PDA

View Full Version : 24 Heures Du Mans - Le Mans/LMS/ALMS

Pagina's : [1] 2 3 4 5

Bramzel
27 februari 2009, 00:46
[overig]

[spacer]

http://www.bramknot.nl/drnl/24h_logo.jpg

Met de publicatie van de officiele entrylist voor de 77e editie van de 24 uren van Le Mans is bekend geworden wie de 55 gegadigden en 10 hoopvollen zijn die op 13 en 14 juni zullen gaan strijden om de zeges. En het belooft weer een feest te worden.

[spacer]

De Entrylist

Klasse:|Nr.:|Team:|Nat.:|Auto:|Banden:
LMP1|1|Audi Sport Team Joest|GER|Audi R15|Michelin
LMP1|3|Audi Sport Team Joest|GER|Audi R15|Michelin
LMP1|2|Audi Sport North America|GER|Audi R15|Michelin
LMP1|14|Kolles|GER|Audi R10|Michelin
LMP1|15|Kolles|GER|Audi R10|Michelin
LMP1|7|Team Peugeot Total|FRA|Peugeot 908|Michelin
LMP1|8|Team Peugeot Total|FRA|Peugeot 908|Michelin
LMP1|9|Peugeot Sport Total|FRA|Peugeot 908|Michelin
LMP1|17|Pescarolo Sport|FRA|Peugeot 908|Michelin
LMP1|16|Pescarolo Sport|FRA|Pescarolo Judd|Michelin
LMP1|007|Aston Martin Racing|GBR|Lola Aston Martin|Michelin
LMP1|008|Aston Martin Racing|GBR|Lola Aston Martin|Michelin
LMP1|009|AMR Eastern Europe|CZE|Lola Aston Martin|Michelin
LMP1|13|Speedy Racing Team Sebah|SUI|Lola Aston Martin|Michelin
LMP1|10|Team Oreca Matmut AIM|FRA|Courage-Oreca AIM|Michelin
LMP1|11|Team Oreca Matmut AIM|FRA|Courage-Oreca AIM|Michelin
LMP1|6|Team LNT|GBR|Ginetta Zytek|Michelin
LMP1|23|Strakka Racing|GBR|Ginetta Zytek|Michelin
LMP1|12|Signature Plus|FRA|Courage Judd|Michelin
LMP1|20|Epsilon Euskadi|ESP|Epsilon Euskadi Judd|Michelin
LMP1|4|Creation Autosportif|USA|Creation Judd|Dunlop
LMP2|5|Navi Team Goh|JAP|Porsche RS Spyder|Michelin
LMP2|31|Team Essex|DEN|Porsche RS Spyder|Michelin
LMP2|49|Vitaphone Racing Team|GER|Porsche RS Spyder|Michelin
LMP2|25|Ray Mallock Limited|GBR|Lola Mazda Coupe|Michelin
LMP2|44|Kruse-Schiller Motorsport|GER|Lola Mazda Coupe|Michelin
LMP2|30|Racing Box Srl|ITA|Lola Judd Coupe|Michelin
LMP2|33|Speedy Racing Team Sebah|SUI|Lola Judd Coupe|Michelin
LMP2|24|Oak Racing|FRA|Pescarolo Mazda|Dunlop
LMP2|35|Oak Racing|FRA|Pescarolo Mazda|Dunlop
LMP2|40|Quifel-ASM Team|POR|Ginetta Zytek 09S|Dunlop
LMP2|41|GAC Racing Team|SUI|Zytek 07S|Michelin
LMP2|26|Bruichladdich Bruneau|GBR|Radical AER|Dunlop
GT1|63|Corvette Racing|USA|Corvette C6.R|Michelin
GT1|64|Corvette Racing|USA|Corvette C6.R|Michelin
GT1|72|Luc Alphand Aventures|FRA|Corvette C6.R|
GT1|73|Luc Alphand Aventures|FRA|Corvette C6.R|
GT1|60|Gigawave Motorsport Ltd.|GBR|Aston Martin DBR9|Michelin
GT1|66|JetAlliance Racing Gmbh|AUT|Aston Martin DBR9|Michelin
GT1|55|IPB Spartak Racing|RUS|Lamborghini Murcielago R-GT|Michelin
GT1|68|JLOC Isao Noritake|JAP|Lamborghini Murcielago R-GT|
GT2|76|IMSA Performance Matmut|FRA|Porsche 911 GT3 RSR (997)|Michelin
GT2|77|Team Felbermayr-Proton|GER|Porsche 911 GT3 RSR (997)|
GT2|80|Flying Lizard Motorsport|USA|Porsche 911 GT3 RSR (997)|Michelin
GT2|78|AF Corse SRL|ITA|Ferrari F430 GT|Michelin
GT2|82|RISI Competizione|USA|Ferrari F430 GT|Michelin
GT2|83|RISI Competizione|USA|Ferrari F430 GT|Michelin
GT2|84|Team Modena|GBR|Ferrari F430 GT|Michelin
GT2|89|Hankook - Team Farnbacher|GER|Ferrari F430 GT|Hankook
GT2|92|JMW Motorsport|GBR|Ferrari F430 GT|Dunlop
GT2|96|Virgo Motorsport|GBR|Ferrari F430 GT|Dunlop
GT2|97|BMS Scuderia Italia Spa|ITA|Ferrari F430 GT|Pirelli
GT2|99|JMB Racing|MCO|Ferrari F430 GT|Michelin
GT2|87|Drayson Racing|GBR|Aston Martin V8|
GT2|85|Snoras Spyker Squadron|NLD|Spyker C8 Laviolette|Michelin
||RESERVE|||
GT2|R1|Team Seattle Advanced Eng.|ITA|Ferrari F430 GT|Michelin
GT2|R2|Endurance China Team|CHN|Porsche 911 GT3 RSR (997)|Dunlop
GT2|R3|IMSA Performance Matmut|FRA|Porsche 911 GT3 RSR (997)|Michelin
LMP2|R4|Barazi Epsilon|FRA|Zytek 07S|
LMP2|R5|Gerard Welter|FRA|WR Zytek|Dunlop
LMP1|R6|Epsilon Euskadi|ESP|Epsilon Euskadi Judd|Michelin
GT2|R7|Team Felbermayr-Proton|GER|Porsche 911 GT3 RSR (997)|
GT2|R8|Snoras Spyker Squadron|NLD|Spyker C8 Laviolette|Michelin
GT1|R9|Team Larbre Competition|FRA|Saleen S7R|
LMP2|R10|Racing Box Srl|ITA|Lola Judd Coupe|Michelin

[spacer]

Een uitgebreidere update van de startpost volgt later.

Pingguest
27 februari 2009, 09:26
Mooie lijst, ik ben benieuwd hoe de R15 het gaat doen. Gaat Peugeot nog een hybride inzetten?

Jammer dat de gehele LMP1 op dezelfde band rijdt, overigens.

Stefan van Renselaar
27 februari 2009, 09:35

Nee, Creation rijd op Dunlop ;)

Er zouden trouwens misschien wat mensen een banden-merk kiezen, want anders moeten ze op de velgen rijden :P

Ik ben trouwens benieuwt hoe de Lola's het dit jaar gaan doen.

Bramzel
27 februari 2009, 09:49
Mooie lijst, ik ben benieuwd hoe de R15 het gaat doen. Gaat Peugeot nog een hybride inzetten?

Nope, tot teleurstelling van Peugeot heeft de ACO zich zeer behoudend opgesteld mbt hybrides waardoor het voordeel van hun hybride niet tot zijn recht zou komen. Als ik me niet vergis zijn ook Ginetta-Zyteks plannen voor een wagen met KERS hierdoor in de koelkast gezet.

Yep, Michelin is gewoon met afstand de beste band in de endurance racerij, met uitzondering van GT2 waar Dunlop sterk in opkomst is. Op zich is de dominantie van Michelin ergens wel begrijpbaar; ze kunnen zich qua motorsport volledig op de ontwikkeling hiervan focussen, aangezien de andere takken van motorsport allemaal door andere bandenfabrikanten zijn geannexeerd.

Ik ben trouwens benieuwt hoe de Lola's het dit jaar gaan doen.

Dat gaat inderdaad de grote vraag worden. Het feit dat de wagen nog niet gepresenteerd is en nog geen ronde heeft gereden voorspelt weinig goeds voor hun ambities voor dit seizoen, en de algemene verwachting is ook wel dat ze iets te kort gaan komen op de Diesels. De vraag is alleen hoeveel.

Waar ik heel benieuwd naar ben is de snelheid van de grote verrassing van de entrylist; de Peugeot van Henri Pescarolo. De beste man zal na enkele jaren van knokken tegen de fabrieksdiesels wel gedacht hebben; if you can't beat them, join them. Opvallend, maar wel heel gaaf. En dan zijn er nog de twee R10's die Kolles gaat inzetten, wat voor rol gaan die spelen?

Tot slot ben ik enorm blij 2 Lamborghini's op de lijst te zien; misschien niet de snelste wagens of de meest betrouwbare, maar wel een finalist in de verkiezing mooiste-motorgeluid-ooit.

RSRoy
27 februari 2009, 11:40
Vind het toch enigsinds jammer Van Merksteijn Motorsport er niet meer bij is. Had vooral Jos nog wel een keer willen zien op Le Mans.

Bramzel
27 februari 2009, 11:46
Inderdaad jammer ja. De wagen van Van Merksteijn is er echter wel, da's de Porsche die wordt ingezet door Team Goh. Maar misschien zien we Verstappen alsnog wel in actie voor LeMans, er zijn nog een hoop open stoeltjes. In het pre-season werd hij in verband gebracht met Epsilon Euskadi.

joostingh
27 februari 2009, 13:46
Wel grappig. Die Porsche van Van Merksteijn stond een poosje terug nog gewoon in hun werkplaats in Helgelo. Wel een bruut ding om te zien trouwens.

Robert Saalmink
27 februari 2009, 16:42
Ben benieuwd of Pescarolo nu nog iets te zeuren heeft ;) heeft 'ie eindelijk zijn diesel :) Verder goeie lijst inderdaad.

Bram Kocken
27 februari 2009, 17:14
Vind het toch enigsinds jammer Van Merksteijn Motorsport er niet meer bij is. Had vooral Jos nog wel een keer willen zien op Le Mans.

Z'n uitdaging is er niet meer... Hij schijnt nog bij Peugeot en Audi te hebben aangeklopt voor een LMP1, maar dat liep op niks uit.

Las in datzelfde interview dat hij nu iets met Dakar van plan is :)

Bramzel
27 februari 2009, 17:17

Daar heeft hij al gedaan Bram ;) Afgelopen Dakar zat Van Merksteijn al in een BMW, en dit seizoen gaat hij WRC doen met zijn zoon, in een setje Foci WRC ;)

Stefan van Renselaar
27 februari 2009, 17:17

Moet hij zijn auto's niet meer verbranden ;) Hij stond er mooi mee in de top 10, maarja... :rolleyes:

Bram Kocken
27 februari 2009, 17:20
Daar heeft hij al gedaan Bram ;) Afgelopen Dakar zat Van Merksteijn al in een BMW, en dit seizoen gaat hij WRC doen met zijn zoon, in een setje Foci WRC ;)

Godver, ik haat die leesmap! :angry: Oude muk als je dat leest!

Ik zat in de buurt :blushing:

Bramzel
1 maart 2009, 22:25
Spyker heeft zijn team ook rond; de 24uur van Le Mans zullen worden aangevangen met Tom Coronel, Jarek Janis en Jeroen Bleekemolen. Een super equipe, aan de rijders ligt het iig niet. Hopelijk hebben ze ook de auto weer wat betrouwbaarder gemaakt zodat de 24u dit keer kunnen worden uitgereden.

Bron: http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=17279&rubriek=int

Richard117
2 maart 2009, 10:46
Ook wat duidelijk over het hoe en waarom er geen Dome op Le Mans is:

Team ECOSpeed’s Dome S102 plan in trouble?

Only four days after new Swiss squad Team ECOSpeed announced its plans for the upcoming season with the Dome S102 the plans seem to have hit trouble. Last Thursday the team was not selected for the Le Mans 24 Hours and on Friday a message on the Dome website casted even more doubts on the future of the project.

The article on the Dome site, states that ECOSpeed has not yet paid the minimum payment required for the rental of the Dome S102. This as well as missing out on the Le Mans 24 Hours entry list and poor communication between the team and Dome has forced the Japanese manufacturer to cancel the contract.

Sources from Europe suggest that the ECOSpeed team is not a stillborn project yet, but confirm the team is facing difficulties. If ECOSpeed and Dome will get things sorted in the end and the car will shipped to Europe for racing it is highly likely to at least miss the first round of the Le Mans Series at Barcelona.

More details are expected to come in before the Paul Ricard HTTT test days next weekend.

bron: www.planetlemans.com

Als ik vorig jaar zag hoe professioneel en strak georganiseerd dat Dome team aan het werk was kan ik me helemaal voorstellen dat ze een contract laten ontbinden met een partij die dat niet is. Kan er alleen niet uit opmaken waarom Dome als fabrikant zelf geen team inzet. Maar wel zonde zeg, die Dome was een hele mooie auto en zat er qua snelheid ook goed bij. Alleen zonde dat de coureurs wat foutjes maakte waardoor ze ver terugvielen.

Bramzel
2 maart 2009, 11:09
Kan er alleen niet uit opmaken waarom Dome als fabrikant zelf geen team inzet.

Financien, of beter gezegd het gebrek er aan.

Richard117
2 maart 2009, 11:16
Financien, of beter gezegd het gebrek er aan.

Logisch in deze tijd, had er alleen nog niks over gelezen vandaar mijn opmerking.

Neo-242
7 maart 2009, 21:16
De Lola Aston Martin LMP1 ziet er machtig uit! Doet me vooraan denken aan een Gulf Porsche 917K:thumbup::D

http://www.endurance-info.com/version2/images/news/DSC00004.jpg

http://www.endurance-info.com/version2/images/news/DSC00002.jpg

http://www.endurance-info.com/version2/actualite-endurance-332.html

Robert Saalmink
7 maart 2009, 21:17
Ja, gaaf ding hoor :)

Mark van Zanten
7 maart 2009, 23:39
Gaaf ding! Hopelijk kunnen ze er hele mooie dingen mee doen.

Martijn Mezger
7 maart 2009, 23:57
Wauw, die is mooi!

Flyer
8 maart 2009, 10:36
Dat gaat inderdaad de grote vraag worden. Het feit dat de wagen nog niet gepresenteerd is en nog geen ronde heeft gereden voorspelt weinig goeds voor hun ambities voor dit seizoen, en de algemene verwachting is ook wel dat ze iets te kort gaan komen op de Diesels. De vraag is alleen hoeveel.

Waar ik heel benieuwd naar ben is de snelheid van de grote verrassing van de entrylist; de Peugeot van Henri Pescarolo. De beste man zal na enkele jaren van knokken tegen de fabrieksdiesels wel gedacht hebben; if you can't beat them, join them. Opvallend, maar wel heel gaaf. En dan zijn er nog de twee R10's die Kolles gaat inzetten, wat voor rol gaan die spelen?

Volgens het toonaangevende Engels blad Autosport, is er de nodige wrijving ontstaan tussen David Richards van Prodrive die de Gulf Lola Aston Martin inzet en de baas van Lola, Martin Birrane. Richards zou getracht hebben, door wat wijzigingen door te voeren aan de Lola, om hem opnieuw te homologeren maar nu als een Aston Martin. Dit tot groot ongenoegen van Birrane. Prodrive zou o.a. een long tail voor de Lola hebben ontwikkeld. Richards zegt ook dat hij de auto van vorig jaar een lelijk eendje vond en door de veranderingen aan de auto hebben ze er een mooi zwaan van willen maken.
Kortom, dit kan geen positieve bijdrage zijn aan de onderlinge contacten tussen de twee partijen. Vanuit Richards optiek gezien snap ik het wel. Mocht het tot een succesvolle deelname op Le Mans komen dan zal Lola daar een groot deel van de credits voor op eisen. Aston Martin is dan slechts motor leverancier.

Wat Pescarolo betreft meldt Autosport het volgende. In een interview met Henri himself zegt hij dat volgende.
What is your target for Peugeot at Le Mans?
Our job is not to beat the factory cars, but to help Peugeot beat Audi.

Lijkt me een duidelijk verhaal. Het was overigens een late deal. Peugeot blijkt toch nog wat ruimte te hebben voor het bouwen van een extra auto. Pescarolo heeft wel een risico genomen, want als de ACO slechts drie Peugeots (de fabrieks auto's) had geaccepteerd had Pesca zelf maar een auto in de race gehad.

De Van Merksteijn Porsche is gekocht door Team Goh. Sascha Maassen, Seiji Ara en Keisuke Kunimoto rijden de Spyder van het uit België opererende Team Goh.

Flying John
8 maart 2009, 11:34
Autosport.com (www.autosport.com)

Senna to test Oreca LMP car

By Matt Beer Sunday, March 8th 2009, 08:41 GMT

Bruno Senna is to test the Oreca team's LMP1 car in the Le Mans Series pre-season test at Paul Ricard today.

The GP2 runner-up's Formula One hopes ended for the time being earlier this week when the Brawn team confirmed they had opted for Rubens Barrichello instead of him.

Senna believes driving the Courage-Oreca LC70 is a better option than chasing a reserve driver role with an F1 team given the new testing ban.

"I have proven my racing ability with my results in GP2 but when I get my chance to race in Formula One I want to be able to contribute as much as possible technically," he said.

"With the restrictions in F1 testing now, it is difficult for young drivers to develop in this way but by using my time constructively like this, I believe I can make myself stand out from the crowd."

Oreca boss Hugues de Chaunac clarified that there was no deal with Senna beyond the test at present.

"At the moment this invitation is just for Bruno to join our test which will continue into the night," said de Chaunac.

"It should be a new experience for him and probably the longest test day he will ever do."

Senna will test alongside team regulars Olivier Panis, Nicolas Lapierre, Soheil Ayari and Stephane Ortelli. Oreca have already given tests to World Touring Car champion Yvan Muller and World Rally star Petter Solberg earlier in the winter

Senna gaat een testje maken. :)

Kim Van Der Stichelen
8 maart 2009, 18:26
De kans bestaat dat de 007 al afgschreven is, hangt ervan af hoe beschadigt de monocoque is.

One of the two new Lola-Aston Martin coupes has been seriously damaged during the first day of testing for the new Le Mans 24 Hours project. The 007 Lola-Aston was shunted by Tomas Enge in the sixth-gear Signes corner at Paul Ricard during official Le Mans Series testing. The Czech driver had just jumped to the top of the timesheets in the afternoon session when he spun and sustained significant chassis damage on impact with the guardrail. Asked if the monocoque had been written-off, Aston Martin Racing team principal George Howard-Chappell said: "It looks pretty grim, but the main thing is that Tomas is okay." Enge confirmed that he had made a mistake at Signes, which is taken with only a lift in an LMP1 prototype. "I went on the kerb on the exit, the car bottomed out and I spun," he said. "If you spin at when you are traveling at such a high speed, you might need even more run-off than this track has to offer."
autosport.com

Bramzel
8 maart 2009, 22:44
Volgens het toonaangevende Engels blad Autosport, is er de nodige wrijving ontstaan tussen David Richards van Prodrive die de Gulf Lola Aston Martin inzet en de baas van Lola, Martin Birrane. Richards zou getracht hebben, door wat wijzigingen door te voeren aan de Lola, om hem opnieuw te homologeren maar nu als een Aston Martin. Dit tot groot ongenoegen van Birrane. Prodrive zou o.a. een long tail voor de Lola hebben ontwikkeld. Richards zegt ook dat hij de auto van vorig jaar een lelijk eendje vond en door de veranderingen aan de auto hebben ze er een mooi zwaan van willen maken.
Kortom, dit kan geen positieve bijdrage zijn aan de onderlinge contacten tussen de twee partijen. Vanuit Richards optiek gezien snap ik het wel. Mocht het tot een succesvolle deelname op Le Mans komen dan zal Lola daar een groot deel van de credits voor op eisen. Aston Martin is dan slechts motor leverancier.

Terecht dat Lola pissed off is. Aston Martin heeft een enorme shortcut genomen door gebruik te maken van de expertise en het werk van Lola. Door nu op deze manier zelf met alle eer proberen op te strijken zie ik dan ook als een flinke stank voor dank.

Overigens kan ik de Aston niet mooi vinden; de neus van de oude Lola was al geen beauty en de AM aanpassingen hebben het er niet beter op gemaakt.

Robert Saalmink
9 maart 2009, 16:58
De kans bestaat dat de 007 al afgschreven is, hangt ervan af hoe beschadigt de monocoque is.

Foto's: http://www.planetlemans.com/2009/03/08/lms-paul-ricard-sunday-afternoon-test-aston-crash/

Robert Saalmink
10 maart 2009, 09:02
En daar issie dan:

http://www.endurance-info.com/2009_Le_Mans/Prez_Audi/audi_motorsport-090309-0184.jpg

http://www.endurance-info.com/2009_Le_Mans/Prez_Audi/audi_motorsport-090309-0186.jpg

http://www.endurance-info.com/2009_Le_Mans/Prez_Audi/audi_motorsport-090309-0189.jpg

http://www.endurance-info.com/version2/galerie/photo/autres/r15/2009-presentation/A10-audi_motorsport-090309-0165.jpg

http://www.endurance-info.com/version2/galerie/photo/autres/r15/2009-presentation/A10-audi_motorsport-090309-0168.jpg

http://www.endurance-info.com/version2/galerie/photo/autres/r15/2009-presentation/A10-audi_motorsport-090309-0183.jpg

Meer info: http://www.endurance-info.com/version2/news-detail.php?VARnewsID=375

Alleen nog geen duidelijke foto's van de achterkant.

Bramzel
10 maart 2009, 09:07
Geweldig wat een wagen :D Ik moet even zorgen dat ik wat euro's extra bij me heb in LeMans om uit te geven in de Audi Merchandise stand ;)

Tim Wijen
10 maart 2009, 09:54
Die voorkant... :blink: Nee ik kan hem niet mooi vinden. Vind ik de voorganger er beter uitzien :)

Ik had ook gehoopt dat ze een prototype met een dak zouden maken. Persoonlijk vind ik dat mooier uitzien.

RSRoy
10 maart 2009, 10:40
Ik vind de voorkant ook niet mooi...Als ie maar sneller gaat dat die Franse baguetjes :)

Captain Slow
10 maart 2009, 10:51
Oeh stoere bak. Daar wil ik met de DRES ook in rijden:thumbup:

joostingh
10 maart 2009, 11:00
http://www.endurance-info.com/version2/galerie/photo/autres/r15/2009-presentation/A10-audi_motorsport-090309-0180.jpg

Eigenlijk heeft die auto gewoon een cola bottle vorm...

Richard117
10 maart 2009, 18:25
Ik vind de voorkant ook niet mooi...Als ie maar sneller gaat dat die Franse baguetjes :)

Met dat laatste ben ik het eens, als de Aston Martin's of een andere benzine maar nog harder gaan dan de Audi en Peugeot :p
Maar de R15 vind ik erg mooi geworden hoor, die neus geeft hem een machtige en agressieve uitstraling. :thumbup:

Gerben
10 maart 2009, 18:35
hmmmm zo'n stuurtje wil ik ook!!!

Neo-242
10 maart 2009, 19:52
Ik schrik een beetje Bram dat je de Audi verkiest boven de Lola Aston. Ik vind de voorkant van deze Audi echt onvoorstelbaar lelijk. Op dat gebied zijn ze wel consequent met hun straatmodellen, ook zo'n breedsmoelen:D

Bramzel
10 maart 2009, 20:10
Tsja, smaken verschillen ;) De Aston ziet er gewoon zo verschrikkelijk primitief uit vergeleken met de Audi/Peugeot/Acura, of zelfs de Zytek die in de basis al een paar jaar ouder is.

Neo-242
10 maart 2009, 20:41
Daar heb je een punt! Vandaar dat ik hem net zo mooi vind denk ik, die primitieve klassieke look;)

Bram Van Der Stichelen
10 maart 2009, 21:14
ziet er netjes uit. Dit las ik ook als reactie over deze wagen op autoblog

Chippen die zooi, en je hebt een beest van een wagen..

Ja, want nu is het wel een heel erg brakke wagen qua performance :')

Neo-242
10 maart 2009, 22:08
Lol, een Le Mans bolide chippen?:lol::thumbup::lol:

Bramzel
10 maart 2009, 22:21
Ach, dat volk zit ook altijd te klagen over spoilers op racewagens, die zouden zo lelijk zijn....

Bramzel
10 maart 2009, 22:26
Bij het team van Kolles is enkel Bakkerud nog bevestigd. Nog 5 plaatsen te vergeven dus, zouden 2 daarvan door nederlanders worden bezet?

Christijan Albers en Charles Zwolsman testen dezer dagen op de Lausitzring met de Audi R10 TDI sportwagen, die komend seizoen door het team van Dr. Colin Kolles zal worden ingezet tijdens de races van de Le Mans Series en tijdens de 24 Uur van Le Mans.

http://www.autosport.nl/news/17371/sportscars_albers_en_zwolsman_testen_kolles-audi.html

Robert Saalmink
11 maart 2009, 00:07
De geruchten dat Albers een Kolles-R10 zou gaan besturen werden al de wereld in geslingerd op het moment dat bekend werd dat Kolles die auto's zou gaan inzetten. En terecht, de banden tussen Albers en Kolles zijn natuurlijk bekend. Ik gun het Albers wel, ben benieuwd of het hem lukt.

Wat betreft de R15, de hele auto is niet bijzonder 'mooi' vind ik, maar het is wel eens een keer wat anders. Audi probeert het met een onconventioneel vormgegeven auto, en dat kan ik wel waarderen. Hij is wel spectaculair in ieder geval!

Darthwillie
11 maart 2009, 01:08
Geweldige bak die audi :thumbup: doet me qua voorkant een beetje aan die citroen GT denken

Raikkonen_WC
11 maart 2009, 16:53
Peugeot heeft hem ook gepresenteerd. Ook een mooie bak. Vind het een geweldig mooie livery:
http://www.autowereld.com/imagesDB/640/93101801790_908hdifap_.jpg
http://www.autowereld.com/imagesDB/640/931018018142_peugeot.jpg

En natuurlijk de Mooie Gulf Aston Martin
http://www.autowereld.com/imagesDB/640/931110147187_content_al.JPG
http://www.autowereld.com/imagesDB/640/9311101513167_content_al.jpg
http://www.autowereld.com/imagesDB/640/931110151627_content_al.jpg

Bramzel
11 maart 2009, 17:10
1 ding snap ik absoluut niet aan de Aston: waarom hebben ze in vredesnaam die luchthapper op de achterkant in die rare afwijkende kleur blauw gezet?

Richard117
11 maart 2009, 17:17
1 ding snap ik absoluut niet aan de Aston: waarom hebben ze in vredesnaam die luchthapper op de achterkant in die rare afwijkende kleur blauw gezet?

Inderdaad, had hem zwart, oranje of lichtblauw gemaakt. Maar donkerblauw heeft helemaal niks met de rest van deze auto te maken ;)
Zit er misschien verschil tussen de 007 en 009, voor de herkenning?
Dat zou nog enigzins een verklaring kunnen zijn.

Kim Van Der Stichelen
11 maart 2009, 17:28
Inderdaad, had hem zwart, oranje of lichtblauw gemaakt. Maar donkerblauw heeft helemaal niks met de rest van deze auto te maken ;)
Zit er misschien verschil tussen de 007 en 009, voor de herkenning?
Dat zou nog enigzins een verklaring kunnen zijn.

Op de vorige pagina heeft de 007 ook dat blauw. ;)

Richard117
11 maart 2009, 19:21
Op de vorige pagina heeft de 007 ook dat blauw. ;)

Ok, dan is het dus niet om verschil tussen de 2 auto's duidelijk te maken :)

Neo-242
11 maart 2009, 19:46

Ik denk dat het de blauwe kleur van de Gulf letters is, maar inderdaad, het houdt geen steek... hopelijk passen ze dat nog aan!

Robert Saalmink
11 maart 2009, 20:39
Die Peugeot was een poosje geleden al geintroduceerd, het hele verhaal erachter heb ik toen ook in de overige evenementen thread gepost. Flink wat aanpassingen aan die auto. Overigens heeft Peugeot gezegd dat ze in Sebring niet voluit zullen gaan. Beetje flauw...

Die kleur blauw van de luchthapper op de Aston is dezelfde kleur blauw als de GULF letters in het logo en dezelfde kleur als de randjes die langs de oranje vlakken lopen ;) daarom dus.

Montoya90
11 maart 2009, 20:58
Ik dacht dat de audi ook een dak zou krijgen dit jaar ?....was dit zo of ben ik in de war met een andere auto ?

Ik had ook begrepen dat een dak enorm veel voordelen heeft tegenover een open auto, vooral op aerodynamisch vlak. Waarom dan toch een open wagen ?

Neo-242
11 maart 2009, 21:03
Ik had ook begrepen dat een dak enorm veel voordelen heeft tegenover een open auto, vooral op aerodynamisch vlak. Waarom dan toch een open wagen ?

Hun piloten worden graag nat :p

Robert Saalmink
11 maart 2009, 21:04
Ik dacht dat de audi ook een dak zou krijgen dit jaar ?....was dit zo of ben ik in de war met een andere auto ?

Alleen op aerodynamisch vlak eigenlijk. De Peugeot rijders hebben afgelopen jaar Le Mans verloren juist doordat ze een dichte auto reden waarschijnlijk: ze klaagden dat ze in de nacht in de regen bijna geen zicht meer hadden, waarbij de voorruit ook nog eens wilde beslaan. De rondetijden vlogen omhoog natuurlijk. In die nacht ging Audi Peugeot riant voorbij :thumbup:

Stefan van Renselaar
11 maart 2009, 22:15
Nou, Audi wil geen ruit in hun auto omdat alles wat je er extra op zet kapot kan gaan, wat hun dr. nogiets al jaren verkondigd :)

Bramzel
11 maart 2009, 23:29

Het lichte aerodynamische voordeel dat je met een dak hebt wordt weer opgeheven door het hogere zwaartepunt dat je er mee creeert. Beide concepten zijn dus eigenlijk even goed, er is niet echt een betere. Dat kan je ook zien aan de verdeling onder de fabrieksteams: Audi en Acura gaan voor de open wagen, Aston en Peugeot voor de coupe. 50-50 dus.

Montoya90
12 maart 2009, 08:03
ah ok, das duidelijk. bedankt!

Ik ben zeer benieuwd wie hem gaat winnen dit jaar.

Bramzel
12 maart 2009, 08:35
Ik ook, ik denk dat het enorm spannend gaat worden tussen Peugeot en Audi. Aston verwacht ik niet vooraan eigenlijk, daarvoor hebben ze nog te weinig getest, nog te veel te doen en te weinig centen.

Flyer
12 maart 2009, 08:36
Nou, Audi wil geen ruit in hun auto omdat alles wat je er extra op zet kapot kan gaan, wat hun dr. nogiets al jaren verkondigd :)

Dr. Ullrich

Pingguest
13 maart 2009, 09:08
Hun piloten worden graag nat :p

Wordt de Audi R15 dan alleen bestuurd door vrouwen? :p

Bramzel
17 maart 2009, 08:55
Ik heb de titel van de thread maar even aangepast zodat wel alle LeMans/LMS/ALMS zaken hier kunnen bespreken. Want deze foto wou ik jullie niet onthouden; heerlijk, het gaat weer beginnen :D De teams zijn allemaal aangekomen in Sebring voor de 12 uurs race, en ook dit belooft weer een beauty te worden. Geen Aston Martin, maar wel de 2 Acura fabriekswagens om de nieuwe Audi R15 en de Peugeot 908 tegenstand te bieden.

http://www.endurance-info.com/2009_ALMS/01_Sebring_Paddock2_14.jpg

En de toch wel ietwat briljante nieuwe helm van Tom Kristensen:

http://www.endurance-info.com/2009_ALMS/01_Sebring_Paddock2_13.jpg

Bron: Endurance-info.com (http://endurance-info.com)

Robert Saalmink
17 maart 2009, 09:02
Bram, dan kun je beter alle ALMS posts uit de American Racing thread ook hierheen verplaatsen denk ik?

Bramzel
17 maart 2009, 09:04
Lijkt me beter om die daar te laten staan: veel daarvan zijn van vóór deze thread, dus als ik die ga mergen komen ze voor de startpost te staan. Gewoon vanaf nu hier doorgaan lijkt me, dan moet dat wel goedkomen.

Robert Saalmink
17 maart 2009, 09:09
Okay.

In other news: Pescarolo heeft Jouanny gecontracteerd voor de LMS. Hier staat trouwens dat Pescarolo in het LMS met een eigen auto mee doet en alleen voor de 24u een Peugeot inzet. Dat wist ik nog niet.

Jouanny gets Pescarolo drive

Bruce Jouanny is to join the Pescarolo Sport team for this year's Le Mans Series and Le Mans 24 Hours.

The drive is the biggest sportscar opportunity yet for the 30-year-old Frenchman, who has raced for the Rollcentre, Saulnier and Creation teams at various events in recent years, but has not had a full-time front-running programme. He spent most of 2008 as the Superleague Formula's development driver.

"I am absolutely delighted to have been given this opportunity and I want to thank Henri Pescarolo for his faith in me," said Jouanny.

"The LMS is a superb championship with a very competitive field but we have the firm belief that we can fight for wins.

"To be representing such a legendary name at Le Mans, for a French driver it doesn't get any better than that."

Pescarolo will run its own chassis in the LMS, but will also enter a single Peugeot 908 HDI FAP at Le Mans. The team has not yet announced which entry Jouanny will be in.

Team boss Henri Pescarolo added: "He possesses all the qualities I look for in my team: youth and experience, enthusiasm, technical skill and the ability to fit into a tight-knit team. I am relying on him to help us conquer further podiums."

Autosport.com

Bramzel
17 maart 2009, 09:45
De eerste tests zijn aan de gang en Audi heeft het tempo er gelijk goed in, ze zitten na 14 rondjes al binnen een halve seconde van de pole-tijd van vorig jaar.

Livetiming is te volgen op http://americanlemans.com/index_live.php

Robert Saalmink
17 maart 2009, 10:13
Ben benieuwd. Peugeot heeft al aangegeven niet voluit te gaan dit weekend. Dekken ze zichzelf in of menen ze dat serieus, we zullen het nooit weten denk ik.

Robert Saalmink
17 maart 2009, 11:01
De eerste tests zijn aan de gang en Audi heeft het tempo er gelijk goed in, ze zitten na 14 rondjes al binnen een halve seconde van de pole-tijd van vorig jaar.

Livetiming is te volgen op http://americanlemans.com/index_live.php

Die live timing is niet zo live als het lijkt denk ik. Autosport.com had die uitslagen vanmorgen om half 6 al op de site staan :p

Audi dominates first Sebring test

Audi's new R15 TDI made a stunning debut on the first day of official testing for the Sebring 12 Hours, comfortably out-pacing rivals Peugeot and Acura on Monday.

The No.2 R15 of Allan McNish, Tom Kristensen and Dindo Capello lapped in 1m43.596s, half a second quicker than team-mates Marco Werner, Lucas Luhr and Mike Rockenfeller, and 1.406s clear of Sebastien Bourdais and Stephane Sarrazin in the best of the evenly-matched Peugeots.

While both Audi and Peugeot had already taken part in private tests at the track over the weekend, Acura did not start running until the official opening day yesterday. The De Ferran Motorsports car was fifth, within a tenth of a second of the two Peugoets, and 0.7s faster than the Highcroft Acura.

McNish said the new Audi already felt like a major step forward over its predecessor.

"It's the first time we've actually seen the Acura running and the updated Peugeot as well as us, so we've had the first feelings of relative performance, and the first feelings of the R15 on a circuit we know very well," he said.

"The car feels more agile, it feels more reactive, especially at high speed and through Turn 1, which is a very bumpy corner, it's more stable than the R10 was. We're actually going through there a gear higher.

"We've got a better response from the engine as well. I think the V10 being a bit shorter and lighter is allowing the chassis to be more agile in the other parts of the circuit.

"Performance-wise, what we've seen to date is that we're a little bit ahead of Peugeot on short runs and also on long runs. Acura are very early in their running because they didn't run on Saturday, so I think we've got to wait until Tuesday or Wednesday to see their full potential."

Highcroft driver Brabham is expecting the diesel teams to be tough to beat this weekend.

"We have a steep mountain to climb against Audi and Peugeot here this weekend but we are up for the challenge," he said.

"It is a step by step process for us. The car is getting more and more reliable and we only had one small issue this morning. Having a trouble free run is the key thing we need to focus on."

The No.16 Dyson Lola-Mazda of Andy Lally, Chris Dyson and Guy Smith was the only LMP2 car to run on the first day, lapping 7s slower than the Audis.

FIA GT regular Advanced Engineering set the fastest time in GT2 with its Ferrari, which boasts Gianmaria Bruni on its driving strength for this event, ahead of the No.87 Farnbacher Loles Porsche and Risi's two Ferraris. The new Rahal Letterman BMWs were 1.3s off the pace on day one.

"We are still doing some development, and that is going along nicely," said BMW driver Dirk Muller. "There is no grip yet this early in the week."

Pingguest
17 maart 2009, 11:03
Ben benieuwd. Peugeot heeft al aangegeven niet voluit te gaan dit weekend. Dekken ze zichzelf in of menen ze dat serieus, we zullen het nooit weten denk ik.

Waarom houdt Peugeot zich in? Hoe dan ook, we zullen het weten na de 24 uur van Le Mans. ;)

De R15 kan wel eens een drama opleveren voor Peugeot. Vorig jaar was Peugeot eigenlijk sneller dan Audi, maar slaagde zij er toch niet in om de 24 uur van Le Mans te winnen. Dit jaar zie ik Audi weer met haar nieuwere auto de bovenhand hebben.

Robert Saalmink
17 maart 2009, 11:04
Waarom houdt Peugeot zich in?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73669

Bramzel
17 maart 2009, 11:05
Die live timing is niet zo live als het lijkt denk ik. Autosport.com had die uitslagen vanmorgen om half 6 al op de site staan :p

My bad indeed ;) Toen ik hem postte was die test al een poosje afgelopen inderdaad :D

Robert Saalmink
18 maart 2009, 09:43
De tweede Sebring testdag is voor Peugeot:

Peugeot tops Sebring test day two

Peugeot moved ahead of Audi on the second day of unofficial testing for the Sebring 12 Hours, although the times were a second slower than Audi's Monday pace.

Nicolas Minassian headed the field on Tuesday with a lap of 1m44.555s in the No.07 Peugeot 908, 0.259s quicker than the Allan McNish, Tom Kristensen and Dindo Capello Audi R15.

The No.1 Audi was third fastest, while the second Peugeot did not set a competitive time after Sebastien Bourdais had a trip off the road early on.

De Ferran Motorsports' Scott Dixon was the best of the Acura drivers in fourth, lapping 1.159s off Minassian's pace.

The No.20 Dyson Lola-Mazda was again the only LMP2 car running as the team waits for parts for its No.16 car.

"We are waiting on a couple final parts for the second car, which is a little disappointing," said driver Guy Smith. "Last year we had both cars out by the this time. But once it's out it should be very good."

Gianmaria Bruni was quickest in GT2 again for the Advanced Engineering Ferrari team, but played down the FIA GT Championship squad's race chances.

"I obviously know the car and the track from running here with Risi Competizione last season," he said. "The car is not new to the team but this is the first time for many of them racing in the United States.

"But it has been a good experience so far. Our goal is to make it through the entire race. We won't be the quickest one for sure but this is all a learning experience."

The Farnbacher Loles Porsche was 0.842s adrift of Bruni in second in class, and just ahead of the Risi Ferrari and the No.45 Flying Lizard Porsche.

Autosport.com.

De Audi tijden liggen iets hoger dan gister, misschien dat Audi in racetrim reed of zo.

Darthwillie
18 maart 2009, 19:08
Christijan Albers vormt samen met Charles Zwolsman een team bij Kolles in de Audi R10 voor de LMS serie. :thumbup:

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/overig/nieuws/)/sport/rtl_gp/components/overige/nieuws/articles/090318_albers_kolles.xml

Bramzel
18 maart 2009, 20:10
Heel goed nieuws! Dat wordt weer een Nederlands duo om voor te juichen in LeMans :D Hopelijk ritselen ze Jan Lammers als 3e man voor LeMans ;)

Kim Van Der Stichelen
18 maart 2009, 23:10
Problemen bij Peugeot, Chassis van de n°7 is gescheurd, Peugeot vliegt vannacht een nieuw chassis over. Kwalificatie zal in het water vallen, maar met 2008 in het achterhoofd hoeft dat geen probleem te zijn ;)

RSRoy
19 maart 2009, 08:11
Mooi dat Christijan samen met Charles de kans krijgen om in de audi te rijden. Voor de titel zullen ze niet kunnen gaan denk ik maar het moet toch een mooi gevecht kunnen worden om de 3e tot 6e plaats denk ik :)

Kim Van Der Stichelen
19 maart 2009, 22:36
Wow opvallende quali uitslag :huh1:

1. LMP1 De Ferran/Pagenaud/Dixon Acura ARX-02a 1:45.278
2. LMP1 Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI 1:45.360
3. LMP1 Minassian/Lamy/Klien Peugeot 908 HDi FAP 1:45.462
4. LMP1 Luhr/Rockenfeller/Werner Audi R15 TDI 1:45.551
5. LMP1 Montagny/Sarrazin/Bourdais Peugeot 908 HDi FAP 1:45.559
6. LMP1 Brabham/Sharp/Franchitti Acura ARX-02a 1:46.504

Robert Saalmink
19 maart 2009, 23:01
Gaaf zeg, wat close!!

Maar vergeet GT2 niet ;)

Dirk Werner put Farnbacher Loles Racing and Porsche on the GT2 pole in another tight battle. The German’s lap of 2:03.051 (108.248 mph) in the team’s Porsche 911 GT3 RSR was enough to knock off Jörg Bergmeister in the first of Flying Lizard Motorsports’ two Porsches by 0.382 seconds.

Werner will team with defending class co-champion race winner Wolf Henzler - part of the Flying Lizard lineup in 2008 - and Richard Lietz. The German gave Porsche its first fast qualifier in GT2 since 2004.

Bergmeister, Henzler’s teammate last season, is driving with Patrick Long and Marc Lieb.

Ferrari was third on the grid thanks to Gianmaria Bruni’s lap of 2:03.487 (107.866 mph) in the Advanced Engineering Pecom Racing Ferrari F430 GT that he will drive with Mathias Russo and Luis Companc.

Americanlemans.com

Bramzel
20 maart 2009, 09:59
Mooi nieuws: Panoz heeft bevestigd weer na te denken over een LMP1, en volgens goeie Panoz gewoonte wordt dat er weer een met de motor voorin:

Asked whether the car would have its engine in the front, in line with his previous prototypes, Panoz said: “Is there any other place to put it? As I’ve always said, have you ever seen a cart pushing a horse?”

bron: http://www.autoweek.com/article/20090319/ALMS/903199991

Heerlijk, van die stugge types die traditie voor logica plaatsen :D Wat de motor achterin is voor Porsche's 911, dat is de motor voorin voor Panoz. Dus wie weet zien we weer van die heerlijke beesten over de circuits knallen net als begin jaren 2000:

http://www.gt-eins.de/Bilder/alms2k/panoz1brabham.JPG

Bram Kocken
20 maart 2009, 10:06
LOL, wat een reply op zo'n vraag van een journalist :D

Richard117
20 maart 2009, 10:16
Ik mag dat wel, van die mensen die vast blijven houden aan hun eigen visie. Zeker als ze er ook nog eens leuke resultaten mee boeken.
Een gevarieerd veld, vol met verschillende ideeën en auto's is toch het leukste wat er is.

Ik laat bv. nog weleens merken dat ik helemaal niks heb met die diesels, maar dat ze erbij zijn is toch mooi voor de variatie. Zolang het er maar niet te veel worden en dat ze niet te dominant zijn :p

Robert Saalmink
20 maart 2009, 10:41
Gaaf, Panoz is lekker eigenwijs. Het is jammer dat ze die Esperante niet echt verder doorontwikkeld hebben, daar zat veel potentieel in.

Nog even de complete kwali uitslag, de top 5 binnen 0.3:

Pos Cl Drivers Car Time
1. LMP1 De Ferran/Pagenaud/Dixon Acura ARX-02a 1:45.278
2. LMP1 Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI 1:45.360
3. LMP1 Minassian/Lamy/Klien Peugeot 908 HDi FAP 1:45.462
4. LMP1 Luhr/Rockenfeller/Werner Audi R15 TDI 1:45.551
5. LMP1 Montagny/Sarrazin/Bourdais Peugeot 908 HDi FAP 1:45.559
6. LMP1 Brabham/Sharp/Franchitti Acura ARX-02a 1:46.504
7. LMP2 Fernandez/Diaz Acura ARX-01B 1:49.686
8. LMP2 Dyson/Smith/Lally Lola B09 86 Mazda 1:51.534
9. LMP1 McMurry/Willman/Burgess Lola B06/10 AER 1:51.598
10. LMP2 Leitzinger/Franchitti/Devlin Lola B09 86 Mazda 1:51.840
11. GT1 Gavin/Beretta/Fassler Corvette C6.R 1:57.882
12. GT1 O'Connell/Magnussen/Garcia Corvette C6.R 1:58.203
13. GT2 Henzler/Werner/Lietz Porsche 911 GT3 RSR 2:03.051
14. GT2 Bergmeister/Long/Lieb Porsche 911 GT3 RSR 2:03.433
15. GT2 Companc/Russo/Bruni Ferrari 430 GT 2:03.487
16. GT2 Melo/Kaffer/Salo Ferrari 430 GT 2:03.829
17. GT2 Robertson/Robertson/Murry Doran Ford GT MK 7 2:04.333
18. GT2 Farnbacher/James Panoz Esperante GTLM 2:04.437
19. GT2 Hand/Auberlen BMW E92 M3 2:04.566
20. GT2 Feinberg/Hall/Holt Dodge Viper 2:05.619
21. GT2 Drayson/Cocker/Bell Aston Martin 2:05.692
22. GT2 Pastorelli/Stuck/Stuck Porsche 911 GT3 RSR 2:05.805
23. GT2 Gigliotti/Curran/Molo Chevrolet Riley 2:06.678
24. GT2 Krohn/Jonsson/van de Poele Ferrari 430 GT 2:08.386
25. GT2 Law/Neiman/van Overbeek Porsche 911 GT3 RSR 2:10.912
26. GT2 Westbrook/Basseng/Arnold Porsche 911 GT3 RSR No time
27. LMP1 Field/Field/Ducote Lola B06/10 AER No time
28. GT2 Muller/Milner BMW E92 M3 No time

Bramzel
20 maart 2009, 10:43
Goed om te zien dat de Ford GT, BMW M3 en Aston V8 vrij dicht op de pole zitten in GT2. Vooral aan de Ford GT is een hoop gesleuteld dan, goed om dat te zien! Blijft een heerlijk veld, zo gevarieerd.

Robert Saalmink
20 maart 2009, 10:44
En Corvette op de GT1 pole! Woohoo!!!

Bramzel
20 maart 2009, 10:48
En Corvette op de GT1 pole! Woohoo!!!

:rolleyes:

Gelukkig zitten die na LeMans ook lekker in GT2 :D Wordt dat veld nog mooier!

Robert Saalmink
20 maart 2009, 10:57
Ja, veel te laat, heb nooit begrepen waarom die zo lang nog in hun uppie GT1 hebben gereden. Kennelijk geld genoeg daar. En dan nog steeds elke keer zo blij als een kind zijn als ze winnen :p

Ik kan niet wachten tot ze GT2 meerijden. Ik verwacht ze toch wel voorin eigenlijk.

Ben trouwens benieuwd, ik verwacht dat de nieuwe V10 TDI van Audi een stuk zuiniger is dan de Peugeot. Eens zien wat we daarvan kunnen merken komend weekend.

De Audi is ook in het donker makkelijk te herkennen :)

http://img24.imageshack.us/img24/69/img2401zxx.jpg

Bramzel
21 maart 2009, 12:25
Voor de mensen die geen MotorsTV hebben: http://myp2p.eu/competition.php?competitionid=&part=sports&discipline=motorsports

Robert Saalmink
21 maart 2009, 15:37
GT2 :thumbup:

Heerlijk :)

Bramzel
21 maart 2009, 16:08
Die Ford GT is echt flink vooruit gegaan zeg, zowel qua looks als qua snelheid :D Wel jammer dat de 2e en 3e rijder op die wagen (Meneer / Mevrouw Robertson) die snelheid waarschijnlijk niet vast gaan kunnen houden.

Robert Saalmink
21 maart 2009, 16:19
Het lijkt erop dat de V10 van Audi niet zuiniger is dan de Peugeot. Ze komen gelijkertijd de pits in voor de eerste stops. Audi wisselde als enige team ook banden.

Bramzel
21 maart 2009, 16:34
Echt een briljant gevecht tussen Lamy in de Peugeot en McNish in de Audi nu zeg, wauw!

Robert Saalmink
21 maart 2009, 16:57
Zeker, die Audi is duidelijk sneller in de bochten, de Peug nog ietsje op topsnelheid.

En de Brabham Acura LMP2 heeft de Ford GT geraakt, beiden stonden stil. Full course yellow.

Mathijs
21 maart 2009, 17:49
Voor de mensen die geen MotorsTV hebben: http://myp2p.eu/competition.php?competitionid=&part=sports&discipline=motorsports

Werkt dat?! Ik krijg het niet werkzaam....

MartijnV
21 maart 2009, 17:54
hier is ook nog een stream http://almsacura.globalmediaservices.tv/

Robert Saalmink
21 maart 2009, 18:27
Peugeot leidt nu. Dat komt vooral door de pitstops: Audi wisselt elke keer banden, Peugeot veel minder vaak. Qua rondetijden liggen de auto's niet ver uit elkaar, de snelste ronde van de vier diesels verschillen onderling slechts 0.168.

Ook nu weer tijdens de pitstops. Peugeot veel sneller omdat ze weer geen banden wisselen, maar ook omdat de ene Audi een nieuwe neus krijgt en bij de andere werd even onder de motorkap gekeken.

CuqeBaqer
21 maart 2009, 18:55
Werkt prima hier die stream. Over 5 minuten beginnen ze weer met ALMS uitzending.

W@llierossi
21 maart 2009, 19:37
hier is ook nog een stream http://almsacura.globalmediaservices.tv/

Zitten er nog meer mensen al een half uur naar BMW onboard tv te kijken? :p

Robert Saalmink
21 maart 2009, 20:55
De regie is dramatisch slecht. Ze blijven gerust bij een paar rondjes on-board of een alleen rondrijdende Peugeot hangen terwijl de twee koplopers binnen 0.3 van elkaar zitten. Volgens mij wil iedereen dat wel zien.

Kim Van Der Stichelen
21 maart 2009, 21:33
Wow dat ene shot op die vlaggen liet wel zien dat er enorm veel wind is.

Kim Van Der Stichelen
22 maart 2009, 01:05
Kan nog alle kanten op, maar een slechte achterband op de Peugeot zorgde voor een extra pitstop. Wordt een sprint naar de finish nu, terwijl het al volledig donker is.

Robert Saalmink
22 maart 2009, 01:29
Als je deze race kijkt, dan besef je je toch dat het echt zo jammer is dat we niet een full season Audi-Peugeot krijgen :(

Kim Van Der Stichelen
22 maart 2009, 02:46
Ik was een beetje ingedommeld totdat de Lizard em in de muur zette. Zoals het er nu naar uitziet wordt het een spel van seconden tussen Peugeot/Audi.

Flyer
22 maart 2009, 08:16
AUDI R15 wint debuut race met slechts 22 sec. voorsprong op de Peugeot.

Beetje af voor de mannen uit Ingolstadt. Wordt een spannende Le Mans! :D

Flyer
22 maart 2009, 08:43
Ingolstadt/Sebring – The Audi R15 TDI has defeated its competition in its debut race: Dindo Capello (Italy), Tom Kristensen (Denmark) and Allan McNish (Scotland) achieved a historic victory in the 12 Hours of Sebring (US state of Florida) with the new diesel-powered sports car of AUDI AG. The Audi drivers completed 383 laps – beating the previous distance record by an impressive 13 laps.

In the fastest ever Sebring race, Audi Sport Team Joest’s pair of Audi R15 TDI prototypes ran the entire distance without technical problems despite the innovative Le Mans prototype having only completed its maiden run in December. Bad weather had hampered Audi Sport’s test program and temperatures never exceeded 15 degrees during the tests in Europe.

At Sebring, the Audi crew faced ambient temperatures almost double that and worked day and night to learn more about the new diesel sports car and to adapt it to the extremely bumpy race track in the center of Florida. They were able to solve all minor teething troubles which arose just in time for race day.

In the race the new Audi R15 TDI proved fast from the very beginning: Allan McNish outpaced the pole sitting Acura/Honda at the start completing the first lap with more than five seconds advantage. Later, however, it was not the Acura/Hondas which were the cars to beat but the two Peugeot 908s. The lead swapped no fewer than twelve times among the diesel-powered prototypes from Audi and Peugeot. Over long periods of the race, the four leading prototypes were covered by just a few tenths of a second.

In the exciting final stages of the race Allan McNish was able to fully exploit the optimized weight distribution and the sophisticated aerodynamics of the new R15 TDI compared to its predecessor, the R10 TDI. He was able to open such a big lead that he was able to stop for a ‘splash-and-dash’ just before the end of the race without losing the lead. He eventually crossed the finish line 22.279 seconds in front of the second placed Peugeot.

It was the ninth overall victory for the Audi brand at Sebring continuing an impressive series: After the Audi R8 (2000) and the Audi R10 TDI (2006) a new Le Mans prototype from Audi drove to victory in its debut race at Sebring for the third time. Tom Kristensen scored his fifth victory in the US endurance classic becoming the most successful driver in the history of the race. Dindo Capello won at Sebring for a fourth time with Allan McNish chalking up his third victory.

The Audi success at Sebring was completed by the three Germans Lucas Luhr, Mike Rockenfeller and Marco Werner finishing third at the wheel of the second Audi R15 TDI. Luhr and Rockenfeller had to complete almost the whole race on their own after Marco Werner had to be sidelined due to a rib injury. They kept contact with the leading sister car for a long time. Only in the final stages did they dropped back due to extreme pick-up on the front right tire which forced Lucas Luhr to pit an extra time just before the end of the race. It was the only unscheduled pit stop of the day for Audi Sport Team Joest.

The Audi R15 TDI was not only the most reliable and fastest prototype on its debut but also the most efficient: Audi celebrated a clear 1-2 victory in the so-called "Michelin Green X Challenge" in which the fuel consumption is measured in relation to the performance.

For Audi, the 12 Hours of Sebring was a dress rehearsal for the 24 Hours of Le Mans in which a total of three new R15 TDI prototypes will compete. An intensive test program is scheduled for Audi Sport Team Joest until the race on June 13/14.

Robert Saalmink
22 maart 2009, 08:49
Peugeot heeft het verloren toen ze bij de laatste rijderswissel Bourdais wisselden voor Montagny. Bourdais had kort daarvoor de snelste ronde neergezet en kon comfortael 43-44'ers rijden waar Audi 46-ers reed. In de laatste stints reed McNish 45-ers en Montagny 4 tot 5 seconden per rondje langzamer dan Bourdais (48-ers). Had Peugeot dat eerdere tempo kunnen vasthouden dan was het veel closer geweest denk ik.

Dat gezegd hebbende, de nr 7 Peugeot had problemen met de airco en viel daardoor ver terug. Dat soort dingen kun je op Le Mans niet gebruiken. De Audi's reden feilloos. De V10 TDI is niet aantoonbaar zuiniger dan de V12 van Peugeot. Wat verder opviel is dat Audi vrijwel elke stop banden wisselde, en Peugeot niet. En dan nog winnen :) Ik hoop niet dat ze daar een bandenslijtage probleem hebben. Ik denk dat ze zoveel mogelijk data wilden verzamelen van zoveel mogelijk setjes banden. Slijtage kan maar zo verschillen van de R10.

Markie
22 maart 2009, 15:32
Beetje Appels en Peren vergelijken Robert.

Bourdais reed als enige Peugeot rijder continu op vers rubber, door die leeg loper. De tijden van zijn teamgenoot zijn van einde tweede stint op oud rubber. (verloren ze steeds 1/2 sec), op vers rubber (1e stint) was die ook een stuk sneller. En in een eerdere stint was Bourdais ook op oud rubber, veel trager.

En McNish reed constant 44-45 ers gedurende de race (ook in de laatste stint), verkeer of niet. En hij won maar 1/2 seconde per ronde op Montagny (in 45 minuten gat van 38 sec, naar 1.04 en genoeg voor extra splash & dash). Maar de audi was gedurende de hele race steeds sneller als de Peugeot op oud rubber reed (2e stint), niet alleen bij McNish...........al hoe wel die wel continu belachlijk snel was, of zoals Bourdais zei; "McNish killed us (http://www.autosport.com/news/report.php/id/73837)"

Als Peugeot gewoon geen dubbele stints hadden gereden, hadden ze volgens mij (makkelijk) gewonnen, leegloper/McNish of niet.

Het was wel weer mooi om te zien dat het enige nieuwe aan de Peugeot, de airco, defect ging :D en de compleet nieuwe Audi (op versnellings bak na) heel bleef, knap !. Vergelijk dat eens met de nieuwe BMW entries :blushing:

Robert Saalmink
23 maart 2009, 11:56
Moeilijk te zeggen, als Peugeot net als Audi bij elke stop banden hadden gewisseld, dan hadden ze meer tijd in de pits verloren maar misschien minder op de baan.

Bij Peugeot zelf zijn ze van mening dat de lekke band ze de winst heeft gekost trouwens.

Kim Van Der Stichelen
23 maart 2009, 14:27
Moeilijk te zeggen, als Peugeot net als Audi bij elke stop banden hadden gewisseld, dan hadden ze meer tijd in de pits verloren maar misschien minder op de baan.

Bij Peugeot zelf zijn ze van mening dat de lekke band ze de winst heeft gekost trouwens.

Die band heeft ze niet geholpen inderdaad, maar die spin van Bourdais evenzeer. En daar kunnen ze wel wat aan doen. Bourdais toen hij aan de leiding reed, idem Klien die van 1 naar 3 zakte. En vorig jaar in Le Mans zette dezelfde Klien de wagen voor een hele tijd in de grindbak.

Robert Saalmink
25 maart 2009, 09:45
Bruno Senna had al een test gedaan, en nu is hij bevestigd bij Oreca:

Senna joins ORECA for Le Mans

Bruno Senna will join the ORECA team for the Le Mans 24 Hours this year following his test with the French squad earlier this month.

The Brazilian, who was left without a Formula 1 seat after Brawn GP confirmed Rubens Barrichello as team-mate to Jenson Button, will be joining Stephane Ortelli in this year's edition of the 24-hour classic, driving the number 10 car.

Senna will drive for the team he tested for during the the Le Mans Series official test at Paul Ricard some two weeks ago.

Before he races at Le Mans, the 25-year-old will compete in the Catalonian and Spa-Francorchamps 1000kms events of the Le Mans Series.

The team said Olivier Panis and Nicolas Lapierre will share the No. 11 car.

Two more drivers will be announced in the near future to complete the line-up for the Le Mans 24 Hours.

Bramzel
31 maart 2009, 17:30
Het hing al even in de lucht maar is nu officieel: Albers en Zwolsman in een Kolles R10 op LeMans:

http://lms.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/03/31/team-kolles-bevestigt-albers-in-le-mans-series/

Best mooie equipes op beide wagens, daar moeten ze wel leuke dingen mee kunnen doen lijkt me :)

Neo-242
31 maart 2009, 20:09
http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2009/03/RX%20Audi%20Kolles%201.jpg

"Mooie wagen! Met injectie...?"

:D

Darthwillie
31 maart 2009, 20:15
top voor Albers, het geeft voor mij wel aan dat er bij Spyker toenertijd een raar spelletje is gespeeld. Als hij echt zo langzaam was zou Kolles hem niet steeds willen hebben.(erg leuk voor Zwolsman ook, zijn carriere leek helemaal uit te gaan)

Robert Saalmink
4 april 2009, 20:06
De uitslag van de kwalificatie voor de LMS race in Barcelona staat hier (http://www.lemans-series.com/fr/s54_courses/s54p01_classement.php?typecourse=3). Albers 6e, Ginetta Zytek op pole. Die zag ik niet aankomen...!

RSRoy
14 april 2009, 13:54
Gisteren was ik Holland Sport aan het kijken op Nederland 3 en tot mijn verbazing waren Jos en Max Verstappen in de studio om even over Max te praten. Het team van Holland Sport is ook op de kartbaan in Genk geweest om ze te filmen, best een leuk item was het. Het lijkt er ook op dat die Max echt wel een talentje is, 49 van 50 races gewonnen tot nu toe.

Anyway, Jos vertelde in de uitzending nog steeds bezig te zijn met Le Mans en er op korte termijn iets duidelijk moet worden.
Vandaag even op z'n site gekeken en dit gevonden:

Het is alweer een tijdje geleden dat we het met Jos over zijn toekomstplannen gehad hebben. Maar eerst grijpen we even terug op een paar maanden geleden. Jos, je hebt wat dat betreft op persoonlijk vlak een hectische periode gehad. Vandaar de voor de hand liggende vraag. Hoe is het nu?
"Op dat gebied is het nu een stuk rustiger. Daar ben ik zelf ook blij mee. Het heeft zijn tijd nodig gehad om weer rust te creëren. Het gaat dus goed."
Het Le Mans Series seizoen is weer begonnen, de eerste race is al verreden. Maar zonder jou.
"Ik vind het moeilijk om een keuze te maken. In welke auto moet je zitten? De LMP2 klasse vind ik eerlijk gezegd minder spectaculair dit jaar. Ook de LMP1 zonder Audi en Peugeot spreekt minder aan. Dan moet je de afweging maken of je bij de andere teams wilt horen die nu vooraan rijden. Lastig."

Is er wel een kans geweest dat je aan de start had gestaan bij de openingsrace van de LMS?
"Ja en nee. Als ik echt de kans had gehad, had ik er gereden. Er was wel een kans maar of dat ook was wat ik wilde?" Kan het zijn dat je af en toe te veeleisend bent qua team? "Ja", is Jos' korte en bondige antwoord daarop. Hij vervolgt: "Ik denk wel dat ik de mogelijkheid heb om de 24 Uur van Le Mans te rijden. Dat wil ik dolgraag maar ik weet niet of ik het moet doen. Ik wil in een competitieve auto zitten en dat is voor mij nu nog niet duidelijk."
Er liepen gesprekken met Epsilon Euskadi maar dat team heeft onlangs te kennen gegeven niet de 24 Uur van Le Mans te rijden.
"Klopt. Ik had al vrij snel in de gaten dat Epsilon een moeilijk verhaal zou worden. Maar er is nog een ander team."

Vertel! Wat speelt er?
"Ik heb vorige week nog contact gehad met Pescarolo Sport. Zij zoeken nog een rijder voor hun LMP1 team en willen mij graag in hun auto hebben. Misschien dat ik daar aan het eind van de maand voor kan testen. Komende week hebben we weer contact."
Gaat het dan alleen over de 24 Uur van Le Mans of ook nog over de Le Mans Series? "Beide." En is het de auto met Judd benzine motor of de Peugeot 908 diesel die Pescarolo in Le Mans inzet? "De benzine auto. Die deed het goed in Barcelona en is daar tweede geworden op veertien seconden achterstand. Met een andere coureur hadden ze kunnen winnen, zei Pescarolo."
Positief dus?
"Zeker. Alleen voor Le Mans weet je dan dat je eigenlijk geen kans maakt met de diesels van Audi en Peugeot die daar ook rijden. Wat ik al zei, het is een lastige keuze."

Zo met de paasdagen dus nog geen witte rook uit de schoorsteen maar het vuurtje brandt wel. We houden je op de hoogte.

Flyer
14 april 2009, 14:26
Best grappig, Verstappen in en Pescarolo LMP1. Maar of dat wat gaat worden qua onderhandelingen vraag ik me af. Die Fransen zijn niet de makkelijkste en redelijk chauvinistisch en heer Verstappen is ook niet een gevalletje simpel.

Maar qua kansen zou het best wel eens een goede outside bet kunnen zijn.

Richard117
14 april 2009, 16:57
Zou het geen verkeerde keuze vinden, Pescarolo is zeker geen verkeerd team. En qua aandacht van die Fransen zit het ook wel goed, want er lopen in Le Mans meer Pescarolo-fans dan Peugeot-fans :)

RSRoy
22 april 2009, 17:02
Weer wat nieuws:

(22/4/2009) De ACO (Automobile Club de l'Ouest) heeft na de (A)LMS races van Sebring en Barcelona de prestaties van de door diesel motoren aangedreven auto's vergeleken met die van de benzine auto's. Daaruit bleek dat de diesel prototypes nog steeds een voordeel genieten.
Om meer gelijkwaardigheid tussen beide typen motoren te creëren, heeft de ACO per direct nieuwe regels geïntroduceerd voor de diesels.

Zo wordt de opening die de brandstof toestroom naar de motor bepaalt verkleind. Die gaat van de huidige 38mm naar 33mm en wordt daarmee hetzelfde als voor de benzine auto's.
Daarnaast worden de door diesel motoren aangedreven auto's verplicht om 30 kilo aan ballast mee te nemen. Dat brengt het totaalgewicht van de diesels op minimaal 930kg.

De eerstvolgende Le Mans Series race, die van 10 mei op Spa-Francorchamps, zullen we zien of de regels hun uitwerking hebben.

Robert Saalmink
22 april 2009, 23:25
Ik las het al op Autosport ook, inderdaad. Typisch ACO, zoiets doorvoeren en dan ook per direct. Leuk voor Audi, die rijdt dus voor het eerst met die specificatie op... Le Mans!

Richard117
23 april 2009, 16:21
Ik las het al op Autosport ook, inderdaad. Typisch ACO, zoiets doorvoeren en dan ook per direct. Leuk voor Audi, die rijdt dus voor het eerst met die specificatie op... Le Mans!

Team Kolles rijdt toch op Spa? Is weliswaar de R10 en niet de R15, maar denk dat het toch wel bruikbare informatie oplevert voor Audi.

Bramzel
6 mei 2009, 16:44
Hebben ze een schitterende LMP gemaakt, gooien ze er weer die kots-livery op

http://endurance-info.com/version2/images/news/02_Spa_Deco_Oreca_01.jpg

Jammer!

Schumi rulezzzzz
6 mei 2009, 16:47
Door die livery oogt de wagen op een 1 of andere manier niet snel. Erg jammer, want moet inderdaad zeggen dat dat ding er bijzonder mooi uit ziet qua shape.

Robert Saalmink
6 mei 2009, 19:28
Mwoah, ik heb ze lelijker gezien. Kwestie van smaak he (en sponsorgeld).

Richard117
6 mei 2009, 20:04
Ik vind het juist wel een geslaagde livery, het gaat er als team toch om dat je opvalt. En met deze kleuren doen ze dat wel :thumbup:

Overigens al nieuws van een week geleden, maar ik lees het nu pas:

Jos ziet af van LMS deelname met Pescarolo
(29/4/2009) Twee weken geleden gaf Jos Verstappen te kennen dat er gesprekken liepen met Pescarolo Sport over deelname aan de Le Mans Series en de 24 Uur van Le Mans. Hij gaf toen al meteen aan daar zijn bedenkingen bij te hebben aangezien het een zitje in één van de auto's met een Judd benzine motor betrof. Die vraagtekens zijn niet weggenomen en Jos heeft er dan ook vanaf gezien om in te stappen.

Is het niet gelukt? "Nee, ik heb Henri Pescarolo vriendelijk bedankt voor zijn aanbod en hem uitgelegd dat ik graag een auto wil hebben waarmee ik kans maak op de overwinning. Het gaat mij met name om de 24 Uur van Le Mans want de LMS races zijn er nog maar een paar. Pescarolo begreep me volkomen. Hij probeert wel nog iets voor me te betekenen voor Le Mans aangezien hij daar ook een Peogeot 908 diesel inzet." De deur staat dus nog op een kier? "Ja. Ik zou echt dolgraag weer de 24 Uur van Le Mans rijden maar dan wel in een diesel."

De ACO (Automobile Club de l'Ouest) heeft voor dit jaar de reglementen aangepast om in de LMP1 klasse de benzine aangedreven auto's dichter bij de diesels te brengen. Vorige week zijn daar nog een paar nieuwe regels aan toegevoegd. Je bent niet overtuigd? "Nee, volgens mij leg je het in een benzineauto nog altijd af tegen de nieuwe fabrieksdiesels van Audi en Peogeot." Op 10 mei kunnen de Judd's van Pescarolo Sport zich tijdens de 1000km van Spa-Francorchamps meten met de Peugeot's. "We zullen zien. Als ik er naast zit, hang ik meteen aan de telefoon bij Pescarolo."

http://verstappen.nl/nieuws/7223.html

Kim Van Der Stichelen
6 mei 2009, 20:07
Ja hoor Jos, lekker bezig alweer. één van de vaste waarden in Le Mans en Frankrijk biedt je een zitje aan, maar meneer wil een diesel...
Ik supporter straks voor Pescarolo (Na Peugeot dan ;))

Captain Slow
6 mei 2009, 20:21
In een Pescarolo Peugeot mag Jos ook niet winnen neem ik aan. Daar zorgt Peugeot wel voor.

Neo-242
6 mei 2009, 20:50
'k Vind het wel enorm zielig dat Pescarolo jaaaaaren tegen de Diesels zit te zagen en op te komen, maar er nu zelf eentje in gaat zetten :rolleyes::blink::rolleyes:

Richard117
6 mei 2009, 20:56
'k Vind het wel enorm zielig dat Pescarolo jaaaaaren tegen de Diesels zit te zagen en op te komen, maar er nu zelf eentje in gaat zetten :rolleyes::blink::rolleyes:

If you can't beat them, join them :)

Stefan van Renselaar
6 mei 2009, 21:38
If you can't beat them, join them :)

Was dat niet Bann them? :p

Richard117
6 mei 2009, 22:21
Was dat niet Bann them? :p

Nee dat is de Tour de France :innocent:

Robert Saalmink
6 mei 2009, 22:58
Zo gek was de optie niet, immers Pescarolo zet een Peugeot diesel in tijdens de 24u van Le Mans.

Bramzel
7 mei 2009, 00:33
Klopt, maar Verstappens optie zou voor de benzine wagen zijn. Niet dat dat een slechte wagen is, ik denk zelfs dat het de rapste benzine wagens zijn. Maar tegen de fabrieksdiesels maak je echter nog steeds geen kans.

RSRoy
7 mei 2009, 08:27
En Jos wil winnen en niet 5e worden. Ik snap zijn redenatie opzich wel al vind ik het jammer dat hij niet mee doet. Zie hem toch liever op de baan dan langs de baan.

speed9
7 mei 2009, 17:02
Nee dat is de Tour de France :innocent:
Meer de Formule 1 met Ferrari al jaren :p.
Net zoals de Kers toender tijd : can't beat them, FIA banned them,
enzovoort.

Le Mans word denk ik dit jaar wel wat leuker dan al die andere keren.

Robert Saalmink
8 mei 2009, 16:06
Slecht nieuws voor Peter Kox:

Donkere wolken boven de Le Mans-deelname van landgenoot Peter Kox. Oorzaak zijn sponsorproblemen bij Kox' team.

Het is nog niet zeker of Peter Kox dit jaar deelneemt aan de 24 uur van Le Mans. De Eindhovenaar (45) staat op de inschrijflijst van de legendarische met de GT1-Lamborghini Murciélago R-GT van het IPB Spartak Racing Team, dat wordt gerund door het Duitse Reiter Engineering. Naar nu blijkt ontkomt ook sponsor InterProgress Bank niet aan de gevolgen van de kredietcrisis. “Onze deelname dit weekend aan de 1000 kilometer van Spa was al onzeker”, vertelt Peter Kox vanaf het Ardennencircuit. Als gevolg van die financiële problemen zit de door InterProgress gesteunde coureur Roman Rusinov dit weekend niet meer in de auto.

Kox hoopt snel te weten of de deelname aan de 24 Uur van Le Mans in gevaar komt. “Dit is natuurlijk een vervelende situatie. We hopen echter binnen enkele dagen duidelijkheid te kunnen hebben voor Le Mans.” Kox is al jaren nauw betrokken bij het Lamborghini-programma van Reiter. Dit jaar lijkt de Murciélago R-GT ook daadwerkelijk kans te maken op een klasse-overwinning op Le Mans. Kox en Rusinov wonnen de eerste race van het huidige LMS-seizoen op Silverstone met de voor een belangrijk deel door Kox ontwikkelde Murciélago.

Bron: Autovisie

Richard117
9 mei 2009, 00:05
Dat zou zonde zijn zeg, die Lambo is juist een geweldige wagen. Vooral dat geluid en die vlammen uit de uitlaat :thumbup:
Maar buiten dat zou het ook slecht voor de GT1 klasse zijn, dan wordt het helemaal een klasse met alleen Aston Martin en Corvette.
Gelukkig doet er nog een Japanse Lamborghini mee, maar dit maakt het bv ook extra zonde dat de Saleen zo laag op de reservelijst staat. Er zijn inmiddels al heel wat verschuivingen. Maar die Saleen heeft nog altijd 4 reserves voor zich.

Richard117
10 mei 2009, 19:05
Ben benieuwd of Jos morgen aan de telefoon bij Henri Pescarolo hangt.
De Pescarolo-Judd is vandaag in Spa 2e geworden, kon de winnende Peugeot goed volgen en reed in het 2e deel van de race betere rondetijden.
Lijkt er dus op dat het verschil tussen benzine en diesel een stuk kleiner is geworden :)

Bramzel
11 mei 2009, 00:00
Zeer interessant gerucht: Jos Verstappen bij Lola Aston-Martin.

Bron: http://www.autosport.nl/news/17849/sportscars_jos_verstappen_met_lola-aston_martin_naar_le_mans.html

Naar mijn mening zou het oliedom zijn om Aston-Martin te verkiezen boven Pescarolo. Pesca heeft het beste benzine chassis op de moment, waar zeker meer uit valt te halen dan uit die Aston.

Tim Wijen
11 mei 2009, 00:06
Zeer interessant gerucht: Jos Verstappen bij Lola Aston-Martin.

Bron: http://www.autosport.nl/news/17849/sportscars_jos_verstappen_met_lola-aston_martin_naar_le_mans.html

Naar mijn mening zou het oliedom zijn om Aston-Martin te verkiezen boven Pescarolo. Pesca heeft het beste benzine chassis op de moment, waar zeker meer uit valt te halen dan uit die Aston.

Ik heb hem vrijdag inderdaad gespot bij Aston-Martin. Foto's zet ik binnenkort online :)

Vandaag was super trouwens :thumbup:

RSRoy
11 mei 2009, 08:26
Als Jos maar raced vind ik het prima. Hoop dat het doorgaat en hij wat moois kan laten zien op Le Mans. Kom maar op met die foto's :)

cookie
11 mei 2009, 12:59
Wat foto's van gisteren
http://img5.imageshack.us/img5/4969/lms06.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/7264/lms13.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/1817/lms14.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/9013/lms15.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/9773/lms19.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/9021/lms20.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/1584/lms21.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/5562/lms22.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/7025/lms24.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/5470/lms25.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/448/lms26.jpg
http://img5.imageshack.us/img5/7096/lms29.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/4324/lms32.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/594/lms33.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/6214/lms34.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/3189/lms35.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/1159/lms36.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/8551/lms37.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/3700/lms38.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/3162/lms40.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/5159/lms42.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/3092/lms43.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/3355/lms44.jpg
http://img16.imageshack.us/img16/9198/lms45.jpg

Bram Van Der Stichelen
11 mei 2009, 14:16
En wat van mij. Heb eigenlijk echt niet veel platen gemaakt, en weinig echt mooie. Maar goed, here goes

http://i42.tinypic.com/28h3lvr.jpg

http://i41.tinypic.com/280ntzd.jpg

http://i41.tinypic.com/280rxwz.jpg

http://i39.tinypic.com/1zdaet5.jpg

http://i43.tinypic.com/2hhzz84.jpg

http://i42.tinypic.com/2lt0viv.jpg

http://i39.tinypic.com/3480kzc.jpg

http://i39.tinypic.com/21oblz9.jpg

http://i44.tinypic.com/28r01uu.jpg

Richard117
11 mei 2009, 15:51
Zou goed nieuws zijn, Jos bij Aston Martin.
Volgens RTLGP wordt het donderdag bekend gemaakt :thumbup:
Heb het Verstappen Le Mans shirtje van vorig jaar, lichtblauw met Oranje. Toen viel ik in Le Mans niet op omdat alle Aston Martin kleding dezelfde kleuren had. Maar dit jaar is het dan helemaal passend, die gaat dus zeker mee naar de 24h :clap:

Bramzel
11 mei 2009, 15:53
Ik vind het maar een aparte beslissing. Pescarolo wijgeren omdat je geen kans zou hebben tegen de fabrieksdiesels, maar dan wel tekenen bij Aston die een nog mindere wagen hebben dan Pescarolo. Jammer, jammer.

Richard117
11 mei 2009, 16:02
Ik vind het maar een aparte beslissing. Pescarolo wijgeren omdat je geen kans zou hebben tegen de fabrieksdiesels, maar dan wel tekenen bij Aston die een nog mindere wagen hebben dan Pescarolo. Jammer, jammer.

Jos/Huub Rothengatter kennende zal een fabrieksteam wel meer $€$€$€$€ opleveren ;)

Bramzel
11 mei 2009, 16:02
True, true.

Robert Saalmink
11 mei 2009, 16:15
De Pescarolo is nu beter maar op de lange termijn is misschien te verwachten dat een fabrieksteam als Aston Martin qua ontwikkeling grotere vooruitgang kan boeken dan Pescarolo.

Bramzel
11 mei 2009, 16:23
De Pescarolo is nu beter maar op de lange termijn is misschien te verwachten dat een fabrieksteam als Aston Martin qua ontwikkeling grotere vooruitgang kan boeken dan Pescarolo.

Mwoah, ik betwijfel het. Aston is grotendeels afhankelijk van Lola, en Pescarolo is de afgelopen jaren eigenlijk constant de snelste benzine-proto-bouwer geweest. Daarnaast was de betrouwbaarheid van de Pesca's ook altijd beter dan die van de Lola's.

Tim Wijen
11 mei 2009, 20:59
Bij deze een paar foto's van mijn kant:

http://www.flickr.com/photos/timwijen

De overige honderd foto's moeten nog even wachten omdat ik tegen de maandelijkse upload limiet aanloop. Het was voor mij de eerste keer met een dslr op het circuit, dus tips zijn welkom! :)

Neo-242
11 mei 2009, 22:17
Mooie foto's Tim! Eerste keer op circuit misschien, maar duidelijk geen debutant in de fotografie:blink:

W@llierossi
12 mei 2009, 18:18
Bij deze een paar foto's van mijn kant:

http://www.flickr.com/photos/timwijen

De overige honderd foto's moeten nog even wachten omdat ik tegen de maandelijkse upload limiet aanloop. Het was voor mij de eerste keer met een dslr op het circuit, dus tips zijn welkom! :)

Trouwens Tim, ik meen jou zondag te hebben zien staan in Pouhon op die verhoging van kiezel rond een uur of 3. Zwarte jas, donker spijkerbroek...

Kan dat kloppen?

Dacht je te herkennen aan je foto op hyves... :D

Tim Wijen
12 mei 2009, 18:56
Trouwens Tim, ik meen jou zondag te hebben zien staan in Pouhon op die verhoging van kiezel rond een uur of 3. Zwarte jas, donker spijkerbroek...

Kan dat kloppen?

Dacht je te herkennen aan je foto op hyves... :D

Klopt, daar heb ik jou ook gezien :D Op dat moment wist ik alleen niet zeker of jij het was. Je gezicht kwam me bekend voor, maar ik bedacht me later pas dat jij het was. Volgende keer kom ik wel even een praatje maken :)

W@llierossi
12 mei 2009, 19:19
Klopt, daar heb ik jou ook gezien :D Op dat moment wist ik alleen niet zeker of jij het was. Je gezicht kwam me bekend voor, maar ik bedacht me later pas dat jij het was. Volgende keer kom ik wel even een praatje maken :)

Haha, doen we dat... deal!

Mooie foto's trouwens! Ik zal eens kijken of ik er nog een paar kan posten, maar die zijn helaas lang niet zo mooi als de jouwe :)

Robert Saalmink
13 mei 2009, 10:00
Aardig wat diskwalificaties na de 1.000 km van Spa (planetlemans.com). Vooral de reden waarvoor zorgt voor vraagtekens bij de teams:

A couple of hours after yesterday’s Le Mans Series 1000KM of Spa several cars were still in the parc fermé area at scrutineering. Late in the evening the scrutineers confirmed what some people already feared: cars #26, #29, #32 and #77 were excluded from the results.

Team Felbermayr-Proton’s #77 Porsche 997 GT3 RSR was the biggest victim of the scrutineers decision. Having been on the top step of the podium it was a big deception for the team to be excluded from the race.

During the race the #77 Porsche was hit by an Aston Martin and suffered damage to the right rear wheel arch as wellas a puncture After the race the scrutineers checked the car decided that the team had deliberately acted outside the regulations by finishing with a damaged, non-compliant car rather than making a pit stop to fix the problem.

It is quite strange though that a team is allowed to run a large number of laps after being in for a pit stop to fix a part of the damage, but is then excluded afterwards for running a damaged car. A clear signal to teams is given that if you run an illegal car during the race but make a pit stop in the penultimate lap to solve the ‘problem’ you can get away from it, as long as it is legal as it enters parc fermé.

As a result of excluding the #77 car it was the #84 Team Modena Ferrari F430 that moved up to inherit the win. JMW Motorsport and the #90 FBR Ferrari completed a Ferrari F430 clean sweep in GT2.

With the exclusion of the #26 Bruichladdich-Bruneau Radical SR9, the #29 Racing Box Lola Judd and the #32 Barazi-Epsilon Zytek 07S the result in the LMP2 category also completely changed.

As the chequered flag was shown the #29 Racing Box Lola was in third place, while fourth place went to the #32 Barazi-Epsilon Zytek. As a result of the exclusion the #35 OAK Racing Pescarolo-Mazda moved up to third, taking the first podium of the season. The Bruichladdich-Bruneau finished in sixth place, but its exclusion meant Pegasus Racing moved to fourth place, with KSM and WR taking fifth and sixth.

Like in GT2 the reason for the exclusion of at least one the cars was questionable. The Racing Box Lola #29 suffered puncture in the final stages of the race, damaging the rear body work (including the lights) as well. The car pitted for tyres, but the bodywork was not changed. Not really surprising as the sister car was an early retirement after losing its rear bodywork in the opening lap and not being allowed back out by LMS officials after its pit stop.

However the #29 seemed to have no option as its incident happened right towards the end. Changing the bodywork, had there been some, would have cost much time and with only a handful of laps left would likely have meant a DNF for the team as the LMS regulations state that a car needs to be on the track in order to be classified. Racing Box did stay out, but was excluded for not having a working rear light and therefore having an illegal car…

Let’s just hope that drivers and teams will not use this ‘loophole’ and hit a rival team right towards the end of a race, knowing that their opponent is now running an “illegal” car, even if the non-conformity might have a negative influence on the car and therefore already penalizing it.

Of course the result of the 1000KM of Spa will remain provisional for a while as all teams involved can appeal the decisions made by the stewards.

Tim Wijen
13 mei 2009, 19:25
Bij deze een (kleine) selectie van mijn foto's. Zoals gezegd was dit pas mijn eerste keer met een dslr op het circuit, dus verwacht geen perfecte foto's.

http://farm3.static.flickr.com/2246/3528612052_d0534cc261_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3631/3522450172_3eac084da9_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3372/3522453998_73d890770d_b.jpghttp://farm4.static.flickr.com/3348/3522455862_1a4ecbab95_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3301/3521647323_382d8cd6d7_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3584/3521658487_c75df2206f_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3338/3522471328_23b4ce1922_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3617/3522484476_91c1f795ec_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3352/3522480088_72cd926eee_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3363/3522487184_f5a4c2d145_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3541/3521690649_c0fa8b7e9f_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3414/3521688593_88a98f5114_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3632/3528634168_e7309be6fa_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3319/3528639166_5b881a0f09_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3383/3527908913_2493a68bb3_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2237/3528769876_9e7ed7416c_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3364/3528782122_8be9c84379_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2079/3527842151_a3047f8b9e_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2433/3527843887_61f0eea67b_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2200/3528763218_4443f7e178_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2339/3528756390_0eccf66201_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2375/3528749324_cc7ef122a0_b.jpg

Tim Wijen
13 mei 2009, 19:26
Deel 2:

http://farm3.static.flickr.com/2404/3528750830_2bcda12104_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3561/3528792758_4efa1606e4_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3297/3527977189_47712b03dd_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3364/3528782122_8be9c84379_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2025/3527995443_9b10302c62_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2311/3528016205_79ae87550e_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2168/3528029737_f7a8869d66_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2417/3528854910_c1d32c2dab_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2358/3528045241_1875521ef4_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2030/3528045971_d4cf36e019_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2148/3528859244_0a099739fa_b.jpg

Alles is geschoten met een Nikon D60 VR 18-200. Voor meer zie: http://www.flickr.com/photos/timwijen/

Tim Wijen
13 mei 2009, 19:50
Oja, helemaal vergeten: Jos bij Aston-Martin :)

http://farm4.static.flickr.com/3305/3527855241_66385140f2_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2255/3527855901_fe2420df0e_b.jpg

Schumi rulezzzzz
13 mei 2009, 20:04
Vind het hele mooie foto's Tim, mijn complimenten. Persoonlijk vind ik die van CA erg nice!

Robert Saalmink
13 mei 2009, 20:52
Zijn netjes Tim :)

Hier een selectie van mijn platen. Ik heb niet echt veel geschoten eigenlijk. Ik heb ze door bordermaker getrokken en verder niet bewerkt, als iemand bewerk tips heeft dan hou ik me aanbevolen.

Stephane Ortelli, we hebben eindelijk zijn handtekeningen voor de schaalmodellen!
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1815-border.jpg

En zo lijm je op high-tech wijze carbon:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1819-border.jpg

Duidelijk een nieuwe livery, nog niet alle body panels waren ervan voorzien bij Oreca:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1821-border.jpg

http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1822-border.jpg

http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1823-border.jpg

Binnen kijken bij Team Essex, de enige Porsche RS Spyder nog:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1832-border.jpg

http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1833-border.jpg

Marnix ging Bruni blij maken met het beloofde schaalmodel van zijn F430, met limited editie nummer GB/25 en de juiste handtekeningen natuurlijk:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1838-border.jpg

Peugeot pakte lekker uit:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1839-border.jpg

Maar Aston Martin had de grootste!:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1864-border.jpg

Het nieuwe Formula Le Mans verzorgde het voorprogramma, hier aanremmen La Source:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1841-border.jpg

La Source:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1863-border.jpg

Op de een of andere manier was het retedruk bij Aston Martin! :innocent:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1868-border.jpg

De Pescarolo mannen:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1871-border.jpg

Olivier Panis:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1873-border.jpg

Bij Kolles Audi was het ook erg druk, op de achtergrond een onderuit gezakte Albers, die het ook al vrij snel weer voor gezien hield:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1877-border.jpg

Verschillende nose sections van de Kolles Audi's, met verschillende gewichten:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1885-border.jpg

http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1886-border.jpg

Deze bende was in de OPWARMRONDE!
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1933-border.jpg

Oreca:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1896-border.jpg

IMSA:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1897-border.jpg

Een van de de FBR F430's:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1908-border.jpg

De JMW F430 van Bruni en Bell, goed voor P2 na de diskwalificatie van de Ferbermayer auto:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1952-border.jpg

De fraaie maar vooral MEGA klinkende Aston, DAMN wat een geluid!:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1924-border.jpg

Detail van de Bruichladdich Radical:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1928-border.jpg

Het hele spul door de mooiste bocht ter wereld:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1944-border.jpg

Mooie livery op de Farnbacher F430:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1953-border.jpg

De V8 Vantage klonk ook niet verkeerd trouwens:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1969-border.jpg

Robert Saalmink
13 mei 2009, 20:52
Deze FBR F430 zou op het podium komen na de diskwalificatie van de Felbermayer Proton auto:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1977-border.jpg

En Team Modena ging er met de winst vandoor, gestart vanuit de pitlane!
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1978-border.jpg

Op weg naar Eau Rouge:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1982-border.jpg

De Kolles TDI's vielen een beetje tegen:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1983-border.jpg

http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_2003-border.jpg

Stefan Kollee
13 mei 2009, 20:56
Mooie livery op de Farnbacher F430:
http://members.chello.nl/r.saalmink/LMS2009SPA/IMG_1953-border.jpg

Die liverie kan zo bij het Digitalracing.nl Team!

Neo-242
13 mei 2009, 21:54
Zijn netjes Tim :)

Stephane Ortelli, we hebben eindelijk zijn handtekeningen voor de schaalmodellen!

Marnix ging Bruni blij maken met het beloofde schaalmodel van zijn F430, met limited editie nummer GB/25 en de juiste handtekeningen natuurlijk:

Dat verhaal interesseert me wel. Leg eens uit als je wil. Schaalmodellen, handtekeningen? Maken jullie zelf modellen voor de piloten ofzo?

Robert Saalmink
13 mei 2009, 23:00
Het is Marnix die dat regelt eigenlijk, en dan ook weer voor degene die de modellen bouwt. Ik leur alleen maar met die platen :p

Van die handbuilt modellen worden limited editions uitgebracht, exact met de juiste livery van die ene specifieke race. Met de handtekeningen van de betreffende coureurs op de voet natuurlijk! Dus met die voetjes moet je dan de coureurs opzoeken en dan hopen dat ze mee willen werken.

Voorbeeldje hieronder van de Risi Competizione Sebring set:

Gerben
16 mei 2009, 10:50
Erg gave foto's Robert en Tim!!!

Ik weet dat Tim een D60 heeft, en nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd welke objectieven jij op Spa gebruikt hebt ;)

Tim Wijen
16 mei 2009, 22:07
Erg gave foto's Robert en Tim!!!

Ik weet dat Tim een D60 heeft, en nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd welke objectieven jij op Spa gebruikt hebt ;)

Ik heb enkel een 18-200 mm VR objectief gebruikt :)

Robert Saalmink
19 mei 2009, 16:47
Kristensen snapt het :)

Kristensen: Sportscars are the future

Eight-time Le Mans 24 Hours winner Tom Kristensen believes that sportscar racing is heading towards a golden era in the near future.

The Dane announced last week that he will stop racing in the DTM at the end of this year to fully focus on endurance racing, and he feels that more manufacturers are going to join the top category in years to come.

"I believe that the future will belong to sportscars," Kristensen told AUTOSPORT. "We've seen manufacturers come in, and everyone is looking at Le Mans at the moment.

"I think it's a good time, because it gives manufacturers a chance to go in different directions with technology. It's probably not a coincidence that [Ferrari boss] Luca di Montezemolo will be the starter at Le Mans this year as well."

Audi is only planning to do two races with its R15 prototype this year, and the 41-year-old admitted that there is no guarantee of a busy programme next season either.

"Obviously there is not the security of a lot of races, but that is not something for me to think about," he said. "There are ideas and plans, but you can leave me out of those."

Kristensen added that he started seriously considering his future last month, and that a final decision was made just a few days before he announced his plans.

"There had been a lot of talk about my future, but a lot of it was not by me," he said. "But on the other hand, now I am the only older hand in the DTM, and if people are always asking me when I will stop, I don't want to hear that.

"I enjoy racing against these young talents in DTM, it motivates me, but I think this is a good time to focus on sportscars."

Autosport.com

Richard117
20 mei 2009, 00:12
Het is rond, Jos met Aston Martin op Le Mans :clap:

Jos met MaxiCool naar Le Mans in een Lola-Aston Martin!

(19/5/2009) Jos Verstappen zal tijdens de 24 Uur van Le Mans in actie komen met een LMP1 Lola-Aston Martin. In het weekend van de 1000km van Spa-Francorchamps heeft hij op het circuit zijn handtekening gezet onder het contract van het fabrieksteam Aston Martin Racing. Jos zal op 13 en 14 juni 2009 een zitje delen in één van auto's die het Britse team dan op circuit La Sarthe inzet. Zo komt er voor Jos, na in 2008 kampioen te zijn geworden in de LMP2 klasse en tevens de 24 Uur van Le Mans te hebben gewonnen, een vervolg in de hoofdklasse van de langeafstandsracerij.

"Bij mijn kennismaking met het Aston Martin Racing team en het zien van de Aston Martin LMP1 had ik meteen een goed gevoel", laat Jos ons weten. "Ook de leiding van David Richards van Prodrive, een man met ontzettend veel ervaring in de autosport, wekt bij mij alle vertrouwen. Ik heb altijd gezegd dat ik wil racen maar dan moet het wel met een professioneel team zijn. Dat is Aston Martin Racing absoluut. Daar wil ik graag bijhoren en mijn steentje aan bijdragen."
Eerder was er interesse van andere teams in de diensten van Jos. Je lijkt nu snel tot een overeenstemming te zijn gekomen? "De onderhandelingen verliepen inderdaad vlot. Beiden partijen wilden graag de samenwerking aangaan dus we waren er zo uit. Ik rijd in eerste instantie de 24 Uur van Le Mans voor Aston Martin Racing. Over de toekomst daarna hebben we het nog niet gehad." Jos vervolgt: "Ik hoop dat we een snelle combinatie van rijders hebben. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik in de snelste Aston Martin op Le Mans zal zitten."

http://verstappen.nl/picture/2009/presentatie/2009_AMR_persbericht.jpg
David Richards en Jos Verstappen

http://verstappen.nl/picture/2009/presentatie/2009_Jos_MaxiCool.jpg
Jos en MaxiCool zijn er klaar voor

Jos krijgt tijdens de 24 Uur van Le Mans steun van MaxiCool. Het bedrijf dat airconditioners, warmtepompen, accessoires en gereedschappen voor de koeltechniek levert en distribueert, is bij Jos ingestapt als persoonlijke sponsor. Naast het eigen merk verkoopt MaxiCool ook airconditioners van LG. "In de eerste plaats vind ik het mooi dat Jos weer rijdt", steekt directeur Jan Postulart van wal. "We zijn met MaxiCool in vijf jaar tijd uitgegroeid van beginnend bedrijf tot een in ons segment belangrijke speler op de Nederlandse markt. Om ons merk nog meer onder de aandacht te brengen, ben ik met Jos in zee gegaan. Jos brengt nog altijd flink wat teweeg in Nederland. Daarnaast is Aston Martin een merk met prestige. Ik heb gezien dat het een zeer professioneel team is en was daar erg van onder de indruk." Het logo van MaxiCool zal te zien op Jos z'n helm, overall en pet. "Hopelijk kan MaxiCool met Jos de 24 uur volmaken", besluit Postulart. Voor meer informatie over de nieuwe sponsor van Jos, zie www.maxicool.nl.

Ter voorbereiding op de 24-uurs race gaat Jos testen. "Op 25 mei gaan we met Aston Martin Racing in Monza testen. Dan kan ik echt kennis maken met de auto en eraan wennen zodat ik me er comfortabel in ga voelen. Het zal de laatste test zijn voordat we naar Le Mans gaan", vertelt Jos.
Jos heeft niet eerder in een coupé – een gesloten prototype – gereden. "Ja, dat is nieuw voor me. Door het dak boven je hoofd en de panelen aan de zijkant zal ik minder zicht hebben. Daar zal ik even aan moeten wennen. Ook is het met in- en uitstappen krapper maar daar zullen we op oefenen."
"Het is een geweldig mooie auto om te zien", laat een enthousiaste Jos ons weten. "En het geluid van de V12 motor is het mooiste van allemaal."
Jos, tot slot nog een laatste vraag. Krijg je nu ook een auto van de zaak of mag je in het concurrerende merk blijven rijden? "Daar hebben we het niet over gehad maar misschien heeft Aston Martin nog een verrassing voor me in petto", reageert Jos met een knipoog.

http://verstappen.nl/nieuws/7237.html

Ben blij met mijn blauw/oranje Verstappen shirtje van vorig jaar, pas precies bij de Gulf Aston Martin kleuren :D
Zo wordt mijn weekje Le Mans nog geslaagder :thumbup:
Even een Aston Martin shirtje scoren en ik ben er klaar voor :D

Robert Saalmink
20 mei 2009, 00:20
Ah leuk voor hem :) Richards liepen we nog bijna letterlijk tegen het lijf op Spa trouwens. Doet het toch leuk weer met Aston Martin, hij zet wel even een Le Mans winnaar in die wagen ;) Wel grappig dat Jos tekent zonder een meter te hebben gereden...

RSRoy
20 mei 2009, 08:18
Wel grappig dat Jos tekent zonder een meter te hebben gereden...

Er zal hem wel het één en ander beloofd zijn waar hij blind in gelooft. Ik vind het wel super dat hij gaat rijden, hopelijk zit er ook nog een vervolg aan :)

ik lees trouwens in Jos zijn column in de Telegraaf dat hij voornamelijk snachts gaat rijden, Aston Martin was erg gecharmeerd van zijn prestaties van vorig jaar in de nacht.

Bramzel
20 mei 2009, 12:49
Ik ben heel benieuwd met wie hij de wagen gaat delen. Anthony Davidson wordt genoemd daar.

Neo-242
20 mei 2009, 20:26
Ik ben vooral benieuwd of hij het zo goed zal doen als vorig jaar. Jos en te zelfzeker gaat meestal niet goed:blink:

RSRoy
20 mei 2009, 23:39
Zijn teamgenoten zijn ook bekend: Anthony Davidson en Stuart Hall.

Bron: verstappen.nl

Bramzel
21 mei 2009, 00:33
Ik ben vooral benieuwd of hij het zo goed zal doen als vorig jaar. Jos en te zelfzeker gaat meestal niet goed:blink:

Ehm, volgens mij heeft hij vorig jaar het tegendeel bewezen?

En die teamgenoten zijn prima! Gelukkig 2 snelle mannen, enige nadeel is dat Davidson niet al te veel endurance ervaring heeft.

[edit] 't Dat hij met die 2 rijders gaat rijden is nog niet zeker; ze zijn als rijders aangetrokken, maar de precieze wagenbemanning is nog niet zeker. Dit kondigen ze later aan, dit hoeft niet per se gelijk te zijn aan het LMS seizoen.

http://www.astonmartinracing.com/news?a=5b112b0c-bce2-4a27-b9b5-596bd3b5732d

Markie
21 mei 2009, 00:58
Ehm, volgens mij heeft hij vorig jaar het tegendeel bewezen?

En die teamgenoten zijn prima! Gelukkig 2 snelle mannen, enige nadeel is dat Davidson niet al te veel endurance ervaring heeft.

[edit] 't Dat hij met die 2 rijders gaat rijden is nog niet zeker; ze zijn als rijders aangetrokken, maar de precieze wagenbemanning is nog niet zeker. Dit kondigen ze later aan, dit hoeft niet per se gelijk te zijn aan het LMS seizoen.

http://www.astonmartinracing.com/news?a=5b112b0c-bce2-4a27-b9b5-596bd3b5732d
Ben het met je eens Bram, denk dat jos vorig jaar een boel criticasters de mond gesnoerd heeft met zijn prestaties in de Porsche.

@Davidson, heeft die niet een keer eerder met prodrive (Ferrari) een seizoen (03-04 ergens ) (A)Le Mans gereden? Als iemand een manier weet om naar Radio5 Live te luisteren, kunnen we misschien horen wat die erover zegt tijdens de vrije trainingen in Monaco :P

Darthwillie
21 mei 2009, 01:07
Als alles goed gaat zijn er ook geen problemen met Verstappen. Vorig jaar zat hij in de dominanste wagen in LMP2 met het meest professionele team.

Benieuwd hoe het gaat nu hij zal moeten vechten, hij zit bij prodrive gelukkig wel in een uitstekend team.

Rogue
21 mei 2009, 02:23
Wow, ik wil zo'n Lola-Aston Martin overhemd! Die is echt gaaf! Heb al een Aston Martin Racing polo, maar deze is nog mooier! :)

Schumi rulezzzzz
21 mei 2009, 11:35
Zijn teamgenoten zijn ook bekend: Anthony Davidson en Stuart Hall.

Bron: verstappen.nl
Hall ken ik niet zo goed, maar Jos en Davidson samen zullen zeker de kar trekken. Lijkt me een erg sterke combinatie, hopelijk kunnen ze een beetje meekomen. Anders hopen op regen!

Wow, ik wil zo'n Lola-Aston Martin overhemd! Die is echt gaaf! Heb al een Aston Martin Racing polo, maar deze is nog mooier! :)
Heb je die goudkleurige Aston Martin Racing jas van Hackett al gezien? Die is helemaal ziek mooi!

Richard117
21 mei 2009, 12:14
Hall ken ik niet zo goed, maar Jos en Davidson samen zullen zeker de kar trekken. Lijkt me een erg sterke combinatie, hopelijk kunnen ze een beetje meekomen. Anders hopen op regen!

Hou jij eens even op met hopen ;)
Ik heb geen zin om daar in de regen te lopen, dus gewoon 30graden en Jos knalt de airco maar aan in die Aston Martin :lol:

Robert Saalmink
21 mei 2009, 20:20
@Davidson, heeft die niet een keer eerder met prodrive (Ferrari) een seizoen (03-04 ergens ) (A)Le Mans gereden? Als iemand een manier weet om naar Radio5 Live te luisteren, kunnen we misschien horen wat die erover zegt tijdens de vrije trainingen in Monaco :P

Volgens Planet Le Mans:

Davidson is a familiar face as he worked with the team in 2003, racing at Le Mans, Sebring and Petit Le Mans in the GT class.

Autosport gokt op deze line up:
The driver line-ups of each car have yet to be confirmed, but AUTOSPORT understands the Mucke/Enge/Charouz car will remain the same, with Turner moving across to partner Davidson and Verstappen, and Hall joining Primat and Ramos.

Bramzel
22 mei 2009, 10:06
Woah, Turner/Davidson/Verstappen zou wel echt een uberbrute combo zijn. Dan kan Jos zijn teamies iig niet de schuld geven.

Garcon Koen
23 mei 2009, 19:36

Hackett brengt meestal wel een kledinglijn van AM uit, dus ik denk wel dat ze zoiets hebben binnenkort. Ze hadden ook van die racing green stuff van Aston Martin.

Flyer
24 mei 2009, 10:53
Officiële teamwear heeft AM nooit verkocht. Het is altijd het spul van Hackett dat ze verkopen. Lijkt er wel veel op. De nieuwe overwegend witte kleding is al te koop bij Hackett. Staat overigens nergens Gulf op.

Kijk maar ff op hackett.com

Neo-242
24 mei 2009, 17:22
Gulf branded teamwear:

http://speedgear.com/Details.cfm?ProdID=10992&category=0&SID=11&SCID=0&CID=0

Markie
25 mei 2009, 16:14
Jos en Aston in Monza (1e test)
http://www.verstappen.nl/picture/2009/Italie/2009_AMR_test_Monza_04.jpg
http://www.verstappen.nl/picture/2009/Italie/2009_AMR_test_Monza_03.jpg
http://www.verstappen.nl/picture/2009/Italie/2009_AMR_test_Monza_02.jpg

Al het nieuws op Jos zijn fan page: http://www.verstappen.nl/nieuws/7245.html

RSRoy
25 mei 2009, 16:47
Hmm hij schijnt al sneller te zijn dan de reguliere Aston Martin rijders :)

Neo-242
25 mei 2009, 16:54
Jos staat wel wat zwaar hé? Mag een beetje minder voor de race:)

RSRoy
25 mei 2009, 19:04
Vanmiddag ging Jos Verstappen op Autodromo Nazionale Monza verder met de test voor Aston Martin Racing. Net als in de ochtend voerde Jos de tijdentabel aan. "Het ging weer heel gemakkelijk en goed. Ik zit lekker in de auto en was weer de snelste op de baan. Over de Aston Martin LMP1 ben ik dan ook zeer tevreden", vertelt Jos ons. "Ik zei nog tegen het team dat de auto heel erg vergeeflijk is. Het voelde heel erg goed aan tot het mis ging..."

Aan het einde van de middag ging het inderdaad mis en kwam Jos in de bandenstapels terecht. "Ik was niet eens aan het pushen voor een snelle rondetijd. Sterker nog, ik reed zelfs 1,4 seconde langzamer dan mijn snelste tijd", aldus een beduusde Jos. Hoe gebeurde het? "Ik kwam aan bij de bocht Parabolica en remde precies op hetzelfde punt als waar ik de ronde ervoor remde. Dat konden we ook op de data zien, er zat nog geen meter verschil tussen. Maar op het moment dat ik het rempedaal aanraakte, blokkeerden de achterwielen en spinde de auto. Daarna ging ik met 308km/uur de bandenstapel in en was het natuurlijk einde oefening. Het was een klap van bijna 15G en de auto is afgeschreven."
Jos vervolgt: "Ik baal hier echt ontzettend van en vind het nog het ergste voor het Aston Martin Racing team. Ik begrijp niet hoe dit heeft kunnen gebeuren want ik ging er niet eens vol voor. Het leek wel of er iets mis was, heel raar. Voor mijn gevoel heb ik het niet in de hand gehad. Ik heb er geen verklaring voor en dat maakt het ook voor mij extra zuur. Maar het is niet dat ik een excuus probeer te zoeken want ik was gewoon degene die in die auto zat.

Door de impact liep de Aston Martin LMP1 vooral links en dan met name aan de voorkant veel schade op. En Jos zelf? "Ik heb pijn aan mijn rechterhand en een hele stijve nek. Het was niet normaal hoe hard dat ging, dat deed wel even pijn. Maar dat gaat wel weer weg. Ik vind het veel erger voor het team. Ik kan het helaas niet meer terugdraaien. Hopelijk kan het team nog voor de 24 Uur van Le Mans alle drie de auto's gereed krijgen."
Heb je wel nog wat kilometers kunnen maken? "Ik heb een ronde of 30 gereden. Dat is niet heel veel maar het is genoeg. Het ging goed en voelde goed en dan is het niet nodig om veel meer te rijden. Ook fysiek ging het prima." Een wisselende dag dus op Monza. "Ja, tot aan de crash had ik het enorm naar mijn zin en volgens mij was het team ook wel onder de indruk. Natuurlijk zullen ze dat niet zomaar laten merken maar ook de andere coureurs hielden de data nauwlettend in de gaten. Dat zegt mij genoeg."

Beetje jammer.

Bramzel
25 mei 2009, 19:26
Erg jammer inderdaad, toch een smet op zo'n eerste testdag. Hopen dat ze hem op tijd klaar krijgen, maar gezien de faciliteiten van zowel Prodrive als Lola heb ik daar wel vertrouwen in.

Markie
25 mei 2009, 19:37
Jos en Peter Kox samen in de Aston (http://www.f1today.nl/nieuws/2009/05/25/peter-kox-teamgenoot-van-verstappen-bij-lolaaston-martin/) ???, als ze die al weer op tijd heel krijgen :blushing:,

http://fritsvaneldik.nl/webpost/wp-content/uploads/2009/05/img_8636.jpg
Iemand al andere foto's?

Maar met wie dan ook, Peter is vastgelegd door Prodrive voor de 24H van Le Mans :thumbup:

Bramzel
25 mei 2009, 19:40
Zou echt fantastisch zijn. Kox heeft ervaring met Prodrive, reed er met de Astons en de 550's. Is echter wel even geleden dat hij in proto's reed, die heeft de afgelopen jaren toch continu in GT's gezeten. Overigens ook goed dat hij Ramos vervangt, dat was toch echt de zwakke schakel in AMR's lineup.

MartijnV
25 mei 2009, 20:30
zo geweldig zijn 2 NL'se in een wagen als het door gaat.
En anders zoals ze bij Holland Casino zeggen: "spreid je winstkansen"

Richard117
25 mei 2009, 20:59
Die vraagtekens achter Peter Kox mogen weg, want vandaag in Monza was hij bij het team aanwezig, liep in teamkleding, bekeek de telemetriedata en heeft wat rondjes gereden:

http://verstappen.nl/picture/2009/Italie/2009_AMR_test_Monza_05.jpg

http://verstappen.nl/picture/2009/Italie/2009_AMR_test_Monza_06.jpg

Peter Kox tekent bij AMR
(25/5/2009) Vandaag dook tijdens de test van Aston Martin Racing op Monza opeens een bekend gezicht op in de pitbox. Peter Kox, de uit Eindhoven afkomstige coureur, nam ook het stuur van één van de Aston Martins in handen. Net als Jos Verstappen ter voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans want ook Kox zal dan voor Aston Martin uitkomen in de LMP1 klasse.

Kox was al eerder actief voor Prodrive en Aston Martin in de GT klasse. Dit jaar zou hij voor IPB Spartak Racing op Le Mans race rijden maar het Russische team zag na de 1000km van Spa plotseling af van deelname wegens geldproblemen bij de hoofdsponsor. Toen Aston Martin hem vorige week om zijn diensten vroeg, hoefde Kox dan ook niet lang na te denken.
Kox gaat de Portugese rijder Miguel Ramos vervangen. Die heeft zich teruggetrokken, naar verluid omdat hij zich niet comfortabel voelt bij het rijden in het donker. Toch wel een wezenlijk onderdeel van de 24-uurs race.

www.verstappen.nl

Neo-242
25 mei 2009, 21:00
Zoals ik al vreesde, Jos en overmoed leidt tot... een crash dus:rolleyes:

Richard117
25 mei 2009, 21:04

Je hebt wel gelezen hoe de situatie was? Of gewoon zoals 99% van de Nederlandse bevolking weer lekker Jos bashen en zeggen: zie je wel dat het een grindbakkenvreter is?

Uit de data blijkt dat hij juist rustig aan deed en niks bijzonders deed. Dus om nou gelijk Jos weer de schuld te geven. Juist door dit soort opmerkingen hoop ik nog meer dan anders dat Jos straks tijdens de 24h weer laat zien wie de Boss is. Dat hij het niet alleen in de LMP2 met een superieure Porsche kan, maar ook in de LMP1 als underdog tegen de diesels ;)

Bramzel
25 mei 2009, 21:04

Zoals ik al vreesde, een bijdehante opmerking van onze favoriete stuurman aan wal. :rolleyes:

Darthwillie
25 mei 2009, 21:07
Leuk voor Kox, gun het hem wel. Wat die crash betreft is het idd te hopen dat ze die wagen op tijd kunnen herstellen. De reden??? we zullen het wel nooit weten.

Schumi rulezzzzz
25 mei 2009, 21:16
Zuur voor Jos, zuur voor het team. Lijkt me niet leuk om een samenwerking zo te beginnen.

Richard117
25 mei 2009, 21:17
Leuk voor Kox, gun het hem wel. Wat die crash betreft is het idd te hopen dat ze die wagen op tijd kunnen herstellen. De reden??? we zullen het wel nooit weten.

Volgens Planetlemans.com gaat het niet lukken om die auto opnieuw op te bouwen omdat er een scheurtje in het chassis zit. Waarschijnlijk halen ze het chassis van de 2008 Charouz-Aston Martin van stal en zetten daar een 2009 bodywork op om de 24h te rijden. Overigens hebben ze dit ook tijdens de eerste race van de Le Mans Series in Barcelona gedaan, omdat Enge hem in Paul Ricard plat had gereden. ;)

Schumi rulezzzzz
25 mei 2009, 21:20
Zodan dat zou wel erg vervelend zijn, want dat chassis zal een stuk minder snel zijn. Daar gaan jos zijn kansen...

Richard117
25 mei 2009, 21:23
Zodan dat zou wel erg vervelend zijn, want dat chassis zal een stuk minder snel zijn. Daar gaan jos zijn kansen...

Wie zegt dat Jos met dat Chassis gaat rijden?
Wellicht gaat dat chassis wel naar één van de mindere teams.

En minder snel weet ik ook niet hoor, vorig jaar was het de snelste benzine auto en in Barcelona dit jaar wonnen ze ermee :)

Neo-242
25 mei 2009, 21:28
Hahaha, mooi hoe Bram & Richard het meteen voor hem opnemen, doen jullie goed! Maar dat is niet nodig hoor jongens. Ik heb het altijd wel een beetje voor Verstappen gehad, jaja, als Belg. Heb hier trouwens een aantal schaalmodellen van hem staan, vanuit de F1.

Ik heb ook veel respect voor de wijze waarop Jos vorig jaar de 24u in zijn klasse heeft gewonnen. Maar net daardoor vreesde ik voor teveel zelfvertrouwen en het verleden heeft genoeg geleerd tot wat dat leidt bij hem. Ik hoop dat ik het volledig mis heb, Jos me ongelijk geeft, en dat hij schittert in Le Mans, maar ik vrees dat we de laaste schuiver nog niet gezien hebben.

En Bram: beste stuurlui ben ik zeker niet hoor, anders stond ik niet aan wal ;)

Bramzel
25 mei 2009, 21:42
Maak dan eens wat minder ongenuanceerde opmerkingen. Je kan uit het interview opmaken dat hij niet aan het pushen was en op dezelfde plek remde als daar voor. Rijders fout? Yup, en dat geeft hij toe. Maar overmoed? Dat maak ik echt nergens uit op, en dan vind ik het ook flauw om zulke uitspraken te plaatsen.

Ik heb je nog geen positief bericht zien plaatsen over zijn komst bij AMR, en zodra het mis gaat weet je gelijk een gevatte opmerking neer te zetten. Aparte manier van het beste met hem voor hebben als je het mij vraagt.

Neo-242
25 mei 2009, 22:04
Je hebt gelijk beste Bram, vandaar zal ik mijn commentaar achterwege laten...:)

Robert Saalmink
25 mei 2009, 22:04
Erg jammer inderdaad, toch een smet op zo'n eerste testdag. Hopen dat ze hem op tijd klaar krijgen, maar gezien de faciliteiten van zowel Prodrive als Lola heb ik daar wel vertrouwen in.

Ze gaan er op Planet Le Mans van uit dat het een 2008 chassis wordt met 2009 bodywork omdat ze een nieuw chassis niet op tijd klaar krijgen (chassis van Jos is afgeschreven).

Bramzel
25 mei 2009, 22:08
Zoiets las ik ook inderdaad, zou weinig moeten uitmaken in principe. Het ding zal er amper minder hard om lopen. Niet dat het genoeg zal zijn om de Audi's te verslaan :p

@ Neo-242; al goed, zand er over ;)

Flyer
25 mei 2009, 22:20
Ik vind het overigens wel frapant dat er in korte tijd al een tweede Lola wordt afgeschreven.

Bramzel
25 mei 2009, 22:22
De eerste hadden ze verdient, ze blijven Enge maar in die auto's zetten en die doet dat soort dingen nou eenmaal om de zoveel tijd ;) Wie niet horen wil moet maar voelen zullen we maar zeggen.

Kox gaat de Portugese rijder Miguel Ramos vervangen. Die heeft zich teruggetrokken, naar verluid omdat hij zich niet comfortabel voelt bij het rijden in het donker. Toch wel een wezenlijk onderdeel van de 24-uurs race.

Bron: http://verstappen.nl/nieuws/7247.html

Toch mooie bullshit ;) Ramos is een rijder met enorm veel ervaring, waaronder diverse 24h's van Spa. Bang voor het donker? Lijkt me heel stug. D'r moest een rijder gewipt worden omdat ze de kans niet wouden laten schieten om Kox weer te laten rijden, en dat werd gewoon de zwakste schakel ;) Meneer Ramos zal wel een afkoopsommetje hebben gekregen.

Neo-242
25 mei 2009, 22:26
Bedoel je Enge tijdens de pre-season testing op Paul Ricard?
EDIT: jama Bram, nu doe je het zelf bij een andere piloot ;) Sorry kon het ni laten :D

http://www.planetlemans.com/2009/03/08/lms-paul-ricard-sunday-afternoon-test-aston-crash/
copyright planetlemans.com, Brecht Decancq

Bramzel
25 mei 2009, 22:31
Busted :blushing:

Darthwillie
25 mei 2009, 23:32
Toch moet ik stiekem wel lachen om de reacties op bijv het AD op de Crash

zo kennen we Jos weer,hij is het nog niet verleerd
[ Citeer ]
Hov - K a/d Z - 25/05/09 - 22:44:02 3244427

Ik hoor z'n fans alweer tegensputteren: maar het lag niet aan hem, het waren de banden, het was de vleugel, hij moest uitwijken, hij blijft toch de beste, niemand anders kan zo hard rijden, hij heeft nooit een eerlijke kans gehad, blablabla..

Die kans moet je wel verdienen en dat doe je niet door constant te crashen, meneer Verstappen!
[ Citeer ]
Paul - Rotterdam - 25/05/09 - 22:38:50 3244420

Volgens mij was het 309 km/uur.
Altijd net iets te hard, daarom werd het nooit wat met z'n carriere.
[ Citeer ]
fietser - den haag - 25/05/09 - 22:38:28 3244419

Tsja, ook Jos kan zich eens verstappen...
[ Citeer ]
motormuis - zwijndrecht - 25/05/09 - 22:37:20 3244414

Ja ja hij is het nog niet verleerd hoor!!
[ Citeer ]
Xinix55 - Leusden - 25/05/09 - 22:29:54 3244403

Hij was wel het snelste van allemaal. Te snel.

Joske toch.
[ Citeer ]
Franske - Maaseik - 25/05/09 - 22:23:50 3244386

Komt het nu eindelijk uit dat hij gewoon niet kan rijden!
[ Citeer ]
Jan - Pijnacker - 25/05/09 - 22:23:10 3244384

Geen spat veranderd, dus.
[ Citeer ]
Marc - NL - 25/05/09 - 22:20:23 3244379

Dus vandaag haalde 'ie niet eens de grindbak? De oorzaak van deze crash is welbekend en heet Jos.
[ Citeer ]
Frank C. - Utrecht - 25/05/09 - 22:16:31 3244370

Niets bijzonders voor ons Joske. Miste net de grindbak.

zag je niet aankomen
[ Citeer ]
Dennis - zwijndrecht - 25/05/09 - 22:06:54 3244354

Zo, hij is weer terug.
[ Citeer ]
Ar - DH - 25/05/09 - 21:56:18 3244324

Hoe bedoelen ze, de oorzaak is niet bekend?
Nou ja, hij is het wel gewend!
[ Citeer ]
Joop - Bergschenhoek - 25/05/09 - 21:54:07 3244317

grint ??
[ Citeer ]
mj - alblasserdam - 25/05/09 - 21:37:21 3244274

Verstappen kan het nog steeds! Ga zo door Jos.
[ Citeer ]
Stefan - Rotterdam - 25/05/09 - 21:36:12 3244267

Verassend!?
[ Citeer ]
Bas - Eindhoven - 25/05/09 - 21:33:38 3244265

Zo kennen we hem :-)
[ Citeer ]
Hendrik - Rijswijk - 25/05/09 - 21:32:36 3244260

nou is het niveau van de gemiddelde reageerder op het AD dieptriest dus niet echt iets om serieus te nemen. Maar wel opvallende dat dit wel het beeld is van Jos bij de gemiddelde kijker. Grindbakspecialist.

MartijnV
26 mei 2009, 00:23
Tjaa, zo gaan ze in NL om met hun sporthelden.
Bij Ritsma werd de laatste jaren ook alleen maar gezegt dat hij moest stoppen.
Bij van Basten zijn ze vergeten dat hij een geweldige voetballer was.

En een verhaal uitlezen kunnen ze aan de reacties te zien ook niet.
Lekker makkelijk kritiek geven. Heb dit weekend Massa en Hamilton ook zien crashen toen de achterkant even blokkeerde. En zij gingen beide vorige jaar nog voor de wereld titel.

Ben nooit fan geweest van Jos, maar wat hij in de F1 heeft gedaan heeft geen een andere NL nog gepresteerd.
Vorig jaar was hij in de Porsche de te kloppen man.
En als je al z´n uitvallen in de F1 bekijkt denk ik dat er veel te wijten is aan de mechaniek.

RSRoy
26 mei 2009, 08:19
Je slaat de spijker op z'n kop Martijn. Diep triest dat er zo wordt omgegaan met onze topsporters...

Ik hoop dat Jos gewoon een mooie prestatie kan neerzetten en wederom iedereen de mond snoeren. En in de autosport maakt elke coureur wel een aantal crashes mee. Beter nu dan in Le Mans :)

joostingh
26 mei 2009, 09:51
Je slaat de spijker op z'n kop Martijn. Diep triest dat er zo wordt omgegaan met onze topsporters...

Ik hoop dat Jos gewoon een mooie prestatie kan neerzetten en wederom iedereen de mond snoeren. En in de autosport maakt elke coureur wel een aantal crashes mee. Beter nu dan in Le Mans :)

Het gaat niet alleen zo met onze topsporters... het is in de NL gewoon niet juist om met je kop boven het maaiveld uit te steken. Want dan ben je meteen arrogant e.d.

Het is de gehele mentaliteit van de NL, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg... Doe eens gek en kijk wat daar van komt. (zoals Jos dus ook doet, grenzen opzoeken!)

Bramzel
26 mei 2009, 09:55
Yep, ook Spyker is daar een mooi voorbeeld van. In Nederland vergruisd en afgeschoten, in andere landen een gewaardeerd statussymbool.

Martijn Mezger
26 mei 2009, 09:59
Spyker is een héél gaaf merk :Y In het begin wist ik niet zo goed wat ik ervan moest denken. Maar het zit heerlijk, het klinkt lekker en wat gaat dat ding hard zeg... Jezus. :P

Schumi rulezzzzz
26 mei 2009, 21:38
Toch moet ik stiekem wel lachen om de reacties op bijv het AD op de Crash

nou is het niveau van de gemiddelde reageerder op het AD dieptriest dus niet echt iets om serieus te nemen. Maar wel opvallende dat dit wel het beeld is van Jos bij de gemiddelde kijker. Grindbakspecialist.

Moet je eens voor de grap op geenstijl kijken, das nog veel erger haha! Zodra de naam Verstappen in NL valt denkt de gemiddelde persoon altijd maar aan één ding: de grindbak. Tis gewoon niet anders...

Ellu
26 mei 2009, 22:24
Moet je eens voor de grap op geenstijl kijken, das nog veel erger haha! Zodra de naam Verstappen in NL valt denkt de gemiddelde persoon altijd maar aan één ding: de grindbak. Tis gewoon niet anders...

Ik op GeenStijl kijken, niets geen artikel over Jos:(.

Oh je bedoeld Spitsnieuws? Daar zaten wel wat fratsen tussen, mooi om te lezen hoe creatief sommige mensen met woorden kunnen zijn.:P

Schumi rulezzzzz
26 mei 2009, 22:32
Ja bedoel ik, allemaal 1 pot nat. Maar inderdaad, ik moet er wel om lachen!

RSRoy
27 mei 2009, 09:38
Jos en Peter kunnen in ieder geval wel goed met elkaar opschieten :)

http://fritsvaneldik.nl/webpost/wp-content/uploads/2009/05/monza25mei09aston-079.jpg

Nog een stukje van Frits van Eldik:

Vandaag Jos alweer een paar keer gesproken en voor de mensen die het interesseert, hij zegt dat het goed gaat. Beetje stijf maar dat is logisch na 15G. Hoewel, voor Jos is dat een tikkie…

Gisteren was een unieke dag. Jos en Peter Kox beiden in een Aston Martin. Dat het gezellig was blijkt wel uit de foto. Ik blijf het zeggen dat het jammer is dat de crash van Jos zoveel aandacht krijgt terwijl het nieuws dat Peter weer rijdt volgens mij belangrijker is. Overigens blijkt het niet de auto te zijn waar Kox Le Mans mee rijdt. Dat valt dan dus weer mee…

Overigens blijft het verbazingwekkend wat de impact van Verstappen is. Zelfs SBS Shownieuws gaan aandacht aan Jos besteden. Alsof hij doodt is… Het waren slechts een paar flinke krassen, kapot plastic en… een scheurtje in de monocoque… Dat laatste maakt het vervelend… Zouden ze ook melden als Sven Kramer bij een training valt en een scheve schaats rijdt..? Dat denk ik wel want hoe vul je anders zo’n programma…

Vraag me af of SBS ook aandacht aan Jos bestede toen hij vorig jaar Le Mans won…

Richard117
27 mei 2009, 16:22
Jos en Peter kunnen in ieder geval wel goed met elkaar opschieten :)

http://fritsvaneldik.nl/webpost/wp-content/uploads/2009/05/monza25mei09aston-079.jpg

Nog een stukje van Frits van Eldik:

Geweldig stukje van Frits van Eldik :thumbup:
Heeft hij echt gelijk in, Jos crasht en ineens is hij overal weer in het nieuws. Maar dat hij idd vorig jaar LMS kampioen, winnaar van de 24h is en nu een contract bij een fabrieksteam getekend heeft lees en hoor je nergens. Uitgezonderd de gespecialiseerde media dan ;)

Robert Saalmink
27 mei 2009, 16:24
Precies, je moet je er gewoon niets van aantrekken denk ik.

Audi heeft de driver line up bekend gemaakt:

Audi confirms line-ups for Le Mans

Audi has confirmed its driver line-up for the three R15 TDIs it hopes will maintain its unbroken run of victories in the 2009 Le Mans 24 Hours.

The crew that scored a dramatic victory in last year's event - Tom Kristensen, Allan McNish and Rinaldo Capello - will be given the chance to defend their crown in the #1 car. While the team has also kept the-all German crew of Lucas Luhr, Mike Rockenfeller and Marco Werner in the #2 car following their third place at Sebring in February.

The #3 squad combines Porsche's double LMP2 American Le Mans Series champions Timo Bernhard and Romain Dumas with Audi regular Alex Premat.

"The 12-hour race at Sebring was a successful dress rehearsal for us," says Audi motorsport boss Dr Wolfgang Ullrich. "That's why we didn't make any changes to the driver teams that competed at Sebring.

"The squad for the third car automatically resulted from this decision. I'm convinced that we've filled the cockpits of all three R15 TDI cars at Le Mans with outstanding racers - also thanks to the two drivers Porsche is providing to us."

Autosport

Erg goed, Dumas en Bernhard konden ook wel eens een shot at victory hebben, snelle gasten.

Darthwillie
27 mei 2009, 21:27
Met alle respect, het gaat idd nergens over die crash maar toen ik dit stukje van Frits van Eldik las moest ik ergens aan denken

Natuurlijk is de crash van Jos koren op de molen van de mensen die er vooral niet bij waren en toch een bijdehante mening willen geven. Feit is dat er niets anders gebeurde dan de ronden er voor maar dat nu ineens twee achterwielen stil stonden….

Jos is altijd duidelijk en eerlijk en dat bleek ook uit de data. Als je een remfout maakt dan blokkeer je naar mijn idee aan het einde van je remmoment. Maar hier was de auto ineens weg direct na het aanraken van het rempedaal. Dat maakt volgens mij het probleem alleen maar groter. Volgens mij wil je weten wat de oorzaak is van dit soort crashes.

Dat het nu net Jos moet overkomen is vervelend en dat het de auto is waarmee Peter Kox in principe Le Mans rijdt maakt het probleem nog vervelender. Als er iemand is die zich klote voelt is het Jos. Dat steekt hij ook niet onder stoelen of banken en belt wel direct met zijn webside om te melden dat hij behalve snel ook gecrasht is. Daar hou ik persoonlijk wel van. Niet om de hete brij heen draaien maar duidelijk, eerlijk en oprecht balen.

Hij belde me net vanuit Brussel. Ook nu was hij weer eerlijk en duidelijk maar vooral ook met zijn werk bezig. Rondetijden doen er niet toe op een dag als vandaag. Hij voelde zich direct thuis in de auto en was vooral lovend over de vergeeflijkheid van de auto. Dat auto’s soms zo hun eigen gang gaan wisten we al en werd vandaag weer eens keihard duidelijk. Blijkbaar had hij in het vliegtuig nog een aantal keer het moment opnieuw beleefd en ging het team bellen met mogelijk nieuwe aanknooppunten.

http://xs136.xs.to/xs136/09064/iraqi_information_minister_small680.jpg

Van Eldik werkt samen met Verstappen is beter in fotograferen dan zijn verhaaltjes :)

Robert Saalmink
28 mei 2009, 14:39
Ik weet niet of deze al voorbij zijn gekomen, dit is de Pescarolo Peugeot HDI:

http://www.endurance-info.com/2009_Le_Mans/00_Test_PeugeotPescarolo_09.jpg

http://www.endurance-info.com/2009_Le_Mans/00_Test_PeugeotPescarolo_03.jpg

http://www.endurance-info.com/2009_Le_Mans/00_Test_PeugeotPescarolo_06.jpg

http://www.endurance-info.com/2009_Le_Mans/00_Test_PeugeotPescarolo_04.jpg

Bron: Endurance-info.com

Peter
28 mei 2009, 14:41
Mooie livery op de Peugeot, beter dan de fabriekswagens, maar ik kan maar niet wennen aan dat gekke neusje....

W@llierossi
28 mei 2009, 14:47
Bijzonder fraai... :thumbup:

Richard117
28 mei 2009, 15:35
Maar het blijft een diesel.... :p

joostingh
28 mei 2009, 15:51
Maar het blijft een diesel.... :p

Dat maakt niet uit, als hij maar hard gaat!

W@llierossi
28 mei 2009, 15:56
Dat maakt niet uit, als hij maar hard gaat!

Dat brengt mij op een vraag: is dit dezelfde spec 908 als het fabrieksteam rijdt of is het een 2008 chassis?

Robert Saalmink
28 mei 2009, 16:01
Dat brengt mij op een vraag: is dit dezelfde spec 908 als het fabrieksteam rijdt of is het een 2008 chassis?

Het heeft -wat ik ervan heb begrepen- alle wijzigingen van de 2009 versie behalve de motor, dat is een 2008 spec.

Niellie
30 mei 2009, 14:30
http://www.nusport.nl/wp-content/uploads/FC_Knudde/360/knud2a.jpg
http://www.nusport.nl/wp-content/uploads/FC_Knudde/360/knud2c.jpg

Richard117
30 mei 2009, 17:15
Heeft Jos het toch ver geschopt, in een F1 Ferrari crashen ;)

TheRealms
30 mei 2009, 19:40
Wat een mooie wagen die peugeot zeg!! :D

Richard117
2 juni 2009, 13:25
Voor iedereen die naar Le Mans gaat heeft clubarnage.com weer een hele mooie Le Mans guide gemaakt. http://www.clubarnage.com/caguide/
Is ook leuk leesvoer voor mensen die thuis blijven, maar wellicht dat info over de campings en lokale supermarkten enzo voor hun wat minder zinvol is. Maar wie weet raak je wel verslaafd door deze guide :p

Robert Saalmink
3 juni 2009, 19:36
Peugeot maakt de rijders line up bekend. Ook interessant is om te lezen welke effecten de recente reglementswijzigingen hebben op de auto:

Peugeot has confirmed its driver line-up ahead of its bid to win the Le Mans 24 Hours on June 13-14.

Nicolas Minassian, Pedro Lamy and Christian Klien will team up together for the first time in the #7 car, having been part of three different crews in last year's race.

Stephane Sarrazin and Sebastien Bourdais will be reunited in the #8 car, following their second place finish in 2007, and will be joined by Franck Montagny.

Meanwhile, Marc Gene will be partnered with team newcomers David Brabham and Alexander Wurz in the #9 machine, as he was in the Le Mans Series race at Spa last month.

The French manufacturer is bidding to win the event at the third attempt with its 908 HDi after finishing runner-up to Audi's R10 TDi for the last two years.

Peugeot Sport technical director Bruno Famin explained the changes the team has had to make ahead of this year's race.

"The ACO's measures mean a drop in engine power because our car must run with a smaller air restrictor, the diameter of which has come down from 39.9mm to 38.3mm," he said.

"We have paid special attention to aerodynamics too. The regulations dictate a smaller rear wing, the width of which has come down from 2 to 1.6 metres. We have consequently had to revise the overall package in order to rebalance the car by reducing front downforce. This explains the new front-end bodywork we will be running for the first time at Le Mans.

"Then in April the ACO forced us to carry 30kg of ballast and that has had a significant impact on the resistance of certain mechanical parts, notably suspension and brake components. Lastly, the fuel filler pipe is narrower and that will add almost three seconds to fuel stops.

"Meanwhile, the requirement for closed cars to have air conditioning to prevent the cockpit temperature from exceeding 32C has called for the incorporation of a power take-off at the end of the gearbox to drive the compressor."

Autosport

Dr.Nono
4 juni 2009, 19:08
"Meanwhile, the requirement for closed cars to have air conditioning to prevent the cockpit temperature from exceeding 32C ...."

Echt waar? Is dat nu verplicht? Dat heeft nog lang geduurd zeg! Dit lijkt me toch een hele logische regel aangezien de temperaturen in die dingen echt belachelijk op kunnen lopen.

Captain Slow
4 juni 2009, 19:57
Alleen heeft Audi er geen last van, dat bakkie is namelijk open:)

Richard117
5 juni 2009, 00:20
Die regel is er altijd al geweest. En die geldt ook voor de open auto's.
Hoe je het doet mag je zelf weten, dus met airco of door ventilatie. Maar je krijgt van de organisatie een sensor in je auto om de temperatuur te meten. Deze wordt op hoofdhoogte en buiten een luchtstroom geplaatst.
Zodra de sensor losgekoppeld is of wanneer de temperatuur te hoog wordt, wordt de wagen uit de wedstrijd gehaald tot het probleem verholpen is;)

Bramzel
5 juni 2009, 00:21
Die regel is er altijd al geweest. En die geldt ook voor de open auto's.
Hoe je het doet mag je zelf weten, dus met airco of door ventilatie. Maar je krijgt van de organisatie een sensor in je auto om de temperatuur te meten. Deze wordt op hoofdhoogte en buiten een luchtstroom geplaatst.
Zodra de sensor losgekoppeld is of wanneer de temperatuur te hoog wordt, wordt de wagen uit de wedstrijd gehaald tot het probleem verholpen is;)

Niet altijd, pas de afgelopen 2 jaar.

Richard117
5 juni 2009, 00:26
Niet altijd, pas de afgelopen 2 jaar.

Altijd was misschien niet de goede woordkeuze, bedoelde iig te zeggen dat het niet iets nieuws was :)

RSRoy
5 juni 2009, 07:57
Ook Austin Martin heeft de line-up voor de 3 auto's bekend gemaakt.

Jos Verstappen zal tijdens de 24 Uur van Le Mans samen met Anthony Davidson en Darren Turner uitkomen in de Aston Martin LMP1 met nummer 008. De beiden Britten waar Jos op 13 en 14 juni 2009 de cockpit mee deelt, zijn ervaren en snelle coureurs.
Davidson is een voormalig Formule 1 testrijder en coureur die bovendien al eerder samenwerkte met het team. In 2003 kwam de 30-jarige "Ant" uit in de GT klasse. Eerder dit jaar mocht hij het prototype van AMR testen. Ook Turner (35 jaar) is geen onbekende binnen Aston Martin Racing. In 2007 en 2008 won hij nog de 24-uurs race op Le Mans in een GT1 auto van AMR. Dit jaar heeft Turner de Le Mans Series races in de Aston Martin LMP1 gereden.

Aston Martin Racing gaat met drie auto's de strijd aan in de LMP1 klasse waarin maar liefst twintig auto's aan de start zullen verschijnen. De 007 Aston Martin wordt bezet door de Tsjechen Jan Charouz en Tomas Enge en de Duitser Stefan Mücke. Onze landgenoot Peter Kox deelt samen met Stuart Hall (Groot-Brittannië) en Harold Primat (Zwitserland).

Markie
5 juni 2009, 14:59
Ook Austin Martin heeft de line-up voor de 3 auto's bekend gemaakt.
:thumbup: :thumbup:

MartijnV
5 juni 2009, 19:45
Jos heeft wel de juiste mensen in het team zitten.
Davidson heeft bij mij wel indruk gemaakt als 3de rijder van Honda.
En turner heeft ook genoeg 24 uurs mee gemaakt.
Erg benieuwt hoe dit gaat verlopen.

Ook voor kox, al zie ik die wagen meer als een dark horse binnen het team.
Niet bedoeld voor een topuitslag maar wel een wagen die bedoeld is om de finish te halen.

Flyer
5 juni 2009, 23:28
Jos heeft wel de juiste mensen in het team zitten.
Davidson heeft bij mij wel indruk gemaakt als 3de rijder van Honda.
En turner heeft ook genoeg 24 uurs mee gemaakt.
Erg benieuwt hoe dit gaat verlopen.

Ook voor kox, al zie ik die wagen meer als een dark horse binnen het team.
Niet bedoeld voor een topuitslag maar wel een wagen die bedoeld is om de finish te halen.

Klopt. Gisteren Peter Kox gesproken en van zijn wagen moet je niet veel verwachten. Het is niet de sterkste bezetting en overall genomen hebben ze de minste 'seat time'. Het is tevens de wagen die de klap heeft meegemaakt op Monza, dus er zal op Le mans nog veel werk moeten worden verricht op de auto optimaal te krijgen. Maar Prodrive kennende zal er alles aan worden gedaan. Het is tevens de auto die gewoon z'n rondjes moet maken en er na 24 uur nog gewoon behoort te zijn. Voor Peter zelf is het lang geleden dat hij sportscars heeft gereden. De Racing for Holland Talkline Lola was de laatste, maar voor een professional als Peter maakt dat niet heel veel uit.

Schumi rulezzzzz
6 juni 2009, 22:57
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van die Aston Martins? Als je de combi Verstappen/Davidson in je auto hebt zitten kan je er niet vanuit gaan dat de heren rustig aan zullen doen, dus ik vraag me erg af in hoeverre die wagens daar tegen kunnen.
Volg de LMS niet op de voet, dus kenners hoe groot is de kans dat de Aston Martin #008 meedoet voor de overwinning en niet al na 3 uur met een rokende motor langs de kant staat?

Flyer
7 juni 2009, 10:23
Ik denk niet dat de AM mee doen voor de totale overwinning. Er doen 9 diesels mee, die op papier sneller zouden moeten zijn. Niet allemaal hebben ze even sterke papieren, denk bijvoorbeeld aan de Kolles Audi's. Geen van de rijders daar heeft eerder op Le Mans gereden, dus dat is niet in hun voordeel.

De AM zijn denk ik wel best of de rest (Niet diesels). Maar ook hier geldt dat je een Oreca en een Pescarolo niet moet uitsluiten. De Verstappen AM zal zeker vanaf de vlag de druk er maximaal opzetten. Strategisch zal Prodrive in de vorm van team manager George Howell Chapell verschillende troeven uitspelen. De 24 uur van tegenwoordig is meer een sprint race van 24 uur.

Wat wel een belangrijke rol zal spelen is het bandengebruik/slijtage. Er mogen slechts twee monteurs banden wisselen. Kun je dus dubbel of triple stinten op een setje dan bespaar je daar een hoop tijd mee in de pit. Hoe dat zit bij AM heb ik geen idee van.

Stefan van Renselaar
7 juni 2009, 11:00
Vergeet het verbruik ook niet he. Peugeot moest vorig jaar een extra stop maken voor brandstof, waarmee ze toen de race verloren.

(als ik me het goed herinner)

Darthwillie
7 juni 2009, 11:39
De Kolles Audi's zouden ze toch achter zich moeten kunnen houden lijkt me. Die wagen is niet meer doorontwikkeld en ze worden dit jaar toch nog iets geknepen op Le Mans?

Danny Kappen
7 juni 2009, 11:43
De Kolles Audi's zouden ze toch achter zich moeten kunnen houden lijkt me. Die wagen is niet meer doorontwikkeld en ze worden dit jaar toch nog iets geknepen op Le Mans?

Kolles presteert het hele seizoen al voor geen meter, en met de rijders die ze er nu op hebben zitten gaan ze AMR, Oreca en Pesca niet bij kunnen houden.

Bramzel
7 juni 2009, 16:55
Het ligt niet aan de rijders, die kunnen stuk voor stuk goed sturen. Het ligt aan het feit dat die R10 al geen makkelijke wagen was om te besturen, en dat met die smallere achtervleugel al helemaal niet beter is geworden. In de nieuwe AutoVisie legt Albers uit dat het ding zonder waarschuwing gaat en dan ook niet meer te houden is, beetje a la de bandenphysics in GTR1 zeg maar. Je zag dat de fabrieksrijders er de afgelopen jaren in het ALMS met de brede achtervleugel soms al last mee hadden, kan je dan nagaan wat een smallere achtervleugel daarmee doet.

Captain Slow
7 juni 2009, 18:19
Hmm, dan mag men dat voor de DRES wel eens gaan aanpakken. Wat ik ook probeer dat ding blijft netjes de bocht in en uit gaan:innocent:

Maargoed, ik ben toch benieuwd wat deze editie van Le Mans ons gaat brengen. Ik hoop echt op een gevecht dat er op Sebring ook was.:thumbup:

Richard117
7 juni 2009, 21:32
Ik moet nog maar zien of de diesels wel net zo veel sneller zullen zijn als in het verleden.
Vergeet niet dat de regels voor de Diesels gedurende het seizoen aangepast zijn en dat het voor Audi met de R15 bv pas de eerste keer gaat zijn dat ze onder deze nieuwe regels gaan rijden.
Ze hebben een grotere restrictor gekregen om ze iets af te remmen, de tank is een paar liter kleiner geworden waardoor ze vaker moeten gaan stoppen dan voorheen en de diesels hebben een minimum gewicht dat 30kg hoger is geworden.
Van Peugeot hebben we de laatste jaren gezien dat die niet altijd betrouwbaar zijn en dat er nog weleens fouten gemaakt worden. Audi rijdt pas de 2e race met de R15 en voor het eerst onder de aangepaste regels. De Kolles Audi komt heel het seizoen al niet in de buurt van de andere diesels en snelste benzines. De Pescarolo Peugeot is ook maar afwachten, Pescarolo heeft alles altijd goed onder controle maar de Peugeot is nieuw voor hun. Dus allemaal vraagtekens bij de Diesels.
Dan de benzines. De Pescarolo's zitten er eigenlijk altijd wel goed bij, iets dat ze in Barcelona en Spa ook weer bewezen door op racesnelheid in de buurt van de winnende Peugeot te blijven. Ze menen zelf dat ze met betere coureurs zelfs gewonnen zouden hebben.
De Aston Martin heeft vorig jaar, met Charouz als proefkonijn, al bewezen qua snelheid absoluut de snelste benzine te zijn. De race werd alleen verpest door een crash, maar van technische problemen was geen sprake. Reden genoeg voor Aston Martin om dus als fabrieksteam te komen. En in dit LMS seizoen doen ze het ook al goed en nog paar goede rijders aangetrokken.

Ik durf op dit moment mijn geld nergens op te zetten. Er zijn teveel vraagtekens hoe iedereen er op dit moment voor staat. Maar ik acht de benzines zeker niet kansloos tegen de diesels. We zullen zien wat er gebeurt, er zijn in deze klasse zoveel variabelen die allemaal succesvol kunnen zijn. Dat maakt het mooi :thumbup:

RSRoy
8 juni 2009, 08:17
Ik ben de gehele zaterdag niet thuis dus dan kan ik niks zien van Le Mans maar ik hoop toch als ik zondag ochtend / middag de tv aan zet dan de Austin Martins toch lekker vooraan mee doen.

Komen de trainingen en kwalificatie trouwens ook op tv?

Robert Saalmink
8 juni 2009, 08:48
Motors TV was andere jaren altijd vandaag al aan het uitzenden met de technische keuringen en zo. Maar ik weet niet zeker of ze dat dit jaar ook doen.

Robert Saalmink
8 juni 2009, 09:31
Altijd leuk voor de sfeer: de eerste foto's vanaf het circuit. Zie: http://www.endurance-info.com/version2/news-detail.php?VARnewsID=1447 Allemaal nog mooi schoon en ongeschonden...

En niet lelijk, een groene team Essex livery:

http://www.endurance-info.com/version2/images/news/2009_LM_00_samedi_Essex.JPG