View Full Version : Formule1 2009: pre-season
Roel Bakker
5 november 2008, 16:40
[formule1]
[spacer]
Afgelopen zondag is het seizoen 2008 op spectaculaire wijze afgesloten.
De eerste race van 2009 zal pas op 29 maart plaatsvinden, maar gelukkig zitten de teams in de wintermaanden niet stil.
De komende maanden kunnen we ons weer opmaken voor de wintertests en de teampresentaties van de verschillende teams.
[spacer]
http://images.gpupdate.net/large/89833.jpg
[spacer]
Formule1 2009: pre-season! Wat wel en wat niet!
De bedoeling van dit draadje is, dat hier alles gepost wordt wat te maken heeft met de wintertests en teampresentaties. Hieronder valt onder andere:
- Nieuwsberichten over teampresentaties
- Foto’s van teampresentaties
- Filmpjes van teampresentaties
- Testtijden
Geruchten over de laatste beschikbare stoeltjes bij de teams staan in:
De F1 Silly Season thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=75)
Overige nieuws en weetjes staan in de volgende threads:
Formule 1 nieuws en discussie thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=35)
Autosport & techniek thread (http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=72)
[spacer]
Kalender teampresentaties
Team|Auto|Motor|Launchdatum|Locatie|Datum shakedown
Scuderia Ferrari Marlboro|F2009|Ferrari|12/01/2009|Fiorano|12/01/2009
Vodafone Mclaren|MP4-24|Mercedes|20/01/2009|Woking|
BMW Sauber|F1.09|BMW|20/01/2009|Valencia|20/01/2009
ING Renault|R29|Renault|19/01/2009|Algarve|19/01/2009
Panasonic Toyota|TF109|Toyota|16/01/2009|Keulen |20/01/2009
Scuderia Torro Rosso|STR4|Ferrari|| |
Redbull Racing|RB5|Renault|09/02/2009|Valencia|09/02/2009
AT&T Williams|FW31|Toyota|| |
Honda Racing*|RA109|-|Wacht|op|koper
Force India|VJM02|Mercedes|| |
[spacer]
Toyota presteert TF109 op 16 januari 2009
18 oktober 2008
Toyota heeft als eerste Formule 1-renstal bekendgemaakt wanneer de nieuwe auto gepresenteerd zal worden. Op 16 januari zal de Japanse renstal de TF109 presenteren. Op welke locatie de presentatie zal plaatsvinden, heeft het team nog niet laten weten.
Met alle nieuwe technische reglementen zullen de teampresentaties van komend jaar erg interessant kunnen worden. Vooral het Kinetic Energy Recovering System (KERS) en de aërodynamische onderdelen zullen naar alle waarschijnlijkheid veel aandacht krijgen tijdens de teampresentaties.
Bron: www.gpupdate.nl
Baandebuut nieuwe BMW op 20 januari
02 november 2008
Het team van BMW zal op dinsdag 20 januari 2009 voor het eerst met de nieuwe F1.09-bolide rijden. Zo heeft de Duitse fabrieksrenstal zaterdag na afloop van de kwalificatie laten weten. De roll-out zal plaatsvinden op het circuit van Valencia.
Teambaas Mario Theissen liet eerder al weten dat de ontwikkeling van de nieuwe auto op schema ligt. "Volgens mij zijn we op de goede weg", zei de Duitser. "De ontwikkeling van de aërodynamica en het KERS-systeem verloopt volgens plan."
Bron: www.gpupdate.nl
[spacer]
F1-gast
5 november 2008, 18:05
29 maart pas :blink:
Net geen half jaar geen formule 1
Tazz
5 november 2008, 18:19
het nieuwe testcircuit in Portugal;
- http://en.wikipedia.org/wiki/Aut%C3%B3dromo_Internacional_do_Algarve
- het circuit is niet ontworpen door Tilke :p
- het circuit is aangepast aan de grote hoogteverschillen.. ipv omgekeerd
filmpje;
YouTube - Formula 1 - Autodromo Internacional Algarve
F1-gast
5 november 2008, 18:45
heerlijk die wagens zo zonder flapjes :D
Bramzel
5 november 2008, 19:23
filmpje;
YouTube - Formula 1 - Autodromo Internacional Algarve (http://nl.youtube.com/watch?v=6XWky2-lAkY)
Niet alleen een testcircuit hoor, er wordt ook gewoon geracet.
RSRoy
5 november 2008, 19:33
Dat is toch Portimao ofzoiets. De Superbikes hebben hier hun afsluitende 2 races gehad. Prachtig circuit om te zien, in ieder geval met motorraces!
Tazz
5 november 2008, 19:37
Niet alleen een testcircuit hoor, er wordt ook gewoon geracet.
uiteraard wordt er ook geracet, maar het hier om F1 dacht ik? ;)
Bramzel
5 november 2008, 19:40
uiteraard wordt er ook geracet, maar het hier om F1 dacht ik? ;)
Tuurlijk, maar dat maakt een circuit toch niet gelijk een testcircuit? Testcircuits zijn circuits als Paul Ricard, Fiorano en Guadix.
Tazz
5 november 2008, 20:07
Tuurlijk, maar dat maakt een circuit toch niet gelijk een testcircuit? Testcircuits zijn circuits als Paul Ricard, Fiorano en Guadix.
jawel, da's toch al enkele dagen bekend?
Alguersuari geeft Formule 1-demo in Portugal
29 oktober 2008
Regerend Brits Formule 3-kampioen Jaime Alguersuari zal zaterdag een Formule 1-demonstratie geven tijdens het openingsweekend van het Algarve Motor Park. De Spanjaard zal in actie komen met de showauto van Scuderia Toro Rosso.
De demonstratie heeft plaats tijdens de laatste ronde van het wereldkampioenschap Superbikes, het eerste grote evenement op dit nieuwe Portugese circuit.
In december zal er ook een driedaagse Formule 1-test worden gehouden op het Autódromo Internacional do Algarve. Honda en McLaren hebben al toegezegd aan deze test deel te zullen nemen. De FIA heeft de baan reeds goedgekeurd.
Bron: GP Update (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/10/29/alguersuari-geeft-formule-1-demo-in-portugal/)
Bramzel
5 november 2008, 20:10
Wat ik bedoel is dat als de F1 ergens test, dat circuit niet automatisch gedegradeerd is tot testcircuit. Als de F1 test op Zandvoort is Zandvoort toch ook niet opeens een testcircuit?
Tazz
5 november 2008, 20:16
Wat ik bedoel is dat als de F1 ergens test, dat circuit niet automatisch gedegradeerd is tot testcircuit. Als de F1 test op Zandvoort is Zandvoort toch ook niet opeens een testcircuit?
pff, lastige klant :p
gedegradeerd is het niet, het circuit is splinternieuw en al meteen is er ruime interesse voor F1 tests (en mss meer, who knows.. met frankrijk & canada die niet meer op de kalender staan volgend jaar :p), het circuit ziet er erg goed uit, dus iets zegt me dat er snel andere tests zullen komen :)
Niellie
5 november 2008, 20:37
inderdaad. Die haaienvin mag van mij verbannen worden
Face the Slayer
6 november 2008, 00:10
filmpje;
YouTube - Formula 1 - Autodromo Internacional Algarve (http://nl.youtube.com/watch?v=6XWky2-lAkY)
De hoogteverschillen zijn leuk, maar qua layout lijkt het circuit op elk ander circuit wat in Spanje en Portugal ligt.
RSRoy
6 november 2008, 01:09
De hoogteverschillen zijn leuk, maar qua layout lijkt het circuit op elk ander circuit wat in Spanje en Portugal ligt.
Ik heb de superbike races bekeken en het ziet er op TV gewoon erg gaaf uit. Stuk beter dan de huidige circuits waar jij op doelt. Ben wel eens benieuwd naar een autorace op hoog niveau op dit circuit.
Max Downforce
6 november 2008, 19:27
Leuk baantje, maar als je hier 60-70 rondjes naar moet kijken, wordt je bijna dronken van :D Er is ook niet echt een lekker lang recht stuk zo te zien.
Atreidez
6 november 2008, 20:16
Ik twijfel nog een beetje na deze plaatjes ;
http://img233.imageshack.us/img233/2024/f2009visualxh4.jpg
http://i38.tinypic.com/23u2yrn.jpg
Vooral de nieuwe achtervleugel :rolleyes:
http://images.gpupdate.net/large/110180.jpg
Ik hoop dat het gewenste effect behaald wordt. Meer inhaalmogelijkheden en het dichter achter iemand kunnen volgen door snelle bochten. Toch is ook het kwalificatiesysteem debet aan de inhaalacties, aangezien de top10 met racebenzine staat en dus ongeveer dezelfde rondetijden zullen rijden als de positie waar ze staan...
Shaddix
6 november 2008, 20:26
ik vind het er anders best mooi uitzien, vooral die eerste :)
RSRoy
6 november 2008, 22:00
Ik zal heel hard moeten wennen aan die achtervleugel denk ik.
bobskink
6 november 2008, 22:07
Gaan ze er echt zo uitzien?
Back to basics lijkt me goed, het ging te ver, maar ik hoop toch dat de voremen iets gestroomlijnder ogen, op dat voorbeeld is het iets te veel Volvo naar mijn zin. Misschien dat gewoon alle extra aanhangels behalve spiegels verbieden ook al een stap in de goeie richting zou zijn.
Oja, de Camera in het chassis inwerken zou ondertussen ook al mogen.
Pingguest
6 november 2008, 22:52
De vraag is natuurlijk waarom teams tot de bekende excessen over gingen. Volgens sommigen gewoon als gevolg van de overmatige gebruik van de windtunnel, maar m.i. door de verplichte inefficiënties die in het technisch reglement waren ingevoerd. Denk maar aan de verplichte minimale hoogte van de engine cover.
Ellu
6 november 2008, 23:27
Volgend jaar rijden we gewoon met 2001 auto's, in 2002 begonnen de flapjes echt te komen:P
bobskink
6 november 2008, 23:55
het is zonde dat de voorvleugel terug recht moet zijn, dat vind ik van de laatste vernieuwingen het enige mooie.
Federici
7 november 2008, 00:05
Die achtervleugel doet het em eigenlijk. Maar geef me drie races en ik weet niet meer beter.
Eindelijk die rotzooi van de wagens af. De BMW leek dit jaar vanaf race 1 een grote kermisattractie.
CuqeBaqer
7 november 2008, 00:06
Damn ik vind die achtervleugel spuug lelijk.
Roel Bakker
7 november 2008, 10:51
McLaren presenteert nieuwe auto in tweede helft januari
Het team van McLaren heeft nog geen precieze presentatiedatum voor de nieuwe MP4-24 vastgesteld, maar het zal in de tweede helft van januari 2009 zijn. Dat onthulde teambaas Ron Dennis. De nieuwe bolide wordt door de titel van Lewis Hamilton gesierd met het startnummer 1.
Dennis: “We zijn al vrij ver met onze nieuwe wagen en we zullen hem presenteren in het laatste deel van januari.” Toyota en BMW Sauber zijn tot nu toe de enige twee teams die een datum voor hun nieuwe bolides bekend hebben gemaakt. Toyota presenteert de TF109 op 16 januari, BMW Sauber haalt op 20 januari het doek van de F1.09.
bron: F1today.nl
Lekker nietszeggend bericht, maar we weten in ieder geval dat er 3 wagens in januari worden gepresenteerd.
Schumi rulezzzzz
7 november 2008, 14:48
Ik vind het helemaal niks die wagens van 2009, spuuglelijk! Die flapjes interesseren mij helemaal niets, prachtig juist die nieuwe ontwikkelingen.
Face the Slayer
7 november 2008, 18:01
Ontwikkelingen die niet relevant zijn daar is niks prachtig aan.
Bramzel
7 november 2008, 18:13
Wat niet relevant is voor jou is misschien wel relevant voor anderen :)
Dennis
7 november 2008, 18:22
Als we volgend jaar weer echt spannende races met mooie inhaal acties gaan zien zal het mij een worst wezen hoe de auto's eruit zien.
bobskink
7 november 2008, 20:12
Als we volgend jaar weer echt spannende races met mooie inhaal acties gaan zien zal het mij een worst wezen hoe de auto's eruit zien.
Inderdaad, dat is het belangrijkste. Ik snap dan niet dat ze zulke ingrijpende veranderingen doe na 4 opeenvolgende spannende seizoenen. In 1998 hebben ze ook drastische regels doorgevoerd en het draaide verkeerd uit. 1998 was een enorm saai seizoen (op de GP van België na) in vergelijking met het seizoen 1997.
Maar het is waarschijnlijk nodig nu in te grijpen om vooral kostenbesparend te werken en in de toekomst de F1 niet te verknallen.
Darthwillie
7 november 2008, 20:20
Het was een spannend seizoen, niet altijd spannende races, de spannende races waren vaak door externe oorzaken, SC of regen (waar we heel veel van hebben gehad dit seizoen). De bedoeling is dat het close racen makkelijker wordt van deze veranderingen.
Het probleem is alleen vaak dat de grote teams al in het eerste seizoen alles op orde hebben en de kleine teams een aantal seizoenen nodig heeft om bij te komen.
Maar wat was er mis met '98?????? Daar werd het kampioenschap ook pas in de laatste race beslist.
bobskink
7 november 2008, 21:17
T'is waar, de extreme situaties hebben de races zelf misschien te veel beïnvloed, maar het waren er veel dit jaar.
Ik herinner me van 1998 dat ik veel in slaap ben gedommeld. Tijdens de race in Brazilië zijn er toeschouwers zelfs vroegtijdig naar huis gegaan. Ondanks dat het seizoen op het einde werd beslist waren de races zelf meestal gewoon rondjes draaien. Ik bedoel vooral dat het contrast met 1997 groot was, een jaar dat er in droge, normale races veel actie te beleven viel. Ik heb toen veel verschillende mensen op het podium gezien.
Pingguest
8 november 2008, 11:52
In beginsel heb je gelijk, maar een nuancering is wellicht op z'n plaats. De aërodynamica van een race-auto en zeker dat van een open wheel-auto is weinig relevant voor de gewone straatauto's. Alleen GT- en LMP-auto's kunnen op dit gebied enige relevantie hebben voor de duurdere straatauto's, die slechts voor enkelen zijn weggelegd. Vanuit dit opzicht zou de FIA moeten werken aan een technisch reglement dat voorziet in Formule 1-auto's nagenoeg zonder downforce. Maar dan zal de Formule 1-auto in rijgedrag wel erg veel overeenkomsten gaan krijgen met -om maar een voorbeeld te noemen- een toerwagen.
In een toerwagen is het voor de coureurs relatief eenvoudig om de limiet te vinden. Wanneer men deze gevonden heeft is het zaak de auto onder controle te houden -wat met weinig downforce relatief moeilijk is- en te voorkomen dat de de banden overhitten. De coureur moet zich dus disciplineren.
In dat opzicht is de Formule 1 juist het spiegelbeeld van een toerwagen. Dankzij de huidige aërodynamica is een agressieve rijstijl vereist; de hoeveelheid downforce -en dus ook de hoeveelheid grip- staat namelijk in direkt verband met de snelheid. Het is voor veel, vooral onervaren coureurs, moeilijk de limiet te vinden. Wanneer men deze echter heeft gevonden, dan is het relatief eenvoudig de auto onder controle te houden. Het is dus juist zaak zo hard mogelijk te gaan en te voorkomen dat de banden niet op temperatuur komen.
Het genereren van downforce is weinig relevant voor straatauto's, maar zonder downforce verliest de Formule 1 een kernelement die haar onderscheid van andere raceklassen. Ook zal een belangrijke variabele die kan zorgen voor onvoorspelbare races verloren gaan. Wel moet de hoeveelheid downforce drastisch worden beperkt. Bij 320 km/u genereert een Formule 1-auto ongeveer 2.800 à 3.000 kg aan downforce! Naar ik heb begrepen zal een Formule 1-auto zelfs bij een reductie van 50% nog altijd meer downforce genereren dan een GP2-auto. Wat mij betreft is er dan ook weinig reden om een dergelijke reductie door te voeren. Het is jammer dat het technisch reglement van 2009 alleen voorziet in een minimale reductie van de downforce en, hoe kan het ook anders met het huidige FIA-bestuur, bovenal in een standaardisatie van de bodywork.
Face the Slayer
8 november 2008, 17:22
Wat voor een reductie in procenten aan downforce zie jij graag dan? Misschien is het tijd om alle formule klasses opnieuw te rangschikken waar in de hoogste klasse, de F1, de bolides relatief weinig grip en relatief veel vermogen hebben en waar de brandstof limiet het minst strikst is.
Pingguest
8 november 2008, 18:06
Wat voor een reductie in procenten aan downforce zie jij graag dan? Misschien is het tijd om alle formule klasses opnieuw te rangschikken waar in de hoogste klasse, de F1, de bolides relatief weinig grip en relatief veel vermogen hebben en waar de brandstof limiet het minst strikst is.
Is het misschien verstandig deze discussie voor te zetten in de topic over techniek?
Face the Slayer
8 november 2008, 18:10
Ja, graag. :)
Face the Slayer
8 november 2008, 22:23
Een impressie hoe de bolides in 2009 ongeveer uit kunnen gaan zien:
http://img80.imageshack.us/img80/5354/ferrari09zt1.jpg
Darthwillie
8 november 2008, 22:24
Valt wel mee als ik het zo zie.
Face the Slayer
8 november 2008, 22:29
Ik vind het allemaal vrij fragiel ogen.
Stefan van Renselaar
8 november 2008, 22:58
Nee, ziet er juist mooi uit :)
Zal McLaren niet zo blij mee zijn, want die kunnen dan niet meer zoveel sponsoring kwijt :')
F1-gast
8 november 2008, 23:26
A1 GP:thumbup:
Mark G.
8 november 2008, 23:39
Nee, ziet er juist mooi uit :)
Zal McLaren niet zo blij mee zijn, want die kunnen dan niet meer zoveel sponsoring kwijt :')
... Want andere teams hebben geen sponsoren?
Jeroen Ursem
8 november 2008, 23:43
Ik denk dat Williams er meer last van heeft dat er minder ruimte komt voor sponsoren.
De nieuwe vleugel vind ik nog wel ok, alleen als je het van achteren ziet vind ik de oude echt veel mooier
Stefan van Renselaar
8 november 2008, 23:59
... Want andere teams hebben geen sponsoren?
Nee, want daar staat op elk vleugeltje/uitsteeksel "Vodafone" ;)
Robert Saalmink
9 november 2008, 01:16
Het wordt gewoon wennen, net als met elke grote regelwijziging. Toen de auto's 20 cm smaller werden, toen de achtervleugels lager moesten, toen de voorvleugels hoger moesten, gegroefde banden, smallere banden, etc. Op een gegeven moment weet je niet mer beter, terwijl je bij introductie toch steeds weer even schrikt.
Daniël
9 november 2008, 04:08
Ik vind de huidige achtervleugels juist zo mooi i.v.m. de nieuwe, dat is jammer, maar als men nu wel zonder moeite achter iemand kan rijden vind ik het geen probleem!
Captain Slow
9 november 2008, 12:22
Als de auto's er zo uitzien vind ik het geen probleem, ik dacht echt dat we van die patatbakjes kregen, maar het blijven racemonsters.
slicks:thumbup:
Schumi rulezzzzz
9 november 2008, 12:44
Vind het net een Formule 3, zelfs een GP2 of een A1GP ziet er nu mooier uit...
Als je die achterkanten van 2008 en 2009 vergelijkt, dan kan ik niet anders zeggen dan dat we er qua looks echt zwaar op achteruit gaan...
Bramzel
9 november 2008, 12:53
Het wordt gewoon wennen, net als met elke grote regelwijziging. Toen de auto's 20 cm smaller werden, toen de achtervleugels lager moesten, toen de voorvleugels hoger moesten, gegroefde banden, smallere banden, etc. Op een gegeven moment weet je niet mer beter, terwijl je bij introductie toch steeds weer even schrikt.
Dat ben ik met je eens, hoewel het wel even gaat duren voordat ik gewend ben aan die nieuwe achtervleugel. Smaller én hoger, de proporties worden echt onwijs uitgerekt. Daar zou ik het mooier hebben gevonden als ze hem alleen smaller hadden gemaakt met dezelfde hoogte, dan blijven de proporties nog enigzins in verhouding.
Ferrari_Enzo
9 november 2008, 13:23
Ik vind het allemaal wel meevallen, op de vleugels na!! Die voorvleugel zo gigantisch breed en de achtervleugel zo smal....past niet mooi bijelkaar. :rolleyes:
Neo-242
9 november 2008, 13:23
Ze hadden beter die achtervleugels zo gelaten man... dit is echt gruwelijk lelijk. Net een radio-controlled wagentje ofzo:lol:
Ferrari_Enzo
9 november 2008, 19:53
Ze hadden beter die achtervleugels zo gelaten man... dit is echt gruwelijk lelijk. Net een radio-controlled wagentje ofzo:lol:
Grappig dat je dat zegt, ik had precies hetzelfde idee bij die achtervleugel. Lijkt wel een FisherPrice wagen haha. :p
Federici
9 november 2008, 23:05
Guys, als er 3 races gweest zijn, weten jullie allemaal niet meer beter. :D
Roel Bakker
10 november 2008, 15:23
Force India bevestigt Mercedes officieel als technisch partner
Het kon niet lang op zich laten wachten: vandaag heeft Force India officieel aangekondigd dat ze in McLaren-Mercedes voor 2009 een technische partner heeft gevonden. De overeenkomst houdt in dat de wagen van 2009, de VJM02, zal worden voorzien van Mercedes-motoren en het KERS-systeem van McLaren. Bovendien krijgt de Indiase renstal toegang tot het onderdelennetwerk van de Britse renstal. Vrijdag meldden het team van Force India al dat de overeenkomst met motorleverancier Ferrari vroegtijdig beëindigd werd.
Niet alleen de motoren en het KERS-systeem zullen afkomstig zijn van McLaren, maar ook de versnellingsbak en enkele hydrolische systemen. "We zijn ontzettend blij om aan te mogen kondigen dat we een technische samenwerking met McLaren", zegt Mallya. "Daarnaast is er het plan om onze productie en ontwerpfaciliteiten op de basis nabij Silverstone uit te breiden. McLaren en Mercedes-Benz zijn twee van de grootste namen in de autosportgeschiedenis. Ze hebben over de jaren geweldige reslutaten geboekt, waaronder een geweldige zege in wat waarschijnlijk het spannendste wereldkampioenschap ooit is geweest."
Deze samenwerking met McLaren-Mercedes moet het jonge team van Force India verder helpen richting de middenmoot. Dit seizoen eindigde het Indiase team puntloos als tiende in de WK-stand. "Natuurlijk was het allereerste seizoen van Force India een leerjaar", zegt Mallya. "Maar we zijn hier niet voor niets mee begonnen. Dit is serieus werk, want wij willen er niet zijn om de grid achteraan op te vullen. Deze overeenkomst beklemtoont wat waar we met het team naartoe willen. Hier hebben Bernie Ecclestone en Max Mosley een belangrijke rol bij gespeeld en bij deze wil ik hen dan ook hartelijk bedanken voor hun steun en inzet."
Bron: www.f1today.nl
Zat er aan te komen natuurlijk. Ik hoop dat ze hiermee de weg naar boven kunnen vinden.
Robert Saalmink
10 november 2008, 17:39
Mercedes klantenmotoren, het moet niet gekker worden :) Wel een deal voor vijf jaar meteen, dat is niet mis.
Pingguest
10 november 2008, 20:33
Dit is de eerste keer dat Mercedes klantenmotoren gaat leveren. Ik ben benieuwd of dit voor Force India daadwerkelijk een stap vooruit zal blijken.
Stefan van Renselaar
10 november 2008, 21:17
Dit is de eerste keer dat Mercedes klantenmotoren gaat leveren. Ik ben benieuwd of dit voor Force India daadwerkelijk een stap vooruit zal blijken.
Ik denk helemaal niks, want toen Midland naar Ferrari ging bleven ze net zo hard achteraan rijden.... En de Ferrari's zijn de motoren die het hardste lopen, dus misschien wel een downgrade, maarja dan moet je ook niet zo dom zijn en zowat je hele team ontslaan en ook nog veranderen van motorleverancier....
Darthwillie
10 november 2008, 21:21
de deal gaat verder dan motoren, ook versnellingsbakken, hydraulische systemen en het Kers gedeelte. Zou me niets verbazen als het een compleet B team wordt inclusief een chassis dat verdacht veel op dat van McLaren lijkt.
Pingguest
10 november 2008, 21:38
de deal gaat verder dan motoren, ook versnellingsbakken, hydraulische systemen en het Kers gedeelte. Zou me niets verbazen als het een compleet B team wordt inclusief een chassis dat verdacht veel op dat van McLaren lijkt.
Dan kan Fisichella toch nog kampioen worden!
Alle gekheid op een stokje, ik ben absoluut voorstander van de mogelijkheid van dit soort deals. In dit kader ben ik ook absoluut voorstander van de (expliciete) legalisering van de klantenchassis. Voor kleinere teams is een dergelijke deal of iets wat er veel op lijkt de enige mogelijkheid om successen te boeken. Zonder de klantenchassis had Toro Rosso nog immer achteraan gereden en had zij nooit de Grand Prix van Italië kunnen winnen.
Bramzel
10 november 2008, 21:44
Alle gekheid op een stokje, ik ben absoluut voorstander van de mogelijkheid van dit soort deals. In dit kader ben ik ook absoluut voorstander van de (expliciete) legalisering van de klantenchassis. Voor kleinere teams is een dergelijke deal of iets wat er veel op lijkt de enige mogelijkheid om successen te boeken. Zonder de klantenchassis had Toro Rosso nog immer achteraan gereden en had zij nooit de Grand Prix van Italië kunnen winnen.
Volledig mee eens :)
Roel Bakker
12 november 2008, 12:00
Ferrari doopt auto voor wintertests om tot F2008K
Het team van Ferrari heeft de interim-auto waarmee het de wintertests van dit jaar af gaat werken tot F2008K benoemd. De K staat voor KERS (Kinetic Energy Recovery System), het systeem dat de komende maanden een centrale rol speelt in de ontwikkeling.
Volgens bronnen is de F2008K zo ingericht dat Ferrari zich op verschillende manieren kan voorbereiden op KERS. Zo kan de bolide uitgerust worden met ballastgewicht om de extra kilo’s van het energie hergebruikende systeem te simuleren.
De F2008K maakt volgende week op het circuit van Barcelona en het eigen testcircuit Fiorano voor het eerst zijn opwachting. Testcoureur Luca Badoer neemt in ieder geval een deel van de testactiviteiten voor zijn rekening
Bron: www.f1today.nl
Ik ben benieuwd of ze ook al gelijk met de nieuwe earodynamica rijden.
Schumi rulezzzzz
12 november 2008, 17:09
Giedo van der Garde gaat volgende week 17 & 18 november in Barcelona voor Renault testen. Ben benieuwd of hij zich kan bewijzen, aangezien hij al F1 test ervaring heeft met Spyker op Barcelona. Ook is het een normale test en niet puur promotioneel.
Bramzel
12 november 2008, 17:12
Ook is het een normale test en niet puur promotioneel.
Dat zegt helemaal niks. Elke WSbR winnaar krijgt die test, het is dus wel degelijk promotioneel.
F1-gast
12 november 2008, 22:58
Ben benieuwd misschien krijg hij test rolletje bij een team maar meer ook niet.
Darthwillie
12 november 2008, 23:14
Giedo van der Garde gaat volgende week 17 & 18 november in Barcelona voor Renault testen. Ben benieuwd of hij zich kan bewijzen, aangezien hij al F1 test ervaring heeft met Spyker op Barcelona. Ook is het een normale test en niet puur promotioneel.
Hij heeft die Spyker iedere test die hij deed gecrasht, die ervaring valt mee dus. :innocent: :p
Verder heeft Guido zichzelf geen plezier gedaan door in een interview met een blad (ik meen Sportweek) doodleuk te melden dat alle teambazen criminelen zijn. Collin Kolles was daar knap link over en ik gok dat de rest het nu ook wel weet. Guido's grootste probleem is echter dat niemand weet hoe het met zijn superlicentie staat. Er is nog steeds geen uitspraak van de FIA over zijn dispuut tussen SA en Spyker. En nu die beide teams niet meer bestaan kan dat nog wel eens heel ingewikkeld worden.
Niels Tieman
12 november 2008, 23:28
Dat klopt niet helemaal. Hij krijgt deze test door het winnen van de Renault World Series, net zoals alle andere winnaars hiervoor een test hebben gehad. Het verteld ons eigenlijk weinig. :)
Bram Van Der Stichelen
13 november 2008, 01:00
http://images.formula.hu/galeria/27262WilliamsF1_2009.jpg
aan het testen met de 2009 regels. Dit ziet er al enorm gaaf uit eerlijk gezegd :thumbup:
Ralffoxx
13 november 2008, 02:25
aan het testen met de 2009 regels. Dit ziet er al enorm gaaf uit eerlijk gezegd :thumbup:
Ziet er goed uit... geen half vleugel behangen wagen meer. Ziet er wat cleaner uit... wel mooi vind ik.
Tim Wijen
13 november 2008, 10:44
Als ze die achtervleugel iets lager zouden maken zou het helemaal perfect zijn. Ziet er voor de rest goed uit :)
Sander Hogendoorn
13 november 2008, 11:03
Jammer van die achtervleugel, vind het er eerder lomp dan snel uitzien.. zal wel wennen hoop ik ;)
Niels Tieman
13 november 2008, 11:29
Ik kan hier wel aan wennen. Ik vind het persoonlijk kwa looks een grote vooruitgang!
En die achtervleugel is een kwestie van tijd.. :)
Gerben
13 november 2008, 11:31
Net of er zo'n hele zware boze buurvrouw is gaan zitten op de neus
RSRoy
13 november 2008, 11:56
Alleen de achtervleugel vraagt gewenning, de rest is prima zo :)
Pingguest
13 november 2008, 12:01
Wat een gedrocht. Niet alleen die achtervleugel is lelijk, ook de voorvleugel ziet er niet uit. Naar mijn smaak absoluut te breed.
Dr.Nono
13 november 2008, 12:25
Ik vind die neus echt stoer! De achtervleugel daarentegen vind ik te hoog om echt mooi te zijn.
tinyriconen
13 november 2008, 13:54
Alleen de achtervleugel vraagt gewenning, de rest is prima zo :)
Daar sluit ik me bij aan, vind het alleen maar mooier zonder al die flapjes overal. Leuk :)
Federici
13 november 2008, 15:21
Prachtig :D
Schumi rulezzzzz
13 november 2008, 16:18
Sorry maar waar slaat dit op? Dit ziet er toch niet uit, een racewagen noemen ze dit, lijkt wel een vrachtwagen. Zowel door voor- en achtervleugel zien er niet uit, wie heeft dit bedacht?
Dit gaat de teams overigens veel voorvleugels kosten ben ik bang, want met zo'n unit liggen er bij elke start 5 voorvleugels af... Wat nou kostenbesparing? Kansloos dit!
Federici
13 november 2008, 16:22
Sorry maar waar slaat dit op? Dit ziet er toch niet uit, een racewagen noemen ze dit, lijkt wel een vrachtwagen. Zowel door voor- en achtervleugel zien er niet uit, wie heeft dit bedacht?
Dit gaat de teams overigens veel voorvleugels kosten ben ik bang, want met zo'n unit liggen er bij elke start 5 voorvleugels af... Wat nou kostenbesparing? Kansloos dit!
De rest van de auto is ook nog niet eens aangepast, daarom ziet het er wat raar uit. En van de andere kant; WENNEN. Banden met groeven, dat sloeg toch ook nergens op in '98? Nu weten we niet meer beter, al ben ik blij dat de slicks terugkomen.
Twee races en je weet niet meer beter.
Daniël
13 november 2008, 16:47
Die voorvleugel is wel erg groot, die achtervleugel vind ik juist wel wat hebben! De auto lijkt daardoor net wat breder, meer zoals de 90-94-wagens. :)
Face the Slayer
13 november 2008, 16:50
De bolides moeten gewoon weer terug verbreed worden naar 215 cm met 18" banden voor meer mechanische grip en stabiliteit.
Bramzel
13 november 2008, 17:58
Button doet een gooi naar de DC-Award:
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/11/13/button-wil-volgend-jaar-om-overwinningen-strijden/
En Di Montezemelo geeft met een omweg aan dat Ferrari nog niet zo ver is met hun KERS systeem als hij zou willen:
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/11/12/di-montezemolo-plaatst-vraagtekens-bij-kers-systeem/
TheRealms
13 november 2008, 18:46
Button doet een gooi naar de DC-Award:
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/11/13/button-wil-volgend-jaar-om-overwinningen-strijden/
Vind ik wel meevallen, hij geeft alleen maar aan wat hij ZOU WILLEN, niet wat hij denkt te gaan doen, dat is een heel verschil.
Pingguest
13 november 2008, 22:30
De rest van de auto is ook nog niet eens aangepast, daarom ziet het er wat raar uit. En van de andere kant; WENNEN. Banden met groeven, dat sloeg toch ook nergens op in '98? Nu weten we niet meer beter, al ben ik blij dat de slicks terugkomen.
Twee races en je weet niet meer beter.
Om heel eerlijk te zijn, heb ik de post-1998-auto's nooit kunnen waarderen, op enige uitzonderingen zoals de McLaren van 2005 na.
Darthwillie
14 november 2008, 00:23
Het is even wennen moet ik zeggen, als het racen beter wordt vind ik het prima :thumbup:
Wat Button betreft:rolleyes: Hij zal toch echt even een tikje beter zijn best moeten gaan doen. Dit jaar was knap ongeinspireerd. Er viel weinig eer met de Honda te behalen, en ik ben bang dat Jenson te lang in te slecht materiaal heeft rondgereden. Hij in natuurlijk al 8 jaar bezig en er werd van hem toenertijd verwacht wat Hamilton nu deed. Hopelijk vind hij wat motivatie terug als de Honda volgend jaar beter is.
tinyriconen
14 november 2008, 01:05
Wat een gedrocht. Niet alleen die achtervleugel is lelijk, ook de voorvleugel ziet er niet uit.
Ach, bekijkt het van de positieve kant.
http://www.tommychang.net/uploaded_images/2004-BMW-WilliamsF1-FW26-Front-Nose-1280x960-785036.jpg
http://www.fia.com/resources/images/1782256506__CDG_graphic.jpg
Een combi daarvan, dat zou pas een gedrocht zijn.
Darthwillie
14 november 2008, 01:20
Ach, bekijkt het van de positieve kant.
http://www.tommychang.net/uploaded_images/2004-BMW-WilliamsF1-FW26-Front-Nose-1280x960-785036.jpg
Vond ik dus een heel fraaie neus :surrender: ;)
TheRealms
14 november 2008, 02:28
inderdaad geweldig, jammer dat het weg is.
Mark van Zanten
14 november 2008, 10:56
Die opgesplitste achtervleugel vind ik ook niet lelijk hoor. Ik had liever die gezien dat deze verhoging, maar vind het op die foto nog best aardig ogen. Over een paar maanden weet ik niet beter meer, ik vind die korte wing-end-plates van de achtervleugels van pre-2003 ook maar raar nu.
Schumi rulezzzzz
14 november 2008, 20:37
Als ik de slicks vergelijk met de groeven, vind ik die groeven ook wel wat hebben. Dat was altijd heel duidelijk F1, in de zon gaven die groeven altijd een mooi effect. Maargoed, het moge inmiddels duidelijk zijn, ik ben zwaar tegen de nieuwe 2009 regels :P
RSRoy
15 november 2008, 19:39
Als ik de slicks vergelijk met de groeven, vind ik die groeven ook wel wat hebben. Dat was altijd heel duidelijk F1, in de zon gaven die groeven altijd een mooi effect.
Volgens mij heb je een pan af :surrender:
Op elke race auto, maakt niet uit welke klasse, horen slicks te zitten. Banden met groeven voegt toch totaal niks toe (tenzij het regent).
Marco K
15 november 2008, 21:16
Hoe zit het trouwens met de wheel covers in 2009? Worden die ook verboden, zodat we de remschijven ook weer kunnen zien opgloeien?
Pingguest
16 november 2008, 12:22
Hoe zit het trouwens met de wheel covers in 2009? Worden die ook verboden, zodat we de remschijven ook weer kunnen zien opgloeien?
Nee, deze worden niet verboden. Hetzelfde geldt voor de lelijke engine covers, maar dat laatste is volstrekt logisch. De hoge motorkappen zijn namelijk de teams opgelegd, zodat er meer sponsorruimte ontstond. In 2003 was de FIA erg bezorgd over smalle engine covers die toen werden gebruikt.
Federici
16 november 2008, 14:43
Dat snap ik dus niet :D
Echt, dat ding is toch verschrikkelijk lelijk :laugh:
(maar wel apart natuurlijk ;))
Maverick
17 november 2008, 11:00
http://f1.gpupdate.net/nl/photolarge.php?photoID=115672&catID=3662
:X
Federici
17 november 2008, 11:04
Wauw! :D
Die neus.. damn :P
erikcap
17 november 2008, 11:05
Ik vind die achtervleugels echt niks!
Ik hoop dat die rare happen aan de zijkanten van de voorvleugels nog gaan veranderen. ook lelijk.
bobskink
17 november 2008, 11:22
http://forum.digitalracing.nl/attachment.php?attachmentid=102&d=1226912682
ooow, dat gaat de f1 kijkcijfers kosten. Ze hebben net een nieuwe hoop fans, zulke lelijke gedrochten die op het marginaalste uit de autosport lijken wil toch niemand volgen op tv.
De verhouding voorvleugel/achtervleugel is ook te verschillend om mooi te zijn.
F1 moet veranderen, daar begrijp ik de noodzaak van, maar die auto's zien er gewoon onlogisch traag uit. Hopelijk veranderd er nog veel binnen de 5 maand, of na één seizoentje.
Robert Saalmink
17 november 2008, 11:27
Sodeknetter, is dit niet met een fish eye genomen? :)
erikcap
17 november 2008, 11:28
Het enige wat mooi is het "kale" ranke lijf van de auto zonder flapjes en zo...
en de neus zelf vind ik van de BMW ook wel kunnen...heeft wat weg van de BMW-williams vleugel...
erwin_78
17 november 2008, 11:33
http://images.gpupdate.net/large/115673.jpg
wat heeft ferrari voor 'scoop' op de sidepod (achter de spiegel)??
Maverick
17 november 2008, 11:36
http://images.gpupdate.net/large/115673.jpg
wat heeft ferrari voor 'scoop' op de sidepod (achter de spiegel)??
Waarschijnlijk koeling voor de accu's van KERS. Deze zitten namelijk net achter de rijder
Federici
17 november 2008, 12:01
http://forum.digitalracing.nl/attachment.php?attachmentid=102&d=1226912682
ooow, dat gaat de f1 kijkcijfers kosten. Ze hebben net een nieuwe hoop fans, zulke lelijke gedrochten die op het marginaalste uit de autosport lijken wil toch niemand volgen op tv.
De verhouding voorvleugel/achtervleugel is ook te verschillend om mooi te zijn.
F1 moet veranderen, daar begrijp ik de noodzaak van, maar die auto's zien er gewoon onlogisch traag uit. Hopelijk veranderd er nog veel binnen de 5 maand, of na één seizoentje.
Doe niet zo dramatisch kerel. Mensen willen gewoon een goede race zien, ongeacht hoe de auto's eruit zien.
bobskink
17 november 2008, 12:07
Doe niet zo dramatisch kerel. Mensen willen gewoon een goede race zien, ongeacht hoe de auto's eruit zien.
wel, dat denk ik nu niet. In the UK zijn er bijvoorbeeld een hoop nieuwe fans, na een jaartje snappen ze de boel eindelijk en nu wordt misschien alles over hoop gehaald. Ik zie diezelfde fans snel afhaken. De gewone fans zullen natuurlijk blijven kijken zolang er goede races te zien zijn.
Bramzel
17 november 2008, 12:19
Speak for yourself en doe zelf niet zo dramatisch. Ik wil niet alleen goede races zien, maar ook mooie auto's. Als ik lelijke autos wil zien ga ik wel naar een Renault dealer, F1 kijk ik in mijn vrije tijd en dan mag ook het netvlies best gestreeld worden :p
Federici
17 november 2008, 12:20
Hoe dan ook, ik vind ze wel stoer. Alleen de achtervleugel is nu echt wennen nu alles een beetje in verhouding is op de auto. :)
Gooooooooo!!
Sander Hogendoorn
17 november 2008, 13:39
Hoe verneuk je 1 van de mooiste auto's van 2008 :blink:
Kan me haast niet voorstellen dat dit in de buurt komt van een echte 2009 auto..
TheRealms
17 november 2008, 13:41
Wat een f*cking gedrocht! Deze komt echt recht van de miskraamafdeling. Nou ja, als het voor goeie races zorgt, slik ik het wel. Maar ik vond het spektakel in 2008 ook al heel goed!
Sander Hogendoorn
17 november 2008, 13:42
/denkt terug aan de McLaren uit 2005 :wub:
Ralffoxx
17 november 2008, 14:32
MP4-20 was wel mooie wagen idd...
Maar ik denk dat als die voorvleugel iets minder zou wezen. (zeg tot halverwege de banden) Dan zou het er al een stuk beter uitzien.
Bram Van Der Stichelen
17 november 2008, 14:37
http://images.gpupdate.net/large/115689.jpg
:lol::lol:
Bramzel
17 november 2008, 14:38
Dat ziet er wel ernstig... speciaal uit inderdaad :(
bobskink
17 november 2008, 14:57
Ik denk dat we ook veel kapotte voorvleugels en lekke achterbanden gaan hebben in 2009.
Bramzel
17 november 2008, 15:04
Op deze manier zie ik die voorvleugel van Williams nog wel terugkomen straks ;)
JossNL
17 november 2008, 15:07
http://www.f1today.nl/fotos/xhyp8ulw11.jpg
http://www.f1today.nl/fotos/mk9e91rw1.jpg
Is er ook nog goed nieuws? Mja, Giedo heeft zijn eerste stint van 8 rondjes gereden. Wel jammer dat al de rest er al 50 op heeft zitten, maargoed...
http://www.f1today.nl/fotos/7ee9mhye6.jpg
Gerben
17 november 2008, 15:19
Zoals vroegah bram?
http://i76.photobucket.com/albums/j15/EJRainville/f1WilliamsSenna1994-sanmarino-lastr.jpg
Die BMW ziet er echt niet uit....daar ga ik heel moeilijk aan wennen
Bram Van Der Stichelen
17 november 2008, 15:23
Speak for yourself en doe zelf niet zo dramatisch. Ik wil niet alleen goede races zien, maar ook mooie auto's. Als ik lelijke autos wil zien ga ik wel naar een Renault dealer, F1 kijk ik in mijn vrije tijd en dan mag ook het netvlies best gestreeld worden :p
nog een geluk dat Koei hier niet zit :laugh:
TheRealms
17 november 2008, 15:24
Zoals vroegah bram?
http://i76.photobucket.com/albums/j15/EJRainville/f1WilliamsSenna1994-sanmarino-lastr.jpg
Die BMW ziet er echt niet uit....daar ga ik heel moeilijk aan wennen
Nee hij bedoelt denk ik zoals in 2004:
http://www.seriouswheels.com/pics-2004/2004-BMW-WilliamsF1-FW26-Front-Nose-1280x960.jpg
Bramzel
17 november 2008, 15:37
Zoals in '04 idd.
Mark G.
17 november 2008, 15:38
Zo dan.... Hoezo compleet uit verhouding. Vind de sidepods wel mooi lopen. Beetje IRL-achtig
Zijaanzicht:
http://images.gpupdate.net/large/115690.jpg
....
Pingguest
17 november 2008, 15:39
Mijn god! Wat zien de auto's voor 2009 er verschrikkelijk uit! En dan is het nog niet eens zeker dat de nieuwe reglementen daadwerkelijk voor betere races gaan zorgen.
Mark van Zanten
17 november 2008, 15:47
Dat wordt héél erg hard wennen, een huge vleugel en een miniscule:(
Die scoop op de Ferrari vind ik dan wel weer wat hebben :p
Schumi rulezzzzz
17 november 2008, 15:49
Zie je dit soort voorvleugels al door Monaco gaan? Veel te breed, gaat een hoop schade opleveren en naast elkaar rijden lukt zo helemaal niet meer. Zo wordt het inhalen echt verbeterd... :S
Heb nog nooit zo'n antisportwagen gezien, wat een gedrocht!!
Ik mag toch hopen dat dit niet is waar de FIA naartoe wil, want hier kan ik geen 5 minuten naar kijken en al helemaal niet aan wennen. Kan dit nog teruggedraaid worden? Ik dacht namelijk dat het oorspronkelijke idee was dat we met Monza vleugels gingen rijden, waardoor de downforce minder zou worden, dat ziet er serieus vet uit, maar dit...
Bram Van Der Stichelen
17 november 2008, 15:55
http://www.f1-live.com/f1/photos/2008/tests118/diapo_120.jpg
Pingguest
17 november 2008, 15:56
http://images.gpupdate.net/large/115690.jpg
http://www.racefreaks.nl/images/550/ugfuqflxzpekmgzsbvo.jpg
De diffuser ziet er totaal anders uit dan op de Williams FW30B.
Niellie
17 november 2008, 16:01
welkom bij de "hoe verneuk ik autosport" door FIA
die auto's zijn nog lelijker dan een.... jaa, daar kan ik eigenlijk niets op verzinnen
Roel Bakker
17 november 2008, 16:01
Vanaf de achterkant gezien vind ik die achtervleugel er nog best stoer uitzien eigenlijk! Maar die voorvleugel... :huh1:
Maarja het is pas de eerste testdag, dus er is nog een lange weg te gaan voor de eerste race..ik denk dat het wel goed komt
Roel Bakker
17 november 2008, 16:59
Heeft van der Garde een kans om zich in de picture te rijden, doet ie dit...
http://www.f1today.nl/fotos/hhbg5rlo1.jpg
Het bericht:
Giedo van der Garde crasht zijn Renault in Barcelona
Zojuist heeft Giedo van der Garde zijn Renault in de vierde bocht gecrasht. Hij verloor de controle over zijn wagen en moest uitstappen. Er hangt nu een code rood: de sessie is onderbroken.
Het lijkt erop volgens ooggetuige verslag van de marshalls dat Van der Garde is gespind en hierna hard tegen de bandenstapels terecht is gekomen. De achterkant is flink beschadigd en de wagen is nu terug in de pitbox.
bron: www.f1today.nl
Stefan Kollee
17 november 2008, 17:00
Ik dacht... aah eindelijk 'normale' f1 auto's als vroeger. Maar nee, gooi maar weer roet in het eten met geavanceerd gedoe enzo.
Als iedereen gewoon dezelfde mooie auto maakt is er toch niks aan de hand?!
Shaddix
17 november 2008, 18:09
maar dan spreken we niet meer over vooruitgang :P
bobskink
17 november 2008, 18:16
F1 goes oostblok!
Opzij is het zoals de Beneton van 1994.
Ik voorspel ook zwarte jaren voor Minichamps.
Neo-242
17 november 2008, 18:25
Mijn god, dit is zonder meer gruwelijk!! En ik dacht dat de oude A1GP wagens al erg waren. Dit is ongetwijfeld het lelijkste gedrocht op wielen ooit gezien.
Dan vind ik zelfs dit mooier:
http://www.f1-geschiedenis.be/Verhalen/Foto/RP10.jpg
Daniël
17 november 2008, 18:31
Je-zus. Wat lelijk. Totaal uit verhouding. :(
speed9
17 november 2008, 19:10
XD toen hadden ze nog last van de Formule 1 publiek bediening (wat een XD dienblad *de plaatje van neo-242*)
maar willen ze niet Te veel verandere aan de F1 wagen ?
ok al die vleugels die er nie horen ok maar de achter vleugel zo verf*cken is toch zinloos? (allemaal omde luchtstroom OVer de wagen te krijgen)
bobskink
17 november 2008, 19:20
De Williams met kleine achtervleugel en normale voorvleugel is nog best okay vind ik
http://premium.f1-live.com/f1/photos/2008/tests117/diapo_163.jpg
Maar zo is het weer echt om zeep.
http://premium.f1-live.com/f1/photos/2008/tests118/diapo_141.jpg
Nog een lelijker camera standpunt van de BMW
http://premium.f1-live.com/f1/photos/2008/tests119/diapo_141.jpg
Ik denk dat het lelijke F1 wagen topic ook moet verhuist worden naar het nieuwe forum.
Check het warning sign en de veiligheidshandschoenen van de mecaniciens.
http://www.f1-live.com/f1/photos/2008/tests118/diapo_115.jpg
En hier de tijden van de dag:
1. S. Buemi Toro Rosso STR3 1:21.071 39
2. T. Sato Toro Rosso STR3 1:21.107 +0.036 28
3. A. Wurz Honda RA106 1:21.198 +0.127 22
4. P. de la Rosa McLaren MP4-23 1:21.417 +0.346 23
5. G. Paffett McLaren MP4-23 1:22.371 +1.300 17
6. R. Kubica BMW Sauber F1.08 1:22.899 +1.828 30
7. L. Badoer Ferrari F2008K 1:23.515 +2.444 20
8. N. Hülkenberg Williams FW30 1:23.757 +2.686 44
9. A. Sutil Force India VJM-01 1:23.852 +2.781 36
10. C. Klien BMW Sauber F1.08 1:23.896 +2.825 20
11. N. Piquet Jr. Renault R28 1:23.909 +2.838 39
12. S. Loeb Red Bull Racing RB4 1:24.044 +2.973 29
13. M. Gene Ferrari 248 F1 1:24.560 +3.489 5
14. V. Liuzzi Force India F8-VII 1:25.645 +4.574 26
15. L. Di Grassi Honda RA108 1:25.972 +4.901 33
Loeb is sneller dan de Ferrari :)
Bramzel
17 november 2008, 19:51
De tijden zeggen nog minder dan normaal tijdens deze wintertests. D'r rijden zoveel verschillende configuraties rond...
cookie
17 november 2008, 19:54
Die BMW is verruit de lelijkste F1 die ik ooit heb gezien :D De A1 wagen van dit jaar is hoe een F1 er zonder winglets had moeten uitzien, die nieuwe voor en achtervleugel zijn compleet buiten proportie. Als het racen 10 keer spectaculairder word dan valt het nog mee, maar de meeste piloten zeggen dat dit niet het geval gaat zijn.
Darthwillie
17 november 2008, 19:59
Hij heeft die Spyker iedere test die hij deed gecrasht, die ervaring valt mee dus. :innocent: :p
Aardig record wat Giudo aan het zetten is :rolleyes: , denk dat de conclusie is dat F1 te hoog gegrepen is. Je kunt niet vrijwel iedere F1 test die je doet crashen. Na karts is hij me zwaar tegengevallen, F3 in het beste team was niet goed etc. Alleen afgelopen jaar in een serie zwaar onder zijn niveau ging het goed. Ik krijg het idee dat hij zijn zenuwen niet onder controle heeft.
Wat 2009 betreft, Fraai vind ik het niet die voorvleugel :blink: maar ik heb al zoveel zien veranderen, en alles went, smallere wagens, gegroefde banden etc.
Als het racen beter wordt kraait hier geen haan naar.
Sander Hogendoorn
17 november 2008, 20:18
De correcte uitslagen van dag 1:
UITSLAG - TESTWEEK BARCELONA - BARCELONA DAG 1
Nr. Coureur Team Band Tijd Verschil Rnd.
1. T. Sato Toro Rosso B 1'20''763 121
2. S. Buemi Toro Rosso B 1'21''071 0'00''308 117
3. A. Wurz Honda B 1'21''198 0'00''435 77
4. P. de la Rosa McLaren B 1'21''417 0'00''654 65
5. G. Paffett McLaren B 1'21''956 0'01''193 78
6. L. Badoer Ferrari B 1'22''038 0'01''275 94
7. R. Kubica BMW Sauber B 1'22''341 0'01''578 56
8. S. Loeb Red Bull Racing B 1'22''503 0'01''740 82
9. N. Piquet Renault B 1'22''560 0'01''797 80
10. C. Klien BMW Sauber B 1'22''883 0'02''120 53
11. N. Hülkenberg Williams B 1'23''467 0'02''704 116
12. V. Liuzzi Force India F1 B 1'23''794 0'03''031 88
13. A. Sutil Force India F1 B 1'23''832 0'03''069 86
14. M. Gené Ferrari B 1'24''177 0'03''414 32
15. B. Senna Honda B 1'24''343 0'03''580 39
16. G. van der Garde Renault B 1'24''908 0'04''145 27
17. L. di Grassi Honda B 1'25''512 0'04''749 48
Loeb kan dus niet alleen hard in een rally wagen :)
Darthwillie
17 november 2008, 20:25
Loeb heeft natuurlijk ook al Le Mans gereden, maar nette tijd. Probleem is natuurlijk dat er zoveel verschillende configuraties rondrijden. 2008, 2008Hybrid, met of zonder kers etc etc.
bobskink
17 november 2008, 20:30
Ja de tijden zeggen inderdaad niets, ik zette ze er gewoon bij om even van de lelijke gedrochten afgeleid te zijn.
Het zou cool zijn moest Loeb de overstap naar F1 overwegen, hij zegt dat hij wat uitgekeken is op Rally, samen met Bourdais bij Toro Rosso... Never gonna happen.
Raikkonen_WC
17 november 2008, 21:29
Nee hij bedoelt denk ik zoals in 2004:
http://www.seriouswheels.com/pics-2004/2004-BMW-WilliamsF1-FW26-Front-Nose-1280x960.jpg
DIe blijf ik zo'n mooie neus vinden he! Jammer dat die niet doorgebroken is...
tinyriconen
17 november 2008, 21:35
Maar zou wél leuk zijn, die twee Fransen bij Toro Rosso. Zou misschien ook wel goed zijn voor sport in het algemeen in Frankrijk, aangezien die nu wel hun Grand Prix kwijt zijn.
Wat de auto betreft.. de auto's van de laatste jaren waren niet verkeerd eigenlijk. Best mooi zelfs, maar als ik dan terug kijk naar de auto's van de eind jaren 90 dan denk ik, ja dát is het.
Wat ik graag zou willen zien als auto is een Formule auto met een mooie voor-/achtervleugel verhouding. Een neus die niet te lang is, zoals de limousine neus van die BMW. Een "romp" die vloeiend is, dus niet hoekig, maar zonder vreemde flampjes enzo. Een combinatie van diverse Formule wagens in de afgelopen tijd.
Captain Slow
17 november 2008, 23:04
Trouwens, even over de BMW achtervleugel.
Zie ik daar weer een soort vleugel die vanaf 2003 verboden is? Weet het woord niet dus ga het uitleggen met foto's:blushing:
2002
http://www.ff1.it/ff1/sezioni/f1/tutte_ferr/grandi/2002.jpg
2007
http://s2.desktopmachine.com/pics/Ferrari_612_239_1600x1200.jpg
TheRealms
17 november 2008, 23:05
De nieuwe achtervleugel van BMW heeft inderdaad 2 elementen ;)
GTE
17 november 2008, 23:11
Bij het zien van deze auto's heb ik telkens de neiging mn monitor bij te stellen...
Sander Hogendoorn
17 november 2008, 23:19
Paar mooie plaatjes van vandaag :cool:
http://www.imagebam.com/image/d63f2818593580
http://www.imagebam.com/image/27907418595773
http://www.imagebam.com/image/2be76b18595778
http://www.imagebam.com/image/ddc24c18595780
Mark G.
17 november 2008, 23:38
Paar mooie plaatjes van vandaag :cool:
http://www.imagebam.com/image/d63f2818593580
http://www.imagebam.com/image/27907418595773
http://www.imagebam.com/image/2be76b18595778
http://www.imagebam.com/image/ddc24c18595780
Dé oplossing.
Alle races houden in de schemering, dan zie je er niets van!
Niellie
17 november 2008, 23:52
ja in het donker, maar dan zonder al dat licht.
Richard117
18 november 2008, 14:47
Het lijkt wel of we naar een cartoon zitten te kijken.
De Williams is dan nog het minst lelijk van allemaal....
JossNL
18 november 2008, 15:10
Vandaag rijdt Pedro de la Rosa voor Force India... Teken aan de wand?
Button87
18 november 2008, 15:38
Vandaag rijdt Pedro de la Rosa voor Force India... Teken aan de wand?
heel apart de test rijder van Mclaren in een auto met een Ferrari motor het moet niet gekker worden:confused1:
Roel Bakker
18 november 2008, 15:49
En dat terwijl force india nog niks te testen heeft..ze kunnen de auto pas gaan bouwen als mercedes de motoren gaat leveren.
De la rosa wordt gewoon race coureur daar.
Kimi
18 november 2008, 15:54
heel apart de test rijder van Mclaren in een auto met een Ferrari motor het moet niet gekker worden:confused1:
Force India rijdt vanaf komend seizoen met een complete McLaren (Mercedes) aandrijving.
Robert Saalmink
18 november 2008, 16:22
Van Autosport.com: Klien is in elk geval eerlijk :)
Klien: '09 BMW worst looking car ever
Christian Klien says the BMW Sauber he tested yesterday at Barcelona is the ugliest Formula One car he has ever seen.
"I never saw such a sexy car," joked Klien after testing. "It looks very, very new to everybody.
"To me, for the moment, it's the worst (looking) Formula One car I have ever seen. It just doesn't fit together.
"But we will get used to it. There will be a lot of modifications until the first race in March."
All eyes were on the German squad yesterday, when the team ran with an hybrid 2008 car fitted with a 2009 aerodynamic configuration, designed to provide a lot less downforce.
The very wide front and the narrow rear wing did not make for an attractive car, although Klien admitted driving it was a different matter.
"It drives quite well, actually. As you saw, the laptimes are quite good already," the Austrian added. "There is still a few improvements coming over the winter. Basically it's quite a lot less downforce but with the slick tyres it compensates quite a lot.
"Especially in the slow-speed corners you get much more grip with the slick tyres. High-speed corners are a bit more tricky. But the main problem today was the cold temperatures."
The BMW Sauber tester said it was still very hard to bring the new slick tyres up to working temperature.
"These are the first slick tyres basically. Now I'm not sure if they have some improvement for these tyres but the warm-up doesn't seem to be very good, even in summer time," he said.
"Slicks is for sure the right direction. The race car looks better on slicks. It's also important to change regulations after a few years to give some other teams an opportunity and to keep the speeds down. Now we will lose maybe two seconds."
The Austrian also said he is not expecting the regulation changes to allow drivers to run too closely to each other.
"Even with these aerodynamics it's still not possible to drive right behind another car. We will see in the first few races. It's more of a problem to not knock off the front wing at the first corner.
"This morning we were not sure we could drive in the last chicane, where the kerbs are quite high. But it's not a problem actually."
Button87
18 november 2008, 17:15
Force India rijdt vanaf komend seizoen met een complete McLaren (Mercedes) aandrijving.
klopt maar deze laatste test week rijden ze nog met Ferrari motoren omdat de deal met Mclaren pas net rond is.
Dr.Nono
19 november 2008, 14:31
Om eerlijk te zijn is de 2009 Williams een stuk 'mooier' dan de BMW.
Williams
http://images.gpupdate.net/large/115923.jpg
BMW
http://images.gpupdate.net/large/115919.jpg
De Honda.
Ook erg lelijk moet ik zeggen maar wel beter dan de BMW.
http://images.gpupdate.net/large/115889.jpg
Dr.Nono
19 november 2008, 14:36
Ook leuk: het verschil tussen een 2008 en een 2009 vleugel
http://www.f1today.nl/fotos/kje9i8hm3.jpg
RSRoy
19 november 2008, 14:46
De Williams valt best mee eigenlijk :)
Roel Bakker
19 november 2008, 15:11
Williams laat zien dat het niet zo vierkant hoeft zoals bij bmw
Bramzel
19 november 2008, 16:17
Die Williams valt gewoon mee omdat die voorvleugel donkerder van kleur is en daardoor het formaat dus niet zo opvalt. Als die vleugel wit was geweest had hij er net zo beroerd uit gezien als de Honda ;)
Bram Van Der Stichelen
19 november 2008, 16:19
maar de neus en voorvleugel is wel heel wat mooier :)
TheRealms
19 november 2008, 16:48
Ik vind de Honda eigenlijk het mooist, maar dat komt omdat die ook nog de brede achtervleugel hebben, dat ziet er best bruut uit. Die achtervleugel dat is gewoon het hele lelijke.
Robert Saalmink
19 november 2008, 16:56
Die Williams valt gewoon mee omdat die voorvleugel donkerder van kleur is en daardoor het formaat dus niet zo opvalt. Als die vleugel wit was geweest had hij er net zo beroerd uit gezien als de Honda ;)
Klopt, maar de neus zelf verschilt ook nogal, die lagere snuit staat wel iets beter.
tinyriconen
19 november 2008, 17:01
Inderdaad, die lage staat mooier. Maar ik ben het ook met Nick eens. Als de achtervleugel óók breed is dan is het gewoon een hele gave brede bak. Erg mooi naar mijn mening. Sterker nog, ik stoor me bij de Honda niet eens aan de voorvleugel!
Bramzel
19 november 2008, 17:06
De voorvleugel zou al een stuk beter zijn als hij zou ophouden bij het gedeelte waar die uitsteeksels op de wing end plate zitten. Als hij zo breed zou zijn als de binnenkanten van de wing end plates dan zou hij een stuk mooier zijn, dan is de vleugel tenminste niet breder dan de spoorbreedte.
RSRoy
19 november 2008, 17:39
De voorvleugel zou al een stuk beter zijn als hij zou ophouden bij het gedeelte waar die uitsteeksels op de wing end plate zitten. Als hij zo breed zou zijn als de binnenkanten van de wing end plates dan zou hij een stuk mooier zijn, dan is de vleugel tenminste niet breder dan de spoorbreedte.
Klopt. De vleugels zijn gewoon net wat te breed, er zullen er ook erg veel sneuvelen in de races lijkt mij.
Sander Hogendoorn
19 november 2008, 20:38
Tijden laatste testdag:
Pos Driver Team Time Laps
1. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:19.295 75
2. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:19.839 122
3. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.154 115
4. Paffett McLaren-Mercedes (B) 1:21.140 81
5. Button Honda (B) 1:21.387 94
6. Klien BMW Sauber (B) 1:21.534 88
7. Heidfeld BMW Sauber (B) 1:21.592 106
8. Senna Honda (B) 1:21.676 107
9. Piquet Renault (B) 1:22.148 94
10. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:22.410 52
11. Badoer Ferrari (B) 1:22.866 120
12. Fisichella Force India-Ferrari (B) 1:23.086 93
13. de la Rosa Force India-Ferrari (B) 1:23.103 88
Ferrari_Enzo
19 november 2008, 23:35
Mooi, Bourdais is 0,3 s sneller dan Buemi. Hoop dat Bourdais nog een jaartje mag blijven! :closedeyes:
Federici
20 november 2008, 00:30
Bourdais en Sato lijkt me mooie combinatie :)
Rogue
20 november 2008, 01:14
Ik zag net een paar foto's van de tests @ GPUpdate.net.....mijn god! Die BMW, Williams en Honda lijken wel hele slechte photoshops! :blink: Zien er echt niet uit. Zijn deze ontwerpen al definitief? Please be joking, please be joking!
Tazz
20 november 2008, 01:40
Zijn deze ontwerpen al definitief? Please be joking, please be joking!
neen, zij testen dezer dagen puur voor de lol met deze ontwerpen..
:rolleyes:
Darthwillie
20 november 2008, 02:15
Ik zag net een paar foto's van de tests @ GPUpdate.net.....mijn god! Die BMW, Williams en Honda lijken wel hele slechte photoshops! :blink: Zien er echt niet uit. Zijn deze ontwerpen al definitief? Please be joking, please be joking!
Definitief natuurlijk nog niet, maar helaas zal het niet veel veranderen :blink:
F1-gast
20 november 2008, 09:00
Mooi, Bourdais is 0,3 s sneller dan Buemi. Hoop dat Bourdais nog een jaartje mag blijven! :closedeyes:
als stunt piloot piquet het mag waarom hij niet ?
Robert Saalmink
20 november 2008, 09:46
als stunt piloot piquet het mag waarom hij niet ?
En waarom ik dan niet? :innocent:
Mark van Zanten
20 november 2008, 10:40
Jij had je kans bij Ferrari verpest?? :innocent:
Gerben
20 november 2008, 11:01
En waarom ik dan niet? :innocent:
Omdat jij contractuele (koffiezet) verplichtingen hebt bij Team DigitalRacing!!!!;):thumbup:
Roel Bakker
20 november 2008, 14:33
Hier wat beelden van de nieuwe bolides tijdens de eerste wintertest!
YouTube - F1 Testing Barcelona 19/11/2008
Daniël
20 november 2008, 16:35
Hmmm, ik vind die 2009 F1-wagens wel wat van Pamela Anderson weg hebben: hoe erg je ook probeert naar wat anders te kijken, de voorkant blijft in het oog springen. :-/
Roel Bakker
20 november 2008, 17:44
Hmmm, ik vind die 2009 F1-wagens wel wat van Pamela Anderson weg hebben: hoe erg je ook probeert naar wat anders te kijken, de voorkant blijft in het oog springen. :-/
Haha, wat een vergelijking!:thumbup:
Stefan Kollee
20 november 2008, 18:38
Het lijken meer uit de kluiten gewassen go-karts!
Roel Bakker
2 december 2008, 10:40
McLaren presenteert nieuwe auto op 16 januari
02 december 2008
De nieuwe auto van McLaren-Mercedes zal op 20 januari 2009 aan de pers worden getoond. De locatie waar de MP4-24 zal worden onthuld is het McLaren Technology Centre, in het Engelse Woking.
Met de MP4-24 zal Lewis Hamilton zijn in 2008 behaalde wereldtitel proberen te verdedigen en ook teamgenoot Heikki Kovalainen liet eerder al weten zich volgend jaar in de titelstrijd te willen mengen.
Na Toyota (15 januari) en BMW (20 januari) is McLaren het derde team dat de datum van de presentatie heeft bekendgemaakt.
www.gpupdate.nl
Zal de datum toevoegen aan de openingspost.
Robert Saalmink
5 december 2008, 10:59
Wat ik me af vraag, is al bekend welke teams zeker met KERS gaan rijden komend seizoen?
Roel Bakker
5 december 2008, 16:23
Wat ik me af vraag, is al bekend welke teams zeker met KERS gaan rijden komend seizoen?
Honda niet in ieder geval..:closedeyes:
Ik denk dat de volgende wintertests duidelijker moet worden, want lang niet alle teams hebben met KERS getest.
Schumi rulezzzzz
5 december 2008, 18:54
BMW zeker, ook Honda zou zeker ermee gaan rijden, dus als ze overgenomen worden wordt ermee gereden.
Toyota rijdt zeker niet met KERS, totdat ze er zeker van zijn dat het snelheidswinst oplevert.
Stefan van Renselaar
5 december 2008, 22:43
Honda confirm immediate F1 pull out
Honda have announced their immediate withdrawal from Formula One, the Japanese manufacturer's president and CEO Takeo Fukui confirmed on Friday morning.
After a night of frenzied speculation about the future of the Honda Racing team, Fukui told a hastily called press conference in Tokyo that difficult financial conditions had forced the company to make the decision.
"Honda must protect its core business activities and secure the long term as widespread uncertainties in the economies around the globe continue to mount," he said. "A recovery is expected to take some time.
"Under these circumstances, Honda has taken swift and flexible measures to counter this sudden and expansive weakening of the marketplace in all business areas.
"However, in recognition of the need to optimize the allocation of management resources, including investment regarding the future, we have decided to withdraw from Formula One participation.
"We will enter into consultation with the associates of Honda Racing F1 Team and its engine supplier Honda Racing Development regarding the future of the two companies. This will include offering the team for sale."
Autosport.com understands that Honda Racing team principal Ross Brawn and CEO Nick Fry are due to fly to Tokyo on Monday for talks with the Japanese chiefs about the future.
Sources suggest that Honda chiefs have been told that the team will be funded only until March - giving them three months to find a new buyer before they are shut down.
It is understood staff have been told that potential buyers have already been lined up, with Brawn already focused on securing an engine supply deal with Ferrari to try and keep the team in F1.
Fukui admitted that the withdrawal decision had been a hard one to take - especially as Honda had taken a victory as a car maker in 2006 and had already invested a huge amount of money in bidding to return to the top under the leadership of Brawn.
He added: "In its third era of Formula One activities, Honda has been participating in Formula One races from the 2000 season, initially with BAR, by adopting a new format of jointly developing racing machines. Subsequently, in a move to meet the changing environment surrounding Formula One, we switched to running a 100% Honda-owned team commencing with the 2006 season.
"Surmounting many challenges, the Honda Team achieved a grand prix victory in 2006, enabling Honda to receive overwhelming support from Honda fans around the world that were looking forward to greater success.
“It, therefore, has been an extremely difficult decision for us to come to this conclusion without having been able to fully meet the expectations of our fans.
“By making the best of what we have learned during these times of economic turmoil, coupled with the spirit of challenge gained through active participation in racing, we intend to continue with our commitment in meeting new challenges.
“Finally, we would like to take this opportunity to sincerely thank our fans and all those who have supported Honda's Formula One efforts, including everyone in the world of Formula One."
Autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/72322)
RSRoy
6 december 2008, 00:19
Autosport.com (http://www.autosport.com/news/report.php/id/72322)
Spuit 11 :p:lol:
http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=35&page=16 vanaf post 397 ongeveer ;)
Stefan van Renselaar
6 december 2008, 00:38
Spuit 11 :p:lol:
http://forum.digitalracing.nl/showthread.php?t=35&page=16 vanaf post 397 ongeveer ;)
Sorry, zie het nu pas... :innocent:
Maar ik had die pagina 17 en 18 nog helemaal niet gezien :innocent:
Roel Bakker
10 december 2008, 11:45
En hier de Mclaren met de 2009 voorvleugel!
http://www.f1today.nl/fotos/9jwje5u81.jpg
Stefan van Renselaar
10 december 2008, 11:49
Gadverdamme :eek::scared::no::thumbdown:
RSRoy
10 december 2008, 12:01
Als die achtervleugel zo breed zou blijven is het nog een beetje aan te zien.
bobskink
10 december 2008, 12:20
Kan er iemand zeggen waarom de neus bij iedere nieuwe wagen zo dik en 1995 is? Is het omdat de nieuwe regels dat ook voorschrijven of is dat aerodynamisch voorlopig het beste?
Robert Saalmink
10 december 2008, 12:40
Jij zat niet echt op het F1 nieuws in 2008 zeker? ;)
Leesvoer: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/90D889BE20961303C1257483004B8AC0/$FILE/1-2009%20F1%20TECHNICAL%20REGULATIONS%2011-07-2008.pdf
bobskink
10 december 2008, 13:12
leesvoer...:huh1:
Ik weet zelfs nog altijd wat Kers zijn, hoewel ik een grote F1 fan ben. Ik zal het pas te weten komen na de eerste race, als de commentator het ten minste uitlegt.
Captain Slow
10 december 2008, 13:58
sodeknetters zeg, viel zowat van me'n stoel.
FF wennen, maar ziet er erg bruut uit. Al weet ik niet of ik dat positief of negatief vind, even de rest vd auto afwachten.
Dr.Nono
10 december 2008, 14:10
Ik weet zelfs nog altijd wat Kers zijn, hoewel ik een grote F1 fan ben. Ik zal het pas te weten komen na de eerste race, als de commentator het ten minste uitlegt.
Kijk hier eens ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Recuperatief_remmen
of (veel) uitgebreider:
http://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_brake
Dr.Nono
10 december 2008, 14:39
Waarom moet ik bij deze foto steeds denken aan een oude, enigszins mislukte Dinky Toy? :huh1:
http://images.gpupdate.net/large/116545.jpg
Tjerk Korving
10 december 2008, 14:57
De 2009 vleugels zijn nogal uit proportie en ik denk dat we heel veel afgereden voorvleugels gaan zien.
Stefan Kollee
10 december 2008, 15:57
Bij die van mclaren lijkt het wel alsof die voorvleugel in elkaar is gezakt!
Federici
10 december 2008, 16:18
En hier de Mclaren met de 2009 voorvleugel!
http://www.f1today.nl/fotos/9jwje5u81.jpg
De neus is ook aangepast. Heeft wat van Ferrari weg op het eerste gezicht.
Ik vind het niet lelijk :)
cookie
10 december 2008, 16:47
Die Mclaren vleugel is nog aankijkbaar omdat ie niet zo hoekig is, maar in combinatie met de nieuwe achtervleugel word het waarschijnlijk weer lelijk.
Federici
10 december 2008, 17:03
Die Mclaren vleugel is nog aankijkbaar omdat ie niet zo hoekig is, maar in combinatie met de nieuwe achtervleugel word het waarschijnlijk weer lelijk.
Inderdaad.. dat is wel weer zo :(
Schumi rulezzzzz
10 december 2008, 17:51
De neus zelf ziet er prachtig uit, wat eraan hangt is een gedrocht, maar wel beter dan het monsterlijk lelijke ding van BMW.
Ben bang dat we gedurende 2009 allemaal verlangen naar 2008, toen alles lekker dicht bij elkaar zat en het nog spannend was. Een jaar waarin zelfs het kleinste team een race kon winnen...
Roel Bakker
12 december 2008, 18:18
Renault presenteert nieuwe auto op 19 januari
12 december 2008
Het team van Renault zal de R29 op maandag 19 januari presenteren op het Algarve-circuit in Portugal. Diezelfde dag zullen Fernando Alonso en Nelson Piquet de nieuwe auto voor het eerst de sporen geven op het nieuwe circuit.
De lancering zal gepaard gaan met de gebruikelijke interviews met de coureurs en teambaas Flavio Briatore, waarna Alonso en Piquet de nieuwe auto de baan op zullen sturen. Renault, dat dit jaar vierde werd in het kampioenschap, is na Toyota, BMW en McLaren het vierde team dat de lanceringsdatum bekendmaakt.
www.gpupdate.nl
speed9
16 december 2008, 17:59
De neus zelf ziet er prachtig uit, wat eraan hangt is een gedrocht, maar wel beter dan het monsterlijk lelijke ding van BMW.
Ben bang dat we gedurende 2009 allemaal verlangen naar 2008, toen alles lekker dicht bij elkaar zat en het nog spannend was. Een jaar waarin zelfs het kleinste team een race kon winnen...:innocent: dan wel zonder Blunders van de FIA.
Aan de eene kant verwacht ik dat er nu meer races gewonnen wordt door de kleinere teams maar aan de andere kant,
Denk ik wel wat we achter uitgaan.
(op die door zo veel mensen geklaagde onderwerp na , die ik steeds :blushing: de hemel in prijs : De KERS, denk wel dat daar een voordeel er uit kan worden geperst )
Sander Hogendoorn
16 december 2008, 19:36
De KERS,
Lol, toen ik zag dat jij gepost had, wist ik meteen dat dit ter sprake zou komen :p
speed9
16 december 2008, 20:10
Lol, toen ik zag dat jij gepost had, wist ik meteen dat dit ter sprake zou komen :p :rolleyes: kan komen door me voedsel verslaving :)dat ik steeds denk aan de KERS.
maar jah
ik denk dat Henkie Waldsmidt in 2010 of later voor Thyota gaat rijden,
na zijn test voor hun waar die maar ! 1,5 seconde onder de tijd van hun vaste rijders zat en dat in de 1ste keer in een formule 1 wagen.
Schumi rulezzzzz
17 december 2008, 14:41
Sterker nog, Henkie was tijdens die bewuste test minder dan een seconde langzamer dan Trulli, die een dag meer getest heeft. Hij heeft daar een hele goede indruk achtergelaten. :thumbup:
speed9
17 december 2008, 15:39
Sterker nog, Henkie was tijdens die bewuste test minder dan een seconde langzamer dan Trulli, die een dag meer getest heeft. Hij heeft daar een hele goede indruk achtergelaten. :thumbup:ok :D ik las op een site 1,5 seconde maar nu ik zie dat het 0,5 seconde is :thumbup: ben ik Supaâr Trots op die Hagenees
overgens zit het wel in de Familie dat racen :rolleyes: Chris Waldschmidt - Autocross enzo
Schumi rulezzzzz
17 december 2008, 18:25
Ja het was 1,5 s tov de kwalificatietijd van Trulli begin dit jaar.
CuqeBaqer
17 december 2008, 20:00
ok :D ik las op een site 1,5 seconde maar nu ik zie dat het 0,5 seconde is :thumbup: ben ik Supaâr Trots op die Hagenees
overgens zit het wel in de Familie dat racen :rolleyes: Chris Waldschmidt - Autocross enzo
Supeâhr its op zn Haags.:rolleyes: Anyway ik weet niet eens op ik de f1 nog wel zo ga volgend aankomend jaar.
speed9
18 december 2008, 19:04
Supeâhr its op zn Haags.:rolleyes: Anyway ik weet niet eens op ik de f1 nog wel zo ga volgend aankomend jaar.
nah en.
:)gewoon doen en dan ook kijken naar de:
"Ferrari International Assistance"(kort weg FIA) die de Ferrari's voor trek en Mclaren laat invriezen.
Tim Wijen
28 december 2008, 00:13
Mexicaanse miljardair koopt F1-team van Honda
Niet Prodrive maar de Mexicaanse miljardair Carlos Slim lijkt de nieuwe eigenaar van het Honda Formule 1-team te worden. Je kent em waarschijnlijk niet, maar meneer Carlos is 67 jaar en de op één na rijkste man ter wereld! Het team is gered en de rijders zullen Jenson Button en Bruno Senna zijn…
Zo schrijft de Italiaanse krant La Stampa. “Het nieuws wordt nog niet officieel gemaakt, omdat er nog enkele details afgehandeld moeten worden.” De krant geeft geen bron voor zijn nieuws, Slim zou het team overnemen voor een symbolische prijs.
Het fortuin van Carlos Slim wordt geschat op 60 miljard dollar. Hij is vooral actief in de telecommunicatiemarkt en zijn bezittingen vormen maar liefst vijf procent van het totale Mexicaanse bruto nationaal product! Hij verdient gemiddeld $27 miljoen per dag en zijn bedrijven omvatten in waarde eenderde van de Mexicaanse beurs.
Bron: autoblog.nl
Niet een heel betrouwbare bron, maar het zou mooi zijn als het waar is :)
bobskink
28 december 2008, 00:20
Heerlijk, dat hadden we nodig, nog een extra team in naam van iemand met een uit de hand gelopen midlifecrisis, ik hoop echt dat hij het team Forza Mexico of Super Carlos noemt.
Ik kijk ook al uit naar de uitspraken zoals, volgend jaar scoren we punten, en het jaar erop willen we races winnen.
Tim Wijen
28 december 2008, 00:52
Heerlijk, dat hadden we nodig, nog een extra team in naam van iemand met een uit de hand gelopen midlifecrisis, ik hoop echt dat hij het team Forza Mexico of Super Carlos noemt.
Ik kijk ook al uit naar de uitspraken zoals, volgend jaar scoren we punten, en het jaar erop willen we races winnen.
Wat heb je nu liever? Dat het team helemaal verdwijnt, of dat het team behouden blijft? Jammer dat mensen altijd zo lekker negatief zijn. Eerst maar eens zien hoe de deal in elkaar steekt :)
Mochten ze de hele technische staff overnemen en er word aardig wat geld in het project gestoken, dan geef ik het best kans. Zeker als je onthoud dat men dan zal beschikken over de diensten van o.a Ross Brawn. Daarnaast denk ik dat men met Button en Senna een heel behoorlijk rijders duo in huis heeft. Maargoed, eerst zien dan geloven!
Tazz
28 december 2008, 01:21
honda heeft er immers al veel geld ingestoken
en who knows, straks winnen ze nog écht een race volgend jaar.. :p
Montoya90
28 december 2008, 02:29
Weer typisch een geval van "ik weet niet wat ik met me geld moet doen". Jammer dat het team weer in de handen valt van zo'n persoon.
Het missen van prodrive in de formule 1 vind ik echt een gemiste kans.
Maargoed, meneer Slim kan weer tegen ze vriendjes zeggen dat ie een formule 1 team heeft (gehad).
Bramzel
28 december 2008, 10:34
Heerlijk, al die mensen die zo'n man en zijn bedoelingen al volledig hebben beoordeeld op basis van een half gerucht. Met alle respect bobskink en Montoya90, maar dat zegt meer over jullie dan over hem. Als je even de kleine moeite had genomen om iets verder te kijken dan je neus lang is had je zulke rare uitspraken niet hoeven doen.
Als jullie even de kleine moeite hadden genomen hadden jullie er via Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Carlos_Slim) makkelijk achter kunnen komen dat hij de man is achter Telmex. Als je vervolgens even had gegoogled op "Telmex racing" was je vrij vlot bij http://www.escuderiatelmex.com terechtgekomen. En dan had je kunnen zien hoe actief Telmex (al jaren) is in de racerij.
Raikkonen_WC
28 december 2008, 11:31
Heerlijk, al die mensen die zo'n man en zijn bedoelingen al volledig hebben beoordeeld op basis van een half gerucht. Met alle respect bobskink en Montoya90, maar dat zegt meer over jullie dan over hem. Als je even de kleine moeite had genomen om iets verder te kijken dan je neus lang is had je zulke rare uitspraken niet hoeven doen.
Als jullie even de kleine moeite hadden genomen hadden jullie er via Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Carlos_Slim) makkelijk achter kunnen komen dat hij de man is achter Telmex. Als je vervolgens even had gegoogled op "Telmex racing" was je vrij vlot bij http://www.escuderiatelmex.com terechtgekomen. En dan had je kunnen zien hoe actief Telmex (al jaren) is in de racerij.
1-0 voor Bram :D
Maar je hebt gelijk. Beetje zoekwerk was niet gek geweest. Vind het zelf geweldig nieuws. Weer een privateer erbij. Dat is wat de sport nodig heeft. Want hoelang zijn ze al niet ana het zeuren dat er te weinig Priveteers zijn. Nu komt er waarschijnlijk eentje bij, en dan is het weer niet goed.
Ben benieuwd naar de livery. Misschien eindelijk eens wat anders dan normaal. Ik zou zeggen, Geel of Blauw. Die kleuren hebben we al jaren niet gehad :D
Niels Tieman
28 december 2008, 12:01
Ben benieuwd naar de livery. Misschien eindelijk eens wat anders dan normaal. Ik zou zeggen, Geel of Blauw. Die kleuren hebben we al jaren niet gehad :D
In 2006 nog; ;)
http://www.cimanet.co.uk/bartalk/images/shanghai/555bar468-0.jpg
Maar ik ben benieuwd of het halve gerucht waarheid word en wat daar dan van komt. Het is koffiedik kijken en eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen.
Raikkonen_WC
28 december 2008, 12:38
In 2006 nog; ;)
http://www.cimanet.co.uk/bartalk/images/shanghai/555bar468-0.jpg
Maar ik ben benieuwd of het halve gerucht waarheid word en wat daar dan van komt. Het is koffiedik kijken en eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen.
Geen heel seizoen. Was maar 1 race......
bobskink
28 december 2008, 13:33
Heerlijk, al die mensen die zo'n man en zijn bedoelingen al volledig hebben beoordeeld op basis van een half gerucht. Met alle respect bobskink en Montoya90...
Noproblemo, maar Spyker was ook actief in de racerij... Honda dat overgaat in een privé team kan je toch moeilijk een stap vooruit noemen. Misschien dat ze door de reglementswijzigingen iets kunnen uithalen volgend jaar, maar ik betwijfel het nog steeds.
Dit zijn dingen die vroeger wel werkten, zoals Frank Williams bewees, maar nu heeft zelfs hij het lastig. Het zijn andere tijden, zowel F1 gewijs als ecomisch en dan kan je dit toch geen verstandige move noemen.
Het enige dat ik er goed aan vind is dat er misschien terug een leuk kleurtje wordt toegevoegd en dat het startveld minder leeg lijkt.
Bram Van Der Stichelen
28 december 2008, 13:34
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/2.301/achtergrond_F1/1.442180
Peter
28 december 2008, 13:40
Noproblemo, maar Spyker was ook actief in de racerij... Honda dat overgaat in een privé team kan je toch moeilijk een stap vooruit noemen. Misschien dat ze door de reglementswijzigingen iets kunnen uithalen volgend jaar, maar ik betwijfel het nog steeds.
Dit zijn dingen die vroeger wel werkten, zoals Frank Williams bewees, maar nu heeft zelfs hij het lastig. Het zijn andere tijden, zowel F1 gewijs als ecomisch en dan kan je dit toch geen verstandige move noemen.
Het enige dat ik er goed aan vind is dat er misschien terug een leuk kleurtje wordt toegevoegd en dat het startveld minder leeg lijkt.
Met alle vernieuwde regelementen is het toch de bedoeling dat privateers het wat makkelijk vl moeten kunnen houden in de F1? Het lijkt mij dat bv. de nieuwe motor-regels voor priveteams een zeer goede regel zijn. Toen Mially of hoe heet doe man ook weer Spyker overnam liep ook iedereen te roepen dat het niets zou worden maar dat zie ik nog wel goed gaan komen, die doet het niet verkeerd.
Bramzel
28 december 2008, 14:55
Natuurlijk is het geen stap vooruit dat Honda overgaat in een prive-team. Maar dat is altijd nog beter als dan dat het helemaal verdwijnt toch? En verder blijft het team hetzelfde, dus misschien gooit die Mexicaan er wel 2x zoveel geld tegenaan als Honda? Weet jij veel?
Wat ik vooral wil zeggen is dat je niet zo moet oordelen op basis van een gerucht, of zelfs een officiele aankondiging. Je weet nog helemaal niks-nada-noppeski over het verhaal en toch trek jij al weer allerhande conclusies die volledig niet in het verhaal terugkomen en die je volledig uit je (bevoor-oordeelde) dikke duim zuigt.
Schumi rulezzzzz
28 december 2008, 15:05
Volgens F1-Club.be voert Honda gesprekken met vier mogelijke kopers. Eén daarvan is de Mexicaanse miljardair Carlos Slim.
Naast Slim zou ook Prodrive-baas David Richards samen met Investment Dar Company - een bedrijf uit Koeweit - onderhandelingen voeren. Ook Achilleas Kallakis, een reus in de Griekse scheepvaart en een onbekende Zwitserse groep.
Ook Vijay Mallya, de grote man achter Force India, zou gelinkt worden met het team. Dit wordt echter verondersteld als pure interesse mocht Honda niet verkocht worden en de onderdelen te koop worden gesteld.
Je zou toch zeggen dat het moet lukken, ik hoop echt dat Honda een nieuwe eigenaar krijgt, dat is voor de sport het beste. Veel slecher dan de afgelopen 2 jaar kan het haast niet gaan, dus maakt het weinig uit of het nu een privé team is of niet.
Stefan van Renselaar
28 december 2008, 16:43
Ferrari to be first to reveal 2009 car
A very different look to Formula One in 2009
Ferrari looks set to be the first team to unveil its 2009 car, according to reports in the Italian press.
La Gazzetta dello Sport claims the Maranello-based outfit will reveal its F2009 at Fiorano in the middle of January.
The most likely date is January 15, the same day that Toyota is scheduled to reveal images of its TF109.
On the following day, the new McLaren will be launched at its Woking headquarters, and on January 19 the 2009-specification Williams and Renault cars will be test-debuted in Portugal.
On January 20, BMW Sauber's F1.09 will run for the first time at Valencia's Ricardo Tormo circuit.
Red Bull does not plan to begin testing its RB5 until February, and Force India will wait until March.
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081224083755.shtml
Ik weet niet of dit een betrouwbare bron is, maar als ik zo kijk en er vanuit ga dat hij wel betrouwbaar is, dan klopt er niks van de startpost..
bobskink
28 december 2008, 17:58
Wat ik vooral wil zeggen is dat je niet zo moet oordelen op basis van een gerucht, of zelfs een officiele aankondiging. Je weet nog helemaal niks-nada-noppeski over het verhaal en toch trek jij al weer allerhande conclusies die volledig niet in het verhaal terugkomen en die je volledig uit je (bevoor-oordeelde) dikke duim zuigt.
Damn, ik wist niet dat ik mensen zo op hun teen ging trappen, natuurlijk ben ik bevooroordeeld, de recente geschiedenis heeft aangetoond dat zulke F1 overnames het niet lang uithouden. Maak een poll over de kansen van Forza Mexico en 90% stemt dat ze zullen tegenvallen.
Dit is een forum, het is net de bedoeling dat we speculeren en dergelijke, anders was er weinig lol aan.
Heb je trouwens mijn bericht volledig gelezen?
RSRoy
28 december 2008, 18:52
Wie zou volgens jou dan Honda moeten kopen Bob?
Een andere fabrikant gaat het echt niet doen hoor.
Bramzel
28 december 2008, 20:23
Damn, ik wist niet dat ik mensen zo op hun teen ging trappen, natuurlijk ben ik bevooroordeeld, de recente geschiedenis heeft aangetoond dat zulke F1 overnames het niet lang uithouden. Maak een poll over de kansen van Forza Mexico en 90% stemt dat ze zullen tegenvallen.
Dit is een forum, het is net de bedoeling dat we speculeren en dergelijke, anders was er weinig lol aan.
Heb je trouwens mijn bericht volledig gelezen?
Als je met normale volwassen speculaties aan was gekomen had je mij niet gehoord ;) Jij komt aan met je "Heerlijk, dat hadden we nodig, nog een extra team in naam van iemand met een uit de hand gelopen midlifecrisis", dus dan neem ik de forumvrijheid om je daar op aan te spreken. Is niet een geval van op de tenen getrapt zijn, meer een geval van een vraagtekentje plaatsen bij de argumentatie achter sommige posts.
Tim Wijen
28 december 2008, 20:23
Ik ben het ook helemaal eens met Bram en Roy.
Neo-242
29 december 2008, 00:26
Ik was benieuwd eens te zien hoe de F1 fabrieken er langs google maps uitzagen, en vooral de onderlinge verschillen... nou nou :D
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/BMWSauber.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/Ferrari.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/ForceIndia.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/ForceIndiaComparedToSilverStone.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/HondaF1.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/McLaren.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/RedBullF1.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/RenaultF1.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/ScuderiaTorroRossoF1.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/SuperAguriF1.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/ToyotaF1.jpg
http://i719.photobucket.com/albums/ww198/Neo-242/WilliamsF1-1.jpg
Robert Saalmink
29 december 2008, 01:10
Leuk :) Als het nog een beetje actueel is he, Google Maps loopt jaren achter soms (het moderne Hockenheim staat er niet eens op bijvoorbeeld). Daarbij hebben sommige fabrieken ook vaak nog windtunnel faciliteiten elders.
bobskink
29 december 2008, 03:06
Ik ben het ook helemaal eens met Bram en Roy.
Ik zal dan maar aannemen dat het aan mij ligt... Wat de oplossing is (niet onze discussie, maar Honda - Forza Mexico) weet ik helemaal niet, ik heb gewoon mijn gedacht gezegd en enkel het volgende seizoen zal meer duidelijkheid scheppen. Ik wilde gewoon wat cynisme plaatsen bij dit nieuws.
edit: Hier wordt het nieuws al ontkracht:
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/2.301/achtergrond_F1/1.442360
@Neo-242, ik kreeg een virus waarschuwing terwijl ik één van de afbeeldingen opende, c'est normal ça?
Mathijs
29 december 2008, 12:29
Ik zal dan maar aannemen dat het aan mij ligt... Wat de oplossing is (niet onze discussie, maar Honda - Forza Mexico) weet ik helemaal niet, ik heb gewoon mijn gedacht gezegd en enkel het volgende seizoen zal meer duidelijkheid scheppen. Ik wilde gewoon wat cynisme plaatsen bij dit nieuws.
edit: Hier wordt het nieuws al ontkracht:
http://www.sporza.be/cm/sporza.be/auto-motor/2.301/achtergrond_F1/1.442360
@Neo-242, ik kreeg een virus waarschuwing terwijl ik één van de afbeeldingen opende, c'est normal ça?
Het is volgens mij nogal een dubieuse site waar naar is geupload...
Neo-242
29 december 2008, 12:43
Huh? Gebruikte Imagevenue vroeger altijd... nooit problemen gehad. Ik zal ze wijzigen als iemand een andere goede host kent waar je ni voor moet registreren?
Flying John
29 december 2008, 12:57
Huh? Gebruikte Imagevenue vroeger altijd... nooit problemen gehad. Ik zal ze wijzigen als iemand een andere goede host kent waar je ni voor moet registreren?
www.imageshack.us ;)
Daniël
29 december 2008, 13:21
Je kunt je beter gewoon registreren op photobucket, Imageshack zuigt en is onnodig langzaam. Maak desnoods zo'n 10 minute-mail aan even, heb je voor de rest geen last meer van spam en zo. Heb ik trouwens sowieso niet op mijn troepe-mail. :)
Robert Saalmink
29 december 2008, 13:25
Ik heb geen slechte ervaringen met Imageshack anders, behalve dat ze te grote files automatisch resizen. Ik zie niet in hoe het zuigt.
Daniël
29 december 2008, 13:27
Dat dus ook, maar dat doet Photobucket ook dacht ik. Vaak werkt de site van Imageshack niet goed, zijn de afbeeldingen niet zichtbaar en natuurlijk de snelheid. Photobucket werkt ook veel makkelijker als je veel bestanden in 1 keer wilt uploaden. :)
Flying John
29 december 2008, 13:45
Ik ben benieuwd:
Carlos Slim ontkent gesprekken met Honda
29 december 2008
De Mexicaanse zakenman Carlos Slim heeft laten weten niet in gesprek te zijn met Honda over een overname van het Formule 1-team. Afgelopen weekend berichtte de Italiaanse krant La Stampa dat Slim, de oprichter van telecombedrijf Telmex, een van de vier potentiële kopers van de renstal uit Brackley zou zijn.
"Carlos Slim heeft het team van Honda niet gekocht en voert daar ook geen gesprekken over. Alle berichten over dit onderwerp zijn op niets gebaseerd en zijn dus niet waar", las een verklaring van Telmex. Ook Ross Brawn, de teambaas van Honda, heeft laten weten dat er niets van het verhaal waar is. "Was het maar waar. Helaas is dit niet meer dan pure speculatie door de media", vertelde Brawn tegen de Britse krant The Daily Telegraph. "Dit gerucht is een geheel eigen leven gaan leiden."
Volgens het artikel in La Stampa zou Bruno Senna, die wordt gesponsord door een dochteronderneming van Telmex, voor het team gaan rijden, naast Jenson Buton.
Bron: F1-Racing
Neo-242
29 december 2008, 14:32
De host van de luchtfoto's is aangepast naar Photobucket...
cookie
1 januari 2009, 12:06
De renault kan er zo uit gaan zien:
http://www.renault-f1.fr/IMG/jpg/montage1.jpg
Renault heeft een sponsordeal met Total gesloten naar het schijnt, dus al het blauw word rood.
Stefan van Renselaar
1 januari 2009, 12:13
Ik weet niet of het daardoor mooier uit gaat zien....
Raikkonen_WC
1 januari 2009, 14:40
De renault kan er zo uit gaan zien:
http://www.renault-f1.fr/IMG/jpg/montage1.jpg
Renault heeft een sponsordeal met Total gesloten naar het schijnt, dus al het blauw word rood.
Of Total moet ING gaan vervangen, anders denk ik niet dat ze zoveel invloed gaan krijgen op de kleurstelling van de auto.
Hoop eerder op dit effect, zoals Jordan toen der tijd.
Bramzel
1 januari 2009, 16:04
Ah, rood was inderdaad nog een kleur die we mistten op die papagaai! Mooier zal het er ongetwijfeld niet op worden. Ik denk trouwens ook dat het meer a la Raymonds plaatje zal zijn hoor, op het plaatje van cookie is de wagen veel te veel gekleurd voor zo'n sponsor als ING blijft.
CuqeBaqer
1 januari 2009, 17:30
Dit is wel een historische deal volgens mij ! Zolang ik op deze aardbodem rond loop rijd Renault me ELF en waarschijnlijk al langer als dat ik leef.
Bramzel
1 januari 2009, 17:31
Inderdaad ja, goed punt, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. PSA (Peugeot in LMS en Citroen in WRC) worden al langer gesponsord door Total, maar Renault werd idd altijd gesponsord door ELF. Ben benieuwd of ELF zich teruggetrokken heeft of dat Total meer bood.
JWE
1 januari 2009, 19:04
Elf is opgegaan in Total, aldus Wikipedia.
Niels Tieman
1 januari 2009, 19:11
Volgendsmij is Elf al jaren eigendom van Total, en ook met FINA als ik me niet vergis. Misschien dat ze total stukje bij beetje de nek om willen draaien om een stabieler bedrijf te creeeren rond Total.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.