View Full Version : De Grand Prix van Maleisië 2009
Federici
30 maart 2009, 10:21
http://images.tvnz.co.nz/tvnz_images/news2007/asia/malaysia_flag_288.jpg
Nadat Brawn GP afgelopen weekend huishield in Melbourne, hebben we komend weekend opnieuw een race op de kalender staan. De Grote Prijs van Maleisië wordt gehouden op het circuit van Sepang, in de buurt van de hoofdstad van het land, Kuala Lumpur. Het lijkt er op dat we ons op mogen maken voor de eerste regenrace van het seizoen. De kans op een natte race is altijd erg groot in Maleisië. Het weekend kenmerkt zich door de hoge temperaturen, maar ook door de hoge luchtvochtigheid.
De Grote Prijs van Maleisië is een wedstrijd die vanaf het seizoen 1999 gehouden wordt. Destijds stond de race aan het eind van de kalender, terwijl het sinds 2001 traditiegetrouw de tweede wedstrijd van het seizoen is. Het Sepang-circuit staat bekend om de lange rechte stukken waar er goed ingehaald kan worden. Echter, in de technische bochtencombinaties kan er genoeg tijd verloren worden.
http://f1-malaysia.com/sepang/turn.gif
Afgelopen seizoenen ::
2008
http://paddocktalk.com/news/html/modules/ew_filemanager/08content/f1/ferrari/malaysia/f1-malaysia-raikkonen-wins-631.jpg
Kimi Räikkönen pakte vorig jaar in Maleisië zijn eerste overwinning van het seizoen. De Fin revancheerde zich daarmee op een dramatisch verlopen GP van Australië. Felipe Massa maakte zelf een fout en spinde van de baan af, maar weet zijn auto niet aan de praat te houden. Robert Kubica en Heikki Kovalainen pakten P2 en P3.
2007
http://www.chinadaily.com.cn/sports/2007-04/09/xin_430404091020961269844.jpg
In 2007 pakte McLaren een perfecte 1-2 overwinning. Fernando Alonso reed zichzelf naar zijn eerste overwinning in het spannende seizoen. Lewis Hamilton hielp zijn teamgenootje met enkele briljante acties op Massa en Räikkönen.
2006
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2008/08/fisi_rena_sepa_2006_470313.jpg
Giancarlo Fisichella pakte hier zijn (vooralsnog) laatste overwinning in zijn carričre. Hij reed zichzelf in de Renault naar de eerste plaats voor teamgenoot Fernando Alonso. Het podium werd compleet gemaakt door Jenson Button. Jacques Villeneuve scoorde voor BMW Sauber de eerste WK-punten.
Bookies ::
Na de 1-2 overwinning van Brawn GP tijdens de Grote Prijs van Australië in Melbourne zijn Jenson Button en Rubens Barrichello opnieuw de grote favorieten voor de eindoverwinning in Maleisië.
De bets bij BWIN.com:
Jenson Button (GBR/Brawn GP) 2.90
Rubens Barrichello (BRA/Brawn GP) 5.50
Robert Kubica (POL/BMW-Sauber) 10.00
Kimi Raikkonen (FIN/Ferrari) 14.00
Jarno Trulli (ITA/Toyota) 15.00
Felipe Massa (BRA/Ferrari) 15.00
Fernando Alonso (ESP/Renault) 15.00
Lewis Hamilton (GBR/McLaren) 15.00
Timo Glock (GER/Toyota) 18.00
Sebastian Vettel (GER/Red Bull) 18.00
Nick Heidfeld (GER/BMW-Sauber) 18.00
Nico Rosberg (GER/Williams) 18.00
Heikki Kovalainen (FIN/McLaren) 50.00
Mark Webber (AUS/Red Bull) 50.00
Kazuki Nakajima (JPN/Williams) 70.00
Nelson Piquet Jr. (BRA/Renault) 150.00
Sebastien Buemi (SUI/S. Toro Rosso) 250.00
Sébastien Bourdais (FRA/S. Toro Rosso) 250.00
Giancarlo Fisichella (ITA/Force India) 400.00
Adrian Sutil (GER/Force India) 400.00
Mocht je je geld zetten op één van de Force India coureurs (Fisichella of Sutil) en zou één van deze twee de race winnen, ben je verzekerd van een hoog geldbedrag. De kans dat dit gebeurt is echter nihil. Button en Barrichello zijn echter de grootste kanshebbers.
Tijdschema ::
De genoemde tijden zijn Nederlandse tijden.
03 april 2009
04:00-05:30 1e vrije training
08:00-09:30 2e vrije training
04 april 2009
08:00-09:00 3e vrije training
11:00-12:00 Kwalificatie
05 april 2009
11:00 Race
WK-standen
http://www.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01373/jenson-button_1373248c.jpg
1. Jenson Button - Brawn Mercedes - 10
2. Rubens Barrichello - Brawn Mercedes - 8
3. Lewis Hamilton - McLaren Mercedes - 6
4. Timo Glock - Toyota - 5
5. Fernando Alonso - Renault - 4
6. Nico Rosberg - Williams Toyota - 3
7. Sebastien Buemi - Scuderia Toro Rosso Ferrari - 2
8. Sebastien Bourdais - Scuderia Toro Rosso Ferrari - 1
1. Brawn Mercedes - 18
2. McLaren Mercedes - 6
3. Toyota - 5
4. Renault - 4
5. Williams Toyota - 3
6. Scuderia Toro Rosso Ferrari - 3
Federici
30 maart 2009, 11:05
Ik weet alleen niet hoe ik een poll enzo moet toevoegen ;)
cookie
30 maart 2009, 11:21
Ik denk dat het gaat regenen, en Alonso gaat winnen dan.
bobskink
30 maart 2009, 13:37
Ik weet alleen niet hoe ik een poll enzo moet toevoegen ;)
Daar is het te laat voor als niet mod, je moet onderaan iets aanvinken, dan posten en dan zie je eerst een ander menu.
Maar niet erg, goede opening, de bookies zijn inderdaad een betere leidraad geworden dezer dagen dan de geschiedenis.
Ik denk dat zelfs in de regen Alonso weinig kans maakt. Vettel heeft bewezen dat hij ook goed is in de regen, Button is er ook niet zo slecht en ze rijden beide met betere wagens.
De bocht na de startfinish straight is redelijk krap, ik gok alweer op 5 kapotte voorvleugels.
Het zou alleszins leuk zijn, dat als Brawn weer domineert dat Rubens deze keer wint. Of Trulli misschien die zich revancheert.
Federici
30 maart 2009, 13:41
Dan moet één van de mods maar de bekende pollvraag toevoegen?
Welk team pakt de winst in Sepang?!
bobskink
30 maart 2009, 13:43
Misschien dat we nu al pilootnamen kunnen toevoegen. Er zijn 10 antwoorden mogelijk, daarom dat ik in Melbourne teams heb genomen, maar nu is het al iets beter in te schatten welke piloten er meedoen oen welke niet. Of toch niet :cool:
TheRealms
30 maart 2009, 13:44
Ik gok toch weer op een overwinning van Brawn GP, dan hoop ik op Button, ik ben altijd fan van hem geweest. Mocht het gaan regenen geef ik ze nog veel kans, maar wellicht ook wat kansen voor Vettel en Kubica om zich te revancheren.
RSRoy
30 maart 2009, 13:47
Als het gaat regenen kan Vettel vast wel iets leuks doen denk ik :)
Bramzel
30 maart 2009, 13:49
Poll toegevoegd :)
Federici
30 maart 2009, 13:50
Het is Maleisië Bram ;)
Bramzel
Ik ga voor BMW. Kubica leek erg sterk in Melbourne en zal gebrand zijn op revange :)
Het is Maleisië Bram ;)
Oepsie, gefixt :)
Federici
Ik geef mijn stem aan Ferrari ;)
bobskink
30 maart 2009, 13:51
Op de RTBF vertelde de presentator dat de mensen in Maileise over de FIA zeiden dat ze zot waren geworden om de GP naar een later uur te verplaatsen. Op dat uur regent het er namelijk zonder weerga, al weken aan een stuk, iedere dag.
Bramzel
30 maart 2009, 13:52
Zot of briljant, thats the question ;)
Federici
30 maart 2009, 13:52
Op de RTBF vertelde de presentator dat de mensen in Maileise over de FIA zeiden dat ze zot waren geworden om de GP naar een later uur te verplaatsen. Op dat uur regent het er namelijk zonder weerga, al weken aan een stuk, iedere dag.
In dat geval mogen alle GP's verplaatst worden naar dergelijke tijdstippen. Hoe dan ook, meestal tijdens een GP blijft het dan droog haha ;)
Tim Wijen
30 maart 2009, 13:54
Ik verwacht regen, veel spektakel en uiteindelijk opnieuw een overwinning voor Brawn GP :)
bobskink
30 maart 2009, 13:55
Ja, maar. Normaal gezien zou een race dit jaar minder afhankelijk moeten zijn van regen of safetycars om spektakel te brengen. Dus ik zou graag eens een normale "boring" race willen zien om te weten hoe het nu echt zit, of de regels hun doel hebben bereikt of niet. Want Melbourne vond ik wel goed, maar niet anders dan voorgaande jaren.
speed9
30 maart 2009, 14:51
Ik wed als het regent dat Massa wint, als het droog blijft en alles zoals gister gaat dat dan Button of bij de voornaam : Rubens, een van die twee dan gaat winnen.
El Maestro
30 maart 2009, 15:28
Ik wed als het regent dat Massa wint, als het droog blijft en alles zoals gister gaat dat dan Button of bij de voornaam : Rubens, een van die twee dan gaat winnen.
Ik denk niet dat er een overwinning in zit voor de Ferrari, en al zeker niet met Massa in de regen.;)
Ik denk dat Brawn weer de absolute nummer 1 wordt!
Bram Van Der Stichelen
30 maart 2009, 15:31
Ach, het is F1, dan blijft het normaal wel droog :p
Federici
30 maart 2009, 15:34
Ach, het is F1, dan blijft het normaal wel droog :p
Het is net alsof Bernie de weergoden omkoopt ;)
bobskink
30 maart 2009, 15:34
Ik denk niet dat er een overwinning in zit voor de Ferrari, en al zeker niet met Massa in de regen.;)
De laatse race van 2008 was nogthans overtuigend gewonnen door Massa in de regen. Maar, 2008 is natuurlijk geen goede maatstaf meer dit jaar.
El Maestro
30 maart 2009, 15:55
De laatse race van 2008 was nogthans overtuigend gewonnen door Massa in de regen. Maar, 2008 is natuurlijk geen goede maatstaf meer dit jaar.
Daar dacht ik even niet bij na:blushing:
Maar ik kan me genoeg regenraces herinneren waarin Massa nou niet bepaald ´heer en meester´ was, met als dieptepunt natuurlijk Silverstone vorig jaar:p
Captain Slow
30 maart 2009, 16:21
IIk denk dat Brawn weer de absolute nummer 1 wordt!
Wil je in het goed gegokt rijtje komen:p
Denk dat we tot na de diffuserrel is opgelost Brawn vooraan zien. Daarna durf ik voorlopig even geen voorspellingen te doen. Button gaf aan dat Brawn Gp harder kon, al weet ik niet of dit bluf of waarheid is.
bobskink
30 maart 2009, 16:22
Daar dacht ik even niet bij na:blushing:
Maar ik kan me genoeg regenraces herinneren waarin Massa nou niet bepaald ´heer en meester´ was, met als dieptepunt natuurlijk Silverstone vorig jaar:p
Klopt, maar toen was Kimi ook echt geen zak waard. Ik denk echt dat het in eerste seizoenshelft vooral aan de Ferrari lag.
Qua regenrace talent denk ik dat Massa enorm verbeterd is ten opzichte van vroeger. Ik heb gewoon de indruk dat er niet meer zoveel uitschieters zijn als vroeger. Vroeger had je Schumacher en Senna die echt super waren in de regen, nu zijn meerdere piloten super in de regen en valt het minder op.
De britten zeggen wel graag dat Hamilton zoals Senna is als het regent, maar dat omwille van twee races race (Japan 2007 en UK 2008) met de beste wagen.
In de andere races waar het regende viel hij behoorlijk tegen (Monaco 2008, China en Europa 2007) en of was er ene Vettel die hem belachelijk maakte (Brazilië en Italië 2008).
bobskink
30 maart 2009, 16:24
Wil je in het goed gegokt rijtje komen:p
Denk dat we tot na de diffuserrel is opgelost Brawn vooraan zien. Daarna durf ik voorlopig even geen voorspellingen te doen. Button gaf aan dat Brawn Gp harder kon, al weet ik niet of dit bluf of waarheid is.
Barichello zei tijdens de persconferentie dat hij de ganse race met een kapotte diffuser had gereden doordat Heiki in zijn gat geramd had, dus ik denk niet dat die diffuser zo doorslaggevend is.
speed9
30 maart 2009, 16:43
Barichello zei tijdens de persconferentie dat hij de ganse race met een kapotte diffuser had gereden doordat Heiki in zijn gat geramd had, dus ik denk niet dat die diffuser zo doorslaggevend is.
Barichello zei zo veel deze week :laugh:Overgens vond ik het wel lol dat die zei dat zijn diffuser kapot was terwijl iedereen zegt dat het competitie vervalsing is :rolleyes: blijkbaar heeft Brawn gewoon een goede auto op tafel.
bobskink
30 maart 2009, 17:05
? nu heb je toch herhaald wat ik zei?
Sander Hogendoorn
30 maart 2009, 17:05
Het gaat regenen en Hamilton wint :cool:
RSRoy
30 maart 2009, 17:09
Vroeger had je Schumacher en Senna die echt super waren in de regen, nu zijn meerdere piloten super in de regen en valt het minder op.
Jos Verstappen:thumbup:
Martijn Mezger
30 maart 2009, 17:10
Het blijft droog en Vettel gaat het ver schoppen als die pool hem er niet weer aframt :P
Schumi rulezzzzz
30 maart 2009, 18:02
Als het gaat regenen kan er van alles gebeuren, ben benieuwd hoe Ferrari dan de boot gaat missen. Hamilton wint in ieder geval als het regent.
bobskink
30 maart 2009, 18:12
Als het gaat regenen kan er van alles gebeuren, ben benieuwd hoe Ferrari dan de boot gaat missen. Hamilton wint in ieder geval als het regent.
Je bedoelt als Vettel pech heeft.
(http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=29349&postcount=25)
Tim Wijen
30 maart 2009, 18:17
Hamilton geef ik ook een kans op de overwinning wanneer het regent. Hij is naar mijn mening simpelweg de beste coureur in de regen :) Dat heeft hij vorig jaar al een aantal keer laten zien (Monaco 2008, België 2008, Italië 2008) Brazilië was inderdaad een erg zwakke race, hoewel er toen natuurlijk extreem veel druk op zijn schouders rustte.
bobskink
30 maart 2009, 18:27
In Monaco waren Massa en Kubicca toch de betere hoor. hamilton ging zelf inde fout, waardoor hij de race won. Italië daar valt over de discussiëren.
Federici
30 maart 2009, 18:34
In Monaco waren Massa en Kubicca toch de betere hoor. hamilton ging zelf inde fout, waardoor hij de race won. Italië daar valt over de discussiëren.
Hamilton won omdat hij zelf de fout in ging? Leg uit ;)
bobskink
30 maart 2009, 18:44
Hamilton won omdat hij zelf de fout in ging? Leg uit ;)
Heb je de GP dan niet gezien? Hij botste tegen de vangrails, wagen was niet beschadigd, maar band lag er half af, moest vroegtijdig pitten en werd volgetankt tot het einde. Kort daarop was er een safetycar en won hij alle verloren tijd terug. Er is inderdaad tacktisch goed gebruik gemaakt van de situatie, maar feit blijft dat Hamilton in de fout ging in de regen en Massa en Kubicca echt sneller waren dat weekend.
Massa maakte overigens ook een uitschuiver, Schumacher deed net hetzelfde in 1997 en iedereen vond hem geniaal in de bewuste race, dus... ik weet het niet :blushing:
Massa maakte overigens ook een uitschuiver, deed net hetzelfde in 1997 en iedereen vond hem geniaal in de bewuste race, dus... ik weet het niet :blushing:
ik wist niet dat massa toen ook al meedeed.. :huh1:
maar ik neem aan dat je Schumacher bedoeld
bobskink
30 maart 2009, 18:53
yup, ben bij het recostrueren van mijn zin Schumacher vergeten er terug tussen te zetten.
Tim Wijen
30 maart 2009, 19:07
Massa en Kubicca echt sneller waren dat weekend.
Dan hebben wij toch een andere race gezien. Hamilton maakte snel terrein goed en reed tegen het einde makkelijk weg van de rest. Massa maakte overigens zelf ook een vergelijkbare fout, maar had geluk dat er geen vangrail of muur stond.
Federici
30 maart 2009, 19:22
Dan hebben wij toch een andere race gezien. Hamilton maakte snel terrein goed en reed tegen het einde makkelijk weg van de rest. Massa maakte overigens zelf ook een vergelijkbare fout, maar had geluk dat er geen vangrail of muur stond.
Klopt. Kubica was als één van de enige dat weekend die foutloos was. :)
bobskink
30 maart 2009, 19:25
3 postjes hoger lezen.
Wat dat tereingoedmaken betreft, ik betwijfel het Racingstefan is hier goed in zo bleek recentelijk, misschien weet hij het beter.
Stefan van Renselaar
30 maart 2009, 22:38
Wat dat tereingoedmaken betreft, ik betwijfel het Racingstefan is hier goed in zo bleek recentelijk, misschien weet hij het beter.
Ik zal morgen voor je kijken. Wel heb ik dan de rondes nodig die je wilt zien :)
Maar het kan trouwens ook gewoon zo zijn de dominatie van Brawn doorgaat in de regen, denk maar aan de Britse GP van 2008, toen ze Barrichello ook zo naar de podium reden.
Requiem84
30 maart 2009, 22:52
Wat de regen & Hamilton betreft, op Silverstone declasseerde hij het hele veld op 1 ronde, op 2 of 3 andere na. Regenrijden kan hij doorgaans wel. Ben vooral benieuwd hoe het zal gaan in de regen met nog minder downforce dan eerst. Vorig jaar klaagden ze al dat het zo gevaarlijk was zonder TC en nu nog glibberiger dus...
Daarnaast zal het Kers voordeel in de regen nog minder worden.
Gerben vd Broek
30 maart 2009, 23:05
In hoeverre laad het KERS systeem op in de regen. Het afremmen gaat dan toch wel even anders dan het heel hard aanremmen zoals op droog. Maar zal toch wel zoveel energie inzitten dat dat niet echt een probleem is.
Maar in de regen zal KERS weinig uitmaken. Denk eerder dat door het gewicht het je aardig kan tegenwerken. Power is er op nat toch altijd teveel, dus zal KERS weinig toevoegen denk ik.
Pingguest
31 maart 2009, 12:33
KERS laat inderdaad gewoon op in de regen; er komt meer energie vrij tijdens het remmen dan mag worden opgevangen door de KERS.
Requiem84
31 maart 2009, 13:00
KERS laat inderdaad gewoon op in de regen; er komt meer energie vrij tijdens het remmen dan mag worden opgevangen door de KERS.
Dat is interessant. Het zou betekenen dat ze in de toekomst ook meer energie zouden kunnen opslaan, als de regels dat toelaten en daarmee dus het aantal PK van 70 (?) verhogen naar hetgeen realistisch mogelijk is, zonder beperking van regels.
Krijgen we straks kers-boosts van 150 pk :) kicke!
Ik weet er dus niks vanaf, dus mijn vraag, hoe zit het eigelijk met gewicht? Het KERS systeem is nu ongeveer 35 kilo (volgens wikipedia) waardoor ze minder gewicht kunnen verdelen en dergelijke, waardoor het minder efficient is om het te gebruiken, maar word het KERS systeem ook zwaarder (doordat er bijvoorbeeld dikkere materialen moeten worden gebruikt om nogsteeds "veilig" te zijn) naarmate het meer energie kan opslaan? Of kunnen ze met hetzelfde/een systeem wat even veel weegt ook bijvoorbeeld 150PK of zelfs meer "boosten"? Want dat geeft natuurlijk een hele hoop voordeel dan dat er op dit moment is.
ik kan me voorstellen dat bij een vliegwiel (williams) je toch een zwaardere behuizing nodig hebt als je met meer energie gaat werken, bij de rest (electrisch?) heb ik het idee dat dat veel minder hoeft, maar of ik dan in de juiste richting denk weet ik niet ;)
Pingguest
31 maart 2009, 15:14
Ik weet er dus niks vanaf, dus mijn vraag, hoe zit het eigelijk met gewicht? Het KERS systeem is nu ongeveer 35 kilo (volgens wikipedia) waardoor ze minder gewicht kunnen verdelen en dergelijke, waardoor het minder efficient is om het te gebruiken, maar word het KERS systeem ook zwaarder (doordat er bijvoorbeeld dikkere materialen moeten worden gebruikt om nogsteeds "veilig" te zijn) naarmate het meer energie kan opslaan? Of kunnen ze met hetzelfde/een systeem wat even veel weegt ook bijvoorbeeld 150PK of zelfs meer "boosten"? Want dat geeft natuurlijk een hele hoop voordeel dan dat er op dit moment is.
ik kan me voorstellen dat bij een vliegwiel (williams) je toch een zwaardere behuizing nodig hebt als je met meer energie gaat werken, bij de rest (electrisch?) heb ik het idee dat dat veel minder hoeft, maar of ik dan in de juiste richting denk weet ik niet ;)
Of KERS zwaarder zal worden, hangt geheel af van de technische ontwikkeling. Het is best mogelijk dat over enige jaren men in staat is om meer kracht te halen uit KERS en tegelijkertijd lichter te maken.
speed9
31 maart 2009, 16:26
Als er regen komt is de vraag : zijn de formule 1 wagens met KERS waterproof,lijk mij wel maar je weet het maar nooit.
Overgens heb ik een vraagje : Er was toch een Nederlandse bedrijf die vliegwielen maak(te) is dat dan de bedrijf dat vliegwielen maakt voor Williams?
Richard117
31 maart 2009, 18:50
Dat is interessant. Het zou betekenen dat ze in de toekomst ook meer energie zouden kunnen opslaan, als de regels dat toelaten en daarmee dus het aantal PK van 70 (?) verhogen naar hetgeen realistisch mogelijk is, zonder beperking van regels.
Krijgen we straks kers-boosts van 150 pk :) kicke!
Ik vraag me af of zo'n grote boost wel echt zo'n voordeel is. Om voordeel van dat extra vermogen te hebben moet je dus met een langere bak gaan rijden. Maar zodra je dan dus zonder boost rijdt kom je vermogen tekort om die versnellingsbakverhouding nog rondt te krijgen. Dan verlies je misschien wel meer dan dat je in die 6 seconden boost gewonnen hebt ;)
Vergelijk het een beetje met jezelf op de fiets, zodra je moe wordt heb je niet meer de kracht om het verzet te draaien wat wel lukte toen je nog fit was.
speed9
31 maart 2009, 19:16
Ik vraag me af of zo'n grote boost wel echt zo'n voordeel is. Om voordeel van dat extra vermogen te hebben moet je dus met een langere bak gaan rijden. Maar zodra je dan dus zonder boost rijdt kom je vermogen tekort om die versnellingsbakverhouding nog rondt te krijgen. Dan verlies je misschien wel meer dan dat je in die 6 seconden boost gewonnen hebt ;)
Vergelijk het een beetje met jezelf op de fiets, zodra je moe wordt heb je niet meer de kracht om het verzet te draaien wat wel lukte toen je nog fit was.Meschien een 8 bak waarvan de 7 versnellingen gewoon voor motorvermogen is en de 8ste meer voor PowerBoost.
MartijnV
31 maart 2009, 19:37
Het hele weekend hoor ik iedereen over het KERS systeem.
Maar hoe waren de reacties over de verstelbare voorvleugels.
Werkelijk niks over gehoord.
Neo-242
31 maart 2009, 19:50
Absoluut waar. Geen woord over gelezen.
Richard117
31 maart 2009, 19:50
Meschien een 8 bak waarvan de 7 versnellingen gewoon voor motorvermogen is en de 8ste meer voor PowerBoost.
Soort overdrive wordt het dan.
Ja wie weet....
Marco K
31 maart 2009, 20:11
Ik vraag me af of zo'n grote boost wel echt zo'n voordeel is. Om voordeel van dat extra vermogen te hebben moet je dus met een langere bak gaan rijden.
Dat zal niet de manier zijn hoe men KERS zal gebruiken. In de on-board beelden van afgelopen weekend zag je o.a. Massa en Hamilton KERS puur gebruiken in de 3e t/m 6e versnelling, en niet op topsnelheid.
Als je een voorganger wilt inhalen kom je met het KERS systeem kom je dus dichter op hem na het uitkomen van de bocht, waarna je in de slipstream kunt komen om hem vervolgens trachten uit te remmen.
Men rijdt zowiezo niet met een 7e versnelling die aan het eind van een leeg rechte stuk in de toerenbegrenzer loopt. Anders zouden ze zeker in de toerenbegrenzer raken als ze in een slipstream zouden zitten.
Pingguest
31 maart 2009, 21:36
Meschien een 8 bak waarvan de 7 versnellingen gewoon voor motorvermogen is en de 8ste meer voor PowerBoost.
Mooie fantasie, maar het is uiterst onwaarschijnlijk dat het ooit werkelijkheid wordt. De reglementen voorzien louter in versnellingsbakken met vier tot zeven versnellingen.
Stefan van Renselaar
31 maart 2009, 21:51
Mooie fantasie, maar het is uiterst onwaarschijnlijk dat het ooit werkelijkheid wordt. De reglementen voorzien louter in versnellingsbakken met vier tot zeven versnellingen.
Daar gaat de spirit weer dat de Formule 1 naar verbetering van straatauto's moet leiden :rolleyes:
paulpeter
31 maart 2009, 23:06
Maar hoe waren de reacties over de verstelbare voorvleugels.
Werkelijk niks over gehoord.
Bij Barrichello viel het wel aardig op anders;)
Marco K
31 maart 2009, 23:08
Meer dan zeven versnellingen voor straatauto's lijkt me overkill.
Ik zie niet in hoe het toestaan van ontwikkeling van een nieuwe (dus dure) 8-traps versnellingsbak in een F1 wagen voor verbetering van straatauto's zou moeten leiden.
Een systeem om rem-energie op te slaan en later voor een deel van de aandrijving te zorgen is in personenwagens een stuk praktischer.
Pingguest
1 april 2009, 08:53
Meer dan zeven versnellingen voor straatauto's lijkt me overkill.
Ik zie niet in hoe het toestaan van ontwikkeling van een nieuwe (dus dure) 8-traps versnellingsbak in een F1 wagen voor verbetering van straatauto's zou moeten leiden.
Een systeem om rem-energie op te slaan en later voor een deel van de aandrijving te zorgen is in personenwagens een stuk praktischer.
Lexus heeft wel degelijk acht-traps versnellingsbakken in haar straatauto's, maar deze zijn doorgaans een automaat. In de Formule 1 zijn automatische transmissies ook verboden.
Zoals bekend ben ik een voorstander van het toelaten van relevante technieken in de Formule 1. Hierbij moet wel verder worden gekeken dan de auto-industrie. Zo is KERS met het vliegwiel -het systeem dat Williams zal gaan gebruiken- weinig relevant voor straatauto's, maar is zij wel relevant gebleken voor bijvoorbeeld treinen. Het gebruik van relevante technieken moet evenwel haar beperking vinden als het gaat om rijhulpmiddelen. Daarom ben ik bijvoorbeeld tegen de (semi-)automatische versnellingsbak, het elektronisch differentieel, electronisch gaspadaal (drive-by-wire) en telemetrie.
Omdat dit topic gaat over de Grand Prix van Maleisië, stel ik voor om deze discussie verder te voeren in de Autosport & Techniek Thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=72).
http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=72
Richard117
1 april 2009, 17:05
electronisch gaspadaal (drive-by-wire)
Wat is er mis met Drive-By-Wire?
Voor zover ik het weet is het enige verschil met een "gewoon" gaspedaal dat er nu geen gaskabel naar de motor loopt maar een electrisch signaal.
Yamaha en Aprillia gebruiken het Ride-by-Wire systeem ook op straatmotoren, dus ik zie niet in waarom dat bij auto's niet zou kunnen. Dus zo'n vreemde technologie is dat niet in een F1-auto.
Pingguest
1 april 2009, 17:18
Wat is er mis met Drive-By-Wire?
Voor zover ik het weet is het enige verschil met een "gewoon" gaspedaal dat er nu geen gaskabel naar de motor loopt maar een electrisch signaal.
Yamaha en Aprillia gebruiken het Ride-by-Wire systeem ook op straatmotoren, dus ik zie niet in waarom dat bij auto's niet zou kunnen. Dus zo'n vreemde technologie is dat niet in een F1-auto.
Met drive-by-wire wordt de accleratiecurve aangepast, wat van dit systeem een driver aid maakt.
Bramzel
1 april 2009, 17:32
Met drive-by-wire wordt de accleratiecurve aangepast, wat van dit systeem een driver aid maakt.
Wanneer is iets een driver aid, en wanneer een technologische vooruitgang? Vroeger reden ze op straatbanden, zijn slicks dan ook een driver aid? Ik vind drive-by-wire wat dat betreft gewoon een voorbeeld van technologische evolutie eigenlijk.
bobskink
1 april 2009, 18:19
Dan is een stuur ook een driver aid. Maar ik begrijp je redenering. Ik denk dat het pas een driver aid is als Ferrari protesteert.
Niels Tieman
1 april 2009, 18:48
Bobskink, word je soms ook niet wat moe van jezelf? Ik snap dat je het niet al te best voor kan hebben met een coureur of met een team maar om nu overal, en bij elk onderwerp, op zoiets in te springen word ook snel oud en saai.
Ontopic; Er loopt altijd een dunne lijn tussen een driving-aid en vooruitstrevende techniek. Ik vind het juist de charme van de Formule1 dat er binnen de regelgeving altijd wel één slim persoon is die daar vraagtekens van weet te maken en het in zijn, en zijn teams, voordeel weet te maken.
Pingguest
1 april 2009, 18:50
Wanneer is iets een driver aid, en wanneer een technologische vooruitgang? Vroeger reden ze op straatbanden, zijn slicks dan ook een driver aid? Ik vind drive-by-wire wat dat betreft gewoon een voorbeeld van technologische evolutie eigenlijk.
De drive-by-wire beperkt de rol van de coureur; De accleratiecurve wordt aangepast zonder ingrijpen door de coureur zelf, omdat deze niet meer overeenkomt met de positie van het gaspedaal. De coureur kan bijvoorbeeld volgas geven en de computer voorkomt dat het gas bij de motor ook daadwerkelijk volledig open komt te staan. Het is dan ook een aanverwante technologie van traction control.
bobskink
1 april 2009, 19:16
Bobskink, word je soms ook niet wat moe van jezelf? Ik snap dat je het niet al te best voor kan hebben met een coureur of met een team maar om nu overal, en bij elk onderwerp, op zoiets in te springen word ook snel oud en saai.
Ontopic; Er loopt altijd een dunne lijn tussen een driving-aid en vooruitstrevende techniek. Ik vind het juist de charme van de Formule1 dat er binnen de regelgeving altijd wel één slim persoon is die daar vraagtekens van weet te maken en het in zijn, en zijn teams, voordeel weet te maken.
Ik heb het misschien een beetje te bondig samengevat. Maar ik zal er op letten;) .
Ik wilde vooral verwijzen naar het derde MCLaren pedaaltje. Dat was ook een nieuwe technische evolutie die aanvankelijk door de FIA werd toegestaan. De piloot zorgde als het ware zelf voor de regeling van de gaspedaal. Uiteindelijk werd het toch verboden.
Maar met de huidige normen waar aerodynamische aspecten minder doorslaggevend moeten zijn denk ik dat er terug meer evoluties op dit gebied zullen voorkomen en wie weet wat er dan weer gebeurt, zoals enkele jaren geleden werd tracktion control en automatisch verleggen toegestaan omdat het te moeilijk te traceren was.
Bramzel
1 april 2009, 23:14
De drive-by-wire beperkt de rol van de coureur; De accleratiecurve wordt aangepast zonder ingrijpen door de coureur zelf, omdat deze niet meer overeenkomt met de positie van het gaspedaal. De coureur kan bijvoorbeeld volgas geven en de computer voorkomt dat het gas bij de motor ook daadwerkelijk volledig open komt te staan. Het is dan ook een aanverwante technologie van traction control.
Je gaat er nu van uit dat DBW zo afgesteld wordt. Het is echter electronisch, dus kan het geregeld en vastgelegd worden, dus kan je het net zo afstellen als een gaskabel toch?
Requiem84
1 april 2009, 23:33
Je gaat er nu van uit dat DBW zo afgesteld wordt. Het is echter electronisch, dus kan het geregeld en vastgelegd worden, dus kan je het net zo afstellen als een gaskabel toch?
Je kúnt het net zo afstellen als een gaskabel, maar waarom zou je dat doen? Om te zorgen dat de coureurs een lekkere lineaire vermogensafgifte hebben bij het gas geven kunnen ze dat dus elektronisch instellen. Zo is het veel makkelijker om uit (langzame) bochten te acceleren zonder dat je vermogen er ineens abrupt inkomt en de achterkant weglijdt. Ik ben het deze keer dus eens met Pingguest, duidelijk een ongewenste driver-aid die het rijden makkelijker maakt :).
Darthwillie
1 april 2009, 23:36
ware het niet dat bij mijn weten de standaard ECU dit onmogelijk maakt.
Bramzel
2 april 2009, 10:41
Je kúnt het net zo afstellen als een gaskabel, maar waarom zou je dat doen?
Omdat het verplicht zou zijn in dat geval? Jullie gaan er van uit dat het allemaal vrij blijft, maar je kan dat toch gewoon vastleggen?
Pingguest
2 april 2009, 11:44
ware het niet dat bij mijn weten de standaard ECU dit onmogelijk maakt.
Nee, de teams mogen de accleratiecurve aanpassen. De ECU laat drie verschillende 'maps' toe. Eén accleratiecurve is specifiek aangepast voor de start.
Omdat het verplicht zou zijn in dat geval? Jullie gaan er van uit dat het allemaal vrij blijft, maar je kan dat toch gewoon vastleggen?
Wanneer een lineaire accleratiecurve verplicht zou worden gesteld, biedt het elektronisch gaspadaal geen aanwijsbaar voordeel meer en is er derhalve geen reden om deze nog langer toe te laten.
Requiem84
2 april 2009, 12:31
Zoals bovenstaande reactie al zegt, als het vastligt, waarom zou je het uberhaupt nog gebruiken dan? Het lijkt mij heel vreemd als het vastligt, want dat levert je dubbel werk op. Je zou eerst de standaard vermogensafgifte van de motor op een testbank moeten verkrijgen, waarna je met de zogenaamde drive-by-wire precies dezelfde curve gaat proberen te imiteren? Zou toch vreemd zijn?
Het nadeel van drive by wire is in de tweede plek dat motorenbouwers het makkelijker hebben. Je hoeft minder te investeren in de rideability van de motor, aangezien je alles toch elektronisch kan aanpassen. (Off-topic: ik zou graag de GP8/9 van Stoner en co eens willen zien rijden zonder enige elektronische gimmick, het zou me niet verbazen als het dan de langzaamste motor van het veld is bijv ;))
Kim Van Der Stichelen
2 april 2009, 13:03
Wordt nog leuk straks :huh1:
http://img126.imageshack.us/img126/2610/z1238656812.jpg
Captain Slow
2 april 2009, 13:13
zow de tandjes he. Ik snap wel dat het zicht dan niet lekker is als er uit zo'n wolk wat naar beneden komt
Rogue
2 april 2009, 13:16
Wow! :huh1:
Mark van Zanten
2 april 2009, 13:52
Ik kreeg even nachtfoto ideeën, totdat ik verder naar beneden scrollde en de baan er ook bij zag :surrender: Dat zal wel een aardig buitje geven!
Raikkonen_WC
2 april 2009, 14:36
Ferrari had een leuk ding op de achtervleugel:
http://images.gpupdate.net/large/121329.jpg
Federici
2 april 2009, 16:04
Leuk speeltje :)
Joost van den Heuvel
2 april 2009, 22:42
Als het echt zo'n giga moesson wordt mogen ze wel een zeiltje over de cockpit spannen zodat die niet vol loopt... net als bij van die sigaar ligfietsen (velomobielen):
http://roodpetje.nl/media/1/bdm-20061229-006.jpg
Darthwillie
2 april 2009, 22:45
wil ik ook hebben zo een fiets :thumbup:
ik snapte vanaf het begin al niet waarom die race later moest, hoe vaak hebben we de laatste jaren niet gezien dat het vlak na de race ging regenen. Daar regent het heeeeeel hard dus kan het zomaar dat dit een giga regenrace wordt. Kan een leuke race worden met een aparte winnaar.
Kan tactisch heel spannend worden. Gaan er teams gewoon alle stints op hard rijden en gokken dat ze toch een keer overmoeten naar wets.
Kim Van Der Stichelen
2 april 2009, 23:18
Als er al gereden wordt zo :surrender:
http://i40.tinypic.com/1y8fuc.jpg
bobskink
2 april 2009, 23:32
Is het mogelijk dat de FIA last moment de race vervroegd? Qua TV regelingen moet dat nog haalbaar zijn aangezien het nergens echt prime time is wanneer ze uitzenden.
Darthwillie
2 april 2009, 23:36
geen enkele kans, satelliet tijd is door de zenders al ingekocht. Dat zou op korte termijn teveel geld kosten en bijna niet te communiceren naar kijkers
kwam deze foto nog tegen van de MotoGP test uit 2006
http://www.pitstop.com.my/news/images/1511060501-S.jpg
plaatselijke mensen zeggen dat er 100% kans op regen is,...................leuk!
Jeroen Ursem
2 april 2009, 23:50
Holy crap, dat is een beste regenbui..
Is er een hoovercraft als safety car deze race? :p
KingBee
3 april 2009, 00:00
Zoals het er nu uitziet kan deze race qua tijdstip dan ook weer tot het rijtje missers van de FIA gerekend worden.
bobskink
3 april 2009, 00:11
Het zou wel een serieuze blamage zijn als ze deze race vroegtijdig moeten stoppen of afgelasten. Eerst een finish min of meer onder safety car en nu mogelijk dit.
In ieder geval, ik kruip toch uit mijn bed om te kijken want ik ben toch weer zeer benieuwd.
Gerben vd Broek
3 april 2009, 00:12
je bed uit kruipen om 11.00 uur in de ochtend mag ook wel ;).
Joost van den Heuvel
3 april 2009, 00:40
Jeetje, die foto... Ze mogen wel schoepen aan de wielen schroeven dan.
Darthwillie
3 april 2009, 00:47
Erg leuk testje op F1.com. Een coureur wordt ondervraagd over zijn kennis in het algemeen en teammaats in het bijzonder. Deze race Vettel,
Grappig dat hij weet dat in zijn geboortejaar (87) voor het eerst Red Bull werd verkocht. :laugh:
Sebastian Vettel (GER) Red Bull Racing. Formula One World Championship, Rd 1, Australian Grand Prix, Practice Day, Albert Park, Melbourne, Australia, Friday, 27 March 2009 Sebastian Vettel (GER) Red Bull Racing RB5. Formula One World Championship, Rd 1, Australian Grand Prix, Race, Albert Park, Melbourne, Australia, Sunday, 29 March 2009 Podium and results: 1st Christopher Wassermann (AUT), Josef Kaufmann Racing, centre. 2nd Sebastian Vettel (GER), Eifelland Racing, left. 3rd Adrian Sutil (GER), HBR Motorsport GmbH, right. Formula BMW ADAC Championship, Rds13&14, Nurburgring, Germany. 17 August 2003. World © Miltenburg/Sutton (L to R): Sebastian Vettel (GER) Red Bull Racing on the grid with Christian Horner (GBR) Red Bull Racing Team Principal. Formula One World Championship, Rd 1, Australian Grand Prix, Race, Albert Park, Melbourne, Australia, Sunday, 29 March 2009 (L to R): David Coulthard (GBR) Red Bull Racing with Sebastian Vettel (GER) Scuderia Toro Rosso. Formula One World Championship, Rd 8, French Grand Prix, Race, Magny-Cours, France, Sunday, 22 June 2008
Have you ever wondered how much your favourite driver knows about his day job, his home town, his team - even his own career history? If the answer is yes, then you’re set to enjoy our new series, ‘Ask the expert’. Although we can't promise to reveal all the facts and stats stored away in your hero’s brain, we can guarantee you a surprise or two. First to take our trivia test is Red Bull’s Sebastian Vettel…
Q: You drive for Red Bull. Can you name three of the ingredients contained in Red Bull’s new cola?
Sebastian Vettel: Three is the target? Ok, let me think: water, vanilla, mustard seed, coca leaf. I know that those four things don’t make the cola - I have to read the ingredient list next time.
Correct - three out of three. The other ingredients are sugar, carbon dioxide, natural caramel flavour, natural flavours from plant extracts: galangal, lime, kola nut, cocoa, liquorice, cinnamon, lemon, ginger, orange, corn mint, pine, cardamom, mace, clove, and lemon juice concentrate, caffeine from coffee beans.
Q: You come from Heppenheim in Germany. The town’s coat of arms features the lion of Hesse, but what is the lion holding in his paws?
SV: A torch, I think? Shame on me that it doesn’t come quick as a shot! I'll have to look when I’m home the next time.
Incorrect - it’s a sword.
Q: Your team mate for this year is Australian driver Mark Webber. If he said to you, ‘Rack off, you big galah!’, what would you do?
SV: I have no idea - but he says so many things that I don’t understand so it doesn’t make a difference if there is one more!
Incorrect - a rough translation would be ‘ Get lost, fool’.
Q: If Red Bull’s technical director Adrian Newey retired from Formula One racing, what would we he probably choose to design instead?
SV: Yachts - and as he always aims for the top, America's Cup yachts.
Correct
Q: Can you explain understeer in fewer than 10 words?
SV: I can do it in three words: opposite of oversteer. That simple!
Half marks - not quite what we were after, but a clever answer nonetheless. Understeer is when the car’s front end doesn't turn into a corner but slides wide.
Q: When, where and in what series did you enjoy your first single-seater victory?
SV: It was in 2003, Formula BMW in Adria.
Correct - 10 May, 2003, to be precise.
Q: A member of Red Bull’s management team scored 14 points during the 1995 British Formula Three championship. Which one?
SV: Christian.
Correct - Red Bull Racing team principal, Christian Horner.
Q: Red Bull’s Factory is based in the English town of Milton Keynes, which feature some famous concrete what?
SV: Straight away I would have said roundabouts! But I guess it must be some animals - cows?
Correct
Q: Your team principal Christian Horner famously jumped into a swimming pool in Monaco almost naked back in 2006 to celebrate the team’s first podium finish. What did he use to cover some (if not all) of his modesty?
SV: A superman cape. Underwear? No underwear. Just a superman cape?
Correct
Q: You are the youngest driver to win a Formula One race. Who remains the youngest driver to have ever competed in a Grand Prix?
SV: I have no idea about his name but I guess it was a Canadian driver. Tell me.
Incorrect - it was Mike Thackwell, a New Zealander, who started the 1980 Canadian Grand Prix for Tyrrell aged 19 years.
Q: On your first-ever outing, during practice for the 2006 Turkish Grand Prix, you were fined for speeding in the pit lane. How much did you have to pay?
SV: Too much. It was $1000 in Istanbul - and at my second race in Monza they raised it to $2000!
Correct
Q: When asked about you, who compared you to Ayrton Senna or Stefan Bellof?
SV: Gerhard
Correct - former boss Gerhard Berger.
Q: You’re a fan of the Beatles. Which of their songs holds the record for the most versions recorded by different artists?
SV: Difficult. They had so many big hits that have been recorded by so many different artists. I wouldn’t know.
Incorrect - it was ‘Yesterday’.
Q: In what year was the first can of Red Bull sold?
SV: Same year as I was born: 1987.
Correct
Q: How many laps did you lead at the Italian Grand Prix before you won the race?
SV: Don’t know exactly. I would say something around 40. Didn’t count them.
Close, but no cigar - it was 49.
Q: You dominated the 2004 Formula BMW championship. How many races did you win that season? SV: 18 - this number I will never forget.
Correct
Q: How many different teams has Mark Webber driven or tested for during his Formula One career?
SV: He started with Minardi, then he went to Jaguar, then he went to Williams, now he is with Red Bull. So my guess is four.
Half marks - he also tested with Benetton and Arrows.
Q: You enjoy British comedy, but which member of Monty Python was born in America, not Britain?
SV: I don’t know. I think it is already an effort to know about Monty Python at my age so forget about the details.
Incorrect - Terry Gilliam
Q: Where was your former Toro Rosso team mate Sebastien Bourdais born?
SV: Le Mans.
Correct - home of the famous French 24-hour race.
Q: You replaced veteran David Coulthard at Red Bull. Can you guess how many interviews he sat through during his F1 career?
SV: He was in Formula One for 15 years, so my guess is that it is probably three times the amount of women he had - something around 30,000?
Incorrect - 55,400 (we’ve no idea about the women!)
Final score: 14 points from a possible 22
Ask the Expert rating: 64%
http://www.formula1.com/news/interviews/2009/3/9106.html
Raikkonen_WC
3 april 2009, 08:56
Heeft iemand een idee waar ik morgen de Kwalificatie live kan kijken op Internet? Heb namelijk een project waar ik aan moet werken, dus geen TV, wel internet in de buurt.
Jonas V
3 april 2009, 09:21
iemand een linkje voor de vrije training?
Edit: gevonden!
Zeepsop
3 april 2009, 09:25
http://atdhe.net/live-tv-5464.html
Alstu :)
Pingguest
3 april 2009, 11:22
Kimi Räikkönen had een probleem met KERS. De hele cockpit rookte. Het deed me denken aan de problemen van Derek Warwick tijdens de Grand Prix van Europa in 1983.
Ferrari_Enzo
3 april 2009, 14:13
Barrichello start 5 plaatsen verder op de grid; hij heeft z'n versnellingsbak gewisseld.
Bron: overal
King Of F1
3 april 2009, 17:55
Heeft iemand een idee waar ik morgen de Kwalificatie live kan kijken op Internet? Heb namelijk een project waar ik aan moet werken, dus geen TV, wel internet in de buurt.
Jammer dat Ziggo online geen RTL7 streamed, anders had je met goede kwaliteit via de website (http://www.ziggo.nl/televisie/livetv) kunnen kijken...
Ralffoxx
3 april 2009, 18:07
Je kunt deze pagina alleen bekijken wanneer je internet hebt van Ziggo.
King Of F1
3 april 2009, 18:10
Dat wel natuurlijk, maar woonde Raymond niet in Limburg ?
Of hoe haal ik dat in mijn hoofd :D
Neo-242
3 april 2009, 20:34
Hij zit daar zo zielig:laugh:
http://images.gpupdate.net/newsnew/121592.jpg
Raikkonen_WC
4 april 2009, 07:51
Dat wel natuurlijk, maar woonde Raymond niet in Limburg ?
Of hoe haal ik dat in mijn hoofd :D
Woon idd in Limburg, maar heb echt geen internet van Ziggo. kut firma :D
En die site waar die streaming van de vrije training is, zend die de F1 niet uit?
speed9
4 april 2009, 10:55
Weet iemand een livestream bvb van rtl 7 ? of andere tv zender
Stefan van Renselaar
4 april 2009, 10:58
Je kunt overal wel de BBC ontvangen lijkt mij???
speed9
4 april 2009, 11:03
Je kunt overal wel de BBC ontvangen lijkt mij???
bedoel via internet niet de tv.\
:blushing: ben te lui om in me eigen kamer te zitte want me pc is daar dood,dus zit ik bij me broertje op zijn pc. alleen er is geen tv.
Raikkonen_WC
4 april 2009, 11:04
Wil het ook graag weten
Raikkonen_WC
4 april 2009, 11:06
speed9
4 april 2009, 11:12
Dat doet me denken aan Champcars van vorig jaar die tijden balk.
(valt me op dat die 10 minute achter loopt)
Alonso rijdt met issuline als verdovings middel voor zijn koorts, is dat geen doping of geest verruimende middel?
Raikkonen_WC
4 april 2009, 11:15
Ja, irritant 10 min achterstand. Iemand meer recent?
speed9
4 april 2009, 11:18
Ja, irritant 10 min achterstand. Iemand meer recent?Heb jij nu ook reclame op die site ?
Darthwillie
4 april 2009, 11:21
Massa eruit?????????????????????????????
rare sessie Q1
Stefan van Renselaar
4 april 2009, 11:22
16 man in 1 seconde :blink::blink::blink:
speed9
4 april 2009, 11:23
Massa Out !!!!
Twijfels aan de KERS : ja,want gister met Kimi en nu Massa die uitvalt moet niet gekker worden.
Q1 : eind stand
Country Driver Team
1 Brazil R Barrichello Brawn
2 Italy J Trulli Toyota
3 Germany T Glock Toyota
4 Germany S Vettel Red Bull
5 Finland H Kovalainen McLaren
6 Australia M Webber Red Bull
7 Great Britain J Button Brawn
8 Germany N Rosberg Williams
9 Germany N Heidfeld BMW Sauber
10 Poland R Kubica BMW Sauber
11 Spain F Alonso Renault
12 Great Britain L Hamilton McLaren
13 Japan K Nakajima Williams
14 Finland K Raikkonen Ferrari
15 France S Bourdais Toro Rosso
16 Brazil F Massa Ferrari
17 Brazil N Piquet Jr. Renault
18 Italy G Fisichella Force India
19 Germany A Sutil Force India
20 Switzerland S Buemi Toro Rosso
helaas zonder tijden
Darthwillie
4 april 2009, 11:26
Massa deed maar 4 rondjes :huh1:
Op de BBC gokken ze dat Ferrari dacht dat ze het wel gingen redden en daarom banden spaarden.
Ferrari heeft dit toegegeven:surrender:
Stefan van Renselaar
4 april 2009, 11:29
Massa deed maar 4 rondjes :huh1:
Op de BBC gokken ze dat Ferrari dacht dat ze het wel gingen redden en daarom banden spaarden.
Ferrari heeft dit toegegeven:surrender:
Maar je verwacht ook niet dat er 16 man binnen 1 seconde zitten. Massa zat nog binnen 1 seconde van Barrichello en toch vloog hij eruit :huh1:
speed9
4 april 2009, 11:32
Maar je verwacht ook niet dat er 16 man binnen 1 seconde zitten. Massa zat nog binnen 1 seconde van Barrichello en toch vloog hij eruit :huh1:ja is toch wel close racing, je moet echt perfect rijden om op 1 te eindigen. :D Olav mol : Hopelelijk komen ze door de keuring ,waarschijnlijk hebben ze daar een stokje voor gestoken ( Red over Truilli)
Darthwillie
4 april 2009, 11:33
Maar je verwacht ook niet dat er 16 man binnen 1 seconde zitten. Massa zat nog binnen 1 seconde van Barrichello en toch vloog hij eruit :huh1:
Het was de hele tijd al close, vorige race ook al. Duur gokje :rolleyes: Vroegah reed Schumacher al rond en als het close werd deed hij een rondje, anders ging hij naar binnen
dit schijnt een goede feed te zijn
http://www.justin.tv/jonny3tv
speed9
4 april 2009, 11:34
Het was de hele tijd al close, vorige race ook al. Duur gokje :rolleyes: Vroegah reed Schumacher al rond en als het close werd deed hij een rondje, anders ging hij naar binnen
dit schijnt een goede feed te zijn
http://www.justin.tv/jonny3tv
ja ok maar, hij reed zulke tijden dat die bij wijze van spreken met zijn ogen dicht kon rijden.
Darthwillie
4 april 2009, 11:41
Brawn speelt met de rest.
Kim Van Der Stichelen
4 april 2009, 11:50
Als Vettel of Barrichello straks eerste zijn, gaat dat dan de boeken in als een pole, ongeacht hun straf?
speed9
4 april 2009, 11:53
Als Vettel of Barrichello straks eerste zijn, gaat dat dan de boeken in als een pole, ongeacht hun straf?denk dat BRawn Barrichello vol met benzine doe, en Button licht laat rijden.
Darthwillie
4 april 2009, 11:53
Als Vettel of Barrichello straks eerste zijn, gaat dat dan de boeken in als een pole, ongeacht hun straf?
Ja, straf volgt na de kwalificatie
CuqeBaqer
4 april 2009, 12:04
Dit doet mij denken aan cheaten met Gp manager 2. Alles vrij geven en alle onderdelen tot je beschikking hebben zodat de concurentie altijd veel te langzaam was.
Darthwillie
4 april 2009, 12:17
Rood zijn de wagens met twijfelachtige diffuser Blauw met KERS
Pos Driver Team
1. Button Brawn-Mercedes
2. Trulli Toyota
3. Vettel Red Bull-Renault
4. Barrichello Brawn-Mercedes
5. Glock Toyota
6. Rosberg Williams-Toyota
7. Webber Red Bull-Renault
8. Kubica BMW-Sauber
9. Raikkonen Ferrari
10. Alonso Renault
Schokkend (woordgrap :D ) dat de eerste KERS auto 9e is.
de RBR is een fantastische wagen!!!
EDIT 10e Kimi reed met uitgeschakelde KERS
Vettel tijdens de persco
Vraag: you're looking good
Vettel: thanks, i'm still young
:lol:
tinyriconen
4 april 2009, 12:25
Vettel tijdens de persco
Vraag: you're looking good
Vettel: thanks, i'm still young
:lol:
:thumbup:
erwin_78
4 april 2009, 12:34
pole 2005: 1:32.582
pole 2006: 1:33.840
- michelin banden leverancier stopt -
pole 2007: 1:35.043
- V10 naar V8 -
pole 2008: 1:35.748
pole 2009: 1:35.181
Sander Hogendoorn
4 april 2009, 12:34
Mooie quali :)
Wat een blunder van de engineer van Massa. Dachten dat ze safe zaten maar het tegendeel was waar. Ik denk dat het gaat tussen Button en de Toyota's.
Uitslag Q3:
1. J. Button Brawn GP 1:35.181 18
2. J. Trulli Toyota 1:35.273 +0.092 20
3. S. Vettel Red Bull Racing 1:35.518 +0.337 17
4. R. Barrichello Brawn GP 1:35.651 +0.470 20
5. T. Glock Toyota 1:35.690 +0.509 24
6. N. Rosberg Williams 1:35.750 +0.569 21
7. M. Webber Red Bull Racing 1:35.797 +0.616 19
8. R. Kubica BMW Sauber 1:36.106 +0.925 19
9. K. Räikkönen Ferrari 1:36.170 +0.989 17
10. F. Alonso Renault 1:37.659 +2.478 15
Nu even afwachten tot de gewichten worden vrijgegeven, denk dat Kubica, Raikkonen en Alonso zwaarder staan dan de rest, en Trulli iets lichter dan Button.
Neo-242
4 april 2009, 13:10
McLaren en Ferrari echt schandalig bezig! Het is te hopen dat Raikkonen tot de nok gevuld is met benzine, want anders is het helemaal droevig.
Prachtig rondje van Button met een superwagen. Barrichello weet al meteen wat hem te doen staat om geen 2de viool te worden in het team.
En inderdaad, de diffusers buiten beschouwing gelaten is de Red Bull een hele goede auto. En Vettel is een verademing in de persconferentie! :-)
Ik hoop morgen op regen met een overwinning van Trulli, en een uitvalbeurt van Button. Zou interessant zijn voor het WK:D
El Maestro
4 april 2009, 13:16
Rood zijn de wagens met twijfelachtige diffuser Blauw met KERS
Schokkend (woordgrap :D ) dat de eerste KERS auto 9e is.
Kimi reed toch zonder KERS? Er was iig geen batterij te zien in beeld:huh1:
Sander Hogendoorn
4 april 2009, 13:24
Kimi reed toch zonder KERS? Er was iig geen batterij te zien in beeld:huh1:
Idd, Kimi reed zonder KERS. Geen batterij in beeld en hij gebruikte het KERS knopje aan z'n stuur ook niet.
Joost van den Heuvel
4 april 2009, 13:47
Hum... dat ging idd lekker voor Massa (NOT!).
Verder wel redelijk te verwachten mannen vooraan met Button, Trulli, Vettel. Vind het wel enorm jammer dat Vettel 10 plekken naar achter gaat.
Btw, als ik zo naar de poll kijk, ben ik voorlopig de enige die denkt dat Trulli hier een kans maakt. Vraag me af waarom.
King Of F1
4 april 2009, 13:52
Misschien omdat Toyota niet uitblinkt in racetactieken en Trulli een mindere racer dan kwalificatiecoureur is :)
Niet dat ze het slecht doen tot nu toe, maar winnen zie ik ook na vandaag nog niet zomaar gebeuren.
Darthwillie
4 april 2009, 14:10
dat betekent dus dat er geen enkele KERS wagen in de top 10 staat :rolleyes:
Stefan van Renselaar
4 april 2009, 14:13
Kimi had de KERS wel aan boord, maar die was uitgeschakeld. Dat was wat ze op de BBC vertelde.
Maar Alonso heeft toch ook KERS, of heb ik iets gemist dat ze het in Sepang niet gebruiken???
RSRoy
4 april 2009, 14:14
Leuke kwali om te kijken. Ben weer erg benieuwd wat het morgen gaat brengen aan de top. In ieder geval lijkt me dat Ferrari en McLaren uitgesloten zijn van de winst.
Sander Hogendoorn
4 april 2009, 14:49
De regen kwam net iets te laat:
http://img18.imageshack.us/img18/7898/d09mal1297.jpg (http://img18.imageshack.us/my.php?image=d09mal1297.jpg)
http://img18.imageshack.us/img18/7658/d09mal1296.jpg (http://img18.imageshack.us/my.php?image=d09mal1296.jpg)
Darthwillie
4 april 2009, 15:00
Kimi had de KERS wel aan boord, maar die was uitgeschakeld. Dat was wat ze op de BBC vertelde.
Maar Alonso heeft toch ook KERS, of heb ik iets gemist dat ze het in Sepang niet gebruiken???
nee, je bent gewoon scherper. Alonso heeft idd KERS
Sander Hogendoorn
4 april 2009, 15:08
De gewichten voor morgen:
Button Brawn BGP 001-Mercedes – 660,0
Jarno Trulli Toyota TF109 – 656,5
Timo Glock Toyota TF109 – 656,5
Rosberg Williams FW31-Toyota – 656,0
Webber Red Bull RB5-Renault – 656,0
Kubica BMW Sauber F1.09 – 663,0
Räikkönen Ferrari F60 – 662,5
Alonso Renault R29 – 680,5
Barrichello Brawn BGP 001-Mercedes – 664,5
Heidfeld BMW Sauber F1.09 – 692,0
Nakajima Williams FW31-Toyota – 683,4
Hamilton McLaren MP4-24-Mercedes – 688,0
Vettel Red Bull RB5-Renault – 647,0
Kovalainen McLaren MP4-24-Mercedes 1- 688,9
Bourdais Toro Rosso STR4-Ferrari – 670,5
Massa Ferrari F60 1- 689,5
Piquet Renault R29 – 681,9
Fisichella Force India VJM02-Mercedes – 680,5
Sutil Force India VJM02-Mercedes – 655,5
Buemi Toro Rosso STR4-Ferrari – 686,5
Had Kimi toch echt zwaarder geschat.. een seconde achter Button en Trulli terwijl hij misschien 1 rondje langer door kan :huh1:
Darthwillie
4 april 2009, 15:14
De gewichten voor morgen:
Button Brawn BGP 001-Mercedes – 660,0
Jarno Trulli Toyota TF109 – 656,5
Timo Glock Toyota TF109 – 656,5
Rosberg Williams FW31-Toyota – 656,0
Webber Red Bull RB5-Renault – 656,0
Kubica BMW Sauber F1.09 – 663,0
Räikkönen Ferrari F60 – 662,5
Alonso Renault R29 – 680,5
Barrichello Brawn BGP 001-Mercedes – 664,5
Heidfeld BMW Sauber F1.09 – 692,0
Nakajima Williams FW31-Toyota – 683,4
Hamilton McLaren MP4-24-Mercedes – 668,0
Vettel Red Bull RB5-Renault – 647,0
Kovalainen McLaren MP4-24-Mercedes 1- 688,9
Bourdais Toro Rosso STR4-Ferrari – 670,5
Massa Ferrari F60 1- 689,5
Piquet Renault R29 – 681,9
Fisichella Force India VJM02-Mercedes – 680,5
Sutil Force India VJM02-Mercedes – 655,5
Buemi Toro Rosso STR4-Ferrari – 686,5
Had Kimi toch echt zwaarder geschat.. een seconde achter Button en Trulli terwijl hij misschien 1 rondje langer door kan :huh1:
verbaast me ook.
Trulli heeft wel een heel goed rondje gedaan :thumbup:
Vettel valt me iets tegen met dit gewicht, Barrichello is ook niet heel goed.
Heidfeld is gekke dingen van plan
Button87
4 april 2009, 15:19
, Barrichello is ook niet heel goed.
Waarom is Barrichello niet goed dan?
hij kwalificeerde zich als 4e met een zwaardere auto dan de mensen om zich heen en dankzij de straf voor zijn versnellingsbak staat hij 9e. dus vindt het nog wel mee vallen.
Darthwillie
4 april 2009, 15:29
met 4kg extra een halve seconde verliezen is teveel (naar mijn mening.)
slecht is het natuurlijk niet
Pingguest
4 april 2009, 15:48
Toch bijzonder dat BrawnGP relatief zwaar is én snel.
bobskink
4 april 2009, 17:48
het ligt iets dichter dan vorige week allemaal, maar toen was Brawn GP, ondanks dat ze vooraan stonden toen ook één van de zwaarst geladen.
Alonso valt nog redelijk mee met zijn bak vol benzine.
Ik ben vooral benieuwd naar Toyota, nu gaan we eindelijk zien wat ze waard zijn.
Stefan van Renselaar
4 april 2009, 18:09
Alonso valt nog redelijk mee met zijn bak vol benzine.
Dan vergeet je ook een klein detail als een ontsteking :innocent:
En Raikkonen had de hele kwalificatie al last van onbalans, dan weer onderstuur, dan weer overstuur...
En volgens Theissen zou Sepang een goed circuit zijn voor KERS, als dat waar is, dan is KERS dus duidelijk een nadeel.
Schumi rulezzzzz
4 april 2009, 21:55
Laat het maar lekker tropisch gaan stortregenen, dan zullen we eens zien wat er gaat gebeuren. Lijkt me mooi als het een grote chaos gaat worden! (remember het 'buitje' in 2001)
Ruben Laenens
4 april 2009, 22:01
Of een race zoals Brazilie 2003 heb ik ook wel zin in:)
Rogue
4 april 2009, 22:16
Ik hoop ook op een stortbui incl. chaos! :thumbup: Of zoiets a la Spa 2008...wat één van de leukste races EVER was. :D
Atreidez
5 april 2009, 10:13
Voorprogramma's zijn onderweg! Is iedereen al wakker? :P
Atreidez
5 april 2009, 10:21
Ik ben de GP2 Asia race aan t opnemen, nog niet gekeken :D Volgens mij zijn het live beelden op de BBC, dus helaas nog niet..
Pingguest
5 april 2009, 10:25
Op de BBC werd net gezegd dat Red Bull regen tijdens de race verwacht.
300GP's met Olav Mol:p is dat met of zonder Hongarije 08 en Monaco 96:p.
Kim Van Der Stichelen
5 april 2009, 10:41
Volgens Button komt de regen zo rond de start :)
Kim Van Der Stichelen
5 april 2009, 10:44
Brundle bij Toyota :lol:
clipto
5 april 2009, 11:08
En we zijn weer onderweg :D
Trulli lekker onderweg
ja kovalainen is ook erg goed bezig
:')
Stefan van Renselaar
5 april 2009, 11:11
Alonso en Rosberg waren lekker weg.
Regen in 12 minuten, volgens de BBC.
clipto
5 april 2009, 11:24
Heeeeerlijke aktie tussen Webber en Alonso!!
foute keuze van ferrari... toch nog geen regen ;)
clipto
5 april 2009, 11:38
Nogal ja...
Scheelt ze al 3 seconde in 1 sector, dat gaat hem niet worden.
Wolken zitten ook nog naast het circuit zover ik nu kan zien... en niet erboven, en dan moet het er ook nog uit komen vallen.
Trulli mooi net voor Barri :D
Darthwillie
5 april 2009, 11:38
Die gokken maar wat :blink: slaat nergens op. Raikkonen verliest bijna 20 seconden per ronde :surrender:
REGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
clipto
5 april 2009, 11:39
Das alvast 1 tijd voor een stop verloren.
Voordeel weg dus ;)
clipto
5 april 2009, 11:42
LOL Kimi over de baordradio; my tyres are completely destroyed :D
Darthwillie
5 april 2009, 11:42
en zijn banden zijn kapot :huh1:
de downforce van de mclaren is gruwelijk slecht
glock op zijn intermediates is heel lekker bezig
clipto
5 april 2009, 11:46
Die McLarens gaan niet lekker in de regen iig
Webber buitenom bij Heidfeld! Whoehoee!
clipto
5 april 2009, 11:52
Waarom zetten ze Glock op inters en Jarno op Full Wets?
Duidelijk dat Timo dik in het voordeel is.
:edit:
Kijk; Jarno ook op inters nu, zag het al in mn glazen bol :D
Darthwillie
5 april 2009, 11:54
Vettel is waanzinnig snel!!!
rammstein_fan
5 april 2009, 11:57
Dit is regen:D
Stefan van Renselaar
5 april 2009, 11:58
Hebben ze er net inters op gezet, moeten ze er weer wets op zetten :D
Vettel er weer uit, jammer....
rammstein_fan
5 april 2009, 12:00
Waarom nou weer die kut tyfus Safety car:@
Stefan van Renselaar
5 april 2009, 12:03
Waarom nou weer die kut tyfus Safety car:@
Omdat iedereen er anders afgaat....
Maar nu een rode vlag.
En een Formule 1 auto is geen race-boot...
jp_f1
5 april 2009, 12:03
Wow, rode vlag. Dat zie je niet vaak :).
Straks dus een sprint race-je aangezien ze nu 59% race afstand zitten
rammstein_fan
5 april 2009, 12:05
Wow, rode vlag. Dat zie je niet vaak :).
Straks dus een sprint race-je aangezien ze nu 59% race afstand zitten
Ze gaan gewoon de race omzetten in 2uur en dan zijn we om 1 uur klaar hoe dan ook
Wat een FIAsco
Stefan van Renselaar
5 april 2009, 12:11
Als de coureurs klagen (Bourdais) dat het onrijdbaar is, dan mag jij het wel proberen van mij, maar dan moet je niet huilen als je in de eerste bocht al achterstevoren staat. :rolleyes:
rammstein_fan
5 april 2009, 12:19
race wordt niet hervat!?! Anders doen ze de wagen van KR tog niet de pits in?? of weer een probleem:(
Richard117
5 april 2009, 12:20
Ze gaan gewoon de race omzetten in 2uur en dan zijn we om 1 uur klaar hoe dan ook
Wat een FIAsco
Onzin, tijd wordt tijdens een code rood gewoon stil gezet. Tijdens een kwalificatie gaan ze toch ook gewoon verder waar ze gebleven waren?
Maar dat dit een fiasco is, is wel duidelijk. Iedereen wist vooraf al dat dit weer rond deze tijd ging komen... En toch starten ze om 17:00 lokaal:rolleyes:
rammstein_fan
5 april 2009, 12:21
Onzin, tijd wordt tijdens een code rood gewoon stil gezet. Tijdens een kwalificatie gaan ze toch ook gewoon verder waar ze gebleven waren?
Maar dat dit een fiasco is, is wel duidelijk. Iedereen wist vooraf al dat dit weer rond deze tijd ging komen... En toch starten ze om 17:00 lokaal:rolleyes:
Tijdens een Kwali is het gewoon doorlopen van de klok
Kim Van Der Stichelen
5 april 2009, 12:22
Het wordt toch lichtjes beter als ik het goed zie, mischien komt er wel een restart....
jp_f1
5 april 2009, 12:22
Hmmm, ik meen me toch vaag te herinneren dat de meeste hier op het forum graag een regen race willen zien. Is er een keer een regenrace is het weer niet goed :confused1:
(Ok, dit (moeson) is ook belachelijk, maar dat is niet het punt :p)
Ik hoop wel op een restart! :)
Maar dit is wel ongekend, dit heb ik heel lang niet gezien dat het zo hard ging regenen!
Volgens de FIA live commentry loopt de klok gewoon door...
jp_f1
5 april 2009, 12:25
Tijdens een Kwali is het gewoon doorlopen van de klok
Bij de live-timing van formula1.com staat nu het volgende:
The clock keeps running on the race, which cannot exceed a two-hour time limit- currently we are one hour and 20 minutes in
Richard117
5 april 2009, 12:31
Lees het net ook in de regels, maar wat vreemd? Is toch nooit zo geweest? Tijdens trainingen zeker niet iig :)
Rogue
5 april 2009, 12:31
Ik hoop ook op een stortbui incl. chaos! :thumbup: Of zoiets a la Spa 2008...wat één van de leukste races EVER was. :D
OK....dit bedoelde ik nou ook weer niet. :huh1:
Vrees dat we de laatste ronde van deze race gezien hebben. :(
Stefan van Renselaar
5 april 2009, 12:33
De race zal wel niet meer worden hervat, want ze moeten daarvoor nog een 10 minuten signaal afgeven voordat ze kunnen herstarten. Dan zal er nog een race van 16 minuten zijn en het zal dan te donker zijn om te racen...
rammstein_fan
5 april 2009, 12:33
Hoe bedoel je geef Button en Barrichello de overwinning maar door de rest uit te schakelen
Richard117
5 april 2009, 12:36
de auto's worden nu toch in de goede volgorde gezet:)
rammstein_fan
5 april 2009, 12:37
de auto's worden nu toch in de goede volgorde gezet:)
Ja met iedereen behalve bovengenoemde op 1 lap achterstand
Rogue
Hoe bedoel je geef Button en Barrichello de overwinning maar door de rest uit te schakelen
Beetje gefrustreerd ofzo? Overigens duurt een race altijd xx ronden óf 2 uur, whatever comes first. Dat is niet alleen nu, dat is altijd zo.
rammstein_fan
restart in 80 sec
Beetje gefrustreerd ofzo? Overigens duurt een race altijd xx ronden óf 2 uur, whatever comes first. Dat is niet alleen nu, dat is altijd zo.
Nee hoor alleen belachelijk dat button en barrichello een ronde voorsprong krijgen
Stefan van Renselaar
5 april 2009, 12:40
Nee, want er is nog niks van de FIA gekomen dat de teams zich moeten gaan klaarmaken voor de restart... Dat is 10 minuten voor de restart.
jp_f1
5 april 2009, 12:45
raikkonen = out
clipto
5 april 2009, 12:45
Dat was Quatar toch?
Was ff mn boterhammen smeren, wat was er met Raikonen?
Kimi, wil denk ik niet meer in deze regen rijden!
restart?
Stefan van Renselaar
5 april 2009, 12:49
Zijn KERS laat hem weer in de steek.
Kim Van Der Stichelen
5 april 2009, 12:50
Zo zeg, die rode vlag was terecht maar ze moesten al lang weer aan het racen geweest zijn nu.
King Of F1
5 april 2009, 12:52
Je hebt geen idee waar je het over hebt ;)
Race is volgens mij ook officieel voorbij nu.
El Maestro
"Race will not be restarted"
:rolleyes:
nouw :(
Not restarted!
Button weer een overwinning :D
rammstein_fan
Wat een anti climax
Rogue
5 april 2009, 12:53
Erg jammer. :(
clipto
5 april 2009, 12:54
Klasse race van Timo Glock dus!
Toyota weer 2+4, lekkere seizoensstart zo :D
Kim Van Der Stichelen
5 april 2009, 12:54
Je hebt geen idee waar je het over hebt ;)
Race is volgens mij ook officieel voorbij nu.
Er zijn genoeg voorbeelden waarbij ze in minder regen gereden hebben, duffe beslissing dit.
Niels Draijer
5 april 2009, 12:55
Anticlimax.....
Volgend jaar gewoon weer iets eerder ons nest uit :)
Knight
5 april 2009, 12:55
Wordt de uitslag nu ook niet een ronde voordat de rode vlag kwam genomen? Ik heb geen idee of dat voor de uitslag nog veel uitmaakt.
Of ze nu restarten of niet, we vinden het toch nooit goed:laugh:. Ik ga maar eens ontbijt maken...
bobskink
5 april 2009, 12:57
Goedje Bernie, iedereen wist het dat dit ging gebeuren en toch gaat hij ermee door. Tijd voor zijn ontslag, het wordt tijd dat de Britse pers zich op hem focust.
Maar het ergste van al vond ik dat terwijl het droog was inhalen helemaal niet makkelijker ging. Alonso had alle moeite van de wereld om zijn wagen op de baan te houden, degenen die erachter zaten raakten er met heel veel moeite voorbij, ik zelfs het gevoel dat het moeilijker was dan vorig jaar.
Rosberg was ook super, allen viel de tactiek wat tegen.
cookie
5 april 2009, 12:58
Wat een farce :thumbdown: Waarom nu afvlaggen na al dat wachten? Op de Nurburgring 2007 gingen ze gewoon over de 2 uurslimiet dacht ik, en de raceklok stond stil dus er was geen reden tot afvlaggen.
En nu zetten ze Heidfeld 2de, nog erger
Zonde want het was een spectaculaire race
King Of F1
5 april 2009, 13:00
Wordt de uitslag nu ook niet een ronde voordat de rode vlag kwam genomen? Ik heb geen idee of dat voor de uitslag nog veel uitmaakt.
Blijkbaar inderdaad :)
Podiumpositie omgewisseld in ieder geval, daarachter ook vast wel wat.
Stefan van Renselaar
5 april 2009, 13:02
Maar het ergste van al vond ik dat terwijl het droog was inhalen helemaal niet makkelijker ging. Alonso had alle moeite van de wereld om zijn wagen op de baan te houden, degenen die erachter zaten raakten er met heel veel moeite voorbij, ik zelfs het gevoel dat het moeilijker was dan vorig jaar.
Die teams hadden ervoor gekozen om geen KERS te nemen, eigen schuld dus.
Maar nu hanger er 2 verschillende Duitse vlaggen, ijk maar naar de kleuren. :p
en op RTL7 begint NU, volgens de commentator LIVE, de race :')
El Maestro
5 april 2009, 13:03
Dikke FAIL met die champagne fles:lol:
tinyriconen
5 april 2009, 13:04
en op RTL7 begint NU, volgens de commentator LIVE, de race :')
Da's vaak zo hea, bij herhalingen met origineel commentaar.
Dikke FAIL met die champagne fles:lol:
Idd, dat ging niet helemaal goed.
Maar begrijp ik het goed? Omdat de race (17:00 lokale tijd) gestart is en omdat het daar nu donkerder wordt rijden ze niet meer verder?
bobskink
5 april 2009, 13:07
Die teams hadden ervoor gekozen om geen KERS te nemen, eigen schuld dus.
Raikonen had toch ook KERS en raakte er ook zeer moeilijk voorbij.
Ruben Laenens
5 april 2009, 13:10
Wat een onzin toch weer, was net een heerlijk spektakelstuk en dan zetten ze die race stop :blink:
Pingguest
5 april 2009, 13:11
Ik heb het altijd prima gevonden om vroeg op te staan. Bij bijvoorbeeld Australië heb ik dat zelfs liever, omdat je om 06:00 na de race nog gewoon kan gaan slapen.
Bram Van Der Stichelen
5 april 2009, 13:12
Wat een farce zeg. Iedereen weet dat een race zo laat op de avond in Maleisië in dit seizoen gewoon om problemen vragen is. Dat ze even de race stopten vond ik wel logisch, maar ze hadden na een tijdje gewoon weer moeten verder gaan. Op het einde leek het toch al gebeterd te zijn. Het regende wel nog, maar dat mag in principe geen probleem zijn voor deze rijders.
De FIA mag zich dringend eens in een hoekje gaan zetten en zich gaan flink schamen. Ik vind dit een schande.
Raikkonen_WC
5 april 2009, 13:14
Wat een coole race, vind het wel een unieke ervaring om weer eens mee te maken :D
clipto
5 april 2009, 13:15
Dat het minder hard regent, wil niet zeggen dat de baan droog is he...
D'r lag nogal wat water zeg, vind het niets gek dat ze hem niet herstart hebben.
bobskink
5 april 2009, 13:17
Wat een coole race, vind het wel een unieke ervaring om weer eens mee te maken :D
Je moet het inderdaad eens meegemaakt hebben als TV kijker, zoals USA 2005, maar als toeschouwer ter plaatse is het toch wel een ontgoocheling denk ik.
Eén positief puntje: geen (voorlopig) dubieuze straffen die werden uitgedeeld.
Jeroen Ursem
5 april 2009, 13:17
Lijkt me een logische keuze hoe het nu ging, het een farce noemen is echt complete onzin, niemand kan normaal rijden in die omstandigheden.
Hopen op beter lijkt me de reden van het lange wachten waarvoor hulde, anders baal je achteraf als het na een half uurtje weer droog was geworden.
Logische beslissingen, niks op aan te merken.
Enige stomme beslissing is de start-tijd geweest :p 9 of 10 uur voor de tv zitten is toch ook een prima tijd lijkt me.
TheRealms
5 april 2009, 13:18
Ik had ook liever gewoon vroeg opgestaan, en dit zei ik vantevoren al. Bernie moet echt is op gaan tyfen.
Mathijs
5 april 2009, 13:21
Zo dat was gaaf! De regen viel precies binnen/buiten de pitwindow van sommige teams, waardoor het lekker door elkaar geschut werd! Toen een klein beetje regen waarbij maar enkele rijders de juiste (inters) banden gekozen hadden. Glock die geniaal komt opzetten. Kimi die een gok neemt die helemaal fout uitpakt.
En op het moment dat iedereen naar de inters overstapt knapt er ergens een wolk waardoor het één grote chaos werd! Serieus vet! Dat nu de race afgelopen is, pech gehad. Maar in ieder geval 150km actie gezien en dat zie ik veel liever dan een optocht van 300km!
Dus naar iedereen die weer eens op de FIA aan het zeiken is: Zet even je anti-FIA bril af, kijk even naar het spektakel op de baan en geniet gewoon van de F1!
Jeroen Ursem
5 april 2009, 13:22
amen.
Bram Van Der Stichelen
5 april 2009, 13:22
Dat het minder hard regent, wil niet zeggen dat de baan droog is he...
D'r lag nogal wat water zeg, vind het niets gek dat ze hem niet herstart hebben.
Ja en? Die mannen moeten toch wel in staat zijn om het te kunnen? Ze krijgen er verdorie genoeg geld voor ook. Tegenwoordig als er wat water op de baan ligt gaan ze direct allemaal aan huilen dat het gevaarlijk is.Komaan zeg. Ik ga akkoord dat er enorm veel water op de baan ligt, maar dan zou het aan de rijders zelf zijn om zich daarop aan te passen. Dat de race werd gestopt in het begin van de regenval ga ik mee akkoord. Dat was echt niet te doen. Maar na een tijdje begon het toch wat minder te regenen, en dan zouden ze gewoon weer de baan op gemoeten zijn, eventueel eerst een paar ronden achter de SC.
Zoals Kim zei zijn er huis wel al minstens even natte gp's geweest. Beste voorbeeld: Spa 1998, een door regen doordrenkte GP. Een massale startcrash, en wat wordt er beslist: gewoon herstarten en voortdoen. Zo moet het ook, en zo zou het vandaag ook moeten geweest zijn.
Het is natuurlijk vooral Bernie die zwaar in de fout gaat door de race zo laat in de avond te leggen. Wat een belachelijke beslissing zeg. Ik zelf zou als toeschouwer niet echt tevreden zijn hierna.
bobskink
5 april 2009, 13:24
De regen was niet echt het probleem, het was gewoon te donker geworden. dat in combinatie met de spray. De rijders zien niets en ik denk dat wij als kijker ook bijna niets meer zien.
Jeroen Ursem
5 april 2009, 13:26
Ik denk niet dat wij in de positie zijn om te beslissen of ze door hadden kunnen rijden, als er maar 1 bocht is waar een paar cm water ligt, drijven alle formule 1 wagens gewoon van de baan, daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt. En inderdaad te donker zal ook meespelen.
Sander Hogendoorn
5 april 2009, 13:28
@ Bram: de auto's waren al aan het aquaplannen bij 30 km/h terwijl ze op de full wets reden, lijkt met niet echt redelijk om te racen ;)
Daarnaast was de tijd die ze hadden veel te kort om nog eens 11 ronden te doen om aan de 75% limiet te komen, dus restarten had weinig zin (ook omdat de baan toen nog zeiknat was) en werd het donker.
Jammer dat Rosberg toen het eenmaal ging regenen langzaam maar zeker wegzakte. Had hem graag op het podium gezien, zeker nadat hij de eerste 18 rondes aan de leiding ging (met een perfecte start:thumbup:).
Joost van den Heuvel
5 april 2009, 13:28
Jammer voor Glock. Toyota had ondanks een slechte start toch best een goede race (taktisch iig zeker). Tijdens de pers conferentie zei Glock dat z'n team hem vertelt had dat hij eerste lag en dat ie daarom een beetje rustig aan deed. Toen de rode vlag werd uitgegooid lag hij 2e met z'n neus bijna in de achterkant van Button. Zou me niks hebben verbaasd als hij een paar bochten later 1e had gelegen. Then again, van echt normaal racen was geen sprake meer. Nu is hij uiteindelijk 3e geworden. Dat zal wel een kleine teleurstelling zijn. Heidfeld is de grote winnaar met slechts een pitstop.
bobskink
5 april 2009, 13:29
Weet er iemand op basis van welke ronde het klassement nu is opgemaakt?
Barichello is trouwens ook weer goed bezig met alle problemen binnen het team naar zich toe te zuigen.
Sander Hogendoorn
5 april 2009, 13:33
Ik heb alles op BBC gekeken, vorige week zat ik nog een beetje te switchen. Ik schakelde om 10 uur in, en om 13:10 toen de BBC uitzending was afgelopen bedacht ik me opeens: 'oja, rtl7 is er ook nog' :p Geen seconde van Olav gehoord dus, en achteraf heb ik hem eigenlijk niet gemist.
BBC :thumbup:
Ferrari_Enzo
5 april 2009, 13:34
Enige juiste beslissing. Jammer maar helaas. Had ook liever een hele race gezien maar ik denk dat dit een goed besluit was.
Wat waren de toeschouwers overigens buitengewoon sportief! Ze hebben maar een halve race gezien en toch geen gezeik.
Martijn Mezger
5 april 2009, 13:43
Hulde aan de mannen die op hun blote kont van de natte grasberg afgleden in dat shot.
Geniaal :D
Kudo's aan Button, wederom erg sterke race.
Ook mooi dat Hamilton is verteld dat hij 5de was. "Oh, i'm 7th? They told me i was 5th."
Als ik dat interview moest doen had ik echt gezegd: "Well they lie more often don't they." :D
Sander Hogendoorn
5 april 2009, 13:57
01 Brawn-Mercedes 25
02 Toyota 16.5
03 BMW Sauber 4
04 Renault 4
05 Williams-Toyota 3.5
06 STR-Ferrari 3
07 RBR-Renault 1.5
08 McLaren-Mercedes 1
09 Force India-Mercedes 0
10 Ferrari 0
Ongelooflijk :D
Pingguest
5 april 2009, 14:02
Zoals Kim zei zijn er huis wel al minstens even natte gp's geweest. Beste voorbeeld: Spa 1998, een door regen doordrenkte GP. Een massale startcrash, en wat wordt er beslist: gewoon herstarten en voortdoen. Zo moet het ook, en zo zou het vandaag ook moeten geweest zijn.
Doordat de Grand Prix te laat begon, was dat niet meer mogelijk. Men moet bedenken dat het in Maleisië al 19:00 lokale tijd was. De straatverlichting was reeds aangezet!
ferrari 0 punten en mclaren 1 punt na 2 races wie had dat verwacht :P
Tjerk Korving
5 april 2009, 14:05
Dat ze de race niet hebben herstart was terecht naar mijn idee. Als je zo af en toe de shots van langs de baan zag, zag je complete riviertjes over de baan gaan en daar is echt niet mee te rijden. Overigens had die starttijd niet een probleem hoeven te zijn, het regenseizoen is daar eigenlijk alweer afgelopen. Maar aangezien ze daar nogal dicht bij de evenaar zitten kan je het het hele jaar door treffen dat je een bui op je dak krijgt, zowel overdag of 's avonds. Niet echt de eerste keer dat we hier een regen race hadden uiteindelijk. Een herstart was overigens ook al niet meer mogelijk doordat de twee uur al bijna waren verstreken.
Enniewee, vond het een vermakelijke race. :)
KingBee
5 april 2009, 14:16
Vergeet niet dat in het echt het nog veel donkerder was dan op de camera's te zien was. Iedereen die roept dat het mietjes zijn als ze niet rijden wil ik nog wel eens horen als er zwaar gewonden of doden waren gevallen. En veel zin had het toch niet, alle zenders over de hele wereld hebben twee uur ingepland voor de race en een latere herstart had toch niet uitgezonden kunnen worden.
Ik heb mij in ieder geval vermaakt. :-)
Overigens over het nieuws dat Hamilton weg wil bij McLaren. Ik denk dat wij heel snel het vertrek van Whitmarsch zullen zien. Of dat voldoende zal zijn weet ik niet. Zoals Eddie Jordan bij de BBC zei: er is geen wij-gevoel, geen chemistry meer in het team. Het feit dat ze als team niet achter de teammanager bleef staan maar hem als zondebok hebben aangewezen is een teken aan de wand.
Wat een seizoen tot nu toe! Fantastisch!
MartijnV
5 april 2009, 14:30
Dat wij gevoel lijkt inderdaad te kloppen. Ook dat hamilton niet wist dat hij 7de is.
De spijkerharde organisatie van Ron Dennis begint sinds zijn ´vertrek´ scheurtjes te vertonen. Tuurlijk is lastig voor Whitmarsch als je het slechtst seizoenstart sinds jaren meemaakt voor mclaren.
Neo-242
5 april 2009, 14:30
Wat een farce! Echt schandalig voor de fans! Hoe een organisatie als de F1 tot dit soort blunders in staat is, is mij een raadsel. Dit is het niveau waar we beland zijn. Een restart was mogelijk in de laatste 20 minuten.
De nieuwe regels zijn ook een farce qua inhalen. 1,5 tot 2 seconden sneller zijn dan een ander en er nog niet voorbij raken. Teams met KERS zijn gewoon nergens. Ferrari, McLaren, Renault, allemaal +/- vrachtwagens op de baan.
En Ferrari met de keuze voor wets op Raikkonen op een 100% droge baan: wat een beslissing! Als het regent moet je niet gaan gokken, dat levert zelden iets op. Extra pijnlijk was dat Brawn de correcte acties deed op Button's wagen. Ferrari staat strategisch gewoon nergens meer zonder hem.
Doordat de Grand Prix te laat begon, was dat niet meer mogelijk. Men moet bedenken dat het in Maleisië al 19:00 lokale tijd was. De straatverlichting was reeds aangezet!
Ah ja, als je om 17h lokale tijd een race start, heb je dit soort dingen. Ofwel blijf je in Europa, omdat je weet dat het vooral Europeanen zijn die F1 kijken op TV, ofwel ga je naar dit soort landen, lever je kijkcijfers in, maar start je op lokale tijd, of organiseer je nachtrace zoals in Signapore. Dit is een organisatorische flater van jewelste. Net zoals het bandenprobleem in Indianapolis een aantal jaren terug. Het kleinste kind zag die in Maleisië aankomen!
Rogue
5 april 2009, 14:41
Wat een farce! Echt schandalig voor de fans! Hoe een organisatie als de F1 tot dit soort blunders in staat is, is mij een raadsel. Dit is het niveau waar we beland zijn. Een restart was mogelijk in de laatste 20 minuten.
Wie ben jij om dat te kunnen beoordelen? Was jij er in levende lijve aanwezig? Ik denk dat er genoeg mensen daar rondlopen, incl. rijders, die er wel verstand van hebben, meer dan dat jij en ik ooit samen zullen hebben.
De nieuwe regels zijn ook een farce qua inhalen. 1,5 tot 2 seconden sneller zijn dan een ander en er nog niet voorbij raken. Teams met KERS zijn gewoon nergens. Ferrari, McLaren, Renault, allemaal +/- vrachtwagens op de baan.
KERS is toch echt een innovatie en een keuze van de teams zelf.
En Ferrari met de keuze voor wets op Raikkonen op een 100% droge baan: wat een beslissing! Als het regent moet je niet gaan gokken, dat levert zelden iets op. Extra pijnlijk was dat Brawn de correcte acties deed op Button's wagen. Ferrari staat strategisch gewoon nergens meer zonder hem.
Er waren wel degelijk druppels toen Raikkonen de full wets kreeg. Alleen zette de regen niet genoeg door zodat toen het écht begon te regenen hij alsnog het bokkie was. Het had ook zomaar wél door kunnen zetten en dan zou het een wereldzet van Ferrari geweest zijn.
Ah ja, als je om 17h lokale tijd een race start, heb je dit soort dingen. Ofwel blijf je in Europa, omdat je weet dat het vooral Europeanen zijn die F1 kijken op TV, ofwel ga je naar dit soort landen, lever je kijkcijfers in, maar start je op lokale tijd, of organiseer je nachtrace zoals in Signapore. Dit is een organisatorische flater van jewelste. Net zoals het bandenprobleem in Indianapolis een aantal jaren terug. Het kleinste kind zag die in Maleisië aankomen!
Mee eens. :)
Ik snap dat men teleurgesteld is dat men geen hele race gezien heeft, dat ben ik ook, maar het zou onverantwoord zijn geweest om alsnog te starten (binnen de grens van 2 uur) naar wat ik gezien heb op de baan. Er stond nog zo'n laag water op een heleboel stukken dat een normaal (regen-)tempo er nooit meer in zou hebben gezeten. Dan zou het zijn "de langzaamste wint" want als je enigszins gas zou geven glij je er af, en dat is niet waar deze sport om draait. :P
MartijnV
5 april 2009, 14:48
Als men om de normale tijd waren gestart hadden ze hetzelfde probleem gehad. kijk naar de GP2 race. Webber zegt dat nu ook op Gp update (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/05/webber-juiste-beslissing-om-race-te-stoppen/)
Het weer kan je niks aan doen, ondanks dat heb ik 31 geweldige rondes gezien.
Ook het gezeur over de 'vrachtwagens' snap ik niet. Het is de keuze van de teams zelf.
Het gevecht aan het begin tussen Hamilton en Vettel was schitterend om te zien.
Neo-242
5 april 2009, 14:55
Wie ben jij om dat te kunnen beoordelen? Was jij er in levende lijve aanwezig? Ik denk dat er genoeg mensen daar rondlopen, incl. rijders, die er wel verstand van hebben, meer dan dat jij en ik ooit samen zullen hebben.
Na dit F1-weekend weer beleefd te hebben, vraag ik me echt af of er inderdaad wel zoveel mensen rondlopen in F1 die verstand van zaken hebben. Ik ben akkoord dat de condities tijdens de hevige regenval enorm slecht waren, maar dat is in het verleden tijdens andere races ook al geweest. Ik denk aan Spa, Nurburging, Fuji, enz... Als ik coureurs als Massa hoor janken als een kind over de boordradio over zijn visier, dan denk ik, zijn dit écht de beste piloten ter wereld? Raikkonen stapt uit, korte broekje aan en lekker ijsje eten:D
Tja, ik zal zoals altijd wel F1 blijven zien, maar krijg de laatste jaren een serieus dubbel gevoel over de teams en piloten... ik heb het gevoel dat men in endurance racing een heel ander kaliber piloten heeft, die over heel wat meer doorzettingsvermogen beschikken...
KERS is toch echt een innovatie en een keuze van de teams zelf.
Inderdaad, en duidelijk een slechte keuze tot hiertoe van de teams die ervoor opteren.
Er waren wel degelijk druppels toen Raikkonen de full wets kreeg. Alleen zette de regen niet genoeg door zodat toen het écht begon te regenen hij alsnog het bokkie was. Het had ook zomaar wél door kunnen zetten en dan zou het een wereldzet van Ferrari geweest zijn.
Zou, zou, zou... een team als Ferrari dient in deze omstandigheden niet te gokken, maar beslissingen te nemen op basis van wat er gebeurt op de baan. Het is een feit dat Ferrari nog maar een schim is van de meesterstrategen die ze waren tijdens het Schumacher tijdperk.
Mee eens. :)
Ik snap dat men teleurgesteld is dat men geen hele race gezien heeft, dat ben ik ook, maar het zou onverantwoord zijn geweest om alsnog te starten (binnen de grens van 2 uur) naar wat ik gezien heb op de baan. Er stond nog zo'n laag water op een heleboel stukken dat een normaal (regen-)tempo er nooit meer in zou hebben gezeten. Dan zou het zijn "de langzaamste wint" want als je enigszins gas zou geven glij je er af, en dat is niet waar deze sport om draait. :P
Nou nou, als je die filosofie doortrekt, moet je elke F1 regenrace stilleggen, zoals in de Indycar series...
Tjerk Korving
5 april 2009, 15:01
Nou nou, als je die filosofie doortrekt, moet je elke F1 regenrace stilleggen, zoals in de Indycar series...
Er liepen riviertjes over de baan waarbij die regen in Brazilië van een paar jaar geleden niets was. Dan moet je vooral weer auto's de baan op sturen die daarmee surfplanken met wielen worden. Meer is het niet als al dat water tussen bodemplaat en asfalt ophoopt.
CuqeBaqer
5 april 2009, 15:04
Stelletje achterlijke bij de FIA.
MartijnV
5 april 2009, 15:07
zit even de herhaling te kijken op rtl7, Olav heeft daar wel een punt wat betreft de veiligheid.
Als door de onweer geen helikopter kan vliegen, mag er niet gereden worden.
En de baanmarshals moeten elkaar kunnen zien, wat tijdens de heftige regenbuien ook niet mogelijk.
Sander Hogendoorn
5 april 2009, 15:09
Stelletje achterlijke bij de FIA.
Tja, dat ze de race dit jaar om 17:00 laten starten is een fout geweest. Maar de rest van de beslissingen die vandaag genomen zijn zijn gewoon correct.
Darthwillie
5 april 2009, 15:29
jammer maar logisch dat ze eerder afbraken. Wat wel grappig was om te zien, toen het weer slechter werd zag je in een keer welke wagens wel en welke geen grip hadden.
Red Bull en Brawn hebben fenomenale grip, McLaren is dramatisch.
Ferrari lijkt compleet in te storten, echt bezopen tactische beslissingen, Kimi alweer KERS problemen. Niet best.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.