PDA

View Full Version : [F1] Grand Prix van Italië 2011

Jeroen Ursem
8 september 2011, 20:53
[formule1]

[spacer]

http://www.digitalracing.nl/circuits/drmap_monza.jpg

[spacer]

Red Bull: Mark Webber previews the Italian GP - YouTube[spacer]

Race Date: 11 September 2011
Circuit Name: Monza
Number of Laps: 53
Circuit Length: 5.793 km
Race Distance: 306.720 km
Lap Record: 1.19.525 (Montoya, 2004 Qualify)
Afstand vanaf Imola: 355km (3 uur en 27 minuten)

[spacer]

WK Tussenstand coureurs

1. S. Vettel 259
2. M. Webber 167
3. F. Alonso 157
4. J. Button 149
5. L. Hamilton 146
6. F. Massa 74
7. N. Rosberg 56
8. M. Schumacher 42

WK Tussenstand Teams

1. Red Bull 426
2. McLaren 295
3. Ferrari 231
4. Mercedes Grand Prix 98

[spacer]
Tijdschema

Vrijdag 9 september 2011

10:00 - 11:30 : 1e vrije training
14:00 - 15:30 : 2e vrije training

Zaterdag 10 september 2011

11:00 - 12:00 : 3e vrije training
14:00 - 15:00 : Kwalificatie

Zondag 11 september 2011

14:00 : Gran Premio Santander D'Italia

[spacer]

Bronnen: Formula1.com (http://www.formula1.com), GPupdate.nl (http://f1.gpupdate.net/nl/), F1-Club.be (http://www.f1-club.be)

Met dank aan Bobskink die deze thread in 2010 startte ;)

Darthwillie
8 september 2011, 21:04
:blink: damn dat is dit weekend alweer. Ben benieuwd. Logisch gezien kan Red Bull hier niet winnen maar dat dachten we van Spa ook al.

Bart Hendrikx
8 september 2011, 21:07
Heerlijk, één van de laatste echt ongetemde circuits

RSRoy
8 september 2011, 21:20
Kan hem helaas niet live kijken dit weekend. 's avonds dan maar de opname aanzetten.

Daniël
8 september 2011, 21:30
Ik ga hem wel live kijken! Op de tribune bij de 1e chicane om precies te zijn. :P

Robert Saalmink
8 september 2011, 23:44
Bedankt Jeroen :)

Pingguest
9 september 2011, 09:33
Heerlijk, één van de laatste echt ongetemde circuits

Monza is al sinds 1972 getempt. ;)

Markie
9 september 2011, 11:33
Laten we maar hopen dat de tijden in P1 niet representatief zijn voor het hele weekend, want dan wordt het een saaie bedoeling.

Raikkonen_WC
9 september 2011, 12:23
Hamilton inderdaad 1,5 seconden sneller dan Vettel op P3

Mathijs
9 september 2011, 12:51
Van Autosport.com
Double DRS zone a challenge for F1 teams at the Italian Grand Prix
By Jonathan Noble Friday, September 9th 2011, 09:41 GMT

Double DRS a challenge for F1 teamsFormula 1 drivers and teams are set to face a major headache this weekend working out the best approach for downforce levels at Monza, thanks to the use of a double DRS zone at the Italian track.

In the past Monza has simply been about running with the least amount of downforce and drag that you can get away with.

That situation changed last year when the use of F-ducts allowed some drivers, notably Jenson Button, to run with higher downforce levels because they could reduce the drag on the straights.

For this year, thanks to DRS, there is even more temptation to opt for higher downforce levels because the wings can be opened for qualifying - minimising drag down the straights.

However, the fact that DRS is limited to two areas of the track in the race, and even then can only be used when the driver is just one second behind the car in front him, means having a high downforce level could hurt race pace.

Teams are currently evaluating whether it is best to have the wing settings better for qualifying or the race - but there already appears to be big variations among teams on the size of their rear wings.

Mercedes GP team principal Ross Brawn expects differences in performance between those opting for the better qualifying route and those choosing to be better prepared for the race.

"Interestingly because of the use of DRS constantly in qualifying, the optimum wing setting is probably different in qualifying than it is for the race," he explained.

"So it is a question of, do you run more wing and because of the DRS you are okay in qualifying, but then in the race, because you don't have DRS you are going to suffer a bit?

"It is quite a complex judgement call, so probably we will see bigger variances this year than we might have seen in previous years when everyone hones in on a small area. Because of this variation of what is optimum for qualifying and what is optimum for the race we will see quite a lot of variation. We are not certain which way we will go yet."

Lewis Hamilton believes that it would be tough working out how best to set the car up for the lap - and that it would not be easy getting the most out of DRS.

"Generally, there is obviously a limit as to how low you can go," he said. "We are trying to find downforce, but there is a certain point we can go without designing a completely new rear wing – we will see.

"But there will be a point where the DRS doesn't make much difference, but there is a balance being quick enough in the middle sector – and being fast in the right gears. It's not an easy balance but we will do better than we did at the last race."

Drivers are also eager to see just what impact the double DRS zones, which are independent of each other, will have on the racing.

World championship leader Sebastian Vettel predicts there will be a changed approach to racing at Monza because of the way that overtaking should now be much easier.

"I think the zones are fine, I think probably down to Ascari...it is probably a bit tricky," he said. "It's quite narrow there, especially on the first laps of the grands prix when you are looking at the other cars. We will see how big the effect is of the DRS.

"We have had races where you just open the wing and drive past no problem and others where it doesn't really help you to overtake. I think with the DRS regards we have to take this year as a learning year – we are much better already than the beginning of the season.

"But still every circuit is different and for next year we will know after this Sunday whether the zones are correct and the length especially if it is right."
Erg interessant, waar DRS vaak als leuke extra werd gezien, zorgt het in Italie voor wat breinbrekers wat te doen!

Robert Saalmink
9 september 2011, 13:19
Ja, mooi he? Lijkt me een toffe job, als je voor dat soort beslissingen verantwoordelijk bent bij een team.

Mathijs
9 september 2011, 13:47
Ja, volgens mij is dat echt mooi, daar worden goed veel simulaties gedraaid met allemaal verschillende scenario's.

Sander Hogendoorn
10 september 2011, 13:40
Ben benieuwd, Vettel ook in P3 de snelste maar ik denk nog steeds dat er een McLaren op pole komt :)

Bram Van Der Stichelen
10 september 2011, 15:06
Vettel dan toch weer pole. Teleurstellende quali.

Die slide van Vettel in Ascari was dan wel weer epic!

Sander Hogendoorn
10 september 2011, 15:09
Ruim 0.4 sneller dan de McLarens, hoop dat het morgen anders is :p

Federici
10 september 2011, 15:14
Hopen dat er morgen wat regen uit de lucht gaat vallen, anders wordt het een redelijk slaapverwekkende wedstrijd.

Niels Tieman
10 september 2011, 15:17
En dat baseer je op het feit dat Vettel 0.4 sec los staat van de rest? Wie zegt dat het dan een saaie race word? Eerst zien, dan oordelen. Zeker in dit seizoen.

Bram Van Der Stichelen
10 september 2011, 15:17
Hopen dat er morgen wat regen uit de lucht gaat vallen, anders wordt het een redelijk slaapverwekkende wedstrijd.

WOrdt hetzelfde weer als vandaag. Maar Red Bull heeft al meerdere keren bewezen dat het tijdens de race niet dezelfde pace kan ontwikkelen als in quali. Gaat spannend worden :)

Darthwillie
10 september 2011, 15:25
zeker met twee DRS zones kan het een leuke wedstrijd worden.

Vettel vind ik per kwalificatie indrukwekkender worden. 25 poles al :blink: en hoe hij die slide in ascari opving was zeker knap :thumbup:

Neo-242
10 september 2011, 19:54
Ik heb Red Bull en Vettel er sinds vorig jaar vaak van verdacht de boel op te lichten, maar ik moet stilaan gaan inzien dat hij gewoon een héél stuk beter is dan de rest van het veld, net zoals dat met Schumacher lang het geval was. Er zit in Duitsland de laatste jaren pilli pilli in het leidingwater denk ik :D

Darthwillie
10 september 2011, 20:18
interessant, hopen op een goede start en geen SC voor Vettel
ebastian Vettel's hopes of winning the Italian Grand Prix will almost certainly depend on him being able to make a clean break at the front of the field in the early stages of the race, reckon his main rivals.

Although Vettel caused a surprise by qualifying on pole position by almost half a second, his rivals are optimistic that the fight for victory is far from over because of the gear ratio choice that the German has taken.

Onboard footage and straight-line speed figures from qualifying suggest that Vettel has almost certainly opted for a shorter gear ratio than his main opposition - which could leave him exposed if he comes under threat from rivals in the DRS zones.

Vettel was slowest of all through the Monza speed trap before the first corner – with his 327.7 km/h figure comparing to Fernando Alonso's 342.2 km/h, Mark Webber's 336.1 km/h, Jenson Button's 333.1 km/h and Lewis Hamilton's 332.7 km/h

The maximum speed that is measured just before the finish line, shows Vettel is already slower than his rivals there – with him recording 316.6 km/h in qualifying, compared to Michael Schumacher's 323.5 km/h, Alonso's 321.3 km/h, Button's 319.4 km/h and Hamilton's 318.4 km/h.

Those figures have delivered encouragement for his rivals, who believe that Vettel will not only face a hard time defending the lead if he does not build up more than a one-second cushion at the DRS zone, but also that he will be unable to make the best use of DRS to overtake his rivals if he is behind.

Ferrari technical chief Pat Fry said: "Vettel is running on the limiter for 400-500 metres. So he has a very short gear, and if you look at the overlays, he is a match to us before he hits the limiter.

"That is the choice you make. When you are not using the DRS you will have a better gear ratio choice, and by the look of it Mark has got a longer gear in the car."

Button said: "I think if you look at the two cars of Mark and Sebastian, I think you see the one who was confident going into qualifying.

"I think Seb expects to lead from the front and not have the issue of trying to overtake anyone. If he is in the DRS zone then he will be on the limiter for the whole straight because he is at 327 km/h the whole straight.

"It is a gamble, especially as we are behind him, and I think he will be quick in the race. But if we can get the jump on him, then I think it will be tough for him."

Hamilton is even more encouraged by the situation, reckoning that McLaren has the chance of scoring a 1-2 finish in the race if they can put some pressure on Vettel.

When asked why he felt like that, Hamilton said: "It is just optimism. It is because clearly we have been strong all weekend, we have clearly had quite good long run pace and Jenson is in P3 and I am in P2, and there is only one step for both of us to do.

"I think starting here from pole isn't the best place to start from, I think we are in the best position because it is such a long run down to Turn 1, and we have a strong team behind us and we are quick. There is no reason why tomorrow we cannot compete with the Red Bulls."

Hamilton insisted, however, that he would not be taking any big risks in the race – because he felt he was still in contention for the title.

"We are still fighting for the championship," he said. "I don't want to take any chances. Hopefully we will get a good start, we are in the best position to still fight but again Jenson started quite far back in the last race and showed it is a long, long race and lots can happen.

"Regardless of whether we get the best start of not, we will still be in a fight until the end, so that is the plan."
autosport.com

bobskink
10 september 2011, 21:10
Toch een raar statement, hij is de traagste, maar zet wel de snelste tijd neer.
In België ging Vettel het ook moeilijk hebben, hij won uiteindelijk weer. Ik denk dat het eenzelfde scenario zal worden. Hamilton als grootste dreiging en Alonso die meedoet tot hij op hardere banden gaat rijden.

Verder, spektakel van Bruno Senna, Webber die zijn start mist, Schumacher die goed start maar daarna veelvuldig wordt ingehaald.

Neo-242
10 september 2011, 23:27
Die setupverschillen zijn er in Monza altijd geweest. Ofwel ga je puur voor rechte-lijn snelheid door lage downforce, ofwel kies je voor meer bochtensnelheid vanwege een hoger downforce level. Voor de kwalificiatie was Vettel's keuze het beste, maar met het oog op de wedstrijd lijkt het me een rare keuze. Maar het is niet de eerste keer dat Red Bull & Vettel winnen met een compleet andere strategie dan de anderen.

Ik las trouwens dat Hamilton zich nog steeds als titelkandidaat ziet? Huh? Ik denk dat Lewis heeft zitten slapen? De kans dat Vettel de titel nog ontloopt ljikt me vrijwel onbestaande.

Requiem84
10 september 2011, 23:32
Die setupverschillen zijn er in Monza altijd geweest. Ofwel ga je puur voor rechte-lijn snelheid door lage downforce, ofwel kies je voor meer bochtensnelheid vanwege een hoger downforce level. Voor de kwalificiatie was Vettel's keuze het beste, maar met het oog op de wedstrijd lijkt het me een rare keuze. Maar het is niet de eerste keer dat Red Bull & Vettel winnen met een compleet andere strategie dan de anderen.

Ik las trouwens dat Hamilton zich nog steeds als titelkandidaat ziet? Huh? Ik denk dat Lewis heeft zitten slapen? De kans dat Vettel de titel nog ontloopt ljikt me vrijwel onbestaande.

Het gaat nu niet zozeer om downforce, maar om de gearing he. Dat is wel een groot verschil. Vettel heeft een optimale afstelling van zijn auto, zolang hij geen DRS hoeft te gebruiken. Vanwege zijn korte gearing zal hij met DRS in de race snel in de limiter zitten en kan hij dus veel moeilijker inhalen.

Zodra hij achter iemand komt te zitten morgen, zullen we dat zien. Tenzij hij natuurlijk van vooraf aan gewoon bij het veld wegrijdt.

Darthwillie
10 september 2011, 23:41

Er zijn dit jaar nog 175 punten te verdelen, ongeacht wat de anderen doen is Vettel kampioen als hij nog 83 punten haalt. En nog een grappig statistiekje, dit wordt Vettel's 75e race, en is al zijn 25e pole position. 1 op 3 dus.

Hamilton is dus een grote optimist

Federici
11 september 2011, 00:15
En dat baseer je op het feit dat Vettel 0.4 sec los staat van de rest? Wie zegt dat het dan een saaie race word? Eerst zien, dan oordelen. Zeker in dit seizoen.

Ik baseer het op het feit dat ik altijd het idee heb dat de Red Bulls altijd een klapje harder kunnen gaan dan de concurrentie. Het naar binnen gaan van Button was veelzeggend, want Vettel was al flink sneller in zijn ronde en volgens mij zat hij dan nog niet es op zijn max.

Mensen die de kwalificatiesessies van dit seizoen serieus spannend vinden hebben een appartementencomplex voor hun hoofd en zijn enorm naïef.. Meer kan ik er niet over zeggen.

Darthwillie
11 september 2011, 00:17
Hongarije gezien? Spa gezien? Tot Valencia was het niet heel spannend, daarna (regels met engine mapping werden gewijzigd) lag het een stuk dichter bij elkaar.

Requiem84
11 september 2011, 00:23
Ik baseer het op het feit dat ik altijd het idee heb dat de Red Bulls altijd een klapje harder kunnen gaan dan de concurrentie. Het naar binnen gaan van Button was veelzeggend, want Vettel was al flink sneller in zijn ronde en volgens mij zat hij dan nog niet es op zijn max.

Mensen die de kwalificatiesessies van dit seizoen serieus spannend vinden hebben een appartementencomplex voor hun hoofd en zijn enorm naïef.. Meer kan ik er niet over zeggen.

Waarop baseer je dat Vettel niet op zijn max zat?

Wat te denken van bijvoorbeeld Spanje, waar de RB's in de kwalificatie bijna een seconde sneller waren dan de Mclarens, maar Hamilton heel de race in de versnellingsbak van Vettel gezeten heeft.

Kijken wij wel naar hetzelfde seizoen?

CavaF1
11 september 2011, 08:18
Vettel heeft voor een zeer kleine verhouding gekozen in zijn versnellingen. Hij moet meer dan 300m rijden tegen zijn rev limiter. Hij gaat ervan uit dat hij als eerste de eerste bocht ingaat en er niemand meer overkomt. Willen we een spannende race zien dan mag hij dus niet verder dan 1 seconde liggen bij het ingaan van de derde ronde.

Dennis
11 september 2011, 08:36
Edit: doh, nog een pagina. Onderstaande is een reactie op Hamilton die nog voor de titel gaat.

Het is nu met nog 7 races te gaan wel een heel groot gat maar vergeet niet. Vorig jaar was Alonso op de helft van het seizoen ook al afgeschreven.

Sander Hogendoorn
11 september 2011, 09:57
Zal Vettel er echt zoveel last van gaan krijgen? Mijn theorie is dat hij in de race met een volle tank en minder of geen DRS juist veel minder tegen de limiter hoeft te rijden.

Neo-242
11 september 2011, 10:11
Edit: doh, nog een pagina. Onderstaande is een reactie op Hamilton die nog voor de titel gaat.

Het is nu met nog 7 races te gaan wel een heel groot gat maar vergeet niet. Vorig jaar was Alonso op de helft van het seizoen ook al afgeschreven.

Ja maar Alonso/Ferrari had op een gegeven moment een betere wagen dan Red Bull, iets wat nu absoluut niet het geval is. Spa & Monza waren de beste kansen om veel punten terug te winnen op Vettel, en in Spa is dat al niet in het minst gelukt.:blink:

schumacher180
11 september 2011, 11:30
Ik ben het 100% met Federici eens. Kwalificatie is dit jaar gewoon saai, en we hebben vaak genoeg gezien dat Vettel na 2 rondjes in de race al een behoorlijk gat heeft geslagen.... Dat gat wordt alleen maar groter en groter en zo heeft Vettel weer een overwinning in de pocket. Als iemand dit F1 seizoen spannend vindt, dan heeft diegene in MIJN inziens echt een plaat voor z'n hoofd.

Vorig jaar was heel anders, toen had Vetteltje nog wel eens pech. Nu gaat het allemaal zijn kant op, face it! Hij is gewoon opnieuw wereldkampioen en de teams zullen hard moeten werken om Vettel in 2012 van z'n derde titel op rij af te houden. Vettel is een enorm goede coureur, maar heeft ook zeker weten een veel betere auto dan McLaren en Ferrari.

Requiem84
11 september 2011, 11:36
Het kampioenschap is niet spannend nee. Dat is helemaal waar. De races zijn regelmatig wel spannend! Dit jaar hebben we eindelijk mooie gevechten voor de leiding van de race gehad. In vorige seizoenen was dat echt een uitzondering.

schumacher180
11 september 2011, 11:42
Het kampioenschap is niet spannend nee. Dat is helemaal waar. De races zijn regelmatig wel spannend! Dit jaar hebben we eindelijk mooie gevechten voor de leiding van de race gehad. In vorige seizoenen was dat echt een uitzondering.

Dat is wel zo... Alleen nu is het zo jammer dat je door de DRS soms gewoon weet dat er iemand wordt ingehaald. Mja, dat is nog altijd beter dan die optochten die we met name in 2007 zo vaak hadden.:D

Darthwillie
11 september 2011, 11:50
Ik ben het 100% met Federici eens. Kwalificatie is dit jaar gewoon saai, en we hebben vaak genoeg gezien dat Vettel na 2 rondjes in de race al een behoorlijk gat heeft geslagen.... Dat gat wordt alleen maar groter en groter en zo heeft Vettel weer een overwinning in de pocket. Als iemand dit F1 seizoen spannend vindt, dan heeft diegene in MIJN inziens echt een plaat voor z'n hoofd.

Vorig jaar was heel anders, toen had Vetteltje nog wel eens pech. Nu gaat het allemaal zijn kant op, face it! Hij is gewoon opnieuw wereldkampioen en de teams zullen hard moeten werken om Vettel in 2012 van z'n derde titel op rij af te houden. Vettel is een enorm goede coureur, maar heeft ook zeker weten een veel betere auto dan McLaren en Ferrari.
Dat gaan we dan eens analyseren
-Australie - Vettel ongenaakbaar
-Maleisie- Vettel ongenaakbaar
-China- Winst Hamilton
-Turkije- Vettel ongenaakbaar
-Spanje- Vettel winst maar Hamilton was sneller
-Monaco- Vettel winst maar zowel Alonso als Button sneller
-Canada- winst Button
-Valencia- Vettel ongenaakbaar
-Engeland- Winst Alonso
-Duitsland- winst Hamilton
-Hongarije- winst Button
-Spa- Winst Vettel maar zeker niet dominant

Zo dominant is Vettel niet, en misschien is idd het kampioenschap niet heel spannend maar de individuele races zijn dat vrijwel allemaal wel.

schumacher180
11 september 2011, 12:12
Hmm, ik vindt nog steeds dat er te weinig gevechten zijn aan kop... In 2007 waren de races ontzettend saai, maar het kampioenschap was echt ontzettend spannend en ik zat op het puntje van m'n stoel toen tijdens de seizoensfinale in Brazilië. Dan heb ik eigenlijk liever wat saaiere races en een wat leuker kampioenschap als ik eerlijk ben.:)

2008 was trouwens ook een ontzettend spannend seizoen waarbij de races in vergelijking met 2007 ook een stuk leuker waren om naar te kijken. Vorig jaar was het ook spannend, maar anders... Want ook toen was de Red Bull beduidend sneller als de McLaren en de Ferrari. Ik hoop echt dat Ferrari en McLaren volgend jaar met een auto komen die net dat kleine beetje extra heeft wat ze het gevecht aan kan laten gaan met Red Bull.

Federici
11 september 2011, 12:59
Ik heb het in elk geval puur over de kwalificaties. De races zijn over het algemeen leuker, maar de zaterdagen zijn over het algemeen niet om aan te gluren.

NS
11 september 2011, 13:19
blijft echt geweldig wat de BBC op het scherm weet te toveren :)

Niellie
11 september 2011, 14:02
Hoe zit het eigenlijk met de 2 DRS zones hier. Is dat het zelfde als in Canada? Dus als je achter iemand zit en haalt hem in in de 1e zone, dat je dan nog DRS kan gebruiken in de 2e zone zodat je kan wegrijden?

Stefan van Renselaar
11 september 2011, 14:05
Zo'n startcrash hebben we lang niet gezien. :huh1:

speed9
11 september 2011, 14:07
:) Startcrash :D

Valt op dat ze niet direct een code rood en een herstart geven/doen?

CuqeBaqer
Liuzzi lekker schorsen ! Stakker.

Niellie
Och och och, die HRT toch.

@Rick, er stonden toch een paar auto's stil bij de start :p

Bram Van Der Stichelen
11 september 2011, 14:08
Alonso met een fantastische start. Wat een heerlijke onboard was dat zeg.

Martijn Mezger
11 september 2011, 14:08
Hopeloos Race Team... :laugh:

NS
11 september 2011, 14:09
schumi ook weer mooi weg :)

en gelijk 3e ook :)

Martijn Mezger
11 september 2011, 14:12
Holy shit Vettel :D

Darthwillie
11 september 2011, 14:13
er zijn mensen die zich afvragen of Vettel wel kan inhalen :lol:

Bram Van Der Stichelen
11 september 2011, 14:14
Wat een epische eerste paar ronden! Schumi lekker aan het strijden vooraan!

Niellie
11 september 2011, 14:15
Ik hoop dat Schumacher op het podium komt. Het is echt een leuke race tot nu toe.

Stefan van Renselaar
11 september 2011, 14:22
Zo dominant is Vettel niet, en misschien is idd het kampioenschap niet heel spannend maar de individuele races zijn dat vrijwel allemaal wel.

Heb ook even berekend hoe het zou zijn met het oude puntensysteem:

Plaats|Rijder|Punten 2011|Punten 2009
1.|S. Vettel|256|107
2.|M. Webber|167|69
3.|F. Alonso|157|65
4.|J. Button|149|60
-.|L. Hamilton|146|60
6.|F. Massa|74|28
7.|N. Rosberg|56|20
8.|M. Schumacher|42|14
9.|V. Petrov|34|11
-.|N. Heidfeld|34|11
11.|K. Kobayashi|27|8
12.|A. Sutil|24|7
13.|S. Buemi|12|2
-.|J. Alguersuari|10|2
-.|S. Perez|8|2
-.|P. di Resta|8|2

Plaats|Team|Punten 2011|Punten 2009
1.|Red Bull Racing - Renault|426|176
2.|McLaren-Mercedes|295|120
3.|Ferrar1|231|93
4.|Mercedes|98|34
5.|Renault|68|22
6.|Sauber-Ferrari|35|10
7.|Force India-Mercedes|32|9
8.|Toro Rosso-Ferrari|22|4

Niet heel erg veel verschil in wat Vettel/RBR nog nodig heeft om het kampioenschap te winnen. Met het huidige systeem zijn dat drie overwinningen en een zesde plaats voor Vettel en zes overwinningen, een tweede plaats en een negende plaats voor Red Bull.

Met het 2009 puntensysteem heeft Vettel nog drie overwinningen en een zevende plaats nodig, Red Bull heeft dan nog zeven overwinningen nodig.

Wel heel erg beschamend voor Williams, die zouden dan nogsteeds helemaal geen punten hebben.

Darthwillie
11 september 2011, 14:26
Schumacher is geweldig bezig, maar Alonso komt niet weg van Schumacher terwijl die aan het vechten zijn. Dat is niet goed. (niet heel snel bedoel ik dan, hij is maar een paar tienden per ronde sneller._)

petervdveen
11 september 2011, 14:27
Geen kwalificatie gezien en pas om kwart over 2 thuis, maar wat is er met schumacher aan de hand?? 3e?:thumbup::thumbup:

Niellie
11 september 2011, 14:29
Als ik Hamilton was, dan zou bij de volgende pitstop even een nieuwe onderbroek halen.

Bram Van Der Stichelen
11 september 2011, 14:31
Het ultieme bewijs dat Schumacher nog steeds een racer in hart en nieren is. Heerlijk dit.

petervdveen
11 september 2011, 14:31
Ach, hij heeft zelf al de juiste kleur, dus het verschil zie je niet echt hoor..;)

Darthwillie
11 september 2011, 14:35
en dan komt na zijn pitstop Hamilton weer achter Schumacher terecht :lol: Denk dat het radioverkeer even niet uitgezonden kan worden op dit moment. :censored:

Tim Wijen
11 september 2011, 14:37
Penalty voor Schumacher. Regels zijn regels, dus niet meer dan 1 keer van lijn veranderen.

petervdveen
11 september 2011, 14:37
Wat schumacher net deed, mag dat?
Hij ging 1 keer op zij om Hamilton te blokken, wat mag. Maar ging daarna weer terug om de bocht te halen, mag dat? Hij heeft toch vrij weinig keus lijkt mij?
Penalty voor Schumacher. Regels zijn regels, dus niet meer dan 1 keer van lijn veranderen.
Jij vind het niet leuk om naar te kijken?:huh1:

Darthwillie
11 september 2011, 14:39
nop dat zou niet echt mogen, nee.

Maar stiekem is het wel leuk te zien hoe hard Schumacher vecht.

DRS zones zijn prima deze race.

Martijn Mezger
11 september 2011, 14:40
Als je het mij vraag, hij wijkt 1 keer van de race lijn af om te blocken, en neemt dan weer zijn eigen lijn om de bocht te halen?

petervdveen
11 september 2011, 14:40
nop dat zou niet echt mogen, nee.

Maar stiekem is het wel leuk te zien hoe hard Schumacher vecht.
Maar op het rechte stuk is het ook zo.
Naar binnen om te blokken en dan weer naar buiten om de bocht (chicane) te nemen.

Als je het mij vraag, hij wijkt 1 keer van de race lijn af om te blocken, en neemt dan weer zijn eigen lijn om de bocht te halen?
Ook mijn idee inderdaad..

Bram Van Der Stichelen
11 september 2011, 14:45
Vind ik ook, Schumacher mag nog altijd zijn bocht halen neem ik aan?
Raar dat Brawn blijft roepen dat Schumi zijn ruimte moet laten. Vind niet dat Schumacher veel fout doet de laatste paar ronden.

Darthwillie
11 september 2011, 14:47
volgens mij mag het niet, hij kiest om te blocken aan de ene kant, dat hij daardoor verkeerd bij de bocht aankomt is zijn probleem. Je mag niet terug als de ander dan aan die andere kant probeert in te halen.

NS
11 september 2011, 14:49
Schumi heeft 'm er maar voorbij gelaten..

Martijn Mezger
11 september 2011, 14:57
Wat gebeurde daar dan bij de ingang van de pit?

petervdveen
11 september 2011, 14:58
Misschien dat button een klein tikkeltje geduld had kunnen opbrengen als hij toch de pits in moest...;)

Schumacher gaat nog wel snel op z'n oude banden.

Martijn Mezger
11 september 2011, 15:08
Waar het eerste deel van de race spannend was, is er nu echt geen zak meer aan...

Mark G.
11 september 2011, 15:12
Lijkt erop dat Alonso weer in de laatste fase een podiumplaats gaat verliezen, en die dubbele DRS zone helpt hem hier ook niet mee..

petervdveen
11 september 2011, 15:13
Voor de DRS moet hamilton toch echt nog een heel stuk dichterbij komen..

Mark G.
11 september 2011, 15:14
Nu lijkt Alonso zijn tempo weer wat te hebben verbeterd. Het ging met 1/1.2 seconde een paar ronden geleden.

Mark G.
11 september 2011, 15:19
2.9 seconde nog maar. Dat houdt hij helaas niet vol ben ik bang.. :(

Martijn Mezger
11 september 2011, 15:25
Hamilton geen podium = Happy Me. :D

Mooi podium zo! :)

Mark G.
11 september 2011, 15:25
Gelukkig!

Richard117
11 september 2011, 15:36
Mooi om de verschillen in afstellingen te zien (Hamilton/Schumacher) :thumbup:
Zelf vind ik niet dat Schumacher echt iets verkeerds deed, en Hamilton is al de laatste die daar over mag klagen. Schumacher verdedigd zijn positie en gaat vervolgens terug naar zijn eigen lijn. Maar het is niet zo dat hij met die 2e actie de ander in de weg zit of de baan af rijdt. En dat is volgens mij de bedoeling van de regel, dat ze niet als een gek over die rechte stukken slingeren om de ander uit de slipstream te rijden.

Verder gewoon een leuke race waar veel gebeurde :)

speed9
11 september 2011, 15:36
Alonso mooi op het podium samen met button.

Vettel toch weer machtig he

Schumi na het gevecht etc 5de :)

Stiekem de volk daar hele tijd boe roepen,,en bij Ferrari pas Yeay haha.

Hopelijk is volgend jaar niet weer vettel kampioen,maar iemand anders.

cookie
11 september 2011, 15:37
Hahaha, Button pest de tifosi :D

Race was helaas wat saai in de tweede helft, gevecht Schumacher vs. Hamilton was het beste wat er te zien was in de race. Die herstart verprutste de race, enkel Vettel en Schumacher waren wakker. Vettel kon weg rijden en Schumacher blokte de Mclarens perfect af.

Stefan van Renselaar
11 september 2011, 15:41
Wel weer een hele slechte race voor Williams, laatste van de auto's die finishen...

petervdveen
11 september 2011, 15:47
F1 teambazen zouden allemaal zo open en eerlijk moeten zijn als Ross Brawn

Darthwillie
11 september 2011, 15:48
Wel weer een hele slechte race voor Williams, laatste van de auto's die finishen...

dat begint idd wel een trieste vertoning te worden bij Williams

Leuke race, tweede deel was tammer maar voor een Italiaanse GP een geweldige :thumbup:

Grappig om te zien dat Button zo langzamerhand de overhand krijgt bij McLaren. Dat had ik nooit verwacht. Zeker niet als je bedenkt dat Button twee DNF's buiten zijn schuld heeft.

Vettel foutloos, aggresief als het nodig is, briljant hoe hij met zijn engineer zo een plan bedenkt om kortere versnellingen te kiezen. Iets dat Webber niet doet. Als je dan hoort dat hij in Hongarije zijn wagen laat verbouwen naar een andere achterwielophanging, iets wat Webber ook niet doet en je ziet het verschil tussen een kampioen en een 'gewone' rijder.

cookie
11 september 2011, 15:57
Spijtig dat Hamilton z'n mening niet meer mag geven in interviews, dit interview trekt toch op niks, liever zo'n interview als hij in Monaco gaf dan deze slappe pr praat. Je ziet gewoon dat hij z'n mening wil geven maar niet mag.

Darthwillie
11 september 2011, 16:02
Spijtig dat Hamilton z'n mening niet meer mag geven in interviews, dit interview trekt toch op niks, liever zo'n interview als hij in Monaco gaf dan deze slappe pr praat. Je ziet gewoon dat hij z'n mening wil geven maar niet mag.

raar interview inderdaad, zat me er ook over te verbazen.

Mocht Vettel 13 punten meer behalen dan NR2 volgende race is hij trouwens kampioen :blink:

petervdveen
11 september 2011, 16:03
Wat een verschil in reactie tussen schumacher en hamilton! :D

Richard117
11 september 2011, 16:42

Kovalainen, Trulli en Glock zijn er toch nog achter gefinisht?
En Ricciardo officieel ook nog, alleen niet geklasseerd ;)

Stefan van Renselaar
11 september 2011, 16:45
Kovalainen, Trulli en Glock zijn er toch nog achter gefinisht?
En Ricciardo officieel ook nog, alleen niet geklasseerd ;)

Die vind ik niet echt meetellen. Ze zijn toch alleen maar veldvulling, meer doen ze toch niet. ;)

Darthwillie
11 september 2011, 16:49
:thumbup:
http://i.minus.com/ibtZ86uyUEh4yj.gif

En weer een gave race. topseizoen dit!!!!!

Jeroen Ursem
11 september 2011, 16:50
Mooie actie was dat inderdaad, ook mooi dat je daar niemand (negatief) over hoort en wel over het gras momentje van Hamilton/Schumacher :p

Darthwillie
11 september 2011, 16:59
Als Vettel Singapore wint, terwijl Button/Webber niet op P2 eindigen EN Alonso niet hoger dan 4e eindigt, is het al over en uit en is Vettel kampioen.

Bijv:

1.Vettel
2.Hamilton
3.Button/webber
4.Alonso

Dat is niet geheel onrealistisch eerlijk gezegd.

GTE
11 september 2011, 17:16

Tja, dat is weer zon staaltje onnavolgbare FIA "wetgeving". De relevante regel is artikel 20.2 en die luidt:

Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as more than one change of direction to defend a position, deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are
not permitted.

In die gevallen waarin je zou kunnen zeggen dat Schumacher twee keer van lijn wisselde was het over het algemeen zo dat Schumacher één keer van lijn wisselde om de binnenkant van de bocht te verdedigen, om vervolgens weer enigszins naar buiten af te drijven om zijn 'corner entry' zoveel mogelijk te maximaliseren.

De vraag is dus of dat afdrijven is te kwalificeren als "a change of direction to defend a position". Tja, daarover kun je van mening verschillen denk ik. Het kan goed zijn dat de aanval al met succes is afgeweerd (ook al is de dreiging nog aanwezig) en dat dat afdrijven dus niet rechtstreeks ziet op het verdedigen van de positie maar dus op het optimaliseren van de aankomende bocht.

Daarbij is het zeker geen "abnormal change of direction". Integendeel. Voor een coureur is het heel normaal, om niet te zeggen natuurlijk, om zijn auto bij het naderen van de bocht zo te positioneren dat de bochtsnelheid zo optimaal mogelijk is.

Ik denk dat de regel er meer op is gericht om te voorkomen dat mensen op het rechte stuk gaan zigzaggen enkel en alleen om de aanvallende partij het passeren te beletten. Dat heeft naar mijn idee ook niet zoveel met racen te maken. Wat Schumacher vandaag deed kwam op mij juist over als prachtig staaltje defensief racen. Hamilton had zijn kaarten al vroeg op tafel gelegd en Schumacher wist welhaast instinctief wat hij daar tegen in kon brengen.

Hilarisch ook hoe Button in een tijdbestek van een halve ronde, even buitenom door Ascari, liet zien hoe het wel moest.

En hoewel Ross Brawn er duidelijk niet gerust op was, hoop ik dat het inderdaad zo is dat Schumacher vandaag artikel 20.2 niet heeft overtreden en het zou fijn zijn als de FIA dat nog eens uitdrukkelijk bevestigt.

Los daarvan heb ik een saaie race gezien. Euforie bij de briljante start van Alonso, van P4 naar P1 in de eerste bocht. Complete ontgoocheling toen Vettel er zo snel weer voorbij kon komen. En het werd nog erger toen direct daarna al moest worden vastgesteld dat Alonso niet binnen de 1 seconde kon blijven. Zonder hulp van het DRS-systeem was Vettel vandaag door niemand bij te houden. Verdiende overwinning en zo, maar ik heb er niet zoveel aan.

Niels Tieman
11 september 2011, 17:17
Strikt gezien zat Schumacher een aantal keren fout. Het neemt niet weg dat het een leuk gevecht was om naar te kijken. :)

GTE
11 september 2011, 17:17
Als Vettel Singapore wint, terwijl Button/Webber niet op P2 eindigen EN Alonso niet hoger dan 4e eindigt, is het al over en uit en is Vettel kampioen.

Zeker niet onrealistisch. Singapore zal wel weer een koele race worden qua temperaturen. Daar mogen we niet al teveel verwachten van de bandengrip van Ferrari. Dat Vettel die race wint is daarentegen al heel wat voordehandliggender.

Van mij mag het hoor. Het kampioenschap is allang voorbij. Het moet alleen nog even wiskundig bevestigd worden.

schumacher180
11 september 2011, 18:15
Schumacher heeft niets fout gedaan. Wat hij deed dat noemen we nog eens racen.:)

Op dat gevecht na (tussen Hamilton en Schumi) heb ik ook een erg saaie race gezien..

Darthwillie
11 september 2011, 18:25
realiseer me opeens dat onzze goede vriend Daniel op de tribune bij de eerste chicane zat, die moet op de eerste plaats hebben gezeten bij de startcrash.
Mag ik de mods voorstellen een forse ban uit te spreken als hij niet genoeg foto's van uitstekende kwaliteit post? :lol:

@Schumacher180 verbaast me niet, jouw lat voor saaie races ligt veel lager bij F1 dan bij bijvoorbeeld indycar. Inhaalacties van Vettel was dus niet leuk ;) ik zat nog in spanning of Hamilton bij Alonso zou komen, Senna die nog naar P9 reed. Ik kon me er mee vermaken maar ieder zijn ding.

Marc Vos
11 september 2011, 18:30
Halverwege de race was even de camera gericht op de tribune bij de eerste chicane. Helaas was het te kort om 'de man met schoudertas' te vinden. ;)

Ik vond met name de eerste helft van de race zeer vermakelijk. Schumacher die deze race weer liet zien dat hij het racen nog niet verleerd is. Prachtig om te zien dat hij de grenzen van het regelement opzocht (en misschien er overheen ging). Dat gaf de wedstrijd wel kleur. Ook wel leuk dat Alonso nog een podium kon pakken op Monza. :)

Sander Hogendoorn
11 september 2011, 18:31
Ik vond deze race ook veel boeiender dan bv de Indycar race vorige week in Baltimore.

Denk niet dat Schumacher iets fout deed, maar hij zat wel op het randje. Meerdere keren 2x van lijn veranderen, maar nooit echt 2x blocken.

schumacher180
11 september 2011, 19:28
@Schumacher180 verbaast me niet, jouw lat voor saaie races ligt veel lager bij F1 dan bij bijvoorbeeld indycar. Inhaalacties van Vettel was dus niet leuk ;) ik zat nog in spanning of Hamilton bij Alonso zou komen, Senna die nog naar P9 reed. Ik kon me er mee vermaken maar ieder zijn ding.

Dat komt omdat er in een IndyCar race veel meer gebeurd... In sommige IndyCar races gebeurd er meer in 1 race dan in een heel F1 seizoen. Een race waarin 4 keer wordt ingehaald vindt ik idd saai. Sonoma is een voorbeeld van een behoorlijk saaie IndyCar race, maar die race had tenminste wel een soort gevecht om de leiding (Castroneves bleef Power in het spoor) en dat is wat ik ook hier heb gemist. Vetteltje pakt de leiding en rijd heel snel weg. Al moet ik zeggen dat de leukste F1 race wel degelijk een betere race was dan de saaiste IndyCar race (Sonoma);)

Idd, ieder zijn ding... Maar F1 is allang niet meer mijn favoriete race sport. Ik heb ook een hekel aan die kinderachtige penalties. Waarom in godesnaam Liuzzi een grid penalty geven? Ten eerste; ongelukken gebeuren nou eenmaal.. Ten tweede; kom aan, het is een HRT... Het is al straf genoeg dat hij 19 races in zo'n hok moet rijden denk ik.:blushing:

Ik vondt Baltimore wel deglijk een betere race dan deze F1 race... Power kon in de eerste instantie niet weg rijden van Graham Rahal..... En zo'n incident als Hunter-Reay en Briscoe hadden zal in een F1 race nooit gebeuren... En aan de ene kant is dat natuurlijk beter, maar aan de andere kant; in de F1 durft bijna niemand nog met elkaar te racen omdat als er ook maar iets misgaat je gelijk een drive through penalty krijgt.:( Briscoe is voor z'n actie tijdens de IndyCar race in Baltimore niet gestraft, en ik weet zeker dat als hij zoiets zou hebben veroorzaakt in een F1 race hij echt wel een dikke straf zou hebben gekregen. Neemt niet weg dat ik ontzettend heb genoten van Schumi deze race.:thumbup:

Darthwillie
11 september 2011, 19:49
Idd, ieder zijn ding... Maar F1 is allang niet meer mijn favoriete race sport. Ik heb ook een hekel aan die kinderachtige penalties. Waarom in godesnaam Liuzzi een grid penalty geven? Ten eerste; ongelukken gebeuren nou eenmaal.. Ten tweede; kom aan, het is een HRT... Het is al straf genoeg dat hij 19 races in zo'n hok moet rijden denk ik.:blushing:

:lol: Vraag me wel af hoe ze die straf gaan uitvoeren? Moet hij honderd meter achter de laatste wagen starten :lol:

Als je Vettel wegdenkt was het een spannendere race :laugh: Het gevecht om P3 ging door tot het einde, maar idd ieder zijn voorkeur. Ik heb Baltimore uitgezet bij de belachelijk lange safetycar fase na de verkeersopstopping. Duurde me te lang.

Twee erg fraaie foto's, de teleurstelling druipt er bij Webber vanaf
http://photos.gpupdate.net/large/184885.jpg

En eigenlijk ook bij Alonso, alsof hij zich realiseert dat het echt niet meer gaat gebeuren dit jaar.
http://photos.gpupdate.net/large/184864.jpg

Federici
11 september 2011, 19:54
Prachtige gevechten gezien, alleen jammer dat Vettel weer gemakkelijk wegreed. En nu niet huilen dat hij er helemaal voor over het gras moest, want hij heeft daarna geen tegenstand meer gehad.

Jammer dat hij de titel gaat pakken, had gehoopt op een leukere titelstrijd.

bobskink
11 september 2011, 20:40
Ik heb de race niet gezien, filmpje van Hamilton en Schumy voorval iemand? Want het zijn nu niet bepaald de meest faire kerels in duels, en net wanneer zij eens duelleren mis ik het.

CavaF1
11 september 2011, 20:44
Hamilton heeft een koekje van eigen deeg gekregen, ja toch? Paar jaar terug ramde hij iemand vol het gras in aan de buitenkant waar hij nu binnenin het gras op moest.
Keiharde duels en net op de limiet of net erover, dat willen we toch allemaal zien.

bobskink
11 september 2011, 20:50
Koekje van eigen deeg van Schmuy :p
Geen idee, maar ik heb Vettel en Alonso's gevecht wel gezien, zag er goed uit, ook al ben ik voor de verliezer.
Ik kijk toch uit naar volgend jaar, Vettel verdient het vollenbak, ik hoop zelfs dat hij nog wat records breekt dit jaar, maar spannend is het niet meer over het geheel bekeken.

cookie
11 september 2011, 21:11
Ik heb de race niet gezien, filmpje van Hamilton en Schumy voorval iemand? Want het zijn nu niet bepaald de meest faire kerels in duels, en net wanneer zij eens duelleren mis ik het.

Zal een lang filmpje worden als je het vind (beter gelijk heel de race downloaden), want ze waren zowat 15 ronden in duel met elkaar.

bobskink
11 september 2011, 21:14
Zal een lang filmpje worden als je het vind (beter gelijk heel de race downloaden), want ze waren zowat 15 ronden in duel met elkaar.
okay, het zal zo wel moeten, want het is tegenwoordig zeer moeilijk om een degelijk verslag van de race te vinden of te zien op TV, echt vervelend.

Neo-242
11 september 2011, 21:49
Matige race vond ik het vandaag. Het was leuk Schumacher weer voorin te zien (nooit gedacht dat ik dat nog ooit ging zeggen :D) Mooi gevecht met Hamilton en hij ging er als vanouds af en toe wat over, en kwam er ook als vanouds mee weg. Grappig toen Hamilton over de radio vroeg of ze zijn topsnelheid konden nakijken mits Schumacher altijd van hem wegreed op de rechte stukken. "Your straight line speed is great, Schumacher's is just higher" :D

Vettel alweer ijzersterk, het verhaaltje van de gear ratios speelde volledig in zijn voordeel. Red Bull is nu op alle soorten circuits sterk. Ik ben benieuwd welk team ze volgend jaar kan kloppen, ik zie het niet gebeuren zolang Newey aan het technisch roer zit.

Stefan van Renselaar
11 september 2011, 21:52
Hamilton heeft een koekje van eigen deeg gekregen, ja toch? Paar jaar terug ramde hij iemand vol het gras in aan de buitenkant waar hij nu binnenin het gras op moest.

Ja, dat was met Glock in de Toyota, ik dacht 2008.

GTE
11 september 2011, 23:02
vanaf 2:04

Lewis Hamilton Overtakes at Monza 2008 - YouTube

Darthwillie
12 september 2011, 00:49
fraai gifje van de slide van Vettel in de kwalificatie
http://i.minus.com/iG0639Cbj7MCV.gif

Robert Saalmink
12 september 2011, 08:47
Ik snap ze nog steeds niet. Dat had ook in HD gekund op Youtube in plaats van in een 256 kleuren animated low-framerate low-res gifje zonder geluid?

Richard117
12 september 2011, 08:54
Ik snap ze nog steeds niet. Dat had ook in HD gekund op Youtube in plaats van in een 256 kleuren animated low-framerate low-res gifje zonder geluid?

Maar Youtube laat zich door Bernie opnaaien en haalt dit soort dingen eraf :)

RSRoy
12 september 2011, 09:00
Had de race opgenomen en gisteravond gekeken. De eerst helft was echt prachtig om te zien. Jammer dat die Vettel zo snel is maar dat gevecht tussen Schumacher en Hamilton was echt gaaf. Button kon er in 1x langs dus zou je vewachten dat Hamilton dat ook moet kunnen maaar dat lukte hem toch niet echt heel goed. Ik had als jaren lang anti-Schumacher fan hem toch wel graag op het podium gezien.

Tweede helft van de race was wel wat minder, heb hier toch stiekem een paar keer vooruit gezapt.

joostingh
12 september 2011, 09:31
Ondanks dat ik echt voor Schumacher ben vond ik het geniaal hoe Button gewoon even voorbij hem rijd terwijl Lewis dit niet lukt. (heb dus helemaal niets met Lewis)

Daarbij vond ik Schumacher soms toch echt wel te ver gaan. Vooral toen hij Lewis in het gras zette. Al deed Alonso dat ook en dat was gewoon gaaf... :P

Gerben vd Broek
12 september 2011, 10:06
Die 1 a 2 km/h die Button harder liep dan Hamilton kan net dat verschil maken op zo'n baan. Hamilton kwam vaak genoeg er naast maar miste dan net een stukje. (zie ook dat stats stukje van Willie op pagina 1).
En Vettel is zeker niet ongenaakbaar ook hier. Heeft enorm veel geluk gehad dat vooral Button een slechte start heeft meegemaakt. Nadat Button op P2 kwam te liggen is het verschil zelfs kleiner geworden met Vettel. Dus als Button er wel direct achter had kunnen aansluiten had je hele andere race gehad, met toch dezelfde specs aan de wagens. Maar het is wel een feit dat Vettel zo enorm weinig fout doet dat het telkens zijn kant op rolt.

Wel een leuke race ansich. Toch wel telkens ergens wat te doen op de baan.

cookie
12 september 2011, 11:47
Button kwam er zo makkelijk langs volgens mij omdat Schumacher die ronde toch de pits zou opzoeken, niet echt de moeite om dan alles op alles te zetten om er voor te blijven.

En nog even over de kwalificatie, waarom brak button z'n laatste ronde af? In sector 1 en 2 was hij sneller dan Vettel's snelste tijd op dat moment. Pole had hij niet kunnen pakken maar wel P2.

Robert Saalmink
12 september 2011, 11:51
Da's makkelijk te vinden he: http://www.autosport.com/news/report.php/id/94442

cookie
12 september 2011, 12:01
Da's makkelijk te vinden he: http://www.autosport.com/news/report.php/id/94442

Nee, dat verklaart het niet. op de timing was hij -0.1xx op Vettel's voorlopig snelste tijd in sector 1 en 2, en hij zegt ook dat hij een tenth down was. Normaal breek je nooit een ronde af als je sneller bent dan de vorige. Voor hetzelfde geld gaat er nog iemand sneller en zak je terug van P3 naar 4 of 5.

Robert Saalmink
12 september 2011, 12:02
Ah je had dat al gevonden dus, wist ik niet...
Tja, als Button het zelf zegt dan zal het toch zo zijn? Ben jij 100% zeker van je zaak?
"I was pretty happy with my first run in Q3, but I thought I'd be able to squeeze another tenth or so out of my final run. But, on my second attempt, I went a tenth down in the first sector and never really caught that up for the remainder of the lap, so I aborted it."

Ik ga er van uit dat hij het vergelijkt met zijn eerdere rondetijd, als ik het zo lees.

Darthwillie
12 september 2011, 12:09
Misschien slecht door ascari gekomen, dat hij wist dat het niet beter ging worden?

Leuk feitje, de top 5 finishers hebben allemaal een kampioenschap behaald. Was Hamilton aan alonso voorbijgekomen waren ze zelfs in chronologische volgorde van het halen gefinisht.

cookie
12 september 2011, 12:13
Sector 1 splittime van button's laatste ronde
http://img851.imageshack.us/img851/5217/vlcsnap2011091212h05m53.png
sector 2 splittime
http://img64.imageshack.us/img64/8992/vlcsnap2011091212h06m21.png
daarna gaat vettel naar een 1:22.2, maar hamilton bleef op 1:22.7 steken. Als Button die -0.158 gewoon had gehouden in sector 3 (wat had gekund want hij maakte geen zichtbare fout) had hij een 1:22.46 gereden.

Ik denk aan een communicatiefout in het team.

Robert Saalmink
12 september 2011, 12:14
Stats van Autosport.com. Altijd leuk :)

Sebastian Vettel ended a 16-year winless run for Renault-engined cars at Monza thanks to his commanding performance in last weekend's Italian Grand Prix.

Not since Johnny Herbert's 1995 victory in a Renault-powered Benetton had the French manufacturer tasted success at Monza, while Jean Alesi in 1997 was the most recent driver to start a grand prix from pole position with such an engine at the track.

The German's win also went some way to erasing the Monza curse from Red Bull's history. Prior to last weekend the team had never had a pole, a win, a podium, or even a lap in front at the circuit. Vettel overturned all four statistics emphatically.

Vettel's pole was his 25th in Formula 1 from just 75 starts - making it one every three races. His victory was the 18th of his grand prix career, putting him equal 13th in the all-time list with Kimi Raikkonen. His 31st career podium equalled Jack Brabham in 28th spot.

Monza race notes
• Red Bull's Monza victory was its 23rd in F1, equalling Tyrrell at eighth spot in the all-time list, while the Italian GP also marked the 40th grand prix at which one of its cars finished on the podium.

• Ferrari claimed its 650th world championship podium finish at Monza, courtesy of Fernando Alonso, who took his own 70th.

• Five different manufacturers have won at Monza in the last five years, starting with McLaren in 2007 and continuing with Toro Rosso, Brawn, Ferrari and Red Bull.

• Mark Webber's retirement in Italy ended Red Bull's run as the only manufacturer to have completed every lap of the season with both cars. It was the first time in 14 races - a run that began in Brazil last year - that the team did not score double points.

• Webber's retirement in Italy was only his third in the last two years of grand prix racing (the others coming at Valencia and Yeongam last year). All three were as a result of accidents, while his last mechanical failure came in Singapore exactly two years ago (brake failure). Prior to Italy, Webber had finished between second and fifth at every race.

• Jenson Button has finished second for the past three years at Monza. Only two other drivers have taken the runner-up spot in Italy as many times without winning. They are Richie Ginther in 1960, '62 and '63 and Alesi in 1993, '96 and '97.

• Michael Schumacher's fifth place for Mercedes equalled what he managed on his first grand prix appearance at Monza in 1991 for Benetton.

• At the same track where he started last two years ago, Jaime Alguersuari took the best result of his F1 career with seventh at Monza. It was the first time in Toro Rosso history that both cars scored points in the team's home race. For the seventh race in a row, a driver - in this case Alguersuari - scored despite being knocked out in Q1.

• Bruno Senna claimed his maiden F1 points finish in ninth spot for Renault.

• Monza provided Sauber with its first double retirement since last year's Canadian Grand Prix.

• After 10 straight finishes, Virgin's Jerome D'Ambrosio failed to make the chequered flag in Italy.

• For the first time since the 2006 Brazilian Grand Prix, Nico Rosberg retired on the opening lap of an F1 race.

• For the 55th race in succession, a Renault-engined car scored points, equalling Ferrari's Malaysia 1999-Malaysia 2003 run. The extension of the points-paying positions down to 10th however, makes this run less impressive, and the manufacturer itself only counts the result as its 35th in succession. Ford holds the record with an astonishing 228 races - all when points were only awarded to the top six finishers.

• Oddly for Monza, straight-line speed was not important this year. Winner Vettel was at the bottom of the speed trap figures in every session, with only first-lap retirees slower in the race. As an example, Senna's Renault was 12.7mph faster during the race with the same engine.

Monza qualifying notes
• Vettel's pole was his 10th of the season, equalling the number he managed last year. Only six times in F1 history has a driver started from pole on more occasions during a season, the record being Nigel Mansell's 14 in 1992.

• Lewis Hamilton started from the rear of the front row for the fourth straight race.

• Sauber's 15th and 17th places on the grid represented its worst in the Italian Grand Prix in the team's history. It had been 15th and 16th in 2000.

• For the first time Daniel Ricciardo outqualified his team-mate Vitantonio Liuzzi. It was the first time since the 2006 French Grand Prix that Liuzzi had started last.

Gerben vd Broek
12 september 2011, 14:13
Ik vermoed dat ze de laptime van zichzelf bekijken in de auto. En dat de sectortijd van Button dan ondanks dat het sneller is dan Vettel (zoals je ziet op tv), wel eens langzamer kan zijn dan zijn eigen tijd. En dat je dat zeker in de 3de sector dan niet meer goed kan maken om daar nog extra tijd kan winnen.

schumacher180
12 september 2011, 17:21
Maar om even terug te komen op het feit dat ik races nogal gauw saai vindt; ik heb wel degelijk een paar echt leuke races gezien... De enige race waarvan ik zeg dat ik die écht fantastisch vondt was de Nurburgring. Ik ben geen Vettel fan en elke keer als hij wint dan heb ik al moeite om te zeggen dat ik een race leuk vondt. Een gevecht om de tweede plaats, terwijl de leider in de standen ervoor rijd en ook steeds verder weg rijdt kan ik helaas niet leuk vinden.

Bij Schumi vondt ik het anders; want daarvan weten we dat de auto gewoon echt te kort komt om uberhaupt op het podium te eindigen. Daarom vindt ik zijn vijfde plaats ontzettend knap, en heb ondanks dat ik het een saaie race vondt wel enorm genoten van hem. Want hij maakte de race voor een behoorlijke tijd wel interessant om naar te kijken. Het wordt steeds maar weer duidelijk dat Schumi het racen écht nog niet is verleerd. Hoop dat Schumi deze lijn door kan zetten in Singapore. Heb van Singapore tot nog toe elk jaar wel genoten, dus hoop dat er weer veel zal gebeuren over twee weken. Ook vondt ik het wel leuk dat Senna naar de punten reed... Denk dat er nog een hoop zullen volgen dit jaar.:) Eigenlijk wel schande voor Williams dat hij na twee races al meer punten heeft als Pastor Maldonado in een heel jaar...:p

Requiem84
12 september 2011, 18:26
Ik vermoed dat ze de laptime van zichzelf bekijken in de auto. En dat de sectortijd van Button dan ondanks dat het sneller is dan Vettel (zoals je ziet op tv), wel eens langzamer kan zijn dan zijn eigen tijd. En dat je dat zeker in de 3de sector dan niet meer goed kan maken om daar nog extra tijd kan winnen.

Dat is het juiste antwoord. Button was langzamer dan zijn eigen snelste ronde op dat moment. Vettel verloor veel in de 1e split (2-3 tiende telkens). Was marginaal sneller in split 2 (1 tiende). In Split 3 was hij echter telkens oppermachtig en won hij 4-5 tiendes. Daarom vertekent het iets.

Richard117
14 september 2011, 23:15
http://www.dumpert.nl/mediabase/1710651/9b070ca4/eddie_irvine_over_de_f1_van_tegenwoordig.html

:lol:

Robert Saalmink
14 september 2011, 23:21
Erg goed, het nawoord van de presentator idem :D

Bramzel
14 september 2011, 23:26
Whahaha, heerlijke uitspraken van Eddie maar het schopje na van Ted was net zo lekker :D

NS
14 september 2011, 23:45
of je wacht gewoon niet tot ie weggelopen is en zegt 't in z'n gezicht :')

GTE
15 september 2011, 00:09
Erg goed, het nawoord van de presentator idem :D

en dan met zn uitgestreken smile... :thumbup:

bobskink
15 september 2011, 00:57
of je wacht gewoon niet tot ie weggelopen is en zegt 't in z'n gezicht :')
yup, beetje flauw, temeer omdat Eddie voor zijn mening durft uit te komen en die journalist gewoon met de mainstream meegaat. Eddie is een er, was het een Engelsman, dan de presentator wel anders gereageerd.

Jeroen Ursem
15 september 2011, 01:05
Ik vind de houding van Irvine hier meer dan storend met z'n "dropping wing, whatever it's called and the button you can push so you can go faster" . Echt hè, je hebt formule 1 gereden, dit is nou eenmaal de ontwikkeling, doe dan niet zo mans met je domme opmerkingen alsof je niet weet dat het DRS en KERS heet.

Hij is vrijwel nooit te zien in de paddock, en als het aan mij ligt, blijft dat zo. Arrogante kwast.

RSRoy
15 september 2011, 07:29
Ach het is toch weer een leuk stukje televisie :D

Robert Saalmink
15 september 2011, 08:35
Ik vind de houding van Irvine hier meer dan storend met z'n "dropping wing, whatever it's called and the button you can push so you can go faster" . Echt hè, je hebt formule 1 gereden, dit is nou eenmaal de ontwikkeling, doe dan niet zo mans met je domme opmerkingen alsof je niet weet dat het DRS en KERS heet.

Hij is vrijwel nooit te zien in de paddock, en als het aan mij ligt, blijft dat zo. Arrogante kwast.

Precies wat ik wilde gaan reageren op de posts van NS en bobskink.

Aan zijn arrogantie stoor ik me verder niet hoor, vond dit toch wel weer een leuk stukje TV. De man heeft het zakelijk ook allemaal leuk voor elkaar en hoeft niet te teren op zijn F1 verleden. Een tikje arrogant mag je dan best zijn, als je dat nodig vindt.

Richard117
15 september 2011, 09:10
Hoewel ik het een komisch stukje vind heb ik meer zoiets van: Als je het toch niet leuk vind en het je geen bal interesseert, wat doe je daar dan?

Niels Tieman
15 september 2011, 10:13
Komisch stukje televisie van een leuke vent met een geweldig mooi helm-design in de tijden van Jordan en begin Ferrari. :D

Ik kan er wel om lachen. Om Irvine en Ted. :)

Pingguest
16 september 2011, 10:47
Irvine heeft m.i. gelijk. Doordat de Formule 1 is gaan rotzooien met de banden en DRS heeft ingevoerd, is elke vorm van diepgang verloren gegaan. Het is nu oppervlakkiger en goedkoper vermaak. Gesteld kan worden dat met de banden en DRS de Formule 1 zichzelf heeft willen ontslagen van haar plicht om het inhaalprobleem werkelijk op te lossen.

GTE
16 september 2011, 11:29
Irvine heeft m.i. gelijk. Doordat de Formule 1 is gaan rotzooien met de banden en DRS heeft ingevoerd, is elke vorm van diepgang verloren gegaan.

Ik volg de F1 nou sinds de GP van Belgie 1989, maar ik heb haar sowieso nooit op enige diepgang kunnen betrappen.

Gesteld kan worden dat met de banden en DRS de Formule 1 zichzelf heeft willen ontslagen van haar plicht om het inhaalprobleem werkelijk op te lossen.

Interessante stelling, maar ieder 'inhaalprobleem' wordt natuurlijk per definitie groter indien en zodra (A) de krachtsverhoudingen elkaar niet heel veel ontlopen en (B) die krachtsverhoudingen al in de gridopstelling tot uiting komen.

punt (A) kun je niet oplossen zonder teams reglementair te bevoordelen en te benadelen. Dat gaat natuurlijk niet lukken. Punt (B) kun je echter prima oplossen maar ook zo'n oplossing zal kunstmatig zijn.

cookie
16 september 2011, 11:30
Irvine heeft m.i. gelijk. Doordat de Formule 1 is gaan rotzooien met de banden en DRS heeft ingevoerd, is elke vorm van diepgang verloren gegaan. Het is nu oppervlakkiger en goedkoper vermaak. Gesteld kan worden dat met de banden en DRS de Formule 1 zichzelf heeft willen ontslagen van haar plicht om het inhaalprobleem werkelijk op te lossen.

Er is net meer diepgang ontstaan. Meer factoren om rekening mee te houden en meer kans in de race om je strategie te wijzigen. Vroeger wist je na de eerste stint wel hoe het zou aflopen, als je toen een pitstop maakte en achter iemand kwam vast te zitten die een veel langere stint deed was je race naar de klote. Nu haal je die persoon in en kun je verder met je race.

Voor sommigen zal het nooit goed zijn, maar dit seizoen is het beste ooit in mijn ogen. Het WK is niet spannend maar who gives a fuck, ik wil op zondag entertainment zien en dat is er nu eindelijk. Voorgaande jaren was daar misschien 20% kans op, nu weet je bijna zeker dat het mooie race word om te zien.

Requiem84
16 september 2011, 12:00
We hebben dit seizoen maar 1 of 2 'saaie' races gezien. Alle voorgaande seizoenen zag je misschien 3,4 echt gave spannende races, waarbij er soms dodelijke optochten waren waarvan niemand begreep waarom er naar gekeken werd (GP van Barcelona afgelopen paar jaar bijv).

Het vermaak is met een factor 10 omhoog gegaan, maar dat betekent niet dat er geen ruimte voor verbetering is. DRS mag in mijn ogen nog steeds wel een tandje minder bijvoorbeeld.

Dennis
16 september 2011, 14:08

En toch hebben we het leukste seizoen in jaren. Wat heb je liever?

Het vermaak is met een factor 10 omhoog gegaan, maar dat betekent niet dat er geen ruimte voor verbetering is. DRS mag in mijn ogen nog steeds wel een tandje minder bijvoorbeeld.

Ik zou DRS nog steeds heel graag als een push to pass systeem willen zien. Gewoon 20 keer per race op bepaalde punten.

Requiem84
16 september 2011, 14:22

Ik zou DRS nog steeds heel graag als een push to pass systeem willen zien. Gewoon 20 keer per race op bepaalde punten.

Dat zou een leuke optie zijn, omdat je er dan eindelijk ook mee kan verdedigen. Dit zou het aantal inhaalacties wel verminderen.

Wat betreft DRS: DRS heeft gezorgd voor een significante toename in het aantal inhaalacties. Allleen het merendeel van de toegenomen inhaalacties is kwaliteitsloos.

Er voorbijrijden is wel een inhaalactie. Maar het ontbreekt dan toch wel aan actie. Actie is naast elkaar op het rempunt afkomen, zo laat mogelijk remmen en tegelijk de bocht in. Dat is een gevecht en dat is gaaf om te zien. DRS ontneemt dat teveel.

GTE
16 september 2011, 14:51
DRS ontneemt dat teveel.

eigenlijk heeft me dat alleen in Istanbul gestoord. Zelfs op Monza vond ik het nog wel meevallen.

Requiem84
16 september 2011, 14:54
Monza werd gedomineerd door het gevecht van Schumacher en Hamilton. Dit was leuk omdat Hamilton met DRS een lagere topsnelheid had dan Schumacher zonder. Het was tekenend vond ik hoe Schumacher (met zijn reeds hogere topsnelheid) na de herstart straal voorbijreed aan Hamilton. Hij kwam van wel 4-5 wagenlengtes met DRS.

Niels Tieman
16 september 2011, 15:00
Eigenlijk zou je de races ook moeten kunnen zien zonder DRS-voordelen, maar dat is helaas niet mogelijk. Persoonlijk zou ik liever een klasse zien zonder KERS en DRS maar het heeft ons een geweldig seizoen gegeven tot op heden. Het enige wat ik me af vraag; Wat gaat er gebeuren als KERS dubbel zo krachtig word, het volgende seizoen.

cookie
16 september 2011, 15:22

Daar hebben ze Kers voor. Misschien dat ze dat kunnen beperken in gebruik. Want de makkelijke inhaalacties komen door het combineren van Kers en DRS.

Maar ik hoop dat ze niks veranderen, enkel een paar DRS zones tweaken lijkt mij voldoende.

Melbourne werkte totaal niet, dus die moeten ze op het backstretch leggen. voor de rest was de drs meestal in orde.

Dennis
16 september 2011, 15:24
Daar hebben ze Kers voor. Misschien dat ze dat kunnen beperken in gebruik. Want de makkelijke inhaalacties komen door het combineren van Kers en DRS.

Niet helemaal waar. Een KERS boost als je al 220+ rijdt is niet heel erg nuttig.

Niellie
16 september 2011, 15:42
eigenlijk heeft me dat alleen in Istanbul gestoord. Zelfs op Monza vond ik het nog wel meevallen.

En Montreal.

Requiem84
16 september 2011, 15:54
De oplossing is simpel; voor circuits als Barcelona, Hungaroring en Melbourne hoeft er niets veranderd te worden.

Op Turkije, Montreal etc moet er een beetje getweaked worden. Waarschijnlijk/hopelijk korten ze daar de DRS zone in. Idealiter zouden ze op zulke circuits werken met een DRS dat minder snelheidswinst oplevert. Bijvoorbeeld een kleiner gedeelte van de wing dat 'inklapt'. Dat zou het in mijn ogen het allerleukste maken, omdat je de snelheidsverschillen dan relatief kleiner zijn en auto's samen op de bocht afgaan, ipv er voorbij zijn.

Jarninho
16 september 2011, 16:38
Monza werd gedomineerd door het gevecht van Schumacher en Hamilton. Dit was leuk omdat Hamilton met DRS een lagere topsnelheid had dan Schumacher zonder. Het was tekenend vond ik hoe Schumacher (met zijn reeds hogere topsnelheid) na de herstart straal voorbijreed aan Hamilton. Hij kwam van wel 4-5 wagenlengtes met DRS.

Bij de herstart hadden ze volgens mij geen DRS. Ik zag pas een paar ronden later in beeld dat drs weer beschikbaar was in elk geval.

Requiem84
16 september 2011, 16:42
Dom van me, je hebt helemaal gelijk.

Mathijs
16 september 2011, 18:30
Ik snap alleen niet waarom kers niet gewoon onbeperkt is toegestaan. tich enorm duurzaam om opgeslagen energie opnieuw te gebruiken. ik snap die limiet van nu echt niet. Probeer gewoon zoveel mogelijk energie opnieuw te gebruiken

Robert Saalmink
16 september 2011, 19:05
On a positive note, vond ik het wel mooi om te zien hoe Red Bull/Newey out of the box hebben gedacht op Monza. Topsnelheid? Niet nodig man, we kunnen hem ook wel winnen met wat meer downforce en kortere gears.

Ik denk dat Newey het ongeveer zo aan Horner gebracht moet hebben, met stalen gezicht. Horner zal eerst een half uurtje gelachen hebben :p leuk om te zien hoe een team het anders dan anderen doet en er succes mee haalt ook nog.

GTE
16 september 2011, 19:42
On a positive note, vond ik het wel mooi om te zien hoe Red Bull/Newey out of the box hebben gedacht op Monza. Topsnelheid? Niet nodig man, we kunnen hem ook wel winnen met wat meer downforce en kortere gears.

Ik denk dat Newey het ongeveer zo aan Horner gebracht moet hebben, met stalen gezicht. Horner zal eerst een half uurtje gelachen hebben :p leuk om te zien hoe een team het anders dan anderen doet en er succes mee haalt ook nog.

Ah, ik begreep van de BBC dat de gearsettings een keuze van de rijders waren (zoals altijd, naar ik aanneem). Vettel opteerde voor kort en Webber voor de conservatieve lange settings. Ik weet ook niet of Newey zich bezig houdt met de concrete afstelling van de auto.

bobskink
16 september 2011, 21:30
Vind je het zo leuk dan, na 3 races wist ik al wie kampioen zou worden.

Iedere "normale" race is ook een herhaling van de vorige aan het worden.
Je kan bijna altijd voorspellen wat er vooraan gaat gebeuren Vettel rijd voorop, Ferrari start goed, McLaren eindigt goed.

leuk om te zien hoe een team het anders dan anderen doet en er succes mee haalt ook nog.

Ik vind het toch ook één van Vettels beste overwinningen, niemand geloofde erin met de concurrentie op kop.

Marc Vos
16 september 2011, 22:18
Tja, er zullen altijd wel mensen blijven die het glas half leeg zien.. Het interesseert mij persoonlijk niet zoveel dat Vettel misschien volgende week al wereldkampioen is. Ik heb liever een seizoen zoals dit waarin bijna iedere race leuk is om naar te kijken, dan een seizoen waarin tot het laatst gestreden wordt voor de titel maar iedere race wel een optocht is.

Ik zat vandaag toevallig wat filmpjes van kwalificatie rondjes te kijken rond 2000/2001, nog met de V10's. Prachtig geluid en m.i. ook mooiere teams zoals b.v. Prost(Alesi), Jordan, Arrows(Verstappen), Jaguar(Irvine), BAR (Villeneuve) maar het spektakel wat de races uit dit seizoen bieden, is beter dan in die jaren wat mij betreft. :)

Darthwillie
17 september 2011, 00:53
Vind je het zo leuk dan, na 3 races wist ik al wie kampioen zou worden.

Iedere "normale" race is ook een herhaling van de vorige aan het worden.
Je kan bijna altijd voorspellen wat er vooraan gaat gebeuren Vettel rijd voorop, Ferrari start goed, McLaren eindigt goed.

Valt toch wel mee? Tuurlijk zijn er een paar saaiere races geweest voor de eerste plaats, maar Barcelona kon Vettels zich het laatste kwart van de race geen fout veroorloven of Hamilton was er voorbij geweest. Monaco was toch ook spannend tot de crash of Vettel's banden het gingen redden?

Maar als de eerste plek veilig is gaat het daarachter toch wel vaak ergens om?

Ik geniet dit jaar!

bobskink
17 september 2011, 17:36
Ja, de één is nu eenmaal voor en de ander tegen, we hebben daar al genoeg over geleuterd.
Wat ik vooral jammer vind is dat het lijkt of er nog nooit zo'n goed seizoen was als 2011, terwijl vorig jaar best een cool en spannend seizoen was (op de laatste 2 races na).

Bramzel
17 september 2011, 17:43
Tsja, je hebt spanning in het kampioenschap en spanning op de baan. Terwijl de spanning in het kampioenschap vorig jaar groter was, hebben we dit jaar wel meer actie op de baan gezien. En hoe fijn het ook is als aan het eind van het seizoen 5 man nog voor de titel kan gaan, als dat alleen maar 2 uur lange snoozefests zijn geweest dan is het nog steeds geen legendarisch seizoen.

Tim Meuris
17 september 2011, 22:54
zo denk ik er ook over
je kijkt uiteindelijk voor het racen
al is het natuurlijk wel een domper dat vettel zo'n gigantische voorsprong heeft
maar ik hou me allang niet meer bezig met WK maar focus me op p2
daar hebben we de laatste verschuivingen nog niet gezien denk ik...

cookie
19 september 2011, 11:24
2008 was waarschijnlijk het beste seizoen in zijn geheel. Toen was er de spanning om het WK tot de laatste bocht van de laatste race, en er waren heel wat geweldig spectaculaire races dat jaar (maar ook een paar saaie, wat dit jaar dus niet het geval is)

schumacher180
19 september 2011, 19:02
Hmm, heb dit jaar genoeg saaie races gezien.... (Snap sowieso al niet wat er leuk aan is als Vettel toch steeds wint) In 2008 was dat toch minder, en als er leuke races bij zaten waren ze ook écht leuk. Toen ging het ook echt tussen twee man, namelijk Hamilton en Massa. Wat een geweldig seizoen was dat, maar ik was echt diep teleurgesteld na Brazilië.. Toen Hamilton kampioen werdt, serieus, ik was die hele avond chagarijnig...:surrender:

Neemt niet weg dat het een mooi seizoen was, nu maar hopen dat dat in 2012 weer het geval is.:D

Ieder zijn mening, ik kan er niet van genieten als Vetteltje steeds wint, kan alleen zijn attitude al niet uitstaan. Ook hier heeft iedereen een mening over; voor de een is bijv. Schumi een held en een ander vindt het misschien weer een kwal.;)

Ik ben van mening dat de F1 seizoenen 1998-2006 een stuk beter waren als dit jaar en vorig jaar. Natuurlijk tellen er een paar niet mee (2001, 2002 en 2004) maar verders werdt er altijd echt gevochten om de titel, de wagens zagen er ook echt mooi uit... En dan heb ik het nog niet eens over het geluid gehad (de V10 motoren dan, want in 2006 werdt er natuurlijk met V8 motoren gereden)

Richard117
19 september 2011, 19:14
Hmm, heb dit jaar genoeg saaie races gezien.... (Snap sowieso al niet wat er leuk aan is als Vettel toch steeds wint)

Alleen de winnaar is interessant, wat daar achter gebeurt is totaal niet belangrijk :rolleyes:

Niels Tieman
19 september 2011, 19:39
Ik ben van mening dat de F1 seizoenen 1998-2006 een stuk beter waren als dit jaar en vorig jaar.

Hmm. Hadden we toen niet een M.Schumacher die heel veel races heeft gewonnen? Was het toen ook minder interessant of snap ik nog steeds niet hoe je dit soort zaken beredeneerd, kijken naar je Nickname.

Marc Vos
19 september 2011, 19:46
Het kan aan mij liggen hoor, maar ik irriteer me er simpelweg aan dat je Vettel constant 'Vetteltje' noemt. Noem de beste man gewoon bij zijn naam ook al vind je het niet leuk dat tie alles wint.

Ben het wel eens met je dat de looks en sound van de wagens rond 2000 echt vele malen mooier waren. Met name de Jaguar en Prost vond ik prachtige wagens. :D

schumacher180
19 september 2011, 19:54
Hmm, dacht je nou werkelijk dat ik het altijd leuk vondt als Schumi won? In 2000, 2003, 2005 (als hij gewonnen zou hebben, want dan tel ik Amerika even niet mee) en in 2006 was ik blij als hij won. Maar in 2001, 2002 en 2004 werdt ik er soms echt schijtziek van. Maar bij Vettel vindt ik het irritant, dat vingertje vindt ik echt helemaal niets. Natuurlijk ben je blij als je wint maar laat dan niet dat irritante vingertje steeds zien.

@Richard: Ik denk daar anders over, je racet om te winnen en niet om tweede te worden.. Dus kijk je (althans ik) ook niet voor de tweede plaats... Als Vettel de zooi zoek rijd dan kan het mij echt geen zak schelen wie er tweede wordt. En meestal zijn het toch geen gevechten, snapt dan niemand dat wat Schumi en Hamilton de afgelopen race hadden pas een écht gevecht was? Zo vaak zie ik dat soort gevechten echt niet, en ik geniet daar echt met volle teugen van. Als het om de vijftiende stek was gegaan had het mij niet geboeit, maar het ging om een vijfde plaats en als Schumi fan mag ik er vandaag de dag zeer tevreden mee zijn als Schumi vijfde wordt.:) Zelf heb je toch ook wel door dat het niet klopt als je in spanning zit om wie er tweede wordt? Dat geeft dan toch al aan dat je de winnaar van te voren al weet? Vorig jaar zat ik ook nog in spanning om wie waar zou eindigen, maar nu boeit mij dat echt niet meer omdat het kampioenschap toch allang is beslist.

Ieder zijn mening, dit is de mijne en dat zal ook niet veranderen...

@Marc: Ik vondt naast de Jaguar en de Prost, de Jordan EJ10 ook zo'n beauty.:) Daar zat ook zo'n heerlijk geluid in, net als in de BAR van Villeneuve en Zonta.

Richard117
19 september 2011, 20:25
Hmm, dacht je nou werkelijk dat ik het altijd leuk vondt als Schumi won? In 2000, 2003, 2005 (als hij gewonnen zou hebben, want dan tel ik Amerika even niet mee) en in 2006 was ik blij als hij won. Maar in 2001, 2002 en 2004 werdt ik er soms echt schijtziek van. Maar bij Vettel vindt ik het irritant, dat vingertje vindt ik echt helemaal niets. Natuurlijk ben je blij als je wint maar laat dan niet dat irritante vingertje steeds zien.

@Richard: Ik denk daar anders over, je racet om te winnen en niet om tweede te worden.. Dus kijk je (althans ik) ook niet voor de tweede plaats... Als Vettel de zooi zoek rijd dan kan het mij echt geen zak schelen wie er tweede wordt. En meestal zijn het toch geen gevechten, snapt dan niemand dat wat Schumi en Hamilton de afgelopen race hadden pas een écht gevecht was? Zo vaak zie ik dat soort gevechten echt niet, en ik geniet daar echt met volle teugen van. Als het om de vijftiende stek was gegaan had het mij niet geboeit, maar het ging om een vijfde plaats en als Schumi fan mag ik er vandaag de dag zeer tevreden mee zijn als Schumi vijfde wordt.:) Zelf heb je toch ook wel door dat het niet klopt als je in spanning zit om wie er tweede wordt? Dat geeft dan toch al aan dat je de winnaar van te voren al weet? Vorig jaar zat ik ook nog in spanning om wie waar zou eindigen, maar nu boeit mij dat echt niet meer omdat het kampioenschap toch allang is beslist.

Ieder zijn mening, dit is de mijne en dat zal ook niet veranderen...

@Marc: Ik vondt naast de Jaguar en de Prost, de Jordan EJ10 ook zo'n beauty.:) Daar zat ook zo'n heerlijk geluid in, net als in de BAR van Villeneuve en Zonta.

Ten eerste valt dat zoek rijden van Vettel wel mee. Ja, hij krijg het voor elkaar om er een hoop te winnen. En als er eens een ander wint is het telkens weer iemand anders. Kan Vettel er wat aan doen dat de rest punten van elkaar af pakt? Alleen Melbourne heeft hij met meer als 10sec voorsprong gewonnen, alle andere overwinningen zat de 2e plaats binnen 10 seconde en regelmatig zelfs binnen 3 seconde. Dat vind ik alles behalve zoek rijden, in het verleden hebben we wel races gehad waar het complete veld op een ronde gereden werd ;)

Ten tweede zeg je eerst dat alleen de 1e plek voor je telt en alles daar achter kan je geen zak schelen. Maar vervolgens heb je wel zitten genieten van het gevecht Schumacher/Hamilton voor plaats 3:rolleyes:
Ik kan net zo genieten van een gevecht om de 20e plaats als om eentje voor de koppositie. De rijders zijn de sporters voor wie niets minder als de overwinning telt, wij zijn de supporters die moeten genieten van de sport.

bobskink
19 september 2011, 21:15
2008 was inderdaad één van de beste jaren ooit. Ook al was ik voor Massa. Ironisch genoeg was het seizoen erna, dat door de nieuwe regels spannender moest worden verschrikkelijk saai en voorspelbaar. Voor mij het bewijs dat de regels weinig toevoegen aan de actie, het is telkens weer een samenloop van omstandigheden die ervoor zorgt dat races/ seizoenen spannend zijn.

BTW, de strijd om plaats 2 in het kampioenschap kan mij echt gestolen worden. Het is niets waard, je gaat niet naar de championsleaugue ofzo. Als je het zo bekijkt, dan waren 2002 en 2004 ook spannend.

schumacher180
19 september 2011, 22:23
@Richard: Natuurlijk geniet ik ervan als Schumi vijfde wordt, iemand die een beetje verstand heeft van Formule 1 snapt toch ook wel dat Schumi met die Mercedes niet kan winnen... Voor de rest van het jaar kan het mij idd geen zak schelen of Button nou tweede of derde wordt, want het kampioenschap is al beslist! Vorig jaar boeide mij dat wel omdat er toen nog vier om de titel streden, nu is alles al beslist. Of je nou tweede of vijfde wordt in de standen, je bent daarmee nog steeds dik verslagen door Vettel... En ik mag Vettel dan wel niet maar hij is wel de terechte kampioen.. Vorig jaar vondt ik dat Alonso het verdiende, maar nu is Vettel echt terecht wereldkampioen in mijn ogen. In dit geval kan het mij idd geen zak schelen wie er tweede of derde wordt. Dat is net als het gevecht tussen Lotus en Virgin spannend vinden terwijl het om P10 gaat in de constructeurs standen. Dat mensen zich hier kunnen vermaken met het gevecht om P2 is fijn voor die mensen, ik vermaak me als Schumi het goed doet en mooie gevechten heeft... En als Vettel een keer niet wint (Is 'ie nog steeds dik wereldkampioen, dus wat zou het?)

Ben het volledig met bobskink eens... 2001 was trouwens ook spannend om de tweede plaats, ging toen tussen Coulthard en Barrichello toch?

Richard117
19 september 2011, 22:40
@Richard: Natuurlijk geniet ik ervan als Schumi vijfde wordt, iemand die een beetje verstand heeft van Formule 1 snapt toch ook wel dat Schumi met die Mercedes niet kan winnen... Voor de rest van het jaar kan het mij idd geen zak schelen of Button nou tweede of derde wordt, want het kampioenschap is al beslist! Vorig jaar boeide mij dat wel omdat er toen nog vier om de titel streden, nu is alles al beslist. Of je nou tweede of vijfde wordt in de standen, je bent daarmee nog steeds dik verslagen door Vettel... En ik mag Vettel dan wel niet maar hij is wel de terechte kampioen.. Vorig jaar vondt ik dat Alonso het verdiende, maar nu is Vettel echt terecht wereldkampioen in mijn ogen. In dit geval kan het mij idd geen zak schelen wie er tweede of derde wordt. Dat is net als het gevecht tussen Lotus en Virgin spannend vinden terwijl het om P10 gaat in de constructeurs standen. Dat mensen zich hier kunnen vermaken met het gevecht om P2 is fijn voor die mensen, ik vermaak me als Schumi het goed doet en mooie gevechten heeft... En als Vettel een keer niet wint (Is 'ie nog steeds dik wereldkampioen, dus wat zou het?)

Ben het volledig met bobskink eens... 2001 was trouwens ook spannend om de tweede plaats, ging toen tussen Coulthard en Barrichello toch?

Hebben we het nou over posities in de race of in het kampioenschap?
De ene keer gaat het over gevechten in een race en dan weer over het kampioenschap. De 20e plaats in het kampioenschap kan mij nl ook weinig schelen. Maar als er op de baan een mooi gevecht is voor de 20e plaats kan ik dat net zo mooi vinden als voor de 1e plaats.

Gerben vd Broek
20 september 2011, 09:42
Probleem is dat je juist die gevechten onderin zo weinig te zien krijgt. Kan best wel eens zijn dat er tijdens het seizoen daar zeker zulke mooie gevechten geweest zijn. Maar zodra er iets voorin gebeurd blijft de camera daar. We hebben niet voor niets 20 ronden schumi/hamilton gezien. De rest was schijnbaar niet interessant genoeg meer.

GTE
20 september 2011, 09:53
Probleem is dat je juist die gevechten onderin zo weinig te zien krijgt. Kan best wel eens zijn dat er tijdens het seizoen daar zeker zulke mooie gevechten geweest zijn. Maar zodra er iets voorin gebeurd blijft de camera daar. We hebben niet voor niets 20 ronden schumi/hamilton gezien. De rest was schijnbaar niet interessant genoeg meer.

Dat is ook mijn idee. Zit je in een fantastisch gevecht, ergens in het middenveld, en dan krijg je de laatste paar bochten van de onbedreigde winnaar in beeld. Of erger, van die nietszeggende beelden van mensen die in een pitbox naar de race zitten te kijken. Hoewel de regie er volgens mij wel ietsje beter op is geworden.

Robert Saalmink
20 september 2011, 10:03
Dat idee heb ik ook, Spa was ook erg mooi in beeld gebracht.

Ze maken ook veel te weinig gebruik van de mogelijkheden. Gooi de winnaar dan even in een klein schermpje ergens in de hoek en hou het gevecht op de baan groter in beeld. Vind ik ook jammer van de interviews met rijders die zijn uitgevallen, daar is ook beeld bij, dat kun je op vergelijkbare wijze tonen.

Gerben vd Broek
20 september 2011, 10:26
Zeker bij de RTL is dat een gemiste kans. Want tijdens de reclame kunnen ze die kleine schermpjes wel tonen. Reclame groot met geluid en race klein zonder geluid. Maar je blijft het in principe wel zien. Maar goed, zal wel niets aan veranderen. En zo langzamerhand mogen we blij zijn dat we de races nog steeds kunnen zien als je enkel het BBC verhaal al moet geloven.

schumacher180
20 september 2011, 16:30
Hebben we het nou over posities in de race of in het kampioenschap?
De ene keer gaat het over gevechten in een race en dan weer over het kampioenschap. De 20e plaats in het kampioenschap kan mij nl ook weinig schelen. Maar als er op de baan een mooi gevecht is voor de 20e plaats kan ik dat net zo mooi vinden als voor de 1e plaats.

Dat is prima als jij dat vindt, maar daarom hoef ik daar nog niet van te kunnen genieten.;)

Het is juist prachtig dat vele het niet met mij eens zijn, dat bewijst opnieuw maar weer dat iedereen uniek is.:thumbup:

NS
20 september 2011, 17:16
Als je er maar van op het puntje van je stoel van gaat zitten..

... of zo hard gaat gillen dat de buren denken dat er enge dingen gebeuren, of aan de beademing moet, of het bankstel door de ruit gooit als je favoriete coureur een inhaalactie verpest

oftewel, als het niet slaapverwekkend is, dan is het toch prima ;)

Requiem84
20 september 2011, 18:31
Dat is prima als jij dat vindt, maar daarom hoef ik daar nog niet van te kunnen genieten.;)

Het is juist prachtig dat vele het niet met mij eens zijn, dat bewijst opnieuw maar weer dat iedereen uniek is.:thumbup:

Het is inderdaad zo dat iedereen uniek is en er een eigen mening op na mag houden.

Het is wel zo prettig als die mening consequent is. Hoewel ook dit niet verplicht is. Ik meen me te herinneren dat jij de seizoenen 98-2006 leuker vond dan de voorgaande twee seizoenen. Dat valt op de één of andere manier niet echt onder consequent. :).

Bart Hendrikx
20 september 2011, 19:11
Ieder zijn ding, Een rijder die alles wint gaat de racefan vervelen, de fan van die rijder vindt het vast geweldig en zal dan ook wel een bepaald plezier aan een dergelijk seizoen beleven. Ik ben meer een racefan......

GTE
23 september 2011, 16:51
en het is officieel: Jacky Stewart is anti-racen (en kent de regels niet). Benieuwd wat Stirling Moss' mening is.

(autosport.com)

Michael Schumacher crossed the line and should have been punished by the race officials following his defence from Lewis Hamilton at Monza.

That is the view of Sir Jackie Stewart, who says the German seven-time champion clearly over-did his defence but escaped sanction because of his reputation.

"He over-did it," Stewart declared. "Had it not been Michael Schumacher I think he would have been either very heavily reprimanded or certainly given a drive-through at minimum.

"That's about a 20, 25-second penalty - it justified more than that in my opinion."

Stewart said Mercedes team boss Ross Brawn's radio message to Schumacher proved the German was lucky not be penalised, but said that the damage to Hamilton's race hopes had already been done.

"I was disappointed by the governing body because there is a rule: you can't do that [move twice] again and again. As we now know Ross told Michael he was likely to be penalised.

"I thought he drove a very good race, a hard race, but that doesn't mean to say it was a fair race. You could say that Lewis Hamilton lost all chances of winning the race by that, and I think that's wrong."

Pingguest
23 september 2011, 19:44
Mijn bericht over DRS en de banden heeft het één en ander aan reacties teweeggebracht. Prachtig, een felle discussie kan nooit kwaad. Omdat DRS en de banden onderwerp zijn van een telkens terugkerende discussie, zal ik binnenkort een apart topic hierover starten.

Requiem84
23 september 2011, 20:57
en het is officieel: Jacky Stewart is anti-racen (en kent de regels niet). Benieuwd wat Stirling Moss' mening is.

(autosport.com)

Die mening was hij al toegedaan in 1989.

Jeroen Ursem
23 september 2011, 21:01
Die ongezouten meningen van die bejaarde ex-coureurs gaan bij mij echt ene oor in, andere uit. Iets met beste stuurlui aan de wal..