View Full Version : American Racing [Deel 2]
Niels Tieman
11 oktober 2009, 17:19
Ah gelukkig, ik ben niet de enige die het niet snapt. Ik dacht dat het aan mij lag. :laugh:
Ellu
11 oktober 2009, 21:06
Helden van RTL! Jaaroverzicht tussen 20 en 21 uur, zit vervolgens een uur lang naar "een moment geduld aub" te kijken en om 21:00 stipt >> Zware Jongens Achter De Tralies:rolleyes:
Darthwillie
11 oktober 2009, 21:18
jaaroverzicht????? ik wist helemaal niet dat dit vandaag zou komen.
Ellu
11 oktober 2009, 21:52
jaaroverzicht????? ik wist helemaal niet dat dit vandaag zou komen.
stond op de EPG:)
Darthwillie
11 oktober 2009, 22:04
eeeeehm, wat is de EPG????????
Richard117
11 oktober 2009, 22:10
eeeeehm, wat is de EPG????????
Electronische Programma Gids :)
Ellu
11 oktober 2009, 22:12
Ik was er al bang voor Wilfred:wheelchair: ;)!
fixed:
stond in de radiobode
Darthwillie
11 oktober 2009, 22:15
ah, vandaar, rtl7.nl niet namelijk :p
Jeroen Ursem
11 oktober 2009, 22:21
ah, vandaar, rtl7.nl niet namelijk :p
Doh! Hadden ze dus tóch al internet in het stenen tijdperk :thumbup:
http://cache.gizmodo.com/assets/resources/2006/11/stone2.jpg
Darthwillie
11 oktober 2009, 22:29
ja joh, gelukkig wel, de bedrock 500 werd toen niet live uitgezonden maar gelukkis was er een stream
werd gewonnen door Barney Rubble
http://www.automotogadgets.com/images/flintstones_car.jpg
Sander Hogendoorn
11 oktober 2009, 22:49
Montoya aan de leiding in de Cup race:
http://en.justin.tv/nascarfansforever
cookie
12 oktober 2009, 10:25
Montoya aan de leiding in de Cup race:
http://en.justin.tv/nascarfansforever
Uiteindelijk als derde gefinisht, hij is echt ongelooflijk sterk bezig en blijft in de running voor de titel.
Peter
12 oktober 2009, 16:11
YouTube - ALMS: Last Lap - Laguna Seca 2009
De finish van de ALMS race op Laguna seca. Fantastisch maar helaas ging Bergmeister hier wel net over de schreef... Maar het blijft zo mooi om te zien, die retesnelle LMP's samen met de GT's op dit soort circuits... is gewoon een garantie voor mooie races, ik moet er toch eens achteraan waar ik deze races, al dan niet live, kan gaan bekijken.
Zend MotorsTV nog ALMs uit?
Robert Saalmink
12 oktober 2009, 16:21
Nauwelijks, Petit Le Mans wel maar verder weinig helaas.
GTE
13 oktober 2009, 00:07
YouTube - ALMS: Last Lap - Laguna Seca 2009 (http://www.youtube.com/watch?v=8BwXugrQXaM)
De finish van de ALMS race op Laguna seca. Fantastisch maar helaas ging Bergmeister hier wel net over de schreef...
In feite veroorzaakt hij hier een zwaar ongeluk en verdient hij een passende (lees: zware) straf. Zijn reactie (""I'm definitely sorry Jan went into the wall," Bergmeister said. "I didn't want that to happen. But it was a banging game. I'm glad he's okay. It was tough racing.") is me iets te makkelijk. Maar kennelijk neemt de organisatie er genoegen mee. Slap.
Peter
13 oktober 2009, 01:41
Het schijnt dat de organisatie wel vaker slapjes reageert op dit soort incidenten....
Ik heb ook al iets gehoord over een zelfde soort akkefietje uit 2007 waarbij Bergmeister toen ook betrokken zou zijn alleen toen wel van het gas ging en daarmee een overwinning uit handen gaf, maar daar weet ik zelf natuurlijk niets van aangezien ik toen amper wit dat ALMS bestond :D
cookie
13 oktober 2009, 10:08
Damn wat een finish weer in de ALMS. Helaas helemaal gemist deze race omdat MotorsTV enkel nog een week na de races er wat van uitzend.
Richard117
13 oktober 2009, 15:53
Het schijnt dat de organisatie wel vaker slapjes reageert op dit soort incidenten....
Ik heb ook al iets gehoord over een zelfde soort akkefietje uit 2007 waarbij Bergmeister toen ook betrokken zou zijn alleen toen wel van het gas ging en daarmee een overwinning uit handen gaf, maar daar weet ik zelf natuurlijk niets van aangezien ik toen amper wit dat ALMS bestond :D
Flying Lizard (Porsche) en Risi(Ferrari) hebben elkaar idd al vaker van de baan gebeukt. Maar blijkbaar heeft Flying Lizard het nu ook voor elkaar om ruzie te maken met Corvette. Want dit slaat natuurlijk nergens op.
Bergmeister drukt de Corvette in de 1e bocht al onnodig buiten de baan, vervolgens vangt hij hem in de laatste bocht op (soort braketest) en natuurlijk de crash op het rechte stuk.
Zoets mag van mij wel bestraft worden, het zit daar vol met teamleden aan de muur. Dat had nog slechter af kunnen lopen.
Bramzel
13 oktober 2009, 18:00
Laten we nou niet schijnheilig doen; Magnussen was net zo ruw aan het racen als Bergmeister. In het verleden was Bergmeister te lief (Sebring, tegen Risi), blijkbaar heeft hij geleerd en beet nu wel van zich af. En natuurlijk wil je dan niet dat iemand zo hard er af tettert (wat hij ook aangeeft), maar Magnussen schuwt een beetje leunen en drukken ook niet dus dan vecht je wel met gelijke middelen.
Richard117
13 oktober 2009, 19:09
Laten we nou niet schijnheilig doen; Magnussen was net zo ruw aan het racen als Bergmeister. In het verleden was Bergmeister te lief (Sebring, tegen Risi), blijkbaar heeft hij geleerd en beet nu wel van zich af. En natuurlijk wil je dan niet dat iemand zo hard er af tettert (wat hij ook aangeeft), maar Magnussen schuwt een beetje leunen en drukken ook niet dus dan vecht je wel met gelijke middelen.
Maar beetje leunen en drukken is iets anders dan iemand vol de muur in rijden ;)
GTE
13 oktober 2009, 20:36
Maar beetje leunen en drukken is iets anders dan iemand vol de muur in rijden ;)
Ja precies en dan kan Bergmeister piepen dat hij dat niet had gewild (moest er nog bijkomen dat hij het wel had gewild) maar hij doet er wel ALLES aan om die Corvette in ieder geval in de linksgelegen muur te duwen. Ik ben helemaal niet vies van een flink potje rouwdouwen, maar dit is op het criminele af.
Overigens zat Bergmeister in 2007 ook flink te zeuren over Melo, maar dat had dan tenminste nog iets van racen. Overbodig figuur is het.
Bramzel
13 oktober 2009, 21:04
Heb jij beeld waarop je kan zien dat Bergmeister Magnussen raakt dan? Want ik kan dat niet zien in die stofwolk van het vuile gedeelte waar Magnussen op rijd. Wie zegt me dat hij niet weer naar buiten is gegaan en daarbij tegen Bergmeister aangereden is, waarbij hij zichzelf omgooide? Is Magnussen niet net zo smerig bezig als hij Bergmeister in de laatste bocht naar buiten wil drukken?
Het GT2 kampioenschap in het ALMS is gewoon een fantastische klasse met alleen maar topteams en een briljante diversiteit aan wagens. Daarbij wordt heerlijk geknokt, zoals hier. En dan gaat het helaas af en toe fout, dat hoort er bij. Hopelijk gaan ze gewoon volgende keer weer op dezelfde manier het gevecht aan.
@ GTE: Kom niet aan met dat Melo in 2007 sportief bezig was; dat was net zo smerig zo mogelijk nog smeriger dan hier, en tot 2 maal toe.
Richard117
13 oktober 2009, 22:14
Heb jij beeld waarop je kan zien dat Bergmeister Magnussen raakt dan? Want ik kan dat niet zien in die stofwolk van het vuile gedeelte waar Magnussen op rijd. Wie zegt me dat hij niet weer naar buiten is gegaan en daarbij tegen Bergmeister aangereden is, waarbij hij zichzelf omgooide? Is Magnussen niet net zo smerig bezig als hij Bergmeister in de laatste bocht naar buiten wil drukken?
Je ziet de verlichting op de muur steeds groter worden, en op een gegeven moment is dat licht compleet weg. Dat kan alleen maar als je tegen de muur aanzit.
En mi was Magnussen in de laatste bocht niet smerig bezig. Bergmeister vangt hem daar op, kijk naar de snelheid waarmee Magnussen de bocht door komt en hij komt in het midden van de weg uit. Dat had dus nog sneller gekund.
Overigens hebben zowel Bergmeister als Magnussen gedurende de eerste 2 races van 2010 een voorwaardelijke schoring van 2 races.
http://auto-racing.speedtv.com/article/alms-magnussen-bergmeister-put-on-probation/
GTE
13 oktober 2009, 22:19
@ GTE: Kom niet aan met dat Melo in 2007 sportief bezig was; dat was net zo smerig zo mogelijk nog smeriger dan hier, en tot 2 maal toe.
In het heetst van de strijd met de overwinning voor het grijpen, is niemand sportief in de zin van: "gaat u voor...". De rijder die dat wel is, kan op staande voet vertrekken en terecht. Dus nee, ik zal niet beweren dat Melo toen sportief was, maar ik wil wel beweren dat wat Bergmeister hier flikt, van een totaal andere orde is. Ik zie hier niets anders dan iemand die een ander moedwillig de muur in rijdt. Dat zijn opponent uiteindelijk in de muur aan de andere kant belandt, is net zo goed een direct gevolg van het handelen van Bergmeister en een beetje coureur weet en begrijpt dat zijn handelen dat gevolg kan hebben. Dus ik vind nog steeds: afserveren en wel per direct. Licensie intrekken en nooit meer teruggeven. Weg ermee. Opzouten.
Neo-242
13 oktober 2009, 22:28
Ik weet niet, mijn inziens is de Corvette sneller in de remzones dan de Porsche in dat stadium van de race en geeft Magnussen hem even een duwtje in de laatste bocht. Alleszins is dit wel racen op het allerscherpst van de snede. Levert leuke beelden zolang alles goed afloopt...
Bramzel
13 oktober 2009, 22:45
In het heetst van de strijd met de overwinning voor het grijpen, is niemand sportief in de zin van: "gaat u voor...". De rijder die dat wel is, kan op staande voet vertrekken en terecht. Dus nee, ik zal niet beweren dat Melo toen sportief was, maar ik wil wel beweren dat wat Bergmeister hier flikt, van een totaal andere orde is. Ik zie hier niets anders dan iemand die een ander moedwillig de muur in rijdt. Dat zijn opponent uiteindelijk in de muur aan de andere kant belandt, is net zo goed een direct gevolg van het handelen van Bergmeister en een beetje coureur weet en begrijpt dat zijn handelen dat gevolg kan hebben. Dus ik vind nog steeds: afserveren en wel per direct. Licensie intrekken en nooit meer teruggeven. Weg ermee. Opzouten.
Juist, exact hetzelfde wat Melo in Sebring deed dus, en wat net zo was afgelopen als Bergmeister toen niet van het gas was gegaan. Deze twee situaties zijn gewoon 1 op 1 vergelijkbaar, exact dezelfde orde dus. Even je Ferrari-bril afzetten Marnix.
Dit was gewoon een gevecht waarin beide rijders het net iets té hard speelden. De voorwaardelijke schorsing voor beide is dus gewoon terecht.
Deze reply uit deze thread (http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=118825) op 10/10's is eigenlijk precies hoe ik er over denk:
Honestly, by looking at just that one camera angle of the finish line accident it’s hard to tell and any opinion is just speculation. Obviously they both were involved in the fact that both cars were in the positions they were in when Jan spun. Jorg was squeezing Jan and neither Jan nor Jorg was going to give up. It’s hard to say how the spun happened without more info. More speculation on my part is that I don’t think that Jorg turned left into Jan’s rear, but rather that Jan came across left to right into Jorg. I think Jan may have kissed the wall and rebounded or wiggled back into Jorg accidentally. I also think that Jorg was very lucky to not get caught up in the accident.
I think there are two main aggravating factors in this. First Jan was pushing the envelope with respect to aggressive driving. The bump in the last corner was obviously meant to get Jorg loose. Jan was faster, but in my opinion the last turn bump is not how you should win a race. Second Jorg has already been burnt by a last lap “bump and pass” scenario in which there was no punishment and he came out the looser in that example. The saying “Fool me once shame on you fool me twice shame on me” comes to mind.
So I have mixed feelings about this. Everyone wants better racing and if the final bumps at the flag had not resulted in an accident there would have been some grumblings, but in general the last lap would have been held up as another example of “close and great racing” and “what the sport should be these days”. It makes for good drama but not clean racing between gentlemen.
Personally I hate to stifle passionate racing. Maybe Jan should deserve a penalty for the last turn bump. If it can be shown that Jorg spun Jan then maybe he should also be penalized. They could let the results stand as is, but hand out grid position penalties next year. However precedents have been set by the officials with regards to this type of rough driving, so I picked the “No one was at fault it’s a racing incident” option.
GTE
13 oktober 2009, 23:34
Tja, die post gaat in de eerste twee alinea's al de mist in.
Ten eerste is duidelijk te zien dat de Porsche van rechts naar links beweegt net zolang totdat voor de Corvette geen ruimte meer is (lees: met de muur aan de linkerzijde van de baan in aanraking komt) en ten tweede deed Jan in de laatste bocht niks verkeerd, het was juist Jorg die Jan daar 'opving'.
Maar goed, als we het over de feiten al niet eens kunnen we worden, worden we het zeker niet eens over de schuldvraag. Waar ik overigens mee kan leven.
Bramzel
13 oktober 2009, 23:39
Tja, die post gaat in de eerste twee alinea's al de mist in.
Ten eerste is duidelijk te zien dat de Porsche van rechts naar links beweegt net zolang totdat voor de Corvette geen ruimte meer is (lees: met de muur aan de linkerzijde van de baan in aanraking komt) en ten tweede deed Jan in de laatste bocht niks verkeerd, het was juist Jorg die Jan daar 'opving'.
Maar goed, als we het over de feiten al niet eens kunnen we worden, worden we het zeker niet eens over de schuldvraag. Waar ik overigens mee kan leven.
Dan ben ik wel benieuwd hoe je er bij komt dat Jorg Jan daar 'opving', je hebt de telemetrie gegevens? Waarom zou Jorg Jan daar opvangen? Hij had immers gewoon de ruimte om de bocht normaal te nemen, de afstand tussen hem en de Corvette was groot genoeg.
Ook ik vind het prima dat we het niet eens worden over de schuldvraag. Maar waar ik me aan stoor is dat je doet alsof Bergmeister alles fout doet, en Magnussen het heilige boontje is in dit geval. En dat is gewoon stomweg niet waar.
Robert Saalmink
14 oktober 2009, 00:18
Bergmeister gaat wel érg veel langzamer die bocht door dan Magnussen, het kan ook nog zo zijn dat Magnussen daar niet op rekende en hem per ongeluk raakte. Een dergelijk snelheidsverschil is hoe dan ook opvallend, dus het lijkt erop dat Bergmeister daar of een foutje maakte, of inderdaad probeerde iets te flikken. Ik kan het niet zien.
GTE
14 oktober 2009, 15:52
Dan ben ik wel benieuwd hoe je er bij komt dat Jorg Jan daar 'opving', je hebt de telemetrie gegevens?
Die heb ik niet. Ik heb de beelden (en daarmee mijn eigen waarneming) en de verklaring van Magnussen (via autosport.com). Ik verwacht niet van je dat je dat als voldoende ´bewijs´ beschouwt, maar we zullen het er over eens zijn dat evenmin vaststaat dat Magnussen in dit incident de kwade pier is.
Ook ik vind het prima dat we het niet eens worden over de schuldvraag. Maar waar ik me aan stoor is dat je doet alsof Bergmeister alles fout doet, en Magnussen het heilige boontje is in dit geval. En dat is gewoon stomweg niet waar.
Het is niet mn bedoeling je op enige wijze te (ver)storen, maar ten aanzien van de hier besproken laatste ronde, kan ik Magnussen niet op een misstap betrappen. Bergmeister vind ik daarentegen niet al te netjes in de eerste bocht (Andretti curve ofzo, ik weet het niet zeker), in ieder geval twijfelachtig in de laatste bocht en bijkans crimineel in de run naar de finish. Ik sluit niet uit dat Magnussen in zijn carriere links en recht ook het nodige heeft geflikt, maar ik ben zo vrij dat buiten deze discussie te laten. Al was het maar omwille van het overzicht.
Bramzel
14 oktober 2009, 17:26
Then we can agree to disagree ;)
GTE
14 oktober 2009, 19:56
zouden meer internet-discussieerders moeten doen!
Niels Tieman
14 oktober 2009, 20:15
Amen!
JossNL
14 oktober 2009, 22:36
Volgens sportweek (http://www.sportweek.nl) stopt Doornbos bij HVM. Heb het nergens kunnen vinden verder, maar hier de quote:
Robert Doornbos (foto, links) heeft na de laatste race in de Amerikaanse Indycars aan HVM laten weten niet meer terug te keren bij de renstal. De Rotterdammer, die halverwege het seizoen overstapte van Newman/Haas/Lanigan, kon geen potten breken in de trage auto. Hij verliet NHL-Racing vroegtijdig omdat de communicatie slecht was, en ze ‘alle eieren in hetzelfde mandje’ legden, dat van Graham Rahal.
Doornbos hoopte bij HVM zijn loopbaan een kickstart te geven. Daar kwam niets van terecht. Een handvol negende plaatsen was het beste dat Doornbos na afloop van het kampioenschap kon overleggen. Hij werd zestiende in de eindstand met 283 punten.
De voormalig F1-coureur voelde dat het ‘zo niet langer kon’. Volgens Doornbos is een gebrek aan financiële middelen de reden van de slechte resultaten. “Ik was een sitting duck tijdens de races met HVM. We waren kansloos en soms moest ik onverantwoorde risico’s nemen.”
“Hopelijk heb ik nu alle shit voor de duur van mijn loopbaan gehad,” zegt Doornbos vanuit zijn woonplaats Monaco tegen Sportweek. “Ik hoop dat dit het slechtste jaar uit mijn carrière blijkt te zijn geweest.”
GTE
14 oktober 2009, 23:11
En nou maar afwachten waar we die gaan terug zien. Dutch GT4?
Niels Tieman
14 oktober 2009, 23:38
“Hopelijk heb ik nu alle shit voor de duur van mijn loopbaan gehad,” zegt Doornbos vanuit zijn woonplaats Monaco tegen Sportweek. “Ik hoop dat dit het slechtste jaar uit mijn carrière blijkt te zijn geweest.”
Dusssssss....
Darthwillie
14 oktober 2009, 23:52
Je kunt bijna niet anders concluderen dat dit een heel beroerd jaar voor hem is geweest. Eigenlijk dubbel vervelend dat het NHL team een stap vooruit leek te maken toen hij vertrok. Hij zal volgend jaar zijn best moeten doen uit dit dal te komen. Lijkt me dat hij zichzelf niet nog zo een jaar kan veroorloven.
Rijdt hij eigenlijk A1GP? heb eigenlijk niets gehoord of het team terugkomt en met wie?
Schumi rulezzzzz
15 oktober 2009, 10:01
RD begint een beetje een blaaskaak te worden, hij komt vaker negatief in het nieuws dan positief. Ben bang dat het gedaan is met zijn carriere op hoog niveau.
Roel Bakker
15 oktober 2009, 10:15
Je kunt bijna niet anders concluderen dat dit een heel beroerd jaar voor hem is geweest. Eigenlijk dubbel vervelend dat het NHL team een stap vooruit leek te maken toen hij vertrok. Hij zal volgend jaar zijn best moeten doen uit dit dal te komen. Lijkt me dat hij zichzelf niet nog zo een jaar kan veroorloven.
Rijdt hij eigenlijk A1GP? heb eigenlijk niets gehoord of het team terugkomt en met wie?
In de telegraaf stond vanochtend dat hij de openingsrace op Surfers Paradise zal rijden. Jan Lammers ziet het wel weer zitten om elke race te wisselen tussen RD en Jeroen Bleekenmolen.
Robert Saalmink
15 oktober 2009, 11:05
RD begint een beetje een blaaskaak te worden, hij komt vaker negatief in het nieuws dan positief. Ben bang dat het gedaan is met zijn carriere op hoog niveau.
Nou ja, hij mag toch wel hardop zeggen dat hij een kutseizoen gehad heeft?
Bramzel
15 oktober 2009, 12:19
Inderdaad, ik vind het blaaskaak-gehalte ook nog wel meevallen eigenlijk.
Niels Tieman
15 oktober 2009, 12:51
Ja ik kan me aansluiten bij Bram en Robert. Ik vind het blaaskaakgehalte ook wel meevallen. Hij mag zonder blikken of blozen zeggen dat hij een kloteseizoen heeft gehad en ik denk dat er weinig mensen zijn die het daar niet mee eens zijn.
Sowieso heeft Doornbos weinig " blaaskaak-gehalte " bij zich hangen. Die enige die dat nog wel eens kon doen was zijn ex-manager maar zelf hij hield zich redelijk op de achtergrond. Hoe Manon daar mee om gaat, heb ik eigenlijk geen idee maar die is ook relatief rustig in mijn ogen.
Neemt niet weg dat hij een flinke afslag zal moeten maken in zijn carriere want zo'n seizoen als deze helpt je eerder achteruit dan vooruit!
Daarbij gezegd hebbende; Er zijn sowieso vrij weinig Nederlandse coureurs die een blaaskaak-gehalte bij zich dragen op het moment. Best prettig als het zo rustig is..
Schumi rulezzzzz
15 oktober 2009, 13:28
Wat ik met blaaskaak bedoel is dat hij met veel tam tam bij NHL vertrekt, want alles lag aan het team en niet aan hem en nu gaat hij ook weg bij HVM, want daar is de auto niet snel genoeg. Nou dat de HVM niet snel genoeg was, zei ik al op het moment dat nog niet bekend was waar hij na NHL naartoe zou gaan. Kortom, er zit weinig strategie achter.
Robert is een hele aardige gozer, maar hij is niet zo slim bezig in mijn ogen. Tuurlijk mag hij zeggen dat hij een kloteseizoen heeft gehad, maar wat koop ik daarvoor? Die conclusie hadden velen al getrokken zegmaar...
Bramzel
15 oktober 2009, 16:05
Wat ik met blaaskaak bedoel is dat hij met veel tam tam bij NHL vertrekt, want alles lag aan het team en niet aan hem en nu gaat hij ook weg bij HVM, want daar is de auto niet snel genoeg. Nou dat de HVM niet snel genoeg was, zei ik al op het moment dat nog niet bekend was waar hij na NHL naartoe zou gaan. Kortom, er zit weinig strategie achter.
Robert is een hele aardige gozer, maar hij is niet zo slim bezig in mijn ogen. Tuurlijk mag hij zeggen dat hij een kloteseizoen heeft gehad, maar wat koop ik daarvoor? Die conclusie hadden velen al getrokken zegmaar...
Sorry Duco, maar met dergelijke uitspraken kom je hoger op de blaaskaak-o-meter te staan dan Doornbos.
Mag hij niet eens meer even zelf zijn seizoen evalueren of zo? En dat met veel tamtam en alles lag aan NHL viel ook wel mee; het boterde gewoon niet met het team, that's all. Ik vind je wel erg kritisch hier.
Schumi rulezzzzz
16 oktober 2009, 09:22
Ben zeker kritisch, maar vind gewoon dat RD zwaar teleurgesteld heeft dit seizoen. Had gedacht dat hij zeker in de roadcourses wel mee zou kunnen komen. Het is bovendien stuitend dat de NHL auto sinds Doornbos zijn vertrek alleen maar beter is gegaan, zeker zijn oude #06 auto.
Was toen al van mening dat RD beter bij NHL had kunnen blijven, ipv van halverwege opstappen en zeggen dat het team het niet voor elkaar had op zijn auto. Vervolgens stap je in bij achterhoede team HVM en sta je laatste. Als hij nou die wagen in de top 10 had gezet had hij iedereen de mond gesnoerd en NHL een dikke vinger gegeven. Nou snap ik wel dat die auto niet top was, maar daarmee maak je dus geen indruk op andere teams voor een stapje hogerop. Halverwege bij een team opstappen omdat het niet boterde.. tsja vraag me af hoe andere teams daarnaar kijken.
JossNL
16 oktober 2009, 10:19
Je moet niet vergeten dat zijn contract ook die race afliep he... Het is dus niet zomaar halverwege, hij heeft gewoon besloten niet te verlengen, die vrijheid had hij. Waarschijnlijk wist hij ook wel dat NHL hem volgend seizoen geen kans meer zou geven, dus zit er wel enige logica in om naar je oude team te gaan, daar weer een paar races wennen en werken aan het volgende seizoen. Dat dat op niet is uitgelopen is jammer en zeker ook een teken van gebrek aan IRL kwaliteit bij Doornbos. Feit is gewoon dat hij daar niet uit de verf komt, maar ik ben er van overtuigd dat hij in de Europeesche race series wel slaagt.
En moeten we daar nog serieus op reageren?:innocent:
Schumi rulezzzzz
16 oktober 2009, 10:36
Waarschijnlijk wist hij ook wel dat NHL hem volgend seizoen geen kans meer zou geven, dus zit er wel enige logica in om naar je oude team te gaan, daar weer een paar races wennen en werken aan het volgende seizoen.
Helemaal mee eens, alleen volgens NHL wilde ze de optie wel verlengen meen ik me te herinneren, al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar ook mijn twijfels bij had.
Het is gewoon jammer dat de HVM zo langzaam was, laten we het daar maar op houden. ;) Blijkbaar ben ik hier de enige die twijfelt aan RD zijn talent...
En moeten we daar nog serieus op reageren?:innocent:
Tuurlijk!
JossNL
17 oktober 2009, 12:11
Ik was al achterdochtig, daar ik in de quotes niets zag van het verlaten van het team, en Doornbos heeft dat op z'n twitter (http://twitter.com/bobbydracing) bevestigd:
# Hey allemaal, let niet op de media berichten! Ik ben NIET weg bij HVM maar gaan keihard sponsoren zoeken om t team en auto sneller te maken!
Dennis
17 oktober 2009, 13:26
Ben benieuwd.
Heb net de laatste race gekeken en wat een ontknoping. Ik ga die 1,5M ovals steeds meer waarderen. :thumbup:
Neo-242
17 oktober 2009, 14:17
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat Montoya derde staat in de Nascar Sprint Cup Series zonder overwinningen en met minder top 5 & top 10 plaatsen dan Tony Stewart, die vierde staat?
Sander Hogendoorn
17 oktober 2009, 14:20
Volgens mij omdat de top 12 na 25 races weer met een gelijk aantal punten aan The Chase begonnen is.
Stewart was 1e, en Montoya 11 o.i.d., en de eerste paar races van The Chase heeft Montoya het beter gedaan dan Stewart.
Ellu
17 oktober 2009, 14:57
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat Montoya derde staat in de Nascar Sprint Cup Series zonder overwinningen en met minder top 5 & top 10 plaatsen dan Tony Stewart, die vierde staat?
In NASCAR krijgt het hele veld punten, het is dus zeer waarschijnlijk dat Stewart een stel mindere classificaties heeft buiten de top 10, en dat Montoya meer bij de top 15 heeft gereden. Even kort door de bocht, maar daar zal het aan liggen.
Puntensysteem van NASCAR leer je niet zomaar uit je hoofd:P
Darthwillie
17 oktober 2009, 15:06
Ik was al achterdochtig, daar ik in de quotes niets zag van het verlaten van het team, en Doornbos heeft dat op z'n twitter (http://twitter.com/bobbydracing) bevestigd:
Daar staat vrij vertaald:als ik geen sponsoren vind ben ik mijn plekje kwijt :p
Hopen dat hij wat sponsoren vind.
cookie
17 oktober 2009, 15:29
Volgens mij omdat de top 12 na 25 races weer met een gelijk aantal punten aan The Chase begonnen is.
Stewart was 1e, en Montoya 11 o.i.d., en de eerste paar races van The Chase heeft Montoya het beter gedaan dan Stewart.
Niet helemaal met gelijk aantal punten, als je overwinningen hebt gehaald krijg je voor elke overwinning punten bij aan het begin van de chase zodat je voor mensen staat die zonder overwinning in de chase zijn geraakt.
Sander Hogendoorn
17 oktober 2009, 16:27
Klopt ja, maar een verschil van 40 punten is in de Nascar eigenlijk niks.
Stel dat er in de F1 een Chase zou zijn na 14 races dan zou Vettel nu het kampioenschap leiden en Button 8e staan.
In de NASCAR stond Stewart 1e en Montoya 11e, en in de eerste paar races van de chase heeft Montoya het beter gedaan dan Stewart dus vandaar dat hij er nu voor staat.
Ellu
17 oktober 2009, 18:39
Oja komt het Chase format nog kijken;)
Sander Hogendoorn
18 oktober 2009, 10:47
Johnson wint weer, Montoya eindigt 30e en zakt helaas naar plek 6.
Atreidez
18 oktober 2009, 12:15
Heb zitten kijken vannacht.. Montoya was echt bloedsnel maar reed op gegeven moment een kleine schade waarna ze auto net een sjoelschijf leek ... Zonde.
Sander Hogendoorn
26 oktober 2009, 10:19
Montoya 3e gister :thumbup:
RSRoy
6 november 2009, 08:37
Goed nieuws voor de Indycar:
After seven years of searching, the IndyCar Series finally has a legitimate title sponsor.
Izod, one of several clothing brands under the Phillips-Van Heusen umbrella, has announced a six-year, $10 million agreement to become the lead logo for the series, now rechristened the Izod IndyCar Series.
The deal brings a much-needed injection of cash and marketing to a series that lost its prime source of financial support when Tony George was forced out of his positions as head of Indianapolis Motor Speedway and the Indy Racing League earlier this year. The series also lost a large chunk of its viewing audience when a majority of its races were placed on Versus, a third-tier cable network that offers only a fraction of the audience of the series' other broadcast partner, ABC/ESPN.
Izod officials vowed to aggressively activate the sponsorship to elevate the visibility of IndyCar racing, long an issue in this form of racing.
"There are great stories in these athletes that haven't been told," said Mike Kelly, marketing boss for Phillips-Van Heusen. "We're looking to market the cars and stars. We expect to be very aggressive in our spending."
Perhaps most significant is Izod's promise to contribute to the series' TEAM programme, which provides cash to full-time teams. That should be a significant boost to smaller operators on the margin, while helping mid-level squads compete with the series' strongest teams.
"There is no better proof of the value in this type of partnership than when the sponsor commits to growing with the brand," said Keith Wiggins, owner of HVM Racing. "Izod is a great brand and a great partner, and the activation and business opportunities they bring will clearly be a benefit to the series and all the teams involved."
As a sidebar to the deal, Ryan Hunter-Reay - who has had a personal deal with Izod since mid-2008 - is expected to join Michael Andretti's team in an Izod-backed car in 2010, although it has yet to be officially announced.
"This is what we've been waiting for; this is it," Hunter-Reay said of the title sponsorship. "This is a fresh start for the IndyCar Series. They're more a marketing company than anything else. The sky's the limit right now. It sounds cliche, but this is a great start."
Once propped up by George's money, the IRL is under orders to begin turning a profit. The TV contract with Versus - a ratings disaster but a moderate business success - is the first step in that path, and the Izod deal is a second, more significant step. The key element, aside from money, is Izod's ability to market and advertise IndyCar racing beyond its relatively small audience.
"They bring a marketing expertise that we've never had," said Brian Barnhart, the IRL's president of operations and competition.
Owners and drivers reiterated the angle that Izod is outside the automotive realm, with the hope that it can sell open-wheel racing to a younger, fashion-conscious, affluent market.
"Whoever is our series sponsor is, it needs to be somebody that has relevance in our business," Panther Racing's John Barnes said. "I think that Izod is a perfect fit because in a lot of ways our customers come from the same demographic, and this partnership really fits open-wheel racing and the type of people we represent. It also shows strength in the IndyCar Series because they were able to accomplish this in such tough economic times."
The economy continues to be IndyCar's anchor, but most see the Izod announcement as a ray of hope in an otherwise bleak time.
"First we had unification of the two open wheel series, and now a title sponsor in Izod," said 2009 IndyCar champion Dario Franchitti. "I think you're seeing the IndyCar Series continue to head in the right direction."
Robert Saalmink
6 november 2009, 08:40
Ik las het net :) goed nieuws inderdaad.
Niels Tieman
17 november 2009, 16:00
Piquet Jr. ziet NASCAR als serieuze optie
AMSTERDAM - Afgelopen week testte Nelson Piquet junior voor het eerst een NASCAR-auto. De test beviel de Braziliaan zo goed dat hij zijn carrière graag zou willen voortzetten in de Amerikaanse raceklasse.
Piquet is op zoek naar een nieuwe impuls voor zijn loopbaan. Hij werd dit jaar ontslagen bij Formule 1-renstal Renault en kwam in opspraak door zijn opzettelijke crash vorig jaar bij de Grand Prix van Singapore.
Mocht hij geen nieuw stoeltje in de Formule 1 vinden, dan is een overstap naar NASCAR een serieuze overweging, zo geeft de Braziliaan aan tegen de website Formule1.net.
"NASCAR is heel anders dan Formule 1. Als je in de Formule 1 een snelle auto hebt, is het werk voor 70 procent gedaan. Je moet natuurlijk nog wel racen, maar je moet niet veel moeite te doen", aldus Piquet.
Verschil
"In de NASCAR is het anders. Iedereen is snel, en je moet dus een goede piloot zijn om het tot een goede einde te brengen. Maar ik zal niet zomaar de overstap maken en als ik dat doe, dan wil ik onderaan de ladder beginnen."
"Ik wil alleen in de NASCAR rijden omdat ik het verdiend heb, niet omdat ik uit de Formule 1 kom", besluit de Braziliaan.
Bron: © Sportweek
-----------
God sta ze bij......
Daniël
17 november 2009, 16:41
Haha, sowieso een extra caution elke race. :lol:
Darthwillie
17 november 2009, 16:41
Alleen maar linkerbochten, is de kans dat hij in rechterbochten spint gelijk verdwenen :lol:
Stefan van Renselaar
17 november 2009, 17:02
"NASCAR is heel anders dan Formule 1. Als je in de Formule 1 een snelle auto hebt, is het werk voor 70 procent gedaan. Je moet natuurlijk nog wel racen, maar je moet niet veel moeite te doen", aldus Piquet.
"In de NASCAR is het anders. Iedereen is snel, en je moet dus een goede piloot zijn om het tot een goede einde te brengen. Maar ik zal niet zomaar de overstap maken en als ik dat doe, dan wil ik onderaan de ladder beginnen."
Nee, je hoeft niet veel moeite te doen om te crashen :rolleyes:
Hij zegt nu zelf dus dat hij er niks van gaat bakken...
Richard117
24 november 2009, 16:03
Montoya is ook weer lekker bezig geweest...
Montoya maakt geen vrienden in NASCAR
23 november 2009
Juan Pablo Montoya kon in zijn Formule 1-dagen briljant uit de hoek komen, maar verloor ook wel eens zijn zelfbeheersing. Die eigenschap heeft de Colombiaan meegenomen naar NASCAR, waar hij sinds 2006 rijdt. Tijdens de Ford 400 op Homestead ging hij echter zo ver, dat de wedstrijdleiding hem flink bestrafte.
Montoya (nr. 42) was in gevecht met de Amerikaan Tony Stewart en dat ging gepaard met de nodige irritante tikjes op de achterkant van laatstgenoemde. Toen Montoya er naast zat had Stewart er genoeg van en gaf hij de coureur van Chip Ganassi een flinke zet. Montoya raakte vervolgens de muur, waarna hij dertig ronden in de pits moest staan zodat zijn auto gerepareerd kon worden. Toen Montoya de baan weer op reed, was hij uit op wraak. Hij vond Stewart en reed hem schaamteloos van de baan.
Nu is men in NASCAR niet vies van wat fysiek contact, maar deze actie ging ook de Amerikanen te ver. Montoya werd de zwarte vlag getoond en moest twee ronden in de 'sin bin', het NASCAR-equivalent van een stop-and-go penalty. Het is niet de eerste keer dat de Colombiaan de NASCAR-helden tegen de haren in strijkt. Eerder kon een vuistgevecht tussen hem en Kevin Harvick al ternauwernood voorkomen worden, nadat Montoya hem - buiten zijn schuld om - van de baan had gereden.
Bekijk hier Montoya's strubbelingen tijdens de Ford 400:
YouTube- 2009 Ford 400- Stewart/Montoya Part 1
YouTube- 2009 Ford 400- Stewart vs Montoya Part 2
Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/11/23/montoya-maakt-geen-vrienden-in-nascar/
Sander Hogendoorn
24 november 2009, 16:11
Stewart mocht ook wel gestraft worden voor zijn duw tegen Montoya, beetje flauw om alleen Montoya te straffen. Wel mooi moment verder :p
Marc Vos
24 november 2009, 16:17
Toch vind ik dat we dat soort figuren missen in de F1. Kijk de actie van Montoya valt niet goed te praten maar toch geeft het net wat extra's, het zorgt voor wat opschudding. In de huidige F1 zijn veel kleurloze coureurs en dat is best jammer.
Ellu
24 november 2009, 16:21
En nu word Montoya lekker in de zeik gezet omdat het een bekende naam is bij de F1-volgers. Lekker makkelijk scoren voor dergelijke website. Nergens heb ik kunnen lezen over de misdragingen van o.a. Denny Hamlin in de race op zaterdag of vorige week met o.a. Brett Keselowski.
Om nog niet te spreken over de escapades van A.J. Almendrinker of Jeremy Methfield dit seizoen.
Schoenmaker blijf bij je leest, geen NASCAR nieuws op F1 sites en vice versa, immers las ik op NASCAR.com ook niet dat Schumacher met Mercedes zou hebben gepraat:surrender:
Richard117
24 november 2009, 16:56
En nu word Montoya lekker in de zeik gezet omdat het een bekende naam is bij de F1-volgers. Lekker makkelijk scoren voor dergelijke website. Nergens heb ik kunnen lezen over de misdragingen van o.a. Denny Hamlin in de race op zaterdag of vorige week met o.a. Brett Keselowski.
Om nog niet te spreken over de escapades van A.J. Almendrinker of Jeremy Methfield dit seizoen.
Schoenmaker blijf bij je leest, geen NASCAR nieuws op F1 sites en vice versa, immers las ik op NASCAR.com ook niet dat Schumacher met Mercedes zou hebben gepraat:surrender:
Maar Schumacher heeft dan ook geen link met Nascar. Montoya wel met de Formule 1. Of zou een F1 site dan niks meer over een ex-F1 coureur mogen schrijven?
Die andere coureurs zeggen Formule 1 fans niet, maar Montoya wel. Logisch toch dat ze daar dan wel iets over schrijven.
Ellu
24 november 2009, 17:16
Eens, maar dan hadden ze ook kunnen schrijven dat hij in The Chase zat dit seizoen. Dit riekt gewoon naar Sensatie Nieuws op SBS6 niveau:laugh:
cookie
25 november 2009, 10:04
Slecht die stukjes over Nascar door journalisten die er niks van begrijpen, waarom geen stuk schrijven over Jimmie Johnson die voor de 4de keer op rij kampioen werd. Dat is veel belangrijker dan zo'n klein incident dat in elke Nascar race wel voorvalt.
Robert Saalmink
10 februari 2010, 10:42
Een aantal chassisbouwers presenteren hun plannen voor een nieuwe generatie Indycar. Swift heeft een nogal opvallend ontwerp ingeleverd:
http://cdn.images.autosport.com/editorial/1265731935.jpg
http://cdn.images.autosport.com/editorial/1265732052.jpg
Swift reveals Indycar proposal
Swift has become the latest constructor to reveal its plan for the new generation IndyCar chassis.
The former Champ Car chassis supplier is vying with Dallara, Lola and the new Delta Wing group to win the contract to build the machine the IndyCar Series will use from 2012.
"Given Swift is the leading US race car design and manufacturing company and our 27-year history was founded in motorsport, it is only natural that we aspire to partner with the nation's premier open-wheel formula, the IZOD IndyCar Series," said Swift president Jan Wesley Refsdal.
Swift has issues images of several variations of its Indycar design concept on its website. Its motorsport director Casper van der Schoot said the car had been given a deliberate 'retro' feeling in some of its styling, including exposing parts of the engine.
"Our goal is no less than for the 100th anniversary of the Indy 500 to be run exclusively with Swift chassis," he said.
"IndyCar fans love to see the engines and mechanical bits normally shielded behind bodywork. These concepts incorporate retro-styling cues that harkens to the 50s, 60s and 70s IndyCar eras.
"Our windtunnel tests have shown the engine cover has very little effect on aerodynamics compared to most other components on the car. We saw an opportunity to showcase the engine and other 'jewelry' while preserving efficiency with a much smaller fairing."
Designer Chris Norris said Swift's proposal would also solve the problems caused by aerodynamic turbulence when following other cars.
"Whatever our final IndyCar concept design Swift will incorporate its pioneering new technology to improve passing, which we've named 'Mushroom Busters' in reference to the mushroom shape of a car's aerodynamic wake signature," Norris explained. "The 'busters' sweep up the wake behind the leading car, thus improving the handling of the following car.
"We have already effectively utilised Mushroom Busters in our Formula Nippon car design, the 017.n and believe we can now take this technology much further on the Indycar."
Swift's design also includes a system it has named 'SwiftLights' which displays cars' fuel loads and throttle and brake positions via lights on the bodywork.
Dallara released its Indycar proposal last Friday, while the Delta Wing project is set to be unveiled in Chicago this week. The Indy Racing League hopes to attract at least two engine manufacturers to supply power units for the revamped series.
Swift won on its Champ Car debut when it entered the series in 1997, but dropped out of the championship after 2000. It currently has projects in the automotive and aviation industries as well as being the exclusive chassis supplier for Formula Nippon and the Atlantic series.
Autosport
Captain Slow
10 februari 2010, 11:16
Lijkt wel op zo'n ding uit Batman:laugh:
Bramzel
10 februari 2010, 11:16
Echt supergaaf! Op Jalopnik zijn meer foto's / renders te zien, ik vind het echt een tof ding. Soort FNippon maar dan nog extremer.
Oval:
http://cache-07.gawkerassets.com/assets/images/12/2010/02/500x_swift_indycar_03.jpg
Roadcourses:
http://cache-03.gawkerassets.com/assets/images/12/2010/02/500x_swift_indycar_05.jpg
http://jalopnik.com/5466957/is-this-the-2012-indy-car
Bram Kocken
10 februari 2010, 12:10
Damn, die is vet :D
Richard117
10 februari 2010, 14:00
Wat een verschrikkelijk ding zeg :blink:
bobskink
10 februari 2010, 15:18
Ik vind het toch ook een raar ding, maar wel een moedig design.
Doet een beetje hieraan denken.
http://www.firstshowing.net/img/mach5-speed-racer.jpg
Federici
10 februari 2010, 15:58
Geweldig!! :D
Toffe Batmobiel!
CuqeBaqer
10 februari 2010, 16:00
Michael Valliant ?
Darthwillie
10 februari 2010, 16:14
speedracer, drugsverslaafde autocoureur denk ik :laugh:
http://blog.beliefnet.com/moviemom/Speed_Racer-chroniclesRI.jpg
Robert Saalmink
10 februari 2010, 20:47
Het kan nog gekker, dit is de concept van Deltawing:
http://cdn.images.autosport.com/editorial/1265827158.jpg
http://cdn.images.autosport.com/editorial/1265827181.jpg
:blink:
DeltaWing unveils IndyCar concept
DeltaWing has unveiled its radical proposal for the future IndyCar Series chassis.
The new company is one of four contenders for the new Indycar design that will be used from 2012, along with existing supplier Dallara and former Champ Car constructors Lola and Swift.
The DeltaWing programme has generated huge anticipation as it was long-rumoured to be the most radical of the concepts vying for the IndyCar deal, and because it is backed by a number of leading teams, having been designed by Chip Ganassi Racing's Ben Bowlby, formerly Lola's chief designer.
The proposal was officially unveiled at the Chicago Auto Show today, having been in development since January 2009. Its striking shape features an extremely narrow front end and wide rear, and tyres largely enclosed by bodywork. Its unusual body style has been designed specifically to encourage close racing and to minimise aerodynamic disturbance in the car's wake.
DeltaWing chief executive officer Dan Partel believes the car could revitalise American single seater racing if it is accepted by the Indy Racing League.
"Today marks a fundamental shift in how race fans and the general public will view all racing cars in the future; this is a game changer," he said. "This radical prototype takes open wheel racing to a new level from both an engineering standpoint and the overall spectator experience."
The DeltaWing is designed to achieve speeds of 235mph with engines with only half the power and fuel consumption of the current IndyCar Hondas, thanks to a large reduction in weight and aerodynamic drag.
"The first prototype car will be powered by a 2.0 litre four cylinder turbocharged engine," said a DeltaWing statement.
"Final horsepower figures will be based on the car's performance on the track, but by using state-of-the-art computer modeling, it is anticipated that the engine will need to produce approximately 300 horsepower to attain the performance targets and will run over 4,000 miles before requiring a rebuild, a dramatic 100 per cent improvement over the current engine."
Partel said the engine characteristics had been developed with environmental concerns in mind.
"We are confident that this car will outperform the current generation IndyCar and do it in a more environmentally friendly way," said Partel.
"Auto racing has always been a powerful marketing tool for propelling new technology into the hearts and minds of consumers. This new car was specifically designed to be more closely aligned with the new reality of automobiles that are arriving on the road today.
"Consumers are choosing cars that provide impressive performance capabilities but with greater fuel efficiency. This prototype IndyCar features those same characteristics, making it much more relevant to the public and the auto industry.
"It is our goal to make participation in the series highly attractive to the automobile manufacturers as well as the fuel, technology, information and entertainment corporate sectors."
DeltaWing plans to start testing its first prototype in August this year.
Bowlby added that the new car should also achieve a massive cost reduction for IndyCar teams.
"As we design the DeltaWing prototype, safety, efficiency, value and cost are our main priorities," he said. "The goal is that more teams and drivers will have the opportunity to compete in the IZOD IndyCar series.
"At this point we anticipate a complete car with engine will sell for $600,000."
Bowlby does not want the DeltaWing to become a spec chassis for the IndyCar Series, and wants rival chassis builders to be able to enter cars built within the rules framework established by his concept.
"Just as we hope to see multiple engine suppliers with different configurations and displacements, we also hope to create a framework that will allow us to see a varied and ever changing grid of racing machines in a sustainable, cost controlled and high value manner," he said.
Autosport
Captain Slow
10 februari 2010, 21:31
Jez*s man. Geef beide fabrikanten is een schop onder de kont, en kom dan aan met een normale auto. Wat een gedrochten.
Bramzel
10 februari 2010, 22:17
Ik vind het echt fantastisch, en ook onwijs tof dat IRL blijkbaar echt naar alternatieve wagens zitten te kijken. Die 2e is wel erg extreem, maar dat voorstel van Swift vind ik echt gaaf.
Federici
10 februari 2010, 23:38
Tweede is natuurlijk gewoon een half vliegtuig. Die van Swift is inderdaad gruwelijk :cool:
Atreidez
11 februari 2010, 12:00
Wat een bagger ontwerpen, die nieuwe dingen.. Het heeft straks niks met met een formule auto te maken, en open wheel racen is meer als alleen de bovenkant open als je t mij vraagt. De enige concept die me enigzins aanspreekt is deze:
http://www.motorracingblog.nl/wp-content/gallery/swiftindycar/irl-concept-23-492f.jpg
Robert Saalmink
11 februari 2010, 12:20
Lola en Dallara hebben al eerder voorstellen gedaan. Van de Lola heb ik geen plaatjes, dit zou de Dallara zijn:
http://www.indycar.com/news/2010/series/images/dallara-inside-02052010.jpg
Swift nogmaals:
http://www.indycar.com/news/2010/series/images/swift-inside-02082010.jpg
Hier nog een echte foto van de Deltawing:
http://www.indycar.com/news/2010/series/images/deltawing-inside-02102010.jpg
Interessant trouwens, volgens Indycar.com zijn dit de basis uitgangspunten voor de 2012 wagens:
A interchangeable road/street course-oval race car with a price point half of the current model, lighter and made in America are among the objectives the Indy Racing League has relayed to potential manufacturers for the next IZOD IndyCar Series chassis.
Officials of the Indy Racing League, sanctioning body of the IZOD IndyCar Series, have been in ongoing discussions with Dallara Automobili, DeltaWing, Lola and Swift about designing, manufacturing and supplying the new chassis scheduled to debut for the 2012 season.
Dallara, which has supplied the third generation of IZOD IndyCar Series chassis since 2003, DeltaWing and longtime Indy car chassis manufacturers Lola and Swift have provided design concepts based on the league's objectives. The DeltaWing project will be unveiled to the media Feb. 10 at the Chicago Auto Show.
"All have done an outstanding job meeting what we asked," Indy Racing League president of competition and racing operations Brian Barnhart said.
Attributes for the new chassis:
Safe: The new chassis must adhere to the league's already high safety standards while exploring new technology to improve safety in all aspects of the car.
Raceable: The new chassis must continue to produce the exciting racing that has become signature of the IZOD IndyCar Series while not affecting other cars on track (i.e. less sensitive to the turbulence).
Cost-effective: The league continues to work to reduce the cost of participation for teams in the IZOD IndyCar Series, which remains an important priority in this economic climate. The new chassis must have a price point that adheres to that goal.
American-made: The new chassis must be built in the U.S., preferably at an Indiana-based facility.
Less mass/more efficient: A lighter chassis with less mass that produces the same aerodynamic effect in an efficient way.
Relevant technology: The league would like the new chassis to be relevant to the future of the consumer auto industry; innovative technology that is born on the racetrack and can translate to consumer cars.
Modern look: More space for sponsor logos, cars easily identifiable.
Green: The Indy Racing League prides itself on its role in the greening of racing and wants to maintain its position as a leader in environmentally-friendly initiatives with this chassis.
"Our chassis is the most complex challenge in world motorsports because of the variety of race courses where we compete," Barnhart said. "It must be designed to run at 235 mph at the Indianapolis Motor Speedway and protect drivers and spectators in high-speed crashes. It must be able to run on superspeedways, speedways and short ovals as well as natural-terrain road courses and temporary circuits."
Barnhart said safety is the foremost requirement in design of the new chassis and the league has identified areas to improve through its own research and testing. A reduction of between 40 percent and 50 percent of the current chassis cost is sought - principally through the reduction in inventory necessary to transition between oval kits and road/street course kits (brakes, uprights, etc.).
Additionally, a lighter car reduces the power requirement and enhances fuel efficiency. For the fourth year in a row, the IZOD IndyCar Series will be the only motorsports property to utilize a renewable and environmentally friendly fuel (100 percent fuel-grade ethanol).
"Our drivers take the greatest risks in the world of sports driving IndyCars and it is paramount we have the best safety features designed into this next generation of cars," Barnhart said. "It is also important that we continue to develop more relevance between the new generation of IndyCars and the cars that world manufacturers will be producing in the future. Finally, we have stipulated that the new chassis must be made in the United States, preferably Indiana, to take advantage of more competitive pricing and the existing American supplier network for parts and protect our team from issues with currency fluctuations."
Barnhart said 18-20 months notice would be needed to build, test and begin production of the chassis for the start of the 2012 season.
Ellu
14 februari 2010, 18:49
Daytona 500:cool:
Robert Saalmink
14 februari 2010, 20:12
I know, wordt het nog uitgezonden of is er een live stream ergens? Ik heb nog niets kunnen vinden :(
Ellu
14 februari 2010, 20:19
http://nl.justin.tv/freddy49usa
cookie
14 februari 2010, 21:03
justin tv werkt voor mij erg slecht, is gisteren begonnen tijdens de nationwide race. 1 frame per 5 seconden ofzo.
Ik kijk nu via streamtorrent dat goed werkt, loopt wel een paar minuten achter. gevonden op myp2p.eu
Maar toch triestig dat dit niet op TV is, de olympische spelen zijn op 20 zenders tegelijk te zien, wat heb je daar aan? laat 1 van die zenders dan dit uitzenden, toch minstens een even groot evenement als de OS.
Daniël
14 februari 2010, 21:04
http://www.rojadirecta.com/ -> geweldige site voor livestreams. Ik gebruik 'm vooral om Eredivisie Live-streampjes mee op te pikken, maar meestal ook voor alle andere sporten streams. Geen SopCast-streampje van Daytona jammer genoeg. Wel TVU-player en nog meer Justin.TV-links.
cookie
14 februari 2010, 21:26
shit, een stuk uit de baan gekomen. Rode vlag, benieuwd wat ze nu gaan doen.
NS
14 februari 2010, 21:26
laat 1 van die zenders dan dit uitzenden, toch minstens een even groot evenement als de OS.
hihi :rolleyes:
Stefan van Renselaar
14 februari 2010, 21:29
hihi :rolleyes:
Ik heb nog niks van die hele Olympische Spelen gezien en dan wil ik graag zo houden... Niet iedereen houd van overhypte dingen :rolleyes:
Ellu
14 februari 2010, 21:47
JustinTV is inderdaad ruk, de publieke streams zijn vaak voor de start al overvol met als resultaat dat je moet gaan betalen voor een pro-account. Krijg gelukkig vaak link van een besloten stream zodat ik alsnog het hele spektakel op TV kan zien :)
Requiem84
14 februari 2010, 21:50
Tjah, het is alleen beetje naief om te denken dat een Nascar race even groot is als de OS. Alleen in Nederland was de 5km van gisteren al het best bekeken tv programma in een jaar. Sporten als ijshockey zijn wereldwijd bij een evenement als de OS toch wel een stukje groter dan een Nascar race.
cookie
14 februari 2010, 21:56
Tjah, het is alleen beetje naief om te denken dat een Nascar race even groot is als de OS. Alleen in Nederland was de 5km van gisteren al het best bekeken tv programma in een jaar. Sporten als ijshockey zijn wereldwijd bij een evenement als de OS toch wel een stukje groter dan een Nascar race.
Dat komt door de media, Schaatsen is big in Nederland maar in België kijkt daar geen kat naar, hier is het dan weer veldrijden dat hoge kijkcijfers haalt.
Maar als je naar de fans ter plaatse kijkt is de Daytona 500 toch wel een big event, bij de OS zitten de tribunes gevuld met familieleden van de sporters.
Maar daar gaat het niet om, ik vind het gewoon zonde dat dit niet op TV te zien is.
Ellu
14 februari 2010, 22:04
Sluit ik mij volledig op aan Wesley, maar toch jammer om te lezen dat een mening gelijk als naïef (spelling!) beoordeeld word, alleen omdat wij liever racen zien dan wintersporten ;).
Hopelijk gaan we snel weer racen!
Requiem84
14 februari 2010, 22:12
beoordeeld wordT (spelling!). Als we toch flauw gaan doen...
Het gaat niet alleen om schaatsen, maar ook om ijshockey, skiën, schansspringen, kunsstschaatsen, dat is gewoon 100x groter dan een Nascar race in zn totaliteit. Voor het uitzenden van zo'n race geldt toch simpelweg dat er niet genoeg vraag naar is? Europeanen vinden oval racen nu immers (onterecht) saai.
Kim Van Der Stichelen
14 februari 2010, 23:51
Wat gebeurt er allemaal daar :p
Darthwillie
14 februari 2010, 23:54
http://www.bolsward.nl/plaat.php?fileid=1250
:lol: vriesschade aan de weg :lol:
cookie
Dat gat weer open, denk dat het asfalt neergelegd is door Belgen, ik rijd elke dag over wegen met zo'n putten
Darthwillie
zo een gat dicht je ook niet even, daar oefenen die wagens veel teveel kracht voor uit.
cookie
15 februari 2010, 00:25
Okay, ze gaan nog een poging wagen. Hoop dat ze het nu snel afmaken want ik begin wat suf te worden van het kijken naar zo'n slecht streampje.
Kim Van Der Stichelen
15 februari 2010, 01:18
We're doomed to watch forever lijkt het wel :surrender:
Darthwillie
15 februari 2010, 01:23
tja, ik herinner me toch echt een group C wagen die in Montreal een heel putdeksel wegzoog en volgens mij deden DTM wagens dat ook in een Aziatische race. Kan me zo voorstellen dat wat pas gerepareerd asfalt dat ook niet houdt.
Kim Van Der Stichelen
15 februari 2010, 01:25
NEEEEEEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeee
Ik wil slapen...
Stefan van Renselaar
15 februari 2010, 09:02
tja, ik herinner me toch echt een group C wagen die in Montreal een heel putdeksel wegzoog en volgens mij deden DTM wagens dat ook in een Aziatische race. Kan me zo voorstellen dat wat pas gerepareerd asfalt dat ook niet houdt.
Montreal met een Formule 1? :p
Robert Saalmink
16 februari 2010, 17:14
Voor de volledigheid ook Lola's ontwerp:
http://cdn.images.autosport.com/editorial/1266312893.jpg
Lola reveals details of 2012 Indycar
Lola has released further details and images of its proposal for the 2012 IndyCar Series chassis.
Along with Dallara, Swift and DeltaWing, former Champ Car builder Lola is in contention for the deal to create the new generation Indycar, which will replace the ageing Dallara-Honda spec package after next season.
The Lola concept is visually less radical than the three rival contenders, but the company is still confident that its car can provide extremely close racing without the type of dramatic change in appearance seen on the DeltaWing design in particular.
"Focusing on the rear under-body of the Lola Indycar, designers have found a cost effective and simple breakthrough to ensure that there is a minimum wake for following car," said a Lola statement.
"This means that drafting and slipstreaming will be in the drivers own hands rather than that of the aerodynamics itself."
The design features two options for body style to create variety in the field, but the packages will be performance matched to prevent either having a speed advantage.
One of the most striking elements of Lola's proposal is that its chassis and nosebox would also be used for the Indy Lights feeder category, with an upgrade kit available to help Lights teams step up into IndyCar.
"This will in essence mean that Indy Lights teams will be able to graduate more cost effectively to the IZOD IndyCar Series and teams will find it more commercially attractive to enter cars in each series and to entice new entries into competition," said Lola's statement.
"In addition, the ease of changing the car specifications from one series to the other will ensure high quality and full entries for the Indy 500."
Lola executive chairman Martin Birrane added: "For Lola it is imperative that fans enjoy the cars and a great racing spectacle at trackside and on TV. Lola have endeavoured to capture the great spirit and heritage of IndyCar racing in its thorough commercial and engineering studies."
Autosport
Klinkt wel alsof er over is nagedacht.
Ellu
17 februari 2010, 02:48
We have a winner :D mooie bak!
Jeroen Ursem
17 februari 2010, 08:07
Zie ik hier nou ook al zo'n lelijke shark-fin? :closedeyes:
Darthwillie
18 februari 2010, 23:12
Takumo Sato gaat bij KV racing in de indycars rijden, ben benieuwd wat het wordt
(autosport.com)
bobskink
19 februari 2010, 10:01
De inschrijving van Iron Man voor het komende seizoen.
http://www.joueclub.com/images/produits/B/1406/14061348.jpg
Darthwillie
3 maart 2010, 20:35
Doornbos heeft ondanks eerdere geruchten helemaal geen vast contract voor komend seizoen
Hoe gaat het eigenlijk met je? Heb je al plannen voor komend seizoen?
Nee, eigenlijk is het heel saai. De IndyCar Series hebben het een beetje moeilijk, net als veel andere series. Ze hadden tijdens de laatste test wel een aantal rijders in de auto, maar dat was eigenlijk steeds een eendaagse test. Het seizoen begint over drie weken en ik heb nog nooit in februari zonder een contract gezeten. Het is een rare positie en ik moet zeggen dat ik momenteel ook niet altijd de leukste ben, thuis. Maar ik bijt me wel vast in dingen. Ik ben keihard aan het trainen, doe halve triathlons. Je hebt toch die stille hoop dat het toch goed gaat komen. We zitten momenteel met een sponsorprobleem, dus wie dit leest kan zich melden bij GR8 Industries, of bij GPUpdate.net, haha! Zeg nooit nooit. Als een volledig seizoen niet lukt, zal ik proberen later in te stappen. Ik wil in ieder geval de Indy 500 rijden met een goede auto. Ik móet racen, testrijden in de Formule 1 is niet interessant. Horner vertelde me al dat dat voornamelijk simulatorwerk is. Dan ben je geen topsporter. Ik richt me op Amerika, daar ligt mijn doel.
gpupdate.net
cookie
6 maart 2010, 13:51
NASCAR fans met een satellietontvanger, richt je schotelantenne op Eurbird 28,5° oost voor de gratis Engelse zender "Open Access 3". Deze zend de Nascar Sprint cup uit sinds vorige week.
Uitzending is zeer goed, de beeldkwaliteit is niet super (denk aan de MotorsTV kwaliteit voordat ze breedbeeld gingen) maar je ziet er de hele uitzending zoals in Amerika, met voor en nabeschouwing.
Morgen beginnen ze om 18:00 uur met de uitzending van de Atlanta race.
Darthwillie
6 maart 2010, 16:28
Lees net dat Marlboro niet langer Penske sponsort en dat het Penske nog niet gelukt is een nieuwe sponsor te vinden :huh1:
cookie
8 maart 2010, 11:06
Wat een gewelgide Nascar race gisteren! Heel de race close gevechten, Montoya die bijna wint maar door een late caution (door een payback actie van Carl Edwards op Keselowski) en een mislukte herstart slechts derde werd.
Misschien wel de beste non restrictor plate race die ik al gezien heb.
YouTube- NSC 2010 at Atlanta Brad Keselowski Huge crash
Bramzel
8 maart 2010, 14:13
Volslagen idioot die actie van Edwards, vooral ook omdat hij nog toegeeft dat het met opzet was ook (http://www.autosport.com/news/report.php/id/81919). Schop zo'n vent van het circuit zeg, er zijn grenzen.
Markie
8 maart 2010, 15:08
Volslagen idioot die actie van Edwards, vooral ook omdat hij nog toegeeft dat het met opzet was ook (http://www.autosport.com/news/report.php/id/81919). Schop zo'n vent van het circuit zeg, er zijn grenzen.
+1 Bram,
gewoon een tijd bannen die gast, wat een nutter.
Sander Hogendoorn
13 maart 2010, 20:45
[IndyCar] Kwalificatie São Paulo uitgesteld
De eerste race van de IndyCar Series van het seizoen 2010 verloopt verre van vlekkeloos. Het nieuwe stratencircuit in São Paulo is zo hobbelig en glad dat de baan eerst aangepast moet worden voordat de coureurs gaan kwalificeren. In de eerste trainingen spinden enkele coureurs zelfs op het rechte stuk.
"Het is gewoon zo vreselijk hobbelig. We zijn gewend aan hobbelige banen en normaal vind ik dat ook niet erg, maar dit is gewoon gekkenwerk. In het Sambódromo is het niet alleen vreselijk hobbelig, maar ook bijzonder glad. Ik had zelfs in de vijfde versnelling nog wielspin, het is alsof er een laag ijs over het wegdek ligt. Als het wegdek beter zou zijn, zou dit een erg mooie baan zijn geweest. Maar nu kwam ik op het rechte stuk gewoon met vier wielen los van het wegdek," zei coureur Dario Franchitti.
Vannacht zal het circuit met speciale machines onder handen worden genomen om de baan egaler te krijgen. Daarna zal morgenochtend de kwalificatie verreden gaan worden.
http://sport.fok.nl/nieuws/375637/1/1/50/indycar-kwalificatie-s-o-paulo-uitgesteld.html
YouTube- IndyCar 2010 San Paulo
Hebben ze goed voor elkaar daar :rolleyes:
cookie
14 maart 2010, 16:38
Indycar race gaat zometeen beginnen, wagens staan al opgesteld in pitlane
Donkere wolken wel, veel kans op een natte race denk ik.
Robert Saalmink
14 maart 2010, 16:52
Hebben ze dat hobbel-verhaal nu opgelost?
CuqeBaqer
14 maart 2010, 16:56
Het regent inderdaad ik kijk opt moment de live stream best leuk gedaan.
cookie
14 maart 2010, 16:58
start uitgesteld door de regen, zal vast een spectaculaire race worden.
Kim Van Der Stichelen
14 maart 2010, 16:59
Is er ergens een stream in een verstaanbare taal? :innocent:
CuqeBaqer
14 maart 2010, 17:01
indy car site zelf.
Kim Van Der Stichelen
14 maart 2010, 17:02
indy car site zelf.
Meh moet je je inschrijven :(
CuqeBaqer
14 maart 2010, 17:03
Ja maar het duurt 2 minuten geen gezeur met mailtjes niks ofzo. Stream van 750 kbps.
OMG wat een chaos in de eerste bocht een auto boven op een andere paar andere tegen elkaar aan geparkeerd.
Kim Van Der Stichelen
14 maart 2010, 17:10
Phew eng, hopelijk is hij ok, roll bar doet niet veel als die wagen ervoor zit.
Darthwillie
14 maart 2010, 17:12
naar ongeval idd
CuqeBaqer
14 maart 2010, 17:55
Erg donkere wolken boven het circuit dat word nog lachen. Btw de dames De Silvestro, Beatriz, en Duno zijn nou niet echt een grote aanwinst voor je team.
cookie
14 maart 2010, 18:15
Erg donkere wolken boven het circuit dat word nog lachen. Btw de dames De Silvestro, Beatriz, en Duno zijn nou niet echt een grote aanwinst voor je team.
De Silvestro en Beatriz kunnen toch wel wat sturen, de Silvestro hangt al enige tijd 3de en blijft nu met slicks gewoon op de baan terwijl het stortregent
Darthwillie
14 maart 2010, 18:17
heb het wel eens zachter zien regenen :blink:
Kim Van Der Stichelen
14 maart 2010, 18:21
heb het wel eens zachter zien regenen :blink:
Mwa je ziet nog wat dingen die op wagens lijken op de camera's, kan dus erger
Bramzel
14 maart 2010, 18:21
Die IRL stream werkt hier niet; iemand een andere?
cookie
14 maart 2010, 18:22
http://pt-br.justin.tv/tvmussambeoculto5#r=1OxyC1M~
rode vlag nu
Kim Van Der Stichelen
14 maart 2010, 18:22
Ik heb me gewoon ingeschreven op de indy site.
Doe geen moeite Bram, rooie vlag.
Fabian de Jong
14 maart 2010, 18:43
Voor diegene die SAT hebben en Canal Digitaal je kan het ook volgen in het Etalage Kanaal.
Robert Saalmink
14 maart 2010, 18:44
Car Channel heeft het live op de kabel
CuqeBaqer
14 maart 2010, 18:46
Car Channel heeft het live op de kabel
Dat vertel je me nu. :surrender: :P
Ja, die gaan alle races doen. Zit je wel met Jack Plooij en in mijn geval is dat een enorm obstakel. Maar ja, ik doe het er maar mee.
cookie
14 maart 2010, 18:54
Voor diegene die SAT hebben en Canal Digitaal je kan het ook volgen in het Etalage Kanaal.
Helaas op Astra 3 die ik niet kan ontvangen.
CuqeBaqer
14 maart 2010, 18:54
En volgens mij zit die Pastorelli er ook maar ja dat is gewoon niet anders. :P
cookie
14 maart 2010, 19:31
Wat een race! daar kan de F1 nog wat van leren.
En Will Power wint na een prachtig gevecht met Briscoe en Ryan Hunter Reay.
Ja was een leuke, vooral toen ik na de rode vlag de Versus coverage kon zien. Dat was echt een opluchting en maakte de race een stuk leuker!
cookie
24 maart 2010, 18:54
Vanaf dit weekend rijd NASCAR weer met een spoiler i.p.v. een achtervleugel
http://www.autosport.nl/cms/images/stories/2010/Internationaal/NASCAR%20Sprint%20Cup/Races%202010/busch_charlotte_testing.jpg
ziet er echt veel beter uit
cookie
28 maart 2010, 21:10
De Nascar race op Martinsville is al verschoven naar morgen door regen, en de Indycar race in St. Petersburg start 45 minuten later dan gepland (ook door regen)
22:30 is de starttijd momenteel.
King Of F1
28 maart 2010, 22:18
De IndyCar race zal waarschijnlijk niet meer doorgaan vandaag gok ik.
Het is ook al 16:00 uur lokale tijd dan daar geweest, al heb ik geen idee hoe vroeg de duisternis daar intreed. Wordt nu of dadelijk een persconferentie gegeven met meer details.
Edit: Zojuist dus besloten dat het verplaatst is naar maandagmiddag 16:00 uur Nederlandse tijd. Jammer, dan wordt het lastig volgen zo op het werk :)
Zendt Carchannel deze race nou wel of niet uit?
CuqeBaqer
29 maart 2010, 15:39
Zo meteen begint het weet alleen niet of ik kan kijken nog. Moet mijn auto nog wassen en tanken en ook van binnen cleane. Dus misschien kan ik niet alles zien.
Richard117
29 maart 2010, 17:33
Wat een geweldig commentaar zeg, Bert Devies en Jack Plooij :blink:
Als er iemand ooit nog eens over Olav Mol durft te klagen...
RSRoy
30 maart 2010, 08:33
Wat een geweldig commentaar zeg, Bert Devies en Jack Plooij :blink:
Als er iemand ooit nog eens over Olav Mol durft te klagen...
Dat is precies wat ik ook dacht toen ik gisteren even de IndyCar op had staan. Tenenkrommend :lol:
Captain Slow
30 maart 2010, 09:59
Is er ondertussen een uitslag bekend, of is de race weer uitgesteld? Ik begin de laatste tijd voor m'n gevoel dingen echt te missen:blushing:
cookie
30 maart 2010, 11:23
Is er ondertussen een uitslag bekend, of is de race weer uitgesteld? Ik begin de laatste tijd voor m'n gevoel dingen echt te missen:blushing:
Power weer gewonnen (staat gewoon op elke degelijke autosport nieuwssite).
Helaas heb ik de race niet kunnen zien, en kan nog geen download vinden op dit moment. Was naar het schijnt weer een spectaculaire race.
bobskink
10 april 2010, 19:33
Ik begrijp geen zak van die amerikaanse tijdzones en dan nog eens uitgesteld naar maandag. Dus, kan iemand mij zeggen wanneer en hoe laat de Indycars race van dit weekend te zien is?
Waar dat weet ik wel: http://indycar.neulion.com/indy/console.jsp
King Of F1
10 april 2010, 19:53
21.45 uur morgenavond is de race.
Ik mag niet spammen, maar op 'onze' site staat altijd een tijdschema :)
Kwalificatie is vandaag al geweest in ieder geval, Will Power lijkt hard op weg naar een derde opeenvolgende overwinning.
bobskink
11 april 2010, 12:39
21.45 uur morgenavond is de race.
Ik mag niet spammen, maar op 'onze' site staat altijd een tijdschema :)
Kwalificatie is vandaag al geweest in ieder geval, Will Power lijkt hard op weg naar een derde opeenvolgende overwinning.
thanks, helpen is niet spammen ;)
CarChannel uitzending van de IRL was matig qua commentaar-niveau maar wat een hoop goedmaakte was dat hij Strouss op locatie had die een GSM in de handen drukte van o.a. Tagliani, Kanaan en Wilson:p
cookie
26 april 2010, 17:32
Super Nascar race gisteren op Talladega :thumbup: 3 green white checker finishes waren er nodig. Ganassi Earnhardt was het team van de laatste 50 ronden met Mcmurray en Montoya constant in de top 10. De laatste green white checker finish was er 1 te veel want Harvick kon er tussendoor glippen.
Na de cup race nog een mega klapper in de uitgestelde Nationwide race:
YouTube- Dennis Setzer flies into the catchfence 2010 Aaron's 312 Big One at Talladega Nationwide Series
CuqeBaqer
1 mei 2010, 18:46
Waarom zend Carchannel de race of Kansas in de Indy Cars niet uit ?
Edit : Ze hadden dus gewoon de uitzending, alleen niet tussen de tv gids op hun site gezet.
Robert Saalmink
28 mei 2010, 11:31
Weet iemand of de Indy500 nog ergens live te zien is?
Ik hoop op Carchannel, maar dat kan ik nog niet bevestigen.
edit: en inmiddels wel: vanaf 18:30 live op Carchannel. Jack, kom dr maar in!
Robert Saalmink
28 mei 2010, 11:44
Okee, zet het geluid wel af dan :p
Laatste keer deed Jack geen commentaar bij de IndyCars. Toen waren het Bert Davies en een Nederlanders die IndyLights reed volgens mij.
Richard117
28 mei 2010, 16:16
Junior Strouss denk ik
Klopt. Geluid uit is idd de beste optie ;)
CuqeBaqer
28 mei 2010, 19:33
Of de streaming via de officiële site.
Yskonyn
30 mei 2010, 17:31
Over een uurtje is het zover! Wie logt er straks nog meer in op carchannel?
Sander Hogendoorn
30 mei 2010, 17:33
Ik zet RTL wel aan, liever dat met ietwat gebrekkig commentaar dan een stream die om de zoveel tijd eruit klapt :p
Ik zet RTL wel aan, liever dat met ietwat gebrekkig commentaar dan een stream die om de zoveel tijd eruit klapt :p
Ah is goed, post even wanneer het op RTL is dan tune ik ook in;)
Richard117
30 mei 2010, 17:59
Welke RTL gaat het uitzenden dan?
Volgens mij moeten we toch echt carchannel hebben ;)
En voor mensen die dat niet op de tv hebben, je kunt het ook via hun site bekijken:
http://www.silverlightstreaming.eu/carchannel/default.asp?live=true&liveID=373
Michael Storm
30 mei 2010, 18:11
In de gids zie ik niks staan bij RTL. Car channel zendt wel de hele race uit.
Helaas heb ik die zender niet op het digitale pakket hier. Zo eens kijken voor een stream dan.
Mark G.
30 mei 2010, 18:12
Wat zenden ze daar nu uit? De race op Kansas of de Indy 500. Het lijkt het 1e te zijn..
Sander Hogendoorn
30 mei 2010, 18:17
Oh shit, RTL7 had ik het over maar die zenden het niet uit :(
Dan maar een brakke stream ergens.
Oh shit, RTL7 had ik het over maar die zenden het niet uit :(
Dan maar een brakke stream ergens.
D'oh ;)
Alleen CarChannel zend uit:)
Mark G.
30 mei 2010, 18:37
D'oh ;)
Alleen CarChannel zend uit:)
Maar niet via de tv, want daar is nu de Indy300 op Kansas bezig.
Robert Saalmink
30 mei 2010, 18:41
Ja, ze zenden het via hun website uit inderdaad. Wel live.
Mark G.
30 mei 2010, 18:49
Ah, nu wel live op de TV.
Yskonyn
30 mei 2010, 19:20
Welk kanaal op TV, Mark?
Sander Hogendoorn
30 mei 2010, 19:20
Wat zijn de startregels nou precies? Ze stonden verre van mooi opgelijnd en niet eens 3 naast elkaar vooraan.
Yskonyn
30 mei 2010, 19:26
Snelheid wordt opgevoerd door 1e lijn als pacecar van de baan is, maar er mag pas ingehaald worden als ze groen hebben over de start/finish lijn.
Dus tot die tijd moet je op de rij blijven rijden waar je in hoort en niet de rij auto's voor je inhalen.
Mark G.
30 mei 2010, 19:28
Welk kanaal op TV, Mark?
Het veelgenoemde Carchannel.
Beetje verwarring veroorzaakt omdat ze van te voren de Indy300 nog uitzonden.
Yskonyn
30 mei 2010, 19:37
Zit carchannel ook op tv dan? (nu raak ik in de war) of bedoel je de 'live' link op de site?
Yskonyn
30 mei 2010, 19:44
Scheckter zou een idioot zijn, maar ik heb toch echt niet gezien waarom... :surrender:
Het leek meer op een overcorrectie van die rijder die eraf gleed.
Mark G.
30 mei 2010, 19:44
Zit carchannel ook op tv dan? (nu raak ik in de war) of bedoel je de 'live' link op de site?
Ik heb hem in ieder geval in het digitale pakket van Ziggo. De uitzending via de site is dezelfde.
Yskonyn
30 mei 2010, 19:53
Heb jij het sport pakket erbij? Ik heb alleen standaard namelijk. Welk kanaal zou het zijn? De feed op TV is waarschijnlijk minder wazig dan de feed op de site?
Mark G.
30 mei 2010, 20:05
Heb jij het sport pakket erbij? Ik heb alleen standaard namelijk. Welk kanaal zou het zijn? De feed op TV is waarschijnlijk minder wazig dan de feed op de site?
Heb inderdaad het sportpakket erbij, met o.a. Eurosport 2 en MotorsTV. Beeld is redelijk scherp. Kanaal is 415
Yskonyn
30 mei 2010, 20:12
Ja die heb ik dus niet.. :( Dan maar de site. Thanks!
Is het de 4 euro p/mnd waard om het sport pakket te nemen met oog op autosport?
Wederom yellow flag. Dit is natuurlijk perfect voor Kanaan en zijn missie in de kruip naar voren! :)
Wat een vreselijke ouwehoer is die reporter, zeg! :P
Richard117
30 mei 2010, 20:32
Ja die heb ik dus niet.. :( Dan maar de site. Thanks!
Is het de 4 euro p/mnd waard om het sport pakket te nemen met oog op autosport?
Ik heb het meest uitgebreide pakket :)
Maar het is zeker de moeite waard, aangezien je dan ook MotorsTV hebt :thumbup:
Yskonyn
30 mei 2010, 20:36
Wat maakt MotorsTV zo goed, welke autosporten zenden die (live) uit?
Robert Saalmink
30 mei 2010, 20:37
Alms :)
Sander Hogendoorn
30 mei 2010, 20:51
Wat een ramp, die Jack :lol:
Darthwillie
30 mei 2010, 20:54
Wat gaan ze hard he :rolleyes:
Richard117
30 mei 2010, 21:39
Wat maakt MotorsTV zo goed, welke autosporten zenden die (live) uit?
Voor mij het (WK) Motorcross iig. Maar ook WRC, ALMS, Fia GT3, DSC, Andros Trophy en V8 Supercars. Verder de kleinere klasses waar je normaal nooit wat van hoort of ziet :)
Robert Saalmink
30 mei 2010, 21:52
Oh ja, als je Motorcross leuk vindt dan heb je 23u per dag lol aan die zender.........
Sjesus wat een klapper in de laatste ronde :surrender: , hoop dat iedereen heel eruit komt.
Verdiende winnaar met Franchitti.
Sander Hogendoorn
30 mei 2010, 22:22
:surrender:
Richard117
30 mei 2010, 22:24
Die Jack Plooij zat echt te pitten bij die crash zeg. En ook maar blij blijven doen na de finish. Beter eerst maar even afwachten hoe Conway eraf gekomen is ;)
Darthwillie
30 mei 2010, 22:25
commentaar is echt om te janken, maar goed
Mark G.
30 mei 2010, 22:27
Hij heeft wel goed geoefend op de naam Ashley Juuuuuuudddddd
Dit is die klapper waar we het over hadden, hoop dat die er heel uit stapt.
2010 Indy 500 Mike Conway Huge Airborne Crash into the Catchfence
Mark G.
30 mei 2010, 22:33
Ik denk dat Ashley Judd blij mag zijn dat Plooij niet in Amerika aanwezig is, anders had ze er een stalker bij.
Sander Hogendoorn
30 mei 2010, 22:37
Wat een geluk heeft hij gehad zeg:
http://www.racefr.com/temp/2010_Indycar_Indy500_4.jpg
Zo en nu door met de Coca Cola 600 :D
Robert Saalmink
30 mei 2010, 23:43
Wat een lompe boer is die Jack zeg... die opmerkingen over Ashley en Dario zijn gewoon slecht en dan over de crash zeggen dat 'er met Mike Conway niets aan de hand was'. Jezus, het laatste beeld dat wij zagen (en hij ook) was dat ze er met vier doktoren omheen stonden en voorzichtig de helm aan het afdoen waren. Slechte commentatoren is tot daar aan toe, maar ik overweeg serieus een klacht in te dienen want dit was stuitend.
Darthwillie
30 mei 2010, 23:55
Conway heeft beenletsel en is naar het ziekenhuis vervoerd
Ik moest gewoon vreselijk lachen hoevaak hij riep dat het zo hard ging :rolleyes:
Ja hallo wat denk je dan. Maar ze zonden het tenminste uit, dat was dan weer positief.
Het was inderdaad van dramatisch niveau, ik dacht eerst dat Olav Mol het commentaar deed :P
Verder was het wel een spannende en veelzijdige Indy. Kan niet wachten tot volgend jaar!
Jeroen Ursem
30 mei 2010, 23:59
Heeft hij het nog over het type brandstof gehad? Daar kon Kalff toen altijd alleen maar over praten :p
Volgens mij was ie nogal in zn nopjes met zichzelf omdat ie in ieder geval wist dat Danica Patrick in een overwegend groene auto reed. Helaas had hij niet in de gaten dat dat voor Townsend Bell (wie kent hem nog? Ooit getest voor Jaguar F1 toen Jos ook in de running was voor dat zitje) ook gold.
En dat Danica voorafgaand aan de race nogal was uitgehoond door het publiek. Niet uitgewoond dus. Ja, hilarisch Jack.
Ik heb de 2e helft van de race gezien. Maar mijn god...die Jack is echt heel slecht...
http://www.dumpert.nl/mediabase/969421/99fe4205/indy_500_crash.html
Dat commentaar is best beschamend ja... Goede morgen, holy fuck, konona (?), kedeeeeng. En het stukje dat het redelijk goed met Conway zou gaan is onbegrijpelijk inderdaad.
Darthwillie
31 mei 2010, 11:08
:blink: :surrender:
http://cache-03.gawkerassets.com/assets/images/12/2010/05/800x600_conway_indy_crash.jpg
Dr.Nono
31 mei 2010, 12:51
:blink: :surrender:
Holy sh*t! Hij heeft nog mazzel gehad zeg.
Richard117
31 mei 2010, 18:12
Met een gebroken been is hij heel goed weggekomen zeg. :blink:
Ik heb ze bij een dergelijk crash wel eens meer over zien houden (Kenny Bräck bv ;))
Sander Hogendoorn
31 mei 2010, 18:14
Hunter-Reay had nog meer geluk, kreeg bijna de complete auto tegen z'n hoofd aan :blink:
http://www.dumpert.nl/mediabase/969421/99fe4205/indy_500_crash.html
Dat commentaar is best beschamend ja... Goede morgen, holy fuck, konona (?), kedeeeeng. En het stukje dat het redelijk goed met Conway zou gaan is onbegrijpelijk inderdaad.
Wat een amateur zeg :surrender:
Ruben Laenens
31 mei 2010, 19:30
Wow wat een commentaar jezus.
Robert Saalmink
31 mei 2010, 20:11
Als we nu allemaal even een soort van klacht of minstens blijk van ontevredenheid indienen via carchannel.tv dan helpt het wellicht.
Wil mezelf ook niet in de poten schieten en riskeren dat ze òf niet meer uitzenden of Rick Bolt inzetten:laugh:
edit: of die gast van YOZ
Jeroen Ursem
31 mei 2010, 22:44
Ze moeten die gast van YOZ vragen van Eurosport :D
Ze moeten die gast van YOZ vragen van Eurosport :D
Stop dan maar met uitzenden:P
Daniël
1 juni 2010, 08:15
Nou, ik hoor die gast liever "Wat een SICKE overtake!" schreeuwen dan deze sukkel "kedèèèèng" eigenlijk. :P Wat een droeftoeter zeg, dan nog liever Allard Kalf.
Bert Davies en Junior Strous waren best te doen vergeleken met Jack :)
Darthwillie
1 juni 2010, 09:12
4 uur is ook te lang voor een enkele presentator, Indy is toch een groot deel tactisch rijden tussen de crashes door. Dan valt er niet extreem veel te vertellen.
Doet er niets aan af dat HOLY F*CK en KANOOONE echt niet kunnen.
Ruben Laenens
1 juni 2010, 17:49
En dan die Kedeeng, alsof ie tien jaar is
cookie
2 juni 2010, 16:43
Wat een spektakel was dat, ben net terug vanuit de USA en zat precies goed om die crash te zien, echt eng om dat voor je neus te zien gebeuren.
Hier zijn mijn foto's van het incident. Ik was gewoon aan het kijken naar de spannende finale dus voordat ik mijn camera op die crash had gericht was de grote impact al voorbij. Dat gaat zo snel, net een bom die afging.
Meer foto's volgen deze week op m'n site en misschien plaats ik er nog een paar hier, moet nog veel sorteren en bewerken.
http://img706.imageshack.us/img706/6154/indy1c.jpg
http://img267.imageshack.us/img267/9154/indy2.jpg
http://img24.imageshack.us/img24/1281/indy5.jpg
http://img94.imageshack.us/img94/1319/indy3.jpg
http://img46.imageshack.us/img46/1330/indy4.jpg
http://img24.imageshack.us/img24/1281/indy5.jpg
http://img248.imageshack.us/img248/3791/indy6.jpg
Mark G.
2 juni 2010, 17:25
Hoe is dat nou om mee te maken zon groot spektakel? Totaal niet te vergelijken met races hier in Europa natuurlijk.
Goede eersterangs plaatsen voor die crash zeg :O
cookie
2 juni 2010, 18:02
Super Amerikaans natuurlijk. Veel show voor de race en heel open, ik heb van donderdag tot zondag op het circuit rondgehangen en in de pits. Donderdag en zaterdag gratis, Curb day op vrijdag 10 dollar inkom en mag je zelf je plaats kiezen. Leuk is ook de pit challenge op vrijdag, korte drag racejes in pitlane.
Briscoe en Castroneves tegengekomen in gassoline alley. Arie Luyendyk gezien die personen rondreed in een tweezitter.
http://img691.imageshack.us/img691/8301/indy21.jpg
http://img43.imageshack.us/img43/9021/indy22.jpg
Op donderdag was er amper volk, denk niet dat veel mensen deze parade ronden van de 2 lotussen hebben gezien
http://img3.imageshack.us/img3/4019/indy23.jpg
En op zondag is het feest met dat super enthousiaste Amerikaanse publiek. Iedereen is er vriendelijk en slaat een praatje met je. Maar dat iemand speciaal voor die race vanuit Europa komt vinden ze toch wat raar :P Heb proberen uit te leggen dat wij geen echte oval races hebben hier maar denk niet dat ze dat kondn vatten.
Ik had er een tripje naar New York aan vastgeplakt. Enkel voor de race naar de VS gaan zou ik niet doen, maar als verlenging van je vakantie is het zeker een aanrader.
Mooie (en heftige) plaatjes cookie!
Robert Saalmink
4 juni 2010, 00:29
Mooie plaatjes inderdaad, en een hele belevenis zeker! Heel gaaf om eens mee te maken lijkt me.
In other news:
IRL urged to act over Conway crash
Double Indianapolis 500 winner Arie Luyendyk and former Marlboro 500 winner Mark Blundell have called on the IndyCar Series to act to curb teams employing fuel-saving strategies on ovals in the aftermath of Mike Conway's accident.
The Briton sustained broken vertebrae and compound fractures to his left leg when his Dreyer & Reinbold car vaulted over the back of Ryan Hunter-Reay's Andretti Autosport Dallara during this year's Indianapolis event.
The accident happened when the American's car began to run out of fuel while trying to make it to the finish in eighth place.
Blundell, Conway's manager, believes that the IRL should consider introducing regulations to prevent a similar accident in the future, adding that the 26-year-old - who will require a further operation following the five-hour one he had on Monday - could not have avoided hitting Hunter-Reay.
"What happened on Sunday could have been avoided," Blundell told AUTOSPORT. "There could have been a fatality, not just on track, but also in the crowd.
"They need to do something about it so that it doesn't happen again. If you haven't driven an IndyCar at those speeds, you could never understand, but there is nothing a driver can do in those situations. If a driver has run out of fuel and is coasting on the racing line, you simply have no time to react at all."
Blundell wants to see rules introduced to ensure that drivers have to finish the race on a minimum amount of fuel - to avoid running out altogether - or be forced to run on the low line of the track if they are in fuel-saving mode, so that faster runners know to avoid them.
Several drivers were lapping off their optimum pace in a bid to make their fuel go the distance on Sunday.
"The Indy Racing League needs to look at it," he said. "There should be one that forces drivers to run on the low line if they are in fuel-saving mode, or stay up high out of the way, but either way never take the racing line with the speed differences involved because it can be as much as 80mph.
"They were black-flagging drivers for blocking during the race, which is fair enough, because that is dangerous, but the speed differential was only between two and five mph. There were cars at the end of the race going at 150mph while others were doing 220.
"Mike had a strategy that saw him running flat out for 500 miles and that's the name of the game - 500 miles. Plus race control had several laps to assess the difference in speed between the leaders low on fuel and the guys coming back through the pack at full racing speed. There should be a mechanism in place to avoid this happening again.
"The bottom line," he added, "is that they need to introduce a rule to ensure drivers finish with fuel in the tank. That would take some of this kind of thing away."
In a statement, the Indy Racing League's CEO Brian Barnhart explained that the event's organisers always tell competitors to head for the apron if their car hits trouble and that this was the case on Sunday.
"Like every other race, when a car is running out of fuel or having a mechanical problem, we implore the driver to move as quickly as possible to the apron of the track and out of the way of traffic," said Barnhart. "With the timing of the incident at Indy, Ryan's car just began to sputter and there was no time for him to pull out of the line of traffic before impact was made."
Luyendyk - who won two Indy 500s, in 1990 and '97, and coached Conway in this year's event – said that while it was understandable that drivers were allowed to try and save fuel at the end of the race, it was unacceptable for cars to run out altogether on fast ovals.
"The IRL needs to change the rules because normally if you're running way off the pace on an oval they black flag you to prevent accidents because of the huge speed difference – the closing rates are so great," he said. "In this case they let everybody out, which is understandable because all the front-runners were off the pace saving fuel with a few laps left, but to actually run out of fuel cannot happen on an oval especially with the speeds and speed differential.
"Mike had nowhere to go, he was running 220mph laps and most others [were running] around 200. I believe there is a rule in F1 to have 1.5 gallons of fuel left in the car at the conclusion of a race. It would be a good rule to have that here."
Autosport.com
Yskonyn
4 juni 2010, 13:36
Dat zorgt wel voor wat opwaaien van stof. Het is inderdaad erg gevaarlijk om met grote snelheidsverschillen op een drukke baan te kunnen rijden.
Markie
4 juni 2010, 13:50
Die laatste twee rondjes waren echt bloedlink, viel nog mee dat dit het enige incident was, want het ging een aantal keren net goed.
Dus ik kan me goed voorstellen dat ze er iets aan willen doen, ben alleen benieuwd wat/hoe.
Darthwillie
4 juni 2010, 13:52
verplicht aantal liters brandstof overhouden na de finish op straffe van diskwalificatie lijkt mij het makkelijkst.
Robert Saalmink
4 juni 2010, 13:53
Dus ik kan me goed voorstellen dat ze er iets aan willen doen, ben alleen benieuwd wat/hoe.
Daar wordt ook al een voorzet voor gegeven
verplicht aantal liters brandstof overhouden na de finish op straffe van diskwalificatie lijkt mij het makkelijkst.
Maar dat zet alleen zoden aan de dijk in de eindfase van de race als de laatste stops zijn geweest.
Markie
4 juni 2010, 16:58
Daar wordt ook al een voorzet voor gegeven
Jah gelezen, maar dat zie ik nog steeds niet helpen, want je kunt nog steeds gaan sparen (benzine) op het laatst om uiteindelijk x over te houden. En een aantal ronden niet vol gas op een oval en het snelheids verschil wordt al snel groot.......dus nog steeds het zelfde risico.
Dus vandaar benieuwd of er meer dan alleen, je moet x over houden aan het einde ter tafel komt.
Gerben vd Broek
4 juni 2010, 23:36
Ze hebben toch ook telemetrie data? Zal best een mouw aan te passen zijn dat die info ook doorgespeeld wordt naar de wedstrijd leiding.
cookie
5 juni 2010, 16:03
Zo, eindelijk mijn foto's wat gesorteerd. Een kleine selectie voor op het forum:
http://img190.imageshack.us/img190/453/indy214.jpg
http://img69.imageshack.us/img69/9431/indy211.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/9402/indy208.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/2461/indy188.jpg
http://img203.imageshack.us/img203/2291/indy177.jpg
http://img517.imageshack.us/img517/4200/indy219.jpg
http://img43.imageshack.us/img43/451/indy232.jpg
Neo-242
5 juni 2010, 16:30
Mooie foto's, eigen oval-foto's zie je zelden op de europese fora! Zal wel sensationeel geweest zijn:thumbup:
cookie
6 juni 2010, 18:31
Net de Texas race gekeken van afgelopen nacht, was weer spannend. Superclose racen en een paar flinke crashes. Baguette deed het weer heel goed zoals vorige week op Indy, helaas kon hij de gecrashte Castroneves net niet meer ontwijken en reed hij zijn voorwielophanging kapot.
Briscoe won voor een sterke Patrick, die heeft terug de juiste setup te pakken lijkt het.
Nu NASCAR op Pocono... echter rain delay dus nog even afwachten of ze gaan rijden!
http://www.weather.com/weather/map/interactive/18350
Sander Hogendoorn
6 juni 2010, 20:20
Net de Texas race gekeken van afgelopen nacht, was weer spannend. Superclose racen en een paar flinke crashes. Baguette deed het weer heel goed zoals vorige week op Indy, helaas kon hij de gecrashte Castroneves net niet meer ontwijken en reed hij zijn voorwielophanging kapot.
Briscoe won voor een sterke Patrick, die heeft terug de juiste setup te pakken lijkt het.
YouTube- Simona de Silvestro Scary Fire 2010 Indy Car Series at Texas Motor Speedway Firestone 550K
Voor een oval duurt het toch redelijk lang voordat er een blusser aanwezig is :blink:
Gelukkig kon ze op tijd worden losgehaald :)
Sander Hogendoorn
8 juni 2010, 16:48
Ekstrom (DTM) zal de Nascar race op Sonoma gaan rijden:
Het NASCAR-team van Red Bull heeft bekend gemaakt dat DTM-coureur Mattias Ekström op de eerste road course van het seizoen het stuur in de Sprint Cup Series over zal nemen van Casey Mears. De wedstrijd zal op 20 juni verreden worden op de Infineon Raceway, een circuit dat nabij Sonoma, Californië, ligt.
Ekström testte op 25 mei al op de Virginia International Raceway en het kostte de Zweed weinig tijd om op snelheid te komen, ondanks dat de bolide enorm verschilt van de Audi DTM waar hij normaal gesproken mee rijdt. "We waren bang dat hij in die ene dag niet op snelheid kon komen," zei Jay Frye, de onder-directeur van het team. "Hij zat binnen een uur al op snelheid. Hij is een fenomenaal talent."
http://sport.fok.nl/nieuws/389202/1/1/50/nascar-ekstr-m-racet-op-sonoma.html
Ben benieuwd hoe hij het er van af gaat brengen :)
Markie
8 juni 2010, 23:11
Ekstrom (DTM) zal de Nascar race op Sonoma gaan rijden:
Ben benieuwd hoe hij het er van af gaat brengen :)
Ik ook, is toch wel heel wat anders, maar ik heb Ekström als coureur echt heel erg hoog zitten, dus ben benieuwd.
Net IRL gekeken, was een redelijke race. Helaas was er geen uitzending van faalChannel meer (link dood) dus maar naar een stream van SkySports UK gekeken.
Nu nog wat nascar op Sonoma, Ekstrom doet het verassend aardig!
Captain Slow
14 juli 2010, 18:49
De IRL heeft de chassis en regels voor 2012 bekendgemaakt:) www.autosport.com
IRL sets template for IndyCar future
The IndyCar Series will undergo its biggest change in recent history, after it was announced that teams will be allowed to introduce their own aerodynamics, wings and bodywork to a new spec-Dallara chassis from 2012.
The new rules, unveiled today, will mean that although IndyCar will remain a single-chassis formula, entrants and constructors will be able to develop their own packages - bringing variety of equipment back to North America's top-tier of single-seater racing for the first time since 2005.
The IRL's seven-man ICONIC (Innovative, Competitive, Open-Wheel, New, Industry-Relevant, Cost-Effective) advisory panel, which included former FIA technical consultant Tony Purnell and Indy 500 winner Gil de Ferran, awarded the contract for the new chassis to Dallara as part of a low-cost package that it hopes will revitalise the series.
IRL chief Randy Bernard said: "Today is an exciting day. Today is a result of listening to all of you - your ideas, your passion, your input. We've listened. The decisions we've made were not easy. This decision is one of the most important decisions of the decade for the IndyCar Series and its future.
"It is a huge honour to know that in 18 months this car will be a reality."
More to follow
Robert Saalmink
14 juli 2010, 19:00
Een compromis dus tussen een single chassis en eigen ontwikkeling, zover ik het lees beperkt die ontwikkeling zich alleen tot de aerodynamics? Ze riskeren wel dat de kleinere teams het nu minder goed kunnen gaan bijbenen.
Jeroen Ursem
14 juli 2010, 19:03
Dat valt nog wel mee als ik dit zo lees
The rolling chassis will be made available by Dallara for $349,000 (£228,000), with a complete car costing $385,000 (£252,000) - which the series claims is a 45 per cent decrease from the current cost.
Teams will be allowed to race two different aero kits in each season, with the price for each kit capped at $70,000 (£45,000). Every kit has to be made available to all entrants and must pass the series' safety tests.
In principe word het juist alleen maar voordeliger, 80 wagens aan de start in de Indy 500? :innocent:
Robert Saalmink
14 juli 2010, 20:34
Okay, dus je kunt ervoor kiezen om je eigen aero kit te bedenken of een van een ander team te pakken uit het rek.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.