PDA

View Full Version : De Grand Prix van Maleisië 2009

Pagina's : 1 [2]

bobskink
5 april 2009, 16:31
... Als ik coureurs als Massa hoor janken als een kind over de boordradio over zijn visier, dan denk ik, zijn dit écht de beste piloten ter wereld? Raikkonen stapt uit, korte broekje aan en lekker ijsje eten:D...

Vele piloten klaagden over hun vizier logisch als je met een vizier bent gestart dat voor zonlicht is bedoeld. Achter de safetycar (die alweer te laat uitkwam) konden de helft van de piloten hun wagen niet eens op de baan houden.
Zelfs Senna de regenracer bij uitstek heeft ook al gevraagd om een race te stoppen als het te erg werd.

Wat ik erger vind, is dat toch weinig piloten het reglement kennen. In Australië was het al van dat doordat Trulli en Hamilton het reglement niet kennen en nu wist Heidfeld niet eens dat hij een andere helm mocht nemen en Hamilton viel uit de lucht omdat de uitslag werd opgemaakt aan de hand van enkele rondes eerder.
Je zou op zijn minst verwachten dat F1 zoals je rijbewijs is, eerst de theorie kennen voor je de baan op mag.

Tim Wijen
5 april 2009, 16:47
Ik verwacht regen, veel spektakel en uiteindelijk opnieuw een overwinning voor Brawn GP :)

I told you so! :p

Darthwillie
5 april 2009, 16:50
Vele piloten klaagden over hun vizier logisch als je met een vizier bent gestart dat voor zonlicht is bedoeld. Achter de safetycar (die alweer te laat uitkwam) konden de helft van de piloten hun wagen niet eens op de baan houden.
Zelfs Senna de regenracer bij uitstek heeft ook al gevraagd om een race te stoppen als het te erg werd.

idd vanaf 3:48
http://www.youtube.com/watch?v=7YSkpBCl3Ac

Ferrari_Enzo
5 april 2009, 17:05
I told you so! :p

Dat was ook niet zo moeilijk...:p

@ Iedereen die klaagt dat de race niet hervat was: dat was sowieso niet meer mogelijk, of wel? Omdat we bijna tegen de 2 uur limiet aan zaten. Weet niet zeker of dit zo is, correct me if I'm wrong. Mocht dit wel het geval zijn geweest, dan was het compleet nutteloos geweest om de race nog te hervatten. Dan hadden we iets van 5 laps achter de safety-car gezien en dat was 't dan......

Stefan van Renselaar
5 april 2009, 17:18
@ Iedereen die klaagt dat de race niet hervat was: dat was sowieso niet meer mogelijk, of wel? Omdat we bijna tegen de 2 uur limiet aan zaten. Weet niet zeker of dit zo is, correct me if I'm wrong. Mocht dit wel het geval zijn geweest, dan was het compleet nutteloos geweest om de race nog te hervatten. Dan hadden we iets van 5 laps achter de safety-car gezien en dat was 't dan......

Ja, Race Controll moet ook 10 minuten voordat een race wordt hervat een melding naar buiten sturen naar de teams, dus om 12:40 het besluit nemen om te hervatten, dan zou de race pas om 12:50 kunnen hervatten. Maar ik had eigenlijk wel een cameraman met een liniaal willen zien die aan het meten was hoe diep die plassen waren. :lol:

Sander Hogendoorn
5 april 2009, 18:02
YouTube - Massa throws his toys out of the pram

"Felipe baby stay cool" :laugh:

En Kimi die even een ijsje tussendoor neemt:

YouTube - Kimi eating ice-cream during Malasian GP

Darthwillie
5 april 2009, 18:26
Je heet niet voor niets Iceman :lol: :thumbup:

Kimi is zo cool

speed9
5 april 2009, 21:14
ik had vanmiddag de herhaaling gezien,het laatste gedeelte athans, en het viel me op dat veel teams door wouden,maar FIA het afkeurde.
Kunnen ze dan geen Inhaalrace doen,soort van uitstel?

tinyriconen
5 april 2009, 21:16
Dat is gewoonweg onhaalbaar. Dat gaat zo verschrikkelijk veel geld kosten plús nog eens alle tv rechten etc. Niet te doen.

speed9
5 april 2009, 21:20
Dat is gewoonweg onhaalbaar. Dat gaat zo verschrikkelijk veel geld kosten plús nog eens alle tv rechten etc. Niet te doen.ja ok ,maar dan zonder live uitzending.gewoon rijden voor de fans en WK. enniet voor de geldbieders enzo.

tinyriconen
5 april 2009, 21:23
Doe je dat, dan kost het veel meer dan dat het oplevert. TV-inkomsten zijn van groot belang in een sport als F1. Een race rijden achter "gesloten deuren" is gewoonweg financiëel niet uitvoerbaar.

speed9
5 april 2009, 21:27
Doe je dat, dan kost het veel meer dan dat het oplevert. TV-inkomsten zijn van groot belang in een sport als F1. Een race rijden achter "gesloten deuren" is gewoonweg financiëel niet uitvoerbaar.
Ok.maar dat is ook met voetbal toch ook een week later in halen of dag later.

Martijn Mezger
5 april 2009, 21:30
Ze mogen ook wel een keer uitrusten voordat ze weer naar China gaan he.
Voetbalveld is meestal om de hoek, hoef je ook niet al je spullen mee te slepen.
Slechte vergelijking.

speed9
5 april 2009, 21:35
Ze mogen ook wel een keer uitrusten voordat ze weer naar China gaan he.
Voetbalveld is meestal om de hoek, hoef je ook niet al je spullen mee te slepen.
Slechte vergelijking.Nou omde hoek als je bedoel binnen 100 km,Maar zou het wel kunnen een Inhaal race met of zonder tv uitzendingen.

Darthwillie
5 april 2009, 21:39
Volgens mij is het een record dat Button heeft gezet, 2 races achter elkaar achter de SF te finishen

speed9
5 april 2009, 21:41
Volgens mij is het een record dat Button heeft gezet, 2 races achter elkaar achter de SF te finishen
en 2 overwinningen met een Rookie team en een persoonlijke record( 2 overwinninge achter elkaar)

tinyriconen
5 april 2009, 21:46
Ok.maar dat is ook met voetbal toch ook een week later in halen of dag later.

22 spelers laten voetballen kost nog altijd miljoenen euro's minder dan 20 Formule 1 auto's.

Tjerk Korving
5 april 2009, 21:55
22 spelers laten voetballen kost nog altijd miljoenen euro's minder dan 20 Formule 1 auto's.
Kwam net nog wat getalletjes uit 2004 tegen en toen kwamen de verblijf -en reiskosten van alle teams bij elkaar al uit op zo'n 86 miljoen dollar. Zelfs al deel je dat door iets van 18 races is het nog een klap geld en je kan niet zomaar even van alles gaan omboeken.

Darthwillie
6 april 2009, 02:14
En Kimi die even een ijsje tussendoor neemt:

YouTube - Kimi eating ice-cream during Malasian GP (http://www.youtube.com/watch?v=TBlrX0W0GAw)
http://i169.photobucket.com/albums/u233/r7coo/schumacherlollipop.jpg
met dank aan het autosportforum

El Maestro
6 april 2009, 02:25
No comment...

:lol:

RSRoy
6 april 2009, 09:18
Erg leuke race gezien, naar mijn idee werd er toch voldoende ingehaalt. En Alonso is gewoon een meeste in zijn wagen zo breed mogelijk maken, daarbij liep dat ding ook loeihard op het rechtestuk zodat slipstreamen vaak erg moeilijk was.

Jammer dat de race gestopt is maar het was gewoon een juist besluit. Rijden met riviertjes op het circuit is gewoon niet te doen. Dat was toen in Brazilie ook en Schumacher en Verstappen (doorgaangs goede regenrijders) gingen er allebei in dezelfde bocht uit. En daar was echt wel minder water dan wat we gisteren zagen.

Bramzel
6 april 2009, 09:56
Erg leuke race gezien, naar mijn idee werd er toch voldoende ingehaalt. En Alonso is gewoon een meeste in zijn wagen zo breed mogelijk maken, daarbij liep dat ding ook loeihard op het rechtestuk zodat slipstreamen vaak erg moeilijk was.

Alonso wist telkens optimaal gebruik te maken van zijn KERS om aanvallen te pareren, dat deed hij erg goed. Dat kon je ook mooi op de rechte stukken zien.

Joost van den Heuvel
6 april 2009, 12:25
Je heet niet voor niets Iceman :lol: :thumbup:

Kimi is zo cool

:lol::lol::lol:

bobskink
6 april 2009, 13:24
Bernie is toch een koppige dwaas: Ecclestone stands by late start time (http://www.autosport.com/news/report.php/id/74320)
Nog maar twee races en iedere keer heeft het voor problemen gezorgd, toch weet hij het beter.

Het steekt mij enorm tegen dat Bernie over zoveel beslist over zaken waar hijzelf helemaal niets vanaf weet. Alle piloten vinden het niet verstandig en onveilig, maar Bernie achter zijn bureau weet natuurlijk beter.

Bramzel
6 april 2009, 13:27
Het is economische crisis en ook de F1 zal dat merken. Latere starttijd = meer kijkers = meer reclame inkomsten. Zo simpel is het gewoon. Rijders zeuren toch altijd, als het het een niet is is het het ander wel.

bobskink
6 april 2009, 13:34
Daar zit misschien wel wat logica achter, maar waarom plant Bernie de gp van Engeland alweer tijdens Wimbledon, weliswaar niet tijdens de finale nu, maar toch, het scheelt potentiële kijkers.

Het is gewoon hetzelfde lolletje as met de nieuwe regels, alles ging prima, toch veranderen ze de boel.

Mathijs
6 april 2009, 13:59
Daar zit misschien wel wat logica achter, maar waarom plant Bernie de gp van Engeland alweer tijdens Wimbledon, weliswaar niet tijdens de finale nu, maar toch, het scheelt potentiële kijkers.

Het is gewoon hetzelfde lolletje as met de nieuwe regels, alles ging prima, toch veranderen ze de boel.
Tja, het is onmogelijk om met alle sportevenementen rekening te houden. Ik verwacht niet dat er minder mensen naar Silverstone komen omdat er ergens anders een partijtje wordt getennisd. Denk dat het toch andere soort mensen trekt. Ook zullen de kijkcijfers niet direct lager liggen.

bobskink
6 april 2009, 14:07
Daar ben ik nu eens 100% zeker van. er zijn trouwens al klachten over geweest in het verleden. Voor ons maakt het geen verschil, maar voor de Britten wel.

Voorbeeldje, mijn schoonbroer heeft helemaal geen uitgesproken interesse in sport. Maar hij kijkt wel jaarlijks naar de Ronde van Vlaanderen en de GP van België, dat is het zowat en ik denk dat er zo velen zijn. Beeld je eens in dat beiden op dezelfde dag zouden vallen.

Je moet op zijn mist rekening houden met de lokale sportevenementen.

tinyriconen
6 april 2009, 14:14
Daar ben ik nu eens 100% zeker van. er zijn trouwens al klachten over geweest in het verleden. Voor ons maakt het geen verschil, maar voor de Britten wel.

Voorbeeldje, mijn schoonbroer heeft helemaal geen uitgesproken interesse in sport. Maar hij kijkt wel jaarlijks naar de Ronde van Vlaanderen en de GP van België, dat is het zowat en ik denk dat er zo velen zijn. Beeld je eens in dat beiden op dezelfde dag zouden vallen.

Zo is het wel eens gebeurd dat er in één weekend de GP van Engeland werd verreden, de finale van Wimbledon was, de start van de Tour de France plaatsvond en de WK-voetbal finale werd gespeeld.

Alles z'n eigen weekendje geven gaat niet zomaar.

Mathijs
6 april 2009, 14:22

Misschien kijken er in Engeland dan 10% minder mensen naar de F1. So what, dat voelt de F1 echt niet. Zo was dit weekend de marathon van Rotterdam volgens mij gelijk met de F1. Hierdoor zullen ook vast wel mensen daar naar zijn gaan kijken, maar dat heb je elk weekend wel in een land dat het samenvalt.
En Silverstone of is het dit jaar Donington? zal echt wel uitverkocht zijn. Er komen ook vaak mensen van het continent naar Engeland om daar de GP te bekijken.

Richard117
6 april 2009, 19:53
Het is economische crisis en ook de F1 zal dat merken. Latere starttijd = meer kijkers = meer reclame inkomsten. Zo simpel is het gewoon. Rijders zeuren toch altijd, als het het een niet is is het het ander wel.

Nou vraag ik me af hoeveel kijkers er tijdens die code rood zijn blijven hangen op die zender. Ik denk hoofdzakelijk de echte fans die om 5:00 ook voor de buis gezeten zouden hebben, dus waar doe je het dan allemaal voor?

En dan kan Bernie wel eigenwijs (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/06/organisatie-maleisie-overweegt-andere-starttijd/) vol blijven houden dat het om 14:00 ook geregend zou hebben, maar de regenkans om 17:00 was 100% en veel extremer als de buien die ze daar eerder op de dag hebben. Maar het is al langer duidelijk dat Bernie schijt aan alles en iedereen heeft en doet wat hij wil ;)

Pingguest
6 april 2009, 20:10
Ach ja, zolang E€€£e$tone z'n loonzak maar kan vullen.

tinyriconen
6 april 2009, 20:14
Nou vraag ik me af hoeveel kijkers er tijdens die code rood zijn blijven hangen op die zender. Ik denk hoofdzakelijk de echte fans die om 5:00 ook voor de buis gezeten zouden hebben, dus waar doe je het dan allemaal voor?

Hoho, nu begin je toch even de situatie verkeerd in te schatten. Denk je soms echt dat Bernie van te voren dacht: "Ik laat de race later beginnen zodat er meer Europeanen kunnen kijken naar een code rood situatie. Ja, dát ga ik doen! Zo vul ik m'n portemonnee!"

Natuurlijk niet. Ik vind het, commerciëel gezien een hele verstandige zet. Echter heeft het niet zo mooi uitgepakt, achteraf gezien.

Zoals we al eerder hebben aangegeven is het later uitrijden van de race financiëel niet mogelijk.. het op het allerlaatste moment met 3-4 uur vervroegen van de start is ook niet haalbaar. Denk maar aan alle uitzendrechten.

Darthwillie
6 april 2009, 20:14
Alle drie de dagen heeft het rond dat tijdstip geregend. Mensen rond het circuit zeiden al dat de race absoluut verregend zou worden, maar gelukkig Bernie weet het beter :rolleyes:

F1 kan weer eens een normale race gebruiken, die gewoon finisht etc.

Neo-242
6 april 2009, 20:17
Dat er hier F1-fans zijn die goed weten hoe het al jaren na de race als een echte moesson neerkomt in Maleisië, de farce van zondag hebben aanschouwd, en dan nog Ecclestone gelijk geven, verbaast me enorm.

DarthWillie heeft gelijk, ik keek enorm uit naar de start van dit seizoen, maar het is buiten de verrassing van de rangorde nog niet vet geweest in de eerste 2 races. Ik wil een normale race!

Richard117
6 april 2009, 20:29
Hoho, nu begin je toch even de situatie verkeerd in te schatten. Denk je soms echt dat Bernie van te voren dacht: "Ik laat de race later beginnen zodat er meer Europeanen kunnen kijken naar een code rood situatie. Ja, dát ga ik doen! Zo vul ik m'n portemonnee!"

Natuurlijk niet. Ik vind het, commerciëel gezien een hele verstandige zet. Echter heeft het niet zo mooi uitgepakt, achteraf gezien.

Zoals we al eerder hebben aangegeven is het later uitrijden van de race financiëel niet mogelijk.. het op het allerlaatste moment met 3-4 uur vervroegen van de start is ook niet haalbaar. Denk maar aan alle uitzendrechten.

Maar volgens mij is het al 10 jaar zo dat direct na de race er een stortbui komt. De locals waarschuwde er al voor dat het niet verstandig was, veel F1-volgers wisten weken van te voren al dat er regen ging komen en ook dat het iets meer dan een normaal buitje zou zijn.
Tuurlijk heeft Bernie niet gedacht van "ik laat die mensen eens lekker naar een code rood kijken". Maar als hij gewoon naar de experts en naar de locals had geluisterd en als hij gewoon zijn eigen gezonde verstand had gebruikt en naar de laatste 10 jaar in Maleisië had gekeken(of is hij daar inmiddels te dement voor??? :rolleyes:) dan had hij gezien dat dit niet verstandig was.
Maar zelfs nu blijft hij nog stronteigenwijs.

Tuurlijk was de code rood op dat moment de enige juiste beslissing, maar zover had het helemaal niet hoeven te komen ;)
En dat er niet meer gestart is/wordt lijkt me ook geen punt van discussie.
De enige discussie waar het nu nog om hoeft te gaan is waarom €cc£€$ton€ zo eigenwijs is en hoever hij gaat om maar zoveel mogelijk geld binnen te harken.

CuqeBaqer
6 april 2009, 20:45
Ben het 100 % met Richard eens.

speed9
6 april 2009, 21:18
voorkomen is beter dan genezen,maar dit ging om het woordje GELD.
Als of ze de plubliek vermaken als ze de helft van de race stil staan.

Dr.Nono
7 april 2009, 10:13
Leuk artikel over deze GP op F1 Fanatic (http://www.f1fanatic.co.uk/2009/04/07/unravelling-the-mayhem-in-malaysia/) waar o.a. het volgende staat:

...
The events surrounding the race stoppage and the restart brought into sharp focus just how complicated the regulations surrounding it are. As a viewer, I found it incredibly frustrating that no-one on the BBC’s team appeared to know the rules surrounding the two hour time limit.

Martin Brundle quoted a specific part of the regulations which confirmed in his mind that there would not have been time to re-start the race because the two hour time limit would have passed. A more thorough reading of the rulebook reveals that article 5.3 of the Sporting Regulations (http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/B875CF540CCF75E5C125758300329A2B//1-2009%20F1%20SPORTING%20REGULATIONS%20(Showing%20Al terations)%2024-03-2009.pdf) stipulates that the length of the suspension is added to the two hour time limit.

In other words, even though the race clock keeps ticking, the clock for the two hour time limit is effectively stopped. Time spent while the race is suspended does not count towards the two hour time limit.
...

In de reglementen staat op pagina 3, artikel 5.3:

The distance of all races, from the start signal referred to in Article 38.9 to the chequered flag, shall be equal to the least number of complete laps which exceed a distance of 305 km (Monaco 260km). However, should two hours elapse before the scheduled race distance is completed, the leader will be shown the chequered flag when he crosses the control line (the Line) at the end of the lap during which the two hour period ended. However, should the race be suspended (see Article 41) the length of the suspension will be
added to this period.

De race had dus theoretisch door kunnen gaan na de 2 uurs limiet, ware het niet dat het onderhand ernstig donker begon te worden....

En het blijft opvallend dat zowel Brundle, Coulthard als de Williams engineer op de teamradio dit niet wisten?! :huh1:

cookie
7 april 2009, 11:16
Natuurlijk mocht de race nog doorgaan als de 2 uur gepasseerd waren, op de Nurburgring in 2007 hebben we gezien dat dit kan. Als ze gewoon een uurtje eerder hadden gestart (16:00 uur lokale tijd) had er geen probleem geweest, en dat was ook een mooie tijd voor europese TV kijkers. Ik vond de start om 11:00 uur irritant, normaal eet ik 's middags om 12:00 uur maar dat moest nu uitgesteld worden tot 13:00 uur.

RSRoy
7 april 2009, 11:50
Ik vond de start om 11:00 uur irritant, normaal eet ik 's middags om 12:00 uur maar dat moest nu uitgesteld worden tot 13:00 uur.

Dit is natuurlijk de allerbelangrijkste reden om een uur eerder te starten :lol: