View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 7]
bobskink
26 juni 2009, 02:45
AAARRGH, hij lijkt wel een eindbaas in een game, komen ook meestal nog 3 keer tot leven, of veranderen naar hun ultimate form :P
mooie omschrijving, maar het is wel erg, als de mensen je niet willen moet je je gewonnen geven, de regels van democratie, maar dat is formule 1 nu éénmaal niet.
KingBee
27 juni 2009, 00:37
Ergens heb ik het idee dat dit gedoe met Mosley nog niet voorbij is. Dit krijgt nog een staartje.
Stefan van Renselaar
27 juni 2009, 00:38
Ergens heb ik het idee dat dit gedoe met Mosley nog niet voorbij is. Dit krijgt nog een staartje.
In de vorm van een zweepje? :laugh:
CavaF1
27 juni 2009, 10:18
Uit eigen ervaring weet ik dat een baas niet met iedereen goede vriende moet zijn. Zolang het resultaat er maar is en uiteindelijk de doelstellingen maar haalt. Wel dat is hier absoluut niet het geval. Regels worden veranderd, afspraken worden veranderd, niks werkt nog. De F1 zit in dezelfde periode als met Balestre eind jaren 80. Een nieuwe frisse wind is er nodig die de F1 kan leiden naar een sport comform de noden en wensen van deze tijd. Teruggrijpen naar vroeger is altijd verkeerd. Je moet vooruit.
Schumi rulezzzzz
27 juni 2009, 12:22
Teruggrijpen naar vroeger is altijd verkeerd. Je moet vooruit.
100% mee eens, dat is een veel gemaakte fout.
Face the Slayer
27 juni 2009, 17:49
Af en toe zijn jij en Pinguest net Statler en Waldorf :p ;) :D
http://i477.photobucket.com/albums/rr131/amreiner9/Statler_Waldorf.jpg
Alles meteen negatief, terwijl er genoeg positiefs is geweest.
Negatief? Ik was de enige die meermaals aangaf dat de splitsing er niet zou komen, ik ben gewoon een realist.
Teruggrijpen naar vroeger is altijd verkeerd. Je moet vooruit.
Met betrekking tot wat?
Negatief? Ik was de enige die meermaals aangaf dat de splitsing er niet zou komen, ik ben gewoon een realist.
Je hebt wel een hoge eigendunk van jezelf :p Er waren toch echt wel meerdere mensen die dat aangaven ;)
Schumi rulezzzzz
27 juni 2009, 18:56
Er waren toch echt wel meerdere mensen die dat aangaven ;)
*steekt een vinger op* :D
Jongens who cares, de F1 blijft de F1 en laten we daar blij mee zijn en niet gaan zeiken op elkaar.
Persoonlijk vind ik het echt schandalig dat KERS na zoveel bambarie toen het geïntroduceerd werd en nu voor 2010 alweer afgevoerd wordt. Dát is pas geldverspilling, maar blijkbaar vallen weinig mensen daar over.
Dennis
27 juni 2009, 19:27
Persoonlijk vind ik het echt schandalig dat KERS na zoveel bambarie toen het geïntroduceerd werd en nu voor 2010 alweer afgevoerd wordt. Dát is pas geldverspilling, maar blijkbaar vallen weinig mensen daar over.
Zo gaat het wel vaker als iets gewoon niet blijkt te werken. Dan kunnen ze het maar beter gewoon weer afschaffen.
Pingguest
27 juni 2009, 19:28
Ik heb al vaker mijn kritieken geuit betreffende KERS. Maar bij herhaling daarvan, zal Darthwillie mij vergelijken met Waldorf. :p
Hoe dan ook, KERS heeft gefaald door de wijze van invoering. In 1999 ontwierp Ilmor al een KERS systeem, maar werd het door de FIA verboden omwille van de kosten -een te vaak gebruikt argument tegen innovatie- maar wellicht wilde Ferrari haar voornaamste concurrent McLaren geen technisch voordeel zien verkrijgen en sprak zij haar veto uit.
Thans is KERS dan toch geïntroduceerd, maar is de potentie van deze technologie de nek omgedraaid door de technische reglementen. Hierdoor biedt KERS nauwelijks een voordeel en kunnen teams zich beter focussen op andere zaken, zoals de aërodynamica.
speed9
28 juni 2009, 01:15
Ik heb al vaker mijn kritieken geuit betreffende KERS. Maar bij herhaling daarvan, zal Darthwillie mij vergelijken met Waldorf. :p
Hoe dan ook, KERS heeft gefaald door de wijze van invoering. In 1999 ontwierp Ilmor al een KERS systeem, maar werd het door de FIA verboden omwille van de kosten -een te vaak gebruikt argument tegen innovatie- maar wellicht wilde Ferrari haar voornaamste concurrent McLaren geen technisch voordeel zien verkrijgen en sprak zij haar veto uit.
Thans is KERS dan toch geïntroduceerd, maar is de potentie van deze technologie de nek omgedraaid door de technische reglementen. Hierdoor biedt KERS nauwelijks een voordeel en kunnen teams zich beter focussen op andere zaken, zoals de aërodynamica.Ik was nog Pro-KERS, maar ben der nu heel erg op tegen.
Het kost geld en tijd en het is duur en niet efficient genoeg om er een voor deel er uit te krijgen.
Zo wat niemand rijd er nog mee,de techniek is goed, alleen de regelgeving er om heen, dat het tegenstijdig/ tegen werkt helpt niet.
Pingguest
28 juni 2009, 16:27
De introductie van KERS moest de Formule 1 een milieuvriendelijk en innovatief imago geven. Op zichzelf kan een dergelijke marketing geen kwaad: er dient een geldige rechtvaardigingsgrond te bestaan voor de enorme kosten die de sport met zich meebrengt. Dit dient bij voorkeur verder te gaan dan alleen de marketing. Daar waar mogelijk dient de autosport de plek te zijn alwaar nuttige technologiën worden ontwikkeld en kennis wordt opgedaan.
Het moge duidelijk zijn dat de komende decennia veel ontwikkeling dient te plaats te vinden in het reduceren van het energieverbruik alsmede het duurzamer maken van onze energievoorziening. Hier ligt een gouden kans voor de autosport om haar bestaan economisch en technologisch te rechtvaardigen. Dit was dan ook de kerngedachte achter de introductie van KERS. Voor het reduceren van het brandstofverbruik bestaat echter een aantal oplossingen, die zich niet beperken tot het gebruik van hybridetechnologie. Er is eveneens winst te behalen in het efficiënter maken van de motoren, het lichter maken van de auto's en het gestroomlijnder maken van de bodywork. Vanuit dit oogpunt is het onjuist om alleen de focus te leggen op KERS.
Bovendien hebben de reglementen rondom KERS niet geholpen. De technologie mag alleen gebruikt worden als een tijdelijke en beperkte boost. De potentie van de hybridetechnologie ligt evenwel in het onbeperkt gebruik middels het gaspedaal, waarmee de ECU ervoor zorgt dat de verbrandingsmotor minder wordt aangesproken.
Het staat buiten kijf dat het "vergroenen" van de Formule 1 kosten met zich mee zal brengen, maar dat moet in alle redelijkheid geen reden zijn om er niet aan te beginnen. De Formule 1 is toch al een dure sport en zal dat altijd blijven. Het gaat echter om dat de kosten gerechtvaardigd kunnen worden. En juist het "vergroenen" van de Formule 1 zal dat mogelijk maken.
Je hebt wel een hoge eigendunk van jezelf :p Er waren toch echt wel meerdere mensen die dat aangaven ;)
Inderdaad, waarom zou ik mezelf anders als een malle gaan quoten?:lol:
Darthwillie
30 juni 2009, 19:45
op gpupdate.net zijn ze er wel heel zeker van dat Alonso voor 4 jaar naar Ferrari gaat :blink: Benieuwd wie er dan weg moet mocht dit waar zijn.
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/06/30/ferrari-bevestigt-fernando-alonso-in-monza/
Dennis
30 juni 2009, 20:19
op gpupdate.net zijn ze er wel heel zeker van dat Alonso voor 4 jaar naar Ferrari gaat :blink: Benieuwd wie er dan weg moet mocht dit waar zijn.
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/06/30/ferrari-bevestigt-fernando-alonso-in-monza/
Zucht. Ik wil die arrogante kwal niet in mijn favo team hebben. :surrender:
Face the Slayer
30 juni 2009, 23:04
De introductie van KERS moest de Formule 1 een milieuvriendelijk en innovatief imago geven. Op zichzelf kan een dergelijke marketing geen kwaad: er dient een geldige rechtvaardigingsgrond te bestaan voor de enorme kosten die de sport met zich meebrengt. Dit dient bij voorkeur verder te gaan dan alleen de marketing. Daar waar mogelijk dient de autosport de plek te zijn alwaar nuttige technologiën worden ontwikkeld en kennis wordt opgedaan.
Het moge duidelijk zijn dat de komende decennia veel ontwikkeling dient te plaats te vinden in het reduceren van het energieverbruik alsmede het duurzamer maken van onze energievoorziening. Hier ligt een gouden kans voor de autosport om haar bestaan economisch en technologisch te rechtvaardigen. Dit was dan ook de kerngedachte achter de introductie van KERS. Voor het reduceren van het brandstofverbruik bestaat echter een aantal oplossingen, die zich niet beperken tot het gebruik van hybridetechnologie. Er is eveneens winst te behalen in het efficiënter maken van de motoren, het lichter maken van de auto's en het gestroomlijnder maken van de bodywork. Vanuit dit oogpunt is het onjuist om alleen de focus te leggen op KERS.
Bovendien hebben de reglementen rondom KERS niet geholpen. De technologie mag alleen gebruikt worden als een tijdelijke en beperkte boost. De potentie van de hybridetechnologie ligt evenwel in het onbeperkt gebruik middels het gaspedaal, waarmee de ECU ervoor zorgt dat de verbrandingsmotor minder wordt aangesproken.
Het staat buiten kijf dat het "vergroenen" van de Formule 1 kosten met zich mee zal brengen, maar dat moet in alle redelijkheid geen reden zijn om er niet aan te beginnen. De Formule 1 is toch al een dure sport en zal dat altijd blijven. Het gaat echter om dat de kosten gerechtvaardigd kunnen worden. En juist het "vergroenen" van de Formule 1 zal dat mogelijk maken.
Hoe zou jij het gestroomlijnder maken van de bodywork willen invullen qua reglementen?
Jonas V
1 juli 2009, 00:29
Hmmm had gisteren hier al gepost maar die post is verdwenen...
Nog maar een keer dan.
HEeft iemand enig idee of de pitwalk van donderdag de 9e op de nurburgring ook voor losse entree beschikbaar is? Dus zonder dat je een weekend/zondag kaart ofzo hebt?
Wij gaan er op goed geluk heen donderdag om ff sfeer te proeven.
Darthwillie
1 juli 2009, 00:30
door een klein hack probleem zijn er posts weg, ik kon het nergens vinden, probeer ze anders te mailen?
bobskink
1 juli 2009, 03:32
door een klein hack probleem zijn er posts weg, ik kon het nergens vinden, probeer ze anders te mailen?
oef, ik dacht dat ik alweer iets verkeerd had gezegd.
CavaF1
1 juli 2009, 10:57
Wat betreft de afschaffing van KERS, vooral Ferrari wordt daar zwaar mee gekloot. Volgend seizoen zou het vermogen van KERS verhoogd worden wat hen een absoluut voordeel zou geven. Als KERS langer dan 6 seconden kan gebruikt worden dan gaat het veel meer opleveren dan nu. Andere teams zouden alsnog moeten investeren om een systeem te ontwikkelen of verbeteren terwijl Ferrari dan al alle kinderziektes kwijt is.
Schumi rulezzzzz
1 juli 2009, 11:20
Wat betreft de afschaffing van KERS, vooral Ferrari wordt daar zwaar mee gekloot. Volgend seizoen zou het vermogen van KERS verhoogd worden wat hen een absoluut voordeel zou geven. Als KERS langer dan 6 seconden kan gebruikt worden dan gaat het veel meer opleveren dan nu. Andere teams zouden alsnog moeten investeren om een systeem te ontwikkelen of verbeteren terwijl Ferrari dan al alle kinderziektes kwijt is.
Inderdaad, Ferrari had hier een groot voordeel uit kunnen halen. Maargoed, ook zij moeten water bij de wijn doen in de FOTA en dit is voor hen het lastigste punt geweest...
Daniël
1 juli 2009, 13:47
Het is ook mijn favoriete team en ik denk dat Alonso de aangewezen man is om iedereen weer op de juiste plaats te krijgen bij Ferrari. Massa en Raikonnen zijn daartoe niet in staat denk ik. Ik denk dat Alonso en Massa een uitstekende combinatie is. Raikonnen is te lui en het is natuurlijk bekend dat hij geen zin heeft in een race als hij niet voor de overwinning kan strijden. Als coureur zijnde moet je altijd er vol voor gaan en Kimi heeft echt wel het talent, alleen niet de attitude.
Vettel lijkt me ook perfect voor Ferrari, maar hij is nog erg jong.
Bramzel
1 juli 2009, 13:56
Die arrogante kwal is precies wat Ferrari nodig heeft. Ferrari lijkt een stuurloos schip momenteel, na het vertrek van Brawn en Schumacher. Alonso heeft de capaciteit om een team op te bouwen, net als Schumacher.
Tjerk Korving
1 juli 2009, 14:02
Ik weet niet of ik Alonso arrogant wil noemen. Hij weet wat hij wil en laat dat heel erg goed merken. Dat is eerder heel zelfverzekerd dan arrogant. Maar met Alonso bij Ferrari kan het daar wel weer eens heel snel de goede kant op gaan. Eerst maar eens zien of het gerucht überhaupt waar is.
Robert Saalmink
1 juli 2009, 14:04
Tja, en dan nog, dan is hij maar arrogant, I don't care. Kennelijk werkt dat goed binnen het Ferrari team dus laat die man maar komen :)
Ik ben geen fan van Ferrari en geen fan van Alonso dus voor mij is het geen probleem :p
Stefan van Renselaar
1 juli 2009, 14:40
Als Alonso voor ieder Brit eindigt in het kampioenschap, dan vind ik het geen probleem :)
Captain Slow
1 juli 2009, 16:28
Als Alonso voor ieder Brit eindigt in het kampioenschap, dan vind ik het geen probleem :)
Agree, maar dan achter een Fin:)
Alonso wordt al zo lang in verband gebracht met Ferrari, het zou er toch eens van moeten komen zou je bijna zeggen.
Zelf zegt hij dat hij voor het beste team wil rijden, Ferrari is dat op het moment niet. Maargoed, geld kan heel wat goedmaken
Darthwillie
4 juli 2009, 14:44
Adolf H was een uitstekende leider, die kreeg tenminste zaken geregeld en Max Mosley zou een uitsteked premier zijn :blink:
Nee Darthwillie heeft geen zonnesteek, dit is de mening van Bernie Ecclestone :huh1:
Hitler? He got things done, says Formula One chief Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone
(Ben Gurr/The Times)
Bernie Ecclestone expressed an admiration for strong, decisive leaders
Steve Bird, Ruth Gledhill and Sam Coates
Bernie Ecclestone, the Formula One chief, said yesterday that he preferred totalitarian regimes to democracies and praised Adolf Hitler for his ability to “get things done”.
In an outspoken interview with The Times, the 78-year-old billionaire chastised contemporary politicians for their weakness and extolled the virtues of strong leadership.
Mr Ecclestone said: “In a lot of ways, terrible to say this I suppose, but apart from the fact that Hitler got taken away and persuaded to do things that I have no idea whether he wanted to do or not, he was in the way that he could command a lot of people, able to get things done.
“In the end he got lost, so he wasn’t a very good dictator because either he had all these things and knew what was going on and insisted, or he just went along with it . . . so either way he wasn’t a dictator.” He also rounded on democracy, claiming that “it hasn’t done a lot of good for many countries — including this one [Britain]”.
Related Links
* Ecclestone: despots are underrated
* Ecclestone has made a perverse historical revision
* Anti-racism group condemns Ecclestone
Instead, Mr Ecclestone endorsed the concept of a government based on tyranny.
“Politicians are too worried about elections,” he said. “We did a terrible thing when we supported the idea of getting rid of Saddam Hussein. He was the only one who could control that country. It was the same [with the Taleban]. We move into countries and we have no idea of the culture. The Americans probably thought Bosnia was a town in Miami. There are people starving in Africa and we sit back and do nothing but we get involved in things we should leave alone.”
Mr Ecclestone, who plunged the Blair Government into a row about donations in 1997 after it emerged that he had given the party £1 million, has a reputation for being outspoken. Last month he said that Formula One needed a “black, Jewish woman who, if possible, wins some races”.
In 2008 he provoked uproar when he suggested racist comments directed at Lewis Hamilton on websites in the build-up to the Brazilian Grand Prix “started as just a joke”. However, he told The Times yesterday that he was deeply concerned when he saw fans “blacking up” to mock Hamilton, an act he described as racist.
However, his latest comments could prove deeply damaging.
Claiming he likes “strong leaders”, such as Margaret Thatcher, Mr Ecclestone suggested that Max Mosley, his close friend, the president of the Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), would make a good Prime Minister.
Mr Mosley, the son of Sir Oswald Mosley, the leader of the British Union of Fascists, was recently accused by Formula One racing teams of being a “dictator”.
Mr Ecclestone said: “I prefer strong leaders. Margaret Thatcher made decisions on the run and got the job done. She was the one who built this country up slowly. We’ve let it go down again. All these guys, Gordon and Tony, are trying to please everybody all the time.
“Max would do a super job. He’s a good leader with people. I don’t think his background would be a problem.”
Mr Ecclestone’s remarks last night drew a strong reaction from Jewish groups and politicians.
A spokesman for the Board of Deputies of British Jews said: “Mr Ecclestone’s comments regarding Hitler, female, black and Jewish racing drivers, and dictatorships are quite bizarre. He says [in the interview], ‘Politics is not for me’, and we are inclined to agree.”
Stephen Pollard, Editor of the Jewish Chronicle, said: “Mr Ecclestone is either an idiot or morally repulsive. Either he has no idea how stupid and offensive his views are or he does and deserves to be held in contempt by all decent people.”
Denis MacShane, the Labour MP and chairman of the all-party inquiry into anti-Semitism, and chairman of the European Institute for the Study of Contemporary Anti-Semitism, condemned Mr Ecclestone’s decision to align himself to a “growing” anti-democracy movement.
“Of course democracy and the politicians are imperfect and full of fault,” he said.
“But this fashionable contempt for the right of people to elect their own leaders is frankly frightening.
“If Mr Ecclestone seriously thinks Hitler had to be persuaded to kill six million Jews, invade every European country and bomb London then he knows neither history and shows a complete lack of judgment.”
John Whittingdale, the Tory chairman of the Culture, Media and Sport Select Committee, said: “These are extraordinary views and I’m appalled that anybody could hold them.”
http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/formula_1/article6633340.ece
compleet gek die man
Stefan van Renselaar
4 juli 2009, 14:57
Daarom zal hij Max zijn gedrag wel hebben getolereerd.....
speed9
4 juli 2009, 15:40
Mr Mosley, the son of Sir Oswald Mosley, the leader of the British Union of Fascists, was recently accused by Formula One racing teams of being a “dictator”.Als ik het letterlijk leest is Max Mosley de zoon van een leider of brits vereeniging van Fasisten.
Dumpen die nazi-lui.
Als je dat operlijk zegt,wat Eckelstone zei, ben je helemaal kierewiet,gek en gestoort.
Bramzel
4 juli 2009, 15:49
Als ik het letterlijk leest is Max Mosley de zoon van een leider of brits vereeniging van Fasisten.
Dumpen die nazi-lui.
Tuttut Rick, het is 2009. We veroordelen mensen om hun eigen daden, niet om die van hun vader ;)
Wat overigens nog steeds dumpen betekend, maar niet om die reden.
Als je dat operlijk zegt,wat Eckelstone zei, ben je helemaal kierewiet,gek en gestoort.
Ecclestone heeft daarin gewoon gelijk (muv het Mosley for president gedeelte dan), maar hij zegt het op een enorm ongenuanceerde en lompe manier waardoor het absoluut niet de boodschap gaat overbrengen die hij voor ogen heeft.
speed9
4 juli 2009, 18:00
Tuttut Rick, het is 2009. We veroordelen mensen om hun eigen daden, niet om die van hun vader ;)
Wat overigens nog steeds dumpen betekend, maar niet om die reden.
Ecclestone heeft daarin gewoon gelijk (muv het Mosley for president gedeelte dan), maar hij zegt het op een enorm ongenuanceerde en lompe manier waardoor het absoluut niet de boodschap gaat overbrengen die hij voor ogen heeft.:rolleyes:Kan me iets leuks herrineren met een zweepje,en duitse dingen.
Maarja, is er nog nieuws over 2010 en de inschrijvingen?
Face the Slayer
4 juli 2009, 18:55
Een spelling nazi zou niet misstaan op dit forum.
Darthwillie
4 juli 2009, 19:12
daar verschillen de meningen dan over, niet iedereen kan ABN typen.
KingBee
4 juli 2009, 20:19
Een beetje ijzerenheinigheid is niet een verkeerde eigenschap als het om leidinggeven gaat. Bijv. havikken zoals Sharon in Israel bereiken soms meer dan halfzachte politici hebben bereikt in vele jaren regeren.
Maar het is absoluut fout van Ecclestone om Hitler erbij te halen! Thatcher kan ik nog wel begrijpen, maar Hitler?
Neo-242
4 juli 2009, 20:49
daar verschillen de meningen dan over, niet iedereen kan ABN typen.
Klopt, maar in bepaalde posts hier is het wel vaak erg. Dat leest enorm moeilijk.
Ik weet trouwens niet welke browser jullie gebruiken, maar Firefox heeft standaard spellingscontrole aan boord. Woordjes met een rode lijn onder, kan je dan best eens nakijken. Dat haalt al heel wat foutjes eruit.;)
speed9
4 juli 2009, 22:16
Klopt, maar in bepaalde posts hier is het wel vaak erg. Dat leest enorm moeilijk.
Ik weet trouwens niet welke browser jullie gebruiken, maar Firefox heeft standaard spellingscontrole aan boord. Woordjes met een rode lijn onder, kan je dan best eens nakijken. Dat haalt al heel wat foutjes eruit.;)W.I.E
Windows Internet Explorer.
Ik doe al me best om zo veel mogelijk komma's, en punte op de juiste plek te zetten.
Alleen de woorden en/of de of het staan soms fout.
KingBee
6 juli 2009, 01:09
Ecclestone heeft daarin gewoon gelijk (muv het Mosley for president gedeelte dan), maar hij zegt het op een enorm ongenuanceerde en lompe manier waardoor het absoluut niet de boodschap gaat overbrengen die hij voor ogen heeft.
Hmmm, ik moet je in deze toch ongelijk geven. Hij heeft al vaker (http://uk.eurosport.yahoo.com/20022008/23/bernie-enough-sex-scandals-f1-anymore.html) geroepen dat wat hem betreft het democratisch systeem niet de zijne is. Ik krijg toch eerder het idee dat dit een dieper liggende overtuiging is, ipv van een ongenuanceerde uitspraak.
Darthwillie
6 juli 2009, 01:27
hij zal beslist ongelukkig zijn dat zijn woord niet langer wet is. Vroeger gebeurde wat Bernie wilde. Nu werken de teams tegen.
Of je het met Bernie eens bent of niet (ik absoluut niet) het is absoluut onverstandiger positieve dingen over Hitler te zeggen. Na al het gez&#k met Mosley en Nazihoertjes vorig jaar moet die verbinding niet met F1 gelegd worden.
Toch heb ik ergens het idee dat er meer achter zit. Zou me niets verbazen als Bernie bijv op deze manier ontslagen wordt en zo een breakaway serie kan helpen opzetten.
W.I.E
Windows Internet Explorer.
Ik doe al me best om zo veel mogelijk komma's, en punte op de juiste plek te zetten.
Alleen de woorden en/of de of het staan soms fout.
Het gaat prima joh, stukken beter dan in het begin :thumbup:
Captain Slow
6 juli 2009, 18:26
Daar gaan we weer:rolleyes:
Controverse rond inschrijvingen 2010
[06 juli - 16:07]
Er is opnieuw controverse ontstaan rond de inschrijvingen voor volgend seizoen. Nu betreft het echter de deelnames van nieuwe teams vanaf 2010.
Volgens het Britse Daily Telegraph zijn verschillende teambazen niet opgezet met het selectieproces van de FIA, bewerende dat de internationale automobielfederatie enkel de nieuwe teams die tekenden voor een motordeal met Cosworth toeliet op de grid van volgend jaar.
US F1, Manor en Campos, die allemaal kozen voor Cosworth, zijn te zien op de deelnemerslijst voor 2010, terwijl meer gerenommeerde namen zoals Prodrive en Lola langs de kant werden geschoven.
Naar verluidt waren sommige van de geweigerde teams van plan om samen te werken met Mercedes, Ferrari of Renault, iets wat de FIA temidden de FOTA-controverse niet wilde.
"Er werd gezegd dat als we een gridslot voor 2010 wilden, we een driejarig contract moesten tekenen met Cosworth," werd een teambaas geciteerd.
Een woordvoerder van de FIA bevestigde dat de beschikbaarheid van een onafhankelijke motorleverancier een prioriteit was bij nieuwe teams. Anders zou "de hele grid afhangen van de auto-industrie en zou geen enkel nieuw team kunnen binnenkomen zonder hun toelating," aldus de woordvoerder.
Maar een niet nader vernoemde teambaas, die zich ook inschreef voor 2010 maar eveneens geweigerd werd, beweert dat de nieuwe teams op basis van politieke en niet sportieve criteria werden gekozen.
www.f1club.be
Het zou wel schandalig zijn als dit waar is.
Darthwillie
6 juli 2009, 19:26
kan me zo voorstellen dat dit gezien de Europese regelgeving absoluut niet legaal is.
Het laat wel weer zien hoe onbetrouwbaar de FIA is.
bytheway Heidfeld gaat alleen voor de gp van Duitsland met deze helm rijden
http://www.motorsport-aktuell.com/images_msa/20224_6.png
Stefan van Renselaar
6 juli 2009, 20:08
Hopelijk krijgt de FIA hier problemen met de EU mee, want dit kan zomaar niet vind ik....
De helm van Heidfeld is spuuglelijk en ik hoop dan ook maar dat hij snel weg is in de kwalificatie en de race, zodat we dat ding niet op tv hoeven te zien :rolleyes:
Schumi rulezzzzz
6 juli 2009, 20:30
Echt verschrikkelijk die helm, maargoed hij heeft hem zelf uitgekozen. Zoiets komt alleen helemaal niet over op TV, dit soort ontwerpen zien eruit als een soort verfvlek...
KingBee
6 juli 2009, 20:34
kan me zo voorstellen dat dit gezien de Europese regelgeving absoluut niet legaal is.
Het laat wel weer zien hoe onbetrouwbaar de FIA is.
Hierop inhakend:
The real reason F1 will never get a budget cap
05/07/2009
Over a recent dinner in London Tony Purnell, the FIA's technical consultant, told Pitpass' business editor Chris Sylt that personnel in the FIA had scratched their heads long and hard over why the FOTA teams had been so opposed to a budget cap in F1. According to Purnell, the FIA brainstormed all manner of weird and wonderful possible reasons but in the end none seemed to stand out as being likely. After the dinner Sylt gave it some thought and soon figured out what it appears the FIA had failed to do: as ever, follow the money.
According to F1's industry report Formula Money, the average F1 team budget is currently $302.8m with the team owners putting in $160.5m and sponsorship providing $88.1m - 29% of a team's resources. The bulk of the remainder comes from prize money. A budget cap would of course completely change the dynamics of this landscape and it would in fact put the teams in a lose-lose position. They would have two options regarding sponsorship and both are equally catastrophic.
The first option is that the teams could reduce their sponsorship rates according to the decrease in budget required to run the team. Clearly it would seem strange for a sponsor, such as Marlboro, which still pays Ferrari an estimated $100m annually to continue to do so when around 60% of this amount (under the €40m cap) would fund the entire team.
The sponsors seem to expect that if a cap is ever introduced, the rates will be reduced. One prominent F1 sponsor (which is also known to believe that current F1 sponsorship rates are too high) has indicated to Sylt that it is strongly in favour of a budget cap. Indeed, apparently one of the first calls that the FIA had after announcing the cap came from sponsorship agent Zak Brown who congratulated the governing body for a move which he believed should bring sponsorship rates down to a level more accessible to sponsors. This may not be the case.
There are two severe down-sides if teams decrease their sponsorship rates. The first is that the teams would experience a huge perceived loss in brand value. Sponsors are the teams' customers - they buy its services (such as space on the car) so, for the sake of comparison, imagine what would happen to the reputation of a grand hotel, such as the Savoy or the Dorchester, if it slashed its room rates from £400 per night to £40 per night.
Currently, the average price of sponsorship on Ferrari is estimated at $13.4m per year and this high barrier to entry is part of the attraction and the mystique of partnering with the team. Only the wealthiest of brands can afford it and they requires little vetting - the rate alone does that. However, if the teams' sponsorship rates were slashed then so too would be the cachet of an F1 partnership. It has taken the top teams decades to build up, and justify these rates so they are not likely to slash them in the blink of an eye. Which brings us to the second severe down-side.
If the teams slashed their sponsorship rates under the budget cap then it would take them decades to increase them again once the cap is lifted (as it inevitably will be) when the economy improves. Sponsors would be quite happy to pay a fraction of the current going rate but they would not be so keen on returning to the previous fees once the cap was lifted. This in itself could lead to a mass exodus of sponsors and could see teams hamstrung with small business budgets (down from their current status as economic powerhouses) for decades to come.
The alternative under the budget cap would be for the teams to retain their current sponsorship rates. What a fine way to reward years of trust and support from sponsors! The cost of providing the service decreases five fold but the cost of the service to customers stays the same. If anyone wants an indication of the sponsors' reaction if this were to happen then consider the uproar from customers when the price of oil decreased dramatically over the past year but the home energy rates of some providers didn't immediately decrease. Many F1 sponsors also have wider partnerships with the teams' parent companies so the last thing they would want to do is create bad will towards them.
It seems likely that the teams would prefer to keep the rates at their current level and pocket the profit. One sponsorship expert who has also run an international racing series says "I think the majority of teams will continue to seek the maximum commercial support they can obtain. The issue is not what the teams need to raise in order to go racing but rather what the exposure, benefits of association (i.e. being a sponsor) hospitality and so forth are worth to a sponsor."
Sylt says that there is a third, outside, option for teams regarding how to deal with sponsorship under the budget cap. Currently, they use sponsorship to maximise their budgets but this obviously would not be necessary under the cap.
The amount that the team owners would need to spend to fund the entire team budget would be a fraction of what they are currently spending to fund 53% of it. Indeed, it would not be cost-effective to employ an acquisition department to get sponsors to contribute a relatively small sum which the owners could easily contribute themselves. Sponsorship currently brings in 29% of the teams' budgets and this would represent just $16m under the cap. So, depending on the cost of hiring the sponsorship acquisition staff, the teams might actually make a loss on getting sponsors.
Under the budget cap the teams would get the best return from the space by running them with no external sponsorship and just have the parent company's brand covering the entire car. Red Bull of course pretty much does this already and it would avoid the thorny consequences of dropping the sponsorship rates or keeping them the same. Sponsors could then be re-introduced to the cars' liveries (at the present rates) when the cap is lifted.
It would not be the first time that this has been suggested. Sylt says that when the car manufacturers were planning their own series several years ago they discussed running sponsor-free cars in order to give the series' own sponsors exclusivity. Payments from them would have been so high that the teams simply wouldn't have needed sponsors just as they would not them under the budget cap.
The big question is whether sponsors would hang around for years waiting to come back to the sport once the cap was lifted. There would be so many of them flooding the market that the independent F1 teams wouldn't be able to pick them all up and so the sport would most probably lose many of them if the car company-owned teams ran with only their own logos on the cars. The knock-on effect of this could be catastrophic since these sponsors buy services such as corporate hospitality tickets and trackside advertising but they would be less likely to do so if they were no longer a sponsor in the sport
One wonders why the FIA suggested the budget cap when it could have such severe consequences for the teams. However in fact it is quite understandable since the FIA is not responsible for the commercial side of F1 and functions solely as its regulator. It is prevented by law from profiting from F1's commercial rights and does not own any teams so, for these reasons its experience in these areas is naturally limited.
It is slightly harder to see why the teams never raised this as an objection to the cap but even that is not so tough to work out. The sponsors most probably expect that the rates would be cut under the cap so, for them, there would not be an issue. The last thing that the teams would want to do is suggest otherwise, particularly if there will not be a cap. And that is precisely how F1 looks set to stay. Bron:pitpass.com
Eerst wordt Ferrari bevoordeeld, nu Cosworth. Dit is zoooooo fout.
Overigens is Ecclestone zelf joods. Des te stommer om de uitspraken van zaterdag uit zijn mond te horen.
Darthwillie
7 juli 2009, 01:34
Ecclestone biedt zijn excuses aan
Ecclestone sorry for Hitler remarks
By Jonathan Noble Monday, July 6th 2009, 22:14 GMT
Bernie EcclestoneFormula 1 supremo Bernie Ecclestone has issued an unreserved apology for his remarks about Adolf Hitler that were published at the weekend - claiming he was an 'idiot' for saying it.
Ecclestone caused a huge media storm after he suggested in an interview with The Times that he liked the way that Adolf Hitler 'got things done.'
Those comments prompted outrage from politicians and Jews, and Ecclestone moved to set the record straight on Monday during a lengthy interview with the Jewish Chronicle.
"I'm just sorry that I was an idiot," he told the publication. "I sincerely, genuinely apologise."
Ecclestone expressed deep remorse for having upset people with the comments, which led to calls from Jewish and German organisations for him to resign.
"I never supported Hitler, I don't think there's anybody in this world who could support Hitler and the atrocities they carried out," continued Ecclestone.
"In the end he got lost so he wasn't a very good dictator. Either he knew what was going on and insisted or he just went along with it - either way he wasn't a dictator."
He added: "What I regret is people who have taken this the wrong way and have been offended, I'm really, really sad about because I have done an awful lot for the Jewish community throughout, charities and whatever.
"Most of my mates are Jewish people; I spoke to two or three very prominent people today, Jewish people. One of them said to me, 'Bernie, you're more Jewish than all of my friends'."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76750
Kim Van Der Stichelen
7 juli 2009, 01:42
Ik ben er wel van overtuigd dat hij die opmerking die hij maakte wel terecht was. Goed, Hitler was qua ideeën en opvattingen helemaal van de pot gerukt natuurlijk, maar de term "got things done" is wel helemaal terecht, als je het puur op politiek vlak bekijkt. Daarom ook dat ik die opmerking helemaal niet als idioot vind. Niet slim op luidop te zeggen natuurlijk, maar der zit wel een grond van waarheid in.
Darthwillie
7 juli 2009, 01:58
Als je niet naar de kosten op menselijk vlak kijkt krijgt een dictator idd van alles gedaan.
Adolf H wist de Duitsers te verenigen door ze een gezamenlijke vijand te geven, het onrecht ze aangedaan bij de capitulatie na de eerste wereldoorlog. (verdrag van Versailles)Iedereen was tegen de Duitsers en probeerde ze te vernederen, en vooral onder de plak te houden dmv verboden op wapens, een eigen leger, geen luchtmacht. etc. De Duitsers hadden geen controle over hun eigen land.
(Truckje wat ieder dictator bijna doet, Zimbabwe tegen blanke boeren etc.)
Kijk dan eens naar wat Mosley nu doet, hij maakt van de FOTA de grote vijand van de FIA die de FIA willen controleren.......................
(Darthwillie, gek op geschiedenis)
Ik ben er wel van overtuigd dat hij die opmerking die hij maakte wel terecht was. Goed, Hitler was qua ideeën en opvattingen helemaal van de pot gerukt natuurlijk, maar de term "got things done" is wel helemaal terecht, als je het puur op politiek vlak bekijkt. Daarom ook dat ik die opmerking helemaal niet als idioot vind. Niet slim op luidop te zeggen natuurlijk, maar der zit wel een grond van waarheid in.
Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar daarmee wordt nog geen kwart van het verhaal verteld. Waarom -bijvoorbeeld- kreeg Hitler de zaken gedaan? Nou bijvoorbeeld omdat hij de oppositie binnen het parlement uitschakelde en onafhankelijke rechtspraak verving door rechters die openlijk sympathizeerden met het Nazi-regime. Dan wordt het ineens een stuk eenvoudiger om de dingen gedaan te krijgen, zoals het doorvoeren van wetten die het uiteindelijk mogelijk maakten om van overheidswege massamoord te plegen. Wat heeft Hitler dan in feite bereikt: In het kort het afbreken van de rechtstaat om daarmee de weg vrij te hebben om 6 miljoen joden te vermoorden (en dan zwijg ik gemakshalve over alle andere slachtoffers die WW2 heeft gemaakt, maar het ligt wat te gecompliceerd om die allemaal aan Hitler toe te rekenen).
'Got things done' kan onder de gegeven omstandigheden toch nauwelijks als verdienste van Hitler worden gezien. Iedereen die over lijken gaat, zal zn doel uiteindelijk bereiken mits ie niet eerder het loodje legt.
Het punt is dat Bernie een positieve associatie probeert te halen uit het Nazi-regime en iedereen die ook maar iets weet van wat er zoals gebeurd is in Nazi Duitsland sinds de vroege jaren dertig, weet dat dat gewoon niet kan. Daarom kan de opmerking strikt feitelijk genomen wel waar zijn, de onderliggende boodschap gaat hopeloos verloren en wat resteert is een opmerking die niet alleen dom en ongeinformeerd is, maar zeker ook schadelijk kan zijn voor het toch al matige imago van de F1.
Kim Van Der Stichelen
7 juli 2009, 02:03
Het punt is dat Bernie een positieve associatie probeert te halen uit het Nazi-regime en iedereen die ook maar iets weet van wat er zoals gebeurd is in Nazi Duitsland sinds de vroege jaren dertig, weet dat dat gewoon niet kan. Daarom kan de opmerking strikt feitelijk genomen wel waar zijn, de onderliggende boodschap gaat hopeloos verloren en wat resteert is een opmerking die niet alleen dom en ongeinformeerd is, maar zeker ook schadelijk kan zijn voor het toch al matige imago van de F1.
Hmm ik had het beter zo kunnen zeggen, dit is eigenlijk wat ik bedoelde. ;)
Het slimme van zo'n uitspraak is dat de pers er weer een tijdje zoet mee is. Je zegt "Hitler" of "nazi" op een minder negatieve manier dan normaal en hoppa, de aandacht is verschoven van het echte spel naar een woordspelletje. Ik zat al te wachten op het gebruikelijke "uit zijn verband gehaald" en "ik heb veel Joodse vrienden" riedeltje...
Ecclestone vertelt volgens mij dat de FIA de dictator moet blijven en geen inspraak van de onderdanen moet dulden. Zodra de FIA toegeeft aan de F1 teams, kan er een revolutie ontstaan in de andere FIA klassen waar constructeurs steeds sterker worden. Dat dit ook schadelijk is voor Bernie's FOM moge duidelijk zijn.
Naast alles wat jullie hier al over Hitler hebben gezegd wil ik nog toevoegen dat hij alles voor elkaar kreeg vooral vanwege de behoorlijk vette cheque die hij regelmatig vanuit de VS ontving (oa van opa Bush).
Bernie wil geen poldermodel in de F1 en daar heeft hij op zichzelf wel een punt. Uiteindelijk moet er één persoon of instantie zijn die definitief de knoop doorhakt.
Maar goed, het wordt weer tijd dat de focus naar het racen wordt verschoven. En dat silly circus mag zo zoetjes aan ook wel op gang komen. Wie moeten zich zorgen gaan maken? Kovalainen? Piquet? Barrichello?
Stefan van Renselaar
7 juli 2009, 12:49
Ik denk dat Kovalainen wel redelijk safe zit, want hij doet het niet veel slechter als Hamilton dit jaar en Brawn heeft Barrichello dit seizoen nog zeker nodig. Piquet mag zich zeker zorgen gaan maken, maar er zijn ook niet zoveel rijders die hem zouden kunnen vervangen...
Bramzel
7 juli 2009, 14:49
Piquet en Barrichello zitten wel op de schopstoel ja. En als ik Barrichello was en mijn contract werd niet verlengt, dan zou ik er lekker mee kappen. Stoppen op een (relatief) hoogtepunt. Als ik McLaren was zou ik Kovalainen lekker houden; die doet het lang niet slecht. Verder ben ik ook benieuwd wat er bij BMW gaat gebeuren; blijven Heidi en De Neus?
Wordt het voor Rosberg niet eens tijd om nu echt ns door te breken? Niet dat ik het zie gebeuren. Hij zou wellicht Kovalainen kunnen vervangen als McLaren het toch niet meer met hem ziet zitten. Of anders kan dat een klusje voor Sutil worden. Die heeft al in de F3 bewezen prima met Hamilton samen te kunnen werken.
Overigens bereidt Jacques Villeneuve ook zijn terugkeer naar de F1 voor, als ik autosport.com mag geloven :eek:
Niels Tieman
7 juli 2009, 16:57
Jacques Villeneuve heeft pasgeleden op de BBC ook toegegeven niet automatisch "nee" tegen een aanbieding te zeggen. Hij vond de huidige wagens weer intressant.
Het zou een aparte comeback zijn. :)
joostingh
7 juli 2009, 17:12
Jacques Villeneuve heeft pasgeleden op de BBC ook toegegeven niet automatisch "nee" tegen een aanbieding te zeggen. Hij vond de huidige wagens weer intressant.
Het zou een aparte comeback zijn. :)
Ik zou het wel leuk vinden. Geeft een beetje kleur (al is het soms maar door zijn haar :D)
Bramzel
7 juli 2009, 17:14
Van mij mag hij wegblijven, ik heb het niet zo op van die lui die op jan en alleman commentaar heeft zonder dat ze zelf presteren. Ik denk hierbij aan een Villeneuve, Irvine of Montoya. Altijd een grote bek maar nooit goed genoeg voor de échte top (behalve Villeneuve in zijn Williams jaren, maar toen gedroeg hij zich nog normaal. Hij werd pas een zeikerd in zijn BAR jaren).
ik hou juist wel van dat soort figuren, die brengen tenminste wat leven in de brouwerij, al heb ik daar bij Villeneuve op de baan zo mn twijfels bij..... Maar kijk alleen al de momentjes die hij in Eau Rouge had, dat laat zien wat voor type coureur hij is en zorgt gegarandeerd voor spectakel op de baan.....
Federici
7 juli 2009, 17:32
Villeneuve en Verstappen in één team! :D
Gegarandeerd spektakel!
Marc Vos
7 juli 2009, 20:10
ik hou juist wel van dat soort figuren, die brengen tenminste wat leven in de brouwerij, al heb ik daar bij Villeneuve op de baan zo mn twijfels bij..... Maar kijk alleen al de momentjes die hij in Eau Rouge had, dat laat zien wat voor type coureur hij is en zorgt gegarandeerd voor spectakel op de baan.....
Helemaal mee eens. Ik vind dat de huidige F1 personen mist als Villeneuve, Alesi, Montoya, Irvine en Verstappen. Zij zorgen altijd wel voor wat oproer of spektakel. Ik kan me nog goed herinneren dat Alesi altijd donuts ging maken nadat hij een punt had gepakt voor zijn Prost team, ik vond dat altijd prachtig. Of Villeneuve die soms acties deed waarvan je al wist dat het niet zou slagen. Toch geeft dat spektakel en is het dus leuk. :)
Sander Hogendoorn
7 juli 2009, 20:19
Ben ik het ook mee eens, liever zij dan Heidfeld of Trulli om maar eens wat te noemen :)
Neo-242
7 juli 2009, 22:56
Montoya, Villeneuve, Irvine ... zijn andere karakters dan wat we nu voorgeschoteld krijgen in de F1. Voorgekauwde media-machine's. Alleen Alonso durft af en toe nog eens zijn ongezouten mening zeggen.
Dat hun bek groter is dan hun prestaties vind ik nog niet eens zo erg. Een leuke mix aan karakters kan alleen maar interessant zijn voor het spektakel.:D
speed9
8 juli 2009, 13:34
Montoya, Villeneuve, Irvine ... zijn andere karakters dan wat we nu voorgeschoteld krijgen in de F1. Voorgekauwde media-machine's. Alleen Alonso durft af en toe nog eens zijn ongezouten mening zeggen.
Dat hun bek groter is dan hun prestaties vind ik nog niet eens zo erg. Een leuke mix aan karakters kan alleen maar interessant zijn voor het spektakel.:DWat er nu rond rijd in de F1 zijn gewoon hielen likkers,de grootste is toch wel Hamilton.
Wat de F1 gewoon nodig heeft,zijn mensen met een eigen mening, die ze ook dan gewoon uiten, wanneer ze maar willen.
En als het fout gaat gewoon zeggen : Het lag aan mij, en/of de auto.
Tjerk Korving
8 juli 2009, 13:59
Met al de grote sponsorbelangen waarin vele miljoenen in omgaan kan je het als team simpelweg niet veroorloven dat je coureurs bergen onzin verkondigen en mot trappen.
Daarnaast zit ik niet te wachten op een grid vol coureurs die een berg zitten te zeiken op alles wat los en vast zit. Het gaat nog altijd om het racen en alles daarnaast zijn randzaken die een stuk minder belangrijk zijn.
Mathijs
8 juli 2009, 14:30
Helemaal eens met Tjerk. Verder is de F1 een teamsport, en dan is het wel zo fair dat je als rijder de problemen die je hebt binnen een team binnensteams houdt en iedereen binnen een team in zijn waarde laat. Als je dan als coureur misschien wel een grote bek hebt en zegt wat je vindt, is dat zeker leuk voor de kijkers/fans, maar rampzalig voor de teamgeest. Kijk maar hoe bv. een Schumacher dat altijd oploste, zelden pittige kritiek op z'n team naar buiten uit. Maar het team van binnenuit motiveren om het beter voor elkaar te krijgen.
F1 rijders moeten teamplayers zijn en niet een stel individuen die maar lekker zeggen wat in hen opkomt...
KingBee
8 juli 2009, 15:40
FIA: FOTA can't finalise rules by itself
By Jonathan Noble and Dieter Rencken Tuesday, July 7th 2009, 16:57 GMT
The Formula One Teams' Association (FOTA) has been told by the FIA that it cannot go it alone and finalise new regulations by itself unless it has the full support of non-member teams, AUTOSPORT has learned.
With the eight FOTA outfits set to meet with Williams, Force India and the three new teams at the Nurburgring on Wednesday to begin discussing the plans for 2010, the FIA has made it clear that unanimous support will be required for next year's rules to change.
In separate letters that FIA president Mosley has sent to teams, both inside and outside of FOTA, plus Ferrari president Luca di Montezemolo, it has been made clear that there must be approval from all competitors for the governing body to be able to adopt new regulations.
"As you are aware, Article 66 of the International Sporting Code states that no change can be made to the published regulations without the agreement of all confirmed entrants," wrote Mosley in one of the letters to the non FOTA member teams.
"As a result, changes to the 2010 regulations require your agreement and consent.
"I would therefore ask you engage as a matter of urgency with the FOTA teams to seek agreement and to formalise the above principals into suitable contracts and propose a draft set of FIA regulations that all teams are satisfied with.
"Should significant problems arise, I shall be glad to involve the FIA Senate, but I hope this will not be necessary.
"Once these arrangements have been finalised to your satisfaction, you will need to notify the FIA so that the regulations can be formally amended."
In a more recent letter to di Montezemolo, FOTA teams were advised that the approval of the rules by the five non-member teams was vital because they were the only entries that had been fully ratified for 2010.
FOTA teams have entered on the basis of an agreement reached with the FIA last month being put in place. With those rules not yet agreed, FOTA was advised its teams could theoretically only be 'observers' in the future discussions.
Article 66 of the International Sporting Code states that: "No amendments shall be made to the Supplementary Regulations after the beginning of the period for receiving entries, unless unanimous agreement is given by all competitors already entered, or by decision of the stewards of the meeting for reasons of force majeure or safety (see Article 141)."
Getting approval from the new teams for the scrapping of the budget cap rules may not be straightforward, though, with the teams having signed up to the championship when the £40 million limit was in place.
Manor Grand Prix boss John Booth told AUTOSPORT last month that the scrapping of the budget cap was not ideal for his team - although he felt it too early to judge what difference it would make to his plans.
"It makes it more difficult of course, but I think we can just about manage it," he said. "It just depends what the target is in two years time, what 1990s levels were. Honestly, it's almost impossible to comment."bron:autosport.com
Let vooral op het dikgedrukte. Even [complotheorie mode] aan:
Is het niet zo dat een FIA steward Donnelley, op één of andere manier betrokken is bij Manor GP? Manor GP zal niet in de hand bijten die hen te eten geeft.
Ari Vatanen wil het misschien opnemen tegen Mosley als nieuwe FIA president maar het is zo ongelooflijk moeilijk om voor een outsider überhaupt mee te doen, laat staan te winnen. Zelfs als Mosley zich niet meer kandidaat stelt heeft hij nog grote invloed op wie het uiteindelijk dan wel of niet wordt.
Darthwillie
8 juli 2009, 20:02
en daar gaan we weer
FOTA-teams lopen weg bij vergadering met FIA
08 juli 2009
De acht teams die verenigd zijn in de FOTA zijn weggelopen uit een vergadering met de FIA. Die vergadering ging over de reglementen van volgend jaar, maar daar bestaat duidelijk nog veel onenigheid over. De vrede die een paar weken getekend was, lijkt zeer breekbaar.
ik zie die breakaway serie nog wel komen
gpupdate.net
KingBee
8 juli 2009, 20:29
Het was ergens ook te mooi om waar te zijn. Ik had een tijdje terug al een voorgevoel dat dit probleem nog lang niet uit de wereld is.
Overigens de FIA beweerd wel dat er een overeenstemming is met alle 13 teams. (http://www.manipef1.com/news/articles/9609/) :bored:
Update: De 8 teams zijn volgens Charlie Whiting niet ingeschreven voor 2010 en mogen daarom niet stemmen over de nieuwe regels! Terwijl ze een paar weken geleden nog op de Entry List stonden!
FOTA press release on 08 July meeting
Racing series F1
Date 2009-07-08
Representatives of all FOTA teams attended a meeting of the Sporting Working Group at the Nurburgring today.
During the course of this meeting, the team managers were informed by Mr Charlie Whiting of the FIA that, contrary to previous agreements, the eight FOTA teams are not currently entered into the 2010 FIA Formula One World Championship and have no voting rights in relation to the technical and sporting regulations thereof.
It will be remembered that all eight active FOTA members were included on the "accepted" entry list as endorsed by the FIA World Motor Sport Council (WMSC) and communicated by FIA press statement on June 24.
In light of these claims, the FOTA representatives requested a postponement of today's meetings. This was rejected on the grounds that no new Concorde Agreement would be permitted before a unanimous approval of the 2010 regulations was achieved.
However, it is clear to the FOTA teams that the basis of the 2010 technical and sporting regulations was already established in Paris.
As endorsed by the WMSC and clearly stated in the FIA press statement of 24 June "the rules for 2010 onwards will be the 2009 regulations as well as further regulations agreed prior to 29 April 2009". At no point in the Paris discussions was any requirement for unanimous agreement on regulations change expressed. To subsequently go against the will of the WMSC and the detail of the Paris agreement puts the future of Formula 1 in jeopardy.
As a result of these statements, the FOTA representatives at the subsequent Technical Working Group were not able to exercise their rights and therefore had no option other than to terminate their participation.
The FOTA members undertook the Paris agreement and the subsequent discussions in good faith and with a desire to engage with all new and existing teams on the future of Formula One.bron:motorsport.com
Dennis
8 juli 2009, 20:31
zucht, gaan we weer :no:
Darthwillie
8 juli 2009, 20:38
Het is ergens ook te mooi om waar te zijn. Ik had een tijdje terug al een voorgevoel dat dit probleem nog lang niet uit de wereld is.
Overigens de FIA beweerd wel dat er een overeenstemming is met alle 13 teams. (http://www.manipef1.com/news/articles/9609/) :bored:
Update: De 8 teams zijn volgens Charlie Whiting niet ingeschreven voor 2010 en mogen daarom niet stemmen over de nieuwe regels! Terwijl ze een paar weken geleden nog op de Entry List stonden!
Nu de teams niet meer een eigen serie opzetten gaat Mosley alle afspraken breken. Dit wordt nog wat :rolleyes:
KingBee
8 juli 2009, 20:42
Dit hadden ze van te voren kunnen weten. Max is niet te vertrouwen.
Darthwillie
8 juli 2009, 20:51
meer info van autosport.com
laat maar weer zien hoe betrouwbaar Max is
FOTA says FIA putting F1 in jeopardy
By Jonathan Noble Wednesday, July 8th 2009, 17:36 GMT
The Formula One Teams' Association (FOTA) has accused the FIA of putting the future of the sport in jeopardy after talks to sort out rules collapsed on Wednesday.
At the end of a dramatic day at the Nurburgring, which resulted in FOTA members walking out of an FIA meeting after they were told they could have no input on regulatory discussions, the teams' organisation has gone on the attack against the governing body.
It is angry that, as AUTOSPORT revealed on Tuesday, the FIA believes the FOTA teams do not have full entries to next year's championship so cannot vote on rules.
The teams were officially informed of their 'observer' status on Wednesday, prompting frustration that left the teams with no choice but to leave the meeting.
A statement from FOTA said: "Representatives of all FOTA teams attended a meeting of the Sporting Working Group at the Nurburgring today.
"During the course of this meeting, the team managers were informed by Mr Charlie Whiting of the FIA that, contrary to previous agreements, the eight FOTA teams are not currently entered into the 2010 FIA Formula One World Championship and have no voting rights in relation to the technical and sporting regulations thereof.
"It will be remembered that all eight active FOTA members were included on the "accepted" entry list as endorsed by the FIA World Motor Sport Council (WMSC) and communicated by FIA press statement on June 24.
"In light of these claims, the FOTA representatives requested a postponement of today's meetings. This was rejected on the grounds that no new Concorde Agreement would be permitted before a unanimous approval of the 2010 regulations was achieved."
The statement added: "It is clear to the FOTA teams that the basis of the 2010 technical and sporting regulations was already established in Paris.
"As endorsed by the WMSC and clearly stated in the FIA press statement of 24 June "the rules for 2010 onwards will be the 2009 regulations as well as further regulations agreed prior to 29 April 2009.
"At no point in the Paris discussions was any requirement for unanimous agreement on regulations change expressed. To subsequently go against the will of the WMSC and the detail of the Paris agreement puts the future of Formula 1 in jeopardy.
"As a result of these statements, the FOTA representatives at the subsequent Technical Working Group were not able to exercise their rights and therefore had no option other than to terminate their participation."
The standoff between FOTA and the FIA is in stark contrast to the cooperation pact that appeared to have been struck last month prior to the most recent FIA World Motor Sport Council meeting.
There, FIA president Max Mosley, FOTA chairman Luca di Montezemolo and Bernie Ecclestone agreed a deal that headed off the threat of a breakaway.
Since then, however, Mosley has reconsidered his decision to step down from his role in October because of what he believes were misleading claims made by FOTA to the media.
Today's breakdown in talks leaves the future path for the sport unclear, with the prospect of a breakaway now re-emerging.
Sources suggest that F1 owners CVC are furious with the latest development, which has cast a cloud over the future of the sport just a few weeks after peace had broken out.
FOTA is adamant that the collapse in the discussions can be pinned firmly on the FIA.
Its statement said: "The FOTA members undertook the Paris agreement and the subsequent discussions in good faith and with a desire to engage with all new and existing teams on the future of Formula One."
let op de highlight
Mijn voorspelling: FOTA teams rijden niet in Duitsland. Dit is waarschijnlijk een stap te ver gegaan.
Ik zie wel een briljante fout van de FIA
"During the course of this meeting, the team managers were informed by Mr Charlie Whiting of the FIA that, contrary to previous agreements, the eight FOTA teams are not currently entered into the 2010 FIA Formula One World Championship and have no voting rights in relation to the technical and sporting regulations thereof.
Dat betekent dat Ferrari en Red Bull dus niet gebonden zijn aan volgend jaar:laugh:
Stefan van Renselaar
8 juli 2009, 20:55
Dit hadden ze van te voren kunnen weten. Max is niet te vertrouwen.
Als ik een F1 team was dan had ik ook nooit mijn handtekening gezet onder een contract dat je in de F1 zet tot 2012 zonder dat er een optie in staat dat je op ieder moment een eigen serie mag opzetten.
Darthwillie
8 juli 2009, 20:59
Zou ik onderdeel van FOTA zijn was dit de druppel geweest en zou ik zonder enige andere opties meteen aan een eigen serie beginnen. Stoppen met praten. Die tijd is voorbij en blijkt zinloos.
KingBee
8 juli 2009, 21:12
Goed van je opgemerkt Darthwillie, dat RedBull en Ferrari ook niet langer op de lijst staan.
Ik denk ook dat de kans erg groot is dat ze gaan staken dit weekend.
Jeroen Ursem
8 juli 2009, 21:15
Hmm... team maar volledig Williams maken in de formule 1 manager :p Of is die nou wel weer FOTA?
Tjerk Korving
8 juli 2009, 21:16
Afgezien van heel dit gedoe is er overigens door de FIA wel gesteld dat regelwijzigingen unaniem moeten worden aangenomen om te kunnen worden doorgevoerd. Enkel de 8 FOTA teams kunnen dus sowieso al niet beslissen over reglementen zonder Williams, Force India, US F1, Campos en Manor er bij te betrekken. De FOTA zal dus ook in overleg moeten met deze vijf teams en dan gezamenlijk met voorstellen komen.
Dat staat dan nog wel los van heel het voorgaande verhaal maar het zal ze vast niet hebben meegeholpen. Het zou zomaar een niet zo heel fijnzinnige duw kunnen zijn om maar weer eens fatsoenlijk te gaan samenwerken. Uiteindelijk zijn Williams en Force India ook nog steeds geschorst door de FOTA.
Face the Slayer
8 juli 2009, 21:16
Alle teams rijden gewoon mee dit weekend. :)
KingBee
8 juli 2009, 21:20
Het zou zomaar een niet zo heel fijnzinnige duw kunnen zijn om maar weer eens fatsoenlijk te gaan samenwerken. Uiteindelijk zijn Williams en Force India ook nog steeds geschorst door de FOTA.
Met het risico dat ze de FOTA-leden zo het harnas in jagen dat ze alsnog een andere serie beginnen? Er zijn toch andere manieren denkbaar dan deze?
Tjerk Korving
8 juli 2009, 21:24
Met het risico dat ze de FOTA-leden zo het harnas in jagen dat ze alsnog een andere serie beginnen? Er zijn toch andere manieren denkbaar dan deze?
Zelfs al hadden ze niet gezegd dat ze niet officieel staan ingeschreven dan had de FIA nog geheel terecht kunnen stellen dat alleen 8 FOTA teams geen zeggenschap hebben over regelwijzigingen. Die regel hebben zelf ook afgedwongen dat zulke dingen enkel unaniem door alle teams kunnen worden aangenomen. Dan moet je daar dus niet vanaf gaan wijken door te gaan praten zonder de 5 overige teams.
Darthwillie
8 juli 2009, 21:26
Zelfs al hadden ze niet gezegd dat ze niet officieel staan ingeschreven dan had de FIA nog geheel terecht kunnen stellen dat alleen 8 FOTA teams geen zeggenschap hebben over regelwijzigingen. Die regel hebben zelf ook afgedwongen dat zulke dingen enkel unaniem door alle teams kunnen worden afgenomen. Dan moet je daar dus niet vanaf gaan wijken door te gaan praten zonder de 5 overige teams.
Dat is het probleem niet, de FOTA teams kregen vandaag te horen dat zij juist niet mee mogen praten omdat ze niet ingeschreven zijn :rolleyes: De bedoeling van vandaag was juist om met alle teams gezamenlijk een oplossing te vinden.
Tjerk Korving
8 juli 2009, 21:29
Dat is het probleem niet, de FOTA teams kregen vandaag te horen dat zij juist niet mee mogen praten omdat ze niet ingeschreven zijn :rolleyes: De bedoeling van vandaag was juist om met alle teams gezamenlijk een oplossing te vinden.
Ik lees nergens dat de andere teams ook aanwezig waren. Wellicht was dat wel het geval maar dat maak ik uit geen enkel bericht op. Zoals ik het lees was het een FIA - FOTA overleg.
Darthwillie
8 juli 2009, 21:32
Ik lees nergens dat de andere teams ook aanwezig waren. Wellicht was dat wel het geval maar dat maak ik uit geen enkel bericht op. Zoals ik het lees was het een FIA - FOTA overleg.
u vraagt wij leveren :laugh:
FOTA teams walk out of FIA meeting
By Jonathan Noble Wednesday, July 8th 2009, 15:54 GMT
The Formula One Teams' Association (FOTA) walked out of a technical meeting with the FIA about future rules on Wednesday, renewing doubts about the strength of the recent peace deal.
The FIA held one of its regular Technical Working Group meetings at the Nurburgring to make moves on finalising F1 rules, following agreement to scrap controversial budget cap regulations.
The meeting included representatives from all the current teams, plus new outfits US F1, Campos Meta and Manor Grand Prix.
Some progress was made in terms of agreeing to scrap the specific budget cap rules introduced on April 29.
However, the teams could not agree on a minimum weight limit for 2010, and there had also not been a sign-off of the legally binding agreement to reduce costs.
Of most interest, though, just a day after AUTOSPORT revealed that FOTA had been told that it could not finalise rules without agreement from non-member teams, the eight outfits involved in the organisation left the meeting when asked to provide input on further rule changes it hoped to see in place.
A statement from the FIA, detailing the meeting, said: "Following the decision of the World Council on 24 June to revert to the pre-29 April version of the 2010 F1 Sporting and Technical Regulations, the FIA today met the teams which have entered the 2010 Championship to seek their agreement to these changes.
"All changes have now been agreed subject only to the maintenance of the minimum weight at 620 kg and the signing of a legally binding agreement between all the teams competing in 2010 to reduce costs to the level of the early 1990s within two years, as promised by the FOTA representative in Paris on 24 June.
"The eight FOTA teams were invited to attend the meeting to discuss their further proposals for 2010. Unfortunately no discussion was possible because FOTA walked out of the meeting."
The decision by FOTA to walk out of the meeting has not yet been explained, but it has renewed fears that there is still major differences about its path for the future and the FIA's.
Mosley has already told FOTA that he is considering standing again as president in October in light of what he believes were deliberately misleading comments made to the media about a deal they reached last month to avert the threat of a breakaway.
Tjerk Korving
8 juli 2009, 21:39
Tja dan snap ik de reden van dit geklooi ook niet. :D
Maar feitelijk doet de FIA vandaag dan ook al twee tegenovergestelde dingen. Wel overeenstemming bereiken met alle teams over delen van de reglementen en dan ineens stellen dat de FOTA teams niet officieel staan ingeschreven en dus geen zeggenschap hebben. Dus feitelijk hadden die andere dingen ook niet kunnen worden afgesproken dunkt me...
Darthwillie
8 juli 2009, 22:01
machtspelletjes meer niet. Max creëert chaos en heeft een reden om zichzelf verkiesbaar te stellen als president.
KingBee
8 juli 2009, 23:50
Bedoelde Ecclestone dit met sterk leiderschap.......? :blink:
Bramzel
8 juli 2009, 23:59
Verdeel en heers? Ik hoop dat ze toch eens gaan ophouden...
Ik snap het niet. Het is juist dat de FIA op 24 juni jl. een persbericht heeft doen uitgaan dat de entrylist voor 2010 bevatte. Daar staan de FOTA teams op en nergens blijkt uit dat hun inschrijvingen door een voorbehoud worden beperkt (Mosley maakte er voor 24/06 juist een uitdrukkelijk punt van dat Ferrari haar voorbehouden zou schrappen). Maar als dat wel zo is, dan zijn de teams daar kennelijk niet over geinformeerd, noch heeft de FIA tussen de 24ste juni en vandaag een termijn gesteld waarbinnen een definitieve inschrijving moest worden gedaan. Tot vandaag waren de teams immers in de veronderstelling dat zij over een definitieve inschrijving beschikten.
Bovendien heeft Mosley de teams er gisteren nog per brief op gewezen dat de FOTA teams niet op eigen houtje de regels kunnen veranderen maar dat ook de vijf (?) niet FOTA-teams daarin een gelijkwegende stem moeten hebben. Prima, maar zulke brieven schrijf je niet aan teams terwijl je van mening bent dat die teams niet ingeschreven staan voor 2010 en dus sowieso niks te zeggen hebben over de regels.
machtspelletjes meer niet. Max creëert chaos en heeft een reden om zichzelf verkiesbaar te stellen als president.
Maar ik mag toch hopen dat al die nationale bonden nu toch ook wel inzien dat Max uitsluitend deel van het probleem is, niet van de oplossing.
Darthwillie
9 juli 2009, 02:32
je zou het hopen, maar hij lijkt nog steeds heel veel macht te hebben en misschien laat hij de F1 nog liever kapot gaan dan een stap terug te doen :surrender:
dit vindt ik een duidelijk stuk wat dat betreft
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=38359
TheRealms
9 juli 2009, 06:31
GTE en Darthwillie...
Respect!
Als meer mensen zo zouden kijken naar de huidige maatschappij waarin we leven, zou deze wereld een stuk mooier zijn!
Neo-242
9 juli 2009, 11:09
En nogmaals wordt bewezen wat een idioot Mosley is. Echt, dit gaat nergens meer over. Voor mijn part hoeven ze niet te racen dit weekend. Ik zal wel naar races kijken die de moeite zijn om te volgen ipv de huidige F1 die enkel nog in het nieuws komt met belachelijke politieke spelletjes die eerder lijken op een never-ending story. Wat een bende egoïstische zeveraars samen! Als ik Ron Dennis was, zou ik ronduit gelukkig zijn om geen F1 team meer te moeten runnen.
Pingguest
9 juli 2009, 11:25
Ik vermoed dat de deal die de FIA onlangs sloot met FOTA alleen de bedoeling had om tijd te rekken en daarmee een afscheiding door tijdgebrek onmogelijk te maken. Wanneer de FIA niet inbindt blijft er voor de fabrikanten slechts één optie open: zich terugtrekken uit de sport. Géén deelname aan een andere klasse of het opzetten van een eigen kampioenschap, maar gewoon niets meer doen. Ook de economische crisis maakt een dergelijke keuze steeds waarschijnlijker.
GTE en Darthwillie...
Respect!
Als meer mensen zo zouden kijken naar de huidige maatschappij waarin we leven, zou deze wereld een stuk mooier zijn!
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar toch knap dat je dat kunt afleiden uit die posts ;)
En nogmaals wordt bewezen wat een idioot Mosley is.
Maar dan snap ik weer niet dat ie Whiting meekrijgt. Dat leek me nog wel een verstandige vent. Die kan toch ook zeggen: Sorry Max, maar hier doe ik niet aan mee.
Bramzel
9 juli 2009, 11:58
Voor degenen die het meegemaakt hebben of er meer kennis over hebben als mij; in hoeverre valt dit gedrag van Max Mosley te vergelijken met het gedrag van Jean-Marie Balestre in de jaren '80? En in hoeverre vallen er paralellen te trekken tussen de crisis toen en de crisis nu?
TheRealms
9 juli 2009, 12:08
Maar dan snap ik weer niet dat ie Whiting meekrijgt. Dat leek me nog wel een verstandige vent. Die kan toch ook zeggen: Sorry Max, maar hier doe ik niet aan mee.
Inderdaad, maarja, dan is hij zijn baan (lees:geld) kwijt. Dit hele gezeik gaat gewoon alleeeeen maar over geld. Pff... wat een onzin...
Van Balestre kan ik me nog herinneren dat gevecht om Senna´s superlicentie in de winter van 89/90. Ik was toen te jong om me er echt een mening over te kunnen vormen, maar ik vond het altijd wel een hele vreemde vent. In Hockenheim 1990 (mn herinnering is wat vaag) stond ie ook zo wild mee te feesten op het podium.
De crisis lijkt me nu echter ernstiger. Mosley is in rap tempo alle teams die er echt toe doen tegen zichzelf en de FIA in het harnas aan het jagen. Het is natuurlijk ronduit bizar om de teams uit te nodigen om over reglementswijzigingen te praten om dan doodleuk te roepen dat ze eigenlijk niks mogen zeggen omdat ze geen inschrijving hebben, terwijl iedereen de entrylist van 24 juni jl. in zn aktekoffertje heeft zitten.
Bramzel
9 juli 2009, 12:19
Inderdaad, maarja, dan is hij zijn baan (lees:geld) kwijt. Dit hele gezeik gaat gewoon alleeeeen maar over geld. Pff... wat een onzin...
Als hij ballen toont en de kant van de FOTA kiest dan hebben die echt wel een leuke baan voor hem in de aanbieding hoor, iemand als Whiting hoeft zich over werk geen zorgen te maken.
Darthwillie
9 juli 2009, 14:06
Whiting verliest zijn baan onder een nieuwe president. Die moet namelijk al zijn eigen mensen nomineren en meenemen. Geen van die mensen mag op de lijst van een andere kandidaat staan.
Deze heer beweert dat 10/7 het ultimatum verloopt van een piratenserie en dat de teams die kant nu definitief opgaan
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/formel-1-streit-neuer-eklat-bedroht-formel-1-frieden-1347284.html
Pingguest
9 juli 2009, 14:46
Whiting verliest zijn baan onder een nieuwe president. Die moet namelijk al zijn eigen mensen nomineren en meenemen. Geen van die mensen mag op de lijst van een andere kandidaat staan.
Deze heer beweert dat 10/7 het ultimatum verloopt van een piratenserie en dat de teams die kant nu definitief opgaan
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/formel-1-streit-neuer-eklat-bedroht-formel-1-frieden-1347284.html
Dan zou dus morgen opnieuw een afscheiding bekend gemaakt worden. Hoe dan ook, Mosley's handelen is niet goed voor de Formule 1. Het is kennelijk moeilijk voor de man om te erkennen dat zijn tijd erop zit.
Wat gebeurt er met de andere FIA series als de F1 fabrikanten meer inspraak in de regels krijgen? Het hele verhaal gaat naar mijn idee voor de FIA toch verder dan de F1.
Natuurlijk kun je zeggen over Mosley wat je vindt, hij verdedigt in ieder geval de belangen van de FIA met overgave. Het is duidelijk dat beide partijen niet op dezelfde voet verder willen. Vandaar ook de tegenstrijdige berichten in de media.
Een FOTA serie lijkt me geen oplossing, doorgaan op huidige voet ook niet. Beide zijden zijn in ramkoers met elkaar om te kijken wie er als eerste opzij gaat. De ego's zijn te groot en niemand lijkt zich echt om de sport en de fans te bekommeren. Voor mij is de lol er wel een beetje af nu.
KingBee
9 juli 2009, 23:40
Dit geeft weer een beetje hoop:
Just when Formula 1’s civil war appeared to be over, the FIA and FOTA started rattling their sabres again this week and threw the sport’s future into renewed doubt.
But after talking to some of the key players at the Nurburgring on Thursday, itv.com/f1 columnist James Allen says things are not quite as dramatic as they seem, and a long-term solution is within reach.
This has been a bizarre few days for Formula 1, but then that’s not unusual this season.
Yesterday we were treated to stories about teams walking out of meetings and they responded to FIA statements by suggesting that F1’s future is in jeopardy.
In fact the situation is quite close to being resolved and a new agreement binding the FIA, FOM and the teams is close to being signed.
There are still some stumbling blocks. The FIA wants FOTA to recognise the new teams and give them a voice, and it also wants all the teams to sign a legally binding agreement between themselves which will commit them to bringing the costs down in F1 to the levels of the early 1990s.
They also have to commit to signing the Concorde Agreement.
The FOTA teams aren’t too keen on giving the new teams much of a say on things, but it may be that this is the price they pay for getting what they want, which is the FIA to sign the revised Concorde Agreement and Max Mosley to follow through on his promise to stand down in October.
If Mosley gets what he wants then I sense that he will step down as planned.
So you can see that for all the fiery rhetoric of the last few days, in fact there are only a few final steps to take and stability will reign again in F1.
If for any reason those steps are not taken in the next few weeks, then the teams reserve the right to go through with the breakaway they threatened last month.
But it is not what they want and it’s most certainly not what CVC, the finance company which owns 75% of Bernie Ecclestone’s business, want.
I get the impression that they have been pretty active in the last phase of this process.
They have invested a huge amount of money in F1 and taken on a very large debt.
They want to be able to make a profitable exit and so they have applied pressure to get this dispute resolved.
As for the mystery of how the FIA could tell the teams that they are not entered into the 2010 championship, it turns out that this is because they have not yet physically put their entries in yet.
They have agreed to, at the Paris meeting on 25 June – but so far, according to FIA sources, the only teams to have tabled entries are Williams, Force India, US F1, Manor and Campos.
And since the entry forms the basis of the contract between teams and regulators, the FIA used a clause in the sporting code to say that the FOTA eight were not entered.
It doesn’t seem to matter because the five who are entered voted through the 2010 rules package agreed in Paris on 25 June anyway – despite the fact that it meant the new teams who had signed up because of the budget cap were voting to get rid of it! Bron: ITV.com
Maverick
9 juli 2009, 23:53
de fota houdt zijn opties iig open:
FOTA pushing ahead with breakaway
By Jonathan Noble Thursday, July 9th 2009, 17:19 GMT
FOTAFormula 1 teams are pressing ahead with their plans for a breakaway championship next year, despite hope that a fresh push to tie a deal with the sport's commercial chiefs can bring an end to their troubles with the FIA.
Following the drama of Wednesday's walk out of a Technical Working Group meeting by eight members of the Formula One Teams' Association (FOTA) after they were told they could not have any input on future rules, fears about a rival series have resurfaced.
And although team bosses confirmed at the Nurburgring on Thursday that the breakaway plans were indeed back on the table because of the situation with the governing body, there is still some confidence that a deal to secure F1's future can be reached.
It is understood FOTA has decided to shift its efforts into securing a future deal onto working with commercial rights holders and sport owners CVC rather than dealing solely with the FIA.
BMW motorsport director Mario Theissen was optimistic that the progress with CVC to formalise a new binding Concorde Agreement could be completed soon, but the teams were not yet ready to call off the breakaway totally.
"It is very simple," he said when asked about the latest development in the FIA/FOTA battle. "There are still some irritating efforts which have surprised us. We still don't have an agreement, although I would say we are making progress - slowly but steadily.
"We cannot sit back and wait if there will be an agreement coming our way or not. So we have to keep all options open, and that means we have to look at the other course as well.
"We are in constant negotiations, and we might come to a conclusion, as the FIA indicates, in a few days - but it might take a few weeks. Or we might finally find out that there is no agreement, so we have to prepare for all possibilities."
FOTA insiders suggest that, in light of recent events, the teams are more determined than ever that FIA president Max Mosley sees through with his promise to step down from his position in October – as was originally agreed in the Paris meeting last month.
It is suggested that the teams will make it clear to CVC that they will only commit to the Concorde Agreement if Mosley's departure is confirmed. That stance comes after Australian GP chief Ron Walker, a close ally of Bernie Ecclestone, called on Mosley to step down on Thursday.
Toyota F1 president John Howett, when asked if Mosley standing again as president would scupper a deal, said: "Without answering that directly, I would say that the commercial rights holder understands what is required to get our signatures on the Concorde Agreement, and the agreement with them is very close. We just need to see and wait what happens."
FOTA is unruffled by the FIA's latest stance regarding their stand-off, and sources suggest that the body was keen to 'ignore' the latest press release from the governing body detailing the background to the discussions between them. Instead, FOTA wants to focus on nailing down the situation with CVC that will secure F1's future.
Red Bull Racing team principal Christian Horner said: "The teams are very close to finding agreement with the commercial rights holder regarding a new Concorde Agreement.
"Obviously there is a bit of turbulence at the moment with the FIA, and I am hoping common sense will ultimately prevail and ultimately we can find a solution very shortly."
Speaking about how unclear the picture was, with a Concorde deal close yet relations between the FIA and FOTA troubled, Horner said: "It is a bit confusing.
"It was a great shame that that position was taken regarding the TWG meeting because it wasn't particularly constructive to signing off regulations that we are pretty much in line with and agree with. So, I just hope that common sense will prevail and a solution can be found in the near future.
"The devil is in the detail with all these things, but I think that significant progress has been made since Silverstone, although there has been a bit of turbulence along the way. I am hopeful of a solution and I think we are not far off from seeing an end to this unhealthy situation for F1."
Horner said that he hoped the teams would not be forced to go ahead with their breakaway championship, although said there would be no qualm about launching it if a deal could not be reached with CVC.
"I think the thing that was compelling after the breakaway was announced was the amount of support that was forthcoming, that was pushing the teams to say yes, you've done the right thing, go ahead," he explained.
"Ultimately for F1, there does need to be a solution, it does need to be the F1 world championship and the breakaway, ultimately nobody would benefit from unless a solution genuinely cannot be found.
"But in this paddock nothing is out of the question, so I don't think you can rule it totally out. The intention is to try and find a position that everybody can live with."
With the latest row between the FIA and FOTA having renewed the breakaway fears just a fortnight after it appeared a deal was in place, Howett said he was sorry fans were facing more political wrangling.
However, he was confident that the situation would end in a solution that was positive.
"All we have to do is apologise to the public at the moment, but they should trust us," he said. "We know exactly where we are going, we have got the alternative still on the table and we are making positive progress with the important parties."
Bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76802
Darthwillie
10 juli 2009, 00:00
FOTA pakt dit heel slim aan, ze reageren gewoon niet rechtstreeks op de FIA.
Niet verwikkeld raken in een welles/nietes discussie is best slim.
Bramzel
10 juli 2009, 00:08
En het lijkt er op dat ze nu toch naar een situatie gaan waar het óf Mosley óf hen is. Hij er uit of zij er uit.
Wat niet de meest slimme route is, want mocht Mosley vertrekken, dan is het nog maar de vraag wie daarvoor in de plaats komt en of die wel meeveert met FOTA. Mosley hintte daar zelf ook al op en hij heeft gelijk. De belangen van FOTA zijn niet gelegen in het buitenspel zetten van Mosley. Dat is hooguit noodzakelijk om hun doel te bereiken, maar niet het doel op zich.
Darthwillie
10 juli 2009, 00:26
Waarschijnlijk hopen ze dat zonder Mosley er wat minder emotie en wat meer verstand gebruikt wordt. Serieus gezien gaat het namelijk nergens over.
Mosley is beledigd door de manier waarop FOTA het compromis van 24 juni in de media zetten. Hij vergeet daarbij graag dat hij Jackie Stewart een gediplomeerde debiel noemde en de FOTA mensen mafkezen.
Mee eens. De FIA heeft in principe gewoon 13 teams voor 2010 maar ze springt er op dit moment bijzonder slordig mee om.
CavaF1
10 juli 2009, 06:30
Als die dat gezegd heeft over Stewart heeft hij overigens wel gelijk.
Als die dat gezegd heeft over Stewart heeft hij overigens wel gelijk.
Hij mag misschien gelijk hebben (persoonlijke opvatting), maar dan mag je dat als president van de FIA nog niet zo uiten.
Zelfde geld voor de uitspraken van Ecclestone over Hitler
Darthwillie
10 juli 2009, 10:07
Zoiets zeggen over iemand die meer voor de veiligheid in F1 heeft gedaan dan Mosley, in een tijd waar dat behoorlijk onpopulair was vind ik al niet kunnen.
Het feit dat hij het als FIA president zegt kan nog minder, zeker als je weet dat Stewart zwaar dyslexies is en daardoor bitter weinig scholing heeft.
Om het moment dat je in een discussie naar dat niveau moet zakken heb je wat mij betreft de discussie al verloren.
Stefan van Renselaar
10 juli 2009, 10:42
Ik vind eerder Mosley "een gediplomeerde debiel" en Sir Jackie Stewart een held, gezien waarin Sir Jackie Stewart reed. :rolleyes:
En ja, Sir Jackie Stewart is een Officer of the Order of the British Empire en dat is Mosley niet...
Maar moeten de FOTA teams niet gewoon een datum stellen, van tot dan heb je om alles naar ons aan te passen, anders zijn we weg, punt uit!
speed9
10 juli 2009, 16:31
Ik vind eerder Mosley "een gediplomeerde debiel" en Sir Jackie Stewart een held, gezien waarin Sir Jackie Stewart reed. :rolleyes:
En ja, Sir Jackie Stewart is een Officer of the Order of the British Empire en dat is Mosley niet...
Maar moeten de FOTA teams niet gewoon een datum stellen, van tot dan heb je om alles naar ons aan te passen, anders zijn we weg, punt uit!
De ruzie tussen FIA en FOTA, gaat alleen maar over geld en macht.
Ze maken de F1 kapot,slopen even heel de sport, alleen maar om geld en macht.
Zien ze dan niet in, dat ze straks op de rand van de afgrond balanceren?
En btw : Officer of the Order of the British Empire, wat is dat voor een baan,
is dat het zelfde als Commesaris van de Koningin?
Darthwillie
10 juli 2009, 16:41
De ruzie tussen FIA en FOTA, gaat alleen maar over geld en macht.
Ze maken de F1 kapot,slopen even heel de sport, alleen maar om geld en macht.
Zien ze dan niet in, dat ze straks op de rand van de afgrond balanceren?
is dat het zelfde als Commesaris van de Koningin?
lol nee dat is net zoiets dat er verschillende vormen van ridderorde zijn in Nederland.
Je kunt beginnen als Ridder maar ook hoger uitkomen bijv officier in de orde van Oranje Nassau.
Officer zoals Jacky Stewart is een behoorlijk hoge onderscheiding.
Bram Kocken
10 juli 2009, 16:43
is dat het zelfde als Commesaris van de Koningin?Is een onderscheiding, zelfde als Officier in de Orde van Oranje Nassau :)
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_the_British_Empire
En: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_Oranje-Nassau
@Willie
Mwaaah, je kan ook het minst lage zeggen ;)
In decreasing order of seniority, these are:
Knight Grand Cross (GBE (http://forum.digitalracing.nl/wiki/Category:Knights_Grand_Cross_of_the_Order_of_the_B ritish_Empire)) or Dame Grand Cross (GBE (http://forum.digitalracing.nl/wiki/List_of_Dames_Grand_Cross_of_the_Order_of_the_Brit ish_Empire))
Knight Commander (KBE (http://forum.digitalracing.nl/wiki/Category:Knights_Commander_of_the_Order_of_the_Bri tish_Empire)) or Dame Commander (DBE (http://forum.digitalracing.nl/wiki/List_of_Dames_Commander_of_the_Order_of_the_Britis h_Empire))
Commander (CBE (http://forum.digitalracing.nl/wiki/Category:Commanders_of_the_Order_of_the_British_Em pire))
Officer (OBE (http://forum.digitalracing.nl/wiki/Category:Officers_of_the_Order_of_the_British_Empi re))
Member (MBE (http://forum.digitalracing.nl/wiki/Category:Members_of_the_Order_of_the_British_Empir e))
Darthwillie
11 juli 2009, 18:28
Is een onderscheiding, zelfde als Officier in de Orde van Oranje Nassau :)
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_the_British_Empire
En: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_Oranje-Nassau
@Willie
Mwaaah, je kan ook het minst lage zeggen ;)
[/LIST]
ok, dacht dat het hoger was, blijkt mijn kennis van britse onderscheidingen matig :blushing: :p
anyway, briljante uitspraak van Ari Vatanen over het leiderschap van F1: Man has one mouth but 2 ears, we should use them :thumbup:
Sander Hogendoorn
11 juli 2009, 18:54
Er gaan geruchten rond in de paddock dat de manager van Kimi gister de hele dag bij Brawn GP heeft doorgebracht. Zou wel de weg vrij maken voor Alonso om naar Ferrari te gaan :)
Captain Slow
11 juli 2009, 19:57
Kimi heeft lang gezegd zijn carrière bij Ferrari te willen afsluiten, maar misschien heeft hij zich bedacht:)
Darthwillie
11 juli 2009, 20:55
als dit stukje klopt wordt het weer grappig
De Fota teams hebben Ecclestone en CVC dit weekend gegeven om te beslissen of ze meehelpen met hun breakaway serie tenzij er een definitief en sluitend akkoord met de FIA komt. Verder schijnen ze de FIA een ontslag brief voor Mosley te hebben gegeven. Lijkt me duidelijk. De teams stoppen de onderhandelingen met de FIA zolang Mosley er is en ze geven duidelijk aan niet lang meer te wachten.
Ecclestone given ultimatum over new championship
By David Tremayne at the Nurburgring
Saturday, 11 July 2009
The weather here at the Nurburgring was cold and bleak yesterday – rather like the sport's current state as the war between the sport's governing body, the FIA and the Formula One Teams Association reached another critical moment.
Fota have given Bernie Ecclestone and CVC Capital Partners, the holders of the sport's commercial rights, until this weekend to indicate their willingness to go along with their proposed breakaway grand prix championship, unless things can be sorted out for all three parties to agree a lasting peace with the FIA. Fota do not want to wait any longer to start up their series, if talks with the FIA remain at their current impasse.
unconfirmed reports suggest that Fota have given FIA president Max Mosley a letter of resignation to sign, again with a deadline of this weekend.
All of Fota's manufacturer teams have confirmed their belief that they had been granted unconditional entries to the 2010 FIA Formula One World Championship following the agreement ratified by the World Motor Sport Council in Paris on 24 June. And that, contrary to the FIA's recent suggestion that they fully expected to have the right to express opinions in Wednesday's Technical Working Group meeting.
Meanwhile, former rally champion Ari Vatanen confirmed his intention to challenge Mosley for the FIA presidency in October.
"My main focus is to reconcile views within the FIA and bring transparency to its stakeholders. The duty of President is to defend a billion automobilists and this great sport of ours."
On the track things looked a little healthier as Lewis Hamilton took advantage of a package of modifications to his McLaren, to set the fastest time ahead of championship challengers Sebastian Vettel and Jenson Button.
http://www.independent.co.uk/sport/motor-racing/ecclestone-given-ultimatum-over-new-championship-1741782.html
Kimi naar Brawn lijkt me uitstekend, zou me niets verbazen als hij al gehoord heeft dat hij 2010 niet meer bij Ferrari rijdt. Op de een of andere manier werken Kimi en Ferrari niet. Mijn vermoeden, Ferrari zoekt een leider en motivator als Schumacher terwijl Kimi dat niet is. Zou zomaar kunnen dat hij in een ander team weer opleeft.
Darthwillie
11 juli 2009, 23:28
en ook hier wordt dit geraporteerd
« Previous | Main
F1 row nears endgame
Post categories: Formula 1
Andrew Benson | 12:41 PM, Saturday, 11 July 2009
The paddock at the Nurburgring is a low-key place this weekend, but behind the scenes there have been ground-shaking developments that could change the face of Formula 1.
It appears that Max Mosley's latest manoeuvrings in the political battle in the sport have backfired.
The motives behind the FIA president's actions in the last fortnight are not entirely clear but their consequences are coming into focus.
To recap briefly, on 24 June it appeared that Mosley, F1 commercial boss Bernie Ecclestone and Ferrari president Luca di Montezemolo had come to a deal that ended the threat of Ferrari and seven other leading teams setting up a rival championship.
Their agreement was widely - and accurately - reported as a victory for the eight 'rebel' teams, who are represented by the umbrella group Fota.
Max Mosley
But two days later, Mosley - apparently upset by what he interpreted as the teams' ill-advised triumphalism, and by the widespread perception that he had been defeated - hinted that he could go back on his guarantee that he would not stand in October's FIA presidential elections, which had been part of the peace deal.
And this week, through the proxy of FIA technical delegate Charlie Whiting, he told the eight Fota teams that they did not have entries for 2010 - despite the fact that the FIA had published an entry list with them on it. That led to renewed talk of a Fota breakaway, as a last-resort option.
Mosley and Fota are actually very close to an agreement on all matters of issue, but the teams are not prepared to sign any legally binding documents until they are absolutely sure that the FIA president will not renege on his part of the bargain.
The shenanigans have deeply concerned CVC, the venture capital group that owns F1's commercial rights. Sources tell me that CVC is very nervous about what it perceives as the risk Mosley is putting on its business, and it is exerting pressure to ensure it is removed.
Behind the scenes, I'm told, CVC and Fota are finalising a new commercial agreement with Ecclestone's F1 Management company (FOM). The plan is apparently to tie the three entities together and then present Mosley with a fait accompli.
Effectively they will say: "This is what we have agreed. These are the new arrangements for the world's premier single-seater championship. We would like to run this with the FIA as its F1 world championship, so we would like you to sign these contracts, on our terms. But if you don't, fine. We will go and do it ourselves."
There is no obvious reason for Mosley not to sign, but it will be made clear to him that, if he doesn't, CVC will launch legal action against him for breach of contract.
At the same time, it appears that a new Concorde Agreement - the legal agreement between the teams, the FIA and FOM that enshrines the relationship between them, the teams' rights and the distribution of funds - is ready for signing. And, as of Saturday, that is scheduled to happen on Wednesday.
In theory, this should be a way out of the impasse in which F1's senior figures currently find themselves. Certainly, that is what many insiders hope.
But when I asked a senior figure whether this was now the endgame, he gave me a withering look and said: "No, because as soon as this is sorted out we have to work out what happens with everything after 2012."
For Mosley, though, it does appear that his four decades in a central position in F1's power games may be coming to an end - even if it should be remembered that, as an ex-president, he would have a place on the FIA Senate and might well be able to wield influence from there, and he might also succeed in having an ally such as ex-Ferrari boss Jean Todt elected as president.
Intriguingly, people are also beginning to look at what all this means for Ecclestone.
As this row has dragged on, it has become clear that he does not have the near-miraculous fixing powers of old. The fact that the teams have had direct negotiations with CVC is another new development. So Ecclestone's remarks last weekend about Adolf Hitler - which have caused deep disquiet among the major multi-national companies that back F1, and are said to have infuriated CVC - were badly timed as well as ill-advised.
All of which has led to speculation that his position may not be secure in the medium to long term.
F1 without Bernie Ecclestone as its powerbroker and money-maker? Now that really would be the start of a new era.
http://www.bbc.co.uk/blogs/andrewbenson/2009/07/f1_row_rumbles_on.html
KingBee
12 juli 2009, 01:08
Het verdeel en heers principe is vrij snel uitgewerkt als alle teams zich verenigen.
Ecclestone en Mosley zijn twee handen op één buik. Zonder Mosley kan Bernie ook veel minder "regelen". Flavio Briatore wordt als opvolger genoemd. Maar wellicht met Todt als nieuwe FIA president wordt het toch weer het oude "ons kent ons" sfeertje.
Het is te hopen dat er ook daadwerkelijk iets gaat veranderen aan de hele manier waarop de Formule1 bestuurd wordt en niet dat uiteindelijk de macht toch weer corrupt maakt.
Tod als nieuwe FIa president? Waar heb je dat vandaan? Of is dat een eigen hersenspinsel? ;)
Darthwillie
12 juli 2009, 02:04
Nee, dat doet al een tijdje de ronde. Dat is ook de reden dat de FOTA teams aangaven dat ze een neutraal persoon als president wilden. Als Jean Todt zich kandidaat stelt met dezelfde mensen als Mosley achter zich zou Mosley nog steeds invloed hebben.
Mijn vermoeden is dat Mosley binnenkort Vatanen gaat aanvallen als marionet van de FOTA danwel dat hij niet sterk genoeg is.
Robert Saalmink
12 juli 2009, 03:05
Vatanen heeft zich kandidaad gesteld voor de functie van FIA president. En dta zou geen slechte keuze zijn. Veel autosport ervaring en een niet onverdienstelijk zakenman, bovendien geliefd bij velen en sympathiek. Ik denk dat hij meer kans maakt dan Todt eigenlijk, die toch altijd het Ferrari-gevoel zal opwekken misschien.
Bramzel
12 juli 2009, 12:53
Ik vind Vatanen ook wel een goeie keus. Wat Robert zegt, sympathiek en geliefd, maar ook veel ervaring in het zakenleven én de politiek. De beste man zit al een aantal jaren in het Europees Parlement. Ik zie het wel zitten met Vatanen eigenlijk, hoewel ook Todt geen slechte keuze zou zijn. Hij mag dan een Ferrari achtergrond hebben, het is wel iemand die actief is geweest in vele takken van autosport. Rally's, endurance-racen en Formule 1.
Darthwillie
12 juli 2009, 15:17
N-Technogolie sleept de FIA voor de rechter. Ze zijn van mening dat het keuze proces van de nieuwe teams niet goed is gedaan. De verplichting van het gebruik van cosworth motoren vinden ze waarschijnlijk niet terecht.
Zou best kunnen dat de opmerking van de FIA dat de FOTA teams niet ingeschreven zijn best wel eens tegen ze gebruikt kan gaan worden.
Waarom zijn er maar 3 teams gekozen terwijl er 5 open plekken blijken te zijn :huh1:
N.Technology takes FIA to court
By Jonathan Noble Sunday, July 12th 2009, 11:58 GMT
The Italian MSC organisation, parent company of the N.Technology team, is taking the FIA to court in Paris over the new Formula 1 team selection process for 2010, AUTOSPORT has learned.
The N.Technology outfit had hoped to make it onto the grid next season but it withdrew its application in June after what it felt were 'irregularities' and uncertainties about the 2010 championship.
Those frustrations have now resulted in MSC applying to the Tribunal de Grande Instance in Paris last week for a legal hearing into the selection process for new teams. The team told AUTOSPORT that the judge accepted it had a valid case for a hearing, and the matter will now be heard on September 15.
MSC board member Angelo Codignoni, who is a former CEO of Eurosport, told AUTOSPORT: "We are doing this in the name of sport. From our point of view, the procedure for dealing with new entrants was not respected and there was not transparency about the process and preparations for the 2010 championship."
The MSC action follows claims that some of the rejected teams were unhappy about being told they needed to run Cosworth engines if their entry was going to be accepted.
AUTOSPORT understands that FOTA has also asked the FIA to clarify the team selection process, although team figures were keen not to get drawn into the controversy over the Nurburgring weekend.
McLaren team principal Martin Whitmarsh said: "FOTA clearly doesn't have a vote on the selection process, so consequently it is not right to have a voice on it.
"We were not involved in the selection process. I think FOTA's position is that we are very happy to see new teams. It is healthy to see new teams in F1, and if FOTA can assist any team to make a successful start in F1 then we should be doing so."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76907
Tjerk Korving
12 juli 2009, 17:51
Op zich staat de FIA denk ik in hun recht om te bepalen wat hun de beste criteria vinden om in aanmerking te komen voor een van de plaatsen. Anderzijds is het aan de teams zelf om te bepalen wat ze de beste motoren en dergelijke vinden en zou het moeten draaien om het plan van aanpak en de financiele haalbaarheid bij het opzetten van een team. Uiteindelijk kan een team altijd kiezen voor andere motoren als ze onverhoopt daartoe genoodzaakt zijn.
Dat van de 5 open plekken zou me apart lijken, volgens mij zou het maximum gewoon liggen op 13 teams.
Darthwillie
12 juli 2009, 17:57
Europees recht is behoorlijk strikt over dit soort procedures en de FIA is eerder al opgelegd dat zij niet het recht hebben om zicht te mengen in dit soort zaken zoals het verplichten van de motoren.
Verder heeft de FIA een datum vastgelegd tot wanneer teams zich konden inschrijven. Nu zijn de FOTA teams nog steeds niet ingeschreven. Dat klopt niet met de FIA regels.
TheRealms
13 juli 2009, 13:18
Oh ik hoop zo dat die gasten op hun bek gaan vallen. De FIA verdient een koekje van eigen deeg!
Robert Saalmink
13 juli 2009, 13:37
Autosport weet het al zeker:
Alguersuari gets nod for Hungary debut
Jaime Alguersuari will become the youngest Formula 1 driver in history when he makes his debut for the Scuderia Toro Rosso team as replacement for Sebastien Bourdais at the Hungarian Grand Prix, AUTOSPORT has learned.
Following a weekend of speculation about Bourdais' future, on the back of a disappointing first half to the campaign, Toro Rosso is expected to confirm within the next 48 hours that it has decided to part company with the Frenchman.
And although the team has decided that reigning British F3 champion Alguersuari will be slotted into the seat alongside Sebastien Buemi, an announcement confirming the plan is not expected until after the Spaniard has finished competing in this weekend's World Series by Renault race at Le Mans.
Toro Rosso has decided to give the youngster the race opportunity in spite of his lack of experience as it is the only way for him to gain experience in preparation for a full season in 2010, due to the in-season testing ban. The team has so far declined to comment on the situation.
There are also suggestions that Alguersuari's step up is being eased by Spanish oil company Repsol, who are personal backers of the youngster and are poised to tie-up a deal with Toro Rosso.
Alguersuari's step-up means he will make his debut at the age of 19 years and 125 days. It beats the previous record of 19 years and 182 days held by Mike Thackwell, who drove for Tyrrell in Canada 1980 - although was officially a non-starter after a first-lap red flag.
The next youngest driver was Ricardo Rodriguez, who raced for Ferrari at the 1961 Italian Grand Prix aged 19 years and 208 days.
Despite Alguersuari's promotion to the race seat, Sebastien Loeb remains linked with a switch to F1 with Toro Rosso once his commitments in the world rally championship are finished this season.
Jammer voor Bourdais. Hij heeft zijn best gedaan maar meer zat er kennelijk niet in. Nu eerst maar ns oefenen op de naam van onze nieuwe vriend, want verder ken ik hem sowieso niet.
Robert Saalmink
13 juli 2009, 14:55
Ik denk dat ik hem gewoon Algje noem...
Stefan Kollee
13 juli 2009, 15:43
Alguersuari: Ik denk zoiets als Algwer-zoe-arie
Darthwillie
13 juli 2009, 15:45
Je-mie die achternaam waag ik me niet aan :p
Stefan van Renselaar
13 juli 2009, 16:14
Ik denk dat ik het bij Algwesari ga houden :p
Jammer voor Bourdais, maar hij was ook wel erg slecht vergeleken met een rookie :/
Dennis
13 juli 2009, 16:18
Die nieuwe bij Torro Rosso :surrender:
Captain Slow
14 juli 2009, 14:14
'Raikkonen bezig aan laatste jaar in Formule 1'
14 juli 2009
Kimi Raikkonen is bezig aan zijn laatste seizoen in de Formule 1. Zo bericht de Finse krant Veikkaaja. De 29-jarige Fin had een contract om ook in 2010 voor Ferrari uit te komen, maar volgens Veikkaaja hebben beide partijen nu met elkaar afgesproken om na de Grand Prix van Abu Dhabi een punt te zetten achter de samenwerking.
Snel meer.
www.gpupdate
Dit zou me dan ook weer helemaal niks verbazen. Kimi heeft zelf aangegeven niet tot zijn 35e te blijven racen in de F1, en ik geloof dat het rally rijden hem ook wel bevalt. In Finland rijdt hij namelijk ook weer mee.
Tja, het zou kunnen. Hij heeft zijn titel binnen en dit is geen jaar dat de motivatie goed doet. Het is ook wel vaker gekomen dat een Finse top-F1coureur er betrekkelijk plotseling de brui aan gaf. Van de andere kant, dit is typisch zon silly season bericht. Uiteindelijk moeten we maar afwachten wat er van waar is.
Roel Bakker
14 juli 2009, 20:17
Tja, het zou kunnen. Hij heeft zijn titel binnen en dit is geen jaar dat de motivatie goed doet. Het is ook wel vaker gekomen dat een Finse top-F1coureur er betrekkelijk plotseling de brui aan gaf. Van de andere kant, dit is typisch zon silly season bericht. Uiteindelijk moeten we maar afwachten wat er van waar is.
Ik denk wel degelijk dat we dit bericht serieus moeten nemen. Er gaan al maanden geruchten dat Alonso naar ferrari komt en dan is het logisch dat er iemand plaats moet maken. Raikkonen heeft ze hoogtepunt al bereikt in de formule 1 en is gewoon toe aan een nieuw avontuur en dat is goed terug te zien in zijn motivatie van vorig en dit jaar.
Sander Hogendoorn
14 juli 2009, 21:28
Ben dan wel benieuwd in hoeverre Massa bereid is om 2e viool te gaan spelen..
Schumi rulezzzzz
14 juli 2009, 22:28
Ben dan wel benieuwd in hoeverre Massa bereid is om 2e viool te gaan spelen..
Niet.. Kan nog leuk worden, herinnert iemand zich nog wat er zich na de race op de Nürburgring in 2007 tussen deze twee heren zich afspeelde?!
YouTube - Massa Vs Alonso (Nürburgring 2007) Massa insults Alonso 2
Jeroen Ursem
14 juli 2009, 22:45
Versta er geen reet van, wat zeggen ze :laugh:
El Maestro
15 juli 2009, 00:07
Nee! Kimi mag niet weg gaan:no:
Darthwillie
15 juli 2009, 00:21
Versta er geen reet van, wat zeggen ze :laugh:
Volgens mij had Alonso het over het beroep van Massa's moeder :blink:
Kimi is een mysterie voor mij, ik heb het gevoel dat hij helemaal niet op zijn plek is bij Ferrari, de races lijkt hij gewoon op de autopiloot uit te rijden.
Sporadisch heeft hij weer de geest. In Bahrein (dacht ik) ging het weer lekker. Maar Kimi zegt me, na weer een halfslachtige race, te makkelijk dat er gewoon niet meer in zat en dat de auto nou eenmaal niet meer kan. Hij lijkt er zich schouderophalend bij neer te leggen en het lijkt hem aan iedere frustratie te ontbreken. Dat tekent niet de topsportman, verslaafd aan winnen. Misschien is Kimi, zoals Hakkinen voor hem, er gewoon klaar mee.
Tjerk Korving
15 juli 2009, 01:00
Kimi is een mysterie voor mij, ik heb het gevoel dat hij helemaal niet op zijn plek is bij Ferrari, de races lijkt hij gewoon op de autopiloot uit te rijden.
Er werd nog wel eens gesteld dat de technische interesse en kennis van Kimi minimaal was. Hij zal vast wel feedback kunnen geven maar ik heb persoonlijk niet het idee dat het een type coureur is die het team op sleeptouw kan nemen en kan aangeven waar het nou zit. Iets wat een Schumacher wel kon en een Alonso ook kan. Geen idee waar de waarheid precies ligt maar het lijkt een beetje op "geef me een snelle wagen en anders weet ik het ook allemaal niet".
Stefan van Renselaar
15 juli 2009, 09:58
Sporadisch heeft hij weer de geest. In Bahrein (dacht ik) ging het weer lekker. Maar Kimi zegt me, na weer een halfslachtige race, te makkelijk dat er gewoon niet meer in zat en dat de auto nou eenmaal niet meer kan. Hij lijkt er zich schouderophalend bij neer te leggen en het lijkt hem aan iedere frustratie te ontbreken. Dat tekent niet de topsportman, verslaafd aan winnen. Misschien is Kimi, zoals Hakkinen voor hem, er gewoon klaar mee.
Dat is dus gewoon onzin, Massa rijd er een podium mee en dan is de auto niet snel genoeg :lol: Dat ijsje eten in de pits terwijl de race officieel nog niet ten einde is, is ook zoiets wat zijn motivatie aangeeft..
Ik denk wel dat Alonso bij Ferrari de grootste kans op een toekomstig kampioenschap heeft, je weet nooit wanneer Renault uit de Formule 1 stapt en ze hebben hun auto's de laatste jaren niet echt op orde in het begin van het seizoen :innocent:
Darthwillie
15 juli 2009, 10:24
Dat ijsje is onzin, zijn wagen was op dat moment al uit de race gehaald omdat het team hem in de regen niet met KERS durfde verder te laten rijden. Hij wist al dat hij niet meer hoefde te rijden.
Maar de KImi zoals een paar jaar terug in Japan, waar hij in de laatste ronde Fisi nog inhaalt heb ik al een tijd niet gezien.
Er bestaat nogaltijd de mogelijkheid dat het de wagen is en Kimi's rijstijl daar absoluut niet compatibel mee is OFFFF Massa is vele malen beter dan de meeste mensen denken.
Maverick
15 juli 2009, 11:17
OFFFF Massa is vele malen beter dan de meeste mensen denken.
Dat weiger ik te geloven. Kimi is sneller dan Massa. Einde discussie en ik wil er niets meer over horen.
;)
Schumi rulezzzzz
15 juli 2009, 11:56
Dat weiger ik te geloven. Kimi is sneller dan Massa. Einde discussie en ik wil er niets meer over horen.
;)
Nope, Massa is de afgelopen jaren zeker beter geworden en dat komt ook omdat hij veel steun geniet vanuit het team. Hij blijft er wel voor de jongens en probeert een oplossing te bedenken. Denk dat de monteurs Raikkonen ook liever zien vertrekken.
Raikkonen zal qua talent altijd de betere zijn, maar Massa heeft laten zien door hard te werken ook een heel end te komen.
Ferrari_Enzo
15 juli 2009, 12:29
CVC official hints Ecclestone should have quit
After giving his infamous Hitler interview
A board member of F1's commercial rights owners CVC believes Bernie Ecclestone should have stepped down as the sport's chief executive after giving his now infamous Hitler interview.
CVC managing partner Donald MacKenzie this week stepped in to deny reports the 78-year-old Briton risked being sidestepped into an honorary position over the controversy.
However, other figures at CVC, which is one of the world's biggest private equity firms, held very strong views over the issue, including Sir Martin Sorrell.
It is believed that Sorrell, who is Jewish, asked Ecclestone to stay away from the German grand prix at the weekend; advice ignored by the diminutive billionaire.
"His comments were disgusting," he is quoted as saying by the Daily Mail. "He issued a full apology after taking advice. Any other CEO in any other business would be gone."
F1live
Ik vind het allemaal maar overdreven... Je mag geen woord verkeerd zeggen of je moet je functie al opgeven :rolleyes:.
Same for Barrichello.
Tjerk Korving
15 juli 2009, 14:19
Ik vind het allemaal maar overdreven... Je mag geen woord verkeerd zeggen of je moet je functie al opgeven :rolleyes:.
Same for Barrichello.
CVC heeft een paar miljard dollar aan aandelen en Eckelstone heeft de zeggenschap terwijl zijn aandeel maar 10% is. Met de huidige financiele markt en het gerommel binnen de Formule 1 zijn ze gewoon heel bang hun investering waardeloos te zien worden. Niet ondenkbaar als er niet eens definitief iets word opgelost. Eckelstone praat mooi weer maar ondertussen heeft hij nog maar weinig vingers uitgestoken om de boel rustig te krijgen.
Mosley stopt definitief
Max Mosley heeft in een brief aan alle leden van de FIA laten weten dat zijn besluit om te stoppen als president van de FIA definitief is. De Brit speelde nog met de gedachte om toch nog aan te blijven, maar ziet daar nu van af.
"Sinds mijn aankondiging op 24 juni dat ik me niet meer verkiesbaar zou stellen, heb ik bijna honderd berichten van de FIA member clubs gekregen om mijn beslissing te heroverwegen. Deze absolute onvoorwaardelijke steun is een beloning en ik ben er erg dankbaar voor," zo zei Mosley in een door de FIA gepubliceerde brief.
Mosley heeft in het afgelopen jaar vele zaken in gang gezet in de Formule 1. Zo heeft hij het voor elkaar gekregen dat de kosten in de sport omlaag gaan en dat er gewerkt wordt aan een nieuw Concorde Agreement. Daarnaast zijn er onder zijn leiding nieuwe contracten gekomen voor het World Rally Championship en voor het FIA GT-kampioenschap.
"Vanuit mijzelf gezien zal het erg lastig worden om mijn standpunt weer te veranderen en aan te blijven. Ik ben enkele maanden geleden begonnen om mijn familieleven anders in te richten en dat krijgt in oktober zijn effect. Daarnaast heb ik de FIA-bazen geïnformeerd dat ik me niet meer kandidaat wilde stellen. Doorgaan zouden mijn thuisafspraken ingewikkeld maken en tegen de beloftes aan mijn familie ingaan. Ik voel al een tijdje dat ik minder zou moeten gaan werken, want volgend jaar wordt ik al zeventig."
Mosley zal nog wel in de senaat van de FIA aanblijven en noemt in zijn brief opmerkelijk genoeg al een kandidaatopvolger. "Ik geloof dat de leider van dat team Jean Todt zou moeten zijn. Jean is zonder twijfel de bovenmatig goede motorsportmanager van zijn generatie en waarschijnlijk van elke generatie. Door hem geleide teams hebben het WRC, off road-kampioenschappen, waaronder Parijs - Dakar, de 24 uur van Le Mans en in de laatste vijftien jaar de Formule 1-kampioenschappen gewonnen."
"Daarnaast is hij CEO geweest bij een grote autofabrikant, wat een complexe organisatie is en dat is belangrijk voor elke toekomstige FIA-president."
Het originele Engelstalige bericht is te lezen op de website van de FIA: http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/f1releases/2009/Documents/mm_letter_150709.pdf
joostingh
15 juli 2009, 15:04
Mosley stopt definitief
Het originele Engelstalige bericht is te lezen op de website van de FIA: http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/f1releases/2009/Documents/mm_letter_150709.pdf
Gelukkig wel.
Darthwillie
15 juli 2009, 15:07
En wel meteen zijn man Todt naar voren schuiven, want de teams hopen op Vatanen :rolleyes:
edit nogal wat typos
JossNL
15 juli 2009, 15:47
EnWEb meteen zijn man Todt Nast voren schuiven, want de teams hopen op Vatanen :rolleyes:
Sorry?:laugh: Ik denk dat het wel handig is om elke vorm van partijdigheid te vermijden...
TheRealms
15 juli 2009, 18:53
Het is algemeen bekend dat FIA staat voor Ferrari International Assistance, die lijn zou Mosley graag nog langer door zien gaan....
Darthwillie
15 juli 2009, 19:45
F1live
Same for Barrichello.
Gezien de puinhoop die F1 op dit moment is, niet zo gek. Zeker met zijn uitspraken wordt het bijv steeds moeilijker om sponsors te vinden en ook sommige fabrikanten kunnen bijna niet meer bij de raad van bestuur verantwoorden wat ze in een sport doen die alleen maar negatief in de media komt. Dan kan een hoge pief van CVC zoals Bernie het niet maken weer negatief in de krant te komen.
Schumi rulezzzzz
15 juli 2009, 20:46
Natuurlijk zou Jean Todt een hele goede voor deze functie zijn, maar aangezien hij nog steeds met een Ferrari logo op zijn trui in de Ferrari box staat gaat t m niet worden ben ik bang...
KingBee
15 juli 2009, 23:48
Mosley treedt weliswaar af, maar dat betekent nog niet dat hij niets meer in de melk te brokkelen heeft bij de FIA. Het zal voor Vatanen nog heel erg moeilijk worden.
Nu de FIA niet meer zo innig is met Ferrari speelt belangenverstrengeling een kleinere rol, maar Todt heeft nog altijd de schijn tegen. Hij heeft maar al te graag de voorkeursbehandeling die Ferrari kreeg, ondergaan, of zelfs mede afgedwongen. Alleen daarom al vind ik 'm geen goede FIA president. En Joe Saward heeft ook een andere goede reden:
Poor old Max. Oh God, not Todt…
July 15, 2009 by joesaward
Poor old Max. He’s very old now and not very healthy. I have not seen him in while and it was a little sad to find him in such a state, but that is age for you. Time moves ever onward and it waits for no man – nor any dog.
And in case, you are wondering I am not talking about the outgoing FIA president but rather a labrador that used to be mine, who is now nearly 16 and coming to the end of his days. He was named after Max Mosley, coming along at about the time Mosley became FIA President. I also had a dog called Bernie, but he was way too much trouble and had to be given away after less than a year. But Max was not a bad dog. He had a habit of running away and causing mayhem in duck farms and slaughtering chickens just for the sake of it. He had a killer instinct, but he also had a great deal of charm. He was a crafty animal, but generally good natured – until he felt the need for some killing. The chicken-owning neighbours were none too impressed…
It is odd that the day after I saw Max the dog again, Max the FIA president decided that he is leaving motorsport politics (or at least he appears to be). Instead he wants the FIA to support Jean Todt.
Oh Lord. Of all the people who might want the office, Todt is the one who I believe is the least suited to the role. I am not generally a contrary soul, but I feel very strongly about this. And here is why…
For me Todt is not a sportsman. He is a commercial pragmatist. He is not a man who has shown much belief in the ideals of sport. The best example of this was Todt’s fixation with Michael Schumacher. It was ordained that the German would win race after race for Ferrari, subjugating his Ferrari team-mates – often contractually. For me this is not sport. Todt spent his entire career a motor manufacturer man and he did what his bosses wanted, not caring whether it was sporting or not. There is no sign that he ever fought to change this. When the FIA decreed that Group B rallying should be banned because of the dangers – following the deaths of Henri Toivonen and Sergio Cresto on the Tour de Corse – Todt fought to stop the FIA from making that decision because Peugeot had invested heavily in the technology. He would not take no for an answer and even took the federation to court, threatening its very existence. In the end the FIA won and rather than accept the decision and continue to race in the WRC, Peugeot took its cars to raid rallying, where it enjoyed much success.
I did not meet Todt until January 1989 and the very first encounter left me less than impressed. We were in a town called Gao, on the banks of the Niger River, in Mali. Peugeot team-mates Jacky Ickx and (surprise, surprise) Ari Vatanen were fighting for victory. There were six days to go – six days! – but Todt decided that expediency was more important than true sporting values. Peugeot must win at all costs and so he decreed that his drivers must stop fighting. He took a 10-Franc piece and tossed it and declared that Vatanen had won. I was outraged and argued with Todt that it was completely wrong to do such a thing. He disagreed.
We never really got on after that.
I do not see him as a sportsman, but rather as a super-effective middle manager who was always willing to sacrifice what was right to ensure that his employer (and thus he) got what was required. It did not matter how this was achieved. To me, the argument that “I was only following orders” is not acceptable if the underlying “morality” is not right. Sport is not about winning at any cost. It is about winning in the right way.
Anyway, this what I wrote at the time:
“C’est la vie,” shrugged Ickx, playing the professional.
“I didn’t want to settle it in that way,” said Vatanen, not wanting to play the game.
It was, in all ways, an unsatisfactory way to settle the outcome of the last true motor sporting adventure.
Both drivers would have preferred to fight it out, away in the desert, without external dictates. Being professionals, they said nothing, but the hurt shone from each. These are not politicians, they are sportsmen and their great adventure had been tarnished; sacrificed on the altar of commercialism. It left a bitter taste in the mouth, far removed from the enthusiasm of which both Ickx and Vatanen had spoken in the days leading up to Gao.
“When you sleep out in the flat desert and you see the camel caravans coming past, you see ancient times and modern times meeting,” said Vatanen, waxing lyrical. “It makes you realise that things are not as black and white as you think and that what you value in normal life is not necessarily worth having.”
Not so for Monsieur Todt.
“The most important thing is having to face all sorts of problems and situations that you don’t face normally in your life,” said Ickx. “It helps you to know yourself much better. The sport is only part of it.”
Not so for Monsieur Todt.
Perhaps Todt’s bizarre adventures in North Africa will come back to haunt him… Bron: Joe saward's GP Blog
Sander Hogendoorn
16 juli 2009, 11:54
Het zal er al aan te komen :)
Toro Rosso confirms Bourdais' exit
Scuderia Toro Rosso has officially confirmed that Sebastien Bourdais will leave the team with immediate effect and will not be racing at the Hungarian Grand Prix next week.
Team boss Franz Tost said the relationship had not produced the results the team expected, and thus the four-time ChampCar champion will be replaced.
"In Sebastien's second year with us, the partnership has not met our expectations and therefore we have decided to replace him as from the next round of the World Championship, the Hungarian Grand Prix," said Tost.
Bourdais made his grand prix debut with the Faenza-based squad last season, scoring five points on his way to 17th place in the standings.
This season, the Frenchman has struggled to match the performance of rookie team-mate Sebastien Buemi, who has outqualified Bourdais seven times in nine races.
Bourdais, the only French racer on the grid, becomes the first driver to be replaced this season.
The team said it will confirm its second driver in due time.
Bourdais is expected to be replaced by Spaniard Jaime Alguersuari, who will become the youngest driver to compete in Formula 1 in Hungary.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76988
Darthwillie
16 juli 2009, 12:17
Kreeg het gevoel dat ze hem er ook uit wilden werken. Amper mogen testen begin dit seizoen, en nu hij de laatste races steeds dichter bij Buemi komt en hem in Engeland zelfs compleet zoek rijdt moet hij vertrekken :rolleyes:
Beetje het gevoel dat ze het Red Bull young drivers programma beschermen. (en dat Jayme kdjajfihbnjdfjjkasdhfeuw door Repsol gesponsord wordt heeft er vast ook niets mee te maken)
Robert Saalmink
16 juli 2009, 12:56
Algje gaat morgen testen met de Red Bull.
Tja, het is het zoveelste verhaal van een succesvolle rijder uit de US-series (CART, Indy etc) die het niet heeft gemaakt in de F1. Toch gek eigenlijk. Aan de andere kant, Bourdais heeft in een interview eens aangegeven dat het moeilijkste aan de F1 de banden zijn. Die hebben een sweet spot na 1 of 2 rondjes en daarna reageren ze door de slijtage elke ronde weer anders. Dat effect schijnt in de F1 vele malen groter te zijn dan in indy blijkbaar. Daar moet je mee om kunnen gaan. De ene rijder is daar heel erg goed in, de andere kennelijk niet.
En zo heb je dus geen bandenoorlog meer in de F1 maar bepalen de banden nog altijd heel erg veel in de prestaties van een auto, zie ook de slijtage op de Brawn's in Duitsland.
Schumi rulezzzzz
16 juli 2009, 15:03
Wel een interessant verhaal betreffende de bandenslijtage in F1, gelukkig bestaat het op deze manier, dat maakt het nog een beetje onvoorspelbaar. Dat Brawn nu worstelt met de banden maakt het kampioenschap gelukkig nog een beetje spannend.
Ben benieuwd hoe snel Bourdais terug zal gaan naar Amerika en of dit gevolgen heeft voor het plekje van Doornbos bij N/H/L.. Laten we hopen van niet!
Robert Saalmink
16 juli 2009, 15:05
Als Bourdais zijn carriere een tweede kans wil geven, moet hij weer instappen in Indy, en bij voorkeur meteen met overmacht een race winnen
Darthwillie
16 juli 2009, 15:12
Ben benieuwd hoe snel Bourdais terug zal gaan naar Amerika en of dit gevolgen heeft voor het plekje van Doornbos bij N/H/L.. Laten we hopen van niet!
Zou weinig verbazen als hij het plekje van Doornbos overneemt.
Federici
16 juli 2009, 15:15
Die naam van die Alguersuari is wel makkelijk uit te spreken... Het is gewoon 'Algersari'
Schumi rulezzzzz
16 juli 2009, 16:55
Bevestigd door de Hongaarse media is dat Sebastien Loeb afgelopen vrijdag twee dagen getest heeft op de Hungaroring met een F3000 auto. Er zijn namelijk ook behoorlijk wat speculaties dat Loeb het stoeltje van Bourdais gaat overnemen.
Lijkt mij wel gaaf, een stuk leuker in ieder geval dan Alguersuari die dit jaar in een matig WSR veld niks gepresteerd heeft.
Robert Saalmink
16 juli 2009, 17:06
Loeb zegt zelf van niet: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76906
Daarbij is Algje al bevestigd he: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76945
Dus hooguit na dit seizoen, misschien Loeb in de F1, maar niet per direct.
Ferrari_Enzo
16 juli 2009, 17:28
Volgens mij heeft Loeb ook geen toestemming van Citroen. Pas na het WRC seizoen zou hij in een Formule 1 wagen mogen stappen. In theorie zou hij dus in Abu Dhabi kunnen instappen.
Medusa
16 juli 2009, 20:36
Is Loeb naar formule 1 normen al niet ontzettend oud?
Lijkt mij wel gaaf, een stuk leuker in ieder geval dan Alguersuari die dit jaar in een matig WSR veld niks gepresteerd heeft.
and on that note: wie springt er dit jaar in de GP2 nou echt uit? Word ik ook niet echt enthousiast van.
Niels Tieman
16 juli 2009, 21:38
En om nog maar verder te gaan; Vorig jaar was er ook geen GP2-held.
Richard117
17 juli 2009, 01:17
Loeb zegt zelf van niet: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76906
Daarbij is Algje al bevestigd he: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76945
Dus hooguit na dit seizoen, misschien Loeb in de F1, maar niet per direct.
Is nog niks bevestigd, ze verwachten dat pas na het Renault World Series weekend in Le Mans ;)
Niels Tieman
17 juli 2009, 01:36
Bourdais gaat schoppen!
[spacer]
AMSTERDAM - Sébastien Bourdais dreigt met juridische stappen tegen Toro Rosso. Volgens de Franse coureur, die donderdag op straat werd gezet, pleegt de Formule 1-renstal contractbreuk.
"Ik ben erg teleurgesteld en geschokt door de beslissing", zei Bourdais in een verklaring. De Fransman stelt dat zijn gedrag professioneel is geweest.
Toro Rosso-baas Franz Tost liet eerder op donderdag weten dat 'de samenwerking niet aan onze verwachtingen voldeed en dat we hebben besloten Bourdais te vervangen vanaf de volgende ronde van het WK'.
Bourdais was het daar niet mee eens. "Ik heb mijn advocaten opdracht gegeven de situatie te bekijken. Daar hoort de mogelijkheid van een rechtszaak bij."
© Novum
Darthwillie
17 juli 2009, 01:37
gelijk heeft hij. :thumbup: bij Torro Rosso zit de tweede coureur bijna altijd op de schopstoel.
Federici
17 juli 2009, 02:09
En om nog maar verder te gaan; Vorig jaar was er ook geen GP2-held.
Dat was toch wel Di Grassi :)
Vanaf het midden pas instappen en toch zo hoog eindigen!
JossNL
17 juli 2009, 10:58
gelijk heeft hij. :thumbup: bij Torro Rosso zit de tweede coureur bijna altijd op de schopstoel.
Volgensmij was Bourdais toch 1e coureur?:mellow:
Maargoed, ookal heeft ie in principe gelijk, zijn stoeltje krijg hij er niet mee terug. Ik moet ook zeggen dat ik hem al sinds halverwege vorig seizoen zat was. Iedere practice weer kwam er over de boordradio "There's no grip. I can't go faster, because there is just no grip.". Van Buemi en/of Vettel heb ik dat zelden gehoord. Die doen gewoon met hun materiaal wat er mogelijk was.
Maar eens zien hoe dit weer afloopt:blink:
Zeepsop
17 juli 2009, 12:33
Hij moet gewoon weer terug naar Amerika, het lijkt alsof hij inderdaad niet met de banden kan omgaan. Dat hij daardoor geen grip kan krijgen.
Alguersuari lijkt mij ook wel een leuke coureur, is kijken of hij ook wat stuntjes kan uithalen net als Vettel of dat hij net zo'n 'succes' wordt als Speed.
Pingguest
17 juli 2009, 13:53
Het zou eigenlijk een enorme blamage zijn voor Indycars wanneer Bourdais terugkeert naar de VS en aldaar direct successen zou boeken.
Schumi rulezzzzz
17 juli 2009, 16:47
and on that note: wie springt er dit jaar in de GP2 nou echt uit? Word ik ook niet echt enthousiast van.
Inderdaad, kijk maar naar Giedo, kampioen in de WSR en heeft het dit jaar echt lastig in de GP2. Dus wanneer je in de WSR al tekort komt, wil dat wel wat zeggen ben ik bang...
TheRealms
17 juli 2009, 16:58
Het zou eigenlijk een enorme blamage zijn voor Indycars wanneer Bourdais terugkeert naar de VS en aldaar direct successen zou boeken.
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, dat zou alle coureurs in een slecht daglicht zetten.
Ach, het is niks nieuws. Zanardi was legendarisch in Champcars, maar mislukte in de F1. Zelfde geldt in zekere zin voor Michael Andretti. Andersom pakte Mansell in zijn rookiejaar de titel in de Indycars. Van Montoya kan dan nog gezegd worden dat ie in beide series heel aardig mee kon en Pizzonia werd in beide series juist weer te licht bevonden.
JossNL
18 juli 2009, 11:08
Vatanen bekritiseert Mosley om steun voor Todt
Ari Vatanen, een van de twee kandidaten voor het presidentschap van de FIA, snapt niet waarom aftredend president Max Mosley zijn steun heeft uitgesproken voor Jean Todt, die zich net als Vatanen verkiesbaar heeft gesteld. Volgens Vatanen moet het kiezen van een nieuwe president een democratisch proces zijn en moet Mosley zich er buiten houden.
"Ik heb de FIA flink bekritiseerd, maar ik heb Mosley nooit persoonlijk aangevallen. Het is niet goed wanneer een leider een lange periode op dezelfde plek blijft. Het is tijd voor verandering, en ik sta voor die verandering. Jean Todt daarentegen staat voor een voortzetting van de oude situatie", vertelde Vatanen tijdens een bezoek aan Spanje aan de krant AS. "Het is ook niet goed dat Max wil bepalen wie de nieuwe leider wordt en zijn steun uitspreekt. De FIA is geen koninkrijk, maar een republiek waarin de leiders democratisch worden gekozen."
Vatanen zal het moeten opnemen tegen Todt, die voorheen werkzaam was voor Ferrari in de Formule 1. Volgens Vatanen zit Ferrari zelf er niet op te wachten dat de voormalige teambaas president wordt. "Ferrari heeft mij gezegd Todt niet als FIA-president te willen. Ferrari denkt dat de sport daarmee haar geloofwaardigheid verliest", zei de Fin. "Datzelfde zou ook wanneer Ross Brawn of Flavio Briatore zich kandidaat zou stellen. De FIA-president moet neutraal zijn."
Bron: GPUpdate/Autosport
Ik heb nu al zin in de dag dat deze man aan zou treden :P
Stefan van Renselaar
18 juli 2009, 11:17
:thumbup: Vatanen :thumbup:
Pingguest
18 juli 2009, 12:00
Als het erop aan komt, ben ik nog steeds Ferrari-fan. Juist daarom hoop ik niet dat Todt de nieuwe FIA-president wordt. Het zou inderdaad de geloofwaardigheid van de sport aantasten: voor velen zou het een bevestiging zijn van hetgeen men Ferrari International Assistance noemt.
Face the Slayer
18 juli 2009, 17:44
Ben benieuwd wat de visie van Vatanen is op F1. Wordt ook wel eens tijd om de verschillende formule klassen te hervormen tot een piramide vorm.
Pingguest
18 juli 2009, 17:53
Ben benieuwd wat de visie van Vatanen is op F1. Wordt ook wel eens tijd om de verschillende formule klassen te hervormen tot een piramide vorm.
Ik vermoed dat de kandidaten zich niet al te concreet zullen uitlaten over de reglementen die ze voorstaan. Daar gaan de verkiezingen ook niet over. Waar het wel over gaat, is de algehele stijl waarmee men de functie wenst uit te oefenen. Op mij komt Ari Vatanen heel redelijk op mij over.
Face the Slayer
18 juli 2009, 18:13
Hopelijk maakt hij het ook waar. Ik vond Mosley ook heel redelijk overkomen toen hij een paar weken terug werd geïnterviewd door Olav Mol op tv, maar ondertussen...
Pingguest
18 juli 2009, 18:19
Hopelijk maakt hij het ook waar. Ik vond Mosley ook heel redelijk overkomen toen hij een paar weken terug werd geïnterviewd door Olav Mol op tv, maar ondertussen...
Ik vond Mosley in dat interview alles behalve redelijk, te meer omdat hij geheel weigerde de hand eigen boezem te steken. Hoe dan ook, tot op heden zie ik geen reden voor een sceptische houding jegens Vatanen.
Pingguest
18 juli 2009, 18:31
Wel een interessant verhaal betreffende de bandenslijtage in F1, gelukkig bestaat het op deze manier, dat maakt het nog een beetje onvoorspelbaar. Dat Brawn nu worstelt met de banden maakt het kampioenschap gelukkig nog een beetje spannend.
Je mening deel ik niet. Nu besloten is om de banden te standaardiseren, zouden deze geen invloed meer mogen hebben op het verloop van de race. Daarom zou Bridgestone ernaar moeten streven de teams een vrije compoundkeuze te geven en de compounds zelf enige seizoenen onveranderd te laten. Het is jammer te constateren dat de banden nu worden gebruikt om de sport een bepaalde richting op te duwen, waardoor het mogelijk is dat door de banden coureurs worden gemaakt of gebroken.
TheRealms
18 juli 2009, 19:32
Je mening deel ik niet. Nu besloten is om de banden te standaardiseren, zouden deze geen invloed meer mogen hebben op het verloop van de race. Daarom zou Bridgestone ernaar moeten streven de teams een vrije compoundkeuze te geven en de compounds zelf enige seizoenen onveranderd te laten. Het is jammer te constateren dat de banden nu worden gebruikt om de sport een bepaalde richting op te duwen, waardoor het mogelijk is dat door de banden coureurs worden gemaakt of gebroken.
Eens!!
Stefan van Renselaar
18 juli 2009, 23:27
Joan Villadelprat: geld Brawn GP raakt op
Brawn GP was de afgelopen twee Grands Prix minder dominant dan in de races daarvoor. Volgens Joan Villadelprat, voormalig manager bij Tyrrell, Benetton en Prost, komt dat omdat het geld bij de renstal opraakt. Dat schrijft de Spanjaard in zijn column in de krant El Pais.
"Brawn begint nu het vertrek van Honda te voelen", schrijft Villadelprat, die onlangs zonder succes probeerde met Epsilon Euskadi in 2010 een plekje op de Formule 1-grid te bemachtigen.
"Ze hebben wel wat sponsors maar niet één van betekenis. De bijdrage van Virgin is bescheiden en ze hebben al aangegeven volgend jaar er niet meer bij te zijn. Dit is een probleem, want er is geen geld om te investeren in de auto.
"Tot nu toe hebben ze kunnen leven op het geld van Honda, zelfs de upgrades in Barcelona waren door de Japanners betaald. In vergelijking met de andere teams, vooral Red Bull, is de langzamere ontwikkeling van verbeteringen bij Brawn zichtbaar".
http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/formule1/home/)/sport/rtl_gp/components/formule1/nieuws/2009/07_juli/17/articles/090717_brawn_gp.xml
Dat is een interessante kijk op hoe het komt dat Brawn minder gaat
Jeroen Ursem
18 juli 2009, 23:30
Vettel voor kampioen? :p
Robert Saalmink
19 juli 2009, 00:55
Interessante kijk op de zaken, en niet ongefundeerd denk ik.
Tjerk Korving
19 juli 2009, 11:57
Hij zal best voor een deel gelijk hebben maar anderzijds heeft hij geen inzicht in de financiën van Brawn GP aangezien hij geen deel uitmaakt van het team. Moeilijk in te schatten wat er nog wel en niet kan.
Bij meer teams is het ondertussen ook al de afweging of ze zich nog concentreren op dit jaar of ook al op volgend jaar. De windtunnel tijd is aan banden gelegd dus al investeer je teveel tijd in dit jaar dan moet je volgend jaar zo'n beetje gaan gokken en dat schiet ook niet op natuurlijk. Zeker nu er vrijwel niet getest mag worden moet je veel sneller de keus gaan maken.
Mocht Brawn GP het kampioenschap weten te winnen dan lopen ze wel binnen qua sponsoren en levert het ze weer TV gelden op. Nu lijkt iedereen nog een beetje de kat uit de boom te kijken.
Darthwillie
19 juli 2009, 12:37
verbaast me toch wel dat Brawn nu al niet vol staat met sponsors :huh1:
TheRealms
19 juli 2009, 13:16
Inderdaad, dat verbaasde mij ook al. Ze komen genoeg in beeld...
Tjerk Korving
19 juli 2009, 13:52
Ik denk dat op sponsorgebied al het gedoe van de afgelopen maanden met de FIA niet meegeholpen heeft. De ene week is alles koek en ei, de volgende week komt er weer een afsplitsing en daarna gaat alles weer de goede kant op enzovoort. Als sponsor heb je dan denk ik niet zo'n grote neiging om je vast te leggen.
speed9
19 juli 2009, 20:02
Ik denk dat op sponsorgebied al het gedoe van de afgelopen maanden met de FIA niet meegeholpen heeft. De ene week is alles koek en ei, de volgende week komt er weer een afsplitsing en daarna gaat alles weer de goede kant op enzovoort. Als sponsor heb je dan denk ik niet zo'n grote neiging om je vast te leggen.Maar het punt is.
Je kan dit jaar in stappen,als sponser,en deze laatste half jaar sponseren,en dan volgend jaar niet meer.
Want niemand verwacht, dat BRawn GP volgend jaar weer gaat winnen.
BRawn GP rijd genoeg in de Spotlights,voor een goede sponsering.
Tjerk Korving
19 juli 2009, 22:14
De basis van deze wagen is goed genoeg voor de wagen van volgend jaar denk ik dus ze zullen niet zomaar weer naar beneden vallen denk ik. Langlopende sponsordeals zullen denk ik ook wat lucratiever zijn en je kan beter ook maar selectief zijn. In het verleden zijn er al zoveel sponsoren geweest die nooit betaalden dus dat moet je ook niet hebben. Er zal vast wel een reden zijn, kan me ook weer niet voorstellen dat er helemaal niemand aanklopt.
Stefan van Renselaar
19 juli 2009, 22:20
Er zal vast wel een reden zijn, kan me ook weer niet voorstellen dat er helemaal niemand aanklopt.
Economische crisis???
Max die de sport kapot maakt???
Er dreigt geen F1 te bestaan volgend jaar???
Als je alles bij elkaar optelt dan heb je haast niemand die nog wil investeren. En voor kleine bedrijven is het teveel geld.
Trouwens, alle grote sponsoren hebben al een team en zitten daar aan langdurige contracten vast die eerder worden verlengt dan dat die sponsoren naar een ander team gaan.
Tjerk Korving
19 juli 2009, 22:28
Nou "alle grote sponsoren". Er zijn vele malen meer grote bedrijven die potentieel sponsor kunnen zijn dan bedrijven die al sponsor zijn. Je kan ook niet alles afschuiven op de economische crisis. Die is er wel maar er zijn ook genoeg bedrijven die er vrijwel geen last van hebben. Het FIA en F1 punt had ik ook al aangetipt overigens.
Darthwillie
24 juli 2009, 02:32
:rolleyes:
Formule 1 bereidt motorrevolutie voor
HUNGARORING - De Formule 1 staat voor een revolutionaire verandering op het gebied van de motoren. Een werkgroep bereidt momenteel de overstap voor naar een krachtbron met vier in plaats van acht cilinders. Deze ingrijpende 'revolutie' moet in 2013 plaatsvinden, zo lieten ingewijden donderdag weten.
De overstap naar een lichtere motor is volgens BMW-sportdirecteur Mario Theissen ingegeven door kostenbesparingen en uit milieuoverwegingen. „Maar die verandering heeft natuurlijk wel invloed op de prestaties van de motor, die veel minder pk zal gaan leveren dan de huidige.” De huidige krachtbron (met een cilinderinhoud van 3 liter) die de formule 1-teams gebruiken, kan ongeveer 730 pk produceren.
Volgens Theissen neemt de werkgroep medio volgend jaar een beslissing over de overstap naar de lichtere motoren. De internationale autosportfederatie FIA probeert al enige tijd op allerlei mogelijk manieren de enorme kosten in de koningsklasse van de autosport te reduceren.
telegraaf.nl
Kan iemand vast vlugzout naar Pinguest sturen :p;)
speed9
24 juli 2009, 11:02
Dat is echt belachelijk.
4 cilinders,3 liter is ongeveer goed voor 450 PK,toch?
En nu moeten de teams de auto op nieuw aanpassen, en afstellen op een V4,en de motors bouwen en testen.
Dat gaat ook een hoop geld kosten.
Ik hoop dat het niet door gaat.
Dat is echt belachelijk.
4 cilinders,3 liter is ongeveer goed voor 450 PK,toch?
En nu moeten de teams de auto op nieuw aanpassen, en afstellen op een V4,en de motors bouwen en testen.
Dat gaat ook een hoop geld kosten.
Ik hoop dat het niet door gaat.
De enige plek waar ik dit gelezen heb is bij de Telegraaf. Nergens anders nog. Kan me niet voorstellen dat de Telegraaf de eerste hier mee zou zijn en niet bv autosport.com of f1racing.nl
Stefan van Renselaar
24 juli 2009, 11:24
Het is ook maar de Televaag he....
Die Spanjaard bij Toro Rosso ligt trouwens onder vuur:
Vettel defends under-fire Alguersuari
Sebastian Vettel has jumped to the defence of Formula 1 rookie Jaime Alguersuari amid criticism from fellow drivers that he is too young to be making his debut this weekend.
Alguersuari is set to become the youngest man to start a grand prix - with him being just 19 years and 125 days old on Sunday.
But his age and inexperience, having completed just straight line tests and a demonstration in Formula 1 machinery, has caused controversy among other drivers.
Felipe Massa said that he thought Alguersuari was too young, and even Red Bull Racing's Mark Webber questioned the way that the Spaniard was being brought into sister team Scuderia Toro Rosso.
"I've never been a big fan of Formula 1 being a learning school but it seems like it is these days," said Webber. "I don't think Formula 1 is a learning school.
"When you arrive in F1 you should be ready. It's not a place to learn. Anyway, some guys are doing that but it's harder without testing these days. I think we're going to see a bit more of it, maybe, in the future where guys are learning."
Vettel believes however that it is wrong to criticise Alguersuari – and if anything it is the fault of F1's rules that he has had so little mileage before being thrust into F1.
"I heard Mark was not so pleased about the fact that Jaime is driving this weekend," said Vettel. "I think in the end if there is anything to criticise then I think it is the rules.
"As you can see, you end up having a situation that a driver is entering F1 without having done a single test. So I think it is extremely difficult for young drivers, independent from their age, the next generation, to get to F1 as you have no chance to prove yourself. You have only one or two days.
"If you start skiing, you know how hard it is after one or two days to really know what is going on for instance. Therefore, I wish him all the best and I think he has enough time, but for sure it is not the easiest way to go."
Vettel believes Alguersuari should take his time to build up speed this weekend.
"In the end you have to find your own way, and I think there is more than one person who gave him advice to just take his time," he explained. "That is the most important thing. If he is really quick enough or not, you can't really tell by one race. It will come or it doesn't. Every other driver has made this experience in their own way."
Despite Vettel's feelings, world championship leader Jenson Button fears that Alguersuari could risk hurting his career if he does not show well this season.
"If someone gives you an opportunity to race in F1 you're going to take it, but at his age it could absolutely destroy his career," explained Button. "If it goes well, it's fantastic, but it's on a knife's edge.
"There's so much to learn. He's proved that he's quick and I'm sure he's going to be reasonably quick. Is he going to be as quick as [Sebastien] Bourdais? I shouldn't think so, he definitely won't be here.
"He might be later on in the season but I don't know how many races they'll give him. It's a difficult position to be in but it's tough, because when someone says you've got the drive it's difficult to turn round and say I'm not ready yet, because it's your dream to race in F1."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77157
Pingguest
24 juli 2009, 13:04
:rolleyes:
telegraaf.nl
Kan iemand vast vlugzout naar Pinguest sturen :p;)
Pingguest heeft zojuist vlugzout gestuurd naar zijn broer Pinguest.
Het lijkt mij een typisch verhaal voor De Telegraaf. Het bevat bovendien een enorme fout: de huidige motoren hebben geen cilinderinhoud van 3 liter, maar van 2,4 liter. ;)
Darthwillie
24 juli 2009, 13:55
Pingguest heeft zojuist vlugzout gestuurd naar zijn broer Pinguest.
Het lijkt mij een typisch verhaal voor De Telegraaf. Het bevat bovendien een enorme fout: de huidige motoren hebben geen cilinderinhoud van 3 liter, maar van 2,4 liter. ;)
:blushing: oeps foutje g vergeten
toch hoop ik dat het niet waar is. 4 cilinders, kom op zeg. Ik snap de redenatie dat het met de gewone straatauto's te vergelijken is, maar dan kijk ik wel WTCC.
Pingguest
24 juli 2009, 14:03
:blushing: oeps foutje g vergeten
toch hoop ik dat het niet waar is. 4 cilinders, kom op zeg. Ik snap de redenatie dat het met de gewone straatauto's te vergelijken is, maar dan kijk ik wel WTCC.
Als zodanig maakt mij het aantal cilinders weinig uit, zolang het maar niet opgelegd wordt. In 1983 werd Nelson Piquet sr. kampioen met een 1,5-liter L4-turbomotor van BMW. Daartegen heb ik geen enkel bezwaar.
Pingguest
24 juli 2009, 14:04
Over de motoren gesproken:
F1's engine rules of no interest to Mario Illien
Mario Illien, formerly the designer of Mercedes-Benz's championship winning Formula One engines, insists the current rules do not inspire him to consider a return to the sport.
Since Mercedes bought the F1 related part of his Ilmor firm in 2005, the Swiss engineer began focusing on his ties with the IRL and NASCAR series in America and even attempted a foray into the world of MotoGP.
Since he departed the F1 paddock, the world championship has switched to V8 engines and progressively eased down the development chase to today's era of rev limits and an engine 'freeze'.
In 2009, drivers are allowed only eight engines for the entire championship, and there is talk of reducing this number even further to just five in 2010.
In Ilmor's era, such as when Mika Hakkinen won the 1998 and 1999 titles, engine makers were building up to 200 engines a season.
Today, arguably the most important element is reliability, with most F1 engines actually performing on a similar level.
"Personally I don't find it very interesting any more," he said in an interview with motorline.cc and echoing the view put forward recently by departed manufacturer Honda. "I have to say on one hand I am glad that I am no longer there.
"The worst thing is that they are spending exactly the same money today as we spent in the past, but for relatively little progress."
Illien said that although the modern engine regulations have introduced ‘stability’, he joked that the same principle of stability can also be applied to how fascinating this era of F1 engine development is.
"Now no one talks about the engines," he lamented. "(In F1) it is practically a standard engine, with too much regulation. A great many parameters (of the designs) are prescribed.
"My passion in racing is for the development, and that is no longer present."
Asked if he would consider returning to F1, Illien said the ‘conditions’ would have to be correct, in terms of the ability for engine makers to be ‘creative’ with modern rules such as limits on the amount of fuel that can be used per race.
"We will see what happens," he added.
E.A. © CAPSIS International
Source: GMM
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090722134729.shtml
speed9
24 juli 2009, 15:29
De enige plek waar ik dit gelezen heb is bij de Telegraaf. Nergens anders nog. Kan me niet voorstellen dat de Telegraaf de eerste hier mee zou zijn en niet bv autosport.com of f1racing.nl
Er werd wel, gesproken over standaard,goedkope,zuinige,duurbaarzame motoren.
Hoe minder Cilinders en Cilinder Capiciteit,hoe minder het benzine verbruik wordt.
Ik weet vroeger reden ze met V4's enzo, maar dan wel met Turbo.
Maar dat is nu nog verboden.
Pingguest
24 juli 2009, 16:19
Ik weet vroeger reden ze met V4's enzo, maar dan wel met Turbo.
Nee hoor.
Stefan van Renselaar
24 juli 2009, 17:07
1.5 liter turbo's, de meeste V6, sommige V8 en weer andere L4 (1986)
Maar is dat bericht van de Telegraaf niet een bericht uit 2005 en niet nieuw?
Waren die BMW turbo´s niet vier cylinder?
Pingguest
24 juli 2009, 17:10
Waren die BMW turbo´s niet vier cylinder?
Maar geen V4-configuratie. :p
Stefan van Renselaar
24 juli 2009, 17:18
Maar geen V4-configuratie. :p
BMW M12/13 1.5 L4T en BMW M12/13/1 1.5 L4T ;)
Zakspeed had er ook een, de Zakspeed 1500/4 1.5 L4T
1.5 liter turbo's, de meeste V6, sommige V8 en weer andere L4 (1986)
Maar is dat bericht van de Telegraaf niet een bericht uit 2005 en niet nieuw?
Tenzij ze nieuws recyclen (wat me bij de Televaag niet zou verbazen ;)), nee. Dit stond gister (donderdag) op hun website
Face the Slayer
24 juli 2009, 23:58
BMW M12/13 1.5 L4T en BMW M12/13/1 1.5 L4T ;)
Zakspeed had er ook een, de Zakspeed 1500/4 1.5 L4T
Dat waren 4 cilinders in een lijn, niet in een v-vorm, wijsneus.
Ruben Laenens
25 juli 2009, 00:02
Lol jij hebt echt iets tegen Stefan:lol:
Darthwillie
25 juli 2009, 00:06
de L staat ook voor LINE (linie waarschijnlijk in het duits)
Waarschuwing, hierna gaat Williepedia los met totaal nutteloze info
Jochen Neerpasch (BMW manager) vertelde ooit dat ze de blokken een maand of wat in de tuin van de BMW fabriek lieten staan en dat het personeel werd verzocht er over te urineren :blink: Daarna werden ze schoongemaakt (hoop ik ) en opgebouwd. Daar schenen ze beter van te worden :huh1: En dan klaagden ze in de jaren negentig over de stank van de Benzine als ze er achter reden :lol:
Face the Slayer
25 juli 2009, 00:14
Lol jij hebt echt iets tegen Stefan:lol:
Nee hoor, als je zo nodig de wijsneus wil uithangen moet je wel de feiten kennen.
speed9
25 juli 2009, 12:24
L4,V4, het zijn toch allemaal 4 cilinders.
Ag,zo lang het maar 300+km/h gaat,is het nog wel leuk.
Tjerk Korving
25 juli 2009, 12:41
Het kan aan mij liggen maar waarom überhaupt weer andere motoren introduceren als je kosten wilt besparen? De motoren die ze nu hebben blijven praktisch hetzelfde doordat de ontwikkeling stil is gelegd voor een x-aantal jaar. Na die tijd lijkt me de goedkoopste slag een upgrade van de bestaande motoren en dan gewoon weer vastleggen voor een x-aantal jaar. Een nieuwe motor ontwikkelen kost juist weer bakken met geld.
speed9
25 juli 2009, 12:51
Het kan aan mij liggen maar waarom überhaupt weer andere motoren introduceren als je kosten wilt besparen? De motoren die ze nu hebben blijven praktisch hetzelfde doordat de ontwikkeling stil is gelegd voor een x-aantal jaar. Na die tijd lijkt me de goedkoopste slag een upgrade van de bestaande motoren en dan gewoon weer vastleggen voor een x-aantal jaar. Een nieuwe motor ontwikkelen kost juist weer bakken met geld.Dat bedoelde ik al,in een post.
Elke keer van motor "inhoud" wisselen,kost bakken vol met geld,iets dat in deze tijd moeilijk is.
Darthwillie
25 juli 2009, 13:00
Reclame, in uw BMW dezelfde motor die we in de F1 gebruiken
Jeroen Ursem
26 juli 2009, 19:52
FIA schorst Renault voor Europese Grand Prix
[26-07-2009] De FIA heeft harde maatregelen genomen ten opzichte van Renault: het losraken van het wiel van Fernando Alonso kost het team deelname aan de Europese Grand Prix.
Bron: Formule 1.nl
?? :huh:
Renault suspended from next Grand Prix
The Renault team has been suspended from the European Grand Prix following a stewards' investigation at the Hungaroring on Sunday. The dramatic decision by the FIA-appointed stewards follows an incident which saw Fernando Alonso's wheel fly off his car.
With Renault, plus Ferrari and Red Bull, being called to the stewards, the news was announced as crowds continued to filter out of the Hungaroring.
Although no full report has yet been issued, the French team is believed to have breached sporting rules enough to warrant the full suspension from the race in Valencia.
GPUpdate.net
Dus, dat is wel een beetje een, 'het is nu een hype-beslissing' als je het mij vraagt :(
Sander Hogendoorn
26 juli 2009, 19:54
Waar komt dat ineens vandaan :blink:
Zullen de Spaanse fans niet blij mee zijn dat hun held er niet bij is..
Het is toch wel vaker gebeurd dat een auto een onderdeel verliest? Of dat een auto een onderdeel letterlijk meesleurt (Raikkonen GP Frankrijk bv) waartegen geen actie ondernomen is.
cookie
26 juli 2009, 19:55
klopt blijkbaar?? Das echt de meest debiele penalty ooit, er is zelfs geen reden om renault te straffen voor een los wiel.
Dit moet toch voor iets anders zijn dan een wiel dat loskomt. Ban dan die wielkappen want daardoor kwam de wielmoerlos.
El Maestro
26 juli 2009, 19:57
Nou ja:huh1:
Er zijn naar mijn weten wel vaker wielen losgekomen, maar kan me geen schorsing herinneren. Lekker bezig FIA...:rolleyes:
King Of F1
26 juli 2009, 20:02
Wat een achterlijke straf is dat nou weer...
Een geldboete lijkt me veel gepaster in plaats van twee wagens uit het veld te halen, ook nog eens voor thuispubliek van Alonso.
Maargoed, de FIA toont wel vaker aan dat er geen gedachtegang achter straffen zit.
Sander Hogendoorn
26 juli 2009, 20:03
Zit nu te denken.. er is een plekje vrij bij Ferrari, en met al die geruchten over Alonso dat hij daar in 2010 naar toe gaat.. ;)
Wtf? Raarste actie ooit van de FIA. Waarom wordt Brawn dan niet gestraft voor het loskomen van die veer??
speed9
26 juli 2009, 20:06
Wat een achterlijke straf is dat nou weer...
Een geldboete lijkt me veel gepaster in plaats van twee wagens uit het veld te halen, ook nog eens voor thuispubliek van Alonso.
Maargoed, de FIA toont wel vaker aan dat er geen gedachtegang achter straffen zit.Er zou wel meer er achter zitten.
@ Bono
Denk dat de FIA zeer boos is over het overlijden van een coureur door een wiel.
Maar schorsing van 1 GP voor de hele team is onbegrijpelijk en zeer duivels.
Denk dat Renault nu helemaal de stekker er uit trekt.
Stefan van Renselaar
26 juli 2009, 20:13
Slaat natuurlijk nergens op, net als de meeste beslissingen van de FIA... :rolleyes:
Moeten er trouwens niet minimaal 20 auto's aan de start staan? Ook hoorde ik Flavio Briatore de BBC vertellen dat ze kijken race per race of Alonso voor Renault rijd, als Massa de rest van het seizoen niet meer mee kan doen door zijn verwondingen, zou dat dan betekenen dat Alonso nu al naar Ferrari zou gaan?
Ik denk dat de stewards hadden gewild dat Alonso z'n auto langs de kant had gezegd omdat hij wist dat z'n wiel loszat. Op deze manier, door door te rijden, heeft hij anderen in gevaar gebracht.
Heb er geen woorden voor, achterlijke vertoning. Heeft "een wedstrijdleiding" überhaupt de macht zoiets te beslissen?
speed9
26 juli 2009, 20:20
Heb er geen worden voor, achterlijke vertoning. Heeft "een wedstrijdleiding" überhaupt de macht zoiets te beslissen?
:lol: Eerst Mclaren nu Renault, who's next?
Laten we hopen dat Alonso per direct naar Ferrari gaat.
Piquet 1ste coureur wordt en Bruno Senna de 2de coureur.
Ik denk dat de FOTA het nu echt zat is.
King Of F1
26 juli 2009, 20:20
Moeten er trouwens niet minimaal 20 auto's aan de start staan?
Minimum is 16 geloof ik.
Ik denk dat de stewards hadden gewild dat Alonso z'n auto langs de kant had gezegd omdat hij wist dat z'n wiel loszat. Op deze manier, door door te rijden, heeft hij anderen in gevaar gebracht.
Tuurlijk hebben ze dat liever :)
Toch is het al vaker voorgekomen dat een wiel losschiet en toen zijn er ook totaal geen straffen uitgedeeld.
Zal wel te maken hebben met het Surtees incident dat ze er meteen zo bovenop duiken...
:lol: Eerst Mclaren nu Renault, who's next?
Laten we hopen dat Alonso per direct naar Ferrari gaat.
Piquet 1ste coureur wordt en Bruno Senna de 2de coureur.
Ik denk dat de FOTA het nu echt zat is.
Bij de BBC gingen ze er vanuit dat het zeer waarschijnlijk Piquets laatste race was en dat Grosjean zijn positie dan zou innemen :)
JossNL
26 juli 2009, 20:22
Volgens autosport.com:
The statement said that Renault "knowingly released car no. 7 from the pitstop position without one of the retaining devices for the wheel-nuts being securely in position, this being an indication that the wheel itself may not have been properly secured."
It added that Renault, "being aware of this, failed to take any action to prevent the car from leaving the pitlane....failed to inform the driver of this problem or to advise him to take appropriate action given the circumstances, even though the driver contacted the team by radio believing he had a puncture."
Het is wel een erg zware straf. Kan me voorstellen dat de FIA het incident met Surtees in het achterhoofd heeft, maar uitsluiten van deelname moet m.i. echt de allerlaatste optie zijn.
Stefan van Renselaar
26 juli 2009, 20:24
Toen dat wiel los kwam reed Alonso al alleen, dus dat argument slaat ook weer eens nergens op...
speed9
26 juli 2009, 20:29
Toen dat wiel los kwam reed Alonso al alleen, dus dat argument slaat ook weer eens nergens op...
Er zijn al jaren mensen,die na een verlies van een band/wiel, door rijden op 3 wielen.
Ik denk dat er een Rechtszaak komt, over het wisselvallig handelen van de FIA.
Darthwillie
26 juli 2009, 20:30
vreselijk overdreven reactie van de FIA, zal er wel mee te maken hebben dat er nog steeds geen overeenkomst tussen de FIA en FOTA is.
King Of F1
26 juli 2009, 20:33
Met deze dartbord-straffen komen ze echter ook niet dichter bij elkaar denk ik zo ;)
Darthwillie
26 juli 2009, 20:37
Dit maakt het ook zo vreemd
Meanwhile, the Red Bull Racing team got a reprimand for the unsafe release of Mark Webber during a pitstop, when he came close to making contact with Raikkonen.
It was the second race in a row that Red Bull has been in a similar situation, having been fined and reprimanded for the unsafe release of Sebastian Vettel at the German Grand Prix two weeks ago.
Red Bull breekt dezelfde regel over het onveilig laten vertrekken van een wagen twee races op rij en krijgt allleen een reprimande :rolleyes:
Neo-242
26 juli 2009, 20:38
Totale overcompensatie voor het overlijden van Surtees. Zou men niet beter de ware oorzaak van zijn dood inzien --> STOM TOEVAL of aan het helmenconcept werken (een energie-absorberende laag aan de buitenkant ofzo?) dan dit soort dwaze beslissingen te nemen?:rolleyes:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.