PDA

View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 6]

Pagina's : 1 2 3 4 [5]

bobskink
1 april 2009, 17:01
ik denk dat we deze ook bij de 1 April grappen kunnen indelen.
link (http://www.f1totaal.com/nieuws-mainmenu-30/3973-ferrari-is-geblunder-raikkonen-beu-team-in-gesprek-met-hamilton-.html)
Ik heb het maar schuin gelezen, maar als één april grap vind ik het wat flauw omdat het te makkelijk waar zou kunnen zijn.
Hamilton mag dan wel eeuwige trouw gezweerd hebben aan MCLaren, als ze lang blijven sucken is hij daar weg.

speed9
1 april 2009, 17:25
Menen ze het echt bij STR, lijkt wel cool,maar is het mogelijk om het als een vervanger voor het KERS?
Trouwens de motor wordt toch heet en de buiten tempratuur als dat 30 graden is verdampt water, zit je na 100 km rijden zonder water.

El Maestro
1 april 2009, 17:29
Alsof één spin kan betekenen dat je kan vertrekken...
Kimi´s optreden in Melbourne was alles behalve spectaculair, maar de Ferrari zelf was ook niet bepaald geweldig. Als Domenicali slecht tegen dit soort foutjes kan was Massa nu ook al 6x weggestuurd:p
Nee, slechte 1 april grap;)

Menen ze het echt bij STR, lijkt wel cool,maar is het mogelijk om het als een vervanger voor het KERS?
Trouwens de motor wordt toch heet en de buiten tempratuur als dat 30 graden is verdampt water, zit je na 100 km rijden zonder water.

Het is natuurlijk een overduidelijke 1 april grap:)
In principe moet het best mogelijk zijn, maar ik zie het niet gebeuren xD

Overigens, in een gesloten systeem gaat water nergens heen bij 30 graden, en anders tank je toch even bij met een pitstop?:p

bobskink
1 april 2009, 17:46
Alsof één spin kan betekenen dat je kan vertrekken...

Vorig jaar was de tweede seizoenshelft toch niet veel beter. Er is nog niet veel over gepraat omdat er zoveel anders "interessants" is gebeurt dit weekend, maar Raikonen was weer niet schitterend bezig en ging weer in de fout. Hij ging gewoon verder op zijn elan van vorig jaar. We zijn wel nog maar één race ver, maar. De speculaties dat Raikonen mag opkrassen voor 2010 zij niet echt nieuw.

Darthwillie
1 april 2009, 17:50
kimi's spin werd toch veroorzaakt door een defect aan het differentieel? Zelfde reden dat hij uitviel.

bobskink
1 april 2009, 18:21
Dat weet ik niet, maar het zou best kunnen, zoals ik al aangaf en MartijnV (http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=29585&postcount=53) ook, er wordt teveel over Kers en andere shizzle gepraat dat ik de helf over het hoofd heb gezien.

KingBee
6 april 2009, 20:46
'Mercedes twijfelt over Formule 1-toekomst'
Tijdens de financiële crisis die momenteel heerst, is het als bedrijf belangrijk om positieve publiciteit te krijgen. De afgelopen maanden hebben meefotordere sponsors en zelfs twee Formule 1-teams zich teruggetrokken uit de Formule 1, omdat ze financieel gezien het hoofd niet meer boven water konden houden. Eenieder die wel actief is gebleven in de Formule 1, doet dit uiteraard met de achterliggende gedachte dat het uiteindelijk meer zal opleveren dan dat het kost.

Dat geldt ook voor motorleverancier Mercedes-Benz. Mercedes levert aan maar liefst drie Formule 1-teams een krachtbron, namelijk Force India, Brawn GP en McLaren. De samenwerking met McLaren houdt echter al veruit het langste stand en daarom wordt de combinatie McLaren-Mercedes meestal in één adem genoemd. Maar McLaren presteert dit jaar ver beneden niveau en dat is dus negatieve publiciteit voor Mercedes. Daar komt nog eens het liegschandaal van afgelopen week bovenop en ook de spionage-affaire van 2007 spookt bij Mercedes nog door het hoofd.

Er gaan zodoende geluiden dat Mercedes opnieuw haar Formule 1-toekomst gaat overwegen. Het Duitse televisiekanaal Sudwestrundfunk weet bijvoorbeeld te melden dat er aankomende woensdag een meeting zal zijn tussen de aandeelhouders van Mercedes. Naar verluid maakt Mercedes momenteel een verlies van een miljard dollar per maand, waardoor kostenbesparende maatregelen een must zijn voor Mercedes. Hier zal woensdag dus over worden gesproken.

Motorsportdirecteur Norbert Haug liet in Maleisië in elk geval weten dat er geen zekerheid gegeven kan worden wat betreft de toekomst: “Als je me vraagt of we de aankomende tien jaar nog in de Formule 1 zijn, dan kan iedereen die eerlijk is -en ik ben eerlijk- geen antwoord geven, omdat niet zeker is hoe de wereld, auto-industrie en de economie zich zullen ontwikkelen”, zei hij tegenover GP Week. “Ik hoop in elk geval dat het verandert. Het is voor niemand makkelijk, maar ik hoop dat het verandert.”

Daarna kreeg Haug de vraag of het liegschandaal de keuze bemoeilijkt. Want de FIA zal zoals gezegd het schandaal voorleggen aan de World Motorsport Council, waardoor verdere sancties voor McLaren niet uitgesloten zijn: “Overwinningen zouden in ieder geval beter zijn dan het voeren van deze discussies”, antwoordde Haug. “Maar we zijn hoe dan ook zeer ongelukkig met de huidige situatie.” bron:racefreaks.nl

Zorgwekkende situatie voor vooral McLaren. Die opmerking wekt ook niet veel vertrouwen.

Sander Hogendoorn
6 april 2009, 21:46
Why Ross Brawn has a clear conscience

Interested to see that Ross Brawn has started responding to the criticism levelled at him by Flavio Briatore that he has misused his position as chair of the technical working group by not declaring his hand on the diffuser issue whenthe rules for 2009 were being discussed. Brawn raised the subject early last year, he says and proposed that the rules be tightened up.

“In March 2008 that was offered. If I’m frank I didn’t say ‘look we are going to do this diffuser if you don’t accept this rule’ because I’m not going to tell people what we’re doing, but I explained that I felt that we should have a different set of rules to simplify what needs to be done,” he said.

“I offered them and they were rejected, so my conscience is very clear. And those rules that I put on the table would have stopped a lot of things. It would have stopped the diffuser, it would have stopped all those bargeboards around the front, and it would have cleaned the cars up.”

I’ve been told by a senior engineer from a non-trick diffuser team that Brawn came to one meeting and said, albeit not in so many words, “Look we need to change the rules here because we are going to be miles ahead next year.”

The others chuckled politely given how far back Honda were at the time. They are not chuckling now.

http://allenonf1.wordpress.com/2009/04/05/why-ross-brawn-has-a-clear-consience/

Brawn :: Ik stelde een ban van onze diffuser voor

De grootste onduidelijkheid die er momenteel heerst in de Formule 1 is de legaliteit van de diffusers die gebruikt worden door Brawn, Williams en Toyofotota. Deze drie teams hebben met hun diffuser een groot voordeel ten opzichte van de overige teams, maar die beweren dat het concept illegaal is. Door de FIA-stewards werd het echter legaal verklaard en daarom zijn de teams in hoger beroep gegaan. Op 14 april wordt hieromtrent een uitspraak gedaan.

Vorige week liet Briatore al weten het gedrag van Brawn binnen de FOTA te hekelen. Volgens Briatore had Brawn als technische man van de FOTA openlijk overleg moeten plegen en moeten zeggen dat er twee interpretaties van de diffuser zouden zijn. Brawn slaat nu echter terug, want tegenover persbureau Reuters laat de Brit weten nieuwe regels voor de diffuser te hebben voorgesteld.

“Als ik slim was zou ik niet zeggen: ‘Kijk, we gaan deze diffuser gebruiken als je mijn regels niet accepteert’, want ik ga natuurlijk niet zeggen waar we mee bezig zijn”, liet Brawn optekenen. “Maar ik legde uit dat we naar mijn mening andere regels moesten opstellen om zaken die veranderd moesten worden te vereenvoudigen.”

“De regels die ik voorgesteld heb zouden aan een hoop zaken een einde gemaakt hebben. Het zou een einde gemaakt hebben aan de oproer omtrent de diffusers, de bargeboards aan de voorkant en het zou de auto’s verder hebben verschoond. Ik heb deze regels voorgesteld, maar ze werden geweigerd. Dus dat betekent dat ik niks aan mijn kerfstok heb”, aldus de Brit. “Toen was niemand geïnteresseerd, maar nu wil ineens iedereen er meer van weten.”

Tot slot laat Brawn weten een balans te moeten vinden tussen zijn rol als de technische man van zijn team en als hoofd van de technische afdeling van de FOTA: “Ik zeg wel dat ik werk met twee verschillende petten”, vertelt Brawn. “Als ik de ene pet op heb kijk ik wat goed is voor de Formule 1, die pet draag ik dan een tijdje. Maar als ik na een tijdje de ene pet vervang voor de andere pet, ga ik me afvragen wat het beste is voor mijn eigen team. En als je bezig bent met het ontwerpen van je auto, kan je niet teruggaan en zeggen: ‘Kijk, ik heb dit en dat gevonden!’, want dan zou ik er beter mee kunnen stoppen”, aldus de kersverse teameigenaar.

http://www.racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=22954

Ik heb er steeds meer vertrouwen in dat de diffusers gewoon legaal worden verklaard, helemaal nu ik dit gelezen heb.

Neo-242
6 april 2009, 22:00
Als dat echt zo is dat Brawn dat gezegd heeft in de technische commissie, dan zijn ze bij de andere teams nog dommer dan gedacht :lol:

KingBee
7 april 2009, 00:22
Of ze toen dom waren weet ik niet, ze waren misschien vooral een beetje hooghartig om te denken dat Brawn, destijds Honda, nooit zo snel zouden worden als ze nu zijn. Maar als het is zoals Brawn het beschrijft dan moeten de andere teams nu niet peeuwen.

Het enigste wat mij tegenstaat is de dubbele rol van Brawn als teambaas en als hoofd van de technische commissie. Je hebt in het beste geval altijd de schijn tegen en ik denk niet dat je geheel objectief kunt zijn in zo'n situatie. Maar had Briatore in die technische commissie gezeten dan had je hem nu ook niet gehoord. En Ferrari is in het verleden ook vaak door de FIA gevraagd om advies ingaande regelveranderingen of voor het testen van de werking ervan geloof ik.

Edit: Ik lees net ergens dat Renault vorig jaar zo'n diffuser ontworpen had, deze voorgelegd heeft aan de FIA, en deze werd vervolgens afgekeurd. Met als gevolg dat Renault een andere richting is ingegaan met hun ontwerp.

Dat zou dan de zoveelste misser zijn....voeg maar toe aan het rijtje.

Darthwillie
7 april 2009, 01:15
Misschien lees ik er te veel in, maar op autosport.com staat een interview met Dominicali van Ferrari
Op de vraag wie besloot dat Kimi naar Wets moest
Q. Who took the decision to put Kimi onto wet tyres?

SD: Well, you know, I don't want to say that. It is something that we have discussed internally. Respecting your question, of course. I can tell you the reason why was we had information that a big downpour was coming. We felt some drops of rain at that stage, so because of this that is why we took that decision.

even later een vraag over Schumachers aanwezigheid

Q. And what about Michael Schumacher's role? Should all these mistakes happen with a seven-time world champion on board?

SD: I was expecting that question, but I do not want to give an answer because I did not also answer who decided what here. So I don't want to. This is something we will discuss internally, it is not something that we will discuss outside.

Verder is er veel kritiek in de pers (duitsland en Italie ) over zijn functioneren

Een ander punt is dat de FIA ook het protest van Williams tegen RBR/Torro Rosso en Ferrari van de Australische GP gaat behandelen ondanks dat het teruggetrokken is!!!!

gave foto dit trouwens
http://www.f1-live.com/f1/photos/2009/gpsepang/diapoa_324.jpg

KingBee
7 april 2009, 01:24
Ik las dat ook net dat de FIA het ingetrokken protest gaan onderzoeken. :huh1:

RedBull gaat erg snel, ook zonder die speciale diffuser. Maar ze zullen alle snelheid kunnen gebruiken want waarschijnlijk kunnen zij helemaal geen gebruik maken van die "illegale" diffuser die Brawn, Toyota en Williams gebruiken, omdat zij met een uniek pull-rod systeem werken (dat is de reden waarom de auto wat fragiel oogt). Tenzij ze de hele achterwielophanging opnieuw ontwerpen.

Darthwillie
7 april 2009, 01:48
Even voor mijn lol heb ik even de uitslagen neergezet MOCHTEN de Diffuser teams gediskwalificeerd worden.
Het zou wel de eerst overwinning voor Heidfeld betekenen.

Ik denk dat de mogelijkheid wel aanwezig is, BMW heeft nu ook al geprotesteerd voor de Maleisische GP. Dat betekent dat er teams waren die al voor de race het oneens waren met het systeem.

AUSTRALIË

1 Fernando Alonso
2 Sébastien Buemi
3 Sébastien Bourdais
4 Adrian Sutil
5 Nick Heidfeld
6 Giancarlo Fisichella
7 Mark Webber
8 Sebastian Vettel

MALEISIË
1 Nick Heidfeld
2 Mark Webber
3 Lewis Hamilton
4 Felipe Massa
5 Sébastien Bourdais
6 Fernando Alonso
7 Nelsinho Piquet
8 Kimi Räikkönen

Dan zou dit de stand in het kampioenschap

1 Nick Heidfeld 14
2 Fernando Alonso 13
3 Mark Webber 10
Sebastien Bourdais 10
5 Sebastien Buemi 8
6 Lewis Hamilton 6
7 Adrian Sutil 5
Felipe Massa 5
9 Giancarlo Fisichella 3
10 Nelsinho Piquet 2
11 Sebastian Vettel 1
Kimi Raikkonen 1

Wel grappige merkenstand dan

1 STR 18
2 Renault 15
3 BMW 14
4 RBR 11
5 Force India 8
6 McLaren 6
6 Ferrari 6

(fouten voorbehouden)

bobskink
7 april 2009, 01:52
Als dat zou gebeuren is het echt helemaal om zeep.
Ferrari staat dan trouwens nog altijd maar zwakjes gepositioneerd.

Ik kan me inbeelden dat als ze er echt niet uitgeraken ze enkel de punten van de teams aanpassen. Het is een beetje een laffe, maar simpele oplossing en zo is iedereen een beetje tevreden.

Jeroen Ursem
7 april 2009, 01:59
Dat zou inderdaad de beste oplossing dan zijn, anders kost dat heel veel fans denk ik

Dr.Nono
7 april 2009, 09:38
Stukje op de BBC F1 website over het 'geval McLaren'. Ik ben benieuwd (alhoewel ik het eigenlijk niet wil weten... :()

McLaren likely to face F1 inquiry
By Andrew Benson

The McLaren team are expected to face disciplinary charges after being found guilty of misleading race stewards following the Australian Grand Prix.

Lewis Hamilton and the team have already been stripped of their points from the race and the Englishman has issued an emotional public apology.

But BBC Sport has learned governing body the FIA is poised to order them to officially account for their actions.

A spokesman said the FIA was awaiting a report from its race observer.

It is understood that is expected imminently, and any further developments should become clear by Wednesday.

It is expected McLaren will be called before a meeting of the FIA World Council - but that this is unlikely to be scheduled before the Bahrain Grand Prix, the fourth race of the season, later this month.

...

There is no limit to the action it could take in this instance if it deemed it serious enough.

Hamilton himself is expected to escape further censure.

...

bobskink
7 april 2009, 14:21
Ze moeten nu ook niet gaan overdrijven, hun straf was goed genoeg. In het verleden zijn er ergere dingen gebeurd. Dat ze het gewoon bij een voorwaardelijke straf houden zo goed zijn.

Raikkonen_WC
7 april 2009, 15:17
Apart idee van Mosley

Bron: GPUpdate (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/07/mosley-zelfde-motor-in-verschillende-raceklasses/)

Mosley: "Zelfde motor in verschillende raceklasses"

Max Mosley heeft een nieuwe idee om de kosten van de autosport te verlagen. De FIA-president zou graag zien dat verschillende raceklasses gebruik maken van hetzelfde motortype. De Formule 1 zou dan een turbo-aangedreven versie van de krachtbon gebruiken, terwijl lagere categorieën een standaardversie zouden krijgen.

Mosley was afgelopen weekend in Portugal aanwezig, waar de Rally van Portugal plaatsvond. De Brit vond tijd om de pers te woord te staan en vertelde daar over zijn nieuwe plan. "We kijken naar de mogelijkheden voor een 'wereldmotor', die in 2013 zou moeten worden ingevoerd", zei hij. "In de Formule 1 zouden we een turbo gebruiken en er komt een normale versie voor de lagere categorieën. In het wereldkampioenschap rally zouden we of een turbo of een standaardversie kunnen gebruiken. Maar dit plan staat nog in de kinderschoenen."

De FIA-president wilde eerder al een standaardmotor in de Formule 1 invoeren, maar dit plan vond weerstand bij de teams, die liever hun eigen motoren blijven bouwen.

Ik vind het niet een heel dom plan. Opzich voor de fabrikanten is het wel goed. Zo kan Subaru een Rally team en een F1 team runnen, zonder dat ze er verschillende motoren voor nodig hebben..... Kosten technisch erg interessant. Maar is het haalbaar?

Bram Kocken
7 april 2009, 15:21
Nu zeg ik, :huh:

Een WRC-auto @ 18000 rpm?

Dan rijdt ieder team met dezelfde motor.

Joh!

bobskink
7 april 2009, 15:22
Dan rijdt ieder team met dezelfde motor. Dat slaat toch nergens op, het gaat er net om dat constructeurs concurreren met elkaar.

Misschien is het overdreven utopisch, maar waarom proberen ze in de F1 niet gewoon op zonne-energie of iets anders milieuvriendelijk te rijden.

Erix
7 april 2009, 15:23
Even voor mijn lol heb ik even de uitslagen neergezet MOCHTEN de Diffuser teams gediskwalificeerd worden.
Het zou wel de eerst overwinning voor Heidfeld betekenen.

(fouten voorbehouden)
Voor Maleisië gelden halve punten ;) dat brengt dan waarschijnlijk Alonso bovenaan je lijst?

Tazz
7 april 2009, 15:39
Misschien is het overdreven utopisch, maar waarom proberen ze in de F1 niet gewoon op zonne-energie of iets anders milieuvriendelijk te rijden.
kan toch bijna niet denk ik? dan moeten ze de hele auto volplakken met zonnepanelen, dan is er geen plaats meer voor sponsors, én het zou mss amper een paar pk's meer opleveren voor het KERS

bobskink
7 april 2009, 15:45
Het zou iets voor de toekomst zijn. F1 beweert dat ze voor technische revoluties zorgen die in het dagelijkse leven kunnen gebruikt worden, het wordt misschien eens tijd dat ze het nog eens waarmaken en misschien ook een voorbeeld functie nemen.
Ik weet dat zoiets de komende jaren onmogelijk is, maar Max en co weten ondertussen lang dat benzine niet goed is voor het milieu, kostelijker wordt en uiteindelijk op geraakt.

Trouwens de zonne energie hoeft niet perse van de auto zelf te komen ze kan afgetapt worden, zo blijven er pitstops.

Pingguest
7 april 2009, 15:45
Naar alle waarschijnlijkheid bedoelde Max Mosley dat voor alle klassen dezelfde motorreglementen zouden moeten gelden. En dat vind ik geen slechte uitgangsbasis. Laat in ieder geval toe dat in de Formule 1 en LMP1 met dezelfde type motoren gereden kan worden.

Mijn voorstel:
Laat alle motorconfiguraties toe, laat het verbruik van motor geheel vrij en beperk het brandstofverbruik tot 15 liters per 100 kilometers.

speed9
7 april 2009, 17:36
Ik heb het maar schuin gelezen, maar als één april grap vind ik het wat flauw omdat het te makkelijk waar zou kunnen zijn.
Hamilton mag dan wel eeuwige trouw gezweerd hebben aan MCLaren, als ze lang blijven sucken is hij daar weg.

Naar alle waarschijnlijkheid bedoelde Max Mosley dat voor alle klassen dezelfde motorreglementen zouden moeten gelden. En dat vind ik geen slechte uitgangsbasis. Laat in ieder geval toe dat in de Formule 1 en LMP1 met dezelfde type motoren gereden kan worden.

Mijn voorstel:
Laat alle motorconfiguraties toe, laat het verbruik van motor geheel vrij en beperk het brandstofverbruik tot 15 liters per 100 kilometers.Vind het al heel wat als ze 50 of 25 liters op 300 kilometer gaan rijden ( kort 1 op 6 of 1 op 12 kilometer)

Gerben
7 april 2009, 18:45
Mijn voorstel:
Laat alle motorconfiguraties toe, laat het verbruik van motor geheel vrij en beperk het brandstofverbruik tot 15 liters per 100 kilometers.

het moet goedkoper worden toch? Met jouw voorstel in ieder geval niet.

TheRealms
7 april 2009, 19:05
F*ck goedkoper, ik snap die bullshit nog steeds niet, kom op, de hoogste klasse in de sport mag wat mij betreft hartstikke duur zijn. Ik vind het wel een enorm goed idee om het aantal liters brandstof wat je mag gebruiken per race te verlagen per jaar, desnoods andere brandstoffen technisch gezien vrijgeven, dit kan dan ook weer gebruikt worden in normale personenauto's...

bobskink
7 april 2009, 19:23
ik denk dat goedkoper tegenwoordig wel moet om de boel leefbaar te houden, het is crisis, maar misschien had je het nog niet door ;) .

jp_f1
7 april 2009, 20:52
Pssst modjes: #1029 al.
Tijd voor een Deeltje 7? :D

Pingguest
7 april 2009, 20:57
het moet goedkoper worden toch? Met jouw voorstel in ieder geval niet.

Zoals eerder gesteld door de Motorsport Industry Association:

There are two fundamental ways to constrain power namely:
1. By limiting peak airflow into the engine. This is already used throughout motorsport, but it results in fuel/air mixture strengths significantly richer than stoichiometric. The engine exhaust will contain high levels of toxic carbon monoxide, and un-burnt hydrocarbons, which are toxic and carcinogenic.

2. By limiting peak fuel flow. This technique is used to limit the power with gas turbines engines, but it is not used with competition reciprocating engines. The advantage of this approach is that emissions immediately improve, and engines are driven towards cleaner, lean burn technologies.

Using the second technique provides additional useful spin-off. Competition engine makers will start to focus more on improving specific fuel consumption than on specific power output, and this has considerable relevance to production engines. Engine rpm will be reduced in order to improve specific fuel consumption, engine noise will improve as frequency is lowered and engine life and durability will also improve with reduced rpm.

A reduction in engine rpm by limiting peak fuel flow will encourage the use of gasoline direct injection (GDI) in racing engines. Engine manufacturers would clearly like to use GDI in Formula One but ultra high engine speeds make the application extremely difficult. GDI was last used in Grand Prix racing by Mercedes-Benz on their victorious W196 cars in the mid 1950's. However Audi has now won Le Mans three times and on the last two occasions used GDI (albeit whilst using mandatory air-restrictors).

Gerben
7 april 2009, 22:36
De ontwikkelingskosten worden alleen maar hoger als je zulke limieten gaat stellen, want team A verbeterd het benzine verbruik van haar motor, terwijl team B het benzine verbruik en het vermogen verbeterd. Daar opvolgende duikt team A weer achter de tekenborden (PC's tegenwoordig natuurlijk) om haar motor ook weer te verbeteren. Zolang je dingen zoals motorconfiguraties vrijlaat word er altijd veel geld in ontwikkeling gestoken om te kijken of die dingen beter kunnen.

Darthwillie
8 april 2009, 00:32
Voor Maleisië gelden halve punten ;) dat brengt dan waarschijnlijk Alonso bovenaan je lijst?

Dat is best een belangrijk punt wat je daar zo zegt :blushing:

Herzien, volgens mij is dit de stand in het kampioenschap MOCHTEN de Diffuser teams uit de uitslag gehaald worden

1 Fernando Alonso 11,5
2 Nick Heidfeld 9
3 Sébastien Buemi 8
Sébastien Bourdais 8
5 Mark Webber 6
6 Adrian Sutil 5
7 Lewis Hamilton 3
Giancarlo Fisichella 3
9 Felipe Massa 2,5
10 Nelsinho Piquet1
Sebastian Vettel 1
12 Kimi Räikkönen 0,5

1 STR 16
2 Renault 12,5
3 BMW 9
4 Force India 8
5 RBR 7
6 McLaren 3
Ferrari 3

De reden dat Williams zijn protest terugtrok op de avond van de Australische GP is trouwens dat 10 wagens de in hun ogen illegale onderdelen hebben. Inclusief Toyota dat Williams hun motoren levert.

Pingguest
8 april 2009, 09:38
De ontwikkelingskosten worden alleen maar hoger als je zulke limieten gaat stellen, want team A verbeterd het benzine verbruik van haar motor, terwijl team B het benzine verbruik en het vermogen verbeterd. Daar opvolgende duikt team A weer achter de tekenborden (PC's tegenwoordig natuurlijk) om haar motor ook weer te verbeteren. Zolang je dingen zoals motorconfiguraties vrijlaat word er altijd veel geld in ontwikkeling gestoken om te kijken of die dingen beter kunnen.

Je gaat er echter aan voorbij dat elk nieuw motorreglement voor hogere ontwikkelingskosten zorgen. Sterker nog, totaan dit jaar spendeerden de motorleveranciers nog immer tientallen miljoenen Dollars aan de ontwikkeling van iets irrelevant als de uitlaat! Aan de ontwikkeling van andere zaken kon dit niet besteed worden, vanwege de motorhomologatie. Met andere woorden: geen enkel reglement zorgt voor lagere ontwikkelingskosten.

De verlaging van de ontwikkelingskosten kan in alle redelijkheid dan ook geen doelstelling zijn. Wel dienen de motorleveranciers de mogelijkheid te krijgen hun enorme budgetten te legitimeren, omdat hetgeen ontwikkeld wordt uiterst relevant is voor de straatauto's.

petervdveen
8 april 2009, 11:27
Als de difuser's worden afgekeurd. Worden dan gewoon de punten gewist of schuift dat iedereen in de officiele race uitslag op? Want anders krijg je natuurlijk een hele andere uitslag..

En iets wat misschien ook een rede is waarom de brawn zo snel rijd (is een theory van mij(A))
Ik zag op f1.com dit plaatje..
http://www.formula1.com/photos/ta_article/full/ta_article_631.jpg
Hierbij gaat de lucht rond het voorwiel en als iets slecht is voor de luchtstroom / aerodynamica lijken het mij die voorwielen wel die tegen de rij richting in draaien...
Dat zou (denk ik) best wel eens heel wat kunnen schelen...

Darthwillie
8 april 2009, 11:37
Dat mag de FIA zelf beslissen. Ze kunnen de uitslag laten staan en vanaf de volgende race verbieden, of de uitslag laten staan en punten afnemen of de teams uit de uitslag halen .

Wat wel meetelt dat er al geprotesteerd is VOOR de races. BMW heeft daarom expres voor de go van malesie geprotesteerd zodat de uitslag van die race ook meegenomen word.

NS
8 april 2009, 11:37
dat klinkt alsof jouw theorie is dat de banden met de windrichting mee draaien maar dat ze toch nog vooruit gaan ;)

petervdveen
8 april 2009, 14:27
dat klinkt alsof jouw theorie is dat de banden met de windrichting mee draaien maar dat ze toch nog vooruit gaan ;)
Neej joh ;)
Maar in principe.. De wielen draaien tegen de windrichting in (boven kant)
Dus lijkt me dat aerodynamisch enorm slecht.. Maar nu zitten er twee vinnen die de wind/lucht rond het wiel later stromen.. En mij lijkt dat echt een enorm voordeel.. :cool:

Gerben
8 april 2009, 18:15
Je gaat er echter aan voorbij dat elk nieuw motorreglement voor hogere ontwikkelingskosten zorgen. Sterker nog, totaan dit jaar spendeerden de motorleveranciers nog immer tientallen miljoenen Dollars aan de ontwikkeling van iets irrelevant als de uitlaat! Aan de ontwikkeling van andere zaken kon dit niet besteed worden, vanwege de motorhomologatie. Met andere woorden: geen enkel reglement zorgt voor lagere ontwikkelingskosten.

Standaardmotor, zorgt in mijn ogen toch zeker voor lagere ontwikkelingskosten.

Gerben
8 april 2009, 18:17
Neej joh ;)
Maar in principe.. De wielen draaien tegen de windrichting in (boven kant)
Dus lijkt me dat aerodynamisch enorm slecht.. Maar nu zitten er twee vinnen die de wind/lucht rond het wiel later stromen.. En mij lijkt dat echt een enorm voordeel.. :cool:

Het stuk boven de vleugel pakt nog een grote hap wind ;) Die verticale vleugel is volgens mij deels om koele lucht naar de remhapper te sturen!

Pingguest
8 april 2009, 20:22
Standaardmotor, zorgt in mijn ogen toch zeker voor lagere ontwikkelingskosten.

Voor de motoren wellicht, maar de totale ontwikkelingskosten zullen zeer zeker niet afnemen. Er is louter sprake van een kostenverplaatsing. Los daarvan gaan gestandaardiseerde in tegen de geest van de sport en haalt het een belangrijke variabele weg uit de sport.

Robert Saalmink
10 april 2009, 02:46
Dit gaat nog leuk worden :D

Hamilton, Ryan refused to change story

Lewis Hamilton and McLaren's former sporting director Dave Ryan refused to change their story about having deliberately let Jarno Trulli through at the Australian Grand Prix, despite being played radio conversations and media interviews that suggested the contrary in their second stewards' hearing at Sepang.

This week's AUTOSPORT reveals that Hamilton and Ryan maintained their stance in that second hearing that Trulli had taken it upon himself to overtake the McLaren in the closing stages of the Melbourne race, even though the stewards presented them with fresh evidence to say they were lying.

In the first detailed account of the stewards' hearings that have resulted in McLaren being called before the FIA's World Motor Sport Council, AUTOSPORT reports that Ryan and Hamilton stuck to their original story when recalled for the second hearing.

An FIA source told AUTOSPORT: "First of all, Lewis heard the radio exchange. It appeared that the strategy was to be extremely vague and not be very direct with the answers. Then the interview where he said, 'I was told to let him through' was played.

"At that point they both got very uncomfortable, but still denied that's what had actually happened.

"It was a bit surreal, this situation where you had the radio evidence and the interview, and they were putting a completely different interpretation on what the words actually meant. But the words were very, very clear."

FIA race director Charlie Whiting has also revealed that Hamilton denied more than once in the original hearing in Australia that he had let Trulli pass him.

Whiting said: "When asked very clearly, 'Did you consciously let him past, did you pull over to let him past', he [Hamilton] said, 'No'. The question was asked more than once. He was adamant that he hadn't slowed down and hadn't let Trulli past."

NS
10 april 2009, 10:49
mocht dat zo zijn heb ik maar 1 reactie: omg! :')

Bramzel
10 april 2009, 12:19
Lol, dan verdien je ook gewoon 2 races schorsing :p

Niels Tieman
10 april 2009, 12:30
Dan verdien je wel aan spanking van Dhr Mosley ja..!

Ja/Nee/Ja/Nee, wat is het nou? Ben gewoon een vent en vertel hoe alles gegaan is. Accepteer je straf als je iets fout hebt gedaan en ben daar eerlijk over. Zo moeilijk is dat niet lijkt me..

Mossel
10 april 2009, 12:33
Dit is toch gewoon heel erg dom!

Ik zie hier echt totaal geen strategisch voordeel in

Stefan van Renselaar
10 april 2009, 12:39
Ik zie hier echt totaal geen strategisch voordeel in

Wel, ze worden uit de wedstrijd gehouden en dan hebben we nog maar 18 auto's op de grid... :rolleyes:

Darthwillie
13 april 2009, 23:57
Luca Baldiserri wordt op de pitmuur vervangen door Chris Dyer bij Ferrari, hij is het eerste slachtoffer van de slechte resultaten.

Telegraaf.nl

Neo-242
14 april 2009, 00:28
Staat ook op autosport.com:

Baldisserri gets factory role in reshuffle

By Jonathan Noble Monday, April 13th 2009, 15:06 GMT

Luca Baldisserri, FerrariFerrari has announced a restructuring of its trackside operations in a bid to turn around its disastrous start to the season - with team manager Luca Baldisserri being switched to a factory-based role.

Following crisis talks at Maranello last week to discuss why the outfit has failed to score a point in the first two races of the year, its worst start to a campaign since 1992, the team has ramped up efforts to ensure it changes the situation as soon as possible.

As part of that bid to help improve the performance, the team has decided to set up a new Working Party to fast-track car improvements that are essential if Kimi Raikkonen and Felipe Massa are to start delivering the results needed to keep them in the title hunt.

This department will be headed by technical director Aldo Costa, with Baldisserri now handed responsibility for coordinating the factory efforts with trackside operations. Work will focus on all areas of car performance, including a double-decker diffuser if the concept is given the green light by the FIA International Court of Appeal this week.

The staff changes mean that Baldisserri will no longer attend races, with his role at the races now being taken by chief track engineer Chris Dyer.

The decision to move Baldisserri away from his trackside role comes after team principal Stefano Domenicali labelled the team's performance in Malaysia, where errors in qualifying and the race cost it dearly, as 'unacceptable'.

"Well, of course it is not a positive weekend," Domenicali told reporters after seeing Massa knocked out early in qualifying and Raikkonen's race wrecked by a wrong switch to wet tyres on a dry track. "It is the second one in a row and it is not good, for sure. Anyway, what we have to do is react immediately.

"The people have to take their own responsibility for things, and this is important in the moment where either from the performance point of view, and the management point of view, things are not going well. This is for sure not acceptable, and I am not accepting that."

As well as the team restructure, Ferrari will bring a host of new parts to this weekend's Chinese Grand Prix - including a revised front wing - which were evaluated by Marc Gene in straight-line testing last week.

Ferrari has also confirmed that design consultant Rory Byrne and chief designer Nikolas Tombazis will represent the team at the FIA International Court of Appeal hearing into the diffusers, which takes place tomorrow.

bobskink
14 april 2009, 11:30
Rond hoe laat kunnen we de uitslag van de diffuser saga verwachten?

joostingh
14 april 2009, 11:41
Ik zit idd ook de gehele tijd alles af te zoeken.

Maar ik denk ik de loop van de middag.

Trouwens ik las nog iets van de ontwerper van Ferrari. En hij heeft wel een sterk punt waar ook de FIA niet omheen zou kunnen.

Je mag namelijk (wanneer je recht onder de auto staat) niets anders zien als de bodemplaat en de wielen. Alles wat bodywork is of ophanging e.d. mag je dan niet zien. (vandaar dat Mclaren ook die aparte bodemplaat kan hebben)

Nu zegt men bij BrawnGP dat de diffuser geen onderdeel uitmaakt van de bodemplaat... dus technisch gezien zou je deze ook niet mogen zien van de onderkant... (dit zeggen ze omdat je geen gaten in de bodemplaat mag maken...)

Daarnaast zegt men dat je de wielophanging van de auto kan zien door die gaten... dus wanneer dit beide gewoon waar is en de regels op die manier zijn... kan het nog wel eens een zware dag voor ze gaan worden...

Raikkonen_WC
14 april 2009, 11:54
Ik ben benieuwd. Hopelijk loopt het af met een sisser en gebeurd er niks en kunnen we verder met RACEN!!!

Darthwillie
14 april 2009, 12:47
De uitslag wordt pas morgen verwacht.

Stefan van Renselaar
14 april 2009, 13:28
De uitslag wordt pas morgen verwacht.

Heerlijk al die rechtzaken :rolleyes:

Maar al 1000+ posts ;)

Niels Tieman
14 april 2009, 13:41
Het nieuwe deel staat inmiddels online:

http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=345