View Full Version : Excel kenners hier?
Jeroen Ursem
17 januari 2009, 16:28
Hoi,
Ik stuit op een probleem met excel en kom er via google e.d. niet uit.
Volgende situatie
Cel
A3 - 3,5
T5 - 2
A280 - 5
B29 - 0
Nu wil ik met een formule het minimale getal vinden, behalve de 0! Dus het resultaat wat ik zoek moet ' 2 ' als antwoord geven..
Iemand een idee hoe ik dit probleem kan tackelen?
Ferroeni
17 januari 2009, 16:59
Hoi,
Ik stuit op een probleem met excel en kom er via google e.d. niet uit.
Volgende situatie
Cel
A3 - 3,5
T5 - 2
A280 - 5
B29 - 0
Nu wil ik met een formule het minimale getal vinden, behalve de 0! Dus het resultaat wat ik zoek moet ' 2 ' als antwoord geven..
Iemand een idee hoe ik dit probleem kan tackelen?
Jeroen,
Je zou deze formule kunnen gebruiken:
=SMALL(B2:B8;COUNTIF($B$2:B8;0)+1)
Succes.
Jeroen Ursem
17 januari 2009, 18:42
Met die formule heb ik wat geprobeerd, maar wil niet lukken :(
Probleem is dat ik op diverse plaatsen cellen heb staan waar ik de laagste waarde van wil weten, maar er staan er veel op 0.
Naast dat heb ik de NL versie van Office 2009, dan zijn de kreten SMALL / KLEIN en COUNTIF / ALS bijvoorbeeld..
Neo-242
17 januari 2009, 19:17
Zijn het altijd die vier cellen waarin je moet zoeken? Die cellen liggen zo ver uit elkaar? Volgens mij kan je dit het makkelijkst met een eigen VBA functie te schrijven.
Robert Saalmink
17 januari 2009, 22:33
Is misschien het handigst om het in Access te gooien en dan gewoon zoeken inderdaad. Moet je wel weer een beetje weten hoe Access werkt...
King Of F1
17 januari 2009, 23:01
Met de Nederlandse Excel krijg je:
=KLEINSTE(Blad1!1:1048576;AANTALLEN.ALS(Blad1!1:10 48576;"0")+1)
Waarbij "Blad1!1:1048576" je matrix is, ik heb gewoon links bovenin de hoek geklikt.
(Zelfde als die van Ferroeni zie ik)
Wat je met je tweede post bedoeld begrijp ik niet. Wellicht heb je nog een voorbeeld ? Met deze regel krijg je iig de kleinste van het hele blad.
Access lijkt me niet handig, dan kun je misschien nog beter de nullen replacen met 9999 oid.
Jeroen Ursem
18 januari 2009, 01:47
Op Q4, Q18, Q32, Q46, etc, staan waardes, alleen een flink aantal ervan staan dus op '0'
De laagste waarde die in die reeks mag staan is '1', maar Excel ziet dus de '0' als laagste waarde.
Ik kom er niet helemaal uit hoe de formule er dan uit moet zien om het te laten werken.
Mocht het echt te moeilijk worden is de 0-en verwijderen nog wel een optie, maar een leuk klusje ;)
(gebruik nu dus "=MIN(Q4;Q18;Q32;.... etc.)"
Ferroeni
18 januari 2009, 12:59
Op Q4, Q18, Q32, Q46, etc, staan waardes, alleen een flink aantal ervan staan dus op '0'
De laagste waarde die in die reeks mag staan is '1', maar Excel ziet dus de '0' als laagste waarde.
Ik kom er niet helemaal uit hoe de formule er dan uit moet zien om het te laten werken.
Mocht het echt te moeilijk worden is de 0-en verwijderen nog wel een optie, maar een leuk klusje ;)
(gebruik nu dus "=MIN(Q4;Q18;Q32;.... etc.)"
Maar dan is het toch: =SMALL(Q2:Q32;COUNTIF($Q$2:Q32;0)+1)
En als je dan de Nederlandse Excel hebt maak je gebruik van de nederlandse formules voor small en countif.
Neo-242
18 januari 2009, 13:14
Ik begrijp het probleem ook niet goed. En in je openingspost staat een heel ander celbereik vermeld, toch?:blink:
King Of F1
18 januari 2009, 13:15
Je moet zoals eerder gezegt niet MIN, maar Kleinste gebruiken.
Minimum zoekt de minimum waarde op, Kleinste de minimum waarde waarbij je er een aantal kunt overslaan. Dat aantal is het aantal maal dat er 0 in je range staat.
Kortom, het antwoord is al gegeven. Je moet alleen de range daarin aanpassen.
btw, alle nullen vervangen door je met CTRL+H en dan aanvinken dat de celinhoud identiek moet zijn.
Jeroen Ursem
18 januari 2009, 14:50
Ik begrijp het probleem ook niet goed. En in je openingspost staat een heel ander celbereik vermeld, toch?:blink:
Dat was even als wild voorbeeld :innocent:
Ik kom er niet uit wat ik in moet vullen als 'matrix' (of wat dat uberhaubt is) en als 'k' bij de formule 'Kleinste'
als je : tussen celnummers zet pakt hij volgens mij alles mee tussen de 2 cellen, of heb ik dat mis? (bijv Q4:Q104 pakt hij toch alles ertussen ook mee?)
met ; ertussen pak je wel de enkele mee volgens mij.
Als er van die $ tekens tussen moeten ben ik al helemaal de weg kwijt.
Ik heb er niet teveel verstand van, van excel, sorry als ik wat onnozel overkom ;)
Stefan van Renselaar
18 januari 2009, 15:02
=KLEINSTE(C2:C5;AANTAL.ALS($C$2:C5;0)+1)
Vul voor C2 en C5 andere nummers is.
Maar het was gewoon samenvoegen van alles en de juiste taal kiezen nadat jullie die voorzet hadden gegeven :)
Jeroen Ursem
18 januari 2009, 15:12
Die lijkt te werken, enigste wat ik nu nog heb is dat uit die velden weet ik dat '2' de laagste waarde is, maar hij geeft nu '1' aan.. :huh1:
edit
toch niet, hij selecteerd hele velden, maar de bedoeling is enkel de cellen 4, 18, 32, etc te selecteren, met de : ertussen selecteerd hij ook de cellen daartussenin ?
Stefan van Renselaar
18 januari 2009, 15:17
Dan moet je denk ik de +1) veranderen in 99 ofzo.
Koos
18 januari 2009, 15:20
edit
toch niet, hij selecteerd hele velden, maar de bedoeling is enkel de cellen 4, 18, 32, etc te selecteren, met de : ertussen selecteerd hij ook de cellen daartussenin ?
Klopt, Jeroen
Als jij een aantal specifieke cellen wilt gebruiken dan moet je i.p.v. : het scheidingsteken ; gebruiken en alle benodigde cellen benoemen in de formule.
Mossel
18 januari 2009, 15:22
Ik ben zo benieuwd wat je hiermee gaat doen ?? best een aparte excel lijst denk ik :)
Roy Visser
18 januari 2009, 16:02
Ik ben zo benieuwd wat je hiermee gaat doen ?? best een aparte excel lijst denk ik :)
hehe, het is wat we ermee gaan doen ;)
jouw naam komt er iig veel in voor mark :thumbup:
Mossel
18 januari 2009, 16:09
:w00t:
King Of F1
18 januari 2009, 16:16
Dan moet je denk ik de +1) veranderen in 99 ofzo.
Die +1 is goed, die zorgt ervoor dat je het volgende kleinste getal krijg na het aantal nullen datie heeft geteld.
Stefan van Renselaar
18 januari 2009, 16:40
Die +1 is goed, die zorgt ervoor dat je het volgende kleinste getal krijg na het aantal nullen datie heeft geteld.
Ok, maar dan zal het probleem wel zijn geweest dat er ook lege vakjes werden geteld(want met de wiskunde schrijven ze 1X gewoon als X). Maar ik weet ook al wat het is nu ;)
joostingh
19 januari 2009, 11:47
Jeroen,
Ik weet zo even de exacte formule niet maar aangezien ik ook veel ermee moet werken heb ik een overzicht van de mogelijke formules (welke online vaak in het engels worden weergegeven en nu in het nederlands er staan)
Ik hoop dat dit een beetje werkt, ik zal excel ook even opstarten om het voor elkaar te krijgen
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.