PDA

View Full Version : De Grand Prix van Australië 2009

Pagina's : [1] 2 3

bobskink
6 maart 2009, 12:16
Nu alle teams bekend zijn en na een zeer lange winterstop kunnen we er eindelijk aan beginnen. Ik weet het, een beetje vroeg, maar het seizoen 2009 begint extra laat, 29 Maart. De laatste jaren waren begon het seizoen telkens enkele weken vroeger. De teams zullen alle extra tijd kunnen gebruiken, want in 2009 veranderd er veel: Zie Formule1 2009: pre-season (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=144)

Net zoals bij het begin van het seizoen 1998 starten alle teams met volledig nieuwe wagens en kunnen we het afgelopen seizoen moeilijk als referentie gebruiken. de kans dus om een slag te slaan bij de bookmakers (https://www.bwin.com/nl/formule-1), want er kan misschien wel een onverwachtse winnaar uit de bus vallen. Hamilton is de grote favoriet om zijn titel te verlengen, maar dat was Villeneuve ook in 1998, alleen de kenners wisten beter, de kampioen zou in een wagen van Adrian Newey zitten. Kan hij het dit jaar opnieuw flikken en bij red Bull een winnende bolide afleveren. Blijven MCLaren en Ferrari op kop, Sluit BMW volwaardig aan en doet Renault terug mee... Niemand die het nu al kan zeggen, veel te veel vraagtekens die pas na de race zullen beantwoord worden...

... en dan nog...

Dit is het plan van het track:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Circuit_Albert_Park.svg/575px-Circuit_Albert_Park.svg.png
5.303 km
58 rondes = 307.574 km

en zo ziet het er in Google maps uit (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=melbourne&ie=UTF8&ll=-37.846325,144.976015&spn=0.030195,0.06609&t=k&z=15)

Statistiekjes 2008
Pole: 1:26.714 Hamilton
Snelste ronde: 1:27.418 in ronde 43 Kovalainen

http://www1.pictures.gi.zimbio.com/Australian+F1+Grand+Prix+pZ3jRTovYzxl.jpg
Vorig jaar, 2008 (http://en.wikipedia.org/wiki/2008_Australian_Grand_Prix), zagen we een redelijk saaie race in Melbourne. Hamilton reed gemakkelijk naar de zege en Ferrari knoeide waardoor het achter Hamilton toch een beetje spannend was. Heidfeld en Rosberg, voor de eerste keer vervolledigden het podium. Het leek de voorbode van een voorspelbaar en dominant jaar voor Lewis, het draaide echter volledig anders uit.

http://jmowery.files.wordpress.com/2007/10/f1.jpg
In 2007 (http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Australian_Grand_Prix) was het al niet veel beter, Raikonen, in zijn eerste race voor Ferrari, reed easy naar de overwinning en het peloton volgde. Zoals ze gestart waren stonden ook Alonso en Hamilton op het podium Het leek de voorbode van een voorspelbaar en dominant jaar voor Kimi, het draaide echter volledig anders uit, deja vu!

http://www.f1-photo.com/Gallery/2006/Australia/Alonso_2006_Australia_01_PHC.jpg
In 2006 (http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Australian_Grand_Prix) was Bahrein de opener en Schumacher herrezen na een erbarmelijk seizoen in 2005 stond op pole, wie had dat gedacht. Ferrari bij de start één en twee. Na 57 ronden stond Alonso wel bovenaan op het podium, met Schumacher en Raikonen naast hem, de vriendjes van het jaar voordien en de oude rot die van geen stoppen wil weten. Een veelbelovender podium konden we ons niet toewensen.
In Autralië won Alonso ook, terwijl Button vanop de pole was gestart.

http://images.onesite.com/club.forceindiaf1.com/user/fisichella/fisichella_vinner.jpg
2005 (http://en.wikipedia.org/wiki/2005_Australian_Grand_Prix), hij had het op voorhand aangekondigd dat hij naar Australië kwam om te winnen. Fisichella hield zijn woord na veel belovende wintertests. Na al die jaren Ferrari dominantie leek hun rijk eindelijk te wankelen mede door de nieuwe banden regels. Zou alles anders worden in 2005? red Bull scoorde ook meteen in hun eerste race.

2004 (http://en.wikipedia.org/wiki/2004_Australian_Grand_Prix) Ferrari één en twee in de gebruikelijke volgorde, wie 's nachts was opgestaan moet zeker in slaap zijn gevallen voor zijn televisietoestel. Na het gefoefel van 2003 was Ferrari helemaal terug en liet het vanaf de eerste race merken. De rest van het seizoen was niet veel beter, behalve voor Duitsers en Italianen, het saaiste seizoen ooit.

http://www.formula1.com/photos/597x478/sutton/2003/d03aus1407.jpg
In 2003 (http://en.wikipedia.org/wiki/2003_Australian_Grand_Prix) kregen we een spetterende race te zien, dankzij de regen en dankzij het nieuwe kwalificatiesysteem, beter kon dit spannende seizoen haast niet beginnen. Voor het eerst in jaren ook geen rood op het podium te zien. Coulthard won zijn laatste F1 race, Montoya was een teleurgestelde tweede, want hij had een zekere zege uit handen gegeven na een domme spin, Raikonen was derde.

http://www.f1professionalphotoshop.com/catalog/images/thumbs/CRASH02MEL3.jpg
2002 (http://en.wikipedia.org/wiki/2002_Australian_Grand_Prix), Ondanks dat Schumacher zoals de twee voorgaande jaren won was dit best wel een spannende race, een hoopgeven begin voor het seizoen, neen dus. Montoya werd tweede en Raikonen mocht voor de eerste keer het podium op. En een lichtpuntje, Mark Webber stuurt zijn Minardi naar de 5de plaats, dit nog in de tijd dat je maar tot de 6de plaats punten krijgt.

Statistiekjes

Van de huidige rijders won niemand meer dan één keer in Australië, Alonso, Fisichella, Hamilton en Raikonen wonnen er elk één keer. Van de recent gepensioneerde rijders won Schumacher en vier keer en Coulthard twee keer.

McLaren en Ferrari wonnen er beiden tien keer, maar daar is Adelaide ook bijgerekend.
De laatste drie seizoenen was de winnaar van de seizoens opener ook de wereldkampioen van dat jaar.

De voorlopig snelste tijden van de testsesies ter vergelijking. (http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=24016&postcount=779)

Wat wordt het over goed drie weken, Vettel of Hamilton, regen of zon, spectakel of maffen voor de televisie?...

Pingguest
6 maart 2009, 13:56
Kan je de poll nog aanpassen? Het moet McLaren zijn en niet MClaren.

Any way, ik vermoed dat McLaren en BMW de beste auto's zullen hebben. Ferrari lijkt, helaas achter te lopen in ontwikkeling.

Ik ben benieuwd welke teams gebruik zullen maken van KERS.

Darthwillie
6 maart 2009, 14:32
????? McLaren test voornamelijk met de 2008 achtervleugel, de test die ze deden met de 2009 vleugel waren ze langzaam.

Stiekem verwacht ik Renault erg vooraan. In Alonso's handen vliegt dat ding.

Het is erg moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren, vrijwel alle teams krijgen grote updates voor de komende race.

Federici
6 maart 2009, 14:33
Het begint te kriebelen. :D

Bramzel
6 maart 2009, 14:34
Mooie startpost :) Ik zou de tijden en data er nog even bij zetten, dan is dat ook duidelijk voor iedereen.

Federici
6 maart 2009, 14:38
Ik geef McLaren trouwens de beste kansen voor Melbourne. Mijn stem gaat naar dat team.

Dr.Nono
6 maart 2009, 14:41
Ik hoop (stem) Red Bull (al was het maar omdat de auto zo mooi is) maar ik verwacht uiteindelijk toch Ferrari.

Roel Bakker
6 maart 2009, 16:07
Kan je de poll nog aanpassen? Het moet McLaren zijn en niet MClaren.

Any way, ik vermoed dat McLaren en BMW de beste auto's zullen hebben. Ferrari lijkt, helaas achter te lopen in ontwikkeling.

Ik ben benieuwd welke teams gebruik zullen maken van KERS.

Waaruit concludeer je dat Ferrari achterloopt? Volgens mij zijn ze tijdens de test constant in de top terug te vinden hoor.

Federici
6 maart 2009, 17:46
Haha, Toyota?! :D
Lijkt me wel heel stuk dat die gaan winnen.. Lekker optimistisch, dat wel ;)

Tim Wijen
6 maart 2009, 18:19
Ik vind het erg moeilijk te zeggen wie er goed voor staan. Ferrari, Toyota en Red Bull lijken het goed te doen. Mclaren, Renault en BMW vind ik tot nog toe redelijk tegenvallen. Toch denk ik dat zij nog niet hun ware kracht hebben getoond. Ik denk dat het tussen Ferrari, Renault en BMW gaat. Mclaren en BMW zullen pas later in het seizoen op stoom komen :)

Stefan Kollee
6 maart 2009, 18:20
Dank je, ik dacht ik gun ze ook een kans!

Federici
6 maart 2009, 18:27
Ik vind het erg moeilijk te zeggen wie er goed voor staan. Ferrari, Toyota en Red Bull lijken het goed te doen. Mclaren, Renault en BMW vind ik tot nog toe redelijk tegenvallen. Toch denk ik dat zij nog niet hun ware kracht hebben getoond. Ik denk dat het tussen Ferrari, Renault en BMW gaat. Mclaren en BMW zullen pas later in het seizoen op stoom komen :)

En toch geef je je stem aan McLaren ;) :laugh:

Mark van Zanten
6 maart 2009, 18:48
Mooie startpost!

Ik heb toch maar weer gestemd op Ferrari als Ferrari Fan.
Vind het toch heel erg trouw van Steven dat 'ie op BrawnGP stemt! Hulde!:thumbup:

Darthwillie
6 maart 2009, 19:02
Haha, Toyota?! :D
Lijkt me wel heel stuk dat die gaan winnen.. Lekker optimistisch, dat wel ;)
Toyota gaat ook erg hard tijdens de tests. Het is een heel raar seizoen qua testen. Er valt heel weinig van te zeggen.

bobskink
6 maart 2009, 19:26
cool hé die open poll's, ik heb nog niet gestemd, ik vind de keuze te moeilijk.

Tim Wijen
6 maart 2009, 19:27
En toch geef je je stem aan McLaren ;) :laugh:

Omdat ik hoop dat ze zullen winnen :p

Maar eerlijk gezegd verwacht ik het niet.

Schumi rulezzzzz
6 maart 2009, 19:29
Op voorhand is voor mijn gevoel niemand kansloos voor de overwinning in Melbourne. Misschien BrawnGP, maar het lijkt lekker dicht bij elkaar te zitten.

CuqeBaqer
7 maart 2009, 12:30
Ben Ferrari fan maar hoop voor Vettel dat hij wint.

Atreidez
8 maart 2009, 20:59
Ik heb gegokt op Toyota.. Het is gewoon 1 grote ballenbak altijd, aan t begin van t seizoen. Wel spannend weer, nu t zo dichtbij komt :D

CuqeBaqer
8 maart 2009, 21:57
Ik ga ook vroeg mn bed uit om bij een maatje van me F1 te kijken.:thumbup:

speed9
9 maart 2009, 12:36
ik stemde op Ferrari maar hoop stiekem op Redbull met Vettel.

Wat is het verschil dan tussen 1997 en 1998 , want er staatNet zoals bij het begin van het seizoen 1998 starten alle teams met volledig nieuwe wagens en kunnen we het afgelopen seizoen moeilijk als referentie gebruikenhebben ze in 1998 dan totale nieuwe wagen dan in 1997?

Medusa
9 maart 2009, 12:39
Kwamen in 1998 niet de gegroefde banden ipv slicks enzo?

Sander Hogendoorn
9 maart 2009, 12:41
Van 1997 op 1998 waren er ook veel regelveranderingen (o.a. van slicks naar gegroefde banden).

Ik heb ook Toyota gestemd, ze zaten er lekker bij in de tests en het moet er toch eindelijk eens van komen :D

Daniël
9 maart 2009, 13:02
Nooh, zit ik in Athene het eerste raceweekend en ik denk niet dat mijn kamergenoten het op prijs stellen als ik om 5.00 formule 1 ga kijken. :( Aargh, ik wilde zo graag kijken, zo gaaf altijd de eerste race van het seizoen + bijbehorende spanning. Maar ja, een reisje Athene is ook niet heel vervelend. :+

MartijnV
9 maart 2009, 13:19
Van 1997 op 1998 waren er ook veel regelveranderingen (o.a. van slicks naar gegroefde banden).

En de wagenbreedte ging van 2m naar 1.8m geloof ik.

En wie kwam er met de beste oplossing toen, Adrian Newey.
Hopelijk heeft hij nu weer de juiste keuzes gemaakt.

Requiem84
9 maart 2009, 13:36
Nooh, zit ik in Athene het eerste raceweekend en ik denk niet dat mijn kamergenoten het op prijs stellen als ik om 5.00 formule 1 ga kijken. :( Aargh, ik wilde zo graag kijken, zo gaaf altijd de eerste race van het seizoen + bijbehorende spanning. Maar ja, een reisje Athene is ook niet heel vervelend. :+

Jij even blij dat de race om 8 uur 's ochtends begint :).

bobskink
9 maart 2009, 13:44
begint hij echt zo "laat" ?

RSRoy
9 maart 2009, 13:49
Ik verwacht veel Red Bull dit jaar :)

Robert Saalmink
9 maart 2009, 13:50
begint hij echt zo "laat" ?

Dat was al eventjes bekend (http://www.autosport.com/news/report.php/id/73352)

Sander Hogendoorn
9 maart 2009, 13:51
Jep, dat is gedaan zo dat het voor ons Europeanen geen nachtwerk wordt.. maar ik wil juist wel om 4 uur m'n nest uit voor de eerste race, heeft altijd wat aparts :)

Robert Saalmink
9 maart 2009, 13:52
Ja, vind ik ook :)

bobskink
9 maart 2009, 13:59
Inderdaad zonde, ofwel was het zo'n strijd om er uit te geraken, ofwel lang op café zitten, 8 uur vind ik iets te lang om op café te zitten.

Bram Van Der Stichelen
9 maart 2009, 14:50
Jep, dat is gedaan zo dat het voor ons Europeanen geen nachtwerk wordt.. maar ik wil juist wel om 4 uur m'n nest uit voor de eerste race, heeft altijd wat aparts :)

Hier ook, vind ik een leuke traditie om voor de eerste race zo vroeg je nest uit te moeten. :)

Ferrari_Enzo
9 maart 2009, 15:22
Ik vind het ook wel jammer dat het zo laat is tegenwoordig. Het heeft juist wel wat, de eerste race van 't seizoen 's nachts op. Dit jaar schijnt de zon al volop wanneer de race begint!! :closedeyes:

Atreidez
9 maart 2009, 18:31
Gordijnen stijf dicht houden en lekker laat naar bed de dag ervoor.. Krijg je toch nog beetje hetzelfde idee :P

Bob
9 maart 2009, 21:00
Zin in!!! :D

Waarschijnlijk in Naaldwijk kijken ;) Gezellig!!

Daniël
9 maart 2009, 21:18
Jij even blij dat de race om 8 uur 's ochtends begint :).

Oh verrek, was ik vergeten. En op het programma staat zondag-inpakdag, dus misschien kan ik het 's ochtends wel zien! :thumbup:

NS
9 maart 2009, 21:32
Zin in!!! :D

Waarschijnlijk in Naaldwijk kijken ;) Gezellig!!

In dat gat? :p das hier vlak bij :p

Stefan van Renselaar
9 maart 2009, 22:05
Oh verrek, was ik vergeten. En op het programma staat zondag-inpakdag, dus misschien kan ik het 's ochtends wel zien! :thumbup:

En als het goed is ligt Griekenland in een andere tijdzone, dus dan zal het daar (als ik het goed heb) 9 uur zijn.

Federici
9 maart 2009, 22:05
Als het goed is blijft Mark bij mij kijken, met een flinke dosis Red Bull en evt nog een uurtje de kroeg in. Komt helemaal goed :D

Federici
9 maart 2009, 22:07
Het blijft me trouwens verbazen dat BMW zo weinig stemmen heeft gekregen.. ;)

bobskink
9 maart 2009, 23:14
Er praat ook niemand over Webber, hij heeft nochtans super gereden in 2009, veel punten gepakt.

Darthwillie
9 maart 2009, 23:17
ik denk dat de meeste mensen verwachten dat Vettel het einde gaat betekenen van Webbers carrière.

Webber is (naar mijn mening) een net niet coureur. Kan goed kwalificeren maar het echte resultaat is er zelden. (nu voel ik een pech discussie opkomen. :p )

bobskink
9 maart 2009, 23:27
ik denk dat de meeste mensen verwachten dat Vettel het einde gaat betekenen van Webbers carrière.

Webber is (naar mijn mening) een net niet coureur. Kan goed kwalificeren maar het echte resultaat is er zelden. (nu voel ik een pech discussie opkomen. :p )

:)

T'is waar, zijn race pace is niet gelijk aan die tijdens de kwalificaties, maar toch vond ik hem in 2009 een stuk beter op dat vlak.

Ik denk dat ik toch een gokje ga wagen op één van de twee Reb Bullers, heb nog 5 promo euro's bij BWin, you never know.

Darthwillie
9 maart 2009, 23:33
Ik heb hier gestemd op Red Bull als winnaar dus ik ben het met je eens. :thumbup:

TommyBoy
10 maart 2009, 00:16
Het blijft me trouwens verbazen dat BMW zo weinig stemmen heeft gekregen.. ;)Mij ook. Ik heb wel op ze gestemd. Ik verwacht een soort foutenfestival waarbij onder andere McLaren en Ferrari bij betrokken zijn en dat Kubica of Heidfeld de overwinning gaat pakken. En verder op het podium Webber en Glock:thumbup:
Mocht het gaan regenen, dan verwacht ik dat Alonso en Hamilton iedereen naar huis zullen rijden.

Nu maar hopen dat ik gelijk krijg want dat scheelt me weer een hoop geld:innocent:

Schumi rulezzzzz
10 maart 2009, 17:25
Ook vandaag zit Ferrari er goed bij (snelste tijd met 1:20.3) en staat McLaren bijna onderaan. Blijf het vreemd vinden, maar McLaren moet haast wel verstoppertje spelen.

Pingguest
10 maart 2009, 18:49

Ik heb het zelfde. Webber is een harde werker, maar m.i. geen echt groot talent.

speed9
12 maart 2009, 12:28
Ik heb het zelfde. Webber is een harde werker, maar m.i. geen echt groot talent.
Wat er niet is, kan er nog komen.

Weber is m.i. wel een coureur waar je wat aan heb, hij is gewoon een ouwe rot in het vak maar ook onmisbaar als je races heb waar je op ervaring moet rijden bvb, Monte Carlo(Monaco).

Verder vind ik het jammer dat Bruno Senna niet voor Brawn GP rijd ipv button.

RSRoy
12 maart 2009, 12:55
Verder vind ik het jammer dat Bruno Senna niet voor Brawn GP rijd ipv button.

Ik had Senna liever gezien voor Barrichello. Echter begrijp ik goed dat ze toch gewoon voor Barrichello gekozen hebben. Sanne komt er nog wel :)

cookie
12 maart 2009, 17:03
Op voorhand is voor mijn gevoel niemand kansloos voor de overwinning in Melbourne. Misschien BrawnGP, maar het lijkt lekker dicht bij elkaar te zitten.

Een week later ziet het er helemaal anders uit :) Ik heb op Brawn GP gestemd voor de overwinning. Zou goed zijn voor de F1, zo'n verrassende winnaar in de openingsrace.

Schumi rulezzzzz
13 maart 2009, 17:41
Een week later ziet het er helemaal anders uit :) Ik heb op Brawn GP gestemd voor de overwinning. Zou goed zijn voor de F1, zo'n verrassende winnaar in de openingsrace.
Moet mijn mening ook bijstellen, zeker als Massa zegt dat ze die 1:18.9 niet eens in kwalificatie afstelling gaan rijden.

BrawnGP behoort gewoon tot de favorieten, hoe bizar is dat. Ben benieuwd hoe lang Mercedes dat gaat goedkeuren, of dat ze willen weten hoe dat bij Brawn in elkaar steekt.

King Of F1
13 maart 2009, 18:13
Is het niet mogelijk dat ze onder gewicht rijden om zo bovenaan te eindigen om nog sponsoren te overtuigen ?
Ik moet het nog maar zien dat ze dadelijk zo snel zijn iig, het zou me in ieder geval verbazen.

Robert Saalmink
13 maart 2009, 18:17
Ben benieuwd of er in Australia protesten gaan komen omtrent de legaliteit van de BGP auto. Je weet maar nooit immers, er zullen teams zijn die misschien hun bedenkingen hebben.

Overigens een interessante technical analyse van de BGP: http://www.autosport.com/news/report.php/id/73700

Atreidez
13 maart 2009, 18:59
Het technische verhaal is interessant, maar in dat verhaal komt niet echt naar voren dat de innovaties ook daadwerkelijk materiaal zijn voor protesten :)

Darthwillie
13 maart 2009, 19:04
Flavio Briatore heeft al aangegeven dat hij erover denkt te gaan protesteren tegen de wagens met de 'creatieve' difusser.

Verder zijn er mensen die denken dat Brawn op dit moment 30kg te licht rijdt omdat ze het gewicht van Kers niet compenseren. We zullen zien.
Op zich zou het me niet verbazen als ze echt snel zijn.

Neo-242
13 maart 2009, 19:18
Eerlijk gezegd is er weinig reden waarom BrawnGP zo snel ineens zou zijn. Honda leverde al een aantal jaren slechte prestaties in de F1, vooral de afgelopen 2 jaren. De wagen voor 2009 werd vroeg ontwikkeld, maar als ik me niet vergis zijn een boel reglementen nog gewijzigd in 2008 voor dit jaar, ik kan me voorstellen dat men met een schone lei is moeten beginnen. Dan de onzekerheid omtrent Honda, wat bij elke werknemer wel de nodige focus van de job zal afgenomen hebben. Wie herinnert zich niet het nieuws van de tientallen sollicitanten van Honda die bij andere teams aanklopten. Dan het late nieuws van de overname, het zéér laat arriveren van de motor. Een motor is toch een van de belangrijkste delen in een F1, waarop heel wat andere elementen naadloos moeten aansluiten om betrouwbaar en snel te kunnen zijn.
De piloten reden er vorige jaren ongemotiveerd hun rondjes, enz. Enkel de Brawn factor is veranderd, en het feit dat er geen Japanner aan het roer staat sinds een aantal maanden.

Als dat voldoende ingrediënten zijn om een supersnelle wagen neer te zetten, dan kan me er bij de andere teams beter mee ophouden denk ik:D

Ik ben benieuwd, het zou me persoonlijk niet verbazen als in Melbourne de verhoudingen anders liggen dan bij de testen. Het is wel spannend en entertaining:thumbup:

Darthwillie
13 maart 2009, 19:30
je vergeet Ross Brawn. Die heeft al heel vroeg in het jaar de ontwikkeling van de 2008 wagen vrijwel stilgelegd en voor 2009 begonnen.
Die regelementen lagen toen al vast.

Tot december vorig jaar is deze wagen als de Honda ontwikkeld zonder enige onzekerheid over de toekomst. Met de standaard ECU en vrijwel even krachtige motoren was de overstap van Honda naar Mercedes ook niet zo een probleem.

Dat hij snel is zou niet moeten verbazen. Dit is in de basis een fabrieksauto. Dat Honda de afgelopen jaren ZONDER Brawn baggerbakken bouwde zou eerder raar moeten zijn dan dat ze nu snel zijn.

Neo-242
13 maart 2009, 19:33
Ik had het toch ook over de Brawn-factor? ;)
Dus alle testkilometers die BrawnGP hebben misgelopen in het begin van het testseizoen, doen ook niks terzake?

Darthwillie
13 maart 2009, 19:38
Oeps, niet goed gelezen
http://www.hln.be/static/FOTO/pe/4/4/14/art_large_156659.jpg

Honda heeft een erg goede windtunnel en waarschijnlijk ook wel simulator.

Is de auto echt zo goed dan zullen die gemiste KM's er waarschijnlijk niet veel toe doen. Is alleen wel zo dat de meeste teams nog updates uitbrengen voor Australie terwijl BrawnGP dat niet doet

speed9
13 maart 2009, 19:51
Ik had gelezen in de AD sport krant dat Honda al bezig was met het ontwikkelen van de Auto eind-2007, dus lijkt me dat ze in 2007 goed gegokt hadden op slicks,en de KERS.
Vraag me wel af of de teams ook met EERS gaan rijden of alleen bij de KERS gaan laten.

Pingguest
13 maart 2009, 20:19
Ik had gelezen in de AD sport krant dat Honda al bezig was met het ontwikkelen van de Auto eind-2007, dus lijkt me dat ze in 2007 goed gegokt hadden op slicks,en de KERS.
Vraag me wel af of de teams ook met EERS gaan rijden of alleen bij de KERS gaan laten.

Turbo's en compressoren zijn sinds 1989 verboden.

Neo-242
13 maart 2009, 21:03
dus lijkt me dat ze in 2007 goed gegokt hadden op slicks,en de KERS.

BrawnGP rijdt zonder KERS...

Federici
14 maart 2009, 04:22
BrawnGP rijdt zonder KERS...

Ja, vooralsnog hè ;)

Pingguest
14 maart 2009, 11:23
Als ik Brawn was, zou ik de introductie van KERS uitstellen tot volgend jaar. Tot op heden wordt aan de effectiviteit van KERS betwijfeld; zelfs de teams die het systeem wel goed ontwikkeld hebben zullen het vermoedelijk niet op alle circuits gaan gebruiken. Ik denk dit bijvoorbeeld voor Monaco geldt. Brawn kan het geld dus beter besparen en voor dit jaar investeren in de ontwikkeling van de aërodynamica.

Darthwillie
14 maart 2009, 11:37
Brawn gaat dit jaar niet met Kers rijden , het honda systeem kunnen ze niet gebruiken en voor het McLaren systeem zou de wagen aangepast moeten worden.

Martijn Mezger
14 maart 2009, 11:38
Iemand die mij even snel kan uitleggen wat dat KERS is, en dan niet dat rode vruchtje?
Dat stuk mis ik even.

Schumi rulezzzzz
14 maart 2009, 11:39
Brawn gaat dit jaar niet met Kers rijden , het honda systeem kunnen ze niet gebruiken en voor het McLaren systeem zou de wagen aangepast moeten worden.
Precies, daarom verklaarde Massa ook dat ze op dit front hopen Brawn te verslaan, omdat het KERS systeem bij Ferrari geen extra gewicht oplevert. Bij Ferrari heeft men KERS op de bodem bevestigd waar vorig jaar extra ballast bevestigd zat om oa aan het minimale gewicht van 600kg te komen.

Iemand die mij even snel kan uitleggen wat dat KERS is, en dan niet dat rode vruchtje?
Dat stuk mis ik even.
Kinetic Energy Recovery System, daarmee kan energie die 'verloren' gaat bij het remmen teruggewonnen worden en omgezet worden in extra pk's dmv een soort boost-knop op het stuur (die overigens maar 2x per ronde gebruikt kan worden).

Pingguest
14 maart 2009, 12:00
Precies, daarom verklaarde Massa ook dat ze op dit front hopen Brawn te verslaan, omdat het KERS systeem bij Ferrari geen extra gewicht oplevert. Bij Ferrari heeft men KERS op de bodem bevestigd waar vorig jaar extra ballast bevestigd zat om oa aan het minimale gewicht van 600kg te komen.

Ook dan zal KERS een nadeel kennen: het ontneemt de teams altijd de mogelijkheid tot het goed gebruiken van balast.

speed9
16 maart 2009, 08:54
Turbo's en compressoren zijn sinds 1989 verboden.Ok.
Wist niet dat de EERS onder compressoren viel.

Is er overgens al bekent welke team met de KERS gaat rijden in Australie?

Schumi rulezzzzz
16 maart 2009, 23:30
Volgens mij rijden Renault en Ferrari zeker met het systeem, van de rest heb ik geen idee

Federici
16 maart 2009, 23:53
BMW wil per race gaan beslissen of ze het gaan gebruiken :)

Darthwillie
16 maart 2009, 23:59
Volgens een toyota technicus zijn er banen waar je meer tijd verliest MET KERS dan als je KERS eruit haalt en op de juiste plaatsen gewicht plaatst.

Joost van den Heuvel
17 maart 2009, 01:01
Ben altijd al een Ferrari supporter geweest qua F1, maar ik denk dat Hamilton wederom gaat winnen.

Pingguest
17 maart 2009, 09:10
Flavio Briatore heeft al aangegeven dat hij erover denkt te gaan protesteren tegen de wagens met de 'creatieve' difusser.

If can't beat them, ban them! ;)

Federici
17 maart 2009, 12:08
Ben altijd al een Ferrari supporter geweest qua F1, maar ik denk dat Hamilton wederom gaat winnen.

Ohw, de wintertests (het zegt niet alles natuurlijk) zien er niet heel goed uit voor Hamilton, Kovalainen en McLaren. Ik heb zelf ook op McLaren gestemd, dat heb ik te vroeg gedaan gok ik zo.

Gerben vd Broek
17 maart 2009, 13:08
Ik stem net zo hard op McLaren ook nu. Beetje positief blijven en iig fan blijven van het team dat ik al jaren lang het beste voor hoop.

Federici
17 maart 2009, 13:23
Ik stem net zo hard op McLaren ook nu. Beetje positief blijven en iig fan blijven van het team dat ik al jaren lang het beste voor hoop.

Maar je geeft nu zelf toe dat de wens vader van de gedachte is. ;)

Gerben vd Broek
17 maart 2009, 19:18
Zonder meer hoop ik dat het verstoppertje is, maar begin het wel steeds iets somberder te zien. Ze zitten er nooit echt bij. Waar in voorgaande jaren er altijd wel dagen waren waar een ferrari of mclaren vooraan stond op een testdag. En dat was ook de verhouding in het seizoen.

Dus ik hoop altijd mclaren, maar voor de rest ben ik vooral fan van het spelletje op zichzelf.

Darthwillie
17 maart 2009, 19:36
de tijden liggen ook nog eens gruwelijk dicht bij elkaar. Was vroegah 1 seconde langzamer nog altijd top 8 zou dat nu wel eens achteraan kunnen zijn :blink:

Ruben Laenens
17 maart 2009, 21:37
in de tijd van Minardi was 5 sec nog het verschil :p

CuqeBaqer
17 maart 2009, 23:15
Minardi vond ik altijd een gezellig team.

Jeroen Ursem
17 maart 2009, 23:29
De koffie was daar altijd erg lekker inderdaad :P

Was het in de tijd van Forti Ford zelfs niet 7 seconde naar de top?

Stefan van Renselaar
17 maart 2009, 23:44
De koffie was daar altijd erg lekker inderdaad :P

Daarom gingen ze altijd zo langzaam :P

Was het in de tijd van Forti Ford zelfs niet 7 seconde naar de top?

Voorbeeldje(Spa 1994):

1. Barrichello 2'21,163"
Jordan/Hart

25. Gounon 2'31,755"
Simtek/Ford

26. Adams 2'33,885"
Lotus/Mugen-Honda

Voorbeeld2(Spa 1996):

1. Villeneuve 1'50,574"
Williams/Renault

18. Rosset 1'56,286"
Footwork/Hart

19. Lamy 1'56,830"
Minardi/Ford

Voorbeeldje3(Barcelona 1994):

1. Schumacher 1'21,908"
Benetton/Ford

25. Gachot 1'28,873"
Pacific/Ilmor

26. Belmondo 1'30,657"
Pacific/Ilmor

Voorbeeldje4(Barcelona 1996):

1. Hill 1'20,650"
Williams/Renault

19. Fisichella 1'25,531"
Minardi/Ford

20. Rosset 1'25,621"
Footwork/Hart

(zijn allemaal kwalificatie tijden)

bobskink
18 maart 2009, 00:44
was spa 1994 niet in de regen?

Pingguest
18 maart 2009, 08:53
Vergeet niet dat sinds 2003 de post-kwalificatie parc fermé geldt; men hoeft niet meer te kwalificeren op pure snelheid. Dat geeft t.o.v. vroeger een vertekenend beeld.

Schumi rulezzzzz
18 maart 2009, 10:36
Nou ik denk dat als er nu op pure snelheid gekwalificeerd zou worden bv Force India echt niet 5 seconden tekort komt...

De auto's worden allemaal steeds beter en betrouwbaarder, alles groeit naar elkaar toe.

Federici
18 maart 2009, 12:50
God zeg, Ricardo Rosset, die Belmondo, Phillipe Adams. De helden van vroegah ;)

Mathijs
18 maart 2009, 17:35
Vroeger hadden de top teams vaak een speciale kwalificatie motor en andere speciale kwalificatie onderdelen. Volgens mij hebben ze op een gegeven moment zelfs met speciale chassis gereden. De kleinere teams konden zich dat (natuurlijk) niet veroorloven.

Pingguest
19 maart 2009, 09:02
Een kwalificatiechassis is reglementair nagenoeg altijd onmogelijk geweest, vanwege de maximum van vier chassis per raceweekend. De kwalificatiebanden zijn sinds 1993 verboden en kwalificatiemotoren en -afstellingen zijn dat sinds 2003.

Robert Saalmink
21 maart 2009, 20:09
Dit had ik al verwacht na Massa's eerdere uitspraak (http://forum.digitalracing.nl/showpost.php?p=25454&postcount=920):

Ferrari to race KERS in Melbourne

Ferrari has given its Kinetic Energy Recovery System (KERS) the sign-off for use from next weekend's Australian Grand Prix, AUTOSPORT can reveal.

Following successful tests of the system during its pre-season development programme, Ferrari is heading to the race in Melbourne intending for both Felipe Massa and Kimi Raikkonen to have KERS fitted to their cars.

Ferrari is the second team to confirm its KERS will be used in Melbourne, with Renault having announced earlier this week that it would use it in Australia.

BMW Sauber has also said that its system is race-ready, but the team is not yet decided about whether it will be used.

Although Ferrari admitted at the start of the development of the F60 that its KERS system was late, the team has made good progress since then - despite a few issues in testing.

Technical director Aldo Costa said the team's plan from the start was always to have KERS ready for Australia, although a contingency plan had been put in place.

"The objective is to arrive at the first race with a functioning and competitive KERS, but we also have a B plan: not a different car but a version without KERS," he said in January.

Autosport

King Of F1
21 maart 2009, 20:42
"The objective is to arrive at the first race with a functioning and competitive KERS, but we also have a B plan: not a different car but a version without KERS," he said in January.

Iemand een idee of toevallig gelezen in hoeverre het eigenlijk überhaubt mogelijk (of toegestaan) is om tussen sessies het KERS systeem eruit te halen ?
Lijkt mij een vrij ingrijpende klus die je niet zomaar in een uur gedaan hebt eigenlijk, maar in een nacht is er veel mogelijk wellicht.

Schumi rulezzzzz
22 maart 2009, 14:05
Hier maar alvast het uitzendschema van RTL 7 voor volgende week:

Za 28 mrt 06.55-08.10 uur RTL GP: Formule 1 - Australië - kwalificatie
Za 28 mrt 14.45-16.00 uur RTL GP: Formule 1 Australië - kwalificatie hh

Zo 29 mrt 07.00-07.55 uur RTL GP: Formule 1 - Australië - Preshow
Zo 29 mrt 07.55-09.45 uur RTL GP: Formule 1 - Australië - Race
Zo 29 mrt 09.45-10.00 uur RTL GP: Formule 1 - Australië - Nabeschouwing
Zo 29 mrt 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Australië - Preshow
Zo 29 mrt 13.55-15.45 uur RTL GP: Formule 1 - Australië - Race
Zo 29 mrt 15.45-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - Australië - Nabeschouwing
Zo 29 mrt 20.00-20.35 uur RTL GP: Formule 1 - Australië - Samenvatting

Sander Hogendoorn
22 maart 2009, 14:09
Niet vergeten om dan de klok een uur vooruit te zetten :p

Stefan van Renselaar
22 maart 2009, 14:35
Bij de BBC start de kwalificatie om 6 uur s'morgens op BBC1 en de race om 7 uur ook op BBC1. De highlights zijn om 2 uur s'middags op BBC3, allemaal onze tijd :)

Maverick
22 maart 2009, 18:04
Hoe laat is de race nu nederlandse tijd? 7 of 8 uur?

Bramzel
22 maart 2009, 18:16
Staat 3 posts boven jouw post ;)

Maverick
22 maart 2009, 20:18
maar 1 post boven mijn post staat dat het een uur eerder is. (nl tijd staat er bij) Wie heeft er niet gelijk?

Stefan van Renselaar
22 maart 2009, 22:07
maar 1 post boven mijn post staat dat het een uur eerder is. (nl tijd staat er bij) Wie heeft er niet gelijk?

Daar zit ook de preshow bij ;)

Sander Hogendoorn
22 maart 2009, 22:21
De race zelf begint om 8:00 NL tijd, inclusief de klok een uur vooruit. Als je de klok altijd sochtends als je wakker wordt verzet ben je dus te laat als je 8:00 aanhoudt, want dan is het al 9:00 :p

Bramzel
22 maart 2009, 22:22
De klok vooruit zetten doe je savonds, de klok terugzetten doe je 's ochtends ;)

Maverick
23 maart 2009, 08:22
ah ok, ik was me er niet van bewust dat volgend weekend de klok verzet wordt. Dus ik dacht dat met die opmerking bedoeld werd dat ze een uur abuis zaten. Dus klok een uur vooruit en om 8:00 (dus 7:00 oude tijd). Ik ga em niet missen :P

Mark B
23 maart 2009, 10:30
ah ok, ik was me er niet van bewust dat volgend weekend de klok verzet wordt. Dus ik dacht dat met die opmerking bedoeld werd dat ze een uur abuis zaten. Dus klok een uur vooruit en om 8:00 (dus 7:00 oude tijd). Ik ga em niet missen :P

Hehe ik wil dan wel heel graag live gaan kijken, maar deze jongen heeft dat weekend een feest en om dan om 07:00 die wekker te gaan zetten is denk ik geen strak plan :P
Wordt dus alle radio en teletekst vermijden zondag en smiddags lekker genieten van de wedstrijd :P

Niels Tieman
23 maart 2009, 11:39
Mietje.....

;)

Niels Draijer
23 maart 2009, 11:44
Mietje.....

;)

:lol:

Bram Kocken
23 maart 2009, 11:58
Mietje.....

;)
Nou, zo interessant kan een F1-wedstrijd toch niet zijn :P

Mark B
23 maart 2009, 13:24
Mietje.....

;)

:innocent::thumbup:

TheRealms
23 maart 2009, 14:24
Hehe ik wil dan wel heel graag live gaan kijken, maar deze jongen heeft dat weekend een feest en om dan om 07:00 die wekker te gaan zetten is denk ik geen strak plan :P
Wordt dus alle radio en teletekst vermijden zondag en smiddags lekker genieten van de wedstrijd :P

Gewoon een nachtje overslaan, dat heb je daar toch wel voor over? Ik heb (vind ik zelf) een paar jaar geleden echt een heldendaad verricht wat dat betreft. Ik mocht van mijn ouders niet midden in de nacht naar de race in Melbourne gaan zitten kijken (ik was toen 11 ofzo), dus toen hebben ze de deur van de gang naar de woonkamer op slot gedaan, waardoor ik niet bij de tv kon, zelf had ik toen nog geen tv. Toen heb ik zo'n klein combi tv-tje uit de kamer waar mijn ouders lagen te slapen gejat, naar de gang gegaan, meterkast opengedaan, wat kabeltjes omgelegt, en in me onderbroek op de trap naar de race zitten kijken, naderhand alles weer netjes teruggezet, zijn ze nooit achter gekomen :D:lol:

RSRoy
23 maart 2009, 15:57
Gewoon een nachtje overslaan, dat heb je daar toch wel voor over? Ik heb (vind ik zelf) een paar jaar geleden echt een heldendaad verricht wat dat betreft. Ik mocht van mijn ouders niet midden in de nacht naar de race in Melbourne gaan zitten kijken (ik was toen 11 ofzo), dus toen hebben ze de deur van de gang naar de woonkamer op slot gedaan, waardoor ik niet bij de tv kon, zelf had ik toen nog geen tv. Toen heb ik zo'n klein combi tv-tje uit de kamer waar mijn ouders lagen te slapen gejat, naar de gang gegaan, meterkast opengedaan, wat kabeltjes omgelegt, en in me onderbroek op de trap naar de race zitten kijken, naderhand alles weer netjes teruggezet, zijn ze nooit achter gekomen :D:lol:

HELD:thumbup:

Sander Hogendoorn
23 maart 2009, 17:33
De klok vooruit zetten doe je savonds, de klok terugzetten doe je 's ochtends ;)

Idd, maar je weet nooit wat anderen doen ;)

Het wordt waarschijnlijk een compleet droog weekend in Melbourne, veel zon en temperaturen tussen de 18 en 23 graden.

Bram Van Der Stichelen
23 maart 2009, 18:24
Idd, maar je weet nooit wat anderen doen ;)

Het wordt waarschijnlijk een compleet droog weekend in Melbourne, veel zon en temperaturen tussen de 18 en 23 graden.

Maar goed ook. Wil wel eerst eens zien waar deze wagens tot toe in staat zijn in normale omstandigheden. :)

kevin ensing
23 maart 2009, 18:40
ik ben ook benieuwd

Schumi rulezzzzz
23 maart 2009, 19:54
Bij mij gaat ie gewoon lekker op de DVD, maakt niet uit wanneer ik wakker word, kan gelijk gaan kijken. Dan is het nog steeds net zo spannend en heb ik wel een uitgeslapen gevoel. Het blijft tenminste toch weekend heh ;)

Federici
23 maart 2009, 20:07
Nou, ik ga er toch echt de zaterdag niet voor op stap. Eerste race is altijd wel apart en leuk (ondanks dat het nu zo laat is).

Maverick
23 maart 2009, 21:22
Ik heb dat weekend een squashtoernooi (mede organisator) en er is dus mooi even een projector geregeld om om 7:00 (wellicht een uurtje of 2 na het stappen) de race te kijken.

Vind het overigens jammer dat het niet midden in de nacht is. Dat was altijd mooi. Vooral in de tijd dat de beelden nog niet zo goed waren en Australië altijd ontzettend zuurstok kleurig overkwam hier op tv :) Dat waren nog eens tijden.

Pingguest
23 maart 2009, 21:37
Het is héél simpel. De Grand Prix van Australië begint om 07:00 wintertijd, 08:00 zomertijd. Welke tijd je hanteert, hangt af van wanneer je de klokken een uur vooruit zet. Doe je dat al zaterdagavond, dan moet je dus vóór 08:00 opstaan om de start te kunnen zien. Verzet je de klokken pas op zondag, dan moet je dus vóór 07:00 opstaan om diezelfde start te zien.

;)

Kim Van Der Stichelen
23 maart 2009, 21:44
Om 5u opstaan, uitgebreid ontbijten, beetje relaxed forums afschuimen tot de start en je bent zeker op tijd :)

Sander Hogendoorn
23 maart 2009, 21:48
Het begint zo langzaam aan te kriebelen, nog minder dan 4 dagen :thumbup:

Federici
24 maart 2009, 16:14
Of gewoon stappen en opblijven :D

Roel Bakker
24 maart 2009, 16:52
Of gewoon stappen en opblijven :D

Met als gevolg dat je alsnog de herhaling moet kijken omdat je alles vergeten bent of dat je in slaap bent gevallen..:blink:

CuqeBaqer
24 maart 2009, 17:28
Ik hop zo vanuit de discotheek achter de tv. Ga ik wel een keer bob spelen heb ik dat ook weer achter de rug.

cookie
24 maart 2009, 18:23
Ik sta 3 dagen vroeg op, eigenlijk is de zondag dan uitslapen want op vrijdag is het om 2:30u en op zaterdag om 4 uur opstaan.

JCijsouw
24 maart 2009, 19:18
Ik kijk gelijk vanuit de nachtdienst. 7 uur klaar, snel naar huis en om 8 uur F1 kijken :laugh:

Federici
24 maart 2009, 19:20
Ik kijk gelijk vanuit de nachtdienst. 7 uur klaar, snel naar huis en om 8 uur F1 kijken :laugh:

7 uur wintertijd of zomertijd ;)?

Federici
24 maart 2009, 19:21
Met als gevolg dat je alsnog de herhaling moet kijken omdat je alles vergeten bent of dat je in slaap bent gevallen..:blink:

Je hoeft niet te zuipen als je gaat stappen :innocent: (dat zeg ik idd vaker ;))

RSRoy
24 maart 2009, 19:22
Je hoeft niet te zuipen als je gaat stappen :innocent: (dat zeg ik idd vaker ;))

Ligt eraan waar je heen gaat. Ik kan best naar discotheken en feesten gaan zonder maar 1 druppel alcohol te drinken. Maar als ik hier de stad in ga naar wat kroegjes dan moet ik echt wel pils drinken:blushing:

Om deze post toch nog ontopic te maken, ik denk dat ik de race op ga nemen en dan om een uur of half 11 ga kijken. Me vriendin ziet het niet zitten als ik in bed f1 ga kijken :p

Raikkonen_WC
25 maart 2009, 07:30
Ligt eraan waar je heen gaat. Ik kan best naar discotheken en feesten gaan zonder maar 1 druppel alcohol te drinken. Maar als ik hier de stad in ga naar wat kroegjes dan moet ik echt wel pils drinken:blushing:

Om deze post toch nog ontopic te maken, ik denk dat ik de race op ga nemen en dan om een uur of half 11 ga kijken. Me vriendin ziet het niet zitten als ik in bed f1 ga kijken :p

Dan ga je toch naar de woonkamer om te kijken?

Ik verheug me echt ontzettend op het nieuwe seizoen, weer alle races lekker live kijken. Dat vind ik wel jammer dit jaar, dat de GP van Australie later begint. Ik vind het heerlijk, midden in de nacht eruit F1 kijken. Dat hoort er gewoon bij :D

Mark B
25 maart 2009, 07:40
Heb inmiddels vernomen van mijn gasten komend weekend (Bob en Paulpeter) dat we gewoon live s'ochtends gaan kijken :)
Hebben daarvoor een feestje dus ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken :innocent::)

joostingh
25 maart 2009, 08:15
Ik ga gewoon opnemen en dan kijken wanneer ik tijd heb. Ik heb gewoon mijn slaap nodig dus deze ga ik ook gewoon nemen. Al moet ik wel zeggen dat ik enorm veel zin in de race heb.

Federici
25 maart 2009, 10:24
Heb inmiddels vernomen van mijn gasten komend weekend (Bob en Paulpeter) dat we gewoon live s'ochtends gaan kijken :)
Hebben daarvoor een feestje dus ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken :innocent::)

Ik voel een housewarming party :D

Mark B
25 maart 2009, 10:43
Ik voel een housewarming party :D

jij voelt toch zondags helemaal niks meer...?;)

Federici
25 maart 2009, 11:14
jij voelt toch zondags helemaal niks meer...?;)

Normaal niet nee inderdaad. Voor dit weekend maak ik een uitzondering :innocent:

Pingguest
25 maart 2009, 11:41
F1 braced for diffuser protests

By Jonathan Noble Wednesday, March 25th 2009, 08:45 GMT

Formula 1 is bracing itself for a showdown over the diffuser row in Melbourne tomorrow, with at least one team expected to join Red Bull Racing in lodging a protest against Brawn GP, Toyota and Williams.

With the controversy already overshadowing what looks set to be a thrilling start to the season, it is understood that there will be a joint effort from a number of outfits to seek clarification about whether the diffuser designs of the three teams in question are legal.

Teams were remaining tight lipped about the matter as F1 personnel gathered at the Albert Park circuit on Wednesday, but talks were taking place behind-the-scenes to finalise the expected course of events on Thursday.

It is understood that if, as expected, the cars of Williams, Toyota and Brawn GP are declared legal by the race stewards in official pre-event scrutineering, then protests will be lodged against them.

It is not clear yet, however, whether teams will protest a specific team as a test case, or choose to protest all three on different grounds because of their varying designs.

Despite the looming threat of a protest, sources involved in the situation have expressed regret that the matter has to be resolved in such a way - especially as it detracts from what should be a focus on racing.

"This is an unfortunate situation - but a protest is the only way we can get the rules clarified," one senior source told AUTOSPORT. "This situation has nothing to do with us being against any of the teams involved - it is just to get an answer about the regulations."

Whatever the outcome of the stewards' reaction to the protest, it is almost certain that an appeal will be lodged by the losing party – whether it is the three teams to state their diffusers are legal, or their rivals to state that they are not.

Such an outcome would mean the matter going to a hearing of the FIA's International Court of Appeal, which would at the earliest take place following the Malaysian Grand Prix.

It is understood that Brawn GP, Williams and Toyota are so convinced that their diffusers are legal that they have not thought it necessary to come up with a contingency plan to run a different design if the stewards rule against them.

Williams technical director Sam Michael has said several times that he believes his team has done nothing wrong, and that the FIA has approved its design.

"To be honest we were surprised that it even turned into an issue because for us it was very clearly inside the regulations," said Michael recently.

"It was something that in various forms teams have been doing for two years, so it wasn't really a big issue for us or the FIA. So it was something that we clarified with the FIA well over a year ago.

"There wasn't really any confusion from our side, although there appeared to be some confusion from the other teams, but I don't know on what basis that was."

The row over diffusers is also taking place against the backdrop of further tension between the teams and Formula 1 commercial boss Bernie Ecclestone over television rights income.

There are suggestions that teams have not yet been paid money owed to them by Ecclestone, and are demanding the situation be resolved immediately if they are not to take further action.

It is understood that a team principals' meeting has been called for tomorrow to discuss the situation.
Autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/73888)

Het lijkt welhaast zeker dat de Grand Prix van Australië overschaduwd zal zijn door de controverse omtrent diffusers.

Tim Wijen
25 maart 2009, 11:47
Jongens waar hebben we het over? 7:00/8:00 uur, zo vroeg is dat toch niet?

Watjes :p

JCijsouw
25 maart 2009, 11:50
7 uur wintertijd of zomertijd ;)?

zomertijd ... Ik moet werken van 22.00 tot 02.00 en dan van 03.00 tot 07.00. Dat uurtje tussen 02.00 en 03.00 is de tijd dat de klok vooruit gaat.

Federici
25 maart 2009, 15:10
http://images.gpupdate.net/large/120248.jpg

Ik vind dit best een grappig gezicht. Lijkt me niet dat het nu op deze manier mogelijk is om alleen die voorvleugel te vervangen. :D

petervdveen
25 maart 2009, 15:17
http://images.gpupdate.net/large/120248.jpg

Ik vind dit best een grappig gezicht. Lijkt me niet dat het nu op deze manier mogelijk is om alleen die voorvleugel te vervangen. :D
Én het achterst gedeelte van de vleugel ontbreekt ook nog, dus dat lijkt me eigenlijk niet, neej...

Federici
25 maart 2009, 15:19
Én het achterst gedeelte van de vleugel ontbreekt ook nog, dus dat lijkt me eigenlijk niet, neej...

Inderdaad, had er niet eens heel gedetailleerd naar gekeken. Wilde het jullie niet onthouden ;)

tinyriconen
25 maart 2009, 23:31
zomertijd ... Ik moet werken van 22.00 tot 02.00 en dan van 03.00 tot 07.00. Dat uurtje tussen 02.00 en 03.00 is de tijd dat de klok vooruit gaat.

Pauze.. af en toe vliegt de tijd voorbij ;)

bobskink
26 maart 2009, 01:39
Ik heb even op Bwin gekeken naar de pronostieken, Button staat als favoriet vanboven...

Darthwillie
26 maart 2009, 08:01
Knap van button, een paar maanden terug leek zijn carriere afgelopen.

Het is echt heel lang geleden dat ik echt geen flauw idee had hoe de verhoudingen lagen. Ik durf nu amper een voorspelling te doen.

Ferroeni
26 maart 2009, 08:07
We zullen het zondag meemaken. Ik heb wel weer zin in een nieuwe seizoen formule1.

RSRoy
26 maart 2009, 09:38
Het is echt heel lang geleden dat ik echt geen flauw idee had hoe de verhoudingen lagen. Ik durf nu amper een voorspelling te doen.

Precies, er is bijna geen pijl op te trekken op dit moment. Het zou mooi zijn als er gewoon een flinke groep kan strijden om de eerste plaatsen, want zeg nou eens eerlijk. Het is toch veel leuker als er 4 man om de 1e plaats strijden ipv 2.

Federici
26 maart 2009, 10:12
Zo. Het seizoen is begonnen:

Protest lodged over teams' diffusers

By Jonathan Noble Thursday, March 26th 2009, 08:09 GMT

Ferrari, Renault and Red Bull Racing have lodged protests about the legality of diffusers on rival cars, after BMW Sauber's similar complaint was rejected on a technicality.

Following intense speculation in the build-up to the race about protests being lodged, an FIA statement on Thursday night confirmed that Ferrari, Renault and Red Bull Racing have lodged formal complaints with the race stewards.

The protests are against Brawn GP, Toyota and Williams over the design of their diffusers, which teams claim exploits a loophole in the regulations to extend the diffuser higher than some believe is legal.

BMW Sauber had also joined in the complaints but it is understood that the team failed to complete the necessary paperwork in time, so the stewards rejected its protest.

The FIA stewards have called representatives of Williams, Toyota and Brawn GP to a meeting in race control to discuss the situation. Following that meeting, it is expected they will make a ruling on the matter on Thursday night.

Whatever the outcome of that stewards' decision, the losing party is expected to appeal the matter - which would force an International Court of Appeal hearing to take place in the next few weeks.

Toyota president John Howett said on Thursday night that he remained confident the stewards would confirm that the diffuser designs were legal.

"As far as I know in motor racing anyone is allowed to protest and I don't have an issue with that," said Howett. "It is in the sporting regulations, it is in the main regulations and as far as we are concerned we have studied the regulations in detail and we are very confident that we have interpreted them correctly.

"We've used the consultation process with the FIA technical department and we are satisfied that they have verified our interpretation. Now we wait to see what the stewards or subsequent court may decide."

Bron: Autosport.com

Pingguest
26 maart 2009, 10:16
Could slicks make overtaking harder?

Thursday, 26 March 2009

Braking distances at Melbourne significantly reduced

Formula 1 drivers could be earning thier money this weekend as passing each other in braking zones becomes much harder. The introduction of slick tyres has reduced braking distances and time according to data released by supplier Brembo. In 2008 it took 74 metres for the cars to slow into Turn 11 at Melbourne, this year it will take just 33m. The trend is constant in all braking zones on the Australian circuit according to the data, which is reproduced in full here: F1 Braking data

Following the race we will look at the full data to see if this is bourne out in practice, but the new regulations were created to try to improve passing. Whether they will do that or not is another matter.
Racecar-engineering.com (http://www.racecar-engineering.com/news/people/313982/could-slicks-make-overtaking-harder.html)

Ik weet niet wat ik er van moet denken.

Raikkonen_WC
26 maart 2009, 11:47
Button oa. met een nieuw design. Erg wennen, vond zijn oude design gewoon mooi. Deze is echt aangepast op de auto
http://images.gpupdate.net/large/120440.jpg
http://images.gpupdate.net/large/120390.jpg

En Raikkonen kan niet wachten tot hij kan beginnen :D
http://images.gpupdate.net/large/120439.jpg

Voor de rest, je ziet dat de controlle druk bezig is mbt de Diffusers
http://images.gpupdate.net/large/120388.jpg
http://images.gpupdate.net/large/120386.jpg

Federici
26 maart 2009, 12:03
Kimi met baseballcap ofzo :D

edit :: Frits van Eldik heeft ook maar een picca van Kimi geschoten. Erg gemotiveerd inderdaad...
http://fritsvaneldik.nl/webpost/wp-content/uploads/2009/03/img_5706.jpg

Niels Tieman
26 maart 2009, 13:19
Zou hij meer gemotiveerd zijn als hij 24/7 stuiterend over de paddock zou lopen? Zolang hij zijn werk doet in de cockpit hoeft hij er niet gemotiveerd uit te zien buiten de auto imho.

bobskink
26 maart 2009, 13:29
Zou hij meer gemotiveerd zijn als hij 24/7 stuiterend over de paddock zou lopen? Zolang hij zijn werk doet in de cockpit hoeft hij er niet gemotiveerd uit te zien buiten de auto imho.
Ik hoop voor hem dat hij er dit jaar iets van bakt, want in 2008 kwam hij in de cockpit ook niet bepaald gemotiveerd over.

bobskink
26 maart 2009, 13:30
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/2.301/achtergrond_F1/1.494733

Een beetje info over het komende seizoen, was zondag al te zien op Sporza.

RSRoy
26 maart 2009, 14:07
Brawn GP, Williams and Toyota have been given the go-ahead to take part in the Australian Grand Prix after the FIA stewards rejected a protest against the design of their diffusers late on Thursday night.

Following more than four hours of presentations and discussions between the stewards and the various teams involved in the dispute, the FIA issued a statement confirming that the stewards believe the cars are legal.

Ferrari, Renault and Red Bull Racing had lodged protests against their rivals because they believed the designs of their diffusers were illegal. BMW Sauber had also been due to join the protest, but their complaint was rejected on a technicality after it was not correctly submitted in time.

It is expected that the teams will appeal against the stewards' decision, which will force the matter to go to a hearing of the FIA's International Court of Appeal.

Such a meeting cannot take place until after the Malaysian Grand Prix, meaning that Brawn GP, Williams and Toyota will unofficially be racing under appeal at this weekend's race in Australia and would likely be subject to another appeal at Sepang.

De eerste uitspraak :)

Tazz
26 maart 2009, 14:18
Ik hoop voor hem dat hij er dit jaar iets van bakt, want in 2008 kwam hij in de cockpit ook niet bepaald gemotiveerd over.
ik hoop het ook, want anders zal het contract met Alonso heel snel getekend zijn..

Robert Saalmink
26 maart 2009, 14:36
Het seizoen begint dus weer met een hearing............ zucht.

bobskink
26 maart 2009, 14:40
Weet er iemand een link naar een livestream? Vannacht om 1 uur rijden ze voor het eerst en ik ben ongelooflijk benieuwd en ongeduldig.

Federici
26 maart 2009, 14:59
Weet er iemand een link naar een livestream? Vannacht om 1 uur rijden ze voor het eerst en ik ben ongelooflijk benieuwd en ongeduldig.

Volgens mij opent de BBC gewoon een stream, wat ik begreep op de website van hun..

Darthwillie
26 maart 2009, 15:08
Voorspelbare uitspraak, was de diffusor illegaal verklaard dan hadden er zes wagens niet meegedaan. Blijven er 14 over en dat is contractueel gezien te weinig. :rolleyes:

Schandelijk dat dit zover komt terwijl Mosley al anderhalve maand terug riep dat het zo ging gebeuren. De FIA had duidelijkheid moeten verschaffen!

Alonso zegt het heel goed op autosport.com
"But now there's this diffuser thing, and I think for the fans it is impossible to understand how Formula 1 can start a championship like this with so many doubts and so many changes. We will see when it's over, and then for race one we can talk about the sport, about having fun in the car, and hopefully the spectators will enjoy it."

Markie
26 maart 2009, 15:22
Volgens mij opent de BBC gewoon een stream, wat ik begreep op de website van hun..

BBC is normaal voor dit soort exclusive live dingen alleen te bereiken als je in the UK woont (IP adres), hoop dat dit niet voor de vrije trainingen geldt. Er zijn anders wel manieren om dat te omzeilen, maar ik weet niet of dat binnen de regels van dit forum valt, omdat hier toe te gaan lichten ;)

Voorspelbare uitspraak, was de diffusor illegaal verklaard dan hadden er zes wagens niet meegedaan. Blijven er 14 over en dat is contractueel gezien te weinig. :rolleyes:

Schandelijk dat dit zover komt terwijl Mosley al anderhalve maand terug riep dat het zo ging gebeuren. De FIA had duidelijkheid moeten verschaffen!

Alonso zegt het heel goed op autosport.com
Nadat ik de eerste foto's van het meet apparaat (http://images.gpupdate.net/large/120386.jpg) zag, was het wel duidelijk dat ze goed gekeurd gingen worden :P .

Maar ik ben het er mee eens dat dit al lang en breed geregeld had kunnen en moeten zijn. :(
,

Federici
26 maart 2009, 15:27
BBC is normaal voor dit soort exclusive live dingen alleen te bereiken als je in the UK woont (IP adres), hoop dat dit niet voor de vrije trainingen geldt. Er zijn anders wel manieren om dat te omzeilen, maar ik weet niet of dat binnen de regels van dit forum valt, omdat hier toe te gaan lichten ;)
..

Proxyfoxy? ;)

bobskink
26 maart 2009, 15:46
Proxyfoxy? ;)
is dat gemakkelijk in gebruik?

Tim Wijen
26 maart 2009, 16:01

2:30 beginnen ze pas ;)

Schumi rulezzzzz
26 maart 2009, 16:08
Blijkbaar nog niemand opgevallen, maar check deze splitter onder de neus van Williams! Subtiel...

http://images.gpupdate.net/large/120509.jpg

Ohja btw, die wieldoppen van Brawn zijn niet oke!

Federici
26 maart 2009, 16:18
is dat gemakkelijk in gebruik?

Het heet niet echt Proxyfoxy hoor ;)

Darthwillie
26 maart 2009, 16:27
grappig stukje op grandprix.com

There were indications that McLaren may already have done that and the car that was presented to the scrutineers on Thursday was not unlike the three cars that were challenged.

Mclaren zou dus een vergelijkbare diffuser klaar hebben. :huh1:

http://www.grandprix.com/ns/ns21284.html

Sander Hogendoorn
26 maart 2009, 17:03
Wat ik niet snap; de diffusers zijn legaal, waarom wordt het reglement dan na de eerste race aangepast wat ze ineens illegaal maakt? Alleen omdat een aantal teams niet zo slim waren om dit niet uit te vinden en dan maar een protest gaan indienen? :rolleyes:

Darthwillie
26 maart 2009, 17:14
of ze legaal zijn is juist het discussiepunt. Een aantal teams denkt van niet. Het regelement wordt niet gewijzigd maar verduidelijkt.

Sander Hogendoorn
26 maart 2009, 17:21
"confirming that the stewards believe the cars are legal."

Daar doelde ik eigenlijk op. Als ze illegaal waren dan zouden ze niet mogen racen, dus volgens mij hoeven we niet bang te zijn dat er straffen gaan komen :)

Robert Saalmink
26 maart 2009, 18:18
Ze worden nu toegestaan door de stewards. De teams die een protest hebben aangetekend, wat nu dus wordt afgewezen, gaan in beroep. Dat beroep dient pas na de race op Sepang, waardoor de teams met de ter discussie staande diffusers tot die tijd onder een soort voorbehoud meerijden. Hun resultaten kunnen dus, mocht het beroep worden toegekend, met terugwerkende kracht worden aangepast of geschrapt. Waanzin, typisch moderne F1 :(

Bram Van Der Stichelen
26 maart 2009, 18:39
Ze worden nu toegestaan door de stewards. De teams die een protest hebben aangetekend, wat nu dus wordt afgewezen, gaan in beroep. Dat beroep dient pas na de race op Sepang, waardoor de teams met de ter discussie staande diffusers tot die tijd onder een soort voorbehoud meerijden. Hun resultaten kunnen dus, mocht het beroep worden toegekend, met terugwerkende kracht worden aangepast of geschrapt. Waanzin, typisch moderne F1 :(

Te belachelijk voor woorden inderdaad dit.

TheRealms
26 maart 2009, 21:16
Snelheid pitstraat verhoogd tijdens GP Melbourne

Tijdens de komende Grand Prix op Albert Park in Melbourne zal de snelheids-limiet in de pitstraat worden verhoogd, dit is besloten door de FIA.

Tijdens de race zal de snelheid in de pitstraat, verhoogd worden naar 100 km/ph, waar dat vorig jaar nog 80 km/ph was. Voor de vrije trainingen en de kwalificatie blijft de snelheids-limiet van 60 km/ph gehandhaafd.

De veranderingen gelden voorlopig alleen voor de eerste race op de kalender. Op zich een opmerkelijk besluit van de FIA aangezien de pitstraat van Albert Park niet tot de breedste behoord van de huidige F1 circuits.

Bron: rtlgp.nl

petervdveen
26 maart 2009, 21:54
Snelheid pitstraat verhoogd tijdens GP Melbourne

Tijdens de komende Grand Prix op Albert Park in Melbourne zal de snelheids-limiet in de pitstraat worden verhoogd, dit is besloten door de FIA.

Tijdens de race zal de snelheid in de pitstraat, verhoogd worden naar 100 km/ph, waar dat vorig jaar nog 80 km/ph was. Voor de vrije trainingen en de kwalificatie blijft de snelheids-limiet van 60 km/ph gehandhaafd.

De veranderingen gelden voorlopig alleen voor de eerste race op de kalender. Op zich een opmerkelijk besluit van de FIA aangezien de pitstraat van Albert Park niet tot de breedste behoord van de huidige F1 circuits.

Bron: rtlgp.nl

Wat ik begrepen had was dat dat op elk circuit het geval is vanaf nu. Dus niet alleen in Australië. Zou te maken hebben met de betere grip van de slicks..

TheRealms
26 maart 2009, 22:50
Dat zou een logische verklaring zijn inderdaad....

Niels Tieman
26 maart 2009, 23:58
Komt er een live-stream of iets dergelijks van de eerste training? Heb net even op BCC1,2,3,4 gekeken maar daar word geen woord gerept over een F1-training. :( :)

Ellu
27 maart 2009, 00:02
Komt er een live-stream of iets dergelijks van de eerste training? Heb net even op BCC1,2,3,4 gekeken maar daar word geen woord gerept over een F1-training. :( :)

The streams for tonight:

http://nl.justin.tv/dimoni (confirmed I believe, justin.tv)
http://www.justin.tv/mauro_conde (confirmed justin.tv)
http://www.justin.tv/atomic_napalm (confirmed Justin.tv)
http://www.lasextadeportes.com/ (Spanish only, probably)
http://f1stream.co.cc/ (according to someone here)
http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsp ... efault.stm (official, UK only)

bobskink
27 maart 2009, 00:08
dankuwel

Federici
27 maart 2009, 02:31
Hmm, krijg nog niet veel beeld eigenlijk :P

Tazz
27 maart 2009, 02:35
ik wel, 1ste link, meteen raak, beeld gaat heel vlot :)

Ellu
27 maart 2009, 02:37

Ik wel :D zowel BBC als natural sounds. Zul je het toch bij je instellingen moeten zoeken;)

Federici
27 maart 2009, 02:38
Heb nu idd wat. BBC stream doet t sowieso niet.
Maar beeld is niet goed, maarja..

Ellu
27 maart 2009, 02:40
Heb nu idd wat. BBC stream doet t sowieso niet.
Maar beeld is niet goed, maarja..

http://nl.justin.tv/dimoni goed beeld, natural sound

http://nl.justin.tv/atomic_napalm aardig beeld, BBC commentaar

Lopen redelijk sync, dus gewoon beide aanzetten (als je lijntje het aankan) en de eerste op fullscreen.

Federici
27 maart 2009, 02:45
http://nl.justin.tv/dimoni goed beeld, natural sound

http://nl.justin.tv/atomic_napalm aardig beeld, BBC commentaar

Lopen redelijk sync, dus gewoon beide aanzetten (als je lijntje het aankan) en de eerste op fullscreen.

Thnx :cool:

Gerben vd Broek
27 maart 2009, 02:46
Nu nog ff een paar auto's op de baan, en dan toch maar slapen.

Federici
27 maart 2009, 02:50
Nu nog ff een paar auto's op de baan, en dan toch maar slapen.

Ja, pfff.. altijd fijn zo'n motorregel ;)

bobskink
27 maart 2009, 02:52
Ja, pfff.. altijd fijn zo'n motorregel ;)
Inderdaad, blijf ik daarvoor wakker.
Het beeld doet de wagens trouwens nog stommer lijken.

Federici
27 maart 2009, 02:54
En Barrichello heeft ook andere kleuren in zn helm. Net als Button aangepast aan de teamkleuren van Brawn.

Tazz
27 maart 2009, 02:54
pff, het is ondertussen net geen 3u.. tijd om te gaan slapen eigenlijk

tot over een 4tal uurtjes :helpsmilie:

bobskink
27 maart 2009, 02:57
En Barrichello heeft ook andere kleuren in zn helm. Net als Button aangepast aan de teamkleuren van Brawn.
Ik vind het vreemd genoeg nog meevallen, flou is niet bepaald mooi, maar het past wel. Maar morgen kan het alweer helemaal gedaan zijn als er Virgin stickers opkomen.

Federici
27 maart 2009, 02:59
Ik vind het vreemd genoeg nog meevallen, flou is niet bepaald mooi, maar het past wel. Maar morgen kan het alweer helemaal gedaan zijn als er Virgin stickers opkomen.

Design zal wel hetzelfde blijven hoor. En de teamkleuren ook :)

bobskink
27 maart 2009, 03:00
Virgin is toch rood?
Buemi op 1!

Federici
27 maart 2009, 03:06
Virgin is toch rood?
Buemi op 1!

Hoeft niet direct invloed te hebben op het design. Ze kunnen het logo ook zwart maken.. of gewoon rood houden. Valt het extra op ;)

Peter
27 maart 2009, 03:23
Voorlopig lijken naast Ferrari en McLaren ook Williams en BrawnGP de snelheid er goed in te hebben zitten. Echt super dit, wat mij betreft mag de overwinning dit weekend naar een fluo of blauwe bolide gaan :thumbup:

Ben heel benieuwd, ga nu slaapje doen dus zie morgen wel hoe de sessies verder zijn verlopen...

bobskink
27 maart 2009, 03:24
Brawn doet het zoals verwacht goed, McLaren heeft een beetje verstoppertje gespeeld op het eerste zicht.

TheRealms
27 maart 2009, 03:26
ik denk eigenlijk niet dat heel erg veel mensen daar ingetrapt zijn, toch? Toyota begint overigens ook mee te doen nu, Glock op 3. Barri op 1. Die race gaat leuk worden zondag! :D
EDIT: WOW, kimi opeens 1 volle seconde sneller, nog 2 tienden van de quali-tijd van 2008 af.
EDIT: Met de renault is iets mis, terwijl button en barri hun handen amper bewegen en snelle tijden neerzetten, hebben piquet en alonso ontzettend veel moeite met de wagen, alletwee al wat offs gehad, en ook nog is slechte tijden.

bobskink
27 maart 2009, 03:46
Het lijkt erop dat Renault zoals vorig jaar is begonnen.

TheRealms
27 maart 2009, 03:49
Wat mij betreft is toch Ferrari de grote favoriet, helaas......

bobskink
27 maart 2009, 03:54
Wat mij betreft is toch Ferrari de grote favoriet, helaas......
Vooral Raikonen. Ik heb ergens gelezen dat dit type wagen beter bij zijn rijstijl past. Als het dan een Ferrari moet zijn heb ik toch liever Massa. Maar er is eigenlijk nog niets zeker. Deze sessie heeft maar één vraagtekentje weggewerkt en dat is Brawn GP.

Markie
27 maart 2009, 04:03
Zo, Jerez dus geen uitschieter, alleen Kimi op softs kon meekomen met de Williams :blushing:

Benieuwd of dat het hele weekend zo blijft.

Nu eerst pitten :D

bobskink
27 maart 2009, 04:11
Eerste oefensessies:

1 N. Rosberg Williams 1:26.687 19
2 K. Nakajima Williams 1:26.736 21
3 K. Räikkönen Ferrari 1:26.750 24
4 R. Barrichello Brawn GP 1:27.226 21
5 H. Kovalainen McLaren 1:27.453 15
6 J. Button Brawn GP 1:27.467 12
7 F. Massa Ferrari 1:27.642 24
8 T. Glock Toyota 1:27.710 24
9 A. Sutil Force India F1 1:27.993 20
10 F. Alonso Renault 1:28.123 16
11 N. Heidfeld BMW 1:28.137 20
12 J. Trulli Toyota 1:28.142 21
13 R. Kubica BMW 1:28.511 22
14 G. Fisichella Force India F1 1:28.603 16
15 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:28.785 27
16 L. Hamilton McLaren 1:29.042 18
17 M. Webber Red Bull 1:29.081 7
18 N. Piquet jr. Renault 1:29.461 25
19 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:29.499 21
20 S. Vettel Red Bull 1:32.784 4

Mark B
27 maart 2009, 08:15
Tweede oefensessie:

1 N. Rosberg Williams 1:26.053
2 R. Barrichello Brawn GP 1:26.157
3 J. Trulli Toyota 1:26.350
4 M. Webber Red Bull 1:26.370
5 J. Button Brawn GP 1:26.374
6 T. Glock Toyota 1:26.443
7 K. Nakajima Williams 1:26.560
8 S. Vettel Red Bull 1:26.740
9 A. Sutil Force India F1 1:27.040
10 F. Massa Ferrari 1:27.064
11 K. Räikkönen Ferrari 1:27.204
12 F. Alonso Renault 1:27.232
13 G. Fisichella Force India F1 1:27.282
14 N. Heidfeld BMW 1:27.317
15 R. Kubica BMW 1:27.398
16 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:27.479
17 H. Kovalainen McLaren 1:27.802
18 L. Hamilton McLaren 1:27.813
19 N. Piquet jr. Renault 1:27.828
20 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:28.076

Rosberg heeft het zo te zien aardig onder controle, ben benieuwd of ferrari verstoppertje speelt. McLaren is nog steeds een groot vraagteken..... ben benieuwd naar de kwalie morgen! Kan niet wachten :thumbup:

Raikkonen_WC
27 maart 2009, 08:34
2 seconden tussen nummer 1 en nummer 20. Dat is veel.

Mclaren heeft echt problemen zo te zien. Niet normaal hoe laag zij staan. Ook ferrari niet erg best.

Mooie prestatie van Brawn GP. Morgen tijdens de kwalificatie weten we meer :D

Weet alleen nog steeds niet, welk team ik moet nemen in mijn F1 manager....

Robert Saalmink
27 maart 2009, 08:43
Wat gaat Force India ineens lekker. Mercedes motoren he. En dat Toyota erbij zou zitten zeiden ze zelf vooraf al, maar ja, zien is geloven.

Dr.Nono
27 maart 2009, 09:05
Nakajima had een lekke band. Ben benieuwd of we zoiets in de race ook zullen gaan zien.
http://www.lasextadeportes.com/pictures/1365/LASEXTA_PICTURE_20090327_05051365.jpg

Het KERS-systeem is nu al stuk ;)
http://www.lasextadeportes.com/pictures/1346/LASEXTA_PICTURE_20090327_03071346.jpg

Robert Saalmink
27 maart 2009, 09:07
Als je de 'illegale' diffusers niet meetelt, staan de Red Bulls 1 en 2 en Force India 3e :p

Pingguest
27 maart 2009, 09:19
Weet iemand waar ik filmpjes kan vinden van de vrije trainingen?

Sander Hogendoorn
27 maart 2009, 09:37
YouTube - F1 2oo9 Melbourne Hamilton off

Het enige wat ik op youtube kan vinden..

McLaren ziet er toch echt niet goed uit :blink:

Wel leuk dat het zo dicht bij elkaar zit, ben benieuwd naar de quali morgen.

Pingguest
27 maart 2009, 09:44
Op Justin.tv kun je de gehele training zien.

cookie
27 maart 2009, 10:35
Leuke uitslagen van de trainingen, hoop zondag ook zo'n resultaat te zien. Zou mooi zijn als Williams weer kan winnen dit seizoen.

Sander Hogendoorn
27 maart 2009, 11:06
Op Justin.tv kun je de gehele training zien.

Dank :)

Robert Saalmink
27 maart 2009, 11:24
Trulli klaagt over de banden:

Toyota worried about tyre degradation

Jarno Trulli is concerned about the degradation of his tyres during the Australian Grand Prix, as he reckons neither compound is the right one for the event.

"It's very difficult. Basically neither of the tyres are right because the soft is too soft and the hard is too hard, so you are never in the right window," the Italian Toyota driver said after Friday's practice.

"It takes a while before you can get the hard tyres working and the soft ones are straight in but after three laps just wear off.

"It's amazing the degradation. It's difficult to work with these tyres. You change from one to another and you don't know what's going to happen and it changes completely the balance. It's so difficult to work in these conditions."

AS

Erix
27 maart 2009, 11:26
Opvallend dat McLaren de laagst geklasseerde met Mercedes motor is :blink:
2e training:
2 R. Barrichello Brawn GP 1:26.157
5 J. Button Brawn GP 1:26.374
9 A. Sutil Force India F1 1:27.040
13 G. Fisichella Force India F1 1:27.282
17 H. Kovalainen McLaren 1:27.802
18 L. Hamilton McLaren 1:27.813

Morgen verwacht ik dat er wel het één en ander rechtgetrokken wordt bij Ferrari, BMW en Renault.

Sander Hogendoorn
27 maart 2009, 11:45
Het zit allemaal lekker dicht bij elkaar, hele veld binnen 2 seconde :)

Peter
27 maart 2009, 12:19
2 seconden tussen nummer 1 en nummer 20. Dat is veel.

Het zit allemaal lekker dicht bij elkaar, hele veld binnen 2 seconde :)

???? om eerlijk te zijn ben ik het met Sander eens, we zijn toch grotere verschillen gewend....

Schumi rulezzzzz
27 maart 2009, 12:23
Renault heeft toch nog wat ruimte gevonden om wat vleugeltjes op de airbox te plaatsen. Wat een gedrocht is die auto toch :P

http://images.gpupdate.net/large/120734.jpg

Massa reed op een gegeven moment aan het eind van de 2e training sectortijden die hem gemakkelijk in de top 3 hadden moeten plaatsen. Of er hing geel, of er ging constant wat anders mis, want daarna verloor hij steeds 2 à 3 seconden in de laatste sector.

Williams zal wel iets terugzakken, als BrawnGP niet in de top 5 blijft zal me dat echt heel erg verbazen.

cookie
27 maart 2009, 12:28
Renault heeft toch nog wat ruimte gevonden om wat vleugeltjes op de airbox te plaatsen. Wat een gedrocht is die auto toch :P

http://images.gpupdate.net/large/120734.jpg

Massa reed op een gegeven moment aan het eind van de 2e training sectortijden die hem gemakkelijk in de top 3 hadden moeten plaatsen. Of er hing geel, of er ging constant wat anders mis, want daarna verloor hij steeds 2 à 3 seconden in de laatste sector.

Williams zal wel iets terugzakken, als BrawnGP niet in de top 5 blijft zal me dat echt heel erg verbazen.

Massa knalde bijna de muur in tegen het einde van FP2, en de andere rondes verremde die zich of sneed ie een stukje door het gras af. De temperatuur was al aan het zakken dus daarom kon er op het einde niet sneller gereden worden. Dit gaat in de race ook een rol spelen want die word gereden rond dezelfde tijd als FP2

Maverick
27 maart 2009, 12:50
Hoewel de vorm van de renault afschuwelijk is, is de kleurstelling toch erg mooi.

Schumi rulezzzzz
27 maart 2009, 13:01
Over mooi gesproken, die McLaren ziet er van opzij toch echt prachtig uit! Prettige bijkomstigheid is dat hij ook niet vooruit te branden is :innocent:

http://images.gpupdate.net/large/120612.jpg

joostingh
27 maart 2009, 13:02
Over mooi gesproken, die McLaren ziet er van opzij toch echt prachtig uit! Prettige bijkomstigheid is dat hij ook niet vooruit te branden is :innocent:

http://images.gpupdate.net/large/120612.jpg

Moet zeggen dat ik de neus niet mooi vind (te bol) maar de vorm van de achtervleugel is echt geniaal.

En ja een bijkomende voordeel op het moment is dat ze niet snel lijken. Kan er niets aan doen maar ik mag dat wel. Laat Williams maar weer aan de top komen en Mclaren gewoon een jaartje niet.

bobskink
27 maart 2009, 13:17
Het zou wel heerlijk zijn dat Williams MCLaren terug aflost. In 1998 waren de rollen net omgekeerd bij de reglementswijzigingen. Maar arme arme Alonso...

TheRealms
27 maart 2009, 13:46
Nou voor alonso heb ik geen medelijden. Ik wil een verassende wk. Het liefst button, aangezien ik daar al fan van ben sinds hij bij benetton reed. Anders mag iemand uit williams het ook wel doen. Als het massa of alonso maar niet word, voor de rest, wil ik gewoon mooi racen zien :D:D

bobskink
27 maart 2009, 13:50
Of je nu voor of tegen Alonso bent, het zijn meestal wel coole races wanneer hij mee knokt voor de overwinning. Maar als anderen knokken is het inderdaad ook goed.
Als MCLaren echt zo slecht is begin ik toch veel gelijkenissen te zien tussen Hamilton en Villeneuve's carrière.

Niels Tieman
27 maart 2009, 14:19
Omdat McLaren één slechte start heeft? Neh daar geloof ik niet zo in. McLaren & Mercedes zijn te groot om naar na zo'n korte periode af te schrijven. Zelfs als ze een slecht seizoen zouden hebben is er geen man overboord. Die dingen gebeuren. Ik geef ze nog wel even de tijd. :)

Idem aan Williams. 2 jaar terug stonden die op het podium op Melbourne en daarna werd het alleen maar minder omdat het geld op was. Ik hoop voor ze dat ze het halen en dat ze het niveau hoog houden maar ze hebben het kwa resources wel een stuk moeilijker dan de teams met capitaal.

Neemt niet weg dat ik duim voor Williams. Altijd een zwak voor dat team gehad :)

RSRoy
27 maart 2009, 14:45
Neemt niet weg dat ik duim voor Williams. Altijd een zwak voor dat team gehad :)

Heb het altijd mooie auto's gevonden, begin jaren 90 met het geel, wit en blauw. Daarna de Rothmans kleuren en de rood met witte Winfield auto was ook gaaf. Ook de Compaq en HP auto's waren niet verkeerd.

Darthwillie
27 maart 2009, 14:47
Als MCLaren echt zo slecht is begin ik toch veel gelijkenissen te zien tussen Hamilton en Villeneuve's carrière.
:blink: en dat na 1 slechte vrijdagtraining :p :D

Zou mij ernstig verbazen als aan het eind van het seizoen McLaren niet aan de top meedeed.

trouwens vreselijk lelijk wat de BGP coureurs met hun helmen hebben gedaan:hammer::thumbdown:
http://images.gpupdate.net/large/120722.jpg

Robert Saalmink
27 maart 2009, 15:04
Ja, zelfs Barrichello verandert zijn helm, dat was zo ongeveer de laatste heilige helm in de F1 :(

bobskink
27 maart 2009, 15:05
:blink: en dat na 1 slechte vrijdagtraining :p :D
Ik ben voor de veiligheid mijn zin begonnen met Als. ;)
BTW, de rode Williams vond ik enorm lelijk.

Ja, zelfs Barrichello verandert zijn helm, dat was zo ongeveer de laatste heilige helm in de F1 :(
Het blijft wel nog binnen dezelfde vormen.

Federici
27 maart 2009, 15:14
Ik ben voor de veiligheid mijn zin begonnen met Als. ;)

Het blijft wel nog binnen dezelfde vormen.

Button ook :)

RSRoy
27 maart 2009, 15:14

De 98er was lelijk ja, ik vond deze 99er echt wel gaaf:

http://www.f1-geschiedenis.be/FORMULE%201/1999/Wagens/Williams_FW21.jpg

Darthwillie
27 maart 2009, 15:17
Maar lelijk is het :blink:
http://images.gpupdate.net/large/120571.jpg

Kim Van Der Stichelen
27 maart 2009, 15:23
-Briatore: ''Who's willing to see Nakajima or Barrichello win a race ? If Ferrari, Alonso and Hamilton are chanceless then fans will switch off their tv's. It's a farce !''

Nee mr Briatore, je bent niet het middelpunt van de aarde. Wat een lul zeg.

bobskink
27 maart 2009, 15:43
Bah, ik geef hem toch gelijk. Niet dat ik het Button of Rubinio niet gun, verre van, maar voor alle nieuwe fans die er zijn bijgekomen slaat dit nergens op.

Als je aan de huidige F1 denkt, dan is het Ferrari vs McLaren en een beetje Renault en BMW. Als het nu plots Williams vs Brawn wordt ga ik toch ook minder geboeid zitten kijken.

Bram Van Der Stichelen
27 maart 2009, 15:47
Bah, ik geef hem toch gelijk. Niet dat ik het Button of Rubinio niet gun, verre van, maar voor alle nieuwe fans die er zijn bijgekomen slaat dit nergens op.

Als je aan de huidige F1 denkt, dan is het Ferrari vs McLaren en een beetje Renault en BMW. Als het nu plots Williams vs Brawn wordt ga ik toch ook minder geboeid zitten kijken.

Wat een zever zeg :laugh: Voor zover ik weet is het team dat het snelste is nog steeds de verdiende winnaar. Als de kijkers de tv gaan afzetten omdat Williams of Brawn Gp wint, zegt dat meer over de kijkers zelf dan over de sport.

Mathijs
27 maart 2009, 15:54
Ik vind de GP's waar niet de favoriet wint maar een 'underdog' altijd de meest vette van het jaar... Ik blijf dan zeker dus ook geboeid kijken hoe BrawnGP dit jaar lekker gaat heerschen...

Darthwillie
27 maart 2009, 15:55
wat natuurlijk wel opvalt is dat de 'diffusor ' teams allemaal vooraan staan, alleen Webber is daar tussen gekomen.

bobskink
27 maart 2009, 16:11
Wat een zever zeg :laugh: Voor zover ik weet is het team dat het snelste is nog steeds de verdiende winnaar. Als de kijkers de tv gaan afzetten omdat Williams of Brawn Gp wint, zegt dat meer over de kijkers zelf dan over de sport.
Dat is gewoon het algemeen beeld dat er is over F1. Op de reclame borden en tickets staan toch ook altijd de topteams. Ik ben het volledig eens met wat je hierboven zegt, maar wij zijn dan ook echte F1 liefhebbers, niet iedereen denkt zo en in dat opzicht heeft Flavio wel gelijk denk ik.

Het is gewoon een beetje zonde dat het vorige jaar zo spannend is afgelopen en dat er eigenlijk geen vervolg op komt.

Ik vind de GP's waar niet de favoriet wint maar een 'underdog' altijd de meest vette van het jaar... Ik blijf dan zeker dus ook geboeid kijken hoe BrawnGP dit jaar lekker gaat heerschen...
Dan zijn ze geen underdog meer ;)

Requiem84
27 maart 2009, 16:13

Dat is het leuke en onvoorspelbare van Formule 1 toch? Het is mijns inziens juist heel saai als een team 6 jaar lang domineert, zoals Ferrari dat deed een aantal jaar terug. Williams was ooit een topteam, met veel betere resultaten dan Ferrari en Mclaren begin jaren 90, misschien dat dit nu weer terugkeert. En daarnaast, Rosberg is een zeer hoog ingeschatte coureur door de meesten. Dat Brawn GP het zo goed doet maakt de andere top teams bijna een beetje belachelijk... net goed! :).

GTE
27 maart 2009, 16:14
Ik ben het met Bram en Kim eens. Briatore moet niet zeiken. F1 is competitie. Het gaat om degene die wint en als dat nu ns een keer anderen zijn dan degenen die we normaal vooraan zien, dan zullen mensen heus niet hun TV´s uitgaan zetten. Dan zullen die ´nieuwe´ winnaars juist (meer) fans gaan krijgen. Ondertussen mag Briatore met zijn team zn best gaan doen om ook tot de winnaars te gaan behoren.

Richard117
27 maart 2009, 17:04
Dat is gewoon het algemeen beeld dat er is over F1. Op de reclame borden en tickets staan toch ook altijd de topteams. Ik ben het volledig eens met wat je hierboven zegt, maar wij zijn dan ook echte F1 liefhebbers, niet iedereen denkt zo en in dat opzicht heeft Flavio wel gelijk denk ik.

Het is gewoon een beetje zonde dat het vorige jaar zo spannend is afgelopen en dat er eigenlijk geen vervolg op komt.

Wat is dat laatste voor onzin? Omdat het andere namen zijn zou het niet spannend meer kunnen zijn? We hebben 2 vrije trainingen gehad, we weten allemaal dat de vrijdag en de gp in Melbourne in het algemeen, nog helemaal niks zegt. Dus hoe kun je nu al zeggen dat dit jaar niet spannend wordt??? :blink:

Ik vind het wel leuk dat de boel flink door elkaar gegooid is, ben benieuwd hoe het zich de rest van het seizoen zich gaat ontwikkelen :thumbup:

bobskink
27 maart 2009, 17:09
Wat is dat laatste voor onzin? Omdat het andere namen zijn zou het niet spannend meer kunnen zijn? We hebben 2 vrije trainingen gehad, we weten allemaal dat de vrijdag en de gp in Melbourne in het algemeen, nog helemaal niks zegt. Dus hoe kun je nu al zeggen dat dit jaar niet spannend wordt??? :blink:

Waar heb ik gezegd dat het komende seizoen niet spannend zal worden? Ik bedoel dat we geen vervolg krijgen op de spannende strijd tussen Hamilton en Massa en dat dat wel een beetje spijtig is, hoe boeiend het seizoen ook zal zijn.

Iedereen is redelijk zwart wit vandaag.:surrender:

Ellu
27 maart 2009, 17:26
Ik ben gek op autosport, en of het dan Ferrari is dat met de titel ervandoor gaat of Zsolt Baumgartner die zijn eerste kampioenschap pakt, zolang ik het een keer of 18 per jaar mag zien vind ik alles best:thumbup:

Richard117
27 maart 2009, 17:44
Waar heb ik gezegd dat het komende seizoen niet spannend zal worden? Ik bedoel dat we geen vervolg krijgen op de spannende strijd tussen Hamilton en Massa en dat dat wel een beetje spijtig is, hoe boeiend het seizoen ook zal zijn.

Hier:

Neo-242
27 maart 2009, 17:47
Het is toch wel raar dat de teams die vorig jaar achteraan hingen nu vooraan staan, Honda, Williams, ...Force India. Ook allemaal teams zonder KERS denk ik. En die diffuser, tja dat heeft de FIA weer zelf gecreeërd.

Ik zie alleszins graag een overwinning voor Williams, is veel te lang geleden!

Maverick
27 maart 2009, 17:50
heren, weet iemand een livestream waar ik morgenochtend de race live kan kijken? Ik zit hier op een locatie zonder tv. Ik kan natuurlijk niet de eerste race van het seizoen missen :P

Stefan Kollee
27 maart 2009, 17:53
er is geen live stream waar je een race een dag van te voren al kan bekijken hoor! maar op justin.tv kun je hem overmorgen gewoon zien.

Tjerk Korving
27 maart 2009, 17:54
Pfft, dus enkel de topteams moeten vooraan staan want anders is het niet meer leuk? Volgens mij behoor je op een gegeven moment tot de categorie topteam doordat je vaak wint, dus in feite kan elk team dat worden. Teams die de afgelopen jaren vooraan stonden hebben in het verleden ook achteraan gebungeld. Enkel maar goed dat het veld eens gehutseld word en er ook anderen hun kans kunnen grijpen. Juist doordat er een breder veld vooraan staat kan het spannend gaan worden.

Maverick
27 maart 2009, 18:18
er is geen live stream waar je een race een dag van te voren al kan bekijken hoor! maar op justin.tv kun je hem overmorgen gewoon zien.

Ahum, juist. Zondag bedoel ik dus inderdaad :P Maargoed, justin.tv in de gaten houden dus. thanks.

Darthwillie
27 maart 2009, 19:01

RACISME!!!!!!!! :p :laugh:

Waarschijnlijk bedoelde Flavio dat het voor hem niet leuk is als Renault niet vooraan rijdt :p

Ik heb zo een gevoel dat we morgen alsnog verrast kunen worden. volgens mij hebben een aantal teams hun ware potentieel nog niet getoond. De race zou ook nog apart kunnen worden door de onbekendheid met de banden.

bobskink
27 maart 2009, 19:08
We moeten ook nog een gokje wagen op het aantal voorvleugels dat zal sneuvelen.

Darthwillie
27 maart 2009, 19:10
en wie! Massa en Sutil in ieder geval gok ik

bobskink
27 maart 2009, 19:28
je bent Nakajima vergeten (damn, weer racisme)

Schumi rulezzzzz
27 maart 2009, 19:43
Schrijf Ferrari niet af, die staan er morgen gewoon. Weet niet of ze voor de pole mee kunnen doen, maar op racesnelheid verwacht ik ze gewoon op het podium. Volgens mij is zelfs Raikkonen weer gemotiveerd, dus kom maar op met die race.

Richard117
27 maart 2009, 19:57
en wie! Massa en Sutil in ieder geval gok ik

Ik zet m'n geld op Trulli en Webber. Die 2 zitten altijd in de hoek waar de klappen vallen ;)