View Full Version : Autosport filmpjes thread [Deel 3]
Pingguest
9 augustus 2009, 12:47
Ik wil deze quali rondjes weer zien :huh1:
YouTube - Mika Häkkinen qualifying in San Marino 2000 (http://www.youtube.com/watch?v=viwllFnipds&feature=related)
Het kon zelfs nog beter. Totaan 1993 reden ze met kwalificatiebanden. Met name Ayrton Senna was subliem in de kwalificatie.
YouTube - Senna Qualifying Adelaide 1985
YouTube - f1 Ayrton Senna qualifying for Belgium 1991
YouTube - SENNA - The Fastest Driver In The World, Ever!
Robert Saalmink
9 augustus 2009, 13:34
YouTube - 1956 Le Mans - Mike Hawthorn Jaguar OnBoard Lap (http://www.youtube.com/watch?v=sk2irKVQB4I&feature=rec-r2)
Heel tof om te zien en horen, echt gaaf!
Pingguest
9 augustus 2009, 16:41
Dat zijn 20 van mijn best gebruikte minuten van vandaag :thumbup:
Wellicht vind je dit ook erg nuttige besteding van je tijd. :cool:
YouTube - F1 Great races - Jerez 1986
Stefan van Renselaar
9 augustus 2009, 20:32
Als we zoiets terug kunnen krijgen volgend jaar, dan zeg ik daar geen nee tegen :cool:
Face the Slayer
10 augustus 2009, 18:38
Die tijd, wacht even... daar komt ie; komt nooit meer terug.
Bramzel
10 augustus 2009, 23:51
Die tijd, wacht even... daar komt ie; komt nooit meer terug.
"People who live in the past miss the wonders of today" ;)
Pingguest
11 augustus 2009, 11:26
Veronderstellende dat het zou kunnen, dan nog zou niemand het verleden willen terughalen. Hoe dan ook, sommige zaken uit het verleden kunnen wel degelijk als inspiratiebron voor de toekomst dienen. ;)
Face the Slayer
11 augustus 2009, 18:55
"People who live in the past miss the wonders of today" ;)
Ja, ik ken er nog wel een paar van zulke spreuken in de categorie "tegeltjeswijsheid", maar realistisch is het niet.
Pingguest
12 augustus 2009, 11:50
Op Youtube zijn er toch een aantal fantastische filmpjes te zien.
Hier een filmpje over Mansell's Grand Prix van Hongarije in 1989.
YouTube - F1 Great Drives - Nigel Mansell Hungary 1989
Eind jaren '80 werd er al geklaagd over het gebrek aan close racing en inhalen. :laugh: :rolleyes:
Pingguest
12 augustus 2009, 12:09
Een samenvatting van de Grand Prix van Nederland in 1980.
YouTube - F1 Great Races - Zandvoort 1980
Richard117
13 augustus 2009, 11:03
http://www.dumpert.nl/mediabase/598061/67daa833/champ_car_op_de_prins_hendrikkade.html
Bramzel
13 augustus 2009, 18:17
Je hebt jumps... en je hebt jumps :D
YouTube - WRC Rally Finland 2009 - E. Novikov amazing jump!
En een werkelijk waar enorme crash bij de Britse Superbikes; hij heeft het overleefd, maar wel ten koste van 7 ruggewervels. De vraag is; was het beter of minder afgelopen als daar hekken hadden gestaan?
YouTube - Chris Martin Brands Hatch
Niels Tieman
13 augustus 2009, 19:41
Allemachtig wat een crash van Chris Martin. Hij heeft uberhaubt geluk dat hij de klap heeft overleefd.
Ik vraag me wel eens af wat zulke dingen met je doen in de toekomst, zowel fysiek als mentaal.
bobskink
13 augustus 2009, 20:00
Het grind gaat in die bocht gewoon niet genoeg bergop, zelfde als met Senna in 1994, het remt niet af, natuurlijk is het moeilijker als je bocht bergop loopt.
Die jump is ook cool, kan niet goed zijn voor de veringen.
Pingguest
13 augustus 2009, 20:32
Bij mijn weten had de Tamburello niet bepaald een gridbak als uitloopzone, maar meer een stoffige betonlaag.
bobskink
14 augustus 2009, 08:56
de grindbak ging daar light bergaf, vandaar dat ze niet echt veel deed qua vertragen (denk ik toch). Dan kwam de betonnen muur.
Daniël
14 augustus 2009, 12:19
http://www.youtube.com/watch?v=ZEqCYidJlPc#
Wat een gaaf circuit was dat toch. En dat gaat haaaard! :thumbup:
joostingh
14 augustus 2009, 12:33
Dat circuit vind ik echt gaaf. Ken het nog van GP1 (na ja het hete gewoon Grandprix)
Niels Tieman
14 augustus 2009, 12:38
Grand Prix World Circuit :thumbup: :D
Tim Wijen
18 augustus 2009, 16:22
Rondje Spa vanaf de helm van Xavier Maassen:
Maassen Helmet: Spa 1 on Vimeo
Bram Van Der Stichelen
18 augustus 2009, 19:40
rallywagen vs paard :surrender:
YouTube - Rally Argentino 2009 - Villagra choca un caballo
Roy Visser
18 augustus 2009, 19:51
jezus, zie het dier vliegen alsof het niks is :blink:
Neo-242
18 augustus 2009, 20:14
Wat zielig voor dat paard! Hopelijk was het diertje meteen dood:huh1:
Bram Van Der Stichelen
18 augustus 2009, 20:19
Wat zielig voor dat paard! Hopelijk was het diertje meteen dood:huh1:
Moest afgemaakt worden, dus ik denk dat het de oorspronkelijke klap jammergenoeg nog overleefd heeft.
Mark G.
18 augustus 2009, 21:17
jezus, zie het dier vliegen alsof het niks is :blink:
Over paardenkracht gesproken
Martijn Mezger
18 augustus 2009, 21:34
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2009/08/18/article-0-06171BB0000005DC-279_634x325.jpg
Is weer eens wat anders dan een paard op de gang.
Neo-242
21 augustus 2009, 19:48
Badoer met Minardi in '99
YouTube - Luca Badoer cries at the 1999 European GP
Daniël
21 augustus 2009, 20:05
Wat is autosport toch geweldig! :wub:
YouTube - Angry, angry Fisichella!!
YouTube - Accidents in the Stand in British GT at Thruxton
YouTube - F1 Michael Schumacher vs Juan Pablo Montoya (Great Battles)
Peter
21 augustus 2009, 20:22
Montoya :thumbup:
geweldige coureur vond ik dat altijd... jammer dat ie het niet 'gemaakt' heeft in de F1, had hem graag nu erbij gehad :)
Niels Tieman
21 augustus 2009, 20:23
Je krijgt inderdaad heimwee naar Montoya en zijn gevechten met Schumacher.
Neo-242
21 augustus 2009, 21:50
Zo'n compilatie is natuurlijk een aaneenschakeling van veel extreme momenten achter elkaar, maar terwijl Hakkinen in zijn tijd Schumacher bestreed met z'n snelheid, bestreed Montoya Schumacher met dezelfde middelen als dat Der Schumi vaak gebruikte, op het agressieve af. Niet alle acties waren geniaal, maar sommige waren dat wel, en het is inderdaad jammer dat Montoya de F1 via een achterpoort heeft verlaten. McLaren lijkt tegenwoordig geen team voor piloten met temperament (zie ook Alonso).
Pingguest
22 augustus 2009, 11:13
Schumacher was op de baan buitengewoon hard voor zijn concurrenten, maar doorgaans zag ik de vermeende onsportiviteit niet. Montoya was evenmin onsportief, maar over het algemeen weinig snugger. Onnodig vaak deed hij 'do-or-die-acties' die in tranen eindigden. Een vergelijking tussen de acties van Schumacher en Montoya gaat voor mij niet op.
Pingguest
22 augustus 2009, 12:11
Hoogtepunten van de Grand Prix van Brazilië in 1982. De eerste helft van de race was een ware inhaalfeest.
YouTube - F1 Great Races - 1982 Brazilian GP
Face the Slayer
22 augustus 2009, 16:28
Schumacher was op de baan buitengewoon hard voor zijn concurrenten, maar doorgaans zag ik de vermeende onsportiviteit niet. Montoya was evenmin onsportief, maar over het algemeen weinig snugger. Onnodig vaak deed hij 'do-or-die-acties' die in tranen eindigden. Een vergelijking tussen de acties van Schumacher en Montoya gaat voor mij niet op.
Maar jij bent dan ook een groot Schumacher fan. :p
YouTube - Choque Alonso Heidfeld GP Europa 2009 2º entrenamientos libres
Pingguest
22 augustus 2009, 16:50
YouTube - Choque Alonso Heidfeld GP Europa 2009 2º entrenamientos libres (http://www.youtube.com/watch?v=eBkMcq02tdI)
Klopt, ik ben altijd een fan van de man geweest.
joostingh
23 augustus 2009, 23:49
YouTube - Choque Alonso Heidfeld GP Europa 2009 2º entrenamientos libres (http://www.youtube.com/watch?v=eBkMcq02tdI)
Dit is toch ook gewoon grappig. Ik vond het namelijk gewoon heel erg dom van beide... dus ja ik zou ook lachen :D
Mathijs
24 augustus 2009, 00:40
Als je zo die acties ziet van Montoya en Schumi is dat gewoon allemaal heerlijk scherp! Ongelooflijk hoe close dat soms was. Maar ze laten elkaar in de meeste gevallen wel 'redelijk' leven en soms wordt en pittig geblokt. Ik weet zeker dat ze er zelf beide van genoten on track.
Pingguest
24 augustus 2009, 10:37
Een korte samenvatting van de Grand Prix van Monaco 1981.
YouTube - 1981 Monaco Formula 1 Grand Prix - Crash Ferrari Tyrell Ligier Williams
GTE
24 augustus 2009, 20:41
Ha, check de 'officials cars'! (0:31)
Peter
24 augustus 2009, 21:26
Ja daar zat ik al over te twijfelen.... 2 Lambo's of zie ik scheel? Dan moet het de countach zijn en die is volgens mij wat lager aan de achterkant.....
Darthwillie
24 augustus 2009, 21:35
Hij lijkt hoger door de zwaailichtbalk die er op zit
http://www.thestratfordguide.co.uk/images/Countach_4.JPG
Briljante race van beide Ferrari rijders, Villeneuve met zijn overwinning en Pironi die van 17 naar 4 rijdt.
Wat mij erg bevalt is 2:06, Villeneuve geeft Jones amper ruimte, maar genoeg, niet blokken. :thumbup:
GTE
24 augustus 2009, 22:57
Villeneuve geeft Jones amper ruimte, maar genoeg, niet blokken. :thumbup:
Cheever laat dan niet veel later zien hoe het niet moet.
Pingguest
25 augustus 2009, 08:11
Het was inderdaad een mooie race met uiterst competitieve coureurs die lef hadden. Geen gezeur over het gebrek aan uiterst lange uitloopstroken of laaghangende zon in de namiddag. Dat bracht de tijd natuurlijk ook mee; Formule 1 was nog gevaarlijk. De auto's uit 1981 waren krengen om mee te rijden. Door de hydraulische wielophangingen was alle vering verdwenen en werden de coureurs bont en blauw geslagen.
Pingguest
25 augustus 2009, 14:55
Dit is zoals kwalificatie wil zien.
YouTube - Ayrton Senna Hockenheim '91
Zie de stuurbewezingen van Ayrton Senna en hoor zijn nerveuze omgang met het gaspedaal.
Richard117
25 augustus 2009, 15:30
Ik gooi er maar weer eens een motor-filmpje tegen aan.
De Red Bull Romaniacs zijn weer verreden, volgens mij ben je knettergek als je daar aan mee doet want ze moeten echt over de meest onmogelijk obstakels rijden. Maar wel erg mooi om te zien hoe ze allemaal knokken om het toch te redden.
Proloog:
YouTube - Red Bull Romaniacs 09 Webclip Prologue 15_08_2009
Dag 1:
YouTube - Webclip DAY 1 Romaniacs Rallye 2009
Dag 2:
YouTube - Webclip Day 2 Red Bull Romaniacs Rallye 2009
Dag 3:
YouTube - Webclip DAY 3 Red Bull Romaniacs Ralley 2009
Dag 4:
YouTube - Webclip DAY 4 Red Bull Romaiacs Rallye 2009 Final
paulpeter
25 augustus 2009, 20:22
Op dag 4 zien we op 4.41 zien we onze eigen Jurgen van de Goorbergh nog langs komen die de overwinning pakte bij Experts klasse:)
Vindt dit wel gave events. Alleen vond ik de finish een beetje on-red bull achtig. Weinig show en spectakel. Tuurlijk is het gaaf om op een dak te eindigen, maar d'r had wel wat meer vuurwerk en show bij gemogen.
Prachtig eigenlijk dat je daar nog zo'n ongerepte natuur hebt, waar je prachtig kunt rijden. Krijg spontaan zin om de motor te pakken :p
In Nederland heb je ook prachtige stukken, alleen je bent wel veroordeeld tot de zandpaden, want verder mag je helaas niet. Enigzins ook wel begrijpelijk.
Kim Van Der Stichelen
25 augustus 2009, 20:33
Leuke video, saai mischien maar wel grappig. Gast parkeert z'n Exige en laat de camera draaien
YouTube - Lotus Lovers (When Your Lotus is Alone!)
Rogue
25 augustus 2009, 20:59
Heel leuk filmpje. :) Niet bepaald autosport-gerelateerd, maar wel heel leuk. :)
tinyriconen
28 augustus 2009, 00:49
Geinig eigenlijk. Op race-gebied is de Exige volgens mij niet zo bijzonder, maar als je hem zo ziet staan op een parkeerplaatsje valt hij zeker op. Leuk autootje, begrijpelijke reacties. Geinig filmpje :)
EDIT 1:
http://www.formula1.com/video/onboard.html
Race Edits -> Germany
Ik had deze race gemist, maar de reactie van Webber die over de finish komt. Kippenvel!
Zijn leuke edits, schitterend gemonteerd en de boardradio's maken het echt helemaal af :)
EDIT 2:
YouTube - Nascar Jackman: How close can you get?
Hoezo net an? Yoooo!
bobskink
4 september 2009, 15:45
Bourdais in actie tijdens toen hij meer succes had in de USA:
Dailymotion - Bourdaislastlap-0001 - une vidéo Sports et Extrême@@AMEPARAM@@value="http://www.dailymotion.com/swf/xnaf1_bourdaislastlap0001_sport"@@AMEPARAM@@http://www.dailymotion.com/swf/xnaf1_bourdaislastlap0001_sport
Zeer cool inhaalmanoeuvre in de laatste ronde...
Richard117
4 september 2009, 15:59
Bourdais in actie tijdens toen hij meer succes had in de USA:
Dailymotion - Bourdaislastlap-0001 - une vidéo Sports et Extrême (http://www.dailymotion.com/video/k7MFcig6oqDQm64yFD)
Zeer cool inhaalmanoeuvre in de laatste ronde...
Ik hou wel van zo'n actie. Maar dan durft hij een paar jaar later nog wat over Doornbos te zeggen...
Darthwillie
4 september 2009, 16:06
Mooie move, heb die race nog live gezien, Bourdais kan echt wel wat.
bobskink
4 september 2009, 16:10
Ik hou wel van zo'n actie. Maar dan durft hij een paar jaar later nog wat over Doornbos te zeggen...
Geen idee waar je het over hebt eigenlijk, filmpje?
Ik vind deze move trouwens veel cooler dan "the pass" want die laatste is voor de helft naast de baan. Bourdais actie is zwaar op de limiet, maar er net niet over.
Darthwillie
4 september 2009, 16:18
en terecht, blokken mag niet, iets wat Doornbos wel deed. Is iets anders als een 'stevige' inhaalactie.
Richard117
4 september 2009, 16:49
en terecht, blokken mag niet, iets wat Doornbos wel deed. Is iets anders als een 'stevige' inhaalactie.
En dit mag wel? Zo hard de bocht inkomen dat je de bocht eigenlijk niet haalt en de ander als vangrail gebruiken.
Nogmaals, ik hou van zo'n actie hoor. Maar als je zelf dit flikt moet je later ook niet zielig gaan zitten doen als een ander stevig zijn positie verdedigt.
Ook al is blokken daar verboden, maar bij een inhaalactie de onderdelen van je auto rijden lijkt me ook niet helemaal volgens de regels.
bobskink
4 september 2009, 17:17
Het is omdat het gelukt is denk ik dat het mag. Maar in de F1 zou het niet gemogen hebben, er zouden hier nogal wat pagina's volgeleuterd worden denk ik.
Bramzel
4 september 2009, 17:37
Doet me denken aan deze beroemde move:
YouTube - 1996 CART Laguna Seca - "The Pass"
Net zo discutabel, maar het zijn wel de momenten die de sport mooi maken.
bobskink
4 september 2009, 18:38
Net zo discutabel, maar het zijn wel de momenten die de sport mooi maken.
Daar was ik al over bezig enkele post hierboven, maar zelf vind ik deze move, hoe cool ik Zanardi ook vind, erover. Fairplay doet er zelf niet toe, hij gebruikt gewoon teveel wat niet tot de baan behoort.
Alleszins, als ik beide fragmenten zie begrijp ik niet hoe deze heren zo konden sucken in de F1.
Rogue
7 september 2009, 21:00
http://www.autojunk.nl/2009/09/tommy-milner-in-een-m3-gtr-gt2
Wow!!! :surrender:
Medusa
7 september 2009, 22:24
Daar was ik al over bezig enkele post hierboven, maar zelf vind ik deze move, hoe cool ik Zanardi ook vind, erover. Fairplay doet er zelf niet toe, hij gebruikt gewoon teveel wat niet tot de baan behoort.
Alleszins, als ik beide fragmenten zie begrijp ik niet hoe deze heren zo konden sucken in de F1.
Niveau van CART zal iets lager zijn, Da Matta en ANdretti reden daar ook best degelijk.
En Mansell kwam van F1 en won in zijn debuutjaar direct de titel.
Villeneuve en Montoya deden het dan wel weer goed in F1...
Pingguest
9 september 2009, 17:49
Eindelijk gevonden. Hét incident van 1994, met live-commentaar van Olav Mol.
YouTube - Michael Schumacher vs. Damon Hill 1994 (Olav Mol) F1
RSRoy
9 september 2009, 18:10
Eindelijk gevonden. Hét incident van 1994, met live-commentaar van Olav Mol.
YouTube - Michael Schumacher vs. Damon Hill 1994 (Olav Mol) F1 (http://www.youtube.com/watch?v=f-Mw_NQuIrQ)
Blijft mooi om te zien al was ik persoonlijk fan van Hill :)
Neo-242
9 september 2009, 20:10
Die blik van Hill, rechtstaand in de box van Williams met de helm nog op zegt alles. Ik zie pure haat, en terecht :) Over dat incident is al zoveel gediscussieerd, feit is en blijft dat Schumacher goed genoeg wist dat Hill daar langszij kwam, dat zijn eigen wagen gehavend was en daarop besloot de concurrent uit te schakelen. Het lachje zegt zoals Mol al zegt inderdaad alles.
Jammer dat Schumacher vaak naar dat soort trucs greep als hij niet dominant kon zijn, het zal voor eeuwig en altijd een smet blijven op zijn ongelooflijk indrukwekkende F1-palmares.
@Pingguest: bedankt om te posten, zijn legendarische beelden en altijd mooi om zo'n moment uit de live uitzending opnieuw te beleven.:thumbup:
YouTube - porsche 997 gtr, aston martin, maserati
Richard117
10 september 2009, 00:06
Ik ben nog altijd van mening dat Hill daar zelf de wereldtitel vergooid heeft. Hij wou te snel Schumacher in een beschadigde auto voorbij. Dit was Schumachers enige kans nog. Wellicht niet de meest nette manier maar duidelijk in een split second besloten.
Dom van Hill, slim van Schumacher.
Wel leuk om die beelden weer terug te zien. Kan me nog goed herinneren dat dit de 2e F1 race (na Japan vlak daarvoor) was waar ik midden in de nacht mijn bed voor uit kwam :D
Darthwillie
10 september 2009, 00:15
Ik ben nog altijd van mening dat Hill daar zelf de wereldtitel vergooid heeft. Hij wou te snel Schumacher in een beschadigde auto voorbij. Dit was Schumachers enige kans nog. Wellicht niet de meest nette manier maar duidelijk in een split second besloten.
Wel leuk om die beelden weer terug te zien. Kan me nog goed herinneren dat dit de 2e F1 race (na Japan vlak daarvoor) was waar ik midden in de nacht mijn bed voor uit kwam :D
ik denk dat Hill nooit bedacht dat iemand zoiets zou doen, dat zat niet in de man zijn aard. Die zou zelf nooit en te nimmer iemand opzettelijk eraf rammen.
GTE
10 september 2009, 00:24
Helemaal mee eens. Hill had zich totaal geen rekenschap gegeven van de omstandigheden. De ene inhaalactie is de andere niet. Een actie in het begin van het seizoen om plaats zes, is een andere dan die in de laatste race waarmee rechtstreeks de titelstrijd wordt bepaald. Hill had moeten begrijpen dat hij er echt ondubbelzinnig naast zou moeten zitten, zou hij met goed fatsoen die actie kunnen voltooien. Schumacher zou altijd tot op het scherpst van de snede verdedigen. Niettemin dook Hill in een gat waarvan het bij voorbaat al vaststond dat het gesloten zou worden.
Sowieso zou het hoogst onterecht zijn als Hill die titel zou hebben gewonnen. Ik geloof dat Schumacher toen drie races aan de kant heeft gestaan en voor één race is gediskwalificeerd. En in 1995 heeft Schumi wat ondubbelzinniger korte metten gemaakt met die dweil, ik bedoel Hill, ondanks debiele acties van laatstgenoemde in Silverstone en Monza van dat jaar.
Nee, ik ben geen fan van Damon Hill.
GTE
10 september 2009, 00:28
Die zou zelf nooit en te nimmer iemand opzettelijk eraf rammen.
Wel met aan opzet grenzende domheid (en dat is eigenlijk veel erger), zie Silverstone en Monza 1995. In Monza 1996 was hij gelukkig het enige slachtoffer.
Darthwillie
10 september 2009, 00:32
Wel met aan opzet grenzende domheid (en dat is eigenlijk veel erger), zie Silverstone en Monza 1995. In Monza 1996 was hij gelukkig het enige slachtoffer.
daar verschillen we ernstig van mening, opzettelijk iemand rammen is in mijn ogen onvergefelijk. Fouten worden gemaakt in F1, ook stomme fouten, kan ik niet mee zitten.
GTE
10 september 2009, 00:35
daar verschillen we ernstig van mening, opzettelijk iemand rammen is in mijn ogen onvergefelijk. Fouten worden gemaakt in F1, ook stomme fouten, kan ik niet mee zitten.
Nee, ik heb liever dat een coureur berekenend handelt, ook al is het moreel niet aan de haak, dan dat hij uit pure domheid brokken maakt. De coureur die berekenend handelt, heeft in ieder geval het gevaar en de mogelijke gevolgen ingeschat. De dommerik heeft dat per definitie niet. Superlicentie inleveren zeg ik dan.
Overigens kan Schumacher van minstens één gevaarlijke domme actie beschuldigd worden, te weten Canada 1999.
Darthwillie
10 september 2009, 01:13
Albers in zijn opwarmronde van de baan rammen staat ook hoog in dat rijtje :laugh:
Maar goed dit is een verschil in mening waar we het nooit over eens zullen worden. Ik houdt meer van respect tussen rijders.
GTE
10 september 2009, 01:27
Jammer dat Schumacher vaak naar dat soort trucs greep als hij niet dominant kon zijn, het zal voor eeuwig en altijd een smet blijven op zijn ongelooflijk indrukwekkende F1-palmares.
Pure tendenieuze beeldvorming. Het enige echte voorbeeld is Jerez 1997. Voor het overige kun je onmogelijk hardmaken dat Schumacher harder of oneerlijker was dan andere coureurs. Van iedere rijder is wel een moment aan te wijzen waarop twijfelachtig werd gehandeld. Dat heb je nu eenmaal in het heetst van de strijd. En als je dan kijkt aan hoeveel races Schumacher uberhaupt heeft deelgenomen, dan kun je niet anders concluderen dat hij zich behoorlijk netjes heeft gedragen.
GTE
10 september 2009, 01:30
Maar goed dit is een verschil in mening waar we het nooit over eens zullen worden. Ik houdt meer van respect tussen rijders.
Ik denk het inderdaad niet. Ik heb op de racebaan niet zoveel met respect en sportiviteit. Je handelen moet binnen de regels blijven en binnen die regels is alles geoorloofd (per definitie). Treedt je buiten de regels, dan moet je worden gestrafd, blijf je er binnen dan hoeven we ons niet af te vragen of het allemaal wel sportief en/of respectvol was. Racen op het hoogste niveau is een serieuze sport waarin winnen oneindig veel belangrijker is dan meedoen en je concurrent moet worden bestreden met alle middelen rechtens.
Richard117
10 september 2009, 01:49
Komt nog eens bij dat Schumacher (Adelaide '94 of Monaco 2006) een dergelijke onsportieve beslissing nam op het moment dat er iets fout ging. Als we bv naar Senna en Prost kijken, die kondigden vooraf al aan dat ze mekaar van de baan zouden rijden. Dat vind ik een stuk onsportiever dan in een split second een keuze maken zodat jouw nadeel toch nog een voordeel wordt.
TheRealms
10 september 2009, 03:26
Komt nog eens bij dat Schumacher (Adelaide '94 of Monaco 2006) een dergelijke onsportieve beslissing nam op het moment dat er iets fout ging. Als we bv naar Senna en Prost kijken, die kondigden vooraf al aan dat ze mekaar van de baan zouden rijden. Dat vind ik een stuk onsportiever dan in een split second een keuze maken zodat jouw nadeel toch nog een voordeel wordt.
Lol, ik gebruik hetzelfde argument voor het omgekeerde. Ik vind dat veel meer klasse hebben, deze beslissingen worden namelijk genomen met een bepaald ideaal, door bepaalde beweegredenen, daarnaast diende dit natuurlijk ook als psychologische oorlogvoering, iets wat hedendaags nog amper bestaat omdat het niet meer mag van de grote bedrijven, die het zich niet kunnen veroorloven verbonden te zijn met zo'n karakter. Het op een laatste moment uitvoeren van een soort do-or-die, kamikaze, als-ik-niet-dan-jij-ook-niet aanval vind ik eerder laf en een teken van onsportiviteit, accepteer dat je verloren hebt, en probeer het volgend jaar nog maar een keer, zou ik zeggen. Daarnaast is dit bij Schumacher allemaal veel vaker voorgekomen als bij Senna en/of Prost. Het feit dat hij korter F1 heeft gereden vind ik niet gelden, vaak worden mensen (en daarmee coureurs) vaak zogenaamd volwassen als ze ouder worden, hiervan heeft Schumacher (tot hij stopte met racen, naar mijn mening, en daarmee zeg ik natuurlijk dat mijn mening slechts een mening is) geen tekenen vertoond (zie Monaco 2006).
Schumachers lijstje
bron: wikipedia
In 1994 kreeg Schumacher een zwarte vlag (diskwalificatie) voor inhalen tijdens de opwarmronde. De coureur negeerde dit echter, wat hem een schorsing van twee wedstrijden opleverde.
Later in 1994 maakte een botsing in Adelaide een einde aan de titelstrijd tussen Damon Hill en Schumacher. Beide coureurs moesten opgeven, waardoor Schumacher de titel won. Hoewel sommige tegenstanders van Schumacher meenden dat de Duitser met opzet handelde, gaf de FIA geen gevolg aan de actie.
In 1997 botste hij in de beslissende race om het kampioenschap met zijn concurrent Jacques Villeneuve. Schumacher moest echter zelf opgeven, terwijl Villeneuve zich tot wereldkampioen kroonde. De FIA oordeelde dat Schumacher met opzet handelde, en ontnam hem zijn vicewereldtitel.
In 1998 kreeg Schumacher in de Grand Prix van Engeland een stop-and-go-straf, waarbij men 10 seconden in de pits moet stoppen. Door deze straf aan het einde van de laatste ronde te volbrengen, had Schumacher hier echter geen last van, en kon hij de race winnen. De FIA moest toegeven dat deze manoeuvre legaal was, door een gat in het reglement.
De Grand Prix van Maleisië in 1999 werd met overmacht gewonnen door Ferrari-rijders Eddie Irvine en Michael Schumacher. Bij de technische keuring werd de Ferrari echter illegaal bevonden en werden de coureurs gediskwalificeerd. Deze beslissing werd in beroep ongedaan gemaakt door de FIA. Dit, samen met enkele kleinere affaires, leidde bij sommige tegenstanders tot de beschuldiging dat Michael Schumacher en Ferrari bewust bevoordeeld werden door de FIA.
Gedurende Schumachers jaren bij Ferrari was er verschillende keren ophef over zogenaamde teamorders binnen het team, waarbij de ene coureur werd opgedragen de andere voor te laten. Hoewel dit door de FIA pas in 2003 verboden werd, waren teamorders voordien ook reeds niet populair. In het bijzonder als de uitslag niet beslissend was, werden teamorders door velen als wedstrijdvervalsing gezien. Toch liet Rubens Barrichello in 2002 in Oostenrijk zich 100 meter voor de eindstreep inhalen door teamgenoot Michael Schumacher, hoewel het kampioenschap nog lang niet in een beslissende fase zat. Later in 2002, toen Schumacher reeds wereldkampioen was, vertraagde de Duitser juist voor de finish van de GP van de Verenigde Staten, zodat Barrichello die race cadeau kreeg.
In 2006 tijdens de kwalificatie voor de GP van Monaco, waarbij Schumacher de beste tijd had staan, parkeerde hij, met nog een paar minuten te gaan, zijn auto op de baan, zodat niemand anders zijn tijd nog kon verbeteren. Volgens Schumacher kon hij na een rijdersfout geen kant meer uit, maar de FIA ontnam hem zijn poleposition en plaatste hem achteraan de startgrid.
Ayrton Senna's verklaring over eigenlijk de enige 2 grotere controversies rond hem.
Bron is nogmaals Wikipedia
"I think what happened in 1989 was unforgivable, and I will never forget it. I still struggle to cope with it even now. You know what took place here: Prost and I crashed at the chicane, when he turned into me. Afterwards, I rejoined the race, and I won it, but they decided against me, and that was not justice. What happened afterwards was... a theatre, but I could not say what I thought. If you do that, you get penalties, you get fined, you lose your license maybe. Is that a fair way of working? It is not...At Suzuka last year I asked the officials to change pole position from the right side of the track to the left. It was unfair, as it was, because the right side is always dirty, and there is less grip — you sweat to get pole position, and then you are penalized for it. And they said, "Yes, no problem". Then, what happened? Balestre gave an order that it wasn't to be changed. I know how the system works, and I thought this was really s***. So I said to myself, "OK, whatever happens, I'm going to get into the first corner first — I'm not prepared to let the guy (Alain Prost) turn into that corner before me. If I'm near enough to him, he can't turn in front of me — he just has to let me through." I didn't care if we crashed; I went for it. And he took a chance, turned in, and we crashed. It was building up, it was inevitable. It had to happen." So you did cause it then, someone said. "Why did I cause it?" Senna responded. "If you get f***** every time you try to do your job cleanly, within the system, what do you do? Stand back, and say thank you? No way. You should fight for what you think is right. If pole had been on the left, I'd have made it to the first corner in the lead, no problem. That was a bad decision to keep pole on the right, and it was influenced by Balestre. And the result was what happened in the first corner. I contributed to it, but it was not my responsibility".[37]
Richard117
10 september 2009, 10:58
Lol, ik gebruik hetzelfde argument voor het omgekeerde. Ik vind dat veel meer klasse hebben, deze beslissingen worden namelijk genomen met een bepaald ideaal, door bepaalde beweegredenen, daarnaast diende dit natuurlijk ook als psychologische oorlogvoering, iets wat hedendaags nog amper bestaat omdat het niet meer mag van de grote bedrijven, die het zich niet kunnen veroorloven verbonden te zijn met zo'n karakter. Het op een laatste moment uitvoeren van een soort do-or-die, kamikaze, als-ik-niet-dan-jij-ook-niet aanval vind ik eerder laf en een teken van onsportiviteit, accepteer dat je verloren hebt, en probeer het volgend jaar nog maar een keer, zou ik zeggen. Daarnaast is dit bij Schumacher allemaal veel vaker voorgekomen als bij Senna en/of Prost. Het feit dat hij korter F1 heeft gereden vind ik niet gelden, vaak worden mensen (en daarmee coureurs) vaak zogenaamd volwassen als ze ouder worden, hiervan heeft Schumacher (tot hij stopte met racen, naar mijn mening, en daarmee zeg ik natuurlijk dat mijn mening slechts een mening is) geen tekenen vertoond (zie Monaco 2006).
Schumachers lijstje
bron: wikipedia
In 1994 kreeg Schumacher een zwarte vlag (diskwalificatie) voor inhalen tijdens de opwarmronde. De coureur negeerde dit echter, wat hem een schorsing van twee wedstrijden opleverde.
Later in 1994 maakte een botsing in Adelaide een einde aan de titelstrijd tussen Damon Hill en Schumacher. Beide coureurs moesten opgeven, waardoor Schumacher de titel won. Hoewel sommige tegenstanders van Schumacher meenden dat de Duitser met opzet handelde, gaf de FIA geen gevolg aan de actie.
In 1997 botste hij in de beslissende race om het kampioenschap met zijn concurrent Jacques Villeneuve. Schumacher moest echter zelf opgeven, terwijl Villeneuve zich tot wereldkampioen kroonde. De FIA oordeelde dat Schumacher met opzet handelde, en ontnam hem zijn vicewereldtitel.
In 1998 kreeg Schumacher in de Grand Prix van Engeland een stop-and-go-straf, waarbij men 10 seconden in de pits moet stoppen. Door deze straf aan het einde van de laatste ronde te volbrengen, had Schumacher hier echter geen last van, en kon hij de race winnen. De FIA moest toegeven dat deze manoeuvre legaal was, door een gat in het reglement.
De Grand Prix van Maleisië in 1999 werd met overmacht gewonnen door Ferrari-rijders Eddie Irvine en Michael Schumacher. Bij de technische keuring werd de Ferrari echter illegaal bevonden en werden de coureurs gediskwalificeerd. Deze beslissing werd in beroep ongedaan gemaakt door de FIA. Dit, samen met enkele kleinere affaires, leidde bij sommige tegenstanders tot de beschuldiging dat Michael Schumacher en Ferrari bewust bevoordeeld werden door de FIA.
Gedurende Schumachers jaren bij Ferrari was er verschillende keren ophef over zogenaamde teamorders binnen het team, waarbij de ene coureur werd opgedragen de andere voor te laten. Hoewel dit door de FIA pas in 2003 verboden werd, waren teamorders voordien ook reeds niet populair. In het bijzonder als de uitslag niet beslissend was, werden teamorders door velen als wedstrijdvervalsing gezien. Toch liet Rubens Barrichello in 2002 in Oostenrijk zich 100 meter voor de eindstreep inhalen door teamgenoot Michael Schumacher, hoewel het kampioenschap nog lang niet in een beslissende fase zat. Later in 2002, toen Schumacher reeds wereldkampioen was, vertraagde de Duitser juist voor de finish van de GP van de Verenigde Staten, zodat Barrichello die race cadeau kreeg.
In 2006 tijdens de kwalificatie voor de GP van Monaco, waarbij Schumacher de beste tijd had staan, parkeerde hij, met nog een paar minuten te gaan, zijn auto op de baan, zodat niemand anders zijn tijd nog kon verbeteren. Volgens Schumacher kon hij na een rijdersfout geen kant meer uit, maar de FIA ontnam hem zijn poleposition en plaatste hem achteraan de startgrid.
Ayrton Senna's verklaring over eigenlijk de enige 2 grotere controversies rond hem.
Bron is nogmaals Wikipedia
"I think what happened in 1989 was unforgivable, and I will never forget it. I still struggle to cope with it even now. You know what took place here: Prost and I crashed at the chicane, when he turned into me. Afterwards, I rejoined the race, and I won it, but they decided against me, and that was not justice. What happened afterwards was... a theatre, but I could not say what I thought. If you do that, you get penalties, you get fined, you lose your license maybe. Is that a fair way of working? It is not...At Suzuka last year I asked the officials to change pole position from the right side of the track to the left. It was unfair, as it was, because the right side is always dirty, and there is less grip — you sweat to get pole position, and then you are penalized for it. And they said, "Yes, no problem". Then, what happened? Balestre gave an order that it wasn't to be changed. I know how the system works, and I thought this was really s***. So I said to myself, "OK, whatever happens, I'm going to get into the first corner first — I'm not prepared to let the guy (Alain Prost) turn into that corner before me. If I'm near enough to him, he can't turn in front of me — he just has to let me through." I didn't care if we crashed; I went for it. And he took a chance, turned in, and we crashed. It was building up, it was inevitable. It had to happen." So you did cause it then, someone said. "Why did I cause it?" Senna responded. "If you get f***** every time you try to do your job cleanly, within the system, what do you do? Stand back, and say thank you? No way. You should fight for what you think is right. If pole had been on the left, I'd have made it to the first corner in the lead, no problem. That was a bad decision to keep pole on the right, and it was influenced by Balestre. And the result was what happened in the first corner. I contributed to it, but it was not my responsibility".[37]
Lekker makkelijk om teamzaken op het lijstje van Schumacher te zetten. Zo kom ik ook aan meer incidenten ;)
Silverstone '94 was een teambeslissing en Silverstone '98 was 100% legaal dus wat doet dat op zo'n soort lijstje? Hetzelfde geldt voor de teamorders en de Barge Boards in Malesië. Irvine had op dat moment kans op de titel, dus als zoiets al op een lijstje van een coureur hoort dan is het bij Irvine en niet bij Schumacher. Die reed zn eerste race in maanden.
Sander Hogendoorn
10 september 2009, 16:42
Flauw maar heel leuk :p:
YouTube - The Nelsinho Piquet Video
TheRealms
10 september 2009, 17:10
Ik heb het lijstje niet gemaakt he, straight copy van wikipedia.
Stefan van Renselaar
10 september 2009, 17:21
Nee, ik heb liever dat een coureur berekenend handelt, ook al is het moreel niet aan de haak, dan dat hij uit pure domheid brokken maakt. De coureur die berekenend handelt, heeft in ieder geval het gevaar en de mogelijke gevolgen ingeschat. De dommerik heeft dat per definitie niet. Superlicentie inleveren zeg ik dan.
Dus jij vind dat Schumacher in 1995 niet had mogen rijden, ben ik het helemaal mee eens ;)
Montoya90
10 september 2009, 17:29
Ik denk het inderdaad niet. Ik heb op de racebaan niet zoveel met respect en sportiviteit. Je handelen moet binnen de regels blijven en binnen die regels is alles geoorloofd (per definitie). Treedt je buiten de regels, dan moet je worden gestrafd, blijf je er binnen dan hoeven we ons niet af te vragen of het allemaal wel sportief en/of respectvol was. Racen op het hoogste niveau is een serieuze sport waarin winnen oneindig veel belangrijker is dan meedoen en je concurrent moet worden bestreden met alle middelen rechtens.
Dat zeg je wel heel erg makkelijk maar zo eenvoudig is het niet.
Je vergeet dat er situaties zijn die je nooit binnen regels vast kan leggen. In het belang van de sport zelf worden daar dan ook geen regels voor gemaakt. Daar ligt een stukje verantwoordelijkheid bij de coureurs zelf. Als alle coureurs van die zogenaamde "schumacher" (zo noem ik het maar even) streken zouden uithalen zou het 1 grote chaos worden waarna binnen enkele tijd niks meer geoorloofd is.
GTE
10 september 2009, 22:36
Dus jij vind dat Schumacher in 1995 niet had mogen rijden, ben ik het helemaal mee eens ;)
die snap ik niet helemaal
of helemaal niet eigenlijk
GTE
10 september 2009, 22:40
Dat zeg je wel heel erg makkelijk maar zo eenvoudig is het niet.
Je vergeet dat er situaties zijn die je nooit binnen regels vast kan leggen. In het belang van de sport zelf worden daar dan ook geen regels voor gemaakt. Daar ligt een stukje verantwoordelijkheid bij de coureurs zelf.
Nou nee, dat betekent dat er regels worden opgesteld met open begrippen die door de sportcommissarisen op het concrete geval worden toepast. Zoals 'hinderen' of 'gevaarzetting'. Of daar in concrete gevallen sprake van is, moet per geval worden beoordeeld.
Ik snap sowieso niet wat je bedoelt met de verantwoordelijkheid van de coureurs zelf. Die doen hun werk (namelijk een racewagen in een zo kort mogelijke tijd over een vooraf vastgesteld afstand of binnen een voorafgestelde tijdspanne over een voorafvastgesteld parcours jagen) met de bedoeling daar sportief succes mee te behalen. Daarbij zijn zij gebonden aan een set van regels en volgens mij gelden er alleen sancties als die regels (geschreven of ongeschreven) worden geschonden.
Hooguit dat je zou kunnen zeggen dat raceongelukken voor de verantwoordelijkheid van de coureur komen en dat de gevolgen daarvan voor zijn eigen rekening komen, of die gevolgen nou voor- of nadelig zijn (maar meestal het laatste natuurlijk, hoewel je van Adelaide zou kunnen zeggen dat het raceongeluk ten voordele van Schumacher kwam).
Stefan van Renselaar
10 september 2009, 22:50
die snap ik niet helemaal
of helemaal niet eigenlijk
Jij zegt: "en de mogelijke gevolgen ingeschat. De dommerik heeft dat per definitie niet. Superlicentie inleveren zeg ik dan."
Schumacher heeft daar duidelijk de gevolgen niet ingeschat en ramt Hill van de baan. Hij brengt daarmee hemzelf, Hill en mensen die nog achter hun rijden in gevaar, superlicentie inleveren dus! Ik snap ook niet dat ze Schumacher ook gewoon de titel hebben gegeven, je kunt aan zijn reactie zien dat hij het wel eens met opzet zou kunnen hebben gedaan...
[edit]Maar waar hebben we het ook over, het is toch een crash van bijna 15 jaar geleden....
Neo-242
10 september 2009, 23:58
Pure tendenieuze beeldvorming. Het enige echte voorbeeld is Jerez 1997. Voor het overige kun je onmogelijk hardmaken dat Schumacher harder of oneerlijker was dan andere coureurs. Van iedere rijder is wel een moment aan te wijzen waarop twijfelachtig werd gehandeld. Dat heb je nu eenmaal in het heetst van de strijd. En als je dan kijkt aan hoeveel races Schumacher uberhaupt heeft deelgenomen, dan kun je niet anders concluderen dat hij zich behoorlijk netjes heeft gedragen.
Wat een 100% fanmatige beeldvorming. Schumacher's wagen was beschadigd door een eigen fout en had zich tegen laag tempo naar de pits moeten begeven of zich parkeren langs de baan. Dat is het reglement. Zeker geen concurrenten rammen! Dat Hill er voorbij wou is normaal, wat zou je zelf doen als je je rivaal traagrijdend voor je ziet met een gat om in te halen van hier tot in Tokio? Erachter blijven? Tot wanneer? Schumacher koos opzettelijk om Hill eraf te duwen, en dat had ie ook gedaan in een volgende bocht. Doordat de wielophanging van Hill breekt was het over. Was dat niet gebeurd, had hij waarschijnlijk kunnen doorrijden. Dat een man van het kaliber Schumacher uberhaupt naar zo'n botsauto-trucs moest grijpen op cruciale momenten, heb ik nooit begrepen. Hij had dat totaal niet nodig. Jammer.
Een incident dat vaak vergeten wordt, zelfs in dat wiki-lijstje is Canada '98, waarbij Schumi Frentzen van de baan rost bij het uitkomen van de pitstraat. ;)
GTE
11 september 2009, 01:06
Jij zegt: "en de mogelijke gevolgen ingeschat. De dommerik heeft dat per definitie niet. Superlicentie inleveren zeg ik dan."
Schumacher heeft daar duidelijk de gevolgen niet ingeschat en ramt Hill van de baan. Hij brengt daarmee hemzelf, Hill en mensen die nog achter hun rijden in gevaar, superlicentie inleveren dus! Ik snap ook niet dat ze Schumacher ook gewoon de titel hebben gegeven, je kunt aan zijn reactie zien dat hij het wel eens met opzet zou kunnen hebben gedaan...
[edit]Maar waar hebben we het ook over, het is toch een crash van bijna 15 jaar geleden....
Ik maak onderscheid tussen de dommerik en de gemenerik (oppervlakkig gezegd). Eerst suggereer je dat Schumacher bij de eerste categorie moet worden ingedeeld (aan welke categorie ik de conclusie verbind: licentie inleveren) om een paar zinnen later te suggereren dat hij het wel ns met opzet gedaan zou kunnen hebben, waarmee hij per definitie bij de tweede categorie zou moeten horen. Wat is het nu?
Ik zeg: tweede categorie. Ik denk dat Schumacher dondersgoed wist dat zijn handelen risicovol was, maar dat hij zondermeer bereid was die risico's te accepteren. Vind ik een hele legitieme afweging als de titel op het spel staat en bovendien het handelen van je titelconcurrent minstens zo risicovol mag worden genoemd.
Overigens hebben ze Schumacher de titel 'niet gegeven'. Als dat de bedoeling was geweest hadden ze hem niet drie races aan de kant gehouden en nog voor eentje zn tien punten afgepakt.
GTE
11 september 2009, 01:14
Wat een 100% fanmatige beeldvorming. Schumacher's wagen was beschadigd door een eigen fout en had zich tegen laag tempo naar de pits moeten begeven of zich parkeren langs de baan. Dat is het reglement. Zeker geen concurrenten rammen! Dat Hill er voorbij wou is normaal, wat zou je zelf doen als je je rivaal traagrijdend voor je ziet met een gat om in te halen van hier tot in Tokio? Erachter blijven? Tot wanneer?
Nou sla je de feiten (de beelden) wel heel opzichtig in de wind. De feiten zijn duidelijk: Schumacher raakt naast de baan en raakt de muur en meteen daarna ziet Hill zijn kans schoon. Het gebeurt allemaal immers direct in de bocht daarna. Schumacher had nog helemaal geen kans om vast te stellen of en in hoeverre zijn auto beschadigd was. Hij had immers niet de gelegenheid om 'te voelen'. Met de titel rechtstreeks op het spel zou ik er dan gemakshalve ook maar vanuit gaan dat de auto in orde is, en dus zou ik mijn positie verdedigen zoals Schumacher dat gedaan heeft.
Dan kun je betogen dat Schumacher te agressief verdedigde, maar je kunt tegelijkertijd betogen dat Hill te agressief aanviel. Van beide kanten te begrijpen als je je realiseert dat de titel afhing van dat specifieke moment. Ik neem het Hill meer kwalijk dat hij het risico genomen heeft. Maar goed, hij heeft het genomen en in de gegeven omstandigheden moet hij niet raar opkijken dat het voor hem in tranen eindigde.
Schumacher koos opzettelijk om Hill eraf te duwen, en dat had ie ook gedaan in een volgende bocht. Doordat de wielophanging van Hill breekt was het over. Was dat niet gebeurd, had hij waarschijnlijk kunnen doorrijden. Dat een man van het kaliber Schumacher uberhaupt naar zo'n botsauto-trucs moest grijpen op cruciale momenten, heb ik nooit begrepen. Hij had dat totaal niet nodig. Jammer.
Wat nou opzet? Beide hebben risico's aanvaard. Hill door aan te vallen, Schumacher door te verdedigen. Ik snap op mijn beurt niet dat Hill (en jij kennelijk ook) het niet hebben voorzien dat Schumacher zijn positie met hand en tand zou verdedigen. Een kans die hij niet gehad zou hebben als Hill zijn wagen er gewoon op het rechte stuk naast zou hebben gezet. Als hij uit de buurt was gebleven had hij die race op zijn sloffen gewonnen, de Benetton bleek immers wel degelijk beschadigd.
Een incident dat vaak vergeten wordt, zelfs in dat wiki-lijstje is Canada '98, waarbij Schumi Frentzen van de baan rost bij het uitkomen van de pitstraat. ;)
Heb ik wel genoemd, maar ik noemde per abuis 1999. En ja, op een carriere van weet ik veel hoeveel GP's (in ieder geval veel) kun je altijd wel zoiets vinden ja. Van iedere coureur, laat staan van de coureur die zo in de spotlights heeft gestaan als Schumacher.
Nee, ik ben geen uitgesproken fan van de man, maar laten we ons tot de feiten beperken en die spreken voor 99% gewoon in zijn voordeel.
TheRealms
11 september 2009, 16:54
Dan kun je betogen dat Schumacher te agressief verdedigde, maar je kunt tegelijkertijd betogen dat Hill te agressief aanviel. Uhm.... nee, sorry....
Nee, ik ben geen uitgesproken fan van de man, maar laten we ons tot de feiten beperken en die spreken voor 99% gewoon in zijn voordeel.:lol::lol::lol::lol:
:no:
Stefan van Renselaar
11 september 2009, 17:56
Uhm.... nee, sorry....
:lol::lol::lol::lol:
:lol:
Ik ben het op die punten ook niet met GTE eens, maar dan krijg je weer zo'n zinloze discussie, ik laat het dus bij wat het is. ;)
Neo-242
11 september 2009, 21:37
Ik ga er ook niet meer op ingaan. Ik schrik er alleen van dat duidelijke feiten zodanig kunnen gekleurd en gedraaid worden om toch maar te voldoen aan iemands mening.:surrender:
En nu terug on-topic:
YouTube - F1 JPS Lotus onboard lap, Adelaide
Wat een heerlijk zicht die nerveuze F1 wagens, en dan die handgeschakelde bakken. Ik heb me altijd verbaasd over hoe men vaak met 1 hand die monsters de remzone instuurt, zwaar remmend, terugschakelend, die wagen wil alle kanten uit en toch gaat het goed!:thumbup:
GTE
12 september 2009, 00:25
Uhm.... nee, sorry....
:lol::lol::lol::lol:
Daar heb ik niks aan.
en hier heb ik ook niks aan.
Hill's actie was gedoemd te mislukken. Des te dommer, want hij zou voor het restant van de race alle gelegenheid hebben om Schumacher op niet mis te verstane wijze (dus zodanig dat de actie wél slaagt en er niet jaren nadien nog over gediscussieerd moet worden) in te halen. Dat alleen al laat zien dat Hill veel te impulsief handelde. Impulsiever dan je van een F1coureur mag verwachten. Dat Hill op het hoogste niveau tekort schiet, liet hij in 1995 en 96 zien, dus eigenlijk mag ik het hem ook niet kwalijk nemen. Doe ik ook niet, maar ik neem wel stelling tegen mensen die het Schumacher kwalijk nemen. Waarvan akte.
GTE
12 september 2009, 00:27
Ik schrik er alleen van dat duidelijke feiten
Nou, som ze maar ns op dan en geef aan waar ik ze draai en kleur. Geen voorzet geven en dan roepen dat je niet verder wilt discussieren. Dat geeft geen pas.
Darthwillie
12 september 2009, 00:41
Hill's actie was gedoemd te mislukken. Des te dommer, want hij zou voor het restant van de race alle gelegenheid hebben om Schumacher op niet mis te verstane wijze (dus zodanig dat de actie wél slaagt en er niet jaren nadien nog over gediscussieerd moet worden) in te halen. Dat alleen al laat zien dat Hill veel te impulsief handelde. Impulsiever dan je van een F1coureur mag verwachten. Dat Hill op het hoogste niveau tekort schiet, liet hij in 1995 en 96 zien, dus eigenlijk mag ik het hem ook niet kwalijk nemen. Doe ik ook niet, maar ik neem wel stelling tegen mensen die het Schumacher kwalijk nemen. Waarvan akte.
Schumachers wagen was beschadigd, hij reed bijna 10 seconden na het contact met de muur tegen Hill, een coureur van het kaliber Schumacher weet in die tijd dat er schade is.
Hill had wat achterstand, hij kon niet weten dat Schumacher schade had. Dat kon zijn enige kans zijn Schumacher in te halen die race, die kans MOEST hij nemen.
Feiten: reglementair mag je met een beschadigde wagen geen andere wagens hinderen.
Verder zat Hill halverwege, op dat moment moet je ook ruimte geven.
Dat Schumacher er niet voor bestraft wordt wil niet zeggen dat het deugt. Dat kan en mag geen reden zijn te beargumenteren dat Hill tekort schoot.
Jij geeft eerder aan dat je niet snapt dat Hill niet door had dat Schumacher dit zou doen, dat is heel logisch. Hill zou dit zelf nooit doen en ging er niet vanuit dat een ander wel naar dit niveau zou zakken.
Waar de meeste hier van schrikken is dat jij van mening bent dat zolang je er mee weg komt er niets mis mee is. Zeker mensen die hier in de leagues rondrijden zullen dat zeker niet met je eens zijn. Sport hoort een gevecht te zijn tussen sporters op de toppen van hun kunnen met respect voor hun tegenstanders.
tinyriconen
12 september 2009, 00:52
Wat ik uit jou betogen op kan maken is dat Hill had moeten weten dat Schumacher de deur te allen tijde dicht zou gooien, hoe ver hij er ook naast zou zitten. Het ging immers om de titel.
- Je kan ook verdedigen zónder tegen iemand aan te sturen.
Tevens weet je te melden dat je liever aggressief gedrag ziet wat slachtoffers oplevert dan een coureurs die uitgaan van een aantal ongeschreven wetten.
- Dan ben je vast gek op wielrennen. Als de leider gaat plassen, demarreer jij. Ga nu niet zeggen dat ik appels met peren vergelijk, want de betekenis van een ongeschreven wet is hetzelfde.
Daarnaast zeg je dat Schumacher niet kon weten dat zijn auto beschadigd was en dat hij, zeker met het oog op het kampioenschap, er maar van uit moest gaan dat alles oké was.
- Hij raakt freakin' die muur. Als er iets fragiel is, zijn het wel raceauto's. Een lichte touché kan al flinke afwijkingen opleveren. De touché in deze situatie was zelfs fors, gezien de replay van de voorkant. Schumacher had dus wel degelijk er van uit kunnen gaan dat er iets beschadigd was.
Hill valt aggressief aan..
- Niet waar. Hij komt niet van ver, hij remt niet veel te laat (had de apex gehouden) en had absoluut niet teveel snelheid. Of hij er volledig naast zat, zoals dat tegenwoordig gebruikt wordt als criterium, valt inderdaad te betwisten. Feit blijft dat Schumacher blind noch dom is en met zijn volle verstand best even in de spiegels had kunnen kijken. Het insturen was enkel een manier om Hill achter zich te houden met de wetenschap daarbij contact te maken. Opzettelijk contact zoeken, om hierbij voordeel uit te halen, lijkt mij iets in de autosport wat nimmer is toegestaan.
Hill had zeker ook een bocht of twee kunnen wachten, mits Schumachers auto daadwerkelijk beschadigd zou zijn, maar met het oog op het kampioenschap pak je natuurlijk de eerste de beste kans.
Mijns inziens had Schumacher hier niet tot kampioen gekroond mogen worden. Een dergelijk incident, tussen twee middenmoters, tijdens een willekeurige race, zou de dader een schorsing, boete of andere penalty opleveren. Echter vind ik de gedachtengang achter deze 'daad', ofwel de situatie waarin het zich plaatsvond, van dusdanige ernst dat Schumacher het kampioenschap ontnomen had moeten worden. Schumacher stuurde bewust in op Hill om zo te pogen een mogelijk verlies te voorkomen.
Mogelijkheden:
- Schumacher had schade aan zijn auto, dus probeerde hij Hill óók schade toe te brengen.
- Schumacher had schade aan zijn auto, maar probeerde toch Hill achter zich te houden.
(Niet toegestaan, als je schade hebt opgelopen rijdt je vanzelf trager, zou er een witte vlag getoont moeten worden en mag je, m.i. geen auto's blokkeren, laat staan op een aggressieve wijze)
- Schumacher had geen schade aan zijn auto, maar probeerde Hill schade toe te brengen danwel uit de race te krijgen.
Of de meest voor de hand liggende:
- Schumacher had geen schade aan zijn auto, dus probeerde Hill simpelweg achter zich te houden.
(In dat geval was het simpelweg een ondoorziene actie met dusdanige gevolgen dat het label 'race incident' m.i. niet op zijn plaats zou zijn)
tinyriconen
12 september 2009, 00:57
Waar de meeste hier van schrikken is dat jij van mening bent dat zolang je er mee weg komt er niets mis mee is. Zeker mensen die hier in de leagues rondrijden zullen dat zeker niet met je eens zijn. Sport hoort een gevecht te zijn tussen sporters op de toppen van hun kunnen met respect voor hun tegenstanders.
Inderdaad. Jij zou er dus geen probleem mee hebben dat, wanneer wij in een race rijden, mijn positie in gevaar wordt gebracht door jou, ik gewoon instuur, omdat ik heel veel waarde hecht aan mijn positie.
Het tegenargument dat het om een titel gaat is onzin. Het is natuurlijk waanzin om in een regelement iets te plaatsen als het onderstaande:
.. is het niet toegestaan in te sturen wanneer een auto zich halverwege naast de verdediger bevindt. Uitgezonderd hiervan is wanneer de twee betrokkenen zich in een directe titelstrijd bevinden.
Markie
12 september 2009, 00:58
Flauw maar heel leuk :p:
YouTube - The Nelsinho Piquet Video (http://www.youtube.com/watch?v=7ojfR3xS8FA)
Inderdaad :thumbup:
TheRealms
12 september 2009, 10:17
Sorry GTE, ik heb echt even het idee dat wij in andere dimensies leven..... Jouw verhaal klopt echt van geen kanten, zie bovenstaande posts van tinyriconen en Darthwillie.
Neo-242
12 september 2009, 15:27
Heel deze discussie hoort thuis in een ander topic, niet in die van de autosport filmpjes, toch?:)
Pingguest
12 september 2009, 19:16
Ik ga er ook niet meer op ingaan. Ik schrik er alleen van dat duidelijke feiten zodanig kunnen gekleurd en gedraaid worden om toch maar te voldoen aan iemands mening.:surrender:
En nu terug on-topic:
YouTube - F1 JPS Lotus onboard lap, Adelaide (http://www.youtube.com/watch?v=03VUI6jFknY)
Wat een heerlijk zicht die nerveuze F1 wagens, en dan die handgeschakelde bakken. Ik heb me altijd verbaasd over hoe men vaak met 1 hand die monsters de remzone instuurt, zwaar remmend, terugschakelend, die wagen wil alle kanten uit en toch gaat het goed!:thumbup:
En dan moest men ook nog eens erg goed nadenken over het brandstofverbruik. :D
Neo-242
12 september 2009, 20:34
Ja is waar. in het meest recente RTLGP magazine staat een leuk stukje over Stefan Johansson, hoe die ooit berekend reed qua benzine bij Ferrari en op weg was naar de winst, maar toch nog stil viel tegen het einde van de wedstrijd (zonder benzine). Hopelijk krijgen we die toestanden terug te zien als het tanken wordt afgeschaft :D
Richard117
12 september 2009, 23:44
Ja is waar. in het meest recente RTLGP magazine staat een leuk stukje over Stefan Johansson, hoe die ooit berekend reed qua benzine bij Ferrari en op weg was naar de winst, maar toch nog stil viel tegen het einde van de wedstrijd (zonder benzine). Hopelijk krijgen we die toestanden terug te zien als het tanken wordt afgeschaft :D
Tegenwoordig hebben ze zoveel info op het stuur en via de telemetrie en mogelijkheden om aanpassingen te doen door een andere setting te kiezen dat ik dat niet zomaar zie gebeuren ;)
Stefan van Renselaar
13 september 2009, 10:36
Tegenwoordig hebben ze zoveel info op het stuur en via de telemetrie en mogelijkheden om aanpassingen te doen door een andere setting te kiezen dat ik dat niet zomaar zie gebeuren ;)
Ja, je zou het zonder brandstof komen staan alleen meemaken als ze maar 1 engine mapping toestaan op de ECU. Maar dat zal wel nooit gebeuren, wat opzich wel jammer is, hebben ze nu alles zo dat ze het binnen een paar klikjes kunnen bekijken en dan gebruiken ze het daar niet voor..
Het zou wel weer leuk zijn, want nu hebben we races met geen uitvallers en dan is het eerlijk gezegd toch ook een beetje saai :p
Requiem84
13 september 2009, 11:20
Ben Spies' methode om nieuwe circuits te leren, uitermate leerzaam!
YouTube - The Ben Spies Method
JossNL
13 september 2009, 12:14
Past beter in funny pics en movies denk ik, haha, briljant :)
Daniël
13 september 2009, 12:36
Haha, dat einde ook. :thumbup: Zag 'm niet aankomen!
Bramzel
13 september 2009, 13:09
Heerlijk, doen ze toch weer goed bij Yamaha :D
Face the Slayer
13 september 2009, 15:41
Een manuele versnellingsbak verplicht stellen en dan hebben ze nauwelijks tijd om van alles aan te passen en in de gaten te houden. :p
Pingguest
14 september 2009, 20:12
De kans daarop is echter klein, omdat enerzijds de motoren zijn begrensd en anderzijds het brandstofverbruik is vrijgelaten. Nadat het brandstofverbruik in 1989 werd vrijgelaten, gebeurde het nog zeer zelden dat coureurs zonder brandstof kwamen stil te vallen.
MartijnV
16 september 2009, 19:10
Alonso probeert een renault motor te slopen.
Tot groot plezier van z'n monteurs.
http://www.youtube.com/watch?v=5zVeKYqVjP4
Stefan van Renselaar
17 september 2009, 16:59
YouTube - Vettel, Rosberg and Hamilton, the loser of monza
Richard117
17 september 2009, 17:23
YouTube - BSB 2009 Round10 Croft Superstock 1000
bobskink
17 september 2009, 22:33
Hollywood kon dit niet beter bedenken.
Pingguest
19 september 2009, 10:47
Gerhard Berger geeft alles tijdens de eerste kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco in 1995.
YouTube - F1 (Formula 1) Gerhard Berger sliding his Ferrari at Monaco 1995
Geweldig om die V12 te horen!
Pingguest
20 september 2009, 21:18
Oude races zijn leuk om te kijken, maar hetzelfde geldt voor oude kwalificaties. Hier de volledige tweede kwalificatiesessie voor de Grand Prix van Australië in 1990. Het was de tijd waarin gekwalificeerd werd met banden, motoren en afstelling specifiek bedoeld voor kwalificatie.
YouTube - 1990 Adelaide Qualifying Part 1
YouTube - 1990 Adeliade Qualifying Part 2
YouTube - 1990 Adelaide Qualifying Part 3
YouTube - 1990 Adelaide Qulaifying Part 4
YouTube - 1990 Adelaide Qualifying Part 5
YouTube - 1990 Adelaide Qualifying Part 6
Het commentaar is (overwegend) van BBC-commentatoren James Hunt en Murray Walker.
Zorg ervoor dat de HD-functie aan staat en geniet van de mooie, naar huidige maatstaven buitengewoon brede - 215 cm - auto's
Pingguest
25 september 2009, 09:39
Michael Schumacher's eerste kwalificatie in de Formule 1.
YouTube - Schumacher first Qualifying 1991 SPA
joostingh
25 september 2009, 10:11
YouTube - BSB 2009 Round10 Croft Superstock 1000 (http://www.youtube.com/watch?v=0J3ChVBjb88)
Idd en vooral dat de nummer 2 zijn motor ook nog eens opblaast net over de finish...
Te mooi zo! Daarom kijk ik dus naar motorraces!
Requiem84
25 september 2009, 11:17
YouTube - Kawasaki zx6r vs Suzuki gsx-r k5 part1
Richard117
25 september 2009, 11:34
Idd en vooral dat de nummer 2 zijn motor ook nog eens opblaast net over de finish...
Te mooi zo! Daarom kijk ik dus naar motorraces!
Net voor de finish was het, daarmee verloor hij zijn 2e plek en werd hij 3e.
Maar dit is inderdaad racen zoals het hoort :thumbup:
NS
25 september 2009, 15:16
Michael Schumacher's eerste kwalificatie in de Formule 1.
YouTube - Schumacher first Qualifying 1991 SPA (http://www.youtube.com/watch?v=9td19QVryKU)
op 3.4 seconde van de pole! zelfs badoer deed het beter :lol:
blijft trouwens 1 van de meest stoere f1 auto's trouwens
Tim Wijen
27 september 2009, 11:11
YouTube - BMW M3 GTR @ Long Beach 2009 onboard shots
Kim Van Der Stichelen
5 oktober 2009, 20:13
YouTube - KUMAKUBO EBISU DRIFT MANJI-ING
Bramzel
8 oktober 2009, 22:37
Een veldje GT3 wagens op slicks + plotseling buitje = crashfest:
YouTube - FIA GT 2009 - Paul Richard - MAYHEM (Replays)
Kim Van Der Stichelen
8 oktober 2009, 22:40
Nu niet speciaal door deze crash, maar ik vind de FIA GT3 echt een geniale klasse. Snelle GT's in de handen van "amateurs": goud waard :innocent:
De actie van Rodriquez in race2 was ook idioot, ben benieuwd of daar een sanctie voor volgt.
Kim Van Der Stichelen
9 oktober 2009, 19:48
De aanrijding tussen Armindo en Rodriguez en wat daarop volgt na de finish.
YouTube - FIAGT3
GTE
9 oktober 2009, 20:17
Dat mannetje lijkt me iets te emotioneel voor de racesport.
Rogue
9 oktober 2009, 20:24
Wat een supervette auto's toch hey, pwoah! :thumbup: Gaaf camerastandpunt ook vanuit de auto!
Die gast in die Aston moet zich eens laten nakijken, je gaat niet als een achterlijke zo achter iemand aanracen (klinkt raar :lol:) na de race. Dat doe je maar lekker achteraf met een pilsje aan de bar, of helemaal niet.
Die R8 maakte wel een gigantische klapper in het filmpje daarboven zeg, damn.
Martijn Mezger
9 oktober 2009, 21:15
Die R8 maakte wel een gigantische klapper in het filmpje daarboven zeg, damn.
Lekker rondjes draaien ja :lol:
Martijn Mezger
10 oktober 2009, 00:05
YouTube - BMW M1 @Nordschleife
Wauw. Wat een sound. Waarom heb ik dat nooit mogen meemaken.
Neo-242
10 oktober 2009, 00:33
De M1's zie je nog wel eens opduiken tijdens historic races op Spa...
Robert Saalmink
10 oktober 2009, 01:53
Precies, en vorig jaar was er nog een grid vol van die dingen: http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/07/19/lauda-zegeviert-in-bmw-m1-procar-revival-race/
Martijn gaat gauw eens een historic race bezoeken op Spa? ;)
Martijn Mezger
17 oktober 2009, 23:53
YouTube - Mas-du-Clos Alfa Romeo 156
Blij dat ik glij. :D
Bramzel
22 oktober 2009, 17:58
Heul gaaf slo-mo filmpje, aanrader om even in groot scherm te kijken:
YouTube - Racing in Super Slow Motion Compilation
GTE
22 oktober 2009, 20:14
prachtig
Robert Saalmink
22 oktober 2009, 21:25
Heul gaaf slo-mo filmpje, aanrader om even in groot scherm te kijken:
YouTube - Racing in Super Slow Motion Compilation (http://www.youtube.com/watch?v=b96hBQV1GKU)
Ik kan wel op HD klikken maar daar wordt het scherm niet bepaald groter van. Desalniettemin fraai.
Bramzel
22 oktober 2009, 21:26
Ik kan wel op HD klikken maar daar wordt het scherm niet bepaald groter van. Desalniettemin fraai.
Ging me vooral om dat je hem niet in het kleine embedded venstertje in DR.nl keek ;)
Robert Saalmink
22 oktober 2009, 21:32
Ging me vooral om dat je hem niet in het kleine embedded venstertje in DR.nl keek ;)
Dat snap ik, maar ik had even geen zin om er naar te gaan zoeken op de youtube site zelf.
Bramzel
22 oktober 2009, 21:49
Dat snap ik, maar ik had even geen zin om er naar te gaan zoeken op de youtube site zelf.
Dat hoeft ook niet; het enige wat je hoeft te doen is op de oranje titel boven het embedded filmpje te klikken, dan ga je direct naar de pagina van het filmpje.
Neo-242
22 oktober 2009, 21:54
Robert, als je op de titel van het embedded filmpje klikt ga je toch automatisch naar het ware youtube-filmpje?;)
EDIT: doh te laat dus :D
Rogue
23 oktober 2009, 01:14
Goh, je begint echt oud te worden zeg. :innocent:
;)
Richard117
23 oktober 2009, 01:35
Blijft toch heerlijk om te horen, zo'n 2takt :thumbup:
YouTube - RG 500 - RGC
Peter
23 oktober 2009, 09:04
Iedereen is er altijd zo vol van, ik vind het maar klinken als een opgevoerde brommert...
doe mij maar een lekkere gewone 2 of 3 cilinder, dat klinkt pas gaaf
Robert Saalmink
23 oktober 2009, 10:14
Dat hoeft ook niet; het enige wat je hoeft te doen is op de oranje titel boven het embedded filmpje te klikken, dan ga je direct naar de pagina van het filmpje.
http://ejw.s3.amazonaws.com/tumblr/images/homer_simpson_doh.gif
Nooit geweten..... :blushing:
Niels Draijer
23 oktober 2009, 11:34
Volgens mij is dit filmpje nog niet langsgekomen...
Gewoon kijken en niet doorspoelen :)
http://www.autojunk.nl/2009/10/spannende-gt2-finish-op-laguna-seca
Requiem84
23 oktober 2009, 12:12
Iedereen is er altijd zo vol van, ik vind het maar klinken als een opgevoerde brommert...
doe mij maar een lekkere gewone 2 of 3 cilinder, dat klinkt pas gaaf
Doe mij ook maar een brute twin...
YouTube - Ducati 1098 with Termignoni Full System
Richard117
23 oktober 2009, 12:20
Volgens mij is dit filmpje nog niet langsgekomen...
Gewoon kijken en niet doorspoelen :)
http://www.autojunk.nl/2009/10/spannende-gt2-finish-op-laguna-seca
Is een uitgebreide discussie over geweest ;)
http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=34&page=21
Niels Draijer
23 oktober 2009, 12:39
Is een uitgebreide discussie over geweest ;)
http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=34&page=21
:surrender:
Pingguest
24 oktober 2009, 15:19
Een mooi gevecht tussen Nelson Piquet en Alain Prost tijdens de Grand Prix van Nederland in 1983.
YouTube - Piquet vs Prost Nederland GP 1983
Darthwillie
24 oktober 2009, 16:03
Een mooi gevecht tussen Nelson Piquet en Alain Prost tijdens de Grand Prix van Nederland in 1983.
Prost vloog er de bocht hierna af door schade aan de wagen. Achteraf gezien heeft het Prost waarschijnlijk het kampioenschap gekost. Piquet had nml motorproblemen, daardoor was Prost zoveel sneller. Was Piquet uitgevallen was Prost waarschijnlijk eerste of tweede geworden. Hij verloor het kampioenschap met 2 punten :blink:
RSRoy
24 oktober 2009, 16:37
Wat was Zandvoort toch een mooie baan...
GTE
24 oktober 2009, 20:22
suffe move van Prost.
Roel Bakker
24 oktober 2009, 21:32
YouTube - Piquet vs Prost Nederland GP 1983 (http://www.youtube.com/watch?v=cegEkKId5-U)
Wordt er op 2.08m nou iemand in de pits voor zijn sokken gereden?:blink:
Jeroen Ursem
24 oktober 2009, 21:43
Zag ik ook gebeuren, maar volgens mij struikeld hij ergens over, wat hij niet 1 seconde eerder had moeten doen :p
Stefan van Renselaar
24 oktober 2009, 22:57
Zal wel een of andere kabel hebben gelegen waar hij achter bleef haken, het zag er nogal lullig uit :laugh:
Pingguest
25 oktober 2009, 10:02
Bedacht moet worden dat in die tijd pitstops nog een noviteit waren. Brabham was een jaar eerder gekomen met strategisch geplande pitstop en vanaf 1983 begonnen de overige teams dit geleidelijk aan over te nemen. Dat ging niet altijd goed, waardoor de FIA besloot om bijtanken per ingang van 1984 te verbieden. Dit verbod zou tot eind 1993 gehandhaafd blijven.
Darthwillie
25 oktober 2009, 10:45
suffe move van Prost.
Prost's reactie in het boek van Heinz Pruller over 1983
Ik weet dat Arnoux heel, heel snel van achteren komt. En dat ik Piquet nog voor de tankstop, op de baan, moet inhalen. Want acheraf zal het moeilijk zijn, zoniet onmogelijk", analyseert Prost, nu nog er van overtuigd: "Ik heb goed gedacht, niet verkeerd. De fout is niet , dat ik Piquet wil inhalen - mijn vergissing bega ik pas tijdens het inhalen."
Met 300 km/h vlieden de twee op de remzone van de Tarzanbocht af. Prost raakt bij het aanremmen te ver naar rechts- glibberig wegdek zoals bij Patrese in Imola. Bliksemsnelle stuurcorrectie naar binnenen de Renault slaat vol tegen de brabham, die het zand in spint en beschadigd blijft steken. Piquet is out, maar Prost komt ook niet veel verder: met omhooggebogen frontspoiler, zonder neerwaartse druk op de voorwielen, raast de Renault in de snelle bocht voor het rechte eind de vangrail in.
wat dan wel weer goed is, de week daarna
In ieder geval hoort Piquet dat Prost in Monte Carlos is, of meldt Prost zich bij Piquet - wat ook niemand iets aangaat. Nelson nodigt de Fransman op zijn schip uit. De eerste dag zijn ze vier uur samen de tweede dag langer. De grote bloedbroeder-vriendschap die de Franse boulevard-pers er later van maakt, is het niet. Toch opvallend: twee profcoureurs die door een botsing nader tot elkaar gekomen zijn, in plaats van verder uit elkaar gedreven.
GTE
25 oktober 2009, 12:12
Doet me een beetje denken aan deze. Tot op de dag van vandaag begrijp ik niet wat Prost met deze move precies voor ogen had. Het leidde wel tot een nieuwe ontbranding van de Senna-Prost gevechten. Zozeer dat beide heren (ik meen zelfs op last van de FIA) de daarop volgende race in Hongerije het gezamenlijk in een bus moesten uitpraten. Wat volgde was een zeer publiekelijke, maar minstens zo ongeloofwaardige verzoening.
YouTube - Senna vs.Prost
Pingguest
29 oktober 2009, 17:36
BBC's preview to the 1992 season
http://img.photobucket.com/albums/v94/bigears/Screenshots_2/1992_season_preview_BBC_version.jpg (http://www.adrive.com/public/c443caf51db8343097d00d5b79985f4f028a0b614417016bc4 a9142e535071b4.html)
Deze korte voorbeschouwing voor het seizoen 1992 vond ik elders op het internet. Het is voorzien van commentaren en interviews met Ayrton Senna, Nigel Mansell, Niki Lauda, Johney Herbert, Martin Brundle en Murray Walker.
Opvallend is onder meer de breedte van de auto's - 1992 was het laatste seizoen waarin de auto's een maximale breedte van 215 cm hadden - en Nigel Mansell's opmerking over de auto. Naar zijn zeggen reed Williams in 1992 met exact dezelfde motor, versnellingsbak en aërodynamica als in 1991!
Face the Slayer
29 oktober 2009, 18:52
Met zo'n wonderauto konden ze dat ook wel veroorloven.
Pingguest
29 oktober 2009, 18:54
Met zo'n wonderauto konden ze dat ook wel veroorloven.
Toch vind ik het bijzonder, aangezien Williams in 1991 de titel misgreep. Evenwel moet gezegd worden dat de auto wel degelijk werd doorontwikkeld, met name op gebied van de rijhulpmiddelen. Systemen als de actieve wielophanging, traction control en ABS werden ontwikkeld en later geperfectioneerd.
Darthwillie
29 oktober 2009, 20:22
Mansell kletste wel vaker uit zijn nek om zijn eigen prestaties er beter uit te laten zien. Renault ontwikkelde die motor het hele jaar door, de electronica werd keihard verder ontwikkeld en ook de aerodynamica werd geperfectioneerd.
Pingguest
29 oktober 2009, 20:30
Mansell kletste wel vaker uit zijn nek om zijn eigen prestaties er beter uit te laten zien. Renault ontwikkelde die motor het hele jaar door, de electronica werd keihard verder ontwikkeld en ook de aerodynamica werd geperfectioneerd.
Mansell kletste inderdaad wel vaker uit zijn nek, maar in dit filmpje verkoopt hij het niet of nauwelijks verder ontwikkelen van enkele belangrijke onderdelen juist als een sterkte.
Face the Slayer
31 oktober 2009, 19:35
Vrij uniek beeldmateriaal, een rondje op het originele 7,8 km lange Interlagos circuit met Emerson Fittipaldi:
YouTube - Maverick - Fittipaldi com V8 americano em Interlagos - 1973
Tjello
1 november 2009, 23:40
Alex Zanardi Laguna Seca Cork Screw Pass
Weet niet of hij al ergens in deze 37 pagina's staan maar deze man verdient het om toch genoemd te worden.
Het interview in the Letterman Late show is ook interessant om te bekijken, wat is hij optimistisch zeg...
Jeroen Ursem
1 november 2009, 23:46
Volgens mij snijd hij daar de bocht toch echt af :p
Tjello
1 november 2009, 23:51
Maargoed dat dat niet F1 ofzo was dan hehe
Volgens mij is hij nooit bestraft ofzo hiervoor...
GTE
2 november 2009, 00:20
Op ESPN zenden ze nu jaaroverzichten van oude F1 seizoenen uit. Vanavond 1973 en 1974. Mooie plaatjes met lekker droog commentaar.
Bramzel
3 november 2009, 23:55
Mooie reclame; dit blijft wel hangen :D
YouTube - Mick Doohan - No Place to Race
NS
4 november 2009, 14:46
goeie idd ! :)
Neo-242
4 november 2009, 20:38
Heel mooi ;)
Darthwillie
4 november 2009, 20:59
zo, die laat wel even de waarheid zien zeg :huh1: :thumbup:
Richard117
5 november 2009, 01:31
Blijft toch erg gaaf :thumbup:
YouTube - Renault Sport Espace F1 1995 Concept Car
RSRoy
5 november 2009, 08:09
Ik weet dat Ford 3 van die Supervans met F1 motoren gebouwd heeft door de jaren heen :)
Volgens mij nog voor dat Renault dat deed.
Richard117
6 november 2009, 00:35
Volg Nascar eigenlijk niet, maar het is afgelopen weekend goed fout gegaan :surrender:
Maar toch goed om te zien dat Newman gewoon uitstapt :thumbup:
YouTube- Ryan Newman Huge Flip 2009 Amp Energy 500 at Talladega
Richard117
6 november 2009, 00:48
Ruim 10 minuten genieten, wat was die Stratos toch een gave auto :thumbup:
http://www.dumpert.nl/mediabase/692831/651515ed/de_gouden_dagen_van_de_rally.html
RSRoy
7 november 2009, 10:32
Nog maar eens wat oude BTCC footage. Gevechten tussen Steve Soper en Andy Rouse met commentaar van Murray Walker ;)
YouTube- Ford Sierra Cosworth RS 500 Racing BTCC
Neo-242
7 november 2009, 22:36
Voor wie eens Le Mans op een speciale manier wil zien, kan ik de DVD van SpeedTribe aanraden. Racegeluiden gemixt met geweldige beelden en experimentele electromuziek van een paar bandleden van Front 242.
YouTube- Speed Tribe - Le Mans DVD (Front 242)
DVD info & shop: http://www.dance51.com/speedtribe/
Neo-242
10 november 2009, 16:23
Vettel bij de Duitse Wedden dat?
YouTube- Sebastian Vettel doing donuts Live on TV Wetten Dass 2009 (with subtitles)
Ferrari_Enzo
10 november 2009, 23:54
Wow! Nice!! :D
El Maestro
11 november 2009, 17:26
Best apart om iemand in spijkerbroek uit een formule 1 wagen te zien stappen:p
Marc Vos
17 november 2009, 18:32
YouTube- Jean Alesi Ferrari F1
Dit is toch wel erg gaaf om te zien, het geluid van die Ferrari V12 en Jean Alesi die in de regen de limiet opzoekt. Lijkt mij ook uniek beeldmateriaal. :)
Robert Saalmink
17 november 2009, 22:23
Heel gaaf inderdaad!
Richard117
18 november 2009, 00:59
Wat een heerlijk geluid toch ook, zit hier met kippenvel op mijn armen :thumbup:
Ook erg gaaf om die wielspin te horen, ze kunnen tegenwoordig wel zonder TC rijden. Maar wielspin hoor ik toch niet, en hier bij Alesi wel :D
Pingguest
19 november 2009, 21:54
De moderne auto's hebben nog steeds een aantal hulpmiddelen, waaronder drive-by-wire en een actieve differentieel.
Neo-242
19 november 2009, 22:00
Heerlijk om zo'n rijder als Alesi bezig te zien in de regen.
Tegenwoordig huilen ze als pussy's als er druppels uit de hemel komen.
"Felipe baby, stay cool, we will bring you your visor":rolleyes:
Pingguest
20 november 2009, 15:24
Heerlijk om zo'n rijder als Alesi bezig te zien in de regen.
Tegenwoordig huilen ze als pussy's als er druppels uit de hemel komen.
"Felipe baby, stay cool, we will bring you your visor":rolleyes:
Tja, de huidige coureurs worden door sommigen spottend de 'playstation generatie' genoemd. :laugh:
Richard117
22 november 2009, 13:38
Dit waren nog eens toerwagenraces :thumbup:
YouTube- DTM History - First Class
YouTube- DTM History - The Golden Years
Stefan van Renselaar
22 november 2009, 20:17
YouTube- HUGE Formula BMW Pacific PileUp at Macau 2009
Ik snap wel waarom daar met het DRTCC niet ingehaald mocht worden :P
Rogue
23 november 2009, 22:13
YouTube- Ferrari F40 Crash
:surrender:
Ferrari_Enzo
23 november 2009, 23:16
Die fotograaf (in het wit) blijft wel té rustig zitten! :blink:
Richard117
24 november 2009, 15:53
YouTube- Trailer Rallymedia Jaaroverzicht 2009 - Best of Rally 2009
Erg mooie beelden zeg. Heerlijk ook dat geluid van die Porsche en Nissan :thumbup:
RSRoy
24 november 2009, 17:23
Wat zijn die DTM video's toch gaaf zeg!
The good ol' days :)
Rogue
25 november 2009, 02:34
http://www.autojunk.nl/2008/11/oh-la-la-crash-compilatie
3 woordjes: "Ooh la la!" :lol:
cookie
25 november 2009, 10:05
YouTube- Airborne F3- 2009 Macau GP
Crash van de Macau GP van afgelopen weekend (kwalificatie race) compleet gemist door de crappy chinese TV camera's, gelukkig is dit amateurfilmpje opgedoken.
Martijn Mezger
25 november 2009, 10:16
Lucky... Mooie kwaliteit van de beelden.
Gerben
25 november 2009, 13:23
YouTube- Trailer Rallymedia Jaaroverzicht 2009 - Best of Rally 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=pqx4E-QluHI)
Erg mooie beelden zeg. Heerlijk ook dat geluid van die Porsche en Nissan :thumbup:
In het echt klinkt het nog veel mooier ;) De porsche van van der Marel hoor je van ver aankomen!
CuqeBaqer
25 november 2009, 19:29
Klopt Gerben je hoort iedereen al zeggen : Oh daar komt die Porsche aan. Erg herkenbaar geluid, net als in in die Escort Cosworth trouwens lijkt wel of hij carbid in zijn uitlaat heeft zitten met dat geknal.
RSRoy
26 november 2009, 17:50
Topgear uit 1989. Tiff Needell legt uit wat de groep A formule inhoud. Mooie onboard beelden hoe hij moeite moet doen om de auto op de weg te houden :)
YouTube- Old Top Gear Racing Sierra
Richard117
26 november 2009, 17:58
Ik heb al eens filmpjes gepost uit Man en de North West 200, maar ook in Macau racen ze op de motor. Die zijn nog gekker :blink:
YouTube- MACAU GP ON-BOARD LAP WITH JOHN MCGUINNESS
Roy Visser
26 november 2009, 18:08
het moet op een straatcircuit in een auto al niet fout gaan of je maakt een goeie klapper, maar op de motor, dat is haast niet meer van deze tijd! Een foutje in ze kunnen je van de vangrail schrapen :blink:
Richard117
26 november 2009, 18:55
het moet op een straatcircuit in een auto al niet fout gaan of je maakt een goeie klapper, maar op de motor, dat is haast niet meer van deze tijd! Een foutje in ze kunnen je van de vangrail schrapen :blink:
Zo dicht gaat het daar langs de muur:
http://www.racergp.com/FOTO1/MacauGP.jpg
bobskink
26 november 2009, 19:15
Shit, dat is niet normaal. Ik zeg dit misschien voor de eerste keer, maar dat is echt onverantwoord.
Wel stoere mannen...
TheRealms
26 november 2009, 19:56
Kijk! Dat zijn mannen! Daar kunnen die Formule 1 mietjes nog wat van leren!!
bobskink
26 november 2009, 22:54
Leren dat je dat beter niet doet ;) T'zijn mannen, maar ook dommeriken denk ik.
NS
27 november 2009, 14:37
dat is gewoon bizar! stoer, maar oh zo gevaarlijk!
Face the Slayer
27 november 2009, 16:51
Beetje kort door de bocht, maar je hebt daar zeker een punt.
Pingguest
28 november 2009, 14:29
Topgear uit 1989. Tiff Needell legt uit wat de groep A formule inhoud. Mooie onboard beelden hoe hij moeite moet doen om de auto op de weg te houden :)
YouTube- Old Top Gear Racing Sierra (http://www.youtube.com/watch?v=FWfkEkLj5os)
Hier kan de Formule 1 van leren!
GTE
28 november 2009, 21:46
http://www.youtube.com/watch?v=dgI9q61z93E&feature=related
Mark B
30 november 2009, 18:42
YouTube- TITAN MOVIE Preview - NURBURGRING
John
8 december 2009, 20:09
Geen idee of deze hier al eens voorbij is gekomen maar ik heb zitten genieten. ;)
http://www.biertijd.com/mediaplayer/?itemid=17362
bobskink
9 december 2009, 11:32
Geen idee of deze hier al eens voorbij is gekomen maar ik heb zitten genieten. ;)
http://www.biertijd.com/mediaplayer/?itemid=17362
Echt cool filmpje, dat publiek is ook zot (rond de 6 minuten).
Ze raceten vroeger ook werkelijk et alles, Citroën DS, VW Kever...
Bramzel
10 december 2009, 21:53
Na het briljante Racing in Slow motion filmpje is er nu een tweede deel. Zeker op Youtube in HD kijken, de moeite waard:
YouTube- Racing in Super Slow Motion II Compilation
Fabian de Jong
11 december 2009, 23:43
Holy fucking shit click (http://www.rtl.nl/components/sport/rtl_gp/dakar/miMedia/2009/week48/ma_dakar_lammers_sprong.avi_plain.xml)
Darthwillie
12 december 2009, 01:29
Nick Heidfeld op goodwood :blink:
http://www.youtube.com/watch?v=qYY-WkPnUbg
RSRoy
12 december 2009, 13:26
Die knalt ff lekker door zeg :)
Darthwillie
12 december 2009, 14:06
dingt springt ook alle kanten uit :surrender:
snelste tijd ooit op Goodwood heb ik begrepen.
Face the Slayer
12 december 2009, 15:25
Mooie beelden van de Belgische GP F1 op het verguisde circuit van Nivelles-Baulers in '74:
YouTube- F1 GP Belgium 1974 at Nivelles-Baulers
Neo-242
12 december 2009, 17:07
Tof, had hier nooit eerder beelden van gezien!:thumbup:
Robert Saalmink
13 december 2009, 15:26
Heel fraai inderdaad :)
Richard117
17 december 2009, 00:54
Is best nog wat schade gereden dit jaar:
YouTube- Hits of 2009
NS
17 december 2009, 20:11
wat een vreselijke muziek... :P
bobskink
17 december 2009, 20:17
wat een vreselijke muziek... :P
jup, maar de rest wel een cool filmpje, hoewel ik eigenlijk niet zo'n fan ben van crashfilmpjes.
Stefan van Renselaar
19 december 2009, 20:19
YouTube- SPA 2004 START 1
Vanaf 0:23 :thumbup:
cookie
20 december 2009, 12:08
Montoya word toch serieus gemist in F1, enkel Hamilton doet zo af en toe nog weleens van die ongelooflijke inhaalmanoeuvres op plekken waar het normaal niet mogelijk is.
Spa 2004, later in de race
YouTube- Montoya Spa 2004 action
Neo-242
20 december 2009, 12:22
In dat crashfilmpje zitten toch wel een aardige dosis doodsmakken!:blink:
Toch mooi dat het (meestal) goed afloopt. Het valt ook op dat er veel wagens beginnen rollen bij een crash:huh1:
Pingguest
20 december 2009, 17:27
YouTube- SPA 2004 START 1 (http://www.youtube.com/watch?v=qspxbQ2IMUs&feature=rec-fresh+div-r-7-HM)
Zonder het m.i. illegale gebruik van de uitloopstrook had Montoya dit niet kunnen klaarspelen. Had de verfoeide uitloopstrook er niet gelegen, dan had Montoya zijn auto zonder meer afgeschreven.
Schumi rulezzzzz
20 december 2009, 18:20
Ik verbaas me nog het meest om die Ferrari die zo ongeveer geparkeerd stond bij Kemmel :surrender:
Luister naar het geluid van die V10, hier klinkt een echte F1 auto.. waanzinnig!
YouTube- F1 2005 Spa M Schumacher Quali Lap
Peter
20 december 2009, 18:32
Zonder het m.i. illegale gebruik van de uitloopstrook had Montoya dit niet kunnen klaarspelen. Had de verfoeide uitloopstrook er niet gelegen, dan had Montoya zijn auto zonder meer afgeschreven.
het is bij jou ook niet snel goed he?
Niels Draijer
20 december 2009, 18:48
+1
Come aaaan zeg. Die manouvre is toch kicken met een grote K. Wat kan mij die strook nou boeien. Als je daar een vangrail neer zou zetten, ja, daar wordt de eau rouge veilig van!:huh1:
Bram Van Der Stichelen
20 december 2009, 18:54
+1
Come aaaan zeg. Die manouvre is toch kicken met een grote K. Wat kan mij die strook nou boeien. Als je daar een vangrail neer zou zetten, ja, daar wordt de eau rouge veilig van!:huh1:
Zanardi zou zeker akkoord gaan met je stelling :p
Niels Draijer
20 december 2009, 19:07
lol :D
Pingguest
20 december 2009, 19:38
Ik mag toch mijn mening uiten? Ik vind het namelijk geen goede ontwikkeling dat coureurs de uitloopstroken oneigenlijk gebruiken. Dit doet verder niets af aan het prachtig staaltje opportunisme van Montoya, en mijn post moet dan ook niet anders worden gelezen.
RSRoy
21 december 2009, 19:10
Even chauvinistisch doen. Zit leuk materiaal tussen voor de Verstappen fans.
1993 Verstappen in Formule Atlantic
YouTube- RTL GP Retro, 1993 Verstappen in Formule Atlantic
Jos Verstappen Benetton 1994
YouTube- RTL GP Retro - Jos Verstappen Benetton 1994
Jos Verstappen over zijn Formule 1 jaar 1994 bij Benetton Ford
YouTube- RTL GP Jos Verstappen over zijn Formule 1 jaar 1994 bij Benetton Ford
Demo Jos Verstappen Arrows Hart - Marlboro Masters Zandvoort 1996
YouTube- Demo Jos Verstappen Arrows Hart - Marlboro Masters Zandvoort 1996
Presentatie en test F1 Tyrrell 025 Ford 1997
YouTube- Jos Verstappen : Presentatie en test F1 Tyrrell 025 Ford 1997
Marc Vos
22 december 2009, 18:05
Mooie filmpjes Roy, mede dankzij Verstappen zat ik toch als klein ventje voor de tv te kijken, en ook ging ik om 4 uur me bed uit voor de race op Melbourne. In de tweede periode bij Arrows vond ik toch het mooiste, van sommige races kan ik me ook nog in detail herinneren. Leuke periode was dat voor de F1 met types als Villeneuve, Alesi en Irvine etc. :)
bobskink
22 december 2009, 18:58
heerlijke retro, ook al is het Verstappen.
Stefan van Renselaar
22 december 2009, 21:46
Presentatie en test F1 Tyrrell 025 Ford 1997
YouTube- Jos Verstappen : Presentatie en test F1 Tyrrell 025 Ford 1997 (http://www.youtube.com/watch?v=gHdFpZTrOy8)
Als je dat stukje zonder video had gezien, dan had je nogsteeds de haarkleur van de presentatrice kunnen raden :innocent:
Richard117
22 december 2009, 23:28
Geweldig die beelden met de Arrows op Zandvoort.
Weet nog dat ik daar bij was en met die 85.000 toeschouwers was het echt een unieke sfeer :thumbup:
Darthwillie
22 december 2009, 23:34
Geweldig die beelden met de Arrows op Zandvoort.
Weet nog dat ik daar bij was en met die 85.000 toeschouwers was het echt een unieke sfeer :thumbup:
benieuwd wie de andere 84998 waren :p goeie sfeer idd, ook toen hij de masters won was geweldig.
Manuel
23 december 2009, 08:46
Jos +1
Kim Van Der Stichelen
25 december 2009, 01:07
Ik volg het wrc niet en dus kende ik deze nog niet, maar wat een ongeluk zeg, 17x over de kop :blink::blink:
YouTube- Latvala Horror Crash - Portugal Rally 2009
CuqeBaqer
25 december 2009, 03:25
Als je dat stukje zonder video had gezien, dan had je nogsteeds de haarkleur van de presentatrice kunnen raden :innocent:
Dan had je hem gehoord niet gezien. ;)
Neo-242
26 december 2009, 14:37
Ik dacht even dat ze hier F1 geluid over gezet hadden en het dus fake was, maar blijkbaar toch niet?:surrender:
De nieuwe racer van Honda
YouTube- HONDA HSV-010 GT 鈴鹿TEST
Robert Saalmink
26 december 2009, 15:23
Damn! Hadden ze nog wat oude F1 V10's liggen daar bij Honda? :blink:
Peter
26 december 2009, 21:32
de Honda NSX die jarenlang is ingezet in het SGT klinkt anders ook niet verkeerd hoor ;)
YouTube- SGT Rd.1 岡山 GT500 SUPER LAP 1/2
YouTube- 200808 SGT POKKA 1000km SUZUKA nsx
Neo-242
28 december 2009, 00:41
'k Heb lang getwijfeld over mijn oordeel betreffende de actie van Michael Schumacher op Heinz-Harald Frentzen in Canada '98, omdat ik de beelden niet meer kon vinden, maar via het autosport forum zijn we er nu toch achter gekomen:
Dailymotion - F1 1998 - GP Canada_H.FRENTZEN(Williams)-M.SCHUMACHER(Ferrar - une vidéo Auto et Moto
Klikken op de header om af te spelen.
Schumacher gaat hier duidelijk de pitlijn over en verrast zo Frentzen. Ik denk niet dat er contact was, eerder actie-reactie.
Nu vraag ik me af: bestonden de regels betreffende het overschrijden van de pits-exit lijn toen al, of zijn ze naar aanleiding van dit incident gekomen?
Wat me nu ineens te binnen schiet: dit is bijna 12 jaar geleden! En de beste man gaat opnieuw racen dit jaar!
Ferrari_Enzo
28 december 2009, 02:13
'k Heb lang getwijfeld over mijn oordeel betreffende de actie van Michael Schumacher op Heinz-Harald Frentzen in Canada '98, omdat ik de beelden niet meer kon vinden, maar via het autosport forum zijn we er nu toch achter gekomen:
Dailymotion - F1 1998 - GP Canada_H.FRENTZEN(Williams)-M.SCHUMACHER(Ferrar - une vidéo Auto et Moto (http://www.dailymotion.com/video/x714ec_f1-1998-gp-canadahfrentzenwilliamsm_auto)
Klikken op de header om af te spelen.
Schumacher gaat hier duidelijk de pitlijn over en verrast zo Frentzen. Ik denk niet dat er contact was, eerder actie-reactie.
Nu vraag ik me af: bestonden de regels betreffende het overschrijden van de pits-exit lijn toen al, of zijn ze naar aanleiding van dit incident gekomen?
Wat me nu ineens te binnen schiet: dit is bijna 12 jaar geleden! En de beste man gaat opnieuw racen dit jaar!
Ik weet niet of het naar aanleiding van dit incident is gekomen, maar ik weet wel dat het in 1999 die pitlane exit lijn geïntroduceerd is.
f1timmy007
28 december 2009, 04:00
YouTube- Olav Mol compilation from 05,06 and 07
Dat was nog eens echt racen (nou ja ik heb alles voor 2001 niet meegemaakt:surrender:) :cool: Dat comentaar ook:
"Hij ramt 'em zowat voor z'n kanus!!!"
de jaren na 2006 werd het minder, Montoya, sato, schumi, iedereen die lef had om hem er gewoon tussen te prikken, ging weg.
ow en even een sato'tje
YouTube- Sato overtaking Alonso, Banshee move
Stefan van Renselaar
28 december 2009, 11:41
Als ik het goed zie dan ligt daar een gestreepte lijn en geen vaste lijn, dus zou je eroverheen mogen. Wat niet wegneemt dat het een ongelooflijke naaistreek is. Er lijkt geen contact te zijn, maar omdat Schumacher Frentzen zover naar buiten drukt moet die wel het gras op.
Darthwillie
28 december 2009, 11:53
Er was toen voor de race in de rijdersbriefing afgesproken geen rijders te hinderen bij het uitrijden van de pitlane, op verzoek van een zekere Michael S :rolleyes: Hij heeft er een drive through voor gekregen wegens gevaarlijk rijgedrag dus hij zat hoe dan ook fout.
Robert Saalmink
28 december 2009, 11:59
Hij heeft er een drive through voor gekregen wegens gevaarlijk rijgedrag dus hij zat hoe dan ook fout.
Als je het altijd eens bent met de straffen van de FIA is dat een redelijke conclusie.
Darthwillie
28 december 2009, 12:05
Als je het altijd eens bent met de straffen van de FIA is dat een redelijke conclusie.
Ook toentertijd was het al een wonder als Schumacher bestraft werd dus moest er wel serieus iets mis zijn , maar u is zeer scherp heer Saalmink :laugh:
bobskink
28 december 2009, 12:13
Schumacher doet volgend jaar terug mee, en het enigste waar ik naar uitkijk is dat hij eens een seizoen zal meedraaien waarin er kwistig met straffen wordt gesmeten voor iedere vliegenscheet.
Niels Draijer
28 december 2009, 15:06
Schumacher doet volgend jaar terug mee, en het enigste waar ik naar uitkijk is dat hij eens een seizoen zal meedraaien waarin er kwistig met straffen wordt gesmeten voor iedere vliegenscheet.
Toeval dat Jean Todt..... nee toch!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.