View Full Version : De Grand Prix van Brazilië
Fabian de Jong
3 november 2008, 00:04
Hoe slaan die gasten toch steeds die friggin' modellen aan de haak? Even Erja bellen, vragen hoe zij dat deed destijds :P
Het is geen model maar een zangeres namelijk Nicole Scherzinger van de Pussycat Dolls ;) Ken de vrouwtjes Robert foei :p
Robert Saalmink
3 november 2008, 00:25
Wat een race zeg:p
Masse reedt super, Hamilton voor het kampioenschap. Zelf had ik toch geprobeerd om op een 3e of 4e te rijden, gewoon om meer buffer te hebben. Maar goed, alles leek de kant van Hamilton op te gaan dus ik vond het wel ok. Ben geen echte fan van hem maar ben gewoon nooit voor Ferrari geweest dus dan neig je automatisch meer richting McLaren.
Inderdaad, dat was verstandig geweest maar misschien zat er het deze keer wel helemaal niet in. Misschien was dit zijn maximale tempo, of wisten ze bij McLaren aan de pitmuur in die laatste ronde dat Glock binnen bereik zou komen? Dan maken ze het wel spannend...
EDIT: ik heb nog gelijk ook :p
Whitmarsh: Glock was always the target
McLaren CEO Martin Whitmarsh says the team told Lewis Hamilton to focus on catching Timo Glock and forget about chasing Sebastian Vettel, as he frantically pursued a fifth place finish to secure his first world championship title in the final laps of the Brazilian Grand Prix.
Hamilton had to finish fifth to win the title, but lost the position to Sebastian Vettel in slippery conditions with three laps to go.
But while all the other front-runners stopped for intermediate tyres, Glock gambled on sticking with dries, and quickly lost ground to Hamilton and Vettel on the last lap as the rain got heavier.
"We knew we couldn't take any risks," Whitmarsh told ITV. "We couldn't take any risks with Vettel, he is a young charger, we were saying to Lewis just take it easy.
"We knew we were racing Glock. We came here for fifth place, we could see Glock, we had the GPS and we could see Glock coming back towards us. We had the conviction, that we were going to catch him.
"But the you start to worry, 'Is it raining as hard as we think it is?', 'Are we going to catch him?' staring at the predictions and wondering whether we had got this wrong."
Whitmarsh added that the McLaren pitwall was adamant that Glock was the target.
Hamilton eventually passed the Toyota driver on the run up the hill in an incredible dash to the flag.
"Obviously we told Lewis, don't worry about Vettel, Glock's on dry tyres, you are going to find him in that last lap, but you know, until you do it, you haven't done it!" he said. "Lewis kept his cool.
"I'm sure he was much cooler than the rest of us on the pitwall anyway."
Autosport
Het is geen model maar een zangeres namelijk Nicole Scherzinger van de Pussycat Dolls ;) Ken de vrouwtjes Robert foei :p
Hmm, zal wel niet mij genre zijn vermoed ik, maar daar ga ik dan toch eens verandering in brengen :D
Jeroen Ursem
3 november 2008, 00:32
Beetje jammer dat ik meerdere reacties gehoord en gezien heb dat Hamilton het niet verdiende omdat hij 'een slechte race' reed, wat een onzin, hij reed wel voorzichtig, maar ik zou ook geen onnodige risico's nemen (zeker na vorig seizoen).
Wat ik niet snapte was dat Kubica zich zonodig wilde unlappen, hij maakte eerst Vettel het leven zuur, om vervolgens Hamilton te pakken. Hamilton verkeek zich daarna even op de eerstvolgende bocht waar Vettel de vruchten van plukte. Echt 1 van de betere momenten van de race eerlijk gezegd, vond Vettel erg sterk rijden.
Gezien ik alleen (in tegenstelling tot het grootste deel van dit forum) Massa absoluut niet als kampioen wilde zien, was het scenario wat minder. Mijn ogen waren dan ook de laatste ronde gericht op waar Glock reed op z'n slicks. Toen ik in de laatste bocht een Toyota malend gas zag geven wist ik 90% zeker dat het Glock was en zat dus al half te juichen, om vervolgens Olav weer eens corrigerend toe te roepen.
Dat mensen het zielig vonden voor familie Massa vind ik wat overdreven, ik vond het een mooi moment om te zien hoe die gezichten vertrokken toen ze de échte uitslag zagen.
Op naar een leuk 2009 seizoen, met minder -familie in de pits- beelden (word daar kotsmisselijk van) Ik heb het al eerder ergens gezegd, maar ik denk dat het druk word voor het kampioenschap.
Roy Visser
3 november 2008, 00:56
Het was gewoon een super seizoen klaar :)
Sander Hogendoorn
3 november 2008, 01:29
Nu al historische beelden, met ITV commentaar :)
YouTube - Formula 1 2008 Interlagos Finish
Darthwillie
3 november 2008, 01:38
Ze waren scherp! Zagen toch wel heel snel wat Glock deed :thumbup:
Veel minder leuk dan de RTL manier :D
Op 3:30 zie je trouwens dat er iets aan de splitter van Hamilton hangt, ben best wel nieuwsgierig wanneer dat daar terecht is gekomen?
DaMaster
3 november 2008, 01:42
1998-1999 McLaren, gevolgd door 6 jaar Ferrari dominatie
2008-2009 McLaren, gevolgd door 6 jaar... ?:p
Darthwillie
3 november 2008, 01:44
1998-1999 McLaren, gevolgd door 6 jaar Ferrari dominatie
2008-2009 McLaren, gevolgd door 6 jaar... ?:p
Renault :p
Leuk bericht uit de daily mail
£125,000 payday for the fan who bet on a 13-year-old Lewis to take the title
Hamilton's title left one British fan beaming from more than just national pride.
A man from Peterborough, who declined to be named, scooped £125,000 last night after backing Hamilton to go on to great things when the young driver was just 13 years old.
The punter, whose son was a rival go-karter to Hamilton, last year won £40,000 after he bet £200 that the youngster would win his first grand prix by the age of 23, at odds of 200/1.
hamilton
He also placed £100 at 500/1 on him winning the World Championship by the age of 25 and a further £50 on the double, at odds of 1,500/1.
Ladbrokes spokesman Nick Weinberg said it was the biggest ever motorsport pay-out for the firm.
He said: 'We had been sweating on this bet for a while. We survived last year but there was a feeling that we had only put off the inevitable. It's the largest single payout we've ever made on a motor sport wager..'
hamilton
Champions
Hamilton is now the bookies' favourite to win the BBC Sports Personality of the Year Award despite
stiff competition from Britain's goldmedal winning Olympians.
William Hill has him at 4/5 to scoop the award, which is decided by public vote next month. But swimmer Rebecca Adlington is hot on his heels with odds of 5/2, cyclist Chris Hoy is priced at 10/3 and Andy Murray is 16/1.
Tazz
3 november 2008, 02:00
ff een rekensommetje gemaakt; als de oude puntentelling nog steeds in gebruike was, dan zou massa wereldkampioen geworden zijn met 83 punten, en hamilton 2de met 80 punten..
:)
Darthwillie
3 november 2008, 02:05
welke telling?
10/6/4/3/2/1
of
9/6/4/3/2/1
Tazz
3 november 2008, 02:15
10/6/4/3/2/1
dit natuurlijk
Darthwillie
3 november 2008, 02:24
Voor een oude man als ik is dat niet zo natuurlijk :wheelchair: :lol:
9/6/4/3/2/1 is voor mij langer gebruikt.
Lees net op een duits forum dat Kubica REGENBANDEN had de laatste ronden en daarom zo makkelijk langs Lewis/Vettel op hun intermediates kwam, daar ging trouwens ook het onbevestigde verhaal dat Kubica woest is op BMW en nogal stampij heeft gemaakt na de race. Hij is bepaald ongelukkig dat hij zijn 3e plaats kwijt is. Geen idee of dit waar is, hij heeft de laatste races wel vaak geklaagd dat het team niet vooruit komt.
RSRoy
3 november 2008, 02:26
Bij de oude puntentelling was het meestal zo dat degene die de meeste overwinningen haalde ook kampioen werd. Tegenwoordig gaat het er vooral om, om constant te finishen.
En dat allemaal door de ene Duitser... :)
Darthwillie
3 november 2008, 02:28
Die kop van die gozer links is trouwens hilarisch
http://www.bild.de/BILD/sport/motorsport/2008/11/03/ferrari-jubelt-und-weint/ferrari-trauer-10741959-mfbq,templateId=renderScaled,property=Bild,width=2 27.jpg
Deze vind ik echt fraai, echte emotie vlak na de finish
http://www.bild.de/BILD/sport/fotos/FOTO-GALERIEN-S/2008/11/03/ferrari-weint-wie-schalke/smedley-10741961-mfbq,templateId=renderScaled,property=Bild,height= 225.jpg
Robert Saalmink
3 november 2008, 02:36
Bij de oude puntentelling was het meestal zo dat degene die de meeste overwinningen haalde ook kampioen werd. Tegenwoordig gaat het er vooral om, om constant te finishen.
En dat allemaal door de ene Duitser... :)
Die oude puntentelling beloonde een overwinning met een extra punt feitelijk, iets wat nu niet meer het geval is. Van mij mag een race winnaar daar ook best wat extra voor krijgen.
tinyriconen
3 november 2008, 07:26
Mee eens. In het voetbal hebben ze dat ook destijds gedaan door van 2 punten voor winst, naar 3 punten voor winst te gaan. Je beloont een overwinning veel sterker en dat is ook terecht.
Dennis
3 november 2008, 10:18
En het wordt tijd om punten te gaan geven voor pole en/of snelste ronde. Twee dingen die het alleen nog maar spannender kunnen maken imho.
Mossel
3 november 2008, 10:46
looks zijn er misschien wel, maar daar moet ik het niet enkel van hebben.
Ja want als je een ENORME spetter bent dan ben je automatisch dom :huh1:
en ja ik voel me een beetje aangesproken :closedeyes:
Wat een topper van een wedstrijd zeg ... ik had het dus ook niet door en zag het vol ongeloof aan .... haha
Sander Hogendoorn
3 november 2008, 12:17
Zijn nog best veel mensen die durven te beweren dat Glock met opzet 20 seconden langzamer reed, lachwekkend om te lezen :laugh:
Bram Van Der Stichelen
3 november 2008, 14:45
Ja want als je een ENORME spetter bent dan ben je automatisch dom :huh1:
Heb ik dat ergens gezegd?
Joost van den Heuvel
3 november 2008, 14:59
Wat een seizoensafsluiter weer. Het moet niet gekker worden. Hamilton doet het er om lijkt het wel... als het maar spannend is. Het was allemaal maar nipt, niet echt kampioen waardig, maar goed... de punten tellen dat is waar het om gaat.
Massa zal nu wel extra balen van die keer in Hongarije dat hij 3 ronden voor het eind nog onbedreigd aan de leiding reed... :rolleyes:
Atreidez
3 november 2008, 15:15
Ach, we hebben Massa dingen zien doen die ook flink kampioenonwaardig waren, dus wat dat betreft staan ze dik gelijk.. Hamilton gewoon verdiend kampioen, al is het maar 1 puntje. En Ferrari moet nie huilen, ze hebben contructeurs toch gewonnen. Vind het zo raar dat daar zo weinig om gejuichd wordt :P
Massa zal nu wel extra balen van die keer in Hongarije dat hij 3 ronden voor het eind nog onbedreigd aan de leiding reed... :rolleyes:
Ik denk dat Massa baalt van zijn spins in Maleisie en Silverstone, of het slangincident van Singapore. Kan me niet voorstellen dat ie baalt van een van de weinige momenten dat ie er zelf niets aan kon doen, zoals het opblazen van ze motor :closedeyes:
Roel Bakker
3 november 2008, 15:36
Op 3:30 zie je trouwens dat er iets aan de splitter van Hamilton hangt, ben best wel nieuwsgierig wanneer dat daar terecht is gekomen?
Ik zag dit gister ook al onder z'n wagen hangen en volgens mij is het een vlag! Denk dat die er na de race is terrecht gekomen toen alle marshals langs de baan stonden te zwaaien met die vlaggen.
Damn, wat een spannend einde! En damn wat een gaaf seizoen... nu weer 5 maanden wachten..:no:
Joost van den Heuvel
3 november 2008, 15:42
Ach, we hebben Massa dingen zien doen die ook flink kampioenonwaardig waren, dus wat dat betreft staan ze dik gelijk.. Hamilton gewoon verdiend kampioen, al is het maar 1 puntje. En Ferrari moet nie huilen, ze hebben contructeurs toch gewonnen. Vind het zo raar dat daar zo weinig om gejuichd wordt :P
Ik denk dat Massa baalt van zijn spins in Maleisie en Silverstone, of het slangincident van Singapore. Kan me niet voorstellen dat ie baalt van een van de weinige momenten dat ie er zelf niets aan kon doen, zoals het opblazen van ze motor :closedeyes:
Ehm ja... dus dat slangincident was zijn schuld? :p
Maar idd... daar zal hij zeker van balen.
Maleisie was jammer idd, maar toch zeker niet in het zicht van de haven. En op Silverstone maakte hij sowieso al geen enkele kans.
Face the Slayer
3 november 2008, 17:22
Woah, wat een race zeg. Toch aardig dat mensen de F1 tegenwoordig als saai bestempelen, terwijl het kampioenschap in de allerlaatste bocht van het seizoen beslist wordt. Doen ze toch iets goed daar, lijkt me? Ik zat die laatste paar ronden in elk geval op het puntje van mijn eh, bank :)
De race was vrij saai toen de baan grotendeels opgedroogd was.
Roel Bakker
3 november 2008, 17:27
De race was vrij saai toen de baan grotendeels opgedroogd was.
Maar volgens mij vind jij een race niet zo heel snel spannend. Ik hoor je 9 van de 10 keer zeggen dat een race saai is. Maar ik heb toch echt een spannend seizoen gezien dit jaar.. ieder ze mening natuurlijk;)
bobskink
3 november 2008, 17:39
Glock krijgt nu wat rotzooi over zich heen.
Over de onwaarschijnlijke afloop van het WK Formule 1 is het laatste woord nog niet geschreven. Al geldt dat voorlopig wél voor het gastenboek van de fanclub van Timo Glock. Dat is sinds zondagavond gesloten omdat er te veel boze fans van Felipe Massa hun gal kwamen spuwen. De Toyota-piloot werd op zijn gastenboek voor verrot gescholden nadat hij Lewis Hamilton in de laatste honderden meters van de GP van Brazilië moest laten passeren. Zo pakte de 23-jarige Brit van McLaren in extremis de wereldtitel. Massa kwam één punt tekort voor de wereldkroon.
"Ik heb mijn geloof in de Formule 1 verloren. Bedankt mijnheer Timo", was nog één van de meest beschaafde reacties van woedende Massa-aanhangers. Anderen hielden het veel minder netjes en slingerden Glock de meest gore scheldwoorden naar het hoofd. De fanclub van de Duitser vond het na enkele uren welletjes en sloot het gastenboek van zijn idool. (lpb)
( http://www.hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/474522/2008/11/03/Gastenboek-Timo-Glock-gesloten-na-woedende-reacties-van-Massa-fans.dhtml )
Ik denk niet dat Glock het ooit opzettelijk had gedaan, na Italië had hij trouwens gezegd dat hij Hamilton van de baan zou rammen als hij nog zo boertig reed.
Ik vraag me af hoe de engelse pers zou gereageerd hebben had Hamilton het niet gehaald.
Face the Slayer
3 november 2008, 17:44
Maar volgens mij vind jij een race niet zo heel snel spannend. Ik hoor je 9 van de 10 keer zeggen dat een race saai is. Maar ik heb toch echt een spannend seizoen gezien dit jaar.. ieder ze mening natuurlijk;)
Het kampioenschap qua stand was zeker spannend ja en dit jaar had ook meerdere boeiende races dankzij het wisselende weer.
Het is de actie op de baan wat voor mij telt.
Stefan van Renselaar
3 november 2008, 17:50
( http://www.hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/474522/2008/11/03/Gastenboek-Timo-Glock-gesloten-na-woedende-reacties-van-Massa-fans.dhtml )
Ik denk niet dat Glock het ooit opzettelijk had gedaan, na Italië had hij trouwens gezegd dat hij Hamilton van de baan zou rammen als hij nog zo boertig reed.
Ik vraag me af hoe de engelse pers zou gereageerd hebben had Hamilton het niet gehaald.
Dit is echt diep triest.... :(
Ik was direct na de race ook niet helemaal happy, maar dat reageer ik in games af en niet op iemand zijn gastenboek.....
Bramzel
3 november 2008, 17:52
Ghehe, het zijn net Nederlanders ;)
speed9
3 november 2008, 17:53
Dit is echt diep triest.... :(
Ik was direct na de race ook niet helemaal happy, maar dat reageer ik in games af en niet op iemand zijn gastenboek.....jah dan zink je zeker wel als je het af reageert op een FanClub
ik was gister ook nie blij met hem maar ik heb nu wel een idee van ok het is gebeurt klaar :Dvolgend jaar wordt massa Wel kampioen
Pingguest
3 november 2008, 18:01
En het wordt tijd om punten te gaan geven voor pole en/of snelste ronde. Twee dingen die het alleen nog maar spannender kunnen maken imho.
Daar ben ik dus een groot tegenstander van. Met de huidige post-qualifying parc fermé (dat integenstelling tot wat veel mensen denken, meer inhoudt dan alleen het verbod op tussentijds bijtanken) gaan coureurs die normaal gesproken kansloos zijn met een heuse kwalificatiesetup rijden, pole position grijpen en vervolgens het punt hiervoor wegkapen voor de titelkandidaten.
Bij het vergeven van een punt voor de snelste ronde wordt dit nog erger. Wanneer een van de titelkandidaten geen redelijke kans meer maakt op een goede klassering, kan hij nog altijd de rest van de race rijden op een lege tank en vervolgens het punt voor de snelste ronde veroveren. Uiteraard kan er een kwaliteitsvereiste worden toegevoegd door alleen punten te vergeven aan de coureurs die ook daadwerkelijk worden geklasseerd, maar dan wordt het weer uitermate kunstmatig en kan het soms erg onbillijk uitpakken voor coureurs.
Sander Hogendoorn
3 november 2008, 18:40
Glock krijgt nu wat rotzooi over zich heen. etc.
Van mensen die niks van de sport afweten moet hij zich niks aantrekken. Glock heeft niks verkeerd gedaan, hebben een gok genomen en die was bijna goed uitgepakt voor hem/Toyota. Sterker nog, als Glock de intentie had om Hamilton te 'helpen' had hij juist ook een pitstop gemaakt zodat hij er ver genoeg achterbleef ;)
TheRealms
3 november 2008, 18:59
Van mensen die niks van de sport afweten moet hij zich niks aantrekken. Glock heeft niks verkeerd gedaan, hebben een gok genomen en die was bijna goed uitgepakt voor hem/Toyota. Sterker nog, als Glock de intentie had om Hamilton te 'helpen' had hij juist ook een pitstop gemaakt zodat hij er ver genoeg achterbleef ;)
Inderdaad, van het hele verhaal klopt geen reet, bovendien, als die mensen geluisterd hadden naar wat Hamilton zei net na zijn overwinning, hadden ze geweten dat mclaren wist dat hij langzaam reed (en trulli ook, puur omdat ze alletwee droog weer banden haaden) en het doel de hele tijd Glock inhalen was, en dat is gelukt. Zoals jij al zegt, Glock hielp juist niet, als hij ook de pits in was gegaan voor banden was hamilton nooit zesde geweest, maar had hij vierde gelegen toen vettel hem inhaalde. Ik snap niet dat mensen zo dom kunnen zijn om dit soort dingen te zeggen, bevestigd voor mij het bekende rode-bril verhaal.
Atreidez
3 november 2008, 19:36
Idd, mensen beseffen niet dat Glock op andere banden reed.. Ik hoor ook mensen roepen dat ie toch gewoon kon blocken :D Alsof ie uberhaupt 100% controle had over waar ie dat ding heen zou sturen.
Leuk ITV afscheidsfilmpje trouwens;
YouTube - ITV : Carry On 1997-2008
Mark van Zanten
3 november 2008, 19:43
Hahahahaha, dat gezicht van Lewis tijdens dat interview :D leuk filmpje!
Sander Hogendoorn
3 november 2008, 19:45
Hehe idd, mooi filmpje :)
Zeepsop
3 november 2008, 19:53
@ dat gedoe van Glock. Dat is echt schandalig, als je dat ziet weet je dat hij niks anders kon. Die mensen hebben dus totaal geen verstand van wat ze zeggen! Dit had allemaal niet eens moeten gebeuren als Bourdais geen straf kreeg bla bla bla zo kun je nog wel even doorgaan.
bobskink
3 november 2008, 21:00
Superfilmpje. Vooral leuk om de emoties te zien, vooral dat uitbundig gevier van een overwinning vind ik super om te zien. Ik miste wel een vingertje in het filmpje.
RSRoy
3 november 2008, 21:13
Prachtig filmpje, ook erg leuk van de coureurs en teamleden om zo mee te werken :D
Raikkonen_WC
3 november 2008, 22:40
Ik blijf erbij, als SPA niet was afgepakt van Hamilton, was hij al eerder kampioen. Dat was gewoon de meest misselijk makende actie dit seizoen!
tinyriconen
3 november 2008, 22:44
Subliem filmpje. Erg gaaf dat zoveel mensen uit de paddock zo enthousiast meewerkten. Leuk! Btw, afscheidsfilmpje als in einde seizoen of stopt iTV met het uitzenden van Formule 1 races?
Over het geval Glock. Wat men hier ook zegt. Was Glock wèl wezen pitten was dit helemaal nooit gebeurd, want dan had hij achter Hamilton gereden. En zoiets met opzet doen doet een topsporter nooit. Zeker niet in deze situatie. Eigen belang gaat voor in zo'n geval. De man had vierde kunnen worden. Natuurlijk dat hijzelf liever vierde wordt dan dat hij (als Duitser zijnde) een Brit aan de titel wil helpen.
Raikkonen_WC
3 november 2008, 22:55
Heeft niemand dit filmpje Hi-res ofzo? Geweldig filmpje gewoon. Die zou ik echt graag als AVI hebben....
Bram Van Der Stichelen
3 november 2008, 22:58
Ik blijf erbij, als SPA niet was afgepakt van Hamilton, was hij al eerder kampioen. Dat was gewoon de meest misselijk makende actie dit seizoen!
en wat als Massa zijn motor niet was ontploft in Hongarije? Of het pitincident in Singapore? Of de stop en go in Japan?
Zo kunnen we blijven discussiëren :)
bobskink
3 november 2008, 23:00
Dit zijn toch onnodige oude koeien. Hamilton is kampioen geworden, ik hoopte dat dat gezeik over Spa gedaan zou zijn.
speed9
3 november 2008, 23:01
Subliem filmpje. Erg gaaf dat zoveel mensen uit de paddock zo enthousiast meewerkten. Leuk! Btw, afscheidsfilmpje als in einde seizoen of stopt iTV met het uitzenden van Formule 1 races?
Over het geval Glock. Wat men hier ook zegt. Was Glock wèl wezen pitten was dit helemaal nooit gebeurd, want dan had hij achter Hamilton gereden. En zoiets met opzet doen doet een topsporter nooit. Zeker niet in deze situatie. Eigen belang gaat voor in zo'n geval. De man had vierde kunnen worden. Natuurlijk dat hijzelf liever vierde wordt dan dat hij (als Duitser zijnde) een Brit aan de titel wil helpen.mijn mening over Glock weten jullie al dus daar begin ik nie over
volgend jaar beter denk ik
ik verwacht dat er volgend jaar meer acties komen door de KERS dus we zien wel of dat ding Mclaren een voordeellevert (want ze hadde zo'n 8 tot 10 jaar geleden al de KERS klaar maar werdt verboden door FIA omdat Ferrari de KERS niet onder controle kreeg )
(damn de Boordcomputer : Mclarende KERS : Mclaren (als het Mosley plan door gaat) nog effe rijd alles van Mclaren in de F1
bobskink
4 november 2008, 00:41
de commerce begint al:
http://www.grandprixlegends.com/diecast-legends/driver-rider/lewis-hamilton/McLaren-MP4-23-World-Championship-Presentation-2008-22-L-Hamilton-1-18.html
ik snap niet wie dit koopt, totaal verkeerd model, banden...
tinyriconen
4 november 2008, 00:44
(damn de Boordcomputer : Mclarende KERS : Mclaren (als het Mosley plan door gaat) nog effe rijd alles van Mclaren in de F1
Snap d'r geen reet van. Verklaar je nader aub.
Darthwillie
4 november 2008, 00:50
Hij bedoelt dat hij bang is dat er een standaard mercedes motor, met een McLaren Kers systeem en een McLaren ECU in iedere auto komt. (denk ik)
McLaren heeft alleen nooit KERS gehad, ze hadden een tweede rempedaal wat verboden werd en ze hadden beryllium in de motor wat ook verboden werd.
de commerce begint al:
http://www.grandprixlegends.com/diecast-legends/driver-rider/lewis-hamilton/McLaren-MP4-23-World-Championship-Presentation-2008-22-L-Hamilton-1-18.html
ik snap niet wie dit koopt, totaal verkeerd model, banden...
Dit zal toch nog niet het definieve model zijn? Gewoon een preview.
Edit: het staat er ook
Please note 2007 McLaren replica shown for illustrative purposes only. Presentation will be supplied with 2008 replica.
TheRealms
4 november 2008, 01:14
Hij bedoelt dat hij bang is dat er een standaard mercedes motor, met een McLaren Kers systeem en een McLaren ECU in iedere auto komt. (denk ik)
Dit is toch te gek voor woorden, ik snap dat iemand dyslexie kan hebben, maar neem dan op zn minst wat tijd en kijk het na, dit is gewoon heel irritant, ik voel me net een decrypter.
McLaren heeft alleen nooit KERS gehad, ze hadden een tweede rempedaal wat verboden werd.Oh ja, dat weet ik nog. Jij weet vast nog wel waar ze dat tweede rempedaal voor hadden Darthwillie, dat is me namelijk even ontglipt.
Darthwillie
4 november 2008, 01:27
Daarmee konden ze de achterremmen gebruiken om een soort tracie controlle te simuleren.
TheRealms
4 november 2008, 02:15
Daarmee konden ze de achterremmen gebruiken om een soort tracie controlle te simuleren.
Lijkt me lastig om te bedienen :P
Raikkonen_WC je hebt pm ;)
Pingguest
4 november 2008, 10:56
McLaren heeft alleen nooit KERS gehad, ze hadden een tweede rempedaal wat verboden werd en ze hadden beryllium in de motor wat ook verboden werd.
McLaren niet, maar Mario Illien ontwierp wel degelijk een KERS in 1999. Het systeem was in staat om voor vier seconden 45pk te leveren. Het grootste verschil met de systemen van 2009 was echter dat dit systeem meerdere keren per ronde gebruikt kon worden. In 2009 mag KERS slechts 80pk leveren voor een periode van minder dan zeven seconden per ronde.
Dit is dan ook de reden waarom velen de 'revolutie' die KERS teweeg zou brengen ernstig in twijfel trekken. Sommigen noemen de systemen voor volgend jaar zelfs primitief. Daar zit m.i. ook wel een kern van waarheid in. Een Toyota Prius heeft waarschijnlijk een sterkere batterij dan men mag gebruiken in de Formule 1. Echter, omdat KERS alleen in de hoeveelheid energie en de duur beperkt is, zullen teams zich gaan rechten op een lager gewicht. Maar dit heeft toch weinig te maken met het terugdringen van het brandstofverbruik waar KERS oorspronkelijk voor bedoeld is. Maar ja, 'revolutionair' Max Mosley heeft het niet echt op innovaties.
Bramzel
4 november 2008, 11:16
Echter, omdat KERS alleen in de hoeveelheid energie en de duur beperkt is, zullen teams zich gaan rechten op een lager gewicht. Maar dit heeft toch weinig te maken met het terugdringen van het brandstofverbruik waar KERS oorspronkelijk voor bedoeld is. Maar ja, 'revolutionair' Max Mosley heeft het niet echt op innovaties.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben het eens met het feit dat qua innovatie KERS vrij summier is voor volgend seizoen, maar daarentegen zal de strijd om het terugdringen van het gewicht wel degelijk voordelen gaan hebben in de auto industrie. Ondanks de opkomst van de Lithium accu's zitten die nog steeds met lomp grote accupakketten, daar valt nog een hoop winst te behalen.
Pingguest
4 november 2008, 11:41
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben het eens met het feit dat qua innovatie KERS vrij summier is voor volgend seizoen, maar daarentegen zal de strijd om het terugdringen van het gewicht wel degelijk voordelen gaan hebben in de auto industrie. Ondanks de opkomst van de Lithium accu's zitten die nog steeds met lomp grote accupakketten, daar valt nog een hoop winst te behalen.
De Formule 1 is een competatieve wereld. Ook zonder de technische restricties die gaan gelden op hoeveelheid en de duur van de vrijkomen van de energie, zouden de teams gaan werken aan een lager gewicht.
Echter, omdat de technische reglementen dusdanig restrictief zijn, zullen sommige teams er zelfs voor kiezen om het nieuwe seizoen te beginnen zonder KERS. De voordelen van KERS wegen (nog) niet op tegen de nadelen. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?
Atreidez
4 november 2008, 12:01
De voordelen van KERS wegen (nog) niet op tegen de nadelen. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest?
Waar kan ik hier de feiten van lezen? :P KERS zoals het in 2009 gebruikt gaat worden is voor iedereen in de F1 nieuw toch, ook al bestaat de techniek sinds 19xx. De voordelen of nadelen is nu juist iets wat ze in de winter met de nieuwe auto's moeten gaan testen, omdat het verre van bekend is hoeveel invloed het kan hebben op een ronde.
Toyota is volgens mij de enige die nu al hebben gezegd er niet het seizoen mee te starten.
Robert Saalmink
4 november 2008, 12:16
We gaan enorm off-topic heren, graag deze discussie in de techniek-thread.
Mathijs
4 november 2008, 12:17
Zo even nog van mij een reactie van de afgelopen GP. Helemaal geweldig, ooo mijn godd wat was dat spannend. Zat op de livetiming te kijken en tot de laatste ronde verloor Glock niets op Hamilton en Vettel, waren de tijden gewoon gelijk. En toen ik die Toyota in de laatste bocht zag voelde ik de bui al hangen, maar was blijkbaar één van de weinige die het doorhad...
Verder Massa & Vettel echt een sublieme GP gereden. Wat Massa zei: dat hij niet meer kon doen en alles gegeven had, was oprecht terecht. Echt bijzonder sterke race met toch wel veel druk eop.
Hamilton reed rond als een mak lammetje te bang om iets fout te doen of ook maar enigsinds hard te rijden. Had me helemaal kapot gelachen als hij het niet had gehaald uiteindelijk, maar ik vind het eigelijk wel terecht dat hij kampioen is geworden en dan alleen puur om het feit dat het wel heel zuur zou zijn als hij net als vorig jaar zijn wereldkampioenschap had verloren.
Verder heb ik wel medeleiden met al die mensen die alweer beginnen te miepen dat het een saaie race was en dat het Hamilton eigelijk al lang kampioen had moeten zijn, maar door de FIA bladebla het niet zo had mogen zijn... Ik heb het wel te doen met die mensen. Kijk je naar de meest geniale finale die er maar kan wezen, die niemand kan bedenken en dan kan je er niet eens van genieten! Zonde! Ik ben in ieder geval blij dat ik me niet éénmaal heb gestoord aan de FIA dit seizoen, geloof mij, stuk beter voor je gemoedstoestand!
Cheers! Op naar 2009!
Face the Slayer
4 november 2008, 15:53
De race in Brazilië was ook de enige race van het seizoen waar geen incidenten werden onderzocht, laat staan straffen uitgedeeld volgens mij.
Sander Hogendoorn
4 november 2008, 15:58
Terwijl Trulli een drive-through moest krijgen, want hij 'forced another car off track'. Maar de FIA is niet zo consistent bezig de laatste tijd. Indirect geven ze nu eigenlijk aan dat de straf van Hamilton in Japan onterecht was (zelfde soort situatie, wel een straf).
Robert Saalmink
4 november 2008, 16:06
End of season statje: aantal ronden voltooid in percentage van het totaal
Driver Total Laps Total Distance Laps Led Distance Led
Nick Heidfeld 99.55% 99.68% 1.88% 1.79%
Robert Kubica 97.05% 96.89% 6.09% 5.52%
Nico Rosberg 95.61% 96.18% 0.98% 1.02%
Lewis Hamilton 95.34% 95.84% 26.32% 25.90%
Felipe Massa 94.63% 94.14% 32.50% 31.91%
Kimi Raikkonen 93.29% 93.55% 15.94% 17.09%
Kazuki Nakajima 91.67% 91.42% 0.00% 0.00%
Heikki Kovalainen 90.51% 90.92% 2.78% 2.87%
Jarno Trulli 90.42% 89.56% 1.16% 1.11%
Fernando Alonso 89.53% 89.42% 5.55% 5.41%
Mark Webber 89.35% 88.98% 0.00% 0.00%
Rubens Barrichello 88.36% 87.52% 0.63% 0.56%
Timo Glock 85.05% 84.90% 0.27% 0.24%
Jenson Button 83.80% 83.42% 0.00% 0.00%
Sebastien Bourdais 79.41% 80.74% 0.27% 0.25%
David Coulthard 72.69% 75.31% 0.09% 0.08%
Giancarlo Fisichella 72.52% 72.41% 0.00% 0.00%
Sebastian Vettel 72.52% 71.88% 4.39% 5.17%
Nelsinho Piquet 69.47% 69.86% 1.16% 1.08%
Adrian Sutil 61.50% 61.24% 0.00% 0.00%
Takuma Sato 18.53% 19.60% 0.00% 0.00%
Anthony Davidson 10.65% 11.76% 0.00% 0.00%
En nog wat statjes over Brazilie:
End of sequence...with record
After 34 straight races BMW saw their points-finishing sequence come to an end in Interlagos, where Heidfeld was only tenth and Kubica behind him.
That was the third all-time sequence for a team in the history of Formula 1, behind the two strings set by Ferrari with 55 from the 1999 Malaysian Grand Prix to the same event four years later and 46 from the 2006 San Marino Grand Prix to the 2008 Italian Grand Prix.
BMW Sauber however equalled an all-time record in Interlagos: their cars retired only twice this season (Kubica for an accident in Australia and for a spin in Great Britain) out of 36 starts, matching the 2004 season by Ferrari, with Schumacher retired in Monaco after the infamous incident with Juan-Pablo Montoya behind the safety car and another accident that involved Barrichello and Coulthard in Japan.
This helped BMW Sauber to become the team which ran for the highest number of kilometers in the modern era of Grand Prix racing in a single season: 10773 after Interlagos. The all-time record belongs to Cooper, which ran for 20495 kilometers in 1960, but at the time more than two cars per manufactuer were entered. The most recent distance record was set by Ferrari in 2004 with 10745.
The saddest of records
Giancarlo Fisichella in Brazil was classified for the thirteenth time in his career in last position on the finishing order. This ties an all-time record held since 1989 by Jonathan Palmer. To Fisichella's credit the fact that he took part in 212 races, to Palmer's 82.
Giancarlo in Brazil saw also his pointless streak extending to twenty races.
Fernando Alonso records the first clean sweep against a team-mate in qualifying in the last twelve years. The last one to record such a feat was Jos Verstappen in 1996 against Ricardo Rosset
Eleventh win for Felipe Massa, who catches Jacques Villeneuve at the 23rd all-time spot. The Brazilian also scored the fastest lap, recording his fourth hat-trick of the career and the second this season after the European Grand Prix. Massa is now the active driver with the highest number of hat-tricks in front of Fernando Alonso, who counts three, the last one scored in the 2007 Italian Grand Prix
The jinx over the car number two continues: the only driver able to win a title on the number two car remains Alain Prost, three times in 1985, 1989 and 1993
As in 2007 and for the 30th time in history, the driver who won the opening race imported the title at the end of the season. In the last twenty years this happened fifteen times and there is an active streak which began in 2006
Kimi Raikkonen passed Rubens Barrichello in the all-time points chart: he now counts 531 points to Barrichello 530. Raikkonen is at the sixth all-time spot, just four points behind David Coulthard
Nick Heidfeld was classified in all 18 races this season, equalling the 2005 championship of Tiago Monteiro. Nick fell short of recording the all time record of kilometers run in a season. Monteiro in 2005 ran for 5521 kilometers, Barrichello in the same season recorded 5489 and Heidfeld in 2008 ended with 5463
Nelsinho Piquet finishes the season recording his seventh retirement of the season for an accident or an off-track excursion. In the 2008 season he was the driver with the highest number of such fatalities in front of the Force India duo (five each)
Autosport.com
speed9
4 november 2008, 16:44
zo te zien was het wel een statistische jaar.
als je dit bekijkt reed Nick Heidfield de meeste rondes totaal.
Driver Total Laps Total Distance Laps Led Distance Led
Nick Heidfeld 99.55% 99.68% 1.88% 1.79%
Robert Kubica 97.05% 96.89% 6.09% 5.52%
Nico Rosberg 95.61% 96.18% 0.98% 1.02%
Lewis Hamilton 95.34% 95.84% 26.32% 25.90%
Felipe Massa 94.63% 94.14% 32.50% 31.91%
Kimi Raikkonen 93.29% 93.55% 15.94% 17.09%
en de 1ste 3 coureurs staan op : 4,5,6de plaats, als je het hebt over Total Laps persentage (dus % procenten).
bobskink
4 november 2008, 18:36
interesante info
Ralffoxx
4 november 2008, 18:59
Fernando Alonso records the first clean sweep against a team-mate in qualifying in the last twelve years. The last one to record such a feat was Jos Verstappen in 1996 against Ricardo Rosset
heeft onze jos toch nog iets gedaan in die jaren f1 lol
RSRoy
4 november 2008, 19:02
Het is toch Nederlands beste F1 coureur, hoe je het ook wend of keert :cool:
Ralffoxx
4 november 2008, 20:02
Dat misschien wel maar tja is ook niet makkelijk om in de F1 aan de bak te komen.... :)
Darthwillie
4 november 2008, 20:24
Hamilton reed rond als een mak lammetje te bang om iets fout te doen of ook maar enigsinds hard te rijden. Had me helemaal kapot gelachen als hij het niet had gehaald uiteindelijk, maar ik vind het eigelijk wel terecht dat hij kampioen is geworden en dan alleen puur om het feit dat het wel heel zuur zou zijn als hij net als vorig jaar zijn wereldkampioenschap had verloren.
Hamilton bevond zich in de meest rottige situatie, toen hij vierde was het niet verstandig een gevecht aan te gaan met Kimi, hij wist dat hij niet hard kon verdedigen als hij aangevallen werd, en er was niet veel snelheidsverschil met de rijders vlak achter hem :blink:
Las trouwens dat Kimi van de pitmuur opdracht kreeg om zijn aanval op Alonso te stoppen. Ze waren te bang dat Kimi en Fernando er samen af zouden gaan, dat zou Hamilton vrijwel zeker kampioen maken :rolleyes:
Bram Van Der Stichelen
4 november 2008, 20:26
Las trouwens dat Kimi van de pitmuur opdracht kreeg om zijn aanval op Alonso te stoppen. Ze waren te bang dat Kimi en Fernando er samen af zouden gaan, dat zou Hamilton vrijwel zeker kampioen maken :rolleyes:
Zo vreemd vind ik dat niet. Ik zei net hetzelfde op een ander forum.
petervdveen
4 november 2008, 21:07
Ik vond toevallig nog wel een leuk record van hamilton op wikipedia vanmiddag:
Most penalties in a season 5 Lewis Hamilton (2008)
:p
Stefan van Renselaar
4 november 2008, 21:38
Ik vond toevallig nog wel een leuk record van hamilton op wikipedia vanmiddag:
:p
haha :lol:
Robert Saalmink
4 november 2008, 21:45
Je zag wel dat er 'Ricardo Rosset' staat he? ;) Die had ik nog verslagen :innocent:
Mathijs
5 november 2008, 02:08
Hamilton bevond zich in de meest rottige situatie, toen hij vierde was het niet verstandig een gevecht aan te gaan met Kimi, hij wist dat hij niet hard kon verdedigen als hij aangevallen werd, en er was niet veel snelheidsverschil met de rijders vlak achter hem :blink:
Dan had hij op zijn minst toch +/- 3sec. achter Kimi kunnen rijden? En dat deed hij niet. Feit blijft dus omdat hij dat niet deed dat hij reed als een mak lammetje.
Montoya90
5 november 2008, 12:27
Dan had hij op zijn minst toch +/- 3sec. achter Kimi kunnen rijden? En dat deed hij niet. Feit blijft dus omdat hij dat niet deed dat hij reed als een mak lammetje.
Vreemd he!.........Ik snap ook totaal niet waarom die zo reed.:closedeyes:
bobskink
5 november 2008, 19:26
motor sparen?
Darthwillie
5 november 2008, 19:41
Ik vermoed dat ze hem ook uit de buurt van de Ferrari's wilden houden als die pitstops maakten?
Tim Wijen
5 november 2008, 20:45
Ik word een beetje moe van de discussie of Hamilton wel de verdiende kampioen is. Ik hoor iedereen maar praten over de fouten die Hamilton maakte, maar over de fouten die Massa maakte hoor ik niks. En dan hebben we het nog niet eens over de soms belachelijke straffen van de FIA. Let wel: ik vond niet alle straffen onterecht (Maleisie, Frankrijk), maar zeker 1 of 2 straffen van de 5 waren onterecht of te zwaar (Japan, Belgie, Canada).
En onthoud: Als telt niet ;)
cookie
6 november 2008, 21:34
Zeker even de FOM highlight clip checken als ie op F1.com beschikbaar komt, zitten nog wat leuke beelden in die de uitzending niet gehaald hebben (Ferrari mechanic die de pitbox half kapot slaagt na de finish).
JossNL
7 november 2008, 12:17
Staat er al op, geweldige kwaliteit trouwens voor het gebrekkige aantal MBs:
http://f1.com/services/play_video.html
Max Downforce
7 november 2008, 21:00
Mooi filmpje.. het was toch wel historisch :)
Darthwillie
7 november 2008, 22:01
Een ietwat fanatieke ferrari fan tijdens de laatste ronden
http://www.youtube.com/watch?v=SOGFNENPrtQ&NR=1
:lol:
Stefan van Renselaar
7 november 2008, 23:17
Hoe zwaar was die hartaanval die hij gekregen heeft??? :blink: :blink:
F1-gast
8 november 2008, 17:44
haha hij zei iets van schumacher had wel gewonnen.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.