PDA

View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 6]

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Bramzel
11 augustus 2008, 22:30
[formule1]
Originele startposts door BeQuietAndDrive & Dangerous²

[spacer]

Formule 1 nieuws en discussie: wat wel en wat niet?
Op veel autosport sites worden dagelijks F1 nieuwsitems gepost. Deze kun je in deze thread quoten (ALTIJD MET BRONVERMELDING!) en daar je mening over geven en er een discussie over opstarten. Het is NIET de bedoeling nieuwsitems te posten en verder niets erbij, dus post altijd jouw mening/bedoeling erbij.

In-depth technische discussie en silly season-talk zijn aparte threads voor, zie de links. Ook kan algemene discussie over een bepaalde race, beter in de thread van die betreffende race gepost worden.

[spacer]

http://www.arkitera.com/UserFiles/Image/spotlight/istanbul_park/formula_tarihce.jpg

[spacer]

Links naar andere F1 threads
Autosport Foto's Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=71)
Autosport & Techniek Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=72)

[spacer]

Vorige deel
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 5] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=75881)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 4] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=74995)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 3] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=73430)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 2] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=72183)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 1] (Helaas verloren gegaan op het oude Gamer forum)

Schumi rulezzzzz
4 oktober 2008, 20:42
Zat vandaag eens te denken en kwam tot de volgende conclusie. Alle F1 teams behalve Force India hebben dit jaar een podiumplaats behaald. Volgens mij is dat best uniek!

Bramzel
4 oktober 2008, 20:53
Zat vandaag eens te denken en kwam tot de volgende conclusie. Alle F1 teams behalve Force India hebben dit jaar een podiumplaats behaald. Volgens mij is dat best uniek!

Maar of het een hoog niveau of een laag niveau aangeeft daar ben ik nog niet helemaal over uit ;) Wat mij betreft hebben alle topteams het flink laten liggen op verschillende punten in het kampioenschap.

Stefan van Renselaar
5 oktober 2008, 01:13
Bernie Ecclestone vindt 19 races genoeg

Formule 1-baas Bernie Ecclestone vindt een Formule 1-kalender met 19 races voldoende. Eerder liet de Brit nog weten te streven naar een kalender met twintig races.

"We willen er niet nog meer", aldus Ecclestone in een interview met Bloomberg. "We hebben te veel races. Er moet een aantal worden geschrapt."

De kalender van 2009 telt 19 Grands Prix, één meer dan dit jaar. Abu Dhabi is volgend seizoen toegevoegd op de kalender.

Nee, het moeten er niet te veel worden, want dan heb je kleinere teams die voor die extra races ook hun auto daarheen moeten krijgen en dat zou hun de kop kosten.

Expansie F1 in oosten bijna afgerond

De uitbreiding van de Formule 1 in het Midden-Oosten en Azië is zo goed als afgerond. Na de toevoeging de komende drie jaar van Grands Prix in Zuid-Korea, India en Abu Dhabi is de missie van Formule 1-baas Bernie Ecclestone voltooid.

"Ik heb altijd gedacht: 'Ga naar het oosten jongeman niet naar het westen'. Daarom is het al zo lang geleden dat ik begon met het ontdekken van China", zegt Ecclestone in een interview met Bloomberg.

Volgend jaar staan er zeven races in het Midden-Oosten en Azië op de kalender in vergelijking met drie in 2003. Vooral de economische groei van die regio's heeft Ecclestone doen besluiten met het Formule 1-circus oostwaarts te trekken.

Ook goed nieuws, laat het maar weer mooi allemaal naar Zandvoort, A1Ring, Indianapolis (of een andere waar al ooit een F1 race is verreden in de VS) enzo komen :)

Niels Tieman
5 oktober 2008, 11:47
F1 komt (nooit) meer naar Zandvoort zonder heftige verbouwingen. De A1Ring is wel een zeer mooie optie naar de verbouwing, mits goed uitgevoerd. Persoonlijk hoop ik dat ze het circuit niet al te veel verbouwen kwa gevoel want daar hing altijd een lekker sfeertje!

Indianapolis is niet mijn persoonlijke favoriet maar ik hoop wel dat de Formule1 een weg terug vind naar de Formule1.

Schumi rulezzzzz
5 oktober 2008, 12:18
Indianapolis is niet mijn persoonlijke favoriet maar ik hoop wel dat de Formule1 een weg terug vind naar de Formule1.
Naar Amerika bedoel je waarschijnlijk :)

Pingguest
5 oktober 2008, 12:59
Ik zou het leuk vinden wanneer de Formule 1 (terug)gaat naar Long Beach of Road America. Het laatste circuit heeft wel wat weg van de oude Österreichring.

Stefan van Renselaar
5 oktober 2008, 13:14
F1 komt (nooit) meer naar Zandvoort zonder heftige verbouwingen. De A1Ring is wel een zeer mooie optie naar de verbouwing, mits goed uitgevoerd. Persoonlijk hoop ik dat ze het circuit niet al te veel verbouwen kwa gevoel want daar hing altijd een lekker sfeertje!

Ik geef alleen maar voorbeelden ;)

Flying John
5 oktober 2008, 14:35
Mateschitz reconsiders selling Toro Rosso

Red Bull boss Dietrich Mateschitz says he is reconsidering selling his stake in Scuderia Toro Rosso, following Sebastian Vettel's victory at Monza and the team's recent strong form.

Mateschitz - who owns 50 per cent of Toro Rosso with former grand prix driver Gerhard Berger holding the other 50 per cent - revealed his desire to sell at the beginning of the season.

But after seeing Toro Rosso's competitiveness this year, overshawdowing the Red Bull Racing team, Berger urged Mateschitz to increase his support and Mateschitz admitted this weekend that he is tempted to at least hold on to the team.

"It might happen that we leave everything as it is," he told Austrian newspaper Salzburger Nachrichten this weekend. "We haven't been informed about the new rules yet and it depends on what is written down there - which parts each team must design and produce individually.

"We will see if an interested buyer shows up, but it might happen that we do not want to sell at all any more. Right now, I would say nothing is fixed yet."

Mateschitz also confirmed that Sebastien Bourdais remains in contention for one of the seats at Toro Rosso next season, although no decision been made yet.

"We will check all the possibilities," he said. "Bourdais remains one of them, but overall, there are not that many possibilities."

He added that David Coulthard will stay on as part of the Red Bull team next season, despite retiring from racing at the end of the year.

"He will have other obligations but he will remain part of Red Bull Racing," added Mateschitz. "He will test for a couple of days and it will always be good to have his opinion. DC will be a kind of supervisor to the team."

Laten we hopen ! :)

Schumi rulezzzzz
5 oktober 2008, 14:42
Zo, dan is dat ook weer duidelijk. Eigenlijk is Toro Rosso wat Red Bull racing zou moeten zijn, dus laten ze dat team in godsnaam zo houden.

speed9
5 oktober 2008, 14:51
Zo, dan is dat ook weer duidelijk. Eigenlijk is Toro Rosso wat Red Bull racing zou moeten zijn, dus laten ze dat team in godsnaam zo houden. en dan maar bedenken dat TR een "opstap"team is voor de RedBullRacing maar tot nu zie ik TR de RBR overklassen (en ook opmerkelijk :p de "B" team gebruikt 1 van de beste motoren en de "A" team gebruikt een renault (een "sub"top motor)

dus de "B"team(toro rosso) heeft de betere spullen dan de "A"team(RedBull)
"de kleintjes overheersen de groteren"

Federici
6 oktober 2008, 18:34
Kubica en Heidfeld blijven dan toch bij BMW Sauber in 2009.

BMW confirm Heidfeld, Kubica for 2009

By Pablo Elizalde Monday, October 6th 2008, 09:27 GMT

The BMW Sauber team will retain both Robert Kubica and Nick Heidfeld in the 2009 season, the German squad announced on Monday.

The team said Christian Klien will stay on as a test driver.

"We see Nick and Robert as a strong driver pairing and Christian as an experienced test driver," said BMW motorsport boss Mario Theissen.

"We are in no doubt that we will again achieve our ambitious aims with them in the team's fourth year."

The announcement ends weeks of speculation regarding the future of Heidfeld, who was yet to be confirmed at the team.

The confirmation also closes to door to Fernando Alonso, who had been linked with a move to BMW. Now the Spaniard has Renault and Honda as his only options for 2009.

Bron :: Autosport.com

Bramzel
6 oktober 2008, 19:21
Was al gepost Angelo ;)

http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=75

Federici
6 oktober 2008, 19:45
Inderdaad.. Heb dat topic helemaal over het hoofd gezien.

Excuses!

Pingguest
6 oktober 2008, 20:18
Dan denk ik dat Alonso ook gewoon bij Renault blijft.

Robert Saalmink
7 oktober 2008, 13:02
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71203

Ferrari revert to 'lollipop' system

Ferrari will go back to using the traditional "lollipop" system in the Japanese Grand Prix following the problems they had in Singapore.

Brazilian Felipe Massa lost all his chances of scoring a good result in the night race after the mechanic controlling the innovative lights system made a mistake and turned the green lights on before the fuel hose had been detached from the car.

The lights system usually works automatically when the hose is removed, but the system was operated manually in Singapore.

Team boss Stefano Domenicali said Ferrari needed to simplify things at the moment, and so they will be using the lollipop system in this weekend's race in Fuji.

"In this moment we need tranquillity and therefore we prefer to go back to the old system," Domenicali told reporters.

Ferrari failed to score any points in the Singapore race and lost the lead in the constructors' championship to McLaren with just three races to go.

Massa is seven points behind Briton Lewis Hamilton.

Goeie move.

Darthwillie
7 oktober 2008, 13:16
Actie onder het motto van KISS (Keep It Simple Stupid :D ) Erg verstandige actie, op dit moment kunnen ze het zichzelf niet meer veroorloven punten te morsen.

Bramzel
7 oktober 2008, 13:19
De enige juiste beslissing :)

Erix
7 oktober 2008, 13:45
Dit geklungel heeft Ferrari te veel punten gekost. Het verbaast me dat ze het niet eerder teruggedraaid of beter getest hebben. Als ze in Singapore iemand op het knopje laat drukken, kunnen ze die toch net zo goed een lollipop in de hand duwen?

cookie
7 oktober 2008, 16:03
Canada niet meer op de 2009 kalender, hoe stom kun je zijn om het circuit dat veruit de meest spectaculaire races heeft te schrappen?? Er gebeurd altijd wat, er kan ingehaald worden en het is de enigste baan in Noord Amerika die ze aandeden. En volgens mij altijd volle bak, schrap dan 1 of ander tilke circuit zoals turkije of bahrein als je een zomerstop wil houden.

speed9
7 oktober 2008, 16:22
Canada niet meer op de 2009 kalender, hoe stom kun je zijn om het circuit dat veruit de meest spectaculaire races heeft te schrappen?? Er gebeurd altijd wat, er kan ingehaald worden en het is de enigste baan in Noord Amerika die ze aandeden. En volgens mij altijd volle bak, schrap dan 1 of ander tilke circuit zoals turkije of bahrein als je een zomerstop wil houden.dat is een legadarische hoge snelheids baan :cool:(daarom is die naar de Legendarische Limit rijder vernoemt G.villneuve) maar
volgens mij wilt Eclestone helemaal af van (noord/zuid)Amerika

(ik vond Long Beach een mooie baan )

F1-gast
7 oktober 2008, 16:33
Waarom rijden ze dan nietmeer in canada?
Vind dit echt een domme actie, mja opa ecclestone begint ook te dementeren doe je niks aan.

speed9
7 oktober 2008, 16:42
Waarom rijden ze dan nietmeer in canada?
Vind dit echt een domme actie, mja opa ecclestone begint ook te dementeren doe je niks aan.:laugh: tijd voor zijn opvolger (btw ? wie zou dat dan worden ? max mosley of een andere gast)

F1-gast
7 oktober 2008, 18:56
Mosley stopt hier na, hij gaat van zn leventje genieten en geef hem geen ongelijk :)
De belangrijkste kandidaten zijn briatore en todt in mijn ogen.

Max Downforce
7 oktober 2008, 19:35
Mosley stopt hier na, hij gaat van zn leventje genieten en geef hem geen ongelijk :)
De belangrijkste kandidaten zijn briatore en todt in mijn ogen.

Ach de belangrijkste kwalificatie om Ecclestone op te mogen volgen is denk dat je enorm van geld moet houden. Nou dan is het denk ik onder de huidige en ex-teambazen niet moeilijk om iemand te vinden :D

Mark G.
7 oktober 2008, 20:03
:laugh: tijd voor zijn opvolger (btw ? wie zou dat dan worden ? max mosley of een andere gast)

Ik stem voor Pingguest/Face the Slayer :P

speed9
8 oktober 2008, 16:03
Ach de belangrijkste kwalificatie om Ecclestone op te mogen volgen is denk dat je enorm van geld moet houden. Nou dan is het denk ik onder de huidige en ex-teambazen niet moeilijk om iemand te vinden :D Paui Stutterd of hoe die dan heet die (Ex) baas van manardi USA (van vorig jaar)
of The Ed (Eddie Jordan)

Schumi rulezzzzz
8 oktober 2008, 16:17
Dat was Paul Stoddart.

bobskink
8 oktober 2008, 16:19
en het was Minadri

Bramzel
8 oktober 2008, 16:25
en het was Minadri

Van Bassie en Minadriaan? :p

speed9
8 oktober 2008, 16:41
Van Bassie en Minadriaan? :p:rolleyes: moet egt een formule 1 woordeboek hebben (ik haat Dixlectie) ik wist wel hoe je het uitsprak en ongeveer hoe je het typt maar altijd blijf ik foute make

Bramzel
8 oktober 2008, 16:53
Mijn reactie was meer bedoeld op Bobskink die je ene fout verbeterd en een nieuwe fout implementeerd ;)

Bram Van Der Stichelen
8 oktober 2008, 17:00
Canada niet meer op de 2009 kalender, hoe stom kun je zijn om het circuit dat veruit de meest spectaculaire races heeft te schrappen?? Er gebeurd altijd wat, er kan ingehaald worden en het is de enigste baan in Noord Amerika die ze aandeden. En volgens mij altijd volle bak, schrap dan 1 of ander tilke circuit zoals turkije of bahrein als je een zomerstop wil houden.

Bernie die Turkije schrapt.
ZOek de contradictie :laugh:

Robert Saalmink
8 oktober 2008, 20:17
In other news.........

Bridgestone to introduce green tyres in Japan

http://images.gpupdate.net/newsnew/112174.jpg

Formula One will show its support for the FIA's Make Cars Green campaign by running on specially prepared green-grooved tyres at the Japanese Grand Prix. Bridgestone, the global partner for the FIA's campaign, launched the Make Cars Green tyre at a ceremony in Tokyo today, with support from Formula One teams McLaren-Mercedes and Ferrari, as well as their drivers Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen, Felipe Massa and Kimi Räikkönen.

The initiative demonstrates that Formula One's teams and partners are backing the Make Cars Green campaign's goal to reduce the impact of motoring on the environment.

The connections between greener motoring and Formula One will be further strengthened next year with the introduction of energy regenerating hybrid devices, one of a number of initiatives in the sport that will be increasingly relevant to the car industry and help accelerate the use of fuel-efficient technology on public roads.

FIA President Max Mosley said: "New rule changes, alongside the support for awareness-raising initiatives such as the Make Cars Green campaign, will change the face of motor sport and place it at the very heart of environmental developments in the automotive sector. "The FIA is determined to ensure that future investment in motor sport will also help drive the development of technologies that will benefit the public at large."Bridgestone CEO Shoshi Arakawa said:"We hope that the launch of the Make Cars Green tyre will draw public attention to the many environmental initiatives in and around Formula One. Environmental preservation is at the centre of our work at the Bridgestone Group and we hope that this collaboration with the FIA will help to spread this ethos worldwide."

Japan Automobile Federation President Tetsuo Tanaka said: "By aiding the development of eco-technology, Formula One can make a significant contribution towards the effort to reduce the CO2 from road traffic. And by using its global appeal to promote Make Cars Green, the sport can encourage fans and followers alike to think green when they drive."

McLaren-Mercedes driver Lewis Hamilton said: "Since it first launched I've been happy to help promote the very positive messages of the Make Cars Green campaign. It is a subject that goes far beyond racing. The car is an incredibly positive thing and I think the messages of the campaign help to show us that we can all choose to drive in a greener way.

"The new Make Cars Green tyre that all the teams will be running on in Fuji is a great way to promote the campaign and a real first for Formula One. The sport can also help in other ways, especially with the launch of new energy efficient technologies next season."

F1Racing.net

Het is geen 1 april, toch? :)

Neo-242
8 oktober 2008, 20:24
Man man, wat heeft een groene streep op een band in godsnaam met het milieu te maken? Ze zijn echt helemaal gek geworden met hun "groene golf":rolleyes::blink:

Max Downforce
8 oktober 2008, 21:05
Man man, wat heeft een groene streep op een band in godsnaam met het milieu te maken? Ze zijn echt helemaal gek geworden met hun "groene golf":rolleyes::blink:

Is toch weer leuk een berichtje over Bridgestone in de media. Als ze maar over je lullen is het goed. Nu er geen bandenoorlog is moeten ze toch zlef een beetje nieuws maken ;)

bobskink
8 oktober 2008, 21:13
Mijn reactie was meer bedoeld op Bobskink die je ene fout verbeterd en een nieuwe fout implementeerd ;)

hehe, stom van mij, was teveel bezig met die i in het vet te zetten.

In jouw zin zitten er trouwens ook twee fouten. ;)

Max Downforce
8 oktober 2008, 21:16
Je fout kan trouwens ook niet het is jouw fout en niet je fout :D

bobskink
8 oktober 2008, 21:19
Je fout kan trouwens ook niet het is jouw fout en niet je fout :D
Dat weet ik niet, het zijn er in ieder geval al fier op een rei. :surrender:

Een beetje nieuws:
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/wielrennen/081007_schumacher_lefevere
Reactie van mijn vriendin: Wat is dat toch altijd met die Schumachers... ik had haar ooit van die Duitse keeper verteld, dat was ook geen al te brave speler)

F1-gast
8 oktober 2008, 22:13

Maak je niet druk je die nepbanden zijn na 3 races toch weg :D

Federici
8 oktober 2008, 23:19
Dat weet ik niet, het zijn er in ieder geval al fier op een rei. :surrender:

Een beetje nieuws:
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/wielrennen/081007_schumacher_lefevere
Reactie van mijn vriendin: Wat is dat toch altijd met die Schumachers... ik had haar ooit van die Duitse keeper verteld, dat was ook geen al te brave speler)

Bedoel je Toni macaroni :P?

Jeroen Ursem
9 oktober 2008, 00:05
Nog even en je krijgt sponsors op het loopvlak van de band, dat je een soort van animated gif ziet als ze rijden..

Formule 1 en pro milieu, het blijft iets wat mij een beetje botst

Face the Slayer
9 oktober 2008, 00:20
Als ze pitstops voor banden en brandstof verbieden geven ze pas wat om het milieu.

bobskink
9 oktober 2008, 01:19
Het is niet allen hypocriet, maar ook vreselijk lelijk. Er was ooit een plan enkele jaren gelden om ieder team banden te geven in hun gewenste kleur ipv zwart, maar gelukkig is dat niet doorgegaan.

Pingguest
9 oktober 2008, 10:15
Als ze pitstops voor banden en brandstof verbieden geven ze pas wat om het milieu.

Exact mijn gedachte. En zo zijn er nog genoeg andere voorbeelden te geven.

Het was immers McLaren die al in 1999 KERS wilde invoeren. Helaas voor het Britse team werd deze techniek verboden door onze 'revolutionaire' leider Mosley.

Bram Van Der Stichelen
9 oktober 2008, 12:31
Nog even en je krijgt sponsors op het loopvlak van de band, dat je een soort van animated gif ziet als ze rijden..

:laugh:

Pingguest
9 oktober 2008, 14:55
Ecclestone wants standard F1 engine

By Jonathan Noble Thursday, October 9th 2008, 07:39 GMT

Formula One supremo Bernie Ecclestone is pushing for the sport to introduce a standard engine as soon as 2010.

Amid a renewed drive to drastically reduce costs, with FIA president Max Mosley warning the sport must act now if it is to survive beyond next year, Ecclestone suggests the use of a single specification of engine is the best way forward.

Speaking to The Times, Ecclestone said: "The thing I am most excited about is pushing and pushing and pushing the homologated engine idea.

"The new engine will be equalised and there will only be two engine changes a year, so costs are going to dramatically come down, and I mean dramatically."

According to The Times, teams would use just two engines per car each season.

Each power unit would be built to a standard specification by manufacturers, who would also be able to badge it with their own name. Independent teams would have access to the engines through an independent contractor.

Source: Autosport (http://www.autosport.com/news/report.php/id/71225)

Het is nog slechts een kwestie van tijd voordat de Formule 1 een spec series wordt. Wat mij betreft is de Formule 1 al in 2003 gestorven, maar voorstellen zoals deze (die ongetwijfeld met de tijd ingevoerd zullen worden) onderschrijven mijn oordeel slechts.

Mijn voornaamste argument tegen de control tyre en standaard ECU was deze slippery slope: wanneer de banden en electronica gestandaardiseert wordt, welke argumenten zijn er nog over tegen een totale eenheidsklasse?

Bramzel
9 oktober 2008, 15:29
Ach, vroeger reed ook het hele veld met DFV, en toch was het mooi ;) Het effect wat dit wel bereikt is dat de autofabrikanten minder invloed krijgen, als die er uberhaupt nog in blijven. Dit bied een grotere kans op de terugkeer van de privateer teams.

Ik zou zowiezo een elementen-systeem niet verkeerd vinden. Sta fabrikanten toe auto's en motoren te verkopen, maar niet om een team te runnen. Beetje het F3 systeem, verschillende aanbieders van chassis' en motoren.

Robert Saalmink
9 oktober 2008, 17:52
Het aardige is, dat we het vaak rare ideeën vinden maar dat deze ideeën wel altijd door de fabrikanten zelf goedgekeurd worden. De invloed van die fabrikanten wordt inderdaad kleiner dan, hoewel ik niet weet of dat iets goeds is. Ik zit persoonlijk niet per se te wachten op een half veld vol privé teams waarvan de kwaliteit en de levensvatbaarheid niet zelden onvoldoende blijkt.

speed9
9 oktober 2008, 19:08
Het is niet allen hypocriet, maar ook vreselijk lelijk. Er was ooit een plan enkele jaren gelden om ieder team banden te geven in hun gewenste kleur ipv zwart, maar gelukkig is dat niet doorgegaan.vraag me toch af hoe ze dat dan doen ? gewoon tijdens de mix wat kleurtjes gebruiken of ? onderdompele in een kleurtje (of toch met de stift Xd)maar dan gaat het slijte en wordt het weer rubber zwart
-
(ff voor de lol een kleuren schema voor de teams)
Ferrari met rode banden
Mclaren met grijs
Renault met geel
Wiliams met blauw
tyota met rood-wit
RedbullRacing met donkerblauw
Toro Rosso met blauw :) en een gele streep
Honda met Wit
India Force One met grijs-wit
BMW met blauw wit
:p dan wordt het Paddestoelen race

Knight
9 oktober 2008, 20:57
Ik zit persoonlijk niet per se te wachten op een half veld vol privé teams waarvan de kwaliteit en de levensvatbaarheid niet zelden onvoldoende blijkt.Maar als de meeste teams prive teams zijn, zou het voor die teams ook makkelijker moeten zijn om te overleven. Ze hoeven dan niet, zoals nu, als een enkel team tegen veel grote fabrieksteams op te knokken.

Knight
9 oktober 2008, 22:16

Dit las ik op autosport.com:

F1 teams working to reinstate Canada

Formula One team principals are set to hold talks about ways to get the Canadian Grand Prix back on the calendar in 2009, autosport.com has learned.

The race in Montreal was dropped from the schedule earlier this week, meaning F1 currently has no race in North America for the first time since the world championship came into existence in 1950.

Although there are suspicions that F1 supremo Bernie Ecclestone could be using the Canadian GP situation to improve the financial terms of holding the event, both from the promoters and the teams, there is genuine concern in the paddock about the impact of losing the race from the schedule.

Honda Racing CEO Nick Fry told autosport.com: "I don't think it is a short-term problem, but it is a problem that does need to be addressed. We are a global series and not to be performing in one of the major continents is a serious problem - even more so because it is a continent that is very important for the motor manufacturers who are involved in F1.

"We need to look at the north American continent situation from a more strategic point of view and work out how we increase our popularity. I don't think you can just look at one race – you have to look at the whole situation there and put together a package which increases our appeal in North America. Then, the financial problems we have appearing at just one race in the continent, will go away."

BMW motorsport director Mario Theissen added: "I haven't got any explanation of the decision and how it came about, so I think we will discuss it."

The decision to drop Canada and hand its June 7 date to Turkey was prompted by the teams' desire to have a summer break inserted into next year's calendar.

It is understood that one solution being looked at now is for Canada to return to its original date, and the Turkey event to then switch to early August, just one week after the Hungarian GP.

bron: autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/71237)Er is dus nog hoop voor de GP van Canada. Laten we hopen dat het lukt om hem toch op de kalender te houden. Is altijd een leuke race.

Robert Saalmink
10 oktober 2008, 12:10
Yep, laten we het inderdaad hopen.

Honda vindt Ferrari's pitstop systeem wel goed eigenlijk:

Honda trial new pit light system
http://www.autosport.com/images/upload/1223603654.jpg

Honda Racing have begun an evaluation process of their own pit stop light system, with team principal Ross Brawn convinced it can be safer than traditional lollipop releases despite Ferrari's recent dramas.

The Japanese manufacturer tried out their new lighting system at a track for the first time during pit stop practice on Thursday in Fuji, and may even run it in a practice day at the Chinese or Brazilian Grands Prix.

Should those tests go well, and work over the winter is satisfactory, then it could be introduced for races at the start of next year.

Although such light systems have had bad press recently, thanks to Felipe Massa's dramas in Singapore, Brawn believes that when they are fully functioning they are actually safer.

"We've been working on the project for quite a long time now, and our first priority is safety," Brawn told autosport.com. "The second priority is to gain performance.

"We can see a lot of safety benefits from the system. But like any system it has got to be very robust and you have got to be very confident in the technology you are using. It is quite a delicate situation.

"At the moment we are really going through an assessment period. We wanted to do some trialling in the practice days at the race track to be in a good position to make a judgement over the winter about what we want to do."

Brawn believes the system is safer because when it is in fully operational mode it should be impossible for cars to be released from the pits until the refuelling hose has been removed from the car.

"We can see, despite the poor exposure the system has had recently, a lot of safety benefits of the system - because the interlocks you create can, in theory, make it impossible for the car to be released without all the actions being completed.

"But someone has to make the call for whether there is a gap in the pitlane for the car to exit into, and we haven't yet worked out a way to deal with that. We have thought about sensors in the pitlane that sense when other cars are there and things like that, but that is still a human judgement.

"It would still be human judgement if you had a lollipop though. And, with a lollipop, the guy is also trying to make that judgement at the same time as watching all the other activities that are going on with the car. That is where it is more difficult for him.

"If that person is only focused on finding the holes in the traffic in the pitlane, and opening and closing the button when the gaps appear and disappear, then that is in theory a safer system. But we are reserving judgement until we have done all the work."

Ferrari's system had been switched to fully manual mode in Singapore during Massa's disastrous pit stop - meaning the man in charge of triggering the lights was able to release the car before the refuelling hose had been pulled off the car.

As a result of that incident, Ferrari have reverted to a lollipop for this weekend's Singapore Grand Prix.

Autosport.com

Darthwillie
10 oktober 2008, 15:01
Bernies dochter is in actie voor PETA, organisatie tegen bont, zie hier het bericht en de zeer geslaagde foto :whistling:
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/showbiz/bizarre/article1787443.ece
http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/00610/Tamara_Ecclestone_610765a.jpg

TheRealms
10 oktober 2008, 15:05
Dat zo'n lelijke vent zoiets moois kan produceren. Damn! :P

Darthwillie
10 oktober 2008, 15:09
Er staat ook niet voor niets
We’re just glad she gets her looks from her mother’s side of the family. :lol:

Leuke foto van Pa en Ma Ecclestone, leuke jas van Moeders ook
http://www.bestweekever.tv/bwe/images/2008/05/ECCLESTON%205.jpg

speed9
11 oktober 2008, 15:51
Er staat ook niet voor niets
:lol:

Leuke foto van Pa en Ma Ecclestone, leuke jas van Moeders ook
http://www.bestweekever.tv/bwe/images/2008/05/ECCLESTON%205.jpg
:p dus lelijke ouders brengen super mooie meid op de wereld
-
India GP pas in 2011 I.P.V. 2010
wat voor weer zou het dan worden (elke jaar +0.5 graden =1,5)
en waar ligt het nou die circuit ?

Tazz
11 oktober 2008, 16:43
India GP pas in 2011 I.P.V. 2010
wat voor weer zou het dan worden (elke jaar +0.5 graden =1,5)
en waar ligt het nou die circuit ?
volgens oude berichten zou het circuit aangelegd worden in hoofdstad New Delhi, meerbepaald in "Greater Noida", en het circuit wordt uiteraard ontworpen door Tilke, het zou zo'n 5km lang zijn en de eerste GP zal waarschijnlijk verreden worden in maart 2011

Shaddix
11 oktober 2008, 16:51
:p dus lelijke ouders brengen super mooie meid op de wereld

schoonheid slaagt altijd een generatie over naar het schijnt :p

speed9
12 oktober 2008, 11:55
volgens oude berichten zou het circuit aangelegd worden in hoofdstad New Delhi, meerbepaald in "Greater Noida", en het circuit wordt uiteraard ontworpen door Tilke, het zou zo'n 5km lang zijn en de eerste GP zal waarschijnlijk verreden worden in maart 2011:blink: zeker weer zo'n commerciële circuit dat maar 50 rondes heeft tenzij er allerlei hoge snelheids bochten in zit

F1-gast
12 oktober 2008, 16:47
Haha die bernie.
K vind dat Tilke maar eens moet stoppen met ontwerpen van circuits vind ze stuk voor stuk tseeds erger.

speed9
12 oktober 2008, 17:16
Haha die bernie.
K vind dat Tilke maar eens moet stoppen met ontwerpen van circuits vind ze stuk voor stuk tseeds erger.
wie was de circuit ontwerper Voor Tilke ? toen was het toch overal een andere ontwerper ?

Pingguest
12 oktober 2008, 17:24
Haha die bernie.

Vergeet niet dat Tilke is gebonden aan strenge reglementen betreffende circuits.

De Formule 1 maakt zich overigens op voor een grote verandering in het Sportief Reglement.

Teamvorschlag: Punkte fürs Training

Bei dem Treffen der Teamchefs mit FIA-Präsident Max Mosley geht es nicht nur um kostensenkende Maßnahmen. Die Teams haben auch Vorschläge zur Verbesserung der Show im Gepäck.

Als erstes soll das Freitagstraining aufgewertet werden. Der Plan ist, dass zwei Mal je drei Stunden trainiert werden darf - doppelt so lang also wie im Augenblick. Dafür sollen Testfahrten während der Saison verboten werden.

Für die Qualifikation soll es die gleichen Punkte wie im Rennen geben, wobei die Pole Position und der Sieg mit 12 statt 10 Punkten aufgewertet werden. Das würde es erlauben die Startreihenfolge der ersten Zehn des Trainings nach dem GP2-Vorbild umzudrehen.

Der Trainingsschnellste würde dann von Platz zehn starten, der Zehnte aus der Pole Position. In allen drei Trainingssitzungen soll mit minimaler Spritmenge gefahren werden, damit in Zukunft wieder der schnellste Mann des Tages belohnt wird.

Familienfreundliche Startzeiten

Auch die Startzeiten der Grand Prix wollen die Teams ändern. Der Sonntag soll ein Familientag bleiben. Deshalb fordern die Teamchefs in Europa Startzeiten von spätestens 12.00 Uhr, besser noch 11.00 Uhr vormittags. "Dann wäre das Rennen um 12.30 Uhr aus, und die Leute hätten den Rest des Sonntages Zeit für andere Dinge", führt Toro Rosso-Teamchefr Franz Tost aus.

Für Melbourne wird eine Startzeit um 10.00 Uhr vormittags angepeilt. In Europa wäre es dann Samstag um Mitternacht. Man erhofft sich um diese Zeit mehr TV-Zuschauer als am Sonntag in den frühen Morgenstunden. Die Rennen in Asien würden dem Willen der Teams nach am späten Nachmittag starten.

Auto Motor und Sport (http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel_1/hxcms_article_516159_13987.hbs)

Wederom symptoombestrijding. In Europa schijnen de kijkcijfers steeds verder af te nemen. De race te vervroegen naar 11:00 of 12:00 gaat daar m.i. geen enkele verandering in brengen. Integendeel, sommige fans zullen na een nacht stappen pas rond 13:00 uit hun bed komen.

Het voorstel om punten te verdelen a.d.h.v. de kwalificatie lijkt me onzinnig en niet te combineren met de huidige parc fermé-reglementen. Het reglement is door alle veranderingen van de afgelopen jaren al een gedrocht en voor veel 'gewone' mensen onbegrijpelijk geworden. Dit voorstel zal dit slechts versterken.

Neo-242
12 oktober 2008, 17:31
Ongetwijfeld weten velen nog dat ik absoluut geen Michael Schumacher fan was, maar als ik de interviewer hier bezig hoor, moet ik bekennen dat het een wonder is dat Schumi hem niet op de muil slaat. Wat een eenzijdige, slechte interviewer. Totaal Hamilton & Brits getint interview, dat slechts op het einde een klein beetje terzake doet...

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/7661652.stm

Pingguest
12 oktober 2008, 19:03
Hmm, ik krijg niet alle links goed. Any way, je kan ze gewoon lekker bekijken.

Bramzel
13 oktober 2008, 11:27
Ik heb de hele discussie over 'terug naar de '80s' even verplaatst naar de Autosport & Techniek thread zodat hij goed tot zijn recht komt en we iets meer 'ruimte' hebben.

http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=72&page=2

Pingguest
13 oktober 2008, 14:07
Goede zet, Bram.

Een ander nieuwtje dan. Volgens F1Total zou Williams bijna failliet zijn.

Williams vor dem Bankrott?
von Christian Sylt & Caroline Reid13. Oktober 2008 - 09:16 Uhr

Es ist schlecht bestellt um das Traditionsteam Williams: Der Schuldenberg wächst und selbst gegen eine Übernahme sprechen viele Gründe

(Motorsport-Total.com) - In Singapur erreichte Nico Rosberg mit seinem zweiten Platz das beste Resultat eines Williams-Boliden seit 2005. Doch der Schein trügt, denn wie die kürzlich veröffentlichten Geschäftsbilanzen für 2007 enthüllen, ist das letzte unabhängige Traditionsteam der Formel 1 mindestens genauso Patient wie sein an den Rollstuhl gefesselter Chef.

Eigentlich hätte die Bilanz für 2007 positiv ausfallen müssen. Zwar hat Williams Budweiser, Castrol und Mobilecast als Sponsoren verloren, dafür kamen aber Air Asia, Lenovo und Hauptsponsor AT&T neu an Bord. Außerdem gelang ein Sprung vom achten auf den vierten Platz der Konstrukteurs-WM. Dennoch wurde ein Verlust von umgerechnet 27,2 Millionen Euro eingefahren, noch mal um 8,1 Millionen Euro mehr als im vorherigen Negativrekordjahr 2006.

Der Schuldenberg wächst
Die Einnahmen stiegen zwar um 14,6 Prozent auf 85,3 Millionen Euro an, aber die Ausgaben betrugen 112,5 Millionen Euro. Um überhaupt überleben zu können, nahm Williams einen Kredit bei der Barclays-Bank auf, obwohl die an der Finanzmarktkrise leidende Royal Bank of Scotland (RBS) einer der Teamsponsoren ist. Der Schuldenberg beträgt nun über 30 Millionen Euro. Damit belaufen sich die jährlichen Verbindlichkeiten alleine durch Kredite auf etwa zwei Millionen Euro.

Um diese Kostenspirale in den Griff zu bekommen, nahmen die Teilhaber Frank Williams (70 Prozent) und Patrick Head (30 Prozent) das zweite Jahr in Folge eine Gehaltskürzung um etwa eine Million Euro in Kauf. Weitere 1,7 Millionen Euro konnten durch den Abbau von 14 Jobs in der Forschungs- und Entwicklungs- sowie in der Produktionsabteilung sichergestellt werden. Trotzdem ging der Kontostand 2007 um 60 Prozent auf nur noch knapp 16.500 Euro zurück.

Trotz des Rosberg-Podiums in Singapur ist das Team nur noch ein Schatten seiner selbst. Vom 2004er-Umsatz von über 100 Millionen Euro - damals noch mit BMW als Partner - wagt man in Grove heute nicht einmal mehr zu träumen. Obendrein hat Marketingchef Scott Garrett Ende August das Team verlassen. Theoretisch müsste Williams also ein Schnäppchen für einen Übernahmeinteressenten sein, doch selbst das ist nur bedingt der Fall.

Zu Jahresbeginn wurde vermutet, dass sich die isländische Investmentgruppe Baugur ins Team einkaufen könnte, weil Baugur-Marken wie etwa die Spielwarenfirma Hamleys mit ihren Aufklebern prominent auf den Williams-Boliden auftauchten. Doch Island steht im Zuge der weltweiten Finanzmarktkrise vor dem Staatsbankrott, sodass die Chancen auf einen Totaleinstieg von Baugur wohl eher gering einzuschätzen sind.

Warum eine Übernahme unwahrscheinlich ist
Ein weiterer Stolperstein ist, dass eine Übernahme oftmals kreditfinanziert wird. Der Barclays-Kredit, der durch die wichtigsten Objekte von Williams gesichert ist, beinhaltet jedoch eine Klausel, wonach die Williams-Objekte durch keinen weiteren Kredit belastet werden dürfen. Und dann wäre da noch Frank Williams, der sich die Entscheidungsgewalt wohl kaum wegnehmen lassen wird, solange er noch am Team beteiligt ist.

In den Articles of Association, die die Regeln im Innenverhältnis der Firma festlegen, steht, dass Williams selbst Vorsitzender sein muss, solange er einen Sitz im Vorstand hat. Die viel entscheidendere Passage könnte aber sein, dass zwar grundsätzlich ein Mehrheitsrecht bei allen Vorstandsentscheidungen gilt, dass die Mehrheit jedoch zwingend Williams' Stimme beinhalten muss. Demokratie einmal anders.

Laut Bilanzbuchhalter "kann man davon ausgehen", dass Williams "adäquate Ressourcen" zur Verfügung hat, um den Betrieb "auf absehbare Zeit" fortzuführen. Aber ist es nicht ein trauriges Zeichen der Zeit, wenn eines der erfolgreichsten Formel-1-Teams der Geschichte in seinem 30. Jubiläumsjahr nicht einmal mit Sicherheit weiß, ob es auch in zwei Jahren noch auf der Startaufstellung stehen wird?

F1total.com (http://www.motorsport-total.com/f1/news/2008/10/Williams_vor_dem_Bankrott_08101303.html)

Het zou écht zonde zijn wanneer een traditioneel team als Williams van de startgrid verdwijnt. Anderzijds, de tijden veranderen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

bobskink
13 oktober 2008, 14:27
Alonso says he will help Massa if possible

"Yes, no doubt, if I can help, I will help Massa," Alonso was quoted as saying by AS newspaper following his victory in the Japanese Grand Prix.

"They have lost a lot of points," added Alonso about Massa and title rival Lewis Hamilton. "After 16 races the leader has 84 points. In 2006 I had 82 in nine races.

"In this championship the drivers who are up there have scored few points. But in the end the one who makes the least errors will win. We'll see," concluded the Spaniard, who had a torrid season as Hamilton's teammate at McLaren in 2007.

Massa is five points behind Hamilton with just two races to go.

The two-time champion scored his second consecutive victory against all odds last Sunday, having also emerged on top at the Singapore Grand Prix two weeks ago.

Alonso admitted the Fuji win tasted better.

"It was a great race, especially because of the win, which was again unexpected," he said. "In Singapore there was luck involved with the safety car and with the favourites having problems, like Massa's pitstop and all that.

"Here there was nothing strange, it was a race with no safety cars and we won, so it tastes better than in Singapore."

The Renault driver said he was not sure about what to expect from the final two races of the season following his upturn in form.

But Alonso confessed his feeling is that he will be able to fight on top again.

"I don't know what to say now, I haven't thought about it yet, but my heart says that we will," the Spaniard said. "We have been fourth on the grid on a regular track.

"I'm confident for the next races. Maybe not enough about winning, but podiums are now possible. We are four tenths a lap behind Ferrari or McLaren."

Hij is vorig jaar nog altijd niet vergeten. Het zou wel wat geven als een derde partij het kampioenschap beslist, hoe los je dat dan op als het echt onfair gebeurt?

Robert Saalmink
13 oktober 2008, 14:38
Vreemde uitspraak van Alonso. Hopelijk alleen om een sneer naar McLaren te geven en ik hoop dat hij het niet in de praktijk brengt.

Stefan van Renselaar
13 oktober 2008, 15:12
Vreemde uitspraak van Alonso. Hopelijk alleen om een sneer naar McLaren te geven en ik hoop dat hij het niet in de praktijk brengt.

Vreemd vind ik het wel, maar wel begrijpelijk.

Zo kan het wel weer leuk worden, doordat Hamilton een aso was (dat hij nogsteeds is) vorig jaar kan het hem de titel dit jaar weer kosten, net als zijn n00b-rijgedrag.

Het zou natuurlijk ook psygologische oorlogsvoering kunnen zijn van: "Jij komt er bij mij niet door". Maar als Hamilton achter Massa aan zit en Alonso zit daar gewoon in posities voor, dan kan het toch zomaar zijn dat hij Massa erdoor laat en met Hamilton een flink gevecht aangaat.

Ik zou het eerlijk gezegd niet geloven als Williams failliet gaat. Maar met maar 9 teams kan een race toch niet starten??? (Ik vind het overigens wel kwadelijk dat een .com site helemaal in het Duits is....)

Darthwillie
13 oktober 2008, 19:53
Tja Alonso is natuurlijk nog boos over vorig jaar en hij solliciteert nog bij Ferrari, zo gek is het niet dat hij dit soort dingen zegt, maar ik denk dat hij een beetje loopt te stoken, bij de PC zei hij ook dat hij vond dat het terecht was dat Hamilton gestraft was terwijl hij later toegaf niet eens te weten waarvoor hij gestraft was :lol:

Mocht hij op kop liggen en Massa achter hem rijden acht ik de kans zeer klein dat hij hem zonder problemen voorbij laat.

Timmie
13 oktober 2008, 20:14
Ongetwijfeld weten velen nog dat ik absoluut geen Michael Schumacher fan was, maar als ik de interviewer hier bezig hoor, moet ik bekennen dat het een wonder is dat Schumi hem niet op de muil slaat. Wat een eenzijdige, slechte interviewer. Totaal Hamilton & Brits getint interview, dat slechts op het einde een klein beetje terzake doet...

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/7661652.stm

Wat een slecht interview zeg! Alles daar in GB draait om de "ster" Hamilton:mad:
Hamilton dit Hamilton dat bla bla bla

Max Downforce
13 oktober 2008, 20:25
Tjeeess... dat interview Hamilton Hamilton Hamilton.... het lijkt wel of het zijn eigen baby is :D wat een ei die interviewer...... :blink:

Mathijs
14 oktober 2008, 17:08
Heb de laatste tijd wat GP's gezien van ITV meen ik, in ieder geval brits, want had ze gemist en deze waren het makkelijkst te downloaden. Maar howliecrap, alles gaat daar om Hamilton dit Hamilton dat etc. etc. Echt een afrader als je geen hele grote Hamilton fan bent. Als je net zo'n Hamilton fan bent als de Engelse en oogkleppen op hebt is het daarentegen wel top om te kijken :P.

Face the Slayer
14 oktober 2008, 17:25
FOTA overweegt afschaffing tankstops

Deze week komt de Formula One Teams' Association (FOTA) samen. De organisatie die alle teams moet verenigen, zal gaan onderhandelen over de toekomst van de Formule 1. Zo zullen ondermeer een verbod op tankstops, een verbetering van het schema op vrijdag en een verdere beperking van het testen besproken worden.

"We gaan inderdaad bekijken hoe we het racen en testen anders kunnen organiseren. Hopelijk kunnen we tot een overeenkomst komen die het raceweekend verbetert. Verder moeten we natuurlijk wel opletten dat we de Formule 1 behouden zoals het bedoelt was," aldus Mclaren CEO Martin Whitmarsh.

De uitkomst van de vergadering vernemen we waarschijnlijk later deze week.

bron: f1journaal.be

Laten we hopen voor de toekomst van de F1 dat de tankstops zullen worden afgeschaft. Opmerking van Whitmarsh vind ik dwaas, F1 is sinds begin jaren '90 al lang niet meer de F1 zoals het ooit bedoeld was.

speed9
14 oktober 2008, 18:12
bron: f1journaal.be

Laten we hopen voor de toekomst van de F1 dat de tankstops zullen worden afgeschaft. Opmerking van Whitmarsh vind ik dwaas, F1 is sinds begin jaren '90 al lang niet meer de F1 zoals het ooit bedoeld was.

wat was er goed aan de regel geving van 1989/1990 tot 1999/2000 ?
die pitstop voor benzine is wel leuker want in 1990 was het voor de race ten einde was dat er in eens 5 man uit vielen door te kort aan benzine
(en vergeet niet de doden uit 1990 tot en met 1994 dat door sommige foute in de regels kwamen)

Face the Slayer
14 oktober 2008, 19:25
Dan denk je dat ze eindelijk het licht hebben gezien dan helpen ze zo'n maatregel min of meer gelijk weer om zeep:

FOTA to consider refuelling ban

By Jonathan Noble Tuesday, October 14th 2008, 09:24 GMT

Ferrari refuellingA ban on refuelling, shorter races, wide-scale testing restrictions, and a competitive element to Fridays are some of the ideas that will be discussed by Formula One teams in China this week.

The Formula One Teams' Association (FOTA) is holding a series of meetings in Shanghai this week to decide on ways to make the sport better.

Sources suggest that FOTA's Sporting Working Group is to focus on revisions to the format of a race weekend - with the 'blue sky' discussions to include such wide sweeping changes as a refuelling ban.

It is understood that teams are keen to make the most of the opportunity provided to them by the FOTA talks. The idea of a refuelling ban surfaced following the host of pit stop problems this year - and plans to talk about it have been given a new urgency in the wake of Felipe Massa's bungled stop in Singapore.

And although a refuelling ban would mean an overhaul of car design because of the size of current fuel tanks, one way to minimize the impact could be to have shorter races.

McLaren F1 CEO Martin Whitmarsh, who chairs the SWG discussions, confirmed that discussions in China would be about the race weekend format and a possible widespread testing ban.

"Yes, we're looking at the race format and testing," he said. "I think there are quite a few good ideas on the agenda which would change the format of racing and change the format of the weekend.

"Hopefully, together we'll come up with some agreement on how we can change the weekend in a positive way. But we've got to be careful in making changes that we retain some of the purity that is important in Formula One.

"We've got to look at our agenda on Friday and decide whether that's a worthwhile agenda where we can make more spectacle and have a bit of competition on that day, and we're going to review what we do on Saturday and Sunday to see if we can make it a little bit less predictable.

"But you'd have to say, based on today's showing and in recent races, it's fairly unpredictable at the moment."

bron: autosport.com

Misschien aan gedacht om gewoon een brandstof limiet in te stellen van 150 L per race, om mee te beginnen?

Max Downforce
14 oktober 2008, 19:56
Ik heb een voorstel aan de FIA. Neem een groot bord, laat Herman Tilke daar een circuit op tekenen. Neem autootjes als pionnen en laat de teambazen om beurten met een dobbelsteen gooien. Het aantal ogen dat je gooit mag je vakjes vooruit :D

Bespaart een hoop kosten, mensen en het milieu en levert in sommige gevallen spannendere races op :thumbup:

Optie: de FIA kan het spel uitbreiden met kanskaarten bijvoorbeeld "Uw coureur blaast zijn motor op: 2 beurten wachten..." etc.

Ik zeg... het is een hit.

Darthwillie
14 oktober 2008, 21:12
Interessant interview met Sebatien Bourdais, het gebeurt niet vaak dat een coureur zo duidelijk is en eerlijk
Translated Q&A with Bourdais:

Q: Are the next two races the most important ones of your career ?
Bourdais: ''Each GP weekend is important, regardless of whether it is the penultimate or final race before the decision is taken. The teambosses haven't taken a decision yet. I don't know what they're really thinking either. I very normally continue to do my job.''

Q: In Singapore Berger said that in the three races prior to the streetrace, you've upped your game and came closer to Vettel again.
Bourdais: ''Perhaps that's the way he thinks - but not me. Fuel corrected I've always been close to Vettel during the race. But during qualifying I always lack two to six tenths. That's a constant.''

Q: Why do you struggle so much with an empty tank ?
Bourdais: ''It is to do with the stability at the rear. In slow corners I have oversteer, in fast ones I have understeer. I've been struggling with the car this way since Magny-Cours. Some people like such a handling but I don't. Spa was an exception. That was mostly down to the trackcharacteristics. You usually go through the S-corners in third or fourth gear and you don't brake hard going into the corners there.''

Q: Do you not even see a small upward tendency ?
Bourdais: ''I especially see a man that is having a hard time in the car. My entire season has been frustrating.''

Q: Then why do you not find a remedy to the problems ?
Bourdais: ''We don't develop the car ourselves. For three or four months I've been complaining about the same difficulties but nothing changes. But that's not because the team hasn't tried to solve the problems. They simply can't because we don't develop the car ourselves.''

Q: Have you not asked Red Bull Technology directly about possible methods to resolve the problems ?
Bourdais: ''That's not my job. If I'd do that I'd certainly be making a lot of friends...''

Q: Have you already been in such a hopeless situation before in your career ?
Bourdais: ''At least not for so long. With normal cars there are always solutions, but this here is Formula 1. Everything is lot more complicated. If it's down to the basic aerodynamic characteristics of the car, then you can't change it, unless you're changing all of the aerodynamics.''

Q: Did the delta wings on the side of the nosecone help your good performance in Japan ?
Bourdais: ''No. That was a detail. It didn't have any influence on the basic aerodynamic concept. It was mainly about how the floor of the car moves up and down.''

Q: Vettel is absolutely fine with the car though...
Bourdais: ''That makes it even more difficult. If a driver (teammate) likes the car a lot then your credibility is automatically affected when you're saying critical things about it.''

Q: Do you think you've been able to prove yourself enough this year ?
Bourdais: ''I've tried it, but whether I've proven myself ? I've shown to be able to be as fast as Vettel for as long as we were still driving the STR2. But since the STR3 arrived we were no longer on par.''

Q: Do you think a Fuji alike performance in China and Brasil will save your seat for next year ?
Bourdais: ''I can only do my best and hope it's enough. No one is interested in explanations anyway. The only thing that will count in the end are results, that's just the way it is in Formula 1. No one cares why I'm here, and what my position is.''

KingBee
15 oktober 2008, 01:18
Erg verhelderend en een enorm verschil met die nietszeggende verhaaltjes van de meeste andere coureurs. Maar misschien is hij zo open omdat hij al weet dat hij volgend jaar niet meer bij Toro Rosso rijdt?

Darthwillie
15 oktober 2008, 01:20
Ik hoop dat een ander team hem dan oppikt, hij doet het naar mijn mening niet slecht.

Niels Tieman
15 oktober 2008, 12:07
Ik hoop dat Bourdais nog een 2de jaar krijgt. Hij doet het al met al niet slecht en met een extra jaar kan hij misschien een tandje harder. :)

Mathijs
15 oktober 2008, 15:27
Erg openhartig idd. Of het verstandig is richting STR? Klinkt al met al erg gefrustreerd en ik moet zeggen dat ik Bourdais stukken beter vind gaan dan hij beschrijft.

Erix
15 oktober 2008, 15:27
Als hij blijft bij STR krijgt hij een auto die beter aansluit bij Webber en Vettel dan bij hem en zijn teamgenoot. Dus of hij daar nu wat mee opschiet... Hij heeft natuurlijk het voordeel dat hij 4 champcar titels heeft, zo'n coureur zet je niet zomaar aan de kant.

Pingguest
15 oktober 2008, 17:40
Max Mosley heeft weer van zich laten horen. Naast zijn eerdere voorstel tot een standaard motor, komt hij nu ook tot het voorstel tot standaard wielophangingen, wielen en bodemplaten.

[u]Mosley proposes sweeping cost cuts [u]
By Jonathan Noble Wednesday, October 15th 2008, 08:29 GMT

FIA president Max Mosley is to make a big push for more standard parts - including engines – in Formula One as a way of seeing the sport through its current financial difficulties.

Ahead of next week's meeting between Mosley and the Formula One Teams' Association (FOTA) in Geneva, The Times reports today that documents have been sent to the teams outlining where he sees much-needed cost cuts can be made.

Mosley is worried that the costs of competing in F1 are now too high for independent teams and even some manufacturers, and the sport is at risk of losing outfits with two team vacancies already on the grid.

Among the proposals that will be discussed are standard engines from 2010, which will either be built by teams themselves or produced by a single supplier, before all-new concept power units are introduced from 2013.

Mosley will also propose that cars feature many more standard parts – including suspension, wheels and underbodies. He also wants teams to look at ways to reduce running costs over a Grand Prix weekend - by perhaps not allowing as much work on cars throughout an event.

In the letter to the teams, Mosley is quoted by The Times as saying: "The FIA believes that Formula One costs are unsustainable. Even before current global financial problems, teams were spending far more than their incomes, in so far as these consist of sponsorship plus FOM money.

"As a result, the independent teams are now dependent on the goodwill of rich individuals, while the manufacturers' teams depend on massive handouts from their parent companies."

He added: "There is now a real danger that, in some cases, these subsidies will cease. This could result in a reduction in the number of competitors, adding to the two team vacancies we already have and reducing the grid to an unacceptable level.

"The FIA's view is that Formula One can only be healthy if a team can race competitively for a budget at or very close to what it gets from FOM."

Although, as autosport.com reported from the Japanese Grand Prix, teams are open to the idea of more standard parts, manufacturers are wholly opposed to the imposition of a standard engine.

McLaren F1 CEO Martin Whitmarsh warned in Fuji about if standard engines were made mandatory in F1: "It does have a pretty big impact on Formula One – I imagine it would lead to quite a few of the engine manufacturers leaving the sport."

The threat of a standard engine could be used as a way of seeking a compromise deal with teams over aspects of standardisation that they will be happy to accept.
Autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/71405)

Hij solliciteert echt naar een pak slaag.;)

Mark van Zanten
15 oktober 2008, 18:26
Mosley kan natuurlijk ook een A1GP v2.0 oprichtingen en niet de complete formule 1 willen standaardiseren. Kosten besparen kan ik absoluut begrijpen, maar een standaard past niet bij formule 1. Dan kan je denk ik beter de teams een bepaald bedrag ergens laten opslaan waar gedurende een seizoen niets bij gezet kan/mag worden en ze het hele seizoen van mogen ontwikkelen e.d.

Stefan van Renselaar
15 oktober 2008, 20:44

Nu moet hij nog de pakjes van die hoertjes standadiseren, net al hun zweepjes.... :rolleyes:

Waarom maakt McLaren niet een standaartauto??? :lol:

Darthwillie
15 oktober 2008, 20:54
was dit per ongeluk of was deze grap bedoeld? Goed is hij zeker :thumbup:

He needz ze punishment

Bramzel
15 oktober 2008, 20:55
Waarom maakt McLaren niet een standaartauto??? :lol:

Nee joh, F1 by Ferrari ;)

Stefan van Renselaar
15 oktober 2008, 21:29
Nee joh, F1 by Ferrari ;)

Nee, ze moeten het voordeel wat ze aan Ferrari geven proberen weg te poetsen.

Ik denk dat Mosley alle coureurs naar het WTCC of DTM of (A)LMS wil.... :rolleyes:

Neo-242
15 oktober 2008, 21:47
Ik stel voor dat we Mosley de volgende GP als eerste laten starten... te voet. Hij krijgt een voorsprong van 10 minuten maar moet op het circuit blijven ;)

Schumi rulezzzzz
15 oktober 2008, 22:09
Gaat lekker, we zijn de GP van Frankrijk ook al kwijt. Nog maar 17 races in 2009, wordt een leuk jaar :S

Toch geen Grand Prix van Frankrijk in 2009
15 oktober 2008

Er wordt volgend jaar toch geen Grand Prix van Frankrijk verreden. Zo heeft de Fédération Française du Sport Automobile (FFSA) woensdagavond bekendgemaakt. De race stond voor 28 juni gepland op het circuit van Magny-Cours.

In een verklaring van de FFSA staat: "Om economische redenen hebben we besloten om de Grand Prix van Frankrijk, die gepland stond voor 28 juni 2009, af te gelasten. De FFSA wil iedereen bedanken die de afgelopen jaren de Franse Grand Prix heeft bezocht. De FFSA zal de trouwe fans die reeds een kaartje hadden gekocht voor 2009, hun geld teruggeven. Onze excuses voor het eventuele ongemak."

Door het verdwijnen van de Franse Grand Prix staan er volgend jaar nog maar zeventien races op de Formule 1-kalender, één minder dat dit seizoen.

Bron: gpupdate.net

Bramzel
15 oktober 2008, 22:11
Gaat lekker, we zijn de GP van Frankrijk ook al kwijt. Nog maar 17 races in 2009, wordt een leuk jaar :S

Zet er dan ook gelijk even een bron bij.

http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/10/15/toch-geen-grand-prix-van-frankrijk-in-2009/

[edit]Ah, de quote is er al bij gezet

Schumi rulezzzzz
15 oktober 2008, 22:11
Als je 1 sec gewacht had, was je post niet nodig geweest ;)

En deze post ook niet... :P

speed9
15 oktober 2008, 22:21
als hij nou eens de FIA aan pakt
en Misschien aan gedacht om gewoon een brandstof limiet in te stellen van 150 L per race, om mee te beginnen? 150 liter = ongveer 150 kilometer : (gemiddeld) 5.5km(per ronde ) = 27 rondes en daar betaal je je kaart je dan voor
als je een race wilt doe dan
maximaal 3 uur rijden ( I.P.V 2)
3 soort bande compounds die je moet gebruiken
power to pass ( KERS !)voor maximaal 15 keer
geen rare vleugels
meer strate circuit's
minimaal 4 pitstops in de race (waar van 2 voor benzine)
4 formule 1 wagens per race per team ( 2 bij droog en 2 bij natweer)
na de kwalie geen set-up wijzigingen meer
handschakel bak met pook (geen semi-automaat)
zaterdag 4 sesies kwalie (dus van 20naar 15-naar 10 naar de 5 wagens)
20 races per jaar (waarvan 5 op straten circuit's)

Robert Saalmink
15 oktober 2008, 23:34
En de FIA gaat nog even door:

Teams mystified by engine unfreeze

Leading Formula One teams say they are baffled about the decision by the FIA to equalize engines for next season.

Following a push by Red Bull Racing and Renault to even up engine performance, the sport's governing body announced in the build-up to the Japanese Grand Prix that power units would be equalized for 2009 providing cost cutting measures are introduced.

Although how the engines will be equalized has not been confirmed, representatives from McLaren-Mercedes and BMW-Sauber are not too happy about the move.

McLaren boss Ron Dennis said: "We are a little bit mystified. All that talk about the five-year stability rule, the initiative was driven by cost-reduction and we have taken that cost reduction.

"To get the cost reduction, we have completely dismantled our engine development teams and, what we have now, is individuals that are focused and with completely different skill levels on reliability.

"These are guys that really understand the material properties and the characteristics of components that are under loads in engines. It's a completely different group of technologies, a much smaller group of technologies that are focused on reliability."

And Dennis queries how it can be possible to equalize engines for next season if the introduction of Kinetic Energy Recovery Systems (KERS) will likely bring out performance differential between teams.

"In reality, we love the challenge of KERS. We think it could be one of the best things ever because it's so challenging, it's so complex and so difficult to master. And it if is mastered well it could create a performance differential. But of course with that comes cost.

"The fear I have is that if we can't have the stability we were committed to in our engines, then what likelihood is there that we will have stability if there's a big differential about how well KERS has been implemented by the teams.

"From our point of view, we are completely receptive to giving everybody the opportunity to improve their engines, but whatever the decision is, it should be the same for everybody.

"We don't mind, we will adapt, we will re-resource, we will finance and we will do what's necessary to maintain our competitiveness as we will with KERS because we love the engineering challenge.

"Putting aside what it contributes to mankind, I want to make the point that this is not the way to save money. We'll embrace it, we'll do it, but from this time last year having five years of engine stability to be already looking at addressing some of those issues does our head in."

He added: "We're not negative to anything, but we are confused by the constant change in message. Are we saving money? Are we having a technological race? On the one hand we've got KERS, on the other we've got engines that are all the same. We're opening up engines that were sealed for five years. It's very confusing.

"Change costs money. We've got very good motor racing at the moment. It's so close and the others will catch up. If we have to do things, we'll do them, but let's do them against an absolute background of understanding about what we're doing and why we're doing it, because we're confused."

BMW motorsport director Mario Theissen added: "The announcement of the FIA to allow something like engine equalisation doesn't say what will happen now, it just opens the door. In my view, there are several aspects to be taken into account.

"Firstly, it's a competitive issue - it changes the playing field. Secondly, if we open up something, it has to be open for everybody. Thirdly, if that isn't done carefully we will initiate another cost race and a technology race on an already very expensive engine.

"In my view, this has to be very carefully discussed within FOTA in the technical working group and the engine working group to come up with, if at all, something sensible."

Not all manufacturers are upset about the move to equalize engines, however. Honda Racing CEO Nick Fry told autosport.com that he welcomed the decision to help under-powered engines – of which Honda is believed to be one – get a performance increase.

"The FIA, since we have had the common ECU, clearly have a lot of information about the relative performance of the engines," he explained. "Although it was never intended with the frozen engine, there is clearly a disparity.

"So we are pleased moves will be made to pull it back together again. I am not an expert on what the FIA can see from the modules, but I am sure they have good information of the power characteristics. So to equalise the power curves is something that on the surface can be done."

Autosport.com

Stefan van Renselaar
15 oktober 2008, 23:40
Nieuw: World Cup of Big Autocompanies who won't Drive whit there own Engine (kort: WCoBAwwDwtoE) vanaf nu verkrijgbaar bij iedere kabelmaatschapij. :wacko: :thumbdown::nono::censored::no::mad::confused1: :angry: :scared::eek: sorry voor zoveel

Wat een sukkels.... Echt.... En hoe wil je ooit alle motoren gelijk trekken???

Pingguest
16 oktober 2008, 10:04
was dit per ongeluk of was deze grap bedoeld?

:innocent:

Over de engine freeze gesproken, veel teams lijken deze te willen behouden. Het 'ontdooien' van de motorontwikkeling zou de kosten doen toenemen. Maar zoals door sommigen is gesteld, heeft de engine freeze geen probleem opgelost, maar louter 'bevroren'.

Tim Wijen
16 oktober 2008, 11:10

Heeft dit te maken met de gang van zaken op de beurs?

Bramzel
16 oktober 2008, 11:13
Heeft dit te maken met de gang van zaken op de beurs?

Dat is het excuus ja, maar de echte reden zal ongetwijfeld financieel of politiek zijn.

Pingguest
16 oktober 2008, 11:21
Ik ben er totaal niet rauwig om dat Magny-Cours verdwijnt. Het is een buitengewoon saai circuit en ligt ver buiten de geciviliceerde wereld. Dat Frankrijk van de kalender verdwijnt is daarentegen wél spijtig. Frankrijk, het land waar de eerste Grand Prix (de naam zegt het al) werd gehouden, heeft sinds 1950 deel uit gemaakt van het kampioenschap.

Robert Saalmink
16 oktober 2008, 11:26
Dat is het excuus ja, maar de echte reden zal ongetwijfeld financieel of politiek zijn.

Financieel, staat ook in het bericht:

FFSA cancels 2009 French Grand Prix

The French motorsports federation announced on Wednesday that it will not promote the race in 2009 due to financial difficulties.

"For reasons related to the financial situation, the Federation Francaise du Sport Automobile (FFSA) has decided to cancel the Grand Prix of France," said the FFSA in a statement.

"The FFSA would like to thank all customers who attended the Grand Prix of France and have supported this international event in recent years."

The French race was on the calendar announced earlier this month by the FIA for the 2009 season.

The decision leaves the 2009 calendar with 17 races after the Canadian Grand Prix was also absent from the schedule.

Bramzel
16 oktober 2008, 11:28
Ik ben er totaal niet rauwig om dat Magny-Cours verdwijnt. Het is een buitengewoon saai circuit en ligt ver buiten de geciviliceerde wereld. Dat Frankrijk van de kalender verdwijnt is daarentegen wél spijtig. Frankrijk, het land waar de eerste Grand Prix (de naam zegt het al) werd gehouden, heeft sinds 1950 deel uit gemaakt van het kampioenschap.

Ik ben 2x op Magny-Cours geweest, voor het FIAGT, en ik kan het absoluut niet saai vinden. Afgelegen? Enigzins, maar hoe wou je circuits als Bahrain of Shanghai (zoek voor de gein maar eens op waar de stad en waar het circuit ligt) dan noemen? Zo ver van Parijs ligt het circuit nou ook weer niet.

Saai? Vind ik reuze meevallen, het is een mooi circuit met genoeg historie en leuke races. Het nabijgelegen stadje Nevers mag dan geen metropool zijn, het is wel gewoon een leuk klein stadje om eens doorheen te banjeren.

Financieel, staat ook in het bericht:

Zij doelen op financieel als in de huidige staat van de wereld economie. Ik bedoel financieel als in de prijs die Bernie vraagt.

Stefan van Renselaar
16 oktober 2008, 11:54
Zij doelen op financieel als in de huidige staat van de wereld economie. Ik bedoel financieel als in de prijs die Bernie vraagt.

En als je dat combineerd, dan heb je geen Grand Prix meer in Frankrijk :rolleyes:

Ik denk dat de teams maar eens een deal moeten gaan sluiten dat ze op vrijdag niet rijden, dan voelt Bernie ook eens iets....

Ik zal eens kijken of Renault al een persbericht heeft uitgegeven.

joostingh
16 oktober 2008, 13:02

Ik vind Magny Cours als circuit wel erg leuk. Een paar mooie chicanes etc. Dus ik vind hem leuk :D

Face the Slayer
16 oktober 2008, 16:10
Ik vind een Paul Ricard een mooier circuit dan Magny-Cours, met zijn haast oneindige lange rechte stuk genaamd Mistral Straight en uitdagende bochten als Signes en Verriere, bochten die een dramatische plaats hebben in de F1 historie.

speed9
16 oktober 2008, 19:15
Ik vind een Paul Ricard een mooier circuit dan Magny-Cours, met zijn haast oneindige lange rechte stuk genaamd Mistral Straight en uitdagende bochten als Signes en Verriere, bochten die een dramatische plaats hebben in de F1 historie.dan is het juist zonden dat ze daar weg gaan (anders zijn ze eigelijk dan als ze niet meer op Magny-Cours rijden al weer vergeten) want zo houd de herinering van de Coureurs dat daar gestorve is in de Formule 1 )
"hoeveel circuits heeft Frankrijk eigelijk die WEL aan de Eclestone Eisen voldoet ? 2 toch (Paul Ricard en Magny-Cours )
:p er is in Frankrijk wel een circuit waar je voor 2000 euro een dag mag rijden in een (Formule 1 ) Renaul (allen de Motor hebben ze vervangen voor een Ford en die leverd minimaal 180PK want voor een egte F1 Renault Motor betaal je gewoon te veel )
maar je krijgt daar een training in een "formule 3000" wagen en theorie en daarna mag je zo'n 4 rondens rijden in die F1 Renault :laugh: toch wel laggen als je video beelden heb dat bvb (ik) Rick Langerak in een F1 rijd :rolleyes: egt iets leuks voor je na geslacht

bobskink
16 oktober 2008, 19:19
Bernie moet gewoon weg, het is belachelijk hoe hij maar blijft verder doen en voor alles en nog wat enorm veel geld vraagt. Snapt die gast echt niet dat je zonder tracks en teams geen races hebt. Magny Cors ga ik niet echt missen, maar de GP van Canada wel en België maar om de twee jaar lijkt ook nergens op.

speed9
16 oktober 2008, 19:29
Bernie moet gewoon weg, het is belachelijk hoe hij maar blijft verder doen en voor alles en nog wat enorm veel geld vraagt. Snapt die gast echt niet dat je zonder tracks en teams geen races hebt. Magny Cors ga ik niet echt missen, maar de GP van Canada wel en België maar om de twee jaar lijkt ook nergens op.
die gast vraagt 40 miljoen PER race en vooral nu er steeds meer banken omvallen vraag ik me af Hoeveel races er aan het einde van 2010 zijn (gok 14)
tenzij al die rijke olie sjeiks in eens overal wat geld verdelen zo dat er nog wel 18 races zijn ( of meer :p )
maar het is belagelijk dat Eclestone aan het einde van zijn leven steeds meer de formule 1 verpest samen met Max met hun "goede ideeën" (Jah goede ideeën : als je de Formule 1 wilt brengen waar het voor 1949 was : dus nergens en dus Dood)

bobskink
16 oktober 2008, 20:04
tenzij al die rijke olie sjeiks in eens overal wat geld verdelen zo dat er nog wel 18 races zijn ( of meer :p )

Die gasten hebben ook niet zoveel geld hoor Dubai heeft een staatsschuld van 40 miljard ofzo, ik snap er geen reet van waarom ze dan daar zo decadent doen.

speed9
16 oktober 2008, 20:09
Die gasten hebben ook niet zoveel geld hoor Dubai heeft een staatsschuld van 40 miljard ofzo, ik snap er geen reet van waarom ze dan daar zo decadent doen.
jah de Staat maar die mensen toch niet ?
ag ze zijn rijk dus vraag me dan niet Hoe het dan komt dat Dubai staatschuld heeft ?

Robert Saalmink
17 oktober 2008, 10:07

Worden we hier iets wijzer van? ;)

FIA seeks French GP future clarification

The FIA has written to the French motorsport federation asking for clarification about the future of the French Grand Prix, after it was announced earlier this week that next year's event had been cancelled.

The FFSA issued a press release on Tuesday stating that it did not wish to continue promoting the event, and therefore the 2009 race scheduled for Magny-Cours on June 28 had been cancelled.

But with motor racing's governing body having not yet been officially informed of the situation, a letter has been written to FFSA president Nicholas Deschaux asking for an update on the FFSA's position.

An FIA spokesman was quoted as saying by Reuters: "The FIA secretary general has written to the president of the FFSA today to seek an urgent clarification of the situation of the French Grand Prix.

"Up until today we have heard nothing and we are gravely concerned."

The FFSA is considering six options for a future return of the French GP. They are at Yvelines (Flins), Magny-Cours 2, and four locations near Paris - Gonesse, Domaine de Ferrieres, Disney Marne la Vallee and Sarcelles.

Autosport

Max Downforce
17 oktober 2008, 10:10
Het is heel simpel, het gaat om macht en geld en nog meer macht en geld. Bernie en Max zijn machtig en met macht en geld kan je ALLES gedaan krijgen (behalve dat er echt iemand van je houdt :P). Er zijn zat landen (waar de bevolking soms crepeert maar dat is dan effe niet meer belangrijk) die een GP willen organiseren. Als jij een megalomane gek bent die een land bestuurt, is het prettig als je met andere megalomane gekken (Bernie en Max) geassocieerd wordt. Dan heb jij dat toch maar mooi voor elkaar en dat is ter meerdere glorie van jezelf een buitengewone prestatie en dat verschaft je in de club van megalomane gekken status en aanzien.

Dictatioriale regimes, wereldpolitiek, macht, geld en de wereldeconomie uitgelegd in een paar regeltjes :smartass::D

Robert Saalmink
17 oktober 2008, 10:44
Dictatioriale regimes, wereldpolitiek, macht, geld en de wereldeconomie uitgelegd in een paar regeltjes :smartass::D

Hulde! :thumbup:

KingBee
17 oktober 2008, 12:04
Over dictators gesproken:
FIA begint aanbesteding standaardmotor
Mosley lijkt zin door te drijven

[17-10-2008] In een kort maar veelbetekenend persbericht heeft de FIA vandaag bekendgemaakt van start te gaan met de aanbesteding voor het leveren van een standaardmotor voor de Formule 1 vanaf 2010. Eerder deze week ging het alleen nog om plannen, nu lijkt de FIA de knoop al doorgehakt te hebben.

Drijft Mosley zijn zin door?
Drijft Mosley zijn zin door?
,,De FIA zal vandaag het aanbestedingsproces openen voor de aanstelling van een leverancier van motoren en transmissiesystemen, die gebruikt worden door de deelnemers in het wereldkampioenschap van 2010, 2011 en 2012”, luidt het korte persbericht. Oftewel: wie graag zijn motor in alle Formule 1-bolides wil terugzien, moet zich melden.

Het bericht komt als donderslag bij heldere hemel. Eerder deze week lekte er plannen van Max Mosley en co uit over het eventueel invoeren van een standaardmotor, maar daarbij leek het te gaan om plannen die volgende week met de teams besproken zouden worden. Er werd wel gezegd dat Mosley daarmee de FOTA onder druk wilde zetten om zelf met kostenbesparende maatregelen te komen.

Het persbericht suggereert nu echter dat de FIA al tot een besluit gekomen is. En dat kan verregaande gevolgen hebben. Zo liet McLaren-baas Martin Whitmarsh eerder deze week al weten dat de invoering van een standaardmotor ervoor kan zorgen dat meerdere autofabrikanten de Formule 1 verlaten. ,,Het zou een enorme impact op de sport hebben”, zei hij.

Kort na het uitvaardigen van het persbericht lichtte een woordvoerder van de FIA het besluit nader toe. ,,De FIA is van plan de reglementen zodanig aan te passen dat iedereen een standaard motor moet gebruiken. Daarvoor wordt een leverancier aangesteld die ofwel de complete motoren levert, of wel ontwerpen ervan zodat teams hun eigen motoren kunnen bouwen.”

,,Als teams ervoor kiezen hun motor geheel of gedeeltelijk zelf te bouwen, dan zal de door de FIA aangewezen leverancier erop toezien dat alle onderdelen zijn gebouwd in overeenstemming met de vastgestelde regels.” bron:racefreaks.nl

Dan zal zeer binnenkort ook de standaard ophangingen en bodemplaat doorgedrukt gaan worden. Het lijkt er verdacht veel op dat straks de hele auto gestandaardiseerd gaat worden. :blink:

Stefan van Renselaar
17 oktober 2008, 13:09
:devil2::devil2::devil2::devil2::devil2::devil2:

Ik hoop dat de teams heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel snel met protesten en dreigementen komen om na 2009 de F1 te verlaten :rolleyes:

Bramzel
17 oktober 2008, 13:10
Ik hoop dat de teams heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel snel met protesten en dreigementen komen om na 2009 de F1 te verlaten :rolleyes:

Dat zal weinig indruk maken. Voor hen 10 anderen, zeker als het goedkoper wordt;)

Darthwillie
17 oktober 2008, 13:20
eigen schuld van de teams, er is nog steeds geen concorde agreement, dat geeft Mosley vrij spel. Zolang de teams onderling niets kunnen afspreken moeten ze niet klagen.

Daarbij meldend dat een standaard motor iets is waar ik niet tegen ben. Standaard ophangingen wel.

Stefan van Renselaar
17 oktober 2008, 13:30
Maar we krijgen nu dus vele standaart dingen, 1 a 2 is geen probleem, maar bodemplaat, motor, die andere onderdelen.... Alleen de areo blijft niet standaart, maar die wordt wel allemaal veranderd.....

Bramzel
17 oktober 2008, 13:48
Ook ik ben niet echt tegen de standaard motor. Het zorgt er voor dat de invloed van de autofabrikanten weer wat beperkt word, en biedt (als het echt goedkoper is) eventuele privateers weer de mogelijkheid om in te stappen. Er blijft voor de teams nog genoeg te ontwikkelen om een verschil te maken.

Stefan van Renselaar
17 oktober 2008, 14:06
Ook ik ben niet echt tegen de standaard motor. Het zorgt er voor dat de invloed van de autofabrikanten weer wat beperkt word, en biedt (als het echt goedkoper is) eventuele privateers weer de mogelijkheid om in te stappen. Er blijft voor de teams nog genoeg te ontwikkelen om een verschil te maken.

Maar dan kunnen autofabrikanten niet bewijzen dat hun motor de beste is.... Daar gaat het toch om??? Reclame maken???

Bramzel
17 oktober 2008, 14:20
Maar dan kunnen autofabrikanten niet bewijzen dat hun motor de beste is.... Daar gaat het toch om??? Reclame maken???

Voor de autofabrikanten wel ja. Maar moet de sport niet gaan om de sport ipv om de reclame? Misschien is het een utopie en ben ik nu aan het dromen, maar ik zou het maar wat gaaf vinden als een hele rits teams zoals Williams het tegen elkaar zou opnemen met dezelfde motor. Er blijven immers nog genoeg variabelen over om je in te onderscheiden? In de jaren 70 en 80 werd de Cosworth DFV toch ook door een groot deel van het veld gebruikt?

Face the Slayer
17 oktober 2008, 15:20
Ik ben absoluut tegen een standaard motor, omdat het motorisch vlak een ideale platform is voor nieuwe technieken, iig het meest relevante. Ik zie graag helemaal geen regels voor krachtbronnen, alleen een brandstof limiet, wat veel voordelen kent.

Pingguest
17 oktober 2008, 15:42
Daarbij meldend dat een standaard motor iets is waar ik niet tegen ben. Standaard ophangingen wel.

En waarom dan wel? Wanneer de motoren ook standaard worden, is de Formule 1 de facto een eenheidsserie.

Wat onderscheid de Formule 1 dan nog t.o.v. andere series? En welk argument blijft er überhaupt nog over om niet alle onderdelen te standaardiseren?

Roel Bakker
17 oktober 2008, 15:50
Ik heb grote twijfels bij de invoering van een standaard motor.
Waarom zouden de motorleveranciers zoals ferrari en mercedes in de formule1 blijven als ze niet eens hun eigen motor kunnen leveren?

Federici
17 oktober 2008, 15:59
Dat zal weinig indruk maken. Voor hen 10 anderen, zeker als het goedkoper wordt;)

Team DigitalRacing? :thumbup::surrender:

Schumi rulezzzzz
17 oktober 2008, 16:15
Wat mij betreft hoeft er helemaal niets veranderd te worden. We hebben de afgelopen twee jaar fantastische seizoenen gehad, de sport is hartstikke veilig en de wagens gaan redelijk snel rond.

Als ze nou eens geen nieuwe regels bedenken, geen KERS invoeren en ga zo maar door, dan hoeven de teams niet continu te investeren in nieuwe aerodynamica en elektronica. Volgens mij scheelt dat meer geld dan dat gezeik met een standaard motor.

Een standaard motor in de Formule 1 is het belachelijkste wat ze ooit hebben bedacht. Laat die fabrikanten lekker allemaal een eigen motor ontwerpen, dat maakt de diversiteit groter. Het is toch gaaf om langs de baan te staan en te horen dat elke auto zijn eigen geluid heeft. Wat betreft de huidige motoren, deze worden nog nauwelijks ontwikkeld en staan zo goed als vast, wat voor kosten wil je daar nou nog op besparen??

Darthwillie
17 oktober 2008, 19:50
Ik denk dat de F1 in grote problemen gaat komen als er niet ingegrepen wordt
-op dit moment is het absoluut onaantrekkelijk in te stappen als klein team, zie Force India, je investeert een klap geld en mag blij zijn als je een keertje van de achterste rij bent.
- De kans dat een fabrikant uitstapt is redelijk aanwezig, is dat de verkeerde kan het zomaar dat er 4 wagens wegvallen (voorbeeld, als toytota stopt heeft Williams geen motoren meer, en de geruchten dat Williams bijna faiilliet is doen al de ronde) 14 auto's is veel te weinig.
Toyota investeert per jaar meerdere honderden miljoenen, en dat al een paar jaar. Daar zien ze 1 pole voor terug :blink: Gezien de huidige financiele situatie is dat niet echt een gunstig verhaal. Renault moet al arbeiders ontslaan, die moeten ook hun F1 project verantwoorden. Dat waren waarschijnlijk dus heel belangrijke overwinningen van Alonso.
Red Bull was al van plan Torro Rosso verkopen maar dat lukt niet.
-een prive team zal zelden een budget van 300 miljoen (wat toch wel nodig is voor een beetje competitief team) bij elkaar kunnen schrapen

Kortom, met fabrikanten in de F1 is er weinig kans dat privateers instappen. Wil je een voller veld heb je juist privateers nodig. Dus moeten de fabrikanten verdwijnen.

Ik heb er niet veel moeite mee, de manier waarop Mosley het doet dan weer wel, ouderwets als een dictator. Het was bijv ook mogelijk geweest voor te stellen dat een motorleverancier geen chassis mag maken en omgekeerd. en dat een motorleverancier verplicht is een bepaald aantal teams van motoren te voorzien.

Alle argumenten dat het in F1 nooit zo geweest is kunnen wat mij betreft zo in het putje. F1 is altijd in beweging geweest, en uit traditionele overwegingen de sport kapot laten gaan is niet mijn stijl.

Pingguest
17 oktober 2008, 20:48
Dus omdat de grote fabrikanten uit de Formule 1 kunnen stappen -met alle mogelijk gevolgen vandien- moeten ze maar bij voorbaat uit de sport worden gepest, Darthwillie? Klinkt m.i. even logisch als de doodstraf opleggen voor een zelfmoordpoging.

speed9
17 oktober 2008, 22:58
als Max zijn zin heeft gaan we binnen 20 jaar terug naar de 100 miljoen litmit (of minder) en dan rijden we in een Bliktrommel met een V6 Vol met vage versies van de KERS en rijden we op lijnzaad olie op een baan die allen voldoet aan ZIJN en eclestone's zijn ogen
nou ik zie al voor me
20 teams met 2 auto's die een waarde hebben van 100,000 Dollar (I.P.V 1 tot 4 miljoen EURO!)en dan heeft elke team maar 200 man in een fabriek en moeten ze rijden met Electrische Vrachtwagens en wagens die 1 op 1000 rijden en .
dan rijden we allen binnen de 6+ / 6- tijdzone en enkele races op 14+/14- (in de nacht dus nachtrace)
MAN DIT MOET STOPPEN EN IK WIL ME V10 (of als het leuk is V12) Terug en geen geziek over de Corupte FIA (sorry voor caps lock)

Bramzel
17 oktober 2008, 23:47
als Max zijn zin heeft gaan we binnen 20 jaar terug naar de 100 miljoen litmit (of minder)

De meeste teams opereren daar al onder hoor ;)

dan rijden we in een Bliktrommel met een V6

Niks mis met een V6 hoor. In het verleden trokken ze 1500pk uit een 4-cylinder...

Vol met vage versies van de KERS

Prima, goed voor't milieu :)

rijden we op lijnzaad olie

Wat maakt het voor de actie uit welke brandstof er in zit? Ethanol, Methanol, Benzine, Lijnzaad olie, Olijfolie: veel zal je er niet van merken ;)

op een baan die allen voldoet aan ZIJN en eclestone's zijn ogen
nou ik zie al voor me

Over 20 jaar? Dan is Mosley 88 en Ecclestone 98 ;) Denk niet dat die dan nog in functie zijn (hoewel je het bij Ecclestone nooit weet ;) )

20 teams met 2 auto's die een waarde hebben van 100,000 Dollar (I.P.V 1 tot 4 miljoen EURO!)en dan heeft elke team maar 200 man in een fabriek en moeten ze rijden met Electrische Vrachtwagens en wagens die 1 op 1000 rijden en .

Klinkt helemaal goed :thumbup:

dan rijden we allen binnen de 6+ / 6- tijdzone en enkele races op 14+/14- (in de nacht dus nachtrace)

Net als nu dus?

MAN DIT MOET STOPPEN EN IK WIL ME V10 (of als het leuk is V12) Terug en geen geziek over de Corupte FIA (sorry voor caps lock)

Nee hoor, laat maar doorgaan!

Darthwillie
17 oktober 2008, 23:47
Dus omdat de grote fabrikanten uit de Formule 1 kunnen stappen -met alle mogelijk gevolgen vandien- moeten ze maar bij voorbaat uit de sport worden gepest, Darthwillie? Klinkt m.i. even logisch als de doodstraf opleggen voor een zelfmoordpoging.
Nee, klinkt als iemand oplaten nemen voor hij zelfmoord pleegt, om de sport te redden mogen best maatregelen genomen worden. Blijf ik er bij dat de manier waarop nu opgetreden wordt twijfelachtig is, de maatregelen doorduwen zonder enige vorm van overleg.

(vraag blijft is een schizofreen die zelfmoord pleegt een massamoordenaar :blink: )

Jeroen Ursem
17 oktober 2008, 23:51
nou nou, om nou meteen Massa te vermoorden helpt ook niemand..

Darthwillie
17 oktober 2008, 23:58
nou nou, om nou meteen Massa te vermoorden helpt ook niemand..
http://fillthemezz.files.wordpress.com/2008/05/lewis-hamilton.jpg

Pingguest
18 oktober 2008, 00:59
Nee, klinkt als iemand oplaten nemen voor hij zelfmoord pleegt, om de sport te redden mogen best maatregelen genomen worden. Blijf ik er bij dat de manier waarop nu opgetreden wordt twijfelachtig is, de maatregelen doorduwen zonder enige vorm van overleg.

(vraag blijft is een schizofreen die zelfmoord pleegt een massamoordenaar :blink: )

Wanneer er een standaard motor wordt ingevoerd, hebben de autofabrikanten nog weinig reden actief te blijven in de Formule 1. Ondanks dat is het twijfelachtig of de kosten zullen afnemen. McLaren zal ook als volledig privé-team nog immer in staat zijn een budget van $200 tot $300 te genereren. Welk nieuwe privateer zal hiertoe in staat zijn?

Met andere woorden, de standaard motor zal zorgen voor een kleiner startveld. En dat is juist hetgeen wat, naar jouw zeggen, niet wordt beoogd met dit voorstel.

Darthwillie
18 oktober 2008, 01:09
Mosley is ook al bezig met een budgetlimiet, dat maakt het veel makkelijker in te stappen. Reken erop dat er met een limiet genoeg teams als prodrive etc in stappen.

HEt wordt dan een wedstrijd welk team het meest efficient met zijn geld om gaat.

ander bericht
http://www.ad.nl/economie/2703479/ING_lonkt_naar_crisispot_Bos.html

Als ING ipv 1,5 miljard winst 500 miljoen verlies draait vraag ik mij af wat dat doet met de sponsoring van Renault en F1

Stefan van Renselaar
18 oktober 2008, 10:06
Ik denk niet dat het zo erg is, want Fortis sponsort toch ook sport-teams en daar is ook niks aan veranderd.

Pingguest
18 oktober 2008, 10:42
Mosley is ook al bezig met een budgetlimiet, dat maakt het veel makkelijker in te stappen. Reken erop dat er met een limiet genoeg teams als prodrive etc in stappen.

HEt wordt dan een wedstrijd welk team het meest efficient met zijn geld om gaat.

Hetgeen eveneens een groot debacle wordt. De FIA zal nooit een waterdicht systeem kunnen handhaven; de overheden kunnen dit zelfs niet.

Any way, als een standaard motor alleen zal werken met een budgetlimie, blijft nog steeds de weg vrij voor een spec series. En dat zal louter amateurisme in de hand werken. Eenheidsklassen worden m.i. toch vaak gekenmerkt door een enorme overdosis aan amateurisme. Kennelijk wil men dat ook in de Formule 1.

Darthwillie
18 oktober 2008, 12:25
Hetgeen eveneens een groot debacle wordt. De FIA zal nooit een waterdicht systeem kunnen handhaven; de overheden kunnen dit zelfs niet.

klopt, budgetlimiet is niet te handhaven, maar ik gaf gelukkig alleen maar aan wat de gedachtegang achter de standaardisatie is.

Op dit moment volgen er paniek maatregelen, die ook nog eens tegen eerder gemaakte afspraken ingaan. Het zou zinniger zijn het hele volgende jaar te gebruiken om afspraken te maken die wel werken. Helaas worden teams het nooit eens, dus is het logisch dat er dingen opgelegd worden.

De verplichting aan motorleveranciers 3 teams met gelijkwaardige motoren te leveren en het verbod van motorbouwers chassis te ontwerpen lijkt me al een veel grotere stap in de juiste richting. Een verbod op testdagen is een goede tweede stap. 10 testdagen per jaar en toestemming om op vrijdag een derde wagen te gebruiken met een niet racecoureur (goed voor het testen van jonge coureurs)

Nieuw te ontwikkelen technologieen die in dienst moeten staan van autoindustrie zou een ander doel kunnen zijn. Dat geld voor de ontwikkeling wordt dan terugverdiend bij de bouw van straatauto's (bijv het benzineverbuik beperken. een maximaal aantal liters per race. )

Ander nieuws, de FIA ontkent op Autosport.com dat ze Ferrari voortrekken
FIA's Donnelly denies Ferrari bias

By Michele Lostia and Pablo Elizalde Saturday, October 18th 2008, 08:35 GMT

FIA representative Alan Donnelly has rubbished suggestions that the governing body is favouring Ferrari in this year's championship.

Championship leader Lewis Hamilton has been hit by several penalties during the course of the season, including at last week's Japanese Grand Prix, where the Briton was penalised for his first corner move.

The penalties have triggered suggestions that the FIA is helping Ferrari this year.

But Donnelly has strongly denied Hamilton has been targeted by the FIA and said Ferrari are treated equally.

"I read so much rubbish on the decisions taken by the stewards this year," Donnelly was quoted as saying by Gazzetta dello Sport newspaper. "They write that the FIA and the stewards are always favouring Ferrari, and that we don't want Hamilton to become world champion.

"You just need one example to debunk that theory: at Monaco the stewards noticed that on Raikkonen's F2008 the wheels had not been fitted before the three-minute mark as allowed in the regulations. So the stewards penalised Kimi with a drive-through in a track where you can't overtake."

Donnelly also defended the penalty received by Hamilton in Japan.

"But at that speed he could never do the turn, and by going off he could have caused a much worse accident. It's the FIA's responsibility to make the drivers have a safe and honest behaviour."

Several drivers have called for a change to the stewarding system, asking for a former racer to assist in the decision-making process.

Donnelly, however, reckons the idea is wrong.

"I don't feel that is the correct solution, because their experience is tied to the past, from when they used to drive. And since then, let's say ten years ago, racing has changed," he said.

He added: "At the beginning of every season a list of people with the requisites to do this job is compiled. It's written by (FIA president Max) Mosley who is advised by the president of this sector of sport.

"These are people who, every weekend, work in some important event. They are given a superlicense just like the drivers'. We have stewards who have done this job for 20-25 years, when some of these drivers weren't even born yet."

The Briton also denied that the FIA were handing out too many penalties this year.

"I don't agree. In 16 races 69 penalties have been inflicted: 35 originated from the changing of engines, gearboxes, or going over the speed limit in the pit lane, and the other 34 came from incidents. I don't think that's a high percentage, also keeping in mind that we analyse tens more cases and we decide not to intervene.

"This year we also have a second screen that allows us to watch again the footage from different angles. One of the complaints we used to receive in the past was that penalties were inflicted late. So we kept up with the times.

"At Fuji we decided immediately that both Lewis and Massa had to be penalized. Other times, as was the case with Bourdais, we have to wait until after the race to talk to the drivers. But out decision are always well thought out."
ten eerste zou het een leuker stukje zijn als ze het gewoon toegaven :p ja idd, Ferrari moet winnen en we gaan Lewis hoe dan ook diskwalificeren :lol:

Maar over zijn voorbeeld van Kimi in Monaco heeft hij niet zo goed nagedacht. Kimi had nml vanuit de pits moeten starten en dat is toch erger dan een drive through die zo laat kwam dat hij niet heel veel plaatsen verloor.

speed9
18 oktober 2008, 15:38
best wel vaag :
dat de Standaardmotor allemaal het zelfde moeten zijn qua ontwerp, enzo
maar mag je dan wel de matriaal anders doen ?(zoals animilium,Koper,Goud,titanium,staal,kevlar,carbon enzovoort gebruiken voor je motor ? en dan de FuelMix(Benzine Mengsel) want het lijkt me wel wat want Shell is anders dan Total en BP benzine (die ze in de F1 gebruike) en de (smeer) olie is ook anders zouden die dan ook Standaard worden ?

Face the Slayer
18 oktober 2008, 15:43
De verplichting aan motorleveranciers 3 teams met gelijkwaardige motoren te leveren en het verbod van motorbouwers chassis te ontwerpen lijkt me al een veel grotere stap in de juiste richting. Een verbod op testdagen is een goede tweede stap. 10 testdagen per jaar en toestemming om op vrijdag een derde wagen te gebruiken met een niet racecoureur (goed voor het testen van jonge coureurs)

Kan ik me goed in vinden, betreffende testdagen wil ik graag aan toevoegen dat er geen tests mogen plaats vinden op circuits die op de F1 kalender staan.

Nieuw te ontwikkelen technologieen die in dienst moeten staan van autoindustrie zou een ander doel kunnen zijn. Dat geld voor de ontwikkeling wordt dan terugverdiend bij de bouw van straatauto's (bijv het benzineverbuik beperken. een maximaal aantal liters per race. )

Mijn idee. ;)

speed9
18 oktober 2008, 22:43
Kan ik me goed in vinden, betreffende testdagen wil ik graag aan toevoegen dat er geen tests mogen plaats vinden op circuits die op de F1 kalender staan.

Mijn idee. ;)

jou idee , mijn idee ,:) ons idee
nu nog hope dat de FIA een keer op deze forum kijkt en gelijk wat goeie ideeen krijgt voor 2009/2010 :) en dan zien we bramzel,Face The Slayer aan een tafel zitte met Eclestone en Mosley
(ze moeten eens een keer een meeting houde zo dat ze naar de Publiek luistere mischien dat er dan meer mensen naar Formule 1 gaan(kijken)

speed9
19 oktober 2008, 14:17
jou idee , mijn idee ,:) ons idee
nu nog hope dat de FIA een keer op deze forum kijkt en gelijk wat goeie ideeen krijgt voor 2009/2010 :) en dan zien we bramzel,Face The Slayer aan een tafel zitte met Eclestone en Mosley
(ze moeten eens een keer een meeting houde zo dat ze naar de Publiek luistere mischien dat er dan meer mensen naar Formule 1 gaan(kijken)De FIA gaat in overleg met de teams over de Race Zelf
ze willen de Race tijd terug brengen naar AnderHalf uur (I.P.V 2 uur )of naar 250 km (dus gewoon 250 : 5(km) = 50 rondes van 1(minuut),30= +/-65 minuten (bij droog weer) :blink: dat is niks als het regend kan je dan wordt het gewoon een tijd race
nog effe dringen ze de Sets banden terug naar 20 sets(5 harde , 5 zachte,2 kwalie-zacht,2 kwalie-hard, 3 full wets , 3 intermidiets)

Face the Slayer
19 oktober 2008, 17:29
De ironie is dat de fabrieksteams die Mosley nu uit de F1 wil hebben een 14 jaar terug juist naar de F1 zijn gelokt.

F1-gast
19 oktober 2008, 17:34
De formule 1 gaat gewoon kapot met deze doelloze ideeën.

speed9
19 oktober 2008, 18:45
De formule 1 gaat gewoon kapot met deze doelloze ideeën.volgens sommige is de Formule 1 al dood (alleen wordt het steeds ge-reanimineerd)
maar ze willen te veel Geld terwijl ze zeggen : jahet is voor het publiek maar uiteindelijk trekken de FIA aan het langste eind

Pingguest
19 oktober 2008, 18:59
De ironie is dat de fabrieksteams die Mosley nu uit de F1 wil hebben een 14 jaar terug juist naar de F1 zijn gelokt.

Klopt, Bernie Ecclestone wilde veel geld verdienen door de aanwezigheid van fabrikanten in de Formule 1. De Group C werd mede door zijn ingeven de nek omgedraait, zodat voor autofabrikanten weinig op zat dan de Formule 1 in te gaan. Dit heeft echter tot een enorme kostenexplosie gezorgd, waardoor de Formule 1 nu kampt of schijnt te kampen met enorme financiële problemen.

Tjerk Korving
19 oktober 2008, 23:00
Misschien heel simpel gedacht maar volgens mij volgt er vrijwel automatisch een zelfstandige beperking van uitgaven op diverse gebieden als je simpelweg een budget limiet invoert. Wat je niet hebt kan je niet uitgeven, tenzij je een bank bent.

Nu worden er legio voorstellen gedaan en de een is nog drastischer dan de ander. Zoals gewoonlijk zal het wel weer de aloude FIA tactiek zijn van een hele berg op tafel gooien met de wetenschap dat ze dan tijdens onderhandelingen een aantal punten gegarandeerd door kunnen voeren.

Bramzel
19 oktober 2008, 23:07
Misschien heel simpel gedacht maar volgens mij volgt er vrijwel automatisch een zelfstandige beperking van uitgaven op diverse gebieden als je simpelweg een budget limiet invoert. Wat je niet hebt kan je niet uitgeven, tenzij je een bank bent.

Dat is als je gelooft dat een buget limiet hanteerbaar is. Want dat is het stomweg niet. Teams zullen kosten boven de limiet simpel wegboeken onder een andere afdeling, en klaar is kees. BMW kan ontwikkelingen simpelweg boeken onder research voor de straatwagens en hoppetee, limiet omzeild. Budget limieten zijn een utopie, dat gaat nooit werken.

KingBee
22 oktober 2008, 00:49
Van formule1.nl: FOTA en FIA akkoord over motoren
Inhoud nog geheim

[21-10-2008] De FIA en de tien teams, verenigd in de FOTA, hebben in Genève een akkoord bereikt over de technische reglementen voor 2009 en daarna. Over de inhoud van het akkoord wil geen van beide partijen nog iets kwijt.

De FOTA drong in China aan op een spoedoverleg met FIA-president Max Mosley nadat deze vorige week tamelijk terloops bekendmaakte dat vanaf 2010 standaardmotoren worden ingevoerd in de Formule 1.

Zodra de FOTA zijn intentie van een vergadering bekendmaakte, lanceerde Mosley een persbericht met daarin de eisen van de FIA.

Het lijkt nu dat de urgentie die Mosley de kwestie maandag met zijn persbericht meegaf, eindelijk heeft geleid tot eenheid in de FOTA. Want er werd zowaar een akkoord bereikt in Genève. Wat het precies behelst, is nog geheim. ,,De bijeenkomst van vandaag heeft geleid tot significantie kostenbesparingen voor 2009 en 2010”, luidde het persbericht zojuist.

Verdere toelichting ontbrak, al verklaarde een FIA-woordvoerder dat er een ‘historische gebeurtenis’ heeft plaatsgevonden in Genève. ,,Nog nooit waren de teams zo eensgezind”, aldus de zegsman.

Na de Grand Prix van Brazilië gaan de FIA en FOTA andermaal om de tafel zitten, maar gezien de juichstemming van het persbericht van vandaag zal het dan nog gaan om details. Intussen is het wachten op de inhoud van het ‘historische’ akkoord dat vandaag bereikt is.

Hij lijkt erop dat de teams gekozen hebben voor de optie om zelf de motoren te bouwen, en dat motorfabrikanten voor maximaal 5 miljoen dollar motoren gaan leveren aan privéteams. Ik vraag mij af in hoeverre dit kostenbesparend is, met name dan voor de motorbouwers. Ik kan mij niet voorstellen dat 5 miljoen de kosten kan dekken voor al die te leveren motoren.

Edit:
Het lijkt erop dat Mosley water bij de wijn heeft moeten doen. Ik lees inmiddels op autosport.com dat de fabrikanten motoren leveren voor 10 miljoen euro (en niet 5 miljoen dollar zoals ik op formule1.nl gelezen heb), en deze bestaat uit 25 stuks per team. Of de standaard motor nu wel of niet een feit is, is mij nog niet duidelijk. Overigens is dat nog niet genoeg om de kosten te dekken voor de fabrikanten lijkt mij, maar voor de kleine teams is het wel gunstig.

Motoren moeten 3 races meegaan i.p.v. twee.

Trouwens, al het onderzoek en de ontwikkeling van KERS kan ook in de prullenbak, daarvoor in de plaats komt er een standaard unit vanaf 2010. Hoezo kosten besparen.

Ik word zo onderhand die regelveranderingen moe, plus krijgen we straks Olav Mol die het hele seizoen elke race gaat uitleggen aan de "gewone" kijker dat motoren nu echt 3 races mee moeten gaan bijvoorbeeld.

speed9
22 oktober 2008, 12:59
Ik word zo onderhand die regelveranderingen moe, plus krijgen we straks Olav Mol die het hele seizoen elke race gaat uitleggen aan de "gewone" kijker dat motoren nu echt 3 races mee moeten gaan bijvoorbeeld.
de meeste Teams met geld (BMW,Mclaren,enzo) hebben ruim 50 tot 100 miljoen in het KERS/EERS progamma's gestoken omdat er veel fouten waren steeg de prijs ook vors als de FIA de standaart KERS (en EERS?) in gaat voeren zijn die miljoen gewoon verspilt en uiteindelijk als de standaart er komt Verdient MclarenCompanie veel geld en heeft MclarenF1Team een voordeel (dus komt er weer geklaag van Ferrari over een Spionage en Voordeel bij Mclaren ) .
ik vind FIA 1 en al Wanorde die mensen Begonnen over KERS en EERS en na half jaar komen ze met een idee over Standaart KERS dus eigelijk hebben ze er voorgezorgt als dit dorogaat dat de teams geld verspilde (Hoe bedoel je dan "Bezuinigen")
en met de motorfreez kan de teams de motor als die Niet betrouwbaar was ook niet aan passen dus na 2 races zien we veel mensen uitvallen (denk ik)

Robert Saalmink
22 oktober 2008, 13:09
Volgens Autosport.com is dit -nog niet bevestigd- de inhoud van de overeenstemming, in grote lijnen:

But while the statement did not detail any specific measures, autosport.com understands that four key points were agreed:

- Engine life will be increased from two to three races from 2009

- Manufacturers must be prepared to make 25 engine units available, at a cost of 10 million Euros, to customer teams

- There will be a further meeting between FOTA members in Brazil to determine testing kilometre limits for 2009, and an agreement in principal on the introduction of a standard Kinetic Energy Recovery System (KERS) unit for 2010 or 2011. KERS is believed to remain open for teams to use next season.

- The sport's governing body and FOTA will meet again after the Brazilian Grand Prix to discuss measures to reduce costs related to chassis development and the continuation of the use of customer chassis in the future.

Tjerk Korving
22 oktober 2008, 14:07
Zoals ik al eerder dacht een klassieke FIA taktiek. Gooi een grote stapel met voorstellen op tafel, zet druk op de ketel en uiteindelijk worden het gros van tafel gehaald en blijven de voorstellen waar het echt om ging over.

Face the Slayer
22 oktober 2008, 16:21
Zoals de welbekende gezegde: "De soep wordt niet zoo heet gegeten, als ze wordt opgediend."

speed9
22 oktober 2008, 23:24
Zoals de welbekende gezegde: "De soep wordt niet zoo heet gegeten, als ze wordt opgediend."

ken ik nie :p
maar is er wel wat regels zeker die in 2009 ingaan op de KERS en de slicks na?

DaMaster
23 oktober 2008, 01:20
FIA trying to ban Martin Brundle?

Doctorvee spotted a story about Max Mosley’s right-hand man Alan Donnelly trying to prevent the BBC bringing Martin Brundle on board as one of its F1 commentators for 2009.

Today’s Daily Mail claims:

Alan Donnelly, the official representative at races of FIA chairman Max Mosley, has been trying to dissuade BBC executives from employing Brundle, who has been at odds with the governing body since he questioned their handling of last year’s McLaren Spygate affair.

Last year the FIA announced it was suing the Sunday Times over an article of Brundle’s that described the McLaren-Ferrari espionage scandal as “a witch-hunt”. In a response, Brundle said:

I expect my accreditation pass for next year will be hindered in some way to make my coverage of F1 more difficult and to punish me. Or they will write to ITV again to say that my commentary is not up to standard despite my unprecedented six Royal Television Society Awards for sports broadcasting. So be it.

Which raises the question: did the FIA lean on FOM to replace ITV as Britain’s host broadcaster in an attempt to avoid having Brundle as a commentator?

As Vee writes:

If there was not a witch-hunt against McLaren, there is certainly a witch-hunt against Martin Brundle. It is yet further evidence that the FIA is scared of open debate and is only interested in hiding the truth. Mosley’s father would have been proud.

If the Mail’s report is correct is quite disgusting that the FIA should got to such lengths to avoid legitimate debate and discussion.

Martin Brundle is an excellent commentator and the BBC must not be cowed by such shameful bullying.

Als dit echt waar zou zijn dan zou ik dit schandalig vinden :huh1:
Brundle is imho een van de meest faire commentators die er zit, Kalf en Kees vd Grind riepen in de voorbeschouwing niet voor niets dat hij evt vaste steward moet worden.

Robert Saalmink
23 oktober 2008, 13:15
Tja, vreemd verhaal zeg. Ik hoop dat het niet waar is.

In other news: Montezemolo uit kritiek op de team order regels, straffen en de circuits van tegenwoordig:

Di Montezemolo seeks team order change

Ferrari president Luca di Montezemolo wants to speak with FIA president Max Mosley about changing the sport's rules on team orders.

After the furore caused by Ferrari switching Michael Schumacher and Rubens Barrichello on the final lap of the 2002 Austrian Grand Prix, team orders that influence the outcome of a race were outlawed by the sport's governing body.

The rule has been accepted for some time and caused little controversy since. However, the fact that Kimi Raikkonen and Felipe Massa's understandable decision to swap places in China was cause for post-race discussion, questions have again been raised about whether the rule needs a tweak to prevent teams being put in awkward positions.

And di Montezemolo has said that he will bring the matter up with Mosley when they next meet.

"I'll talk about it with Mosley, we need to get rid of this hypocrisy," di Montezemolo told Gazzetta dello Sport. "The important thing is not to damage others. Besides that, team work, in a team sport, is one of the best things. Think of a cyclist leading the sprint for another."

Di Montezemolo also acknowledges that there has perhaps been too many stewards' decisions affecting races this year - although thinks in part matters are not helped by the kinds of circuits being raced on.

"Perhaps they've been a bit too picky, but I agree with them, otherwise the grands prix become a mess," he explained. "But the problem is the new circuits - they don't allow for the spectacle. It's enough with one Monaco."

Autosport.com

Bram Kocken
23 oktober 2008, 13:25
Eruit gepikt, hij wil eigenlijk de teamorders terug ?

Quote: "The important thing is not to damage others. Besides that, team work, in a team sport, is one of the best things. Think of a cyclist leading the sprint for another."

F1-gast
23 oktober 2008, 21:49
uhm ff helemaal offtopic, weet iemand waar ik een redbull vest kan halen deze, http://www.redbullshop.com/redbull/pages/productdetail.grid?product=305498942202144&category=f1%3BLEVEL_1_10%3BLEVEL_2_100%3BLEVEL_3_1 001&lang=en&cid=7727 k moet bij de site met creditcard betalen laat ik dat nou toch niet hebben, en zover k weetr ook geen bekende.

ja wist niet waark het moest posten en bij redbull reageren niet.

Darthwillie
23 oktober 2008, 22:06
je zou kunnen proberen contact op te nemen met www.gpworld.nl , Danny de eigenaar zat altijd op het gamer.nl forum. Misschien kan hij hem bestellen?

Wat Ferrari en teamorders betreft, ze hebben er zelf voor gezorgd dat die regel er kwam, nu klagen is een beetje zielig denk ik zo.

KingBee
24 oktober 2008, 00:28
Als dit echt waar zou zijn dan zou ik dit schandalig vinden :huh1:
Brundle is imho een van de meest faire commentators die er zit, Kalf en Kees vd Grind riepen in de voorbeschouwing niet voor niets dat hij evt vaste steward moet worden.

Het lijkt erop dat dit verhaal toch klopt. Het is nu o.a. ook op F1Live te lezen.

Darthwillie
24 oktober 2008, 01:23
Ik snap wel waarom Montezemelo hier opeens nu over begint. Zijn horror scenario is Kimi op 1, Kubica op 2 en Massa op 3 terwijl Hamilton uitgevallen is :wacko: . Op dat moment moet Ferrari Kimi namelijk terug laten vallen tot achter Massa om het kampioenschap te claimen:crying:

Waar ze in China nog mee wegkwamen kan ik me zo voorstellen dat de FIA dan niet zo geamuseerd zal zijn :blink:

Het is eigenlijk jammer dat Alonso niet iets sneller was in China. Met Alonso vlak achter Massa's vleugel was zo een switch toch iets spannender geweest.

Mathijs
24 oktober 2008, 01:40
Ik snap wel waarom Montezemelo hier opeens nu over begint. Zijn horror scenario is Kimi op 1, Kubica op 2 en Massa op 3 terwijl Hamilton uitgevallen is :wacko: . Op dat moment moet Ferrari Kimi namelijk terug laten vallen tot achter Massa om het kampioenschap te claimen:crying:

Waar ze in China nog mee wegkwamen kan ik me zo voorstellen dat de FIA dan niet zo geamuseerd zal zijn :blink:

Het is eigenlijk jammer dat Alonso niet iets sneller was in China. Met Alonso vlak achter Massa's vleugel was zo een switch toch iets spannender geweest.
Eitje, je blaast gewoon de motor van Kimi op, kimi parkeert hem in de muur, spint blablabla. Dit soort dingen kan je echt zooo makkelijk oplossen met een beetje nadenken;)

Darthwillie
24 oktober 2008, 01:54
ik zat aan de constructeurs te denken, maar als er ook maar 1 McLaren uitvalt kunnen ze dat niet meer halen idd. :rolleyes:

speed9
24 oktober 2008, 13:02
Eitje, je blaast gewoon de motor van Kimi op, kimi parkeert hem in de muur, spint blablabla. Dit soort dingen kan je echt zooo makkelijk oplossen met een beetje nadenken;)start
kimi klapt op hamilton , beide vallen uit
massa gaat op kop met alonso achter hem , dan komt kubica op de 3de plaats
en dan rijd piquet kovaleine er uit
zo helpt alonso als nog ferrari
wint massa
wint massa de WK
en gaat Ferrari met de Construteurs titel vandoor

Dr.Nono
24 oktober 2008, 13:15
start
etc.

...en toen werd je zwetend wakker... :blink:

speed9
24 oktober 2008, 13:29
...en toen werd je zwetend wakker... :blink:nee :) maar het is wel mogelijk als we het toch over team orders hebben.
dan is dit een ultime doom senario voor mclaren

Mathijs
24 oktober 2008, 14:01
En kan raikonen gewoon verklaren dat hij net zo start als Hamilton in Japan en Hamilton niet aan het opletten is. Ik weet het niet, iets in mij zegt dat Hamilton als hij slim is gewoon lekker P3 kwalificeerd en achter de Ferari's aan hobbelt. Maarja, zo is Hamilton niet, dus wie weet...

speed9
24 oktober 2008, 14:30
En kan raikonen gewoon verklaren dat hij net zo start als Hamilton in Japan en Hamilton niet aan het opletten is. Ik weet het niet, iets in mij zegt dat Hamilton als hij slim is gewoon lekker P3 kwalificeerd en achter de Ferari's aan hobbelt. Maarja, zo is Hamilton niet, dus wie weet...als hamilton zijn zin niet krijgt rijd die heel Ferrari er uit en dan ? komt de FIA met de regel dat mclaren weer al zijn punte kwijt zijn en toch wordt hamilton Kampioen

bobskink
24 oktober 2008, 14:41
Als het kampioenschap beslist wordt door geknal is de FIA te laf om degene die de meeste punten heeft, de wereldkampioen, te straffen als dat eigenlijk zo hoort.
1994: Schumacher knalt Hill en zichzelf van de baan, Schumacher heeft de meeste punten, geen straf

1997: Schumacher probeert Villeneuve van de baan te rammen, mislukt, Villeneuve heeft de meeste punten, Schumacher verliest zijn tweede plaats maar mag zijn punten houden. PR gewijs is dit veel gemakkelijker, je hoeft niet echt in te grijpen in het kampioenschap en de FIA kan nu zeggen dat ze toch streng zijn tegen valsspelers.

speed9
24 oktober 2008, 15:04
Als het kampioenschap beslist wordt door geknal is de FIA te laf om degene die de meeste punten heeft, de wereldkampioen, te straffen als dat eigenlijk zo hoort.
1994: Schumacher knalt Hill en zichzelf van de baan, Schumacher heeft de meeste punten, geen straf

1997: Schumacher probeert Villeneuve van de baan te rammen, mislukt, Villeneuve heeft de meeste punten, Schumacher verliest zijn tweede plaats maar mag zijn punten houden. PR gewijs is dit veel gemakkelijker, je hoeft niet echt in te grijpen in het kampioenschap en de FIA kan nu zeggen dat ze toch streng zijn tegen valsspelers.
dus alleen de man pakken met de minste punten ? is dat een leuke manier ? dus als hamilton massa plat rijd gebeurt er niks ?

Darthwillie
24 oktober 2008, 15:10
start
massa gaat op kop met alonso achter hem , dan komt kubica op de 3de plaats
en dan rijd piquet kovaleine er uit
zo helpt alonso als nog ferrari
wint massa
wint massa de WK
en gaat Ferrari met de Construteurs titel vandoor
nee :) maar het is wel mogelijk als we het toch over team orders hebben.
dan is dit een ultime doom senario voor mclaren

Dat is het doom scenario voor de F1, er moet geracet worden, niet geramd!!!!!

Mocht Massa winnen, kan hij maximaal 3 punten voorsprong halen, gezien alle wel en niet uitgedeelde straffen rond Belgie en Valencia al een twijfelachtige eer.

BMW_Power
24 oktober 2008, 15:13
Zo werd er vorig jaar ook niet meer in brazilië met de uitslag gerommeld, want toen kon het iets zijn als dat er een paar voor hamilton werden gediskwalificeerd (weet niet meer waarom, iets met brandstof ofzo), zodat hij wereldkampioen werd, maar dit gebeurde uiteindelijk niet.

BMW_Power
24 oktober 2008, 15:15
Mocht Massa winnen, kan hij maximaal 3 punten voorsprong halen, gezien alle wel en niet uitgedeelde straffen rond Belgie en Valencia al een twijfelachtige eer.

ja maar ik denk dat massa dat niets kan schelen. Dat hij wereldkampioen is blijft dan hangen.
Toch zeg ik hamilton, waarom? nou omdat hij gewoon het sterkst is op dit moment, en op een zetel zit.

Darthwillie
24 oktober 2008, 15:48
Massa zal dat idd niets kunnen schelen, maar Darthwillie........................:hammer::nono: :P

speed9
24 oktober 2008, 16:31
Massa zal dat idd niets kunnen schelen, maar Darthwillie........................:hammer::nono: :P:) moeten we hem dan missen ?
:thumbup: massa wordt kampioen dat is zeker*moeten we geen Gp of brazilie tread hebben ?

Stefan van Renselaar
24 oktober 2008, 16:31
Als Alonso nou echt Ferrari wil gaan helpen, dan kwalificeerd hij zich voor Hamilton (of hij op de schone en Hamilton aan de vuile) en komt hij ervoor en houd hij Hamilton op. Dan zit misschien Kubica erachter (of Heidi als hij een goed weekend heeft) en dan propt hij hem ervoor.

Darthwillie
24 oktober 2008, 16:38
Een 5e plek is voor Hamilton voldoende, een Ferrari 1-2, gevolgd door alonso en Kubica zal hem niet eens deren :p

speed9
24 oktober 2008, 16:40
Als Alonso nou echt Ferrari wil gaan helpen, dan kwalificeerd hij zich voor Hamilton (of hij op de schone en Hamilton aan de vuile) en komt hij ervoor en houd hij Hamilton op. Dan zit misschien Kubica erachter (of Heidi als hij een goed weekend heeft) en dan propt hij hem ervoor.

massa op 1
raikkone op 2
alonso op 3
vettel op 4
bourdais op 5
hamilton op 6
kovaleine op 7

massa trekt een sprint
raikkone volgt
alonso laat vettel voor hem gaan
bourdais haalt alonso in
alonso blokt hamilton

Darthwillie
24 oktober 2008, 16:48
massa op 1
raikkone op 2
alonso op 3
vettel op 4
bourdais op 5
hamilton op 6
kovaleine op 7

massa trekt een sprint
raikkone volgt
alonso laat vettel voor hem gaan
bourdais haalt alonso in
alonso blokt hamilton
ik ben bang dat ik wat slecht nieuws voor je heb over de paashaas, sinterklaas en de kerstman :rolleyes: :D

speed9
24 oktober 2008, 16:56
ik ben bang dat ik wat slecht nieuws voor je heb over de paashaas, sinterklaas en de kerstman :rolleyes: :D:blink:wat is er met de paashaas.sinterklaas,en de kerstman :surrender:
oeps hamilton moet buiten de punten eindigen
-verhaal verder
alonso remt hamilton er uit en hamilton klapt vol op alonso en moet de race beeindigen:rolleyes:

Roel Bakker
24 oktober 2008, 17:18
*moeten we geen Gp of brazilie tread hebben ?

Je kan ook zelf het initiatief nemen ipv afwachten tot een ander het doet.

Ik denk verder dat de coureurs bij ferrari wel zo sportief zijn om het gevecht op de baan uit te vechten. Ik ben geen fan van Hamilton, maar als hij aan het eind de meeste punten heeft, dan istie de verdiende kampioen. Ferrari heeft gewoon te veel laten liggen.

Stefan van Renselaar
24 oktober 2008, 17:23

Spelfouten, iemand??? Ownee, er zit zo'n leuke spellingscontrole op dit forum ;)

ik zal het gamr.nl forum er maar weer eens bijpakken ;)

Bramzel
24 oktober 2008, 17:44
Spelfouten, iemand??? Ownee, er zit zo'n leuke spellingscontrole op dit forum ;)

Pot...ketel...you do the maths.

speed9
24 oktober 2008, 21:27

Ik denk verder dat de coureurs bij ferrari wel zo sportief zijn om het gevecht op de baan uit te vechten. Ik ben geen fan van Hamilton, maar als hij aan het eind de meeste punten heeft, dan istie de verdiende kampioen. Ferrari heeft gewoon te veel laten liggen.
ben niet goed met intro's denk ik :surrender: mensen maken ze beter

Mark G.
25 oktober 2008, 19:52
ben niet goed met intro's denk ik :surrender: mensen maken ze beter

Jij bent geen mens? :O

Schumi rulezzzzz
25 oktober 2008, 21:37

hahaha :D

F1-gast
25 oktober 2008, 21:58
Jan lammers gaat weer de formule 1 in hij zal uitkomen voor force india tijdens test sessie ergens in januari. Het gerucht gaat dat Jan met fisico zal vervangen :o

Darthwillie
25 oktober 2008, 22:24
Jan lammers gaat weer de formule 1 in hij zal uitkomen voor force india tijdens test sessie ergens in januari. Het gerucht gaat dat Jan met fisico zal vervangen :o
veel gebruikt ? :D
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:WrTBk4Iee-dj3M:http://www.topnews.in/health/files/Cocaine.jpg
:lol:

speed9
25 oktober 2008, 23:28

:lol: die zit -
-
wel alleen ik ben slecht in intro's (maak een beetje te veel spel fouten :blushing:)

:blink: jan lammers in 2009 testen als of die in de Formule 1 dat team een vooruitgang maakt :rolleyes: ze moeten een jeugd coureur laten testen en rijden :thumbup: zeg maar soort van opleiding maar dan een directe opleiding , voor later

Robert Saalmink
26 oktober 2008, 14:50
Goed hoor zo'n bericht zonder bronvermelding... heel geloofwaardig :p

Darthwillie
26 oktober 2008, 15:02
Dit berichtje geeft voor mij aan dat Mosley niet geheel en al ongelijk heeft met zijn kostenbesparende maatregelen

http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/10/26/toyota-verlaat-formule-1-mogelijk-voor-le-mans/

Toyota twijfelt hoelang ze nog doorgaan. Een hybride auto in le Mans lijkt ze interessanter. Het laat wel zien dat het ten eerste belangrijk is dat F1 voor seriewagens aantrekkelijk blijft en dat F1 niet te afhankelijk moet zijn van fabrikanten. Als dit waar is verliezen we nml niet alleen twee wagens maar Williams ook zijn motorleverancier.

Tjerk Korving
26 oktober 2008, 17:43
Dit berichtje geeft voor mij aan dat Mosley niet geheel en al ongelijk heeft met zijn kostenbesparende maatregelen

http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/10/26/toyota-verlaat-formule-1-mogelijk-voor-le-mans/

Toyota twijfelt hoelang ze nog doorgaan. Een hybride auto in le Mans lijkt ze interessanter. Het laat wel zien dat het ten eerste belangrijk is dat F1 voor seriewagens aantrekkelijk blijft en dat F1 niet te afhankelijk moet zijn van fabrikanten. Als dit waar is verliezen we nml niet alleen twee wagens maar Williams ook zijn motorleverancier.
Voor Toyota zou de grootste drijfveer om uit de Formule 1 te stappen een komst van standaard motoren zijn. Voor vrijwel elke fabrikant denk ik eigenlijk.

Stefan van Renselaar
26 oktober 2008, 18:03
Bedankt Mosley :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Tjerk Korving
26 oktober 2008, 18:19
Denk ook niet dat zo'n standaard motor er ooit gaat komen. Alleen al door de dreiging ervan is het alweer zover gekomen dat de motoren in 2009 drie races mee moeten gaan en dat klantenmotoren niet duurder zijn dan $10 miljoen per jaar. Kostenbesparing dus en daar draaide het ook om. Voor de jaren erna zal het nog wel worden uitgebreid.

De FIA weet zelf ook wel dat er een leegloop zou ontstaan en alleen de dreiging daarvan zou Bernie Eckelstone een rolberoerte bezorgen. Standaard motoren voor alle teams gaat dus nooit gebeuren, hooguit de beschikbaarheid van goedkope motoren voor zelfstandige teams.

Ellu
27 oktober 2008, 00:07
Toyota ziet in dat ze na 7 jaar wanbeleid nooit zullen slagen in de F1 en dit de genoemde redenen wil verdoezelen als ze uitstappen;).

*ellu is geen toyota-f1 liefhebber*

Bramzel
27 oktober 2008, 00:10
Je hebt daar wel een punt, hun vorige LM project is ook zonder succes afgerond. Nu ook weer uit de F1 stappen zonder succes is wat dat betreft wel tekenend. En dat terwijl ze het wel kunnen, dat laten hun resultaten in het WRC en momenteel in de NASCAR wel zien.

Robert Saalmink
27 oktober 2008, 02:02
Je hebt daar wel een punt, hun vorige LM project is ook zonder succes afgerond. Nu ook weer uit de F1 stappen zonder succes is wat dat betreft wel tekenend. En dat terwijl ze het wel kunnen, dat laten hun resultaten in het WRC en momenteel in de NASCAR wel zien.

Ze zeiden bij Toyota eerder dit jaar nog dat Le Mans unfinished business is, maar ook dat er geen plannen waren er terug te keren. Misschien is dat nu anders.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/64831

RSRoy
27 oktober 2008, 17:31
FIA zet door met standaardmotor

Omstreden plan toch niet van de baan

[27-10-2008] De FIA zet zijn plannen voor de invoering van een standaardmotor door. Vandaag vaardigde de autosportfederatie een persbericht uit met details voor de inschrijvingsprocedure voor geïnteresseerde partijen

Het persbericht komt als een verrassing, want vorige week kwamen de FOTA en de FIA bijeen in een poging het voorstel te schrappen. Er bestaat onder de teams grote weerstand tegen de invoering van een standaardmotor. In een tweeregelig persberichtje meldden de twee partijen dat er ‘constructief’ onderhandeld was. Er werd zelfs gesproken van een doorbraak.

Wat die doorbraak dan is blijft een raadsel nu duidelijk wordt dat de FIA gewoon doorzet met zijn plannen voor de standaardmotor. In het communiqué van vandaag publiceert de FIA de details waaraan een standaardmotor moet voldoen. Er zouden zich al tal van geïnteresseerde partijen hebben gemeld, al laat de FIA onvermeld wie dat dan zijn.

Het Britse Autosport.com sprak met een van de kopmannen van de FOTA, die vertelde dat geen van de huidige teams van plan is de motor te gaan bouwen. ,,Dat hebben we zo afgesproken.” Het zal dus een externe partij gaan worden.

De inschrijving voor het motorencontract loopt nog tot 7 november.

Bron: formule1.nl

Face the Slayer
27 oktober 2008, 17:43
De terugkeer van de good old Cosworth DFV? :cool:

klutsei
27 oktober 2008, 17:56
Bron: formule1.nl

Waar ik me nu aan erger is dat alle teams nu bezig zijn met een KERS-systeem te ontwikkelen. dit dmv vliegiel, electro doos, of herbruikbare bougie vonkjes, alles in ieder geval om het millieu te besparen, en de verloren gegaande energie die vrijkomt bij remmen terug te krijgen in de zin van vermogen.
Ik weet niet wat, maar er worden in iedergeval millioenen geinvesteerd per team om KERS te ontwikkelen, en nu zegt de FIA, tja laten we bedrijven vragen of ze een Motor en of Bak voor alle teams kunnen leveren, dat betekend dat het KERS opnieuw ontwikkeld moet worden, en dat kost nog eens n paar milli...

en 2:
Ik zeg de reactie van Toyota is om de FIA onder druk te zeggen. Uiteindelijk te dreigen met terugtrekken uit de formule 1 als er een standaard motor komt.

F1-gast
27 oktober 2008, 18:07
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/10/27/fia-zet-plannen-voor-standaardmotor-gewoon-door/

Yeah heb altijd al geloofd in Mosley, dat hij hoeren neukt is zijn dekmantel, hij fuckt gewoon keihard de formule 1.

Hij ze de plannen gewoonkeihard door, de teams betalen zich overal scheel aan, aan die ontwikkelingen wat is de volgende stap ? Kus mn kont en geef me 50 miljoen en jij mag dit jaar mee rijden in de formule1 ?
Sorry maar als die standaard motor er komt ga ik wel f2 of Gp2 kijken of a1gp.
Formule1 verliest zn geloofwaardigheid aangezien de teams en rijders niks meer te zeggen hebben.

Face the Slayer
27 oktober 2008, 18:09
Yeah heb altijd al geloofd in Mosley, dat hij hoeren neukt is zijn dekmantel, hij fuckt gewoon keihard de formule 1.

:') :')

RSRoy
27 oktober 2008, 18:10
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/10/27/fia-zet-plannen-voor-standaardmotor-gewoon-door/

Hij ze de plannen gewoonkeihard door, de teams betalen zich overal scheel aan, aan die ontwikkelingen wat is de volgende stap ? Kus mn kont en geef me 50 miljoen en jij mag dit jaar mee rijden in de formule1 ?
Sorry maar als die standaard motor er komt ga ik wel f2 of Gp2 kijken of a1gp.
Formule1 verliest zn geloofwaardigheid aangezien de teams en rijders niks meer te zeggen hebben.

Check de vorige pagina eens, daar stond het ook al :rolleyes:

Maar ik vraag me echt af wat de fabrikanten nu nog te zoeken hebben in de F1. Er valt toch weinig prestige voor hun meer te halen lijkt me.

F1-gast
27 oktober 2008, 18:15
Nou formule 1 is gewoon groot, en dat er nu banen bij komen in azie enzo.
Kunnen ze hun marktaandeel in die landen ook vergroten.
Als er niks meer te behalen viel stapte ze er wel uit denk ik.

RSRoy
27 oktober 2008, 18:59
Het gaat een fabrikant er toch om om ervoor te zorgen dat hun motor beter preseteerd dan die van de concurent. Dan krijgen mensen het idee dat bijvoorbeeld een Toyota een betere auto kan maken dan een BMW. Als elk team dezelfde motor heeft is het toch niet voor een fabrikant interessant om een eigen team te hebben?

Ik denk dat je dan net als vroeger wat meer prive teams gaat hebben zoals Williams en Force India op dit moment zijn.

Stefan van Renselaar
27 oktober 2008, 19:02
Het kan goed zijn, maar dan moet de FIA een onafhankelijk bedrijf (bijv. Cosworth) vragen om een motor te maken en dan kan de FIA die een beetje voortrekken, maar je laat de andere teams wel hun eigen motor bouwen/ontwerpen. Of een regel dat een team aan minimaal 2 teams (1 ander+hunzelf) motoren levert.

Max Downforce
27 oktober 2008, 19:51

:thumbup: mooi gezegd :D

"they need more of the punishment" hahahaha

Ferrari_Enzo
27 oktober 2008, 20:42
Ferrari warns it might leave Formula One
Standard engine option may be deemed unacceptable

Ferrari's Board of Directors has declared its intention to reconsider the company's involvement in Formula One if the controversial standard engine and transmission option proposed by FIA President Max Mosley ever comes into effect with the 2010 season.

Despite negative reactions from all manufacturer teams, and the subsequent belief that Mosley's suggestion was not a true priority, the FIA nonetheless confirmed on Monday that the drastic cost-cutting measure was moving ahead with interested suppliers invited to present their proposals before November 7th.

Citing that such a measure would undermine the basis of F1 - competition mixed with technological development – Ferrari has made it understood that the famous Italian marque may no longer wish to be involved in the sport it has supported continuously since 1950.

Ferrari's position follows Toyota's strong reaction at Formula One possibly becoming a standard-engine series, with the Japanese organization considering a return to Le Mans and prototype racing.

"We believe Formula One must remain a technological challenge," Toyota declared to Racing-Live. "This is an important point for Toyota and provided this does not change we expect to continue in Formula One until at least 2012."

Mosley has downplayed the importance of having manufacturer teams racing with engines designed by another firm, while the interested parties do not wish to consider such a prospect for obvious reasons.

All teams have indicated their support for cost reductions in F1; meetings between the FIA and FOTA are scheduled to take place in order to look at other options. No doubt the standard engine subject will be on the order.

Bron: F1live

Ook Ferrari dreigt de F1 uit te stappen mocht de standaardmotor komen!

Pingguest
27 oktober 2008, 20:52
Dit is exact wat Mosley wil: een proletarische Formule 1.

"Bridgestone presents FIA Formula One World Championship 2011 powered by Renault"

Max Downforce
27 oktober 2008, 20:59
Ach de soep wordt altijd minder heet gegeten als dat ie opgediend wordt. Ze hebben elkaar nodig dat is altijd al zo geweest. Zal wel goed komen hoor :)

Darthwillie
27 oktober 2008, 21:08
Ferrari heeft wel vaker gedreigd om uit de f1 te stappen, ooit zelfs een indycar gebouwd om hun dreigement kracht bij te zetten. Goede kans dat ze op deze manier proberen de leverancier te worden. :rolleyes:

Sander Hogendoorn
27 oktober 2008, 21:10
Ik zie het al voor me.. een McLaren met een Ferrari motor, of een Ferrari met een Renault motor, of een Toyota met een BMW motor :rolleyes::lol:

Pingguest
27 oktober 2008, 21:13
Ach de soep wordt altijd minder heet gegeten als dat ie opgediend wordt. Ze hebben elkaar nodig dat is altijd al zo geweest. Zal wel goed komen hoor :)

Het grappige is dat Mosley juist de grote fabrikanten niet meer nodig wil hebben.

Bramzel
27 oktober 2008, 21:16

Mwoah, da's niet waar. De grote fabrikanten kwamen pas eind jaren 70 bij de sport kijken en begonnen pas eind jaren 90 teams over te nemen.

F1-gast
Het grappige is dat Mosley juist de grote fabrikanten niet meer nodig wil hebben.

Dan moet hij terug gaan naar begin jaren 90 gewoon stuk van die (overdreven) veiligheid terugdraaien. Een zwaar ongeluk of wat dan ook hoort gewoon bij de sport of je nu wilt of niet.

Stefan van Renselaar

Ja, als alle teams nou een verdrag tekenen dat ze al hun inzendingen terugtrekken en geen nieuwe inzenden, dan zit Mosley zonder motorleverancier.

Als Ferrari uit de F1 stapt dan hebben ze alleen nog 6 plankjes nodig :rolleyes:

Bramzel
27 oktober 2008, 21:23
Ja, als alle teams nou een verdrag tekenen dat ze al hun inzendingen terugtrekken en geen nieuwe inzenden, dan zit Mosley zonder motorleverancier.

Lol, jij denkt dat er geen motorenbouwers overblijven dan? Wat dacht je van alle merken die nog niet in de F1 zitten? Of onafhankelijke motorenbouwers zoals Zytek, AER, Cosworth, Judd, Mecachrome, AIM, etc, etc.? Reken maar dat die maar wat graag zo'n contract binnenslepen hoor ;)

Stefan van Renselaar
27 oktober 2008, 21:27
Zytek, AER, Cosworth, Judd, Mecachrome, AIM, etc, etc.? Reken maar dat die maar wat graag zo'n contract binnenslepen hoor ;)

Formule 1 auto's rijden nu met meer als 600 Pk, ik denk niet dat het erg handig is om over te stappen naar 15 Pk en betrouwbaarheid van niks :rolleyes:

Je moet daad bij woord zetten en niet dreigen en dan niks doen.

Mark G.
27 oktober 2008, 21:46
Formule 1 auto's rijden nu met meer als 600 Pk, ik denk niet dat het erg handig is om over te stappen naar 15 Pk en betrouwbaarheid van niks :rolleyes:

Je moet daad bij woord zetten en niet dreigen en dan niks doen.

Je hebt geen idee wat voor merken Bram bedoelt of wel? :P

Darthwillie
27 oktober 2008, 21:48
Het grappige is wel dat Mosley vorig jaar riep dat F1 niet zonder Ferrari kan.
Benieuwd wat hij nu gaat roepen. Iets zegt me dat hij andere dingen gaat zeggen. Zijn ware aard zal nu naar boven komen. Benieuwd of hij het einde van het jaar gaat halen als president.

Tjerk Korving
27 oktober 2008, 22:18
Als ze het zouden doorzetten dan is het dé manier om de gedachten over een nieuwe raceklasse zonder de FIA wederom van de grond te krijgen. De ideeën waren er al, ze hoeven alleen nog maar uit de kast. Maar zeker Eckelstone kan niet zonder de fabrikanten. Die zegt nu wel achter standaard motoren te staan maar dat draait wel bij als het zijn inkomsten kost.

joostingh
27 oktober 2008, 22:20
Het zal hopelijk niet gebeuren maar wanneer Ferrari de F1 gaat verlaten denk ik dat de F1 snel achteruit zal gaan hollen en dat er een GP1 o.i.d. gaat komen.

Want Ferrari is en blijft gewoon het team met het meeste geschiedenis in de F1, en we zijn al teams ooit als Lotus kwijt geraakt wat voor mij dezelfde waarde en geschiedenis had als Ferrari nog heeft.

Gelukkig word de soep nooit zo heet gegeten als deze word opgediend. Maar Mosley is nu wel erg maf aan het doen.

Volgens mij is zijn hoofd geraakt tijdens zijn wilde vrijpartijen...

speed9
27 oktober 2008, 22:21
Je hebt geen idee wat voor merken Bram bedoelt of wel? :P
ik niet
(mis TOM die ? dochter bedrijf van tyotha die race-cars bouwd)

Bramzel
27 oktober 2008, 22:50

Guttegut, jij moet nog een hoop leren qua motorenbouwers zeg... :rolleyes:

Volgende keer even de feitjes checken voordat je weer domme dingen zegt Stefan.

ik niet

TOM's is een sportafdeling/tuner van Toyota, geen motorenbouwer.

Bramzel
27 oktober 2008, 22:52
Maar zeker Eckelstone kan niet zonder de fabrikanten. Die zegt nu wel achter standaard motoren te staan maar dat draait wel bij als het zijn inkomsten kost.

Ik denk niet dat Ecclestone zich daar nog heel druk over gaat maken. Mocht F1 nu kapotlopen dan wuift Ecclestone de boel gewoon gedag en gaat hij rentenieren.

F1-gast
27 oktober 2008, 23:50
ik niet

Mechachrome is van flavio geweest die de (afgedankte)renault motors verder tunde en ze supertec noemende (of is supertec de afgedankte ford motor) judd zat bijvoorbeeld in de march en ga zo maar door.

GTE
28 oktober 2008, 00:33
Guttegut, jij moet nog een hoop leren qua motorenbouwers zeg... :rolleyes:

Hun investeringspotentieel komt toch bij lange na niet in de buurt van wat er vandaag de dag omgaat in de F1? En nou weet ik wel dat het allemaal goedkoper moet, maar als dat op deze manier moet dan doet F1 wat mij betreft definitief afstand van de titel 'pinacle of the sport'. Nu is dat niet zon ramp, want het allerbeste racen is allang niet meer in F1 te vinden. Het geeft overigens ook te denken dat F1 coureurs stuk voor stuk falen in het DTM, maar dat terzijde.

Wat mij betreft zegt Ferrari de F1 vaarwel en gooit ze weer ns wat miljoenen stuk op de GT racerij. LMS ofzo.

Bramzel
28 oktober 2008, 01:50
Hun investeringspotentieel komt toch bij lange na niet in de buurt van wat er vandaag de dag omgaat in de F1? En nou weet ik wel dat het allemaal goedkoper moet, maar als dat op deze manier moet dan doet F1 wat mij betreft definitief afstand van de titel 'pinacle of the sport'.

Klopt, maar investeringspotentielen veranderen drastisch als het begrip F1 binnen bereik komt ;)

Darthwillie
28 oktober 2008, 02:18
bij een enkele standaardmotor, zonder concurentie en geen ontwikkelingswedstrijd valt het ontwikkelingspotentieel wel mee en zijn de kansen om winst te maken groeien behoorlijk. :p

Pingguest
28 oktober 2008, 10:29
Moet je eens bedenken hoe de Formule 1 er nu uit gezien zou hebben, wanneer de standaardmotor al in 1950 was geïntroduceerd.

Max Downforce
28 oktober 2008, 18:59
F1 is binnen het gegeven kader optimaal presteren met je team en auto in een kampioenschap. Niet meer en ook niet minder. Het kader wordt door de FIA bepaalt. Fabrikanten en teams komen en gaan, het kader verandert continu maar het is nog steeds F1. Al rijden we met niet meer met sigaren, turbos brede wielen, v12's, wel of geen pitsstops etc. Of je iets leuker vindt dat is volslagen subjectief en heeft niks te maken of het nou F1 is of niet.

speed9
29 oktober 2008, 17:45
Moet je eens bedenken hoe de Formule 1 er nu uit gezien zou hebben, wanneer de standaardmotor al in 1950 was geïntroduceerd.niet verder dan de jaren '80/90's (met de Cosworth-motor tijdperk)
ik vind gewoon dat er een standaart Cosworth V12 (met turbo)1500cc met KERS moet komen en dat je dan 1liter op 2(of5) kilometer rijd (IPV 1 op 1)
maar dat je alleen de KERS,Turbo door de Autofabikant(of bedrijf) mag worden gemaakt . zo dat er meer geld komt in de KERS en Turbo dan in de Motor zelf

NS
29 oktober 2008, 17:52
ik pleit voor trappers, dat is pas milieuvriendelijk.

en een toeter, dan gaat degene die je wil inhalen tenminste netjes opzij, hoeft de FIA ook geen straffen meer uit te delen!

Captain Slow
29 oktober 2008, 18:13
ik pleit voor trappers, dat is pas milieuvriendelijk.

en een toeter, dan gaat degene die je wil inhalen tenminste netjes opzij, hoeft de FIA ook geen straffen meer uit te delen!

Tour de France iets voor jou?:innocent:

CuqeBaqer
29 oktober 2008, 19:51
niet verder dan de jaren '80/90's (met de Cosworth-motor tijdperk)
ik vind gewoon dat er een standaart Cosworth V12 (met turbo)1500cc met KERS moet komen en dat je dan 1liter op 2(of5) kilometer rijd (IPV 1 op 1)
maar dat je alleen de KERS,Turbo door de Autofabikant(of bedrijf) mag worden gemaakt . zo dat er meer geld komt in de KERS en Turbo dan in de Motor zelf

Een 1500 motor ? Whaha dan heeft een gemiddelde straat auto meer cilinder inhoud. En dan nog straks rijden ze binnenkort met van die zonnepaneel auto's kan Nederland ook winnen met de Nuna 7.

Bramzel
29 oktober 2008, 20:04
Een 1500 motor ? Whaha dan heeft een gemiddelde straat auto meer cilinder inhoud. En dan nog straks rijden ze binnenkort met van die zonnepaneel auto's kan Nederland ook winnen met de Nuna 7.

En sinds wanneer maakt cilinderinhoud wat uit? Met een dikke turbo kom je ook met een 1500cc'tje makkelijk aan de 700pk.

Darthwillie
29 oktober 2008, 20:04
Halverwege de jaren tachtig wisten ze in de kwalificatie uit een 1500cc motor met turbo meer dan 1500 pk te persen. :blink: Het aantal cc hoeft dus niet zoveel te zeggen.

speed9
29 oktober 2008, 20:57
Halverwege de jaren tachtig wisten ze in de kwalificatie uit een 1500cc motor met turbo meer dan 1500 pk te persen. :blink: Het aantal cc hoeft dus niet zoveel te zeggen.jah daarom en vooral uit een V12 1500cc Turbo kan je wat pk's trekken
dus het 1500cc is geen achteruitgang
dus 700 pk uit een 1500cc kan ook :p en dan ga je wel snel

Bramzel
29 oktober 2008, 21:12
jah daarom en vooral uit een V12 1500cc Turbo kan je wat pk's trekken
dus het 1500cc is geen achteruitgang
dus 700 pk uit een 1500cc kan ook :p en dan ga je wel snel

1500cc V12? Da's een hele hippe naaimachine :P Bij 1500cc zou ik eerder een 4- of een 6-cylinder verwachten. De BMW's uit de jaren '80 die 1500pk trokken waren 4-cylinder blokken.

Robert Saalmink
30 oktober 2008, 00:26
1500 CC V12's zag je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vroeger in Ferrari's. De 125S bijvoorbeeld. Tegenwoordig zou dat niet echt handig zijn.

joostingh
30 oktober 2008, 01:10
Sterker nog Robert, de eerste echte Ferrari had een 1.5 V12 en dit was de 125S

Hier wat technische gegevens:

* Motor type 1497cc, 12 cilinders, 24 kleppen;
* Vermogen 118 PK bij 6800 toeren/min;
* Versnelling 5 bak, handgeschakeld;
* Gewicht 750 kilo;
* Topsnelheid 155 kilometer per uur;
* 0-100 km/h 8 seconden.

En dit is de auto:
http://lh3.ggpht.com/_kqUxrSktAO4/RlVkbyNytVI/AAAAAAAACRs/5KGTKp5mFuA/Italy+265.jpg

Tazz
30 oktober 2008, 01:48
Hier wat technische gegevens:

* Motor type 1497cc, 12 cilinders, 24 kleppen;
* Vermogen 118 PK bij 6800 toeren/min;
* Versnelling 5 bak, handgeschakeld;
* Gewicht 750 kilo;
* Topsnelheid 155 kilometer per uur;
* 0-100 km/h 8 seconden.
nice, komt qua specs ongeveer gelijk uit met mijn auto, maar ik kan toch ruim 40km/h sneller :p

F1-gast
30 oktober 2008, 11:04
mijn auto rijd opstroom en gaat niet harder dan 40 :blushing:

NS
30 oktober 2008, 12:30
Tour de France iets voor jou?:innocent:

die circuits voldoen lang niet aan de eisen van de FIA! waar zijn de uitloopstroken? :huh1:

Super Wouter
30 oktober 2008, 15:34
1500 CC V12's zag je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vroeger in Ferrari's. De 125S bijvoorbeeld. Tegenwoordig zou dat niet echt handig zijn.

Recenter ook nog wel. Honda heeft zijn eerste F1 overwinning behaald met een 1.5 liter V12. Dwarsgeplaatst, zonder compressor en goed voor 154 pk per liter: Honda RA272 (http://www.ultimatecarpage.com/car/1308/Honda-RA272.html)

speed9
30 oktober 2008, 18:11
Recenter ook nog wel. Honda heeft zijn eerste F1 overwinning behaald met een 1.5 liter V12. Dwarsgeplaatst, zonder compressor en goed voor 154 pk per liter: Honda RA272 (http://www.ultimatecarpage.com/car/1308/Honda-RA272.html)

wat zou dan de juiste CC zijn voor V12 :)
maar wat is er dan allemaal mis met de V12 dat het verboden is ?

Darthwillie
30 oktober 2008, 21:29
Op het autosport forum heeft iemand een leuk stukje over wat er aan de McLaren dit jaar veranderd is

1 Apart from the usual four levers which are used for changing gear and the usage of the clutch, another two levers were added that allow for changing engine mappings at the same time as changing gear. This alledgedly would have to do with making up for the loss of traction control.

2 At Albert Park McLaren introduced a new rearwing with a big slit in the endplates.

3 A little 'U' wing, mounted on top of the rearend crashstructure was introduced at the same event.

4 At Sepang the team came up with brake drums that completely cover up the system of the brakes.

5 New (high downforce) winglets were introduced at Monaco.

6 At Montreal a new (low downforce) rearwing was introduced, characterised by the raised part in the middle.

7 At the same event the boomerang wings have been extended forward.

8 At Magny-Cours slight modifications have been made to the 'classic' frontwing that comprises of three elements.

9 Fins have been added on the sides of the nosecone prior to the same event.

10 At Silverstone McLaren came up with a frontwing comprised of four elements.

11 At the same GP the team first used asymmetric sidepod inlets, with the one on the left being much smaller. The usage of this development was dependent on the climatic conditions and to a lesser extent the track characteristics.

12 Furthermore, a small modification was made to the chassis at the inside of the rearwheels.

13 At the Hungaroring the team came up with dumbo wings on the nose to better escort the air towards the sides.

14 The frontwing introduced at the same GP comprised of a slit in in the centre.

15 The turning vanes and barge boards were also different at that event.

16 McLaren's Monza wing comprised of just one, narrow element.

17 At Singapore the boomerang wings were even longer.

18 At the same GP the fins on the sides of the nosecone got much more of an arrow shape.

19 The anvil wing, tested at Hockenheim in the summer, was never raced with.

Not included in the picture: the new rearwing for Sao Paolo and some other updates the team have at the final Grand Prix of the season.
http://img.photobucket.com/albums/v691/Ajacied/ljsymsnr.jpg

Pingguest
30 oktober 2008, 22:33
niet verder dan de jaren '80/90's (met de Cosworth-motor tijdperk)

Een standaard motor met KERS is alles behalve logisch. Het is überhaupt onzeker of KERS de toekomst heeft; er zijn meer oplossingen die resulteren in een lager brandstofverbruik.

Maar goed, ergens is de Formule 1 al de facto een eenheidsserie. De banden en elektronica is volledig gestandaardiseerd. De motoren lopen niet ver uiteen en hun ontwikkeling is stilgelegd. De aërodynamica wordt volgend jaar nog verder gestandaardiseerd; volgend jaar zal het centrale deel van de voorvleugel voor iedereen hetzelfde zijn. Vanuit dit gezichtspunt is het slechts een kwestie van tijd dat de Formule 1 een volwaardige kopie van de IRL en alle andere semi-professionele eenheidsworsten.

Robert Saalmink
5 november 2008, 22:09
De FIA ziet het licht (nou ja, een beetje dan)

FIA to explain stewards' decisions

The FIA has revealed that it will introduce greater transparency into decisions made by Formula One stewards next season.

In the wake of the controversy that surrounded Lewis Hamilton's penalty at Spa-Francorchamps, it was decided at a meeting of the World Motor Sport Council in Paris today that decisions will be better explained to the public from now on.

A written explanation of each decision will be published on the FIA's website, rather than just the confirmations of decisions that are made public at present.

The FIA has also pledged to make available any film evidence relevant to stewards' decisions that may not have been seen by the public on both the FIA and FOM websites.

A new replay system will also be introduced to the officiating process with the intention that all incidents are investigated and any action is taken during the race itself, unless it is necessary to seek further evidence after the event.

The FIA also announced that trainee stewards - nominated by their nation's governing body and selected by the FIA - will attend five grands prix next season in an observation role. Any national stewards officiating on a Formula One race for the first time must have observed at least one grand prix in this way to obtain their stewards' super licence. A short CV of all trainee stewards will also be posted on the FIA website.

It has long been argued that at least one former grand prix driver should be among the stewards and the FIA also confirmed that ex-racers are eligible to obtain their national stewarding licence and graduate to the super licence.

The WMSC also rubber-stamped the plan to extend engine life to three races from next year.

Autosport