PDA

View Full Version : Mooiste Formule 1 races ooit!

TheRealms
29 januari 2009, 00:55
Het leek mij een leuk idee om een topic te hebben, waarin iedereen zijn (of haar :P) favoriete races post met een klein stukje info, bijvoorbeeld wat voorgeschiedenis van dat seizoen en wat je zo mooi/leuk vond aan die race.
Je mag het natuurlijk eens zijn met een van onze medeforummers, maar het liefst zoveel mogelijk verschillende races. Ik zal deze post dan ook updaten met jullie antwoorden erin, zo krijgen we een mooi lijstje van races die iedereen echt gezien moet hebben, en een mooi stukje F1 historie.

Richard117
29 januari 2009, 00:59
Australië '95, de laatste in Adelaide staat hoog bij mij :)
Daar gebeurde zoveel, de ene na de andere auto viel weg. Hill wint met 2 rondjes voorsprong, Panis wordt 2e terwijl hij al 20 ronden met een flink rokende motor rond rijdt en Morbidelli zet de Footwork op het podium. Lamy rijdt een Minardi de punten in en Coulthard valt uit door de pitmuur in te crashen.

Dat was voor mij toch wel een legendarische race, en ook een bijzonder circuit. Veel leuker als die Tilke circuits van tegenwoordig :thumbup:

MartijnV
29 januari 2009, 01:08
Helaas geen F1.

Maar een wedstrijd waar ik nog altijd wel eens aan terug denk is van de BRL.
Waar ik dus zelf werk aan de wagen van Donny Crevels.

De wedstrijd was in het eerste A1 GP weekend op Zandvoort, er waren dus ruim 80.000 mensen op het circuit.
De zaterdag wedstrijd hadden we al gewonnen dus mochten van pole starten.
Bij de start een aantal plaatsten verloren. Daarna een gevecht om de leiding met Marc Goossens. Ondertussen zagen we op de beelden dat er koelvloeistof er uit liep. Omdat dit pas de 2de ronde was dachten we dat de wedstrijd voorbij was. Maar de motor hield het vol.

Ondertussen was het al begonnen met regenen. Iedereen was gestart op slicks, dus het werd er niet makkelijker op.
Ondertussen ging het gevecht met goossens door. iedere ronden met z'n tweeën door de tarzan.
Uit eindelijk de wedstrijd gewonnen. En toen mocht ik de wagen terug rijden van de pits naar het parc fermé.

Ongelofelijk dat enne rondje met al de mensen in de duinen die nog steeds aan het feesten waren.

(wedstrijd is hier (http://cms.cpz.nl/asx/2006-a1gp/brl-zon.asx) nog te zien. ff doorskippen naar 0:40)

Darthwillie
29 januari 2009, 01:17
Monaco 82, 5 leiders in de laatste 3 rondes. Na de race wisten ze amper wie gewonnen had

Japan 2005, Kimi op het laatst voorbij aan Fisi na een inhaaljacht, en vergeet niet hoe Alonso voorbij kwam aan Schumi in de 130R
http://nl.youtube.com/watch?v=cmDDzc8COVw

Estoril 1985, eerste overwinning van Senna op een drijfnatte baan, of zwembad, hoe je het wil noemen.
http://nl.youtube.com/watch?v=bBG0MUm8PUY

Australie 1986, ultieme finale van het kampioenschap, waar Mansell en Piquet als grootste kanshebbers ingingen en Prost kampioen werd.
http://nl.youtube.com/watch?v=IezOHcmhWVM

Jerez 1986, waanzinnige comeback van Mansell die net verliest. Hij wisselde 10 ronden voor het einde van banden en leek geen enkele kans meer te hebben, maar kwam heel dichtbij
http://nl.youtube.com/watch?v=wAOTZd27l5w

Belgie 2004, Zo fraaie overwinning van Kimi

Nurnburgring 1998, Alleen al het gezicht van Schumi op het podium, hij weet nog steeds niet hoe Hakkinen er ooit voor is gekomen

Belgie 2000, DIE inhaalactie van Hakkinen
http://nl.youtube.com/watch?v=Pa0TXmgvs7g

Spanje 1981, technisch gesproken was het niet mogelijk dat Villeneuve die race won, hij deed het wel. :thumbup:
YouTube - F1 - 1981 Spanish Grand Prix Jarama - Gilles Villeneuve

ff zo uit het hoofd, zijn er vast nog meer :p

Robert Saalmink
29 januari 2009, 01:23
Daar zou ik even over moeten nadenken hoor! Ik weet wel dat Spa 1991 grote indruk heeft gemaakt (eerste F1 race waar ik bij was). De Ferrari's waren toen snel klaar helaas.

En bij dit moment zat ik toch wel op het puntje van mijn bank toen:

YouTube - Senna-Mansell Barcelone 91

Roel Bakker
29 januari 2009, 11:42
Spa 1998, wat een start:p en daarna het opstandje tussen Schumi en Coulthard

YouTube - Formula 1 Spa 1998 Startcrash, LIVE Digital F1 Footage

Uiteraard Brazillie 2003, wat een bizarre race! De gehele race een waterballet.

YouTube - f1 brazil 2003 highlights

Robert Saalmink
29 januari 2009, 11:57
De definitie van 'mooiste' is hier kennelijk vrij rekbaar...

Ferrari_Enzo
29 januari 2009, 12:32
De definitie van 'mooiste' is hier kennelijk vrij rekbaar...

GP's met veel gebeurtenissen blijven je nou eenmaal bij. Of dat nou crashes zijn of ongelofelijke inhaalacties...

Om het lijstje aan te vullen:

GP Brazilië 2008 :p Heeft geen verdere uitleg nodig...

Button87
29 januari 2009, 13:16
mijn mooiste race is Hockenheim 2000 waar Rubens Barrichello op zijn slicks in de regen de twee mclarens verslaat :thumbup:

http://www.youtube.com/watch?v=5vPxJElSYhI

Federici
29 januari 2009, 13:26
Zijn er wel een paar die ik me zo kan herinneren:

- Monaco '96
- Spa-Francorchamps '98
- Nürburgring '99
- Montréal '00
- Hockenheim '00
- Hockenheim '01
- Melbourne '03
- Interlagos '03
- Nürburgring '07
- Interlagos '07
- Interlagos '08

Tim Wijen
29 januari 2009, 13:42
Spa 1998

YouTube - RTL GP Formule 1 - Spa 1998 Coulthard-Schumacher crash

Spa 2000

YouTube - 2000 Belgio Spa Francorchamps Schumacher Hakkinen

Spa 2004

YouTube - Montoya Spa 2004 action

Suzuka 2005

YouTube - Japan 2005 Kimi on Fisichella

Nurburgring 2007

YouTube - F1 gran premio de europa 2007 DUELO

Brazilie 2008

YouTube - 18 Brazil 2008 Lewis Hamilton Formula 1 Grand Prix ( High Definition HD)

Als ik er eentje zou moeten uitpikken dan zal het Spa 2000 zijn. Ik vind 2000 ook als seizoen het beste.

Medusa
29 januari 2009, 16:59
Montreal '95
Al was het maar omdat Alesi eindelijk won :)

Enne, DOnington 93 en Monaco 84
Waar iedereen verzoop en Senna schitterde

Robert Saalmink
29 januari 2009, 17:06
Ja, Donington 1993 staat zeker ook in mijn top drie. Wat een race!

bobskink
29 januari 2009, 17:49
Braziliê 2008 Dat was gewoon een superrace, ook al was ik tegen Hamilton.
Ik denk dat het lang geleden is dat wereldwijd zoveel mensen op het puntje van hun stoel zaten voor een F1 race.

Boor mijzelf vond ik Frankrijk 2000 wel super, schumacher die weer een beetje smerig rijd, coulthard die zijn middelvinger toont.

Spa 1998 was ook cool en de regenraces van 2007 waren ook cool om te zien.

Medusa
29 januari 2009, 18:14
Hungaroring 1997 was ook wel lachen. Hill die met een Arrows bijna de race won

bobskink
29 januari 2009, 18:21
Hungaroring 1997 was ook wel lachen. Hill die met een Arrows bijna de race won
zonde dat het bijna was, het zo cool geweest voor zowel Arrows als Hill.
Villeneuve is dat jaar toch met veel overwinningen gaan lopen.

Ja, Donington 1993 staat zeker ook in mijn top drie. Wat een race!
Deze race heb ik nooit volledig gezien, enkel een kort verslag, ik heb zo indruk dat het beste in de eerste ronde gebeurde, maar wat gebeurde er daarna nog allemaal voor boeiends?

Niels Tieman
29 januari 2009, 20:00
Ondanks dat ik Villeneuve heel erg mag vond ik de actie van Hill ook wel stoer. Op het moment dat Villeneuve hem in wilde halen maakte hij nog even een snelle beweging wat er voor zorgde dat Villeneuve schrok en vol door het grind ging ! :D

Wel sneu voor Hill trouwens.

Ik had heel graag een Formule1-team gezien met Jacques Villeneuve en Greg Moore. :(

Richard117
29 januari 2009, 20:11
Ik had heel graag een Formule1-team gezien met Jacques Villeneuve en Greg Moore. :(

Denk dat BAR dat had kunnen worden ;)
Wel gaaf dan, in die Player's (hoort dat eigenlijk wel bij BAT??? :blushing:) kleuren :thumbup:

bobskink
29 januari 2009, 20:23
Denk dat BAR dat had kunnen worden ;)
Wel gaaf dan, in die Player's (hoort dat eigenlijk wel bij BAT??? :blushing:) kleuren :thumbup:

Greg Moore is in 1999 toch omlgekomen tijdens de laatse IndyCar race van het seizoe,. Dat was mijn favoriete Indycar piloot. Toen ze de crash niet herhaalden wist ik al hoe laat het was. En Montoya maar wenen, hij had wel de titel, maar het interesseerde hem toen niet zoveel.

Pingguest
29 januari 2009, 20:35
Grand Prix van Frankrijk 1979, Dijon-Prenois
YouTube - F1 1979 René Arnoux Vs Gilles Vileneuve

Het mooiste gevecht uit de Formule 1-geschiedenis. Gilles Villeneuve en René Arnoux vechten om de tweede plaats.

Grand Prix van Monaco 1984, Monte-Carlo
YouTube - 1984 Monaco Grand Prix - part 1

De race waarin de Formule 1 kennis maakt met het talent van Ayrton Senna.

Grand Prix van Oostenrijk 1982, Österreichring
YouTube - Formula One [Austria 1982 at Österreichring]: Last 5 Laps

Een zeer spannend einde waar Elio de Angelis en Keke Rosberg elkaar bevechten om de overwinning.

Grand Prix van San Marino 1982, Imola
YouTube - Fórmula 1 - 1982 - San Marino

De Ferrari's en Renault's vechten om de overwinning. Uiteindelijk mondt de race uit in een titanengevecht tussen Ferrari-coureurs Didier Pironi en Gilles Villeneuve. Dit zou de aanzet zijn tot het tragisch verongelukkenl van de Canadees.

Grand Prix van Australië 1994, Adelaide
YouTube - The conclusion of the 1994 Formula 1 Season

Een spannende race met het bekende incident tussen Michael Schumacher en Damon Hill.

Grand Prix van Monaco 1992, Monte Carlo
YouTube - Ayrton Senna vs Nigel Mansell Monaco 1992

Een geweldig gevecht tussen Ayrton Senna en Nigel Mansell aan het einde van de race.

TheRealms
2 februari 2009, 19:44
Was dat alles wat jullie hadden? Kom op, er moet nog wel meer tussen zitten :P