View Full Version : De Grote RaceSim Setup Thread
Mathijs
24 oktober 2008, 15:43
[game]
De Grote RaceSim Setup Thread
[spacer]
Setups blijven altijd iets bijzonder persoonlijks, de één is snel met wat onderstuur, de ander wilt graag dat de kont een beetje heen en weer springt.
Echter ondanks de grote diversiteit aan setups, zijn ze wel belangrijk om die laatste tienden uit je wagen te persen. Op het gamer.nl forum hadden we hier al een thread over, nu dus maar weer één en alle credits gaan ook naar Roy voor het maken van de openingspost daar die ik dan ook schaamteloos kopieer.
In deze thread kan iedereen vragen stellen en kijken of ze beantwoord kunnen worden door enkele die hier veel verstand van hebben. Om een persoonlijk voorbeeld te geven waarbij ik veel profijt had van de kennis van een mede simracer: Was laatst een race waar ik me bijna niet op had voorbereidt en daarom niet echt veranderingen aan mijn setup kon uitproberen. Daarom wat rond gevraagd naar bandenspanningen en differentieel instellingen. Dit leverde mij uiteindelijk zeker 5 tienden winst op! Toch mooi mee gepakt door alleen maar wat kleine parameters te veranderen. :thumbup:
[spacer]
Hier alvast wat meer achtergrond informatie over het feitelijk besturen van een auto, en wat voor krachten er allemaal bij van pas komen:
http://virtualracersedge.com/physics_of_racing.htm
(waarschuwing, als je natuurkunde niet leuk vind, vooral niet kijken!)
Een van de betere websites met verschillende technieken, ook een gedeelte puur voor setup, maar daarvan heb ik de link ook iets verderop gezet.
http://web.archive.org/web/20041118085706/website.lineone.net/~richardn/
De volgende links leveren veel achtergrond informatie over het fine tunen van je setup, de verschillende links nemen je langs GTR, Nascar 2003 en volgens mij R-factor? Wat ik eerder al zei, je kunt ze over en weer gebruiken, want in principe zou een simulatie uit moeten gaan van dezelfde principes. Alleen kleine dingetjes zoals banden temperaturen enz enz is natuurlijk klasse afhankelijk.
http://www.gtr-game.com/download/GTR_Engineers_Handbook.pdf
http://www.racelinecentral.com/RacingSetupGuide.html
http://www.virtualracersedge.com/car_tuning_101-b.htm
http://virtualracersedge.com/GTR-Users-Guide/gtr_user_guide-4.htm
http://virtualracersedge.com/GTR-Users-Guide/gtr_user_guide-5.htm
http://web.archive.org/web/20041023144359/website.lineone.net/~richardn/Setups.html <- Aanrader
als laatste een nederlandse site:
http://www.personalcomputercare.nl/sim-racing/simracing-begin.htm
Voor mensen die Motec willen gebruiken in GTR, hier een heel duidelijk overzicht van wat je allemaal moet doen en kunt doen met behulp van motec:
http://forum.rscnet.org/showpost.php?p=2176153&postcount=3
(vooral de noob beginners guide is erg makkelijk)
[spacer]
Hier vind je in het kort een paar tips die een amerikaanse vriend van Roy heeft samengesteld, kort en bondig, en makkelijk te begrijpen en gebruiken!
Gears
Lengthen Gears (+) Increased max speed, decreased acceleration.
Shorten Gears (-) Decreased max speed, Increased acceleration.
Brake Ducts
Larger (+) Increased brake/engine cooling, decreased straight line speed.
Smaller (-) Decreased brake/engine cooling, increased straight line speed.
Rev Limit
Higher (+) Increased BHP(Horsepower), higher engine temps.
Lower (-) Decreased BHP, lower engine temps.
Radiator Size
Larger (+) Better engine cooling; slower max speed.
Smaller (-) Less engine cooling; better max speed.
Splitter/Wing
Splitter (+) Increased oversteer, more front grip.
Splitter (-) Increased understeer, less front grip.
Wing (+) Increased understeer, more rear grip, slower max speed.
Wing (-) Increase oversteer, less rear grip, better max speed.
Anti Roll Bars
(Stiffen - Higher (+), Soften - Lower (-))
Front (+) Increased understeer, less grip on bumpy surfaces, better responsive handling.
Rear (+) Increased oversteer, less grip on exit of corner and bumpy surfaces, better responsive handling
Front & Rear (+) More responsive handling, less grip on bumpy surfaces.
Front (-) Increased oversteer, better grip on bumpy surfaces, less responsive handling.
Rear (-) Increased understeer, better grip on exit of corners, less responsive handling.
Front & Rear (-) Car can bottom out, more grip on bumpy surfaces and exit of corners, less responsive handling
Brake Pressure (%)
Higher (+) More sensitive, increased brake wear and braking ability.
Lower (-) Less sensitive, decreased brake wear and ability.
Brake Bias
Front (+) Increased understeer in braking, more likely to lock front tyres.
Rear (-) Increased oversteer in braking, more likely to lock rear tyres.
Camber
(inner tyre temp should not be 10 c hotter than outside temp)
Increase negative camber (-) Better grip in corners.
Reduce negative camber (+) Less grip in corners.
Tire Pressure (maintain 80-110 C or 176-230 F temp)
Higher front (+) Increased understeer, hotter tyres.
Higher rear (+) Increased oversteer, hotter tyres.
Lower front (-) Increased oversteer, cooler tyres.
Lower Rear (-) Increased understeer, cooler tyres.
Note: there is some disagreement about tire pressure. Some believe that lower tire pressure means more of the tire surface is in contact with the road and will result in high temps.
Toe In
read the help menu when you go garage -> setup two, I believe that the original author's explantion of toe-in effects was incorrect.
Ride Height
Higher front (+) Increased understeer.
Higher rear (+) Increased oversteer.
Decrease front (-) Increased oversteer, car may bottom out.
Decrease rear (-) Increased understeer, car may bottom out.
Packers
Higher front (+) Increased understeer, allows lower ride height without Bottoming out.
Higher rear (+) Increased oversteer, allows lower ride height without bottoming out.
Decrease front (-) Increased oversteer, car may bottom out.
Decrease rear (-) Increased understeer, car may bottom out.
Springs
Stiffen front (+) Increased understeer, less grip on bumpy surfaces, more responsive handling.
Stiffen rear (+) Increased oversteer, less grip on bumpy surfaces, more responsive handling.
Soften front (-) Increased oversteer, less responsive handling, better grip on bumpy surface.
Soften rear (-) Increased understeer, less responsive handling, better grip on bumpy surfaces.
Shock Absorbers (bump dampening and rebounds)
Bumps
Stiffen front (+) Increased understeer, less grip on bumpy surfaces.
Stiffen rear (+) Increased oversteer, less grip on bumpy surfaces.
Soften front (-) Increased oversteer, increased grip on bumpy surfaces.
Soften Rear (-) Increased understeer, increased grip on bumpy surfaces.
Rebounds
Stiffen front (+) Increased understeer at entry/exit of corner, more responsive handling.
Stiffen rear (+) Increased oversteer at entry/exit of corner, more responsive handling.
Stiffen both (+) More responsive handling.
Soften front (-) Increased oversteer at entry/exit of corner, less responsive handling.
Soften rear (-) Increased understeer at entry exit of corner, less responsive handling.
Soften both (-) Less responsive handling.
[spacer]
Als laatste nog even een mooie Quote van Le Professeur himself:
“To start with, the first thing a beginner should do, as far as setting up his car is concerned, is complete as many possible laps without worrying about other drivers. He must try to learn all about the car, systematically changing key components to see how they affect it: try a different anti-roll bar, softer then harder springs, adjust aerodynamic downforce, that sort of thing. Even in the junior formulae, driving skill alone is not enough, so you must know how to get the most out of your chassis. At that skill level, you can probably gain a second per lap through skillful driving, but lose three times as much by setting up the car incorrectly.”
Alain Prost in zijn boek “Competition Driving”
Bramzel
24 oktober 2008, 15:46
Puike start thread Mathijs, heel goed gedaan :)
Darthwillie
24 oktober 2008, 15:46
Top idee, setups zijn mijn zwakste punt, heb er eigenlijk weinig tot geen geduld voor :blushing::p
Mathijs
24 oktober 2008, 15:55
Thnx Bram, maar meeste credits gaan naar Roy, ik heb het alleen in een nieuw hoesje gegooid.
Dathwillie: Klopt, ik zie bij mezelf dat ik eigenlijk alleen kijk naar anti rollbars, rembalans, camber en bandenspanning. De rest laat ik vaak gewoon staan zoals het staat, omdat ik nooit precies weet wat alles nu met de wagen doet.
Welke vooral ook heel belangrijk is merkte ik gister met Race07 is het differentieel. Vooral bij de voorwielaandrijvers is het uitkomen van de bochten zeer belangrijk.
Bramzel
24 oktober 2008, 16:00
Qua experimenteren met setups is R07 echt onwijs goed. Ik heb in R07 bij veel dingen eindelijk ontdekt wat ze nou doen, omdat je veranderingen kon voelen, waar dat in GTR2 nooit het geval was en je eigenlijk alleen maar kon gissen of het aan je tijden kon zien.
Mathijs
24 oktober 2008, 16:07
Wat ikzelf ook vaak doe. Gewoon als ik in bed lig net voor het slapen gaan een rondje rustig doornemen en wat de auto nou precies doet. Dan heb ik vaak al wat ideetjes om het op te lossen. Als ik dan dat de volgende dag toepas werkt dat best goed! Meestal als ik aan het testen ben heb ik niet de rust om alles rustig te veranderen, maar gooi ik het liefst de hele setup in één keer overhoop.
Stefan van Renselaar
24 oktober 2008, 16:36
@Mathijs: Die tips van die Amerikaanse vriend van jou vind ik zelf erg fijn, na wat puinruimen vond ik die toevallig afgelopen week, net als een setup-guide voor GP4 :)
Maar al je links werken niet, er zitten veel te veel puntjes in (eerst openen en dan kopieren en niet de tekst van gamer gewoon kopieren ;) ;)
Bramzel
24 oktober 2008, 16:37
Die tips zijn echter wel verradelijk. Veel van die punten hangen namelijk van elkaar af, als je de een veranderd moet je de andere ook bijstellen. En daar houden die tips geen rekening mee.
Stefan van Renselaar
24 oktober 2008, 16:43
Die tips zijn echter wel verradelijk. Veel van die punten hangen namelijk van elkaar af, als je de een veranderd moet je de andere ook bijstellen. En daar houden die tips geen rekening mee.
Die voor GP4 dus wel ;) (http://members.lycos.nl/racingstefan/DRNL/Het%20Afstellen%20Van%20Je%20F1-Bolide.%20Door%20Laurens%20Nijssen.doc)
LET OP!: Meer downforce betekent ook dat de auto naar benede wordt gedrukt en dus moet je ook de rijhoogte verhogen!
....
Let er wel op dat als je de veren zachter maakt, hierdoor de wagen ook lager komt te staan en dus de rijhoogte verhoogt moet worden.
PS: Hij is op Woensdag 17 juli 2002 gemaakt, hopelijk geeft dat wat meer duidelijkheid over welke ik bedoel (ik zal ook nog kijken of ik die nog heb, zodat hij kan worden geupload (http://members.lycos.nl/racingstefan/DRNL/Het%20Afstellen%20Van%20Je%20F1-Bolide.%20Door%20Laurens%20Nijssen.doc)) :P
[edit]Het Afstellen Van Je F1-Bolide. Door Laurens Nijssen (http://members.lycos.nl/racingstefan/DRNL/Het%20Afstellen%20Van%20Je%20F1-Bolide.%20Door%20Laurens%20Nijssen.doc)
Stancke
24 oktober 2008, 16:46
Niet alle links werken trouwens:) Mooi werk toch!
King Otto
24 oktober 2008, 17:12
Leuke opzet zo'n topic :) De meeste dingen wist ik al aangezien ik me in GP4 erg in de setup verdiepte altijd. Ik denk ook dat ik een deel van mijn proleague f1 kampioenschap te danken heb aan mijn setup kennis door dat ik in de race setuptechnisch zuiniger met mijn banden wist om te gaan zonder al te veel snelheid te verliezen, waar de concurrentie een kwali-setup van hotlaps.de simpelweg verhoogde en ermee een race ging rijden :) .
Wat wel een uitdaging is in race07 zijn de wat nieuwere dingen zoals de bandenspanning, toe-in, camber, brake pressure en ducts. Daar moet ik me nog wel wat in verdiepen en niet alleen de functie opzich maar ook in verhouding met andere aspecten. Plus dat race07 geen GP4 is...
In de GTR serie heb je nog MoTec waarmee je een hele hoop data te zien krijgt en kunt analyseren dit mis ik echter in race07 is er misschien een of ander tooltje te downloaden waarmee je alsnog laps kunt analyseren?
Verder heb ik als tip: Lees het stukje over setups in de handleiding van Grand Prix 3 (degenen die hem (nog) hebben). Daarin schrijft David Surplus erg uitgebreid en nuttig over de setup van de auto!
Mathijs
24 oktober 2008, 17:37
@Mathijs: Die tips van die Amerikaanse vriend van jou vind ik zelf erg fijn, na wat puinruimen vond ik die toevallig afgelopen week, net als een setup-guide voor GP4 :)
Dat is dus eigelijke en vriend van Roy, haha, zal het even veranderen.
Fabian de Jong
24 oktober 2008, 17:41
Mooi dat dit topic weer terug is :)
Verder maak ik mijn setups voor GTR2 in MoTeC, dit hen ik gedaan voor mijn setups met de ZAC3 en de F550 voelde toen echt super aan. Tijdens de ZAC4 heb ik amper MoTeC aangeraakt en ik denk dat daar toch wel een flink verschil in zat, maybe was ik als ik voor alle races een setup gemaakt had met MoTeC wel hier en daar wat hoger geëindigd.
Maar zelf ben ik nu druk bezig met de setups voor ZAC5 voor de DBR9 en deze maak ik weer in MoTeC.
Ik zelf merk ook dat het gebruik van MoTeC ook erg goed is voor het maken van een setup, en vooral omdat ik hiermee mijn kwalificatie setups mee maak. Zet ik er vervolgens med banden onder + brandstof erbij merk ik dat ik ook erg hard ermee kan rijden in de race, plus dat ik weet hoe de wagen gedraagt. Ook slijten je banden minder snel merk ik op als je MoTeC goed gebruikt, hierdoor hoefde John bijv op Zhuhai tijdens de ZAC3 zijn banden niet te wisselen omdat die nog prima waren. Of dat ik op Imola op soft banden de race kon rijden.
Door het gebruik van MoTeC weet je gewoon dat je constant maximale grip hebt en dus gigantisch hard kan trappen. Maar als je er voor het eerst in duikt schrikt het behoorlijk af, dus mocht iemand er ooit aan gaan beginnen doe dan alles stap voor stap en niet 3 dingen tegelijk, want dan voel je het verschil niet en krijg je nooit de goeie setup.
Bramzel
24 oktober 2008, 17:43
Als je nou ook nog verteld hoé je die Motec gebruikt bij het maken van je setup... ;)
Stancke
24 oktober 2008, 17:45
MoTec alleen voor GTR/GTR2 en niet voor R07, right?
Fabian de Jong
24 oktober 2008, 17:47
Als je nou ook nog verteld hoé je die Motec gebruikt bij het maken van je setup... ;)
Dan verwijs ik door naar dit bestand klik (http://www.tinyland.org/GTRStuff/Motec_Beginners_Guide_Revised_19-June-05.zip)
Hierin staan 2 pdf files + de benodigdheden die je nodig hebt.
Lees eerst dit bestand door: Motec Beginners Guide 19-June-05.pdf en ga daarna met deel 2 aan de slag en probeer het stapje voor stapje uit.
Tip: kom je er niet uit neem even 30min pauze om je hersenen rust te geven en begin dan weer opnieuw met die stap.
Mathijs
24 oktober 2008, 17:48
Mooi dat dit topic weer terug is :)
Verder maak ik mijn setups voor GTR2 in MoTeC, dit hen ik gedaan voor mijn setups met de ZAC3 en de F550 voelde toen echt super aan. Tijdens de ZAC4 heb ik amper MoTeC aangeraakt en ik denk dat daar toch wel een flink verschil in zat, maybe was ik als ik voor alle races een setup gemaakt had met MoTeC wel hier en daar wat hoger geëindigd.
Maar zelf ben ik nu druk bezig met de setups voor ZAC5 voor de DBR9 en deze maak ik weer in MoTeC.
Ik zelf merk ook dat het gebruik van MoTeC ook erg goed is voor het maken van een setup, en vooral omdat ik hiermee mijn kwalificatie setups mee maak. Zet ik er vervolgens med banden onder + brandstof erbij merk ik dat ik ook erg hard ermee kan rijden in de race, plus dat ik weet hoe de wagen gedraagt. Ook slijten je banden minder snel merk ik op als je MoTeC goed gebruikt, hierdoor hoefde John bijv op Zhuhai tijdens de ZAC3 zijn banden niet te wisselen omdat die nog prima waren. Of dat ik op Imola op soft banden de race kon rijden.
Door het gebruik van MoTeC weet je gewoon dat je constant maximale grip hebt en dus gigantisch hard kan trappen. Maar als je er voor het eerst in duikt schrikt het behoorlijk af, dus mocht iemand er ooit aan gaan beginnen doe dan alles stap voor stap en niet 3 dingen tegelijk, want dan voel je het verschil niet en krijg je nooit de goeie setup.
Mooi voorbeeld Fabian! Ikzelf heb me nooit echt in MoTeC verdiept, maar ben wel erg benieuwd naar welke instellingen jij allemaal kijkt en welke informatie je uit MoTeC kan halen. Kan je dat misschien iets meer toelichten, misschien voor de duidelijkheid met wat screenshots?
Fabian de Jong
24 oktober 2008, 18:00
Mooi voorbeeld Fabian! Ikzelf heb me nooit echt in MoTeC verdiept, maar ben wel erg benieuwd naar welke instellingen jij allemaal kijkt en welke informatie je uit MoTeC kan halen. Kan je dat misschien iets meer toelichten, misschien voor de duidelijkheid met wat screenshots?
Dankje, ehum ja naar welke instellingen in kijk, vrij simpel ALLES.
Ik bekijk alles dus de gears, rollbar, differentieel, camber, caster, packers, rebound, dump, toe-in/out, spring, bandenspanning, vleugels, rijhoogte... ben ik wat vergeten..?
Met screenshots gaat nu alleen lastig omdat ik nu bij mijn vader zit. Ik kan na het weekend wel eens kijken of ik wat in elkaar kan zetten (beloof niks), maar je kan ook die guide doorlezen in die file die ik in de quote op Bram hierboven heb gezet daarin staan ook screenshots + uitleg erbij.
Denk erom dat je de meeste tijd wint met alleen maar het veranderen van je: gears, rollbars, wings en dat de rest vooral finetuning is.
De optimale bandenspanning voor GTR2 is bijvoorbeeld 200kpa, en het verschil tussen de binnen en buitenkant +- 7 graden moet zijn en de optimale bandentemp tussen de 90-100 graden ligt.
Dit kan je zien onder finetuning of gewoon een standaard iets, ga je een race setup maken is dit bijv erg belangrijk anders zijn je banden in 5 rondjes gaar, maar maak je een kwalificatie setup is dit iets minder belangrijk.
Maar denk er wel om dat mocht je je setup maar niet goed krijgen je je hebt echt alles geprobeerd check dan eerst of je banden echt wel goed zitten want als je banden bijv een druk hebben van 250kpa en 200 graden zijn, ja dan zit er iets goed mis.
En ben je heel de MoTeC guide door gegaan maar nog steeds niet tevreden zijn, donder die setup weg en begin opnieuw. Maar de kans dat dit gebeurd is zelden, zelf is mij dit 1x overkomen.
Roy Visser
24 oktober 2008, 19:57
Hey mathijs, ik wilde zelf eigenlijk een geupdate versie posten van de setupthread aangezien ik weer een hoop extra dingetjes verzameld heb. Zou je iig de startpost willen aanpassen, ik zie dat je gewoon gecopy paste hebt, maar als je mijn post op het oude forum zou willen quoten, en dan daar het verhaaltje uit kopieert en dan hier plaatsen, dan kloppen al mijn verzamelde links weer :) (nu hebben ze allemaal stippelpuntjes, dus werken ze niet)
Mossel
24 oktober 2008, 20:04
De optimale bandenspanning voor GTR2 is bijvoorbeeld 200kpa, en het verschil tussen de binnen en buitenkant +- 7 graden moet zijn en de optimale bandentemp tussen de 90-100 graden ligt.
..
hier ben ik het niet zo mee eens eigenlijk ... ik zou het zo willen zeggen ...
het verschil tussen de binnen en buitenkant zou ongeveer +- 7/8/9 graden moeten zijn (dit beïnvloed je dmv veranderen camber en bandenspanning..) en de optimale bandentemp tussen de 90-100 graden ligt.
Die 200 Kpa heeft iemand ooit eens geroepen en iedereen lijkt dit wel over te nemen.. slaat alleen nergens op :D
Roy Visser
24 oktober 2008, 20:09
Die 200 Kpa heeft iemand ooit eens geroepen en iedereen lijkt dit wel over te nemen.. slaat alleen nergens op :D
idd, in GTR2 maakt het geen fluit uit
Race07 echter wel, daar heeft druk wel degelijk een effect op grip :)
Mossel
24 oktober 2008, 20:28
idd, in GTR2 maakt het geen fluit uit
Race07 echter wel, daar heeft druk wel degelijk een effect op grip :)
ga je die niet verklappen dan ?
Roy Visser
24 oktober 2008, 20:53
Race07 banden
Bandendruk: 190kpa
Bandentemperatuur optimaal: 90 graden
Verschil binnen buiten optimaal: 10 graden
Fabian de Jong
24 oktober 2008, 21:35
het verschil tussen de binnen en buitenkant zou ongeveer +- 7/8/9 graden moeten zijn (dit beïnvloed je dmv veranderen camber en bandenspanning..) en de optimale bandentemp tussen de 90-100 graden ligt.
Tja maar die 200Kpa werkt wel prima, in GTR1 hield ik altijd 170Kpa aan.
Welke bandenspanning probeer jij dan te bereiken?
Button87
24 oktober 2008, 21:48
Deze linkt werkt wel http://www.personalcomputercare.nl/sim-racing/simracing-begin.htm
Mathijs
24 oktober 2008, 23:25
Hey mathijs, ik wilde zelf eigenlijk een geupdate versie posten van de setupthread aangezien ik weer een hoop extra dingetjes verzameld heb. Zou je iig de startpost willen aanpassen, ik zie dat je gewoon gecopy paste hebt, maar als je mijn post op het oude forum zou willen quoten, en dan daar het verhaaltje uit kopieert en dan hier plaatsen, dan kloppen al mijn verzamelde links weer :) (nu hebben ze allemaal stippelpuntjes, dus werken ze niet)
Jow dat is wel heel dom ja van mij! Quoten kan helaas niet meer volgens mij omdat het gearchiveed is. Ik ga er op een later tijdstip even wat meer tijd voor nemen en het even fixen! My bad!
Mossel
25 oktober 2008, 11:44
Race07 banden
Bandendruk: 190kpa
Bandentemperatuur optimaal: 90 graden
Verschil binnen buiten optimaal: 10 graden
Waarom is dat eigenlijk ?? is dat een fout in het programma?
Roy Visser
25 oktober 2008, 12:02
Waarom is dat eigenlijk ?? is dat een fout in het programma?
nope, is zo geprogrammeerd (naar echte WTCC banden)
Mossel
25 oktober 2008, 13:33
nope, is zo geprogrammeerd (naar echte WTCC banden)
dus wagengewicht, downforce etc etc maakt niet uit ?? dat heeft toch allemaal te maken met bandendruk ??
vind het maar raar:blink:
Roy Visser
25 oktober 2008, 14:53
dus wagengewicht, downforce etc etc maakt niet uit ?? dat heeft toch allemaal te maken met bandendruk ??
vind het maar raar:blink:
euhm
ik zeg niet dat je je bandendruk in moet stellen op 190kpa
ik zeg dat een warme band op 190kpa het beste presteert, je zult zelf merken dat afhankelijk van een setup, je de band dus hoger of lager moet oppompen.
Dennis
26 oktober 2008, 11:44
Mooi link naar die Motec guide. Tijd om dat voor de ZAC5 maar eens te gaan gebruiken. Vooral mijn race set-ups kunnen wel wat aandacht gebruiken want nu gebruik ik gewoon een kwali setup met wat aanpassing alleen gaan mijn banden dan heel erg snel naar de maan :(
Ralffoxx
27 oktober 2008, 13:16
probleempje dus effe een tip nodig... mijn wagen breekt snel weg aan de achterkant. Zoals gisteren 2x gebeurde ... Ik zit achter iemand wil iets bij remmen omdat ie in een bepaalt deel langzamer is en weg is me achterkant. Wat te doen om dat te veranderen?
R. de Ruijter
27 oktober 2008, 13:21
Het zou er aan je brake bias kunnen liggen. Als je te veel druk tijdens het remmen op je voorbanden legt, wil de achterkant van de auto je inhalen. Om dit op te lossen moet je gaan spelen met de brake bias, dus meer achter en minder voor.
Mossel
27 oktober 2008, 13:23
andersom
R. de Ruijter
27 oktober 2008, 13:26
Ook goed:innocent:
Ben er ook niet zo goed in, maar dacht dat het zo ging:blushing:
Robert Saalmink
27 oktober 2008, 13:28
Als je je achterwielen blokkeert, wordt de achterkant van je auto onrustig. Controleer dus twee dingen:
-Rembalans: zet deze verder naar voren
-Remdruk: zorg dat deze niet te hoog staat (als deze op 100% staat, probeer dan eerst eens met 90 a 95% te rijden)
Bij een te hoge remdruk blokkeren de remmen eerder. Test het ook altijd over een aantal ronden, bij koude banden heb je sowieso minder grip en zal de boel sneller blokkeren.
Rembalans hangt wel samen met je rijstijl. Ben je iemand die liefst voor de bocht remt, dan kun je deze beter naar voren zetten. Ben je iemand die de auto graag de bocht in remt, dan kan de rembalans beter iets meer naar achteren gesteld worden.
Gerben
27 oktober 2008, 14:12
Tja maar die 200Kpa werkt wel prima, in GTR1 hield ik altijd 170Kpa aan.
Welke bandenspanning probeer jij dan te bereiken?
Ja Mark, ben ik ook wel benieuwd naar ;)
Mossel
27 oktober 2008, 14:30
Ja Mark, ben ik ook wel benieuwd naar ;)
staat er toch ?? heb ik niet
Roy Visser
27 oktober 2008, 15:42
probleempje dus effe een tip nodig... mijn wagen breekt snel weg aan de achterkant. Zoals gisteren 2x gebeurde ... Ik zit achter iemand wil iets bij remmen omdat ie in een bepaalt deel langzamer is en weg is me achterkant. Wat te doen om dat te veranderen?
verstandig om ook de wagen erbij zitten voor mensen die niet met de DRTCC meedoen
Wat bij jouw het geval is, wat ik zo kon zien, is dat je achterkant inderdaad de voorkant in wil halen. Dit kan deels aan de setup van je brakebias liggen liggen (als je nog met mijn zandvoort setup rijd, dan kan de rembalans iets teveel naar achter staan, ik rijd zelf nu op Brands Hatch met 54-46). Maar in een FWD ook aan de coast van je Diff. Probleem is namelijk bij het remmen, dat je ook van je gas af gaat, en dat is bij een FWD een grote veroorzaker van plotselinge overstuur. Met een lage Coast zal de wagen beter insturen, maar op snelheid en plotseling gas los, dan kan je kont in ene omzwiepen. Probeer dus eens met een hogere Coast waarde (zie maar eens wat er gebeurt als je van 40-10-1 (waar je waarschijnlijk nu mee rijd) omgooit naar een extreme hoge waarde zoals 40-60-1 (en dan een beetje uitzoeken wat daartussen in bij je past). Dan zul je direct verschil merken. Licht gas houden tijdens het remmen is ook een optie, maar daar ben ik zelf niet van, is een asperientje voor een probleem in je wagen balans.
Het kan overigens zelfs zo ver gaan dat je vering voor te zacht is, waardoor de wagen zo erg naar voren duikt bij het remmen, dat de kont licht word, maar ik denk dat het Diff hier jouw probleem is.
succes, en laat weten of het gelukt is!
joostingh
27 oktober 2008, 17:44
Roy... kan jij geen uitleg geven wat wat doet bij het afstellen... ik vind het namelijk erg interessant maar ik snap er helemaal niets van :D
En zoals ik begrijp snap jij het maar al te goed :D
Ralffoxx
27 oktober 2008, 17:50
me setup zit nu op 40-20-1 en ik zou daar wel wat mee spelen samen met de break balance ...
Roy Visser
27 oktober 2008, 18:06
me setup zit nu op 40-20-1 en ik zou daar wel wat mee spelen samen met de break balance ...
probeer 1 ding per test aan te passen, zodat je het probleem traceert, en ervan leert :)
@ Joostingh, als je wat wilt weten, vragen kan altijd ;) Maar uit het niets een omschrijving van ieder dingetje, dat kan, mede door mijn uitgebreide typestijl, nogal veel tijd kosten :)
Mossel
27 oktober 2008, 19:35
best een duidelijke uitleg over Motec
http://www.nogripracing.com/forum/showthread.php?t=32733
Robert Saalmink
27 oktober 2008, 22:19
Op de site van Blimey staat ook een aardige beginners guide to motec: http://www.blimeygames.com/site/main.php > downloads
joostingh
27 oktober 2008, 22:26
probeer 1 ding per test aan te passen, zodat je het probleem traceert, en ervan leert :)
@ Joostingh, als je wat wilt weten, vragen kan altijd ;) Maar uit het niets een omschrijving van ieder dingetje, dat kan, mede door mijn uitgebreide typestijl, nogal veel tijd kosten :)
Roy, je weet wel dat ik Jan-Willem heet toch? :P
Maar wanneer ik vragen heb dan zal ik je deze stellen :D eerst maar eens sneller gaan en dat moet ook met de standaard setup kunnen neem ik aan.
Fabian de Jong
27 oktober 2008, 23:38
best een duidelijke uitleg over Motec
http://www.nogripracing.com/forum/showthread.php?t=32733
Die guide ga ik morgen nog eff bekijken, mijn demper settings kunnen nog wel wat beter :)
Roy Visser
28 oktober 2008, 00:10
Roy, je weet wel dat ik Jan-Willem heet toch? :P
Maar wanneer ik vragen heb dan zal ik je deze stellen :D eerst maar eens sneller gaan en dat moet ook met de standaard setup kunnen neem ik aan.
uhuh, maar je nickname is Joostingh :P
zal het voortaan gewoon bij JW houden ;)
Ralffoxx
29 oktober 2008, 03:46
Ik heb het nog niet helemaal opgelost maar door banden spanning en door idd de coast is het een stuk minder geworden... hopenlijk houden de bandjes het donderdag word een zware race voor ze.
Bram Kocken
29 oktober 2008, 12:04
Om de banden hoef ik me niet echt druk te maken... gisteren in de practice een ronde of 15 gereden, redelijk gepushed op een goede tijd, hier en daar wat foutjes (blokkeer/gras) etc zoals bij een normale race..
En na die stint zaten mijn banden nog tussen 81% (linksvoor) en 94% (rechtsachter). Dus of ik rij heel behoudend, of ik stamp het zaakje niet genoeg door :P
Ralffoxx
29 oktober 2008, 13:28
ik piep zo erg het rondje door. En trouwens je moet 2x die afstand :P... 15 rondjes is nog niet alles. 28 moet je er dus 13 meer kerel :P ga dat maar is testen zoals ik al 1x gedaan hebt en toen de rondjes meer blij dat ik glij reed dan ik kan hem op de baan houden ....
En daarbij... teminste dat is bij mij zo. Me rechtsachter band word het minst belast... blijft ook het koelst... moet effe wat hier en daar veranderen want een leuke temperatuur krijg ik daar niet in.
Roy Visser
29 oktober 2008, 13:31
ik piep zo erg het rondje door. En trouwens je moet 2x die afstand :P... 15 rondjes is nog niet alles. 28 moet je er dus 13 meer kerel :P ga dat maar is testen zoals ik al 1x gedaan hebt en toen de rondjes meer blij dat ik glij reed dan ik kan hem op de baan houden ....
mwoi, zoals je ziet zit hij nog niet eens op 20% slijtage na meer dan 50% de raceafstand. Je post is trouwens onleesbaar, het laatste gedeelte snap ik geen bal van iig ;)
Ralffoxx
29 oktober 2008, 14:31
ja is de dag van de vergeten woorden.
Tim Wijen
29 oktober 2008, 20:51
Ik ben de laatste dagen wezen testen met de F3000 wagen. Helaas liep ik tegen enkele problemen aan m.b.t de setup. Ik heb namelijk last van veel onderstuur in lage-snelheid bochten en wanneer ik de auto laat rollen. In hoge en middel snelheid bochten ligt de wagen nagenoeg perfect. Ook de tractie is niet geweldig te noemen. Ik heb al heel wat dingen geprobeerd maar ik lijk het er maar niet uit te krijgen. Het probleem lijkt me in de ophanging te zitten aangezien op lage snelheid mechanische grip zeer belangrijk is. Weet iemand wat hier het beste tegen helpt, of is dit een karakter trekje van de auto? Dan doel ik vooral op het onderstuur ;)
Roy Visser
29 oktober 2008, 23:59
voorkant al wat zachter gezet tim?
vooral je Anti Roll Bars zijn belangrijk in langzame bochten, zet voor eens wat lager, en achter eens wat hoger :)
Mathijs
4 november 2008, 15:41
Zo heb alle links in de startpost even gefixt:).
Nog wel even een vraag aan mensen die echt wel goed verstand hebben van setups. Ik zit altijd een beetje aan te k*tten met rebounds, bumps etc. Kan iemand uitleggen wat ze precies doen en hoe ze het rijgedrag beinvloeden? Van alles snap ik altijd wat ze doen en welk resultaat dat heeft, behalve van die rebounds etc.
Thnx:)
Robert Saalmink
4 november 2008, 16:02
Zo heb alle links in de startpost even gefixt:).
Nog wel even een vraag aan mensen die echt wel goed verstand hebben van setups. Ik zit altijd een beetje aan te k*tten met rebounds, bumps etc. Kan iemand uitleggen wat ze precies doen en hoe ze het rijgedrag beinvloeden? Van alles snap ik altijd wat ze doen en welk resultaat dat heeft, behalve van die rebounds etc.
Thnx:)
Jij hebt deze nodig: http://www.langamers.it/gtr/Guida_setup_GTR/Guida_GTR2.pdf
Gerben
22 januari 2009, 19:49
http://forum.racedepartment.com/gtr-evolution/3511-rd-setup-guide-gtr-evolution-race-07-a.html
eentje voor GTR Evo of Race 07
misschien dat jullie er ook wat aan hebben ;)
tinyriconen
5 april 2009, 15:26
Ik gebruik de Setup Guide uit de post van Gerben hierboven. Die is erg goed bruikbaar, al kom ik er dus nog niet helemaal uit met het differentieel. Echter kan ik daar ook niks over vinden in de openingspost.
Roy Visser
5 april 2009, 16:12
Ik gebruik de Setup Guide uit de post van Gerben hierboven. Die is erg goed bruikbaar, al kom ik er dus nog niet helemaal uit met het differentieel. Echter kan ik daar ook niks over vinden in de openingspost.
differentieel is echt een enorm complex ding, het word je het meest duidelijk als je gewoon even extreme waarden gebruikt, en dan 1 per keer aanpast, zodat je het gewoon kunt voelen. Dat werkt het beste :) Erg duidelijk uitleggen kan ik namelijk niet in een kort stukje, en door het zelf te ondervinden, merk je het het beste en weet je ook voor jezelf wat het doet, succes!
tinyriconen
5 april 2009, 18:27
Oké, ik zal m'n best doen ;)
Kan je veel tijd winnen met het differentieel dan, of is het, net als bijvoorbeeld Steering Lock, puur iets persoonlijks?
Én verschilt het per circuit?
Ik denk haast van wel aangezien het met aandrijving te maken heeft, maar ja, even vragen ken geen kwaad ;)
Roy Visser
5 april 2009, 18:37
Oké, ik zal m'n best doen ;)
Kan je veel tijd winnen met het differentieel dan, of is het, net als bijvoorbeeld Steering Lock, puur iets persoonlijks?
Én verschilt het per circuit?
Ik denk haast van wel aangezien het met aandrijving te maken heeft, maar ja, even vragen ken geen kwaad ;)
je kunt door een verkeerd differentieel heel veel tijd verliezen, het kan de hele manier waarop de auto reageerd namelijk beinvloeden. Je kunt overigens wel met alle differentielen even hard, maar dat ligt vooral aan hoe je zelf rijd, het is echt een "tooltje" die ervoor zorgt dat de auto meer reageerd zoals jij wil, heb je het dus helemaal verkeerd staan, dan kan je er veel tijd mee verliezen, waar die instellingen voor een andere rijder juist perfect zijn en er heel hard mee kan. Meestal gebruik je ongeveer hetzelfde diff, met hele lichte aanpassingen voor verschillende circuits, je zult nooit zien dat iemand ieder circuit een totaal ander diff heeft, omdat, zoals ik al eerder zei, het echt het gevoel van besturing veranderd en het dus echt iets is wat bij je rijstijl aan zal sluiten.
hopelijk is dat een beetje duidelijk :)
tinyriconen
5 april 2009, 19:07
Zo, daar kan ik genoeg info uit halen. Super! Hartstikke bedankt voor de hulp Roy! ;)
Mossel
5 april 2009, 19:20
Wil Ricus niet gewoon weten dat :
Coast : zorgt voor stabiliteit bij remmen (hoe hoger hoe stabieler) en zorgt voor onderstuur bij gaslos ingaan bocht (hoe hoger hoe meer)
Power: voor als je gas geeft. Hoe hoger hoe meer onderstuur in de bochten. 100% is dat mocht je met één wiel in het gras staan en de ander op asfalt niet het graswiel zal gaan doorspinnen (soort van differentieel blokkering)
een beetje in nijntje taal maar is wel duidelijk denk ik
Ruben Laenens
5 april 2009, 19:41
En als je lager zet creeer je meer overstuur, maar heb je veel minder onderstuur?
Roy Visser
5 april 2009, 20:48
Coast : zorgt voor stabiliteit bij remmen (hoe hoger hoe stabieler) en zorgt voor onderstuur bij gaslos ingaan bocht (hoe hoger hoe meer)
Power: voor als je gas geeft. Hoe hoger hoe meer onderstuur in de bochten. 100% is dat mocht je met één wiel in het gras staan en de ander op asfalt niet het graswiel zal gaan doorspinnen (soort van differentieel blokkering)
Zo kan het ook natuurlijk, maar iets zelf ondervinden is in mijn ogen altijd duidelijker als een uitleg, dan maakt het namelijk ook niet uit of je fwd/rwd rijd. Daarom geef ik mensen (die net beginnen) ook niet snel een setup, ik laat ze liever zelf dingen ondervinden en stuur ze de goede kant op. Goed voorbeeld is Mark Bentvelzen, die heel vaak om setups vroeg en na veel gemor en gezeur zelf langzaam zijn setups in elkaar is gaan zetten aan de hand van tips en nu alles een redelijk begrijpt en voor zijn teamie setups in elkaar zet.
tinyriconen
5 april 2009, 20:55
En preload? ;) :P
Mossel
6 april 2009, 09:55
Zo kan het ook natuurlijk, maar iets zelf ondervinden is in mijn ogen altijd duidelijker als een uitleg, dan maakt het namelijk ook niet uit of je fwd/rwd rijd. Daarom geef ik mensen (die net beginnen) ook niet snel een setup, ik laat ze liever zelf dingen ondervinden en stuur ze de goede kant op. .
Dat kan je natuurlijk heel die startpost wel weggooien :P
Maar snap wat je bedoelt hoor! :)
En preload? ;) :P
Preload is hoe snel het diff gaat werken bij gaslos en gasgeven
Fabian de Jong
6 april 2009, 10:40
Dat kan je natuurlijk heel die startpost wel weggooien :P
Maar snap wat je bedoelt hoor! :)
Preload is hoe snel het diff gaat werken bij gaslos en gasgeven
En hoe lager hoe eerder of andersom?
Ach ik heb hem toch op 1 staan :p
Roy Visser
6 april 2009, 10:45
En hoe lager hoe eerder of andersom?
Ach ik heb hem toch op 1 staan :p
1 is dat je diff direct reageerd op jouw input, 5 is de langste vertraging voordat je diff ingrijpt, 1 is in vrijwel alle gevallen het prettigst.
Bramzel
6 april 2009, 12:33
Dus je diff stel je eigenlijk 1x af op jouw rijstijl, en laat je vervolgens overal hetzelfde? Da's niet iets wat je per baan nog weer tweakt?
Fabian de Jong
6 april 2009, 12:43
Dus je diff stel je eigenlijk 1x af op jouw rijstijl, en laat je vervolgens overal hetzelfde? Da's niet iets wat je per baan nog weer tweakt?
Voor de DBR9 rij ik het hele seizoen al rond met ongeveer dezelfde diff settings, hooguit verander ik de diff iets voor een baan als bijv Monza, aangezien die vooral remmen is op een recht stuk op andere banen rem ik nog wel eens als ik in de bocht zit.
Of als ik merk dat als ik bij op het gas gaan 1 van mijn banden teveel spint gaat mijn power diff iets omhoog, maar mijn preload bepaal ik 1x en verander ik daarna niet meer.
Mossel
6 april 2009, 12:43
Bij mij verschilt dat per baan (dit seizoen dan :innocent:).
Roy Visser
6 april 2009, 12:53
je zult per baan kleine aanpassingen maken, bijvoorbeeld dat je basis 40-10-1 is, en dan baan afhankelijk je uitwijkt naar 30-20-1 oid, als je van 40-10-1 in ene naar 80-60-5 springt dan gaat het niet helemaal goed :)
circuits waar je heel hard moet remmen zoals monza en hockenheim (krappe hairpin na lang recht stuk) zul je over het algemeen het meeste aanpassen aan je setup vanwege het remmen, wat fabian dus ook al zegt :)
Mathijs
6 april 2009, 14:28
Heb nooit echt problemen met mijn Diff met het remmen. Dat compenseer ik het meest met rembalans. Vind het wel heel erg fijn om kleine onbalans uit mijn setup te halen, vooral met uit acceleren. Had ook de power duidelijk hoger staan op Monza, omdat er door de lage vleugel, gewoon weinig grip achter was.
Zo weet ik dat Peter zijn auto bijna geheel afstelt met het diff. Je kan enorm je balans bepalen daarmee.
RSRoy
6 april 2009, 14:35
http://forum.racedepartment.com/gtr-evolution/3511-rd-setup-guide-gtr-evolution-race-07-a.html
eentje voor GTR Evo of Race 07
misschien dat jullie er ook wat aan hebben ;)
Misschien de mogelijkheid om deze even ergens anders te uppen zodat ik me daar niet hoef te registreren?
Ruben Laenens
17 april 2009, 13:23
Ik ben momenteel een uitgebreide handleiding aan het schrijven voor set-ups. Ik gebruik nu zo'n 6-tal sites die hier staan en ga zo per onderdeel tot één conclusie proberen te komen. Ik zou het leuk vinden dat wanneer ik dit af heb, iemand die veel van Set ups kent (bv Roy of iemand anders :p) dit even zou willen nalezen, zodat ik het eventueel ook hier kan plaatsen. ;)
tinyriconen
17 april 2009, 13:24
Dat zou echt super, met een hoofdletter S, wezen!
Roy Visser
17 april 2009, 14:47
Hmmm, er zijn tal van zeer goede setup guides ruben, die allemaal erg diep op de stof in gaan gemaakt door mensen die er echt verstand en ervaring mee hebben. Het is een hoop werk, zeker voor iemand die zelf nog maar net 1 maand aan het sturen is, en totaal nog geen kennis heeft met het maken van een echte setup. Je mag natuurlijk je gang gaan en zelf wat samen stellen, maar dan vind ik bron vermelding zeker wel verplicht. Zou jij zelf een kookboek kopen van iemand die nog nooit wat gekookt heeft?
Ik zou zeggen, doe eerst eens een jaartje of wat ervaring op, zodat je zelf weet hoe of wat er met de auto gebeurt, want ik heb het idee dat alle pmetjes die ik van afgelopen tijd beantwoord heb, straks bijna letterlijk in jouw gids te vinden zijn, en dat is ook niet helemaal de bedoeling, zeker als er bepaalde dingen uit context oid getrokken worden..
Ralffoxx
17 april 2009, 14:56
Je kan goed zien afgelopen seizoen had op Imola van 2 mensen hele verschillende setups maar beide gingen er zeer hard mee... Het ligt ook aardig aan wat je zelf fijn vind..
Ruben Laenens
17 april 2009, 15:07
Hmmm, er zijn tal van zeer goede setup guides ruben, die allemaal erg diep op de stof in gaan gemaakt door mensen die er echt verstand en ervaring mee hebben. Het is een hoop werk, zeker voor iemand die zelf nog maar net 1 maand aan het sturen is, en totaal nog geen kennis heeft met het maken van een echte setup. Je mag natuurlijk je gang gaan en zelf wat samen stellen, maar dan vind ik bron vermelding zeker wel verplicht. Zou jij zelf een kookboek kopen van iemand die nog nooit wat gekookt heeft?
Ik zou zeggen, doe eerst eens een jaartje of wat ervaring op, zodat je zelf weet hoe of wat er met de auto gebeurt, want ik heb het idee dat alle pmetjes die ik van afgelopen tijd beantwoord heb, straks bijna letterlijk in jouw gids te vinden zijn, en dat is ook niet helemaal de bedoeling, zeker als er bepaalde dingen uit context oid getrokken worden..Klopt maar al die goede set up guids zijn in het Engels, wat mij eigenlijk wel stoort. Maar als jij er zo over denkt dan hou ik de handleiding die ik ga maken wel voor mijn eigen, want ik persoonlijk vindt het gewoon handiger om 1. Alles in het Nederlands te hebben en 2. Een samenvatting te hebben van 8 verschillende sites. De bronnen die ik gebruik zijn zowat alle sites die in het topic vermeld staan. (die site van race departement, dat van personal computer care, van langamers.it) enzovoort. En ik persoonlijk vindt het gemakkelijker om één overzicht te hebben, in de plaats van 15 verschillende sites.
edit: die vergelijking van jouw kookboek klopt niet helemaal, ik ga namelijk de handleiding niet maken adhv eigen ondervindingen. Wat uiteraard ook niet zou kunnen omdat ik erg weinig ervaring heb met set ups enzo :)
Mathijs
17 april 2009, 19:31
Klopt maar al die goede set up guids zijn in het Engels, wat mij eigenlijk wel stoort. Maar als jij er zo over denkt dan hou ik de handleiding die ik ga maken wel voor mijn eigen, want ik persoonlijk vindt het gewoon handiger om 1. Alles in het Nederlands te hebben en 2. Een samenvatting te hebben van 8 verschillende sites. De bronnen die ik gebruik zijn zowat alle sites die in het topic vermeld staan. (die site van race departement, dat van personal computer care, van langamers.it) enzovoort. En ik persoonlijk vindt het gemakkelijker om één overzicht te hebben, in de plaats van 15 verschillende sites.
edit: die vergelijking van jouw kookboek klopt niet helemaal, ik ga namelijk de handleiding niet maken adhv eigen ondervindingen. Wat uiteraard ook niet zou kunnen omdat ik erg weinig ervaring heb met set ups enzo :)
Gewoon lekker doen Ruben! Zeker een goede guide in het nederlands kan voor veel mensen wel schelen. Het is toch allemaal vrij specifieke taal en kan me voorstellen dat niet iedereen het engels zo goed beheerscht.
Keep it up en ik ben wel benieuwd wat je er van gebakken hebt! :thumbup:
Darthwillie
17 april 2009, 20:03
Zou jij zelf een kookboek kopen van iemand die nog nooit wat gekookt heeft?
Er bestaan ook mannelijke gynaecologen, die hebben zelf nooit een kind gehad :lol::p:surrender: ;)
Hoewel ik wel denk dat je gelijk hebt, zou het best een kapstok kunnen zijn waar de rest van dit forum door zijn bijdragen iets mooi van kan maken. En in het slechtste geval leert alleen Ruben er erg veel van ;)
Goed bezig Ruben!
El Maestro
17 april 2009, 20:25
Precies, gewoon doen en dan zien we wel wat we er aan hebben.
Het is sowieso een goede leer voor jezelf;):)
LOL@Darthwillie:lol:
Roy Visser
17 april 2009, 21:11
Je mag uiteraard gewoon doorgaan Ruben en het is natuurlijk ook alleen maar goed dat je het wil doen, maar als je zelf iets meer ervaring hebt met wat dingen doen dan kun je het een stuk beter verwoorden en dan weet je ook echt dat het doet wat je opschrijft. Ik probeer je niet te ontmoedigen, alleen zou je met iets meer gedult een veel betere guide kunnen schrijven wanneer je wat meer ervaring hebt. Wat ik al eerder zei in pm's, je probeert tijd te zoeken in dingetjes die hooguit tiendes uitmaken, terwijl je met oefening nog ruim 4 a 5 seconden kunt winnen. Simracen is niet iets wat de meeste mensen snel onder de knie hebben, en setuppen al helemaal niet. Gun jezelf wat meer tijd en probeer ipv te typen, te sturen, daar zul je het meeste tijd winnen voorlopig.
LUDO-B
17 april 2009, 21:20
Je mag uiteraard gewoon doorgaan Ruben en het is natuurlijk ook alleen maar goed dat je het wil doen, maar als je zelf iets meer ervaring hebt met wat dingen doen dan kun je het een stuk beter verwoorden en dan weet je ook echt dat het doet wat je opschrijft. Ik probeer je niet te ontmoedigen, alleen zou je met iets meer gedult een veel betere guide kunnen schrijven wanneer je wat meer ervaring hebt. Wat ik al eerder zei in pm's, je probeert tijd te zoeken in dingetjes die hooguit tiendes uitmaken, terwijl je met oefening nog ruim 4 a 5 seconden kunt winnen. Simracen is niet iets wat de meeste mensen snel onder de knie hebben, en setuppen al helemaal niet. Gun jezelf wat meer tijd en probeer ipv te typen, te sturen, daar zul je het meeste tijd winnen voorlopig.
Je hebt wel gelijk Roy. Maar ik vind dat hij gerust zijn gang mag gaan. Iedereen die iets van setuppen afweet, en dan bedoel ik, die weet iets meer van vering af dan een ander bijvoorbeeld, kan dan zijn mening geven en zo komt men toch ook aan een bijna perfekt setuphandboekje.
En ik weet zeker dat dat iedereen kan gebruiken, leek of geen leek.
En hier lopen of rijden toch een paar setupgoeroes rond, die best hun mening kunnen geven als ze dat willen natuurlijk.:thumbup:
Maar dat is maar mijn mening.:)
Roy Visser
17 april 2009, 23:45
Hij mag ook gerust zijn gang gaan natuurlijk, en ik zal hem ook wel helpen met dingen bekijken, maar het moet niet zo zijn dat de mensen die hem op weg helpen de hele gids gaan schrijven natuurlijk, wat ik de afgelopen tijd via pm misschien wel heb gedaan :)
als er een goede gids uitkomt is top, maar het moet natuurlijk wel allemaal kloppen :)
LUDO-B
18 april 2009, 00:07
Hij mag ook gerust zijn gang gaan natuurlijk, en ik zal hem ook wel helpen met dingen bekijken, maar het moet niet zo zijn dat de mensen die hem op weg helpen de hele gids gaan schrijven natuurlijk, wat ik de afgelopen tijd via pm misschien wel heb gedaan :)
als er een goede gids uitkomt is top, maar het moet natuurlijk wel allemaal kloppen :)
Zekers;)
Darthwillie
18 april 2009, 00:20
Gaat niets boven een ghostwriter, alle eer voor jou en het werk voor een ander, het beste wat je gebeuren kan. :laugh:
Serieus, aangezien ik het idee heb dat Ruben en ik een beetje gelijk zitten, veel rondjes maken is het meest effectief. Ik heb het idee dat met setups gaan spelen terwijl je de baan niet goed kent veel verwarring kan veroorzaken.
Als je continu je setup wijzigt kan je het idee krijgen dat je vooruitgang boekt door je setup terwijl je misschien wel gewoon de baan beter rijdt.
Voorbeeld van mijzelf. Ik heb BRNO een week lang geoefend met dezelfde setup, meer dan 4 seconden gewonnen.
Ruben Laenens
18 april 2009, 00:30
Je mag uiteraard gewoon doorgaan Ruben en het is natuurlijk ook alleen maar goed dat je het wil doen, maar als je zelf iets meer ervaring hebt met wat dingen doen dan kun je het een stuk beter verwoorden en dan weet je ook echt dat het doet wat je opschrijft. Ik probeer je niet te ontmoedigen, alleen zou je met iets meer gedult een veel betere guide kunnen schrijven wanneer je wat meer ervaring hebt. Wat ik al eerder zei in pm's, je probeert tijd te zoeken in dingetjes die hooguit tiendes uitmaken, terwijl je met oefening nog ruim 4 a 5 seconden kunt winnen. Simracen is niet iets wat de meeste mensen snel onder de knie hebben, en setuppen al helemaal niet. Gun jezelf wat meer tijd en probeer ipv te typen, te sturen, daar zul je het meeste tijd winnen voorlopig.Roy, volgens mij onderschat jij mij toch iets. Op brno had ik bijvoorbeeld een tijd van 2.13.2, op Brands Hatch kom ik aan de 1.36 en op de Nurnburgring bv op 2.09.3. Op Monza heb ik ook ff gereden omdat DRTCC2 daar binnenkort naar toe gaat en heb ik een 2.00.8, terwijl ik las dat de pole het vorig drtcc seizoen op 1.58.x was
Dus dit zijn tijden die natuurlijk nog wat trager zijn dan jou, maar toch vind ik dat deze tijden best wel aardig zijn na één maand simracen.:)
Roy Visser
18 april 2009, 00:36
Als je continu je setup wijzigt kan je het idee krijgen dat je vooruitgang boekt door je setup terwijl je misschien wel gewoon de baan beter rijdt.
Voorbeeld van mijzelf. Ik heb BRNO een week lang geoefend met dezelfde setup, meer dan 4 seconden gewonnen.
Dat is precies wat ik alle beginners wijs probeer te maken, en perfect dat jij de rust wel hebt om het in jezelf te zoeken en niet in een setup, dat is al heel goed :thumbup:
Voor de heel veelste keer, het verschil tussen een goede setup voor een circuit, en een slechte setup voor een circuit, is hooguit 2 a 4 tiende. Mensen die zeggen dat dit onzin is en claimen secondes hebben gewonnen door een andere setup zijn ook mensen die denken dat placebo pillen werken. Soms worden mensen wonderbaarlijk sneller als ik hun dezelfde setup geef waar ze al mee rijden (default simbin setup voor een circuit) maar mijn naam in de comments zet met een gereden snelle tijd erachter. De setup word dan gelijk omschreven als "wow deze is echt goed, de wagen reageerd compleet anders"
grappig om te zien, maar geeft wel aan wat iets mentaal kan doen natuurlijk. Daarom hamer ik ook zo op rondjes rijden, daar win je namelijk het meeste tijd mee, en zo heb ik het zelf ook gedaan.
Soms zie je mensen amper 2 rondjes rijden of ze veranderen al weer wat aan de setup, terwijl het veelal 2 rondjes duurt eer je auto een beetje warm is en jezelf een beetje een ritme te pakken hebt. Doe eens gek, en gooi de auto helemaal vol en rijd de tank leeg, moet je eens kijken hoeveel je leert door te rijden met een auto op kapotte banden! Direct daarna gooi je verse banden eronder, je zult zien dat je tijd sprongen omlaag maakt, puur omdat je door de slechte banden VROEGER bent gaan remmen, en daardoor nu met banden met grip veel lekkerder een bocht in kunt sturen en een veel hogere exit speed heb dan wanneer je iedere keer eigenlijk net te laat remt.
maar anyway, ik ben weer helemaal afgeweken van de oorspronkelijke reactie, dus ik zal de pen weer even neerleggen :P
Roy Visser
18 april 2009, 00:40
Dus dit zijn tijden die natuurlijk nog wat trager zijn dan jou, maar toch vind ik dat deze tijden best wel aardig zijn na één maand simracen.:)
bedenk je wel dat er een groot verschil zit tussen online en offline rijden ;) Ik zit op BRNO met de Honda op 2.08.xxx en in de BMW op 2.07.xxx (offline). Ik vind het persoonlijk te vroeg voor je om te beginnen met je zo diep te storten op setup dingen, in mijn ogen probeer je tijd te zoeken op de verkeerde plek. Ga gewoon lekker rijden, en rijd online eens mee om te zien hoe het er dan allemaal aan toe gaat, kun je meekijken met anderen, en daar leer je ook een hoop van :)
ik neem wel aan dat je met alle hulpjes uitrijd, want dat heb ik eigenlijk nog nooit gevraagt volgens mij :)
Ruben Laenens
18 april 2009, 00:44
Enkel auto clutch heb ik aan. Verder doe ik dagelijks wel mee aan enkele online races, maar dat is dan op de algemene servers van GTR en daar is het niveau niet echt hoog. Spijtig genoeg heb ik geen STCC dus kan ik niet meerijden op de DR server.
Overigens merk ik zelf geen verschil tussen online en offline, terwijl ik echt heel vaak rijd op beiden. Maar ik lees steeds dat hier wel een verschil is, wat is dat verschil dan?
Roy Visser
18 april 2009, 00:53
Overigens merk ik zelf geen verschil tussen online en offline, terwijl ik echt heel vaak rijd op beiden. Maar ik lees steeds dat hier wel een verschil is, wat is dat verschil dan?
veel meer grip :)
LUDO-B
18 april 2009, 01:09
Dat is precies wat ik alle beginners wijs probeer te maken, en perfect dat jij de rust wel hebt om het in jezelf te zoeken en niet in een setup, dat is al heel goed :thumbup:
Voor de heel veelste keer, het verschil tussen een goede setup voor een circuit, en een slechte setup voor een circuit, is hooguit 2 a 4 tiende. Mensen die zeggen dat dit onzin is en claimen secondes hebben gewonnen door een andere setup zijn ook mensen die denken dat placebo pillen werken. Soms worden mensen wonderbaarlijk sneller als ik hun dezelfde setup geef waar ze al mee rijden (default simbin setup voor een circuit) maar mijn naam in de comments zet met een gereden snelle tijd erachter. De setup word dan gelijk omschreven als "wow deze is echt goed, de wagen reageerd compleet anders"
grappig om te zien, maar geeft wel aan wat iets mentaal kan doen natuurlijk. Daarom hamer ik ook zo op rondjes rijden, daar win je namelijk het meeste tijd mee, en zo heb ik het zelf ook gedaan.
Soms zie je mensen amper 2 rondjes rijden of ze veranderen al weer wat aan de setup, terwijl het veelal 2 rondjes duurt eer je auto een beetje warm is en jezelf een beetje een ritme te pakken hebt. Doe eens gek, en gooi de auto helemaal vol en rijd de tank leeg, moet je eens kijken hoeveel je leert door te rijden met een auto op kapotte banden! Direct daarna gooi je verse banden eronder, je zult zien dat je tijd sprongen omlaag maakt, puur omdat je door de slechte banden VROEGER bent gaan remmen, en daardoor nu met banden met grip veel lekkerder een bocht in kunt sturen en een veel hogere exit speed heb dan wanneer je iedere keer eigenlijk net te laat remt.
maar anyway, ik ben weer helemaal afgeweken van de oorspronkelijke reactie, dus ik zal de pen weer even neerleggen :P
Roy, je hebt net hoofdstuk 1 geschreven.:thumbup:
Peter
18 april 2009, 01:20
Roy, je hebt net hoofdstuk 1 geschreven.:thumbup:
:thumbup: Wie neemt hoofdstuk 2 voor zijn rekening?
Gerben
18 april 2009, 10:39
Ik ben momenteel een uitgebreide handleiding aan het schrijven voor set-ups. Ik gebruik nu zo'n 6-tal sites die hier staan en ga zo per onderdeel tot één conclusie proberen te komen. Ik zou het leuk vinden dat wanneer ik dit af heb, iemand die veel van Set ups kent (bv Roy of iemand anders :p) dit even zou willen nalezen, zodat ik het eventueel ook hier kan plaatsen. ;)
ben benieuwd Ruben!
Mossel
18 april 2009, 11:43
Goed initiatief Ruben. Zelf ben ik van mening dat een setup meer uitmaakt dan 2-4 tiende (in GTR2 iig) en al helemaal op een race afstand.
Wel apart dat jij dat moet gaan doen gezien je ervaring (had logischer als Roy dat had gedaan de afgelopen jaren bijvoorbeeld)
Maar niet geschoten is altijd mis :)
Stefan van Renselaar
18 april 2009, 12:08
Doe eens gek, en gooi de auto helemaal vol en rijd de tank leeg, moet je eens kijken hoeveel je leert door te rijden met een auto op kapotte banden! Direct daarna gooi je verse banden eronder, je zult zien dat je tijd sprongen omlaag maakt, puur omdat je door de slechte banden VROEGER bent gaan remmen, en daardoor nu met banden met grip veel lekkerder een bocht in kunt sturen en een veel hogere exit speed heb dan wanneer je iedere keer eigenlijk net te laat remt.
Dat zou best wel eens kunnen kloppen. Heb zelf net 70 liter in mij A4 gegooid en ben afgereisd naar Valer en daar 54 rondjes gereden. Banden helemaal kapot (nou, bijna had nog iets van 4% en 10% op mijn achterbanden) en daarna de pits in gedoken en er een vers setje onder gezet en weer wat benzine, nadat ik weer in mijn ritme was gekomen reed ik ergens 4 tiende onder mijn pb, maar gooide dat weer weg in de laatste sector :closedeyes:
Tjerk Korving
18 april 2009, 17:48
Helaas heeft niet iedereen heeft de tijd om meermaals een hele tank leeg te gaan rijden met een standaard setup om zo sneller te kunnen worden. Ik geloof absoluut gelijk dat het zal helpen maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Als dat betekend een aangepaste setup die stabiel is, weinig tot geen onderstuur en een tijdswinst van meerdere seconden binnen zeer korte tijd dan teken ik daarvoor. :)
Roy Visser
18 april 2009, 18:47
Helaas heeft niet iedereen heeft de tijd om meermaals een hele tank leeg te gaan rijden met een standaard setup om zo sneller te kunnen worden. Ik geloof absoluut gelijk dat het zal helpen maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Als dat betekend een aangepaste setup die stabiel is, weinig tot geen onderstuur en een tijdswinst van meerdere seconden binnen zeer korte tijd dan teken ik daarvoor. :)
wat ik dus bedoel te zeggen is dat je geen perfecte setup nodig hebt voor die meerdere seconden tijdswinst, die meerdere seconde winst had je met een slechte setup ook gehad, 100% zeker
Tjerk Korving
18 april 2009, 19:21
wat ik dus bedoel te zeggen is dat je geen perfecte setup nodig hebt voor die meerdere seconden tijdswinst, die meerdere seconde winst had je met een slechte setup ook gehad, 100% zeker
Ik geloof het gelijk maar noem me maar eigenwijs als ik stel dat dat niet lukt als ik slechts een krap uur heb om me voor te bereiden op een kwalificatie. :)
De meeste standaard setups hebben in mijn optiek teveel onderstuur en daar kan ik vrij weinig mee. Hetzelfde geld voor versnellingsverhoudingen die standaard te weinig toeren geven in de bochten en het onderstuur daarmee nog eens versterken en dan is het helemaal feest. Alleen al op die twee punten kan ik seconden per ronde winnen. Rijden met een ondersturende wagen maakt me knettergek. :D
Ruben Laenens
9 mei 2009, 17:31
Ik heb ook een probleem met de F3000:
Vaak als ik vrij hard rem en dan de bocht instuur, glijdt mn wagen naar de buitenkant toe. Weet iemand hoe dit komt? En het gebeurt enkel als ik dus hard rem
Of is dit gewoon normaal bij de F3000, iig tips zijn welkom
Roy Visser
9 mei 2009, 19:38
Vroeger remmen of/en je rembalans iets meer naar achter schuiven :)
Ik had ook een vraagje, m.b.t. rFactor en vooral de F3-mod, al heb ik (en maat van me klaagde er ook over) het met vrijwel alle auto's in rFactor: Een rare vorm van overstuur bij het uitacceleren. Hoe vroeg en hoe zacht je in rFactor dan ook op 't gas gaat, de wagens blijven echt extreem tricky. Ik had de power wat omlaag en de coast wat omhoog gegooid in het diff en dat hielp al heel wat, maar ik vroeg me af of meer mensen dit probleem hebben ervaren en hoe ze het hebben opgelost, naast het aanpassen van de rijstijl en kloten in het differentieel. :)
Niels Draijer
9 mei 2009, 22:20
Ik had ook een vraagje, m.b.t. rFactor en vooral de F3-mod, al heb ik (en maat van me klaagde er ook over) het met vrijwel alle auto's in rFactor: Een rare vorm van overstuur bij het uitacceleren. Hoe vroeg en hoe zacht je in rFactor dan ook op 't gas gaat, de wagens blijven echt extreem tricky. Ik had de power wat omlaag en de coast wat omhoog gegooid in het diff en dat hielp al heel wat, maar ik vroeg me af of meer mensen dit probleem hebben ervaren en hoe ze het hebben opgelost, naast het aanpassen van de rijstijl en kloten in het differentieel. :)
Hmm geen idee. Kijk ook eens naar je force feedback instellingen. Wellicht kun je deze iets sterker zetten zodat je het uitbreken eerder voelt...?
Roy Visser
10 mei 2009, 01:03
Versnellingen wat langer maken zodat je net iets later de sweetspot van je vermogen raakt? En je kunt je diff nog even de Preload veranderen (probeer eens op 5 :) )
Ruben Laenens
10 mei 2009, 01:08
Een rare vorm van overstuur bij het uitacceleren. Hoe vroeg en hoe zacht je in rFactor dan ook op 't gas gaat, de wagens blijven echt extreem tricky. Ik had de ^power wat omlaag gezet
Twee quotes uit dit topic die volgens mij elkaar tegenspreken, wat is nu het juiste
Roy Visser
10 mei 2009, 01:27
Twee quotes uit dit topic die volgens mij elkaar tegenspreken, wat is nu het juiste
De bovenste.
Maar dat hangt ook allemaal van je rijstijl af, diff is iets heel persoonlijks, ik gooi een auto net zo makkelijk oversturend een bocht uit met Power op 100 als met op 0, het vereist wel een heel andere rijstijl. Als het voor daniel werkt om zijn power omlaag te gooien, dan kan ik wel zeggen dat het niet zo is, maar als hij voelt dat het beter gaat op die manier, dan kan ik moeilijk zeggen dat hij dat verkeert voelt, ik ben niet degene die stuurt ;)
Voor mijn gevoel kon ik met het power omhoog gewoon "vloeiender" gas geven. Alsof mijn rechtervoet en de motor beter met elkaar "gesynchroniseerd" waren. Dus het hielp bij mijn rijstijl beter.
Maar ik zal morgen 'ns de Gear Ratio's en de Preload veranderen. Ik had de Preload al een tikje veranderd, maar voelde weinig verschil. Even kijken of ik met extremere waarden kan spelen, of in elk geval meer kan testen. Ook zal ik 'ns naar de Force Feedback kijken, thanks voor de tips! :)
Ruben Laenens
24 mei 2009, 00:02
Voor wat dient Steering Force eigenlijk? Mis ik iets als ik dit maar op 80% heb staan terwijl Roy dat op 170% heeft staan of maakt het weinig uit?
tinyriconen
24 mei 2009, 08:52
Lijkt mij dat het puur iets voor het eigen gevoel is.
Hoe hoger de steering force, des te scherper stuurt de auto in als je instuurt met je stuurtje. Zet je de force wat lager dan moet je je stuur verder draaien om hetzelfde effect te behalen.
Althans, dat denk ik. Sneller ga je er niet door lijkt me. Dat is gewoon iets wat je zelf lekkerder vindt rijden.
Volgens mij is het juist de kracht van je center-spring op je stuurtje.. hoe hoger je die waarde zet hoe meer tegendruk je als het ware hebt bij het draaien van je stuurtje...
maar het beste lijkt me altijd nog zelf uitproberen?
De settings die roy hier heeft neergezet zijn een goede leidraad en basis om mee te beginnen maar het is niet gezegd dat ze voor iedereen de juiste instellingen zijn. Je zult altijd nog zelf dingen moeten proberen om uit te vinden wat voor jou het fijnste is en het beste werkt...
tinyriconen
24 mei 2009, 09:15
Kan best, verkeerd gegokt (A) ;)
Ik had trouwens een andere vraag....
Het is me tijdens het testen in EVO opgevallen dat het moment van overstuur bij het gas geven nogal plotseling inkomt... dus gaspedaal 70% is nog onderstuur en dan volgas is in ene keer vol overstuur.. normaal zou ik overstuur bij het uitkomen van een bocht met de diff oplossen maar omdat het niet mooi lineair inkomt werkt dat niet echt goed..
Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen? Hetzij instellingen aan de pedalen, of aan de setup (dempers misschien?)
Kim Van Der Stichelen
24 mei 2009, 11:41
Ik had trouwens een andere vraag....
Het is me tijdens het testen in EVO opgevallen dat het moment van overstuur bij het gas geven nogal plotseling inkomt... dus gaspedaal 70% is nog onderstuur en dan volgas is in ene keer vol overstuur.. normaal zou ik overstuur bij het uitkomen van een bocht met de diff oplossen maar omdat het niet mooi lineair inkomt werkt dat niet echt goed..
Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen? Hetzij instellingen aan de pedalen, of aan de setup (dempers misschien?)
Daar heb ik met evo ook nogal last van, insturen is onderstuur, onderstuur en nog eens onderstuur en net als ik denk van ja nou kan ik iets meer gas geven slaat die achterkant om :huh1:
Hekking
24 mei 2009, 12:23
als ik dat zo hoor denk ik te weinig grip op je voor trein met je springs (of te veel achter vleugel) en een te hoge slow rebound setting op de achter wielen
Roy Visser
24 mei 2009, 15:46
als je met evo onderstuur hebt op corner entry, dan ligt het aan je rijstijl :) Kun je setuppen wat je wilt, maar dan raak je niet sneller. Overpushen zo noemde de simbin Physics man het, word zwaar gestraft :)
Kim Van Der Stichelen
24 mei 2009, 16:52
als je met evo onderstuur hebt op corner entry, dan ligt het aan je rijstijl :) Kun je setuppen wat je wilt, maar dan raak je niet sneller. Overpushen zo noemde de simbin Physics man het, word zwaar gestraft :)
Ah crap. Het is wel even makkelijker load setup te klikken dan even je rijstijl om te slaan ;)
Ik had ook nog een vraagje @ Roy. Je zei dat het onderstuur bij insturen niet aan de setup ligt maar aan de rijstijl... Kun je ook vertellen wat er dan verkeerd is aan de rijstijl? Heb namelijk in andere sims nog nooit echt problemen gehad maar nu dus wel...
En heb je ook mss een tipje voor het plotselinge overstuur bij het uitkomen?
Dus op apex geef ik zo'n 50-60% gas en dan langzaam meer maar de laatste 10-20% krijg je ineens overstuur, net of het grootste deel van de power pas op het laatste beetje gas inkomt....
Niels Draijer
26 mei 2009, 01:47
Ik had ook nog een vraagje @ Roy. Je zei dat het onderstuur bij insturen niet aan de setup ligt maar aan de rijstijl... Kun je ook vertellen wat er dan verkeerd is aan de rijstijl? Heb namelijk in andere sims nog nooit echt problemen gehad maar nu dus wel...
En heb je ook mss een tipje voor het plotselinge overstuur bij het uitkomen?
Dus op apex geef ik zo'n 50-60% gas en dan langzaam meer maar de laatste 10-20% krijg je ineens overstuur, net of het grootste deel van de power pas op het laatste beetje gas inkomt....
[Roy wannabee mode]
Wat bij mij hielp is om lichtjes te trailbraken. Dus de bocht als het ware inremmen. Remmen = meer gewicht op voortrein = meer tractie van de voorwielen = minder onderstuur.
[/Roy wannabee mode]
ok dat zou goed kunnen helpen, alleen weet ik niet of het zo verstandig is om dat in een race toe te passen (voor mij) aangezien het een nogal foutgevoelige techniek is....
en kun je datzelfde effect niet met setupwijzigingen krijgen? Als ik de voorkant zachter maak krijg ik toch ook meer grip op de voorwielen = minder onderstuur :confused1:
Niels Draijer
26 mei 2009, 01:53
ok dat zou goed kunnen helpen, alleen weet ik niet of het zo verstandig is om dat in een race toe te passen (voor mij) aangezien het een nogal foutgevoelige techniek is....
Hmm. Ik roep Roy er dan ook even bij.
"Roooooooy"
;)
Wat betreft het overstuur. Kijk ook eens of je pedalen zo ingesteld zijn dat 'ie lineair gas geeft. Dus niet dat je in de laatste centimeter van je pedaaluitslag ineens van van 60% - 100% gas geeft. Verder denk ik ook dat het echt wennen is ten opzichte van GTR2. Het zal wellicht nooit hetzelfde worden en misschien moet menigeen z'n rijstijl compleet aanpassen. Lastig....:)
en kun je datzelfde effect niet met setupwijzigingen krijgen? Als ik de voorkant zachter maak krijg ik toch ook meer grip op de voorwielen = minder onderstuur :confused1:
Dat kan ook. 't Is maar net wat je voorkeur geniet. Veel testen...heel veel testen....
Roy Visser
26 mei 2009, 02:08
*hoort zijn naam*
Trailbraking is echt veel meer gewicht naar voren plaatsen dan je met een setup kunt doen. Je zult zowiezo al sneller gaan als je minder hard een bocht induikt en dan langzaam de snelheid opvoert. Heb je als het goed is ook een stuk minder last van plotselinge overstuur :)
Robert Saalmink
26 mei 2009, 09:56
Ik heb dat ook een beetje, ik merk juist dat hij veel minder goed instuurt als ik de rem erop heb (zodra ik die los stuurt 'ie ineens goed in, op zich ook niet geheel onlogisch, rembalans op default), maar dat kan vooral te maken hebben met een ander probleem. Ik kan heel slecht aanvoelen wanneer de wielen blokkeren. De ene keer is dat niet, de andere keer al bij een halve slag van het pedaal. Ik ga dan vooral op het geluid af van de banden. Ik heb dat in het DRTCC ook trouwens. Ik heb ook het gevoel dat ze bij bijna elke bocht wel blokkeren, zelfs met remdruk op 85%. Klopt dit? Of is het geluid misleidend en blokkeren ze helemaal niet zo vaak?
Niels Draijer
26 mei 2009, 10:45
Ik heb dat ook een beetje, ik merk juist dat hij veel minder goed instuurt als ik de rem erop heb (zodra ik die los stuurt 'ie ineens goed in, op zich ook niet geheel onlogisch, rembalans op default), maar dat kan vooral te maken hebben met een ander probleem. Ik kan heel slecht aanvoelen wanneer de wielen blokkeren. De ene keer is dat niet, de andere keer al bij een halve slag van het pedaal. Ik ga dan vooral op het geluid af van de banden. Ik heb dat in het DRTCC ook trouwens. Ik heb ook het gevoel dat ze bij bijna elke bocht wel blokkeren, zelfs met remdruk op 85%. Klopt dit? Of is het geluid misleidend en blokkeren ze helemaal niet zo vaak?
Als je bij een halve uitslag van je pedaal al blokkerende wielen hebt is er iets niet goed. Heb je je pedalen wel goed gecalibreerd? Met andere woorden, werkt je rempedaal wel lineair t.o.v. de uitslag?
De remdruk verlagen kan nuttig zijn maar je moet er niet aan gaan wennen om 'm zo laag mogelijk te zetten. Ikzelf heb een hard rempedaal met minimale "travel" dus kan mijn instellingen niet neerzetten. Geluid is een manier om blokkerende remmen te spotten maar bovenal moet je dit merken omdat je remweg langer wordt en meer onderstuurd de bocht in gaat. Mijn remdruk schommelt altijd tussen de 90 - 95%.
Bramzel
26 mei 2009, 10:57
Ik denk dat je moet wennen aan de nieuwe geluidsinstellingen. De banden geluiden zijn in RACE07/GTREvo wat hoger gezet om betere communicatie te geven over hoeveel wrijving ze tegenkomen. Als je nou eens denkt dat hij blokkeert, kijk dan gewoon gauw even in de replay of je ook daadwerkelijk blokkeerde.
rinussie
27 mei 2009, 17:34
Pedalen calibreren met DXTweak en kijk ook even bij de controler setup van de game. Ik heb bv de gevoeligheid van mijn pedalen op 0% staan zodat ik pas 100% rem als ik ook het pedaal helemaal indruk. in mijn geval kan ik dan veel beter doseren.
Dit gelt overigens ook voor mijn gas 50% en koppeling 0% pedaal. Mijn stuur staat op 25% waardoor je veel relaxter stuurt
Ruben Laenens
26 juli 2009, 17:46
Iemand misschien set up tips voor in de regen?
LUDO-B
26 juli 2009, 18:27
Iemand misschien set up tips voor in de regen?
Regenbanden werkt redelijk goed!:p
Roy Visser
26 juli 2009, 21:36
Zachte auto werkt ook goed, rideheight omhoog, arbs omlaag :)
Robert Saalmink
11 augustus 2009, 10:20
Ik heb gister met de FPL gereden op Melbourne. De auto lag -met een setup van Gerben- erg lekker in de kwalificatie. Voor de race heb ik er toen enkel fuel bij gedaan en de brake duct van 1 naar 2 gezet om de remmen een langere levensduur te geven.
In de race echter had ik ten eerste snel last van een blokkerende achterkant, veel meer dan in de kwalificatie met dezelfde setup. Brake balance naar de front verschuiven verhielp het probleem enigszins maar niet geheel naar wens. Komt dit door de fuel load? En hoe kan ik dit goed opheffen?
Ten tweede de tractie. In de kwalificatie met weinig fuel kon ik behoorlijk gooien en smijten met de auto, en beheerst edoch doortastend het gaspedaal bedienen zonder veel problemen ;) in de race echter, had ik duidelijk veel minder tractie. Dit kwam ten dele doordat de auto wat overstuurder was (door de fuel denk ik) maar vervelend wordt het op het moment dat ik het niet kan voelen. Ik vind verlies van tractie tot daar aan toe, maar het kwam echt elke keer geheel plotseling en dan was er meteen geen houden meer aan. Hoe maak ik dat gedrag voorspelbaarder?
Indien gewenst kan ik vanavond de gebruikte setup wel even posten, mits Gerben dat goed vindt.
Tjerk Korving
11 augustus 2009, 11:14
Standaard werkwijze bij setups van Gerben is bij mij vaak de versnellingsverhouding een tikje omlaag gooien. Dat heb ik op Melbourne gedaan met de 2e t/m 6e versnelling omdat het naar mijn zin te weinig trok en dat ging daarna lekkerder. Zit 'm vooral in verschil van rijstijl denk ik. Gerben kan beter omgaan met onderstuur en wat hogere versnellingsverhoudingen.
Blokkerende achterkant heb ik niet echt last van gehad. Ik heb wel de rembalans een tikje naar voren gezet én de rijhoogte achter zo'n centimeter omlaag gegooid. De brake ducts heb ik gewoon laten staan op 1 omdat ik vond dat ze 29 ronden gewoon maar moesten halen. :D
Maar in de basis vond ik de setup wel wat lastig aan de achterkant.
Gerben vd Broek
11 augustus 2009, 14:07
setup staat online, test 4. Dus leef je uit. Wil daar zelf ook wel van leren namelijk.
Tjerk Korving
11 augustus 2009, 16:07
Heb zelf nummer 3 gebruikt van jou Gerben, vond nummer 4 te zenuwachtig van achteren. Geen idee waar precies het verschil zat tussen die twee setups maar het was wel duidelijk merkbaar.
Gerben vd Broek
11 augustus 2009, 19:52
Geloof dat ik de vering wat veranderd had, was voor mij net iets meer stabiel bij het raken van kurbs.
John
11 augustus 2009, 20:56
Ik heb gister met de FPL gereden op Melbourne. De auto lag -met een setup van Gerben- erg lekker in de kwalificatie. Voor de race heb ik er toen enkel fuel bij gedaan en de brake duct van 1 naar 2 gezet om de remmen een langere levensduur te geven.
In de race echter had ik ten eerste snel last van een blokkerende achterkant, veel meer dan in de kwalificatie met dezelfde setup. Brake balance naar de front verschuiven verhielp het probleem enigszins maar niet geheel naar wens. Komt dit door de fuel load? En hoe kan ik dit goed opheffen?
Ten tweede de tractie. In de kwalificatie met weinig fuel kon ik behoorlijk gooien en smijten met de auto, en beheerst edoch doortastend het gaspedaal bedienen zonder veel problemen ;) in de race echter, had ik duidelijk veel minder tractie. Dit kwam ten dele doordat de auto wat overstuurder was (door de fuel denk ik) maar vervelend wordt het op het moment dat ik het niet kan voelen. Ik vind verlies van tractie tot daar aan toe, maar het kwam echt elke keer geheel plotseling en dan was er meteen geen houden meer aan. Hoe maak ik dat gedrag voorspelbaarder?
Indien gewenst kan ik vanavond de gebruikte setup wel even posten, mits Gerben dat goed vindt.
Dit doet een vraag bij mij opkomen. Waar zit de benzinetank bij een F3000 eigenlijk?
Ik begin bij het maken van een setup altijd met een volle tank en dat is ergens tussen de 70 en de 100 liter. Als de auto dan lekker aanvoelt en de rondetijden worden (voor mij :D ) acceptabel dan ga ik de tank leeg rijden om te kijken hoe de auto zich gedraagt met een halfvolle of bijna lege tank en dat in combinatie met slechter wordende banden. Soms moet ik de setup dan nog iets aanpassen om een compromis te bereiken. Persoonlijk vind ik dit prettiger werken. En als laatste maak ik pas een qualificatie setup.
Ps: De update voor XD is net uit.
http://www.vitumo.de/
tinyriconen
11 september 2009, 18:18
Zou iemand mij misschien wat tips kunnen geven waar ik op moet letten bij het afstellen van de versnellingen? Het is lastig om dit, zonder ervaring, op gevoel te doen. Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat de eerste versnelling aangepast moet worden op de langzaamste bocht van het circuit (dat je daar op een mooi hoog toerental zit??) en de zesde op het langste rechte stuk (dat je niet te vroeg stopt met accelereren??). Dat valt nog enigszinds te doen, maar de versnellingen er tussenin. Waar moet je dan op letten? Voor de duidelijkheid, ik rijd enkel in de F3000's. (mocht het uitmaken)
Roy Visser
11 september 2009, 18:41
Het beste is om te kijken welke bochten het het belangrijkst is dat je er uit komt met zoveel mogelijk koppel en power. Denk aan bochten die je in 2/3 neemt met een lang recht stuk erachter. Bochten waar exit speed dus het belangrijkst is. Kijk een paar rondjes met de versnellingen netjes gerangschikt tussen 1 en 6 (mooie oplopende zaag rand). En dan merk je in die rondjes gauw genoeg of een versnelling er net naast zit (dat je niet precies weet in welke versnelling de bocht nou lekker gaat, te hoog voor 3 en te laag voor 4 bijvoorbeeld).
standaard word de afstand tussen de versnelling naar mate je hoger komt, dichter bij elkaar vanwege dat je voor topsnelheid eigenlijk meer PK nodig heb (meeste autos hoog in toeren) dan Koppel, wat je weer gebruikt bij het wegtrekken uit langzame laag toerige bochten.
Probeer een goede afweging te maken tussen welke bocht je in welke versnelling wilt nemen, en aan de hand daarvan de versnellingen in te delen. 2/3/4 zijn vrijwel altijd de belangrijkste, als je die goed heb dan kun je de rest daar naar rangschikken. 1e versnelling gebruik ik persoonlijk pas echt als de nood hoog is, in extreem langzame bochten. Op de meeste circuits gebruik ik altijd de 2 in de langzaamste bochten, puur omdat de auto dan meer in balans is en makkelijker te beheersen wanneer je op het gas gaat. Voor kwalificatie wil ik de 2 dan nog wel eens wat langer zetten, en de 1 ook, zodat ik in die bochten de 1 gebruik aangezien dat wel sneller is, maar ook een stuk listiger.
hopelijk kom je er een beetje uit :) Voor de Nurburgring zou ik 2 als laagste versnelling aanhouden, de bocht na het rechte stuk is zo hobbelig dat je al heel gauw tractie verliest in z'n 1.
Peter
30 oktober 2009, 13:44
Heren, een probleempje waar ik niet uitkom met een setup.
Gaat om de Corvette C6R in GTR Evo, maar ik heb dit probleem vaker gehad in andere sims/wagens
Wanneer ik rem voor een bocht is de auto perfect in balans, maar zodra ik de remdruk laat afnemen gaat mn achterkant zwabberen...
Een aantal oplossingen die ik zelf kon bedenken zijn niet de meest gewenste of werken niet.. ik dacht eerst dat het aan de rembalans zou liggen maar de achterwielen blokkeren niet, remmen zelf gaat ook prima.
Ik he geprobeerd om de diff coast omhoog te gooien maar heeft weinig effect maar wel als gevolg dat ik mid-corner veel onderstuur heb en dat wil ik dus ook niet.
Het is ook niet zo dat ik op dat moment te veel toeren maak, ook wanneer ik pas terugschakel als ik de rem volledig heb losgelaten gaat de wagen glijden.
Het zou natuurlijk met mn rijstijl te maken kunnen hebben maar ik heb zelf echt geen idee waar het door komt... eerder remmen zou een goede oplossing kunnen zijn maar is niet de meest gewenste oplossing want dan gaan mn tijden ook mee omlaag :)
Iemand tips/ideen?
Mossel
30 oktober 2009, 15:49
klein beetje gas ;)
Peter
30 oktober 2009, 20:16
tussengas bedoel je? hebben deze wagens geen auto-blib? (meen dat ze dat zo noemen?)
Sander Hogendoorn
30 oktober 2009, 20:17
Hebben ze wel, maar het kan zeker geen kwaad om handmatig nog een beetje gas open te hebben :)
Peter
30 oktober 2009, 20:21
ok gaan we zekers proberen...
Roy Visser
30 oktober 2009, 21:51
geen tussengas dus he peter, gewoon ongeveer 10% je gas ingedrukt houden tijdens het remmen :)
Bram Van Der Stichelen
12 maart 2010, 22:06
Kick!
Aangezien de Volvo altijd al een slijtage monster is geweest, en het nu met de extra 25kg er niet beter mee zal worden, zou ik graag een paar tips hebben om de slijtage toch een beetje in toom te houden. Puur setupgewijs. Zeggen dat ik mijn rijstijl moet veranderen heb ik al genoeg gehoord :p En daar ben ik ook al serieus op gebeterd. Maar als ik zie dat ik op Brno nauwelijks banden vooraan over hou (net als jerry), dan biedt dat geen leuke perspectieven op de toekomst.
Zijn er zaken die ik kan veranderen voor de slijtage? Bandendruk, caster, camber,..? :)
Fabian de Jong
12 maart 2010, 22:34
Kick!
Aangezien de Volvo altijd al een slijtage monster is geweest, en het nu met de extra 25kg er niet beter mee zal worden, zou ik graag een paar tips hebben om de slijtage toch een beetje in toom te houden. Puur setupgewijs. Zeggen dat ik mijn rijstijl moet veranderen heb ik al genoeg gehoord :p En daar ben ik ook al serieus op gebeterd. Maar als ik zie dat ik op Brno nauwelijks banden vooraan over hou (net als jerry), dan biedt dat geen leuke perspectieven op de toekomst.
Zijn er zaken die ik kan veranderen voor de slijtage? Bandendruk, caster, camber,..? :)
Je moet vooral zoeken in de hoek bandendruk, caster en je springs is mijn ervaring.
Wat ook een trucje is om snel te achter halen of je setting effect heeft is je slijtage percentage te verhogen bij het trainen.
Roy Visser
13 maart 2010, 01:59
RaceOn is mijn ervaring dat Camber, Caster, Temperatuur het meeste invloed hebben
hoge temperatuur merk je het meeste van als je daar wat op vind ;)
Bram Van Der Stichelen
13 maart 2010, 16:58
Lees nu al 2x dat caster en camber vooral een invloed speelt, maar heb wel nergens gelezen hoe ik het nu moet aanpassen. :p Verhogen of verlagen?
Bramzel
13 maart 2010, 17:00
Lees nu al 2x dat caster en camber vooral een invloed speelt, maar heb wel nergens gelezen hoe ik het nu moet aanpassen. :p Verhogen of verlagen?
Hangt van de situatie en het circuit af lijkt me?
Roy Visser
13 maart 2010, 17:18
Verlagen :)
Bram Van Der Stichelen
13 maart 2010, 17:26
Verlagen :)
Camber staat altijd negatief. IK neem als je zegt dat ik het moet verlagen dat je het bijvoorbeeld van -4.0 naar -4.5 bijvoorbeeld zet? Wordt soms verwarrend met die negatieve waarden. :p
Roy Visser
13 maart 2010, 17:27
Camber staat altijd negatief. IK neem als je zegt dat ik het moet verlagen dat je het bijvoorbeeld van -4.0 naar -4.5 bijvoorbeeld zet? Wordt soms verwarrend met die negatieve waarden. :p
nee nee, minder negatief :) In Q rijd ik altijd veel hogere waardes als in R, scheelt heel veel met slijtage
Bram Van Der Stichelen
13 maart 2010, 17:29
nee nee, minder negatief :) In Q rijd ik altijd veel hogere waardes als in R, scheelt heel veel met slijtage
AH ok :) Zal ik bij het testen van Falkenberg wat mee spelen. Als ik de slijtage van die C30 wat in bedwang krijg is dat al heel wat. Daar heb ik toch heel veel tijd mee verloren donderdag in de race. (al hielpen de glijpartijen na tikjes ook al niet).
En wat voor invloed heeft dat dan op het rijgedrag?
Roy Visser
13 maart 2010, 17:36
En wat voor invloed heeft dat dan op het rijgedrag?
Minder snel bochtenwerk
Bram Van Der Stichelen
13 maart 2010, 18:16
Als ik er dan de racedepartment setupguide bijhaal, en naar camber ga kijken, lees ik onder andere dit:
For qualify-setups when you only have to drive 2-4 laps, the front camber can be increased to give more grip in the corners. The tires won't last many laps, but you are only qualifying; who cares.
Camber increasen haalt men hier aan, maar is dat hier dan ook meer naar de 0 toe veranderen, of verder in het negatieve gaan?
Kim Van Der Stichelen
13 maart 2010, 18:26
Als ik er dan de racedepartment setupguide bijhaal, en naar camber ga kijken, lees ik onder andere dit:
Camber increasen haalt men hier aan, maar is dat hier dan ook meer naar de 0 toe veranderen, of verder in het negatieve gaan?
Denk even na :) Een band staat op -3° camber en die wil je nog schuiner (increase camber) zetten. Wat neem je dan, -4° of -2°
Sander Hogendoorn
13 maart 2010, 19:19
Wat betreft caster, verlagen in dit geval. Als je het omhoog gooit stuurt de achterkant makkelijker in (dus eerder kans op overstuur), beetje hetzelfde effect als meer ARB aan de achterkant.
Camber kun je gerust wat lager zetten (dus van -3,5 o.i.d. in de default setup naar -2,5 bv.) In laptime zal iets niet veel schelen maar in de race zou je dat in principe terug moeten winnen door de lagere slijtage.
Roy Visser
13 maart 2010, 20:17
Nou vraag je aan mij hoe het zit, en dan ga je er alsnog een guide op na lezen en kom je tot een verkeerde conclusie ;)
Camber increase = hogere camber dus van -2 naar -4: sneller lappen
Camber decrease = lagere camber dus van -4 naar -2: minder slijtage
don't doubt me ;)
Tjello
22 maart 2010, 21:58
Wellicht een rare vraag maar ik vraag me af of ik (in de ZAC) en we (in de DRES) wel het maximale uit onze auto halen...
Bij ZAC staat bij mij maximale toeren op 8300 omdat bij 8250 toeren het maximale vermogen ligt, die 8250 toeren is dus het ideale schakelmoment, toch ?
Bij DRES weet ik het even niet omdat daar geen specs bij de auto staan maar we hadden deze 2 tikjes lager dan het maximum gezet (8400 dacht ik). Na 3,5 uur rijden was de motor van 100 naar 98 teruggelopen.
Wat ik dus niet helemaal snap is dat de motor geen slijtage vertoond, rij ik dan zo anders dan de rest ? Ik lees ook in de ZAC regelmatig dat mensen problemen hebben met de levensduur van de motor, en dan praten we over 1,5 uur rijden...
Enige wat ik me kan bedenken is het terugschakelen, ik rem niet veel op de motor (ik jaag em bij terugschakelen niet tot in de toerenbegrenzer :))...
Iemand die wat licht kan scheppen in deze donkere kwestie ;)
Kim Van Der Stichelen
22 maart 2010, 22:00
Wellicht een rare vraag maar ik vraag me af of ik (in de ZAC) en we (in de DRES) wel het maximale uit onze auto halen...
Bij ZAC staat bij mij maximale toeren op 8300 omdat bij 8250 toeren het maximale vermogen ligt, die 8250 toeren is dus het ideale schakelmoment, toch ?
Bij DRES weet ik het even niet omdat daar geen specs bij de auto staan maar we hadden deze 2 tikjes lager dan het maximum gezet (8400 dacht ik). Na 3,5 uur rijden was de motor van 100 naar 98 teruggelopen.
Wat ik dus niet helemaal snap is dat de motor geen slijtage vertoond, rij ik dan zo anders dan de rest ? Ik lees ook in de ZAC regelmatig dat mensen problemen hebben met de levensduur van de motor, en dan praten we over 1,5 uur rijden...
Enige wat ik me kan bedenken is het terugschakelen, ik rem niet veel op de motor (ik jaag em bij terugschakelen niet tot in de toerenbegrenzer :))...
Iemand die wat licht kan scheppen in deze donkere kwestie ;)
Ik heb met de 908 de engine duct op 1 staan en max rpm. Race gestart met 100% health & gefinished met 99%
De motoren zijn gebouw voor endurance hé... ;)
Robert Saalmink
22 maart 2010, 22:03
Op 1 zelfs :)
Tjerk Korving
22 maart 2010, 22:11
Het ideale schakelmoment ligt naar mijn idee niet vrijwel aan het einde van je toeren grens. Ik heb het meermaals in de gaten zitten te houden maar net wat eerder schakelen levert je vaak een grotere snelheid toename op dan zo lang mogelijk wachten met schakelen. Het koppel zakt uiteindelijk weer af na een bepaald aantal toeren voor zover ik weet.
Bij de DRES wagens blijft de motor inderdaad heel netjes intact en heb ik nog nooit een snel teruglopende motor gehad. Met de F3000 wagens heb ik er ook geen enkel last mee overigens maar de motoren in de wagens van de ZAC zijn op de een of andere manier een stuk gevoeliger.
Ik heb al een plof gehad tijdens een race en meermaals de motor moeten sparen om de race uit te kunnen rijden terwijl ik ook echt niet raar schakel. Wat ik de laatste ZAC races heb gedaan is de toeren 100 onder het maximum houden en dat werkt perfect. Er is nog steeds een terugloop maar zeker de helft minder.
Overigens wisselt het aantal toeren wel per wagen in de ZAC. De Vertigo van de CUP300 komt tot 7100 toeren maximaal.
Maar waar het euvel ligt bij de motoren in de ZAC wagens, ik heb geen idee. Kennelijk vinden ze het maximale aantal toeren gewoon niet leuk gedurende 1,5 uur.
Tjello
22 maart 2010, 22:20
Tjerk, bedoel jij maximale aantal toeren wat je in EVO kan instellen ? Of het toerental wat ik aangeef (dus bij maximale vermogen volgens opgave motor).
Als de vertigo bij 7000 of 7100 toeren het maximale vermogen levert heeft het geen zin om door te gaan tot 7200 toeren (sterker nog, het vermogen neemt af zoals je zelf aangeeft).
Robert Saalmink
22 maart 2010, 22:30
Het juiste toerental hangt ervan af, bij de Pesca Judd was er een bepaald punt in de 5e versnelling dat de acceleratie er wel uit was terwijl er nog toeren over waren. Dan schakelde je gewoon wat eerder op naar 6 en was de acceleratie weer prima. Dat soort dingen leer je gaandeweg.
Tjerk Korving
22 maart 2010, 22:50
Tjerk, bedoel jij maximale aantal toeren wat je in EVO kan instellen ? Of het toerental wat ik aangeef (dus bij maximale vermogen volgens opgave motor).
Als de vertigo bij 7000 of 7100 toeren het maximale vermogen levert heeft het geen zin om door te gaan tot 7200 toeren (sterker nog, het vermogen neemt af zoals je zelf aangeeft).
De Vertigo kan maximaal op 7100 toeren draaien, meer is er niet in te stellen. Maar zoals gezegd loopt de engine health dan behoorlijk sterk terug terwijl dit op 7000 toeren een stuk minder is.
Meestal schakel ik zo'n beetje op rond de 6500-6800 toeren, net hoe het uitkomt met bijvoorbeeld de bochten.
Tjello
23 maart 2010, 20:31
Dan komt meteen de volgende vraag, autoclutch aan of uit ?
als ik doe shortshiften met autoclutch uit dan jaag ik em eigenlijk nog in de toeren en werkt dit meestal averechts... (ja ik kan gas loslaten maar ben benieuwd wat anderen doen)
Kim Van Der Stichelen
23 maart 2010, 20:37
Ik denk dat iedereen hier wel met autoclutch rijd :)
Tjello
23 maart 2010, 20:40
Ik denk dat iedereen hier wel met autoclutch rijd :)
Hier doen ze toch aan simracen he :lol:
Ralffoxx
24 maart 2010, 04:08
Ik rij dus niet met Auto Clutch maar goed moet wel op me bak letten daardoor.
Zoals bij de Zac merk ik dat bv Jaap rustig met duct 3 een race uit kan rijden waar ik hem dan gewoon 10 rondjes voor het end op blaas. Maar moet wel zeggen dat ik zelf met clutch uit 2 tiende +/- harder ga.... Misschien gewoon gewenning :S
JossNL
24 maart 2010, 13:59
Ik rij dus niet met Auto Clutch maar goed moet wel op me bak letten daardoor.
Zoals bij de Zac merk ik dat bv Jaap rustig met duct 3 een race uit kan rijden waar ik hem dan gewoon 10 rondjes voor het end op blaas. Maar moet wel zeggen dat ik zelf met clutch uit 2 tiende +/- harder ga.... Misschien gewoon gewenning :S
In de ZAC is vooral het startpercentage van je motor van belang. In een eerdere discussie werd beweerd dat dit niet uitmaakt, dat het een visuele bug zou zijn, maar dat is pertinent onjuist.
Als je met 33% motor begint in de ZAC heb je gewoon een probleem, want je verliest bijna zeker 30% (in de BMW dan) met normaal rijden. Is natuurlijk niet helemaal eerlijk als de een op 100% begint, de ander op 58% en weer een ander op 30%.
Jeroen Ursem
24 maart 2010, 14:01
Paulpeter en Steven starten in de DRTCC standaard met 10% volgens mij
Michael Storm
24 maart 2010, 18:22
Dat de motor niet 100% aangeeft bij de start, is waarschijnlijk wel een bug in XD.
Sinds ik RealTimeTelemetry gebruik ( 2e monitor voor nodig ) staat er constant 100% engine health bij de start.
Tjerk Korving
24 maart 2010, 18:34
Dat de motor niet 100% aangeeft bij de start, is waarschijnlijk wel een bug in XD.
Sinds ik RealTimeTelemetry gebruik ( 2e monitor voor nodig ) staat er constant 100% engine health bij de start.
Maar de motor die afloopt en op 0% beland gaat wel echt kapot. Dat heb ik ondervonden op Imola dit seizoen met de ZAC. Daar begon de race met een motor met tegen de 60% engine health.
Als de engine health terugloopt gaat het ook niet verhoudingsgewijs langzamer als je met een laag percentage start voor mijn gevoel dus je krijg niet altijd een even goede motor mee. Dat is dus wel jammer. Ik vraag me af of dat bij alle wagens zo is. Ik kan me eigenlijk niet voor de geest halen of de F3000's ook zo wisselvallig zijn qua engine health.
Sander VDP
24 maart 2010, 18:44
Als je met 33% motor begint in de ZAC heb je gewoon een probleem, want je verliest bijna zeker 30% (in de BMW dan) met normaal rijden. Is natuurlijk niet helemaal eerlijk als de een op 100% begint, de ander op 58% en weer een ander op 30%.
Idd, bij Racingleague GT cup met Corvette C6-R eens op 52% engine health vertrokken en motor opgeblazen, nu start ik pas als het 100% is !
Heb ook al ondervonden dat de GT's enorm zakken in engine health, de DRES wagens daarintegen bijna niks ongeloofelijk :thumbup:
Tjerk Korving
24 maart 2010, 18:54
Idd, bij Racingleague GT cup met Corvette C6-R eens op 52% engine health vertrokken en motor opgeblazen, nu start ik pas als het 100% is !
In GTR2 heb je de mogelijkheid nog terug te gaan vanaf de grid maar in Race 07 heb je dat niet. Dus dan zal je het moeten doen met wat je krijgt.
Manuel
24 maart 2010, 21:21
Vraag inzake de XD, heb deze wat aangepast qua positie op het scherm, en ik heb het aantal zichtbare rijders in de lijst aangepast naar de volle 25 deelnemers.
Nu komt het net niet lekker uit, en moet de trackpositiescherm nog iets omhoog.
Waar kan ik deze waardes vinden om aan te passen?
Tjerk Korving
24 maart 2010, 21:31
Een aantal dingen die je op je scherm kan krijgen zijn niet gerelateerd aan de xd tool dus hou in de gaten dat je sommige dingen niet kunt aanpassen.
Wat bedoel je precies het het trackpositiescherm?
Manuel
24 maart 2010, 21:42
wat je kan aan en uit zetten, die bolletjes wat je ziet
efe simpel gezegd
Gerben vd Broek
24 maart 2010, 21:47
Die bolletjes zijn functie van het spel zelf, dus die zul je waarschijnlijk niet kunnen aanpassen. Iig niet via XD.
Tjerk Korving
24 maart 2010, 21:54
Je bedoeld dus de track map neem ik aan, waar je je eigen positie op de baan en van de anderen kunt zien. Dat is onderdeel van het spel zelf en niet van de xd tool.
Manuel
24 maart 2010, 22:17
Ok,duidelijk. Bedankt i.i.g.
Manuel
26 maart 2010, 11:30
Volgend geval: hoe krijg ik de steenslag weg ?
Gisteren in race 2 DRTCC behoorlijke last van mijn gezichtsveld gehad, doordat dit net op een vervelende plaats zat. Die zwarte strepen/rubber heb ik al niet meer.
Darthwillie
26 maart 2010, 12:06
kun je een knop voor toewijzen toch? die in single seaters de tear of er vanaf haalt? Ruitenwissers meen ik?
Bram Van Der Stichelen
26 maart 2010, 12:13
Gisteren in race 2 DRTCC behoorlijke last van mijn gezichtsveld gehad, doordat dit net op een vervelende plaats zat. Die zwarte strepen/rubber heb ik al niet meer.
Gewoon ruitenwissers gebruiken om het vuil van je scherm af te halen :)
Gisteren even Roy zijn camber tips gebruikt in de race, en het was toch wel gevoelig beter :) Kreeg pas in de voorlaatste ronde de tires worn message. Op Brno zou dat in de laatste ronde geweest zijn. IK heb er ook wel wat extra op gelet, maar ik zag toch dat het trager de hoogte inging, zeker als ik op TS hoorde wat iedereen zijn waarden waren, die vaak hoger dan mij lagen.
Manuel
26 maart 2010, 12:30
Nee mannen, de ruitenwissers haalt de steenslag niet weg.
Ik wil gewoon geen zooi meer op de ruiten, geen rubber, geen olie, geen vliegen, geen steenslag.
Martijn Brouwer
26 maart 2010, 12:30
steenslag krijg je niet weg,kan soms best vervelend zijn als die net in je gezichtsveld zit.je krijgt altijd wel 2 of 3 per race ergens op je raam.heel mss maar dat weet ik niet zeker kan je in je plr file window build dirt up uitzetten maar ik weet niet of dat ook voor steenslag is.
Niels Draijer
26 maart 2010, 14:26
Nee mannen, de ruitenwissers haalt de steenslag niet weg.
Ik wil gewoon geen zooi meer op de ruiten, geen rubber, geen olie, geen vliegen, geen steenslag.
Bumpercam gebruiken:D
Bram Van Der Stichelen
26 maart 2010, 14:31
Bumpercam gebruiken:D
Gebruik ik ook altijd :)
Manuel
26 maart 2010, 14:33
Geen optie voor mij die bumpercam.
Bram Kocken
26 maart 2010, 14:46
Hoodcam?
Manuel
26 maart 2010, 14:50
Nee, gewoon cockpitview zoals het hoort.
Nu weet ik dat steenslag, vliegjes en rubber op het raam er ook bijhoort, maar ik heb het liever niet.
Robert Saalmink
26 maart 2010, 14:53
Dat zijn van die eeuwige discussies he :) net als de sunglare van de ondergaande zon in GTR2. Ik vind het enorm gaaf, maar anderen ergeren zich eraan.
Manuel
26 maart 2010, 14:56
Is dus niets aan te doen aan de steenslag, dat is dus de eindconclusie.
Of natuurlijk harder gaan rijden dat ik altijd vooraan rijd, maar dat zie ik niet gebeuren.
Bram Van Der Stichelen
26 maart 2010, 15:33
Nee, gewoon cockpitview zoals het hoort.
Nu weet ik dat steenslag, vliegjes en rubber op het raam er ook bijhoort, maar ik heb het liever niet.
Er zijn er nogal die zo'n 2e stuurtje nogal overbodig vinden, en daar hebben ze wel gelijk in. Ik zie mijn eigen stuurtje, meer moet ik niet hebben. Heb geen nood aan zo'n virtueel stuurtje dat meedraait. Ik vind het ook gewoon aangenamer rijden op de bumper cam, en soms ook praktischer.
Manuel
26 maart 2010, 15:38
In de cockpitview heb ik zo wie zo het visueel stuur uitgezet.
El Maestro
26 maart 2010, 17:33
Kreeg pas in de voorlaatste ronde de tires worn message.
Serieus? Ik kreeg hem in ronde 21 geloof ik. Linksvoor bleef uiteindelijk 23% over:blink:
Michael VanDijck
26 maart 2010, 17:41
De eerste keer dat ik GTR2 opzette en die zon zag .... Fantastisch knap !!!!
Heb het na verloop van tijd wel uitgezet, stoorde net iets teveel.
Bram Van Der Stichelen
26 maart 2010, 17:43
Serieus? Ik kreeg hem in ronde 21 geloof ik. Linksvoor bleef uiteindelijk 23% over:blink:
Op Brno was het echt erg, maar op Falkenberg heb ik er expres wat op gelet. Ok, het had als resultaat dat ik de mannen voor me niet kon bijhouden, en de mannen achter me wat achterhield, maar dat boeide me niet. Op het eind van de wedstrijd had ik denk ik nog zo'n 50% over linksvoor, waar ik goed mee kon leven. Bied perspectieven voor volgende races.
Zou toch graag een mooie balans willen vinden tussen snelheid en veiligheid voor de banden. Voorlopig moet ik mijn tempo nog iets teveel verminderen. Had ik gewoon voluit gevlamd in race 2 had ik zeker met Mark kunnen strijden voor die 2e plek, maar ik ben bang dat mijn banden niet akkoord zullen gaan dan.
Niels Draijer
27 maart 2010, 18:05
Wow Jerry, dan zit er echt iets goed mis met je rijstijl en/of afstelling. Ter indicatie, in de 1e race kreeg ik geen eens de 'worn' melding en bij race 2 waarbij ik iets meer verwikkeld was in gevechten pas in ronde 30 geloof ik.
Ik let altijd erg sterk op mijn slijtage hetgeen me aan het begin van de race misschien wel (te) langzaam maakt. De balans met de Honda tussen slijtage en rijstijl moet ik nog even zoeken maar ik zit aardig op de goede weg.
Denk echt aan je cambersettings en let vooral op de temperatuur van je banden tijdens het fixen van je setup. Maargoed, dat hoef ik jou natuurlijk niet meer te vertellen als doorgewinterde DRTCC'er alias Filmmaker ;)
El Maestro
28 maart 2010, 00:42
Ja ik snap er ook niets van.
Ik had eind vorig seizoen die Volvo helemaal door wat ook wel te zien is aan de resultaten, maar dit seizoen voelt ie gewoon totaal anders! Wordt er gek van...
Het is ook niet zo dat ik ineens niet meer kan rijden ofzo, in de ZAC gaat het fantastisch. Het ligt echt aan de C30:huh1:
Nu trouwens bezig met Zhuhai video... dat waren nog eens tijden! :p
Roy Visser
28 maart 2010, 00:53
Ja ik snap er ook niets van.
Ik had eind vorig seizoen die Volvo helemaal door wat ook wel te zien is aan de resultaten, maar dit seizoen voelt ie gewoon totaal anders! Wordt er gek van...
Het is ook niet zo dat ik ineens niet meer kan rijden ofzo, in de ZAC gaat het fantastisch. Het ligt echt aan de C30:huh1:
Nu trouwens bezig met Zhuhai video... dat waren nog eens tijden! :p
het kan juist ook komen doordat het in de ZAC zo goed gaat, niet iedereen kan zijn rijstijl vlotjes aanpassen voor een andere drivetrain. Dingen die je nu leert in de ZAC pas je misschien onderbewust toe op het rijden in de DRTCC.
Tjerk Korving
28 maart 2010, 11:11
Verschillende wagens vergen ook wat andere benadering. Ik merk zelf heel goed dat ik in de ZAC m'n rijstijl aan moet passen ten opzichte van de Formule wagens doordat de banden minder kunnen hebben. Makkelijk vind ik het niet maar stukje bij beetje lukt het.
Ik heb het op Zhuhai met de Vertigo, ondanks de warmte, eindelijk zo ver dat de linker voorband redelijk mooi blijft maar tijdens een korte test met de G27 in plaats van de MOMO Force merkte ik alweer dat ik er zowat 10 graden extra in aan het jagen was. Rijstijl, gewenning aan het stuur en setup kan allemaal meespelen.
Maar wel weer een uitdaging en je leert constant bij. :D
Ruben Laenens
3 april 2010, 20:53
Ik heb met de Formula Masters een klein probleemje:
Ik heb net race on gekocht en de fm's is getest maar wat mij opvalt is dat ik bij het insturen snel mijn achterkant verlies, wat ik bij de f3000 ofzo niet heb. Heeft iemand set up tips om dit te veranderen, ik hoop dat mn probleem wat duidelijk is
El Maestro
3 april 2010, 21:21
Nogal vanzelfsprekend, maar heb je al geprobeerd met wat meer achtervleugel te rijden?
Tjerk Korving
3 april 2010, 21:50
Ik draaide gisteren wat rondjes op Bahrein met de FM en ik zag onze huis alien Storm in de 1:53-ers rijden terwijl ik net aan 1:59 deed. IJverig de vleugels vanaf de standaard 13/13 omlaag aan het gooien gegaan en na wat rondjes kwam ik op 1:57 terecht met 10/8 vleugel. Toen toch maar eens gevraagd waar hij mee reed en jawel, gewoon de standaard 13/13. Na zelf weer terug te zijn gegaan naar 13/13 ging ik zowaar nog wat sneller ook.
Moraal van het verhaal, zoals Jerry dus al aangeeft meer vleugel. :D
rinussie
3 april 2010, 22:12
Nogal vanzelfsprekend, maar heb je al geprobeerd met wat meer achtervleugel te rijden?
Of minder voorvleugel :lol: zodat de wagen minder scherp instuurt. Kan ook nog dat de lock te hoog staat waardoor je teveel wiel uitslag hebt of je stuur staat te gevoelig. Je rembalans iets naar voren zetten en eerder los laten.
Wat mij opvalt bij, veel mensen, en veel online setups, is dat met onder of overstuur oplost met meer of minder vleugel voor en achter. Dit is de snelle manier maar dit gaat meestal ten koste van de mechanische grip dus mijn tip is:
Probeer dit euvel eens op te lossen met de dempers door gebruik te maken van het onderstaande schema bijvoorbeeld. Hiermee pas je de bodyrol van het het chassis aan en de snelheid waarmee de dempers in of uit schuiven. waardoor het gewicht van de auto sneller of minder snel verplaats word van links naar recht en van voor naar achter.
http://www.simracing.nl/uploads/Rinussie/wegligging_setup.png
Daniël
3 april 2010, 22:23
Dergelijke schema's doen me altijd denken aan het Grandprix 3-boekje. Ik ben niet bepaald een set-upexpert (ik ben meer van het type "kies wat en gooooaaan!:innocent:), maar als ik wat verander, houd ik altijd dat boek er nog steeds bij. :) Blijft supergaaf dat GP3-setje, jammer dat ik de doos heb weggegooid. :huh1:
rinussie
3 april 2010, 22:25
Dergelijke schema's doen me altijd denken aan het Grandprix 3-boekje.
:thumbup:;)
Michael Storm
3 april 2010, 23:28
Ik draaide gisteren wat rondjes op Bahrein met de FM en ik zag onze huis alien Storm in de 1:53-ers rijden terwijl ik net aan 1:59 deed.
Zojuist bijna een 51er :blushing:
Fabian de Jong
3 april 2010, 23:38
Ik ben nu aan het trainen op Monza in de regen en ik heb last van een onstabiele achterkant. Die glijd mij teveel vooral bij op het gas gaan, wilt die maar al te graag wegstappen. Ik heb een vermoeden dat de auto nog wat te star is, maar moet ik dit oplossen doormiddel van de Springs te verhogen staat nu bijv op 230 voor een 180 achter naar 280 voor en 200 achter (ik noem maar wat) of moet ik dit op een andere manier veranderen.
Peter
3 april 2010, 23:39
vandaag bij de F1 uitzending gehoord, je anti-roll-bars zachter zetten :)
Fabian de Jong
3 april 2010, 23:43
vandaag bij de F1 uitzending gehoord, je anti-roll-bars zachter zetten :)
Stel ik heb de anti-roll-bars op dit staan:
Voor: 120
Achter: 5
Waar zou ik het dan op moeten zetten?
Sander Hogendoorn
3 april 2010, 23:45
Ik ben nu aan het trainen op Monza in de regen en ik heb last van een onstabiele achterkant. Die glijd mij teveel vooral bij op het gas gaan, wilt die maar al te graag wegstappen. Ik heb een vermoeden dat de auto nog wat te star is, maar moet ik dit oplossen doormiddel van de Springs te verhogen staat nu bijv op 230 voor een 180 achter naar 280 voor en 200 achter (ik noem maar wat) of moet ik dit op een andere manier veranderen.
Diff Lock op ~10% en Front ARB lager (~85) zou al wat moeten helpen :)
Fabian de Jong
3 april 2010, 23:55
Diff Lock op ~10% en Front ARB lager (~85) zou al wat moeten helpen :)
Hmm ik had nou juist mijn Diff Lock van 10% verhoogt naar 80% om stabieler op het gas te kunnen en dit hield wel, maar ik zal het eens proberen.
Sander Hogendoorn
4 april 2010, 00:05
80%? Ik vind 60% al veel te veel, hoe lager hoe beter ik op m'n gas kan gaan.
Fabian de Jong
4 april 2010, 00:21
80%? Ik vind 60% al veel te veel, hoe lager hoe beter ik op m'n gas kan gaan.
Mja dat heb ik dus normaal ook, meestal rij ik met een Diff Lock rond tussen de 10 en 30%, maar ik had ergens gelezen dat het in de regen handig kon zijn om deze te verhogen.
Sander Hogendoorn
4 april 2010, 00:25
Ah ok, vergeet dan maar die eerste tip ;)
Zelf nog nooit geprobeerd, een hoge lock in de regen.
Michael Storm
4 april 2010, 00:35
Hier leek een hogere diff lock ook beter te werken in de regen.
Tim Meuris
12 april 2010, 04:00
wow,
al veel goeie tips gelezen hier die ik morgen meteen ga toepassen!
het nederlands helpt natuurlijk wel geweldig om alles een beetje beter te begrijpen.
leuk dat de vragen zo specifiek geformuleerd worden ook, alsook de antwoorden.
Hier ga ik nog veel leren denk ik... :thumbup:
Fabian de Jong
12 april 2010, 04:23
wow,
al veel goeie tips gelezen hier die ik morgen meteen ga toepassen!
het nederlands helpt natuurlijk wel geweldig om alles een beetje beter te begrijpen.
leuk dat de vragen zo specifiek geformuleerd worden ook, alsook de antwoorden.
Hier ga ik nog veel leren denk ik... :thumbup:
Hehe mooi :)
Moet jij niet naar bed :p
/me kijkt naar de klok ...shit half 4 :x
Tim Meuris
12 april 2010, 04:40
djeezes,
lost track of time
nighty nighty
:tooth:
Tim Meuris
15 april 2010, 00:22
Eerst en vooral bedankt voor de gouden tip hier in de thread om de bandenspanning op 190kpa te zetten.
Dit heeft me werkelijk tienden tot zelfs een seconde sneller gemaakt!
De voorwielen van de honda zitten rond de 95graden (binnenste v d band gemeten)
(wat een correcte temperatuur is; heb ik ook hier ergens gelezen)
doch de achterwielen hebben een temperatuur van rond de 65graden
Is dit goed?
De slijtage is normaal
wschlijk zal het wel liggen aan het feit dat het een fwd is
maar ik vraag het toch maar eens voor de zekerheid...
Niels Draijer
15 april 2010, 01:48
De achterwielen worden nooit zo warm als de voorwielen. Logisch ook omdat de voorwielen twee dingen doen. 1, Sturen 2, PK's op het asfalt leggen.
Een goede bandenspanning is erg belangrijk maar dat heb je zelf al ondervonden zie ik :)
Roy Visser
15 april 2010, 02:05
Eerst en vooral bedankt voor de gouden tip hier in de thread om de bandenspanning op 190kpa te zetten.
Dit heeft me werkelijk tienden tot zelfs een seconde sneller gemaakt!
Hmm, dat vind ik persoonlijk teveel tijd wat je door de bandenspanning wint. Wat voor tijd rijd je nu, en waar?
Fabian de Jong
15 april 2010, 02:11
Hmm, dat vind ik persoonlijk teveel tijd wat je door de bandenspanning wint. Wat voor tijd rijd je nu, en waar?
Ik denk persoonlijk ook niet dat die alleen maar door een betere bandenspanning zoveel wint, maar ook door meer baan kennis.
Tim Meuris
15 april 2010, 03:50
Wel ik ben idd niet helemaal objectief geweest.
Ik kende de baan al eerder maar t was lang geleden dat k er nog op gereden had (brno en valencia). De eerste keer dat k er terug opkwam was met de originele bandenspanning 170kpa.
Na tiental rondjes overgeschakeld naar 190kpa:
effect was meteen voelbaar maar het fingerspitzegefuhl zal ook wel hebben meegespeeld.
(de tijden zullen misschien in het niets vallen bij die van jullie
maar sneller ben ik nog niet gegaan in een touringcar:
brno 2.09.3 & valencia 1.42.2)
Ik moet wel zeggen dat ik me hoger qualificeer dan vroeger
(maar ook hier zal de extra oefening mee bij komen kijken)
desalniettemin is mijn snelheid verbeterd
en mijn bandenslijtage verminderd
dus: :thumbup:
and a big thank you!
Fabian de Jong
3 mei 2010, 16:49
Iemand hier die de setup file van MoTeC i2 Software heeft? De site van hun zelf werkt namelijk niet :(
Kim Van Der Stichelen
3 mei 2010, 16:54
Iemand hier die de setup file van MoTeC i2 Software heeft? De site van hun zelf werkt namelijk niet :(
Hier wel?
http://www.motec.com.au/filedownload.php/mi2_pro_1.05.0013.exe?docid=2409
Roy Visser
3 mei 2010, 16:55
over 5 minuutjes is die geupload :
MoTeC I2 Pro (http://www.sr-academy.nl/Setup_Stuff/MoTeC_I2_Pro.exe)
SR-Academy delivers! ;)
Fabian de Jong
3 mei 2010, 16:59
Hier wel?
http://www.motec.com.au/filedownload.php/mi2_pro_1.05.0013.exe?docid=2409
Nee dit werkt niet: Firefox kan de server op www.motec.com.au niet vinden.
over 5 minuutjes is die geupload :
MoTeC I2 Pro (http://www.sr-academy.nl/Setup_Stuff/MoTeC_I2_Pro.exe)
SR-Academy delivers! ;)
Thanks Roy :)
Update ik heb het geïnstalleerd alleen nu krijg ik alleen geen data na bijv een ronde gereden te hebben, dit zijn mijn settings in de plr file.
Data Acquisition Rate="10" // rates 1, 2 ,5, *10*, 20, 50, 100
Data Acquisition In Race="1"
Data Acquisition EXE="C:\Program Files\MoTeC\i2\1.0\MoTeC.exe"
Data Acquisition File="C:\Documents and Settings\Fabian\Mijn documenten\SimBin\RACE 07\USERDATA\\vehicledata.spt"
MoTeC LogFolder="C:\MoTeC\Logged Data"
MoTeC Minimum Time="20"
MoTeC Multiple Logs="1"
Ik heb getest wat er gebeurt als ik het spel als Administrator draai, maar dat maakt niks uit. Iemand een idee wat er fout is? Wat me wel opvalt is dat ik nergens de file: vehicledata.spt kan vinden.
Nee dit werkt niet: Firefox kan de server op www.motec.com.au niet vinden.
Thanks Roy :)
Update ik heb het geïnstalleerd alleen nu krijg ik alleen geen data na bijv een ronde gereden te hebben, dit zijn mijn settings in de plr file.
Data Acquisition Rate="10" // rates 1, 2 ,5, *10*, 20, 50, 100
Data Acquisition EXE="C:Program FilesMoTeCi21.0MoTeC.exe"
Data Acquisition File="C:Documents and SettingsFabianMijn documentenSimBinRACE 07USERDATAvehicledata.spt"
MoTeC LogFolder="C:MoTeCLogged Data"
MoTeC Minimum Time="20"
MoTeC Multiple Logs="1"
Ik heb getest wat er gebeurt als ik het spel als Administrator draai, maar dat maakt niks uit. Iemand een idee wat er fout is? Heb je ook die (rood + onderstreept) folder aangemaakt? Dit doet motec niet automatisch dacht ik.
Anders ergens een folder aanmaken en die locatie in Motec Logfolder ingegeven.
Wat me wel opvalt is dat ik nergens de file: vehicledata.spt kan vinden.
Die moet je volgensmij van Nogrip halen.
Stefan van Renselaar
4 mei 2010, 16:35
Bij mij staat die vehicledata.spt wel in mijn Install 1, maar niet in Install 2 (die eerste is er omdat ik die vanaf mijn oude PC heb gekopieerd en RACE wilde die niet gebruiken)..
Die vehicledata.spt moet in je SimBin/RACE07/UserData map staan.
Stefan van Renselaar
4 mei 2010, 21:46
Die vehicledata.spt moet in je SimBin/RACE07/UserData map staan.
Hij staat in C:\Documents and Settings\Stefan van Renselaar\Mijn documenten\SimBin\RACE 07 Install 2\USERDATA\\vehicledata.spt
Fabian de Jong
4 mei 2010, 22:50
Ik heb het werkend hoor :)
Wat was het nou? :detective:
Fabian de Jong
4 mei 2010, 23:04
Wat was het nou? :detective:
Geen idee :p
Captain Slow
9 mei 2010, 15:58
Misschien heeft dit niet helemaal te maken met setup werk, maar denk dat dit de beste topic ervoor is.
Tijdens het testen vanochtend drukte ik tijdens het remmen per ongeluk op de pitlimiter.
Zou de pitlimiter aangooien voor een remzone zorgen voor tijdwinst of is het onzin?:)
Roy Visser
9 mei 2010, 16:34
Misschien heeft dit niet helemaal te maken met setup werk, maar denk dat dit de beste topic ervoor is.
Tijdens het testen vanochtend drukte ik tijdens het remmen per ongeluk op de pitlimiter.
Zou de pitlimiter aangooien voor een remzone zorgen voor tijdwinst of is het onzin?:)
Waarom probeer je het dan niet direct ;) Dan kom je toch ook tot een antwoord?
Captain Slow
9 mei 2010, 16:56
Misschien overbelast dat de motor waardoor ik ipv 60 rondjes maar 20 rondjes kan rijden?;)
Dingen die ik zo 1-2-3 niet zie maar anderen misschien wel weten.
Roy Visser
9 mei 2010, 19:26
Misschien overbelast dat de motor waardoor ik ipv 60 rondjes maar 20 rondjes kan rijden?;)
Dingen die ik zo 1-2-3 niet zie maar anderen misschien wel weten.
Dat is een heel andere vraag als je oorspronkelijke vraag ;)
Sander Hogendoorn
9 mei 2010, 19:36
Ik weet wel bijna zeker dat het niet helpt, aangezien je met remmen al veel harder vertraagd dan een pitlimiter kan vertragen ;)
Yskonyn
26 mei 2010, 13:49
Ik ben een beetje in de war over MoTeC.
Ik heb het programma geinstalleerd en ik heb GTR2 en Race geconfigureerd om data te verzamelen.
Ik kan deze data ook prima opvragen in MoTeC, dus bij deze is geverifieerd dat MoTeC gewoon werkt en dat GTR2 en Race beiden goed ingesteld staan om data te geven.
Waar ik echter vast loop is in de Beginners Guide die aan het begin van deze draad is gelinkt.
In het download pakketje zitten twee config bestanden die je zou moeten kopieren naar de \MoTeC\Interpreter\Configurations\ map.
Die bestaat helemaal niet...
Geen probleem, dan maak ik hem zelf aan (er is namelijk wel een MoTeC map in de root van de harddisk waar de logged data in komt), maar dan krijg je instructie om deze twee bestandjes uit het pakketje in MoTeC te laden.
Ga naar 'File... / Interpreter Configurations... / Load...', nou ik heb denk ik een andere versie ofzo, of ik ben kippig, maar deze menu structuur zit helemaal niet (meer) in MoTeC?
Enige hulp zou fijn zijn!
Roy Visser
26 mei 2010, 14:03
Welke versie van Motec heb je?
en even uit een andere thread:
Is het inderdaad een aanwinst voor de beginnende racer?
MoTeC is absoluut GEEN aanwinst voor een beginnende racer. Alle tijd die jij nu steekt in het interpreteren van data kun je veel en veel beter steken in rijden. MoTeC helpt je pas als je de laatste tiende uit een setup wilt halen, tot die laatste tiende kun je prima uit de voeten met gewoon je gevoel van hoe de wagen stuurt.
Rijden, geen grafiekjes bekijken! :)
Yskonyn
26 mei 2010, 14:05
MoTeC 1.05.0013 heb ik geinstalleerd staan.
Ik snap heel goed dat het om de laatste tienden van tijden zijn die je er door analyse uit zou kunnen persen, maar ik vind het gewoon fascinerend om naar al die data te kijken en wellicht steek ik er spelenderwijs nog wat van op ook. ;)
Is die MoTeC versie de juiste?
Gerben
21 november 2010, 17:59
diff:
"
The Differential
Increasing the percentage of power locking will give you better traction when going in a straight line but tends to make the 'rear try to overtake the front' when accelerating whilst turning. If you have 100% locking, both rear wheels will recieve the same amount of torque when you accelerate which means that the outside wheel will be more likely to lose grip during cornering. Decreasing the power locking will cause more wheelspin in a straight line but you won't get as much power-oversteer because the lions share of the engine torque will be fed to the inside (unloaded) wheel causing it to spin. This doesn't always result in oversteer since it is the outside wheel that is doing most of the work. Beware of setting the power locking too low as this will cause wheelspin.
The theory for coast locking is the similar but when coasting there is nowhere near as much torque for the diff to transfer to the wheels, only the effect of engine braking. If you encounter oversteer when lifting the throttle, such as when braking, increase the coast locking. If you set the coast locking very high or even 100% you may find that the car becomes unstable when downshifting. Decreasing the coast locking frees up the car when decelerating and will help turn-in, though setting the coast locking too low will give you lift-off oversteer.
Preload is what it says: it applies load to the diff even before torque is tranferred and affects power, coast and neutral throttle (neither accelerating nor decelerating). You have to have enough preload to takeup the play in the bearings so if you set this too low the diff will be 'loose' and the diff will slip and never lock-up fully. Too much preload will make the diff 'tighter' and lockup very suddenly when power is applied. If you were thinking of increasing both power and coast locking, you should try increasing preload instead as this gives you more locking overall. "
Bron:http://www.simracingworld.com/content/279-gtr-quicksetup-guide/
Bjorn
21 november 2010, 18:10
Thanks voor de info, maar geld dit ook voor FWD auto's of reageren die er anders op?
Gerben
21 november 2010, 18:57
Dit geldt voor RWD wagens.
Roy Visser
31 maart 2011, 22:20
Voor de mensen met een tweede monitor kwam gerben met een mooi tooltje op teamspeak. Ik dacht, laat ik wat info opzoeken en meer mensen hier mee verblijden :)
http://www.sr-academy.nl/Setup_Stuff/RealTimeTelemetry2_3.jpg
Downloadlink: Klik (http://www.sr-academy.nl/Setup_Stuff/RealTimeTelemetry2.8.rar)
-Version 1.1
Average Fuel
Change calculated Fuel
Automatic Web Update
-Version 1.2
Update for 1.1.1.20 version of GTR Evolution
Add Remaining Lap ( Fuel Left / Average Fuel )
Add Air Temperature
Add Track temperature
-Version 1.3
Add support for Race 07 version 1.1.1.20
Add support for STCC - The Game version 1.1.1.20
Add maximized window (scale)
-Version 1.4
Move Settings in User folder
New wired tyre
Add Brake Indicator
Add Accelerator Indicator
-Version 1.5
New graphic interface ( thx at Lee Downham )
Add Network support
Add Clutch Indicator
-Version 1.6
Update for 1.2.1.0 version of GTR Evolution
Update for 1.2.1.0 version of Race07
Update for 1.2.1.0 version of STCC
-Version 2.0
Add Player Grid
Add Time Grid
Add Foot Information Grid
New worn tyre
Add Blocked Wheel
Add Export Time Grid in HTML/CSV/XML
Add Switch Menu for position of Player Grid
-Version 2.1
Bug fix: Width and height Grids when you maximized window
-Version 2.2 Beta
Add Engine Health
-Version 2.3
Update for 1.2.0.8 version of GTR Evolution
Update for 1.2.0.8 version of Race07
Update for 1.2.0.8 version of STCC
Add Time session and type of session
Add Wetness and Forecast
Add Menu "Grid Time" with 2 mode of time : Lap and Sector
Add splash screen
Mod About form
Add support for 50 players
-Version 2.4
Add "Show Player Grid" in View Menu
Add "Show Weather Panel" in View Menu
Add "Swap Weather / Player Grid" in View Menu
Update Network Version
Update Wetness panel
Activate maximized window
-Version 2.5
Update for 1.2.0.13 version of GTR Evolution
Update for 1.2.0.13 version of Race07
Update for 1.2.0.13 version of STCC
-Version 2.6
Add 1.2.0.13 version of RACE On
-Version 2.7
Add for 1.2.1.2 version of RACE On
Add for 1.2.1.2 version of GTR Evolution
Add for 1.2.1.2 version of Race07
Add for 1.2.1.2 version of STCC
-Version 2.8
Add for 1.2.1.5 version of RACE On
Add for 1.2.1.5 version of GTR Evolution
Add for 1.2.1.5 version of Race07
Add for 1.2.1.5 version of STCC
author: dingo_wildcats@hotmail.com
Vergeet niet in je PLR file
Data Acquisition In Race="0"
naar
te veranderen, al gok ik dat alle mensen met XD dit al zo hebben staan :)
[spacer]
zeer veel handige info op te vinden voor mensen die in races mee doen met weather files ;) Werkt uiteraard met alle addons die ook in RaceOn werken
Bjorn
31 maart 2011, 23:34
Yup, mooi tooltje. Draait hier ook op monitor nummer 4 :p tijdens practice.
In de race leid het te veel af dan gebruik ik het niet.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.