PDA

View Full Version : De Grand Prix van Australië 2009

Pagina's : 1 [2] 3

TheRealms
27 maart 2009, 21:44
Schrijf Ferrari niet af, die staan er morgen gewoon. Weet niet of ze voor de pole mee kunnen doen, maar op racesnelheid verwacht ik ze gewoon op het podium. Volgens mij is zelfs Raikkonen weer gemotiveerd, dus kom maar op met die race.

Helaas moet ik het met deze man eens zijn, ik ben bang dat Ferrari gewoon dik gaat winnen.:surrender:

Wat een zever zeg :laugh: Voor zover ik weet is het team dat het snelste is nog steeds de verdiende winnaar. Als de kijkers de tv gaan afzetten omdat Williams of Brawn Gp wint, zegt dat meer over de kijkers zelf dan over de sport.

Ook helemaal mee eens. Ik zou het juist geweldig vinden, eindelijk weer eens wat nieuwe mensen aan de top!

Pingguest
27 maart 2009, 22:17
Na het bekijken van een filmpje, vermoed ik dat inhalen inderdaad een stuk eenvoudiger zal zijn met de nieuwe, zeer lelijke auto's.
http://darcyf1.com/mattzel/MT89_Formula1_2009_Melbourne_FP2_Sutil_Raikkonen.a vi

Schumi rulezzzzz
27 maart 2009, 22:54
Na het bekijken van een filmpje, vermoed ik dat inhalen inderdaad een stuk eenvoudiger zal zijn met de nieuwe, zeer lelijke auto's.
http://darcyf1.com/mattzel/MT89_Formula1_2009_Melbourne_FP2_Sutil_Raikkonen.a vi

Filmpje doet t niet, ben wel benieuwd eigenlijk!

Jeroen Ursem
27 maart 2009, 22:56
Rechterknop, opslaan als, en heel lang wachten ;)

Schumi rulezzzzz
27 maart 2009, 23:02
Rechterknop, opslaan als, en heel lang wachten ;)
Lang wachten, in 20sec was ie binnen :) Thnx anyway!

Stefan van Renselaar
27 maart 2009, 23:35
Nu is dit niet helemaal eerlijk in de vrije training, dan ga je ook niet vol blokken, maar ziet er veelbelovend uit :)

Darthwillie
27 maart 2009, 23:41
vooral goed om te zien hoe dicht ze achter elkaar aan kunnen rijden in de bochten.
(en ik vind ze niet echt lelijk de wagens.)

Federici
28 maart 2009, 05:16
En we zijn weer loss! :D

Atreidez
28 maart 2009, 05:43
:D Ik heb al geslapen en ben weer wakker.. Nu nog iets te doen vinden tussen 5 en 7!

Atreidez
28 maart 2009, 07:10
BBC 1 is al een voorprogramma bezig :thumbup:

Stefan van Renselaar
28 maart 2009, 08:13
Ja, dat programma was erg goed.

Wel mooi oom zoveel entousiasme te horen van de commentatoren :)

Raikkonen_WC
28 maart 2009, 08:24
???? om eerlijk te zijn ben ik het met Sander eens, we zijn toch grotere verschillen gewend....

Het was ook sarcastisch bedoeld :D Had de smiley er niet achter gezet, mijn fout :D

Man, geweldige kwalificatie. Wat liggen ze lekker dicht bij elkaar. Heerlijk. En Brawn echt lekker snel bezig!

Darthwillie
28 maart 2009, 08:25
Het hele veld binnen 2 seconden :blink: :thumbup:

wat het voor mij wel verpest is het feit dat we nog steeds niet weten of Brawn/Toyota/Williams legaal zijn

Hamilton versnellingsbak problemen zal niet meer rijden.

Stefan van Renselaar
28 maart 2009, 08:34
Hamilton zegt net dat hij een probleem aan de achterkant van de auto heeft. De diffuser zeker :P

Wel raar om Button en Barrichello een keer aan de andere kant van de timing te zien :huh1:

Darthwillie
28 maart 2009, 08:46
BBC is erg goed trouwens, Coulthard geeft echt deskundig commentaar over het gedrag van de wagen in de onboards

Raikkonen_WC
28 maart 2009, 08:46
Brawn doet het goed.

Baal idd er ook van dat het weer allemaal onder voorbehoud is. Hadden de teams hun huiswerk maar beter moeten doen!!!! Laat het zo als het is, en race ipv het zeuren.

Zo gaan nog meer fans afhaken, als opeens de uitslagen van de eerste 2 races ongeldig worden verklaars, dan heeft het kijken van de race toch geen zin meer? Wordt toch in de rechtbank weer veranderd.....

Darthwillie
28 maart 2009, 09:09
Als het waar is dat die diffuser 0,5 seconden brengt, staat Button nog steeds pole :blink:

De RBR is ook erg goed trouwens (ik heb gegokt dat RBR zal winnen dus go Vettel :thumbup: )

Vraag me wel af of een aantal topmanagers van Honda nu elkaar aan het bellen zijn :lol:

Sander Hogendoorn
28 maart 2009, 09:18
Geweldig dit :)

1. J. Button Brawn GP B 1'26''202
2. R. Barrichello Brawn GP B 1'26''505 0'00''303
3. S. Vettel Red Bull Racing B 1'26''830 0'00''628
4. R. Kubica BMW Sauber B 1'26''914 0'00''712
5. N. Rosberg Williams B 1'26''973 0'00''771
6. T. Glock Toyota B 1'26''975 0'00''773
7. F. Massa Ferrari B 1'27''033 0'00''831
8. J. Trulli Toyota B 1'27''127 0'00''925
9. K. Räikkönen Ferrari B 1'27''163 0'00''961
10. M. Webber Red Bull Racing B 1'27''246 0'01''044

Jeroen Ursem
28 maart 2009, 09:20
Ik ben benieuwd naar de race morgen, dat kan nog een leuke worden :)

Federici
28 maart 2009, 09:20
Wat een heerlijke startgrid! :D
Knap van Kubica trouwens.. Had niet verwacht datie zomaar eventjes Heidfeld te grazen zou nemen. Belooft veel goeds voor morgen!

Geweldig! :D

Fabian de Jong
28 maart 2009, 09:21
Geweldig dit :)

Misschien een idee om dit pas vanmiddag er neer te zetten?
Sommige mensen slapen uit en kijken de herhaling en willen de uitslag nog niet zien.

Jeroen Ursem
28 maart 2009, 09:21
Mensen die dat doen moeten zelf zo slim zijn niet in deze thread te kijken lijkt mij

Federici
28 maart 2009, 09:22
BBC is erg goed trouwens, Coulthard geeft echt deskundig commentaar over het gedrag van de wagen in de onboards

Commentaar op de radio (BBC Radio Five Live volgens mij :)) is ook erg goed. Daar wordt het deskundige commentaar verzorgd door Anthony Davidson. :) Met het nodige gevoel voor humor en leuke anekdotes ;)

Darthwillie
28 maart 2009, 09:25
Interview met Norbert Haug
The interviewer congratulates Haug for Pole for the customer-team Brawn...

Haug says: "The customer is king at Mercedes!"

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::lol:

Wat een heerlijke startgrid! :D
Knap van Kubica trouwens.. Had niet verwacht datie zomaar eventjes Heidfeld te grazen zou nemen. Belooft veel goeds voor morgen!

Geweldig! :D
Heidfeld-Kers Kubica-Geen Kers
Kubica verliest tijd met Kers omdat hij door zijn gewicht een ongunstige gewichtsverdeling heeft.

Tim Wijen
28 maart 2009, 09:36
Ik verwacht een sterk Brawn GP morgen. Tijdens de tests waren ze vooral erg snel en constant over lange runs. Veel constanter dan de andere teams.

Red Bull heeft de zaakjes ook goed voor elkaar. Williams en Ferrari vielen me wat tegen in de kwalificatie.

Mclaren heeft duidelijk nog wat werk te verrichten. De auto is mooi in balans maar komt veel downforce tekort. Hopelijk vinden ze daar snel iets op.

Hopelijk krijgen we een spannende race morgen :)

Niels Tieman
28 maart 2009, 09:58
Ten eerste: BBC :thumbup:

Ten 2de; Wat een gave kwalificatie! Ik hoop dat het morgen ook zo dicht bij elkaar blijft want dan hebben we een heeeeele leuke race voor de boeg. :D

Mossel
28 maart 2009, 10:16
Kewle quali zeg! volgende race wordt natuurlijk weer compleet anders qua uitslag. Maar wat zijn de auto's LELIJK .............

cookie
28 maart 2009, 10:19
Heerlijke Q2 was dat, zelden zo'n close veld gezien. Spijtig dat Q3 nog steeds word gereden met de racebrandstof, maar gelukkig weten we straks hoeveel iedereen getankt heeft (dat zei Coulthard toch op de BBC).

En leuk dat heel het veld door elkaar is geschud, F1 had dit nodig want elk jaar Ferrari tegen Mclaren begon te vervelen. Maar het zal alleen maar spannender worden want Ferrari en Mclaren zullen dat gat naar de top nog wel dichten dit seizoen, terwijl de vorige jaren ze gewoon meer afstand namen van de rest van het veld moeten ze nu dus een inhaalslag gaan maken.

En Honda heeft echt de stomste beslissing ooit gemaakt in de autosport :laugh: Ben erg blij voor iedereen in dat team en vooral voor de rijders dat ze weer meedoen vooraan.

Darthwillie
28 maart 2009, 10:47
Zo erg is het veld nou ook weer niet geschud, 10 jaar terug reden de wagens van Newey en Ross Brawn ook al tegen elkaar om de top:p

Marc Vos
28 maart 2009, 10:52
Mooie uitslag :thumbup:

Pingguest
28 maart 2009, 11:13
Interview met Norbert Haug

:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::lol:

"Dit is zakelijk rijden, opnieuw uitgevonden door Mercedes-Benz."

Pingguest
28 maart 2009, 11:17
Lewis Hamilton zal als allerlaatste starten, aangezien McLaren zijn versnellingsbak heeft moeten verwisselen.

Hamilton to start from back of the grid

By Jonathan Noble Saturday, March 28th 2009, 08:51 GMT

McLaren's Lewis Hamilton will start from the back of the grid at the Australian Grand Prix following a gearbox change.

The Briton was unable to complete a single lap in Q2 after being hit by a gearbox failure at the end of the first qualifying segment.

Although McLaren could have changed the gears and avoid a penalty, the team has decided to replace the gearbox altogether, meaning Hamilton will get a grid penalty.

"It was a gear failure and although we are allowed to change gears under the regulations, we will change the gearbox," said team boss Martin Whitmarsh.

Under the current rules, gearboxes must last for four grands prix.
Autosport (http://www.autosport.com/news/report.php/id/73995)

Stefan van Renselaar
28 maart 2009, 11:28
Ik kwam dit net tegen toen ik met Excel een performance file voor GrandPrix 4 in elkaar aan het zetten was:

http://racingstefan.freehost10.com/drnl/melbournekwalificatie.JPG

Die in het rood is hoeveel hij boven/onder het gemiddelde van de tijden zit :blink: En ik heb de snelste tijden die ze over de hele kwalificatie hebben gereden genomen.

Schumi rulezzzzz
28 maart 2009, 11:53
Alle 'grote namen' laten het afweten, of beter gezegd de teams waarvoor ze rijden laten het afweten. McLaren heeft toch echt wel een groot probleem en denk dat Ferrari ook niet echt een vrolijk weekend meemaakt. Ze komen meer tekort op de pole dan ik vooraf gedacht had.

De tijden uit FP2 waren dus wel degelijk representatief voor wat men in Q3 kan rijden.

Wel leuk voor Brawn, ziet er nog zo lekker onprofessioneel uit met die witte overalls zonder logo's en een rommelige auto.

De Red Bull zó snel is had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht. Nu maar hopen voor Vettel dat ie betrouwbaar is.

bobskink
28 maart 2009, 12:46
Ging de piloot niet belangrijker worden dit seizoen en de wagen minder doorslaggevend...
Soit, ik vraag me echt af of de Britten nu van Lewis terug gaan overschakelen naar Jenson.

Schumi rulezzzzz
28 maart 2009, 12:50
Ging de piloot niet belangrijker worden dit seizoen en de wagen minder doorslaggevend...
Soit, ik vraag me echt af of de Britten nu van Lewis terug gaan overschakelen naar Jenson.
Zat ik me inderdaad ook al af te vragen, best benieuwd wat voor merchendise de Britse fans zullen dragen in Silverstone.

bobskink
28 maart 2009, 12:56
Nog een leuke bedenking, nu gaan we Hamilton zijn vader niet meer zoveel in beeld zien, maar ik denk dat Button zijn vader ook meebrengt, dus er is al een vervanger.

Sander Hogendoorn
28 maart 2009, 12:57
Toyota gediskwalificeerd na de Quali:

Toyota duo excluded from qualifying

By Jonathan Noble Saturday, March 28th 2009, 10:45 GMT

Timo Glock and Jarno Trulli have been stripped of their grid positions for the Australian Grand Prix for a flexible wing infringement.

Glock had qualified sixth on the grid, with Jarno Trulli two places further behind, for their Toyota team at Albert Park.

However, following post-qualifying technical inspections by the FIA, it was found that the team's rear wing elements were in breach of the rules.

A statement issued by the FIA said: "The Stewards have received a report from the Technical Delegate that the upper rear wing elements of cars No. 9 and 10 are showing extreme flexibility in contravention of Article 3.15 of the 2009 Formula One Technical Regulations.

"The Stewards have heard the explanation from a representative of Panasonic Toyota Racing and have examined the cars in question.

"The Stewards concur with the opinion of the Technical Delegate and find the cars contravene the requirements of Article 3.15 of the 2009 Formula One Technical Regulations.

"It is the Stewards decision that cars number 9 and 10 be excluded from the Qualifying Session Official Classification."

Article 3.15 of the technical regulations states that wings must not have 'any degree of freedom' and 'remain immobile in relation to the sprung part of the car.'

The results mean that Trulli and Glock will start the race from the back of the grid.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/74008

Vraag me af waarom dat nu pas gecontroleerd wordt en niet tijdens tests of de vrije trainingen?

bobskink
28 maart 2009, 13:00
En dat hebben ze pas nu ontdekt? Luie stewards.
Trouwens dit slaat nergens, ze mogen wel starten met hun illegale vleugel.

Schumi rulezzzzz
28 maart 2009, 13:03
Apart verhaal inderdaad, weer 2 kanshebbers voor een podium van het toneel verdwenen...

Captain Slow
28 maart 2009, 13:04
Idd zeg. Heb de kwali niet gezien, kwam veel te laat thuis gisteren (of vandaag:innocent:). Maar Melbourne heeft vaak van dit soort rare kwalificaties. Zal morgen ongetwijfeld een spectaculaire wedstrijd worden, maar in Maleisië zien we pas de krachtsverschillen.

Blijft weg dat de prestatie van Vettel en Brawn GP ontzettend goed is. Raikkonen valt een beetje tegen, en Mclaren moest zich diep schamen!

Martijn Mezger
28 maart 2009, 13:07
Hamilton verwisselt van versnellingsbak en start als laatste, nice :+

Darthwillie
28 maart 2009, 13:08
nop, de twee toyota's gaan er nog achter staan

Darthwillie
28 maart 2009, 13:16
dit dreigt een z**kseizoen te worden, Williams schijnt nu geprotesteerd te hebben tegen Red Bull en Ferrari over vleugelgeleiders :wacko:

oeps. sorry had vorige post kunnen editten, te snel gereageerd:blushing:

bobskink
28 maart 2009, 13:18
Dat is inderdaad kut, maar wel logisch vanuit de teams hun standpunt. Het reglement is blijkbaar te vaag. In 1998 zat het toch allemaal beter in elkaar toen de boel veranderde.

Schumi rulezzzzz
28 maart 2009, 13:19
Williams schijnt nu geprotesteerd te hebben tegen Red Bull en Ferrari over vleugelgeleiders :wacko:
Wat moeten we tegenwoordig verstaan onder vleugelgeleiders?

Darthwillie
28 maart 2009, 13:24
Er is wat twijfel of het over de geleiders gaat waar de spiegels op zitten of de bodem van de wagens :blink: (vertalingen verschillen nogal)

Edit:
bodem van de wagen dus

Auch Red Bull Racing und Ferrari out?
Von Peter Hesseler 28.03.09-12:10

Purzeln nach Toyota auch Red Bull Racing und Ferrari aus der Quali-Wertung? Ein Protest von Williams gegen diese beiden Teams läuft ...
Die Regel-Kontroversen in Australien nehmen keine Ende: Nach beendeter Qualifikation lancierte das Williams-Team einen Protest gegen Red Bull Racing und Ferrari, der um 12 Uhr MEZ noch anhängig war. Ferrari hatte die Ränge 9 (Räikkönen) und 7 (Massa) belegt, Red Bull die Plätze 3 (Vettel) und 10 (Webber).

Angeblich verstossen die Unterböden der beiden Teams gegen die Regeln. An deren vorderem Abschluss befinden sich, fast baugleich, Aussparungen in Ausmassen, die Williams als beklagenswert einstuft.

Williams-Technikchef Sam Michael verweigerte dazu jeden Kommentar. FIA-Pressechef Richard Woods bestätigte den Vorgang postwendend.

Pikant: Zwei Tage zuvor war Williams von Ferrari und Red Bull Racing wegen Verwendung eines strittigen Diffusors (verlängerten Unterbodens) bei den FIA-Kommissaren angezeigt worden. Dies wird am 14. April vor dem FIA-Berufungsgericht geklärt.
http://www.speedweekmagazin.com/news/1976/Auch-Red-Bull-Racing-und-Ferrari-out.html

Verder heeft BMW hints gegeven dat ze meteen na de race protest indienen tegen alle wagens met de dubbele diffuser:rolleyes:

Pingguest
28 maart 2009, 13:29
Dat is inderdaad kut, maar wel logisch vanuit de teams hun standpunt. Het reglement is blijkbaar te vaag. In 1998 zat het toch allemaal beter in elkaar toen de boel veranderde.

Destijds was het reglement minder strikt. Naarmate de reglementen strikter worden, krijgt het gevecht voor de overwinning steeds meer het karakter van een juridische strijd.

Het veld is overigens zeer dicht bij elkaar. Dat is niet vreemd, want de elektronica en banden zijn standaard, en thans de motoren en aërodynamica 'semi-standaard'. Ik heb overigens wel de indruk dat door de slicks de coureurs een betere controle hebben tijdens een drift.

bobskink
28 maart 2009, 13:31
Heerlijk, het is al begonnen nog voor het begonnen is.

Destijds was het reglement minder strikt. Naarmate de reglementen strikter worden, krijgt het gevecht voor de overwinning steeds meer het karakter van een juridische strijd.

Geen idee, maar het protest ontstaat toch door gaten of interpretaties van het reglement, dus dan ligt de fout toch bij degenen die het opstellen.

Mijn prognose, de FIA zal het reglement aanpassen ten nadele van het snelste team, zo was het ook met MCLarens 3de pedaaltje, het brengt het pak dichter bijéén en dat is wat ze willen.

speed9
28 maart 2009, 13:31
Viel me op dat de voorvleugels weer eens bewegen.
vooral bij BRawn GP had ik het idee dat de voorvleugel meer dan 1cm bewoog.

1ste fout van Olav op gemerkt
in Q3 : gaat hij nog een ronden door rijden als die nog genoeg benzine heeft, ze rijden met volle tank die ze de dag er na op rijden , dan heeft die toch genoeg benzine of licht dat aan mij ?

Sander Hogendoorn
28 maart 2009, 13:33
in Q3 : gaat hij nog een ronden door rijden als die nog genoeg benzine heeft, ze rijden met volle tank die ze de dag er na op rijden , dan heeft die toch genoeg benzine of licht dat aan mij ?

Ja inderdaad, viel me ook op..

Dat hij dat nog steeds niet door heeft :rolleyes:

Heb vanochtend een beetje geswitched tussen BBC en RTL, denk dat het morgen BBC wordt.

Jeroen Ursem
28 maart 2009, 13:34
Tijd voor een nieuwe regelements wijziging "alle protesten dienen donderdag binnen te zijn en afgewikkeld, enige verdachte onderdelen in de resterende dagen worden enkel en alleen door de FIA gecontroleerd en afgewikkeld. In beroep gaan is ten strengste verboden"

Kinderachtig, maar op zich begrijpelijk gezeur allemaal (gaat toch om veel belangen)

speed9
28 maart 2009, 13:36
Over disfusers mogen ze niet klagen,zelf met de KERS wagens gaan ze netzo snel als , zonder disfusers en kers,kijk maar naar Webber hoe snel die kon, en andere teams.

King Of F1
28 maart 2009, 13:38
Viel me op dat de voorvleugels weer eens bewegen.
vooral bij BRawn GP had ik het idee dat de voorvleugel meer dan 1cm bewoog.

Was het voorheen niet zo dat de inhoud voor de race werd aangevuld tot de hoeveelheid waarmee je Q3 begon ?

Pingguest
28 maart 2009, 13:38
Geen idee, maar het protest ontstaat toch door gaten of interpretaties van het reglement, dus dan ligt de fout toch bij degenen die het opstellen.

Mijn prognose, de FIA zal het reglement aanpassen ten nadele van het snelste team, zo was het ook met MCLarens 3de pedaaltje, het brengt het pak dichter bijéén en dat is wat ze willen.

Het is net zoals het belastingstelsel: het stelsel is dermate ingewikkeld dat zelfs de overheid het niet meer begrijpt.

bobskink
28 maart 2009, 13:39
Binnenkort hebben we ook een liveblog of livestream nodig om de processen en ontwikkelingen voor en na de race te volgen.

speed9
28 maart 2009, 13:39
Was het voorheen niet zo dat de inhoud voor de race werd aangevuld tot de hoeveelheid waarmee je Q3 begon ?
Volgens mij wel , maar ik twijfel ook omdat er nu zo veel regels zijn veranderd.

Martijn Mezger
28 maart 2009, 13:42
Laten we het erop houden...

http://images.gpupdate.net/large/120791.jpg

BrawnGP heeft wel lekkere chicks :P

bobskink
28 maart 2009, 13:50
ze ziet er zeer virgin uit.

Sander Hogendoorn
28 maart 2009, 13:56
Het schijnt dat de BrawnGp's het zwaarst van de top 10 gekwalificeerd hebben :surrender:

No weight advantage for Brawn GP cars

By Edd Straw Saturday, March 28th 2009, 11:38 GMT

The Brawn GP cars, which locked out the front row of the grid for the Australian Grand Prix, have been revealed to have had no weight advantage in qualifying after the FIA published a list of each car's race-start load.

With each car's minimum weight set at 605kg (including driver), the Brawns of Jenson Button and Rubens Barrichello weigh in at 664.5kg and 666.5kg respectively. This suggests an opening race stint for the pair of more than 20 laps, depending on safety car intervention.

By comparison, Sebastian Vettel weighs in at 657kg from third on the grid, with fellow second-row starter Robert Kubica at 650kg. This means that the BMW Sauber driver is the lightest car in the field, helping him to qualify well despite not showing that kind of pace in free practice.

Of the top 10 in Q3, only Toyota's Timo Glock was on a heavier fuel load than the two Brawns, although Toyota's times have been disallowed.

Nelson Piquet's Renault is the heaviest car on the grid at 694.1kg, which should allow him to run more than 10 laps longer than the Brawns, with both Nick Heidfeld and Heikki Kovalainen also tipping the scales at over 690kg.

Williams driver Kazuki Nakajima's weight has been officially declared to be 612.5kg, although it is understood that figure could be amended to around 680kg.

The 10 cars who made it through to Q3 all qualified at their declared race-start weights, plus the fuel needed for them to complete that session, while those who fell in Q1 and Q2 have been allowed to choose their start loads after qualifying.

cookie
28 maart 2009, 13:56
Wat moeten we tegenwoordig verstaan onder vleugelgeleiders?

Die vleugels waarop de spiegels gemonteerd staan neem ik aan.

bobskink
28 maart 2009, 14:05
T'is te hopen dat Barichello niet weer tweede viool moet spelen, maar met Brawn als teambaas. Straks wordt het meest naar uitgekeken seizoen het saaiste seizoen.
Damn, wat is deze dag nog lang, ik ga proberen nu al te gaan slapen zodat het sneller morgen is.

Darthwillie
28 maart 2009, 14:07
Als dit zo doorgaat en ook Ferrari en RBR (en ik neem aan ook STR) gediskwalificeerd worden ziet de grid er mogen zo uit

1. Button Brawn-Mercedes (B) 1:25.211 1:24.855 1:26.202 19
2. Barrichello Brawn-Mercedes (B) 1:25.006 1:24.783 1:26.505 21
3. Kubica BMW-Sauber (B) 1:25.922 1:25.152 1:26.914 19
4. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:25.846 1:25.123 1:26.973 21
5. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:25.827 1:25.504 14
6. Alonso Renault (B) 1:26.026 1:25.605 12
7. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:26.074 1:25.607 16
8. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:26.184 1:25.726 15
9. Piquet Renault (B) 1:26.598 12
10. Fisichella Force India-Mercedes (B) 1:26.677 10
11. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:26.742 9
12. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:26.454 no time 5

met daarachter de rest in onduidelijke volgorde :rolleyes:

en als de uitspraak van de hearing dan slecht uitvalt voor de Diffuser teams komt dit als officiele uitslag van de training in de boeken

1. Kubica BMW-Sauber (B) 1:25.922 1:25.152 1:26.914 19
2. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:25.827 1:25.504 14
3. Alonso Renault (B) 1:26.026 1:25.605 12
4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:26.184 1:25.726 15
5. Piquet Renault (B) 1:26.598 12
6. Fisichella Force India-Mercedes (B) 1:26.677 10
7. Sutil Force India-Mercedes (B) 1:26.742 9
8. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:26.454 no time 5

:lol:

Amateur gebeuren dit, de FIA moet zich schamen

Schumi rulezzzzz
28 maart 2009, 14:08
Die vleugels waarop de spiegels gemonteerd staan neem ik aan.
Nou dan kunnen ze iedereen diskwalificeren, want die heeft elk team :S

Sander Hogendoorn
28 maart 2009, 14:09
De officiële startgewichten voor morgen:

Pos. Driver Car weight
1. Jenson Button 664.5kg
2. Rubens Barrichello 666.5kg
3. Sebastien Vettel 657kg
4. Robert Kubica 650kg
5. Nico Rosberg 657kg
6. Felipe Massa 654kg
7. Kimi Raikkonen 655.5kg
8. Mark Webber 662kg
9. Nick Heidfeld 691.5kg
10. Fernando Alonso 680.7kg
11. Kazuki Nakajima 680.5kg
12. Heikki Kovalainen 690.6kg
13. Sebastien Buemi 675.5kg
14. Nelson Piquet 694.1kg
15. Giancarlo Fisichella 689kg
16. Adrian Sutil 684.5kg
17. Sebastien Bourdais 662.5kg
18. Lewis Hamilton 655kg
19. Jarno Trulli 660kg
20. Timo Glock 670kg

bobskink
28 maart 2009, 14:10
De uitspraak is pas 14 april, dus de start opstelling zal niet meer veranderen, de race uitslag zal pas over goed twee weken officieel zijn daarentegen.

Schumi rulezzzzz
28 maart 2009, 14:11
Zo dan heeft Ferrari een nog groter probleem, want ze zijn samen met Kubica de lichtsten van het veld. Zeg maar dag tegen een goede race!

Darthwillie
28 maart 2009, 14:18
soms zegt een foto alles
http://images.gpupdate.net/large/120886.jpg

Button87
28 maart 2009, 14:19
Is het startgewicht van de auto met rijder of zonder? als het namelijk met is zou je het gewicht van de rijder eraf moeten halen om te kijken hoe zwaar ze nou precies zijn.

bobskink
28 maart 2009, 14:23
de auto moet minimum 600 kilo wegen, dus het gewicht is zonder piloot.

Pingguest
28 maart 2009, 14:25
de auto moet minimum 600 kilo wegen, dus het gewicht is zonder piloot.

Nee, dat is mét coureur.

Wat ik me afvraag, de coureurs buiten de top-10 mogen toch tot morgen hun brandstofhoeveelheid bepalen?

Sander Hogendoorn
28 maart 2009, 14:28
Dat is toch zonder coureur? Alle auto's zijn sowieso minimaal 605 kilo, zonder rijder en brandstof. Neem 60kg voor een rijder, dan zit je al op 665 kilo, exclusief brandstof.. Dan zouden de gewichten inclusief brandstof boven de 700 kilo moeten komen lijkt me.

Kim Van Der Stichelen
28 maart 2009, 14:31
With each car's minimum weight set at 605kg (including driver)....

;)

Schumi rulezzzzz
28 maart 2009, 14:31
Iemand trouwens opgevallen hoer zwaar Timo Glock is? Met 670kg is hij zwaarder dan de Brawns en stond hij 6e, best indrukwekkend te noemen.

Sander Hogendoorn
28 maart 2009, 14:32
With each car's minimum weight set at 605kg (including driver)....

;)

Oh ok, foutje :p

Maar komt eigenlijk op hetzelfde neer, de zwaarste auto's in kilo's hebben dus ook het meeste brandstof :)

Pingguest
28 maart 2009, 14:41
Dat is toch zonder coureur? Alle auto's zijn sowieso minimaal 605 kilo, zonder rijder en brandstof. Neem 60kg voor een rijder, dan zit je al op 665 kilo, exclusief brandstof.. Dan zouden de gewichten inclusief brandstof boven de 700 kilo moeten komen lijkt me.

Al sinds 1995 is het minimum gewicht inclusief de coureur en vloeistoffen, doch exclusief de brandstof.

Pingguest
28 maart 2009, 14:46
Achteraf gezien doet McLaren het helemaal niet zo slecht; alle teams voor hen zijn gewoon illegaal! :p

Stefan van Renselaar
28 maart 2009, 14:48
Achteraf gezien doet McLaren het helemaal niet zo slecht; alle teams voor hen zijn gewoon illegaal! :p

Renault niet :P

Pingguest
28 maart 2009, 14:50
Renault niet :P

Ja, Hamilton had z'n dag niet vandaag hé.:lol:

Flying John
28 maart 2009, 15:26
Ik heb vanmorgen genoten van de kwalificatie.Zo spannend ook al was het
voor mij al redelijk zeker dat Brawn GP op pole ging staan. :surrender:
Ferrari deed het niet zo slecht vond ik persoonlijk aangezien het veld zeer dicht bij elkaar zat in Q2.En de BBC coverage was super,na jaren gekeken te hebben naar Sporza,TF1 of La Deux vind ik BBC toch gewoon de beste.
Ook prachtig met David en Eddie Jordan,die discutie over MS. :lol:
Mijn favorieten voor dit jaar,Kimi Räikkönen,Brawn GP,Nico Rosberg ! :)
Ik kijk uit naar de race morgen,vroeg slapen vandaag en het meeste van de dag voor mijn examens van Aardrijkskunde en Wiskunde leren zodat ik de race nog een paar keer kan herbekijken als hij spannend was ! :surrender::laugh:

Rogue
28 maart 2009, 15:46
Hoe kan het dat Brawn GP in zo'n korte tijd zo'n goede auto ontwikkeld heeft? Ross Brawn heeft natuurlijk wel kennis van zaken en hij zal ook wel "the right people for the right job" kennen, maar toch vind ik het verbluffend!

bobskink
28 maart 2009, 15:48
Hoe kan het dat Brawn GP in zo'n korte tijd zo'n goede auto ontwikkeld heeft? Ross Brawn heeft natuurlijk wel kennis van zaken en hij zal ook wel "the right people for the right job" kennen, maar toch vind ik het verbluffend!
Ze (Honda) heeft net de meeste tijd genomen om de auto te ontwikkelen.

@Flying John over wat ging de discussie?

Tjerk Korving
28 maart 2009, 15:52
Er is 15 maanden aan die wagen gewerkt door Honda/Brawn GP dus opzich hebben ze de tijd gehad om het goed te doen. Anderzijds kan je nog steeds genoeg fout doen en je moet maar net de juiste richting kiezen met je ontwikkeling. Maar vandaar dus ook dat Brawn tijdens de tests bij verzinsels van andere teams al van tevoren wist dat ze niet gingen werken omdat ze dat zelf al hadden geprobeerd.

Flying John
28 maart 2009, 15:57
@Flying John over wat ging de discussie?

Haha, Eddie zei dat MS de best coureur was,waar DC op antwoord dat hij meestal wel de juiste wagen had,en Eddie hem verkocht had...En bla bla...:thumbup: (Ik ben geen MS fan) ;)
Je zou ook naar de BBC moeten kijken ipv van Sporza..! ;)

bobskink
28 maart 2009, 16:03
Je zou ik ook naar de BBC moeten kijken ipv van Sporza..! ;)
Wie kijkt er nu Sporza, ik kijk naar La Deux. Maar deze morgen lag ik gewoon te maffen.

Flying John
28 maart 2009, 16:44
Wie kijkt er nu Sporza, ik kijk naar La Deux. Maar deze morgen lag ik gewoon te maffen.
Ik ook daarom dat ik het opgenomen heb.Maar morgen moet ik het gewoon live zien ! :)

Sander Hogendoorn
28 maart 2009, 16:45
Williams heeft het protest ingetrokken, waardoor de quali uitslag nu officieel is.

Williams withdraws Ferrari, RBR protest

By Jonathan Noble Saturday, March 28th 2009, 13:34 GMT

Williams has withdrawn its protest against the Ferrari and Red Bull Racing teams over a possible technical infringement.

Despite hours of deliberation by the Australian Grand Prix race stewards following Williams' complaints, and media and other officials being forced to remain at work in the paddock until the matter was resolved, the Grove-based outfit chose to call a halt to its complaints shortly before midnight.

Although the team has declined to comment on the situation, it is understood the protest related to the area of the car surrounding the front edge of the sidepods.

The Williams complaint came on the back of Ferrari and Red Bull Racing being two of the teams who protested against its own diffuser design earlier in the weekend.

Prior to the Williams protest being lodged, technical director Sam Michael said that he had no qualms with protests being lodged.

"Let's be 100 percent clear, if someone thinks our car is not legal, we have no problem with them going the stewards at any time throughout the race weekend or the championship and saying we think x on that car is illegal," he explained.

"We sit in front of the stewards and say this is our case, this is theirs and they either declare for us or against us. We fully support that process because they are effectively the policeman and you've got to have that. You can't ever not have that otherwise people can run riot.

"So we don't have any problem with what people have done this weekend. Those three teams now that they've appealed those decisions feel that they have a very strong pace otherwise they wouldn't have done that, because they've been through two processes already and they are continuing with that with the Court of Appeal. I wouldn't say that it frustrates us. We are accepting of that process and we will go through with it."

The decision to withdraw the appeal means that the results of qualifying for the Australian Grand Prix have now been made official - with the only changes from the qualifying times being the exclusion of the two Toyota cars for flexi wings.

Stefan van Renselaar
28 maart 2009, 16:49
Williams heeft het protest ingetrokken, waardoor de quali uitslag nu officieel is.

Afgezien van de teams die nog naar het hoger beroep moeten over hun diffusser :rolleyes:

Pingguest
28 maart 2009, 17:18
Wat mij trouwens opviel tijdens de kwalificatie waren vreemde geluiden van de motoren bij de onboard-beelden. Het was alsof de coureurs opeens terugschakelden en het gas vol open lieten staan.

Marc Vos
28 maart 2009, 17:23
Wat mij trouwens opviel tijdens de kwalificatie waren vreemde geluiden van de motoren bij de onboard-beelden. Het was alsof de coureurs opeens terugschakelden en het gas vol open lieten staan.

Ik had precies hetzelfde idee,

Neo-242
28 maart 2009, 17:40
Nou dat wordt dus een saai & dominant seizoen. Dominantie van BrawnGP tot en met. Die wagens kleven als treinen aan rails op het asfalt. Hoe een team dat jaren lang geen deuk in een pakje boter rijdt ineens met zo een dominante machine op de proppen komt is echt onvoorstelbaar. Het verhaaltje van veel tijd in gestoken is bull, je maakt niet ineens iets goed omdat je meer tijd hebt. Kennis is op dat gebied veel belangrijker.Heeft Newey in het zwart gewerkt voor BrawnGP? HAHAHAHA!

Tevens is het duidelijk dat KERS geen enkel voordeel oplevert. Ik heb zelfs de indruk dat teams als McLaren, Renault, Ferrari hier teveel aandacht aan hebben besteed en de essentie van hun racewagens hebben gehypoticeerd.

Aan de gewichten te zien heeft men bij Ferrari inderdaad een groot probleem, hoewel het bij McLaren nog wat ernstiger is:rolleyes:

Wat een super kanon tijd van Vettel trouwens! Een rotweekend tot aan de quali gehad, weinig gereden en dan toch even P3 neerzetten. Indrukwekkend!

Morgen krijgen we "a walk in the park" voor B(utton) & B(arri). En daar hebben we dan met z'n allen zo naar uitgekeken:D

Neo-242
28 maart 2009, 17:43

Hoorde ik ook, is dat niet het KERS dat in werking komt? Boost = hoger toerental?
Heeft me nooit echt gezond geleken voor de motoren... maar soit.

Darthwillie
28 maart 2009, 17:44
Nou dat wordt dus een saai & dominant seizoen. Dominantie van BrawnGP tot en met. Die wagens kleven als treinen aan rails op het asfalt. Hoe een team dat jaren lang geen deuk in een pakje boter rijdt ineens met zo een dominante machine op de proppen komt is echt onvoorstelbaar. Het verhaaltje van veel tijd in gestoken is bull, je maakt niet ineens iets goed omdat je meer tijd hebt. Kennis is op dat gebied veel belangrijker.

Factor Ross Brawn, die heeft het vorige seizoen al heel vroeg opgegeven, daardoor waren ze vorig jaar veel slechter dan als ze doorontwikkeld hadden, zet daar de betere Mercedes motor bij en zo gek is het niet.

Zoals ik eerder al schreef, de twee beste wagens zijn ontworpen door Ross Brawn en Adrian Newey, zoals zovaak de afgelopen jaren.

Dr.Nono
28 maart 2009, 17:51
Hoorde ik ook, is dat niet het KERS dat in werking komt? Boost = hoger toerental?

Of misschien uitschakeld? (minder pk's, minder toeren en dus terugschakelen)

Pingguest
28 maart 2009, 17:55
Heeft me nooit echt gezond geleken voor de motoren... maar soit.

Nee, KERS kan het niet zijn. Ik hoorde het geluid ook bij de auto's van Brawn, terwijl dat team niet beschikt over KERS.

Neo-242
28 maart 2009, 17:56
Factor Ross Brawn, die heeft het vorige seizoen al heel vroeg opgegeven, daardoor waren ze vorig jaar veel slechter dan als ze doorontwikkeld hadden, zet daar de betere Mercedes motor bij en zo gek is het niet.

Zoals ik eerder al schreef, de twee beste wagens zijn ontworpen door Ross Brawn en Adrian Newey, zoals zovaak de afgelopen jaren.

Maar is Brawn nu teambaas, technisch directeur of ontwerper? Want ik snap er op dit moment niet veel van. Een technisch directeur ontwerpt toch geen wagens? Die stuurt, coördineert, en bepaalt de algemene richting van de techniek, zo is het toch in elk bedrijf? Rory Byrne was toch de man die de sublieme Ferrari's heeft ontworpen waarmee Schumacher zo dominant was, niet Brawn?

De mercedes motor alleen is geen dominante factor. Ook Force India rijdt daarmee en hangt achteraan. McLaren heeft de voorbije jaren toch ook niet echt zwakke wagens ontworpen, en dat zonder een Brawn of Newey, en kijk waar die staan.

Dat wordt trouwens nog interessant, zien hoe Hamilton daarmee omkan. Als hij echt Schumacher kwaliteiten heeft, brengt hij het team in no-time naar voren. Maar daar heb ik al erg lang m'n twijfels over ;)

Darthwillie
28 maart 2009, 18:07
Maar is Brawn nu teambaas, technisch directeur of ontwerper? Want ik snap er op dit moment niet veel van. Een technisch directeur ontwerpt toch geen wagens? Die stuurt, coördineert, en bepaalt de algemene richting van de techniek, zo is het toch in elk bedrijf? Rory Byrne was toch de man die de sublieme Ferrari's heeft ontworpen waarmee Schumacher zo dominant was, niet Brawn?

ik denk dat het de management factor is. Zie je ook bij Briatore dat die Renault en Benetton weer vooruit bracht. De juiste mensen op de juiste plaats zetten is een talent.

Schumi rulezzzzz
28 maart 2009, 18:17
De groep Vettel, Kubica, Massa, Raikkonen zal ongeveer tegelijk binnen gaan komen, zal hooguit 2 rondjes schelen. Zij gaan met elkaar uitmaken wie er 3e wordt. BrawnGP lijkt me een brug tever voor iedereen.

Bram Van Der Stichelen
28 maart 2009, 18:30
Nou dat wordt dus een saai & dominant seizoen. Dominantie van BrawnGP tot en met.

Brawn GP staat op 1 en 2 in de eerste kwalificatie van de eerste race van het nieuwe seizoen en je boort het seizoen nu al de grond in? :')

Stefan van Renselaar
28 maart 2009, 18:31
De groep Vettel, Kubica, Massa, Raikkonen zal ongeveer tegelijk binnen gaan komen, zal hooguit 2 rondjes schelen. Zij gaan met elkaar uitmaken wie er 3e wordt. BrawnGP lijkt me een brug tever voor iedereen.

Nu lijken ze onaantastbaar, maar het kan ook zomaar zijn dat ze beiden kapot gaan, net als de Honda's van de afgelopen jaren :rolleyes: Nu is de echte oorzaak van de betrouwbaarheid eruit (Honda motor), maar misschien zijn de versnellingsbak, ophanging, etc. nog wel kwetsbaar.

Schumi rulezzzzz
28 maart 2009, 18:38
De betrouwbaarheid van de Red Bulls en de Ferrari's wordt ook nog aan getwijfeld, dus achja we zien het allemaal wel.

Niels Draijer
28 maart 2009, 18:55
De groep Vettel, Kubica, Massa, Raikkonen zal ongeveer tegelijk binnen gaan komen, zal hooguit 2 rondjes schelen. Zij gaan met elkaar uitmaken wie er 3e wordt.

Wat een info. Hier kunnen we wat mee. Ik ga er vanuit dat je bij de teams werkzaam bent als hoofd-strategie?

...

Ferrari_Enzo
28 maart 2009, 19:00
Wat een info. Hier kunnen we wat mee. Ik ga er vanuit dat je bij de teams werkzaam bent als hoofd-strategie?

...

Wat een post. Hier kunnen we wat mee. Ik ga er vanuit dat je niks beters te doen hebt?
...
:closedeyes:

Ik denk inderdaad ook dat de beide Brawn's aan de horizon zullen verdwijnen. (waarschijnlijk kunnen ze na 2/3 van de race zelfs de wagens gaan sparen...). Daarachter kan het echter wel interessant gaan worden. We zullen het gaan zien. :)

Darthwillie
28 maart 2009, 19:02

...
waarschijnlijk baseert hij zich op het lijstje met gewichten dat door de FIA is uitgegeven
Pos. Driver Car weight
1. Jenson Button 664.5kg
2. Rubens Barrichello 666.5kg
3. Sebastien Vettel 657kg
4. Robert Kubica 650kg
5. Nico Rosberg 657kg
6. Felipe Massa 654kg
7. Kimi Raikkonen 655.5kg
8. Mark Webber 662kg
9. Nick Heidfeld 691.5kg
10. Fernando Alonso 680.7kg
11. Kazuki Nakajima 680.5kg
12. Heikki Kovalainen 690.6kg
13. Sebastien Buemi 675.5kg
14. Nelson Piquet 694.1kg
15. Giancarlo Fisichella 689kg
16. Adrian Sutil 684.5kg
17. Sebastien Bourdais 662.5kg
18. Lewis Hamilton 655kg
19. Jarno Trulli 660kg
20. Timo Glock 670kg

Waaruit de benzine voorraad te halen is. Hoef je niet eens strateeg voor te zijn :p ;)

TommyBoy
28 maart 2009, 19:54
Het seizoen nu al afschrijven lijkt me een beetje té voorbarig. Als na de race in Sepang blijkt dat die diffusers gewoon legaal blijken te zijn, zul je zien dat ieder team (zoals Olav Mol ook al aangaf in de uitzending) in China met een nieuwe diffuser klaar staat. Dan is het nog maar de vraag hoe groot de voorsprong van Brawn GP, en in mindere mate die van Williams en Toyota, zal zijn.

Kleine voorspelling voor morgen:
1. Button
2. Vettel
3. Rosberg

Edwin
28 maart 2009, 20:15
Het ironische is dat de voorganger van BrawnGP 10 jaar geleden ook voor het eerst aan de start stond en keihard riep dat ze de eerste race wel even pole gingen scoren en de race gingen winnen.

Darthwillie
28 maart 2009, 20:19
:thumbup: scherp!!!! Helemaal vergeten dat dit voortkomt uit BAR

Bramzel
28 maart 2009, 20:41
:thumbup: scherp!!!! Helemaal vergeten dat dit voortkomt uit BAR

Dus uit Tyrrell? ;)

Darthwillie
28 maart 2009, 20:43
F*ck, klopt, het is een van de oudste teams op de grid, niets speciaals aan dus :p

Niels Draijer
28 maart 2009, 20:51
Wat een post. Hier kunnen we wat mee. Ik ga er vanuit dat je niks beters te doen hebt?
...
:closedeyes:

Ik denk inderdaad ook dat de beide Brawn's aan de horizon zullen verdwijnen. (waarschijnlijk kunnen ze na 2/3 van de race zelfs de wagens gaan sparen...). Daarachter kan het echter wel interessant gaan worden. We zullen het gaan zien. :)

lol @ Mezelf. Ik wist niet dat het lijstje al bekend was van de gewichten.
I'm sorry
:surrender:

KingBee
28 maart 2009, 23:42
Jammer dat de FIA nu besloten heeft om dit vrij te geven. Dit haalt toch een beetje de spanning uit de race. Ik wil dit eigenlijk helemaal niet weten.

Jeroen Ursem
28 maart 2009, 23:55
Jammer dat de FIA nu besloten heeft om dit vrij te geven. Dit haalt toch een beetje de spanning uit de race. Ik wil dit eigenlijk helemaal niet weten.

Ben ik met je eens, is in mijn optiek ook leuker te gissen naar een mogelijke strategie (ook al is er niets van zeker als je het gewicht wel weet)

Bramzel
28 maart 2009, 23:58
Ach, you can't please everyone ;)

Robert Saalmink
29 maart 2009, 01:07
Toyota gaat ter plaatse hun flexible wing issue oplossen, waardoor ze hopen morgen toch te mogen meerijden (Autosport). Je vraagt je dan af of ze het stiekem niet al geweten hebben, aangezien ze vlotjes met een oplossing komen. Het is aan de FIA of Toyota de aanpassing mag maken, aangezien de auto's in Parc Ferme staan he.

Toyota trusts wing issue is solved

Jarno Trulli, Toyota, Australian GPToyota F1 president John Howett is confident his team will not suffer a repeat of the wing flexibility problem that caused his cars to be excluded from qualifying for the Australian Grand Prix.

Timo Glock and Jarno Trulli, who qualified sixth and eighth respectively in Melbourne, were stripped of their grid positions after race stewards deemed the upper part of their rear wings to have 'extreme flexibility.'

Toyota decided not to appeal the exclusion and thinks it can implement a straightforward modification to ensure that there is no repeat problem in the race.

"From our point of view it is very simple," Howett said. "But we need their agreement to release our car from parc ferme. We don't expect any performance change at all, so it is quite a simple job for us.

"It is a wing we've had throughout testing, and I think it is a wing to which we had a similar design last year. Hopefully we will be racing tomorrow and we can demonstrate the race car at race pace tomorrow."

With the Toyota exclusion coming on the back of a pre-race protest about diffusers, and further arguments between Ferrari, Red Bull Racing and Williams about car legality on Saturday night, Howett conceded it was not a good start to the F1 season.

"I'm a bit disappointed, but in the end we are at the premier level of world motorsport," he explained. "Competitors have the right to protest and we expect the regulator to enforce the rules.

"So on my side there are no sour grapes. We have just got to get on with it and there are probably bigger issues for us that we hope to demonstrate and protect."

Howett said also the team was seeking clarification from the FIA about whether his drivers could start from the grid, or had to begin the race from the pit lane.

"We are just clarifying," he said. "I think we can either start from the grid at the back, or the pit lane. And that might depend on the strategy. We are clarifying that at the moment, but I understand they [the stewards] have other issues as well, which I know nothing about - so it is bit difficult to get the information exactly."

The team added in a statement: "Toyota Motorsport has been informed that the rear wing of the TF109 has been found to demonstrate "extreme flexibility" by the Australian Grand Prix stewards.

"The design has passed our own internal test procedures which are designed to reproduce twice the proscribed official load tests. In light of this decision it is clear we must review these procedures to ensure there is no repeat of this situation and we will also review our production processes to ensure there is no variation between parts.

"We naturally accept and respect the decision of the race stewards.

"We intend to modify the components overnight and we are confident these modifications will not result in any performance drop."

Darthwillie
29 maart 2009, 01:10
RACEDAY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!

Ja ik heb er zin in, te lang geduurd dat winterseizoen :thumbup:

Atreidez
29 maart 2009, 01:22
Idd! Nu nog zorgen dat ik op tijd wakker ben :D

Rogue
29 maart 2009, 01:40
Ik wilde eigenlijk niet om 7u opstaan om te kijken, ivm zomertijd. Maar het is zodanig gaan kriebelen dat ik nu toch maar m'n nest in ga (en m'n wekkers vast op zomertijd zet) en over een paar uurtjes ga kijken. :)

Have fun iedereen! :thumbup:

Bram Kocken
29 maart 2009, 01:41
Nou idd... ik ga mooi uitslapen! Succes met opstaan!

Mathijs
29 maart 2009, 01:46
Howlieshit! Zomertijd! Dat was ik echt bijna vergeten! Oke nu alvast klokjes aanpassen. Ding moet een uur vooruit toch?!?!

ben benieuwd! Altijd speciaal de eerste race!

Bramzel
29 maart 2009, 03:04
Ik ga het gewoon zo doen als vanochtend; wekker zetten, en dan met kussen en dekbed op de bank :D

Fabian de Jong
29 maart 2009, 08:46
Nou dames opstaan :)

Darthwillie
29 maart 2009, 08:48
dit is uitslapen voor een australische gp :p

Ellu
29 maart 2009, 08:54
Ah crap, om 7:00 uit automatisme mijn wekker gemolesteerd, gelukkig om 7.45 nog eens wakker:lol:

Atreidez
29 maart 2009, 08:58
Eindelijk gaan ze beginnen :D Veel plezier allen!

Darthwillie
29 maart 2009, 09:01
Massa op zachte banden en in verhouding licht EN de eerste wagen met Kers, ik gok dat hij de eerste ronde alles probeert en de primeur van de eerste losse vleugel heeft :p

veel plezier iedereen!

Darthwillie
29 maart 2009, 09:15
Door die rode helm van Alonso maakt het moeilijk te zien, 1e reclameblok was voor mij reden over te schakelen naar de BBC

Ellu
29 maart 2009, 09:16
Heeft Olav een mooi mollenbrilletje, ziet ie nog niet het verschil tussen Alonso en Piquet... De renault die daar door het grind moest in de 1e bocht was volgens mij toch echt Alonso en daarom zo ver terug gevallen...

Snel naar de BBC!

Je ziet het verschil echte belabberd omdat ze heel verstandig allebei een rood achtig zooitje op de helm hebben geschilderd.:p

MartijnV
29 maart 2009, 09:16
knappe rondentijden van vettel, was al bezig om het gewicht op te zoeken.
vertellen ze het net bij de BBC.

Massa al op 16 sec en dat terwijl hij 10kg lichter is

Stefan van Renselaar
29 maart 2009, 09:21
De stops van de mensen op de softs zijn wel erg vroeg.

Darthwillie
29 maart 2009, 09:22
volgens de BBC is Ferrari 3 ronden eerder naar binnen gegaan omdat de soft vreselijk hard achteruit gaan, wordt spannend als de andere teams ze nog gaan gebruiken.

Ellu
29 maart 2009, 09:25
Mol hoort ook te weten dat Piquet nooit in de eerste bocht een aantal plaatsen vóór Alonso kan zitten. Alonso werd duidelijk naar de buitenkant gedrukt door het gedoe met Barrichello. Helmen lijken idd op elkaar maar logisch nadenken is ook een vak.

instant update: Barri's vleugel kaduk?

Beste stuurlui staan altijd aan wal hea;)

MartijnV
29 maart 2009, 09:27
mochten we een safety-car krijgen, zijn die regels nog hetzelfde als vorige jaar?
Want als button niet meteen naar binnen mag, dan heeft ie een probleem.
Zeker nu Rosberg ook 28ers rijdt.

Darthwillie
29 maart 2009, 09:30
7-Fisichella
:blink:

Fisi goed bezig :thumbup:

Nakajima niet SC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MartijnV
29 maart 2009, 09:32
dus wel sc

Stefan van Renselaar
29 maart 2009, 09:33
Dit is wel erg dom, eerst nog iedereen ee ronde laten doen en nu de SC eruit....

Darthwillie
29 maart 2009, 09:35
Fisi goed bezig :thumbup:

:blink: tot de pitstop natuurlijk, dat was dom :blushing:

Stefan van Renselaar
29 maart 2009, 09:37
Maar nu heeft de Safety Car eindelijk de leider te pakken, lijkt de auto van Nakajima al weg te zijn.... :rolleyes:

MartijnV
29 maart 2009, 09:38
Benieuwt of rubens z'n vleugel eraan houdt bij de herstart.
Zeker na de opmerking over de radio.

Darthwillie
29 maart 2009, 09:38
heel benieuwd of Kers nou een verschil maakt bij de herstart.

Darthwillie
29 maart 2009, 09:41
de gelapte wagens mogen hun ronde terugwinnen, ze wachten tot die aangesloten zijn.

Darthwillie
29 maart 2009, 10:03
ik vraag me echt af of Button de wagen aan het sparen is, of dat ze in racepace niet zo heel veel sneller zijn dat de rest??????
En Brundle merkt net heel terecht op dat Kimi geen zachte banden meer hoeft te gebruiken!!!! Button nog wel. En door de SC heeft kimi daar geen andeel van gehad.

MartijnV
29 maart 2009, 10:21
Het is nu wel bijna 6 graden baantempratuur koeler dan toen Ferrari de zachte gebruikte

Darthwillie
29 maart 2009, 10:27
6 ronden te gaan en de eerste 3 binnen 4 seconden en het kan spannend worden.

Ik vermaak me wel moet ik zeggen :thumbup:

Rosberg heeft geen grip met de softs

clipto
29 maart 2009, 10:28
Ja ik vind het ook boven verwachting leuk dit seizoen!

clipto
29 maart 2009, 10:31
WAAAAAAAAAAAAAAAT Check die Vettel en Kubica!!
OMG wat een aktie! :surrender:

Stefan van Renselaar
29 maart 2009, 10:31
Kubica en Vettel eruit.... :(

Darthwillie
29 maart 2009, 10:34
dom van Kubica

Hamilton op een podium, wie had dat verwacht :blink:

hoe komt Trulli daar nou voor??????

clipto
29 maart 2009, 10:38
Naamgenoot 3e whohoo! :D

Darthwillie
29 maart 2009, 10:40
Hamilton had Trulli onder geel ingehaald en daarom de plaats terug gegeven,

Kimi ook nog uitgevallen, slechte race voor Ferrari

Mochten die diffusers afgekeurd worden heeft Hamilton gewonnen:lol: :innocent:
Ik zie dat niet gebeuren.

Ellu
29 maart 2009, 10:41
Geweldig dit:surrender:

Stefan van Renselaar
29 maart 2009, 10:43
Volgens mij gaat Buemi net zo groot worden als Vettel, ook een punt gescoord in zijn 1e race.

Slechte start voor Ferrari trouwens, geen punten en weer 2 auto's uitgevallen..

Maar het kan altijd nog zo zijn dat we in China zien dat het 1. Hamilton, 2. Alonso en 3. Buemi word, aangezien P1,2,3,5 en 7 een nog niet 100% legale diffuser hebben

Darthwillie
29 maart 2009, 10:48
Volgens mij gaat Buemi net zo groot worden als Vettel, ook een punt gescoord in zijn 1e race.

Behoorlijk indrukwekkend inderdaad, gek genoeg zat Bourdais er na de laatste pitstops weer achter, de STR's reden twee verschillende strategieën volgens mij

Ellu
29 maart 2009, 10:49

Dat deed Pedro de la Rosa in 1999 ook tijdens zijn eerst race, om er maar een te noemen:innocent:.

Richard117
29 maart 2009, 10:56
Had de race niet met code rood gestopt moeten worden? Is namelijk na 75% van de race, dacht dat er dan geen SC meer kwam? Heb je alleen het "nadeel" dat ze de doorkomst van de vorige ronde pakken en Kubica en Vettel dus op het podium hadden gestaan.

Wel een gave actie van Vettel om met die kapotte auto achter de SC door te blijven rijden. Hij heeft de bijnaam van kleine Schumacher, maar met zo'n actie ook terecht. Schumacher had zoiets ook gedaan.

Eerlijke reactie van Trulli ook richting Button/Barrichello in het parc fermé. Dat hij echt blij voor ze was omdat hij de laatste maanden echt niet in hun situatie had willen zitten :thumbup:

Darthwillie
29 maart 2009, 10:58
nee, code rood wordt alleen gedaan bij levensbedreigende situaties of geblokkeerde baan.

Mika Hakkinen heeft in Montreal ook al eens gewonnen op deze manier met de SC

Sander Hogendoorn
29 maart 2009, 11:03
Wat een seizoensopening :thumbup:

Jammer van Vettel en Kubica, die laatste had het Button nog moeilijk kunnen maken denk ik.

Jeroen Ursem
29 maart 2009, 11:08
Wat een droppies, samen op weg naar een podiumfinish en ineens staan ze met lege handen..

Toyota erg knap vanuit de pits met z'n 2-en, ook al helpt een safetycar situatie daar een beetje aan. Ligt het aan mij, of rijden alle wagens met KERS aan boord juist slechter?

Erg mooi voor de heren van Brawn GP, ben echt benieuwd hoe de verhoudingen staan als iedereen elkaars ontwerp weer heeft afgekeken. Uitspraak pas na volgende race, ben benieuwd wie er de gok neemt en ook gewoon de legale betere diffuser monteerd.

Rogue
29 maart 2009, 11:08
Zo zo, dat was een gave race! Ontzettend gaaf einde voor mij als Hamilton-fan, wel ontzettend jammer voor Kubica en Vettel, maar eigen schuld dikke bult. :)

Heel erg knap van Brawn GP, ben benieuwd of ze dit in Maleisië kunnen herhalen. Oh en die safetycar regels mogen wat mij betreft de prullenbak in, duurde echt veel te lang voordat iedereen achter de SC zat. :yawn: Een rondje of 5 volgens mij, terwijl Nakajima's auto al heel snel weg was?

Ferrari_Enzo
29 maart 2009, 11:14
Mooie openingsrace naar mijn mening! Genoeg actie/gebeurtenissen op de baan. Ferrari blundert, zoals wel vaker in de eerste paar races van een nieuw seizoen....
Toyota knap naar voren gewerkt ondanks een beetje geluk aan hun zijde.
Brawn GP gedaan wat ze moesten doen.
Ik heb er zin in volgende week! Eens zien of de verhoudingen een beetje gelijk blijven.

Sander Hogendoorn
29 maart 2009, 11:31
Denk dat er weinig mensen zijn die dit hadden voorspeld :D

DRIVER STANDINGS
01 Jenson Button 10
02 Rubens Barrichello 8
03 Jarno Trulli 6
04 Lewis Hamilton 5
05 Timo Glock 4
06 Fernando Alonso 3
07 Nico Rosberg 2
08 Sebastien Buemi 1

Federici
29 maart 2009, 11:31
dom van Kubica

..

Wat nou dom? Kubica gaf bij het uitkomen van de bocht genoeg ruimte, dat die rotmof het nodig vind om em te raken kan hij ook niets aan doen.

Sander Hogendoorn
29 maart 2009, 11:33
Ik vond ze allebei niet al te slim. Vettel had gewoon eieren voor z'n geld moeten kiezen en de 3e plek veilig te stellen, hij had bijna een halve minuut voorsprong op Barrichello. Kubica had wat meer ruimte moeten laten, hij was veel sneller en dus was dit echt niet de laatste mogelijkheid om Vettel te pakken.

Darkone55
29 maart 2009, 11:33
Wat nou dom? Kubica gaf bij het uitkomen van de bocht genoeg ruimte, dat die rotmof het nodig vind om em te raken kan hij ook niets aan doen.

Maar Kubica kneep Rosberg wel erg af bij 't ingaan van de bocht. Daardoor moest Vettel wel wijd bij 't uitgaan. Race ongeluk.

Mathijs
29 maart 2009, 11:36
Zo, dat was weer een top race! Opvallend dat de Ferrari's giga problemen hadden. Ze begonnen op de softs goed, maar die waren al snel naar de tifus. Daarna was het één groot drama. Verder natuurlijk een top race voor de Toyota's! Kudo's naar hen. Brawn ook erg sterk met Button. Vettel en Button waren trouwens belachelijk snel in de eerste stint, met dank aan de softs van Massa denk ik.
Incident Kubica & Vettel was imo een fout van Vettel. Hij was iets te stevig aan het verdedigen en schoof helemaal naar buiten tegen Kubica aan. Enorm dom vooral, want was geen houden meer aan, Kubica was veel sneller.
Al met al moet ik zeggen dat ik de FIA man van de wedstrijd vind. Ze hebben het de laatste tijd zwaar te verduren gehad en iedereen had commentaar op alles wat de FIA deed. Maar als je nu kijkt zie je gewoon dat de auto's enorm goed kunnen slipstreamen en krijg je goede gevechten! Helemaal top! Ook de regel dat er een groter verschil is tussen de twee compounds is helemaal top! Op die manier maakt het echt verschil met welke banden je rijdt en zit er gewoon een groter verschil tussen! Vet! :thumbup:.

Nu even niet meer zeuren over de diffusers en dan wordt het gewoon een top seizoen met nu al de grootste winnaar: De fans!

Marc Vos
29 maart 2009, 11:37
Mooie wedstrijd, met een leuk einde met Vettel en Kubica :)

En het inhalen lijkt makkelijker te gaan :)

Federici
Maar Kubica kneep Rosberg wel erg af bij 't ingaan van de bocht. Daardoor moest Rosberg wel wijd bij 't uitgaan. Race ongeluk.

Rosberg?

Darthwillie

de opmerking rotmof is al heel zielig, zegt veel over jou. Verder kan Vettel niet in de lucht verdwijnen, die zal vechten voor zijn plek. Kubica was veel sneller en had gewoon meer ruimte moeten geven. Glock heeft een keer of 3 dezelfde lijn gereden als Vettel, daar reed niemand tegenaan.

Darkone55
29 maart 2009, 11:39
Rosberg?

Vettel. :P

Federici
29 maart 2009, 11:42
de opmerking rotmof is al heel zielig, zegt veel over jou. Verder kan Vettel niet in de lucht verdwijnen, die zal vechten voor zijn plek. Kubica was veel sneller en had gewoon meer ruimte moeten geven. Glock heeft een keer of 3 dezelfde lijn gereden als Vettel, daar reed niemand tegenaan.

Absoluut niet mee eens. Met eigenlijk al je beweringen. Insturen van de bocht kan ik je opzich wel gelijk geven, maar uitkomen van de bocht zat Kubica aan de buitenkant. Vettel rijd em op dat moment er tegen aan. Kubica spint dan en de rest is bekend.

Mathijs
29 maart 2009, 11:45
Moet Angelo hier wel gelijk in geven (behalve zijn woordkeus om een Duitser te omschrijven, dat is ronduit kansloos). Je zag duidelijk dat Kubica genoeg ruimte liet bij insturen, daar waren nog geen problemen. Vettel gleed ook helemaal naar buiten. De reactie van Vettel, 'I am such an idiot" spreekt ook boekdelen. Hij heeft ook wel door dat hij tever doorschoot.
Anyway, gewoon race ongelukje, kan gebeuren, maar wel sneu voor beide.

Roy Visser
29 maart 2009, 11:47
Wat nou dom? Kubica gaf bij het uitkomen van de bocht genoeg ruimte, dat die xxxxx het nodig vind om em te raken kan hij ook niets aan doen.

ik lees deze thread een beetje als buitenstaander aangezien ik de race niet heb bekeken, maar met deze opmerking scoor je geen punten, misschien verstandig om een beetje op je taalgebruik te letten..

Jeroen Ursem
29 maart 2009, 11:47

Lekker zwart/wit weer, Kubica was te positief, Vettel te positief. Dat Kubica en Vettel kort erna eraf knallen doordat ze de downforce vergeten is misschien nog wel een dommer moment.

Buitenom uitremmen is niet de makkelijkste weg, zowel Vettel als Kubica hadden eieren voor hun geld kunnen kiezen, maar ze gingen allebei voor eigen succes.

Richard117
29 maart 2009, 11:51
Heel erg knap van Brawn GP, ben benieuwd of ze dit in Maleisië kunnen herhalen. Oh en die safetycar regels mogen wat mij betreft de prullenbak in, duurde echt veel te lang voordat iedereen achter de SC zat. :yawn: Een rondje of 5 volgens mij, terwijl Nakajima's auto al heel snel weg was?
idd wij zagen hier de onderdelen van Nakajima op de baan liggen en riepen direct SC. De wedstrijdleiding doet er 1.5 ronde over om tot die conclusie te komen en laat de SC direct achter Button de pitlane uitkomen. Als ze 10 seconde eerder waren geweest hadden ze Button direct opgepikt en had de SC periode echt niet zo lang hoeven te duren. Wat mij betreft echt een fout van de wedstrijdleiding.

Over de Kubica/Vettel situatie.
De eerste aanrijding bij het insturen was een raceongeluk, Kubica stuurde misschien wat vroeg in en Vettel kreeg op de kerb wat onderstuur. Maar Kubica houdt het gas erop tijdens zijn "spin" zodat Vettel het gras opgedrukt wordt en bovendien lijkt Kubica ook nog wat te vetragen om te voorkomen dat Vettel weer de baan op kan komen.
Dat ze vervolgens allebei zo stom zijn om met een beschadigde auto zo hard door te rijden is natuurlijk hun eigen stomme schuld.

Sander Hogendoorn
29 maart 2009, 11:55
BrawnGP: Ongelooflijk wat ze lieten zien, Button was ijzersterk en Barrichello goed teruggekomen, had wel wat geluk met het moment Vettel/Kubica.

Toyota: Beide auto's vanuit de pitstraat en een aanpassing aan de achtervleugel en dan nog naar 3 en 5 rijden :thumbup:

McLaren: Erg goed gereden van Hamilton, geen fouten gemaakt en gestaag van 18 naar 4 gereden. Jammer van Kovalainen dat hij Barrichello aantikte in de 1e bocht en vervolgens slachtoffer was van wat hij aanstichtte.

Renault: Beetje kleurloos, Piquet spint er weer eens af en Alonso kon het niet zo goed volgen als bv. de Toyota's en Hamilton, die allebei achter Alonso startten.

Williams: De snelheid die vooral Rosberg liet zien was indrukwekkend, eenmaal vrij baan was hij de enige die het tempo van Button en Vettel kon benaderen in de eerste stint. Jammer genoeg moest hij iets te vroeg over op de zachte banden en verloor hij een podiumplaats, want hij reed voor Barrichello.

STR: Buemi was verrassend met meteen zijn eerste punt, Bourdais was nergens te bekennen, tot de laatste SC.

Force India: Samen met STR de langzaamsten van de grid, maar ze zitten erg dicht op de rest lijkt het.

BMW: Heidfeld kleurloos, kon niet meer terugvechten na de pitstop in de eerste ronde. Kubica kon de botsing met Vettel vermijden, of een beter punt afwachten om toe te slaan.

RBR: Vettel lijkt een outsider voor het kampioenschap te worden, nooit meer dan 5-6 seconden achter Button gereden en had bij de botsing met Kubica eieren voor z'n geld moeten kiezen, had genoeg marge om P3 te behouden.

Ferrari: In het begin leek de keus voor de zachte band de goede maar al na 5 rondjes zakte het tempo helemaal in. Waar Button en Vettel de hele eerste stint 28-29'ers reden, zaten de Ferrari's vlak voor hun stops al in de 32'ers te rijden. Geluk voor Ferrari dat er een SC kwam, want toen was de achterstand op Button al een halve minuut. Benieuwd wat het probleem van Massa was, Raikkonen rijdt weer eens de muur in, de 3e keer in de laatste 5-6(?) races.

Bramzel
29 maart 2009, 11:55
Mooie eerste helft, saaie tweede helft maar wel weer een heel gaaf slot. En door de KERS, de nieuwe bandencompounds en misschien ook de nieuwe vleugels leek er in ieder geval weer flink meer ingehaald te worden, hoewel dat op Melbourne nooit echt een probleem was :) Wel een schitterende seizoensopener, hopelijk dichten de overige teams het gat naar BrawnGP snel zodat het nog spannender wordt. Overigens toch mooi dat de privé teams de fabrieksteams bijna allemaal te snel af waren :D

Dergelijk taalgebruik mag je thuis laten Angelo, beschouw jezelf als gewaarschuwd.

Gerben vd Broek
29 maart 2009, 11:56
Mclaren geeft al aan dat ze verwachten achteraan te staan. Ik vraag het me echt af. Ik twijfel toch aan deze bericht geving. Mclaren is met zoveel andere dingen bezig geweest dan anderen, waardoor het bij mij overkwam, alsof ze alles dik voor elkaar hadden.

Ik kan me van een team als Mclaren zo slecht voorstellen, dat ze de plank echt volledig mis hebben geslagen.

Echt, ik eet een bezem op, als ik zometeen gelijk krijg, en Mclaren toch opeens mee doet aan de top.....

Ergens hoop je nu stiekum dat de diffusers illegaal zijn :). Iemand een bezem zien eten gaat toch echt boven de reglementen van de FIA uiteraard.

Hoop gewoon dat het blijft zoals het is. Over 3 wedstrijden de rest van de teams ook zo'n ding en je krijgt een erg leuke strijd dit jaar. Verschillen waren toch niet overdreven groot.

Darthwillie
29 maart 2009, 11:58
McLaren protesteert tegen Trulli, ze zeggen dat Trulli tijdens de SC van de baan af was. Hamilton heeft hem ingehaald maar Trulli heeft de plek teruggepakt.

Niets van gezien op tv helaas.
Trulli's third place under investigation

By Simon Strang Sunday, March 29th 2009, 08:45 GMT

Lewis Hamilton, Jarno Trulli during the Australian GPWorld champion Lewis Hamilton could yet be elevated to third position in the Australian Grand Prix result, after both he and Jarno Trulli were summoned to see the race stewards following an incident in the final safety car period.

McLaren team principal Martin Whitmarsh confirmed that the FIA was investigating Trulli after the Toyota driver re-passed Hamilton under safety car conditions, having lost control and run off the circuit.

"There is some debate over whether it is a third place or not at the moment, given that Trulli fell off and re-passed under the safety car," Whitmarsh told the BBC. "But whatever it was a solid result.

"Obviously it relied on a bit of attrition, we know the car is not quick enough yet and we have got to do a lot more work, and we'll be doing that in the coming races."

Whitmarsh added that Hamilton had grounds to believe he could be promoted to a podium position after a strong drive that had seen the world champion fight up from the back of the grid.

"At the end, under the safety car, Trulli fell off onto the grass and Lewis had no choice but to go past him, he was not on the racing circuit," said Whitmarsh.

"Trulli then re-took the place under the safety car, which ordinarily you wouldn't do so I know that the FIA are looking at it at the moment and doubtless we'll have a ruling in due course.

"That's our position at the moment and we will see what happens in the coming hours."

Hamilton admitted to the BBC that he was "very proud" of the team, which has already admitted that the MP4-24 is not fast enough to win races and hadn't expected to finish as high as he did in Melbourne.

"We did the best job we could," he said. It was an incredible job done by the team all weekend. They've all kept their spirits up even though they are off the pace. We stick together, we keep our heads up and we keep going. That result just shows the true spirit of the team, so I am very, very proud. I am very happy with those points."

Kim Van Der Stichelen
29 maart 2009, 12:01
Mooie race gezien, spannend einde ook, al was ik stiekem blij dat Vettel/Kubica verdwenen zodat Barrichello opnieuw 2de was :)
Buemi ook erg sterk, altijd leuk een nieuweling in een mindere wagen punten zien pakken z'n eerste race.
Ferrari :huh1: Werk aan de winkel.
Mclaren ook, mogen bij zijn met P4 (of 3?)
De banden vond ik wel echt belachelijk. Goed voor de spanning in de race ja, maar oh zo kunstmatige spanning. Teams verplichten op banden te rijden die niet werken....

En dan die diffuser. Tja naar mijn mening zijn die dingen gewoon legaal. Als er zoveel discussie rond is maar na al die weken nog niemand echt kan aanwijzen waarom ze precies illegaal zijn, dan schort er duidelijk iets in de reglemten. En om die dan te gaan veranderen in het nadeel van de teams die wel zo slim waren om er wat mee te doen vind ik maar een vreemde redenering.

Sander Hogendoorn
29 maart 2009, 12:07
McLaren protesteert tegen Trulli, ze zeggen dat Trulli tijdens de SC van de baan af was. Hamilton heeft hem ingehaald maar Trulli heeft de plek teruggepakt.

Niets van gezien op tv helaas.

Aparte situatie, Hamilton kwam door op P3 toen de SC naar buiten kwam. Een rondje later lag Trulli op P3 en Hamilton op P4. Zou best kunnen dat Trulli een 25 sec. penalty krijgt..

Tim Wijen
29 maart 2009, 12:09
Mooie race :)

Brawn GP was zoals verwacht net iets te snel voor de rest. Wat een domme actie van zowel Vettel als Kubica. Enerzijds had Vettel Kubica er nooit 3 ronden achter kunnen houden, maar het ongeluk was schuld van beiden.

Wat ik overigens niet snap is dat ze vervolgens zonder voorvleugel als een gek door de eerst volgende bocht gaan :huh1: Je weet toch dat je geen grip hebt?

Verder een sterke race van Hamilton. Ferrari en Williams hadden hun dag niet. Ik verwacht ze komende week verder vooraan.

Kim Van Der Stichelen
29 maart 2009, 12:10
Ja wat was er met Rosberg aan de hand? Lijkt me sterk dat je zoveel verliest door banden alleen. Tenzij hij al een hele tijd op de option-tyre reed natuurlijk.

Bramzel
29 maart 2009, 12:13
Wat ik overigens niet snap is dat ze vervolgens zonder voorvleugel als een gek door de eerst volgende bocht gaan :huh1: Je weet toch dat je geen grip hebt?

Vanuit de cockpit kan je niet zien dat je je voorvleugel mist. En in het heetst van de strijd probeer je denk ik te redden wat er te redden valt.

Bram Van Der Stichelen
29 maart 2009, 12:17

Beetje netjes mag ook wel vind ik. Iemand rotmof noemen is echt enorm ongepast.

Ik vond persoonlijk dat Kubica net wat in de fout ging. Vettel pakt de normale lijn voor iemand die verdedigt, en kon gewoon nergens anders heen. Kubica had wat meer ruimte moeten geven imo. Ok, het waren nog maar 3 ronden dus er was wat haast bij, maar hij was toch beduidend sneller, zodat het normaal gezien niet al te veel moeite zou gekost hebben.

Voor de rest een hele leuke race, met een fantastisch resultaat voor de Brawn GP wagens :thumbup: Toyota ook enorm sterk. In de pits gestart, en 3e (onder voorbehoud) geëindigd. Heel erg knap. Tegenvallende resultaten van Ferrari vooral. Kimi die al in de eerste race van het seizoen al een flinke schuiver maakte. Geen al te aardig begin voor de fin.

Ook Rubens gaf me nogal een onbezonnen indruk soms. De startchaos was veroorzaakt door hem, en ook het momentje met Raikonen was niet echt heel zuiver. Maar toch enorm leuk om hem weer op het podium te zien.

Ook Rosberg had de snelheid er aardig in, maar jammergenoeg door de banden op het laatst toch nog enorm achteruitgevallen :(

cookie
29 maart 2009, 12:24
Prachtige race, even saai na die eerste safety car maar alles kwam op het einde mooi samen met een paar heerlijke gevechten. De nieuwe aero regels lijken te werken want er werd heel wat ingehaald.

BBC nabeschouwing was erg goed met uitgebreide analyse van het Kubica/Vettel incident, ze waren het erover eens dat ze beiden in fout waren. Desondanks ging Vettel toch langs bij Mario Theisen om zich te verontschuldigen, waarop Jordan en Brundle zeiden dat ie dat nooit had mogen doen :P

Ook Rubens gaf me nogal een onbezonnen indruk soms. De startchaos was veroorzaakt door hem, en ook het momentje met Raikonen was niet echt heel zuiver. Maar toch enorm leuk om hem weer op het podium te zien.

Wat? Je ziet toch overduidelijk op de beelden dat Kovalainen Barrichello aantikt in de eerste bocht en daardoor schuift Barrichello tegen Webber. 2de keer was Rubens wel in fout maar gewoon een race incident en ik ben heel blij dat de Stewards zich niet bemoeid hebben met de race.

Darthwillie
29 maart 2009, 12:24
Natuurlijk is het niet zwart wit, Ik denk alleen dat Kubica er rekening mee had moeten houden dat Vettel op de gladde kant van de baan, niet op de ideale lijn die bocht inging.
verder hoop ik dat ze er niet voor bestraft worden. Bij racen kan het soms mis gaan, zolang het niet expres is en niet extreem stompzinnig, laat het maar.

Prachtige race, even saai na die eerste safety car maar alles kwam op het einde mooi samen met een paar heerlijke gevechten. De nieuwe aero regels lijken te werken want er werd heel wat ingehaald.

BBC nabeschouwing was erg goed met uitgebreide analyse van het Kubica/Vettel incident, ze waren het erover eens dat ze beiden in fout waren. Desondanks ging Vettel toch langs bij Mario Theisen om zich te verontschuldigen, waarop Jordan en Brundle zeiden dat ie dat nooit had mogen doen :P
Hij kent Theissen natuurlijk goed.

Pingguest
29 maart 2009, 12:51
Mooie race. Na de eerste Safety Car-fase was de race wat saai, maar gelukkig maakten Kubica en Vettel dat ruimschoots goed. :P De botsing was een typische race-incident. Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat beide coureurs daarna de muur in gingen. Ze wisten toch dat de voorvleugel van de auto af was?

Pingguest
29 maart 2009, 12:54
Ik begrijp trouwens niet waarom Kubica en Vettel crashten. Ze hadden moeten weten dat ze hun voorvleugel hadden verloren.

Sander Hogendoorn
29 maart 2009, 12:58
Trulli gestraft en Hamilton wordt 3e :)

Trulli penalised, Hamilton gets third

By Jonathan Noble Sunday, March 29th 2009, 09:45 GMT

Lewis Hamilton has been promoted to third place at the Australian GP after Jarno Trulli was penalised.

Trulli's third place was put under investigation after the Italian regained his position overtaking Hamilton during a safety car period, having run off the track when the SC was on track.

Both drivers were summoned to see the race stewards following the incident and it was decided to give Trulli a 25-second penalty which moves him outside of the points finish.

Toyota confirmed its intention to appeal the decision.

More to follow.

Kim Van Der Stichelen
29 maart 2009, 13:00
Trulli gestraft en Hamilton wordt 3e :)

Toyota tekent natuurlijk protest aan, of wat hadden jullie gedacht. Zijn er in één race ooit zoveel protesten geweest? :lol:

Richard117
29 maart 2009, 13:00

Nou dat vond ik eerder de schuld van Heidfeld, die stuurt als een blind paard gewoon in terwijl Webber en Barrichello er nog naast zaten. Die laatste 2 konden toen natuurlijk ook niks meer. Het lullige is wel dat het weer Webber is die zoiets overkomt. Zei het voor de wedstrijd al, die zit altijd in hoek waar de klappen vallen. Nu dus weer ;)

Darthwillie
29 maart 2009, 13:02
en als ik het goed begrijp krijgt Trulli 25s straf, wat door de SC betekent dat hij 13e is geworden.

cookie
29 maart 2009, 13:03
En wanneer word die charlie whiting ontslagen? Onbegrijpelijk hoe lang het duurde voordat die safety car naar buiten werd gestuurd na Nakajima's crash. En dan net nadat Button de pit uitreed sturen ze hem wel naar buiten en moet heel het veld doorgewuifd worden, hoe dom kun je zijn als race director? Ze lieten niet voor niets dat beeld uit racecontrol zien, alsof ze wouden zeggen "wanneer komt die SC nu?"

Dit stoort me al lang en er komt maar geen verbetering in.

Stefan van Renselaar
29 maart 2009, 13:07
Toen de SC uiteindelijk naar buiten was, toen zag ik ook een shot van de plek waar Nakajima zijn auto had gecrashed, die was al lang weer weg.

Wel grappig, bij de NOS headlines hoorde ik net dat Barrichello en Button niet voor Brawn rijden, maar Trulli en Baricchello. :lol:

Kim Van Der Stichelen
29 maart 2009, 13:13
Vettel zou in Malesië 10 plaatsten straf op de grid krijgen, ik heb het wel nog nergens bevestigd gezien.

Darthwillie
29 maart 2009, 13:15
De uitslag is dus
1 J. Button Brawn GP 1:34:15.784
2 R. Barrichello Brawn GP + 0.807
3 L. Hamilton McLaren + 2.914
4 T. Glock Toyota + 4.435
5 F. Alonso Renault + 4.879
6 N. Rosberg Williams + 5.722
7 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 6.004
8 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 6.298
9 A. Sutil Force India F1 + 6.335
10 N. Heidfeld BMW + 7.085
11 G. Fisichella Force India F1 + 7.374
12 J. Trulli Toyota + 26.604
13 M. Webber Red Bull + 1 laps

Tenzij de diffusers worden afgekeurd dan
1 L. Hamilton McLaren + 2.914
2 F. Alonso Renault + 4.879
3 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 6.004
4 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 6.298
5 A. Sutil Force India F1 + 6.335
6 N. Heidfeld BMW + 7.085
7 G. Fisichella Force India F1 + 7.374
8 M. Webber Red Bull + 1 laps

:D

Pingguest
29 maart 2009, 13:16
Een straf voor Vettel zou onbegrijpelijk zijn.

Overigens werd tijdens deze race wel weer duidelijk dat de Safety Car afgeschaft dient te worden.

Darthwillie
29 maart 2009, 13:19
straf is voor het door blijven rijden met een beschadigde wagen.

SC is niets mis mee, mits goed gebruikt, en daar was nogal wat mis mee

Mercedes 1-2-3 trouwens

Pingguest
29 maart 2009, 13:27
straf is voor het door blijven rijden met een beschadigde wagen.

Elke coureur rijdt wel eens met een beschadigde wagen. Al is het maar zonder vleugel. Kovelainen reed ook door met een gebroken wielophanging.

SC is niets mis mee, mits goed gebruikt, en daar was nogal wat mis mee

Door de Safety Car verliest de leider zijn voorsprong en kan hij niet de vruchten plukken van zijn werk. Een dergelijke praktijk blijft oneerlijk.

Sander Hogendoorn
29 maart 2009, 13:30
Elke coureur rijdt wel eens met een beschadigde wagen. Al is het maar zonder vleugel. Kovelainen reed ook door met een gebroken wielophanging.

Ik denk dat het gaat om het feit dat Vettel 3 rondes lang bleef doorrijden en niet de pit in ging.

Pingguest
29 maart 2009, 13:32
Ik denk dat het gaat om het feit dat Vettel 3 rondes lang bleef doorrijden en niet de pit in ging.

Naar mijn weten is Vettel slechts één keer langs start/finish gereden na het ongeluk. Maar hij heeft er niemand mee in gevaar gebracht, dus is een straf m.i. onrechtvaardig.

Darthwillie
29 maart 2009, 13:33
Heiki reed naar de pits, om te kijken of er wat aan te doen was, (stuurstang vervangen) Vettel probeerde de race uit te rijden en passeerde de pitsingang. Ik denk dat daar het verschil in zit.

Door de Safety Car verliest de leider zijn voorsprong en kan hij niet de vruchten plukken van zijn werk. Een dergelijke praktijk blijft oneerlijk.
Wat mij betreft geldt dat voor iedereen, Trulli verliest al zijn punten doordat het veld heel dicht bij elkaar zat na de 2e SC.

Veiligheid voor de marshalls vind ik persoonlijk belangrijker dan de voorsprong van de leider. Het geeft ook een mooi tactisch element. Ferrari gokte op een snelle SC en had eigenlijk gegokt dat ze niet tot de eerste stop door hoefden te rijden op de zachte banden. Het plan was bij de eerste SC te stoppen omdat ze wisten dat de zachte banden het niet gingen halen.

Neo-242
29 maart 2009, 13:33
Wat hebben we vandaag geleerd?

[SARCASME MODE AAN]

Je kan beter 2 weken testen dan een hele winter. Maakt je nog sneller dan de rest, zie BrawnGP :lol:

De voorvleugels zijn te breed, elk contact zorgt voor schade:p
Vroeger ving het rubber van de banden het contact op, nu de vleugels :D

Bridgestone bepaalt het verloop van de race met hun zachte racebanden die eerder lijken op de oude qualifyers uit vervlogen tijden:lol:
Als dat trouwens geen safety issue is voor de FIA:blink:

Kimi is nog steeds niet van de drank:rolleyes:

De koersdirectie zit rustig te drinken terwijl een Williams in de muur staat en een SC moet komen. Wat een bende overbetaalde idioten daar!

Waarom kan Barrichello nu rustig inbeuken op andere wagens en daar ongestraft mee wegkomen? Dat was de vorige seizoenen toch wel anders!

[SARCASME MODE UIT]

De wedstrijd viel mee door de grote hoop incidenten & superslechte start van Barrichello. De SC periodes verdoezelden ook de suprematie van BrawnGP.
Op naar de volgende GP! Hopelijk krijgen we daar meer koers dan de verlengde testsessie van vandaag:D

PS: commentaar op BBC was super! Eindelijk na al die jaren kan ik terug deftige verslaggeving zien. Prachtig!

Martijn Mezger
29 maart 2009, 13:39
Wat hebben we vandaag geleerd?

Waarom kan Barrichello nu rustig inbeuken op andere wagens en daar ongestraf mee wegkomen? Dat was de vorige seizoenen toch wel anders!

Hier ben ik het zeker mee eens, wat de fak was die gozer aan het doen:surrender:

Sander Hogendoorn
29 maart 2009, 13:40
Volgens mij heeft Barrichello alleen een tikje aan Raikkonen gegeven, wat niet eens zo ernstig was.

Neo-242
29 maart 2009, 13:43
En wat gebeurde er dan bij de start met Barrichello? Volgens zijn eigen uitleg werd hij aangetikt door een McLaren?

De snelste ronden zijn trouwens wel straf:

Pingguest
29 maart 2009, 13:53
Wat mij betreft geldt dat voor iedereen, Trulli verliest al zijn punten doordat het veld heel dicht bij elkaar zat na de 2e SC.

Veiligheid voor de marshalls vind ik persoonlijk belangrijker dan de voorsprong van de leider. Het geeft ook een mooi tactisch element. Ferrari gokte op een snelle SC en had eigenlijk gegokt dat ze niet tot de eerste stop door hoefden te rijden op de zachte banden. Het plan was bij de eerste SC te stoppen omdat ze wisten dat de zachte banden het niet gingen halen.

Er zijn voldoende alternatieven te bedenken die veilig én eerlijk zijn. Maar een interessante in deze is dat voor invoering van de Safety Car, deze eigenlijk nooit werd gemist. Ik kan me weinig races voor 1993 bedenken waarin een Safety Car echt een betere optie was. Misschien de Mexicaanse Grand Prix van 1987 of de Hongaarse Grand Prix van 1986, maar dan hebben we het ook wel gehad. Tegenwoordig wordt de Safety Car bijna elke race nodig gevonden.

cookie
29 maart 2009, 13:54
Barrichello werd vol geramd door Kovalainen bij de start, duidelijk te zien op de beelden.

Captain Slow
29 maart 2009, 14:10
Vettel een straf van 10 plekken, en ook RBR een boete van 50.000 dollar. RBR kreeg de boete omdat ze vertelden dat Vettel moest blijven doorrijden.

Vind het zelf een beetje belachelijk, de fans komen om actie te zien. Krijgen ze actie in de vorm van gevecht/spin van Vettel en Kubica, en opeens is de FIA van: ja maar dat mag niet! Boete!

Bouw dan auto's waarmee niet ingehaald mee kan worden.

Joost van den Heuvel
29 maart 2009, 14:18
Hamilton had Trulli onder geel ingehaald en daarom de plaats terug gegeven,

Kimi ook nog uitgevallen, slechte race voor Ferrari

Mochten die diffusers afgekeurd worden heeft Hamilton gewonnen:lol: :innocent:
Ik zie dat niet gebeuren.
Haha, dat dacht ik ook meteen na de finish. :rolleyes::lol:
Wat een gekkenhuis zo met die protesten en zo.

Ah ok, Hamilton inmiddels al 3e dus. Schiet al op met die protesten. :P

Btw, ik weet niet waarom er zoveel geklaagd wordt over Olav. Ik vond het commentaar op de BBC niet echt beter. Ze gaven imho minder overzicht en ook gingen ze finaal de mist in bij Kimi aan het einde van de race. Ze zagen wel dat hij nog een 3e pitstop maakte, maar toen daarna een replay kwam van een "momentje" van Kimi vooraf, konden ze nog wel zeggen dat ze zich niet voor konden stellen dat ie daarbij geen schade had opgelopen, maar begrepen niet dat hij dus daarom die extra pitstop had gemaakt. Ben toen maar weer overgeschakeld naar Olav en die heb ik dat wel horen zeggen.

bobskink
29 maart 2009, 14:48
Terechte straf voor Vettel. Ik vind het een super gast, maar wat hij tijdens de safetycar fase probeerde was heel gevaarlijk. Eigenlijk si het zelfs log een milde straf. Hij had gewoon direct de pits ingemoeten.

Zonder de incidenten was dit een vrij saaie race geweest denk ik. Het lijkt niet echt een verbetering met de vorige jaren.

De zachte banden zijn te zacht en door het verplicht gebruik zorgen ze op het eerste zicht voor geforceerde en onlogische pitstrategiën.

Vraagje over Trulli, is die niet van de baan gegaan nadat hij Vettel ontweek? Dat is niet herhaald geweest, dus ik weet het niet zeker.

Schumi rulezzzzz
29 maart 2009, 14:56
Wel lachen race, typisch Melbourne ;)

Baal echt van het feit dat ze bij Ferrari tactisch de laatste tijd constant de plank misslaan.

bobskink
29 maart 2009, 15:05
Ik lees net dat de straf voor Vettel enkel voor het incident is, wat dan ook weer belachelijk is. (http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090329134226.shtml) Het is toch een typisch race incident, hij dat de binnenkant van de bocht, logisch dus dat hij ervoor ging. Wat een stomme kloten alweer bij de wedstrijdjury of FIA..
(Sorry als dit al allemaal eerder is vermeld, beetje lang uitgeslapen.)

Mooi debut van Buemi trouwens.

Bourdais lijkt dan weer echt aan het Zanardi syndroom te leiden

Neo-242
29 maart 2009, 15:13
Het was inderdaad vreemd om zowel Massa & Raikkonen op die zachte banden te zien starten. Tactisch is het team niet sterk. Het had interessant geweest te zien waar ze zonder de problemen gefinisht waren. Zijn er al commentaren van Ferrari over wat er allemaal aan de hand was daar?:)

Darthwillie
29 maart 2009, 15:20
Ik lees net dat de straf voor Vettel enkel voor het incident is, wat dan ook weer belachelijk is. (http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090329134226.shtml) Het is toch een typisch race incident, hij dat de binnenkant van de bocht, logisch dus dat hij ervoor ging. Wat een stomme kloten alweer bij de wedstrijdjury of FIA..
(Sorry als dit al allemaal eerder is vermeld, beetje lang uitgeslapen.)

Mooi debut van Buemi trouwens.

Bourdais lijkt dan weer echt aan het Zanardi syndroom te leiden
Dan neem ik aan dat Barrichello ook 10 plaatsen achteruit gaat :rolleyes:
FIA stelt zelden teleur :surrender:

Aan het eind, voor de laatste SC reed Bourdais iets van 7 seconden achter Buemi. Hij had een compleet andere strategie.

bobskink
29 maart 2009, 15:32
haha, Webber moet dan ook 10 plaatsen achteruit.

Niet om te kankeren, maar ik hoop echt dat ze Vettel nog een straf geven voor zijn doorrijden. Ze hebben de gave om het verkeerde gevaarlijk gedrag te bestraffen. Ik herinner me nog dat Sato in Monaco doorreed met een rokende motor die elk moment kon ontploffen, hetgeen ook gebeurde, waarna de helf die erachter reed botste. Toen ook geen straf, nada, noppes...

Geen idee over Bourdais. Ik vond de regie eigenlijk niet zo goed, ik had het heel moeilijk om een deftig overzicht te hebben over de race. Gelukkig niet zo erg als de mannen van de safetycar...

Wat de volgende races betreft, ik vrees weer dominantie van Brawn GP, er is een testverbod dus de rest zal niet snel aansluiting vinden. Alleen regen en crashes zullen wat spektakel leveren vrees ik.

Maar ik vrees ook vooral dat we geregeld Richard Branson zijn domme kop constant gaan zien.

BTW:
Bono, Button87, cookie, LUDO-B, Montoya90, Neo-242, Pingguest, Timmie, Zeepsop
goed gegokt

Bram Van Der Stichelen, Captain Slow, El Maestro, Elluminatie, Ferrari_Enzo, Flying John, joostingh, kevin ensing, King Of F1, KoelTec, Marc Vos, Mark van Zanten, Martijn Mezger, Mathijs, Maverick, Niels Tieman, petervdveen, Ralffoxx, rammstein_fan, Red Baron, Richard117, Roel Bakker, Schumi rulezzzzz, Shaddix, speed9, tinus94
naivelingen

Neo-242
29 maart 2009, 15:47
Massa: "Brawn GP zal moeilijk in te halen zijn"
[29 maart - 14:43]
Felipe Massa gelooft dat het moeilijk zal zijn voor Ferrari om de kloof met Brawn GP te dichten. De Braziliaan zegt dat nadat het voormalige Honda-team een 1-2 wist te scoren in de openingsrace van 2009.

Massa moest vroegtijdig de race stopzetten toen hij op een elfde plek reed. De kans op punten was overigens erg klein voor de Braziliaan. Massa had geen al te goede strategie, maar toch denkt hij dat het gat met Brawn GP te groot is om het onmiddellijk te kunnen dichten.

"We moeten onze wagen heel snel verbeteren," zei de vice-kampioen van 2008. "Maar volgens mij is het heel moeilijk om een wagen bij te benen die één seconde sneller is dan de rest. Ik weet niet of het mogelijk is. Als je drie of vier tienden per ronde tekort komt, dan is het altijd mogelijk. Maar een seconde zal toch moeilijk zijn."

Van zoiets krijg ik het dus! McLaren was in '98 in Melbourne nog veel dominanter, meer dan 1sec per ronde sneller! En een paar races later zaten Schumacher & Ferrari Hakkinen al op de hielen. Als je je al op voorhand gewonnen geeft...:rolleyes:

Darthwillie
29 maart 2009, 15:50
wat heeft Webber gedaan?????????

Bram Van Der Stichelen
29 maart 2009, 15:51
BTW:
goed gegokt

Bram Van Der Stichelen, Captain Slow, El Maestro, Elluminatie, Ferrari_Enzo, Flying John, joostingh, kevin ensing, King Of F1, KoelTec, Marc Vos, Mark van Zanten, Martijn Mezger, Mathijs, Maverick, Niels Tieman, petervdveen, Ralffoxx, rammstein_fan, Red Baron, Richard117, Roel Bakker, Schumi rulezzzzz, Shaddix, speed9, tinus94
naivelingen

Beetje beleefder mag ook wel zeker? Als we iemand die Ferrari aanstippen voor de overwinning al naïef gaan noemen is het ver gekomen.

Captain Slow
29 maart 2009, 15:58
BTW:
goed gegokt

naivelingen

Voordat we met de vinger gaan wijzen met naiveling zus en zo zou ik toch wel willen weten wat jij hebt gestemd. En dan nog: wij mogen stemmen wat we willen stemmen.
Beetje fatsoen mag wel, wij zijn ook gewoon stervelingen;)

bobskink
29 maart 2009, 16:01
wat heeft Webber gedaan?????????
Heeft die bij de start niet ook een hoop volk meegenomen?

Van zoiets krijg ik het dus! McLaren was in '98 in Melbourne nog veel dominanter, meer dan 1sec per ronde sneller! En een paar races later zaten Schumacher & Ferrari Hakkinen al op de hielen. Als je je al op voorhand gewonnen geeft...:rolleyes:
Maar toen konden ze intensief testen, nu niet als ik me niet vergis.

Beetje beleefder mag ook wel zeker? Als we iemand die Ferrari aanstippen voor de overwinning al naïef gaan noemen is het ver gekomen.
jaja... mag er dan echt niet meer gelachen worden.

Voordat we met de vinger gaan wijzen met naiveling zus en zo zou ik toch wel willen weten wat jij hebt gestemd. En dan nog: wij mogen stemmen wat we willen stemmen.
Beetje fatsoen mag wel, wij zijn ook gewoon stervelingen;)
Echt waar kruip terug in jullie bed als jullie zo prikkelbaar zijn. Serieus wat is hier nu zo onfatsoenlijk aan? Ik wist echt niet dat naïeveling ook al een grof woord was. Mijn oprechte welgemeende excuses voor mijn onfatsoenlijk taalgebruik.
BTW, jij ziet er tenminste de ironie van in en gaat op onderzoek uit naar waar ik op gegokt heb.

Stefan van Renselaar
29 maart 2009, 16:08
jaja... mag er dan echt niet meer gelachen worden.

Dat doen we al om McLaren hahaha

Zelf niet stemmen en dan iedereen die het fout heeft naivelingen noemen... :rolleyes:

Darthwillie
29 maart 2009, 16:12
Dat doen we al om McLaren hahaha

:surrender:pssst Stefan heb je de uitslag al gezien :p :lol:

Jeroen Ursem
29 maart 2009, 16:13
Wat is het weer gezellig op het forum, ik had gestemd op Red Bull en zat er nog redelijk in de buurt met Vettel op een 3e plek (al had hij z'n verlies bij Kubica geaccepteerd) Ferrari en Mclaren hebben veel stemmers, dat lijkt me niet al te vreemd.

Paar wilde gokkers links en rechts en 1 iemand die altijd vertrouwen toont in z'n idool, ga ik ook niet naief noemen ;)

Opvallend wel dat Williams 0 stemmen had, ook al reed Rosberg redelijk sterk op de goeie banden.

Darthwillie
29 maart 2009, 16:15
Had ook RBR gegokt, ik maar hopen dat de RBR beter met de zachte banden kon omgaan :rolleyes:

LUDO-B
29 maart 2009, 16:34
BTW:
goed gegokt

naivelingen

Thanks, was ook niet zo moeilijk als je tot een paar uur na de race kon stemmen.:thumbup::laugh::p:lol:

bobskink
29 maart 2009, 16:43
Thanks, was ook niet zo moeilijk als je tot een paar uur na de race kon stemmen.:thumbup::laugh::p:lol:
Ik weet het, had het verkeerd uitgerekend, de tijdzones compleet vergeten.

Bramzel
29 maart 2009, 16:47
Bobskink, ik denk dat je iets meer met smileys moet gaan werken als je een geintje wilt maken. Nu bedoel je dat naïvelingen als geintje (dat maak ik tenminste uit je post op?) maar omdat je die post heel erg op 2 manieren kunt lezen vallen mensen er over. Als je er even een ;)-smiley achter zet is het voor iedereen duidelijk dat je het met een knipoog bedoelt.

Stefan van Renselaar
29 maart 2009, 16:54
:surrender:pssst Stefan heb je de uitslag al gezien :p :lol:

Nou, als hij Ferrari stemmers naivelingen noemt, dan is hij vast een McLaren fan ;)

tinyriconen
29 maart 2009, 17:28
Hmm.. mijn Toyota vote was dus nog best aardig!

Joost van den Heuvel
29 maart 2009, 17:29
Dan neem ik aan dat Barrichello ook 10 plaatsen achteruit gaat :rolleyes:
FIA stelt zelden teleur :surrender:

Je zegt het. Die zat er nog minder naast in de binnenbocht.

Ze hadden Vettel idd beter kunnen straffen voor het doorrijden met een halve wagen. Ik heb overigens geen vlaggen gezien. Zo iemand zou toch een vlag moeten krijgen.

Wat een gestuntel, net als met de pacecar die pas na een halve eeuw de pits uit rijdt. Als ie een halve minuut eerder was vertrokken had ie meteen de leider kunnen oppikken. :rolleyes:

Niels Tieman
29 maart 2009, 17:40
Hebben mensen wel gezien van Barrichello de eerste bocht werd aangetikt door Heiki in zijn McLaren en daardoor, nog meer, doorschoot dan hij eigenlijk in gedachte had?

Vettel en Kubica vind ik beide dom. Kubica was veel sneller maar gaf totaal geen ruimte aan de binnenkant van de bocht. Hij had (veel) meer ruimte kunnen geven en dan had hij het alsnog makkelijk gehaalt. Daarbij moet je als coureur ook berekenen dat de ander op het vuil zit.

Vettel was te gretig, had zijn verlies moeten pakken en voor 'safe' moeten gaan kwa remmen.

Verder vond ik het een vermakelijk race, hopen dat het seizoen zo blijft! :D

Darthwillie
29 maart 2009, 17:49
Het ging mij om Rubens tegen Kimi. Eerste bocht was chaos

Niels Tieman
29 maart 2009, 17:50
Tja. Ik vind het sowieso beetje gezeur. Het kan gebeuren maar om nu alles af te straffen.

Max Downforce
29 maart 2009, 17:57
Ik denk wel dat we meer kijkspektakel hebben gekregen dankzij al die maatregelen. De wagens zaten dichter op elkaar dan ooit (en ja soms tegen elkaar aan...) volgens mij gaan we nog wat beleven als er nu al inhaalacties buitenom zijn :thumbup:

Joost van den Heuvel
29 maart 2009, 18:27
Hebben mensen wel gezien van Barrichello de eerste bocht werd aangetikt door Heiki in zijn McLaren en daardoor, nog meer, doorschoot dan hij eigenlijk in gedachte had?

Ah juist, niet gezien. :thumbup:

Neo-242
29 maart 2009, 18:35
Ze hadden Vettel idd beter kunnen straffen voor het doorrijden met een halve wagen.

Nou nou, toen Gilles Villeneuve dat nog deed vonden de fans dat cool:D

Knight
29 maart 2009, 19:14
Was het voorheen niet zo dat de inhoud voor de race werd aangevuld tot de hoeveelheid waarmee je Q3 begon ?Vroeger wel, maar ook vorig jaar was dat al niet meer het geval. Toen moest je ook al starten met de hoeveelheid benzine die je na de kwalificatie over had.

Het was een leuke race vanochtend. De dominantie van de Brawns viel me erg mee, het gat naar P3 was voor de SC wel groot, maar dat kwam voornamelijk door de mensen op de zachte banden die de boel flink ophielden. Vettel wist het gat toch aardig constant te houden. En BMW roept zelfs dat Kubica gewonnen zou hebben als hij niet in botsing met Vettel was gekomen. Of dat echt gelukt was weet ik niet, maar hij had het Button wel lastig kunnen maken. Als de verhoudingen een beetje gelijk blijven aan wat ze nu zijn, dan zijn er toch best wat teams die mee kunnen vechten voor podium plekken. Ben benieuwd of dat zo blijft, zou het seizoen wel leuk maken.

Gister had iemand het hier over het rare veranderen van toeren op volle snelheid. Nou hoorde ik dat in de kwali ook, en gebeurde het ook in de race. Ook een keertje toen dat toerentel- en versnellingsmetertje links in beeld stond. Toen ik het hoorde was ik echter te laat of ik daar iets zag gebeuren, heeft iemand daar op gelet?

Kim Van Der Stichelen
29 maart 2009, 19:15
Trulli terug 3de? Als de FIA ballen aan hun lijf heeft geven ze hun fout toe en Trulli's 3de plaats terug:

http://formula-one.speedtv.com/article/f1-hamilton-team-asked-me-to-let-trulli-past/

Stefan van Renselaar
29 maart 2009, 19:51
Trulli terug 3de? Als de FIA ballen aan hun lijf heeft geven ze hun fout toe en Trulli's 3de plaats terug:

http://formula-one.speedtv.com/article/f1-hamilton-team-asked-me-to-let-trulli-past/

Dan geven ze Hamilton gewoon 25 seconde straf :rolleyes:

Montoya90
29 maart 2009, 21:30
Gister had iemand het hier over het rare veranderen van toeren op volle snelheid. Nou hoorde ik dat in de kwali ook, en gebeurde het ook in de race. Ook een keertje toen dat toerentel- en versnellingsmetertje links in beeld stond. Toen ik het hoorde was ik echter te laat of ik daar iets zag gebeuren, heeft iemand daar op gelet?

Ja dit zou ik ook wel eens willen weten want het klinkt heel erg raar. Het leek, toen ik het hoorde bij massa, alsof ie te snel opschakelde naar de volgende versnelling want ze toeren gingen eerst ineens omlaag en toen weer omhoog, heel vreemd.

Wat is er trouwens gebeurt met de zwarte vlag met oranje stip ?, de materiaal vlag. Die wordt toch gezwaaid als er iets mankeert aan je auto, waardoor je naar binnen dient te komen. Als deze wordt genegeerd lijkt het me logisch dat je wordt bestraft, istie niet gezwaait dan is er niks aan de hand toch.

Niels Tieman
29 maart 2009, 21:32
Je hoorde het bij (bijna) elke onboard. Ik dacht ook dat het aan de Ferrari's lag maar toen ben ik op gaan letten bij de herhaling vanmiddag. Het was ook bij Rosberg etc. Ik denk dat het een 'sync-errortje' was op beeld/geluid.

bobskink
29 maart 2009, 21:35

nog een goeie tactiek, zo traag gaan rijden dat ze je wel voorbij moeten en achteraf ze laten diskwalificeren. Ik begrijp Trulli wel, het was, check Massa en Rubens hun raar rijgedrag.

CuqeBaqer
29 maart 2009, 22:27
Is het niet de KERS boost die je hoort ofzo ?

Knight
29 maart 2009, 22:34
Nee, want je hoort het ook bij teams die geen KERS hebben.

Sander Hogendoorn
29 maart 2009, 22:37
Denk dat het iets met de synchronisatie te maken heeft. Heb het vorig jaar ook al af en toe gehoord, maar daarvoor eigenlijk nooit :huh1:

tinyriconen
29 maart 2009, 22:38
Het viel mij ook al op. Het leek alsof ze continu schakelfouten maakten. Heel typisch.

Knight
29 maart 2009, 22:44
Denk dat het iets met de synchronisatie te maken heeft. Heb het vorig jaar ook al af en toe gehoord, maar daarvoor eigenlijk nooit :huh1:

Dat klinkt op zich wel logisch, want een andere verklaring heb ik er niet voor. Terugschakelen tijdens vol gas zullen ze niet snel doen ;)

bobskink
29 maart 2009, 23:27
Heeft er iemand al ergens een reactie van Honda gelezen, ik ben zeer benieuwd hoe ze ermee omgaan. Er zal er wel eentje sepuku gepleegd hebben daar aan de top.

KingBee
29 maart 2009, 23:44
Ik denk ook dat het de synchronisatie is, want bij de metertjes was niks bijzonders te zien. Misschien dat men nu met een andere techniek werkt, want de voorbije jaren was het ook te horen maar klonk het anders.

Het KERS systeem lijkt toch niet te brengen wat het eigenlijk zou moeten brengen, ik denk eerder dat het meer nadeel (gewicht) dan voordeel oplevert. Het zou mij niets verbazen dat teams het voor dit jaar weer van de auto's afhalen.

Darthwillie
30 maart 2009, 00:27

vorig jaar was het niet mogelijk te protesteren tegen 25 seconden straf (belgie) dat hoort nu ook niet te kunnen. Mijn gevoel zegt wel dat 25sec teveel is. Als ze hem naar 4 hadden gezet was dat ook prima geweest

McLaren begrijp ik heel goed. Vorig jaar in België vroegen ze twee keer of het goed was en werd gezegd dat het oke was, en werden ze toch bestraft. Die nemen geen risico meer