View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 6]
Robert Saalmink
6 november 2008, 12:24
Autosport.com sprak met DC. Hij heeft wel humor :)
Coulthard recounted many times over the weekend about his memories of life in F1 – and especially about the moments fans remember the most, like sticking the finger up to Michael Schumacher at the 2000 French Grand Prix.
"I am proud of bringing some unique moments to F1 as, if you don't win the championship, then you have to be remembered for something," he explained.
And what about Spa 1998 - and the famous aftermath of his shunt with Schumacher.
"I didn't realise, looking at the video footage, that little Jean Todt and Stefano Domenicali followed him into the garage. Stefano has got hold of him, but you have little Jean Todt getting pulled along like a little mini man.
"And the whole thing gets turned around because Forks, who used to be the big guy at McLaren who did the fuel, he just pushed Michael out. And as Michael gets pushed out, Jean runs into it like a car crash. They are the funny moments I will remember."
Bramzel
6 november 2008, 12:40
Haha, inderdaad zeg, dat had ik ook nog nooit gezien. 't Is echt 1 monteur die het hele zwikkie Ferrari lui de pitbox uitwerkt:
YouTube - Schumacher and Coulthard crash @ Spa 1998
RSRoy
6 november 2008, 12:44
Ik heb heel de McLaren monteur in dat Darh Vader pakkie ook nooit gezien in alle keren dat ik dat filmpje gezien heb.
Leuke quotes van David :)
Robert Saalmink
6 november 2008, 12:58
Ik vind het ook wel leuk dat hij de humor van die incidenten kan inzien. Hij had er ook als een zeurderige ouwe knar op kunnen terugblikken, bij wijze van spreken.
Shaddix
6 november 2008, 12:58
artikel uit de GVA (belgische krant)
Dronken Massa zingt "Schumacher is een homo"
De Braziliaanse Formule 1-piloten Felipe Massa en Rubens Barrichello hebben het bont gemaakt tijdens een feestje na afloop van de laatste Grand Prix van het jaar, die van Brazilië.
Honda-rijder Barrichello en Ferrari-piloot Massa zetten het afgelopen zondagavond op een feesten in een disco in Sao Paulo. Na heel wat alcohol gedronken te hebben voelde Barrichello de nood om op het podium te klimmen, Massa mee te sleuren en luid en duidelijk de tekst "Schumacher is een homo" te zingen.
Het publiek reageerde ietwat verrast, maar in een mum van tijd zong iedereen mee. Massa was duidelijk een beetje beschaamd, maar zou toch meegezongen hebben.
Ex-teamgenoten
Tweevoudig vice-kampioen Barrichello was jarenlang tweede piloot bij Ferrari, na Michael Schumacher. In zijn contract stond letterlijk vermeld dat hij de Duitser moést laten passeren indien de gelegenheid zich voordeed. Zo verspeelde Rubinho wel eens een zege aan Schumacher.
Felipe Massa, die in Brazilië de wereldtitel in de laatste ronde kwijtspeelde aan Lewis Hamilton, is eveneens een ex-ploegmaat van Schumacher. Dat hij meezong met Barrichello is verrassend, want Massa is min of meer een poulain van de zevenvoudig wereldkampioen; de Duitser staat Ferrari, en vooral Massa, met raad en daad bij. Benieuwd of Schumi kan lachen met Massa's capriolen.
:laugh:
Stefan van Renselaar
6 november 2008, 13:43
Als het nou Raikkonen en Kovalainen waren viel het nog te begrijpen :laugh:
Darthwillie
6 november 2008, 15:08
Staat niet of ze het over Ralf of Michael hebben :p :lol:
alhoewel
http://img120.imageshack.us/img120/1446/schumachercowboybp5.jpg
:lol:
Allebei mochten ze nooit wat toen ze teamgenoten waren, nu ff frustraties kwijt. Der Michael reed ooit een heftruck door een wandje in een dronken bui, shit happens. :D
Hamilton heeft trouwens de McLaren fabriek bezocht
http://images.gpupdate.net/large/115177.jpg
F1-gast
6 november 2008, 23:00
Wat is Hamilton een cry baby zeg.
Jeetje mina zeg, kan die gozer niet gewoon uit de f1 nu arrochante kwal, en dan ook nog lopen te klagen dat dat racisme is jeetje zeg. Heeft hij nooit geleerd wat wel en wat niet racisme is ?
Ecclestone: "Geen sprake van racisme"
06 november 2008
Bernie Ecclestone vindt dat er overgevoelig is gereageerd op de Spaanse website, waarop men een virtuele spijker op de baan mocht leggen voor Lewis Hamilton. Volgens de Formule 1-baas is hier gewoon sprake van passionele fans en heeft het niets met racisme te maken.
"Het is onzin. In Spanje steunt men Fernando Alonso en in Brazilië Felipe Massa", zei Ecclestone tegenover de BBC. "Met racisme heeft dit niets te maken. Die site was waarschijnlijk meer als grap bedoeld dan als een serieus geheel. Men ziet er van alles in dat er niet is."
F1 racing
Hamilton oneens met Ecclestone over racisme
06 november 2008
Volgens Bernie Ecclestone zijn de uitlatingen aan het adres van Lewis Hamilton helemaal niet racistisch, maar als grap bedoeld. De gekleurde coureur waar het allemaal om gaat is het echter niet eens met zijn landgenoot en denkt dat er wel sprake is van racisme.
"Ik zie het eigenlijk niet als een grap, maar het ligt achter me en ik kijk nu naar de toekomst.", zei de wereldkampioen van 2008. "Het belangrijkste voor mij is dat ik ook veel steun krijg, vooral van mijn Engelse fans. Ik ben erg trots als ik de Engelse vlag weer zie op de circuits. Alle negatieve dingen laat ik achter me."
F1 racing
Bramzel
6 november 2008, 23:10
Jeetje mina zeg, kan die gozer niet gewoon uit de f1 nu arrochante kwal, en dan ook nog lopen te klagen dat dat racisme is jeetje zeg. Heeft hij nooit geleerd wat wel en wat niet racisme is ?
Tut tut, vergeten dat Alonso fans in het verleden wel degelijk racistisch zijn geweest? Dat wil niet zeggen dat dat hier weer het geval is, maar helemaal raar zijn zijn uitspraken dus niet.
Darthwillie
6 november 2008, 23:44
Ik heb ergens wat vertalingen gezien van commentaren die bij die site gezet waren, een aantal daarvan waren 100% racistisch en ik ben helaas bang dat Hamilton heel goed weet wat racisme is.:crying:
kijk dit oude filmpje oa is
http://www.youtube.com/watch?v=DDjRdi5zv-w
bobskink
6 november 2008, 23:45
Ze zijn inderdaad racistisch geweest, maar duidelijk om de verkeerde redenen. Dit had niets met Hamiltons kleur te zien maar met de situatie vorig jaar. Maar het moet nu niet overroepen worden. Hamilton is een beetje een slechte winnaar. Je hebt gewonnen, moet je dan toch nog zo nodig ouwe koeien uit de sloot halen een je tegenstanders nog meer jennen.
Je hebt altijd domme fans en tegenstanders, hou je er gewoon niet me bezig, alsof de engelsen zo mals zijn voor Alonso en Massa.
Toen Hamilton zondag de titel won was ik echt pissig, ik kan de gast niet luchten, maar ik dacht, fuck it, t'is maar sport, zolang Obama dinsdag maar wint.
Sander Hogendoorn
7 november 2008, 00:07
kijk dit oude filmpje oa is
http://www.youtube.com/watch?v=DDjRdi5zv-w
Geweldig om dit filmpje weer eens te zien nu hij ook daadwerkelijk kampioen is :)
Darthwillie
7 november 2008, 00:45
Onder het motto tijd teveel :rolleyes: heb ik voor de lol eens uitgerekend wat de rijders hebben gedaan in de tweede helft van het seizoen
Hamilton = 50
Massa = 49
Alonso = 48
Vettel = 30
Kovalainen = 29
Kubica = 27
Heidfeld = 24
Raikkonen = 22
Glock = 20
Hamilton en Massa was logisch, ze stonden na Duitsland gelijk op 48 punten,
Alonso is best indrukwekkend, was de Renault vanaf het begin op dit niveau geweest had hij door de vele fouten van Massa/Hamilton nog redelijk voor het kampioenschap kunnen meedoen (als als als als als..... :p )
Vettel die meer scoort dan Kovalainen is niet goed, zeker niet als je bedenkt dat ze allebei hun overwinning in dit deel van het seizoen hebben gehaald en de resterende punten gewoon racend gehaald zijn.
Raikkonen heeft 4 non finishes achter elkaar gehad en dat is te zien :blushing:
Excuses voor eventuele rekenfouten, was hoofdrekenwerk
bobskink
7 november 2008, 01:01
Formule 1 draait om tijd teveel.
Alonso is inderdaad indrukwekkend. Als hij volgend jaar vanaf dag één een goede wagen heeft en MC Laren en Ferrari zijn niet hyperdominant zie ik het hem volgend jaar weer fixen. In 05 en 06 had hij ook niet de beste auto.
Stefan van Renselaar
7 november 2008, 10:42
Formule 1 draait om tijd teveel.
Alonso is inderdaad indrukwekkend. Als hij volgend jaar vanaf dag één een goede wagen heeft en MC Laren en Ferrari zijn niet hyperdominant zie ik het hem volgend jaar weer fixen. In 05 en 06 had hij ook niet de beste auto.
Hopen dat Renault er niet weer een potje maak in het tussen-seizoen(2007-2008 was echt slecht). Als ze even sterk blijven als Ferrari en McLaren dan zie ik idd nog wel wat kansen volgend jaar :)
cookie
7 november 2008, 18:01
Coulthard heeft weer wat leuke uitspraken gedaan op de persconferentie van de RoC.
When asked about Hamilton's possible participation, Coulthard said he would love him to race alongside him at Team F1 Racing Great Britain, against Button and outgoing World Touring Car Champion Andy Priaulx in Team Autosport Great Britain.
"These two guys together [Jenson and Priaulx] are a very strong team and it would certainly help me a great deal if Lewis would come along," said Coulthard. "I would love to ride on his coat-tails and win something.
"So Lewis if you are watching, which I am sure you aren't, you're probably cuddled up in bed with your lovely girlfriend, at this moment in time, between sessions, wondering... please come along to the Race of Champions. Do it for your country!"
:D
F1-gast
7 november 2008, 18:13
orce India zet Kolles en Gascoyne aan de kant
07 november 2008
Colin Kolles en Mike Gascoyne kunnen op zoek naar een nieuwe werkgever. Vijay Mallya, de eigenaar van Force India, is grote veranderingen aan het aanbrengen in het management van het team en voor Kolles en Gascoyne is geen plek meer.
Mallya zelf neemt de rol van teambaas over van Kolles, die deze functie sinds 2006, toen het team werd overgenomen door Midland, vervulde. Gascoyne werd eind 2006 als topontwerper door Spyker aan boord gebracht en had bij het team de functie van chef technische zaken. Zijn taken worden overgenomen door hoofdontwerper Mark Smith, die eind 2007 overkwam van Red Bull, en technisch directeur James Key.
"Force India is het moeilijkste project uit mijn loopbaan en het is me duidelijk geworden dat er meer input van mijn kant nodig is", liet Mallya vrijdag weten. "We hebben zijn dit seizoen veel vooruitgang geboekt, maar we hebben nog iets meer nodig en daar zijn enkele drastische veranderingen in het management voor nodig. Ik wil Colin graag bedanken voor zijn onvermoeibare inzet en Mike voor het meebrengen van al zijn technische expertise. Ze waren erg belangrijk voor het team."
Mallya maakt maandag meer bekend over de toekomst van het team. Mogelijk wordt McLaren-Mercedes dan als nieuwe motorenpartner bevestigd.
F1 racing
Jammer dat gascoyne weg moet.
maar denk dat heel force india nog gewoon het kwakkelende jordan van 2004 is om eerlijk te zijn.
Ellu
7 november 2008, 18:19
Waarschijnlijk was dit nodig om echt vooruitgang te maken. Ik zal ze niet missen iig:p
Darthwillie
7 november 2008, 22:23
benieuwd of dit gevolgen heeft voor Sutil, bij mijn weten is Kolles zijn manager of in ieder geval degene die verdient aan zijn contract. Mochten ze echt een contract met McLaren afsluiten dan zou het mij niet verbazen als DiResta daar gaat rijden.
F1-gast
7 november 2008, 23:39
Sutil heeft daar toch al contract voor volgend jaar.
Lijkt me sterk dat diresta daar gaat rijden.
laat dan paffet er rijden.
RSRoy
8 november 2008, 00:00
Dat had Verstappen ook ooit eens bij Arrows tot dat ineens Frentzen daar ging rijden :rolleyes:
Darthwillie
8 november 2008, 00:02
Norbert Haug is nogal fan van DiResta en de geruchten gaan dat Sutil zijn contract aan Kolles te danken heeft. Vandaar dat ik de link leg, het gerucht gaat echter dat ik me wel eens vergis.:innocent:
Bramzel
8 november 2008, 01:52
Lijkt me sterk dat diresta daar gaat rijden.
laat dan paffet er rijden.
Paffet? Dan zou ik toch echt voor DiResta gaan hoor.
F1-gast
8 november 2008, 09:51
Norbert Haug is nogal fan van DiResta en de geruchten gaan dat Sutil zijn contract aan Kolles te danken heeft. Vandaar dat ik de link leg, het gerucht gaat echter dat ik me wel eens vergis.:innocent:
Het gerucht ging ook dat Glock teamorders kreeg op een gecodeerde frequentie van zijn teamleiding. Omdat ron Dennis naar Toyota gecommuniceerd had dat glock aan de kant moest, ook verteld via een gecodeerde frequentie.
Pingguest
8 november 2008, 11:01
Ik vind de overstap van DTM naar de Formule 1 nog altijd een vreemde. Een DTM-auto is totaal anders dan een Formule 1-auto. Denk maar aan de hoeveelheid vermogen, gewicht en downforce. Tot nu toe is slechts twee coureurs van uit de DTM naar de Formule 1 gegaan: Albers en Winkelhock. Maar hun beide loopbanen is allang ten einde.
Bramzel
8 november 2008, 12:24
Het gerucht ging ook dat Glock teamorders kreeg op een gecodeerde frequentie van zijn teamleiding. Omdat ron Dennis naar Toyota gecommuniceerd had dat glock aan de kant moest, ook verteld via een gecodeerde frequentie.
Whahaha, dat geloof je toch zelf niet :D
Heerlijk, al die complot theorieen.
Darthwillie
8 november 2008, 13:57
Dus jij gelooft ook niet dat ik me weleens vergis :lol:
Bij die theorieën vraag ik me altijd af waarom ze Glock niet gewoon banden lieten wisselen :blink: Het vervelende is alleen dat de FIA niet toestaat dat er frequenties gecodeerd worden en alle radio verkeer monitoren.
JossNL
8 november 2008, 14:18
Dus jij gelooft ook niet dat ik me weleens vergis :lol:
Bij die theorieën vraag ik me altijd af waarom ze Glock niet gewoon banden lieten wisselen :blink: Het vervelende is alleen dat de FIA niet toestaat dat er frequenties gecodeerd worden en alle radio verkeer monitoren.
Volgensmij heeft Glock een plekje gewonnen door het niet stoppen. Zoniet, dan heeft hij in ieder geval geen plek verloren!;)
Darthwillie
8 november 2008, 14:26
Dat klopt, het is meer het probleem dat er allerlei woeste theorien zijn dat Glock Hamilton voorbij moest laten terwijl dat nooit een issue was geweest als hij gewisseld had. ;)
Schumi rulezzzzz
8 november 2008, 14:47
Glock reed in zijn laatste ronde 1:44.732 en Trulli die ook op droogweerbanden bleef rijden een 1:44.800. Wat dat betreft lijkt me daar het bewijs geleverd dat Glock niet met opzet aan de kant is gegaan, want waarom zou Trulli dan net zo langzaam rijden!?
Daniël
8 november 2008, 14:55
DAT DEED TRULLI NATUURLIJK EXPRES! DUH!
:')
Ik snap echt niet hoe mensen op die complottheorieën komen, vrij irritant eigenlijk.
Stefan van Renselaar
8 november 2008, 14:57
Om het te laten lijken dat Glock het niet expres deed.
Shaddix
8 november 2008, 17:06
Om het te laten lijken dat Glock het niet expres deed.
geloof je dat nu echt?
F1-gast
8 november 2008, 17:21
Heerlijk die hap cultuur onder de nederlanders:lol:
Sander Hogendoorn
8 november 2008, 18:17
Hehe, wou net zeggen, hap hap :D
Stefan van Renselaar
8 november 2008, 18:34
Wel naar Peijnenburg he ;)
Darthwillie
15 november 2008, 21:32
Stond een interessant stukje in Motorsport Aktuell.
Robert Kubica was bepaald ongelukkig in Brazilië. Ten eerste vond hij geen snelheid, ten tweede was hij al niet blij dat BMW zo vroeg in het seizoen stopte met ontwikkelen waardoor BMW niet meer competitief was en ten derde was hij na afloop witheet dat hij zijn 3e plaats in het kampioenschap kwijt is, tijdens de race in china heeft hij ge-eist dat Heidfeld hem voorbij zou laten voor extra punten, dat vond men niet nodig. Achteraf een dubieuze beslissing.
Mathijs
15 november 2008, 23:09
Vind ik niet, voor een kampioenschap kan ik het wel voorstellen, maar voor een 3e plaats. Ik denk dat je op die manier Heidfeld redelijk afplast, want voor het team maakt het namelijk niets uit, je blijft evenveel punten halen. Verder had je dan bijvoorbeeld het risico dat Heidfeld zijn plaats moest afstaan aan Heiki, en dat zou dan weer sneu voor Heidfeld zijn. Al met al heeft Kubica gewoon pech gehad en moet hij het zien als motivatie voor volgend jaar.
Sander Hogendoorn
15 november 2008, 23:13
Ik vind wel dat Kubica een punt heeft. Om hierdoor een podiumplaats in de eindstand van het kampioenschap te verspelen is best wel een reden om boos over te zijn imo.
Stefan van Renselaar
15 november 2008, 23:43
Ik vind wel dat Kubica een punt heeft. Om hierdoor een podiumplaats in de eindstand van het kampioenschap te verspelen is best wel een reden om boos over te zijn imo.
Die heeft hij dus niet ;)
bobskink
17 november 2008, 12:12
Canada ligt er nu officieel uit:
http://f1.gpupdate.net/en/news/2008/11/17/canadian-grand-prix-officially-axed/
Stomme beslissing en een bewijs dat het alleen om money money draait voor Bernie. China wil zelf stoppen maar dat ziet Bernie met 1 miljard chinezen als potentiële klanten voor tv rechten en merchandise niet zitten.
Schumi rulezzzzz
17 november 2008, 15:52
Alleen maar slecht nieuws vandaag. Canada was altijd een van de gaafste races...
CuqeBaqer
17 november 2008, 17:01
Ach ja formule 1 word toch verkracht.
Raikkonen_WC
17 november 2008, 19:45
http://images.gpupdate.net/large/115749.jpg
http://images.gpupdate.net/large/115730.jpg
http://images.gpupdate.net/large/115731.jpg
WTF?????? Die voorvleugel wordt toch niet standaard zo he??? DIT ZIET NIET UIT!!!!!!
Sander Hogendoorn
17 november 2008, 19:46
Lekker geslapen? :p
http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=144&page=6
KingBee
17 november 2008, 19:50
Dit ziet er echt niet meer uit!!! Wat een ongelooflijk misvormde bak is dat geworden. http://planetsmilies.net/vomit-smiley-31.gif
Pingguest
17 november 2008, 19:58
Huh, ja het centrale gedeelte van de voorvleugel is wel degelijk standaard. Hetzelfde geldt voor de nose cone.
Raikkonen_WC
17 november 2008, 21:21
Lekker geslapen? :p
http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=144&page=6
Nee, hele dag op een saaie presentatie doorgebracht. Was de eerste foto die ik zag, dus meteen gepost.
Roel Bakker
18 november 2008, 15:45
In het kader van het verneuken van de sport..
Ecclestone wil punten vervangen door medailles
18 november 2008
Formule 1-baas Bernie Ecclestone wil het huidige puntensysteem vervangen voor een systeem met medailles. Sinds 2003 krijgen de eerste acht coureurs punten uitgedeeld, maar al vanaf volgend seizoen zouden alleen nog de eerste drie finishers worden beloond, en wel met een gouden, een zilveren en een bronzen medaille.
Wie aan het einde van het seizoen dan de meeste gouden plakken heeft behaald, is wereldkampioen. Nu is het zo dat de winnaar van de race tien punten krijgt, de coureur die tweede wordt acht punten ontvangt, de nummer drie zes punten verdient, de vierde positie goed is voor vijf punten, de vijfde plek vier punten oplevert, de zesde plaats drie punten, de zevende stek twee punten en de achtste plaats één punt. De coureur die de meeste punten weten te scoren, is wereldkampioen.
Ecclestone denkt dat een systeem met medailles de sport veel eenvoudiger zal maken voor het publiek. "Iedereen snapt het systeem met een gouden, een zilveren en een bronzen medaille. Bijna alle sporten werken met dit systeem", liet de Brit weten in een interview met The Times. Ecclestone is ervan overtuigd dat de medailles er gaan komen. "De FIA en alle teams zijn voor dit plan. In Melbourne gaat een coureur dus niet meer voor de tien punten, maar voor de gouden plak."
De coureurs die buiten het podium eindigen, scoren straks dus geen punten meer voor het kampioenschap. De plek waarop zij finishen, zal nog wel belang zijn omdat aan de hand van de race-uitslag het klassement zal worden opgemaakt. Verder zal er in het constructeurskampioenschap nog gewoon met het huidige puntensysteem worden gewerkt, zodat een klassering in de top-acht toch beloond blijft.
Waarschijnlijk zal de FIA in december een beslissing nemen over dit plan.
www.gpupdate.nl
Nee... het systeem wat we nu hebben is echt heel ingewikkeld natuurlijk!!:confused1:
Ik denk juist dat dit systeem voor verwarring gaat zorgen..
TheRealms
18 november 2008, 15:52
EDIT dat kan best wat genuanceerder, zie dit als een waarschuwing [ADMIN]
Federici
18 november 2008, 16:16
Tsjeee.. als dit er gaat komen.. dan weet ik het ook niet meer.
TheRealms
18 november 2008, 16:18
EDIT dat kan best wat genuanceerder, zie dit als een waarschuwing [ADMIN]
mmh ja, ok.....
Ecclestone is echt dom! :thumbup:
bobskink
18 november 2008, 16:21
Alweer een dom idee van Bernie, geef gewoon 7 punten aan de tweede en het winnen wordt al iets meer beloond. Zo moeilijk is het toch niet dat punten systeem, waar ik nog altijd geen zak van snap zijn de kwalificaties en de regels voor straffen en ik denk dat dat voor de meesten geld.
Stefan van Renselaar
18 november 2008, 16:29
ja, het zal er een hoop makkelijker op worden, wel de teams belonen, maar de coureurs niet.....
cookie
18 november 2008, 16:34
Dom idee van Bernie, een kampioenschap draait om constantheid. Als je 5 races wint en de rest uitvalt word je kampioen als de andere piloot er maar 4 wint en al de andere races tweedes word (wat dus veel moeilijker is dan 5 winnen en de rest niet finishen)
Face the Slayer
18 november 2008, 16:50
In de sporten waar met medailles wordt gewerkt is het deelnemersveld beperkt in de uiteindelijke finale. In een sport als de F1 waar een twintigtal deelnemers meedoen aan een race is een medaille systeem zeer onbevredigend voor de meeste coureurs en werkt nog meer in het nadeel van de kleinere teams.
bobskink
21 november 2008, 21:07
niet echt belangrijk, maar ik las het Sporza:
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/081121_Rossi_Ferrari_Spin
Darthwillie
21 november 2008, 21:11
wel geinig dat ze hem nummer 46 gaven :thumbup:
http://images.gpupdate.net/large/116053.jpg
gisteren had hij de snelheid er goed in trouwens
Sander Hogendoorn
21 november 2008, 21:12
Hij was gister maar 1,5 seconde langzamer dan Kimi :thumbup:
Stefan van Renselaar
21 november 2008, 21:48
Die Ferrari ziet er echt super uit :thumbup: :thumbup:
Robert Saalmink
22 november 2008, 02:50
Ze gaan eens nadenken over de kwalificaties. Veel slechter kan het niet worden...
FOTA to discuss new qualifying format
The Formula One Teams' Association, FOTA, will discuss a new qualifying format for the sport when the body meets next month.
FOTA is looking to spice up qualifying, currently divided in three sessions, two of them including a knockout system.
The new idea to be looked at consists of all cars jumping onto the track at the same time and with the same amount of fuel, with the slowest driver being eliminated after each lap.
After 14 laps, the six fastest drivers would then fight for pole position, fitting new tyres but still using the same amount of fuel.
The proposal might even include a championship point for pole position and prize money.
The current format, where the ten quickest drivers fight for the top spot in the final session with an amount of fuel decided by the teams, often sees pole position going to a car that's lighter than the rest.
FOTA will meet on December 4 and if the proposed format is agreed upon by all teams, it is expected to be submitted to the FIA for approval.
Autosport
Robert Saalmink
22 november 2008, 02:57
Op Autosport.com staat een analyse over Renault en over Alonso zijn afgelopen jaren. Leuk leesvoer atijd.
Rage against the machine
After a year to forget for both Fernando Alonso and his former Renault team in 2007, the Spaniard reunited with his French team, to take them back on to the top step of the podium - not once, but twice in a row. Jonathan Noble reflects on their renaissance, and where it leads from here.
At first we didn't believe him. We had become all too aware of what a political animal Fernando Alonso could be after his annus miserabilis at McLaren in 2007, so all his elaborate talk of downplaying Renault's form on his return to the team was just interpreted as part of the action plan.
Only by playing things down could Alonso hope to catch the opposition unawares, and return Renault to the winners' circle.
For sure it was too much to expect Alonso's homecoming to instantly deliver the same form that had delivered back-to-back world titles in 2005 and 2006, but a big step forward would surely see them fighting up there at the front for much of the season just gone.
But we were wrong. Alonso's fourth place in the season-opening Australian Grand Prix perhaps raised expectations too much, even though it was obvious it had been helped by Ferrari's hiccups and the fact that Robert Kubica was forced out after a collision with Kazuki Nakajima.
In reality, as Alonso had been telling us in the build-up to the campaign, Renault were still a long way from the top. Just getting podiums would be a dream come true, let alone fighting for wins and the world championship.
The root cause of Renault's problems could be traced all the way back to the end of Michelin's era in F1. The concept of their cars had been so at one with the French rubber that when the enforced switch to Bridgestone took place at the start of 2007, the team found it hard to adapt.
There were aerodynamic complications caused by the different shape of the tyres; plus some wind tunnel calibration problems which meant figures that looked good on computer screens did not transfer to lap time out on the track.
It took Renault much of 2007 to fully get to grip with these issues, and a legacy of the efforts in curing the problems was that the team fell behind their rivals in terms of out-and-out car development. Alonso, who had been at the cutting edge of progress with McLaren last year, knew as much as soon as he got his hands on the R28.
And it was not just aerodynamically that the team had lost out. Renault was a key driving force in introducing an engine freeze to the sport - and had been the keenest to capitalise on the freeze by cutting back drastically on their engineering staff at their Viry-Chatillon factory.
It was only on Alonso's return that the team realised other teams had been making 'reliability' improvements to their engines throughout the freeze - which had the added knock-on benefit of improving horsepower and driveability.
The spread was in tens of horsepower but, with the field as competitive as it is these days, it was enough to make a big difference. It forced the team to have to run less wing on the straights, which meant less downforce/grip for the corners - so the lap time suffered.
Work at Renault was therefore proceeding on two fronts. On the engine side the staff led by Rob White did what they could to try and eek out more performance - which could explain in part why Alonso suffered a rare failure at the Spanish Grand Prix after what would prove to be his only front row start of the season.
On the car front, work was progressing at speed. Alonso had helped deliver a renewed belief in the team - his 100 percent commitment on the track giving staff members all the motivation they needed to go the extra mile in the wind tunnel or at the factory to get things done.
It was not all plain sailing though. Signs of frustration surfaced as Alonso failed to see any notable progress in their form over the middle part of the season. There was the collision with Nick Heidfeld at Monaco, the spin in Canada - and getting beaten on track by Nelson Piquet in France and Hockenheim.
It was clear the man ready to go to war with former team boss Ron Dennis over being number one at McLaren was not going to be satisfied for long qualifying at the lower end of the top ten and merely fighting for points.
He wanted more - and the vultures in the F1 paddock began to circle in an attempt to pick him off. Alonso had half an eye on an opportunity at Ferrari, but matters were not being helped by Felipe Massa proving throughout the season that he was more than just a capable number two.
And it was Autosport who revealed after the Canadian Grand Prix that Ross Brawn and Honda were plotting a big attempt to lure Alonso on board for 2008.
Alonso himself was pretty much a free agent. Part of his agreement in the rush to return to Renault was that he could leave the team if they did not achieve third place in the constructors' championship. BMW Sauber had effectively put paid to those ambitions from the first race - so Renault faced the task of convincing Alonso what they could do for the future, not what they could do now.
And that was pretty much how it played out. By the middle of the season, Flavio Briatore appeared to be winning his battle to convince the FIA to get some form of engine equalisation introduced. The R28 made big progress too. And just as BMW Sauber were drifting away from McLaren and Ferrari, so Renault appeared to be filling that gap.
The Belgian Grand Prix marked the true start of Alonso's real Renault return - indeed he scored more points in the final third of the season than anyone else.
There were still weaknesses in the package - and engine power remained a factor - but now Alonso could sense the improvement, so too he seemed to lift his own game.
That was why there was such heartbreak in qualifying at Singapore when he sensed a potential pole position slip through his grasp thanks to a fuel feed issue. So too perhaps why (with the help of a little bit of safety car luck) he was so phenomenal in the race - inch perfect against the barriers, brilliant at the final safety car restart and controlled to the flag.
By this stage of course the Ferrari dream was over - Kimi Raikkonen had exercised a clause in his contract to keep him there until the end of 2010. And with Renault now hitting top form, was it really going to be worth gambling on a switch to Honda - who would still take a year or two to get full up to speed?
Alonso made it two wins on the trot in Japan, capitalising brilliantly on the first corner shenanigans, before adding further points scoring finishes in China and Brazil.
It was the end to the season he wanted - and all the doubts that had surfaced in his mind mid-season had been erased by the time he flew out of Brazil having fully committed his future to Renault.
On track the team appeared to have finally laid to rest all of the negative consequences of that switch to Bridgestone. The team were now fully back in control of understanding and exploiting their machinery - as they had proved with the consistent development of the car through the season.
The horsepower deficit at the end of the year did not seem as crippling as it had been before. Whether this was improved drag characteristics or tweaked horsepower was unclear but, as the winter season started, an increased push for engine equality meant there was unlikely to be any issue here for 2009.
On the financial front too, there seemed no handicap for the team any more. Briatore had openly spoken about having secured a bigger budget out of Renault CEO Carlos Ghosn, while the team's capture of fourth place in the constructors' championship will have added more to their coffers for 2009.
Alonso and Renault have both had a turbulent 18 months since they captured the 2006 world championship at Brazil in 2006. But the dream team partnership again appears back on track.
And if they start talking in such an upbeat manner about it this winter, we had better believe it.
Jesper
22 november 2008, 11:10
Ongeval formule 1-piloot Webber in eigen wedstrijd
SYDNEY - Formule 1-piloot Mark Webber is zaterdag in Tasmanië gewond geraakt toen hij bij een sportevenement waar nota bene zijn naam aan is gekoppeld, al fietsend in botsing kwam met een auto.
Webber werd per helikopter afgevoerd, volgens eerste berichten heeft hij in ieder geval een been gebroken.
Het ongeval van de coureur van formule 1-stal Red Bull gebeurde in de Mark Webber Pure Tasmania Challenge, een liefdadigheidswedstrijd over 250 kilometer met een hoog survivalgehalte: De deelnemers gebruiken mountainbikes, kayaks of lopen lange stukken.
Webber mist mogelijk door het ongeluk een deel van de voorbereiding op het formule 1-seizoen.
bron: www.nu.nl
www.autosport.com voegt daar aan toe het volgende:
It is believed he has suffered a broken leg, with possible breaks in his arms as well.
Stefan van Renselaar
22 november 2008, 12:06
Ik denk dat Webber nu al bijna zeker is verslagen door Vettel, Webber is er dus ongeveer 6 weken uit en daarin kan Vettel toch wel fit blijven en de auto verkennen.
Niet zo handig, maar toch....
Intresant stukje idd over Alonso ;)
RSRoy
22 november 2008, 12:36
Ik denk dat Webber nu al bijna zeker is verslagen door Vettel.
Ook al wat dit voorval niet gebeurt denk ik dat Vettel meer pure snelheid heeft dan Webber. Mark gaat sowieso een moeilijk seizoen tegemoet.
Darthwillie
22 november 2008, 17:50
gebroken benen kunnen alle kanten op (woordgrap :lol: ) maar ik ben benieuwd, op zich hoeft het niet uit te maken volgens mij zijn er weinig tests dit jaar. Het gaat dus van de revalidatie afhangen.
Heeft Red Bull een reserve coureur eigenlijk? of zou DC het stoeltje overnemen als Webber niet kan rijden in Australië?
Bram Van Der Stichelen
22 november 2008, 17:55
Webber gaat zeker en vast kunnen rijden in australië :)
Darthwillie
22 november 2008, 18:04
Webber gaat zeker en vast kunnen rijden in australië :)
ga ik ook van uit, maar ik vroeg me gewoon af wie daar de reserverijder is?
Ralffoxx
22 november 2008, 18:07
ga ik ook van uit, maar ik vroeg me gewoon af wie daar de reserverijder is?
Ikke ... ik rij al tijden met redbull :P...(elke race gaan er hier 3 doorheen :P)
bobskink
22 november 2008, 18:08
Het zou wel cool zijn als DC meteen al Webber moet vervangen, ik zou het toch plezant vinden als hij één race zou doen in 2009, maar 5 maanden is genoeg tijd om een been te laten genezen. Is er trouwens niet een test stop in december, of is dat afgeschaft?
BTW, ik denk niet dat Webber zal onderdoen voor Vettel, hij is een goede qualifiër en heeft in de eerste helft van het seizoen veel punten gesprokkeld, op een bepaald moment had hij meer punten dan alle Renault coureurs samen. Pas in de tweede helft van het seizoen begon het achterwaards te gaan omdat er niet meer werd ontwikkeld aan de motor geloof ik.
Ellu
23 november 2008, 14:39
Heeft Webber iig weer iets om zich dit seizoen achter te verschuilen:innocent:
Darthwillie
23 november 2008, 15:33
Daar was hij al mee bezig, hij riep al een tijdje dat zware coureurs nadeel hebben van Kers :innocent:
bobskink
23 november 2008, 19:05
DC is papa geworden
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081123150043.shtml
tinyriconen
24 november 2008, 14:46
De puntentelling zouden ze enkel aanmoeten passen middels de tweede plaats een puntje minder te geven. Verder niet te veel veranderen. Óf je geeft iedereen punten: 25-22-20-18-16-15-14-etc. Overwinningen moeten beter beloond worden als in dit systeem, maar niet op de voorgestelde medaille-wijze. Dat is gewoon niet netjes tegenover de ietwat kleinere teams. Bovendien zegt Bernie dat er overal met medailles gewerkt wordt, maar dat is helemaal niet zo. In principe worden medailles alleen gegeven aan de top drie van het uiteindelijke kampioenschap. En in de grootste sport ter wereld, voetbal, worden alleen medailles gegeven als aandenken en op de Olympische Spelen.
Nee dus.
Nieuw kwalificatie systeem!? Alweer? Opzich, er mag wel wat veranderen, want dit is het nog niet helaas. Maar het genoemde systeem? Eerst een sprintrace van 14 ronden. Stel je de chaos eens voor. Een overmoedige achterhoede coureur hoeft maar één gek trucje uit te halen en de top van de grid bestaat niet meer uit de snelste maar de meest gelukkige coureurs. Die laatste 6 rijden toch wel een soort superpole mag ik hopen? Niet nóg een race. Ik begrijp dat meer spektakel gewenst is, maar er zal behoorlijk voorzichtig worden gereden in een kwali-race. De échte punten (of medailles) zijn op zondag te winnen. Bovendien zijn Formule 1 auto's niet de meest makkelijke auto's als het gaat om inhalen. Dus dat zouden een paar extra "saaie" ronden zijn.
Nee dus.
Ik zie Webber wel rijden in Australië. Hij gaat wel de volledige voorbereiding missen. 5 maanden lijkt weinig, eigenlijk is het dat ook. Ik was eens een klein jaar uitgeschakeld met een beenbreuk. Maar die "profs" worden behandeld door wonderdoktoren. Profvoetballers staan na een beenbreuk met 5-6 maanden ook weer op de velden. En niet na een jaar zoals ik. Gewoon puur de duurdere behandeling. Bovendien is het zijn thuisrace, dan durft hij wat extra risico te nemen. Dat komt dus helemaal goed.
Ja dus. ;)
Captain Slow
24 november 2008, 22:52
Nu Webber weg is heeft Vettel al aan dat ze zijn input zullen missen.
Het zou mij niet verbazen als RBR Coulthard vraagt om te testen. Mocht DC dit niet willen denk ik dat Bourdais een goede kans heeft om bij de Red Bull familie te blijven, het is een ervaren racer die goed kan aangeven waar iets goed of slecht zit. En zo'n ervaren man hebben ze nodig naast Vettel en Buemi
F1-gast
24 november 2008, 23:50
Denk dat DC gewoon gaat testen.
Darthwillie
25 november 2008, 00:03
de BBC pakt goed uit met de F1 uitzendingen.
David Coulthard en Eddie Jordan zijn onderdeel van de studiopresentatie,
Jonathan Legard doet het commentaar met Martin Brundle.
En Ted Kravitz en Lee McKenzie zijn de pitlane reporters.
Hoop mensen, zeker met 4 man op het circuit!
Robert Saalmink
25 november 2008, 01:11
Yep, ik gaf al eerder aan dat het wel eens een concurrent voor RTL kan worden. Ik hoop op een kwalitatief goede show, goede coverage, mooie beeldkwaliteit (altijd wel op de BBC) en bovenal: geen reclameblokken! :)
bobskink
25 november 2008, 15:51
Denk dat DC gewoon gaat testen.
Maar het zal nu niet zijn, als je net een kleine hebt gekregen heb je andere dingen aan je hoofd. Vettel zal een drukke testperiode tegemoet gaan.
Darthwillie
25 november 2008, 20:46
Gerhard Berger stapt met onmiddelijke ingang uit Torro Rosso!!!!!! Hij heeft zijn aandelen pakket terug verkocht aan Red Bull (ad.nl)
Nu vraag ik me wel af, is dit om het team in zijn geheel te verkopen of heeft het een ander doel???
KingBee
25 november 2008, 21:00
Ik denk dat het moeilijk was voor Toro Rosso om voor 2009 voldoende geld op tafel te krijgen om überhaupt te kunnen racen. Zie recentelijke uitspraken van Bourdais dat het team op zoek is naar een paydriver. Ze hebben moeite om sponsors te vinden en ik las dat het feit dat Berger er zelf eigen geld in moest pompen de reden kan zijn dat hij eruit wilde stappen.
Robert Saalmink
25 november 2008, 21:28
Het garandeert in elk geval weer een jaartje racen voor het team. Volgens Autosport ging het zo:
Red Bull buys back Toro Rosso stake
Energy drinks giant Red Bull has bought back the 50 per cent stake in the Toro Rosso Formula One team owned by Gerhard Berger.
Berger had purchased the stake from Red Bull owner Dietrich Mateschitz back in 2006, after the Austrian billionaire had bought the Minardi team and renamed it.
On Tuesday, Mateschitz announced he had bought Berger's shares back, taking complete control of Toro Rosso.
"I am very grateful to Gerhard for his huge input," said Mateschitz. "Together we turned Toro Rosso into a team that qualified on a regular basis in the top 10 and collected world championship points."
Toro Rosso were the best of the Red Bull-owned squads this year, taking their maiden victory at the Italian Grand Prix and finishing ahead of Red Bull Racing.
The team's future had been in some doubt for some time after Mateschitz announced his intention to sell his stake earlier this year.
Nu nog even de beste componentjes van die Toro Rosso afslopen en in de Red Bull monteren en Vettel heeft een topjaar :D
Roel Bakker
26 november 2008, 13:18
Santander verruilt McLaren voor Ferrari
26 november 2008
Santander zal vanaf 2010 het team van Ferrari gaan sponsoren. Zo heeft de president van de Spaanse bank dinsdag verklaard tijdens de loting voor de 2009-editie van de Copa Libertadores, de Zuid-Amerikaanse variant van de Champions League, waarvan Santander de hoofsponsor is. Santander is nu nog sponsor van McLaren.
Een belangrijke reden voor Santander om in 2007 sponsor te worden van McLaren, was het feit dat Fernando Alonso een contract voor drie seizoenen bij het Britse team had getekend. De samenwerking tussen McLaren en Alonso verliep echter bijzonder stroef en beide partijen kwamen na één seizoen al tot de conclusie dat het beter was om uit elkaar te gaan. Alonso keerde terug naar het team van Renault, maar Santander zat nog vast aan een meerjarig sponsorcontract met McLaren.
"Santander zal in 2010 bij Ferrari zijn, dat is zeker", zei Emilio Botin tijdens de loting in Asunción, de hoofdstad van Paraguay. Volgens de Spaanse media is de overstap van Santander naar Ferrari alle reden om aan te nemen dat Fernando Alonso in de toekomst alsnog voor het team uit Maranello gaat rijden. Botin wakkerde de vlam nog wat aan door te zeggen: "Alonso is de beste coureur ter wereld en we zouden graag weer met hem samenwerken. Wij gaan daar echter niet alleen over."
Echter, Massa en Raikkonen hebben beide nog een contract tot eind 2010.
www.gpupdate.nl
Kans wordt steeds groter dat Alonso naar Ferrari gaat..
Robert Saalmink
26 november 2008, 13:23
En Ecclestone zet zijn plan door. De teams zijn het er kennelijk mee eens.
Ecclestone: Medal system next year
Bernie Ecclestone has declared that his controversial medal system to decide the Formula One world drivers' champion will be introduced next year.
Speaking at the announcement of a technology partnership between F1 and Korean electronics giant LG in London today, Ecclestone said he expects his plan to be ratified at the next FIA World Motorsport Council meeting.
"It's going to happen," said Ecclestone. "All the teams are happy. The whole reason for this was that I was fed up with people talking about no overtaking. The reason there's no overtaking is nothing to do with the circuit or the people involved, it's to do with the drivers not needing to overtake.
"If you are in the lead and I'm second, I'm not going to take a chance and risk falling off the road or doing something silly to get two more points. If I need to do it to win a gold medal, because the most medals win the world championship, I'm going to do that. I will overtake you."
Ecclestone added that his system would promote a more exciting world championship fight.
"This year, we saw on a number of occasions Lewis not overtaking Massa for that reason," said Ecclestone. "If he'd driven for me, tried it and made a mistake, I would have complained. It's just not on that someone can win the world championship without winning a race."
When asked of the timescale for implementing his plan, Ecclestone replied: "Next year. I'm hoping it will be approved at the next FIA meeting."
When then asked if it was fair that someone who wins six races but doesn't finish any others, beats someone who had finished every race in second place, Ecclestone replied: "He'll have to try harder next year."
Under the proposed medal scheme, Felipe Massa rather than Lewis Hamilton would have won this year's world championship with six race victories to Hamilton's five.
Autosport
Het cursieve is ook een benadering inderdaad. Maar waarom hebben ze dan ooit die puntenteling gewijzigd naar het huidige systeem? Maak dat verschil dan groter, zorg dat je in de top drie veel meer punten krijgt per plekje.
Schumi rulezzzzz
26 november 2008, 13:28
Weer zo'n achterlijk idee, ik vraag me zo langzamerhand af wat ze met onze sport aan het doen zijn, ik ben er echt klaar mee.
Kans wordt steeds groter dat Alonso naar Ferrari gaat..
Inderdaad, Alonso gaat sowieso voor Ferrari rijden. Ik ben bang dat als Raikkonen weer zo'n seizoen rijdt in 2009 als afgelopen jaar dat het gedaan is met de beste man.
Montoya90
26 november 2008, 15:52
Wat een belachelijk idee van die medailles. Is die man nu helemaal echt gek geworden?
Hoe zit het dan met de teams die nooit voor de overwinning kunnen strijden ?
Dit heeft toch helemaal geen invloed op de rijders buiten de top 3 ?
Nu hebben we een complete regelements wijziging met betrekking op de aerodynamica etc. om het inhalen te bevorderen en hij gaat daar ff doodleuk zitten vertellen dat het daar niet aan ligt.
Heel vreemd
Robert Saalmink
26 november 2008, 15:58
Als ik me goed herinner gaat het alleen om de rijders, de teams blijven punten scoren. Nogmaals, volgens Bernie zijn de teams het ermee eens. We denken altijd wel dat Bernie dit soort dingen erdoorheen drukt, maar het gaat vrijwel nooit zonder instemming van de teams.
joostingh
26 november 2008, 16:17
2010 is Alonso - Ferrari denk ik idd...
Ik vind het eigenlijk wel goed, de beste coureur bij mijn lievelingsteam
Roy Visser
26 november 2008, 16:32
ah tof, als ik dan in de formule 1 kom, dan win ik gewoon de eerste 10 GP's en dan ga ik daarna een half jaar op vakantie, om voor de prijs uitrijking weer terug te komen :P
Pingguest
26 november 2008, 16:34
Maar waarom hebben ze dan ooit die puntenteling gewijzigd naar het huidige systeem?
Om het kampioenschap spannender te maken (lees: Michael Schumacher het moeilijker maken).
Federici
26 november 2008, 16:48
Tsjee.. dat medaillesysteem slaat echt op kaas. Ze maken de sport kapot. In een kampioenschap moet het imo gaan om de meest constante coureur. Robert Kubica had zo lang de kans op het kampioenschap omdat hij er telkens bij zat. Dat moet toch kunnen?
Jonas V
26 november 2008, 17:08
Kubica vind ik ook een goed voorbeeld hierbij. Zoiets spannends als dit jaar is dan gewoon onmogelijk tenzij iedere race een andere coueur wint maar die kans is vrij klein.
Ik zou zeggen 12 punten voor 1e plek en dan van 8 punten weer verder terug tellen. Dan is het verschil weer groter en de beloning dus ook. Wellicht nog een punt voor de Pole en snelste ronde en er is denk ik al weer meer om voor te streven.
Als je het toch over onmogelijk ideëen hebt: Waarom niet gewoon een punt voor de mooiste inhaalactie van de race? Of zelfs 2 omdat het zo belangrijk is :D
bobskink
26 november 2008, 17:23
Om het kampioenschap spannender te maken (lees: Michael Schumacher het moeilijker maken).
Jup, daardoor is het begonnen, stom dat net nu Montezemelo de eerste was om te klagen dat Massa onder ieder ander punten systeem kampioen was geworden. Ik vind het in ieder geval een slechte zaak, het boeltje draait nu goed en dan gaan ze alles veranderen. De spanning om plaats 8 (vroeger 6) is nu misschien compleet nutteloos geworden en dat rekenwerk maakte Forumle 1 net ook interessant.
Langst de andere kant vermoed ik dat het misschien gewoon hetzelfde zal blijven, de eerste 8 krijgen punten, op het podium krijg je een medaille en medailles krijgen uiteindelijk voorrang op punten.
Richard117
26 november 2008, 17:31
Dit zou de uitslag van het afgelopen seizoen geweest zijn:
goud zilver brons
1 Massa 6 2 2
2 Hamilton 5 2 3
3 Raikkonen 2 2 5
4 Alonso 2 1
5 Kubica 1 3 3
6 Kovalainen 1 1 1
7 Vettel 1
8 Heidfeld 4
9 Rosberg 1 1
10 Piquet 1
11 Glock 1
12 Coulthard 1
13 Trulli 1
14 Barrichello 1
Ik vind het een belachelijk systeem. Afgelopen jaar toevallig wat bizarre races gehad, maar normaal gesproken zouden er amper coureurs in de stand voorkomen.
Eerst die lelijke hokken, en nu ook nog eens dit systeem. Ze doen echt flink hun best om mij (en wellicht nog een hoop anderen) als fan kwijt te raken ;)
NS
26 november 2008, 17:46
Jup, daardoor is het begonnen, stom dat net nu Montezemelo de eerste was om te klagen dat Massa onder ieder ander punten systeem kampioen was geworden. Ik vind het in ieder geval een slechte zaak, het boeltje draait nu goed en dan gaan ze alles veranderen. De spanning om plaats 8 (vroeger 6) is nu misschien compleet nutteloos geworden en dat rekenwerk maakte Forumle 1 net ook interessant.
Langst de andere kant vermoed ik dat het misschien gewoon hetzelfde zal blijven, de eerste 8 krijgen punten, op het podium krijg je een medaille en medailles krijgen uiteindelijk voorrang op punten.
oftewel hetzelfde als nu, maar dan krijg je op het podium en een beker, en vanaf volgend jaar een met chocola gevuld goud/zilver/brons stukje folie er dan blijkbaar ook nog eens bij (of die vervangt de beker).
ik snap het hele punt dus niet, behalve weer de zo populaire "verandering", want de eerste 3 rijders krijgen dus sowieso al iets extra's, en dat is die beker. Daar krijgen ze zelfs nog een fles champagne bij ook. Elke beker die dit seizoen is uitgereikt was dus in hetzelfde systeem als ze nu willen gaan doen (2 rijders staan op evenveel punten, rijder A wint 2x, krijgt 2 bekers, winnaar B wint 1x, krijgt 1 beker, rijder A wint het kampioenschap)
Oftewel het meest logische lijkt mij dat ze de bekers in willen ruilen voor medailles, en ik kan me best voorstellen dat, of de kijker interesseert het niet of ze een bloemetje, een beker of een medaille krijgen, of het is leuker om te zien dat ze zo'n enorme beker in hun handen krijgen (waaraan ook duidelijk te zien is wie de winnaar is want voor zover ik weet is de beker voor de winnaar groter dan die voor nummer 2 en die is weer groter dan die voor nummer 3).
(en mochten ze nu echt om kijkcijfers verlegen te zitten, moeten ze "medaille" vervangen door "schop in de ballen", winnaar krijgt er na de race op het podium drie, nummer 2 krijgt er twee en nummer 3 krijgt er één; degene die aan het eind van het seizoen de meeste schoppen in z'n ballen heeft gekregen is de wereldkampioen :') )
Bramzel
26 november 2008, 17:57
Ik vind het wel gaaf eigenlijk :) 't Is lekker makkelijk om er weer over te gaan zeiken, maar het is wel weer 'fresh thinking' met een goeie redenatie er achter, en dat mag ik wel. Heb het al vaker gezegd; traditie is een slechte raadgever, we leven in het nu. En als nu de tijd is voor iets nieuws, waarom dan niet. Ben benieuwd wat het gaat doen op de baan volgend jaar, rijders zullen zeker meer risico's gaan nemen voor P1/2/3.
Daniël
26 november 2008, 18:02
Maar het is helemaal niet de tijd voor iets nieuws. Het huidige (en die hiervoor) puntentellingssysteem mankeert/mankeerde niets aan. Don't fix it when it ain't broken.
Darthwillie
26 november 2008, 18:09
Volgens het ad.nl is het zeker dat alonso in 2010 naar ferrari gaat
Bramzel
26 november 2008, 18:26
Maar het is helemaal niet de tijd voor iets nieuws. Het huidige (en die hiervoor) puntentellingssysteem mankeert/mankeerde niets aan. Don't fix it when it ain't broken.
Toch wel, als je naar Ecclestones redenering kijkt waar ik op zich best mee eens ben. Er word veel te vaak veilig gekozen om de punten te sparen, ipv dat er altijd vol voor word gegaan.
Stefan van Renselaar
26 november 2008, 18:55
Hoeveel jaar TBS moet Bernie krijgen???
Nu wordt het wel weer interresant om Japanners in je team te hebben, want kamikaze levert zo meer op als een race waar je geen kamikaze uithaald....
Tim Wijen
26 november 2008, 19:03
Ilmor getipt als producent standaardmotor
Het Britse Ilmor is favoriet voor het winnen van de tender die de FIA ruim een maand geleden uitschreef voor het ontwerpen en produceren van een standaardmotor voor de Formule 1. Zo bericht het Duitse Auto, Motor und Sport woensdag.
Naast Ilmor zouden er nog vier andere kandidaten zijn, te weten Cosworth, Zytek, Mecachrome en Judd. Ilmor zou volgens het Duitse magazine echter de beste kaarten in handen hebben, omdat zij momenteel ook al succesvol standaardmotoren levert aan het Amerikaanse IndyCar-kampioenschap. Daarnaast zou Ilmor in staat zijn om de motoren tegen een aantrekkelijke prijs te leveren. Ilmor is bovendien geen onbekende in de Formule 1. Het bedrijf van Mario Illien (op foto) werkte in het verleden al samen met diverse teams, waaronder McLaren, Sauber, March en Tyrrell.
Of er vanaf 2010 standaardmotoren komen in de Formule 1, is overigens nog maar de vraag. Hierover zijn de FIA en de teams het nog altijd niet eens.
Bron: f1.gpupdate.net
Is toch een mooi rijtje als je het mij vraagt :)
F1-gast
26 november 2008, 19:18
Ik ben eerlijk gezegd tegen de standaard motor.
Dan is formule 1 geen formule 1 meer.
CuqeBaqer
26 november 2008, 20:01
En met de huidige test auto's vette shit straks... NOT !
KingBee
26 november 2008, 21:50
En als nu de tijd is voor iets nieuws, waarom dan niet. Ben benieuwd wat het gaat doen op de baan volgend jaar, rijders zullen zeker meer risico's gaan nemen voor P1/2/3.
Maar er zijn al te vaak regelveranderingen geweest die niet gewerkt hebben. Mensen worden die veranderingen moe. Ze zijn bang dat mensen geen Formule1 meer kijken als het te saai wordt of er niet ingehaald wordt maar hiermee jagen ze ook mensen weg. Afgelopen jaar was een mooi seizoen. Teams kruipen dichter naar elkaar toe. Met de nieuwe regels zullen het toch weer de topteams zijn die het snelste kunnen inspelen op die regels en zal het gat weer groter worden. Zoveel meer zal er dus niet ingehaald worden. En enkele rijders hebben al aangegeven dat de nieuwe aerodynamica daar ook niets aan veranderd.
Toch wil ik de medaille regel nog wel een kans geven. Maar wordt het nog zotter dan zal zelfs ik afhaken, die trouw elke wedstrijd kijkt (opgenomen of niet).
bobskink
26 november 2008, 22:49
Nog een bedenking bij de medailles, hoe ga je dat oplossen in de statistieken. Ik vind ze nu al half oneerlijk omdat je nu meer punten kan verdienen dan vroeger en de statistieken omzetten naar medailles lijkt mij te geforceerd, want dan moet je bijvoorbeeld ook de wereldkampioenen veranderen.
Darthwillie
26 november 2008, 23:09
Slecht plan, om een aantal redenen
-Het maakt het nog veel onaantrekkelijker voor kleine teams, nu kun je publiciteit creëren als een Webber in een Minardi 5e wordt en punten haalt.
-Verder, en dat is mijn grootste probleem hiermee, wordt hiermee het beste team beloond, niet de beste coureur, wat mijn inziens toch de bedoeling is. Voorbeeld: Coureur A wint 5 races maar crasht iedere andere race, coureur B wint 4 races en finisht de rest van de races als 2e. Nu wordt Coureur A kampioen???????? Nee, volgens mij is coureur B de betere en behoort kampioen te worden. In het medaille systeem is het niet meer mogelijk dat een coureur met een mindere wagen kampioen wordt.
Wat mij betreft is het prima als een overwinning 5 punten meer oplevert dan een tweede plaats, maar dit is te gek.
F1-gast
26 november 2008, 23:10
de punten tellen verder ngo wel gewoon mee, maar tis gewoon onzin dat ze een kampioen schap beslissen met medailles haalt iemand 4 medailles verder niets en de an 100 punten dan is de gene met 4 medailles dus kampioen bernie moet maar met pensioen:innocent:
Jeroen Ursem
26 november 2008, 23:50
beetje jammer.
MartijnV
26 november 2008, 23:57
Ilmor was eerst (1993) voor 55% eigendom van mercedes toen genaamd Mercedes-Ilmor.
In 2005 is het kompleet eigendom van mercedes geworden en is de naam veranderd naar Mercedes-Benz High Performance Engines Ltd.
Tegelijkertijd is er gestart aan het ontwerp voor een indycar motor, dat gedeelte van het bedrijf is weer alleen verder gegaan als Ilmor Engineering Ltd.
En is weer eigendom van mede oprichter van Ilmor, Mario Illien en door Roger Penske.
meer bron/info:
Ilmor Engineering (http://en.wikipedia.org/wiki/Ilmor)
Mercedes-Benz High Performance Engines (http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Ilmor)
bobskink
27 november 2008, 00:00
Ofwel moeten ze zoals de tour de franse beginnen, met verschillende klassementen.
Groen is voor de regelmatigheid. (meeste medailes)
Geel is voor de snelste over gans de tour, het seizoen. (meeste punten)
Dat zou wel cool zijn denk ik en dan zal je na enkele jaren zelf als kijker wel doorhebben waar er het meeste aandacht en publiciteit naar toe gaat.
In dit seizoen zou het bijvoorbeeld wel mooi uitpakken aangezien de meningen zo verdeeld zijn. Massa de winnaar van de medaile stand, Hamilton van de regelmatigheids stand.
Jeroen Ursem
27 november 2008, 01:07
weet je dat ik dat niet eens zo'n gek idee vind ;)
Bolletjestrui voor de beste tijdens regenraces erbij :p
Roel Bakker
27 november 2008, 12:52
Hoopvol nieuwsbericht over het medallesysteem.
Veel weerstand tegen medaillesysteem van Ecclestone
Het controversiële medaillesysteem dat Bernie Ecclestone wil invoeren in plaats van het huidige puntensysteem kan niet op veel steun rekenen. Dat melden Britse kranten een dag nadat de commerciële baas van de Formule 1 meldde dat zijn plan volgend jaar al in werking kan treden.
Dan moet het voorstel wel goedgekeurd worden tijdens de volgende bijeenkomst van de World Motor Sport Council. Volgens The Times zal de internationale autosportbond FIA echter geen groen licht geven voor een medaillesysteem en al helemaal niet voor 2009. Een anonieme teaminsider vertelt in The Guardian dat het idee zeker niet omarmd wordt door alle teams, zoals Ecclestone wel beweert. The Daily Telegraph tot slot bericht dat het plan van Ecclestone wellicht niet eens een plek op de agenda voor de volgende vergadering krijgt.
www.f1today.nl
Dr.Nono
27 november 2008, 13:49
Bortolotti kan het nog wel eens ver gaan schoppen.
Italiaans F3-kampioen maakt indruk in F2008
Afgelopen week mocht de top drie van het Italiaans Formule 3-kampioenschap kennis maken met de Formule 1. Vooral kampioen Mirko Bortolotti maakte veel indruk in de F2008.
Ronderecord
Op het circuit van Fiorano kropen Mirko Bortolotti, Edoardo Piscopo en Salvatore Cicatelli om de beurt achter het stuur van de F2008. Piscopo en Cicatelli reden ruim boven de minuut, maar Bortolotti verbeterde met een tijd van 59'111" het F2008-ronderecord dat in handen was van testrijder Andrea Bertolini.
Vertrouwen
In een reactie in de Italiaanse sportkrant liet Bortolotti weten: “Ik voelde me al snel op mijn gemak in deze auto. Dat gaat ook goed omdat de auto veel vertrouwen geeft. Op het laatst verbrak ik het ronderecord, dus veel beter had het niet gekund.”
BRON: RTLGP (http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/formule1/nieuws/)/sport/rtl_gp/components/formule1/nieuws/2008/11_november/articles/081127_f3_ferrari.xml)
Bramzel
27 november 2008, 13:51
Da's lekker binnenkomen inderdaad zeg.
Bram Van Der Stichelen
27 november 2008, 14:25
Toch wel, als je naar Ecclestones redenering kijkt waar ik op zich best mee eens ben. Er word veel te vaak veilig gekozen om de punten te sparen, ipv dat er altijd vol voor word gegaan.
daar ga ik ook mee akkoord. Ik vind ook dat rijders nog steeds moeten winnen om wereldkampioen te worden, en niet zoals Hamilton hopen een 5e plek. Dat is gewoon de verkeerde mentaliteit in een klasse zoals de F1.
RSRoy
27 november 2008, 18:07
daar ga ik ook mee akkoord. Ik vind ook dat rijders nog steeds moeten winnen om wereldkampioen te worden, en niet zoals Hamilton hopen een 5e plek. Dat is gewoon de verkeerde mentaliteit in een klasse zoals de F1.
Dus gewoon de puntentelling wat aanpassen. Hoeft niet terug naar de oude telling wat mij betreft want dan wordt het voor veel teams moeilijk om punten te scoren maar er mag wel iets gedaan worden zodat de verschillen tussen de punten groter worden.
Robert Saalmink
1 december 2008, 10:09
Op Autosport.com staat een analyse van Kimi's seizoen. Best leuk altijd om deze artikelen te lezen.
What happened to Kimi?
The reigning world champion had a poor season by his own standards, and ended up playing second fiddle to Felipe Massa at Ferrari. But occasional flashes showed that his incredible speed is still in there somewhere, so what went wrong? Edd Straw explains
Everyone had a theory for Kimi Raikkonen's underwhelming 2008 season. Was he demotivated? Was one world championship title enough for him? Was he enjoying himself a little too much off track? Was he letting his fitness slip a little? Was it all about the tyres? Was the balance of the Ferrari F2008 wrong for him? Was he on the cusp of retirement?
As ever, the reality of the situation was far more complex than such broad brush strokes allow, but what was beyond question was that by the final third of the season he was looking every bit the number two to team leader Felipe Massa.
So was Kimi just slow in 2008? Well, actually he wasn't. Astonishingly, the Finn claimed ten out of 18 fastest laps over the course of the year, matching Michael Schumacher's all-time record for a season. Granted, fastest laps are not necessarily the best indicator of overall race performance - after all they only reflect a small snapshot of a 200-mile grand prix - but in the case of Kimi, that one statistic is the key to understanding his problems.
Even during his more lacklustre performances, the Finn was capable of setting fastest laps, and he frequently did. The Hungarian Grand Prix, where he qualified a distant sixth and was only promoted to a third-place finish by Massa's last-gasp engine failure, is a classic example of that, as is Singapore where he was a massive eighth-tenths off Massa's pole lap. Yet despite two poor races, he still added a couple of marks to the FL column.
In simple terms, this doesn't add up. How can you combine being one of the quickest drivers over one lap in a race with so often under-delivering in qualifying? Most often cited as the root of the problems were the Bridgestone control tyres. Like a number of other drivers, including BMW Sauber's Nick Heidfeld, Raikkonen struggled with tyre warm-up in qualifying, meaning that his front tyres weren't at their optimum operating temperature throughout a qualifying lap. Once again, there is more to this than meets the eye.
The way the tyres performed was more of a symptom of the problem than the absolute cause. After all, as Bridgestone's director of motorsport tyre development Hirohide Hamashima points out, weren't these the same tyres that, despite difficulties adapting to at the start of the year, Kimi won the title on in 2007?
"Of course, the tyres may have some responsibility, but I believe that car set-up affects him more than tyre warm-up because those compounds have been used for two years already," says Hamashima. "Last year Kimi didn't mention it, but this year many times he has complained about tyre warm-up.
"So basically I think that the car characteristics are different from last year to this year - the Ferrari has a little bit more of an understeer tendency. That's why Kimi couldn't control the car so well in qualifying, but sometimes had a quickest lap during the race."
Here things begin to add up. As a rule, the Ferrari F2008 understeered. This meant that Raikkonen struggled in qualifying, particularly as the season went on and the prevailing characteristics of the car edged further towards understeer. Add in a few tyre warm-up difficulties to exacerbate the problem and you have car No.1 languishing on the second or third row of the grid.
Come the race start, it's a similar situation with the car understeering. However, as the first stint goes on, the Bridgestone tyres begin to wear. In terms of balance, this would generally move the car's behaviour towards oversteer, meaning that Kimi finds the car more to his liking a little later in the stint.
But by then, he's bottled up behind the odd BMW and Heikki Kovalainen, maybe even a Toyota or two, and can't exploit that speed. It isn't until he finds some space in the second or third stint that he is fully able to show his speed once the tyres have transformed the handling of the car.
That was the story of too many of Raikkonen's races in 2008.
"Basically the tyre is going to an oversteer tendency during the race," says Hamashima. "Maybe the car is a little bit understeery, but as the tyres move more towards oversteer Kimi finds a good balance and as a result could get the best lap in the race."
Of course, there were races where the characteristics of the circuit - Magny-Cours for example - meant he was able to get the tyre warm-up right in qualifying and was able to excel on Saturday afternoon. There were also times - Spa for example - where Raikkonen was able to charge to the front on the opening lap, and we witnessed a performance worthy of a world champion.
But, the fact was, there were just too many races where his struggle to adapt his driving style to the understeering Ferrari F2008 undermined his chances.
Ironically, the Belgian Grand Prix, the very race that could have heralded his return to form, was the one that seemed to kill off his chances of defending the drivers' title. Although he again qualified disappointingly, it was largely as a consequence of a mistake and he claimed to have made a stride forward with the handling.
"I am happier with the car now, but the mistake I made didn't help," he said at the time. "So we didn't get exactly what we wanted but at least the car feels better."
He made amends for the mistake with a scintillating first couple of laps. Pushing Massa towards the grass on the run to Les Combes on the opening lap was definitely the Kimi of old, not a demotivated shadow, and once he had capitalised on Lewis Hamilton's La Source spin on the second lap to take the lead a couple of corners later, he was gone. This really could have been the race that turned things around. Then, in the closing laps, it rained.
Hamilton carved into his lead and passed him - controversially - into La Source in the closing stages. With the Ferrari hardly a user-friendly car in the wet, he did amazingly well to retake the lead from Hamilton, only to crash at Blanchimont later that lap. Ten points became none and in the remaining five races he didn't even look like winning a race.
By his own admission, the motivation had waned a little despite being able to secure an extra year on his Ferrari contract to take him through to the end of 2010, a deal understood to be a result of him scoring a certain proportion of the team's net total of points over the previous 18 months.
"That is the way it is," Raikkonen recently told Finnish TV station MTV3 when asked about his motivation. "If you know you are fighting only for third place then you maybe don't have the same speed for the whole race as normal. If you have no chance to overtake or improve your position, it is definitely not very interesting. When you are driving for the title, naturally, things are completely different."
Other than in Shanghai, where he had to let Massa past for second place, he was very much the junior partner at Ferrari in the title run-in. And you wouldn't completely blame Kimi for becoming a little demotivated - there were times when it wasn't just the handling of the car that wasn't on his side.
Wind back to the Spanish Grand Prix and things were looking very good for him. He had just won in Barcelona - his second victory in the opening four races - and was nine points clear of Hamilton in the drivers' championship. Things were looking very good; certainly far better than they were last season when there were suggestions he was under pressure for his seat after a difficult start to his Ferrari career.
In the next four races, Raikkonen was beset with catastrophic luck that cost him big points. At Monaco, he had pole position but was given a drive-through penalty because the team failed to get his wheels on quickly enough before the start. No points. In Canada, he was preparing for a pit-exit drag race with Robert Kubica when Hamilton clattered into the back of him at the traffic lights. No points.
At Magny-Cours, he was supreme, obliterating Massa in qualifying and cruising to victory when some exhaust damage dropped him to second. Two points lost. At Silverstone, he was carving into Hamilton's lead prior to the first pit stop, only for Ferrari's dodgy weather forecast to lead to him being sent back out on worn standard wets on the brink of a deluge. More points gone begging. Big points.
But ranged against that bad luck, there was also a second half of the season during which there were too many races where he looked more like an also-ran than a defending champion. Not even the occasional majestic performances in Spain, Bahrain, Magny-Cours and Spa can counter that.
Two wins could have been three or four. That could have kept him at the sharp end of the title chase. That could have given him the boost he needed to find that extra few tenths he needed. The fact was, that wasn't how it turned out and Raikkonen has to be considered one of the disappointments of the season in terms of delivering on his ability. Those days when he was on his game served only to remind us of just how good he is.
The question is, can he bounce back after what was, pound for pound, the worst season of his F1 career? With the return to slick tyres expected to make the control Bridgestone tyres oversteery even on qualifying laps, don't bet against the driver who simply became "The Finn" in 2008 regaining the right to insert "Flying" into his name next year. But if he has another year like 2008, who knows what the future will hold.
bobskink
1 december 2008, 15:52
Ik heb het nog niet gans gelezen, maar zoveel credit dat Kimi altijd krijgt, terwijl Massa en nog vele anderen nog altijd bakken stront over hun krijgen, hoe goed ze het ook doen.
F1-gast
2 december 2008, 23:11
Wat is barrichello aan het kalgen zeg hij wist toch dat hij 2e viool zou worden daar.
Schumi rulezzzzz
2 december 2008, 23:39
Barrichello loopt altijd te janken, heel irritant dat hij nu een beetje gaat natrappen. Hij bakte er helemaal niks van bij Ferrari, als je keek hoeveel beter Massa werd gedurende zijn eerste seizoen bij Ferrari moet Rubens zich maar even achter z'n oren gaan krabben.
Ralffoxx
3 december 2008, 00:02
Volgens mij heeft Schumacher er toch echt voor gezorgd dat Ferrari weer groter werd :).
Darthwillie
3 december 2008, 00:04
mwah hij had wel wat hulp van Brawn, Byrne en Todt :p
Ralffoxx
3 december 2008, 00:34
Die hadden ook weer hulp van Schumi :P ... Brawn heeft ook nog niet echt wat gedaan met honda ... todt is een kleine teddybeer.
Darthwillie
3 december 2008, 00:53
Die hadden ook weer hulp van Schumi :P ... Brawn heeft ook nog niet echt wat gedaan met honda ... todt is een kleine teddybeer.
Brawn was veel te laat bij Honda om daar nog wat te kunnen doen EN het kostte 3 jaar voor hij bij Ferrari kampioen werd ;) ik wacht het volgende jaar ff af.
Todt was het beste wat Ferrari ooit overkomen is. Hij heeft een puinbak georganiseerd en er een strak georganiseerd team van gemaakt. (beetje wat Briatore ook al 2 keer heeft gedaan) de juiste mensen op de juiste plaats zetten is essentieel als een team vooruit wil
Een rijder kan niet meer alleen kampioen worden.
Robert Saalmink
3 december 2008, 00:55
mwah hij had wel wat hulp van Brawn, Byrne en Todt :p
Die door Schumacher naar Ferrari werden gehaald ;)
bobskink
3 december 2008, 01:02
Barichello mag dan wel zagen, hij heeft gelijk om aan te geven dat Ferrari het niet echt fair speelde. Wat in Oostenrijk 2002 gebeurde was echt een schande, de GP van Amerika in 2005 was niet veel beter. Maar het is een beetje laat dat Rubens er mee afkomt.
Mika Salo zei trouwens ooit dat wanneer hij voor Ferrai reed ze constant de radio van de tegenpartij afluisterden, later nam hij zijn woorden terug onder Ferrari druk.
Pingguest
3 december 2008, 13:24
Als Barrichello echt een heer zou zijn geweest, had hij de Oostenrijkse Grand Prix van 2002 gewoon gewonnen en was hij weggegaan bij Ferrari.
bobskink
3 december 2008, 15:05
Als Barrichello echt een heer zou zijn geweest, had hij de Oostenrijkse Grand Prix van 2002 gewoon gewonnen en was hij weggegaan bij Ferrari.
Je verwart heer met vent.
Maar je kan ook onmogelijk weten wat Rubens toen dacht, misschien dacht hij: Op het einde van het seizoen heeft Schumy er 5, wanneer hij zoals iedere respectabele F1 piloot met pensioen gaat, dan is het eindelijk mijn beurt. Of, als ik geen job meer heb dan krijg ik die schulden om in de F1 te raken nooit meer afbetaald, of gewoon $$$ ze lachen nu ook al met mij en zo kan ik ten minste mooi illustreren hoe Schumy altijd rare foefelarij nodig heeft om kampioen te worden. Ikzelf denk het eerste of derde.
Pingguest
3 december 2008, 16:30
Alonso threatens to quit F1
03 December 2008
Double Formula One world champion Fernando Alonso has said he would think about quitting his Formula 1 career if the sport will start racing with standard engines. The FIA might introduce strict engine rules as of 2010 to reduce costs.
"If they approved that, it would be the last straw. It would be time to think about retirement," Alonso was quoted by Reuters. "In 2005 we had a V10 engine with 1,000 horsepower. That was what was exciting for the driver, motor racing at the limit.
"We have gone from the futuristic to cars without grip or electronic aids which look like something from the past."
http://f1.gpupdate.net/en/news/2008/12/03/alonso-threatens-to-quit-f1/
Eindelijk een coureur die bereid is na te denken over de huidige staat en de toekomst van de sport.
Max Downforce
3 december 2008, 20:22
Als dat betekent dat ie niet naar Ferrari gaat :thumbup::D
Daniël
3 december 2008, 20:24
Que? Waarom zou je dat niet willen als ik vragen mag Ray? Is beste coureur van dit moment.
Schumi rulezzzzz
3 december 2008, 20:45
Eindelijk een coureur die bereid is na te denken over de huidige staat en de toekomst van de sport.
Inderdaad, ik ben het volledig met hem eens.
CuqeBaqer
3 december 2008, 20:48
Ik ook ik ben ook benieuwd of ik het nog wel zo ga volgen als vorige jaren.
Max Downforce
3 december 2008, 21:14
Que? Waarom zou je dat niet willen als ik vragen mag Ray? Is beste coureur van dit moment.
Omdat ik hem een paardenlul vindt. Ik geef toe het is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar mijn tifosihart zou breken als de Scuderia hem binnen haalt voor 2010.
Hij is zeker een goede coureur, dat dan weer wel.
Richard117
4 december 2008, 00:44
Omdat ik hem een paardenlul vindt. Ik geef toe het is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar mijn tifosihart zou breken als de Scuderia hem binnen haalt voor 2010.
:stupid:
Bramzel
4 december 2008, 00:57
Ik ben een groot bewonderaar van Alonso, maar ik vind hem en Ferrari niet echt bij elkaar passen. Waarom weet ik niet, maar op de een of andere manier voelt het veel prettiger aan als hij bij Renault zit.
Montoya90
4 december 2008, 02:59
Dit stukje op f1-live zet je ook wel aan het denken over hoe "SLECHT" kovalainen zijn seizoen nou echt was.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081203093857.shtml
Met een foute strategie kan je natuurlijk nooit een race winnen, helemaal niet als het zo dicht bij elkaar zit als afgelopen jaar.
Schumi rulezzzzz
4 december 2008, 12:54
Ik snap wat je bedoeld, desondanks vind ik hem meer bij Ferrari passen dan bijvoorbeeld Raikkonen. Alonso heeft toch een beetje die emotie en dat gepassioneerde. Ben zelf absoluut geen fan van Alonso, maar ben hem dit jaar op een één of andere manier toch gaan waarderen. Ik begrijp zelf ook niet hoe dat komt, maar denk vooral omdat het toch een persoonlijkheid is.
Hij durft gewoon z'n mond open te doen binnen een organisatie als McLaren en heeft de ballen om daar na een jaar weer op te stappen en de gok te nemen om in de veel mindere Renault te gaan rijden (waar hij zelfs nog 2 races winst te winnen). Hij had ook z'n mond kunnen houden en kunnen kiezen voor de beste auto...
Je wil Alonso niet bij Ferrari, omdat dat je tifosihart zou breken. Maar juist een man als Massa die alles voor Ferrari overheeft, je nooit hoort klagen en waar het team zelf mee wegloopt, steunde je niet in de titelstrijd dit jaar.
Dan vraag ik me af welke van de huidige coureurs je dan het liefst bij Ferrari zou zien na 2009. :)
Gokje: Vettel? :P
Face the Slayer
4 december 2008, 16:25
Betreffende het motoren verhaal ben ik het wel eens met Alonso, het verminderen van (aerodynamische) grip en de invloed van elektronica vind ik juist positief.
Super krachtige motoren, weinig downforce en (bijna) geen elektronica zijn de juiste ingrediënten om F1 weer tot een echte rijders klasse te maken.
Verder opteer ik voor een 11-8-6-5-4-3-2-1 puntensysteem, meest neutrale puntensysteem waar aanvallend rijden en regelmaat evenredig wordt beloond.
Federici
4 december 2008, 18:07
Betreffende het motoren verhaal ben ik het wel eens met Alonso, het verminderen van (aerodynamische) grip en de invloed van elektronica vind ik juist positief.
Super krachtige motoren, weinig downforce en (bijna) geen elektronica zijn de juiste ingrediënten om F1 weer tot een echte rijders klasse te maken.
Verder opteer ik voor een 11-8-6-5-4-3-2-1 puntensysteem, meest neutrale puntensysteem waar aanvallend rijden en regelmaat evenredig wordt beloond.
11? Ik vind het maar een gek getal :P
Ik ga voor 10-7-6-5-4-3-2-1 + een punt voor de pole. :D
Max Downforce
4 december 2008, 18:35
Gokje: Vettel? :P
Yep, dat zou heel mooi zijn. Maar ja we moeten maar afwachten :)
Ralffoxx
4 december 2008, 18:49
20-15-12-10-8-6-4-3-2-1
5 punten verschil hoppa dan krijg je competitie.
Want 5 punten verliezen is niet niks.
En dan tussen de rest ook wat meer zodat daar ook meer drang tot inhalen is.
bobskink
4 december 2008, 19:01
Maar als je uitvalt heb je direct een verschil van 20 punten, dat is ook wel, twee keer pech en je achterstand is enorm.
Sander Hogendoorn
4 december 2008, 19:13
20-15 staat gelijk aan 10-7,5, dus dan zou het bijna niks uitmaken t.o.v de huidige 10-8 puntentelling.
12-8-6-5-4-3-2-1 lijkt me wel wat :)
Darthwillie
4 december 2008, 19:31
Dit stukje op f1-live zet je ook wel aan het denken over hoe "SLECHT" kovalainen zijn seizoen nou echt was.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081203093857.shtml
Met een foute strategie kan je natuurlijk nooit een race winnen, helemaal niet als het zo dicht bij elkaar zit als afgelopen jaar.
mwaaah, er waren genoeg races waar het snelheidsverschil niet door strategie te verklaren was, bv duitsland waar ze met gelijke benzinehoeveelheden reden en Hamilton weg vloog.
Pingguest
4 december 2008, 20:27
Als dat betekent dat ie niet naar Ferrari gaat :thumbup::D
Klopt, want dan verlaat Ferrari eveneens de Formule 1.;)
Hoe dan ook, ik ben het met je eens. Alonso hoort niet thuis bij Ferrari.
Hets scoren van punten dient niet eenvoudig te zijn. Daarom pleit ik ervoor alleen de top-6 punten te geven, net zoals voor 2003. Gebleken is dat het benadrukken van regelmaat het voor de kleine teams juist moeilijk maakt om punten te scoren.
11? Ik vind het maar een gek getal :P
Ik ga voor 10-7-6-5-4-3-2-1 + een punt voor de pole. :D
Een punt voor Pole Position lijkt me, net als een punt voor de snelste ronde, onwenselijk. Door het huidige kwalificatieformat en post-kwalificatie parc fermé (dat meer omhelst dan het verbod op bijtanken tussen de kwalificatie en race voor de deelnemers aan Q3) is het niet nodig om daadwerkelijk de snelste te zijn om Pole Position te trainen. Maar ook in elk ander denkbeeldig kwalificatieformat lijkt me een punt voor de Pole onwenselijk. De race is de primaire evenement gedurende het weekend, de kwalificatie is slechts een voorbereid en noodzakelijke ordening van de startgrid.
Pingguest
4 december 2008, 20:55
DECEMBER 4, 2008
Honda looking to sell F1 team by Christmas?
Multiple sources are now reporting that Honda Racing F1 is being put up for sale and that if the sale is not completed by Christmas the team will be closed down. There is no confirmation from any Honda company officials, but teams across Europe are reporting that they have received a rush of applications from Honda F1 personnel in the course of the day.
The fact that the team is not responding to requests for statements is a bad sign, as if the rumours are not correct they would need to be killed as quickly as possible.
The official announcement of such a move is unlikely to come from the United Kingdom and thus the F1 world is waiting for Japan to wake up in around five or six hours to see if the news will be made official by the company.
Given the lack of credit available in the world at the moment it is not going to be easy for Honda to find a buyer, although big companies that might have an interest in running their own Formula 1 team do exist.
We will keep you informed as more news come to light.
GrandPrix.com (http://www.grandprix.com/ns/ns21017.html)
Honda spendeert jaarlijks meer dan US$500 miljoen. Gegeven de prestaties van de afgelopen jaren, het feit dat Formule 1 nauwelijks enige technische relevant heeft voor de straatauto's en de huidige economische crisis, is het voor Honda nog weinig gerechtvaardigd in de sport te blijven.
Bramzel
4 december 2008, 20:57
Ik geef ze nog groot gelijk ook :) Er gaan ook geruchten dat Barrichello bij Gil de Ferran en Simon Pagenaud instapt in de Acura LMP1 tijdens de 12u van Sebring volgend jaar.
Darthwillie
4 december 2008, 21:17
Het zou me verbazen als het klopt, het zou ernstig gezichtsverlies betekenen, iets waar japanners niet van houden. Een kredietcrisis kan echter belangrijker zijn dan gezichtsverlies.
gek genoeg stond er gisteren een artikel in business week dat Honda juist de kredietcrisis goed doorstaat
http://www.businessweek.com/globalbiz/content/dec2008/gb2008123_306718.htm
Het is zeker niet te hopen dat het waar is, ten eerste ben ik heel nieuwsgierig of Brawn het team op de rails heeft voor volgend jaar, ten tweede kan F1 eigenlijk niet nog 2 wagens missen.
Bramzel
4 december 2008, 21:21
Mwoah, ik vind dat gezichtsverlies wel meevallen. Ze kunnen de kloteresultaten nu wegmoffelen met de kredietcrisis als excuus, dus qua planning kon het slechter.
Darthwillie
4 december 2008, 21:28
Mwoah, ik vind dat gezichtsverlies wel meevallen. Ze kunnen de kloteresultaten nu wegmoffelen met de kredietcrisis als excuus, dus qua planning kon het slechter.
Je zou zeggen dat het komend jaar wel eens een heel goed jaar voor ze kan worden. Ze hebben in huis veel expertise wat betreft hybride auto's (civic) en waarschijnlijk een prima KERS systeem. Brawn heeft dit jaar opgeofferd om volgend jaar competitief te zijn. Opgeven lijkt dat een slechte oplossing. Maar als het geld er niet is, houdt het op.
Ze hebben natuurlijk geen hoofdsponsor en als je aan het bezuinigen bent staat het natuurlijk heel raar om ondertussen 500 miljoen uit te geven.
Ik hoop dat het niet doorgaat.
Darthwillie
4 december 2008, 21:36
hmmmm, op Pitpass zijn ze nu wel zeker van hun zaak :blink:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=36685
Honda to withdraw from F1 by March 2009
04/12/2008
While it has yet to be officially confirmed, our sources at Brackley have informed us that at tonight's emergency meeting, the Honda F1 team's workforce was advised that the Japanese manufacturer is withdrawing from F1.
The Japanese car giant has said that it will withdraw from F1 in March 2009, and if no buyers have been lined up by that time the entire operation will be closed down.
There will be no forced redundancies at Brackley, however, the team is looking for voluntary redundancies, with many workers spending much of this afternoon contacting rival teams looking for work.
Members of Honda's HGT division currently working in England will return to Japan with immediate effect, where it is understood they will face redundancy.
Honda claims to have two prospective buyers, however, there is a further complication with the news that Honda's withdrawal is total, it will not continue as an engine manufacturer.
If there is a potential buyer out there, and it is hard to see given the current financial climate, the most likely scenario is that Team Principal Ross Brawn might seek an engine deal with his former employer, Ferrari.
This is a sad end to a legendary name, and it is particularly hard on the Brackley workforce.
mijn hoop is dat het op nog geen andere site staat
TheRealms
4 december 2008, 21:36
Je zou zeggen dat het komend jaar wel eens een heel goed jaar voor ze kan worden. Ze hebben in huis veel expertise wat betreft hybride auto's (civic) en waarschijnlijk een prima KERS systeem. Brawn heeft dit jaar opgeofferd om volgend jaar competitief te zijn. Opgeven lijkt dat een slechte oplossing. Maar als het geld er niet is, houdt het op.
Ze hebben natuurlijk geen hoofdsponsor en als je aan het bezuinigen bent staat het natuurlijk heel raar om ondertussen 500 miljoen uit te geven.
Ik hoop dat het niet doorgaat.
Same opinion here, daarnaast hoop ik gewoon dat button weer om podiumplekken kan strijden (sommigen hier zouden mij nog moeten kennen als buttondabesta van gamer.nl ;:p)
Bovendien vermoed ik dat Brawn prima in staat is een team winnend te maken, ik hoop dat hij kan laten zien dat Ferrari niet een one-trick pony was van zijn kant.
Bramzel
4 december 2008, 21:41
Ze hebben in huis veel expertise wat betreft hybride auto's (civic) en waarschijnlijk een prima KERS systeem.
Klopt, maar die technologie kan zo worden overgeheveld naar het Prototype project, dus verloren is dat niet.
F1-gast
4 december 2008, 22:18
onda dejará la F1 antes de marzo de 2009
04 diciembre 2008
Después de los numerosos rumores surgidos durante el jueves, y a la espera de una confirmación, todo parece indicar que la escudería Honda Racing dejará la Fórmula Uno antes de marzo de 2009.
Las últimas horas han producido especulaciones sobre el futuro del equipo japonés, que tras mantener una reunión urgente podría haber comunicado a sus empleados que no participará en el próximo mundial de Fórmula Uno.
La noticia ha hecho que muchos de los ingenieros de Honda Racing se pusiesen en contacto con otras escudería durante la tarde para pedir empleo, aunque la empresa japonesa no despedirá a ninguno de ellos pero sí aceptará marchas voluntarias.
Así mismo, Honda intentará buscar un comprador durante los tres próximos meses, pero de no ser así, cerrará completamente la base de operaciones en Brackley, Reino Unido.
La desaparición del equipo Honda de la Fórmula Uno significa que ni Rubens Barrichello ni Jenson Button tendrán un asiento en el próximo mundial. Además, la noticia será un golpe para el joven Bruno Senna, quien esperaba hacerse con un hueco en la escudería tras haber entrenado con ellos recientemente.
http://f1.gpupdate.net/es/noticias/2008/12/04/honda-dejara-la-f1-antes-de-marzo-de-2009/
http://formula-1.updatesport.com/news/article/1228414391/formula_one/F1headlines/Honda-to-sell-or-withdraw/view.html
Bevestiging op darthwillie zn post
Dat het wel op meerdere site's staat
NS
4 december 2008, 22:20
Maargoed, mocht Honda er mee stoppen, doen er nog maar 18 auto's mee, terwijl het minimum aantal auto's om een race te starten 20 is. Daardoor zijn de topteams (in dit geval Ferrari en McLaren) verplicht een derde auto in zetten kan ik me herinneren, klopt dit ook?
Zijn ook leuke theoriën over te bedenken met betrekking tot spanning (3 auto's is wel erg makkelijk constructeurspunten halen, de derde auto zal dan wel niet meetellen in het kampioenschap maar de rijder moet wel weer punten halen want die wil ook niet voor spek en bonen meerijden) en dingen als "kostenbesparing" (ook al hebben Ferrari en McLaren vast wel genoeg centjes)
Bramzel
4 december 2008, 22:23
Ik betwijfel of Ferrari/McCedes/BMW zomaar een 3e wagen zullen inzetten. Laten we niet vergeten dat zij ook gewoon autofabrikanten zijn die last hebben van de economie, en zo'n 3e wagen is toch een forse investering. Ik zie eerder de minimum inschrijving van 20 autos verdwijnen dan een die 3e wagens verschijnen.
F1-gast
4 december 2008, 22:26
Zo slecht gaat het niet bij ferrari hoor wat betreft de verkoop.
Bramzel
4 december 2008, 22:28
Zo slecht gaat het niet bij ferrari hoor wat betreft de verkoop.
Ook Ferrari merkt die economie crisis. Misschien wat minder dan de fabrikanten van gewone personenwagens, maar je maakt mij niet wijs dat Ferrari nergens last van heeft.
NS
4 december 2008, 22:29
Nee dat zal in ieder geval niet zonder slag of stoot gebeuren lijkt mij, maar nu je dat zegt zit ik weer met het vraagstuk "waarom is er in godsnaam zo'n regel bedacht als er op de enige keer in de gehele geschiedenis van de f1 een moment is dat die regel van toepassing zou zijn, hij gelijk afgeschaft zou worden?"
ook al zullen ze natuurlijk niet gelijk de hele sport opdoeken en zit inderdaad de economie ook niet echt mee om het maar even zo te verwoorden.. maar standvastig (is dat een woord?) zou het niet zijn, maargoed dat zijn we tegenwoordig wel van de FIA gewend ;)
F1-gast
4 december 2008, 22:31
Fiat zelf is somber wat betreft verkoop etc, maar ferrari zelf gaat nog goed.
Maar als fiat een verlies ziet van 85% volgend jaar zal ferrari ook wel geraakt worden.
Darthwillie
4 december 2008, 22:33
ik meen dat het minimum aantal inschrijvingen 16 is, op zich nog geen problemen dus.
Het zou wel een impact op de rijdersmarkt kunnen hebben, Jenson Button werkeloos:D
NS
4 december 2008, 22:53
Speculation around Honda’s F1 future
4 December 2008 by Keith Collantine
Is Honda planning to pull the plug on its F1 team?
Pitpass and GrandPrix.com are questioning the future of Honda’s F1 team and suggesting it could be sold or pulled out of F1.
Is this just speculation during a slow time for Formula 1 or is Honda about to become F1’s first victim of the financial downturn?
Grandprix.com had previously downplayed stories about Honda’s $217m expenditure on F1 last year. It pointed out the reason Honda had spent so much more on F1 than its rival teams was because of its investment in Super Aguri.
Honda ceased supporting Super Aguri earlier this year. Yesterday we learned it had cancelled an expensive media lunch and much-criticised designer Shuhei Nakamoto had left.
Like almost every other car manufacturer on the plant, Honda is suffering the effects of the global financial downturn. Two weeks ago it announced it would close its plant in Swindon for two months next year. Its US sales have fallen by almost a third.
Honda have fallen into a slump since Jenson Button scored the team’s first F1 win at the Hungaroring in 2006. After a disastrous 2007 Nick Fry hired Ross Brawn to turn the team’s fortunes around. Although 2008 has seen little improvement the team is believed to have focussed its efforts on its 2009 car in order to take advantage of next year’s swingeing rules changes. Has that gamble worked against it in the prevailing financial climate?
The loss of another team could reduce the F1 entry to nine teams and 18 cars. That is understood to be below the minimum number of cars F1 is contractually required to bring to each round, raising the possibility of some teams being asked to field three cars.
However it’s impossible to say anything for certain about the Honda’s future or its consequences for F1. I hope the reports are untrue, and I’ll be keeping an eye out for further details. Please post anything else you find below.
Update: Pitpass claims the workforce were told tonight that Honda will not be competing in F1 next year and the team is to be put up for sale.
van F1Fanatic (http://http://www.f1fanatic.co.uk/2008/12/04/speculation-around-hondas-f1-future/)
Eigenlijk het enige wat ik er over kan vinden (ik zoek niet goed genoeg denk ik) maar ik weet ook niet of die site betrouwbaar is ;)
Neo-242
4 december 2008, 23:38
En het staat nu ook op autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/72319)
Honda set to reveal F1 exit plans
By Jonathan Noble Thursday, December 4th 2008, 20:47 GMT
Honda set to announce F1 exit plansFormula One is bracing itself for an announcement by the Honda Racing team on Friday morning that could pave the way for one of grand prix racing's biggest names to exit the sport.
Amid the worldwide financial downturn and the impact that has had on Honda's car sales, it is understood that the Brackley-based team's future is now in serious doubt.
Insiders have told autosport.com that the team's senior staff were called for a meeting at the factory on Thursday afternoon and informed that Honda in Japan were no longer willing to bankroll the outfit.
It is suggested that the team will be put up for sale - and if no buyer is found by March then the manufacturer will simply pull the plug and withdraw from the sport.
Amid the current financial climate, it is unclear where Honda Racing would hope to find a buyer willing to support a Formula One team - with budgets already in excess of £100 million per year.
There are suggestions, however, that Honda may be willing to offload the team free of charge to anyone willing to support it - and they could even continue to supply engines for a period of time until another technical partner is found.
However, sources have suggested that team principal Ross Brawn is already eyeing a tie-up with Ferrari for power-units should a buyer be found - with the Italian manufacturer having spare capacity now after ending their deal with Force India.
It is understood that Brawn and F1 CEO Nick Fry are scheduled to fly to meetings in Tokyo on Monday to discuss the future of the team with Japanese bosses - and especially define what happens if no buyer is found.
Honda Racing remained silent about the speculation on Thursday evening, with neither press officers nor senior team personnel available for comment. It is understood the staff informed of the decision were told not to discuss the matter prior to an official announcement being made.
It is expected Honda will issue a press release early on Friday morning revealing their plans. It comes after a challenging year for the team, which had begun a rebuilding process under the leadership of Brawn.
Any pullout by Honda Racing will send shockwaves through F1, and cast question marks over the future of other manufacturers' longterm participation. It would also come several months after FIA president Max Mosley warned that the sport was unsustainable at the moment because of the high costs needed to compete.
It would also mean the grid being reduced to just 18 cars, and would leave drivers Jenson Button and Rubens Barrichello without seats.
Jawadde...:rolleyes:
Darthwillie
4 december 2008, 23:43
tja, dan gaat Max Mosley toch gelijk krijgen toen hij tijden terug al riep dat F1 niet afhankelijk moet zijn van fabrikanten omdat die stoppen als het ze uitkomt :blushing:
Schumi rulezzzzz
5 december 2008, 00:00
Wellicht dat Adrián Campos er heil inziet, maar wie zit er nu te wachten op de boedel van Honda!? Ik zie het somber in...
Kan me wel één pluspunt bedenken, wellicht dat Ross Brawn kan terugkeren bij Ferrari.
TommyBoy
5 december 2008, 00:03
Ik mag toch hopen voor Honda dat het een 'plotselinge' ingegeving is geweest om de stekker uit het F1 project te trekken vanwege de huidige economische situatie. Anders lijkt het toch op een knap staaltje zelfoverschatting van die Jappanners.
Ze komen in 2007 met dat EarthPlanet project en beweren daarbij doodleuk dat ondanks er geen sponsors er op de auto staan, ze voldoende sponsorinkomsten blijven generen om dit project op te vangen. Dan betalen ze al een aantal jaren een godsvermogen aan salaris voor Jenson Button en halen ze ook nog even Ros Brawn binnen met een flinke zak geld. Ze komen in 2006 met een tweede team die ze financieel ondersteunen (en die vervolgens ook weer keihard laten vallen). En dan nu opeens blijkt dat dit alles allemaal teveel is geworden voor Honda. Kan.... maar waarom zo plots?
Ik vind het zeer jammer dat ze er niet meer bij zullen zijn, en ik vind het ook spijtig voor al die 750 werknemers maarja aan de andere kant zo kunnen dingen lopen in het bedrijfsleven.
Dan blijven nu de vragen over: Zou er op dit moment een geïnteresseerde koper zijn voor het team? En waar zal Jenson Button nog heen kunnen?
Schumi rulezzzzz
5 december 2008, 00:06
En waar zal Jenson Button nog heen kunnen?
Er zijn alleen nog stoeltjes beschikbaar bij Toro Rosso en Force India. Maar bij geen van beide zitten ze te wachten op Button denk ik. STR was al wel in onderhandeling met Barrichello.
Ze komen in 2007 met dat EarthPlanet project en beweren daarbij doodleuk dat ondanks er geen sponsors er op de auto staan, ze voldoende sponsorinkomsten blijven generen om dit project op te vangen. Dan betalen ze al een aantal jaren een godsvermogen aan salaris voor Jenson Button en halen ze ook nog even Ros Brawn binnen met een flinke zak geld. Ze komen in 2006 met een tweede team die ze financieel ondersteunen (en die vervolgens ook weer keihard laten vallen). En dan nu opeens blijkt dat dit alles allemaal teveel is geworden voor Honda. Kan.... maar waarom zo plots?
Inderdaad, zeker ook omdat ze als één van de eersten met de aerodynamica voor 2009 reden tijdens de tests en ze rijders als Senna en Di Grassi uitprobeerden met het oog op 2009. Er moet meer gebeurd zijn, waardoor dit echt uit de lucht komt vallen. Tuurlijk zullen de mensen dichtbij het team dit al lang hebben zien aankomen, maar voor de buitenstander was die zo ongeveer het laatste team dat zou afhaken.
Wie volgt? Toyota?
Darthwillie
5 december 2008, 00:15
Op een site (kan hem zo niet terugvinden) staat dat Brawn morgen naar Italie vertrekt om te kijken of Ferrari de motoren die voor Force India bedoelt waren eventueel aan een koper van Honda wil leveren.
Schumi rulezzzzz
5 december 2008, 00:18
Ja dat zag ik idd in het stukje van Autosport staan, denk dat Ferrari daar geen problemen mee heeft. Maargoed eerst een koper vinden, jammer dat ik geen miljard heb, dan was ik zelf lekker eerste rijder geworden :P
Over miljarden gesproken, zou Roman Abramovitsj niet een Formule 1 teampje erbij willen?
Darthwillie
5 december 2008, 00:26
het russische geld verdampt waar je bij staat, een vat olie is nog maar 46 dollar terwijl dat een paar maanden terug nog 148 was, dat doet ook het midden oosten pijn. De eigenaar van Force India lijdt ook pijn in de portemonnee. Weinig kans dat je een koper kan vinden.
De plekken waar Honda graag meer auto's wil verkopen is nou net amerika en laten we nou in die regio geen enkele gp meer hebben (canada en usa ) :rolleyes:
RSRoy
5 december 2008, 00:44
Morgen zou Honda met een verklaring komen las ik op formule1.nl
Ben benieuwd wat ze te melden hebben over hoe en wat precies.
Federici
5 december 2008, 00:53
Zullen wij dan maar met zn allen een team beginnen? :D
MIsschien nog twee gekke paydrivers die de helft van het bedrag ophoesten ;)
*keep on dreaming*
Richard117
5 december 2008, 01:02
De Formule 1 gaat kapot :)
Bernie en Co waren al lange tijd ermee bezig, maar met het vertrek van weer een team komt het einde steeds meer in zicht.
Moet wel zeggen dat ik helemaal niks met Honda als team heb en ze ook absoluut niet zal missen als Formule 1 team. Maar het is natuurlijk wel een slechte zaak voor de sport als er straks nog maar 18 auto's op de grid staan.
Bramzel
5 december 2008, 01:06
De Formule 1 gaat kapot :)
Bernie en Co waren al lange tijd ermee bezig, maar met het vertrek van weer een team komt het einde steeds meer in zicht.
Moet wel zeggen dat ik helemaal niks met Honda als team heb en ze ook absoluut niet zal missen als Formule 1 team. Maar het is natuurlijk wel een slechte zaak voor de sport als er straks nog maar 18 auto's op de grid staan.
Da's wel heel dramatisch hoor. De autofabrikanten worden gewoon hard geraakt door de financiele situatie, dan is het logisch dat er budgetten geschrapt worden. Ik geef Honda groot gelijk, de F1 was een bodemloze put zonder resultaat. Als je ziet wat ze met een fractie van dat budget in het SuperGT en het ALMS bereiken, dan had ik al lang mijn conclusies getrokken.
Ik zie overigens Toyota hetzelfde doen in de nabije toekomst.
Robert Saalmink
5 december 2008, 01:11
Ook Ferrari merkt die economie crisis. Misschien wat minder dan de fabrikanten van gewone personenwagens, maar je maakt mij niet wijs dat Ferrari nergens last van heeft.
Ondertussen zijn de levertijden nog steeds lang daar, en wat het niet Luca zelf die zei: rijke mensen blijven toch wel rijk? Je ziet het ook in de automarkt, alles gaat moeizaam momenteel wat betreft restwaarden behalve de Aygo's en de Cayennes en alles wat daarboven zit. Zodra er weer echt geld aan te pas komt dan merk je daar kennelijk niet al te veel van.
rammstein_fan
5 december 2008, 07:48
Volgens Nu.nl stopt Honda Definitief. http://www.nu.nl/news/1871054/47/Geen_Formule_1_meer_voor_Honda.html Ook autosport.com meld het
Honda confirms immediate F1 pull out
By Jonathan Noble Friday, December 5th 2008, 05:13 GMT
Jenson Button, HondaHonda have announced their immediate withdrawal from Formula One, the Japanese manufacturer's president and CEO Takeo Fukui confirmed on Friday morning.
After a night of frenzied speculation about the future of the Honda Racing team, Fukui told a hastily called press conference in Tokyo that difficult financial conditions had forced the company to make the decision.
"Honda must protect its core business activities and secure the long term as widespread uncertainties in the economies around the globe continue to mount," he said. "A recovery is expected to take some time.
"Under these circumstances, Honda has taken swift and flexible measures to counter this sudden and expansive weakening of the marketplace in all business areas. However, in recognition of the need to optimize the allocation of management resources, including investment regarding the future, we have decided to withdraw from Formula One participation.
“We will enter into consultation with the associates of Honda Racing F1 Team and its engine supplier Honda Racing Development regarding the future of the two companies. This will include offering the team for sale."
Autosport.com understands that Honda Racing team principal Ross Brawn and CEO Nick Fry are due to fly to Tokyo on Monday for talks with the Japanese chiefs about the future.
Sources suggest that Honda chiefs have been told that the team will be funded only until March - giving them three months to find a new buyer before they are shut down.
It is understood staff have been told that potential buyers have already been lined up, with Brawn already focused on securing an engine supply deal with Ferrari to try and keep the team in F1.
Fukui admitted that the withdrawal decision had been a hard one to take - especially as Honda had taken a victory as a car maker in 2006 and had already invested a huge amount of money in bidding to return to the top under the leadership of Brawn.
He added: “In its third era of Formula One activities, Honda has been participating in Formula One races from the 2000 season, initially with BAR, by adopting a new format of jointly developing racing machines. Subsequently, in a move to meet the changing environment surrounding Formula One, we switched to running a 100% Honda-owned team commencing with the 2006 season.
“Surmounting many challenges, the Honda Team achieved a grand prix victory in 2006, enabling Honda to receive overwhelming support from Honda fans around the world that were looking forward to greater success.
“It, therefore, has been an extremely difficult decision for us to come to this conclusion without having been able to fully meet the expectations of our fans.
“By making the best of what we have learned during these times of economic turmoil, coupled with the spirit of challenge gained through active participation in racing, we intend to continue with our commitment in meeting new challenges.
“Finally, we would like to take this opportunity to sincerely thank our fans and all those who have supported Honda's Formula One efforts, including everyone in the world of Formula One."
F1-gast
5 december 2008, 08:28
Ik zeg welcome back, march, life, lotus, coloni, eurobrun, brabham etc etc.
Gewoon terug gaan naar de begin jaren 90 en dan alles bevreizen gewoon als het goed is moeten de prijzen het zelfde zijn als toen aangezien de olie op 42 de vat staat et over paar uur vast we $39
En laat illmor, judd etc maar terug komen in de f1.
Robert Saalmink
5 december 2008, 09:52
Honda past niet in dat rijtje wat je opnoemt, F1 gast? Als je het hebt over een merk met F1 historie...
Best jammer dit. Toch weer een team minder, en ik vind het ook jammer voor Ross Brawn, die had toch beste plannen met dit team. Misschien kan 'ie wat leuks gaan doen bij Red Bull in combinatie met Vettel?
Jonas V
5 december 2008, 10:07
Heel triest nieuws dit! Wat betreft Formule 1 en het 'budgetprobleem' begin ik het toch steeds serieuzer te zien nu en ben ik er van overtuigt dat er bezuinigd moet worden
Alleen niet op de manier zoals nu.
Kunnen ze niet op die belachelijke motorhomes en op die buitensporige salarissen van coureurs gaan bezuinigen? Dat scheelt al weer een tientallen miljoenen per team
Pingguest
5 december 2008, 10:18
Ik wil niet vervelend doen, maar a.s. woensdag wordt bekend welk bedrijf de standaardmotor voor 2010 gaat leveren. Ik vermoed dat in ieder geval Toyota dan ook haar terugtreding bekend gaat maken. Hopelijk zal dat dan per 2010 zijn.
cookie
5 december 2008, 10:30
Hopelijk word dat team overgenomen, want met maar 18 wagens zal F1 snel de champcar toer opgaan. Kleine grids is minder publiek, en dan zullen meer teams weggaan.
Prodrive wou toch nog steeds meedoen dacht ik? Dit is het moment.
Gerben
5 december 2008, 10:32
Als alle teams tegen de standaardmotor zijn zie ik dat nog niet doorgaan, ook al word er een leverancier bekend gemaakt!
Straks komen ze woensdag met Honda als leverancier op de proppen :P
Pingguest
5 december 2008, 10:33
Breaking News:
Volgens GrandPrix.com heeft de FIA op het nieuws van Honda gereageerd met een brief, waarin staat dat Cosworth de leverancier wordt van de standaardmotor voor 2010!
Gerben
5 december 2008, 10:34
Nou is het wachten op de reacties van de teams daarop dan! Ben benieuwd!
Roel Bakker
5 december 2008, 10:35
FIA benoemt Cosworth tot leverancier standaardmotor
De internationale autosportbond FIA heeft na de teloorgang van Honda meteen maatregelen bekendgemaakt. Bij monde van voorzitter Max Mosley laat de federatie weten dat Cosworth de biedingsprocedure voor standaardmotoren heeft gewonnen en vanaf 2010 goedkope krachtbronnen aan zal bieden. Xtrac and Ricardo Transmissions (XR) neemt de levering van de versnellingsbakken op zich.
Mosley schreef in een brief aan alle teams: “We hebben de biedingsprocedure afgerond en praten nu exclusief met Cosworth en XR Transmissions voor de levering van volledige aandrijvingen voor Formule 1-auto’s vanaf 2010. De kosten voor de teams die voor deze optie kiezen is 1,97 miljoen euro vooraf te betalen en jaarlijks 6,42 miljoen euro bij een driejarig contract. Deze prijs is gebaseerd op vier teams die zich hieraan verbinden en is inclusief technische steun bij alle races en tests, en 30.000 testkilometers. De jaarlijkse kosten zullen verder zakken als meer teams voor deze optie kiezen, bijvoorbeeld 5,84 miljoen euro als acht teams meedoen.”
Mosley benadrukte dat de standaardmotor een van de drie mogelijkheden wordt. Teams krijgen vanaf 2010 de mogelijkheid om de standaardmotor aan te schaffen, zelf het ontwerp na te bouwen of door te gaan met de huidige krachtbron, die dan op hetzelfde prestatieniveau als de standaardmotor van Cosworth moet zitten. De versnellingsbak van XR Transmissions is wel verplicht voor alle deelnemers. De renstallen hebben tot 11 december de tijd om aan te geven of ze gebruik willen maken van de standaardmotor van Cosworth.
www.f1today.nl
Het komt bij mij over als een schappelijke oplossing voor nieuwe teams.
Niels Tieman
5 december 2008, 10:52
Zo, dit lijkt wel een geweldig doodvonnis voor de Formule1 van de huidige tijd...
Ik denk niet dat Ferrari, Toyota, Honda, etc gaan rijden met een standaard motor en versnellingsbak van Cosworth, daar kun je geen fatsoenlijke reclame mee maken.
Ik ben toch zwaar benieuwd naar de reacties van alle teams..
Robert Saalmink
5 december 2008, 10:58
Maar gister verscheen nog dit bericht:
FOTA to propose radical cost-cuts
Formula One's team owners will present a package of radical cost-cuts to the FIA World Motor Sport Council next week, as they move to head off the threat of a standard engine being introduced.
Hele artikel: http://www.autosport.com/news/report.php/id/72320
Ergo, dat plan komt er nog aan om de standaard engine te voorkomen.
De Cosworth deal is ook nog niet definitief, het is nog slechts een goed uitgewerkt voorstel als ik dit artikel mag geloven: http://www.autosport.com/news/report.php/id/72324
joostingh
5 december 2008, 11:36
Standaard motor gaat idd de doodssteek worden voor de huidige F1. Vooral de fabrikanten zullen gewoon gaan stoppen en ergens anders weer beginnen. En ik denk dat ze zowaar hulp zullen krijgen van Ecclestone.
Honda nu ook nog weg, iets wat ik erg jammer vind. Ik had Brown wel eens willen zien wat hij daar zou kunnen doen. Helaas gaat dit nu ook niet door. Ik hoop wel dat hij weer ergens anders komt. Bijvoorbeeld bij Red Bull.
Niels Tieman
5 december 2008, 11:59
Lekker voor Dhr Button ook overigens. Barrichello is gewoon exit als je het mij vraagt, lekker naar de ALMS ofzo :)
Darthwillie
5 december 2008, 12:07
Volgens mij lezen jullie niet helemaal goed heren, Ferrari mag zijn eigen motor blijven gebruiken, die mag alleen niet beter presteren dan de standaardmotor.
Ik vind Mosley goed bezig, die ziet ook wel dat de kans groot is dat dit het laatste seizoen van Renault en Toyota kan zijn.
Niels Tieman
5 december 2008, 12:25
Ja maar dat is wel een hele kromme situatie en ik kan me niet voorstellen dat de teams het daarmee eens gaan zijn. Je mag dus je eigen engine bouwen maar die is standaard minder goed dan de engine die je kunt kopen. Kortom; een investeerder met teveel geld kan een betere engine bouwen dan Ferrari of Toyota :)
RSRoy
5 december 2008, 12:25
Er gebeurt wel ineens heel veel nu.
Opzich is die standaard motor niet zo heel gek, als teams als Ferrari en Renault hun eigen motor mogen blijven gebruiken. Dan zie ik teams als Williams en Torro Rosso wel met die Cosworth motor rijden. Ik denk trouwens niet dat ze bedoelen dat de Ferrari motor minder sterk moet zijn dan de Cosworth, maar volgens mij mag hij niet sterker zijn. Daar zit wel een verschil in ;)
Hoop wel dat er een koper gevonden gaat worden voor Honda, zoals hierboven ook al aangehaald is lijkt het de Champcar kant op te gaan met de grid. En we weten allemaal wat daar mee gebeurt is.
Darthwillie
5 december 2008, 12:37
Ja maar dat is wel een hele kromme situatie en ik kan me niet voorstellen dat de teams het daarmee eens gaan zijn. Je mag dus je eigen engine bouwen maar die is standaard minder goed dan de engine die je kunt kopen. Kortom; een investeerder met teveel geld kan een betere engine bouwen dan Ferrari of Toyota :)
Hij mag niet sterker zijn, wel net zo sterk, wat goed is voor het racen. Het is misschien geen ideale situatie maar wel beter dan 12 auto's of minder op de grid :huh1: En laat het aan teams als Ferrari over om bijv een betere powerband te hebben dan de standaardmotor :innocent:
Ergens is het natuurlijk wel een grimlachje waar dat Button niet naar Williams terug wilde omdat de toekomst bij Honda beter was:blink:
TommyBoy
5 december 2008, 13:37
Zullen wij dan maar met zn allen een team beginnen? :D
MIsschien nog twee gekke paydrivers die de helft van het bedrag ophoesten ;)
*keep on dreaming*Ik zie het al helemaal voor me: DigitalRacingF1 Team.
Robert, Niels en Bram als opperhoofden, Pinquest en Slayer als aerospecialist/technisch directeur, dan halen we Alex Yoong erbij en trekken we die maffe Israelier die ooit voor Minardi heeft getest erbij... dan moeten we het wel heel slecht doen willen we niet beter dan Honda presteren:innocent:
Als iedereen gewoon ff een ton schuift (dus dat keer 187 leden), dan maken wel misschien nog wel een kans:thumbup:
Maarja keep on dreaming....
KingBee
5 december 2008, 13:46
Slecht nieuws wat Honda betreft. En ik zie niet in waarom Honda de enigste zal zijn die uitstapt met de huidige crisis.
Er wordt nu wel steeds gepraat over hoe duur de Formule1 is maar er is ook dik geld aan verdient. Alleen is dit niet eerlijk verdeelt. Ergens een beetje raar om dit dan uit zijn mond te horen:
Ecclestone: 'Vertrek Honda een wake-up call'
Formule 1 overleeft storm, voorspelt Ecclestone
[05-12-2008] Bernie Ecclestone juicht het vertrek van Honda uit de Formule 1 verre van toe, maar hij hoopt wel dat het andere teams de ogen opent. Teams die teveel geld aan de sport uitgeven kunnen het deksel op de neus krijgen. Ecclestone spreekt van een 'wake-up call'.
De sport houdt zich staande, denkt Ecclestone.
De sport houdt zich staande, denkt Ecclestone.
Na een nacht vol speculaties over de toekomst van de renstal, verklaarde Honda's CEO Takeo Fukui op een persconferentie in Tokyo dat slechte financiële omstandigheden het bedrijf er toe geleid heeft de knoop door te hakken en zich terug te trekken uit de Formule 1.
Ecclestone heeft er samen met FIA-baas Max Mosley het afgelopen seizoen meermaals op gewezen dat de sport de broekriem moet aanhalen door middel van kostenreductie en invoering van een standaardmotor.
,,Dit is een wake-up all. Max en ik zijn niet helemaal achterlijk. We wijzen er al enige tijd op dat teams met een minder groot budget alsnog competitief zouden moeten kunnen zijn”, reageert Ecclestone tegen Sky News.
Het verlies van één van de grootste autofabrikanten van de wereld is een dreun voor de sport en Ecclestone geeft toe dat de Formule 1 een moeilijke tijd beleeft, maar hij verwacht dat de sport deze storm zal overleven.
,,De crisis in de Formule 1 is niet groter dan die bij welk bedrijf waar ter wereld dan ook. De hele wereld is momenteel in crisis, maar de wereld vergaat toch niet? Hetzelfde geldt voor de Formule 1. Dat staat vast”, quote de BBC uit de mond van Ecclestone. bron:formule1.nl
Ergens is het natuurlijk wel een grimlachje waar dat Button niet naar Williams terug wilde omdat de toekomst bij Honda beter was.
Klinkt een beetje als de Fortis aandeelhouders die ook niet wisten hoe slecht het werkelijk met de bank ging. ;-)
Captain Slow
5 december 2008, 14:17
Even terugkomend op die standaardmotor: we gaan naar een 2e champcar toe. Alleen chassis is vrij, niet zoals in Champcar.
Ben benieuwd hoe hard die motor wordt afgekeurd door de teams
Darthwillie
5 december 2008, 14:28
Ik denk dat de teams niet in de situatie zitten dat ze dit zomaar af kunnen wijzen
bobskink
5 december 2008, 14:40
Het is toch een beetje Honda's eigen schuld. Ze hadden een goed jaar achter de rug n wat doen ze dan, alle sponsoring wegnemen en letterlijk een look opplakken die slechte airodynamische gevolgen heeft.
Ik denk dat de kostenbesparende maatregelen een beetje te laat zullen komen, zoals zovele van Bernie's plannen.
Ik ga Honda alleszins niet missen, maar hoe zit het nu met de regel dat er 20 wagens aan de start moeten komen?
Misschien wordt hamilton straks wel de laatste f1 wereldkampioen ooit.
Tim Wijen
5 december 2008, 15:42
Ik stond er eerlijk gezegd niet van te kijken. Met de huidige economische situatie is dit een heel logische beslsising ook al vind ik het erg jammer.
Het klinkt raar, maar misschien is het ook wel goed dat dit gebeurd. De formule 1 moet mijn inziens weer terug naar de basis. Daarin vind ik de Cosworth motor die de FIA voorstelt een goed begin. Het gedoe rondom de standaart motor vind ik zwaar overdreven. De teams worden toch gewoon vrij gelaten in hun keuze? Men kan gewoon zijn eigen motor blijven bouwen, maar deze moet ongeveer gelijk presteren aan de Cosworth motor. Persoonlijk zie ik niet in wat er mis is met dat idee. Vroeger reed ook de helft van het veld met een (bijna) standaart Cosworth motor, met daarbij enkele teams die hun eigen motoren bouwden.
Of je het er nu mee eens bent of niet, ik vrees dat de formule 1 wel zal moeten. Anders is het snel gedaan met de sport. Overigens zou het me niets verbazen als er in Melbourne nog 2 teams minder op de grid zullen staan. Ik noem een Toyota, Williams, STR, Force India.
Mocht het in de formule 1 ophouden voor veel teams dan zullen deze naar Le mans vertrekken net zoals in de jaren 70/80. Toen waren ook de meeste grote merken daar vertegenwoordigd.
Face the Slayer
5 december 2008, 16:32
Ik zie het liefst dat de autofabrikanten alleen nog motoren mogen leveren aan minimaal drie teams, dus geen fabrieksteams meer. Sinds begin jaren '90 de oude Groep C klasse moedwillig de nek is omgedraaid en de grote fabrikanten de F1 zijn binnen gelokt zijn de budgetten explosief gestegen. Een endurance klasse als de LMP1 is een meer geschikter platform voor de autofabrikanten mbt nieuwe technologieën.
Neo-242
5 december 2008, 18:43
Het leuke aan het verdwijnen van Honda is dat ook Barrichello eindelijk niet meer zal rijden :D
Schumi rulezzzzz
5 december 2008, 18:51
Is dit niet wat voor Prodrive trouwens?
Darthwillie
5 december 2008, 19:14
Het is toch een beetje Honda's eigen schuld. Ze hadden een goed jaar achter de rug n wat doen ze dan, alle sponsoring wegnemen en letterlijk een look opplakken die slechte airodynamische gevolgen heeft.
Ik denk dat de kostenbesparende maatregelen een beetje te laat zullen komen, zoals zovele van Bernie's plannen.
Ik ga Honda alleszins niet missen, maar hoe zit het nu met de regel dat er 20 wagens aan de start moeten komen?
Misschien wordt hamilton straks wel de laatste f1 wereldkampioen ooit.
16 is het minimum, niet 20 meen ik te weten.
Bernie is nu wel lekker wijsneuserig bezig, maar hij vergeet dat er steeds meer circuits ook niet meer kunnen meedoen door zijn buitensporige financiele eisen. :thumbdown:
Voor een groot deel hebben de teams dit aan zichzelf te wijten. Ze zijn al het hele jaar bezig met het beperken van de uitgaven, maar net als met het concorde agreement beslissen ze nooit wat. Ziehier de gevolgen.
Wat Honda betreft, hoewel niet leuk, vind ik het de enige juiste beslissing. Als je fabrieken stil legt en personeel naar huis stuurt kan je het niet maken een paar honderd miljoen in een f1 team te pompen.
Het Honda MotoGP team gaat trouwens wel gewoon door.
Tim Wijen
8 december 2008, 18:24
Jos Verstappen voor de rechter
BRUSSEL - Autocoureur Jos Verstappen moest zich maandag voor de rechtbank in het Belgische Tongeren verantwoorden voor het slaan en verwonden van zijn echtgenote, van wie hij feitelijk gescheiden woont.
Het Openbaar Ministerie eiste acht maanden cel tegen hem.
Verstappen, die in Maaseik woont, gaf toe dat hij relationele problemen heeft maar zei het overdreven te vinden dat hij hiervoor voor de rechter moest verschijnen.
De advocaat van zijn echtgenote toonde de rechtbank een sms-bericht van afgelopen zondagnacht, waarin Verstappen dreigende taal uitte aan haar adres.
De raadsman vertelde verder dat de autobanden van Verstappens vrouw de voorbije weken al driemaal zijn lek gestoken.
De rechtbank doet uitspraak op 5 januari.
Bron: nu.nl
Niet de eerste keer dat Jos in opspraak raakt...
Richard117
8 december 2008, 18:53
Een SMS met dreigende taal is dus hetzelfde als je vrouw slaan/verwonden?
Of is het nieuwsbericht niet helemaal duidelijk?
Hoe dan ook, vond (en vind) Jos een goede coureur. Het is nog altijd één van mijn favorieten, en heb het ook altijd voor hem opgenomen in discussie enzo. Maar als dit waar is valt me dat zwaar tegen van hem en is het wat dit betreft ook niet voor hem op te nemen. Een vrouw sla je gewoonweg niet....
Maar het veranderd niets aan mijn mening over hem als coureur, en hoop dat het ook geen invloed op zijn (LMS)carriere heeft. Want wil hem komend jaar in Le Mans toch wel weer aanmoedigen ;)
Tjerk Korving
8 december 2008, 18:58
De waarheid zal wel weer ergens in het ruime midden liggen.
Bramzel
8 december 2008, 19:08
Een vrouw sla je gewoonweg niet....
Een man ook niet ;)
Richard117
8 december 2008, 19:30
Een man ook niet ;)
Is natuurlijk ook zo, maar een vrouw slaan vind ik toch nog een nivotje lager;)
Bramzel
8 december 2008, 19:36
Is natuurlijk ook zo, maar een vrouw slaan vind ik toch nog een nivotje lager;)
Hoezo, emancipatie geld ook de andere kant op. Beide is gewoon nergens voor nodig :)
Max Downforce
8 december 2008, 19:59
Ach wat zal ik zeggen.. de bak of de grindbak....het is weer eens een andere bak om in vast te zitten... :D
Stefan van Renselaar
8 december 2008, 20:04
Ach wat zal ik zeggen.. de bak of de grindbak....het is weer eens een andere bak om in vast te zitten... :D
:lol::lol::lol:
Nu nog een foto erbij en hij kan aan de "Wall of Fame" van De bedenk-een-bijschrift thread :p
Bramzel
8 december 2008, 20:12
Ondertussen zijn de levertijden nog steeds lang daar, en wat het niet Luca zelf die zei: rijke mensen blijven toch wel rijk? Je ziet het ook in de automarkt, alles gaat moeizaam momenteel wat betreft restwaarden behalve de Aygo's en de Cayennes en alles wat daarboven zit. Zodra er weer echt geld aan te pas komt dan merk je daar kennelijk niet al te veel van.
Ook Luca heeft het wel eens fout (http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/08/ferrari-nee-echt-er-is-geen-crisis#post-17762) ;)
KingBee
8 december 2008, 20:20
Van autosport.com:
Williams's Parr expects another team to go
By Pablo Elizalde Monday, December 8th 2008, 13:56 GMT
Adam Parr, Williams F1 CEO, 2008Williams's CEO Adam Parr believes another Formula One team will leave the sport before the start of the 2009 season.
"I had expected one or two teams to pull out of Formula One imminently," Parr told Reuters in an interview.
"And I also said that it was not necessarily going to be just independent teams that were involved.
"I believe that we probably will lose another team before the beginning of next season and there is a very high chance it will be a manufacturer."
Japanese manufacturer Honda announced last week that it was withdrawing from Formula One with immediate effect due to the world's financial crisis.
The Brackley-based squad have been put up for sale and their chiefs are trying to find a buyer before the start of the season in Melbourne in March.
Parr said Honda's decision came as a consequence "of unlimited and unrestrained spending."
"Honda didn't have to leave Formula One, it chose to," added Parr. "Williams would never choose to leave Formula One. So long as we can rub together a few pennies and put together a half-decent budget, we are going to go racing.
"If we have to tailor what we spend to a lower income, then we'll do that. To me, it's just completely illogical to talk about Williams leaving Formula One."
He added: "We believe that our position is pretty much different to all the other teams because every other team in Formula One is primarily dependent on one of its shareholders that is providing either all or a very high proportion of the income for the team.
"That shareholder is in Formula One primarily for marketing reasons. They can at any time decide that the cost-benefit ratio of leaving Formula One makes sense.
"The difference with Williams is that we don't have a choice about being in F1, that is what we do."
Renault is één van de fabrikanten die nog NIET een statement naar buiten heeft gebracht dat ze in de Formule1 blijven. Tevens vraag ik mij af of Wouter Bos nog van plan is om zoveel sponsorgeld in het Renaultteam te steken. Misschien dat wij toch aan de vooravond staan van een revolutie in de autosport want elke fabrikant heeft het moeilijk.
Ellu
8 december 2008, 20:22
Het spitsnieuws artikel is wat ongenuanceerder zoals altijd :P
Autocoureur Jos Verstappen moest zich vandaag verantwoorden voor het afrossen en verwonden van zijn vrouw, van wie hij feitelijk gescheiden woont. Verstappen stond in het Belgische Tongeren terecht en hoorde acht maanden cel tegen zich eisen.
Verstappen, die in Maaseik woont, gaf toe dat hij relationele problemen heeft maar zei het overdreven te vinden dat hij hiervoor voor de rechter moest verschijnen. De advocaat van zijn echtgenote toonde de rechtbank een sms-bericht van afgelopen zondagnacht, waarin Verstappen dreigende taal uitte aan haar adres.
Uitspraak
De raadsman vertelde verder dat de autobanden van Verstappens vrouw de voorbije weken al driemaal zijn lek gestoken. De rechtbank doet uitspraak op 5 januari
Doe net als je collega Lammers en wordt moslim. Dan mag je je vrouw neer hoeken zoveel je wilt.
Willem VanDer Decken | 08-12-08 | 18:49
Wanneer lijk je het meest op Jos Verstappen?
Bij een KLAPband
King Wasimoo | 08-12-08 | 19:16
Stefan van Renselaar
8 december 2008, 20:32
Van autosport.com:
Renault is één van de fabrikanten die nog NIET een statement naar buiten heeft gebracht dat ze in de Formule1 blijven. Tevens vraag ik mij af of Wouter Bos nog van plan is om zoveel sponsorgeld in het Renaultteam te steken. Misschien dat wij toch aan de vooravond staan van een revolutie in de autosport want elke fabrikant heeft het moeilijk.
Maar als je een contract hebt, dan kost het meestal nog meer om eronderuit te kunnen komen, dus dat zou dan ook geld opleveren.
Renault heeft ook al de rijders voor volgend jaar bekend gemaakt, iets wat Honda nooit heeft gedaan...
Maar als er echt een team is dat eruit zal gaan is het volgens mij wel Toyota, die hebben in al die jaren nog geen overwinning gehaald....
Mark G.
8 december 2008, 20:50
Maar als je een contract hebt, dan kost het meestal nog meer om eronderuit te kunnen komen, dus dat zou dan ook geld opleveren.
Renault heeft ook al de rijders voor volgend jaar bekend gemaakt, iets wat Honda nooit heeft gedaan...
Maar als er echt een team is dat eruit zal gaan is het volgens mij wel Toyota, die hebben in al die jaren nog geen overwinning gehaald....
Toyota heeft onlangs aangegeven dat ze in de F1 bleven meende ik ergens gelezen te hebben.
KingBee
8 december 2008, 20:58
Ja, maar is dat het team of het moederbedrijf in Japan? En de realiteit is dat de boel met de dag kan veranderen. De automarkt is een maand tijd totaal aan het instorten. Niemand weet wat de toekomst brengt.
Andere denken dat RedBull misschien de volgende is:
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=36700 Maar hij hoeft geen rekening te houden met aandeelhouders.
Mathijs
8 december 2008, 21:02
Van autosport.com:
Zoveel heeft Wouter B. niet in te brengen bij ING denk ik. Je hebt wat commissarissen daar rondlopen die een beetje zorgen dat de bonussen niet teveel oplopen. Maar zo'n multinational moet gewoon geld aan marketing/sponsoring uitgeven. En ING heeft gepaald dat dat voor de komende jaren F1 is.
cookie
8 december 2008, 21:28
Hoop niet dat er nog een team verdwijnt. Zou wel graag een extra Mclaren en Ferrari zien als Honda niet opgekocht word, racezitjes voor Di resta en Badoer :)
Tjerk Korving
8 december 2008, 21:32
Zolang de uitgaven voor sponsoring lager zijn dan datgene wat je ervoor terug krijgt is er niets om je zorgen over te maken. Als ik het goed heb hebben ze het bij ING tot nu toe zelfs ruimschoots terugverdient dus waarom zou je er dan mee stoppen.
Maar ik ben wel benieuwd welke fabrikant er dan eventueel mee zou stoppen. Opzich hebben de meeste teams behoorlijk "gezonde" budgetten en is Toyota één van de teams die veel uitgeven en Honda gaf ook veel uit. Ik weet 't niet allemaal.
Bramzel
8 december 2008, 21:34
Hoop niet dat er nog een team verdwijnt. Zou wel graag een extra Mclaren en Ferrari zien als Honda niet opgekocht word, racezitjes voor Di resta en Badoer :)
Badoer? Ik mag toch hopen dat ze dat stoeltje vergeven op basis van talent ipv emotie ;)
Darthwillie
8 december 2008, 23:30
Verstappen :rolleyes: Ongeacht of het waar is of niet, is dit moordend voor zijn plannen. Audi en Peugeot zullen zich niet snel inlaten met een coureur met zo een reputatie. Het vervelende voor de heer Verstappen is dat dit al de zoveelste keer is dat hij met losse handjes in verband wordt gebracht. Ook niet goed als je sponsors zoekt:hammer:
Ik mag hopen dat Renault blijft maar mocht het niet zo zijn, en er drie wagens ingezet moeten worden dan hoop ik toch dat Ferrari Alonso oppakt :eek: Kimi/Massa/Alonso, als dat geen vuurwerk oplevert:clap:
Face the Slayer
9 december 2008, 00:52
Het is alleen maar beter voor de F1 als de fabrieksteams wegtrekken, F1 is het domein van de privéteams, de fabrieksteams horen in de LMP1 klasse thuis.
Bramzel
9 december 2008, 00:55
Het is alleen maar beter voor de F1 als de fabrieksteams wegtrekken, F1 is het domein van de privéteams, de fabrieksteams horen in de LMP1 klasse thuis.
F1 wás het domein van de privéteams. Die kunnen het echter al lang niet meer betalen ;)
F1 moet gewoon een Independants klasse krijgen, net als het WTCC. Waar de Williamsen en de Red Bulls het met elkaar uitvechten, en waar ze af en toe speldenprikken kunnen uitdelen aan de fabrieksteams.
Of misschien een 2e klasse, a la LMP1 / LMP2? Daar hebben ze het duidelijk gesteld: LMP1 voor de grote jongens, LMP2 voor de privateers.
Face the Slayer
9 december 2008, 01:06
F1 hoort iig het domein te zijn van privéteams, laat de fabrieksteams alleen maar motoren leveren aan minimaal drie teams.
Een independants klasse is niks voor de F1, want F1 blijft dan een klasse waar alleen compromissen worden gesloten, wat niet bevredigend is voor de fabrieksteams en ook niet voor de privéteams.
Bramzel
9 december 2008, 01:10
Een independants klasse is niks voor de F1, want F1 blijft dan een klasse waar alleen compromissen worden gesloten, wat niet bevredigend is voor de fabrieksteams en ook niet voor de privéteams.
F1 blijft zowiezo een klasse waar compromissen worden gesloten ;) Een klasse zonder compromissen bestaat volgens mij niet.
TEAM WTM
9 december 2008, 01:12
F1 hoort iig het domein te zijn van privéteams, laat de fabrieksteams alleen maar motoren leveren aan minimaal drie teams.
Op dit moment is F1 bezig met overleven en kunnen ze zich niet de luxe veroorloven compromisloos te zijn. We/ze kunnen zoveel willen, de realiteit is dat zonder harde, eventueel onpopulaire maatregelen F1 afgelopen is binnen een paar jaar.
Face the Slayer
9 december 2008, 01:15
Dat klopt wel, maar in de F1 worden teveel compromissen gesloten die het pure racen aantasten en teveel in het voordeel van de fabrieksteams.
Twee privéteams die strijden in de independants klasse is ook maar lachwekkend.
Bramzel
9 december 2008, 01:22
Dat klopt wel, maar in de F1 worden teveel compromissen gesloten die het pure racen aantasten en teveel in het voordeel van de fabrieksteams.
Twee privéteams die strijden in de independants klasse is ook maar lachwekkend.
Twee? Williams vs. Red Bull vs. Toro Rosso vs. Force India maakt 8 auto's. Sta klantenchassis toe en je zult er nog zo een paar bij hebben. Wat de kosten voor de fabrikanten weer drukt omdat ze de chassis van het jaar ervoor weer door kunnen verkopen. En je creeert er juist racen door, omdat de mannen buiten de top 10 opeens ook wat hebben om voor te knokken.
Face the Slayer
9 december 2008, 01:23
Op dit moment is F1 bezig met overleven en kunnen ze zich niet de luxe veroorloven compromisloos te zijn. We/ze kunnen zoveel willen, de realiteit is dat zonder harde, eventueel onpopulaire maatregelen F1 afgelopen is binnen een paar jaar.
Sinds Ecclestone begin jaren '90 de oude Groep C de nek omdraaide en de grote autofabrikanten de F1 binnen werden gelokt worden al compromissen gesloten.
De fabrieksteams verplichten om alleen nog minimaal aan drie teams motoren te leveren is een harde en een onpopulaire maatregel om de toekomst van de F1 veilig te stellen.
Darthwillie
9 december 2008, 01:25
Niet als een independant klasse meer teams aantrekt! (3 teams toch? Force India, Torro Rosso en Williams? ) Herstel 4 idd
Ik geloof ook dat er een aantal jaar nodig zal zijn om uiteindelijk in rustig vaarwater te komen en dan weer te bouwen aan een verstandige toekomst
(ga maar weer verder onder het originele profiel :p ):innocent:
Bramzel
9 december 2008, 01:25
Sinds Ecclestone begin jaren '90 de oude Groep C de nek omdraaide en de grote autofabrikanten de F1 binnen werden gelokt worden al compromissen gesloten.
Ruben, Ruben. Alsof ze in de jaren 80 geen compromissen sloten. Alsof ze in de jaren 70 geen compromissen sloten. Compromissen horen er bij, of je het leuk vind of niet.
De fabrieksteams verplichten om alleen nog minimaal aan drie teams motoren te leveren is een harde en een onpopulaire maatregel om de toekomst van de F1 veilig te stellen.
Onpopulair bij wie precies?
Darthwillie
9 december 2008, 01:29
Onmogelijke maatregel, Ferrari is een fabrieksteam en die kunnen/willen ze niet wegjagen
Compromissen jaren 80: Turbo's, groundeffect, kwalificatiebanden, Fisa/Foca oorlog etc. Het leven bestaat uit compromissen en weet dat een goed compromis maakt alle partijen ongelukkig :laugh:
Face the Slayer
9 december 2008, 01:32
Ruben, Ruben. Alsof ze in de jaren 80 geen compromissen sloten. Alsof ze in de jaren 70 geen compromissen sloten. Compromissen horen er bij, of je het leuk vind of niet.
Zoals ik al eerder zei, teveel in het voordeel van de fabrieksteams.
Onpopulair bij wie precies?
Fabrieksteams en voor de casual F1 fans die alleen interesseren in wat voor merknaam er op de bolide staat.
Bramzel
9 december 2008, 01:35
Zoals ik al eerder zei, teveel in het voordeel van de fabrieksteams.
Welke dan? Ferrari en Renault? Die zijn toch redelijk unhappy geweest in die tijd.
Fabrieksteams en voor de casual F1 fans die alleen interesseren in wat voor merknaam er op de bolide staat.
Oh, waar baseer je dat op? Ik ben een casual F1 fan, mij hoor je er niet over. Ik heb redelijk wat casual F1 fans in mijn omgeving, hoor ik er ook niet over. Sterker nog, de meesten weten niet eens dat zo'n regel komen gaat. Casual F1 fans kan dat geen moer schelen. Die zullen eerder afhaken door de nieuwe looks dan door wat voor motor er achterin ligt.
F1-gast
9 december 2008, 08:48
Laat maar oud nieuws
Darthwillie
9 december 2008, 08:58
Jos verstappen is veroordeeld tot 8 maanden cel wegens mishandeling van zn (ex)vrouw sophieNiet precies, er is 8 maanden voorwaardelijk ge-eist, uitspraak is 5 januari. Hij geeft op AD.NL dat dit waarschijnlijk wel het einde van zijn carrière is. Dit is een smet waar hij niet van af komt ongeacht de uitspraak.
F1-gast
9 december 2008, 08:59
Tja daar moet hij van te voren toch aan denken ?
Maar volgens mij wil die sophie alleen geld zien.
Darthwillie
9 december 2008, 09:04
Tja daar moet hij van te voren toch aan denken ?
Maar volgens mij wil die sophie alleen geld zien.
Hij is nog niet veroordeelt, misschien is hij wel onschuldig, enne, bij Sophie in de familie zit meer geld dan Verstappen heeft ;)
Pingguest
9 december 2008, 10:22
F1 wás het domein van de privéteams. Die kunnen het echter al lang niet meer betalen ;)
Wanneer de meeste fabrieksteams verdwijnen, zal het voor nieuwe privateers automatisch betaalbaarder worden om in de Formule 1 actief te worden.
F1-gast
9 december 2008, 12:30
Hij is nog niet veroordeelt, misschien is hij wel onschuldig, enne, bij Sophie in de familie zit meer geld dan Verstappen heeft ;)
Hmm dat weet ik niet hou me niet zo bezig met zulke dingen.
Maar ja ben benieuwd wat er uit komt zou wel zuur zijn voor verstappen.
Maar dat zn carriere over is ?
Wie was dat toen bij jordan die ook de bak in ging ? Eric Bernard ofzoiets ?
En vergeet enge niet.
Die hebben hun carriere gewoon voort gezet.
Bramzel
9 december 2008, 12:45
Hmm dat weet ik niet hou me niet zo bezig met zulke dingen.
Doe er dan ook niet zulke uitspraken over. Gissingen zonder bodem vind ik, zeker in dit soort gevallen, niet echt netjes.
Maar ja ben benieuwd wat er uit komt zou wel zuur zijn voor verstappen.
Maar dat zn carriere over is ?
Wie was dat toen bij jordan die ook de bak in ging ? Eric Bernard ofzoiets ?
En vergeet enge niet.
Die hebben hun carriere gewoon voort gezet.
Als hij word vrijgesproken zal er weinig aan de hand zijn denk ik. De coureur bij Jordan was Bertrand Gachot, die was een taxichauffeur in Londen te lijf gegaan volgens mij.
Tomas Enge heeft zeker wel nadelige gevolgen gehad van zijn jointje, dat heeft zijn carriere toen zeker niet geholpen.
KingBee
9 december 2008, 13:29
Onmogelijke maatregel, Ferrari is een fabrieksteam en die kunnen/willen ze niet wegjagen
Die zullen zelf ook niet zo snel weggaan, ze krijgen nog altijd letterlijk geld toe als ze elk jaar op de grid verschijnen.
Oei, als Trust je nieuwe sponsor wordt moet je oppassen dat je team over een paar jaar niet opgedoekt wordt. :-) Van formule1.nl:
Trust nieuwe partner Red Bull Racing
Logo zichtbaar op helm Webber en Vettel
[09-12-2008] Trust maakt zijn rentree in de Formule 1. Dit keer niet om een Nederlander aan een stoeltje te helpen, maar als partner van Red Bull.
In 2009 prijkt het logo van Trust op de helm van Vettel.
In 2009 prijkt het logo van Trust op de helm van Vettel.
Niet alleen zullen de logo’s op de helmen sieren, Trust zal ook terug te zien zijn in bijvoorbeeld het Energy Center. Red Bull-teambaas Christian Horner, die Perridon kent als sponsor van zijn GP2-team Arden, is blij met de komst van Trust.
Horner: ,,Het is geweldig voor het team om 2009 in te gaan met zo’n dynamische partner. We hebben met ons team Trust een goede platform te bieden om hun laatste technologieën aan de markt te brengen. We kijken uit naar een spannende toekomst samen.”
,,De producten van Trust zijn gemaakt volgens de laatste technologieën en iedereen weet dat autosport en technologie goed samengaan”, voegt Trust-directeur Michel Perridon daar aan toe.
,,We hebben de mogelijkheid om vleugels te krijgen door partner te worden van Red Bull Racing en die kans hebben we met beide handen aangegrepen. Er zijn verscheidene positieve aspecten aan onze samenwerking met Red Bull Racing in de Formule 1. We hopen op internationale bekendheid op een dynamische manier.”
bobskink
9 december 2008, 14:57
Tomas Enge heeft zeker wel nadelige gevolgen gehad van zijn jointje, dat heeft zijn carriere toen zeker niet geholpen.
Ik denk dat je racekwaliteiten toch het meeste doorwegen, kijk naar Kimi, als hij niet racet dan zuipt hij en voor pr moet je hem ook al niet vragen.
Face the Slayer
9 december 2008, 16:45
Welke dan? Ferrari en Renault? Die zijn toch redelijk unhappy geweest in die tijd.
Aanpassing van het puntensysteem, kwalificatieformat, het niet aan banden leggen van de aerodynamica.
Oh, waar baseer je dat op? Ik ben een casual F1 fan, mij hoor je er niet over. Ik heb redelijk wat casual F1 fans in mijn omgeving, hoor ik er ook niet over. Sterker nog, de meesten weten niet eens dat zo'n regel komen gaat. Casual F1 fans kan dat geen moer schelen. Die zullen eerder afhaken door de nieuwe looks dan door wat voor motor er achterin ligt.
Als casual F1 fan weet je teveel van de sport, met de casual F1 fan doel ik op mensen die graag in merchandise van een team rondlopen.
bobskink
9 december 2008, 16:52
Als casual F1 fan weet je teveel van de sport, met de casual F1 fan doel ik op mensen die graag in merchandise van een team rondlopen.
ah, je bedoeld van die dweebs met Ferrari hemdjes en petjes :p en dan nooit aan een lief geraken.
Ik denk in ieder geval ook dat de mensen gaan afknappen op de nieuwe look dan hetgeen onder de motorkap zit.
KingBee
9 december 2008, 16:55
Standaard engine is zo goed als zeker, wellicht Renault-Cosworth vanaf 2010. Van autosport:
Standard engine set for go-ahead
By Jonathan Noble Tuesday, December 9th 2008, 12:38 GMT
Radical plans for a standard engine in Formula One look almost certain to be rubber-stamped by the FIA later this week, autosport.com has learned, with five teams including Renault believed to have expressed an interest in signing up to the deal.
FIA president Max Mosley has given teams until Thursday afternoon to sign up to the option of having a standard-specification Cosworth engine from 2010.
In a letter to the teams last week, he said the deal would go ahead as long as a minimum of four outfits were interested in a three-year deal - which will cost them an upfront fee of £1.68 million and an annual charge of £5.49 million.
Although there has been no official confirmation from the FIA about the level of interest in the deal, with Mosley simply claiming last Friday that he had been contacted by three teams, investigations by autosport.com have revealed that half the grid are now seriously looking into it.
Autosport.com understands that as well as wholly independent teams Williams and Force India having shown an interest, Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso have told the FIA that they are taking the option into consideration.
But the biggest surprise is that French car manufacturer Renault is believed to have told the FIA that it too is interested in the supply of standard engines.
Such a move would mark a significant departure for the car maker, who have supplied engines from their Viry-Chatillon base in France since they returned to F1 in 2001.
However, with Renault having long faced financial pressures from their parent company to justify their involvement in F1, the prospect of a dramatic reduction in engine budget from 2010 may be enough to quell any unease that could lead to the French car manufacturer following Honda out of the sport.
Renault boss Flavio Briatore was unavailable for comment about Renault's interest in standard engines, but did say at the season-closing Brazilian Grand Prix that power units were one area where big cost savings could be made.
"I think we are in a very difficult position economically, what is going on around the globe and it's a panic at the moment," he said. "Formula One is not immune from this panic. I believe our chairman and everybody is very sensitive as to what happens in Formula One as well.
"Regarding the question of the engines, sure we need to cut the costs but for me, all this discussion about Formula One engines, already today, with frozen engines, theoretically there is no development. I don't understand all the time how it's surprising when people are talking about engine development etc.
"Already today we have no performance (gains) from the engine. If everybody follows the rules, the engine is frozen and nobody is allowed to touch the engine. Whatever proposal we put together, we need to take into consideration this as well."
The FIA has made it clear that it will not force manufacturers to run a standard engine from 2010, but Mosley said in last week's letter than any car maker's own power unit will have its performance pegged to that of the standard engine.
With no performance differentiation between the different types of engines, Briatore may have felt that there was little point in Renault continuing to fund a full-scale engine programme for tens of millions of pounds, when there is a fully-competitive option for less than £6 million.
Mosley is due to meet with FOTA representatives in Monaco on Wednesday to discuss the latest raft of cost-cutting ideas for implementation next year and 2010.
He has already hinted that measures being proposed by the teams do not go far enough and, with an added urgency to bring budgets down in the wake of Honda's withdrawal, there could be some fraught discussions about what needs to be done.
After Thursday's deadline for standard engines, the FIA World Motor Sport Council will meet on Friday, with Formula One cost cuts believed to be the main item on the agenda.
It is expected that the meeting will rubber stamp any rules proposals coming out of the FOTA meeting, as well as the standard engine plans.
Face the Slayer
9 december 2008, 17:22
Betreffende de oorzaak van het vermeende handgemeen van Jos Verstappen, er gaan geruchten dat Sophie de oprijlaan van grind heeft laten vervangen door een oprijlaan van asfalt.
Trouwens, wat is de overeenkomst dus een gevangenis en een grindbak?
joostingh
9 december 2008, 17:42
ah, je bedoeld van die dweebs met Ferrari hemdjes en petjes :p en dan nooit aan een lief geraken.
Ik denk in ieder geval ook dat de mensen gaan afknappen op de nieuwe look dan hetgeen onder de motorkap zit.
Euh... ik heb met regelmaat een pet op (wanneer ik vrij ben en het huis niet uit hoef...) en ja dit is een Ferrari pet welke zelfs uit Maranello komt.
En ik heb een lieve vriendin en woon ermee samen... dus niet iedereen over 1 kam scheren :P
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.