View Full Version : De Grote RaceSim Setup Thread
Robert Saalmink
31 maart 2011, 22:38
Leest ie dan ook de weatherfile uit voor het weer? Dat zou het verrassingseffect wegnemen immers.
Roy Visser
31 maart 2011, 22:39
Leest ie dan ook de weatherfile uit voor het weer? Dat zou het verrassingseffect wegnemen immers.
nee, hij geeft wel exact weer hoe nat het is op de baan en ideale lijn. Een bijzonder groot voordeel dus :)
Fabian de Jong
31 maart 2011, 22:58
Gewoon op Teamspeak rond hangen krijg je het zelf te horen :p
Roy Visser
15 april 2011, 19:00
ZEER bruikbare exe. Absolute aanrader voor ALLE racesims!!
R2P Setup Tool (http://www.sr-academy.nl/Setup_Stuff/R2P_Setup_Tool_Installer.zip)
Gewoon aan de hand van vragen tips en adviezen over wat je met de setup moet/kunt doen!
Ik zou graag de OP eens een update geven en deze weer "in beheer" krijgen zodat ik hem up to date kan houden. Wat vinden de admins hiervan?
Kim Van Der Stichelen
15 april 2011, 19:03
Hij vraagt een username en wachtwoord :)
Wel handig hoop ik want er zit nog eens setup bug in m'n Corvette al een half seizoen ;)
Roy Visser
15 april 2011, 19:06
Hij vraagt een username en wachtwoord :)
Wel handig hoop ik want er zit nog eens setup bug in m'n Corvette al een half seizoen ;)
Ho, mijn fout, de url verkeerd geplaatst :)
Bart Hendrikx
27 juni 2011, 22:06
Hallo heren even een vraagje........., ehhhhhhhhhhhh hoe zal ik het zeggen..... Ik ben off-line op Brno niet sneller als 2.14.951.
Ik rij me het snot voor ogen en het gaat voor geen meter sneller. Ik probeer het te verdelen in stints van 15 rondjes met de SimBin dry setup. Iemand die een arme langzame amateur de juiste weg kan wijzen?:blushing:
Jeroen Ursem
27 juni 2011, 22:59
Hallo heren even een vraagje........., ehhhhhhhhhhhh hoe zal ik het zeggen..... Ik ben off-line op Brno niet sneller als 2.14.951.
Ik rij me het snot voor ogen en het gaat voor geen meter sneller. Ik probeer het te verdelen in stints van 15 rondjes met de SimBin dry setup. Iemand die een arme langzame amateur de juiste weg kan wijzen?:blushing:
Even een keer aangeven wanneer je online kan rijden, en dan lijnen bekijken van anderen werkt erg prettig :D
Manuel
28 juni 2011, 08:54
Of eens een timetrail downloaden met een redelijke tijd..en zo proberen de lijnen en rempunten te kennen van het circuit.
Als je dit steeds beter af gaat, dan weer proberen om een snellere tijd te downloaden.
Of je huurt Storm in voor een dag. ;)
Ruben Laenens
28 juni 2011, 12:29
Mwa gewoon veel oefenen hé. Ik reed vroeger ook rond de 2.14 en het leek alsof ik niet sneller kon gewoon terwijl ik nu 2.08/0.9 rijd. Maar zeker aan je setup moet je nog niet teveel aanpassen nu:p
Peter
29 september 2011, 13:18
Ik heb even een vraag over de rebounds...
Ben in iRacing met de Spec Racer Ford bezig en zoals bekend is is dat wagentje nogal gevoelig voor lift-off overstuur...
Nu kun je dat op verschillende manieren proberen te verminderen maar ik heb het laatst eens geprobeerd met de rebounds... ook omdat ik die wat beter wilde begrijpen..
Wat ik aan info heb kunnen vinden is dat de rebound ervoor zorgt dat de energie/load die wordt opgeslagen in de springs sneller of juist langzamer wordt vrijgegeven...
Nu heb ik dus de theorie bedacht, met de SRF in het achterhoofd, dat een stijvere rebound achter de energie/load onder het aanremmen langer aan de achterkant houdt en je dus niet zo'n snelle gewichtsverplaatsing hebt naar de voorkant van de auto onder het aanremmen... Dit zou dus de lift-off overstuur moeten verminderen...
Ik heb dit voor het eerst gedaan op Okayama omdat ik daar de setup van John Bodin niet lekker vond rijden. Daar leek het heel goed te werken en heb ik dus ook voor dat circuit een hele lekkere setup kunnen maken. Setup werkte ook op Jefferson prima met wat kleine aanpassingen, maar op Laguna Seca vorige week kreeg ik hem al niet lekker en ook deze week op Lime Rock Park gaat het voor geen meter met die setup...
pak ik dan weer de setup van John Bodin, die met veel lagere rebounds werkt, en dan gaat het veel beter.
Klopt mijn theorie uberhaupt wel of heb ik wat zaken verkeerd begrepen?
Wat ik eigenlijk zou moeten vragen is of een stijvere rebound de energie langer vasthoudt en dus in kortere tijd diezelfde hoeveelheid energie vrijgeeft (wat meer overstuur zou verookzaken) of geeft een stijvere rebound de energie over een langere periode (langzamer) vrij (wat dus voor minder overstuur zou zorgen) ???
Wie mij dit duidelijker kan maken krijgt een koekje! :D
Roy Visser
29 september 2011, 14:35
Hoe stijver de rebound, hoe meer overstuur de wagen krijgt :)
de SRF demper:
http://www.mummbrothers.com/SRF_Stuff/Secrets/Chassis/Penske_Shocks.htm
Shock Tuning:
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/shocktune.html
misschien wat leeswerk voor je :)
Peter
29 september 2011, 17:30
dus ik zit met mijn gedachtenkronkel helemaal verkeerd?
Roy Visser
29 september 2011, 17:39
dus ik zit met mijn gedachtenkronkel helemaal verkeerd?
nouja misschien niet verkeerd kwa denkwijze, maar hoe vaak is de achterkant nou echt "compressed" voordat je de boel hard aanremt.
Tjello
6 oktober 2011, 22:05
Niet genoeg op Monza getraind, alleen vandaag wat rondjes gereden met de BMW. Kreeg voor mijn gevoel niet genoeg temperatuur in de voorbanden (linkerband 70-75 graden en rechts 65-70). Ook had ik last van onderstuur, vooral bocht uit in de beide lesmo's.
Met bump gespeeld (verlagen verminderde het onderstuur maar het was niet weg te krijgen).
Met springs gespeeld (lager kon niet voor).
ARB
Sporing
Om de een of andere reden kreeg ik het euveltje niet eruit. Iemand ideeën of suggesties ?
Gerben
7 oktober 2011, 17:02
Onderstuur kun je ook verhelpen door bijvoorbeeld de ARB, springs of dempers aan de achterkant te verhogen.
Kim Van Der Stichelen
4 november 2011, 10:57
Wat kun je binnen GTR Evo doen om een wagen snediger te laten insturen, vooral in snelle bochten. Het is niet echt onderstuur, het voelt alleen alsof die dan erg sloom reageert als ik begin in te sturen.
Tjello
4 november 2011, 11:25
Meer caster of meer uitspoor ?
Manuel
4 november 2011, 11:57
Front Toe- in aanpassen ?
Ik heb een vraagje inzake het gasgeven. Wat moet ik aanpassen dat de auto met gas geven beter de bocht in trekt..
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden..
Dennis
4 november 2011, 12:23
Met het Diff spelen zou dat kunnen verbeteren. Maar is wel afhankelijk van de auto. Een RWD reageert anders dan een FWD.
Manuel
4 november 2011, 12:28
Dennis, is jouw reactie op mijn vraag ?
Gaat zich bij mij om de FWD.
Diff is de coast ?
Peter
4 november 2011, 12:31
power en coast.. power heeft betrekking op wanneer je gas geeft, coast wanneer je gas loslaat/remt
Manuel
4 november 2011, 12:36
Als je dit in waarden zo moeten uitleggen Peter, hoe hoger de power, des te makkelijker gaat die de bocht in ?
En bij coast dan?
Roy Visser
4 november 2011, 12:53
Als je dit in waarden zo moeten uitleggen Peter, hoe hoger de power, des te makkelijker gaat die de bocht in ?
En bij coast dan?
Je omschrijving is een beetje raar, "gaat makkelijker de bocht in" is namelijk iets wat je meer tegenkomt wanneer je aan het insturen bent en meestal terwijl je nog aan het aanremmen bent.
Maar omdat het over een FWD gaat snap ik opzich wel wat je bedoelt, duidelijker uitgelegt heb je gewoon onderstuur wanneer je op het gas gaat uit een bocht vandaan. Bij een FWD kun je dan het beste de Power wat lager zetten. Power is het percentage kracht wat het differentieel gebruikt om het linker en het rechterwiel met elkaar te verbinden. Is hij heel hoog dan kun je het zien als een soort vastgelast differentieel waarbij het buitenste en het binnenste wiel eigenlijk altijd dezelfde snelheid draaien. Voordeel hiervan met fwd is dat je binnenste wiel niet als een malle gaat draaien wanneer je op het gas gaat en je dus enorm traag uit de bocht komt, nadeel hiervan is dat de wagen eigenlijk continu wielspin heeft op het binnenste wiel, aangezien die eigenlijk te hard draait voor het wegdek. Dit resulteerd in onderstuur. Ga je de power omlaag gooien, dan mag het binnenste wiel alsmeer verschillen in snelheid als het buitenste wiel, waardoor er een punt is waarbij je en snel uit een bocht kunt accelereren, en het binnenste en buitenste wiel de juiste snelheid heeft tov het wegdek, en dus het minste wielspin en dus het meeste grip. Sla je weer door met de power waarde door hem enorm laag te zetten, dan zul je zien dat al je vermogen bij het uitacceleren naar de minste weerstand kant gaat, oftewel het binnenste wiel waarin je in de situatie komt die ik hier boven al schetste, je binnenste wiel gaat als een malle draaien, waardoor je als een oud omaatje uit de bocht accelereert.
hopelijk is het een beetje duidelijk zo.
Coast is eigenlijk precies hetzelfde, maar dan voor wanneer je geen gas gebruikt.
Manuel
4 november 2011, 12:56
Thnx voor de heldere uitleg heren.
Gister bijvoorbeeld op Donington. Bij het uitkomen van sommige bochten was er dus wel rookontwikkeling van de banden, andere bochten weer niet.
Peter
4 november 2011, 12:59
Zo duidelijk als Roy kan ik het toch niet uitleggen dus je moet het met zijn uitleg doen :)
Roy Visser
4 november 2011, 13:03
Thnx voor de heldere uitleg heren.
Gister bijvoorbeeld op Donington. Bij het uitkomen van sommige bochten was er dus wel rookontwikkeling van de banden, andere bochten weer niet.
Donington heeft ook veel hoogte variatie in een bocht zelf, dit gooit de hele balans van de wagen ook in de war, waarna je vrij snel in een situatie komt waarbij je tractie verbreekt, en als dat eenmaal gebeurt is moet je erg je best doen om de tractie weer terug te krijgen, zonder er tijd bij te verliezen.
Niks werkt beter voor jouw probleem als je rechtervoet though, als het een RWD had geweest had je iedere keer rondgestaan als je als een malle op het gas blijft trappen ;)
Dennis
4 november 2011, 13:25
Wat ook heel erg help is je gas beter doseren. Ik zie in het DRTCC best veel rijders gewoon vol gas de bocht uit knallen met als resultaat veel wielspin, onderstuur en banden slijtage.
Sander Hogendoorn
4 november 2011, 13:32
Wat kun je binnen GTR Evo doen om een wagen snediger te laten insturen, vooral in snelle bochten. Het is niet echt onderstuur, het voelt alleen alsof die dan erg sloom reageert als ik begin in te sturen.
Preload op 1 al geprobeerd? :)
Fabian de Jong
29 april 2012, 17:06
Ik heb een probleem op het moment dat ik op een recht stuk vol in de remmen ga. Gaat de auto haaks rechtsaf de muur in.
Is dit een rembalans probleem?
SKeijmel
29 april 2012, 17:18
Ik heb een probleem op het moment dat ik op een recht stuk vol in de remmen ga. Gaat de auto haaks rechtsaf de muur in.
dat is een rembalans probleem of je hebt een scheve setup ;)
of smoother remmen
Fabian de Jong
29 april 2012, 18:42
dat is een rembalans probleem of je hebt een scheve setup ;)
of smoother remmen
Ik had schijnbaar de rembalans niet ver genoeg naar voren staan.
Volgende punt, als ik in de remmen ga raakt mijn voorkant de grond hoe kan ik dit het beste oplossen?
Gerben
29 april 2012, 19:23
Je bedoelt met een oval setup? Aangezien de setup a-symmetrisch is en de wiel geometrie dus ook, is het niet zo gek dat de auto naar een kant gaat trekken als je gaat remmen, en dus zeker als je vol op de rem gaat staan ;) :P
Roy Visser
29 april 2012, 19:37
Volgende punt, als ik in de remmen ga raakt mijn voorkant de grond hoe kan ik dit het beste oplossen?
Hangt er vanaf of je wel tevreden bent over de balans van de auto. Wanneer dit het geval is moet er wel ergens een bumpstop optie zitten die de veerweg begrenst. Moet alleen niet zo zijn dat je daarop terecht komt in lange doordraaiers.
Als je nog wat dingen wilt veranderen aan de balans zou je kunnen kijken naar rijhoogte, veer en demper sterkte etc
Richard117
29 april 2012, 20:02
Je bedoelt met een oval setup? Aangezien de setup a-symmetrisch is en de wiel geometrie dus ook, is het niet zo gek dat de auto naar een kant gaat trekken als je gaat remmen, en dus zeker als je vol op de rem gaat staan ;) :P
Ik gok op de Cadillac in iRacing :innocent:
Ik merkte dat die ook niet symmetrisch was, toen ik die wel op (ongeveer) 50% had staan reed die al beter.
Fabian de Jong
29 april 2012, 20:08
Ik gok op de Cadillac in iRacing :innocent:
Ik merkte dat die ook niet symmetrisch was, toen ik die wel op (ongeveer) 50% had staan reed die al beter.
Yup de Cadillac :)
Sander Hogendoorn
30 april 2012, 15:04
Zorgen dat je 50% cross weight hebt is een oplossing inderdaad. Als het daarna nog steeds te erg is kun je de camber wat minder zetten, wil ook nog wel eens helpen :)
Weet je zeker dat je wagen de grond raakt? Het krassende geluid kan namelijk ook de bumpstop zelf zijn (dat was in de riley altijd het geval).
Zolang de wagen niet instabiel wordt tijdens het remmen zou ik het niet veranderen een bottomende wagen remt harder dan een niet bottomende wagen.
Als je het geluid weg wil nemen, dan kun je je front springs verhogen, of je front bumps verhogen. Dat zal de gewichtsverplaatsing naar voren afremmen en je wagen minder laten duiken. Nadeel bij het veranderen van je front springs is dat je minder grip hent op je voorwielen. De bumps verhogen laat je wagen iets trager insturen.
Op een oval helpt een dikkere front sway bar ook omdat die de druk tussen de linker en rechter voorwiel verdeelt, of dat ook op een road circuit exact zo werkt weet ik niet zeker.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.