag, had Massa wel iets hoger ingeschat :)

JossNL
6 juni 2009, 14:14
Of zwaar teleurstellend? ;) Nee, gezien de trend zou ik zeggen dat Ferrari weer zwaar is, ja, maar ook dat het geen winnende auto is voor deze race.

Neo-242
6 juni 2009, 14:55
Brawn speelt graag verstoppertje, dat is duidelijk;) Ik denk dat Vettel lichter is dan Button, en dat die laatste morgen gewoon weer de overwinning neemt.
Niet normaal hoe slecht dat McLaren-chassis is!:blink: Aan de motor ligt het zeker niet, zie Brawn & Force India. Piquet en Alonso hadden een identieke schuiver:D

Stefan van Renselaar
6 juni 2009, 14:59
Is het toch een technisch probleem wat Piquet al aangaf, dacht dat het gewoon een flut coureur was die weer eens vergeet dat F1 auto's geen ABS hebben.... Zie je wel weer meteen het verschil tussen Alonso en Piquet, Alonso houd hem uit het grind en Piquet zet hem er prachtig in.

Hopelijk morgen eens een keer geen Brawn.

Schumi rulezzzzz
6 juni 2009, 15:04
Ben eigenlijk best wel teleurgesteld, Massa's sectortijden waren in Q2 net zo snel als die van Vettel, alleen heeft hij ze niet in 1 rondjes gereden. Voor mijn gevoel is de Ferrari niet veel slechter dan de Brawns en de Red Bulls, alleen staan ze wle 6 en 7. Echt een slecht resultaat, want echt schokkend zwaarder zullen ze niet zijn lijkt me.

Vettel verwacht ik wel het lichtste van allemaal en als eerst binnen morgen.

Edit

Net wel vette gevechten gezien in de GP2 race, waar GvdG helaas Maldonado net niet achter zich kon houden, anders was hij 6e geworden. Nu 7e en morgen vanaf P2. Er loopt echter nog een onderzoek naar inhalen onder geel bij zowel Giedo als Hulkenberg die 5e werd, dus het kan zomaar zijn dat die nog een straf krijgen...

Dennis
6 juni 2009, 17:08
Is het toch een technisch probleem wat Piquet al aangaf, dacht dat het gewoon een flut coureur was die weer eens vergeet dat F1 auto's geen ABS hebben.... Zie je wel weer meteen het verschil tussen Alonso en Piquet, Alonso houd hem uit het grind en Piquet zet hem er prachtig in.

Hopelijk morgen eens een keer geen Brawn.

Eerder in Q1 schoof Piquet en op hetzelfde punt af als Alonso en hield hem ook net.

Sander Hogendoorn
6 juni 2009, 17:17
Gewichten bekend:

http://img411.imageshack.us/img411/8465/turkey09.jpg

--
Vettel 2 rondjes korter dan Button en 1 dan Barri. Had de Ferrari's toch wel wat zwaarder verwacht, denk niet dat ze veel voordeel uit de iets zwaardere strategie, tenzij ze allebei een paar plaatsen kunnen winnen bij de start.

http://fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/tur09_weights.pdf

Pingguest
6 juni 2009, 17:25
Gezien de gewichten heeft Massa wel een slechte kwalificatie gereden. En dan nog wel zijn favoriete circuit.

Schumi rulezzzzz
6 juni 2009, 17:31
Massa zei ook dat zijn balans volledig zoek was nadat de racebenzine erbij kwam. Overstuur weet ik wat niet allemaal, belooft wat voor de race. Toch vreemd, want daarmee oefen je toch in de vrije trainingen lijkt mij.

Raikkonen lacht zich rot waarschijnlijk, voor Massa en met een goede start best wel kans op een redelijke race.

Eigenlijk heeft Button het gewoon weer het beste voor elkaar.

Darthwillie
6 juni 2009, 17:43
Vettel is behoorlijk zuinig valt me de laatste tijd op, zou me niets verbazen als die maar 1 rondje toegeeft op Button.

Pingguest
6 juni 2009, 19:27
Vettel is behoorlijk zuinig valt me de laatste tijd op, zou me niets verbazen als die maar 1 rondje toegeeft op Button.

He, wat zou het toch mooi zijn geweest als we een 'fuel formula' en geen pitstops hadden. Vettel lijkt inderdaad erg zuinig te zijn met de brandstof en Button is vooral goed in het sparen van de banden. Wellicht dat we dit volgend jaar gaan zien, aangezien bijtanken per 2010 verboden zal zijn.

Schumi rulezzzzz
6 juni 2009, 21:40
Het verbod op bijtanken lijkt mij helemaal niks, maar volgend jaar zal moeten uitwijzen dat ik wellicht ongelijk krijg. Nu is het nog spannend wie er licht staat en op die manier iets uit de hoge hoed kan toveren, volgend jaar staat de snelste vooraan en rijdt in principe weg... Misschien zien we een spaarzame inhaalactie als iemand op koude banden de pits uitkomt?

Het hoogtepunt van het weekend lijkt me volgend jaar de kwalificatie.

Darthwillie
7 juni 2009, 12:06
Het verbod op bijtanken lijkt mij helemaal niks, maar volgend jaar zal moeten uitwijzen dat ik wellicht ongelijk krijg. Nu is het nog spannend wie er licht staat en op die manier iets uit de hoge hoed kan toveren, volgend jaar staat de snelste vooraan en rijdt in principe weg... Misschien zien we een spaarzame inhaalactie als iemand op koude banden de pits uitkomt?

Het kan een zeer interessant tactisch verhaal worden. Een zuinige coureur kan lichter van start omdat hij minder brandstof mee neemt, maar mocht je bijv een race lang in gevecht zijn kan het zomaar dat je aan het einde in de problemen raakt. Koppie kopppie gebruiken dus.
1986 hadden we dit ook. McLaren was briljant om te kijken toen, Rosberg vloog altijd voorbij prost en kwam er halverwege achter dat hij langzamer moest en achter Prost eindigde aangezien die wel op de benzinemeter keek

Dit van Autosport.com, McLaren heeft dus seriues problemen met de aerodynamica op hoge snelheid
The extent of McLaren's problems with the car was highlighted at Turn 8 in Turkey with qualifying analysis showing that it was the slowest car of all through there - and up to 15km/h adrift of the Force India machines.

speed9
7 juni 2009, 12:15
Het kan een zeer interessant tactisch verhaal worden. Een zuinige coureur kan lichter van start omdat hij minder brandstof mee neemt, maar mocht je bijv een race lang in gevecht zijn kan het zomaar dat je aan het einde in de problemen raakt. Koppie kopppie gebruiken dus.
1986 hadden we dit ook. McLaren was briljant om te kijken toen, Rosberg vloog altijd voorbij prost en kwam er halverwege achter dat hij langzamer moest en achter Prost eindigde aangezien die wel op de benzinemeter keek

Dit van Autosport.com, McLaren heeft dus seriues problemen met de aerodynamica op hoge snelheidOf je ontwikkelt een motor die 1 op 5 rijd I.P.V 1 op 1, dan heb je ook een voordeel, dus die regels maken het mogelijk dat teams steeds zuinige motoren gebruiken.

Darthwillie
7 juni 2009, 12:21
Of je ontwikkelt een motor die 1 op 5 rijd I.P.V 1 op 1, dan heb je ook een voordeel, dus die regels maken het mogelijk dat teams steeds zuinige motoren gebruiken.

Ja, maar dat wordt moeilijk van 45 miljoen :huh1: en dan kom je weer op het punt dat het een vrijwel oncontroleerbaar verhaal. Als de motorbouwer 300 miljoen erin douwt maar de motoren met verlies levert voor 5 miljoen, maar via de achterdeur via de sponsors meer geld ontvangt. Oncontroleerbaar voor de FIA

speed9
7 juni 2009, 12:33
Ja, maar dat wordt moeilijk van 45 miljoen :huh1: en dan kom je weer op het punt dat het een vrijwel oncontroleerbaar verhaal. Als de motorbouwer 300 miljoen erin douwt maar de motoren met verlies levert voor 5 miljoen, maar via de achterdeur via de sponsors meer geld ontvangt. Oncontroleerbaar voor de FIAJa ok, of je pompt er meer dan 300 miljoen er in, rijd 1 jaar met tegen werkende regelemente maar bvb in 2011 rijd met die motor.

rammstein_fan
7 juni 2009, 14:04
Raikonnen lek of kapotte voorvleugel?

toch niet al is tie wel degelijk tegen Massa aangereden

speed9
7 juni 2009, 14:07
Raikonnen lek of kapotte voorvleugel?

toch niet al is tie wel degelijk tegen Massa aangeredenLoopt me tv achter? want hij zegt net dat zijn voorvleugel niet ok is.

King Of F1
7 juni 2009, 14:08
Dat was de race voor P1 wel weer...
Kijken of we nog een gevecht voor P2/3 krijgen dan maar.

rammstein_fan
7 juni 2009, 14:08
Loopt me tv achter? want hij zegt net dat zijn voorvleugel niet ok is.

Nee maar zag het bij de start

speed9
7 juni 2009, 14:10
Nee maar zag het bij de start
Barichello starte ook lekker, eerst blop blop blop en dan pas ging die motor.

Fisicella binnen.

Darthwillie
7 juni 2009, 14:10
Zonder KERS zou Heiki Barrichello nooit kunnen houden.

speed9
7 juni 2009, 14:12
Zonder KERS zou Heiki Barrichello nooit kunnen houden.
Klopt.

CavaF1
7 juni 2009, 14:17
Wat een idiote domme move van Rubens. Heiki had al zn KERS energie voor een groot deel opgebruikt om hem er terug voor te krijgen. Hij moest alleen wachten op het recht stuk. Daar had hij hem er zeker naast gekregen.

NS
7 juni 2009, 14:22
barichello is echt niet lekker bezig

rammstein_fan
7 juni 2009, 14:22
Barri is een frusti:P

Darthwillie
7 juni 2009, 14:23
geen 7e versnelling voor Rubens en alweer de anti-stall die ingrijpt bij de start (tweede keer) Button nog geen enkel probleem. Ze hoeven die auto alleen nog meer Rood te verven en het is een complete Deja Vu voor Rubens :lol:

speed9
7 juni 2009, 14:25
geen 7e versnelling voor Rubens en alweer de anti-stall die ingrijpt bij de start (tweede keer) Button nog geen enkel probleem. Ze hoeven die auto alleen nog meer Rood te verven en het is een complete Deja Vu voor Rubens :lol:
Whahah, kan Rubens zijn 7de versnelling niet meer gebruiken dan?

Darthwillie
7 juni 2009, 14:27
Whahah, kan Rubens zijn 7de versnelling niet meer gebruiken dan?

nee, was net op de radio van Rubens naar team.

Stefan van Renselaar
7 juni 2009, 14:32
nee, was net op de radio van Rubens naar team.

Ik zag toch net op de toerenteller een 7 staan...

Maar wat is het weer slaapwekkend, ben benieuwd wanneer ik mijn huiswerk erbij pak. :sleep1: :sleeping:

rammstein_fan
7 juni 2009, 14:35
Vettel:D

Darthwillie
7 juni 2009, 14:35
mwah, ik begint leuk te worden. Red Bull maakt het strategisch spannend. Op de BBC denken ze dat Vettel op een 3 stop strategie staat EN Button kreeg het bericht dat hij aan zijn temperaturen moet denken. Misschien dat door Button op te jagen ze hem nu in de hoge temperaturen proberen te jagen. Die 3 stopper kan ook spectaculair mis gaan.

CavaF1
7 juni 2009, 14:38
mwah, ik begint leuk te worden. Red Bull maakt het strategisch spannend. Op de BBC denken ze dat Vettel op een 3 stop strategie staat EN Button kreeg het bericht dat hij aan zijn temperaturen moet denken. Misschien dat door Button op te jagen ze hem nu in de hoge temperaturen proberen te jagen. Die 3 stopper kan ook spectaculair mis gaan.

Nee want des te minder moet hij met de zachte banden rijden die Alonso in de eerste stint aan gort heeft gereden.

Darthwillie
7 juni 2009, 14:41
Mocht hij niet voorbij komen aan Button gaat het moeilijk worden. wel leuk die verschillende strategieën

Dat was trouwens in Monaco heel vreemd. Softs in de eerste stint gingen helemaal aan gort maar in de laatste stint, toen er meer rubber op de baan lag helemaal niet :huh1:

King Of F1
7 juni 2009, 14:47
Eigenlijk benieuwd of Webber ook op een 3 stop staat zoals Vettel of niet.
Als Webber 2 stops doet dan heeft hij best reële kansen op P2 denk ik zo.

rammstein_fan
7 juni 2009, 14:49
Vettel binnen geweest???

Darthwillie
7 juni 2009, 14:50
jep, 2 ronden terug

speed9
7 juni 2009, 14:52
Deze enquête zal sluiten op 8 juni 2009 om 20:34. Is dat iemand opgevallen, dat die morgen sluit.

rammstein_fan
7 juni 2009, 14:54
Piquet:D:D:D:D:D wat een actie

Darthwillie
7 juni 2009, 14:54
Hamilton op softs, die moet daar 26 ronden op gaan, wordt interessant om te kijken wat dat gaat doen.

Leuk gevecht met Piquet trouwens

Stefan van Renselaar
7 juni 2009, 14:56
Deze enquête zal sluiten op 8 juni 2009 om 20:34. Is dat iemand opgevallen, dat die morgen sluit.

Wat maakt dat toch uit :confused1:

Maar ik denkt niet dat Vettel het gaat halen zo.... :( Hopen dan maar op een fout van Button, of een lekke band, of een geplofte motor, etc.

Staat Hamilton op de sofst dan? Ik dacht hards en dat ze een domme strategie gingen doen.

Darthwillie
7 juni 2009, 15:17
die drie stopper was het niet voor Vettel :blushing:

bobskink
7 juni 2009, 15:26
boring GP, gelukkig is er Nightrider op VT4:p

Darthwillie
7 juni 2009, 15:32
Dat was trouwens in Monaco heel vreemd. Softs in de eerste stint gingen helemaal aan gort maar in de laatste stint, toen er meer rubber op de baan lag helemaal niet :huh1:

ook deze race weer :blink: Hamilton aan het einde van zijn stint heel snel met softs, terwijl Alonso er niet mee weg komt als hij ze in het begin gebruikt. Vreemd

Revolt
7 juni 2009, 15:32
Weer die kut Button :P

speed9
7 juni 2009, 15:35
Weer die kut Button :PWhere is the Kill the Engine button, Push the Button:p.

Federici
7 juni 2009, 15:52
Wat een dodelijk saaie race. Ben blij dat het voorbij is... :(

Mark G.
7 juni 2009, 16:05
Volgende race hebben we tenminste wat mensen om ons heen om ons te vermaken :P.

Neo-242
7 juni 2009, 16:07
Was het omdat ik vannacht maar 2,5 uur geslapen heb of omdat de GP saai was, maar ik ben voor de eerste keer sinds ik de F1 elke race ben gaan volgen in 1996 in slaap gevallen:D

Button top, Barrichello opnieuw de superflop. Echt schandalig dat hij nog in die superdominante wagen mag zitten, zet daar toch een jong talent in die het tempo aankan van Button!

Red Bull ook sterk, maar nog niet sterk genoeg. Vettel maakt ook wat teveel foutjes. Ferrari terug stappen achteruit en McLaren, tja... dramatisch.

Het KERS maakt de inhaalacties interessant, de nieuwe regels qua aero & mechanische grip zijn duidelijk nog niet voldoende. Een wagen die 1 seconde sneller is dan zijn voorligger raakt nog steeds niet voorbij:blink:

bobskink
7 juni 2009, 16:13
Button top, Barrichello opnieuw de superflop. Echt schandalig dat hij nog in die superdominante wagen mag zitten, zet daar toch een jong talent in die het tempo aankan van Button!

Rubens is er nog omdat Jenson nog altijd niet deftig een goeie setup voor de wagen kan vinden. Zielig voor beide coureurs vind ik het.

Pingguest
7 juni 2009, 16:14
Ik vond het een saaie race. De bedreiging die van Vettel uitging jegens Button, stelde niets voor vanwege het verschil in gewicht. Een verdiende overwinning voor Button, maar daar is ook alles mee gezegd.

Ja ok, of je pompt er meer dan 300 miljoen er in, rijd 1 jaar met tegen werkende regelemente maar bvb in 2011 rijd met die motor.

De homologatie van motoren blijft volgend jaar gewoon van kracht, helaas.

Darthwillie
7 juni 2009, 16:15
net op de BBC een interview met Barrichello die zich duidelijk geïrriteerd afvroeg waarom hij alle problemen krijgt. De slechte start kwam door een niet goed werkende koppeling. daarna problemen met de bak waardoor hij niet naar voren kwam

TheRealms
7 juni 2009, 16:41
Rubens is er nog omdat Jenson nog altijd niet deftig een goeie setup voor de wagen kan vinden. Zielig voor beide coureurs vind ik het.
Uhuhm.... bron?

@Darth, ik vermoed eerder dat Barrichello zijn zaakjes niet voor mekaar heeft als dat Brawn hun geen gelijk materiaal geeft. Barrichello staat steeds meer bekend als een miepert.

Niels Draijer
7 juni 2009, 16:42

Is deze veronderstelling op waarheid berust...?

Sander Hogendoorn
7 juni 2009, 17:20
Jammer voor Nakajima, eindelijk eens een goede en foutloze race, gebeurt er dit.. anders was hij rond Massa geëindigd.

Best wel saaie race verder, ondanks een paar inhaalacties. Ook als Vettel geen fout maakte in de eerste ronde had Button nog met 2 vingers in de neus gewonnen, want hij reed zelfs weg bij Vettel.

Darthwillie
7 juni 2009, 17:25
Uhuhm.... bron?

@Darth, ik vermoed eerder dat Barrichello zijn zaakjes niet voor mekaar heeft als dat Brawn hun geen gelijk materiaal geeft. Barrichello staat steeds meer bekend als een miepert.

In spanje en Monaco heeft Button de setup van Barrichello overgenomen. Stond in diverse media

Defecte versnellingsbak kan Barri niet zoveel aan doen lijkt me

Joost van den Heuvel
7 juni 2009, 17:29
Wel grappig om te zien dat Vettel met z'n 3 stopper net zo snel was als Webber met z'n 2 stopper. Als ie niet een paar ronden achter Button vast had gezeten, was ie waarschijnlijk net voor Webber gefinisht.

bobskink
7 juni 2009, 17:30
Is deze veronderstelling op waarheid berust...?
Ik heb het toch al meermaals met minder concrete woorden van de Franstalige commentators in België gehoord. Jenson heeft al enkele races problemen gehad om de juiste setup te vinden, dan is hij overgestapt op die van Rubens en ging het telkens beter. Het verklaart ook Brawn's keuze voor Rubens in Plaats van Bruno Senna.
Jenson zijn tijden in het begin van het race-weekend zijn meestal ook niet zo goed.

Het verschil met Brawn en MCLaren bijvoorbeeld is wel groot, in 2007 wilde Alonso zijn setup na een tijdje niet meer delen met Hamilton, Rubens zal waarschijnlijk geen keus hebben.

Hoeveel er van waar is weet ik niet, maar ik denk Ross Brawn kennende dat hij Rubens niet voor niets houd, anders lag hij er al lang uit.

Wel grappig om te zien dat Vettel met z'n 3 stopper net zo snel was als Webber met z'n 2 stopper. Als ie niet een paar ronden achter Button vast had gezeten, was ie waarschijnlijk net voor Webber gefinisht.

Zonde dat hij van de baan ging in de eerste ronde, hij moet nu niet achteraf neueton over Red Bull's strategie, hij heeft zelf een zekere tweede plaats of misschien zelfs de race verloren.

Niels Draijer
7 juni 2009, 17:32
In spanje en Monaco heeft Button de setup van Barrichello overgenomen. Stond in diverse media

Defecte versnellingsbak kan Barri niet zoveel aan doen lijkt me

Dat wil ik best geloven maar waar ik me aan stoor is dat er opmerkingen worden gemaakt die kant nog wal raken. Sommigen denken nog steeds dat een F-1 coureur (of het nu gaat over een Sutil of een Hamilton) geen goede setup kan maken? De rijders geven de informatie aan hun engineers en voelen volgens mij haarfijn elke verandering aan. De hoeveelheid informatie die coureurs moeten verwerken in één rondje is niet uit te drukken. Dat is voor 99,999999999% van de mensen namelijk teveel om te bevatten. En om dan coureurs "zielig" te noemen getuigt van onwetendheid, onkunde en gewoon simpelweg niet nadenken. Tenslotte zitten hun, zielig als ze zijn, wel in een Formule 1 auto, terwijl jij (nee, jij niet Willie;)) zo'n verhaaltje typt achter je zuurverdiende computer.

Inhakend op je laatste post. Een setup maken is een teamsport. Barrichello heeft jarenlange ervaring en heeft al eerder met Ross Brawn gewerkt. Wellicht kan hij beter verwoorden tegenover de engineers hoe je de Brawn moet afstellen maar dat maakt Button toch niet "zielig".....

Maik Peters
7 juni 2009, 17:38
Mooie wedstrijd. Het laatste gedeelte even afgewisseld met tennis :D Was ook een hele mooie wedstrijd :)

bobskink
7 juni 2009, 17:45
Inhakend op je laatste post. Een setup maken is een teamsport. Barrichello heeft jarenlange ervaring en heeft al eerder met Ross Brawn gewerkt. Wellicht kan hij beter verwoorden tegenover de engineers hoe je de Brawn moet afstellen maar dat maakt Button toch niet "zielig".....

Ik ben het eens met alles wat je zegt, maar Jenson racet nu toch ook al heel lang. Het wordt gewoon ook allemaal uitvergroot omdat hij een wereldkampioen in wording is en naar mijn mening meer dankzij de talenten van anderen dan de zijnen en ja, dat vind ik een beetje zielig, ieder zijn mening ;)

Bramzel
7 juni 2009, 17:48
Ik ben het eens met alles wat je zegt, maar Jenson racet nu toch ook al heel lang. Het wordt gewoon ook allemaal uitvergroot omdat hij een wereldkampioen in wording is en naar mijn mening meer dankzij de talenten van anderen dan de zijnen en ja, dat vind ik een beetje zielig, ieder zijn mening ;)

Volgens mij is er nog nooit iemand wereldkampioen geworden zónder de talenten van anderen ;) In dit geval helpt Barrichello Button dmv setups, in Schumachers jaren was het Brawn door zijn briljante strategieen en ook Newey's talent heeft al veel rijders aan zeges geholpen.

Setup is een ding, uiteindelijk moet je het ook gewoon doen. En daarbij doet Button het beter dan Barri.

bobskink
7 juni 2009, 17:53
Volgens mij is er nog nooit iemand wereldkampioen geworden zónder de talenten van anderen ;)
You got me there, maar je weet wat ik bedoel.
Mansell bijvoorbeeld, was in 1992 ook kampioen dankzij een superbak, maar hij had tenminste de jaren daarvoor voor vele coole races gezorgd en zijn stempel op de sport gedrukt. Button heeft dat nooit gedaan en dan wordt je nu eenmaal strenger beoordeel, wat vrij logisch is denk ik.
Ik heb van Button nooit de indruk gehad dat hij het juiste talent bezat, hij heeft geluk dat er een uitgebluste Barichello naast hem rijdt.

Voor alle duidelijkheid, ik gun het Button en Brawn wel, maar ik vind het voor die eerste niet echt verdient.

Bramzel
7 juni 2009, 17:56
Leuk dat je Mansell noemt, ik vind namelijk dat je behoorlijk wat parallellen kan trekken tussen de beide coureurs. Waarbij ik Button nog hoger inschat dan Mansell ook, die naar mijn mening vooral zijn stempel op de sport drukte door heel veel te janken, miepen en zeiken, overgoten met een vies sausje van arrogantie.

bobskink
7 juni 2009, 18:01
Ik heb bewust voor Mansell gekozen, hij zat inderdaad wel veel te zijken, maar hij heeft twee keer zeer dicht bij een titel gestaan en door pech deze verloren, hij heeft 21 races gewonnen voor dat hij aan zijn kampioenen jaar begon, massa's zeer coole inhaalmaneuvers gedaan enzovoort. Button had voor dit seizoen 1 race gewonnen, ik geef toe, op spectaculaire wijze, maar dat is het zowat.

Voor de rest zie ik weinig parallellen tussen beide piloten, Button komt nog niet in de buurt van Mansell.

Soit, t'is de FIA haar schuld, Button kan er niets aan doen

Schumi rulezzzzz
7 juni 2009, 18:45
Dit seizoen is toch wel echt een heel erg saai seizoen aan het worden. Vorig jaar zijn we nogal vaak voorzien van spannende gevechten tussen McLaren en Ferrari en natuurlijk de spanning in het kampioenschap.

Deze race had op de eerste ronde na werkelijk helemaal niets boeiends. Zonde van me tijd om dit nog te volgen...

Darthwillie
7 juni 2009, 18:50
Ik heb bewust voor Mansell gekozen, hij zat inderdaad wel veel te zijken, maar hij heeft twee keer zeer dicht bij een titel gestaan en door pech deze verloren, hij heeft 21 races gewonnen voor dat hij aan zijn kampioenen jaar begon, massa's zeer coole inhaalmaneuvers gedaan enzovoort. Button had voor dit seizoen 1 race gewonnen, ik geef toe, op spectaculaire wijze, maar dat is het zowat.

Voor de rest zie ik weinig parallellen tussen beide piloten, Button komt nog niet in de buurt van Mansell.

Soit, t'is de FIA haar schuld, Button kan er niets aan doen
Vergeet je 1 heel grote parallel. Nelson Piquet irriteerde zich mateloos aan het feit dat Mansell amper testte en vaak zijn setups overnam.

Het wat mij betreft fraaiste verhaal is dat Piquet heel uitgebreid een differentieel testte maar naar het team meldde dat het niets bracht. Verbazing alom toen hij het voor de Hongaarse GP 1986 toch liet monteren en opeens bleek dat Nelson niet helemaal de waarheid had vertelt :D Mansell was die race kansloos terwijl Piquet won. Mansell heeft in tests nooit het verschil gemerkt :blink:

Betekent niet dat Mansell een slecht coureur is, hij wist meer uit die setups te halen dan Piquet. Ricardo Patrese was daarom ook een prima 2e coureur. Prima tester maar niet sneller.

Leuk dat je Mansell noemt, ik vind namelijk dat je behoorlijk wat parallellen kan trekken tussen de beide coureurs. Waarbij ik Button nog hoger inschat dan Mansell ook, die naar mijn mening vooral zijn stempel op de sport drukte door heel veel te janken, miepen en zeiken, overgoten met een vies sausje van arrogantie.
amen

Dit seizoen is toch wel echt een heel erg saai seizoen aan het worden. Vorig jaar zijn we nogal vaak voorzien van spannende gevechten tussen McLaren en Ferrari en natuurlijk de spanning in het kampioenschap.

Deze race had op de eerste ronde na werkelijk helemaal niets boeiends. Zonde van me tijd om dit nog te volgen...

gezien je nickname zou ik je graag op 2002 en 2004 wijzen:innocent::lol::thumbup:

Federici
7 juni 2009, 18:56
Ik vind het allemaal ook veel te voorspelbaar geworden. Het bekendmaken van de startgewichten vind ik ook weer zoiets.. Niets meer gissen over wie licht of zwaar van start gaat, maar gewoon. Panklaar op je beeldscherm met zelfs de ronde waarin de coureur zijn eerste (geplande) stop gaat maken.

Blijf dat erg jammer vinden :(

cookie
7 juni 2009, 19:00

2002 en 2004 waren net hetzelfde met schumacher die bijna alle races won, maar die seizoenen vond je vast niet zo saai ;)

De openings races waren mooi dit seizoen maar nu blijkt dat de nieuwe aero regels 0,0% werken, enkel in de eerste ronden zien we inhaalmaneuvres of vlak na een pitstop. Voor mijn part volgend jaar terug mooie wagens i.p.v. de gedrochten waar ze nu in rondrijden (maar wel zonder winglets)

Ross Brawn doet zijn trukje van de Ferrari jaren netjes over (wat het ook is) en geeft de nummer 1 rijder een bulletproof wagen. Dat maakt het saai, en ik denk dat ze niet te pakken zijn in een normale race. Dus voor mijn part wint Button alle races dit jaar (als het saai is, dan maar ineens supersaai zodat het volgend jaar beter is) en daarmee wat F1 records breken (meeste zeges op rij, meeste punten in een seizoen, ...).

Alleen dat kan dit seizoen nog memorabel maken.

Ik hoop dat Button nog eens een mindere kwali rijd, dan word het interesant om te zien of ie naar voren kan rijden.

bobskink
7 juni 2009, 19:10
... Dus voor mijn part wint Button alle races dit jaar (als het saai is, dan maar ineens supersaai zodat het volgend jaar beter is) en daarmee wat F1 records breken (meeste zeges op rij, meeste punten in een seizoen, ...).

Alleen dat kan dit seizoen nog memorabel maken...

Mooi samengevat en ik ben het helemaal met je eens. Misschien dat Schumacher het dan niet kan verdragen een comeback à la Armstrong plant.

@Darthwillie, dat van Piquet en z'n setup wist ik niet :blushing:, maar ondanks dat blijf ik bij mijn mening over Mansell's kwaliteiten tegenover die van Button.

Darthwillie
7 juni 2009, 19:19
Mooi samengevat en ik ben het helemaal met je eens. Misschien dat Schumacher het dan niet kan verdragen een comeback à la Armstrong plant.

@Darthwillie, dat van Piquet en z'n setup wist ik niet :blushing:, maar ondanks dat blijf ik bij mijn mening over Mansell's kwaliteiten tegenover die van Button.
Ik weet dat soort dingen omdat ik stokoud schijn te zijn :lol: maar ik deel je mening wel. Button stond van de week in de krant dat hij zo saai was thuis omdat hij dit jaar alleen maar met F1 bezig is. Vorig jaar dus niet, vind ik niet de juiste instelling. Wat je van Mansell ook vind, hij ging er 100% voor en gaf alles.

(Piquet flikte trouwens hetzelfde het jaar daarna met de actieve vering op Monza (1987) weeer vergeten te melden hoe goed die ging :lol: )

bobskink
7 juni 2009, 19:28
Zonde eigenlijk dat Piquet Jr. niets weg heeft van zijn pa, zo'n smeerlapke maakt de sport altijd interessant.

Stefan van Renselaar
7 juni 2009, 19:36
Dat wil ik best geloven maar waar ik me aan stoor is dat er opmerkingen worden gemaakt die kant nog wal raken. Sommigen denken nog steeds dat een F-1 coureur (of het nu gaat over een Sutil of een Hamilton) geen goede setup kan maken? De rijders geven de informatie aan hun engineers en voelen volgens mij haarfijn elke verandering aan. De hoeveelheid informatie die coureurs moeten verwerken in één rondje is niet uit te drukken. Dat is voor 99,999999999% van de mensen namelijk teveel om te bevatten. En om dan coureurs "zielig" te noemen getuigt van onwetendheid, onkunde en gewoon simpelweg niet nadenken. Tenslotte zitten hun, zielig als ze zijn, wel in een Formule 1 auto, terwijl jij (nee, jij niet Willie;)) zo'n verhaaltje typt achter je zuurverdiende computer.

Button is wel degelijk zielig als je niet eens een setup in elkaar kunt zetten. Hij racet sinds 1991 (sinds 1998 in formule wagens) en als je dan nog niet eens een setup kunt maken?? Hij maakt 160 F1 starts tegenover 274 van Rubens, dan zou Jenson toch inmiddels ook wel ongeveer hetzelfde als Rubens kunnen? Setups maken wordt ook al in de junior formule's geleerd.

En dan nog iets, als Button echt een coureur van een super niveau is dan had hij toch Honda er wel weer op geholpen? Hij heeft dit alleen aan Ross te danken.

Brawn trekt wel Button voor, begrijpelijk, maar wel stom....

Darthwillie
7 juni 2009, 19:38
Zonde eigenlijk dat Piquet Jr. niets weg heeft van zijn pa, zo'n smeerlapke maakt de sport altijd interessant.
off topic, jep, de duitse gp 1986 is legendarisch, piquet was boos op Mansell en luisterde diens radio af. Op het moment dat Mansell even van de baan schoot en nieuwe banden nodig had dook Piquet naar binnen. Bestaan zulke mooie beelden van Patrick Head als hij ziet dat niet Mansell maar Piquet er aan komt. Zelfs als niet liplezer herken je What the F*CK. Kon Mansell nog een rondje langer met defecte banden door :lol:

On topic vond ik Nelson JR helemaal niet slecht bezig vandaag, zijn gevecht met ik meen Hamilton was prima.

KingBee
7 juni 2009, 19:45

Tja, dankzij de FIA. Ze hadden de regels niet moeten veranderen. De meeste teams hadden het maximale er al uit ontwikkeld, het veld zat dichter op elkaar. Nu duurt het weer jaren voordat alles weer een beetje samenkomt.

Flying John
7 juni 2009, 20:41
Best wel saaie race. Dat Vettel die fout in ronde 1 had gemaakt vond ik wel spijtig maar Button zou er sowiezo wel voorbij gegaan zijn tijdens de pitstops. Echt wel spijtig voor Rubens,al die pech gehad dit seizoen en ook nog een keer op de verkeerde strategie gezet...Nog een geluk dat Kimi nog uitweek voor Massa bij de start of er zouden grotere gevolgen van gekomen zijn. Ik hoop op een win van Rubens of Vettel in Silverstone en dat Button een paar keer mag uitvallen in de komende races anders gaan we een seizoen zoals 1992...Il Lione met de beste wagen van het veld en nog gaan klagen dat het moeilijk was,nietemin was hij degene die in de voorgaande jaren de prachtige spanning en 'Slingshot' maneuvres deed. :)

bobskink
7 juni 2009, 21:12
On topic vond ik Nelson JR helemaal niet slecht bezig vandaag, zijn gevecht met ik meen Hamilton was prima.

Dat is inderdaad een cool manoeuvre en één van de beste die ik dit jaar al heb gezien, dat beetje wegslippen en toch nog de bocht halen maakt het zeer stoer.

Verder weer geen penalty's uitgedeeld vandaag, Rubens zijn inhaalpoging komt wel in aanmerking. Op Autralië na zijn ze echt getemperd daar bij de FIA en wedstrijdjury.

cookie
7 juni 2009, 21:18
En dan nog iets, als Button echt een coureur van een super niveau is dan had hij toch Honda er wel weer op geholpen? Hij heeft dit alleen aan Ross te danken.

:huh1: Een coureur kan geen team er bovenop helpen, een persoon als Brawn wel, dat heeft ie bewezen bij Ferrari en Benetton destijds.

Niels Draijer
7 juni 2009, 21:42
Button is wel degelijk zielig als je niet eens een setup in elkaar kunt zetten. Hij racet sinds 1991 (sinds 1998 in formule wagens) en als je dan nog niet eens een setup kunt maken?? Hij maakt 160 F1 starts tegenover 274 van Rubens, dan zou Jenson toch inmiddels ook wel ongeveer hetzelfde als Rubens kunnen? Setups maken wordt ook al in de junior formule's geleerd.

Brawn trekt wel Button voor, begrijpelijk, maar wel stom....

Stefan, je moet niet denken dat Button geen setup kan maken. Denk even logisch na. Die jongen rijdt echt niet zomaar vooraan mee hoor. De één heeft als sterk punt om met de engineer de juiste vertaalslag te maken naar een goede setup, de ander is goed in kwalificatie rijden, nog een ander is beter in constantheid en ga zo maar door.
Een setup hoef je die gasten dus echt niet te leren. We praten hier wel over het hoogst haalbare in de autosport. Iedereen die daar meerijdt, al is het voor- of achteraan, die kan zwaar bovengemiddeld goed sturen.

De vergelijking dat Button Honda groot had moeten maken is onzin. Kijk maar naar Lewis. Vorig jaar kampioen, dit jaar geen deuk in een pakje boter. De auto onder je reet is dus heeeeeul erg belangrijk.

speed9
7 juni 2009, 21:44
:huh1: Een coureur kan geen team er bovenop helpen, een persoon als Brawn wel, dat heeft ie bewezen bij Ferrari en Benetton destijds.Schumachter bij Ferrari,was toch echt er bovenop helpen,ook al was Ross Brown daar toen der tijd ook.

Stefan van Renselaar
7 juni 2009, 22:01
:huh1: Een coureur kan geen team er bovenop helpen, een persoon als Brawn wel, dat heeft ie bewezen bij Ferrari en Benetton destijds.

Ik bedoel, vorig jaar Renault, Alonso komt bij het team en helpt het team naar een race overwinning op snelheid in Fuji en dat is nog maar een snel bedacht voorbeeld. Ik heb nooit Ross Brawn een auto zien testen, de coureur moet echt feedback geven om de auto te kunnen verbeteren.

KingBee
7 juni 2009, 22:17
Een coureur kan er zeker wel een deel aan meehelpen. Rijders van het kaliber en met de uitstraling Alonso en Schumacher kunnen het hele team motiveren van race-engineer tot kok. En dat maakt soms net het verschil.

Knight
7 juni 2009, 22:32
Deze race was niet geweldig, maar ik heb me toch wel vermaakt. Toch een aantal fraaie inhaal acties en gevechten gezien. Alleen voor P1 was het niet echt spannend, want het was duidelijk Vettel Button niet onder druk kon zetten. Wel leuk om te zien of Vettel het ging halen ten opzichte van Webber, al was dat voor de laatste stop ook wel duidelijk.

Ik bedoel, vorig jaar Renault, Alonso komt bij het team en helpt het team naar een race overwinning op snelheid in Fuji en dat is nog maar een snel bedacht voorbeeld. Ik heb nooit Ross Brawn een auto zien testen, de coureur moet echt feedback geven om de auto te kunnen verbeteren. Ik kan me nog een uitspraak herinneren uit 2005 over Schumacher. Volgens mij was die zelfs van Button, maar kan me vergissen. Ging zoiets als: "Vorig jaar riepen de mensen dat Schumacher zelfs kan winnen in een Minardi, dit jaar lukt het hem niet eens in de Ferrari." Moest er toendertijd best om lachen, zat absoluut een kern van waarheid in.

Natuurlijk heeft een coureur invloed met de feedback die hij geeft, maar het totaal plaatje moet compleet zijn. Je kan nog zo'n goede feedback geven, als je geen top engineer hebt, wordt de auto er echt niet veel sneller van. De invloed van een coureur is niet zo groot. Het heeft wel invloed, maar je maakt van een slechte auto niet opeens een winnaar.

Verder heb ik het idee dat een aantal hier het er over hebben dat Button nog niets heeft laten zien, maar daar ben ik het niet mee eens. De afgelopen twee jaar stelde niet veel voor met Honda en dan kan Button niet het team (en zichzelf misschien ook wel) motiveren en zo te groeien, hij laat dan een beetje zijn hoofd hangen heb ik het idee. Maar een aantal jaren terug, ik dacht 2004 heeft hij toch mooie races gereden. Kan me nog herinneren dat hij vanuit halverwege het veld naar het podium is gereden op de Hockenheim en de helft van de race op het rechte stuk z'n helm met 1 hand moest vasthouden, want er was iets los :thumbup: Hij heeft in die tijd toch een paar mooie races gereden, vind ik.

Jeroen Ursem
7 juni 2009, 22:33
Ik bedoel, vorig jaar Renault, Alonso komt bij het team en helpt het team naar een race overwinning op snelheid in Fuji en dat is nog maar een snel bedacht voorbeeld. Ik heb nooit Ross Brawn een auto zien testen, de coureur moet echt feedback geven om de auto te kunnen verbeteren.

Ja, dankzij Alonso rijd Renault nu ook voorin om de overwinningen mee.. :blink:

Zet die Alonso-bril toch eens af, hij is zeker een goeie coureur, haalt ook het beste in het team naar boven, maar dat is nu even niet echt ver voorin. Button is niet zo'n rijder, maar weet echt wel hoe hij z'n wagen moet afstellen hoor. Als je in de formule 1 rijd is dat echt niet alleen maar omdat je snel kan rijden, dan moet je ook kunnen communiceren met je team.

Brawn heeft briljante keuzes gemaakt in de winter, dat gebeurd niet zo vaak bij een team. Ik gun het ze van harte, zal mij een kut-zorg zijn of het seizoen 'saai' is. Ik houd wel van een goeie race, maar als iemand met zo'n overmacht het seizoen kan rijden heb ik daar enkel respect voor. Het komt heus niet zomaar aanwaaien.

GTE
7 juni 2009, 22:45

Ja, en Schumacher kan het kennelijk ook niet zonder Ross.

Het is gewoon een feit dat Button met een winnende auto ook echt wint en dat hij dus 'gewoon' netjes gebruik maakt van het enorme potentieel van de Brawn. Hij doet op dit moment gewoon alles goed en als hij daarmee de titel pakt, dan is dat niet meer of minder verdient dan al die andere wereldtitels uit het verleden.

Darthwillie
7 juni 2009, 22:56
Toch denk ik dat Stefan wel een beetje gelijk heeft. Een goed coureur zal makkelijker de juiste richting aangeven die het team moet volgen. Zal niet altijd goed gaan maar over het algemeen wel. Mijn gevoel zegt me dat hier het McLaren probleem ook in zit. Lewis en Heiki zijn nog zo jong dat ze misschien bij het testen om problemen zijn gereden ipv ze identificeren.

bobskink
7 juni 2009, 23:33
Ik heb toch meer respect voor coureurs die met mindere wagens kunnen winnen (Montoya, Coulthard, Frentzen...) dan coureurs die enkel met toppers kunnen winnen (Villeneuve, Button...), ook al zijn die dan misschien wel wereldkampioen en de eersten niet.

Ik denk dat we misschien pas op het einde van volgend seizoen een deftig oordeel kunnen vellen, dan zal alles qua wagens min of meer gelijk zijn (hoop ik toch) Dan hebben teams zoals MC Laren en Ferrari hetzelfde kunnen doen als Brawn, alles op het volgende seizoen smijten.

Zoals het er nu naar uitziet zal de titelstrijd snel beslist zijn en dan kunnen ze allen na de zomer al beginnen werken aan de wagen voor volgend seizoen.
Dan zien we of Button waardig zijn titel kan verdedigen, Brawn GP geen ééndagsvlieg, of Hamilton geen tweede Villeneuve is enzovoort...

TheRealms
8 juni 2009, 09:36

Je hebt zo'n enorm bord voor je kop stefan, je bent nog erger als de meeste schumi fans die ik ken....

Ik ben van mening dat Button (vooral op dit forum) zwaar onderschat wordt. Al voor de Formule 1 werd hij aangeduid als een toekomstig wereldkampioen Formule 1. Bij vrijwel elk team zeiden ze dat hij het talent had van een groot wereldkampioen, maar hij had er nooit de auto voor. Vanaf zijn 3de jaar in de Formule 1 heeft hij al zijn teamgenoten finaal de pan in gehakt.

Iedereen ziet meteen dat de huidige Brawn GP wagen het kindje is van Brawn (duh!!) Button doet er gewoon veel meer mee als Barri. feit is, het verschil tussen Schumi en Barri was zelfs kleiner als dat het nu is tussen Button en Barri.

2004
Australia: S:10, B:8
Malaysia: S:10, B:5
Bahrein: S:10, B:8
San Marino: S:10, B:3
Spain: S:10, B:8
Monaco: S:0, B:6

2009
Australia: JB:10, RB:8
Malaysia: JB:5, RB:2
China: JB:6, RB: 5
Bahrein: JB:10, RB:4
Spain: JB:10, RB:8
Monaco: JB:10, RB:8

Natuurlijk is het zo dat een coureur een auto moet kunnen afstellen, en ik zal er voor geen moment over twijfelen of Button dat wel of niet kan. Hij is een coureur van formaatje Wereldkampioen en hij zal zijn auto zeker wel af kunnen stellen. Ik vraag me af, waar ligt de schaamte van het overnemen van andermans setup? Je bent tenslotte een team, je doet het samen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat mocht Barrichello er niet zou zijn, Button nog steeds net zo veel punten had gehad. Sterker nog, de eerste die na dit kampioenschap (whatever the outcome) nog beweert dat Button het allemaal niet had gekund zonder Barrichello, needs a seeeerious braincheck.
__________________________________________________ ___________________

Analyse: De wind in de zeilen hebben
bron: Gpupdate.nl
08 juni 2009

Toen Sebastian Vettel bij het uitkomen van Bocht 9 in de eerste ronde even van de baan schoot en zijn leidende positie verloor aan Jenson Button, was de race gereden. Alleen technische pech kon de Brit nog van zijn zesde seizoenszege afhouden, maar die pech overkwam, zoals het hoort, Rubens Barrichello. Welkom in 2004.

Toen Michael Schumacher in 2002 en 2004 de overwinningen aaneen reeg, nooit mechanische pech had en zijn concurrenten, áls ze eens voor hem reden, tegen problemen aanliepen, werd er gemord. Die Duitser had de beste auto en ook nog eens al het geluk van de wereld. Want als een Ferrari onverhoopt eens stotterde, was dat die van teamgenoot Rubens Barrichello, die daardoor constant achter de feiten aanliep. De Braziliaan kon dan roepen wat hij wilde over een eventueel kampioenschap, maar iedereen wist dat dát niet ging gebeuren. Hoezeer het hem ook gegund was.
http://images.gpupdate.net/small/128810.jpg
In 2009 zien we eenzelfde scenario. Button is de snelste van het veld, ziet de concurrentie over zichzelf struikelen en na gisteren is Rubens Barrichello degene die de technische gremlins voor zijn rekening mag nemen. Hoe graag we ook een spannend seizoen zouden zien: niks en niemand kan momenteel tippen aan de combinatie Brawn GP/Jenson Button. En net als vijf jaar geleden kan je alleen maar bewondering hebben voor een combinatie die zó goed werkt. Nee, de wedstrijden worden er niet spannender op, maar zo werkt de Formule 1 nou eenmaal. Eens in de zoveel tijd bouwt een team een auto die helemaal past bij een coureur, waarna de coureur zijn kans met beide handen aangrijpt.

http://images.gpupdate.net/small/48948.jpg

Zoiets overkwam niet alleen Michael Schumacher, maar de traditie gaat ver terug en steeds met dezelfde overeenkomsten. In 1978 had Lotus met de 'wing car' verreweg de beste auto van het veld en werd Mario Andretti op zijn sloffen kampioen. Zijn teamgenoot was Ronnie Peterson, zeker niet de minste, maar na een paar dubbelzeges waarin de Zweed als tweede aan de finish kwam, was het pleit beslecht. In 1998 had Mclaren een auto geproduceerd die verreweg het beste omging met de nieuwe regels en leek het titelgevecht in eerste instantie tussen Mika Hakkinen en David Coulthard te gaan. Na de eerste paar races werd duidelijk dat Coulthard geen kampioen ging worden. Dat Hakkinen later nog verrassend veel tegenstand kreeg van Michael Schumacher, was Ferrari's verdienste, maar de Fin en McLaren wonnen de titel.
http://images.gpupdate.net/small/96385.jpg

Zo zijn er nog veel meer seizoenen geweest waarin één team en één coureur de dienst uitmaakte. Ferrari en alberto Ascari in 1952, Mercedes en Juan Manuel Fangio in 1955, Lotus en Jim Clark in 1963 en ga zo maar door. Brawn GP is gewoon de volgende in de lange lijst. Het is gek wat zelfvertrouwen met een mens kan doen. Vorig seizoen stond Jenson Button zo'n beetje achteraan in het rijtje met potentiële racewinnaars en nu kan men zich eigenlijk niemand anders voorstellen.

Misschien gunt Button zijn teamgenoot nog een paar overwinningen, later dit jaar. Misschien kunnen Vettel en Webber nog wat plaagstootjes uitdelen. Maar Jenson kan alvast een mooi pak gaan uitzoeken voor het FIA-gala aan het einde van het jaar.
__________________________________________________ ________
Hamilton: "Button heeft dit succes verdiend"
bron: GPupdate.nl
09 juni 2009

McLaren-coureur Lewis Hamilton vindt dat Jenson Button zijn huidige succes meer dan verdiend heeft. De rijder van Brawn GP won dit jaar zes van de eerste zeven races en heeft inmiddels een riante voorsprong in het wereldkampioenschap.

"Jenson is een fantastische coureur en hij heeft dit succes echt verdiend", zei Hamilton op zijn eigen officiële website. "Jenson heeft jaren moeten wachten op een competitieve auto en nu laat hij zien wat hij met een goede wagen kan. Hij heeft vanaf zijn eerste ronde in de wintertests geen enkele fout gemaakt en daarom gaat hij nu aan de leiding in het kampioenschap. Hij verdient het volledig om in deze positie te zitten."

Hamilton staat momenteel op negen punten, Button heeft er reeds 61.