View Full Version : Filmpjes
Robert Saalmink
2 februari 2009, 12:06
Zelfs ik weet niet of dit hier in The Paintshop moet staan, maar omdat het uiteindelijk met grafische bewerking te maken heeft vind ik het hier beter passen dan in 'algemeen'.
Ik zie hier natuurlijk nog al eens fraaie filmpjes voorbij komen. Ik heb het zelf wel eens geprobeerd, maar 10 seconden film wordt dan 500MB en zodra ik fraps aanzet gaat de framerate in het spel naar 4 of zo. Bovendien kom ik niet echt ver met het nabewerken, sterker nog: dat heb ik nog nooit gedaan omdat het niet lukte :(
Dit kan niets anders betekenen dan dat ik iets verkeerd doe, want andermans filmpjes zien er schitterend uit. Volgens mij is het een kwestie van even weten hoe je de te gebruiken programma's in moet stellen en gebruiken. Dus is mijn vraag: kan iemand eens een step-by-step schrijven van hoe een filmpje te maken vanuit een race replay? Dat is niet alleen voor mij handig maar ook voor degenen die dat willen gaan oppikken: die kunnen het dan mooi hier eens terug zoeken.
PS: het gaat me niet om een complete race review, maar bijv. even een bepaalde situatie eruit pikken om dat bijv. hier in het forum te tonen.
joostingh
2 februari 2009, 12:10
Wanneer je het met fraps wil opnemen raad ik je aan om deze op half size te zetten. groter heb je namelijk toch niet nodig.
En aangezien jij in 1680*1050 werkt...
Programma's heb je verschillende voor, Adobe Premiere is de meest geavanceerde.
Robert Saalmink
2 februari 2009, 12:11
Ik heb nooit gezegd dat ik het met fraps wil opnemen, ik dacht dat dat zo moest :)
Dat bedoel ik dus.
Fr3d
2 februari 2009, 13:24
Wanneer je het met fraps wil opnemen raad ik je aan om deze op half size te zetten. groter heb je namelijk toch niet nodig.
En aangezien jij in 1680*1050 werkt...
Programma's heb je verschillende voor, Adobe Premiere is de meest geavanceerde.
en de frame rate van fraps naar 30, zo doe ik het.
Ik gebruik daarbij voor de bewerking Pinaccle-studio.
Niet de meest ingewikkelde maar goed genoeg!
Als je dezelde programmals gebruikt wil ik je via msn wel verder helpen.
een stap-by-stap gaat te veel tijd in zitten om dat goed duidelijk met plaatjes etc op te zetten.
Een filmpje maken ( samenvatting van van een hele race) duurt al snel minimaal 1 dag
Robert Saalmink
2 februari 2009, 13:29
Precies, de bewerking, ik heb echt geen idee wat ik moet bewerken om een filmpje van 500 MB naar bijv. 80MB te krijgen. Lang zat voor 10 seconden lijkt me. Het liefst gebruik ik een gratis programma.
Een step-by-step kost inderdaad veel tijd, ik zie het dan ook als nuttig voor mensen die het later willen raadplegen. Het hoeft er ook niet a la minute op te staan ;)
Maar ik zal je sowieso wel even op MSN benaderen.
LUDO-B
2 februari 2009, 13:32
Een step-by-step kost inderdaad veel tijd, ik zie het dan ook als nuttig voor mensen die het later willen raadplegen.
Maar ik zal je sowieso wel even op MSN benaderen.
Ja, ik zou het ook wel willen weten hoe men dat doet.:)
Sander Hogendoorn
2 februari 2009, 15:34
Voor simpele filmpjes gebruik ik fraps om het op te nemen (met de instellingen zoals hierboven al gezegd). Als ik bv. een filmpje van 1:30 maak (hotlap bv.) dan wordt het fraps bestand ongeveer 2-3 GB groot.
Vervolgens importeer ik het filmpje in Windows Moviemaker, sleep het naar beneden waar je ze neer moet zetten, en ga ik naar 'file -> publish movie'. Daar kan je zelf de resolutie/grootte etc. kiezen.
Als je het bewaart in een redelijk goede kwaliteit wordt het uiteindelijk ongveer 50-70 MB groot.
Bram Van Der Stichelen
2 februari 2009, 15:38
Ik neem mijn filmpjes altijd op met Fraps, om ze daarna met virtualdubmod om te zetten naar de gewenste kwaliteit :)
Bram Kocken
2 februari 2009, 16:30
Een kleine tip voor het schokloos opnemen ingame: Met Numpad 0 vertraag je de afspeelheid naar 0,5x. Dat betekent dat je PC 2x zoveel tijd heeft om de actie te berekenen die je ziet en weg te schrijven naar een HDD.
Enige nadeel is dus dat je later in het nabewerking de beeldsnelheid moet verdubbelen. (en dat de bestanden wat groter zijn, dus voldoende HDD ruimte is gewenst)
El Maestro
2 februari 2009, 17:44
Fraps is imo het beste programma op beelden op te nemen. Als je computer hier moeite mee heeft is het idd een goed idee om hem op 'Half size' te zetten en de resolutie van het spel om laag te draaien. Ik speel zelf op 1680x1050 maar neem op in 1360x768, hiermee heb je meteen de juiste verhouding voor Youtube.
Om je beelden te bewerken (en te verkleinen voor bijv. Youtube) heb je natuurlijk een hele berg aan programma´s. Ik gebruik zelf Sony Vegas 8.0. Je hebt hiermee een hoop mogelijkheden en het is niet moeilijk te gebruiken.
Om je verder te helpen is het wel handig om te weten welk programma jij zelf gebruikt. Ik help je graag verder dus ik zou zeggen, voeg me even toe op MSN.:laugh:
Fabian de Jong
2 februari 2009, 19:20
Voor het opnemen van ingame beelden zou ik gewoon Fraps gebruiken.
Voor het bewerken van deze beelden heb je veel keuze.
Zelf gebruik ik altijd Sony Vegas, aangezien je hier erg veel mee kan doen en het belast je pc niet plus dat het rock stable is. Pinnacle Studio zou ik maar niet proberen daarmee belast je je pc enorm en het staat ook niet echt bekend als een stabiel programma.
Het programma van Adobe heb ik eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd.
verder heb ik wel eens gewerkt aan filmpjes van ZAC races, maar ik ben een mierenneuker dus kwam het nooit af :p
Fr3d
10 februari 2009, 19:56
zal vegas dan ook maar eens proberen als ik dit zo hoor.
eens kijken of die werkend op mijn pc te krijgen is.
studio heb ik geen last van instabiliteit ofzo.
Robert Saalmink
12 februari 2009, 15:14
Ik ga binnenkort met Sony Vegas aan de slag, maar ik had alvast een filmpje gemaakt in Fraps en Windows Movie Maker als testje. Helaas zit er geen geluid bij, dit is in het filmpje dat Fraps maakt al niet het geval. Ik heb het wel aangevinkt staan in Fraps (record sound). Wat doe ik verkeerd?
YouTube - Buitenlangs inhalen op Oschersleben, DRTCC DigitalRacing.nl
Bram Van Der Stichelen
12 februari 2009, 15:36
dit al geprobeerd? komt van de fraps site zelf
How can I adjust the volume of the sound that is recorded?
You must configure the volume through the "Sounds and Audio Devices" item in the Control Panel. Use the following steps:
* Click on the Control Panel and select Sounds And Audio.
* Click on the Audio tab.
* Find the Sound Recording device and click Volume.
* Adjust the volume for the Input that Fraps is recording from. This is usually named "What U Hear", "Record Master", or "Stereo Mixer".
If you can't see the correct Input on screen you may need to enable it by clicking on Properties in the menu and ensuring all Inputs have a check beside their name.
Fabian de Jong
12 februari 2009, 15:47
Als je bij Fraps bij Movies kijkt, wat zie je dan bij Sound Input staan?
Als het goed is moet daar Wave staan zo niet, moet je eens kijken naar je instellingen in Windows zelf.
El Maestro
12 februari 2009, 16:36
Mijn geluid staat op 'Detect best sound input' ingesteld.
Sound Device: Vista Direct Stream
Sound Input: Stereo
Stefan van Renselaar
12 februari 2009, 18:11
Ik heb ook een vraagje. Weet iemand hoe ik met Movie Maker een filmpje kan maken waarin je video ziet afspelen en daarnaast ook een stuk uit een afbeelding door het beeld zien schuiven?
Bram Kocken
12 februari 2009, 18:28
In Premiere kan ik het je uitleggen, maar Movie Maker... :blink:
In Premiere werkt het in ieder geval met Layers, daar voeg je dan de afbeelding in 'boven' de film. En met Motion laat je die afbeelding dan in & uitschuiven.
Robert Saalmink
12 februari 2009, 19:23
Hij staat zo, volgens mij is dat goed (Audigy 2)
http://members.chello.nl/r.saalmink/fraps.gif
Kim Van Der Stichelen
12 februari 2009, 19:28
Hij staat zo, volgens mij is dat goed (Audigy 2)
http://members.chello.nl/r.saalmink/fraps.gif
Volgens mij neemt hij nu op wat je microfoon hoort, kun je dat ergens veranderen in Windows zelf?
Robert Saalmink
12 februari 2009, 19:38
Sound device lijkt me output, daaronder staat namelijk Sound Input, dat staat op default.
Ik heb hem nu op 'what you hear' gezet, eens kijken wat hij dan doet.
El Maestro
12 februari 2009, 19:39
Ik heb ook een vraagje. Weet iemand hoe ik met Movie Maker een filmpje kan maken waarin je video ziet afspelen en daarnaast ook een stuk uit een afbeelding door het beeld zien schuiven?
Ik denk niet dat dat met Movie Maker gaat lukken. Misschien moet je eens 'overstappen' op Sony Vegas, ik ben bezig met het maken van een tutorial die je de basics leert van het programma. Daarmee zou je het eventueel kunnen leren:)
Robert Saalmink
12 februari 2009, 19:43
Ik ga eerst even een backup terugzetten van vorige week. Ben alles kwijt in Race07. Bij het opstarten vroeg hij om een nieuwe gebruikersnaam, waarna ik setups, carsets, maar vooral alle DRTCC replays kwijt ben......... lekker dan, zou dat door de patch komen? :angry:
Anyhoe, back later.... zonder replays ook weinig te frapsen he :(
Stefan van Renselaar
12 februari 2009, 19:47
@Robert:
http://i237.photobucket.com/albums/ff247/racingstefan/naamloos-12.jpg
(Realtek is mijn geluidskaart)
Bram Kocken
12 februari 2009, 20:28
Ik ga eerst even een backup terugzetten van vorige week. Ben alles kwijt in Race07. Bij het opstarten vroeg hij om een nieuwe gebruikersnaam, waarna ik setups, carsets, maar vooral alle DRTCC replays kwijt ben......... lekker dan, zou dat door de patch komen? :angry:
Anyhoe, back later.... zonder replays ook weinig te frapsen he :(
In case you did not notice.... komt door de patch, al die dingen staan nu in je Mijn Documenten\Simbin\Race07
;)
Sound device lijkt me output, daaronder staat namelijk Sound Input, dat staat op default.
Ik heb hem nu op 'what you hear' gezet, eens kijken wat hij dan doet.
"What You Hear" is goed.. Dat betekent dat het signaal wat naar de speakers gaat wordt opgenomen :)
StereoMix, What U Hear, Wat Men Hoort, WaveOut... komt allemaal op hetzelfde neer
Robert Saalmink
12 februari 2009, 21:05
In case you did not notice.... komt door de patch, al die dingen staan nu in je Mijn DocumentenSimbinRace07
;)
Ah ok, alles staat namelijk wel in de map Steam maar dit had ik nog niet gezien. Hoe dan ook, het is goed mis gegaan want hij heeft mijn gegevens in elk geval NIET overgezet bij mij en ik moest ook een nieuw profiel aanmaken... alles is nu weg, mijn carsets, mijn setups, mijn controller instellingen, echt alles... dus ik ga denk ik een backup terug zetten en dan voer ik de patch nog wel een keer uit of zo.
Ik bel de Bramzel helpdesk wel ff zo ;) kom er niet uit.
"What You Hear" is goed.. Dat betekent dat het signaal wat naar de speakers gaat wordt opgenomen :)
StereoMix, What U Hear, Wat Men Hoort, WaveOut... komt allemaal op hetzelfde neer
Mooi, testje volgt later.
Sander Hogendoorn
12 februari 2009, 21:15
Ah ok, alles staat namelijk wel in de map Steam maar dit had ik nog niet gezien. Hoe dan ook, het is goed mis gegaan want hij heeft mijn gegevens in elk geval NIET overgezet bij mij en ik moest ook een nieuw profiel aanmaken... alles is nu weg, mijn carsets, mijn setups, mijn controller instellingen, echt alles... dus ik ga denk ik een backup terug zetten en dan voer ik de patch nog wel een keer uit of zo.
Ik bel de Bramzel helpdesk wel ff zo ;) kom er niet uit.
Hm, het kan misschien even lastig zijn maar naar mijn weten wordt er niks verwijderd, maar staat het enkel nog in de verkeerde folders.
Setups/customskins etc. staan nog gewoon op de oude locatie Steam/steamapps etc.
Robert Saalmink
12 februari 2009, 22:33
Hm, het kan misschien even lastig zijn maar naar mijn weten wordt er niks verwijderd, maar staat het enkel nog in de verkeerde folders.
Setups/customskins etc. staan nog gewoon op de oude locatie Steam/steamapps etc.
Ik heb de discussie even 'verplaatst' naar de GTR Evo thread. Maar hoe dan ook, als de patch het niet verplaatst, is de patch wel gelukt dan?
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.