PDA

View Full Version : [ZAC5] Seizoens terugblik

Peter
11 mei 2009, 02:51
Na elke race worden er altijd van die mooie raceverslagen door iedereen gepost en ik heb er altijd veel plezier in om die te lezen. Nu lijkt het me wel leuk om dat ook van het hele seizoen te doen. Je hoogtepunten, mooiste races, mindere momenten, maak er een mooi verslag van!

Simtech Racing draait wisselvallig seizoen
Na een moeilijk seizoen te hebben gedraaid in de Mosler hebben we meteen besloten om het in de ZAC5 met wat snellers te gaan doen. Even was er nog de twijfel om voor de Spyker te kiezen maar de Ferrari F430 gaf ons toch het gevoel veel sneller te zijn, zodat we mee konden vechten voor podiums.

De eerste race op Barcelona, traditioneel de seizoensopener van elke ZAC competitie en in de kwalificatie wist Peter zich op een 7e plek te nestelen, terwijl Mathijs door technische problemen vanaf de 13e plek moest starten.
Hij zou door deze problemen helaas de race niet kunnen starten, geen goed begin van het seizoen dus. Na een moeizame race waarin het duidelijk werd dat de afstelling van de wagen verre van perfect was ging Peter uiteindelijk, na door een spin nog 2 plekken te hebben verloren, als 6e over de finish.

De 2e race was Simtech maar met 1 wagen afgereisd naar Brno, helaas konden we de problemen die Mathijs met zn wagen had nog niet oplossen. Na een zeer mooie P3 in de kwalificatie was het mede door de regen een zeer vermoeiende maar mooie race waarin Peter, door lang door te rijden op slicks een mooie 3e plaats weet te pakken. Op het circuit waar hij ook zn eerste podium pakte, toen een 2e plaats, mag hij ook nu weer het podium beklimmen. De vele testkilometers sinds de race op Barcelona wierpen al meteen hun vruchten af.
http://digitalracing.nl/images/stories/diverse/brno8.jpg
Peter op weg naar zijn eerste podium van het seizoen

Ook op Imola moest Peter het zonder teamgenoot Mathijs zien klaar te spelen. In de kwalificatie niet heel tevreden met een matige 9e startplaats maar vastbesloten om in de race veel plaatsen te gaan winnen ging Peter van start. Helaas zat de ervaren rot Emile voor hem en die gaf hem een lesje verdedigend rijden. Pas na de pitstops kon Peter echt beginnen met plaatsen te winnen wat hem al snel op de 4e plaats bracht. Maar doordat het team te weinig benzine had bijgetankt moest hij nog binnenkomen voor een splash 'n dash en zo P4 inruilen voor P6.

De volgende race op Magny-Cours, een circuit wat beide coureurs wel ligt en de verwachtingen waren dus ook redelijk hoog. In de kwalificatie wist Mathijs, die eindelijk reserve onderdelen binnen had gekregen, de Ferrari op P5 neer te zetten, Peter moest zich tevreden stellen met een 8e plek op de grid. al snel konden de heren zich door het veld naar voren rijden en met nog een paar ronden te gaan lagen zij 3e en 4e. Mathijs viel helaas nog terug door een stop&go maar Peter wist hier een 2e podium van het seizoen te pakken. Wederom een 3e plaats.
http://digitalracing.nl/images/stories/magny3.jpg
Na een sterke race valt Mathijs helaas nog ver terug

Donington dan en ook hier kwam het team weer sterk voor de dag. Mathijs zette de Ferrari als 4e op de grid met Peter daar vlak achter. Na problemen was er een herstart en al snel wist Peter zijn geliefde plekje te vinden, P3.
Mathijs was even teruggevallen maar na een sterke race reed hij toch weer op P4. Helaas leek de pech hem te achtervolgen en na een aanvaring met een Cup600 viel hij ver terug tot buiten de punten. Wel wist Peter zijn 3e plek te behouden tegenover een sterk opkomende Chris Zijlstra en zo zijn 3e podium in 5 races te behalen, met ook nog eens de snelste raceronde, zijn eerste ooit.
http://digitalracing.nl/images/stories/don6.jpg
Een goed weekend voor het team met een 3e plaats voor Peter als resultaat

Na 5 sterke races staat Peter op een mooie 4e plaats in de tussenstand. Meevechten voor het kampioenschap is er niet bij maar de strijd om P3 ligt nog vol open en het gat naar de nummer 5 is inmiddels al behoorlijk groot.
Mathijs heeft een moeilijker start van het seizoen en moet het vooralsnog doen met 4 punten.

De eerste race van dit seizoen buiten Europa werd verreden op Watkins Glen. Een moeilijke race voor beide heren. Met een 8e en 10 plaats op de grid begon het al niet goed, en met een opgeblazen motor van Mathijs en veel bandenproblemen voor Peter moesten we het doen met een 7e plaats. Weinig punten dus en de slechtste race tot dan toe voor Simtech.
http://digitalracing.nl/images/stories/watkins6.jpg
Het team probeert te vlammen maar het resultaat valt tegen

De volgende race was er nog een in Amerika, ditmaal op Road America, een zeer snel circuit waar de verwachtingen hooggespannen waren. Peter wist op een knappe 3e plaats te kwalificeren, Mathijs viel wat tegen met maar een 10e plaats. Mathijs zou de race ook niet starten door wederom technische problemen wat hem een dubieuze DQ opleverde. Peter had problemen met de stuurinrichting van de wagen die wel erg losjes was. Lange tijd kon hij toch op P3 blijven rijden maar uiteindelijk zakte hij hierdoor wel terug naar de 5e plaats.

Op Zhuhai leek het een stuk beter te gaan. Wederom een circuit wat de Ferrari goed ligt en beide coureurs hebben goede herinneringen aan eerdere races hier. Helaas moest Mathijs verstek laten gaan. In een ontzettend spannende kwalificatie waar het heel dicht op elkaar zat wist Peter de 5e plek te bemachtigen, en na een goede start en problemen voor anderen lag hij na ronde 1 al op kop. Ook na de pitstops lag hij nog op die positie en het leek erop dat hij de race zou gaan winnen. Helaas gooiden technische problemen roet in het eten en zeer ontdaan droop Peter af met 0 punten in plaats van die felbegeerde overwinning.
http://digitalracing.nl/images/stories/zac5/zhuhai4.jpg
Hier nog op weg naar de overwinning, helaas ging het later goed mis

De race op Dubai was een nog slechtere voor het team. Peter kon niet deelnemen, Mathijs kwalificeerde zich als laatste en wist ook de race niet uit te rijden.

Ook op Hockenheim was Peter er niet bij en zag het er weer niet goed uit voor het team. Mathijs kwalificeert zich ditmaal als 9e en vangt de race dus aan vanuit het achterveld. Maar met een geweldig gereden race weet hij de eer voor het team te redden en de race te finishen op een mooie P4. en niet alleen voor het team maar ook voor Mathijs zelf een fijn resultaat.

In Italie leek het weer de goede kant op te gaan voor het team. Op het prachtige circuit van Monza moest Peter door een straf nog achteraan starten, Mathijs zette zijn wagen op de 6e plaats op de grid. Al snel liggen de Ferrari's verder naar voren, Peter klimt al snel op naar de 2e plaats en jaagt op P1, helaas zet hij te veel druk en maakt een fout waarbij hij gelijk de wagen afschrijft.
In een knotsgekke race die volgt met veel uitvallers en een podium vol BMW's wordt Mathijs toch nog 5e, weer in de punten. Goed dat op het moment dat Peter in een dip zit Mathijs toch punten weet te scoren voor het team.
http://digitalracing.nl/images/stories/zac5/monza6.jpg
Een moeilijke race maar aan het eind wel met punten naar huis

In Duitsland zal Peter het weer zelf moeten doen. Op Oschersleben kwalificeert hij zich als 6e en rijdt in een moeilijke race naar de 4e plek toe.
Wel punten die hij hard nodig had want inmiddels was hij ver teruggezakt in de stand.

Als seizoensfinale stond als vanouds de 2,4 uur van Spa op het programma. Peter zou hier nog een plekje kunnen stijgen in het kampioenschap, hij moest dan 5 punten halen om nog voor Guyon te eindigen. Mocht Maik uitvallen kon dat zelfs nog een extra plekje worden. Mathijs was er ook deze race niet bij, net als veel andere rijders uit de Cup400. 5 rijders stonden er maar aan de start. In de kwalificatie wil het allemaal nog niet zo lukken, Peter start vanaf P4 maar weet in de race al snel naar de 2e plaats te rijden en daar na een zware race ook te finishen. een mooie afsluiting van een moeilijk seizoen.

Een seizoen dat voor Peter erg goed begon met veel podiumplaatsen, helaas waren er later in het seizoen veel tegenslagen en met 4 races op rij waarin geen punten worden behaald moest de strijd om P3 in de stand opgegeven worden. Mathijs kende een seizoen met zeer veel tegenslagen en zal dan ook niet tevreden kunnen zijn. De heren hebben laten zien dat de snelheid er kan zijn maar het blijkt maar weer eens dat er meer nodig is dan snelheid alleen om goed te scoren. De Ferrari F430 bleek dit seizoen een listige wagen te zijn. Snel zeker, maar ook lastig om te rijden en vooral de manier waarop de wagen met banden omgaat heeft voor problemen gezorgt.
http://digitalracing.nl/images/stories/zac5/roadamerica7.jpg
Nou, nog 1 keer dan, omdat ie stiekem best mooi is

Peter eindigt in de stand uiteindelijk op een 5e plaats met 61 punten en daarmee is het wel zijn beste ZAC-seizoen ooit. Mathijs eindigt op een 13e plaats met 18 punten.
Dit brengt het teamtotaal op 79 punten en is goed voor een 4e plaats in het teamkampioenschap. Daarmee is het 2e seizoen voor Simtech Racing een stuk beter gegaan dan het eerste waarin het team maar 24 punten behaalde.
In ieder geval kijkt men bij Simtech Racing terug op een erg mooi seizoen met hele mooie, maar ook hele teleurstellende momenten.

Wij willen dan ook alle deelnemers, de organisatie van Digitalracing in het algemeen, en Robert Saalmink als organisator van de ZAC5 heel erg bedanken voor het mogelijk maken van deze geweldige competitie. Het lijkt erop dat er voor een volgende editie wordt overgestapt op een andere sim en hoewel het team daar gemengde gevoelen over heeft zullen zij er zeker weer staan met als doel nog meer podiums en zeker die eerste overwinning te scoren!

Heren, bedankt!! :thumbup:

Dennis
11 mei 2009, 08:06
Erg leuk om te lezen Peter :thumbup:

Van mij zelf geen overzicht omdat ik daarvoor te weinig te melden heb. Wel is het zeker dat ik volgend jaar weer gewoon aan de start sta en er wat moois van zal proberen te maken.

Roy Visser
11 mei 2009, 13:00
gaaf peter! :thumbup:

Peter
11 mei 2009, 15:23
gaaf peter! :thumbup:

dank je, en hup, rap wat neerschrijven jij :P

Roy Visser
11 mei 2009, 15:51
dank je, en hup, rap wat neerschrijven jij :P

Neuh, dat komt na de ZAC6 of ZAC7 wel weer als ik weer een compleet seizoen heb om over te schrijven :) Vind het alleen nog steeds wel bijzonder dat ik P2 in de eindstand heb :)

Mossel
11 mei 2009, 15:55
Neuh, dat komt na de ZAC6 of ZAC7 wel weer als ik weer een compleet seizoen heb om over te schrijven :) Vind het alleen nog steeds wel bijzonder dat ik P2 in de eindstand heb :)

Dat is inderdaad niet te geloven :) je hebt volgens mij 6 races gemist !

Stefan Kollee
11 mei 2009, 19:36
Dit is veel uitgebreider dan die raceverslagen, leuk initiatief!:thumbup:

Mathijs
12 mei 2009, 00:12
Mijn seizoen is eigelijk al samengevat door Peter. Nog een kleine toevoeging van mijn kant toch maar: De F430 was een beetje een haat/liefde verhouding. Hij ging af en toe behoorlijk lekker in mijn handen en heb er die rondes ook enorm van genoten. De temperatuur was wel erg belangrijk voor de bandjes, welke nogal snel web branden. Vooral op het begin van het seizoen was de auto een ramp.
Verder heb ik zelf helaas veel technische mankementen gehad buiten GTR2 op. Ik merk dat het afhankelijk zijn van hardware van andere niet altijd even handig is. Verder veel zitten stoeien met mijn pedalen, vandaar de valse start van het seizoen.
Wel balen dat we niet 3e zijn geworden bij de teams. Toch moet ik zeggen dat als je gewoon een fijne ZAC race hebt, er geen enkele race ervaring beter is dan een ZAC race. En dat is toch wel iets bijzonders, want in de basis ben ik toch meer een sprint race liefhebber ala DRTCC. Maar als de auto gewoon doet wat je wilt is het een genot er een lange stint mee te rijden.
Verder natuurlijk mijn teammie heel erg bedankt. Ik baal ervan dat ik niet zoals jij een podium heb kunnen pakken. Af en toe nogal aan het stunten geweest, maar dat hoort een beetje bij mij.
Verder natuurlijk alle kampioenen gefeliciteerd. PP die dit jaar veel te snel was om bij te houden. Mark B die goed aansluiting vond en zodoende het teamkampioenschap ook naar zich toe heeft getrokken. De Skin Sense boys die zoals bijna altijd, weer een ijzersterk collectief zijn en erg lastig te kloppen blijven. Mark S. die het onmogelijke waar maakt door kampioen te worden! Chapeau!

Verder natuurlijk de organisatie, en dus in het speciaal Robert, heel erg bedankt! Was weer helemaal top dit seizoen geregeld kwa organisatie.
Verder hoop ik dat de Roy V's, Bram K's en Niels T's van deze wereld er weer spoedig bij zijn! Jullie horen wel bij het ZAC gevoel :)

Mossel
12 mei 2009, 11:37
Heb nog even wat dingen vergeleken t.o.v. de ZAC4 in de Cup600, op banen waar uit mijn hoofd de weersomstandigheden gelijk waren

ZAC 5 ZAC 4

Barcelona
Quali 1,38,5 1,38,2 0,3 sec. langzamer
Snelste ronde 1,39,672 1,39,497 0,2 sec. langzamer
Racetijd 1:18.21 1,17,54 26 sec. langzamer

Magny cours
Quali 1,30,876 1,30,7 0,1 sec. langzamer
Snelste ronde 1,31,819 1,31,8 0 sec. gelijk
Racetijd 1,16,39 1,16,59 -20 sec. sneller :thumbup:

Watkins
Quali 1,38,210 1,38,1 0,1 sec. langzamer
Snelste ronde 1,39,6 1,38,9 0,7 sec. langzamer
Racetijd 1,18,32 1,18,18 14 sec. langzamer

Zhuhai
Quali
Snelste ronde 1,28,156 1,28,3 -0,15 sec. sneller :thumbup:
Racetijd 1,16,44 1,16,22 22 sec. langzamer

Dubai
Quali 1,50,2 1,50,1 0,1 sec. langzamer
Snelste ronde 1,51,73 1,50,9 0,8 sec. langzamer
Racetijd 1,15,57 1,15,21 36 sec. langzamer

Ossie
Quali 1,19,49 1,19,8 -0,3 sec. sneller :thumbup:
Snelste ronde 1,20,9 1,21,1 -0,2 sec. sneller :thumbup:
Racetijd 1,17,23 1,17,59 -36 sec. sneller :thumbup:

Spa
Quali 2,09,5 2,09,0 0,5 sec. langzamer
Snelste ronde 2,11,5 2,11,3 0,2 sec. langzamer
Racetijd 2,25,01 2,25,12 -11 sec. sneller :thumbup:

Paar dingen die ik niet had verwacht :)

Dennis
12 mei 2009, 11:59
Paar dingen die ik niet had verwacht :)

Sowieso had ik jou van te voren nul kans op de titel gegeven in je Lister, waarschijnlijk nog vele met mij. Na Barcelona was dat echter toch andere koek. Echt een super knappe prestatie :thumbup:

Roy Visser
12 mei 2009, 12:45
Sowieso had ik jou van te voren nul kans op de titel gegeven in je Lister, waarschijnlijk nog vele met mij. Na Barcelona was dat echter toch andere koek. Echt een super knappe prestatie :thumbup:

Het is zeker een knappe prestatie, maar de michelin banden zijn toch echt wel heel erg goed hoor :)

tijdsverschil is moeilijk te vergelijken aangezien de omstandigheden ook anders waren iedere keer

Danny Kappen
12 mei 2009, 15:30
Het is zeker een knappe prestatie, maar de michelin banden zijn toch echt wel heel erg goed hoor :)

tijdsverschil is moeilijk te vergelijken aangezien de omstandigheden ook anders waren iedere keer

Denk dat dat het grootste verschil was tussen Mark en mij. Snelheidheidstechnisch zat het wel snor op de meeste banen (heb redelijk wat poles en snelste race ronden bij elkaar gesprokkeld), maar in de race bleek het toch telkens verrekte lastig om constant te rijden met de MC12. Verder heb ik veel te veel stomme beginnersfouten gemaakt, dus het missen van de titel kan ik mezelf verwijten ;)

paulpeter
13 mei 2009, 22:38
In navolging van Peter hier het verslag van het cup400 team van DigitalRacing.
Prachtig seizoen Team Digital Racing
Het 3e seizoen gaf goede vooruitzichten voor de cup400 rijders van Team DigitalRacing. De testresultaten waren uitstekend en de verwachting was dat de stijgende lijn van de 2 voorgaande seizoenen kon worden doorgetrokken. Echter was ervaren kracht Gerben Kelly vertrokken bij het team en waren de Ferrari’s ingeruild voor 2 gloednieuw Porsches. De doelstellingen waren duidelijk. Paulpeter Kroon moest zorgen voor podiumplekken en het nieuwe gezicht Mark Bentvelzen proberen zoveel mogelijk punten te vergaren om zo hopelijk mee te kunnen doen in de strijd om de constructeursbeker.

De eerste race op Barcelona begon moeizaam voor de beide coureurs. Kroon was al erg snel rond gegaan op het circuit, maar hij kampte met technische problemen tijdens het begin van de kwalificatie. Gelukkig wist hij op het eind toch nog een snelle ronde te rijden wat hem een P2 opleverde op de grid. Teamgenoot Bentvelzen verging het wat minder goed tijdens de kwalificatie. Ondanks zijn verwoede pogingen lukte het hem niet de tijden te halen die vooraf verwachte werde.

Bij de start van de race werd gelijk duidelijk dat Kroon een coureur was om in de gaten te houden dit seizoen. Hij zette zijn wagen in de eerste bocht brutaal langs Roy Visser om vervolgens de leiding niet meer uit handen te geven. De eerste overwinning voor Kroon en Team DigitalRacing was een feit. Zo goed als het seizoen begon voor Kroon, zo slecht ging het bij Bentvelzen. Na problemen in de opwarmronde diende Bentvelzen achteraan te starten. Hij wist nog een aantal plaatsten te winnen, maar meer als P11 zat er helaas niet in.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/diverse/turn1.jpg
Kroon pakt brutaal de leiding in bocht 1.

Na het zonnige Barcelona kwamen we in het wisselvallige Brno aan. Kroon wist de goede lijn van Barcelona door te trekken om zo naar zijn eerste pole te rijden. Bentvelzen maakte het succes compleet door naar een uitstekende P5 te rijden. Echter pakte donkere wolken zich samen boven het circuit. Al snel in de race kwam de regen uit de hemel vallen, waardoor beide coureurs besloten naar binnen te duiken. Achteraf een foute beslissing, maar toch waren er blije gezichten na de wedstrijd. Na een ware inhaalslag was Kroon teruggekomen tot op de staart van Guyon Waltmans. Echter duurde de wedstrijd 1 ronde te kort om deze nog in te halen. Het succes werd gecomplementeerd door Bentvelzen die zich ondanks een extra pitstop terug vocht tot op plaats 6. Hierdoor klom Team DigitalRacing naar P1 in de constructeursstand.

De goede start van het seizoen zorgde voor de nodige verwachtingen in Imola. Kroon pakte ondanks een goede ronde slechts p3 op de grid en Bentvelzen pakte P10. Na een mooi gevecht in het begin van de race pakte Kroon P2 achter een ongenaakbare Roy Visser die hiermee zijn eerste overwinning behaalde van het seizoen. Bentvelzen kende een goede race, maar kon helaas geen plaatsen goed maken door een fout tijdens zijn pitstop.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/diverse/brno11.jpg
Bentvelzen druk in gevecht

Tijdens de race van Magny Cours was het Kroon die de eer moest hoog houden voor Team DigitalRacing. Bentvelzen was deze race helaas afwezig. De strijd tussen Visser en Kroon ging voort in Magny Cours, echter trok Kroon in zowel de qualificatie als in de race aan het kortste eind. De snelheid was er wel degelijk getuigende de snelste raceronde. Echter slonk de voorsprong in het kampioenschap ten opzicht van Visser.

Het circus trok het kanaal over naar het Britse Donnigton voor alweer de 5e race van het seizoen. Bentvelzen keerde terug met gelijk een erg sterke kwalificatie. Hij wist de 6e plek op de grid te bemachten, 4 plaatsen achter Kroon die 2e werd op geruime afstand van Visser. Tijdens de race kwam het na een paar rondes met bakken uit de hemel. Kroon proviteerde optimaal van goede wegligging van zijn porsche in de regen en reedt naar een prachtige overwinning. Naast Kroon reedt Bentvelzen ook een strakke race met een P8 als gevolg. Hiermee pakte hij erg belangrijke punten voor het constructeurskampioenschap.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/don10.jpg
Kroon en Visser dicht bij elkaar zoals in veel races in het begin het seizoen!

De eerste van 2 Amerikaanse races vond plaats op het circuit van Watkins Glen. Bentvelzen heeft het altijd erg naar zijn zin op het Amerikaanse continent en dat resulteerde in een mooie P5 op de grid. Kroon legde het echter weer af tegen Visser in de kwalificatie. De strijd om het kampioenschap werd heviger en heviger. In de race was hetzelfde beeld, Visser op kop met vlak daarachter Kroon. Daarachter volgde een groot gat. Bentvelzen reed een solide race en zette zijn goede gridpositie om in een 6e plaats.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/watkins10.jpg
Het bijna volledige Team DigitalRacing

Road America was het volgende station. Na de kwalificatie was er grote blijdschap in het kamp van Team DigitalRacing. Kroon pakte de pole en tot ieders verbazing gevolgd door Bentvelzen. Helaas kon Bentvelzen zijn goede gridpositie niet omzetten in een podium. Hij eindigde door een aanvaring met een andere deelnemer als 6e. Kroon wist echter wel optimaal te profiteren van zijn pole position en pakte de volle pond door de race te winnen en de snelste raceronde te noteren.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/zac5/roadamerica3.jpg
Kroon opweg naar de overwinning op Road America

Na de 2 races in Amerika vertrok het circus naar Asie. Het circuit Zhuhai was de gastheer van alweer de 8e race van het seizoen. Door de afwezigheid van Visser was de druk voor Kroon erg groot om hier een goed resultaat neer te zetten. De pole position werd voor zijn neus weggekaapt door niemand minder dan Michel Hekking die met een prachtige ronde de eerste pole voor Ferrari pakte. Bentvelzen liet ondertussen zien dat Road America geen uitschieter was en pakte P4 op de grid. Bij de start van de race ging het echter gelijk mis voor 1e coureur Kroon. Hij zette gelijk de aanval in op Hekking, alleen kon hij in de eerste bocht een gespinde auto niet ontwijken. Een bezoek aan de pits was daarna onvermijdelijk. Bentvelzen wist echter optimaal te profiteren van de chaos in de eerste bocht en pakte brutaal de leiding. Echter maakte hij door de spanning wat foutjes en viel hij terug naar P4. Kroon wist zich nog terug te vechten tot P7.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/zac5/zhuhai4.jpg
Bentvelzen was vaak in prachtige gevechten in het middenveld te vinden

Op het warme Dubai zagen we een sterk gemotiveerde Kroon aan het werk. Na de bekendmaking dat Visser waarschijnlijk de rest van het seizoen niet meer in actie kwam, was de coureur vastbesloten hier een goede stap richting de titel te zetten. Waar het in de kwalificatie nog erg close was, won Kroon de race met overmacht. Een prachtige resultaat. Dit resultaat werd compleet gemaakt door Bentvelzen die met een prachtige P4 uitstekende zaken deed voor het constructeurskampioenschap.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/zac5/dubai_3.jpg
Kroon in actie op het warme Dubai

Het was glibberen en glijden op het circuit van Hockenheim. De opendrogende baan in kwalificatie zorgde voor mooie beelden. Kroon had duidelijk de smaak te pakken en pakte zijn 2e opeenvolgende pole. Bentvelzen wist er nog een goed rondje uit te persen op P5. Bentvelzen maakte een goede start en was direct in gevecht om P3. Helaas sloeg echter het noodlot toe. Door een tik van één van de bmw coureurs verloor hij veel tijd en kwam hij niet verder dan P7. Kroon zette zijn pole om in een mooie overwinning, nadat hij in het begin van de race had afgerekend met Hekking. Tevens betekende deze overwinning dat hij niet meer in te halen was voor de concurrentie. Kroon mocht zich vanaf nu Cup400 kampioen noemen.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/zac5/hock_1.jpg
Michel zette direct de aanval in tijdens het begin van de race!

Het circus belande op het bloedsnelle Monza. De ferrari’s werden als de te kloppen auto’s gezien. Echter pakte Team DigitalRacing zijn 2e 1-2 van het seizoen tijdens de kwalificatie. Bentvelzen miste op een haar na de pole en bleef op 6 honderste achter zijn kopman steken. De race starte goed voor beide coureurs, echter sloeg na de eerste pitstop het noodlot toe. Liggend op de 2e positie maakte Bentvelzen een klein foutje, met grote gevolgen. Uitkomen Ascari verloor hij de macht over het stuur, wat resulteerde in een bezoek aan de pits. Ondanks deze extra stop wist hij toch een P4 te pakken. Kroon die op dat moment de race leidde kreeg te kampen met technische problemen en moest het toneel verlaten.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/zac5/monza10.jpg
Bentvelzen in achtervolging op Kroon.

Beide coureurs waren in Oschersleben gebrand op een goed resultaat na het missen van de constructeurstitel in Monza. Dit was te merken in de kwalificatie waar weer een 1-2 genoteerd kon worden. Echter in de eerste bocht ging het al mis. Bentvelzen zocht samen met Chris Zijlstra het grind op en kon een inhaalrace beginnen. Vooraan ging Kroon er als een haas vandoor een pakte de volle winst. Vanuit het achterveld wist Bentvelzen zich nog knap terug te vechten naar P4. Echter bleef het gewenste podium uit.

De economische crisis sloeg ook in de racewereld toe en slechts 5 auto’s waren in de cup400 klasse aanwezig op het prachtige Spa. Tweede coureur Mark Bentvelzen was helaas ook niet aanwezig tijdens de seizoensafsluiter. Kroon was echter vastberaden om zijn kampioensjaar op een mooie manier af te sluiten. Hierin slaagde hij met een pole position, overwinning en snelste ronde.

Al met een al een prachtig seizoen voor het cup400 team van Team DigitalRacing. Titel bij de coureurs en bij de constructeurs. Dit was vooraf zeker niet verwacht. Op naar de ZAC6!

Peter
13 mei 2009, 23:15
Goed bezig Paulpeter! Nu hopen dat er nog meer te lezen gaat komen hier!

Roy Visser
13 mei 2009, 23:16
mooi verhaal PP!

Maik Peters
14 mei 2009, 09:38
Mooi verslagje hoor PP :) Erg leuk!

Federici
14 mei 2009, 10:41
Mooi verhaal PP. Nog een mooie screenshot van mij in gevecht met Mark :)
Daarnaast, die laatste foto klopt niet echt, tenzij je in één van mijn auto's hebt gereden ;)

paulpeter
14 mei 2009, 11:45
Daarnaast, die laatste foto klopt niet echt, tenzij je in één van mijn auto's hebt gereden ;)

Verder kijken dan je neus lang is ;) Je ziet mij Ascari insturen. Terwijl Mark inderdaad Koos inhaalt.

Federici
14 mei 2009, 20:59
Ahjah sorry ;)
Het was meer wishful thinking volgens mij :D

Mossel
16 mei 2009, 16:14
Seizoen Le Coq Sportiff boven verwachting verlopen.

Na het seizoen ZAC4 waarin de titel werd gepakt in de Cup400 was het nog maar de vraag of het team door zou gaan of zou gaan stoppen.

Eigenlijk was heel het ZAC4 seizoen niet echt heel erg “memorabel” … klinkt misschien gek maar racen zonder echte gevechten en vaak in een “gat” rijden is nou niet echt heel spannend.. kon voor mijn gevoel de helft van het seizoen op safe rijden om kampioen te worden..... bovendien was het toch niet echt mijn ding om in de 400 klasse te rijden. Dus wou ik inderdaad stoppen met het ZAC verhaal en naar een andere klasse gaan. Maar dan zit je op het strand en dan begint het toch te knagen…. Helemaal als de Cup600 een opfrisbeurt krijgt en er een mooie balans is qua snelheid over een hele race. Gelukkig werd ook de Lister vrijgegeven c.q. goedgekeurd dus al vrij snel lag vast dat het team weer in zou stappen in de Cup600 met een Lister.

Voor het seizoen werd als doel gesteld races proberen te finishen zo rond de 3e,4e,5e en 6e plek en hopen op een podium finish op de korte banen waar topsnelheid niet zo van belang is.

Barcelona:

De eerste race diende zich aan en in het veld van Maserati’s, Corvettes, Aston Martins en Ferrari’s bleek dat we eigenlijk best heel competitief waren met een P3 in de quali en een historische P1 in de race met minder als 4/10e van een seconde voorsprong op naar wat later bleek de grote concurrent UCP in de Maserati. Wel kon de auto meteen naar de technische keuring na geruchten van rijden op experimentele banden. Uiteraard bleek dat dit dezelfde banden waren als waar de andere Michelin teams mee reden.

http://www.digitalracing.nl/images/stories/diverse/sc6ts5.jpg

Nou!!….. de doelen werden meteen bijgesteld want het was meteen wel duidelijk dat wij niet in het middenveld zouden komen te rijden dit seizoen.

Brno:

… schitterende baan met enorme hoogte verschillen en de fameuze “power hill”. Weer zaten we er goed bij in de quali met een P2 en weer wordt de winst gepakt met een heel kleine marge op UCP. Deze race werd wel het keerpunt binnen het team , vanaf die race werd er gewerkt aan een mogelijk kampioenschap er werd meer getest, meer ontwikkeld en werd de racestrategie afgestemd op de schijnbaar zeer zuinige Lister en de bijbehoren snelle pitsstops.
http://i43.tinypic.com/15xpk3k.jpg

San Marino:

Goed begin is het halve werk natuurlijk maar om dat nou volledig weg te gooien met een plotselinge DNF was een beetje jammer. Meteen ook 4 punten achterstand op de toenmalige leider.

Magny Cours:

Plotseling was daar Squadra corse Digitali welke het gaspedaal hadden gevonden en met de Ferrari 575 de Lister alle hoeken van de baan lieten zien. Wel een keurige P2 in de race gescoord en de leiding in het kampioenschap weer terug gepakt!.

Donnington:

Het zou koud, nat en guur worden in Engeland. Omstandigheden waarin het pakket Lister + Michelin zich nou niet echt thuisvoeld. In de quali een P3 behaald en in de race een magistrale winst gepakt + de snelste ronde te rijden. Door te gokken op soft wets en de tank tot de nok te vullen toen de regen begon te vallen….. vervolgens de race in één keer uitgereden en met grote voorsprong de laatste rondjes afwerken. Bovendien werd de voorsprong in het kampioenschap ineens 8 punten!.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/don7.jpg
http://i40.tinypic.com/nga7lu.jpg

Watkins Glen:

Weer een enorme super baan waar we de topsnelheid goed konden compenseren door de hoge bochtensnelheden welke we konden halen. De race begon goed vanaf wederom P2 (pole gemist op 18/1000e) kon de koplopers goed bijhouden en na een eeuwigheid achter de Corvette van marcel te hebben gereden de auto toch er naast geprikt en net op het moment dat de de concurrentie last kreeg van bandenslijtage en wij naar de leiding toe aan het rijden waren gaat de electronica kapot….. DNF en meteen weer 2e in het kampioenschap. #@&^#(*&@
http://www.digitalracing.nl/images/stories/watkins1.jpg
http://i43.tinypic.com/672kr6.jpg

Road America:

Een nieuwe baan op de kalender en vooraf ingeschat als volledig kansloos voor de Lister. Echter gaat het opnieuw uitstekend met een P2 in de Quali en een prima P2 in de race. Wel inmiddels 9 punten achterstand op de leider in het kampioenschap Danny van UCP. Het was wel weer een pareltje van een wedstrijd met mooie gevechten en soms echt treintje rijden op racesnelheid.
http://www.digitalracing.nl/images/stories/zac5/roadamerica6.jpg
http://i44.tinypic.com/abmgsp.jpg

Zhuhai:

Tsja niet zo veel over te zeggen eigenlijk …. De quali werd gedomineerd door de Aston Martins van Skin Sense en de wedstrijd eigenlijk ook. Zelf een mooie tactische race gereden en doordat ik alleen de voorbanden wisselde pakte ik 10 seconden in de pits en kon daardoor redelijk relaxed de wedstrijd uitrijden. De achterstand teruggebracht tot 6 punten.
http://i44.tinypic.com/24grokw.jpg

Dubai:

Bloedheet zou het deze race worden en dat werd het dan ook. Quali was wederom weer eens een P2 en door een snelle pitstop de kop overgenomen en niet meer afgestaan. Voor het eerst in mijn leven een race op banden van het type hard gereden. De mediums werden te warm en de hards bleven eigenlijk te koud maar uiteindelijk toch de overwinnning.
http://i44.tinypic.com/2v1suja.jpg

Hockenheim:

Een baan die niet heel erg hoog staat aangeschreven bij het team. De quali zou nat worden en dus een groot probleem voor de Lister. Op een beschamende 9e plek werd er gekwalificeerd en er zou een wonder voltrokken moeten worden om de achterstand van nog steeds 6 punten te kunnen inhalen. Na de nodige schermutselingen de eerste ronde lag ik zowaar al heel snel op P5 en niet heel veel later op P3. De pace was erg goed en kon ronde bij ronde de 2 koplopers bijhalen. Na een zeer goede stop lag ik zowaar eerste! en gaf de winst niet meer uit handen. Niet te geloven vanaf een 9e plek natuurlijk en helemaal mooi was dat de leiding in het kampioenschap weer in zicht was doordat de grote concurrent 5e werd en er nog maar 1 puntje achterstand was in het kampioenschap..
http://i42.tinypic.com/v4q6bq.jpg

Monza:

Het supersnelle Monza werd aangedaan en voorafgaande aan het weekend zijn zo’n beetje alle mogelijke soorten spoilers, versnellingsbakverhoudingen rijhoogtes etc etc uitgeprobeert om toch maar een klein beetje voorin mee te kunnen rijden. De Quali ging eigenlijk uitstekend door de pole op 3 honderdsten te missen. De race was echter veel moeilijker met veel gevechten op de baan. Uiteindelijk 3e geworden en virtueel de leiding overgenomen in het kampioenschap doordat het team veel meer overwinningen heeft als UCP.

http://www.digitalracing.nl/images/stories/zac5/monza1.jpg
http://i44.tinypic.com/fylb2q.jpg

Oschersleben:

De Lister baan!! Althans dat was de verwachting… in de quali kansloos tegen de opmerkelijk sterke Maserati maar wel een mooie P2. De race was een kwestie van bijblijven en na de stops zorgen dat we eerste zouden liggen aangezien inhalen godsonmogelijk is. Plan lukte en weer eerste geworden!

Doordat Team UCP en privateer Le Coq Sportiff nu hetzelfde aantal punten hadden verzameld zou de grote finale op het circuit van Spa Francorchamps een thriller worden.
http://i40.tinypic.com/n17c47.jpg

Spa:

Quali waren we weer kansloos voor pole maar door weer een P2 te pakken konden we wel vanaf de start druk gaan zetten op Danny in de Maserati en hem zo dwingen af te zien van een zuinige rijstijl. Vrij snel was duidelijk dat UCP moeite had met Eau rouge en snel kon de leiding worden overgenomen. De hele race in gevecht met de Dynamic motorsports corvette van Marcel groen, een gevecht dat uiteindelijk in het voordeel van de Lister werd beslist.
http://i39.tinypic.com/14louif.jpg

Het kampioenschap werd hiermee veilig gesteld en het vooraf onmogelijke geachte werd toch gehaald! Als Privateer in een underdog tegen de grote teams toch de sterkste zijn is natuurlijk erg lekker!!.

http://i44.tinypic.com/2mgqr2r.jpg

Heb dit seizoen een stap voorwaarts gemaakt qua setups (moest ook wel doordat de verschillen zo klein waren dit seizoen) en heb er veel tijd ingestoken om de details te begrijpen . Ik reed altijd met redelijk soft geveerde auto’s maar heb dankzij een basis setup van Frits Hermes leren rijden met erg stijve setups en dit in combinatie met de Lister was de winnende combinatie voor mij.

Het mooiste seizoen tot nog toe!

dus (http://forum.gamer.nl/showpost.php?p=2062999&postcount=189) check

dus (http://forum.gamer.nl/showpost.php?p=1907182&postcount=40) check

dus (http://www.digitalracing.nl/index.php/component/content/article/40-nieuws/80-zac5-preview-part-2-cup600.html)check

Hekking
16 mei 2009, 22:40
Ik zie dat ik Mark S en verdorie Maik nog moet feliciteren ;)

Dus bij deze; Gefeliciteerd mannen!

Verder volgt het TCF racing verslag nog natuurlijk later deze week

Marcel Groen
17 mei 2009, 11:56
ZAC5 Resultaten Marcel Groen + 'wat als'

QR RR Opmerkingen
R 1 BAR| 6|DNF|PC troubles, 7e voor de pitstops, goed voor 4 punten
R 2 BRN| 4| 8|
R 3 IMO| 7| 2|
R 4 M_C| 4|DNF|PC troubles, 2e voor de pitstops, goed voor 9 punten
R 5 DON| 2| 5|
R 6 W_G| 3| 2|
R 7 R_A| 3| 3|
R 8 ZHU| 5| 5|
R 9 DUB| 3| 3|
R10 HOC| 2|DNF|PC troubles, 1e voor de pitstops, goed voor 11 punten
R11 MON| 1| 1|
R12 OSC| 4| 3|
R13 SPA| 3| 2|

Marcel 81 + 4 + 9 + 11 = 105 punten (2 races gewonnen)(+ Hockenheim)
Mark 112 - 0 - 1 - 2 = 109 punten (6 races gewonnen)(- Hockenheim)
Danny 110 - 0 - 0 - 1 = 109 punten (2 races gewonnen)
Hecht hier vooral geen waarde aan, want bovenstaand overzicht is slechts een vorm van 'wat als', dus zinloos. ;)

De resultaten vind ik echter wel grappig, zo ben ik volledig terecht geen ZAC5 kampioen, en Mark volledig terecht wél ZAC5 Cup600 kampioen! Nogmaals gefeliciteerd! :D

Bob
17 mei 2009, 16:34
Mooi om te lezen allemaal :D

paulpeter
17 mei 2009, 17:02
Het mooiste seizoen tot nog toe!

dus (http://forum.gamer.nl/showpost.php?p=2062999&postcount=189) check

dus (http://forum.gamer.nl/showpost.php?p=1907182&postcount=40) check

dus (http://www.digitalracing.nl/index.php/component/content/article/40-nieuws/80-zac5-preview-part-2-cup600.html)check

Erg vet:thumbup:

Tegen de verwachting in winnen en zelfs later kampioen worden moet erg goed smaken. Echt super gereden dit jaar Mark. Top!