View Full Version : De Grand Prix van Australië 2009
Pingguest
30 maart 2009, 10:17
Overigens een interessante opmerking die ik las op TT en F1Technical: de meeste inhaalacties werden gedaan door coureurs die reden op een andere compound dan de concurrenten die op dat moment voor hen reden. Hierdoor was het verschil in snelheid erg groot, soms wel bijna een seconde. Dat zou in 2008 nog voldoende zijn geweest om in te halen.
Pingguest
30 maart 2009, 10:29
Echte vriendschap is zelden in de Formule 1.
http://colunistas.ig.com.br/flaviogomes/files/2009/03/rosschumi.jpg
Maar het ziet er toch naar uit dat Michael Schumacher oprecht blij is voor zijn oud-collega en vriend Ross Brawn.
Darkone55
30 maart 2009, 10:31
Overigens een interessante opmerking die ik las op TT en F1Technical: de meeste inhaalacties werden gedaan door coureurs die reden op een andere compound dan de concurrenten die op dat moment voor hen reden. Hierdoor was het verschil in snelheid erg groot, soms wel bijna een seconde. Dat zou in 2008 nog voldoende zijn geweest om in te halen.
Nou, het viel me wel op hoe dicht ze achter elkaar konden rijden. Soms zat er maar één autolengte tussen. Dat opzich is al tof denk ik.
Pingguest
30 maart 2009, 10:40
Nou, het viel me wel op hoe dicht ze achter elkaar konden rijden. Soms zat er maar één autolengte tussen. Dat opzich is al tof denk ik.
Wanneer de achtervolgende auto maar snel genoeg is, zal deze altijd dicht achter zijn voorganger kunnen rijden. Met de nieuwe reglementen beoogde de OWG het noodzakelijke snelheidsverschil terug te brengen van anderhalf tot twee seconden in 2008 naar een halve tot hele seconde in 2009. Het opmerkelijk is echter dat gisteren verschillende coureurs op een zeker moment anderhalf seconde sneller waren dan hun voorganger, maar er toch niet voorbij kwamen.
RSRoy
30 maart 2009, 11:40
Ik heb me prima vermaakt met de race. De uitzending op RTL was ook goed te doen vond ik, geen belachelijke voor en nabeschouwing. Gewoon de race en vooraf wat beelden opgenomen op locatie zonder al te veel poes pas.
Ik kan de race wel gaan beschouwen zoals iedereen in dit topic al gedaan heeft dus dat voegt weinig toe. Ik wil alleen zeggen dat ik uitkijk naar Maleisie. Dat het maar weer zo spannend en spectaculair mag worden. Het is natuurlijk prachtig als de nummers 2 en 3 elkaar vlak voor het einde van de baan jassen :D
Captain Slow
30 maart 2009, 12:22
Hamilton: "Team vroeg me Trulli voorbij te laten"
Lewis Hamilton heeft bevestigd dat hij Jarno Trulli er in de eindfase van de Australische Grand Prix voorbij heeft gelaten. Hamilton had Trulli tijdens een Safety Car-situatie gepasseerd, nadat de Italiaan een uitstapje door het gras maakte. Hij gaf de positie daarna terug, maar de wedstrijdleiding oordeelde dat Trulli ongeoorloofd had ingehaald en bestrafte hem met een tijdstraf van 25 seconden.
"Tijdens de Safety Car zat ik achter Trulli. Uiteraard mag je dan niet inhalen, maar hij ging in de een-na-laatste bocht het gras op", zei Hamilton tegen Speed TV. "Ik kon niets anders dan hem passeren en ik remde ook zoveel mogelijk af. Het team zei me daarna dat ik hem weer voorbij moest laten, maar ik weet eigenlijk niet of de reglementen dat ook zeggen. Als dat niet zo is, moet de derde plek voor mij zijn."
De straf van Trulli betekende dat Hamilton de derde plek overnam van de Toyota-coureur, die zelf terugzakte naar de twaalfde positie. Toyota is ook in beroep gegaan tegen de straf, aangezien Trulli werd voorbijgelaten door Hamilton, maar het reglement schrijft voor dat er tegen een tijdstraf niet in beroep kan worden gegaan. De kans dat het beroep onontvankelijk wordt verklaard is dan ook erg groot.
www.gpudate.nl
Vind het wel erg vreemd als de FIA de straf nu niet terugdraait. Hamilton geeft zelf aan dat het gevraagd werd aan hem.
Bramzel
30 maart 2009, 13:00
Op zich is Melbourne een baan waar altijd wel wordt ingehaald, ik denk dat we pas kunnen vaststellen of de nieuwe regels werken na een race of 3.
Misschien moeten er gewoon meer banen worden ontworpen volgens het principe van Montreal en Melbourne ;)
Dr.Nono
30 maart 2009, 13:23
Hieronder beelden van de bewuste inhaalactie van Hamilton op Trulli. Het lijkt er op dat Hamilton eerst even inhoud en daarna redelijk hard doorgast!
Hamilton en Trulli (http://vimeo.com/3908789?pg=embed&sec=)
Kim Van Der Stichelen
30 maart 2009, 13:27
Het is ook 100% normaal dat Hamilton daar doorrijdt, Trulli is daar gewoon naast de baan gegaan, einde verhaal.
Wat we nodig hebben zijn beelden van Trulli die Hamilton voorbijgaat, vind het raar dat die er (nog) niet zijn.
bobskink
30 maart 2009, 15:05
Mario T zegt dat Kubicca had kunnen winnen. (http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/03/30/vettel-clash-cost-kubica-win-says-theissen/)
Maar dan moet de pool wel beter leren inhalen.
Federici
30 maart 2009, 15:10
Mario T zegt dat Kubicca had kunnen winnen. (http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/03/30/vettel-clash-cost-kubica-win-says-theissen/)
Maar dan moet de pool wel beter leren inhalen.
Ik wil nu iets zeggen.. maargoed. Ik zeg maar dat het niet voor niets is dat Vettel een straf heeft gekregen :huh1:
Bramzel
30 maart 2009, 15:12
Mario T heeft lekker makkelijk lullen achteraf ;)
bobskink
30 maart 2009, 15:16
Zonder Saeftycar fase was Kubicca toch nooit zo dicht geraakt, dat vergeten ze blijkbaar bij BMW.
Over de straf van Vettel nog, of het nu om de tweede, 10de of eerste plaats gaat, dat mag geen verschil maken. Schumacher zecht zelf dat de straf onterecht is en als ik het eens ben met Schumacher, dan moet het wel waar zijn. :p
Federici
30 maart 2009, 15:20
Zonder Saeftycar fase was Kubicca toch nooit zo dicht geraakt, dat vergeten ze blijkbaar bij BMW.
Over de straf van Vettel nog, of het nu om de tweede, 10de of eerste plaats gaat, dat mag geen verschil maken. Schumacher zecht zelf dat de straf onterecht is en als ik het eens ben met Schumacher, dan moet het wel waar zijn. :p
Die straf is inderdaad ook overdreven, dat geef ik ook graag toe. Toch is Vettel de meest schuldige aan het ongeval. Naja, doesnt matter.. that's racing :)
Denk dat Kubica er net zo over denkt.
joostingh
30 maart 2009, 15:37
Ik vind de straf ook volledig overdreven. Naast dat ze beide gewoon te veel wilden... is er ook nog zoiets als een race ongeval. Dit is denk ik juist het school voorbeeld ervan. Wel moet ik zeggen dat ik het juist had gevonden dat Vettel een waarschuwing had gekregen. Zo ook Kubica. Beide gaven elkaar geen ruimte. Dit is wat bij racen hoort.
Kubica kon gewoon verwachten dat Vettel aan de binnenkant zou blijven zitten. En Vettel kon verwachten dat Kubica redelijk scherp zou insturen. Gewoon beide dom en beide hebben al geen punten gehaald dus waarschuwen was hier meer op de plaats.
Captain Slow
30 maart 2009, 15:39
Het is ook 100% normaal dat Hamilton daar doorrijdt, Trulli is daar gewoon naast de baan gegaan, einde verhaal.
Wat we nodig hebben zijn beelden van Trulli die Hamilton voorbijgaat, vind het raar dat die er (nog) niet zijn.
Op dat doorrijden terugkomen. Er staat mij wat bij dat Coulthard aan de leiding in Melbourne er in 2002 ook afschoot bij de hairpin. Schumacher haalde ook in onder de safetycar. Dat was toen normaal.
Sterker nog, hier is het bewijs
YouTube - Restart, Australian GP 2002
Ik ben geen Hamilton fan, maar dat doorrijden is niet meer dan normaal. Alleen die 25 seconden is een beetje naaierij om het zo maar te noemen.
RSRoy
30 maart 2009, 15:41
Ik vind de straf ook volledig overdreven. Naast dat ze beide gewoon te veel wilden... is er ook nog zoiets als een race ongeval. Dit is denk ik juist het school voorbeeld ervan. Wel moet ik zeggen dat ik het juist had gevonden dat Vettel een waarschuwing had gekregen. Zo ook Kubica. Beide gaven elkaar geen ruimte. Dit is wat bij racen hoort.
Kubica kon gewoon verwachten dat Vettel aan de binnenkant zou blijven zitten. En Vettel kon verwachten dat Kubica redelijk scherp zou insturen. Gewoon beide dom en beide hebben al geen punten gehaald dus waarschuwen was hier meer op de plaats.
Amen:)
Bramzel
30 maart 2009, 15:43
+1 :closedeyes:
Ferrari_Enzo
30 maart 2009, 15:45
Hier onboard beelden van Vettel-Kubica incident:
YouTube - Patriota - Kubica & Vettel GPAustralia 2009
en nog een screenshotje:
http://img211.imageshack.us/img211/9461/vettelkubica.jpg (http://img211.imageshack.us/my.php?image=vettelkubica.jpg)
Hier zit Vettel al tegen Kubica aan...vrij logisch ook lijkt mij. Vettel zit aan de binnenkant, verdedigt zijn positie, kan niet verder naar rechts en links van hem zit Kubica hem in het nauw te drijven. Waar moest Vettel anders heen? Kubica had hem wel íets wijder mogen nemen/Vettel meer ruimte moeten geven en dan waren ze er allebei doorheen gekomen.
bobskink
30 maart 2009, 16:13
Ik vraag me ook af waar Vettel naar toe had moeten gaan.
Wat dat incident in 2002 betreft, DC had remproblemen, dus logisch dat de rest voorbijrijd. Maar als Hamilton dan op zijn beurt als een slak rijd en opzij gaat veronderstel je hetzelfde, dus dan rij je er ook terug voorbij.
Leuk statistiekje gelezen in de krant, Button heeft dit jaar al meer punten dan 2008 en 2007 samen.
speed9
30 maart 2009, 16:16
Even een vraagje: Als je maar 3 hele wielen heb valt je auto toch onder : Dnf of elkegeval als Zwaar beschadigt , mogen ze je dan nog steeds niet in halen onder SC?
Lijkt me stug als je auto maar bvb net de 80km/h haalt en de SC 120 rijd.
bobskink
30 maart 2009, 16:32
De voorste rijder bepaald het tempo. Daar bestaat trouwens ook een leuk Schumacher filmpje over.
KingBee
30 maart 2009, 16:46
Misschien moeten er gewoon meer banen worden ontworpen volgens het principe van Montreal en Melbourne ;)
Precies. Er wordt nu teveel gefocust op de auto maar men had bij het ontwerpen van de nieuwe circuits hier beter op moeten letten!
speed9
30 maart 2009, 17:37
De voorste rijder bepaald het tempo. Daar bestaat trouwens ook een leuk Schumacher filmpje over.
maar heb nog steeds geen antwoord op me vraag.
bobskink
30 maart 2009, 18:03
Zolang je niet van de baan gaat en niet het teken geeft dat ze doormogen denk ik niet.
Het is vaag in dit soort uitzonderlijke omstandigheden en daarom dat er alweer zoveel discussie is over Hamilton Trullie en Vettel zijn geval.
speed9
30 maart 2009, 18:08
Zolang je niet van de baan gaat en niet het teken geeft dat ze doormogen denk ik niet.
Het is vaag in dit soort uitzonderlijke omstandigheden en daarom dat er alweer zoveel discussie is over Hamilton Trullie en Vettel zijn geval.Lijk me een dubbel moment want 1ne kan : je kan doorrijde andere kant het is gevaarlijk.
Gerben vd Broek
30 maart 2009, 18:08
Hier zit Vettel al tegen Kubica aan...vrij logisch ook lijkt mij. Vettel zit aan de binnenkant, verdedigt zijn positie, kan niet verder naar rechts en links van hem zit Kubica hem in het nauw te drijven. Waar moest Vettel anders heen? Kubica had hem wel íets wijder mogen nemen/Vettel meer ruimte moeten geven en dan waren ze er allebei doorheen gekomen.
Wat dat betreft is het incidentje gelijk aan Bourdais vorig jaar die de pit uitkwam en zogezegd Massa benadeelde. Zat toen ook aan de binnenkant en kon nergens heen en krijgt toch de straf.
Vind het overigens geen terechte straf. Het is van beide niet de meest slimme actie om het zo te verknoeien. Overigens over de quote van Vettel: "I'm such an Idiot". Gaat dat over het incident zelf of over de bocht erna dat hij door eigen toedoen de muur inbeukt. En juist doordat Kubica er af gaat komt er ook een sc. Was Vettel niet in de muur geklapt had ie 4 wielen en wel kunnen finishen waarschijnlijk.
Maar goed. Als als.
Niels Tieman
30 maart 2009, 18:38
Mario T heeft lekker makkelijk lullen achteraf ;)
Mario T en Angelo W kijken via een andere bril dan de 'neutrale' kijker. Ik denk dat elke racer dit niet zou bestraffen en het zou bestempelen als race-ongeluk.
Gerben vd Broek
30 maart 2009, 18:41
Op zich was het wel realistisch op dat moment voor Mario T. Als Kubica daar er voor bij kan en hij loopt echt een seconde per ronde harder dan had hij aan de staart van Button kunnen komen. Of je er dan voorbij kan komen is een 2de, zeker met nog maar 3 rondes op de klok. Maar goed. Tis gewoon gebeurd en ze kunnen lekker opnieuw beginnen in Maleisie. Overigens kan Vettel dan laten zien of die wagen echt goed is. Gezien hoe Hamilton en de toyota's vanaf achteraf met een moeilijke en een vlotte auto zo naar voren kunnen rijden. Ik kijk er naar uit.
Stefan van Renselaar
30 maart 2009, 20:03
Gezien hoe Hamilton en de toyota's vanaf achteraf met een moeilijke en een vlotte auto zo naar voren kunnen rijden. Ik kijk er naar uit.
Met 2 keer een SC is dat ook niet zo moeilijk...
Na 16 rondes zat Glock al op 59 seconde, Trulli op 73,4 en Hamilton op 86 seconde :rolleyes:
bobskink
30 maart 2009, 20:09
Met 2 keer een SC is dat ook niet zo moeilijk...
Na 16 rondes zat Glock al op 59 seconde, Trulli op 73,4 en Hamilton op 86 seconde :rolleyes:
Ik wist niet dat het zo erg was.
het zijn feiten die de pers soms (graag) vergeet.
Gerben vd Broek
30 maart 2009, 20:49
Dat zijn idd makkelijk vergeten dingen. Wow wat een gaten al dan. Dat is gewoon 4-5 seconde per ronde.
Sander Hogendoorn
30 maart 2009, 21:11
Die gaten zijn een beetje overdreven, Hamilton zou dan op 1 seconde na al op een rondje staan ;)
Mark G.
30 maart 2009, 21:44
Ging hij niet al vroeg naar binnen ofzo?
Sander Hogendoorn
30 maart 2009, 22:04
Ook dat ja :)
Nog even een quote over Kubica-Vettel:
"Kubica should not have tried to attack and Vettel should not have tried to defend."
Captain Slow
30 maart 2009, 22:25
Ook dat ja :)
Nog even een quote over Kubica-Vettel:
"Kubica should not have tried to attack and Vettel should not have tried to defend."
Haha, dit wordt dus echt z'n kip ei verhaal:lol:
Schiet niet echt op die uitspraak.
Ik wil nu iets zeggen.. maargoed. Ik zeg maar dat het niet voor niets is dat Vettel een straf heeft gekregen :huh1:
Je wou zeggen dat Mario T ook een Duitser is?:P:sweatdrop:
bobskink
30 maart 2009, 23:07
Ik vind het een mooie uitspraak die illustreert hoe de FIA denkt. Ze willen actie, dan gebeuren af en toe zulke dingen.
Neo-242
30 maart 2009, 23:09
Juist ja, hadden ze evengoed thuis kunnen blijven en patat planten in de hof!:lol:
Stefan van Renselaar
30 maart 2009, 23:21
Ging hij niet al vroeg naar binnen ofzo?
Jij je zin:
Ronde 10:
Glock op 43,2 seconde, Hamilton 35,1 en Trulli 38,7 seconde. Nog ook ongeveer 4 seconde per ronde.... :)
Darthwillie
31 maart 2009, 00:56
Hieronder beelden van de bewuste inhaalactie van Hamilton op Trulli. Het lijkt er op dat Hamilton eerst even inhoud en daarna redelijk hard doorgast!
Hamilton en Trulli (http://vimeo.com/3908789?pg=embed&sec=)
Geen enkel excuus voor Trulli, hij was zover van de baan dat het logisch is dat Hamilton passeert.
Deze situatie is gecreeerd door de FIA, na Belgie vorig jaar is het logisch dat McLaren in dit soort situaties geen enkel risico meer neemt.
tinyriconen
31 maart 2009, 01:17
Toch is het wel erg flauw. Hamilton heeft Trulli er voorbij gelaten. Daaruit maak ik op dat Trulli vrij weinig anders kon. Om dan Trulli vervolgens te bestraffen vind ik, wat dat betreft raar.
Je kan dan zeggen, dan had Toyota tegen Trulli moeten zeggen laat Hamilton weer voorbij, maar dan roept McLaren weer hetzelfde tegen Lewis enz. enz.
Ook dit is dus weer een voorbeeld van iets wat in het regelement duidelijker vermeld dient te worden. Maar neem het niet de FIA gelijk kwalijk dat dit nu nog niet het geval was, want dit soort situaties verzin je niet bij het maken van de regels.
Darthwillie
31 maart 2009, 01:20
ze hadden Trulli gewoon 1 plaats terug moeten zetten, die 25 seconden zijn zwaar overdreven. Dit was duidelijk een misverstand, geen opzet.
Soms moet je niet naar de letter van de wet alleen kijken maar ook wat de omstandigheden zijn.
Laat ik er bij zeggen dat het me niet verbaasd zou hebben als Hamilton bestraft was als hij Trulli NIET voorbij had gelaten.
Sander Hogendoorn
31 maart 2009, 18:11
In dat filmpje zie je ook hoe Alonso Vettel inhaalt tijdens de SC :blink:
PS: Weet iemand waar de BBC nabeschouwing te bekijken/downloaden is? Deze was niet op BBC1 maar kon alleen bekeken worden als je in Engeland woonde.
Stefan van Renselaar
31 maart 2009, 18:20
In dat filmpje zie je ook hoe Alonso Vettel inhaalt tijdens de SC :blink:
Omdat hij met die auto sowieso had moeten stoppen. Red Bull heeft niet voor niets 50.000 boete gehad omdat ze hem door lieten rijden :rolleyes:
[Edit]Ik denk wel een adressje te weten voor die nabeschouwing. Ik zal kijken wat ik voor je kan doen ;)
Neo-242
31 maart 2009, 20:56
Ik snap sowieso niet waarom Trulli er af ging tijdens de SC? Lag daar olie ofzo?
Richard117
31 maart 2009, 20:59
Ik snap sowieso niet waarom Trulli er af ging tijdens de SC? Lag daar olie ofzo?
Glock ging op exact hetzelfde punt, nog geen 15 seconden na Trulli.
CuqeBaqer
1 april 2009, 22:44
De temperatuur van de banden blijkt dramatisch te zijn als je ze rustig aan rijden of net een nieuw setje hebben. Zal daar wel aan liggen.
KingBee
1 april 2009, 23:53
Ja hoor, er kan geen dag voorbij gaan.....
'Toyota niet in beroep, FIA heropent zaak toch'
Vandaag bevestigde Toyota dat het niet langer van plan is in beroep te gaan tegen de FIA. De raceleiding besloot Trulli na de GP van Australië een stfotoraf van 25 seconden te geven voor het onreglementair inhalen van Lewis Hamilton. Direct na deze beslissing ontstond flinke commotie om de straf. Veel fans zijn het niet eens met de beslissing en ook Toyota had zijn bedenkingen. Maar laatstgenoemde partij heeft zich nu teruggetrokken en zal niet langer in hoger beroep gaan.
En daarmee lijkt de aanstaande vete tussen Toyota en de FIA met een sisser af te lopen. Maar niets blijkt minder waar. Volgens het Duitse Auto Motor Und Sport is de FIA namelijk aan het onderzoeken wat de rol van Lewis Hamilton precies is. Verschillende bronnen melden dat Hamilton expres langzamer reed om Trulli voorbij te laten gaan. Ook Hamilton heeft het inmiddels toegegeven.
Tegen de FIA meldde Hamilton eerder nog niet langzamer te hebben gereden. Hij zou slechts van de ideale lijn zijn gegaan om de safetycar instructies op zijn stuur te lezen. Volgens die FIA had Hamilton tijdens het incident de instructies al lang moeten hebben gelezen.
De afgelopen dagen heeft de FIA de teamberichten van en naar Lewis Hamilton onderzocht. Waarschijnlijk zal het onderzoek daarom dit weekend weer worden heropend. Bron:racefreaks.nl
Zien ze daar bij de FIA niet in dat ze zelf de oorzaak zijn dat ze bij McLaren extra voorzichtig zijn? Of heb ik iets gemist?
Darthwillie
2 april 2009, 00:09
Bizar, vorig jaar wisten ze nog te melden dat er geen enkel beroep mogelijk is tegen een stop/go of 25 sec penalty, maar gelukkig is McLaren er bij betrokken dus dan maken de regels niet uit :huh1:
Zoals al eerder vermeld: iedere keer als je denkt dat het niet beroerder kan bij de FIA weten ze me toch te verrassen. :hammer:
Het mooie is dat je ook nog het volgende kunt af vragen. Als Hamilton fout zit omdat hij Trulli voorbij liet, waarom zit Trulli dan niet fout omdat hij hetzelfde wilde doen :blink:
Sander Hogendoorn
2 april 2009, 00:21
Ik acht niks meer onmogelijk bij de FIA, dus ik zal niet verbaasd zijn als Trulli nu weer de 3e plek terug gaat krijgen en Hamilton weer 4e wordt :rolleyes:
Stefan van Renselaar
2 april 2009, 00:23
Ik acht niks meer onmogelijk bij de FIA, dus ik zal niet verbaasd zijn als Trulli nu weer de 3e plek terug gaat krijgen en Hamilton weer 4e wordt :rolleyes:
Nee, zo is de FIA niet, dan krijgt Hamilton die 25 seconde straf :rolleyes:
bobskink
2 april 2009, 00:38
Nee, zo is de FIA niet, dan krijgt Hamilton die 25 seconde straf :rolleyes:
Dat denk ik ook, dan komt er misschien toch nog een Toyota op het podium en heeft Forza India een puntje beet.
Darthwillie
2 april 2009, 10:52
Kon vorig jaar nooit en te nimmer een straf besproken worden, nu moet ook Vettel naar de stewards om zijn 10 plaatsen straf te bespreken :blink:
Nu vind ik dat een bezopen straf, dus terugdraaien zou terecht zijn, maar een miljardensport die zo afhankelijk is van het humeur en de interpretaties van de stewards is belachelijk.
Trulli en Hamilton moeten vandaag naar de stewards. Mijn voorspelling: Trulli krijgt P3 terug en Hamilton wordt zwaar gestraft. Hij mag denk ik blij zijn als hij zondag mee mag doen. Het meest ergerlijke aan de situatie is dat McLaren nooit geprotesteerd heeft, dat was initiatief van de Stewards zelf :huh1:
Mocht het zo zijn dat Hamilton bestraft wordt, hoop ik een klein beetje dat Mercedes uit protest AL zijn motoren terug trekt. Als motivatie dat ze het niet kunnen rechtvaardigen miljoenen uit te geven aan een sport waar de regels zo slecht zijn. (gaat niet gebeuren, weet ik)
Bramzel
2 april 2009, 11:17
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article2348617.ece
Whahaha :D
Niels Tieman
2 april 2009, 11:37
Jezus.. wat een artikel... :D
Darthwillie
2 april 2009, 12:02
Hamilton gediskwalificeerd, Trulli is weer 3e aldus Autosport.com :rolleyes:
2007 allover. benieuwd of McLaren in beroep gaat.
Trulli en Hamilton moeten vandaag naar de stewards. Mijn voorspelling: Trulli krijgt P3 terug en Hamilton wordt zwaar gestraft. )
Kim Van Der Stichelen
2 april 2009, 12:04
bwahahahahahahahahahahaha.
Op zich een goeie call van de fia vind ik wel :)
Bramzel
2 april 2009, 12:08
Jeumig, moet gelijk ook weer extreem de andere kant op he. In plaats van dat ze gewoon Trulli 3e laten en Hamilton 4e, maar nee, er moet weer iemand geDQ'ed worden. Kansloos volk...
Kim Van Der Stichelen
2 april 2009, 12:09
Jeumig, moet gelijk ook weer extreem de andere kant op he. In plaats van dat ze gewoon Trulli 3e laten en Hamilton 4e, maar nee, er moet weer iemand geDQ'ed worden. Kansloos volk...
De DQ is omdat Hami/McLaren gelogen heeft over het inhalen van Trulli onder SC, niet omwille van het inhalen zelf.
KingBee
2 april 2009, 12:10
Waardeloos. En in theorie kan Alonso nog eerste worden.
Tim Wijen
2 april 2009, 12:23
De FIA is weer lekker bezig :huh1: Wat een onzin...
Darthwillie
2 april 2009, 12:24
De DQ is omdat Hami/McLaren gelogen heeft over het inhalen van Trulli onder SC, niet omwille van het inhalen zelf.
Wat de vraag oproept: De stewards hebben toegang tot Telemetrie, radioverkeer, veiligheidscamera's en rondetijden, ze hadden MOETEN zien wat er gebeurd was. Waarom is Trulli dan toch bestraft?????? Slaat nergens op.
Ik krijg het gevoel dat de stewards de aandacht van hun eigen slechte werk af willen leiden.
TommyBoy
2 april 2009, 12:36
Weet je wat.... laten we voortaan voor de race gewoon lootjes trekken over de uitslag. Hoeven we niet te racen, niet te zeuren over legaal/illegaal, niet te diskwalificeren en ook geen bullshit meer aan te horen van zogenaamde stewards.
Ongeacht of het rechtvaardig is of niet, dit komt toch over als een poppenkast? Wat moet je nu nog serieus nemen als je naar een race kijkt?
Pingguest
2 april 2009, 12:38
Hoewel ik geen fan ben van McLaren, vind ik het uiterst curieus dat dit team altijd hard wordt aangepakt. Ik heb namelijk sterke twijfels of Hamilton inderdaad opzettelijk de stewards heeft willen misleiden.
petervdveen
2 april 2009, 12:38
Kon vorig jaar nooit en te nimmer een straf besproken worden, nu moet ook Vettel naar de stewards om zijn 10 plaatsen straf te bespreken :blink:
Dat van Vettel was (dacht ik) om te vertellen waarom die straf gegeven werd, niet om te kijken of die terug gedraaid moest worden..
En de straf van hamilton ben ik het wel mee eens. Als je loopt te liegen over de reden dat je trulli er voorbij lied ben je vind ik vrij kansloos bezig...
TommyBoy
2 april 2009, 12:44
Dus als ik het goed begrijp, heeft Hamilton dus verklaard, zoals hier te lezen is: http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/03/30/hamilton-team-vroeg-me-trulli-voorbij-te-laten/trulli-voorbij-te-laten/, dat het team hem heeft gevraagd Trulli voorbij te laten, zo ook uiteindelijk is gebeurd. Maar omdat volgens de stewards het team helemaal niet aan Hamilton zou hebben gevraagd om Trulli voorbij te laten, en zo de verklaring van Hamilton als misleidend te zien, wordt er een DQ uitgedeeld?? En waarom is de tijdstraf van Trulli (waartegen geen beroep mogelijk was), dan maar weer teruggedraaid? Fout is fout toch? Ongeacht wat McLaren en Hamilton roepen tegen de stewards?
Kim Van Der Stichelen
2 april 2009, 13:02
http://s60.radikal.ru/i170/0904/ce/fc99ad0b344c.jpg
Intressante foto van Rubens diffuser na de start. Aardig wat schade toch, had ik niet verwacht aangezien Heikki's neus bijna geen schade had.
RSRoy
2 april 2009, 13:03
Mijn god zeg....
Wat een beslissing van de FIA weer.
Stefan van Renselaar
2 april 2009, 13:05
Waardeloos. En in theorie kan Alonso nog eerste worden.
Zo wil je niet winnen.....
Dat denk ik ook, dan komt er misschien toch nog een Toyota op het podium en heeft Forza India een puntje beet.
Het team heet trouwens Force India Formula One Team, voor als het het nog niet wist ;) En dat krijgen ze dus alleen als 14 april weer 3 teams uit de Grand Prix resultaten worden gehaald.
Rogue
2 april 2009, 13:29
Als ze dan meteen even er bij vertellen wát er is besproken tussen Hamilton en de pitmuur, dan kunnen wij tenminste ook een weloverwogen oordeel vellen. Nu komt het weer over als een bullshit-beslissing, iets waar de FIA patent op lijkt te hebben de laatste jaren.
:censored:verdomme. :mad:
petervdveen
2 april 2009, 14:18
Toyota wilde al direct na de race op het circuit van Albert Park protest aantekenen tegen de tijdstraf van Trulli, maar kon dit echter niet doen.
De stewards verklaarden het volgende. "Door nieuwe informatie hebben we geconcludeerd dat Lewis Hamilton en het McLaren-team met opzet foutieve informatie aan de stewards hebben doorgegeven. Deze informatie zou in het voordeel van deze twee partijen zijn. Dit is een overtreding van Artikel 151c van de Internationale Sportcode. Op basis van Artikel 158 van de Sportcode worden Hamilton en het team van McLaren nu uit de race-uitslag van de Grote Prijs van Australië geschrapt."
Trulli verklaarde Hamilton voorbij te zijn gegaan omdat de Brit zo langzaam reed dat het leek alsof hij technische problemen had. In dat geval is het geoorloofd een coureur achter de Safety Car in te halen. Hamilton vertelde tegen Speed TV dat hij Trulli echter voorbij liet in opdracht van het team. Mogelijk heeft hij tegenover de stewards iets anders verklaard.
In een verklaring hebben de stewards laten weten: "We hebben het nieuwe bewijs dat we hebben ontvangen, bestudeerd en zijn tot de conclusie gekomen dat Lewis Hamilton en McLaren opzettelijk misleidende informatie aan de stewards hebben gegeven die in hun voordeel zou zijn.
De stewards melden in een verklaring: “Na bestudering van nieuw bewijs beschouwen de stewards coureur Lewis Hamilton en deelnemer Vodafone McLaren Mercedes als schuldig aan het acteren op misleidende manier in de hoorzaak op 29 maart 2009 bij de Australische Grand Prix.
In de verklaring van McLaren staat: "McLaren heeft begrepen dat de stewards hun beslissing hebben genomen op basis van de radiocommunicatie tussen de coureur en het team. Het team was in de veronderstelling dat de FIA het radiocontact zondag al had onderzocht en dacht om die reden dat het niet nodig was om het toen met de stewards te bespreken. Desondanks spijt het ons dat we dat niet hebben gedaan. We leggen ons neer bij het besluit van de stewards en gaan niet in beroep."
Lijkt me wel duidelijk zo.
McLaren en Hamilton hebben bewust gelogen, zodat Trulli straf zou krijgen en hamilton een plek zou opschuiven.
Ook de steward's hebben een fout gemaakt, door de teamradio niet af te luisteren.
Dit is naar mijn mening dus wel de beste oplossing.
Peter
2 april 2009, 14:27
Uiteindelijk dus, als ik het zo lees, een terechte straf....
Darthwillie
2 april 2009, 14:34
Lijkt me wel duidelijk zo.
McLaren en Hamilton hebben bewust gelogen, zodat Trulli straf zou krijgen en hamilton een plek zou opschuiven.
Ook de steward's hebben een fout gemaakt, door de teamradio niet af te luisteren.
Dit is naar mijn mening dus wel de beste oplossing.
Ben ik niet met je eens, de stewards hebben toegang tot zoveel data dat hetgene wat Hamilton zegt niet uit zou hebben moeten maken.
Hoe moet dat Stewards verhoor er uit hebben gezien?
Stewards : what happened?
JT: Lewis slowed down so I passed him
LH: No I didn't
Stewards: ah then you get a 25 sec penalty Jarno
JT: but look at his laptime, it's slow
Stewards : no thank you we believe Lewis
JT: but look at the video
Stewards: no thank you we believe Lewis
JT: but at least listen to the teamradio
Stewards: no thank you we believe Lewis
JT: but but this is a podium, look at his telemetry please
Stewards : no thank you, we believe Lewis, now please leave
Enige juiste beslissing was geweest vorige week Trulli en Hamilton om te draaien.
El Maestro
2 april 2009, 14:36
Terecht of niet, ik snap er niks meer van:huh1:
Maar doe toch moeilijk en draai die 2 gewoon om, klaar geen gezeik...
Peter
2 april 2009, 14:44
Ben ik niet met je eens, de stewards hebben toegang tot zoveel data dat hetgene wat Hamilton zegt niet uit zou hebben moeten maken.
Inderdaad, de stewards hebben in deze zaak niet al het mogelijke bewijs bekeken en daardoor een foute straf opgelegd. Nu dus blijkt dat McLaren bewust foute informatie heeft afgegeven om zo een straf bij een ander uit te lokken lijkt me deze straf volledig terecht.
soms heb ik wel het idee dat mensen hier weinig verschil zien tussen de FIA en de stewards. De FIA trekt hier gewoon recht wat de stewards hebben beslist, en leggen daarbovenop een extra straf op voor Hamilton en McLaren voor het bewust valse informatie verstrekken... volledig terecht imo.
Maargoed, hoe zit het nu echt met die stewards? Ik weet niet precies wie daarvan elke race deel uit maken. Ik meende altijd dat het er 3 waren maar zag laatst een foto waarop er een stuk of 10 zaten? En zijn dit elke race andere mensen, zijn deze aangewezen door de FIA? of mss zelfs afgevaardigden van de FIA?
Ben ik nu wel eens benieuwd naar..
Mathijs
2 april 2009, 15:22
Logisch besluit van de FIA. Hulde voor hen. Iedereen die het niet begrijpt, lees even de statements van de FIA, McLaren en Toyota en het is duidelijk. Lewis liet Jarno passeren en daarna gaan ze vervolgens bezwaar maken dat Jarno hem inhield en houden ze ook nog de geluidstape achter, waarop gezegd wordt dat ze Jarno moesten laten passeren.
Erg sterk van de FIA dat ze de beslissing terug draaien. Er was geen beroep aangetekend, maar ze hebben zelf gewoon hun fout toe gegeven en hersteld! Hulde!
joostingh
2 april 2009, 15:39
Hierbij de radio van Trulli met Toyota de laatste 3 rondes:
YouTube - Toyota Team Radio - 2009 Australian GP
Darthwillie
2 april 2009, 15:42
Logisch besluit van de FIA. Hulde voor hen. Iedereen die het niet begrijpt, lees even de statements van de FIA, McLaren en Toyota en het is duidelijk. Lewis liet Jarno passeren en daarna gaan ze vervolgens bezwaar maken dat Jarno hem inhield en houden ze ook nog de geluidstape achter, waarop gezegd wordt dat ze Jarno moesten laten passeren.
Erg sterk van de FIA dat ze de beslissing terug draaien. Er was geen beroep aangetekend, maar ze hebben zelf gewoon hun fout toe gegeven en hersteld! Hulde!
McLaren heeft nooit bezwaar gemaakt, de stewards zijn zelf een onderzoek begonnen.
RSRoy
2 april 2009, 16:03
McLaren heeft nooit bezwaar gemaakt, de stewards zijn zelf een onderzoek begonnen.
Klopt de FIA is zelf begonnen met het onderzoek en concludeerde dat Trulli fout was. Dit is nooit op het verzoek van McLaren gebeurt.
Als ze nu meteen alles onderzocht hadden dan was de uitslag gewoon gebleven zo als men ook gefinished was.
Markie
2 april 2009, 16:15
en houden ze ook nog de geluidstape achter, waarop gezegd wordt dat ze Jarno moesten laten passeren.
McLaren heeft geen geluids tape achter gehouden, kan ook namelijk niet ommdat die toegangklijk zijn voor de FIA.
In ieder interview direct na de race en nog voordat de beslissing genomen werd, gaven zowel het team als de coureur al exact aan wat er gebeurd was (de onzekerheid over wel/niet Trulli legaal gepasseerd en er weer langs laten).
Dat de stewards dan tot een compleet idiote straf voor Trulli komen en dat nu aanpassen naar een nog idiotere straf geeft de incompetentie rondom de F1 organisatie weer eens goed weer. Als ze direct na de race alle informatie hadden opgevraagd & bekeken en beluisterd hadden, was Trulli naar p4 gezet, Lewis naar P3 en was al deze nonsens niet nodig geweest.
Nu krijg je het welles nietes over wanneer Lewis/Trulli wel/niet liet passeren en we hadden geen beschikking over al het materiaal, doe dan geen uitspraak!
Wat een farce :thumbdown:
cookie
2 april 2009, 16:20
Snapt de FIA nu zelf niet dat ze heel de F1 belachelijk maken met dit soort beslissingen? Waarom konden ze niet gewoon de uitslag laten zoals ie was? Alles was toch in orde dan.
Dr.Nono
2 april 2009, 16:24
Van de FIA-site:
The interview given by Lewis Hamilton to the Media immediately after the race (http://dl.groovygecko.net/anon.groovy/clients/igentics/australia09/2009_Australia_Hamilton_interview_final.mp3)
A recording of the radio transmission between Lewis Hamilton and the Team (http://dl.groovygecko.net/anon.groovy/clients/igentics/australia09/2009_Australia_Hamilton_driveraudio_final.mp3)
A transcript of the radio transmission in PDF format (http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/f1releases/2009/Documents/radio_transcript_2.pdf)
Martijn Mezger
2 april 2009, 16:34
Geniaal, oprotten met Hamilton, hehe.
Joost van den Heuvel
2 april 2009, 17:03
Het moet niet veel gekker worden. Vraag me nu af of Hamilton/McLaren echt gelogen hebben of dat ze "alleen" hun mond hebben gehouden toen Trulli werd bestraft voor inhalen terwijl ze hem bewust hebben voor gelaten. Beide is natuurlijk fout en terecht dat ze daarvoor gestraft worden.
Federici
2 april 2009, 17:03
Racist!!!!! ;)
Anyway; goed dat de straf is teruggedraaid. Zeker als McLaren en Hamilton gelogen hebben over het hele gebeuren. Goede zaak ook dat ze waarschijnlijk het radioverkeer hebben teruggeluisterd.
Richard117
2 april 2009, 17:04
Wat iedereen vergeet is dat Kovalainen ook gediskwalificeert is door dit geintje. Niet dat hij er bijzonder veel last van zal hebben na een uitvalbeurt.
Maar als hij wel nog gereden had was hij ook de dupe geworden van zijn team en teamgenoot. Vind het dan ook geen nette actie van Hamilton en Mclaren en straf is gewoon terecht:thumbup:
Stefan van Renselaar
2 april 2009, 17:05
Maar iedereen weet dat eerlijkheid het langst duurt, nu bewijst de FIA wel het daarmee eens te zijn :thumbup:
Marc Vos
2 april 2009, 17:19
Ik vind het een goede beslissing van de FIA, toch erg goed dat ze op hun beslissing terugkomen en dat uiteindelijk eerlijkheid het langst duurt. :)
TheRealms
2 april 2009, 17:43
Van de FIA-site:
Ik zie de fout van Mclaren en/of Lewis hier niet in? Dit is toch volledige volgens het boekje?
Dr.Nono
2 april 2009, 17:52
Ik zie de fout van Mclaren en/of Lewis hier niet in? Dit is toch volledige volgens het boekje?
Let op dit stukje uit de tekst:
During the hearing, held approximately one hour after the end of the race, the Stewards and the Race Director questioned Lewis Hamilton and his Team Manager David Ryan specifically about whether there had been an instruction given to Hamilton to allow Trulli to overtake. Both the driver and the Team Manager stated that no such instruction had been given. The Race Director specifically asked Hamilton whether he had consciously allowed Trulli to overtake. Hamilton insisted that he had not done so.
Hamilton vertelde dus na de race tegen de stewards dat hij géén opdracht had gekregen om Trulli voorbij te laten en dat Trulli dat dus zelf had 'besloten' en Hamilton hier verder niks mee van doen had. Echter, als je naar de McLaren radio luistert hoor je dat Hamilton wel degelijk te horen kreeg dat hij Trulli voorbij moest laten!
Ze hebben dus gelogen. Aldus de FIA...
TheRealms
2 april 2009, 17:59
Als dat zo is, dan is de straf gewoon terecht.... Aan de andere kant, de stewards vertrouw ik ook voor geen meter.....
Als de stewards het meteen goed hadden gedaan, dan was dit allemaal niet gebeurd, ze hadden gewoon meteen moeten zeggen, ok, Lewis, jij P3, Trulli, jij P4. Klaar!
cookie
2 april 2009, 19:37
hier de Mclaren teamradio: http://dl.groovygecko.net/anon.groovy/clients/igentics/australia09/2009_Australia_Hamilton_driveraudio_final.mp3
Sander Hogendoorn
2 april 2009, 19:37
Het zal allemaal wel.. Dat Hamilton & McLaren een DQ krijgen voor het liegen tegen de stewards is terecht. Maar wat ik niet snap is dat de tijdstraf van Trulli nu ineens wel teruggedraaid kan worden :rolleyes:
(Niet dat ik het hem en Toyota niet gun, maar omdat een tijdstraf nooit eerder ongedaan gemaakt kon worden).
Terechte straf, dat krijg je als je als team je coureur opdraagt om te liegen. Dom ook van Hamilton om zo zijn 3e/4e plek in het water te gooien. Waarom Kovalainen ook gestraft moet worden is mij een raadsel. Maar ja dat geldt in mijn ogen ook voor de straf die Vettel heeft gekregen.
Maar goed, McLaren op 0, Ferrari op 0, BMW op 0 Brawn op 18 punten, verrassender dan dit kan eigelijk niet.
Peter
3 april 2009, 01:22
Het zal allemaal wel.. Dat Hamilton & McLaren een DQ krijgen voor het liegen tegen de stewards is terecht. Maar wat ik niet snap is dat de tijdstraf van Trulli nu ineens wel teruggedraaid kan worden :rolleyes:
(Niet dat ik het hem en Toyota niet gun, maar omdat een tijdstraf nooit eerder ongedaan gemaakt kon worden).
Misschien zijn ze er bij de FIA ook achter dat de stewards het wel heel bond maken soms en hebben ze daar in goed overleg besloten vreemde straffen achteraf wel terug te gaan draaien? En dat hoeft dan niet zozeer bekend te zijn bij het publiek... maar dat lijkt me iets wat we dit jaar dan vaker kunnen gaan zien dus ben heel benieuwd...
Er wordt nu wel echt gezocht naar een reden om op de FIA te zeiken zeg.. Doen ze het eindelijk een keer helemaal goed, rare straffen worden teruggedraaid, teams die de boel besodemieteren worden streng gestraft en dan is het nog niet goed? :confused1:
Overigens staat mijn vraag over de stewards nog steeds ;)
Darthwillie
3 april 2009, 01:36
Als de FIA consequent zou zijn zou er niet zoveel gezeken worden:huh1:
Er zijn 3 stewards per race, er is een poultje wat daarin meedraait. Verder is er volgens mij een soorttussenpersoon (Cadringher heet die) en is Herbie Blash erbij als technisch vertegenwoordiger. Charlie Whiting is dan nog namens de FIA racedirector.
Straffen worden puur en alleen door de stewards gedaan.(beweert men:D )
Toevalligerwijs was 1 van de betrokken stewards ook aanwezig bij de Belgische gp van 2008
ja maar als de FIA steeds andere stewards per race gebruiken, dan kunnen ze sowieso nooit concequent zijn want iedereen heeft wel een andere kijk op de situatie
Raikkonen_WC
3 april 2009, 12:18
Ik blij erbij dat het niet de (volledige) schuld is van Hamilton. Aangezien hij DIRECt na de race al aangegeven heeft,dat hij Truli in opdracht van het team er voorbij liet. Daarna moet hij zich melden bij de Stewarts, en dan zegt Mclaren NEE, is niet zo, en Hamilton opeens ook.
Ik blijf erbij dat het dus in opdracht van Mclaren gezegd is geworden, en niet uit eigen wil van Hamilton. Alleen hij wordt er nu op bekeken. Terwijl Mclaren de grote schuldige hierin is. (en dat zegt een Mclaren fan)
Stefan van Renselaar
3 april 2009, 13:42
Ik blijf erbij dat het dus in opdracht van Mclaren gezegd is geworden, en niet uit eigen wil van Hamilton. Alleen hij wordt er nu op bekeken. Terwijl Mclaren de grote schuldige hierin is. (en dat zegt een Mclaren fan)
Daarom wordt ook Kovalainen gestraft, want heel McLaren wort uitgesloten van Melbourne.
Ik heb ergens geruchten gehoord dat ze McLaren wille uitsluiten voor het hele seizoen, maar ik heb daar geen bron voor en het is nogal raar om ze na de kwalificatie/race van Sepang uit te sluiten voor het hele seizoen... :rolleyes:
Darthwillie
3 april 2009, 14:06
Hoe is Heiki dan gestraft? Die viel toch meteen uit?
Stefan van Renselaar
3 april 2009, 14:20
Hoe is Heiki dan gestraft? Die viel toch meteen uit?
Als hij wel was gefinished dan had hij ook een DQ gekregen ;)
En het staat nogal slecht op je CV, een DQ...
Darthwillie
3 april 2009, 14:27
mwah ik ken een 7 voudig kampioen die er niet zoveel problemen mee heeft :innocent:
Pingguest
3 april 2009, 15:15
Als hij wel was gefinished dan had hij ook een DQ gekregen ;)
Ik vraag me af waarop je dat baseert. Er worden zoveel sporters ooit gediskwalificeerd.
mwah ik ken een 7 voudig kampioen die er niet zoveel problemen mee heeft :innocent:
Dat vraag op een filmpje uit mijn archieven!
YouTube - Schumacher black flagged at Silverstone
cookie
3 april 2009, 17:10
Ik vind heel de situatie belachelijk, als de FIA niet voor elk incidentje een onderzoek zou starten had heel deze situatie niet gebeurd geweest. Iedereen liegt elke dag, dus waarom hier zo zwaar aangetild word begrijp ik niet. Beluister dan gewoon alle teamradio en maak daarop een beslissing, en niet op basis van een verklaring van enkele teamleden.
KingBee
3 april 2009, 17:54
Ze moeten de boel onderzoeken na de race en pas als ze definitief tot de conclusie zijn gekomen dat er een schuldige aan te wijzen is, dan pas moet men tot straffen overgaan. Zo ging het toch altijd in het verleden?
Het lijkt wel op de politiek waar over elk incident gelijk een spoeddebat aangevraagd wordt.
Ik heb ergens geruchten gehoord dat ze McLaren wille uitsluiten voor het hele seizoen, maar ik heb daar geen bron voor en het is nogal raar om ze na de kwalificatie/race van Sepang uit te sluiten voor het hele seizoen...
Ik heb het gevonden:
Mogelijk nog meer sancties voor Hamilton
Pas is bekend geraakt dat Lewis Hamilton en McLaren gediskwalificeerd zijn uit de Grand Prix van Australië omdat hij en zijn team gelogen zouden hebbfotoen tegen de stewards. Er zou echter nog een staartje aan dit verhaal kunnen komen. Een woordvoerder van de FIA heeft gezegd dat er mogelijk nog meer sancties voor McLaren en Hamilton kunnen volgen.
Omdat Hamilton en McLaren artikel 151C van de internationale sport code hebben gebroken zouden er sancties kunnen volgen, gaande van waarschuwingen tot totale uitsluiting van het wereldkampioenschap. De geruchten gaan de ronde dat de kwestie door de FIA wordt voorgedragen bij het World Motor Sport Council. Teambaas Martin Whitmarsh houdt echter vol dat het team, noch Hamilton heeft gelogen.
"Ik weet niet wat de FIA bedoelt met 'opzettelijk misleiden', dat moet je aan hen vragen" zegt Withmarsh. " Ze geloven dat het radiogesprek tussen het team en Lewis is achtergehouden en daarom denken ze dat wij hen misleid hebben."
Intussen heeft drievoudig wereldkampioen Niki Lauda tegen de Duitse zender RTL gezegd dat hij het 'de grootste grap ooit' vindt, omdat het de FIA 4 dagen heeft gekost om tot een definitieve beslissing te komen.bron:racefreaks.nl
Stefan van Renselaar
3 april 2009, 17:59
Dat zou echt het dieptepunt zijn van de sport/FIA, ookal ben ik geen McLaren fan.... :rolleyes:
cookie
3 april 2009, 18:22
Uitsluiting zou echt de domste straf zijn ooit, nog maar 18 wagens op de grid dan. Op BBC spelen ze heel de dag nog een loop met features en reportages uit Maleisie, waaronder de volledige persconferentie van Hamilton van vandaag. Hij was bijna aan het wenen.
Stefan van Renselaar
3 april 2009, 18:30
Vodafone McLaren Mercedes suspends sporting director Dave Ryan
This morning, Dave Ryan was suspended from his position as sporting director of the Vodafone McLaren Mercedes team.
Team principal Martin Whitmarsh said: “In my 20-odd years working for McLaren, I doubt if I’ve met a more dedicated individual than Davey. He's been an integral part of McLaren since 1974 and has played a crucial role in the team’s many world championship successes since that time.
“However, his role in the events of last Sunday, particularly his dealings with the FIA stewards, has caused serious repercussions for the team, for which we apologise. Therefore, I suspended him this morning and he has accepted this.”
http://www.mclaren.co.uk/latestnews/mclaren-news.php?article=269
speed9
3 april 2009, 20:04
Black Flag = DQ maar MS reed door en het werd een stop and go, nu moet ik even wikipedia door zoeken waar voor hij een BlackFlag kreeg/en weer ingetroken werd tot stop And Go.
Darthwillie
3 april 2009, 20:12
tweemaal Hill inhalen tijdens de opwarmrondes , vervolgens stop go negeren en daarna de zwarte vlag negeren.
speed9
3 april 2009, 20:33
tweemaal Hill inhalen tijdens de opwarmrondes , vervolgens stop go negeren en daarna de zwarte vlag negeren.en dan ineens wel luisteren XD en doen als of het een S.a.G is ?
Pingguest
7 april 2009, 10:46
tweemaal Hill inhalen tijdens de opwarmrondes , vervolgens stop go negeren en daarna de zwarte vlag negeren.
Dat Schumacher de Stop-&-Go negeerde was niet opmerkelijk, wanneer men in oogschouw neemt dat deze straf normaal gesproken 10 seconden inhield, maar Schumacher opeens een straf van 5 seconden kreeg. Schumacher ging er naar eigen zeggen van uit dat de bij zijn racetijd opgeteld zou worden.
Darthwillie
7 april 2009, 11:10
dat zei het team, en zo zie je maar dat liegen tegen de stewards van alle tijden is. Vergeet nml niet dat schumi behalve de stop & go ook de zwarte vlag negeerde
Pingguest
7 april 2009, 11:27
dat zei het team, en zo zie je maar dat liegen tegen de stewards van alle tijden is. Vergeet nml niet dat schumi behalve de stop & go ook de zwarte vlag negeerde
Maar dat deed hij pas nadat hij de Stop-&-Go als iets anders had opgevat. Na de race zei Schumacher de zwarte vlag niet gezien te hebben. Iets wat Mansell eveneens zie na de Grand Prix van Portugal 1989.
tinyriconen
7 april 2009, 11:40
Bestond radioverkeer destijds niet? Zoiets valt toch ook op het pitbord aan te geven?
Gewoon:
MICHAEL
STOP
IN ->
BLACK F.
ofzo ;)
Pingguest
7 april 2009, 12:51
Bestond radioverkeer destijds niet? Zoiets valt toch ook op het pitbord aan te geven?
Gewoon:
MICHAEL
STOP
IN ->
BLACK F.
ofzo ;)
En dat deed het team dus niet. Net zoals Ferrari dat verzuimde tijdens de Grand Prix van Portugal in 1989. Zodoende kreeg Mansell de mogelijkheid om zich onbedoeld te mengen in de titelstrijd tussen Alain Prost en Ayrton Senna.
Max Downforce
7 april 2009, 18:43
Weet je wat grappig is, elke racedraad eindigt altijd in het putje met wat Schumacher fout deed :blink:wat een nalatenschap heeft die man toch :thumbup: :D
bobskink
7 april 2009, 19:25
Zonde eigenlijk dat het altijd foefelarij is wat ons bijblijft van een race. T'is cooler als een mooi inhaalmanoeuvre het algemene beeld van de race weergeeft.
Zonde eigenlijk dat het altijd foefelarij is wat ons bijblijft van een race. T'is cooler als een mooi inhaalmanoeuvre het algemene beeld van de race weergeeft.
komt omdat daar natuurlijk veel makkelijker over te discussieren valt, een inhaalmaneuvre is mooi maar daar valt verder weinig over te discussieren
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.