View Full Version : 24 Heures Du Mans - Le Mans/LMS/ALMS
Bramzel
13 juni 2010, 13:56
Yep, toch wel terminaal inderdaad. Opvallend toch dat ze zoveel technische problemen hebben. Vorig jaar leken ze alles onder controle te hebben en de wagen zou na 4 jaar toch wel redelijk bulletproof moeten zijn. Jammer voor de strijd, maar als Audi-fan kan ik alleen maar blij zijn!
Joost van den Heuvel
13 juni 2010, 13:57
Jammer. Al is het niet gek dat de wagen die veel harder gaat dan de rest (en ook nog eens veel harder dan de zuster auto's) het op een gegeven moment begeeft.
Ik hoop echt dat Audi volgend jaar met een gesloten wagen komt, want ik vind open proto's maar lelijk.
Rudy Cuppen
13 juni 2010, 13:59
Moet nu team Oreca nu een podium binnenhalen om Peugeot te redden :(
Moet kunnen, iets minder als 1 min achter de nr.7 Audi:thumbup:
Markie
13 juni 2010, 13:59
Yep, toch wel terminaal inderdaad. Opvallend toch dat ze zoveel technische problemen hebben. Vorig jaar leken ze alles onder controle te hebben en de wagen zou na 4 jaar toch wel redelijk bulletproof moeten zijn. Jammer voor de strijd, maar als Audi-fan kan ik alleen maar blij zijn!
Ze hebben de engine flink aangepakt, vandaar het tempo, maar waarschijnlijk ook de problemen?
Kim Van Der Stichelen
13 juni 2010, 14:00
Peugeot moet zich gewoon diep schamen vind ik, geen enkele van de 3 wagens aan de finish door technische problemen kan gewoon niet, hoe je het ook draait of keert. Ik baal er van dat Audi em wint maar Peugeot verdiende het niet.
Stefan van Renselaar
13 juni 2010, 14:02
(en ook nog eens veel harder dan de zuster auto's) het op een gegeven moment begeeft.
Alle Peugeots hebben problemen gehad.
De een had dus eerst al technische problemen, de twee die gewoon stopte met werken, de drie waar de suspension afbreekt en de vier waar ook de suspension afbreekt. Dat gebeurde dan op tijdstippen dat de Peugeots redelijk rustig konden rijden.
Mathijs
13 juni 2010, 14:05
Peugeot moet zich gewoon diep schamen vind ik, geen enkele van de 3 wagens aan de finish door technische problemen kan gewoon niet, hoe je het ook draait of keert.
Eensch, wel jammer, was wel spannend. Maar als Audi fanboy hier ook wel gewoon blij dat het weer een mooi Audi podium wordt.
Joost van den Heuvel
13 juni 2010, 14:06
Alle Peugeots hebben problemen gehad.
De een had dus eerst al technische problemen, de twee die gewoon stopte met werken, de drie waar de suspension afbreekt en de vier waar ook de suspension afbreekt. Dat gebeurde dan op tijdstippen dat de Peugeots redelijk rustig konden rijden.
Nja, die suspension problemen hebben iets minder met snelheid te maken, lijkt me.
En van de 2 heb ik niet gezien wat er gebeurd is. Maar de 1 rijdt al sinds ze de dynamo vervangen hebben (beetje een suffigheid om zoveel tijd mee te verliezen) als een dolle rond. Veel harder dan de rest. Veel 3:19s en 3:20s.
Bramzel
13 juni 2010, 14:06
Ze hebben de engine flink aangepakt, vandaar het tempo, maar waarschijnlijk ook de problemen?
Het snelheidsverschil was dusdanig groot dat ze de motoren prima wat terug hadden kunnen schroeven en desondanks nog steeds sneller waren geweest dan de Audi's. Wat dat betreft gewoon een dikke fail voor Peugeot.
Maar as said, als Audi-fan hoor je mij niet klagen ;) Jammer dat het met een lelijke auto en dito livery moet gebeuren (die van vorig jaar was mooier) maar winst is winst!
Rudy Cuppen
13 juni 2010, 14:13
Eensch, wel jammer, was wel spannend. Maar als Audi fanboy hier ook wel gewoon blij dat het weer een mooi Audi podium wordt.
Ook wel mee eens, jammer dat de spanning nu weg is:closedeyes:
Laten we ook de 009 Lola Aston Martin niet vergeten, die gaat naar een 5e plaats straks:thumbup:
Stefan van Renselaar
13 juni 2010, 14:15
Wat is er trouwens met de 008 Aston aan de hand?
Rudy Cuppen
13 juni 2010, 14:26
Die zag ik om een uurtje of 10 tegen de banden staan volgens mij.
Daarna terug strompelend naar de pits met een scheef staan rechter voorwiel.
Darthwillie
13 juni 2010, 14:36
Denk dat peugeot een podium of een complete uitval krijgt
Rudy Cuppen
13 juni 2010, 14:36
Wordt nog spannend met die Orca Peugeot, gaat akelig hard rond met een 3:19:074
Rudy Cuppen
13 juni 2010, 14:37
Hij gaat pitten denk ik.
Nu dus;)
Rudy Cuppen
13 juni 2010, 14:41
009 Aston 5e plek nu:thumbup:
CuqeBaqer
13 juni 2010, 14:45
Volgende peugeot naar de klote !
Bramzel
En dat is 4! Bye Bye Peugeot!
Joost van den Heuvel
Bah. :(
(maar ja, als je 3:19s gaat rijden :X)
TV kan wel uit nu. Nul spanning over.
Darthwillie
Denk dat peugeot een podium of een complete uitval krijgt
uitval dus, ziek zijn ze er van
Stefan van Renselaar
13 juni 2010, 14:46
Mooi gedaan Peugeot, geen enkele auto komt aan de finish..
Rudy Cuppen
Jaja ik zie rook en vuur bij de nr. 4 Oreca.
Niet normaal dit alle 4 eruit nu:huh1:
Niels Tieman
Plof! Wat een geweldige sof van Peugeot dit jaar.
Stefan van Renselaar
13 juni 2010, 14:47
uitval dus, ziek zijn ze er van
Ja, maar dit kan ook gewoon niet.. Hun winnen Le Mans vorig jaar en dan komt er dit jaar geen enkele aan de finish..
Maar de kansen dat de Spyker aan het einde van de race op 75% van de leider zit worden zo wel groter :thumbup:
Rudy Cuppen
Gaat dan de 009 een 3de plek pakken;):lol:
Neo-242
Wat een afgang voor Peugeot. Alleen de niet-fabriekswagen rijdt nog rond nu.
Zo zie je ook maar dat de zware pace van al die ex F1-rijders in hun auto's geen winst garandeert. Zijn ze weer niet een beetje te hard van start gegaan ook?
Bramzel
13 juni 2010, 14:48
Wat een afgang voor Peugeot. Alleen de niet-fabriekswagen rijdt nog rond nu.
Zo zie je ook maar dat de zware pace van al die ex F1-rijders in hun auto's geen winst garandeert. Zijn ze weer niet een beetje te hard van start gegaan ook?
Ehm, de niet-fabriekwagen is net ook geploft ;) Alle Peu's zijn er nu uit.
Darthwillie
13 juni 2010, 14:49
Toch vind ik het wel mooi, ze zijn niet gaan consolideren maar vol in de aanval gegaan. Ik houdt er wel van de dood of de gladiolen!
Toch is het wel bizar, Peugeot is al 3 jaar de snelste en toch maar 1 overwinning. Dan moet je toch eens naar je kwaliteitscontrole kijken
Bramzel
13 juni 2010, 14:51
Toch vind ik het wel mooi, ze zijn niet gaan consolideren maar vol in de aanval gegaan. Ik houdt er wel van de dood of de gladiolen!
Tsja, mooi of dom? Het is juist dat slopende tempo wat ze genekt heeft.
Kim Van Der Stichelen
13 juni 2010, 14:54
Mischien komt Peugeot volgend jaar met ene kleine update, net zoals Audi nu de Audi R15 plus heeft, zien we mischien straks een Peugeot 908 Fail. Hebben ze wel verdiend :innocent:
Bramzel
13 juni 2010, 14:55
Kwam Peu volgend jaar niet met een nieuwe wagen net als Audi ivm de nieuwe reglementen? Of is dat pas 2012?
Darthwillie
13 juni 2010, 15:00
4 worden hebben ze ook niets aan, dus ja dan kun je er voor kiezen vol te gaan of hope dat de audi breekt. Om te zien was het in ieder geval mooier. :)
Niels Tieman
13 juni 2010, 15:06
En daar gaat een Aston Martin (009). Wat een enorme sloot aan uitvallers.
Rudy Cuppen
13 juni 2010, 15:06
Neeeeeeeeeee niet de 009:cursing:
Joost van den Heuvel
13 juni 2010, 15:07
Gaat dan de 009 een 3de plek pakken;):lol:
Lijkt me niet.
Hm, gaat Peugeot zo toch nog 4e eindigen? :P
Rudy Cuppen
13 juni 2010, 15:10
Lijkt me niet.
Alles wat maar enig sinds in de buurt van een Audi komt gaat kapot:surrender::lol::lol:
Rudy Cuppen
13 juni 2010, 15:11
Ga ff een rondje fietsen nu met de kleine meid.
Alvast van harte aan Audi:thumbup:
Bramzel
13 juni 2010, 15:12
En daarom ben ik dus zo'n fan van Audi en Corvette. Niet de snelsten maar over het algemeen wel redelijk bulletproof en gewoon hun eigen race rijden en zich niet laten opfokken. Helaas voor Corvette zat het er dit jaar niet in, maar Audi lijkt toch loon naar werken te krijgen.
Wel mooi voor Hughes de Chaunac; als troostprijs toch nog best of the rest met zijn eigen auto (de Oreca AIM).
Joost van den Heuvel
13 juni 2010, 15:14
De GT2 Corvettes waren anders niet echt bulletproof.
Ah, de Peugeots hebben ze nu toch van de Chrono gehaald. Je moet daadwerkelijk finishen om in de eindklassering terecht te komen?
Stefan van Renselaar
13 juni 2010, 15:15
Hm, gaat Peugeot zo toch nog 4e eindigen? :P
Nee, want je moet van het laatste uur 75% rijden om jezelf te kunnen classificeren.
Bramzel
13 juni 2010, 15:17
Klopt, en dat gaf ik ook aan. Vorig jaar overigens ook niet, met 1 van de 2 autos uitgevallen. Maar als je het over het algemeen kijkt kan je ze toch aardig bulletproof noemen.
Bramzel
13 juni 2010, 15:21
Mooi commentaar van Tom Kristensen; 'Ones pain is the others gain, that's LeMans'.
Overigens ook een compliment voor de ProSpeed Porsche; allemaal gentlemen drivers (Van Splunteren / Hommerson / Machiels) maar geen fouten makend, stabiel rijdend en p7 in GT2 :)
Bramzel
13 juni 2010, 15:27
Zeer interessante opmerking van Alesi daar; 'Next year we'll be back with a new car so we'll see'. Waar ik uit opmaak dat a) dit niet Alesi's laatste 24h optreden was en b) de 458 dus inderdaad wordt ingezet volgend seizoen.
Mossel
13 juni 2010, 15:39
Weet jij dan precies wat er kapot is gegaan?
Bramzel
13 juni 2010, 15:40
Bij 3 van de 4 de motor. Kan een constructiefout zijn, maar het tempo zal er niet bij geholpen hebben?
Mossel
13 juni 2010, 15:46
Bij 3 van de 4 de motor. Kan een constructiefout zijn, maar het tempo zal er niet bij geholpen hebben?
ja ok maar wat is er kapot gegaan ? kijk als het de turbo is (wat ik inschat) bijvoorbeeld dan heeft het tempo er niet zo veel mee maken maar is het vaak de olie het probleem.
Levert Total ook de olie ??? :closedeyes: om de hoeveel uur krijgen die LMP's nieuwe olie ?
W@llierossi
13 juni 2010, 15:50
ja ok maar wat is er kapot gegaan ? kijk als het de turbo is (wat ik inschat) bijvoorbeeld dan heeft het tempo er niet zo veel mee maken maar is het vaak de olie het probleem.
Levert Total ook de olie ??? :closedeyes: om de hoeveel uur krijgen die LMP's nieuwe olie ?
Bij Radio Le Mans hadden Hughes Chamberlain te gast. Aangezien zowel de 1 als de 4 in de outlap stilvielen, kwamen zij tot de theorie dat Peugeot de auto teveel pushte tot in de pitstraat, dat de auto door het stilstaan vervolgens veel te warm werd en dan in de outlap problemen kreeg.
Als ze dat op hadden kunnen lossen door de auto in de laatste sector van de outlap iets tempo terug te laten nemen, dan moet ik Bram inderdaad bijvallen dat het een domme fout lijkt. Een ezel stoot zich immers... etc...
Stefan van Renselaar
13 juni 2010, 15:55
Wel jammer dat er nu een nieuw afstandsrecord komt :(
Mossel
13 juni 2010, 15:59
Bij Radio Le Mans hadden Hughes Chamberlain te gast. Aangezien zowel de 1 als de 4 in de outlap stilvielen, kwamen zij tot de theorie dat Peugeot de auto teveel pushte tot in de pitstraat, dat de auto door het stilstaan vervolgens veel te warm werd en dan in de outlap problemen kreeg.
Als ze dat op hadden kunnen lossen door de auto in de laatste sector van de outlap iets tempo terug te laten nemen, dan moet ik Bram inderdaad bijvallen dat het een domme fout lijkt. Een ezel stoot zich immers... etc...
ja volgens mij is de turbo droog gelopen wat dan weer een olie probleem is
Darthwillie
13 juni 2010, 16:07
Wel jammer dat er nu een nieuw afstandsrecord komt :(
maar ook indrukwekkend met 4 safetycars, twee extra chicanes en volgens mij 2 extra bochten op de baan :blink:
gijs van Lennep ging met 400 over de mulsanne met zonder die twee chicanes.
Stefan van Renselaar
13 juni 2010, 16:12
maar ook indrukwekkend met 4 safetycars, twee extra chicanes en volgens mij 2 extra bochten op de baan :blink:
gijs van Lennep ging met 400 over de mulsanne met zonder die twee chicanes.
Ja, het moest er ooit eens van komen, maar ik had gewoon liever een Nederlander gehad die dat record heeft.
Maar dan Michelinmannetje net :laugh:
Sander Hogendoorn
13 juni 2010, 16:12
met zonder
:crash:
Pure speculatie. In relatie tot hun kwalificatiepace reden de Peugeot's niet zo heel veel sneller dan de Audi's. Het is maar zeer de vraag of er werkelijk een causaal verband bestaat tussen het technisch malheur en de gereden pace. Maar goed, op een gegeven moment kun je als Peugeot niet anders dan aanvallen en -en dat ben ik met Wilfred eens- dan is het gewoon mooi dat je tot op het bot gaat (ik geloof zelfs 7 tiende sneller dan de pole tijd voor Loic Duval).
Zelfde geldt voor de Risi Ferrari en de Corvette's. Pure smaakmakers. Heel spijtig dat het allemaal niet zo mag zijn, maar als toeschouwer kan ik daar van genieten. Niet van Audi's die hun rondjes draaien en zonder al teveel drama de overwinning pakken. Dik verdiend, begrijp me goed, maar ik snap niet hoe je daar als toeschouwer fan van kunt zijn. Dan kan ik net zo goed aan het einde van de race even de uitslag erbij pakken om vast te stellen of Audi gewonnen heeft. De race zelf is dan het aanzien niet echt waard.
Overigens doet men er niet zo geheimzinnig over dat de 430 volgend jaar vervangen wordt voor de 458.
Joost van den Heuvel
13 juni 2010, 16:34
Zelfde geldt voor de Risi Ferrari en de Corvette's. Pure smaakmakers. Heel spijtig dat het allemaal niet zo mag zijn, maar als toeschouwer kan ik daar van genieten.
Dat gevecht was idd het hoogtepunt van deze Le Mans. Ronde na ronde stuivertje wisselen. :thumbup:
Zeker. En dan is het hartstikke mooi voor de jongens van Felbermayer Proton dat zij er uiteindelijk met de overwinning vandoor gaan (ook hier: dik verdiend) maar als toeschouwer koop ik daar heel wat minder voor.
Bramzel
13 juni 2010, 17:15
Pure speculatie. In relatie tot hun kwalificatiepace reden de Peugeot's niet zo heel veel sneller dan de Audi's.
Maar goed, op een gegeven moment kun je als Peugeot niet anders dan aanvallen en [...] dan is het gewoon mooi dat je tot op het bot gaat (ik geloof zelfs 7 tiende sneller dan de pole tijd voor Loic Duval).
Spreek je hier jezelf niet tegen?
Zelfde geldt voor de Risi Ferrari en de Corvette's. Pure smaakmakers. Heel spijtig dat het allemaal niet zo mag zijn, maar als toeschouwer kan ik daar van genieten.
Uiteraard geniet ik daar net zoveel van ;)
Niet van Audi's die hun rondjes draaien en zonder al teveel drama de overwinning pakken. Dik verdiend, begrijp me goed, maar ik snap niet hoe je daar als toeschouwer fan van kunt zijn. Dan kan ik net zo goed aan het einde van de race even de uitslag erbij pakken om vast te stellen of Audi gewonnen heeft. De race zelf is dan het aanzien niet echt waard.
Tsja, verschil van opvatting denk ik. Jij vind het mooi om ze a la sprintrace te zien knokken, ik kan er net zoveel van genieten dat een team zich niet laat opfokken door de Peu's en geroutineerd zijn eigen plan volgt. En daarmee vervolgens ook wint. Idem met de Felbermayr's; leuk dat teams een snelle pace en mooie gevechten laten zien, maar uiteindelijk draait het tijdens een evenement als de 24u van LeMans toch om betrouwbaarheid, stabiliteit en uit de problemen blijven. En ik kan er weer van genieten als teams dat ook daadwerkelijk bereiken. 't Blijven toch 24 uren, en geen WTCC.
Ieder zijn ding zullen we maar zeggen :)
Spreek je hier jezelf niet tegen?
Nee, ik bedoelde de pace toen Peugeot nog niet aan hoefde te vallen.
Zie ook dit bericht op autosport.com
http://www.autosport.com/news/report.php/id/84457
Tsja, verschil van opvatting denk ik. Jij vind het mooi om ze a la sprintrace te zien knokken, ik kan er net zoveel van genieten dat een team zich niet laat opfokken door de Peu's en geroutineerd zijn eigen plan volgt. En daarmee vervolgens ook wint. Idem met de Felbermayr's; leuk dat teams een snelle pace en mooie gevechten laten zien, maar uiteindelijk draait het tijdens een evenement als de 24u van LeMans toch om betrouwbaarheid, stabiliteit en uit de problemen blijven. En ik kan er weer van genieten als teams dat ook daadwerkelijk bereiken. 't Blijven toch 24 uren, en geen WTCC.
Ik heb heel veel respect voor de overwinningen van Audi en Porsche. Als liefhebber van het spelletje neem ik toch mijn pet af voor de deelnemers die keer op keer laten zien dat ze het spelletje goed door hebben. Maar als toeschouwer beleef ik toch het meeste kijkplezier aan het 'spectaculaire' aspect van het racen en kunnen degenen die mij dat kijkplezier bezorgen, op mijn sympathie rekenen.
Dat gezegd hebbende: ik denk dus niet dat Peugeot en Audi met zulks verschillende visies van start gingen. Als Peugeot was blijven rijden, dan zouden zij evengoed zonder al teveel drama een 1-2-3 hebben gescoord. Wat er uiteindelijk ook is misgegaan bij Peugeot, het is een feit dat ze keihard onderuit zijn gegaan.
Zelfde geldt voor Risi en de Corvettes. Ze waren sneller dan alles wat daar achter reed in GT2 en ik geloof niet dat zij nou zo veel harder waren voor het materiaal. Maar zeker weten doen we het nooit.
Robert Saalmink
14 juni 2010, 16:41
Het was heerlijk :D wat een drama voor Peugeot. Zo erg gun je het ze nu ook weer niet. In tranen waren ze daar, en terecht. Wel verheugde ik me nog even op de strijd tussen #7 en #4, maar ook dat mocht niet zo zijn. Ik zal later uitgebreid verslag uitbrengen.
Richard117
14 juni 2010, 21:33
Ook weer thuis, en wat een heerlijke uitslag. Hoewel ik geen fan van de Diesels ben gun ik het Audi toch meer dan Peugeot. Peugeot heeft zich na Spa gek laten maken door Audi. Audi reed daar in Le Mans trim, dus met oa een low downforce auto. Ze zaten daar dichterbij de Peugeots dan verwacht en dat heeft Peugeot zenuwachtig gemaakt. Ze zijn met een sneller blok gekomen voor Le Mans maar hebben daar simpelweg een gok mee genomen en verloren. Heel zwaar verloren.
Ik was al geen Peugeot fan maar na Wurz/Gene/Davidson tegen gekomen te zijn op het circuit en geprobeerd te hebben een praatje te maken werd dat nog minder. Davidson nam wel ff de moeite voor een praatje, maar dat was gewoon een standaardtextje. Wurz en Gene zijn gewoon 2 oude chagrijnen, net zoals Nigel Mansell, Albers en Fisichella ;)
Alzen, Priaulx, Coronel, Bleekemolen, Alesi, Kristensen en McNish daarentegen zijn echt super vriendelijk en heel makkelijk te benaderen :thumbup:
Heb iets van 3000 foto's om uit te zoeken, dus het kan ff duren voor ik hier iets kan laten zien :p
Compleet verslag volgt dus nog....
Robert Saalmink
14 juni 2010, 21:42
Ze op het circuit tegenkomen is weer wat anders, vaak zijn ze dan gewoon druk. Tijdens de rijdersparade is het al allemaal wat relaxter.
Richard117
14 juni 2010, 21:48
Ze op het circuit tegenkomen is weer wat anders, vaak zijn ze dan gewoon druk. Tijdens de rijdersparade is het al allemaal wat relaxter.
Op maandag en dinsdag middag op het moment dat ze bochten checken of in de pitstraat een beetje relaxen ;)
Dan is het lekker rustig en hebben de coureurs meestal ook wel tijd, met de parade lopen er duizenden mensen rond. Dan hebben ze niet echt de tijd hoor :)
Robert Saalmink
14 juni 2010, 21:51
Het is mijn indruk. Die gasten staan daar soms een uur te wachten tot ze aan de beurt zijn voor die parade. De BMW mannen stonden gewoon wat te ouwehoeren met de mensen daar.
Overigens stond Mika Salo naast ons een biertje te drinken op dat terras. Had natuurlijk toch niets meer te doen ;) Xavier Maassen kwam ook nog even langs. Ach, geniet ervan, dit is Le Mans, in de F1 is het allemaal veel erger.
Ik was al geen Peugeot fan maar na Wurz/Gene/Davidson tegen gekomen te zijn op het circuit en geprobeerd te hebben een praatje te maken werd dat nog minder.
Ach kom, die lui zijn ook gewoon aan het werk. Je doet net alsof ze verplicht zijn om jou te entertainen met een praatje. De ene keer zullen ze wat toeschietelijker zijn dan de andere keer. Het zijn net mensen.
Richard117
14 juni 2010, 23:03
Ach kom, die lui zijn ook gewoon aan het werk. Je doet net alsof ze verplicht zijn om jou te entertainen met een praatje. De ene keer zullen ze wat toeschietelijker zijn dan de andere keer. Het zijn net mensen.
Tsja dat zal allemaal wel, maar anderen kunnen het wel. Dus de ene coureur bouwt meer sympathie op als de ander. Als er 8 coureurs zijn die wel gedag zeggen met langslopen (terwijl we ze nog niet eens gezien hadden ;)) of een praatje maken en er zijn er 3 die chagrijnig doen, dan is voor mij de keuze makkelijk voor wie ik sympathieker vind ;)
Alvast wat foto's genomen op niet standaard momenten:
Praatje met McNish op de dinsdag, waar hij in dat mooie Schotse accent al vertelde dat die Peugeot's "much too aggressive for 24h" waren.
http://i8.photobucket.com/albums/a42/Richard118/Le%20Mans%202010/IMG_7450.jpg
Later op de dag McNish nog een keer toen hij een rondje over het circuit was joggen :blink:
http://i8.photobucket.com/albums/a42/Richard118/Le%20Mans%202010/IMG_7485.jpg
Dr. Ullrich en Tom Kristensen hadden het rondje op de fiets gedaan en wilden voor mij en 3 Denen wel even poseren voor het reuzenrad.
http://i8.photobucket.com/albums/a42/Richard118/Le%20Mans%202010/IMG_7486.jpg
Ook nog de dinsdag waar Bleekemolen even wou poseren bij een stuk Spyker
http://i8.photobucket.com/albums/a42/Richard118/Le%20Mans%202010/IMG_7489.jpg
Robert Saalmink
15 juni 2010, 02:24
Leuk :)
Ik lees op Planetlemans dat Audi dit jaar het afstandsrecord van Gijs van Lennep uit 1971 gebroken heeft. Moet een van de langst staande records zijn geweest!
Ja, stond op naam van Van Lennep en Helmut Marko (sinds de GP van Turkije ineens wereldberoemd).
Neo-242
16 juni 2010, 18:58
Ik was al geen Peugeot fan maar na Wurz/Gene/Davidson tegen gekomen te zijn op het circuit en geprobeerd te hebben een praatje te maken werd dat nog minder. Davidson nam wel ff de moeite voor een praatje, maar dat was gewoon een standaardtextje. Wurz en Gene zijn gewoon 2 oude chagrijnen, net zoals Nigel Mansell, Albers en Fisichella ;)
Nonsens, tijdens de 1000 km van Spa waren Wurz, Gene, Davidson erg vriendelijk en joviaal. Iedereen zal wel eens een slechte dag hebben, of een dag waarin ie de aandacht kotsbeu is. Hoe zou je zelf zijn...
Richard117
16 juni 2010, 19:43
Nonsens, tijdens de 1000 km van Spa waren Wurz, Gene, Davidson erg vriendelijk en joviaal. Iedereen zal wel eens een slechte dag hebben, of een dag waarin ie de aandacht kotsbeu is. Hoe zou je zelf zijn...
Dat jij andere ervaringen hebt wil niet zeggen dat mijn ervaring nonsens is ;)
Misschien hadden ze inderdaad een slechte dag oid (ik had het nl ook totaal niet van Wurz verwacht), maar net zoals zij gewoon mensen zijn ben ik dat ook. En is het dus logisch dat ik ze niet sympathiek vind als ze ook niet aardig terug doen.
Bramzel
17 juni 2010, 00:54
Dat jij andere ervaringen hebt wil niet zeggen dat mijn ervaring nonsens is ;)
Misschien hadden ze inderdaad een slechte dag oid (ik had het nl ook totaal niet van Wurz verwacht), maar net zoals zij gewoon mensen zijn ben ik dat ook. En is het dus logisch dat ik ze niet sympathiek vind als ze ook niet aardig terug doen.
Logisch? Kortzichtig noem ik dat. Als jij iemand in een hokje stopt op basis van 1 halve ontmoeting tenminste...
Jeroen Ursem
17 juni 2010, 01:22
Peugeot Sport Total Peugeot 908 HDi FAP, ik snap nu waar dat fap voor staat :p (dumpert-taal)
http://www.supercars.net/gallery/119513/2435/936260.jpg
Aardige set foto's trouwens hier:
http://www.supercars.net/gallery/119513/2435/1.html
en hier ook (uiteraard)
http://www.ultimatecarpage.com/gallery/21141/Welcome-to-Le-Mans.html
Dat zijn de betere foto's :D
Richard117
17 juni 2010, 10:02
http://www.ultimatecarpage.com/gallery/21141/Welcome-to-Le-Mans.html
Daar heb ik op de heenweg onderweg nog een auto van zien rijden, ik meen dat het een Citroën C5 was. :thumbup:
Jeroen Ursem
17 juni 2010, 14:00
Daar heb ik op de heenweg onderweg nog een auto van zien rijden, ik meen dat het een Citroën C5 was. :thumbup:
Als het goed is een stationwagen (die had hij toen in engeland in ieder geval nog) :)
Richard117
17 juni 2010, 14:36
Als het goed is een stationwagen (die had hij toen in engeland in ieder geval nog) :)
klopt :)
Medusa
19 juni 2010, 17:16
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs502.ash1/29711_10150221085400265_545295264_12741055_52954_n .jpg
Robert Saalmink
19 juni 2010, 17:22
Ghehheh :) hier nog een:
Martijn Mezger
20 juni 2010, 16:41
http://log.autogespot.com/06-2010/biro/37.jpg
Typisch gevalletje Le Mans gekte :lol:
Robert Saalmink
22 juni 2010, 11:04
Lol :)
Wat interessante feitjes over deze Le Mans editie:
In the fastest race in Le Mans history Audi achieved its ninth triumph. Key facts on the historic Le Mans exploit of the brand with the four rings.
With its ninth victory Audi has equalized Ferrari in the roll of honor of the endurance classic which has been held since 1923. Only Porsche with 16 wins (in 60 events) is even more successful. In total, 24 different marques are on the list of winners.
Audi’s track record at the Le Mans 24 Hours is impressive: the brand achieved its nine exploits in just twelve events (rate of wins: 75 percent). Audi clinched 23 out of 36 possible podium places (64.9 percent).
With 39 entrants since 1999, Audi achieved 31 finishes (79.5 percent), nine of which were victories, five were second places and nine were third places.
For the team of Reinhold Joest this was the eleventh victory at the Le Mans 24 Hours and the seventh with Audi. If the exploits by Dauer Racing (1994) and Bentley (2003), in which the team was involved as well, are included in the count, Joest Racing has recorded as many as 13 Le Mans successes.
In all of its twelve Le Mans commitments Audi achieved a podium result.
For the brand with the four rings this was the fourth one-two-three exploit after 2000, 2002 and 2004. For the first time an automobile manufacturer managed to clinch a one-two-three win with diesel-powered cars at Le Mans.
If Bentley’s 2003 exploit when a TFSI engine developed by Audi Sport was used is included in the tally, then highly efficient Audi technology has been victorious in ten of the last eleven Le Mans races. For all ten successes Audi Head of Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich has been responsible.
For the fifth consecutive time a diesel-powered vehicle won at Le Mans. Four diesel victories are credited to Audi’s TDI technology (2006 to 2008 and 2010).
After 2001 (TFSI) and 2006 (TDI) Audi won at Le Mans with new technology for the third time: in 2010 turbo-chargers with VTG (Variable Turbine Geometry) were used.
With an average speed of 225.228 km/h the 78th edition was the fastest in the history of the race. The other two Audi R15 TDI cars, as well, surpassed the so far best mark from the year 1971 (222.304 km/h) with 224.659 km/h and 223.524 km/h.
The victorious Audi R15 TDI designated as car number “9″ completed a total of 397 laps. Having covered a distance of 5,410.713 kilometers, it broke the 1971 record set by Dr. Helmut Marko and Gijs van Lennep in the Porsche 917 (5,335.313 km). At that time, the Le Mans circuit had no chicanes.
Despite the extremely high average speed the winning car consumed just 43.43 liters per 100 kilometers of diesel fuel on average – more than 10 percent less as at Audi’s first Le Mans victory in 2000 when the average was just 208.660 km/h.
The winning car completed the entire distance with only eleven sets of Michelin tires (including an additional set required due to a slow puncture shortly before the end of the race). This meant that on average 491.9 kilometers were driven on a single set of tires. In 2009 the tires had to been changed about every 330 kilometers – a clear sign for the high efficency of the “R15 plus.”
In total, the victorious Audi R15 TDI pitted 33 times. The pit stop time was just barely 20 minutes. The replacement of the right-hand outside mirror (approx. 20 seconds) was the only unscheduled work, plus an additional tire change as a result of a slow puncture just before the end of the race.
The victorious Audi R15 TDI (chassis number R15-204) was the leading car on 133 of the 397 laps.
The fastest lap of an Audi R15 TDI in the race was driven by André Lotterer at 3m 21.541s on lap 334. This meant he was quicker than Mike Rockenfeller was on the fastest qualifying lap of an Audi R15 TDI (3m 21.981s).
At an average age of 29, Timo Bernhard (29), Romain Dumas (32) and Mike Rockenfeller (26) were the youngest driver trio to have clinched an Audi victory at Le Mans.
At 26, Mike Rockenfeller is the youngest Audi driver to have the Le Mans 24 Hours.
Tom Kristensen in his 14th race at Le Mans clinched his eleventh podium position – eight of which were victories (record) and three were third places.
A total of eleven drivers have won at Le Mans in an Audi up to now: Seiji Ara (1 victory with Audi), Timo Bernhard (1), Frank Biela (5), Dindo Capello (1), Romain Dumas (1), Tom Kristensen (6), JJ Lehto (1), Allan McNish (1), Emanuele Pirro (5), Mike Rockenfeller (1) and Marco Werner (3).
Timo Bernhard is the only racer so far to have won the 24-hour races at Le Mans, Daytona and the Nürburgring and only the seventh driver in history to have entered his name in the winners lists of Le Mans, Daytona and Sebring.
Mike Rockenfeller is the first driver since 1988 (Jan Lammers) to have won the 24-hour races at Daytona and Le Mans in the same year.
In total, this was the 27th Le Mans victory for a German brand and the 51st for an open-top vehicle.
It was only the third time in the history of the race that a vehicle with a V10 engine won.
After Frank Biela (1999), Marco Werner (2002) and Christijan Albers (2009), Oliver Jarvis was the fourth Audi driver to be awarded the “Rookie of the year” title for the fastest qualifying time set by all Le Mans rookies.
For Audi’s tire partner Michelin this was the 19th Le Mans victory and the 13th consecutive one since 1998.
For the second time in a row (just the fifth since 1923 in total) the car designated as number “9″ won at Le Mans.
Planetlemans.com
Mathijs
22 juni 2010, 11:59
Wow, met Nederlands tintje in de factlist: Jan Lammers, Christijan Albers en Gijs van Lennep worden genoemd!
Maar erg impressive om zo de facts van Audi te zien. Vooral deze twee alinea's
Audi’s track record at the Le Mans 24 Hours is impressive: the brand achieved its nine exploits in just twelve events (rate of wins: 75 percent). Audi clinched 23 out of 36 possible podium places (64.9 percent).
With 39 entrants since 1999, Audi achieved 31 finishes (79.5 percent), nine of which were victories, five were second places and nine were third places.
Robert Saalmink
25 juni 2010, 17:39
Oh no...........
Prototypes to adopt F1-style fins
Le Mans prototypes will have to carry Formula 1-style fins from 2011.
The move, decided following a CFD study by Delta Motorsport, is the latest attempt to prevent LMP1 cars from getting airborne during spins or accidents.
Nick Carpenter, who led the research, said: "We found that bigger is better. The point at which the fin starts to become effective is different on open and closed cars, but once you get above a certain height, it works on both.
"The size of the fin overcomes any effect of differences in sidepod or wheelarch geometry between cars."
Autosport
Captain Slow
25 juni 2010, 19:29
Voor de sponsors wel leuk, want e ris niet super veel ruimte op die auto's. Maar mooie look gaat helaas wel verloren nu:)
Captain Slow
26 juni 2010, 01:13
Deze dingen:)
http://img685.imageshack.us/img685/9017/104870.jpg (http://img685.imageshack.us/i/104870.jpg/)
die 'platen' achter de engine cover bedoel je?
Neo-242
26 juni 2010, 13:35
zoiets dus:
http://i46.tinypic.com/2ce6igx.jpg
http://i50.tinypic.com/ri81tt.jpg
Ronduit afschuwelijk!
Captain Slow
26 juni 2010, 14:56
:blink: Die zijn echt lelijk ja:blink:
Captain Slow
27 juni 2010, 16:18
Audi is niet meer zo koppig als het gaat om een closed car. Komt Peugeot trouwens met een nieuwe auto volgend seizoen?
www.autosport.com
Audi considering closed-top car
Thursday, June 17th 2010, 08:52 GMT
Le Mans winner Audi is considering a coupe body shape for its next LMP1 car, this week's AUTOSPORT magazine reveals.
Audi Sport boss Wolfgang Ullrich has hinted that he no longer considers it viable to return to the Le Mans 24 Hours with a open-top car.
His comments suggest that the R18 built to the new-for-2011 rulebook will follow Peugeot's lead and be a coupe.
Ullrich explained that one of the advantages of an open car had been during pitstops. The change in sporting rules slowed tyre changes at the start of last season has removed that.
"If you take pure performance, it is clear that the efficiency of a closed car is much better," he said. "One of the advantages of an open car has now been removed, so we must look at both concepts.
"We pushed hard with the ACO for the rulebook to give concepts the same chance, but this does not seem to be the case."
Robert Saalmink
28 juni 2010, 10:20
Audi rijdt nu met die V10 TDI een stukje zuiniger dan Peugeot met de V12 HDI, dus het kan maar zo dat ze daar iets nieuws gaan ontwikkelen.
ARGTV3V6TB
7 juli 2010, 19:56
Audi is niet meer zo koppig als het gaat om een closed car. Komt Peugeot trouwens met een nieuwe auto volgend seizoen
iedereen komt met nieuwe autos, komen nieuwe regelementen aan voor volgend jaar. meer hybride shit enzo (kers of electromotoren) althans dat zeiden ze tijdens de 24h van le mans...
Captain Slow
7 juli 2010, 20:02
hmm ok. Ben benieuwd:)
Joost van den Heuvel
7 juli 2010, 20:39
Jan Lammers is al een tijdje bezig met een elektrische prototype (en een elektrische race klasse). Zou grappig zijn als ie over een paar jaar weer op Le Mans verschijnt als manager van een "elektrisch team". :)
@ verplichte vinnen:
Had niet gedacht dat dat zou helpen tegen het opstijgen van prototypes. Lelijk is het iig wel. In ieder geval, als ze (relatief) zo groot zijn als op een F1 wagen.
Robert Saalmink
11 juli 2010, 21:44
Peugeot identifies Le Mans problems
Peugeot has identified the cause of the failures that wrecked its Le Mans 24 Hours bid this year.
The 908s were in a dominant position for much of the race, but all three works cars and the ORECA example were all forced to retire, handing victory to arch-rival Audi.
Three of the Peugeots went out with similar engine problems, and the team's chief engineer Bruno Famin said these had been traced to the new conrods used for the 2010 race, and a combination of circumstances that led to them being overloaded.
"As far as the engines are concerned, it didn't take us long to confirm that all three engines suffered the same problem, i.e. conrod failure, although the cylinders that were affected were different," he explained.
"Further investigation has just revealed that the particularly severe conditions encountered at Le Mans in June led to excessive overload of the V12s in question.
"Indeed, the track benefited from high levels of grip this year, so the engines spent longer at full throttle than we expected. At the same time, the weather stayed cool and, unlike previous years, the air/air intercoolers did not become clogged up. The filling of the combustion chambers remained extremely efficient throughout, which in turn meant that the performance delivered by the engines was particularly high.
"Okay, the conditions were the same for all competitors, but we were running new conrods this year. That said, they had undergone thorough testing on the bench and during the numerous on-track simulations we carried out upstream of the race.
"We didn't observe the slightest problem with them during any of these test sessions, so there was nothing to suggest that we were closer to the limit than we had imagined. As it turned out, the race conditions tipped us to the wrong side of that limit.
"Having contested the Le Mans 24 Hours three times, we had every faith in our processes. The evidence now points to the fact that this wasn't the case and that despite our growing experience, it is very difficult to master absolutely everything.
"The conditions we face at Le Mans differ every year, as do the constraints to which the cars are subjected. It is clear that we need to reinforce our validation procedures."
He added the the suspension problem that halted the #3 car earlier in the race was due to a production issue with the chassis.
"We have found a quality-related problem concerning the production of the tub at the point where the lower front-right suspension wishbone is attached to the chassis," said Famin.
"This is the same tub that won the 2009 Le Mans 24 Hours and the 2010 1,000km de Spa-Francorchamps, and - like every 908 chassis – is regularly inspected at the factory using sophisticated tools that enable us to detect ageing or damage to the carbon.
"The problem in this case, however, was due to a totally undetectable defect which resulted in a premature and sudden failure of the mounting point."
Autosport.com
Robert Saalmink
22 juli 2010, 16:55
Lola toont hun 2011 LMP2: http://www.autosport.com/news/report.php/id/85402
Bramzel
23 juli 2010, 13:41
Ik blijf die Lola's lelijke modellen vinden die er ook traag uit zien. Zet zo'n Lola naast een andere Proto en 't is net alsof je naar een 10 jaar oud model zit te kijken.
Robert Saalmink
29 juli 2010, 13:47
En nu ook de coupé: http://www.autosport.com/news/report.php/id/85621
Net als de open versie met die 'vin' er al op.
Bramzel
29 juli 2010, 13:48
Yep, maar die vin is ook verplicht vanaf volgend jaar he.
Robert Saalmink
17 augustus 2010, 22:37
Hier dan alsnog mijn foto's van de 24u van Spa dit jaar. Het zijn er niet zoveel, maar alsnog leuk :)
Allereerst GT1, was dit jaar niet meer dan een support act :(
http://lh5.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgf-wXa5I/AAAAAAAAAFM/na7rn-sMHUI/IMG_6717-border.jpg
http://lh3.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrggOsAbiI/AAAAAAAAAFQ/QnuTDHdt1_Q/IMG_6724-border.jpg
http://lh4.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrggLTJerI/AAAAAAAAAFU/LG0YYHfXj1c/IMG_6742-border.jpg
http://lh5.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrggSWN7TI/AAAAAAAAAFY/phsZ1apYh1Q/IMG_6749-border.jpg
http://lh4.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrggYfg73I/AAAAAAAAAFc/B4J87ucBAA8/IMG_6757-border.jpg
http://lh6.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgmL4TdiI/AAAAAAAAAFg/fmRuMwYeDMg/IMG_6762-border.jpg
Onscherp maar toch, gewoon omdat het kan :p
http://lh5.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgmjLMMcI/AAAAAAAAAFk/iUlS6qwf154/IMG_6767-border.jpg
http://lh3.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgmzkVoJI/AAAAAAAAAFo/Wfdjc2MHD7Q/IMG_6773-border.jpg
http://lh6.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgnMknkwI/AAAAAAAAAFs/5WDhY8fVOJE/IMG_6781-border.jpg
http://lh6.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgneHurKI/AAAAAAAAAFw/9V7Nf3jsIaM/IMG_6783-border.jpg
True story! :D
http://lh3.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgxBXUOkI/AAAAAAAAAF0/VoDdoO5otzM/IMG_6784-border.jpg
Dan de GT2. Het was inmiddels bewolk en licht regenachtig nu en dan. Wel waren er enkele mooie liveries:
http://lh5.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgxUSBQrI/AAAAAAAAAF4/s4qt_rEhK38/IMG_6839-border.jpg
http://lh3.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgxauP2PI/AAAAAAAAAF8/JqkLcWzq2dM/IMG_6850-border.jpg
Altijd mooi, die sfeer bij de 24u. Paddock lekker druk, volgepakt met tentjes, heerlijk.
http://lh5.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgxtNwcjI/AAAAAAAAAGA/_b4trIwmQak/IMG_7002-border.jpg
De regen zette eindelijk door, dus sprays op de Kemmel:
http://lh6.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgx_kM5ZI/AAAAAAAAAGE/gAs1uEDKEz4/IMG_7023-border.jpg
http://lh3.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrg3BGE35I/AAAAAAAAAGI/7TiX46RR0Z0/IMG_7026-border.jpg
En met de avondzon recht tegen je in geeft dat leuke plaatjes:
http://lh3.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrg3eR7TXI/AAAAAAAAAGM/Pr8W-UU1UMM/IMG_7035-border.jpg
http://lh3.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrg3uzCCNI/AAAAAAAAAGQ/LRg6jBKuKtg/IMG_7039-border.jpg
Inmiddels werd het donker, en dat is toch nog steeds knap lastig :(
http://lh3.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrg3jNab1I/AAAAAAAAAGU/eevAHr0z9Po/IMG_7109-border.jpg
http://lh4.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrg4CG96GI/AAAAAAAAAGY/rSBUT7TIC2A/IMG_7112-border.jpg
http://lh3.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrg-f7POHI/AAAAAAAAAGc/_5mYTeGlt7g/IMG_7134-border.jpg
http://lh6.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrg-nlNEcI/AAAAAAAAAGg/wqAP--OJLFE/IMG_7138-border.jpg
http://lh5.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrg-4l_jVI/AAAAAAAAAGk/9OyNEkVQz1k/IMG_7140-border.jpg
http://lh6.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrg-xV4p2I/AAAAAAAAAGo/ptkwX9lTBsQ/IMG_7160-border.jpg
Stefan Kollee
17 augustus 2010, 22:42
Rivage is een mooi plekje, komen ze mooi "langzaam" aankarren. Zelfs tijdens de F1 had je genoeg tijd om een goeie foto te maken. En je staat mooi op dat heuveltje over dat hek heen te kijken! Weten jullie nog meer mooie plekjes op Spa?
Robert Saalmink
17 augustus 2010, 22:52
Ja, zorg dat je bij Stavelot de buitenkant van de baan aanhoudt en loop dan richting Fagnes en Pouhon. Staat alleen een laag hekje, dus je kunt mooi de auto's laag pakken:
http://farm2.static.flickr.com/1012/4596738486_ab66b2372c_z.jpg
http://farm2.static.flickr.com/1159/4596738308_eb1ebe90ae_z.jpg
Bramzel
18 augustus 2010, 00:41
Weet iemand hier waarom die R8's tijdens de 24u van Spa met GT2 nummerplaten rondreden ipv GT3?
Robert Saalmink
18 augustus 2010, 00:45
Het was inderdaad een beetje vreemd. Ze stonden wel als GT3 ingeschreven, qua snelheid deden ze niet echt onder voor de GT2's.
Joost van den Heuvel
18 augustus 2010, 00:46
Onscherp maar toch, gewoon omdat het kan :p
http://lh5.ggpht.com/_iRqDA7DVyAA/TGrgmjLMMcI/AAAAAAAAAFk/iUlS6qwf154/IMG_6767-border.jpg
Dat lijkt me tegen de regels. Zo heb je extra koeling! :innocent:
Martijn Mezger
18 augustus 2010, 00:56
Zijn verschillende soorten als ik het goed heb.
Bij de 24H van de Ring strijdt de R8 ook met de GT3RSR in "GT2"?
Richard117
23 augustus 2010, 12:03
Historische dag gisteren, wat in de ALMS al een paar jaar lukt is gisteren ook hier in Europa gelukt. De LMP2 Strakka HPD heeft op de Hunagaoring de overall overwinning gepakt, nadat ze ook al de overall pole hadden. Dus het is echt op snelheid gelukt. Bovendien waren de plaatsen 2 t/m 6 ook voor LMP2 auto's.
Nou was het met maar 5 LMP1's ook niet echt een sterk bezet veld, ook de GT1 had maar 2 inschrijvingen.
Robert Saalmink
23 augustus 2010, 12:05
Ik las het inderdaad :) Maar op snelheid ging het toch niet helemaal. Ze hebben wel strak gereden hoor, dat wel. De pole was een stunner, dat ook. Maar in de race werden ze al vrij snel toch door LMP1's voorbij gestoken. De diverse LMP1's, waaronder Peugeot, vielen uiteindelijk terug door problemen.
Richard117
23 augustus 2010, 12:24
Ik las het inderdaad :) Maar op snelheid ging het toch niet helemaal. Ze hebben wel strak gereden hoor, dat wel. De pole was een stunner, dat ook. Maar in de race werden ze al vrij snel toch door LMP1's voorbij gestoken. De diverse LMP1's, waaronder Peugeot, vielen uiteindelijk terug door problemen.
Klopt op racepace waren ze langzamer(2sec geloof ik), maar als je de pole tijd rijdt heb je de pure snelheid toch wel.
Joost van den Heuvel
12 september 2010, 14:28
Geweldige start van de 1000km van Silverstone.
Audi gestart vanaf de 1e rij, met daarachter de Peugeots, maar bij de start gaat Davidson in de Peugeot al voorbij aan de Audi #8 (die in de opwarmronde overigens spinde). De Peugeots zetten daarna de Audis vol onder druk en na een 9tal ronden gingen zowel Davidson als de Oreca Peugeot voorbij aan de Audi voor hun neus (profiterend van wat achterblijvers/een foutje).
edit:
Ai, McNish moet de #7 Audi langs/op de baan parkeren. Daar gaat de spanning...
Kim Van Der Stichelen
30 oktober 2010, 17:04
Peugeot heeft getest met de Sharkfin, ziet er niet zo slecht uit door de paintjob :)
Moeten ze zo laten ipv van te spuiten :)
http://www.endurance-info.com/version2/news-focus-5595.html
Bramzel
31 oktober 2010, 02:01
Die sharkfin vind ik niet zo spannend, ik vind die nieuwe deep-dish voorvelgen veel spannender. Bredere voorbanden?
ARGTV3V6TB
31 oktober 2010, 17:02
lijkt net of ze een mdf plank erop hebben gemonteerd, kenne ze dat niet gewoon mooi in de body laten overlopen net als in de f1 ;)
Richard117
9 november 2010, 23:25
We hebben het in de Formule 1 steeds over team orders. Ik zit net de LMS in Zhuhai te kijken waar vlak voor het einde de Audi vlak achter de Peugeot zit. Ze laten de 2e Peugeot, die een paar ronden achter ligt, een aantal hele langzame ronden rijden om er tussen te komen en de Audi op te houden.
Het is niet de eerste keer dat ze bij Peugeot zulke smerige spelletjes spelen. Bovendien maakten de Peugeot coureurs wederom fouten toen ze onder druk kwamen, dat moet daar echt veranderen hoor willen ze het volgend jaar weer 24uur vol gaan houden.
Captain Slow
10 november 2010, 00:08
Ik heb het gezien ja. Ik vod het zelf ook behoorlijk smerig ja.
Robert Saalmink
10 november 2010, 01:03
Netjes is anders, maar het is en blijft ook een teamsport. Zolang het niet tegen de regels is...
Richard117
10 november 2010, 16:04
Netjes is anders, maar het is en blijft ook een teamsport. Zolang het niet tegen de regels is...
Ja het is wel een teamsport, maar dit is te vergelijken met dat de ene voetballer de keeper vastpakt zodat de ander zo naar het doel kan lopen.
Dat lijkt me toch niet de bedoeling van een teamsport. Hoewel het ook niet fair is, kan ik dan wel meer begrip opbrengen voor de manier waarop Ferrari het in de F1 doet. Onderling van positie wisselen, dat komt toch al heel anders over als moedwillig in de weg gaan rijden.
Robert Saalmink
10 november 2010, 16:07
Geen idee van voetbal, ik weet niet of het reglementair is toegestaan om een keeper vast te houden? Dat kan wel het verschil zijn met wat Peugeot deed.
Richard117
10 november 2010, 16:09
Geen idee van voetbal, ik weet niet of het reglementair is toegestaan om een keeper vast te houden? Dat kan wel het verschil zijn met wat Peugeot deed.
:lol: Dat is waar ook.
Maar nee, dat is niet toegestaan. Je mag elkaar bij voetbal niet vast pakken.
Bramzel
10 november 2010, 18:11
't Is vergelijkbaar met wat Vettel na de safetycar deed in Hongarije, en die werd er voor bestraft...
Bramzel
8 december 2010, 14:02
Eerste foto van de 458 GT2 in development is opgedoken. Ziet er nog erg ruw uit, maar het begin is er!
http://farm6.static.flickr.com/5087/5241092119_7fdf335b7d_o.jpg
Bron (http://axisofoversteer.blogspot.com/2010/12/ferrari-458-gt2-first-picture.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FIIuhR+%28Axis+Of+O versteer%29)
Pingguest
8 december 2010, 14:52
Wat een mooie auto!
Niels Tieman
8 december 2010, 15:09
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant vind ik hem wel mooi, aan de andere kant klopt er iets niet. Misschien is het een kwestie van wennen. :)
Bram Van Der Stichelen
8 december 2010, 15:22
functionaliteit boven schoonheid hé :p
Lijkt me een beetje opgeblazen, maar dat ie snel zal gaan is een feit!
Richard117
8 december 2010, 15:56
Ik vind hem erg gaaf :thumbup:
Joost van den Heuvel
8 december 2010, 16:32
Mooi hoor. :D
Wordt er buiten de ALMS nog veel GT2 gereden trouwens?
De FIA GT2 reed dit jaar alleen op Spa geloof ik.
Robert Saalmink
8 december 2010, 16:38
LMS en 24u van Le Mans ook he.
Joost van den Heuvel
8 december 2010, 16:40
Ja natuurlijk. :)
Richard117
8 december 2010, 16:51
Mooi hoor. :D
Wordt er buiten de ALMS nog veel GT2 gereden trouwens?
De FIA GT2 reed dit jaar alleen op Spa geloof ik.
Fia GT2 had afgelopen jaar geloof ik maar 2 inschrijvingen :p
De afscheiding van de GT1 is daar de oorzaak van. Alle aandacht (TV uitzendingen etc) gaat naar de Fia GT1. Rijden in de FiaGT2 schijnt net zo duur te zijn als de FiaGT1 maar de GT3 auto's doen niet veel onder voor de GT2, maar is wel veel goedkoper. Vandaar dat veel teams afgehaakt zijn bij de FiaGT2.
Overigens is de GT Open onofficieel het Europese GT2 kampioenschap ;)
Toch blijf ik het vreemd vinden dat in de GT races de GT1 heel populair is en de GT2 dus niet. Maar als je dan naar de (A/E)LMS kijkt, dan is de GT1 weer slecht bezet en rijden er juist heel veel merken in de GT2.
Ik zou graag de MC12 en Nissan GTR in Le Mans zien hoor :D
Bramzel
8 december 2010, 16:53
Toch blijf ik het vreemd vinden dat in de GT races de GT1 heel populair is en de GT2 dus niet. Maar als je dan naar de (A/E)LMS kijkt, dan is de GT1 weer slecht bezet en rijden er juist heel veel merken in de GT2.
GT2 niet populair? Da's alleen bij het FIAGT zo vanwege de slechte opzet die ze dit seizoen hadden voorgesteld. Als je naar alle andere kampioenschappen kijkt blijft GT2 booming.
Richard117
8 december 2010, 17:01
GT2 niet populair? Da's alleen bij het FIAGT zo vanwege de slechte opzet die ze dit seizoen hadden voorgesteld. Als je naar alle andere kampioenschappen kijkt blijft GT2 booming.
Dat zeg ik toch ook?
Joost van den Heuvel
9 december 2010, 17:53
Hm, ik dacht dat ze bij de LMS met verplichte coupes zouden komen. Is dat onder druk van Audi weer afgeketst of zo?
Anyway, de nieuwe Aston Martins worden zoiets:
http://www.lemans24uur.nl/wp-content/uploads/2010/12/Aston-Martin-LMP1-2011.jpg
Bron: http://www.lemans24uur.nl/?p=7962
Ik word er nu niet bepaald warm van. Geef mij maar die Aston Martin coupes.
http://www.planetlemans.com/wp-content/themes/tma/images/uploads/2009/04/470-007amr-bcn1-mtc.jpg
Robert Saalmink
9 december 2010, 18:04
Mooi moment voor een nieuwe thread voor 2011: http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=1084
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.