PDA

View Full Version : DRES | HTTT Paul Ricard - Testdag - 2 November

Bramzel
30 oktober 2008, 00:37
[logo_dres]

[spacer]

Introductie
Met alle drukte rondom de overige leagues was het wat stilletjes geworden rond de DR.nl Endurance Series. Op Zondag 2 November gaat deze stilte echter doorbroken worden. Als voorbereiding voor het seizoen zullen we dan samenkomen op het Franse circuit van Paul Ricard, waar we een uitgebreide test zullen gaan houden met de wagens die gebruikt zullen gaan worden in het kampioenschap.

Circuit Informatie
http://www.digitalracing.nl/circuits/drmap_paulricard.jpg

Overige Informatie
In principe staat deelname aan deze test vrij. Wij raden het aan om alvast je teamgenoten op te zoeken en af te spreken op het raceadres zodat je alvast kan wennen aan de onbekende omgeving en aan de simulator waar je straks je stints zal afwerken. De races duren immers lang en dan is elke vorm van training meegenomen, zeker als je die races moet afleggen in een simulator die je niet gewend bent. Als dit echter niet mogelijk is, is het echter ook toegestaan om als individuele rijders deel te nemen aan de test.

[spacer]

Belangrijk: Patch v0.02

Op de website kan je de patch voor de carset vinden die we zullen gebruiken tijdens de test vandaag. Deze is HIER (http://digitalracing.nl/index.php/downloads/category/9-.html) te downloaden.

Deze patch verhelpt verscheidene problemen die er waren met de banden. Peter van de Kolk heeft hier intensief aan gewerkt en de problemen lijken verholpen te zijn. Om dit bevestigd te krijgen hebben we jullie feedback echter nodig. Lees dus aandachtig de readme en let op de punten die daarin genoemd worden.

Tyrefile for DRES carset.

De tyrefile die bij de JBPS mod zit geeft een aantal vreemde waarden, deze heb ik geprobeerd op te lossen of te verbeteren.

Wijzigingen:

- Bandenspanning. er moest met zeer lage bandenspannigen gereden worden om het midden van de band niet te heet te laten worden. dit is opgelost.
De banden laten nu een veel mooiere verdeling van temperaturen zien over het loopvlak van de band. Aanbevolen bandenspanning ligt nu rond de 160-165
- Kleine wijziging gemaakt aan de benodigde hoeveelheid camber
- Bandentemperaturen zijn geoptimaliseerd. Softs worden goed warm, hards zijn moeilijk op temperatuur te krijgen.
Dit is ook afhankelijk van de weersomstandigheden.
- Grip. De softs waren een stuk sneller (3 seonden op Paul Ricard) dan de hards. Deze verschillen zijn kleiner gemaakt.
Verschil is nu nog 1.0 tot 1.5 seconde.
- Slijtage. De softs zouden nu 1 stint mee moeten kunnen gaan, dan zit de slijtage ongeveer tussen de 15 en 20.
De hards slijten een stuk minder hard, het moet zeker mogelijk zijn om hier 3 stints op te rijden.
- Slijtage. er was een ontzettend groot verschil in slijtage tussen de voor- en achterbanden.
Dit verschil is kleiner gemaakt maar valt niet helemaal recht te trekken.

De banden zijn voornamelijk getest op de Audi R10, op Paul Ricard en op Barcelona 2007. Het kan dus zijn dat de andere wagens iets andere resultaten geven.
Als dat zo is horen wij het graag natuurlijk.
We zouden graag feedback ontvangen of de wijzigingen goed zijn en of er nog andere zaken zijn die aangepast moeten worden.
Er is veel mogelijk maar niet alles helaas. Er zit bijvoorbeeld een verschil in slijtage tussen de voor- en achterbanden.
Dit is kleiner gemaakt maar heeft wel als gevolg dat bij het (door)spinnen van de achterwielen deze flink slijten.
Op zich realistisch maar wel iets wat we nog niet eerder gezien hebben en kan dus voor verassingen zorgen.

Zaken waar we vooral feedback over willen hebben zijn:
- slijtage: hoe is de slijtage van de softs en hards en het verschil tussen voor en achter.
- temps: Met welke camber settings en tyrepressures rijdt je om een gelijk verdeelde temperatuur te krijgen.
wat zijn de temperaturen van de 2 compounds en vanaf wanneer merk je een afname in grip.
- grip: tijden van runs op softs en hards zijn welkom. Vooral van racestints.
Hoe vindt je de snelheid van de wagens nu en wat zijn de verschillen tussen de 2 compounds.
- algemeen: Zijn er vreemde zaken die je ontdekt meld ze dan, dan kunnen we proberen of we ze op kunnen lossen.

Verdere op- of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom!

[spacer]

Tijdsschema & Login informatie
In principe zal het een lange testsessie zijn, van 13.00 tot 18.00. We zullen de server zo instellen dat het begin van de test bij daglicht zal zijn, en het eind van de test in het donker. Op deze manier kunnen jullie enigzins wennen aan de omstandigheden die jullie ook straks mee zullen gaan maken.

Indien er voldoende animo voor is kan er rond een uur of 17.00 worden doorgestemd naar een race, we willen echter wel benadrukken dat het hier om een testsessie gaat waarbij iedereen de mogelijkheid moet hebben om de verschillende wagens naar tevredenheid te testen.

Servernaam: DigitalRacing.nl DRES
Wachtwoord: test

[spacer]

Downloads
DRES Test Carset v0.01 (http://www.digitalracing.nl/index.php/downloads/category/9-.html)
DRES Test Carset Patch v0.02 (http://digitalracing.nl/index.php/downloads/category/9-.html)
HTTT Paul Ricard voor GTR2 (http://www.digitalracing.nl/index.php/downloads/category/7-.html)

[spacer]

[logo_dr]

Federici
30 oktober 2008, 00:41
De Formule 1 start ook al om 18:00uur..

Bramzel
30 oktober 2008, 00:42
De Formule 1 start ook al om 18:00uur..

Dan zijn we dus net op tijd klaar ;)

Roy Visser
30 oktober 2008, 00:45
helaas, jeroen en ik zullen er niet bij zijn, jeroen viert de verjaardag van zijn zoontje :)

Peter
30 oktober 2008, 00:54
misschien dat ik vanaf 13.00 uur een uurtje langskom, maar ik moet helaas van 3 tot 11 's avonds werken dus veel zit er voor mij niet in.

DaMaster
30 oktober 2008, 01:33
Ah bah, ik had namelijk het idee dat het ook daadwerkelijk een testrace van 6 uur zou gaan worden :(

Het leek me namelijk wel leuk om gewoon een race uit te proberen aangezien een heel seizoen DRES waarschijnlijk lastig gaat worden.

Robert Saalmink
30 oktober 2008, 01:34
Ik ben helaas het hele weekend weg (korte break). Veel succes heren!

Mathijs
30 oktober 2008, 03:46
Ah bah, ik had namelijk het idee dat het ook daadwerkelijk een testrace van 6 uur zou gaan worden :(

Het leek me namelijk wel leuk om gewoon een race uit te proberen aangezien een heel seizoen DRES waarschijnlijk lastig gaat worden.
Hey DaMaster, heb jij al een team dan voor eventueel deelname aan de DRES. Ik begreep dat je in Delft studeert, en dat is niet ver van waar wij als team opereren, namelijk ClubWillem40 aka mooiste studentenhuis van Delft! Ik rij samen met een huisgenoot (TomG) dus als je zin hebt om mee te doen feel free!

Gerben
30 oktober 2008, 09:10
Ik ben ook het hele weekend weg...sorry guys! Was er graag bijgeweest!

Captain Slow
30 oktober 2008, 09:37
Als ik een gaatje kan vinden voor het leren van mijn proefwerkweek kom ik langs:)

Niellie
31 oktober 2008, 14:01
ik kan er ook niet bij zijn. Ik heb die dag wedstrijd.
jammer

Bramzel
31 oktober 2008, 14:09
Zijn er nog mensen die wel komen kijken? ;)

Kim Van Der Stichelen
31 oktober 2008, 14:39

Ik normaal wel ;)

Mathijs
31 oktober 2008, 15:12
CW40Racing is gewoon van de partij hoor! Met eerst aan het stuur TomG en daarna zal ik plaats nemen! Tot zondag!

Fabian de Jong
31 oktober 2008, 15:20
Ik probeer wel even langs te komen.

Flyer
31 oktober 2008, 16:54
Ik zal KIJKEN want rijden gaat niet lukken. Enkelbanden licht gescheurd met hockey gisteren :ambulance:

Voorlopig niet achter het stuur. Nu maar hopen dat volgende week de boel een beetje ok is voor de ZAC.

Kim Van Der Stichelen
31 oktober 2008, 16:57
Ik zal KIJKEN want rijden gaat niet lukken. Enkelbanden licht gescheurd met hockey gisteren :ambulance:

Voorlopig niet achter het stuur. Nu maar hopen dat volgende week de boel een beetje ok is voor de ZAC.

Knopje rem/gas op het stuur en je kunt meedoen ;)

Eric Linssen
31 oktober 2008, 17:54

Zeker kan jij gaan rijden, maken we voor jou een Zanardi simulator thuis. :surrender::lol::thumbup::rolleyes::innocent:;)

Flyer
31 oktober 2008, 18:09
Zeker kan jij gaan rijden, maken we voor jou een Zanardi simulator thuis. :surrender::lol::thumbup::rolleyes::innocent:;)

Dank, maar wacht daar nog even mee. I'll be back!:rolleyes:

paulpeter
31 oktober 2008, 19:39
Ik kom ook even testen :)

Dix5
31 oktober 2008, 20:39

Begint het nu al die uitvluchten.;)

Maik Peters
1 november 2008, 18:54

Ik ga mijn best doen :)

Bramzel
2 november 2008, 12:40
Belangrijk: Patch v0.02

[spacer]

Op de website kan je de patch voor de carset vinden die we zullen gebruiken tijdens de test vandaag. Deze is HIER (http://digitalracing.nl/index.php/downloads/category/9-.html) te downloaden.

Deze patch verhelpt verscheidene problemen die er waren met de banden. Peter van de Kolk heeft hier intensief aan gewerkt en de problemen lijken verholpen te zijn. Om dit bevestigd te krijgen hebben we jullie feedback echter nodig. Lees dus aandachtig de readme en let op de punten die daarin genoemd worden.

[spacer]

Tyrefile for DRES carset.

De tyrefile die bij de JBPS mod zit geeft een aantal vreemde waarden, deze heb ik geprobeerd op te lossen of te verbeteren.

Wijzigingen:

- Bandenspanning. er moest met zeer lage bandenspannigen gereden worden om het midden van de band niet te heet te laten worden. dit is opgelost.
De banden laten nu een veel mooiere verdeling van temperaturen zien over het loopvlak van de band. Aanbevolen bandenspanning ligt nu rond de 160-165
- Kleine wijziging gemaakt aan de benodigde hoeveelheid camber
- Bandentemperaturen zijn geoptimaliseerd. Softs worden goed warm, hards zijn moeilijk op temperatuur te krijgen.
Dit is ook afhankelijk van de weersomstandigheden.
- Grip. De softs waren een stuk sneller (3 seonden op Paul Ricard) dan de hards. Deze verschillen zijn kleiner gemaakt.
Verschil is nu nog 1.0 tot 1.5 seconde.
- Slijtage. De softs zouden nu 1 stint mee moeten kunnen gaan, dan zit de slijtage ongeveer tussen de 15 en 20.
De hards slijten een stuk minder hard, het moet zeker mogelijk zijn om hier 3 stints op te rijden.
- Slijtage. er was een ontzettend groot verschil in slijtage tussen de voor- en achterbanden.
Dit verschil is kleiner gemaakt maar valt niet helemaal recht te trekken.

De banden zijn voornamelijk getest op de Audi R10, op Paul Ricard en op Barcelona 2007. Het kan dus zijn dat de andere wagens iets andere resultaten geven.
Als dat zo is horen wij het graag natuurlijk.
We zouden graag feedback ontvangen of de wijzigingen goed zijn en of er nog andere zaken zijn die aangepast moeten worden.
Er is veel mogelijk maar niet alles helaas. Er zit bijvoorbeeld een verschil in slijtage tussen de voor- en achterbanden.
Dit is kleiner gemaakt maar heeft wel als gevolg dat bij het (door)spinnen van de achterwielen deze flink slijten.
Op zich realistisch maar wel iets wat we nog niet eerder gezien hebben en kan dus voor verassingen zorgen.

Zaken waar we vooral feedback over willen hebben zijn:
- slijtage: hoe is de slijtage van de softs en hards en het verschil tussen voor en achter.
- temps: Met welke camber settings en tyrepressures rijdt je om een gelijk verdeelde temperatuur te krijgen.
wat zijn de temperaturen van de 2 compounds en vanaf wanneer merk je een afname in grip.
- grip: tijden van runs op softs en hards zijn welkom. Vooral van racestints.
Hoe vindt je de snelheid van de wagens nu en wat zijn de verschillen tussen de 2 compounds.
- algemeen: Zijn er vreemde zaken die je ontdekt meld ze dan, dan kunnen we proberen of we ze op kunnen lossen.

Verdere op- of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom!

[spacer]

Download:
DRES Test Carset Patch v0.02 (http://digitalracing.nl/index.php/downloads/category/9-.html)

Maik Peters
2 november 2008, 19:27
Sorry van mijn afwezigheid bij deze belangrijke Test.
Er kwamen famillie omstandigheden tussendoor.

Toch ben ik benieuwd hoe men over de testdag denkt en welke bevindingen er zijn gedaan :)

Gegroet.

paulpeter
2 november 2008, 21:06
Ik moet zeggen dat ik niet met versie 0.1 van de carset heb gereden, maar vind dat die banden toch behoorlijk weinig grip hebben. Zelfs met het kleinste teentje gas ga ik nog vaak om. Weet niet of hier meer mensen last van hebben, of dat het aan mijn rijderskwaliteiten ligt:laugh:

edit: geldt voor de peugeot dit, andere wagens nog niet getest.

Kim Van Der Stichelen
2 november 2008, 21:08
Ik moet zeggen dat ik niet met versie 0.1 van de carset heb gereden, maar vind dat die banden toch behoorlijk weinig grip hebben. Zelfs met het kleinste teentje gas ga ik nog vaak om. Weet niet of hier meer mensen last van hebben, of dat het aan mijn rijderskwaliteiten ligt:laugh:

Er is behoorlijk wat setup werk aan de winkel eer je er vlot mee rondkunt gaan. Maar als je dat voor elkaar hebt kun je erg lekker op het gas, zolang je maar van curbs afblijft in mijn geval.

LUDO-B
2 november 2008, 21:33
Ik moet zeggen dat de Dome me enorm verbaasde, die auto heeft verrekt veel grip alleen hij komt een hoop topsnelheid tekort tov van de audi en zeker de 908. Ik heb de meeste rondjes gereden met de R10 en ik vind dit na effe te hebben gesetupt een heerlijke auto om mee te rijden.

De bandenslijtage bij de audi R10 valt reuze mee en is volgens mij zoals eerder gemeld te doen voor een stint (softbandjes). Maar ook hier blijf zoveel mogelijk van de curbs en zeker niet gassen op de curbs, je gaat onherroepelijk rond. Ik had met de Audi een topsnelheid eind recht stuk van 350 km/u. Snelste tijd was 1.30.8xx

De dome is een auto die veel grip heeft maar dat mag ook want hij komt veel topsnelheid tekort, de top zat bij mij rond de 330 km/u bij de voorvleugel op 2 en de achtervleugel op 4. Snelste tijd was 1.31.8xx dankzij de vele grip.

De peugeot 908 is de auto met de hoogste topsnelheid, ik haalde een top van meer dan 355 km/h. Maar het is zoals Kim zegt, hier zit veel setup werk in om hem lekker te doen rijden, heb hier te weinig mee gereden om de rest te beoordelen. Snelste tijd was 1.32.1xx, maar te weinig gereden, kan stukken vlugger met deze auto.

Peter heeft hier heel goed werk geleverd, de banden had ik aardig op temperatuur en bleven mooi op temperatuur, behalve bij het spinnen werden ze rood, maar die koelden ook weer vlug af.
Bij de Dome waren de temps ook goed. Bij de 908 niet gecontroleerd.

Dit was zo'n beetje mij verhaal van de zondagmiddag test.

Bramzel
2 november 2008, 22:05
Mooi verslag Ludo, erg bruikbaar :thumbup1:

Ook aan de anderen bedankt uiteraard :)

Kim Van Der Stichelen
3 november 2008, 00:03
Ik heb vandaag niet veel nuttige data verzameld, maar een paar dingen vielen op aan de banden:

Voor en achter sluiten nu een stuk gelijkmatiger
Het lijkt alsof de banden elke ronde opnieuw meer grip leveren, zelfs na een 10tal ronden (hards)
Ik had het gevoel dat de banden te veel slijten bij wheelspin. een spin en daarna vertrekken met wheelspin is voldoende om de slijtage met meer dan 1% omhoog te doen gaan
één stint op softs zal moeilijk worden. Bij een halve tank zit de slijtage ook zo rond de 10%
Softs zijn een stuk minder snel nu, al is het verschil in grip duidelijk te voelen.

Kim Van Der Stichelen
3 november 2008, 00:04
Verder lees ik dat Ludo 355 liep met de 908, ik ging voor een high downforce setup en liep amper 330 en reed tijden gelijk aan de anderen, dus met setups kun je alle kanten uit blijkbaar, wordt nog intressant zo.

Bramzel
3 november 2008, 00:11
Ik had het gevoel dat de banden te veel slijten bij wheelspin. een spin en daarna vertrekken met wheelspin is voldoende om de slijtage met meer dan 1% omhoog te doen gaan

Persoonlijk vind ik dat wel prima. Als je in het echt spint sloop je je banden ook, netzoals bij een serieuse lockup onder het remmen. Dit soort flatspots zit echter niet in GTR2 geprogrammeert. Als je spint is dat echt niet goed voor je banden, je slipt immers zijwaarts met banden die gebouwd zijn op voorwaartse wrijving.

Peter
3 november 2008, 00:51
Ik heb vandaag niet veel nuttige data verzameld, maar een paar dingen vielen op aan de banden:

Voor en achter sluiten nu een stuk gelijkmatiger
Het lijkt alsof de banden elke ronde opnieuw meer grip leveren, zelfs na een 10tal ronden (hards)
één stint op softs zal moeilijk worden. Bij een halve tank zit de slijtage ook zo rond de 10%
Softs zijn een stuk minder snel nu, al is het verschil in grip duidelijk te voelen.

Het snel slijten van de banden is idd een lastige issue... is een gevolg van het tweaken van de slijtage van de achterbanden en we hebben eigenlijk 2 keuzes. Of de achterbanden een zeer lage slijtage geven (zoals in de originele file) wat ik zelf zeer onrealistisch vindt.. of zoals het nu is dat je dus echt voorzichtig moet zijn met spinnen etc.

Jij zat dus met een halve tank met softs op 10% slijtage.. ikzelf iets lager maar niet veel, let wel het is op Paul Ricard vooral linksvoor die het zeer zwaar te verduren krijgt, veel meer dan rechts..
Ik weet eerlijk gezegd niet vanaf hoeveel procent slijtage de banden echt langzamer worden...

In iede geval bedankt voor alle (positieve) reacties!

Kim Van Der Stichelen
3 november 2008, 00:55
Persoonlijk vind ik dat wel prima. Als je in het echt spint sloop je je banden ook, netzoals bij een serieuse lockup onder het remmen. Dit soort flatspots zit echter niet in GTR2 geprogrammeert. Als je spint is dat echt niet goed voor je banden, je slipt immers zijwaarts met banden die gebouwd zijn op voorwaartse wrijving.

Als dat een keuze is van de organisatie, wat dan logischerwijze betekent dat jullie ervan op de hoogte zijn, dan is er natuurlijk geen enkel probleem daarmee ;)