PDA

View Full Version : Formule 1 nieuws en discussie thread [Deel 7]

Pagina's : 1 2 [3] 4 5

Raikkonen_WC
12 juni 2009, 13:23
Bron: GPUpdate (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/06/12/fia-maakt-deelnemerslijst-2010-bekend/)

FIA maakt deelnemerslijst 2010 bekend

De internationale autosportbond FIA heeft vrijdag de officiële deelnemerslijst voor het seizoen 2010 gepubliceerd. Alle huidige teams staan hierop, plus drie nieuwe teams: Campos Grand Prix, Manor Grand Prix en Team US F1.

Snel meer.

De fabrikanten hebben dus blijkbaar gewonnen. Ben benieuwd

Federici
12 juni 2009, 13:26
Bron: GPUpdate (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/06/12/fia-maakt-deelnemerslijst-2010-bekend/)

De fabrikanten hebben dus blijkbaar gewonnen. Ben benieuwd

Kijk een pagina terug Raymond, en je ziet dat er nog enkele fabrikanten onder voorbehoud staan ingeschreven :)

KingBee
12 juni 2009, 13:28
Dit had er nog onder moeten staan:
* These five teams have submitted conditional entries.The FIA has invited them to lift those conditions following further discussions to be concluded not later than close of business on Friday 19 June.

Raikkonen_WC
12 juni 2009, 13:28
Kijk een pagina terug Raymond, en je ziet dat er nog enkele fabrikanten onder voorbehoud staan ingeschreven :)

Lol, ging even wat snel kwa posts :D

Ben net even verder gaan lezen. Ferrari zal naar alle waarschijnlijkheid een rechtzaak gaan aanvechten, aangezien ze niet als definitief op de lijst willen staan.

En die andere staan dus ook echt onder voorbehoud op de lijst. Hiermee creerd de FIA wel een beetje rust, er is plek zat op deze manier voor de teams en ze kunnen zich nu bezig houden met de regelementen

Federici
12 juni 2009, 13:29
Dit had er nog onder moeten staan:
* These five teams have submitted conditional entries.The FIA has invited them to lift those conditions following further discussions to be concluded not later than close of business on Friday 19 June.

Ik was het inderdaad vergeten mee te kopiëren..

KingBee
12 juni 2009, 13:34
Die laatste 5, met uitzondering van Brawn, plus Ferrari, hebben een borg betaald van ieder 50 miljoen om de FOTA bijeen te houden. Doordat de FIA Ferrari onvoorwaardelijk aangemeld heeft, probeert men om dit verbond te breken?

Darthwillie
12 juni 2009, 13:50
jep, Renault zit trouwens in dezelfde situatie als Toyota. Hun sattelietteam wel maar zij niet. Mercedes is natuurlijk in principe motorleverancier maar is ook aandeelhouder van McLaren

Fota vraagt de WMSC om in te grijpenFOTA asks WMSC to intervene in F1 row

By Jonathan Noble and Dieter Rencken Friday, June 12th 2009, 10:33 GMT

The Formula One Teams' Association (FOTA) has written to the FIA's Senate and World Motor Sport Council urging it to intervene in the row over entries to next year's championship, AUTOSPORT can reveal, as it warns the teams could be forced to walk away.

In an immediate response to the announcement by the FIA that FOTA's members have until June 19 to drop the conditions attached to their entries, the eight members of the teams' organisation pleaded for help in finding a 'swift solution' to the matter.

This comes despite Ferrari, Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso all having been handed full entries to next year's championship - in lieu of commercial agreements made with the FIA and FOM committing them to the sport.

The letter makes it clear these entries were made ‘against the will' of the teams involved.

In the letter, a copy of which has been seen by AUTOSPORT, the FOTA members state that the teams would ‘reluctantly' be forced to seek alternative solutions if the matter is not sorted out by next week.

"All of these teams are united in their concerns about the present situation and are deeply worried about the crisis that Formula 1 now faces, a crisis that appears to be self generated," wrote FOTA.

"The teams wish to find a swift solution to the situation, but in case this can not be done, they will reluctantly have to seek alternative solutions which protect them.

"In a final attempt to resolve this crisis, further meetings are scheduled for the next seven days. We would urge your support to ensure the outcome of these meetings achieves a solution that allows long established competitors to continue in their sport within a framework of sound governance and stability that will ensure the future and sustainability of Formula 1."

FOTA believes that it has not been ‘effective' in communicating with the governing body about its aims - and makes it clear that it wants to work in a ‘positive and constructive manner with the federation' to find a solution.

"Our fundamental wish is to work within a framework of cooperation and dialogue with the Federation to improve Formula 1 and to stop the confrontational and negative approach that has dominated the sport in recent years," the letter added.

"This approach compounded with constant announcements of regulatory changes, resulting from the unstable governance process that exists, has unfortunately created a situation of confusion and uncertainty among the public and sponsors. This situation is adversely affecting the business of both the teams and the organisers."

Furthermore, FOTA believes that the organisation's unhappiness about the way the sport is being run could be eased y the signing of a new Concorde Agreement.

"It is our view that by introducing the balanced and transparent basis of Governance which is defined in the 2009 Concorde Agreement (governance extract enclosed) we can restore a situation where the teams work in harmony with the Federation, a situation which can only be beneficial to all stakeholders.

"Accordingly, we have requested that the FIA join with FOM and the teams to sign a binding agreement that will bring stability at the very earliest opportunity, or alternatively, enter into a separate bi-lateral governance agreement between the teams and the FIA."

The letter added: "We wish to confirm that the teams are prepared to enter into binding commitment to enter in the championship until the end of 2012. This eliminates the misconception that certain teams are going to leave the sport and in doing this Formula 1 will establish a solid and stable platform for the future.

"All of the present competing teams in Formula 1 have significant investments in staff, factories and facilities. We request our level of commitment is respected and that we are allowed to address the changes needed due to the present economic climate in the most effective and efficient way for the participants with the correct governance from the regulatory body, the FIA.

"The existing FOTA teams understand the need to encourage and assist new entrants to the sport and we agree to undertake in good faith any reasonable measures that will help new teams establish their position in Formula 1."

autosport.com

Pingguest
12 juni 2009, 14:22
Die laatste 5, met uitzondering van Brawn, plus Ferrari, hebben een borg betaald van ieder 50 miljoen om de FOTA bijeen te houden. Doordat de FIA Ferrari onvoorwaardelijk aangemeld heeft, probeert men om dit verbond te breken?

Waarschijnlijk wel. Ferrari heeft inmiddels een verklaring uitgegeven waarin zij wederom heeft aangegeven dat zij niet mee zal doen aan het kampioenschap van 2010 indien alle controverses niet zijn opgelost.
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=38160

Darthwillie
12 juni 2009, 14:53
wel verrassend dat Prodrive niet mee mag doen:huh1: zou dat te maken hebben met het feit dat ze zich als McLaren satelliet team manifesteren?

Vergis ik me nou of is er naast Ferrari geen enkele andere motorfabrikant meer aanwezig?

Schumi rulezzzzz
12 juni 2009, 16:48
Is Manor Grand Prix dezelfde Manor als het Formule 3 Euroseries team? Wat hebben die in vredesnaam in de F1 te zoeken?

RSRoy
12 juni 2009, 16:56
Is Manor Grand Prix dezelfde Manor als het Formule 3 Euroseries team? Wat hebben die in vredesnaam in de F1 te zoeken?

Jep, daar zit Nick Wirth dus achter :)

Schumi rulezzzzz
12 juni 2009, 17:45
Right, naja had liever Prodrive gezien, maargoed wie weet wat ze brengen. Als de lijst zo blijft als die is, vind ik het helemaal super dat er 3 nieuwe teams bijkomen. Cosworth terug is goed voor de F1.

Federici
12 juni 2009, 18:15
wel verrassend dat Prodrive niet mee mag doen:huh1: zou dat te maken hebben met het feit dat ze zich als McLaren satelliet team manifesteren?

Vergis ik me nou of is er naast Ferrari geen enkele andere motorfabrikant meer aanwezig?

Ik denk eerder dat het te maken heeft dat ze al volgens mij twee keer de kans hadden om mee te doen, maar het toch niet lukte.

speed9
12 juni 2009, 18:18
Ik denk eerder dat het te maken heeft dat ze al volgens mij twee keer de kans hadden om mee te doen, maar het toch niet lukte.De fout die ze maakte was de Klanten wagen, want Torro Rosso rijd er wel mee, maar Prodrive mocht er niet mee rijden door de FIA.

Tjerk Korving
12 juni 2009, 18:33
De fout die ze maakte was de Klanten wagen, want Torro Rosso rijd er wel mee, maar Prodrive mocht er niet mee rijden door de FIA.
Dat was geen fout. Er was in eerste instantie sprake van dat klanten chassis' zouden worden toegestaan en daarom schreven ze zich in. Dat hele verhaal ging dus niet door en dus ging het verhaal niet door voor Prodrive.

Tazz
12 juni 2009, 19:19
hebben de 3 nieuwe teams nu eigenlijk geen heel groot voordeel wat de motoren betreft?
als 'nieuwkomer' mag Cosworth nu in principe toch een nieuwe motor ontwikkelen?
in tegenstelling tot de andere teams, die al 2-3 jaar met dezelfde motor rijden, zij het dan met enkele zogenaamde 'betrouwbaarheids' updates..

Schumi rulezzzzz
12 juni 2009, 19:52
hebben de 3 nieuwe teams nu eigenlijk geen heel groot voordeel wat de motoren betreft?
als 'nieuwkomer' mag Cosworth nu in principe toch een nieuwe motor ontwikkelen?
in tegenstelling tot de andere teams, die al 2-3 jaar met dezelfde motor rijden, zij het dan met enkele zogenaamde 'betrouwbaarheids' updates..
Goede vraag! Je kan niet anders dan gelijk hebben, Cosworth zal een 'nieuwe' motor ontwikkelen, want het blok uit 2006 is natuurlijk zwaar verouderd. Dit komt mede door de door jou al benoemde zogenaamde betrouwbaarheidupdates.

Het 2006 blok is niet bij de FIA ingeleverd voor homologatie denk ik, dus zijn ze vrij om een sterke motor te ontwikkelen.

Darthwillie
12 juni 2009, 19:57
als je je aan de budgetlimiet houdt mag je de motor toch weer doorontwikkelen?

sowieso denk ik dat als het zo doorgaat alle teams met Cosworth rijden.

Schumi rulezzzzz
12 juni 2009, 20:13
Als die regel uberhaupt van kracht wordt zijn alle autofabrikanten al afgehaakt, dus dan zou sowieso iedereen al met Cosworth moeten rijden.

KingBee
12 juni 2009, 20:21
Ik las hier (http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090612102814.shtml) dat de motor van Cosworth gebaseerd zal worden op het blok van 2006 waar Williams mee reed. Ik geloof dat de motoren toen niet één van de sterksten was.

Markie
12 juni 2009, 20:43
Wordt steeds interessanter:

ACEA wants change to F1 governance (http://www.autosport.com/news/report.php/id/76093)

The European Automobile Manufacturer's Association (ACEA) has stepped into the row engulfing Formula 1 - and claimed that the current governance of the sport cannot continue.

.......

"ACEA has come to the conclusion that the FIA needs a modernised and transparent governance system and processes, including the revision of its constitution, to ensure the voice of its members, worldwide motorsport competitors and motorists are properly reflected."

The ACEA went on to state that it supported the efforts of its car manufacturer members in trying to change F1.

Zijn die nooit echt blij geweest met ome Max in het verleden, dus ergens ook niet echt verassend.

Neo-242
12 juni 2009, 23:10
Wordt het nu toch echt geen tijd voor ome Max om het af te stappen? De beste man verziekt gewoon alles met zijn demente brein. Een aantal van zijn maatregelen zijn ok, maar zie bvb wat er van de auto's geworden is. Ik ben bijna beschaamd te zeggen dat ik F1-fan ben. Oh, die sneeuwruimers van dit jaar? Dat is de publieke opinie over de sport nu. Dat het geld wat in de F1 en in de autosport in het algemeen omgaat lager moet kunnen is terecht, maar de maatregelen waarop lijken meer op een dictatuur.

King Of F1
13 juni 2009, 01:45
Hij wilde zelf al meermaals weg, maar is dat helaas nooit gegaan door gebrek aan kandidaten. Wat mij betreft hadie een jaar of 4 geleden al op moeten stappen...

Tim Wijen
13 juni 2009, 01:46
Ik las hier (http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090612102814.shtml) dat de motor van Cosworth gebaseerd zal worden op het blok van 2006 waar Williams mee reed. Ik geloof dat de motoren toen niet één van de sterksten was.

Volgens mij was het juist een van de meest krachtige motoren van het veld, tenminste in het begin van het seizoen. Ik meen me ook te herinneren dat het de motor was met het hoogste toerental van alle motoren.

Darthwillie
13 juni 2009, 01:58
Hij wilde zelf al meermaals weg, maar is dat helaas nooit gegaan door gebrek aan kandidaten. Wat mij betreft hadie een jaar of 4 geleden al op moeten stappen...

Geloof het maar niet, Max kickt op macht die wil helemaal niet weg. Zijn carriere loopt net als zijn voorganger Balestre. In het begin gaat het prima en zijn ze goed bezig, maar na loop van tijd beginnen ze zichzelf zo belangrijk te vinden dat ze zichzelf boven de sport plaatsen.

Dit stukje van autosport.com is ook hilarisch
Q. Have you been surprised by how many viable teams have applied to enter the championship?

A: Yes it was a surprise in some ways, but more reassuring than surprising. Formula One is a fantastic prospect and with the financial reforms to lower the barrier to entry to realistic levels it is good to see such a strong market for new teams. This exercise has demonstrated that the only reason there have been vacancies on the F1 grid for many years was the excessive cost of participation.

Let op, de FIA heeft op een bepaald moment besloten dat een nieuwe aanmelding een borgsom moest storten van $48 miljoen (meer dan de budgetcap!!!!!)

Pingguest
13 juni 2009, 12:53

Nee, de homologatie blijft van kracht. Daarentegen mogen de budgetgelimiteerde teams wel de motoren zo vaak vervangen als zij wensen en geldt de toerenbegrenser niet meer. Zo bezien zullen de teams met Cosworth-motoren moeten rijden met het blok uit 2006, aangezien deze motor wel degelijk is gehomologeerd.

Captain Slow
13 juni 2009, 13:03
Is er trouwens al bekend wat voor straf er zal zijn als een team zich niet aan die budgetcap houdt?
Uitsluiting van het kampioenschap?

Darthwillie
13 juni 2009, 21:57
Is er trouwens al bekend wat voor straf er zal zijn als een team zich niet aan die budgetcap houdt?
Uitsluiting van het kampioenschap?

Draconische straffen :rolleyes: Vraag me toch af hoe ze dat ooit willen controleren. Als ergens in Japan een afdeling van Toyota iets ontwikkelt kan de FIA dat never nooit niet controleren.

Het gaat nu steeds harder. DiMontezemolo (erg prominent aanwezig op Le Mans) zegt nu eigenlijk Max weg of wij weg

Montezemolo: FIA reform or breakaway

By Jonathan Noble and Stuart Codling Saturday, June 13th 2009, 13:16 GMT

Luca di MontezemoloFerrari president Luca di Montezemolo believes there are now only two possibilities to end the current row over Formula 1 - either the FIA reforms itself or the manufacturers lead their own breakaway series.

With tensions high between the governing body and the Formula One Teams' Association (FOTA) following the publication of the 2010 entry list on Friday, di Montezemolo has made it clear that the teams are not in the mood to back down over how they want to see the sport run.

Speaking during a high profile visit to the Le Mans 24 Hours on Saturday, di Montezemolo said he had no doubts that the controversy would be sorted out soon - although could not predict which way things would go.

"In a couple of years the problem with Formula 1 will be solved - as I really hope, with a responsible FIA, as we want, or, as happens in other sports, organising our own championship. Because when you have engines, gearboxes, brands, technology, organisation, capability to invest, it is not difficult. So the problem will be solved, I hope very soon."

Di Montezemolo admitted that he has been saddened by the state that he thinks F1 is in - but has hopes that some factions in the FIA can act to prevent the sport getting 'destroyed.'

"We cannot repeat every day that we will not enter the next Formula 1 championship with these rules and without taking care of the Ferrari rights. Having said that, today I don't like very much to talk about F1 because here the atmosphere is a happy one.

"I hope that we will solve our problems because for me, I started to work as Ferrari team manager in 1973. We are the only car manufacturer to have been in Formula 1 since the beginning, without any interruptions, and Formula 1 for Ferrari is part of the life, the blood, the DNA.

"I am not happy. We are not happy. We are very unhappy with the situation as it is, mainly for the public, for the spectators. We don't want Formula 1 to become Formula 3.

"We want not only to maintain but also to improve the F1 DNA, technology, innovation, and competition. We want to cap in a very important way the cost, because everybody has been too far, and I think FOTA has done a strong demonstration to be able to cut costs in 2009 for 50 per cent more of the general cost for engine and gearbox."

He added: "We will continue in this direction. We are together and we want to find a solution, and I am sure that inside the FIA there will be people responsible enough to understand that now it is absolutely necessary not to create trouble, to destroy Formula 1, but to solve the problem."

FOTA issued a statement on Friday afternoon saying it was being forced in the next few days to reveal its plans for the future of F1 so it could prove why the FIA's own regulations are 'bad' for the sport's future.

Di Montezemolo emphasised that he believed FOTA's intentions were only for the good of F1.

"Everybody sees what is happening in Formula 1. I do not understand the reason," he said. "Anyway I think our conditions are constructive, are very clear: governance, stable rules - the people don't understand any more rules that change every six months, one day it's KERS, another day it's standard engines – and looking ahead to have a balance between cost and revenues, to let new commerce enter.

"I'm very pleased to have new teams, and when I say teams I mean Formula 1 not Formula 3."

When asked if a Le Mans project was a possible replacement for racing in F1, di Montezemolo said: "I don't think it is possible to compete at the maximum level, I mean to try to win in too many series. I think there is Formula 1, there is racing like Le Mans, and racing in the United States which is extremely challenging – as I mentioned before, Indy or something like this.

"Our intention is to continue to participate in Formula 1 if there are the conditions. If not, as I say to our tifosi all around the world who have been in touch with us on our internet in an unbelievable way, the DNA of Ferrari is competition. If we stop in F1 we will do something else, and for sure Le Mans will be one of our first priorities."

gaan onbevestigde geruchten dat FOTA al contact heeft opgenomen met Dorna, de MotoGP organisator.

F1-gast
13 juni 2009, 23:39
pffff waarom willen ze de sport kapot maken, eerlijk gezegd begint de Le-mans series enzo steeds meer mijn aandacht te trekken, en formule1 heb ik zoiets van al dat politiek gebitch-fight....

Neo-242
14 juni 2009, 00:37
Is bij mij ook aan het gebeuren :) F1 heeft me zelden zo weinig geboeid als nu (op de Schumacher dominante jaren na)

Darthwillie
15 juni 2009, 22:34
YESSSSSS
F1 launches iPhone application

By Jonathan Noble Monday, June 15th 2009, 11:46 GMT

Formula 1 fans now have the opportunity to get a live birds-eye view of grand prix action thanks to a new official iPod application that has just been released.

The Formula One Timing and Track Positioning Application offers a dynamic 3D track view of each grand prix, and produces it with a birds eye view of either the entire field of an individual driver.

There will also be live timing, and the chance to replay sessions on users' iPhones or Ipods.

The Application, available on the iTunes store, has been put together by former Honda F1 chief Otmar Szafnauer.

Speaking about the application, Szafnauer said: "We're very pleased to offer fans an added dimension to the experience of watching grands prix. We hope that they will take advantage of this new opportunity to get a full picture of the racing action wherever they go."

Bernie Ecclestone commented: "I'm very excited by this application as it will allow fans to keep in touch with what is going on whilst on the move."

http://www.autosport.com/images/upload/1245066474.jpg

ga hem er meteen opzetten.

EDIT 25 dollar voor 1 seizoen:blink: laat maar.

Schumi rulezzzzz
15 juni 2009, 23:32
25 dollar is het zeker waard! Wat is nou $25 op een heel F1 seizoen? Zwaar relaxed wat je er allemaal voor krijgt :)

Darthwillie
15 juni 2009, 23:34
25 dollar is het zeker waard! Wat is nou 25 op een heel F1 seizoen? Zwaar relaxed wat je er allemaal voor krijgt :)
Zou ik naar een circuit gaan zou het me idd wel geld waard zijn, briljant op de tribune, thuis met de livetiming en tv aan ga ik niet naar me telefoon kijken.

Captain Slow
16 juni 2009, 12:36
Ff minder nieuws nu.

Onderhandelingen tussen FIA en FOTA mislukt

Er komt volgend jaar een budgetplafond van 45 miljoen euro, of de teams dat nu willen of niet. Dit heeft de internationale autosportbond FIA laten weten. Gesprekken met de financiële experts van de teams zijn op niets uitgelopen.

Maandag kwamen de financiële deskundigen van de FIA en de FOTA bij elkaar om alsnog tot een compromis te komen, maar deze bijeenkomst draaide uit op een fiasco. In de verklaring van de FIA staat: "Helaas lieten de vertegenwoordigers van de FOTA weten dat zij geen toestemming hadden gekregen om de financiële regels voor 2010 met ons te bespreken. Ze waren dus helemaal niet bereid om met ons over de regels te praten. Hierdoor was het niet meer mogelijk om de regels van de FIA naast de voorstellen van de FOTA te leggen en te kijken of er een compromis kon worden gesloten, terwijl dit eigenlijk juist het doel was van de bijeenkomst."

"Om de dialoog toch in stand te houden, hebben we nog wel naar de financiële voorstellen van de FOTA gekeken. Met de voorgestelde maatregelen blijkt het niet mogelijk om de uitgaven van een team te beperken. Een nieuwe financiële wedloop zou hierdoor onvermijdelijk zijn. Daarom blijven de financiële regels die de FIA eerder heeft gepubliceerd, onveranderd", aldus de internationale autosportbond.

www.gpupdate.nl

Onze nachtmerrie is dus werkelijkheid geworden. Ik ben nou toch wel benieuwd welke teams er daadwerkelijk vertrekken. Volgend seizoen zou dus gewoon 7 á 8 nieuwe teams kunnen hebben.

Robert Saalmink
16 juni 2009, 12:54
Veel mensen geven wel af op de FIA maar bedenk wel dat we ook geen F1 willen waarin de grote fabrikanten zelf alle regeltjes bepalen en doordrukken. De huidige situatie is natuurlijk het andere uiterste, maar toch, ze zullen er samen uit moeten zien te komen. En dat gaat niet lukken lijkt het.

Federici
16 juni 2009, 12:58
Tsjee.. Als er een afsplitsing gaat komen dan hoef ik niet meer te kijken in ieder geval..

RSRoy
16 juni 2009, 13:19
Tsjee.. Als er een afsplitsing gaat komen dan hoef ik niet meer te kijken in ieder geval..

Dan krijg je exact hetzelfde verhaal als met de CART en IRL in de jaren 90. En iedereen weet waar dat toe heeft geleid.

speed9
16 juni 2009, 13:32
Dan krijg je exact hetzelfde verhaal als met de CART en IRL in de jaren 90. En iedereen weet waar dat toe heeft geleid.Faillesementen en fusie's.
Overgens, als er een nieuwe race klassen komt, moet het wel professioneel zijn en niet een klassen, waar alles door elkaar rijd en regeert.

Even vooruit lopen:
Ik vind dat deze regels er dan moeten komen :
Tank verbod,geen banden warmers, zuinige motoren :liefst 1L op 5Km,1 compound,meer vrijheid voor fans,alternatieve brandstof belonen(geen Diesel),meer straten circuits,circuits met historie(Montreal,Silverstone,USA,enz.).

Hier kunnen we tenminste ook nog over discuseren:lol:.

Tim Wijen
16 juni 2009, 13:38
Slecht nieuws inderdaad.

Als ze er werkelijk niet uitkomen dan gaat de LMS een gouden toekomst tegemoet denk ik :)

Captain Slow
16 juni 2009, 14:45
Ik zat er inderdaad ook al aan te denken. Als Toyota, Mercedes, BMW en Ferrari weer naar de LMS gaan kan dat erg interressant worden.
Maargoed, even afwachten wat de toekomst brengt.:)

F1-gast
16 juni 2009, 16:40
Ik zeg het nogmaals goed gedaan Mosley ga liever de SM slaaf uithangen in een hoeren huis en laat je mishandelen door latex vrouwtjes, mijn respect is weg voor je, het zelfde geld voor half dooie ik leef op pretnison, pep pillen, en ik ga NOG lange niet met pensioen opa, goed verneukt die sport echt waar :D

Maak de sport maar helemaal kapot net als er gedaan is met de WRC, wie gaat de FIA nu nog serieus nemen ? Waar draait het un nog om ? en die flut coureurs lullen hun PR praatje maar ja de wagen had een goede balans maar achter brak hij af, beter trek je je bek open als coureur en zeg je wat je er van vind, oh nee t zijn allemaal battie boiis als hamilton naabs.

Echt gehad met de formule 1 zo, jammer dat de F1 zo moet eindigen naar 60 jaar, het zou een feest jaar moeten zijn, niet een kijk ons kleine pubers elkaar aanvallen jaar zijn.

omg look to the people who are really the formule1 THE PEOPLE WHO WATCH AND VISIT AND BUY formule 1 !!!

Bramzel
16 juni 2009, 16:48
Met alle respect, maar als ik de sites zo een beetje lees heeft FIA er alles aan gedaan om tegemoet te komen naar de fabrikanten, en zijn het de fabrikanten die dwars liggen. Dan mogen ze wat mij betreft ook gewoon opwieberen.

De fabrikanten moeten niet zoveel macht hebben; dat zijn namelijk onbetrouwbare factoren. Zodra er een nieuw raad van bestuur zit, een nieuwe hoge manager die niet van autosport houd komen of iets dergelijks en het kan maar zo weer uit zijn met de pret. Dat soort teams horen niet de wetten te bepalen in de F1.

F1-gast
16 juni 2009, 16:55
Daar heb je een punt, maar ik geloof 1 2 3 niet dat ze er echt alles voor hebben gedaan. Ze kunnen toch ook een budget plafond van 200 miljoen en dan 150miljoen 80 miljoen en dan 40 miljoen introduceren ?

En allemaal die kleine nieuwe teams die zomaar ineens formule 1 gaan doen, want ja die zullen nu wel er bij komen aangezien ferrari toyota etc toch de f1 uit gaan, is toch ook niet geloof waardig meer ?

RSRoy
16 juni 2009, 17:03
Vroeger waren er toch ook geen (of nauwelijks) fabrieks teams. Dus dan was het toen ook niet geloofwaardig?

Wat wel een verschil was dat er toen nog vrijheid was in het bouwen van een motor waardoor het voor fabriekanten wel interessant was om motoren te bouwen voor de F1. Met een standaard motor is daar natuurlijk geen uitdaging aan.

Bramzel
16 juni 2009, 17:09
Daar heb je een punt, maar ik geloof 1 2 3 niet dat ze er echt alles voor hebben gedaan. Ze kunnen toch ook een budget plafond van 200 miljoen en dan 150miljoen 80 miljoen en dan 40 miljoen introduceren ?

En allemaal die kleine nieuwe teams die zomaar ineens formule 1 gaan doen, want ja die zullen nu wel er bij komen aangezien ferrari toyota etc toch de f1 uit gaan, is toch ook niet geloof waardig meer ?

Misschien is er volgend jaar even een dipje, maar daarna is iedereen er aan gewend en hoor je niemand meer over de fabrieksteams. Net zoals iedereen Spygate en die megastraf van McLaren nu al vergeten is, terwijl toen het net gebeurd was het een enorme happening was die nog jaren voor onrust zou zorgen en die de sport enorm schade zou toebrengen etc.

Serieus, laat ze maar lekker woord bij daad voegen en hun eigen feestje gaan organiseren. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze met hangende pootjes terugkomen.

Robert Saalmink
16 juni 2009, 17:30
Met alle respect, maar als ik de sites zo een beetje lees heeft FIA er alles aan gedaan om tegemoet te komen naar de fabrikanten, en zijn het de fabrikanten die dwars liggen. Dan mogen ze wat mij betreft ook gewoon opwieberen.

De fabrikanten moeten niet zoveel macht hebben; dat zijn namelijk onbetrouwbare factoren. Zodra er een nieuw raad van bestuur zit, een nieuwe hoge manager die niet van autosport houd komen of iets dergelijks en het kan maar zo weer uit zijn met de pret. Dat soort teams horen niet de wetten te bepalen in de F1.

Zoals ik al zei (http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=44644&postcount=535), dat is geen goede ontwikkeling inderdaad. De FIA is het daarmee eens (duh): http://www.autosport.com/news/report.php/id/76253

GTE
16 juni 2009, 17:41

Prima, maar dan moet de FIA ook accepteren dat haar deelnemersveld hoofdzakelijk uit privateers gaat bestaan. Daar is op zich niks tegen, maar het appeleert niet helemaal aan het beeld van een high profile raceserie, dat de Formule 1 toch graag wil zijn en misschien ook wel moet zijn.

Als de fabrikanten niet happy zijn met de manier waarop de F1 wordt gereguleerd, dan resteert er maar één oplossing en dat is -inderdaad- je heil elders zoeken. En ik kan me goed voorstellen dat die fabrikanten zich roeren, want niemand gaat tientallen miljoenen besteden aan een kampioenschap waaraan ze -op zijn zachtst gezegd- met gemengde gevoelens deelnemen.

Ik denk dat het een uit de hand gelopen potje powerplay is geworden. Wie heeft wie harder nodig? De FIA de fabrikanten om een high profile deelnemersveld te hebben? De fabrikanten de FIA om te kunnen deelnemen aan een high profile series? Uiteindelijk is het toch een kip en ei verhaal. Maar goed, de hakken staan aan beide zijden zo ver in het zand, dat het misschien maar goed is dat de boel helemaal explodeert en vanaf de grond weer wordt opgebouwd met een gezonde balans tussen regulering, competitie en budgetering.

Bramzel
16 juni 2009, 17:46
Prima, maar dan moet de FIA ook accepteren dat haar deelnemersveld hoofdzakelijk uit privateers gaat bestaan. Daar is op zich niks tegen, maar het appeleert niet helemaal aan het beeld van een high profile raceserie, dat de Formule 1 toch graag wil zijn en misschien ook wel moet zijn.

Het eerste jaar / eerste paar jaar misschien wel ja. Maar daarna zullen de fabrikanten hun weg ongetwijfeld weer terug vinden naar de F1, daar maak ik me weinig zorgen over. Als de fabrikanten hun eigen kampioenschap oprichten om met miljoenen te smijten zal dat in no-time ten ondergaan omdat niemand het meer kan betalen.

Wat dat betreft moet ook het LMS een plan achter de hand houden om de kosten in de gaten te houden mochten de fabrikanten overstappen naar LeMans. Of ze gewoon in LMP1 de vrije hand geven en ze strikt weren uit LMP2 en daar de privateers hun gang laten gaan.

GTE
16 juni 2009, 18:38
Deelnemers komen en gaan. Fabrikanten veranderen hun ´mission statement´ en gaan hun promotiebudgetten (want daar gaat het om) anders besteden, privateers gaan failliet of hun rijke eigenaar vindt een andere hobby. Bovendien, hoe ´privateer´ kun je vandaag de dag nog zijn? In de F1 zijn privateers net zo goed afhankelijk van de inbreng van grote fabrikanten, al was het maar op het gebied van het leveren van motoren. En in een competitie waarin een direct verband wordt gelegd tussen het budget en succes (ook al komt dat niet altijd uit, teams zullen altijd streven naar het grootst mogelijke budget) zullen de kosten altijd zo hoog mogelijk zijn.

De FIA heeft gelijk als ze zegt dat de fabrikanten hun heil maar elders moeten zoeken als het hun niet zint. De fabrikanten hebben gelijk als ze zeggen dat ze de moeten F1 verlaten als het kampioenschap niet langer aan hun wensen beantwoordt.

GTE
16 juni 2009, 18:39
Het eerste jaar / eerste paar jaar misschien wel ja. Maar daarna zullen de fabrikanten hun weg ongetwijfeld weer terug vinden naar de F1, daar maak ik me weinig zorgen over.

Dat zal alleen maar opgaan als de F1 haar positie als toonaangevende raceklasse behoudt. En dat is niet zondermeer een gegeven.

Tjerk Korving
16 juni 2009, 18:54
Het zou me niet verbazen als Red Bull / Torro Rosso zich weer eens gaan beraden of ze wel echt mee willen gaan met het FOTA standpunt of dat in de Formule 1 blijven toch gunstiger is. Nu hebben ze veel publiciteit, een nieuwe serie moet je maar van afwachten wat het gaat worden en of het überhaupt er gaat komen. Idem met Brawn GP.

Robert Saalmink
16 juni 2009, 20:08
De full statement van de FIA. Enigszins verhelderend leesvoer, kost even tijd maar dan heb je ook wat: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76254

Roel Bakker
16 juni 2009, 20:47
Wat naar mijn mening het ergste is en iedereen over het hoofd ziet is dat als de fabriekteams zich terug trekken ook de gevestigde orde van coureurs wegvalt. Ik kijk formule 1 omdat ik fan ben van bepaalde coureurs en met alle respect, de jongens zoals Raikkonen en Alonso zullen nooit bij een privateer instappen.

Knight
16 juni 2009, 20:54
Wat naar mijn mening het ergste is en iedereen over het hoofd ziet is dat als de fabriekteams zich terug trekken ook de gevestigde orde van coureurs wegvalt. Ik kijk formule 1 omdat ik fan ben van bepaalde coureurs en met alle respect, de jongens zoals Raikkonen en Alonso zullen nooit bij een privateer instappen.Ik zie niet in waarom? Ze willen allemaal het liefst een auto waarmee ze het kampioenschap kunnen winnen. Of het team nou Ferrari, Williams of USF1 heet, dat maakt ze echt niet uit volgens mij. Als de fabrikanten er nu allemaal uitstappen en er komen een hoop nieuwe teams bij, krijg je wel een erg vreemde stoelendans. Maar toch verwacht ik dat de top coureurs blijven, alleen dan bij andere teams. Ze zitten niet voor niets in de F1 en nieuwe teams kunnen wel wat ervaren rijders gebruiken om te zorgen dat ze kunnen doorontwikkelen.

Schumi rulezzzzz
16 juni 2009, 20:56
Volgens mij rijdt elk F1 team volgend jaar met Cosworth :P

Darthwillie
16 juni 2009, 21:07
De full statement van de FIA. Enigszins verhelderend leesvoer, kost even tijd maar dan heb je ook wat: http://www.autosport.com/news/report.php/id/76254

grappig maar erg eenzijdig.

De hele situatie is niet zwart/wit. FIA doet nu wel heel zielig maar vergeet even dat toen de fabrikanten met het grote geld kwamen, ze zo snel mogelijk van de privateers af moesten. Daarmee creeerden ze zelf de situatie dat er heel weinig teams overbleven, waarvan een aantal idd kan opstappen.

Ook is het niet waar dat de fabrikanten de boel over willen nemen, ze zijn zelfs niet tegen een budgetcap. Het grootste probleem is de manier waarop de FIA hier mee om gaat. Vergeet niet dat bijv Toyota heel veel geld geinvesteerd heeft in de F1, en niet blij is dat ze nu een halve fabriek weg kunnen doen met de nieuwe regels. Ook de geld situatie is vreemd. FIA kan wel zeggen dat ze niet moeten zeuren , maar als de teams veel geld investeren en de show neer zetten waar de mensen naar kijken, echter maar een schijntje van de inkomsten krijgen, dan kun je scheve gezichten verwachten.

Toch verwacht ik nog wel wat veranderingen deze week, zeker Bernie Ecclestone zal niet blij zijn met de huidige situatie. Zijn bedrijf moet per jaar alleen al 250 miljoen dollar af betalen. Als de F1 gaat rijden zonder bijv Ferrari bestaat er een goede kans dat zijn inkomsten zover zakken dat dit niet meer gaat lukken.

In de duitse pers gaan er verhalen dat voornamelijk Mercedes heel fel tegen Max Mosley is. Na de blamage vorig jaar, waar McLaren belachelijke straffen kreeg vinden zij dat ze het niet kunnen veroorloven honderden miljoenen te investeren in een sport waar je afhankelijk bent van het humeur van Mosley.

speed9
16 juni 2009, 21:35
Ik zie niet in waarom? Ze willen allemaal het liefst een auto waarmee ze het kampioenschap kunnen winnen. Of het team nou Ferrari, Williams of USF1 heet, dat maakt ze echt niet uit volgens mij. Als de fabrikanten er nu allemaal uitstappen en er komen een hoop nieuwe teams bij, krijg je wel een erg vreemde stoelendans. Maar toch verwacht ik dat de top coureurs blijven, alleen dan bij andere teams. Ze zitten niet voor niets in de F1 en nieuwe teams kunnen wel wat ervaren rijders gebruiken om te zorgen dat ze kunnen doorontwikkelen.Ik zie het wel in, als coureurs zoals Alonso ruim 50 miljoen per jaar krijgt, USF1,Williams en zo kunnen het niet premiteren om zulke bedragen uit te geven aan 1 coureur. in tegendeel ze gaan juist bezuinigen op de coureurs, als je al moeite heb om een jaar in de F1rond te komen,laat staan als je coureur even 50 miljoen extra van je vraagt.

Roel Bakker
16 juni 2009, 21:43
Ik zie het wel in, als coureurs zoals Alonso ruim 50 miljoen per jaar krijgt, USF1,Williams en zo kunnen het niet premiteren om zulke bedragen uit te geven aan 1 coureur. in tegendeel ze gaan juist bezuinigen op de coureurs, als je al moeite heb om een jaar in de F1rond te komen,laat staan als je coureur even 50 miljoen extra van je vraagt.

Inderdaad, dat is precies waar ik ook aan dacht.
Ik heb geen zin in een klasse waar straks allemaal rookies en tweederangs coureurs in rijden.

Peter
16 juni 2009, 21:44
Daar is dan toch een heel simpele oplossing voor?
Alonso zal niet meer voor Renault werken maar in dienst treden van de hoofdsponsor. Die kan dan mooi het salaris voor zn rekening nemen in ruil voor het sponsorschap....
Dat is ook het zwakke punt van een budget cap, er is altijd wel een manier om er omheen te werken....

Raikkonen_WC
16 juni 2009, 21:55
Ik ben benieuwd. Heel veel coureurs (Massa, Raikkonen, Hamilton, Webber etc) hebben al aangegeven dat ze met de fabrikanten uit de F1 stappen.

wat krijg je dan nog meer voor een veld? Allemaal van die betaal coureurs als Alex Yoong, Zjolt Baumgarter etc? Of van die oud coureurs die zich vervelen? Nee, dan is de F1 echt dood......

Darthwillie
16 juni 2009, 21:57
Stel je dan ook de vraag hoeveel van die teams daadwerkelijk in stappen. Kan me niet voorstellen dat er veel sponsors de stap durven maken als McLaren Ferrari etc er niet bij zijn. Verder het motoren probleem. Is cosworth in staat in zo een korte tijd zoveel motoren te bouwen?

speed9
16 juni 2009, 22:14
Ik ben benieuwd. Heel veel coureurs (Massa, Raikkonen, Hamilton, Webber etc) hebben al aangegeven dat ze met de fabrikanten uit de F1 stappen.

wat krijg je dan nog meer voor een veld? Allemaal van die betaal coureurs als Alex Yoong, Zjolt Baumgarter etc? Of van die oud coureurs die zich vervelen? Nee, dan is de F1 echt dood......:lol:Straks kunnen jullie nog in stappen in de F1.

Ik verwacht wel een chaos met contracten die moeten worden afgekocht of worden gewijzigt.

Bramzel
16 juni 2009, 22:24
Daar is dan toch een heel simpele oplossing voor?
Alonso zal niet meer voor Renault werken maar in dienst treden van de hoofdsponsor. Die kan dan mooi het salaris voor zn rekening nemen in ruil voor het sponsorschap....
Dat is ook het zwakke punt van een budget cap, er is altijd wel een manier om er omheen te werken....

Rijderssalarissen vallen niet binnen de budget cap, evenals marketing kosten. Deze vlieger gaat dus niet op.

Natuurlijk zeggen ze dat, die fabrikanten betalen hun salaris. Denk je echt dat die wat anders gaan roepen als hun baas?

Schumi rulezzzzz
16 juni 2009, 23:32
Iemand maakte al de vergelijking tussen de IRL en de Champcars. Het zou wat zijn als we straks twee series krijgen en die over 10 jaar weer samen zouden gaan voegen oid..

GTE
16 juni 2009, 23:42

wat krijg je dan nog meer voor een veld? Allemaal van die betaal coureurs als Alex Yoong, Zjolt Baumgarter etc? Of van die oud coureurs die zich vervelen? Nee, dan is de F1 echt dood......

Ach en als Baumgartner dan de overwinningen aan een reigt, dan wordt hij vanzelf een superster. Als je maar wint, ben je hot. Kijk maar naar Button. Namen worden gevestigd door succes en in een raceserie heb je nou eenmaal per definitie winnaars.

Face the Slayer
16 juni 2009, 23:52
Waar maakt iedereen zich druk om, het komt toch wel goed.

Stefan van Renselaar
16 juni 2009, 23:59

Zo kun je het ook bekijken :laugh:

F1 zoals het nu is, een uitgebreide LMS of een aparte nieuwe series, dus maakt eigenlijk niet veel uit, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de 2e optie :)

Darthwillie
17 juni 2009, 00:05
Voor het eerst betwijfel ik dat ernstig.

Heel interessant stuk op autosport.com. Ik heb een paar dingen ge-high-light
The Weekly Grapevine
Your weekly dose of rumours, speculations and analysis

By Dieter Rencken
autosport.com contributing writer

Silverstone is traditionally a time of great anticipation: not only does Formula 1 head back to the very place where it all began, to the sport's 1950 roots, so to speak, but also the first draft calendars for the next season are leaked; the driver market is in full swing; engine deals are announced/confirmed; and the first whiffs of new sponsors hang over the paddock.

In short, previous British Grands Prix at Silverstone have merrily pointed the way to the sport's future whilst celebrating its past.

Silverstone © XPB
Not so this year: if one believes all one reads/is told, Sunday marks the last time the Northampton circuit will reverberate to F1 engines being run in world championship anger; the sport does not even know whether there will be a championship worth drafting a calendar for; the driver market is stagnant, with stars of the sport openly talking of deserting F1 with their teams; three teams appear on a provisional entry list sans engine details; and sponsor relations are, at best, edgy.

Sure, this year's race has been scheduled for two/three weeks earlier than is usual (in an attempt to lure fans to the BGP rather than Le Mans during the same salary month?), but to suggest that the calendar slot is to blame for what is certainly the biggest crisis to hit F1 for close on three decades, and arguably in its sixty-year-existence, would be nothing other than plain disingenuous.

In Turkey, an F1 veteran who survived the FISA/FOCA War of the early eighties, suggested that the current rendition was way worse in all respects but one: "Then they had two "pirate" races (1980 Spanish Grand Prix and at Kyalami in 1981, plus that infamous race at Imola 1982, but for the rest this one is far more malevolent..."

Just as a rose by any other name remains equally thorny, so it is with the current state in F1: regardless of calling it 'conflict', 'war' or 'stand-off', the present situation is wreaking thorny havoc on the sport, with, sadly, no end in sight by race day.

The build-up to what could be best described as the ‘War of the Wills' (not in the hereditary sense, although aspects of F1's heritage are being increasingly questioned) has been comprehensively documented within these pages, so need not be expanded upon here save to say that suggestions that a peace deal would be struck by Friday proved hopelessly wide off the mark, with subsequent missives from more quarters than make up the whole serving only to further fan the conflict, more often than not through the dissemination of misinformation.

Take the ACEA release: yes, the Association des Constructeurs Européens d'Automobiles (European Automobile Manufacturers' Association) has a few dogs in the fight, but whether measured by volume or value, those manufacturers directly involved in this affair don't make up a quarter of ACEA's overall membership, and yes, the body spoke predominantly of the governance of motorsport in general (so drawing a few more makers into the affair), but this fight is, certainly at present, about F1, and not truck or ice racing.

In its response, the FIA suggested that ACEA was against cost reductions – which the association is not, having referred specifically to "achieving cost reductions"' in its release – before alleging that a cost cap of "even a level of €200 million would release €1 billion to €1.5 billion a year back into the core businesses" – which it would, of course, not: for around 30% of manufacturer team budgets are sourced from the mother ships, with the balance being derived from commercial/technical sponsors (approximately 50%) and TV revenue (±20%).

According to sources, Ferrari spends exactly zero on its F1 involvement (explaining why the Italian team is so vociferously opposed to budget caps, as it would make no saving), while Mercedes spends €50m across three teams (on engines – which are in any event excluded from the cap, so no savings there), BMW's F1 contribution is estimated to be around €150m (including capital investment on account of it being the latest-comer), Renault's is €30m (incl. supply of engines to Red Bull), with Toyota burning through an estimated €120m – including engine supply to Williams.

As these figures include hospitality and marketing costs – like engines, excluded from the cap – the scope for savings amongst all five manufacturers amount to no more than €200m: money the Big Five would in any event spend on marketing or product research, and what better platform for these activities than a hi-tech sport they dearly wish to compete in?

Thus, the major beneficiaries of cost capping (or ‘resource restriction', as the regulatory budgetary control is likely to be referred to in future) will be the commercial sponsors, for they are fully aware of the present situation, and Messrs Marlboro, Vodafone and Shell et al are surely likely to question why they are being called upon to continue contributing amounts exceeding (in some instances by 300%) the annual regulatory budgets of their racing partners...

Compounding the situation are the individual attacks from various quarters. Whenever battles get personal – even if the identities of the individuals concerned are only alluded to – the egos of the folk concerned, which, given the nature and international profile of the sport, are rarely pint-sized, intercede, with predictable results.

Strangely silent despite the irrefutable damage being done to the sport are (majority share) commercial rights holders CVC Partners, and Bernie Ecclestone, CEO of the vulture fund's billion dollar F1 investment.

Whilst they could plead that the conflict centres on the budget cap and the resultant two-tier 2010 regulations (incidentally, reconfirmed by Paris as this was in process), and the governance of the sport, the fact is that it is as much about the distribution of F1's appreciable annual revenues as it is about the above, so directly affects CVC, which currently owes around three times the 50% (estimated at $500m annually) it skims off the top of the sport's revenues.

In addition, Ecclestone and CVC are currently attempting to position the sport as at least the equal of the Olympics and FIFA's World Cup in stature, and the collateral damage being inflicted by the ‘war' is hardly aiding their efforts.

So, why the silence?

Could it be that they are afraid of sticking their heads above the parapet, not for fear of incurring the wrath of the FIA and FOTA, but for fear of attracting the interest of a far larger enemy, one quite capable of chucking a nuclear bomb into the middle of the small arms fire exchange between the FIA and FOTA: the European Union Commission?

With ACEA – established as a lobbying body, and thus with widespread connections both within and without governments – being based in Brussels and thus within close proximity to the Commission, there is little doubt that the formidable Ms Neelie Kroes, EU Commissioner for Competition, whose predecessor, Mario Monti, in 2001 approved the FIA's leasing of F1's commercial rights to entities then controlled by Ecclestone, is fully aware of the rapidly deteriorating relationship between the two parties. And, if by some quirk of circumstance, her staff have not appraised her of the situation, ACEA surely will...

The last thing F1 and all associated parties need as they collectively march towards their own Mount Megiddo is the attention of the EU, particularly as Monti's approval rested upon the FIA refraining from involving itself in F1's commercial affairs – and could so easily construe a budget cap as just that...

As matters stand as this column closed for publication, there is no way back. FOTA's money men yesterday met with the FIA's financial brains trust, and the two parties failed to even agree on their authority to agree a deal!

Meanwhile, FOTA demanded that Mosley's representative at grands prix, Alan Donnelly, remove either his Mosley or Chief Steward hat, and had threatened to publish a dossier on the whole sorry saga. The FIA usurped the teams' association by publishing its version, so, with bated breath, F1 awaits the next salvo in this lamentable ‘he says, she says, the truth' affair.

The FIA seems utterly determined to impose its vision of a budget-capped Formula 1 on the teams and masses (although, whether as a single or two-tier series is, as of now, unclear), whilst the teams seem equally determined to impose their will on a governance system which has, to date, excluded them from the regulatory process. And, if they don't get their way, they will, it seems, chuck F1 out with the bath water and go it as alone as, ironically, the FIA is obliged by EU regulations to permit them.

Meanwhile, Silverstone awaits grand prix extinction. What a mess.

Robert Saalmink
17 juni 2009, 00:42

Tot de 19e hebben de teams gekregen, om hun voorwaardelijke inschrijving om te zetten in een definitieve. Reken maar dat de FIA ze daar aan gaat houden. Na de 19e krijgen dus mogelijk vijf andere teams de mededeling dat ze er in 2010 bij kunnen zijn. Vanaf dat moment wordt het hele verhaal niet meer omgedraaid. Die teams gaan namelijk vanaf dat moment investeren om in maart 2010 aan de start te staan. De FIA gaat die teams niet in bijv. september ineens vertellen 'eh, sorry jongens, het gaat toch niet door maar bedankt voor de interesse'.

Tjerk Korving
17 juni 2009, 01:24
Anderzijds is het wellicht wel eens goed als de Formule 1 eens flink overhoop gegooid word. Feitelijk is het al jaren steeds meer een groot politiek circus en een belachelijk grote put om je geld in te storten. De fabrikanten komen ook als ze zin hebben en gaan ook als het zo uitkomt. Honda is al weg, Toyota blijft ook niet hangen als succes uitblijft en de economie niet verbeterd.

En dan zie je tegelijkertijd dat privé teams als Red Bull, Torro Rosso en Brawn GP met kleinere budgetten evenveel, zo niet meer gedaan krijgen dan de grote auto fabrikanten. Heb je de fabrikanten dan wel echt nodig of is het de vrees iets kwijt te raken waar velen aan gewend zijn? Is de Formule minder geworden zonder Schumacher? Nee, die waren we al vrij vlot weer vergeten. In al die jaren zijn er teams verdwenen waaronder grote teams die kampioenschappen wonnen. Alles ging door en nieuwe teams namen de plaatsen in.

De coureurs die we nu zien zullen er waarschijnlijk grotendeels wel blijven. De Formule 1 blijft de klasse die zich heeft bewezen als hoogst haalbare. Moet je je dan vastleggen op iets wat slechts als idee bestaat en waarvan niet eens zeker is of het ooit van de grond komt? Met een handjevol teams zet je geen kampioenschap op en andere teams trek je al helemaal niet als het een paradijs word voor de big spenders.

Een kampioenschap opgezet door fabrikanten die zodra de zin of het geld er niet meer is zich zonder pardon terugtrekken? Ik betwijfel of het succes heeft. De afgelopen jaren hebben we al meermaals kunnen zien dat enkel veel geld in een team stoppen je niet ver brengt, beperk het dan maar en besteed het aan waar het om draait. Het bouwen van de snelste wagen en niet het mooiste, grootste en duurste motorhome en het uitnodigen van publiciteits geile managers die als kleuters in een zandbak rondlopen over het paddock.

Kom maar op met die aardverschuiving. Over een jaar hoor je er niemand meer over.

KingBee
17 juni 2009, 01:32
Stiekem wil de FOTA van Max Mosley af. Dat is hun werkelijke doel. En ik denk dat ze het misschien nog wel eens kan gaan lukken ook. De autofabrikanten hebben veel macht. Maar ik vraag mij af of dit over een jaar over is. Misschien wel. Als de EU zich ermee gaat bemoeien moet er eerst een onderzoek ingesteld worden. Voordat die bureaucratische molen op gang is zijn we zo een half jaar verder. We zullen zien.

GTE
17 juni 2009, 01:34
Een kampioenschap opgezet door fabrikanten die zodra de zin of het geld er niet meer is zich zonder pardon terugtrekken? Ik betwijfel of het succes heeft. De afgelopen jaren hebben we al meermaals kunnen zien dat enkel veel geld in een team stoppen je niet ver brengt, beperk het dan maar en besteed het aan waar het om draait. Het bouwen van de snelste wagen en niet het mooiste, grootste en duurste motorhome en het uitnodigen van publiciteits geile managers die als kleuters in een zandbak rondlopen over het paddock.

Je moet niet vergeten dat fabrikanten met hele andere belangen mee doen dan privateers. Voor fabrikanten geldt maar één ding en dat is commercieel rendement. Nou wil het geval dat sportief succes doorgaans hand in hand gaat met commercieel rendement, maar sportief succes is voor fabrikanten, anders dan voor privateers, geen doel op zich. Dus ja, daar horen die motorhomes gewoon bij, want ook die dragen bij aan commercieel rendement. Je wilt het je gasten, van wie je vermoedt dat ze positief kunnen zijn voor dat rendement, natuurlijk naar de zin maken. Dat geldt voor iedere serie waaraan een fabrikant meedoet. En uiteindelijk heb je die fabrikanten net zo goed nodig om een hyperprofessionele serie te runnen. Dat is toch waar uiteindelijk het geld vandaan komt.

Captain Slow
17 juni 2009, 11:41
Ben ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld Ferrari zich uit het kampioenschap gaat vechten. Dat kan nog wel een lelijk verhaal gaan worden.

Pingguest
17 juni 2009, 13:03
De Formule 1 beweegt zich in snel tempo richting een eenheidsserie. Hoewel Mosley volhoudt dat de introductie van een budgetplafond meer technische vrijheden met zich mee zal brengen, zal de uitwerking zijn dat teams minder kunnen ontwikkelen en de auto's nog meer elkaar zullen gaan lijken. De voorgestelde reglementen voor 2010 voorzien in het loslaten van de toerenbegrenser, de beperking van het aantal motoren dat gebruikt mag worden, vierwielaandrijving en het toelaten van handmatig beweegbare vleugels voor de teams die het budgetplafond accepteren.

M.i. zijn de technische vrijheden die gegeven zullen worden aan de budgettair beperkte teams illusionair: door het gebrek aan financiële middelen zullen teams geen redelijke mogelijkheid krijgen om nieuwe technieken te ontwikkelen en toe te passen. Naar uitwerking brengt het budgetplafond dus een beperking van de technische vrijheden mee.

Bovendien is het uiterst betwistbaar of veel van de gegeven technische voordelen werkelijk iets uitmaken. Ook de budgettair aan banden gelegde teams zullen gebruik moeten blijven maken van de gehomologeerde motoren. De vleugels mogen voor deze teams weliswaar beweegbaar zijn, maar alleen handmatig en slechts met 10 graden per wijziging. Ik vraag me af of dit werkelijk helpt: sinds dit jaar mogen de voorvleugels handmatig veranderd worden en weinig coureurs maken er werkelijk gebruik van. Tot slot wil ik opmerken dat het ontwikkelen van een goede vierwielaandrijving veel geld zal kosten -iets waarvan de FIA wil dat het juist niet zullen hebben- en nog altijd een gewichtsnadeel met zich mee zal brengen. Met andere woorden: de budget cap is een volgende stap in de standaardiseringsproces van de Formula 1, een campagne die de FIA enige jaren geleden is begonnnen.

Pingguest
17 juni 2009, 13:05
James Allen, tot vorig jaar de Formule 1-commetator van ITV, denkt dat Renault, Toyota en BMW a.s. vrijdag bekend zullen maken dat zij de Formule 1 gaan verlaten.
http://www.jamesallenonf1.com/

Robert Saalmink
17 juni 2009, 13:30
En dan zit Williams zonder motoren, tenzij Toyota besluit wel door te gaan met dat onderdeel.

Tjerk Korving
17 juni 2009, 14:23
En dan zit Williams zonder motoren, tenzij Toyota besluit wel door te gaan met dat onderdeel.
Anders heeft Cosworth simpelweg veel te doen denk ik.

Darthwillie
17 juni 2009, 16:02
Nu wordt het leuk, LOLA trekt zich terug. Ze zullen niet deelnemen ook al komt een plekje vrij
(autosport.com)

Robert Saalmink
17 juni 2009, 16:29
De FOTA heeft een final 'bod' ingediend bij de FIA. Ze zijn bereid tot compromissen, aldus Autosport:

FOTA urge for compromise in row

The Formula One Team's Association (FOTA) has sent a letter to the FIA calling for urgent compromise in the row over next year's rules to prevent the possibility of a breakaway series.

According to a report from Reuters news agency, the teams have offered to sign up to a version of the proposed budget cap, with provisos included, and have asked to extend the entry lock-off deadline to July 1 to allow time for further negotiations and sign a new Concorde Agreement.

"The time has come when, in the interests of the sport, we must all seek to compromise and bring an urgent conclusion to the protracted debate regarding the 2010 world championship," Reuters quoted the letter as saying.

"We hope that you will consider that this letter represents significant movement by the teams, all of whom have clearly stated a willingness to commit to the sport until the end of 2012.

"We would therefore strongly but respectfully submit that you consider these proposals and seek to avoid the potential departure from Formula One of some important teams.

"Now is the time to find a reasonable and rapid solution to the outstanding issues."

FOTA says in the letter that its teams could sign up to a version of the budget cap, or what it calls the 'resource restriction proposal' so long as it is independently policed and universal for all. In return for accepting this compromise the current teams would assist new entries with engine supplies and technical assistance.

"We detect... that a solution might be possible based on the FOTA resource restriction proposal but with measures introduced," the letter said.

"We would propose in this respect that we nominate a top firm of independent accountants who will devise an audit methodology that will be implemented by all of the teams.

"This methodology and the annual results would be disclosed to the FIA... we can see no reason why such a system based on objective verification of compliance would not be acceptable to all parties."

Darthwillie
17 juni 2009, 16:34
Max heeft het al afgewezen :rolleyes: de teams moeten eerst tekenen dan pas wordt er onderhandeld. Cosworth motoren hoeven van Max trouwens maar twee races mee te gaan omdat ze tijdgebrek hebben. :huh1:

Peter
17 juni 2009, 16:36
Dat doen de teams volgens mij nooit, eerst tekenen. want dan zul je zien dat de FIA zich vervolgens keihard opstelt en de plannen er gewoon doordrukt, ze moeten dan immers toch al deelnemen.. Het wordt hard gespeeld en soms zelfs heel erg dom :(

Captain Slow
17 juni 2009, 16:36
Pff he, dus toch 2 regelementen in de Formule 1. Gata lekker zo. Ik ben toch benieuwd wanneer de bom barst, het is allang niet meer de vraag of de bom barst.

Darthwillie
17 juni 2009, 19:47
Max wordt nerveus, hij geeft nu steeds meer toe
Mosley outlines deal offer to teams

By Jonathan Noble Wednesday, June 17th 2009, 16:31 GMT

Max MosleyFIA president Max Mosley has informed teams of the package of rules that he is willing to accept for next year, AUTOSPORT has learned, as a final push is made by the governing body to end the standoff over entries to the 2010 championship.

The eight members of the Formula One Teams' Association (FOTA) have until Friday to lift the conditions attached to their entries - and efforts are increasing on both sides to try and reach a settlement.

After a day of further letters between motor racing's governing body and FOTA, Mosley has as promised laid out the terms by which he wants the teams to sign up. And although there had been fears of a total breakdown in discussions between the two parties, Mosley has informed FOTA that he is willing to make some movement on the question of governance in the sport.

He has told teams that he is prepared to discuss the FIA's International Court of Appeal, and also remove the controversial Appendix 5 to the 2010 Sporting Regulations. This latter element had angered teams, who feared that it gave the governing body carte blanche to impose whatever rules they wanted.

Mosley also said that he was willing to change some of the technical regulations for 2010. If the teams agree, the moveable wing rules will remain as they were for 2009, 4WD cars will not be allowed, tyre warmers will continue and the engine rules will remain as they are for this year - except customer Cosworth units will be allowed to run unrestricted. Also gearbox rules will remain as they are for 2009, as will testing limitations.

Mosley also made it clear that he would be willing to accept a 100 million Euros cost cap limit for next year, providing that it was reduced to 45 million Euros for 2011. This was the same figure that was outlined in a letter sent to FOTA president Luca di Montezemolo following the team meeting in Monaco.

Outline plans were also detailed for how the budget cap would be policed with 'self-reporting of compliance using a reputable auditor' used. Mosley also confirmed that breaches of the budget cap rules would not result in on-track sanctions, but would instead be 'financial against a pre-agreed formula.'

FOTA now has 48 hours to to decide whether to accept the terms and sign up for F1, or decide to stand firm and risk being left off the grid.

er is nog hoop.

Peter
17 juni 2009, 19:56
nu lijkt hij heel wat toegeeflijker.. kan alleen niet opmaken of er nog steeds 2 regelementen zullen zijn of dat dat ook van de baan is. als je het goed leest geeft Max echt behoorlijk wat op en komt ie behoorlijk tegemoet aan de teams/FOTA

Neo-242
17 juni 2009, 20:32
Mosley is een idioot, nu nog maar eens bewezen:surrender:

KingBee
17 juni 2009, 20:47
Mosley also confirmed that breaches of the budget cap rules would not result in on-track sanctions, but would instead be 'financial against a pre-agreed formula.'

Wat houdt dit precies in? Een boete? Dan moet die in de honderden miljoenen euro's lopen anders heeft het nog geen zin.

Tjerk Korving
17 juni 2009, 20:48
Wat houdt dit precies in? Een boete? Dan moet die in de honderden miljoenen euro's lopen anders heeft het nog geen zin.
Enkel als je McLaren bent is het zoveel. :D

KingBee
17 juni 2009, 20:51
Tja, voor minder is het het overwegen waard om de budget cap te overschrijden. Zo dom zullen ze denk ik bij de FIA wel niet zijn.

Lola had trouwens de auto voor 2010 al bijna af. Plus hebben ze 2,5 miljoen voor de inschrijving moeten betalen. Zijn nog best pittige bedragen. Zouden ze dat misschien nog terugkrijgen?

speed9
17 juni 2009, 21:03
Tja, voor minder is het het overwegen waard om de budget cap te overschrijden. Zo dom zullen ze denk ik bij de FIA wel niet zijn.

Lola had trouwens de auto voor 2010 al bijna af. Plus hebben ze 2,5 miljoen voor de inschrijving moeten betalen. Zijn nog best pittige bedragen. Zouden ze dat misschien nog terugkrijgen?:lol:Nee,de FIA(sco)en geld terug geven, nooit.

Best zonde als je bijna alles rond heb,om dat de stekker er uit te trekken.

Bramzel
18 juni 2009, 00:46
Mosley is een idioot, nu nog maar eens bewezen:surrender:

Mosley is geen idioot, Mosley bevind zich gewoon in een bijzonder lastige situatie en daar gaat hij naar mijn mening goed mee om. Hij moet die teams niet hun zin geven, want dan wordt hij gewoon een marionet van de fabrikanten. De FIA moet altijd boven de teams blijven staan, het is nog altijd de organisatie die een kampioenschap regelt en niet de teams.

Darthwillie
18 juni 2009, 00:58
Mosley is geen idioot, Mosley bevind zich gewoon in een bijzonder lastige situatie en daar gaat hij naar mijn mening goed mee om. Hij moet die teams niet hun zin geven, want dan wordt hij gewoon een marionet van de fabrikanten. De FIA moet altijd boven de teams blijven staan, het is nog altijd de organisatie die een kampioenschap regelt en niet de teams.
Er bestaat een gulden middenweg en die weigert Mosley te bewandelen. Een idioot is hij zeker niet. Alleen de botte bijl waarmee hij de regels door mensen hun strot wil duwen is niet acceptabel voor een bestuurder.

Komt nog bij dat hij de situatie zelf gecreeerd heeft. Hij kan nu wel heel zielig spreken dat hij de kleine constructeur in de F1 wil hebben, maar waar was hij toen achtereenvolgens prost, spijker, jordan, sauber, arrows etc omvielen? Paul Stoddart heeft een nogal uitgesproken mening over Mosley wat dat betreft.

Mosley was degene die een onderpand van 48 miljoen vroeg van nieuwe teams, MEER dan de huidige budget cap. Echter nu de fabrieksteams die zonodig de kleine teams moesten vervangen eisen beginnen te stellen aangezien ze van mening zijn dat ze niet terug krijgen uit de sport wat ze erin steken nu moeten ze verdwijnen?

Het grappige is dat de teams helemaal niet tegen een budget limiet zijn en ook nog eens bereid zijn tot 2012 mee te doen. Ze willen een gefaseerde invoering. Lijkt me zeer terecht. Je kunt niet van bijv Ferrari verwachten dat ze in 1 seizoen hun uitgaven met 90% terugdringen.

Dat de teams de controle willen is niet helemaal juist, een artikel in de nieuwe regelementen geeft de FIA het recht om de regels te wijzigen wanneer zij dat willen. Onacceptabel voor de teams, die hebben gezien wat er gebeurt als Max de pik op je heeft (McLaren verhaal)

Verder balen bijv BMW en Mercedes dat er in Noord Amerika, toch een grote markt voor hun, geen races meer zijn, daar willen ze wat inspraak in.

Daar tegenover ben ik het helemaal met Mosley eens dat de sport niet door kan gaan met oneindige sommen geld uit geven en idd niet afhankelijk moet zijn van een paar fabrikanten. Zoals zoveel dingen in het leven gaat het er echter om hoe je de dingen brengt.

Bramzel
18 juni 2009, 01:12
Er bestaat een gulden middenweg en die weigert Mosley te bewandelen. Een idioot is hij zeker niet. Alleen de botte bijl waarmee hij de regels door mensen hun strot wil duwen is niet acceptabel voor een bestuurder.

Klopt, maar de teams doen niet anders. Dus hier hebben duidelijk 2 kanten schuld.

Darthwillie
18 juni 2009, 01:21
Klopt, maar de teams doen niet anders. Dus hier hebben duidelijk 2 kanten schuld.
Vrijwel altijd, hoewel ik in deze toch denk dat de grootste schuld voor het escaleren van het conflict bij Max ligt. Die heeft de eenheid van de FOTA vreselijk onderschat. Hij dacht waarschijnlijk dat hij ze wel zou breken door RBR, Torro Rosso en Ferrari definitief op de inschrijflijst te zetten.

Mosley doet me erg aan Jean Marie Balestre denken, die was aan het einde van zijn machtsperiode ook voller van zichzelf dan van zijn werk.

Bramzel
18 juni 2009, 01:38
Dat ben ik niet met je eens, zo erg vind ik Mosley nog niet namelijk. Je hebt gelijk als je zegt dat hij eerder er niet was voor de kleine teams, maar ik denk dat de FIA juist de afgelopen paar jaar (door het WRC, DTM en misschien een beetje het WTCC) is wakker geschrokken van de macht van de autofabrikanten en de impact die komt als die zich terugtrekken. En daarin ben ik het met Mosley eens in het feit dat hij zijn poot stijf houdt en de uiteindelijke beslissingen bij de FIA houdt. Hij heeft niet alles even subtiel aangepakt en zeker fouten gemaakt 'along the way', maar in grote lijnen ben ik het wel met hem eens.

Darthwillie
18 juni 2009, 01:52
Volgens mij postte ik al 2 jaar terug over het gevaar van alleen maar fabrikanten. En idd ik ben het ook met Mosley eens. Alleen vind ik het net zo logisch dat alle deelnemers in een sport ook hun mening moeten kunnen geven en er ook van uit mogen gaan dat die gehoord wordt. Daar gaat de FIA op dit moment de mist in. Ze luisteren niet maar doen hun eigen ding. De dubbele difuser is daar wel het beste voorbeeld van. Tijdens de eerste tests met de Brawn werden er al vragen over gesteld, die werden pas na de derde race beantwoord. Dat kan niet. Als je zo je sport bestuurd zullen deelnemers die honderden miljoenen investeren veranderingen eisen.

Het meest bizarre is mi dat de fabrikanten aangeboden hebben tot 2012 te blijven en de nieuwe teams te steunen met versnellingsbakken en dergelijke. Hoe ontstaat er dan een conflict? Dat is toch ook wat de FIA wil :huh1:

Allebei zullen ze zich toch realiseren dat een breuk rampzalig is? Mocht het echt mis gaan is het afgelopen met F1, te weinig namen, teveel slechte publiciteit, en waarschijnlijk teweinig teams.
De FOTA serie eindigt waarschijnlijk als een open wheel DTM met 2 of 3 fabrikanten. Een verlies verlies situatie.

mijn inziens is een goed bestuurder iemand die vooruit kijkt, dus hadden ze al 2 jaar geleden toen we onder de 20 wagens uitkwamen maatregelen moeten nemen (zowel FIA als teams) niet nu in de problemen komen met noodmaatregelen.

KingBee
18 juni 2009, 12:07
Mosley heeft geen ongelijk, alleen draaft hij teveel door en ziet zich teveel als visionair. De manier waarop de regels toegepast worden en de manier van leiding geven van de FIA kun je niet anders omschrijven als autoritair en dictatoriaal. En elk seizoen nieuwe regels die vervolgens niets uithalen, willekeurige straffen, partijdigheid, ondermijnd alleen maar de deskundigheid en gezag van de FIA. Geen wonder dat teams in opstand komen. Met meer overleg en geduld waren ze misschien al veel verder gekomen dan ze nu zijn.

Pingguest
18 juni 2009, 14:24
De antipathie van Mosley jegens de autofabrikanten is hypocriet; samen met zijn vriend Bernie Ecclestone heeft hij er alles aan gedaan om de grote fabrikanten in de Formule 1 te krijgen. Zelfs het om zeep helpen van de Group C had men ervoor over. Als gevolg van de intrede van de grote fabrikanten, kon er niets anders gebeuren dan een kostenexplosie.

Niet alleen op dit punt draagt Mosley een medeverantwoordelijkheid voor de kostenexplosie, maar ook als het gaat om de reglementen die het afgelopen decennium elk jaar drastisch werden aangepast. Met name sinds 2003 zijn de jaarlijkse veranderingen enorm.

Joost van den Heuvel
18 juni 2009, 15:01
En die drastische reglementsaanpassingen hebben ook weer bijgedragen aan die kostenexplosie.

Zie dit jaar. Onder het mom van kostenreductie en meer spektakel hebben ze de boel helemaal omgegooid. Alle teams hebben in feite weer een compleet nieuwe wagen moeten ontwikkelen. Dat is niet bepaald gratis. Ook had elk team de keuze of ze een eigen KERS systeem gingen gebruiken. Als een team ervoor kiest om van die mogelijkheid gebruik te maken, gaan de kosten ook weer omhoog. En waarvoor? Ze willen het allemaal standaardiseren (dat is idd wel kostenreductie). Wacht daar dan op ipv eerst enkele teams voor niks miljoenen in een put te laten gooien.

Bramzel
18 juni 2009, 15:05
En ook Mosley doet weer een stapje terug; ze komen steeds dichter bij elkaar.

http://www.autosport.nl/news/18210/formule_1_max_mosley_komt_fota_tegemoet_met_nieuw_ voorstel.html

Robert Saalmink
18 juni 2009, 15:41
Dat was ook gisteren al bekend Bram ;) maar ik twijfel of de fabrikanten accoord gaan. Cosworth toch als enige ongelimiteerd, dat is juist dat dubbele reglement waar ze van af willen.

GTE
18 juni 2009, 16:28

Het bizarre is dat beide partijen hetzelfde belang hebben, namelijk een aantrekkelijke, hoogstaande, competatieve en betaalbare raceklasse, en er dan toch niet in slagen tot afspraken te komen. Het lijkt er (inderdaad) op dat er één of meerdere partijen zijn die er toch andere belangen op na houden en helemaal niet op overeenstemming zitten te wachten, maar ja, dat is speculatie mijnerzijds.

Morgen weten we meer.

Tjerk Korving
18 juni 2009, 18:53
Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom Eckelstone zich overal lijkt buiten te houden. Je zou zeggen dat het toch ook behoorlijk in zijn belang is dat alles bij elkaar blijft. Nou weet ik niet wat er achter de schermen allemaal gebeurd maar het is wel erg stil van zijn kant afgezien van uitspraken als "ze hebben een contract en anders zal ik dit en dat".

Darthwillie
18 juni 2009, 19:31
Het vermoeden is dat Ecclestone geen aandacht wil trekken van de Europese Commisie. Een onderzoek van Nelie zou wel eens heel slecht af kunnen lopen.

Volgens de regels zou Ecclestone in zijn functie geen enkele macht mogen hebben.

Neo-242
18 juni 2009, 19:55
Ik blijf Mosley een idioot vinden. Alles wat de F1 nu is, heeft hij veroorzaakt, samen met Ecclestone. Nu de hypocriet gaan uithangen en gauw terug de privé-teams willen binnenhalen omdat de fabrieksteams teveel macht krijgen.

Een bond zou er moeten op toezien dat een sport eerlijk, positief verloopt. Buiten de veiligheid is de FIA de laatste jaaaaaren alleen maar negatief in het nieuws gekomen. Als een dictator denkt Mosley over de sport te regeren. "Wij bepalen de regels en niemand anders" zijn z'n eigen woorden. Kan goed zijn, maar als teams die zich engageren voor meerdere jaren onder bepaalde regels, die regels ineens 180° zien draaien, kan je ervan uit gaan dat ze niet blij zijn. Ja de huidige budgetten zijn te hoog, neen Mr. Mosley hoeft van de F1 geen eenheidsworst te maken, dat is ze nu al veel te veel.

Michael Storm
19 juni 2009, 02:20
De FOTA breekt met de FIA en zal in 2010 hun eigen raceklasse opzetten.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292

Het zat er aan te komen. :rolleyes:

Federici
19 juni 2009, 02:45
De FOTA breekt met de FIA en zal in 2010 hun eigen raceklasse opzetten.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292

Het zat er aan te komen. :rolleyes:

Gelukkig, dan kan ik vanaf volgend jaar ongestoord naar Roda gaan.
Wat een zeik..

Raikkonen_WC
19 juni 2009, 08:13
Ik weet niet of ik dit nou leuk moet vinden of niet. F1 is toch F1.... Een andere raceklasse is wel leuk, mar hoe wil je dat nu realiseren in 8 maanden?

Stefan van Renselaar
19 juni 2009, 08:21
Ik ben eigenlijk benieuwder naar de reactie van de FIA en Bernie, die zullen er toch wel weer alles aan doen om ze terug te krijgen.

Raikkonen_WC
19 juni 2009, 08:28
De oorlog begint vandaag!!!!! :D

Darthwillie
19 juni 2009, 08:49
Wow, dubbel gevoel. Aan de ene kant goed dat ze dit doen. Duidelijkheid en een beetje goed dat ze Max laten zien dat hij niet overal mee wegkomt. Aan de andere kant lijkt het wel het einde van F1 :blushing: triest.

Conclusie: Max riep als het je niet bevalt beginne toch je eigen serie, nooit verwachtend dat ze het zouden doen

Nu gaan de rechtzaken beginnen, maar ik hoop dat de FIA zo schrikt dat ze terug draaien

(we hebben op de meeting in ieder geval iets om over te praten :lol: )

RSRoy
19 juni 2009, 09:37
Ik kan me niet indenken dat dit goed is voor de sport. Series die opsplitsen geven mijn inziens nooit het gewenste resultaat...

Pingguest
19 juni 2009, 09:42
Dit is precies wat Mosley heeft gewild: een Formule 1 zonder de grote fabrikanten en alle teams die dezelfde motor moeten gebruiken. De serie zal doorgaan als Formule 1, maar alleen in naam. De geest van de sport is al enkele jaren geleden door de FIA in de kiem gesmoord.

Jeroen Ursem
19 juni 2009, 10:06
Als ze serieus opstappen heeft de rest van dit seizoen ook weinig nut, straks Williams en Force India voorin te vinden?

Revolt
19 juni 2009, 10:12
Ze stappen niet direct op, ze schrijven zich gewoon niet in voor volgend jaar.

Jeroen Ursem
19 juni 2009, 10:14
Dat snap ik, maar waarom nog geld steken in doorontwikkelen als je straks een eigen serie opzet waar de regels anders zijn?

-edit
Vraag me af wat interessant word om te volgen, zowiezo, wie nemen ze nog meer mee naar een nieuwe serie? 16 wagens in competitie is een aanfluiting, de formule 1 moet ook hoognodig investeren in de toekomst, voorlopig nog maar 5 teams.. Het animo was natuurlijk wel groot, maar ik vraag me af wie er nog mee wil rijden, Lola heeft zich geloof ik al terug getrokken.

Pingguest
19 juni 2009, 10:18
Dat snap ik, maar waarom nog geld steken in doorontwikkelen als je straks een eigen serie opzet waar de regels anders zijn?

Ik acht het niet waarschijnlijk dat de FOTA snel tot radicale reglementswijzingen zal komen. Het behoorlijk ontwerpen van een nieuwe auto kost veel tijd, hetgeen de FOTA-teams niet meer hebben. FOTA zal in deze het voorbeeld van de IRL moeten volgen; in haar eerste jaar reed IRL nog met het oude CART-reglement.

Bramzel
19 juni 2009, 10:21
Ik ben benieuwd waar dit toe gaat leiden. Ik had niet verwacht dat ze het zo ver zouden laten komen, maar blijkbaar is het ze dus wel ernst.

Als LeMans liefhebber hoop ik nu stiekem wel op een 2-honden-1-been scenario ;)

Robert Saalmink
19 juni 2009, 10:21
Dit is precies wat Mosley heeft gewild: een Formule 1 zonder de grote fabrikanten en alle teams die dezelfde motor moeten gebruiken. De serie zal doorgaan als Formule 1, maar alleen in naam. De geest van de sport is al enkele jaren geleden door de FIA in de kiem gesmoord.

Uit dat bericht:
"The major drivers, stars, brands, sponsors, promoters and companies historically associated with the highest level of motorsport will all feature in this new series."

Inderdaad, het gaat dan ook nog om deze teams: Ferrari, McLaren, Renault, BMW Sauber, Toyota, Brawn, Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso oftewel het overgrote deel van de huidige teams. Ben erg benieuwd hoe ze dit willen gaan opzetten, een serie waar de teams zelf de reglementen bepalen. Nu staan deze teams samen sterk tegenover de FIA maar als ze eenmaal hun eigen klasse opzetten moeten ze ook in staat zijn hun ego's opzij te zetten in het belang van de sport.

Het zat eraan te komen, zoals ik gister al zei: ze gaan nooit accoord met dubbele reglementen (de Cosworth die wel ongelimiteerd mag) dus dit was nog slechts een formaliteit. Het had mij verbaasd als ze accoord waren gegaan met het compromis dat de FIA hen aanbood.

Bramzel
19 juni 2009, 10:24
Precies, nu moeten alle teams het eens worden over nieuwe reglementen en dergelijke, zal mij benieuwen of dat allemaal vlekkeloos verloopt.

Pingguest
19 juni 2009, 10:25
Williams is in deze strijd de grote verliezer. Net als Ferrari, wenst de FIA het Britse team aan haar contract te houden. Daar waar Ferrari echter de financiële middelen heeft om de juridische strijd aan te gaan met de FIA, kan Williams niets anders doen dan gehoorzamen. Het is heel spijtig dat een teams als Williams op deze manier uit de competitie wordt gedrukt.

Jeroen Ursem
19 juni 2009, 10:26
Wie heeft het e-mail adres van de FOTA? Sturen we het ZAC-regelement op, hebben ze een mooi beginnetje :laugh:

Pingguest
19 juni 2009, 10:27
Wellicht is het beter om de oude Group C-motorreglementen op te sturen.

Robert Saalmink
19 juni 2009, 10:31
Williams is in deze strijd de grote verliezer. Net als Ferrari, wenst de FIA het Britse team aan haar contract te houden. Daar waar Ferrari echter de financiële middelen heeft om de juridische strijd aan te gaan met de FIA, kan Williams niets anders doen dan gehoorzamen. Het is heel spijtig dat een teams als Williams op deze manier uit de competitie wordt gedrukt.

Williams heeft er zelf voor gekozen om uit de FOTA te stappen en zich in te schrijven voor het 2010 seizoen.

Bramzel
19 juni 2009, 10:32
Yep, ik kan Williams ook niet echt als slachtoffer zien, ze hebben zelf de keuze gemaakt.

Pingguest
19 juni 2009, 10:32
Williams heeft er zelf voor gekozen om uit de FOTA te stappen en zich in te schrijven voor het 2010 seizoen.

Nee, want zij werd ertoe gedwongen. Net als Ferrari heeft Williams ooit het Concorde Agreement ondertekent.

Richard117
19 juni 2009, 10:41
Mooie gelegenheid om de motorregels weer zo te maken dat Ferrari gewoon met een V12 kan rijden. Heb afgelopen week weer mogen genieten van de Lola-Aston Martin, maar zo hoort een Ferrari F1 te klinken :thumbup:

Bramzel
19 juni 2009, 11:01
Ferrari is druk aan het treehuggen en downscalen, dus die zal niet zo rap met een V12 meer gaan rijden.

Pingguest
19 juni 2009, 11:02
Even tussendoor: is er een live-stream voor de FP1 van Silverstone?

Robert Saalmink
19 juni 2009, 11:11
Wat een onzin.

Frank Williams eerder dit jaar:

Q. You have suspended from FOTA. Can you expand?

Frank Williams: Not really. We put our entry in, they (the FOTA) didn't want us to but we did for reasons that have been into before. And they elected to eject, so to speak, so we've left.

Q. You've left or you've just left temporarily?

FW: We're out.

Q. You're out of FOTA?

FW: Well, expelled actually. If you're expelled from school it normally means you don't go back to school. Or not the same one, anyway.

Q. We were led to believe you have been suspended. Is that incorrect terminology?

FW: I've got no idea. In or out is fine.

Met hun beslissing zich unconditional in te schrijven voor 2010 hebben ze zelf de consequentie aanvaard dat ze geen onderdeel van de FOTA mee konden uitmaken, Ruben. Zo te lezen heeft Frank daar vrede mee, niet zo gek want ze kiezen er zelf voor om zich in te schrijven.

Captain Slow
19 juni 2009, 11:15
Ok, opsplitsingsklasse dus. Ben benieuwd of die serie in 2010 al uit de grond kunnen stampen. Er is namelijk verdomd weinig tijd over.
Ik zie Ferrari die auto trouwens niet meer doorontwikkelen, waarom zou je als je een eigen klasse gaat beginnen.

P.s. tijd om wat oudere circuits weer af te stoffen. Estoril, Montreal, Watkins Glen, Kyalami, Adelaide. Laat maar komen :D

Pingguest
19 juni 2009, 11:24
Ok, opsplitsingsklasse dus. Ben benieuwd of die serie in 2010 al uit de grond kunnen stampen. Er is namelijk verdomd weinig tijd over.
Ik zie Ferrari die auto trouwens niet meer doorontwikkelen, waarom zou je als je een eigen klasse gaat beginnen.

P.s. tijd om wat oudere circuits weer af te stoffen. Estoril, Montreal, Watkins Glen, Kyalami, Adelaide. Laat maar komen :D

Zandvoort!

GTE
19 juni 2009, 11:45
Nou, zit er misschien weer een wereldtitel in voor Williams!

Vraag me af of dit iets betekent voor Rosberg´s contract. Kan me voorstellen dat hij toch liever in de FOTA serie wil rijden qua competitie.

Bramzel
19 juni 2009, 11:47
Rosberg heeft een contract met Williams in de F1. Die zal hij wel gewoon moeten uitdienen lijkt me?

Richard117
19 juni 2009, 11:49

Hockenheim, Magny-Cours en Silverstone.
Eindelijk weg met die Tilke troep :thumbup:

De circuits die ik noem zijn misschien qua racen niet de meest spannende. Maar wel in gebieden waar fans komen en je dus volle tribunes heb. Dit in tegenstelling tot de apenlanden waar de F1 allemaal rijdt/wil rijden.
Heb het afgelopen week in Le Mans weer gezien, er is niks mooier dan volle tribunes en enthausiaste fans

GTE
19 juni 2009, 11:54
Rosberg heeft een contract met Williams in de F1. Die zal hij wel gewoon moeten uitdienen lijkt me?

Ja, maar dat schijnt in de autosport toch weer anders te liggen. En het zal ook wel bol staan van de clausules.

Federici
19 juni 2009, 11:56

De circuits die ik noem zijn misschien qua racen niet de meest spannende. Maar wel in gebieden waar fans komen en je dus volle tribunes heb. Dit in tegenstelling tot de apenlanden waar de F1 allemaal rijdt/wil rijden.
Heb het afgelopen week in Le Mans weer gezien, er is niks mooier dan volle tribunes en enthausiaste fans

Klopt.. ik denk dat de nieuwe klasse de absolute koningsklasse van de autosport gaat worden :)
Toch weet ik niet of ik er voor thuis ga blijven.

Captain Slow
19 juni 2009, 12:02

Psstt, chek je bronnen ff;) Circuits met historie, circuits met fans en met betaalbare kaartjes. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn:lol:
Deze klasse zal denk ik snel de rol van de F1 overnemen, al is het maar vanwege de namen die er in mee rijden.
Ben wel benieuwd wie voor deze klasse de uitzendrechten krijgt.:)

Richard117
19 juni 2009, 12:07
Psstt, chek je bronnen ff;) Circuits met historie, circuits met fans en met betaalbare kaartjes. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn:lol:
Deze klasse zal denk ik snel de rol van de F1 overnemen, al is het maar vanwege de namen die er in mee rijden.
Ben wel benieuwd wie voor deze klasse de uitzendrechten krijgt.:)
Ja ik weet dat de verbouwing van Hockenheim door Tilke gedaan is. Hoewel het totaal niet meer lijkt op het oude Hockenheim kun je het nieuwe circuit toch niet vergelijken met Sepang, Istanbul, Shanghai of Bahrein.

Bramzel
19 juni 2009, 12:31
Ik hoop toch echt dat ze Sepang, Istanbul en Bahrein er inhouden hoor. Het is makkelijk knallen op Tilke, maar dat zijn stuk voor stuk mooie circuits.

GTE
19 juni 2009, 12:34
Ik lees net dat N Technology haar aanvraag alsnog intrekt omdat ze niet wil deelnemen in een serie zonder grote fabrikanten. En Lola is ook al afgehaakt. :surrender:

Sander Hogendoorn
19 juni 2009, 12:35
Wat mij betreft mogen alle Tilke circuits blijven, vind het mooiere circuits met betere races dan bijv. Magny Cours of Imola :)

Richard117
19 juni 2009, 12:45
Ik hoop toch echt dat ze Sepang, Istanbul en Bahrein er inhouden hoor. Het is makkelijk knallen op Tilke, maar dat zijn stuk voor stuk mooie circuits.

Allemaal megacomplexen met 5 fans langs de baan. Leuk racen hoor :thumbup:
Nee ze moeten naar de fans komen. Dus racen in Europa, Noord/Zuid-Amerika, Australië en Japan. Daar zitten de fans, niet in de landen die Bernie economisch aantrekkelijk vind.

Jeroen Ursem
19 juni 2009, 12:52
Vraag me ook af hoe de kalender eruit komt te zien..

Zal toch een stunt zijn als ze tijdens F1 weekenden gaan rijden.. en misschien nog wel een lastigere vraag.. Waar gaat de FOTA klasse heen? Achter de decoder?

Ik hoop dat RTL zo slim is F1 op RTL7 te houden en FOTA op te nemen in het RTL5 pakket (indien gelijk lopende weekenden)

cookie
19 juni 2009, 13:43
Als die splitsing doorgaat (wat ik betwijfel, ik zie vandaag nog wel een deal tot stand komen) gaat het hetzelfde eindigen zoas dat in de US is gegaan. Fabrikanten trekken zich terug, teams gaan failliet, fans verliezen interesse en uiteindelijk komt alles terug samen maar slechts als een schim van wat het geweest is. En een andere raceklasse heeft de plaats dan ingenomen van de top van de autosport in europa (mogelijk LMS of A1GP ofzo).

Ongelooflijk hoe dom al die partijen zijn in deze zaak.

Darthwillie
19 juni 2009, 14:12
Er zit een heel belangrijk verschil me de USA split. Daar gingen de grote teams 1 kant op maar het grootste evenement (Indy 500) zat nog bij de andere groep.

Toch denk ik ook dat er geen 2 series komen, al zal dat in het meest extreme geval eerder zijn omdat de FIA niet genoeg deelnemers zal vinden.

Zet dit toch door dan gaat het een hoop ellende en rechtzaken opleveren. Bernie kan heel wat claims van circuits tegemoet zien als hij niet genoeg wagens kan leveren. Reken erop dat TV stations niet hetzelfde willen betalen voor een serie zonder Ferrari etc.

Je zult trouwens bij codemasters werken en je F1 spel in 2010 uitbrengen :blink:

Mijn voorspelling, Ferrari en Red Bull staan morgen gewoon op de officiële lijst en Max gaat heel wild om zich heen slaan. Denk dat hij een Fota team gaat beschuldigen over spankgate van vorig jaar en desnoods dat team dit jaar al schorst.

Kan me wel bescheuren als ik denk aan dat telefoontje van Bernie aan Max vanochtend.
Bernie: zo lekker geslapen, zeg weet je nog dat je zei dat FOTA blufte en net als vorige keer met de GPMA toch niet zo doorzetten?
Max: Gaap, ja hoeze.
Bernie: NOU.........................:lol::lol::lol::lol::l ol:

EDIT Force India twijfelt nu ook aan deelname in F1 en stop (gaat slecht met Kingfisher vliegtuigmaatschappij of FOTA) Als het zo doorgaat moet Max nog zelf rijden:blink:

Maverick
19 juni 2009, 14:38
EDIT Force India twijfelt nu ook aan deelname in F1 en stop (gaat slecht met Kingfisher vliegtuigmaatschappij of FOTA) Als het zo doorgaat moet Max nog zelf rijden:blink:
Bronnen aub

GTE
19 juni 2009, 14:52
Bronnen aub

Autosport.com. Force India ziet zichzelf vooralsnog als een onvoorwaardelijke deelnemer aan het 2010 FIA F1 kampioenschade, maar lijkt haar opties (als ze die werkelijk heeft) voor het overige open te houden.

Marc Vos
19 juni 2009, 15:16
Wel een trieste gebeurtenis zeg, altijd gedacht dat het goed zou komen, mooi niet dus...

Pingguest
19 juni 2009, 15:20
N.Technology heeft zich teruggetrokken.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76298

Dit kunnen we wel meer gaan verwachten: enkele privateers wilden instappen om te concurreren met de groten fabrikanten. Nu deze fabrikanten de sport verlaten, kunnen deze teams beter niet instappen.

Joost van den Heuvel
19 juni 2009, 15:48
Vraag me af wat interessant word om te volgen, zowiezo, wie nemen ze nog meer mee naar een nieuwe serie? 16 wagens in competitie is een aanfluiting

Er ging al een wild gerucht dat Ferrari met 3 rijders wil gaan rijden (Raikkonen, Massa, Alonso). Geen idee of dat meer is dan een gerucht, maar het zou zo maar kunnen zijn dat ze het aantal wagens van een team niet beperken tot 2.

Je zult trouwens bij codemasters werken en je F1 spel in 2010 uitbrengen :blink:

Goeie! :lol:

rammstein_fan
19 juni 2009, 16:24
Ik denk dat Lola gister zich heeft terug getrokken omdat ze mss wel een aanbod hebben gehad van de FOTA??

bobskink
19 juni 2009, 16:29
Ik hoop echt dat dit doorgaat, alleen zonde dat het na zo'n jaar als dat van nu moet gebeuren, de aandacht en interesse is algemeen wat verslapt en dan wordt het toch moeilijker om ze voor volgend jaar in een nieuw kampioenschap vanzelf aan te wakkeren.

Ik vraag me (als het werkelijk doorgaat) hoe het zal heten, ik gok op GP Racing.

Tjerk Korving
19 juni 2009, 16:32
Christijan Albers stelt het als volgt en hij heeft daar denk ik nog best een goed punt ook:

"....Bijna alle teams in de FOTA gebruiken de Formule 1 als marketingtool. Teams als Ferrari, BMW en Renault willen auto's verkopen, Red Bull wil blikjes verkopen. Ze gebruiken de sport om te laten zien hoe goed hun merk is. Teams als Force India en Williams bestaan alleen om te racen...."

Bron: gpupdate.net
Voor Force India en zeker voor Williams zijn er geen echt commerciele belangen. Ze zijn een raceteam en daar draait alles om.

speed9
19 juni 2009, 17:03
Christijan Albers stelt het als volgt en hij heeft daar denk ik nog best een goed punt ook:

Voor Force India en zeker voor Williams zijn er geen echt commerciele belangen. Ze zijn een raceteam en daar draait alles om.En BRawnGP?
Die mis ik aangezien, hun geen Blikjes en/of Auto merk zijn.

Bram Van Der Stichelen
19 juni 2009, 17:05
En BRawnGP?

Virgin?

Schumi rulezzzzz
19 juni 2009, 17:07
Er ging al een wild gerucht dat Ferrari met 3 rijders wil gaan rijden (Raikkonen, Massa, Alonso). Geen idee of dat meer is dan een gerucht, maar het zou zo maar kunnen zijn dat ze het aantal wagens van een team niet beperken tot 2.
Dat heb ik ook gehoord, dat teams 3 auto's gaan laten rijden om aan meer dan 20 auto's te komen.

Weet niet wat ik ervan moet vinden, volgens mij heeft dit alleen maar negatieve gevolgen, op welke manier dan ook.

Een naam voor die nieuwe klassen? GP1?

El Maestro
19 juni 2009, 17:07
En BRawnGP?

Brawn is broodroosterfabrikant, wist je dat niet?

http://img221.imageshack.us/img221/4327/gptoaster1.jpg (http://img221.imageshack.us/i/gptoaster1.jpg/)

Stefan van Renselaar
19 juni 2009, 17:16

Ja, die zullen waarschijnlijk nog wel de grootste claim bij Bernie gaan indienen. Maar ik hoop dat de oude F1 gewoon lekker aan Max ten onder gaat. Trouwens, het Yas Marina circuit kan dan zomaar voor 1 race zijn gebouwd :blink:

Captain Slow
19 juni 2009, 17:36
Circuits vinden zal wel lastig worden, Bernie zal wel dreigen met het schrappen van circuits die en F1 en FOTA hebben. Ik kan me dus voorstellen dat circuitdirecteurs niet al te happig zijn voor het eerste seizoen.

Bramzel
19 juni 2009, 17:38
Circuits vinden zal wel lastig worden, Bernie zal wel dreigen met het schrappen van circuits die en F1 en FOTA hebben. Ik kan me dus voorstellen dat circuitdirecteurs niet al te happig zijn voor het eerste seizoen.

Hoezo? Er staan maar 18 circuits op de kalender van de F1, dan blijven er een hele hoop over hoor.

Bram Van Der Stichelen
19 juni 2009, 17:43

Nieuwe belgische GP: Zolder

:lol:

Federici
19 juni 2009, 17:50

We kunnen ook een stratencircuit door Brunssum maken :D

Stefan van Renselaar
19 juni 2009, 17:57
Niet alleen Zolder is vrij, maar ook Montreal, Silverstone, Zandvoort, Indianapolis, Jerez, Estoril, etc. (niet dat ik zeg dat ze er klaar voor zijn...)

Volgens mij vinden circuits het ook veel beter om de FOTA klasse te hebben, want die zijn er niet op uit om winst te maken op de circuits. Als Bernie zegt, betaal maar ff 82 miljoen, dan mag je je GP houden en de FOTA organisatie zegt dat 20 miljoen genoeg is, dan zal het circuit echt wel voor de FOTA klasse kiezen ;) (is maar een voorbeeldje hoor)

[edit]
Vraag me af hoeveel druk Bernie heeft moeten uitoefenen....

FIA to launch legal action against FOTA

Motorsport's ruling body, the FIA, has announced it will be launching legal action against the Formula 1 teams trying to set up a breakaway championship.

The Formula One Teams' Association (FOTA) announced on Thursday night that, after failing to reach an agreement with the FIA, will start its own series next year.

But the governing body has responded to FOTA with a legal threat, saying the teams, and Ferrari in particular, have binding commitments that they cannot break.

The FIA also said that it will delay the publication of the 2010 entry list, expected tomorrow.

"The FIA's lawyers have now examined the FOTA threat to begin a breakaway series," said the FIA in a statement.

"The actions of FOTA as a whole, and Ferrari in particular, amount to serious violations of law including wilful interference with contractual relations, direct breaches of Ferrari's legal obligations and a grave violation of competition law.

"The FIA will be issuing legal proceedings without delay.

"Preparations for the 2010 FIA Formula One World Championship continue but publication of the final 2010 entry list will be put on hold while the FIA asserts its legal rights."

autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/76316)

GTE
19 juni 2009, 18:04
he, gezellig

FIA to launch legal action against FOTA

Motorsport's ruling body, the FIA, has announced it will be launching legal action against the Formula 1 teams trying to set up a breakaway championship.

The Formula One Teams' Association (FOTA) announced on Thursday night that, after failing to reach an agreement with the FIA, will start its own series next year.

But the governing body has responded to FOTA with a legal threat, saying the teams, and Ferrari in particular, have binding commitments that they cannot break.

The FIA also said that it will delay the publication of the 2010 entry list, expected tomorrow.

"The FIA's lawyers have now examined the FOTA threat to begin a breakaway series," said the FIA in a statement.

"The actions of FOTA as a whole, and Ferrari in particular, amount to serious violations of law including wilful interference with contractual relations, direct breaches of Ferrari's legal obligations and a grave violation of competition law.

"The FIA will be issuing legal proceedings without delay.

"Preparations for the 2010 FIA Formula One World Championship continue but publication of the final 2010 entry list will be put on hold while the FIA asserts its legal rights."

En de definitieve inschrijvingslijst wordt nog maar even doorgeschoven naar een latere datum. Reken maar dat de FIA daar Ferrari gewoon op zet.

GTE
19 juni 2009, 18:12
sorry voor de double post.

Maar hoe dan ook, hoe verhoudt een juridische strijd met als inzet het behoud van de FOTA-teams voor het FIA kampioenschap (en het rechterlijk verbod op een breakaway serie) zich tot deze uitspraak?:

Start your own series, Mosley tells FOTA

FIA president Max Mosley has indicated that the governing body is not about to bow to demands being placed on it by Formula 1's current teams about their entry to the 2010 championship.

Nine of the sport's current competitors submitted their entries to next year's championship on the condition that a new Concorde Agreement was signed by June 12 and that next year's cost-cutting rule changes are abandoned in favour of their preferred regulations.

However, speaking to Swiss publication Motorsport Aktuell, Mosley has made it clear that it is unlikely a Concorde Agreement can be put together in such a short time frame - and he has suggested the rebel teams go off and set up their own championship if they are unhappy.

"A Concorde Agreement which one receives so late can't be signed by June 12," Mosley was quoted as saying.

"We now have a conflict and we will see who succeeds in the end. I say to them: If you want to draw up your own rules, then you can organise your own championship. But we have the Formula 1 championship.

"We draw up the rules for that. We have been doing that for 60 years and we will continue doing so."

With a whole host of new teams having submitted entries to next year's championship, there are no shortage of competitors who can fill the grid if current teams do not wish to compete.

Ferrari team principal Stefano Domenicali said last week that if the conditions laid down by FOTA's nine members were not accepted, then their entries would be invalid.

Ik denk dat Max deze uitspraak achteraf gezien liever niet had gedaan.

Markie
19 juni 2009, 18:28
En de definitieve inschrijvingslijst wordt nog maar even doorgeschoven naar een latere datum.
Het zou ook een beetje sneu zijn om een lijst te publiceren zonder namen erop :surrender:

Na jah , het lijkt er in elk geval op dat Max niet weg wil en dan zie ik de teams (dit keer) niet blijven en dat vind ik vooral voor Williams toch wel erg :censored: :censored:

cookie
19 juni 2009, 18:32
Voila, no way dat er 2 series komen volgend jaar. Het enige dat dit gaat opleveren is veel slechte publiciteit en een kampioenschap met hopelijk evenveel teams als dit jaar. De 13 teams waar iedereen op zat te hopen lijkt mij erg onwaarschijnlijk (denk dat Toyota, BMW en Renault gewoon stoppen)

Tjerk Korving
19 juni 2009, 18:33
Na jah , het lijkt er in elk geval op dat Max niet weg wil en dan zie ik de teams (dit keer) niet meer blijven en dat vind ik vooral voor Williams toch wel erg :censored: :censored:
Tja ik weet het niet. Als er een rechtzaak uit komt met de conclusie dat het contract van Ferrari met FIA/FOM niet meer bindend is, dan zou dat gelijk ook voor Williams gelden. Die zitten uiteindelijk met een zelfde contract. Geen idee of Force India een zelfde iets heeft.

Geen idee wat er dan gebeurd maar in principe zou het Williams dan niet meer kunnen beletten om alsnog over te stappen naar de FOTA teams.

Het zal de komende tijd wel duidelijk worden allemaal, zeker als er een rechtszaak van komt. Ik gok dat Eckelstone het de komende dagen ook wel druk zal hebben.

GTE
19 juni 2009, 18:40
Los daarvan kun je je afvragen hoe gezond een kampioenschap is waarvan de belangrijkste deelnemers alleen maar deel uitmaken omdat ze dat van de rechter moeten.

speed9
19 juni 2009, 18:43

Met die geluids kwaliteit halen ze het nooit.
Voor de NL gp kan : Zandvoort of TT Assen, en heel mischien een straten circuit in Rotterdam(wat al jaren de Bavaria Racing organiseert, maar dan groter).

Met de nieuwe klassen kunnen veel circuits mee doen,die door de FIA niet aan een GP kwam.

Ellu
19 juni 2009, 18:55
Voor je kijken doorlopen, volgend jaar weer gewoon F1 zoals we gewend zijn. Mocht dat niet zo zijn kom ik tijdens de 2010 meeting gebak brengen.:p

Pingguest
19 juni 2009, 18:57
he, gezellig

En de definitieve inschrijvingslijst wordt nog maar even doorgeschoven naar een latere datum. Reken maar dat de FIA daar Ferrari gewoon op zet.

Interessant. Er komt dus morgen ook geen inschrijflijst. Waarschijnlijk ook omdat deze wel erg kort zal zijn.

Max Downforce
19 juni 2009, 19:23
Wat ik zat te denken.... nu heb je de FIA die organiseert het F1 kampioenschap en je hebt de FOA die het circus exploiteert. Als de FOTA nu een eigen kampioenschap gaat oprichten dan hebben ze dus een soort FIA nodig die de regels vaststelt en scheidsrechter speelt en team overschrijdend oordeelt, dat hebben ze niet. En om die expertise en organisatie op te tuigen vóór 2010 lijkt me verdomd moeilijk. De teams die nu in de F1 zitten hebben verstand van racen en geld verdienen met hun team en marketing. Maar een hoogstaand kampioenschap organiseren is wel effe andere koek. Daarbij heeft Bernie met zijn FOA veel troeven in handen met zijn circuitcont(r)acten en tv rechtenshit. Ook ben ik benieuwd hoe gedetailleerd Bernie heeft vastgelegd wat F1 is om er eigenaar van te zijn. Kijk als er staat het is het kampioenschap onder de regels van de FIA dan gaat ie direct nat, zo dom acht ik hem niet. Maar in hoeverre hij vast kan houden aan het eigenaarschap van de F1 rechten is wel interessant. Dan zullen ze bij de FOTA toch effe hard aan het werk moeten. Ik denk niet dat de breuk goed is, maar ik vind het wel reuze interessant hoe dit zich gaat ontwikkelen en wie nu de slimste beslissing maakt. Vergeet niet dat de FIA geen padvindersclubje is. De FIA is meer dan F1 en heeft een schat aan ervaring en expertise in huis. Ik denk dat de FOTA dat ook wel beseft. Tot nu toe lag ik niet echt wakker van al deze ellende maar het feit dat Ferrari en McLaren mee doen maakt het echt superserieus. We shall see.... :blink:

Max Downforce
19 juni 2009, 19:33
Met de nieuwe klassen kunnen veel circuits mee doen,die door de FIA niet aan een GP kwam.

Dat is het leuke, dat is de FOA van Bernie, die sluit de vette contracten af met de hoogste bieders, daar heeft de FIA in zoverre alleen maar mee te maken doordat de FIA zegt dat oude banen niet aan de veiligheidseisen kunnen voldoen. Dat is dan weer zo makkelijk als een telefoontje van Bernie naar Max :blink: vervolgens raakt zo'n circuit zijn gp kwijt en kan Bernie hem aan een ander land aanbieden (kassa!). Vervolgens doet Bernie dat oude circuit een proces aan wegens contractbreuk of dwingt het hen te investeren in voorzieningen (Silverstone) door te dreigen dat ze anders de GP verliezen. Dan gaat het circuit failliet of bijna failliet en koopt Bernie het op. Hij gooit er een zak geld tegenaan en organiseert daar dan vervolgens een GP. Echt ik lach mijn lul uit mijn broek af en toe :D zo clever die vent da's niet normaal meer ;)

Zal me niks verbazen als Bernie af en toe een paar miljoen aan Max overmaakt of een feestje met SM hoeren organiseert voor hem :thumbup:

speed9
19 juni 2009, 19:38
Dat is het leuke, dat is de FOA van Bernie, die sluit de vette contracten af met de hoogste bieders, daar heeft de FIA in zoverre alleen maar mee te maken doordat de FIA zegt dat oude banen niet aan de veiligheidseisen kunnen voldoen. Dat is dan weer zo makkelijk als een telefoontje van Bernie naar Max :blink: vervolgens raakt zo'n circuit zijn gp kwijt en kan Bernie hem aan een ander land aanbieden (kassa!). Vervolgens doet Bernie dat oude circuit een proces aan wegens contractbreuk of dwingt het hen te investeren in voorzieningen (Silverstone) door te dreigen dat ze anders de GP verliezen. Dan gaat het circuit failliet of bijna failliet en koopt Bernie het op. Hij gooit er een zak geld tegenaan en organiseert daar dan vervolgens een GP. Echt ik lach mijn lul uit mijn broek af en toe :D zo clever die vent da's niet normaal meer ;)

Zal me niks verbazen als Bernie af en toe een paar miljoen aan Max overmaakt of een feestje met SM hoeren organiseert voor hem :thumbup:Daarom mag ik dat hele proces niet.
Je sloop de traditie van de GP,laat hem failliet gaan,koop het op om dood leuk weer de GP te laten rijden om uiteindelijk je geld binnen te halen.

Zelfs met sommige circuits, gaan ze Failliet ook al hebben ze een GP,dus Bernie kan altijd gewoon lekker dood leuk alles op kopen.
Dat macht vind ik fout, circuits moeten weer van een land of eigennaar zijn die niet in de F1Commisie zit,ook niet in FIA,FOA,FOTA, gewoon lekker als een innividu.

Neo-242
19 juni 2009, 19:49
N.Technology heeft zich teruggetrokken.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76298

Dit kunnen we wel meer gaan verwachten: enkele privateers wilden instappen om te concurreren met de groten fabrikanten. Nu deze fabrikanten de sport verlaten, kunnen deze teams beter niet instappen.

Ik krijg eerder de indruk dat er een aantal namen op dat lijstje van nieuwe teams stonden die uiteindelijk toch geen budget genoeg hebben om F1 te rijden, zelfs niet met de limiet. Het zal toch niet zeker dat de FIA zelf wat kandidaten heeft doen 'meespelen' om de huidige teams wat onder druk te zetten....?:rolleyes:

Ik vind de beslissing pijnlijk voor de sport, maar kan het goed begrijpen. Het wordt tijd dat de oude nar Mosley wordt gemuilkorfd. Hij heeft de sport nu toch wel echt genoeg schade aangebracht.

Als de FOTA hun beloftes kan waarmaken om op historische banen te racen (als die nog bestaan?:D), lagere inkomprijzen en meer aandacht voor de fans, dan ben ik vóór deze nieuwe klasse. En dan kan zelfs een FIA F1 met mindere budgetten ook interessant zijn om naar te kijken. Ik weet alleszins wel wie de meeste kijkcijfers zal halen:D

Maar eer het zover is... zoals zo vaak zal het in de F1 wel met een sisser aflopen, maar ze zijn toch al verder gegaan dan ik in eerste instantie gedacht had.

Een goeie trouwens van de FIA: we trekken de FOTA voor het gerecht, we gaan verder met de voorbereidingen van het WK F1 2010, maar we publiceren nog geen definitieve lijst van deelnemers. Een WK met 5 teams ofwat? Of gaan ze andere potentiële teams nóg minder tijd geven voor hun voorbereiding :D

Darthwillie
19 juni 2009, 20:05
Maar hoe dan ook, hoe verhoudt een juridische strijd met als inzet het behoud van de FOTA-teams voor het FIA kampioenschap (en het rechterlijk verbod op een breakaway serie) zich tot deze uitspraak?:

Citaat:
Start your own series, Mosley tells FOTA

FIA president Max Mosley has indicated that the governing body is not about to bow to demands being placed on it by Formula 1's current teams about their entry to the 2010 championship.

Nine of the sport's current competitors submitted their entries to next year's championship on the condition that a new Concorde Agreement was signed by June 12 and that next year's cost-cutting rule changes are abandoned in favour of their preferred regulations.

However, speaking to Swiss publication Motorsport Aktuell, Mosley has made it clear that it is unlikely a Concorde Agreement can be put together in such a short time frame - and he has suggested the rebel teams go off and set up their own championship if they are unhappy.

"A Concorde Agreement which one receives so late can't be signed by June 12," Mosley was quoted as saying.

"We now have a conflict and we will see who succeeds in the end. I say to them: If you want to draw up your own rules, then you can organise your own championship. But we have the Formula 1 championship.

"We draw up the rules for that. We have been doing that for 60 years and we will continue doing so."

With a whole host of new teams having submitted entries to next year's championship, there are no shortage of competitors who can fill the grid if current teams do not wish to compete.

Ferrari team principal Stefano Domenicali said last week that if the conditions laid down by FOTA's nine members were not accepted, then their entries would be invalid.
Ik denk dat Max deze uitspraak achteraf gezien liever niet had gedaan.

Moest ik ook meteen aan denken, en dan ook nog dat Max gisteren nog een compromis voorstelde, dat geeft toch aan dat ze niet meededen? Anders valt er niets voor te stellen??

Sowieso is dit alleen maar tijd rekken. 8 maanden om een serie op te zetten is weinig. Hij probeert de voorbereidingen te verstoren. Staat mij iets bij (maar ik ben ik geen jurist) dat Europese regels zeggen dat je niet gedwongen kunt worden deel te nemen aan een serie.

FIA kan om die reden ook nooit en te nimmer circuits straffen als ze meedoen met de FOTA.

Aan alles is te merken dat de FIA nooit en te nimmer gedacht heeft dat de teams echt zouden stoppen.

volgens de website van de BBC zou het de FIA/FOM 2,2 MILJARD kosten als deze teams uitstappen.
Waarschijnlijk zou het bedrijf van Bernie failliet gaan :blink:

Face the Slayer
19 juni 2009, 20:28

:kus:

Stefan van Renselaar
19 juni 2009, 20:28
volgens de website van de BBC zou het de FIA/FOM 2,2 MILJARD kosten als deze teams uitstappen.
Waarschijnlijk zou het bedrijf van Bernie failliet gaan :blink:

:thumbup: :cool: :w00t::thumbup1::love::punk::clap:
Sorry, kon het niet laten

Maar serieus, als Max Mosley ze echt gaat aanklagen dan heeft hij geen poot om op te staan als de FOTA het bovenstaande artikel gebruiken als bewijs. Ook goed nieuws dat de Europese regels aangeven dat ze dan met ieder circuit in zee mogen gaan, hebben we toch eens een keer wat aan Europa.

KingBee
19 juni 2009, 20:34

Dit geeft ook aan dat Bernie in mijn ogen Max misschien niet graag kwijt wil, er valt van alles onderling "te regelen". Ik hoop dat Nelie Kroes nog een termijn kan volmaken en naar de bizarre manier waarop Formule1 bestuurd wordt gaat kijken.

cookie
19 juni 2009, 20:37
http://up.metropol247.co.uk/manxy/CAR_WARS.jpg
deze moest toch even toegevoegd worden :D

Captain Slow
19 juni 2009, 20:54
Oh, die is dus geniaal:thumbup::lol::lol:

FIA kan om die reden ook nooit en te nimmer circuits straffen als ze meedoen met de FOTA.

Niet met een boete, maar wel met het niet meer opnemen van dat circuit op de F1 kalender. Dat zou ook een straf zijn als de F1 toch nog geloofwaardig wordt.

Pingguest
19 juni 2009, 21:05
Volgens Olav Mol gaat Ferrari een motie van wantrouwen indienen bij de WMSC. De stemming zou a.s. woensdag zijn. Dit kan ervoor zorgen dat de fabrikanten alsnog binnen de sport blijven, mits de motie wordt aagenomen.

Captain Slow
19 juni 2009, 21:08
Volgens Olav Mol gaat Ferrari een motie van wantrouwen indienen bij de WMSC. De stemming zou a.s. woensdag zijn. Dit kan ervoor zorgen dat de fabrikanten alsnog binnen de sport blijven, mits de motie wordt aagenomen.

Ik volg je even niet meer, kan je dit even verduidelijken?
Motie van vantrouwen, tegen wat/wie?

Darthwillie
19 juni 2009, 21:10
Waarschijnlijk tegen Mosley en ingediend bij de World Motor Sport Counsil.

Schumi rulezzzzz
19 juni 2009, 21:13
Ferrari heeft een zetel in het WMSC en dient inderdaad een motie van vantrouwen in tegen Max Mosley. Mocht die motie met meerderheid van stemmen aangenomen worden, dan is de kans groot dat de teams samen met Bernie Ecclestone in onderhandeling gaan.

Darthwillie
19 juni 2009, 21:20
Mosley kan niet opstappen in october als er oorlog is dus de teams zorgen ervoor dat hij blijft :rolleyes:
Mosley unlikely to step down amid crisis

By Jonathan Noble Friday, June 19th 2009, 17:51 GMT

FIA president Max Mosley thinks it more likely that he will stand for re-election in October if the controversy engulfing Formula 1 is not settled in time.

Although there has been widespread speculation in the paddock that teams are keen for him to follow through on his original intention to stand down at the end of his current term, Mosley said on Friday that the threat of a breakaway was actually having the opposite effect in forcing him to stay.

"I don't want to go on too long, but the difficulty they are putting me in is that even if I wanted to stop this October, they are making it very difficult for me to do so," said Mosley in an interview with the BBC.

"So actually everything they are doing is counterproductive because the people in the FIA are saying we have all this trouble, we are being attacked and you must stay.

"Whereas if we had peace and I said I would actually like to stop in October, then they are very nice. They all say they want me to stay, but they wouldn't really mind and someone else would come along."

Mosley stated that if him standing down would ensure peace then he would be more than happy to walk away.

"Absolutely," he said. "[But] everybody knows it wouldn't be [peace], because the next person they [FOTA] would want his head, and the person after that, his head, until they got what they wanted which is the power to run the sport away from the FIA. It would be exactly the same with Bernie..."

He added: "What you cannot do is walk away from an organisation in the middle of a crisis."

Mosley also dismissed claims that his dictatorial approach in the FIA was a cause for concern.

"The idea that it is me is a complete myth," he explained. "I am the figurehead because I happen to be the president, but I cannot move without the authority of all these different countries. We have 120 different countries and each is represented by the head of motorsport in that country. It is a huge organisation, so the idea that it is somehow me, that is really not the issue.

"What it is is that they want to take over the governance of the sport from the FIA and run it themselves. They want to take over the money from Bernie and have that for themselves.

"Well, the first thing they have to do is get rid of me, but then whoever replaced me would be exactly the same - he would defend the interests of the FIA because the championship belongs to them. So, unless they found somebody who was prepared to let it all go, it wouldn't work. If I dropped dead tomorrow there would be somebody taking exactly the same position."

en dan om zichzelf tegen te spreken gelooft hij de teams niet en ook al is hij weg, zijn opvolger zou zich hetzelfde gedragen
Mosley believes split unlikely to happen

By Jonathan Noble Friday, June 19th 2009, 17:05 GMT

Max MosleyFIA president Max Mosley has dismissed the threat of a breakaway championship as 'posturing' by teams, and is confident a compromise settlement will be reached in time for the first race of 2010.

Following the bombshell announcement made by the eight members of the Formula One Teams' Association (FOTA) that they were commencing plans for a rival series, Mosley has made it clear that he is not too worried about the situation.

He believes that eventually the teams will soften their stance, and he thinks it highly unlikely that they will be able to afford to set up a second F1 series.

"I don't take it as seriously as some people do because I know that it is all posturing and posing," Mosley explained in a lengthy interview with the BBC on Friday. "It will all stop sometime between the beginning of 2010 and March 2010, the first race. All this will stop, it will all settle down and everyone will go racing."

When asked if he was totally sure there would be a solution that headed off the possibility of two championships, Mosley said: "Absolutely. I am completely confident because in the end people do what it is in their interests to do.

"It is in the interests of the teams to be in the F1 world championship and there is actually no fundamental or important issue that is stopping them taking part. It is all about personalities and power and who can grab what from whom, which is easy when nothing is at stake but when it gets to the first race and it is make your mind up time, they will be there."

Despite the hardline stance adopted by FOTA, Mosley believes that there is little chance of the breakaway reaching fruition - and said it was easy for teams to talk up their plans at this stage of the year.

"They can be very hard at the moment because it doesn't actually come to anything until March 2010," he explained. "So we are nine months away. Everybody can posture and pose, but we all know that when it gets to Melbourne 2010 there will be a F1 world championship and everyone who can be in it will be in it."

He added: "Always with these things there is a compromise because they cannot afford not to run in the F1 world championship, and we would be very reluctant to have a Formula 1 world championship without them, and I am talking about the eight teams there.

"I think some of them will disappear because some of the manufacturers will look at the amount of money being spent, the measures they are having to take within their companies, the people being laid off and accepting government money to keep going, and they are going to find it very difficult to keep pumping hundreds of millions into F1.

"So I think we will lose one or two or maybe three manufacturer teams, so we will need new teams to make up the space. But the great traditional teams, and I would include Ferrari in that, they need to be there and they will be there for sure. It will get sorted out."

Dat soort arrogante uitspraken zal de teams alleen maar sterker maken.
(autosport.com)

KingBee
20 juni 2009, 00:38
Mosley heeft geprobeerd teams tegen elkaar uit te spelen. Dat is klaarblijkelijk niet gelukt. Maar misschien lukt het de teams wel om in de FIA zelf verschillende partijen tegen elkaar op te zetten met als gevolg dat Mosley uiteindelijk de steun zal verliezen van de FIA zelf. Want daar moeten ongetwijfeld ook mensen zijn die tenenkrommend naar het hele schouwspel kijken.

En aan de andere kant vraag ik mij af hoelang Bernie Max zal blijven steunen. Hij denk namelijk vooral aan zijn portemonnee, en heeft destijds tijdens SM-gate al gezegd dat Max beter kon aftreden.

Joost van den Heuvel
20 juni 2009, 03:26
bron: http://www.formula1.com/news/headlines/2009/6/9521.html

Team principals: Ross Brawn (Brawn GP), Christian Horner (Red Bull), Adam Parr (Williams), Martin Whitmarsh (McLaren).

Q: Just one question from me. What is your position regarding the current situation in Formula One? Christian, can I start with you please.
Christian Horner: Right. It has obviously been a busy 24 hours but I think it obviously dates back well beyond that. We have effectively reached a position of stalemate between FOTA and the FIA. I think a huge amount of effort has been made by the teams to try and find a compromise because at the end of the day we do have a duty of care to the people that we sit here and represent, the employees, to the fans, to the sponsors and to the public. The intention and effort was to try and find a compromise, a solution. As I say we find ourselves in a position of stalemate and the decisions that were made that resulted in the press release that you all saw this morning weren’t taken lightly and after a lot of deliberation that was the position that collectively the teams arrived at. Whilst it was a difficult decision to make I think unfortunately we have found ourselves in a situation that the conditions of the entries that we looked to put in have been effectively rejected and I think the teams reached the stage where they felt they could go no further. Therefore, as I say, we have effectively reached a stalemate and we are faced with the situation where we either stop or we look at something else. Certainly from a Red Bull perspective we want to race against the best teams, against the best drivers, with the best sponsors in the world. If that cannot be Formula One then we will have to consider what the alternative is but being ever the optimist I think we have gone as far as we can. We have reached this position and that is where we are today. Situations can change but that is certainly where we are.
Ross Brawn: Well, I think after the shock of Honda leaving Formula One there was a lot of concern that we reacted in a correct way and we started with the correct initiatives or intensified those initiatives as in fairness there were a lot of initiatives already started by the teams I think with general support from the FIA. The engine manufacturers within FOTA had introduced the eight million Euro engine and next year it is five million Euros, so for my team that is a godsend. There were a lot of initiatives already underway and perhaps with the economic environment there was a need to review those initiatives and see if we could intensify them but in a structured way and a balance needed to be kept because there were many reasons whey Honda left Formula One but it was not only an economic argument. There was a strategic argument as well and the reaction needed to be the correct reaction. In our view it did not need to be as dramatic as occurred and that is really where the differences of opinion have come in the dramatic reaction the FIA felt was necessary in the circumstances to protect Formula One. I think the balance between the opinion of the teams and the FIA has been different and it has been difficult to reconcile those differences and in trying to reconcile those differences the relationships have suffered. At the present time there is a very difficult relationship between the teams whose, I think, genuine ambition is not to take over Formula One but the teams have a massive investment in Formula One and they want their investment respected. Formula One doesn’t belong to the teams. I don’t believe it belongs to Formula One. It belongs to the people. Formula One belongs to all of us. It is not something which is owned by anybody. It is like the Olympic Games, the World Cup. It is an entity in itself. It needs respecting and nurturing and it needs to be developed. Really the teams do not share the same opinion as the FIA in the way that it needs to be developed and we have ended up with a situation where some teams have now entered Formula One with a different set of regulations to what the other teams wish to race under, with in fairness a proposal from the FIA to change those regulations again but no guarantee that those regulations can change. They have to be changed with the consent of the teams that are already in Formula One, so we are saying ‘come and join us and we will change the rules again’ but what guarantees do we have. It is a very difficult situation. We want to find solutions but if we can’t find solutions we will have to find another championship to race in.
Martin Whitmarsh: I think Vodafone McLaren Mercedes, which is the team I represent, wants to race at the pinnacle of motorsport. It wants to race with all of the teams that are represented here, including Adam. We want to race with all the big names, the stars, the history and the heritage of this sport. Clearly the pressures that exist within the sport were in danger of really dividing most of those names between two camps. I think last night it was clear that the majority of us wanted to be together. We wanted to be at the pinnacle of motorsport. We want transparent governance. We want one tier of regulations and perhaps a philosophical difference as to the future of the sport. I think there have been tremendous efforts from many people to try and find compromise, to find a way forward but time pressures were placed on the teams and under those pressures we had to make a decision. A decision had to be made today and the teams within FOTA have come together. We have had clearly two teams that have slightly different positions from the majority but the majority of teams have worked together incredibly well. Since FOTA was formed in September, the first time that all of the teams in the sport have come together in the history of Formula One, we have worked to try and bring down the costs. There is no doubt that the initiatives that came from FOTA have been the most significant in the history of the sport. We have got certain teams here today that wouldn’t be here but for FOTA. We have put forward a structure to further reduce costs. Everyone wants to reduce costs. There is no doubt that costs were running away in Formula One. FOTA’s position isn’t that we don’t want to save money. Plainly we do. We have put forward proposals and mechanisms by which all of the teams believed that was possible and had already made that progress but ultimately we are very close in many things and that is perhaps the sad thing. If you look at FOTA’s position and you look at the position of the FIA there are a lot of areas where there are very many common views and yet ultimately perhaps because of relationships or whatever we were unable to come together. A deadline was placed upon the teams and consequently we had to make a decision and in fairness to the FIA we had to come forward with our view on that. To take a positive view the teams are working together I think in a most productive way certainly in the 20 years I have been involved in the sport. We look forward to racing with as many teams as we can next year.
Adam Parr: Williams is a Formula One team.

Q: Is that all you are saying.
AP: That’s all there is to say.

Vooral dat laatste is pijnlijk.

Darthwillie
20 juni 2009, 09:28
Why so serious

http://www.youtube.com/watch?v=fO8TLBn7z1k

Medusa
20 juni 2009, 09:35
Haha schitterend!!

"Alonso already drives a tank" :)

Joost van den Heuvel
20 juni 2009, 10:25
Hehe, geweldig. :lol:

Captain Slow
20 juni 2009, 12:00
Get Max, or that small troll on the phone:lol::lol:

speed9
20 juni 2009, 12:51
Straks komt Max met "Het was maar een ideetje", verhaal.

Vraag me af of de FOTA een race klasse opgestart krijgt,zonder te veel gezichts verlies,
en welke team op de 8 FOTA teams na, wil der nog meer in die klassen?

Darthwillie
20 juni 2009, 14:16
Max Mosley heeft gisteren een interview met de BBC gegeven, iemand op het autosportforum heeft het begin uitgetypt
Jake Humphrey: Well Max, Formula One is famous for posturing and politicalling, some people love that about the sport, but for the first time it seems like there is a serious threat to the future of Formula One, how have we ended up in this position?

Max Mosley: Well the fundamental problem is that the teams want to take over the whole financial side from Bernie and also the regulatory side from us - they would like to run the whole of Formula One, and quite obviously we don't agree. Money is Bernie's problem but as far as the regulations are concerned, we have been running the championship for 60 years and we intend to go on running it. If they want to start their own series, they can, but it won't be the Formula One World Championship.

JH: The teams say that they have done all they can, they feel that they have bent over backwards to try and help the FIA, to try to make the whole thing work. They have no appetite for compromise anymore - they say the ball is now in the FIA's court. What happens next, because as far as they are concerned, what happens next comes from you?

MM: Well, that's a complete distortion of what happened. The real quarrel of what happened is how much is spent. We're saying it's got to be reduced. It has got to come down to a figure that everyone knows. Now that is based on work which was done between January 2008 and June 2008 - a whole system was agreed with them and the only people who disagreed with that was Ferrari. The only argument then was going to be about the figure. They are now pretending that it is now dictatorial, something I dreamt up, it was all agreed with them. And it's a completely determined set of rules agreed by the Chief Financial officer of each team. It's actually all nonsense.

JH: Can you understand the confusion with the fans? Teams have told us they are willing to make cuts, the realise Formula 1 is too expension. The FIA think F1 is too expensive - where is the problem here? It's like both of you want the same thing but you can't achieve it.

MM: The difficult is that they say that they want to reduce costs and "we will do so in a way that suits us" and we [the FIA] are saying "by how much", and they say "well we don't really know" - they don't say anything specific. It is very vague and then they then say that they don't want to move anything until the 31st December, 2010, so it's almost two years away. We're saying it is much more urgent than that, it's really a question of not focusing on what needs to be done which is a clear reduction according to clear rules. The trouble is, when we are doing something like this, it is very easy to confuse the issue, but the basic issue: [teams] cannot go on spending like this. We must be clear about how much we can spend. We can't say a vague figure because then the teams don't know how much they can spend. The other side of it is that they want to achieve cost reduction by restricting the technology on the cars rather like we already have on the engines. We're saying "this can't go on" - you cannot simply freeze the chassis to stop progress on it. If you allow unlimited expenditure then they will spend a fortune on the chassis, so "limit the expenditure" then a clever engineer within that expenditure can do whatever he likes on the chassis. Now, that's a much more logical approach. Now that's all being lost in this suggestion, we're somehow dictating everything to them. Finally, we have made concession after concession to try and accomodate them and they keep saying no. Even though we have a meeting with them, for example on 11th June, we agreed everything with Red Bull, Ross Brawn, Ferrari and even Toyota, and when they got back to the office the others, called the "loonies" tore it all up. So, you spend a whole say agreeing something, but then you don't agree something even though the teams are there. The following Monday there was supposed to be an agreement about finance. Our people sat down with their people and they said "we can't discuss the FIA's rules". And so you're getting to this complete "Alice in Wonderland" situation - they simply won't talk about any progress, and then they pretend its us. For an outside it's "you say this, they say that", but the facts are very simple, we laid everything out, we had the correspondance, they have no answer to this so they simply "parrot fashion", the FIA are dictating, I am dictating, and trying to tell us to do, its not that at all, we are trying to get the thing in order along the lines of the things already agreed before.

grappige is dat hij weer zegt dat ze een ander kampioenschap moeten beginnen, wat raar is als hij ze daarna wil aanklagen.

Ook grappig is dat de FIA riep dat ze tientallen aanmeldingen hadden, waar zijn die dan??????

Mosley heeft nu ook geroepen dat Flavio Briatore de rijvende kracht is, die wil Bernie's zaken overnemen. Niet verbazingwekkende. Renault lijkt toch uit te willen stappen en hij kan DeMontezemelo niet aanvallen want hij heeft Ferrari nodig. Zou me niets verbazen als hij de komende weken Flavio beschuldigt van het lekken van spankgate

EDIT interview werd net herhaald op de BBC, Eddie Jordan en David Coulthard merken terecht op dat de president van de FIA een aantal teams niet Loonies (mafkezen ) hoort te noemen.

Stefan van Renselaar
20 juni 2009, 14:29
EDIT interview werd net herhaald op de BBC, Eddie Jordan en David Coulthard merken terecht op dat de president van de FIA een aantal teams niet Loonies (mafkezen ) hoort te noemen.

Mij lijkt dat echt blinde paniek, hij krijgt nu misschien wel meer druk van de media dan iemand die wereldkampioen kan worden en dan krijg je van die uitspraken.

Darthwillie
20 juni 2009, 23:05
Gewoon even tussen neus en lippen door wist Bernie op de bbc even te melden dat wat hem betreft de teams niet gebonden zijn aan budgetlimieten als ze voor 5 jaar tekenen :blink:

Mocht Max het niet doorhebben, als Bernie het niet met je eens is heb je een serieus probleem

Darthwillie
21 juni 2009, 11:18
Na het lezen van dit stukje
http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/formula_1/article6543225.ece

denk ik dat ik wel snap waarom Bernie zo mild is. De teams vragen zich af of Ecclestone de commerciële rechten, die hij voor 100 jaar leased, wel mocht verkopen :blink: Mocht dat niet zo zijn zou de heer Ecclestone wel eens een levensgroot juridisch probleem kunnen hebben.

KingBee
21 juni 2009, 13:15
Interessant stuk. De Times heeft welk vaker verhelderende stukken geschreven.

Ecclestone is de teams nog heel veel geld schuldig. Kan het zijn dat hij dat geld hard nodig heeft en helemaal niet kan missen en daarom niet betaald?

Ik hoop dat de beerput helemaal losgaat, en dat er daadwerkelijk iets gaat veranderen.

De BBC dreigt het uitzendcontract voor 2010 en verder van 250 miljoen pond op te zeggen als FOTA uit de F1 stapt.

En de FIA wil Ferrari een boete opleggen van 60 miljoen pond als ze uit de F! stappen.

CVC heeft een schuld van 2,4 milliard dollar bij de RBS. De rente per jaar alleen al is 260 miljoen. Daarboven op komen de kosten op de sport draaiende te houden: 300 miljoen. Daar zullen ze bij de RBS niet blij mee zijn als het hele boeltje in elkaar klapt. Uiteindelijk betaald de overheid en dus de belastingbetaler straks mee aan deze onzin!

Darthwillie
21 juni 2009, 22:51
60 miljoen is een koopje, denk dat ze het zo op tafel leggen. Dat bedrag verdienen ze binnen een paar jaar terug met een eigen serie.

KingBee
21 juni 2009, 23:49
Ja, maar voor andere teams is dit misschien niet zo gemakkelijk te betalen, want Ecclestone gaat alle FOTA teams voor de rechter slepen. Ze hebben al geld vooruit betaald gekregen tot en met 2012. Voor Ferrari bijv. betekend dit dat ze alleen aan Bernie al 100 miljoen pond moeten terugbetalen.

Mosley zegt nu dat ze de rechtzaken tegen de FOTA in de ijskast hebben gezet, omdat ze heel dicht bij een overeenstemming zouden zijn. De FOTA ontkent dit, en er is niets veranderd dit weekend wat een oplossing dichterbij zou brengen. Aanstaande woensdag zal er een afspraak zijn met de WMSC in Parijs om een proces te starten om Mosley af te zetten.

Mosley zit in het nauw. Hij gaat al door de knieën maar ik denk dat het te laat is. De teams ruiken nu bloed.

Darthwillie
21 juni 2009, 23:56
tja en dan gaat het hard tegen hard want ze gaan bernie aanklagen over het verkopen van een licentie die hij niet bezat waardoor ze veel geld misgelopen zijn:rolleyes:

Ook interessant.
FOTA denies compromise deal is close

By Jonathan Noble and Simon Strang Sunday, June 21st 2009, 18:16 GMT

Flavio BriatoreFormula 1 teams have rejected suggestions that they are near to a compromise deal with the FIA over the future of the sport - as they insist they are wholly committed to their breakaway plans.

FIA president Max Mosley said at Silverstone on Sunday that he felt the teams and the governing body were 'very close' to a resolution that would avert the threat of a rival series in 2010.

But team principals have insisted that no progress has been made in their discussions with the FIA over the British Grand Prix weekend and in fact, AUTOSPORT understands that FOTA is planning to hold a meeting next Thursday to begin formal selection of championship promoters, technical regulations and a calendar.

Renault boss Flavio Briatore, who arrived at Silverstone on Sunday with Bernie Ecclestone and Max Mosley, reckons that the time for talking with the FIA was now over.

"We are using so many words, and now is enough," he told AUTOSPORT. "We have made our statement and this is very clear - that is it.

"We will have it [the breakaway championship] ready in the next few weeks. We have been planning for several weeks already. We want a Formula 1 championship organised by FOTA. There has been no change in the last two days. I do not want to make anymore statements."

Toyota F1 team president and FOTA vice-chairman John Howett said that initial feedback from fans suggested huge support for the new series - which had galvanized a belief among the teams that they were doing the right thing.

"I think if you look at the overwhelming support we have got from the public, ultimately now there has to be a fairly significant move from the federation," Howett told AUTOSPORT in reaction to Mosley's comments.

"Overall we have a clear position and I think we made numerous concessions to achieve some sort of compromise. Now, we have made the decision, and at the moment we are moving forwards very positively on that vector."

McLaren boss Martin Whitmarsh, when asked about Mosley's suggestions a deal was close, said: "No, I don't think so. It is difficult to make progress on a Sunday when you are concentrating on going motor racing.

"I think obviously we have to see what happens in the coming few weeks but I think it is not a situation that we set out to achieve. We have got to make sure that we concentrate on keeping all of the teams together and making sure that we are racing together in the premier form of motor racing."

He added: "FOTA has a number of meetings next week and we've got to look at the process by which we appoint people who are selling the media, looking at the way in which we engage circuits. There has been a lot of interest in working with us, and given our situation we are obliged to go forward with those arrangements and that planning."

FOTA has chosen to schedule its get-together for Thursday because it is the day after the FIA's World Motor Sport Council meeting, where news of Mosley's future plans could be revealed.

Mosley had been expected to stand down when his term ends in October but there are mounting suggestions that he could stand for another term because of the current controversy in the sport.

News about the FIA's plans for legal action against the teams is also expected in the next few days, with perhaps a possibility the court threat will be held off if teams are willing to talk about finding a solution to the row.

Red Bull Racing team principal Christian Horner said it would be foolish of teams to totally ignore the FIA, if there was the chance of a deal being found.

"I don't think the door should ever be shut to discussions as long as they are constructive," he told AUTOSPORT. "If the president is prepared to do that then it is good news."
autosport.com

De interessante stukken: Flavio zegt keihard, de tijd van praten is voorbij, we gaan nu verder met een eigen serie (vrij vertaald: geen compromissen meer, onze regels of onze eigen serie)

Mosley beweert dicht bij een compromis te zijn, terwijl dit door zowel Flavio en Martin Whitmarsh tegengesproken wordt.

KingBee
22 juni 2009, 00:08
Je was mij net voor.

Namen van circuits die genoemd worden voor de nieuwe serie zijn: een aantal van de huidige kalender zoals Monaco, Silverstone en andere zoals Buenos Aires, Indianapolis, Imola, Montreal, een startencircuit in Helsinki en de Lausitzring.

Maar Mosley zegt dat ook de nieuwe serie door de FIA gereguleerd zal worden. Volgens hem is er een deal tussen de Europese Commissie en de FIA??????
Bron:AP (http://hosted.ap.org/dynamic/stories/C/CAR_F1_BREAKAWAY_MOSLEY?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2009-06-21-16-02-19)

Darthwillie
22 juni 2009, 00:17
Las ik ook, ook Adelaide schijnt al interesse te hebben getoond. Monaco schijnt keihard gezegd te hebben dat ze de serie willen waar Ferrari rijdt. ENNNNNN het gerucht is dat de BBC de het contract met de FIA verbreekt als er een FOTA serie komt. :blink:

Maar Mosley zegt dat ook de nieuwe serie door de FIA gereguleerd zal worden. Volgens hem is er een deal tussen de Europese Commissie en de FIA??????
Bron:AP (http://hosted.ap.org/dynamic/stories/C/CAR_F1_BREAKAWAY_MOSLEY?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2009-06-21-16-02-19)

Om precies te zijn, als de FOTA vraagt om goedkeuring van de FIA MOET die dat zelfs geven:blink: heeft te maken met europese wetten.
Maar er staat iets veel belangrijkers in dat stuk
SILVERSTONE, England (AP) -- The president of motor sports' governing body said on Sunday that legal action against the eight Formula One teams planning a breakaway series will be halted to encourage reconciliation.

DTM rijdt volgens mij buiten de FIA om, alleen de veiligheidsgoedkeuring gaat via FIA

KingBee
22 juni 2009, 01:00
SILVERSTONE, England (AP) -- The president of motor sports' governing body said on Sunday that legal action against the eight Formula One teams planning a breakaway series will be halted to encourage reconciliation.

Dat had ik mijn eerdere berichtje hierboven al gemeld. Mosley weet dat hij in het nauw zit. Een belangrijk lid van de FIA, Michel Boeri, en tevens vertegenwoordiger van Monaco (die dus zoals jij schreef niet meedoen als Ferrari niet meedoet) is waarschijnlijk een sterke medestander van de FOTA. Een koekje van eigen deeg dus wat de FOTA nu doet: onenigheid zaaien binnen de gelederen van de FIA.

F1-gast
22 juni 2009, 08:18
Waarom maken ze de sport bewust kapot ?
Gister voor het eerst sinds lange tijd weer een goeie wedstrijd gezien, zie de gevechten die er op de baan waren, en de te laten wederopstanding van Button en de top race van Massa.
Waarom richten ze zich daar niet op ? En zetten ze hun oh zo gewenste onzin budgetlimiet niet op 200 miljoen euro ofzo ?
De sport is nie tmeer wat het is, waar is de vernieuwde techniek ? Nee noem geen K.E.R.S. dat is dus de grootste onzin ooit gemaakt naar mijn mening.

En als je geen 200 miljoen kan ophoesten ofzo ja dan moet je gewoon geen formule 1 gaan rijden.

erwin_78
22 juni 2009, 10:29
Waarom probeert de fia het nog te lijmen? De fia had toch al een ultimaten gesteld?
De teams moesten voor afgelopen zaterdag een onvoorwaardelijke inschrijving indienen. De FIA zou daarop zaterdagochtend de definitieve lijst voor 2010 presenteren. De breuk is daarmee toch compleet? De contract/geldkwesties met bernie is slechts gezeur.

Peter
22 juni 2009, 12:40
Omdat de FIA nu helemaal geen definitieve lijst heeft... tenminste, een met hooguit 4-5 teams en dat kun je onmogelijk een kampioenschap noemen.
De FIA riep wel steeds dat ze genoeg andere teams hadden voor een kampioenschap maar dat was volgens mij pure bluf... en nu zitten ze dus met een te klein startveld, en komt er geen kampioenschap, en dan kunnen Williams en Force India ook weer met de FOTA meedoen!!

Schumi rulezzzzz
22 juni 2009, 18:32
Reken maar dat bijvoorbeeld USF1 gewoon in de FOTA klasse zal willen uitkomen, zij hebben hun F1 project ook gebaseerd op de F1 zonder budgetlimiet.

Hoorde al dat Campos ook tegen de fabrieksteams wilde racen. Blijft Manor over, die willen alleen F1 rijden met een limiet van €45 mln, dus niet in de FOTA klasse.

In principe heeft de FOTA dan 10 teams, exclusief Williams en Force India. Nou lijkt me Force India makkelijk over te halen en zit Williams een beetje tussen de partijen in. Zij hebben een sponsordeal met RBS en RBS heeft nogal wat geld tegoed van de F1/Bernie, dus zijn zij erbij gebaat dat de F1 blijft bestaan...

KingBee
23 juni 2009, 14:55
Even over de Cosworth motoren. Die zouden niet beperkt worden door een toerenbegrenzer. Daardoor hebben ze 10% meer paardenkrachten, waardoor teams met deze motor in theorie in kwalificatie verder vooraan komen te staan. Maar omdat ze meer brandstof verbruiken door het hogere toerental, zijn deze auto's in het begin van de race zwaarder vanwege het verbod op bijtanken, en houden ze de snellere auto's op. Naarmate ze verder in de race komen, worden de auto's weer lichter en hebben ze met de snellere motor weer een voordeel.

Er was inderdaad toch bijna een deal op donderdagavond. Echter toen de FIA het compromis opstuurde had Mosley toch weer eenzijdig een aanpassing gedaan waardoor de teams zoiets hadden van "En nu is het genoeg!"

Darthwillie
23 juni 2009, 16:08
Geheel onverwachts :rolleyes: stelt max Mosley zich toch weer verkiesbaar als president van de FIA. Tijdens een aanval op de FIA kan hij het niet maken op te stappen, voorwaar een Nobel mens :lol:

autosport.com

Captain Slow
23 juni 2009, 17:14
Als deze kalender klopt is het best een mooie kalender:). Ook gaaf om te zien dat ze ook proberen nieuwe wegen in te slaan, maar toch in een racecultuur te blijven.

Amerika en Canada op FOTA-kalender, België en Brazilië ontbreken

De Britse krant The Guardian heeft beslag weten te leggen op een voorlopige kalender die de FOTA heeft opgesteld voor een alternatief kampioenschap. Opvallend is de terugkeer van races in Amerika en Canada, wedstrijden in Finland, Mexico en Portugal en het ontbreken van België en Brazilië. Spa-Francorchamps en Interlagos zouden respectievelijk tot en met 2012 en 2015 vastliggen bij Bernie Ecclestone.

De FOTA-kalender die The Guardian publiceerde ziet er als volgt uit:
3 maart - Buenos Aires, Argentinië
21 maart - Mexico City, Mexico
11 april - Jerez, Spanje
25 april - Portimao, Portugal
2 mei - Imola, Italië
23 mei - Monte Carlo, Monaco
6 juni - Montreal, Canada
13 juni - Indianapolis, Verenigde Staten
1 juli - Silverstone, Groot-Brittannië
25 juli - Magny-Cours, Frankrijk
15 augustus - Lausitzring, Duitsland
29 augustus - Helsinki, Finland
12 september - Monza, Italië
26 september - Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
10 oktober - Marina Bay, Singapore
24 oktober - Suzuka, Japan
8 november - Adelaide of Surfers’ Paradise, Australië

www.f1today.nl

Pingguest
23 juni 2009, 17:19
Als ik het zo zie, is de FOTA toch werkelijk aan de winnende hand.

Niels Tieman
23 juni 2009, 17:43
Wat een heeeeeeerlijke kalender!! :thumbup:

Ik ben toch zeer benieuwd wat deze perikelen gaan doen met het Formule1 circus en het eventuele alternatief.

Stefan van Renselaar
23 juni 2009, 17:44
Als ik het zo zie, is de FOTA toch werkelijk aan de winnende hand.

Ja, alleen jammer van Spa, maar verder is het een top kalender :)

Pingguest
23 juni 2009, 18:29
Ja, alleen jammer van Spa, maar verder is het een top kalender :)

Mocht de FOTA inderdaad aan de winnende hand blijken, dan voorzie ik dat Spa binnen afzienbare tijd op de FOTA-kalender komt te staan.

Captain Slow
23 juni 2009, 18:31
Wat ik mooi vind aan de kalender is dat de races weer naar de racelanden brengen. Dan maar een minder modern circuit, maar de sfeer is veel beter.
Voor Finland zou dat de eerste formule 1 race worden, of doe ik nu een compleet verkeerde gok?

Richard117
23 juni 2009, 18:40
Wat ik mooi vind aan de kalender is dat de races weer naar de racelanden brengen. Dan maar een minder modern circuit, maar de sfeer is veel beter.
Voor Finland zou dat de eerste formule 1 race worden, of doe ik nu een compleet verkeerde gok?

Goed gegokt, zouden ze dan dat stratencircuit weer opbouwen waar in de jaren '90 FiaGT en DTM/ITC gereden is? Dat was wel een leuk circuit :D

tinyriconen
23 juni 2009, 18:50
Ik denk verkeerd gegokt..

Dit is geen F1 ;)

Richard117
23 juni 2009, 19:42

Dit is geen F1 ;)

Scherp :D

Darthwillie
23 juni 2009, 19:42
Hoewel ik Mosley nooit zou onderschatten, hoewel hij nu wel erg in het nauw lijkt gedreven. Naar alle waarschijnlijkheid zal hij october rustig herkozen worden. Ook zal het moeilijk zijn hem weg te krijgen bj een WMC morgen. Hij heeft veel steun. Toch heeft hij veel domme dingen gezegd de afgelopen week. Een paar keer op TV herhaald dat de teams zelf wat moeten beginnen als ze het anders willen. Teambazen mafkezen noemen etc. De FOTA heeft het opzich uitstekend geregeld door Donderdag een vergadering te plannen, Duidelijk signaal dat ze de FIA tot morgen geven en daarna er geen weg terug is.

Viel me ook op dat alle teambazen die na de afgelopen race geinterviewd werden Silverstone de hemel in prezen. Duidelijk signaal ook naar Bernie dat ze zelf willen bepalen waar gereden wordt.

mooie analyse op autosport.com
Analysis: All eyes on Paris

By Jonathan Noble Tuesday, June 23rd 2009, 14:04 GMT

FIA, ParisThe chances of a compromise deal being reached to head off the threat of a Formula 1 breakaway series will become clear in Paris tomorrow, when Max Mosley comes face-to-face with Ferrari president Luca di Montezemolo at a hearing of the FIA's World Motor Sport Council.

With the teams adamant that the ball is now in the FIA's court to react to the plans of the Formula One Teams' Association (FOTA) to set up its own series, AUTOSPORT understands that the stance adopted by both FOTA chairman di Montezemolo and Mosley in Wednesday's meeting will define where the sport goes from here.

FOTA is due to meet on Thursday to start pushing the green light on its calendar, regulations and the appointment of media and commercial promoters - showing that it is serious in its intention to press on with the new championship.

However, there remains the possibility that a deal can be reached to bring the FIA, F1 and the teams back into the same championship - although the governing body will almost certainly need to express its willingness to do so tomorrow.

One factor is, of course, whether or not FIA president Mosley chooses to stand for re-election in October, or if he honours the vow he made last year to stand down when his current term comes to an end.

Mosley's decision on that front now appears to rest on whether he and members of the FIA perceive that the F1 teams are not launching an all-out attack on the governing body.

Sources within the WMSC have suggested that their biggest concern at the moment is not the way Mosley has handled the current situation, but that the FIA's authority is being targeted by the teams. That much was made clear in the letter that Mosley sent to the FIA today.

Should the stance of di Montezemolo in the WMSC hearing convince the members and Mosley that it is not the FIA's authority as such that FOTA wants to change, then that, along with a compromise deal being reached in time, could be enough to encourage Mosley to stand aside in October.

An all-out assault on the governing body would almost certainly encourage Mosley to stand again.

What has become clear since the announcement of the breakaway plans on Thursday night is that the teams are not going to go out of their way to get the FIA back around a table to discuss a compromise.

It is very much up to the FIA to come up with ideas to push forward some sort of deal, which is why the FIA not yet pushed the green light on threatened legal action against Ferrari and FOTA for the breakaway plans. It could do so, however, if the teams' stance is aggressive tomorrow.

Brawn CEO Nick Fry said at the weekend that all eyes were on the WMSC meeting.

"The FIA meeting on Wednesday is critical to what happens," he said. "The teams have very clearly stated how they see the future - we have entered the championship with conditions and the question now is whether those conditions will be fulfilled. The ball is in the court of the FIA and we hope that there is a balanced discussion at the world council on Wednesday."

McLaren team principal Martin Whitmarsh said, however, the teams were wholly focused on what they were up to, rather than waiting for the FIA to act.

When asked how important he viewed Wednesday's meeting to be, Whitmarsh said: "It is not important to FOTA because our agenda isn't there, our agenda is to work out the way in which we go motor racing in the future. The WMSC meeting is an FIA meeting."

Whitmarsh reckons also that it was important the FIA and the teams moved on from the 'loony' comments made by Max Mosley at the weekend.

"I think that is why, certainly for McLaren, we are not saying any of those things and we are not responding to them either," he explained. "I think there is a lot of emotion and ego, and that is one of the issues that perhaps is an impediment to making progress and working together.

"Hopefully we will keep our egos in check at McLaren and, if all the other parties do that, I hope we can have an environment where we can work together."

Despite the stand-off by the teams and the FIA, senior figures within the sport remain upbeat that a resolution can be found.

Former world champion Williams is one of only two current teams that has lodged an unconditional entry to the 2010 championship, but its technical director Sam Michael said he was eyeing some sort of compromise deal.

"From our point of view we are hopeful there will be some sort of solution where everybody is racing in the same championship," he told AUTOSPORT. "Williams' position is very clear, as we have made clear in the public domain. Hopefully there will be some common sense in the next few days.

"Ultimately there will be common sense and the teams will all be racing in the same championship. You could also say that we are probably in the best position because we are just busy getting on with what we do, which is making racing cars.

"Sometimes when you get involved in political situations you can end up getting so wrapped up in it, you can't see the wood for the trees. That's not really happened to Williams because the option wasn't there for us. There wasn't really a choice to make, we were contracted and that was it.

"It's not like we sat there and said, 'ooh shall we go with this group or that group'. It was absolutely clear, not just by regulation, but contractual law that we had to do what we did."

Captain Slow
23 juni 2009, 20:20

Dit is geen F1 ;)
:lol::lol:
Scherp, zeer scherp:thumbup:

Robert Saalmink
24 juni 2009, 15:01
Voorlopig geen opsplitsing:

Mosley: Peace agreed in Formula 1

By Steven English Wednesday, June 24th 2009, 11:49 GMT

FIA president Max Mosley has said he will not stand for re-election after claiming an agreement has been reached with Formula 1 teams to avoid a breakaway series.

According to sources, Mosley, F1 rights holder Bernie Ecclestone and Formula One Teams' Association [FOTA] chairman Luca di Montezemolo held a series of meetings overnight and into this morning, prior to today's World Motor Sport Council meeting in Paris, aimed at resolving the crisis.

As part of the deal, Mosley has agreed not to stand again as president of the governing body, despite earlier this week stating that he felt compelled to do so as long as the threat of a breakaway championship remained.

AUTOSPORT understands that as part of the agreement the teams must call off the breakaway series and sign up to a new Concorde Agreement until 2012.

"There will be no split," said Mosley. "We have agreed to a reduction of costs. There will be one F1 championship but the objective is to get back to the spending levels of the early 1990s within two years."

The FIA is expected to announce the official entry list for the 2010 Formula 1 World Championship later this afternoon.

Autosport

Het was D-Day vandaag natuurlijk, en vooralsnog gelukkig geen opsplitsing dus.

Revolt
24 juni 2009, 15:30
FOTA stopt ermee, en maakt een eigen klasse. Vervolgens zegt Mosley; 'Ja hallo, ze maken mij belachelijk, daarom stel ik mij verkiesbaar als president van de FIA voor de volgende periode'. Vervolgens komen ze dus alsnog met een compromis, en zegt Mosley weer opeens; 'Oh, er is vrede, ik hoef geen president meer te zijn'.

Wat een zielige discussie tussen de FIA en de FOTA, en die Mosley die in de picture wilt staan en zich als een kleuter gedraagt en het laatste woord wilt hebben. Wat een zielig figuur.

Ook wel zwak van de FOTA dat ze alsnog terugkrabbelen, en ik ben benieuwd HOE ze alles willen oplossen dan. Er komt wel één kampioenschap, maar ze willen de kosten terugbrengen naar die van de jaren 90. En een budgetlimiet willen ze dan natuurlijk alsnog hebben, en dan krijg je weer hetzelfde gezeik met twee reglementen omdat niet elk team zich aan de limiet wilt/kan houden. Veel succes... stelletje clowns.

Ik ga volgend jaar alleen nog de Moto GP echt volgen en stop die F1 maar in je aars. Wat een clownsact.

Tjerk Korving
24 juni 2009, 15:37
Er is geen sprake van een budgetlimiet waarbij teams zich er niet aan willen houden en dus twee reglementen. Dat is al een tijd terug overboord gegooid. Het is gewoon een limiet voor iedereen en hou je er niet aan volgt er een straf.

Dat Mosley stelde dat hij wellicht beschikbaar zou zijn als de teams echt afsplitsten is ook niet zo vreemd. Tijdens een crisis of grote verandering is verandering van leiding funest omdat je dan een overgangsperiode hebt. Nu het zaakje bij elkaar word gehouden is er niet de noodzaak toe en kan er gewoon een nieuwe FIA president gekozen worden.

Niemand zou er ook bij gebaat zijn als er een afsplitsing was gekomen. Niet de FIA en niet de FOTA. Sponsortechnisch was het al helemaal niet ideaal, om maar niet te spreken van de TV stations die hun keuze moeten maken. ChampCar en IRL hebben laten zien hoe het kan lopen bij een afspltsing.

Joost van den Heuvel
24 juni 2009, 15:44
En ze leefden nog lang en gelukkig... :thumbup:

Beetje sneu dat het op deze manier gespeeld werd / moest worden.

CavaF1
24 juni 2009, 16:03
FOTA stopt ermee, en maakt een eigen klasse. Vervolgens zegt Mosley; 'Ja hallo, ze maken mij belachelijk, daarom stel ik mij verkiesbaar als president van de FIA voor de volgende periode'. Vervolgens komen ze dus alsnog met een compromis, en zegt Mosley weer opeens; 'Oh, er is vrede, ik hoef geen president meer te zijn'.

Wat een zielige discussie tussen de FIA en de FOTA, en die Mosley die in de picture wilt staan en zich als een kleuter gedraagt en het laatste woord wilt hebben. Wat een zielig figuur.

Ook wel zwak van de FOTA dat ze alsnog terugkrabbelen, en ik ben benieuwd HOE ze alles willen oplossen dan. Er komt wel één kampioenschap, maar ze willen de kosten terugbrengen naar die van de jaren 90. En een budgetlimiet willen ze dan natuurlijk alsnog hebben, en dan krijg je weer hetzelfde gezeik met twee reglementen omdat niet elk team zich aan de limiet wilt/kan houden. Veel succes... stelletje clowns.

Ik ga volgend jaar alleen nog de Moto GP echt volgen en stop die F1 maar in je aars. Wat een clownsact.

Bij deze was dit dan uw laatste bericht hier?

Dennis
24 juni 2009, 16:05
Wel blij dat het opgelost lijkt te zijn.

Revolt
24 juni 2009, 16:07
Dat Mosley stelde dat hij wellicht beschikbaar zou zijn als de teams echt afsplitsten is ook niet zo vreemd. Tijdens een crisis of grote verandering is verandering van leiding funest omdat je dan een overgangsperiode hebt. Nu het zaakje bij elkaar word gehouden is er niet de noodzaak toe en kan er gewoon een nieuwe FIA president gekozen worden.Hij liet het zelf anders lijken:
"In de afgelopen weken is het duidelijk geworden dat de teams mij weg willen hebben als president van de FIA. Het was niet mijn intentie om mij in oktober opnieuw verkiesbaar te stellen, maar nu de teams de aanval hebben geopend, voel ik me genoodzaakt om die beslissing opnieuw in overweging te nemen", schrijft Mosley.
En wat voor straf wil je dan geven voor teams die zich niet aan de limiet houden? Dan krijg je alsnog een geldlimiet, alleen dan zonder twee verschillende reglementen. Dan zullen teams echt wel iets bedenken om die regels te omzeilen waardoor ze alsnog meer kunnen uitgeven, en dan gaat het erom wie het slimst de regels kan interpreteren. Ook lekker effectief. :surrender: De diffusors zijn al het grote voorbeeld, en met geldzaken is dat natuurlijk 10 keer slechter te controleren.

Bramzel
24 juni 2009, 16:29

Ik ben toch benieuwd hoe je bij die conclusie komt? Dat kan ik nergens uit teruglezen? :huh1:

Verder is het inderdaad maar goed dat het opgelost is. Dit jaar is er flink door gekleurd, maar in november is Mosley pleite, dus kan het hele circus volgend jaar met een schone lei beginnen :)

cookie
24 juni 2009, 16:32
Uitkomst zoals verwacht, F1 heeft zich weer een weekendje belachelijk gemaakt voor niks :D Laten we hopen dat er overeen is gekomen om ook niet meer naar circuits te gaan waar geen kat komt kijken (zoals bahrein, turkije, china, ...) en terug gaan naar montreal en indy.

Tjerk Korving
24 juni 2009, 17:13
En wat voor straf wil je dan geven voor teams die zich niet aan de limiet houden? Dan krijg je alsnog een geldlimiet, alleen dan zonder twee verschillende reglementen. Dan zullen teams echt wel iets bedenken om die regels te omzeilen waardoor ze alsnog meer kunnen uitgeven, en dan gaat het erom wie het slimst de regels kan interpreteren. Ook lekker effectief. :surrender: De diffusors zijn al het grote voorbeeld, en met geldzaken is dat natuurlijk 10 keer slechter te controleren.
Hoe het precies gaat lopen met de beperking van de uitgaven is niet bekend maar dat zal vast wel binnenkort naar buiten komen.

Verder is het allemaal niet zo lastig te controleren. Daar waar grote bedragen omgaan word gebruik gemaakt van boekhoudingen die elk jaar gepresenteerd dienen te worden. Financieel gezien is er veel te controleren en binnen de Formule 1 hoeft er maar één iemand te vermoeden dat je iets doet om een hem te benadelen en er komt een onderzoek.

Enniewee, reken maar dat er in de MotoGP ook nog wel nagedacht gaat worden over financien. Ook daar gaan grote bedragen om en kunnen teams het niet meer bolwerken. Formule 1 staat niet alleen qua noodzaak van kosten beperking.

TheRealms
24 juni 2009, 17:18

Oh nee he, Cava is weer terug, moet ik weer zo'n block aan zetten....

El Maestro
24 juni 2009, 17:55
Nieuwe deelnemerslijst 2010

Scuderia Ferrari Marlboro (Ferrari-motoren)
Vodafone McLaren Mercedes (Mercedes-motoren)
BMW Sauber F1 Team (BMW-motoren)
Renault F1 Team (Renault-motoren)
Panasonic Toyota Racing (Toyota-motoren)
Scuderia Toro Rosso (motoren nog onbekend)
Red Bull Racing (motoren nog onbekend)
AT&T Williams (Toyota-motoren)
Force India F1 Team (Mercedes-motoren)
Brawn GP Formula One Team (motoren nog onbekend)
Campos Meta Team (Cosworth-motoren)
Manor Grand Prix (Cosworth-motoren)
Team US F1 (Cosworth-motoren)

Bron: f1gpupdate.net

KingBee
24 juni 2009, 18:02
Goed dat men toch voor de Formule1 heeft gekozen en de ego's aan de kant heeft gezet. Maar als Mosley weg is, is de situatie allesbehalve opgelost. In de organisatie van de FIA is niets veranderd, deze is nog even ondemocratisch en niet transparant. Zo zou het bijv. beter zijn dat een persoon als Mosley maar 1 x herkozen kan worden, en aan kan blijven voor maximaal 8 jaar in totaal.

Schumi rulezzzzz
24 juni 2009, 18:45
Zo zou het bijv. beter zijn dat een persoon als Mosley maar 1 x herkozen kan worden, en aan kan blijven voor maximaal 8 jaar in totaal.
Hé dat systeem ken ik ergens van! :P

Eigenlijk moeten we het heel zonnig inzien, volgend jaar doen er gewoon 3 extra teams mee. Dat is gewoon helemaal top, meer show en meer kans voor jong talent. Het is geen verrassing dat alles toch nog goed komt, wel is het een verrassing dat Mosley zal aftreden. Daar ben ik blij mee, heb die man genoeg gezien.

Tjerk Korving
24 juni 2009, 18:53
Nu nog afwachten wie er Max Mosley gaat opvolgen. Het kan dus beter of slechter worden. :)

Ellu
24 juni 2009, 19:04
Voor je kijken doorlopen, volgend jaar weer gewoon F1 zoals we gewend zijn. Mocht dat niet zo zijn kom ik tijdens de 2010 meeting gebak brengen.:p

Jammer van de gebakjes jongens!

Face the Slayer
24 juni 2009, 19:15

:cool:

RSRoy
24 juni 2009, 19:42
Jammer van de gebakjes jongens!

:cool:

:thumbup:

Darthwillie
24 juni 2009, 19:45

Valt wel mee denk ik.
Vorige week zei Mosley dat hij niet zou opstappen onder druk, dat de regelementen alleen veranderd konden worden als de teams zonder voorbehoud inschreven. En kijk, een week later zal Mosley zich niet meer herverkiesbaar stellen, en effectief nu al zijn taken neerleggen. Gek genoeg kunnen nu tegen alle regels in toch de regels verandert worden :rolleyes: Lijkt me contractbreuk tegenover de nieuwingeschreven teams.

FOTA heeft groots gewonnen, ze geven Mosley de kans met opgeheven hoofd uit te stappen. Ik denk dat ze alle andere afspraken nog niet naar buiten brengen. Denk dat we ook zullen zien dat er volgend jaar opeens weer races in noord amerika op het programma staan.

Pingguest
24 juni 2009, 19:56
Naar ik begrijp is de deal vooral gemaakt tussen FOTA en Max Mosley persoonlijk. In dat geval acht ik de kans klein dat het voornemen om de budgetten terug te brengen naar de niveaus van begin jaren '90 (wat reëel gezien minder zal zijn dan destijds) daadwerkelijk ten uitvoer gelegd zal worden.

Neo-242
24 juni 2009, 23:56
Dus de FOTA wint de machts & ego strijd. Mosley heeft de kleinste ballen.
En de fan is de pineut. Weg mooie beloftes van klassieke circuits, goedkope kaartjes, enz.... :D

TheRealms
25 juni 2009, 19:42
FOTA zet zich in voor meer spektakel in F1
25 juni 2009

Renault-teambaas Flavio Briatore zal namens de teams met Formule 1-baas Bernie Ecclestone om tafel gaan om te kijken hoe de show in de hoogste autosportklasse het beste kan worden verbeterd. Zo hebben de teams die deel uitmaken van de Formula One Teams Association donderdag besloten in Bologna.

"Flavio Briatore zal samen met de houder van de commerciële rechten werken aan het verbeteren van de show", zo liet FOTA-voorzitter Luca di Montezemolo na afloop van de bijeenkomst weten in een persconferentie. "We hopen verder dat we in de komende dagen een nieuwe overeenkomst kunnen sluiten met de CVC."

De acht teams die in de FOTA zitten, hebben woensdag toegezegd dat zij zeker tot en met 2012 aan de Formule 1 zullen blijven meedoen. In ruil daarvoor wordt het budgetplafond uit de regels voor 2010 geschrapt. Ook moest Max Mosley beloven zich in oktober niet herkiesbaar te stellen voor het FIA-presidentschap.

All heil FOTA!!!:thumbup::thumbup:

Tjerk Korving
25 juni 2009, 22:50
De teams hebben ook de hoop uitgesproken dat de volgende FIA president geen banden heeft met één van de huidige teams. Nou zou het wel eens mogelijk kunnen zijn dat Jean Todt zich verkiesbaar stelt. Die word volgens mij al jaren genoemd als optie maar dat zal wel weer steken als ex Ferrari man zijnde. Anderzijds is het wel iemand die de sport door en door kent en bij een professioneel ingesteld persoon zou het ook niet moeten uitmaken.

Face the Slayer
25 juni 2009, 22:58
All heil FOTA!!!:thumbup::thumbup:

Ze kunnen beter het racen verbeteren dan de show, volgens mij hebben de teams nog steeds niet door wat er werkelijk schort aan de F1.

bobskink
25 juni 2009, 23:06
Dat denk ik eigenlijk ook. Ferrari zou beter zijn logo veranderen...
http://www.agradi.nl/productimages/4037836.jpg

Darthwillie
25 juni 2009, 23:11
Ze kunnen beter het racen verbeteren dan de show, volgens mij hebben de teams nog steeds niet door wat er werkelijk schort aan de F1.
Af en toe zijn jij en Pinguest net Statler en Waldorf :p ;) :D
http://i477.photobucket.com/albums/rr131/amreiner9/Statler_Waldorf.jpg
Alles meteen negatief, terwijl er genoeg positiefs is geweest.

Ik ben iets positiever, zie dit stukje op autosport.com
"Flavio will also be working with the commercial rights holder to improve the show and the interest in the sport."

McLaren team principal Martin Whitmarsh said it was important that the F1 teams listened to the wishes of fans - something he felt had not happened in recent years with the FIA.

"I think as you are aware, FOTA undertook a very interesting survey of fans trying to understand what they wanted," explained Whitmarsh. "The initial work led us to some conclusions that were put before the FIA.

"Unfortunately, none of those suggestions and ideas, which we felt were positive, were accepted. We now have to continue that work.

"We have to be structured in the way that we speak to the audience, asking them what they expect from the sport, the format of the sport, how they understand it, how it's presented, how we provide information. We have to continue the work.

"There is no singular point; I think it is listening to what the audience wants and making sure that we respond to it to improve the show, the spectacle and the information that's provided."
Fota lijkt te snappen dat de fans belangrijk zijn. Kan echter nog wel even duren voor alles doorgewerkt is.

Darthwillie
26 juni 2009, 02:10
Moeilijker weg te krijgen dan een kakkerlak, Mosley dreigt weer terug te komen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76529

Mosley rethinks future over FOTA claims

By Jonathan Noble and Dieter Rencken Thursday, June 25th 2009, 20:41 GMT

Max MosleyFormula 1's future has been thrown into turmoil once again, with FIA president Max Mosley saying he is now keeping his future options open because of what he has called 'deliberate attempts' by teams to mislead the media.

Just 24 hours after Mosley reached a deal with FOTA to end the threat of a breakaway series, he has reacted angrily to what he calls 'false claims' made by the Formula One Teams' Association (FOTA) about the nature of their agreement.

In a letter that Mosley sent to FOTA chairman Luca di Montezemolo, which first appeared on website www.racefax.com but has now been seen by AUTOSPORT, Mosley makes it clear that he is angry at how FOTA has presented the terms of its deal.

And such is his seriousness with which he is treating the matter, that he has told FOTA that his original plan to step down as FIA president in October is no longer definite.

"Given your and FOTA's deliberate attempt to mislead the media, I now consider my options open," wrote Mosley in the letter. "At least until October, I am president of the FIA with the full authority of that office.

"After that it is the FIA member clubs, not you or FOTA, who will decide on the future leadership of the FIA."

Mosley is furious that FOTA representatives have claimed that FIA Senate president Michel Boeri is now in change of F1, that he himself was forced out of office and that he would have no role in the FIA once he steps down in October.

"We made a deal yesterday in Paris to end the recent difficulties in Formula 1," explained Mosley. "A fundamental part of this was that we would both present a positive and truthful account to the media.

"I was therefore astonished to learn that FOTA has been briefing the press that Mr Boeri has taken charge of Formula 1, something which you know is completely untrue; that I had been forced out of office, also false; and, apparently, that I would have no role in the FIA after October, something which is plain nonsense, if only because of the FIA statutes.

"Furthermore, you have suggested to the media that I was a 'dictator', an accusation which is grossly insulting to the 26 members of the World Motor Sport Council who have discussed and voted all the rules and procedures of Formula 1 since the 1980s, not to mention the representatives of the FIA's 122 countries who have democratically endorsed everything I and my World Motor Sport Council colleagues have done during the last 18 years."

The letter makes it clear that unless FOTA moves to address his complaints, then the deal that was agreed on Wednesday could collapse. The letter was sent prior to Thursday's FOTA press conference in Bologna, where Mosley had hoped an apology would be made - something which was not forthcoming.

Mosley said: "If you wish the agreement we made to have any chance of survival, you and FOTA must immediately rectify your actions. You must correct the false statements which have been made and make no further such statements.

"You yourself must issue a suitable correction and apology at your press conference this afternoon.

"Formula 1 is run entirely by our 25-strong team without any help from me or any other outsider. There was no need for me to involve myself further in Formula 1 once we had a settlement. Equally, I had a long-standing plan not to seek re-election in October. It was therefore possible for me to confirm both points to you yesterday."

TheRealms
26 juni 2009, 02:25
AAARRGH, hij lijkt wel een eindbaas in een game, komen ook meestal nog 3 keer tot leven, of veranderen naar hun ultimate form :P