View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 7]
Kim Van Der Stichelen
26 juli 2009, 20:40
Villeneuve naar Ferarri :thumbup:
Sander Hogendoorn
26 juli 2009, 20:52
Ik snap nu ook ineens waarom Flavio tijdens de race al wegging :rolleyes:
Darthwillie
26 juli 2009, 20:53
Vraag me af hoe zo ooit gaan rechtvaardigen dat Kimi Raikkonen vorig jaar in Frankrijk met een loshangende uitlaat mocht rijden die er ook nog eens afviel zonder dat er een straf volgde :rolleyes:
Sander Hogendoorn
26 juli 2009, 20:54
Ik denk dat ze n.a.v. de recente gebeurtenissen met Surtees en Massa veel strenger gaan optreden tegen dit soort dingen..
Darthwillie
26 juli 2009, 20:57
Ik denk dat ze n.a.v. de recente gebeurtenissen met Surtees en Massa veel strenger gaan optreden tegen dit soort dingen..
Snap ik, maar dat betekent dus dat dezelfde regels verschillend worden uitgelegd afhankelijk van de stemming van de stewards :rolleyes: Dat is een onmogelijke situatie om in te werken.
King Of F1
26 juli 2009, 21:14
Helaas is het al jaren een complete willekeur aan straffen die uitgedeeld worden...
Ferrari_Enzo
26 juli 2009, 21:22
Toen dat wiel los kwam reed Alonso al alleen, dus dat argument slaat ook weer eens nergens op...
Alsof Alonso dat had getimed. :closedeyes: Het wiel had ook al eerder los kunnen schieten toen hij nog wel in verkeer reed. :rolleyes:
Wel ongelofelijk overdreven om ze bannen voor de volgende GP :surrender:
speed9
26 juli 2009, 21:26
Alsof Alonso dat had getimed. :closedeyes: Het wiel had ook al eerder los kunnen schieten toen hij nog wel in verkeer reed. :rolleyes:
Wel ongelofelijk overdreven om ze bannen voor de volgende GP :surrender:
We hebben nog wat weken,dus tijd genoeg voor een paar rechtszaken en andere dingen.
Pingguest
26 juli 2009, 21:31
Vraag me af hoe zo ooit gaan rechtvaardigen dat Kimi Raikkonen vorig jaar in Frankrijk met een loshangende uitlaat mocht rijden die er ook nog eens afviel zonder dat er een straf volgde :rolleyes:
Wat te denken van Raikkonen's actie van vandaag? Hij was in de eerste ronde erg wild, net als Webber in Duitsland.
Neo-242
26 juli 2009, 21:35
Ik wil Raikkonen niet verdedigen, maar er is wel een serieus verschil met de actie van Webber die echt inbeukte op Barrichello...
Jeroen Ursem
26 juli 2009, 21:39
Over Renault, sorry hoor, een wiel raakt eraf en er gebeurd niks mee. Brawn heeft iets niet goed aan de wagen waardoor nu nog iemand in coma word gehouden..
Waar is de straf voor Brawn? Of is het dan ineens in belang voor de competitie?
Idioten, morgen maar een sollicitatiebrief opsturen.
Darthwillie
26 juli 2009, 21:41
Ik vond de manier waarop Webber weggestuurd werd terwijl Raikkonen daar reed veel gevaarlijker dan het wiel van Alonso. Was Kimi niet naar links gegaan dan waren ze op elkaar geklapt.
Jeroen Ursem
26 juli 2009, 21:43
Ik denk dat bij het beslissen van de straf voor Kimi het pijltje per ongeluk in een poster van een Renault is gekomen die naast het dartboard hing.
Darthwillie
26 juli 2009, 21:56
Hadden ze toch gelijk, Piquet zit de volgende race niet in de wagen :lol:
Sander Hogendoorn
26 juli 2009, 22:01
Ik wil Raikkonen niet verdedigen, maar er is wel een serieus verschil met de actie van Webber die echt inbeukte op Barrichello...
Omdat Hamilton alerter reageerde dan Barrichello. Als Hamilton was blijven rijden waar hij reed dan was er hetzelfde gebeurd.
Button87
26 juli 2009, 22:05
Omdat Hamilton alerter reageerde dan Barrichello. Als Hamilton was blijven rijden waar hij reed dan was er hetzelfde gebeurd.
Het ging toch over het contact met Vettel :huh1:?
Sander Hogendoorn
26 juli 2009, 22:09
Oh, ik dacht de actie op het eerste rechte stuk. Dat met Vettel kon Raikkonen niks aan doen, aangezien hij weer uit moest wijken voor Webber.
Niels Tieman
26 juli 2009, 22:14
Zo, de FIA slaat even de plank mis, en niet zo'n beetje ook!
Er zijn bijna geen zinnige woorden te verzinnen voor het schorsen van Renault. Belachelijk!
Tjerk Korving
26 juli 2009, 22:20
De lollipop man stuurde een wagen weg zonder dat hij van de man bij het wiel rechtsvoor een ok signaal had gekregen. Die zat nog gewoon te frummelen aan de wheelfairing. Dat had de teamleiding aan de muur ook kunnen zien aangezien het live vol in beeld werd gebracht dus naar mijn idee had Alonso gewoon direct gestopt moeten worden. De lollipop man maakt een grote fout die hij niet herstelt en de teamleiding grijpt evenmin in.
Dat ze het nu zo hard aanpakken zal mede wel worden veroorzaakt door de gebeurtenissen van de afgelopen weken en ergens kan ik dat wel begrijpen. Het stuiterende wiel had vanalles kunnen raken maar in dit geval gebeurde het gelukkig in een relatief rustig stuk waar geen andere auto's reden en vrij weinig mensen langs de baan stonden. Waar een wiel eraf vliegt is niet te voorspellen dus dat had compleet anders af kunnen lopen.
Het is een harde straf maar dit had ook makkelijk voorkomen kunnen worden.
Jeroen Ursem
26 juli 2009, 22:25
Het is ook wel ernstig, maar zeker niet de eerste keer dat zoiets gebeurd. Daarnaast is zoiets nog nooit zo idioot zwaar bestraft. Wat maar weer aangeeft dat er een stel mafkezen rondom die FIA tafel zitten.
Tjerk Korving
26 juli 2009, 22:28
Je kan je afvragen of het in het verleden ook al niet bestraft had moeten worden. Een paar weken geleden hebben we de gevolgen van een rondvliegend wiel weer eens gezien en dat heeft mensen wel wakker geschud. Met die wetenschap en het feit dat de teamleiding ook Alonso maar heeft laten zwemmen zal dit eruit zijn gekomen. Alonso meldde notabene aan het team dat hij dacht dat hij een lekke band had en nog hebben ze niets gezegd, ook niet dat het wiel los zat. Dan had Alonso wellicht heel anders gehandeld al had hij dat geweten. De teamleiding heeft gewoon gefaald met het nemen van de beslissingen en eigenlijk namen ze er gewoon geen enkele.
Stefan van Renselaar
26 juli 2009, 22:32
Dan is Brawn dus ook geschorst voor de race in Valencia, aangezien het ook makkelijk te voorkomen is dat er een onderdeel van een auto afvalt en dan zou Raikkonen tijdens de Franse GP binnen moeten hebben komen om die uitlaat daar weg te halen.
Tjerk Korving
26 juli 2009, 22:41
Dan is Brawn dus ook geschorst voor de race in Valencia, aangezien het ook makkelijk te voorkomen is dat er een onderdeel van een auto afvalt en dan zou Raikkonen tijdens de Franse GP binnen moeten hebben komen om die uitlaat daar weg te halen.
Sinds wanneer kan je weten dat iets spontaan gaat afbreken en als gevolg daarvan een veer gaat rondvliegen? Als je zulke dingen kunt voorspellen zullen veel mensen je een vermogen willen betalen. Bij Barrichello was het niet zo simpel als even een veer die er zomaar afvalt. Die was wel onderdeel van een constructie met meer onderdelen.
Darthwillie
26 juli 2009, 22:50
De lollipop man stuurde een wagen weg zonder dat hij van de man bij het wiel rechtsvoor een ok signaal had gekregen. Die zat nog gewoon te frummelen aan de wheelfairing. Dat had de teamleiding aan de muur ook kunnen zien aangezien het live vol in beeld werd gebracht dus naar mijn idee had Alonso gewoon direct gestopt moeten worden. De lollipop man maakt een grote fout die hij niet herstelt en de teamleiding grijpt evenmin in.
Dat ze het nu zo hard aanpakken zal mede wel worden veroorzaakt door de gebeurtenissen van de afgelopen weken en ergens kan ik dat wel begrijpen. Het stuiterende wiel had vanalles kunnen raken maar in dit geval gebeurde het gelukkig in een relatief rustig stuk waar geen andere auto's reden en vrij weinig mensen langs de baan stonden. Waar een wiel eraf vliegt is niet te voorspellen dus dat had compleet anders af kunnen lopen.
wat ik begrijp zat de wielmoer er wel op, was niet gezekerd en de fairing zat verkeerd. Daardoor begon de wielmoer los te lopen. Op het moment dat hij weggestuurd werd moesten ze overleggen wat er mis was, hem stilzetten in de pitlane is dan al niet mogelijk, daar was hij uit. Vervolgens gaan ze kijken wat er mis zit en hopen ze dat de moer blijft zitten. Het was voor het team absoluut niet zeker dat de band eraf zou lopen, zij gokten dat hij met veel trillingen de pits zou halen en ze de band opnieuw moesten monteren. Door deze straf zal dus nooit een team een risico nemen dat er een band afloopt :rolleyes:
Natuurlijk was het gevaarlijk en als er opzet in het spel was is een straf verdiend, maar het was gewoon hopen en proberen of ze het gingen redden.
(tenzij ze wisten dat de wielmoer er niet opzat, dan wordt het een andere discussie.)
Stefan van Renselaar
26 juli 2009, 22:54
Sinds wanneer kan je weten dat iets spontaan gaat afbreken en als gevolg daarvan een veer gaat rondvliegen? Als je zulke dingen kunt voorspellen zullen veel mensen je een vermogen willen betalen.
Alonso had ook niet verwacht dat zijn wiel eraf zou vliegen en zo zal het team het ook niet hebben verwacht....
Trouwens, we zijn Vettel helemaal vergeten die in Melbourne meerdere ronden met een wiel rondreed dat er half af hing en zij krijgen alleen een boete en een grid penalty en dat kwam volgens mij alleen maar door het veroorzaken van een vermijdbaar ongeluk... Red Bull vertelde Vettel toen zelfs om door te rijden en nu wordt Alonso niet geïnformeerd en worden ze voor de volgende race geschorst?
Tjerk Korving
26 juli 2009, 22:58
wat ik begrijp zat de wielmoer er wel op, was niet gezekerd en de fairing zat verkeerd. Daardoor begon de wielmoer los te lopen. Op het moment dat hij weggestuurd werd moesten ze overleggen wat er mis was, hem stilzetten in de pitlane is dan al niet mogelijk, daar was hij uit. Vervolgens gaan ze kijken wat er mis zit en hopen ze dat de moer blijft zitten. Het was voor het team absoluut niet zeker dat de band eraf zou lopen, zij gokten dat hij met veel trillingen de pits zou halen en ze de band opnieuw moesten monteren. Door deze straf zal dus nooit een team een risico nemen dat er een band afloopt :rolleyes:
Natuurlijk was het gevaarlijk en als er opzet in het spel was is een straf verdiend, maar het was gewoon hopen en proberen of ze het gingen redden.
(tenzij ze wisten dat de wielmoer er niet opzat, dan wordt het een andere discussie.)
Ik denk dat ze sowieso word aangerekend dat ze Alonso niet op de hoogte brachten van wat er aan de hand was. Als die denkt dat hij een lekke band heeft en je laat hem lekker in die waan dan bega je al een fout. Met een lekke band kan je relatief veilig op een bepaalde snelheid rondrijden terwijl je met een niet goed vast zittend wiel dat niet zo snel zal doen. Als een wiel niet geborgd is kan je er al vanuit gaan dat het niet lang zal blijven zitten met al de krachten die erop komen.
Niet veilig wegsturen van een wagen komt een team tegenwoordig al op een aardige boete te staan en dit is denk ik een graadje hoger omdat je een wagen wegstuurd zonder dat je van alle mensen die aan een wagen werken het signaal hebt gekregen dat het kan.
Alonso had ook niet verwacht dat zijn wiel eraf zou vliegen en zo zal het team het ook niet hebben verwacht....
Trouwens, we zijn Vettel helemaal vergeten die in Melbourne meerdere ronden met een wiel rondreed dat er half af hing en zij krijgen alleen een boete en een grid penalty en dat kwam volgens mij alleen maar door het veroorzaken van een vermijdbaar ongeluk... Red Bull vertelde Vettel toen zelfs om door te rijden en nu wordt Alonso niet geïnformeerd en worden ze voor de volgende race geschorst?
Heel veel komt gewoon voort uit straffen die verscherpt worden door eerdere gebeurtenissen. Natuurlijk, in het verleden zijn er meerderen mee weggekomen en nu ineens word er zwaarder gestraft dus het is in weze ook niet een gelijke straf. Maar nu word men weer even hard op de feiten gewezen door wat er gebeurde met Surtees en Massa. Reken er maar op dat geen enkel team vanaf nu zoiets hoeft uit te halen.
Op het moment dat hij weggestuurd werd...
...was de monteur nog bezig met de moer. Als ik het goed gezien heb tenminste.
Gerben vd Broek
26 juli 2009, 23:29
Ik denk even terug aan een paar jaar geleden waar ik meen Nick Heidfeld met een wagen rondreed waar de wielmoer al afgelopen was, en dat wiel bleef wel zitten, en reed zelfs nog wel wat harder dan nu. Dus misschien dat er nu dus gebrekkige informatie aan het adres van Alonso is gegeven, over het feit dat ie losligt, of los kan liggen, is het wel zo dat het best mogelijk is dat die band een ronde blijft hangen en vervolgens alsnog goed vastgezet kan worden. In ieder geval is het een zware straf om een team daarvoor in het geheel te schorsen.
Aan de andere kant is het een vergelijkbaar verhaal met de uitsluiting van McLaren in australie. Ook daar gebrekkige informatie en volhouden dat er geen gekke dingen waren. En uiteindelijk op handelen van de mensen uitgesloten en wat allemaal meer uit voort kwam. Dus dat ze zomaar een aparte lijn uitzetten hier, denk het niet.
Darthwillie
27 juli 2009, 00:07
Heel veel komt gewoon voort uit straffen die verscherpt worden door eerdere gebeurtenissen. Natuurlijk, in het verleden zijn er meerderen mee weggekomen en nu ineens word er zwaarder gestraft dus het is in weze ook niet een gelijke straf. Maar nu word men weer even hard op de feiten gewezen door wat er gebeurde met Surtees en Massa. Reken er maar op dat geen enkel team vanaf nu zoiets hoeft uit te halen.
Dat vind ik een reden om de stewards te vervangen, iedereen snapte dat Kimi vorig jaar levensgevaarlijk rondreed, die stewards deden niets, schorsen dus.
Maar het meest vervelende vind ik dat ik eigenlijk zeker weet dat bij Williams hier met een waarschuwing was weggekomen. Briatore is een FOTA kopstuk dus moet aangepakt worden.
Jeroen Ursem
27 juli 2009, 00:09
Dat is wel een beetje speculeren ;)
Darthwillie
27 juli 2009, 00:32
Dat is wel een beetje speculeren ;)
Ik vind het zelf meer logisch redeneren :innocent: :p
Red Bull heeft twee races achter elkaar een wagen onveilig de pitlane ingestuurd, had Webber daar Raikkonen geraakt was dat levensgevaarlijk geweest voor de Williams monteurs die daar stonden, Ferrari kreeg voor hetzelfde vergrijp in Singapore een drive through. Nu komt er een waarschuwing. Dat staat niet in verhouding aangezien een deel van het vergrijp overeenkomt met Renault, een wagen onveilig weg laten rijden. Het is of willekeur of heel gepland. Gezien het feit dat Mosley een haatdragende, wraakbeluste egotripper is denk ik dat het het laatste is.
TheRealms
27 juli 2009, 00:38
Maar ja, zoiezo, Ferrari wordt echt al jaaaaren voorgetrokken!
Maar ja, zoiezo, Ferrari wordt echt al jaaaaren voorgetrokken!
Voor hetzelfde vergrijp kreeg Ferrari vorig jaar een drive through. Ik weet dat het verleidelijk is om aan te nemen dat de FIA Ferrari voortrekt, maar een fatsoenlijke, feitelijke onderbouwing heb ik nog niet mogen vernemen.
Darthwillie
27 juli 2009, 02:54
Na wat verder zoeken wees iemand mij erop dat tijdens de spaanse gp 2007 Nick Heidfeld een hele ronde deed zonder wielmoer, het team wist dit want een toyota monteur kwam hem terugbrengen. Op geen enkel moment is daar een onderzoek naar geweest van de FIA, iedereen riep stomme fout, kost ze punten en ging verder.
Dat is het punt waar ik moeite mee heb, twee jaar verder zonder regelwijziging is iets opeens een schorsing waard waar niemand vroeger naar keek of zelfs maar onderzocht. Voor mij is de discussie ook niet of Renault fout was, maar de totale willekeur van de situatie.
Het argument dat Surtees net overleden is en het incident met Massa de dag daarvoor de steward beïnvloed, heeft vind ik ook onzin, Markus Hottinger stierf in 1980 omdat hij door een wiel geraakt werd. Het was dus al even bekend dat zoiets gevaarlijk was.
Groot probleem is de vaagheid van de regels. Het in gevaar brengen van...... dat is zo vreselijk onduidelijk en daardoor ook op zoveel manieren te interpreteren dat je dit soort situaties krijgt.
Om het even te overdrijven, als morgen iemand opgepakt wordt en een half jaar cel krijgt omdat hij kauwgum op de grond gooit staat ook iedereeen op zijn achterste poten.
EDIT nog een grappig voorbeeld. Vettel meldde dat er iets gebroken was, hij kwam in de pits kreeg nieuwe banden en een nieuwe vleugel terwijl er duidelijk te zien was dat de wagen over de grond sleepte. Toch mocht hij de baan op met een wagen die duidelijk defect was. Gaan we Red Bull nu ook schorsen?
petervdveen
27 juli 2009, 03:22
Je kan je afvragen of het in het verleden ook al niet bestraft had moeten worden. Een paar weken geleden hebben we de gevolgen van een rondvliegend wiel weer eens gezien en dat heeft mensen wel wakker geschud. Met die wetenschap en het feit dat de teamleiding ook Alonso maar heeft laten zwemmen zal dit eruit zijn gekomen. Alonso meldde notabene aan het team dat hij dacht dat hij een lekke band had en nog hebben ze niets gezegd, ook niet dat het wiel los zat. Dan had Alonso wellicht heel anders gehandeld al had hij dat geweten. De teamleiding heeft gewoon gefaald met het nemen van de beslissingen en eigenlijk namen ze er gewoon geen enkele.
Precies!
Helemaal mee eens.
Het is toch niet zo gek dat Renault nu geschorst word? De dood van Surtees was gewoon een wake-up call voor de fia, van die mag nooit meer gebeuren en als er dan een wagen bij de pits word weggestuurd met een los wiel, zónder dat dat word door gegeven is dat natuurlijk van de zotten.. Voor hetzelfde geld laat het wiel los en crashed Alonso zelf.. En stel dat er wel wat was gebeurd, dan was er niemand die het raar zou vinden als de fia renault zou schorsen.
Het verbod op handsfree bellen bijvoorbeeld, dat mocht vroeger. Nu niet meer, omdat bleek dat het gevaarlijk was. Als je nu word aangehouden kom je ook niet erg ver met het verhaal van vroeger mocht het wel, dus ik doe het lekker toch...;)
wat ik begrijp zat de wielmoer er wel op, was niet gezekerd en de fairing zat verkeerd. Daardoor begon de wielmoer los te lopen. Op het moment dat hij weggestuurd werd moesten ze overleggen wat er mis was, hem stilzetten in de pitlane is dan al niet mogelijk, daar was hij uit.
Ná de pitstraat is genoeg plek om even stil te gaan staan. Dat deed massa in valencia vorig jaar ook..
En de straf is gegeven, omdat ze het wisten.
Trouwens, we zijn Vettel helemaal vergeten die in Melbourne meerdere ronden met een wiel rondreed dat er half af hing en zij krijgen alleen een boete en een grid penalty en dat kwam volgens mij alleen maar door het veroorzaken van een vermijdbaar ongeluk...
Ten eerste denk ik dat die een iets lagere straf hebben gekregen, omdat dat wiel in iedergeval nog met een veiligheids ketting vast zat.
Ten tweede zou het inderdaad niet slecht zijn geweest om het team te schorsen.
Maar dat is nu juist het probleem. Er zijn geen standaart straffen.. Eigenlijk zouden die er wel moeten komen. Dan is het gewoon, wat staat er in het boekje, voldoet het daaraan? Straf.
Dat is tenminste duidelijk.
Maar kijk eens voor de grap een keer naar bijvoorbeeld blik op de weg oid. Daar kun je zien dat zelfs de nederlandse politie voor dezelfde vergrijpen verschillende straffen uitgedeeld. Het word gewoon door verschillende mensen op verschillende plekken op verschillende manieren bekeken.
Dan krijg je dit. Dat is gewoon het systeem.
Maar ik vind de straf voor Renault gewoon verdiend. En ik denk dat ze het gedaan hebben als voorbeeld voor de rest. Jullie zijn gewaarschuw door een dodelijk en bijna dodelijk ongeluk. Doe er dan iets aan en laat niet een coureur met een kapotte auto rijden waar elk moment een onderdeel van af kan vallen.
Als bv kimi volgende race een kapotte uitlaat heeft weet ik zeker dat hij van de baan moet.
En over dat Brawn geschorst zou moeten word vanwege die veer is natuurlijk stieren poep...
Dat slaat echt helemaal nergens op..
Edit:
EDIT nog een grappig voorbeeld. Vettel meldde dat er iets gebroken was, hij kwam in de pits kreeg nieuwe banden en een nieuwe vleugel terwijl er duidelijk te zien was dat de wagen over de grond sleepte. Toch mocht hij de baan op met een wagen die duidelijk defect was. Gaan we Red Bull nu ook schorsen?
Het verschil is natuurlijk dat ze dat bij Red Bull niet door hadden. Anders zouden ze niet heel die moeite hebben genomen van al die pitstop's..
petervdveen
27 juli 2009, 03:37
Komt williams die jaar eigenlijk nog met kers of zijn ze daar al mee gestopt?
Ferrari_Enzo
27 juli 2009, 10:43
Komt williams die jaar eigenlijk nog met kers of zijn ze daar al mee gestopt?
Mee gestopt. :)
Stefan van Renselaar
27 juli 2009, 11:01
Maar ik vind de straf voor Renault gewoon verdiend. En ik denk dat ze het gedaan hebben als voorbeeld voor de rest. Jullie zijn gewaarschuw door een dodelijk en bijna dodelijk ongeluk. Doe er dan iets aan en laat niet een coureur met een kapotte auto rijden waar elk moment een onderdeel van af kan vallen.
Als bv kimi volgende race een kapotte uitlaat heeft weet ik zeker dat hij van de baan moet.
En over dat Brawn geschorst zou moeten word vanwege die veer is natuurlijk stieren poep...
Dat slaat echt helemaal nergens op..
Waarom dan juist Renault meteen een schorsing geven als zij niet kunnen weten dat ze fout zitten? Geef ze dan een voorwaardelijke schorsing, of hebben ze daar nog nooit van gehoord?
Barrichello heeft in de kwalificatie gereden met die auto nadat er een onderdeel vanaf viel en dus moeten ze hun maar schorsen. Hij had hem meteen aan de kant moeten zetten omdat er nog meer onderdelen zouden kunnen afvallen.
Als de FIA dit besluit niet omkeert dan zal het mij niet verbazen als er een paar dagen later een persconferentie is waarin duidelijk wordt dat Renault zich terugtrekt uit de Formule 1....
Darthwillie
27 juli 2009, 12:20
Volgens FIA dokter Gary Hartstein kan het weken tot maanden duren voor ze weten hoe Massa herstelt :blink:
Tenzij er gekke dingen gebeuren rijdt die dus niet meer dit jaar. Aangezien zijn vrouw ook nog eens zwanger is zou het me niet eens verbazen als hij definitief zijn helm aan de wilgen hangt :huh1:
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090726223112.shtml
Robert Saalmink
27 juli 2009, 12:32
Volgens Autosport is hij meer en meer wakker en reageert hij op mensen om zich heen, hoewel hij nog niet zelf kan communiceren. Maar daarvoor maken ze hem nog niet wakker genoeg kennelijk.
Doctors say Massa condition improving
Felipe Massa's condition is improving and doctors at the Budapest hospital where he is have said they are reassured about the progress he is making.
The Ferrari driver suffered a skull fracture and concussion when he crashed during qualifying for the Hungarian Grand Prix. The accident was caused when he was hit on the head by a spring that had come off Rubens Barrichello's car.
After an emergency operation on Saturday afternoon, Massa was put in an induced coma to help his recovery - and since then he has been making good progress.
Hungarian defence ministry spokesman Istvan Bocskai said that tests carried out on Massa were 'reassuring' about his condition. He could also move his hands and his legs - which were positive signs that there was no damage to his brain.
Bocskai told Hungarian television: "He's woken up (from sedation) more and more often now and he's able to communicate passively, that is, he reacts when he's talked to. We are optimistic, in our hope a slow recovery is beginning."
Ferrari president Luca di Montezemolo is flying to Budapest on Monday to be with Massa, who has also had visits from F1 supremo Bernie Ecclestone, Barrichello and members of Ferrari including team principal Stefano Domenicali.
Overigens werd her en der de term schedelbasisfractuur gebezigd, wat natuurlijk niet goed is (of wel, maar dan heeft hij uberhaupt geluk dat hij nog leeft). De fractuur zal waarschijnlijk aan de voorzijde van zijn schedel zitten.
speed9
27 juli 2009, 12:45
Volgens FIA dokter Gary Hartstein kan het weken tot maanden duren voor ze weten hoe Massa herstelt :blink:
Tenzij er gekke dingen gebeuren rijdt die dus niet meer dit jaar. Aangezien zijn vrouw ook nog eens zwanger is zou het me niet eens verbazen als hij definitief zijn helm aan de wilgen hangt :huh1:
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090726223112.shtmlHad er gister met me vader er over.
Al die maanden dat Massa moet herstellen.
Zijn logiesch gewijs ook verlore trainings maanden om zijn fitheid te behouden.
Dus mocht die na 1 á 2 maand(en) hersteld zijn,duurt het nog lang voor dat die fit genoeg is.
Ik vind dat Massa een break moet houden van 1 á 2 jaar om helemaal tot rust te komen, en ook voor zijn gezin te zijn.
Volgens Autosport is hij meer en meer wakker en reageert hij op mensen om zich heen, hoewel hij nog niet zelf kan communiceren. Maar daarvoor maken ze hem nog niet wakker genoeg kennelijk.
Overigens werd her en der de term schedelbasisfractuur gebezigd, wat natuurlijk niet goed is (of wel, maar dan heeft hij uberhaupt geluk dat hij nog leeft). De fractuur zal waarschijnlijk aan de voorzijde van zijn schedel zitten.
Ik blijf erbij dat het zeer wel mogelijk is een schedelbasisfractuur te hebben zonder daaraan te overlijden. :p
joostingh
27 juli 2009, 12:51
Had er gister met me vader er over.
Al die maanden dat Massa moet herstellen.
Zijn logiesch gewijs ook verlore trainings maanden om zijn fitheid te behouden.
Dus mocht die na 1 á 2 maand(en) hersteld zijn,duurt het nog lang voor dat die fit genoeg is.
Ik vind dat Massa een break moet houden van 1 á 2 jaar om helemaal tot rust te komen, en ook voor zijn gezin te zijn.
Wanneer hij een break gaat houden van 1 a 2 jaar dan komt hij nooit meer in de F1. (is hij denk ik dan ook te bang voor)
Als hij wil en hij is fit genoeg moet je hem laten rijden (als het team dat wil) Dit is de enige mogelijkheid waardoor hij over zijn angst kan komen.
Over het disq. van Renault... tja ik kan het me voorstellen aangezien de angst erin zit aangezien Surtees door een wiel om het leven is gekomen. En dat Renault ook meteen had kunnen zeggen dat hij moest stoppen.
Niels Tieman
27 juli 2009, 13:03
Ik blijf erbij dat het zeer wel mogelijk is een schedelbasisfractuur te hebben zonder daaraan te overlijden. :p
Dat is het zeker. Er zijn aardig wat mensen die een schedelbasisfractuur hebben, na een ongeluk of valpartij, en daar niet aan overlijden. :)
Tjerk Korving
27 juli 2009, 13:16
Ik neem aan dat er wel gradaties zullen zijn van een schedelbasis fractuur oplopend van een scheurtje tot je hele dak eraf. Wat dat betreft valt er weinig van te zeggen maar ik denk dat het zich wel zal concentreren rond de oogkas aangezien daar de impact was. Zolang je hersenen niet worden beschadigd en er geen grote bloedingen optreden kan je zoiets heel goed zonder blijvende schade overleven.
Dat hij niet mag racen zegt overigens niets over behoud van conditie en training. Zeker als de hersenschudding is genezen zal het je niet weerhouden om weer in training te gaan lijkt me. Racen is een ander verhaal maar kijk maar een beetje rond in de sport en dan zie je sporters trainen met een hele reeks aan verwondingen. Kwestie van bepaalde gebieden ontzien.
Jeroen Ursem
27 juli 2009, 13:18
Daarom vind ik 'hoofdpijn' bij vrouwen altijd een slap excuus
;)
joostingh
27 juli 2009, 13:45
Daarom vind ik 'hoofdpijn' bij vrouwen altijd een slap excuus
;)
misschien weet je de beste remedie voor het weg halen van de hoofdpijn bij vrouwen...
Oh nee zijn kinder bij...
Maar volgens mij weet jij het inmiddels wel aangezien je 3e op komst is :P
cookie
27 juli 2009, 14:22
Hoelang was Da Matta out na zijn incident met dat hert? Waren dat niet gelijkaardige verwondingen zoals Massa die heeft? Da Matta kwam nog wel terug in Champcar maar met weinig succes, is daarna overgestapt naar grand am.
Tjerk Korving
27 juli 2009, 14:49
Had Da Matta ook geen hersenletsel opgelopen of verzin ik dat er ter plekke bij? Zoiets maakt natuurlijk wel veel uit als vergelijking.
JossNL
27 juli 2009, 15:34
Hoelang was Da Matta out na zijn incident met dat hert? Waren dat niet gelijkaardige verwondingen zoals Massa die heeft? Da Matta kwam nog wel terug in Champcar maar met weinig succes, is daarna overgestapt naar grand am.
Incident was op 4 augustus 2006, hij heeft daarna 4 weken (!) in kunstmatige coma gelegen (hersenbloeding). Begin december zei hij "bijna volledig" hersteld te zijn. In maart 2007 was hij echter fysiek nog niet sterk genoeg om te kunnen gaan rijden. Pas in maart 2008 stapte hij voor het eerst weer in.
Situaties zijn natuurlijk niet volledig vergelijkbaar, zoals gezegd. Gezien de lengte van de kunstmatige coma zou je zeggen dat hij er slechter aan toe was. Ik heb ook geen idee in hoeverre zo een schedelfractuur voor extra revalidatie/rust periode vraagt.
Ik denk dat we (en natuurlijk ook Ferrari) er wel rekening mee moeten houden dat voor Massa het seizoen teneinde is.
Ralffoxx
27 juli 2009, 15:54
Op de bbc werd net gezegd dat ze bang zijn voor schade aan het zicht van Massa dat dat waarschijnlijk wel is het eind van zijn carrière kan wezen.
speed9
27 juli 2009, 16:20
Op de bbc werd net gezegd dat ze bang zijn voor schade aan het zicht van Massa dat dat waarschijnlijk wel is het eind van zijn carrière kan wezen.
Dat vroeg ik in het begin van de discussie: of het oog van Massa ook geraakt is,aangezien het er schuin boven zit,en ja er een soort van druk, op zijn oog kan staan.
Als hij aan 1 kant slecht ziend wordt,is het over en uit met Massa.
petervdveen
27 juli 2009, 17:01
Ben benieuwd wat Ferrari zal gaan doen als blijkt dat massa nooit meer zal kunnen racen.
Ferrari_Enzo
27 juli 2009, 17:02
Hopelijk krijgen we snel positieve berichten te horen.
Zou ontzettend sneu zijn als hij z'n carriere op zo'n manier moet eindigen. :(
Ben benieuwd wat Ferrari zal gaan doen als blijkt dat massa nooit meer zal kunnen racen.
Dan plaatsen ze een personeelsadvertentie.
Ralffoxx
27 juli 2009, 17:36
bouwen ze voor Massa een dubbel zitter
El Maestro
27 juli 2009, 17:47
bouwen ze voor Massa een dubbel zitter
Voor hem en z´n KNGF hond?
Nee, maar even serieus. Zou het wel heel erg triest vinden als Massa´s carriere hier stopt. Hopelijk valt de schade mee en zien we hem snel weer op het circuit.
ik bedoelde ook niet ´grappig´ te zijn, maar Ferrari kan niet veel anders doen als Massa niet meer verder kan. Eerst maar ns die persconferentie afwachten.
Robert Saalmink
27 juli 2009, 17:55
Dit is het officiele bericht nu:
Doctors reveal Massa left eye damaged
Doctors say it is too early to judge whether Felipe Massa will race again after it was revealed on Monday that the Brazilian suffered damage to his left eye in his Hungarian Grand Prix crash.
Massa is still in hospital recovering from a skull fracture and concussion after he was hit in the face by a spring from Rubens Barrichello's car.
Local media quoted the hospital's professor Robert Veres from Budapest as saying that the eye injury could be enough to end Massa's F1 career.
"He has suffered some damage to the eye," said Veres. "We don't know whether he'll be able to race again."
The AEK hospital in Budapest is scheduled to hold a press conference this evening to update the media on Massa's injuries.
The spring struck Massa just above his left eye, smashing his helmet and fracturing his skull.
Doctors also confirmed on Monday that the operation that was conducted on Saturday afternoon saved Massa's life.
Ferrari president Luca di Montezemolo visited Massa in hospital on Monday.
Autosport
Hij was dus wel even goed in levensgevaar, zonder die operatie had hij het niet gehaald!
Tjerk Korving
27 juli 2009, 18:01
Ik dacht dat hij een bloeding had dus die zullen ze gefixed hebben met de operatie. De mate van oogschade zullen ze nu nog lastig kunnen beoordelen door de zwelling maar daar zullen we de komende tijd dan wel meer nieuws over krijgen. Dan zal het dus ook z'n oogkas wel zijn waar de schedelfractuur zit.
en je weet ook niet wat die botsplinters met de oogbol en oogzenuwen hebben gedaan. Maar goed, ik ben absoluut geen medicus.
bobskink
27 juli 2009, 19:46
Bourdais en Villeneuve deden het ook met een brilletje, maar toch vrees ik voor Massa's carrière. Zulke ongelukken lopen zelden goed af bij piloten op het hoogste niveau, allen Hakkinen leek geen last te hebben van zijn zwaar ongeluk.
Het zou alleszins zeer spijtig zijn als hij moet stoppen, weer een Braziliaan erbij met een hoop "wat als..." vragen.
speed9
27 juli 2009, 19:55
Bourdais en Villeneuve deden het ook met een brilletje, maar toch vrees ik voor Massa's carrière. Zulke ongelukken lopen zelden goed af bij piloten op het hoogste niveau, allen Hakkinen leek geen last te hebben van zijn zwaar ongeluk.
Het zou alleszins zeer spijtig zijn als hij moet stoppen, weer een Braziliaan erbij met een hoop "wat als..." vragen.
Laten we hopen dat er niks ernstig is.
Blij dat die de eerste dagen heeft overleeft.
Sander Hogendoorn
27 juli 2009, 20:07
Heel positief nieuws, als het waar is:
From Edd Straw's Twitter: According to FIA doctor, Massa will be home in less than a week and should be back racing "soon"
Bram Van Der Stichelen
27 juli 2009, 20:11
super als het effectief zo zou zijn :thumbup:
Pingguest
27 juli 2009, 20:18
Bourdais en Villeneuve rijden inderdaad met een bril dan wel met lenzen, maar met deze hulpmiddelen zien zij optimaal. Met een beschadigd oog is dit niet waarschijnlijk.
Dat Häkkinen na zijn ongeluk goed kon presteren, is niet verwonderlijk. Medisch gezien hield de Fin er geen beschadiging aan over.
Darthwillie
27 juli 2009, 20:22
Dat Häkkinen na zijn ongeluk goed kon presteren, is niet verwonderlijk. Medisch gezien hield de Fin er geen beschadiging aan over.
vrijwel doof aan 1 kant en hangend zenuwen aan 1 kant.
Bij veel van dit soort gevallen is het grootste probleem niet medisch maar geestelijk. Vaak verandert de persoonlijkheid.
Hopelijk lukt het Massa terug te komen.
Heel positief nieuws, als het waar is:
Er zit een flink contrast tussen dit citaat en dat dat Robert een paar posts hierboven plaatste. Ik neig toch meer zijn post te geloven.
Neo-242
27 juli 2009, 20:40
Ben ik de enige die me vreselijk ergert aan de onvolledige en vage berichtgevingen over de toestand van Felipe Massa?
Jongens toch!:huh1:
Darthwillie
27 juli 2009, 20:43
tja, wat duidelijkheid zou ook voor de fans fijn zijn, voorkom je dat allerlei geruchten de ronde gaan doen.
Jeroen Ursem
27 juli 2009, 20:43
Ik heb mezelf voorgenomen niks meer te geloven totdat Massa het ziekenhuis verlaat en met een echt officieel persbericht komt.
Het gaat echt alle kanten op in de media.
CuqeBaqer
27 juli 2009, 20:46
Same here Neo, ik heb al 30 verschillende dingen gehoord waar Massa last van zal hebben ik weet het allemaal niet meer.:surrender:
bobskink
27 juli 2009, 21:17
Ben ik de enige die me vreselijk ergert aan de onvolledige en vage berichtgevingen over de toestand van Felipe Massa?
Er moet gewoon iets geschreven worden en omdat het blijkbaar iedereen interesseert verschijnt er om het uur een nieuw bericht. Was er in 1994 internet dan had je hetzelfde gehad.
Ik wacht alleszins ook ook een beetje af tot Massa zelf iets laat weten.
cookie
27 juli 2009, 21:30
Das het negatieve van al die twitter sites en blogs. Iedereen denkt dat ie journalist is en post er maar op los, terwijl de gewone media (kranten) daar al dingen van beginnen over te nemen.
Tosemime
27 juli 2009, 22:00
ach ja, zo gaat het tegenwoordig steeds vaker, iedereen roept maar wat waardoor je niet meer weet waar je aan toe bent. kan maar beter wachten op de officiele berichten...
Pingguest
27 juli 2009, 22:18
vrijwel doof aan 1 kant en hangend zenuwen aan 1 kant.
Dat heb ik nergens eerder gelezen of gehoord.
Tjerk Korving
27 juli 2009, 22:44
En hier word weer ontkent dat er schade zou zijn aan het oog van Massa, het is momenteel überhaupt niet te onderzoeken omdat het dicht zit.
Full recovery possible for Massa
Felipe Massa's condition is continuing to improve as doctors at the AEK Hospital in Hungary, where the Brazilian driver is being treated, denied earlier reports of eye damage and instead suggested he could make a full recovery.
Colonel Dr. Lajos Zsiros, the chief surgeon of the Hungarian Defence Forces, told a news conference on Monday that the 28-year-old had been woken from sedation on Monday afternoon, and was unlikely to be sedated again.
"In the last 24 hours some major changes have gone through in the condition of Felipe Massa," said Zsiros. "His condition continues to be stable.
"During the CT-scan we performed we could ascertain that there was an improvement in his condition. We stopped sedation and after that Felipe Massa became capable of making contact."
"So in the afternoon we stopped the artificial ventilation of Felipe. As we speak he is sleepy, but he gives adequate answers to the questions we ask him, and he can move his arms and legs spontaneously."
"Right now he has no fever, and we have removed the drain tube from his wound. Further improvement of his condition can be expected. During the night we do not plan to do any more interventions on him."
Zsiros denied the earlier reports that Massa had injured his left eye, which led to speculation about his future participation in Formula 1.
Peter Bazso, the hospital's medical director, explained that it was in fact too early to tell if there was any damage because Massa was still unable to open the eye: "We can give no positive neither negative answer to this, because at this stage the vision cannot be examined."
Bazso made it clear however that a full recovery was still entirely possible for the Brazilian.
"There is no such thing as 'this condition', because every case is different," he pointed out. "Of course it isn't impossible."
When asked when they will be able to determine if Massa has suffered any kind of lasting injury, Zsiros said: "There is no interval which we can define, but I would say it should be from one week to ten days."
He added that Massa would remain in intensive care as long as his condition made that necessary.
Dino Altmann, the Chief Medical Officer of the Brazilian Grand Prix, who also attended the news conference, confirmed Massa was now able to speak.
"He spoke, he wanted to know what happened to him. And he had some questions," Altmann revealed. "I would like to say that the family is very happy with the treatment Felipe is receiving here, and there's no question about transfer at the moment."
Altmann said they haven't asked Massa yet if he was able to remember the accident. He also explained that the operation on Saturday, which doctors described as "life-saving", was performed because of the skull damage, not because of brain swelling.
A spokesman for the AEK hospital confirmed Massa's family were already in Budapest, and a room was made available for them so they could stay with him at all times.
autosport.com
KingBee
27 juli 2009, 23:49
Das het negatieve van al die twitter sites en blogs. Iedereen denkt dat ie journalist is en post er maar op los, terwijl de gewone media (kranten) daar al dingen van beginnen over te nemen.
Dat laatste is een trend die waarneembaar is in de hele journalistiek. Het gaat nog alleen maar om hypes en deadlines halen, en er is geen geld en tijd meer voor gedegen hoor en wederhoor. Maar dat is een hele andere discussie.
petervdveen
28 juli 2009, 00:15
Op de website van massa zelf komt om de zoveel tijd gewoon een nieuw pers bericht uit hoor..
Er staat best uitgebreide informatie in met hoe het nu met hem gaat en ik neem aan dat je dat gewoon kunt vertrouwen.. ;)
Dus om nu te zeggen dat de fans niet op de hoogte worden gehouden..
Robert Saalmink
28 juli 2009, 01:02
Hier nog een aardig artikel van Autosport m.b.t. helmet safety
Dodgy Business: Toughening up on safety
We investigate the incredible advances in helmet technology that contributed to Felipe Massa's survival on Saturday. Tony Dodgins also talks to Helmut Marko who lost his left eye in a similar incident in 1972.
Back in 1972, at Clermont-Ferrand, promising young Austrian Helmut Marko lost both his left eye and his career to a stone thrown up by Ronnie Peterson’s March in the French GP. Today, Marko is Dietrich Mateschitz's right-hand man at Red Bull, with particular involvement in the junior driver programme.
Given Jaime Alguersuari's record-breaking F1 debut (19 years, 125 days) and Felipe Massa’s misfortunes, Marko’s views were particularly pertinent last weekend. Talking to him brought it home just how much things have changed.
Recalling his own troubled afternoon in France, Marko said: "There weren't many guard rails around then but there were a lot of stones at Clermont."
Marko had previously driven BRM's P153 and this was his first time aboard the P160.
"In those days you just turned up and there the car was. I didn't fit it properly and they told me they'd make a seat for next time, so I was sitting maybe 10-20 centimetres too high. I should have been much lower in the cockpit…"
It was in 1978 that Bernie Ecclestone recruited Sid Watkins on a semi-permanent basis to improve medical facilities at grands prix. Before that, things could be shambolic, something Ecclestone had witnessed first-hand after the death of Marko's compatriot Jochen Rindt in an accident at Monza in 1970. Marko's own story is barely believable.
"Bearing in mind I had the accident at maybe twenty past two, it was about eight or nine o'clock before I was confronted with the right doctor. First they took me to the wrong hospital, then they had to phone the doctor in charge of eyes and he was out at a barbecue. Then, when he turned up the hospital said to me, 'you're not French, you don't have a health card, so who's paying for it? We had to start looking for cash. You wouldn't believe… All the time it was very painful I can assure you. Some say it would have saved the eye if I'd had immediate treatment but you can never prove that."
All a marked contrast to the circumstances of Massa's accident after Felipe had hit a rogue central spring from the rear suspension of Rubens Barrichello's Brawn at 162mph.
The damper was still attached to Barrichello's car but the cap had come off, allowing the spring to escape.
Although there was some braking, Ferrari believes Massa lost consciousness almost immediately (see MPH column in Thursday's Autosport magazine), before suffering a second head-on impact with the tyre wall, which did its job well.
From that point on Massa was in good hands, with a proper extraction process and a well-equipped medical centre able to stabilise him – understandably Felipe was in an agitated state when he came round – before he was flown by helicopter straight to hospital.
Doctors operated satisfactorily on Massa that evening, with pictures from the crash scene indicating that the area around the left eye socket was likely to be of particular concern.
He was of course in intensive care but doctors explained that inducing a coma is common practice when there are head injuries and concerns about swelling.
The spring itself, estimated to weigh around 800g, was apparently bouncing on a trajectory that would have taken it away from the circuit until, rather like a rugby ball, it came down on a point and bounced back towards the middle of the track.
"He will have had no chance to do anything about it," Marko said. "I saw the stone that came through my visor but it was just like a shadow and there was no way to react."
Marko's accident, in fact, prompted investigations into strengthening helmet visors, which became part of Snell's testing standards for crash helmets.
While I'm loathe to jump the gun before we know more about Massa's injuries, the very fact that he survived a 160mph impact with a metal object weighing almost a kilo, says an awful lot for the FIA's work improving helmet standards.
On Sunday night, Mark Webber was able to say: "We're relieved, of course, that Felipe's okay. The surgery went okay and I'm sure he'll be a million bucks in a few months, which is the main thing."
Ten or 15 years ago, I doubt it would have been possible to express similar sentiments, a view backed up by Arai's F1 representative Peter Buerger last weekend.
"You could theoretically make a helmet and visor strong enough to survive every accident but it just wouldn't be wearable," he said. "We cannot make them from tank glass or whatever. Helmut Marko's accident was the basis for changing the visor regulations but even 10 years ago the spring would probably have gone through his (Massa's) head and destroyed much more than it did. The three manufacturers in F1 (Schuberth, which Massa wears, Arai and Bell) work with this super hard FIA standard and even if the helmet was destroyed it did its job and prevented Felipe having even more serious head injuries. He had very good head protection."
The helmet work is a legacy of Ayrton Senna's accident at Imola in 1994 after which Max Mosley commissioned an Advisory Expert Group under Professor Sid Watkins to improve as many aspects of F1 safety as possible.
The FIA worked with the Transport Research Laboratory (TRL) in Bracknell, Bell and Snell, as well as with plastics experts to look into ways of improving helmets taking into account rotational forces, compressions, frontal impacts and testing methods.
The key to the problem was improving impact resistance at the same time as reducing weight, which had been identified as likely to worsen head and particularly whiplash neck injuries sustained in accidents. The reduced weight in collaboration with the HANS device was a big step forward.
As I mentioned a few columns back, FIA president Max Mosley presented this prototype helmet at Monaco in 2001, but it was overshadowed in the news because it came at the same time he also announced a 100-year commercial rights deal with Bernie Ecclestone.
Mosley claimed that the new helmet could absorb 70% more energy in an impact, as well as being more than 30% more resistant to penetration by sharp objects and up to 30% more effective at preventing rotational injuries. He also said it was 15% lighter than the lightest helmet in use at the time – Mika Hakkinen's 1.43kg Bell.
The FIA made the final specifications available to any helmet manufacturer that wanted them but Mosley added that sometimes manufacturers don't want to do too much development because it means changing their production methods, which is expensive.
The new helmet, for instance, required an autoclave to cure the carbon outer shell. In this case though, the governing body was more than happy to release all its funded developmental research.
Happily there was take-up and the TRL drafted a new standard (FIA 8860 – 2004) and after Bell, Arai and Schuberth homologated new lids, the World Motor Sport Council laid down compulsory F1 use of the standard in July 2004.
The stronger helmets now typically weigh around 1.25kg. They comprise several separate layers, the outer two typically fibre-reinforced resin over carbon fibre. Under that comes a layer formed from a similar polyethylene material to that used in bulletproof vests.
Then there is a softer, deformable layer made from a plastic based on polystyrene, covered with the flame-proof Nomex material used in racing overalls and gloves. The visor is made from special clear polycarbonate, combining impact protection with flame resistance. To test its protective qualities, projectiles are shot at the visor at 500km/h and the impact marks must not exceed a depth of 2.5mm.
Although fire risk seems to have been all but eliminated from F1 crashes, there is still the question of refueling and so helmets are subjected to an 800°C flame for 45 seconds in the compulsory fire test. The temperatures inside the helmet may not exceed 70°C.
Much of this, as with the widening of seat belts, side protection, the HANS device and so forth, involves an awful lot of work for something that, you hope, won't be tested. You only really get answers when it is, as happened in such dramatic fashion at Hungaroring last Saturday.
Happily for Massa, those answers appear to have been resoundingly positive, with the FIA confirming on Sunday that it was in possession of the damaged helmet and that a full examination and investigation will be carried out in due course.
In politically charged times particularly, there is never a shortage of people lining up to have a pop at the governing body – sometimes deservedly, sometimes not – but there must also be credit where due.
"I must say, without knowing all the details it sounds like all the work done on helmets has been essential today," Ross Brawn said on Saturday. "I think it's a credit to the people who initiated that and pushed it through."
Sentiments which would no doubt be wholeheartedly endorsed by Massa's mother, father and pregnant partner, as they headed for the Budapest hospital to visit Felipe who, we hope, will make a full recovery. As Buerger said, just a decade ago it might all have been very different.
Darthwillie
28 juli 2009, 01:05
Dat heb ik nergens eerder gelezen of gehoord.
staat of in zijn biografie of in een artikel in autosport dat ik gelezen heb.
Robert Saalmink
28 juli 2009, 10:54
In het licht van de recente gebeurtenissen publiceert f1racing.net een artikel over voorruitjes op F1 auto's: http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/07/28/how-screens-could-increase-driver-protection/
Wel grappig, foto's die ik nog niet eerder gezien had :)
http://images.gpupdate.net/newsnew/133556.jpg
http://images.gpupdate.net/large/133555.jpg
Die McLaren :blink:
Tja, er zitten nu eenmaal inherente veiligheidsnadelen aan open cockpit raceautos, hoe hoog je zon ruitje ook maakt. Het zou Surtees bijvoorbeeld niets gebracht hebben.
Richard117
28 juli 2009, 12:58
Die McLaren :blink:
Tja, er zitten nu eenmaal inherente veiligheidsnadelen aan open cockpit raceautos, hoe hoog je zon ruitje ook maakt. Het zou Surtees bijvoorbeeld niets gebracht hebben.
Zelf een dak wil niet garanderen dat het veilig is.
Kijk maar naar Ralf Schumacher begint dit jaar:
YouTube - DTM Crash 2009 - Ralf Schumacher Crash - Hockenheim (Motorhaube)
Sander Hogendoorn
28 juli 2009, 14:09
Massa could leave hospital in 10 days
By Jonathan Noble Tuesday, July 28th 2009, 10:36 GMT
Felipe MassaFelipe Massa's recovery is going so well that he could walk out of hospital by the end of next week, his doctor has said.
On the back of further encouraging signs about Massa's condition following the fractured skull he suffered in his qualifying accident for the Hungarian Grand Prix, doctors are now hopeful that he may be able to leave the AEK Hospital in Budapest soon.
Peter Bazso, the medical director of the hospital, told Hungarian TV channel M1 on Tuesday: "My expectation is that he would walk out of the hospital on his own. If his recovery continues at this pace, I wouldn't rule out that he could leave within 10 days."
Massa has been brought out of an induced coma and has now been taken off a respirator
"He's spending more and more time awake, talking to family and friends," Bazso said.
Massa's wife, parents, brother and manager Nicolas Todt have remained in hospital with him, and Ferrari team principal Stefano Domenicali is due to visit him on Tuesday.
However, while it remains uncertain about the extent of any eye injury that Massa may have suffered, Bazso has also said that Massa's condition must still be monitored closely.
"I would like to point out that although he's recovering, this is not the end of the story, he is still in a life-threatening condition," Bazso said. "Of course, the danger is decreasing by the day."
Massa's injuries were caused when he was struck on the helmet by a flying spring that had come off the back of Rubens Barrichello's Brawn GP car.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77391
Piquet and Briatore in war of words
A war of words between Renault boss Flavio Briatore and Nelson Piquet has increased speculation that the Brazilian driver is unlikely to finish the season with the team.
Piquet admitted ahead of the Hungarian Grand Prix that his place at the team was in doubt, with rumours having already suggested he could have been absent from the Hungaroring race, where the Brazilian qualified in 15th and finished in 12th.
Speaking to Autosprint magazine, Briatore said he expected more from Piquet and was critical of the driver for "opening the book of excuses" for his lack of results.
"I've always been fair with my drivers," Briatore was quoted as saying by Autosprint. "I expected more from Piquet because this is his second year with a full-time drive. He's done less testing compared to Alonso, but Webber as well tested less than Vettel because of his broken leg, but look where he is now.
"When a driver lacks results, he opens the book of excuses and begins: the fault is the weather's, a spectator's sunglasses, a spin on the straight, this and that...
"It's not true that there's a technical difference of seven tenths between Alonso's and Piquet's car. If that was true, we'd have a car capable of winning the title, and that unfortunately isn't the case. The technical difference has always been minimal and never longer than one race."
Piquet, who is yet to score a point this season, was critical of his team boss, saying he only thinks about money.
The Brazilian driver claimed Briatore, who left Sunday's race before it was over after Fernando Alonso had retired, has no respect for him.
"Flavio is a business man, but he doesn't understand s*** about F1," Piquet was quoted as saying by the Italian magazine. "He's my manager, but in his role of team boss he doesn't respect me.
"He only thinks about money, at how much money he can pocket in everything he's involved, he's a man with no friends. Every day everyone asks me what's going on, so why should I always keep quiet?
"Webber has been in F1 since 2001, he started in a different era, when testing wasn't limited. He's probably done more than 20,000 kms in testing, so it's not a fair comparison. Now the situation is more difficult for a driver with little experience.
"And besides that, I have to fight against Briatore and Alonso himself, who is a fantastic driver. When I wasn't competitive in qualifying, I was the first owing up to it. But if Briatore doesn't understand that, what can I do?"
Piquet´s carriere bij Renault staat op zijn laatste benen. Veelzeggende beelden ook afgelopen zondag, toen Briatore het circuit verliet toen Alonso er al uit lag maar Piquet nog volop bezig was.
Tjerk Korving
28 juli 2009, 15:08
Naar mijn idee speelt er altijd iemand bij Renault tweede viool. Zolang Alonso rijd bij Renault zal elke tweede rijder ondergeschikt zijn en het maar moeten rooien. Ik krijg niet het idee dat ze er alles aan doen om de tweede coureur echt vooruit te helpen. Hoe kan het anders dat er daar eigenlijk altijd een levensgroot verschil is in prestaties tussen twee coureurs?
Robert Saalmink
28 juli 2009, 16:25
Here's a shocker:
Schumacher may consider F1 return
Michael Schumacher would consider becoming a temporary replacement for the injured Ferrari driver Felipe Massa, his spokeswoman has revealed.
With Massa almost certain to miss a number of races as he recovers from the injuries he suffered in his Hungarian Grand Prix accident, Schumacher's name has emerged as a potential candidate.
The seven-time world champion remains an advisor for the team and, since quitting F1, has confined his racing activities to motorbikes.
And although Schumacher has stated many times that he has no interest in making a comeback, his spokeswoman Sabine Kehm said on Tuesday that he would not automatically reject the idea of stepping into Massa's car if Ferrari asked him.
"The whole thing will be considered by Ferrari. If they approach Michael, then he will consider it," Kehm told the BBC. "But there is no reason for him to step into their discussion.
"Usually, I would say he's not interested because he's fine with his life and he doesn't miss anything but now the situation is so different - it's very hypothetical - and Michael doesn't want to step into that [discussion]."
Schumacher has kept fit since he turned his back on F1 at the end of 2006, but is probably nowhere near the fitness levels he had when racing - especially following a sizeable motorbike crash earlier this year.
"Michael had a motorcycle accident in February when he had a neck problem - and I really can't tell you if his neck would be fine to drive an F1 race," Kehm added.
"If Ferrari asked him whether he would consider driving, he would have it checked - and remember he is a 40-year-old man, too."
Schumacher last tested a Formula 1 car in April 2008, when he tested an F2008 at Barcelona.
Autosport
Jeroen Ursem
28 juli 2009, 16:40
Piquet´s carriere bij Renault staat op zijn laatste benen. Veelzeggende beelden ook afgelopen zondag, toen Briatore het circuit verliet toen Alonso er al uit lag maar Piquet nog volop bezig was.
Toch denk ik dat als er iemand naast Alonso in zou stappen die hem de oren zou wassen kwa resultaten (lastig met zo'n talent, maar alles kan)
Dat Flavio nee zit te schudden elke keer als Alonso ergens iets doet wat z'n nieuwe teamgenoot beter zou doen.
Flavio is een geweldige teambaas voor je als je alles goed doet, anders lijkt mij die man een drama om mee om te gaan.
Darthwillie
28 juli 2009, 16:42
Here's a shocker:
Autosport
Here's another shocker :p :laugh:
Manager rules out Schumacher return
By Jonathan Noble and Michele Lostia Tuesday, July 28th 2009, 12:50 GMT
Michael Schumacher's manager Willi Weber has moved quickly to deny speculation that the German driver could make a shock return to Formula 1.
With Ferrari set to begin its hunt for a temporary replacement for the injured Felipe Massa, Schumacher's name has been mentioned because of his long-standing links to the Italian team.
The rumours intensified after his spokeswoman said that he would 'consider' any offer to drive the car if the team approached him.
However, following meetings between Schumacher and Weber at the seven-time world champion's Geneva home on Monday, talk of the German making a racing comeback has been dismissed.
Weber told The Daily Mail: "Whoever sits in the car at the next race in Valencia, it will not be Michael Schumacher. I am not 100 per cent sure; I am 200 per cent sure.
"The pressure on him would be huge. He would be expected to win, but he has not driven this car. When Michael was racing he would get as close to perfection as possible. In this case, it would not be perfection; it would be a gamble - and that's not Michael's style."
The news about Schumacher comes on the back of encouraging progress with Massa's recovery at the AEK Hospital in Budapest.
The Brazilian's personal doctor Dino Altman said on Tuesday that he was hopeful Massa's eye had not suffered any damage in the crash - as had been initially feared.
"Felipe has opened his left eye and he can see," Altmann told ANSA. "There's no apparent damage. The eye is morphologically healthy."
Ferrari team principal Stefano Domenicali visited Massa in hospital on Tuesday and was upbeat about how the driver was.
"He has recognised me and told me he can't remember anything," he said. "Felipe is making encouraging progress so we look forward to his return soon. The future? We'll try to understand how he reacts, then we'll take our decisions."
autosport.com
Tjerk Korving
28 juli 2009, 17:12
Ergens vraag ik me wel af wie Massa gaat vervangen. Goed, ze hebben Badoer en Gené maar hoe lang is het geleden dat die een Formule 1 wagen hebben gereden? Ook die kennen de wagen niet zo goed als het geval zou zijn geweest in de jaren dat er nog veel getest mocht worden. Wat dat betreft zou iemand die de afgelopen paar jaar nog actief heeft gereden nog het meest reëel zijn. Ik zou het wel een bak vinden als Bourdais in die Ferrari word gezet en er nog hard mee zou weten te rijden ook. Maar dat zal wel dagdromerij zijn. :)
Jeroen Ursem
28 juli 2009, 17:23
Als ze slim zijn, in het opzicht van 'het is maar voor een paar races' kunnen ze inderdaad Bourdais erin zetten. Niemand anders heeft genoeg F1-tracktime gehad.
Aan de andere kant rijd Alguerholyshithoeheetdiegastarie niet slecht voor iemand die amper getest heeft. Dus om nou te zeggen dat het weer heel belangrijk is..
Dr.Nono
28 juli 2009, 17:36
Here's another shocker :p :laugh:
Weber told The Daily Mail: "Whoever sits in the car at the next race in Valencia, it will not be Michael Schumacher. I am not 100 per cent sure; I am 200 per cent sure.
Als iemand zo overtuigd is, moet je gaan twijfelen of het misschien toch waar blijkt te zijn! :laugh:
Revolt
28 juli 2009, 18:20
Als Schumacher het kán gaat hij het echt wel doen. De pot op voor z'n manager, en dat weet Wili zelf ook wel. Als Schumacher besluit om een paar races mee te doen wordt gelijk de hele F1-problematiek vergeten. Fuck, het trekt waarschijnlijk gelijk weer miljoenen extra kijkers, veel meer publiek en aandacht in de media. Zo'n kans laten ze echt niet liggen.
Kijk maar eens naar de heisa rond Armstrong die weer gaat fietsen. Voor Schumacher zou dat veel groter zijn. En aangezien Wili daar ook flink van kan profiteren zal hij zo'n kans echt niet laten liggen.
Ferrari_Enzo
28 juli 2009, 21:45
Als Schumacher het kán gaat hij het echt wel doen. De pot op voor z'n manager, en dat weet Wili zelf ook wel. Als Schumacher besluit om een paar races mee te doen wordt gelijk de hele F1-problematiek vergeten. Fuck, het trekt waarschijnlijk gelijk weer miljoenen extra kijkers, veel meer publiek en aandacht in de media. Zo'n kans laten ze echt niet liggen.
Kijk maar eens naar de heisa rond Armstrong die weer gaat fietsen. Voor Schumacher zou dat veel groter zijn. En aangezien Wili daar ook flink van kan profiteren zal hij zo'n kans echt niet laten liggen.
Maar misschien laat Schumacher zo'n kans wel links liggen...
De druk zou zo groot zijn; iedereen verwacht dan wonderen terwijl de F60 simpelweg gewoon niet snel genoeg is (om mee te doen voor overwinningen).
Als zijn resultaten dan tegenvallen dan brengt ie z'n legacy schade toe, en dat zal hij toch niet willen.
bobskink
28 juli 2009, 21:51
Toch raar dat Ferrari geen deftige 3de piloot heeft.
Ik denk ook dat een comeback à la Armstrong er in zit.
Het is het risico waard, het seizoen is sowieso al om zeep voor ferrari, tenzij er een mirakel gebeurt. Schumacher zal voor enorm veel aandacht zorgen, of hij nu goed of slecht presteert.
Tjerk Korving
28 juli 2009, 22:12
Lees net op de website van Felipe Massa dat het herstel goed gaat, hij z'n linker oog heeft geopend en ermee kon zien. Kijk, dat zijn weer aardig positieve berichten. :)
Robert Saalmink
28 juli 2009, 22:20
Al hoog tijd voor deel 8, maar vanwege het hele Massa incident even laten doorlopen.
Deel 8 dus: http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=470
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.