View Full Version : Formule1 2009: pre-season
El Maestro
21 januari 2009, 14:37
Rare wieldoppen?:huh1:
http://images.gpupdate.net/newsnew/117346.jpg
http://images.gpupdate.net/large/117349.jpg
Tim Wijen
21 januari 2009, 15:03
Rare wieldoppen?:huh1:
Ik meen me te herinneren dat het een soort sensoren zijn.
Anyway, wat beelden van de BMW F1.09 :)
YouTube - F1 2009 BMW F1.09 Launch
YouTube - F1 2009 BMW F1.09 First Run
YouTube - F1 2009 BMW F1.09 Studio Shots
Klik voor hogere kwaliteit.
Robert Saalmink
21 januari 2009, 15:09
Die voorvleugels gaan bij veel merken weer back to basics, die fraaie afgeronde kunsstukjes zie je niet meer dit seizoen. Met de win endplates op de voorvleugel van de BMW als toppunt. Gewoon twee kratjes bier ertegenaan, en klaar.
El Maestro
21 januari 2009, 15:15
Die voorvleugels gaan bij veel merken weer back to basics, die fraaie afgeronde kunsstukjes zie je niet meer dit seizoen. Met de win endplates op de voorvleugel van de BMW als toppunt. Gewoon twee kratjes bier ertegenaan, en klaar.
En bij die Toyota zetten ze 2 pizzadozen op de voorvleugel. (zie filmpje Tim Wijen)
Aparte boel hoor!:huh1:
Pingguest
21 januari 2009, 15:56
Om heel eerlijk te zijn: ik schrik gewoon van de 2009 auto's. Met name bij de Renault. Ik dacht dat m'n beeldscherm uit elkaar spatte.
Tim Wijen
21 januari 2009, 16:16
Persoonlijk kan ik wel wennen aan de auto's, maar feit is gewoon dat het geen schoonheden zijn. Ik vind een GP2 bolide bijvoorbeeld vele malen mooier.
Jammer trouwens dat sommige teams gebruik maken van die lelijke shark fin.
Darthwillie
21 januari 2009, 19:41
Om heel eerlijk te zijn: ik schrik gewoon van de 2009 auto's. Met name bij de Renault. Ik dacht dat m'n beeldscherm uit elkaar spatte.
Jij bent ook nooit tevreden :p lijken de auto's eens niet op elkaar is het weer niet goed :laugh: Bekijk het positief, dit is voor het eerst sinds tijden dat je interessante innovatieve oplossingen ziet (achterkanten, sidepods etc) geniet daar nou gewoon van.
Alonso heeft trouwens zijn helm aangepast, ik wordt er niet enthousiast van maar het past beter bij de wagen
http://images.gpupdate.net/large/117245.jpg
http://images.gpupdate.net/large/117370.jpg
Button87
21 januari 2009, 19:53
Jij bent ook nooit tevreden :p lijken de auto's eens niet op elkaar is het weer niet goed :laugh: Bekijk het positief, dit is voor het eerst sinds tijden dat je interessante innovatieve oplossingen ziet (achterkanten, sidepods etc) geniet daar nou gewoon van.
Alonso heeft trouwens zijn helm aangepast, ik wordt er niet enthousiast van maar het past beter bij de wagen
schumacher style, hij wordt straks helemaal rood :lol:
bobskink
21 januari 2009, 20:03
Ik krijg daar eigenlijk het schijt van dat piloten constant van helmdesign veranderen. Het gaat de laatste jaren te ver en ik weet gewoon niet meer wie in welke wagen zit, want de nummers zijn tegenwoordig ook niet meer superleesbaar.
Vroeger wist je zeer snel wie wie was, nu weet ik het pas halverwege het seizoen.
Kleine aanpassingen, evoluties en voor special occasions vind ik wel okay, maar de rest ben ik echt beu.
De enige die wel mag veranderen van helmdesign is Vettel, hij verdiend zijn eigen kleuren ipv die van Red Bull.
Tim Wijen
21 januari 2009, 23:03
Nieuwe beelden:
YouTube - F1 2009 F1 Test Algarve 21 January
Let eens op het onrustige gedrag van de auto's. De Mclaren ziet er rijdend trouwens erg fraai uit :)
Bram Van Der Stichelen
21 januari 2009, 23:35
Hamilton weggevoerd in een Renault, ze zullen het graag zien bij Mclaren :p
Robert Saalmink
21 januari 2009, 23:35
Mooie beelden! Het is duidelijk ook nog wennen aan de slicks, en ik denk dat het onrustige er tegen de tijd dat de eerste race op het programma staat wel uit is, al deze auto's rijden nog zonder enige setup-voorkennis.
CuqeBaqer
21 januari 2009, 23:37
Volgens mij is de baan een beetje vochtig.
Darthwillie
22 januari 2009, 00:06
ziet er bewegend veel beter uit dan op de foto moet ik zeggen.
Peter
22 januari 2009, 00:10
Mooie beelden! Het is duidelijk ook nog wennen aan de slicks, en ik denk dat het onrustige er tegen de tijd dat de eerste race op het programma staat wel uit is, al deze auto's rijden nog zonder enige setup-voorkennis.
Welke coureurs rijden er nu nog die nog met slicks hebben gereden? Dat kan toch in de eerste races nog wel voordeel opleveren, al zal het miniem zijn...
Robert Saalmink
22 januari 2009, 00:12
Uit de berichten begrijp ik dat de slicks zoals die nu weer terugkomen niet lijken opd e slicks van destijds. Ze komen slechter op temperatuur en slijten minder, waardoor de grip ook minder is. Zeker met het verbod op bandenwarmers geeft dat een heel ander gevoel dan vroeger denk ik.
Mark G.
22 januari 2009, 00:12
Denk dat de voormalig GP2 coureurs de meest recente ervaring hebben ermee.
Vind de auto's er op bewegende beelden wel een stuk beter uit zien (gelukkig..)
RSRoy
22 januari 2009, 00:20
Vind het ook een erg gave baan om te zien.
De auto's vallen opzich nog wel mee als je ze ziet rijden, die achtervleugel went al een beetje :)
MartijnV
22 januari 2009, 00:52
renault rijdt volgens mij met kers, als ik kijk naar die monteurs(die stuurt in de pits) met die beschermende handschoenen.
Pingguest
22 januari 2009, 11:25
Het is goed dat er verschillende oplossingen worden uitgedacht. Maar deze oplossingen zijn thans niet het gevolg van meer technische vrijheid, maar meer van een gebrek aan kennis. Binnen één of twee jaar zien de auto's er weer nagenoeg hetzelfde uit en bovendien een stuk lelijker.
Men had ook ervoor kunnen kiezer om de diffuser te verbieden, de afmetingen van de vleugels onveranderd kunnen laten en vervolgens meer vrijheid geven in het ontwerp van de vleugels. Dit zou tevens in lijn zijn van de bevindingen van de OWG.
Requiem84
22 januari 2009, 12:39
Het is goed dat er verschillende oplossingen worden uitgedacht. Maar deze oplossingen zijn thans niet het gevolg van meer technische vrijheid, maar meer van een gebrek aan kennis. Binnen één of twee jaar zien de auto's er weer nagenoeg hetzelfde uit en bovendien een stuk lelijker.
Men had ook ervoor kunnen kiezer om de diffuser te verbieden, de afmetingen van de vleugels onveranderd kunnen laten en vervolgens meer vrijheid geven in het ontwerp van de vleugels. Dit zou tevens in lijn zijn van de bevindingen van de OWG.
Als deze bewering feitelijk correct is (wat ik betwijfel), wat zou dan de reden geweest kunnen zijn voor de keuzes die nu gemaakt zijn? Omdat ze heel graag de auto's een stuk lelijker wilden maken?
Tim Wijen
22 januari 2009, 15:34
De weersomstandigheden in Portugal zijn momenteel dermate slecht, dat het er naar uitziet dat de testdag geannuleerd zal worden.
Tim Wijen
22 januari 2009, 23:47
Beelden van vandaag
YouTube - F1 2009 Test Algarve 22 January
Pingguest
23 januari 2009, 00:30
Als deze bewering feitelijk correct is (wat ik betwijfel), wat zou dan de reden geweest kunnen zijn voor de keuzes die nu gemaakt zijn? Omdat ze heel graag de auto's een stuk lelijker wilden maken?
Nee, men heeft gekozen voor een louter technocratische oplossing. Een oplossing zonder 'ziel'.
Darthwillie
23 januari 2009, 02:09
vrijheid in het ontwerp van de vleugel is het meest onverstandige wat je kunt doen. Dan worden ze zo ver ontwikkeld dat ze bij het minste of geringste niet meer effectief zijn. Het punt dat we vorig jaar met de hele auto hadden. Het doel moet zijn minder afhankelijk van vleugels en meer van de mechanische grip. Nu ze denken dat de slicks van dit jaar zo een 3 seconden sneller zijn dan de banden van vorig jaar en minder afhankelijk van de earodynamica verwacht ik veel van dit seizoen.
Goed nieuws, het lijkt erop dat Bourdais toch het tweede TR stoeltje krijgt
http://en.f1-live.com/f1/en/index.shtml
Pingguest
23 januari 2009, 09:57
vrijheid in het ontwerp van de vleugel is het meest onverstandige wat je kunt doen. Dan worden ze zo ver ontwikkeld dat ze bij het minste of geringste niet meer effectief zijn.
Je bedoelt dat de regels niet meer effectief zijn? De OWG gaat er ook van uit dat de huidige regels over twee jaar niet meer effectief zijn. Men is nu al bezig met het technisch reglement van 2011, dat waarschijnlijk voorziet in achtervleugels die, net als de voorvleugels van 2009 aangepast kunnen worden en een standaard ontwerp voor de bodemplaat.
Darthwillie
24 januari 2009, 19:39
Grappig stukje in MSA , Ferrari schijnt toch wel ernstige problemen te hebben. Ze hebben via een NASA leverancier extreem dunne accu's besteld. Die zitten in de voorvleugel verwerkt. Probleem daarmee is dat er een 800 volt kabel door de cockpit loopt waaarover nogal wat vragen zijn of dit uit veiligheidsoverwegingen uberhaupt mag, verder blijkt dat door het extra gewicht de vleugels zoveel flexen :rolleyes: dat er al een paar gesneuveld zijn op kerbs.
Schumi rulezzzzz
24 januari 2009, 20:43
Grappig stukje in MSA , Ferrari schijnt toch wel ernstige problemen te hebben. Ze hebben via een NASA leverancier extreem dunne accu's besteld. Die zitten in de voorvleugel verwerkt. Probleem daarmee is dat er een 800 volt kabel door de cockpit loopt waaarover nogal wat vragen zijn of dit uit veiligheidsoverwegingen uberhaupt mag, verder blijkt dat door het extra gewicht de vleugels zoveel flexen :rolleyes: dat er al een paar gesneuveld zijn op kerbs.
Toen ik de onderstaande foto van de week zag vroeg ik me al af hoe het kon dat die vleugel zo laag hing. Nu weet ik dus waarom. Verbaast me niks dat die dingen de grond/kerbs raken...
http://images.gpupdate.net/large/117525.jpg
Mathijs
24 januari 2009, 20:55
Wat een geniaal idee om die accu's in de voorvleugel te leggen! Beetje jammer dat ze idd nogal doorbuigen, maar misschien dan iets centraler in de voorvleugel leggen. Dat over serieuze problemen lijkt me beetje broodje aap verhaal. Ferrari is volgens mij gewoon aan het testen wat een zo'n optimale manier is om die accu's te plaatsen.
Neo-242
24 januari 2009, 20:59
Dat is inderdaad geniaal op gebied van laag zwaartepunt! Maar wat als een voorvleugel sneuvelt tijdens de race?:)
CuqeBaqer
24 januari 2009, 21:03
Die accu's zijn toch om de vleugel stand te veranderen tijden de race ? Of zijn het echt de accu's waar ze alles mee aansturen ?
Darthwillie
24 januari 2009, 21:22
Wat een geniaal idee om die accu's in de voorvleugel te leggen! Beetje jammer dat ze idd nogal doorbuigen, maar misschien dan iets centraler in de voorvleugel leggen. Dat over serieuze problemen lijkt me beetje broodje aap verhaal. Ferrari is volgens mij gewoon aan het testen wat een zo'n optimale manier is om die accu's te plaatsen.
Het serieuze probleem verschijnt als de FIA een 800volt kabel door de cockpit verbied, dan moeten ze behoorlijk wat herontwerpen. Groot nadeel is ook dat bij een contact waarbij ze de neus beschadigen (een redelijk risico met de nieuwe vleugels ) KERS niet meer werkt.
Mathijs
24 januari 2009, 21:37
Die accu's zijn toch om de vleugel stand te veranderen tijden de race ? Of zijn het echt de accu's waar ze alles mee aansturen ?
Denk dat je wel eens gelijk kan hebben!
speed9
24 januari 2009, 21:43
Is dit sirieus of als grap bedoeld?
Want dan is de Voorneus mischien een betere idee.
Bramzel
24 januari 2009, 23:02
Accu's voorin -> zou dat dan ook de reden zijn van die lompe Renault neus?
speed9
25 januari 2009, 13:43
Accu's voorin -> zou dat dan ook de reden zijn van die lompe Renault neus?Denk het niet,want als je je neus kwijt raakt dan heb je geen stroom meer en moet je weer allees herstelle voor dat er een nieuwe neus op kan.
Het is niet gewoon contactpuntje aanraken met zo veel volt.
Maar zoude de accu's niet in de sidepod zitten ?
Mathijs
25 januari 2009, 16:46
Denk het niet,want als je je neus kwijt raakt dan heb je geen stroom meer en moet je weer allees herstelle voor dat er een nieuwe neus op kan.
Het is niet gewoon contactpuntje aanraken met zo veel volt.
Maar zoude de accu's niet in de sidepod zitten ?
Tja, maar als je je neus kwijt bent heb je ook niets meer aan de accu's omdat die er juist voor zijn je vleugel te veranderen tijdens het rijden. Verder is het wel slimmer om ze in de vleugel te implementeren dan in de neus, daar de vleugel lager zit dan de neus en je op die manier een lager center of gravity krijgt.
Darthwillie
25 januari 2009, 16:54
Het zijn de KERS accu's in de vleugel, Het idee erachter is dat ze anders gewoon gewicht erin doen en nu daarvoor in de plaats de accu's. Nadeel is dat de accu's lichter zijn en daardoor meer plaats innemen. Ander nadeel is toch echt dat bij contact in de eerste bocht je waarschijnlijk de rest van de race zonder KERS rijdt.
De reden dat ze gewicht in de neus willen is dat het KERS apparaat extra gewicht aan de achterkant plaatst en dat zo gecompenseerd wordt.
Renault gebruikt rond de achterkant een speciaal proces om alles lichter te maken aangezien hun KERS erg zwaar is. Het heet Metal-Matrix Composite.
Schumi rulezzzzz
25 januari 2009, 17:27
Accu's voorin -> zou dat dan ook de reden zijn van die lompe Renault neus?
Zou nog best wel eens kunnen, ruimte zat zou je zeggen.
Ben sowieso benieuwd hoe dat zal gaan met die neuzen in de eerste bocht na de start. De vleugels zijn niet alleen breder, maar de neuzen steken ook verder uit.
speed9
25 januari 2009, 17:45
Het zijn de KERS accu's in de vleugel, Het idee erachter is dat ze anders gewoon gewicht erin doen en nu daarvoor in de plaats de accu's. Nadeel is dat de accu's lichter zijn en daardoor meer plaats innemen. Ander nadeel is toch echt dat bij contact in de eerste bocht je waarschijnlijk de rest van de race zonder KERS rijdt.
een echte nadeel is het niet want ze zouden mischien wel de neus kunnen vervangen in de pits tijdens de race.
Darthwillie
25 januari 2009, 17:47
yep maar of het dan ook mogelijk is de accu's aan te sluiten is zeer twijfelachtig.
Schumi rulezzzzz
25 januari 2009, 19:08
yep maar of het dan ook mogelijk is de accu's aan te sluiten is zeer twijfelachtig.
Ja net als de techniek die nodig is om de vleugels te stellen gedurende het rijden. Ook daar zal bedrading voor nodig zijn, tenzij ze het wireless kunnen :P
Het eraf rijden van je neus is een drama en laat de kans daarop dit seizoen nou eens gigantisch groot zijn...:innocent:
Pingguest
25 januari 2009, 21:18
Ik vermoed dat in alle reserve-neuzen ook een KERS geïnstalleerd zal zijn. Een kwestie van een goede bedrading en men kan bij een pitstop de KERS weer aansluiten. Maar als dit niet het geval is, dan zal Williams hopen op veel problemen in de eerste bocht. Bij mijn weten is het Britse team de enige met een mechanische KERS.
Los daarvan zie ik het nog wel gebeuren dat in Melbourne de meeste teams zonder KERS zullen rijden. De techniek is zwaar en men heeft alleen voordeel bij KERS wanneer deze elke ronde ten volle wordt gebruikt.
KingBee
26 januari 2009, 01:07
Ook daar zal bedrading voor nodig zijn, tenzij ze het wireless kunnen :P
Zulke techniek is er al, er zijn telefoons etc. ontwikkeld die je alleen nog maar op een oplaadpunt hoeft te leggen, en ze worden automatisch opgeladen. Dus deze techniek of een afgeleide vorm zal misschien dan ook wel z'n intrede in de Formule1 maken als dat nodig is. Google maar eens op "draadloos opladen".
speed9
26 januari 2009, 17:32
Zulke techniek is er al, er zijn telefoons etc. ontwikkeld die je alleen nog maar op een oplaadpunt hoeft te leggen, en ze worden automatisch opgeladen. Dus deze techniek of een afgeleide vorm zal misschien dan ook wel z'n intrede in de Formule1 maken als dat nodig is. Google maar eens op "draadloos opladen".
Overgens een aanvulling op je verhaal.
Er is zelfs bedacht om via microgolven electrische lading me te geven,
dus het idee "Wireless" is nog niet zo verkeerd,
alleen dan moeten ze alles bestendig maken om storingen te verkomen.
Klinkt fout maar als ze de accu's in de sidepod zetten blijven ze koel en raken, dus ook niet over hit en je kan er mee verzekeren dat je ze na de 1ste bocht niet kwijt raken.
Flying John
2 februari 2009, 19:14
Pitstop.TV (www.pitstop.tv)
Het ziet ernaar uit dat er dan toch geen volledig testverbod komt tijdens het seizoen in de Formule 1. Omwille van aanhoudende problemen met KERS zouden er plannen zijn om toch nog 3 testsessies te organiseren.
Het was wel te verwachten met het gloednieuwe KERS systeem..
Max Downforce
2 februari 2009, 20:09
Ja anders wordt het al gauw Kan Elke Ronde Stoppen (KERS) :D
Pingguest
2 februari 2009, 23:12
Heel verstandig van de teams. Maar misschien is het een idee om elke donderdag vooraf een Grand Prix een test te organiseren. De teams zijn toch aanwezig, dus waarom dan niet een paar uur rijden?
tinyriconen
3 februari 2009, 01:01
Ik weet niet of dat wel uitvoerbaar is op Semi-, danwel volledige, stratencircuits.
Darthwillie
3 februari 2009, 01:46
geluidsdagen, extra kosten circuits etc. kan waarschijnlijk niet
Rijdt gewoon meer op vrijdag of verplicht op vrijdag de eerste sessie gereden wordt door een testcoureur.
Dr.Nono
3 februari 2009, 16:43
Interessant stukje op F1technical (http://www.f1technical.net/development/223) over de Sauber F1.09
Strangely, the more you seem to look at the F1.09, the more louvers, also known as shark gills - you discover. I have already reported about the little outlets close to the car's floor, but there is a series or openings just aside of the head protection bumps on the car's body. Being located so close to the car's centre line, this falls just within the regulations.
Article 3.8.4 states (among other notices) that no openings are allowed in "the volume between the rear face of the cockpit entry template and 450mm forward of the rear face of the cockpit entry template, which is more than 350mm from the car centre line and more than 100mm above the reference plane.". Hence, in the area closer than 350mm from the car's centre line, shark gills or any other opening of any kind is permitted as before.
http://www.f1technical.net/images/development/2009/bmwsauber-cockpit-launch.jpg
Robert Saalmink
3 februari 2009, 17:03
Op Autosport.com staat ook een interessant technische analyse over het gat in de reglementen dat Williams en Toyota gevonden zouden hebben aangaande de diffuser. Is voor iedereen leesbaar: http://www.autosport.com/news/report.php/id/73083
bobskink
6 februari 2009, 12:01
Het hing al in de lucht, maar tegenwoordig (vroeger eigenlijk ook al niet) weet je maar nooit in de F1. Bourdais mag blijven bij Toro Rosso.
Good for him
http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/02/06/bourdais-stays-at-toro-rosso-in-2009/
Robert Saalmink
6 februari 2009, 12:19
Mooi voor Bourdais. Het wordt nu ook wel lastig voor Bruno Senna, die zijn pijlen op Honda had gericht maar nu wellicht zat te azen op dit stoeltje. Hij heeft zelf al aangegeven in ieder geval geen GP2 te rijden in 2009.
In other news: de diffusers van Toyota en Williams zijn goedgekeurd (http://www.autosport.com/news/report.php/id/73140). Kans is groot dat alle andere teams op de grid van de eerste race met vegelijkbare diffusers staan natuurlijk.
Federici
7 februari 2009, 12:49
Geweldig voor Bourdais. Zo slecht deed hij het niet afgelopen jaar, wat pech en ongeluk gehad (denk aan Melbourne, Monza en misschien ook wel Spa-Francorchamps). Ik gun hem zeker deze kans, al was een terugkeer van Taku-San ook mooi geweest. Die durft natuurlijk net wat meer risico te nemen.
Anyway, slim van Toro Rosso om een beetje continuïteit in het team te houden.
Ben nu benieuwd wat er nog met Honda gaat gebeuren. Zou namelijk zonde zijn om Button dit jaar niet op de startgrid te zien, want het is een toppertje. :)
Ik hoop dat er iemand in Abu Dhabi (Manchester City eigenaar? ;)) of Dubai even gaat opstaan.
Ferrari_Enzo
7 februari 2009, 15:53
De Red Bull RB5 gepresenteerd in een geanimeerd filmpje. Maandag de officiele launch.
Via deze (http://multimedia.f1-live.com/f1/en/videos/) link is het filmpje te bekijken. :)
KingBee
7 februari 2009, 16:06
Plaatjes erbij:
http://lh5.ggpht.com/_EnWQGb-HJp0/SYx6LZPjgrI/AAAAAAAAAJw/C-vrFbJZCV0/s800/Image10.jpg
http://lh6.ggpht.com/_EnWQGb-HJp0/SYx6FA1RaCI/AAAAAAAAAJo/SO1fxq-AEQM/s800/Image8.jpg
http://lh3.ggpht.com/_EnWQGb-HJp0/SYx6IrLMCBI/AAAAAAAAAJs/2dIY7LBhgrs/s800/Image9.jpg
http://lh4.ggpht.com/_EnWQGb-HJp0/SYx6QmuNU8I/AAAAAAAAAJ0/EmVczQnPf4c/s800/Image11.jpg
http://i42.tinypic.com/2egbk39.jpg
http://i43.tinypic.com/2e2qdxu.jpg
Robert Saalmink
7 februari 2009, 16:09
Best een nette kar zo te zien. Beetje vreemde 'knik' in de (behoorlijk hoge) neus.
KingBee
7 februari 2009, 16:17
Hier zie je van die opstaande randen bij die knik wat beter (sorry voor de slechte kwaliteit):
De Tyrrell 026 had dit ook:
http://www.verstappen.nl/picture/tyrrell026.jpg
Hebben ze een andere voorwielophanging?
Schumi rulezzzzz
7 februari 2009, 16:49
Ziet er beter uit dan wat ik bij Renault en co voorbij heb zien komen. De wing end plates van de achtervleugel lopen erg ver naar beneden door, ziet er wel gaaf uit.
bobskink
7 februari 2009, 19:07
Cool filmpje, ziet er zwaar Transformer uit. De auto valt inderdaad best nog mee in verlijking met de rest. Red bull heeft ook dat rare aanhangsel op de zijkant bij de sidepods wat het idee van de Fia een beetje onderuit haalt.
Zijn nu trouwens bij alle wagens de sharkfins verdwenen?
Schumi rulezzzzz
7 februari 2009, 19:33
Zijn nu trouwens bij alle wagens de sharkfins verdwenen?
Nee, Toyota en Renault hebben in Portugal gewoon getest met de sharkfin op de nieuwe bolides.
Edit.
Hier het bewijs:
http://images.gpupdate.net/large/117378.jpg
http://images.gpupdate.net/large/117090.jpg
Bramzel
7 februari 2009, 19:42
De Red Bull lijkt een mooi sierlijk model te worden :) Ben benieuwd naar de eerste echte foto's.
Schumi rulezzzzz
7 februari 2009, 20:57
Hier wat fictieve plaatjes van het Yasmin Island Abu Dhabi circuit, ziet er opzich wel gaaf uit, hoop alleen niet dat het qua baan teveel lijkt op Valencia. Booooring...
http://www.f1today.nl/fotos/g6fr4nkn1.jpg
http://www.f1today.nl/fotos/kqywiu3n2.jpg
http://www.f1today.nl/fotos/ndv3brk53.jpg
Robert Saalmink
7 februari 2009, 21:03
Ziet er zeker futuristisch uit. Volgens mij is dat rechte stuk uberlang, of niet?
Vanaf die bootjes kijk je tegen een muur aan trouwens, dat is in Monaco beter geregeld :p
bobskink
8 februari 2009, 13:05
Het ziet er een beetje een mengeling tussen Sepang en Bahrein uit qua layout vind ik. Niet echt del eukste tracks die er zijn.
@ Schumi rulezzzzz thanks for the info, ik had die gedrochten blijkbaar al uit mijn geheugen gewist.
speed9
8 februari 2009, 13:31
De Yasmin Island Abu Dhabi circuit lijkt me best wel gaaf om te zien,
hopelijk wordt daar meer ingehaald, anders is het zonde van die miljoenen die er ingingen.
Stefan van Renselaar
8 februari 2009, 14:24
Hebben we weer een biljard-laken, nu Bernie Magny-Course eraf heeft haalt....:rolleyes:
Lijkt mij trouwens weer zo'n verneukte Tilke baan met kilometers uitloop... Niks seizoens-einde waardig volgens mij... Maar ik zal eens in Grand Prix 4 kijken, daarvoor hebben we hem nu al ergens :P
tinyriconen
8 februari 2009, 15:11
In die tweede tekening zie je anders zat grind liggen. Dat zou mooi zijn!
Schumi rulezzzzz
8 februari 2009, 15:16
Het lijkt een wat compactere baan dan de gemiddelde Tilke baan. Wat ik opzich vreemd vind, want ruimte zat daar zou je zeggen. Maargoed, wellicht dat de haute cultuur die daar leeft wel voor een bepaald imago kan zorgen, waardoor het iets aparts krijgt. Ze willen volgens mij heel graag op Monaco lijken, dat lijkt me niet haalbaar, maar iets meer sfeer dan Bahrain zou welkom zijn.
KingBee
8 februari 2009, 20:37
Bernie lacht in z'n vuistje met al die nieuwe circuits. Er zijn er meer dan er in de F1 racekalender passen en dat drijft de prijs alleen maar op. Nu is de Grandprix van Turkije na 2011 niet meer zeker en zal er zeker weer onderhandelt moeten gaan worden wat altijd in het voordeel van Eikelsteen zal zijn.
cookie
8 februari 2009, 21:37
Misschien een domme vraag, maar hoe zit het precies met het bijregelen van de vleugels tijdens het rijden? In autosport lees ik deze week dat de rijders de vleugel 2 keer per ronde kunnen aanpassen, maar wat houd dit in? Is 1 aanpassing van high naar low downforce, of is 1 aanpassing van high naar low en terug naar originele stand (high dus).
moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat jullie het snappen.
Requiem84
8 februari 2009, 22:13
Ze kunnen elke ronde 2x hun voorvleugelstand 7 (??) graden aanpassen. Van 7 naar 5 is bijvoorbeeld een aanpassing. Als je hem dan weer terug op 7 wilt zetten lijkt me dat logischerwijs je 2e aanpassing.
Bramzel
9 februari 2009, 00:11
Het ziet er een beetje een mengeling tussen Sepang en Bahrein uit qua layout vind ik. Niet echt del eukste tracks die er zijn.
Die banen hebben anders sinds ze bestaan al voor hele gave races gezorgd, dus ik zie het wel zitten :)
Ferrari_Enzo
9 februari 2009, 11:38
De RB5 onthuld:
http://www.f1-live.com/f1/photos/2009/team-redbull/diapo_101.jpg
http://www.f1-live.com/f1/photos/2009/team-redbull/diapo_102.jpg
http://www.f1-live.com/f1/photos/2009/team-redbull/diapo_103.jpg
http://www.f1-live.com/f1/photos/2009/team-redbull/diapo_114.jpg
Ik vind 't niet de mooiste van het veld maar zeker ook niet het lelijkst.
Zitten wel wat interessante dingetjes op. :)
Zoals eerder gezegd heeft de neus wel een interessante vorm. En wat me opvalt, is dat die bardge-boards nog best groot zijn!
KingBee
9 februari 2009, 12:10
Mark Webber had gelijk, ik vind 'm zo op de foto's eerlijk gezegd prachtig! Nu maar hopen dat ze niet teveel met die sharkfins gaan rijden, want dat verkracht de hele auto.
Van de voorkant oogt hij toch wat ielig:
http://images.gpupdate.net/large/117908.jpg
Aparte "knobbel":
http://images.gpupdate.net/large/117909.jpg
http://img19.imageshack.us/img19/4069/rb51jo7.jpg
http://img15.imageshack.us/img15/8991/djm0909fe29qb1.jpg
TheRealms
9 februari 2009, 12:43
Die achterkant is erg mooi. Inderdaad hopen dat de sharkfins wegblijven. Daarnaast vraag ik me af hoe het kan dat ze toch nog vleugeltjes op de sidepod kunnen blijven plakken. Daarnaast ook nog de dubbeldekker-voorvleugel. Zijn dit mazen in de wet of hoe zit het?
Niels Tieman
9 februari 2009, 14:51
Meneer Newey weet wederom een mooie auto uit zijn handen te toveren. Ik sluit me wel bij jullie aan dat die 'shark-fin' de prullenbak in mag, maar helaas is het een trent die niet weg lijkt te gaan.
Sander Hogendoorn
9 februari 2009, 14:52
Mooie wagen, één van de mooiste imo :cool:
Tim Wijen
9 februari 2009, 15:01
Een van de mooiere wagens :)
Ik vind het in ieder geval de meest interessante wagen tot nu toe.
Robert Saalmink
9 februari 2009, 15:04
Bizarre vormgeving inderdaad. Mooi? Kweenie... hopelijk wel effectief want Vettel wil races winnen, zegt 'ie.
Autosport.com heeft het ding alweer geanalyseerd. Interessant leesvoer altijd:
Technical analysis of the Red Bull RB5
As the last of the major teams to unveil their car, Red Bull adopted a strategy to keep the design in progress until the last minute. Guided by tech chief Adrian Newey, this may be regarded as a risk, but the added design time has proven itself by the car appearing to be far more developed than most other launched cars.
Not only in the detail, but the whole layout of the car has been tackled in an innovative way. It's possible to say that the RB5 could be regarded as radical, but it's perhaps fairer to say the car throws away the book of contemporary F1 design and instead returns to some features discarded from F1 several years ago.
From the tip, its complex front wing to the tight waisted rear end, the new car employs some independent thinking. It appears that the design team have aimed for minimum cross section throughout the car, emphasising the importance of a good flow over the reduced diffuser and lastly lowered the centre of gravity were possible.
The first sign of innovation starts with the highly complex front wing. Its downforce-producing outer sections only feature a single flap, but this flap is split longitudinally, to only allow a small portion of the flap to move up and down. The area around the movable section is un-adjustable (even manually) and is well blended into the endplate and neutral middle section.
Additionally Red Bull have employed a cascade element above the wing, with the outer span forming two elements via a slot, and the inboard ends still forming an obvious aerofoil section. The endplates are a neat and simple solution which flare out to send flow around the front wheel.
Above all this the nose is high like the Toyota, but Red Bull appear to have a longer nose cone. The joint between the nose cone and monocoque is far more shapely in cross section than other teams, the lower portion tapering to meet the wishbone mounts and the upper section sunken to form bulges along the top corners. As this areas cross section is defined within the rules (300mm wide x 350mm tall) it's not clear if this shaping is outside this template or stretching the smallest possible cross section around it.
Ahead of the sidepods are a turning vane and pod wing, both forming quite large surfaces in comparison to their rivals, while the mirrors remain mounted to separate stalks and not the pod wings. This design of mirror has been introduced repeatedly by Red Bull but the drivers have always preferred the more conventional mounting for a better rear view from the cockpit. It will be interesting to see if they remain there after testing commences.
The rest of the monocoque's external features are similar to the McLaren. The steering arm now sits in between the upper and lower wishbones: this places the element lower in the airflow, and therefore closer to the lower front wing in order to have some conditioning effect on its wake.
The lower positioning probably also aids the car's centre of gravity. Again the sidepod inlets are wider and high as per the McLaren in 2008 - although this shape is less effective for cooling it works better for sending flow around the car. Equally the roll structure follows McLaren's 2008/9 practice of forming the lifting eye with two vertical supports to the inlet snorkel. But Newey hasn't followed the McLaren fins that sit behind these supports, suggesting the snorkel isn't as undercut as the McLaren.
A striking feature is the small size of the sidepods: these taper down and inwards far more than other cars, and neither are they undercut, instead flaring outwards at their base. Their small size appears to be largely as a result of Red Bull finding different places for cooling outlets, there being two removable panels each side of the engine cover to vent hot air, one being high up near the pointed section of the engine cover and the other being in the unpainted section of bodywork above the exhaust outlet.
These are rendition to the normal exit at the end of the coke bottle shape, which is correspondingly much smaller in order to send more flow over the diffuser and beam wing. The aim seems to be the overriding philosophy for the tail of the RB5, the conventional shape of this area and the mechanical parts it contains has been discarded in favour of far more innovative ideas.
For example, the rear dampers are now mounted to the side of the gearbox and operated by pull rod suspension (rather than push rod): the pull rod can be seen leading downwards from the wheel to an area between the engine and gearbox. This lower the car's centre of gravity and clears the top of the gearbox from obstructing the beam wing.
Equally, the beam wing is now fully exposed, by lowering the rear crash structure, which points aggressively upwards from the rear of the gearbox. No doubt this will also form a complex diffuser extension as we have seen on the Toyota. The beam wing is also augmented by the clever shape of the upper wishbone, this now sits fully exposed above the gearbox. In doing this it forms a legal winglet, improving the flow towards the beam wing.
More conventional is the upper rear end in the upper parts of its endplates, but lower down. Newey has taken the wording of the rules literally and extended the endplates right down to the diffuser. Williams sported similar, but smaller, extensions to their rear wing.
Red Bull continue to be powered by the Renault engine. This year Renault were given dispensation to redesign elements of their engine to give it parity to its rivals in power output. In addition to this redesign, Renault have had to re-tune the engine to the new 18,000rpm limit.
With the short notice of the RPM drop, Renault engine man Rob White felt there was not a particular cooling benefit for the engine. Thus the aerodynamic work on the car's tiny sidepods is all the more impressive. In addition to the engine, Red Bull will also use Renaults KERS system, with an electrical system developed in association with Magneti Marelli on the electronics side and Saft providing the batteries.
bobskink
9 februari 2009, 16:32
De wagen valt inderdaad best mee, maar toch raar Red Bull zonder DC.
cookie
9 februari 2009, 16:36
Mooiste wagen van het veld, en daar gaan er gelukkig 4 van rondrijden :)
Bij de vorige grote regelveranderingen in 1998 had Newey het het beste voor elkaar, hopen dat dit nu weer het geval is en dat Vettel mee kan doen voor de titel
TheRealms
9 februari 2009, 18:03
Moet je kijken hoe laag die Rear Wing End Plates zijn http://images.gpupdate.net/large/117950.jpg
Flying John
9 februari 2009, 18:47
Zou er nu toch waarheid inzitten in het geheel nieuw project ?
USF1 to be based in North Carolina
One of the partners in the new USF1 project has confirmed that the team intend to be based in Charlotte, North Carolina.
Ken Anderson, who is creating USF1 in conjunction with former Williams team manager Peter Windsor, said they were close to finalising a base in the NASCAR heartland.
"We are looking at a couple of buildings in Charlotte, including one in the university area," he told the Charlotte Observer.
He said USF1 were confident that the facilities available in America were sufficient for a start-up Formula One team.
"90 per cent of the technology that exists in F1 comes from the US anyway," he said.
The team co-founder added that the squad also wanted an American driver line-up, hinting that they would be drawn from the US drivers currently competing in European junior categories.
"Not many people here know, but there are talented Americans in Europe doing very well right now," he said.
Anderson worked for the Ligier and Onyx F1 teams in the 1980s, before becoming a successful designer and engineer in US motorsport - especially with former IndyCar chassis constructor G-Force.
He is the part-owner of the Windshear wind tunnel in North Carolina, which is regarded as one of the most advanced facilities in the world.
Raikkonen_WC
9 februari 2009, 18:59
Moet je kijken hoe laag die Rear Wing End Plates zijn http://images.gpupdate.net/large/117950.jpg
Erg vet!
Robert Saalmink
9 februari 2009, 19:17
Dat wordt enigszins uitgelegd in mijn post hierboven ;)
TheRealms
9 februari 2009, 20:07
Dat wordt enigszins uitgelegd in mijn post hierboven ;)
I know, het was ook ter aanduiding ;)
KingBee
9 februari 2009, 21:24
Wel apart dat de RedBull geen dikke vierkante neus heeft als de Renault, aangezien ze wel het KERS systeem hebben van Renault. Dan heeft dat ook niets met elkaar te maken blijkbaar.
Stefan van Renselaar
9 februari 2009, 21:36
Hier zijn de high res van de RB5, mooie auto btw :)
http://racingstefan.freehost10.com/drnl/dne0909fe02.jpg
http://racingstefan.freehost10.com/drnl/dne0909fe03.jpg
http://racingstefan.freehost10.com/drnl/dne0909fe04.jpg
http://racingstefan.freehost10.com/drnl/dne0909fe05.jpg
http://racingstefan.freehost10.com/drnl/dne0909fe11.jpg
Bramzel
9 februari 2009, 21:50
Gaaf gat in de reglementen, die lange wing-end-plates. Die zullen we wel gauw terug zien bij de andere teams.
Mark G.
9 februari 2009, 21:58
Mooie auto! Had niet verwacht dat ik dat nog zou zeggen van een 2009 F1 auto :P.
Wat me ook opvalt is dat de presentaties dit jaar echt niets voorstellen. Andere jaren was dat altijd een hele bedoening. Nu gewoon een laken van een auto halen op het circuit.
Neo-242
9 februari 2009, 22:15
Mooie bak en speciaal ook. Newey tovert blijkbaar weer het een & ander uit zijn hoed. De wagen ziet er vanvoor wel enorm kwetsbaar uit. Kan een gedacht zijn, maar dat waren Newey's wagen in het verleden vaak. Snel maar uitermate kwetsbaar.
We zullen zien. Ik schat hun kansen wel vrij hoog in op podiumplaatsen. Vooral met Vettel.
Schumi rulezzzzz
9 februari 2009, 22:28
Ben benieuwd hoe lang die ophanging het uithoudt daar vlak boven die uitlaten!
http://img15.imageshack.us/img15/8991/djm0909fe29qb1.jpg
Nogmaals, die wing end plates van de achtervleugel zijn echt heel gaaf. Weet idd zeker dat we die bij iedereen gaan terugzien, ten eerste is het een enorme reclamezuil en ten tweede zal het wel stabiliteit geven aan de achterkant.
bobskink
9 februari 2009, 23:01
Hangt er daar nu ook iets tussen de voorwielen, of is dat het verlengde van de bodemplaat?
CuqeBaqer
9 februari 2009, 23:39
Inderdaad nu je het zegt. Misschien een cam.
KingBee
9 februari 2009, 23:45
Dat is die "knobbel" die ik hier boven al postte.
http://images.gpupdate.net/large/117909.jpg
Tim Wijen
10 februari 2009, 00:51
Wat me ook opvalt is dat de presentaties dit jaar echt niets voorstellen. Andere jaren was dat altijd een hele bedoening. Nu gewoon een laken van een auto halen op het circuit.
Ik weet niet of je het nieuws een beetje volgt, maar er heerst een economische crisis ;)
De teams krijgen minder sponsorgeld binnen en de autoverkopen lopen sterk terug de laatste tijd. Als gevolg hiervan is er minder geld beschikbaar voor zulke dure presentatie's :)
Medusa
10 februari 2009, 09:40
Race livery van de Williams?
http://i252.photobucket.com/albums/hh31/DaHitchBE/F1%202009/FW31/rr34vs525.jpg
Captain Slow
10 februari 2009, 09:50
Zou een mooie zijn, al vraag ik me af wat ie op gegroefde banden zou doen
Bramzel
10 februari 2009, 10:00
Zou een mooie zijn, al vraag ik me af wat ie op gegroefde banden zou doen
Waarschijnlijk gewoon transport :)
bobskink
10 februari 2009, 15:23
t'is een tussendoortje denk ik, want de achtervleugel ziet er ook nog 2008 style uit.
Niels Tieman
10 februari 2009, 20:15
USF1 geeft coureurs een kans
Uitgegeven: 9 februari 2009 14:12
Laatst gewijzigd: 9 februari 2009 16:15
Later deze maand volgt een officiële aankondiging van de Formule 1-plannen van USF1. Dit heeft Ken Anderson – een van de twee oprichters – bevestigd. Hij geeft aan het team in Charlotte te vestigen en wil Amerikaanse coureurs de kans geven.
Eerst werd de kat uit de boom gekeken, maar langzaam maar zeker wordt er meer duidelijk over het project. Volgens Anderson klopt het merendeel van de verhalen die over de plannen van USF1 zijn geschreven.
Zo bevestigde FIA-voorzitter Max Mosley vorige week al dat de plannen van USF1 serieus genomen moest worden en dat de FIA door het team was benaderd. Anderson wil vanuit Charlotte een plek in de Formule 1 veroveren.
Bijvoorbeeld met Amerikaanse coureurs. ,,Wat niet veel mensen weten is dat er een aantal talentvolle Amerikanen rijden in de lagere klassen in Europa. Zij hebben het potentieel om op termijn uit te groeien tot Formule 1-coureur”, vertelt Anderson tegen de Charlotte Observer.
Wat betreft Formule 1 en Amerika is al jaren sprake van een haat-liefdeverhouding. Momenteel staat er niet eens een Amerikaanse Grand Prix op de kalender. Toch denkt Anderson dat een Amerikaans team geen gekke gedachte is.
Landsgrenzen
,,Sponsoren van het team willen bekendheid in Amerika en andersom kiezen steeds meer Amerikaanse bedrijven ervoor om over de landsgrenzen te kijken. De Formule 1 is dan een uitermate geschikt platform om reclame te maken”, vervolgt hij.
Anderson is niet onbekend met de Formule 1. Hij werkte in de jaren tachtig onder meer voor Willliams, Ligier en Onyx. Toen Onyx failliet ging, keerde hij terug naar Amerika, waar hij als technisch directeur werkte voor onder meer Ganassi en A.J. Foyt Racing.
Andersons partner Peter Windsor heeft eveneens affiniteit met de Formule 1. Windsor heeft als teammanager gewerkt voor Williams en trad later in dienst bij Ferrari. Sinds 1998 volgt de Brit de sport als journalist.
(c)www.formule1.nl
========================
Owjee,.. Zou het dan toch?
Niels Tieman
10 februari 2009, 20:16
Donington ontkent problemen
Uitgegeven: 10 februari 2009 12:15
Laatst gewijzigd: 10 februari 2009 19:11
AMSTERDAM - Afgelopen weekend dook het bericht op dat Donington Park in 2008 een verlies van miljoenen heeft gedraaid en dat de Britse Grand Prix van 2010 daarom op de tocht staat. Maar daar is niets van waar, benadrukt circuitbaas Simon Gillett.
Volgens de Daily Mail zou de toekomstige huisvester van de Engelse race afgelopen jaar met een verlies van ruim 14 miljoen euro hebben afgesloten. De totale schuld van Donington zou ongeveer 76 miljoen euro bedragen.
Maar circuitbaas Gillett vertelde gisteren aan Press Association dat de jaarcijfers van Donington nog helemaal niet naar buiten gebracht zijn. “Het is business as usual op Donington Park en er is absoluut niets veranderd”, stelde hij beslist.
Werkzaamheden
De verbouwingswerkzaamheden aan het circuit, om te voldoen aan de eisen van de Formule 1, gaan gewoon door. “Ons hele team is erop gericht om dit jaar een vol en spannend programma te draaien, in aanloop naar de Britse Grand Prix in juli volgend jaar.”
De jaarcijfers van 2008 worden in maart bekendgemaakt, dus Gillett snapt niet waar de berichten over een miljoenenverlies vandaan komen. Met die negatieve berichtgeving kan hij ook weinig, want hij blijft vol vertrouwen dat Donington erin slaagt in 2010 op en top klaar te zijn voor een Formule 1-race.
Visie
“Het zou makkelijk zijn om je erbij neer te leggen als je constant zo’n stroom scepsis en kritiek over je heeft krijgt, maar dat is niet mijn stijl. Onze plannen zijn geen dromen, maar visie.”
(c)www.formule1.nl
=========================
Laten we hopen dat er niets aan de hand is! Ik hoop tevens dat ze het op een fatsoenlijke manier bouwen en niet vakkundig verkrachten.
Robert Saalmink
10 februari 2009, 22:22
De FIA heeft al steun toegezegd. Heerlijk, eerst tien jaar lang proberen Silverstone te dumpen en nu Donington meteen van alle kanten helpen...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73164
Bramzel
10 februari 2009, 23:30
De FIA heeft al steun toegezegd. Heerlijk, eerst tien jaar lang proberen Silverstone te dumpen en nu Donington meteen van alle kanten helpen...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73164
Mwoah, je kan het ook zien als Silverstone 10 jaar kansen geven. Als ze het na 10 jaar dan nog niet doorhebben, ja, dan roep je het ook over jezelf af.
Robert Saalmink
11 februari 2009, 10:14
Ik had altijd de indruk dat de FIA overdreef als het op kritiek op Silverstone aankwam. Ik heb er altijd gave races gezien namelijk. Maar ik ben er nooit geweest en er zal best een keer file hebben gestaan of zo :innocent:
Overigens de testtijden op Jerez van gister. De Toro Rosso is de 2008 auto, de overige zijn 2009. Hier kun je dus goed de verschillen zien.
Pos Driver Team Time Laps
1. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:19.660 104
2. Vettel Red Bull-Renault (B) 1:22.177 61
3. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:22.443 82
4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:22.643 58
5. Piquet Renault (B) 1:23.313 35
Darthwillie
11 februari 2009, 11:51
best knap dat Vettel al vooraan staat in de eerste test met die wagen :blink:
RSRoy
11 februari 2009, 11:59
best knap dat Vettel al vooraan staat in de eerste test met die wagen :blink:
Van mij mag die daar ook in Melbourne staan :)
TheRealms
11 februari 2009, 12:43
Ik heb zo'n vermoeden dat Toyota en Red Bull een flinke sprong gaan maken, zou zo lullig voor Coulthard zijn als Vettel en Webber 1-2 worden in het kampioenschap :D
Schumi rulezzzzz
11 februari 2009, 15:55
Nu alle wagens op de Force India F1 na zijn gepresenteerd, moet ik toch zeggen dat Williams met afstand de mooiste auto heeft gebouwd. Hoop niet dat ze die verkrachten met een lelijke livery, maar dat zal wel goedkomen, die is al jaren zo'n beetje hetzelfde.
http://images.gpupdate.net/large/118102.jpg
De Red Bull auto's zijn ook niet lelijk, maar de rest van de teams hebben er echt een lelijk hok van gemaakt.
Wel apart dat McLaren nog steeds met de oude achtervleugel rijdt.
http://images.gpupdate.net/large/118160.jpg
Renault heeft zn neus ook weer iets aangepast zo te zien:
http://images.gpupdate.net/large/118154.jpg
Wat heeft Williams voor leuke luchtinlaat op de airbox?
http://images.gpupdate.net/large/118158.jpg
Mooi plaatje van de diffuser van Renault en de McLaren:
http://images.gpupdate.net/large/118149.jpg
http://images.gpupdate.net/large/118147.jpg
RSRoy
11 februari 2009, 16:14
Vind eigenlijk dat ze die wieldoppen ook maar eens moeten verbieden, gewone velgen zien toch veel mooier uit.
Robert Saalmink
11 februari 2009, 16:15
Ik ben benieuwd hoeveel teams de diffusers nog gaan wijzigen.
Wat me ook opviel is dat Renault een hele simpele, vierkante recht-toe recht-aan oldschool voorvleugel heeft en de Red Bull een superingewikkeld ding met vijf lagen en allerlei randjes en zo. Ben benieuwd wat daar precies de filosofie achter is.
TheRealms
11 februari 2009, 16:16
Ben ik het toch niet mee eens, schumi rulezz, de Williams is weliswaar mooi, maar de Mclaren en de Red Bull zijn ook echt niet verkeerd hoor. De rest is inderdaad hondslelijk XD
Robert Saalmink
11 februari 2009, 16:26
Ben ik het toch niet mee eens, schumi rulezz, de Williams is weliswaar mooi, maar de Mclaren en de Red Bull zijn ook echt niet verkeerd hoor. De rest is inderdaad hondslelijk XD
Hoe kun je dit nu hondslelijk vinden?
http://images.gpupdate.net/large/116965.jpg
http://images.gpupdate.net/large/116968.jpg
http://images.gpupdate.net/large/116963.jpg
Schumi rulezzzzz
11 februari 2009, 16:35
Vind eigenlijk dat ze die wieldoppen ook maar eens moeten verbieden, gewone velgen zien toch veel mooier uit.
Betreft die wieldoppen, mooi is anders inderdaad, maar t gaat me hier vooral op die extra luchtinlaat bovenop de airbox. Die hebben we nog nooit eerder gezien. Wellicht om het KERS systeem te koelen?
TheRealms
11 februari 2009, 17:15
Hoe kun je dit nu hondslelijk vinden?
http://images.gpupdate.net/large/116963.jpg
Op dit plaatje issie schitterend inderdaad!! Maar zodra je de ferrari van voren ziet, denk je bleeeegh en dat heb ik bij de williams, red bull en mclaren veel minder.
Robert Saalmink
11 februari 2009, 17:30
De Renault, tja.... ehm, lelijk?
http://img21.imageshack.us/img21/6762/xpb286663hiresgp6.th.jpg (http://img21.imageshack.us/my.php?image=xpb286663hiresgp6.jpg)
De Toyota moet ik ff aan wennen zeg maar.......
http://img205.imageshack.us/img205/4884/lo9t55374ea0.th.jpg (http://img205.imageshack.us/my.php?image=lo9t55374ea0.jpg)
De Red Bull. De uitlaten liggen heel ver naar achteren, maar die vleugel, dat dat stabiel is zonder middelste steun!
http://img21.imageshack.us/img21/1218/xpb286734hireskj6.th.jpg (http://img21.imageshack.us/my.php?image=xpb286734hireskj6.jpg)
KingBee
11 februari 2009, 19:42
Wel apart dat McLaren nog steeds met de oude achtervleugel rijdt.
Ik las ergens dat McLaren problemen heeft met het opwarmen van de achterbanden en zij daarom die oude vleugel gebruiken.
Ik vind die diffusers wel wat hebben op één of andere manier.
Ralffoxx
11 februari 2009, 20:40
http://img21.imageshack.us/img21/1218/xpb286734hireskj6.jpg
een flatgebouw is er niks bij :D
Dr.Nono
12 februari 2009, 16:26
Hmmm.... zou het echt?
Bruno Senna tekent contract, doorstart Honda aanstaande
Het is nog allesbehalve officieel, maar volgens de website GrandPrix.com heeft Bruno Senna zijn handtekening gezet onder een contract bij Honda. Het Japanse team staat te koop, maar zou een dezer dagen een doorstart aankondigen. Honda zou gebruik gaan maken van Mercedes-motoren. Bij Honda zal Senna de teamgenoot worden van Jenson Button, die eind vorig jaar zijn verbintenis al verlengde bij de renstal.
Deze doorstart zou mogelijk worden gemaakt door Petrobras, een groot Braziliaans olieconcern, en eventueel enkele persoonlijke sponsors van Senna. Voor een groot deel zou het team nog steeds door Honda worden bekostigd, omdat dit goedkoper zou zijn dan het ontslaan van al haar Formule 1-personeel.
De afgelopen dagen werd ook gesproken over financiële steun van Bernie Ecclestone aan het zieltogende Honda-team. De 78-jarige miljardair zou graag meer greep willen hebben op de Formula One Teams Association (FOTA) en zou met deze financiele injectie zijn invloed kunnen vergroten.
BRON 1 (http://www.f1today.nl/nieuws/2009/02/12/bruno-senna-tekent-contract-doorstart-honda-aanstaande/) en BRON 2 (http://www.grandprix.com/ns/ns21178.html)
Dr.Nono
12 februari 2009, 16:27
And in other news...
The USF1 team plans a launch on February 24
Peter Windsor says that the new USF1 team will be launched on Speed TV on February 24. The new team hopes that the announcement of the project will result in more backing arriving.
Windsor started his F1 career as a journalist but became Williams F1's sponsorship manager in 1985. In 1988 he left the team and tried to buy Brabham but the deal ended up in a legal wrangle, although Windsor ended up being awarded $2m in damages. In 1990 he became head of Ferrari's Guildford Technical Office but a year later went back to Williams as team manager. In 1993 Windsor went to America hoping to set up an Indycar team but when that did not happen he established a new F1 team with Japan's Tetsu Ikuzawa and Enrique Scalabroni. This opened a drawing office in Basildon, Essex, but never found the money to build the cars. Windsor then returned to the F1 media and has been working for Speed TV for several years.
BRON (http://www.grandprix.com/ns/ns21179.html)
TheRealms
12 februari 2009, 16:28
Dat lijkt me een heel erg goed plan, mits de wagen inderdaad doorontwikkeld is ondertussen en dus ready to go is. Gebeurd dat niet, dan staat ze echt een rampseizoen te wachten.
Roel Bakker
12 februari 2009, 16:29
Er is toch nog een beetje hoop voor Honda.
Bruno Senna tekent contract, doorstart Honda aanstaande
Het is nog allesbehalve officieel, maar volgens de website GrandPrix.com heeft Bruno Senna zijn handtekening gezet onder een contract bij Honda. Het Japanse team staat te koop, maar zou een dezer dagen een doorstart aankondigen. Honda zou gebruik gaan maken van Mercedes-motoren. Bij Honda zal Senna de teamgenoot worden van Jenson Button, die eind vorig jaar zijn verbintenis al verlengde bij de renstal.
Deze doorstart zou mogelijk worden gemaakt door Petrobras, een groot Braziliaans olieconcern, en eventueel enkele persoonlijke sponsors van Senna. Voor een groot deel zou het team nog steeds door Honda worden bekostigd, omdat dit goedkoper zou zijn dan het ontslaan van al haar Formule 1-personeel.
De afgelopen dagen werd ook gesproken over financiële steun van Bernie Ecclestone aan het zieltogende Honda-team. De 78-jarige miljardair zou graag meer greep willen hebben op de Formula One Teams Association (FOTA) en zou met deze financiele injectie zijn invloed kunnen vergroten.
www.f1today.nl
Daniël
12 februari 2009, 16:32
Dus dan zouden het gewoon weer 22 wagens op de grid worden? 't Zou mij verrassen! :)
RSRoy
12 februari 2009, 16:42
Het zou fijn zijn als dit nieuws waar is.
Schumi rulezzzzz
12 februari 2009, 17:01
Dus dan zouden het gewoon weer 22 wagens op de grid worden? 't Zou mij verrassen! :)
Uhh, 20 bedoel je waarschijnlijk?
Daniël
12 februari 2009, 17:08
Ferrari, McLaren, Wiliams, BMW, Force India, Renault, Toyota, Red Bull, Torro Rosso, Honda en USF1.
11 teams, 22 auto's? :)
Schumi rulezzzzz
12 februari 2009, 17:14
Op die fiets, maar USF1 is er nog lang niet, dacht dat je doelde op het 2009 seizoen.
Robert Saalmink
12 februari 2009, 17:23
Zandstormpje in Bahrain:
http://img135.imageshack.us/img135/3566/lo9t59764uw5.th.jpg (http://img135.imageshack.us/my.php?image=lo9t59764uw5.jpg)
En dit gaan we zien in 2009: pitcrews met protective gloves ivm KERS:
http://img149.imageshack.us/img149/7271/xpb286701hiresxx2.th.jpg (http://img149.imageshack.us/my.php?image=xpb286701hiresxx2.jpg)
Robert Saalmink
12 februari 2009, 17:30
Op die fiets, maar USF1 is er nog lang niet, dacht dat je doelde op het 2009 seizoen.
2010 inderdaad maar het is wel serieus. Lees dit maar eens:
The news, when it broke after having been whispered for over two months now, predictably resulted in derisory stories along the lines of 'a US Formula One team, will cars have column shifts and bench seats?'; 'Cart axles and leaf springs, what about girder chassis and torque converters?'
It is, though, easy to overlook the fact that, until Graham Hill won his first title by the thickness of Jim Clark's oil seal, the United States of America had, in the recently deceased Phil Hill, as many world champions as Britain – one. This happened to be one more than France, Monaco, Switzerland and Belgium – with Britain and the US the founding hosts for races in the original FIA World Championship – had for something like 20 years. Combined.
By which time, of course, Mario Andretti, as American as popcorn and bubblegum despite having been born in Italy, had taken his 1978 crown – making it two for the US and still a fat zero for those countries. Then Alain Prost and Michael Schumacher blitzed their respective ways to glory, but, even so, France and Germany combined to this day have but two drivers they refer to as 'world champion'; as does the USA.
Nothing wrong with US world championship pedigree then, particularly when one factors the 62 grands prix held on Unites States soil since 1959 (an average of more than one grand prix per year during the 59-year existence of the FIA Formula One World Championship, and more than Britain or Italy can boast) into the equation.
There is nothing wrong, either, with the pedigree of the partnership planning to enter the 2010 FIA Formula One World Championship with a US-based team:
• Ken Anderson, the technical boffin behind the project, has an enviable record in racing car design, development and manufacture, whilst the Windshear windtunnel in which he has a shareholding, is reckoned to be one of the world's best. He has experience in suspension technology – having honed his engineering and riding skills in the rough and tumble on the world Moto-X championship, where grip is obviously paramount – and designed Indianapolis-winning cars. In addition he has more than a few F1 cars on his CV.
• Peter Windsor is a 'jack of all trades, master of many', having been at some stage in an extended F1 career journalist, broadcaster, team manager, driver manager, sponsor manager, technical co-ordinator – at times dispensing two or more functions simultaneously. Those who know him are acquainted with his long-held dream of starting an F1 team, preferably from scratch; those who know him better, know the Australian-raised Brit moved to North Carolina (NC) with his wife and beagle immediately after last year's Brazilian Grand Prix showdown...
Their chosen base could hardly be better: NC, or more specifically, Charlotte, is home to a motor racing cottage industry similar to that found in the United Kingdom. There is, though, one major difference: being US-based, everything is bigger, taller, better, higher, faster, wider – and, given the pronounced fall in the dollar over the past two years, likely cheaper.
According to Günther Steiner, who, by virtue of his experience as technical director in F1 (Jaguar Racing/Red Bull), World Rally Championship (Ford), DTM (Opel) and NASCAR (Red Bull Toyota) and now residing in NC, is qualified to comment on the area's infrastructure, its economics in comparison with Europe and the team's chances.
"The university in Clemson is first-class and offers all the necessary facilities required to undertake aerodynamic and vehicle dynamic calculations," he told a German colleague last week. The university is an hour's drive from Charlotte, which has everything required to build an F1 car. From that perspective it makes perfect sense (to build a car there) as skilled labour and all facilities are available, yet one does not pay the inflated prices that England charges.
"Charlotte offers all the technical facilities, and it has the Wind Shear wind tunnel. I have looked at the Wind Shear tunnel and believe it to be the best in the world," he added.
Unsaid is that, with the White House recently having become NASCAR's primary sponsor, entire legions of NASCAR engineers, fabricators and other skilled technicians have been invited off teams' payrolls, and hungry workers are known to be committed and diligent workers.
The Italian is acquainted with both USF1 principals, and is convinced they have the necessary talents and abilities. "They have been working on the project for many years," he said, "and I judge the project to be serious and realistic. In no way would I describe it as a pipe-dream."
However, when push comes to shove, pedigrees and neighbouring universities and all the testimonials in the world can't make a leaden kite fly, so the question is whether a 'Made in America' team can, in fact, get its act together in these straitened times. Particularly given that the North American continent and its motor industry have been hit more than most.
More precisely, can a team based in the US design, build and campaign a F1 car in a Eurocentric world championship which is moving further east – thus away from the US – with each passing year? Above all, can it in these times attract the levels of technical, logistics and commercial support required to do so not only competently, but do its country proud on a world stage in the process?
In Formula One there are no guarantees of success – teams too numerous to list here have proven that over the years – but, managed correctly, there is little doubt that USF1 can not only fly, but fly off the grid. In fact, never have the times been better for a team, particularly one headquartered (note: not based) in the US.
Given the necessary infrastructure and skills existent in NC, the only technical question surrounds engine/transmission/KERS – and here the FIA and the Formula One Team's Association (FOTA) have agreed a total-per-season package price of €6.5m for the first two assemblies to any independent. In addition, FOTA has agreed on a standard KERS unit from 2010 onwards, and whilst the energy recovery unit is not included in the stipulated price, it surely won't set independent teams back more than 50% of the total engine/gearbox cost.
Cosworth V8 © XPB
So, no more than €3,5m for KERS, making it a maximum of €10m for sufficient units to power an entire team for a season, i.e. 18 - 20 grands prix weekends and all test sessions! It gets better, though: the US is, if not the most important market for BMW (which is known to be partial to leasing complete power units to the independents), Mercedes, Toyota and Ferrari, then certainly the second.
So for USF1 it gets even better: all but last-named have invested massively in 'transplants'in the USA, and are anxious to be perceived as committed to the country, whilst Ferrari parent FIAT is believed to be in advanced talks with Chrysler. Imagine, then, what each of those blue-chips would give to partner an all-US team, particularly in the absence of a USGP. Visions of free power units and substantial financial and technical support packages leap to mind...
Moreover, FIA president Max Mosley is moving heaven and earth to ensure all teams, regardless of size, receive around €65m per annum from the commercial rights holder, and is also pushing – probably too meek a word – for budgets to be sliced to that level. To succeed, though, Mosley intends introducing further restrictions on man-power, wind tunnels, CFD studies and testing and a budget cap. Recall those relatively low salaries in the Charlotte area?
Remember, then, that the utterly daft $48m bond is no more, meaning a start-up team can immediately commit its full funding to the project, with the demise of the Concorde Agreement enabling all teams to negotiate their own terms – as did Ferrari – and ask then what the commercial rights holder would give to provide American promoters with a cast-iron reason to stage a race on US soil.
So, to summarise: a state-of the-art wind tunnel; superb infrastructure and a first-class technical university within an hour of HQ; skilled, low-cost personnel; if not free, then cut-price power units coupled to financial and technical support packages from F1's majors; operating budgets blow income; (documented) support of the sport's governing body and probable incentives from the commercial rights holder; two highly capable principals. At this rate USF1 could go racing without needing to raise a brass bean...
All well and good, but what about the logistics of operating a racing team competing in a Eurocentric series from America? In an exclusive telecom with this column's writer two weeks before a prospective sponsor spilled the beans to a website, Anderson disclosed that he intends operating USF1's race team out of the Epsilon facility in northern Spain – and again one can't fault his logic.
For starters, the championship is increasingly being shaped by a calendar in three parts: four (eastern) flyaways; a block of nine races in Europe; a final block of four flyaways, two east, one west and one middle-eastern. The logistics for USF1, frankly, could not be simpler: design and build in the USA; move to Europe for testing; four flyaways in a row; back to Europe for seven months; final block of four flyaways; end of season.
Verder hieronder:
Robert Saalmink
12 februari 2009, 17:30
The overall costs of such an itinerary would be barely, if any, higher than the travel budgets of British-based teams; certainly when one considers that most of it pre- and post-season takes place in Spain in any event. Testing facility restrictions are expected to decrease in-season development, so the need for flying new parts from the US to Europe will decrease over time. However Anderson pointed out without a trace of irony in his voice, many F1 teams have development parts manufactured in the US!
Given Windsor's background in media and marketing it is only logical that the team has a raft of innovative and interactive marketing plans in the pipeline – here Jon Noble's excellent column sees F1 increasingly embracing the internet, with Mosley being a primary pusher of the platform.
Watch this space for further details on the team's plans; what can be disclosed, though, is that fans will be given behind-the-scenes access like never before – thus breaking down the 'wall' that the sport has over the years erected. Again the formation of USF1 is prescient: consider FOTA's current market research, the results of which will form the basis for some swingeing changes in the way F1 treats its customers.
The timing could not be better from virtually every perspective; its principals have a host of experience; and, above all, the team has the support of the sport's governing body and the commercial rights holder. As a bonus USF1 has awoken interest in F1 in the world's largest car market, and a race will surely return to those shores – helping to balance the eastward shift.
So all the building blocks are in place for the first US F1 team in over thirty years – the last to compete with distinction was Roger Penske's operation, which won the Austrian Grand Prix with John Watson; thereafter came the half-hearted Beatrice Haas effort, which many say was anything but that – to take its place on the grid in 2010.
USF1 will launch officially – via Speed TV, of late Windsor's primary platform – on 24 February.
Autosport.
Dr.Nono
12 februari 2009, 17:35
Zandstormpje in Bahrain:
En dit gaan we zien in 2009: pitcrews met protective gloves ivm KERS:
http://img149.imageshack.us/img149/7271/xpb286701hiresxx2.th.jpg (http://img149.imageshack.us/my.php?image=xpb286701hiresxx2.jpg)
Heb je ook gezien dat de livery is weggebrand op het bodywork bij de uitlaat? :blink:
Darthwillie
12 februari 2009, 17:36
Eigenlijk best grappig dat de teams naar Bahrain gaan om slecht weer in europa te ontlopen en vervolgens twee dagen het testen moeten stilleggen vanwege zandstormen :rolleyes: :lol:
Schumi rulezzzzz
12 februari 2009, 18:59
Eigenlijk best grappig dat de teams naar Bahrain gaan om slecht weer in europa te ontlopen en vervolgens twee dagen het testen moeten stilleggen vanwege zandstormen :rolleyes: :lol:
Ja ik zit er de hele tijd al aan te denken. De eerste dag hadden de Bahrain testers gelijk, maar wat een drama nu voor die gasten. Ze willen in het weekend doortesten om de verloren tijd in te halen.
Ferrari_Enzo
12 februari 2009, 23:16
Ik vroeg me af of vandaag en gisteren tellen als officiele testdagen in Bahrein, aangezien ze niet/nauwelijks hebben gereden. Dus zijn ze die twee testdagen nu eigenlijk 'kwijt'? :blink:
MartijnV
13 februari 2009, 03:34
aangezien het ook Ferrari betreft zullen deze 2 dagen wel niet tellen.
Robert Saalmink
13 februari 2009, 10:09
Wat een zinloze opmerking, zeg dan gewoon niets.
Ik vroeg me af of vandaag en gisteren tellen als officiele testdagen in Bahrein, aangezien ze niet/nauwelijks hebben gereden. Dus zijn ze die twee testdagen nu eigenlijk 'kwijt'? :blink:
Waarschijnlijk niet, maar echt helder is het ook niet. Een artikel van Autosport heeft het over 'The teams were allowed a installation lap'. Dat kan suggereren dat de FIA heeft toegestaan dat er 1 rondje werd gereden zonder dat het zou 'tellen' als testdag.
Ik vraag me af wat de definitie is van een 'testdag'. Stel dat Williams een hele dag aanwezig is op een circuit maar geen rondje rijdt, telt dat dan als testdag?
Edit: het staat natuurlijk gewoon in de regeltjes:
22) TRACK AND WIND TUNNEL TESTING
22.1 a) Track testing shall be considered any track running time undertaken by a competitor entered in the
Championship with the exception of :
i) promotional or demonstration events carried out using tyres provided specifically for this purpose by the appointed supplier ;
ii) young driver training, any such driver having not competed in an F1 World Championship
Event in the preceding 24 months nor tested a Formula One car on more than four days in
the same 24 month period.
b) No competitor may carry out more than 15,000km of track testing during a calendar year.
c) No track testing may take place between the start of the week preceding the first Event of the
Championship and 31 December of the same year.
d) During all track testing cars must be fitted with the FIA ECU required by Article 8.2 of the 2009 FIA
Formula One Technical Regulations.
e) No track testing is permitted at sites which are not currently approved for use by Formula 1 cars. In
order to ensure that venue licence conditions are respected at all times during track testing, competitors are required to inform the FIA of their test schedule in order that an observer may be appointed if deemed necessary.
f) During all Formula One track testing :
- red flag procedures must be respected ;
- no other type of vehicle is permitted on the track ;
- every reasonable effort should be made to ensure that the recommendations concerning
emergency services detailed in Article 16 of Appendix H to the Code are followed.
g) If, after an incident during track testing, the Medical Warning Light signals that threshold forces have
been exceeded the driver must present himself for examination in the circuit medical centre without
delay.
h) No wind tunnel testing may be carried out using a scale model which is greater than 60% of full size.
i) No wind tunnel testing may be carried out at a speed exceeding 50 metres/second.
MartijnV
13 februari 2009, 18:11
Wat een zinloze opmerking, zeg dan gewoon niets.
Was ook beetje cynische bedoeld.
Maar ik denk dat er ondanks het nieuwe reglement nog ruimte is voor een shakedown voorafgaande aan een raceweekend.
Zoals dat ook altijd gebeurde als Ferrari een demo gaf tijdens de Masters in Zandvoort. Geloof dat ze toen max. 50km mochten rijden.
Raikkonen_WC
13 februari 2009, 19:50
Kimi's Nieuwe helm:
http://images.gpupdate.net/large/118378.jpg
http://images.gpupdate.net/large/118380.jpg
TheRealms
13 februari 2009, 23:00
Ik zeg, vet design!!!
Maar het blijft kut als coureurs hun helmen de hele tijd veranderen!
Mathijs
14 februari 2009, 14:12
Ik zeg, vet design!!!
Maar het blijft kut als coureurs hun helmen de hele tijd veranderen!
Ik kan me daar absoluut niet druk om maken. Zolang het maar gewoon helder blijft welke coureur in welke auto zit vind ik het allemaal best. En het ziet er gewoon vet uit!
TheRealms
14 februari 2009, 18:38
Ik kan me daar absoluut niet druk om maken. Zolang het maar gewoon helder blijft welke coureur in welke auto zit vind ik het allemaal best. En het ziet er gewoon vet uit!
Dat bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen ;)
Mathijs
14 februari 2009, 19:02
Dat bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen ;)Ow, ik had het idee dat je het er niet zo mee eens was omdat je nogal een krachtterm gebruikt in je post...
Darthwillie
14 februari 2009, 19:08
Het extra luchthappertje aan de bovenkant van de Williams is voor de koeling van de versnellingsbak Omdat de wagens aan de achterkant heel extreem zijn was dit aerodynamisch gezien de beste oplossing.
De reden dat McLaren met de 08 vleugel rijdt is dat ze met een nieuwe diffuser a la Williams/Toyota bezig zijn en daarbij een andere achtervleugel ontwikkelen.
Renault heeft grote problemen. de voorkant is zo ontwikkeld dat de luchtstroom perfect rond de voorwielen gaat, dit komt alleen compleet verkeerd aan bij de achtervleugel :rolleyes: diep triest dat ze hier pas bij het testen achterkomen
(bron MSA)
speed9
14 februari 2009, 21:05
opmerking over dat van Honda.
Bernie gaat schijden en dat betekend dat hij en zijn vrouw uit elkaar zijn,
en dus Bernie zijn vermogen van 3 miljard id die dan kwijt want, de 3miljard staan op trustfondsen op naam van : Slavica Radiç of hoe wel Bernie's toekomstige ex vrouw.
(Bron RTL GP magazine)
Hoe kan die dan miljoenen in Honda pompen als die niet eens recht op die geld heeft?
Darthwillie
14 februari 2009, 21:13
opmerking over dat van Honda.
Bernie gaat schijden en dat betekend dat hij en zijn vrouw uit elkaar zijn,
en dus Bernie zijn vermogen van 3 miljard id die dan kwijt want, de 3miljard staan op trustfondsen op naam van : Slavica Radiç of hoe wel Bernie's toekomstige ex vrouw.
Hoe kan die dan miljoenen in Honda pompen als die niet eens recht op die geld heeft?
omdat Bernie niet dom is en absoluut ervoor zorgt dat hij die 3 miljard niet kwijt is ;)
speed9
14 februari 2009, 21:16
omdat Bernie niet dom is en absoluut ervoor zorgt dat hij die 3 miljard niet kwijt is ;)
Mag die wel een betere advocaat hebben dan zijn "ex" vrouw.
Neo-242
15 februari 2009, 00:22
De F60 is toch wel echt een beauty:thumbup:
http://img294.imageshack.us/img294/4921/f60kimicu5.th.jpg (http://img294.imageshack.us/my.php?image=f60kimicu5.jpg)
Requiem84
15 februari 2009, 00:55
Het extra luchthappertje aan de bovenkant van de Williams is voor de koeling van de versnellingsbak Omdat de wagens aan de achterkant heel extreem zijn was dit aerodynamisch gezien de beste oplossing.
De reden dat McLaren met de 08 vleugel rijdt is dat ze met een nieuwe diffuser a la Williams/Toyota bezig zijn en daarbij een andere achtervleugel ontwikkelen.
Renault heeft grote problemen. de voorkant is zo ontwikkeld dat de luchtstroom perfect rond de voorwielen gaat, dit komt alleen compleet verkeerd aan bij de achtervleugel :rolleyes: diep triest dat ze hier pas bij het testen achterkomen
(bron MSA)
Interessant dat Mclaren zo kort voor het seizoen nog iets, voor hen totaal nieuws durft te ontwikkelen. Vrij gewaagd. Aan de andere kant is dat juist dit seizoen extra interessant.
Ik geloof alleen niet dat Renault echt zo'n méga probleem heeft als 'msa' nu suggereert. Anders had Alonso nooit zulke competetieve tijden kunnen zetten op de laatste testdag.
Tim Wijen
15 februari 2009, 00:57
Bovenaf gezien vind ik de Ferrari inderdaad een beauty, maar vanaf andere punten vind ik hem een stuk minder mooi. Persoonlijk vind ik hem iets te slank en fragiel uitzien. Het is zeker niet de lelijkste wagen, maar ook zeker niet de mooiste.
Ralffoxx
15 februari 2009, 03:15
Ik vind Tim ook van boven een stuk mooier dan van achter :P
Vind alle wagens wel iets hebben maar ook wel jammer zien er gewoon minder stoer uit dan paar jaar geleden.
Ferrari_Enzo
16 februari 2009, 16:44
BMW nu ook met spiegels a la Ferrari. Volgens mij hadden ze dat eerst nog niet. :)
http://images.gpupdate.net/large/118479.jpg
speed9
16 februari 2009, 18:01
BMW nu ook met spiegels a la Ferrari. Volgens mij hadden ze dat eerst nog niet. :)
http://images.gpupdate.net/large/118479.jpg
Die gluuf aan de zijkant lijkt niet echt aerodimamisch, omdat die schruin omhoog loop en dan ophoud,zit er een "in keeping" er in,
en die propnagels maken het ook niet mooier op.
Mark B
16 februari 2009, 18:05
YouTube - Sebastian Vettel explains 2009 F1 rule changes
Vettel legt het een en ander uit:) Supergaaf in elkaar gezet dit zeg...
KingBee
16 februari 2009, 20:13
Petrobas stapt niet in bij Honda, van dat hele verhaal klopt niets:
Petrobras rules out sponsoring Honda
By Jonathan Noble Monday, February 16th 2009, 15:10 GMT
HondaHonda Racing have lost one of their main sponsors, with Brazilian oil company Petrobras confirming that it does not wish to be part of any plans to save the team.
While negotiations continue to try and secure the future of the Brackley-based outfit, speculation over the weekend had suggested that Petrobras were to be key backers in a rescue deal that would see Bruno Senna elevated to a race seat alongside Jenson Button.
However, not only have Petrobras denied any plans to support Senna, the company has also announced that it does not wish to see through a $10 million (USD) sponsorship deal that it signed with Honda at the end of last year.
Furthermore, without the possibility of linking up with another manufacturer, Petrobras has announced that it will quit F1 entirely because it is only interested in the technical challenges offered by the sport.
Claudio Thompson, Petrobras' Head of Sponsorship, said: "Petrobras' presence in Formula One was our means to continue technological development and to do that we needed to work closely with a manufacturer.
"Once Honda announced it was pulling out of Formula One, we decided we were going to stop too, because all the manufacturer-backed teams had fuel suppliers for 2009. We're not interested in just being a commercial sponsor without the possibility of using and developing our products."
As well as the decision regarding its future involvement in F1, Petrobras also issued a statement in Brazil responding to the Senna rumours and making it clear that the company has never adopted the policy of supporting drivers.
The statement said: "Petrobras denies the rumours seen in the media about Bruno Senna's hiring by the ex-Honda team with the company's support.
"The company has no contract with Honda or any future team being formed for the 2009 Formula One season. Petrobras also reiterates that under the terms of its Motorsport Sponsorship Programme, it does not sponsor drivers individually."
Although the loss of the Petrobras money is a dent to Honda Racing's bid to put together the budget for the season, it is understood the team are closing in on getting the finances ready to allow them to compete this season.
Although there has been no official comment coming from the team since the end of last year, it had been widely expected that a management buyout by Nick Fry and Ross Brawn would be the most likely outcome from the situation.
However, a report in The Daily Telegraph on Monday quoted a Honda source as saying that a bid from an unnamed third party had emerged that could take the team forward.
The report quoted the source as saying the company behind this mystery bid was: "reputable, able to bring long-term financial stability, with a brand image known throughout the world. Formula One would do well to have them on board."
Jenson Button is already contracted to the team for 2009, while Bruno Senna and Rubens Barrichello have been in negotiations with the team for the second drive.
Petrobras entered F1 in July 1998 with Williams.Bron:autosport.com
Volgens de allerlaatste geruchten is die mysterieuze derde partij misschien Virgin:
The Honda goosechase
February 16, 2009 by speedmerchants
Time is short with the first Grand Prix of 2009 just six weeks away. The former Honda team is in a race against time to be ready with Honda still paying the bills to keep the team a going concern in case a deal can be done to save them. Honda has a strong desire to see this happen as does Bernie Ecclestone.
Behind the scenes work goes on; the team has had a Mercedes engine and gearbox for some time to get the installation worked out in case the deal to save the team comes off. The problem is that those last minute engine changes always breed reliability problems.
Remember Williams when it clinched a late deal with Cosworth for 2006 after BMW pulled out? The car had been designed around the BMW engine and the following year’s car had all sorts of reliability issues with exhausts and so on. I’m afraid that even if the team is saved, they will surely have some smoky retirements in 2009. More frustration for Jenson Button..
The Honda rescue has become a bit of a soap opera. There has been a lot of misinformation in recent days about the future of the team. A lot of stories have been and continue to be, written which are well wide of the mark.
Last week everyone seemed to be getting very excited about a Brazilian sponsored management buyout, but that seems to have been fanciful. Petrobras was the only big sponsorship deal the Honda team had managed to do, but they made it clear that they were in it because of the business dynamic with Honda and are not interested in the new team. Bruno Senna does bring a hefty chunk of sponsorship with him, so his part in a future team could still be on cards.
Actually that Petrobras deal was done ages ago, last summer in fact, but was not announced. It was the deal Williams used to have.
Now a new party has entered the picture, a serious bidder with a strong brand, we are told. I’m in Italy at the moment and there is some speculation here that it could be Virgin.
Virgin is certainly a strong brand, but they’ve not done a lot in this kind of sport before. They’ve had a go in bike racing, but why would they want to get involved in F1? Well maybe they wouldn’t, but as we all know they are happy to licence their brand to credible third parties, as they have done with the Cola, for example.
I’ve seen Sir Richard Branson at Grands Prix in the past, always looking pretty impressed at the scale of the thing. Bernie Ecclestone has an interest in keeping this team going and there could well be some complicated deal being worked because at a time when strong brands like Honda, ING and Petrobras are quitting the sport, F1 could do with someone swimming against the tide and showing F1 in a positive light.
Who knows, it seems a strange fit with Virgin, but stranger things have happened.Bron: James Allan http://allenonf1.wordpress.com/2009/02/16/the-honda-goosechase/
Hoe dan ook, het wordt krap qua tijd en Mercedes wil alleen motoren leveren als het team voor heel 2009 een budget heeft. Tot nu toe is er alleen geld om de eerste vier races te rijden. En dan is er dus geen deal.
Stefan van Renselaar
16 februari 2009, 23:18
Hoe dan ook, het wordt krap qua tijd en Mercedes wil alleen motoren leveren als het team voor heel 2009 een budget heeft. Tot nu toe is er alleen geld om de eerste vier races te rijden. En dan is er dus geen deal.
Super Aguri 2008 verhaaltje?
KingBee
18 februari 2009, 15:52
Nu ook op autosport.com:
Virgin latest to be linked to Honda
By Matt Beer Wednesday, February 18th 2009, 10:17 GMT
Richard BransonThe Virgin Group is the latest company to be linked to the Honda Racing team as speculation over the squad's future continues.
Earlier this week there had been suggestions that a 'well known brand' was set to make a bid for the team, and now the Reuters news agency has reported that Richard Branson's Virgin empire is the company in question.
"They have made a bid to purchase the team," Reuters quoted a Honda source as saying.
Although Branson has attended Formula One races in the past, Virgin has never previously had a major role in the sport, bar minor sponsorship deals involving brands within the group.
The Honda Racing team are understood to be pressing ahead with preparations for the 2009 season, amid growing confidence that a potential management buy-out will succeed. A Mercedes engine deal is in the pipeline, and Jenson Button and Bruno Senna are a likely driver line-up should the current team bosses stay on.
The team have been up for sale since Honda decided to end its involvement in F1 in early December 2008.
Darthwillie
22 februari 2009, 14:45
Bernie Ecclestone heeft aangeboden het Honda Team met $100.000.000 dollar te helpen. Nick Fry en Ross Brawn hebben dit geweigerd. :blink:
Berni kon het niet laten een sneer te geven naar honda voor het geval Honda sluit
"If we lost a McLaren or Ferrari or somebody like BMW, people would wonder what's going on," Ecclestone said. "But I don't think that will be the case with Honda. They didn't do too much last year, did they?"
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73387
KingBee
23 februari 2009, 13:25
Het kernprobleem is Fry en Brawn, die weigeren om daar weg te gaan. Ik heb het idee dat hun koppigheid ervoor zal zorgen dat het team opgedoekt zal worden.
Stefan van Renselaar
23 februari 2009, 13:27
Het kernprobleem is Fry en Brawn, die weigeren om daar weg te gaan. Ik heb het idee dat hun koppigheid ervoor zal zorgen dat het team opgedoekt zal worden.
Nee, het zal de rekening van de catering worden, want die stijgen ver boven hun budget uit met die tonnen aan bananen :innocent:
Maar Brawn zou hun toch naar de overwinning moeten helpen :huh1:
Darthwillie
23 februari 2009, 14:00
Mercedes wil vandaag antwoord of ze motoren moeten leveren, dat betekent dat de kans dat Honda verkocht wordt heel klein is :blink: De CEO van Honda heeft aangegeven dat hij geen serieuse koper ziet.
autosport.com
Stefan van Renselaar
23 februari 2009, 14:19
Zal lekker worden voor een GP4 2009 mod, dan moeten we 2 teams disabelen... :rolleyes:
Wel jammer voor Senna, want die gaat geen GP2 meer rijden, dus zit hij zonder stoeltje... :(
KingBee
23 februari 2009, 18:02
Als Senna echt een talent is komt hij er wel. Als Bernie er alleen 100.000 in wil stoppen om er voor te zorgen dat Senna kan rijden vind ik dat een duur stoeltje. :D
CuqeBaqer
23 februari 2009, 18:19
100.000 + nog een . en 000. :p
Raikkonen_WC
24 februari 2009, 20:39
Hoe zit het met het nieuws over USF1 vandaag? Heb niks meer gehoord erover?
Robert Saalmink
24 februari 2009, 21:16
Hoe zit het met het nieuws over USF1 vandaag? Heb niks meer gehoord erover?
Andere tijdzone he ;) maar er is toch al e.e.a. bekend, de persconferentie is al geweest.
New US team backed by F1 chiefs
The men behind plans for a United States Formula One team insist their effort is totally serious, and say it already has the endorsement of Bernie Ecclestone and FIA president Max Mosley.
Ken Anderson and Peter Windsor officially launched their USF1 outfit in a press conference live on SpeedTV on Tuesday, and say their plans to be up and running by 2010 are far more than a dream.
Windsor, who will be USF1's sporting director, said that his team planned to break the mould for how outfits approached grand prix racing.
"If you look at the way it has gone in the recent past, it has been find an incredibly rich trillionaire and have him dominate the team - and you are lucky enough to get a job when you've put the team together," said Windsor.
"Or you are lucky enough to be invited by a large car company to set up an F1 team for them. Ken and I are lucky enough to have been around long enough not to want to do either of those things - and we always wanted to do our own team our way.
"It sounds very arrogant perhaps, but we have some history and we have some things that we want to bring into the sport that we think we can do well."
Windsor revealed that the pair had already secured a small equity partner to help funding, as they seek sponsorship backing for the outfit.
"The key...was not selling anything more than a very small stake in the team, so we set some unbelievably steep hills to climb, in the recession," he said. "We wanted to sell off a small part of the team and, as we sit here now, we have done that.
"We are two guys who can say we want to do an F1 team because we have the capital to do it, and to some extent the recession has helped us a little bit. For those out there who say where is the money? Where is the huge facility? Where is the money pouring out of the sky? Well, that isn't going to happen with USF1. We have always had a very different approach, and that approach will become visible as time goes on and this year unfolds."
Windsor added that both Formula One Management and the FIA had been informed of USF1's plans.
"I first told Bernie Ecclestone about this in Brazil 2006, and he was his usual specific self. He just said, 'great get it done'. So I said okay lets go and do it.
"He has kept in touch ever since and has always been supportive. Anything that we need he has tried to help us with. A good example is the DVD of the lovely edit he did of the 2008 Formula One season, which we have been using as part of our presentation to investors here in the United States.
"It's not for commercial use, but that is a typical example of the sort of help he has been giving us, and that is quite a big thing from FOM.
"The FIA equally have known about this in detail now for about five to six months, and instantly grasped the programme and instantly accepted the way we wanted to do it as, dare I say it, the poster child for how a Formula One team should be going into the next generation."
Anderson said he believed that the decision to base the team in Charlotte would not be a hindrance against F1 rivals' traditional home in Europe.
"Most of the technology from F1 comes from the US to begin with, and on the logistics side, next year less than half the races take place on the (European) continent so there is less reason for being there," he said. "The cost of doing business in the US is significantly cheaper than Europe and there are a lot of good people here."
En
USF1 open-minded on engine partner
The new USF1 team intend to approach every car manufacturer in Formula One about an engine supply deal for 2010.
After officially unveiling their plans on Tuesday, team principal Ken Anderson and sporting director Peter Windsor say that they have already settled on a timetable to begin firming up their new outfit.
And Anderson said that they were totally open about linking up with a car manufacturer and were well aware of how big a market America is for the likes of BMW, Mercedes-Benz and Toyota.
"We are going to send a proposal to all the manufacturers currently in Formula One, to let them know we are here and to entertain them," said Anderson.
"Every manufacturer in Formula One now, their biggest market is the US. The only exception to that is Renault, but they have an alliance with Nissan, so it could still make commercial sense for them."
Before finalising the plans for engines, however, the team say their priority is to settle their driver line-up - with Marco Andretti already having been strongly linked with the outfit.
Speaking about the timeframe for decisions, Windsor said: "We have come up with a timeline for the year by which time decisions have to be made. But as I say they are all things that race teams do anyway, they are not things that are going to be massively difficult to achieve now we are where we are.
"We are a team, we have a budget and we are going to be spending that in the correct way achieving those goals when they need to be achieved.
"In no particular order they are going to be drivers, engines, European location, the building here, sponsors. All those things are things to be doing now. That's what we are going to be doing from 2009 onwards.
"Drivers are going to be the fun thing aren't they? We've already mentioned Marco, we didn't mention Graham Rahal. Another driver out there who is the son of a great American star. There are so many great things to be doing I just can't wait to get down to the local Starbucks and have more meetings.
"We are going to be that sort of team. Because we are not one individual dominating the team, we are going to do it the way racing people do it. And there are all these great people to meet and talk about."
Autosport
Robert Saalmink
24 februari 2009, 23:41
Dit is dan ook wel weer positief:
USF1 to open new doors for fans
Formula One fans will be offered the chance to get closer to a team than they ever been before, by the new USF1 outfit.
Speaking at the launch of the team on Tuesday, sporting director Peter Windsor revealed ambitious plans for a more interactive experience for the public - including television shows and a more open attitude at the factory.
"Well certainly something I have learned just in the time I have been here in Charlotte is how good a job the NASCAR teams do for the fans," said Windsor during the official launch on Speed TV.
"We are in the entertainment business and we want it to be a TV-led Formula One team. We are to be that by definition, being so close to Speed TV, and we are also going to have our own TV production facilities inside our factory headquarters.
"We are going to make this a very fan-friendly team, not only in the States but globally. We are going to design the fan-route - they will be welcome to come to our HQ, they will be able to tour, look at an F1 car being designed and built. They will be able to touch and feel an F1 team for the first time.
"It will be a lovely experience to come here; we will have a state of the art facility that will be as good as anything you'll see in Europe. It won't be McLaren or Ferrari because obviously we have no history but we will do it our way, and that's compatible with being here in the US.
"If you look at guys like Michael Waltrip and the way they operate their team, that is a case study on how to make motor racing fan friendly."
Windsor believed that a change of attitude to the public could be all it took for F1 to finally be embraced by America.
"One of the problems with Formula One, (is that) the way the teams present themselves in America has always been very difficult for the fans to grasp what F1 is all about," he said.
"It is very technical, with lots of money, but nobody ever talks about it and you can never see the technology. Obviously we have an opportunity here to sell Formula One to our fan base and we have got a lot of F1 fans here."
De hele persconferentie en interviews kun je trouwens op speedtv.com vinden in streaming video, o.a. http://formula-one.speedtv.com/article/f1-usf1-press-conference-video-highlights/
Schumi rulezzzzz
25 februari 2009, 00:10
Laat maar komen die Amerikanen, goed voor de sport! Hopelijk komt er ook weer een race in de States, liefst in Canada en de VS. Ik ben blij met elk team dat erbij komt, maar dit lijkt me echt een mooi initiatief.
Begint zo wel een beetje op de A1 te lijken, team uit India, de VS... :P
Bramzel
25 februari 2009, 00:16
Laat maar komen die Amerikanen, goed voor de sport! Hopelijk komt er ook weer een race in de States, liefst in Canada en de VS. Ik ben blij met elk team dat erbij komt, maar dit lijkt me echt een mooi initiatief.
Helemaal mee eens!
Begint zo wel een beetje op de A1 te lijken, team uit India, de VS... :P
Daar vind ik niks mis mee, de F1 mag wel wat meer verschillende naties achter de teams krijgen :) Het is tenslotte een wereldkampioenschap.
Pingguest
25 februari 2009, 00:27
Ik vind juist de komst van 'nationale' teams wel een slechte ontwikkeling. In de Formule 1 gaat het om de kwaliteiten van een persoon, ongeacht diens nationaliteit. Met deze ontwikkeling komt nationaliteit op de eerste plaats, kwaliteit op de tweede.
Bramzel
25 februari 2009, 00:32
Ik vind juist de komst van 'nationale' teams wel een slechte ontwikkeling. In de Formule 1 gaat het om de kwaliteiten van een persoon, ongeacht diens nationaliteit. Met deze ontwikkeling komt nationaliteit op de eerste plaats, kwaliteit op de tweede.
Mwoah, volgens mij valt dat wel mee. D'r zitten gewoon mensen achter die teams (Force India en USF1) die trots zijn op hun landen. Ik heb nooit de indruk gehad dat Mallya de nationaliteit van zijn team prioriteit geeft vóór de kwaliteit ervan. In tegendeel, sinds hij het overgenomen heeft heeft het team budget gekregen om langzaam vooruitgang te boeken. Da's toch alleen maar positief? Mbt USF1 wacht ik mooi af wat ze gaan doen voordat ik een oordeel vel. Ik denk dat het nog veel te vroeg is om een oordeel te vellen.
Peter
25 februari 2009, 00:34
Dat nationaliteit belangrijk is voor een plekje in de F1 is al langere tijd het geval. Niet doorslaggevend maar wel heel handig als het gaat om sponsorcontracten etc. Er zijn denk ik genoeg voorbeelden te noemen van coureurs die een zitje krijgen omdat ze bv. Spaans zijn en er een dikke sponsor bij hoort.
Ferrari_Enzo
26 februari 2009, 17:24
Honda plant shakedown op Silverstone
26 februari 2009
Het oude Honda-team is van plan om volgende week voor het eerst met de nieuwe auto te testen, op het circuit van Silverstone. Zo meldt de BBC donderdag. Meer nieuws over de toekomst van het team lijkt daarmee aanstaande.
Snel meer.
GPupdate
Is het team dan toch nog gered van de ondergang? :innocent:
Federici
26 februari 2009, 17:37
Ja, ik heb net de laatste benodigde euro overgemaakt :)
Nee, goed nieuws natuurlijk :D
bobskink
26 februari 2009, 18:35
Is er dan echt doorontwikkeld aan de Honda? Ik kan me moeilijk inbeelden dat die wagen iets zal voorstellen in 2009. Bestaat de 107% regel nog? Straks moeten ze zelfs daar tegen knokken.
Atreidez
26 februari 2009, 18:40
Het is gewoon minder duur om door te gaan dit jaar en alsnog een koper te zoeken als het team op te doeken .. Dan moeten ze namelijk wel alle lopende contracten afkopen/uitbetalen e.d. En de 107% regel bestaat niet meer :P
Pingguest
26 februari 2009, 20:21
Is er dan echt doorontwikkeld aan de Honda? Ik kan me moeilijk inbeelden dat die wagen iets zal voorstellen in 2009. Bestaat de 107% regel nog? Straks moeten ze zelfs daar tegen knokken.
De 107%-limiet is al in 2003 afgeschaft.
Schumi rulezzzzz
27 februari 2009, 16:21
Haha, wie dacht dat we afwaren van alle bizarre creaties op een F1 wagen heeft het mis! Williams komt zojuist met de cockpitvinnen :thumbup:
http://images.gpupdate.net/newsnew/118823.jpg
http://images.gpupdate.net/newsnew/118821.jpg
Niels Tieman
27 februari 2009, 16:23
oeh! p0rn op wielen met dat kleurtje! Heeeeeerlijk :D
Alleen uhm:
YouTube - Flipper
bobskink
27 februari 2009, 17:01
er zitten blijkbaar toch nog een hoop gaten in het reglement. Het zou alleszins cool zijn dat het goed uithaalt voor Williams en dat ze als vanouds weer aan de top meedoen.
Federici
27 februari 2009, 17:56
Prachtige auto, die Williams :)
Het blauw is minder donker dan het vorig jaar was. Ziet er goed uit!
RSRoy
27 februari 2009, 17:58
oeh! p0rn op wielen met dat kleurtje! Heeeeeerlijk :D
Alleen zo'n stomme wieldop verpest het dan weer.
Bramzel
27 februari 2009, 18:07
Beetje goedkoop plastic kleurtje blauw, maar ik wacht even met een definitief oordeel tot ik hem in daglicht heb gezien. Valt iig wel beter op!
Robert Saalmink
27 februari 2009, 20:05
Die waren vorige week al uitgelekt:
http://images.gpupdate.net/large/118772.jpg
Requiem84
27 februari 2009, 21:15
Die waren vorige week al uitgelekt:
http://images.gpupdate.net/large/118772.jpg
Hele ander neus dan op de foto's van hierboven?
Federici
28 februari 2009, 03:17
Inderdaad :/
Schumi rulezzzzz
28 februari 2009, 12:02
Hele ander neus dan op de foto's van hierboven?
Dat is de tussen(test)versie van de Williams. Deze neus gebruikten ze in de eerste wintertests aan het eind van 2008.
http://images.gpupdate.net/large/116823.jpg
KingBee
28 februari 2009, 13:04
De nieuwe Force India:
http://wa2.images.onesite.com/club.forceindiaf1.com/user/forceindiaf1/season_2009/vjm02/large/dfi0926fe01.jpg?v=240000
http://wa2.images.onesite.com/club.forceindiaf1.com/user/forceindiaf1/season_2009/vjm02/large/dfi0926fe02.jpg?v=135000
http://wa2.images.onesite.com/club.forceindiaf1.com/user/forceindiaf1/season_2009/vjm02/large/dfi0926fe04.jpg?v=240000
http://wa4.images.onesite.com/club.forceindiaf1.com/user/forceindiaf1/season_2009/vjm02/large/dfi0926fe05.jpg?v=240000
http://wa1.images.onesite.com/club.forceindiaf1.com/user/forceindiaf1/season_2009/vjm02/large/dfi0926fe09.jpg?v=240600
http://wa1.images.onesite.com/club.forceindiaf1.com/user/forceindiaf1/season_2009/vjm02/large/dfi0926fe81.jpg?v=240000
http://wa3.images.onesite.com/club.forceindiaf1.com/user/forceindiaf1/season_2009/vjm02/large/dfi0926fe82.jpg?v=240000
http://wa3.images.onesite.com/club.forceindiaf1.com/user/forceindiaf1/season_2009/vjm02/large/dfi0926fe83.jpg?v=240000
Niels Tieman
28 februari 2009, 13:10
Zo, .. dat is gelijk de laatste beker die ze omhoog houden dit seizoen..
Verder ziet het er wel prima uit.
Bram Van Der Stichelen
28 februari 2009, 13:19
Zo, .. dat is gelijk de laatste beker die ze omhoog houden dit seizoen..
Verder ziet het er wel prima uit.
Ik vroeg me ook al af wat de bedoeling daar van is :laugh:
Maar zoals je zegt, wel een mooie wagen.
KingBee
28 februari 2009, 13:28
Het is de Premier League trophy, geen idee waarom zij deze omhoog houden.
bobskink
28 februari 2009, 13:36
lelijke auto, maar er zit groen in, en dat is wel postief, een beetje van alle kleuren op de grid.
Neo-242
28 februari 2009, 13:50
Lelijk, en waarschijnlijk traag:D
Schumi rulezzzzz
28 februari 2009, 13:54
Kan niet anders zeggen dan dat ik het een waanzinnig mooi ding vind! Vind de kleuren mooi en qua shape ziet het er allemaal dik in orde uit. Niks mis met deze kar.
Duidelijk te zien dat het begin van de side pod een stuk hoger ligt dan bij andere teams. Moet haast wel KERS zijn wat zich daaronder bevindt.
Zou leuk zijn als het team voor verrassingen kon zorgen!
Stefan van Renselaar
28 februari 2009, 15:05
Heb ik net mijn eten op, krijg ik die foto te zien http://www.emoticons.free.fr/smileys/Emotion-Sore/vomit.gif
Schumi rulezzzzz
28 februari 2009, 15:26
Ontrack vind ik de VJM02 minder. Die achtervleugel ziet er veel te groot en lomp uit van opzij.
http://www.autosportzone.nl/images/stories/2009/formule_1/forceindiavjmo2-6.jpg
http://www.autosportzone.nl/images/stories/2009/formule_1/forceindiavjmo2-5.jpg
http://www.autosportzone.nl/images/stories/2009/formule_1/forceindiavjmo2-4.jpg
http://www.autosportzone.nl/images/stories/2009/formule_1/forceindiavjmo2-2.jpg
Ralffoxx
28 februari 2009, 15:28
gaat er toch niet om hoe die er uit ziet.. maar hoe snel ze er mee gaan. leuk wat andere kleurtjes op de track maar helaas verwacht ik van hun niet veel.
Mark G.
28 februari 2009, 17:04
Op de laatste foto van Duco vind ik hem er echt mooi uitzien. De neus ziet er normaal uit, en het aflopende gedeelte van de sidepod vind ik er goed uitzien.
Het lijkt bijna wel.... een normale F1 wagen :O:P
Raikkonen_WC
28 februari 2009, 17:27
Leuke kleuren. Vind de auto er erg goed uitzien. Vooral met een Mercedes motor erin :D
KingBee
28 februari 2009, 18:34
Aan de voorkant oogt de voorvleugel wat "hoekig", de front wing endplates zijn nogal recht, terwijl de engine cover rondom de achterwielophanging erg "organisch" gevormd is.
Nergens een logo van Mercedes te vinden trouwens, die hebben er nog niet zo'n vertrouwen in. :D
Federici
28 februari 2009, 18:58
Prachtige auto. Ik durf em wel aan: na Red Bull de mooiste die er is. :)
Ik snap alleen niet het nut om de Premier League bokaal omhoog te houden? Of is Barclays de enige bank die wél nog in de F1 durft te stappen?
Federici
28 februari 2009, 19:02
Leuke kleuren. Vind de auto er erg goed uitzien. Vooral met een Mercedes motor erin :D
Laat ik dat laatste juist net het minste van de auto vinden :surrender:
Stefan van Renselaar
28 februari 2009, 20:18
Ik snap alleen niet het nut om de Premier League bokaal omhoog te houden? Of is Barclays de enige bank die wél nog in de F1 durft te stappen?
Misschien kan dat wel als ze die 600.000 pond terugkrijgen van de directeur die met pensioen gaat. :innocent:
Maar of ze maken een best wel grote stap, of ze blijven gewoon achteraan.
Maar ik heb trouwens een slecht voorgevoel over Renault....
Of het komt door iemand uit Brazilië die nu steeds achter het stuur en die niet kan rijden
TommyBoy
28 februari 2009, 20:18
Ik vind het persoonlijk een erg mooie auto. Die hoge neus lijkt wel een beetje op die Arrows had in 2002.
Alleen jammer van dat wit, daar hadden we nog niet genoeg van in het huidige F1 veld:blink:
KingBee
28 februari 2009, 20:40
Misschien kan dat wel als ze die 600.000 pond terugkrijgen van de directeur die met pensioen gaat. :innocent:
/SIZE]
Dat is de oud directeur van RBS, die in de race is om Mosley te vervangen bij de FIA........:blink:
Stefan van Renselaar
28 februari 2009, 23:06
Dat is de oud directeur van RBS, die in de race is om Mosley te vervangen bij de FIA........:blink:
En dat dan pensioen noemen.... :rolleyes:
Maar klopt wel, z doen ook niks bij de FIA...
Kim Van Der Stichelen
28 februari 2009, 23:19
Die livery vind ik echt spuuglelijk, maar de wagen zelf kan ik wel smaken, één van de mooiste dit jaar denk ik :)
KingBee
28 februari 2009, 23:41
En dat dan pensioen noemen.... :rolleyes:
Maar klopt wel, z doen ook niks bij de FIA...
Tja wat moet je als je pas 50 bent, van je "oude dag" genieten is er nog niet bij. ;)
Darthwillie
1 maart 2009, 16:52
Ferrari heeft een nieuwe sidepod???
oude
http://i43.tinypic.com/wtwpol.jpg
nieuw
http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/tests46/diapo_140.jpg
Schumi rulezzzzz
1 maart 2009, 16:53
Ferrari heeft een nieuwe sidepod???
Nee, ze hebben alleen de uitlaten dichtgemaakt, aangezien dat regelementair verplicht is.
http://images.gpupdate.net/large/118881.jpg
Edit. Alhoewel ik moet toegeven dat het hele geheel wat omhoog gekomen is, zal niet ten goede komen aan de aerodynamica ben ik bang. Zou wel zuur zijn voor Ferrari op deze manier.
Edit2.
Die haaienvinnen zijn wel apart!
http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/tests46/diapo_159.jpg
http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/tests46/diapo_152.jpg
http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/tests46/diapo_151.jpg
Compleet nieuwe achtervleugel voor McLaren zo te zien:
http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/tests46/diapo_156.jpg
http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/tests46/diapo_162.jpg
Neo-242
1 maart 2009, 17:54
Het mooie aan de Ferrari is nu weg... wat jammer!!!:rolleyes:
En die McLaren in vooraanzicht met de nieuwe vleugel achteraan is wel mooi. Design is in balans:)
MartijnV
1 maart 2009, 17:55
lijkt het zo of zijn dat toch wel flinke slijtage plekken op die banden.
Geen idee hoelang ze er al onder zitten, maar ziet er niet heel goed uit.
Schumi rulezzzzz
1 maart 2009, 19:08
Red Bull komt net terug van een succesvolle 4 daagse testweek uit Valencia en dat is te merken! Ze zullen ongetwijfeld met lege tanks gereden hebben, maar dit is een gapend gat.
1. S. Vettel Red Bull Racing RB5 1:19.055 87
2. F. Massa Ferrari F60 1:20.330 +1.275 63
3. K. Kobayashi Toyota TF109 1:20.699 +1.644 79
4. N. Rosberg Williams FW31 1:21.171 +2.116 71
5. R. Kubica BMW Sauber F1.09 1:21.292 +2.237 47
6. G. Fisichella Force India VJM-02 1:21.584 +2.529 31
7. P. de la Rosa McLaren MP4-24 1:21.831 +2.776 94
8. N. Piquet Jr. Renault R29 1:22.011 +2.956 52
Stefan van Renselaar
1 maart 2009, 20:17
Wat een verschil zeg, eerst zo'n mooie Williams en daarna zo'n oerlelijk ding :rolleyes:
Weet iemand trouwens waar Piquet mee bezig is??
Schumi rulezzzzz
1 maart 2009, 20:20
Weet iemand trouwens waar Piquet mee bezig is??
Zo hard mogelijk rijden.
De Renault schijnt echt waanzinnig slecht te zijn, daar kan Piquet vrij weinig aan doen.
Het zou me overigens niks verbazen dat deze langzame Renault de reden voor Alonso zou zijn om na dit seizoen naar Ferrari te verkassen.
Federici
1 maart 2009, 20:42
Als je de voorkant van de Renault checkt, dan snap ik ook wel dat die R29 niet vooruit komt. De onderkant van de neus heeft wel wat weg van de Forti uit 1996. Ook zo'n hangend zaakje..
Darthwillie
1 maart 2009, 22:27
Zo vind ik hem wel heel fraai
http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/tests47/diapo_101.jpg
Schumi rulezzzzz
1 maart 2009, 22:41
Zo vind ik hem wel heel fraai
Zeker.
Toch als ik de looks van de Ferrari vergelijk met de concurrentie (RB, Williams, McLaren) lijkt het wel of zij wel mooie voor- en achtervleugels kunnen produceren. Het is dat de Ferrari er nog heel anders uit gaat zien volgens het team, want die voorvleugel is echt verschrikkelijk.
KingBee
1 maart 2009, 23:49
Fisichella is lovend over de nieuwe auto. Dit is natuurlijk veel PR maar kan het zijn dat ze bij Force India ook dezelfde wielophanging hebben als de McLaren? De voorwielophanging van de VJM02 lijkt verdacht veel op die van de MP4-24.
Neo-242
2 maart 2009, 13:06
'Barrichello has deal with Honda'
02 March 2009
Rubens Barrichello has a new deal with Honda for 2009 and will be testing the car at Silverstone this week, GPUpdate.net has been informed. Chances of the popular Brazilian retaining his drive increased last week, with a management buyout of the team now looking more likely.
Barrichello's drive was put in doubt when Honda announced its withdrawal from Formula One in December, with a high possibility of sponsors' favourite Bruno Senna taking his compatriot's seat alongside Britain's Jenson Button.
However GPUpdate.net has been informed by sources close to the team this morning that Barrichello, the most experienced man in F1, has been retained for 2009 and is expected to be at Silverstone this week for a shakedown of the new car.
This news follows recent comments from Mercedes' Norbert Haug which hinted that "'a very suprising name" could be offered a drive in Germany's premier touring car series DTM this season.
Bron: http://f1.gpupdate.net/en/
Het is niet waar hé, niet nog een jaartje met loser Barrichello!!!
Darthwillie
2 maart 2009, 15:01
Hij deed het afgelopen jaar beter dan button, en brawn is fan van hem
bobskink
2 maart 2009, 15:32
Ik ben er ook wat op beu gekeken, maar het blijft wel een goeie piloot en in mijn ogen is hij beter dan Button, die ik overigens ook beu ben geworden.
cookie
2 maart 2009, 15:50
Loser? Hij zette die Honda toch maar op podium in silverstone vorig jaar, hij is de beste keuze om dit team door de crisis te helpen. Senna zouden ze niks aan hebben om de auto te ontwikkelen.
Federici
2 maart 2009, 19:41
Gelukkig :) Barrichello is inderdaad de beste keuze. Het team heeft zo'n grote achterstand opgelopen gok ik zo.. dan moet je met je rijders maar twee stappen verder zijn.
Mooi. :D
Darthwillie
2 maart 2009, 20:38
Sorry, maar ik vind dit ook wel een heeeeeeel erg fraaie wagen.
http://img57.imageshack.us/img57/6805/dibujov.jpg
cookie
2 maart 2009, 21:03
Sorry, maar ik vind dit ook wel een heeeeeeel erg fraaie wagen.
Samen met de Red Bull de mooiste van het veld.
El Maestro
2 maart 2009, 21:11
Ligt het trouwens aan mij of staat die neus van die Force India wel heel erg omhoog?:huh1: Lijkt meer opwaartse- dan neerwaartse kracht te genereren.
http://www.autosportzone.nl/images/stories/2009/formule_1/forceindiavjmo2-4.jpg
Tim Wijen
2 maart 2009, 21:48
Ik moet zeggen dat ik inmiddels gewend ben aan de nieuwe wagens. Sterker nog: ik denk dat ik ze nog mooier vind dan de oude wagens (op enkele uitzonderingen na). Alleen recht van achteren vind ik ze minder fraai.
Ik begin trouwens langzaam het vermoeden te krijgen dat Mclaren problemen heeft met de achterzijde van de wagen. Zoveel verschillende vleugels, dat is geen goed teken lijkt me.
Raikkonen_WC
2 maart 2009, 22:13
Ik begin trouwens langzaam het vermoeden te krijgen dat Mclaren problemen heeft met de achterzijde van de wagen. Zoveel verschillende vleugels, dat is geen goed teken lijkt me.
Mclaren heeft hel lang gewacht met de intoructi van de nieuwe achtervleugel. Zoals je ziet die die behoorlijk verschillend dan die van de rest. Ze hebben een hele tijd getest met een aangepaste versie van 2008, om zo het verschil in Downforce te kunnen bepalen, om ze te achterhalen, wat het verschil is, en hoe de auto gaat reageren op dit verschil. Op zich een hele logische beredenering.
Requiem84
3 maart 2009, 00:03
Mclaren heeft hel lang gewacht met de intoructi van de nieuwe achtervleugel. Zoals je ziet die die behoorlijk verschillend dan die van de rest. Ze hebben een hele tijd getest met een aangepaste versie van 2008, om zo het verschil in Downforce te kunnen bepalen, om ze te achterhalen, wat het verschil is, en hoe de auto gaat reageren op dit verschil. Op zich een hele logische beredenering.
Ergo, Tim heeft gelijk en ze zoeken een oplossing voor een probleem dat andere teams niet, of in mindere mate hebben: te weinig downforce aan de achterkant.
Darthwillie
3 maart 2009, 00:08
Ergo, Tim heeft gelijk en ze zoeken een oplossing voor een probleem dat andere teams niet, of in mindere mate hebben: te weinig downforce aan de achterkant.
of ze hebben zo een briljante oplossing dat ze die niet willen showen aan de andere teams voor Australië. Zodat de anderen die niet kunnen kopiëren. Het zou mij echt verbazen als McLaren daarmee een probleem heeft.
KingBee
3 maart 2009, 00:17
Ja, ik las ergens dat McLaren al de banden voor 2010 aan het testen zis. Dat geeft aan dat zij vol vertrouwen zijn en de testritten efficiënt willen gebruiken door alvast voor 2010 aan de gang te gaan.
Schumi rulezzzzz
3 maart 2009, 00:19
McLaren heeft echt geen problemen, denk zelfs dat ze het beste pakket hebben. De tijden vallen tegen op dit moment, maar dat zegt niets. Het enige team dat zich echt zorgen moet maken is Renault.
@Darthwillie: die Williams is prachtig inderdaad!
Darthwillie
3 maart 2009, 12:15
het regent in Jerez waar getest wordt. En ik blijf mezelf herhalen, maar wat zijn die wagens mooi zonder al die vleugeltjes
Zelfs die voorvleugel stoort me niet echt.
http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/tests51/diapo_132.jpg
http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/tests49/diapo_172.jpg
Pingguest
3 maart 2009, 12:19
Alleen jammer dat de vleugels gedrochten zijn.
RSRoy
3 maart 2009, 12:22
Ik vind het vooral mooi dat de auto's allemaal verschillen kwa vorm. Ieder team heeft zijn eigen oplossing gekozen.
Darthwillie
3 maart 2009, 12:32
Alleen jammer dat de vleugels gedrochten zijn.
Zeker op de eerste foto valt dat wat mij betreft reuze mee. Sam Michael van Williams denkt trouwens dat vooral door de bewegende voorvleugel het makkelijker wordt om close te racen.
Jeroen Ursem
3 maart 2009, 14:14
Maar goed dat Schumacher niet meer rijd, dat vind ik echt zo'n coureur die voor (of desnoods tijdens) élke bocht precies zijn vleugel zo zet dat hij er het snelste doorheen kan.
Volgens mij deed hij dat vaak al vaker dan anderen met de rembalans e.d.
Darthwillie
3 maart 2009, 14:17
je bedoelt dat hij de boel weer ging bedonderen? Je mag de vleugel nml maar 2 keer per ronde verstellen :innocent::p :lol:
Hij zat idd heel veel aan de knopjes te draaien tijdens een ronde.
Jeroen Ursem
3 maart 2009, 14:22
zo lang je heel langzaam draait tijdens een bochten combinatie is het in principe 1 keer draaien toch ;)
Ruben Laenens
3 maart 2009, 21:33
Het blijven lelijke wagens zeg
Darthwillie
4 maart 2009, 00:19
Vind je? ik vind dit bloedje mooi!
fraaie lijnen, geen lelijke geleiders op de sidepod, die inham tussen sidepod en vloer.
http://www.f1-live.com/f1/photos/2009/tests52/diapo_170.jpg
tinyriconen
4 maart 2009, 00:19
Ik vind ze behoorlijk mooi eigenlijk. Het liefst zie ik ze vele vele vele jaren terug gaan, maar zo vind ik het helemaal niet verkeerd. En ik denk dat wanneer ik ze met z'n 20-en zie racen die vleugels niet eens meer opvallen.
Pingguest
4 maart 2009, 15:40
Vind je? ik vind dit bloedje mooi!
fraaie lijnen, geen lelijke geleiders op de sidepod, die inham tussen sidepod en vloer.
Het zijn de vleugels die de auto's tot een gedrocht maken. De auto's zien er gewoon niet snel uit. De nog immer relatief smalle banden doen het ook niet goed.
Requiem84
4 maart 2009, 17:14
Misschien een idee om zo af en toe in jouw post de woordcombinatie 'vind ik' te gebruiken? ;).
Mclaren test wederom met de 2008 achtervleugel vandaag. Dat doet mij toch weer denken dat ze nog niet helemaal tevreden zijn met hun 2009 oplossingen tot nu toe...
El Maestro
4 maart 2009, 19:17
Goed nieuws weer...
Renault dreigt uit de Formule 1 te stappen
04 maart 2009
Renault keert de Formule 1 de rug toe, als zij niet meer geld ontvangt uit de televisie-opbrengsten. Dit heeft Patrick Pelata, directeur operationele zaken bij de Franse autofabrikant, laten weten tijdens de autobeurs in Genève.
"We proberen de kosten omlaag te brengen en we willen meer geld ontvangen uit de tv-rechten, de circuitrechten en de baansponsoring", vertelde Pelata in een interview met Bloomberg. "We willen graag deel uit blijven maken van de Formule 1, maar als de onderhandelingen op niets uitlopen, dan zijn er geen taboes."
Formule 1-baas Bernie Ecclestone zegt niets te weten van Renaults dreigement. "Ik ben verrast dat hij dit zomaar zegt", reageerde hij. "We hebben een contract met de teams dat pas in 2013 afloopt en we zullen niet van dat contract afwijken."
De FOTA liet eerder al weten graag met Ecclestone te willen praten om te kijken of zij meer geld van de FOM kan krijgen. Hierin worden de teams gesteund door FIA-president Max Mosley. Ecclestone piekert er echter niet over. In januari zei hij al: "We moeten ze niet meer geld gaan geven. We moeten ze juist minder geld gaan geven. Ze kunnen wel om meer geld gaan vragen, maar ze krijgen het niet."
Pelata wilde niets zeggen over wanneer Renault eventueel uit de F1 zal stappen. Hij gaf wel toe dat Renault contractueel verplicht is om dit jaar mee te doen.
Medusa
4 maart 2009, 20:01
Kijken we toch met z'n allen NASCAR
Look look, he's making a left turn! :)
Fabian de Jong
4 maart 2009, 20:42
BMW-Sauber vindt nieuwe sponsor in FxPro
04 maart 2009
BMW is een sponsor rijker. Het team heeft laten weten dat vanaf de volgende testsessie in Barcelona het logo van valutamakelaar FxPro op de auto zal staan.
Het logo van het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in Cyprus heeft staan, zal te zien zijn op de voorvleugel, de zijspiegels en de kleding van het team. "We zijn erg blij met FxPro als partner", reageerde teambaas Mario Theissen. "Het is geweldig dat we een nieuwe sponsor erbij hebben, vooral gezien het huidige economische klimaat."
BMW verloor eerder deze winter nog Credit Suisse als sponsor.
Bron (http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/03/04/bmw-sauber-vindt-nieuwe-sponsor-in-fxpro/)
Haha prachtig nu sponsor ik dus BMW Sauber :p
Aangezien ik aan valutahandel doe via FxPro.
Martijn Mezger
4 maart 2009, 21:58
Kijken we toch met z'n allen NASCAR
Look look, he's making a left turn! :)
Leuker is als je zegt dat die een bocht naar rechts maakt.:lol:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.