PDA

View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 7]

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Niels Tieman
14 april 2009, 12:39
[formule1]
Originele startposts door BeQuietAndDrive & Dangerous²

[spacer]

Formule 1 nieuws en discussie: wat wel en wat niet?
Op veel autosport sites worden dagelijks F1 nieuwsitems gepost. Deze kun je in deze thread quoten (ALTIJD MET BRONVERMELDING!) en daar je mening over geven en er een discussie over opstarten. Het is NIET de bedoeling nieuwsitems te posten en verder niets erbij, dus post altijd jouw mening/bedoeling erbij.

In-depth technische discussie en silly season-talk zijn aparte threads voor, zie de links. Ook kan algemene discussie over een bepaalde race, beter in de thread van die betreffende race gepost worden.

[spacer]

http://www.arkitera.com/UserFiles/Image/spotlight/istanbul_park/formula_tarihce.jpg

[spacer]

Links naar andere F1 threads
Autosport Foto's Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=71)
Autosport & Techniek Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=72)

[spacer]

Vorige deel
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 6] (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=35)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 5] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=75881)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 4] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=74995)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 3] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=73430)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 2] (http://forum.gamer.nl/showthread.php?t=72183)
Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 1] (Helaas verloren gegaan op het oude Gamer forum)

NS
14 april 2009, 23:23
Oke, laat ik maar beginnen met een vraag over de diffuser-zaak, die vandaag bezig was. Dit onderdeel zit naar mijn weten aan de buitenkant, iets wat iedereen kan zien en (met voldoende kennis) kan beoordelen. Denk ik nu te simpel als ik het idee heb dat wanneer auto's voor een race een technische keuring ondergaan en legaal worden bevonden, het erg raar zou zijn als ze naderhand ineens illegaal worden bevonden?
Ik bedoel, ik ga er vanuit dat degenen die de technische keuring doen voldoende kennis van zaken hebben en mochten er onderdelen op een auto illegaal zijn, ze dit zeker wel zouden opmerken waardoor de auto's niet eens zouden mogen starten?

Ik weet dat een aantal jaren geleden BAR uitgesloten werd vanwege de dubbele tank (dacht ik) terwijl ze vantevoren goedgekeurd waren maar dit was iets wat inwendig zat, de diffusers zitten uitwendig en dit lijkt me dan een stuk makkelijker te beoordelen dan iets dat vanaf de buitenkant niet zichtbaar is.

joostingh
14 april 2009, 23:36
Aan de ene kant heb je hier gelijk in. En ik ben ook altijd van mening geweest dat die diffuser gewoon goed gekeurd moet gaan worden.

Maar aangezien ik ineens las dat je aan de onderkant van de auto alleen de bodemplaat en de wielen mag zien (waar de bodemplaat natuurlijk begint). Naast blijkt er ook in het reglement staat dat er geen gaten in de bodemplaat mogen zitten...

Nu zeggen de teams met die diffuser dat die diffuser geen onderdeel van de bodemplaat is.

Dit levert meteen een probleem op voor de FIA... wat is het dan wel. Want volgens het reglement staat er dat er alleen een bodemplaat zichtbaar mag zijn.

Wanneer de teams met de diffuser zeggen dat het wel een onderdeel is van de bodemplaat zit de FIA weer met een regel in de maag omdat er geen gaten in de bodemplaat mogen zitten.

Als laatste blijkt dat de ontwerper van Ferrari (Byrne) gezegd te hebben dat de achterwielophanging te zien is door de gaten die in de bodemplaat (diffuser) zitten... Dus de FIA is in beide gevallen niet geloofwaardig wat de uitspraak ook gaat zijn.

Wanneer ze de diffuser nu gaan verbieden lijkt het alsof ze de sport kapot willen maken. En wanneer ze hem niet gaan verbieden dan is het reglement helemaal niets meer waard...

Dus het blijft een wikken en wegen van de FIA wat te doen...

KingBee
14 april 2009, 23:37
Denk ik nu te simpel als ik het idee heb dat wanneer auto's voor een race een technische keuring ondergaan en legaal worden bevonden, het erg raar zou zijn als ze naderhand ineens illegaal worden bevonden?
Daarom lijkt mij niet dat de kans groot is dat ze alsnog illegaal worden bevonden. Tenzij er nieuw bewijs aangedragen wordt (Byrne) wat de leden van de technische keuring over het hoofd gezien hebben. Als het toch gebeurd zonder nieuw bewijs dan zou dat het vertrouwen in de deskundigheid van de mensen van de technische keuring behoorlijk onderuit halen.

De grenzen van de reglementen opzoeken en de concurrenten te slim af zijn hoort gewoon bij de Formule1.

Darthwillie
14 april 2009, 23:38
Het hele probleem is het oppervlakte van de diffuser, de niet teams vinden dat zij het maximale oppervlak gebruiken dat is toegestaan, Brawn en de rest vinden dat het deel dat zij extra gebruiken is toegestaan
http://img.photobucket.com/albums/v691/Ajacied/jnhbgvfscdfngh.jpg

Het gaat heel hard daar in de rechtzaal
Brickbats were hurled at the FIA's International Court of Appeal on Tuesday as Ross Brawn defended his team as innovators rather than cheats.

Brawn, whose Brawn GP outfit has risen from the ashes following Honda's withdrawal from Formula One to dominate the opening two races of the season, faced a grilling as the diffuser row was finally heard in Paris.

The QC representing Ferrari, one of four teams protesting the cars of Brawn GP, Toyota and Williams, even went so far as to describe Brawn - who helped mastermind the Scuderia's dominance of the sport when Michael Schumacher drove for them - as "a person of supreme arrogance".

However, F1's newest boss gave as good as he got - Brawn's personal submissions revealing criticisms of ex-Ferrari colleague Rory Byrne and Red Bull designer Adrian Newey.

Together with Renault and BMW Sauber, Ferrari and Red Bull squared up to Brawn GP, Toyota and Williams in a sitting, held in front of five judges, that lasted over eight hours.

Central to the debate is the 'double-decker' rear diffuser design used by Brawn GP, Toyota and Williams - more specifically two apertures employed that assist airflow, so increasing downforce/grip and therefore speed.

Brawn denied his team's diffuser broke FIA rules, saying: "We didn't consider this to be a radical new design.

"It was an innovative approach of an existing idea, and Formula One is all about innovative design. It's a cornerstone and objective of the sport."

FIA technical director Charlie Whiting was also cross-examined, during which he and world motorsport's governing body were both accused of "getting it wrong, and not understanding the point".
Baffling

Ferrari's legal representative, Nigel Tozzi QC, did his best to tie Whiting up in knots with regard to the finer points of the regulations.

He argued that "the position of the FIA is totally baffling...we urge you to save the FIA from itself".

However, the complexities of F1's technical loopholes also seemed to baffle the judges - one of whom, Malta's Guido de Marco, occasionally nodded off.

Paul Harris, representing Brawn GP, noted: "What we have seen is a sideshow, irrelevancies, or to coin an English phrase, a red herring."

Brawn's assertion that the history of F1 is littered with such cases also took a twist when he made reference to a number of cars - including Ferraris - from recent years which could be construed as contrary to the regulations.

Williams CEO Adam Parr remarked: "I find it almost pleasurable to hear Ferrari say they have won 11 world championships (drivers' and constructors') with an illegal car."

Tozzi also attempted to use attempts to cut costs in the sport against Brawn by using a remark employed recently by FIA president Max Mosley.

"It was he who said recently that costs must be reduced by limiting the opportunities for technical innovation," Tozzi said.

"If the appeal is dismissed then the claims by the FIA they want to make the sport more attractive and reduce costs will sound hollow."

Personal

On a more personal level, Tozzi said of Brawn that "only a person of supreme arrogance would think he is right when so many of his esteemed colleagues would disagree".

Brawn offered criticisms of his own, made in personal submissions, about Byrne and Newey, in which he claimed the appellants' case was "a vindictive response... that amounted to a fishing expedition".

Asked to withdraw his comment as it was claimed it served as a slight against former Ferrari designer Byrne - with whom he won five drivers' and six constructors' titles at the team between 1999 and 2004 - Brawn said: "I have the highest regard for Mr Byrne.

"But we are on opposite sides in this argument, so I stand by my statements."

He also accused Newey of "being unethical and of bringing the sport into disrespute" after the latter had claimed in his own statement that the speed of Brawn GP's car was a safety concern.

Brawn rebutted: "The safety implication relating to a technical feature of the car is a bit below the belt."

But when asked to renounce his words, Brawn replied: "No.".

The judges will now deliberate on a ruling made by the stewards at the Australian Grand Prix that the Brawn GP, Toyota and Williams cars are indeed legal.

A verdict is due on Wednesday, although their full findings are not due to be revealed until either later this week or early next.

At stake are the race results in Melbourne and Malaysia as the judges have the power to overturn them, although such an eventuality is not expected
http://www.skysports.com/story/0,19528,12433_5188987,00.html

het is heel vreemd dat Renault vorig jaar zo een diffuser voorstelde en door Whitting werd afgekeurd??????

joostingh
14 april 2009, 23:43
het is heel vreemd dat Renault vorig jaar zo een diffuser voorstelde en door Whitting werd afgekeurd??????

Dit laatste wist ik niet... als dit het geval is moeten is mijn mening heel simpel.

De teams met die diffuser gewoon diskwalificeren... want dit kan niet de bedoeling zijn. Want dit is oneerlijke concurrentie... Renault bedenkt zoiets en stelt dit netjes voor of dit binnen de reglementen valt... en nee. Dus dan mag niemand het gebruiken.

Wanneer het nu wel goed gekeurd gaat worden dat moet Whitting gewoon op straat worden gezet want dan is hij niet goed genoeg.

KingBee
14 april 2009, 23:48
Ik heb dat ook gelezen, maar nergens een bron kunnen vinden. @Dartwillie, weet je misschien waar dat geschreven staat?

NS
14 april 2009, 23:49
Daarom lijkt mij niet dat de kans groot is dat ze alsnog illegaal worden bevonden. Tenzij er nieuw bewijs aangedragen wordt (Byrne) wat de leden van de technische keuring over het hoofd gezien hebben. Als het toch gebeurd zonder nieuw bewijs dan zou dat het vertrouwen in de deskundigheid van de mensen van de technische keuring behoorlijk onderuit halen.

De grenzen van de reglementen opzoeken en de concurrenten te slim af zijn hoort gewoon bij de Formule1.

Dat wilde ik inderdaad ook nog toevoegen, mocht het illegaal bevonden worden, wat doet dit met de geloofwaardigheid van de mensen van de technische keuring? ze hebben dan (mochten alle 3 de teams illegaal zijn) zes auto's, twee races achter elkaar legaal gekeurd, oftewel 12 illegale auto's het circuit op gestuurd!

In een sport zo groot als de F1 is zou dit echt schandalig zijn en lijkt me dat dit grote gevolgen zou (moeten) hebben, ware het niet dat ik eigenlijk nog niemand hierover heb horen praten...

Darthwillie
14 april 2009, 23:49
Dit laatste wist ik niet... als dit het geval is moeten is mijn mening heel simpel.

De teams met die diffuser gewoon diskwalificeren... want dit kan niet de bedoeling zijn. Want dit is oneerlijke concurrentie... Renault bedenkt zoiets en stelt dit netjes voor of dit binnen de reglementen valt... en nee. Dus dan mag niemand het gebruiken.

Wanneer het nu wel goed gekeurd gaat worden dat moet Whitting gewoon op straat worden gezet want dan is hij niet goed genoeg.

staat hier

Opening salvos fired at Paris hearing
Tuesday 14th April 2009

Ross Brawn was described as "a person of supreme arrogance" as the opening salvos were fired in the diffuser row hearing.

Ferrari, Renault, Red Bull Racing and BMW Sauber squared up against Brawn GP, Toyota and Williams in front of five judges representing the International Court of Appeal.

At the heart of the matter is the conceptual design of the diffuser - an aerodynamic body part that aids performance - towards the rear of the cars belonging to the three teams in the firing line.

At the FIA headquarters, overlooking the Place de la Concorde in Paris, Brawn and motor sport's world govening body were notably singled out for criticism.

Leading the debate was Ferrari's legal representative Nigel Tozzi QC, who successfully argued the team's case over 'spygate' and at last year's inquest into Lewis Hamilton's chicane-cutting move at the Belgian Grand Prix.

Tozzi drew reference to a seemingly emotional statement made by Brawn as part of his team's submissions amongst the mountain of paperwork to hand for the five judges to wade through.

In it, Brawn claims the appeal is "vindictive", and "for people too slow off the mark".

However, Tozzi concluded his 90-minute opening remarks by claiming that "only a person of supreme arrogance would think he is right when so many of his esteemed colleagues would disagree".

Brawn GP, Toyota and Williams have designed what has become known as a "double-decker diffuser", central to which are two apertures that increase airflow, so aiding downforce that in turn increases speed.

Ferrari, Renault, Red Bull Racing and BMW Sauber insist there is nothing in the technical regulations that allow for such "holes".

As Tozzi noted: "Anyone with a command of English will tell you it is a hole, so do not let someone attempting to be clever with words defeat the express purpose of the rules."

He added: "The appeal is not because we have not made the most of an opportunity, but because Brawn, Toyota and Williams have not acted within the regulations."

The FIA, and in particular technical director Charlie Whiting, also came under fire, with Tozzi accusing them of "getting it wrong, and not understanding the point".

That appeared to be made clear when Renault's legal representative, Andrew Ford, noted the FIA and Whiting had early last season ruled illegal a design by the French manufacturer similar to that currently being used by Toyota.

As Ford remarked: "It is not that Renault missed the boat, as Brawn have pointed out, it is because the FIA said it was illegal."

Ford added: "It was at that point the diffuser was abandoned."

Ford has confirmed Renault has a prototype diffuser ready to go, potentially for this weekend's race in China, should the appeal be dismissed.

Tozzi continued: "The position of the FIA is totally baffling...we urge you to save the FIA from itself."

It was pointed out that crucial to the seven teams without the new diffuser is the cost of redevelopment as the part concerned has a bearing on several other elements of a car.

Tozzi added: "It was Max Mosley who said recently that costs must be reduced by limiting the opportunities for technical innovation.

"If the appeal is dismissed then the claims by the FIA they want to make the sport more attractive and reduce costs will sound hollow."

A further assertion is that the 'double-decker' diffuser limits the opportunities for following cars to pass, in contrast to the aims of F1's Overtaking Working Group, in particular with regard to this year's new regulations.

Given the magnitude of the case, other than the five judges, there are 38 people present, either legal counsel, team personnel or from the FIA.
Your Comments
edlewusa

"Tozzi sounds like the Ellsworth Toohey, the bad guy from Atlas Shrugged (Ayn Rand), who preaches mediocrity. Brawn would be Howard Roark, the good guy who follows his vision, regardless of how many criticize."
Boult

"Tozzi ought to concentrate on getting his cars right to begin with.

Wasting time on getting 'even' with Brawn for leaving Ferrari will only cost the team development time (that they don't appear to have).

One unattributed comment from an engineer the other week - "F1 is about the clever engineers making other engineers look stupid"..... just get on with it lads!"
pher38

"F1 politics has now reached a new low! How dear anyone challenge the might of Ferrari and if anyone believes they have a case they are accused of suffering from "supreme arrogance". Does anyone seriously think if Ferrari had designed the double decker diffuser we would even be in a court room now? I know F1 is remarked at being the 'Piranha Club' but this is just dirty politics."
csr073

"What also needs to be said is Brawn, Williams and Toyota were not part of the technical working group - maybe the technical working group went the wrong way!!!

It's also interesting that Tozzi is saying the FIA are wrong - they wrote the bloddy rules!!! Tozzi, did it ever occur to you that the people you represent are wrong and very brave of you to call others arrogant. Again, look behind you at the people you respresent if you want the personification of arrogance!"

http://www.planetf1.com/story/0,18954,3213_5187619,00.html

KingBee
14 april 2009, 23:55
Dan is hier maar één schuldige en dat is de FIA.

Darthwillie
15 april 2009, 00:03
een vriend van me wees me op dit dolkomische stukje
Brawn's assertion that the history of F1 is littered with such cases also took a twist when he made reference to a number of cars - including Ferraris - from recent years which could be construed as contrary to the regulations.

Williams CEO Adam Parr remarked: "I find it almost pleasurable to hear Ferrari say they have won 11 world championships (drivers' and constructors') with an illegal car."

Zegt Brawn daar nou serieus dat hij voor Ferrari illegale wagens heeft ontworpen??????????? :blink: Wat zou dat beteken gezien de straf die McLaren heeft gehad? En nu McLaren van Leugens wordt beticht????????

NS
15 april 2009, 00:11
Dat betekent herziening in de spionagezaak en nog meer straf voor McLaren; de dingen die ze gejat hebben van Ferrari blijken ook nog eens illegaal te zijn... ;)

KingBee
15 april 2009, 00:17
Er wordt hier een beerput opengetrokken........en het stinkt flink! Straks is de Sauber van een aantal jaren geleden (kopie Ferrari) ook wel illegaal. Wie weet. :blink:

http://img183.imageshack.us/img183/6356/sauberferraridr1.jpg

Darthwillie
15 april 2009, 00:17
Dat betekent herziening in de spionagezaak en nog meer straf voor McLaren; de dingen die ze gejat hebben van Ferrari blijken ook nog eens illegaal te zijn... ;)

:thumbup: :lol:

NS
15 april 2009, 00:26
Er wordt hier een beerput opengetrokken........en het stinkt flink! Straks is de Sauber van een aantal jaren geleden (kopie Ferrari) ook wel illegaal. Wie weet. :blink:

http://img183.imageshack.us/img183/6356/sauberferraridr1.jpg

Dat kan dan weer nooit illegaal zijn, dat ziet toch iedereen? Die Sauber heeft een heel andere kleur :lol:

Schumi rulezzzzz
15 april 2009, 00:57
Volgens mij is Brawn uit op een oorlog, want als dit zo blijkt te zijn, zijn de rapen gaar... Overigens zal het me niks verbazen als de Ferrari niet volledig conform geweest is.

RSRoy
15 april 2009, 08:39
Komt nu vandaag de uitspraak of gaan ze nog vrolijk door?

joostingh
15 april 2009, 08:39
Volgens mij is Brawn uit op een oorlog, want als dit zo blijkt te zijn, zijn de rapen gaar... Overigens zal het me niks verbazen als de Ferrari niet volledig conform geweest is.

Het zal mij ook niet verbazen dat de Ferrari niet volkomen legaal is geweest. Maar wanneer een auto door de technische keuring komt en een ander team geen protest aandient is de auto legaal.

Hetzelfde geld voor de diffuser van nu. Alleen geven de teams nu wel anders aan. Hebben ze in het verleden niet gedaan dus...

bobskink
15 april 2009, 10:12
Dan is hier maar één schuldige en dat is de FIA.
Zo denk ik er ook over.

F1 is, net zoals wielrennen en de meeste andere sporten, als ze het ongestraft kunnen doen, dan zullen ze altijd proberen buiten de regels te gaan om betere resultaten te behalen.
Het is alleen zo ontzettend bescheten dat de FIA, net zoals weer in bijna alle andere sporten, zich hoofdzakelijk op de verkeerde dingen focust.

Het kan mij eigenlijk geen bal meer schelen wat het resultaat is van de rechtszaak, ik wil gewoon zondag een goede race zien die eindigt op volle snelheid onder een wapperende finishvlag.

Ralffoxx
15 april 2009, 10:41
Dat kan dan weer nooit illegaal zijn, dat ziet toch iedereen? Die Sauber heeft een heel andere kleur :lol:

Massa moest toch ergens vast testen voor zijn komst bij Ferrari

Darthwillie
15 april 2009, 11:04
Er komen nu allerlei berichten dat het protest is afgewezen.

Sander Hogendoorn
15 april 2009, 11:26
FIA declares double diffusers legal

By Jonathan Noble Wednesday, April 15th 2009, 09:03 GMT

The FIA International Court of Appeal has declared the double-decker diffuser designs used by Brawn GP, Toyota and Williams as legal.

Following overnight deliberation by the judges after a court hearing in Paris on Tuesday, the ICA has rejected the appeals lodged by Ferrari, Red Bull Racing, Renault. BMW Sauber and McLaren had also entered the appeal as affected parties.

A statement issued by the FIA on Wednesday morning said: "The FIA International Court of Appeal has decided to deny the appeals submitted against decisions numbered 16 to 24 taken by the Panel of the Stewards on 26 March at the 2009 Grand Prix of Australia and counting towards the 2009 FIA Formula One World Championship.

"Based on the arguments heard and evidence before it, the Court has concluded that the Stewards were correct to find that the cars in question comply with the applicable regulations."

The ICA's decision is a blow to those teams that did not pursue the design concept when they created their 2009 cars - as it is widely accepted that the double-decker diffusers have brought a performance advantage.

Ferrari's Kimi Raikkonen suggested last week that the diffuser decision would be vital for the outcome of the world title - with his team likely to have to wait for several races before being able to fit a suitable one to their car.

"The FIA's Court of Appeal will decide about the diffuser and this decision will have an enormous impact on the championship," Raikkonen said.

"We're missing grip and downforce. You just need to analyse the performance in the three sectors at Sepang to understand that we're losing a lot compared to the best cars. You could see it especially in the middle sector where downforce is really crucial.

The row over the diffusers has also led to intense confrontation between the rival factions – with Brawn GP team principal Ross Brawn being on the receiving end of attacks from Renault and Ferrari about his use of the diffuser concept.

However, he has stood firm in his belief that the design was legal – and confirmed recently that he offered rivals the chance to close off the regulations to prevent teams exploiting the diffuser designs, but they rejected the opportunity.

"In March 2008 that was offered," said Brawn, when asked by AUTOSPORT about the matter.

"If I'm frank I didn't say 'look we are going to do this diffuser if you don't accept this rule' because I'm not going to tell people what we're doing, but I explained that I felt that we should have a different set of rules to simplify what needs to be done.

"I offered them and they were rejected, so my conscience is very clear. And those rules that I put on the table would have stopped a lot of things. It would have stopped the diffuser, it would have stopped all those bargeboards around the front, and it would have cleaned the cars up.

"Because it was clear that when we started to work on the regulations that there were things that you could do, and we needed to perhaps clean them up, but nobody was interested. They are interested now."

Gelukkig, goed nieuws imo

Bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/74475

Raikkonen_WC
15 april 2009, 11:28
Geweldig nieuws!!!!!!!! En nu weer verder met racen!

Niels Tieman
15 april 2009, 11:29
Mooi! Ik sluit me volledig aan bij Raymond. Nu lekker racen! :D

Bramzel
15 april 2009, 11:33
Woohoo! :D Sander, wel even de bron bij je nieuwsbericht zetten a.u.b.

Sander Hogendoorn
15 april 2009, 11:35
Oops, fixed ;)

Ben benieuwd welke teams in China al met een nieuwe diffuser gaan rijden. Renault zegt dat ze er al eentje klaar hebben liggen, en RBR schijnt er ook al 1 te hebben.

Robert Saalmink
15 april 2009, 11:35
Bram, je bent me net voor ;)

Wel goed nieuws verder. En met de limiet op testen dit seizoen zie ik de rest van de teams nog niet zomaar nieuwe auto's ontwikkelen.

Schumi rulezzzzz
15 april 2009, 11:36
Ben benieuwd welke teams er komend weekend al zo'n diffuser gemonteerd hebben. Lijkt me namelijk dat de gehele achterkant opnieuw ontworpen zal moeten worden, dat gaat niet even over één nacht ijs. Echter mag ik hopen dat de team hier al gedurende de wintertests mee begonnen zijn, anders liggen ze wel heel erg te pitten.

Welke teams zijn hier weer de dupe van? De kleintjes, Force India en Toro Rosso... Bij deze teams zal het wel even duren voordat ze van deze diffuser voorzien zijn.

Captain Slow
15 april 2009, 11:40
Mooi, nokken met het gezeik en weer gaan racen. Hopen dat andere teams nu ook de aansluiting kunnen vinden, dan krijgen we nog een mooi seizoen.

Bramzel
15 april 2009, 11:44
Welke teams zijn hier weer de dupe van? De kleintjes, Force India en Toro Rosso... Bij deze teams zal het wel even duren voordat ze van deze diffuser voorzien zijn.

Mwoah, Toro Rosso schroeft gewoon de update van Red Bull er onder ;) En vergeet niet dat Williams net zo'n klein team is; die zaten echter wél op te letten bij de ontwikkeling.

joostingh
15 april 2009, 11:53
Er is maar 1 team de dupe van dit alles en dat is Renault. Die hadden er 1 en die is afgekeurd... (ok hij kan te extreem zijn geweest)

De rest van de teams is gewoon dom geweest. (en Williams is niet wakker geweest maar is getipt door Toyota. Vertelde Brundle)

Erix
15 april 2009, 11:54
Dit is goed nieuws voor het kampioenschap en ik ben blij dat de focus weer naar het racen verschuift.

Bram, volgens mij kreeg Williams de gouden tip van Toyota.

bobskink
15 april 2009, 11:59
De opluchting is blijkbaar bij iedereen groot.
Zonde dat het eigenlijk nog niet gedaan is, met beroep enzo.

joostingh
15 april 2009, 12:00

Nee hoor... de opluchting is er niet.

RSRoy
15 april 2009, 13:06
Goed besluit, op naar de komende race!

Tjerk Korving
15 april 2009, 16:37
Voor zover ik het begrijp is het hiermee wel gedaan, de World Motorsport Council is uiteindelijk al het hof van beroep van de FIA. Hoger kan je niet gaan in de autosport dus de teams zullen het ermee moeten doen.

Maar vind het in elk geval wel mooi dat positief uitpakt voor Brawn GP, Toyota en Williams.

Tim Wijen
15 april 2009, 16:39
Goed besluit inderdaad.

Mocht Red Bull snel over een nieuwe diffuser beschikken, dan geef ik hun de beste kans op de overwinning. Het schijnt zo'n 5 tienden te schelen en Red Bull komt telkens zo'n 2/3 tienden te kort. Ook is de race pace van de Red Bull bijzonder goed te noemen.

Het zal interessant worden om te kijken of Mclaren en Ferrari het gat kunnen dichten. Zoja, dan ben ik erg benieuwd hoe snel we ze weer vooraan zullen zien.

NS
15 april 2009, 16:49
een ding is zeker, het vervolg van het seizoen gaat leuk worden!

Schumi rulezzzzz
15 april 2009, 17:22
Blijkt dus dat Ferrari pas vanaf vandaag zich gaat buigen over deze diffusor, hebben die even lekker een partij liggen pitten. Blijkbaar waren ze dusdanig overtuigd van hun gelijk, die zie ik pas halverwege het seizoen weer vooraan terugkeren.

BMW en Renault al vanaf Barcelona met de nieuwe achterkant volgens de geruchten.

Bram, volgens mij kreeg Williams de gouden tip van Toyota.
Jup, best lullig dat ze bij Williams vervolgens sneller zijn dan de Toyota's. Heeft zich helaas nog niet uitbetaald in veel punten.

King Of F1
15 april 2009, 17:51
Blijkt dus dat Ferrari pas vanaf vandaag zich gaat buigen over deze diffusor, hebben die even lekker een partij liggen pitten. Blijkbaar waren ze dusdanig overtuigd van hun gelijk, die zie ik pas halverwege het seizoen weer vooraan terugkeren.

Bron ?

Verwacht zelf de meeste teams bij de eerste Europese race wel weer met een tussenoplossing danwel nieuwe diffuser.
Dat Ferrari nog niet begonnen zou zijn zou ik bijna niet kunnen geloven...

Stefan van Renselaar
15 april 2009, 18:14
Er is maar 1 team de dupe van dit alles en dat is Renault. Die hadden er 1 en die is afgekeurd... (ok hij kan te extreem zijn geweest)

Maar dan nog als hij te extreem is, dan moeten ze ook zeggen dat hij bijvoorbeeld 2 millimeter korter moet en dat hij aan beide kanten 0.5 millimeter te breed is???

Dus eerst iets afkeuren en het daarna weer goedkeuren, typisch FIA dus.... Dan heb ik liever dat die 3 teams gewoon een DQ krijgen voor de eerste 2 races, dat het dan weer allemaal gezeik is geworden in de rechtszaal kan mij niet boeien, want je moet een lijn trekken en niet steeds veranderen.... :rolleyes:

Sander Hogendoorn
15 april 2009, 18:22
Red Bull hoopt bij de GP van Monaco hun nieuwe diffuser te gaan gebruiken:

Newey starts work on new diffuser

By Steven English and Gerhard Kuntschik Wednesday, April 15th 2009, 15:34 GMT

Red Bull Racing technical director Adrian Newey will not travel to this weekend's Chinese Grand Prix and will instead focus on re-designing the diffuser of the RB5.

Today's ruling by the FIA's appeal court that the diffuser designs used by Brawn, Williams and Toyota are legal has prompted Red Bull to change its car, which the team hopes will be ready for the Monaco Grand Prix at the end of May.

"We are working flat-out on a new solution already," said Red Bull's motorsport advisor Helmut Marko. "As the verdict became official, Adrian [Newey] immediately cancelled his flight to Shanghai and will stay in the factory. If everything goes according to plan, we will have the 'new' car ready for Monaco."

Marko says Red Bull was angered by the decision to approve the three double-decker diffusers because it had already submitted a similar design for approval and had it rejected.

"What angers us is the fact that we had approached [Charlie] Whiting for a clarification on a diffuser solution like the one in question and we were told it was illegal, therefore we did not pursue it any further though our design team had similar ideas," said Marko.

"I wonder what impact this will have on cornering speeds. I assume there will be problems soon when cars are going too fast, and the airflow the double diffuser creates for sure will make overtaking more difficult again. Thus it is against the spirit of the rules agreed in the working groups."

Tjerk Korving
15 april 2009, 18:22
Had nog nooit er van gehoord dat Renault zoiets zou hebben gehad maar afgezien daarvan zal het principe dan wel anders geweest zijn. Kennelijk maken de diffusers die nu zijn goedgekeurd volgens de interpretatie van de regels geen deel uit van de bodem constructie en dan zal het bij Renault wel zo geweest zijn denk ik dan.

Pingguest
15 april 2009, 18:45
Een goede beslissing van de FIA om de dubbele diffusers toe te laten. Maar is wel dubieus wanneer teams als Red Bull en Renault vooraf het seizoen inderdraad te horen kregen dat deze diffusers illegaal waren.

Richard117
15 april 2009, 19:13
een vriend van me wees me op dit dolkomische stukje

Zegt Brawn daar nou serieus dat hij voor Ferrari illegale wagens heeft ontworpen??????????? :blink: Wat zou dat beteken gezien de straf die McLaren heeft gehad? En nu McLaren van Leugens wordt beticht????????

Brawn heeft geen auto's ontworpen, dat was het werk van Byrne. En zoals ik het begrijp zegt hij alleen maar dat ze op het randje van de regels zaten. En dat iemand die de regels op een andere manier interpreteerd hun auto dus als illegaal had kunnen zien. Exact zoals nu de situatie is :)

Tjerk Korving
15 april 2009, 19:35
Elk team ontwerpt op het randje van de regels. Ik denk dat de meeste teams wel hun twijfels hebben bij andermans verzinsels maar er pas iets mee doen als ze denken dat ze er nadeel van ondervinden. Zo zag je ook al dat Williams op Melbourne een protest indiende tegen Ferrari maar dat later weer introk "in het belang van de sport". Dat soort dingen zijn mooie seintjes om te laten weten dat ze ook nog wel een lijstje hebben met klaagpunten.

Darthwillie
15 april 2009, 19:52
Wel of niet verbieden maakte me niet zoveel uit, wat ik zorgwekkend vind is de status van Charlie Whiting.

Nu blijkt dat zowel Red Bull als Renault gevraagd hebben naar de mogelijkheden van dit systeem en het ze verboden is vanwege illegaal, en dit niet blijkt te kloppen. Whiting wist McLaren ook al te vertellen dat Hamilton in Belgie 2008 Raikkonen niet meer voorbij hoefde te laten.

Whiting heeft dus niets te melden??? en dat is afgevaardigde van de FIA. :rolleyes:

bobskink
15 april 2009, 20:37
Wel of niet verbieden maakte me niet zoveel uit, wat ik zorgwekkend vind is de status van Charlie Whiting.

Nu blijkt dat zowel Red Bull als Renault gevraagd hebben naar de mogelijkheden van dit systeem en het ze verboden is vanwege illegaal, en dit niet blijkt te kloppen. Whiting wist McLaren ook al te vertellen dat Hamilton in Belgie 2008 Raikkonen niet meer voorbij hoefde te laten.

Whiting heeft dus niets te melden??? en dat is afgevaardigde van de FIA. :rolleyes:

je hebt volkomen gelijk, maar ze zullen hun pijlen wel opiemand anders richten.

MartijnV
16 april 2009, 00:01
Elk team ontwerpt op het randje van de regels. Ik denk dat de meeste teams wel hun twijfels hebben bij andermans verzinsels maar er pas iets mee doen als ze denken dat ze er nadeel van ondervinden. Zo zag je ook al dat Williams op Melbourne een protest indiende tegen Ferrari maar dat later weer introk "in het belang van de sport". Dat soort dingen zijn mooie seintjes om te laten weten dat ze ook nog wel een lijstje hebben met klaagpunten.

Ik denk dat er meer teams niet kijken naar wat de regels zijn, maar naar wat meetbaar is.
Met dat "grijze" gebied kan je dan weer je voordeel halen.
Zoals dat nu ook is gebeurd, alleen nu waren de regels misschien niet duidelijk genoeg.

Las op de vorige pagina iets over het vergelijk met wielrenners.
Heb eens een oud-prof horen zeggen: Alle prof-wielrenners gebruiken, alleen je hoort pas bij de top als je niet gepakt wordt.

Vind het wel een redelijk vergelijk zo.

Captain Slow
16 april 2009, 12:14
Dennis stopt als directeur van McLaren Racing

Ron Dennis stopt als algemeen directeur van McLaren Racing en zal leiding gaan geven aan McLaren Automotive, wat volledig komt te staan van de McLaren Group. Zo heeft de Brit donderdagochtend bekendgemaakt in het Britse Woking.

Snel meer.

www.gpupdate.nl

Laat hem lekker van z'n pensioen gaan genieten, hij heeft heel wat jaartjes F1 achter de rug.

Robert Saalmink
16 april 2009, 12:24
Dat GPUPDATE met hun korte berichtjes altijd......

Dennis relinquishes McLaren's F1 duties

The McLaren team has confirmed Ron Dennis is stepping back completely from his involvement with the Formula 1 squad, as AUTOSPORT predicted on Wednesday.

McLaren said on Thursday that Dennis has already handed his responsibility as CEO of McLaren Racing to Martin Whitmarsh, who was named team principal earlier this year.

Dennis will focus entirely on leading the new sports car business, McLaren Automotive, which will now become an independent company, and which plans to launch the first model of McLaren sports cars in 2011.

Dennis, who missed his first grand prix for many years when he skipped the Malaysian GP, said the decision to step down was made by him alone.

"I passed the role of Team Principal of Vodafone McLaren Mercedes to Martin Whitmarsh on January 16th, the day of the launch of our new Formula 1 car," said Dennis.

"That day I was asked many times whether I would attend the 2009 Australian Grand Prix. My answer was 'yes'. I duly attended it - albeit not as the person in charge of Vodafone McLaren Mercedes. It was, I admit, a strange feeling.

"The next race, the Malaysian Grand Prix, I watched on TV in the UK - an activity I found surprisingly easy. I'd expected to be more emotional about it, after an unbroken run of attending so many grands prix for so many years.

"I admit I'm not always easy to get on with. I admit I've always fought hard for McLaren in Formula 1. I doubt if Max Mosley or Bernie Ecclestone will be displeased by my decision. But no one asked me to do it. It was my decision.

"Equally, I was the architect of today's restructure of the McLaren Group. Again, no-one asked me to do it. It was my decision.

"I feel enormously enthused about the prospects for the McLaren Group and for McLaren Automotive, and have no qualms about leaving Martin to report to the board regarding matters connected with Formula 1."

McLaren also said Richard Lapthorne will be appointed Non Executive Chairman of the McLaren Group and a Non Executive Director of McLaren Automotive.

"This is a very exciting time to be joining the McLaren Group and to be working closely with Ron and his team on McLaren Automotive's expansion into the sports car market," said Lapthorne.

"It's a rare opportunity to be involved at a key stage in the development of a British sports car company of an entirely new sort, especially one that has such a great racing pedigree and such a world-class reputation as McLaren."

Autosport.com

Het was al eerder een gerucht, en nu dus bevestigd. Het einde van een McLaren F1 tijdperk, onder zijn leiding heeft het team het toch heel aardig gedaan.

Darthwillie
16 april 2009, 12:28
ik heb het gevoel dat de fia (mosley) dit ge-eist heeft in ruil voor een lage straf voor lie-gate.

Robert Saalmink
16 april 2009, 12:30
ik heb het gevoel dat de fia (mosley) dit ge-eist heeft in ruil voor een lage straf voor lie-gate.

Lol... deze persconferentie was vorige week aan aangekondigd. Ik denk wel dat het Dennis' eigen keuze is, hoewel de druk vanuit Mercedes ook wel aanwezig zal zijn. Er gaan nog altijd geruchten dat Mercedes het team wil overnemen immers.

bobskink
16 april 2009, 14:22
Ondanks de titel vorig jaar is dit in mijn ogen een afscheid in mineur. Te veel opeenvolgende controverse de laatste jaren.

Bramzel
16 april 2009, 14:24
Yep, ik ben geen fan van McLaren of Ron Dennis, maar een wat 'vrolijker' afscheid had ik hem wel gegund.

Niels Tieman
16 april 2009, 14:39
Ja inderdaad. Het is wel erg rot om op deze manier te vertrekken.
Maar hij heeft een mooie carriere gehad in de Formule1, ondanks de twee bewogen afscheids-jaren.

Sander Hogendoorn
16 april 2009, 17:33
Renault & McLaren met een nieuwe diffuser in China:

Renault & McLaren change diffuser

By Sarah Holt
BBC Sport in Shanghai

Renault and McLaren will run with updated diffusers at the Chinese Grand Prix, BBC Sport understands.

The two Formula 1 teams are reacting quickly to a decision by the sport's governing body, the FIA, to approve the use of split-level diffusers.

The FIA Court of Appeal this week rejected complaints from rival teams about the design used by Brawn Grand Prix, Toyota and Williams.

The decision will force the other teams to consider a drastic redesign.

Renault were amongst the teams who spoke strongly against the use of the split-level diffuser - an aerodynamic part at the rear of the car which increases performance - at an eight-hour hearing in Paris on Wednesday.

But the French team, who won constructors' titles in both 2005 and 2006, are now understood to have flown in a modified diffuser to the Shanghai International Circuit.

McLaren are also expected to introduce a limited update to their diffuser when first free practice begins in China at 1000 local time (0300 BST) on Friday.

The split-level design is believed to give an advantage of around 0.5 seconds per lap, though Renault and McLaren are not expected to make such a leap in performance immediately.

"I do not think it will be a huge gain in the beginning," conceded Renault driver Fernando Alonso.

"It's not only about putting a magic part on the car - the whole philosophy of the car needs changing and that will take time.

"We will be better than in the last race (in Malaysia) but we can still develop further."

The seven teams who ran without the split-level diffuser in the opening races of 2009 in Australia and Malaysia will need both time and money to catch up with Brawn, Toyota and Williams.

Mike Gascoyne - former technical director of Toyota, Jordan and most recently Force India - told BBC Sport: "A major update to the rear of the car requires a redesign of the gear box, the crash structure and the rear suspension.

"While some teams will implement small updates based on the FIA's clarification, without a huge redesign they won't be able to get the full performance effect.

"Over the next couple of races we will see more and more teams making small updates while significant updates will only come in the following months."

The diffuser row broke out when Ferrari, Renault and Red Bull protested against the legality of the split-level design on the eve of the season-opening Grand Prix in Australia, but race stewards in Melbourne rejected their claims.

BMW Sauber then had a similar protest rejected at the Malaysian Grand Prix while McLaren subsequently recently added their weight to the official protest.

The FIA introduced a raft of rule changes for the 2009 season designed to aid overtaking and make racing more exciting - and the teams whose controversial interpretation of the FIA's regulations on the design of the diffusers has now been ruled legal have prospered.

Meanwhile, the teams that have used the new Kers (Kinetic Energy Recovery System) energy storage and power boost system so far this season - Renault, Ferrari, McLaren, and BMW Sauber driver Nick Heidfeld - have experienced little success.

Ferrari, who have failed to score a point in the two races so far, have decided to dispense with Kers for the Chinese Grand Prix because of reliability problems.

Two-time world champion Alonso was this week quoted as saying: "We have done what the FIA wanted us to do and because of that are being beaten by teams that did what the FIA didn't want."

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/8002297.stm

Darthwillie
16 april 2009, 18:34
Lol... deze persconferentie was vorige week aan aangekondigd. Ik denk wel dat het Dennis' eigen keuze is, hoewel de druk vanuit Mercedes ook wel aanwezig zal zijn. Er gaan nog altijd geruchten dat Mercedes het team wil overnemen immers.

Liegate was vorige week ook al aan de gang :p Mosley is haatdragend genoeg, om zoiets te misbruiken.

Volgens Marc Surer heeft Mercedes de FIA verteld dat ze geen buitenproportionele straf voor McLaren zullen accepteren. Aangezien het hogere management al twijfelt over het F1 gebeuren zouden dat aangrijpen om onmiddellijk uit de F1 te stappen. En 6 motoren missen kan absoluut niet
Staat in Bild, niet de meest betrouwbare bron, maar ik was het ergens anders ook al tegengekomen.

KingBee
16 april 2009, 19:29
Mike Gascoyne - former technical director of Toyota, Jordan and most recently Force India - told BBC Sport: "A major update to the rear of the car requires a redesign of the gear box, the crash structure and the rear suspension.

Ik dacht dat dit alleen bij RedBull nodig was vanwege hun unieke wielophanging? In ieder geval kost dit allemaal weer klauwen met geld, dankzij de FIA. En dan willen ze een budgetlimiet instellen? :blink:

Robert Saalmink
16 april 2009, 19:38
McLaren reageert dus snel, pre-season waren ze ook uitgebreid met van alles aan die achterkant aan het testen. Niet per se verschillende diffusers maar het gaf wel aan dat ze er stevig mee bezig waren.

http://img14.imageshack.us/img14/7592/xpb291163hires.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/336/ldg049324.jpg

http://img22.imageshack.us/img22/159/xpb290881hires.jpg

tinyriconen
16 april 2009, 23:00
Ik dacht dat dit alleen bij RedBull nodig was vanwege hun unieke wielophanging? In ieder geval kost dit allemaal weer klauwen met geld, dankzij de FIA. En dan willen ze een budgetlimiet instellen? :blink:

Nee nee. De diffusers zijn toegestaan, geen verplichting. Het is een eigen keuze nu van de teams om wél of niet geld te besteden hieraan. Dat heeft niets met de FIA te maken.

joostingh
16 april 2009, 23:21
Nee nee. De diffusers zijn toegestaan, geen verplichting. Het is een eigen keuze nu van de teams om wél of niet geld te besteden hieraan. Dat heeft niets met de FIA te maken.

Daar praat je toch een beetje poep... RedBull en Renault moeten nu toch extra investeren om weer de mogelijkheid te hebben om races te winnen. Zonder die diffuser is dat niet mogelijk.

En waarom doen ze me.... om te winnen!

erwin_78
17 april 2009, 09:10
investeren extra?

De teams die het nu al hebben. Hebben die geen investering gedaan om deze diffusers te ontwikkelen? Renault heeft zelfs al een ontwerp ;)

joostingh
17 april 2009, 09:24
Ok Renault misschien niet. Maar Redbull wel degelijk. Die hebben ook het idee aangedragen en is afgekeurd... dus die moeten nu veel geld er tegen aan gooien om echt mee te gaan komen.

RSRoy
17 april 2009, 10:19
Nieuwe Sponsor voor BrawnGP

MIG Investments heeft een driejarig sponsorcontract met het team van Brawn GP getekend. Het logo van het bedrijf, dat gespecialiseerd is in handel van buitenlandse valuta, staat vanaf vandaag op de voorvleugel en neus van de BGP 001. MIG Investments is na Henri Lloyd en Virgin de derde geldschieter die zich aan de renstal van Ross Brawn verbindt.

Brawn: “We zijn verheugd om MIG Investmens in de Formule 1 en bij Brawn GP te verwelkomen. Ons team geniet een goede seizoensstart en dit is onze derde nieuwe partner. Het is positief dat de Formule 1 in deze economisch moeilijke tijden toch nieuwe sponsors blijft aantrekken. We kijken uit naar de nauwe samenwerking met MIG Investments en willen graag bijdragen aan betere naamsbekendheid.”

MIG Investments-directeur Hisham Mansour: “We zijn extreem trots dat we tot de Formule 1 toetreden bij de nieuwe sensatie Brawn GP. De samenwerking markeert een synergie tussen twee jonge innovatieve en ambitieuze partijen die beiden toonaangevend zijn in hun eigen veld. We kijken uit naar een vruchtbare en waardevolle relatie.”

En Flavio is boos.

Renault-teambaas Flavio Briatore is in La Gazzetta dello Sport fel van leer getrokken tegen de beslissing om de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota legaal te verklaren. In niet mis te verstane woorden zegt hij dat de geloofwaardigheid van de Formule 1 in het geding komt.

Briatore: “Na de dood van Ayrton Senna werd overeen gekomen om het principe van ground effect niet meer toe te staan, maar nu is het opeens legaal. Renault, McLaren en Ferrari hebben allemaal wereldkampioenen onder contract staan, maar nu hebben we een coureur die bijna met pensioen was en een andere rijder, een goede jongen maar een ‘paracarro’ (Italiaans gezegde voor iemand die zo langzaam is als een kilometerpaaltje langs de weg, red.), die om het kampioenschap vechten. Ik snap niet hoe we kunnen denken dat we geloofwaardig zijn.”

“Het is voor ons onmogelijk om het verloren terrein nog goed te maken. Over drie of vier races is het kampioenschap beslist. Ik weet niet hoe lang de televisiekijker het interessant blijft vinden als Button zestig punten heeft en Nakajima vijftig. Het is dan beter om naar de radio te luisteren en iets anders te kijken.”

Ook het idee van de internationale autosportbond FIA om een optioneel budgetlimiet van 33 miljoen euro in te voeren maakte Briatore belachelijk. “We hebben vijftien miljoen uitgegeven aan KERS en nu investeren we tien miljoen in een nieuwe diffuser. We houden maar iets meer dan vijf miljoen euro over om naar de races af te reizen en het personeel te betalen.”

Bramzel
17 april 2009, 10:21
Wat een kansloos elitaire uitspraak van Briatore zeg, die man valt bij mij toch even heel hard van zijn voetstuk af hier.

Roel Bakker
17 april 2009, 10:54
Wat een kinderachtig mannetje zeg, hij(renault) en die andere 6 teams hebben gewoon volledig de plank mis geslagen door simpelweg hun huiswerk niet te doen. Dit is gewoon een zielige manier van niet tegen je verlies kunnen.

joostingh
17 april 2009, 11:10
Wat een kansloos elitaire uitspraak van Briatore zeg, die man valt bij mij toch even heel hard van zijn voetstuk af hier.

Vind dat hij bij sommige dingen wel behoorlijk gelijk heeft...

Oorspronkelijk geplaatst door F1today.nl
Renault-teambaas Flavio Briatore is in La Gazzetta dello Sport fel van leer getrokken tegen de beslissing om de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota legaal te verklaren. In niet mis te verstane woorden zegt hij dat de geloofwaardigheid van de Formule 1 in het geding komt.

Geloofwaardigheid komt ook in het geding. De diffusers van Redbull en Renault zijn afgekeurd en nu ineens niet meer...

Briatore: “Na de dood van Ayrton Senna werd overeen gekomen om het principe van ground effect niet meer toe te staan, maar nu is het opeens legaal.

Als dit ooit afgesproken is... dan is het ook nog een voorbeeld van niet geloofwaardig zijn van de FIA.

Renault, McLaren en Ferrari hebben allemaal wereldkampioenen onder contract staan, maar nu hebben we een coureur die bijna met pensioen was en een andere rijder, een goede jongen maar een ‘paracarro’ (Italiaans gezegde voor iemand die zo langzaam is als een kilometerpaaltje langs de weg, red.), die om het kampioenschap vechten. Ik snap niet hoe we kunnen denken dat we geloofwaardig zijn.”

Dit is gewoon dom geouwehoer. Maar ik denk wel dat er veel mensen zijn die alleen de grote merken kennen en die zien BrawnGP en dan zoiets hebben... is dit geen F1.

“Het is voor ons onmogelijk om het verloren terrein nog goed te maken. Over drie of vier races is het kampioenschap beslist. Ik weet niet hoe lang de televisiekijker het interessant blijft vinden als Button zestig punten heeft en Nakajima vijftig. Het is dan beter om naar de radio te luisteren en iets anders te kijken.”

Ook hier heeft hij mijns inziens gelijk in. Ik denk dus ook dat het een enorm saai seizoen gaat worden. Absoluut niet dat het in de laatste race beslist gaat worden.

Rond Hongarije hebben we denk ik al de wereldkampioen te pakken.

Ook het idee van de internationale autosportbond FIA om een optioneel budgetlimiet van 33 miljoen euro in te voeren maakte Briatore belachelijk. “We hebben vijftien miljoen uitgegeven aan KERS en nu investeren we tien miljoen in een nieuwe diffuser. We houden maar iets meer dan vijf miljoen euro over om naar de races af te reizen en het personeel te betalen.”

Ook hier heeft hij gelijk in. Wanneer er zulke beslissingen genomen worden door de FIA dan werkt een budgetlimiet ook niet. Dus ik vind de FIA in deze kwestie gewoon helemaal fout. Ze zijn niet duidelijk geweest en daarnaast heeft het veel te lang geduurd voordat er een uitspraak is geweest.

Je moet bij Flavia altijd een beetje tussen de woorden doorlezen om te kijken wat hij nu werkelijk wil zeggen. Hij vind hierbij dus dat de FIA gewoon fout is geweest. En hoe je het ook wil bekijken... dit is zo.

Diffusers van Renault en Redbull afkeuren en die van Brawn, Toyota en Williams toelaten... Dan hadden ze ook tegen Redbull en Renault moeten zeggen dat de diffuser te extreem of iets dergelijks was...

Daarnaast had ik dus de uitslag anders gezien. Denk dat we daardoor een veel spannender seizoen zouden gaan zien. Want ook dan zijn de topteams gewoon nog te langzaam en heeft RedBull gewoon een fantastische auto gemaakt.

Bramzel
17 april 2009, 11:27
Geloofwaardigheid komt ook in het geding. De diffusers van Redbull en Renault zijn afgekeurd en nu ineens niet meer...

Jij kent de voorstellen van Renault en Red Bull niet, dus je weet ook niet of die situaties vergelijkbaar zijn. Vergeet niet dat Brawn vorig jaar nog heeft aangegeven dat het verstandig zou zijn het reglement helderder te maken op dat vlak.

Als dit ooit afgesproken is... dan is het ook nog een voorbeeld van niet geloofwaardig zijn van de FIA.

"As is verbrande turf". Is het afgesproken? Is die nieuwe diffuser daadwerkelijk een vorm van ground effect? Is het hele vlakke bodem + diffuser idee geen ground effect? Jij vind het een voorbeeld van niet geloofwaardig zijn van de FIA, ik zie gewoon een slechte verliezer die loopt te janken ipv dat hij zijn verliest neemt en gewoon hard aan het werk gaat zoals de rest.

Dit is gewoon dom geouwehoer. Maar ik denk wel dat er veel mensen zijn die alleen de grote merken kennen en die zien BrawnGP en dan zoiets hebben... is dit geen F1.

Kijk eens om je heen. Ik heb nog niemand gehoord dat hij het jammer vind dat McLaren en Ferrari in het middenveld rijden, die het jammer vind dat we nieuwe gezichten aan de kop van het veld zien. In tegendeel, iedereen vind het juist heerlijk verfrissend dat er opeens weer eens prive-teams als BrawnGP, Williams en Red Bull vooraan staan ipv de standaard McLarens/Ferrari's.

Ook hier heeft hij mijns inziens gelijk in. Ik denk dus ook dat het een enorm saai seizoen gaat worden. Absoluut niet dat het in de laatste race beslist gaat worden.

Button heeft 2x gewonnen, maar hebben we saaie races gezien? Ik niet. Misschien is Button inderdaad halverwege wel kampioen. Maar dat betekent niet dat het seizoen gelijk saai is.

Ook hier heeft hij gelijk in. Wanneer er zulke beslissingen genomen worden door de FIA dan werkt een budgetlimiet ook niet. Dus ik vind de FIA in deze kwestie gewoon helemaal fout. Ze zijn niet duidelijk geweest en daarnaast heeft het veel te lang geduurd voordat er een uitspraak is geweest.

Rare en kromme vergelijking van Briatore. Dit seizoen is niet volgend seizoen; en als je een limiet hebt dan kan je dus dat soort dingen stomweg niet doen, simple as that.

Je moet bij Flavia altijd een beetje tussen de woorden doorlezen om te kijken wat hij nu werkelijk wil zeggen. Hij vind hierbij dus dat de FIA gewoon fout is geweest. En hoe je het ook wil bekijken... dit is zo.

De fout die de FIA heeft gemaakt is dat ze te lang hebben gedaan over het hele beroepings proces. Verder niet.

Daarnaast had ik dus de uitslag anders gezien. Denk dat we daardoor een veel spannender seizoen zouden gaan zien. Want ook dan zijn de topteams gewoon nog te langzaam en heeft RedBull gewoon een fantastische auto gemaakt.

Ik vind het heerlijk dat die topteams eens even lekker met de mond vol tanden staan en dat de kleinere teams nou eens even op de voorgrond kunnen treden. En het gaat alleen maar gaver worden, want de topteams kunnen veel sneller ontwikkelen dan de kleinere teams, dus de gaten gaan nóg kleiner worden.

Bram Van Der Stichelen
17 april 2009, 11:43

"Leidersplaats Button schaadt geloofwaardigheid F1"

Renault-baas Flavio Briatore haalt in het diffuser-verhaal hard uit naar de FIA.
"De leiderspositie van Jenson Button in de Formule 1 schaadt de geloofwaardigheid van de autosport." Dat zegt Renault-baas Flavio Briatore, die daarmee fel uithaalt naar de Internationale Autosportfederatie (FIA). Deze week keurde de FIA opnieuw de diffusers goed van de F1-teams Brawn GP, Toyota en Williams, waarmee de wegligging van de bolides sterk wordt verbeterd. Concurrerende teams vinden het gebruik van de diffusers illegaal en hebben bezwaar aangetekend. Zij worden door de beslissing van de FIA gedwongen hun auto's opnieuw te ontwerpen.

Gevestigde teams als Ferrari en McLaren hebben na twee races respectievelijk geen enkel en slechts één punt in de WK-rangschikking. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso van Renault heeft vier punten. Button gaat met vijftien punten aan de leiding, zijn teamgenoot Rubens Barrichello staat tweede met tien punten.

In de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport wijst Briatore erop dat de coureurs van Ferrari, McLaren en Renault wereldkampioen zijn of waren, terwijl Button een nieuwkomer is en veteraan Barrichello bijna met pensioen gaat. "Ik weet niet hoe we onze geloofwaardigheid kunnen blijven claimen", zegt Briatore. Volgens de Renault-baas is het voor de gevestigde orde onmogelijk de achterstand nog goed te maken. "Over drie of vier races zal het kampioenschap zijn beslist. Ik denk dat het niet in het belang van de tv-kijkers is als Button dan 60 punten heeft."

Dit weekend wordt in China de derde race van het seizoen gereden. (novum/lpb)

www.hln.be

Hier gaat hij bij mij nog een stuk verder vallen. Wat een arrogante uitspraken zeg. Vooral het gedeelte in het vet is echt te belachelijk voor woorden. Button rijdt al sinds 2001 in de F1, maar voor de rest is het wel een nieuwkomer hoor :rolleyes: EN wat maakt het nu uit of een rijder nu al wat ouder is als de anderen. Zolang die persoon maar de snelheid erin heeft maakt dat toch niet uit.

Sorry Briatore, ik vond je eerst een gave kerel, maar met deze uitspraken heb je heel wat van mijn respect verloren.

joostingh
17 april 2009, 12:19
Jij kent de voorstellen van Renault en Red Bull niet, dus je weet ook niet of die situaties vergelijkbaar zijn. Vergeet niet dat Brawn vorig jaar nog heeft aangegeven dat het verstandig zou zijn het reglement helderder te maken op dat vlak.

Ik ken de voorstellen ook niet. En ik heb ook helemaal niets tegen Brawn want die heeft het wel goed gedaan. En is daarnaast ook slim geweest. Maar ik vind de FIA hierin gewoon niet duidelijk.

Brawn was dus vele malen slimmer in zijn eentje als dat de gehele FIA bij elkaar. Hij wou van te voren al van het gezeur af zijn maar die FIA daar in tegen niet.

"As is verbrande turf". Is het afgesproken? Is die nieuwe diffuser daadwerkelijk een vorm van ground effect? Is het hele vlakke bodem + diffuser idee geen ground effect? Jij vind het een voorbeeld van niet geloofwaardig zijn van de FIA, ik zie gewoon een slechte verliezer die loopt te janken ipv dat hij zijn verliest neemt en gewoon hard aan het werk gaat zoals de rest.

Even leren lezen Bram :P had het over als :P

Maar ik heb geen idee hoe het exact zit met het ground effect. Maar wanneer afgesproken is om de auto's zo min mogelijk gebruik te laten maken van ground effect hoort hierbij mijns inziens ook de diffuser.

En Flavio is altijd een slechte verliezer geweest met het hart op de tong. Maar dan kunnen er nog wel waarheden uitkomen. En nee ik heb alle info niet (al zou ik dit natuurlijk graag willen weten)

Kijk eens om je heen. Ik heb nog niemand gehoord dat hij het jammer vind dat McLaren en Ferrari in het middenveld rijden, die het jammer vind dat we nieuwe gezichten aan de kop van het veld zien. In tegendeel, iedereen vind het juist heerlijk verfrissend dat er opeens weer eens prive-teams als BrawnGP, Williams en Red Bull vooraan staan ipv de standaard McLarens/Ferrari's.

Iedere F1 fan... maar niet iedere kijker is echt fan maar vinden het gewoon leuk om een race mee te pakken wanneer dit mogelijk is.

En ik hoor in mijn omgeving (waar dus veel van die mensen zijn die het soms volgen) die het opzetten en een rare auto aan de leiding zagen... Toen hebben weg gezapt omdat het geen Formule 1 was... (dit was het dus wel...)

Dit zijn ook kijkers van de F1, Mclaren, Renault en Ferrari zijn gewoon de teams waar het in de F1 om draait als het gaat om bekendheid. Heel veel mensen kennen gewoon veel andere teams niet.

Button heeft 2x gewonnen, maar hebben we saaie races gezien? Ik niet. Misschien is Button inderdaad halverwege wel kampioen. Maar dat betekent niet dat het seizoen gelijk saai is.

Ik zeg ook niet dat het seizoen nu al saai is... maar dat ik denk dat het saai gaat worden. Brawn heeft zoveel voorsprong en met een genie als Ross aan de leiding zullen ze dit niet snel weg gaan geven.

Een andere team kan mijns inziens op dit moment alleen door geluk een overwinning gaan pakken... en om nou elke race Button op het podium te zien... word ik ook niet blij van.

Rare en kromme vergelijking van Briatore. Dit seizoen is niet volgend seizoen; en als je een limiet hebt dan kan je dus dat soort dingen stomweg niet doen, simple as that.

Nee is het ook niet. Maar wat hij mijns inziens hiermee wil aangeven is dat de FIA iets moet gaan doen. Of duidelijkheid in de regels zodat zulke aanpassingen niet meer hoeven te gebeuren. Of dat het budgetlimiet niet doorgaat.

En dat is ook wat er moet gebeuren. De FIA is niet duidelijk genoeg geweest.

De fout die de FIA heeft gemaakt is dat ze te lang hebben gedaan over het hele beroepings proces. Verder niet.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind het fout dat de diffusers van Renault en Redbull zijn afgekeurd. Als ze te extreem waren dat had dat gezegd kunnen worden. Alleen maar van dit is te extreem. Dan hadden ze wel verder kunnen ontwikkelen en dan hadden we 5 teams aan de top gehad. En dan ook nog eens met een aantal coureurs die het kunnen (zie Vettel en Alonso)

Ik vind het heerlijk dat die topteams eens even lekker met de mond vol tanden staan en dat de kleinere teams nou eens even op de voorgrond kunnen treden. En het gaat alleen maar gaver worden, want de topteams kunnen veel sneller ontwikkelen dan de kleinere teams, dus de gaten gaan nóg kleiner worden.

Ik vind het jammer maar dat komt natuurlijk mede doordat ik een Ferrari fan ben. Maar zoals je hebt gelezen noem ik deze hier niet. Ferrari is dom geweest dat ze niet verder als hun neus lang is hebben gekeken. Daarnaast gaat dat dit seizoen denk ik niet veel beter worden.

Maar Renault en RedBull zijn mijns inziens hiervan de dupe. En wanneer deze teams er ook bij hadden gestaan dan was het een stuk leuker geweest. Want de uitslag (bij een normale race) is wel duidelijk. Button gaat winnen omdat hij beter is dan Barrichello. En omdat hij verreweg de beste auto uit het veld heeft.

Bramzel
17 april 2009, 12:53
Mooie reactie van Button & Barrichello:

On Friday, Button responded to Briatore, and said the Italian should remember that he tried to hire him for his own team this year.

"Unless he is at the front of F1, I am sure [he thinks] any team [being there] hurts the credibility of F1," Button told reporters in Shanghai.

"He also needs to remember that he tried to employ me for this year, so..."

Button added: "He is obviously a very angry man after the diffuser issues and he is obviously very disappointed that they haven't produced a car that is as competitive as ours.

"We have produced a very competitive car because of the work force we have back at Brackely and you cannot take it away from them - it is very unfair to say that.

"They have worked very, very hard in very difficult circumstances and it is very, very unfair for Flavio to comment as he has just because he is a little bit bitter – he should also not forget he tried to employ me for this season."

When asked what was his team's response to Briatore's comments, Button said: "Laughing, basically."

Team-mate Rubens Barrichello said Briatore was a "bad loser".

"I think that is stupid. Really. What a comment. If we all think that we need Ferrari and McLaren to win, why are the others here?

"I really think that because we have a white car and some people are not able to go as fast as us….this is what is good about the sport. They are trying to make the same engine for everybody…so do you think Ferrari is always going to be on top?

"There are plenty of good people in the paddock and plenty of bad losers."

bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/74531

KingBee
17 april 2009, 14:02
If we all think that we need Ferrari and McLaren to win, why are the others here?

Niets aan toe te voegen!

De opmerking van Briatore over Button doet mij denken over een opmerking over Verstappen van de Italiaan. Toen een verslaggever hem vroeg wat hij van Jos vond jaren nadat Jos voor Benetton had gereden, deed hij net of hij de naam Verstappen niet kende.

Peter
17 april 2009, 16:13
Iedere F1 fan... maar niet iedere kijker is echt fan maar vinden het gewoon leuk om een race mee te pakken wanneer dit mogelijk is.

En ik hoor in mijn omgeving (waar dus veel van die mensen zijn die het soms volgen) die het opzetten en een rare auto aan de leiding zagen... Toen hebben weg gezapt omdat het geen Formule 1 was... (dit was het dus wel...)

Dit zijn ook kijkers van de F1, Mclaren, Renault en Ferrari zijn gewoon de teams waar het in de F1 om draait als het gaat om bekendheid. Heel veel mensen kennen gewoon veel andere teams niet.

Goh, nochtans was Hamilton na zijn eerste 2 races al razend populair... Ik kan me dan ook goed voorstellen dat veel mensen toen dachten, WTF, wie is die donker gekleurde jongen? Hamilton wie? Nou dat ga ik niet kijken hoor is vast geen F1...
kom op zeg... ik weet niet wat voor vrienden jij hebt maar als ze al wegzappen omdat ze niet weten hoe F1 eruit ziet???? moeten we met dat soort 'fans' rekening houden?
Hoeveel kijkers zijn we dan al verloren door die ontzettend lelijke auto's van de afgelopen jaren?

joostingh
17 april 2009, 17:00
Goh, nochtans was Hamilton na zijn eerste 2 races al razend populair... Ik kan me dan ook goed voorstellen dat veel mensen toen dachten, WTF, wie is die donker gekleurde jongen? Hamilton wie? Nou dat ga ik niet kijken hoor is vast geen F1...
kom op zeg... ik weet niet wat voor vrienden jij hebt maar als ze al wegzappen omdat ze niet weten hoe F1 eruit ziet???? moeten we met dat soort 'fans' rekening houden?
Hoeveel kijkers zijn we dan al verloren door die ontzettend lelijke auto's van de afgelopen jaren?

Volgens mij kijken de meeste mensen gewoon naar de kleuren van de auto's en naar dat ze hard gaan... verder volgens mij nergens naar... (dat zijn mensen die dus gewoon een keer kijken en het niet zo volgen als dat wij doen...)

Die mensen zien helemaal niet hoe lelijk de auto's zijn etc. Daar kijken ze helemaal niet na.

En ja ook met die mensen moet wel rekening gehouden worden mijns inziens...

Stefan van Renselaar
17 april 2009, 17:03
Wat een kinderachtig mannetje zeg, hij(renault) en die andere 6 teams hebben gewoon volledig de plank mis geslagen door simpelweg hun huiswerk niet te doen. Dit is gewoon een zielige manier van niet tegen je verlies kunnen.

Hij slaat de plank niet mis! Hij dient een voorstel in van een onderdeel dat waarvan de FIA zegt dat het illigaal is en dan nu is het in eens wel legaal....

"There are plenty of good people in the paddock and plenty of bad losers."

Mensen die zich dus al hebben bewezen, zoals Ferrari, McLaren, Renault en de 3 wereldkampioenen die er rond rijden en niet coureurs als Button die voor dit seizoen eigenlijk niks heeft berijkt (afgezien van een overwinning in een race waarin alle toppers uitvallen) en Barrichello heeft in de jaren 2000-2005 in de beste auto heeft gereden, waarin hij maar 9 overwinningen scoort terwijl Schumacher in die tijd 40 overwinning scoort. Wat een toppers toch :rolleyes:

"They have worked very, very hard in very difficult circumstances and it is very, very unfair for Flavio to comment as he has just because he is a little bit bitter – he should also not forget he tried to employ me for this season."

Bullshit, want ze hebben in begin 2008 al aan de auto gewerkt en toen was er nog niks aan de hand dat Honda uit de sport weg ging.

Button added: "He is obviously a very angry man after the diffuser issues and he is obviously very disappointed that they haven't produced a car that is as competitive as ours.

Yea, right, dat doen kleuters ook, ik ben lekker beter en jij lekker niet nananana.... :rolleyes:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind het fout dat de diffusers van Renault en Redbull zijn afgekeurd. Als ze te extreem waren dat had dat gezegd kunnen worden. Alleen maar van dit is te extreem. Dan hadden ze wel verder kunnen ontwikkelen en dan hadden we 5 teams aan de top gehad. En dan ook nog eens met een aantal coureurs die het kunnen (zie Vettel en Alonso)

+1

Dat klopt, de F1 is al bijna helemaal kapot gemaakt door Bernie en die heeft alle kijkers nodig die hij kan krijgen.

Niels Tieman
17 april 2009, 17:05
Om heel eerlijk te zijn vind ik dat gelul van de bovenste plank JW. Je moet echt totaal geen rekening houden met mensen die het kleurtje wel of niet herkennen. Het is een sport en mensen die de sport het beste / slimste beoefenen, binnen de regelgeving, verdienen het om vooraan te rijden en te winnen.

De regelgevng is gister beslist in het voordeel van BrawnGP, Williams en Toyota. Of je het daar mee eens bent is een ander verhaal, maar ze zijn legaal bevonden.

Kortom; gewoon de regels uitvoeren die er zijn, genieten van de sport en het wegzappend mens mag je dan snel vergeten in mijn ogen, en zeker geen rekening mee houden.

bobskink
17 april 2009, 17:07
Ik begrijp Briatore zijn frustratie wel voor een stuk, hoewel ik zijn manier van het te verwoorden wel niet zo fraai vind.

De regels qua testen en windtunnelgebruik zijn zeer beperkt dit jaar, de Auto van Brawn GP is echter vorig jaar gemaakt en ze hebben zich dus helemaal niet aan die regels moeten hpuden, wat ik op zich ook niet zo eerlijk vind.

Beeld je eens in dat Renault, of zelfs Ferrari hetzelfde doen als Brawn GP/Honda, dit seizoen er de brui aan geven en alles op volgend seizoen zetten. Zo kunnen de topteams ieder jaar afwisselen en is de logica helemaal zoek.

Maar nogmaals, Ik gun het Brawn, Button en co volledig.

Nog een geluk dat de Brawn GP auto nog redelijk mooi is om naar te kijken.

Peter
17 april 2009, 17:34
Volgens mij kijken de meeste mensen gewoon naar de kleuren van de auto's en naar dat ze hard gaan... verder volgens mij nergens naar... (dat zijn mensen die dus gewoon een keer kijken en het niet zo volgen als dat wij doen...)

Die mensen zien helemaal niet hoe lelijk de auto's zijn etc. Daar kijken ze helemaal niet na.

En ja ook met die mensen moet wel rekening gehouden worden mijns inziens...

Het kan toch niet zo zijn dat we de regelgeving maar moeten gaan aanpassen zodat de 'bekende kleurtjes' altijd vooraan te vinden zijn????
Wie het daarmee eens is moet echt eens heel goed nadenken over wat ie zegt... Want dat is eigenlijk wel wat Flavio bedoelt... hij vindt zich benadeeld vanwege de huidige regelgeving en geeft daarom af op een klein privateer team wat daarvan wel weet te profiteren... en dat zou dan slecht voor de sport zijn?
Nee, de fratsen die de topteams de laatste x aantal jaren hebben uitgehaald, die zijn slecht voor de sport, en de fratsen die de FIA heeft uitgehaald, vooral de afgelopen 2 jaren, die zijn slecht voor de sport.
De onduidelijke regels omtrend techniek, parc ferme regels, kwalificatieformat, vreemde puntentellingen, verplichte bandenkeuzes etc. etc. etc. die ervoor zorgen dat de kijkers, ja zelfs de doorgewinterde, er geen biet meer van snappen, die zijn slecht voor de sport.
De ontzettende saaie circuits waar op gereden wordt, het verdwijnen van mooie circuits op de kalender, dat is slecht voor de sport.
3 teams die al 11!!!! jaar de dienst uitmaken in de kampioenschappen, dat is slecht voor de sport en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Dat nu BrawnGP en Williams vooraan rijden is juist goed voor de sport!
Niet weten wie er aan het eind van het jaar nog om de titel zullen strijden, dat heet spannend en dat is goed voor de sport.

Dan nog even wat duidelijkheid scheppen omtrend de regulering van de diffusers... We roepen allemaal dat Renault benadeeld is omdat zij met een ontwerp kwamen dat werd afgekeurd, maar verdere details weten we daar niet van. We lezen alleen maar dat Renault met een soortgelijk ontwerp kwam en dat werd afgekeurd... kan jij mij vertellen hoe dat ontwerp eruitzag en waarom het werd afgekeurd?? Nee, en ik ook niet...
Ross heeft vorig jaar al aangegeven dat het niet goed zat omtrend die regelgeving, dat dat duidelijk afgebakend moest worden, toen hoorde je er niemand over, maar nu ze er voordeel uit halen begint opeens iedereen te zeiken... lekker sportief jongens!!

Wat anderen ook al zeggen, de beslissing is gevallen en Flavio zou er beter aan doen om alles op alles te zetten om zn auto's zo snel mogelijk competatief te maken zodat ze nog wat van het seizoen kunnen maken...
oftewel, Race On!!

Bramzel
17 april 2009, 17:35
De regels qua testen en windtunnelgebruik zijn zeer beperkt dit jaar, de Auto van Brawn GP is echter vorig jaar gemaakt en ze hebben zich dus helemaal niet aan die regels moeten hpuden, wat ik op zich ook niet zo eerlijk vind.

Da's onzin: alle auto's van de anderen zijn in de zelfde periode gebouwd, en hebben voorafgaand aan het seizoen net zoveel testmogelijkheden gehad. Brawn/Honda heeft echter afgelopen seizoen vroegtijdig opgegeven en is iets eerder begonnen. Brawn heeft zich ten alle tijden aan dezelfde regels moeten houden als de rest.

Mathijs
17 april 2009, 18:22
Hij slaat de plank niet mis! Hij dient een voorstel in van een onderdeel dat waarvan de FIA zegt dat het illigaal is en dan nu is het in eens wel legaal....

Mensen die zich dus al hebben bewezen, zoals Ferrari, McLaren, Renault en de 3 wereldkampioenen die er rond rijden en niet coureurs als Button die voor dit seizoen eigenlijk niks heeft berijkt (afgezien van een overwinning in een race waarin alle toppers uitvallen) en Barrichello heeft in de jaren 2000-2005 in de beste auto heeft gereden, waarin hij maar 9 overwinningen scoort terwijl Schumacher in die tijd 40 overwinning scoort. Wat een toppers toch :rolleyes:

Bullshit, want ze hebben in begin 2008 al aan de auto gewerkt en toen was er nog niks aan de hand dat Honda uit de sport weg ging.

Yea, right, dat doen kleuters ook, ik ben lekker beter en jij lekker niet nananana.... :rolleyes:

+1

Dat klopt, de F1 is al bijna helemaal kapot gemaakt door Bernie en die heeft alle kijkers nodig die hij kan krijgen.
Dit is echt serieus de meest domme post die ik in tijden op DR.nl gelezen hebt. Ik ga niet eens reageren op de manier hoe je Button en Rubens aanpakt.
Je lijkt wel een beetje op Flavio, je team (Renault) wint niet en dus ga je alles en iedereen er maar de schuld van geven en zwart maken behalve even om je heen te kijken en er achter te komen dat Renault zijn zaakjes gewoon niet voor elkaar heeft.

Bram Van Der Stichelen
17 april 2009, 18:51
Stefan is dan ook wel een renault fanboy soms, en jammergenoeg komt dat in deze post meer dans eens boven drijven.

tinyriconen
17 april 2009, 18:51
Peter en Matthijs, ik kan wel janken zo mooi. Dat was gewoon exact alles wat ik ook wilde zeggen!

+1

Mathijs
17 april 2009, 19:04
Peter en Matthijs, ik kan wel janken zo mooi. Dat was gewoon exact alles wat ik ook wilde zeggen!

+1
Hoop wijsheid aanwezig bij SimTech . Alleen beetje jammer van die dubbele t. Is met één 1t.

Marc Vos
17 april 2009, 19:09
Grappig om te zien dat mensen zich echt druk maken om dit. De regelgeving is nu eenmaal in het voordeel beslist van Toyota Williams en BrawnGP, en ik vind het juist wel verfrissend dat een team als Williams weer vooraan te vinden is. Ik heb tot nu toe twee goede races gezien en Button mag van mij gewoon wereldkampioen worden. Laten we lekker van de Formule 1 genieten zo. ;)

Sander Hogendoorn
17 april 2009, 19:17
Ik vind het ook geweldig om te zien dat teams als Brawn GP, Williams, Toyota & Red Bull nu eens een keer de beste wagens ontworpen hebben. Zat er eigenlijk al wat langer op te wachten ;)

El Maestro
17 april 2009, 19:55

Laten we niet vergeten dat Button nou niet echt vaak over een auto beschikte waarmee hij voor podiums kon vechten.;)

En Barrichello is misschien niet zo goed als Schumi, maar hij had veel meer kunnen winnen als Ferrari het had toegestaan. Je weet zelf ook wel dat Michael duidelijk de eerste rijder was.

MartijnV
17 april 2009, 19:56
in 1998 zag je het ook na de regelwijzigingen toen zakte williams af en Mclaren had toen een super wagen gemaakt.
Toen dacht iedereen na 2 wedstrijden ook dat ze fluitend naar het wk zouden rijden.

Ondanks dat er dit jaar minder/niet getest mag worden denk ik dat mclaren, ferrari en renault het gat wel zullen dichten.
Vind het juist mooi dat er nu zeker 4 teams zijn die nu hard moeten werken om bij de voorste 3 teams te komen.
Stel je voor over 4 wedstrijden als we dan misschien 6/7 teams hebben die voor de overwinning kunnen gaan.

Kim Van Der Stichelen
17 april 2009, 20:04
Het volledig intervieuw ;)

Translated Q&A with Briatore:

Q: The verdict is there: Ross Brawn was right.
Briatore: ''What was he right about ? The diffuser issue ? Imagine if someone would leave the earth for a year and comes back to find out that Reggina, Lecce, Bologna and Torino are at the top of the Serie A table while Milan, Juventus and Inter are fighting against relegation. In this same way a Formula 1 fan finds out that the championship can be won by someone that was (already) retired (Barrichello - AFCA), one that is as slow as a milepost (Button), Rosberg, Click, or perhaps Clock (Glock - AFCA), Naca...Naca...what's he called ? I don't even know...

Q: ...Nakajima. But your ungenerous towards Button.
Briatore: ''He's a good guy for heaven's sake. He's not someone that causes trouble, he's not 'dirty'.''

Q: Are you still prepared to help Brawn GP financially ?
Briatore: ''I'm not. Actually, at the next FOTA meeting I will propose that each team will keep the money that it intended to give Brawn GP. The FIA has proven Brawn GP right and we, for once will say the FIA is right: Brawn GP is a new team. It will have to do the same as us when we entered (F1). Brawn is richer than I am, than all of us.''

Q: Do you mean that Brawn GP has more money than the big teams ?
Briatore: ''He bought the team for € 1 and on top of that he has received € 130 million from Honda as if it were a newlywed getting money from her parents. € 100 million in cash, € 30 was the famous bonus we (the teams) were willing to pass on to them. Fortunately we haven't yet done so ! I will propose to keep that money: I have to spend a lot of it in order for Renault not to remain one second adrift of Brawn GP. The difference now is that I know where to get the money from !''

Q: Apart from coming up with a double-decker diffuser, what has Brawn done that makes you so angry ?
Briatore: ''He hasn't been transparent as the technical head of the FOTA, he knew (about the diffusers) but didn't say it. Ah, I will propose others to have that role, I no longer feel represented by him. In fact, it's better to put the first Chinese bloke that comes round the corner in that position. Also, Brawn has behaved in a very bad way, attacking everyone one-on-one in front of the Court of Appeal, and in a rude way towards Byrne. Without Byrne, Brawn('s career) wouldn't even exist, I know this very well because both of them worked at Benetton. Byrne is a loyal and honest person, Brawn shamelessly attacked him, and he's done the same thing towards the others. So, he's a genius and all the others are idiots ?''

Q: So could this ruin the unity with the FOTA ?
Briatore: ''Why ? The FOTA approve (on matters) with a majority of 70% of the votes, thank god we don't always have to agree all ten of us. There are some bandits in the sport, it's no longer possible to be monolithic on every issue.''

Q: Parr has accused Ferrari and McLaren of having won titles with illegal cars.
Briatore: ''And for these words someone, the FIA itself, could charge him. Parr is an idiot.''

Q: He's got a role within the FOTA.
Briatore: ''Yes, it's being a pain in the arse.''

Q: Getting back to the verdict: was it really a technical one, or was it political ?
Briatore: ''One of the judges (De Marco from Malta) has fallen to sleep, or he's simply no good, or he knew on forehand what the outcome was going to be. The others were ready to fly out at the airport: after an eight-hour hearing they came up with the verdict in one hour. I don't want to think that there has been the intention to manipulate the result of the championship. If it were like that then that would be very grave, but I repeat: I don't even want to think about it.''

Q: Is the FIA to blame ?
Briatore: ''Very much so, because this entire row should have been dealt with earlier. There are technical people which homework it is to prevent problems.''

Q: Would it be necessary to put someone alongside Charlie Whiting ?
Briatore: ''The FOTA has put forward Brawn as his technical counterpart: look at what a great technical package he came up with.''

Q: Do you step out of this chaos with at least one certainty ?
Briatore: ''Yes, if you fall down a manhole then it's not a 'hole' but an 'opening'.''

Darthwillie
17 april 2009, 20:06
Q: Do you step out of this chaos with at least one certainty ?
Briatore: ''Yes, if you fall down a manhole then it's not a 'hole' but an 'opening'.''
:thumbup: :lol::lol:

Q: Parr has accused Ferrari and McLaren of having won titles with illegal cars.
Briatore: ''And for these words someone, the FIA itself, could charge him. Parr is an idiot.''

Q: He's got a role within the FOTA.
Briatore: ''Yes, it's being a pain in the arse.''

ik vind het wel oke, lekker ongenuanceerd tekeergaan :laugh:

Montoya90
17 april 2009, 22:35
Nu weet ik niet precies wat de rol is van Brawn in de FOTA, maar is er hier geen sprake van belangenverstrengeling ?

KingBee
17 april 2009, 22:49
Er is weer herrie in de tent bij de FOTA, en dat is precies wat de FIA wil.

Schumi rulezzzzz
17 april 2009, 23:07
Vraag me sowieso af waar ze met z'n allen mee bezig zijn. Dan hebben ze het over de geloofwaardigheid van de sport... Dit gezeik tast de geloofwaardigheid van de sport aan. Als het de diffusers niet zijn, is het wel het bedriegen van de wedstrijdleiding... Nu lopen zelfs Briatore en Button tegen elkaar te bitchen :D

Neo-242
17 april 2009, 23:52
Ik hoop alleszins dat Rosberg & Williams een tandje bijsteken om BrawnGP bij te benen. Ik gun hen veel meer succes dan een overrated driver zoals Jenson Button. Ik wil graag zien dat Button onder druk moet gaan presteren. Volgens mij valt hij dan snel door de mand. We hebben de afgelopen jaren genoeg gezien hoe weinig leiderschap & talent hij heeft om met een slechte wagen te presteren.

Ik ben alleszins wel benieuwd naar het vervolg van het seizoen. Ferrari lijkt al verslagen vooraleer het seizoen goed en wel begonnen is. Valt me zwaar tegen van dit eens zo glansrijke, onverwoestbare team.

En Barrichello is misschien niet zo goed als Schumi, maar hij had veel meer kunnen winnen als Ferrari het had toegestaan. Je weet zelf ook wel dat Michael duidelijk de eerste rijder was.

En nu zien we ook waarom Schumacher 1ste rijder was. Barrichello heeft al 2 wedstrijden na elkaar verkloot voor zichzelf :)

Edit: hahahaha, dat interview met Briatore! Ik vind het wel funny, veel dingen die hij zegt zitten waarheid in, maar lekker bruut :D

bobskink
18 april 2009, 15:17
Cool intervieuw, heerlijk dat hij het er uitfloept zoals hij het denkt.

Dat hij Parr an idiot noemt is denk ik wel om zichzelf wat veilig te stellen, in 1994 speelde Benetton met Flavio het ook niet echt eerlijk, toen nog met brawn zelfs denk ik.

TheRealms
18 april 2009, 20:38
Flavio is echt een heeeele slechte verliezer, Ron Dennis is met pensioen, nu Flavio, Ecclestone en Mosley nog! Tijd voor nieuw bloed!

KingBee
19 april 2009, 19:21
Ron Dennis opgestapt om onder verhoor uit te komen?
EXCLUSIVE: Ecclestone warns Dennis: You're still not out of the firing line

By MALCOLM FOLLEY
Last updated at 9:13 PM on 18th April 2009

Ron Dennis may have quit as chairman and chief executive of McLaren’s Formula One team, but he is not out of the firing line as world champion Lewis Hamilton awaits his fate in a motor racing court in Paris in 10 days.

When the World Motor Sport Council meet to deliver judgment on the ‘Liargate’ scandal that has engulfed McLaren, they will demand to be told who knew what and who spoke to whom before Hamilton and sporting director Dave Ryan misled race stewards at the Australian Grand Prix by insisting that Jarno Trulli had illegally overtaken the world champion.

An apology from Hamilton and a late admission of guilt from McLaren team principal Martin Whitmarsh have in part appeased FIA president Max Mosley, who will preside over the WMSC hearing. And the departure of Dennis will offer McLaren’s partners, Mercedes and the Bahrain Royal Family, hope that the WMSC will not expel the team from the World Championship.
dennis

But within the WMSC, there is a suspicion that Ryan, fired after almost 35 years of service, did not act alone when he lied to the stewards. Ryan will not be in Paris as he no longer works within Formula One and Dennis will be absent for the same reason.

But as Dennis was at the Australian Grand Prix, the WMSC will quiz Whitmarsh and McLaren’s legal team on what part, if any, Dennis played in the subterfuge.

Bernie Ecclestone, the most influential figure in Formula One, will be at the WMSC
hearing and said yesterday: ‘Ron going makes no difference. I don’t know if he
stepped back to put distance between himself and the team, but it won’t matter to
the council.

‘They will still want to investigate what went on around the stewards’ hearing
in Australia. If he resigned to stop the hearing, it won’t work. This is not about the personalities of Ron and Max, it is about finding out if there was more to what happened than we have already learned.’ Bron:www.dailymail.co.uk

Vreemd eigenlijk dat Ryan niet meer voor de verhoren moet verschijnen, hij speelt een geen onbelangerijke rol in deze zaak.

Overigens zijn verschillende monteurs woedend op Hamilton omdat Lewis vooral de schuld neerlegt bij Ryan, waardoor hij is ontslagen. En het dreigen met stoppen door Lewis wordt ook niet in dank afgenomen.

Robert Saalmink
20 april 2009, 13:39
Inderdaad vreemd.

Overigens gaat Flavio door met uitspraken die hem niet geliefd zullen maken:

McLaren: Brawn should get TV money

McLaren team principal Martin Whitmarsh believes it would be 'hypocritical' of his rivals to try and block Brawn GP's television rights money for 2009.

Renault boss Flavio Briatore plans to table a motion at the next meeting of the Formula One Teams' Association (FOTA), which takes place after the Bahrain Grand Prix, to stop Brawn GP being given rights money that had been due to Honda Racing.

As a new team Brawn GP is not theoretically eligible for television money, but FOTA members agreed last month that they would waive their right to get it instead because they wanted to help the Brawn outfit.

However, with Briatore furious about the extra costs his team has to fork out to develop a Brawn GP-type double diffuser, he now wants teams to go back on that deal and keep the money for themselves.

Whitmarsh, who is head of FOTA's sporting group, believes it was wrong to start kicking up a fuss simply as a result of what has happened on track.

"At the moment we've undertaken as a team to support Brawn," he said. "Clearly, there's a lot of support given by this team and Mercedes during the winter because we saw the importance of keeping Brawn in F1.

"It would now be hypocritical, because it happens to be painful for us because they're competitive to not want to give them a proportion of the distribution under Concorde."

He added: "We need some calmness within FOTA - there's a FOTA meeting called for after Bahrain and we need to calm down.

"As a team, we've generally stayed out of it because we can see the potential for causing a lot of flamboyant gestures. The world is in an economic crisis, the automotive sector is going through a tough time and what F1 should be doing is acting responsibly, remaining calm, making sure we work together and that's certainly our view.

"We've said that we support Brawn. We've said that we're going to, in that they're considered a new entry, distribute Concorde monies to them, and we should do what we said we were going to do."

Mercedes-Benz motorsport boss Norbert Haug believes Briatore had to share some of the criticism about the rules himself – as teams themselves had left loopholes in the regulations for teams to exploit.

"If they got a different interpretation of the rules we need to question ourselves – did we all influence the rules in the right way, were they written in the correct way and that is what we need to discuss in the future," said Haug.

"I can understand Flavio's position. But being self-critical, were the rules written precisely enough? Is that only an FIA issue? For me, clearly it is not only an FIA issue. It's an issue of everybody involved.

"You need to be as precise as you can possibly be, which is not an easy one. But we need to be critical on these issues. Of course, you get more support if you are a team in the middle of the field than you get when you are winning.

"You know the old phrase – at the first win everyone comes and congratulates you, at the second time they hit on you! We experience that, it's normal. It's a competitive environment."

Autosport.com

Hij is pissed dat ze 'dankzij BrawnGP' een nieuwe diffuser moeten ontwikkelen en hij zit nu achter dat geld aan, hahah! Geweldig...... zo kun je ook redeneren natuurlijk.

Op zich heeft BrawnGP geen recht op dat geld omdat ze als een nieuw team zijn ingeschreven en niet onder de oude Honda startlicentie. Maar ja...

Flavio begint het belang van de sport in het algemeen een beetje uit het oog te verliezen en denkt alleen nog maar aan zichzelf.

Federici
20 april 2009, 13:58
Briatore buoyant over Renault form

Renault team boss Flavio Briatore was upbeat about his team's form at the Chinese Grand Prix despite leaving Shanghai with no points.

The French squad introduced a new floor for Fernando Alonso's car on Saturday, following the FIA's verdict over the design of the double-decker diffuser.

The modified car helped Alonso secure second place on the grid, but a disastrous race ended up with Alonso outside of the points. The race was dominated by the Renault-powered Red Bull cars of Sebastian Vettel and Mark Webber.

Briatore reckons Alonso was very unlucky with the timing of the safety car, but the Italian is adamant Renault was the best team behind Red Bull and Brawn GP.

"Double victory in the two wrong cars," joked Briatore about the Red Bull one-two. "No, I'm happy for Red Bull and I'm happy for the engine, but we were very unlucky with Renault. Because Fernando was really, really unlucky. The safety car destroyed our race. Maybe we called him a little bit too early. It was unlucky.

"And after that he spun. If everything had been perfect he would have finished fifth, after the two Red Bulls and the two Brawns. But our car is much better. I want to see our car with normal weather. The car is much more competitive. Fernando was second on Saturday and we saw we had the same level of fuel as Button.

"And today, our performance... Behind the two Red Bulls and the two Brawns, it was us. We were quicker than McLaren, than Ferrari and BMW. I'm not jumping ahead because it's not the moment, but the car is better and it's only a question of going to Bahrain and hope the weather is not like in the last two races."

Briatore said Renault has significant updates for the Spanish and Monaco Grands Prix, and he is looking forward to seeing the car perform in a dry race.

"Absolutely congratulations to Red Bull," he added. "They have a fantastic car with the normal rules. And what we are doing now is improving the car for Bahrain. We have a big step for Fernando and for Piquet in Monte Carlo and for Barcelona, and we are working flat-out.

"Now we know the direction and I'm happy about the performance of the car, because all weekend, especially Fernando, was always there. I'm happy and let's see what happens in Bahrain. I want to see a normal race."

The Renault boss was also critical on Alonso's team-mate Nelson Piquet after the Brazilian spun several times during the race.

"Jesus Christ, it was a very, very bad race," said Briatore. "I understand if you spin once, but this was kind of a contest: the more you spin the more points you have. He spun a lot but no points.

"He needs a normal race. A lot of people spun, not just Nelsinho. People with more experience, from Kubica to Heidfeld, everybody spun. Alonso spun as well. This is just the beginning of the season. At least we have a really good car now "

Bron :: Autosport.com

Begint langzamerhand een beetje kansloos te worden voor Nelsinho. Denk dat Di Grassi of Grosjean toch al rekening moeten gaan houden met een debuut in de Formule 1.

KingBee
20 april 2009, 15:42
Fernando was second on Saturday and we saw we had the same level of fuel as Button.

Klopt niet helemaal. Button had 22kg meer en Barrichello zelfs 24kg, en die stond zelfs nog een plaatsje hoger. Alonso was de lichtste. Jammer dat hij Button weer moet noemen.

Kim Van Der Stichelen
20 april 2009, 18:44
Hier ook even dan:

Even herinneren, vanavond op Canvas tijdens Belga Sport gaat het over Schumacher op Spa. Verwacht helaas niet veel beelden, het circuit is nagebouwd op schaal en daarmee gaat men het verhaal vertellen.

bobskink
20 april 2009, 19:34
edit, verkeerde tread

Darthwillie
20 april 2009, 23:02
Overigens zijn verschillende monteurs woedend op Hamilton omdat Lewis vooral de schuld neerlegt bij Ryan, waardoor hij is ontslagen. En het dreigen met stoppen door Lewis wordt ook niet in dank afgenomen.
Dit verhaal komt uit een pulpblaadje en staat op geen enkele seriueze site. Ik betwijfel ernstig of het waar is

KingBee
20 april 2009, 23:26
Bedankt voor het corrigeren, ik was mij er niet van bewust. The Daily Mail is inderdaad zoiets als De Telegraaf.

De FIA bevestigd nu dat Ferrari heeft gezegd dat ze met illegale auto's hebben geraced in F1! Volgens Ferrari is het oké om de regels te omzeilen zolang je de regels maar een klein beetje omzeilt. Lol. Typisch italiaans. ;-)

Court of Appeal findings published
FIA backs Parr's 'illegal Ferrari' claims
20/04/09 17:59

The diffuser saga shed light on other details
The FIA on Monday backed Adam Parr's claim that Ferrari said it fielded technically illegal cars in Formula One.

A spat broke out in Shanghai between the Italian team and Parr, who is the Williams team's chief executive.

Ferrari team boss Stefano Domenicali, backed by Renault's Flavio Briatore, hit out at Parr after comments attributed to him suggested Ferrari had used illegal cars in the past.

But on Monday, the FIA said Ferrari did indeed admit to committing "a technical violation" of the technical regulations in the past during the Court of Appeal hearing last Tuesday.

"Ferrari acknowledged that multiple vertical transitions had been used by many teams in the past, including Ferrari itself, and argued that all such prior uses (including its own) had constituted a technical violation of the (technical regulations) which had been tolerated," the Court of Appeal finding said.

The FIA published the court's 20-page findings in full on Monday.

In the document, the court - which found in favour of the diffuser teams Brawn, Toyota and Williams - acknowledged the loophole that led to the saga.

Amazingly, the diffuser teams and their rivals had argued at length about whether holes in the controversial designs were actually holes.

"The (diffuser teams) and the FIA submit that, while there may be spaces between different surfaces, the surfaces themselves do not have holes in them.
Click here to find out more!
They contend that the spaces between different surfaces are not holes within the very specific meaning of" article 3.12.5.

The FIA also denied Red Bull's claim that the governing body turned down its clarification in January 2007 about designing a similar concept.

Monday's document reads: "The questions put to (the FIA) in previous cases were different and answered correctly and in a manner consistent with its present position."

The contesting teams had also argued that if the design of 'double-decker' diffusers were considered legal, the seven remaining teams would have no choice but to spend great amounts of money redesigning their own diffusers, creating a situation contrary to the current efforts to reduce costs in F1.

The FIA separated the concepts by stating that "the possibility of teams not presently using the Contested Design Concept incurring future development costs is not a factor relevant to the legal assessment of whether the Contested Decisions comply with the (technical regulations) or not." Bron:F1live.com

's Werelds snelste broodrooster:
http://www.firewirestudios.co.uk/project_images/gp_toaster1.jpg

ixque
21 april 2009, 10:03
's Werelds snelste broodrooster:
*plaatje*

Vooral die diffuser erbij.:thumbup:

Schumi rulezzzzz
21 april 2009, 18:27
Wat een fucking vette broodrooster, zo'n ding moet ik ook hebben!

Bramzel
21 april 2009, 19:15
Iemand bij nu.nl moet eens gaan opzoeken wat een diffuser eigenlijk is...

Red Bull puzzelt op spoiler
Uitgegeven: 21 april 2009 18:10
Laatst gewijzigd: 21 april 2009 18:10
LONDEN - Het duurt nog wel even voordat de bolide van het formule 1-team van Red Bull is voorzien van de veelbesproken tweelaags diffuser, de spoiler dus.

http://www.nu.nl/sport/1952276/red-bull-puzzelt-op-spoiler.html

KingBee
21 april 2009, 22:25
Wat een fucking vette broodrooster, zo'n ding moet ik ook hebben!

Het is maar een render. Helaas

Robert Saalmink
22 april 2009, 08:31
Iemand bij nu.nl moet eens gaan opzoeken wat een diffuser eigenlijk is...

http://www.nu.nl/sport/1952276/red-bull-puzzelt-op-spoiler.html

In de Telegraaf hadden ze het vorige week ook over het remlicht............ :lol:

KingBee
22 april 2009, 16:08
Lola overweegt om weer om in de Formule1 te stappen:
Goed nieuws, maar of ze het dit keer redden om een snelle auto te bouwen en voldoende geld te vinden? De laatste poging was niet zo succesvol.
Lola evaluating 2010 F1 return

By Simon Strang and Edd Straw Wednesday, April 22nd 2009, 13:10 GMT

Lola logo, 2009British racing car manufacturer Lola is considering re-entering Formula 1 next year after confirming that it has committed to a full technical, operational and financial evaulation of the project.

The Huntingdon-based company has a long history of building F1 cars and last appeared with a short-lived and unsuccessful works team at the start of the 1997 season.

However, in the wake of the FIA announcing last month its plans for teams to be able to compete in F1 under a £30 million budget cap, Lola executive chairman Martin Birrane now believes the time is right to consider a return.

"The announcement that teams may opt for a prudent, financially responsible 'cost-capped' regime from 2010 has resulted in us deciding to fully evaluate the opportunity to develop a car to compete in the FIA Formula One World Championship," he said.

"Providing world-class engineering excellence, offering high quality solutions governed by a tightly controlled financial regime has been part of Lola's DNA over the last decade.

"The current necessity for F1 to adopt a responsible approach in times of economic uncertainty has created the ideal conditions for us to consider developing a car for the world championship.

"Lola possesses the technical resources, capability and know-how to develop cars capable of competing at the very highest levels of international motor sport, including F1. We are therefore embracing the WMSC's timely announcements and assessing a relevant programme for F1 with a view to making a formal entry in the coming weeks."

AUTOSPORT understands that Lola is in talks with Cosworth for a supply of V8 engines for next year, and that it could face competition for the available grid slots from a number of other prospective teams, including the USF1 project.

Lola has already appointed engineering personnel to evaluate the possibility of an F1 return, and already has an F1-standard windtunnel, computational fluid dynamics capability and a seven-post dynamic chassis rig in its factory.
bron:autosport.com
De Lola BMS-Ferrari T93/30
http://img508.imageshack.us/img508/9139/lolarr2.jpg

De Lola-Ford T95/30 op Silverstone:
http://forix.autosport.com/8w/test/amcn-silv95-test.jpg

De Lola-Ford T97/30
http://b.f1-facts.com/ul/a/5156

Niels Tieman
22 april 2009, 16:30
Laat maar komen! Ik denk dat elke bouwer/privateer/fabrieksteam welkom is in de Formule1. Laten we hopen dat BrawnGP voor de buitenwereld wat hoop heeft aangewakkerd om toch succesvol te zijn met een klantenmotor etc.

Bramzel
22 april 2009, 16:31
De Lola BMS-Ferrari T93/30
http://img508.imageshack.us/img508/9139/lolarr2.jpg

Dit blijf ik een hele gave livery vinden :D

Verder ben ik het met Nolliej eens; laat maar komen. Lola is de laatste tijd weer enorm goed bezig op diverse vlakken, dus F1 moet daar ook bij lukken.

Schumi rulezzzzz
22 april 2009, 16:33
Zou mooi zijn als ze ook met een Cosworth motor zouden gaan rijden. Blijf het namelijk jammer vinden dat Cosworth er niet meer bij is.

bobskink
22 april 2009, 16:54
hopelijk voor hen doen ze het nu goed. Hun poging tot kwalificatie in 1997 met hun niet eens in een windtunnel ontwikkelde wagen was echt beschamend.

KingBee
22 april 2009, 18:36
Dat was onder druk van Mastercard heb ik gelezen. De auto was eigenlijk niet af en men wilde pas in 1998 mee gaan doen. Vervolgens was het resultaat zo bedroevend dat Mastercard er direct weer uitstapte. :rolleyes:

Zou mooi zijn als ze het doorzetten. USGP wil ook met een Cosworth gaan rijden. Het zou goed zijn voor die motorbouwer als er meerdere teams zijn die motoren willen gaan afnemen.

Neo-242
22 april 2009, 20:18
Lola gesponsord door VISA of American Express nu?:D

Ik vind het wel grappig dat we meteen met de budgetverlaging USGP & Lola als mogelijke inschrijvingen hebben. De dromers zijn een leuke additie aan de F1 wereld, die waren we kwijt de afgelopen jaren :D Maar eerst zien dan geloven allemaal ;)

Raikkonen_WC
23 april 2009, 07:29
Zowiezo al die Lola livery's waren mooi. Jammer dat daar nooit modelwagens van zijn uitgebracht door Minichamps

Federici
23 april 2009, 11:08
Zowiezo al die Lola livery's waren mooi. Jammer dat daar nooit modelwagens van zijn uitgebracht door Minichamps

Die van 1997 moet toch een keer komen vind ik!

RSRoy
23 april 2009, 11:41
En we gaan rustig door:

Prodrive boss David Richards says the British team is now seriously considering entering Formula 1 in 2010, if the rules are right.

Prodrive, who was already granted the entry a couple of years back, was to become the 12th Formula 1 team at the start of the 2008 season, but the Banbury-based squad decided against joining the sport over the lack of transparency on the use of customers cars.

But with the FIA announcing radical new rules, including a proposed budget cap, for the 2010 season, Richards admits it could now be the right time to join F1.

The Prodrive boss says once the rules and the commercial conditions are confirmed, the team is ready to start working on getting on the grid.

"The initial signs coming out from the FIA and FOM are very attractive and represent the basis for a real revolution in the sport," said Richards.

"They hold the promise to return Formula 1 to its fundamental ethos, where success comes to those with the most ingenious engineering and best organization not simply those with the biggest budget. We are therefore very optimistic but let's wait and see what the final proposals look like when they published next week.

"Assuming that the new rules are commercially viable and there is the potential to be fully competitive, then we are ready to press the go button.

"We are greatly assisted in this by the extensive preparation work we undertook in 2007 in developing our previous Prodrive Formula 1 project. As a result of this we have a big head start and the project as well as many of the key personnel are ready to be switched back on."

Richards said his team was one of the interested parties in talks with engine supplier Cosworth, but he revealed he is also in discussions with another manufacturer currently competing F1.

"We are in discussion with one of the current engine suppliers, as well as Cosworth," he said. "They are developing plans for a customer Formula 1 engine which offers the prospect of a return to the good old days when you could bolt in a customer DFV off the shelf and win races.

"This resulted in an era when there was all sorts of innovation on the chassis side. Who can forget the 6 wheeler Tyrell, the ground effect Lotus or even the Brabham fan car. Formula 1 has clearly developed since then but the prospect of being able to be competitive and win with an affordable customer engine is still very compelling."

Richards also suggested it would be possible for his team to enter Formula 1 as Aston Martin, or have its engines badged with the British manufacturer's name.

"It is too early to say at this stage as there are number of different routes we could go. There are many discussions to be had in the coming weeks once the regulations have been published. We will then make a decision," he added.

RSRoy
23 april 2009, 16:20
En dat lees ik nu nog dit:

[23-04-2009] Helmut Lense, bestuursvoorzitter van Daimler, waar Mercedes onder valt, wil dat het merk met de ster uit de Formule 1 stapt. Volgens Lense hebben de aandeelhouders geen vertrouwen meer in deelname aan de Formule 1.

Lense stelt in de Stuttgarter Zeitung de aanwezigheid van Mercedes in de Formule 1 ter discussie. Hij beweert dat de aandeelhouders van mening zijn dat deelname aan de Formule 1 niet meer te verkopen valt. Lense: “Dit is het juiste moment om een signaal af te geven door uit de sport te stappen en ons meer te gaan richten op milieuvriendelijke ontwikkelingen voor onze straatauto’s.”

Mercedes Motorsport-baas Norbert Haug verdedigt de positie van Mercedes in de Formule 1. Volgens hem is de commerciële waarde van deelname aan de topklasse van de autosport namelijk onbetwist. “Als wij er niet van overtuigd waren dat wij door de Formule 1 meer auto’s zouden verkopen, waren we hier niet geweest”, zegt Haug tegen het Duitse persbureau DPA.

De uitspraken van Lense komen op het moment dat Daimler in financieel zwaar weer verkeert. Het concern moet zeker twee miljard euro bezuinigen op personeel en salarissen.

Een eventueel vertrek van Mercedes zou grote gevolgen hebben voor de Formule 1. Mercedes is voor veertig procent aandeelhouder van McLaren en levert daarnaast motoren aan Force India en Brawn GP.

Er wordt gespeculeerd dat het ook een optie is dat Mercedes zich terugtrekt als aandeelhouder bij McLaren, maar wel (tegen betaling) motoren blijft leveren aan verschillende teams.

In de Formule 1 is nog niet gereageerd op de uitspraken van Lense. Meer nieuws volgt.

Flying John
23 april 2009, 16:58
Lekker druk dezer dagen,misschien nog iets meer inschrijvings berichten. :p

Ellu
26 april 2009, 11:47
Aanrader: http://www.oldracingcars.com/drivers

Over wat voormalig F1/F3000 coureurs hedendaags doen.

speed9
26 april 2009, 11:53
Aanrader: http://www.oldracingcars.com/drivers

Over wat voormalig F1/F3000 coureurs hedendaags doen.
Je link werkt blijkbaar bij mij niet.
Alleen : www.oldracingcars.com werkt.

Leuk dat we mischien in 2010 een paar Formule 1 teams er bij hebben, als het doorgaat ten minste.

Teams die er mischien er bij komen : USGP,Prodrive en mischien Lola, dat word leuk met bijvoorbeeld GP van Monaco, alles lekker krap en dan 13teams wordt leuk.

Federici
26 april 2009, 12:08
Je link werkt blijkbaar bij mij niet.
Alleen : www.oldracingcars.com werkt.

Leuk dat we mischien in 2010 een paar Formule 1 teams er bij hebben, als het doorgaat ten minste.

Teams die er mischien er bij komen : USGP,Prodrive en mischien Lola, dat word leuk met bijvoorbeeld GP van Monaco, alles lekker krap en dan 13teams wordt leuk.

Ach, vroeger kon het ook.. Waarom dan nu niet :P?

speed9
26 april 2009, 12:14
Ach, vroeger kon het ook.. Waarom dan nu niet :P?:laugh: omdat Vroeger 'alles kon' en nu niet meer.

Darthwillie
26 april 2009, 12:14
tot 1987 mochten er maar 20 rijders starten in Monaco, 1989????? was er zelfs een pre-kwalificatie waar een aantal teams streden om te mogen kwalificeren!!!!

speed9
26 april 2009, 12:17
tot 1987 mochten er maar 20 rijders starten in Monaco, 1989????? was er zelfs een pre-kwalificatie waar een aantal teams streden om te mogen kwalificeren!!!!
Dat word dan leuk in 2010, heb je bvb een probleem met je motor, moet je 10 plaatsen terug mag je niet eens starten.

Darthwillie
26 april 2009, 12:25
LOL, nee, dan start je achteraan. Heb je gekwalificeerd kan dat niet teruggedraaid worden.

uit principe een foto van een van de teams die moesten pre-kwalificeren in 1989 maar 3e werden in de race!!!!
Brabham stefano modena
http://www.f1rejects.com/centrale/submitted/brabham/89-f1-monaco.jpg

speed9
26 april 2009, 12:41
LOL, nee, dan start je achteraan. Heb je gekwalificeerd kan dat niet teruggedraaid worden.

uit principe een foto van een van de teams die moesten pre-kwalificeren in 1989 maar 3e werden in de race!!!!
Brabham stefano modena
http://www.f1rejects.com/centrale/submitted/brabham/89-f1-monaco.jpgWou net zeggen. Doe je moeite, gaat er wat stuk :rolleyes: blijkt alles voor niks te zijn omdat je een straf krijgt.

Trouwens is Pre-kwalifiatie geen geld verspilling, als je rijd en maar niet kwalifiseert kost het je geld die je dan ook niet terug verdient.

Schumi rulezzzzz
26 april 2009, 12:46
Loopt allemaal wel los, betreft al die 'aanmeldingen': eerst zien dan geloven. Denk dat het realistisch is als er misschien 1 of 2 teams bijkomen in 2010.

Darthwillie
26 april 2009, 12:51
1989 hadden volgens mij 35 inschrijvingen :blink: zoveel pitboxen zijn er niet en het zijn teveel wagens om te kwalificeren

Even uit mijn hoofd moesten 13 wagens pre-kwalificeren voor 3 plekjes in de kwalificatie. dan reden er 29 wagens de kwali en kwalificeerden er 26 zich,

na een half jaar werd er naar de resultaten gekeken en moesten de slechtste teams zich gaan pre-kwalificeren. Brabham verdween toen bijv. uit dat rijtje

En ja kost geld, maar het zorgde er ook voor dat heel beroerde teams als Zakspeed verdwenen

speed9
26 april 2009, 12:58
1989 hadden volgens mij 35 inschrijvingen :blink: zoveel pitboxen zijn er niet en het zijn teveel wagens om te kwalificeren

Even uit mijn hoofd moesten 13 wagens pre-kwalificeren voor 3 plekjes in de kwalificatie. dan reden er 29 wagens de kwali en kwalificeerden er 26 zich,

na een half jaar werd er naar de resultaten gekeken en moesten de slechtste teams zich gaan pre-kwalificeren. Brabham verdween toen bijv. uit dat rijtje

En ja kost geld, maar het zorgde er ook voor dat heel beroerde teams als Zakspeed verdwenen:blink: zo veel wow, dat vind ik ook weer te veel. Gewoon 22 of 24 wagens is genoeg

Austin Martin in de F1, lijk me geen goed plan.

Pingguest
26 april 2009, 16:31
Pre-kwalificatie is helemaal niet goed voor de sport. Het zorgt er alleen voor dat teams voor niets afreizen naar een Grand Prix en na de vrijdagochtend al kunnen inpakken.

Darthwillie
26 april 2009, 16:34
36 wagens met 29 pitboxen werkt ook niet :blink:

speed9
26 april 2009, 16:39
36 wagens met 29 pitboxen werkt ook niet :blink:Word, dan een party tent op zetten, en alles in openlucht doen.

Overgens vind ik, dat er wel 24 wagens mogen komen, maar meer niet, omdat dan het te vol wordt en er geld verspilt gaat worden.

El Maestro
26 april 2009, 19:15
Misschien heb je Olav er al over gehoord vanmiddag:

Raikkonen hits back at Coulthard
Saturday 25th April 2009

Kimi Raikkonen has hit back at David Coulthard after the former F1 driver stated that Ferrari will not be able to develop their car with the Finn at the wheel.

Ferrari have struggled so far this season, failing to score a single in any of the opening three races of the Championship. And although Coulthard believes Ferrari will come good, he reckons they will only make a significant step forward when Raikkonen steps aside for Renault's Fernando Alonso.

"Raikkonen is a former team-mate of mine and the Finn has never shown me he can lead a car's development," Coulthard told The Telegraph. "Sure, he has blistering natural speed, but I suspect Ferrari will improve dramatically if and when Fernando Alonso arrives."

Raikkonen, though, isn't at all happy with Coulthard's opinion of him and has taken a swipe at the Scot.

"I don't know any driver who develops the cars. I think it's pretty funny to hear comments like that from people who never really achieved anything. It's none of my business, what a guy," he told MTV3 channel in Finland.

:lol:

Bron: planet-f1.com

bobskink
26 april 2009, 19:40
Ik begrijp Kimi's reactie, maar DC is niet de enige die er zo over denkt, er wordt al langer gepraat over Kimi dat hij weinig bijbrengt en daarom misschien mag opkrassen op het einde van het seizoen. Hij is niet het typpe wereldkampioen dat een team op sleeptouw kan nemen, zoals Schumacher of Hill dat bijvoorbeeld konden, in tegendeel zelfs.

Tjerk Korving
26 april 2009, 20:02
Je hebt snel kunnen rijden en weten hoe je een slechte wagen sneller kunt laten rijden. Dat laatste mist Kimi wellicht maar misschien interesseert hem dat ook geen ene fluit.

Stefan van Renselaar
26 april 2009, 21:47
Zegt hij nooit iets, zegt hij eens iets, heeft hij ook eigenlijk wel helemaal gelijk :lol:

Neo-242
26 april 2009, 22:15
Als er één ding is dat je niet van Raikkonen kan zeggen, is dat hij een grote mond opzet, en al helemaal niet t.o.v. andere rijders of hun kwaliteiten. Dat hij dan door Coulthard onder vuur wordt genomen is wel eigenaardig. DC vergeet dat Kimi kampioen was in 2007:)

Darthwillie
26 april 2009, 22:24
DC vergeet voornamelijk dat hij door Kimi tot snot werd gereden in de tijd dat ze samen reden:p

Pingguest
27 april 2009, 21:47
DC vergeet voornamelijk dat hij door Kimi tot snot werd gereden in de tijd dat ze samen reden:p

Daarentegen vergeet Kimi dat hij successen behaalden in een door DC ontwikkelde auto.;)

Neo-242
27 april 2009, 22:09
Daarentegen vergeet Kimi dat hij successen behaalden in een door DC ontwikkelde auto.;)

DC wagens ontwikkelen? Bij Williams was het Damon Hill die dat deed, bij McLaren liep de auto pas bij komst van Newey en bij Red Bull hetzelfde:laugh:

Requiem84
27 april 2009, 23:41

Door wie werd DC niet tot snot gereden? :p

Ellu
28 april 2009, 00:04
Hij ging toch ieder jaar voor de titel:lol:

Bramzel
28 april 2009, 00:06
Lol :D

Ellu
28 april 2009, 00:22
Lol :D

Dus aan z'n motivatie heeft het niet gelegen:laugh:

Darthwillie
28 april 2009, 01:40
Gerhard Berger heeft in een interview gezegd dat hij heeft geprobeerd Alonso bij Torro Rosso te laten tekenen. Alonso heeft toen gezegd dat hij alleen beschikbaar was voor 2009, voor 2010 had hij al ergens anders getekend.

Combineer dat met dit filmpje van de afgelopen race
http://www.f1aldia.com/photos/4100/4143/001_small.jpg

en een aantal andere fora ontploffen :lol:

Schumi rulezzzzz
28 april 2009, 13:08
Die deal is lang in kannen en kruiken, iemand gezien hoe Alonso hakkelend de vraag ontkennend probeerde te antwoorden afgelopen weekend? Dat leek nergens op :D

Dennis
28 april 2009, 16:52
Ik hoop het toch echt niet. Hoe kan ik nou fan van Ferrari blijven terwijl Alonso er zou rijden :surrender:

Sander Hogendoorn
28 april 2009, 17:16
Ik zou als ik Ferrari fan was juist hartstikke blij zijn mocht Alonso daadwerkelijk komen, lijkt me de best mogelijke combinatie mogelijk in de F1 op dit moment (er vanuit gaande dat Ferrari later dit jaar en volgend seizoen weer om de overwinning strijd).

Bramzel
28 april 2009, 18:23
Ik hoop het toch echt niet. Hoe kan ik nou fan van Ferrari blijven terwijl Alonso er zou rijden :surrender:

Alonso is een van de allerbeste coureurs van dit moment, hoe kan je die als fan van Ferrari nou niet bij je team willen? Met het wegvallen van Schumacher is Alonso DE wagen-ontwikkelaar/teambuilder bij uitstek.

Darthwillie
28 april 2009, 18:30
Alonso is een van de allerbeste coureurs van dit moment, hoe kan je die als fan van Ferrari nou niet bij je team willen? Met het wegvallen van Schumacher is Alonso DE wagen-ontwikkelaar/teambuilder bij uitstek.

Darthwillie duikt onder tafel voor de discussie die nu gaat volgen (al is hij het wel met je eens)

Bramzel
28 april 2009, 18:37
Oh, maar als je hem op de juiste positie zet dan is hij dat. Renault gaf hem die positie en werd wereldkampioen, McLaren gaf hem die positie niet en verloor de titel aan Ferrari ;)

Max Downforce
28 april 2009, 18:57
Alonso bij Ferrari.... ik hoop dat er dan nog een acceptabele tweede rijder is anders heb ik echt grote emotionele problemen volgend jaar :blink:

Jeroen Ursem
28 april 2009, 18:59
Vettel? ;)

Sander Hogendoorn
28 april 2009, 19:13
Dat zou wel het dreamteam van dit moment zijn, maar ik ben bang dat we dan een Alonso/Hamilton 2007 situatie krijgen ;)

RSRoy
28 april 2009, 19:16
Ik zie Vettel eerder naar McLaren gaan dan naar Ferrari, geen idee waarom eigenlijk maar ik voel het aan m'n water :)

Markie
28 april 2009, 20:23
Vettel/Alonso bij Ferrari vs Hamilton/di Resta bij McLaren,

lijkt me Ferrari vrij kansloos :blackflag:

zoals het verleden al heeft aangetoond toen coureurs (beide) team genoten waren ;)

,

Stefan van Renselaar
28 april 2009, 21:28
Alonso bij Ferrari.... ik hoop dat er dan nog een acceptabele tweede rijder is anders heb ik echt grote emotionele problemen volgend jaar :blink:

Massa :P :P

Nee, die is een beetje flauw, hij heeft gewoon een slechte seizoens-start.

Darthwillie
29 april 2009, 00:50
creëren ze de Schumacher situatie, dus Alonso 1e rijder en een tweede rijder die hem moet ondersteunen dan zou het een rustig een vervolg op de jaren 2002 en 2004 kunnen worden.

Iets zegt me dat Alonso heel populair zou kunnen worden bij de tifosi. Het temperament zou goed kunnen liggen bij de italianen.

Pingguest
29 april 2009, 09:27
Massa :P :P

Nee, die is een beetje flauw, hij heeft gewoon een slechte seizoens-start.

Hoewel ik een Ferrari-fan ben en blijf, blijf ik weinig overtuigd van Massa's talent. Vorig jaar had hij een goede auto en kon hij strijden voor de titel. Het heeft hem doen denken dat hij een absolute topcoureur is. Maar dit jaar laat hij m.i. zijn ware karakter zien: het gaat even niet zoals hij gewend is en direkt laat hij zijn kop hangen. Dit zagen we vorig jaar ook tijdens de Grand Prix van Maleisië.

speed9
29 april 2009, 10:54
creëren ze de Schumacher situatie, dus Alonso 1e rijder en een tweede rijder die hem moet ondersteunen dan zou het een rustig een vervolg op de jaren 2002 en 2004 kunnen worden.

Iets zegt me dat Alonso heel populair zou kunnen worden bij de tifosi. Het temperament zou goed kunnen liggen bij de italianen.
en de Mafioso ook :p

Als Alonso bij Ferrari gaat rijden, dan moet er wel een 2de coureur komen, die niet klaagt en niet sneller is dan Alonso, wordt moeilijk als Vettel 2de coureur word.

Mischien wisten jullie het al,maar voor de mensen die dat niet wisten :
U2 gaat komende Europeese Formule 1 GP's beetje op vrolijken met nummers van U2, zo gezegt een concert.

Captain Slow
29 april 2009, 12:32
Zozo, kan iemand dat opnemen voor me?:)
Ben een U2 fan, en wilde dit jaar eigenlijk gaan naar hun concert in Nederland, maar dan zit ik niet in Nederland.

Robert Saalmink
29 april 2009, 12:50
Ze treden in meer landen op dan alleen Nederland ;) mijn broertje gaat ze bezoeken in Dublin geloof ik.

Gerben vd Broek
29 april 2009, 13:11
NOS sportjournaal meld McLaren 3 races geschorst. Nog geen andere bevestiging gezien. Even afwachten.

Kim Van Der Stichelen
29 april 2009, 13:14
NOS sportjournaal meld McLaren 3 races geschorst. Nog geen andere bevestiging gezien. Even afwachten.

niet helemaal juist, het is voorwaardelijk ;)

Stefan van Renselaar
29 april 2009, 13:14

Het klopt wel:

McLaren handed suspended ban

McLaren has been given a suspended three-race ban for bringing the sport into disrepute after lying to stewards at the Australian and Malaysian Grands Prix.

Following a hearing of the FIA World Motor Sport Council in Paris on Wednesday, the governing body announced that since McLaren had admitted to the offences and made clear that there had been a change of 'culture' at the team, it has suspended the sentence that it deemed appropriate.

A statement issued by the FIA said: "Having regard to the open and honest way in which McLaren Team Principal, Mr Martin Whitmarsh, addressed the WMSC and the change in culture which he made clear has taken place in his organisation, the WMSC decided to suspend the application of the penalty it deems appropriate.

"That penalty is a suspension of the team from three races of the FIA Formula One World Championship. This will only be applied if further facts emerge regarding the case or if, in the next 12 months, there is a further breach by the team of article 151c of the International Sporting Code."

McLaren had been called before the WMSC to answer charges relating to former sporting director Dave Ryan and Lewis Hamilton lying to stewards about whether an order had been given to let Jarno Trulli overtake the world champion at the Australian Grand Prix.

The team was only found to have lied when radio transmissions, and copies of interviews Hamilton had given to the press immediately after the hearing came to light.

In the wake of the events, McLaren sacked Ryan and team principal Whitmarsh wrote a letter of apology to the governing body. Furthermore, former team boss Ron Dennis announced that he was stepping away totally from the F1 team in a move not unconnected to the matter - despite claims from Dennis otherwise.

Whitmarsh chose to appear at the FIA hearing in Paris alone, staying for less than an hour to apologise for all that had happened.

Speaking to reporters on the steps of the FIA building, Whitmarsh said: "We've made mistakes, we've apologised to the FIA and the public. We await the decision."

When asked if he hoped today's events would mark the end of the affair, he said: "I very much hope so."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/74937

Schumi rulezzzzz
29 april 2009, 13:21
Voorwaardelijke schorsing, prima streep eronder en geen gezeik meer.

Gerben vd Broek
29 april 2009, 13:23
Gelukkig. Het is gewoon een hoop gezeik om heel weinig eigenlijk. De straf was al uitsluiting van melbourne. 5 punten afpakken is al aardige straf in mijn ogen. Zeker als het allemaal al schrapen van de puntjes is op het moment. Maar goed. Nu moeten ze maar 12 maanden eens netjes volgens de regeltjes leven en alles is vergeten.

overigens wel een uniek moment nu:

GEEN lopende rechtzaken meer in het seizoen 2009 :D

Federici
29 april 2009, 13:28
Seau. En dan wordt zometeen het budgetlimiet er doorheen gedrukt en hebben we volgend jaar 12 teams ofzo :)

bobskink
29 april 2009, 15:05
Voorwaardelijke schorsing, prima streep eronder en geen gezeik meer.
Ik hoop het ook, want MCLaren 3 races effectief schorsen zorgt ook niet bepaald voor goed publiciteit

Jeroen Ursem
29 april 2009, 18:05
Vallen kosten voor advocaten e.d. voor alle rechtzaken ook onder dat budget limiet? :p

Stefan van Renselaar
29 april 2009, 18:09
Vallen kosten voor advocaten e.d. voor alle rechtzaken ook onder dat budget limiet? :p

Nee, die kunnen ze vast wel ergens anders onder wegzetten :p

Net als de rest van hun huidige budget.... :rolleyes:

Revolt
29 april 2009, 20:07
Ik ben benieuwd hoeveel teams zich ook daadwerkelijk gaan richten op dat budget. Als ik bijvoorbeeld hoor dat McLaren van Vodafone 880 miljoen krijgt in 10 jaar tijd, is dat natuurlijk gigantisch vergeleken met de budgetnorm die ze willen gaan stellen.

Bramzel
30 april 2009, 13:46
FIA maakt details budgetlimiet openbaar
30 april 2009

De FIA heeft donderdag details bekendgemaakt over het budgetlimiet dat volgend jaar in de Formule 1 wordt geïntroduceerd. Teams die volgend seizoen niet meer dan 44 miljoen euro uitgeven, krijgen in ruil hiervoor diverse technische vrijheden.

FIA-president Max Mosley liet woensdag na de bijeenkomst van de World Motor Sport Council al weten dat het budgetlimiet er sowieso zal komen. Over de noodzaak van deze maatregel zei de Brit: "Zonder een limiet zou de Formule 1 veel teams verliezen en is het voor teams die in de Formule 1 willen stappen onmogelijk om voldoende geld bij elkaar te krijgen, gezien de huidige economische omstandigheden."

Teams kunnen volgend jaar zelf kiezen of zij zich aan het budgetlimiet willen houden of niet. Als een team zich niet aan het limiet besluit te houden, stuit het echter wel op verschillende technische nadelen, want een team dat zich wel aan het limiet houdt, mag gebruik maken van verstelbare voor- en achtervleugels, een krachtbron zonder gelimiteerd toerenaantal in de auto plaatsen en buiten het seizoen om ongelimiteerd testen. Bovendien zullen er geen enkele restricties zijn wat betreft windsnelheid en schaal van de auto in een windtunnel.

Een aantal kosten zijn ook niet in het budgetlimiet opgenomen: marketing en hospitality, beloningen voor test- of racecoureurs. Dit geldt ook voor het laten testen van een kampioen uit een andere klasse, zoals Renault jaarlijks de World Series by Renault-kampioen een testdag schenkt. Motoren maken in 2010 nog niet uit van het budgetlimiet, maar de jaren daarna wel.

Elke uitgave die geen invloed heeft op de prestatie in het kampioenschap zal ook vrij zijn en uitkeringen aan aandeelhouders die voortkomen uit het deelnemen aan het kampioenschap, maken, net als elke boete die de FIA aan een team geeft, ook geen deel uit van het limiet.

Verder werd in Parijs bevestigd dat de teams vanaf 2010 niet meer mogen bijtanken gedurende de races. Dit zal grote invloed hebben op het ontwerp van de bolides, die vanaf volgend jaar een tank moeten hebben die groot genoeg is om het de hele race vol te houden. Bandenwarmers zullen ook verboden worden, waardoor coureurs voortaan met koude banden de baan op gaan.

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/30/fia-maakt-details-budgetlimiet-openbaar/

Robert Saalmink
30 april 2009, 13:49
Ze vermelden nog altijd niet precies hoe ze de budgetlimiet gaan controleren en handhaven. Ben vooral daar erg benieuwd naar.

Daarnaast vind ik het verdwijnen van bijtanken wel weer goed eigenlijk. Terug naar vroeger, naar Mansell's die in de laatste ronde komen stil te vallen of zoiets :p Teams en rijders zullen te maken krijgen met een auto die wezenlijk anders rijdt met volle tank dan op lege tank, dat wordt interessant.

Het verbod op bandenwarmers heeft niemand begrepen geloof ik, ook de coureurs waren er fel op tegen.

Bramzel
30 april 2009, 13:52
Het verbod op bijtanken vind ik inderdaad ook een goeie, maar die bandenwarmer regel is echt een rare, en nog een vrij gevaarlijke ook.

Stefan van Renselaar
30 april 2009, 14:02
Nu lijkt mij dit nog zo slecht niet, als je een beetje slim omgaat met de boekhouding kun je de ontwikkeling van de motor onder de motor laten vallen (en het dan dus niet telt voor het limiet). Het tankverbod is ook goed, maar dan hopen dat ze weer terug gaan naar kwalificatie als van voor 2006. Maar het zou goed zijn als ze gewoon dan ook het limiet op het aantal motoren en versnellingsbakken afschaffen.

Sander Hogendoorn
30 april 2009, 14:15
Leuk, dan zal bijna iedereen zo'n beetje dezelfde strategie hebben :huh1:

Zorgt weer voor minder inhaalacties aangezien er nu geen mix is tussen lichte en zware auto's.

Darthwillie
30 april 2009, 14:23
Leuk, dan zal bijna iedereen zo'n beetje dezelfde strategie hebben :huh1:

Zorgt weer voor minder inhaalacties aangezien er nu geen mix is tussen lichte en zware auto's.
Zal mee vallen, nu gaat het erom of een coureur zijn banden kan sparen of niet, wat mij betreft nu nog bandenstop afschaffen en we zijn er.

Sander Hogendoorn
30 april 2009, 15:16
Hm ja dat wel, lijkt me trouwens ook dat er dan weer met lege tanks in Q3 gereden gaat worden :thumbup:

Stefan van Renselaar
30 april 2009, 15:30
Zal mee vallen, nu gaat het erom of een coureur zijn banden kan sparen of niet, wat mij betreft nu nog bandenstop afschaffen en we zijn er.

Ik denk dat het verbieden wat ver gaat, maar het verplichten om te stoppen afschaffen is een goed begin. Dan zouden de teams kunnen kiezen op welke band ze starten er door de grand prix heen op rijden zonder die regel dat ze en de hard en de zachte moeten gebruiken.

Maar het zou wel kostenbesparend zijn om weer een 2e bandenleverancier te hebben, dan krijg je weer concurrentie die de prijzen als het goed is omlaag brengt.

Revolt
30 april 2009, 16:32
Ik vind het bijtanken juist wel leuk. Zware en lichte auto's, nu is het een gok om telkens te nemen. Kwalificeer je licht, dan sta je op pole, maar tijdens de race kan de nummer 2 misschien net 2 rondjes langer doorrijden en dat zijn dan net die 2 seconde per rondje die je nodig had om voorop te komen. Vind ik altijd wel leuk om te zien.

Of teams die een gok nemen door de auto helemaal vol te gooien tijdens een regenrace of safety car. En je bent verplicht om naar binnen te gaan als je tank bijna op is, bijvoorbeeld zoals Alonso moest doen tijdens de safety car. Dat maakt het allemaal wel leuk.

Ben benieuwd wat het met de spanning zal doen, geen tankstops.

RSRoy
30 april 2009, 17:10
Ik ben eigenlijk niet tegen deze regels. Teams hebben de vrijheid om te kiezen voor de budgetlimiet. Bijtanken afschaffen kan zeker leuke situaties opleveren en zonder bandewarmers is ook prima te racen. Er zijn genoeg andere klasses waar ze ook niet gebruikt worden.

Ellu
30 april 2009, 17:53
Maar het zou wel kostenbesparend zijn om weer een 2e bandenleverancier te hebben, dan krijg je weer concurrentie die de prijzen als het goed is omlaag brengt.

Zou normaal bij concurrentie zo moeten zijn, echter gaan de bandenleveranciers weer meer investering in ontwikkeling van de beste compounds, krijgen topteams gratis topbanden en moet de rest betalen terwijl Force India rotzooi krijgt.

Darthwillie
30 april 2009, 18:18
Ik denk dat het verbieden wat ver gaat, maar het verplichten om te stoppen afschaffen is een goed begin. Dan zouden de teams kunnen kiezen op welke band ze starten er door de grand prix heen op rijden zonder die regel dat ze en de hard en de zachte moeten gebruiken.

Een bandenoorlog kost belachelijk veel geld, de bandenfabrikanten zullen tegen elkaar op ontwikkelen. Het meest negatieve is dat de fabrikanten waarschijnlijk weer een a twee teams zullen kiezen waarvoor ze banden ontwikkelen. Zoals Bridgestone dat alleen voor Ferrari ontwikkelden.

Bandenstops verbieden hoeft niet, onaantrekkelijk maken wel, bijv maar 2 monteurs die aan een wagen mogen werken.

speed9
30 april 2009, 18:40
Een bandenoorlog kost belachelijk veel geld, de bandenfabrikanten zullen tegen elkaar op ontwikkelen. Het meest negatieve is dat de fabrikanten waarschijnlijk weer een a twee teams zullen kiezen waarvoor ze banden ontwikkelen. Zoals Bridgestone dat alleen voor Ferrari ontwikkelden.

Bandenstops verbieden hoeft niet, onaantrekkelijk maken wel, bijv maar 2 monteurs die aan een wagen mogen werken.Een Tank verbod, vind ik een goed idee, of doe dan dat je maar 1 verplichte stop heb waar je mag tanken, en de rest dan voor banden, dan kunnen teams met 50-50 of 25-75 stratagie gaan rijden, wat inhalen mogelijker kan maken.

Ellu
1 mei 2009, 00:23
15 jaar alweer...
http://www.malecelebritywallpapers.com/wallpapers/Ayrton_Senna/Ayrton_Sennab4Vs.jpg

Daniël
1 mei 2009, 00:36
Een Tank verbod, vind ik een goed idee, of doe dan dat je maar 1 verplichte stop heb waar je mag tanken, en de rest dan voor banden, dan kunnen teams met 50-50 of 25-75 stratagie gaan rijden, wat inhalen mogelijker kan maken.

Dat vind ik ook wel een grappig idee. Maximaal 1 keer tanken tijdens de race, klinkt ook wel goed.

Ik ben benieuwd wat voor een effect het verbod op tankstops gaat hebben. Ik geloof dat Pingguest altijd een groot voorstander van dit verbod was? Misschien kan hij het toelichten?

@Ellu: Alweer lang geleden. Ik las vandaag een stukje in de Top Gear over hoe er nog geld wordt verdiend aan Senna... Ik vind zoiets toch verkeerd.

Darthwillie
1 mei 2009, 00:54
phoeh, 15 jaar, lijkt korter geleden. Weet nog wel dat ik op 30 april uit amsterdam terugkwam en ff snel de video aanzette en hem in een keer aanzette op de crash van Ratzenberger. :blink: Ook al 15 jaar terug natuurlijk
http://iltempodijames.altervista.org/memoriale/immagini/ratzenberger2.jpg

@Daniel, een hoop van dat geld gaat nog steeds naar goede doelen, via de Senna Foundation geleid door zijn zus.
Enne, aan Elvis wordt 32 jaar na zijn dood nog steeds meer per jaar verdiend dan een hoop levende artiesten binnenhalen

Tazz
1 mei 2009, 01:00
ik weet niet of het verbod op tanken zo'n goed idee is..
- het zorgt er voor dat de kwalificaties terug moeten aangepast worden
- iedereen start even zwaar waardoor inhalen wsl terug moeilijker wordt
- bridgestone zal gedwongen worden om terug (nog) grotere verschillen aan te brengen in de banden (+ het feit dat bandenwarmers verboden worden)
- tactische redenen; lichte wagens kunnen mss pole rijden, maar doen mss een stop meer.. al deze dingen zullen we dan niet meer zien..
15 jaar alweer...
dit was vreemd genoeg ook de eerste F1 race ooit die ik zag, m'n pa zat die middag toevallig naar de race te kijken toen het ongeluk gebeurde, en sindsdien heb ik zowat elke race gezien :)
ik was toen amper 8 of zo :)

Pingguest
1 mei 2009, 09:22
Ik ben tegen het budgetlimiet. Ten eerste wordt de limiet oncontroleerbaar en tot zover dat wel het geval is, worden het relatief eenvoudig om deze limiet te omzeilen. Topteams als Ferrari in een slecht seizoen besluiten om voortijdig besluiten alle middelen in te zetten voor de ontwikkeling van de nieuwe auto voor het volgend seizoen, waardoor zij feitelijk meer besteden dan is toegestaan per seizoen. Ook is het onduidelijk hoe omgegaan zal worden met gewijzigde valutakoersen.

Het voorstel van Mosley is bovendien erg onwenselijk; feitelijk ontstaan er vanaf volgend jaar twee klasses binnen één kampioenschap.

Schumi rulezzzzz
1 mei 2009, 11:01
Alleen maar slechte ideëen weer. Wat is er nou weer mis met bijtanken? Je gaat me toch niet vertellen dat dit zo'n enorme kostenbesparing gaat opleveren?
Die bandenwarmers kunnen me nog het minst interesseren, in alle andere racesklassen zijn er ook geen bandenwarmers.

Dat budgetlimiet is een grap! Hoe kan je nou onbeperkt testen en ontwikkelen voor 44 miljoen!?

speed9
1 mei 2009, 12:23
Alleen maar slechte ideëen weer. Wat is er nou weer mis met bijtanken? Je gaat me toch niet vertellen dat dit zo'n enorme kostenbesparing gaat opleveren?
Die bandenwarmers kunnen me nog het minst interesseren, in alle andere racesklassen zijn er ook geen bandenwarmers.

Dat budgetlimiet is een grap! Hoe kan je nou onbeperkt testen en ontwikkelen voor 44 miljoen!?Niet, Het lijkt mij dan logiescher dat teams het door bedrijven het laten doen.
Bvb , Team X geeft een opdracht aan bedrijf A, en die bedrijf word dan betaalt met sponsering en/of aandelen.

15 Jaar alweer, dat is langer dan ik leef :innocent:, en toch vind ik het wel jammer, dat die zo gegaan is.

Pingguest
1 mei 2009, 13:10
Alleen maar slechte ideëen weer. Wat is er nou weer mis met bijtanken?

Heel veel, te weten:
1. het is gevaarlijk
2. het zorgt ervoor dat coureurs niet op de baan inhalen;
3. het degradeert de coureur tot louter een uitvoerder van de strategie, i.p.v. uitdenker.

cookie
1 mei 2009, 15:57
tanken verbieden heb ik niets tegen, zolang de 2 compounds per race regel maar blijft bestaan. Als ze die ook afschaffen gaat het inhalen erop achteruitgaan als iedereen op dezelfde benzine hoeveelheid rijd.

En de kwalificatie kan eindelijk weer normaal verlopen, de snelste man staat op pole. Vind dat ze nu ook maar punten voor pole positie moeten invoeren.

Schumi rulezzzzz
1 mei 2009, 16:54
Niet, Het lijkt mij dan logiescher dat teams het door bedrijven het laten doen.
Bvb , Team X geeft een opdracht aan bedrijf A, en die bedrijf word dan betaalt met sponsering en/of aandelen.
Zou het? Red Bull Technology zou op die manier onbeperkt auto's kunnen testen, terwijl Red Bull en Toro Rosso zich vrolijk aan het budgetlimiet houden... Lijkt me niet dat dit kan gebeuren.

Heel veel, te weten:
1. het is gevaarlijk
2. het zorgt ervoor dat coureurs niet op de baan inhalen;
3. het degradeert de coureur tot louter een uitvoerder van de strategie, i.p.v. uitdenker.
Ja ik weet wat de beweegredenen zijn om het af te schaffen. Echter, zoals al vaker gezegd, dat afgelopen F1 seizoenen waren wellicht wel de leukste die ik ooit gezien heb. Genoeg spanning en actie, dus waarom veranderingen?

Betreft veiligheid vind ik het wel meevallen. De systemen zijn dusdanig verbeterd de afgelopen jaren, zo'n brandje als bij Kubica in de kwalificatie afgelopen weekend is niet eens meer spannend.

Darthwillie
1 mei 2009, 18:53
15 Jaar alweer, dat is langer dan ik leef
:blink: auw, opeens voel ik me zo oud :blushing: :p

Budgetlimiet gaat een ramp worden, er zijn zoveel manieren om het te ontlopen. Voorbeeld: Torro Rosso houdt zich niet aan de budgetlimiet, ontwikkelt van alles wat ze niet gebruiken, maar tegen een vriendenprijsje doorverkopen aan RBR.

speed9
1 mei 2009, 18:55
:blink: auw, opeens voel ik me zo oud :blushing: :p

Budgetlimiet gaat een ramp worden, er zijn zoveel manieren om het te ontlopen. Voorbeeld: Torro Rosso houdt zich niet aan de budgetlimiet, ontwikkelt van alles wat ze niet gebruiken, maar tegen een vriendenprijsje doorverkopen aan RBR.
Of andersom RBR houd zich niet aan de Butgetlimiet en verkoopt alles aan Toro Rosso.

Stefan van Renselaar
1 mei 2009, 19:00
Of andersom RBR houd zich niet aan de Butgetlimiet en verkoopt alles aan Toro Rosso.

Nee, want Red Bull is het 1e team en dan krijg je allemaal voordelen.

KingBee
1 mei 2009, 19:04

En het jaar erop draaien ze het om.... M.a.w. fabrieksteams moeten zorgen dat ze een intens partnerschap aangaan met een tweede team en ze kunnen dit voor een groot deel omzeilen.
En wie zegt dat een extern bedrijf iets niet gratis mag leveren?

Er zitten zo veel haken en ogen aan. We hadden nu de rel om de diffuser, volgend jaar verwacht ik een herhaling. Het nieuwe reglement is verschrikkelijk fraudegevoelig. Teveel nieuwe veranderingen.

speed9
1 mei 2009, 19:04
Nee, want Red Bull is het 1e team en dan krijg je allemaal voordelen.
Jah, ok maar hopelijk gebeurt dat niet.

KingBee
1 mei 2009, 19:37
Mosley denkt aan een VIER cilinder standaardmotor voor alle raceklassen!!!!
Mosley blijft strijden voor standaardmotor
Komt de 'Universal Motorsports Engine' er echt?

[01-05-2009] De FIA heeft nog altijd plannen voor het invoeren van een standaardmotor. Het laatste plan van Max Mosley behelst zelfs een universele motor voor verschillende raceklassen.

Volgens het blad Formule1.nl is de FIA momenteel bezig met plannen voor een standaardmotor, die in verschillende specificaties bruikbaar moet zijn voor Formule 1, DTM, IRL en zelfs rally. FIA-president Max Mosley maakte gewag van zijn plan tijdens een bezoek aan de rally van Portugal.

Daar vertelde Mosley over het technische adviesbureau Ricardo, dat in opdracht van de FIA onderzoek doet naar de zogenaamde “Universal Motorsports Engine.” Het gaat hier om een viercilinder lijnmotor die in een atmosferische- en turboversie geleverd wordt, en per andere klassen getuned wordt om specifieke vermogenskenmerken voor de betreffende auto te krijgen.

De motor moet er in 2013 komen, al vertelde Mosley er wel bij dat het project nog in de kinderschoenen staat. bron:formule1.nl

Stefan van Renselaar
1 mei 2009, 19:56
Die man is echt niet goed bij zijn hoofd :blink::blink:

NS
1 mei 2009, 20:31
Mosley blijft strijden voor standaardbolide
Komt de 'Universal Motorsports Car' er echt?

[01-05-2009] De FIA heeft nog altijd plannen voor het invoeren van een standaardbolide. Het laatste plan van Max Mosley behelst zelfs een universele bolide voor verschillende raceklassen.

Volgens het blad Formule1.nl is de FIA momenteel bezig met plannen voor een standaardbolide, die in verschillende specificaties bruikbaar moet zijn voor Formule 1, DTM, IRL en zelfs rally. FIA-president Max Mosley maakte gewag van zijn plan tijdens een bezoek aan de rally van Portugal.

Daar vertelde Mosley over het technische adviesbureau Ricardo, dat in opdracht van de FIA onderzoek doet naar de zogenaamde “Universal Motorsports Car.” Het gaat hier om bolide uitgevoerd met een ééncilinder motor die in elke gewenste kleur geleverd kan worden, en per andere klasse een andere kleur aangewezen krijgt om specifieke uiterlijke kenmerken voor de betreffende auto te krijgen.

De bolide moet er in 2013 komen, al vertelde Mosley er wel bij dat het project nog in de kinderschoenen staat. bron:formule1.nl

er zijn zelfs al foto's van proefmodellen gestolen uit het huis van Mosley, die nu te koop staan op marktplaats! Hier een voorproefje van wat hoogst waarschijnlijk de bolide in 2013 word!

http://fotos.marktplaats.com/kopen/3/d1/xpqzwIjf09jbZYNsCZu5KQ==.jpg

Pingguest
1 mei 2009, 21:25
Ja ik weet wat de beweegredenen zijn om het af te schaffen. Echter, zoals al vaker gezegd, dat afgelopen F1 seizoenen waren wellicht wel de leukste die ik ooit gezien heb. Genoeg spanning en actie, dus waarom veranderingen?

De afgelopen seizoenen waren spannend als het ging om het titelgevecht, uiteraard wel na een aantal uiterst controversiële beslissingen die commercieel altijd goed uitpakten. Veel races waren daarentegen saai. Niet voor niets is de OWG ooit in het leven geroepen.

Betreft veiligheid vind ik het wel meevallen. De systemen zijn dusdanig verbeterd de afgelopen jaren, zo'n brandje als bij Kubica in de kwalificatie afgelopen weekend is niet eens meer spannend.

De systemen die gebruikt worden voor het bijtanken zijn als sinds de legalisering van bijtanken in 1994, onveranderd gebleven. Aan de benzinetank is sinds 1998 ook weinig meer veranderd.

speed9
2 mei 2009, 13:23
Een 4 cilinder zou de Formule 1 kapot maken.
We hebben al gezeik gehad toen we van V12 naar V10 moesten gaan en toen weer naar V8, en nu zouden we in 2013 met een V4 gaan rijden met Turbo er op, dat is gewoon sport vern**king.
Waar Formule 1 om draai is apart heid en specifieke motoren en andere onderdelen die de auto draaiend houden, klanten motoren,chassies,versnellings bakken en de ECU maken voor mij niet uit maar als je iedereen verplicht om een V4 te gebruiken, dan spoor je gewoon niet.

Tjerk Korving
2 mei 2009, 13:59
Na "Mosley denkt" haak ik al af.

Sowieso al het idee dat dat alle teams in de diverse race klassen überhaupt iets als een standaard motor en wagen zouden willen. Wat is er voor bijvoorbeeld een auto fabrikant dan nog als reden om deel te nemen als je enkel je naam op een wagen of motor kan plakken maar er verder geen enkele invloed op hebt?

Wellicht is het leuk voor wat privateers die willen instappen maar meer ook niet.

Federici
2 mei 2009, 14:38
Damn..
Dat de kosten de pan uit begonnen te lopen; agree. Maar die Mosley en ook Ecclestone slaan nu wel erg door. Nog even en zijn de kosten zo hard gedaald en hebben we zoveel aanmeldingen dat we een Eredivisie en een Jupiler League kunnen starten....

Ik hoop dat Mosley zich niet meer verkiesbaar gaat stellen in de volgende FIA Presidentsverkiezing, anders zitten we nog wel ff aan hem vast.. :(

KingBee
2 mei 2009, 14:56
Wat is er voor bijvoorbeeld een auto fabrikant dan nog als reden om deel te nemen als je enkel je naam op een wagen of motor kan plakken maar er verder geen enkele invloed op hebt?

Dat is ook de achterliggende gedachte heb ik het idee. Ook met dat budgetplafond. Eerst pakt hij alles af (motoren mogen nog maar 18.000 toeren maken, restricties op aerodynamisch gebied, etc.) om dit vervolgens weer vrij te geven maar dan onder zijn voorwaarden. Een sigaar uit eigen doos. Met als doel om de fabrikanten eruit te werken.

Federici
2 mei 2009, 15:06
Dat is ook de achterliggende gedachte heb ik het idee. Ook met dat budgetplafond. Eerst pakt hij alles af (motoren mogen nog maar 18.000 toeren maken, restricties op aerodynamisch gebied, etc.) om dit vervolgens weer vrij te geven maar dan onder zijn voorwaarden. Een sigaar uit eigen doos. Met als doel om de fabrikanten eruit te werken.

Dat vind ik dus vreemd, ofja vreemd.. Die fabrikanten hebben natuurlijk veel geld in de sport gestoken en willen daarvoor in ruil ook hun zegje hebben. Zouden Mosley en co hier niet tegen opgewassen zijn?

Kan me namelijk nog wel herinneren dat ze destijds de privateers langzaam maar zeker eruit aan het werken waren. Teken van zwakte is dit dus.

Tjerk Korving
2 mei 2009, 17:15
Dat is denk ik een deel van het probleem momenteel. Onder Mosley zwaait de FIA constant heen en weer met ideeën en regelgeving.

Bijvoorbeeld al met het invoeren van een toeren limiet om die na een paar jaar weer vrij te geven als je je houd aan het budget limiet. Althans, in 2011 wel te verstaan want in 2010 kunnen de teams zoveel uitgeven aan motoren ontwikkeling als ze willen aangezien motoren er dan nog buiten vallen. Kortom, de rijke teams kunnen even bakken met geld spenderen om een super motor te ontwikkelen.

Eerst laat je ook alle teams op eigen houtje een KERS systeem ontwikkelen om daarna te gaan verkondigen dat er eigenlijk beter een standaard systeem kan komen. Miljoenen dollars het putje in.

Tijd voor een FIA wat in staat is een plan voor de lange termijn te ontwikkelen waarbij dingen geleidelijk worden doorgevoerd. Momenteel worden er plannen in korte tijd uit de hoge hoed getoverd en doorgeduwd om na een jaar weer het tegengestelde te willen. Teveel veranderingen in te korte tijd.

Darthwillie
2 mei 2009, 17:31
Alles draait hier om macht.

Vorig jaar riep Mosley nog dat Ferrari onmisbaar is, nu zegt DiMontezemello iets tegen Max en opeens roept hij op diverste sites dat F1 ook zonder Ferrari levensvatbaar is.

Alle acties van Mosley zijn erop gericht de macht van fabrikanten te breken. Hij wil F1 met kleine teams die naar zijn pijpen dansen.

Door Liegate heeft hij McLaren kunnen uitschakelen als macht in de F1. Als ze hem tegenwerken zullen ze gestraft worden.

De standaardmotor die hij voorstelt zorgt er voor dat fabrikanten verdwijnen. Welke fabrikant wil nou zijn naam verbinden aan iets wat hij niet bouwt.

Dat zie je ook in de uitspraak van de diffusor, tegen grote teams, in voordeel van Brawn en Williams.

Schumi rulezzzzz
2 mei 2009, 18:35
Dat zie je ook in de uitspraak van de diffusor, tegen grote teams, in voordeel van Brawn en Red Bull.
Nou niet echt in het voordeel van Red Bull, maar je zal wel Williams bedoelen :)

Mosley heeft wel gezegd dat mocht de economie weer aantrekken, het budgetlimiet gewoon omhoog kan, zolang de teams zich er allemaal maar aan houden...

Darthwillie
2 mei 2009, 18:46
Nou niet echt in het voordeel van Red Bull, maar je zal wel Williams bedoelen :)

Mosley heeft wel gezegd dat mocht de economie weer aantrekken, het budgetlimiet gewoon omhoog kan, zolang de teams zich er allemaal maar aan houden...
:blushing: yup

bobskink
3 mei 2009, 18:53
Interesant stukje op F1 Fanatic (http://www.f1fanatic.co.uk/2009/05/03/the-last-time-we-had-26-cars/) over de laatste keer dat er 26 wagens aan de start waren tijdens een GP, ondertussen al 14 jaar geleden en maar 3 teams van toen doen nu nog mee en eentje ervan ligt op sterven. Ik wist eigenlijk niet dat het zo erg was.

cookie
4 mei 2009, 16:26
Kom er net achter dat tijdens de WMSC vorige week in stilte tussen alle andere regelwijzigingen door de "meeste overwinningen = kampioen" regel is goedgekeurd voor 2010 :thumbdown: Daar kijk ik dus niet naar uit, dit zou echt een reden kunnen zijn voor mij om te stoppen met kijken naar F1.

Stefan van Renselaar
4 mei 2009, 17:41
Kom er net achter dat tijdens de WMSC vorige week in stilte tussen alle andere regelwijzigingen door de "meeste overwinningen = kampioen" regel is goedgekeurd voor 2010 :thumbdown: Daar kijk ik dus niet naar uit, dit zou echt een reden kunnen zijn voor mij om te stoppen met kijken naar F1.

Hoe hebben ze dat er nou weer doorheen weten te drukken??? De F1 teams zouden er eens iets tegen moeten doen...

Pingguest
4 mei 2009, 19:25
Interesant stukje op F1 Fanatic (http://www.f1fanatic.co.uk/2009/05/03/the-last-time-we-had-26-cars/) over de laatste keer dat er 26 wagens aan de start waren tijdens een GP, ondertussen al 14 jaar geleden en maar 3 teams van toen doen nu nog mee en eentje ervan ligt op sterven. Ik wist eigenlijk niet dat het zo erg was.

Ik zie het probleem niet. Door de geschiedenis heen kende de Formule 1 elk decennium een nieuw startveld. Alleen Ferrari heeft zich daaraan onttrokken.

Bramzel
6 mei 2009, 16:31
We mogen Mosley dan soms het slechtste toewensen, maar dit gun je de man toch ook niet:

Oudste zoon Max Mosley dood gevonden

06 MEI 2009
Grote persoonlijke tegenslag voor FIA-president Max Mosley. Zijn zoon Alexander is gisteren dood gevonden in diens huis in Londen. Mosley junior is 39 jaar oud geworden.

De wereldautomobielfederatie FIA heeft op haar website haar president en de andere nabestaanden en vrienden van de overledene officieel gecondoleerd via een statement. ,,Onze gedachten zijn bij Alexanders familie’’, aldus de FIA. Max Mosley heeft nog een zoon, de 37-jarige Patrick.

http://www.autosport.nl/news/17827/div_oudste_zoon_max_mosley_dood_gevonden.html

Stefan Kollee
6 mei 2009, 16:33
Sneu voor die man, en je bent bejaard én je verliest je zoon!:(

Neo-242
6 mei 2009, 16:49
Overdosis drugs, tja in die kringen... wel erg!

Bramzel
6 mei 2009, 17:11
Overdosis drugs, tja in die kringen... wel erg!

Bron? Is nogal wat om te zeggen...

KingBee
6 mei 2009, 19:07
Het staat in de The Times, ten minste het gaat om een vermoeden dat het een overdosis is:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article6234227.ece

Schumi rulezzzzz
6 mei 2009, 21:31
Het staat in de The Times, ten minste het gaat om een vermoeden dat het een overdosis is:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article6234227.ece

Hoge functie, snelle jongen en een snuifje teveel... Waar heb ik dat eerder gehoord?

bobskink
7 mei 2009, 17:47
openbare verkoop racewagens, zit ook wat F1 tussen:
http://www.servicespatrimoniaux.be/interfpatrnl/Green/Meubles/Bxl3/Bxl3_140509/Bxl3_140509.htm

speed9
7 mei 2009, 18:07
Hoge functie, snelle jongen en een snuifje teveel... Waar heb ik dat eerder gehoord?James Hunt-tijdperk:innocent:. Stoned,high,of dronken rijden, best gevaarlijk maar ook wel handig als je zag, hoe ze reden in die tijd.

Neo-242
7 mei 2009, 19:24
Bron? Is nogal wat om te zeggen...

Het stond gisteren op alle sites waar dat nieuws werd gemeld...

KingBee
8 mei 2009, 19:43
Punten bepalen wereldtitel in 2010
Het toekomstige puntenreglement, waar de wereldkampioen diegene is met de meeste behaalde overwinningen, is niet meer. Het ‘winner takes all’-systeem zou foutief vermeld geweest zijn in de regels voor komend seizoen, waardoor de punten zullen uitmaken wie met de mooiste beker van het jaar naar huis mag lopen.

Na een recente vergadering van het WMSC had de FIA de regels voor 2010 uit de doeken gedaan. Een grote blikvanger was het fel bekritiseerde scoresysteem, waarbij het aantal overwinningen belangrijker zou zijn dan het aantal behaalde punten. Zo stond bij artikel 6.1 neergeschreven: ”de rijder die op het einde van het seizoen het meeste overwinningen behaalt, mag zichzelf wereldkampioen noemen.”

Wat blijkt is dat dit artikel 6.1 simpelweg een fout was.Zo was men vergeten dat dit artikel het verkeerde systeem beschreef. Ook volgend jaar zal de rijder met de meeste punten het wereldkampioenschap winnen.Bron:racefreaks.nl

Gelukkig maar. Wel raar dat men dit "vergeten" was.

Tosemime
8 mei 2009, 22:05
Lol, wat een prutsers zijn het ook, "vergeten" dat een artikel fout was :P

Ot: Ben er blij mee dat het gewoon op punten aankomt, komt naar mijn mening de spanning wel ten goede :)

cookie
9 mei 2009, 12:34
Gelukkig, vond het al zo raar dat geen enkele site dit nieuws bracht terwijl ik het duidelijk in de nieuwe regels had gelezen.

Kim Van Der Stichelen
9 mei 2009, 12:51
Super Aguri overweegt terugkeer naar F1

Super Aguri denkt aan een terugkeer naar de Formule 1. Het team stopte er enkele jaren geleden mee, nadat het een vaste waarde geworden was in de achterhoede van de race. Aangezien er volgend jaar een budgetlimiet komt, wordt Formule 1 plots weer een stuk interessanter voor de renstal.

"Als het fysiek mogelijk is, zou ik graag terugkeren in de Formule 1", vertelde Aguri Suzuki aan Reuters. Hoewel het team slechts twee jaar actief was in de sport, was Super Aguri heel populair in Japan. Het grootste succes was een zesde plaats van Takuma Sato in de GP van Canada in 2007.

Super Aguri stond ook vorig jaar nog aan de start van het seizoen, maar verkeerde in financiële moeilijkheden. Na de GP van Spanje was het geld op en moest het team definitief opgeven. (gb)

hln.be

Darthwillie
9 mei 2009, 13:57
dat komt mooi uit, Toyota geeft namelijk aan zich niet in te willen schrijven als er niets veranderd
Toyota warns it may not lodge entry

By Jonathan Noble and Dieter Rencken Saturday, May 9th 2009, 11:44 GMT

Toyota logoToyota has become the first team to confirm it is unlikely to enter the 2010 world championship unless 'significant' compromises are made to plans for a voluntary budget cap for next season.

Amid increasing unhappiness from teams about the decision of the FIA to impose a two-tier budget cap system next year, with a number of outfits evaluating whether or not to hold back on entering the 2010 championship, Toyota president John Howett has said his team was currently not in a position to commit for next year.

Teams only have until May 29 to confirm whether or not they will enter 2010, although there is a chance they could be allowed in at a later date.

"Under the rules as they are published, we cannot submit an entry," he told AUTOSPORT in an exclusive interview. "There are concerns about the governance process within the sport, that there are clearly prescribed areas of discussion within the sporting and technical rules and we don't feel they are being complied with.

"From Toyota's perspective there are a number of concerns that really need clarifications before we commit to the future. We want to be here. We believe we have been a good corporate citizen within the F1 environment, but now we must reflect long and hard on what we do in the future."

When asked to clarify what the chances were of Toyota lodging an entry by the end of this month, Howett said: "I would say it is very likely we won't enter unless something changes significantly."

AUTOSPORT understands that FOTA members have discussed the possibility of a block boycott of entries for 2010 while discussions between teams and the FIA continue about implementing a future budget cap that is acceptable to everyone.

Furthermore, high level sources have hinted to AUTOSPORT that Ferrari is seriously evaluating a future outside F1 - having been left furious at both the imposition of a budget cap and the manner in which it has been introduced.

There are suggestions that some teams believe the FIA using last week's FIA World Motor Sport Council to push through the 2010 regulations went against official protocol - and also could be a breach of a 'veto' right that Ferrari is believed to have relating to future regulation changes it received as part of an agreement signed with Bernie Ecclestone and the FIA in 2005.

It is this right that di Montezemolo is believed to have been referring to in a letter he sent to FIA president Max Mosley last week detailing an agreement Ferrari had with the FIA confirming that the team would maintain contractual rights that existed under the 1998 Concorde Agreement.

"As you know additional rights were also granted to Ferrari on the same occasion and reconfirmed at a later stage," added di Montezemolo.

While time is running out for teams to settle their differences with the FIA, Howett conceded that his outfit felt comfortable about the possibility of switching to other categories.

In recent months, the Japanese manufacturer has been linked with a return to Le Mans – having last raced there in 1999. The company is believed to feel it has unfinished business at the French classic, having failed to win with its GT-One car.

Coincidentally, Ferrari president Luca di Montezemolo is to be the official starter at this year's Le Mans race amid suggestions he too could be seeing sportscars as the future for his team's racing programme.

Howett said: "I believe there are many other activities that we could undertake. We are a motorsport team and I think we are not against cost saving, we are not necessarily against budget cap but it depends how it is administered.

"It is value that is intrinsically important. What is the value of the environment we are competing in? There are many alternatives we can consider.

"Our real heart is to remain in F1, but now we have to start considering what are the best alternatives and discussing with the other manufacturer teams what their opinion is and what their intentions are."

FOTA is still pressing ahead with plans to implement dramatic cost cuts in F1, and hopes to submit proposals to the FIA within the next fortnight.

Howett added: "I think within Toyota we are really relaxed. We want to remain here, we want to be here next year, but if it is felt we are not welcome then we have got lots of other things we can do.

"We can be as competitive and happy doing that, so hopefully common sense will prevail. But we are becoming increasingly concerned about whether common sense does exist."
autosport.com

Richard117
9 mei 2009, 14:55
Heb ik wat gemist? Hoor Olav Mol net zeggen dat we vanaf volgend jaar geen tankstops meer hebben!

speed9
9 mei 2009, 14:57
Heb ik wat gemist? Hoor Olav Mol net zeggen dat we vanaf volgend jaar geen tankstops meer hebben!Jep, dat is het plan tot nu toe, omdat te verbieden van af volgend jaar.:p Als je dat nu voor het eerst leest heb je een mooie discussie gemist op het forum.

Richard117
9 mei 2009, 15:12
Jep, dat is het plan tot nu toe, omdat te verbieden van af volgend jaar.:p Als je dat nu voor het eerst leest heb je een mooie discussie gemist op het forum.

Zie nu dat ik in mijn vakantie dus idd wat gemist heb :)
Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Is hopelijk toch geen idee van Bernie??? Want hij is juist degene die er in de jaren '80 mee begon ;)

speed9
9 mei 2009, 15:28
Zie nu dat ik in mijn vakantie dus idd wat gemist heb :)
Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Is hopelijk toch geen idee van Bernie??? Want hij is juist degene die er in de jaren '80 mee begon ;)Max Mosley, als ik het goed heb.

Had je wel een leuke vakantie dan ?

Button op 1,was te verwachten, maar de hele veld gewoon dicht bij elkaar is wel leuk om te zien.

Darthwillie
9 mei 2009, 22:37
gisteren was het 27 jaar terug dat Gilles Villeneuve verongelukte.

Als kleine Darthwillie zag ik dat op zaterdagavond tijdens de duitse sportschau op zaterdag :huh1: Geen internet niets dus hoorde ik pas de dag erna dat hij overleden was.

http://www.massj.com/wp-content/img/gilles_villeneuve.jpg

speed9
9 mei 2009, 22:42
gisteren was het 27 jaar terug dat Gilles Villeneuve verongelukte.

Als kleine Darthwillie zag ik dat op zaterdagavond tijdens de duitse sportschau op zaterdag :huh1: Geen internet niets dus hoorde ik pas de dag erna dat hij overleden was.

http://www.massj.com/wp-content/img/gilles_villeneuve.jpgBlij dat ik niet zo oud ben :innocent:, anders had ik hele lijst moete verwerken van verongelukte coureurs.
De eenige wat hier thuis genoemt is : Gilles Villeneuve en Senna, omdat me pa daar zo gek van is, dat die de hele Senna logo op zijn arm heeft laten zetten.

Darthwillie
9 mei 2009, 22:53
Blij dat ik niet zo oud ben :innocent:,
Oh gij jeugdige snaak, als je zo oud bent heb je Senna, Prost, Piquet SR etc live zien racen in turbo wagens die in kwalificatie 1500 PK hadden. :cool:

Blij dat ik dat allemaal heb meegemaakt en niet alleen jaren als 2002 en 2004 :p

speed9
9 mei 2009, 22:55
Oh gij jeugdige snaak, als je zo oud bent heb je Senna, Prost, Piquet SR etc live zien racen in turbo wagens die in kwalificatie 1500 PK hadden. :cool:

Blij dat ik dat allemaal heb meegemaakt en niet alleen jaren als 2002 en 2004 :pBlij dat ik leef in een PC tijdperk :innocent:.
Dat had je toen niet he, site's zoals Youtube en computers met internet.
Maarja ik heb wel de Schumacher-tijdperk mee gemaakt, iets wat kinderen die nu geboren gemist hebben.

Ellu
9 mei 2009, 23:00
Blij dat ik niet zo oud ben :innocent:, anders had ik hele lijst moete verwerken van verongelukte coureurs.
De eenige wat hier thuis genoemt is : Gilles Villeneuve en Senna, omdat me pa daar zo gek van is, dat die de hele Senna logo op zijn arm heeft laten zetten.

Foto's!

speed9
9 mei 2009, 23:01
Foto's!Zal ik wel eens een keer gaan maken, dus die zien jullie over een maand, hoog uit volgend jaar:p
http://senna.globo.com/marcasenna/ingles/images/hp/logo_senna.gif
Zo iets maar dan in kleur op me pa's arm

Darthwillie
9 mei 2009, 23:04
:blushing: soms vind ik het eigenlijk veel leuker zoals het toen was zonder internet etc. Moest je nog echt je best doen om races te zien en nieuws te vinden. Iedere donderdag na school omfietsen naar de Bruna om Autosport op te halen. Zaterdagmiddag op sportnet groep C races of andere motorsport. Tegenwoordig is er bijna teveel info. Damn ik wordt oud :blink:

speed9
9 mei 2009, 23:06
:blushing: soms vind ik het eigenlijk veel leuker zoals het toen was zonder internet etc. Moest je nog echt je best doen om races te zien en nieuws te vinden. Iedere donderdag na school omfietsen naar de Bruna om Autosport op te halen. Zaterdagmiddag op sportnet groep C races of andere motorsport. Tegenwoordig is er bijna teveel info. Damn ik wordt oud :blink::innocent: Iedereen ouder, dan mij mag zich oud noemen:lol:.

Maarja, ik ga maar eens slapen.
Even ontopic :
bestaat er eigenlijk een film over Gilles ?

Ellu
10 mei 2009, 01:51
:blushing: soms vind ik het eigenlijk veel leuker zoals het toen was zonder internet etc. Moest je nog echt je best doen om races te zien en nieuws te vinden. Iedere donderdag na school omfietsen naar de Bruna om Autosport op te halen. Zaterdagmiddag op sportnet groep C races of andere motorsport. Tegenwoordig is er bijna teveel info. Damn ik wordt oud :blink:

Wanhopig teletekst afspeuren naar nieuws, BBC deed begin '00 tientallen pagina's voorbeschouwen op de races.

Federici
10 mei 2009, 12:47
Haha, dat vond ik dus ook :)
Elke keer die magazines kopen, Joske die voor heel wat spektakel zorgde en de hele familie aan de buis gekluisterd kreeg.

Jaja, mooie tijden :D (al zou dat ook kunnen komen dat ik toen een stuk jonger was natuurlijk.. ;))

Darthwillie
10 mei 2009, 14:06
Wanhopig teletekst afspeuren naar nieuws, BBC deed begin '00 tientallen pagina's voorbeschouwen op de races.

pagina 360 toch?? klopt, toen was het een prestatie info te vinden

Ferrari_Enzo
11 mei 2009, 11:00
Ook Red Bull dreigt Formule 1 te verlaten

Na Toyota overweegt ook Red Bull zich niet in te schrijven voor het seizoen 2010. Dit heeft Red Bull-baas Dietrich Mateschitz in een Oostenrijkse krant gezegd. Ook Red Bull is niet blij met het budgetplafond zoals de FIA die wil invoeren.

"Als de regels voor 2010 niet worden veranderd, zullen we ons niet aanmelden voor het seizoen 2010", verklaarde Mateschitz maandag tegenover de Salzburger Nachrichten. "Dat geldt overigens ook voor de fabrieksteams. Van de huidige teams zullen slechts twee of drie teams zich inschrijven als de regels zo blijven."

Woorden van gelijke strekking waren er afgelopen weekend van John Howett van Toyota. "Onder de regels zoals die nu bekend zijn, zullen we ons niet inschrijven voor volgend jaar", zei hij tegen Autosport. "We maken ons zorgen over hoe de sport nu bestuurd wordt: er bestaan veel punten van discussie over de sportieve en technische regels en we hebben niet het gevoel dat daar iets aan wordt gedaan. We willen eerst een aantal zaken helder hebben voordat we ons voor 2010 vastleggen."

Red Bull heeft twee teams in de F1: Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso.

Gaat lekker zo....:surrender: