PDA

View Full Version : [Troubles at] Steam

Niels Tieman
19 december 2008, 21:55
Europeanen betalen sinds gisteren fors meer voor hun games op Steam, doordat Valve alle dollarprijzen in de eurolanden één op één heeft overgezet naar euro's.

Europeanen betalen voortaan het bedrag in euro's dat de Amerikanen in dollars kwijt zijn, waardoor er voor ons een flinke prijsstijging is. Hiermee is Steam niet langer goedkoper, maar vaak zelds duurder dan de normale winkels. Fallout 3 kost op Steam nu bijvoorbeeld €49,99 en dan krijg je er geen DVD'tje, boekje en doosje bij.

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat vele Europese gamers al hebben laten weten Steam te boycotten. Valve heeft tot nu toe nog niet willen reageren. Overigens zit de BTW nu wel in de prijs inbegrepen, wat voorheen nog apart betaald moest worden over het bedrag. Dat neemt niet weg dat Europeanen nog steeds aanzienlijk meer moeten betalen dan Amerikanen.

bron: http://www.gamer.nl/doc/49269/Europese-prijzen-Steam-schieten-de-lucht-in.

Als dit waar is; Dan ga ik 100% achter een doosje, boekje en DVD-tje aan! ;). Steam heeft zijn voordelen en ik vind het een prachtig platform. Maar om nu minder te krijgen en meer te betalen vind ik dan weer een aparte keuze. Ik ben benieuwd wat deze ontwikkeling met zich meebrengt.

Bram Van Der Stichelen
19 december 2008, 21:57
zo zeg, dat vind ik wel enorm schandalig.

Stefan van Renselaar
19 december 2008, 22:15
Ja, dit is niet zo slim van Steam, ik zal meewerken aan de boycot!

Ik neem als voorbeeld Call of Duty World at War:
Dixons: €54,99
Bol: € 54,99
Dynabyte: €53,32
Steam: €49,99

Dan haal ik hem liever hier in de winkel of laat ik hem thuisbezorgen, dan heb ik in ieder geval nog een bonnetje! En als je een klantenkaart hebt dan kun je tot wel 10% korting krijgen...

Daniël
19 december 2008, 22:44
Bij Dixons, Bol en Dynabyte moet je imo geen nieuwe games bestellen. Ik bestel meestal bij GCShop of Play.com:

Call of Duty: World at War voor de PC:
GCshop: €47,50 + €2,00 verzendkosten;
Play.com: 29,99 pond, dat is met de huidige koers nog geen 32 euro ofzo.
Bij Play.com duurt het wel iets langer, maar scheelt je wel 15-20 euro.

Ik ga 'ns kijken naar de mogelijkheid om vanaf een Amerikaans account te kopen en dan als een gift te geven aan je Europese. Ik weet alleen niet of/hoe Steam kijkt naar je locatie, bijvoorbeeld met een IP-check.

Joost van den Heuvel
19 december 2008, 22:46
Hm idd... dan koop je liever de dvd met hoesje en zo. Dit is wel erg.

Ik moet toegeven dat ik tegenwoordig als dj de meeste tunes op mp3 koop ipv op een hardcopy (voor mijn soort muziek is dat meestal vinyl) en dat dat meestal veel goedkoper uitpakt. Maar als je een plaat (vinyl dus) niet mooi vind, kun je em weer verkopen. Met mp3s ben je gewoon je geld kwijt. Idem als je een spel via Steam koopt.

Niet dat ik ooit een spel weer heb verkocht omdat ik er niks aan vond. Maar het kan wel.

Neo-242
19 december 2008, 23:00
Wat een domme zet van Steam :)

Gerben vd Broek
20 december 2008, 00:42
Ik zelf wil nog wel bestellen bij http://www.cd-wow.nl. Enige is levertijd van dag of 7. Maar scheelt iig een hoop met games hier kopen.

Heel sporadisch is een Bol.com wel eens goedkoop. (Heb toen Sacred 2 net uitkwam die gekocht bij Bol.com omdat die goedkoopste was op dat moment).

Het loont om rond te kijken waar je het kan kopen. En meestal kan je een spelletje met hoesje etc compleet, goedkoper krijgen dan online via steam en soortgelijken.

Ralffoxx
20 december 2008, 01:54
Vind van steam alleen handig dat je het niet kwijt kan raken. Teminste ik log in op een cleane pc geen cd key niks nodig hup downloaden en alle games heb ik weer.

Quizmaster
20 december 2008, 10:10
Weer een bevestiging waarom steam waardeloos is...

Bram Kocken
20 december 2008, 10:57
Idd beetje jammer dit, las het op Tweakers.net!

Een van de voordelen van Steam wordt nu vakkundig opgeheven, onder het mom van: Europeanen betalen toch wel?

Nou, mij zijn ze voorlopig wel kwijt als Steam-klant. De volgende Simbin uitbreiding ga ik wel in de echte winkel halen :P

Darthwillie
20 december 2008, 12:55
STCC heb ik nog nooit in de winkel gezien, en daar houdt ik dus niet van. Gedwongen worden te betalen. :surrender:

Beetje vreemde actie dit. Europa lijkt de dalende dollarkoers te moeten opvangen.

Niels Tieman
20 december 2008, 14:32
Weer een bevestiging waarom steam waardeloos is...

Dit vind ik wel héél erg zwart-wit bekeken. STEAM heeft zeker zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Dus waardeloos vind ik eigenlijk een 'waardeloze' uitdrukking ;)

Captain Slow
20 december 2008, 14:42
STCC heb ik nog nooit in de winkel gezien, en daar houdt ik dus niet van. Gedwongen worden te betalen. :surrender:

Beetje vreemde actie dit. Europa lijkt de dalende dollarkoers te moeten opvangen.

Kijk hier eens;) http://www.gamersgate.com/?page=product&what=view&sku=DD-STCCX

Maik Peters
20 december 2008, 14:46
www.play.com :) Stukken goedkoper. Maar helaas niet 123 inhuis. en creditcard nodig.

Steam boycot... tja.. ik koopte toch al niets via steam en nu zeker niet.

Vreemde zaak, dat is zeker.

Bramzel
20 december 2008, 15:37
Heel jammer inderdaad, ik blijf fan van het systeem Steam, maar hiermee prijzen ze zichzelf wel uit de markt.

Neo-242
20 december 2008, 18:34
Nog zo'n leukerd: zit je STCC weer eens te downloaden via Steam, krijg je dat binnen tegen 40kB/s. Kansloos:rolleyes:

Niels Tieman
20 december 2008, 18:47
Download-snelheden heb ik nooit over geklaagt bij Steam. Het laagste wat ik daar ooit gedaan heb is 300kb per sec.

Neo-242
20 december 2008, 18:58
Download-snelheden heb ik nooit over geklaagt bij Steam. Het laagste wat ik daar ooit gedaan heb is 300kb per sec.

Ja hier is het toch net wat anders... normaal gezien download ik tegen +/- 450kb/s

Ralffoxx
20 december 2008, 19:31
mmm raar nooit problemen mee gehad haal alles normaal netjes binnen met tussen 1 en 2 mb/s :)

Bramzel
20 december 2008, 20:39
Volgens mij ligt dat ook aan de snelheid die je instelt bij je profiel. Ik had GTREvo bij een collega op de pc gezet, en die had inderdaad een downloadsnelheid van ong. 450kb/s. En dat terwijl we glasvezel op de zaak hebben. Later moest ik hem zelf opnieuw installeren, en toen update hij met 1,2Mb/s. Prima dus. Realiseerde me later dat ik bij hem een andere internetsnelheid had aangegeven bij het installeren van Steam. Even checken dus of je wel de hoogste snelheid hebt geselecteerd in je profiel.

Neo-242
21 december 2008, 01:26
Het stond bij mij op DSL/Cable, wat ik eigenlijk ook heb. Heb het nu op Cable/Fiber gezet (max. dus). Ik had tegen het einde van de download wel ineens 110KB/s ipv die 30, dus het schommelde ook nog eens heel sterk. Was er net een populair game gereleased op Steam ofzo?:)

Bram Kocken
21 december 2008, 16:54
Zal ik dan ook maar eens naar kijken, ik heb namelijk ook altijd snelheden uit de ADSL-is-bijzonder-tijdperk :P

Quizmaster
21 december 2008, 19:14
Dit vind ik wel héél erg zwart-wit bekeken. STEAM heeft zeker zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Dus waardeloos vind ik eigenlijk een 'waardeloze' uitdrukking ;)

Zijn er dan voordelen? :huh1:

Bramzel
21 december 2008, 20:01
Zijn er dan voordelen? :huh1:

Niet zo kortzichtig Chris. Steam kent vele voordelen, waaronder automatische updates (altijd iedereen dezelfde versie) en het feit dat je overal waar je Steam installeert je je games kan spelen zonder dat je de disk nodig hebt. Daarnaast kan je een game kopen en hem direct downloaden, niet eerst naar de winkel of wachten tot je online shop hem heeft verstuurd. Tel daar bij op de vele voordelen voor developers en voila, het succes verklaard.

Nog een voorbeeldje; Zonder Steam had men hier in NL STCC The Game helemaal niet kunnen spelen. Tenzij je piloot bent bij de KLM natuurlijk en geregeld in Scandinavie komt, maar ik denk dat je de enige bent die onder die categorie valt.

Robert Saalmink
22 december 2008, 10:08
Is niet ongewoon helaas, Play.com prijzen in ponden zijn ook veel voordeliger dan de prijzen in Euro's (ze hanteren een nogal ruime wisselkoers daar). Helaas mag je er niet in ponden afrekenen als Nederlander.

Maakt niet uit, kopen we de spullen wel ergens anders.

Maik Peters
22 december 2008, 23:10
Is niet ongewoon helaas, Play.com prijzen in ponden zijn ook veel voordeliger dan de prijzen in Euro's (ze hanteren een nogal ruime wisselkoers daar). Helaas mag je er niet in ponden afrekenen als Nederlander.

Maakt niet uit, kopen we de spullen wel ergens anders.

Dat niet helaas, maar ik ben nu met een order die ik gedaan heb x-aantal euro's goedkoper uit dan in de winkel :D

Quizmaster
23 december 2008, 17:15
Vanuit het standpunt van een software ontwikkelaar zal Steam een heel interessant systeem zijn, je hoeft geen DVD's te maken, geen hoesjes te kopen en geen boekjes te drukken. Bovendien zal de verspreiding via internet (Steam) een stuk voordeliger zijn dan de distributie naar- en verkoop in winkels.

De voordelen voor de consument die ik voorbij heb zien komen vind ik eigenlijk niet zo sterk: Al die updates... je zou het product ook kunnen uitbrengen als het af is en daarna één of twee updates beschikbaar stellen ipv een hele hoop kleine mocht het toch nodig zijn. Op hoeveel computers wil en moet je eigenlijk kunnen spelen?

Om naar de winkel te gaan en het product te kopen doe je maar één keer en als het regent heb je natuurlijk pech en als je pas de volgende dag tijd hebt ook natuurlijk.

Neem me niet kwalijk hoor, maar ik heb het niet bedacht dat STCC alleen in Scandinavië op DVD verkocht wordt. Van iedereen die STCC aanschaft zal het overgrote merendeel niet in Scandinavië wonen denk ik zo...

Tsja en als de prijzen dan nagenoeg hetzelfde zijn als in de winkel en je krijgt niets tastbaars voor je geld... ben je toch wel je enige echte voordeel kwijt. :oops::D

Ralffoxx
23 december 2008, 23:21
Voordelen
- Geen cd nodig
- Geen key's nodig
- Auto updates
- Overal en altijd zo effe via je profiel je games downloaden

Wat ook groot voordeel vind ik dat je als je je pc wilt reinstallen effe een backupje maakt via steam van je games. En dan zet die nadat je klaar bent met verse windows al je games zo terug op je pc + updates.
Dus geen gezeik met alle boekjes en cdtjes zoeken en updates downloaden.
Je bent echt zo klaar. Dus minder rommel en sneller klaar.
Dus geen voordeel? ik zie veel voordelen.
Alleen dat het nu wat duurder is geworden is beetje erg jammer... maar goed dat ik nog een adres in USA heb staan dus geen last van :P

Tjerk Korving
27 december 2008, 18:04
Momenteel zijn veel games met korting te krijgen op Steam overigens in verband met de feestdagen. Loopt van 10-75%.

Kim Van Der Stichelen
27 december 2008, 20:29
Momenteel zijn veel games met korting te krijgen op Steam overigens in verband met de feestdagen. Loopt van 10-75%.

Audiosurf is maar €4.99 meer. Erg gaaf spelletje, probeer zeker de demo eens uit :)
Ja ik maak schaamteloos reclame, maar ik vind het zeker z'n geld waard, erg leuk om op de beat en snelheid van je gekozen nummer over de baan te glijden :)

Ride your music.

Audiosurf is a music-adapting puzzle racer where you use your own music to create your own experience. The shape, the speed, and the mood of each ride is determined by the song you choose. You earn points for clustering together blocks of the same color on the highway, and compete with others on the internet for the high score on your favorite songs.

Audiosurf on Steam includes The Orange Box soundtrack, integrated with the game to enable "Still Alive" surfing and more. In addition, Audiosurf is one of the first titles to leverage the recently announced Steamworks, offering full support for the Steam Achievements that appear on Steam Community profile pages.

Goed voorbeeld van trage & snelle stukken in één nummer:
YouTube - Song 2 - Blur - Audiosurf

Daniël
27 december 2008, 23:10
Audiosurf is inderdaad een leuk spel! Heb 'm al even en is heel vermakelijk. Ook leuk om met een maat samen te surfen.

Ralffoxx
31 december 2008, 13:43
Ik lach me dood. Had 50 euro ongeveer voor een nieuwe game :). Zat op steam te kijken 44,99 Cod5 waw en misschien gta4 ook zelfde prijs. Nu zat ik op mijn TS en zei mijn vriendelijke UK maat van he hier zijn ze maar 23.99 en 26.99 pond ... nja als je beetje kan rekenen de pond is nog geen 1.1 euro waard op dit moment.
Dus ik uk proxy aan alles bestelt via me paypal op de site van steam in pondenen klaar. Toen had ik 2 games voor 53 euro ... bedankt Steam :D

Robert Saalmink
31 december 2008, 14:06
Daarnaast kost GTA IV bij veel webwinkels sowieso maar rond de 30 euro ;) Maar het geeft wel weer aan dat je nu dus -doordat je in Steam niet meer kunt kiezen in welke valuta je betaalt-, al snel te veel betaalt.

Ralffoxx
31 december 2008, 14:11
ja maar denk toch dat lastig is om inc verzend kosten die 2 games voor maar 53 euro te krijgen :)

Robert Saalmink
31 december 2008, 15:25
Dat wel, die 30 euro is wel incl verzendkosten trouwens (CDWOW). Hoe dan ook een mooie prijs voor nieuwe games.